Webasto Unite Laadstation

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste
Acties:

• VW-Bart
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:22
Allewijn schreef op zondag 19 juli 2026 @ 11:20:
[...]

32A op 1P is wel slim. Dat is 7,4kW en dat is meer dan mijn PV max doet (met deze dagen is het vaak ~5,4kW). Maar ik heb maar een 3x25A thuis aansluiting en de Webasto zit op een 3x20A Alamat met 4mm2 aders, dus instelling op 1x 32A kan niet. Hoe heb jij dat? (en kan je EV meer dan 16A laden op 1p).
Misschien dat ik mijne wel in kan stellen op 20A ipv 16A, dan heb ik minder dood gat en minder pendelen tussen 1p en 3p. En met dlb wat evcc keurig doet, komt dat ook goed.
Ik heb de EV lader idd mede om deze reden op een zwaardere zekering gezet, het is discutabel maar het komt soms toch van pas. En onze hoofdzekeringen zijn ook automaten. Overigens is het 32A maximum nu wel even tijdelijk als test, straks bij de definitieve setup wil ik wel onder de 25A blijven van de hoofdzekeringen om een snelle wisseling bij het wegvallen van zonnestroom geen uitval van het hele huis te veroorzaken. (Dat wordt vast niet gewaardeerd door de rest van het huishouden)

Het laden tot 32A op 1 fase heeft VAG volgens mij in de auto geregeld door twee boordladers te bundelen om dan eigenlijk twee fasen te laden door die ene aangeboden fase.

Misschien is het idd een workaround om in HA een reboot van de laadpaal te triggeren als de auto van huis is of bijv. 30 min. niet aangesloten aan de lader.

• HarDus
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 15-08 01:49
Ik volg graag jullie ervaring (@Allewijn, @VW-Bart, anderen) met 32A-1f laden, of daar bijzonderheden uit komen en of de PV regeling van 6-32A op 1 fase wel feilloos werkt. Onze Tesla M3 2024 kan 1x tot 32A of 3x tot 16A.

Nu laden we hier nog op 13A uit het net op vast contract maar binnenkort is het de bedoeling dat er een hybride omvormer tussen komt. Daarvan kan dan de ingang beperkt worden op bijvoorbeeld de oude 13A en de uitgang op 32A. Het is dan de bedoeling om PV te laden en alleen bij te kort nog te suppleren met net.

Ondertussen is hier de Webasto Unite stabiel, start automatisch tot vol, met Joulo en Monta en geen van drieën klaagt nog over de internetverbinding/stabilteit. Alle bijzonderheden in TP-Link Deco uitzetten was voldoende maar ondertussen buiten AP’s geplaatst (de onderlinge verbinding wordt dan sterker). En daaraan komt nog een PoE switch opdat Webasto (en omvormer straks) vast bedraad worden. Dank voor alle tips.

[ Voor 31% gewijzigd door HarDus op 20-07-2026 11:58 ]

• master1104
  • Laatst online: 14-08 13:08
Inmiddels heb ik met Claude een mooi bash script gemaakt voor het soft en hard resetten van de laadpaal. Hoewel ik twijfel of de softreset werkt - hoe zie ik dat aan de laadpaal? - werkt de hardreset in elk geval prima met het script.

Als iemand dit script ook nodig heeft dan geef maar aan, dan zal ik hem hier delen. Door het bash commando voor uitvoeren van het script in HA te koppelen werkt het nu met een eenvoudig knopje in het HA dashboard. Vooralsnog handmatig, maar uiteraard nu ook makkelijk vanuit een automatisering aan te roepen.

• AndreP1967
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 31-07 12:18
hartelijk dank, ik ben nu bezig om de upgrades uit te voeren tot V3.187.0

nog een "simpele" vraag.... de box heeft een standaard (afschuwlijk) master wachtwoord gekregen - wat ook de authorization key was. Deze bevatte speciale karakters (oa. #/?) die niet geaccepteerd werden (omgezet naar Hex ascii codes) - dus in mijn OCPP string voor Joulo werd dan %2F voor / enz en daardoor ging de registratie bij Joulo fout. dus ik heb die authorizatie key veranderd en daarna werkte het wel goed

maar met het wijzigen van de authorizatie key is niet het wachtwoord veranderd...
je zou toch denken dat er in de charger web user interface een optie is om het wachtwoord te veranderen.... maar dat is niet zo ?!? hoe kan ik het wachtwoord aanpassen ???

Ik zie dat ik dat via Monta kan doen - maar dat kan dus niet via de webasto Unite Configuration interface (http://192.168.x.x op lokale netwerk) ???
je zou toch denken dat dat in de directe interface beschikbaar zou zijn ipv via een externe partij ?!?

• AndreP1967
even maar een aparte post:
ik kan nu in Python mijn HomeWizard P1 meter uitlezen, en ik kan mbv de modbus straks wisselen van 3 fasen naar 1 fase.
wat ik in gedachten heb is dat de box standaard "uit" staat, dus als ik de auto inplug, dat hij niet begint met laden.
en dat ik dus regelmatig de P1 meter uitlees, en als ik meer dan 2000 watt teruglever, dat ik dan de box op 1 fase zet, en de stroom op 8 ampere (bijna 2000 watt)
en zeg elke 10 seconden lees ik de P1 meter uit en als de panelen steeds meer gaan leveren, voer ik de stroom op tot max 16 A (ik heb 3x 16 A) wat ca 3500 watt is op 1 fase.
en als het dan nog verder oploopt - schakelen naar 3 fasen - en terug naar 6 Ampere (wat ongeveer 4300 watt is)

mijn vragen:
als ik adres 405 op 0 zet, staat hij dus op 1 fase, en zoals ik het begreep, als ik de stroom instel op minder dan 6A, dan wordt er geen stroom geleverd - dat is dus hoe ik het vroeg in de ochtend wil zien....
en dan op basis van de P1 meter de stroom aanpassen om terugleveren tot een minimum te beperken (liever een klein beetje terugleveren, dan dat ik stroom van buiten importeer)

klopt dus de gedachte om 's nachts 405 op 0 te zetten, en register 5004 op 0 - dus dat er niet geladen wordt ondanks dat mijn auto is aangesloten ?
en dan als de zonnepanelen genoeg leveren, register 5004 vullen met 6 voor 6 ampere tot max 16
en daarna als de zonnepanelen nog meer leveren: 5004 op 6 en daarna register 405 op 1 zetten (switch naar 3 fasen en 6A)

nog een vraag, ik meen dat ik ergens iets las over dat als je register 405 op 0 zet, en je sluit de modbus communicatie - dat register 405 dan automatisch terugvalt naar de standaard setting (3 fasen laden) heb ik dat goed begrepen ?? dus moet ik die modbus sessie constant actief houden ???
zijn bovenstaande aannames correct ???

• master1104
AndreP1967 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 23:43:
hartelijk dank, ik ben nu bezig om de upgrades uit te voeren tot V3.187.0

nog een "simpele" vraag.... de box heeft een standaard (afschuwlijk) master wachtwoord gekregen - wat ook de authorization key was. Deze bevatte speciale karakters (oa. #/?) die niet geaccepteerd werden (omgezet naar Hex ascii codes) - dus in mijn OCPP string voor Joulo werd dan %2F voor / enz en daardoor ging de registratie bij Joulo fout. dus ik heb die authorizatie key veranderd en daarna werkte het wel goed

maar met het wijzigen van de authorizatie key is niet het wachtwoord veranderd...
je zou toch denken dat er in de charger web user interface een optie is om het wachtwoord te veranderen.... maar dat is niet zo ?!? hoe kan ik het wachtwoord aanpassen ???

Ik zie dat ik dat via Monta kan doen - maar dat kan dus niet via de webasto Unite Configuration interface (http://192.168.x.x op lokale netwerk) ???
je zou toch denken dat dat in de directe interface beschikbaar zou zijn ipv via een externe partij ?!?
Op het inlogscherm, waar je de username en password invult, zit een optie om het wachtwoord aan te passen. 😃

Je tweede bericht klopt, behalve dat ik niet weet wat 405 doet bij wegvallen modbus. Ik zou ook EVCC eens onderzoeken, dan ben je ook klaar voor verdere uitbreiding met thuisaccu e.d. in de toekomst.

[ Voor 7% gewijzigd door master1104 op 21-07-2026 08:45 ]

• Dextro1986
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 14-08 01:41
master1104 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 21:34:
Inmiddels heb ik met Claude een mooi bash script gemaakt voor het soft en hard resetten van de laadpaal. Hoewel ik twijfel of de softreset werkt - hoe zie ik dat aan de laadpaal? - werkt de hardreset in elk geval prima met het script.

Als iemand dit script ook nodig heeft dan geef maar aan, dan zal ik hem hier delen. Door het bash commando voor uitvoeren van het script in HA te koppelen werkt het nu met een eenvoudig knopje in het HA dashboard. Vooralsnog handmatig, maar uiteraard nu ook makkelijk vanuit een automatisering aan te roepen.
Soft reset zit ook in de integratie. Is er behoefte om de hard reset toe te voegen? Heb dit bewust niet gedaan, omdat dan alle instellingen naar factory default worden gezet. Waarom zou je de hard reset willen gebruiken?

Je ziet de soft reset op de laadpaal door de knipperende led ring, ook zijn de webui en modbus tijdens dit opstarten niet bereikbaar.

🔌 Home Assistant projecten • Unite EV ChargerUnite EVCC Bridge

• Dextro1986
AndreP1967 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 00:00:
even maar een aparte post:
ik kan nu in Python mijn HomeWizard P1 meter uitlezen, en ik kan mbv de modbus straks wisselen van 3 fasen naar 1 fase.
wat ik in gedachten heb is dat de box standaard "uit" staat, dus als ik de auto inplug, dat hij niet begint met laden.
en dat ik dus regelmatig de P1 meter uitlees, en als ik meer dan 2000 watt teruglever, dat ik dan de box op 1 fase zet, en de stroom op 8 ampere (bijna 2000 watt)
en zeg elke 10 seconden lees ik de P1 meter uit en als de panelen steeds meer gaan leveren, voer ik de stroom op tot max 16 A (ik heb 3x 16 A) wat ca 3500 watt is op 1 fase.
en als het dan nog verder oploopt - schakelen naar 3 fasen - en terug naar 6 Ampere (wat ongeveer 4300 watt is)

mijn vragen:
als ik adres 405 op 0 zet, staat hij dus op 1 fase, en zoals ik het begreep, als ik de stroom instel op minder dan 6A, dan wordt er geen stroom geleverd - dat is dus hoe ik het vroeg in de ochtend wil zien....
en dan op basis van de P1 meter de stroom aanpassen om terugleveren tot een minimum te beperken (liever een klein beetje terugleveren, dan dat ik stroom van buiten importeer)

klopt dus de gedachte om 's nachts 405 op 0 te zetten, en register 5004 op 0 - dus dat er niet geladen wordt ondanks dat mijn auto is aangesloten ?
en dan als de zonnepanelen genoeg leveren, register 5004 vullen met 6 voor 6 ampere tot max 16
en daarna als de zonnepanelen nog meer leveren: 5004 op 6 en daarna register 405 op 1 zetten (switch naar 3 fasen en 6A)

nog een vraag, ik meen dat ik ergens iets las over dat als je register 405 op 0 zet, en je sluit de modbus communicatie - dat register 405 dan automatisch terugvalt naar de standaard setting (3 fasen laden) heb ik dat goed begrepen ?? dus moet ik die modbus sessie constant actief houden ???
zijn bovenstaande aannames correct ???
Register 405 reset naar de default waarde van register 404 bij wegvallen modbus communicatie.

Waarom deze alternatieve route? EVCC en diverse HA integraties volgen automatisch je solar surplus en laden dus niet als er geen opbrengst is afhankelijk van de modus die je kiest.

• master1104
@Dextro1986 Je bent denk ik in de war met de factory reset optie. De hardreset start de gehele laadpaal opnieuw op (incl. de netwerkstack) als ware het dat de spanning er even af is geweest. Ik heb niet kunnen testen of een softreset voldoende is voor het herstellen van de 1P 3P functie, maar met een hardreset weet ik het zeker.

Overigens heeft Webasto de termen wat ongelukkig gekozen, want het is eigenlijk geen reset maar een reboot.

• Dextro1986
master1104 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 20:18:
@Dextro1986 Je bent denk ik in de war met de factory reset optie. De hardreset start de gehele laadpaal opnieuw op (incl. de netwerkstack) als ware het dat de spanning er even af is geweest. Ik heb niet kunnen testen of een softreset voldoende is voor het herstellen van de 1P 3P functie, maar met een hardreset weet ik het zeker.

Overigens heeft Webasto de termen wat ongelukkig gekozen, want het is eigenlijk geen reset maar een reboot.
Je hebt gelijk. Soft reset doet herstart als er geen laadsessie is en hard reset doet altijd een herstart. Soft reset herstelt ook 3P configuratie en de netwerkstack.

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-08 06:15

lonkhuijzen

100% ADH

Met de rest API lukt het mij eenvoudig de 1p3p te herstellen als de paal weer eens in 1p stand is gesprongen, bij mij om de 3 a 4 dagen.

de backend van de paal staat in 1p stand (modbus 404) terwijl de UI in 3p stand staat.

Dus eerst een rest command naar 1p stand (zodat backend en UI gelijkgetrokken worden) waarna ik daarna de paal weer in 3p stand zet.

Dit op basis van een automatisering met een trigger op modbus 404
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
alias: 0.9 Webasto - Current limiter phase reset
description: Zet currentLimiterPhase eerst op 0 en daarna op 1
triggers:
  - trigger: state
    entity_id: sensor.webasto_unite_number_of_phases
    from: "1"
    to: "0"
conditions: []
actions:
  - variables:
      payload_phase_0:
        - fieldKey: installationSettings.currentLimiterPhase
          value: 0
      payload_phase_1:
          value: 1
  - action: rest_command.webasto_configuration_update
    data:
      payload: "{{ payload_phase_0 }}"
    response_variable: phase_0_response
  - variables:
      phase_0_status: "{{ phase_0_response.status | int }}"
  - if:
      - condition: template
        value_template: "{{ phase_0_status == 401 }}"
    then:
      - action: homeassistant.update_entity
        target:
          entity_id: sensor.webasto_api_token
      - delay: "00:00:01"
        data:
        response_variable: phase_0_retry_response
      - variables:
          phase_0_status: "{{ phase_0_retry_response.status | int }}"
  - if:
        value_template: "{{ phase_0_status != 200 }}"
    then:
      - action: persistent_notification.create
        data:
          title: Webasto
            Instellen van currentLimiterPhase op 0 is mislukt. HTTP-status: {{
            phase_0_status }}
      - stop: Eerste Webasto-commando is mislukt
        error: true
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 10
      milliseconds: 0
    data:
      payload: "{{ payload_phase_1 }}"
    response_variable: phase_1_response
  - variables:
      phase_1_status: "{{ phase_1_response.status | int }}"
  - if:
        value_template: "{{ phase_1_status == 401 }}"
    then:
        target:
        data:
        response_variable: phase_1_retry_response
      - variables:
          phase_1_status: "{{ phase_1_retry_response.status | int }}"
  - choose:
      - conditions:
            value_template: "{{ phase_1_status == 200 }}"
        sequence:
            data:
                currentLimiterPhase is succesvol achtereenvolgens op 0 en 1
                ingesteld.
    default:
        data:
            Instellen van currentLimiterPhase op 1 is mislukt. HTTP-status: {{
            phase_1_status }}
mode: single
Met de volgende rest code in configuration.yaml in Homeassistant (vervang {IP} en {PASSWORD}):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
rest:
  - resource: "https://{IP}/api/login"
    method: POST
    verify_ssl: false
    timeout: 10
    scan_interval: 0

headers:
      Content-Type: "application/json"
      Accept: "application/json"

payload: '{"username":"admin","password":"{PASSWORD}"}'

sensor:
      - name: "Webasto API Token"
        unique_id: webasto_api_token
        value_template: "connected"
        json_attributes:
          - access_token
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
rest_command:
  webasto_configuration_update:
    url: "https://{IP}/api/configuration-updates"

headers:
      Authorization: >-
        Bearer {{ state_attr(
          'sensor.webasto_api_token',
          'access_token'
        ) }}

content_type: "application/json"

payload: >-
      {{ payload | to_json }}

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Kreeg wéér een reactie van Webasto op mijn mails van tijdje geleden. Haha, ze weten van elkaar kennelijk intern niet dat ze al meerdere keren, op meerdere manieren antwoord hebben gegeven.

Dit keer dit:

Hello,

The Unit wallbox is a rebranded wallbox manufactured by Vestel.

Neither Webasto nor Ampure has ever developed independent software for this charger. The software has always been developed and maintained by Vestel for their wallboxes.

You can obtain the latest software updates directly from the manufacturer, Vestel.

Ik hoop dat @Dextro1986 wat van Vestel hoort...

• Dextro1986
lonkhuijzen schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 13:51:
Met de rest API lukt het mij eenvoudig de 1p3p te herstellen als de paal weer eens in 1p stand is gesprongen, bij mij om de 3 a 4 dagen.

de backend van de paal staat in 1p stand (modbus 404) terwijl de UI in 3p stand staat.

Dus eerst een rest command naar 1p stand (zodat backend en UI gelijkgetrokken worden) waarna ik daarna de paal weer in 3p stand zet.

Dit op basis van een automatisering met een trigger op modbus 404
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
alias: 0.9 Webasto - Current limiter phase reset
description: Zet currentLimiterPhase eerst op 0 en daarna op 1
triggers:
  - trigger: state
    entity_id: sensor.webasto_unite_number_of_phases
    from: "1"
    to: "0"
conditions: []
actions:
  - variables:
      payload_phase_0:
          value: 0
      payload_phase_1:
          value: 1
    data:
    response_variable: phase_0_response
  - variables:
      phase_0_status: "{{ phase_0_response.status | int }}"
  - if:
        value_template: "{{ phase_0_status == 401 }}"
    then:
        target:
        data:
        response_variable: phase_0_retry_response
      - variables:
          phase_0_status: "{{ phase_0_retry_response.status | int }}"
  - if:
        value_template: "{{ phase_0_status != 200 }}"
    then:
        data:
            Instellen van currentLimiterPhase op 0 is mislukt. HTTP-status: {{
            phase_0_status }}
      - stop: Eerste Webasto-commando is mislukt
        error: true
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 10
      milliseconds: 0
    data:
    response_variable: phase_1_response
  - variables:
      phase_1_status: "{{ phase_1_response.status | int }}"
  - if:
        value_template: "{{ phase_1_status == 401 }}"
    then:
        target:
        data:
        response_variable: phase_1_retry_response
      - variables:
          phase_1_status: "{{ phase_1_retry_response.status | int }}"
  - choose:
      - conditions:
            value_template: "{{ phase_1_status == 200 }}"
        sequence:
            data:
                currentLimiterPhase is succesvol achtereenvolgens op 0 en 1
                ingesteld.
    default:
        data:
            Instellen van currentLimiterPhase op 1 is mislukt. HTTP-status: {{
            phase_1_status }}
mode: single
Met de volgende rest code in configuration.yaml in Homeassistant (vervang {IP} en {PASSWORD}):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
rest:
  - resource: "https://{IP}/api/login"
    scan_interval: 0

headers:
      Content-Type: "application/json"

payload: '{"username":"admin","password":"{PASSWORD}"}'

sensor:
      - name: "Webasto API Token"
        unique_id: webasto_api_token
        value_template: "connected"
        json_attributes:
          - access_token
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
rest_command:
  webasto_configuration_update:
    url: "https://{IP}/api/configuration-updates"

headers:
      Authorization: >-
        Bearer {{ state_attr(
          'sensor.webasto_api_token',
          'access_token'
        ) }}

content_type: "application/json"

payload: >-
      {{ payload | to_json }}
Oproep: meten hoe vaak de Unite naar 1-fase klapt

Er is een bekend probleem waarbij de lader intern naar 1-fase springt terwijl de web-UI nog gewoon 3-fase toont. Modbus-register 404 staat dan op 0, en vanaf dat moment accepteert de paal geen 3-fase meer — een fasewissel schrijven helpt dan niet.

Voordat ik hier iets voor inbouw in mijn Home Assistant-integratie wil ik weten hoe vaak dit voorkomt en op welke firmware. Gebruik je de integratie? Dan help je me enorm.

Ik heb een kant-en-klare automatisering klaargezet die niets naar je lader schrijft — hij kijkt alleen mee naar een diagnose-sensor en stuurt je een melding zodra het gebeurt. Code, uitleg en waar je het neerzet staan hier:

https://github.com/Dextro86/unite_ev_charger/issues/3

Reacties graag in dat issue, dan blijft alles bij elkaar. "Gaat bij mij nooit af" is trouwens ook waardevolle informatie.

[ Voor 18% gewijzigd door Dextro1986 op 24-07-2026 11:41 ]

• Dextro1986
Allewijn schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 21:12:
Kreeg wéér een reactie van Webasto op mijn mails van tijdje geleden. Haha, ze weten van elkaar kennelijk intern niet dat ze al meerdere keren, op meerdere manieren antwoord hebben gegeven.

Dit keer dit:

Hello,

The Unit wallbox is a rebranded wallbox manufactured by Vestel.

Neither Webasto nor Ampure has ever developed independent software for this charger. The software has always been developed and maintained by Vestel for their wallboxes.

You can obtain the latest software updates directly from the manufacturer, Vestel.

Ik hoop dat @Dextro1986 wat van Vestel hoort...
Nog steeds geen reactie vanuit Vestel.

• Maverick_tfd
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-08 07:24
@Dextro1986 ter info: bij mijn 1-fase auto toont de integratie tijdens het laden altijd een fase mismatch. Geen idee of dat een probleem is.

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:56
@Dextro1986 als ik de evcc bridge only gebruikt en de code met token in de evcc.yaml copy, en evcc start/reboot moet ik dan de charger direct zien, of dien ik deze dan nog toe te voegen? (want ik zie m niet direct).

Eerst zag evcc mijn yaml niet, toen ik dat gefixed had liep ik tegen andere problemen aan met het template: eyJhbGciOiJIUzI1NiIsInR5cCI6IkpXVCJ9.eyJpc3MiOiJjZjIwNmI1ZmZiYzk0YzBhYTJlZDZkZWVkMDBlYTA0NSIsImlhdCI6MTc4NDk3MjMzNiwiZXhwIjoyMTAwMzMyMzM2fQ.ivlEDQcDCvmNkkoZsNfRh2O8g8oIcQvc1LFY0q_Q8xo

maxcurrent = setmaxcurrent
baseurl = uri

toen ik dat gefixed had begon hij te zeuren over dat het token niet in de evcc.yaml chargers sectie thuishoorde, dus nu alles maar handmatig toegevoegd.

[ Voor 52% gewijzigd door The Source op 25-07-2026 14:12 ]

• Dextro1986
Maverick_tfd schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 15:03:
@Dextro1986 ter info: bij mijn 1-fase auto toont de integratie tijdens het laden altijd een fase mismatch. Geen idee of dat een probleem is.
Nee dat is geen probleem, maar daar moet ik in de toekomst wel iets op vinden. Zeker als ik meer ga inzetten op automatisch fase-herstel.

• Dextro1986
The Source schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 12:00:
@Dextro1986 als ik de evcc bridge only gebruikt en de code met token in de evcc.yaml copy, en evcc start/reboot moet ik dan de charger direct zien, of dien ik deze dan nog toe te voegen? (want ik zie m niet direct).

Eerst zag evcc mijn yaml niet, toen ik dat gefixed had liep ik tegen andere problemen aan met het template: eyJhbGciOiJIUzI1NiIsInR5cCI6IkpXVCJ9.eyJpc3MiOiJjZjIwNmI1ZmZiYzk0YzBhYTJlZDZkZWVkMDBlYTA0NSIsImlhdCI6MTc4NDk3MjMzNiwiZXhwIjoyMTAwMzMyMzM2fQ.ivlEDQcDCvmNkkoZsNfRh2O8g8oIcQvc1LFY0q_Q8xo

maxcurrent = setmaxcurrent
baseurl = uri

toen ik dat gefixed had begon hij te zeuren over dat het token niet in de evcc.yaml chargers sectie thuishoorde, dus nu alles maar handmatig toegevoegd.
Als het goed is zou je hem gewoon moeten zien. In plaats van evcc.yaml kun je ook gewoon een home-assistant charger toevoegen in de UI van evcc.

• AndreP1967
ik heb mijn eigen Python script werkend:
ik lees mijn P1 meter uit, en de webasto (WB), en op die manier schakel ik tussen 1 en 3 fase laden, en stop laden als er minder dan 1440 watt wordt terug geleverd (aangezien de auto en de webasto niet met minder dan 6 A kunnen laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qq1P0FJpfyDd9uSgu-Hx2zKbVnE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lMueQg6qn6AptnTm8pNpxiBq.png?f=fotoalbum_large en vandaag is het bewolkt dus het springt tussen niet laden, en wel laden.... maar niet 3 fasen - gewoon omdat het te weinig is...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MWA8zUZlU2hye06Loo10LAQ5SSc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gfJWu0mGMhCWs3paRYujvo6m.png?f=fotoalbum_large

ik heb 24 zonnepanelen, maar verdeeld over oost, zuid en west, dus alleen rond het middaguur leveren ze meer dan 4.3 KW (als het echt zonnig is)

met welke interval passen jullie de laadinstellingen aan (wanneer de teruglevering van de zonnepanelen fluctueert) er zit ook een traagheid in de auto, de laadstroom schiet niet binnen 2 a 3 seconden van 0 naar 6 A (of meer)

en nog een vraag - is het mogelijk om de fase waarmee je op 1 fase gaat laden te selecteren?
bij mij pakt hij nu automatisch L1 elke keer. het mooiste zou zijn, de fase die het meest teruglevert....

ik vind het gewoon leuk om dit zelf te programmeren....
dit draait nu op een Ubuntu laptopje, maar uiteindelijk wil ik het naar een Raspberry Pi zetten....

• Maverick_tfd
AndreP1967 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 12:38:
het mooiste zou zijn, de fase die het meest teruglevert....
Waarom? Je meter saldeert intern over de 3-fases. Ook na het vervallen van de salderingsregeling.

[ Voor 10% gewijzigd door Maverick_tfd op 27-07-2026 12:58 ]

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Maverick_tfd schreef op maandag 27 juli 2026 @ 12:58:
[...]

Waarom? Je meter saldeert intern over de 3-fases. Ook na het vervallen van de salderingsregeling.
Misschien om meer dan 25A over een fase te pakken, andere reden kan ik me niet bedenken.

• HarDus
Vendetta_X schreef op maandag 27 juli 2026 @ 17:30:
[...]

Misschien om meer dan 25A over een fase te pakken, andere reden kan ik me niet bedenken.
Bij mij wordt het 6-32A over 1 fase. 13A max uit huis als PV en batterij die 32A mogen doen niet voldoende tijdig leveren.

Ja, daar gaan we weer E systeem ontwerpen met alleen de euro’s nu.

Juist de netbelasting is het probleem. De meter saldeert helemaal niks, daar gebeurt niks. De boekhouder van je provider saldeert, maar die ziet ook hoeveel mensen uit de vestzak leveren en uit de broekzak halen via minimaal de wijkcentrale maar misschien wel van verder weg.

E installateur gebruiken notoir de 1e fase als de max8male groep en de PV groep. De normale verdeling is scheef. Dus reken er op: het technisch wel van belang. Het kan beprijsd worden en als het uit de hand loopt kan het ook gebeuren.

Sommige omvormers zijn naast 0 of de meter ook in staat tot 0 op de fase. Totaal zinloos in euro’s natuurlijk vindt men hier, maar blijkbaar is er een reden om het te implementeren en aan te bieden.

Maar, Nederlanders doen alleen de euro-transitie. Van gas naar E-voordeel.

• onnaj
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-08 09:49
Ik heb maar 10 zonnepanelen in totaal, maar mijn E-Niro kan wel 3 fase laden en dat heb ik ook al verschillende keren gedaan met de Webasto.

Nu ben ik bezig met EVCC en Home Assistant en lees van alles over automatisch schakelen tussen fases, maar denken jullie dat dat in mijn geval nodig is? Ik heb de groep afgezekerd met 20A dus zou op 1 fase max met 3,6kW kunnen laden als ik uitga van 16A max amperage met laden.

Moet het zelfs nog nakijken natuurlijk maar denk niet dat ik snel veel meer dan 3,6kW overschot zal hebben ;)

Dit laatste net ff gecheckt en ik zit max op 3,8 tot 3,9 kW dus dan laat ik hem lekker op 1 fase staan. Heb ik ook nooit problemen met automatische fase wissel

[ Voor 13% gewijzigd door onnaj op 28-07-2026 08:45 ]

• Maverick_tfd
HarDus schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 02:14:
[...]

De meter saldeert helemaal niks, daar gebeurt niks. De boekhouder van je provider saldeert, maar die ziet ook hoeveel mensen uit de vestzak leveren en uit de broekzak halen via minimaal de wijkcentrale maar misschien wel van verder weg.
Jawel, de meter saldeert zelf over de fases. Kijk maar naar je meterstanden bij bijv. gelijktijdig verbruik op fase 1 en productie op fase 2.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:50
HarDus schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 02:14:
[...]

Juist de netbelasting is het probleem. De meter saldeert helemaal niks, daar gebeurt niks. De boekhouder van je provider saldeert, maar die ziet ook hoeveel mensen uit de vestzak leveren en uit de broekzak halen via minimaal de wijkcentrale maar misschien wel van verder weg.
Zo zo, stellig. Je haalt dingen door elkaar lijkt het. Er zijn 2 partijen waar je mee te maken hebt:

1. de energieleverancier: deze partij vraagt elke maand geld voor het verbruik. Zij krijgen van de slimme meter 4 meterstanden door en verder niks. Levering hoog/laag en teruglevering hoog/laag. Hebben dus geen inzicht in verdeling over fases. Kunnen dus al zouden ze het willen niks doen met de facturatie hier van --> tadaa, je meter saldeert wel degelijk over de fases.

2. de netbeheerder: mogelijk kunnen zij wel meer zien maar ze kunnen je er in elk geval geen rekening voor sturen. Zij kunnen inderdaad wel op wijkniveau zien hoe de verdeling is maar hebben weinig tot geen bijstuurmogelijkheden richting een afnemer. Is ook niet erg, hun contract met elke afnemer is namelijk letterlijk: "u hebt een aansluiting van bijv. 3x25A, wij zorgen dat het zo goed als altijd werkt en moeten daar al het redelijke aan doen. u krijgt aan het eind van het jaar een factuur voor de totale gemaakte kosten voor al het netwerk-beheer in NL/uw regio". Ze zijn verplicht om je gewoon 3x25A te leveren en zelfs al zou je continu op 1 fase 25A doen en op de anderen niet --> maakt niet uit.

Je hebt het over "provider", wie is dat in je verhaal? Ik denk dat je internet en stroom door elkaar haalt. Maar een partij als Greenchoice bijv. heeft echt geen idee van wat er op welke fase gebeurt in jouw huis/wijk/regio.

• HarDus
Ik heb mijn tekst over meterstanden gecorrigeerd. De meter meet de fase wel maar de gehanteerde telwerken niet.

Blijft wel dat hier vooral met € naar een E systeem gekeken wordt en daar heeft de netbelasting niks aan. Dat je er niet voor betaalt bij jou provider (de rekeningschrijver: veelal inkoper verkoper) wil niet zeggen dat de netbeheerder (hier Liander) er geen last van heeft. Daartussen en daarbinnen zitten ook nog partijen die ergens centraal stroom opwekken.

Ervaring leert dat als wij een tijdje zeggen “mijn kleine beetje maakt niet” binnen afzienbare tijd de kleine beetjes te veel worden en grondslagen worden aangepast. Wat in mijn jeugd normaal was en ondertussen niet meer mag of middels tariferen wordt ontmoedigd.

Dus dat fase ongelijkheid zeker + en - op enig moment als ongewenst wordt gezien zou mij niets verbazen.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:50
HarDus schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 15:28:
Ik heb mijn tekst over meterstanden gecorrigeerd. De meter meet de fase wel maar de gehanteerde telwerken niet.

Blijft wel dat hier vooral met € naar een E systeem gekeken wordt en daar heeft de netbelasting niks aan. Dat je er niet voor betaalt bij jou provider (de rekeningschrijver: veelal inkoper verkoper) wil niet zeggen dat de netbeheerder (hier Liander) er geen last van heeft. Daartussen en daarbinnen zitten ook nog partijen die ergens centraal stroom opwekken.

Ervaring leert dat als wij een tijdje zeggen “mijn kleine beetje maakt niet” binnen afzienbare tijd de kleine beetjes te veel worden en grondslagen worden aangepast. Wat in mijn jeugd normaal was en ondertussen niet meer mag of middels tariferen wordt ontmoedigd.

Dus dat fase ongelijkheid zeker + en - op enig moment als ongewenst wordt gezien zou mij niets verbazen.
ik vind het bijzonder dat in een topic dat gaat over het flexibel kunnen sturen van je laadpaal je ineens een punt probeert te maken over dat netbelasting een probleem is en dat iemand daar in de toekomst vast geld voor gaat betalen. Zou kunnen. Maar met het flexibel aansturen van een laadpaal ben je juist in pole-position om daar op te reageren en te zorgen dat je "netvriendelijk" opereert.

Je blijft het over providers hebben, liever even aanpassen naar de juiste terminilogie want dit blijft verwarrrend.

Ook stel je dat de netbelasting een probleem is. hoe weet je dat? Netbeheerders hebben die data per wijkstation/trafo/gebied ongetwijfeld maar ik heb geen signalen gevonden dat scheve netbelasting nou echt HET probleem is voor het net en de netbeheerders. Dus waarom je dan denkt dat daar in de toekomst ineens geld mee gemoeid is snap ik ook niet.

• HarDus
Dan moet even verder teruglezen naar de aanleiding.

Dit is een reactie op een reactie, waarop ik ook mijn basis opmerking heb aangepast.

Lees er overheen dan gaan we verder.

• onnaj
Hopelijk heeft een van jullie hier een antwoord op...

Ik heb vandaag voor het eerst via EVCC geprobeerd onze E-Niro (2020 facelift 3-fase model)te laden. Hij begon meteen met laden op PV, maar bleef op 1/3 van het overschot hangen. Ik had de laadpaal op 1 fase ingesteld en ook in EVCC 1 fase ingesteld met max 16A.

Toen ik merkte dat dit niet werkte heb ik hem in EVCC op 3 fase gezet, maar ik heb het idee dat de auto daarvoor al gestopt was met laden. Wat ik daarna ook probeerde het laden wilde niet meer starten. Ik heb de laadpaal ook van modbus bediening naar gewone bediening gezet maar dat maakte geen verschil.

Nu dacht ik dan ga ik even een rondje rijden en dan zal het vast wel weer werken, maar ik kan hem niet meer starten. Krijg de melding probleem elektrisch systeem :( Accu al losgekoppeld, auto tig keer open en dicht gemaakt maar niks helpt. Het lijkt me toch raar dat ik de auto hiermee gesloopt kan hebben? Dat zou toch te bizar zijn?

Lees wel meer problemen met vroege E-Niro met laden dus wellicht toeval dat het zich nu voordoet. Ik heb van de week zelf wel tijdens het laden, toen EVCC nog niet draaide, handig de amperage af en toe bijgesteld nav het beschikbare overschot en dat ging zonder probleem. Mooi balen dit...

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Je sloopt je auto niet met dit soort dingen. Er kan best wat stuk zijn, wat zowel hardwarematig als softwarematig kan zijn. Maar waarschijnlijk gewoon toeval als er wat stuk is. Boordladers gaan wel vaker stuk.. :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• The Source
De meeste boordcomputers van een electrische auto kun je ook resetten, vaak zowel een soft reset als een hard reset. Check even of dit in je situatie handig is en hoe dat moet. Meestal een paar knoppen of pendalen tegelijk inhouden.

• onnaj
The Source schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 17:45:
De meeste boordcomputers van een electrische auto kun je ook resetten, vaak zowel een soft reset als een hard reset. Check even of dit in je situatie handig is en hoe dat moet. Meestal een paar knoppen of pendalen tegelijk inhouden.
Komt zo iemand van de pechhulp en dan zullen we het wel horen :-) hopelijk is ie snel gefixt want maandag gaan we op vakantie!

• master1104
Kan zomaar een probleem met je 12V accu zijn. Zeker als je een laadpaal aan het testen bent ga je veel in de app van de auto kijken of het werkt. Daardoor krijgt de, vaak krap bemeten, 12v accu het zwaar wat net de genadeklap kan zijn voor een accu van 6 jaar oud. Zeker de eerste versies Ev’s hadden nog geen best 12v accu management systeem.

Andere optie is idd de onboard lader, dat kan je testen door de auto even aan snellader te hangen. Als hij dan wel laad en bij een andere AC paal niet dan is de kans groot dat hij stuk is.

• onnaj
master1104 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 18:54:
Kan zomaar een probleem met je 12V accu zijn. Zeker als je een laadpaal aan het testen bent ga je veel in de app van de auto kijken of het werkt. Daardoor krijgt de, vaak krap bemeten, 12v accu het zwaar wat net de genadeklap kan zijn voor een accu van 6 jaar oud. Zeker de eerste versies Ev’s hadden nog geen best 12v accu management systeem.

Andere optie is idd de onboard lader, dat kan je testen door de auto even aan snellader te hangen. Als hij dan wel laad en bij een andere AC paal niet dan is de kans groot dat hij stuk is.
Ik krijg de volgende foutmeldingen:

P0A8B: Systemspanning 14 volt systeem

P0C17: positiesensor aandrijfmotor niet ingeleerd

Auto is nu weggesleept en hopelijk op tijd klaar voor onze vakantie.

Heel erg balen dit. De foutcodes kon hij wel wissen en kwamen meteen terug jammer genoeg. De 12V accu lijkt goed. Hij heeft ook starter eraan gehangen en dat maakte geen verschil

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-08 21:20
Ik heb hier 2 units staan, 1 heb ik kunnen updaten naar de laatste versie, maar de 2e werkt beetje tegen.

Ik zit nu op versie 3.128.1, maar de volgende stap from_v3.128.1-to_v3.150.0.update wil niet.
Meerdere keren de firmware al geupload, ook half uur gewacht tussen de pogingen.. Herstarten, reset, factory reset, unit ook al tijdje van de stroom gehad... niets helpt..
Ik heb de unit via kabel aangesloten.

In de log vond ik nu wel
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
2026-07-29 07:14:10,450 - INFO-EVC04_Agent-: Logging module is initialized.
2026-07-29 07:14:10,784 - INFO-EVC04_Agent.configuration_manager-: initializing.txt : agentDbOta
2026-07-29 07:14:10,855 - INFO-EVC04_Agent.configuration_manager-: initializing.txt : initCompleted
2026-07-29 07:14:10,892 - ERROR-EVC04_Agent-: Traceback (most recent call last):
2026-07-29 07:14:10,899 - ERROR-EVC04_Agent-:   File "/usr/lib/vestel/agent.py", line 8889, in <module>
2026-07-29 07:14:11,101 - ERROR-EVC04_Agent-: cs.initialize()
2026-07-29 07:14:11,103 - ERROR-EVC04_Agent-:   File "/usr/lib/vestel/agent.py", line 4151, in initialize
2026-07-29 07:14:11,204 - ERROR-EVC04_Agent-: self.configuration_manager.initialize_configurations()
2026-07-29 07:14:11,213 - ERROR-EVC04_Agent-:   File "/usr/lib/vestel/configuration_manager.py", line 770, in initialize_configurations
2026-07-29 07:14:11,236 - ERROR-EVC04_Agent-: with ZipFile(file_location, 'r') as zip_ref:
2026-07-29 07:14:11,246 - ERROR-EVC04_Agent-:   File "/usr/lib/python3.5/zipfile.py", line 1026, in __init__
2026-07-29 07:14:11,270 - ERROR-EVC04_Agent-: self._RealGetContents()
2026-07-29 07:14:11,284 - ERROR-EVC04_Agent-:   File "/usr/lib/python3.5/zipfile.py", line 1094, in _RealGetContents
2026-07-29 07:14:11,310 - ERROR-EVC04_Agent-: raise BadZipFile("File is not a zip file")
2026-07-29 07:14:11,313 - ERROR-EVC04_Agent-: zipfile
2026-07-29 07:14:11,315 - ERROR-EVC04_Agent-: .
2026-07-29 07:14:11,324 - ERROR-EVC04_Agent-: BadZipFile
2026-07-29 07:14:11,335 - ERROR-EVC04_Agent-: :
2026-07-29 07:14:11,345 - ERROR-EVC04_Agent-: File is not a zip file
-- update

Ik heb de unit gereset via de fysieke reset, daar lukte de update (na enig geduld) wel

[ Voor 72% gewijzigd door alberthakvoort op 29-07-2026 10:22 ]

• Dextro1986
onnaj schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 20:57:
[...]

Ik krijg de volgende foutmeldingen:

P0A8B: Systemspanning 14 volt systeem

P0C17: positiesensor aandrijfmotor niet ingeleerd

Auto is nu weggesleept en hopelijk op tijd klaar voor onze vakantie.

Heel erg balen dit. De foutcodes kon hij wel wissen en kwamen meteen terug jammer genoeg. De 12V accu lijkt goed. Hij heeft ook starter eraan gehangen en dat maakte geen verschil
Soortgelijke melding gehad een tijd geleden. Bleek een bezoek van een marter te zijn geweest😂

• Dextro1986
alberthakvoort schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 09:07:
Ik heb hier 2 units staan, 1 heb ik kunnen updaten naar de laatste versie, maar de 2e werkt beetje tegen.

Ik zit nu op versie 3.128.1, maar de volgende stap from_v3.128.1-to_v3.150.0.update wil niet.
Meerdere keren de firmware al geupload, ook half uur gewacht tussen de pogingen.. Herstarten, reset, factory reset, unit ook al tijdje van de stroom gehad... niets helpt..
Ik heb de unit via kabel aangesloten.

In de log vond ik nu wel
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
2026-07-29 07:14:10,450 - INFO-EVC04_Agent-: Logging module is initialized.
2026-07-29 07:14:10,784 - INFO-EVC04_Agent.configuration_manager-: initializing.txt : agentDbOta
2026-07-29 07:14:10,855 - INFO-EVC04_Agent.configuration_manager-: initializing.txt : initCompleted
2026-07-29 07:14:10,892 - ERROR-EVC04_Agent-: Traceback (most recent call last):
2026-07-29 07:14:10,899 - ERROR-EVC04_Agent-:   File "/usr/lib/vestel/agent.py", line 8889, in <module>
2026-07-29 07:14:11,101 - ERROR-EVC04_Agent-: cs.initialize()
2026-07-29 07:14:11,103 - ERROR-EVC04_Agent-:   File "/usr/lib/vestel/agent.py", line 4151, in initialize
2026-07-29 07:14:11,204 - ERROR-EVC04_Agent-: self.configuration_manager.initialize_configurations()
2026-07-29 07:14:11,213 - ERROR-EVC04_Agent-:   File "/usr/lib/vestel/configuration_manager.py", line 770, in initialize_configurations
2026-07-29 07:14:11,236 - ERROR-EVC04_Agent-: with ZipFile(file_location, 'r') as zip_ref:
2026-07-29 07:14:11,246 - ERROR-EVC04_Agent-:   File "/usr/lib/python3.5/zipfile.py", line 1026, in __init__
2026-07-29 07:14:11,270 - ERROR-EVC04_Agent-: self._RealGetContents()
2026-07-29 07:14:11,284 - ERROR-EVC04_Agent-:   File "/usr/lib/python3.5/zipfile.py", line 1094, in _RealGetContents
2026-07-29 07:14:11,310 - ERROR-EVC04_Agent-: raise BadZipFile("File is not a zip file")
2026-07-29 07:14:11,313 - ERROR-EVC04_Agent-: zipfile
2026-07-29 07:14:11,315 - ERROR-EVC04_Agent-: .
2026-07-29 07:14:11,324 - ERROR-EVC04_Agent-: BadZipFile
2026-07-29 07:14:11,335 - ERROR-EVC04_Agent-: :
2026-07-29 07:14:11,345 - ERROR-EVC04_Agent-: File is not a zip file
-- update

Ik heb de unit gereset via de fysieke reset, daar lukte de update (na enig geduld) wel
Windows of Mac?

• POWERNO
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 13-08 23:03
Hallo, ik heb ook de Webasto SOD AC Unite AC22 MID Wallbox, de groupenkast is vernieuwd naar 3 fasen, enexis heeft ook al van 1 fase naar 3 fasen omgezet met nieuwe elektra en gas meter, ik heb met de lader naar het opstart problemen gehad maar uiteindelijk aan de praat gekregen, ik heb hem ook al in home assistent werkend via een lan verbinding, denk ik, hoezo denk ik, ik kan de lader pas over 3 weken testen met een e-auto van een vriend, ik zie wel in home assistent getallen staan bij Voltage L1-L2-L3 en bij de Mid-meter, eigen e-auto over 6 maanden, ik heb nu in deze post verschillende keren iets van Joulo en andere inboekdienstverleners gezien maar snap er niets van en hoe ik dit moet instellen in Webasto, ik heb wel gezien in de web interface de OCPP instellingen, wat, ooh mijn god, maar okay, extra info, ik heb de firmware geüpgraded tot v3.187.0, dus, als jullie tijd hebben om mij te help om de best een goedkoopste(gratis) inboekdienstverlener te vinden en mij te helpen om de juiste instellingen te doen, graag, kan via PM of hier, alvast bedankt.

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-08 21:20
Windows, maar de fysieke reset was voor mij de oplossing..

• onnaj
POWERNO schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 18:27:
Hallo, ik heb ook de Webasto SOD AC Unite AC22 MID Wallbox, de groupenkast is vernieuwd naar 3 fasen, enexis heeft ook al van 1 fase naar 3 fasen omgezet met nieuwe elektra en gas meter, ik heb met de lader naar het opstart problemen gehad maar uiteindelijk aan de praat gekregen, ik heb hem ook al in home assistent werkend via een lan verbinding, denk ik, hoezo denk ik, ik kan de lader pas over 3 weken testen met een e-auto van een vriend, ik zie wel in home assistent getallen staan bij Voltage L1-L2-L3 en bij de Mid-meter, eigen e-auto over 6 maanden, ik heb nu in deze post verschillende keren iets van Joulo en andere inboekdienstverleners gezien maar snap er niets van en hoe ik dit moet instellen in Webasto, ik heb wel gezien in de web interface de OCPP instellingen, wat, ooh mijn god, maar okay, extra info, ik heb de firmware geüpgraded tot v3.187.0, dus, als jullie tijd hebben om mij te help om de best een goedkoopste(gratis) inboekdienstverlener te vinden en mij te helpen om de juiste instellingen te doen, graag, kan via PM of hier, alvast bedankt.
Ik heb zelf ook Joulo en ik vond het super eenvoudig te fixen!

Ik heb zelf ook home assistant en EVCC draaien op Proxmox, maar ik denk eigenlijk dat ik vrijwel alleen EVCC ga gebruiken. Of er moet nog veel meer bijkomen in de toekomst

• POWERNO
onnaj schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 19:55:
[...]

Ik heb zelf ook Joulo en ik vond het super eenvoudig te fixen!

Ik heb zelf ook home assistant en EVCC draaien op Proxmox, maar ik denk eigenlijk dat ik vrijwel alleen EVCC ga gebruiken. Of er moet nog veel meer bijkomen in de toekomst
onnaj, bedankt voor de info, vraagje, heb je zonnepanelen, als ja, maak je ook gebruik via fasen schakeling, ik denk aan zonnestroom laden als het kan een ook de mid-meter te gebruiken om er alsnog wat geld te halen via de zonnestroom, volgend jaar is het afgelopen met de salderen, ik denk ook aan de integratie van Dextro1986

• Ali_van_G
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-08 12:59
onnaj schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:16:
Hopelijk heeft een van jullie hier een antwoord op...

Ik heb vandaag voor het eerst via EVCC geprobeerd onze E-Niro (2020 facelift 3-fase model)te laden. Hij begon meteen met laden op PV, maar bleef op 1/3 van het overschot hangen. Ik had de laadpaal op 1 fase ingesteld en ook in EVCC 1 fase ingesteld met max 16A.

Toen ik merkte dat dit niet werkte heb ik hem in EVCC op 3 fase gezet, maar ik heb het idee dat de auto daarvoor al gestopt was met laden. Wat ik daarna ook probeerde het laden wilde niet meer starten. Ik heb de laadpaal ook van modbus bediening naar gewone bediening gezet maar dat maakte geen verschil.

Nu dacht ik dan ga ik even een rondje rijden en dan zal het vast wel weer werken, maar ik kan hem niet meer starten. Krijg de melding probleem elektrisch systeem :( Accu al losgekoppeld, auto tig keer open en dicht gemaakt maar niks helpt. Het lijkt me toch raar dat ik de auto hiermee gesloopt kan hebben? Dat zou toch te bizar zijn?

Lees wel meer problemen met vroege E-Niro met laden dus wellicht toeval dat het zich nu voordoet. Ik heb van de week zelf wel tijdens het laden, toen EVCC nog niet draaide, handig de amperage af en toe bijgesteld nav het beschikbare overschot en dat ging zonder probleem. Mooi balen dit...
Ik zou goed uitzoeken of je met de e-niro 2020 wel kan switchen tussen 1 en 3 fase laden zonder dat de kabel fysiek uit de auto is geweest. Zelf heb ik een kona 2020 (zelfde platfrom als de e niro dacht ik) en die kan dat niet. Iets met intern in de auto fasen parallel schakelen tijdens 1 fase laden.

• ndrost
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:51
Ali_van_G schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 18:24:
[...]

Ik zou goed uitzoeken of je met de e-niro 2020 wel kan switchen tussen 1 en 3 fase laden zonder dat de kabel fysiek uit de auto is geweest. Zelf heb ik een kona 2020 (zelfde platfrom als de e niro dacht ik) en die kan dat niet. Iets met intern in de auto fasen parallel schakelen tijdens 1 fase laden.
Weet iemand of de webasto bij 1 fase laden de 2 overige fase draden ook echt fysiek ontkoppeld met een apart relais, of is het alleen de aansturing?

• onnaj
Ali_van_G schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 18:24:
[...]

Kan ik hier op een specifieke manier achterkomen?

• master1104
ndrost schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 19:21:
[...]

Weet iemand of de webasto bij 1 fase laden de 2 overige fase draden ook echt fysiek ontkoppeld met een apart relais, of is het alleen de aansturing?
De draden van L2 en L3 worden daadwerkelijk fysiek ontkoppeld door een relais als je naar 1 fase laden wisselt.

• Dextro1986
justinb81 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 22:33:
[...]

Ik heb verkeerd gelezen denk ik. Ik dacht gelezen te hebben dat de Home Assistant charger in evcc RFID ondersteunde. Ik zie het er niet bij staan dus blijf ik maar betalen voor de sponsorship voorlopig

Ik had het gevonden bij Home Assistant vehicles blijkbaar

Ik haal nu gewoon maandelijks de evcc rapporten op om handmatig tikkies te sturen naar de gezinsleden. Ik heb nog geen gratis of goedkope payment provider gevonden die niets extra's per kWh rekent om het via een laadpas af te rekenen.
In de nieuwe beta versie van beide integraties zit naast een aantal andere aanpassingen nu ook rfid. Dit is nog experimenteel en zal nog goed getest moeten worden, want ik gebruik zelf geen rfid. Je dient de lader dan als custom charger in evcc te configureren.

• Dextro1986
onnaj schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 19:33:
[...]

Kan ook zijn dat ze net als mijn auto(BMW IX3) een pauze nodig hebben? In de integratie heb ik dat bewust ingebouwd en kun je dat in of uitschakelen.

• Dextro1986
Beta beschikbaar: v0.2.0-beta.1 voor beide Unite-integraties

Er staat een beta klaar met een aantal fixes en drie nieuwe dingen. Het is een
pre-release, dus je krijgt 'm alleen als je in HACS betaversies aanzet — gewone
gebruikers blijven gewoon op v0.1.1.

Installeren
HACS → de integratie → menu (drie puntjes) → Redownload → schuifje "Show beta
versions" aan → v0.2.0-beta.1 kiezen → Home Assistant herstarten.
Tip: leeg daarna even je browsercache, anders zie je bij nieuwe instellingen de
kale veldnaam in plaats van het label.

Opgelost
• Auto's die 1-fasig laden gaven permanent "Fase-mismatch", en de laderstatus bleef
daarop hangen in plaats van "Laadt". De controle keek naar register 405, en dat
staat op een 3-fase paal standaard al op 3 — dus elke 1-fase auto tripte erop.
Kijkt nu naar een échte 3-fase-aanvraag. Het laden werd er nooit door beïnvloed,
alleen de weergave.

Belangrijk als je evcc gebruikt: ons evcc-voorbeeld in de README klopte
niet. Drie veldnamen waren fout. Als je het oude voorbeeld hebt overgenomen, pas
je evcc.yaml aan:
baseurl wordt uri
maxcurrent wordt setMaxCurrent
phases1p3p wordt phaseswitch

Nieuw
• Knop "3-fase-config herstellen" (optioneel). Voor de bekende Unite-storing waarbij
de paal op 1 fase blijft hangen: register 404 staat op 0 terwijl de web-UI nog 3P
toont, en een fasewissel schrijven helpt dan niet. De knop schrijft de instelling currentLimiterPhase eerst bewust op 0 (zodat de web-UI en de backend weer gelijk staan) en daarna op 1 — daarmee is het een echte wijziging die wél doorkomt. In seconden, zonder herstart. Werkt via de JSON-API of via het webconfig-formulier, net wat je firmware heeft.

• Instelling "Netaansluiting lader" (1-fase / 3-fase) onder Laden. Register 404 kan
een échte 1-fase installatie niet onderscheiden van een vastgelopen 3-fase paal,
dus dat wordt nu expliciet gevraagd. Standaard staat het op wat je paal meldt. De
herstelknop verschijnt alleen bij een 3-fase installatie — een 1-fase paal mag
nooit een 3-fase installatieconfig krijgen.

• Sensor "RFID-tag sessie". Leest de tag van de lopende sessie (Modbus 1516-1530,
firmware vanaf Vestel-spec v1.9). Leeg als je vrij laadt, niet beschikbaar op
oudere firmware, en wordt alleen gelezen als er een auto hangt. Handig voor het
verrekenen van sessies en voor voertuigherkenning in evcc.

Gewijzigd
• De Herstart-knop doet nu altijd een hard reset. Op de webconfig-route stuurde hij
eerst een soft reset, en die herstart volgens de Webasto-handleiding pas "zodra de
lader idle is" — druk je 'm tijdens het laden, dan leek er niets te gebeuren. Nu
herstart hij direct, op elke firmware. Dat onderbreekt dus wel een lopende sessie.

Hier zoek ik specifiek testers voor
Dit zijn de drie dingen die ik zelf niet heb kunnen verifiëren:
1. De hard reset via het webconfig (poort 80). Die heb ik afgeleid van het
geverifieerde soft-reset-verzoek, maar nooit op zo'n paal getest.
2. Het 3-fase-herstel op andere firmware. Bij mij bewoog register 404 netjes mee via
zowel de API als het webconfig-formulier, maar het berichtformaat verschilt per
firmware.
3. De RFID-sensor. Ik heb 'm alleen leeg gezien (geen RFID-sessie om mee te testen).
Als iemand met RFID-autorisatie kan bevestigen dat er een echte tag in komt: heel
graag.

Meldingen en vragen graag hier:
https://github.com/Dextro86/unite_ev_charger/issues

• justinb81
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:09
Ik zal het testen als ik weer thuis ben over een week

Krijg 1000 Km gratis snelladen bij het bestellen van je Tesla, kijk op: https://teslacode.nl

• Ali_van_G
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-08 12:59
onnaj schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 19:33:
[...]

Myenergi thread over het probleem

Ik heb het verder niet doorgelezen. Misschien is het probleem verholpen met een software update van de auto. Ik weet dat het probleem bestaat, maar heb het nooit helemaal uitgezocht, want ik heb altijd een 1 fase lader gehad.

• onnaj
Ali_van_G schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 22:20:
[...]

Myenergi thread over het probleem

Ik heb het verder niet doorgelezen. Misschien is het probleem verholpen met een software update van de auto. Ik weet dat het probleem bestaat, maar heb het nooit helemaal uitgezocht, want ik heb altijd een 1 fase lader gehad.
Ik zorg gewoon dat ik in EVCC hem op 1 fase zet en de laadpaal ook. Veel meer overschot dan 1 fase op 16A heb ik toch niet. Moet ik wel snel laden dan pas ik het wel weer aan naar 3-fase of ik laad dan gewoon ff tijdelijk niet via EVCC, dus modbus tijdelijk uitzetten

• Vendetta_X
  • Niet online
Webasto beginner hier, door @Allewijn al op weg geholpen met de installatie. Inmiddels eerste laadsessie s met succes afgerond. Gekoppeld aan plugchoice. Nu voor firmware aan het kijken, klopt het dat ik menus mis als ik de ui benader via local ip?

Verder zoek ik nog een handleiding voor dummys om evcc integratie te doen. Ik zag dat @Dextro1986 2 mooie HA integraties heeft. Wat zijn de verschillen plus voor en nadelen? Ik gebruik nu evcc HA add-on.

• Dextro1986
Vendetta_X schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 18:19:
Webasto beginner hier, door @Allewijn al op weg geholpen met de installatie. Inmiddels eerste laadsessie s met succes afgerond. Gekoppeld aan plugchoice. Nu voor firmware aan het kijken, klopt het dat ik menus mis als ik de ui benader via local ip?

Verder zoek ik nog een handleiding voor dummys om evcc integratie te doen. Ik zag dat @Dextro1986 2 mooie HA integraties heeft. Wat zijn de verschillen plus voor en nadelen? Ik gebruik nu evcc HA add-on.
Unite EV Charger is een volledige laadcontroller, dus je kunt die integratie DLB(dynamic load balancing) en Solar laden laten doen en je kunt hem ook op external controller zetten en evcc het denkwerk laten doen. De Unite evcc Bridge is alleen een doorgeefluik voor evcc. Samenvattend kan de Unite EV Charger beide en gebruik je de Unite evcc Bridge als je alleen evcc gaat gebruiken.

• Allewijn
  • Niet online

Fijn om te horen dat je op weg bent. Het kan kloppen dat je menus denk te missen, maar je moet UITZOOMEN in je browser. Dan komen er ineens een of twee extra menus rechts tevoorschijn.
Ik meen bij nieuwere firmwares klopt het wel op 100 procent schaal.

Qua HA integraties, @Dextro1986 kan je het beste uit eerste hand vertellen, maar de ene is een volledige HA integratie en de ander is een 'bridge' om de Webasto als HA lader in evcc zichtbaar te krijgen zonder kosten. Normaal heb jij bij evcc een sponsor token van 4 euro per maand nodig.
Evcc is een heel goed, grafisch en biedingsgemak sterk energiemanagement platform.
https://evcc.io/en/

• saturn21
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:24
Ik overweeg serieus om deze wallbox te kopen, maar heb beperkte montagemogelijkheden. De schroefgaten kunnen bij mij horizontaal zo'n 18 cm uit elkaar liggen, terwijl de montagepunten van de Webasto volgens de handleiding 22,6 cm uit elkaar liggen.

Weet iemand uit ervaring of er in de behuizing voldoende vrije ruimte is om zelf nieuwe schroefgaten te boren, ongeveer 2 à 3 cm verder naar binnen? Of kom je dan direct bij de printplaat of andere elektronica uit?

Verticaal kan ik de voorgeschreven afstand van 15 cm aanhouden. Op dat vlak ben ik bovendien flexibel: de afstand mag eventueel ook iets groter of kleiner zijn.

• POWERNO
saturn21 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 11:09:
Ik overweeg serieus om deze wallbox te kopen, maar heb beperkte montagemogelijkheden. De schroefgaten kunnen bij mij horizontaal zo'n 18 cm uit elkaar liggen, terwijl de montagepunten van de Webasto volgens de handleiding 22,6 cm uit elkaar liggen.

Weet iemand uit ervaring of er in de behuizing voldoende vrije ruimte is om zelf nieuwe schroefgaten te boren, ongeveer 2 à 3 cm verder naar binnen? Of kom je dan direct bij de printplaat of andere elektronica uit?

Verticaal kan ik de voorgeschreven afstand van 15 cm aanhouden. Op dat vlak ben ik bovendien flexibel: de afstand mag eventueel ook iets groter of kleiner zijn.
a.u.b. geen extra gaten boren in de behuizing I.v.m. vocht, op wat voor materiaal wil je box monteren ?

• Vendetta_X
  • Niet online
saturn21 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 11:09:

Vorige week gemonteerd, de standaard schroefgaten zijn al niet makkelijk te bereiken, aanpassen zou ik niet aanraden. Mogelijk om maar 3 vd 4 schroeven gebruiken? Dat ding komt echt niet zomaar van de muur. Zitten gigantische schroeven bij :)

• The Source

Ik draai EVCC in een aparte docker. Via EVCC kun je je auto toevoegen (direct of een HA auto), het weer, je te verwachten zonnepanelen opbrengts en je (dynamische?) stroom tarieven. Eventueel ook je batterij en warmtepomp. Als je EVCC kiest als EMS (energy management system) zal deze op basis van de tarieven, de te verwachte zonopbrengt en je auto settings (geplande soc voor tijd xxx) de auto opladen.

In EVCC moet je natuurlijk ook je lader toevoegen. Met de EVCC-integratie van @Dextro1986 zorg je dat de HA-laadpaalintegratie gratis in EVCC gebruikt kan worden. Eerst zorgen dat de laadpaal in HA te zien is / werkt. Dan de juiste met EVCC een connectie/Auth naar HA maken en de juiste entities invullen (even goed kijken/noteren).

In Home Assistant draai ik de EVCC-plugin zodat EVCC via HA aan te sturen is. Dit doe ik omdat ik DAO als EMS gebruik voor de hele energieplanning in mijn huis, dus DAO en scripts bepalen bij mij wanneer EVCC mag gaan laden. Als je EVCC naar het internet exposed, kun je ook alles via een APP op je telefoon aansturen.

• HarDus
Vendetta_X schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 17:17:
[...]

Vorige week gemonteerd, de standaard schroefgaten zijn al niet makkelijk te bereiken, aanpassen zou ik niet aanraden. Mogelijk om maar 3 vd 4 schroeven gebruiken? Dat ding komt echt niet zomaar van de muur. Zitten gigantische schroeven bij :)
Met 3 schroeven zou ik niet doen. Er zitten er hier 3 vast en 1 is dol. De kast schrankt als je de stekker er af wil halen. Gelukkig hoeft dat hier niet.

Ik zou het met een tussenplaatje doen. Monteren met de maat die je hebt en dan de wallbox met 4 boutjes. Ik gebruik voor dat soort oplossingen op mijn boot een stevige snijplank van Action. Niet duur en je hoeft het niet te verven.

• onnaj
Vendetta_X schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 17:17:
[...]

Gebruik alsjeblieft niet die waardeloze meegeleverde schroeven. Verschillende hier, inclusief mezelf, waarbij deze ontzettend makkelijk afbraken. Uiteindelijk heb ik op een andere plek in de behuizing een gat moeten boren en zit 1 schroef er los is. Dus eigenlijk ook maar met 3 bevestigd en dat geeft geen problemen

• saturn21
POWERNO schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 17:04:
[...]

a.u.b. geen extra gaten boren in de behuizing I.v.m. vocht, op wat voor materiaal wil je box monteren ?
Op een stalen H-balk van de carport. Deze is verzinkt en moet poedercoat voorzien, ik wil er dus niet in boren.

• saturn21
HarDus schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 17:48:
[...]

Met 3 schroeven zou ik niet doen. Er zitten er hier 3 vast en 1 is dol. De kast schrankt als je de stekker er af wil halen. Gelukkig hoeft dat hier niet.

Ik zou het met een tussenplaatje doen. Monteren met de maat die je hebt en dan de wallbox met 4 boutjes. Ik gebruik voor dat soort oplossingen op mijn boot een stevige snijplank van Action. Niet duur en je hoeft het niet te verven.
Snijplank van de action - dat is wel een goed idee. Ik overwoog een houten plank welke ik op de stalen balk klem met balkklemmen, maar een snijplank is ook wel een goed idee. Wellicht niet 100% UV besteding maar zit wel grotendeels verborgen en lijkt mij voldoende stevig :)

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
onnaj schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 19:47:
[...]

Gebruik alsjeblieft niet die waardeloze meegeleverde schroeven. Verschillende hier, inclusief mezelf, waarbij deze ontzettend makkelijk afbraken. Uiteindelijk heb ik op een andere plek in de behuizing een gat moeten boren en zit 1 schroef er los is. Dus eigenlijk ook maar met 3 bevestigd en dat geeft geen problemen
Er is helemaal niets mis met die schroeven maar je moet je boormachine wel een normale max torque geven.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Met mijn slagschroevendraaier draai ik zelden tot nooit torx schroeven kapot maar deze wel.

Er is dus genoeg mis mee.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• daemonix
  • Niet online
Glashelder schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 20:22:
Met mijn slagschroevendraaier draai ik zelden tot nooit torx schroeven kapot maar deze wel.

Er is dus genoeg mis mee.
Met jouw instelling van het koppel blijkbaar wel ja. ;)

• POWERNO
saturn21 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 20:08:
[...]

Op een stalen H-balk van de carport. Deze is verzinkt en moet poedercoat voorzien, ik wil er dus niet in boren.
als de H-balk vrij is rondom kun je 2 u-beugels gebruiken met 2 snijplanken van kunststof en 8 strippen metalen platen.

Denk ook aan de afstand van de Webasto naar je groupenkast, als je met 11kWh wilt laden heb je zeker 5x6mm2 kabel nodig en als je 100% internet connectie wilt hebben een UTP cat6 kabel.

[ Voor 21% gewijzigd door POWERNO op 06-08-2026 01:25 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

POWERNO schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 01:10:
[...]
Denk ook aan de afstand van de Webasto naar je groupenkast, als je met 11kWh wilt laden heb je zeker 5x6mm2 kabel nodig en als je 100% internet connectie wilt hebben een UTP cat6 kabel.
Afhankelijk van de afstand is 2,5mm2 gewoon genoeg. Pas als je verder dan 20 meter gaat is 4mm nodig.

Dat is wat anders dat 4mm wel gewoon fijn is om te hebben, maar het is niet nodig tot 20 meter.
daemonix schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:44:
[...]

Met jouw instelling van het koppel blijkbaar wel ja. ;)
Luister: als ik met dat ding nooit schroeven sloop maar deze meegeleverde wel, dan zijn deze dus gewoon aanzienlijk zwakker dan schroeven uit de bouwmarkt.

• HarDus
Er zijn verschillende meldingen hier op Tweakers dat de koppen stuk gaan bij monteren. Daarnaast zijn er meldingen waarbij dat niet is gebeurd.

Zeker weten we dat je die meldingen niet tegen elkaar kan wegstrepen.

Mijn Webasto kan ik niet meer demonteren behalve afzagen met een multitool.

Iedereen mag nu zelf inschatten of deze schroeven 50, 70 of 95% betrouwbaar zijn. 100% is het niet. Bij mij was het 50% voor montage en 0% voor demontage, want dat kan niet meer! Het is een score die ik (mijn ervaring!) nog niet eerder heb meegemaakt.

[ Voor 3% gewijzigd door HarDus op 06-08-2026 17:32 ]

• master1104
Ik zou bij elke toekomstige de montage de schroeven direct weggooien. Een setje Dyna Outdoor schroeven met Powerfix pluggen zijn zo ontzettend veel robuuster dan die meegeleverde ehm…troep.

Over de kwaliteit van het door mij gebruikte gereedschap hoef je niet te twijfelen, maar de combinatie pluggen en schroeven klopt gewoon niet. Dat icm het zeer zachte staal is killing.

• Henk62
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22:33
Vraagje,Ik heb afgelopen week mijn Webasto laadpaal geïnstalleerd. Na alle updates (idd. even voor gaan zitten) en de goede informatie op dit forum laad ik er nu mee. Ik stuur het laden aan via Evcc via HA. Dit gaat goed, alleen springt hij telkens naar solar only. Terwijl ik hem wil laten laden met Solar + minimum laad capaciteit.Ik zet dan in evcc dit weer goed, maar bij de volgende laadsessie springt hij weer naar solar only.

Iemand die weet wat ik niet goed doe?

• daemonix
  • Niet online
Henk62 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:58:
Vraagje,Ik heb afgelopen week mijn Webasto laadpaal geïnstalleerd. Na alle updates (idd. even voor gaan zitten) en de goede informatie op dit forum laad ik er nu mee. Ik stuur het laden aan via Evcc via HA. Dit gaat goed, alleen springt hij telkens naar solar only. Terwijl ik hem wil laten laden met Solar + minimum laad capaciteit.Ik zet dan in evcc dit weer goed, maar bij de volgende laadsessie springt hij weer naar solar only.

Iemand die weet wat ik niet goed doe?
Dan heb je dat als default ingesteld staan.

• Henk62
Waar zou dat dan zijn? Ik ben het me niet bewust....

• saturn21
Glashelder schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:14:
[Afbeelding]

Ik heb die ringen laten maken die hier eerder geplaatst waren. Past perfect :)
Mag ik vragen waar/hoe heb je hem hebt laten maken? Ik heb zelf geen 3d printer helaas.

EDIT: was als DM bedoeld, sorry, maar zie niet hoe ik mijn bericht kan verwijderen

[ Voor 12% gewijzigd door saturn21 op 07-08-2026 14:21 ]

• Dextro1986
Henk62 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 14:18:
Waar zou dat dan zijn? Ik ben het me niet bewust....
In evcc naar meer->configuratie->naar je lader gaan->naar de schuifjes->daar kun je laadpunt wijzigen en dan default modus goed instellen.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

saturn21 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 14:19:
[...]

Mag ik vragen waar/hoe heb je hem hebt laten maken? Ik heb zelf geen 3d printer helaas.

EDIT: was als DM bedoeld, sorry, maar zie niet hoe ik mijn bericht kan verwijderen
Ik heb hem door een vriend laten printen met een printer. Ik kan wel voor je vragen of hij er nog eentje wilt printen?

• Henk62
Dextro1986 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 14:53:
[...]

In evcc naar meer->configuratie->naar je lader gaan->naar de schuifjes->daar kun je laadpunt wijzigen en dan default modus goed instellen.
Dank je! _/-\o_ Ik was dat even vergeten

• maanlander69
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 15-08 00:14
Ik heb mij aangemeld bij Joulo en probeer de lader te laten communiceren met dit backend. Het Charge Point ID staat reeds ingevuld. Een WebSocket URL en een OCPP-wachtwoord van 20-karakters moeten geconfigureerd worden. Het OCPP-wachtwoord vul ik in bij het veld AutorizationKey. Na een SAVE (en even wachten) verandert dit veld in 6 balletjes (zie plaatje). Overige velden lijken wel netjes persistent. Heb soft- en hard reset geprobeerd. Resultaat is dat Joulo geen verbinding krijgt. Is dit normaal gedrag of een (bekend) probleem of werkt deze unit niet (op deze manier) met een OCPP-wachtwoord? Gebruikte firmware v3.187.0Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vRM8ZlZRS-qTNR0F_ohAmxi-8Qc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e4J1TlFJdj5XPrBoe6KfVfoq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door maanlander69 op 09-08-2026 14:04 ]

• BreeeZe
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-08 22:01

BreeeZe

Devt

maanlander69 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 13:36:
Ik heb mij aangemeld bij Joulo en probeer de lader te laten communiceren met dit backend. Het Charge Point ID staat reeds ingevuld. Een WebSocket URL en een OCPP-wachtwoord van 20-karakters moeten geconfigureerd worden. Het OCPP-wachtwoord vul ik in bij het veld AutorizationKey. Na een SAVE (en even wachten) verandert dit veld in 6 balletjes (zie plaatje). Overige velden lijken wel netjes persistent. Heb soft- en hard reset geprobeerd. Resultaat is dat Joulo geen verbinding krijgt. Is dit normaal gedrag of een (bekend) probleem of werkt deze unit niet (op deze manier) met een OCPP-wachtwoord? Gebruikte firmware v3.187.0[Afbeelding]
Het veld AutorizationKey is volgens mij niet van toepassing, dat is alleen als ie niet op freemode staat.
De key voor Joulo zit in de URL:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f8yjWOknxOEMcYGeErM4kYLpzT8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bkSVy9PPTDtlcla827vXSIXe.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door BreeeZe op 10-08-2026 10:15 ]

• HarDus
Monta vraag, mag dat?

Webasto Unite gekoppeld aan Joulo en voorts aan Monta.

De simpele en enigste regel is: starten bij verbinding. Werkt, maar wordt pas afgesloten als ik de stekker er uit haal.

-Hoe voeg ik toe: stoppen en afsluiten bij vol.

-Ik vond geen geschikt Monta forum op Tweakers: iemand een voorstel?

• Allewijn
  • Niet online
BreeeZe schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 10:14:
[...]

Het veld AutorizationKey is volgens mij niet van toepassing, dat is alleen als ie niet op freemode staat.
De key voor Joulo zit in de URL:
[Afbeelding]
@BreeeZe Ik denk dat je chargepoint ID niet klopt.
Dat moet gewoon zijn: wss://occp.joulo.nl/JECHARGEPOINTID

Bij jou staat er iets verkeerds bij met 'auth?' enzo.
Die 6 bolletjes bij je AuthorizationKey klopt. Je moet daar wel echt je 20 cijferige ww van Joulo invullen, maar hij geeft na opslaan maar 6 bolletjes weer.

Hier al mijn occp aettings, waarbij het correct werkt:
Let op; OccpSecurityProfile voor veiligheid ook op '2' gezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DOv7VIHM-0PKNHYuPDwgNw1PUY0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QNa3oNdgPRIg5hIXEXbqTvpM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Allewijn op 11-08-2026 09:26 ]

• HarDus
HarDus schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 00:43:
Monta vraag, mag dat?

Webasto Unite gekoppeld aan Joulo en voorts aan Monta.

De simpele en enigste regel is: starten bij verbinding. Werkt, maar wordt pas afgesloten als ik de stekker er uit haal.

-Hoe voeg ik toe: stoppen en afsluiten bij vol.

-Ik vond geen geschikt Monta forum op Tweakers: iemand een voorstel?
Ter info voor wie ook nog op “startersniveau” zit:

Ondertussen gevonden via Monta AI. Die was gisteren niet erg behulpzaam, maar vanmorgen wel. Vraag me nu af of het niet gewoon een call center is…

Anyway: dat kan middels 100%SoC als de auto daartoe de koppeling heeft. Dan sluit Monta de sessie af. Die gaat daarna dan niet meer vanzelf aan.

Bijgeleerd dat nu de auto zelf de sessie uitschakelt en dat de laadpaal op suspended blijft. De totale laadtijd is dus niet de laadtijd maar de totale tijd aan de paal.

• Mathieu75
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 00:33
Ik had er ook een besteld, maar de plek waar die moet komen te hangen is nog work in progress. Heb hem wel even binnen aangesloten (eigen kabel en 3 fasen groep). Maar de vergrendeling blijft voor de stekker aansluiting zitten. Hoort dat zo? Enige is dat ik nog geen occp heb gekoppeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UxjyjdsN0wdGdm_sg4EN5UGJzI4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WK1MxJDSf1q0H2gCqSXNHuU9.jpg?f=fotoalbum_large

PS: Naar beneden drukken kan, maar dan blijft ie niet vastzitten...

[ Voor 5% gewijzigd door Mathieu75 op 11-08-2026 16:38 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ja. Je moet met de laadkabel die 4 rode drukpunten indrukken, dan kan hij naar beneden en kan de laadkabel erin.

• Maverick_tfd
@Dextro1986 de nieuwe charger integratie werkt goed, dank!

Het valt me wel op dat als 'Laden' uit staat en ik de auto inplug deze met 6A gaat laden. De schakelaar 'Laden' staat dan nog steeds uit. De schakelaar aan- en weer uitzetten stopt het Laden weer. Ik herinner dat gedrag niet van de vorige integratie.

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Glashelder schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 17:00:
Ja. Je moet met de laadkabel die 4 rode drukpunten indrukken, dan kan hij naar beneden en kan de laadkabel erin.
Hahaha ik zit iedere keer met mijn vingers te klooien :+

• Dextro1986
Maverick_tfd schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 19:56:
@Dextro1986 de nieuwe charger integratie werkt goed, dank!

Het valt me wel op dat als 'Laden' uit staat en ik de auto inplug deze met 6A gaat laden. De schakelaar 'Laden' staat dan nog steeds uit. De schakelaar aan- en weer uitzetten stopt het Laden weer. Ik herinner dat gedrag niet van de vorige integratie.
Ik ben even aan het uitzoeken hoe en wat. Zal het meenemen bij een volgende release.

• Allewijn
  • Niet online
Oid schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 21:24:
[...]

Hahaha ik zit iedere keer met mijn vingers te klooien :+
Je hoort de kabel gewoon in die 'vorm' die voorste schijf te zetten, dan de type 2 kabel verticaal naar beneden te bewegen en dan schuift die plaat mee zodat je hem correct 'door kan duwen' om de stekker in het socket te koppelen.
Persoonlijk vindt ik het ook echt een overdreven extra 'kinderbeveiliging' die niet had gehoeven.
Zeker omdat dit type Webasto Unite van origine niet zozeer voor particulieren werd verkocht maar ook echt op publieke locaties/bedrijfsterreinen, hoort iedereen de werking instant te snappen...
Zelf gelukkig nooit last van, want ik heb een 7mtr lange kabel intern aangesloten en de Webasto Unite dus omgebouwd naar een model met vaste kabel/stekker en het socket dus compleet ontkoppeld.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Het stomme is ook gewoon dat er een relais in zit.. er staat helemaal geen spanning op totdat er een kabel in zit en het laden gestart wordt.

Vind dat mechanisme echt het grootste nadeel van de Webasto. Aan de andere kant zorgt het er misschien wel voor dat de connector langer leeft omdat de kabel er altijd recht in gaat. Als je ziet hoe uitgelubberd sommige ecotaps zijn.. net alsof je een frikandel in de gang gooit.

• Allewijn
  • Niet online
Deze week heeft mijn vader overigens ook nog een Webasto Unite gekocht (op mijn advies).
Puur omdat je nergens anders voor maar ~320,- euro zo'n 'alleskunner' met MID meter kan bemachtigen.

Ik zie nog steeds veel toekomst in deze laadpaal.
Zal hem ook aan evcc gaan koppelen voor mijn vader, want evcc is enorm gebruikersvriendelijk en zo kan hij alles wat ook hij wenst: Dynamisch Load Balanceren, via het netwerk 'praten' met zijn HW P1 meter, met zijn PV systeem, met zijn dynamische energieleverancier/tarieven, zonne-voorspelling, PV-laden, snel switchen naar andere laad-modi, toekomstige thuisbatterij, etc.
Dus ook voor 'ouders' met iets minder automatiserings/domotica platform kennis, interessant.

Hoop wel dat 1P/3P automatisch fase switchen ooit helemaal nog vlekkeloos zal gaan werken.
Want 'waarom' dat nou nog in de sturing/laatste firmware nog af en toe 'fout' gaat...?
(bij de een trouwens veel vaker dan de ander heb ik het idee)

Zou Vestel nog komen met nieuwe fw?
Las wel dat ze een fw v4.68.0 uit hebben gebracht die alles verhelpt, maar dat zou weer niet kunnen op onze laders omdat ze intern toch iets qua hardware gewijzigd hebben?
Wat dus niet kan op onze Unite's die nu op v3.187.0 draaien.
Lees hier:
https://github.com/evcc-io/evcc/issues/30414

• Allewijn
  • Niet online
Glashelder schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:45:
Het stomme is ook gewoon dat er een relais in zit.. er staat helemaal geen spanning op totdat er een kabel in zit en het laden gestart wordt.

Vind dat mechanisme echt het grootste nadeel van de Webasto. Aan de andere kant zorgt het er misschien wel voor dat de connector langer leeft omdat de kabel er altijd recht in gaat. Als je ziet hoe uitgelubberd sommige ecotaps zijn.. net alsof je een frikandel in de gang gooit.
Heerlijke beeldspraak! :9
Dat klepje is overigens meen ik makkelijk er uit te slopen zag ik toen ik de mijne ombouwde naar een interne vaste kabel, voor degenen die het echt irritant vinden.

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Zijn er hier mensen die ervaren dat de Webasto Unite soms het laden onderbreekt omdat de verbinding met de MID-meter instabiel is?

Vandaag en een paar laadsessies eerder gaf m'n BMW aan: laden onderbroken, andere laadpaal zoeken (of zoiets). Na een poos herstelt de verbinding weer, en gaat de wagen weer laden.

Omdat het niet de eerste keer was dat dit gebeurde heb ik de device-logs (met behulp van AI uitgeplozen) en dan kom je meldingen tegen als: "MID connection lost!" / "MID connection recovered!".

getuige de logs gebeurt het veel vaker dan ik wist, maar dan is het maar van korte duur en merk ik het niet, en meestal gebeurt het dus ook als ik niet aan het laden ben.

Als ik het bestand midMeter-DD-MM-JJJJ.log (bijv. midMeter-13-08-2026.log) open dan zie ik op bepaalde plekken ineens tussen de [INFO] berichten errors verschijnen (reg-nummer varieert):
[ERR] Unable to read reg[24582]: Connection timed out.

Soms duurt de reeks aan errors te lang, en dan volgt er een:
[EMERG] MID connection lost!

Na bepaalde tijd (vandaag 3 kwartier) volgt dan ineens een:
[EMERG] MID connection recovered!

Hierna is de verbinding weer stabiel.

in de hmi.log zie ik ook corresponderende berichten:
MID connection status changed: ConnectionLost
H>A:HMI_BOARD_ERR
MID connection status changed: ConnectionRecovered

logging van de afgelopen 5 dagen (verder gaat de logging niet terug) laat zien:
DatumTijdstip (device/UTC)Duur onderbreking
09-08-202608:12:37 - 08:13:1336 sec
09-08-202608:13:21 - 08:15:432 min 22 sec
09-08-202608:15:49 - 08:16:0112 sec
09-08-202608:16:51 - 08:20:073 min 16 sec
09-08-202608:20:13 - 08:27:277 min 14 sec
09-08-202609:02:14 - 09:02:184 sec
09-08-202609:02:24 - 09:06:013 min 37 sec
10-08-202612:36:59 - 12:37:034 sec
11-08-202606:52:50 - 06:52:533 sec
11-08-202606:52:59 - 06:53:2728 sec
11-08-202612:31:23 - 12:31:252 sec
11-08-202612:31:31 - 12:31:354 sec
12-08-202600:00:06 - 00:00:2721 sec
12-08-202600:01:54 - 00:01:562 sec
12-08-202600:05:24 - 00:05:306 sec
13-08-202611:32:19 - 12:15:4043 min 21 sec (Vandaag)
Nu is er nog niet veel aan de hand. Ik heb altijd met een volle accu kunnen wegrijden op het moment dat ik wil, maar als de onderbreking een keer te lang duurt waardoor dit niet kan vind ik dat wel hinderlijk. Vandaar de vraag. Is dit een bekend probleem? Zo nee, dan ga ik maar eens kijken of er een connectortje niet helemaal lekker zit aangesloten of zo.

Maar het patroon wat ik zie doet mij eerder iets software-matigs vermoeden dat er een of andere race-conditie plaatsvindt waarbij buffers vol raken of zoiets.

Lange post dus, maar misschien heeft er iemand anders ook nog wat aan.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• HarDus
@verkeerslicht Ja, bekend probleem. Ik heb er begin juni over geschreven mbt LAN=Deco-Deco-Deco-Webasto waarbij het streepje voor Wifi staat. De laatste Deco M4R in de garage toont 1 oranje streepje. Genoeg voor het uploaden van Firmware, maar onvoldoende voor een stabiele verbinding in gebruik. Betreft Deco M4R.

Zie verder de post van toen en mijn opvolging.

• verkeerslicht
  • Niet online
@HarDus Maar dat betreft de wifi kwaliteit? Ik heb hem sowieso met een UTP kabel in het netwerk gehangen. Mijn probleem gaat over de modbus-communicatie van de mid-meter intern in de laadpaal.
Probleem: laadproces wordt dan onderbroken.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Dextro1986
Allewijn schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:51:
Deze week heeft mijn vader overigens ook nog een Webasto Unite gekocht (op mijn advies).
Puur omdat je nergens anders voor maar ~320,- euro zo'n 'alleskunner' met MID meter kan bemachtigen.

Ik zie nog steeds veel toekomst in deze laadpaal.
Zal hem ook aan evcc gaan koppelen voor mijn vader, want evcc is enorm gebruikersvriendelijk en zo kan hij alles wat ook hij wenst: Dynamisch Load Balanceren, via het netwerk 'praten' met zijn HW P1 meter, met zijn PV systeem, met zijn dynamische energieleverancier/tarieven, zonne-voorspelling, PV-laden, snel switchen naar andere laad-modi, toekomstige thuisbatterij, etc.
Dus ook voor 'ouders' met iets minder automatiserings/domotica platform kennis, interessant.

Hoop wel dat 1P/3P automatisch fase switchen ooit helemaal nog vlekkeloos zal gaan werken.
Want 'waarom' dat nou nog in de sturing/laatste firmware nog af en toe 'fout' gaat...?
(bij de een trouwens veel vaker dan de ander heb ik het idee)

Zou Vestel nog komen met nieuwe fw?
Las wel dat ze een fw v4.68.0 uit hebben gebracht die alles verhelpt, maar dat zou weer niet kunnen op onze laders omdat ze intern toch iets qua hardware gewijzigd hebben?
Wat dus niet kan op onze Unite's die nu op v3.187.0 draaien.
Lees hier:
https://github.com/evcc-io/evcc/issues/30414
Ik denk echt dat het niet gaat gebeuren. Ik krijg ook geen enkele reactie van Vestel. 3.187.0 heeft inderdaad een aantal merkwaardige eigenschappen en veel van het werk wat ik tegenwoordig doe met de integratie is rondom die gekke dingen iets verzinnen om hem stabieler te krijgen. Niet ideaal, maar ik ben bang dat we het ermee zullen moeten doen. Ik hoop binnenkort een stabiele 0.2.0 uit te brengen, waarmee dat fasewissel gezeur voor veel mensen automatisch wordt aangepakt. Bij mij blijft hij overigens iedere 1p laadsessie die afgesloten wordt hangen op 1p.

• Dextro1986
@Allewijn wat is je volledige modelnummer?

• HarDus
verkeerslicht schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 22:43:
@HarDus Maar dat betreft de wifi kwaliteit? Ik heb hem sowieso met een UTP kabel in het netwerk gehangen. Mijn probleem gaat over de modbus-communicatie van de mid-meter intern in de laadpaal.
Probleem: laadproces wordt dan onderbroken.
Bijzonder vond ik wel dat het onduidelijk is welke invloed het heeft.

De verbinding na vervanging door X50 Outdoor is nog niet ideaal (staan nog binnen) maar in het laden zag en zie ik geen onderbrekingen (via HomeWizard). Ik doe alleen starten en stoppen als de auto stopt. Geen bijzondere regelingen.

• FAQ
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

FAQ

Mijn Webasto draaide stabiel.

Nadat ik vervolgens de dagelijkse soft reset uit had gezet bij mijn Webasto kreeg ik allerlei problemen (foutmelding in auto mbt laadfouten, hele nacht knipperende lamp Webasto, afgebroken laadsessies). Nu deze soft reset weer aangezet is, werkt het weer stabiel als vanouds. Ik kan ook niet anders concluderen dan dat de software niet helemaal lekker is. Een dagelijkse soft reset voorkomt gelukkig veel problemen.

• Allewijn
  • Niet online
FAQ schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:29:

Nadat ik vervolgens de dagelijkse soft reset uit had gezet bij mijn Webasto kreeg ik allerlei problemen (foutmelding in auto mbt laadfouten, hele nacht knipperende lamp Webasto, afgebroken laadsessies). Nu deze soft reset weer aangezet is, werkt het weer stabiel als vanouds. Ik kan ook niet anders concluderen dan dat de software niet helemaal lekker is. Een dagelijkse soft reset voorkomt gelukkig veel problemen.
Je bedoeld de dagelijkse soft reset in de occp instellingen?
Gekke is dat ik die UIT heb staan en mijne dus nooit uit zichzelf soft reset en (ik klop het af...) nog nooit fouten heeft gegeven zoals jij noemt (knipperen, afbreken laadsessies, laadfouten, fouten in auto) en altijd correct werkt (behalve 2 keertjes meegemaakt dat 1p3p automatisch switchen bleef hangen in 1p). En ook bij een maatje van me werkt alles altijd zoals hoort (die laadt wel altijd op 3p en heeft geen behoefte aan fase wisselen en dus ook zo ingesteld en op fw 156 ip 187).

[ Voor 3% gewijzigd door Allewijn op 14-08-2026 18:41 ]

• FAQ
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

FAQ

Allewijn schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 18:40:
[...]

Je bedoeld de dagelijkse soft reset in de occp instellingen?
Klopt, kan overigens ook op hard reset ingesteld worden. Komende dagen maar zien of hij nu wel stabiel blijft,

• verkeerslicht
  • Niet online
FAQ schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:29:

Ga ik de soft reset methode ook eens proberen!

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste