• harmstra
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 02-02 16:37
Ik plaats mijn vraag maar een dit topic, hoop maar dat dat goed is. Veel liever had ik een nieuw topic gemaakt met mijn vraag zodat je wat overzicht houdt op het forum. Ben de laatste tijd veel over dit onderwerp aan het lezen maar in deze ontzettend lange topics op Tweakers is dat geen doen. Zo , dat moest er eerst even uit.

Nu mijn vraag. Heb een Home Assistant installatie op een Raspberry Pi gemaakt, OCPP er via Hacs opgezet. Internetkabel aan mijn Alfen Single S-line. Kan met 'charger Charge_Control' het laden starten en stoppen dus lijkt goed te werken.
Verder de dagprijzen via Entso-e binnengehaald en in een grafiek gezet, werkt ook .

Maar... nu wil ik uiteraard op de goedkoopste momenten laden, maar ben er nog niet achter hoe dat te doen.
Als eerste ben ik daarvoor op zoek naar een sensor die de huidige lading van de accu toont. Voor hoeveel % zit die al vol? Ik zie in OCPP deze waarde niet staan. Zou dat wel moeten of is dat afhankelijk van het type auto. Heb een nieuwe Peugeot e-208.
Op basis van de lading van de accu wil ik dan besluiten wanneer te laden. Daar heb ik ook nog vragen over maar dit komen later ;-) .

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
@harmstra Een auto kan alleen zijn SoC doorgeven via CCS2, niet via type 2 (bij mijn weten). Dus krijg je via OCPP dan ook niet binnen.

Als je dat als variabele wilt hebben in je aansturing, zul je de auto direct moeten uitlezen. Heb geen verstand van het PSA platform, dus geen idee of dat kan.

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:02
harmstra schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:24:
Ik plaats mijn vraag maar een dit topic, hoop maar dat dat goed is. Veel liever had ik een nieuw topic gemaakt met mijn vraag zodat je wat overzicht houdt op het forum. Ben de laatste tijd veel over dit onderwerp aan het lezen maar in deze ontzettend lange topics op Tweakers is dat geen doen. Zo , dat moest er eerst even uit.

Nu mijn vraag. Heb een Home Assistant installatie op een Raspberry Pi gemaakt, OCPP er via Hacs opgezet. Internetkabel aan mijn Alfen Single S-line. Kan met 'charger Charge_Control' het laden starten en stoppen dus lijkt goed te werken.
Verder de dagprijzen via Entso-e binnengehaald en in een grafiek gezet, werkt ook .

Maar... nu wil ik uiteraard op de goedkoopste momenten laden, maar ben er nog niet achter hoe dat te doen.
Als eerste ben ik daarvoor op zoek naar een sensor die de huidige lading van de accu toont. Voor hoeveel % zit die al vol? Ik zie in OCPP deze waarde niet staan. Zou dat wel moeten of is dat afhankelijk van het type auto. Heb een nieuwe Peugeot e-208.
Op basis van de lading van de accu wil ik dan besluiten wanneer te laden. Daar heb ik ook nog vragen over maar dit komen later ;-) .
Ik heb hier in het Home assistant topic wat overgeschreven. mr.DJ95 in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

Overigens zou je ook naar Jedlix/GridIO kunnen kijken, dit zijn apps die deze handelingen automatisch voor je regelen.

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:04
harmstra schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:24:

Ik neem aan dat de Peugeot dit soort info (SOC) ook wel doorgeeft aan een centrale server die je weer met een app kunt benaderen voor die info(?)
Anders kan het in principe ook door het zelf uit te lezen met OBDII dongle en die info via Wifi of 4G te verbinden.

e-Niro Exec.l, My19, Zappi, 40PV

• MacFan
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-02 14:01
BaBoK schreef op maandag 23 januari 2023 @ 07:46:
Hebben de Easee gebruikers een aparte MID meter geplaatst ivm verrekening en eventuele controle door belastingdienst?
Ik ook niet, verrekening gaat via e-flux, ik kan daardoor gewoon m’n MTC / New motion laadpas van de zaak gebruiken. Alle kosten, laadpaal, abo e-flex en stroom zitten in het tarief wat ik heb ingesteld in de e-flux backoffice voor doorbelasting. Krijg vervolgens 1 x per maand automatisch uitbetaald, kortom geen omkijken naar.

• sham27
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
sham27 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 21:11:
[...]
Was dit makkelijk te regelen?
Ik heb zelf een Alfen via werkgever hangen met abonnement bij Eneco. Nu ga ik mijn huis verkopen en zou ik evt het abonnement willen opzeggen en er een “domme” paal van maken. Ik begreep van Eneco al dat dit via Alfen zelf moet, dus vandaar wel benieuwd hoe dit ging.
Thnx!
Inmiddels is het bijna het moment van overdracht en de laadpaal is helaas nog steeds niet geregeld.

Ik heb dus een Alfen paal met Eneco abonnement via de leasemaatschappij. Nu probeer ik al 1,5 maand om dat abonnement opgezegd te krijgen, maar ze zijn traaaag. Vanochtend maar de zoveelste reminder gestuurd naar account manager.

Weet iemand hoe zo'n Alfen paal überhaup een data verbinding maakt? Is dat via een sim kaartje of zit het aangesloten op mijn netwerk (ik ben komende tijd niet meer in mijn huis, dus kan het niet makkelijk fysiek checken).

Voorkeur is dat het Eneco abonnement eraf gaat en het gewoon een domme paal is. Dan kunnen de bewoners zelf bepalen hoe en of ze er verder iets mee doen (of de paal gewoon uitzetten door de stop om te zetten).

Geen zin dat dit geneuzel gedoe gaat oplevering in de overdracht. De nieuwe bewoners gaan de paal niet gebruiken dus ik vermoed van niet, maar ik wil het uiteraard gewoon allemaal geregeld hebben of in ieder geval kunnen uitleggen wat er moet gebeuren :(

Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11:59
Er zit hier een sim kaartje in de Alfen/Eneco paal, dat zal bij jou ook zo zijn.

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:14

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

sham27 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 09:27:
[...]

Inmiddels is het bijna het moment van overdracht en de laadpaal is helaas nog steeds niet geregeld.

Ik heb dus een Alfen paal met Eneco abonnement via de leasemaatschappij. Nu probeer ik al 1,5 maand om dat abonnement opgezegd te krijgen, maar ze zijn traaaag. Vanochtend maar de zoveelste reminder gestuurd naar account manager.

Weet iemand hoe zo'n Alfen paal überhaup een data verbinding maakt? Is dat via een sim kaartje of zit het aangesloten op mijn netwerk (ik ben komende tijd niet meer in mijn huis, dus kan het niet makkelijk fysiek checken).

Voorkeur is dat het Eneco abonnement eraf gaat en het gewoon een domme paal is. Dan kunnen de bewoners zelf bepalen hoe en of ze er verder iets mee doen (of de paal gewoon uitzetten door de stop om te zetten).

Geen zin dat dit geneuzel gedoe gaat oplevering in de overdracht. De nieuwe bewoners gaan de paal niet gebruiken dus ik vermoed van niet, maar ik wil het uiteraard gewoon allemaal geregeld hebben of in ieder geval kunnen uitleggen wat er moet gebeuren :(
Hier zit ook een sim kaartje (fysiek) in de paal ja. Waarom haal je hem niet van de muur af (paar schroeven) en neem je hem mee naar je nieuwe woning? Als je een electricien de aansluiting laat voorbereiden is het gaatjes boren voor bevestiging, terugschroeven, aansluiten op de kabel van elektricien en gaan?

www.google.nl

• sham27
  • Nu online
MisteRMeesteR schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:24:
[...]
Hier zit ook een sim kaartje (fysiek) in de paal ja. Waarom haal je hem niet van de muur af (paar schroeven) en neem je hem mee naar je nieuwe woning? Als je een electricien de aansluiting laat voorbereiden is het gaatjes boren voor bevestiging, terugschroeven, aansluiten op de kabel van elektricien en gaan?
Ik krijg een nieuwe paal bij nieuwe woning.
Achteraf gezien had het inderdaad praktischer geweest om dit gewoon lekker zelf te doen nu ik zie hoe dit loopt.

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

sham27 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:26:
[...]

Ik krijg een nieuwe paal bij nieuwe woning.
Achteraf gezien had het inderdaad praktischer geweest om dit gewoon lekker zelf te doen nu ik zie hoe dit loopt.
Tweede paal voor 2e EV :P

Beide palen zullen toch wel iets van load-balancing hebben :P

Dus of je haalt SIM kaart eruit zodat de paal plug-and-charge wordt (is een instelling op de paal welke bij mij default aanstond, geen verbinding == plug 'n charge). Maar dan nog blijft de paal van Eneco/eneco-ingesteld.

www.google.nl

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-02 22:28

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Ben benieuwd of als de evaluatie er is meerdere gemeenten toestemming gaan geven.
Kabelgootje in Terneuzen

• NelgNL
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:07
niki_lauda schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:08:
Ben benieuwd of als de evaluatie er is meerdere gemeenten toestemming gaan geven.
Kabelgootje in Terneuzen
Ben weer mijn gemeente aan het stalken, nu met dit bericht :)

• NelgNL
Geen idee of dit het juiste topic is. Zo niet, dan hoor ik het graag!

Ik rijd sinds kort een Dacia Spring EV. Relatief goedkoop, kleine accu en niet al te snel met laden. Prima voor mij. Gezien de kwh-prijs voor laadpalen op straat omhoog schieten wil ik graag aan mijn eigen huis laden (29-31 ct). Ik heb een hoekwoning, zonder oprit en omgeven door een smal trottoir. Ik wil dus geen wallbox aan m'n huis omdat deze direct boven gemeentegrond hangt en uitsteekt. Gezien de hoeveelheid kinderwagens en rollators in de straat wil ik het graag netjes doen.

Nu kan ik gaan laden met een grannylader, maar die moet ik elke keer opruimen plus dat het 'blok' waar je de settings op kunt wijzigen dan op straat ligt. Dat wil ik ook niet.

Ik zat te denken om in mijn schuur in het muurtje aan de buitenzijde een type 2 socket in te bouwen en de normale laadkabel van mijn auto te gebruiken. Echter, ik heb nog geen granny lader kunnen vinden die je op een type 2 socket kunt aansluiten zodat je een soort van zelfbouw laadpaal hebt.

Heeft iemand ervaring met een soort van zelfbouw? Mijn vader tipte nog om een tweedehands Lolo Smart Newmotion 1 fase laadpaal te kopen, deze in de schuur op te hangen en de socket uit te bouwen en in de muur te bouwen.

Nu vraag ik mij af: is dit haalbaar? Is het veilig? Heeft iemand ervaringen of kan mij de goede kant op helpen? Ik zal met max 10A gaan laden.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:10
NelgNL schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:39:

Ik rijd sinds kort een Dacia Spring EV. Relatief goedkoop, kleine accu en niet al te snel met laden. Prima voor mij. Gezien de kwh-prijs voor laadpalen op straat omhoog schieten wil ik graag aan mijn eigen huis laden (29-31 ct). Ik heb een hoekwoning, zonder oprit en omgeven door een smal trottoir. Ik wil dus geen wallbox aan m'n huis omdat deze direct boven gemeentegrond hangt en uitsteekt. Gezien de hoeveelheid kinderwagens en rollators in de straat wil ik het graag netjes doen.

Nu kan ik gaan laden met een grannylader, maar die moet ik elke keer opruimen plus dat het 'blok' waar je de settings op kunt wijzigen dan op straat ligt. Dat wil ik ook niet.

Ik zat te denken om in mijn schuur in het muurtje aan de buitenzijde een type 2 socket in te bouwen en de normale laadkabel van mijn auto te gebruiken. Echter, ik heb nog geen granny lader kunnen vinden die je op een type 2 socket kunt aansluiten zodat je een soort van zelfbouw laadpaal hebt.

Heeft iemand ervaring met een soort van zelfbouw? Mijn vader tipte nog om een tweedehands Lolo Smart Newmotion 1 fase laadpaal te kopen, deze in de schuur op te hangen en de socket uit te bouwen en in de muur te bouwen.

Nu vraag ik mij af: is dit haalbaar? Is het veilig? Heeft iemand ervaringen of kan mij de goede kant op helpen? Ik zal met max 10A gaan laden.
Aan het uiteinde van je granny zo iets maken? https://www.evexpert.eu/p....3%20electronic%20devices.

Als je dat goed aansluit zie ik geen issues. ;)

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02 21:31

Ik heb een Grannylader met een type2 stekker eraan, je kan overigens de boel eraf knippen en er iets anders opzetten zolang de aansluiting(en) maar kloppen.
Zelf heb ik de stekker van mijn LIDL laadbox afgeknipt en er 8 meter kabel met een waterdichte lasdoos aan gemaakt.

9990 Wp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Spor36
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 03-02 16:53
De Easee laadpaal heeft volgens mij geen lokale API (planned?).

De Alfen wel via modbus, maar qua functies minder; zie bijv. niet hoe je een sessie kunt pauzeren en hervatten.

Wie maakt gebruikt van de web api van Easee en bevalt dat/is stabiel?
Of wie maakt gebruik van Alfen API en hoe los je pauzeren en hervatten sessie (uitstellen ivm dynamische lage prijs, waarbij voorverwarming wel weer werkt) op?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:54

de Peer

under peer review

Spor36 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:41:
De Easee laadpaal heeft volgens mij geen lokale API (planned?).

De Alfen wel via modbus, maar qua functies minder; zie bijv. niet hoe je een sessie kunt pauzeren en hervatten.

Wie maakt gebruikt van de web api van Easee en bevalt dat/is stabiel?
Of wie maakt gebruik van Alfen API en hoe los je pauzeren en hervatten sessie (uitstellen ivm dynamische lage prijs, waarbij voorverwarming wel weer werkt) op?
Bij mij start de alfen een sessie als ik de laadpas (rfid) ervoor houd, en de sessie eindigt als ik dat nogmaals doe.
Daartussen laad ik via dynamische tarieven inclusief pauzes als de tarieven hoog zijn. De sessie staat daar los van.
Voorverwarmen valt dus ook gewoon binnen de sessie.

[Voor 3% gewijzigd door de Peer op 24-01-2023 19:46]

Tibber-klant, 18.285 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• NelgNL
Mar.tin schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:47:
[...]

Aan het uiteinde van je granny zo iets maken? https://www.evexpert.eu/p....3%20electronic%20devices.

Als je dat goed aansluit zie ik geen issues. ;)
Thanks! Deze is zonder kabellock. Is dat gevaarlijk? Staat er constant stroom op de connectoren van een grannylader? Of stopt deze direct met stroom geven als bijv. een kind de stekker eruit trekt, de lader de auto niet meer ziet en het kind zijn vingers in de socket steekt?

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

de Peer schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:44:
[...]

Bij mij start de alfen een sessie als ik de laadpas (rfid) ervoor houd, en de sessie eindigt als ik dat nogmaals doe.
Daartussen laad ik via dynamische tarieven inclusief pauzes als de tarieven hoog zijn. De sessie staat daar los van.
Voorverwarmen valt dus ook gewoon binnen de sessie.
Hoe pauzeer je de Alfen paal? Door het aantal ampere op 5 of lager te zetten? Neem aan via modbus?

www.google.nl

• de Peer

de Peer

under peer review

MisteRMeesteR schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:37:
[...]

Hoe pauzeer je de Alfen paal? Door het aantal ampere op 5 of lager te zetten? Neem aan via modbus?
Door de verbinding tussen de laadpaal en de slimme meter te onderbreken via een relais (Sonoff).
Ik heb op de laadpaal ingesteld dat als hij de verbinding verliest, hij max met 5A mag laden. In de praktijk pauzeert het laden dan.

Ik gebruik geen modbus

Tibber-klant, 18.285 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• Mar.tin
  • Laatst online: 10:10
NelgNL schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:12:
[...]

Thanks! Deze is zonder kabellock. Is dat gevaarlijk? Staat er constant stroom op de connectoren van een grannylader? Of stopt deze direct met stroom geven als bijv. een kind de stekker eruit trekt, de lader de auto niet meer ziet en het kind zijn vingers in de socket steekt?
Als het goed is haalt de EVSE de spanning eraf als er geen kabel in zit die aan een auto aangesloten is, soort-van het idee van de schakelelectronica in de EVSE :)

Check je stekker maar eens, daar staat nu ook geen spanning op, zou door een ander uiteinde niks moeten veranderen :D

[Voor 12% gewijzigd door Mar.tin op 24-01-2023 22:26]

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

de Peer schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:16:
[...]

Door de verbinding tussen de laadpaal en de slimme meter te onderbreken via een relais (Sonoff).
Ik heb op de laadpaal ingesteld dat als hij de verbinding verliest, hij max met 5A mag laden. In de praktijk pauzeert het laden dan.

Ik gebruik geen modbus
Ahjah, door middel van de timeout, hij terugvalt naar zijn ‘safe-current’. Ik stuur de Alfen laadpaal hier wel aan middels modbus vanuit HA omwille van load-balancing maar kan natuurlijk ook ervoor kiezen om bij onvoldoende opwek het max. A op 5 te zetten wat netto gezien op hetzelfde neer komt.

Moet alleen even kijken hoe snel het schakelen tussen 3 en 1 fase gaat en of de EV dit ook snapt tijdens een actieve laadsessie. PV komt ws. op 1 fase nml., als de auto dan alsnog op fase 2 en 3 zijn A van de grid haalt schiet ik nog mijn doel van ‘zonneladen’ voorbij.

www.google.nl

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Safe current is (bij een Alfen) het vermogen waar de paal op terugvalt als hij zijn loadbalancing aansturing kwijt is (x seconden geen P1 telegram of nieuw geschreven waarde in het modbus register).

Dat is iets anders dan het feit dat elke EVSE de volledige spanning direct eraf haalt als je de controle pinnen verbreekt (bijvoorbeeld de kabel eruit trekt, maar je kunt deze dus ook schakelen middels een relais zodat je niet de volledige 3 x 16 of 3 x 32A hoeft te schakelen)

[Voor 19% gewijzigd door ik222 op 25-01-2023 08:12]

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

ik222 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:11:
Safe current is (bij een Alfen) het vermogen waar de paal op terugvalt als hij zijn loadbalancing aansturing kwijt is (x seconden geen P1 telegram of nieuw geschreven waarde in het modbus register).
Klopt, op hoeveel seconden heb jij deze time-out staan @de Peer? Default stond hij hier op 60sec.
Dat is iets anders dan het feit dat elke EVSE de volledige spanning direct eraf haalt als je de controle pinnen verbreekt (bijvoorbeeld de kabel eruit trekt, maar je kunt deze dus ook schakelen middels een relais zodat je niet de volledige 3 x 16 of 3 x 32A hoeft te schakelen)
Wat een goed iets is natuurlijk :) Vaak ligt het ook aan het voertuig welke AFAIK in Europa minimaal 6A nodig heeft om het laden voort te zetten. Iets waar @de Peer dus ook gebruik van maakt :P

www.google.nl

• de Peer

de Peer

under peer review

MisteRMeesteR schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:59:
[...]

Klopt, op hoeveel seconden heb jij deze time-out staan @de Peer? Default stond hij hier op 60sec.
Oh ik had de time-out instelling niet eens gevonden dus die staat bij mij nog op standaard. Op basis van mijn ervaring zal dat ongeveer 60sec zijn ja.
[...]

Wat een goed iets is natuurlijk :) Vaak ligt het ook aan het voertuig welke AFAIK in Europa minimaal 6A nodig heeft om het laden voort te zetten. Iets waar @de Peer dus ook gebruik van maakt :P
Ja ik vind het een hele makkelijke manier om het laden van mijn auto in mijn domoticasysteem op te nemen zodat ik kan sturen op dynamische tarieven. en de load balancing functie blijft in werking (zo lang de p1 kabel aangesloten is dan natuurlijk).

• Wholesome
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-02 17:05
Hallo :)

Na flink wat te hebben meegelezen heb ik een flink aantal offertes opgevraagd voor een Zappi, Wallbox Pulsar Plus en een Ratio Solar.

Naast de flinke verschillen in prijzen valt het me ook op dat elke aanbieder een andere favoriet heeft en de andere modellen afraadt voor onze situatie of in zijn algemeen omdat er veel storingen zijn. Ik weet dat ik dat met een korreltje zout moet nemen aangezien ze vast meer marge kunnen maken op model x dan model y, maar toch ben ik benieuwd of jullie je licht eens kunnen laten schijnen over wat de beste oplossing voor ons zou kunnen zijn.

De situatie is als volgt. We hebben een Kia E-Niro met een 1 fase boordlader. Het huis heeft een 1x35A aansluiting. Verzwaren van de aansluiting is op dit moment niet aan de orde aangezien we nog geen zware elektrische apparaten hebben en onze auto bij huidige aansluiting iets sneller kan laden dan als we naar een 3x25 aansluiting zouden gaan. Daarnaast is er een enorm lange wachtrij voor het verzwaren dus wij stellen dit liever uit tot het moment dat we over gaan op elektrisch koken/warmtepomp. Wel willen we graag alvast een 3 fase laadpaal nemen zodat de laadpaal niet vervangen hoeft te worden als we onze aansluiting laten verzwaren.

Het huis heeft daarnaast 9 zonnepanelen dus er is niet heel veel overschot, maar met het oog op het afschaffen van de salderingsregeling en mogelijke uitbreiding naar 12-15 zonnepanelen zouden we toch graag een laadpaal nemen die de opgewekte energie kan gebruiken om op te laden. De auto zal het grootste deel van de tijd worden opgeladen op kantoor en waarschijnlijk in het weekend thuis.

Overige wensen:
- Load balancing
- Vaste kabel
- Aan muur te bevestigen (dus geen paal)
- Geen verrekening kosten nodig

Dan nu de aanbevelingen van de laadpaalboeren:
- De Zappi wordt door een partij aangeraden als de enige optie voor onze situatie aangezien zowel de Wallbox Pulsar Plus als de Ratio Solar minimaal 4,2 kwh opstartspanning nodig hebben en dat haal je niet met 9 zonnepanelen.
- Een andere partij raadt de Zappi af vanwege de vele storingen en klachten die er zijn.
- Een derde partij geeft aan dat er alleen een Zappi 1 fase bij ons geinstalleerd zou kunnen worden aangezien de load balancing van een 3 fase Zappi niet zou werken op onze 1x35A aansluiting. Dit geldt ook voor de Ratio Solar. Volgens hen is de Wallbox Pulsar Plus dan ook de enige optie in onze situatie als we direct een 3fase laadpaal willen.

Klopt dit? Andere partijen hebben hier niks over gezegd en geven aan dat we wel een 3 fase zappi zouden kunnen nemen.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en meningen.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:27
Wholesome schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:43:

Na flink wat te hebben meegelezen heb ik een flink aantal offertes opgevraagd voor een Zappi, Wallbox Pulsar Plus en een Ratio Solar.

Naast de flinke verschillen in prijzen valt het me ook op dat elke aanbieder een andere favoriet heeft en de andere modellen afraadt voor onze situatie of in zijn algemeen omdat er veel storingen zijn. Ik weet dat ik dat met een korreltje zout moet nemen aangezien ze vast meer marge kunnen maken op model x dan model y, maar toch ben ik benieuwd of jullie je licht eens kunnen laten schijnen over wat de beste oplossing voor ons zou kunnen zijn.

De situatie is als volgt. We hebben een Kia E-Niro met een 1 fase boordlader. Het huis heeft een 1x35A aansluiting. Verzwaren van de aansluiting is op dit moment niet aan de orde aangezien we nog geen zware elektrische apparaten hebben en onze auto bij huidige aansluiting iets sneller kan laden dan als we naar een 3x25 aansluiting zouden gaan. Daarnaast is er een enorm lange wachtrij voor het verzwaren dus wij stellen dit liever uit tot het moment dat we over gaan op elektrisch koken/warmtepomp. Wel willen we graag alvast een 3 fase laadpaal nemen zodat de laadpaal niet vervangen hoeft te worden als we onze aansluiting laten verzwaren.

Het huis heeft daarnaast 9 zonnepanelen dus er is niet heel veel overschot, maar met het oog op het afschaffen van de salderingsregeling en mogelijke uitbreiding naar 12-15 zonnepanelen zouden we toch graag een laadpaal nemen die de opgewekte energie kan gebruiken om op te laden. De auto zal het grootste deel van de tijd worden opgeladen op kantoor en waarschijnlijk in het weekend thuis.

Overige wensen:
- Load balancing
- Vaste kabel

- De Zappi wordt door een partij aangeraden als de enige optie voor onze situatie aangezien zowel de Wallbox Pulsar Plus als de Ratio Solar minimaal 4,2 kwh opstartspanning nodig hebben en dat haal je niet met 9 zonnepanelen.
- Een andere partij raadt de Zappi af vanwege de vele storingen en klachten die er zijn.
- Een derde partij geeft aan dat er alleen een Zappi 1 fase bij ons geinstalleerd zou kunnen worden aangezien de load balancing van een 3 fase Zappi niet zou werken op onze 1x35A aansluiting. Dit geldt ook voor de Ratio Solar. Volgens hen is de Wallbox Pulsar Plus dan ook de enige optie in onze situatie als we direct een 3fase laadpaal willen.

Klopt dit? Andere partijen hebben hier niks over gezegd en geven aan dat we wel een 3 fase zappi zouden kunnen nemen.

Ik heb zelf geen Zappi maar met wat ik hier zo opgevangen heb past een Zappi prima bij jou requirements en 't zou me verbazen als een 3-fase Zappi niet goed kan werken op een 1 fase installatie.
https://shop.zappi.info/nl/zappi-2h22tw.html

Onderweg naar gasloos (GAS alleen nog voor SWW), Panasonic WH-MDC07J3E5 met Heishamon/NR, 6022Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 6,5kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20

Het kan allemaal, er is zelfs een heel topic over: Zelfbouw Laadpaal ervaringen

Je kan dan iets maken zoals eerder in dit topic gepost (in het andere topic vind je nog meer voorbeelden): Bassievdb in "Thuisladen van je EV deel 2"

Je moet er wel rekening mee houden dat zo'n stopcontact minimaal uitsteekt, maar als je er een laadkabel instopt dan steekt de stekker wel ineens een heel stuk uit.

Alternatief kan je kijken of je iets kan maken met een luik zodat je de stekker door cq in je muur kan insteken. Maar dat geeft natuurlijk best veel andere zaken die je moet uitzoeken of dat constructief wel handig is ivm tocht, minder isolatie, kans op inbraak etc.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11:00

Voor wat het waard is: wij gebruiken al jaren achtereenvolgens een Kona EV en e-Niro (beiden monofase) op een driefase Alfen SPL (doch 1 x 32 A aangesloten). En deze kan je instellen dat hij aan een minimale stroom moet laden (hier de paal standaard ingesteld op 17A en door te spelen met de instelling van de e-Niro laden tussen 60 en 100% van 17A (die je per A nog veel lager kan instellen maar dat is hier niet nodig).
Van de driefase mogelijkheid gaan we geen gebruik maken gezien geen noodzaak. Max 7,2 kW laden voor de accu van de e-Niro is hier ruim voldoende (we doen het op een paar uitzonderingen na nu al aan max. 3,9 kW.

• NelgNL
JeroenE schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:10:
[...]
Het kan allemaal, er is zelfs een heel topic over: Zelfbouw Laadpaal ervaringen

Je kan dan iets maken zoals eerder in dit topic gepost (in het andere topic vind je nog meer voorbeelden): Bassievdb in "Thuisladen van je EV deel 2"

Je moet er wel rekening mee houden dat zo'n stopcontact minimaal uitsteekt, maar als je er een laadkabel instopt dan steekt de stekker wel ineens een heel stuk uit.

Alternatief kan je kijken of je iets kan maken met een luik zodat je de stekker door cq in je muur kan insteken. Maar dat geeft natuurlijk best veel andere zaken die je moet uitzoeken of dat constructief wel handig is ivm tocht, minder isolatie, kans op inbraak etc.
Dank voor je goede tips en de verwijzingen. Over die uitstekende stekker had ik nog niet nagedacht :D dus fijn dat je daar aan herinnert, ik ga even verder nadenken!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:22

Overige wensen:
- Load balancing
- Vaste kabel

De zappi heeft juist amper storingen en problemen...

De ratio solar ken ik niet, maar ik zou ook de Zappi aanraden in jouw situatie. De 3 fase versie gaat perfect op jouw 1 fase installatie. Bereid de kabel naar de Zappi vast voor op 3 fase en er zijn bij overstap alleen wat aanpassingen in de meterkast nodig.

Mocht je geïnteresseerd zijn in nog een offerte kan je me een pb sturen.

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online

Overige wensen:
- Load balancing
- Vaste kabel

Komt op mij over als ideale ZAPPI omgeving.

Zappi:

- 3F kopen en dan PRIMA aan te sluiten op 1F (je krijgt 3xCT klem erbij dus prima load balancing)
(note: DIKKE 3F kabel aanleggen omdat je optimaal wil laden op zonne energie en dan kan de stroom oplopen)

- vaste kabel geen probleem.
- gebruik al paar jaar Zappi & 0.0 problemen
- en SUPER service als je vragen hebt of hoe aan te sluiten.

Als je "straks" overgaat naar 3F en/of extra panelen kan je met de zappi bij lagere PV opbrengst PRIMA laden op 1F om tóch het protocol van je 1F auto optimaal te houden.

ik zou zeggen DOEN... d:)b

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:27
Hansieo schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:32:
[...]

Komt op mij over als ideale ZAPPI omgeving.

Zappi:

- 3F kopen en dan PRIMA aan te sluiten op 1F (je krijgt 3xCT klem erbij dus prima load balancing)
(note: DIKKE 3F kabel aanleggen omdat je optimaal wil laden op zonne energie en dan kan de stroom oplopen)

- vaste kabel geen probleem.
- gebruik al paar jaar Zappi & 0.0 problemen
- en SUPER service als je vragen hebt of hoe aan te sluiten.

Als je "straks" overgaat naar 3F en/of extra panelen kan je met de zappi bij lagere PV opbrengst PRIMA laden op 1F om tóch het protocol van je 1F auto optimaal te houden.

ik zou zeggen DOEN... d:)b
't enige issue bij Zappi is volgens mij automatische verrekening met LM/Werkgever toch? Maar dat speel hier niet.

Onderweg naar gasloos (GAS alleen nog voor SWW), Panasonic WH-MDC07J3E5 met Heishamon/NR, 6022Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 6,5kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20

• mollleman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03:42
Ik krijg binnenkort een EV (Kia EV6) via mijn werkgever (lease). De laadpaal (Alfen Eve Single Pro Line) wordt ook door mijn werkgever bekostigd. Optionele items zijn voor eigen kost, o.a. een zogenaamd energy management systeem bestaande uit:
  1. Activatie software licentie "Active load balancing"
  2. Energiemanagement in combinatie met digitale teller
  3. Energiemanagement 3F via energiecontroller
Optie 2 indien ik een UTP kabelverbinding heb tussen mijn slimme meter (P1 poort) en de laadpaal, optie 3 indien dit via een powerline adapter zou verlopen.

Ik ben aan het twijfelen wat ik zal doen. De laadpaal komt aan mijn garage en de afstand tot slimme meter in huis zo'n 45 m bedraagt. Wel wat gedoe dus om daar een (extra) kabel naar toe te leggen. Bovendien kost deze optie me al meer dan EUR 300. De optie met powerline adapter is ook nog een stuk duurder. In dat geval zou het syteem bij elkaar zo'n EUR 600 gaan kosten.

Ik vraag me af of het de moeite en investering waard is, vanwege:
  1. Ik werk voor een Belgische werkgever, maar woon in NL. Ik begrijp dat in Belgie het tarief voor elektriciteit afhangt van de hoogte van je piekbelasting. Dan snap ik dat zo'n systeem een voordeel biedt, omdat dit de pieken afschaaft.
  2. Ik heb een 3x25A aansluiting. Als ik zou laden met 11 kW, dan houdt ik nog steeds ruim 6 kW over voor andere verbruikers. Ik heb geen warmtepomp, inductiekookplaat of sauna. De wasmachine is waarschijnlijk de grootste gebruiker. Is zo'n systeem dan nuttig?
  3. Ik heb begrepen dat je het opladen van de wagen ook vaak via de (merkgebonden) app van je auto kunt regelen, en bijvoorbeeld via een timer op daltijden kunt laten verlopen. Ik stap binnnenkort ook over op een dynamisch energiecontract. Ik zou dan liever een systeem willen die ook kijkt naar de actuele elektriciteitstarieven en daarop het laden vd auto aanstuurt. Ik heb zelf een (zeer eenvoudige) home-assistant installatie thuis draaien, ik heb gezien dat er ook addons zijn voor de KIA app, dus ik kan me voorstellen dat je via zo'n domotica systeem zelf ook een slim regeling kan maken voor het opladen (eventueel ook gebruik maken van de P1 poort vd slimme meter).
Ik ben benieuwd naar jullie mening.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:32
mollleman schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:11:
Ik krijg binnenkort een EV (Kia EV6) via mijn werkgever (lease). De laadpaal (Alfen Eve Single Pro Line) wordt ook door mijn werkgever bekostigd. Optionele items zijn voor eigen kost, o.a. een zogenaamd energy management systeem bestaande uit:
Optie 2 indien ik een UTP kabelverbinding heb tussen mijn slimme meter (P1 poort) en de laadpaal, optie 3 indien dit via een powerline adapter zou verlopen.

Ik ben aan het twijfelen wat ik zal doen. De laadpaal komt aan mijn garage en de afstand tot slimme meter in huis zo'n 45 m bedraagt. Wel wat gedoe dus om daar een (extra) kabel naar toe te leggen. Bovendien kost deze optie me al meer dan EUR 300. De optie met powerline adapter is ook nog een stuk duurder. In dat geval zou het syteem bij elkaar zo'n EUR 600 gaan kosten.

1. Ik werk voor een Belgische werkgever, maar woon in NL. Ik begrijp dat in Belgie het tarief voor elektriciteit afhangt van de hoogte van je piekbelasting. Dan snap ik dat zo'n systeem een voordeel biedt, omdat dit de pieken afschaaft.
  2. Ik heb een 3x25A aansluiting. Als ik zou laden met 11 kW, dan houdt ik nog steeds ruim 6 kW over voor andere verbruikers. Ik heb geen warmtepomp, inductiekookplaat of sauna. De wasmachine is waarschijnlijk de grootste gebruiker. Is zo'n systeem dan nuttig?
  3. Ik heb begrepen dat je het opladen van de wagen ook vaak via de (merkgebonden) app van je auto kunt regelen, en bijvoorbeeld via een timer op daltijden kunt laten verlopen. Ik stap binnnenkort ook over op een dynamisch energiecontract. Ik zou dan liever een systeem willen die ook kijkt naar de actuele elektriciteitstarieven en daarop het laden vd auto aanstuurt. Ik heb zelf een (zeer eenvoudige) home-assistant installatie thuis draaien, ik heb gezien dat er ook addons zijn voor de KIA app, dus ik kan me voorstellen dat je via zo'n domotica systeem zelf ook een slim regeling kan maken voor het opladen (eventueel ook gebruik maken van de P1 poort vd slimme meter).
Ik zou het simpel houden.
Limiteer het laden (kan in de paal, maar ook in de auto) tot 7kW. Zowat elke nacht staat je auto toch een uur of 10 stil, dus die batterij geraakt wel vol. Meestal zal 4 kW zelfs volstaan.

Kijk eens naar de jedlix app. Die kan communiceren met je auto en kent normaal de stroomprijzen en zo kan je ook het laden sturen.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
3x16 A mag geen enkel probleem zijn in deze situatie, zeker 's nachts niet.

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

@mollleman De loadbalancing in Nederland gebruik je om er voor te zorgen dat de hoofdzekering niet klapt. In België is dat minder gebruikelijk (heb ik mij laten vertellen) omdat die vaker een hogere netaansluiting hebben dan wij in Nederland gewend zijn.

De 11 kW waarmee je auto gaat laden is 16A op 3 fasen tegelijk. Jouw wasmachine zal maar op fase werken. Dus je moet per fase kijken. Je kan niet zomaar met kW rekenen omdat jouw wasmachine niet 1 kW van fase 1 en 1 kW van fase 3 kan gebruiken, maar al het vermogen van dezelfde fase moet halen (ongeacht of dat nu fase 1 of fase 3 is).

Aangezien je netaansluiting 3x25A is kan je wasmachine op 1 fase dus nog 25 -16 = 9A gebruiken voor je over de limiet heen gaat. Dat is dan 9A * 230V = 2 kW. Je zal dus even moeten kijken wat je wasmachine gebruikt om te zien of dat handig is of niet. Als di niet hoger komt dan is het sowieso geen probleem. Of in ieder geval niet zolang je op dezelfde fase geen andere gebruikers hebt.

Een zekering zal niet gelijk klappen als je 25,01A gebruikt, zo gevoelig is dat niet. Maar de ergernis wanneer ze wel klappen verschilt natuurlijk ook met het antwoord op de vraag of je smeltzekeringen of automaten hebt. Die laatste kan je makkelijk zelf weer aanschakelen. Als je netbeheerder langs moet komen voor zekeringen dan moet je daar op wachten (en voor betalen). Dat maakt het niet fijn ook al gebeurd het maar 1 keer per jaar dat je zekering klapt.

Let op dat wanneer je toevallig op dezelfde fase als de wasmachine ook nog andere grootverbruikers hebt aangesloten het ineens wel kritiek kan worden. Vroeger kon je bij wijze van spreken wel de kookwas draaien terwijl je aan het frituren was, maar als er straks een EV staat te laden gaat dan niet omdat je dan wel ver over het maximum heen zit. Hoe meer je een zekering overbelast hoe sneller hij zal klappen.

NB ook al ga je nu geen gebruik maken van loadbalancing probeer toch gelijk 2 netwerkkabels aan te leggen. Mocht je dit in de toekomst wel willen dan is het nu weinig extra kosten om ze mee te leggen, maar veel kosten als je over een jaar ze toch wil gaan neerleggen. Ik heb zelf geen lange afstanden, maar ik hoor meerdere mensen aangeven dat je beter shielded kabel kan neerleggen als het om zulke lange stukken gaat.

Je kan 1 kabel dan gebruiken voor een netwerkaansluiting op je laadpaal (en/of een wifi acces point of wat je dan nog meer in de garage in de toekomst zou willen aanleggen) en de ander om de signalen voor de loadbalancing door te geven.

• IvoB2
JeroenE schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:25:
@mollleman De loadbalancing in Nederland gebruik je om er voor te zorgen dat de hoofdzekering niet klapt. In België is dat minder gebruikelijk (heb ik mij laten vertellen) omdat die vaker een hogere netaansluiting hebben dan wij in Nederland gewend zijn.
Dat wordt hier op dezelfde wijze gebruikt hoor (hier bv. monofase 1 x 40 A en een laadpaal 1 x 32 A en idd 2 UTP datakabels vanuit de Alfen waarvan één naar de P1 poort en 1 naar de poort om de modem/router - rekening mee houden dat iedere datakabel een andere connector heeft).
Voordeel hier (als ik de tussenkomsten op dit forum goed begrijp) is dat de hoofdzekering bij afslaan door de eigenaar terug kan aangezet worden. Het is dus ook gewoon een automaat die vrij toegankelijk is voor de bewoner.

[Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 26-01-2023 16:49]

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

IvoB2 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:44:
[...]

Voordeel hier (als ik de tussenkomsten op dit forum goed begrijp) is dat de hoofdzekering bij afslaan door de eigenaar terug kan aangezet worden. Het is dus ook gewoon een automaat die vrij toegankelijk is voor de bewoner.
In Nederland komt beide voor. Ik heb gelukkig vrij toegankelijke automaten. Vorige week nog nodig gehad door een niet heel doordachte actie :$

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• IvoB2
mollleman schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:11:
Optie 1 heeft ook een datakabel tussen de Alfen en de P1 poort van de DM nodig. De activatiekost bedraagt ongeveer 200 €.
[list=1]
• Ik werk voor een Belgische werkgever, maar woon in NL. Ik begrijp dat in Belgie het tarief voor elektriciteit afhangt van de hoogte van je piekbelasting. Dan snap ik dat zo'n systeem een voordeel biedt, omdat dit de pieken afschaaft.
Niet helemaal juist. Het tarief voor de elektriciteitscomponent hangt af van het contract dat je met de energieleverancier hebt afgesloten en het deel van de netkosten wordt deels berekend op de kWh afname en deels op het gebruikt kW vermogen binnen het hoogste klokkwartier van de maand.
Dat het afhangt van het tijdstip dat je laadt en tegen welk max. vermogen en welke andere e-verbruikers er op de tijdstippen van het laden nog actief zijn of kunnen zijn.

• INsaiGN
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 31-01 10:26
Yordi- schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:33:
Wat een puinhoop bij Vattenfall Incharge zeg. De laadoplossing is voor mij echt een deceptie. Je stopt iedere keer 60+kwh zakelijk in je auto, toch een sessie van 45 euro iedere keer, en wat je prive terugkrijgt is een raadsel. De één bij dat bedrijf zegt u krijgt 0,23 per kwh vergoed, de ander weer met een volstrekt ander bedrag. In de portaal staan alleen de kwh's en geen bedragen.

Ik kan toch niet de enige zijn die met deze problemen zit? Ik ga er toch vanuit dat mensen niet maar accepteren wat ze maandelijks prive vergoed krijgen als vergoeding? Zonder inicht in de kwh prijs die men hanteert schiet het voor geen meter op zo; ik wil een portaal met sessies en bijbehorende vergoeding.
Wij hebben zelf een EVbox laadpaal aangeschaft bij Coolblue toentertijd. Dat had als voordeel dat je zelf het tarief voor gastladen in kon stellen. Nadat Coolblue zijn backoffice wijzigde kon je nog amper iets. Echt verschrikkelijk. Wat ik toen heb gedaan is de backoffice van de laadpaal gewijzigd naar E-Flux. Dat is echt top. Nu kan ik zelf het gastlaad tarief instellen en als ik mijn leaseauto oplaad doe ik dat dus als gast omdat ik mijn laadpas van de leasemaatschappij er tegen aan houd. Met mijn huidige modelcontract van Vattenfall a 89 cent per KWH kan ik mijn gastladen dus met droge ogen op 93 cent per kwh zetten :)

• IvoB2
Er is nieuws over bidirectionele laadpunten. De Quasar 2 (CCS!) zal wellicht in Q4 op de Europese en wellicht Q1 2024 op de Belgische markt komen.

Alfen, Ecotap en easee zijn bezig met AC-bidirectioneel en zullen via Kia EV6, eNiro, Hyundai IONIQ 5, BYD, Volvo EX90 en MG kunnen terugleveren aan de woning, wellicht aan 3,6 à 3 kW (per iso 15118, dir 20). Wanneer ze zullen uitrollen is nog even afwachten. Ook ABB heeft aangekondigd aan een compatibel laadpunt te werken. Dat laadpunt zou dit jaar beschikbaar moeten zijn en zal bidirectioneel vrijgeven na een OTA-update. Hoe het er zal uitzien, weten we nu al =>

• Inspired
Leuke ontwikkeling al is het nog wel een jungle. Dacht ook dat V2G/V2H ook vast zat aan CCS tegenwoordig maar blijkbaar gaat het ook via Type 2 kunnen? Verder morgen automerken ook wel duidelijker zijn. Tenminste, ik kan bijvoorbeeld nu niet binnen 5 minuten vinden welke auto het ondersteund/gaat ondersteunen en welke optie. Een Ioniq 5 zou V2X moeten gaan ondersteunen op termijn. Is dat CCS? Is dat Type 2? Of beide? En is dat dan ineens maar max 1x16A? Of is het allemaal nog afhankelijk van updates & tests en kan het zijn dat het (met oudere) modellen helemaal niet komt? Dat is wellicht ook de reden waarom een merk het niet ergens in detail vermeld.

• IvoB2
Ik weet niet hoe het in NL zit maar hier in België/Vlaanderen moet ieder bi-directionele laadstation gehomologeerd zijn. Gewoon een type 2 of niet gehomologeerd laadstation gebruiken (indien bi-directioneel) kan sowieso al niet.
Momenteel is in Vlaanderen nog maar één laadstation gehomologeerd voor bi-directioneel laden en dat is er eentje volgens het CHAdeMO protocol. Gezien in de EU het aanbod BEV's met CHAdeMO erg beperkt is en sowieso een aflopend verhaal lijkt me dat op termijn een nutteloze investering.
De max, in Vlaanderen, is momenteel monofase 32A. Maar dat verschilt waarschijnlijk van land tot land. In Vlaanderen mag je ook met PV en batterijen maar max. 5 kVA per fase terugleveren op het net met een absolute max. van 10 kVA.

[Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 28-01-2023 12:23]

• Inspired
IvoB2 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 12:20:
Ik weet niet hoe het in NL zit maar hier in België/Vlaanderen moet ieder bi-directionele laadstation gehomologeerd zijn. Gewoon een type 2 of niet gehomologeerd laadstation gebruiken (indien bi-directioneel) kan sowieso al niet.
Momenteel is in Vlaanderen nog maar één laadstation gehomologeerd voor bi-directioneel laden en dat is er eentje volgens het CHAdeMO protocol. Gezien in de EU het aanbod BEV's met CHAdeMO erg beperkt is en sowieso een aflopend verhaal lijkt me dat op termijn een nutteloze investering.
De max, in Vlaanderen, is momenteel monofase 32A. Maar dat verschilt waarschijnlijk van land tot land. In Vlaanderen mag je ook met PV en batterijen maar max. 5 kVA per fase terugleveren op het net met een absolute max. van 10 kVA.
Ja, dat zal in NL ook zo zijn lijkt me. Helemaal bij V2G. Ik zie overigens dat Huyndai de keutel ook alweer ingetrokken heeft voor de Ioniq 5; https://www.hyundai.com/nl/elektrisch/vehicle-to-grid.html Tenminste, het staat me toch bij dat deze auto bij de aankondiding verkocht werd met de V2H/V2G "belofte".

Persoonlijk zou ik eerder voor een 10kWh thuisaccu gaan denk ik. Al heb ik er verder nog niet veel onderzoek naar gedaan.

Maar goed, dat is hier allemaal wat off-topic. Laat alle laadpaal leveranciers eerst maar eens goede ondersteuning inbouwen voor laden obv opwek. Dat is blijkbaar al lastig genoeg. :)

• Paku
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 03-02 15:55

Paku

P2 LRSM Moon Pilot

Hakki schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:24:
[...]

Ik vind het ook maar onhandige dingen, maar via LeasePlan niet te kiezen.. dat belooft voor eind 23 als ik aan de beurt ben..

[...]

Dat vraag ik me nu af ivm hun load balancing die ze aanbieden, zou die zelf in te stellen zijn of zou je daarvoor telkens hun moeten contacteren om bepaald niveau door te geven.. mag hopen dat daar geen monteur aan te pas moet komen indien de bekabelde situatie hoger toe laat en initieel lager ingesteld werd.. allemaal zo beperkt en vaag op hun website.

LeasePlan BE & Bluecorner gebruikers aanwezig?
Mijn Blue Corner Curved doet het prima (32A laden op 1 fase) maar de loadbalancing is nog niet geplaatst. Daar was wat verwarring over aangezien ik in NL woon en de installatie vanuit (Leaseplan) BE geregeld wordt. Dit is niet meteen een probleem want ik heb bij maximaal laden nog 8A over.... _/-\o_

Loadbalancing stond wel in het contract dus daar heb ik contact voor opgenomen en ze komen nu een module plaatsen tussen mijn slimme meter (Landis+Gyr E350 met P1) en de Blue Corner Curved lader. De Blue Corner Curved heeft blijkbaar niet de mogelijkheid om direct aan de P1 interface van mijn slimme meter te hangen. Als de loadbalancing werkt geef ik wel een update hier.

Overigens is de customer website van BlueCorner (https://eva.bluecorner.be/) niet echt erg handig ingericht en vooral gericht op Blue Corner laadpassen. Ik heb nu een Shell Recharge en een Engie pas geactiveerd maar die kan ik niet zien in de portal. Alles klopt wel (ze kunnen laden, sessies zijn zichtbaar en de refund werkt ook prima - ook niet onbelangrijk). Overigens is de communicatie met support via de portal helemaal top! Dat mag ook gezegd.

Update Feb 01: gisteren is gebleken dat niet alleen mijn Shell Recharge en mijn Engie laadpas beiden werken op mijn laadpaal, maar erger nog: alle passen werken op mijn laadpaal. Ik heb dat aangegeven bij Blue Corner en ze vertelden me het volgende. De laadpaal staat open voor 'guest' gebruik. Dat betekent dat er naast Blue Corner passen ook andere passen accepteren. Als ze dat uitzetten dan kun je dus alleen maar met een Blue Corner pas laden. Mijn werkgever heeft me een Shell kaart gegeven. Dus er is geen keuze...
Moraal van het verhaal is dat mijn charger dus door iedere willekeurige voorbijganger met een laadpas is te gebruiken. Op kosten van mijn werkgever, dat dan weer wel. Aangezien hij op mijn oprit zit is de kans klein maar je kunt erop wachten. Ik zet nu voor de zekerheid de oplader maar uit als ik hem niet gebruik. Ik kan niet anders zeggen dat ik dit echt een heel vreemde gang van zaken vind. Dit kun je toch niet als product verkopen? Of is dit bij andere laders ook?

[Voor 21% gewijzigd door Paku op 01-02-2023 23:58]

Polestar 2 (Dec 2021) LRSM Moon Pilot 19"

• Frenk32
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 02-02 19:46
Hallo,
Ik heb een newmotion laadpaal (aangesloten 1 fase 16a, aparte groep) gekocht via mp die ik prive wil gebruiken zonder laadpas of verrekening via werkgever.
Het serienummer van de module wordt niet gevonden, ik kan mijn paal niet aanmelden. Ik moet met shellrecharge gaan bellen of weet iemand een andere optie om bijv te resetten?
Bvd!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-02 16:06
Frenk32 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 10:53:
Hallo,
Ik heb een newmotion laadpaal (aangesloten 1 fase 16a, aparte groep) gekocht via mp die ik prive wil gebruiken zonder laadpas of verrekening via werkgever.
Het serienummer van de module wordt niet gevonden, ik kan mijn paal niet aanmelden. Ik moet met shellrecharge gaan bellen of weet iemand een andere optie om bijv te resetten?
Bvd!
Zorg dat de vorige eigenaar hem afmeld, dan kan je hem weer aanmelden.
Dat was tenminste hier het probleem in het verleden.

• Elektriek
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 03-02 05:57
Beste Forumgebruikers,
Ik heb een Alfen Eve Single wallbox van 11kw zonder loadbalancing. De module hiervoor wil ik toch aanschaffen. Om de connectie tot stand te brengen tussen wallbox en slimme meter heb ik een RJ11 kabel gekocht. Deze heeft 4 aders. Is dat voldoende voor de communicatie of moet ik een RJ12 kabel (met 6 aders) gebruiken? In de handleiding van de Alfen staat een RJ11 / RJ12. Mijn dank alvast voor jullie reactie.
Elektriek

• Frenk32
Pietje NL schreef op zondag 29 januari 2023 @ 12:43:
[...]

Zorg dat de vorige eigenaar hem afmeld, dan kan je hem weer aanmelden.
Dat was tenminste hier het probleem in het verleden.
Vorige eigenaar zegt geen account meer te hebben dus dan moet reset via shellrecharge denk ik.

[Voor 13% gewijzigd door Frenk32 op 29-01-2023 16:02]

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 02-02 22:19
Frenk32 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 10:53:
Hallo,
Bvd!
Als je geen laadpas wilt gebruiken heb je een Plug-in charge laadpaal nodig. Wat je nu hebt gekocht is met een module voor de laadpas. Die zou er dus uit moeten of de kabels moeten wat anders aangesloten worden. Vraag mij niet hoe, maar die kennis is op dit forum zeker aanwezig. Misschien in het zelfbouw topic.

VW ID3

• Frenk32
Gerardus1956 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 16:45:
[...]

Als je geen laadpas wilt gebruiken heb je een Plug-in charge laadpaal nodig. Wat je nu hebt gekocht is met een module voor de laadpas. Die zou er dus uit moeten of de kabels moeten wat anders aangesloten worden. Vraag mij niet hoe, maar die kennis is op dit forum zeker aanwezig. Misschien in het zelfbouw topic.
Voor zover correct ingelezen dacht ik dat deze paal ook zonder pas en abbo gebruikt kan worden als plug en charge. Hopelijk gaat dat lukken.

• Inspired
Frenk32 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 19:32:
[...]

Voor zover correct ingelezen dacht ik dat deze paal ook zonder pas en abbo gebruikt kan worden als plug en charge. Hopelijk gaat dat lukken.
Kan ook wel.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:23

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Frenk32 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 19:32:
[...]

Hier ook nog een lolo2 die ik gebruik met een newmotion druppel om te starten en te stoppen.
Plug en charge was altijd een betaalde dienst (ik weet niet of dat nu nog zo is), maar let er dus op dat je niet in de abonnementsfuik terecht komt.

Wise enough to play the fool

• Frenk32

Home made eco style paal 😅🤙🏼

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 02-02 22:19
teacher schreef op zondag 29 januari 2023 @ 20:35:
[...]

Hier ook nog een lolo2 die ik gebruik met een newmotion druppel om te starten en te stoppen.
Plug en charge was altijd een betaalde dienst (ik weet niet of dat nu nog zo is), maar let er dus op dat je niet in de abonnementsfuik terecht komt.
Wat ik met plug en charge bedoel is zonder druppel, pasje of abonnement de stekker er in en laden. Zo heb ik een plug en charge EVHub gekocht. Insteken en laden. Ik had ook zo'n Lolo 2e hands kunnen kopen. Was nog goedkoper geweest. Nu laad ik op 3 fasen zonder pasjes en zonder load balancing op 3 x 10 A.

Ik ga ervan uit dat dat ook met iedere laadpaal moet kunnen. Kwestie van draadjes anders aansluiten.

VW ID3

Gerardus1956 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 08:23:
Ik ga ervan uit dat dat ook met iedere laadpaal moet kunnen. Kwestie van draadjes anders aansluiten.
Nee, dat ligt natuurlijk ook aan de software in je laadpaal en die kan je lang niet altijd aanpassen. Jij kan ook niet de laadpaal op straat openschroeven, wat draadjes anders aansluiten en dan gratis laden.

Voor zover ik weet kan het bij Newmotion/Shell recharge laadpalen ook niet gratis. Je kan wel plug&charge instellen, maar dan moet je in hun backend een laadpas opgeven aan wie zij alle sessies gaan factureren. Om dat in te kunnen richten heb je een abonnement nodig.

[Voor 0% gewijzigd door JeroenE op 30-01-2023 08:47. Reden: zie reactie van [~Z___Z]]

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
JeroenE schreef op maandag 30 januari 2023 @ 08:33:
[...]
Nee, dat ligt natuurlijk ook aan de software in je laadpaal en die kan je lang niet altijd aanpassen. Jij kan ook niet de laadpaal op straat openschroeven, wat draadjes anders aansluiten en dan gratis laden.

Voor zover ik weet kan het bij Newmotion/Shell recharge laadpalen ook niet gratis. Je kan wel plug&charge instellen, maar dan moet je in hun backend een laadpas opgeven aan wie zij alle sessies gaan factureren. Om dat in te kunnen richten heb je een abonnement nodig.
Bij Shell recharge is alleen voor factureren een abonnement nodig. Dus je kan wel plug en charge zonder laadpas instellen zonder abonnement.
@Z___Z Aha, mooi, bedankt voor de correctie!

• RobertMaes
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:28
Ik gebruik een Alfen 22KW single pro-line en heb hierbij de P1 load balancing in gebruik.
Heb via home assistant m.b.v. de volgende HACS uitbreiding inzicht gekregen in verbruik en status van de laadpaal: https://github.com/egnerfl/alfen_wallbox

Onderdeel van deze integratie is dat je de uptime kunt zien. Het is mij opgevallen dat de laadpaal zo'n 3-4 keer per dag herstart.

Met behulp van de ACE tool toch maar eens in de logs gekeken wat hier precies aan de hand is en krijg telkens de volgende melding te zien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
2023-01-29T23:44:20.960Z:RESET:application.c:353:=========================================
2023-01-29T23:44:20.972Z:INFO:application.c:361:build: Aug 15 2022 12:20:52
2023-01-29T23:44:20.980Z:INFO:application.c:362:version: 5.8.1-4123
2023-01-29T23:44:20.988Z:INFO:application.c:363:compiler: gcc 4.8.3
2023-01-29T23:44:20.996Z:INFO:application.c:216:fwu state inactive
2023-01-29T23:44:21.003Z:INFO:application.c:236:Bootloader version 0.1.6
2023-01-29T23:44:21.234Z:USER:taskCANopen.c:224:Persistent configuration retrieved, 243 items
2023-01-29T23:44:21.246Z:INFO:application.c:269:FLASH read protection 0xcc level 2 (permanent)
2023-01-29T23:44:21.269Z:WARNING:bspI2c.c:670:I2C slave not responding #-3 AUXBOARD@0x0028, attempting bus recovery
2023-01-29T23:44:21.285Z:WARNING:bspI2c.c:689:Device AUXBOARD@0x0028 not available
2023-01-29T23:44:21.292Z:USER:application.c:412:Using P1 port
2023-01-29T23:44:21.300Z:INFO:application.c:305:System boot #69, cause Watchdog reset
2023-01-29T23:44:21.308Z:ERROR:bspCrashDump.c:173: -- Crash details recovered. 
2023-01-29T23:44:21.316Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:Out of memory
2023-01-29T23:44:21.324Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:free 3968 bytes,  lowest ever free 3352 bytes
2023-01-29T23:44:21.335Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:fragmentation: 108240048.0%
2023-01-29T23:44:21.343Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:fragmentation: 4K blocks -3.2%
2023-01-29T23:44:21.351Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:# free blocks: 64
2023-01-29T23:44:21.359Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:largest free: 6312 bytes
2023-01-29T23:44:21.367Z:ERROR:bspCrashDump.c:192: 2023-01-29T23:44:17.757Z SW Watchdog (fffe7e4e) triggered.
2023-01-29T23:44:21.378Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:Missing: Modbus NFC 
2023-01-29T23:44:21.382Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:determining cpu hog...
2023-01-29T23:44:21.390Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:Tmr Svc                  1    <1% 
2023-01-29T23:44:21.402Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:display              25155    97% 
2023-01-29T23:44:21.410Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:lwip                     0    <1% 
2023-01-29T23:44:21.417Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:WebClients               0    <1% 
2023-01-29T23:44:21.425Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:NFC                      0    <1% 
2023-01-29T23:44:21.433Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:Modbus                   0    <1% 
2023-01-29T23:44:21.445Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:PPP                      0    <1% 
2023-01-29T23:44:21.453Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:OCPP                     0    <1% 
2023-01-29T23:44:21.460Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:WebServer                0    <1% 
2023-01-29T23:44:21.468Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:CommandLine              0    <1% 
2023-01-29T23:44:21.476Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:IDLE                     0    <1% 
2023-01-29T23:44:21.484Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:Eth_if                   5    <1% 
2023-01-29T23:44:21.496Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:Modem                    2    <1% 
2023-01-29T23:44:21.503Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:ModbusTCPIPSlav          0    <1% 
2023-01-29T23:44:21.511Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:P1Meter                  2    <1% 
2023-01-29T23:44:21.519Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:CANopen                427    1% 
2023-01-29T23:44:21.527Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:ModbusTCPIPMast          0    <1% 
2023-01-29T23:44:21.539Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:Main                     0    <1% 
2023-01-29T23:44:21.546Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:TCP/IP                   0    <1% 
2023-01-29T23:44:21.554Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:Master                   0    <1% 
2023-01-29T23:44:21.562Z:ERROR:bspCrashDump.c:197: -- End of crash details
2023-01-29T23:44:21.570Z:INFO:board_ng9xx.c:1475:Registered timeout getHardware
2023-01-29T23:44:21.593Z:WARNING:bspI2c.c:670:I2C slave not responding #-3 MMA8451@0x000d, attempting bus recovery
2023-01-29T23:44:21.609Z:WARNING:bspI2c.c:689:Device MMA8451@0x000d not available
2023-01-29T23:44:21.628Z:WARNING:bspI2c.c:670:I2C slave not responding #-3 BMA456Q@0x0000, attempting bus recovery
2023-01-29T23:44:21.644Z:WARNING:bspI2c.c:689:Device BMA456Q@0x0000 not available

Out of memory dus... geen idee of dit juist door de HACS uitbreiding komt (die verbindt tenslotte elke x seconden met de paal..)
Zijn er hier andere mensen die dit herkennen?

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-02 19:47

DaLass

Where is Peach?

RobertMaes schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:15:
Ik gebruik een Alfen 22KW single pro-line en heb hierbij de P1 load balancing in gebruik.
Heb via home assistant m.b.v. de volgende HACS uitbreiding inzicht gekregen in verbruik en status van de laadpaal: https://github.com/egnerfl/alfen_wallbox

Onderdeel van deze integratie is dat je de uptime kunt zien. Het is mij opgevallen dat de laadpaal zo'n 3-4 keer per dag herstart.
[Afbeelding]

Met behulp van de ACE tool toch maar eens in de logs gekeken wat hier precies aan de hand is en krijg telkens de volgende melding te zien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
2023-01-29T23:44:20.960Z:RESET:application.c:353:=========================================
2023-01-29T23:44:20.972Z:INFO:application.c:361:build: Aug 15 2022 12:20:52
2023-01-29T23:44:20.980Z:INFO:application.c:362:version: 5.8.1-4123
2023-01-29T23:44:20.988Z:INFO:application.c:363:compiler: gcc 4.8.3
2023-01-29T23:44:20.996Z:INFO:application.c:216:fwu state inactive
2023-01-29T23:44:21.003Z:INFO:application.c:236:Bootloader version 0.1.6
2023-01-29T23:44:21.234Z:USER:taskCANopen.c:224:Persistent configuration retrieved, 243 items
2023-01-29T23:44:21.246Z:INFO:application.c:269:FLASH read protection 0xcc level 2 (permanent)
2023-01-29T23:44:21.269Z:WARNING:bspI2c.c:670:I2C slave not responding #-3 AUXBOARD@0x0028, attempting bus recovery
2023-01-29T23:44:21.285Z:WARNING:bspI2c.c:689:Device AUXBOARD@0x0028 not available
2023-01-29T23:44:21.292Z:USER:application.c:412:Using P1 port
2023-01-29T23:44:21.300Z:INFO:application.c:305:System boot #69, cause Watchdog reset
2023-01-29T23:44:21.308Z:ERROR:bspCrashDump.c:173: -- Crash details recovered. 
2023-01-29T23:44:21.316Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:Out of memory
2023-01-29T23:44:21.324Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:free 3968 bytes,  lowest ever free 3352 bytes
2023-01-29T23:44:21.335Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:fragmentation: 108240048.0%
2023-01-29T23:44:21.343Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:fragmentation: 4K blocks -3.2%
2023-01-29T23:44:21.351Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:# free blocks: 64
2023-01-29T23:44:21.359Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:largest free: 6312 bytes
2023-01-29T23:44:21.367Z:ERROR:bspCrashDump.c:192: 2023-01-29T23:44:17.757Z SW Watchdog (fffe7e4e) triggered.
2023-01-29T23:44:21.378Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:Missing: Modbus NFC 
2023-01-29T23:44:21.382Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:determining cpu hog...
2023-01-29T23:44:21.390Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:Tmr Svc                  1    <1% 
2023-01-29T23:44:21.402Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:display              25155    97% 
2023-01-29T23:44:21.410Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:lwip                     0    <1% 
2023-01-29T23:44:21.417Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:WebClients               0    <1% 
2023-01-29T23:44:21.425Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:NFC                      0    <1% 
2023-01-29T23:44:21.433Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:Modbus                   0    <1% 
2023-01-29T23:44:21.445Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:PPP                      0    <1% 
2023-01-29T23:44:21.453Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:OCPP                     0    <1% 
2023-01-29T23:44:21.460Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:WebServer                0    <1% 
2023-01-29T23:44:21.468Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:CommandLine              0    <1% 
2023-01-29T23:44:21.476Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:IDLE                     0    <1% 
2023-01-29T23:44:21.484Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:Eth_if                   5    <1% 
2023-01-29T23:44:21.496Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:Modem                    2    <1% 
2023-01-29T23:44:21.503Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:ModbusTCPIPSlav          0    <1% 
2023-01-29T23:44:21.511Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:P1Meter                  2    <1% 
2023-01-29T23:44:21.519Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:CANopen                427    1% 
2023-01-29T23:44:21.527Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:ModbusTCPIPMast          0    <1% 
2023-01-29T23:44:21.539Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:Main                     0    <1% 
2023-01-29T23:44:21.546Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:TCP/IP                   0    <1% 
2023-01-29T23:44:21.554Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:Master                   0    <1% 
2023-01-29T23:44:21.562Z:ERROR:bspCrashDump.c:197: -- End of crash details
2023-01-29T23:44:21.570Z:INFO:board_ng9xx.c:1475:Registered timeout getHardware
2023-01-29T23:44:21.593Z:WARNING:bspI2c.c:670:I2C slave not responding #-3 MMA8451@0x000d, attempting bus recovery
2023-01-29T23:44:21.609Z:WARNING:bspI2c.c:689:Device MMA8451@0x000d not available
2023-01-29T23:44:21.628Z:WARNING:bspI2c.c:670:I2C slave not responding #-3 BMA456Q@0x0000, attempting bus recovery
2023-01-29T23:44:21.644Z:WARNING:bspI2c.c:689:Device BMA456Q@0x0000 not available

Out of memory dus... geen idee of dit juist door de HACS uitbreiding komt (die verbind tenslotte elke x seconden met de paal..)
Zijn er hier andere mensen die dit herkennen?
Geen antwoord op je vraag, maar wel een vraag aan jou: Heb je hiervoor ook Modbus moeten activeren op de Alfen? Of is dat in dit geval niet nodig en kun je deze HACS addon i.c.m. de P1 load balancing gebruiken?

[A] - Zelfbouw MHI Airco WiFi controller (vanaf €25,-). Aansturing/uitlezing via MQTT of ESPHome in HomeAssistant, etc.

• RobertMaes
DaLass schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:27:
[...]

Geen antwoord op je vraag, maar wel een vraag aan jou: Heb je hiervoor ook Modbus moeten activeren op de Alfen? Of is dat in dit geval niet nodig en kun je deze HACS addon i.c.m. de P1 load balancing gebruiken?
Geen modbus nodig. Deze integratie is juist handig voor de mensen die de native P1 loadbalancing willen blijven gebruiken maar toch de paal willen koppelen aan HASS tbv inzicht verbruik/status/etc.

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-02 19:47

DaLass

Where is Peach?

RobertMaes schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:29:
[...]

Geen modbus nodig. Deze integratie is juist handig voor de mensen die de native P1 loadbalancing willen blijven gebruiken maar toch de paal willen koppelen aan HASS tbv inzicht verbruik/status/etc.
Nice! Ik lees hem nu uit via Modbus en heb geen loadbalancing op dit moment omdat ik daar nog niets voor gebouwd heb, maar op deze manier kan ik de originele P1 loadbalancing weer in gebruik nemen. :)

[A] - Zelfbouw MHI Airco WiFi controller (vanaf €25,-). Aansturing/uitlezing via MQTT of ESPHome in HomeAssistant, etc.

• RobertMaes
DaLass schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:30:
[...]

Nice! Ik lees hem nu uit via Modbus en heb geen loadbalancing op dit moment omdat ik daar nog niets voor gebouwd heb, maar op deze manier kan ik de originele P1 loadbalancing weer in gebruik nemen. :)
Er zit wel een service in set_limit, lijkt erop dat je hiermee alsnog een harde limiet kunt instellen. Echter geen idee of dit ook werkt met Alfen want deze integratie is eigenlijk een fork van de garo_wallbox.
Ik behandel het gewoon als een read-only integratie ;)

• krizzziz
  • Laatst online: 07:33
Inspired schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 12:29:
[...]

Ja, dat zal in NL ook zo zijn lijkt me. Helemaal bij V2G. Ik zie overigens dat Huyndai de keutel ook alweer ingetrokken heeft voor de Ioniq 5; https://www.hyundai.com/nl/elektrisch/vehicle-to-grid.html Tenminste, het staat me toch bij dat deze auto bij de aankondiding verkocht werd met de V2H/V2G "belofte".

Persoonlijk zou ik eerder voor een 10kWh thuisaccu gaan denk ik. Al heb ik er verder nog niet veel onderzoek naar gedaan.

Maar goed, dat is hier allemaal wat off-topic. Laat alle laadpaal leveranciers eerst maar eens goede ondersteuning inbouwen voor laden obv opwek. Dat is blijkbaar al lastig genoeg. :)
Nope, Hyundai heeft ALTIJD alleen V2L gepusht. Misschien dat je in de war bent vanwege hun V2G-Project in Utrecht. Ze hebben zelfs gewaarschuwd dat reeds verkochte IONIQ 5'en niet retroactief beschikbaar komen met V2H/V2G.

ehhhh..HOI

• pimk
  • Laatst online: 03-02 12:26
Inspired schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 12:29:
[...]

Hyundai had (volgens mij) ook alleen V2L; je kon er een speciale stekker bij kopen, waarmee je je koffieapparaat kon bedrijven in het veld.
Wat nog wel eens vergeten wordt is dat, wanneer V2G beschikbaar komt, er thuis ook eea aangepast moet worden, waar je auto/lader mee moet dealen.

Zoals je nu ziet met zonnepanelen, prik je die stroomvoorziening gewoon bij in je meterkast, vó'r de meter. Gebruik je het zelf, ziet je meter niets, gebruik je het niet, ziet je meter het en krijg je er (nu nog) geld voor terug.

Als nu straks je auto de stroom gaat leveren zou je eenzelfde situatie krijgen, maar dan loop je het risico dat jij stroom gaat zitten leveren aan je buurman, en dan wordt het betalingsverkeer, alsook de verwachtingen, héél anders

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:51
Vannacht weer kunnen laden voor 16ct de kWh :+.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat)

• sham27
  • Nu online
sham27 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 09:27:
[...]

Kleine update: het is gelukt om het Eneco abonnement op te zeggen. Overdracht is morgen, abonnement stopt per overmorgen. Wat het effect op de laadpaal gaat zijn ga ik dus niet meemaken maar gaan de kopers uitvinden :+

• Inspired
krizzziz schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:28:
[...]

Nope, Hyundai heeft ALTIJD alleen V2L gepusht. Misschien dat je in de war bent vanwege hun V2G-Project in Utrecht. Ze hebben zelfs gewaarschuwd dat reeds verkochte IONIQ 5'en niet retroactief beschikbaar komen met V2H/V2G.
Nou ja, vind dit mensen toch wel wat op het verkeerde been zetten. En eigenlijk meer dan dat. Dat waarschuwen doen ze volgens mij sinds kort, als je eind 2021 een auto gekocht hebt zou je er prima compensatie voor kunnen vragen.

https://hyundai-pers.nl/h...energie-kan-ondersteunen/
En de innovatieve Vehicle-to-Grid-technologie (V2G) waar Hyundai nu al van gebruikmaakt, kan daarbij helpen. [...] Een van de weinige auto’s die zowel stroom kunnen ‘nemen’ als ‘geven’ (= bidirectioneel laden) op dit moment zijn de IONIQ 5 en de IONIQ 6 van Hyundai.
https://imotion.hyundai.n...niq-5-aan-we-drive-solar/
Hyundai gaat de IONIQ 5 inzetten als bidirectionele productieauto en Robin Berg, oprichter van We Drive Solar (rechts op de foto), nam het eerste exemplaar in ontvangst. Dat gebeurde in aanwezigheid van Jeroen Tas, Directeur Marketing van Hyundai Nederland. [.....] De IONIQ 5 beschikt over bidirectionele laadtechnologie en kan dus tijdens piekuren stroom teruggeven aan het elektriciteitsnet.
Dit is dus gewoon onjuist. Er staat nergens een voorbehoud dat ze nu het nog helemaal niet ondersteunen en enkel V2L ondersteunen.

[Voor 19% gewijzigd door Inspired op 30-01-2023 12:34]

• krizzziz
  • Laatst online: 07:33
Inspired schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:15:
[...]

Nou ja, vind dit mensen toch wel wat op het verkeerde been zetten. En eigenlijk meer dan dat. Dat waarschuwen doen ze volgens mij sinds kort, als je eind 2021 een auto gekocht hebt zou je er prima compensatie voor kunnen vragen.

https://hyundai-pers.nl/h...energie-kan-ondersteunen/

[...]

https://imotion.hyundai.n...niq-5-aan-we-drive-solar/

[...]

Dit is dus gewoon onjuist. Er staat nergens een voorbehoud dat ze nu het nog helemaal niet ondersteunen en enkel V2L ondersteunen.
Je leest erin wat je erin wil lezen. Hyundai geeft aan dat de IONIQ 5 en 6 bidrectioneel zijn, dit wil zeggen V2L. Of er staat V2G benoemd specifiek in kader van het Utrecht project
Nog maar weinig elektrische auto’s zijn uitgerust met Vehicle-to-Grid-technologie. Met de juiste technologie aan boord kan een elektrische auto, zoals op dit moment de IONIQ 5 en de IONIQ 6 van Hyundai, behalve energie opslaan ook energie terugleveren, bijvoorbeeld aan huizen of bedrijven. Nu gebeurt dat nog alleen binnen V2G-pilots, onder meer in Utrecht.
Daarnaast, in de officiele prijslijst van het voertuig heeft nooit V2G/V2H gestaan, alleen V2L. Ik weet dus niet op basis waarvan je compensatie wil aanvragen?

ehhhh..HOI

• Inspired
krizzziz schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:32:
[...]

Je leest erin wat je erin wil lezen. Hyundai geeft aan dat de IONIQ 5 en 6 bidrectioneel zijn, dit wil zeggen V2L. Of er staat V2G benoemd specifiek in kader van het Utrecht project

[...]

Daarnaast, in de officiele prijslijst van het voertuig heeft nooit V2G/V2H gestaan, alleen V2L. Ik weet dus niet op basis waarvan je compensatie wil aanvragen?
Hieruit maak jij niet op dat productieauto's V2G ondersteunen?
Hyundai gaat de IONIQ 5 inzetten als bidirectionele productieauto en Robin Berg, oprichter van We Drive Solar (rechts op de foto), nam het eerste exemplaar in ontvangst. Dat gebeurde in aanwezigheid van Jeroen Tas, Directeur Marketing van Hyundai Nederland. [.....] De IONIQ 5 beschikt over bidirectionele laadtechnologie en kan dus tijdens piekuren stroom teruggeven aan het elektriciteitsnet.
Gek. Nou ja, ik heb er geen dus het maakt me verder niet uit. Gaat ook wat offtopic dus het is wel prima zo.

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:09
Vraagje voor de Zappi v2(.1) bezitters. Hoe diep/dik is de laadpaal wanneer de vaste stekker netjes in de laadpaal zit? Op de website kan ik enkel een dikte 12cm vinden maar daar staat niet bij of dit incl/excl stekker is.

20 * 370wp @ SE7K

• Frenk32
Z___Z schreef op maandag 30 januari 2023 @ 08:42:
[...]

Bij Shell recharge is alleen voor factureren een abonnement nodig. Dus je kan wel plug en charge zonder laadpas instellen zonder abonnement.
Gelukt! Eerste keer met eflux-laadpas ‘ontgrendeld’ en nu start de paal met laden bij insteken. Plug n charge, Top!
Ik had al een shellpas besteld, maar als ik hem niet nodig heb helemaal goed.

• Meubelmaker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-02 10:12
Caayn schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:12:
Vraagje voor de Zappi v2(.1) bezitters. Hoe diep/dik is de laadpaal wanneer de vaste stekker netjes in de laadpaal zit? Op de website kan ik enkel een dikte 12cm vinden maar daar staat niet bij of dit incl/excl stekker is.
V2.0 precies 25 cm incl. de AC laadstekker.

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-02 10:58
Ik zoek een dubbele laadpaal met loadbalancing en het liefst twee keer 3x16A (dus totaal 3x32A) en het liefst ook met 2 vaste kabels. Ik kan er weinig vinden eigenlijk, iemand toevallig ervaring hiermee?

Facts don't care about your feelings

• Tommie12
YoshiBignose schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 11:21:
Ik zoek een dubbele laadpaal met loadbalancing en het liefst twee keer 3x16A (dus totaal 3x32A) en het liefst ook met 2 vaste kabels. Ik kan er weinig vinden eigenlijk, iemand toevallig ervaring hiermee?
Alfen heeft dit.

• IvoB2
Met 2 vaste kabels?

[Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 31-01-2023 11:50]

• Tommie12
Je hebt gelijk...

• Makrolon
1 paal met 2 Zappis.

Of 2 easees met kabel er in locken.

• YoshiBignose
Ik heb geen ruimte meer in de meterkast voor twee aparte 3 fase groepen vandaar dat ik het via 1 paal (dus 1 kabel) wil doen. Als ik 2 zappi's aan 1 "paal" ophang, loopt het dan wel via 1 kabel en dus naar 1 groep? En houd loadbalancing dan ook rekening met de 2 zappi's, dat is eigenlijk het belangrijkste.

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
heb je een 3x35A aansluiting? de meeste hebben een 3x25 omdat deze véél minder kost per jaar

• YoshiBignose
Hansieo schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:38:
[...]

heb je een 3x35A aansluiting? de meeste hebben een 3x25 omdat deze véél minder kost per jaar
3x40A. We betalen inderdaad iets meer hiervoor.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
YoshiBignose schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:31:
Ik heb geen ruimte meer in de meterkast voor twee aparte 3 fase groepen vandaar dat ik het via 1 paal (dus 1 kabel) wil doen. Als ik 2 zappi's aan 1 "paal" ophang, loopt het dan wel via 1 kabel en dus naar 1 groep? En houd loadbalancing dan ook rekening met de 2 zappi's, dat is eigenlijk het belangrijkste.
Ja, de Zappi kan daar rekening mee houden, maar iedere EV moet eigen groep hebben, daar ligt je beperking.

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

• IvoB2
En ook geen ruimte meer voor een eigen automatenkast met alleen de automaten voor de laadpaal?
Hier was ook geen ruimte meer voor de automaten in de bestaande kast, dus gewoon een nieuwe kast erbij (wat het totaal op 5 brengt :) ).

• Makrolon
Is er ook geen ruimte te maken?

Je zou in de Zappi kunnen doorkoppelen, is geen super nette oplossing maar t kan wel..

De easee heeft wel een verdeelblok in de paal zitten dus daar kan het wel netjes mee.

• Mario52
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:41
Binnenkort is het zo ver dat ik mijn domme Lolo Smart laadpaal ga vervangen voor een slimme laadpaal met load balansing, ik zit bij Tibber en twijfel tussen de Easee Home en de Zaptec Go laadpaal die zij aanbieden, iemand hier die mij de voor en nadelen kan aangeven tussen deze twee laadpalen?

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03-02 19:15
@YoshiBignose Als ik het goed heb, zou de easee kunnen balancen tussen 4 palen.

• YoshiBignose
Makrolon schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 16:45:
[...]

Is er ook geen ruimte te maken?

Je zou in de Zappi kunnen doorkoppelen, is geen super nette oplossing maar t kan wel..

De easee heeft wel een verdeelblok in de paal zitten dus daar kan het wel netjes mee.
Elektricien zegt van niet, tenzij ik dus de hele meterkast ga verbouwen. Zo'n apart kastje maken zou misschien kunnen maar dat is wel een beetje beunhazenoplossing.

Ik ken iemand die bij Alfen werkt maar die zegt onze producten zijn duur >:) Op zich klinkt dit allemaal precies wat ik wil (maar ik vind 3k ook absurd): https://www.oplaadpaal-ko...-0WTKZ848VTxoCJfwQAvD_BwE

Het enige wat ik jammer vind is geen vaste kabel maar misschien vraag ik ook het onmogelijke. Maar zou je niet gewoon een losse kabel aan het apparaat kunnen laten en dan locken ofzo, zodat iedereen die kabel gewoon kan gebruiken?

Probleem is dat het wel op eigen terrein staat maar in principe kan iedereen er gewoon bij. Nou had ik vroeger zo'n Tesla Wall Connector waar iedereen kon laden en dat heeft nooit iemand zomaar gedaan dus...

Kent iemand dit merk? https://www.prachtenergy.com/en/

[Voor 3% gewijzigd door YoshiBignose op 01-02-2023 09:29]

• Tommie12
YoshiBignose schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 09:26:
[...]

Elektricien zegt van niet, tenzij ik dus de hele meterkast ga verbouwen. Zo'n apart kastje maken zou misschien kunnen maar dat is wel een beetje beunhazenoplossing.

Ik ken iemand die bij Alfen werkt maar die zegt onze producten zijn duur >:) Op zich klinkt dit allemaal precies wat ik wil (maar ik vind 3k ook absurd): https://www.oplaadpaal-ko...-0WTKZ848VTxoCJfwQAvD_BwE

Het enige wat ik jammer vind is geen vaste kabel maar misschien vraag ik ook het onmogelijke. Maar zou je niet gewoon een losse kabel aan het apparaat kunnen laten en dan locken ofzo, zodat iedereen die kabel gewoon kan gebruiken?

Probleem is dat het wel op eigen terrein staat maar in principe kan iedereen er gewoon bij. Nou had ik vroeger zo'n Tesla Wall Connector waar iedereen kon laden en dat heeft nooit iemand zomaar gedaan dus...
Ik verwacht ook niet dat iemand daar uren gaat parkeren om te laden, maar als die kabels niet vast zijn... dan zijn ze op 30s gestolen.

Misschien kan je dan die Alfen duo nemen, en de kabels met een stevige beugel vast zetten zodat die er zonder gereedschap niet af te nemen zijn.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:25

HyperBart

Huge Ego, Sorry

Zijn er hier mensen met een Ford Mach-E die gebruiken maken van EVCC?

Ik heb een kennis die een tijdje hier zijn wagen komt opladen omdat zijn laadpaal defect is en ik merk op dat de wagen in de 3 keer dat hij is komen opladen 1 keer heeft geladen op 1 fase, daarna op 3 fases en daarna terug op 1.

De dag dat hij laadde aan 3F heeft toevallig hier alles even uitgestaan door elektriciteitswerken, maar de dag erna was het terug op 1F. EVCC laat zien dat de wagen aan 3F mag opladen maar de wagen lijkt dit niet te "willen" doen?

Vandaag even niets

• dupondje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-02 12:29

dupondje

Powa 2 Tha PPL :)

Verwacht je je nieuwe hybride in september, krijg je plots een bericht dat hij er binnen 2 weken is ... :)

Had gepland om een Smappee laadpaal te plaatsen, maar was nog aan het wachten op een nieuwe versie die ook de fases kon schakelen. Maar veel tijd heb ik dus niet meer...

De vraag is nu: kiezen voor het huidige Smappee model, of kiezen voor een tijdelijk tussenoplossing.
Enige nadeel is dat ik iets nodig heb die OCPP doet, waardoor de prijs direct hoger ligt...

• eyegraphic
  • Laatst online: 03-02 13:54
Easee heeft OCPP, load balancing, en binnenkort via softwareupdate de mogelijkheid om solar only op 1 fase te laden. En niet onbelangrijk: een stuk goedkoper dan de Smappee.

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-02 09:11
Frenk32 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 18:48:
[...]

Gelukt! Eerste keer met eflux-laadpas ‘ontgrendeld’ en nu start de paal met laden bij insteken. Plug n charge, Top!
Ik had al een shellpas besteld, maar als ik hem niet nodig heb helemaal goed.
Dit ging over een Lolo 1 laadpaal? Ben ook op zoek naar een goedkope plug n charge oplossing voor thuis namelijk.

• koevlaas2
pimk schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:44:
[...]

Hyundai had (volgens mij) ook alleen V2L; je kon er een speciale stekker bij kopen, waarmee je je koffieapparaat kon bedrijven in het veld.
Wat nog wel eens vergeten wordt is dat, wanneer V2G beschikbaar komt, er thuis ook eea aangepast moet worden, waar je auto/lader mee moet dealen.

Zoals je nu ziet met zonnepanelen, prik je die stroomvoorziening gewoon bij in je meterkast, vó'r de meter. Gebruik je het zelf, ziet je meter niets, gebruik je het niet, ziet je meter het en krijg je er (nu nog) geld voor terug.

Als nu straks je auto de stroom gaat leveren zou je eenzelfde situatie krijgen, maar dan loop je het risico dat jij stroom gaat zitten leveren aan je buurman, en dan wordt het betalingsverkeer, alsook de verwachtingen, héél anders
Je kan toch 'gewoon' de DC snellaad aansluiting aftappen voor je woning ? dus inweze is iedere BEV met snellaad V2G ready ?
Zal mijn Slopel eens doormeten.

9990 Wp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

koevlaas2 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 18:49:
[...]

Je kan toch 'gewoon' de DC snellaad aansluiting aftappen voor je woning ? dus inweze is iedere BEV met snellaad V2G ready ?
Zal mijn Slopel eens doormeten.
Jouw gloeilampen werken op gelijkstroom?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• IvoB2
Wie gebruikt er nu nog gloeilampen? :+

[Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 01-02-2023 23:22]

• koevlaas2
fsfikke schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 23:08:
[...]

Jouw gloeilampen werken op gelijkstroom?
Zeker dat een ouderwetse gloeilamp op DC werkt.
Maar je kan van DC dus wel vrij eenvoudig AC maken (solaromvormer bijvoorbeeld).

• BoerFrits
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 09:04
Tommie12 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 09:29:
[...]

Ik verwacht ook niet dat iemand daar uren gaat parkeren om te laden, maar als die kabels niet vast zijn... dan zijn ze op 30s gestolen.

Misschien kan je dan die Alfen duo nemen, en de kabels met een stevige beugel vast zetten zodat die er zonder gereedschap niet af te nemen zijn.
Bij mijn alfen laadpaal met socket moet je na iedere sessie de stekker er even uithalen om een nieuwe sessie te starten. Dus als je die vastmaakt dan wordt t niet wat denk ik >:)

• IvoB2
Waarom dan niet 2 Alfen Eve SPL met vaste laadkabel die onderling loadbalancen?
Dat is nu toch net de specialiteit van Alfen.

• YoshiBignose
IvoB2 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 10:15:
Waarom dan niet 2 Alfen Eve SPL met vaste laadkabel die onderling loadbalancen?
Dat is nu toch net de specialiteit van Alfen.
Kunnen die twee losse palen op 1 groep in de meterkast?

Pagina: 1 ... 47 48 49 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee