• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-11 12:54

johnwoo

3S-GTE

JanHenk schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:36:
[...]

Dit gaat mij meteen te snel, je bent als particulier met één laadpaal bij je huis waarbij je de geladen stroom vergoed krijgt van derden, imo vrijwel nooit ondernemer voor de omzetbelasting. Waarom moet je dan btw afdragen?
De rest van je betoog is daarmee ook niet echt relevant meer wat mij betreft, want je lijkt eraf uit te gaan dat een particulier die stroom levert aan een backoffice direct een ondernemer voor de btw is...
Voor zover ik kan vinden zijn alle prestaties die jij commercieel (tegen betaling, en niet incidenteel zoals bij bv low-volume marktplaatshandel van je tweedehandsspullen) aan derden doet, een vorm van ondernemerschap, waarbij in principe BTW dient te worden afgedragen (tenzij je BTW-vrijgestelde goederen of diensten of goederen of diensten met nultarief verkoopt, maar stroom is dat niet). Stroom verkopen valt daar ook onder gezien er nog geen speciale BTW regels voor zijn. Daar wordt, in het kader van de energietransitie en nieuwe technologieën, wel aan gewerkt op EU- en nationaal niveau, dus er is een beetje een grijs gebied, maar vooralsnog: als jij structureel stroom verkoopt, ben je in principe ondernemer voor de BTW. Dat geldt ook bij terugleveren van opgewekte zonnestroom (als het -na salderen- meer is dan de KOR vrijstelling), en voor zover ik kan vinden net zo goed bij verkopen via een laadpaal.

De definitie van "ondernemer" is ietwat grijs, zie: Belastingdienst: Ondernemer voor de BTW
Maar de puntjes "regelmatig inkomsten" en "vaste baan, maar daarnaast ook opdrachten waar u inkomsten uit hebt" lijken mij zeker van toepassing op het structureel verkopen van stroom via een laadpaal.

Ik denk dat ik trouwens wel heb gevonden waarvoor "doorgaan zonder BTW-nummer" mogelijk bedoeld is: behalve KOR (jij bent ondernemer voor de BTW, hebt een BTW-nummer, maar je omzet is <€20K dus mag je 0% BTW rekenen) is er nog een lagere vrijstellingsdrempel: als je minder dan €2200 omzet hebt, dan hoef je je helemaal niet te registreren als ondernemer voor de BTW, en dan heb je dus ook echt geen BTW-nummer. Net als bij KOR breng je dan geen BTW in rekening (je hoeft zelfs geen verkoopfacturen te maken).
Zie: Belastingdienst: Registratiedrempel voor kleine ondernemers
Het vinkje "ik weet wat ik doe" betekent dan dat je zelf snapt dat je je alsnog moet registreren als je omzet over de 2200 komt (c.q. BTW moet gaan afdragen als je uit de KOR valt boven de 20K).
De backoffice moet overigens wel btw in rekening brengen en afdragen, want dat is gewoon een bedrijf dat stroom inkoopt (bij jou als laadpaaleigenaar, vrij van btw dus) en vervolgens levert aan de laadpasexploitatant (kan ook Tap zijn, maar ook een derde zoals Shell Recharge oid). Die transactie wordt dus wel btw op gerekend.

Alleen Tap kent dus een optie om "vrij van btw" door te gaan, maar dat is vanuit Tap bekeken. Zij zetten dan op de factuur, als je hun Tapkey gebruikt, een regel met 0%. Of dat fiscaal houdbaar is, is wat mij betreft de vraag. Maar dat is imo het risico van Tap en niet van de klant. Ook al wijzen ze in die portaal er wel op dat 'jij goed moet weten wat je doet'.
Het is dus een beetje de vraag of TAP alleen bemiddelaar is (en jouw "factuur" met 0% BTW aan de laadpasexploitant doorstuurt; in dat geval kan het met 0% BTW, want jij bent de verkoper met KOR of valt helemaal onder de omzetdrempel van €2200), of de stroom daadwerkelijk bij jou inkoopt (met of zonder BTW, dat hangt alleen van jou af) en vervolgens verkoopt: dan moeten ze inderdaad sowieso BTW rekenen (want zelf vallen ze zeker niet onder de KOR :+ )

Het feit dat ze (in het screenshot van Señor Sjon) aangeven "we rekenen geen BTW over je laadsessies" lijkt erop te wijzen dat ze, als je deze optie kiest, alleen bemiddelaar spelen en niet je stroom in- en wederverkopen (want dan moeten ze inderdaad wel altijd BTW rekenen, en ik denk dat je gelijk hebt dat weinig MSPs bereid zijn om dat te doen, het maakt hun boekhouding complexer).
Als je hun schema ziet, is de meest logische keuze ook "doorgaan zonder btw-nummer". Want, of je hebt een laadpaal als bedrijf (zoals ik heb op de zaak, waar ik ook Tap gebruik) of je hebt een laadpaal privé en dan kun je geen nummer invullen. En de derde optie heb je imo eigenlijk nooit nodig, behalve in uitzonderingssituaties. En daarom geven ze er ook een waarschuwing bij.

Ik blijf er dus bij dat @Señor Sjon 'gewoon' de optie "doorgaan zonder btw-nummer" moet gebruiken.
Als hij inderdaad <2200 blijft qua omzet, dan ben ik het met je eens, dan is hij geen ondernemer voor de BTW.

[ Voor 9% gewijzigd door johnwoo op 12-11-2025 12:29 ]

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
jongetje schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:49:
@nDirect090 Is natuurlijk een keuze om heeeel langzaam te gaan laden met een granny op 1 fase.
Houd er wel rekening mee dat dit veel meer laadverlies (10 tot 20 procent extra) geeft tov laden met 11kW met een 3 fasen laadpaal.
I know, is voorlopig even voldoende. Kan grotendeels op werk (bij)laden. Zonde om nu te investeren in een laadpaal/aansluiting terwijl ik binnen X jaar ga verhuizen.

Maar zag verder geen verschil in die twee wandcontactdozen, dus was benieuwd of het niet gewoon dezelfde zijn.

• Roberto-NL
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12-11 14:10
Wij laden onze EV thuis via een Wallbox van Loxone.
Gekoppeld aan de loxone spot price optimizer.
Het is zo ingesteld dat op het moment van inpluggen er voor de komende 12 uren gekeken wordt wanneer dit het voordeligst is.

Erg blij met het product en werking.
Ook als er iets wijzigt in aan de situatie, stel Zonnepanelen of toch koppelen aan een laadpassen systeem. Dan is dit allemaal mogelijk.
Erg blij mee!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:05
Roberto-NL schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:35:
Wij laden onze EV thuis via een Wallbox van Loxone.
Gekoppeld aan de loxone spot price optimizer.
Het is zo ingesteld dat op het moment van inpluggen er voor de komende 12 uren gekeken wordt wanneer dit het voordeligst is.

Erg blij met het product en werking.
Ook als er iets wijzigt in aan de situatie, stel Zonnepanelen of toch koppelen aan een laadpassen systeem. Dan is dit allemaal mogelijk.
Erg blij mee!
Welke hardware heb je daar precies voor nodig? Zo'n miniserver? Dat is vrij kostbaar toch?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Roberto-NL
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12-11 14:10
Inspired schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:48:
[...]

Welke hardware heb je daar precies voor nodig? Zo'n miniserver? Dat is vrij kostbaar toch?
Wat ik zelf heb aangeschaft is:

- Loxone wallbox
650 ex btw ( air variant )
-Loxone miniserver compact zit op 495 ex btw
- Travo 12/24 volt travo voor de stroomvoorziening aan de miniserver.

Ik vond het in vergelijking met andere systemen meevallen, en je kunt er in deze veel meer mee aanpassen naar je eigen wens.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:21

Sport_Life

Solvitur ambulando

JanHenk schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:36:
[...]

Dit gaat mij meteen te snel, je bent als particulier met één laadpaal bij je huis waarbij je de geladen stroom vergoed krijgt van derden, imo vrijwel nooit ondernemer voor de omzetbelasting. Waarom moet je dan btw afdragen?
De rest van je betoog is daarmee ook niet echt relevant meer wat mij betreft, want je lijkt eraf uit te gaan dat een particulier die stroom levert aan een backoffice direct een ondernemer voor de btw is...

De backoffice moet overigens wel btw in rekening brengen en afdragen, want dat is gewoon een bedrijf dat stroom inkoopt (bij jou als laadpaaleigenaar, vrij van btw dus) en vervolgens levert aan de laadpasexploitatant (kan ook Tap zijn, maar ook een derde zoals Shell Recharge oid). Die transactie wordt dus wel btw op gerekend.

Alleen Tap kent dus een optie om "vrij van btw" door te gaan, maar dat is vanuit Tap bekeken. Zij zetten dan op de factuur, als je hun Tapkey gebruikt, een regel met 0%. Of dat fiscaal houdbaar is, is wat mij betreft de vraag. Maar dat is imo het risico van Tap en niet van de klant. Ook al wijzen ze in die portaal er wel op dat 'jij goed moet weten wat je doet'.

Als je hun schema ziet, is de meest logische keuze ook "doorgaan zonder btw-nummer". Want, of je hebt een laadpaal als bedrijf (zoals ik heb op de zaak, waar ik ook Tap gebruik) of je hebt een laadpaal privé en dan kun je geen nummer invullen. En de derde optie heb je imo eigenlijk nooit nodig, behalve in uitzonderingssituaties. En daarom geven ze er ook een waarschuwing bij.

Ik blijf er dus bij dat @Señor Sjon 'gewoon' de optie "doorgaan zonder btw-nummer" moet gebruiken.
Tap gaat ervan uit dat je stroom verkoopt aan derden (vandaar dat zij btw berekenen), wat het geval is als je iemand anders laat laden waaronder je werkgever (zelfs al is het jouw leaseauto) of je eigen BV (BV > prive).

Wanneer jij zelf (prive koopt van prive) de stroom betaald vindt er geen verkoop plaats, dus zou ik zeggen dat er dan ook geen btw op de factuur hoeft te staan.

De oplossing voor @Señor Sjon is volgens mij de prive laadsessies buiten tap houden en alleen het bezoek via Tap laten laden (met btw dus).

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 12-11-2025 13:30 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Sport_Life Voor 'privé aan privé' heb je natuurlijk het nultarief met de Tapkey. Er buiten houden kan doorgaans ook niet, want dan moet je steeds de backoffice loskoppelen.

Verder is het resultaat hetzelfde als jij schetst.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:21

Sport_Life

Solvitur ambulando

JanHenk schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:39:
@Sport_Life Voor 'privé aan privé' heb je natuurlijk het nultarief met de Tapkey. Er buiten houden kan doorgaans ook niet, want dan moet je steeds de backoffice loskoppelen.

Verder is het resultaat hetzelfde als jij schetst.
Je kunt bij tap aangegeven welke laadsessies buiten tap gaan. Die zijn dan niet zichtbaar op de factuur (ook niet met 0% btw).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Sport_Life schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:43:
[...]

Je kunt bij tap aangegeven welke laadsessies buiten tap gaan. Die zijn dan niet zichtbaar op de factuur (ook niet met 0% btw).
Dat kan ook inderdaad, wist niet dat je dat bedoelde met 'buiten tap houden'. :P Zou zelf de voorkeur hebben voor nultarief Tapkey, dan staat de geladen stroom wel mooi opgesplitst.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Skix_Aces
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 23:28
nDirect090 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:02:
[...]

Om hier nog even terug op te komen. Het is nu zo goed als klaar dus wil de wandcontactdoos voor buiten gaan kopen. Maar deze van accu machine is toch gewoon hetzelfde als die van de karwei hieronder:

Accu-machine:
https://www.accu-machine....ig-laden-met-16a-thuislad

Karwei:
https://www.karwei.nl/ass...opcontact-zwart/p/B256381

Dan haal ik hem liever gewoon bij karwei, helft goedkoper. Daarnaast vind accu-machine ook wel een beetje een rare website, als er 20x dezelfde reclame blokken staan met teksten als:

“Investering van €20,95 voorkomt duizenden euro's schade”

Overigens limiteer ik de Tesla op 10A, dus sowieso geen 16A want dat kan de mobile connector niet aan. (Max 13A).
De Tesla Mobile Connector kan met maximaal 32A opladen. Je kan er verschillende stekkers opzetten om dit mogelijk te maken. Als je toch een stopcontact gaat aanleggen zou ik persoonlijk meteen een fatsoenlijke maken in plaats van zo'n schuko die inderdaad op 13A begrenst is.
Bij mijn model 3 kwam er standaard een CEE stekker van 16A bij, misschien is dat bij jou ook wel het geval.

Je hebt dan dit accesoire nodig van Tesla: https://shop.tesla.com/nl...lauwe-adapter---16-a_32-a
En bijvoorbeeld dit CEE stopcontact van 16A: https://www.elektramat.nl...230v-6h-16a-ip44-27001vn/

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
Skix_Aces schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:07:
[...]

De Tesla Mobile Connector kan met maximaal 32A opladen. Je kan er verschillende stekkers opzetten om dit mogelijk te maken. Als je toch een stopcontact gaat aanleggen zou ik persoonlijk meteen een fatsoenlijke maken in plaats van zo'n schuko die inderdaad op 13A begrenst is.
Bij mijn model 3 kwam er standaard een CEE stekker van 16A bij, misschien is dat bij jou ook wel het geval.

Je hebt dan dit accesoire nodig van Tesla: https://shop.tesla.com/nl...lauwe-adapter---16-a_32-a
En bijvoorbeeld dit CEE stopcontact van 16A: https://www.elektramat.nl...230v-6h-16a-ip44-27001vn/
Ding is meer dat de bekabeling naar het stopcontact toe niet geschikt voor 13A of meer is zou ik zeggen. Het is een contact doos die in het huis zat en die is weggehaald. De aansluiting gaat nu over op een grondkabel 2.5mm2 met lasklemmen. De grondkabel gaat onder de grond naar de schuur. Dus vandaar ik het niet vertrouw als ik meer dan 10A doe.

• Skix_Aces
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 23:28
nDirect090 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:14:
[...]

Ding is meer dat de bekabeling naar het stopcontact toe niet geschikt voor 13A of meer is zou ik zeggen. Het is een contact doos die in het huis zat en die is weggehaald. De aansluiting gaat nu over op een grondkabel 2.5mm2 met lasklemmen. De grondkabel gaat onder de grond naar de schuur. Dus vandaar ik het niet vertrouw als ik meer dan 10A doe.
Het ligt aan de lengte van de kabel of een 2.5mm2 geschikt is om 16A te doen. Daar ga ik geen uitspraken over doen.

Normaal gesproken is de beperking bij een schuko het stopcontact zelf, niet de bekabeling. Verder prima als je hem op 10A wil beperken, maar dan heb je dus wel hogere laadverliezen.

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:27
jongetje schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:49:
@nDirect090 Is natuurlijk een keuze om heeeel langzaam te gaan laden met een granny op 1 fase.
Houd er wel rekening mee dat dit veel meer laadverlies (10 tot 20 procent extra) geeft tov laden met 11kW met een 3 fasen laadpaal.
Niet altijd, zet dat er even bij AUB.

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

ASS-Ware schreef op woensdag 12 november 2025 @ 22:25:
[...]

Niet altijd, zet dat er even bij AUB.
Vooralsnog ben jij de enige outlier...

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Pagina: 1 ... 196 197 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen