• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:49

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Aziona schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:29:
Volgens mij kun je het makkelijk zelf. Er kan eigenlijk niets verkeerd gaan. Begin gewoon eens je meterkast van binnen te bekijken: hoofdschakelaar uit, kap er afschroeven en kijken hoe de kabels zijn aangesloten.
Dit vind ik nou heel gevaarlijke adviezen. Ga dit alsjeblieft niet zelf doen als je niet héél zeker weet wat je doet.

Ja, het kan er voor sommigen eenvoudig uitzien, maar zeker als je in de groepenkast zelf iets gaat doen dan kun je dat beter overlaten aan iemand die heel goed weet wat die doet. Zeker niet aan een doorsnee hobbyist.

Elektra is mijn vakgebied, dus ik weet goed waarover ik praat. Het gaat niet alleen om het juist aansluiten van ‘een paar draadjes’, maar ook om (1) de keuze van de juiste schakelaars en automaten, (2) de juiste kabeldikte passend bij de toepassing en (3) last but not least het aandraaien van de schroeven met (ongeveer) het juiste koppel.
Niet hard genoeg kan een overgangsweerstand opleveren waardoor je warmteontwikkeling krijgt (met mogelijk brand als gevolg), te hard aandraaien is zeker ook niet goed, ook al lijkt dat in orde. Het is niet voor niets dat er een aandraaikoppel vermeld staat op veel componenten en dat installateurs nogal eens met een momentschroevendraaier werken.

Ergo: ga hier alsjeblieft niet zelf aan klooien als je niet donders goed weet waar je mee bezig bent, zéker bij de installatie van een laadpaal, waar er echt vele uren lang (1 of 3x) 16A door de aansluiting heen gaat. Of nog erger: 32A, zoals bij mij.
Ook niet in NL, waar zo’n keuring gelukkig niet verplicht (maar soms wel heel zinvol) is.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Marve79
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 16-12 16:30
Hippe Lip schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 22:02:
[...]

Dat hoor ik meer, dat de kosten voor elektrawerk in België flink op kunnen lopen. Mede door die keuringen, want dan kun je het niet zelf doen. Las al van iemand die het prima zelf kan doen, helemaal volgens de regeltjes, maar die kreeg vervolgens geen elektriciën om het te keuren.
Die keuringseis is op die manier gewoon foute boel…
Keuringen zouden door een onafhenkelijke keurmeester gedaan moeten kunnen worden. Iemand die geen enkel belang heeft bij wie het aangelegd heeft en hoeveel die daaraan verdiend heeft.
Ja inderdaad, je kunt wel los laten keuren maar dan lopen de prijzen al snel weer verder op. Uiteindelijk ontkom je er toch niet aan.

En de keuring is verplicht, doe je het niet en er breekt brand uit ofzo dan kun je fluiten naar je centen.

Maar er is ook zo'n schrijnend tekort aan vaklui. Voor 200 euro komen ze niet eens meer. Levert te weinig op als ze elders een hele dag kunnen factureren.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Marve79 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 22:26:
Ja inderdaad, je kunt wel los laten keuren maar dan lopen de prijzen al snel weer verder op. Uiteindelijk ontkom je er toch niet aan.

En de keuring is verplicht, doe je het niet en er breekt brand uit ofzo dan kun je fluiten naar je centen.

Maar er is ook zo'n schrijnend tekort aan vaklui. Voor 200 euro komen ze niet eens meer. Levert te weinig op als ze elders een hele dag kunnen factureren.
Das balen.

En waaraan moet iemand voldoen om een keuring te mogen doen?
Examen doen, neem ik aan?
En is dat dan ‘oneindig’ geldig, of moet dat examen jaarlijks opnieuw gedaan worden (tegen uiteraard hoge kosten)?

<John O`Mill>

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-12 19:00
Ik heb het zelf gedaan. Ik ben een opgeleide elektricien, ik heb een nieuwe groepenkast laten plaatsen, voorbereid op elektrisch laden, ik heb een moment schroevendraaier aangeschaft en gebruikt.
Waar ik tegenaan liep was dat ik geen installateur ben een dus in eerste instantie niet zelf mijn Easee laadpaal kon installeren.
Het klinkt leuk en dat doe je wel even, maar in de praktijk kost het meer tijd, geld en energie dan je denkt

• Marve79
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 16-12 16:30
Hippe Lip schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 22:56:
[...]

Das balen.

En waaraan moet iemand voldoen om een keuring te mogen doen?
Examen doen, neem ik aan?
En is dat dan ‘oneindig’ geldig, of moet dat examen jaarlijks opnieuw gedaan worden (tegen uiteraard hoge kosten)?
Ik dacht elke 25 jaar opnieuw, dus dat valt nog mee.

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-12 13:43
Dit heb ik ook. Mijn situatie is als volgt:
1 losse aardlek schakelaar 16a, stukje kabel en dan een nieuwe verdeelkast waar ik een Hagar stopcontact en een KWH meter heb geplaatst. In dit stopcontact zit mijn voldt granny charger.

Maar je kunt ook CEE stopcontact laten plaatsen. Als je een grotere automaat laat plaatsen kun je ook meer vermogen aan de stekker doen. Deze aanpassing zal goedkoper zijn dan een laadpaal.

Ik laat deze kabel + stekker buiten hangen. De kabel gaat door het kelderraampje naar buiten dus het kastje hangt bij mij binnen. https://www.amazon.nl/dp/...yo2ov_dt_b_fed_asin_title

Bijvoorbeeld deze: https://voldt.nl/products...a-3-7kw-mobiele-laadkabel

Succes in ieder geval. Zo ziet mijn verbruik van de auto eruit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C_44_yR_bG0AFNqUP5-Ji1usCcA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xqCGW7wBl1G16RrwXUp9oEfo.jpg?f=fotoalbum_large

Dus dit zou je altijd aan het einde van de maand kunnen declareren.

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-12 09:56
Makrolon schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 18:41:
Ik kom echt een hele hoop ellende tegen in meterkasten van mensen die het zelf wel dachten te kunnen.
Het probleem met elektra is dat als het werkt, t niet wil zeggen dat je het goed en veilig hebt gedaan.
Inderdaad. In de basis is het gewoon een kabeltje vastzetten onder een schroefje. Wie ooit een stekker aan het snoer van een schemerlampje heeft gemonteerd, denkt zoiets ook te kunnen. Maar dat is toch echt iets andere materie... ;)

Punctuality is the politeness of kings

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-12 13:58
Zappi V2 vraag.

Ik heb het idee dat de loadbalancing niet doet wat het moet doen.

- Wanneer ik de Zappi op fast zet, dus met 11kw laden, en er is zonneoverschot, dat pakt hij de zon + de rest van het net om 11kw te laden. Prima

- Wanneer ik de Zappi op fast zet, dus met 11kw laden, en er is nog meer verbruik in huis, zeg 3,4,5 kw van een en ander. Dan gaat hij 14, 15, 16 kw van het net trekken.

Je zou toch verwachten dat de Zappi dan terug schakelt naar 6,7,8 kw om het totaal op 11kw te houden?

Is dit een instelling die ik kan nakijken / aanpassen?

Water-Escape

• Hippe Lip

Hippe Lip

water_escape schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:27:
Zappi V2 vraag.

- Wanneer ik de Zappi op fast zet, dus met 11kw laden, en er is zonneoverschot, dat pakt hij de zon + de rest van het net om 11kw te laden. Prima

- Wanneer ik de Zappi op fast zet, dus met 11kw laden, en er is nog meer verbruik in huis, zeg 3,4,5 kw van een en ander. Dan gaat hij 14, 15, 16 kw van het net trekken.

Je zou toch verwachten dat de Zappi dan terug schakelt naar 6,7,8 kw om het totaal op 11kw te houden?

@water_escape
Hier lijkt nog niet zoveel aan de hand. 16kW uit het net zeg je; ik neem aan over 3 fasen? Dan gaat dat over net iets meer dan 23A per fase. Je hoofdzekeringen zullen 25A zijn, dus hier zie ik nog geen enkel probleem.

Loadbalancing zorgt ervoor dat je hoofdzekeringen niet overbelast worden, het beperkt niet het vermogen naar de auto, maar het vermogen (of eigenlijk: stroom) door de hoofdzekering.

Ik neem aan dat er nog nix mis is gegaan en dat je hoofdzekering(en) er niet uitgevlogen is/zijn?

<John O`Mill>

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:31
water_escape schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:27:
Zappi V2 vraag.

Je hebt toch een grid limit van 3x25A neem ik aan? Dan is 16kW dus prima. Als je dat niet wilt moet je zeggen dat je bv een 3x16 aansluiting hebt. Maar weet even niet waarom je dat zou willen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• water_escape
@Inspired @Hippe Lip Dus ik maak mij zorgen om niks?

Wanneer ik dus >3x25 ga trekken zou het moeten gaan terug schakelen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jYh2wrwmOhUnTMXLBtV920VSxUw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hp2OaehjvC5XcsglYMzkrszt.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/67VYs9Bhnu-s8IliG3cZ0dgmFCA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FgjzKFavrgrITaFllaG8lDMs.png?f=fotoalbum_large

Edit:

Fase 1 gaat soms over de 25a heen zie ik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qhjBhJkb1ZdibdUyKXtS9H7fyXk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IQgYilsblUr6TKyGSo6lIBL3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door water_escape op 31-10-2025 12:52 ]

Water-Escape

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

water_escape schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:44:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Edit:

[Afbeelding]
Klopt.
Er zijn inderdaad wat korte piekjes te zien. Korte overbelasting (en dan is "kort" echt meer dan enkele minuten) zal de zekering niet laten trippen. Bovendien zie ik een resolutie probleem in je meting dus is het wel echt een overschrijding?

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• water_escape
DonJuape schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:05:
[...]

Klopt.
Er zijn inderdaad wat korte piekjes te zien. Korte overbelasting (en dan is "kort" echt meer dan enkele minuten) zal de zekering niet laten trippen. Bovendien zie ik een resolutie probleem in je meting dus is het wel echt een overschrijding?
Ja als ik eroveerheen hover, geeft hij 27 aan bijvoorbeeld.

Water-Escape

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

water_escape schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:25:
[...]

Ja als ik eroveerheen hover, geeft hij 27 aan bijvoorbeeld.
Dat snap ik. Ik bedoelde de resolutie van de meting, niet van de weergave.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• Hippe Lip

Hippe Lip

water_escape schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:44:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Edit:

[Afbeelding]
@water_escape
Je tweede plaatje laat duidelijk 25A zien. Dat lijkt te zeggen dat de limitering werkt.

En wat die overbelasting betreft: kijk eens naar de uitschakelgrafiek van de hoofdautomaat. Als je een automaat hebt, is het een 25A met C-karakteristiek (bij smeltzekeringen is dat iets anders). Dat betekent dat je zonder problemen overbelast kan worden zonder dat die tript:
  • 1 tot 10 minuten op 150% (37A)
  • 10 tot 70 sec op 200% (50A)
  • Zeker 2 sec op 700% (175A)

<John O`Mill>

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-12 13:06
De Easee Charge Up is bij ons geïnstalleerd. Om te voorkomen dat iedereen zomaar kan laden, leek het mij handig om een vorm van toegang te regelen. Elke keer de paal via de app aan- en uitzetten is vrij omslachtig, dus ik wilde gebruikmaken van de RFID-optie.

Klopt het dat je je iPhone niet als RFID-tag kunt gebruiken en dat je echt een Easee-tag (of andere compatibele RFID-tag) moet aanschaffen?

• water_escape
Hippe Lip schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:30:
[...]

@water_escape
Je tweede plaatje laat duidelijk 25A zien. Dat lijkt te zeggen dat de limitering werkt.

En wat die overbelasting betreft: kijk eens naar de uitschakelgrafiek van de hoofdautomaat. Als je een automaat hebt, is het een 25A met C-karakteristiek (bij smeltzekeringen is dat iets anders). Dat betekent dat je zonder problemen overbelast kan worden zonder dat die tript:
  • 1 tot 10 minuten op 150% (37A)
  • 10 tot 70 sec op 200% (50A)
  • Zeker 2 sec op 700% (175A)
Durf niet te geen wat er achter de hoofdzekering zit, is afgesloten natuurlijk.
De hoofdschakelaar is een Hager 440 3 fase 40a

Water-Escape

• Hippe Lip

Hippe Lip

water_escape schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:25:
Durf niet te geen wat er achter de hoofdzekering zit, is afgesloten natuurlijk.
De hoofdschakelaar is een Hager 440 3 fase 40a
@water_escape
We hebben het over Nederland, neem ik aan?
OK, je hoofdzekeringen zitten voor jou onbereikbaar in een afgesloten kastje (onder de meter, toch?), begrijp ik. In dat geval heb je zogeheten smeltveiligheden (van die ouderwetse schroefpatronen). Daarvan zijn niet zulke duidelijke afschakelgrafieken, maar in grote lijnen kun je wel stellen dat die heel ruwweg een vergelijkbare overbelasting aankunnen.
Sowieso kun je ervan uitgaan dat een overbelasting met 50% gedurende een paar seconde geen probleem hoeft te zijn.

<John O`Mill>

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-12 13:09
Aubergine schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:35:
De Easee Charge Up is bij ons geïnstalleerd. Om te voorkomen dat iedereen zomaar kan laden, leek het mij handig om een vorm van toegang te regelen. Elke keer de paal via de app aan- en uitzetten is vrij omslachtig, dus ik wilde gebruikmaken van de RFID-optie.

Klopt het dat je je iPhone niet als RFID-tag kunt gebruiken en dat je echt een Easee-tag (of andere compatibele RFID-tag) moet aanschaffen?
Je iPhone is geen RFID-tag nee. Je kunt kijken of je thuis nog iets hebt liggen: toegangspasje van werk, pasje van de Gamestate, bibliotheekpas, etc. Als je geen gebruik maakt van een back office, kun je ook eender welke pas/druppel voor openbaar laden gebruiken; er vindt dan toch geen verrekening plaats en het gaat dan puur om het ID van de pas. Gebruik je wel een back office kan dat ook, maar zul je 'm moeten instellen als pas met 0-tarief.

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-12 17:07
Ik ben aan het kijken voor een laadpaal, denk dat het de Zaptec go 2 gaat worden.

Maar nu lees ik op sommige wat vage site's dat een btw tarief op laadpalen onder bepaalde omstandigheden van 21% naar 6% gaat. Is dit iets wat erg bekend is bij installateurs? Op de website's waar ik voor de installatie van laadpalen heb gekeken heb ik er niets over gelezen en degene die een offerte heeft uitgebracht rekent ook standaard met de 21% (terwijl ik volgens de regels naar 6% zou kunnen).

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Antonl91
Bronvermelding zou wel kunnen helpen, want ik heb geen idee waarover je het hebt. Laadpalen met 6% BTW?

<John O`Mill>

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-12 17:07
Hippe Lip schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 22:12:
@Antonl91
Bronvermelding zou wel kunnen helpen, want ik heb geen idee waarover je het hebt. Laadpalen met 6% BTW?
Lijkt inderdaad niet te kloppen, de site's lijken uit België te komen en google AI lijkt Belgische websites als bron te gebruiken.

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-12 22:04

Lulukai

God's gift to women

In België is een laadpaal die geïnstalleerd wordt in/aan een woning van ouder dan 10 jaar, aan 6 procent ipv 21 procent BTW. Omdat dit werken zijn aan een onroerend goed, zoals een vloer leggen of nieuwe vensters steken.

.

• GewoonWatSpulle
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:46
Binnenkort gaan wij ook aan de semi-eletrische auto (Skoda Superb PHEV) en ik zie door de bomen het bos niet meer wat laadpalen/wallboxen betreft. Waar ik zelf op uit kwam is:

Situatie:
- Skoda Superb PHEV (25 kWh bruto)
- Eigen oprit

Ons idee:
- 3.7 kW lijkt ons meer dan voldoende, maar 3-fase lijkt ons handiger vanwege lastverdeling.
- Voorkeur voor een vaste kabel
- Losse paal naast auto (korte kabel betere positie) of wallbox aan huis (langere kabel)

Vraag:
- Zijn er hier ervaringsdeskundige met vergelijkbare situaties.

Edit: de vraag helemaal vergeten:

[ Voor 10% gewijzigd door GewoonWatSpulle op 01-11-2025 11:37 ]

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:20
GewoonWatSpulle schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 11:37:
Binnenkort gaan wij ook aan de semi-eletrische auto (Skoda Superb PHEV) en ik zie door de bomen het bos niet meer wat laadpalen/wallboxen betreft. Waar ik zelf op uit kwam is:

Situatie:
- Eigen oprit

Ons idee:
- 3.7 kW lijkt ons meer dan voldoende, maar 3-fase lijkt ons handiger vanwege lastverdeling.
- Losse paal naast auto (korte kabel betere positie) of wallbox aan huis (langere kabel)

Vraag:

Elke situatie hier is vergelijkbaar, want je situatie is het zelfde als een volledig elektrische auto. Ik zou dus gewoon een 11kw laadstation pakken met loadbalancing. Hoef je ook niks anders te nemen als je over stapt naar volledig electrisch.

bv peblar, zappi of zaptec

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21-12 16:53

Situatie:
- Eigen oprit

Ons idee:

Vraag:

3.7kW voor déze auto is zat, maar hoe zit het met de toekomst? enige kans op een full-electric EV?
En zo ja, heb je ook panelen? dan is het wellicht verstandiger om voor een 3F 22kW te gaan zodat je tzt lekker 1F 7.3kW zonnestroom kan laden of full 3F 11 kW..

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• GewoonWatSpulle
  • Laatst online: 21:46
@Makrolon misschien iets meer gericht op de vraag dan: ervaringsdeskundige die de overweging laadpaal vs. wallbox hebben gehad.

@Hansieo De auto is een lange termijn auto (10, 12, 15 jaar?) dus die full electric die ik DC wil laden krijg tegen die tijd een andere lader.

• BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Aubergine schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:35:

Bij mijn Easee laadbox kun je ook gewoon je bankpas gebruiken als RFID tag.

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15-12 15:20
Marve79 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:35:
Hallo allemaal,

Ik ben nu verhuisd naar een huis met oprit, dus zou graag een wallbox installeren. De meterkast zit echt net achter de oprit. Dus ik hoef enkel maar een gaatje te boren meer niet.

Alleen ben ik geen elektricien, dus ik weet niet of ik de installatie zelf kan doen. Ik zoek gewoon een 1-fase lader, het mag echt traag gaan dat maakt niks uit. 3.7 kw is al zat.

Ik heb bij 3 leveranciers offertes opgevraagd en die komen met waanzinnige bedragen van 14-1500 euro. Dat vind ik echt bizar. Ik zie wallboxen al te koop staan voor 350 euro.

Hoe hebben jullie dit gedaan en zijn er andere opties?
Ik heb het in het in april 2021 laten doen bij laadpaal24. Weet niet of ze nog bestaan. Ze rekende toen 300 euro voor de montage van een Elvi wallbox wandmontage incl 5m kabel. 1 gat boren in de gevel naar de kruipruimte. Regio Rotterdam. Aansluiten op bestaande automaat. Prima partij.

Een monteur alleen kan denk ik zo'n 2 of 3 klussen op een dag doen. Als het meezit.

1400 klinkt veel maar wat zit daar in?

[ Voor 4% gewijzigd door Gecko123 op 01-11-2025 17:11 ]

• Al_Dodge_Bundy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:21
Sport_Life schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 14:37:
[...]

Ik krijg dezelfde foutmelding bij Zappi icm E-Flux.
Is het jou uiteindelijk gelukt?

Ik krijg deze melding ook als ik e-flux als backoffice wil koppelen aan mijn (verder normaal werkende) Easee laadpaal. Heb jij toevallig daarvoor een oplossing gevonden?

Grtz Mark

Edit: moest gewoon een (werk)dagje wachten, daarna is het vanzelf toch gaan werken

[ Voor 10% gewijzigd door Al_Dodge_Bundy op 03-11-2025 11:46 . Reden: Oplossing gevonden ]

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:46

Sport_Life

Solvitur ambulando

Al_Dodge_Bundy schreef op zondag 2 november 2025 @ 18:50:
[...]

Ik krijg deze melding ook als ik e-flux als backoffice wil koppelen aan mijn (verder normaal werkende) Easee laadpaal. Heb jij toevallig daarvoor een oplossing gevonden?

Grtz Mark
Ik heb Zappi een email gestuurd en na een dag werkte het. Vervolgens kreeg ik na 3 weken reactie van Zappi met excuses dat ze niet op mijn mail hadden gereageerd, dus of het nou iets met elkaar te maken heeft weet ik niet. Kan ook zijn dat er een paar dagen overheen gaan voordat de backoffice de paal 'ziet'.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18-12 08:55
Hallo, 

Sinds afgelopen week heb ik wat problemen met het ontvangen van data via de myenergi Harvi. Deze geeft 's nachts aan geen bereik te hebben of geeft maar sporadisch data door. Dit is maandagavond 27 oktober begonnen. Ik meen recent daarvoor een laatste update te hebben geïnstalleerd.

Vanwege energiebesparing is ons wifinetwerk na 23:00 offline. Als we naar bed gaan gaat het licht uit, dus waarom zou het wifi aan blijven? Dit was nooit een probleem, gezien de Harvi data leek te loggen en keurig liet zien zodra de verbinding weer hersteld werd.

Sinds de laatste week of laatste update is dit niet meer het geval, hebben jullie toevallig een idee om dit te herstellen? Voor de duidelijkheid, overdag werkt alles prima, en de zappi wallbox doet zijn werk ongeacht verbindingsstatus.

Cash is king.

• Hippe Lip

Hippe Lip

mk1992 schreef op maandag 3 november 2025 @ 12:39:
Sinds afgelopen week heb ik wat problemen met het ontvangen van data via de myenergi Harvi. Deze geeft 's nachts aan geen bereik te hebben of geeft maar sporadisch data door. Dit is maandagavond 27 oktober begonnen. Ik meen recent daarvoor een laatste update te hebben geïnstalleerd.

Vanwege energiebesparing is ons wifinetwerk na 23:00 offline. Als we naar bed gaan gaat het licht uit, dus waarom zou het wifi aan blijven? Dit was nooit een probleem, gezien de Harvi data leek te loggen en keurig liet zien zodra de verbinding weer hersteld werd.

Sinds de laatste week of laatste update is dit niet meer het geval, hebben jullie toevallig een idee om dit te herstellen? Voor de duidelijkheid, overdag werkt alles prima, en de zappi wallbox doet zijn werk ongeacht verbindingsstatus.
@mk1992
WiFi speelt hier niet mee, want je harvi werkt met een eigen draadloze verbinding.

De energievoorziening van de harvi komt uit de stroomklemmen die erop aangesloten zijn. Dat is zeer ingenieus bedacht. Ze meten dus niet alleen, maar zorgen ook voor de energie van de harvi zelf. Geen batterijen en geen stroomadapter nodig.

Wat je er niet bij zegt is waarvoor ze zijn. Gezien je omschrijving denk ik dat het gaat om de harvi voor je PV. En dan is het logisch dat die niet genoeg energie krijgen. In de nacht is er immers geen opbrengst en dan valt die harvi uit. Zodra er weer opbrengst is van je panelen werkt die harvi ook weer.
Zo gaat het bij mij al jaren. Snapte het eerst ook niet, maar weet nu dat ik me er niet druk over hoef te maken.

<John O`Mill>

• mk1992
Hippe Lip schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:30:
[...]

@mk1992
WiFi speelt hier niet mee, want je harvi werkt met een eigen draadloze verbinding.

De energievoorziening van de harvi komt uit de stroomklemmen die erop aangesloten zijn. Dat is zeer ingenieus bedacht. Ze meten dus niet alleen, maar zorgen ook voor de energie van de harvi zelf. Geen batterijen en geen stroomadapter nodig.

Wat je er niet bij zegt is waarvoor ze zijn. Gezien je omschrijving denk ik dat het gaat om de harvi voor je PV. En dan is het logisch dat die niet genoeg energie krijgen. In de nacht is er immers geen opbrengst en dan valt die harvi uit. Zodra er weer opbrengst is van je panelen werkt die harvi ook weer.
Zo gaat het bij mij al jaren. Snapte het eerst ook niet, maar weet nu dat ik me er niet druk over hoef te maken.
Hai, nee ik zie wel strak de grens van wifi aan en wifi uit in mijn grafieken, ook in die van het huis zelf (geen data) en die van de paal (geen data). Voorheen kon ik keurig zien wat Warmtepomp of laadpaal gedaan hadden, nu is het giswerk.

Cash is king.

• TiMMieJ
  • Laatst online: 19-12 14:07

TiMMieJ

PSN: Orixez

Eigenlijk zit ik met hetzelfde probleem. Ik laad nu al enkele jaren onze auto op met de granny charger (10kWh PHEV). En wil dit nu wel eens beter gaan doen. Dus ook hierbij ook mijn vraag/situatie.

Situatie:
  • Cupra Leon SW (10 kWh) kan met 1P laden nu (3.7kW max);
  • Eigen oprit;
  • 3x 25A aansluiting;
  • 32 zonnepanelen met een totaal van 12260 wp (14 op ZO en de rest 18 op NW).
Toekomst:
  • Vol electrisch is er zo snel niet omdat we alles prive rijden en voor de vakanties e.d. dit nog niet interessant is (klapkar);
  • Wel willen we t.z.t. waarschijnlijk op een nieuwere VAG PHEV overstappen en dan kom je in de 20+ kWh accus met 3P (11 kWh) uit.
Wensen voor een laadpunt:
  • Wel voorbereid zijn op de toekomst met het verdwijnen van salderen dus lijkt mij een 3P 11 kWh laadpunt wel fijn;
  • Wallmounted heeft de voorkeur;
  • Lijkt me ook fijn om te kunnen sturen dat de auto gaat laden als de zon schijnt en indien deze niet schijnt hem op aangegeven dagen wel vol te kunnen hebben. Zelf wat doen door bijvoorbeeld EVCC of iets dergelijks is geen enkel probleem;
  • Graag ook controle over wie er kan laden;
  • Integratie met homeassistant is zeer wenselijk;
  • Local API heeft uiteraard de voorkeur.
Ik heb al veel gezocht maar er is zoveel te krijgen. Budget is niet ongelimiteerd en ik zou dan ook graag ergens in de range van 1000/1500 blijven inclusief installatie. Ik ga zelf niet met stroom werken ivm verzekering e.d. Ik lees bijvoorbeeld veel goede verhalen over een Zappi lader maar er zijn ook een heleboel anderen die ook smart zijn.

Vraag:

Welke laadpunten zouden jullie adviseren op basis van jullie ervaringen en het bovenstaande?

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:17
TiMMieJ schreef op maandag 3 november 2025 @ 17:12:
[...]

Eigenlijk zit ik met hetzelfde probleem. Ik laad nu al enkele jaren onze auto op met de granny charger (10kWh PHEV). En wil dit nu wel eens beter gaan doen. Dus ook hierbij ook mijn vraag/situatie.

Situatie:
  • Cupra Leon SW (10 kWh) kan met 1P laden nu (3.7kW max);
  • Eigen oprit;
  • 3x 25A aansluiting;
  • 32 zonnepanelen met een totaal van 12260 wp (14 op ZO en de rest 18 op NW).
Toekomst:
  • Vol electrisch is er zo snel niet omdat we alles prive rijden en voor de vakanties e.d. dit nog niet interessant is (klapkar);
  • Wel willen we t.z.t. waarschijnlijk op een nieuwere VAG PHEV overstappen en dan kom je in de 20+ kWh accus met 3P (11 kWh) uit.
Wensen voor een laadpunt:
  • Wel voorbereid zijn op de toekomst met het verdwijnen van salderen dus lijkt mij een 3P 11 kWh laadpunt wel fijn;
  • Wallmounted heeft de voorkeur;
  • Lijkt me ook fijn om te kunnen sturen dat de auto gaat laden als de zon schijnt en indien deze niet schijnt hem op aangegeven dagen wel vol te kunnen hebben. Zelf wat doen door bijvoorbeeld EVCC of iets dergelijks is geen enkel probleem;
  • Graag ook controle over wie er kan laden;
  • Integratie met homeassistant is zeer wenselijk;
  • Local API heeft uiteraard de voorkeur.
Ik heb al veel gezocht maar er is zoveel te krijgen. Budget is niet ongelimiteerd en ik zou dan ook graag ergens in de range van 1000/1500 blijven inclusief installatie. Ik ga zelf niet met stroom werken ivm verzekering e.d. Ik lees bijvoorbeeld veel goede verhalen over een Zappi lader maar er zijn ook een heleboel anderen die ook smart zijn.

Vraag:

Welke laadpunten zouden jullie adviseren op basis van jullie ervaringen en het bovenstaande?
Wat heb je zelf al gevonden in de afgelopen 782 pagina's?
Wat is er onduidelijk?
Waar loop je op vast?
Weet je wat?
Easee, doe die maar, ik heb 'm zelf ook.

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:23
ASS-Ware schreef op maandag 3 november 2025 @ 17:30:
[...]

Wat heb je zelf al gevonden in de afgelopen 782 pagina's?
Wat is er onduidelijk?
Waar loop je op vast?
Weet je wat?
Easee, doe die maar, ik heb 'm zelf ook.
Oh, dat is raar. Die heb ik niet. En toch werkt het bij mij ook! :+

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• ASS-Ware
V_ger schreef op maandag 3 november 2025 @ 17:31:
[...]

Oh, dat is raar. Die heb ik niet. En toch werkt het bij mij ook! :+
Potver, nou, dan geen Easee.

• Hippe Lip

Hippe Lip

mk1992 schreef op maandag 3 november 2025 @ 16:13:
[...]

Hai, nee ik zie wel strak de grens van wifi aan en wifi uit in mijn grafieken, ook in die van het huis zelf (geen data) en die van de paal (geen data). Voorheen kon ik keurig zien wat Warmtepomp of laadpaal gedaan hadden, nu is het giswerk.
@mk1992
Is het toevallig een Zappi V2.1?
En maak je gebruik van de WiFi-verbinding tussen de laadpaal en de rest binnenshuis, of is dat bekabeld?

<John O`Mill>

• mk1992
Hippe Lip schreef op maandag 3 november 2025 @ 17:39:
[...]

@mk1992
Is het toevallig een Zappi V2.1?
En maak je gebruik van de WiFi-verbinding tussen de laadpaal en de rest binnenshuis, of is dat bekabeld?
Yep, Zapp 2.1 op wifi. Alles draadloos.
Nogmaals, het is geen verbindingsissue (dat de verbinding om 23u wegvalt vanwege het wifi dat uitgaat is logisch), maar een logging issue. Waarom zie ik 's ochtends de verzamelde data van 's nachts niet terug?

Cash is king.

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-12 13:09
mk1992 schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:20:
[...]

Yep, Zapp 2.1 op wifi. Alles draadloos.
Nogmaals, het is geen verbindingsissue (dat de verbinding om 23u wegvalt vanwege het wifi dat uitgaat is logisch), maar een logging issue. Waarom zie ik 's ochtends de verzamelde data van 's nachts niet terug?
Heb je al eens geprobeerd de WiFi niet uit te zetten voor een nacht? Werkt het dan wel zoals je verwacht?

• Hippe Lip

Hippe Lip

mk1992 schreef op maandag 3 november 2025 @ 12:39:
Sinds afgelopen week heb ik wat problemen met het ontvangen van data via de myenergi Harvi.
@mk1992
Nou mis ik nog steeds essentiële informatie om de situatie goed te kunnen begrijpen:
  1. Is het een 1- of een 3-fase installatie en
  2. Wat meet deze harvi, om welke aansluiting gaat het precies?

<John O`Mill>

• mk1992
Sandro! schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:56:
[...]

Heb je al eens geprobeerd de WiFi niet uit te zetten voor een nacht? Werkt het dan wel zoals je verwacht?
Waarschijnlijk wel, maar das niet wat nodig was (en is voor de reguliere p1-meter overigens) en niet mijn bedoeling.

Cash is king.

• mk1992
Hippe Lip schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 00:04:
[...]

@mk1992
Nou mis ik nog steeds essentiële informatie om de situatie goed te kunnen begrijpen:
  1. Is het een 1- of een 3-fase installatie en
  2. Wat meet deze harvi, om welke aansluiting gaat het precies?
Het is een enkelfase aansluiting (1x35). Harvi meet zowel PV, Huis als laadpaalverbruik via CT-klemmen.

Cash is king.

• Hippe Lip

Hippe Lip

mk1992 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 09:47:
Het is een enkelfase aansluiting (1x35). Harvi meet zowel PV, Huis als laadpaalverbruik via CT-klemmen.
@mk1992
Hmm, daar doe je naar mijn idee wel iets vreemds: Je laat je harvi ook de laadpaal meten?
Dat doet de laadpaal zelf namelijk. In de laadpaal zitten ook stroommeters, dus daar heb je de harvi niet voor nodig. Je hebt die ene aansluiting van de harvi dus ook toegekend aan de Zappi? Ik weet niet of je dan een conflict kunt krijgen. Het lijkt me in elk geval niet de bedoeling.

En nogmaals: de harvi haalt zijn energie om te werken uit de CT’s waarmee je de stroom meet. Geen stroom betekent daarom dan ook geen voeding voor de harvi.
In de nacht heb je geen PV, dus ook geen voeding van die CT.
Als je auto in de nacht niet aan de laadpaal hangt, dan loo[pt daar geen stroom en heeft de harvi ook van die kant geen voeding.

Blijft over je huisverbruik. Op welk punt hangt die CT? Direct voor of na je hoofdschakelaar? Of meet je slechts een deel?

[ Voor 28% gewijzigd door Hippe Lip op 04-11-2025 22:22 ]

<John O`Mill>

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:16
Merken er meer dat Road/Eflux de laatste maanden consistent te laat tot veel te laat uitbetalen van de vergoedingsfactuur?

• poepoog
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-11 23:51
Dartlink schreef op woensdag 5 november 2025 @ 18:58:
Merken er meer dat Road/Eflux de laatste maanden consistent te laat tot veel te laat uitbetalen van de vergoedingsfactuur?
Hier ook opgevallen.

Best wel gek eigenlijk.

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:33
Vraag aan e-flux:
Waarom worden de terugbetalingen niet meer binnen de termijn betaald?

Antwoord van de AI agent:
Hi ********, er is momenteel inderdaad een vertraging met de terugbetalingen. De vergoedingsfactuur en terugbetaling van september 2025 heeft vertraging opgelopen. Ons team werkt aan een oplossing en het bedrag wordt zo snel mogelijk overgemaakt. Normaal gesproken worden vergoedingsfacturen aan het begin van elke maand opgemaakt voor de laadsessies van de maand ervoor, met een https://help.e-flux.io/nl...ergoedingsfactuur-betaald. Soms kan dit uitlopen en is het beste om rekening te houden met 4-6 weken voor de complete uitbetaling. We begrijpen dat deze vertraging vervelend is en waarderen je geduld terwijl we de betaling afronden.

Vraag aan e-flux:
Begrijp ik het goed, dat je hiermee bedoelt dat contractuele afspraken niet worden nagekomen door Road?

Antwoord van de AI agent:
Nee, dat klopt niet. Onze contractuele afspraken blijven gewoon van kracht. De https://help.e-flux.io/nl...ergoedingsfactuur-betaald is onderdeel van ons standaard proces, waarbij facturen aan het begin van elke maand worden opgemaakt voor de vorige maand. Soms kan dit uitlopen en is het beste om rekening te houden met 4-6 weken voor de complete uitbetaling. De huidige vertraging met september betekent niet dat we contractuele verplichtingen negeren - het is een tijdelijke operationele kwestie die we actief oplossen. De 30-dagen betalingstermijn staat in onze voorwaarden en wordt normaal gesproken nageleefd.

• Inspired
Goed voor de cashflow. :) Tap betaald elke maand netje op de 27ste. Voor leaserijders ook nog eens zonder kosten.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01:17
Inspired schreef op donderdag 6 november 2025 @ 07:21:
Goed voor de cashflow. :) Tap betaald elke maand netje op de 27ste. Voor leaserijders ook nog eens zonder kosten.
Nou nou… zonder kosten is ook niet waar. Ze trekken de leaserijder best een stevig percentage af per kWh.

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

HyperBart schreef op donderdag 6 november 2025 @ 08:47:
[...]

Ze trekken de leaserijder best een stevig percentage af per kWh.
Dat is dan alleen voor de mannen, wat doen ze dan in het geval van een vrouwelijke leaserijder? :+

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• V_ger
Ook hier is e-flux / Road te laat met betalen. De factuurdatum voor mijn september laadsessies is 1-10, met een termijn van 30 dagen had het dus op 1 november op de rekening moeten staan. Nu is het de 6e en heb nog niet gezien.
Ze hadden op zijn minst een kennisgeving kunnen sturen.Tot nu toe ging het eigenlijk wel goed.

Mijn 1e 2 jaar zit er al op, dus ik ben "vrij" om over te stappen...

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Hier (eenmaal ingesteld) heel tevreden over Tap. De keer dat ik ze nodig had, waren ze telefonisch bereikbaar en reageerden ze snel op support. Gebruik hun laaddruppel overigens ook, maar als je wat anders (van de je baas) hebt werkt het ook prima.

Voorheen ook twee jaar E-Flux gebruikt, dus ik ken beide.

10% fee voor roaming laadpassen lijkt veel, maar als je vergoedingstarief (max) 30 cent is, is dit alsnog goedkoper dan E-Flux (3 cent). Daarnaast rekent bijv. Shell Recharge (MSP) ook blokkertarieven bij E-Flux laadpunten én kost een laadpunt bij E-flux gewoon een maandelijkse bijdrage voor de eigenaar. Van dat bedrag kun je bij Tap best wat kWh's verrekenen à 10%.

Zelf heb ik mijn laadpalen thuis en op kantoor inmiddels op nultarief voor mezelf (privéauto in plaats van zakelijke auto) en een algemeen tarief voor een ander. Ik gebruik Tap wat dat betreft gewoon als een luxe authenticatiemiddel voor mezelf, terwijl een derde ook gewoon kan laden (en ik dat vergoed krijg).

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Dartlink
Ik heb zo ook gebeld, en ze gaven aan dat 45 dagen in hun voorwaarden staat. Leuk maar in de factuur staat 30 dagen, heb nu ook een officiële klacht ingediend, want al maanden zijn ze gewoon structureel 1-2 dagen te laat. Lijkt leuk, maar kunnen ze zelf natuurlijk fijn rente trekken. Misschien in gebreke stellen en terug laten betalen met wettelijke rente? :+

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-12 13:43
Dartlink schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:34:
Ik heb zo ook gebeld, en ze gaven aan dat 45 dagen in hun voorwaarden staat. Leuk maar in de factuur staat 30 dagen, heb nu ook een officiële klacht ingediend, want al maanden zijn ze gewoon structureel 1-2 dagen te laat. Lijkt leuk, maar kunnen ze zelf natuurlijk fijn rente trekken. Misschien in gebreke stellen en terug laten betalen met wettelijke rente? :+
Nog een andere schuldeiser zoeken en faillissement aanvragen, moet je kijken hoe snel ze het oplossen.

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

• Scoutie
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 09-11 19:45
Het leasecontract van mijn EV is afgelopen en ik ga nu privé electrisch rijden. Ik heb een Alfen laadpaal op de oprit die geïnstalleerd is en beheerd wordt door 50Five. Voor het laden gebruikte ik de druppel van leasemij. Arval en kreeg ik van 50Five maandelijks een vergoeding voor het thuisladen. Nu heb ik Arval gevraagd de laadpaal vrij te geven voor privégebruik en krijg ik vandaag bericht van 50Five dat zij mijn paal hebben gedeactiveerd?! Mijn vraag is de volgende: heb ik uberhaupt een CPO zoals 50Five nodig? In feite is het toch niet meer dan een stopcontact nu verrekening met de lease niet meer nodig is? 50Five wil alleen een abonnement à €4 pm aanbieden en is niet heel behulpzaam. Het gaat me niet om die paar piek, maar wat is wijsheid? Graag jullie suggesties..

• V_ger
Scoutie schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:15:
Het leasecontract van mijn EV is afgelopen en ik ga nu privé electrisch rijden. Ik heb een Alfen laadpaal op de oprit die geïnstalleerd is en beheerd wordt door 50Five. Voor het laden gebruikte ik de druppel van leasemij. Arval en kreeg ik van 50Five maandelijks een vergoeding voor het thuisladen. Nu heb ik Arval gevraagd de laadpaal vrij te geven voor privégebruik en krijg ik vandaag bericht van 50Five dat zij mijn paal hebben gedeactiveerd?! Mijn vraag is de volgende: heb ik uberhaupt een CPO zoals 50Five nodig? In feite is het toch niet meer dan een stopcontact nu verrekening met de lease niet meer nodig is? 50Five wil alleen een abonnement à €4 pm aanbieden en is niet heel behulpzaam. Het gaat me niet om die paar piek, maar wat is wijsheid? Graag jullie suggesties..
No offence, maar mag ik suggereren dat je de zoekfunctie even hanteert want ik denk dat je de 384e bent met exact dezelfde vraag... Of hier, of anders in het Alfen topic. Maar echt dit is een heel veel voorkomend scenario dus....

• Inspired
HyperBart schreef op donderdag 6 november 2025 @ 08:47:
[...]

Nou nou… zonder kosten is ook niet waar. Ze trekken de leaserijder best een stevig percentage af per kWh.
Ik zeg toch zonder kosten voor de leaserijder? Dat is gewoon waar. Komt bij dat 10% minder is dan bij e-flux als je een eerlijk tarief hanteerd.

• Dartlink
Leanderr schreef op donderdag 6 november 2025 @ 15:34:
[...]

Nog een andere schuldeiser zoeken en faillissement aanvragen, moet je kijken hoe snel ze het oplossen.
Zojuist in ieder geval een betalingsherinnering officieel verstuurd, kijken hoe ze daar op reageren.

• V_ger
Mijn chat met de AI levert iig niets op, die redeneert in cirkeltjes. Heb gevraagd om de chat door te sturen naar een medewerker. Want zelfs de simpele vraag wanneer ze dan wel gaan betalen konden ze niet beantwoorden...

• Inspired
Scoutie schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:15:
Je kunt beter even naar het Alfen topic gaan. Daar zijn de mensen iets behulpzamer dan in dit topic. Belangrijk is even dat je het wachtwoord van de laadpaal krijgt. In het Alfen topic zijn wel mensen met ervaring.

• Dartlink
Nou. Ook reactie van Road. Twijfel om er verder nog op te reageren dat de communicatie wel een stuk beter mag
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Scoutie
no offence taken, had ik al gedaan, maar vond niet het antwoord wat ik zocht. Ik kijk verder!
V_ger schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:25:
[...]

No offence, maar mag ik suggereren dat je de zoekfunctie even hanteert want ik denk dat je de 384e bent met exact dezelfde vraag... Of hier, of anders in het Alfen topic. Maar echt dit is een heel veel voorkomend scenario dus....

• Scoutie
Dank, doe ik!
Inspired schreef op donderdag 6 november 2025 @ 21:42:
[...]

Je kunt beter even naar het Alfen topic gaan. Daar zijn de mensen iets behulpzamer dan in dit topic. Belangrijk is even dat je het wachtwoord van de laadpaal krijgt. In het Alfen topic zijn wel mensen met ervaring.

• rgras
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
De laatste twee keer dat ik een laadcyclus heb gepland met de Zappi V2.1 zie ik een nieuw verschijnsel. Gisteravond rond 18.00 heb ik aangegeven dat er afgelopen nacht tussen 01.00 en 04.00 geladen moest worden. Vanaf dat moment zie ik dat er sprake is van 0,5kW aan load. Om 01.00 schiet dit naar de welbekende 11kW en om 04.00 stopt het in zijn geheel. Iemand enig idee wat hier gaande is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/67VaI_9MQb0y99NP_1ew8-UYfrc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TWyxWaIe7jVzthqcUgSZzQpD.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E-0RHrf_X-x0ARb_BYIc9eli5Hc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KaGMt5SqbOZbP5JMjSUeLk7t.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door rgras op 08-11-2025 07:51 ]

• scaper
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:21

scaper

the leGend

Recent heb ik de offerte getekend voor de mooie cupra tavascan. Deze auto lease ik vanuit het werk. Nu wil ik graag zelf thuis kunnen laden en heb al wat onderzoek gedaan.

Als eerste ga ik mijn fases laten verzwaren van 1x35 naar 3x25. Echter nu komt de vraag welke laadpaal heb ik precies nodig?

- 11kwh zal zat genoeg zijn gok ik en kan mijn auto ook niet meer aan.
- ik heb een lader nodig die met de backoffice module heeft of een automatisch verekenen module
- ik heb thuis zonnenpanelen en wil dit eigenlijk zelf gaan inregelen middels home assistant om straks de salderingsregeling zo goed mogelijk te benutten.

Welke opties heb ik en waar moet ik vooral op letten? Ik vind veel informatie maar vooral veel sites waar ik gelijk een offerte moet aanvragen. Veel kan en doe ik zelf. (Verzwaren uiteraard daargelaten).

i9 9900K @ 5.0 Ghz @ NZXT x72 | ASUS ROG MAXIMUS XI HERO | 32 GB DDR4 G.Skill Trident-z @ 3200 Mhz | ASUS RTX 2080 8GB OC | Samsung Evo 840 | Crucial MX300 | Corsair Crystal 460X

• Dapdodo
  • Laatst online: 21-12 11:33
scaper schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 10:38:
Recent heb ik de offerte getekend voor de mooie cupra tavascan. Deze auto lease ik vanuit het werk. Nu wil ik graag zelf thuis kunnen laden en heb al wat onderzoek gedaan.

Als eerste ga ik mijn fases laten verzwaren van 1x35 naar 3x35. Echter nu komt de vraag welke laadpaal heb ik precies nodig?

- ik heb een lader nodig die met de backoffice module heeft of een automatisch verekenen module
- ik heb thuis zonnenpanelen en wil dit eigenlijk zelf gaan inregelen middels home assistant om straks de salderingsregeling zo goed mogelijk te benutten.

Welke opties heb ik en waar moet ik vooral op letten? Ik vind veel informatie maar vooral veel sites waar ik gelijk een offerte moet aanvragen. Veel kan en doe ik zelf. (Verzwaren uiteraard daargelaten).
Meen je echt 3x35A waar je 1000 euro per jaar meer voor betaald?
Moet je dan niet aan een 22kW laadpaal.

• scaper

scaper

the leGend

Dapdodo schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 10:43:
[...]

Meen je echt 3x35A waar je 1000 euro per jaar meer voor betaald?
Moet je dan niet aan een 22kW laadpaal.
Sorry ik bedoelde 3x25. Typo. Zit wel een behoorlijk prijsverschil in

i9 9900K @ 5.0 Ghz @ NZXT x72 | ASUS ROG MAXIMUS XI HERO | 32 GB DDR4 G.Skill Trident-z @ 3200 Mhz | ASUS RTX 2080 8GB OC | Samsung Evo 840 | Crucial MX300 | Corsair Crystal 460X

• ASS-Ware

Als eerste ga ik mijn fases laten verzwaren van 1x35 naar 3x25. Echter nu komt de vraag welke laadpaal heb ik precies nodig?

Je zegt dat je zelf al onderzoek hebt gedaan.
Wat heb je dan gevonden?
Waar loop je tegenaan?
Wat is er niet duidelijk?

• scaper

scaper

the leGend

ASS-Ware schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 11:39:
[...]

Je zegt dat je zelf al onderzoek hebt gedaan.
Wat heb je dan gevonden?
Waar loop je tegenaan?
Wat is er niet duidelijk?
Wat ik gevonden is heb wat ik minimaal nodig heb. Wat er niet duidelijk is waar ik precies op moet letten.

Zijn er merken die ik moet vermijden of juist worden aangeprezen ?
Zijn er bepaalde dingen waar ik buiten mijn kleinschalig onderzoek nog rekening mee moet houden, als in vergeet dit zeker niet in jou (mijn) situatie?
Moet ik bepaalde eigenschappen hebben om het te kunnen laten werken met home assistant? (Automation voor zonnenpanelen)

Ik zag zo snel niets iets van een site waarrop gefilterd kan worden op de verschillende eigenschappen.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:58
@scaper
Ik zou gewoon de 1x 35A aansluiting houden en niet naar 3 fasen gaan.
Is ook wel zo fijn om op 1 fase te laden vanuit de zonnepanelen.

Heb je een vast of dynamisch tarief?

[ Voor 15% gewijzigd door ASW1 op 08-11-2025 16:07 ]

• scaper

scaper

the leGend

ASW1 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 15:55:
@scaper
Ik zou gewoon de 1x 35A aansluiting houden en niet naar 3 fasen gaan.
Is ook wel zo fijn om op 1 fase te laden vanuit de zonnepanelen.

Heb je een vast of dynamisch tarief?
Gezien ik 3 aircos heb en daarmee ook verwarm en ook op inductie kook lijkt me dat wel tegen de limieten te lopen van de hoofdzekering. Daarnaast zou ik de 11kwh ook niet volledig kunnen benutten. Ik ga liever voor safe dan achteraf liggen zeuren.

• ASS-Ware
scaper schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 12:20:
[...]

Wat ik gevonden is heb wat ik minimaal nodig heb. Wat er niet duidelijk is waar ik precies op moet letten.

Zijn er bepaalde dingen waar ik buiten mijn kleinschalig onderzoek nog rekening mee moet houden, als in vergeet dit zeker niet in jou (mijn) situatie?
Moet ik bepaalde eigenschappen hebben om het te kunnen laten werken met home assistant? (Automation voor zonnenpanelen)

Ik zag zo snel niets iets van een site waarrop gefilterd kan worden op de verschillende eigenschappen.
Wat heb je gevonden in merken en types wat je aanstaat?
Wat heb je gevonden in merken en types wat je tegenvalt?
Oh wacht, wat dom van me, misschien koop je gewoon wat wij roepen.
Nou, koop een Easee, ik heb hem zelf ook.

Doe je huiswerk, lees het topic door en kom beslagen ten ijs.

• ronaldvp
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
Sinds gisteren hebben wij een thuislader. Wij gebruiken onze EV gemiddeld 1x per week. Maar is het nou onverstandig om de laadkabel altijd in de auto te hebben? Voordelen zijn dat als we weg gaan rijden deze automatisch voorverwarmd kan worden op netcapaciteit. En misschien nog iets van diefstalpreventie door vergrendeling?
Of heeft dat nadelen voor sluipverbruik/accudegradatie?

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-12 19:00
scaper schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 12:20:
[...]

Ik heb een Easee charge up met equalizer. Ik heb een 3 fasen aansluiting en snap niet zo goed waarom je op een 1 fase zou moeten blijven zitten.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ronaldvp schreef op zondag 9 november 2025 @ 07:35:
Sinds gisteren hebben wij een thuislader. Wij gebruiken onze EV gemiddeld 1x per week. Maar is het nou onverstandig om de laadkabel altijd in de auto te hebben? Voordelen zijn dat als we weg gaan rijden deze automatisch voorverwarmd kan worden op netcapaciteit. En misschien nog iets van diefstalpreventie door vergrendeling?
Of heeft dat nadelen voor sluipverbruik/accudegradatie?
Als de accu vol is (of de door jou in de EV ingestelde SoC is bereikt) stopt het laden.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:19

De vraag is of je die verzwaring wel nodig hebt. Ik denk dat die Tavascan ook 1-fase laden op 7.4 kW ondersteunt. Daarmee kun je tussen 21 en 6 uur maar liefst 66 kWh laden. Is dat niet voldoende?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15-12 15:20
Andrehj schreef op zondag 9 november 2025 @ 09:21:
[...]

De vraag is of je die verzwaring wel nodig hebt. Ik denk dat die Tavascan ook 1-fase laden op 7.4 kW ondersteunt. Daarmee kun je tussen 21 en 6 uur maar liefst 66 kWh laden. Is dat niet voldoende?
Dit.
Ik kan me voorstellen dat je door het erbij komen van autoladen samen met wat je al had inductiekoken en overige toestellen zoals (vaatwasser, wasmachine en droger denk ik?) sowieso voor loadbalancing gaat. Als je loadbalancing kiest dan kun je eerst proberen op 1 fase 7,4 kW en eventueel later alsnog een verzwaring doen. Ik rij al 5 jaar elektrisch een ID.3 en ik denk dat de kans echt heel klein is dat je er überhaupt last van ondervindt. Dat ene moment in de 2 jaar is een snellader ook een uitkomst. Verzwaring is al snel een euro of 1200 á 1500 euro incl groepenkast?

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:58
Ik heb een Enphase Charge 2 met een Skoda Elroq. Ik heb een vast energie contract met salderen, wel met teruglever boetes / staffels.

Op zonnestroom laden gaat net niet op een dag zoals vandaag. Net niet genoeg opwek icm verbruik van het huis. Het liefst zou ik de auto/lader op druppel laden zetten, zeg 2 kW.

In de app van de Skoda heb ik optie gevonden om laadstroom te beperken maar die knijpt hem maar tot 5.5 kW.

Zijn er andere opties?

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Patox schreef op zondag 9 november 2025 @ 11:15:
Ik heb een Enphase Charge 2 met een Skoda Elroq. Ik heb een vast energie contract met salderen, wel met teruglever boetes / staffels.

Op zonnestroom laden gaat net niet op een dag zoals vandaag. Net niet genoeg opwek icm verbruik van het huis. Het liefst zou ik de auto/lader op druppel laden zetten, zeg 2 kW.

In de app van de Skoda heb ik optie gevonden om laadstroom te beperken maar die knijpt hem maar tot 5.5 kW.

Zijn er andere opties?
Of dat kan weet ik niet maar hou er rekening mee dat je bij max. 2kW op 1 fase zult moeten laden. Het minimum voor een EV is 1,4kW per fase. Bovendien zullen de laadverliezen bij 2kW aanzienlijk zijn.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:20
Gecko123 schreef op zondag 9 november 2025 @ 09:51:
[...]

Dit.
Ik kan me voorstellen dat je door het erbij komen van autoladen samen met wat je al had inductiekoken en overige toestellen zoals (vaatwasser, wasmachine en droger denk ik?) sowieso voor loadbalancing gaat. Als je loadbalancing kiest dan kun je eerst proberen op 1 fase 7,4 kW en eventueel later alsnog een verzwaring doen. Ik rij al 5 jaar elektrisch een ID.3 en ik denk dat de kans echt heel klein is dat je er überhaupt last van ondervindt. Dat ene moment in de 2 jaar is een snellader ook een uitkomst. Verzwaring is al snel een euro of 1200 á 1500 euro incl groepenkast?
Als je groepenkast redelijk recent is ben je in de meeste omgevallen voor onder de 500 klaar.

Als je het eerst probeert en daarna toch wil verzwaren kan de installateur terug komen. Dan word het duurder dan dat je in een keer voor 3 fase was gegaan.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06:44
Zijn er hier ook belgische zelfstandigen die hun stroom willen inbrengen in hun zaak?

Mijn dochter wordt zelfstandig arts, en gaat een EV kopen met laadpaal thuis.

Ik vermoed dat je een laadpaal met abo nodig hebt.
Nu weet ik dat mijn werkgever bv alles via 50five laat lopen, maar die zijn waardeloos in antwoordtijd.

Welke bedrijven installeren en verzorgen daarna de afhandeling en facturatie?

Sony A7 iv en wat recycled glas

• JanHenk
  • Niet online
@Tommie12 Daar is in Nederland geen backoffice voor nodig. Alleen een kWh-meter en een uitdraai van de geladen elektriciteit, in te brengen als zakelijke kosten.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06:44
JanHenk schreef op zondag 9 november 2025 @ 17:45:
@Tommie12 Daar is in Nederland geen backoffice voor nodig. Alleen een kWh-meter en een uitdraai van de geladen elektriciteit, in te brengen als zakelijke kosten.
Het gaat over België, en later in elk geval 2 auto’s, een zakelijke en een privé auto.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• JanHenk
  • Niet online
Tommie12 schreef op zondag 9 november 2025 @ 17:53:
[...]

Het gaat over België, en later in elk geval 2 auto’s, een zakelijke en een privé auto.
Tap Electric werkt volgens mij ook in België. Zelf op diverse laadpalen te installeren :)

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:42
Tommie12 schreef op zondag 9 november 2025 @ 17:06:
Zijn er hier ook belgische zelfstandigen die hun stroom willen inbrengen in hun zaak?

Nu weet ik dat mijn werkgever bv alles via 50five laat lopen, maar die zijn waardeloos in antwoordtijd.

Ik weet dat de Easee lader bediend kan worden met meerdere (per auto) RFID sleutels en dan ook de afgenomen energie rapporteert per RFID.
Wil je een backoffice functionaliteit dan kun je E-Flux koppelen aan een laadpaal thuis voor zakelijke rapportage en automatische kostenverrekening. Dit is onder andere voor personen die thuis laden met een leaseauto of bedrijfswagen.
E-Flux ondersteunt diverse merken laadunits. Dus wellicht is dat een goed startpunt.

Analoog komt weer helemaal terug

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01:17
Tommie12 schreef op zondag 9 november 2025 @ 17:06:

Ik ga er van uit dat je dochter na specialisatie (HAIO of andere) bij een groepspraktijk instapt en geen praktijk thuis heeft? Indien wel, graag even corrigeren.
Vrij medisch beroep (Belg) met BV hier ondertussen.
Paal aangekocht bij een fijne webshop en die was kant en klaar met een backend (E flux, vaak gebruikt).
Heel fijne backend en transparante prijzen zonder naheffingen zoals Tap electric. Ik ben niet zo een fan van Tap.

https://charge24.nl/produ...pro-line-met-vaste-kabel/
Deze paal bestellen, met 22kW licentie en loadbalancing.
Zij sturen alles op met E flux er in, maar het doet geen kwaad om het nog eens na te vragen.

Je installeert de paal samen met een elektricien (let goed op het goed leggen van de rubbers van de Alfen en ook dat er telkens maar 1 kabel per "tul" wordt gestoken)

Je werkt dan in twee hoedanigheden:
  • zij als prive eigenaar van de paal die op die Eflux account de paal onder beheer heeft en waar ze een billijk tarief kan instellen in lijn met de laadpalen bij haar in de buurt
  • de andere hoedanigheid is zij als BV houder waar ze een pasje op bestelt/besteld heeft.
Prive krijgt ze per maand dan een creditnota van alle kWh die ze geladen heeft en de BV krijgt een laadfactuur via haar kaartje.

Grote voordeel voor haar fiscaal gezien is dat niemand spel kan maken van de laadbeurten, want je kan naar je boekhouder mooie factuurtjes sturen van je laadpas waardoor je heel efficient een muur optrekt tussen haar prive persoon en de BV.

[ Voor 22% gewijzigd door HyperBart op 10-11-2025 11:23 ]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-12 22:46
Ik zoek me het schompes, maar krijg het niet eenduidig gevonden. Bij het instellen van Tap Electic wordt gevraagd naar de BTW-instelling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gll9-Ycm5LTQ8dO8pkosH_Txs5o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HqyVF0bT5rjA5o5eYTzvLZRp.png?f=fotoalbum_large

Aangezien het een eigen paal is waarmee privé geladen wordt, MAAR wel op roaming staat voor bezoek e.d., lijkt mij de 3e optie de meest logische. Met extragratis waarschuwingsvinkje. Maar wat als ik over misschien 1,5 jaar zakelijk een EV heb? Moet dit dan weer anders ingesteld worden?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06:31
Morgen ga ik mijn 1e laadpaal halen. Ik heb nu echter een langere kabel nodig. Tot heden gebruik ik de 6m kabel die ik bij de auto kreeg.

Nu zoek ik een 10m kabel voor het thuis laden. Ik ga thuis laden op 1 fase, maar vind het moeilijk om een kabel te vinden. Ik zie van alles tussen de €100-300 voor een kabel en bij alles staat een ce keurmerk, waterdicht.. maar bij praktisch alle kabels die ik zie heb ik mijn twijfels.

Hoe vind ik nou een goede kabel tussen alle white label chinese troep? Of valt het wel mee allemaal?

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:58
Valandin schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 21:01:
Morgen ga ik mijn 1e laadpaal halen. Ik heb nu echter een langere kabel nodig. Tot heden gebruik ik de 6m kabel die ik bij de auto kreeg.

Nu zoek ik een 10m kabel voor het thuis laden. Ik ga thuis laden op 1 fase, maar vind het moeilijk om een kabel te vinden. Ik zie van alles tussen de €100-300 voor een kabel en bij alles staat een ce keurmerk, waterdicht.. maar bij praktisch alle kabels die ik zie heb ik mijn twijfels.

Hoe vind ik nou een goede kabel tussen alle white label chinese troep? Of valt het wel mee allemaal?
Het valt wel mee allemaal.
Zorg dat je een kabel hebt die geschikt is voor 7,4kW laden over 1 fase ofwel 22kW over 3 fasen. Als je een dunnere 11kW 3 fasen koopt kan die maar 3,6kW op één fase.

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20:03

johnwoo

3S-GTE

Señor Sjon schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 20:11:
Ik zoek me het schompes, maar krijg het niet eenduidig gevonden. Bij het instellen van Tap Electic wordt gevraagd naar de BTW-instelling:
[Afbeelding]

Aangezien het een eigen paal is waarmee privé geladen wordt, MAAR wel op roaming staat voor bezoek e.d., lijkt mij de 3e optie de meest logische. Met extragratis waarschuwingsvinkje. Maar wat als ik over misschien 1,5 jaar zakelijk een EV heb? Moet dit dan weer anders ingesteld worden?
Het hangt af van hoeveel stroom je aan derden levert (of eigenlijk: hoeveel omzet je daarmee haalt), en wie die "derden" dan zijn.

In de basis moet je BTW rekenen (en heel belangrijk: ook afdragen aan de belastingdienst :+) als je paal ook door derden gebruikt wordt en jij verdient aan het leveren van stroom. Je kunt dan ook wel BTW terugvragen voor de stroom die je hebt ingekocht van je energieleverancier. Je moet dan BTW aangiftes gaan doen.

Maar als het om een kleine hoeveelheid stroom gaat (jaarlijkse omzet <20K) kun je je aanmelden voor de KOR (kleine-ondernemersregeling) en vrijstelling krijgen van BTW afdracht en het doen van BTW aangiftes. Je mag dan uiteraard ook geen BTW meer terugvragen voor je ingekochte stroom. Let op dat die omzet over je hele "kleine onderneming" geldt: voor zonnepanelen werd de KOR ook wel gebruikt door particulieren (om BTW terug te vragen voor de installatie, voordat het 0% tarief er was, maar toch geen BTW afdracht of aangifte te hoeven doen over teruggeleverde stroom); dan moet de som van je opbrengst uit panelen plus je laadpaal-energieverkoop dus onder die 20K blijven. Je moet nog steeds als ondernemer voor de BTW geregistreerd staan (een KvK inschrijving is niet nodig).

Als je al ondernemer was (en niet als particulier alleen voor de zonnepanelen of laadpaal "kleine ondernemer" werd voor de BTW) dan gaat het dus over de hele omzet van je bedrijf (en zal KOR hoogstwaarschijnlijk geen optie zijn)!

Dit alles geldt ook als je bv. zo'n paal van Vattenfall InCharge hebt staan die voor het publiek beschikbaar is. Die vereisen zelfs wel een KvK inschrijving omdat Vattenfall Zweeds is en er voor verlegging van BTW (intracommunautaire levering) een KvK nummer nodig is. Voor een niet-verlegde BTW factuur -bij Nederlandse bedrijven dus- hoef je enkel (kleine) ondernemer voor de BTW te zijn, en geen KvK inschrijving te hebben.

Als je de paal op eigen terrein hebt staan en je niet aan derden levert, dan hoef je geen BTW te rekenen. Maar dat kan dus alleen als alleen eigen gebruik hebt of een nultarief (geen omzet -> nul BTW). Gezien je paal bij TAP wel publiek kenbaar zal worden gemaakt, kun je dat (volgens mij? correct me if I'm wrong) niet in software beperken, dus dit zou alleen zo zonder BTW als particulier kunnen als je de paal dan fysiek onbereikbaar maakt voor derden -- maar dat is natuurlijk wel erg vervelend voor mensen die je paal op internet vinden en er van uit gaan dat ze hem kunnen gebruiken, om vervolgens voor een gesloten hek te staan :+

[edit] Uit deze screenshot van TAP maak ik op dat je wel zelf de toegang kan beperken tot bepaalde gebruikers (en hem dus niet publiek maakt op internet / de verschillende laadpas-apps). Dan zou je hem zonder BTW kunnen instellen, maar alleen als je er niet aan verdient, dus een nultarief voor die gebruikers instelt net zoals voor jezelf - anders moet je alsnog naar KOR, of BTW afdragen. (Dit is een nadeel van het laden laten lopen via zo'n extern bedrijf versus een lokale RFID chip inleren van je eigen paal; dan zou je er particulier nog wat voor kunnen vragen als vrienden laden. Maar TAP doet natuurlijk gewoon BTW aangifte van sessies die via hen verlopen, dus de BD weet er dan van en jij zult dan ook ofwel BTW moeten afdragen of KOR gebruiken -- of er niet aan verdienen dus).

[ Voor 23% gewijzigd door johnwoo op 12-11-2025 00:38 ]

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:48
johnwoo schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 22:42:
[...]

Het hangt af van hoeveel stroom je aan derden levert (of eigenlijk: hoeveel omzet je daarmee haalt), en wie die "derden" dan zijn.

In de basis moet je BTW rekenen (en heel belangrijk: ook afdragen aan de belastingdienst :+) als je paal ook door derden gebruikt wordt en jij verdient aan het leveren van stroom. Je kunt dan ook wel BTW terugvragen voor de stroom die je hebt ingekocht van je energieleverancier. Je moet dan BTW aangiftes gaan doen.

Maar als het om een kleine hoeveelheid stroom gaat (jaarlijkse omzet <20K) kun je je aanmelden voor de KOR (kleine-ondernemersregeling) en vrijstelling krijgen van BTW afdracht en het doen van BTW aangiftes. Je mag dan uiteraard ook geen BTW meer terugvragen voor je ingekochte stroom. Let op dat die omzet over je hele "kleine onderneming" geldt: voor zonnepanelen werd de KOR ook wel gebruikt door particulieren (om BTW terug te vragen voor de installatie, voordat het 0% tarief er was, maar toch geen BTW afdracht of aangifte te hoeven doen over teruggeleverde stroom); dan moet de som van je opbrengst uit panelen plus je laadpaal-energieverkoop dus onder die 20K blijven. Je moet nog steeds als ondernemer voor de BTW geregistreerd staan (een KvK inschrijving is niet nodig).

Als je al ondernemer was (en niet als particulier alleen voor de zonnepanelen of laadpaal "kleine ondernemer" werd voor de BTW) dan gaat het dus over de hele omzet van je bedrijf (en zal KOR hoogstwaarschijnlijk geen optie zijn)!

Dit alles geldt ook als je bv. zo'n paal van Vattenfall InCharge hebt staan die voor het publiek beschikbaar is. Die vereisen zelfs wel een KvK inschrijving omdat Vattenfall Zweeds is en er voor verlegging van BTW (intracommunautaire levering) een KvK nummer nodig is. Voor een niet-verlegde BTW factuur -bij Nederlandse bedrijven dus- hoef je enkel (kleine) ondernemer voor de BTW te zijn, en geen KvK inschrijving te hebben.

Als je de paal op eigen terrein hebt staan en je niet aan willekeurige derden levert, maar bijvoorbeeld alleen aan familie of vrienden, dan hoef je geen BTW te rekenen; dan telt het niet als ondernemerschap. Maar dat kan dus alleen als niet iedereen je paal kan bereiken en gebruiken, en je er niet aan verdient. Gezien je paal bij TAP wel publiek kenbaar zal worden gemaakt, kun je dat (volgens mij? correct me if I'm wrong) niet in software beperken, dus dit zou alleen zo zonder BTW als particulier kunnen als je de paal dan fysiek onbereikbaar maakt voor derden -- maar dat is natuurlijk wel erg vervelend voor mensen die je paal op internet vinden en er van uit gaan dat ze hem kunnen gebruiken, om vervolgens voor een gesloten hek te staan :+

[edit] Uit deze screenshot van TAP maak ik op dat je wel zelf de toegang kan beperken tot bepaalde gebruikers (en hem dus niet publiek maakt op internet / de verschillende laadpas-apps). Dan zou je hem zonder BTW kunnen instellen, maar alleen als je er niet aan verdient, dus een nultarief voor die gebruikers instelt net zoals voor jezelf - anders moet je alsnog naar KOR, of BTW afdragen. (Dit is een nadeel van het laden laten lopen via zo'n extern bedrijf versus een lokale RFID chip inleren van je eigen paal; dan zou je er particulier nog wat voor kunnen vragen als vrienden laden. Maar TAP doet natuurlijk gewoon BTW aangifte van sessies die via hen verlopen, dus de BD weet er dan van en jij zult dan ook ofwel BTW moeten afdragen of KOR gebruiken -- of er niet aan verdienen dus).
Dit vind ik wel even een interessante. Ik zit in de KOR ivm aanschaf zonnepanelen. Dan zou ik dus in de screenshot van ,@Señor Sjon voor "verder zonder BTW nummer" moeten kiezen? En dan brengt TAP dus BTW in rekening bovenop de prijs (die bijvoorbeeld mijn werkgever weer kan aftrekken maar vrienden bijvoorbeeld niet)?

Die 2500 kWh van mn zonnepanelen zetten natuurlijk geen zoden aan de dijk (zeg dat het 500 euro is) en voor ruim 19k laden is ook een uitdaging denk ik. Alleen allemaal wel lastig berekenen aangezien ik met dynamische tarieven zit.

En stel ik stel een tarief in wat overeen komt met de gemiddelde kWh prijs+afschrijving kan ik dan stellen dat ik er niet aan verdien en het dus zonder btw regelen?

• johnwoo

johnwoo

3S-GTE

Tieske88 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 23:29:
[...]

Dit vind ik wel even een interessante. Ik zit in de KOR ivm aanschaf zonnepanelen. Dan zou ik dus in de screenshot van ,@Señor Sjon voor "verder zonder BTW nummer" moeten kiezen? En dan brengt TAP dus BTW in rekening bovenop de prijs (die bijvoorbeeld mijn werkgever weer kan aftrekken maar vrienden bijvoorbeeld niet)?
Nee, met de KOR kun je kiezen voor "verder zonder BTW". Je hoeft geen BTW af te dragen en ook niet in rekening te brengen. TAP zal daar dan ook geen BTW bovenop zetten. Je werkgever kan dus geen BTW terugvragen, maar hoeft dat ook niet omdat er ook al geen BTW betaald werd.
Die 2500 kWh van mn zonnepanelen zetten natuurlijk geen zoden aan de dijk (zeg dat het 500 euro is) en voor ruim 19k laden is ook een uitdaging denk ik. Alleen allemaal wel lastig berekenen aangezien ik met dynamische tarieven zit.

En stel ik stel een tarief in wat overeen komt met de gemiddelde kWh prijs+afschrijving kan ik dan stellen dat ik er niet aan verdien en het dus zonder btw regelen?
Nee, "verdienen" is eigenlijk het verkeerde woord; het gaat de belastingdienst puur om de omzet (verkoopprijs), daar draag je BTW over af. Dus je moet echt een nultarief hebben om die BTW ook op nul te krijgen (ik betwijfel of je dat bij TAP zo kunt instellen). Of KOR gebruiken voor 0% BTW. Dat moet ook al als je vrienden/familie laat laden; de enige uitzondering is eigen gebruik, dat mag zonder BTW cq tegen nultarief (en dan hoef je ook geen ondernemer voor de BTW te worden, dus ook geen KOR aan te vragen, om voor "verder zonder BTW" te kiezen).

Zakelijk (je lease-auto laden als werknemer of auto vd zaak als ondernemer) mag met KOR ook zonder BTW over de sessies te rekenen, maar je hebt wel nog steeds te maken met de reguliere regels over BTW over privégebruik in je IB aangifte (dit staat los van de KOR) in de vorm van privé/zakelijk gescheiden rittenregistratie met een correctie voor BTW voor privéritten of het BTW-forfait (als ondernemer doe je dat zelf in je aangifte; bij een lease auto als werknemer wordt de BTW correctie voor privégebruik door de werkgever al verrekend).

Eigenlijk snap ik de "verder zonder BTW nummer" optie niet zo; als je geen BTW hoeft af te dragen (alleen eigen gebruik of KOR) dan kies je "verder zonder BTW", en in andere gevallen (je levert aan derden en maakt geen gebruik van KOR) moet je ondernemer voor de BTW worden en krijg je een BTW-nummer, dus zou je voor "verder met BTW nummer" kiezen. Misschien is "verder zonder BTW nummer" alleen tijdelijk, als je je nummer nog niet hebt, of heeft TAP een mogelijkheid om de BTW namens jou af te dragen (en apart te factureren) oid... :?

[ Voor 11% gewijzigd door johnwoo op 12-11-2025 00:31 ]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-12 22:46
Dank voor de reactie, die ga ik nog een keer of zes lezen om eruit te komen. Wat een nodeloos complex geheel.

Paal staat op eigen oprit met zichtbaarheid van 25m en een tarief wat ietsje boven de omliggende palen zit.

Ik heb KOR voor de PV installatie uit 2022, maar 20k aan laadomzet zou 40k kWh betekenen. Met 11 kW vermogen zou dat dus 10 uur per dag zijn. Dat gaat niet gebeuren.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• JanHenk
  • Niet online
Señor Sjon schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 20:11:
[Afbeelding]

Kies voor "door zonder btw-nummer". Op nultarief-badge voor jezelf is er geen afrekening, dus dat komt goed. En voor de zakelijke EV krijg je dan gewoon je ingestelde tarief vergoed. Door Tap wordt dan btw gezet bovenop het (door jou) ingestelde tarief, maar dat zijn ze verplicht. Als de afnemer die btw kan verrekenen (doorgaans wel) dan gaat het per saldo allemaal goed.

• JanHenk
  • Niet online
johnwoo schreef op woensdag 12 november 2025 @ 00:19:
[...]
Dus je moet echt een nultarief hebben om die BTW ook op nul te krijgen (ik betwijfel of je dat bij TAP zo kunt instellen).
Ja, dat kan, bij nultarief is er geen btw verschuldigd want de tegenprestatie is nul (afwezig).
Eigenlijk snap ik de "verder zonder BTW nummer" optie niet zo; als je geen BTW hoeft af te dragen (alleen eigen gebruik of KOR) dan kies je "verder zonder BTW", en in andere gevallen (je levert aan derden en maakt geen gebruik van KOR) moet je ondernemer voor de BTW worden en krijg je een BTW-nummer, dus zou je voor "verder met BTW nummer" kiezen. Misschien is "verder zonder BTW nummer" alleen tijdelijk, als je je nummer nog niet hebt, of heeft TAP een mogelijkheid om de BTW namens jou af te dragen (en apart te factureren) oid... :?
Het "verder zonder btw nummer" is juist de facto de standaard bij alle backoffice CPO's, die rekenen altijd btw door over de geladen stroom. Tap is juist de enige die "verder zonder btw" überhaupt aanbiedt bij mijn weten. En volgens mij werkt dat dan alleen met een Tapkey en niet als je gaat laden op een Tap laadpunt (CPO) met een andere laadpas (MSP), immers rekenen die hun eigen btw.

• johnwoo

johnwoo

3S-GTE

JanHenk schreef op woensdag 12 november 2025 @ 09:09:
[...]

Ja, dat kan, bij nultarief is er geen btw verschuldigd want de tegenprestatie is nul (afwezig).

[...]

Het "verder zonder btw nummer" is juist de facto de standaard bij alle backoffice CPO's, die rekenen altijd btw door over de geladen stroom. Tap is juist de enige die "verder zonder btw" überhaupt aanbiedt bij mijn weten. En volgens mij werkt dat dan alleen met een Tapkey en niet als je gaat laden op een Tap laadpunt (CPO) met een andere laadpas (MSP), immers rekenen die hun eigen btw.
Maar als laadpaaleigenaar die aan derden levert moet jij wel BTW afdragen (BTW nummer nodig), of gebruik maken van KOR (maar in dit geval hoef je ook geen BTW af te dragen dus kun je ook voor "verder zonder BTW" kiezen). Waarom zou je als KOR laadpaalexploitant dan voor "verder zonder BTW nummer" kiezen ipv "verder zonder BTW"?

Overigens heb je als KOR ondernemer wel een BTW nummer (je bent alleen vrijgesteld van het in rekening brengen en afdragen van BTW), dus semantisch lijkt "verder zonder BTW" ook beter te matchen met de feitelijke situatie.

• JanHenk
  • Niet online
johnwoo schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:18:
[...]

Maar als laadpaaleigenaar die aan derden levert moet jij wel BTW afdragen (BTW nummer nodig),
Dit gaat mij meteen te snel, je bent als particulier met één laadpaal bij je huis waarbij je de geladen stroom vergoed krijgt van derden, imo vrijwel nooit ondernemer voor de omzetbelasting. Waarom moet je dan btw afdragen?
De rest van je betoog is daarmee ook niet echt relevant meer wat mij betreft, want je lijkt eraf uit te gaan dat een particulier die stroom levert aan een backoffice direct een ondernemer voor de btw is...

De backoffice moet overigens wel btw in rekening brengen en afdragen, want dat is gewoon een bedrijf dat stroom inkoopt (bij jou als laadpaaleigenaar, vrij van btw dus) en vervolgens levert aan de laadpasexploitatant (kan ook Tap zijn, maar ook een derde zoals Shell Recharge oid). Die transactie wordt dus wel btw op gerekend.

Alleen Tap kent dus een optie om "vrij van btw" door te gaan, maar dat is vanuit Tap bekeken. Zij zetten dan op de factuur, als je hun Tapkey gebruikt, een regel met 0%. Of dat fiscaal houdbaar is, is wat mij betreft de vraag. Maar dat is imo het risico van Tap en niet van de klant. Ook al wijzen ze in die portaal er wel op dat 'jij goed moet weten wat je doet'.

Als je hun schema ziet, is de meest logische keuze ook "doorgaan zonder btw-nummer". Want, of je hebt een laadpaal als bedrijf (zoals ik heb op de zaak, waar ik ook Tap gebruik) of je hebt een laadpaal privé en dan kun je geen nummer invullen. En de derde optie heb je imo eigenlijk nooit nodig, behalve in uitzonderingssituaties. En daarom geven ze er ook een waarschuwing bij.

Ik blijf er dus bij dat @Señor Sjon 'gewoon' de optie "doorgaan zonder btw-nummer" moet gebruiken.

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21-12 13:13
jongetje schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:34:
[...]

Dat heeft niets met A-merk te maken maar met certificering.
Zoals deze mag 16A voor 6uur aan vermogen leveren: https://www.elektramat.nl...230v-6h-16a-ip44-27001vn/
Of deze, mag volgens de website continue belast worden met 16A: https://www.accu-machine....ig-laden-met-16a-thuislad
(was even een korte google zoektocht)
Om hier nog even terug op te komen. Het is nu zo goed als klaar dus wil de wandcontactdoos voor buiten gaan kopen. Maar deze van accu machine is toch gewoon hetzelfde als die van de karwei hieronder:

Accu-machine:
https://www.accu-machine....ig-laden-met-16a-thuislad

Karwei:
https://www.karwei.nl/ass...opcontact-zwart/p/B256381

Dan haal ik hem liever gewoon bij karwei, helft goedkoper. Daarnaast vind accu-machine ook wel een beetje een rare website, als er 20x dezelfde reclame blokken staan met teksten als:

“Investering van €20,95 voorkomt duizenden euro's schade”

Overigens limiteer ik de Tesla op 10A, dus sowieso geen 16A want dat kan de mobile connector niet aan. (Max 13A).

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
@nDirect090 Is natuurlijk een keuze om heeeel langzaam te gaan laden met een granny op 1 fase.
Houd er wel rekening mee dat dit veel meer laadverlies (10 tot 20 procent extra) geeft tov laden met 11kW met een 3 fasen laadpaal.
Pagina: 1 ... 196 ... 204 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen