• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Nee, die niet.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:49
ASS-Ware schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 22:06:
[...]

Een laadpaal sluit je doorgaans aan op 3 fases, een nul en een aarde.
3 groepen, in 1 groepenschakelaar.
Dat is gewoon 1 groep. 1 kracht groep, of 1 kracht aardlekautomaat.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:42
ASS-Ware schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 22:06:
[...]

Een laadpaal sluit je doorgaans aan op 3 fases, een nul en een aarde.
3 groepen, in 1 groepenschakelaar.
Wie heeft jou wijsgemaakt dat dat 3 groepen zijn? :?

Het is gewoon 1 groep, maar wel 3-fase (oftewel 5 aders ipv 3 aders in de kabel).

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman (F60) Cooper S (Stage 1 tuned)

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:13

ViezeVis

Sample Text

johnwoo schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 17:03:
Het is technisch natuurlijk best mogelijk om zelf een type 2 kabel te fabriceren, maar let wel erg op. De PP pin geeft de maximale stroomsterkte van de kabel door middels een weerstand. Als je die weerstand verkeerd hebt, onderhandelen de auto en de laadpaal mogelijk een te hoge stroomsterkte en dat vindt je kabel niet leuk (en als je thuissituatie op de kabel vertrouwde om de stroomsterkte te beperken tot doorgaans 16A, en er geen limiet is geconfigureerd op een laadpaal die 32A kan, dan kun je ook de zekering van je laadpaal of de hoofdzekering gaan overbelasten).
Zie bijvoorbeeld: https://www.feyree.com/fr...rging-cp-pp-signals-guide
Ik ben er inmiddels achter, ook mede dankzij jouw link. En ook weer wat geleerd vandaag :). Mijn huidige laadkabel heeft een weerstand van 220Ω wat gelijk staat aan 32A. Dat klopt ook wel, want de laadkabel zelf is geschikt voor 32A maar mijn auto kan maar maximaal 3.7kWh laden en de laadpaal levert maximaal 10A. De laadkabel die ik nu heb gekocht heeft een weerstand van 680Ω wat gelijk staat aan 20A. Alleen is de weerstand niet op de PE aangesloten maar op een losse ader. Waarom is mij een raadsel, maar die heb ik nu bij de PE gedrukt. Zou het advies zijn om, ook omdat ik maar een beperkte laadcapaciteit aanbied aan m'n hybrid, beter zijn om een 1500Ω weerstand er tussen te zetten? Dat lijkt mij niet nodig omdat het CP-signaal dat regelt, niet de PP. En de ohms geven alleen de kabelcapaciteit aan?

Ook het advies van de NEN1010 neem ik ten harte. Ik kan wel wat over mijn situatie vertellen:
De laadpaal is begrensd op 10A. In de schuur hangt zelf een 30mA alamat. En een B16-automaat in de meterkast. Maar die B16 automaat is wel gedeeld met andere apparaten. Ik heb plannen om een aparte kabel te trekken vanuit de meterkast onder het huis door naar buiten onder de tegels. En die in de schuur laten binnenkomen. Zo creëer ik een apart traject voor alleen de laadpaal en dat biedt mij in de toekomst ook mogelijkheden om de laadpaal (en ook meterkast) te verzwaren. Voor nu dus niet conform NEN1010, maar wel de stroomsterktes beperkt. Een 230V lader heb ik ook wel liggen maar ik dacht dat die gelijk al 16A trok.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:51
FlowDesign schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 08:39:
[...]

Wie heeft jou wijsgemaakt dat dat 3 groepen zijn? :?

Het is gewoon 1 groep, maar wel 3-fase (oftewel 5 aders ipv 3 aders in de kabel).
Ik zie dat als 3 groepen.
De 3 fasen schakelaar neemt 3 plekken in beslag, je schakelt er 3 fasen mee, maar ze komen uit op hetzelfde apparaat.

• Skix_Aces
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 05-09 01:09
ASS-Ware schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 10:24:
[...]

De 3 fasen schakelaar neemt 3 plekken in beslag, je schakelt er 3 fasen mee, maar ze komen uit op hetzelfde apparaat.
En toch is het maar 1 groep. Als 1 van de fases overbelast is en de automaat klapt eruit, worden alle fases als groep uitgeschakeld. Als je de automaat weer inschakeld gaan alle fases tegelijk als groep aan. Omdat de fases deze fysieke koppeling hebben, en het niet mogelijk is om individuele fases aan of uit te schakelen zou het een beetje raar zijn om het te betitelen als 3 groepen...

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:49
[...]

een 3 fase automaat neemt 4 plekken in beslag, zijn het dan 4 groepen?

Sorry, maar hoe jij het ziet is niet zo van belang... Het is 1 groep, niet 3.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

• aoowdam
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 23:59
[...]

Ben blij dat jij mijn elektriciën niet bent _/-\o_

• FlowDesign
[...]

Als je zo gaat denken, dan is een Fiat 500 één auto en een grote SUV zijn 3 auto's? Lekker logisch 🤣

• DeLongie
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 17:17
Excuseer me als ik deze vraag in het verkeerde topic stel maar ik zit met het volgende.

Afgelopen week heb ik voor het eerst de auto geladen in de garage via de granny charger. Maar de laadsnelheid vond ik wat tegenvallen. Deze bleef continu hangen op 1.8 kw per uur. Terwijl ik toch minimaal 2.3 had verwacht. Aansluiting is 1 fase 25A, via een fatsoenlijke stopcontact welke een eigen automaat heeft in de meterkast. De granny echter heeft slechts maximaal 10A doorvoer, zou het dan daar aan kunnen liggen? Als ik kijk bij het merk Voldt bijvoorbeeld die leveren thuisladers tot 16A. Ga ik dan wel de maximale snelheid van 2.3 of zelfs 3.7 halen?

Alvast bedankt voor de reacties!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:51
@DeLongie Ik denk dat jouw granny loader dan max met 10 A kan laden, zoals je zelf al aangeeft.

Ik heb er eentje via Amazon, Duits merk, en deze kan gewoon tot 16 A worden ingesteld, en zie je inderdaad een laad capaciteit van een 3,7 kW. Slechts 129 Euro, en prima werkend. Via een app kun je elke gewenste A instellen, ik gebruik hem tijdens de zon uren om mijn eigen zon energie zoveel mogelijk te gebruiken. Maar deze week komt dan eindelijk mijn Solar Edge EV ONE PRO wallbox.

Je hebt naast wat je noemt een fatsoenlijk stopcontact ook de leiding ernaar toe gecheckt? Of heb je deze ook speciaal hiervoor aangelegd? Niet dat je straks toch voor onaangename verassingen komt te staan, overbelasting van je mogelijk oude bedrading?

[ Voor 26% gewijzigd door dinandus op 19-08-2026 06:40 ]

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:53
10A is meer dan 1,8kW… eerder 2,3kW, zoals je aangeeft. Is er vanuit de auto geen beperking ingesteld? Dat kunnen sommige auto’s, juist voor grannyladen (op gedeelde groepen).

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:53
@DeLongie De auto zal tijdens het laden 'wakker' blijven, en verbruikt daarvoor dan direct ongeveer 300W. Misschien zit daar het verschil?

Iedereen heeft er een mening over,........Nou en?

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-09 12:08
ComTech schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 21:20:
Ik woon in een soort hofje (geen woonerf staan geen borden).
Ik laad al 2 jaar mijn hybride op deze manier op, gaat prima buren kunnen er nog prima uit en anders bellen ze aan (wat nog nooit nodig is geweest).
Ik rij niet heel veel kilometers dus hij staat hooguit 2-3x per week te laden.
Alleen de tijd dat hij aan het laden is staat de auto voor de tuin, anders gewoon op de parkeerplaats.

Er staat ook nog een vattenfall laadpaal op de parkeerplaats.
Laden doe ik via nu een granny lader via een stopcontact.
Deze laten aanleggen door een elektricien op een aparte groep en voorbereid voor een wallbox.(genoeg en dikke kabels).

Nu heb ik de overstap naar een EV gemaakt en ben ik op zoek naar een goede wallbox.
Ik wil dus wel op dezelfde manier gaan laden, alleen met laden de auto voor de tuin zetten en als hij klaar is weer parkeren.
Gezien mijn kilometers en de auto (XC40 82kW extended range single motor) hoeft dat meestal maar 1x per 2 weken.
Maar wil natuurlijk wel laden met de goedkoopste stroom.
Wat is nou wijsheid, gewoon een "domme" wallbox welke met 3f kan laden en zelf plannen wanneer ik hem aan het laden zet, of een duurdere slimme wallbox welke zelf de goedkoopste stroom laad. (staat dan wel langer op de plek te laden wat ik het liefst zo kort mogelijk doe).
Ik heb zonnepanelen en moet nog de overstap maken op een dynamische energieleverancier.
Iemand een goede tip, of die met een zelfde soort situatie zit?

Ook zit ik nog met de plek van de laadaansluiting op de auto, die zit nu linksvoor (perfect voor deze situatie) maar de nieuwe auto zit deze linksachter, dan is de kabel waarschijnlijk te kort dus een langere kabel moet ik ook nog aanschaffen.
En verder doorrijden is geen optie want dan staat de auto bij de buren voor de tuin pad uitgang.

[Afbeelding]
Als er nu geen haan naar kraait, je directe buren het allemaal prima vinden en je er maar 2x per week staat, dan zou ik gewoon een 3 fase laadpaal met 7,5 meter kabel aan de muur hangen.

Met 11 kW laden ben je ook 3x zo snel klaar ten opzichte van een 3,6 kW granny charger, dus dan is de eventuele overlast nog korter.

Ik zit zelf ook in een soortgelijke situatie en ik denk dat iedereen er wel begrip voor heeft zolang je de auto direct na het laden weer weghaalt en die er niet staat als iedereen naar kantoor moet of er van thuis komt. Met dynamische tarieven is de zondagmiddag echt een mooi laadmoment. Als die vakken overdag doordeweeks bijna allemaal leeg zijn, dan is het nog gemakkelijker om weg te komen.

De iets duurdere laadpalen zoals de Peblar Business en de Zaptec Go 2 hebben tevens een MID meter, waardoor je ook nog eens wat geld kan verdienen aan ERE certificaten (voor zolang dat duurt met onze wispelturige overheid) en beide ondersteunen zonneladen waarbij het grofweg je zonnepanelen overschot opslokt, wat weer handig is met het einde van de salderingsregeling.

Ik twijfel zelf nog sterk tussen beide opties. De Zaptec Go 2 is lekker compact en de vormgeving is vrij strak. De kabel kan je netjes opbergen en in de lader vergrendelen als je daar even geen zin in hebt.

De Peblar Business is minder cloud afhankelijk en kan je gewoon met een HomeWizard P1 meter laten balanceren en zonneladen. Met de vaste 7,5 meter kabel heb je gewoon iets dat snel bruikbaar is bij thuiskomst en je kan het verbruik van meerdere laadpassen apart bijhouden (ook leuk voor de buren als je die van hun stinkdiesel af wilt helpen).

Of het allemaal gedoogd blijft kan ik je niet garanderen. In mijn gemeente lijkt het nu goed te gaan en als zo'n lader er eenmaal hangt op veel adressen, dan is het lastig om dat terug te draaien. Ik zou vooral even rond gaan wandelen en tellen hoeveel vergelijkbare of gekkere situaties je tegen komt. Als dat binnen loopafstand niet meer op twee handen te tellen is, dan lijkt het mij sterk dat de gemeente in gaat grijpen.

Je kan natuurlijk ook gewoon langzaam blijven laden als je geen haast hebt. Die granny chargers kosten bijna niks en 3 kW van je zonnepanelen over hebben is al best veel voor een gemiddeld dak.

Succes met de keuze.

• DeLongie
Bedankt voor de bijdragen tot dusver!

Ik ga na of de auto een beperking kent, en anders eens kijken of ik van iemand een 16A lader kan lenen om het e.e.a. uit te sluiten.

De kabel is gecheckt en goed bevonden door de elektricien.

• netappie
DeLongie schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 07:17:
Bedankt voor de bijdragen tot dusver!

Ik ga na of de auto een beperking kent, en anders eens kijken of ik van iemand een 16A lader kan lenen om het e.e.a. uit te sluiten.

De kabel is gecheckt en goed bevonden door de elektricien.
Ik heb ook een aantal van die granny chargers bekeken en je kan ze vaak instellen qua maximum vermogen. Heb je de handleiding al doorgenomen?

Een EV kan je vaak ook nog beperken qua laadvermogen, maar temperatuur kan ook een rol spelen als het zo gek is als de afgelopen weken. Je moet tijdens de laatste 20% aftoppen ook geen hoge snelheden meer verwachten.

Plak even je merk/model kabel en eventueel van de EV als je er niet uit komt.

• DeLongie
netappie schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 07:22:
[...]

Ik heb ook een aantal van die granny chargers bekeken en je kan ze vaak instellen qua maximum vermogen. Heb je de handleiding al doorgenomen?

Een EV kan je vaak ook nog beperken qua laadvermogen, maar temperatuur kan ook een rol spelen als het zo gek is als de afgelopen weken. Je moet tijdens de laatste 20% aftoppen ook geen hoge snelheden meer verwachten.

Plak even je merk/model kabel en eventueel van de EV als je er niet uit komt.
Het gaat om precies te zijn om deze kabel;

https://www.amazon.nl/Volkswagen-000054412-noodlaadkabel-infrastructuur-huishoudelijke/dp/B08HR9XL5F/ref=asc_df_B08HR9XL5F?mcid=b7b50d8e49363acea7694f419500db1f&tag=nlshogostdsp-21&linkCode=df0&hvadid=709858717638&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=15874772343479176085&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=m&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=9065300&hvtargid=pla-1005014208151&psc=1&hvocijid=15874772343479176085-B08HR9XL5F-&hvexpln=0&gad_source=1

Auto is een Cupra Raval 155kw.

• Gramser
Precies dezelfde kabel als ik heb (Seat Leon ST). Is simpelweg 10A, niet meer of minder. Ik vermoed een instelling in de auto/app:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GjzdXO0yFXKRJ1EK-8oKdMo1m3A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sO9FRUmqfnIs42m3JmXLG0cl.jpg?f=fotoalbum_large

• Gramser
Ik neem aan dat die bij de auto was geleverd, net als een reguliere laadkabel. De Raval is gewoon een EV met een goed bereik - een grannylader is daar meer bedoeld als back-up oplossing. Een laadpaal is meer op z’n plaats (als je genoeg rijdt).

[ Voor 51% gewijzigd door Gramser op 19-08-2026 07:48 ]

• DeLongie
netappie schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 07:37:
[...]

Beetje een simpel ding waar je niks op in kan stellen:

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0727/5243/1446/files/BGA_000054412_241202.PDF

Er zijn volgens mij betere opties voor minder geld, dus lekker terug sturen als je er niet uit komt en dat nog mag.
Ik kreeg de lader bij de auto meegeleverd, aardige geste van Cupra aangezien je er normaalgesproken voor moet betalen.

Maar het blijkt een flutding te zijn haha ik zal eens bij Voldt kijken voor een exemplaar, mocht het toch niet aan de lader liggen kan ik die altijd weer kosteloos retourneren.

Maar eerst even de instellingen van de auto zelf checken.

• Gramser
Aardige geste? Ik kreeg gewoon twee laadkabels bij mijn phev. Misschien juist daarom bedenk ik me: een phev heeft maar iets van 20kWh te laden van leeg naar vol.

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

DeLongie schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 08:04:
[...]

Ik kreeg de lader bij de auto meegeleverd, aardige geste van Cupra aangezien je er normaalgesproken voor moet betalen.

Maar het blijkt een flutding te zijn haha ik zal eens bij Voldt kijken voor een exemplaar, mocht het toch niet aan de lader liggen kan ik die altijd weer kosteloos retourneren.

Als je een andere granny gaat kopen die 16A kan zou je kunnen overwegen er eentje met een CEE stekker te kopen en je buiten stopcontact te vervangen door een CEE. Dit is veel veiliger bij continu 16A.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• netappie
[...]

Gevonden. Andere gebruikers melden ook een 8A limiet (x 230v = 1840W) op bepaalde modellen met deze instelling in de auto:

Via the Infotainment System
  • Tap the Home or menu button on your central display.
  • Select the Charging application.
  • Go to Setup or Charging Locations (if you want to save it specifically for your home location).
  • Find and toggle on Reduce AC charging current

• Gramser
Ja dat gaf ik al aan toch? Nu even wachten tot @DeLongie dit bevestigt. Overigens is die lader helemaal geen "flutding", hij doet alleen niet wat er blijkbaar wordt verwacht. Maar daar kan die lader niks aan doen :)

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
[...]

Waar meet je het geleverde vermogen?
Aan de stroombron of in de auto?
Zoals eerder al aangehaald is iedere kWh gemeten aan de stroombron geen kWh meer die in de batterij van de EV terecht komt.
Bij een laag laadvermogen (bv. 2,3 kW aan de bron) is het verlies in de accu dus procentueel erg hoog.

Wonend in Vlaanderen (BE)

• Gramser
Die Cupra is VAG. De mijne “meet” 2,0kW bij het laden met 2,3kW via die grannycharger.

• DeLongie
IvoB2 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 09:07:
[...]

Waar meet je het geleverde vermogen?
Aan de stroombron of in de auto?
Zoals eerder al aangehaald is iedere kWh gemeten aan de stroombron geen kWh meer die in de batterij van de EV terecht komt.
Bij een laag laadvermogen (bv. 2,3 kW aan de bron) is het verlies in de accu dus procentueel erg hoog.
Afgelezen via de app, dat gezegd hebbende.. aan de 11kw paal in de straat haal ik volgens de app ook “slechts” 10.2 uit mijn hoofd.

• Gramser
Heb je nu via de app al gekeken of je laadvermogen beperkt is..?

• IvoB2
  • Niet online
DeLongie schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 09:29:
[...]

Afgelezen via de app, dat gezegd hebbende.. aan de 11kw paal in de straat haal ik volgens de app ook “slechts” 10.2 uit mijn hoofd.
Je weet natuurlijk niet hoe correct die app meet.
En dat er uit een AC laadpaal niet altijd exact 11 kW komt is ook niet uitzonderlijk.
Aan een 11 kW paal start mijn EV bv. op aan 9.8 kW.

En wat betreft thuisladen, wanneer je daar effectief met 1,8 kW aan het laden bent hou er dan al maar rekening mee dat wat er effectief in de batterij terecht komt nog lager zal zijn.
Dan kunnen de verliezen (zo meet ik het toch bij mijn Kia) oplopen tot 20-40%.
Hopelijk moet je het laden thuis niet zelf betalen.

• DeLongie
Gramser schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 09:33:
Heb je nu via de app al gekeken of je laadvermogen beperkt is..?
Laadstroom reduceren staat uitgeschakeld dus daar ligt het niet aan.

• Gramser
Ah da's jammer, was een easy fix geweest. Maar, gebruik je deze lader voor incidenteel laden of was je van plan altijd met een granny lader te laden? Met een EV ga je daar snel genoeg van krijgen denk ik. Ik doe dat nu driekwart jaar met een PHEV maar wat mij betreft is dat te langzaam én niet flexibel/stuurbaar genoeg. Hier komt een laadpaal.

• DeLongie
@IvoB2 ik heb er een simpel rekensommetje op losgelaten en er is effectief ook 1.8 geladen in het uur. 23 kw in net geen 13 uur.

• netappie
DeLongie schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 10:09:
[...]

Laadstroom reduceren staat uitgeschakeld dus daar ligt het niet aan.
Let even op dat er ook locaties ingesteld kunnen worden met verschillende instellingen.

Dit is handig als je thuis bijvoorbeeld maar 1,8 kWh kan laden en op werk het volle vermogen beschikbaar hebt.

Wat de app zegt kan weer anders zijn dan wat de auto zelf weergeeft, vooral als de auto een vorige eigenaar met app heeft die nog toegang heeft.

En haal de lader even een paar minuten uit het stopcontact als die er standaard in zit. Die zal eventuele beperkingen en foutmeldingen dan resetten.

• IvoB2
  • Niet online
DeLongie schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 10:38:
@IvoB2 ik heb er een simpel rekensommetje op losgelaten en er is effectief ook 1.8 geladen in het uur. 23 kw in net geen 13 uur.
Simpel rekensommetje? Gemeten aan de bron dus en niet in de accu?

• DeLongie
@Gramser Het idee was zo’n beetje 70/30 voor de granny vs laadpaal.

De laadpaal hier in de straat kost €0,41 + €0,89 starttarief. Thuis in de garage slechts €0,23 (Eneco 3 jaar vast), reken daar laadverlies bij kom ik op +- €0,30. Ik rijd ook maar slechts 12 a 15.000 km per jaar dus zo’n vaart loopt het niet met de extra kosten wat dat betreft.

• DeLongie
IvoB2 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 10:43:
[...]

Simpel rekensommetje? Gemeten aan de bron dus en niet in de accu?
56 kw accu. Ik heb geladen van 57% naar 100% = 43%. 43% van 56 = 24,08 kw geladen in bijna 13 uur = 1,85 kWh laadsnelheid.

• Metsubsidie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:27

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Ik kan de laadvermogen van mijn lader instellen.
Bij bijv 16 A wordt dan 14,2 A geladen (!). 10A wordt 9,1A

Vervolgens laad mijn PHEV in het begin ook met dat ingestelde vermogen, daarna zakt het gedurende 10-15 minuten een heel stuk (tot 10 - 15 %) in om daarna weer vol te laden tot circa 1 uur voor vol, dan neemt het opgenomen vermogen weer geleidelijk af. Per saldo kan dat best 80-90 % zijn van het ingestelde vermogen.

Ik heb de indruk dat het met de buiten temperatuur te maken heeft, hoe warmer, hoe lager geladen wordt.

13 st PV Oost-West 5,25 KWP+Goodwe 4200 | 1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117 | 1 Quatt V2 + Lyric T6 + 2 Chill | 185m2 2-1 kap 1996 met vvw en 11 radiatoren (geen aanpassingen) | Domoticz |

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-09 07:58
DeLongie schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 11:07:
[...]

56 kw accu. Ik heb geladen van 57% naar 100% = 43%. 43% van 56 = 24,08 kw geladen in bijna 13 uur = 1,85 kWh laadsnelheid.
24,08 kwh geladen met een laadsnelheid van 1,85 kw ;)

Home Assistant | 3x🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024

• IvoB2
  • Niet online
DeLongie schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 11:07:
[...]

Duidelijk (op de gebruikte eenheden na maar ik begrijp wat je wil zeggen).
Wanneer er 2,3 kW aan de bron geladen wordt (10A) gaat er 1,85 kW in de accu.
Dat lijkt me volstrekt normaal (gezien het eigen verbruik van de elektronica en omvormer in de EV tijdens een laadsessie).

Wanneer er echter gemeten 1,85 kW uit de 230 V aansluiting komt (de bron) en er gaat als gelijkstroom eveneens 1,85 kW in de accu dan heb je het getroffen want een heel uitzonderlijke BEV. :)

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 19-08-2026 11:39 ]

• nietwijk
  • Laatst online: 23:04
Goedemorgen, ik heb de laatste pagina's van dit topic en wat andere topics doorgenomen alvorens een bericht te plaatsen. Ik overweeg een nieuwe laadpaal met MID meter te installeren om ERE's te verkopen. Wat zouden jullie op dit moment voor lader kiezen? Wensen:
  • MID-meter voor ERE's
  • 1-/3-fase schakelen ivm zonneladen
  • Tibber grid rewards
  • Vergeet ik iets?
Situatie:
  • Thuis op oprit prive laden
  • 8.500 kWh opbrengst PV per jaar
  • 4.500 kWh laden (IONIQ5)
  • Piekvermogen van PV-installatie +/- 7 kW
  • 01-07-2027 stap ik over op een dynamisch contract (Tibber?)
  • Momenteel heb ik een Wallbox Pulsar Plus
  • Ik voer de installatie graag zelf uit
De Zaptec Go 2 trekt mijn aandacht, maar moet via een installateur geactiveerd worden. Na een e-cursus aan de Zaptec Academy ben ik weliswaar Zaptec-gecertificeerd :+ , maar dan moet je nog aan een gebruikersgroep (bedrijf) toegevoegd worden en dat lijkt me niet realistisch. Ik lees wat over de Raedian Neo, maar dat werkt nog niet helemaal lekker met Tibber grid rewards? En de Webaste Unite die ik zojuist voorbij zie komen is natuurlijk super scherp geprijsd. Ik lees heel veel functies en mogelijkheden, maar geen fijne gebruikerservaringen en app en dan betaal ik liever meer.

• DeLongie
Dat is wat mijn Cupra app aangeeft: er wordt geladen met 1,8 kW. Of dat ook uit de bron komt weet ik (nog) niet. Even zien of ik dat vanavond kan checken.

• Gramser
Je zou er een slimme stekker tussen kunnen doen.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
DeLongie schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 12:01:
Dat is wat mijn Cupra app aangeeft: er wordt geladen met 1,8 kW. Of dat ook uit de bron komt weet ik (nog) niet. Even zien of ik dat vanavond kan checken.
De meeste auto's hebben al ca 200 W nodig om alle systemen tijdens het laden wakker te houden. Daar komen dan nog wat laadverliezen door de AC→DC omzetting bij, plus de verliezen over de bekabeling. De kans is dus groot dat er bijna 10 A aan stroom naar die lader gaat, wat, gemeten in je meterkast, op ca 2.3 kW uitkomt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:39
nietwijk schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 11:37:
Goedemorgen, ik heb de laatste pagina's van dit topic en wat andere topics doorgenomen alvorens een bericht te plaatsen. Ik overweeg een nieuwe laadpaal met MID meter te installeren om ERE's te verkopen. Wat zouden jullie op dit moment voor lader kiezen? Wensen:
  • MID-meter voor ERE's
  • Tibber grid rewards
  • Vergeet ik iets?
Situatie:
De Zaptec Go 2 trekt mijn aandacht, maar moet via een installateur geactiveerd worden. Na een e-cursus aan de Zaptec Academy ben ik weliswaar Zaptec-gecertificeerd :+ , maar dan moet je nog aan een gebruikersgroep (bedrijf) toegevoegd worden en dat lijkt me niet realistisch. Ik lees wat over de Raedian Neo, maar dat werkt nog niet helemaal lekker met Tibber grid rewards? En de Webaste Unite die ik zojuist voorbij zie komen is natuurlijk super scherp geprijsd. Ik lees heel veel functies en mogelijkheden, maar geen fijne gebruikerservaringen en app en dan betaal ik liever meer.
Peblar Business is behoorlijk eenvoudig te installeren heb ik onlangs zelf ervaren, en kan alles wat je vraagt. Tibber weet ik niet zeker, gebruik ik zelf niet.

Er is een speciaal Peblar topic.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Peblar business - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:12
@nietwijk Je stelt je vraag in het verkeerde topic. Probeer het hier eens: Thuisladen van je EV deel 2

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:25
  • MID-meter voor ERE's
  • Tibber grid rewards
  • Vergeet ik iets?
Situatie:
Klinkt alsof de Easee Charge Max de juiste keuze is, en die kun je ook gewoon ergens kopen voor 675,- dacht ik. Geen academy nodig en direct ondersteuning voor Grid Rewards en ook minder issues met aansturing bij Tibber dan Zaptec (laatste tijd). Hier al 4 jaar zeer tevreden gebruiker van de combinatie Tibber, Grid Rewards en Easee (voorheen Lite, nu Max)

M3P - M3LR - 6320Wp

• IvoB2
  • Niet online
DeLongie schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 12:01:
Dat is nu net de vraag, wat meet die app?
De stroom die in de accu gaat of de stroom die uit de bron komt?

Zoals nu al meermaals aangehaald is de kans groot dat er niets aan de hand is en er gewoon 10A uit je stopcontact komt en er maar 1,8 kW in de accu terecht komt.
En dat ga je toch echt pas weten wanneer je ook het vermogen aan de bron gaat meten.

• nietwijk
RichieB schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 12:41:
@nietwijk Je stelt je vraag in het verkeerde topic. Probeer het hier eens: Thuisladen van je EV deel 2
Klopt, die heb ik ook openstaan, waardoor ik hem in het verkeerde topic gezet heb. Ik heb overplaatsing aangevraagd.

• Dutchy88
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:32
  • MID-meter voor ERE's
  • Tibber grid rewards
  • Vergeet ik iets?
Situatie:
Toevallig vorige maand zelf een Zaptec GO 2 geïnstalleerd. Dit kan je prima zelf installeren en is echt vrij eenvoudig, je bent niet verplicht om dit via een installateur te laten lopen.

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 00:16
De Zaptec Go 2 trekt mijn aandacht, maar moet via een installateur geactiveerd worden. Na een e-cursus aan de Zaptec Academy ben ik weliswaar Zaptec-gecertificeerd :+ , maar dan moet je nog aan een gebruikersgroep (bedrijf) toegevoegd worden.
O, dat wist ik helemaal niet. Heb in april dit jaar mijn Zaptec Go 2 bij een bekende electra groothandel gekocht en zelf geïnstalleerd. Niets bijzonders opgemerkt. Ik zou 2500 kWh verder zeggen: draait als een tierelier.

Ik maak overig geen gebruik van pasjes of whitelisten ofzo. Gewoon pluggen en dan laden. Joulo haalt de data periodiek op en incasseren maar.

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
joepie de p schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 13:31:
[...]

[...]

O, dat wist ik helemaal niet. Heb in april dit jaar mijn Zaptec Go 2 bij een bekende electra groothandel gekocht en zelf geïnstalleerd. Niets bijzonders opgemerkt. Ik zou 2500 kWh verder zeggen: draait als een tierelier.

Ik maak overig geen gebruik van pasjes of whitelisten ofzo. Gewoon pluggen en dan laden. Joulo haalt de data periodiek op en incasseren maar.
Hier hebben we een oude OV-chipkaart tot laadpas omgetoverd O+

• nietwijk
joepie de p schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 13:31:
[...]

[...]

Dat klinkt beter dan wat ik lees. Onderstaande herken je niet?

https://www.wallboxdiscounter.com/nl/zaptec-go-2-22-kw-type-2-socket-laadpaal-v2g.html

Voor de Zaptec Go 2 is een gecertificeerd installateursaccount verplicht om de laadpaal te configureren en te activeren.

De installatie en configuratie van de Zaptec Go 2 is namelijk expliciet bedoeld voor gecertificeerde installateurs.

Dit betekent:
  • Je moet inloggen met een Zaptec installateursaccount
  • Alleen installateurs hebben toegang tot installatie- en activatie-instellingen
  • Zonder dit account kun je de laadpaal niet configureren of activeren.
Dit heeft directe gevolgen:
  • De laadpaal blijft in installatiemodus staan
  • Je kunt geen laadvermogen instellen
  • Je kunt de laadpaal niet koppelen aan een gebruiker
  • De laadpaal is niet bruikbaar om mee te laden
Zonder installateursaccount is het in de praktijk onmogelijk om de Zaptec Go 2 zelf werkend te krijgen.

• nietwijk
Glashelder schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 12:49:
@nietwijk Webasto Unite Laadstation

Heeft wel wat problemen met 1/3 fase schakelen, maar kost nog niet eens de helft van wat de Zaptec kost.

https://www.bol.com/nl/nl...fi-rfid/9300000128869685/ => € 335. € 434 goedkoper. Ik zou het 1/3 fase wissel probleem voor lief nemen en die € 434 in je zak houden.
Thx, ik snap de redenering, maar ik vind het ook fijn om het naar wens te hebben draaien met alle functionaliteiten en zonder veel omkijken en heb er dan best 500 euro extra voor over. Maar het is inderdaad een koopje.

• nietwijk
bokkow schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 12:42:
[...]

Klinkt alsof de Easee Charge Max de juiste keuze is, en die kun je ook gewoon ergens kopen voor 675,- dacht ik. Geen academy nodig en direct ondersteuning voor Grid Rewards en ook minder issues met aansturing bij Tibber dan Zaptec (laatste tijd). Hier al 4 jaar zeer tevreden gebruiker van de combinatie Tibber, Grid Rewards en Easee (voorheen Lite, nu Max)
Thx, ik lees wel dat de lader moeite heeft met automatisch schakelen 1-/3-fasen? Maar verder sluit het aan bij mijn wensen.

• nietwijk
guido66 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 12:37:
[...]

Peblar Business is behoorlijk eenvoudig te installeren heb ik onlangs zelf ervaren, en kan alles wat je vraagt. Tibber weet ik niet zeker, gebruik ik zelf niet.

Er is een speciaal Peblar topic.
Thx, sluit ook aan bij mijn wensen, maar Tibber wordt inderdaad (nog) niet ondersteund.

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 00:15
nietwijk schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 14:06:
[...]

Thx, sluit ook aan bij mijn wensen, maar Tibber wordt inderdaad (nog) niet ondersteund.
Gewoon evcc gebruiken dan werkt peblarr prima met tibber :)

Homeassistant, 3x HW battery, PV 4440WP Solis inverter, 5x Daikin Aircos, Peblar business, Tesla model Y AWD

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

crryp schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 14:12:
[...]

Gewoon evcc gebruiken dan werkt peblarr prima met tibber :)
Maar heeft dan weer geen meerwaarde boven een Webasto :+
nietwijk schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 14:04:
[...]

Thx, ik snap de redenering, maar ik vind het ook fijn om het naar wens te hebben draaien met alle functionaliteiten en zonder veel omkijken en heb er dan best 500 euro extra voor over. Maar het is inderdaad een koopje.
Utopie. Er is altijd wel wat met die palen die af fabriek van alles beloven. Vroeg of laat gaat het stuk en dan ben je afhankelijk van de fabrikant. Beter vanaf dag 1 onafhankelijk dan, maar dat ben ik :P

[ Voor 54% gewijzigd door Glashelder op 19-08-2026 14:29 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• crryp
Glashelder schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 14:27:
[...]

Maar heeft dan weer geen meerwaarde boven een Webasto :+

[...]

Utopie. Er is altijd wel wat met die palen die af fabriek van alles beloven. Vroeg of laat gaat het stuk en dan ben je afhankelijk van de fabrikant. Beter vanaf dag 1 onafhankelijk dan, maar dat ben ik :P
Ik ken webasto niet. Is dat ook allemaal lokaal net als peblarr? Dat was mijn grootste reden daar voor te gaan.

Homeassistant, 3x HW battery, PV 4440WP Solis inverter, 5x Daikin Aircos, Peblar business, Tesla model Y AWD

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

crryp schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 14:39:
[...]

Ik ken webasto niet. Is dat ook allemaal lokaal net als peblarr? Dat was mijn grootste reden daar voor te gaan.
Zeker. Webasto kan je aansturen via modbus met EVCC of andere software. Webasto heeft niet eens een cloud.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• crryp
Glashelder schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 14:39:
[...]

Zeker. Webasto kan je aansturen via modbus met EVCC of andere software. Webasto heeft niet eens een cloud.
Oh dat is wel nice en ook MID dus, niet dat ik als nog die ga aanschaffen maar als je er minder aan wil uitgeven klinkt het als een mooie optie!

maar eerlijk dit dashboard is toch wel die 600 extra waard :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cmqcX6A7fSPf-ZfwtcxR6SCguP8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5Trfx2wJIDb7gRWHh3e6zFEH.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door crryp op 19-08-2026 14:44 ]

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 00:16
nietwijk schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 14:02:
[...]

Dat klinkt beter dan wat ik lees. Onderstaande herken je niet?

https://www.wallboxdiscounter.com/nl/zaptec-go-2-22-kw-type-2-socket-laadpaal-v2g.html

Voor de Zaptec Go 2 is een gecertificeerd installateursaccount verplicht om de laadpaal te configureren en te activeren.

De installatie en configuratie van de Zaptec Go 2 is namelijk expliciet bedoeld voor gecertificeerde installateurs.

Dit betekent:
  • Je moet inloggen met een Zaptec installateursaccount
  • Alleen installateurs hebben toegang tot installatie- en activatie-instellingen
  • Zonder dit account kun je de laadpaal niet configureren of activeren.
Dit heeft directe gevolgen:
  • De laadpaal blijft in installatiemodus staan
  • Je kunt geen laadvermogen instellen
  • Je kunt de laadpaal niet koppelen aan een gebruiker
  • De laadpaal is niet bruikbaar om mee te laden
Zonder installateursaccount is het in de praktijk onmogelijk om de Zaptec Go 2 zelf werkend te krijgen.
Nee heb ik niets van gemerkt. Ik heb in portal.zaptec.com een account aangemaakt. Daarmee is dan waarschijnlijk de aanmelding gedaan? Mijn rollen in het portal zijn eigenaar, gebruiker. Mogelijk dat het een eis is die later is verzonnen, ik weet het niet. Je zou eens navraag kunnen doen bij de leverancier waar ik hem kocht: Elektramat.

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:32
Een tijd geleden had @frank2908 het hier over ChargeCircle. Ik heb toen mijn laadpaal ook aangemeld en afgelopen weekend de eerste laadgast ontvangen. Deze persoon had ervan gehoord op de radio, maar ik heb niet het idee dat het enorm bekend is. Het idee is dat je je laadpaal aanmeldt met een paar foto's erbij, en anderen vervolgens bij je kunnen komen laden. Eigenlijk het publiek openstellen van je laadpaal, maar dan op afspraak en evt. met een gesprekje vooraf.

Alles verliep prima, ik heb iets meer gekregen voor m'n zonnestroom dan ik zou hebben gekregen als ik het had teruggeleverd en de laadgast betaalde minder per kWh dan aan de openbare lader. Win-win voor ons beide dus.

• iGadget
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 18:13

iGadget

Wowsers!

Voor het laden van mijn Ioniq 28kWh ben ik op zoek naar een (liefst 2e hands) laadpaal met de volgende specs:
  • 1 fase (zowel mijn huis als mijn EV hebben geen 3 fase, dus 1 fase is prima)
  • MID meter
  • Mogelijkheid tot (liefst traploos) beperken van de laadstroom zodat ik dynamisch kan laden met de beschikbare zonnestroom en de boel terug kan (laten) schroeven als andere apparaten capaciteit nodig hebben
  • Koppeling met HomeAssistant
Kan natuurlijk de specs van iedere paal in deze lijst handmatig gaan lopen checken, maar hoop stiekem dat er Tweakers zijn met genoeg kennis om me op weg te helpen :)

"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:49
iGadget schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 20:57:
Voor het laden van mijn Ioniq 28kWh ben ik op zoek naar een (liefst 2e hands) laadpaal met de volgende specs:
  • MID meter
  • Mogelijkheid tot (liefst traploos) beperken van de laadstroom zodat ik dynamisch kan laden met de beschikbare zonnestroom en de boel terug kan (laten) schroeven als andere apparaten capaciteit nodig hebben
Kan natuurlijk de specs van iedere paal in deze lijst handmatig gaan lopen checken, maar hoop stiekem dat er Tweakers zijn met genoeg kennis om me op weg te helpen :)
Peblar business, Alfen, Zaptec go 2. Denk 2e hands meeste kans op een Alfen

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:11
  • MID meter
Smartevse

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:19
  • MID-meter voor ERE's
  • Tibber grid rewards
  • Vergeet ik iets?
Situatie:
Easee Charge Max. Kan alles wat je wil.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• IvoB2
  • Niet online
Verdicampo schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 21:14:
[...]

Peblar business, Alfen, Zaptec go 2. Denk 2e hands meeste kans op een Alfen
Alfen, indien je (tweedehands) beschikt over de wachtwoorden en kan uittesten of ze je inderdaad toegang geven tot de laadpaal.
Zoniet kan je er weinig tot niets mee aanvangen.

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:18
Gramser schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 10:14:
Ah da's jammer, was een easy fix geweest. Maar, gebruik je deze lader voor incidenteel laden of was je van plan altijd met een granny lader te laden? Met een EV ga je daar snel genoeg van krijgen denk ik. Ik doe dat nu driekwart jaar met een PHEV maar wat mij betreft is dat te langzaam én niet flexibel/stuurbaar genoeg. Hier komt een laadpaal.
Nee hoor dat went snel. Ik gebruik die zelfde VW lader bij mijn vakantiehuis. De app geeft afgerond 2kW vermogen aan. Laadtijd ongeveer 20 uur. Nog maar één keer een snellader gepakt, omdat het te traag ging in 4 jaar dat ik de auto heb.

Thuis wel met 5, 7 of 11kW laden. Je hebt dan wel een 3 fasen aansluiting nodig.

Na 1 januari wordt thuis ook de granny ingezet. Er komt vaak 3 kW van het dak op de goedkope tijden. Wij hebben de tijd er voor.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

• Gramser
Ja zo kan het ook natuurlijk. Onze PHEV is vaak leeg aan het eind van de dag, en we willen toch zoveel mogelijk op de zon laden. Er is vaak nog meer zon beschikbaar dam de gramnylader “pakt”, dat is jammer - en het gaat dan dus ook vrij traag. Een lader die op zonne-overschot kan laden is dan handig, zo ook op de dagen dat we wel overdag kunnen laden. En dan pakken we ook de ERE-certificaten maar mee..! Andere situatie, andere wensen 🙂👍🏻

• iGadget

iGadget

Wowsers!

Oh ja die stond ook heel hoog op mijn wensenlijst. Maar hoe regel je dan de MID op een manier dat die ook geaccepteerd wordt door de brokers?
IvoB2 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 22:05:
[...]

Alfen, indien je (tweedehands) beschikt over de wachtwoorden en kan uittesten of ze je inderdaad toegang geven tot de laadpaal.
Zoniet kan je er weinig tot niets mee aanvangen.
Oei dat is wel een aardige 'gotcha' idd. En deze wachtwoorden zou de originele eigenaar van Alfen gekregen moeten hebben? Of is dat ook niet standaard?

• IvoB2
  • Niet online
iGadget schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 12:06:
[...]

Oh ja die stond ook heel hoog op mijn wensenlijst. Maar hoe regel je dan de MID op een manier dat die ook geaccepteerd wordt door de brokers?

[...]

Oei dat is wel een aardige 'gotcha' idd. En deze wachtwoorden zou de originele eigenaar van Alfen gekregen moeten hebben? Of is dat ook niet standaard?
Particulier stand alone wel (zit normaal in de doos of op een sticker op of in de laadpaal).
Maar wanneer er een backoffice heeft tussen gezeten wil dat nog wel eens een issue zijn => wachtwoord alleen tegen betaling willen afleveren, de Alfen door de back office dichtgetimmerd zodat ie alleen met de app van de backoffice te bedienen is,....

De Alfen heeft vele achterliggende functies die je alleen kan benaderen via de Alfen ACE website (daar heb je een account met wachtwoord voor nodig) of (met minder functies) de MyEve app (android/IOS) en voor dagelijkse besturing (minimale functies) de Eve Connect app.
Zonder account/wachtwoorden kan je de paal alleen gebruiken zoals ie laatst werd ingesteld en kan je evenmin een FW update doen.
En ook dat is belangrijk bij een Alfen. Bij lagere FW (onder 6.3) zijn niet alle functies beschikbaar (bv. geen solar charging en geen instelbaar laadschema) en sommige versies komen met nogal wat bugs. FW 7.3 is tot op heden de meest stabiele versie met de meest beschikbare functies.

• FlowDesign
  • MID meter
Raedian Neo.

• BarryH
iGadget schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 12:06:
[...]

[...]

Ik zit bij laadloon. Een kennis bij tap.

Nette laadpaal maken en foto’s insturen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

BarryH schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 13:35:
[...]

Ik zit bij laadloon. Een kennis bij tap.

Nette laadpaal maken en foto’s insturen.
Foto's insturen is meen ik alleen dit jaar nog een workaround. Ik ben in de veronderstelling dat vanaf '27 dat niet meer toegestaan is en er een vorm van een BO-koppeling moet zijn.
Dus nu kiezen voor een EVSE die alleen dit jaar nog ERE kan opleveren zou wel eens erg zonde kunnen zijn.

Reageert niet op AI berichten - VW ID.7 | 5670 Wp - 14x405 33° op zuid | Twente

• iGadget

iGadget

Wowsers!

IvoB2 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 12:16:
[...]

Particulier stand alone wel (zit normaal in de doos of op een sticker op of in de laadpaal).
Maar wanneer er een backoffice heeft tussen gezeten wil dat nog wel eens een issue zijn => wachtwoord alleen tegen betaling willen afleveren, de Alfen door de back office dichtgetimmerd zodat ie alleen met de app van de backoffice te bedienen is,....

De Alfen heeft vele achterliggende functies die je alleen kan benaderen via de Alfen ACE website (daar heb je een account met wachtwoord voor nodig) of (met minder functies) de MyEve app (android/IOS) en voor dagelijkse besturing (minimale functies) de Eve Connect app.
Zonder account/wachtwoorden kan je de paal alleen gebruiken zoals ie laatst werd ingesteld en kan je evenmin een FW update doen.
En ook dat is belangrijk bij een Alfen. Bij lagere FW (onder 6.3) zijn niet alle functies beschikbaar (bv. geen solar charging en geen instelbaar laadschema) en sommige versies komen met nogal wat bugs. FW 7.3 is tot op heden de meest stabiele versie met de meest beschikbare functies.
Dank voor deze info! Dus de Alfen is alleen met tussenkomst van de Alfen online backend volledig aan te sturen? Local only via HomeAssistant is niet mogelijk? Ben vrij huiverig voor dat soort constructies, einde support en je bent de sjaak. Dan liever SmartEVSE.

@BarryH jij hebt dus een werkende SmartEVSE oplossing met geaccepteerde MID? Heb je daar meer info over?

• BarryH
True schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 15:07:
[...]

Foto's insturen is meen ik alleen dit jaar nog een workaround. Ik ben in de veronderstelling dat vanaf '27 dat niet meer toegestaan is en er een vorm van een BO-koppeling moet zijn.
Dus nu kiezen voor een EVSE die alleen dit jaar nog ERE kan opleveren zou wel eens erg zonde kunnen zijn.
tja, anderzijds: gebruikte laadpalen met alle gewenste functies ga je waarschijnlijk nietvinden (in de huidige markt). Dus dat wordt dan een peblar business van eur 900,- oid die je zelf ophangt.

• iGadget

iGadget

Wowsers!

True schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 15:07:
[...]

Ja dit las ik ook idd... En er zijn geen BO partijen die willen / kunnen koppelen met SmartEVSE?

• BarryH
iGadget schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 15:19:
[...]

Dank voor deze info! Dus de Alfen is alleen met tussenkomst van de Alfen online backend volledig aan te sturen? Local only via HomeAssistant is niet mogelijk? Ben vrij huiverig voor dat soort constructies, einde support en je bent de sjaak. Dan liever SmartEVSE.

@BarryH jij hebt dus een werkende SmartEVSE oplossing met geaccepteerde MID? Heb je daar meer info over?
foto's opgestuurd van buitenkant en binnenkant laadpaal. met certificaat van de mid meter.

• IvoB2
  • Niet online
iGadget schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 15:19:
[...]

Nee de Alfen functioneert probleemloos lokaal stand alone zonder back end en zonder cloud.
Je moet alleen zorgen dat bij de Alfen de juiste wachtwoorden geleverd worden om aanpassingen aan de software te kunnen uitvoeren.
Nieuw is dat geen probleem.
Tweedehands zonder back end doorgaans ook niet.
Maar wanneer de vorige eigenaar de aansturing overliet aan een back end en zelf niet over de wachtwoorden (meer) beschikt heb je een probleem.

• iGadget

iGadget

Wowsers!

BarryH schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 15:20:
[...]

foto's opgestuurd van buitenkant en binnenkant laadpaal. met certificaat van de mid meter.
Dat zal dan geaccepteerd zijn tijdens de 'gedoog' periode 2026. Hoe ga je het doen vanaf 2027?

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-09 07:58
iGadget schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 16:12:
[...]

Dat zal dan geaccepteerd zijn tijdens de 'gedoog' periode 2026. Hoe ga je het doen vanaf 2027?
Die foto's zijn alleen maar voor de goedkeuring van de laadpaal. Je moet daarna gewoon de laadsessies overleggen ieder kwartaal, of een OCPP koppeling maken.

Ik heb ook op deze manier de goedkeuring gekregen voor mijn SmartEVSE met MID.

Home Assistant | 3x🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024

• BarryH
iGadget schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 16:12:
[...]

hetzelfde. En als dat discussie oplevert ga ik terugdiscussieren. Ik vind het complete onzin om een ander kastje te kopen als het kastje wat ik heb alle functionaliteit heeft.

• FlowDesign
BarryH schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 16:33:
[...]

hetzelfde. En als dat discussie oplevert ga ik terugdiscussieren. Ik vind het complete onzin om een ander kastje te kopen als het kastje wat ik heb alle functionaliteit heeft.
Is de ene MID anders dan de andere MID? :?

• iGadget

iGadget

Wowsers!

• MID meter
Misschien mis ik iets, maar als ik voor een beetje meer (€335 vs. ~€200) nieuw een Webasto Unite haal, ben ik er dan niet ook? Wellicht iets haalbaarder voor mij om zonder externe professionals aan de praat te krijgen t.o.v. SmartEVSE en minder risico dan een Alfen die 'op slot' zit (vrijwel iedere 2e hands Alfen paal die ik tot nu toe ben tegengekomen is al lang en breed afgekoppeld dus wordt lastig checken of ik daar in kom). En dan ben ik meteen ook voorbereid op 3 fase, mocht dat ooit haalbaar worden.

Zie ik iets over het hoofd?

• BarryH
iGadget schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 19:58:
[...]

Misschien mis ik iets, maar als ik voor een beetje meer (€335 vs. ~€200) nieuw een Webasto Unite haal, ben ik er dan niet ook? Wellicht iets haalbaarder voor mij om zonder externe professionals aan de praat te krijgen t.o.v. SmartEVSE en minder risico dan een Alfen die 'op slot' zit (vrijwel iedere 2e hands Alfen paal die ik tot nu toe ben tegengekomen is al lang en breed afgekoppeld dus wordt lastig checken of ik daar in kom). En dan ben ik meteen ook voorbereid op 3 fase, mocht dat ooit haalbaar worden.

Zie ik iets over het hoofd?
Specs vergelijken en je weet het

Lastigste functie is 1fase zonnestroom kunnen laden bij 3fase laadpaal (omdat je veel uren per jaar minder dan 4200 watt teruglevert

• iGadget

iGadget

Wowsers!

BarryH schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 20:45:
[...]

Specs vergelijken en je weet het

Lastigste functie is 1fase zonnestroom kunnen laden bij 3fase laadpaal (omdat je veel uren per jaar minder dan 4200 watt teruglevert
Maar mijn hele meterkast is nog 1 fase, dus dan gaat het om 1,4kW toch? Dat haal ik zelfs met mijn Oost-West opstelling nog redelijk vaak.

• BarryH
iGadget schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 21:04:
[...]

Maar mijn hele meterkast is nog 1 fase, dus dan gaat het om 1,4kW toch? Dat haal ik zelfs met mijn Oost-West opstelling nog redelijk vaak.
dan is het makkelijker idd

• mvrtwkrs
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 03-09 23:24
iGadget schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 21:04:
[...]

denk dat 1,4kW op het randje is, meeste auto's hebben 6A nodig om te starten met laden 1380W (230v), als er dan nog wat anders op die fase zit, is het maar de vraag of het laden van de auto start. dus ff nakijken wat die auto nodig heeft. Hij zal in ieder geval stroom uit het net erbij nodig hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door mvrtwkrs op 20-08-2026 22:13 ]

• iGadget

iGadget

Wowsers!

mvrtwkrs schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 21:42:
[...]

denk dat 1,4kW op het randje is, meeste auto's hebben 6A nodig om te starten met laden 1380W (230v), als er dan nog wat anders op die fase zit, is het maar de vraag of het laden van de auto start. dus ff nakijken wat die auto nodig heeft.
Nou ja, zolang ik er maar voor kan zorgen dat de zonnestroom niet het net op gaat als ik dat niet wil iig. Dat er dan nog een beetje van het net bij moet om het laadproces te kunnen starten, soit.

• Bonesie85
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 26-08 02:06
snel vraagje voor het installeren van de Peblar business. Er is een 5-aderige kabel benodigd om deze te installeren.

Ik ga nu in de tuin een YMVK-as kabel (laten) leggen. De kabel schaf ik zelf aan. Wanneer het een -as grondkabel is, is het toch voldoende om een 4-aderige YMVK-as kabel te kopen? De aarde zit dan in de mantel en is dan feitelijk ader nummer 5 toch? Bij een YMVK-kabel zou het dus 5 aderig moeten zijn en bij een YMVK-as kabel een 4 aderige (+ de geïntegreerde aarde in de mantel)?

Deze voldoet dan toch?
https://www.elektramat.nl/ymvk-as-grondkabel-4x6-per-meter/?_gl=1*1gxfnwi*_up*MQ..*_ga*NjQ2MTEwNDE2LjE3ODcyNjU2ODI.*_ga_WPXDT6EWYX*czE3ODcyNjU2NzkkbzEkZzAkdDE3ODcyNjU2ODckajUyJGwwJGgxNzg4NDExMTU5JGRtUWhBVzJySGZaYXp4cmhlbEJybGJ2Wm1RS0lQeTR6NUZn

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Bonesie85 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 00:44:
snel vraagje voor het installeren van de Peblar business. Er is een 5-aderige kabel benodigd om deze te installeren.

Ik ga nu in de tuin een YMVK-as kabel (laten) leggen. De kabel schaf ik zelf aan. Wanneer het een -as grondkabel is, is het toch voldoende om een 4-aderige YMVK-as kabel te kopen? De aarde zit dan in de mantel en is dan feitelijk ader nummer 5 toch? Bij een YMVK-kabel zou het dus 5 aderig moeten zijn en bij een YMVK-as kabel een 4 aderige (+ de geïntegreerde aarde in de mantel)?

Deze voldoet dan toch?
https://www.elektramat.nl/ymvk-as-grondkabel-4x6-per-meter/?_gl=1*1gxfnwi*_up*MQ..*_ga*NjQ2MTEwNDE2LjE3ODcyNjU2ODI.*_ga_WPXDT6EWYX*czE3ODcyNjU2NzkkbzEkZzAkdDE3ODcyNjU2ODckajUyJGwwJGgxNzg4NDExMTU5JGRtUWhBVzJySGZaYXp4cmhlbEJybGJ2Wm1RS0lQeTR6NUZn
De theorie heb je goed (litze kan als alternatief dienen voor een aparte PE ader), twee zaken zijn dan verder belangrijk:
  • de litze moet ook degelijk aangesloten worden (dat is niet altijd even gemakkelijk, maar prima te doen) hiervoor heb je meestal meer nodig dan standaard omdat je de litze niet in de PE-ader-aansluiting kan drukken van de Peblar;
  • de litze moet vergelijkbaar goed beschermen als een ader van de dikte van de kabel.
Elektramat is in mijn ervaring dramatisch in goed delen van dit soort informatie en ook bij deze grondkabel kan ik zo snel niet terugvinden of de PE ook vergelijkbaar als de 6mm2 aders geleid.
En weet je zeker dat je 6mm2 nodig hebt? Dat is in de meeste gevallen echt overkill.

Uitstekende vragen voor in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 4 overigens.

Reageert niet op AI berichten - VW ID.7 | 5670 Wp - 14x405 33° op zuid | Twente

• FlowDesign

Deze voldoet dan toch?
Ik weet niet of deze ook geschikt is voor in de grond, maar bij mijn vorige woning had ik m'n 11 kW lader op deze 5-aderige buitenkabel aangesloten. 2,5 mm2 is al voldoende voor 11 kW en een stuk goedkoper per meter.

Buitenkabel XMVK 5x2,5 mm² grijs 10 m https://www.hornbach.nl/p...-5-mm-grijs-10-m/7248145/

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
FlowDesign schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:17:
[...]

Ik weet niet of deze ook geschikt is voor in de grond, maar bij mijn vorige woning had ik m'n 11 kW lader op deze 5-aderige buitenkabel aangesloten. 2,5 mm2 is al voldoende voor 11 kW en een stuk goedkoper per meter.

Buitenkabel XMVK 5x2,5 mm² grijs 10 m https://www.hornbach.nl/p...-5-mm-grijs-10-m/7248145/
Slecht advies. Krap voldoende kabel aanraden. 4 of 6 mm2 is stukken beter en helemaal niet zo veel duurder. Als je ooit per ongeluk een 7 kW enkelfase auto aansluit dan is 2.5 mm2 volstrekt onvoldoende.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:57

Deze voldoet dan toch?
Je hebt een 4 aderige YMVK-AS nodig en minimaal 4mm2. 2,5mm2 is echt minimaal en dat wil je niet.
De AS is een aardscherm en die moet je gebruiken voor de aarde.

• amvolleb
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 04-09 08:48
tlpeter schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:40:
[...]

Je hebt een 4 aderige YMVK-AS nodig en minimaal 4mm2. 2,5mm2 is echt minimaal en dat wil je niet.
De AS is een aardscherm en die moet je gebruiken voor de aarde.
Om te zeggen dat 4mm2 minimaal nodig is wat overdreven. E.e.a. hangt ook af van de lengte. Ik begrijp dat het hier om 10m gaat. Als je een kabelberekening volgens NEN1010 doet (daar houden we hier op tweakers van) kom je op:
Vereiste kabel dikte2.5mm2
Kabel temperatuur43 °C (max 90°C)
Voltage drop0.62 % (max 1.5 %)
NEN1010 tabel52.B.5 D2
Montage methodeIn de grond
25 °C
Kabel weerstand0.09 Ω
Parallele kabels1 x
Derating1 x
Er is een spanningsval van 2,7V (tegen 1,6V verlies met 4mm2).

Als je 7.2kW op 1 fase ook mogelijk wil maken dat moet je inderdaad wel naar 4mm2.

[ Voor 5% gewijzigd door amvolleb op 21-08-2026 09:53 ]

3x MTVenus V153/V147 5.12, CT003 V117 + 40ZP SolarEdge (NO+ZW) 13300Wp + Panasonic 16kW T-CAP + Easee EV charger

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

daemonix schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:31:
[...]

Slecht advies. Krap voldoende kabel aanraden. 4 of 6 mm2 is stukken beter en helemaal niet zo veel duurder. Als je ooit per ongeluk een 7 kW enkelfase auto aansluit dan is 2.5 mm2 volstrekt onvoldoende.
Of als je op 1 fase zonnestroomoverschot wil laden boven de 3,7kW.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:40

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

FlowDesign schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:17:

Die kabel is niet geschikt voor in de grond. Grondkabel heeft een aardscherm (YMvK-as), bv. deze: https://www.elektramat.nl...ondkabel-4x2-5-per-meter/.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:57
amvolleb schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:50:
[...]

Om te zeggen dat 4mm2 minimaal nodig is wat overdreven. E.e.a. hangt ook af van de lengte. Ik begrijp dat het hier om 10m gaat. Als je een kabelberekening volgens NEN1010 doet (daar houden we hier op tweakers van) kom je op:
Vereiste kabel dikte2.5mm2
Kabel temperatuur43 °C (max 90°C)
Voltage drop0.62 % (max 1.5 %)
NEN1010 tabel52.B.5 D2
Montage methodeIn de grond
25 °C
Kabel weerstand0.09 Ω
Parallele kabels1 x
Derating1 x
Er is een spanningsval van 2,7V (tegen 1,6V verlies met 4mm2).

Als je 7.2kW op 1 fase ook mogelijk wil maken dat moet je inderdaad wel naar 4mm2.
Daarom 4mm2. Het kost een paar euro meer en je weet zeker dat het goed is.

• Gramser
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n4Yx2_cbILF3vty80oImERMr3AY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mpbkGBZAzpZnZxaIuosp6zvM.jpg?f=fotoalbum_large

Je moet wat over hebben voor zo’n laadpaal, maar ja, geen kruipruimte… Zometeen even uitkijken als ik bij de glasvezel kom…

[ Voor 3% gewijzigd door Gramser op 21-08-2026 12:23 ]

Pagina: 1 ... 233 234 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen

Als allerlaatste: de ERE regeling is the latest new thing, en ook daar is een dedicated topic voor:
[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen