• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 03-02 13:18
Jeffoz schreef op zondag 8 januari 2023 @ 23:19:
[...]

Morgen maar eens E-Flux bellen. Ik kreeg soms ook card accepted maar ook vaak card incorrect dus misschien hebben ze me pas wel activeerd in hun portal maar niet in de whitelist van de paal ofzo. Ook zwaar hinderlijk, had hem opgemaakt en netwerk kabel eraan gelegd. Dacht log ff in met wachtwoord, maar dat veranderd een backoffice dus ook gewoon aangezien die dan ineens "owner" worden. Leuk zo een backoffice en paal met een simcard, maar ik als tweaker kan dan natuurlijk zelf niet meer pielen. Wel mooi ook dat ik hem los schroef en er allemaal water uit kwam lopen.... Alsof de afdichtingsring niet goed zit of zat... Altijd fijn om water en stroom bij elkaar te hebben.. Was al niet heel blij met dat installatie bedrijf maar dit slaat echt alles..

[Afbeelding]
Tjemig! Ik zou overwegen om aan de onderkant een gaatje te maken in de behuizing, zo gepiept met een 6 mm boortje oid.

Ja dat met die backoffice schijnt wel tricky te zijn, bij mocht de software update alleen maar met de installateur erbij aanwezig om te zorgen dat het allemaal bleef werken. Als alles werkt werken die Alfens best wel goed, maar als er iets mee is dan heb je gelijk een hoop gedonder.

25.010 Wattpiek Oost / West

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:50
Tvdl2000 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 23:47:
[...]

sorry je hebt gelijk, de gacia is geen aardlekautomaat... maar die zit idd samen met die andere 3F groep achter de emat aardlekschakelaar.... maar dat mag gewoon hoor.
Een laadpaal -moet- zijn eigen aardlekschakelaar hebben die niet gedeeld is met andere groepen...

(NEN 1010, bepaling 722.531.2.6 en bepaling 722.533.4)

3600 Wp op 0° (vrijwel plat)

• Tvdl2000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-02 17:01
Jazsie schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:40:
[...]

Een laadpaal -moet- zijn eigen aardlekschakelaar hebben die niet gedeeld is met andere groepen...

Dat subartikel was ik niet van op de hoogte. Thnx

Al slaat het eigenlijk nergens op... doe je er een CEE vorm 16A of 32A tussen dan hoeft het niet meer....

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

[...]

Ook uit praktische overwegingen is het handig een eigen aardlek(automaat) voor je laadpunt te plaatsen. Om ook op 1 fase snel te kunnen laden (en eventueel in de toekomst op meer dan 11kW op 3 fase) is het handig een 3x20A, 3x25A of 3x32A aardlekautomaat te plaatsen. De meeste installaties zullen die nog niet hebben in de meterkast.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• J04T
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 28-01 22:00
Tvdl2000 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 23:56:
[...]

wat ik van jouw kast niet snap.... waarom zitten er 4X 1P aardlekschakelaars met steeds 3 groepjes ja wel ruimte er achter nog vrij....maar die 4de zorgt voor een "scheve" belasting van L1 en dan zit je kookgroep daar ook op... al helemaal een reden om dat mooi om te zetten naar een 16A 3P automaat en die bij de PV en laadpaal achter dezelfde emat aardlekschakelaar zetten.... als ik deze installatie had zou ik het veranderen naar 4 groepjes per 1 fase scheelt je 2 moduuls ruimte, en geen scheve belasting...

wat zit er achter die schneider 3P C20? of is die voor je PV?
Idd de PV. Ik zag ook de opmerking over een aparte aardlek voor autolader. Ik zal dit overwegen.

Waardevolle info! Wel jammer, gloednieuwe kast bij gerenomeerd bedrijf laten aanleggen. Toch wel wat verbeter punten.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:08
[...]

Nou ben ik wel benieuwd hoe het word gezien als een lader 30mah ac en 6mah dc beveiliging ingebouwd heeft. Dan heeft ie in principe altijd zn eigen aardlekschakelaar.

• Jazsie
Makrolon schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:58:
[...]

Nou ben ik wel benieuwd hoe het word gezien als een lader 30mah ac en 6mah dc beveiliging ingebouwd heeft. Dan heeft ie in principe altijd zn eigen aardlekschakelaar.
Hoop dat er geen AC (je bedoelt vast Type A) aardlekschakelaar in zit want dat mag niet meer ;).

Verder dient deze aardlekschakelaar/automaat in de meterkast dan als aanvullende bescherming van de
-grond- kabel naar de laadpaal toe.

• 1234567y
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22:33
Tvdl2000 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:43:
[...]

Dat subartikel was ik niet van op de hoogte. Thnx

Al slaat het eigenlijk nergens op... doe je er een CEE vorm 16A of 32A tussen dan hoeft het niet meer....
Je bent natuurlijk niet verplicht om het volgens de NEN 1010 te realiseren. Je kiest er zelf voor om volgens die norm te werken. Iets dat ik ook wel van harte aanbeveel tenzij je een heel goed verhaal hebt om af te wijken van de norm.

[Voor 11% gewijzigd door 1234567y op 10-01-2023 18:10]

• Makrolon
Jazsie schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:34:
[...]

Hoop dat er geen AC (je bedoelt vast Type A) aardlekschakelaar in zit want dat mag niet meer ;).

Verder dient deze aardlekschakelaar/automaat in de meterkast dan als aanvullende bescherming van de
-grond- kabel naar de laadpaal toe.
nee ik bedoel 30 mah wisselstroom (ac). zoals het er staat ;)

ik snap waar hij voor dient, ik vraag me alleen af hoe de nen er tegenaan kijkt. of de ingebouwde aardlek geld als eigen aardlek en hij dan in de meterkast wel samen met andere apparaten achter een aardlek zit.

• Jazsie
Makrolon schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 18:36:
[...]

nee ik bedoel 30 mah wisselstroom (ac). zoals het er staat ;)
Sorry maar een Type AC aardlekschakelaar mag niet meer gebruikt worden, dus wederom hoop ik toch dat je Type A bedoelt ;).
Enkel sinusvorming (AC) is niet meer voldoende, Type A bied naast sinusvorming ook bescherming tegen aangesneden wisselstromen en pulserende gelijkstromen.
Makrolon schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 18:36:
[...]
ik snap waar hij voor dient, ik vraag me alleen af hoe de nen er tegenaan kijkt. of de ingebouwde aardlek geld als eigen aardlek en hij dan in de meterkast wel samen met andere apparaten achter een aardlek zit.
Infeite is een ALS niet eens nodig dan, immers de beschadiging op de vaste kabel die naar de laadpaal gaat is minimaal waardoor een automaat voldoende is.

Vanuit gaande dat in de laadpaal uiteraard wel een Type A met ingebouwd DC detectie zit (of Type B ALS).

Kan niet zo gauw vinden wat er precies in de NEN staat, geef geen garanties >:).

• Makrolon
Jazsie schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 18:59:
[...]

Sorry maar een Type AC aardlekschakelaar mag niet meer gebruikt worden, dus wederom hoop ik toch dat je Type A bedoelt ;).
Enkel sinusvorming (AC) is niet meer voldoende, Type A bied naast sinusvorming ook bescherming tegen aangesneden wisselstromen en pulserende gelijkstromen.

[...]

Infeite is een ALS niet eens nodig dan, immers de beschadiging op de vaste kabel die naar de laadpaal gaat is minimaal waardoor een automaat voldoende is.

Vanuit gaande dat in de laadpaal uiteraard wel een Type A met ingebouwd DC detectie zit (of Type B ALS).

Kan niet zo gauw vinden wat er precies in de NEN staat, geef geen garanties >:).
Ik heb het niet over t type aardlek maar t type lekstroom waar hij tegen beveiligd. En dat is ac, wisselspanning

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Installateur heeft hier een 7kw/1fase laadpaal geplaatst met 32a zekering. Die zekering wordt best heet na wat uurtjes laden op vol vermogen. Hoe heet horen die dingen te worden? Ik kan hem nu nog net met de vingers aanraken..

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:59
Wilde schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:29:
Installateur heeft hier een 7kw/1fase laadpaal geplaatst met 32a zekering. Die zekering wordt best heet na wat uurtjes laden op vol vermogen. Hoe heet horen die dingen te worden? Ik kan hem nu nog net met de vingers aanraken..
Meet die temperatuur maar eens. Dat is waarschijnlijk niet meer dan 50-55 graden.

Ik zou wel eens nakijken of de schroefjes van de electrische verbindingen goed vast zitten.

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:39:
[...]

Meet die temperatuur maar eens. Dat is waarschijnlijk niet meer dan 50-55 graden.

Ik zou wel eens nakijken of de schroefjes van de electrische verbindingen goed vast zitten.
Ga ik doen, maar 50-55gr is normaal?

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:59
Wilde schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:43:
[...]

Ga ik doen, maar 50-55gr is normaal?
Zelf nog nooit gemeten, maar als het uren werkt zonder dat de zekering springt is dat alvast een goed teken.

Als de verbindingen niet aangedraaid zijn, dan worden de kabeluiteinden en de schroeven nog eens extra warm.

Grosso modo zijn er 2 manieren waarop een zekering springt:

- snelle piek zorgt door een spoel dat de zekering klapt. Maar dan spreken we over kortsluitstromen van minstens 3-4 keer de nominale stroom.
- lange tijd hoog vermogen. Dan springt de zekering door opwarming.

Ik heb ooit een hoofdzekering gezien bij een klein bedrijf van 100A waarvan de schroef niet goed vast zat. Die automaat sprong af en toe, en de concierge zette die gewoon terug aan zonder verdere actie. Maar dat werd dus steeds slechter, tot er op een dag rook uit de kast kwam, en toen was de behuizing van die zekeringhalf gesmolten en kon je zien dat het contact slecht was.

Sindsdien kijk ik in elk geval na of alle schroeven goed vast zitten.
Zeker bij een laadpaal is dat super belangrijk.

Je kan ook nakijken of beide zekeringen even warm worden.

• Paku
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 06-02 16:53

Paku

P2 LRSM Moon Pilot

Tommie12 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:52:
[...]

Zelf nog nooit gemeten, maar als het uren werkt zonder dat de zekering springt is dat alvast een goed teken.

Als de verbindingen niet aangedraaid zijn, dan worden de kabeluiteinden en de schroeven nog eens extra warm.

Grosso modo zijn er 2 manieren waarop een zekering springt:

- snelle piek zorgt door een spoel dat de zekering klapt. Maar dan spreken we over kortsluitstromen van minstens 3-4 keer de nominale stroom.
- lange tijd hoog vermogen. Dan springt de zekering door opwarming.

Ik heb ooit een hoofdzekering gezien bij een klein bedrijf van 100A waarvan de schroef niet goed vast zat. Die automaat sprong af en toe, en de concierge zette die gewoon terug aan zonder verdere actie. Maar dat werd dus steeds slechter, tot er op een dag rook uit de kast kwam, en toen was de behuizing van die zekeringhalf gesmolten en kon je zien dat het contact slecht was.

Sindsdien kijk ik in elk geval na of alle schroeven goed vast zitten.
Zeker bij een laadpaal is dat super belangrijk.

Je kan ook nakijken of beide zekeringen even warm worden.
Ik heb een zelfde opzet sinds kort. Een 32A/1Fase (7,4KW) lader, afgezekerd met 32A zekering. Ik heb een half uurtje op 32A geladen en tot mijn verbazing voelde de zekering niet eens warm aan. Veel langer heb ik m niet gebruikt nog. Maar het verbaasde me ook dat de zekering in principe 100% belast gaat worden. Mijn hoofdzekering is 40A trouwens.

Voordat ik weer verder ga laden wil ik mijn 'refund' flow eerst goed hebben. Bovendien laad ik ook goedkoper hier om de hoek op straat op.

Polestar 2 (Dec 2021) LRSM Moon Pilot 19"

• Jazsie
Paku schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:07:
[...]

Ik heb een zelfde opzet sinds kort. Een 32A/1Fase (7,4KW) lader, afgezekerd met 32A zekering. Ik heb een half uurtje op 32A geladen en tot mijn verbazing voelde de zekering niet eens warm aan. Veel langer heb ik m niet gebruikt nog. Maar het verbaasde me ook dat de zekering in principe 100% belast gaat worden. Mijn hoofdzekering is 40A trouwens.

Voordat ik weer verder ga laden wil ik mijn 'refund' flow eerst goed hebben. Bovendien laad ik ook goedkoper hier om de hoek op straat op.
Half uur is te kort om te testen, minimaal 2+ uur wil je beetje goed doen :).

Hier aan de straat 40ct de kWh, niet goedkoper dan thuis laden :+.

• Elsheepo
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20-01 19:11
Wellicht eerder besproken maar wil het toch nogmaals melden.

Voor alle thuisladers kan het interessant zijn om over te stappen naar een dynamisch energie contract.

Ik ben eind vorig jaar overgestapt naar ANWB energie, en laad sindsdien s’nachts heel goedkoop tot gratis (lader schakelt in op nachttijden).

Met het prijsplafond ook nog steeds interssant want je zit ook merendeels onder de gestelde maximum waarde voor gas en elektra.

Doe er je voordeel mee ..

https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven

• Oizo1981
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21:33
Elsheepo schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:33:

Voor alle thuisladers kan het interessant zijn om over te stappen naar een dynamisch energie contract.

Ik ben eind vorig jaar overgestapt naar ANWB energie, en laad sindsdien s’nachts heel goedkoop tot gratis (lader schakelt in op nachttijden).

Met het prijsplafond ook nog steeds interssant want je zit ook merendeels onder de gestelde maximum waarde voor gas en elektra.

[Afbeelding]
Ik heb zelf ook ANWB maar de grafiek vertekend natuurlijk wel. Het is niet zo dat je gratis stroom krijgt.

• Elsheepo
Oizo1981 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:48:
[...]

Ik heb zelf ook ANWB maar de grafiek vertekend natuurlijk wel. Het is niet zo dat je gratis stroom krijgt. [Afbeelding]
Klopt. Alleen hier kreeg je altijd mee te maken. Ook bij de getoonde prijzen per KWh en M3 bijvoorbeeld bij een Vattenfall oid. Weet niet hoe dit geregeld is met het prijsplafond. Of de 0,40ct all-in is incl opslagen.

• Sten2017
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:47
Elsheepo schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:33:

[Afbeelding]
Niet als je zonnepanelen hebt

• Elsheepo
Sten2017 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:58:
[...]

Niet als je zonnepanelen hebt
Alleen wanneer je meer levert dan verbruikt pj, is het indd minder interessant

• jannesbeterams
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:41
Oizo1981 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:48:
[...]

Ik heb zelf ook ANWB maar de grafiek vertekend natuurlijk wel. Het is niet zo dat je gratis stroom krijgt. [Afbeelding]
Hier Frank energie en de prijs inclusief waren voor mij op dat moment 9cnt/Kwu. Tot nu toe enorm veel geld bespaard sinds wij dynamische prijs hebben. T.o.v. variabel bij de grote boeven is het altijd veel goedkoper. Dat zal een keer aflopen, maar dan zet ik m gewoon even variabel....

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 23:38
Wanneer ik een Alfen Eve Single proline 11kw aanschaf, wat heb ik dan allemaal aanvullend nodig voor in de meterkast?
- 1x: 3P+N 16A aardlekautomaat?
- Ook nog een groep of is dit afgedekt middels de aardlekautomaat?

Dus heb ik 1 of 2 artikelen nodig voor in de meterkast?

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

BaBoK schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:01:
Wanneer ik een Alfen Eve Single proline 11kw aanschaf, wat heb ik dan allemaal aanvullend nodig voor in de meterkast?

Als je in de meterkast aan de slag gaat moet je eigenlijk ook een hoofdschakelaar monteren als je die nog niet hebt.
Verder zou ik een 25A of 32A aardlekautomaat installeren ipv 16A zodat je ook op 1 fase redelijk snel kunt laden.
Dat is dan een extra groep ja (of ik mis iets).

[Voor 4% gewijzigd door DonJuape op 14-01-2023 12:12]

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:43
BaBoK schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:01:

Een aardlekautomaat is een combinatie van aardlekschakelaar en installatieautomaat. Dus bij gebruik van een aardlekautomaat heb je verder niks anders nodig.

• BaBoK
  • Laatst online: 23:38
DonJuape schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:08:
[...]

Als je in de meterkast aan de slag gaat moet je eigenlijk ook een hoofdschakelaar monteren als je die nog niet hebt.
Verder zou ik een 25A of 32A aardlekautomaat installeren ipv 16A zodat je ook op 1 fase redelijk snel kunt laden.
Dat is dan een extra groep ja (of ik mis iets).
Hoofdschakelaar heb ik sowiezo geselecteerd als ik de gehele meterkast op zijn kop zet.
Uitgaande van 3x 25A net aansluiting heb ik een hoofdschakelaar:
63 A 3-polig+N, met rode handgreep

Oprechte vraag, waarom zou zou ik op 1 fase willen laden? Wat brengt het me?
Uitgaande van dat ik gebruik maak van loadbalancing.

• Inspired
  • Laatst online: 22:43
BaBoK schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:16:
[...]

Hoofdschakelaar heb ik sowiezo geselecteerd als ik de gehele meterkast op zijn kop zet.
Uitgaande van 3x 25A net aansluiting heb ik een hoofdschakelaar:
63 A 3-polig+N, met rode handgreep

Oprechte vraag, waarom zou zou ik op 1 fase willen laden? Wat brengt het me?
Uitgaande van dat ik gebruik maak van loadbalancing.
Als je bv zonnepanelen hebt en tegen de tijd dat saldering eraf is zoveel mogelijk zelf in de auto wilt gooien. Maar goed, dan wil je ook niet met meer dan 16A op 1 fase laden waarschijnlijk. Of natuurlijk bij een auto die alleen maar 1 fase kan laden. Anders is er niet echt een noodzaak.

• Bula
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:15
Ben benieuwd naar de ervaringen met de ABB terra AC lader in combinatie met dynamisch energiecontract van Zonneplan.

Heb 11 zonnepanelen en een VW e-golf.
Ik werk om de dag thuis/kantoor zodat de auto 3a4 dagen per week voor de deur staat en een groot deel van de opbrengst van de panelen naar de auto kan.

Het aanbod van Zonneplan ziet er naar mijn idee goed uit.
Goed laadpunt, dynamisch energiecontract en handige app om te laden op de gunstigste tijden.
Lees ook weinig slechte ervaringen met het bedrijf Zonneplan.

Dus goede oplossing? Of kan het beter?

VW e-golf 2020

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:05

de Peer

under peer review

Bula schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 17:31:
Ben benieuwd naar de ervaringen met de ABB terra AC lader in combinatie met dynamisch energiecontract van Zonneplan.

Heb 11 zonnepanelen en een VW e-golf.
Ik werk om de dag thuis/kantoor zodat de auto 3a4 dagen per week voor de deur staat en een groot deel van de opbrengst van de panelen naar de auto kan.

Het aanbod van Zonneplan ziet er naar mijn idee goed uit.
Goed laadpunt, dynamisch energiecontract en handige app om te laden op de gunstigste tijden.
Lees ook weinig slechte ervaringen met het bedrijf Zonneplan.

Dus goede oplossing? Of kan het beter?
Dat kun je dan beter in het topic voor dynamische tarieven vragen. Tibber is goedkoper.

In jouw situatie kun je waarschijnlijk beter geen dynamische tarieven nemen. Met een regulier contract kun je op jaarbasis salderen en maakt het niet uit wanneer je de auto laadt. Geen reden omdat te doen als de zon schijnt. Behalve als je een bijdrage wilt leveren aan verminderen van netbelasting.

Nog beter is een 2e slimme meter nemen en daar dynamische tarieven op.
Dan heb je het beste van beide: je huisverbruik salderen op jaarbasis. En je auto goedkoop laden wanneer die prijzen laag zijn.

[Voor 24% gewijzigd door de Peer op 14-01-2023 18:08]

Tibber-klant, 18.285 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• Bula
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:15
de Peer schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 18:02:
[...]

Dat kun je dan beter in het topic voor dynamische tarieven vragen.
Dat dynamische contract heb ik bij Zonneplan afgesloten.
Het gaat mij niet alleen om de financiën, ook het idee van stroom gebruiken op het juiste moment spreekt me erg aan.

Ben vooral benieuwd naar de ervaringen met ABB wallbox en Zonneplan app.

VW e-golf 2020

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:14
Ik rij een Cupra Born waarvan de software qua gepland laden nog al eens te wensen overlaat. Ik kwam na een mislukte testrun met Jedlix, GridI/O tegen om mijn auto te laten laden op momenten dat de stroom het goedkoopste is. Omdat ik mijn stroom afneem bij Tibber (aanrader) scheelt dit voor mij erg veel geld en kan ik vaak voor +- 15,5 cent i.p.v. ruim het dubbele overdag laden.

GridI/O werkt met aansturing van de auto, het maakt dus niet uit wat voor paal aan je auto hebt hangen.

• S-1-5-7
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:39
Ik krijg in mei mijn elektrische auto geleverd en daarom ben ik mij aan het verdiepen in de mogelijkheden om deze thuis op te laden. Ik heb een eigen garage waar de auto straks kan worden opgeladen.
Omdat wij niet veel rijden dacht ik te starten met stopcontactladen, echter lees ik dat je hierdoor meer laadverlies hebt in vergelijking met een laadpunt. Daarom overweeg ik toch een laadpunt aan te schaffen.

Ik heb thuis een 3x 25A aansluiting, klopt het dat je met een fase 3 lader minder snel rekening hoeft te houden met andere apparaten? Ik kook elektrisch en heb nog geen airco of warmtepomp, deze staan echter wel op de planning.

Daarnaast heb ik nog geen slimme meter (nog niet mogelijk in de wijk) en nog geen zonnepanelen. Ook dit laatste staat wel op de planning. Daarom denk ik dat ik niet naar alle opties hoeft te kijken en voor het goedkoopste model kan gaan (merken die ik nu in gedachte heb: Wallbox, Eazee of Zappi), klopt dit of is het toch raadzaam rekening te houden met wat nog zou kunnen veranderen?

• de Peer

de Peer

under peer review

S-1-5-7 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 23:31:
Ik heb thuis een 3x 25A aansluiting, klopt het dat je met een fase 3 lader minder snel rekening hoeft te houden met andere apparaten?
dat is niet zo zwart wit (1 fase is vaak 35A of 40A dus aardig wat ruimte) maar over het algemeen hoef je bij 3 fase minder rekening te houden inderdaad. Echter heb je ook gewoon laadpalen met load balancing. Dan gaat het laden tijdelijk iets langzamer als je in je huis veel stroom gebruikt.
Daarom denk ik dat ik niet naar alle opties hoeft te kijken en voor het goedkoopste model kan gaan (merken die ik nu in gedachte heb: Wallbox, Eazee of Zappi), klopt dit of is het toch raadzaam rekening te houden met wat nog zou kunnen veranderen?
tsja het is altijd lastig om vooruit te kijken. In dit topic zul je merken dat veel mensen graag hun auto laden met hun zonnepanelen. Dus misschien wel interessant om die feature wel mee te nemen op de wensenlijst.
Met dynamische tarieven kun je de auto vaak ook lekker vol laden tegen 15 cent per kWh. in 2022 was dat vaak zelfs 7 cent per kWh.

[Voor 6% gewijzigd door de Peer op 14-01-2023 23:42]

Tibber-klant, 18.285 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• S-1-5-7
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:39
de Peer schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 23:41:
[...]

dat is niet zo zwart wit (1 fase is vaak 35A of 40A dus aardig wat ruimte) maar over het algemeen hoef je bij 3 fase minder rekening te houden inderdaad. Echter heb je ook gewoon laadpalen met load balancing. Dan gaat het laden tijdelijk iets langzamer als je in je huis veel stroom gebruikt.

[...]

tsja het is altijd lastig om vooruit te kijken. In dit topic zul je merken dat veel mensen graag hun auto laden met hun zonnepanelen. Dus misschien wel interessant om die feature wel mee te nemen op de wensenlijst.
Met dynamische tarieven kun je de auto vaak ook lekker vol laden tegen 15 cent per kWh. in 2022 was dat vaak zelfs 7 cent per kWh.
Dank!
Dynamisch laden is inderdaad interessant maar zonder slimme meter helaas ook niet toe te passen op dit moment. Het lijk mij dat dit soort zaken (laden wanneer de zon schijnt of de energie goedkoop is) eventueel later ook nog in te regelen zijn met bijvoorbeeld Home Assistant. Ik zag dat er voor mijn automerk een API beschikbaar is waarmee je in kan stellen of de auto moet laden of niet, dan zou de functionaliteit op het laadpunt overbodig zijn?

• de Peer

de Peer

under peer review

S-1-5-7 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 23:58:
[...]

Dank!
Dynamisch laden is inderdaad interessant maar zonder slimme meter helaas ook niet toe te passen op dit moment. Het lijk mij dat dit soort zaken (laden wanneer de zon schijnt of de energie goedkoop is) eventueel later ook nog in te regelen zijn met bijvoorbeeld Home Assistant. Ik zag dat er voor mijn automerk een API beschikbaar is waarmee je in kan stellen of de auto moet laden of niet, dan zou de functionaliteit op het laadpunt overbodig zijn?
Dat is helemaal waar. Je kunt vanaf de auto het laden regelen of vanaf de laadpaal. Voordeel van de paal is dat het dus onafhankelijk van de auto is.

En zeker als je een tweaker bent (dat is tegenwoordig de minderheid hier op tweakers) dan kom je een heel eind hoor met het aansturen van de laadpaal. Er is vaak best wat mogelijk als je je er in wilt verdiepen.

• Jazsie
S-1-5-7 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 23:58:
[...]

Dank!
Gewoon een laadpaal nemen met load balancing, kan ook prima als je geen slimme meter hebt (uiteraard wel checken of de laadpaal het ondersteund). Het is maar hoeveel liefde jij voor je hoofdzekering hebt (al maakt het wat makkelijker als je hoofdzekeringen automaten zijn) ;)

Als je handig bent kan je ook voor zelfbouw gaan (zie het zelfbouw laadpaal topic), deze weg heb ik gekozen.
Regel alles via Home Assistant, doet load balancing, goedkoopste uren laden en ook laden op PV...

Laden starten/stoppen via je automerk API is leuk maar daar kan je (meestal) niet de laadsnelheid -realtime- aanpassen, dat doet een slimme laadpaal dus wel :). Handig voor als je PV hebt...

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06-02 15:07
Iemand toevallig al een kabeldrempel aangeschaft voor de laadkabel, bijv. over de stoep?

Zo ja - welke ?

voorbeeldje

https://app.tronity.io/signup/t9zl4Dyq

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:13
Aldusso schreef op zondag 15 januari 2023 @ 12:41:
Iemand toevallig al een kabeldrempel aangeschaft voor de laadkabel, bijv. over de stoep?

Zo ja - welke ?

voorbeeldje
[Afbeelding]
Deze vraag kun je beter in het Thuisladen topic stellen. Heeft niets met de Mach-E te maken, vandaar :)

Thuisladen van je EV deel 2

Ford Mustang Mach E SR RWD (Job2 2021-07), 25mm verlaagd

• Kn3tt3r3
  • Laatst online: 24-01 17:11
Goedemiddag!

Sinds kort heb ik een Nissan Leaf (40kw) aangeschaft en nu ben ik opzoek naar een laadpaal. Omdat de leaf max 3.7 kan laden hoeft het geen fancy lader te zijn. Als ik op Marktplaats zoek zie ik wel wat laadpalen staan, maar vaak zijn ze gekoppeld aan shell of Eneco. Zijn deze laadpalen gewoon door iedereen te gebruiken? Of zijn er dan bepaalde abonnementen nodig (of bij Eneco, moeten zij dan ook je leverancier zijn)?

Alvast bedankt!

• eltron
  • Laatst online: 00:22
Kn3tt3r3 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:39:
Goedemiddag!

Sinds kort heb ik een Nissan Leaf (40kw) aangeschaft en nu ben ik opzoek naar een laadpaal. Omdat de leaf max 3.7 kan laden hoeft het geen fancy lader te zijn. Als ik op Marktplaats zoek zie ik wel wat laadpalen staan, maar vaak zijn ze gekoppeld aan shell of Eneco. Zijn deze laadpalen gewoon door iedereen te gebruiken? Of zijn er dan bepaalde abonnementen nodig (of bij Eneco, moeten zij dan ook je leverancier zijn)?

Alvast bedankt!
Als de leaf maar 3,7 (kW) aan kan, dan is een solide Schuko icm met granny ook wel voldoende.

e-Niro Exec.l, My19, Zappi, 40PV

• Kn3tt3r3
eltron schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:48:
[...]

Als de leaf maar 3,7 (kW) aan kan, dan is een solide Schuko icm met granny ook wel voldoende.
Zo doe ik het nu inderdaad. Alleen heb ik ergens gelezen dat een granny lader meer verlies heeft dan een laadpaal. Gebruik nu een verlengkabel vanuit de garage, maar dat ziet er minder netjes uit als een laadpaal. Ook weet ik niet hoe goed een granny lader tegen alle weersomstandigheden bestand is. Als de auto nu volgeladen is berg ik de granny lader voor de zekerheid maar weer op. Is dus wat omslachtig allemaal. En er ligt al een kabel vanuit de meterkast naar oplaadpunt klaar dus vandaar dat ik dacht dat een goedkoop laadpunt misschien wel een goede vervanging zou kunnen zijn.

• eltron
Kn3tt3r3 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:02:
[...]

Zo doe ik het nu inderdaad. Alleen heb ik ergens gelezen dat een granny lader meer verlies heeft dan een laadpaal. Gebruik nu een verlengkabel vanuit de garage, maar dat ziet er minder netjes uit als een laadpaal. Ook weet ik niet hoe goed een granny lader tegen alle weersomstandigheden bestand is. Als de auto nu volgeladen is berg ik de granny lader voor de zekerheid maar weer op. Is dus wat omslachtig allemaal. En er ligt al een kabel vanuit de meterkast naar oplaadpunt klaar dus vandaar dat ik dacht dat een goedkoop laadpunt misschien wel een goede vervanging zou kunnen zijn.
Dat laadverlies heeft met traag laden te maken, dus of je nu met een laadpaal of met een granny op 3,7 laadt maakt niet uit. het gaat er om dat de "overhead" van het laden ten opzichte van een lage laadsnelheid relatief hoog is.

En er staan in dit topic ook wel aardige oplossingen om granny op een vaste plek op te hangen, evt in kastje of achter muur ipv er voor waardoor m.b.t. gedoe er geen significant verschil is met vaste laadpaal.
Gewoon als je aan komt, kabel er in en laden maar.

• Boedha
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:50

Boedha

Niks

Ik heb een Easee laadpaal thuis met een Equalizer (loadbalancer). Nu krijg ik de Equalizer niet meer aangemeld op de laadpaal en het wifi netwerk. Heeft wel gewoon gewerkt.

Contact gehad met Easee en de leverancier. Bepaalde dingen uit moeten proberen, oa eigen wifi netwerk, meerder manieren van aanmelden. Alleen werkt het nog steeds niet. De melding die komt geeft aan de HAN/P1 poort niet geactiveerd is van de elektrameter . Alleen hangt er aan de P1 poort van deze meter (via een splitter) een Homewizard die gewoon keurig zijn werk doet. Dus lijkt mij dat de P1 poort gewoon actief is., anders zou de Homewizard het ook niet doen.

De equalizer heb ik ook zonder splitter aan de P1 poort gehad, maar hetzelfde resultaat.

Grote kans dat de equalizer defect is?

Tja, wat zullen we daar nou op zeggen!

• Kn3tt3r3
eltron schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:20:
[...]

Dat laadverlies heeft met traag laden te maken, dus of je nu met een laadpaal of met een granny op 3,7 laadt maakt niet uit. het gaat er om dat de "overhead" van het laden ten opzichte van een lage laadsnelheid relatief hoog is.

En er staan in dit topic ook wel aardige oplossingen om granny op een vaste plek op te hangen, evt in kastje of achter muur ipv er voor waardoor m.b.t. gedoe er geen significant verschil is met vaste laadpaal.
Gewoon als je aan komt, kabel er in en laden maar.
aah goed om te weten. Zal er eens naar kijken. Thnx!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:06
Kn3tt3r3 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 17:07:
[...]

aah goed om te weten. Zal er eens naar kijken. Thnx!
Het comfort van een vast laadpunt met een vaste kabel is wel heel wat groter dan een granny die je steeds weer tevoorschijn moet halen.

Onderweg naar gasloos (GAS alleen nog voor SWW), Panasonic WH-MDC07J3E5 met Heishamon/NR, 6022Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 6,5kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20

• Mario52
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:10
Boedha schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:31:
Ik heb een Easee laadpaal thuis met een Equalizer (loadbalancer). Nu krijg ik de Equalizer niet meer aangemeld op de laadpaal en het wifi netwerk. Heeft wel gewoon gewerkt.

Contact gehad met Easee en de leverancier. Bepaalde dingen uit moeten proberen, oa eigen wifi netwerk, meerder manieren van aanmelden. Alleen werkt het nog steeds niet. De melding die komt geeft aan de HAN/P1 poort niet geactiveerd is van de elektrameter . Alleen hangt er aan de P1 poort van deze meter (via een splitter) een Homewizard die gewoon keurig zijn werk doet. Dus lijkt mij dat de P1 poort gewoon actief is., anders zou de Homewizard het ook niet doen.

De equalizer heb ik ook zonder splitter aan de P1 poort gehad, maar hetzelfde resultaat.

Grote kans dat de equalizer defect is?
Toevallig wil ik ook een Easee Home laadpaal aanschaffen via Tibber, ik begreep dat het load balansen draadloos via een Pulse werkt die op de slimme meter aangesloten is, wellicht is zo'n Pulse ook wat voor jou.

• Kn3tt3r3
blb4 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 17:28:
[...]

Het comfort van een vast laadpunt met een vaste kabel is wel heel wat groter dan een granny die je steeds weer tevoorschijn moet halen.
Ik zou dan een oplossing zoeken waarbij de granny op een vaste (beschutte) plek hangt en dat ik vanuit daar direct kan laden. Dan wordt de vaste granny lader dus eigenlijk een vast laadpunt.

Zo begrijp ik het in ieder geval :)

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 19:32
Mario52 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 17:48:
[...]

Toevallig wil ik ook een Easee Home laadpaal aanschaffen via Tibber, ik begreep dat het load balansen draadloos via een Pulse werkt die op de slimme meter aangesloten is, wellicht is zo'n Pulse ook wat voor jou.
@Mario52 Klopt, is ook mijn plan. De Pulse heb ik al.
Slim laden met de Audi Etron werkt soms niet goed, vanwege beroerde communicatie van de “niet zo beste Audi server” met de Tibber app.
En onze 2019 eNiro kan ik niet koppelen (software van de eNiro is te oud). Dat hoop ik in een keer te kunnen oplossen met de Easee.

• Mario52
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:10
@EVfan

Dan hoop ik maar dat het met mijn e-Niro 2021 wel gaat werken.

• de Peer

de Peer

under peer review

Dat is niet waar. Hij kan maar op 1 fase laden, maar dat is niet beperkt tot 3,7 kW.
6.6kW is wat de interne lader aan kan als ik het me goed herinner.

[Voor 12% gewijzigd door de Peer op 15-01-2023 18:32]

• Kn3tt3r3
de Peer schreef op zondag 15 januari 2023 @ 18:31:
[...]

Dat is niet waar. Hij kan maar op 1 fase laden, maar dat is niet beperkt tot 3,7 kW.
Sorry, je hebt gelijk. Kan inderdaad maar 1 fase laden, alleen heb ik thuis een 3 fase 25 Ampère aansluiting, dus vandaar dat ik maar op 3.7 kW uitkom.

• de Peer

de Peer

under peer review

Kn3tt3r3 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 18:39:
[...]

Sorry, je hebt gelijk. Kan inderdaad maar 1 fase laden, alleen heb ik thuis een 3 fase 25 Ampère aansluiting, dus vandaar dat ik maar op 3.7 kW uitkom.
Dat hangt er vanaf hoe hij afgezekerd is. Met een 20A alamat bijvoorbeeld (dat is wat ik heb) komt je tot 4,6 kW. En sommigen gaan voor een 25A alamat en dan kom je tot 5,7 kW

Hoe langzamer je laadt, hoe meer verlies. En 3,7 is best de moeite waard om te upgraden naar 4,6 of 5,7 kW. Dat is wel iets dat je merkt.

[Voor 13% gewijzigd door de Peer op 15-01-2023 18:44]

• Poecillia
Ik krijg binnenkort een Kia e-Niro jonge occasion. Ik ben me aan het verdiepen in thuisladen. Ik parkeer de auto bij ons op het perceel en heb een vrijstaande garage. Onze meterkast heeft een 3 fase hoofdschakelaar maar nog geen groepen daarvoor. Ik ben nog niet uit de positie van de lader, en wil een lader waarbij ik laadmomenten in de toekomst zelf kan sturen o.b.v. stroomtarief. Dat vergt nog wat uitzoekwerk. Verder wil ik de werkzaamheden combineren met de aanleg van extra zonnepanelen en de aanleg van 400 V aansluiting in de garage (voor lasapparatuur).

Omdat de auto al snel komt overweeg ik om eerst met 220V te laden. Ik verwacht beperkt gebruik van de auto <100 km per dag en misschien incidenteel eens 250 km. Kom ik dan uit met de Granny? Ik laad op een groep die verder weinig gebruikt wordt, maar mocht er toch wat gebruik plaatsvinden is dat dan een probleem?

• eltron
Poecillia schreef op zondag 15 januari 2023 @ 18:47:
Ik krijg binnenkort een Kia e-Niro jonge occasion. Ik ben me aan het verdiepen in thuisladen. Ik parkeer de auto bij ons op het perceel en heb een vrijstaande garage. Onze meterkast heeft een 3 fase hoofdschakelaar maar nog geen groepen daarvoor. Ik ben nog niet uit de positie van de lader, en wil een lader waarbij ik laadmomenten in de toekomst zelf kan sturen o.b.v. stroomtarief. Dat vergt nog wat uitzoekwerk. Verder wil ik de werkzaamheden combineren met de aanleg van extra zonnepanelen en de aanleg van 400 V aansluiting in de garage (voor lasapparatuur).

Omdat de auto al snel komt overweeg ik om eerst met 220V te laden. Ik verwacht beperkt gebruik van de auto <100 km per dag en misschien incidenteel eens 250 km. Kom ik dan uit met de Granny? Ik laad op een groep die verder weinig gebruikt wordt, maar mocht er toch wat gebruik plaatsvinden is dat dan een probleem?
Met een granny kun je ongeveer 200km laden 's nachts, er van uitgaande dat je dan een uur of 10-12 hebt en met 12A of 16A laadt.
Mede afhankelijk van je verbruik natuurlijk.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

de Peer schreef op zondag 15 januari 2023 @ 18:42:
[...]

Dat hangt er vanaf hoe hij afgezekerd is. Met een 20A alamat bijvoorbeeld (dat is wat ik heb) komt je tot 4,6 kW. En sommigen gaan voor een 25A alamat en dan kom je tot 5,7 kW

Hoe langzamer je laadt, hoe meer verlies. En 3,7 is best de moeite waard om te upgraden naar 4,6 of 5,7 kW. Dat is wel iets dat je merkt.
Sommigen hebben hun laadpunt zelfs gezekerd met (3x) 32A :+

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:17
Poecillia schreef op zondag 15 januari 2023 @ 18:47:

De meeste grannys laden met 10 A. Met 10 a 12 uur laden per nacht gaat dat meestal wel lukken. Anders zul je even in de wijk moeten gaan staan of een snellader zoeken.

VW ID3

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:17
knip

[Voor 99% gewijzigd door Gerardus1956 op 15-01-2023 20:32]

VW ID3

• blb4
Kn3tt3r3 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 18:09:
[...]

Ik zou dan een oplossing zoeken waarbij de granny op een vaste (beschutte) plek hangt en dat ik vanuit daar direct kan laden. Dan wordt de vaste granny lader dus eigenlijk een vast laadpunt.

Zo begrijp ik het in ieder geval :)
Dat kan natuurlijk. Wel blijf je zitten met een gewone stekker en WCD die toch vaak wat moeite hebben met uren lang 16A (als de granny dat al haalt, vaak niet meer dan 12A en dat is dan dus ook een nadeel) en de kabel van een granny is meestal wat dunner & minder robuust dan van een vaste laadkabel. Maar 't kan natuurlijk. Jaren lang mijn vorige auto (PHEV) op 't werk via de granny geladen. Wel een paar keer gesmolten WCD's gezien.

Onderweg naar gasloos (GAS alleen nog voor SWW), Panasonic WH-MDC07J3E5 met Heishamon/NR, 6022Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 6,5kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20

• 038Robijno
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:16
Ik heb een nieuwe elektrische auto besteld (private lease)..
Echter heb ik 1x 40A (1 fase aansluiting) in de meterkast.

Kan ik met een 1 fase, op 11kw laden?
Of moet ik hiervoor al naar 3x25A gaan?

En voor 22kw thuis laden, moet dat dan minimaal 3x32A zijn of volstaat 3x25A?

• de Peer

de Peer

under peer review

038Robijno schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:48:
Ik heb een nieuwe elektrische auto besteld (private lease)..
Echter heb ik 1x 40A (1 fase aansluiting) in de meterkast.

Kan ik met een 1 fase, op 11kw laden?
Of moet ik hiervoor al naar 3x25A gaan?

En voor 22kw thuis laden, moet dat dan minimaal 3x32A zijn of volstaat 3x25A?
40A x 230v = 9,2 kW maximaal.

Met 3 fase haal je 11 kW makkelijk

25A x 230v = 5,9
5,9 x 3 = bijna 18 kW. Maar dat is echt max max.

Dus dan zul je 3x32a nodig hebben ja voor 22 kW

Overigens hangt het ook van de auto af natuurlijk wat die per fase kan laden

[Voor 7% gewijzigd door de Peer op 15-01-2023 21:53]

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
11 kW laden haal je alleen met je auto op 3 fasen (16A per fase).

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

• blb4
daemonix schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:54:
11 kW laden haal je alleen met je auto op 3 fasen (16A per fase).
en op 1 fase kan soms 7,2 kW (32A) maar dat kunnen ook niet alle auto's aan.

• 038Robijno
blb4 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:59:
[...]

en op 1 fase kan soms 7,2 kW (32A) maar dat kunnen ook niet alle auto's aan.
Wat kan ik maximaal aan watt gaan laden op een 1 fase 40A?
Icm met een wall lader met load balancing.

• Makrolon
038Robijno schreef op zondag 15 januari 2023 @ 22:04:
[...]

Wat kan ik maximaal aan watt gaan laden op een 1 fase 40A?
Icm met een wall lader met load balancing.
Ligt aan je auto, maar max 7,4

• 038Robijno
Makrolon schreef op zondag 15 januari 2023 @ 22:07:
[...]

Die kan tot 22kw laden.

• Jazsie
Kn3tt3r3 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:39:
Goedemiddag!

Alvast bedankt!
Deze hebben inderdaad een "simkaart" erin zitten en je zit vast aan een maand abonnement ivm de backoffice.
Voor privé gebruik niet nodig...

Maar er zijn ook genoeg die ook geen backoffice hebben en gewoon werken zonder extra kosten.
de Peer schreef op zondag 15 januari 2023 @ 18:31:
[...]

@Kn3tt3r3 heeft ook gelijkt. Het ligt eraan of hij de Standaard 3.6 kW Boordlader heeft of de Optionele 6.6kW Boordlader.
Dat heeft hij niet vermeld, dus weten we niet :9.

De originele granny lader is 2.3 kW als ik mij niet vergis.
Dat is dan op 3-fasen laden... op 1-fase is dat dan max 7,4kW -meestal- maar dat is een gok want je zegt niet om welke auto het gaat...

• 038Robijno
Makrolon schreef op zondag 15 januari 2023 @ 22:07:
[...]

Smart #1 Brabus

• Jazsie
Leuke wagen! en deze kan max 32A op 1-fase ofwel 7.4kW.

• Poecillia
eltron schreef op zondag 15 januari 2023 @ 19:04:
[...]

Met een granny kun je ongeveer 200km laden 's nachts, er van uitgaande dat je dan een uur of 10-12 hebt en met 12A of 16A laadt.
We zullen zien. We wonen in buitengebied, weinig alternatieven in de omgeving.

Inmiddels ben ik er wel achter dat er twee drieaderige YMVKas 2.5mm grondkabels naar de garage lopen. Daarvan wordt nu maar één gebruikt. Kan ik met deze twee kabels een 400V laadpaal aansluiten?

• Tvdl2000
Poecillia schreef op zondag 15 januari 2023 @ 22:22:
[...]

Inmiddels ben ik er wel achter dat er twee drieaderige YMVKas 2.5mm grondkabels naar de garage lopen. Daarvan wordt nu maar één gebruikt. Kan ik met deze twee kabels een 400V laadpaal aansluiten?
2 3 aderige nee
2 5 aderige ja

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:50
eltron schreef op zondag 15 januari 2023 @ 19:04:
[...]

Eerder de helft, de meeste granny's pakken 2kw, met 10 uur zit je aan 20kw, dat is in nu in de winter heel krap 100km.

Memento mori

Ik heb er zelf geen, maar "in het wild" zie ik eigenlijk alleen kabelmatten en geen kabeldrempels. Een kabeldrempel op de stoep zou ik ook niet handig vinden. Die gebruik je als er verkeer over heen gaat rijden, niet op een stoep.

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06-02 07:30
DonJuape schreef op zondag 15 januari 2023 @ 19:12:
[...]

Sommigen hebben hun laadpunt zelfs gezekerd met (3x) 32A :+
Ook ík met m'n Zappi. (en een 3x25A aansluiting)

Maar voordat mensen schrikken even een toelichting voor diegene die dit niet aandurfden.

Als ik op 3F laad (FAST stand) dan gaat er dus 3x16A door de automaat, en dat is héél netjes voor een 32A.

Schakel ik op 1F (als ik dus voor zonne-energie kies) , dan kán er 32A door de automaat gaan, dit komt dan echter NIET uit het net, dit komt dan van mijn panelen. en die leveren géén 24hr max 32A :'(

• daemonix
  • Niet online
Tvdl2000 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 07:05:
[...]

2 3 aderige nee
2 5 aderige ja
Maar zeker geen 22 kW!

• Poecillia
Tvdl2000 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 07:05:
[...]

2 3 aderige nee
2 5 aderige ja
3 fase gebruikt toch 4 aders? Dan zou je met 2 maal 3 = 6 aders voldoende hebben? De buitenmantel kan als aarde gebruikt worden. Afstand is ongeveer 10 meter, dat moet met 2,5 mm lukken toch? of zie ik wat over het hoofd?

• daemonix
  • Niet online
Poecillia schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:02:
[...]

3 fase gebruikt toch 4 aders? Dan zou je met 2 maal 3 = 6 aders voldoende hebben? De buitenmantel kan als aarde gebruikt worden. Afstand is ongeveer 10 meter, dat moet met 2,5 mm lukken toch? of zie ik wat over het hoofd?
L1, L2, L3, N en aarde. 5 aders of 4 + mantel voor aarde.

PS het is geen 400 V (fase tegen fase) maar 230 V (fase tegen nul)

[Voor 7% gewijzigd door daemonix op 16-01-2023 09:05]

• Tvdl2000
22kw idd niet over 2 x 5g2,5 bovendien moet men dan ook nog eens 100% zeker zijn dat de lengtes exact gelijk zijn!!! Zijn het 2 3 aderige dan mag het simpelweg niet

• Jazsie
Poecillia schreef op zondag 15 januari 2023 @ 22:22:
[...]

Ehh, doe het aub gewoon goed en dan is het antwoord nee.

En zoals al eerder vermeld is het geen krachtstroom maar gewoon 3x 230V (info terzijde, bedoel er verder niets mee).

Zou 4mm2 leggen indien je met 16A wilt laden of 6mm2 wanneer je 32A gaat laden. Dan zit je goed tot zeker een afstand van 25M.

• eltron
Bob-B190 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 07:14:
[...]

Eerder de helft, de meeste granny's pakken 2kw, met 10 uur zit je aan 20kw, dat is in nu in de winter heel krap 100km.
Ik ga uit van minimaal 12A en verbruik momenteel minder dan 17kWh/km
Ofwel met 12u kom je aardig richting de 200km

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-02 15:24
mr.DJ95 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:54:
Ik rij een Cupra Born waarvan de software qua gepland laden nog al eens te wensen overlaat. Ik kwam na een mislukte testrun met Jedlix, GridI/O tegen om mijn auto te laten laden op momenten dat de stroom het goedkoopste is. Omdat ik mijn stroom afneem bij Tibber (aanrader) scheelt dit voor mij erg veel geld en kan ik vaak voor +- 15,5 cent i.p.v. ruim het dubbele overdag laden.

GridI/O werkt met aansturing van de auto, het maakt dus niet uit wat voor paal aan je auto hebt hangen.
Ik laat het regelen door mijn Wallbox Pulsar Plus.
In de zomer laadt ie vanzelf als er een overschot is, en anders laadt ie 's nachts tegen laag tarief op...

• Jazsie
eltron schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:43:
[...]

Ik ga uit van minimaal 12A en verbruik momenteel minder dan 17kWh/km
Ofwel met 12u kom je aardig richting de 200km
Dat is zuinig, dat haal ik bij lange na niet momenteel. Mag blij zijn als ik de 20kWh/km haal :9~.

• MacFan
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21:37

Zo ja - welke ?

voorbeeldje
[Afbeelding]
Ja, ik gebruik er één op m'n oprit zodat m'n dochter er met de scooter overheen kan en mensen zien dat er een kabel ligt 's nachts.

Dat is deze geworden, die heeft de opening gewoon aan de onderkant.

https://www.cablesoolutio...0oYw4rEAQYASABEgI46fD_BwE

• Yordi-
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Ik geloof dat ik hier m’n gal even moet spuwen. Vandaag zakelijk een laadpaal thuis gekregen. Wat een ellende. M’n grootste verbazing is het feit dat Vattenfall niet gemaakt is voor dynamische energieprijzen. Ik ging er vanuit dat je in de app een tarief kon zetten voor je actuele stroomprijs. Niets van dat. Of je even een formulier wil invullen met je werkelijke tarief. En dan verwerken ze dat binnen 2 weken. Huh? Met iedere maand of zelfs ieder uur een ander tarief gaat dat toch nooit werken? Dit zal hier vast vaker besproken zijn, dit kan toch niet?

Over het gepruts van de installateurs maar te zwijgen… wat een ellende.

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:14
Yordi- schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:21:
Ik geloof dat ik hier m’n gal even moet spuwen. Vandaag zakelijk een laadpaal thuis gekregen. Wat een ellende. M’n grootste verbazing is het feit dat Vattenfall niet gemaakt is voor dynamische energieprijzen. Ik ging er vanuit dat je in de app een tarief kon zetten voor je actuele stroomprijs. Niets van dat. Of je even een formulier wil invullen met je werkelijke tarief. En dan verwerken ze dat binnen 2 weken. Huh? Met iedere maand of zelfs ieder uur een ander tarief gaat dat toch nooit werken? Dit zal hier vast vaker besproken zijn, dit kan toch niet?

Over het gepruts van de installateurs maar te zwijgen… wat een ellende.
Advies, ga met je werkgever om de tafel. Kijk welk tarief ze acceptabel vinden. Ik zit er momenteel middenin en probeer te sturen naar de prijzen die Tibber/Zonneplan/Anwb in hun berekening gebruiken.

Apps zoals Jedlix en GridIO helpen je auto dan weer om slim te laden op goedkoper momenten.

• Robbie-1
  • Laatst online: 06-02 08:13
Hallo,
Ik heb nog geen EV, nog geen Laadpaal, dus het is allemaal nieuw voor me.
Maar er komt een lease Tesla Y, en een Shell recharge paal, die door de baas wordt geregeld.

De paal komt 50 meter van huis, ik heb daarvoor al een 50 meter 5x6mm2 kabel liggen die ik in een dikke mantelbuis leg.
Er komt een load balancer in de meterkast, en daarvoor leg ik meteen een UTP kabel mee in de mantelbuis.
d.w.z. gelijk een aantal, want ik zag dat je ook een netwerkkabel op de laadpaal van shell kunt aansluiten. Blijkbaar zit er ook een 5G sim in?
Volgens mij is de paal verder niet slim, maar ik heb Home assistant, en ik zag dat daar zelfs en Tesla-integratie voor is.
Dus erg spannend allemaal.
Dan de vragen:
Als ik de laadpaal aan laat sluiten met UTP kan ik dan de paal uitlezen? Zaken instellen? Of maar gewoon via 5G laten lopen?
Iemand ervaring met de Tesla-integratie, om het laden slim te maken? Eigenlijk maak ik de laadpaal niet slim, maar kan tegen de auto zeggen, wanneer deze moet laden, bv als de zon op de zonnepanelen schijnt toch?
Ik heb de keuze uit een laadpaal met een snoer van 7 meter, of een laadpaal waar ik mijn eigen snoer in kan stoppen. Wat is handiger?

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:38

timovd

Voorsprong door techniek

@Robbie-1 vaste laadkabel is veel handiger, dan hoef je niet steeds te hannesen met een kabel in- een uitladen.
Realiseer je je ook dat het energieverbruik zal toenemen en dat je daarmee sneller boven heb energieplafond kunt komen.

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | SolarEdge 2200 + 1200Wp APS micro's

• eltron
Jazsie schreef op maandag 16 januari 2023 @ 18:32:
[...]

Dat is zuinig, dat haal ik bij lange na niet momenteel. Mag blij zijn als ik de 20kWh/km haal :9~.
Wel een beetje een sport om zuinig te rijden, maar zelfs bij de wintersport, 2 weken geleden, met volle bepakking en ruim 600liter dakkoffer blijf ik ruim onder de 20kWh/km (18,5 om precies te zijn, over ca. 2.500km).

• DrChair
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:10
Robbie-1 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:43:
De paal komt 50 meter van huis, ik heb daarvoor al een 50 meter 5x6mm2 kabel liggen die ik in een dikke mantelbuis leg.
Er komt een load balancer in de meterkast, en daarvoor leg ik meteen een UTP kabel mee in de mantelbuis.
d.w.z. gelijk een aantal, want ik zag dat je ook een netwerkkabel op de laadpaal van shell kunt aansluiten.
Volgens de handleiding van Shelll (voorheen NewMotion) Advanced laadpaal, mag de UTP data kabel (tussen laadpaal en P1 poort of DPM module) maximaal 20 meter zijn.
Dus wellicht is loadbalancing in jouw situatie niet eens mogelijk. Of hebt je ook een P1 versterker nodig. Ik zou zeggen vraag het na bij Shell, of ze dat ondersteunen.

Geen ervaring met koppeling tussen HA en laadpaal.
Maar volgens mij wordt de paal volledig door Shell gemanaged.
Ook wil een installateur vaak niet eens de UTP aansluiten als er voldoende GPRS dekking is.
(al kan je natuurlijk later op eigen risico alsnog die UTP aansluiten.)

• Hansieo
eltron schreef op maandag 16 januari 2023 @ 21:30:
[...]

Wel een beetje een sport om zuinig te rijden, maar zelfs bij de wintersport, 2 weken geleden, met volle bepakking en ruim 600liter dakkoffer blijf ik ruim onder de 20kWh/km (18,5 om precies te zijn, over ca. 2.500km).
Er kunnen té veel variabelen meespelen in deze vergelijking.

2 wiel aandrijving?
2+2 aandrijving?
écht permanent AWD?

Band/wiel afmetingen
zomer/winterbanden
bandendruk
rijsnelheid (gem.)
Buiten temperaturen
lang stuk aaneen, of verdelen over kortere (opwarmen) trajecten
Snelweg/ toeristen route
auto type, sedan /station /cross-over SUV
RIJSTIJL

zelfs met één en dezelfde auto kan je al enorme verschillen neerzetten, laat staan modellen onderling.

• Robbie-1
  • Laatst online: 06-02 08:13
Volgens de handleiding van Shelll (voorheen NewMotion) Advanced laadpaal, mag de UTP data kabel (tussen laadpaal en P1 poort of DPM module) maximaal 20 meter zijn.
Dus wellicht is loadbalancing in jouw situatie niet eens mogelijk. Of hebt je ook een P1 versterker nodig. Ik zou zeggen vraag het na bij Shell, of ze dat ondersteunen.
Goed punt van die afstand, ik heb dit wel met Shell al besproken, maar vraag me nu af of hij die 50 meter echt wel mee rekent.
Er zijn twee keuze's, met een dsmr5 meter kunnen ze daar rechtstreeks in volgens mij, en anders komt er een load balancer (lijkt op een installatieautomaat) in de meterkast bij met 3 EM sensoren.
Wat zou het beste zijn voor mijn 50 meter?

• eltron
Hansieo schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:28:
[...]

Er kunnen té veel variabelen meespelen in deze vergelijking.

2 wiel aandrijving?
2+2 aandrijving?
écht permanent AWD?

Band/wiel afmetingen
zomer/winterbanden
bandendruk
rijsnelheid (gem.)
Buiten temperaturen
lang stuk aaneen, of verdelen over kortere (opwarmen) trajecten
Snelweg/ toeristen route
auto type, sedan /station /cross-over SUV
RIJSTIJL

zelfs met één en dezelfde auto kan je al enorme verschillen neerzetten, laat staan modellen onderling.
Helemaal waar en toch middelen veel zaken zich wel aardig uit over 100k km.
Discussie ging vooral over de vraag of je met een granny in een uur of 10-12 ca. 200km kan laden.
en die is natuurlijk direct gerelateerd aan het verbruik wat, zoals jij terecht aangeeft van vele variabelen afhankelijk. Ik geef slechts mijn praktijkervaring in de afgelopen 3,5 jaar.

• Jazsie
Robbie-1 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:46:
[...]

Goed punt van die afstand, ik heb dit wel met Shell al besproken, maar vraag me nu af of hij die 50 meter echt wel mee rekent.
Er zijn twee keuze's, met een dsmr5 meter kunnen ze daar rechtstreeks in volgens mij, en anders komt er een load balancer (lijkt op een installatieautomaat) in de meterkast bij met 3 EM sensoren.
Wat zou het beste zijn voor mijn 50 meter?
Moeilijk te zeggen want we weten de communicatie niet tussen de load balancer en laadpaal.
Ik vermoed dat beiden gewoon serial zijn, dus dan maakt het niet uit.

Ga wel voor afgeschermde UTP (SFTP oid) kabel, dan weet je zeker dat je in ieder geval geen (of in ieder geval minder) last hebt van storing buitenaf...

En uiteraard geen CCA maar volledige koperen kabel gebruiken...

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19:57
eltron schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:55:
[...]
Discussie ging vooral over de vraag of je met een granny in een uur of 10-12 ca. 200km kan laden.
en die is natuurlijk direct gerelateerd aan het verbruik wat, zoals jij terecht aangeeft van vele variabelen afhankelijk. Ik geef slechts mijn praktijkervaring in de afgelopen 3,5 jaar.
En ging die ervaring dan over het energieverbruik aangegeven volgens de GOM van de EV of daadwerkelijk volgens de energie die door de laadpaal richting EV ging? Want daar zit ook nogal eens een groot verschil op (in ongunstige zin, meestal is de energie die daadwerkelijk van het net richting EV gaat hoger dan de verbruikte energie die de GOM daarna intern weergeeft.

• Hansieo
eltron schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:55:
[...]

Helemaal waar en toch middelen veel zaken zich wel aardig uit over 100k km.
klopt dat veel "direct" variabelen zicht kunnen (en zullen) egaliseren.

Maar sedan/suv/cross-over, velgen/bandenmaat AWD etc etc kán je gewoon weg niet middelen.
Dat zijn nu eenmaal de stats van je auto (keuze)

Als iemand dézelfde auto-config heeft als die jij hebt, dan is jóuw 100K gemiddelde zéker representatief en heel nuttig voor deze (aspirant) rijders. d:)b

Als we uitgaan van "de grote groep" en "winterse worst case" dan is 20 ~25 kWh/100km best wel oké.

en de genoemde 10~12 uur laden á 2kW (netto?) komt dan neer op ~22kWh laden (netto)
en dat komt weer neer op ca ~~~100km. per nacht laden.(winter)

Wil je tóch 200km hebben (in de winter) , zal je écht een andere laadoplossing moeten hebben, want het is natuurlijk onzin om de auto van je keuze/droom te laten afvallen omdat "ik niet genoeg kan laden met een Granny"

• eltron
IvoB2 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:20:
[...]

En ging die ervaring dan over het energieverbruik aangegeven volgens de GOM van de EV of daadwerkelijk volgens de energie die door de laadpaal richting EV ging? Want daar zit ook nogal eens een groot verschil op (in ongunstige zin, meestal is de energie die daadwerkelijk van het net richting EV gaat hoger dan de verbruikte energie die de GOM daarna intern weergeeft.
Ervaring is GOM en uitgangspunt laden met granny =12Ax230V=2,8, maar meer kan natuurlijk ook.
Ik weet dat er laadverliezen zijn maar effect wordt m.i. ook wel overdreven; is niet heel opvallend.

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:24
Na veel teveel research uiteindelijk een Easee Home gekozen en heel tevreden mee:
  • Makelijk zelf te installeren en configureren.
  • E-flux zo werkend
  • Home-assistent zo werkend
  • Wij willen waarschijnlijk later meedere palen. Super makkelijk gewoon te schakelen aan dezelfde groep, de palen regelen de fase en load verdeling.
  • werkt mooi met Tibber
  • werkt met jedlix
  • load en phase balancing met de equalizer of load balancing met de tibber pulse
  • optie op de laadkabel permanent te vergrendelen
  • claimen v2x "hardware voorbereid" te zijn
  • Alles bij elkaar een goede paal voor bijna iedereen zou ik zeggen. Vooral als je eventueel meer palen wil toevoegen. Wel even opletten dat bepaalde functies afhankelijk zijn van welk "backend" je gebruikt. Tibber functies hebben tibber backend nodig. Verreken heeft eflux backend nodig (en dan mag je niet meer je kabel vergrendelen denk ik).

11.630Wp Solar edge. 6kW Lucht-Lucht WTW, VW Passat GTE, OpenHab

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
ice-T106 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:12:

Wel even opletten dat bepaalde functies afhankelijk zijn van welk "backend" je gebruikt. Tibber functies hebben tibber backend nodig. Verreken heeft eflux backend nodig (en dan mag je niet meer je kabel vergrendelen denk ik).
Kun je dit nog toelichten, want dit vind ik wel interessant. Dat de Easee verder een heel goed en compleet laadpunt is, dat ben ik met je eens. Met dynamische energiecontracten top.

Maar, kun je niet beide gebruiken? Wat doet "Tibber back-end" dan? En waarom kun je je kabel niet vergrendelen bij gebruik van E-flux?

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:24
JanHenk schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:19:
[...]

Kun je dit nog toelichten, want dit vind ik wel interessant. Dat de Easee verder een heel goed en compleet laadpunt is, dat ben ik met je eens. Met dynamische energiecontracten top.

Maar, kun je niet beide gebruiken? Wat doet "Tibber back-end" dan? En waarom kun je je kabel niet vergrendelen bij gebruik van E-flux?
Heb het even gecheckt. Kabel permanent vergrendelen werkt toch wel met e-flux. Maar een dynamisch schema en zonder key is niet mogelijk als je eflux gebruikt.
Is denk ook logisch. Zou als klant van een publieke laadpaal ook niet willen dat ik in bliep en dat de laadpaal dan besluit om s'nachts pas te gaan laden.

11.630Wp Solar edge. 6kW Lucht-Lucht WTW, VW Passat GTE, OpenHab

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19:57
eltron schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:54:
[...]

Ervaring is GOM en uitgangspunt laden met granny =12Ax230V=2,8, maar meer kan natuurlijk ook.
Ik weet dat er laadverliezen zijn maar effect wordt m.i. ook wel overdreven; is niet heel opvallend.
Nou, gemeten over meerdere jaren en duizenden km, komt mijn GOM verbruik uit op een gemiddelde van 15 kWh/100 km en het laadpaalverbruik op 17,2 kWh/100 km. Lijkt me redelijk opvallend verschil, nl. 15%.
En om de duurtijd van het laden te bepalen (om een aantal km mee te kunnen rijden) is de energie belangrijk die door de laadpaal gaat (of moet gaan) en niet wat de GOM aangeeft.
Pagina: 1 ... 46 ... 49 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee