• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-09 09:19

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

SaraNostra schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 17:50:
Toch van den zotte dat je werkgever je verplicht een EV te leasen en dat je dan het bedrag voor installatie van een laadpaal doodleuk zelf moet ophoesten (wordt in je leasebedrag gezet).

Nou kan ik ervoor kiezen om niet te leasen, maar ik ga het toch wel doen. Zodoende benieuwd naar de installatie van een Wallbox aan de gevel. Zijn er bedrijven/toko's die dit doen als je zelf een wallbox aanschaft (dacht zelf aan deze: Mercedes-Benz Wallbox 22kW mit 6m Ladekabel(A000906341264) – Wallbox Welt).

Ben totaal niet bekend in de wereld van EV's, dus alle tips zijn van harte welkom!

PS: heb zelf zonnepanelen, dus het idee is om het zelf te kopen, te laten installeren aan een toko en deze dus te laten verbinden met mijn zonnepanelen. Neem aan dat dat kan (?).
Bij mijn werkgever krijg je een subsidie van 2000 euro als je een EV koopt of gaat leasen.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-09 09:19

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Munki schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 22:17:
Ik twijfel steeds meer om een eigen laadpaal te nemen. Situatie is alsvolgt:

Binnenkort ontvang ik mijn leaseauto. Huurwoning, wel een eigen parkeerplaats, op +- 10 meter afstand vanaf de voordeur. Toestemming van VvE om een laadpaal te installeren.

Aangezien het om een huurwoning gaat en een leaseauto, twijfel ik of het wel handig is om een eigen laadpaal te installeren. De kosten om de laadpaal te installeren zijn aan de hoge kant, vanwege de afstand naar de parkeerplaats. Die ben ik kwijt als ik ga verhuizen (geen plannen vooralsnog, maar je weet maar nooit). De laadpaal kan natuurlijk wel mee. In de buurt heb ik Tesla laadpalen en met een lidmaatschap kan ik voor 0,45 p/kWh laden. Ja, dit zijn snelladers en ik begrijp dat het niet goed is om alleen maar gebruik te maken hiervan, echter: Leaseauto voor een bepaalde tijd. Ook zijn er wat "normale" laders in de buurt, maar dat zou wel betekenen dat ik mijn auto moet achterlaten.

Wat denken jullie? Mis ik iets? Misschien zodra ik de auto heb aankijken hoe mijn laadgedrag is? Een eigen laadpaal is natuurlijk ook gemak, daar ben ik mij bewust van.
Ik heb zelf een mantelbuis gelegd vanaf de fundering naar de plek waar de paal moet komen, dit scheelt mij in de kosten voor aanleg. Wellicht een tip voor jou. (ok bij mij was het makkelijk omdat de tuin toch net gedaan werd)

[ Voor 3% gewijzigd door CrankyGamerOG op 30-07-2026 09:22 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:04
DonJuape schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 09:00:
[...]

Staat bij mijn werkgever in de lesse-overeenkomst. En als je dat niet wilt kun je kiezen voor het mobiliteitsbudget in plaats van een lease EV.

Op dit forum wordt vaak gedaan of het leasebeleid van een werkgever "logisch", "eerlijk" en "redelijk" moet zijn. Echter is het gewoon een arbeidsvoorwaarde en een werkgever is daar vrij in (binnen de wet uiteraard). Tevens kun je van mening verschillen over wat logisch en redelijk is of de werkgever vindt het te duur etc.
De baas bepaald niet wat er aan of tegen mijn huis aan komt. Zou lekker zijn dat mijn groepenkast aangepast moet worden (vaak door prutsers) vanwege een leaseauto.
Dit is heel zwart/wit maar je snapt hoeplijk wat ik bedoel.

Ik zou gewoon aangeven dat er al een laadpaal is en dat er geen tweede naast komt.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:30
Munki schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 22:17:
Aangezien het om een huurwoning gaat en een leaseauto, twijfel ik of het wel handig is om een eigen laadpaal te installeren. De kosten om de laadpaal te installeren zijn aan de hoge kant, vanwege de afstand naar de parkeerplaats. Die ben ik kwijt als ik ga verhuizen (geen plannen vooralsnog, maar je weet maar nooit).
Ik ga niet beweren dat je de gemaakte kosten weer terugziet maar een appartement voorzien van een parkeerplaats met eigen laadinrichting heeft echt wel een meerwaarde tov eentje zonder. Genoeg mensen die wel iets extra's overhebben voor dat comfort en het goedkoper kunnen laden. Om wat voor bedrag gaat het en heb je meerdere offertes?

Edit: helemaal gemist dat het om een HUURwoning gaat |:(

[ Voor 3% gewijzigd door ASW1 op 30-07-2026 09:43 ]

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

tlpeter schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 09:28:
[...]

De baas bepaald niet wat er aan of tegen mijn huis aan komt. Zou lekker zijn dat mijn groepenkast aangepast moet worden (vaak door prutsers) vanwege een leaseauto.
Dit is heel zwart/wit maar je snapt hoeplijk wat ik bedoel.

Ik zou gewoon aangeven dat er al een laadpaal is en dat er geen tweede naast komt.
Er hoeft bij mijn werkgever geen tweede naast. Als je er al een hebt wordt het leasebedrag lager en je mag het ook zelf regelen (en dan kun je de kosten van je bijtelling laten aftrekken).

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• tlpeter
DonJuape schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 09:43:
[...]

Er hoeft bij mijn werkgever geen tweede naast. Als je er al een hebt wordt het leasebedrag lager en je mag het ook zelf regelen (en dan kun je de kosten van je bijtelling laten aftrekken).
Ik heb het zelf geregeld en kan gewoon met mijn laaddruppel laden. Aangezien er ook familie is met een EV wil ik die ook kunnen laten laden. Ik heb geen zin in beperkingen die opgelegd worden via een werkgever.

• anpat
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20-08 13:01
Hier in België heb ik wel een laadpaal door de werkgever laten plaatsen, thuisladen met de werkgever pas levert 33 cent per kWh op voor mij. Wil ik iemand anders laten laden heb ik een 2e pas waar ik mee badge en dan zijn de kosten voor mezelf of door te berekenen aan degene.
Ook in het contract dat als de paal 4 jaar hangt ik deze gratis mag overnemen indien uit dienst.

Ook zonnepanelen, dus dagen als vandaag laad ik dus eigenlijk gratis op thuis.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Beter, je verdient er dan thuis nog aan (afhankelijk waar je in België woont* en de terugleververgoeding die je krijgt het verschil tussen laad- en terugleververgoeding).
Wanneer de kost van je energiecontract lager is dan de thuislaadvergoeding (hier bv. 20vs32,22 cent/kWh) laad je thuis ook gratis zonder PV (en verdien je er nog een beetje aan).

Hier wordt de thuislaadpaal na 3 jaar afgeschreven door de werkgever en wordt dan sowieso (in of uit dienst maakt niet uit) eigendom van de werknemer/eigenaar van het pand waar deze werd geplaatst.
Voor de werkgever maakt het in kosten niet uit of je thuis of op de werkplaats gaat laden.
De kost voor kWh laden op de werkplaats is ongeveer even hoog als de vergoeding voor thuisladen (in Vlaanderen, in BXL en Wallonië is thuisladen duurder/ de vergoeding hoger).

Wij hebben overigens gekozen voor een laadpaal met vaste laadkabel en de laadpaal staat niet ingesteld op RFID maar op P&C zodat je maar moet inpluggen bij aankomst/laden/uitpluggen bij vertrek.

*Q3 2026 Gewest Vlaanderen: 32,22 cent/kWh. Vaste/variabele energiecontracten een vergoeding ergens tussen 0 en 5 cent/kWh.

[ Voor 90% gewijzigd door IvoB2 op 30-07-2026 10:15 ]

Wonend in Vlaanderen (BE)

• anpat
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20-08 13:01
Antwerpen, dus idd gratis opwekken en nog vergoed worden :) Wintermaanden is wel anders natuurlijk.

• IvoB2
  • Niet online
Wintermaanden doorgaans ook kostenloos thuisladen.
Maar dat hangt af van de kost van je eigen energiecontract vs de prijs van de laadvergoeding in Q1 en Q2. Maar sinds 2019 is mijn netenergiekost nog nooit hoger geweest dan de netto laadvergoeding. En al zeker niet meer sinds de CREG-tarieven quasi verplicht werden gesteld voor thuisladen.

Gratis opwekken doe je ook niet want doorgaans krijg je wel nog een (minieme) terugleververgoeding aan het net. Die lever je dus in bij thuisladen.

Maar tijdens de maanden december en januari doe ik (n=1) meer aan thuisontladen dan thuisladen. :)

[ Voor 31% gewijzigd door IvoB2 op 30-07-2026 10:21 ]

• SaraNostra
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02-09 09:09
DonJuape schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 20:35:
[...]

Hoezo is dat van de zotte? Verschillende auto's hebben een verschillend leasebedrag en als het een EV betreft dan is het leasebedrag nog iets hoger vanwege het laadpunt.

Overigens als je het allemaal in eigen beheer laat installeren kun je de kosten door je werkgever van je bijtelling laten aftrekken.
Omdat ik geen kans meer krijg iets te leasen waar ik geen laadpaal voor nodig heb (benzine/hybride/diesel). Ja, je kunt ervoor kiezen om geen laadpaal te nemen, maar ik ben sowieso niet een groot fan van EV's en dan moet je ook nog eens 20/30 minuten bij een tankstation gaan chillen. Het is vooral ongemakkelijk als je geen eigen laadpaal hebt. Bij mij in de straat heb je er welgeteld 1 (!), dus daar heb ik ook niet veel aan.

Luxe problemen, I know, maar toch dingen waar je tegen aanloopt als je een EV hebt vs. geen EV hebben.

Ik lees dat sommigen een subsidie krijgen. Ik moet betalen voor mijn eigen laadpaal EN ik mag niets anders leasen. See the difference?

• IvoB2
  • Niet online
SaraNostra schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:33:
Ik lees dat sommigen een subsidie krijgen. Ik moet betalen voor mijn eigen laadpaal EN ik mag niets anders leasen. See the difference?
En de werkgever heeft geen laadpalen op eigen terrein?

Het grote verschil (the difference) haal je idd zelf al aan en zal uiteraard zitten in het al dan niet "fan" zijn van een BEV. (Niets mis mee maar een andere benadering van dezelfde problematiek).
Als fan zal je wat meer moeite willen doen en/of de (vermeende) ongemakken beter relativeren dan een 'non-fan". Dan zal je de ongemakken eerder wat meer benadrukken.

Als "fan" zou ik er bv. geen punt van maken om op eigen kosten een laadpaal te plaatsen (indien die mogelijkheid er is) als daar het praktisch gratis gebruik van een auto tegenover staat. Tenslotte heeft de werkgever ten tijde van de "ICE-bedrijfswagen" ook nooit aan een tankpomp aan huis voorzien. Hier toch niet :+
(Uiteraard wel het extra voordeel en situatie van een EV die zelden tot nooit 30 minuten aan een tankstation diende te laden).

Hier kan je als bedrijfswagen al jaren nog maar uitsluitend kiezen tussen BEV's.
Maar het is evenmin een verplichting. Je kan van dat voordeel afstand doen en voor een mobiliteitsbudget kiezen of een auto rij naar eigen keuzen kopen of privé leasen.
Maar wie een beetje kan rekenen (en beseft in welke luxe positie men eigenlijk zit) kom al vlug tot het besluit dat de kosten van een eigen laadpaal of de "ongemakken" van extern laden niet opwegen tegen de kosten van een eigen wagen (en bijna altijd extern tanken).

[ Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 30-07-2026 10:53 ]

• tlpeter
SaraNostra schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:33:
[...]

Omdat ik geen kans meer krijg iets te leasen waar ik geen laadpaal voor nodig heb (benzine/hybride/diesel). Ja, je kunt ervoor kiezen om geen laadpaal te nemen, maar ik ben sowieso niet een groot fan van EV's en dan moet je ook nog eens 20/30 minuten bij een tankstation gaan chillen. Het is vooral ongemakkelijk als je geen eigen laadpaal hebt. Bij mij in de straat heb je er welgeteld 1 (!), dus daar heb ik ook niet veel aan.

Luxe problemen, I know, maar toch dingen waar je tegen aanloopt als je een EV hebt vs. geen EV hebben.

Ik heb nu na een maand of 8 in totaal 4 keer (waarvan 3 keer op reis naar het buitenland) moeten wachten tijdens het snelladen. Wanneer je een paal aan huis hebt is het gewoon veel beter te doen.
Het is echt een mythe dat je continue aan het wachten ben met laden op wat uitzonderingen na.

• SaraNostra
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02-09 09:09
IvoB2 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:48:
[...]

En de werkgever heeft geen laadpalen op eigen terrein?

Het grote verschil (the difference) haal je idd zelf al aan en zal uiteraard zitten in het al dan niet "fan" zijn van een BEV. (Niets mis mee maar een andere benadering van dezelfde problematiek).
Als fan zal je wat meer moeite willen doen en/of de (vermeende) ongemakken beter relativeren dan een 'non-fan". Dan zal je de ongemakken eerder wat meer benadrukken.

Als "fan" zou ik er bv. geen punt van maken om op eigen kosten een laadpaal te plaatsen (indien die mogelijkheid er is) als daar het praktisch gratis gebruik van een auto tegenover staat. Tenslotte heeft de werkgever ten tijde van de "ICE-bedrijfswagen" ook nooit aan een tankpomp aan huis voorzien. Hier toch niet :+
(Uiteraard wel het extra voordeel en situatie van een EV die zelden tot nooit 30 minuten aan een tankstation diende te laden).

Hier kan je als bedrijfswagen al jaren nog maar uitsluitend kiezen tussen BEV's.
Maar het is evenmin een verplichting. Je kan van dat voordeel afstand doen en voor een mobiliteitsbudget kiezen of een auto rij naar eigen keuzen kopen of privé leasen.
Maar wie een beetje kan rekenen (en beseft in welke luxe positie men eigenlijk zit) kom al vlug tot het besluit dat de kosten van een eigen laadpaal of de "ongemakken" van extern laden niet opwegen tegen de kosten van een eigen wagen (en bijna altijd extern tanken).
als daar het praktisch gratis gebruik van een auto tegenover staat...

Gratis? Niks is gratis. Zeker niet de auto van je baas.

En dat laatste stukje lijkt me duidelijk, iedereen weet dat het hebben van een eigen auto andere perikelen met zich meebrengt, maar dat is niet de kwestie hier.
tlpeter schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:54:
[...]

Ik heb nu na een maand of 8 in totaal 4 keer (waarvan 3 keer op reis naar het buitenland) moeten wachten tijdens het snelladen. Wanneer je een paal aan huis hebt is het gewoon veel beter te doen.
Het is echt een mythe dat je continue aan het wachten ben met laden op wat uitzonderingen na.
Hoe lang doe je erover op een tankstation?

[ Voor 16% gewijzigd door SaraNostra op 30-07-2026 10:57 ]

• tlpeter
SaraNostra schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:55:
Ik tank niet bij een tankstation maar ik denk dat je snelladen bedoeld.
Ik heb bewust gekozen voor een auto die mij aanstond qua opties en looks maar niet op de laadsnelheid. Die is opzich prima met 130kW waarbij het laden van 20% naar 80% in een half uur gaat. Dit is bij nieuwere modellen al (veel) sneller. Het bereik zou op de snelweg ongeveer een 300km moeten zijn.

Ik heb dus een keer gereden naar Winterberg waarbij ik de heenweg 2 keer heb geladen. Daar lekker een bakkie koffie met iets te eten waarbij lekker uigerust op de bestemming aankwam.
De terugweg uiteraard hetzelfde gedaan.

[ Voor 3% gewijzigd door tlpeter op 30-07-2026 11:04 ]

• IvoB2
  • Niet online
SaraNostra schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:55:
Je bedoelt waarschijnlijk een laadstation? :)
Daar is geen eenduidig antwoord op te geven want hangt af van heel wat parameters en het type laadpaal (AC 11, AC22, DC50, HCP,...).

In optimale omstandigheden (SoC onder de 20% en buitentemp. 20-25°C) duurt het laden van 10 tot 80% bij onze laatste EV (800V) een kwartiertje tot twintig minuten. Wacht je niet tot onder de 20% gewoon een tiental minuten. Het is idd een mythe dat je op een tankstation er op een minuut of 2 terug vanaf bent (veel EV rijdens hebben eveneens jaren ervaring met ICE-rijden wat omgekeerd niet altijd het geval is).

Aan een destination charger (doorgaan AC11 of DC50) staat ie langer maar dan telt het laden - voor mij - als tijdverdrijf niet mee want dan doe je in tussentijd iets anders (wat je bij tanken dan weer niet kan want doorgaans blijf je bij het tankpistool staan gedurende een tankbeurt).

En een ietwat hedendaagse EV geeft op zijn navigatiebord (desnoods via een eigen app) gewoon aan hoeveel laadpunten er langs de route vrij/bezet zijn en brengt - indien gewenst - de temperatuur van de batterij op de ideale temperatuur zodat aan een HPC onmiddellijk aan de hoogste laadsnelheid kan geladen worden.

Maar situaties en de mogelijkheden van EV's verschillen nogal.
En uiteraard hoe je persoonlijk tegenover EV/ICE staat eveneens. :)

ps. Idd een bedrijfswagen is niet gratis. Daar betaalt iemand anders dan de gebruiker de kosten (het grootste deel de overheid in se dus de belastingbetalers).
Maar waarschijnlijk is dat ook te wijten aan een verschil tussen de situatie NL/BE en de carpolicy van verschillende werkgevers.
Zoals eerder aangehaald is hier thuisladen idd niet gratis maar levert het nog een extraatje voor de werkgever op.

Maar daar gaat het in dit topic in se niet over.
Het grote voordeel van het thuisladen van een EV is dat je nog maar zelden voor een noodzakelijk oponthoud langs een laadstation, laat staan een tankstation, moet.
Thuis inparkeren, inpluggen en klaar. Bij vertrek ontkoppelen snoer in laadpaal duwen en klaar. 2 x 5 tot tien seconden?
En kan je dat doen icm eigen PV verdien je er nog een stuiver aan bij.

Wil je daar zelf geen geld aan spenderen en vind je een EV eigenlijk maar zozo (nogmaals niets mis met die keuzes) zal je andere opties dienen te overwegen met hun eigen voor- en nadelen.
Dat je werkgever als bedrijfswagen alleen nog BEV's wil voorzien en een thuislaadpaal niet wil faciliteren is nu eenmaal - voor jouw situatie - een gegeven feit en van daaruit moet je verder. Het is dus aan jou om in eerste instantie te bepalen of je op eigen kosten een laadpaal thuisplaatst of voor andere oplossingen gaat.
Zoals al eerder aangehaald moet een laadpaal geen (verplicht) onderdeel van de autolease uitmaken en kan je zelf je backoffice kiezen en inrichten (en dart hangt weer samen met de andere contractuele verplichtingen in je carpolicy).

[ Voor 33% gewijzigd door IvoB2 op 30-07-2026 12:28 ]

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
[...]
Op dit forum wordt vaak gedaan of het leasebeleid van een werkgever "logisch", "eerlijk" en "redelijk" moet zijn. Echter is het gewoon een arbeidsvoorwaarde en een werkgever is daar vrij in (binnen de wet uiteraard). Tevens kun je van mening verschillen over wat logisch en redelijk is of de werkgever vindt het te duur etc.
Precies dat!
Het is aan de werkgever hoe hij de reiskosten wilt vergoeden. En ook woon-werkverkeer vergoeden is niet eens verplicht.
Iedereen heeft zijn eigen referentie die opgebouwd is door soms riante voorwaarden van voormalige werkgevers.
Het meest storend vind ik dat het nog steeds als een 'extraatje' wordt gezien dat de werkgever een vendorlocked laadpaal wilt plaatsen op jouw eigen terrein. Door de werkgever betaald? Nee je gaat een schuld aan die de werkgever zelf afbetaald in 4 jaar.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

[...]

Staat bij mijn werkgever in de lesse-overeenkomst. En als je dat niet wilt kun je kiezen voor het mobiliteitsbudget in plaats van een lease EV.

Nederlanders eigen, iets wat vrijblijvend wordt aangeboden wordt al snel als een recht gezien.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC+ 11,04kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• Helsie
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik heb zojuist een fijn stukje laadkabel management van mijn veel te lange kabel geïnstalleerd, helemaal content mee 😁Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9RkxA4SZGEG57Gqw5SznUg4l0yM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dnRqpWuHJKQp5bv4wv5dqxH7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ch9D8ssfeUrbLbPIdeFcyukp1mM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lVPVuucLVTjkiOisCNGGr9Lu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Re6SqHDz4SmyS6zUVd3jXCGQ4U4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nrrp7wG9vuBoRidAIPYkB31H.jpg?f=fotoalbum_large

• FabiRaket
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:39
wiemelen schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 22:45:
Is er iemand die in zijn garage een soort van kabel management systeem heeft geplaatst? Doel is de kabel niet op de grond te laten liggen, makkelijker de kabel over de wagen te hangen of makkelijker de laadpoort van 2 wagen te bereiken zonder dat iemand struikelt over kabels. Ik denk dan aan systemen zoals :
Cable Sherpa
Chargehanger
Barkan wandkabelhouder
EV Hover
Of natuurlijk andere DIY oplossingen.
Tips en reviews zijn welkom.
Inmiddels heb ik de Cable Sherpa hangen. Werkt erg soepel, kabel sleept niet meer over de grond en struikelgevaar voor de kids is opgelost. De kabel loopt nu over de poort heen. Op YouTube zijn van de fabrikant ook wat filmpjes te vinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vk0Er4WBFX94BdNzJDMpqcgmjAo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wFjUK4y1Pg2A6Z65cV1tVcvx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-RLXsmxmoEquZJfCIUgI5Dd6vTE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/GEQ2FRceV9gFE8aFl8lr8b34.png?f=fotoalbum_tile
edit:
de lengte indien uitgeschoven is 130cm en hij overbrugd net iets meer.

Alles van Apple

• disco-stu
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 03:06
Ik heb vragen met de werkgever om iets geregeld te krijgen om thuis te kunnen laden. De werkgever geraakt er zelf niet uit, maakt er geen prioriteit van dus het vraagstuk blijft liggen. Op dit moment laad ik 100% openbaar met een laadpas van de WG. Ik wil de vlucht vooruit nemen.

De situatie is in Vlaanderen.
Ipv de werkgever de kosten van een laadpaal+installatie te laten dragen en vervolgens te laden waarbij ik als werknemer het CREG tarrief krijg, denk ik er aan om de laadpaal+installatie zelf te bekostigen en te doen.
- Ik plaats zelf een laadpaal (MID) en bekostig dit zelf
- ik kies een CPO / BO (wat is het verschil?)
- Ik stel zelf een kWh tarief in (gelijk aan het laagste tarief dat ik terugvind bij publieke laadpalen in de buurt, dus een soort van "laagsteprijsgarantie")
- ik kies zelf hoe vaak en wanneer ik thuis laad
- ik krijg de ingestelde kWh vergoeding van de CPO
- de werkgever wordt voor de energie gefactureerd door de CPO
Dit uiteraard mits akkoord van de WG.

Dit lijkt me een win-win.

Voordelen voor mij:
- ik trek het initiatief van de WG naar mezelf als WN
- geen verwachtingen van de WG over "je moet minstens zoveel van totaal verbruikte energie van de wagen ook effectief thuis laden"
- ik heb alles zelf in de hand en kies de laadpaal zelf
- ik heb zelf controle over load management
- ik word vergoed voor elke kWh en hoef het CREG tarief niet te volgen
- geen discussies over afschrijving investering en eventuele overname van de laadpaal bij beeindiging arbeidsovereenkomst

Voordelen voor de WG:
- geen investering voor laadpaal+installatie
- hoeft zich er niet meer mee bezig te houden, niks te regelen, wordt ontzorgd
- het laden gaat iets goedkoper worden voor hem (ten aanzien van nu 100% bij publieke laadpalen laden)
- geen discussies over afschrijving investering en eventuele overname van de laadpaal bij beeindiging arbeidsovereenkomst

In de OP van dit topic lees ik
teacher schreef op maandag 14 februari 2022 @ 20:37:

’Zakelijk’ beheren van een laadpaal via een eigen backoffice
Er zijn situaties waarbij werknemers de laadpaal niet via de werkgever laten plaatsen. Het budget kan bijvoorbeeld niet voldoende zijn voor je woonsituatie of je wilt de installatie door een eigen monteur laten doen. Een andere reden kan zijn als je zelf privé een laadpaal hebt aangeschaft en de investering al hebt gedaan. Als je in deze situaties zowel een eigen laadpaal hebt én de investeringskosten wilt terugverdienen kun je er voor kiezen om de laadpaal via een backoffice uit te baten.
Als je de laadpaal verbindt met een backoffice, dan gaat het laden via de laadpas van de werkgever alsof je gebruik maakt van een laadpaal op straat. De laadpasaanbieder van de werkgever rekent vervolgens de door jou ingestelde laadkosten via jouw backoffice af. Deze krijg je vervolgens (zonder btw) terug van de backoffice.
Het tarief dat je instelt, is onderwerp van discussie binnen dit topic. Een goede richtlijn is om hetzelfde tarief aan te houden als de laadpalen in de buurt. Daarmee is dit marktconforme tarief uit te leggen aan zowel de werkgever als de belastingdienst.
In dit topic worden enkele diensten genoemd die open staan voor particuliere laadpaalbeheerders:
Tap Electric: https://tapelectric.app/nl/laders-beheren/thuis-opladen/
E-Flux: https://www.e-flux.io/nl/producten/laadpaalbeheer
Dit lijkt dus in lijn te liggen met mijn plan.
Mis ik nog iets of is dit een correct plan?
Zijn er nog Belgen in het topic die dit zo doen?
Zijn er voor-/nadelen voor de keuze Tap versus E-Flux?

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:00
disco-stu schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 07:29:
Ik heb vragen met de werkgever om iets geregeld te krijgen om thuis te kunnen laden. De werkgever geraakt er zelf niet uit, maakt er geen prioriteit van dus het vraagstuk blijft liggen. Op dit moment laad ik 100% openbaar met een laadpas van de WG. Ik wil de vlucht vooruit nemen.

Ipv de werkgever de kosten van een laadpaal+installatie te laten dragen en vervolgens te laden waarbij ik als werknemer het CREG tarrief krijg, denk ik er aan om de laadpaal+installatie zelf te bekostigen en te doen.
- Ik stel zelf een kWh tarief in (gelijk aan het laagste tarief dat ik terugvind bij publieke laadpalen in de buurt, dus een soort van "laagsteprijsgarantie")

Voordelen voor mij:
- geen verwachtingen van de WG over "je moet minstens zoveel van totaal verbruikte energie van de wagen ook effectief thuis laden"

Voordelen voor de WG:
- het laden gaat iets goedkoper worden voor hem (ten aanzien van nu 100% bij publieke laadpalen laden)

[...]

Volgens mij mis je niks. Ik ben NLer dus specifiek over België weet ik niet genoeg. Qua Tap vs E-Flux.

Bij Tap heb je geen abonnement, geen aansluitkosten en geen maandelijkse kosten. De fee voor tap is 10% van je ingestelde tarief. Als jij 40c ingeeft gaat er 44c naar de laadpas van je werkgever. Bij E-Flux dus wel een abonnement van minimaal een jaar, aansluitkosten (16,5), maandelijkse fee (5,50) en standaard 3c fee per kWh. (Alles bedragen ex BTW)

Zelf alleen ervaring met Tap. Zeer tevreden. Support is ook erg snel en behulpzaam. Uitbetalingen netjes op tijd.

• IvoB2
  • Niet online
disco-stu schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 07:29:

Voordelen voor mij:

Voordelen voor de WG:

[...]

De fiscale vrijstelling voor thuisladen voor jezelf en werkgever geldt alleen wanneer je thuis laadt via het max. (of lager) CREG tarief.
Je kan de fiscale belasting op de laadvergoeding alleen vermijden door:
- De vergoeding in te stellen lager dan het kwartaaltarief gehanteerd door de CREG.
- Je thuislaadpaal aan te geven als semi-publiek.
Dan is het net of je met de laadkaart van je werkgever aan een publieke laad paal laadt.

Keert de werkgever je een hogere vergoeding uit dan het vastgestelde CREG tarief riskeer je dat de fiscus dit ziet als een extra loon en riskeer je te worden belast als bijkomend loon of een bijkomend VAA (onderworpen aan personenbelasting en sociale bijdragen).

Je laadpaal zal ook een MID gecertificeerde meter moeten hebben waarmee de geladen kWh effectief kan worden aangetoond. Doe je dit niet dan zal de fiscus de laadvergoeding volledig zien als loon en als zodanig belasten.

Het extra captar dat het thuisladen veroorzaakt blijft volledig voor eigen rekening (zit volgens de fiscale ruling al vervat in het all in CREG tarief).

De CREG kwartaaltarieven:
https://www.creg.be/nl/co...thuisladen-bedrijfswagens

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 01-08-2026 09:01 ]

• disco-stu
Als ik me niet vergis, is de laadpas van mijn WG van een abbonement type dat deze wel een maandelijkse vaste kost betaalt maar er geen transaction fee bijkomt (0% dus).

Het laagste tarief dat ik kan laden in de buurt is 44€c/kWh. Dat zou met een transaction fee van 0% dus ook mijn netto opbrengst kunnen zijn, als het een semi publieke laadpasl is.

Huidig CREG tarief is 32.22€c/kWh als het volledig prive is.

Dat is dus 100% versus 73%.

Semi-publiek zou het interessantste zijn als ik wat randparameters kan hanteren die derden ontmoedigen om bij mij te komen laden.

• IvoB2
  • Niet online
Je moet "de kost" van thuisladen niet afwegen tegen de kost van openbaar laden (in de buurt) maar tegen de kost van je eigen energiecontract want dat is de verhouding die voor jou van tel is.
Ik laad bv. al sinds 2019 tegen de tarieven omschreven in de car policy van de werkgever (en sinds de invoering dus tegen het bijna verplichte CREG tarief).
Het all in netafnametarief kwam bij thuisladen nog nooit boven de laadvergoeding uit. Zeker niet wanneer je op PV kan laden.

Je mag daar uiteraard individueel van afwijken en daar een hoger tarief (van bv. 44 cent/kWh) voor instellen maar hou dan ook rekening met de fiscale gevolgen.

Afhankelijk van waar je laadpaal staat (doorgaans niet tegen de rand van de openbare weg?) ga je weinig last hebben van derden die op iemand anders zijn oprit willen proberen te laden. :)
Echter, wanneer Jan en Alleman aan jouw laadpaal kan komen laden tegen een relatief hoge vergoeding (bovenop je contract van je energieleverancier) is het weer een verdienmodel en => fiscus.

Iets of wat werkgever kan de kosten van een door hem geplaatste thuislaadpaal ook zelf afschrijven op drie jaar (en dan overdragen aan de werknemer, zelfs als deze nog bij hem in dienst is). Op termijn is dat goedkoper dan voor thuisladen een hoger tarief dan het CREG tarief uitbetalen. De werkgever kan trouwens in de carpolicy ook laten vastleggen hoeveel kWh en/of tegen welke max. kWh-prijs elders geladen mag worden.

De weg die jij wil bewandelen zit vol wolfijzers (maar als je weet waar je precies mee bezig bent uiteraard te omzeilen) en zal alleen vat hebben op een werkgever die op dat vlak echt van toeten noch blazen weet.

[ Voor 46% gewijzigd door IvoB2 op 01-08-2026 11:57 ]

• disco-stu
IvoB2 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 11:48:
Je moet "de kost" van thuisladen niet afwegen tegen de kost van openbaar laden (in de buurt) maar tegen de kost van je eigen energiecontract want dat is de verhouding die voor jou van tel is.
De afweging die ik maak is niet alleen:
- de energiekost van openbaar laden versus de energiekost van privéladen
maar eerder :
- de energiekost van openbaar laden versus de energiekost van privéladen + investeringskost laadpaal en installatie

Als ik dus enkel het CREG tarief krijg, dan is mijn energiekost gecompenseerd, maar dan verdien ik nooit mijn investeringskost laadpaal terug.
De weg die jij wil bewandelen zit vol wolfijzers (maar als je weet waar je precies mee bezig bent uiteraard te omzeilen) en zal alleen vat hebben op een werkgever die op dat vlak echt van toeten noch blazen weet.
Het is zeker niet de bedoeling om mijn WG in het ongewisse te laten en gebruik te maken van zijn onkennis over het onderwerp ("onkennis" is ook niet het geval).
In huidige situatie laad ik 100% openbaar. Dat is een mix van goedkoop AC laden (grootteorde 0.45euro/kWh), duurder AC laden (pakweg 0.55euro/kWh) en af en toe nog duurder DC snelladen (pakweg 0.70euro/kWh).

Elke formule die ik voorstel aan de WG waarbij het relatief aandeel van die goedkoopste 0.45euro/kWh laadenergie stijgt in de bovenvermelde mix, zou dus een win zijn voor de WG indien hij zich voor de rest niet moet bezighouden met car- en laadpolicies noch investeringen moet dien in laadpalen etc.

Het idee is dus
- zelf investeren
- semi publieke laadpaal maken (beperkte beschikbaarheidstijden en ver van de openbare weg (zelfs uit het zicht is mogelijk)
- prijs in overeenstemming met vergelijkbare goedkoopste publieke laadpalen
- uit de radar van de fiscus blijven

Eventueel kan ik 2 tarieven instellen:
- een standaard zeer hoog tarief (waarvoor niemand wil komen laden)
- een gebruikersgroep met een lager tarief, 0.44euro/kWh, waarbij ik mijn eigen laadpas van de WG in de gebruikersgroep onder breng.
Het nettoresultaat gaat zijn dat ik geen derden ga krijgen die bij mij laden en dat alle energie aan 0.44euro/kWh gaat uitbetaald worden. (weliswaar meer dan CREG, maar niet meer dan laagste openbare laadpaal)

Heb ik dan alle wolfsijzers gecountered? :9

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01:39
Edit: verkeerd topic

[ Voor 96% gewijzigd door ASS-Ware op 01-08-2026 14:24 ]

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:35

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb een laadpaal zonder kabel dus ik pak nu altijd de kabel uit de auto en plug die in. Kan ik ook gewoon een kabel kopen en die in de laadpaal (Zappi) houden? Eventueel met een kabelhouder oid. Dat scheelt dan weer wat gedoe. We laden er 2 auto's aan dmv pincode dus hij moet wel uitchecken iedere keer als we wegrijden.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

• IvoB2
  • Niet online
disco-stu schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 13:57:
[...]

De afweging die ik maak is niet alleen:
- de energiekost van openbaar laden versus de energiekost van privéladen
maar eerder :
- de energiekost van openbaar laden versus de energiekost van privéladen + investeringskost laadpaal en installatie

Als ik dus enkel het CREG tarief krijg, dan is mijn energiekost gecompenseerd, maar dan verdien ik nooit mijn investeringskost laadpaal terug.

Elke formule die ik voorstel aan de WG waarbij het relatief aandeel van die goedkoopste 0.45euro/kWh laadenergie stijgt in de bovenvermelde mix, zou dus een win zijn voor de WG indien hij zich voor de rest niet moet bezighouden met car- en laadpolicies noch investeringen moet dien in laadpalen etc.

Het idee is dus
- zelf investeren
- semi publieke laadpaal maken (beperkte beschikbaarheidstijden en ver van de openbare weg (zelfs uit het zicht is mogelijk)
- prijs in overeenstemming met vergelijkbare goedkoopste publieke laadpalen
- uit de radar van de fiscus blijven

Eventueel kan ik 2 tarieven instellen:
- een standaard zeer hoog tarief (waarvoor niemand wil komen laden)
- een gebruikersgroep met een lager tarief, 0.44euro/kWh, waarbij ik mijn eigen laadpas van de WG in de gebruikersgroep onder breng.
Het nettoresultaat gaat zijn dat ik geen derden ga krijgen die bij mij laden en dat alle energie aan 0.44euro/kWh gaat uitbetaald worden. (weliswaar meer dan CREG, maar niet meer dan laagste openbare laadpaal)

Heb ik dan alle wolfsijzers gecountered? :9
Dan had ik het verkeerd begrepen.
Ik ging er vanuit dat wanneer de werkgever de laadkosten vergoed dat zowel voor thuisladen als openbaar laden is en dat er dan voor jou geen kost is.

Wat betreft het CREG-tarief ging ik ook niet uit van wat jouw individuele overwegingen zijn maar wat het standpunt van de fiscus hierin is. Dat standpunt heeft uiteraard wel gevolgen voor je werkgever en jezelf (indien je meer laadvergoeding vraagt dan het max. toegelaten CREG tarief).
De fiscus houdt in België nl. geen rekening met jouw investering in een laadpaal.
Het zijn - fiscaal gezien - gescheiden kosten. Waarbij de kosten voor de installatie van de laadpaal los staan van de terugbetaling van het stroomverbruik. De zelf gemaakte kosten voor het plaatsen van een laadpaal kan je dus niet recupereren via de laadvergoeding (zonder nadien hommeles met de fiscus te riskeren).
Indien de laadpaal voorzien is van een MID teller kan - fiscaal gezien - de werkgever je laadkosten alleen terug betalen op basis van:
- Je werkelijke energiefactuur (maar ik neem niet aan dat je bewust een zeer duur energiecontract gaat afsluiten om zo een hogere laadvergoeding te kunnen vragen?).
- Het forfaitaire CREG tarief.

De kosten van een zelf geplaatste/gekochte laadpaal kan je dus NIET recupereren via je kWh laadkosten.
Daar zijn andere manieren voor.
De werkgever kan de aankoop en installatie van de thuislaadpaal die je zelf gemaakt hebt en die hij zelf niet liet plaatsen rechtstreeks betalen of vergoeden. Deze vergoeding is dan vrijgesteld van extra belastingen maar alleen als dit zo omschreven wordt in je car policy. Maar de laadpaal blijft dan wel eigendom van het bedrijf van de werkgevver. Wordt de paal later toch jouw eigendom, dan kan er een voordeel alle aard (VAA) aangerekend worden.

Wanneer je onder de radar van de fiscus wil blijven mag dat (van mij) want de eventuele gevolgen zijn voor jou.
Hou er wel rekening mee dat je laadpaal dient aangemeld te worden bij de netbeheerder Fluvius (in Vlaanderen) en je volgens de letter van de wet de paal dan vrij toegankelijk dient op te stellen. Een semi-publieke opstelling wil niet zeggen dat je de paal naar eigen voordeel opstelt en hem nadien niet meer toegankelijk maakt voor derden. Indien je de paal zo opstelt dat er structureel door anderen gebruik van kan gemaakt worden ben je ook BTW plichtig.
Kan allemaal onder de radar blijven maar je betrekt sowieso al andere partijen in het verhaal (netbeheerder, CPO, roamingnetwerk).
Een hoger tarief instellen dan het CREG-tarief of je kosten afgerekend door je energieleverancier geeft - voor de fiscus - al een aanwijzing dat je winst wil puren uit de laadkosten. Nogmaals, het kWh laadtarief dient fiscaal gezien niet om andere gemaakte kosten te recupereren. Dat zal je via een andere weg moeten doen.

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01:39
Sport_Life schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 14:58:
Ik heb een laadpaal zonder kabel dus ik pak nu altijd de kabel uit de auto en plug die in. Kan ik ook gewoon een kabel kopen en die in de laadpaal (Zappi) houden? Eventueel met een kabelhouder oid. Dat scheelt dan weer wat gedoe. We laden er 2 auto's aan dmv pincode dus hij moet wel uitchecken iedere keer als we wegrijden.
Ik mis vast iets, maar wat doet jou vermoeden dat het niet zou kunnen?

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
ASS-Ware schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 20:52:
[...]

Ik mis vast iets, maar wat doet jou vermoeden dat het niet zou kunnen?
Ik vermoed dat er gedoeld wordt op een lock van die kabel anders verdwijnt die heel snel. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• disco-stu
IvoB2 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 16:37:
[...]

De kosten van een zelf geplaatste/gekochte laadpaal kan je dus NIET recupereren via je kWh laadkosten.
Ok, bedankt voor de uitgebreide info.
Als je eigen gedane investeringkosten voor laadpaal/installatie op geen enkele manier kan recupereren door éénder welk hoger-dan-CREG-tarief prijs (en zonder fiscus risico), dan gaat dat plan in de diepvriezer wat mij betreft. Er blijven voor mijn geval 2 opties over:

1) geen laadpaal thuis en louter bij openbare laadpalen blijven laden, zoals ik nu doe
Dat geeft
- geen investeringkost voor de WG
- relatieve hoge kWh prijs (mix gebruik openbare laadpalen) voor de WG
- maar geen laadcomfort en in enige mate laadstress voor de WN (ik)

of

2) de WG toch zover krijgen te investeren in een thuislaadpaal bij de WN
Dat geeft
- wél investeringkost voor de WG
- relatieve lage kWh prijs (mix gebruik openbare laadpalen alsook een behoorlijk deel aan CREG tarief) voor de WG
- wél laadcomfort en in géén laadstress voor de WN (ik), behalve dan de (logische) verwachting van de WG om zo veel mogelijk thuis te laden en zo weinig mogelijk openbaar

Dat in scenaro 2) de laadpaal eigendom blijft van de WG kan ik mee leven, behoudens dat dat beperkt blijft tot de laadpaal zelf. Aanpassingen in mijn elektrisch bord, beveiligingen en de voedende kabel naar de laadpaal gaan inherent deel uitmaken van mijn elektrische installatie en kunnen achteraf moeilijk "teruggevraagd" worden.

Dat scenario 2) wordt overigens helemaal interessant indien je een 2e (privé) gezinswagen hebt die ook elektrisch is en dan via dezelfde laadpaal kan laden (ge-whitelist in de laadpaal). Je moet dan zelf niet privé investeren in je eigen laadpaal.

• IvoB2
  • Niet online
Indien de werkgever de laadpaal op zijn kosten bij jou aan huis laat plaatsen en hij betaalt de laadvergoeding volgens CREG-tarief aan je uit (afzonderlijk of gelijk met je loon) dan kan hij de laadpaal tussen de 3 en 5 jaar afschrijven. De laadpaal kan dus eigendom worden van jou vanaf jaar 3.

Door whitelisten kan je inderdaad andere auto's (op je eigen kosten) laden aan dezelfde paal.
(Indien je PV hebt en een EV met V2L kan je eventueel een deel van je zomerproductie doorschuiven naar de winter maar dat is een ander topic).
Nadeel (indien dit voor jou belangrijk is) daarvan is dat je de laadpaal dan niet kan instellen als P&C maar ia RFID dient te werken. Lijkt misschien niet zo belangrijk maar mijn ervaring is dat wanneer je thuis dikwijls laadt je dat geklooi met een losse laadkabel en pasje al vlug beu wordt. Niets zo handig als een vaste laadkabel icm P&C.

[ Voor 51% gewijzigd door IvoB2 op 02-08-2026 08:42 ]

• Mono1
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 06-09 10:45
Sport_Life schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 14:58:
Ik denk hij bedoelt dat hij nu een laadpaal heeft zonder vaste kabel, maar een Zappi wil kopen en een losse kabel daarin wil houden. Eenvoudiger: koop een Zappi met vaste kabel! Maar ik kan het mis hebben ... :-)

• Munki
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:06
Kanoet schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 22:31:
Moeilijke afwegingen @Munki .
Iig fijn dat je toestemming hebt van VvE. Hoeveel van je buren hebben een EV? Iets over segment en hogere kans op lease auto's,... dat verhoogd de kans op overname laadpaal door toekomstige bewoners.

Ik zie vooral een optelsom van risico's en kansen. Risico's zijn er als je opeens een relatie kan krijgen(mits je dat nu niet hebt) en verhuisd. Of een tijdelijke EV zonder zicht op een nieuwe natuurlijk.
Kansen zijn laden op dynamisch tarief, ERE vergoedingen.
Als je met je km's die paal binnen 3 jaar hebt terugverdiend(met dus een eigen backoffice) dan is dat het risico zeker waard.

Als je lease echt tijdelijk is maar je schaft daarna privé een EV aan is het het ook waard. Kijk maar eens naar die dynamische tarieven én ere vergoedingen tov de benzinekosten
Ik heb het uitgerekend. Ik rijd gemiddeld 15k km per jaar.

Als ik de vergelijking maak met een publieke laadpaal (en dan eigenlijk met name de Tesla palen hier in de buurt), dan heb ik de eigen laadpaal pas na 5 jaar terugverdiend. Daarom twijfel ik, want ik weet echt niet of ik hier nog zo lang woon..

• Bonesie85
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 26-08 02:06
Ik heb recent privé een elektrische auto aangeschaft en ben momenteel in de markt voor een laadpaal. Ik heb door dit topic heen gelezen. Ik heb thuis 11 425wp panelen met enphase micro omvormers. Tevens heb ik een dynamisch energiecontract. Ik woon in een nieuwbouwhuis met 3x25 aansluiting. Ik rijd 15-20k per jaar.

Ik ben nu op zoek naar een laadpaal welke:
  • Een MID-meter heeft
  • Rekening houdt met de zonnepanelen en de dynamische tarieven
  • Ingebouwde beveiliging DC/AC heeft
  • 11kw kan laden minimaal
Tot zover kwam ik op de peblar business, solaredge one, zapptec go 2.

Zijn er verder nog aanbevelingen?

Ik heb in de achtertuin een privé parkeerplaats op +/- 12m van mijn huis. Heb helaas geen 3fase kabel aan laten leggen. Ben dus ook op zoek naar een betrouwbaar installateur die de kabel kan leggen dmv perslucht de kruipruimte in en kan installeren (omgeving uden). Iemand toevallig aanbevelingen?

• Miezie
  • Laatst online: 23:03

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Bonesie85 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 15:13:
Ik heb recent privé een elektrische auto aangeschaft en ben momenteel in de markt voor een laadpaal. Ik heb door dit topic heen gelezen. Ik heb thuis 11 425wp panelen met enphase micro omvormers. Tevens heb ik een dynamisch energiecontract. Ik woon in een nieuwbouwhuis met 3x25 aansluiting. Ik rijd 15-20k per jaar.

• Een MID-meter heeft

Ik heb in de achtertuin een privé parkeerplaats op +/- 12m van mijn huis. Heb helaas geen 3fase kabel aan laten leggen. Ben dus ook op zoek naar een betrouwbaar installateur die de kabel kan leggen dmv perslucht de kruipruimte in en kan installeren (omgeving uden). Iemand toevallig aanbevelingen?
Als je de SolarEdge one wilt zou ik die absoluut niet kopen ivm ecosysteem mismatch. Ga dan voor een nexblue.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:49

• Een MID-meter heeft

Ik heb persoonlijk goede ervaringen met de ratio solar. Ook verkrijgbaar met mid meter, en uitstekend te programmeren om uitsluitend met zonnestroom te laden.

• buddiebubba
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
tlpeter schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 20:01:
[...]

Gewoon zelf plaatsen en een backend instellen (tap of E-flux). Ik doe dit met een laaddruppel en een home assistant automation. Het laden gebeurd op de goedkoopste momenten als dat kan. De lader staat standaard uit naar kan simpel handmatig aangezet worden.
Ik heb een raster charge up met zou nu met ERE en andere variant nemen (wel easee).
Excuses als ik domme vragen stel, maar ik wil graag zeker weten dat het werkt voor ik iets installeer en het niet werkt. Hoe gaat dit dan als ik een prive auto wil laden? Kan ik die dan buiten tap / eflux om laden?

Ik neig nu inderdaad sterk naar zelf kopen en installeren van een laad unit. Groepenkast is zo goed als klaar inclusief automaat, die kabel kan ik er zo bij zetten.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:55
buddiebubba schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 21:19:
[...]

Excuses als ik domme vragen stel, maar ik wil graag zeker weten dat het werkt voor ik iets installeer en het niet werkt. Hoe gaat dit dan als ik een prive auto wil laden? Kan ik die dan buiten tap / eflux om laden?

Ik neig nu inderdaad sterk naar zelf kopen en installeren van een laad unit. Groepenkast is zo goed als klaar inclusief automaat, die kabel kan ik er zo bij zetten.
Voor de privé auto kun je in het Tap portaal een laadpas met nul tarief instellen.

• Bonesie85
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 26-08 02:06
Miezie schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 16:57:
[...]

Als je de SolarEdge one wilt zou ik die absoluut niet kopen ivm ecosysteem mismatch. Ga dan voor een nexblue.
Dank voor de reactie. Op welk gebied zit de mismatch in dat geval? Verdere opties wel ok?

• vdSouris
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:06

• Een MID-meter heeft

Easee charge max?

• Miezie
  • Laatst online: 23:03

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Bonesie85 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 12:48:
[...]

Dank voor de reactie. Op welk gebied zit de mismatch in dat geval? Verdere opties wel ok?
Dat ding kan niks zonder een inline meter en een SolarEdge inverter. En aangezien het een rebranded nexblue is met een ander kleurtje is dat de lader die je dan moet hebben :).

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:40
jorisjansen3 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 19:29:
[...]

Ik heb persoonlijk goede ervaringen met de ratio solar. Ook verkrijgbaar met mid meter, en uitstekend te programmeren om uitsluitend met zonnestroom te laden.
Zelf vind ik de Zaptec go 2 fijn. Nu twee maandjes in gebruik.

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-09 16:16

murphsy

Product Monkey

Ugh, ik ben er inmiddels uit dat een Peblar Home Plus of een Zaptec Go 2 perfect zou zijn voor onze nieuwe Kia EV3. Maar dan begint de moeilijkheid pas... Grote partijen als Eneco en Essent willen alleen koppelverkoop met een abonnement (maar daar heb ik eigenlijk geen zin in, ik hoef niet op afstand iets me de auto - en we draaien al Home Assisstent). Maar lokale partijen zijn niet bekend met beide palen...

Moet ik nou een abonnement voor lief nemen, om thuis te kunnen laden?! Hoe hebben jullie de paal geïnstalleerd gekregen?

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-09 14:14
murphsy schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 15:52:
Ugh, ik ben er inmiddels uit dat een Peblar Home Plus of een Zaptec Go 2 perfect zou zijn voor onze nieuwe Kia EV3. Maar dan begint de moeilijkheid pas... Grote partijen als Eneco en Essent willen alleen koppelverkoop met een abonnement (maar daar heb ik eigenlijk geen zin in, ik hoef niet op afstand iets me de auto - en we draaien al Home Assisstent). Maar lokale partijen zijn niet bekend met beide palen...

Moet ik nou een abonnement voor lief nemen, om thuis te kunnen laden?! Hoe hebben jullie de paal geïnstalleerd gekregen?
Ik heb 2,5 jaar geleden mijn laadpaal (Alfen Single) laten adviseren en installeren door Laadkompas. Beide zijn me goed bevallen. Ook daarna een garantie gevalletje is netjes door ze afgehandeld.
edit:
Ik zie dat ze de Peblar Home niet op de site hebben staan maar wel een andere Peblar, misschien dan ze de Home Plus ook kunnen leveren.

[ Voor 10% gewijzigd door AWEF op 04-08-2026 15:57 ]

• murphsy

murphsy

Product Monkey

AWEF schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 15:56:
[...]

Ik heb 2,5 jaar geleden mijn laadpaal (Alfen Single) laten adviseren en installeren door Laadkompas. Beide zijn me goed bevallen. Ook daarna een garantie gevalletje is netjes door ze afgehandeld.
edit:
Ik zie dat ze de Peblar Home niet op de site hebben staan maar wel een andere Peblar, misschien dan ze de Home Plus ook kunnen leveren.
Berichtje gestuurd - kon ook direct via de webshop bestellen maar dan moest ik meteen afrekenen, dat leek me toch wat te enthousiast.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:28

De peblar home plus word niet meer gemaakt/verkocht ;) dat word dus een home of een business

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:36
Ik heb sinds een paar weken een Skoda Elroq 60 en na een korte zoektocht gaat op dit moment mijn voorkeur ook uit naar een Zaptec Go 2 incl de Sense voor het load balancen/ laden op zonnestroom.
Mijn lokale installateur die hier ook de meterkast in juni heeft aangepakt ('handdoekje leggen' voor 1 juli (Enexis komt 10 augustus) en vervolgens werd de auto total loss gereden) hiervoor gemaild, maar ivm vakantie wacht ik nog op een reactie.

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-09 16:32

De Home Plus zit niet meer in het assortiment van Peblar, zij leveren nu alleen nog de Home (vaste kabel, geen MID-meter, 11 kW) of de Business (vaste kabel of socket, MID-meter, 22 kW).

Ik heb mijn Business, met goede ervaring, laten installeren via Laadpaaltje.com, je zou ook @Makrolon een dm kunnen sturen, volgens mij heeft hij al bij meerdere Tweakers een Peblar geïnstalleerd. Als je de Peblar via Eneco of Essent laat installeren, krijg je een white label-versie met minder functionaliteit, dus dat zou ik sowieso niet doen.

• DarkShadow

Wat bedoel je met lokale partijen. Ik heb de Zaptec go 2, heeft een miD meter en verdient zichzelf dus terug met verkoop ere Certificaten. Werkt prima. Installatie is heel simpel. Kan iedere installateur.

• crivera
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 01-09 00:01
Beste Tweakers, Ik ben op zoek naar een laadpaal voor thuis en heb er hier (en elders) een aantal gevonden die volgens mij (grotendeels) aan mijn eisen voldoen, maar wil hier graag checken of dit klopt, vragen wat de ervaringen met deze laadpalen zijn en jullie uitnodigen mij te wijzen op punten waar ik (nog) niet overnagedacht heb.

Situatie:
  • NL
  • Twee EV's: 1 privé (2020, max 11 kWh AC) en 1 zakelijk (zzp) (2020, max 22 kWh AC). Hoeven niet tegelijk geladen te worden.
  • Zonnepanelen.
  • 3-fase (3x 25A) meterkast met slimme meter.
  • Nu nog een vast contract, maar dat wordt dynamisch.
  • Eigen oprit voor laadpaal.
  • Geen thuisbatterij, maar niet uitgesloten in de toekomst.
  • Ik ga de laadpaal laten installeren.
Vereisten en voorkeuren:
  • Min. de mogelijkheid om 11 kWh te laden.
  • Dynamic Load Balancing.
  • De mogelijkheid om enkel de excess van de PV te laden (Koppeling zonnepanelen).
  • MID meter voor zakelijke registratie (en ERE certificaten). Belangrijk is dat ik onderscheid kan maken tussen de geladen kWh van de privé en zakelijke auto. Ik moet 1x in de maand een overzicht van het aantal geladen zakelijke kWh kunnen genereren. Voorkeur incl. kWh prijs, maar geen vereiste (ik kan prima een reële prijs stellen en deze verantwoorden).
  • Voorkeur: Geen abonnementsmodellen, daar heb ik een allergie voor.
  • Voorkeur: Kabel ipv Socket.
Laadpalen: (veel dank aan energienerds, die veel van deze palen gereviewd/vergeleken hebben)
  • Peblar Business
  • NexBlue Edge Max
  • Zaptec Go 2 ((nog) geen zonneladen programma)
  • Easee Charge Max
  • Smappee EV Wall
  • Alfen Eve Single S-line (of Eve Single Plus)
  • Ratio Solar MID (4G)
Volgens mij zitten er geen hele grote verschillen in de prijs van de laadpalen. Momenteel heb ik een kleine voorkeur voor de Peblar (goede reviews en ervaringen en ondersteun graag een Nederlands bedrijf), maar ik sta nog open voor andere modellen.

Zodoende: hebben jullie ervaring met de genoemde laadpalen? Voldoen deze inderdaad aan mijn eisen/voorkeuren? En hebben jullie nog op-/aanmerkingen? Alvast dank!

• Sandro!
crivera schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 13:33:
Beste Tweakers, Ik ben op zoek naar een laadpaal voor thuis en heb er hier (en elders) een aantal gevonden die volgens mij (grotendeels) aan mijn eisen voldoen, maar wil hier graag checken of dit klopt, vragen wat de ervaringen met deze laadpalen zijn en jullie uitnodigen mij te wijzen op punten waar ik (nog) niet overnagedacht heb.

Situatie:
  • NL
  • Twee EV's: 1 privé (2020, max 11 kWh AC) en 1 zakelijk (zzp) (2020, max 22 kWh AC). Hoeven niet tegelijk geladen te worden.
  • Zonnepanelen.
Vereisten en voorkeuren:
  • De mogelijkheid om enkel de excess van de PV te laden (Koppeling zonnepanelen).
  • MID meter voor zakelijke registratie (en ERE certificaten). Belangrijk is dat ik onderscheid kan maken tussen de geladen kWh van de privé en zakelijke auto. Ik moet 1x in de maand een overzicht van het aantal geladen zakelijke kWh kunnen genereren. Voorkeur incl. kWh prijs, maar geen vereiste (ik kan prima een reële prijs stellen en deze verantwoorden).
Laadpalen: (veel dank aan energienerds, die veel van deze palen gereviewd/vergeleken hebben)
  • Peblar Business
  • NexBlue Edge Max
  • Easee Charge Max
  • Smappee EV Wall
  • Ratio Solar MID (4G)
Volgens mij zitten er geen hele grote verschillen in de prijs van de laadpalen. Momenteel heb ik een kleine voorkeur voor de Peblar (goede reviews en ervaringen en ondersteun graag een Nederlands bedrijf), maar ik sta nog open voor andere modellen.

Zodoende: hebben jullie ervaring met de genoemde laadpalen? Voldoen deze inderdaad aan mijn eisen/voorkeuren? En hebben jullie nog op-/aanmerkingen? Alvast dank!
Aangezien je ZZP'er bent en een aversie hebt voor abonnementen, kan ik dan de aanname doen dat je hier niet speciaal een backoffice met laadpas etc. voor wil gebruiken?

De Peblar kun je zo instellen dat je hem altijd moet ontgrendelen met een RFID-tag. Dit kan een laadpas zijn, maar dat hoeft niet. Een pasje van de bieb of Gamestate bijvoorbeeld werkt ook, en je krijgt standaard al één Peblar-tag meegeleverd met de paal. Vervolgens kun je een export maken van de eerste tot de laatste van de maand incl. welke tag is gebruikt. Als je consistent de juiste tag gebruikt voor je privé- en zakelijke sessies heb je die informatie binnen 30 seconden. Peblar heeft geen weet van het kWh-tarief, maar je gaf zelf al aan een reële prijs te kunnen berekenen. Die kun je wel invullen tijdens het exportproces zodat je een overzicht incl. kosten krijgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hbLU1wne_GT7wIxAwu3zhvx5dJs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YIBKvSYSg895veoAGd8LAIo2.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d8tQxIdHk3PivwKFNr5RSYwVrh0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ca6JpDQ9XbpnimC9DCcdmXUh.png?f=fotoalbum_large

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Situatie:
  • NL
  • Zonnepanelen.
Vereisten en voorkeuren:
  • Peblar Business
  • NexBlue Edge Max
  • Easee Charge Max
  • Smappee EV Wall
  • Ratio Solar MID (4G)

BEV accu capaciteit is in kWh, vermogen (laadvermogen) is in kW.
Je laadt meestal met 11 kW een BEV op en als je dit 1 uur doet verbruik je daarmee 11 kWh.

Ik heb een Peblar en ben daar erg tevreden over.
Je kunt hier gemakkelijk een BO koppeling met bijv. Tap maken. Dan stel je één dongel in als 'gratis' en kun je hier privé mee laden. Een andere dongel (van Tap) stel je in als zakelijk en hier ga je privé kosten in rekening voor brengen voor jou als ZZP'er. Dit kost je dan 10% (zonder gratis abonnement of met een laadpas van een andere provider - geen reden om dit te doen) 5% met gratis abonnement van Tap (registratie + dongel van Tap gebruiken) of het is 0% met €2,50/mnd aan abonnement: breakeven is hier (goh) €50/mnd aan laadkosten. Zie: https://tapelectric.app/nl/laadpas/
Je zit met Tap nergens aan vast en kunt dit met de Peblar binnen 5 minuten weer uitschakelen en iets anders kiezen/instellen als je wilt.

Met Peblar en Tap kun je ook nog kiezen om elke laadsessie ZONDER aanbieden van een dongel als gratis te starten (of als betaald) en specifieke sessies MET dongel juist andersom. Op deze manier hoef je dus bijv. alleen maar met de privé auto of alleen met de zakelijke auto de dongel aan te bieden, maakt het iets makkelijker met laden.
Mijn ervaring met Peblar is zeer positief, bij vragen reageren ze snel per mail (<0,5 werkdag (!)) en geven dan ook duidelijk, inhoudelijk en diepgaand antwoord.
Persoonlijk zie ik geen reden om iets anders dan de Peblar (Business natuurlijk) te kiezen, maar toch zijn er persoonlijke voorkeuren en afwegingen ;)

Edit: ik heb hier: True in "Thuisladen van je EV deel 2" ook wel een vergelijking gemaakt, ook de Webasto Unite staat hier tussen, die is veel goedkoper, maar kost wat meer om effort in te regelen/in te stellen en wordt niet meer ondersteund.

[ Voor 3% gewijzigd door True op 05-08-2026 14:27 ]

Reageert niet op AI berichten - VW ID.7 | 5670 Wp - 14x405 33° op zuid | Twente

• mrunknown223
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:34

Situatie:
  • NL
  • Zonnepanelen.
Vereisten en voorkeuren:
  • Peblar Business
  • NexBlue Edge Max
  • Easee Charge Max
  • Smappee EV Wall
  • Ratio Solar MID (4G)

De Zaptec Go 2 heeft inmiddels wel zonneladen. De reacties zijn nog wat gemengd omdat het bijsturen (elke 15 min) wat traag is, maar er zijn geruchten dat ze ermee bezig zijn dat wat sneller te maken. Verder is het een kwalitatief goede laadpaal. Mooi strak aan de muur. Kabel kun je vergrendelen via de app. En met de Zaptec Sense wordt er load balancing toegepast.

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22:24
@True en @Sandro! misschien kennen jullie @crivera , maar ik lees in zijn vraag nergens dat hij (zij?) ZZP-er is.

De gegeven antwoorden zijn terzake, maar de aanname ZZP-er is wellicht niet correct.

Sorry, niet goed gelezen.

[ Voor 6% gewijzigd door Peter-036 op 05-08-2026 19:04 . Reden: correctie ]

Iedereen heeft er een mening over,........Nou en?

• Sandro!
Peter-036 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:57:
@True en @Sandro! misschien kennen jullie @crivera , maar ik lees in zijn vraag nergens dat hij (zij?) ZZP-er is.

De gegeven antwoorden zijn terzake, maar de aanname ZZP-er is wellicht niet correct.
Onder Situatie, 2e puntje ;) Maar makkelijk overheen te lezen.

• murphsy

murphsy

Product Monkey

DarkShadow schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 06:37:
[...]

Wat bedoel je met lokale partijen. Ik heb de Zaptec go 2, heeft een miD meter en verdient zichzelf dus terug met verkoop ere Certificaten. Werkt prima. Installatie is heel simpel. Kan iedere installateur.
Ik woon in een economisch uitgedaagd gebied, dus ik probeer mijn opdrachten altijd lokaal te laten uitvoeren.

@AWEF ik had super snel een mailtje, en na wat informatie delen… een heel nette offerte. Dit kon wel eens de gouden tip zijn.

• DarkShadow
Mijn lokale elektricien had nog nooit een Zaptec geïnstalleerd, maar het was direct duidelijk. Ik stond er naast en denk dat het mij ook wel gelukt was.

zonneladen op de Zaptec gaat voor mij prima.

Fijn als het iets sneller schakelt, maar vind de optie om iets van het net erbij te gooien ook heel fijn.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

mrunknown223 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:04:
[...]

De Zaptec Go 2 heeft inmiddels wel zonneladen. De reacties zijn nog wat gemengd omdat het bijsturen (elke 15 min) wat traag is, maar er zijn geruchten dat ze ermee bezig zijn dat wat sneller te maken. Verder is het een kwalitatief goede laadpaal. Mooi strak aan de muur. Kabel kun je vergrendelen via de app. En met de Zaptec Sense wordt er load balancing toegepast.
"kwalitatief goede laadpaal", heel af en toe scroll ik eens door het topic, maar ik zie deze fout toch wel meermaals voorbij komen op GoT, er is zelfs een redactioneel nieuwsbericht aan gewijd: nieuws: Zaptec erkent fout in temperatuursensor Go 2-laadpalen, geeft gratis ...

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:19

Situatie:
  • NL
  • Zonnepanelen.
Vereisten en voorkeuren:
  • Peblar Business
  • NexBlue Edge Max
  • Easee Charge Max
  • Smappee EV Wall
  • Ratio Solar MID (4G)

Dit sluit eigenlijk precies aan bij mijn eigen situatie, en is ook precies wat ik zou willen. We hebben alleen privé (nog) geen EV en 'mijn' EV is zakelijk geleased als werknemer.

Gisteren heeft Enexis de meterkast omgebouwd naar 3x25A dus de laadpaal is de volgende stap. Ik heb mijn oog ook op de Peblar Business laten vallen.

Ik wil dus eigenlijk ook geen abonnement of backoffice maar m'n zakelijke MoveMove-druppel whitelisten op de Peblar.
Sandro! schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 14:08:
[...]

Aangezien je ZZP'er bent en een aversie hebt voor abonnementen, kan ik dan de aanname doen dat je hier niet speciaal een backoffice met laadpas etc. voor wil gebruiken?

De Peblar kun je zo instellen dat je hem altijd moet ontgrendelen met een RFID-tag. Dit kan een laadpas zijn, maar dat hoeft niet. Een pasje van de bieb of Gamestate bijvoorbeeld werkt ook, en je krijgt standaard al één Peblar-tag meegeleverd met de paal. Vervolgens kun je een export maken van de eerste tot de laatste van de maand incl. welke tag is gebruikt. Als je consistent de juiste tag gebruikt voor je privé- en zakelijke sessies heb je die informatie binnen 30 seconden. Peblar heeft geen weet van het kWh-tarief, maar je gaf zelf al aan een reële prijs te kunnen berekenen. Die kun je wel invullen tijdens het exportproces zodat je een overzicht incl. kosten krijgt:
[Afbeelding]
~~~[Afbeelding]
En dan ongeveer op deze wijze maandelijks o.b.v. de sessies met de MoveMove-druppel uitdraaien, er een tarief voor afspreken en m'n laadkosten declareren bij m'n werkgever.

Zie ik iets over het hoofd of moet dat gewoon zo kunnen? (mijn werkgever vindt het zo prima)

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Wouter! schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 10:26:
[...]

Dit sluit eigenlijk precies aan bij mijn eigen situatie, en is ook precies wat ik zou willen. We hebben alleen privé (nog) geen EV en 'mijn' EV is zakelijk geleased als werknemer.

Gisteren heeft Enexis de meterkast omgebouwd naar 3x25A dus de laadpaal is de volgende stap. Ik heb mijn oog ook op de Peblar Business laten vallen.

Ik wil dus eigenlijk ook geen abonnement of backoffice maar m'n zakelijke MoveMove-druppel whitelisten op de Peblar.

[...]

En dan ongeveer op deze wijze maandelijks o.b.v. de sessies met de MoveMove-druppel uitdraaien, er een tarief voor afspreken en m'n laadkosten declareren bij m'n werkgever.

Zie ik iets over het hoofd of moet dat gewoon zo kunnen? (mijn werkgever vindt het zo prima)
Wat voor nut heeft het whitelisten van die MoveMove dongel?
Het enige wat je daarmee doet is dat je alleen kunt laden met die dongel maar er nog steeds geen administratie uit voortkomt anders dan csv/pdf export van de lokale Peblar webpagina. Als je meer wilt (geautomatiseerd) moet je wel iets van een backoffice inrichten.

Je kunt ook niets whitelisten (dus laden zonder dongel) en dan nog steeds die csv/pdf export draaien en daarmee naar je werkgever gaan kan prima.

Je kunt ook wél een BO inrichten en die MoveMove dongel whitelisten en via het MoveMove platform factureren naar je werkgever.
Vastzitten aan een BO is alleen als je een whitelabel Peblar laat plaatsen (bijv. Eneco / Essent) als je zelf een Peblar Business koopt bij een EVSE verkoopwebsite en die laat plaatsen zit je niet vast aan een BO, maar je hebt wel een BO nodig om geautomatiseerd te factureren.

• Wouter!
True schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 11:57:
[...]

Wat voor nut heeft het whitelisten van die MoveMove dongel?
Ik wil toch niet dat iedere kabel zomaar ingeplugd kan worden en Jan en alleman bij mij kan komen laden? Dus om de paal te ontgrendelen, en wel te kunnen zien wat er met die druppel is geladen. In principe laad ik (nu) alleen zelf met die leaseauto maar dat gaat in de toekomst ongetwijfeld veranderen. Dus dan komt er een andere druppel bij en zie ik het onderscheid.
Het enige wat je daarmee doet is dat je alleen kunt laden met die dongel maar er nog steeds geen administratie uit voortkomt anders dan csv/pdf export van de lokale Peblar webpagina. Als je meer wilt (geautomatiseerd) moet je wel iets van een backoffice inrichten.
Ik hoef ook geen administratie en het hoeft ook niet per se volledig geautomatiseerd te zijn. Als ik maandelijks een exportje kan draaien en dat aan de declaratie richting mijn werkgever kan toevoegen dan is het toch ook goed?

Ik hoef niet per se een abonnement voor iets waar ik ook 1x per maand voor op een knop kan drukken.
Je kunt ook niets whitelisten (dus laden zonder dongel) en dan nog steeds die csv/pdf export draaien en daarmee naar je werkgever gaan kan prima.
Ik dacht dus alleen te whitelisten om de paal met de MoveMove-druppel te kunnen ontgrendelen. In 'rust' is de paal dus wat mij betreft altijd vergrendeld en alleen te ontgrendelen met tags die gewhitelist zijn.
Je kunt ook wél een BO inrichten en die MoveMove dongel whitelisten en via het MoveMove platform factureren naar je werkgever.
Vastzitten aan een BO is alleen als je een whitelabel Peblar laat plaatsen (bijv. Eneco / Essent) als je zelf een Peblar Business koopt bij een EVSE verkoopwebsite en die laat plaatsen zit je niet vast aan een BO, maar je hebt wel een BO nodig om geautomatiseerd te factureren.
Ik was van plan om gewoon zelf een Peblar Business aan te schaffen.

Maar is het vreemd zoals ik het voor me zie? Of zie ik iets over het hoofd? Misschien denk ik er te simpel over hè :).

[ Voor 3% gewijzigd door Wouter! op 06-08-2026 12:36 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Wouter! schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:29:
[...]

Ik wil toch niet dat iedere kabel zomaar ingeplugd kan worden en Jan en alleman bij mij kan komen laden? Dus om de paal te ontgrendelen, en wel te kunnen zien wat er met die druppel is geladen. In principe laad ik (nu) alleen zelf met die leaseauto maar dat gaat in de toekomst ongetwijfeld veranderen. Dus dan komt er een andere druppel bij en zie ik het onderscheid.

[...]

Ik hoef ook geen administratie en het hoeft ook niet per se volledig geautomatiseerd te zijn. Als ik maandelijks een exportje kan draaien en dat aan de declaratie richting mijn werkgever kan toevoegen dan is het toch ook goed?

Ik hoef niet per se een abonnement voor iets waar ik ook 1x per maand voor op een knop kan drukken.

[...]

Ik dacht dus alleen te whitelisten om de paal met de MoveMove-druppel te kunnen ontgrendelen.

[...]

Ik was van plan om gewoon zelf een Peblar Business aan te schaffen.

Maar is het vreemd zoals ik het voor me zie? Of zie ik iets over het hoofd?
Wat jij wil is mogelijk ja.
Maar je kunt in principe elke nfc dongel whitelisten dus het hoeft niet die MoveMove-druppel te zijn.

Als je je laadpaal op je oprit gaat plaatsen gaat niemand die ooit gebruiken hoor, dat heb ik nog nooit gehoord (muv BO palen die publiek ingesteld zijn, maar dan krijg je er ook voor betaald).
Als het aan het troittor is, is dat misschien anders.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Mijn laadpalen staan al 7 jaar open, nooit vreemde laders gehad. Je bent bang voor iets dat in de praktijk niet gebeurt.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:36
daemonix schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 13:18:
Mijn laadpalen staan al 7 jaar open, nooit vreemde laders gehad. Je bent bang voor iets dat in de praktijk niet gebeurt.
Dat stelt mij ook wel gerust, ik vroeg mij dit namelijk ook al af.
Voor mijn Skoda Elroq ben ik aan het kijken naar een laadpaal. Zat eerst aan de Zaptec Go2 te denken, maar neig nu toch meer naar de Peblar Business. Toch iets volwassener in zonneladen, werkt direct samen met HomeWizzard, wat ik toch al in huis heb én het is een 100% Nederlands product.

• Wouter!
Na ja, wellicht. Maar goed om te weten dat het wel kan.
Het ging met ook meer om het 'herkennen' van de druppel, en het exporteren van de laadsessies daarvan. Zonder dat ik verder een BO nodig heb.

Ik heb inderdaad ook HomeWizard en vind het mooi dat bij de Peblar alles via de API's lokaal kan draaien. Ik ga wel kijken of ik via de REST API nog wat meer kan automatiseren.

[ Voor 19% gewijzigd door Wouter! op 06-08-2026 15:23 ]

• Sandro!
Wouter! schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 10:26:
Ja, je kunt gewoon de MoveMove-druppel whitelisten en een naam geven in de Peblar, dan kun je die ontgrendelen met de druppel en vindt er geen communicatie plaats met de buitenwereld. Bij een export kun je dan zien welke druppel is gebruikt, en die sessies kun je dan inleveren bij je werkgever.

Je kunt ook voor € 5,50/mnd een abonnement nemen bij E-Flux, dan hou je dezelfde tag tegen de paal aan en factureert E-Flux de kosten automagisch bij je werkgever en krijg jij automagisch uitbetaald. Je kunt ook Tap instellen als backoffice, dat is voor jou gratis, maar je werkgever betaalt 10% bovenop het tarief dat jij instelt per kWh - eindstand is hetzelfde: jij geld, je werkgever een factuur.
Eens. Zolang je nog geen privé-EV ("priEV"? :+) hebt zal iedere sessie zakelijk zijn. Als je gewoon wil inpluggen en laden is dat het makkelijkst, dan kun je de paal altijd nog anders instellen als de priEV er wel is :)

Je kunt ook nog Home Assistant gebruiken en de laadstroom op 0A zetten als de auto niet op de oprit staat :X

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Wouter! schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:19:
Na ja, wellicht. Maar goed om te weten dat het wel kan.
Het ging met ook meer om het 'herkennen' van de druppel, en het exporteren van de laadsessies daarvan. Zonder dat ik verder een BO nodig heb.

Ik heb inderdaad ook HomeWizard en vind het mooi dat bij de Peblar alles via de API's lokaal kan draaien. Ik ga wel kijken of ik via de REST API nog wat meer kan automatiseren.
Als er behoefte is wil ik wel een exportje maken vanavond hoe de csv/pdf bij mij er uit ziet in de Peblar. Zou dat je helpen?

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
mrunknown223 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:04:
[...]

Mijn reactie is overwegend positief. Hier toch al de hele middag aan het zonneladen, er komen wolken voorbij. In de eerste periode had ik regelmatig dat de Zaptec Go 2 dan stopte met laden, maar met de nieuwe firmware voor de Sense (7.1.0.0) is dat niet meer. Het werkt echt goed en kan alleen maar beter worden.

Inderdaad strak aan de muur, compact, mooi LED-display met verlichte ring, goede app. Heb geen klagen!

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• Wouter!
True schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 16:07:
[...]

Als er behoefte is wil ik wel een exportje maken vanavond hoe de csv/pdf bij mij er uit ziet in de Peblar. Zou dat je helpen?
Dank voor het aanbod maar dat is niet nodig hoor :).

Het is me op zich wel duidelijk nu. Omdat je al gauw leest dat je een backoffice 'moet' hebben vroeg ik me af of dat nou echt per se nodig is, of dat ik er misschien te simpel over dacht. Ik kan altijd later alsnog eens naar een BO kijken. Eerst maar eens zonder proberen.

[ Voor 27% gewijzigd door Wouter! op 06-08-2026 16:29 ]

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Bij jou dus, ik heb mijn Peblar ook beveiligd met een druppel.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC+ 11,04kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• Binkia
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-09 21:57
Ik heb sinds kort een Zaptec Go 2 en zat even te kijken naar een ERE provider. Als ik bijvoorbeeld naar Tap Electric kijk dan begrijp ik dat je op dat moment geen gebruik meer kunt maken van overschot laden omdat zij de aansturing van je laadpaal overnemen. Hebben anderen hier ervaring mee en zijn er providers die hier anders mee omgaan zodat overschot laden mogelijk blijft?

• Klovan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:52
Binkia schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 17:20:
Ik heb sinds kort een Zaptec Go 2 en zat even te kijken naar een ERE provider. Als ik bijvoorbeeld naar Tap Electric kijk dan begrijp ik dat je op dat moment geen gebruik meer kunt maken van overschot laden omdat zij de aansturing van je laadpaal overnemen. Hebben anderen hier ervaring mee en zijn er providers die hier anders mee omgaan zodat overschot laden mogelijk blijft?
Ik heb zelf een peblar business en Tap. Je kan inderdaad bij tap er voor kiezen om diverse laadprofielen in te stellen, maar als je dat niet doet, dan pakt ie of het profiel van de auto en/of die van de laadpaal. Dus je kan Tap ook gebruiken en dan de laadpaal instellen om alleen met overschot te werken.

Tap is gratis te gebruiken, dus je kan het ook instellen en proberen zonder risico.

• Binkia
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-09 21:57
Klovan schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 17:30:
[...]

Ik heb zelf een peblar business en Tap. Je kan inderdaad bij tap er voor kiezen om diverse laadprofielen in te stellen, maar als je dat niet doet, dan pakt ie of het profiel van de auto en/of die van de laadpaal. Dus je kan Tap ook gebruiken en dan de laadpaal instellen om alleen met overschot te werken.

Tap is gratis te gebruiken, dus je kan het ook instellen en proberen zonder risico.
Misschien kan het dan met Peblar wel. Ik heb de informatie via de Tap Assistent opgevraagd en die gaf aan dat het niet kon omdat er anders conlicten kunnen ontstaan. Anders moet ik Tap support even bellen hoe het precies zit.

• jvdlely
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:44
Binkia schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 17:46:
[...]

Misschien kan het dan met Peblar wel. Ik heb de informatie via de Tap Assistent opgevraagd en die gaf aan dat het niet kon omdat er anders conlicten kunnen ontstaan. Anders moet ik Tap support even bellen hoe het precies zit.
Ik heb een Zaptec Go 2 en TAP Electric als ERE inboeker. De Zaptec/EV worden aangestuurd door EVCC. Gaat allemaal prima, inclusief met overschot laden. Dat regelt EVCC allemaal.

EV3 Plus + ADAS LR BlueFrost, Zaptec Go 2 laadpaal aangestuurd door EVCC

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Weten ze hier vast wel:
[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen

• codegro
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 06-09 05:02
St00mwals schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:09:
[...]

Dat stelt mij ook wel gerust, ik vroeg mij dit namelijk ook al af.
Voor mijn Skoda Elroq ben ik aan het kijken naar een laadpaal. Zat eerst aan de Zaptec Go2 te denken, maar neig nu toch meer naar de Peblar Business. Toch iets volwassener in zonneladen, werkt direct samen met HomeWizzard, wat ik toch al in huis heb én het is een 100% Nederlands product.
Ik had exact dezelfde gedachten, wilde ook eerst de Zaptec Go 2. Inmiddels 2 weken heb ik de Peblar Business. Geen moment spijt van gehad. Bovendien draait de software lokaal op de laadpaal zelf.

• Sandro!
Tap is ook 'gewoon' een backoffice provider, dus de vraag past ook prima hier ;) Ik zie dat overigens vaker voorbij komen, die paniek dat je de volledige controle over je laadpaal uit handen geeft als je een OCPP-verbinding instelt. Peblar geeft alleen de autorisatie uit handen (al kun je via de API nog steeds het e.e.a. instellen), maar dat vind ik wel logisch. Zijn er daadwerkelijk laadpalen die dan alles op slot gooien?

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:55
Mijn Alfen paal die ik via Tap gekoppeld heb voor backoffice en ERE kan ik nog volledig zelf aansturen.

• jvdlely
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:44
deejeebv schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 21:26:
[...]

Mijn Alfen paal die ik via Tap gekoppeld heb voor backoffice en ERE kan ik nog volledig zelf aansturen.
Zelfde met Zaptec Go2, ik kan nog alles zelf instellen/wijzigen etc.

EV3 Plus + ADAS LR BlueFrost, Zaptec Go 2 laadpaal aangestuurd door EVCC

• Helsie
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik heb een Alfen paal met 50Five (voorheen Engie) als backoffice. Ik laad thuis met de MoveMove druppel de zakelijke transacties en heb een prive druppel (pas) van 50Five voor prive doeleinden, bijvoorbeeld als ik bezoekers wil trakteren op stroom. Ook mogen zij zelf laden met hun druppel, het geld komt toch wel aan (het oprit bezetten is in die zin irritanter, maar in jaren gebruik is dit nog altijd minder dan 5x gebeurd). mijn laadpaal wordt niet als openbaar geadverteerd (ook al is ie dat dus technisch wel). Voor mij werkt dit goed, al zijn de app en web dashboard van 50Five om te janken, evenals de ondersteuning (tariefwijziging doorgevoerd krijgen lukt gewoon niet). Maar voor het dagelijks gebruik en uitbetalingen geen issues gelukkig.

[ Voor 9% gewijzigd door Helsie op 07-08-2026 05:28 ]

• Snow84
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-09 10:23
Beste Tweakers,

Ik hoop dat jullie me kunnen adviseren.

Situatie

Ongeveer een jaar geleden heb ik een Alfen Pro-laadpaal laten installeren. Deze is bekabeld aangesloten op internet en draait momenteel zonder backoffice. Ik gebruik hem privé voor mijn Enyaq 60, waarmee ik ongeveer 200 tot 500 km per week rijd.

Per 1 september start ik bij een nieuwe werkgever. Ik krijg dan een zakelijke leaseauto (Kodiaq PHEV), die ik naar verwachting vier werkdagen per week volledig (0-100%) zal opladen.

Omdat de laadpaal pas een jaar oud is, wil ik voorkomen dat ik onnodige risico's loop of straks verplicht word een nieuwe laadpaal over te nemen.

De leasemaatschappij geeft aan dat mijn huidige laadpaal kan worden gemigreerd naar hun backoffice (50five). Daarbij geven ze wel aan dat dit soms mis kan gaan, waardoor mogelijk het control board vervangen moet worden. Ze geven aan dat de werkgever de eventuele kosten hiervan voor zijn rekening neemt.

De leverancier van de laadpaal geeft echter aan dat hun voorkeur uitgaat naar eFlux. Volgens de leasemaatschappij is dat ook mogelijk, maar dan moet ik de abonnementskosten zelf voorschieten en vervolgens declareren.

Mijn vragen
  • Welke backoffice zouden jullie adviseren? Zijn er verschillen qua functionaliteit of eigenaarsrechten op de laadpaal? Ik heb nu via myEve nog volledige toegang met het eigenaarsaccount en wil die toegang het liefst behouden.
  • Omdat ik via myEve als eigenaar ben ingelogd, verwacht ik dat ik de backoffice eventueel zelf kan instellen. Alleen zie ik onder Geavanceerd → Backoffice → Algemeen geen optie voor 50five. Weet iemand hoe ik dit zelf kan configureren?
  • Is het verstandig om de huidige privélaadpaal door de werkgever te laten overnemen (rekening houdend met afschrijving), of is het slimmer om deze privé te houden en op termijn een tweede laadpaal voor de leaseauto te laten plaatsen?
Alvast bedankt voor het meedenken!

Bas

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Snow84 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 12:12:
Beste Tweakers,

Situatie

Ongeveer een jaar geleden heb ik een Alfen Pro-laadpaal laten installeren. Deze is bekabeld aangesloten op internet en draait momenteel zonder backoffice. Ik gebruik hem privé voor mijn Enyaq 60, waarmee ik ongeveer 200 tot 500 km per week rijd.

Per 1 september start ik bij een nieuwe werkgever. Ik krijg dan een zakelijke leaseauto (Kodiaq PHEV), die ik naar verwachting vier werkdagen per week volledig (0-100%) zal opladen.

Omdat de laadpaal pas een jaar oud is, wil ik voorkomen dat ik onnodige risico's loop of straks verplicht word een nieuwe laadpaal over te nemen.

De leasemaatschappij geeft aan dat mijn huidige laadpaal kan worden gemigreerd naar hun backoffice (50five). Daarbij geven ze wel aan dat dit soms mis kan gaan, waardoor mogelijk het control board vervangen moet worden. Ze geven aan dat de werkgever de eventuele kosten hiervan voor zijn rekening neemt.

De leverancier van de laadpaal geeft echter aan dat hun voorkeur uitgaat naar eFlux. Volgens de leasemaatschappij is dat ook mogelijk, maar dan moet ik de abonnementskosten zelf voorschieten en vervolgens declareren.

Mijn vragen
  • Welke backoffice zouden jullie adviseren? Zijn er verschillen qua functionaliteit of eigenaarsrechten op de laadpaal? Ik heb nu via myEve nog volledige toegang met het eigenaarsaccount en wil die toegang het liefst behouden.
  • Omdat ik via myEve als eigenaar ben ingelogd, verwacht ik dat ik de backoffice eventueel zelf kan instellen. Alleen zie ik onder Geavanceerd → Backoffice → Algemeen geen optie voor 50five. Weet iemand hoe ik dit zelf kan configureren?
  • Is het verstandig om de huidige privélaadpaal door de werkgever te laten overnemen (rekening houdend met afschrijving), of is het slimmer om deze privé te houden en op termijn een tweede laadpaal voor de leaseauto te laten plaatsen?
Alvast bedankt voor het meedenken!

Bas
Ik zou je BO in eigen beheer houden, stel je WG blijkt toch niet te passen en je wilt weg zit je op die manier vast met je EVSE, onwenselijk. Ook is een BO in eigen beheer een prima oplossing kun je op die manier declareren middels de pas/dongel die zij aanbieden en als dat niet courante prijzen zijn, is dat hun probleem.
Vergeet niet, een leaseauto bij een collega die in de binnenstad woont zal ook alle energie laden bij openbare laadpalen dus die mogelijkheid moet er sowieso wel zijn.

Ik zou https://tapelectric.app/nl/laders-beheren/ aanraden, werkt echt uitstekend, goede support, is van alles in te stellen, duidelijk en helder ik wil persoonlijk niets anders.
In dit geval ga jij geen cent betalen voor BO-kosten, maar gaat de werkgever 10% betalen bovenop het tarief dat jij instelt. Als de WG dat niet wilt kunnen ze een Tap dongel voor je regelen en betalen ze maar 5% als fee. Als dat ook te veel is kunnen ze een abonnement afsluiten voor je en betalen ze €2,50/mnd (breakeven is dan €50/mnd aan laadkosten wat met 32ct/kWh zo ongeveer 157 kWh per maand is (~10k km per jaar).
Als Tap niet mogelijk is voor de WG want handmatig, buiten standaard processen om etc etc ga je gewoon met de laadpas/dongel van de WG hun aangeboden leverancier laden net zoals je die zou gebruiken bij openbare EVSEs of snelladers onderweg.

PS, blijf weg van 50Five, lees je daar even over in, drama partij om zaken mee te doen (zowel zakelijk (die ervaring hebben wij op kantoor) als privé (hele topics op GoT hierover).

[ Voor 3% gewijzigd door True op 07-08-2026 12:26 ]

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:49
Snow84 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 12:12:
Beste Tweakers,

Situatie

Mijn vragen
  • Welke backoffice zouden jullie adviseren? Zijn er verschillen qua functionaliteit of eigenaarsrechten ?
backoffice: ik gebruik eflux naar volle tevredenheid. De kosten van het maandelijks abonnement verreken ik met het verschil tussen mijn inkoop kWh en verkoop kWh. Die laatste stel ik zelf in. Ik activeer laden met mijn leaseplan (Ayvens) dongle. Eflux doet niets met mijn laadpaal, krijgt alleen de verbruikte energie.

en ik zou altijd één eigen laadpaal houden. Dan hou je toegang, en zo instellen dat je met je leasepas voor rekening van de werkgever laad, en met een tweede pas gratis (voor je privé auto) is eenvoudig….

• MadSaid
  • Laatst online: 06-09 01:12
Beste tweakers, ik ben op zoek naar een nieuwe laadpaal voor thuis, omdat ik met mijn huidige laadpaal helaas veel problemen heb gehad. Het gaat om een Alfen Eve Single (tot 22 kW), die 5,5 jaar geleden via Vattenfall InCharge is geleverd. In die periode heeft hij inmiddels twee keer de hoofdzekering van mijn meterkast laten springen. Er zijn meerdere monteurs geweest, waarbij onder andere de zekering en de printplaat zijn vervangen. Het vertrouwen is daardoor wel verdwenen.

Situatie
  • Hyundai Kona Electric Premium 64 kWh (2020)
  • 12 × 400 Wp zonnepanelen
  • 3-fase aansluiting (3×25 A) met slimme meter
  • Vast energiecontract
  • Eigen oprit
  • Geen thuisbatterij (en voorlopig ook geen plannen daarvoor)
Wensen
  • Minimaal 11 kW laden
  • Dynamic Load Balancing
  • Laden op uitsluitend overschot van de zonnepanelen
  • Lokaal beheer
  • Geen abonnement
  • Socket-uitvoering
  • Montage op een paal
  • Nieuwe laadpaal wordt professioneel geïnstalleerd
  • Bij voorkeur een MID-meter (al weet ik nog niet of ik ERE-certificaten ga gebruiken)
  • Bij voorkeur V2G-ondersteuning
Omdat dit een vervanging is van de bestaande laadpaal, verwacht ik dat de installatie relatief eenvoudig zal zijn. De 3-fase voedingskabel en UTP-kabel liggen al.

Na het lezen van veel berichten op dit forum gaat mijn voorkeur op dit moment uit naar de Peblar Business, vooral vanwege de positieve ervaringen met zowel het product als het bedrijf.

Zie ik nog iets belangrijks over het hoofd? En is de Peblar Business volgens jullie een goede keuze in combinatie met mijn Hyundai Kona?

Tot slot: hebben jullie nog aanbevelingen voor een betrouwbare installateur (bij voorkeur in regio Utrecht) die ervaring heeft met Peblar of vergelijkbare laadpalen?

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
MadSaid schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 21:20:
Beste tweakers, ik ben op zoek naar een nieuwe laadpaal voor thuis, omdat ik met mijn huidige laadpaal helaas veel problemen heb gehad. Het gaat om een Alfen Eve Single (tot 22 kW), die 5,5 jaar geleden via Vattenfall InCharge is geleverd. In die periode heeft hij inmiddels twee keer de hoofdzekering van mijn meterkast laten springen. Er zijn meerdere monteurs geweest, waarbij onder andere de zekering en de printplaat zijn vervangen. Het vertrouwen is daardoor wel verdwenen.

Situatie
  • Vast energiecontract
  • Eigen oprit
Wensen
  • Minimaal 11 kW laden
  • Dynamic Load Balancing
  • Lokaal beheer
  • Geen abonnement
  • Socket-uitvoering
  • Montage op een paal
  • Bij voorkeur een MID-meter (al weet ik nog niet of ik ERE-certificaten ga gebruiken)
Omdat dit een vervanging is van de bestaande laadpaal, verwacht ik dat de installatie relatief eenvoudig zal zijn. De 3-fase voedingskabel en UTP-kabel liggen al.

Na het lezen van veel berichten op dit forum gaat mijn voorkeur op dit moment uit naar de Peblar Business, vooral vanwege de positieve ervaringen met zowel het product als het bedrijf.

Zie ik nog iets belangrijks over het hoofd? En is de Peblar Business volgens jullie een goede keuze in combinatie met mijn Hyundai Kona?

Tot slot: hebben jullie nog aanbevelingen voor een betrouwbare installateur (bij voorkeur in mijn regio) die ervaring heeft met Peblar of vergelijkbare laadpalen?
Peblar lijkt me een prima keuze, hebbum selluf ook. Maar de regio heb je niet genoemd ;)

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• MadSaid
Ronald.42 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 21:25:
[...]

Peblar lijkt me een prima keuze, hebbum selluf ook. Maar de regio heb je niet genoemd ;)
Terecht opgemerkt! 😄 Ik heb de regio inmiddels toegevoegd. Ik ging er iets te makkelijk van uit dat jullie ook telepathische waren. 😉

• Inspired

Situatie
  • Vast energiecontract
  • Eigen oprit
Wensen
  • Minimaal 11 kW laden
  • Dynamic Load Balancing
  • Lokaal beheer
  • Geen abonnement
  • Socket-uitvoering
  • Montage op een paal

Tot slot: hebben jullie nog aanbevelingen voor een betrouwbare installateur (bij voorkeur in regio Utrecht) die ervaring heeft met Peblar of vergelijkbare laadpalen?
Heb je geen automaten dan? Twee keer hoofzekering erdoor in 5 1/2 jaar zie ik nou niet als onoverkomelijk probleem. :) Of zijn we meer problemen geweest?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Inspired schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 21:46:
[...]

Heb je geen automaten dan? Twee keer hoofzekering erdoor in 5 1/2 jaar zie ik nou niet als onoverkomelijk probleem. :) Of zijn we meer problemen geweest?
Ben ik absoluut met je oneens, er zit genoeg marge op smeltzekeringen als die er elke 3 jaar door gaan door een deel van de huisinstallatie is dit wel degelijk kwalijk mits de installatie goed gedaan is natuurlijk. Niet vergeten dat er meer netbeheerders zijn en ze niet allemaal courant de smeltzekeringen kostloos verwisselen.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Situatie
  • Vast energiecontract
  • Eigen oprit
Wensen
  • Minimaal 11 kW laden
  • Dynamic Load Balancing
  • Lokaal beheer
  • Geen abonnement
  • Socket-uitvoering
  • Montage op een paal

Hoewel ik zelf ook een Peblar Business heb en daar tevreden over ben wil je je de overweging voor de Zaptec Go 2 niet ontnemen. Dat gezegd hebbende zijn daar problemen geweest met de temperatuursensor, is PV-gestuurd laden niet local only én pas recent in een update toegevoegd.

Voordeel Zaptec is de app (als je dat belangrijk vind) voordeel Peblar is juist dat die out-of-the-box helemaal lokaal kan werken en met een P1-meter (bijv. die van homewizard) uitstekend PV-gestuurd kan laden.
Om niet helemaal in herhaling te vallen heb ik hier: True in "Thuisladen van je EV deel 2" de in de 'huidige markt beste' EVSEs tegen elkaar weggezet.
Let op dat ik de Easee Charge Max toen nog niet had meegenomen dit is ook een vrij recente (ik meen Q2 2026(?)) EVSE die ook redelijkerwijs in hetzelfde speelveld zit.

• Inspired
True schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 22:49:
[...]

Ben ik absoluut met je oneens, er zit genoeg marge op smeltzekeringen als die er elke 3 jaar door gaan door een deel van de huisinstallatie is dit wel degelijk kwalijk mits de installatie goed gedaan is natuurlijk. Niet vergeten dat er meer netbeheerders zijn en ze niet allemaal courant de smeltzekeringen kostloos verwisselen.
Misschien mijn eerste zin nog even lezen?

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:38

Situatie
  • Vast energiecontract
  • Eigen oprit
Wensen
  • Minimaal 11 kW laden
  • Dynamic Load Balancing
  • Lokaal beheer
  • Geen abonnement
  • Socket-uitvoering
  • Montage op een paal

Heb je op de alphen laadpaal load balancing zitten? Want dat is wel belangrijk

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Inspired schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 22:56:
[...]

Misschien mijn eerste zin nog even lezen?
Nee hij heeft geen automaten, hij stelt immers één zin later dat er een monteur de zekering moest komen vervangen.
En met automaten ben ik nog steeds van mening dat een elektrische installatie in een woning binnen de marges van de elektronische componenten moet werken dus ook een installatieautomaat van de netbeheerder niet mag laten springen.
Dan heb je of een harde kortsluiting (defecte EVSE) of te weinig marge i.c.m. gebrekkige load balancing (matig werkende EVSE) óf een slechte installatie door de elektramonteur.

• Inspired
True schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 23:00:
[...]

Nee hij heeft geen automaten, hij stelt immers één zin later dat er een monteur de zekering moest komen vervangen.
En met automaten ben ik nog steeds van mening dat een elektrische installatie in een woning binnen de marges van de elektronische componenten moet werken dus ook een installatieautomaat van de netbeheerder niet mag laten springen.
Dan heb je of een harde kortsluiting (defecte EVSE) of te weinig marge i.c.m. gebrekkige load balancing (matig werkende EVSE) óf een slechte installatie door de elektramonteur.
Ik lees niet zozeer dat hij smeltzekeringen heeft. Er is een monteur geweest die "de zekering en printplaat" vervangen heeft. Komt om mij over als de zekering van de laadpaal. Anyway, ik zou zelf wat meer onderzoek doen dan zomaar een paal vervangen. Is niet meteen garantie dat het probleem opgelost is. Wellicht idd bekabeling. Of LB niet goed staan. Zou bv eens gaan monitoren met een P1 meter.

Hij is in 2020 zo te zien over gegaan naar 3F. Lijkt me sterk dat er toen smeltzekeringen geplaatst zijn..

[ Voor 5% gewijzigd door Inspired op 07-08-2026 23:13 ]

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Inspired schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 23:11:
[...]

Ik lees niet zozeer dat hij smeltzekeringen heeft. Er is een monteur geweest die "de zekering en printplaat" vervangen heeft. Komt om mij over als de zekering van de laadpaal. Anyway, ik zou zelf wat meer onderzoek doen dan zomaar een paal vervangen. Is niet meteen garantie dat het probleem opgelost is. Wellicht idd bekabeling. Of LB niet goed staan. Zou bv eens gaan monitoren met een P1 meter.

Hij is in 2020 zo te zien over gegaan naar 3F. Lijkt me sterk dat er toen smeltzekeringen geplaatst zijn..
Dat kan prima met smeltzekeringen gedaan zijn, veel wat oudere huizen waren wel voorzien van driefasen onder de meter maar met slechts 1 zekering. Ga je dan naar drie fasen krijg je een nieuwe meter en schroeven ze er 2 extra smeltzekeringen bij.

Verder inderdaad wel eens met wat er mis zou kunne zijn gegaan, loadbalancing niet goed ingesteld bijv. Is een goede. Ik heb ze er hier ook wel eens uitgefikt omdat ik even niet zat op te letten wat er allemaal draaide, toendertijd overigens nog geen laadpaal of loadbalancing die taak was mijzelf toebedeeld.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:38
En als er al wel loadbalancing op de laadpaal zit moet de faseverdeling van de overige apparatuur worden nagekeken

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• MadSaid
Inspired schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 21:46:
[...]

Ik heb inderdaad automaten. Wat mij juist verbaasde is dat ondanks dat de automaat van het laadpunt afsloeg, toch ook de hoofdzekering eruit ging. Dit is inmiddels twee keer gebeurd. Dat brengt helaas iedere keer honderden euro’s kosten met zich mee.

Daarnaast heb ik de afgelopen jaren meerdere andere problemen met het laadpunt gehad, zoals:
  • laden stopt zonder duidelijke reden;
  • foutmeldingen tijdens het laden;
  • niet laden op de maximale snelheid (regelmatig rond 3 kW in plaats van 11 kW);
  • zekering in het laadpunt doorgeslagen.
Nadat afgelopen week opnieuw de hoofdzekering is doorgeslagen, heb ik besloten dat het tijd is om het laadpunt te vervangen. Ik had dit liever niet hoeven doen, maar gezien mijn ervaringen van de afgelopen 5,5 jaar lijkt dit mij de meest betrouwbare oplossing.

• MadSaid
True schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 22:54:
[...]

Hoewel ik zelf ook een Peblar Business heb en daar tevreden over ben wil je je de overweging voor de Zaptec Go 2 niet ontnemen. Dat gezegd hebbende zijn daar problemen geweest met de temperatuursensor, is PV-gestuurd laden niet local only én pas recent in een update toegevoegd.

Voordeel Zaptec is de app (als je dat belangrijk vind) voordeel Peblar is juist dat die out-of-the-box helemaal lokaal kan werken en met een P1-meter (bijv. die van homewizard) uitstekend PV-gestuurd kan laden.
Om niet helemaal in herhaling te vallen heb ik hier: True in "Thuisladen van je EV deel 2" de in de 'huidige markt beste' EVSEs tegen elkaar weggezet.
Let op dat ik de Easee Charge Max toen nog niet had meegenomen dit is ook een vrij recente (ik meen Q2 2026(?)) EVSE die ook redelijkerwijs in hetzelfde speelveld zit.
Dank je voor je reactie en het meedenken. De Zaptec Go 2 heb ik inderdaad ook bekeken. Ik had alleen gelezen dat er rondom de solar overschot-laadfunctie wat onduidelijkheid was, omdat deze functie al werd gecommuniceerd terwijl die volgens mij nog niet beschikbaar was. Dat soort dingen maken mij wat terughoudend.

De tabel van True had ik ook al gezien. Mede op basis daarvan en de positieve ervaringen met Peblar ben ik uiteindelijk bij de Peblar Business uitgekomen. Vooral het lokaal kunnen werken en de mogelijkheden voor integratie spreken mij erg aan.

• MadSaid
BarryH schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 22:57:
[...]

Heb je op de alphen laadpaal load balancing zitten? Want dat is wel belangrijk
Ja, er is load balancing aanwezig via de P1-aansluiting. De P1-kabel is ongeveer 7 meter lang. Ik meen ergens gelezen te hebben dat een P1-kabel niet onbeperkt lang mag zijn, dus daar ben ik nog benieuwd naar.
Pagina: 1 ... 231 ... 234 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen

Als allerlaatste: de ERE regeling is the latest new thing, en ook daar is een dedicated topic voor:
[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen