Webasto Unite Laadstation

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• fib3rlight
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:40
Mijn vraag
ik heb september 2024 deze laadpaal gekocht:
Webasto Unite Laadstation 22 kW​​​​​​​
(https://www.ibood.com/nl/...laadstation-22-kw/1082168)
deze heb ik vorige week geinstalleerd, maar omdat Webasto is verkocht aan Ampure was ik al bang dat ik een fuik zou komen qua configuratie.

met de ampure charget setup app kan ik niet via WIFI verbinden, heb de laadpaal nu open gehaald en via LAN aangesloten, maar je raad het al... admin wachtwoord is onjuist.. (staat in het boekje wat er bij staat).

iemand tips? resetten helpt ook niet....

ik wil hem koppelen aan mijn movemove kaart, zodat ik de kosten kan declareren automatisch.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

[ Voor 6% gewijzigd door fib3rlight op 27-09-2025 15:11 ]

Beste antwoord (via fib3rlight op 05-11-2025 21:39)

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:50

lonkhuijzen

100% ADH

Als je de laadpaal start zonder lankabel. Zie je dan wel een wifi hotspot en komt dat overeen met de gegevens op je sticker?

Je zou bijna denken dat je een verkeerde sticker hebt.

Aan de andere kant.. het zijn zulke rotpasswords (zowel wifipassword als masterpassword) dat een typefout snel gemaakt is ;)

[ Voor 26% gewijzigd door lonkhuijzen op 27-09-2025 20:46 ]

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

Alle reacties

• lonkhuijzen

lonkhuijzen

100% ADH

Jouw boekje heeft netjes de sticker met gegevens van het master password? Ik herinner me dat ik inderdaad wel de laadpaal moest activeren via die setup app (de vorige dan)

• fib3rlight
lonkhuijzen schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 15:59:
Jouw boekje heeft netjes de sticker met gegevens van het master password? Ik herinner me dat ik inderdaad wel de laadpaal moest activeren via die setup app (de vorige dan)
ja ik heb het wachtwoord wel in het 'blauwe' boekje, maar met dat admin wachtwoord lukt niet, en via WIFI dus ook niet. in het boekje staat dat optie 2 via laptop/LAN kan dus dan zou je het zonder de setup app moeten kunnen doen toch?

• lonkhuijzen

lonkhuijzen

100% ADH

Weet je zeker dat je via ibood een nieuwe hebt gekregen? Of dat je mss een retourgezonden product hebt gekocht waarvan de setup al gedaan is door de vorige eigenaar.

Reset via de printplaat werkt ook niet?

• fib3rlight
lonkhuijzen schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 17:08:
Weet je zeker dat je via ibood een nieuwe hebt gekregen? Of dat je mss een retourgezonden product hebt gekocht waarvan de setup al gedaan is door de vorige eigenaar.

Reset via de printplaat werkt ook niet?
goeie, helaas na reset ook geen resultaat.
best wel tenenkrommend haha.

eigenlijk geen zin om een andere aan te schaffen...

Acties:
  • Beste antwoord

• lonkhuijzen

lonkhuijzen

100% ADH

Als je de laadpaal start zonder lankabel. Zie je dan wel een wifi hotspot en komt dat overeen met de gegevens op je sticker?

Aan de andere kant.. het zijn zulke rotpasswords (zowel wifipassword als masterpassword) dat een typefout snel gemaakt is ;)

[ Voor 26% gewijzigd door lonkhuijzen op 27-09-2025 20:46 ]

• snitch
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-02 15:23
Ik heb deze Webasto Unite en wil deze voor dynamic load balancing aansluiten op mijn P1 meter.
Heeft iemand dit al gedaan en zo ja: Hoe? De handleiding is hier erg onduidelijk over.
In de webinterface is de P1 Slimmemeter wel te kiezen voor loadbalancing.

• fib3rlight
lonkhuijzen schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 20:42:

het is inmiddels gelukt!!

• lonkhuijzen

lonkhuijzen

100% ADH

Leuk om te horen!

Heb je hem ook al aan Monta gekoppeld? Werkt bij mij prima met daarin ook mijn greenchoice laadpassen gekoppeld.
snitch schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:23:
Ik heb deze Webasto Unite en wil deze voor dynamic load balancing aansluiten op mijn P1 meter.
Heeft iemand dit al gedaan en zo ja: Hoe? De handleiding is hier erg onduidelijk over.
In de webinterface is de P1 Slimmemeter wel te kiezen voor loadbalancing.
Ik heb het via Homeassistant gedaan via modbus TCP

Onder een bepaald accu % loadbalancing op 3fasen. Daarboven balanceren op mijn zonneoverschot.

• fib3rlight
lonkhuijzen schreef op woensdag 5 november 2025 @ 21:11:
Leuk om te horen!

Heb je hem ook al aan Monta gekoppeld? Werkt bij mij prima met daarin ook mijn greenchoice laadpassen gekoppeld.

[...]

Onder een bepaald accu % loadbalancing op 3fasen. Daarboven balanceren op mijn zonneoverschot.
ja , dank voor je ondersteuning, monta gekoppeld, heb voor nu tarief ingesteld, ik zou niet weten hoe ik mijn MoveMove dongle kan koppelen, is ook geen enorme halszaak via de monta app kan ik prima mijn verbruik zakelijk declareren.

----
load balancing zou nog wel handig zijn voor mij denk ik, jij gebruikt daar dus een HA installatie voor? praat die dan rechtstreeks met je webasto laadpaal?

• snitch
lonkhuijzen schreef op woensdag 5 november 2025 @ 21:11:

Ondertussen al wat verder gezocht:
De Webasto Unite is identiek aan de Alp Easy Charge Oval, Alp-EV heeft voor de koppeling naar de P1 poort van de slimme meter een P1 converter.
Ook de Alp-EV handleiding komt overeen met de Webasto handleiding qua aansluiting aan het laadpunt, ook de screenshots van de te maken instellingen in de webinterface komen overeen. Ook heb ik gemaild met Alp-EV en zij geven aan dat dit zeer waarschijnlijk gaat werken.
Ik ga deze bestellen en de kruipruimte in om nog een CAT6 kabel te leggen naar het laadpunt. :(

Voor verrekening van mijn laadvergoeding heb ik de paal gekoppeld aan Road -E-flux, dit was een verademing na de ellende met de overgang van Shell Recharge naar 50Five.

[ Voor 8% gewijzigd door snitch op 06-11-2025 11:07 ]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:33
Mooi maar hoe is het nou gelukt dan?

• fib3rlight
Fr33z schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 21:27:
[...]

Mooi maar hoe is het nou gelukt dan?
Nou, echt, het boekje (blauw) is een voorbeeld verbinding, de echte wifi gegevens staan op een sticker in het witte boekje 😂🤫

Gekoppeld aan monta charge, alleen moet eigenlijk nog loadbalancing, maar dat kan later.

• fib3rlight
iemand nog een tip voor dit type laadpaal over hoe je load balancing inricht? is dit eenvoudig te realiseren?

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:37

duderuud

Sliden is koel

snitch schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:04:
[...]

Ondertussen al wat verder gezocht:
De Webasto Unite is identiek aan de Alp Easy Charge Oval, Alp-EV heeft voor de koppeling naar de P1 poort van de slimme meter een P1 converter.
Ook de Alp-EV handleiding komt overeen met de Webasto handleiding qua aansluiting aan het laadpunt, ook de screenshots van de te maken instellingen in de webinterface komen overeen. Ook heb ik gemaild met Alp-EV en zij geven aan dat dit zeer waarschijnlijk gaat werken.
Ik ga deze bestellen en de kruipruimte in om nog een CAT6 kabel te leggen naar het laadpunt. :(

Voor verrekening van mijn laadvergoeding heb ik de paal gekoppeld aan Road -E-flux, dit was een verademing na de ellende met de overgang van Shell Recharge naar 50Five.
Heb je inmiddels een update? Want ik ben ook aan het kijken naar dynamic load balancing...

Motor-Forum.nl

• snitch
duderuud schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 18:57:
[...]

Heb je inmiddels een update? Want ik ben ook aan het kijken naar dynamic load balancing...
Ik heb de P1 Converter inmiddels in gebruik, deze werkt prima.
Geïnstalleerd en ingesteld volgens de handleiding.
Wanneer de auto laadt en bijvoorbeeld de kookplaat en ovens ook worden gebruikt wordt de laadsnelheid van de auto aangepast.
Ik kan dit echter alleen goed zien in de VW app, in de interface van de laadpaal is niet te zien of en wanneer de laadsnelheid wordt aangepast. In de HMI logs is dit wel te zien.

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Schop op dit oude topic... Afgelopen week heb ik bij Bol.com de Webasto Unite 22kw incl MID aangeschaft.

Ik had een Delta AC Max Basic 22kw hangen, aangesloten op 1-fase / 16A. Ik wilde ten eerste sneller gaan laden (inmiddels 3-fase auto), bij voorkeur dan ook load balancen en tot slot gebruik maken van een MID-meter. Voor net iets meer dan € 300 leek het me dan ook prima.

Gisteravond Unite aangesloten (voor nu op 1-fase, 3-fase volgt in maart); fluitje van een cent.

- Webasto Unite opgehangen
- Stroom aangesloten, stroom erop
- Met mijn iPhone verbonden met de hotspot van de Unite
- Op mijn iPhone naar 172.20.0.1 gegaan en daar op het juiste tabblad de WLAN instellingen ingegeven
- Vervolgens vanaf de PC naar de webinterface gegaan om daar de OCPP koppeling in te stellen (gekoppeld met VoltTime \ Plugchoice, ws://proxy.plugchoice.com/v1/)
- Lader is direct zichtbaar in Plugchoice en in ieder geval loopt vanaf nu de registratie.

In Plugchoice kan ik nu altijd nog een aanbieder kiezen (kiezen uit een lijst, of evt een los ws:// adres ingeven) voor de ERE registratie. Ik heb geen behoefte aan doorfacturering aan een werkgever, dus voor mij is dit gratis en een prima oplossing.

Om te kunnen load balance heb ik gekeken naar de P1 converter, echter kan je bij Plugchoice ook een Sparky P1 meter gebruiken. Sparky communiceert dan met het platform en via OCPP regelt Plugchoice dan de loadbalancing. Ik verwacht Sparky deze week, dus ik kan alvast deze koppelen. De load balancing zal ik dan pas eind februari of begin maart kunnen testen.

Ik had op deze website (https://www.neleso.com/unite-downloads) nog een aantal firmware updates gevonden. Is er iemand die toevalllig een update gedaan heeft?

[ Voor 4% gewijzigd door fredkroket op 27-01-2026 16:04 ]

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:40
@fredkroket Leuk om te zien dat je via OCPP ook loadbalancing kan laten doen. Ik houd dit zelf liever compleet binnenshuis, maar mooi dat het kan!

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• sjampeter
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-02 11:30
fredkroket schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 15:53:

Ik had op deze website (https://www.neleso.com/unite-downloads) nog een aantal firmware updates gevonden. Is er iemand die toevalllig een update gedaan heeft?
nog niet, ik wacht op jou haha :)
heb niet kunnen vinden wat de meerwaarde zou kunnen zijn.
mogelijk dat de blauwe led-ring definitief uit kan?
blijft bij mij hinderlijk aanwezig.
tot nog toe werkt ie, dus bij mij momenteel if it aint broken.....

• snitch
fredkroket schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 15:53:
Mooi te lezen dat je ook de Webasto hebt genomen, ik ben in 2 stappen naar versie 3.92.0 gegaan.

• mvdklip
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-02 12:06
Klopt het dat de Unite géén ingebouwde aardlekschakelaar heeft? Ik heb nu een Zappi v2 en die heeft er wel een ingebouwd. Dat zou betekenen dat ik behalve vervangen van de laadpaal ook m'n groepenkast moet (laten) aanpassen.

Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Kia Niro EV - Peugeot e-208 - Zappi v2

• fweijers
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-02 23:05
sjampeter schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:13:
[...]
mogelijk dat de blauwe led-ring definitief uit kan?
blijft bij mij hinderlijk aanwezig.
tot nog toe werkt ie, dus bij mij momenteel if it aint broken.....
Ik heb ook de Webasto Unite, door in te loggen via de webinterface (gewoon via het ip-adres van de Webasto) kun je de led-ring uitschakelen in tabblad 'general settings'
Standby LED Behaviour -> off
Nu brandt ie alleen tijdens laden :)

• fweijers
Fijn dat dit topic weer wat leeft. Ik heb de Webasto Unite nu een week of 6 in gebruik en ben er heel blij mee.
Stap voor stap ben ik hem steeds meer aan het managen.

Begonnen met standaard aansluiten zonder enige configuratie:
Nadat de stroom ingeschakeld werd knipperde de led afwisselend blauw en groen, totdat hij een IP adres toegewezen kreeg, daarna bleef de led blauw branden. Vervolgens auto eraan gehangen, en direct startte het laden (10 KW).
blij dus :D
  • Later ingelogd op de webinterface (ip adres opzoeken via DHCP server) en met meegeleverde username (admin) en wachtwoord (boekje) ingelogd.
  • Hier alle instellingen van de laadpaal: YouTube: Webasto UNITE - WebUI Configuration
  • De volgende stap: RFID pasje toegevoegd via het webinterface om laden te kunnen starten en stoppen voor alleen mijn auto. Dit is heel eenvoudig: RFID code invoeren in de webinterface en klaar.
Webasto Unite laadpaal is een succes, vanaf hier nice-to-haves en getweak 8)
De volgende stap: Slim laden. OCPP interface integreren in Home Assistant (gebruikmaken van EVCC of SmartEV dat moet ik nog uitzoeken).

Met Home Assistant ben ik nog bezig. Het is me gelukt het Modbus interface aan te spreken maar dit heb ik weer uitgezet toen ik aan de slag ging met EVCC; EVCC als add-on in Home Assistant werkt met het OCPP interface. Dit werkt prima; ik kan nu de laadpaal stoppen en starten vanuit EVCC.
Ik heb trouwens HMI Software Version v2.99.11 waarmee modbus en ocpp goed werken.

De volgende stap is dit te laten regelen op basis van KWh prijs, dit is een standaard functie in EVCC welke ik echter nog niet lekker werkend heb.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FYpzQ9zGOREcUXrOFTna2-3aYX0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vQbzUInAXeM1oPomJN8GC0Dt.png?f=fotoalbum_large

Als de prijs boven de drempelwaarde komt, stopt het laden niet maar daalt het vermogen van 10 KW naar 3,8 KW. Ik zou willen dat ie stopt met laden in de dure tijdvakken.
Wellicht is dat met de juiste yaml instelling op te lossen. Als iemand zijn yaml file zou kunnen delen ... _/-\o_
hier mijn yaml:
site:
title: MissionControl

loadpoints:
- title: CarPort
charger: webasto
vehicle: byd
phases: 3
mincurrent: 6

chargers:
- name: webasto
type: ocpp
stationid: "7************708"

vehicles:
- name: byd
title: BYD Seal U
type: manual
capacity: 72

Stappen hierna:
  • 1-fase laden in PV laden stand
  • vehicle recognition zodat alleen mijn auto geladen wordt zonder RFID autorisatie.

[ Voor 11% gewijzigd door fweijers op 29-01-2026 08:13 ]

• fredkroket
  • Niet online
fweijers schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:39:
[...]

Ik heb ook de Webasto Unite, door in te loggen via de webinterface (gewoon via het ip-adres van de Webasto) kun je de led-ring uitschakelen in tabblad 'general settings'
Standby LED Behaviour -> off
Nu brandt ie alleen tijdens laden :)
Ik heb hem dus aangesloten via OCPP en dan gaat die LED dus niet uit met die instelling in de web interface. En voor mezelf is het geen punt, maar ik denk dat de buren hem goed kunnen zien...

• sjampeter
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-02 11:30
bij mij dus ook ocpp met monta backoffice en mogelijkheid voor bediening via hass. laden laat ik volledig over aan monta. simpel zeggen wanneer je weg wil en dat laad ie op de minst dure moment. heb nog niet de drang gevoeld om dit anders aan te sturen. ik zou nog via DAO (ook op hass) de paal kunnen aansturen, echter komt feitelijk op het zelfde neer. blauwe led is inderdaad hinderlijk, vooral voor de buren. maar zou feitelijk gewoon uit moeten kunnen doormiddel van de sofware. draai overigens V-2.99.11

• lonkhuijzen

lonkhuijzen

100% ADH

fweijers schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 22:12:

Stappen hierna:
  • 1-fase laden in PV laden stand
  • vehicle recognition zodat alleen mijn auto geladen wordt zonder RFID autorisatie.
Wisselen tussen 1 en 3 fase kan via shell commands op de interface van de laadpaal.

ik heb dit in mijn configuration.yaml:
code:
1
2
3
4
shell_command:
  snelladen_session: curl --silent --cookie "PHPSESSID=<verzin een leuke string>" --data "username=admin&pass=<PASSWORD>&button_login=LOG+IN" http://<IP>/
  snelladen_aan: curl --silent --cookie "PHPSESSID=<dezelfde string>" --data "currentLimiterPhaseSelection=1&currentLimiterValue=16&button_current_limiter_settings=verzenden" http://<IP>/index_main.php >/dev/null
  snelladen_uit: curl --silent --cookie "PHPSESSID=<dezelfde string>" --data "currentLimiterPhaseSelection=0&currentLimiterValue=16&button_current_limiter_settings=verzenden" http://<IP>/index_main.php >/dev/null
met bijbehorende automatisering:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
alias: 0.3 Webasto Snelladen Schakelaar
description: Schakelt snelladen aan of uit met veilige fasewissel
triggers:
  - entity_id: input_boolean.snelladen
    trigger: state
conditions: []
actions:
  - target:
      entity_id: input_boolean.laadpaal_pauzeren
    action: input_boolean.turn_on
    data: {}
  - delay: "00:00:05"
  - action: shell_command.snelladen_session
  - choose:
      - conditions:
          - condition: template
            value_template: >-
              {{ trigger.from_state.state == 'off' and trigger.to_state.state ==
              'on' }}
        sequence:
          - action: shell_command.snelladen_aan
      - conditions:
          - condition: template
            value_template: >-
              {{ trigger.from_state.state == 'on' and trigger.to_state.state ==
              'off' }}
        sequence:
          - action: shell_command.snelladen_uit
  - delay: "00:00:05"
  - target:
      entity_id: input_boolean.laadpaal_pauzeren
    action: input_boolean.turn_off
mode: single
automatisch herkennen van je voertuig zal denk ik niet via je laadpaal gaan helaas omdat de paal geen identificatie info via de kabel doorkrijgt. Mogelijk via je voertuig informatie of via de monta app of zelfs verschillende rfid tags.

Onderstaande modbus waarden geven bij mij namelijk alle drie 0
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
- name: Webasto_Unite_EV_Max_Current
        unique_id: Webasto_Unite_EV_Max_Current
        slave: 255
        input_type: input
        address: 1108
        data_type: uint16
        device_class: current
        state_class: measurement
        unit_of_measurement: A

- name: EV SoC
        unique_id: EV SoC
        unit_of_measurement: "%"
        slave: 255
        address: 1300
        data_type: uint16

- name: EV Battery Capacity
        unique_id: EV Battery Capacity
        unit_of_measurement: "Wh"
        slave: 255  # of welke slave ID je ook gebruikt voor deze laadpaal
        address: 1302
        data_type: uint32
        scale: 1
        precision: 0

• fredkroket
  • Niet online
Helaas is er geen changelog beschikbaar bij de Webasto Unite firmwares, echter heb ik ontdekt dat zodra je de upgrade uitvoert naar v3.86.0, dan kan je bij OCPP ook gebruik maken van de een beveiligde verbinding met de backend (WSS ipv WS). Of in ieder geval, bij VoltTime \ PlugChoice werkte het met WSS eerst niet.
Daarnaast is er een deel bijgekomen waarbij je Scheduled Charing onder General Settings hebt.

Na de update naar versie v3.128.1 kon ik geen verbinding meer krijgen met de Webasto, hij verbond niet automatisch meer met mijn WLAN ondanks dat de instellingen correct waren. Ik heb er (nog) geen LAN kabel in zitten.

Ik heb uiteindelijk een paar keer met de hotspot verbonden en ik heb de rest van de firmware updates doorgevoerd. Uiteindelijk werkt het WLAN nog steeds niet zoals het werkte (ik heb een WPA2 sleutel van 24 karakters) op mijn normale netwerk. Vervolgens een gastennetwerk opgezet met een kortere sleutel (WPA2/WPA3 Personal, 17 karakters) en nu verbindt hij weer netjes.

Ik heb even niet scherp na welke update er Local Charge Sessions bijgekomen is, maar je kunt nu waarschijnlijk een log downloaden. Helaas even een weekje zonder EV, dus ik kan volgende week pas kijken wat het doet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q1Sz6KVKWn5DbiJwxsxnXP8Oh_8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kY3UXzBw7eK2bXYVv47lgp4D.png?f=fotoalbum_large

Tot slot als ik nu bij General Settings > Standby LED Behaviour deze op "off" zet, dan gaat hij ook uit. Ik heb er nog geen auto aangehangen, maar het is voor mij hoopgevend :).
Overigens heb ik wel gezien dat LedDimmingLevel op "high" moet staan in plaats van "VeryLow". Het is op zich logisch dat "high" meer dimt, maar van andere appartatuur ben ik eigenlijk gewend dat je meer de Brightness in moet stellen en niet het niveau van dimmen. Even een aandachtspuntje B) .

Iedere keer dat hij bootte heeft hij netjes aan VoltTime \ PlugChoice de versies gerapporteerd (er ontbreken er dus een paar). Het zou zomaar kunnen dat het met een LAN-kabel probleemloos gewerkt zou hebben.

{
"meterType": "MID",
"firmwareVersion": "v2.99.11-1.0.109.0",
"chargePointModel": "UNITE",
"chargePointVendor": "WEBASTO",
"meterSerialNumber": "xxx",
"chargeBoxSerialNumber": "xxx",
"chargePointSerialNumber": "xxx"
}

{
"firmwareVersion": "v3.86.0-1.0.119.0",
}

{
"firmwareVersion": "v3.92.0-1.0.121.0",
}

{
"firmwareVersion": "v3.118.0-1.0.130.0",
}

{
"firmwareVersion": "v3.156.0-1.0.145.0-v7.0.19",
}

Excuses dat ik er een soort naslagwerk van maak, maar gezien er weinig te vinden is altijd handig om te delen. Ik hoor graag of ik anderen heb kunnen overtuigen :).

[ Voor 98% gewijzigd door fredkroket op 30-01-2026 18:56 ]

• mvdklip
mvdklip schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:39:
Klopt het dat de Unite géén ingebouwde aardlekschakelaar heeft?
Ik heb de Unite inmiddels voor een zacht prijsje kunnen bestellen maar ik vraag me nog wel steeds af hoe het zit met de aardlekschakelaar. Ik heb de Zappi achter een Installatieautomaat 3F+N 20A C 10kA hangen, maar volgens mij moet de Unite achter een Aardlekautomaat 3F+N 20A 30mA B Type A 10kA, uitgaande van een 3x25A aansluiting. Ik neem dan aan dat ik de Unite (net als de Zappi) kan knijpen naar max 20A?

Edit: ik had in eerste instantie een aardlekschakelaar staan maar het moet een aardlekautomaat zijn!

[ Voor 17% gewijzigd door mvdklip op 01-02-2026 11:30 ]

Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Kia Niro EV - Peugeot e-208 - Zappi v2

• lonkhuijzen

lonkhuijzen

100% ADH

Ik heb hem op een Aardlekautomaat 16A 3p+n/30mA B-kar en de Webasto met de Rotary switch geknepen op 16A (standje A).

Dit gaat al bijna 1,5 jaar helemaal prima. ook wisselen tijdens het laden van 1fase naar 3fasen geeft geen hoge inschakelpiek waarvoor je Ckar nodig zou hebben.

Met laden trekt ie max ongeveer 9,7kW dus er zit zelf ook een een soort marge in.

[ Voor 29% gewijzigd door lonkhuijzen op 02-02-2026 17:32 ]

• mvdklip
lonkhuijzen schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:25:
Ik heb hem op een Aardlekautomaat 16A 3p+n/30mA B-kar en de Webasto met de Rotary switch geknepen op 16A (standje A).

Dit gaat al bijna 1,5 jaar helemaal prima. ook wisselen tijdens het laden van 1fase naar 3fasen geeft geen hoge inschakelpiek waarvoor je Ckar nodig zou hebben.
Thanks voor de reactie. Na nog een keer lezen van de handleiding kom ik een MCB met C-curve tegen als vereiste. Net als de Zappi dus. Goed om te weten dat een B versie in de praktijk geen problemen lijkt op te leveren. Verder zou ik de rotary op 16A moeten zetten bij een 20A MCB volgens de handleiding maar ik durf het wel aan om die gewoon op 20A te zetten, hoewel het in de praktijk waarschijnlijk weinig toevoegt. Volgens mij kunnen de meeste auto's max 11kW AC.

De handleiding suggereert ook nog dat er een AC ala in de laadunit zou kunnen zitten maar dat is niet standaard volgens mij. Ik maak hem wel open om te kijken.
Met laden trekt ie max ongeveer 9,7kW dus er zit zelf ook een een soort marge in.
Dat is +/- 14A. Kan ook de auto zijn die iets lager gaat zitten?

[ Voor 4% gewijzigd door mvdklip op 02-02-2026 20:41 ]

• fweijers
Hi
hoe kan je EVCC zo instellen zodat je alleen onder een bepaalde prijsdrempel laadt?
Ik heb van alles geprobeerd maar het lukt me nog steeds niet.

Ik heb de kwartier-prijzen in EVCC beschikbaar, ik heb het geprobeerd in PV stand, en in PV+Min stand, maar het lukt me nog niet: soms laadt de Webasto iets van 4 KW terwijl hij uit zou moeten zijn, soms negeert de Webasto EVCC volkomen en blijft de laadpaal uit.

• lonkhuijzen

lonkhuijzen

100% ADH

Helaas na firmware updaten van 2.99 naar 3.56 werkte mijn fasewissel scripts via curl niet meer...

Enkel met PlayWright als headless browser kon ik de UI van de laadpaal besturen.

Deze heb ik draaien in een docker met een server.js erin wat zorgt dat ik (dmv een rest command uit HA) een fasewissel script kan uitvoeren.

Docker:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
services:
  playwright-unite:
    image: mcr.microsoft.com/playwright:v1.58.2-jammy
    container_name: playwright-unite
    network_mode: host
    working_dir: /opt/playwright/app

volumes:
      - /opt/playwright:/opt/playwright
      - /opt/scripts:/opt/scripts:ro

command: >
      bash -c "
      npm install &&
      node server.js
      "

restart: unless-stopped
/opt/playwright/app/server.js
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
const http = require('http');
const { spawn } = require('child_process');

http.createServer((req, res) => {
  if (req.method === 'POST' && req.url === '/run') {
    const p = spawn(
      'node',
      ['/opt/scripts/fasewissel.js'],
      {
        stdio: 'inherit',
        env: {
          ...process.env,
          NODE_PATH: '/opt/playwright/app/node_modules'
        }
      }
    );

p.on('close', code => {
      res.statusCode = code === 0 ? 200 : 500;
      res.end('done');
    });
    return;
  }

res.statusCode = 404;
  res.end();
}).listen(3003);
/opt/playwright/app/package.json
code:
1
2
3
4
5
6
{
  "private": true,
  "dependencies": {
    "playwright": "^1.58.2"
  }
}
/opt/scripts/fasewissel.js
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
const { chromium } = require('playwright');

(async () => {
  try {
    const browser = await chromium.launch({
      headless: true,
      args: ['--no-sandbox', '--disable-gpu']
    });

const page = await browser.newPage();
    page.setDefaultTimeout(60000);

// Loginpagina
    await page.goto('http://<IP>/', { waitUntil: 'domcontentloaded' });
    console.log('[OK] loginpagina geladen');

// Login
    await page.fill('input[name="username"]', 'admin');
    await page.fill('input[name="pass"]', '<PASSWORD>');
    await page.click('#button_login');
    console.log('[OK] login geklikt');

// Bewijs login
    await page.waitForSelector('text=UNITE Configuration Interface');
    console.log('[OK] ingelogd');

// Tab: Installation Settings
    await page.waitForSelector('#installationSettingsNav');
    await page.click('#installationSettingsNav');
    console.log('[OK] Installation Settings geopend');

// Current Limiter Settings openen (zoals onclick)
    await page.waitForSelector('#currentLimiterBarSettingsBar', { state: 'attached' });
    await page.evaluate(() => {
      document.getElementById('currentLimiterBarSettingsBar').click();
    });
    console.log('[OK] Current Limiter Settings geopend');

// Wacht tot select in DOM zit
    await page.waitForSelector('#currentLimiterPhaseSelection', { state: 'attached' });

// Fase uitlezen
    const phase = await page.evaluate(() => {
      const sel = document.getElementById('currentLimiterPhaseSelection');
      return sel.options[sel.selectedIndex].text.trim();
    });
    console.log(`[OK] huidige fase: ${phase}`);

// Doelfase bepalen (op TEKST)
    const targetPhase =
      phase === 'One Phase'
        ? 'Three Phase'
        : 'One Phase';

// Fase wisselen via DOM + change-event
    await page.evaluate((targetPhase) => {
      const sel = document.getElementById('currentLimiterPhaseSelection');

for (let i = 0; i < sel.options.length; i++) {
        if (sel.options[i].text.trim() === targetPhase) {
          sel.selectedIndex = i;
          break;
        }
      }

sel.dispatchEvent(new Event('change', { bubbles: true }));
    }, targetPhase);

console.log(`[OK] fase geselecteerd: ${targetPhase}`);

// Save-knop
await page.evaluate(() => {
  // 1. UI Save-knop (voor validatie / animatie)
  document.getElementById('current_limiter_settings_button').click();

// 2. ÉCHTE submit (dit deed de firmware-update verplicht)
  document.getElementById('button_current_limiter_settings').click();
});
console.log('[OK] Save + submit geklikt');

await page.waitForTimeout(2000);
    console.log('[OK] fasewissel afgerond');

await browser.close();
  } catch (err) {
    console.error('[FAIL]', err.message);
  }
})();
Overigens blijkt de Webasto Unite ook een API te hebben maar ik heb tot nu tot enkel de login ontdekt... de rest lijkt afwezig te zijn helaas.
code:
1
2
3
curl -k -X POST https://<IP>/api/login \
  -H "Content-Type: application/json" \
  -d '{"username":"admin","password":"<PASSWORD>"}'

Pagina: 1