• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

SaraNostra schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 17:50:
Toch van den zotte dat je werkgever je verplicht een EV te leasen en dat je dan het bedrag voor installatie van een laadpaal doodleuk zelf moet ophoesten (wordt in je leasebedrag gezet).

Nou kan ik ervoor kiezen om niet te leasen, maar ik ga het toch wel doen. Zodoende benieuwd naar de installatie van een Wallbox aan de gevel. Zijn er bedrijven/toko's die dit doen als je zelf een wallbox aanschaft (dacht zelf aan deze: Mercedes-Benz Wallbox 22kW mit 6m Ladekabel(A000906341264) – Wallbox Welt).

Ben totaal niet bekend in de wereld van EV's, dus alle tips zijn van harte welkom!

PS: heb zelf zonnepanelen, dus het idee is om het zelf te kopen, te laten installeren aan een toko en deze dus te laten verbinden met mijn zonnepanelen. Neem aan dat dat kan (?).
Bij mijn werkgever krijg je een subsidie van 2000 euro als je een EV koopt of gaat leasen.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Munki schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 22:17:
Ik twijfel steeds meer om een eigen laadpaal te nemen. Situatie is alsvolgt:

Binnenkort ontvang ik mijn leaseauto. Huurwoning, wel een eigen parkeerplaats, op +- 10 meter afstand vanaf de voordeur. Toestemming van VvE om een laadpaal te installeren.

Aangezien het om een huurwoning gaat en een leaseauto, twijfel ik of het wel handig is om een eigen laadpaal te installeren. De kosten om de laadpaal te installeren zijn aan de hoge kant, vanwege de afstand naar de parkeerplaats. Die ben ik kwijt als ik ga verhuizen (geen plannen vooralsnog, maar je weet maar nooit). De laadpaal kan natuurlijk wel mee. In de buurt heb ik Tesla laadpalen en met een lidmaatschap kan ik voor 0,45 p/kWh laden. Ja, dit zijn snelladers en ik begrijp dat het niet goed is om alleen maar gebruik te maken hiervan, echter: Leaseauto voor een bepaalde tijd. Ook zijn er wat "normale" laders in de buurt, maar dat zou wel betekenen dat ik mijn auto moet achterlaten.

Wat denken jullie? Mis ik iets? Misschien zodra ik de auto heb aankijken hoe mijn laadgedrag is? Een eigen laadpaal is natuurlijk ook gemak, daar ben ik mij bewust van.
Ik heb zelf een mantelbuis gelegd vanaf de fundering naar de plek waar de paal moet komen, dit scheelt mij in de kosten voor aanleg. Wellicht een tip voor jou. (ok bij mij was het makkelijk omdat de tuin toch net gedaan werd)

[ Voor 3% gewijzigd door CrankyGamerOG op 30-07-2026 09:22 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
DonJuape schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 09:00:
[...]

Staat bij mijn werkgever in de lesse-overeenkomst. En als je dat niet wilt kun je kiezen voor het mobiliteitsbudget in plaats van een lease EV.

Op dit forum wordt vaak gedaan of het leasebeleid van een werkgever "logisch", "eerlijk" en "redelijk" moet zijn. Echter is het gewoon een arbeidsvoorwaarde en een werkgever is daar vrij in (binnen de wet uiteraard). Tevens kun je van mening verschillen over wat logisch en redelijk is of de werkgever vindt het te duur etc.
De baas bepaald niet wat er aan of tegen mijn huis aan komt. Zou lekker zijn dat mijn groepenkast aangepast moet worden (vaak door prutsers) vanwege een leaseauto.
Dit is heel zwart/wit maar je snapt hoeplijk wat ik bedoel.

Ik zou gewoon aangeven dat er al een laadpaal is en dat er geen tweede naast komt.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:56
Munki schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 22:17:
Aangezien het om een huurwoning gaat en een leaseauto, twijfel ik of het wel handig is om een eigen laadpaal te installeren. De kosten om de laadpaal te installeren zijn aan de hoge kant, vanwege de afstand naar de parkeerplaats. Die ben ik kwijt als ik ga verhuizen (geen plannen vooralsnog, maar je weet maar nooit).
Ik ga niet beweren dat je de gemaakte kosten weer terugziet maar een appartement voorzien van een parkeerplaats met eigen laadinrichting heeft echt wel een meerwaarde tov eentje zonder. Genoeg mensen die wel iets extra's overhebben voor dat comfort en het goedkoper kunnen laden. Om wat voor bedrag gaat het en heb je meerdere offertes?

Edit: helemaal gemist dat het om een HUURwoning gaat |:(

[ Voor 3% gewijzigd door ASW1 op 30-07-2026 09:43 ]

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

tlpeter schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 09:28:
[...]

De baas bepaald niet wat er aan of tegen mijn huis aan komt. Zou lekker zijn dat mijn groepenkast aangepast moet worden (vaak door prutsers) vanwege een leaseauto.
Dit is heel zwart/wit maar je snapt hoeplijk wat ik bedoel.

Ik zou gewoon aangeven dat er al een laadpaal is en dat er geen tweede naast komt.
Er hoeft bij mijn werkgever geen tweede naast. Als je er al een hebt wordt het leasebedrag lager en je mag het ook zelf regelen (en dan kun je de kosten van je bijtelling laten aftrekken).

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• tlpeter
  • Nu online
DonJuape schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 09:43:
[...]

Er hoeft bij mijn werkgever geen tweede naast. Als je er al een hebt wordt het leasebedrag lager en je mag het ook zelf regelen (en dan kun je de kosten van je bijtelling laten aftrekken).
Ik heb het zelf geregeld en kan gewoon met mijn laaddruppel laden. Aangezien er ook familie is met een EV wil ik die ook kunnen laten laden. Ik heb geen zin in beperkingen die opgelegd worden via een werkgever.

• anpat
  • Registratie: April 2016
  • Nu online
Hier in België heb ik wel een laadpaal door de werkgever laten plaatsen, thuisladen met de werkgever pas levert 33 cent per kWh op voor mij. Wil ik iemand anders laten laden heb ik een 2e pas waar ik mee badge en dan zijn de kosten voor mezelf of door te berekenen aan degene.
Ook in het contract dat als de paal 4 jaar hangt ik deze gratis mag overnemen indien uit dienst.

Ook zonnepanelen, dus dagen als vandaag laad ik dus eigenlijk gratis op thuis.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Beter, je verdient er dan thuis nog aan (afhankelijk waar je in België woont* en de terugleververgoeding die je krijgt het verschil tussen laad- en terugleververgoeding).
Wanneer de kost van je energiecontract lager is dan de thuislaadvergoeding (hier bv. 20vs32,22 cent/kWh) laad je thuis ook gratis zonder PV (en verdien je er nog een beetje aan).

Hier wordt de thuislaadpaal na 3 jaar afgeschreven door de werkgever en wordt dan sowieso (in of uit dienst maakt niet uit) eigendom van de werknemer/eigenaar van het pand waar deze werd geplaatst.
Voor de werkgever maakt het in kosten niet uit of je thuis of op de werkplaats gaat laden.
De kost voor kWh laden op de werkplaats is ongeveer even hoog als de vergoeding voor thuisladen (in Vlaanderen, in BXL en Wallonië is thuisladen duurder/ de vergoeding hoger).

Wij hebben overigens gekozen voor een laadpaal met vaste laadkabel en de laadpaal staat niet ingesteld op RFID maar op P&C zodat je maar moet inpluggen bij aankomst/laden/uitpluggen bij vertrek.

*Q3 2026 Gewest Vlaanderen: 32,22 cent/kWh. Vaste/variabele energiecontracten een vergoeding ergens tussen 0 en 5 cent/kWh.

[ Voor 90% gewijzigd door IvoB2 op 30-07-2026 10:15 ]

Wonend in Vlaanderen (BE)

• anpat
  • Registratie: April 2016
  • Nu online
Antwerpen, dus idd gratis opwekken en nog vergoed worden :) Wintermaanden is wel anders natuurlijk.

• IvoB2
  • Niet online
Wintermaanden doorgaans ook kostenloos thuisladen.
Maar dat hangt af van de kost van je eigen energiecontract vs de prijs van de laadvergoeding in Q1 en Q2. Maar sinds 2019 is mijn netenergiekost nog nooit hoger geweest dan de netto laadvergoeding. En al zeker niet meer sinds de CREG-tarieven quasi verplicht werden gesteld voor thuisladen.

Gratis opwekken doe je ook niet want doorgaans krijg je wel nog een (minieme) terugleververgoeding aan het net. Die lever je dus in bij thuisladen.

Maar tijdens de maanden december en januari doe ik (n=1) meer aan thuisontladen dan thuisladen. :)

[ Voor 31% gewijzigd door IvoB2 op 30-07-2026 10:21 ]

• SaraNostra
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:35
DonJuape schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 20:35:
[...]

Hoezo is dat van de zotte? Verschillende auto's hebben een verschillend leasebedrag en als het een EV betreft dan is het leasebedrag nog iets hoger vanwege het laadpunt.

Overigens als je het allemaal in eigen beheer laat installeren kun je de kosten door je werkgever van je bijtelling laten aftrekken.
Omdat ik geen kans meer krijg iets te leasen waar ik geen laadpaal voor nodig heb (benzine/hybride/diesel). Ja, je kunt ervoor kiezen om geen laadpaal te nemen, maar ik ben sowieso niet een groot fan van EV's en dan moet je ook nog eens 20/30 minuten bij een tankstation gaan chillen. Het is vooral ongemakkelijk als je geen eigen laadpaal hebt. Bij mij in de straat heb je er welgeteld 1 (!), dus daar heb ik ook niet veel aan.

Luxe problemen, I know, maar toch dingen waar je tegen aanloopt als je een EV hebt vs. geen EV hebben.

Ik lees dat sommigen een subsidie krijgen. Ik moet betalen voor mijn eigen laadpaal EN ik mag niets anders leasen. See the difference?

• IvoB2
  • Niet online
SaraNostra schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:33:
Ik lees dat sommigen een subsidie krijgen. Ik moet betalen voor mijn eigen laadpaal EN ik mag niets anders leasen. See the difference?
En de werkgever heeft geen laadpalen op eigen terrein?

Het grote verschil (the difference) haal je idd zelf al aan en zal uiteraard zitten in het al dan niet "fan" zijn van een BEV. (Niets mis mee maar een andere benadering van dezelfde problematiek).
Als fan zal je wat meer moeite willen doen en/of de (vermeende) ongemakken beter relativeren dan een 'non-fan". Dan zal je de ongemakken eerder wat meer benadrukken.

Als "fan" zou ik er bv. geen punt van maken om op eigen kosten een laadpaal te plaatsen (indien die mogelijkheid er is) als daar het praktisch gratis gebruik van een auto tegenover staat. Tenslotte heeft de werkgever ten tijde van de "ICE-bedrijfswagen" ook nooit aan een tankpomp aan huis voorzien. Hier toch niet :+
(Uiteraard wel het extra voordeel en situatie van een EV die zelden tot nooit 30 minuten aan een tankstation diende te laden).

Hier kan je als bedrijfswagen al jaren nog maar uitsluitend kiezen tussen BEV's.
Maar het is evenmin een verplichting. Je kan van dat voordeel afstand doen en voor een mobiliteitsbudget kiezen of een auto rij naar eigen keuzen kopen of privé leasen.
Maar wie een beetje kan rekenen (en beseft in welke luxe positie men eigenlijk zit) kom al vlug tot het besluit dat de kosten van een eigen laadpaal of de "ongemakken" van extern laden niet opwegen tegen de kosten van een eigen wagen (en bijna altijd extern tanken).

[ Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 30-07-2026 10:53 ]

• tlpeter
  • Nu online
SaraNostra schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:33:
[...]

Omdat ik geen kans meer krijg iets te leasen waar ik geen laadpaal voor nodig heb (benzine/hybride/diesel). Ja, je kunt ervoor kiezen om geen laadpaal te nemen, maar ik ben sowieso niet een groot fan van EV's en dan moet je ook nog eens 20/30 minuten bij een tankstation gaan chillen. Het is vooral ongemakkelijk als je geen eigen laadpaal hebt. Bij mij in de straat heb je er welgeteld 1 (!), dus daar heb ik ook niet veel aan.

Luxe problemen, I know, maar toch dingen waar je tegen aanloopt als je een EV hebt vs. geen EV hebben.

Ik heb nu na een maand of 8 in totaal 4 keer (waarvan 3 keer op reis naar het buitenland) moeten wachten tijdens het snelladen. Wanneer je een paal aan huis hebt is het gewoon veel beter te doen.
Het is echt een mythe dat je continue aan het wachten ben met laden op wat uitzonderingen na.

• SaraNostra
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:35
IvoB2 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:48:
[...]

En de werkgever heeft geen laadpalen op eigen terrein?

Het grote verschil (the difference) haal je idd zelf al aan en zal uiteraard zitten in het al dan niet "fan" zijn van een BEV. (Niets mis mee maar een andere benadering van dezelfde problematiek).
Als fan zal je wat meer moeite willen doen en/of de (vermeende) ongemakken beter relativeren dan een 'non-fan". Dan zal je de ongemakken eerder wat meer benadrukken.

Als "fan" zou ik er bv. geen punt van maken om op eigen kosten een laadpaal te plaatsen (indien die mogelijkheid er is) als daar het praktisch gratis gebruik van een auto tegenover staat. Tenslotte heeft de werkgever ten tijde van de "ICE-bedrijfswagen" ook nooit aan een tankpomp aan huis voorzien. Hier toch niet :+
(Uiteraard wel het extra voordeel en situatie van een EV die zelden tot nooit 30 minuten aan een tankstation diende te laden).

Hier kan je als bedrijfswagen al jaren nog maar uitsluitend kiezen tussen BEV's.
Maar het is evenmin een verplichting. Je kan van dat voordeel afstand doen en voor een mobiliteitsbudget kiezen of een auto rij naar eigen keuzen kopen of privé leasen.
Maar wie een beetje kan rekenen (en beseft in welke luxe positie men eigenlijk zit) kom al vlug tot het besluit dat de kosten van een eigen laadpaal of de "ongemakken" van extern laden niet opwegen tegen de kosten van een eigen wagen (en bijna altijd extern tanken).
als daar het praktisch gratis gebruik van een auto tegenover staat...

Gratis? Niks is gratis. Zeker niet de auto van je baas.

En dat laatste stukje lijkt me duidelijk, iedereen weet dat het hebben van een eigen auto andere perikelen met zich meebrengt, maar dat is niet de kwestie hier.
tlpeter schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:54:
[...]

Ik heb nu na een maand of 8 in totaal 4 keer (waarvan 3 keer op reis naar het buitenland) moeten wachten tijdens het snelladen. Wanneer je een paal aan huis hebt is het gewoon veel beter te doen.
Het is echt een mythe dat je continue aan het wachten ben met laden op wat uitzonderingen na.
Hoe lang doe je erover op een tankstation?

[ Voor 16% gewijzigd door SaraNostra op 30-07-2026 10:57 ]

• tlpeter
  • Nu online
SaraNostra schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:55:
Ik tank niet bij een tankstation maar ik denk dat je snelladen bedoeld.
Ik heb bewust gekozen voor een auto die mij aanstond qua opties en looks maar niet op de laadsnelheid. Die is opzich prima met 130kW waarbij het laden van 20% naar 80% in een half uur gaat. Dit is bij nieuwere modellen al (veel) sneller. Het bereik zou op de snelweg ongeveer een 300km moeten zijn.

Ik heb dus een keer gereden naar Winterberg waarbij ik de heenweg 2 keer heb geladen. Daar lekker een bakkie koffie met iets te eten waarbij lekker uigerust op de bestemming aankwam.
De terugweg uiteraard hetzelfde gedaan.

[ Voor 3% gewijzigd door tlpeter op 30-07-2026 11:04 ]

• IvoB2
  • Niet online
SaraNostra schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:55:
Je bedoelt waarschijnlijk een laadstation? :)
Daar is geen eenduidig antwoord op te geven want hangt af van heel wat parameters en het type laadpaal (AC 11, AC22, DC50, HCP,...).

In optimale omstandigheden (SoC onder de 20% en buitentemp. 20-25°C) duurt het laden van 10 tot 80% bij onze laatste EV (800V) een kwartiertje tot twintig minuten. Wacht je niet tot onder de 20% gewoon een tiental minuten. Het is idd een mythe dat je op een tankstation er op een minuut of 2 terug vanaf bent (veel EV rijdens hebben eveneens jaren ervaring met ICE-rijden wat omgekeerd niet altijd het geval is).

Aan een destination charger (doorgaan AC11 of DC50) staat ie langer maar dan telt het laden - voor mij - als tijdverdrijf niet mee want dan doe je in tussentijd iets anders (wat je bij tanken dan weer niet kan want doorgaans blijf je bij het tankpistool staan gedurende een tankbeurt).

En een ietwat hedendaagse EV geeft op zijn navigatiebord (desnoods via een eigen app) gewoon aan hoeveel laadpunten er langs de route vrij/bezet zijn en brengt - indien gewenst - de temperatuur van de batterij op de ideale temperatuur zodat aan een HPC onmiddellijk aan de hoogste laadsnelheid kan geladen worden.

Maar situaties en de mogelijkheden van EV's verschillen nogal.
En uiteraard hoe je persoonlijk tegenover EV/ICE staat eveneens. :)

ps. Idd een bedrijfswagen is niet gratis. Daar betaalt iemand anders dan de gebruiker de kosten (het grootste deel de overheid in se dus de belastingbetalers).
Maar waarschijnlijk is dat ook te wijten aan een verschil tussen de situatie NL/BE en de carpolicy van verschillende werkgevers.
Zoals eerder aangehaald is hier thuisladen idd niet gratis maar levert het nog een extraatje voor de werkgever op.

Maar daar gaat het in dit topic in se niet over.
Het grote voordeel van het thuisladen van een EV is dat je nog maar zelden voor een noodzakelijk oponthoud langs een laadstation, laat staan een tankstation, moet.
Thuis inparkeren, inpluggen en klaar. Bij vertrek ontkoppelen snoer in laadpaal duwen en klaar. 2 x 5 tot tien seconden?
En kan je dat doen icm eigen PV verdien je er nog een stuiver aan bij.

Wil je daar zelf geen geld aan spenderen en vind je een EV eigenlijk maar zozo (nogmaals niets mis met die keuzes) zal je andere opties dienen te overwegen met hun eigen voor- en nadelen.
Dat je werkgever als bedrijfswagen alleen nog BEV's wil voorzien en een thuislaadpaal niet wil faciliteren is nu eenmaal - voor jouw situatie - een gegeven feit en van daaruit moet je verder. Het is dus aan jou om in eerste instantie te bepalen of je op eigen kosten een laadpaal thuisplaatst of voor andere oplossingen gaat.
Zoals al eerder aangehaald moet een laadpaal geen (verplicht) onderdeel van de autolease uitmaken en kan je zelf je backoffice kiezen en inrichten (en dart hangt weer samen met de andere contractuele verplichtingen in je carpolicy).

[ Voor 33% gewijzigd door IvoB2 op 30-07-2026 12:28 ]

Pagina: 1 ... 230 231 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen

Als allerlaatste: de ERE regeling is the latest new thing, en ook daar is een dedicated topic voor:
[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen