Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
ice-T106 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:25:
[...]

Heb het even gecheckt. Kabel permanent vergrendelen werkt toch wel met e-flux.
Bedankt! Dat is wel mooi.
Maar een dynamisch schema en zonder key is niet mogelijk als je eflux gebruikt.
Is denk ook logisch. Zou als klant van een publieke laadpaal ook niet willen dat ik in bliep en dat de laadpaal dan besluit om s'nachts pas te gaan laden.
Dat klinkt inderdaad logisch.

Ik heb er te weinig praktische kennis van, maar hoe ga je die twee samen laten werken nu?

Je kunt eventueel ook Jedlix aan je auto koppelen, terwijl de Easee "gewoon" de e-flux backend heeft?

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:56
JanHenk schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:47:
[...]

Bedankt! Dat is wel mooi.

[...]

Dat klinkt inderdaad logisch.

Ik heb er te weinig praktische kennis van, maar hoe ga je die twee samen laten werken nu?

Je kunt eventueel ook Jedlix aan je auto koppelen, terwijl de Easee "gewoon" de e-flux backend heeft?
Voor mijn huidige use-case is alleen e-flux goed genoeg. Vermogen aansturen via auto en misschien domotica is denk ik wel mogelijk tegelijk met e-flux.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdV75
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08:21
• Wij willen waarschijnlijk later meedere palen.

Heb je hier ook rekening mee gehouden toen je de home heb gekocht ipv de charge?

Het verschil tussen de Easee Charge en de Easee home is dat de Easee home met maximaal 3 units gekoppeld kan worden en de Easee charge tot maximaal 101 units gekoppeld kan worden op 1 circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
MvdV75 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:52:
• Wij willen waarschijnlijk later meedere palen.

Heb je hier ook rekening mee gehouden toen je de home heb gekocht ipv de charge?

Het verschil tussen de Easee Charge en de Easee home is dat de Easee home met maximaal 3 units gekoppeld kan worden en de Easee charge tot maximaal 101 units gekoppeld kan worden op 1 circuit.
Ja drie palen lijkt me voor de meeste thuis situaties toch echt wel genoeg? Zijn genoeg mensen die twee auto's laden op 1 paal.
Ik heb wel liever twee palen voor twee auto's. Dan hoef je niet te wisselen en kun je beide voor verwarmen enz.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

ice-T106 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:56:
[...]

Ja drie palen lijkt me voor de meeste thuis situaties toch echt wel genoeg? Zijn genoeg mensen die twee auto's laden op 1 paal.
Ik heb wel liever twee palen voor twee auto's. Dan hoef je niet te wisselen en kun je beide voor verwarmen enz.
Voorverwarmen? Weet niet hoe dat zit bij andere EV's maar mijn Kia eNiro hoeft daar voor niet aan het laadpunt te hangen.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
DonJuape schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 18:32:
[...]

Voorverwarmen? Weet niet hoe dat zit bij andere EV's maar mijn Kia eNiro hoeft daar voor niet aan het laadpunt te hangen.
Voorverwarmen aan het oplaadpunt gaat rechtstreeks van het laadpunt naar de verwarming. Dit is efficiënter, minder accu slijtage en helpt in de winter om je range te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

ice-T106 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:13:
[...]

Voorverwarmen aan het oplaadpunt gaat rechtstreeks van het laadpunt naar de verwarming. Dit is efficiënter, minder accu slijtage en helpt in de winter om je range te verbeteren.
Dus direct na de AC/DC omvormer naar de verwarming? Zal wellicht iets efficiënter zijn maar de verliezen in de omvormer zijn al gegenereerd. Verder lijken me 5 tot 10 minuten voorverwarmen me niet echt significant voor de accu slijtage. Tenslotte vraag ik me af of mijn eNiro dit ook zo doet zoals jij beschrijft.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
ice-T106 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:13:
[...]
Wij rijden al enige tijd met een e-Niro uitgerust met stuurverwarming, zetelverwarming en koeling/verwarming via WP. Dat is zo efficiënt (voor we de wijk uit zijn is het al aangenaam warm in de auto) dat voorverwarmen zelfs niet moet gebruikt worden.
Zeer efficiënt dus, geen bijdrage aan accu slijtage noch slijtage aan verwarming (waar overigens na jaren gebruik, wat betreft de accu, nog niets van te merken is) en nooit gebrek aan range (tussen de 500 km bij optimale buitentemperatuur en 360 km bij de ergste wintertemperaturen buiten.
En ja, de EV slaapt ook altijd buiten.

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 17-01-2023 19:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
DonJuape schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:21:
[...]

Dus direct na de AC/DC omvormer naar de verwarming? Zal wellicht iets efficiënter zijn maar de verliezen in de omvormer zijn al gegenereerd. Verder lijken me 5 tot 10 minuten voorverwarmen me niet echt significant voor de accu slijtage. Tenslotte vraag ik me af of mijn eNiro dit ook zo doet zoals jij beschrijft.
Volgens mij doet de e-Niro dat ook zo, als je klimaatcontrol aanzet terwijl je nog aan je laadpunt hangt gaat er stroom lopen vanaf 't laadpunt.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-05 22:06
IvoB2 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:50:
[...]

Wij rijden al enige tijd met een e-Niro uitgerust met stuurverwarming, zetelverwarming en koeling/verwarming via WP. Dat is zo efficiënt (voor we de wijk uit zijn is het al aangenaam warm in de auto) dat voorverwarmen zelfs niet moet gebruikt worden.
Zeer efficiënt dus, geen bijdrage aan accu slijtage noch slijtage aan verwarming (waar overigens na jaren gebruik, wat betreft de accu, nog niets van te merken is) en nooit gebrek aan range (tussen de 500 km bij optimale buitentemperatuur en 360 km bij de ergste wintertemperaturen buiten.
Ik heb zelfde situatie. Mede omdat ik de voorverwarming niet met app kan aanzetten MY19 en instellen timer in de auto voor mij onhandig is, gebruik ik het voorverwarmen niet. Maar als ik de auto aanzet met even de functie voor verwarmen en ontwasemen op max. dan is het zo gepiept. Eventueel nog rondje om de auto om wat dauw er af te vegen, maar dan is het warm en ontwasemd voor ik de straat uit ben.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
blb4 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:52:
[...]

Volgens mij doet de e-Niro dat ook zo, als je klimaatcontrol aanzet terwijl je nog aan je laadpunt hangt gaat er stroom lopen vanaf 't laadpunt.
Denk het ook. Zie het soms bij snellader, als waarschuwing op mijn dashboard, als ik verwarming aanzet of aan heb. Dan meldt hij dat daardoor het laden iets langzamer gaat. Waarbij ik veronderstel dat dan een stukje van de kWh rechtstreeks de verwarming in gaat (en dat het laden ook niet trager gaat als de snellader meer dan 80kW vermogen heeft).

[ Voor 7% gewijzigd door eltron op 17-01-2023 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:02
IvoB2 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:50:
[...]

Vrijwel ieder auto gebruikt stroom van de laadpaal -indien aangesloten- bij het voorverwarmen.

mbt effect op range verschilt gewoon per auto. In mijn geval scheelt het gewoon 10km wanneer ik 5-10min doe voorverwarmen op de accu.

Verder heeft het altijd bijdrage aan accu slijtage, immers je ontlaad de accu. Dat je er in de praktijk weinig of zelfs niets van merkt is een 2de.

Ik begrijp @ice-T106 wel en zou liever ook 2 laadpalen hebben als ik 2 BEV's in bezit zou hebben...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ik betwist ook helemaal niet dat er bij voorverwarmen aan de laadpaal stroom gaat van de laadpaal naar de EV.
Ik zeg alleen dat wanneer je geen nood hebt aan voorverwarmen er al heel zeker geen extra stroom gaat naar de EV. Een voertuig dat niet in gebruik is op een welbepaalde binnentemperatuur houden verbruikt sowieso altijd extra energie.
En of je nu voorverwarmt of niet, wanneer je de verwarming opzet tijdens het rijden zakt de getoonde range altijd. En dat is idd (toch bij onze e-Niro MY 2019) een rangevermindering tussen de 14 en 25 km bij een 100% geladen accu. Gezien we de EV nooit naar 0% moeten rijden hier ook geen punt met een (nog steeds) beschikbare range tussen de 360-500 km. Die 10-25 km gaan in de praktijk het verschil niet maken.
Voor wie de situatie anders is zal dus idd anders moeten handelen.

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 18-01-2023 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Uiteraard, als je het niet gebruikt is dat nog steeds het beste :).

Vanmorgen toch echt gretig gebruik van gemaakt want was compleet bevroren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wat was er compleet bevroren (geen idee hoe koud het in bepaalde NL regio's was).

Hier vanmorgen (-5°C) 1+1 liter regenwater over de voorruit (met eerst ruitenwissers uit en tweede gietbeurt in de autostand) gegoten (partner was weer "vergeten" het isolatiescherm over de voorruit te doen |:( ) en onmiddellijk daarna gaan met de banaan. Verwarming op "ontdooien voorruit stand" en een 500 meter verder kon die al af naar de "auto verwarmingsstand" en was het vooraan (driver only stand) al gezellig warm.
(Wat dat laatste betreft - kleine nuance - ik behoor niet tot de categorie dat je in een auto altijd in T-shirt moet kunnen zitten).

[ Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 18-01-2023 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko72
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 08:01
Heeft er iemand een idee over hoe ik onderstaande situatie op zou kunnen lossen?

- Ik ga in een huis wonen zonder parkeerplaats aan huis (autovrije straat), maar er zit op enige afstand wel een parkeerplaats bij die mijn eigendom is. Dus technisch parkeer ik op eigen terrein. Maar zit dus gemeentegrond tussen die locatie en mijn huis.
- Daardoor kan ik in principe geen openbare laadpaal aanvragen.
- De parkeerplaats is te ver weg om er een kabel heen te trekken en dat mag ook niet over openbare grond.

Wat is nu een mooie oplossing?
- Ik kan pogen een semi openbare laadpaal aan te vragen. Dus dan zou de gemeente toestaan dat de paal staat op gemeentegrond naast mijn/onze parkeerplaatsen en we die dus met een paar mensen delen. Maar openbaar is ie dan dus niet. Iemand dat al eens gedaan?
- Ik zou een extra / losse stroomaansluiting kunnen aanvragen als dat kan. Stroomkastje erbij en een laadpaal en ik heb de perfecte oplossing. Maar ik lees op een aantal plekken dat je dan echt een adres moet hebben en dat lijkt niet te kunnen met een parkeerplaats. Iemand daar ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adwim
  • Laatst online: 27-11-2024
Heeft er iemand hier ervaring met laadstations van HEP Charging?
Ik kreeg die geoffreerd, maar had er nog nooit van gehoord. Google geeft ook weinig.
Mooie prijs, maar dat kan meteen het addertje zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:02

Termy

valt er nog wat te fragge?

Marko72 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:55:
Heeft er iemand een idee over hoe ik onderstaande situatie op zou kunnen lossen?

- Ik ga in een huis wonen zonder parkeerplaats aan huis (autovrije straat), maar er zit op enige afstand wel een parkeerplaats bij die mijn eigendom is. Dus technisch parkeer ik op eigen terrein. Maar zit dus gemeentegrond tussen die locatie en mijn huis.
- Daardoor kan ik in principe geen openbare laadpaal aanvragen.
- De parkeerplaats is te ver weg om er een kabel heen te trekken en dat mag ook niet over openbare grond.

Wat is nu een mooie oplossing?
- Ik kan pogen een semi openbare laadpaal aan te vragen. Dus dan zou de gemeente toestaan dat de paal staat op gemeentegrond naast mijn/onze parkeerplaatsen en we die dus met een paar mensen delen. Maar openbaar is ie dan dus niet. Iemand dat al eens gedaan?
- Ik zou een extra / losse stroomaansluiting kunnen aanvragen als dat kan. Stroomkastje erbij en een laadpaal en ik heb de perfecte oplossing. Maar ik lees op een aantal plekken dat je dan echt een adres moet hebben en dat lijkt niet te kunnen met een parkeerplaats. Iemand daar ervaringen mee?
De paal op je eigen grond zetten en vergunning aanvragen voor graven in gemeentegrond. Hopelijk is het binnen de 25 meter anders wordt het prijzig en lastig (althans hier in Utrecht).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 11-05 22:10
iemand nog een tip?

De Tesla komt sneller dan verwacht, maar de laadpaal van shell recharge laat nog maanden op zich wachten.
De paal wordt door de werkgever geregeld.
Ik zou dat ding zelf wel kunnen installeren, en heb hierover een balletje bij Shell opgegooid, maar die geeft aan dat ze een "stugge organisatie" zijn.
Bestaan er geen doe het zelf pakketten? moet wel dezelfde paal zijn natuurlijk, waar de configuratie betreffende doorbelasten naar de werkgever in kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Robbie-1 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 23:03:
iemand nog een tip?

De Tesla komt sneller dan verwacht, maar de laadpaal van shell recharge laat nog maanden op zich wachten.
Ik zou dat ding zelf wel kunnen installeren, en heb hierover een balletje bij Shell opgegooid, maar die geeft aan dat ze een "stugge organisatie" zijn.
Bestaan er geen doe het zelf pakketten? moet wel dezelfde paal zijn natuurlijk, waar de configuratie betreffende doorbelasten naar de werkgever in kan.
Ik ken jouw specifieke situatie natuurlijk niet, maar ik zou het toch uitzingen tot die paal er komt. Evt wat vaker dc laden, op t werk laden, een publieke paal in de buurt zoeken of granny chargen.

Specs: 9800X3D, RTX 5080, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SixOhms
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 02-02-2023
Hallo iedereen,

Voor het opladen van een EV wil ik eigenlijk alleen 'overproductie' van zonnepanelen gebruiken (uiteraard mét mogelijkheid om toch netstroom te gebruiken wegens geen zon). Ik zoek dus een 'slimme' lader (11 of 22 kWh) die via een koppeling met de P1 of S poort van de 'slimme' meter kan detecteren wanneer er teruggeleverd wordt, en zo de laadstroom aanpast. Die koppeling kan draadloos zijn of via een kabeltje.

Ik wil liever niet nog meer stroomklemmen gebruiken : de zekeringkast is te klein, en de installateur van de zonnepanelen heeft er al gigantische stroomklemmen ingestoken voor de hybride lader van de zonnebatterij.

Ik kan echter nergens een oplossing vinden. 'Load balancing' wordt blijkbaar enkel gedefiniëerd als beveiliging voor de hoofdautomaat.
Ook wil ik liever niet aan de slag met dingen als Home Assistant. We experimenteren er al een tijdje mee, en de oplossing is niet erg consistent (uitval van data). Ook lijkt me het in de lucht houden en optimalizeren van zo'n Pi een voltijdse bezigheid, dus daar pas ik voor. Ik kan ook niet overtuigd worden van toch een Pi of dergelijk te gebruiken.

Dus als u een oplossing kent van een goede meter met P1 of S die dit kan doen werken hoor ik dat graag van u.

Mijn dank is groot,

Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-05 16:37
Hi iedereen,

Ik heb onlangs een Ratio Solar laten installeren. Deze heeft een smart solar functie waarbij er op 1 fase elektriciteit uit het net wordt gehaald (zeg ik dat zo goed?), waarbij de opwekking van de panelen dat moeten aanvullen. Nu heb ik dat onlangs toen de zon eindelijk weer eens scheen uitgeprobeerd en de laadsnelheid blijft op 4,1kw steken (de paal is afgezekerd op 20a, dus dat zal dan 1 fase zijn). Op dat moment werd er vanuit de panelen ongeveer 2kw opgewekt, en de was de levering uit het net ongeveer 2.6kw. Ik vermoed dus dat er iets niet goed aangesloten is en mijn eerste gedachte ging naar de ct-klemmen. Zou dat in deze situatie kunnen kloppen? Dat zou mijn verzoek om service bij het installatiebedrijf iets kunnen sterken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vaak hebben losstaande garages een eigen netaansluiting, maar soms is dat ook 1 aansluiting die dan gedeeld wordt door (bijvoorbeeld) 10 garages omdat men er van uit ging dat er alleen een lampje brandt als men de auto komt brengen en halen.

Wij kunnen natuurlijk niet weten hoe het bij jou zit. Als je er nog niet woont dan lijkt mij dit een uitstekende vraag om te stellen aan de verkopende makelaar dan wel huurbaas.
Megalo schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 08:42:
Nu heb ik dat onlangs toen de zon eindelijk weer eens scheen uitgeprobeerd en de laadsnelheid blijft op 4,1kw steken (de paal is afgezekerd op 20a, dus dat zal dan 1 fase zijn). Op dat moment werd er vanuit de panelen ongeveer 2kw opgewekt, en de was de levering uit het net ongeveer 2.6kw. Ik vermoed dus dat er iets niet goed aangesloten is
Waarom vermoed je dat er iets mis is?

Ongeveer 2 kW + ongeveer 2,6 kW is ongeveer 4,6 kW en als je dan ongeveer 4,1 kW laadt dan blijft er ongeveer 500 W over voor de rest van je huis. Afhankelijk van hoe ongeveer het ongeveer is dat is kan dat dus ook nog eens een stuk minder zijn.

Is dat een heel vreemd verbruik voor je huis? Je kan dat makkelijk zien door het laden te stoppen en dan te kijken wat de kWh-meter dan zegt.

Overigens is 20A bij 230V een maximum laadvermogen van 4,6 kW. Dat is ook precies wat je dacht dat er verbruikt werd. Hoe heb je die 4,1 kW afgelezen? Wellicht is je auto minder nauwkeurig met weergeven of geven ze alleen weer wat er in de accu gaat en gaat de rest op aan het verbruik van de laadelektronica/laadverliezen/opwarmen van de accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalo
JeroenE schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:14:

[...]
Waarom vermoed je dat er iets mis is?

Ongeveer 2 kW + ongeveer 2,6 kW is ongeveer 4,6 kW en als je dan ongeveer 4,1 kW laadt dan blijft er ongeveer 500 W over voor de rest van je huis. Afhankelijk van hoe ongeveer het ongeveer is dat is kan dat dus ook nog eens een stuk minder zijn.

Is dat een heel vreemd verbruik voor je huis? Je kan dat makkelijk zien door het laden te stoppen en dan te kijken wat de kWh-meter dan zegt.

