Ik heb vragen met de werkgever om iets geregeld te krijgen om thuis te kunnen laden. De werkgever geraakt er zelf niet uit, maakt er geen prioriteit van dus het vraagstuk blijft liggen. Op dit moment laad ik 100% openbaar met een laadpas van de WG. Ik wil de vlucht vooruit nemen.
De situatie is in Vlaanderen.
Ipv de werkgever de kosten van een laadpaal+installatie te laten dragen en vervolgens te laden waarbij ik als werknemer het CREG tarrief krijg, denk ik er aan om de laadpaal+installatie zelf te bekostigen en te doen.
- Ik plaats zelf een laadpaal (MID) en bekostig dit zelf
- ik kies een CPO / BO (wat is het verschil?)
- Ik stel zelf een kWh tarief in (gelijk aan het laagste tarief dat ik terugvind bij publieke laadpalen in de buurt, dus een soort van "laagsteprijsgarantie")
- ik kies zelf hoe vaak en wanneer ik thuis laad
- ik krijg de ingestelde kWh vergoeding van de CPO
- de werkgever wordt voor de energie gefactureerd door de CPO
Dit uiteraard mits akkoord van de WG.
Dit lijkt me een win-win.
Voordelen voor mij:
- ik trek het initiatief van de WG naar mezelf als WN
- geen verwachtingen van de WG over "je moet minstens zoveel van totaal verbruikte energie van de wagen ook effectief thuis laden"
- ik heb alles zelf in de hand en kies de laadpaal zelf
- ik heb zelf controle over load management
- ik word vergoed voor elke kWh en hoef het CREG tarief niet te volgen
- geen discussies over afschrijving investering en eventuele overname van de laadpaal bij beeindiging arbeidsovereenkomst
Voordelen voor de WG:
- geen investering voor laadpaal+installatie
- hoeft zich er niet meer mee bezig te houden, niks te regelen, wordt ontzorgd
- het laden gaat iets goedkoper worden voor hem (ten aanzien van nu 100% bij publieke laadpalen laden)
- geen discussies over afschrijving investering en eventuele overname van de laadpaal bij beeindiging arbeidsovereenkomst
In de OP van dit topic lees ik
teacher schreef op maandag 14 februari 2022 @ 20:37:
’Zakelijk’ beheren van een laadpaal via een eigen backoffice
Er zijn situaties waarbij werknemers de laadpaal niet via de werkgever laten plaatsen. Het budget kan bijvoorbeeld niet voldoende zijn voor je woonsituatie of je wilt de installatie door een eigen monteur laten doen. Een andere reden kan zijn als je zelf privé een laadpaal hebt aangeschaft en de investering al hebt gedaan. Als je in deze situaties zowel een eigen laadpaal hebt én de investeringskosten wilt terugverdienen kun je er voor kiezen om de laadpaal via een backoffice uit te baten.
Als je de laadpaal verbindt met een backoffice, dan gaat het laden via de laadpas van de werkgever alsof je gebruik maakt van een laadpaal op straat. De laadpasaanbieder van de werkgever rekent vervolgens de door jou ingestelde laadkosten via jouw backoffice af. Deze krijg je vervolgens (zonder btw) terug van de backoffice.
Het tarief dat je instelt, is onderwerp van discussie binnen dit topic. Een goede richtlijn is om hetzelfde tarief aan te houden als de laadpalen in de buurt. Daarmee is dit marktconforme tarief uit te leggen aan zowel de werkgever als de belastingdienst.
In dit topic worden enkele diensten genoemd die open staan voor particuliere laadpaalbeheerders:
Tap Electric:
https://tapelectric.app/nl/laders-beheren/thuis-opladen/
E-Flux:
https://www.e-flux.io/nl/producten/laadpaalbeheer
Dit lijkt dus in lijn te liggen met mijn plan.
Mis ik nog iets of is dit een correct plan?
Zijn er nog Belgen in het topic die dit zo doen?
Zijn er voor-/nadelen voor de keuze Tap versus E-Flux?