Webasto Unite Laadstation

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste
Acties:

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-09 18:37
Ik zou bij elke toekomstige de montage de schroeven direct weggooien. Een setje Dyna Outdoor schroeven met Powerfix pluggen zijn zo ontzettend veel robuuster dan die meegeleverde ehm…troep.

Over de kwaliteit van het door mij gebruikte gereedschap hoef je niet te twijfelen, maar de combinatie pluggen en schroeven klopt gewoon niet. Dat icm het zeer zachte staal is killing.

• Henk62
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 03-09 20:59
Vraagje,Ik heb afgelopen week mijn Webasto laadpaal geïnstalleerd. Na alle updates (idd. even voor gaan zitten) en de goede informatie op dit forum laad ik er nu mee. Ik stuur het laden aan via Evcc via HA. Dit gaat goed, alleen springt hij telkens naar solar only. Terwijl ik hem wil laten laden met Solar + minimum laad capaciteit.Ik zet dan in evcc dit weer goed, maar bij de volgende laadsessie springt hij weer naar solar only.

Iemand die weet wat ik niet goed doe?

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Henk62 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:58:
Vraagje,Ik heb afgelopen week mijn Webasto laadpaal geïnstalleerd. Na alle updates (idd. even voor gaan zitten) en de goede informatie op dit forum laad ik er nu mee. Ik stuur het laden aan via Evcc via HA. Dit gaat goed, alleen springt hij telkens naar solar only. Terwijl ik hem wil laten laden met Solar + minimum laad capaciteit.Ik zet dan in evcc dit weer goed, maar bij de volgende laadsessie springt hij weer naar solar only.

Iemand die weet wat ik niet goed doe?
Dan heb je dat als default ingesteld staan.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Henk62
Waar zou dat dan zijn? Ik ben het me niet bewust....

• saturn21
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:43
Glashelder schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:14:
[Afbeelding]

Ik heb die ringen laten maken die hier eerder geplaatst waren. Past perfect :)
Mag ik vragen waar/hoe heb je hem hebt laten maken? Ik heb zelf geen 3d printer helaas.

EDIT: was als DM bedoeld, sorry, maar zie niet hoe ik mijn bericht kan verwijderen

[ Voor 12% gewijzigd door saturn21 op 07-08-2026 14:21 ]

• Dextro1986
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 04-09 16:00
Henk62 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 14:18:
Waar zou dat dan zijn? Ik ben het me niet bewust....
In evcc naar meer->configuratie->naar je lader gaan->naar de schuifjes->daar kun je laadpunt wijzigen en dan default modus goed instellen.

🔌 Home Assistant projecten • Unite EV ChargerUnite EVCC Bridge

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

saturn21 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 14:19:
[...]

Mag ik vragen waar/hoe heb je hem hebt laten maken? Ik heb zelf geen 3d printer helaas.

EDIT: was als DM bedoeld, sorry, maar zie niet hoe ik mijn bericht kan verwijderen
Ik heb hem door een vriend laten printen met een printer. Ik kan wel voor je vragen of hij er nog eentje wilt printen?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Henk62
Dextro1986 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 14:53:
[...]

In evcc naar meer->configuratie->naar je lader gaan->naar de schuifjes->daar kun je laadpunt wijzigen en dan default modus goed instellen.
Dank je! _/-\o_ Ik was dat even vergeten

• maanlander69
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 23:40
Ik heb mij aangemeld bij Joulo en probeer de lader te laten communiceren met dit backend. Het Charge Point ID staat reeds ingevuld. Een WebSocket URL en een OCPP-wachtwoord van 20-karakters moeten geconfigureerd worden. Het OCPP-wachtwoord vul ik in bij het veld AutorizationKey. Na een SAVE (en even wachten) verandert dit veld in 6 balletjes (zie plaatje). Overige velden lijken wel netjes persistent. Heb soft- en hard reset geprobeerd. Resultaat is dat Joulo geen verbinding krijgt. Is dit normaal gedrag of een (bekend) probleem of werkt deze unit niet (op deze manier) met een OCPP-wachtwoord? Gebruikte firmware v3.187.0Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vRM8ZlZRS-qTNR0F_ohAmxi-8Qc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e4J1TlFJdj5XPrBoe6KfVfoq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door maanlander69 op 09-08-2026 14:04 ]

• BreeeZe
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:39

BreeeZe

Devt

maanlander69 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 13:36:
Ik heb mij aangemeld bij Joulo en probeer de lader te laten communiceren met dit backend. Het Charge Point ID staat reeds ingevuld. Een WebSocket URL en een OCPP-wachtwoord van 20-karakters moeten geconfigureerd worden. Het OCPP-wachtwoord vul ik in bij het veld AutorizationKey. Na een SAVE (en even wachten) verandert dit veld in 6 balletjes (zie plaatje). Overige velden lijken wel netjes persistent. Heb soft- en hard reset geprobeerd. Resultaat is dat Joulo geen verbinding krijgt. Is dit normaal gedrag of een (bekend) probleem of werkt deze unit niet (op deze manier) met een OCPP-wachtwoord? Gebruikte firmware v3.187.0[Afbeelding]
Het veld AutorizationKey is volgens mij niet van toepassing, dat is alleen als ie niet op freemode staat.
De key voor Joulo zit in de URL:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f8yjWOknxOEMcYGeErM4kYLpzT8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bkSVy9PPTDtlcla827vXSIXe.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door BreeeZe op 10-08-2026 10:15 ]

• HarDus
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 20:42
Monta vraag, mag dat?

Webasto Unite gekoppeld aan Joulo en voorts aan Monta.

De simpele en enigste regel is: starten bij verbinding. Werkt, maar wordt pas afgesloten als ik de stekker er uit haal.

-Hoe voeg ik toe: stoppen en afsluiten bij vol.

-Ik vond geen geschikt Monta forum op Tweakers: iemand een voorstel?

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
BreeeZe schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 10:14:
[...]

Het veld AutorizationKey is volgens mij niet van toepassing, dat is alleen als ie niet op freemode staat.
De key voor Joulo zit in de URL:
[Afbeelding]
@BreeeZe Ik denk dat je chargepoint ID niet klopt.
Dat moet gewoon zijn: wss://occp.joulo.nl/JECHARGEPOINTID

Bij jou staat er iets verkeerds bij met 'auth?' enzo.
Die 6 bolletjes bij je AuthorizationKey klopt. Je moet daar wel echt je 20 cijferige ww van Joulo invullen, maar hij geeft na opslaan maar 6 bolletjes weer.

Hier al mijn occp aettings, waarbij het correct werkt:
Let op; OccpSecurityProfile voor veiligheid ook op '2' gezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DOv7VIHM-0PKNHYuPDwgNw1PUY0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QNa3oNdgPRIg5hIXEXbqTvpM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Allewijn op 11-08-2026 09:26 ]

• HarDus
HarDus schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 00:43:
Monta vraag, mag dat?

Webasto Unite gekoppeld aan Joulo en voorts aan Monta.

De simpele en enigste regel is: starten bij verbinding. Werkt, maar wordt pas afgesloten als ik de stekker er uit haal.

-Hoe voeg ik toe: stoppen en afsluiten bij vol.

-Ik vond geen geschikt Monta forum op Tweakers: iemand een voorstel?
Ter info voor wie ook nog op “startersniveau” zit:

Ondertussen gevonden via Monta AI. Die was gisteren niet erg behulpzaam, maar vanmorgen wel. Vraag me nu af of het niet gewoon een call center is…

Anyway: dat kan middels 100%SoC als de auto daartoe de koppeling heeft. Dan sluit Monta de sessie af. Die gaat daarna dan niet meer vanzelf aan.

Bijgeleerd dat nu de auto zelf de sessie uitschakelt en dat de laadpaal op suspended blijft. De totale laadtijd is dus niet de laadtijd maar de totale tijd aan de paal.

• Mathieu75
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 22:42
Ik had er ook een besteld, maar de plek waar die moet komen te hangen is nog work in progress. Heb hem wel even binnen aangesloten (eigen kabel en 3 fasen groep). Maar de vergrendeling blijft voor de stekker aansluiting zitten. Hoort dat zo? Enige is dat ik nog geen occp heb gekoppeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UxjyjdsN0wdGdm_sg4EN5UGJzI4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WK1MxJDSf1q0H2gCqSXNHuU9.jpg?f=fotoalbum_large

PS: Naar beneden drukken kan, maar dan blijft ie niet vastzitten...

[ Voor 5% gewijzigd door Mathieu75 op 11-08-2026 16:38 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ja. Je moet met de laadkabel die 4 rode drukpunten indrukken, dan kan hij naar beneden en kan de laadkabel erin.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Maverick_tfd
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-09 16:53
@Dextro1986 de nieuwe charger integratie werkt goed, dank!

Het valt me wel op dat als 'Laden' uit staat en ik de auto inplug deze met 6A gaat laden. De schakelaar 'Laden' staat dan nog steeds uit. De schakelaar aan- en weer uitzetten stopt het Laden weer. Ik herinner dat gedrag niet van de vorige integratie.

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Glashelder schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 17:00:
Ja. Je moet met de laadkabel die 4 rode drukpunten indrukken, dan kan hij naar beneden en kan de laadkabel erin.
Hahaha ik zit iedere keer met mijn vingers te klooien :+

• Dextro1986
Maverick_tfd schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 19:56:
@Dextro1986 de nieuwe charger integratie werkt goed, dank!

Het valt me wel op dat als 'Laden' uit staat en ik de auto inplug deze met 6A gaat laden. De schakelaar 'Laden' staat dan nog steeds uit. De schakelaar aan- en weer uitzetten stopt het Laden weer. Ik herinner dat gedrag niet van de vorige integratie.
Ik ben even aan het uitzoeken hoe en wat. Zal het meenemen bij een volgende release.

• Allewijn
  • Niet online
Oid schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 21:24:
[...]

Hahaha ik zit iedere keer met mijn vingers te klooien :+
Je hoort de kabel gewoon in die 'vorm' die voorste schijf te zetten, dan de type 2 kabel verticaal naar beneden te bewegen en dan schuift die plaat mee zodat je hem correct 'door kan duwen' om de stekker in het socket te koppelen.
Persoonlijk vindt ik het ook echt een overdreven extra 'kinderbeveiliging' die niet had gehoeven.
Zeker omdat dit type Webasto Unite van origine niet zozeer voor particulieren werd verkocht maar ook echt op publieke locaties/bedrijfsterreinen, hoort iedereen de werking instant te snappen...
Zelf gelukkig nooit last van, want ik heb een 7mtr lange kabel intern aangesloten en de Webasto Unite dus omgebouwd naar een model met vaste kabel/stekker en het socket dus compleet ontkoppeld.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Het stomme is ook gewoon dat er een relais in zit.. er staat helemaal geen spanning op totdat er een kabel in zit en het laden gestart wordt.

Vind dat mechanisme echt het grootste nadeel van de Webasto. Aan de andere kant zorgt het er misschien wel voor dat de connector langer leeft omdat de kabel er altijd recht in gaat. Als je ziet hoe uitgelubberd sommige ecotaps zijn.. net alsof je een frikandel in de gang gooit.

• Allewijn
  • Niet online
Deze week heeft mijn vader overigens ook nog een Webasto Unite gekocht (op mijn advies).
Puur omdat je nergens anders voor maar ~320,- euro zo'n 'alleskunner' met MID meter kan bemachtigen.

Ik zie nog steeds veel toekomst in deze laadpaal.
Zal hem ook aan evcc gaan koppelen voor mijn vader, want evcc is enorm gebruikersvriendelijk en zo kan hij alles wat ook hij wenst: Dynamisch Load Balanceren, via het netwerk 'praten' met zijn HW P1 meter, met zijn PV systeem, met zijn dynamische energieleverancier/tarieven, zonne-voorspelling, PV-laden, snel switchen naar andere laad-modi, toekomstige thuisbatterij, etc.
Dus ook voor 'ouders' met iets minder automatiserings/domotica platform kennis, interessant.

Hoop wel dat 1P/3P automatisch fase switchen ooit helemaal nog vlekkeloos zal gaan werken.
Want 'waarom' dat nou nog in de sturing/laatste firmware nog af en toe 'fout' gaat...?
(bij de een trouwens veel vaker dan de ander heb ik het idee)

Zou Vestel nog komen met nieuwe fw?
Las wel dat ze een fw v4.68.0 uit hebben gebracht die alles verhelpt, maar dat zou weer niet kunnen op onze laders omdat ze intern toch iets qua hardware gewijzigd hebben?
Wat dus niet kan op onze Unite's die nu op v3.187.0 draaien.
Lees hier:
https://github.com/evcc-io/evcc/issues/30414

• Allewijn
  • Niet online
Glashelder schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:45:
Het stomme is ook gewoon dat er een relais in zit.. er staat helemaal geen spanning op totdat er een kabel in zit en het laden gestart wordt.

Vind dat mechanisme echt het grootste nadeel van de Webasto. Aan de andere kant zorgt het er misschien wel voor dat de connector langer leeft omdat de kabel er altijd recht in gaat. Als je ziet hoe uitgelubberd sommige ecotaps zijn.. net alsof je een frikandel in de gang gooit.
Heerlijke beeldspraak! :9
Dat klepje is overigens meen ik makkelijk er uit te slopen zag ik toen ik de mijne ombouwde naar een interne vaste kabel, voor degenen die het echt irritant vinden.

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Zijn er hier mensen die ervaren dat de Webasto Unite soms het laden onderbreekt omdat de verbinding met de MID-meter instabiel is?

Vandaag en een paar laadsessies eerder gaf m'n BMW aan: laden onderbroken, andere laadpaal zoeken (of zoiets). Na een poos herstelt de verbinding weer, en gaat de wagen weer laden.

Omdat het niet de eerste keer was dat dit gebeurde heb ik de device-logs (met behulp van AI uitgeplozen) en dan kom je meldingen tegen als: "MID connection lost!" / "MID connection recovered!".

getuige de logs gebeurt het veel vaker dan ik wist, maar dan is het maar van korte duur en merk ik het niet, en meestal gebeurt het dus ook als ik niet aan het laden ben.

Als ik het bestand midMeter-DD-MM-JJJJ.log (bijv. midMeter-13-08-2026.log) open dan zie ik op bepaalde plekken ineens tussen de [INFO] berichten errors verschijnen (reg-nummer varieert):
[ERR] Unable to read reg[24582]: Connection timed out.

Soms duurt de reeks aan errors te lang, en dan volgt er een:
[EMERG] MID connection lost!

Na bepaalde tijd (vandaag 3 kwartier) volgt dan ineens een:
[EMERG] MID connection recovered!

Hierna is de verbinding weer stabiel.

in de hmi.log zie ik ook corresponderende berichten:
MID connection status changed: ConnectionLost
H>A:HMI_BOARD_ERR
MID connection status changed: ConnectionRecovered

logging van de afgelopen 5 dagen (verder gaat de logging niet terug) laat zien:
DatumTijdstip (device/UTC)Duur onderbreking
09-08-202608:12:37 - 08:13:1336 sec
09-08-202608:13:21 - 08:15:432 min 22 sec
09-08-202608:15:49 - 08:16:0112 sec
09-08-202608:16:51 - 08:20:073 min 16 sec
09-08-202608:20:13 - 08:27:277 min 14 sec
09-08-202609:02:14 - 09:02:184 sec
09-08-202609:02:24 - 09:06:013 min 37 sec
10-08-202612:36:59 - 12:37:034 sec
11-08-202606:52:50 - 06:52:533 sec
11-08-202606:52:59 - 06:53:2728 sec
11-08-202612:31:23 - 12:31:252 sec
11-08-202612:31:31 - 12:31:354 sec
12-08-202600:00:06 - 00:00:2721 sec
12-08-202600:01:54 - 00:01:562 sec
12-08-202600:05:24 - 00:05:306 sec
13-08-202611:32:19 - 12:15:4043 min 21 sec (Vandaag)
Nu is er nog niet veel aan de hand. Ik heb altijd met een volle accu kunnen wegrijden op het moment dat ik wil, maar als de onderbreking een keer te lang duurt waardoor dit niet kan vind ik dat wel hinderlijk. Vandaar de vraag. Is dit een bekend probleem? Zo nee, dan ga ik maar eens kijken of er een connectortje niet helemaal lekker zit aangesloten of zo.

Maar het patroon wat ik zie doet mij eerder iets software-matigs vermoeden dat er een of andere race-conditie plaatsvindt waarbij buffers vol raken of zoiets.

Lange post dus, maar misschien heeft er iemand anders ook nog wat aan.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• HarDus
@verkeerslicht Ja, bekend probleem. Ik heb er begin juni over geschreven mbt LAN=Deco-Deco-Deco-Webasto waarbij het streepje voor Wifi staat. De laatste Deco M4R in de garage toont 1 oranje streepje. Genoeg voor het uploaden van Firmware, maar onvoldoende voor een stabiele verbinding in gebruik. Betreft Deco M4R.

Zie verder de post van toen en mijn opvolging.

• verkeerslicht
  • Niet online
@HarDus Maar dat betreft de wifi kwaliteit? Ik heb hem sowieso met een UTP kabel in het netwerk gehangen. Mijn probleem gaat over de modbus-communicatie van de mid-meter intern in de laadpaal.
Probleem: laadproces wordt dan onderbroken.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Dextro1986
Allewijn schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:51:
Deze week heeft mijn vader overigens ook nog een Webasto Unite gekocht (op mijn advies).
Puur omdat je nergens anders voor maar ~320,- euro zo'n 'alleskunner' met MID meter kan bemachtigen.

Ik zie nog steeds veel toekomst in deze laadpaal.
Zal hem ook aan evcc gaan koppelen voor mijn vader, want evcc is enorm gebruikersvriendelijk en zo kan hij alles wat ook hij wenst: Dynamisch Load Balanceren, via het netwerk 'praten' met zijn HW P1 meter, met zijn PV systeem, met zijn dynamische energieleverancier/tarieven, zonne-voorspelling, PV-laden, snel switchen naar andere laad-modi, toekomstige thuisbatterij, etc.
Dus ook voor 'ouders' met iets minder automatiserings/domotica platform kennis, interessant.

Hoop wel dat 1P/3P automatisch fase switchen ooit helemaal nog vlekkeloos zal gaan werken.
Want 'waarom' dat nou nog in de sturing/laatste firmware nog af en toe 'fout' gaat...?
(bij de een trouwens veel vaker dan de ander heb ik het idee)

Zou Vestel nog komen met nieuwe fw?
Las wel dat ze een fw v4.68.0 uit hebben gebracht die alles verhelpt, maar dat zou weer niet kunnen op onze laders omdat ze intern toch iets qua hardware gewijzigd hebben?
Wat dus niet kan op onze Unite's die nu op v3.187.0 draaien.
Lees hier:
https://github.com/evcc-io/evcc/issues/30414
Ik denk echt dat het niet gaat gebeuren. Ik krijg ook geen enkele reactie van Vestel. 3.187.0 heeft inderdaad een aantal merkwaardige eigenschappen en veel van het werk wat ik tegenwoordig doe met de integratie is rondom die gekke dingen iets verzinnen om hem stabieler te krijgen. Niet ideaal, maar ik ben bang dat we het ermee zullen moeten doen. Ik hoop binnenkort een stabiele 0.2.0 uit te brengen, waarmee dat fasewissel gezeur voor veel mensen automatisch wordt aangepakt. Bij mij blijft hij overigens iedere 1p laadsessie die afgesloten wordt hangen op 1p.

• Dextro1986
@Allewijn wat is je volledige modelnummer?

• HarDus
verkeerslicht schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 22:43:
@HarDus Maar dat betreft de wifi kwaliteit? Ik heb hem sowieso met een UTP kabel in het netwerk gehangen. Mijn probleem gaat over de modbus-communicatie van de mid-meter intern in de laadpaal.
Bijzonder vond ik wel dat het onduidelijk is welke invloed het heeft.

De verbinding na vervanging door X50 Outdoor is nog niet ideaal (staan nog binnen) maar in het laden zag en zie ik geen onderbrekingen (via HomeWizard). Ik doe alleen starten en stoppen als de auto stopt. Geen bijzondere regelingen.

• FAQ
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

FAQ

Mijn Webasto draaide stabiel.

Nadat ik vervolgens de dagelijkse soft reset uit had gezet bij mijn Webasto kreeg ik allerlei problemen (foutmelding in auto mbt laadfouten, hele nacht knipperende lamp Webasto, afgebroken laadsessies). Nu deze soft reset weer aangezet is, werkt het weer stabiel als vanouds. Ik kan ook niet anders concluderen dan dat de software niet helemaal lekker is. Een dagelijkse soft reset voorkomt gelukkig veel problemen.

• Allewijn
  • Niet online
FAQ schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:29:

Nadat ik vervolgens de dagelijkse soft reset uit had gezet bij mijn Webasto kreeg ik allerlei problemen (foutmelding in auto mbt laadfouten, hele nacht knipperende lamp Webasto, afgebroken laadsessies). Nu deze soft reset weer aangezet is, werkt het weer stabiel als vanouds. Ik kan ook niet anders concluderen dan dat de software niet helemaal lekker is. Een dagelijkse soft reset voorkomt gelukkig veel problemen.
Je bedoeld de dagelijkse soft reset in de occp instellingen?
Gekke is dat ik die UIT heb staan en mijne dus nooit uit zichzelf soft reset en (ik klop het af...) nog nooit fouten heeft gegeven zoals jij noemt (knipperen, afbreken laadsessies, laadfouten, fouten in auto) en altijd correct werkt (behalve 2 keertjes meegemaakt dat 1p3p automatisch switchen bleef hangen in 1p). En ook bij een maatje van me werkt alles altijd zoals hoort (die laadt wel altijd op 3p en heeft geen behoefte aan fase wisselen en dus ook zo ingesteld en op fw 156 ip 187).

[ Voor 3% gewijzigd door Allewijn op 14-08-2026 18:41 ]

• FAQ
  • Niet online

FAQ

Allewijn schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 18:40:
[...]

Je bedoeld de dagelijkse soft reset in de occp instellingen?
Klopt, kan overigens ook op hard reset ingesteld worden. Komende dagen maar zien of hij nu wel stabiel blijft,

• verkeerslicht
  • Niet online

Ga ik de soft reset methode ook eens proberen!

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• onnaj
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-09 17:26
Mijn Kia e-Niro ondersteunt fasewisseling niet goed en ik wil daarom voornamelijk enkel op 1 fase laden op overschot en load balancing. Indien ik snel wil laden zal ik in EVCC aangeven dat het 3-fase moet zijn, voordat ik de auto inplug.

Is er een bepaald load balancing profiel voor EVCC wat ik hiervoor het beste in kan laden?

Ik heb zelf EVCC als container draaien op Proxmox met Home Assistant

• Dextro1986
onnaj schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 15:15:
Mijn Kia e-Niro ondersteunt fasewisseling niet goed en ik wil daarom voornamelijk enkel op 1 fase laden op overschot en load balancing. Indien ik snel wil laden zal ik in EVCC aangeven dat het 3-fase moet zijn, voordat ik de auto inplug.

Is er een bepaald load balancing profiel voor EVCC wat ik hiervoor het beste in kan laden?

Ik heb zelf EVCC als container draaien op Proxmox met Home Assistant
Er zijn meerdere auto’s die niet vlekkeloos switchen tussen 1p en 3p, daarom heb ik in de integratie een mechanisme om een pauze te forceren. Standaard op 121 seconden. Probeer dat eens.

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:47
Dextro1986 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 20:19:
[...]

Er zijn meerdere auto’s die niet vlekkeloos switchen tussen 1p en 3p, daarom heb ik in de integratie een mechanisme om een pauze te forceren. Standaard op 121 seconden. Probeer dat eens.
Een 208e heeft er ook problemen mee. Volgens AI (na advies om het uit te zetten :+ ):
If you keep auto-switching, tune the wallbox timing parameters (this is specific, tested guidance for e‑208/e‑Corsa-class Stellantis cars): enable CP (Control Pilot) interruption on phase switch, set CP interruption duration to about 7 seconds, keep charging active after CP interruption, set minimum runtime after interruption to 60 seconds, and add a ~50‑second pause before/after the phase switch itself. This gives the car's onboard charger time to "sleep and wake" properly instead of faulting.

Loosen the switching debounce window in evcc — the default check interval is 30 seconds; if your charger/car reacts slower than that, you'll see this warning repeatedly. Community fixes for similar Stellantis-based cars increased the phase-switch delay (13 minutes for switching down to 1p, shorter for switching up to 3p) so evcc doesn't flip-flop faster than the car can follow.

Check bufferSoc/prioritySoc ordering if you use those — a misconfiguration there (bufferSoc must be higher than prioritySoc) has caused similar symptoms for other users, worth a quick sanity check in your evcc.yaml.
De meeste van deze opties heeft het webasto backend geen toegang toe. Nu was ik van plan om een integratie te schrijven die forceerd om onder bepaalde A op 1 fase te laden en erboven op 3. No niet getest of dit daadwerkelijk werkt. Die 121 seconde zou ik die dan naar minuten moeten wijzigen? (wat een ramp die stellantis software)

• Dextro1986
The Source schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 21:12:
[...]

Een 208e heeft er ook problemen mee. Volgens AI (na advies om het uit te zetten :+ ):

[...]

De meeste van deze opties heeft het webasto backend geen toegang toe. Nu was ik van plan om een integratie te schrijven die forceerd om onder bepaalde A op 1 fase te laden en erboven op 3. No niet getest of dit daadwerkelijk werkt. Die 121 seconde zou ik die dan naar minuten moeten wijzigen? (wat een ramp die stellantis software)
Integratie installeren en instellen op externe controller. Fasewissel inschakelen bij de instellingen van de integratie en 1<->3 faseherstel inschakelen bij de instellingen. Ik zou hem gewoon eens op 121 seconden laten staan. Dan evcc configureren en daar ook fasewissel inschakelen.

• pentagon0873
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-08 21:21
Goedemorgen,

Een van de door mij aangesloten webasto's geeft een foutmelding " faulted E25 " en een constant rode led ring

reset, hard reset, en hard reset tijdens opnieuw opstarten heeft niet gewerkt.

ik weet wat de oorzaak zou kunnen zijn:

" De foutcode E25 op een Webasto Unite laadpaal duidt op een interne storing die te maken heeft met een fout in de relais/schakelaar (contactor failure) of een probleem met de interne DC-foutstroomdetectie (RCMU). Dit betekent dat de laadpaal uit veiligheid is geblokkeerd omdat de interne schakelaars niet goed openen of sluiten, of omdat er een lekstroom is waargenomen"

iemand enig idee wat ik nog kan proberen alvorens ik hem opstuur ter reparatie/vervanging?

[ Voor 54% gewijzigd door pentagon0873 op 17-08-2026 07:05 ]

1200WP solaredge, 20kW Nexus, 2x 3,5kW daikin airco, 15kW hydro Pelletkachel, 8kW Rotenso WP

• HarDus
Ba_di schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 23:16:
Wat wel handig is voor degene die zich stoort aan de led: zoals wel bekend kan je in de config de led uitzetten voor stand-by. Wat ook kan: in de ocpp instellingen kan de LEDTimeOutEnable op true gezet worden. Dan gaat de led na enige tijd uit, ook tijdens laden of als de stekker erin zit terwijl er geen laadsessie actief is. Onder voorwaarde dat je ocpp gebruikt.
Dank voor de tip: En voor wie Monta gebruikt: deze LEDTimeoutEnable parameter kun je via de Monta-Hub benaderen als je doorschakelt naar Monta-Control voor jouw laadpaal. Dan vind je onder OCPP configuration 109 parameters.

Daar kan je LEDTimeoutEnable veranderen van FALSE naar TRUE.

PS: het geen direct effect. Ik heb de laadpaal een herstart gegeven. Ik weet niet of een nieuwe laadsessie hetzelfde effect heeft.

Het effect is dat nu de led ook uit gaat als het laden klaar is, maar de stekker in de auto blijft. Met de setting in de Webasto Unite werkte dit alleen als de stekker ontkoppeld was. Fijn voor de buren als de paal in het zicht hangt. Bij ons fijn dat als de garagedeur open gaat de overburen niet direct in een knipperden paal kijken.

PS: hierbij twee foto’s:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h_GMwgXl0MSM8cIHPWj0B_HQUiU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b8ok6K7bTSQ1yneiSFgB80yp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0hWVA09Py4TYmlQA6C37_pM1ry8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mIJtvNy3Fy3sh9233vEKfWW7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door HarDus op 18-08-2026 09:48 ]

• POWERNO
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 02-09 14:27
pentagon0873 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 06:59:
Goedemorgen,

Een van de door mij aangesloten webasto's geeft een foutmelding " faulted E25 " en een constant rode led ring

reset, hard reset, en hard reset tijdens opnieuw opstarten heeft niet gewerkt.

ik weet wat de oorzaak zou kunnen zijn:

" De foutcode E25 op een Webasto Unite laadpaal duidt op een interne storing die te maken heeft met een fout in de relais/schakelaar (contactor failure) of een probleem met de interne DC-foutstroomdetectie (RCMU). Dit betekent dat de laadpaal uit veiligheid is geblokkeerd omdat de interne schakelaars niet goed openen of sluiten, of omdat er een lekstroom is waargenomen"

iemand enig idee wat ik nog kan proberen alvorens ik hem opstuur ter reparatie/vervanging?
Kijk eens of de instelling in ‘Selectie laadmodus en configuratie Power Optimizer’ bij ‘Stroom optimizer’ uit staat, ik had deze op ‘P1 Slimmemeter’ staan en constant rode led ring tot ik deze op ‘Uitschakelen’ gezet had, maar het kan ook iets anders zijn.

• onnaj
Dextro1986 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 20:19:
[...]

Heb jij deze ook puur voor EVCC of alleen via HA?

• HarDus
verkeerslicht schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 22:43:
Mijn wifi probleem openbaarde zich ook door onderbreken van het laadproces.

Bij het zoeken naar een mogelijkheid om de LED uit te schakelen vond ik in Monta ook een verbindingskwalietitscontrole. Die geeft grotere verschillen dan ik aan de TP-Link Deco kant kan uitlezen. Niet jouw probleem, maar misschien wel een mogelijkheid om de kwaliteit van de communicatie te loggen.

Monta verbinden. Monta-Hub webapp, dan door naar Monta-control en dan hierbij de 90 dagen grafiek: eerst stoeien met de AP en backhaul instellingen hetgeen al stabiel laden opleverde en daarna een betere AP die het onzichtbaar in Deco, maar veel beter in meldingen en Monta log maakte. Er gaat veel meer communicatie heen en weer dan ik verwachtte en de laadpaal klaagt ook eerder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2e6NVy8krWSjhhFIovM4QLbvFPM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/57prp65mh3CjvhP4NB0jU6fR.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb in de andere post over het uitzetten van de LED plaatjes toegevoegd hoe je bij Monta-Control komt.

[ Voor 3% gewijzigd door HarDus op 18-08-2026 09:50 ]

• willemvdvliet
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01-09 13:37
Ook ik heb recentelijk een Unite aangeschaft.
Om het eert te testen en in te richten heb ik hem een fase / 230Volt aangesloten.
Vol goede moed begonnen met het updaten van de firmware en momenteel zit ik op 3.166.0.
Nu is er vermoedelijk in het update proces iets niet goed gegaan en de Connector State blijft op Unavailable.

Na contact opgenomen te hebben met ampure@neleso.com heb ik:
- Ze direct toegang gegeven (web-gui) tot de laadpaal;
- OCPP adres gewijzigd zodat, ze hopelijk hem uit Unavailable kunnen krijgen.

Niets mocht helpen en na vele factory resests/ her-installeren van firmware blijft de Connector State Unavailable.

Hebben jullie nog een gouden tip die ik zou kunnen proberen?

• Dextro1986
onnaj schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 20:45:
[...]

Heb jij deze ook puur voor EVCC of alleen via HA?
Dat werkt prima met evcc. Probleem dat blijft is dat de Unite soms op 3p staat, maar toch op 1p laadt. Daar lijk ik nu ook wel een oplossing voor gevonden te hebben, maar dat moet nog wat beter getest worden.

• Dextro1986
willemvdvliet schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 21:57:
Om het eert te testen en in te richten heb ik hem een fase / 230Volt aangesloten.
Vol goede moed begonnen met het updaten van de firmware en momenteel zit ik op 3.166.0.
Nu is er vermoedelijk in het update proces iets niet goed gegaan en de Connector State blijft op Unavailable.

Niets mocht helpen en na vele factory resests/ her-installeren van firmware blijft de Connector State Unavailable.

Update de firmware naar 3.187.0. Die staat wel als experimental te boek, maar werkt bij vrijwel iedereen even stabiel als de andere firmware’s.

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-09 17:43

Zie mijn eerdere posts. Na verwoede pogingen na een mislukte update het apparaat terug gestuurd naar de verkoper en een nieuwe besteld. Support heb je er niet op is mijn ervaring en wordt je van kastje naar de muur gestuurd. De nieuw geleverde heb ik 2 updates gegeven naar 3.x ergens en daarbij heb ik het gelaten. Het werkt en daarmee is het voor mij prima.

• daemonix
  • Niet online
De mijne nu aangemeld als DoA, ben benieuwd wat de reactie gaat zijn. Hij was niet aan de gang te krijgen.

[ Voor 21% gewijzigd door daemonix op 21-08-2026 09:35 ]

• willemvdvliet
Heb besloten net een ander te bestellen en dan retourneer ik degene die ik nu heb.
Is denk ik de makkelijkste weg, tenminste heb ik maandag een ander in huis...

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
willemvdvliet schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:48:
Heb besloten net een ander te bestellen en dan retourneer ik degene die ik nu heb.
Gekke vraag, maar al geprobeerd om je auto aan te sluiten? Connector state gaf bij mij ook wat errors aan het begin. Na een laadsessie, gingen er een aantal spontaan weg. Momenteel is de status bij mij 'Finishing' in HA Bridge zie ik 'Storing'. Heeft mogelijk te maken met het gebruik van een vaste aansluiting. @Allewijn wat is bij jou de status als er niet geladen wordt/stekker niet in de auto hangt?

• Allewijn
  • Niet online
Vendetta_X schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:09:
[...]

Gekke vraag, maar al geprobeerd om je auto aan te sluiten? Connector state gaf bij mij ook wat errors aan het begin. Na een laadsessie, gingen er een aantal spontaan weg. Momenteel is de status bij mij 'Finishing' in HA Bridge zie ik 'Storing'. Heeft mogelijk te maken met het gebruik van een vaste aansluiting. @Allewijn wat is bij jou de status als er niet geladen wordt/stekker niet in de auto hangt?
Ik gebruik nog geen HA bridge. Ik gebruik evcc direct (met sponsor token om Unite rechtstreeks te mogen koppelen).
Ik zie available status hier. Bedoel je dat?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6V2lGl2pgFCY4Jw1KhLX8a-0dI0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ydkj5svFHkwcO6xrclXX8Adr.jpg?f=fotoalbum_large

• willemvdvliet
Vendetta_X schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:09:
[...]

Ben zelf ook wat gaan onderzoeken inmiddels en heb de log van de laadpaal in ChatGPT gegooid.
Nu kwam het volgende naar boven:
no such column: ulType
no such column: eebusEnabled

Dat lijkt hem te zitten in de database, ik denk dat er met de firmware updates een database migratie wordt gedaan en dat dit niet helemaal goed is gegaan.
Zou mij niet verbazen, dat dit bij andere laadpalen precies hetzelfde euvel is.
Zal hem straks ook wel eens aan de auto hangen :-), verwacht alleen niet dat de paarse ring daarmee weggaat...

• Allewijn
  • Niet online
willemvdvliet schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:48:
Denk idd de slimste oplossing. Had je hem besteld via Bol?

• Vendetta_X
  • Niet online
Allewijn schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:17:
[...]

Ik gebruik nog geen HA bridge. Ik gebruik evcc direct (met sponsor token om Unite rechtstreeks te mogen koppelen).
Ik zie available status hier. Bedoel je dat?
[Afbeelding]
Yes, bij mij staat daar 'Finishing'

• Allewijn
  • Niet online
Vendetta_X schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 17:10:
[...]

Yes, bij mij staat daar 'Finishing'
Raar... Hoort natuurlijk available status te zijn.
Gemini geeft dit:

Het verschil in status tussen jouw Webasto Unite (available)en die van de ander (finishing) komt door de OCPP-statuscyclus en hoe de laadpaal signaleert dat een laadsessie fysiek én administratief is afgerond.

Wat de statussen betekenen
  • Available (Jouw situatie): De laadpaal is stand-by, ontkoppeld en volledig gereed om direct een nieuwe auto / laadsessie te starten.
  • Finishing (De situatie bij de ander): De laadpaal ziet de actieve laadsessie als gestopt, maar heeft de transactie administratief of fysiek nog niet helemaal "vrijgegeven".
Oorzaken waarom hij op Finishing blijft hangen
  • OCPP Backend / CPO afhandeling: Als de lader gekoppeld is aan een backend (zoals E-Flux, Monta, evcc, etc.), stuurt de laadpaal bij het ontkoppelen een StopTransaction signaal. Zolang de backend de afsluiting van de sessie niet heeft bevestigd (ACK), blijft de lader op Finishing staan.
  • Kabeldetectie / Socketslot (bij een Type 2 socket): Bij een lader met een losse socket moet de laadkabel aan beide kanten ontkoppeld zijn. Als de kabel wel uit de auto is gehaald maar nog in de Webasto zit, of als de mechatronische vergrendeling in de lader niet goed terugveert/detecteert dat hij vrij is, blijft hij in Finishing hangen.
  • Prototest / CP-signaal bij vaste kabel: Bij een vaste laadkabel kan een afwijking in de CP-weerstand (bijvoorbeeld door slijtage, vocht in de stekker of een aangepaste kabel) ervoor zorgen dat de lader blijft twijfelen of de auto echt helemaal losgekoppeld is.
  • RFID / Smart Charging stop-procedure: Als een gebruiker de laadsessie stopt via de auto of app in plaats van de laadpas opnieuw te swipen bij de lader (of andersom), wachten sommige backend-instellingen op een finale afmelding voordat de status naar Available springt.

• verkeerslicht
  • Niet online

Ik probeer deze setting te vinden, maar als ik het goed is is deze alleen in het OCPP Settings -menu te vinden?
Punt is namelijk dat ik OCPP uit heb staan. Dus mijn probleem zou er los van moeten staan lijkt me. Ik probeer het desalniettemin uit. OCPP staat aan, en ben nergens mee verbonden. 'Daily reboot' staat op 'Soft reset',

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• FAQ
  • Niet online

FAQ

verkeerslicht schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 21:44:
[...]

Ik probeer deze setting te vinden, maar als ik het goed is is deze alleen in het OCPP Settings -menu te vinden?
Inderdaad

• niekos151
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03-09 08:54
Ik heb ook net de Unite aangeschaft en ben ook begonnen met het upgraden, ben nu bij v3.156.0. Ben een een beetje huiverig om verder door te gaan met upgraden, door deze melding van @willemvdvliet. Sowieso moet ik alle upgrades twee keer doen. Update upload en dan update zorgt ervoor dat het scherm naar de "main Page" gaat. Verder gebeurt er dan niet veel (soms wel een piep en verandering van led rind), maar unit blijft bereikbaar gedurende het proces als ik ping. Versienummer is dan uiteindelijk ook niet gewijzigd. Doe ik het nog een keer dan zie ik wel dat de unit restart (ping timeouts) en de versie is veranderd. Of doe ik iets verkeerd?

Anyway, ik wil liever niet dat deze upgrade ook niet verder lukt. Wat zijn de voordelen van from_v3.156.0-to_v3.166.0.update en from_v3.166.0-to_v3.187.0.update?
Ik wil graag kunnen schakelen tussen 1p en 3p, als ik het goed heb gelezen heb doet de 3.187.0 versie dit het beste? Of lukt dat ook al goed met de versie die ik nu heb? Hoor graag van jullie ervaringen!

[ Voor 0% gewijzigd door niekos151 op 22-08-2026 09:41 . Reden: correctie huidige versienummer ]

• Allewijn
  • Niet online
@niekos151 idd, voor automatisch 1p3p schakelen heb je exht de 187 fw nodig. Die heb ik ook en bij mij werkt dat automatisch tussen 1p en 3p schakelen in evcc erg goed (los van dat héél soms hij dus op 1p een keer kan blijven hangen. Met die oplossing is @Dextro1986 bezig, zoals in dit topic uitvoerig besproken).

En updaten is bij mij echt altijd perfect gelukt. Niet te snel gaan. De status is lastig te bepalen tijdens updaten. Ik gaf het gewoon 1 uur per update. Ging elke stap in 1x foutloos.

[ Voor 22% gewijzigd door Allewijn op 22-08-2026 10:25 ]

• Vendetta_X
  • Niet online
niekos151 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 08:13:
[...]

Ik heb ook net de Unite aangeschaft en ben ook begonnen met het upgraden, ben nu bij v3.156.0. Ben een een beetje huiverig om verder door te gaan met upgraden, door deze melding van @willemvdvliet. Sowieso moet ik alle upgrades twee keer doen. Update upload en dan update zorgt ervoor dat het scherm naar de "main Page" gaat. Verder gebeurt er dan niet veel (soms wel een piep en verandering van led rind), maar unit blijft bereikbaar gedurende het proces als ik ping. Versienummer is dan uiteindelijk ook niet gewijzigd. Doe ik het nog een keer dan zie ik wel dat de unit restart (ping timeouts) en de versie is veranderd. Of doe ik iets verkeerd?

Anyway, ik wil liever niet dat deze upgrade ook niet verder lukt. Wat zijn de voordelen van from_v3.156.0-to_v3.166.0.update en from_v3.166.0-to_v3.187.0.update?
Ik wil graag kunnen schakelen tussen 1p en 3p, als ik het goed heb gelezen heb doet de 3.187.0 versie dit het beste? Of lukt dat ook al goed met de versie die ik nu heb? Hoor graag van jullie ervaringen!
De tip die hier vast meerdere keren genoemd is, is geduld hebben ;) De schermen inclusief inhoud moet je negeren, hier is soms de versie al geupdate zonder dat het update proces is afgerond. Als je daarna de volgende update er alweer in stopt, kan ik me voorstellen dat je de firmware in de war stuurt. De vraag is dan, hoe weet je zeker dat je de volgende kunt starten, mogelijk dat iemand daar hier wel antwoord op heeft. Zelf had ik al een PlugChoice account en heb het via hun platform redelijk kunnen volgen.

• niekos151
Ok dank, ik dacht dat ik al heel langzaam ging, maar zal het nog meer tijd geven. Ik ga door met de volgende upgrades!

Update: laatste firmware updates zijn ook goed gegaan, gewoon inderdaad lekker even laten staan tot de ring weer blauw werd na een piepje.

Andere vraag: hoe kan ik rfid tags koppelen? Werkt dat ook goed samen met ocpp (heb dat nog niet ingesteld, denk dat ik joulo ga koppelen)?

[ Voor 54% gewijzigd door niekos151 op 22-08-2026 11:04 . Reden: Updates uitgevoerd met wat meer geduld :) ]

• willemvdvliet
Het is allemaal een heel klein beetje raar....
Gisteren nog zitten te spelen met de laadpaal, uiteindelijk heb ik samen met ChatGPT een ocpp backend in elkaar geknutseld (mocht je hem willen hebben let me know stuur ik hem voor je op).
Dat ding werkt eigenlijk verdraaid goed en gewoon commando's zitten af te vuren naar de laadpaal, op een gegeven moment kwam er leven in ....
Zonet heb ik hem mee naar buiten genomen en even een testje gedaan en de auto laadt op.
Moet wel zeggen dat het opstarten enzo redelijk lang duurt.
Ben nu wel in dubio, deze houden en de ander terugsturen. De nieuwe komt maandag pas binnen en heb eigenlijk alleen dit weekend tijd om hem te installeren.

• willemvdvliet
niekos151 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 08:13:
[...]

Het advies wat ik kan geven inmiddels:
a. Geduld een update lijkt in de front-end al klaar te zijn maar kan gerust twee uur duren...
b. Devices logs downloaden en die in ChatGPT gooien, om te kijken wat ie uberhaupt heeft gedaan.

• Allewijn
  • Niet online
willemvdvliet schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 11:35:
Het is allemaal een heel klein beetje raar....
Gisteren nog zitten te spelen met de laadpaal, uiteindelijk heb ik samen met ChatGPT een ocpp backend in elkaar geknutseld (mocht je hem willen hebben let me know stuur ik hem voor je op).
Dat ding werkt eigenlijk verdraaid goed en gewoon commando's zitten af te vuren naar de laadpaal, op een gegeven moment kwam er leven in ....
Zonet heb ik hem mee naar buiten genomen en even een testje gedaan en de auto laadt op.
Moet wel zeggen dat het opstarten enzo redelijk lang duurt.
Ben nu wel in dubio, deze houden en de ander terugsturen. De nieuwe komt maandag pas binnen en heb eigenlijk alleen dit weekend tijd om hem te installeren.
Welk opstarten bedoel je? De duur na inpluggen EV totdat die daadwerkelijk begint met laden?
Want dat is bij mij gewoon instant/net zo snel bij iedere andere paal op mijn Tesla model Y.

• niekos151
niekos151 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 10:29:

Andere vraag: hoe kan ik rfid tags koppelen? Werkt dat ook goed samen met ocpp (heb dat nog niet ingesteld, denk dat ik joulo ga koppelen)?
Never mind, al gevonden: master card er tegenaan en dan andere kaart ertegen aan. En dan instellen op accept all RFID in menu "standalone mode".

• niekos151
Allewijn schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 12:12:
[...]

Welk opstarten bedoel je? De duur na inpluggen EV totdat die daadwerkelijk begint met laden?
Want dat is bij mij gewoon instant/net zo snel bij iedere andere paal op mijn Tesla model Y.
Bij mij ook vlot, zowel met als zonder pas start het laden snel.

• jerver
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 23:56
@Dextro1986 super dat je zoveel werk in een mooie integratie hebt gestoken. Ik stuur op dit moment mijn laadpaal aan via plugchoice (ocpp) en die ook keurig de sessie doorgeeft aan Joulo.

Daarnaast heb ik alleen voor monitoring doeleinden via je "oude" integratie de data in Home Assistant. Kan dit ook met je nieuwe integraties? Deed een kleine test maar het werkt niet goed als er twee kapiteins (jou integratie en plugchoice) op het schip zijn, en ik zag ook niet een monitoring only instelling (maar misschien niet goed gekeken ;-).

Een andere optie die ik overweeg is om zelf een integratie te onderzoeken die met de plugchoice api praat, maar ik vind het juist ook fijn om deze data direct via modbus in te lezen.

• HarDus
Soft/hard reset kan je ook aanzetten in de Webasto Webinterface (thuis) of via Monta-Control (online). Bij mij staat het uit.

Ik gebruik de laadpaal vooralsnog dom: starten bij stekker-in tot vol. 1F, 13A; versie 3.187. Blij dat ik via Monta-Control overal bij kan. Binnenkort komt er PV en batterij support. Dan vooral interesse in PV laden 6-32A op 1F.

Ik vond het uploaden van de software ook langzaam gaan. Geduld bleek de oplossing. Omdat de garage niet de meest enerverende omgeving is thuis heb ik een camera op de laadpaal staan en volg zo het proces. Nu het allemaal werkt wilde ik van het camera alarm af: Ik heb de led nu UIT als de kabel er uit is èn als de auto klaar is met laden. Spaart veel meldingen.

Nu knippert de paal alleen nog bij initialisatie-tot-laden. Nu is er geen knipperlicht meer te zien in de straat via de deurranden.

• onnaj
Dextro1986 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 00:34:
[...]

Dat werkt prima met evcc. Probleem dat blijft is dat de Unite soms op 3p staat, maar toch op 1p laadt. Daar lijk ik nu ook wel een oplossing voor gevonden te hebben, maar dat moet nog wat beter getest worden.
In principe heb ik toch max 4kW overschot op een extreem zonnige dag. Heb maar 10 panelen dus misschien is het voor mij dan gewoon prima om voor nu het fase wisselen te laten voor wat het is? Is load balancing dan bij mij nog issue denken jullie?

Heb een 6kW warmtepomp uiteraard op een aparte groep, er komt nog een split unit airco op een aparte groep (volgend jaar) en de oven, wasmachine en zo zitten ook op een aparte groep. Mijn aansluiting is 3x25A

• daemonix
  • Niet online
onnaj schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 12:01:
[...]

In principe heb ik toch max 4kW overschot op een extreem zonnige dag. Heb maar 10 panelen dus misschien is het voor mij dan gewoon prima om voor nu het fase wisselen te laten voor wat het is? Is load balancing dan bij mij nog issue denken jullie?

Heb een 6kW warmtepomp uiteraard op een aparte groep, er komt nog een split unit airco op een aparte groep (volgend jaar) en de oven, wasmachine en zo zitten ook op een aparte groep. Mijn aansluiting is 3x25A
Het gaat niet om de groep maar om het totaal vermogen per fase/stroom per fase, die moet onder de 5750 W/25 A blijven. Kortdurend eroverheen is geen issue maar langdurig trekt je hoofdzekering er uit. Dus even meten hoeveel stroom per fase maximaal wordt getrokken. Bijvoorbeeld de homewizard P1 meter kan dat prima voor je meten.

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:51
HarDus schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 20:24:
Ik heb de led nu UIT als de kabel er uit is èn als de auto klaar is met laden.
Hoe stel je in dat de led uit is als hij klaar is met laden?

• HarDus
HarDus schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 10:51:
[...]

Dank voor de tip: En voor wie Monta gebruikt: deze LEDTimeoutEnable parameter kun je via de Monta-Hub benaderen als je doorschakelt naar Monta-Control voor jouw laadpaal. Dan vind je onder OCPP configuration 109 parameters.

Daar kan je LEDTimeoutEnable veranderen van FALSE naar TRUE.

PS: het geen direct effect. Ik heb de laadpaal een herstart gegeven. Ik weet niet of een nieuwe laadsessie hetzelfde effect heeft.

Het effect is dat nu de led ook uit gaat als het laden klaar is, maar de stekker in de auto blijft. Met de setting in de Webasto Unite werkte dit alleen als de stekker ontkoppeld was. Fijn voor de buren als de paal in het zicht hangt. Bij ons fijn dat als de garagedeur open gaat de overburen niet direct in een knipperden paal kijken.

PS: hierbij twee foto’s:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zo heb ik dat mbv Monta gedaan, @Cavalera125.

De LED bij afwezigheid uitschakelen heb ik gedaan in de Unite-webinterface. Kan ook via een parameter benadering via Monta.

[ Voor 5% gewijzigd door HarDus op 23-08-2026 23:25 ]

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:51
Ah, duidelijk, via OCCP koppeling dus. Weet iemand of dit ook mogelijk is via modbus / rest?

• HarDus
Ik weet dat niet, maar de instelling is eenmalig.

• onnaj
Weet iemand waar en hoe ik dynamic load balancing voor EVCC kan downloaden en installeren?

Ik zie wel de HA versie van @Dextro1986 maar niks specifiek voor EVCC. Ik heb EVCC als een container onder Proxmox draaien. Daarnaast heb ik wel HA maar nog weinig tot niets mee gedaan. Vind EVCC op zich best gebruiksvriendelijk dus liefst heb ik het vooralsnog daarin

• The__Virus
  • Laatst online: 03-09 20:11
rikkertjongen schreef op zondag 28 juni 2026 @ 17:48:
[...]

Meer helaas omdat ik een vast tarief voor anderen moet instellen die ook de avond pieken qua dynamisch kwh tarief moeten coveren.

Voor de mensen waar een werkgever het betaald maakt het niet uit nee.

Tap voor mij omdat het gratis is en makkelijk instelbaar, via een ocpp proxy naar een inboekdienstverlener.

Voor mijzelf maak ik ook nog gebruik van Tibber Grid Rewards, dus daar stuur ik mijn lader ook nog op via Home Assistant. Met een toggle zodat alleen mijn eigen auto wordt beinvloed haha.
Sorry voor de oude quote @rikkertjongen. Maar ben heel benieuwd hoe je Grid Rewards krijgt met deze laadpaal. Deze is niet ondersteund vanuit Tibber. Je auto wellicht wel? Hoe werkt dit in combinatie met elkaar?

• Dextro1986
jerver schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 15:15:
@Dextro1986 super dat je zoveel werk in een mooie integratie hebt gestoken. Ik stuur op dit moment mijn laadpaal aan via plugchoice (ocpp) en die ook keurig de sessie doorgeeft aan Joulo.

Daarnaast heb ik alleen voor monitoring doeleinden via je "oude" integratie de data in Home Assistant. Kan dit ook met je nieuwe integraties? Deed een kleine test maar het werkt niet goed als er twee kapiteins (jou integratie en plugchoice) op het schip zijn, en ik zag ook niet een monitoring only instelling (maar misschien niet goed gekeken ;-).

Een andere optie die ik overweeg is om zelf een integratie te onderzoeken die met de plugchoice api praat, maar ik vind het juist ook fijn om deze data direct via modbus in te lezen.
Monitoring only zit er niet meer in. Daar was toch vrij veel verwarring over, omdat mensen dan zeiden hij doet helemaal niets. En dan kwam ik er na tien berichtjes over en weer achter dat ze hem op monitoring only hadden staan.

• Dextro1986
onnaj schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 19:46:
Weet iemand waar en hoe ik dynamic load balancing voor EVCC kan downloaden en installeren?

Ik zie wel de HA versie van @Dextro1986 maar niks specifiek voor EVCC. Ik heb EVCC als een container onder Proxmox draaien. Daarnaast heb ik wel HA maar nog weinig tot niets mee gedaan. Vind EVCC op zich best gebruiksvriendelijk dus liefst heb ik het vooralsnog daarin
Via de integratie koppelen aan evcc of zonder integratie en dan met token in evcc. In evcc kun je ook dynamic load balancing instellen.

• onnaj
Dextro1986 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:02:
[...]

Via de integratie koppelen aan evcc of zonder integratie en dan met token in evcc. In evcc kun je ook dynamic load balancing instellen.
Thanks! Maar ik snap nog niet helemaal hoe ik het stukje DLB kan koppelen aan EVCC als ik EVCC met token gebruik.

Of zou je zeggen laadt de integratie gewoon in HA en laat de huidige EVCC container vervallen? Werkt de Android App van EVCC nog gewoon als je deze als addon in HA hebt draaien? Het is voor mij echt relatief nieuw nog allemaal zoals je merkt :-)

• Dextro1986
onnaj schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:56:
[...]

Thanks! Maar ik snap nog niet helemaal hoe ik het stukje DLB kan koppelen aan EVCC als ik EVCC met token gebruik.

Of zou je zeggen laadt de integratie gewoon in HA en laat de huidige EVCC container vervallen? Werkt de Android App van EVCC nog gewoon als je deze als addon in HA hebt draaien? Het is voor mij echt relatief nieuw nog allemaal zoals je merkt :-)
Je moet een circuit aanmaken en je lader daar aan koppelen. Zie: https://docs.evcc.io/en/features/loadmanagement/

• willemvdvliet
Het was een klein gevecht met de Webasto, afgelopen maandag een nieuwe binnengekregen en de oude retour gestuurd.
De firmware heb ik geüpdatet naar uiteindelijk versie: 3.156.0, ben niet verder gegaan ivm de problemen die ik ermee heb gehad.
Deze middag de lader opgehangen in het tuinhuis (nu nog een fase), zodra stoepladen wordt toegestaan gaan we over naar 3 fase.
Maar het werkt nu gelukkig naar behoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vPxCqwKMJbqQ8x0CRpA9jeh1P00=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NlsCyUYkISzTCjA1mTQw07tI.jpg?f=fotoalbum_large

• Allewijn
  • Niet online
@willemvdvliet Wat fijn dat hij nu werkt. Dan was die ander dus toch 'defect' gegaan...
Je kan in principe rustig naar .187 updaten hoor. Gaat niks fout. Gewoon uurtje laten rusten voordat je de UI probeert te refreshen/opnieuw gaat opstarten/wil gaan laden/handelingen wil verrichten. Uurtje is wat lang, maar ik merkte dat de ene update binnen paar minuten klaar was en andere tientallen minuten duurde (ik heb al mijn updates gedaan terwijl hij op aanrechtblad op een tijdelijke stekker aangesloten was. Terwijl ik rustig ander werk deed, zag ik dan alle led-cyclussen en hoorde ik de reboot piepjes... daardoor wist ik wel wanneer de betreffende fw update telkens voltooid was).

• daemonix
  • Niet online
Tot nu toe zijn de ervaringen met de leverancier van de Webasto via Bol.com negatief. Ze claimen dat het ding gerepareerd moet worden (DoA!) en verder komt er geen communicatie meer. Wees gewaarschuwd!

• Pvieter
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05:13
Allewijn schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 20:32:
Vandaag heb ik mijn Webasto definitief geïnstalleerd, na aantal dagen op 1 fase testbank.

- Oude Tesla TWC3 van buitenmuur garage weg gehaald.
- Webasto Unite aan binnenkant van muur garage gemonteerd.
- De donor vaste 7m Tesla laadkabel geïnstalleerd in de Webasto, in plaats van het originele type 2 socket (had ik al eerder over gepost, mijn wens voor ombouw naar vaste (Tesla) kabel) met werkende knop.
- De usb-a poort op een interne pcb gebruikt om met usb stekkertje aan te sluiten om een geplaatste AMS117 5v naar 3.3v module.
- 220ohm weerstand geplaatst tussen PP en PE
- JST XH2.54mm stekkertje geplaatst als vervanging voor de originele PP en CP lijn om de Webasto pcb

En hopla, ik kan laden met mijn vaste Tesla kabel op 3 fasen én de Tesla knop werkt keurig om draadloos de Tesla laadklep te openen.
Helaas werkt het stoppen met laden/ontgrendelen niet. Dat werkte met originele tesla lader wel/ook.
Nog even verdiepen of ik dat ook kan fixen. Anders voldoende andere mogelijkheden om het laden te doen stoppen (deurhendel achterportier Tesla 3sec inhouden, via de app, via het scherm, etc), maar ik hoop dat ik ook dit laatste weer als o.e.m. werkend krijg.

Ps: die lelijke haak aan buitenmuur is tijdelijk.
Daar heb ik een mooie wandhouder voor besteld, zie foto 4.

Nu ga ik updaten naar .187 (nu op .156) om te kijken of automatisch 1p3p in evcc werkend wordt.
Heeft iemand anders dit al en werkt het soepel?

En over die schroeven die bij jullie afbreken: Ze zijn juist van goede kwaliteit, alleen ze zijn véél te lang ivm de meegeleverde pluggen. Dus je schroeft dieper dan plugdiepte en dus in ongeboord steen en dan breken die krengen af. Ik heb dus kortere gebruikt.

Waar heb je die weerstand tussen pp en pe geplaatst.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-09 17:43
daemonix schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:18:
Tot nu toe zijn de ervaringen met de leverancier van de Webasto via Bol.com negatief. Ze claimen dat het ding gerepareerd moet worden (DoA!) en verder komt er geen communicatie meer. Wees gewaarschuwd!
Communicatie herken ik wel die is moeizaam.

Wat ik je gedaan is het apparaat retour gemeld bol en terug gestuurd. Die is prima verwerkt. Daarna heb ik een nieuwe besteld (want het artikel was tijdelijk niet op voorraad)

• daemonix
  • Niet online
HugoStiglitz schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 07:21:
[...]

Communicatie herken ik wel die is moeizaam.

Wat ik je gedaan is het apparaat retour gemeld bol en terug gestuurd. Die is prima verwerkt. Daarna heb ik een nieuwe besteld (want het artikel was tijdelijk niet op voorraad)
Ik zit buiten de 30 dagen terugstuur garantie. :(

• Allewijn
  • Niet online
daemonix schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 15:52:
[...]

Ik zit buiten de 30 dagen terugstuur garantie. :(
Wat is de verkopende partij die hem via Bol aan jou verkocht heeft? Is dat de firma 'best prices'?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g0_R6V6NeSwsu1P_XEdAp2NYo1o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/glEOwzpBJob6y4TNaF1jfh17.jpg?f=fotoalbum_large

• daemonix
  • Niet online
Yup. Helaas wel. Al is het verhaal over de wettelijke garantie door Bol wel dubieus. Voor mij is dat de verkopende partij.

[ Voor 76% gewijzigd door daemonix op 28-08-2026 23:52 ]

• Allewijn
  • Niet online
daemonix schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 23:51:
Yup. Helaas wel. Al is het verhaal over de wettelijke garantie door Bol wel dubieus. Voor mij is dat de verkopende partij.
Heb je al contact opgenomen met de Bol partner? https://www.bol.com/nl/nl/klantenservice/info/blt9c9cc44ac1f9644f/garantie-en-reparatie

• Vendetta_X
  • Niet online
Dextro1986 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:57:
[...]

Monitoring only zit er niet meer in. Daar was toch vrij veel verwarring over, omdat mensen dan zeiden hij doet helemaal niets. En dan kwam ik er na tien berichtjes over en weer achter dat ze hem op monitoring only hadden staan.
Ik zoek ook iets soortgelijks alleen dan sturing via api naar plugchoice ipv modbus direct naar Webasto. Volgens mij loopt het afmelden van een laadsessie nu niet goed omdat de Webasto via zowel ocpp als modbus communicatie krijgt (zegt chat). Als alles via plugchoice zou lopen is er 1 kapitein en loopt evcc via plugchoice. Vooralsnog verder geen problemen doordat plugchoice wel afmeld en daardoor bijv ERE goed gaat. Alleen blijft Webasto in finishing hangen en evcc geeft een storingsmelding.

• Pvieter
Factory update blijft hangen, led ring blijft wit, ook na diverse pogingen herstart, spanning er af , factory reset met knopje op printplaat en ook via UI. Niet meer aan de praat te krijgen.

Heeft iemand idee wat er mis is.

Draait nu op 3.187.0

• Allewijn
  • Niet online
Pvieter schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 10:06:
Factory update blijft hangen, led ring blijft wit, ook na diverse pogingen herstart, spanning er af , factory reset met knopje op printplaat en ook via UI. Niet meer aan de praat te krijgen.

Heeft iemand idee wat er mis is.

Draait nu op 3.187.0
3.187.0 is toch al de hoogste versie? Wat wil je dan nog 'factory updaten'?

• Pvieter
Sorry, bleef ook al soort van hangen na laatste update naar 3.187.0 Dacht dat het aan die laatste versie lag, maar je kan niet terug, dus vandaar een reset.

• daemonix
  • Niet online

• Allewijn
  • Niet online
@daemonix en aan alle andere meedenkenden:
Lukt contact al?

[ Voor 86% gewijzigd door Allewijn op 02-09-2026 10:02 ]

• daemonix
  • Niet online
Ja, ze willen de paal terughebben voor reparatie. :( Moet naar België.

[ Voor 15% gewijzigd door daemonix op 02-09-2026 10:06 ]

• Allewijn
  • Niet online
Op dit moment ben ik de Webasto Unite voor mijn vader aan het 'klaar maken' voor hem.
Dus op mijn werktafel even 1 fase op een stekker aangesloten.
De 8 firmware updates lukken ook bij deze weer vlekkeloos. Kies de juiste fw (van>naar), klik hem aan en de led ring veranderd van blauw naar rood. Wacht tot rood uit is en hij weer blauw is (!).
De ene keer duurt dat een paar minuten, de andere update tientallen minuten.
Gewoon wachten. Geen web-ui tussentijds verversen of nog erger, de stroom er af halen.
Komt allemaal goed.

Verder: De meegeleverde schroeven zijn gewoon perfect (ze zijn ook erg mooi met torx en een afdichtingsrubber). Alleen de meegeleverde pluggen zijn te kort! En daardoor breekt de boel bij meerderen hier. Dus grotere en langere pluggen pakken en werkt perfect, ervaarde mijn vader.

Binnenkort verder met ook daar lokaal koppelen aan joulo, evcc, etc.
En dan voor mijn eigen Webasto en die van pa kijken naar de HA integratie van Dextro.
Want nog steeds geen tijd gehad om dat te proberen, maar wil natuurlijk van de proef-tokens bij evcc af en liever geen 4,- euro per maand betalen.
Hoewel: evcc is een prachtig hems-systeem en hopelijk vanaf 2027 helemaal volwassen als de optimizers werken.
https://docs.evcc.io/en/features/optimizer/
Dan mag het best wat kosten...
Maar gratiszszs is beter ( en dankbaar richting @Dextro1986 )

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Allewijn schreef op woensdag 2 september 2026 @ 21:02:

Verder: De meegeleverde schroeven zijn gewoon perfect (ze zijn ook erg mooi met torx en een afdichtingsrubber). Alleen de meegeleverde pluggen zijn te kort! En daardoor breekt de boel bij meerderen hier. Dus grotere en langere pluggen pakken en werkt perfect, ervaarde mijn vader.
Nee! Gewoon nee. Ik ben iemand die veel, heel veel klust. Ik sloop nagenoeg nooit schroeven. En schroeven zijn doorgaans altijd langer dan de plug, staat vaak op de verpakking van pluggen dat het de bedoeling is dat je erdoorheen schroeft.

Van die meegeleverde schroeven heb ik er twee gesloopt, eerst eentje bij de eerste Webasto en anderhalf jaar later ook eentje bij de tweede.

Die dingen zijn crap. Gebruik ze niet! Ik snap gewoon echt niet dat mensen hier komen om dat advies te geven als ze bij bosjes kapot gaan.

• Allewijn
  • Niet online
@Glashelder sorry hoor....
De dikte van de meegeleverde pluggen was gewoon niet goed. Uit mijn hoofd m6 en had m8 moeten zijn. En met die laatste lopen de schroeven dus niet warm/klem, brak er niks af en zit hij als een huis (bakstenen buitenmuur).
Maargoed, jij kijkt er anders naar, je klust veel en zal ervaringen hebben. Dus aan iedereen die nog moet installeren: beter ff ander setje pluggen en schroeven pakken.

Nu weer wat meer ontopic:
Hoe ervaren gebruikers de meest recente dextro integratie qua automatisch 1p3p schakelen. Gaat alles al 'vlekkeloos'?

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:47
Paar dagen geleden een rest gedaan om ik de peugeot 208e niet op 3p kreeg, daarna werkte alles weer perfect (NOW). Echter schakelen nog niet veel in de gaten gehouden maar de auto heeft daar afgaande op het internet veel problemen mee.

• HarDus
Allewijn schreef op woensdag 2 september 2026 @ 21:35:
@Glashelder sorry hoor....
De dikte van de meegeleverde pluggen was gewoon niet goed. Uit mijn hoofd m6 en had m8 moeten zijn. En met die laatste lopen de schroeven dus niet warm/klem, brak er niks af en zit hij als een huis (bakstenen buitenmuur).
Maargoed, jij kijkt er anders naar, je klust veel en zal ervaringen hebben. Dus aan iedereen die nog moet installeren: beter ff ander setje pluggen en schroeven pakken.

Nu weer wat meer ontopic:
Hoe ervaren gebruikers de meest recente dextro integratie qua automatisch 1p3p schakelen. Gaat alles al 'vlekkeloos'?
Voor iedereen die nog moet monteren: ook als je het gat op lengte van schroeven met overmaat boort, gingen er bij mij (bij mij) 3 stuk: 1 zit er in; 2 zitten er in en kunnen er zeker niet meer uit; 1 zit er half in.

Bij anderen melden enkele dat het goed ging zoals bij schrijver, maar vele anderen hebben het probleem wel, ongeacht door welke oorzaak. Een enkele goede keer kan de fouten niet verhullen. Zelfde geldt voor 3f/1f schakeling, de enkele fout is toch serieus fout.

Er zijn nog geen meldingen van gebruikers die na geslaagde toepassing van bijgevoegde schroeven en pluggen de schroeven ook nog konden verwijderen.

Ondanks een enkele positie review over de schroeven: u bent gewaarschuwd. In welke ervaring u valt is vooraf onbekend en zonder ijzerzaag niet meer te herstellen.

• justinb81
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:04
De pluggen zijn gewoon te krap. Bij een 6mm schroef hoort geen 8mm plug maar een 10mm plug in hard steen, 8mm is meer voor cellenbeton of gipsbeton. Toen ik de 8mm pluggen zag heb ik ze vervangen voor 10mm. De schroeven zijn prima, en heb ik ook los kunnen draaien.

[ Voor 21% gewijzigd door justinb81 op 04-09-2026 23:15 ]

Krijg 1000 Km gratis snelladen bij het bestellen van je Tesla, kijk op: https://teslacode.nl

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste