Dit vind ik nou heel gevaarlijke adviezen. Ga dit alsjeblieft niet zelf doen als je niet héél zeker weet wat je doet.Aziona schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:29:
Volgens mij kun je het makkelijk zelf. Er kan eigenlijk niets verkeerd gaan. Begin gewoon eens je meterkast van binnen te bekijken: hoofdschakelaar uit, kap er afschroeven en kijken hoe de kabels zijn aangesloten.
Ja, het kan er voor sommigen eenvoudig uitzien, maar zeker als je in de groepenkast zelf iets gaat doen dan kun je dat beter overlaten aan iemand die heel goed weet wat die doet. Zeker niet aan een hobbyist.
Elektra is mijn vakgebied, dus ik weet goed waarover ik praat. Het gaat niet alleen om het juist aansluiten van ‘een paar draadjes’, maar ook om (1) de keuze van de juiste schakelaars en automaten, (2) de juiste kabeldikte passend bij de toepassing en (3) last but not least het aandraaien van de schroeven met (ongeveer) het juiste koppel.
Niet hard genoeg kan een overgangsweerstand opleveren waardoor je warmteontwikkeling krijgt (met mogelijk brand als gevolg), te hard aandraaien is zeker ook niet goed, ook al lijkt dat in orde. Het is niet voor niets dat er een aandraaikoppel vermeld staat op veel componenten en dat installateurs nogal eens met een momentschroevendraaier.
Ergo: ga hier alsjeblieft niet zelf aan klooien als je niet donders goed weet waar je mee bezig bent, zéker bij de installatie van een laadpaal, waar er echt vele uren lang (1 of 3x) 16A door de aansluiting heen gaat. Of nog erger: 32A, zoals bij mij.
Ook niet in NL, waar zo’n keuring gelukkig niet verplicht (maar soms wel heel zinvol) is.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod 
en wie dat niet eert die schoppen we rot.  
<John O`Mill>

:strip_icc():strip_exif()/u/396258/crop5c58365079ffa_cropped.jpeg?f=community)