• MadSaid
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 02:46
Inspired schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 23:11:
[...]

Ik lees niet zozeer dat hij smeltzekeringen heeft. Er is een monteur geweest die "de zekering en printplaat" vervangen heeft. Komt om mij over als de zekering van de laadpaal. Anyway, ik zou zelf wat meer onderzoek doen dan zomaar een paal vervangen. Is niet meteen garantie dat het probleem opgelost is. Wellicht idd bekabeling. Of LB niet goed staan. Zou bv eens gaan monitoren met een P1 meter.

Hij is in 2020 zo te zien over gegaan naar 3F. Lijkt me sterk dat er toen smeltzekeringen geplaatst zijn..
Ik denk dat er wat verwarring is ontstaan. Ter verduidelijking: 2 keer is de hoofdzekering in mijn meterkast doorgeslagen en 1 keer de zekering van het laadpunt.

Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed hoe ik dit verder moet (laten) onderzoeken. Ik heb dit destijds meerdere keren met Vattenfall geprobeerd.

Een P1-meter van HomeWizard zou wellicht kunnen helpen om inzicht te krijgen in wat er gebeurt. Dan zou ik mogelijk een P1-splitter moeten gebruiken in combinatie met de HomeWizard P1 Meter en de bestaande P1-kabel naar mijn laadpunt. Ik heb alleen ergens gelezen dat je voorzichtig moet zijn met P1-splitters. Hebben jullie hier ervaring mee?

Mijn aansluiting is in 2020 door de netbeheerder naar 3-fase voorbereid/aangepast, maar ik weet eerlijk gezegd niet precies wat er technisch is gewijzigd.

Dus ik ben zeker bereid om eerst wat meer onderzoek te doen voordat ik de laadpaal vervang. Aan de andere kant staat het laadpunt nu uit en ik ben bang dat het niet zonder kosten weer betrouwbaar aan de praat te krijgen is. Die kosten steek ik dan liever in een nieuwe laadpaal.

Daarnaast zie ik er eerlijk gezegd tegenop om het laadpunt weer in gebruik te nemen. Als vervolgens opnieuw een hoofdzekering doorslaat, ben ik weer honderden euro's verder. Dat risico maakt me ook wat terughoudend om de huidige laadpaal opnieuw aan te sluiten.

• MadSaid
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 02:46
BarryH schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 23:26:
En als er al wel loadbalancing op de laadpaal zit moet de faseverdeling van de overige apparatuur worden nagekeken
Zou dit kunnen met homewizard P1 meter en splitter?

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
BarryH schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 23:26:
En als er al wel loadbalancing op de laadpaal zit moet de faseverdeling van de overige apparatuur worden nagekeken
Dat kan zeker geen kwaad, maar als de verdeling nu slecht is hoort de loadbalancing zodanig in te grijpen dat er geen overbelasting plaatsvindt. Dus had het alsnog niet mogen gebeuren.

Met een betere verdeling hoeft de loadbalancing minder vaak en minder stevig terug te regelen, maar dan moet ie nog steeds goed ingesteld zijn.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Peblar business - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Pagina: 1 ... 231 232 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen

Als allerlaatste: de ERE regeling is the latest new thing, en ook daar is een dedicated topic voor:
[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen