Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomo4k
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-10 16:44
Gedeeltelijk klopt het inderdaad wat je zegt maar ik ga van een situatie zonder laden(rij nu nog diesel) naar een situatie met laden.

Mijn gemiddelde Wpiek zit dit jaar op 3.58kW en in het slechtste geval kom ik om +/- 22.00u thuis en moet ik de volgende dag rond 08.00u weer rijden(met volle accu). 80 kWh accu waar nog +/- 10% in zit dan moet ik toch redelijk doorladen zeg 72kWh. Zeg even... sluimerverbruik + auto is ongeveer 8-9 Wpiek... Ik heb een voorstel gedaan richting de werkgever dat ik alles tot 3.58 Wpiek betaal en wg alles erboven... Ze gingen het bespreken maar dat leek mij een mooie oplossing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Awesomo4k schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:44:
Gedeeltelijk klopt het inderdaad wat je zegt maar ik ga van een situatie zonder laden(rij nu nog diesel) naar een situatie met laden.

Mijn gemiddelde Wpiek zit dit jaar op 3.58kW en in het slechtste geval kom ik om +/- 22.00u thuis en moet ik de volgende dag rond 08.00u weer rijden(met volle accu). 80 kWh accu waar nog +/- 10% in zit dan moet ik toch redelijk doorladen zeg 72kWh. Zeg even... sluimerverbruik + auto is ongeveer 8-9 Wpiek... Ik heb een voorstel gedaan richting de werkgever dat ik alles tot 3.58 Wpiek betaal en wg alles erboven... Ze gingen het bespreken maar dat leek mij een mooie oplossing...
Heb je een idee hoe veel km je per jaar gaat rijden?

Weet je hoe veel je per kWh gaat krijgen?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomo4k
Tommie12 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:51:
[...]

Heb je een idee hoe veel km je per jaar gaat rijden?

Weet je hoe veel je per kWh gaat krijgen?
+/- 35/40k km maar ik zal ook best wat kWh niet thuis laden omdat ik heen en terug van mijn ritten niet haal of omdat ik overnacht in een hotel.

Ik krijg de kostprijs van mijn energiecontract. Dus normaal zou dat zijn kWh + transport + belastingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Awesomo4k schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:05:
[...]

+/- 35/40k km maar ik zal ook best wat kWh niet thuis laden omdat ik heen en terug van mijn ritten niet haal of omdat ik overnacht in een hotel.

Ik krijg de kostprijs van mijn energiecontract. Dus normaal zou dat zijn kWh + transport + belastingen
tja, maar die tarieven wijzigen maandelijks...
Dat 100% correct krijgen lukt normaal niet, en idd 40k per jaar rijden is best wel veel.
Je zal dus regelmatig thuis komen met 10-20% en dan wil je met minstens 7kW laden anders heb je geen volle batterij de volgende dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Awesomo4k schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:44:

Maar je vergeet bij je "voorstel" dan wel te zeggen dat je komt van een situatie met in de totaalprijs een netvergoeding van 10 c€/kwh verrekend naar een nieuwe situatie met slechts 4 c€/kWh verrekend. Wanneer je werkgever dus een deel capaciteitsvergoeding berekend op vermogen zou uitbetalen zou zijn kWh-uurprijs ook evenredig moeten dalen met de dalende netprijs per kWh. Indien ik jouw werkgever was zou dat een deel van mijn tegenvoorstel zijn. :) Tenminste als het departement legal het daarmee eens zou zijn gezien deze nieuwe situatie waarschijnlijk nog niet vervat zit in de ruling overeenkomst met de fiscus.
Wanneer het om een salarisauto gaat zou ik er je als werkgever ook op wijzen dat je nog steeds de optie hebt om privé een auto aan te schaffen en thuis te laden op eigen kosten. :+
En wie (deels) laadt via PV alleen een vergoeding zou krijgen gelijk aan de injectievergoeding. :+

Edit: wanneer je werkgever je vergoed op basis van de daadwerkelijke prijs van je afnamecontract lijkt het me dat je eerder voor een kleine KMO werkt dan voor een groot bedrijf met een fleet van enige omvang? Iedere werkgever iedere maand te gaan vergoeden volgens de wijzigende prijzen van variabele contracten lijkt me anders een nachtmerrie voor de afdeling boekhouding. :)
Dus normaal zou dat zijn kWh + transport + belastingen
correctie: stroomprijs + bijdragen GSC/WKK + netkosten + heffingen + BTW. :)
Netkosten worden nog steeds voor een deel (40% van het bedrag vergeleken met vorig jaar) geheven per kWh.

[ Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 05-01-2023 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
IvoB2 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:41:
[...]

En wie (deels) laadt via PV alleen een vergoeding zou krijgen gelijk aan de injectievergoeding. :+
Die werkgever hoort zelfs niet te weten of er PV is of niet.

Als Ik zelf brood bak, zou jij als werkgever dan ook minder loon betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomo4k
Ik werk voor een grote firma maar in een aparte(grensoverschrijdende) situatie waardoor ik alleen ben in mijn situatie. Verder is elektrisch rijden nog wel redelijk nieuw voor ze. Ik ga elke maand mijn verbruikt declareren aan kWh gebruikt(enkel op auto lader uiteraard) * totale kWh prijs = totaalbedrag netto dat ik bij het loon krijg.

Het liefste had ik dat ik dat ze gewoon een paal zette op mijn oprit en dat de rekening van die aansluiting gewoon 100% naar hen ging... pasje ervoor en laden.

Ook vind ik het wel realistisch dat ze ook alles boven mijn 2022 Wpiek betalen want je kan wel zeggen dat het in mijn voordeel is omdat ik dit jaar minder zou betalen... maar dat voordeel zou ik dus krijgen als ik geen EV zou nemen en dat vervalt nu daardoor.

En (deels)laden via PV met injectievergoeding... Dan mochten ze ook een deel van mijn PV's vergoeden, dat doen ze niet ;) Om dan maar niet te beginnen over de admin die dat met zich meebrengt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Tommie12 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:29:
[...]

Die werkgever hoort zelfs niet te weten of er PV is of niet.

Als Ik zelf brood bak, zou jij als werkgever dan ook minder loon betalen?
Als ik thuis zelf brood bak zou het niet in mijn hoofd opkomen om daarvoor aan de werkgever een compensatie te vragen.
Dat is nu net het punt wat sommigen willen: ze krijgen al een salarisauto en een laadkaart en een vergoeding voor thuisladen maar als er dan relatief een extra kleine lage bijkomende kost komt voor netgebruik (wat met een EV zelfs te betwijfelen is want hoe hoger je kWh verbruik hoe relatief lager de netkosten) willen ze die rekening wel onmiddellijk presenteren aan de werkgever.
Dan moet je ook kunnen leven met de keerzijde van die werkwijze (die je als werknemer zelf in het leven hebt geroepen) en toelaten dat de werkgever je niet vergoed volgens het nettarief voor de stroom die je van PV haalt. Mijn punt is dat het voor sommigen blijkbaar nooit genoeg is. Dan moet je ook niet verwonderd zijn dat daar vroeg of laat reactie op komt. Iemand met een elektrische salariswagen, multitankkaart, thuislaadpaal op kosten van de werkgever, vergoeding voor thuisladen behoort al tot een zeer bevoorrechte minderheidsgroep. Blijkbaar is dat voor sommigen dan nog niet voldoende en moet iedere euro om zich privé te kunnen verplaatsen op een ander kunnen verhaald worden. 8)7
Zelfs als er geen sluitend bewijs is dat die bijkomende kosten er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Awesomo4k schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:40:
En (deels)laden via PV met injectievergoeding... Dan mochten ze ook een deel van mijn PV's vergoeden, dat doen ze niet ;) Om dan maar niet te beginnen over de admin die dat met zich meebrengt...
Dat doen ze inderdaad niet.
Iedere kWh die je laadt via PV vergoeden ze normaliter aan de hogere prijs van de kost van je energiecontract. Naast de naakte stroomprijs betalen ze je dus per kWh ook nog eens de netkosten, heffingen, BTW. Kosten die je niet gemaakt hebt wanneer je van je panelen rechtstreeks stroom in de accu van de EV pompt.
Het capaciteitstarief wordt trouwens, wat betreft verrekening op vermogen, genomen op de hoogste kwartierpiek van de maand, ongeacht welke verbruiker dit veroorzaakt. Dan zal je al een afzonderlijke digitale meter op je laadpaal moeten aansluiten om aan te tonen dat deze hoogste piek uitsluitend veroorzaakt werd door de laadpaal en niet (mede) door een verbruiker in je woning.

[ Voor 22% gewijzigd door IvoB2 op 05-01-2023 17:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
IvoB2 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 17:36:
[...]

Als ik thuis zelf brood bak zou het niet in mijn hoofd opkomen om daarvoor aan de werkgever een compensatie te vragen.
Dat is nu net het punt wat sommigen willen: ze krijgen al een salarisauto en een laadkaart en een vergoeding voor thuisladen maar als er dan relatief een extra kleine lage bijkomende kost komt voor netgebruik (wat met een EV zelfs te betwijfelen is want hoe hoger je kWh verbruik hoe relatief lager de netkosten) willen ze die rekening wel onmiddellijk presenteren aan de werkgever.
Dan moet je ook kunnen leven met de keerzijde van die werkwijze (die je als werknemer zelf in het leven hebt geroepen) en toelaten dat de werkgever je niet vergoed volgens het nettarief voor de stroom die je van PV haalt. Mijn punt is dat het voor sommigen blijkbaar nooit genoeg is. Dan moet je ook niet verwonderd zijn dat daar vroeg of laat reactie op komt. Iemand met een elektrische salariswagen, multitankkaart, thuislaadpaal op kosten van de werkgever, vergoeding voor thuisladen behoort al tot een zeer bevoorrechte minderheidsgroep. Blijkbaar is dat voor sommigen dan nog niet voldoende en moet iedere euro om zich privé te kunnen verplaatsen op een ander kunnen verhaald worden. 8)7
Zelfs als er geen sluitend bewijs is dat die bijkomende kosten er zijn.
Tja, ik ben zo’n bevoorrechte, en ik volg je 100%.

Ik vind vooral dat de vergoeding fair moet zijn en transparant.
Ik heb mijn EV nog niet, maar begrijp dat ze een tarief gaan gebruiken dat door de CREG wordt berekend als gemiddelde. Daar kan ik perfect mee leven. Ik zou het lastiger vinden om daar om de paar maanden over te onderhandelen omdat het nogal willkeurig bepaald wordt.
Dan kan ik zelf wel uitzoeken of mijn contract correct is, en of ik er voor kan zorgen zo veel mogelijk te laden van de zon, omdat dat ook milieuvriendelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Het zesmaandelijks gemiddelde voor huishoudelijk verbruik gehanteerd door de CREG is volledig transparant, wordt door de fiscus aanvaard en laat zowel voor de werkgever als werknemer toe om zonder veel administratie (gewoon via backoffice iedere maand afhandelen volgens afgenomen kWh geregistreerd door de MID teller van de laadpaal). Wanneer je wat uitkijkt met je leverancier is de vergoeding dan meestal ook gelijk of hoger dan de kost. In 2022 niet geweten dat de kWh vergoeding lager was dan de kostprijs voor geleverde elektriciteit (en ik heb zelfs geen piek/dal tarief).

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 05-01-2023 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomo4k
Ik rij enkel zakelijk... Dan vind ik thuis laden prima maar wil ik er geen cent aan bijleggen of mijn zonnepanelen voor gebruiken zodat ik dan zelf de kWh duurder kan terug kopen. Die gun factor op financieel gebied heb ik niet meer met wg. En geloof me, daar heb ik niet voor gezorgd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
IvoB2 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 21:22:
Het zesmaandelijks gemiddelde voor huishoudelijk verbruik gehanteerd door de CREG is volledig transparant, wordt door de fiscus aanvaard en laat zowel voor de werkgever als werknemer toe om zonder veel administratie (gewoon via backoffice iedere maand afhandelen volgens afgenomen kWh geregistreerd door de MID teller van de laadpaal). Wanneer je wat uitkijkt met je leverancier is de vergoeding dan meestal ook gelijk of hoger dan de kost. In 2022 niet geweten dat de kWh vergoeding lager was dan de kostprijs voor geleverde elektriciteit (en ik heb zelfs geen piek/dal tarief).
Dat is me prima.
Aangezien ik ca 10000 kWh opbrengst heb van PV speelt voor mij de terugleververgoeding ook een grote rol. Ik heb niks aan een leverancier die het laagste afnametarief geeft, maar injectie amper vergoedt. Daarom ben ik overgestapt van Total naar Bolt.
We ziet wel of dat de juiste keuze is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13:44
ice-T106 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:25:
Voor ons nieuwe huis denk ik dat ik maar gelijk een oplossing wil maken om twee auto's tegelijk te kunnen laden.
Een dubbele laadpaal zoals de Alfen Double kan op 1 aansluiting in de meterkast en de loadbalancing gaat ook goed.

Klopt het dat bij alle losse laadpalen je altijd elke paal los aan moet sluiten in de meterkast met losse AC bedrading? Of zijn er palen die je aan elkaar kan koppelen oid?
Easee kan je doorkoppelen in de paal

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Awesomo4k schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 21:28:
Ik rij enkel zakelijk... Dan vind ik thuis laden prima maar wil ik er geen cent aan bijleggen of mijn zonnepanelen voor gebruiken zodat ik dan zelf de kWh duurder kan terug kopen. Die gun factor op financieel gebied heb ik niet meer met wg. En geloof me, daar heb ik niet voor gezorgd. ;)
Die redenatie kan ik niet volgen.
De overproductie van je PV die je rechtstreeks in je EV stopt moet je later toch niet bijkopen? Je krijgt er zelfs nog geld voor (de laadvergoeding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomo4k
Lets agree to disagree (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:13
Makrolon schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 21:35:
[...]

Easee kan je doorkoppelen in de paal
Kijk dat is helemaal perfect 👌.
Je kan zelfs direct een tweede "backplane" met afdekplaatje laten installeren, en dan later de tweede lader er zo op klikken.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdizzy
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 06-10 15:57
Wat betreft het capaciteitstarief in combinatie met een leasewagen: als de meerkost van het hogere piekverbruik veroorzaakt door de wagen niet gecompenseerd wordt door mijn werkgever, betekent dat mijn werkgever tegenover vroeger 12 (oud tarief per kWh) - 5 (nieuw tarief per kWh) = 7 cent per kWh korting krijgt, terwijl de energie voor mij (verrekend) 2 cent per kWh duurder is geworden, enkel door het capaciteitstarief. Is dat fair? En dat is al met het verlagen van de laadsnelheid van 11 kW naar 5 kW (maar wel ontbreken van loadbalancing - werd niet aangeboden destijds).
Edit: in mijn geval moet ik zelf de vergoeding per kWh bepalen. Waar ik dus vroeger quasi de hele distributiekost mocht aanrekenen, valt het stuk capaciteitstarief nu uit de boot.

[ Voor 13% gewijzigd door mdizzy op 05-01-2023 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
mdizzy schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:49:
Wat betreft het capaciteitstarief in combinatie met een leasewagen: als de meerkost van het hogere piekverbruik veroorzaakt door de wagen niet gecompenseerd wordt door mijn werkgever, betekent dat mijn werkgever tegenover vroeger 12 (oud tarief per kWh) - 5 (nieuw tarief per kWh) = 7 cent per kWh korting krijgt, terwijl de energie voor mij (verrekend) 2 cent per kWh duurder is geworden, enkel door het capaciteitstarief. Is dat fair? En dat is al met het verlagen van de laadsnelheid van 11 kW naar 5 kW (maar wel ontbreken van loadbalancing - werd niet aangeboden destijds).
Edit: in mijn geval moet ik zelf de vergoeding per kWh bepalen. Waar ik dus vroeger quasi de hele distributiekost mocht aanrekenen, valt het stuk capaciteitstarief nu uit de boot.
Kijk eens goed naar de prijs die je betaalt in totaal, en de prijs die je krijgt.
Misschien kan het helpen om van leverancier te wisselen.

Als ik de prijzen van december vergelijk met die van Januari, dan is de prijs echt goed gezakt hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-10 21:44
Zijn er overigens meer mensen hier die het verreken pakket van CoolBlue hebben voor hun thuis laadpaal (Zakelijk geregeld)?
Ik loop er nu tegen aan dat CoolBlue max 35 ct per kwh vergoed, terwijl mijn stroomkosten een stuk hoger liggen. En het enige wat ik als reactie krijg is: Je moet het maar met je werkgever regelen dat de delta gecompenseerd wordt.

Heb nu bij mijn werkgever aangegeven dat ze het pakket van CoolBlue maar moeten opzeggen (kost 7+ euro per maand exc btw), want als ik toch moet declareren kan ik net zo goed alles declareren. Heb alleen nog geen reactie ontvangen van werkgever.
Gelukkig is het nog niet gestart (krijg mijn EV pas einde maand) dus hopelijk kan dit nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:35

de Peer

under peer review

rolandmegens schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:01:
Zijn er overigens meer mensen hier die het verreken pakket van CoolBlue hebben voor hun thuis laadpaal (Zakelijk geregeld)?
Ik loop er nu tegen aan dat CoolBlue max 35 ct per kwh vergoed, terwijl mijn stroomkosten een stuk hoger liggen. En het enige wat ik als reactie krijg is: Je moet het maar met je werkgever regelen dat de delta gecompenseerd wordt.

Heb nu bij mijn werkgever aangegeven dat ze het pakket van CoolBlue maar moeten opzeggen (kost 7+ euro per maand exc btw), want als ik toch moet declareren kan ik net zo goed alles declareren. Heb alleen nog geen reactie ontvangen van werkgever.
Gelukkig is het nog niet gestart (krijg mijn EV pas einde maand) dus hopelijk kan dit nog.
Ja belachelijk zeg. hoe moeilijk kan het zijn. Ze hadden maar 1 taak....

Ik had iets vergelijkbaars, bij Leaseplan Energy is de max 99 ct per kWh en daar zat ik soms ook boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:25
mathman schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:29:
Ik heb hier nog niemand erover gehoord, maar wanneer je een plug-in hybride hebt, zoals ik (Passat GTE), hoeft het allemaal niet zo heel erg fancy te zijn met loadbalancing, laden wanneer de zon schijnt, app, bluetooth connectie etc. De hoeveelheid te laden kWh valt flink binnen de perken (max 8,5kWh per sessie ongeveer). Daarom had ik eerst wat op marktplaats zitten speuren naar wat 2e handsjes, tot de Lidl eind vorig jaar met een 11 of 22 kWh wallbox op de markt kwam voor respectievelijk €399,- en €499,-.

Ik ben voor de 11kWh gegaan en reken hier nog even 15m 5x2.5mm2 kabel, krachtgroep en werkschakelaar erbij en ik was voor ongeveer in totaal €500,- klaar. Gelukkig heb ik een bevriende elektricien die het wel voor wat lekkere biertjes wilde installeren en zo geschiede 8) :
[Afbeelding][Afbeelding]

Aan de binnenkant van de muur zit de werkschakelaar, zodat ik de wallbox kan uitschakelen wanneer de auto er niet aanzit. Ja het is mijn eigen oprit, maar toch, dit voelt toch wat prettiger. En door hier een werkschakelaar te hebben, heb ik eigenlijk een vantevoren niet voorziene probleem ook gelijk getackeld: wanneer je deze wallbox aansluit met 3 fases (wat ik initieel had), dan kan hij niet over 1 fase laden, wat mijn auto verwacht (3,7kWh max). Hij initieert even, maar na 30 seconden meldt de wallbox dat de auto volgeladen is. Wat natuurlijk niet klopt.

In het kabeldoosje onder de wallbox, zijn 2 fases (veilig met lasklemmen) losgekoppeld, waardoor de wallbox nu op 1 fase loopt. Mocht er toevallig bezoek komen die ook willen laden en deze auto kan wel 3 fases aan, schakel ik de wallbox met de werkschakelaar uit, open de kabeldoos en sluit alle fases weer aan.

Mocht ik in de toekomst ooit eens wel volledig elektrisch gaan rijden, dan kan ik hem dus eenvoudig omzetten naar 3 fases. Mocht ik in de toekomst toch meer fancy toepassingen willen van mijn wallbox, is het ook geen probleem om dan juist wat meer geld uit te geven voor een wallbox.

Ik ben tevreden! :)
Dank voor het delen! Ik was al benieuwd of iemand hem had gekocht. Kan je nog meer vertellen over hoe je hem bedient via het scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPM85
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:32

Ik heb ook een CB laadpaal thuis staan, maar het gelukkige dat ik een contract heb met lagere tarieven.
Om maar even mijn struggels met CB op te sommen;

- Ik heb vorig jaar specifiek een extra kabel richting de schuur laten maken + groep aan laten leggen door erkend installatie bureau. Afstand is 15 meter, dus 2.5" kabel, dat is voldoende voor 3x16A. Coolblue weigerde hierop de laadpaal aan te sluiten en liet mij dit ook niet zelf doen. Uiteindelijk heb ik dus maar een paal laten installeren in de voortuin op 4" kabel, omdat de paal er toch moest komen.

- De paal is geinstalleerd met maar 1 utp kabel. Zelf dus geen toegang tot de paal op mijn netwerk, omdat ik die ene kabel nodig heb voor load balancing. Ook hier, was niet nodig volgens de monteur, want ik kon gewoon draadloos toegang krijgen. (Geen idee hoe dus, want ik zie geen laadpaal op mijn netwerk, want dit moet nu via 4g)

- Het heeft mij 4 maanden gekost om eindelijk het automatisch verrekenen en ook uit te laten keren naar mijn rekening. Ik heb zeker 10 uur aan de telefoon gezeten over een periode van 3 maanden met verschillende CB medewerkers.

- Tot op heden sturen ze iedere maand al andere tarieven vanuit CB naar mijn werkgever. Maand 1 hebben ze 39 cent, september/oktober 40 cent, en nu was het ineens 45 cent geworden. Hierover natuurlijk weer gebeld, maar niemand die een fatsoenlijk antwoord kan geven.

Achteraf gezien, had ik die laadpaal lekker weer terug mee moeten laten nemen door CB en zelf iets anders regelen. Ik zing die 2 jaar zakelijk abo wel even uit, aangezien dit mooi overlapt met einde gas&elektra contract, daarna ga ik wel even kijken wat ik met de laadpaal/backoffice doe en hoe ik mijn thuisladen laat verrekenen bij mijn werkgever. Ik heb er geen probleem mee om laatste dag van de maand 10-15 declaraties te doen, als ik zelf het backoffice kan beheren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

JPM85 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:04:
[...]

Ik heb ook een CB laadpaal thuis staan, maar het gelukkige dat ik een contract heb met lagere tarieven.

- Ik heb vorig jaar specifiek een extra kabel richting de schuur laten maken + groep aan laten leggen door erkend installatie bureau. Afstand is 15 meter, dus 2.5" kabel, dat is voldoende voor 3x16A. Coolblue weigerde hierop de laadpaal aan te sluiten en liet mij dit ook niet zelf doen. Uiteindelijk heb ik dus maar een paal laten installeren in de voortuin op 4" kabel, omdat de paal er toch moest komen.

- De paal is geinstalleerd met maar 1 utp kabel. Zelf dus geen toegang tot de paal op mijn netwerk, omdat ik die ene kabel nodig heb voor load balancing. Ook hier, was niet nodig volgens de monteur, want ik kon gewoon draadloos toegang krijgen. (Geen idee hoe dus, want ik zie geen laadpaal op mijn netwerk, want dit moet nu via 4g)

- Het heeft mij 4 maanden gekost om eindelijk het automatisch verrekenen en ook uit te laten keren naar mijn rekening. Ik heb zeker 10 uur aan de telefoon gezeten over een periode van 3 maanden met verschillende CB medewerkers.

- Tot op heden sturen ze iedere maand al andere tarieven vanuit CB naar mijn werkgever. Maand 1 hebben ze 39 cent, september/oktober 40 cent, en nu was het ineens 45 cent geworden. Hierover natuurlijk weer gebeld, maar niemand die een fatsoenlijk antwoord kan geven.

Achteraf gezien, had ik die laadpaal lekker weer terug mee moeten laten nemen door CB en zelf iets anders regelen. Ik zing die 2 jaar zakelijk abo wel even uit, aangezien dit mooi overlapt met einde gas&elektra contract, daarna ga ik wel even kijken wat ik met de laadpaal/backoffice doe en hoe ik mijn thuisladen laat verrekenen bij mijn werkgever. Ik heb er geen probleem mee om laatste dag van de maand 10-15 declaraties te doen, als ik zelf het backoffice kan beheren.
Of je declareert (eens per kwartaal o.i.d.) zonder backoffice met een foto van de stand van je kWh meter voor je laadpunt. Declareren gaat in mijn geval via de MultiTankCard app. MTC "doet" ook de laaddruppel voor het publiek laden.
Beetje oldschool maar wel volledige controle over tarieven e.d.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-10 21:44
JPM85 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:04:
[...]

Oef klinkt als veel gedoe.
Ik heb CB zelf de kabel laten leggen, en daarbij extra zware gekozen, dus 5x6mm2.

Ze hebben de paal inderdaad met 1 utp kabel aangesloten, maar dat komt omdat Alfen gewoon via sim kaart werkt. De paal is ook simlock vrij, dus je kan er altijd gewoon een andere simkaart in doen volgens mij.

Ik heb gisteren helaas ook van CB te horen gekregen dat ik zelf niet de instellingen van de laadpaal kan aanpassen, maar dat ik dan contact op moet nemen met CB. Dat is wel een tegenvaller inderdaad.

Ik ga nu kijken of ik het backoffice abonnement nog af kan laten zeggen met CB, en dat ik dan of zelf declareer (heb er een MID KWH meter tussen laten zetten op eigen verzoek), of dat ik bv een e-flux abonnement afsluit a 4-5 euro per maand om het automatisch te doen. Dat zou dan via werkgever moeten gaan, maar die betalen nu 7.25 euro per maand (Exc btw) aan CB voor de verrekening. Dus zou dan alleen maar goedkoper worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Awesomo4k schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 21:28:
Dan splits je het toch gewoon op in twee delen:
- Je laat twee digitale meters plaatsen, eentje voor de woning en eentje voor de laadpaal.
- Je PV sluit je aan op de meter van de woning dus via die meter neem je gewoon stroom af, wordt het capaciteitstarief van de woning niet beïnvloed door de laadpaal en kan je al je overproductie van PV in de woning verbruiken en injecteren op het net zonder last te hebben van laden.
- Voor de laadpaal met afzonderlijke meter sluit je een afzonderlijk dynamisch contract af. Je kan dan iedere dag laden tijdens de goedkoopste uren (bij veel wind en/of zon zelfs aan negatieve prijzen). Je hebt dan ook geen last van lage injectievergoedingen (toch niet zolang je niet bi-directioneel gaat laden/ontladen).
Je genereert een afzonderlijk vermogen/capaciteit uitsluitend voor laden gezien je woning hier niet in tussenkomt. Dus perfect om de invloed van het laden op vermogen en via kWh bij je werkgever aan te tonen en alle kosten gemaakt door laden te verrekenen.

Vanaf 2023 is het plaatsen van de digitale meter op eigen vraag in Vlaanderen gratis.
Voor twee digitale meters betaal je ook geen 2 keer het forfaitaire minimum van 2,5 kW voor iedere meter gezien voor afrekening van het capaciteitstarief de netbeheerder een jaarsom maakt (de som van de 2 meters met slechts eenmalig een forfait van 2,5 kW).
Het enige wat moet kunnen is dat de DM voor de laadpaal vlak naast de DM voor de woning moet kunnen geplaatst worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomo4k
IvoB2 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:44:
[...]

Dan splits je het toch gewoon op in twee delen:
- Je laat twee digitale meters plaatsen, eentje voor de woning en eentje voor de laadpaal.
- Je PV sluit je aan op de meter van de woning dus via die meter neem je gewoon stroom af, wordt het capaciteitstarief van de woning niet beïnvloed door de laadpaal en kan je al je overproductie van PV in de woning verbruiken en injecteren op het net zonder last te hebben van laden.
- Voor de laadpaal met afzonderlijke meter sluit je een afzonderlijk dynamisch contract af. Je kan dan iedere dag laden tijdens de goedkoopste uren (bij veel wind en/of zon zelfs aan negatieve prijzen). Je hebt dan ook geen last van lage injectievergoedingen (toch niet zolang je niet bi-directioneel gaat laden/ontladen).
Je genereert een afzonderlijk vermogen/capaciteit uitsluitend voor laden gezien je woning hier niet in tussenkomt. Dus perfect om de invloed van het laden op vermogen en via kWh bij je werkgever aan te tonen en alle kosten gemaakt door laden te verrekenen.

Vanaf 2023 is het plaatsen van de digitale meter op eigen vraag in Vlaanderen gratis.
Voor twee digitale meters betaal je ook geen 2 keer het forfaitaire minimum van 2,5 kW voor iedere meter gezien voor afrekening van het capaciteitstarief de netbeheerder een jaarsom maakt (de som van de 2 meters met slechts eenmalig een forfait van 2,5 kW).
Het enige wat moet kunnen is dat de DM voor de laadpaal vlak naast de DM voor de woning moet kunnen geplaatst worden.
Dat kan maar dan mag de wg met een voorstel hierin komen... Ze laten het volledig bij mij liggen dus dan stel ik voor wat voor mij logisch is. Dan reken ik gewoon alles door aan mijn wg die het waarschijnlijk gewoon zo accepteert hoe ik het voorstel. Geen verder geklooi... 1x per maand overzichtje op de expense app. Ik heb mij wel voorgenomen mijn load balancing proberen te houden op die 4kW piek(dan reken ik uiteraard geen vergoeding door ri. wg)... maar als het structureel niet lukt wil ik het gewoon niet betalen en de afspraak van te voren gemaakt hebben.

En jij gaat dat niet eerlijk blijven vinden waarschijnlijk en ik ga waarschijnlijk dit voorstel blijven verdedigen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:17

Griffin

Is mythical

@Awesomo4k: Als ik het goed begrijp heb/wil je een laadpaal op eigen grond maar de wg betaald er niet voor? Kan het niet mee in de leaseprijs van de auto?
En wat als je een keer niet thuis laad? Ga je die kosten dan ook voorschieten?

Voor het thuisladen, je kan volgens mij in je meterkast een meter aanleggen hoeveel kW er naar de auto gaat. Dan kan je die waarde gebruiken om te kijken hoeveel er de auto in gegaan is en dan gewoon * je kWh prijs (die je zou betalen na het prijs plafond).

Zelf zou ik niet gaan een vast bedrag per maand gaan afspreken wat je krijgt, alleen als je echt zeker weet dat je er bijna niet boven gaat qua verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdizzy
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 06-10 15:57
Tommie12 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 08:18:
[...]

Kijk eens goed naar de prijs die je betaalt in totaal, en de prijs die je krijgt.
Misschien kan het helpen om van leverancier te wisselen.

Als ik de prijzen van december vergelijk met die van Januari, dan is de prijs echt goed gezakt hoor.
Ik heb het hier enkel over distributietarieven. Vorig jaar kon ik ze quasi volledig doorrekenen, dit jaar maar de helft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Awesomo4k schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:11:
[...]
En jij gaat dat niet eerlijk blijven vinden waarschijnlijk en ik ga waarschijnlijk dit voorstel blijven verdedigen :+
Heeft, voor mij, niets met eerlijk of niet eerlijk te maken.
Zowel werkgever als werknemer heeft zijn standpunt. De werkgever geeft je verschillende voordelen (waartoe hij niet verplicht is) en jij wil geen enkel verworven voordeel opgeven noch zelf een inspanning doen om deze te behouden en legt de bal voor behoud van eigen individueel voordeel volledig in het kamp van je werkgever.
Wanneer je werkgever in jouw persoonlijk verhaal wil meegaan zoveel te beter voor jou maar ik zou dan toch niet in de schoenen van de werkgever van een groot bedrijf willen staan waar iedere werknemer zijn individuele persoonlijke eisen telkens door mij als werkgever wil opgelost zien. Dan zou ik als werkgever al vlug denken (en ernaar handelen) "niemand is onmisbaar jongen". :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Griffin schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:22:
En wat als je een keer niet thuis laad? Ga je die kosten dan ook voorschieten?
Euh, gewoon laden met de multipas van het bedrijf? :)
Voor het thuisladen, je kan volgens mij in je meterkast een meter aanleggen hoeveel kW er naar de auto gaat. Dan kan je die waarde gebruiken om te kijken hoeveel er de auto in gegaan is en dan gewoon * je kWh prijs (die je zou betalen na het prijs plafond).
Het kan nog eenvoudiger, gewoon een meter die kWh en kW uitsluitend voor de laadpaal telt. Maar dat wil ie niet. Dat is volgens hem de zorg van zijn werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
mdizzy schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:44:
[...]

Ik heb het hier enkel over distributietarieven. Vorig jaar kon ik ze quasi volledig doorrekenen, dit jaar maar de helft.
Iets meer dan de helft, zelfs wanneer je geen gebruik hebt gemaakt van dalladen(prijzen excl. BTW)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uwMTocQL2qKuKq9v9eo-A3EYuBQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zZcwQ6LREM4XKzpplaoGtkkH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/krNGGfNrIeH3PBUMb1s0lpvKFDM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pPJgbceKsQsempLCYXPY0o7P.jpg?f=fotoalbum_large

En hoeveel het in de praktijk echt scheelt hangt gewoon af van de hoogte van je laadvergoeding tov van je energiecontract.

[ Voor 106% gewijzigd door IvoB2 op 06-01-2023 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaseLine
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:10
rolandmegens schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:56:
[...]

Oef klinkt als veel gedoe.
Ik heb CB zelf de kabel laten leggen, en daarbij extra zware gekozen, dus 5x6mm2.

Ze hebben de paal inderdaad met 1 utp kabel aangesloten, maar dat komt omdat Alfen gewoon via sim kaart werkt. De paal is ook simlock vrij, dus je kan er altijd gewoon een andere simkaart in doen volgens mij.

Ik heb gisteren helaas ook van CB te horen gekregen dat ik zelf niet de instellingen van de laadpaal kan aanpassen, maar dat ik dan contact op moet nemen met CB. Dat is wel een tegenvaller inderdaad.

Ik ga nu kijken of ik het backoffice abonnement nog af kan laten zeggen met CB, en dat ik dan of zelf declareer (heb er een MID KWH meter tussen laten zetten op eigen verzoek), of dat ik bv een e-flux abonnement afsluit a 4-5 euro per maand om het automatisch te doen. Dat zou dan via werkgever moeten gaan, maar die betalen nu 7.25 euro per maand (Exc btw) aan CB voor de verrekening. Dus zou dan alleen maar goedkoper worden.
Hier ook wel veel problemen met Coolblue voor wat betreft automatisch verrekenen en tarieven wijzigen. Het probleem is dat dit soort dingen allemaal via de mail of telefonisch moeten en ze daar de mankracht niet voor hebben.

Het duurde hier gewoon een aantal maanden voordat zakelijk verrekenen goed werkte. Momenteel is het weer een gedoe om het tarief te wijzigen. De portal stelt ook niks voor, is alleen een vertraagde overzicht van je laadsessies. Je kan zelf niks instellen.

Zit er aan te denken om mijn backoffice-abo maar voortijdig op te zeggen en de boete voor lief te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomo4k
Ik denk dat we hier iets missen, Ik "krijg" een Laadpas voor publiek laden en laadpaal die gewoon kWh bijhoud hoeveel ik laad met de auto van de zaak en alleen die kWh ga ik declareren. Met load balancing ga ik proberen de kosten voor capaciteit laag te houden. Enige dat ik ''extra'' wil is het verschil in Wpiek dat ik eventueel meer zou ver/gebruiken t.o.v. van mijn situatie vandaag. In 2022 zit in op een Wpiek van ongeveer 4kW(iets minder) zonder auto... Dan lijkt mij dat een redelijke aanname dat als ik boven die 4 zit, dat niet door mij is(natuurlijk is dat niet 100% te bewijzen maar daarom ook een aanname).

Ik weet niet welke voordelen de werkgever mij geeft? Auto van de zaak? Dat ik thuis mag laden? Dat ik goedkoper kan laden door mijn zonnepanelen?

En voor mij 100 anderen dat klopt ;) maar denk niet dat ze dat over die ''paar cent per kWh'' gaan laten gebeuren.
Griffin schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:22:
@Awesomo4k: Als ik het goed begrijp heb/wil je een laadpaal op eigen grond maar de wg betaald er niet voor?
"Krijg" gewoon laadpaal van wg... Discussie gaat om de declaratie van de kWh ook al krijg ik deze ''gratis'' via mijn PV. en de nieuwe Vlaamse regeling waarin je minder transportkosten betaald maar een nieuwe kost erbij krijg dit te maken heeft met hoe zwaar je je netwerk belast, dat heet Wpiek per kwartier.

[ Voor 23% gewijzigd door Awesomo4k op 06-01-2023 14:40 . Reden: Quote Griffin erin ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:17

Griffin

Is mythical

Awesomo4k schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:38:
Ik denk dat we hier iets missen, Ik "krijg" een Laadpas voor publiek laden en laadpaal die gewoon kWh bijhoud hoeveel ik laad met de auto van de zaak en alleen die kWh ga ik declareren. Met load balancing ga ik proberen de kosten voor capaciteit laag te houden. Enige dat ik ''extra'' wil is het verschil in Wpiek dat ik eventueel meer zou ver/gebruiken t.o.v. van mijn situatie vandaag. In 2022 zit in op een Wpiek van ongeveer 4kW(iets minder) zonder auto... Dan lijkt mij dat een redelijke aanname dat als ik boven die 4 zit, dat niet door mij is(natuurlijk is dat niet 100% te bewijzen maar daarom ook een aanname).

Ik weet niet welke voordelen de werkgever mij geeft? Auto van de zaak? Dat ik thuis mag laden? Dat ik goedkoper kan laden door mijn zonnepanelen?

[...]

"Krijg" gewoon laadpaal van wg... Discussie gaat om de declaratie van de kWh ook al krijg ik deze ''gratis'' via mijn PV. en de nieuwe Vlaamse regeling waarin je minder transportkosten betaald maar een nieuwe kost erbij krijg dit te maken heeft met hoe zwaar je je netwerk belast, dat heet Wpiek per kwartier.
Het gaat dus om een vlaamse setup, die natuurlijk anders is dan die in Nederland... dat had ik even geheel over het hoofd gezien. 'Wij/ik' hebben alleen aantal kWh die je gebruikt, dus die krijg je gewoon 1 op 1 terug (en het tarief is altijd wat je volgens contract gebruikt (en dus soms het deel van boven prijs plafond)).

Maar gezien je situatie snap ik de berekening die je moet maken (die Wpiek) en dan zou je idd het deel boven die 4kW toch ook jaarlijks kunnen doorbelasten? (of denk ik nu gewoon veeeels te makkelijk :9 )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Griffin schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:02:
[...]
Het gaat dus om een vlaamse setup, die natuurlijk anders is dan die in Nederland... dat had ik even geheel over het hoofd gezien. 'Wij/ik' hebben alleen aantal kWh die je gebruikt, dus die krijg je gewoon 1 op 1 terug (en het tarief is altijd wat je volgens contract gebruikt (en dus soms het deel van boven prijs plafond)).

Maar gezien je situatie snap ik de berekening die je moet maken (die Wpiek) en dan zou je idd het deel boven die 4kW toch ook jaarlijks kunnen doorbelasten? (of denk ik nu gewoon veeeels te makkelijk :9 )
Zo eenvoudig is de vergelijking natuurlijk niet. Het is meer een individuele vergelijking icm persoonlijke situatie.
Voor wie dagelijks niet veel km maakt en daardoor niet elke dat aan een hoog vermogen moet gaan volladen volstaat het om trager te gaan opladen om geen hogere capaciteitskosten te hebben.
En wie een vaste vergoeding krijgt voor laden die niet gekoppeld is aan de eigen stroomkost (PV en/of energiecontract met een lagere prijs dan de vergoeding) is het verhaal ook weer anders (want die heeft in het verleden bij iedere kWh laden winst gemaakt en daar kloeg toen ook niemand over).

Ik maak er geen punt van dat je probeert je werkgever te overhalen zich aan te passen aan een individuele situatie. Ik ga er gewoon vanuit dat de kruik zolang te water gaat tot ze barst. Je kan in een bedrijf met bv. duizenden salarisauto's van de werkgever niet verlangen dat ze de vergoedingen op maat van iedere individu gaan aanpassen. Bij ieder globaal systeem heb je dus winnaars en verliezers. Of beter, in het systeem van salarisauto's heb je grote winnaars en iets kleinere winnaars.

Zelf mis ik ook niet veel hoor. Woon zelf in Vlaanderen en gebruik al jaren een BEV met multilaadkaart geldig in de Benelux + thuislaadpaal met een kWh vergoeding.
En door de specifieke situatie is - ondanks in 2022 een gemiddelde maandpiek van 3,2 kW - mijn netvergoeding in 2023 met 105% gestegen.
Maar persoonlijk ben ik gewoon al heel blij (en zal dat in 2023 nog zo zijn) dat ik om de vier jaar met een nieuwe BEV van 50.000 € onbeperkt mag rondrijden zonder daar onderhouds verkeersbelasting, verzekering, energiekosten,.... voor moet betalen. Dat ik nu in 2023 enkele tientallen euro meer aan capaciteitstarief moet betalen (waar deels mijn eigen woning dan nog eens voor verantwoordelijk is) neem ik er met plezier bij want ik besef dat ik, in vergelijking met Jan Modaal, met mijn gat in de boter ben gevallen. O-)

En wanneer ik het nog allemaal goed kan volgen worstelt men in NL met zijn thuislaadpaal dan weer met de eventuele "nadelige" gevolgen van het prijsplafond. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online

De stroomprijzen zijn wel snel aan het zakken.

Hier (B) was het in december nog 50ct+, en nu in Januari gezakt naar 32ct....

Maar Coolblue zou wel transparant mogen zijn hoe ze hun prijs bepalen en hoe dikwijls dat aangepast wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Na verzwaren van 1x35A naar 3x25A heb ik voor onze Zappi v1 en Harvi 2 extra CT-klemmen gekocht.
Er zitten nu 3 klemmen op de 3 fasedraden van de hoofdaansluiing naar de verdeelkast.
De zonnepanelen nog even buiten beschouwing gelaten omdat ik eerst dit goed wil hebben.
Nu geeft de hub het volgende beeld. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SADZudDm45FkzJu2SRzw8cnLbJI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HLhDLKgfREPN9TdL4tuPqbTw.jpg?f=fotoalbum_large

Dit klopt natuurlijk niet.
De ct klemmen heb ik in de Zappi alle 3 op Grid gezet. De hub zou toch wel de stroom moeten tonen die de Zappi laadt?
Wat gaat hier niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06-10 22:22
jolandacb schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 17:00:
Na verzwaren van 1x35A naar 3x25A heb ik voor onze Zappi v1 en Harvi 2 extra CT-klemmen gekocht.
Er zitten nu 3 klemmen op de 3 fasedraden van de hoofdaansluiing naar de verdeelkast.
De zonnepanelen nog even buiten beschouwing gelaten omdat ik eerst dit goed wil hebben.
Nu geeft de hub het volgende beeld. [Afbeelding]

Dit klopt natuurlijk niet.
De ct klemmen heb ik in de Zappi alle 3 op Grid gezet. De hub zou toch wel de stroom moeten tonen die de Zappi laadt?
Wat gaat hier niet goed?
Heb je de video met de instructie gevolgd op MyEnergi?
1. Zonnepanelen automaat uitzetten
2. Op iedere fase minimaal 500 W belasting
3. CT klemmen 1 voor 1 aansluiten op de Harvi
4. CT klem zit goed als je een positieve powerfactor hebt > 0.90.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
ice-T106 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:35:
[...]

Kijk dat is helemaal perfect 👌.
Je kan zelfs direct een tweede "backplane" met afdekplaatje laten installeren, en dan later de tweede lader er zo op klikken.
Ja dat hebben ze goed bedacht allemaal bij easee!

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
MajaMestreech schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 17:48:
[...]

Heb je de video met de instructie gevolgd op MyEnergi?
1. Zonnepanelen automaat uitzetten
2. Op iedere fase minimaal 500 W belasting
3. CT klemmen 1 voor 1 aansluiten op de Harvi
4. CT klem zit goed als je een positieve powerfactor hebt > 0.90.
Ja, stap 1, 2 en 3 zo uitgevoerd.
Maar hoe weet ik of ik een positieve powerfactor heb groter dan 0,90?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffoz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:25
Iemand ervaring met een Alfen Eve Pro die aangeeft na alle kabels gekoppeld te hebben "waiting for power" en vervolgens niet laad?

Ik doe dit voor het eerst maar de laadpaal en laadpas staan goed geactiveerd bij E-Flux. Het lijkt er echt op alsof die gewoon geen stroom geeft, maar geen error ofzo. Staat gewoon spanning op en weinig over te vinden op internet over deze melding..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06-10 22:22
jolandacb schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 19:02:
[...]

Ja, stap 1, 2 en 3 zo uitgevoerd.
Maar hoe weet ik of ik een positieve powerfactor heb groter dan 0,90?
Aflezen op de Zappi. Ga via de "Geavanceerde Instellingen" naar de Harvi (aannemende dat je de CT klemmen van de 3 fases hebt aangesloten op de Harvi) en kijk onder MEETWAARDEN. Daar staan de Pf (Powerfactor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B1OO
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-10 21:51
Hi Gents,

Heeft iemand de backoffice settings voor een Alfen laadpaal voor Eneco eMobility? Heb deze paal zelf geïnstalleerd en ook reeds een Mijn Laden account.
Volgens mij is het laatste stukje config dat ik in de settings van Alfen nog de backoffice URL en path moet aangeven.

Heeft iemand deze? PM mag ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
MajaMestreech schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 20:10:
[...]

Aflezen op de Zappi. Ga via de "Geavanceerde Instellingen" naar de Harvi (aannemende dat je de CT klemmen van de 3 fases hebt aangesloten op de Harvi) en kijk onder MEETWAARDEN. Daar staan de Pf (Powerfactor).
Bedankt.
Ik ga het dit weekend nakijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Jeffoz schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 19:16:
Iemand ervaring met een Alfen Eve Pro die aangeeft na alle kabels gekoppeld te hebben "waiting for power" en vervolgens niet laad?

Ik doe dit voor het eerst maar de laadpaal en laadpas staan goed geactiveerd bij E-Flux. Het lijkt er echt op alsof die gewoon geen stroom geeft, maar geen error ofzo. Staat gewoon spanning op en weinig over te vinden op internet over deze melding..
Loadbalancing instellingen gecontroleerd? Melding zou ook betrekking kunnen hebben op het feit dat er volgens de laadpaal te weinig stroom beschikbaar is om te kunnen starten met laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffoz
ik222 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:44:
[...]

Loadbalancing instellingen gecontroleerd? Melding zou ook betrekking kunnen hebben op het feit dat er volgens de laadpaal te weinig stroom beschikbaar is om te kunnen starten met laden.
Zit geen netwerk kabel in dus kom er alleen in met laptop. Had al wel eerder alles daarvoor opgezet inclusief account bij Alfen dus zal morgen eens voor het eerst inloggen op dat ding met die ACE Installer.

Ik ga er wel even doorheen bladeren. Backoffice club is er toch niet tot maandag. Hij staat op 11kW en ik heb geen 3-fase 3x 25A dus zou genoeg vrij moeten zijn. Maar er is iets vreemds aan de hand dat zeker..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobrawnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-12-2024
Ik heb thuis een laadpaal (Alfen eve) met alfen Backoffice via vandebron en gebruik een laadpas van MoveMove (MTC).

Sinds 8 december kan ik niet meer laden met mijn pas bij mijn eigen paal. De paal geeft aan “ongeldige kaart”. Vervelende is dat ik met deze zelfde pas wel bij publieke laadpunten kan laden. Mijn buurman kan met zijn “travelcard” laadpas wel laden op mijn laadpaal.

Mijn zoektocht naar een oplossing van het probleem is begonnen met het aanschrijven van alle betrokken partijen:

Volgens VDB hebben meer MTC klanten hier last van, ze hebben het in onderzoek en hebben al 3 keer de prioriteit verhoogd naar de hoogste prioriteit.

Volgens MTC is de kaart helemaal goed en blokkeren zei geen palen of laadpaal providers. MTC zou geen informatie kunnen uitlezen/vergaren over authenticatie aanvragen en de reden waarom dit zou falen.

Volgens Alfen functioneert de paal zoals het hoort, ze hebben resets en hard-resets uitgevoerd maar toen dit niet werkte hebben ze hun best gedaan en via hun eigen ingangen contact gehad met Daphne van Vandebron en deze zou (zonder mij te hebben ingelicht) hebben toegegeven dat het probleem bij Vandebron zit en ze dit aan het onderzoeken zijn. Alfen zou niks voor mij kunnen betekenen.

Ruim een maand later is er nog geen voortgang in de oplossing van het probleem.

Via een kennis die bij Alfen werkt heb ik wat meer informatie vergaard, zo meld de lader na het scannen van mijn pas “AUTHORIZE FAILED - auth provider indicated that id was unknown or invalid".

Ik heb een geautomatiseerde mail gehad dat er een vandebron laadpas onderweg is, opnieuw zonder communicatie, dus dit zal wel hun noodoplossing zijn.

Zijn er meer mensen met de combinatie VDB laadpaal provider en MTC als laadpas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartd
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 03-10 11:06
Net een Zappi V2.1 aangesloten, de huisaansluiting is omhezet naar 3x25 Ampere. Moet ik nu de net limiet van de Zappi instellen op 25 A, of op 3x25= 75 A? Dat kan ik nergens vinden. Weet iemand dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akaQ
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:51
cobrawnl schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 08:56:
Ik heb thuis een laadpaal (Alfen eve) met alfen Backoffice via vandebron en gebruik een laadpas van MoveMove (MTC).

Sinds 8 december kan ik niet meer laden met mijn pas bij mijn eigen paal. De paal geeft aan “ongeldige kaart”. Vervelende is dat ik met deze zelfde pas wel bij publieke laadpunten kan laden. Mijn buurman kan met zijn “travelcard” laadpas wel laden op mijn laadpaal.

Mijn zoektocht naar een oplossing van het probleem is begonnen met het aanschrijven van alle betrokken partijen:

Volgens VDB hebben meer MTC klanten hier last van, ze hebben het in onderzoek en hebben al 3 keer de prioriteit verhoogd naar de hoogste prioriteit.

Volgens MTC is de kaart helemaal goed en blokkeren zei geen palen of laadpaal providers. MTC zou geen informatie kunnen uitlezen/vergaren over authenticatie aanvragen en de reden waarom dit zou falen.

Volgens Alfen functioneert de paal zoals het hoort, ze hebben resets en hard-resets uitgevoerd maar toen dit niet werkte hebben ze hun best gedaan en via hun eigen ingangen contact gehad met Brenda van Vandebron en deze zou (zonder mij te hebben ingelicht) hebben toegegeven dat het probleem bij Vandebron zit en ze dit aan het onderzoeken zijn. Alfen zou niks voor mij kunnen betekenen.

Ruim een maand later is er nog geen voortgang in de oplossing van het probleem.

Via een kennis die bij Alfen werkt heb ik wat meer informatie vergaard, zo meld de lader na het scannen van mijn pas “AUTHORIZE FAILED - auth provider indicated that id was unknown or invalid".

Ik heb een geautomatiseerde mail gehad dat er een vandebron laadpas onderweg is, opnieuw zonder communicatie, dus dit zal wel hun noodoplossing zijn.

Zijn er meer mensen met de combinatie VDB laadpaal provider en MTC als laadpas?
Wij hebben onze laadpaal via VDB, met laadpas van VDB. Ze zijn ook onze energie leverancier.

Nu rij ik via de zaak ook elektrische en hebben we sinds kort op de alfen een backoffice via shell recharge.
Bij bovenstaande backoffice kunnen we onze VDB kaart dus niet toevoegen, wordt niet geaccepteerd. Verder geen probleem want voor de zakelijke verrekening gebruikt ik de MTC en heb een privé kaart van shell recharge. Deze toegevoegd voor de privé auto zonder verrekening. Dus die is enkel voor het activeren van het laadproces.

Maar om terug te komen op je vraag, gek dat het opeens zo is. Weet wel dat afhankelijk van de leverancier van de backoffice niet alle kaarten worden toegestaan. Dit kunnen ze ook later hebben veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Bartd schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 16:36:
Net een Zappi V2.1 aangesloten, de huisaansluiting is omhezet naar 3x25 Ampere. Moet ik nu de net limiet van de Zappi instellen op 25 A, of op 3x25= 75 A? Dat kan ik nergens vinden. Weet iemand dat?
De net limiet is de limiet voor load balancing per fase dus 25A. De device limit moet op de waarde van de zekering of automaat die je voor je Zappi hebt zitten in de meterkast. Dus in de regel 16A voor 3x16A, 25A voor 3x25A en 32A voor 3x32A.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobrawnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-12-2024
akaQ schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 17:27:
[...]

Wij hebben onze laadpaal via VDB, met laadpas van VDB. Ze zijn ook onze energie leverancier.

Nu rij ik via de zaak ook elektrische en hebben we sinds kort op de alfen een backoffice via shell recharge.
Bij bovenstaande backoffice kunnen we onze VDB kaart dus niet toevoegen, wordt niet geaccepteerd. Verder geen probleem want voor de zakelijke verrekening gebruikt ik de MTC en heb een privé kaart van shell recharge. Deze toegevoegd voor de privé auto zonder verrekening. Dus die is enkel voor het activeren van het laadproces.

Maar om terug te komen op je vraag, gek dat het opeens zo is. Weet wel dat afhankelijk van de leverancier van de backoffice niet alle kaarten worden toegestaan. Dit kunnen ze ook later hebben veranderd.
Ik heb mijn paal via VDB gewoon publiekelijk open staan, mijn MTC kaart is voor de paal een "vreemde kaart" waar de kWh's gewoon in rekening moeten worden gebracht. Ik heb geen kaarten als "trusted" in laten stellen om de verrekening uit te laten schakelen.

Wel vreemd dat jij op de backoffice van shell recharge niet de kaart van VDB kan instellen als "accepteren zonder verrekening", je zou zeggen dat je iedere NFC tag zou moeten kunnen instellen, zelfs on-officiele of geblokkeerde laadpassen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-08 17:56
Makrolon schreef op zondag 8 januari 2023 @ 08:36:
[...]

Ik plaats laadpalen en kan je vertellen dat dat niet genoeg is.

Of 2x 19mm, dan kan je straks max op 11 kw laden, of een 25mm en een 19.
Ik heb bovenstaand bericht even uit het nieuwbouwtopic gekopieerd.

Kan iemand mij uitleggen waarom dit is? Zou een 5x4mm2 kabel niet voldoen?

Een 5x4mm2-kabel past precies door een 19 mm-buis. En de 3 kabels die aan de CT-klemmen zitten passen met z'n drieën ook in een 19 mm-buis. Die buizen hoeven bij ons vanuit de meterkast alleen een stukje de muur door, naar buiten. Precies aan de buitenkant van de meterkast komt de laadpaal. Het gaat dus om een klein, recht stukje buis met kabels er doorheen.
Is 5x4mm2 niet genoeg om op 22 kW te laden, moet dat 5x6mm2 zijn?
(Niet dat onze bestelde auto op 22 kW kan laden hoor, maar met het oog op de toekomst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Kiwi70 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 09:11:
[...]

Ik heb bovenstaand bericht even uit het nieuwbouwtopic gekopieerd.

Kan iemand mij uitleggen waarom dit is? Zou een 5x4mm2 kabel niet voldoen?

Een 5x4mm2-kabel past precies door een 19 mm-buis. En de 3 kabels die aan de CT-klemmen zitten passen met z'n drieën ook in een 19 mm-buis. Die buizen hoeven bij ons vanuit de meterkast alleen een stukje de muur door, naar buiten. Precies aan de buitenkant van de meterkast komt de laadpaal. Het gaat dus om een klein, recht stukje buis met kabels er doorheen.
Is 5x4mm2 niet genoeg om op 22 kW te laden, moet dat 5x6mm2 zijn?
(Niet dat onze bestelde auto op 22 kW kan laden hoor, maar met het oog op de toekomst)
je zegt het goed, een 5x4 past precies. een bocht er in en het wil niet meer.

in jouw situatie gaat het dus wel lukken, in de meeste situaties niet.

5x4 is op korte afstanden genoeg om 22kw te laden, maar op wat langere afstanden zou ik 5x6 aanraden.

Maar als een stukje rechte buis voldoende is vanuit de meterkast zou ik me de kosten van een loze leiding besparen en de monteur van de laadpaal het gat de meterkast in laten boren. Tenzij er een valse wand in de meterkast komt met al het leidingwerk er achter natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-08 17:56
Bedankt voor je reactie, ik ben weer gerustgesteld. We wonen al een tijdje in onze woning, dus een mantelbuis vanuit de bouw is geen optie meer. Maar een buisje vanuit de meterkast naar buiten moet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1234567y
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-10 16:13
J-monkey schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:01:
[...]

De Ratio Solid heette vroeger de Ratio Solar Box. Onder handleiding E-mobility hier zie je https://ratio.nl/nl/page/downloads en dan 'Solar Box'.
Lekker is dat. Ik wil 11Kw laden. Wordt geadviseerd om een 20A MCB te gebruiken en dan geven ze op 6mm2 kabel te gebruiken, die is gek. Gewoon 16A MCB en een 2,5mm kabel zou helemaal prima moeten zijn. Vreemde handleiding.

[ Voor 3% gewijzigd door 1234567y op 08-01-2023 11:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

1234567y schreef op zondag 8 januari 2023 @ 11:41:
[...]

Lekker is dat. Ik wil 11Kw laden. Wordt geadviseerd om een 20A MCB te gebruiken en dan geven ze op 6mm2 kabel te gebruiken, die is gek. Gewoon 16A MCB en een 2,5mm kabel zou helemaal prima moeten zijn. Niet veel vertrouwen in dit merk.
Zo gek is dat m.i. niet. Wellicht wil je ook auto's op 1 fase kunnen laden met 7,4kW (=32A) of met 4,6kW (=20A)? Of voorbereid zijn op een eventuele toekomstige auto die op 22kW (=3 x 32A) kan laden?
Bovendien is 2,5mm2 wat dun voor continu 16A, zeker als de afstand tot het laadpunt groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPM85
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:32
BaseLine schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:21:
[...]

Hier ook wel veel problemen met Coolblue voor wat betreft automatisch verrekenen en tarieven wijzigen. Het probleem is dat dit soort dingen allemaal via de mail of telefonisch moeten en ze daar de mankracht niet voor hebben.

Het duurde hier gewoon een aantal maanden voordat zakelijk verrekenen goed werkte. Momenteel is het weer een gedoe om het tarief te wijzigen. De portal stelt ook niks voor, is alleen een vertraagde overzicht van je laadsessies. Je kan zelf niks instellen.

Zit er aan te denken om mijn backoffice-abo maar voortijdig op te zeggen en de boete voor lief te nemen.
Ik krijg al maanden nul op rekest om de tarieven die CB doorstuurt naar mijn werkgever, gelijk te trekken met mijn energietarieven. Is dit bij jou wel gelukt, of zit je ook vast aan de CB tarieven?

Dat portaal wat ze beloven op de website, heb ik uberhaubt nooit een login of iets dergelijks van gezien. Na 4 maanden bellen, ben ik blij dat het verrekenen gebeurt en ik ook gewoon het bedrag maandelijks op mijn rekening krijg.
Krijg bij CB meer het idee, dat als ik nog een keer bel, dat er weer iemand iets verkeerd doet, en ik van voor af aan kan beginnen |:(

Nog niet vaak zo’n slechte service gehad. Verkopen ging vanzelf, alles daarna, is nog niets goed gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1234567y
[...] Nvm, offtopic

[ Voor 113% gewijzigd door 1234567y op 08-01-2023 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaseLine
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:10
JPM85 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 11:53:
[...]

Ik krijg al maanden nul op rekest om de tarieven die CB doorstuurt naar mijn werkgever, gelijk te trekken met mijn energietarieven. Is dit bij jou wel gelukt, of zit je ook vast aan de CB tarieven?

Dat portaal wat ze beloven op de website, heb ik uberhaubt nooit een login of iets dergelijks van gezien. Na 4 maanden bellen, ben ik blij dat het verrekenen gebeurt en ik ook gewoon het bedrag maandelijks op mijn rekening krijg.
Krijg bij CB meer het idee, dat als ik nog een keer bel, dat er weer iemand iets verkeerd doet, en ik van voor af aan kan beginnen |:(

Nog niet vaak zo’n slechte service gehad. Verkopen ging vanzelf, alles daarna, is nog niets goed gegaan.
Ik ben zowel werkgever als werknemer (zzp). Maar moest heel veel bellen en mailen om duidelijk te maken dat ik zakelijk wilde verrekenen terwijl dit op de offerte stond. Tarief wijziging gaat hier ook moeizaam. Ze werken met een pdf formulier die ondertekend moet worden door de werkgever en werknemer. Dan zou het binnen 5 werkdagen doorgevoerd moeten zijn, maar duurt vaak langer.

Heb ook een nare ervaring met mijn laadpaal zelf (EVBox Elvi). Station-id is door Coolblue gewijzigd toen ze eindelijk zakelijk verrekenen activeerden, evenals de security code. Wist niet eens dat dat op afstand kon. Moest daar ook flink achteraan om de nieuwe security code te krijgen zodat ik met de evbox app op mijn eigen laadpaal kan inloggen. Dit maakt het ook moeilijker om over te stappen naar een ander laadplatform. Everon accepteert bijvoorbeeld alleen mijn oude station-id en securitycode, niet de nieuwe die Coolblue overschreven heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-09 21:26
Jeffoz schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 19:16:

Ik heb nu ruim vier jaar een Alfen Eve pro (double) en maak gebruik van load balancing. Ook als er geen verbinding is met een slimme meter (via P1 of modbus) zijn er veel manieren om de instellingen zo in te stellen dat hij niet wil laden. Alfen heeft dat zelf bij ook meermaals voor elkaar gekregen.

Je kan allerlei dingen instellen, zoals bijvoorbeeld het max vermogen wat de paal mag gebruiken, maar ook het minimale vermogen waarmee laden moet starten. Als dat net verkeerd staat dan wil er niks meer laden.

25.010 Wattpiek Oost / West

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MvdV75
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 03-07 07:54
Makrolon schreef op zondag 8 januari 2023 @ 09:14:
[...]

je zegt het goed, een 5x4 past precies. een bocht er in en het wil niet meer.

in jouw situatie gaat het dus wel lukken, in de meeste situaties niet.

5x4 is op korte afstanden genoeg om 22kw te laden, maar op wat langere afstanden zou ik 5x6 aanraden.

Maar als een stukje rechte buis voldoende is vanuit de meterkast zou ik me de kosten van een loze leiding besparen en de monteur van de laadpaal het gat de meterkast in laten boren. Tenzij er een valse wand in de meterkast komt met al het leidingwerk er achter natuurlijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2TWA9Qk6H8aUGtvT0TquGFKG_Ls=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/k0uR0tbGmiKh5CvdCLkDM5R2.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbeannie
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10:13
,

[ Voor 99% gewijzigd door elbeannie op 12-01-2023 20:35 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07:59
elbeannie schreef op zondag 8 januari 2023 @ 16:04:
Vraag over het volgende (weet niet of dit het juiste topic is)

Auto: Kia ev6 lease
Laadpaal: Thuis
Aantal kWh thuis laden per jaar: 5000
Huidig energiecontract loopt tot aug 2023 (€0.30 kWh).
Vergoeding: Wat er in je contract staat, nu dus €0.30
Zonnepanelen: 10x 410WP Noord, 10x320WP Zuid +/- 6500kWh
Eigen gebruik electricitiet: 1500kWh
Gasverbruik: 700m3.

Als je uitgaat van jaarlijks salderen, loont het dan niet om een ander energiecontract aan te gaan waar je dan gemiddeld €0.80 per kWh maar doorbereken aan je werkgever?
Om over de rug van de WG geld te verdienen? Als jij je er goed bij voelt moet je dat doen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 11:35

de Peer

under peer review

Laurens__ schreef op zondag 8 januari 2023 @ 15:20:
[...]

Ik heb nu ruim vier jaar een Alfen Eve pro (double) en maak gebruik van load balancing. Ook als er geen verbinding is met een slimme meter (via P1 of modbus) zijn er veel manieren om de instellingen zo in te stellen dat hij niet wil laden. Alfen heeft dat zelf bij ook meermaals voor elkaar gekregen.

Je kan allerlei dingen instellen, zoals bijvoorbeeld het max vermogen wat de paal mag gebruiken, maar ook het minimale vermogen waarmee laden moet starten. Als dat net verkeerd staat dan wil er niks meer laden.
En tegelijkertijd is dat een mooie feature. Ik gebruik het 'niet meer willen laden' juist om via domotica de laadpaal aan te sturen (starten, pauzeren, stoppen etc).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 06-10 19:19
Vraag over het volgende (weet niet of dit het juiste topic is)

Auto: Kia ev6 lease
Laadpaal: Thuis
Aantal kWh thuis laden per jaar: 5000
Huidig energiecontract loopt tot aug 2023 (€0.30 kWh).
Vergoeding: Wat er in je contract staat, nu dus €0.30
Zonnepanelen: 10x 410WP Noord, 10x320WP Zuid +/- 6500kWh
Eigen gebruik electricitiet: 1500kWh
Gasverbruik: 700m3.

Als je uitgaat van jaarlijks salderen, loont het dan niet om een ander energiecontract aan te gaan waar je dan gemiddeld €0.80 per kWh maar doorbereken aan je werkgever?
Beetje wonderlijke casus. En de vraag of je er blij van wordt als het lukt om de WG een paar euro extra te ontfutselen.

Praktisch gezien is het twijfelachtig of de stroomprijs in augustus nog op 0,80 zit.
Sterker nog die ligt daar nu al onder.
en gerekend vanaf augustus nog een maand of 16 en dan wordt het salderen afgeschaft c.q. afgebouwd, ga je dan 80ct betalen voor je stroom terwijl je voor terugleveren nauwelijks meer iets krijgt?

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbeannie
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10:13
eltron schreef op zondag 8 januari 2023 @ 18:49:
[...]

Beetje wonderlijke casus. En de vraag of je er blij van wordt als het lukt om de WG een paar euro extra te ontfutselen.

Praktisch gezien is het twijfelachtig of de stroomprijs in augustus nog op 0,80 zit.
Sterker nog die ligt daar nu al onder.
en gerekend vanaf augustus nog een maand of 16 en dan wordt het salderen afgeschaft c.q. afgebouwd, ga je dan 80ct betalen voor je stroom terwijl je voor terugleveren nauwelijks meer iets krijgt?
Aan de plusjes te zien is het niet passend. In mijn optiek kon het een manier zijn om de investeringen versneld terug verdienen en vervolgens te blijven verduurzamen.Ik had immers aan 5 panelen genoeg maar omdat ik elektrisch diende te rijden heb ik er uit eigen zak 15 bij gedaan. Moet hier de WG voor opdraaien, tsja dat is lastig. @eltron bedankt om dit nog serieus te benaderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:38
elbeannie schreef op zondag 8 januari 2023 @ 19:39:
[...]

Aan de plusjes te zien is het niet passend. In mijn optiek kon het een manier zijn om de investeringen versneld terug verdienen en vervolgens te blijven verduurzamen.Ik had immers aan 5 panelen genoeg maar omdat ik elektrisch diende te rijden heb ik er uit eigen zak 15 bij gedaan. Moet hier de WG voor opdraaien, tsja dat is lastig. @eltron bedankt om dit nog serieus te benaderen.
Maar de keus om 15 panelen extra te leggen is je eigen beslissing geweest. Je had het ook niet kunnen doen, veranderd niets aan de vergoeding die je krijgt van je WG.

Onder aan de streep verdien je die investering wel terug (waarna het geld opbrengt) en blijf je duurzaam.

Het valt me op dat de mensen die een salarisauto hebben letterlijk ieder dubbel dat het kost willen doorsluizen aan de WG.

Het zou voor mij een droom zijn om een auto van de zaak te krijgen, helaas zit ik niet in die positie O+.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvdl2000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-10 02:14
iemand die 4 kwadraat accepteert voor een 32 A aansluiting???? wow... nee ik zou dat niet accepteren. aangezien 4 kwadraat echt maar bedoeld is TOT 25A

het onderste deel van die grafiek zou 6-10-10 moeten zijn of hooguit 6-6-10 (aangezien 6 kwadraat genoeg is voor 40A.... 4-6-10 is echt onveilig imho en al helemaal bij een last als een laadpaal.....

bij de groepenkast bouw wordt bij PV en laadpalen eerder een hogere draaddikte waarde aangehouden dan lager... ditzelfde geldt voor je kabel naar de last/levering

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1234567y
Tvdl2000 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:48:
[...]

iemand die 4 kwadraat accepteert voor een 32 A aansluiting???? wow... nee ik zou dat niet accepteren. aangezien 4 kwadraat echt maar bedoeld is TOT 25A

het onderste deel van die grafiek zou 6-10-10 moeten zijn of hooguit 6-6-10 (aangezien 6 kwadraat genoeg is voor 40A.... 4-6-10 is echt onveilig imho en al helemaal bij een last als een laadpaal.....

bij de groepenkast bouw wordt bij PV en laadpalen eerder een hogere draaddikte waarde aangehouden dan lager... ditzelfde geldt voor je kabel naar de last/levering
Een beetje stemmingmakerij. Ik dimensioneer dagelijks elektrische oplossingen en 32A over 4mm2 gaat helemaal prima, afhankelijk uiteraard van de omgevingsfactoren zoals temperatuur en de manier van installatie. Maar goed, in de tabel wordt dan weer wel 4mm2 aangegeven voor 16A, daar zou je dan ook 2,5mm2 verwachten. Dus heel consistent is het inderdaad niet, maar onveilig zou ik het niet willen noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvdl2000
1234567y schreef op zondag 8 januari 2023 @ 21:32:
[...]

Een beetje stemmingmakerij. Ik dimensioneer dagelijks elektrische oplossingen en 32A over 4mm2 gaat helemaal prima, afhankelijk uiteraard van de omgevingsfactoren zoals temperatuur en de manier van installatie. Maar goed, in de tabel wordt dan weer wel 4mm2 aangegeven voor 16A, daar zou je dan ook 2,5mm2 verwachten. Dus heel consistent is het inderdaad niet, maar onveilig zou ik het niet willen noemen.
en als ik een groepenkast bouwde/bedrade (ja werk er sinds kort niet meer, maar niet om die reden o.i.d) met 4 kwadraat op een groep van meer dan 25A dan werd hij afgekeurd... niet alleen door de tester, maar ook door de werkgever en evetuele klant. en de bedoeling in een groepenkast is nog bedoeld voor korte afstanden en dus mag meestal aan de dunnere kant. mede ook omdat een gelijktijdigheidsfactor van 60% wordt aangehouden.....

met PV/laadpalen moet men een 100% inschakelduur in acht nemen. dus alsjeblieft gooi geen 4kwadraat in een 22KW paal aansluiting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffoz
Laurens__ schreef op zondag 8 januari 2023 @ 15:20:
[...]

Morgen maar eens E-Flux bellen. Ik kreeg soms ook card accepted maar ook vaak card incorrect dus misschien hebben ze me pas wel activeerd in hun portal maar niet in de whitelist van de paal ofzo. Ook zwaar hinderlijk, had hem opgemaakt en netwerk kabel eraan gelegd. Dacht log ff in met wachtwoord, maar dat veranderd een backoffice dus ook gewoon aangezien die dan ineens "owner" worden. Leuk zo een backoffice en paal met een simcard, maar ik als tweaker kan dan natuurlijk zelf niet meer pielen. Wel mooi ook dat ik hem los schroef en er allemaal water uit kwam lopen.... Alsof de afdichtingsring niet goed zit of zat... Altijd fijn om water en stroom bij elkaar te hebben.. Was al niet heel blij met dat installatie bedrijf maar dit slaat echt alles..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_t1hWxxqQeIg9bHlGTcY4DywnzI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WgBDmKyZBOaWhjBCzBEAsrqI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J04T
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 08-09-2024
Is er iemand met ervaring met wallbox?

Ik heb een copper SB met EM340 meter laten installeren. Gekozen voor deze lader omdat deze koppeling met backoffice ondersteund en kan laden op zogenaamde eco mode waarbij de auto gaat laden als je zonnepanelen flink aan het opwekken zijn.

Nu heb ik het gedeelte in de meterkast over gelaten aan een monteur. Maar deze heeft de meter voor de groep gezet van de lader. Nu vraag ik me oprecht af of de meter op deze manier correct kan aflezen wat het verbruik in de rest van de woning is en hoeveel energie ik opwek.

Ik kan nu met 7.4kw laden maar zou ook verwachten dat dit bijvoorbeeld 11kw zou kunnen zijn of zelfs hoger op moment dat er veel zon is. (30*395wp installatie)

Ik heb deze vraag ook aan de monteur gesteld en hij kon het niet beantwoorden. (Heel raar en irritant). De meter heeft een display waarop je diverse informatie kan aflezen. Ik ga ervan uit dat ik hier zou moeten kunnen controleren wat de meter registreert. Helaas is er nergens documentatie te vinden wat de iconen met de verschillende waardes dan betekenen.

Wallbox klantenservice kan het me niet eens vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 07:59
J04T schreef op maandag 9 januari 2023 @ 07:59:

Ik heb een copper SB met EM340 meter laten installeren. Gekozen voor deze lader omdat deze koppeling met backoffice ondersteund en kan laden op zogenaamde eco mode waarbij de auto gaat laden als je zonnepanelen flink aan het opwekken zijn.

Nu heb ik het gedeelte in de meterkast over gelaten aan een monteur. Maar deze heeft de meter voor de groep gezet van de lader. Nu vraag ik me oprecht af of de meter op deze manier correct kan aflezen wat het verbruik in de rest van de woning is en hoeveel energie ik opwek.

Ik kan nu met 7.4kw laden maar zou ook verwachten dat dit bijvoorbeeld 11kw zou kunnen zijn of zelfs hoger op moment dat er veel zon is. (30*395wp installatie)

Ik heb deze vraag ook aan de monteur gesteld en hij kon het niet beantwoorden. (Heel raar en irritant). De meter heeft een display waarop je diverse informatie kan aflezen. Ik ga ervan uit dat ik hier zou moeten kunnen controleren wat de meter registreert. Helaas is er nergens documentatie te vinden wat de iconen met de verschillende waardes dan betekenen.

De meter zou volgens de handleiding ergens anders moeten komen.

https://support.wallbox.c...ower-Sharing_20191125.pdf

Verder, je auto kan wel 3F laden? Ook wel een 3F kabel in gebruik? Als dit zo is dan kan het zijn dat de Wallbox niet goed ingesteld is en/of voor 1F geinstalleerd is. Je hebt een 3F aansluiting neem ik aan?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J04T
Inspired schreef op maandag 9 januari 2023 @ 08:18:
[...]

De meter zou volgens de handleiding ergens anders moeten komen.

https://support.wallbox.c...ower-Sharing_20191125.pdf

Verder, je auto kan wel 3F laden? Ook wel een 3F kabel in gebruik? Als dit zo is dan kan het zijn dat de Wallbox niet goed ingesteld is en/of voor 1F geinstalleerd is. Je hebt een 3F aansluiting neem ik aan?
Alles is 3 fase inderdaad.
Ik verwacht dat de meter zo zou moeten zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HaqBLzotlD0DJqrjZ5N98pOILOI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5TjpxhrUXW3uVGBTT9fYj8ev.png?f=fotoalbum_large

Het gekke is dus wel als ik ga laden de wallbox laat zien die ik ook eigen opgewekte energie heb gebruikt. Maar de monteur kan mij niet bevestigen dat de meter op deze wijze is aangesloten.

Geeft de meter gewoon simpelweg verkeerde waardes door omdat deze niet juist is aangesloten? Vandaar mijn vraag of iet iets op de EM340 meter kan aflezen zodat ik het kan controleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@J04T Er zit toch een groot display op de EM340 meter? Daar moet je in principe hetzelfde verbruik zien als wat je kan aflezen op de kWh-meter van de netbeheerder.

Ik heb zo'n meter niet, maar plaatjes op internet laten zien dat je de kW kan aflezen of de A. Dat zit dan per fase of in totaal. Die informatie kan je ook uit de kWh-meter van de netbeheerder halen. Of heb je nog een oude draaischijfmeter?

Als je wil zien of je EM340 wel alles meet kan je bijvoorbeeld een waterkoker of oven aanzetten. Als de kWh-meter van de netbeheerder dan wel een groter verbruik aangeeft, maar de EM340 niet dan zit hij niet op de juiste plek.

In theorie hoef je dat nog niet eens te vergelijken. Je moet enkel aan de EM340 al kunnen zien dat er elders in huis (veel meer) stroom wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
J04T schreef op maandag 9 januari 2023 @ 07:59:

Als de meter is geplaatst na de hoofschakelaar, dan meet ie je hele huis.

Indien de meter echt enkel vlak voor de EV groep is geplaatst dan meet ie enkel je EV en niks anders...

Dit kan je makkelijk testen door op het scherm te kijken wat het vebruik is en dit te vergelijken met je hoofdmeter terwijl je niet aan het laden bent. Kan je zelfs checken zonder de hoofdmeter want als je niet aan het laden bent dan moet de meter nog steeds vebruik laten zien (van je huis).

En anders een foto van je meterkast (met de kap open uiteraard) zal ook het een en ander verduidelijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
Loont het niet meer om een bidirectionele paal (op kosten van de werkgever) te installeren, deze te laden op de parking van de werkgever of aan een openbare laadpaal met de laadkaart van de werkgever en vervolgens deze energie via de bi-paal naar de eigen woning over te hevelen? Lijkt me toch bijzonder lucratief?
sarcastic mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Tvdl2000 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 21:45:
[...]

en als ik een groepenkast bouwde/bedrade (ja werk er sinds kort niet meer, maar niet om die reden o.i.d) met 4 kwadraat op een groep van meer dan 25A dan werd hij afgekeurd... niet alleen door de tester, maar ook door de werkgever en evetuele klant. en de bedoeling in een groepenkast is nog bedoeld voor korte afstanden en dus mag meestal aan de dunnere kant. mede ook omdat een gelijktijdigheidsfactor van 60% wordt aangehouden.....

met PV/laadpalen moet men een 100% inschakelduur in acht nemen. dus alsjeblieft gooi geen 4kwadraat in een 22KW paal aansluiting
Meen je dit? In woninginstallaties?

Het verschil in weerstand tussen 4 mm² en 6 mm² is toch niet zó groot? Stel dat de kabel een meter of 15 lang is, kan het dan kwaad om daar urenlang 32 ampère over te trekken? (Even ongeacht hoeveel fases). 15 meter lijkt me tevens vrij gemiddeld.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvdl2000
JanHenk schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:36:
[...]

Het verschil in weerstand tussen 4 mm² en 6 mm² is toch niet zó groot? Stel dat de kabel een meter of 15 lang is, kan het dan kwaad om daar urenlang 32 ampère over te trekken? (Even ongeacht hoeveel fases). 15 meter lijkt me tevens vrij gemiddeld.
In de bedrijfs groepenkasten wordt er effectief rekening gehouden met maximaal 1,5m lengte bij groepenkasten voor huisinstallaties blijft hetzelfde alleen kortere lengtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruysen
  • Laatst online: 12:56
JanHenk schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:36:
[...]

Nou, er is toch wel een aardig verschil:

OppervlakWeerstandMaximale belasting bij losse kabelsMaximale stroombelasting bij vaste kabelsMaximaal vermogen
2,5 mm²13,3 Ω/km16A23A9kW
4 mm²7,98 Ω/km20A32A11kW
6 mm²4,95 Ω/km30A42A17kW
10 mm²3,3 Ω/km35A54A20kW

Dus weerstand van 4 mm² en 6 mm² is bijna 2x zo groot.
Het gaat trouwens ok niet over het verlies op dat stukje maar over hoe warm de kabel wordt bij lange 100% belasting. (Heeft wel met elkaar te maken, maar je wilt niet dat de kabel of wat er omheen gaat smelten of zacht worden.)

Bron: https://www.elektramat.nl/kennisbank/aderdikte/

Edit: Hier staat meer informatie hoe het zit in een meterkast volgens NEN1010:
https://installo.nl/welke-interne-bedrading-in-groepenkasten-en-verdeelinrichtingen/

[ Voor 24% gewijzigd door cruysen op 09-01-2023 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Tvdl2000 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:51:
[...]

In de bedrijfs groepenkasten wordt er effectief rekening gehouden met maximaal 1,5m lengte bij groepenkasten voor huisinstallaties blijft hetzelfde alleen kortere lengtes.
O excuus, ik begrijp het nu, jij hebt het over de interne bedrading van de groepenkast zelf. Daar gelden inderdaad andere normen voor.

En ondanks dat er weinig lengte in de interne bedrading zit, gaat er in z'n totaliteit veel energie doorheen en is er sprake van heel veel verbindingen. Dus de warmteontwikkeling in een groepenkast is veel hoger dan de warmteontwikkeling van een zelfstandige kabel.

Het gaat mij om de kabel naar de laadpaal. Maar jij stelt de normen van de groepenkast gelijk aan de norm van de zelfstandige (afgaande) kabel naar de laadpaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J04T
Jazsie schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:11:
[...]

Als de meter is geplaatst na de hoofschakelaar, dan meet ie je hele huis.

Indien de meter echt enkel vlak voor de EV groep is geplaatst dan meet ie enkel je EV en niks anders...

Dit kan je makkelijk testen door op het scherm te kijken wat het vebruik is en dit te vergelijken met je hoofdmeter terwijl je niet aan het laden bent. Kan je zelfs checken zonder de hoofdmeter want als je niet aan het laden bent dan moet de meter nog steeds vebruik laten zien (van je huis).

En anders een foto van je meterkast (met de kap open uiteraard) zal ook het een en ander verduidelijken.
Ik heb alles zelf maar open geschroefd. De EM340 meter zit na de 3 fase schakelaar. Het is dus verkeerd geïnstalleerd.

Ik heb 2 gekleurde lijnen toegevoeg ter indicatie. Je ziet dat de licht paarse van onderzijde van de meter naar de laadpaal gaat. De donker is vanaf de 3 fase schakelaar naar de meter.

Conclusie is dat de meter onmogelijk kan weten wat het verbruik elders in huis is en of mijn zonnepanelen stroom opwekken.

Ik neem aan dat de bedrading die uit de hoofdschakelaar komt doorgelust zou moeten worden naar de meter en vanaf de meter direct de meterkast is.

De laadpaal dan aansluiten direct op de groep voor de laadpaal.

Meet dan de meter hoeveel vermogen er door mn woning gaat en via de utp kabel geeft die aan de lader door hoeveel stroom die mag vragen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hAH_jYcKqSDdxN3O_7CSYhe2Whk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WiGBb1dP3Yz2u9CdrgqByAXW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvdl2000
JanHenk schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:05:
[...]

O excuus, ik begrijp het nu, jij hebt het over de interne bedrading van de groepenkast zelf. Daar gelden inderdaad andere normen voor.

En ondanks dat er weinig lengte in de interne bedrading zit, gaat er in z'n totaliteit veel energie doorheen en is er sprake van heel veel verbindingen. Dus de warmteontwikkeling in een groepenkast is veel hoger dan de warmteontwikkeling van een zelfstandige kabel.

Het gaat mij om de kabel naar de laadpaal. Maar jij stelt de normen van de groepenkast gelijk aan de norm van de zelfstandige (afgaande) kabel naar de laadpaal?
Dat houd ik inderdaad aan, ja de kabel zit niet in een warmte kast maar wel met 2 extra isolatie lagen... dus mijn voorkeur blijft om dezelfde norm aan te houden. Maakt voor de kabel berekening die jij uitvoert uit welk type kabel (kan me bedenken dat eenn xlpe bijvoorbeeld meer warmte vasthoudt dan een ymvk)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvdl2000
J04T schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:21:
[...]

Ik heb alles zelf maar open geschroefd. De EM340 meter zit na de 3 fase schakelaar. Het is dus verkeerd geïnstalleerd.

Ik heb 2 gekleurde lijnen toegevoeg ter indicatie. Je ziet dat de licht paarse van onderzijde van de meter naar de laadpaal gaat. De donker is vanaf de 3 fase schakelaar naar de meter.

Conclusie is dat de meter onmogelijk kan weten wat het verbruik elders in huis is en of mijn zonnepanelen stroom opwekken.

Ik neem aan dat de bedrading die uit de hoofdschakelaar komt doorgelust zou moeten worden naar de meter en vanaf de meter direct de meterkast is.

Meet dan de meter hoeveel vermogen er door mn woning gaat en via de utp kabel geeft die aan de lader door hoeveel stroom die mag vragen.

[Afbeelding]
Zoals het nu zit is idd fout. De em340 moet je hele huis pakken en dus tussen hoofdschakelaar en de rest van het huis zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
cruysen schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:02:
[...]

Nou, er is toch wel een aardig verschil:

OppervlakWeerstandMaximale belasting bij losse kabelsMaximale stroombelasting bij vaste kabelsMaximaal vermogen
2,5 mm²13,3 Ω/km16A23A9kW
4 mm²7,98 Ω/km20A32A11kW
6 mm²4,95 Ω/km30A42A17kW
10 mm²3,3 Ω/km35A54A20kW

Dus weerstand van 4 mm² en 6 mm² is bijna 2x zo groot.
Het gaat trouwens ok niet over het verlies op dat stukje maar over hoe warm de kabel wordt bij lange 100% belasting. (Heeft wel met elkaar te maken, maar je wilt niet dat de kabel of wat er omheen gaat smelten of zacht worden.)

Bron: https://www.elektramat.nl/kennisbank/aderdikte/
Hoe komen ze aan de waarden in die tabel voor de weerstand? De weerstand van 4 mm² is gewoon 1,5x zo groot als 6 mm², meen ik. Dat verband is gewoon omgekeerd evenredig. De soortelijke weerstand wordt ook uitgedrukt in mm², dus dat lijkt me gewoon een lineair verband?

Verder eens dat door de lengte de weerstand van de totale kabel hoger wordt, die warmteontwikkeling (het vermogensverlies) ook over die hele lengte afgegeven worden. En het verband tussen de lengte en de totale weerstand is lineair, dus in die zin gaat het inderdaad niet om de lengte van de kabel bij warmteontwikkeling. Maar het spanningsverlies over de totale lengte moet wel binnen de normen blijven (en dat wil je natuurlijk ook als je gaat laden).

Daarom dacht ik, bij de meeste huisinstallaties voldoet een 4 mm² best prima, zelfs voor een theoretische 22 kW, en is het niet per se nodig om 6 mm² te leggen. Tenzij de lengte dusdanig is dat het totale spanningsverlies te hoog zou worden. Volgens mij maximaal 5%, maar dat is al behoorlijk veel.

Het tabelletje waar de discussie mee begon is dus m.i. prima als vuistregel.
Edit: Hier staat meer informatie hoe het zit in een meterkast volgens NEN1010:
https://installo.nl/welke-interne-bedrading-in-groepenkasten-en-verdeelinrichtingen/
Dit gaat over groepenkasten wederom..

https://www.ew-installati...sluit-je-een-laadpaal-aan
Hier staat een tabel met maximale stroom per ader bij verschillende situaties (type isolatie, door de grond of niet, etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J04T
Tvdl2000 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:29:
[...]

Zoals het nu zit is idd fout. De em340 moet je hele huis pakken en dus tussen hoofdschakelaar en de rest van het huis zitten
Zoiets moet het dan worden?
Hoofkabel direct in de meter - paars
van de meter weer terug naar de originele hoofdschakelaar. - rood
De 3 fase automaat naar de laapaal. - groen

Voelt nu wel alsof ik het werk loop te doen van degene die ik heb ingehuurd 🤷‍♂️😂 ben wel blij dat ik het zelf nog check.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iEO4lEekEX6ZK5ELBNfd13-PrTU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lpK9rY2r7IEjcu1ml0IZuyLz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
J04T schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:21:
[...]

[Afbeelding]
Zo te zien inderdaad verkeerd aangesloten, nu meet ie enkel het laden zelf en inderdaad niet de rest van het thuis/zonnepanelen.

Meter moet vlak na de hoofschakelaar en dan naar de rest van het huis.

Dus niet de hoofdkabel direct naar de meter, dat is fout wat. Je dient namelijk ten alle tijden de hele groepenkast te kunnen uitschakelen met 1 schakelaar/handeling.

Dus: Hoofdkabel > hoofdschakelaar > kWh meter > rest van het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J04T
Jazsie schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:04:
[...]

Zo te zien inderdaad verkeerd aangesloten, nu meet ie enkel het laden zelf en inderdaad niet de rest van het thuis/zonnepanelen.

Meter moet vlak na de hoofschakelaar en dan naar de rest van het huis.

Dus niet de hoofdkabel direct naar de meter, dat is fout wat. Je dient namelijk ten alle tijden de hele groepenkast te kunnen uitschakelen met 1 schakelaar/handeling.

Dus: Hoofdkabel > hoofdschakelaar > kWh meter > rest van het huis.
Daar heb je gelijk in. Lijkt verder een kleine aanpassing. Heb contact gehad met de installateur en die komt het aanpassen.

Bedankt voor het meedenken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tvdl2000
J04T schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:57:
[...]

Daar heb je gelijk in. Lijkt verder een kleine aanpassing. Heb contact gehad met de installateur en die komt het aanpassen.

Bedankt voor het meedenken :)
vermeld hem dan ook om AUB de N aansluiting op de meter ook aan te sluiten..... anders gaat het nog steeds niet correct werken. dit mag een 2,5 of zelfs dunner zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mathman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 22:33
Robino schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:48:
[...]

Dank voor het delen! Ik was al benieuwd of iemand hem had gekocht. Kan je nog meer vertellen over hoe je hem bedient via het scherm?
Hej! De bediening van het scherm stelt heel eerlijk weinig voor. Je kan met de knop links instellen op welk amperage hij maximaal laadt en je kan door de knop lang in te drukken een laadsessie starten of juist stoppen. That's it. Daarnaast zie je op het display met hoeveek kW hij laadt, hoeveel kWh je deze sessie hebt geladen en hoelang deze sessie al duurt. Daarnaast zie je de voltages en amperages van de fases van je huis. Als laatste zie je dus de max amperages waarop je de wallbox kunt instellen.

@JeroenE & @Tvdl2000 : nog een update over automatisch schakelen tussen 1 en 3 fases: Ik heb alles nog eens nagelopen gistermiddag en de auto aan de lader gehangen en hij start netjes de sessie op. Dus terwijl hij 3 fases aangesloten is, laadt de wallbox netjes op 1 fase mijn auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Tvdl2000 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:05:
vermeld hem dan ook om AUB de N aansluiting op de meter ook aan te sluiten..... anders gaat het nog steeds niet correct werken. dit mag een 2,5 of zelfs dunner zijn.
Ik heb er weinig verstand van, maar dat moet toch dezelfde diameter zijn? Je weet immers niet welk appar(a)at(en) achter die meter aan gaan en als er veel belasting op 1 fase zit (en niets op de andere twee) dan heb je een net zo grote N nodig als de L. Of mis ik iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
JeroenE schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:01:
[...]
Ik heb er weinig verstand van, maar dat moet toch dezelfde diameter zijn? Je weet immers niet welk appar(a)at(en) achter die meter aan gaan en als er veel belasting op 1 fase zit (en niets op de andere twee) dan heb je een net zo grote N nodig als de L. Of mis ik iets?
Je mist iets. De nul is alleen voor de meter zelf. De andere nul van je hele woning gaat niet door deze meter heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrChair
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-09 15:37
Ook geen expert, maar die nul moet toch wel van dezelfde aardlek komen als de fases die gemeten worden?
of is de stroom door de nul zo klein (of zelfs helemaal nul) dat dat geen aardlek kan triggeren.

En ligt het aan mij of heeft die laadpaal nu helemaal geen eigen aardlek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvdl2000
DrChair schreef op maandag 9 januari 2023 @ 22:17:
Ook geen expert, maar die nul moet toch wel van dezelfde aardlek komen als de fases die gemeten worden?
of is de stroom door de nul zo klein (of zelfs helemaal nul) dat dat geen aardlek kan triggeren.

En ligt het aan mij of heeft die laadpaal nu helemaal geen eigen aardlek?
de nul voor de EM340 moet vanaf de hoofdschakelaar komen (zelfde als de voeding) en dat is niet vanaf een aardlek......

de automaat die voor de laadpalen zit is een aardlekautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jitse H
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-10 23:51
Tvdl2000 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 22:34:
[...]

de nul voor de EM340 moet vanaf de hoofdschakelaar komen (zelfde als de voeding) en dat is niet vanaf een aardlek......

Klopt het dat die N alleen bij 1 fase nodig is bij de EM340?
Hier is die ook niet aangesloten, en dat wordt ook wel vaker gedaan.

[ Voor 20% gewijzigd door Jitse H op 09-01-2023 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrChair
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-09 15:37
[...]
oh ja, ik was vergeten dat ie nu op de verkeerde plek zit.
Als verplaatst wordt naar direct achter de hoofdschakelaar, dan idd ook die nul gebruiken.
[...]
Laadpaal zit toch achter die Gacia B16? ik zie geen testknop, dus is volgens mij alleen een installatie automaat.
Wellicht zit wel samen met die Hager C16 achter die 3 fase Emat aardlek?
Maar dan is ie alsnog gedeeld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvdl2000
Jitse H schreef op maandag 9 januari 2023 @ 22:53:
[...]

Klopt het dat die N alleen bij 1 fase nodig is bij de EM340?
Hier is die ook niet aangesloten, en dat wordt ook wel vaker gedaan.
diverse van de berekeningen in de meter willen de N hebben zoals voor de berekening powerfactor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvdl2000
DrChair schreef op maandag 9 januari 2023 @ 23:06:

Laadpaal zit toch achter die Gacia B16? ik zie geen testknop, dus is volgens mij alleen een installatie automaat.
Wellicht zit wel samen met die Hager C16 achter die 3 fase Emat aardlek?
Maar dan is ie alsnog gedeeld..
sorry je hebt gelijk, de gacia is geen aardlekautomaat... maar die zit idd samen met die andere 3F groep achter de emat aardlekschakelaar.... maar dat mag gewoon hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvdl2000
wat ik van jouw kast niet snap.... waarom zitten er 4X 1P aardlekschakelaars met steeds 3 groepjes ja wel ruimte er achter nog vrij....maar die 4de zorgt voor een "scheve" belasting van L1 en dan zit je kookgroep daar ook op... al helemaal een reden om dat mooi om te zetten naar een 16A 3P automaat en die bij de PV en laadpaal achter dezelfde emat aardlekschakelaar zetten.... als ik deze installatie had zou ik het veranderen naar 4 groepjes per 1 fase scheelt je 2 moduuls ruimte, en geen scheve belasting...

wat zit er achter die schneider 3P C20? of is die voor je PV?

[ Voor 11% gewijzigd door Tvdl2000 op 10-01-2023 00:00 ]

Pagina: 1 ... 45 ... 192 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen