Voor zover ik kan vinden zijn alle prestaties die jij commercieel (tegen betaling, en niet incidenteel zoals bij bv low-volume marktplaatshandel van je tweedehandsspullen) aan derden doet, een vorm van ondernemerschap, waarbij in principe BTW dient te worden afgedragen (tenzij je BTW-vrijgestelde goederen of diensten of goederen of diensten met nultarief verkoopt, maar stroom is dat niet). Stroom verkopen valt daar ook onder gezien er nog geen speciale BTW regels voor zijn. Daar wordt, in het kader van de energietransitie en nieuwe technologieën, wel aan gewerkt op EU- en nationaal niveau, dus er is een beetje een grijs gebied, maar vooralsnog: als jij structureel stroom verkoopt, ben je in principe ondernemer voor de BTW. Dat geldt ook bij terugleveren van opgewekte zonnestroom (als het -na salderen- meer is dan de KOR vrijstelling), en voor zover ik kan vinden net zo goed bij verkopen via een laadpaal.JanHenk schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:36:
[...]
Dit gaat mij meteen te snel, je bent als particulier met één laadpaal bij je huis waarbij je de geladen stroom vergoed krijgt van derden, imo vrijwel nooit ondernemer voor de omzetbelasting. Waarom moet je dan btw afdragen?
De rest van je betoog is daarmee ook niet echt relevant meer wat mij betreft, want je lijkt eraf uit te gaan dat een particulier die stroom levert aan een backoffice direct een ondernemer voor de btw is...
De definitie van "ondernemer" is ietwat grijs, zie: Belastingdienst: Ondernemer voor de BTW
Maar de puntjes "regelmatig inkomsten" en "vaste baan, maar daarnaast ook opdrachten waar u inkomsten uit hebt" lijken mij zeker van toepassing op het structureel verkopen van stroom via een laadpaal.
Ik denk dat ik trouwens wel heb gevonden waarvoor "doorgaan zonder BTW-nummer" mogelijk bedoeld is: behalve KOR (jij bent ondernemer voor de BTW, hebt een BTW-nummer, maar je omzet is <€20K dus mag je 0% BTW rekenen) is er nog een lagere vrijstellingsdrempel: als je minder dan €2200 omzet hebt, dan hoef je je helemaal niet te registreren als ondernemer voor de BTW, en dan heb je dus ook echt geen BTW-nummer. Net als bij KOR breng je dan geen BTW in rekening (je hoeft zelfs geen verkoopfacturen te maken).
Zie: Belastingdienst: Registratiedrempel voor kleine ondernemers
Het vinkje "ik weet wat ik doe" betekent dan dat je zelf snapt dat je je alsnog moet registreren als je omzet over de 2200 komt (c.q. BTW moet gaan afdragen als je uit de KOR valt boven de 20K).
Het is dus een beetje de vraag of TAP alleen bemiddelaar is (en jouw "factuur" met 0% BTW aan de laadpasexploitant doorstuurt; in dat geval kan het met 0% BTW, want jij bent de verkoper met KOR of valt helemaal onder de omzetdrempel van €2200), of de stroom daadwerkelijk bij jou inkoopt (met of zonder BTW, dat hangt alleen van jou af) en vervolgens verkoopt: dan moeten ze inderdaad sowieso BTW rekenen (want zelf vallen ze zeker niet onder de KORDe backoffice moet overigens wel btw in rekening brengen en afdragen, want dat is gewoon een bedrijf dat stroom inkoopt (bij jou als laadpaaleigenaar, vrij van btw dus) en vervolgens levert aan de laadpasexploitatant (kan ook Tap zijn, maar ook een derde zoals Shell Recharge oid). Die transactie wordt dus wel btw op gerekend.
Alleen Tap kent dus een optie om "vrij van btw" door te gaan, maar dat is vanuit Tap bekeken. Zij zetten dan op de factuur, als je hun Tapkey gebruikt, een regel met 0%. Of dat fiscaal houdbaar is, is wat mij betreft de vraag. Maar dat is imo het risico van Tap en niet van de klant. Ook al wijzen ze in die portaal er wel op dat 'jij goed moet weten wat je doet'.
Het feit dat ze (in het screenshot van Señor Sjon) aangeven "we rekenen geen BTW over je laadsessies" lijkt erop te wijzen dat ze, als je deze optie kiest, alleen bemiddelaar spelen en niet je stroom in- en wederverkopen (want dan moeten ze inderdaad wel altijd BTW rekenen, en ik denk dat je gelijk hebt dat weinig MSPs bereid zijn om dat te doen, het maakt hun boekhouding complexer).
Als hij inderdaad <2200 blijft qua omzet, dan ben ik het met je eens, dan is hij geen ondernemer voor de BTW.Als je hun schema ziet, is de meest logische keuze ook "doorgaan zonder btw-nummer". Want, of je hebt een laadpaal als bedrijf (zoals ik heb op de zaak, waar ik ook Tap gebruik) of je hebt een laadpaal privé en dan kun je geen nummer invullen. En de derde optie heb je imo eigenlijk nooit nodig, behalve in uitzonderingssituaties. En daarom geven ze er ook een waarschuwing bij.
Ik blijf er dus bij dat @Señor Sjon 'gewoon' de optie "doorgaan zonder btw-nummer" moet gebruiken.
[ Voor 9% gewijzigd door johnwoo op 12-11-2025 12:29 ]
4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1