• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:08
Oeps, die voorwaarde was ik even vergeten.

• DigitalHombre
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-03 15:02
Recent in een Facebook post een EV-basher die aangaf dat de spanning in zijn straat zakt tot 195 volt omdat er ene zijn EV aan het opladen is. Los van het zever-gehalte vraag ik me af of dat überhaupt mogelijk is. Gaat dat laadproces niet onderbroken worden onder een bepaalde spanning? Iemand ervaring mee?

[Voor 0% gewijzigd door DigitalHombre op 02-02-2023 15:20. Reden: Typo]

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:20
DigitalHombre schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:19:
Recent in een Facebook post een EV-basher die aangaf dat de spanning in zijn straat zakt tot 195 volt omdat er ene zijn EV aan het opladen is. Los van het zever-gehalte vraag ik me af of dat überhaupt mogelijk is. Gaat dat laadproces niet onderbroken worden onder een bepaalde spanning? Iemand ervaring mee?
Pic's or it didn't happen.

9990 Wp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:17
Het enige wat ik weet is dat een solar inverter uitschakelt bij te hoge spanning.
Dat een autolader onder een bepaalde spanning uit schakelt... geen idee.

Eigenlijk zou een pak investeringen in het net kunnen vermeden worden als een autolader bv onder de 220V zijn vermogen zou verminderen met 5% per volt onder de 220V.
Dat moet perfect te regelen zijn.

• LawnMowerMan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-03 14:40

LawnMowerMan

Wat een baggerfilm btw...

Een vraag waarop ik tot op heden het antwoord nog niet heb kunnen vinden. Mogelijk is dit auto-specifiek maar mogelijk ook niet. Here goes...

Ik rij een XC40 recharge en heb thuis een Wallbox Pulsar Plus met load balancer en powerboost. Nu kan ik in mijn Volvo app de laadsessies prima plannen. Als ik dat doe, dan staat de laadpaal standby en wacht deze netjes tot er een aanvraag van de auto komt. So far so good.

Nu krijg ik binnenkort zonnepanelen en wil ik proberen de auto zo veel mogelijk op de (rest)opbrengst te laden. Hiervoor is dus alles voorbereid (zou je zeggen), maar nu komt het issue waar ik tegenaan loop: als ik wil laden op (rest)zonne-energie, dan moet ik de laadpaal de sessie laten bepalen, niet de auto. Maar als ik dat doe (dit heb ik al eens getest), dan gaat de auto na verloop van tijd in een soort "standby" en komt er geen laadverzoek. De laadpaal kan blijkbaar de auto niet "wakker" maken en hierdoor wordt er dus helemaal niet geladen.

Concrete situatie: auto komt rond 18:00 in de zomer aan de lader. Ik stel in de app van de auto geen planning in voor laden (dus aansluiten is in principe laden). Ik stel de lader in dat hij de restenergie gebruikt van de zonneopbrengst. Om 18:00 is het nog licht, dus er is zonne-energie, maar er wordt dan ook veel stroom in huis gebruikt dus beperkte lading. Na een paar uur stopt het zonne-laden want de zon is onder. De volgende dag, rond 8:00, wil de lader weer aanbieden aan de auto maar de laadsessie is al lang verlopen en de auto is "in ruste".

Zijn er meer mensen die dit hebben?

Your ass is grass and I'm the lawnmower!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:39
@LawnMowerMan Zal afwachten zijn of Volvo dit gaat fixen. Met wat geluk is dit gefixed voordat de salering afgelopen is. :)

• LawnMowerMan

LawnMowerMan

Inspired schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:14:
@LawnMowerMan Zal afwachten zijn of Volvo dit gaat fixen. Met wat geluk is dit gefixed voordat de salering afgelopen is. :)
Is dit bij andere EV's anders dat jij weet?

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:28
LawnMowerMan schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:15:
[...]

Ik ken geen EV die dit kan "uit zichzelf". Er zijn apps op de markt (Jedlix bv) om dit enigzins te ondersteunen.
Of je maakt in Home Assistant zelf indien je via Home Assistant je laadpaal kan aansturen.

ehhhh..HOI

• koevlaas2
Tommie12 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:52:
[...]

Het enige wat ik weet is dat een solar inverter uitschakelt bij te hoge spanning.
Dat een autolader onder een bepaalde spanning uit schakelt... geen idee.

Eigenlijk zou een pak investeringen in het net kunnen vermeden worden als een autolader bv onder de 220V zijn vermogen zou verminderen met 5% per volt onder de 220V.
Dat moet perfect te regelen zijn.
Ik laad mijn bus per definitie op met 7kW vermogen, als ik 'm om 22.00 uur eraan zet dan is ie de volgende morgen vol.

9990 Wp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Inspired
[...]

Een Tesla zal gewoon wakker worden en gaan laden. Werkte in het begin ook niet maar met de komst van de Zappi is dit toegevoegd. Ergens in 2021.

• LawnMowerMan

LawnMowerMan

krizzziz schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:18:
[...]

Ik ken geen EV die dit kan "uit zichzelf". Er zijn apps op de markt (Jedlix bv) om dit enigzins te ondersteunen.
Of je maakt in Home Assistant zelf indien je via Home Assistant je laadpaal kan aansturen.
Via HA en dan de laadsessie een minimum-hoeveelheid meegeven ofzo? Dus laten we zeggen: 0,01A laadsnelheid zodat de sessie altijd actief is en dan de laadpaal, middels load balancing, laten bepalen hoeveel meer er kan worden gegeven?

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-03 15:47
[...]

Bij mijn Tesla M3 werkt het wel as designed.
Als ie niet vol zit, laadt ie het overschot aan zonnestroom in mijn auto.

Qua schedule in de Wallbox gaat ie iedere avond om 23:00 standaard laden (want laag tarief), in de auto plan ik niets

• Inspired
LawnMowerMan schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:25:
[...]

Via HA en dan de laadsessie een minimum-hoeveelheid meegeven ofzo? Dus laten we zeggen: 0,01A laadsnelheid zodat de sessie altijd actief is en dan de laadpaal, middels load balancing, laten bepalen hoeveel meer er kan worden gegeven?
Via HA ga je dit niet oplossen. Tenzij de Volvo een API heeft? Maar dat zal wel niet.

• LawnMowerMan

LawnMowerMan

Inspired schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:27:
[...]

Via HA ga je dit niet oplossen. Tenzij de Volvo een API heeft? Maar dat zal wel niet.
Not that lucky (iig niet voor aansturing van dit soort zaken).

Ja, ik vraag me het ook af. Ik zal één dezer dagen nog eens een testje doen, misschien is er in de SW van de Volvo danwel laadpaal ondertussen iets gewijzigd waardoor dit al is opgelost. Mocht dat zo zijn, post ik het hier voor lering ende vermaeck.

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:25
Inspired schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:19:
[...]

Een Tesla zal gewoon wakker worden en gaan laden. Werkte in het begin ook niet maar met de komst van de Zappi is dit toegevoegd. Ergens in 2021.
Werkt op een P2 (en dus ook op een XC40) ook gewoon met een Zappi, al vanaf het begin (2020).

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Inspired
guido66 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 18:50:
[...]

Werkt op een P2 (en dus ook op een XC40) ook gewoon met een Zappi, al vanaf het begin (2020).
Bij @LawnMowerMan blijkbaar niet. :)

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:07
Ik denk dat ze bij myenergi meer moeite in de software steken om dit soort dingen bij specefieke modellen te voorkomen dan dat ze dat bij wallbox doen...

• friketje1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-03 12:06
Een huishouden moet bij de netwerkbeheerder aangeven hoeveel vermogen (in ampere) nodig is. Standaard is dat 1 of 3 fase, de aansluiting wordt hierop afgestemd. Wil je meer dan moet je dat aanvragen en dan houdt de netwerkbeheerder daar (als het goed is) rekening mee.

Zie hier voor de tarieven als je geïnteresseerd bent. https://www.enexis.nl/tarieven#kostenstroom

Boven standaard 3 fasen worden die netwerkkosten dus heel erg duur (+/- 500 euro per jaar extra), dus ik denk dat de gemiddelde particulier er wel voor zorgt dat ze dat niet hoeven te betalen. Ik heb toevallig afgelopen week een laadpaal aangevraagd en deze discussie met de elektrieker gehad en ik wist hier toevallig van omdat diezelfde elektrieker per abuis bij aflevering woning optie 3 had aangevinkt bij enexis en daar wordt je niet blij van. Wij hebben een ruime vrijstaande woning met warmtepomp/inductieplaat. Als alles aangaat, met laadpaal, gaat dus waarschijnlijk het licht uit met een normale 3 fase aansluiting. In je eigen huishouden wel te verstaan en niet in de straat. Het is dan economischer om geen dure aansluiting aan te vragen maar te accepteren dat je langzamer laad dmv load balancing op piekmomenten.

Lang verhaal kort, inderdaad een broodje aap verhaal :P .

[Voor 6% gewijzigd door friketje1 op 02-02-2023 19:26]

• Makrolon
friketje1 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:20:
[...]

Een huishouden moet bij de netwerkbeheerder aangeven hoeveel vermogen (in ampere) nodig is. Standaard is dat 1 of 3 fase, de aansluiting wordt hierop afgestemd. Wil je meer dan moet je dat aanvragen en dan houdt de netwerkbeheerder daar (als het goed is) rekening mee.

Zie hier voor de tarieven als je geïnteresseerd bent. https://www.enexis.nl/tarieven#kostenstroom

Boven standaard 3 fasen worden die netwerkkosten dus heel erg duur (+/- 500 euro per jaar extra), dus ik denk dat de gemiddelde particulier er wel voor zorgt dat ze dat niet hoeven te betalen. Ik heb toevallig afgelopen week een laadpaal aangevraagd en deze discussie met de elektrieker gehad en ik wist hier toevallig van omdat diezelfde elektrieker per abuis bij aflevering woning optie 3 had aangevinkt bij enexis en daar wordt je niet blij van. Wij hebben een ruime vrijstaande woning met warmtepomp/inductieplaat. Als alles aangaat, met laadpaal, gaat dus waarschijnlijk het licht uit met een normale 3 fase aansluiting. In je eigen huishouden wel te verstaan en niet in de straat. Het is dan economischer om geen dure aansluiting aan te vragen maar te accepteren dat je langzamer laad dmv load balancing op piekmomenten.

Lang verhaal kort, inderdaad een broodje aap verhaal :P .
Huh, ik denk dat je niet helemaal snapt wat er bedoeld word/hoe het werkt. ;) Jij praat over stroom, maar je reageert op een post over spanning.

• friketje1
Makrolon schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:27:
[...]

Huh, ik denk dat je niet helemaal snapt wat er bedoeld word/hoe het werkt. ;) Jij praat over stroom, maar je reageert op een post over spanning.
Klopt natuurlijk. De moraal van het verhaal is dat een particulier niet het licht uit kan doen bij de buren door zijn auto op te laden.

[Voor 3% gewijzigd door friketje1 op 02-02-2023 19:31]

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:22
friketje1 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:28:
[...]
Klopt natuurlijk. De moraal van het verhaal is dat een particulier niet het licht uit kan doen bij de buren door zijn auto op te laden.
Het licht zal niet meteen uitgaan, maar als er meer stroom wordt afgenomen dan de straatkast of de wijktrafo kan leveren dan zal wel de spanning dalen, dus het hoeft geen broodje aap-verhaal te zijn.

Door het gebruik van veel zonnepanelen kan op zonnige dagen ook de netspanning stijgen als het netwerk de stroom niet kwijt kan, waardoor omvormers van de zonnepanelen moeten afschakelen. Andersom kan het zijn dat sommige apparatuur afschakelt als de netspanning te laag zakt, maar je verlichting en veel elektrische apparatuur kan daar tot op zekere hoogte wel mee omgaan. Bv. laptopadapters en USB-laders kunnen vaak op een wisselstroom tussen de 100 en 240 volt werken.

Waarschijnlijk heeft de netbeheerder ter plekke een iets te ruime overboeking gedaan waardoor het netwerk op piekmomenten niet genoeg stroom kan leveren. Zo'n netbeheerder rekent voor de benodigde capaciteit niet voor elke aansluiting een maximaal verbruik van 3x25A of 1x35A continu, maar rekent met een gemiddelde met een extra marge.

Opel Ampera-e (2020)

• LawnMowerMan

LawnMowerMan

Makrolon schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:00:
Ik denk dat ze bij myenergi meer moeite in de software steken om dit soort dingen bij specefieke modellen te voorkomen dan dat ze dat bij wallbox doen...
Vannacht getest met auto zonder planning laadsessie, Wallbox met planning en 4 uur tussen aansluiten auto tot het laadmoment. Auto laadt netjes op op gestelde tijdstip 🤷‍♂️

Lijkt er dus op dat door enkele updates (van auto en/of laadpaal) dit nu gewoon werkt.

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:54
Ik heb dit in Italië meermaals gehad, Tesla stopt rond de 190V met laden, of langere tijd onder de 200v.

In Nederland nooit.

Maar ik acht het in afgelegen gebieden best mogelijk. Ver weg van de centrales.

[Voor 6% gewijzigd door Tweak_ers op 03-02-2023 06:44]

• friketje1
Tweak_ers schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 06:42:
[...]

Ik heb dit in Italië meermaals gehad, Tesla stopt rond de 190V met laden, of langere tijd onder de 200v.

In Nederland nooit.

Maar ik acht het in afgelegen gebieden best mogelijk. Ver weg van de centrales.
Dit gebeurd dus alleen als de netwerkbeheerder zijn zaakjes niet op orde heeft.
Volgens mij is het maximale vermogen ook per aansluiting beperkt aanvankelijk van de gekozen aansluiting. Bij ons moest in ieder geval iemand langskomen van Enexis om de aansluiting te verlagen naar standaard 3 fase. De netwerkbeheerder behoort daarnaast ook te weten wat de vermogensvraag is in een bepaald gebied en moet hierop eventueel aanpassingen maken. Oftewel als het vermogen in de straat daalt door de buurman die zijn auto oplaad is dit niet de schuld van die buurman maar van de netwerkbeheerder. Als het probleem zich al voordoet moet het met een belletje naar de netwerkbeheerder op te lossen zijn.
Bij een teveel aan stroom door bv zonnenergie moeten er inderdaad zonnepanelen uit worden gezet, dit wordt meestal aan grotere aanbieders (bedrijven/instellingen) gevraagd.

• marowi
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik had thuis 1-fase en moest een jaar wachten op de 3-fase aansluiting. Daarbij laadde ik onze auto op 1-fase 32A = 7.2kW in het begin en zakte het voltage bij de hoofdaansluiting 12 volt van 230 naar 218. Dat is nog acceptabel en binnen de normen.

Zodra het zakt onder de 207 volt (10% onder 230 volt) zal de netbeheerder er wat aan moeten doen.

Toen wij 3-fase kregen vorige maand was het probleem compleet weg, nu laad ik 3-fase 16A = 11kW en zakken de voltages over alle 3 de fases met ~2 volt maar.

Ik woon in een oude sociale premiewijk, waar er 6 huizen op 1 3-fase kabel zaten aangesloten (elke fase 2 huizen). Alle 6 de huizen zijn los gekoppeld en hebben een eigen 3-fase kabel gekregen vanuit de straat.

Nu ligt mijn halve wijk open omdat de netbeheerder alle kabels aan het vervangen is, dus stond al op de lijst als regulier onderhoud vermoed ik :+

Ik hoefde ook niets te betalen (normaal €280 ofzo voor 1f 35A naar 3f 25A) omdat het "regulier onderhoud" was.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP

• Inspired
LawnMowerMan schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 05:39:
[...]

Vannacht getest met auto zonder planning laadsessie, Wallbox met planning en 4 uur tussen aansluiten auto tot het laadmoment. Auto laadt netjes op op gestelde tijdstip 🤷‍♂️

Lijkt er dus op dat door enkele updates (van auto en/of laadpaal) dit nu gewoon werkt.
Ja, zal door een update van de auto zijn gekomen. Kan me niet voorstellen dat een laadpaal je auto wakker kan houden. Dat zal een Zappi ook niet kunnen.

• LawnMowerMan

LawnMowerMan

Inspired schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:02:
[...]

Ja, zal door een update van de auto zijn gekomen. Kan me niet voorstellen dat een laadpaal je auto wakker kan houden. Dat zal een Zappi ook niet kunnen.
Denk ik ook maar ik heb ondertussen ook meerdere updates op de laadpaal gehad dus wie zal het zeggen ;)
Het werkt iig.

• Frml
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:42
marowi schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 08:06:
[...]

Ik had thuis 1-fase en moest een jaar wachten op de 3-fase aansluiting. Daarbij laadde ik onze auto op 1-fase 32A = 7.2kW in het begin en zakte het voltage bij de hoofdaansluiting 12 volt van 230 naar 218. Dat is nog acceptabel en binnen de normen.

Zodra het zakt onder de 207 volt (10% onder 230 volt) zal de netbeheerder er wat aan moeten doen.

Toen wij 3-fase kregen vorige maand was het probleem compleet weg, nu laad ik 3-fase 16A = 11kW en zakken de voltages over alle 3 de fases met ~2 volt maar.

Ik woon in een oude sociale premiewijk, waar er 6 huizen op 1 3-fase kabel zaten aangesloten (elke fase 2 huizen). Alle 6 de huizen zijn los gekoppeld en hebben een eigen 3-fase kabel gekregen vanuit de straat.

Nu ligt mijn halve wijk open omdat de netbeheerder alle kabels aan het vervangen is, dus stond al op de lijst als regulier onderhoud vermoed ik :+

Ik hoefde ook niets te betalen (normaal €280 ofzo voor 1f 35A naar 3f 25A) omdat het "regulier onderhoud" was.
Moest je ook nog wijzigingen aanbrengen in je laadpaal zelf? Ik heb dezelfde situatie, van 1 fase 35A naar 3 fase 25A, maar hij klapt er nu vaak uit als ik hem maximaal laad op 7.2kW. Dit komt denk ik door de verlaging van het aantal ampere en op de fase, en vermoedt dat de laadpaal nog op 1 fase aangesloten zit. (Ben ook geen expert dus het kan zijn dat ik iets over het hoofd zie 8)7 )

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:10
Uiteraard heb je ook een laadpaal nodig die ook met 3-fasen kan laden en zo ingesteld staat @Frml.

Heb een vermoeden dat -indien je laadpaal 3-fase kan laden- het nog op 1-fase staat ingesteld met de oude hogere max A.

[Voor 5% gewijzigd door Jazsie op 03-02-2023 09:33]

3600 Wp op 0° (vrijwel plat)

• Frml
Jazsie schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:33:
Uiteraard heb je ook een laadpaal nodig die ook met 3-fasen kan laden en zo ingesteld staat @Frml.

Heb een vermoeden dat -indien je laadpaal 3-fase kan laden- het nog op 1-fase staat ingesteld met de oude hogere max A.
Ah thanks, dat vermoed ik dan ook inderdaad. Zie wel dat hij kan laden op 3-fase, maar dat hij is afgezekerd op 1x 32A. Zal eens contact opnemen met het bedrijf dat het geplaatst heeft.

• Jazsie
Wellicht ook checken welke kabel gebruikt is tussen de meterkast en laadpaal, die moet uiteraard ook 3-fase (5 aders) zijn.

[Voor 15% gewijzigd door Jazsie op 03-02-2023 09:45]

• marowi
  • Niet online
Frml schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:29:
[...]

Moest je ook nog wijzigingen aanbrengen in je laadpaal zelf? Ik heb dezelfde situatie, van 1 fase 35A naar 3 fase 25A, maar hij klapt er nu vaak uit als ik hem maximaal laad op 7.2kW. Dit komt denk ik door de verlaging van het aantal ampere en op de fase, en vermoedt dat de laadpaal nog op 1 fase aangesloten zit. (Ben ook geen expert dus het kan zijn dat ik iets over het hoofd zie 8)7 )
Als je laadpaal nog op 1x 32A staat dan klapt er zeker wat uit op een 3x25A hoofdzekering...

Simpelste is 5x4mm2 naar de laadpaal en een B16 30mA alamat in je groepenkast.

Je kan dan niet meer op 7.2kW laden bij 1-fase (maximaal 3.6kW dan). Als je dat ook nog wil kun je er voor kiezen om een B25 automaat naar de laadpaal te plaatsen, dan voldoe je niet meer aan selectiviteit, maar kan je nog tot 5.7kW laden op 1 fase. In alle gevallen is loadbalancing nodig (naar mijn mening).

Hangt wel een beetje van je laadpaal af ook. Mijn laadpaal kan max 22kW (3f 32A) en switched zonder problemen tussen 1 fase en 3 fase laden, zelfs in dezelfde laadsessie (op basis van zonnestroom).

• friketje1
marowi schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 08:06:
[...]

Had je de paal zelf geïnstalleerd? Anders vind ik het echt schandalig dat een bedrijf een dergelijke installatie achterlaat zonder rekening te houden met de aansluiting van het huishouden. Helaas is er veel beunhazerij in de sector als het energie transitie betreft Dit is met load balancing op te lossen. Dan laad je auto wat langzamer maar blijft je voltage in orde. Dit is uitdrukkelijk ook niet de verantwoordelijkheid van de netwerkbeheerder, alhoewel het natuurlijk wel bijzonder is dat het zo lang duurt voordat ze een 3 fase aansluiting kunnen realiseren.

• Frml
marowi schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:50:
[...]

Als je laadpaal nog op 1x 32A staat dan klapt er zeker wat uit op een 3x25A hoofdzekering...

Je kan dan niet meer op 7.2kW laden bij 1-fase (maximaal 3.6kW dan). Als je dat ook nog wil kun je er voor kiezen om een B25 automaat naar de laadpaal te plaatsen, dan voldoe je niet meer aan selectiviteit, maar kan je nog tot 5.7kW laden op 1 fase. In alle gevallen is loadbalancing nodig (naar mijn mening).

Hangt wel een beetje van je laadpaal af ook. Mijn laadpaal kan max 22kW (3f 32A) en switched zonder problemen tussen 1 fase en 3 fase laden, zelfs in dezelfde laadsessie (op basis van zonnestroom).
Duidelijk, moet eerst kijken of er een 5x4mm2 kabel tussen ligt dan. Heb een Alfen Eve Pro-Line paal die in theorie op 3 fase zou moeten laden, en er zit een Eneco loadbalancing kastje tussen die nu waarschijnlijk nog afgestemd is op 1x 32A waardoor hij niet minder stroom trekt als er meerdere dingen in huis aan staan. Zal eens contact opnemen met het bedrijf (aangezien het via mijn werkgever aangelegd is). Bedankt voor de tips!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:24
friketje1 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:25:
Anders vind ik het echt schandalig dat een bedrijf een dergelijke installatie achterlaat zonder rekening te houden met de aansluiting van het huishouden.
Mooi verhaal enzo, maar bij installatie paste het prima bij de huisinstallatie - als je goed leest zijn de problemen begonnen toen zijn hoofdaansluiting van 1x35 naar 3x25 is gegaan. Wat logisch is, als de paal nog steeds denkt max 35A te mogen trekken.

Configuratie dingetje om die paal te vertellen dat hij max 25A mag pakken (liefst met load balancing idd), kan niet veel moeite zijn.

ZZP'er en kijken of MoneyMonk iets voor jou is? DM me voor 50% korting in het eerste jaar (en ik 'n cadeaubon)!

• eltron
  • Laatst online: 22:34
Frml schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:33:
[...]

Duidelijk, moet eerst kijken of er een 5x4mm2 kabel tussen ligt dan. Heb een Alfen Eve Pro-Line paal die in theorie op 3 fase zou moeten laden, en er zit een Eneco loadbalancing kastje tussen die nu waarschijnlijk nog afgestemd is op 1x 32A waardoor hij niet minder stroom trekt als er meerdere dingen in huis aan staan. Zal eens contact opnemen met het bedrijf (aangezien het via mijn werkgever aangelegd is). Bedankt voor de tips!
zelfs als er niets in huis aan staat en je auto probeert 32A door een 25A automaat te trekken, gaat het natuurlijk al mis.

e-Niro Exec.l, My19, Zappi, 40PV

• friketje1
Hmmbob schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:23:
[...]

Mooi verhaal enzo, maar bij installatie paste het prima bij de huisinstallatie - als je goed leest zijn de problemen begonnen toen zijn hoofdaansluiting van 1x35 naar 3x25 is gegaan. Wat logisch is, als de paal nog steeds denkt max 35A te mogen trekken.

Configuratie dingetje om die paal te vertellen dat hij max 25A mag pakken (liefst met load balancing idd), kan niet veel moeite zijn.
Ik denk dat je de verkeerde post hebt gelezen. Het verhaal was dat de spanning daalde omdat deze tweaker zijn auto oplaadde met een 1 fase aansluiting, wat opgelost was toen er na wachttijd een 3 fase aansluiting beschikbaar werd. Mijn mening is dat een installateur een laadpaal onder deze omstandigheden niet zo maar kan installeren zonder voorzorgsmaatregelen om problemen met het piekvermogen is huis te voorkomen.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:24
friketje1 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:50:
[...]

Ik denk dat je de verkeerde post hebt gelezen. Het verhaal was dat de spanning daalde omdat deze tweaker zijn auto oplaadde met een 1 fase aansluiting, wat opgelost was toen er na wachttijd een 3 fase aansluiting beschikbaar werd. Mijn mening is dat een installateur een laadpaal onder deze omstandigheden niet zo maar kan installeren zonder voorzorgsmaatregelen om problemen met het piekvermogen is huis te voorkomen.
Oeps, daar liepen twee threads door elkaar inderdaad. My bad.

ZZP'er en kijken of MoneyMonk iets voor jou is? DM me voor 50% korting in het eerste jaar (en ik 'n cadeaubon)!

• pimk
LawnMowerMan schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:05:
[...]

Denk ik ook maar ik heb ondertussen ook meerdere updates op de laadpaal gehad dus wie zal het zeggen ;)
Het werkt iig.
1 van die updates op je Wallbox (alweer maanden terug) bracht de mogelijkheid om ook een "groen overschot" te laden.
Ik heb een Tesla, dus weet niet of jouw XC40 ook nog een update heeft gehad, maar was wel blij met die Wallbox-update.

• Jazsie
friketje1 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:50:
[...]

@Hmmbob heeft wel een punt, ondanks de spanningsval werkte het wel gewoon. Er was ook geen probleem met piekvermogen, dat is pas gekomen na het overstappen naar 3-fase bij @Frml.

Volgens jou redenatie ken ik dus alleen maar slechte installateurs want ze testen niet onder vol vermogen de spanningsval... :9~.

Als er bij installatie al problemen zijn dan ben ik met je eens dat er goed onderzoek gedaan moet worden en de benodigde actie echter is dat hier niet het geval.

[Voor 8% gewijzigd door Jazsie op 03-02-2023 12:57]

• friketje1
pimk schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:16:
[...]

1 van die updates op je Wallbox (alweer maanden terug) bracht de mogelijkheid om ook een "groen overschot" te laden.
Ik heb een Tesla, dus weet niet of jouw XC40 ook nog een update heeft gehad, maar was wel blij met die Wallbox-update.
Het blijft echter goedkoper om gewoon 's nachts in daltarief te laden ipv je zonnestroom te gebruiken zolang er gesaldeerd mag worden, naast het daltarief zal dit ook efficiënter zijn qua verbruik omdat netspanning sneller laad en stabieler is. Of je moet erg idealistisch zijn natuurlijk en per se met zonne energie je auto wilt opladen.

• IvoB2
friketje1 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:08:
[...]
Of je moet erg idealistisch zijn natuurlijk en per se met zonne energie je auto wilt opladen.
Of gewoon een ander energiecontract met andere tarieven dan het jouwe?

• friketje1
IvoB2 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:11:
[...]

Of gewoon een ander energiecontract met andere tarieven dan het jouwe?
Kan in mijn situatie gewoon niet uit (alhoewel het niet veel geld zal schelen). Met warmtepomp moet je altijd variabel tarief nemen omdat dat ding het meeste in daluren draait (want het is 's nachts kouder en er zijn meer dal dan piek uren). Dit scheelt maar een cent per kwh maar toch.
Daarbij zoals ik al zei: opladen op eigen zonne energie is minder efficiënt. Snel en stabiel laden kost de minste stroom. Ga je uitsluitend op eigen zonne energie laden, dan verbruikt je gewoon meer kwh's omdat de snelheid langzamer en variabel is. 's nachts laden met daltarief is dus het goedkoopst.
En qua planeet redden is het effect verwaarloosbaar. Ik denk dat ik in de goede maanden +/- gemiddeld 25 khw per dag teruglever. De EV zal 5-6 dagen gebruikt worden waarbij hij vrijwel alle zonuren niet kan opladen. Dan kan ik dus per week een deel van die 25-50 kwh gebruiken om de auto op de laden. Wat zal het zijn, 50khw per maand misschien in de zomermaanden, ietsje minder in het overgangsseizoen? Er zijn 8 pv maanden per jaar. Misschien kan ik dan 200-300kwh gebruiken voor de auto. Op totaal verbruik van 5000 kwh van een vrijwel volledig elektrisch huishouden. Dat vind ik verwaarloosbaar. En dan moet je er ook nog tijd en aandacht aan besteden om het te managen en het kost mij gewoon (een beetje) geld.

Als de overheid nou eens beetje werk zou maken van variabele tarieven waarbij 's lands hele EV vloot gaat laden als de wind en zonne-energie tegen de plinten aanklotst dan zou het wat helpen. Je zou dan altijd je auto kunnen bestekkeren (mits laadpalen beschikbaar) en bijvoorbeeld alleen bij lage kosten (dus overaanbod stroom) kunnen gaan laden. Daar winnen we ook niet de energie transitie wedstrijd mee maar dan kunnen de EV accu's hun steentje bijdrage aan het onmogelijke vraagstuk van opslag van duurzame energie.

• IvoB2
Je laatste paragraaf beschrijft gewoon een dynamisch energiecontract (met DA uurprijzen).
De uurprijzen zijn er laag wanneer er minder vraag dan aanbod is en omgekeerd.
Kan je zonder overheid ook aanvragen.
Maar dat moet je niet tegenhouden om, indien gewenst, bij voldoende aanbod zon te laden. Dat moet dan niet eens variabel zijn.

Je moet jouw situatie niet verdedigen. Iedereen handelt bij voorkeur wat het best is voor zijn situatie.
Ter info: ik heb al tientallen jaren een groen energiecontract met een prijs welke 24/7 gelijk is. Maar gewoon andere situatie => thuisladen gebeurt overwegend via overproductie zon en WP voor CV en SWW draait juist uitsluitend overdag wanneer er PV beschikbaar is. 's Nachts hebben we geen verwarming nodig want dan liggen we, bij open venster, in bed. :)
Dus bijna een totaal tegengestelde situatie dan de jouwe en daar geraken we hier ook goed aan uit => in 2022 was de energierekening ongeveer 2200 € positief.

[Voor 99% gewijzigd door IvoB2 op 03-02-2023 14:26]

• HJKteZ
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22:48
OllieB1964 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 06:20:
Goedemorgen, ik heb sinds eergisteren een BMW i4 en gebruik thuis een laadpaal van Shell Recharge (Advanced). Ik heb gisterenavond voor het eerst thuis geladen en dat ging prima. Uit nieuwsgierigheid zou ik wel willen weten hoe snel het laden gaat. Heeft iemand een idee hoe of waar ik dat kan zien?
Mag ik vragen hoelang het duurde van bestellen totdat de paal geïnstalleerd was?
Ik heb er eentje aangevraagd bij Shell recharge maar ik las iets over erg lange levertijden....

• HJKteZ
  • Laatst online: 22:48
Robbie-1 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 23:03:
iemand nog een tip?

De Tesla komt sneller dan verwacht, maar de laadpaal van shell recharge laat nog maanden op zich wachten.
De paal wordt door de werkgever geregeld.
Ik zou dat ding zelf wel kunnen installeren, en heb hierover een balletje bij Shell opgegooid, maar die geeft aan dat ze een "stugge organisatie" zijn.
Bestaan er geen doe het zelf pakketten? moet wel dezelfde paal zijn natuurlijk, waar de configuratie betreffende doorbelasten naar de werkgever in kan.
Ik heb precies hetzelfde probleem. Hoe lang geeft Shell aan nodig te hebben?

• MrTeapot
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:23
HJKteZ schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 14:44:
[...]

Mag ik vragen hoelang het duurde van bestellen totdat de paal geïnstalleerd was?
Ik heb er eentje aangevraagd bij Shell recharge maar ik las iets over erg lange levertijden....
Weet niet hoe representatief het is, maar hierbij mijn ervaring: 11 januari jl. is een laadpaal besteld bij Shell recharge via leasemaatschappij. 17 januari was het akkoord en een week later ben ik gebeld voor afspraak in de eerste week van April (in mijn geval prima: auto komt in mei).

• Morpheus2003
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:22
Hallo allemaal,

Ik heb een tweetal vragen over thuisladen.

Ik woon in een hoekwoning met voor mijn huis een stoep van ca. 2m. breed en daarna genoeg parkeerplaatsen. Ik wil een wallbox op mijn zijmuur laten plaatsen. Mijn gemeente staat niet toe dat ik een kabel over de stoep leg en geeft aan dat ze daarop kunnen handhaven. Mijn buurman werkt bij de politie en geeft aan dat, als ik de laadkabel goed afdek, ze juridisch geen poot hebben om op te staan. Is hier toevallig iemand met een juridische achtergrond die dit kan bevestigen/tegenspreken?

Ik heb 16 zonnepanelen op mijn woning. Moet ik dan altijd overdag laden om mijn eigen opgewekte stroom in de auto te laden of kan dit ook 's-nachts?

Vriendelijk bedankt!

• Tweak_ers
Frml schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:29:
[...]

Dit was is exact wat ik bedoelde met, iedereen neemt naar een 3 fase aansluiting, terwijl het vaak niet eens noodzakelijk is.

Op 1x 35A snoep ik 16A weg met laden.
Blijft er 19A over voor overige zaken.

Dat is 4370 Watt vermogen.

Voor jouw beeldvorming, een wasmachine doet 2100W en een vaatwasser ook.

Aangezien ik in de nacht laad, gaat dat allemaal prima. Maar de droger erbij aan, nee, dan zit het al vol.

Dan heb ik nog een 2 fase kookplaat. 2x16A.

Maar nu ga je naar 3 fase, dat is 3x 25A. Dan heb je nog maar 9A vrije ruimte als je met 11kW aan het laden bent.

Dat is maar 2070Watt per fase.

Nu moet je gaan verdelen. Kookplaat moet verdeeld over twee fases, maar die kan in zijn eentje al een probleem veroorzaken op het moment dat je aan het laden bent met 11kW.

Dan heb je nog maar één fase over voor je wasmachine, droger, vaatwasser, oven.

Het verdelen is met een 3 fase aansluiting ingewikkelder, want opeens is het van belang om de functie van het apparaat mee te nemen in de verdeling.

Eigenlijk doet je oven, vaatwasser en wasmachine allemaal 2000-2500Watt
Condensdroger 2500Watt
WPdroger 700-1000Watt

En je kookplaat zit met gemak op 3000Watt per fase (2 fases) (maximale vraag).

Met 1 fase heb ik weleens waar minder ruimte in totaal, maar ik kan per avond de afweging maken of ik tegelijk wil koken en laden met de vaatwasser aan, of koken en laden met de wasmachine aan.

Bij 3 fase zul je sneller tegen limieten per fase aanlopen met altijd een combinatie die niet samen kan. Wasmachine en vaatwasser bijvoorbeeld.

Het nadeel tegenwoordig is dat alle programma’s zo lang duren op eco standen. Vaatwasser is 4 uur bezig en wasmachine ook. Natuurlijk niet continu op 2000W, maar je hebt geen controle over het moment dat hij gaat vragen om vermogen.

TLDR, met 11kW laden zit je eigenlijk altijd vast aan load-balancing voor het laden.

• eltron
Morpheus2003 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:21:
Hallo allemaal,

Ik woon in een hoekwoning met voor mijn huis een stoep van ca. 2m. breed en daarna genoeg parkeerplaatsen. Ik wil een wallbox op mijn zijmuur laten plaatsen. Mijn gemeente staat niet toe dat ik een kabel over de stoep leg en geeft aan dat ze daarop kunnen handhaven. Mijn buurman werkt bij de politie en geeft aan dat, als ik de laadkabel goed afdek, ze juridisch geen poot hebben om op te staan. Is hier toevallig iemand met een juridische achtergrond die dit kan bevestigen/tegenspreken?

Ik heb 16 zonnepanelen op mijn woning. Moet ik dan altijd overdag laden om mijn eigen opgewekte stroom in de auto te laden of kan dit ook 's-nachts?

Vriendelijk bedankt!
vraag 1: er staan in dit topic en deel 1 wel mooie voorbeelden hoe je zou kunnen afdekken, of met tegels met kabelgoot werken danwel bovenlangs. Beleid schijnt wel per gemeente te wisselen.

vraag 2: economisch gezien kan dat nu via de saldering, waarbij je het net eigenlijk als een soort batterij gebruikt. Je levert overdag wat je 's avonds dan weer terugkrijgt. Is alleen voor de balans in het stroomnet een steeds groter probleem als iedereen dat gaat doen. Daarom wil men de saldering versneld afschaffen. Dan kan het alleen nog via een thuisbatterij, maar die zijn voorlopig nog erg prijzig, zeker als je een wat grotere hoeveelheid kWh zou willen opslaan.

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 04:16
marowi schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:50:
[...]

Ter vergelijking.
Ik heb ook een 1-fase laadpaal, 32A. Recent de meterkast omgebouwd naar 3-fase, en daarvan nu maar een groep gebruikt voor de laadpaal, met een automaat gezekerd op 32A. Wel een load balancer separaat (de 1-fase EVBox was destijds, 2019, niet uitgerust met een load balancer, maar separaat aan te schaffen EVOptimizer. De load balancer is op 25A afgeregeld. Omdat de laadpaal is gezekerd met dezelfde B32A automaat, kan ik bij voldoende PV opbrengst laden is met 7.4 kW, maar er zal nooit meer dan 5.7 kW uit het net wordt gehaald.
Kan nu veilig laden met 5.7 kW, en op zonnige dagen met 32A, 7.4 kW.

• marowi
  • Niet online
friketje1 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:25:
[...]

Had je de paal zelf geïnstalleerd? Anders vind ik het echt schandalig dat een bedrijf een dergelijke installatie achterlaat zonder rekening te houden met de aansluiting van het huishouden. Helaas is er veel beunhazerij in de sector als het energie transitie betreft Dit is met load balancing op te lossen. Dan laad je auto wat langzamer maar blijft je voltage in orde. Dit is uitdrukkelijk ook niet de verantwoordelijkheid van de netwerkbeheerder, alhoewel het natuurlijk wel bijzonder is dat het zo lang duurt voordat ze een 3 fase aansluiting kunnen realiseren.
Zelf geïnstalleerd, maar een elektriciën had hier niks beters aan gedaan hoor. 32A trekken op een 35A hoofdaansluiting moet gewoon kunnen. Mijn paal heeft gewoon loadbalancing… maar dat komt helemaal niet in spel als er niet een ander apparaat aan staat. Mijn huis trekt 300watt in standby met de airco verwarming aan. Dat is 1,2 ampere ofzo er bij op.

Netbeheerder was hier de klos, achterstallig onderhoud aan netwerk.

[Voor 8% gewijzigd door marowi op 03-02-2023 19:08]

• Frml
Tweak_ers schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:32:
[...]

Dit was is exact wat ik bedoelde met, iedereen neemt naar een 3 fase aansluiting, terwijl het vaak niet eens noodzakelijk is.

Dat is 4370 Watt vermogen.

Voor jouw beeldvorming, een wasmachine doet 2100W en een vaatwasser ook.

Aangezien ik in de nacht laad, gaat dat allemaal prima. Maar de droger erbij aan, nee, dan zit het al vol.

Dan heb ik nog een 2 fase kookplaat. 2x16A.

Maar nu ga je naar 3 fase, dat is 3x 25A. Dan heb je nog maar 9A vrije ruimte als je met 11kW aan het laden bent.

Dat is maar 2070Watt per fase.

Nu moet je gaan verdelen. Kookplaat moet verdeeld over twee fases, maar die kan in zijn eentje al een probleem veroorzaken op het moment dat je aan het laden bent met 11kW.

Dan heb je nog maar één fase over voor je wasmachine, droger, vaatwasser, oven.

Het verdelen is met een 3 fase aansluiting ingewikkelder, want opeens is het van belang om de functie van het apparaat mee te nemen in de verdeling.

Eigenlijk doet je oven, vaatwasser en wasmachine allemaal 2000-2500Watt
Condensdroger 2500Watt
WPdroger 700-1000Watt

En je kookplaat zit met gemak op 3000Watt per fase (2 fases) (maximale vraag).

Met 1 fase heb ik weleens waar minder ruimte in totaal, maar ik kan per avond de afweging maken of ik tegelijk wil koken en laden met de vaatwasser aan, of koken en laden met de wasmachine aan.

Bij 3 fase zul je sneller tegen limieten per fase aanlopen met altijd een combinatie die niet samen kan. Wasmachine en vaatwasser bijvoorbeeld.

Het nadeel tegenwoordig is dat alle programma’s zo lang duren op eco standen. Vaatwasser is 4 uur bezig en wasmachine ook. Natuurlijk niet continu op 2000W, maar je hebt geen controle over het moment dat hij gaat vragen om vermogen.

TLDR, met 11kW laden zit je eigenlijk altijd vast aan load-balancing voor het laden.
Het is niet dat ik zozeer een 3-fase aansluiting heb genomen om maar een 3-fase aansluiting te hebben. Krijg eind april 30 zonnepanelen waarbij de omvormer te krachtig was voor alleen 1 fase. Daarnaast heb ik ook nog een warmtepomp die als hij draait ook nog wel 1000w aan vermogen haalt, dus ik snap je redenatie. Indien dit niet het geval was had ik m’n aansluiting niet om laten bouwen naar 3x25A

• dolfg
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Een probleem wat ik nu 1x eerder meegemaakt heb.
De Wallbox pulsar plus stopt ergens in de laadsessie spontaan met laden.
Auto staat op 48% ofzo en daarna niks meer. Vannacht gebeurd rond 02.00 uur. Een keer eerder meegemaakt.
Het ligt aan de Wallbox want hij springt niet terug naar ‘wachten’, wat zou gebeuren als de auto ermee is gekapt, maar hij springt naar ‘vergrendeld’.
Mijn laadtijd is van 23.05 uur tot 09.00 uur de volgende ochtend.
De sessie tot dat moment is ook verdwenen uit het overzicht van de Wallbox. Dus er staat niet: voor 10 euro 48%/35 kWh geladen. Er staat 0,0 geladen.

Na het ontkoppelen en aankoppelen van de stekker gaat ie weer vrolijk verder.

Is dus enkele weken geleden 1x eerder gebeurd. Na ontelbare sessies in de afgelopen 14 maanden waar nooit iets aan de hand was.

Iemand ervaring mee? Of een idee wat er aan de hand kan zijn.

• Hilco
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-03 11:38
Ik heb afgelopen week een newmotion advanced met load balancing via shell recharge gekregen (lease). Nou kom ik niet verder dan 8.5kw laden zonder grootverbruikers aan. Niet heel erg maar is dat normaal?

• Inspired
Hilco schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 07:06:
Ik heb afgelopen week een newmotion advanced met load balancing via shell recharge gekregen (lease). Nou kom ik niet verder dan 8.5kw laden zonder grootverbruikers aan. Niet heel erg maar is dat normaal?
Nee. Dat is niet normaal. Je auto laad bij andere palen wel met 11kW? Wellicht dat de paal per ongeluk op 3x13A gezet is. Dat kan de klantenservice van NM wel checken.

• Tweak_ers
Frml schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 20:02:
[...]

Het is niet dat ik zozeer een 3-fase aansluiting heb genomen om maar een 3-fase aansluiting te hebben. Krijg eind april 30 zonnepanelen waarbij de omvormer te krachtig was voor alleen 1 fase. Daarnaast heb ik ook nog een warmtepomp die als hij draait ook nog wel 1000w aan vermogen haalt, dus ik snap je redenatie. Indien dit niet het geval was had ik m’n aansluiting niet om laten bouwen naar 3x25A
Klopt helemaal logisch met veel zonnepanelen.

Het ging mij puur om het laden, met 25Ax3 ben je gewoon minder flexibel dan met 35Ax1.

Load balancing zijn veelal nog abonnementen.

Is er wel een standaard verdeling bij mensen met 3x25A?

Als je kijkt naar:
Kookplaat (2x16A)
Wasmachine
Droger
Oven
Vaatwasser

Dan kan het opeens zomaar belangrijk worden om te kijken waar de overige stopcontacten in de keuken op zitten ivm waterkoker, of de badkamer ivm föhn.

Is er een standaard verdeling hiervoor?

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Tweak_ers schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 13:32:
[...]

Het ging mij puur om het laden, met 25Ax3 ben je gewoon minder flexibel dan met 35Ax1.

Als je kijkt naar:
Kookplaat (2x16A)
Wasmachine
Droger
Oven
Vaatwasser

Dan kan het opeens zomaar belangrijk worden om te kijken waar de overige stopcontacten in de keuken op zitten ivm waterkoker, of de badkamer ivm föhn.

Minder flexibel maar wel laden met 11kW i.p.v. 7,4kW.
En zo moeilijk is dat verdelen niet hoor. Bovendien gebruiken de grootverbruikers maar heel korte tijd veel vermogen en tript de zekering pas na lange tijd milde overbelasting. Ik heb de 1 fase WP op L1, wasmachine, droger, oven, vaatwasser en wat ruimtes op L2 en kookplaat, koelkast, vriezer, magnetron en overige ruimtes op L3.
Ik heb eigenlijk vooral LB vanwege de 1 fase WP. De WP draait ook 's nachts als ik aan het laden ben.
Voor de meeste laadpunten heb je geen abo nodig voor LB dacht ik (Zappi in ieder geval niet, Easee ook niet).

[Voor 9% gewijzigd door DonJuape op 04-02-2023 15:39]

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 24-03 15:18
[...]

Als je kijkt naar:
Kookplaat (2x16A)
Wasmachine
Droger
Oven
Vaatwasser

kookplaat = 2x 16A over 2 groepen. Meestal Links 1 groep/fase en Rechts 1 groep/fase

Je kan proberen een "gelijktijdige" op de 3e te zetten.

Ik doe bv de Magno/hetelucht op 3e, omdat ik deze combo veel gelijktijdig gebruik.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

[...]

Als je een WP hebt waarschijnlijk wel. Als je geen WP hebt en 's nachts laadt (geen kookplaat aan dus) gaat dat prima zonder LB. Je hebt dan nog 8A per fase voor wasmachine, vaatwasser, droger etc. (niet op allemaal op dezelfde fase zetten natuurlijk). Er zijn echt heel veel mensen die zonder LB 's nachts op 11kW laden.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• ErikdB
  • Laatst online: 24-03 13:18
Wij hebben de komende maanden nog de tijd om het volgende uit te zoeken. Wij hebben een moderne woning sinds 2021 incl zonnepanelen, gasloos, oprit en 11kw 3 fase aansluiting in huis. Nu hebben we optie via Leaseplan Energy (zakelijk) om een Alfen Eve Pro te laten plaatsen. We krijgen een Corsa-e van de zaak zo rond september en privé gaan we een Lynk&Co huren die we medio maart/april zullen krijgen.

Nu is de Lynk&Co niet in staat om 7,2 Kwh te halen op een std 3 fase 11kw laadpaal aan huis. Alleen bij publieke laadpalen die meer leveren dan 11kw wel. In de praktijk zou het dus niet uitmaken of ik de laadpaal of de 'gewone' stekker pak. De Corsa-e kan dit wel voor zover ik weet.

Dan het opladen met std stekker op vol vermogen 3,7 kwh. Als we dit dagelijks zouden doen belast je de bekabeling intern daar niet teveel mee? Ik overweeg in dat geval een speciale laadkabel te kopen die minder ampère doorlaat, zoals deze. Wel kostbaar, maar meteen voor op reis een mogelijk totale oplossing. https://evplug.eu/collect...1-en-3-fase-tot-max-16-kw

Dan uitgesteld laden. Het kan bij de veel elektrische auto's zelf, maar de Lynk&Co voor zover ik weet niet. Dan zou je dit vanaf de laadpaal willen doen. Weet iemand of die Alfen Eve Pro dit zelf kan? Ik bedoel niet load balancen, maar de echt uitgesteld laden optie. We hebben meerdere mails verstuurd naar Leaseplan, maar krijgen geen passend antwoord, anders dan loadbalance optie en dat het vanuit de auto zou moeten kunnen.

Ik overweeg om anders maar die laadpaal privé aan te schaffen, zoals een EVbox, dit omdat ik wel een abbo service nodig heb ivm Leaseplan.

• Jazsie
ErikdB schreef op zondag 5 februari 2023 @ 11:09:
Wij hebben de komende maanden nog de tijd om het volgende uit te zoeken. Wij hebben een moderne woning sinds 2021 incl zonnepanelen, gasloos, oprit en 11kw 3 fase aansluiting in huis. Nu hebben we optie via Leaseplan Energy (zakelijk) om een Alfen Eve Pro te laten plaatsen. We krijgen een eCorsa van de zaak zo rond september en privé gaan we een Lynk&Co huren die we medio maart/april zullen krijgen.

Nu is de Lynk&Co niet in staat om 7,2 Kwh te halen op een std 3 fase 11kw laadpaal aan huis. Alleen bij publieke laadpalen die meer leveren dan 11kw wel. In de praktijk zou het dus niet uitmaken of ik de laadpaal of de 'gewone' stekker pak. De eCorsa kan dit wel voor zover ik weet.

Dan het opladen met std stekker op vol vermogen 3,7 kwh. Als we dit dagelijks zouden doen belast je de bekabeling intern daar niet teveel mee? Ik overweeg in dat geval een speciale laadkabel te kopen die minder ampère doorlaat, zoals deze. Wel kostbaar, maar meteen voor op reis een mogelijk totale oplossing. https://evplug.eu/collect...1-en-3-fase-tot-max-16-kw

Dan uitgesteld laden. Het kan bij de veel elektrische auto's zelf, maar de Lynk&Co voor zover ik weet niet. Dan zou je dit vanaf de laadpaal willen doen. Weet iemand of die Alfen Eve Pro dit zelf kan? Ik bedoel niet load balancen, maar de echt uitgesteld laden optie. We hebben meerdere mails verstuurd naar Leaseplan, maar krijgen geen passend antwoord, anders dan loadbalance optie en dat het vanuit de auto zou moeten kunnen.

Ik overweeg om anders maar die laadpaal privé aan te schaffen, zoals een EVbox, dit omdat ik wel een abbo service nodig heb ivm Leaseplan.
Stekker laden op 16A zal je hoogst waarschijnlijk niet halen met de granny lader die je erbij krijgt.
Deze doen meestal max rond de 10-13A.
Dan kom je inderdaad uit op een nieuwe. Hoewel je inderdaad die van 699,-- kan kopen als optie zou ik toch goed nadenken of je dit wel wilt wanneer je iedere dag op deze manier gaat laden.

Het wordt inderdaad ook aanbevolen om dan voor een "camper" (CEE) stopcontact te gaan aangezien deze veel beter geschikt is voor 16A vermogen. De normale -shuko- kunnen dit ook maar de vraag is of je dit wel moet willen bij langdurig constante maximale belasting (deze laders bevatten om deze reden vaak ook een temperatuur sensor in de stekker).

Ik heb een vaste paal en -gelukkig- ook met vaste kabel. Noem het gemak maar het feit dat ik niet telkens de laadkabel uit de kofferbak hoef te halen scheelt enorm, laat staan dat ik ook nog eens de granny lader moet aansluiten ;w |:( :9~.

Geen idee mbt uitgesteld laden, heb een zelfbouw laadpaal :+.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:49

de Peer

under peer review

Weet iemand of die Alfen Eve Pro dit zelf kan?
Is zeker mogelijk (doe ik ook). Daar is al veel over geschreven in dit topic. Maar helemaal kant en klaar out of the box gaat het niet. Je moet een beetje tweaken, een beetje handig zijn. Samengevat zijn er volgens mij deze mogelijkheden om de Alfen paal slim aan te sturen:

-Je kunt EVCC gebruiken (kost wel 2 € per maand dacht ik, en load balancing licentie nodig volgens mij)
-Aansturen via Modbus via bijv. Home assistant. (load balancing licentie benodigd!)
-Mijn methode: ik verbreek de verbinding met de slimme meter d.m.v. een relais via domotica. Als de verbinding verbroken is stopt het laden als je de 'safe current' instelt op 5A of lager. volgens mij geen load balancing licentie benodigd.

Ik zit zelf ook bij Leaseplan Energy.

[Voor 30% gewijzigd door de Peer op 05-02-2023 11:45]

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:04
Morpheus2003 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:21:
Hallo allemaal,

Elke gemeente heeft eigen regels en spullen op de stoep plaatsen valt onder de APV van die gemeente.

Als daarin geen ruimte is voor een kabel over de stoep dan ben je in overtreding en kan je daar een boete voor krijgen.

Vraag de APV op bij je gemeente en bekijk wat er wel of niet mag.

In de meeste gemeentes kan je geen eigen laadpaal gebruiken zonder oprit. Dus je moet de tarieven van de publieke palen betalen die er zijn. Ik raad je aan om voor elke laadbeurt de tarieven van al je passen te controleren voor die laadpaal die je wilt gebruiken.

• koevlaas2

Nu is de Lynk&Co niet in staat om 7,2 Kwh te halen op een std 3 fase 11kw laadpaal aan huis. Alleen bij publieke laadpalen die meer leveren dan 11kw wel. In de praktijk zou het dus niet uitmaken of ik de laadpaal of de 'gewone' stekker pak. De Corsa-e kan dit wel voor zover ik weet.
Ik snap 'm even niet, als je L&C publiek meer kan laden en thuis niet meer dan 7.2 op 3 fasen ?
Sowieso is 7.2 ook al heel wat, ik laad mijn Opel op met 7kW vermogen en dan moet ik nog het laden uitgesteld laten beginnen anders is ie te vroeg vol.

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:29
koevlaas2 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 17:22:
[...]

Ik snap 'm even niet, als je L&C publiek meer kan laden en thuis niet meer dan 7.2 op 3 fasen ?
Sowieso is 7.2 ook al heel wat, ik laad mijn Opel op met 7kW vermogen en dan moet ik nog het laden uitgesteld laten beginnen anders is ie te vroeg vol.
Mijn ioniq kan 7 kw op 1 fase. Dus thuis is het idd 3,6kw en bij de 22kw paal bij ons in de buurt is het 7kw.

Maar zover ik weet heeft de Lynk&Co een interne AC omvormer van 1 fase 16A. Dus altijd max 3,6.

ioniq 28kWh - 5135 Wp

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23:00
[...]

Het kan met een 1 x 35 A hoofdzekering. Dat was ik eerst ook van plan. Maar als je de rest van je post leest is dat toch niet geheel makkelijk. Met load balancing kan het gewoon wel.
Met 3 fase is het toch wel gemakkelijker. Ik doe het zelfs zonder loadbalancing. Een goedkope domme laadpaal die plug en charge doet met 3 x 10 A. Hou ik in huis 3 x 15 A over. Geen enkel apparaat in huis komt daar overheen. Koken, laden en andere apparaten. Het kan allemaal zonder echt rekening te moeten houden met je hoofdzekeringen.
7 kW laadsnelheid is altijd voldoende om in een nacht de accu weer vol te krijgen.

VW ID3

• IvoB2
Is gewoon afhankelijk van de eigen situatie en vooral hoe je zelf bewust met de energiestromen in de eigen woning wil omgaan.
Hier al jaren lang een overwegend full electric woning met een 32A monofase aangesloten laadpaal waarvan de loadbalancing bewust niet geactiveerd werd op een 40A monofase netwerk en dat zonder enig technisch probleem. De hoofdzekering is er nog nooit uitgeklapt en de BEV is nog nooit ergens zonder energie gevallen. Het is maar hoe je het zelf regelt.
Meestal is het hier ook voor niets nodig om de 67 kWh accu in een nacht vol te krijgen.

[Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 06-02-2023 09:21]

• pimk
friketje1 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:08:
[...]

Het blijft echter goedkoper om gewoon 's nachts in daltarief te laden ipv je zonnestroom te gebruiken zolang er gesaldeerd mag worden, naast het daltarief zal dit ook efficiënter zijn qua verbruik omdat netspanning sneller laad en stabieler is. Of je moet erg idealistisch zijn natuurlijk en per se met zonne energie je auto wilt opladen.
Het voordeel is dat je allebei kunt doen natuurlijk. Het deel dat je overdag niet geladen krijgt 's nachts in je auto stoppen en overdag aftoppen met hulp van de zon.
Wanneer je dan nog kunt rijden wordt dan natuurlijk wel spannend 8)7

• pimk
dolfg schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 07:06:
Auto staat op 48% ofzo en daarna niks meer. Vannacht gebeurd rond 02.00 uur. Een keer eerder meegemaakt.
Het ligt aan de Wallbox want hij springt niet terug naar ‘wachten’, wat zou gebeuren als de auto ermee is gekapt, maar hij springt naar ‘vergrendeld’.
De sessie tot dat moment is ook verdwenen uit het overzicht van de Wallbox. Dus er staat niet: voor 10 euro 48%/35 kWh geladen. Er staat 0,0 geladen.

Is dus enkele weken geleden 1x eerder gebeurd. Na ontelbare sessies in de afgelopen 14 maanden waar nooit iets aan de hand was.

Nope, maar ze hebben een prima helpdesk, dus leg het hen eens voor.
Verder zou je eens in je schema's kunnen kijken, wellicht zit daar het probleem.
Op dit moment heb ik mijn paal helemaal niet meer vergrendeld, maar wel een (nachtelijk) laadschema aan staan, dus de onverlaat die denkt overdag mijn laadpaal leeg te trekken komt van de bekende koude kermis thuis, en 's nachts hangt de bolide er zelf aan.

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 04:16
dolfg schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 07:06:

@dolfg
Dit lijkt op het probleem dat ik had met een EVBox en een eNiro. Na lang zoeken wat er mis was bleek dat gepland laden na middernacht de laadbox in storing gooide. Het was daarvoor 3 jaar probleemloos gebruikt.
Enkele maanden getobd, uiteindelijk om de oorzaak te vinden. Laadprofielen leken orde, maar heb uiteindelijk deze toch gedelete en opnieuw aangemaakt en het probleem lijkt verholpen.
Kennelijk was een laadprofiel gecorrumpeerd.
Misschien moet je het ook in die hoek zoeken.
Succes.

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
Hier is een Zappi besteld voor ons nieuwbouwhuis: 3x25A, 3 fase WP, 3 fase PV dus load balancing is een must, anders had ik wel een Tesla Wall charger gekocht denk ik.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:49

de Peer

under peer review

Luqq schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:05:
Hier is een Zappi besteld voor ons nieuwbouwhuis: 3x25A, 3 fase WP, 3 fase PV dus load balancing is een must, anders had ik wel een Tesla Wall charger gekocht denk ik.
Die snap ik niet. Waarom is load balancing een must?

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
de Peer schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:32:
[...]

Die snap ik niet. Waarom is load balancing een must?
Omdat er best veel apparaten in huis zijn die allemaal aardig wat stroom kunnen gebruiken, en ik wil er niet over na hoeven te denken wanneer de auto laadt. Warmtepomp, kookplaat, 2 ovens, wasmachine en droger tegelijkertijd is best wel wat, en niet ondenkbaar als je net thuiskomt en de auto inprikt.

• dolfg
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
EVfan schreef op maandag 6 februari 2023 @ 19:32:
[...]

@dolfg
Dit lijkt op het probleem dat ik had met een EVBox en een eNiro. Na lang zoeken wat er mis was bleek dat gepland laden na middernacht de laadbox in storing gooide. Het was daarvoor 3 jaar probleemloos gebruikt.
Enkele maanden getobd, uiteindelijk om de oorzaak te vinden. Laadprofielen leken orde, maar heb uiteindelijk deze toch gedelete en opnieuw aangemaakt en het probleem lijkt verholpen.
Kennelijk was een laadprofiel gecorrumpeerd.
Misschien moet je het ook in die hoek zoeken.
Succes.
Dank je! Ja ik gebruik weinig standaard laadprofielen. Ik pas er 1 aan als ik laad maar dat wisselt nogal. Ik zal die weggooien.
Wel gek dat ie het hiervoor goed deed. Ik heb ook de middernachtsstoring gehad maar die was altijd om 00.00 uur stipt. Niet lukraak midden in de nacht.
En ook niet dat de Wallbox dan de oplaadinfo van die sessie kwijt was.
Maar wie weet, de basisplanning weg en daarna een schone herstart van het systeem, kijken of het helpt.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:43

HyperBart

Huge Ego, Sorry

Ik raad iedereen (Belgen en Nederlanders) wel aan om iets verder te kijken dan alleen "load balancing". Hou in het achterhoofd dat we geconfronteerd worden met het capaciteitstarief in Belgie en jullie in Nederland noemen dat "bandbreedte" dacht ik. review: Betalen per kW vermogen - Nettarieven op basis van bandbreedte

Op termijn wil je een laadpaal die universeel aanstuurbaar is, kijk daarom of de laadpaal protocollen zoals Modbus of andere open standaarden ondersteunt zodat je met software zoals EVCC je laadpatroon milieu en kostenefficient kan inregelen.

(Loadbalacing is WIP in progress bij EVCC):

https://github.com/evcc-io/evcc

[Voor 27% gewijzigd door HyperBart op 07-02-2023 09:26]

Vandaag even niets

• Inspired
HyperBart schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:25:
Ik raad iedereen (Belgen en Nederlanders) wel aan om iets verder te kijken dan alleen "load balancing". Hou in het achterhoofd dat we geconfronteerd worden met het capaciteitstarief in Belgie en jullie in Nederland noemen dat "bandbreedte" dacht ik. review: Betalen per kW vermogen - Nettarieven op basis van bandbreedte

Op termijn wil je een laadpaal die universeel aanstuurbaar is, kijk daarom of de laadpaal protocollen zoals Modbus of andere open standaarden ondersteunt zodat je met software zoals EVCC je laadpatroon milieu en kostenefficient kan inregelen.

(Loadbalacing is WIP in progress bij EVCC):

https://github.com/evcc-io/evcc
Voor onze nieuwe woning wil ik ook naar een laadpaal die beter is dan de huidige NM paal. Ik mis nu aansturing via HA en de Shell backend staat me ook tegen. Op dit moment lijkt een Alfen de betere keuze maar goed, ik moet nog verder onderzoek doen.

• HyperBart

HyperBart

Huge Ego, Sorry

Shell moet je echt links laten liggen.
Die EVSE is echt op geen enkele manier open aanstuurbaar. Wegblijven als Tweaker daarvan.

Alfen is echt topmateriaal, heb er zo al 2 op eigen initiatief gezet, eentje thuis eentje bij familie. Alternatief is die Easee, ziet er ook wel tikkeltje leuker uit en is wat meer "app-ified" dan Alfen (Alfen is nog steeds wat gericht op continuiteit/kwaliteit en techniek die door installateurs wordt gezet). Al die andere laadpalen (ook die van Shell) die zijn wat meer "grote meute" geschikt, lekker appje er bij zodat de sales/account manager :+ het ook kan bedienen op het werk en op de koffie kan showen.

Bij Alfen is de srvice ook echt goed als je bij hen rechtstreeks terecht kan. Tegenwoordig zitten daar de installateurs/verdelers tussen en moet je langs daar gaan. Zoek je een goede webshop, stel daar eens wat technische vragen aan "Zeg jongens, ik wil dat ding slim aansturen met software, wat heb ik dan nodig", dan moet het antwoord zijn "die licentie voor slimme meter en dan kan je dat ook".

Ik heb hier een model met vaste kabel en eentje met stopcontact. Vaste kabel is thuis, socket is bij een publieke plek in het dorp. Ik besef nu dat met een vaste kabel je niet kan omvormen naar bv een socket die je zelf in je muur wil inbouwen zoals die Nederlander dat ooit deed met zijn Tesla Roadster.

[Voor 19% gewijzigd door HyperBart op 07-02-2023 11:52]

Vandaag even niets

• eltron
Inspired schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:44:
[...]
Voor onze nieuwe woning wil ik ook naar een laadpaal die beter is dan de huidige NM paal. Ik mis nu aansturing via HA en de Shell backend staat me ook tegen. Op dit moment lijkt een Alfen de betere keuze maar goed, ik moet nog verder onderzoek doen.
Beetje afhankelijk van termijn, maar ik zou kijken naar laadoplossingen die tzt ook teruglevering (vehicle to grid) kunnen ondersteunen. Is nu nog niet veel te koop geloof ik, maar als je de tijd hebt is dat wel toekomstbestendig als vanaf 2025 de saldering wordt afgebouwd (en uitgaande van situatie met zonnepanelen en/of dynamisch contract).

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:53
[...]

Als je kijkt naar:
Kookplaat (2x16A)
Wasmachine
Droger
Oven
Vaatwasser

Waarom kooplaat niet op 3 fase:?

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ybos schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 12:45:
[...]

Waarom kooplaat niet op 3 fase:?
Dat is nogal wat werk (kabels trekken etc.) als je van 1x35A komt met een kookplaat op die ene fase op 2x16A. M.i. ook niet nodig en werkt hier bijna twee jaar zonder problemen. Wel kookplaat op een andere fase dan de 1 fase WP en een 3-fase laadpunt met LB.

• IvoB2
Het is maar wat jezelf wil en hoe je er zelf mee omgaat.
Hier al bijna 10 jaar inductie op één fase. En die paar minuten (?) kooktijd dat dat meer veroorzaakt hebben we zonder problemen ook overleefd.
En de combinatie van 1F elektrisch koken met 1F laden is ook al vier jaar nooit een probleem gebleken. En de accu van de EV is nog nooit naar nul gezakt in al die jaren.
En evenmin loadbalancing geactiveerd. De 2 UTP liggen er wel tussen de Alfen en de P1 poort en modem/router maar in het begin toch even afgewacht of die 200 € kost de moeite was. Bleek, in onze situatie, geen meerwaarde te bieden dus nog steeds wachtende. :)

[Voor 54% gewijzigd door IvoB2 op 07-02-2023 14:27]

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

IvoB2 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:24:
Het is maar wat jezelf wil en hoe je er zelf mee omgaat.
Hier al bijna 10 jaar inductie op één fase. En die paar minuten (?) kooktijd dat dat meer veroorzaakt hebben we zonder problemen ook overleefd.
En de combinatie van 1F elektrisch koken met 1F laden is ook al vier jaar nooit een probleem gebleken. En de accu van de EV is nog nooit naar nul gezakt in al die jaren.
En evenmin loadbalancing geactiveerd. De 2 UTP liggen er wel tussen de Alfen en de P1 poort en modem/router maar in het begin toch even afgewacht of die 200 € kost de moeite was. Bleek, in onze situatie, geen meerwaarde te bieden dus nog steeds wachtende. :)
Als ik me goed herinner is jouw 1-fase hoofdaansluiting wel wat groter dan 25A?

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:53
DonJuape schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:21:
[...]

Dat is nogal wat werk (kabels trekken etc.) als je van 1x35A komt met een kookplaat op die ene fase op 2x16A. M.i. ook niet nodig en werkt hier bijna twee jaar zonder problemen. Wel kookplaat op een andere fase dan de 1 fase WP en een 3-fase laadpunt met LB.
Even offtopic maar kookplaat op 2 fasen heeft net zoveel draden als een kookplaat op 3 fasen ;)

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ybos schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:56:
[...]

Even offtopic maar kookplaat op 2 fasen heeft net zoveel draden als een kookplaat op 3 fasen ;)
Ah, dat wist ik niet. Ik heb de kookplaat op 1 fase, 2 groepen, geldt het dan ook?

• IvoB2
DonJuape schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:53:
[...]

Als ik me goed herinner is jouw 1-fase hoofdaansluiting wel wat groter dan 25A?
40A, standaard in Vlaanderen voor 1F (alhoewel het nu of in de nabije toekomst ook veel hoger kan).

• Makrolon
DonJuape schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:58:
[...]

Ah, dat wist ik niet. Ik heb de kookplaat op 1 fase, 2 groepen, geldt het dan ook?
yes ;)

• Tommie12
IvoB2 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 15:35:
[...]

40A, standaard in Vlaanderen voor 1F (alhoewel het nu of in de nabije toekomst ook veel hoger kan).
Ik dacht dat mono altijd beperkt was tot 40 A.
Nu wordt meestal 3f 3x32A geplaatst bij nieuwe aansluitingen.

• Cpt. Peacock
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15-03 20:12
Tommie12 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 19:19:
[...]

Nee, ik heb 50A.

Volvo XC40 P8 20" / Polestar 2 LRDM Pilot Plus 19"

• Tommie12

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:42

timovd

Voorsprong door techniek

Op papier, of ook echt een 50A zekering?
Of niet in Nederland?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-03 15:15
Na veel gedoe heb ik eindelijk akkoord gegeven op een offerte van Eneco voor het plaatsen van een laadpaal. Zijn er enige ervaringen over de doorlooptijd wanneer de laadpaal geïnstalleerd wordt? Bij Eneco zelf kunnen ze alleen enkele weken aangeven voordat de installateur belt voor een afspraak.

• IvoB2
Tommie12 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 19:19:
[...]

Fluvius werkt in het licht van de energietransitie aan een herziening van de maxima. 90% van de huishoudelijke aansluitingen in Vlaanderen zijn monofasig uitgevoerd.
Men plaats 1F of 3F (hier ligt ook 3F 400V tot aan de DM) naargelang de klant vraagt. Gezien de meeste verbruikers gewoon afgaan op wat hun buren menen nodig te hebben wordt er idd meer en meer 3F gevraagd zonder het echt nodig te hebben.
Heb dus in huis alles op 1F. En dat is nog ruim voldoende gezien alle toestellen 1F zijn aangesloten, je indien nodig kan loadbalancen en het technisch veel eenvoudiger is (voor mij) om op 1F te werken met PV en accu.
Bij de volgende aaanpassing (uitbreiding PV) gaat gewoon een deel van de PV rechtstreeks in DC naar de accu. Nauwelijks nog verliezen aan die zijde dan. Accu van volgende EV zal waarschijnlijk ook minder capaciteit hebben dan de huidige. Kan ook twee tot drie keer sneller laden dus dat maakt niet uit.

De een doet de transitie door het technisch allemaal ingewikkelder te maken, de ander door vanaf de basis minder energie te verbruiken. Dat laatste maakt het in het begin moeilijker maar op termijn eenvoudiger en goedkoper. :)

[Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 08-02-2023 09:13]

• HyperBart

HyperBart

Huge Ego, Sorry

HyperBart schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:49:
Ik heb hier een model met vaste kabel en eentje met stopcontact. Vaste kabel is thuis, socket is bij een publieke plek in het dorp. Ik besef nu dat met een vaste kabel je niet kan omvormen naar bv een socket die je zelf in je muur wil inbouwen zoals die Nederlander dat ooit deed met zijn Tesla Roadster.
Als je dus thuis de Alfen aan de binnenkant van je huis wil zetten en aan de buitenkant alleen zo een "leuke zwarte socket" wil hebben (héél elegante oplossing trouwens voor de WAF) dan moet je dus best zo een socket editie kopen.

Ik heb de Alfen nu binnen hangen en de laadkabel loopt via een gat geboord onder de grond naar een bloemenperkje en komt daar uit de grond omhoog. Moet daar nog een mooi eiken houten paaltje voor voorzien en dan staat het elegant :)

Vandaag even niets

• DigitalHombre
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-03 15:02
IvoB2 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 08:37:
[...]

Bij de volgende aaanpassing (uitbreiding PV) gaat gewoon een deel van de PV rechtstreeks in DC naar de accu. Nauwelijks nog verliezen aan die zijde dan. Accu van volgende EV zal waarschijnlijk ook minder capaciteit hebben dan de huidige. Kan ook twee tot drie keer sneller laden dus dat maakt niet uit.
Binnen minder dan twee jaar komt hier een einde aan de terugdraaiende teller, we overwegen om dan onze zonnepanelen uit te breiden of zelf te vervangen. Het zal wel een voordeel zijn om rechtstreeks te kunnen laden via DC, maar dan zal je toch nog een tweede omvormer nodig hebben om, als de EV geladen is, de stroom van de zonnepanelen te kunnen gebruiken om naar het net of woning te sturen. Het komt dus ook met een extra en voorlopig nog aanzienlijke kost.

• IvoB2
Ik heb nu al een tweede omvormer voor de accu (de eerste was sowieso geen hybride) en ben dezelfde dag dat de thuisaccu op het net werd aangemeld van een terugdraaiende analoge meter overgestapt op een digitale meter zonder saldering.
Bijkomend PV wordt dan gewoon aangesloten op een MPPT tracker die stroom levert naar de accu en de stroom uit de accu wordt dan geleverd aan de AC verbruikers door dezelfde omvormer die dat nu al doet in eilandwerking.
Een Victron systeem is daar uitermate voor geschikt.

• Cpt. Peacock
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15-03 20:12
Yep
timovd schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 07:58:
[...]

Op papier, of ook echt een 50A zekering?
Of niet in Nederland?
Nee, echt een 50A zekering. In België uiteraard ;)

Volvo XC40 P8 20" / Polestar 2 LRDM Pilot Plus 19"

• Tvdl2000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 02:36
door alle berichten en uitwisellingen hiert heb ik eind vorig jaar gekozen om een Wallbox laadpaal te nemen met een E-flux abonnement met lug n charge. ervanuitgaande dat uitbetalingen door E-flux van de geladen KWH's uitbetaald te krijgen op die manier. Normaal gesproken lijkt het me een redelijk automatisch proces en zou dit toch makkelijk binnen een week na het afsluiten van de maand uit te betalen zijn, maar nu word ik verteld dat er even nu nog 7 weken extra overheen gaan..... dan zijn we dus al 2 maanden verder na de geladen maand.

is dit ook jullie ervaringen met E-flux? of ben ik onredelijk in mijn verwachtingen?

• Inspired
Tvdl2000 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 16:30:
door alle berichten en uitwisellingen hiert heb ik eind vorig jaar gekozen om een Wallbox laadpaal te nemen met een E-flux abonnement met lug n charge. ervanuitgaande dat uitbetalingen door E-flux van de geladen KWH's uitbetaald te krijgen op die manier. Normaal gesproken lijkt het me een redelijk automatisch proces en zou dit toch makkelijk binnen een week na het afsluiten van de maand uit te betalen zijn, maar nu word ik verteld dat er even nu nog 7 weken extra overheen gaan..... dan zijn we dus al 2 maanden verder na de geladen maand.

is dit ook jullie ervaringen met E-flux? of ben ik onredelijk in mijn verwachtingen?
Binnen een week is wel wat snel wellicht. Maar 2 maand is het andere uiterste. Ik krijg doorgaans binnen 3 - 4 weken na de maand van Shell het geld op de rekening. Dat vind ik eigenlijk ook al lang. Maar goed, Shell heeft het niet zo breed natuurlijk. :)

Het zal hem erin zitten dat ze zelf geen geld willen voorfinancieren. Die transacties zijn soms weken onderweg dus het geld ook denk ik dan.

[Voor 6% gewijzigd door Inspired op 09-02-2023 16:46]

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:36

DaLass

Where is Peach?

Tvdl2000 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 16:30:

Geen E-Flux hier, maar een Alfen via EV-Company i.c.m. een laadpas van de lease-maatschappij.
EV-Company maakt 14 dagen na einde maand de rekening op, die krijgt de lease-maatschappij en die heeft vervolgens een maand om te betalen. Daarna krijg ik mijn geld.
Van einde maand tot geld op de rekening is dus zo'n 6 weken.

[A] - Zelfbouw MHI Airco WiFi controller (vanaf €25,-). Aansturing/uitlezing via MQTT of ESPHome in HomeAssistant, etc.

Pagina: 1 ... 49 ... 55 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee