Señor Sjon schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 20:11:
Ik zoek me het schompes, maar krijg het niet eenduidig gevonden. Bij het instellen van Tap Electic wordt gevraagd naar de BTW-instelling:
[Afbeelding]
Aangezien het een eigen paal is waarmee privé geladen wordt, MAAR wel op roaming staat voor bezoek e.d., lijkt mij de 3e optie de meest logische. Met extragratis waarschuwingsvinkje. Maar wat als ik over misschien 1,5 jaar zakelijk een EV heb? Moet dit dan weer anders ingesteld worden?
Het hangt af van hoeveel stroom je aan derden levert (of eigenlijk: hoeveel omzet je daarmee haalt), en wie die "derden" dan zijn.
In de basis moet je BTW rekenen (en heel belangrijk: ook afdragen aan de belastingdienst

) als je paal ook door derden gebruikt wordt en jij verdient aan het leveren van stroom. Je kunt dan ook wel BTW terugvragen voor de stroom die je hebt ingekocht van je energieleverancier. Je moet dan BTW aangiftes gaan doen.
Maar als het om een kleine hoeveelheid stroom gaat (jaarlijkse omzet <20K) kun je je aanmelden voor de KOR (kleine-ondernemersregeling) en vrijstelling krijgen van BTW afdracht en het doen van BTW aangiftes. Je mag dan uiteraard ook geen BTW meer terugvragen voor je ingekochte stroom. Let op dat die omzet over je hele "kleine onderneming" geldt: voor zonnepanelen werd de KOR ook wel gebruikt door particulieren (om BTW terug te vragen voor de installatie, voordat het 0% tarief er was, maar toch geen BTW afdracht of aangifte te hoeven doen over teruggeleverde stroom); dan moet de som van je opbrengst uit panelen plus je laadpaal-energieverkoop dus onder die 20K blijven. Je moet nog steeds als ondernemer voor de BTW geregistreerd staan (een KvK inschrijving is niet nodig).
Als je al ondernemer was (en niet als particulier alleen voor de zonnepanelen of laadpaal "kleine ondernemer" werd voor de BTW) dan gaat het dus over de hele omzet van je bedrijf (en zal KOR hoogstwaarschijnlijk geen optie zijn)!
Dit alles geldt ook als je bv. zo'n paal van Vattenfall InCharge hebt staan die voor het publiek beschikbaar is. Die vereisen zelfs wel een KvK inschrijving omdat Vattenfall Zweeds is en er voor verlegging van BTW (intracommunautaire levering) een KvK nummer nodig is. Voor een niet-verlegde BTW factuur -bij Nederlandse bedrijven dus- hoef je enkel (kleine) ondernemer voor de BTW te zijn, en geen KvK inschrijving te hebben.
Als je de paal op eigen terrein hebt staan en je niet aan derden levert, dan hoef je geen BTW te rekenen. Maar dat kan dus alleen als alleen eigen gebruik hebt of een nultarief (geen omzet -> nul BTW). Gezien je paal bij TAP wel publiek kenbaar zal worden gemaakt, kun je dat (volgens mij? correct me if I'm wrong) niet in software beperken, dus dit zou alleen zo zonder BTW als particulier kunnen als je de paal dan fysiek onbereikbaar maakt voor derden -- maar dat is natuurlijk wel erg vervelend voor mensen die je paal op internet vinden en er van uit gaan dat ze hem kunnen gebruiken, om vervolgens voor een gesloten hek te staan
[edit] Uit
deze screenshot van TAP maak ik op dat je
wel zelf de toegang kan beperken tot bepaalde gebruikers (en hem dus niet publiek maakt op internet / de verschillende laadpas-apps). Dan zou je hem zonder BTW kunnen instellen, maar alleen als je er niet aan verdient, dus een nultarief voor die gebruikers instelt net zoals voor jezelf - anders moet je alsnog naar KOR, of BTW afdragen. (Dit is een nadeel van het laden laten lopen via zo'n extern bedrijf versus een lokale RFID chip inleren van je eigen paal; dan zou je er particulier nog wat voor kunnen vragen als vrienden laden. Maar TAP doet natuurlijk gewoon BTW aangifte van sessies die via hen verlopen, dus de BD weet er dan van en jij zult dan ook ofwel BTW moeten afdragen of KOR gebruiken -- of er niet aan verdienen dus).
[
Voor 23% gewijzigd door
johnwoo op 12-11-2025 00:38
]