Overigens is 20A bij 230V een maximum laadvermogen van 4,6 kW. Dat is ook precies wat je dacht dat er verbruikt werd. Hoe heb je die 4,1 kW afgelezen? Wellicht is je auto minder nauwkeurig met weergeven of geven ze alleen weer wat er in de accu gaat en gaat de rest op aan het verbruik van de laadelektronica/laadverliezen/opwarmen van de accu?
Thnx voor je snelle reactie. De werking zou volgens mij moeten zijn dat er sowieso 4,1 (althans, dat las ik af uit de Ratio-app) of 4,6kw uit het net zou moeten komen en dat daarbovenop dan nog de pv-opwekking moet komen. Het gaat hier namelijk om een 3-fase lader en een ID.3, die dus max 11kw kan laden. Wat je uitlegt is inderdaad precies waarom ik vermoed dat er iets mis is, omdat ik zou verwachten dat met deze gegevens er rond de 6kw geladen zou moeten worden, omdat er sowieso uit het net 4,1/4,6kw moet worden gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Megalo Je schreef net dat het Smart Solar charging op 1 fase werkt en je laadpaal is afgezekerd op 20A. Dan kan je nooit rond de 6 kW laden. 20A * 230 V = 4,6 kW maximaal. Als je 6kW wil laden op 1 fase dan moet je minimaal een 6 kW / 230 V = 26A zekering voor je laadpaal hebben hangen.

Als je 3 fasen hebt kan je natuurlijk wel 11 kW laden, dat is al bij 16A zo. 3 fasen * 230V * 16A = 11 kW. Dus dan is een 20A zekering meer dan genoeg.

In de handleiding kan ik zo snel niets vinden over schakelen tussen 1 en 3 fasen. Bij SmartSolar staat er dat dit alleen start als je boven een minimale opbrengst van je zonnepanelen zit en dat de laadpaal meer stroom blijft vrijgeven zolang het verbruik van je huis negatief is.

Dus wat dat betreft heb je wel gelijk, denk ik. De kWh-meter zou op (ongeveer) nul moeten staan als je gebruik maakt van SmartSolar. Alleen als je PV meer opbrengt dan je auto kan laden zou die negatief kunnen worden. Heb je een 1 fase of 3 fasen PV-installatie?

In 6.6 staat uitgelegd hoe je kan controleren of de sensorbox goed is aangesloten in relatie met je PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10:40
Een kabel leggen in de openbare ruimte is toestemming van de gemeente / provincie / rijk / waterschap (wie de eigenaar ook is) nodig. Met andere woorden: Je hebt een vergunning nodig. Het kan zelfs zo erg worden dat je je kabel moet laten registeren bij het KLIC. Dit omdat anders de kabel niet op de KLIC-melding staat en er gegraven wordt de kans bestaat dat de kabel kapot getrokken wordt.
- Ik zou een extra / losse stroomaansluiting kunnen aanvragen als dat kan. Stroomkastje erbij en een laadpaal en ik heb de perfecte oplossing.
hum.. een stroomkastje. Je zal zelf een degelijke kast moeten regelen. In die kast moet ruimte zijn voor de eigen de eigen installatie (de groepenkast) en de aansluiting (meter) van de netbeheerder. De netbeheerder heeft daarvoor bepaalde wensen en eisen. Of er nog een NEN 3140 moet komen weet ik zo niet. Daarnaast heb je extra vastrecht voor de nieuwe aansluiting en mag je een contract met een energieleverancier regelen of op je bestaande contract bijzetten. Eventueel extra verzekeren of specifiek laten opnemen bij je ?(opstal)verzekering.
Maar ik lees op een aantal plekken dat je dan echt een adres moet hebben en dat lijkt niet te kunnen met een parkeerplaats. Iemand daar ervaringen mee?
In principe hoef je geen "echt" adres te hebben. Vaak zat rioolgemalen, bouwaansluitingen of andere tijdelijke aansluitingen aangevraagd. Vaak gaf ik een adres in de buurt op met een goede vermelding (kaartje, met RD-coördinaten, omschrijving) waar de aansluiting echt moet komen. Neem contact op met de netbeheerder als je het echt wil gaan doen. Dit soort aansluitingen zijn altijd leuk als andere afdelingen denken "die aansluiting herkennen we niet als een object van de organisatie. Daarom kan deze opgeheven worden." Altijd werk om het opnieuw te regelen.

[ Voor 7% gewijzigd door RonnieKo op 19-01-2023 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalo
JeroenE schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:46:
@Megalo Je schreef net dat het Smart Solar charging op 1 fase werkt en je laadpaal is afgezekerd op 20A. Dan kan je nooit rond de 6 kW laden. 20A * 230 V = 4,6 kW maximaal. Als je 6kW wil laden op 1 fase dan moet je minimaal een 6 kW / 230 V = 26A zekering voor je laadpaal hebben hangen.

Als je 3 fasen hebt kan je natuurlijk wel 11 kW laden, dat is al bij 16A zo. 3 fasen * 230V * 16A = 11 kW. Dus dan is een 20A zekering meer dan genoeg.

In de handleiding kan ik zo snel niets vinden over schakelen tussen 1 en 3 fasen. Bij SmartSolar staat er dat dit alleen start als je boven een minimale opbrengst van je zonnepanelen zit en dat de laadpaal meer stroom blijft vrijgeven zolang het verbruik van je huis negatief is.

Dus wat dat betreft heb je wel gelijk, denk ik. De kWh-meter zou op (ongeveer) nul moeten staan als je gebruik maakt van SmartSolar. Alleen als je PV meer opbrengt dan je auto kan laden zou die negatief kunnen worden. Heb je een 1 fase of 3 fasen PV-installatie?

In 6.6 staat uitgelegd hoe je kan controleren of de sensorbox goed is aangesloten in relatie met je PV.
Excuus voor de onduidelijkheid. Het is een 3-fase lader, de pv-installatie is ook 3-fase. In de Smart-stand wordt de auto ook netjes met 11kw geladen. Zoals ik het begrijp werkt SmartSolar dus inderdaad minimaal op 6A, rekening houdend met de load balancing. Alles wat de pv dan nog normaliter teruglevert gaat daar bovenop naar de laadpaal. De teruglevering op de meter moet dan inderdaad ongeveer nul zijn (behalve mogelijk op extreem zonnige dagen), maar de levering vanuit het net zou ongeveer 4kw moeten zijn.

Ik zal later vandaag die test eens uitvoeren als de pv-installatie meer opwekt, thnx voor de suggestie. In ieder geval goed om te weten dat je me kan volgen en dat het dus inderdaad aan de ct-klemmen/sensorbox kan liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Megalo De specificatie schrijft 6 ampere (per fase) voor als minimum laadsnelheid. Dat komt, niet toevallig, neer op dezelfde 4,1 kW die jij hebt waargenomen. (3 fases * 6 ampere * 230 volt)

Volgens mij gedraagt de Ratio zich dan gewoon goed; bij een bepaalde overproductie start ie met laden, echter wel rekening houdend met de minimum laadstroom en dan is dit het resultaat. Als je zonnepanelen meer opwekken, verminderd ie de afname uit het net en vice versa. Boven de 4,1 kW opgewekte zonnestroom zal 100% eigen zonnestroom zijn.

Bij de meeste huisinstallaties is laden op 1-fase daarom interessanter wanneer je graag je zonnestroom wil gebruiken, het bereik loopt dan van 1,4 kW tot (meestal) 3,7 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:10
SixOhms schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 08:16:
Hallo iedereen,

Voor het opladen van een EV wil ik eigenlijk alleen 'overproductie' van zonnepanelen gebruiken (uiteraard mét mogelijkheid om toch netstroom te gebruiken wegens geen zon). Ik zoek dus een 'slimme' lader (11 of 22 kWh) die via een koppeling met de P1 of P2 poort van de 'slimme' meter kan detecteren wanneer er teruggeleverd wordt, en zo de laadstroom aanpast. Die koppeling kan draadloos zijn of via een kabeltje.

Ik wil liever niet nog meer stroomklemmen gebruiken : de zekeringkast is te klein, en de installateur van de zonnepanelen heeft er al gigantische stroomklemmen ingestoken voor de hybride lader van de zonnebatterij.

Ik kan echter nergens een oplossing vinden. 'Load balancing' wordt blijkbaar enkel gedefiniëerd als beveiliging voor de hoofdautomaat.
Ook wil ik liever niet aan de slag met dingen als Home Assistant. We experimenteren er al een tijdje mee, en de oplossing is niet erg consistent (uitval van data). Ook lijkt me het in de lucht houden en optimalizeren van zo'n Pi een voltijdse bezigheid, dus daar pas ik voor. Ik kan ook niet overtuigd worden van toch een Pi of dergelijk te gebruiken.

Dus als u een oplossing kent van een goede meter met P1 of P2 die dit kan doen werken hoor ik dat graag van u.

Mijn dank is groot,

Peter
toon volledige bericht
Is er niet wat ruimte te creëren? De zappi kan alles wat je wil maar heeft wel ct klemmen en dat kan niet anders opgelost worden.

Maar ik heb nog nooit gehad dat ik de ct klemmen niet kwijt kon. Er is altijd wel een oplossing te vinden.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Megalo zoals @JanHenk al schreef is 6A het minimum wat een laadpaal aan een EV kan vrijgeven. Dus als je op 3 fasen laadt is dan 4,1 kW.

Het kan natuurlijk prima zijn dat je PV meer opwekte, de laadpaal van start ging en op het moment dat jij aan het kijken was de opwek van de PV lager was geworden en daarom wel uit het net ook elektriciteit gebruikt werd. Je kan instellen hoe snel je laadpaal reageert op de spreekwoordelijke "wolk voor de zon".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drogba
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-05 13:20
Hallo ik heb een kleine vraag over het type RJ11 kabel die ik wil gebruiken voor de communicatie tussen mijn laadpaal en mijn slimme meter.
Het gaat over een afstand van +/- 15-20m t.b.v. loadbalancing van de paal.
Ik wil hiervoor de volgende kabel aanschaffen:
https://www.onlinekabelsh...rj11-connectoren-20-meter
Deze komt +/- 5 meter in de grond (door een grijze electrabuis) te liggen.
Ik heb inmiddels een actieve RJ11 splitter geplaatst i.v.m. HA servertje en het uitlezen van de slimme meter.
https://www.homewizard.com/nl/shop/actieve-p1-splitter/

Kan ik deze kabel zonder problemen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 21:33
JeroenE schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 10:28:
@Megalo zoals @JanHenk al schreef is 6A het minimum wat een laadpaal aan een EV kan vrijgeven. Dus als je op 3 fasen laadt is dan 4,1 kW.

Het kan natuurlijk prima zijn dat je PV meer opwekte, de laadpaal van start ging en op het moment dat jij aan het kijken was de opwek van de PV lager was geworden en daarom wel uit het net ook elektriciteit gebruikt werd. Je kan instellen hoe snel je laadpaal reageert op de spreekwoordelijke "wolk voor de zon".
Net even gecheckt, maar mijn Telsa Wall Connector kan ik verlagen tot 5A trouwens. Wellicht nog nuttige info voor iemand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@maharens Dat is dan niet volgens de specificaties. Wellicht dat een Tesla dat wel snapt, maar je kan er niet van uitgaan dat andere EVs dat ook doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 21:33
JeroenE schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 10:38:
@maharens Dat is dan niet volgens de specificaties. Wellicht dat een Tesla dat wel snapt, maar je kan er niet van uitgaan dat andere EVs dat ook doen.
Ah ok, dus als je de TWC op 5A zet en een andere auto probeert te laden kan het misgaan bedoel je? Handig om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalo
@JeroenE @JanHenk Dank voor jullie inbreng! Ik heb het dus wel verkeerd begrepen. De afname van het net wordt vanaf 4,1kw dus steeds minder naar gelang de pv-opbrengst toeneemt, totdat de pv-installatie het in zijn geheel kan overnemen. Blijft de maximale laadsnelheid dan 4,1kw of neemt de snelheid verder toe als ook de pv-opbrengst toeneemt?

Het klopt inderdaad dat de instelling op 2min staat voor de spreekwoordelijke wolk-voor-de-zon, daar had ik nog niet aan gedacht en kan inderdaad meespelen.

Gelukkig is er ook nog een Solar-stand, waarbij de minimumafname op 1,4kw is gesteld. Hij kan in die stand dus wel naar 1 fase terugschakelen.

Edit: overigens is dit de uitleg die in de app gegeven wordt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BmbG34EE6xqtUfHgOrBkRVV6S90=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nBn9avmVd0IiaNdZTtULDCwa.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Megalo op 19-01-2023 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Megalo schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 10:54:
@JeroenE @JanHenk Dank voor jullie inbreng! Ik heb het dus wel verkeerd begrepen. De afname van het net wordt vanaf 4,1kw dus steeds minder naar gelang de pv-opbrengst toeneemt, totdat de pv-installatie het in zijn geheel kan overnemen. Blijft de maximale laadsnelheid dan 4,1kw of neemt de snelheid verder toe als ook de pv-opbrengst toeneemt?

Het klopt inderdaad dat de instelling op 2min staat voor de spreekwoordelijke wolk-voor-de-zon, daar had ik nog niet aan gedacht en kan inderdaad meespelen.

Gelukkig is er ook nog een Solar-stand, waarbij de minimumafname op 1,4kw is gesteld. Hij kan in die stand dus wel naar 1 fase terugschakelen.
Laadsnelheid zou wel toe moeten nemen als de productie boven de 4,1 kW uitkomt.

Die Solar-stand, kun je nog eens kijken hoe die zich gedraagt? Of ie daadwerkelijk op 1,4 kW gaat laden? En ook het schakelen op het snijvlak van die 1 en 3 fase? Het schakelen tussen de fases is namelijk een soort heilige graal van het laden op zonnestroom. Zou mooi zijn als er nog een alternatief is van de Zappi, die dat tot nu toe als enige lijkt te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
drogba schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 10:36:
Hallo ik heb een kleine vraag over het type RJ11 kabel die ik wil gebruiken voor de communicatie tussen mijn laadpaal en mijn slimme meter.
Het gaat over een afstand van +/- 15-20m t.b.v. loadbalancing van de paal.
Ik wil hiervoor de volgende kabel aanschaffen:
https://www.onlinekabelsh...rj11-connectoren-20-meter
Deze komt +/- 5 meter in de grond (door een grijze electrabuis) te liggen.
Ik heb inmiddels een actieve RJ11 splitter geplaatst i.v.m. HA servertje en het uitlezen van de slimme meter.
https://www.homewizard.com/nl/shop/actieve-p1-splitter/

Kan ik deze kabel zonder problemen gebruiken?
Zou voor afgeschermde kabels gaan, bv SFTP kabel en dan zelf een RJ12 eraan knjipen.
Dan weet je zeker dat je goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voog
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:13
iemand nog een tip?

Paal via Shell Recharge was hier binnen een paar weken geplaatst (Athlon) (jan 2023), heb je al een uitnodiging van ze gehad om je situatie en wensen op de foto te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drogba
Jazsie schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 11:22:
[...]

Zou voor afgeschermde kabels gaan, bv SFTP kabel en dan zelf een RJ12 eraan knjipen.
Dan weet je zeker dat je goed zit.
Dat is een goede oplossing denk ik. Alleen ik heb geen tang voor de rj11/12 en ken ook niemand die dat heeft.

Als ik dit wil doen dan heb ik gelezen dat ik het onderstaande schema moet aanhouden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-w0BE6-8Duvh-t9HiYAQealt0i0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/D7rGbdzSFoZyE2JikFPQGHEH.png?f=user_large

Maar het mooiste voor mij zou zijn een kant en klare kabel. O-)

[ Voor 6% gewijzigd door drogba op 20-01-2023 08:35 . Reden: Verkeerde afbeelding ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
drogba schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 11:41:
[...]

Dat is een goede oplossing denk ik. Alleen ik heb geen tang voor de rj11/12 en ken ook niemand die dat heeft.

Als ik dit wil doen dan heb ik gelezen dat ik het onderstaande schema moet aanhouden.

[Afbeelding]

Maar het mooiste voor mij zou zijn een kant en klare kabel. O-)
Kant en klaar afgeschermd ook nog niet gevonden.

Die afbeelding lijkt op "cross over" kabel en geen "straight" zoals van onlinekabelshop...
Wellicht eerst goed checken welke je precies nodig hebt.

Mocht je in het Zuiden wonen dan mag je gerust de tang/stekkers van mij gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Nu online
ice-T106 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:12:
Na veel teveel research uiteindelijk een Easee Home gekozen en heel tevreden mee:
  • Makelijk zelf te installeren en configureren.
  • E-flux zo werkend
  • Home-assistent zo werkend
  • Wij willen waarschijnlijk later meedere palen. Super makkelijk gewoon te schakelen aan dezelfde groep, de palen regelen de fase en load verdeling.
  • werkt mooi met Tibber
  • werkt met jedlix
  • load en phase balancing met de equalizer of load balancing met de tibber pulse
  • optie op de laadkabel permanent te vergrendelen
  • claimen v2x "hardware voorbereid" te zijn
  • Alles bij elkaar een goede paal voor bijna iedereen zou ik zeggen. Vooral als je eventueel meer palen wil toevoegen. Wel even opletten dat bepaalde functies afhankelijk zijn van welk "backend" je gebruikt. Tibber functies hebben tibber backend nodig. Verreken heeft eflux backend nodig (en dan mag je niet meer je kabel vergrendelen denk ik).
[Afbeelding]
toon volledige bericht
Kan iemand mij helpen met mijn vragen over laadpalen, Tibber en E-Flux?

- Bij gebruik maken de laagste tarieven, dus op basis van Tibber contract, moet ik dan de EAN code van de meter ergens invullen zodat deze met elkaar communiceren?
- Afrekening via E-Flux, moet ik hier ook een EAN code van de meter invullen of doen ik voor dit zelf het tarief op te geven bij E-Flux? Heeft E-Flux geen enkele behoefte aan mijn EAN nummer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
BaBoK schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 15:53:
[...]

Kan iemand mij helpen met mijn vragen over laadpalen, Tibber en E-Flux?

- Bij gebruik maken de laagste tarieven, dus op basis van Tibber contract, moet ik dan de EAN code van de meter ergens invullen zodat deze met elkaar communiceren?
- Afrekening via E-Flux, moet ik hier ook een EAN code van de meter invullen of doen ik voor dit zelf het tarief op te geven bij E-Flux? Heeft E-Flux geen enkele behoefte aan mijn EAN nummer?
Heb met beide gekoppeld:
Beide erg makkelijk.
Voor Tibber voor je het easee serie nummer en pincode in.
Voor e-Flux zelfs alleen je serienummer dacht ik.

Wel even opletten dat je op de easee niet tegelijk Tibber en e-Flux "backend" tegelijk actief kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko72
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 08:01
RonnieKo schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:49:
[...]

Een kabel leggen in de openbare ruimte is toestemming van de gemeente / provincie / rijk / waterschap (wie de eigenaar ook is) nodig. Met andere woorden: Je hebt een vergunning nodig. Het kan zelfs zo erg worden dat je je kabel moet laten registeren bij het KLIC. Dit omdat anders de kabel niet op de KLIC-melding staat en er gegraven wordt de kans bestaat dat de kabel kapot getrokken wordt.

[...]

hum.. een stroomkastje. Je zal zelf een degelijke kast moeten regelen. In die kast moet ruimte zijn voor de eigen de eigen installatie (de groepenkast) en de aansluiting (meter) van de netbeheerder. De netbeheerder heeft daarvoor bepaalde wensen en eisen. Of er nog een NEN 3140 moet komen weet ik zo niet. Daarnaast heb je extra vastrecht voor de nieuwe aansluiting en mag je een contract met een energieleverancier regelen of op je bestaande contract bijzetten. Eventueel extra verzekeren of specifiek laten opnemen bij je ?(opstal)verzekering.

[...]

In principe hoef je geen "echt" adres te hebben. Vaak zat rioolgemalen, bouwaansluitingen of andere tijdelijke aansluitingen aangevraagd. Vaak gaf ik een adres in de buurt op met een goede vermelding (kaartje, met RD-coördinaten, omschrijving) waar de aansluiting echt moet komen. Neem contact op met de netbeheerder als je het echt wil gaan doen. Dit soort aansluitingen zijn altijd leuk als andere afdelingen denken "die aansluiting herkennen we niet als een object van de organisatie. Daarom kan deze opgeheven worden." Altijd werk om het opnieuw te regelen.
toon volledige bericht
Thanks voor je uitgebreide antwoord. De gemeente geeft zover ik kon vinden geen toestemming voor prive kabels over hun grond.
Uiteindelijke wil ik eigenlijk de setup die een openbare laadpaal ook heeft (neem aan dat de ook zijn eigen aansluiting heeft). Maar nog geen idee of prive laadpaal leveranciers ook dat soort setups leveren. Ik ga nog eens wat verder graven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Nu online
.

[ Voor 100% gewijzigd door BaBoK op 19-01-2023 18:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaBoK
  • Nu online
ice-T106 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 15:56:
[...]

Heb met beide gekoppeld:
Beide erg makkelijk.
Voor Tibber voor je het easee serie nummer en pincode in.
Voor e-Flux zelfs alleen je serienummer dacht ik.

Wel even opletten dat je op de easee niet tegelijk Tibber en e-Flux "backend" tegelijk actief kan hebben.
"Voor Tibber voor je het easee serie nummer en pincode in"
Indien aansturing op Tibber, dan heb ik daar een kabel voor nodig of gaat dit draadloos?

[ Voor 7% gewijzigd door BaBoK op 19-01-2023 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Nu online
Ik zie niet helemaal door de bomen het bos meer.

Wat ik zoek is een 3 fase laadpaal. 11KW.

- Loadbalancing middels de P1 poort = kabel.
- Backend systeem E-Flux = 4G (sim kaartje volgens mij?)
- Aansturing van Tibber

Wie kan me hierin helpen om deze waterval te ontrafelen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacFan
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07:31
BaBoK schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 18:37:
Ik zie niet helemaal door de bomen het bos meer.

Wat ik zoek is een 3 fase laadpaal. 11KW.

- Loadbalancing middels de P1 poort = kabel.
- Backend systeem E-Flux = 4G (sim kaartje volgens mij?)
- Aansturing van Tibber

Wie kan me hierin helpen om deze waterval te ontrafelen..
Ik heb een Easee Charge (zelfde als Home) laadpaal met Equalizer voor de loadbalancing.
- Equalizer op de p1 poort d.m.v. Homewizard P1 splitter zodat ik ook Toon nog kan gebruiken.
- Equalizer verbind automatisch draadloos met de laadpaal.
- Laadpaal heeft wifi en 4G, zodat de verbinding eigenlijk altijd gegarandeerd is
- Backend E-flux voor de doorbelasting, aanmelden, tarief instellen, serienummer opgeven en klaar is kees.

Met Tibber heb ik geen ervaring, laad altijd 's nachts tegen nachttarief, maar je kunt inderdaad maar 1 backend instellen dus tegelijk kopplen met E-flux en met Tibber zal niet gaan denk ik. Wellicht weten ze bij E-Flux hoe dat gaat, die hebben werkelijk een top serviceteam, telefonisch of online, heel behulpzaam en geduldig.

EV6 Plus RWD - MY23 & Renault Megane E-Tech Optimum Charge Evolution - MY 24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
Eens met @MacFan.
Wat je misschien nu wel kan doen met de easee is de backend op eflux instellen en dan he vermogen per uur regelen via de de easee api.
Zo ben ik nu wel tegelijk verbonden met eflux en via de API met HomeAssistant. HomeAssistant kan ook de tarieven ophalen van Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jarnob
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-04 16:37
Even een simpele vraag tussendoor. In de openingspost staat het volgende:

DC Lekstromen
Een vast laadpunt moet altijd een beveiliging hebben tegen wisselstroomfouten én tegen gelijkstroomfouten die vanaf de auto naar je huis kunnen lopen (en dat wil je echt niet). Dat kan met een aardlekschakelaar type B;

Nou ga ik met een granny lader op 1 fase 16 A laden op een geschikt stopcontact met aparte groep. Echter zit deze wel achter een aardlekschakelaar type A. Dat mag dus wel, of is dat ook niet handig?

Deze grannylader heeft een verloop en kan ook op 3 fase 16A laden. Maar dat ga ik voorlopig niet doen aangezien ik nog geen krachtstroom heb aangelegd. (Ik heb al wel 3 fasen in de meterkast )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:37
Gekke vraag misschien, maar er is zeker geen Mennekes type 2 laadkabel met 2 x Schuko stekker te koop? We overwegen een auto die met 7,2 kW kan laden en toevallig ligt de wasmachine én wasdroger binnen +/- 5 meter van de auto in de garage. Beide apparaten hebben een stopcontact met elk een separate 16A automaat in de meterkast (waar verder helemaal niks anders op zit), hetgeen laden op 2 x 16A / 7,2 kW mogelijk zou maken. Het aanleggen van een 3-fase laadpunt in de garage is mogelijk, maar dat gaat toch behoorlijk wat werk/moeite kosten (oprit open, boorwerk, 3-fase B16 alamat, etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacFan
rogervdh schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 21:53:
Gekke vraag misschien, maar er is zeker geen Mennekes type 2 laadkabel met 2 x Schuko stekker te koop? We overwegen een auto die met 7,2 kW kan laden en toevallig ligt de wasmachine én wasdroger binnen +/- 5 meter van de auto in de garage. Beide apparaten hebben een stopcontact met elk een separate 16A automaat in de meterkast (waar verder helemaal niks anders op zit), hetgeen laden op 2 x 16A / 7,2 kW mogelijk zou maken. Het aanleggen van een 3-fase laadpunt in de garage is mogelijk, maar dat gaat toch behoorlijk wat werk/moeite kosten (oprit open, boorwerk, 3-fase B16 alamat, etc.).
Als het al mogelijk was dan zou je granny gaan smelten in deze opstelling denk ik. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 18:58
Is opladen met 1x16 niet voldoende?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacFan
Inspired schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 22:03:
[...]

Is opladen met 1x16 niet voldoende?
1 x 16 is max 3,6 kw, duurt opladen iets langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Kort antwoord: NEE
Wat voor netaansluiting heb je nu? 1 x 40A? 3 x 25A?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Dat kan niet. Je auto is 1 fase, je gaat die 7,2 nieteens halen met een 3 fase laadstation...

22/7,4 laadstation met loadbalancing nemen en je kan met max 5,7 kw gaan laden op een 3cfase huisaansluiting.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Kort gezegd: neen.
Makrolon schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 07:20:
[...]

Dat kan niet. Je auto is 1 fase, je gaat die 7,2 nieteens halen met een 3 fase laadstation...

22/7,4 laadstation met loadbalancing nemen en je kan met max 5,7 kw gaan laden op een 3cfase huisaansluiting.
Grappig, ik zie nergens in zijn vraag vermeld welk auto ie overweegt...
Hoe kan je nu weten dat zijn -mogelijke toekomstige- auto 1-fase is? :9~

En 1-fase zegt nog steeds niets, er zijn 1-fase auto's die prima 7,2kW kunnen laden...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
Jazsie schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 08:27:
[...]
En 1-fase zegt nog steeds niets, er zijn 1-fase auto's die prima 7,2kW kunnen laden...
maar niet op een 3F huisaansluiting (3x25A), dan ben je beperkt tot max 1x25A. afgezien van bijplussen met zonnepanelen als de zon schijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Maar ook dat is niet vermeld door de vraagsteller, dus dat kunnen we niet weten ;) @eltron.

Edit:
Spreekt wel over B16 3-fase groep dus dan zou je wel kunnen herleiden dat ie -waarschijnlijk- een 3x25 heeft.

[ Voor 57% gewijzigd door Jazsie op 20-01-2023 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drogba
Jazsie schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 12:50:
[...]

Kant en klaar afgeschermd ook nog niet gevonden.

Die afbeelding lijkt op "cross over" kabel en geen "straight" zoals van onlinekabelshop...
Wellicht eerst goed checken welke je precies nodig hebt.

Mocht je in het Zuiden wonen dan mag je gerust de tang/stekkers van mij gebruiken.
Klopt, per abuis de verkeerde afbeelding gebruikt. Die heb ik aangepast. Moet straight zijn.
Spijtig genoeg woon ik niet in het Zuiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeRobbie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-02 15:56
JanHenk schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:19:
[...]

Kun je dit nog toelichten, want dit vind ik wel interessant. Dat de Easee verder een heel goed en compleet laadpunt is, dat ben ik met je eens. Met dynamische energiecontracten top.

Maar, kun je niet beide gebruiken? Wat doet "Tibber back-end" dan? En waarom kun je je kabel niet vergrendelen bij gebruik van E-flux?
Ik ben ook op de Easee uitgekomen... Doorslag gaf de komende ondersteuning voor direct/mixed laden met zonnepanelen (inmiddels bevestigd ook door Easee zelf).
Naast dat ik nu meerdere laadboxen heb gezien en deze echt klein is en fraai om te zien.
Ook de keuze voor meerdere kabels is doorslaggevend. Aangezien ik voor mijn oprit met een korte, dunnere kabel van 16A ga werken (minder kabelzooi en minder dik), kan ik altijd een langere kabel aansluiten als ik 2e parkeerplek eventueel (of in de toekomst) wil laden.
Maar ook als ik de kabel wil weglaten en opbergen is wat mij betreft een enorm pluspunt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
maharens schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 10:39:
Ah ok, dus als je de TWC op 5A zet en een andere auto probeert te laden kan het misgaan bedoel je?
Ja, zou kunnen. Je weet pas zeker wat er gebeurd je het probeert. Het kan ook nog zijn dat die auto wel gaat laden, maar op 6A omdat dat het minimum is.
Megalo schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 10:54:
Blijft de maximale laadsnelheid dan 4,1kw of neemt de snelheid verder toe als ook de pv-opbrengst toeneemt?
Zoals het omschreven staat zou ik verwachten dat het uiteindelijk dan net zo hoog wordt als het verschil tussen je PV opbrengst en je verbruik in huis. Stel je PV wekt 9 kW op en je huis verbruikt 500W, dan zou de laadpaal 8,5 kW moeten vrijgeven. Het verbruik op de kWh-meter van de netaansluiting is dan (ongeveer) 0.

De omschrijving uit de app vind ik wel duidelijker, want ik had SmartSolar dus eerst ook verkeerd begrepen.

SmartSolar begint gewoon altijd met laden (tenzij het niet kan vanwege teveel gebruik in huis), ongeacht de opbrengst van de PV. Als er wel PV is wordt de laadsnelheid steeds hoger om te voorkomen dat je gaat terugleveren aan het net.

Op die manier gebruik je dus maximaal je PV terwijl je er ook voor zorgt dat je zeker weet dat er geladen wordt.

De PureSolar laadt alleen als je meer dan het minimum teruglevert aan het net. Als je huis dus veel verbruikt en/of je PV heeft geen of te weinig opbrengst dan wordt er niet geladen. M.a.w. als je je auto dan aansluit terwijl het al donker is dan is die volgende ochtend niet opgeladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
jarnob schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 21:35:
Nou ga ik met een granny lader op 1 fase 16 A laden op een geschikt stopcontact met aparte groep. Echter zit deze wel achter een aardlekschakelaar type A. Dat mag dus wel, of is dat ook niet handig?
Dat mag wel omdat het geen vast laadpunt is.

Maar als je wel "continu" een granny op hetzelfde stopcontact gaat gebruiken en die granny heeft zelf geen DC-protectie ingebouwd kan je die groep natuurlijk toch voorzien van DC-protectie. Zeker als je toch een nieuwe 3 fasen groep gaat aanleggen, dan wordt er toch al aan je meterkast gesleuteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaBoK
  • Nu online
MacFan schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 19:22:
[...]

Ik heb een Easee Charge (zelfde als Home) laadpaal met Equalizer voor de loadbalancing.
- Equalizer op de p1 poort d.m.v. Homewizard P1 splitter zodat ik ook Toon nog kan gebruiken.
- Equalizer verbind automatisch draadloos met de laadpaal.
- Laadpaal heeft wifi en 4G, zodat de verbinding eigenlijk altijd gegarandeerd is
- Backend E-flux voor de doorbelasting, aanmelden, tarief instellen, serienummer opgeven en klaar is kees.

Met Tibber heb ik geen ervaring, laad altijd 's nachts tegen nachttarief, maar je kunt inderdaad maar 1 backend instellen dus tegelijk kopplen met E-flux en met Tibber zal niet gaan denk ik. Wellicht weten ze bij E-Flux hoe dat gaat, die hebben werkelijk een top serviceteam, telefonisch of online, heel behulpzaam en geduldig.
Zojuist contact gehad met E-Flux:
"Wij hebben inderdaad nog geen samenwerking met Tibber en het zal dus ook niet mogelijk zijn om beide systemen te gebruiken."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
BaBoK schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:52:
[...]

Zojuist contact gehad met E-Flux:
"Wij hebben inderdaad nog geen samenwerking met Tibber en het zal dus ook niet mogelijk zijn om beide systemen te gebruiken."
Werkt Easee, met E-Flux + Jedlix wel?

Jedlix zou hetzelfde moeten kunnen; de Easee aansturen op basis van de dynamische tarieven. Of kan ook die dan niet gebruikt worden i.c.m. E-Flux?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Nu online
JanHenk schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:12:
[...]

Werkt Easee, met E-Flux + Jedlix wel?

Jedlix zou hetzelfde moeten kunnen; de Easee aansturen op basis van de dynamische tarieven. Of kan ook die dan niet gebruikt worden i.c.m. E-Flux?
Op het moment is Easee alleen te gebruiken samen met de Stekker app. Die app is alleen helaas niet te gebruiken samen met de Easee lader..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 18:58
Ipv laadpaal aansturen kun je toch ook met een app de auto aansturen? Tegenwoordig zou dit toch met elke BEV wel moeten kunnen?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Inspired schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:40:
Ipv laadpaal aansturen kun je toch ook met een app de auto aansturen? Tegenwoordig zou dit toch met elke BEV wel moeten kunnen?
Dat is wellicht wel beter.

Vraag me alleen af of je dan niet allemaal aparte sessies krijgt, omdat de auto het laden start en stopt. Dat doet mijn Enyaq icm Jedlix in ieder geval wel. Al blijft de sessie in mijn Wallbox Pulsar wel gewoon openstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Jazsie schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 08:27:
[...]

Kort gezegd: neen.

[...]

Grappig, ik zie nergens in zijn vraag vermeld welk auto ie overweegt...
Hoe kan je nu weten dat zijn -mogelijke toekomstige- auto 1-fase is? :9~

Als hij zegt dat hij max 7,2kw kan laden is dat een 1 fase auto.

Met als enige uitzondering de e Golf, die is 2 fase. ;)

En inderdaad, een 1 fase auto laad met 7,2 kw (of 7,4) maar niet op een 3x25 ampère huisaansluiting.
En ja, ook daar is een uitzondering op, met invoering van zonnepanelen kan het zijn dat je op een zonnige dag wel met 7,4 kan laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11-05 22:30
mathman schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:29:
Ik heb hier nog niemand erover gehoord, maar wanneer je een plug-in hybride hebt, zoals ik (Passat GTE), hoeft het allemaal niet zo heel erg fancy te zijn met loadbalancing, laden wanneer de zon schijnt, app, bluetooth connectie etc. De hoeveelheid te laden kWh valt flink binnen de perken (max 8,5kWh per sessie ongeveer). Daarom had ik eerst wat op marktplaats zitten speuren naar wat 2e handsjes, tot de Lidl eind vorig jaar met een 11 of 22 kWh wallbox op de markt kwam voor respectievelijk €399,- en €499,-.

Ik ben voor de 11kWh gegaan en reken hier nog even 15m 5x2.5mm2 kabel, krachtgroep en werkschakelaar erbij en ik was voor ongeveer in totaal €500,- klaar. Gelukkig heb ik een bevriende elektricien die het wel voor wat lekkere biertjes wilde installeren en zo geschiede 8) :
[Afbeelding][Afbeelding]

Aan de binnenkant van de muur zit de werkschakelaar, zodat ik de wallbox kan uitschakelen wanneer de auto er niet aanzit. Ja het is mijn eigen oprit, maar toch, dit voelt toch wat prettiger. En door hier een werkschakelaar te hebben, heb ik eigenlijk een vantevoren niet voorziene probleem ook gelijk getackeld: wanneer je deze wallbox aansluit met 3 fases (wat ik initieel had), dan kan hij niet over 1 fase laden, wat mijn auto verwacht (3,7kWh max). Hij initieert even, maar na 30 seconden meldt de wallbox dat de auto volgeladen is. Wat natuurlijk niet klopt.

In het kabeldoosje onder de wallbox, zijn 2 fases (veilig met lasklemmen) losgekoppeld, waardoor de wallbox nu op 1 fase loopt. Mocht er toevallig bezoek komen die ook willen laden en deze auto kan wel 3 fases aan, schakel ik de wallbox met de werkschakelaar uit, open de kabeldoos en sluit alle fases weer aan.

Mocht ik in de toekomst ooit eens wel volledig elektrisch gaan rijden, dan kan ik hem dus eenvoudig omzetten naar 3 fases. Mocht ik in de toekomst toch meer fancy toepassingen willen van mijn wallbox, is het ook geen probleem om dan juist wat meer geld uit te geven voor een wallbox.

Ik ben tevreden! :)
toon volledige bericht
Ik heb er ook 1, laad mijn wagen in de nacht op op 7kW en dan is ie precies vol als ik ermee weg moet.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:03
BaBoK schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:56:
[...]

Op het moment is Easee alleen te gebruiken samen met de Stekker app. Die app is alleen helaas niet te gebruiken samen met de Easee lader..
Onzin, de Jedlix app werkt prima samen met easee laadpuntrn. Spreek ui eigen ervaring ( ben Jedlix en Easee gebruiker)

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmkuipers
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:09
Ik moet heel even m’n sanity hier checken. M’n ouders hebben een Polestar 2 gekocht waar ze de Easee lader bij hebben gekregen.

Wat ik nu zie is dat de Easee bij het loadbalancing soms er voor kiest om 1x25A te gaan pakken. De hoofdzekeringen kunnen dit prima aan met garantie van selectiviteit, maar de meegeleverde laad kabel, die eveneens door polestar geadviseerd wordt om te gebruiken, is een 16A kabel.

Volgens mij kan de Polestar 2 ook op 1x32A laden. Dan het is toch onverstandig om zo’n dergelijke kabel standaard mee te leveren, of vergeet ik hier iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:55

timovd

Voorsprong door techniek

@wmkuipers in theorie zou je geen 25A kunnen laden over een 16A kabel, omdat er een weerstandje in zit die aangeeft met welke stroom geladen mag worden. Heb je een multimeter in huis waarmee je de weerstand kunt meten tussen PP en PE (aarde)? 16A zou 220 Ohm moeten zijn.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Nu online
krizzziz schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 23:28:
[...]

Onzin, de Jedlix app werkt prima samen met easee laadpuntrn. Spreek ui eigen ervaring ( ben Jedlix en Easee gebruiker)
Okee, dit was de feedback welke ik ontving vanuit contact met EFlux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
wmkuipers schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 01:30:
Ik moet heel even m’n sanity hier checken. M’n ouders hebben een Polestar 2 gekocht waar ze de Easee lader bij hebben gekregen.

Wat ik nu zie is dat de Easee bij het loadbalancing soms er voor kiest om 1x25A te gaan pakken. De hoofdzekeringen kunnen dit prima aan met garantie van selectiviteit, maar de meegeleverde laad kabel, die eveneens door polestar geadviseerd wordt om te gebruiken, is een 16A kabel.

Volgens mij kan de Polestar 2 ook op 1x32A laden. Dan het is toch onverstandig om zo’n dergelijke kabel standaard mee te leveren, of vergeet ik hier iets?
Je hebt hier twee verschillende limieten:
De load balancer mag inderdaad tot 25A pakken (voor de auto en de rest van de fase)

En andere limiet is 16A voor de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 02-05 07:11
Robbie-1 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:46:
[...]

Goed punt van die afstand, ik heb dit wel met Shell al besproken, maar vraag me nu af of hij die 50 meter echt wel mee rekent.
Er zijn twee keuze's, met een dsmr5 meter kunnen ze daar rechtstreeks in volgens mij, en anders komt er een load balancer (lijkt op een installatieautomaat) in de meterkast bij met 3 EM sensoren.
Wat zou het beste zijn voor mijn 50 meter?
Mijn paal staat ook 50 meter van het huis. Een Alfen Eve Dubbel ding. Load balancing was in het begin een drama. Werkt nu goed met een modbus meter (een TQ EM420). De modbus signalen gaan over ethernet, dat werkt goed. P1 verlengen hebben we geprobeerd, allerlei combinaties en merken, het werkte bij ons allemaal niet.

Een tip: leg een tweede netwerkkabel, kost de kop niet en dat voorkomt dat je net zo baalt als ik dat er maar ééntje ligt. De laadpaal heeft nu netwerk dat is fijn maar een wifi punt er bij voor software updates voor de auto is al weer extra lastig nu.

25.010 Wattpiek Oost / West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-05 18:36
Ik heb mijn EV inmiddels ingeruild voor een benzine auto, voornamelijk omdat ik nog eens een leuke sportieve auto wilde rijden en ons kind nu de komende jaren nog achterin past. Ga het elektrisch rijden wel missen maar toch is ook het motorgeluid bij acceleratie weer heerlijk :D
Daardoor heb ik wel een nog geen jaar oude 5,5m lange granny charger(10A / 16A instelbaar) beschikbaar. Mocht iemand daar interesse in hebben voor een zachte prijs stuur mij dan een dm. Veel laadplezier nog, ik sta voorlopig weer regelmatig met een tankpistool in mijn handen 😅

Edit:
Ja fijn als je iets typt en de autocorrect maakt er wat anders van 🤣

[ Voor 7% gewijzigd door bolleh op 22-01-2023 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
bolleh schreef op zondag 22 januari 2023 @ 10:23:
Ik heb mijn EV inmiddels ingeruild voor een benzine auto, voornamelijk omdat ik nog eens een leuke sportieve auto wilde rijden en ons kind nu de komende jaren nog achterin past. Ga het elektrisch rijden wel missen maar toch is ook het motorgeluid bij acceleratie weer heerlijk :D
Daardoor heb ik wel een nog geen jaar oude 5,5m lange granny charger(10A / 16A instelbaar) beschikbaar. Mocht iemand daar interesse in hebben voor een zachte prijs stuur mij dan een dm. Veel laadplezier nog, ik sta voorlopig weer regelmatig met een tankstation in mijn handen 😅
Een heel station :D

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corvankruchten
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-05 23:34
ANWB komt ook met slim laden. Automatisch thuisladen op de goedkoopste momenten. Net zoals met Jetix of Mobilize Smart (van Renault). Bij de laatste krijg je per kWh smartlappen nog een kleine vergoeding, bij de ANWB betáál je 5 cent per kWh (of een abo van 5 euro per maand). Wat zou daar dan nu het voordeel van zijn voor de consument?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:47

de Peer

under peer review

corvankruchten schreef op zondag 22 januari 2023 @ 12:03:
ANWB komt ook met slim laden. Automatisch thuisladen op de goedkoopste momenten. Net zoals met Jetix of Mobilize Smart (van Renault). Bij de laatste krijg je per kWh smartlappen nog een kleine vergoeding, bij de ANWB betáál je 5 cent per kWh (of een abo van 5 euro per maand). Wat zou daar dan nu het voordeel van zijn voor de consument?
Tsja voor mij valt dit in de categorie 'abonnement voor elektrische stoelverwarming'.
Ik vind het een zorgelijke ontwikkeling dat mensen dit soort zaken gaan afnemen (en daartoe bereid zijn) bij een energieleverancier. Denk ook aan vendor lock-in.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransOvk
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 05-05 16:11
Over een paar maanden komt mijn elektrische auto en ik ben me aan het oriënteren op een laadpaal. Eén van de selectiecriteria is dat ik zo mogelijk zonder cloud wil werken, maar wel integratie met mijn Home Assistant systeem wil en ook dynamic load balancing en zo veel mogelijk eigen zonnestroom gebruiken. De lader moet zijn werk doen in een situatie waarin zowel een inductiefornuis als een vrij zware warmtepomp zijn aangesloten bij een huisaansluiting van 3x25 ampère.

Om het eens modern te doen stelde ik de volgende vraag aan ChatGPT:
which ev charger has a local api and can be used in europe.
Ik kreeg het volgende antwoord:
JuiceBox Pro: This EV charger has a built-in web interface that allows you to monitor and control the charging process using a local API. JuiceBox is available in Europe and offers a range of different models.

Wallbox: Wallbox EV chargers have a local API that allows you to monitor and control the charging process from a web interface or third-party integration. Wallbox is a European company with a wide range of models available in Europe.

EVBox: EVBox EV chargers have a local API that allows you to monitor and control the charging process from a web interface or third-party integration. EVBox is a European company with a wide range of models available in Europe.

E.ON eMobility: E.ON eMobility is a German company that offers EV chargers with local API, it's available in Germany and some other countries in Europe.

TheNewMotion: TheNewMotion is a Dutch company that offers EV chargers with local API and smart charging solutions, it's available in several countries in Europe.

It's important to note that for most of these chargers you need to have a gateway device (like a raspberry pi or similar) to use their local API and make it available to Home Assistant. Also, make sure to check the compatibility of the charger with your EV car brand and model.

Klopt dacht ik niet helemaal. Bij E.ON Mobility en Wallbox kan ik geen informatie over een local API vinden en ook bij EVBox vind ik geen informatie. De Juicebox Pro lijkt in Nederland niet leverbaar, maar daar had ik ook niet om gevraagd. NewMotion lijkt vooral een reseller van laadpalen en geeft vrijwel geen informatie.
Er zit dus niets anders op dan zelf door de documentatie spitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
FransOvk schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:23:
Over een paar maanden komt mijn elektrische auto en ik ben me aan het oriënteren op een laadpaal. Eén van de selectiecriteria is dat ik zo mogelijk zonder cloud wil werken, maar wel integratie met mijn Home Assistant systeem wil en ook dynamic load balancing en zo veel mogelijk eigen zonnestroom gebruiken. De lader moet zijn werk doen in een situatie waarin zowel een inductiefornuis als een vrij zware warmtepomp zijn aangesloten bij een huisaansluiting van 3x25 ampère.

JuiceBox Pro: This EV charger has a built-in web interface that allows you to monitor and control the charging process using a local API. JuiceBox is available in Europe and offers a range of different models.

Wallbox: Wallbox EV chargers have a local API that allows you to monitor and control the charging process from a web interface or third-party integration. Wallbox is a European company with a wide range of models available in Europe.

EVBox: EVBox EV chargers have a local API that allows you to monitor and control the charging process from a web interface or third-party integration. EVBox is a European company with a wide range of models available in Europe.

E.ON eMobility: E.ON eMobility is a German company that offers EV chargers with local API, it's available in Germany and some other countries in Europe.

TheNewMotion: TheNewMotion is a Dutch company that offers EV chargers with local API and smart charging solutions, it's available in several countries in Europe.

It's important to note that for most of these chargers you need to have a gateway device (like a raspberry pi or similar) to use their local API and make it available to Home Assistant. Also, make sure to check the compatibility of the charger with your EV car brand and model.

Klopt dacht ik niet helemaal. Bij E.ON Mobility en Wallbox kan ik geen informatie over een local API vinden en ook bij EVBox vind ik geen informatie. De Juicebox Pro lijkt in Nederland niet leverbaar, maar daar had ik ook niet om gevraagd. NewMotion lijkt vooral een reseller van laadpalen en geeft vrijwel geen informatie.
toon volledige bericht
Ik heb me laten vertellen dat ChatGPT werkt met informatie die ongeveer 2 jaar oud is.
Dus leuk voor eerste indruk, maar voor laatste stand van zaken moet je toch wat actuele ervaringen zoals bij Tweakers doorspitten vrees ik.
Misschien dat de easee laadpaal iets voor jou is, lees er goede berichten over, maar heb er zelf geen ervaring mee en of die ocal API kan weet ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Klinkt als een Alfen pro line met geactiveerde loadbalancing via de P1 poort van de DM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:47

de Peer

under peer review

IvoB2 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:55:
[...]

Klinkt als een Alfen pro line met geactiveerde loadbalancing via de P1 poort van de DM?
Maar dan mist hij de modbus aansturing via home assistant.

Als je modbus aansturing via HA doet heb je toch geen geactiveerde load balancing licentie meer nodig?

Zelf stuur ik de alfen lader aan via domoticz.

De nuance en tweak mogelijkheden krijg je vast niet via chatGPT te horen :P

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransOvk
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 05-05 16:11
De documentatie van Alfen over het modbus interface zegt het volgende:
Modbus Slave over TCP/IP is activated when the station is configured to communicate with an Energy Management System (EMS) and when Active Load Balancing is activated. Active Load Balancing is the functionality that currently implements Modbus Slave TCP/IP as a means of communication.
Dus de licentie is wel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Nu online
Hebben de Easee gebruikers een aparte MID meter geplaatst ivm verrekening en eventuele controle door belastingdienst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YvoK
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-05 17:17
BaBoK schreef op maandag 23 januari 2023 @ 07:46:
Hebben de Easee gebruikers een aparte MID meter geplaatst ivm verrekening en eventuele controle door belastingdienst?
Ik niet. Ik dien het charger-details rapport van de Easee-cloud zelf in (aangevuld met mijn tarief). Mijn leasemaatschappij keurt dat in ieder geval goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ter info voor de gebruikers van een laadpaal in Vlaanderen:
- Vanaf 1/1/23 is de aanvraag en plaatsing van een tweede digitale meter waarop de laadpaal afzonderlijk kan aangesloten worden ook gratis. De tweede DM moet wel in de onmiddellijke omgeving van de eerste DM kunnen geplaatst worden.
- Je hebt dan bv. de mogelijkheid om twee afzonderlijke afnamecontracten af te sluiten: één voor de woning (met bv. ook injectie voor PV) en één voor de laadpaal (bv. met een (gestuurd) dynamisch tarief).

Ook interessant om te weten is dat in het geval van twee DM op één adres met betrekking tot het capaciteitstarief de som van beide meters genomen wordt en niet afzonderlijk afgerekend. 3 + 1,5 kW wordt dan bv. 4,5 kW en niet 5,5 kW ( 3+ 2,5).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkakoMinami
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:30

toon volledige bericht
NewMotion is geen reseller van laadpalen trouwens. Ze zijn overgenomen door Shell en heten nu ShellRecharge. Ik heb zelf namelijk een NewMotion laadpaal thuis staan met dynamic loadbalancing.

Heb alleen geen idee hoe de Api werkt, zelf nog niet nodig gehad.
Verder wel erg tevreden over de klantenservice support ervan. Goed bereikbaar en alle problemen die ik heb gehad (3x in 3 jaar tijd en dan vooral in het begin) waren heel snel en goed opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Laden was vannacht aan de dure kant, 33ct de kWh.

Wel nog steedskoper dan aan de straat :).

toon volledige bericht
Als het voor prive is en je bent handig dan is kijken naar een zelfbouw (SmartEVSE) wellicht ook een optie.
Zakelijk zou ook kunnen mits werkgever voldoende heeft aan een MID kWh meter voor declaratie.

Werkt top :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi-
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Wat een puinhoop bij Vattenfall Incharge zeg. De laadoplossing is voor mij echt een deceptie. Je stopt iedere keer 60+kwh zakelijk in je auto, toch een sessie van 45 euro iedere keer, en wat je prive terugkrijgt is een raadsel. De één bij dat bedrijf zegt u krijgt 0,23 per kwh vergoed, de ander weer met een volstrekt ander bedrag. In de portaal staan alleen de kwh's en geen bedragen.

Ik kan toch niet de enige zijn die met deze problemen zit? Ik ga er toch vanuit dat mensen niet maar accepteren wat ze maandelijks prive vergoed krijgen als vergoeding? Zonder inicht in de kwh prijs die men hanteert schiet het voor geen meter op zo; ik wil een portaal met sessies en bijbehorende vergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
iemand nog een tip?

Ik weet niet of en hoeveel je voor de laadpaal gaat betalen maar kan al snel uit om zelf een 2de hands te kopen en installeren. Die vergoeding naar de werkgever kan met iedere laadpaal die backend ondersteuning heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
AkakoMinami schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:23:
[...]

NewMotion is geen reseller van laadpalen trouwens. Ze zijn overgenomen door Shell en heten nu ShellRecharge. Ik heb zelf namelijk een NewMotion laadpaal thuis staan met dynamic loadbalancing.

Heb alleen geen idee hoe de Api werkt, zelf nog niet nodig gehad.
Verder wel erg tevreden over de klantenservice support ervan. Goed bereikbaar en alle problemen die ik heb gehad (3x in 3 jaar tijd en dan vooral in het begin) waren heel snel en goed opgelost.
Newmotion / ShellRecharge palen zijn volledige gesloten. Enige wat beschikbaar is uit de paal is een xml met huidige status.

Als je meer wilt doen zou ik naar een Alfen met geactiveerde Modbus kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Jazsie schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:26:
Laden was vannacht aan de dure kant, 33ct de kWh.

Wel nog steedskoper dan aan de straat :).
Maar met een dynamisch contract was het dan nog goedkoper geweest. Tot 05:00 uur is de naakte stroomprijs rond de 15 c€/KWh blijvenhangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
IvoB2 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:50:
[...]

Maar met een dynamisch contract was het dan nog goedkoper geweest. Tot 05:00 uur is de naakte stroomprijs rond de 15 c€/KWh blijvenhangen.
In NL komt er dan nog 12,6 cent energiebelasting overheen en over dat totaal nog 21% btw; 33,4 cent. Dus jij en @Jazsie hebben het over hetzelfde dynamische contract (me dunkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Het wordt, voor een buitenstaander, nu wel heel verwarrend.
Met die 21% belasting en vermelde kosten in NL had ik idd geen rekening gehouden.
Het wordt, als buitenstaander, wel moeilijk rekenen met de NL-situatie. Ik dacht van een vorige discussie over het dynamisch contract begrepen te hebben dat er in NL maar een 7 c€/kWh kosten bijgeteld werden waardoor de situatie er gunstiger was dan in Vlaanderen? Blijkbaar niet dus?

Hier geldt een BTW-voet van 6% en worden er op de naakte energieprijs (dus ook op de spotprijs - in mijn netgebied) 7,46554 c€/kWh kosten aangerekend (excl. 6% BTW).
De leveranciersfee schommelt tussen de 0,2 en 0,23 c€/kWh (excl. BTW).
Dat geeft bij een spotprijs van 15 c€/kWh dan een afnameprijs van:
(15+7,46554+0,23)+6% = 24,05 c€/kWh.

[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 23-01-2023 13:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
IvoB2 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:51:
Het wordt, voor een buitenstaander, nu wel heel verwarrend.
Met die 21% belasting en vermelde kosten in NL had ik idd geen rekening gehouden.
Het wordt, als buitenstaander, wel moeilijk rekenen met de NL-situatie. Ik dacht van een vorige discussie over het dynamisch contract begrepen te hebben dat er in NL maar een 7 c€/kWh kosten bijgeteld werden waardoor de situatie er gunstiger was dan in Vlaanderen? Blijkbaar niet dus?
Das war einmal...

Die lage energiebelasting is een 'energiecrisis'-maatregel. In 2023 is de energiebelasting weer terug op het oude (hoge) niveau + een klein schepje er bovenop. Tevens de BTW weer terug naar 21%, waar dat vanaf juli t/m december 2022 ook 9% was..

Bizar beleid? Ja, eens. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Thx voor de toelichting.
Het kan verkeren schreef Bredero al.
Hier dus blijkbaar de omgekeerde beweging: BTW van 21 naar 6%, heffingen van 15 naar 8 c€/kWh + zes energiepremies in cash op de rekening (ongeacht het individueel verbruik).
Maar evenzeer een bizar beleid. :) Mij komt het eerder over als paniekvoetbal.

[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 23-01-2023 14:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Ik heb inderdaad dynamisch contract @IvoB2 & @JanHenk :).

Opslag naast de kale tarief is sinds 2023 ~15ct... dat was vorig jaar nog iets van ~7ct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Jazsie schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:35:
Ik heb inderdaad dynamisch contract @IvoB2 & @JanHenk :).

Opslag naast de kale tarief is sinds 2023 ~15ct... dat was vorig jaar nog iets van ~7ct.
Thx. Vandaar de verwarring.
Situatie VL/NL is dus blijkbaar nu omgekeerd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plattie83
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19:22
BaBoK schreef op maandag 23 januari 2023 @ 07:46:
Hier in overleg met de werkgever wel gedaan. Kan de kWh meter met een app uitlezen (home wizard).
Pagina: 1 ... 47 ... 171 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen