WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Webasto Unite Laadstation

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:49
johan_solar schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 12:13:
Een niet technische vriend van mij wil ook graag een laadpaal die voldoet aan de ERE eisen, op zonnestroom overschot kan laden en misschien nog iets met dynamisch tarief kan doen.

Wat zou ik hem aanraden zonder dat ik dagelijks tech support moet leveren. Zou het werken met een homeassistant green, en dan met HASS? Zou dat verder onderhouds vrij zijn? Of is EVCC een betere keuze.

Het systeem moet het eigelijk altijd doen, en met een app bedienen is wel het gebruiksvriendlijkst.
Dan zou ik toch echt adviseren om deze niet te gebruiken een wat extra geld uit te geven voor een makkelijker in te stellen laadpaal.

Je zult net weer zien dan op zaterdagmiddag om 16.00 er iets niet werkt (EVCC installatie stuk ofzo) en morgen op vakantie. Stress! Kom je nog even kijken... Ja wel vandaag 😉. Als alleen laadpaal prima. Met sturing op P1 kies voor een wat minder technisch persoon wat anders.

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Tweakers,

Help me alsjeblieft even met wat basis settings, zodat ik een begin kan maken:
Ik heb de Unite enkelfasig even op een testbank aangesloten.
Heb hem verbonden met mijn lokale wifi en kan de web-UI in.
Heb hem fysiek met potmeter op 1 fase 10A gezet (even veilig).
In webadmin, moet ik daar nu allerlei settings doen, of alles 'basis' laten?
Doel is hem straks in HA en/of evcc te gaan sturen.
Eerst wil ik evcc zonder HA gaan proberen (want dat vindt ik al fijn met mijn vorige lader/setup).
Doel: Uiteindelijk kunnen laden op oa zonnestroom, automatisch 1p3p schakelen, 3x16A max, load balancing via evcc icm mijn HW P1, aanmelding occp bij Joulo, etc.

Punten als enabled/disabled? ->
- Unabled Load Detection
- External Unable Input
- Charging Mode Selection and Power Optimizer Configuration: Normal/Peak-off-peak
- Power optimizer Total Current Limit (A): Disabled of een A-waarde
- occp settings voor Joulo?
- STANDALONE MODE? Ik wil hem helemaal particulier gebruiken, geen laadpassen, etc, maar wel occp koppelen aan inboekdienstverlener Joulo.
- Load Management Option: Disabled / Master-Slave / Modbus TCP
- Load Shedding Minimum Current waarde?

Op de hoofd PCB zie ik helemaal linksboven een fysieke kleine schakelaar. Echt een schuif schakelaar die nu in onderste stand staat. Er staat bij 'SW3'
Wat doet deze?

En die Led ring is op Led Dimming Level: Very Low idd nog steeds belachelijk fel. Dat zou anders mogen in firmware... Wordt dus de 3d stl printen...

[ Voor 6% gewijzigd door Allewijn op 29-05-2026 17:27 ]

• pentagon0873
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-06 07:01
johan_solar schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 12:13:
Een niet technische vriend van mij wil ook graag een laadpaal die voldoet aan de ERE eisen, op zonnestroom overschot kan laden en misschien nog iets met dynamisch tarief kan doen.

Wat zou ik hem aanraden zonder dat ik dagelijks tech support moet leveren. Zou het werken met een homeassistant green, en dan met HASS? Zou dat verder onderhouds vrij zijn? Of is EVCC een betere keuze.

Het systeem moet het eigelijk altijd doen, en met een app bedienen is wel het gebruiksvriendlijkst.
De unite kan zonder app of tussenkomst gewoon laden en ERE registratie geven (ere moet je wel zelf dan aanleveren bij een “uitbetaler”)

Eigenlijk is het de e-aansluiting goed (laten) doen, eenmalig de wifi instellen en je kunt alles doen.

1200WP solaredge, 20kW Nexus, 2x 3,5kW daikin airco, 15kW hydro Pelletkachel, 8kW Rotenso WP

• pentagon0873
Allewijn schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 17:07:
Tweakers,

Help me alsjeblieft even met wat basis settings, zodat ik een begin kan maken:
Ik heb de Unite enkelfasig even op een testbank aangesloten.
Heb hem verbonden met mijn lokale wifi en kan de web-UI in.
Heb hem fysiek met potmeter op 1 fase 10A gezet (even veilig).
In webadmin, moet ik daar nu allerlei settings doen, of alles 'basis' laten?
Doel is hem straks in HA en/of evcc te gaan sturen.
Eerst wil ik evcc zonder HA gaan proberen (want dat vindt ik al fijn met mijn vorige lader/setup).
Doel: Uiteindelijk kunnen laden op oa zonnestroom, automatisch 1p3p schakelen, 3x16A max, load balancing via evcc icm mijn HW P1, aanmelding occp bij Joulo, etc.

Punten als enabled/disabled? ->
- Unabled Load Detection
- External Unable Input
- Charging Mode Selection and Power Optimizer Configuration: Normal/Peak-off-peak
- Power optimizer Total Current Limit (A): Disabled of een A-waarde
- occp settings voor Joulo?
- STANDALONE MODE? Ik wil hem helemaal particulier gebruiken, geen laadpassen, etc, maar wel occp koppelen aan inboekdienstverlener Joulo.
- Load Management Option: Disabled / Master-Slave / Modbus TCP

Op de hoofd PCB zie ik helemaal linksboven een fysieke kleine schakelaar. Echt een schuif schakelaar die nu in onderste stand staat. Er staat bij 'SW3'
Wat doet deze?

En die Led ring is op Led Dimming Level: Very Low idd nog steeds belachelijk fel. Dat zou anders mogen in firmware... Wordt dus de 3d stl printen...
Dim moet op high staan….

En ik heb de led uit bij standby. Dus alleen verlichting bij laden en/of storing

1200WP solaredge, 20kW Nexus, 2x 3,5kW daikin airco, 15kW hydro Pelletkachel, 8kW Rotenso WP

• Allewijn
  • Niet online
pentagon0873 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 17:21:
[...]

Dim moet op high staan….

En ik heb de led uit bij standby. Dus alleen verlichting bij laden en/of storing
Nee op Led Dimming Level HIGH wordt de ring echter kneiter fel. Op standje Very Low wordt een stuk minder fel, maar nog steeds wat te fel...
Misschien zit verschil in fw? Ik heb nog v2.99.11, ga zo updaten.
Slim trouwens om de leds uit te zetten in standby. Nu ook gelijk gedaan. Dan is het allemaal wel ok idd...
Mooi, print ik die ring ook niet.

• pentagon0873
“Overigens heb ik wel gezien dat LedDimmingLevel op "high" moet staan in plaats van "VeryLow". Het is op zich logisch dat "high" meer dimt, maar van andere appartatuur ben ik eigenlijk gewend dat je meer de Brightness in moet stellen en niet het niveau van dimmen”

Eerder in het forum gepost

Wel met de laatste update..

• Dextro1986
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 09-06 08:53
HugoStiglitz schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 15:24:
[...]

Dan zou ik toch echt adviseren om deze niet te gebruiken een wat extra geld uit te geven voor een makkelijker in te stellen laadpaal.

Je zult net weer zien dan op zaterdagmiddag om 16.00 er iets niet werkt (EVCC installatie stuk ofzo) en morgen op vakantie. Stress! Kom je nog even kijken... Ja wel vandaag 😉. Als alleen laadpaal prima. Met sturing op P1 kies voor een wat minder technisch persoon wat anders.
Voor DLB eens, makkelijkst is een meter in de meterkast die direct communiceert met de lader. Voor Solar zal hij toch input van het een of het ander moeten hebben en in combinatie met EVCC kom je toch al snel richting EMS platformen. Ik weet zo niet welke lader dat allemaal out of the box heeft en dan op een makkelijke manier van input kan worden voorzien.

• FAQ
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

FAQ

Mijn Webasto Unite weigert, op 1 fase aangesloten, boven de 16A te laden. Zowel hardwarematig (het draaiknopje intern) als softwarematig (de instellingen) zie ik niets vreemds. Auto en laadkabel zijn niet de beperking (bij vorige laadpaal werkte 25A probleemloos).

Final Target laat 32A zien, Reported Current Limit 25A. Toch springt Session Max Current steeds naar 16A, maar ik heb geen idee waar dit vandaan komt. Iemand een tip hoe dit (via de logging?) te achterhalen?

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:28
Wordt de kabel wel herkent als 22kW kabel?

Kan zijn dat de vorige laadpaal onterecht 25A door een 16A kabel doorliet.

• FAQ
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

FAQ

master1104 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 19:54:
Dat weet ik dus niet, het is wel een 22kw kabel (origineel behorende bij de auto). Ik neem dus aan dat de auto deze wel correct herkent en de beperking vanuit de Webasto komt. Geen idee waar ik terug kan vinden hoe de Webasto de kabel herkent.

• michaeltb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-06 00:21
FAQ schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 20:01:
[...]

Dat weet ik dus niet, het is wel een 22kw kabel (origineel behorende bij de auto). Ik neem dus aan dat de auto deze wel correct herkent en de beperking vanuit de Webasto komt. Geen idee waar ik terug kan vinden hoe de Webasto de kabel herkent.
En als je hem zonder HA aanstuurt, en bij instellingen van je unite de fallback current op 32A instelt onder modbus? Misschien voor de zekerheid nog even de stroom van de laadpaal afhalen en weer erop.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

master1104 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 19:54:

Kan zijn dat de vorige laadpaal onterecht 25A door een 16A kabel doorliet.
Is er überhaupt een mechanisme in dit geheel tussen auto en lader die kan detecteren hoeveel ampere een kabel aan zou kunnen?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• michaeltb
Glashelder schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 21:12:
[...]

Is er überhaupt een mechanisme in dit geheel tussen auto en lader die kan detecteren hoeveel ampere een kabel aan zou kunnen?
Een auto detecteert of er een 11kW of 22kW laadkabel is aangesloten via de Proximity Pilot (PP) in de laadstekker. In de stekker van de kabel bevindt zich een specifieke weerstand die de maximale stroomsterkte van de kabel aangeeft:
  • 16 Ampère (meestal 11kW): De kabel heeft een weerstand van \(680\,\Omega\).
  • 32 Ampère (meestal 22kW): De kabel heeft een weerstand van \(220\,\Omega\)
Wist ik ook niet :)

• Allewijn
  • Niet online
Oh en hij nu op mijn testbank ligt: @Dextro1986 wat wil je qua detail foto's precies zien? Dan maak ik die voor je.

Overigens alle fw updates aan het draaien. Vanaf v2.99.11 nu naar v3.156.0 gebracht. Appeltje eitje. Dat ging in circa ~2 uurtjes. Led ring wordt tijdens elke fw update rood en als hij klaar is gaat hij weer naar blauw (of in mijn geval naar uit, omdat ik de led ring al vanaf eerste fw had ingesteld op uit bij standby).
Daarna kan je de volgende draaien.

Is het nu wijs om tot Ungetestete Software-Versionen zum download: v3.187.0
te brengen? Of is dit nog niet stabiel genoeg? Want wil gebruik gaan maken van auto 1p3p switchen (ivm zonneladen) en begreep dat deze versie daarvoor nodig lijkt...
Waar vind je eigenlijk de changelogs van alle updates?
En wat denken jullie, gaat NeLeSo nog door met fw updates, nu Webasto overgedragen is aan Ampure?

Oh en over mijn plan met de vaste (Tesla) kabel, waar jullie eerder over konden lezen: ik weet nu wel zeker dat dat kan. Want zuster merken van dezelfde box bieden het al kant en klaar zo aan. De 3e grote invoer wartel is er zelfs origineel voor. En op front zit dan geen socket maar een houder. Dat kan ik zelf ook wel voor type2 3d printen en socket verwijderen.

Voorbeelden online can zusje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PtWOIzzveiccKP_2jzwthvuD-mw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1kgjJBxDLxoX43WttNBu3ajN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/81nkK6dArm_mMPfdV-cU76nVLzo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FJQes0xZRgaLAyJaApRYRRMr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Allewijn op 29-05-2026 23:04 ]

• Dextro1986
FAQ schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 19:42:
Mijn Webasto Unite weigert, op 1 fase aangesloten, boven de 16A te laden. Zowel hardwarematig (het draaiknopje intern) als softwarematig (de instellingen) zie ik niets vreemds. Auto en laadkabel zijn niet de beperking (bij vorige laadpaal werkte 25A probleemloos).

Final Target laat 32A zien, Reported Current Limit 25A. Toch springt Session Max Current steeds naar 16A, maar ik heb geen idee waar dit vandaan komt. Iemand een tip hoe dit (via de logging?) te achterhalen?
Zo te zien gebruik je de integratie. Het lijkt er op dat de integratie 32A vraagt, maar de webasto zelf zegt tijdens deze sessie maximaal 16A. Check even of de lader intern(potmeter) op 1 fase 32A(of indien gewenst 25A) staat en in de web interface op 1 fase 32A(of 25A) staat. Als dat zo is, haal de stroom even van de webasto en zet hem er na een aantal minuten opnieuw op. Wat handig is om te weten is modbus waarden bij register 1100, 1104 en 1106. Stuur ze even via een PB dan vervuilen we het forum niet met veel data.

• Dextro1986
Allewijn schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 21:43:
Oh en hij nu op mijn testbank ligt: @Dextro1986 wat wil je qua detail foto's precies zien? Dan maak ik die voor je.

Overigens alle fw updates aan het draaien. Vanaf v2.99.11 nu naar v3.156.0 gebracht. Appeltje eitje. Dat ging in circa ~2 uurtjes. Led ring wordt tijdens elke fw update rood en als hij klaar is gaat hij weer naar blauw (of in mijn geval naar uit, omdat ik de led ring al vanaf eerste fw had ingesteld op uit bij standby).
Daarna kan je de volgende draaien.

Is het nu wijs om tot Ungetestete Software-Versionen zum download: v3.187.0
te brengen? Of is dit nog niet stabiel genoeg? Want wil gebruik gaan maken van auto 1p3p switchen (ivm zonneladen) en begreep dat deze versie daarvoor nodig lijkt...
Waar vind je eigenlijk de changelogs van alle updates?
En wat denken jullie, gaat NeLeSo nog door met fw updates, nu Webasto overgedragen is aan Ampure?

Oh en over mijn plan met de vaste (Tesla) kabel, waar jullie eerder over konden lezen: ik weet nu wel zeker dat dat kan. Want zuster merken van dezelfde box bieden het al kant en klaar zo aan. De 3e grote invoer wartel is er zelfs origineel voor. En op front zit dan geen socket maar een houder. Dat kan ik zelf ook wel voor type2 3d printen en socket verwijderen.

Voorbeelden online can zusje:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het gaat eigenlijk vooral om de waarden die ik eerder vroeg rondom fase logica bij solar laden.

• johan_solar
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:45

johan_solar

kitesurfing and coding

Ik ben bezig met hass en de evcc add on. Ik heb de webasto als een home assistant laadpaal geconfigureerd. Alles werkt naar behoren, maar met solar laden zie ik iets raars:

evcc probeert netjes het vermogen te regelen door de sensor number.webasto_unite_current_limit aan te passen. Deze sensor wordt geleverd door de webasto integratie. Het is echter een integer en geen float.

evcc probeert een float op te sturen en krijgt dan error 500 terug. Dit zie je in de evcc logs:
code:
1
ERROR 2026/05/30 08:58:11 set charge current limit 6.82A: unexpected status: 500 (Internal Server Error) POST https://[redacted]/api/services/number/set_value
Ik kan het reproduceren door in hass developer tools de functie number.set_value aan te roepen met een float en daarna met een int.

Klopt mijn aanname dat de webasto integratie geen floats accepteert? Kun je uberhaubt de laadpaal regelen op floats, of regel je altijd in hele amperes?

*update* ik heb in hass een helper input number gemaakt als float. De helper (proxy) accepteert de float van evcc en stuurt een integer waarde door naar de webasto integratie. Hiermee lijkt het probleem opgelost

[ Voor 10% gewijzigd door johan_solar op 30-05-2026 09:27 ]

pvoutput 6300Wp ZW en NO

• Dextro1986
johan_solar schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 09:07:
Ik ben bezig met hass en de evcc add on. Ik heb de webasto als een home assistant laadpaal geconfigureerd. Alles werkt naar behoren, maar met solar laden zie ik iets raars:

evcc probeert netjes het vermogen te regelen door de sensor number.webasto_unite_current_limit aan te passen. Deze sensor wordt geleverd door de webasto integratie. Het is echter een integer en geen float.

evcc probeert een float op te sturen en krijgt dan error 500 terug. Dit zie je in de evcc logs:
code:
1
ERROR 2026/05/30 08:58:11 set charge current limit 6.82A: unexpected status: 500 (Internal Server Error) POST https://[redacted]/api/services/number/set_value
Ik kan het reproduceren door in hass developer tools de functie number.set_value aan te roepen met een float en daarna met een int.

Klopt mijn aanname dat de webasto integratie geen floats accepteert? Kun je uberhaubt de laadpaal regelen op floats, of regel je altijd in hele amperes?

*update* ik heb in hass een helper input number gemaakt als float. De helper (proxy) accepteert de float van evcc en stuurt een integer waarde door naar de webasto integratie. Hiermee lijkt het probleem opgelost
Gebruik deze voor EVCC: number.webasto_unite_requested_current

Ik heb het aangepast in de nieuwe update.

• pentagon0873
Ik heb voor mijn vorige lader (Tesla gen 2) een DFS 4A EVR aardlekschakelaar in de meterkast geplaatst. (Beveiliging tegen gelijkstroomfout)

Is dit ook nog nodig voor de Unite? (Buurman wil ook de Unite)

Meen dat nieuwe laders deze beveiliging hebben ingebouwd.

[ Voor 7% gewijzigd door pentagon0873 op 30-05-2026 11:24 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

pentagon0873 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 11:22:
Is dit ook nog nodig voor de Unite? (Buurman wil ook de Unite)
Nee. Is inderdaad reeds ingebouwd in de Webasto.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• johan_solar

johan_solar

kitesurfing and coding

Dextro1986 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 10:51:
[...]

Gebruik deze voor EVCC: number.webasto_unite_requested_current

Ik heb het aangepast in de nieuwe update.
Ik heb die ook gelezen in de documentatie maar de integratie geeft mij die sensor niet.
In de code zie ik dit:
code:
1
2
    if coordinator.control_config.control_mode == ControlMode.EXTERNAL_CONTROLLER:
        entities.append(WebastoRequestedCurrentNumber(coordinator))
ah ik heb een nieuwe optie in de configuratie van de integratie na herladen, en daar kan ik hem op external controller zetten. Nu heb ik de entiteit erbij en die kan ik met een float aansturen. Mooie oplossing zo !

pvoutput 6300Wp ZW en NO

• Allewijn
  • Niet online
Vandaag heerlijk, na vlotte installatie gisteren (en update tot fw 156, ben nog niet naar 187 gedurfd, maar wel nodig denk ik zo voor 1p3p) alles toegevoegd aan evcc.
Dat werkt toch wel móói hoor (dus nu zonder HA. met trial token, want zonder HA moet ik dan denk ik uiteindelijk wel een betaalde evcc sponsor token a 4 euro p/m gaan kopen)

-Homewizard P1 gekoppeld
- Enphase zonnepanelen en Envoy met 6 ct spoelen gekoppeld
- Webasto Unite gekoppeld
- Dynamic Load Balancing voor 3x25A ingesteld
- Laden op volledig PV gezet (want wil testen hoe ver ik komt met enkel laden op zonnestroom).

Schakelt nu keurig op en af met wolkjes etc.

Denk voor mensen die niet zo veel verstand hebben van (inregelen met) HA (waaronder ikzelf op dit moment ook nog) dat evcc (bijv simpel op een raspberry draaiende) echt full control via een hele begrijpelijke app geeft!

Ik ga hem asap 3 fasen aansluiten (nu testbank 1p 10A) en kijken of 1p3p automatisch ook gaat werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I7dvc9Iy3h1_Kw2x8bNp_0UWjyQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TC3ZCIhdIunSWF9itNescXSD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sVqgFzJXsbVnVPjQNk7XIVUrmhY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xs2imurrKdU4GkqI89WiYZ66.png?f=fotoalbum_large

• michaeltb
Allewijn schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 12:11:
Vandaag heerlijk, na vlotte installatie gisteren (en update tot fw 156, ben nog niet naar 187 gedurfd, maar wel nodig denk ik zo voor 1p3p) alles toegevoegd aan evcc.
Dat werkt toch wel móói hoor (dus nu zonder HA. met trial token, want zonder HA moet ik dan denk ik uiteindelijk wel een betaalde evcc sponsor token a 4 euro p/m gaan kopen)

-Homewizard P1 gekoppeld
- Enphase zonnepanelen en Envoy met 6 ct spoelen gekoppeld
- Webasto Unite gekoppeld
- Dynamic Load Balancing voor 3x25A ingesteld
- Laden op volledig PV gezet (want wil testen hoe ver ik komt met enkel laden op zonnestroom).

Schakelt nu keurig op en af met wolkjes etc.

Denk voor mensen die niet zo veel verstand hebben van (inregelen met) HA (waaronder ikzelf op dit moment ook nog) dat evcc (bijv simpel op een raspberry draaiende) echt full control via een hele begrijpelijke app geeft!

Ik ga hem asap 3 fasen aansluiten (nu testbank 1p 10A) en kijken of 1p3p automatisch ook gaat werken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je een foto van homewizard hoe evcc regelt bij bewolking en dus meer/minder solar opbrengst? Ben wel benieuwd. Vooral als je een grafiek van "nu"/ "realtime" laat zien.

• johan_solar

johan_solar

kitesurfing and coding

Ja wat een mooi spul he, ik ben ook al een dag bezig.
Ik heb ook nog de BLE verbinding werkend gekregen via https://github.com/PedroKTFC/esphome-tesla-ble zodat ik zonder api inzicht heb in de SoC van de Tesla. Dat was wel even wat werk.
De PV only heb ik nu ook goed werkend met de laatste release.
Alle integraties gaan via Home Assistant dus ik heb nog geen sponsor token nodig gehad.
Voor de waterboiler heb ik een modulerende voeding gemaakt, dus ik kan tussen 1 en 2100W verstoken aan het opwarmen van water met zonne energie, precies de stroom onder de 6A die je niet voor je auto kan gebruiken.
Ik ben bang dat de stap naar een batterij ook niet lang op zich laat wachten...

pvoutput 6300Wp ZW en NO

• Allewijn
  • Niet online
@johan_solar gaaf! Dioe BLE verbinding wil ik ook nog graag werkend (maar nog niet de hardware en begrijp idd dat het wat puzzelen is, maar wil het graag lokaal maken ipv teslamate, wat overigens bij mij wel gratis is en ik als het goed is niet boven het verbindingslimiet uit kom).

PV only zie ik trouwens dat er standaard een vertraging ingesteld staat van 3 minuten waardoor hij wel eventjes wat netstroom gaat pakken. Stel dat ik dat helemaal naar nul zou gaan zetten (met saldering dit jaar nog niet interessant), dan krijgt de EV (Tesla) wel heel veel schakelingen voor zijn donder. Hoe zie jij dat?

Als ik de integratie ook eerst via HA kan koppelen en evcc dan net zo kan bedienen zoals ik nu doe, dan is dat idd voor mij ook de weg denk ik. Spaart een sponsortoken elke maand.

Slim, die waterboiler. Ik kom denk ik binnenkort even via PB bij je op de lijn ;)

@michaeltb wat bedoel je met foto van homewizard? Welke grafiek van HomeWizard P1 app zou je willen zien (ik heb energy+ en enhpase ook daar gekoppeld).

• michaeltb
Allewijn schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 12:33:
@johan_solar gaaf! Dioe BLE verbinding wil ik ook nog graag werkend (maar nog niet de hardware en begrijp idd dat het wat puzzelen is, maar wil het graag lokaal maken ipv teslamate, wat overigens bij mij wel gratis is en ik als het goed is niet boven het verbindingslimiet uit kom).

PV only zie ik trouwens dat er standaard een vertraging ingesteld staat van 3 minuten waardoor hij wel eventjes wat netstroom gaat pakken. Stel dat ik dat helemaal naar nul zou gaan zetten (met saldering dit jaar nog niet interessant), dan krijgt de EV (Tesla) wel heel veel schakelingen voor zijn donder. Hoe zie jij dat?

Als ik de integratie ook eerst via HA kan koppelen en evcc dan net zo kan bedienen zoals ik nu doe, dan is dat idd voor mij ook de weg denk ik. Spaart een sponsortoken elke maand.

Slim, die waterboiler. Ik kom denk ik binnenkort even via PB bij je op de lijn ;)

@michaeltb wat bedoel je met foto van homewizard? Welke grafiek van HomeWizard P1 app zou je willen zien (ik heb energy+ en enhpase ook daar gekoppeld).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f6C2-v25RWNZFV2WgoeEP7I9IPI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Uu37lLDRR8CI62tRaXap0Iy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bqLCEyYn8QCA1VQzrQDLPKvO19I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9icCfPlRu4gJspUGVoIxXUAu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iIZpzDCQsDTAQ1RidyJ6xnaOvTg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MnVcnjymczl7pCto4fZSCQqf.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zie je dat hij probeert te sturen als er bewolking is en weer verdwijnt. Dit is trouwens met de integratie van Dextro. Vroeg me af of EVCC hetzelfde beeld laat zien

Ik wil later ook de SOC aan HA koppelen. Wat is hier nou de makkelijkste manier voor? Bluetooth of een of andere cloud oplossing?

[ Voor 10% gewijzigd door michaeltb op 30-05-2026 12:53 ]

• onnaj
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:10
Even voor iedereen die de Webasto laadpaal gaat installeren... Gebruik aub niet de bijgeleverde Torx schroeven. Deze zijn echt waardeloos. We zijn extreem voorzichtig te werk gegaan en eentje is er afgebroken en van de andere was het bitje sterker dan de schroef, waardoor de Torx nu rond is. Nog nooit meegemaakt dit! Nu een gat in behuizing moeten maken om hem toch op te kunnen hangen, wat een drama! Uiteindelijk houtdraadbouten gebruikt en het alsnog wel vast weten te krijgen, maar verre van ideaal :-(

• master1104
Eens @onnaj, de kwaliteit van de schroeven is erg matig. Ik heb uitstekend gereedschap, maar ook hier merkte ik dat de torx koppen beschadigden. Ze zijn ook vrij dik voor de meegeleverde pluggen.

@michaeltb In het geval van Tesla is de Tesla BLE integratie die hierboven genoemd wordt echt perfect. Ik heb twee kleine ESP'tjes (Link naar Amazon, zonder tracking) gebruikt voor onze Tesla's en dat werkt zeer soepel. Leuk side-effect is dat je ook de Tesla's kunt activeren bij b.v. een alarm in je woning. De koplampen aanzetten en zelfs de claxon als je wil >:)

[ Voor 13% gewijzigd door master1104 op 30-05-2026 14:08 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ai ja hier inderdaad ook een van de torx schroeven gesloopt bij het installeren :(. Natuurlijk zat ie er wel bijna helemaal in…

Bij de 2e Webasto had ik maar andere schroeven gebruikt.

[ Voor 18% gewijzigd door Glashelder op 30-05-2026 14:23 ]

• stat
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-06 21:13
FAQ schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 19:42:

Ik had hier ook wat gedoe mee, maar een factory reset heeft geholpen bij mij. Is de moeite waard, er is niet zoveel te configureren in de laadpaal zelf gelukkig.

• michaeltb
Glashelder schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:20:
Ai ja hier inderdaad ook een van de torx schroeven gesloopt bij het installeren :(. Natuurlijk zat ie er wel bijna helemaal in…

Ik had vooral moeite met de voorkap erop te krijgen. Ik denk omdat hij bij mij direct op een stenen muur hangt het achterste deel wat vervormd was. Men een hoop gepruts en wat schroeven op de muur lossen paste het net 😁

• johan_solar

johan_solar

kitesurfing and coding

Na een zonnig dagje evcc tunen met pure EV strategie de volgende resultaten:
- van 05:40 tot 06:40 wordt de keukenboiler opgewarmt met pure zonnestroom
- rond 09:30 een test met DLB, even kijken of ik lang boven mijn 35A aansluiting kom (spoiler: nee)
- rond einde ochtend werkt de integratie niet meer zo lekker
- na 12:00 de fix/upgrade en het verbruik blijft netjes rond de 0 schommelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ty219y_bD904QNS4mAXQNhitnVg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UmvFuiZqn6KrNmhA78rMk7n7.png?f=fotoalbum_large

pvoutput 6300Wp ZW en NO

• onnaj
Glashelder schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:20:

Bij ons zat ie er ook al op. Daarom maar een ander gat in de plastic behuizing geboord op een plek waar dat kan.

Gelukkig konden we hem nog wel rond draaien zodat we dat extra gat nog goed konden boren, maar we werden er echt niet blij van

• Allewijn
  • Niet online
Nu de Webasto lekker op mijn testbank op 1 fase aangesloten ligt (geen ev te laden) hoor ik ik ineens heel soms een piep en zie dan de ring blauw groen paar keer knipperen (herstart?) en gaat dan weer uit (ring helemaal uit in rust heb ik zelf ingesteld). Wat is dit gedrag?
Kan ik dat ergens terug zien en kunnen jullie me helpen?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Je kan in de webinterface instellen dat hij elke 24 uur herstart. Wellicht is dat het?

Zit weliswaar onder de OCPP settings maar wellicht is het ook actief ook al heb je geen OCPP ingesteld.

• Allewijn
  • Niet online
@Glashelder Het is veel vaker dan eens in 24 uur. Weet nog niet hoe vaak, maar zag het nu al 3x gebeuren in afgelopen uren dat ik toevallig in buurt van testopstelling was.
Daily reboot stond trouwens idd wel standaard aan in die occp instellingen zie ik (om 03:00).
Verder nog niks met occp instellingen gedaan. Moet nog daar ERE voor Joulo instellen, maar komt nog.
Heb dat daily reboot uitgezet, maar dat kan het niet zijn...

• roviaro
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:15
Allewijn schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 22:52:
@Glashelder Het is veel vaker dan eens in 24 uur. Weet nog niet hoe vaak, maar zag het nu al 3x gebeuren in afgelopen uren dat ik toevallig in buurt van testopstelling was.
Daily reboot stond trouwens idd wel standaard aan in die occp instellingen zie ik (om 03:00).
Verder nog niks met occp instellingen gedaan. Moet nog daar ERE voor Joulo instellen, maar komt nog.
Als je occp default hebt staan, dus enabled met de webasto url, dan heb je dit gedrag (die url is uit de lucht). Zag het bij mij ook via modbus dat ongeveer elk uur een reboot of herinitialisatie was. Als je oocp nog niet gebruikt gewoon uitzetten.

• Allewijn
  • Niet online
@roviaro Dankjewel. Ik heb occp idd nog niet veranderd en stond zoals jij zei default aan op wss://cscloud.evprowebasto.com/
Heb occp dus even uitgezet. Maar of dat het is?

Heb in evcc net een log bekeken (afgelopen nacht tot deze ochtend dat de Webasto gewoon in rust aan stond), en zie dan oa dit soort ERRORS: (ik 80 is natuurlijk mijn Webasto)
```

[vestel] ERROR 2026/05/31 07:52:23 heartbeat: EOF
[site ] DEBUG 2026/05/31 07:52:27 ----
[vestel] ERROR 2026/05/31 07:52:33 heartbeat: dial tcp 192.168.0.80:502: i/o timeout
[vestel] ERROR 2026/05/31 07:52:39 heartbeat: dial tcp 192.168.0.80:502: i/o timeout
[vestel] ERROR 2026/05/31 07:52:42 heartbeat: dial tcp 192.168.0.80:502: i/o timeout
[lp-1 ] ERROR 2026/05/31 07:52:43 charge power: dial tcp 192.168.0.80:502: connect: no route to host
[vestel] ERROR 2026/05/31 07:52:46 heartbeat: dial tcp 192.168.0.80:502: connect: no route to host
[vestel] ERROR 2026/05/31 07:52:49 heartbeat: dial tcp 192.168.0.80:502: connect: no route to host
[lp-1 ] ERROR 2026/05/31 07:52:55 charge currents: dial tcp 192.168.0.80:502: i/o timeout
[vestel] ERROR 2026/05/31 07:52:55 heartbeat: dial tcp 192.168.0.80:502: connect: no route to host
```
```
[lp-1 ] ERROR 2026/05/31 07:58:31 charge total import: read tcp 172.17.0.2:58696->192.168.0.80:502: i/o timeout

``````
[vestel] ERROR 2026/05/31 08:03:36 heartbeat: read tcp 172.17.0.2:58930->192.168.0.80:502: i/o timeout
[vestel] ERROR 2026/05/31 08:03:40 heartbeat: read tcp 172.17.0.2:59162->192.168.0.80:502: read: connection reset by peer

Dus: connection reset by peer, EOF (End of File) en i/o timeout? Waarom geeft de Webasto dit soort fouten terwijl hij standby ligt?

[ Voor 3% gewijzigd door Allewijn op 31-05-2026 08:46 ]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:21
Glashelder schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 11:26:
[...]

Nee. Is inderdaad reeds ingebouwd in de Webasto.
Aanvullende vraag: is je EV daarmee afdoende beveiligd tegen blikseminslag in de huisinstallatie? Bedacht me tijdens t onweer laatst ineens dat misschien de boordlader oid wel stuk kon gaan als bliksem de huisinstallatie raakt.

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:11
onnaj schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 13:12:
Even voor iedereen die de Webasto laadpaal gaat installeren... Gebruik aub niet de bijgeleverde Torx schroeven. Deze zijn echt waardeloos. We zijn extreem voorzichtig te werk gegaan en eentje is er afgebroken en van de andere was het bitje sterker dan de schroef, waardoor de Torx nu rond is. Nog nooit meegemaakt dit! Nu een gat in behuizing moeten maken om hem toch op te kunnen hangen, wat een drama! Uiteindelijk houtdraadbouten gebruikt en het alsnog wel vast weten te krijgen, maar verre van ideaal :-(
Gisteren de Webasto proberen tegen de muur te hangen. Pluggen in de muur, die schroeven gebruikt, maar ik kreeg ze er niet diep in. 3 van de 4 kapot gedraaid omdat het bitje sterker is dan de schroef. Helaas krijg ik de schroeven niet vaster of losser, dus nu zit er een 6cm gap tussen de muur en de Websato :( Voor nu maar een stuk hout tussen gestoken, maar ik denk dat ik ze met een slijptol ga doorslijpen en dan proberen uit de muur te trekken zodat ik alles wel tegen de muur kan hangen. Wat een drama :( Helaas niet eerst bovenstaande gelezen voordat ik aan de gang ging.

• Allewijn
  • Niet online
En voortbordurende op mijn vorige vraag over getoonde foutcodes in de log (Allewijn in "Webasto Unite Laadstation"): kan ik dat ook bekijken via logs van de webasto zelf? In de web-ui kan ik bijv. device logs downloaden, maar krijg me dan toch een zip bestand met enorm veel files...?

En wie weet waar we CHANGELOGS van FW's kunnen vinden?
Op https://www.neleso.com/unite-downloads staat dat er niet bij, maar ben wel benieuwd.
Zit nu op versie 156 en wil wel naar 187 ivm werking 1p3p, ben alleen benieuwd wat er nog meer 'verbeterd'. Zo las ik ergens dat de Webasto Unite/Vestel erom bekend staat dat de interne software slechts één actieve Modbus TCP-verbinding tegelijkertijd toestaat en misschien krijg ik icm evcc daarom wel die genoemde errors?

• Dextro1986
Allewijn schreef op zondag 31 mei 2026 @ 09:46:
En voortbordurende op mijn vorige vraag over getoonde foutcodes in de log (Allewijn in "Webasto Unite Laadstation"): kan ik dat ook bekijken via logs van de webasto zelf? In de web-ui kan ik bijv. device logs downloaden, maar krijg me dan toch een zip bestand met enorm veel files...?

En wie weet waar we CHANGELOGS van FW's kunnen vinden?
Op https://www.neleso.com/unite-downloads staat dat er niet bij, maar ben wel benieuwd.
Zit nu op versie 156 en wil wel naar 187 ivm werking 1p3p, ben alleen benieuwd wat er nog meer 'verbeterd'. Zo las ik ergens dat de Webasto Unite/Vestel erom bekend staat dat de interne software slechts één actieve Modbus TCP-verbinding tegelijkertijd toestaat en misschien krijg ik icm evcc daarom wel die genoemde errors?
Je kunt inderdaad slechts 1 actieve modbus verbinding hebben. Hoe heb je het nu ingesteld? Gebruik je de integratie en dan external controller ingesteld en dan HA laadpaal via EVCC? Of heb je in beiden de Unite ingesteld?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Fr33z schreef op zondag 31 mei 2026 @ 08:48:
[...]

Aanvullende vraag: is je EV daarmee afdoende beveiligd tegen blikseminslag in de huisinstallatie? Bedacht me tijdens t onweer laatst ineens dat misschien de boordlader oid wel stuk kon gaan als bliksem de huisinstallatie raakt.
Nee daar helpt eigenlijk niets echt tegen.. overspanningsbeveiligingwerkt niet tegen een stroomstoot van 100 tot 300 miljoen volt. Dat springt overal doorheen.

• Fr33z
Glashelder schreef op zondag 31 mei 2026 @ 11:02:
[...]

Nee daar helpt eigenlijk niets echt tegen.. overspanningsbeveiligingwerkt niet tegen een stroomstoot van 100 tot 300 miljoen volt. Dat springt overal doorheen.
Ah mooi.om te weten. Dan is t dus geen gek.idee om.je auto los te koppelen van de laadpaal.tijdens onweer lijkt me?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Fr33z schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:44:
[...]

Ah mooi.om te weten. Dan is t dus geen gek.idee om.je auto los te koppelen van de laadpaal.tijdens onweer lijkt me?
Op zich geen slecht idee inderdaad. Maar de kans op een inslag is relatief laag. Zou me er niet zo druk over maken.

• master1104
The Source schreef op zondag 31 mei 2026 @ 09:28:
[...]

Gisteren de Webasto proberen tegen de muur te hangen. Pluggen in de muur, die schroeven gebruikt, maar ik kreeg ze er niet diep in. 3 van de 4 kapot gedraaid omdat het bitje sterker is dan de schroef. Helaas krijg ik de schroeven niet vaster of losser, dus nu zit er een 6cm gap tussen de muur en de Websato :( Voor nu maar een stuk hout tussen gestoken, maar ik denk dat ik ze met een slijptol ga doorslijpen en dan proberen uit de muur te trekken zodat ik alles wel tegen de muur kan hangen. Wat een drama :( Helaas niet eerst bovenstaande gelezen voordat ik aan de gang ging.
De stompjes kan je er redelijk eenvoudig uitdraaien met een A merk (!) griptang. Typisch een tang die elke klusser moet hebben voor dit soort momenten 😇

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ehExqTl2ub1Z0_S81ySyLSpmi6s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cnFu3DvO9iAn03wKW9ddOjsx.jpg?f=fotoalbum_large

• onnaj
master1104 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 18:42:
[...]

De stompjes kan je er redelijk eenvoudig uitdraaien met een A merk (!) griptang. Typisch een tang die elke klusser moet hebben voor dit soort momenten 😇

[Afbeelding]
Ook geprobeerd maar lukte bij ons niet. De schroeven zijn gewoon te groot voor de bijgeleverde pluggen volgens mij en ze worden ook snel krom. De 2 die er wel uitkwamen waren echt zo krom als een hoepel

• Small Paullie
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
[...]

Heel apart, ik heb daar totaal geen problemen mee gehad.

Dinky Dip

• michaeltb
Hebben jullie wel 8mm geboord? Hier ook geen last gehad van pluggen of beschadigde schroeven, terwijl ik toch best veel kracht erop gezet hebt. Wel het goede passende bitje gebruikt? Niet net te klein?

• onnaj
michaeltb schreef op zondag 31 mei 2026 @ 21:39:
Hebben jullie wel 8mm geboord? Hier ook geen last gehad van pluggen of beschadigde schroeven, terwijl ik toch best veel kracht erop gezet hebt. Wel het goede passende bitje gebruikt? Niet net te klein?
Ja uiteraard 8mm geboord. Er was geen bitje meegeleverd voor de lange schroeven, maar wel voor de kleine schroefjes. Gewoon netjes de t25 Torx met punt gebruik uit mijn Proxxon set

• Likos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:56
[...]

Ik liep tegen hetzelfde aan, maar kwam er gelukkig heel snel achter bij de eerste schroef. Snel bijgeleverde aan de kant gegooid en andere gebruikt.

• Likos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:56
Dextro1986 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 19:54:
Ik ben weer bezig met phase switching, maar heb nu wel meerdere keren ondervonden dat het vrij instabiel is op de Webasto Unite. Dat had ik natuurlijk al kunnen concluderen vanuit mensen die EVCC gebruiken en melden dat het niet altijd goed functioneert, maar toch. Ik zal regelmatig updates uitbrengen en manual phase switch staat default op off, dat kunnen jullie nu even zo laten. Ik blijf testen om te kijken wat wel werkt en wat niet werkt en zodra het bij mij stabiel functioneert zal ik dat melden, zodat degenen van jullie die de integratie gebruiken het ook kunnen testen. De stap daarna wordt dan automatische phase switching. Ik houd jullie op de hoogte!
Volg (en installeer) met grote regelmaat jouw releases. Dank voor je inspanning! Kijk uit naar auto fase switching. Setup: 3x25A, 5kw Enphase solar (metered met spoelen), Tesla Model Y, EVCC op HA, Webasto integratie op External Controller en laat EVVC dus voor nu het "brein" zijn. DLB en Solar dus uitgeschakeld. Mocht je nog wat getest willen hebben, let me know!

• Dextro1986
Likos schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:16:
[...]

Volg (en installeer) met grote regelmaat jouw releases. Dank voor je inspanning! Kijk uit naar auto fase switching. Setup: 3x25A, 5kw Enphase solar (metered met spoelen), Tesla Model Y, EVCC op HA, Webasto integratie op External Controller en laat EVVC dus voor nu het "brein" zijn. DLB en Solar dus uitgeschakeld. Mocht je nog wat getest willen hebben, let me know!
Wat ik graag zou willen testen is manual phase switching. Bij voorkeur in alle solar modi. Dus van 3P naar 1P en na twee minuten weer naar 3P. En dan even checken of niet alleen het register op 3P staat, maar of de lader ook effectief op 3P laadt.

• pentagon0873
heeft er iemand ook last van dat er geen laadsessies worden weergegeven?

heb de unite vanmiddag bij een neefje geïnstalleerd, laden start en stop met de RFID kaart in zelfstandige modus.(geen occp)

update 3.156.0 staat erop.

lokale laadsessies is wel beschikbaar, maar er staat (nog) niets in.

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:11
Ik ben van plan om mijn laadpaal met Day Ahead Optimizer aan te sturen, heeft iemand deze laadpaal daarmee al aan de gang? Ik zou je config file en automations graag hebben.
michaeltb schreef op zondag 31 mei 2026 @ 21:39:
Uiteraard goed geboord, plug paste ook goed in de muur zonder probleem. Ik heb zowel met het bijgeleverde bitje geprobeerd als met een eigen T25 zoals de handleiding aangeeft. Nu hangt alles goed met een blok hout erachter, ik twijfel om alles los te slijpen en of de schroeven te verwijderen of plat af te slijpen en opnieuw boren. Direct tegen de muur is altijd steviger...

Eigelijk moet ik die moete gewoon nemen, mocht hij loskomen (door al het insteken van de laadkabel) dan wellicht met schade en dan moet ik de stroom kabel ook een paar cm inkorten (6mm2, dus dik en stug).

• pentagon0873
pentagon0873 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 18:26:
“Overigens heb ik wel gezien dat LedDimmingLevel op "high" moet staan in plaats van "VeryLow". Het is op zich logisch dat "high" meer dimt, maar van andere appartatuur ben ik eigenlijk gewend dat je meer de Brightness in moet stellen en niet het niveau van dimmen”

Eerder in het forum gepost

Wel met de laatste update..
ff een correctie van mijn kant......dim moet idd op very low staan voor de minste straatverlichting..... :X

• Allewijn
  • Niet online
pentagon0873 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 07:42:
[...]

ff een correctie van mijn kant......dim moet idd op very low staan voor de minste straatverlichting..... :X
Haha het blijft verwarrend.
Want op oude/uit de doos firmware was idd, als je de ring zo min mogelijk fel wil laten branden, de juiste stand: very low.
Maar op nieuwere fw's, ik zit zelf op .156, is dat stom genoeg omgekeerd en nu is diezelfde stand: high:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xdepsiXK3_t2FBqHuIyQgs0FCAo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bvdzlCoMAU7amzBRScEmuhyG.png?f=fotoalbum_large

• Allewijn
  • Niet online
Allewijn schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 22:52:
roviaro schreef op zondag 31 mei 2026 @ 07:57:
[...]

Als je occp default hebt staan, dus enabled met de webasto url, dan heb je dit gedrag (die url is uit de lucht). Zag het bij mij ook via modbus dat ongeveer elk uur een reboot of herinitialisatie was. Als je oocp nog niet gebruikt gewoon uitzetten.
Je had gelijk @roviaro ! Dankjewel. Na occp uitzetten (iig niet naar default webasto url), zijn alle foutcodes volledig verdwenen.

• Allewijn
  • Niet online
Hoe zit het eigenlijk met die rfid passen?
Ik heb als particulier de Webasto gewoon out-of-the-box op #freemodeactive staan.
Eigen oprit. Geen gedoe met laadpasjes. Gewoon plug & charge.

Maar zag ik de doos wel een 'MASTER' rfid kaart zitten en nog twee losse RFID kaarten.
Hoe werkt dat? Hoe activeer je dat? Gewoon uit interesse. Ga het nog niet gebruiken.
Maar misschien ooit... Zodat niemand stiekem op mijn lege oprit gratis gaat laden.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Staat ergens in de handleiding beschreven hoe het precies werkt maar met de master pas kan je andere RFID kaarten toevoegen.

• pentagon0873
Allewijn schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:56:
Hoe zit het eigenlijk met die rfid passen?
Ik heb als particulier de Webasto gewoon out-of-the-box op #freemodeactive staan.
Eigen oprit. Geen gedoe met laadpasjes. Gewoon plug & charge.

Maar zag ik de doos wel een 'MASTER' rfid kaart zitten en nog twee losse RFID kaarten.
Hoe werkt dat? Hoe activeer je dat? Gewoon uit interesse. Ga het nog niet gebruiken.
Maar misschien ooit... Zodat niemand stiekem op mijn lege oprit gratis gaat laden.
in "zelfstandige modus" kun je de nummers van de RFID kaarten toevoegen, en dan werkt het starten en stoppen alleen met de kaart.

bij OCCP kun je in het backend (bv TAP) de nummers ingeven van de kaarten.

weet alleen dan niet wat verder de instellingen moeten zijn in de webinterface bij OCCP.

edit: in de OCCP instellingen "free mode active". op "false". zetten en je kunt de ingevoerde kaarten vanuit het backend (TAP in mijn geval) gebruiken om het laden te starten en te stoppen.

[ Voor 20% gewijzigd door pentagon0873 op 02-06-2026 17:19 ]

• Allewijn
  • Niet online
Wil hem nu aan Joulo (ERE) koppelen.
Wat vul ik hier in? Ik denk alles uit, dus zoals het nu staat (zie afbeelding)
- Mijn laadstation ondersteunt geen auth ?
- Ik heb een vooraf ingestelde auth-sleutel ?
- Mijn laadstation ondersteunt geen TLS (alleen ws://) ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZqttKn_z9Rrvkg79xwxKSLSRwfo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/tatzBebZjdX7KnGA5Mg1hz39.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door Allewijn op 03-06-2026 16:54 ]

• Maverick_tfd
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:11
Allewijn schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 16:48:
Wil hem nu aan Joulo (ERE) koppelen.
Wat vul ik hier in? Ik denk alles uit, dus zoals het nu staat (zie afbeelding)
- Mijn laadstation ondersteunt geen auth ?
- Ik heb een vooraf ingestelde auth-sleutel ?
- Mijn laadstation ondersteunt geen TLS (alleen ws://) ?

[Afbeelding]
Charge point ID staat in de webinterface van je lader. Overige opties kun je uit laten. Je krijgt dan een link om toe te voegen in de webinterface van de webasto.

• Allewijn
  • Niet online
Maverick_tfd schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 16:58:
[...]

Charge point ID staat in de webinterface van je lader. Overige opties kun je uit laten. Je krijgt dan een link om toe te voegen in de webinterface van de webasto.
Bedankt!
Gelukt. En gelijk ook een tip voor de Webasto Unite gebruikers: zet dan ook OcppSecurityProfile op profile 2, want standaard staat die op disabled en dan werkt de occp authorisatie niet.

Joulo kon hierna gelijk communiceren met mijn paal, aanmelding voltooien en klaar. En ik start door referrals met 14% fee 8)

• Maverick_tfd
Allewijn schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 17:12:
[...]

Bedankt!
Gelukt. En gelijk ook een tip voor de Webasto Unite gebruikers: zet dan ook OcppSecurityProfile op profile 2, want standaard staat die op disabled en dan werkt de occp authorisatie niet.

Joulo kon hierna gelijk communiceren met mijn paal, aanmelding voltooien en klaar. En ik start door referrals met 14% fee 8)
Bij mij werkt het ook met de standaard instelling OcppSecurityProfile 'Disabled'.

• Allewijn
  • Niet online
Maverick_tfd schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 17:35:
[...]

Bij mij werkt het ook met de standaard instelling OcppSecurityProfile 'Disabled'.
Even AI gevraagd, omdat die de veiligheid beter uit kan leggen:

Waarom werkt het toch op Disabled?
Als je OcppSecurityProfile op Disabled (of Profile 0) zet, dwing je de laadpaal om geen extra OCPP-beveiliging toe te passen. De laadpaal stuurt dan puur zijn datastream naar de server.
Omdat de URL die je van Joulo/je inboekdienstverlener hebt gekregen begint met wss://, is de internetverbinding zelf (de tunnel) nog steeds versleuteld met TLS-beveiliging (net als een https:// website). De data die over de lijn gaat is dus wel gecodeerd, waardoor de paal toch verbinding kan maken.

Waarom is dit onveiliger?
Als het profiel op Disabled staat, gebruikt de Webasto de unieke AuthorizationKey (het wachtwoord) niet om zichzelf te identificeren bij de server.
Dit brengt twee grote security-risico's met zich mee:
Identiteitsfraude (Impersonation): Iemand die jouw unieke Charge Point ID (het nummer op de paal) weet of raadt, kan een neplader opzetten en valse meterstanden naar jouw account sturen. Omdat de server op die stand geen wachtwoord controle afdwingt, accepteert het systeem de data blindelings.
Geen servercontrole: Jouw laadpaal controleert niet streng genoeg of de server waarmee hij praat wel écht van de inboekdienstverlener is, wat de deur openzet voor 'man-in-the-middle'-aanvallen.

Dus zou ik het toch maar even veranderen (tip voor iedereen!) ;)

• HarDus
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 00:33
Webasto Unite 22 voor ERE.

Krijg deze morgen binnen. Nog tips? Actuele app(s); koppelen Joulo?

• Allewijn
  • Niet online
@HarDus misschien iets specifieker. Even dit topic eerst doornemen... Wat wil je precies qua laadgedrag, welk 'Home Energy Management System' wil je deze laadpaal aan koppelen (want de officiële app heb je niks meer aan. Webasto heeft zijn laadpaal divisie afgestoten), etc.
Koppelen van een inboekdienstverlener , bijv. Joulo? Zie oa mijn eigen vragen en daarna tip net hierboven.

• Allewijn
  • Niet online
Vandaag heb ik mijn Webasto definitief geïnstalleerd, na aantal dagen op 1 fase testbank.

- Oude Tesla TWC3 van buitenmuur garage weg gehaald.
- Webasto Unite aan binnenkant van muur garage gemonteerd.
- De donor vaste 7m Tesla laadkabel geïnstalleerd in de Webasto, in plaats van het originele type 2 socket (had ik al eerder over gepost, mijn wens voor ombouw naar vaste (Tesla) kabel) met werkende knop.
- De usb-a poort op een interne pcb gebruikt om met usb stekkertje aan te sluiten om een geplaatste AMS117 5v naar 3.3v module.
- 220ohm weerstand geplaatst tussen PP en PE
- JST XH2.54mm stekkertje geplaatst als vervanging voor de originele PP en CP lijn om de Webasto pcb

En hopla, ik kan laden met mijn vaste Tesla kabel op 3 fasen én de Tesla knop werkt keurig om draadloos de Tesla laadklep te openen.
Helaas werkt het stoppen met laden/ontgrendelen niet. Dat werkte met originele tesla lader wel/ook.
Nog even verdiepen of ik dat ook kan fixen. Anders voldoende andere mogelijkheden om het laden te doen stoppen (deurhendel achterportier Tesla 3sec inhouden, via de app, via het scherm, etc), maar ik hoop dat ik ook dit laatste weer als o.e.m. werkend krijg.

Ps: die lelijke haak aan buitenmuur is tijdelijk.
Daar heb ik een mooie wandhouder voor besteld, zie foto 4.

Nu ga ik updaten naar .187 (nu op .156) om te kijken of automatisch 1p3p in evcc werkend wordt.
Heeft iemand anders dit al en werkt het soepel?

En over die schroeven die bij jullie afbreken: Ze zijn juist van goede kwaliteit, alleen ze zijn véél te lang ivm de meegeleverde pluggen. Dus je schroeft dieper dan plugdiepte en dus in ongeboord steen en dan breken die krengen af. Ik heb dus kortere gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4BwCKZRinP87TbDjshPf8txnNBU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tdTNMuSLFsFESRLxTi5pJFF8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gb1tACADe1mj_CErqQwa1tb4g_A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6uozKpqroIbTyuV9wBW3yGr2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QiJqyNtGbKGqRSlQKAkHGLZlPZE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RwsXGHzVTdD0gkbYc8nAC2sp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FLnFahm-uVdgRINWFDoPSXlnMR0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NpkaUNdIG0FliugWi1HGp790.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door Allewijn op 05-06-2026 20:43 ]

• Allewijn
  • Niet online
En als toevoeging op bovenstaande:
heb net .187 geïnstalleerd en zie een nieuw kopje in evcc verschenen:
"automatisch wisselen van aantal fases"

Dat beloofd veel goeds :*)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1p5uti7yc0I1kTkacyfhABFPybs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iqDZvfeEQLuuKwF7WBpOdPRg.png?f=fotoalbum_large

Zie in de Webasto Web-UI nog twee settings die ik niet zo goed begrijp:
'Hoe' moet ik die zetten (3x25A meterkast, DLB, laden met max 3x16A, Webasto aangesloten op een 3P 20A Alamat)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UJd7jdlkqKw5hqQaWWkFDumrv80=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sghx2URfXfStXbIPhshpJc1l.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4miw3gE0WgEDv0A9K6Pd2nGTaCg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CFRzCt0Eqzo3a6zbWJ2IlqKD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door Allewijn op 05-06-2026 23:00 ]

• pentagon0873
Goedemorgen.

ik haal de laadsessies uit deUI van de unite.

nu wil ik alleen de sessies van een bepaalde maand downloaden, echter dat lukt niet.

kan wel een losse dag, of alles downloaden.

iemand een tip?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vx5xUO2hbQqRKy6mozVnXmBttD8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Nc2H5tJbK9urXKDqKnc8Ft5B.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FHQxhrnt41l1r3zkr1qCxdnhOCg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AwNBX1IbMCEBP2cF0Zg3ySul.png?f=fotoalbum_large

• Maverick_tfd
Het is een .csv bestand... gewoon alles downloaden en de betreffende maand eruit halen met een text editor.

• Allewijn
  • Niet online
Is er trouwens ook een actief 'internationaal' forum mbt de Webasto Unite?
Kan me voorstellen dat ook veel Duitsers etc met deze lader aan de slag zijn...
Merk dat mijn vragen 'nog niet op zijn', het samenspel met evcc en daar soms wat uit voortvloeiende foutcodes nog vragen bij me opleveren, finetunen, etc.

@Dextro1986 of @Glashelder volgens mij zijn jullie de meeste actieve/gespecialiseerden hier. Weten jullie dat?
En kan je me misschien advies geven over deze settings, kijkende naar wat ik wil (automatisch 1p3p, dus van 1x6A t/m 3x16A)? Allewijn in "Webasto Unite Laadstation"

Lees in handleiding online:
8.3.3 Ongebalanceerde belasting detecteren
Unbalanced load detection (Ongebalanceerde belasting detecteren) is standaard uitgeschakeld in de webconfiguratie-gebruikersinterface.
De functie voor detectie van ongebalanceerde belasting detecteert of er een overmatig verschil is in stroomverbruik tussen fasen.
Wanneer een fase 4,6 kW meer vermogen vraagt (gemiddelde
van de afgelopen minuut) dan de andere fasen binnen één minuut, dan is er sprake van een ongebalanceerde belasting. De
functie voor detectie van ongebalanceerde belasting registreert
deze situatie en beperkt de stroom zodat de fasen de vermogenslimiet niet overschrijden.

Load Shedding setting staat niks over in handleiding.

[ Voor 45% gewijzigd door Allewijn op 06-06-2026 09:57 ]

• rupie99
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 05:21
Allewijn schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 09:34:
Merk dat mijn vragen 'nog niet op zijn', het samenspel met evcc en daar soms wat uit voortvloeiende foutcodes nog vragen bij me opleveren, finetunen, etc.

@Dextro1986 of @Glashelder volgens mij zijn jullie de meeste actieve/gespecialiseerden hier. Weten jullie dat?
En kan je me misschien advies geven over deze settings, kijkende naar wat ik wil (automatisch 1p3p, dus van 1x6A t/m 3x16A)? Allewijn in "Webasto Unite Laadstation"

Unbalanced load detection (Ongebalanceerde belasting detecteren) is standaard uitgeschakeld in de webconfiguratie-gebruikersinterface.
De functie voor detectie van ongebalanceerde belasting detecteert of er een overmatig verschil is in stroomverbruik tussen fasen.
van de afgelopen minuut) dan de andere fasen binnen één minuut, dan is er sprake van een ongebalanceerde belasting. De
deze situatie en beperkt de stroom zodat de fasen de vermogenslimiet niet overschrijden.

De unbalanced load detection (verkomen fase disbalans) en load shedding (zwak stroomnet of installatie) kun je disabled laten.

• Allewijn
  • Niet online
rupie99 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 10:58:
[...]

De unbalanced load detection (verkomen fase disbalans) en load shedding (zwak stroomnet of installatie) kun je disabled laten.
Unbalanced Load Detection heb ik nu dan ook op disabled gezet.
Load Shedding kan alleen niet op disabled gezet worden.
Je moet een waarde van 6 t/m 16 kiezen.
Status staat mij mij wel op 'inactive', maar kan je niet wijzigen.
Volgens mij heeft dat iets te maken met dat de hardwarematige Load Shedding-ingang (het fysieke potentiaalvrije contact op de printplaat van de Webasto) momenteel niet wordt getriggerd (lees niks op zit). Denk dat dit dus 'ok' is/staat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/15-TK8mAGgLHjh8HxkaJvE8eG0Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hDhCLjwInl8MFUhL7hNTRUJk.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Allewijn op 06-06-2026 11:10 ]

• pentagon0873
Maverick_tfd schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 09:02:
Het is een .csv bestand... gewoon alles downloaden en de betreffende maand eruit halen met een text editor.
Ja dat kan, maar wordt dat geaccepteerd? Een aangepast bestand?

• Maverick_tfd
pentagon0873 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 13:14:
[...]

Hoe zouden ze dat moeten zien dan? Het is een plain text bestand.

• Allewijn
  • Niet online
pentagon0873 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 13:14:
[...]

Waarom laat je hem niet via occp praten met je inboekdienstverlener?
Doe ik ook bij joulo en dat communiceert echt super.
Of gaat dit over het aanleveren van historisch verbruik, wat nog eenmalig handmatig moet?

• pentagon0873
Maverick_tfd schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 14:27:
[...]

Hoe zouden ze dat moeten zien dan? Het is een plain text bestand.
geen idee, maar je kunt dan ook de geladen kW aanpassen (en zo meer ERE opstrijken)...

• Allewijn
  • Niet online
pentagon0873 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 18:10:
[...]

geen idee, maar je kunt dan ook de geladen kW aanpassen (en zo meer ERE opstrijken)...
En DAT is dus de rede dat inboekdienstverleners straks enkel akkoord gaan met o.e.m. laadpalen met geïntegreerde gecertificeerde mid-meters, gekoppeld aan een cloud van het merk zelf óf directe occp koppeling. Het hele handmatige is fraudegevoelig en zal na de 'opstart' van 2026 bij inboekdienstverleners wel verdwijnen (en terecht!). Ik denk dat dit enkel bij deze opstart 'mag' omdat het marktoegankelijkheid vergroot, technische drempels verlaagd, etc.

Verder zullen algoritmes bij inboekdienstverleners plausibiliteitschecks doen. er wordt gecontroleerd of je laadgedrag wel logisch is. Ook kunnen ze fysieke meterstandaudits doen. Bijv tussentijds een foto vragen van het scherm van je mid meter.
De Nederlandse Emissieautoriteit verplicht inboekdienstverleners tot strenge administratieve ketencontroles. Bij vermoeden van fraude volgt uitsluiting en intrekking van HBE's. Dus die willen hun vingers niet branden.

Dus ik wens degene die met een csv'tje gaat rommelen voor die paar centen succes.
Óóit komt een eind-moment waarbij je eindwaarde moet kloppen met wat er op de mid meter daadwerkelijk staat.

• Allewijn
  • Niet online
Vandaag houdertje binnen waardoor de donor Tesla kabel nu echt fraai aan de buitenkant van mijn garage hangt.
Webasto Unite lader aan binnenkant garage en vaste Tesla donor kabel dus door muur gevoerd.
Helemaal fraai zo. Blij dat Webasto binnen hangt, want het is nou niet bepaald moeders mooiste (maar wél een echte alleskunner voor maar 300 euro)!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pC0Rm_GDQiDCcsrRUAUeL9fZb3g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GBpi6a2C5JprRCaht1N4IL61.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Allewijn op 07-06-2026 13:56 ]

• onnaj
Allewijn schreef op zondag 7 juni 2026 @ 13:55:
Vandaag houdertje binnen waardoor de donor Tesla kabel nu echt fraai aan de buitenkant van mijn garage hangt.
Webasto Unite lader aan binnenkant garage en vaste Tesla donor kabel dus door muur gevoerd.
Helemaal fraai zo. Blij dat Webasto binnen hangt, want het is nou niet bepaald moeders mooiste (maar wél een echte alleskunner voor maar 300 euro)!

[Afbeelding]
Dat ziet er retestrak uit zo!!

Het is inderdaad niet moeders mooiste maar dat zijn de meeste niet imo

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Misschien ben ik de enige maar ik heb toch liever de Webasto buiten hangen dan dit ding plus die enorme hoeveelheid kabel :+

• Dextro1986
Allewijn schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 09:34:

Dat valt volgens mij wel mee, heel veel actieve mensen hier met de webasto unite. Ik weet dat er een home assistant forum is en dat daar meerdere topics zijn voor de webasto unite met ook meerdere integraties en configuraties. Ik heb zelf ook eerst een tijd een configuratie gebruikt van een forum wat ik heb aangepast naar mijn eigen wensen. Op een gegeven moment was ik zo veel aan het passen en zoveel logica toe het voegen dat ik dacht ik kan er beter een integratie van maken die anderen ook kunnen gebruiken.

• Allewijn
  • Niet online
En daar zijn wij (iig ik) je énorm dankbaar voor @Dextro1986. Tof dat je het kan, de tijd er voor maakt en ons er ook mee helpt.

Volgende week ga ik jouw integratie in HA installeren/proberen.
Deze week nog even volledig op evcc (met een sponsor token) aan het testen.
Zodra ik weet dat 'alles' perfect werkt/met elkaar integreert, dus zonder foutcodes, werkende dlb, werkende 1p3p actief switchen, zonneladen, etc., ga ik over naar HA (icm evcc).
Scheelt dan ten eerste een evcc sponsortoken á 4,- euro per maand en ten tweede fijn in HA, waar ik steeds meer in wil gaan doen.

• jeroen_119
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-06 16:53
Deze lader lijkt een mooie optie.

Ik heb helaas alleen netwerkkabel naar mijn paal liggen, en geen mogelijkheid om een rechtstreekse kabel paal <--> meterkast te leggen.

Is het mogelijk om een directe koppeling met de P1 meter te leggen via het netwerk?
Of moet er dan altijd een losse kabel liggen tussen de p1 meter en de paal?
en/of kan het alleen via een sparky/plugchoice configuratie.

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:49
jeroen_119 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:53:
Deze lader lijkt een mooie optie.

Ik heb helaas alleen netwerkkabel naar mijn paal liggen, en geen mogelijkheid om een rechtstreekse kabel paal <--> meterkast te leggen.

Is het mogelijk om een directe koppeling met de P1 meter te leggen via het netwerk?
Of moet er dan altijd een losse kabel liggen tussen de p1 meter en de paal?
en/of kan het alleen via een sparky/plugchoice configuratie.
Er heeft niemand hier denk ik een rechtreekse communicatie kabel naar de meterkast liggen naar de Webasto. Naar mijn weten kan dat ook niet. Wat je nodig hebt is een P1 meter van bijvoorbeeld Home Wizard, dit maar verbinding met je netwerk via WiFi.
De Webasto stuur je aan via TCP modbus dus ook via je netwerk. De Webasto kun je zowel via WiFi als via een UTP kabel op je Netwerk laten communiceren en aansturen met Modbus. Hiervoor heb je software nodig dit dat samen brengt. De genoemde software EVCC of Home Assistant kan dat samen brengen zodat je P1 meter gestuurd kan laden.
EVCC hoef je niet met scripts te werken en dergelijke maar is betaald (4 euro per maand sponsor token). Home Assistant is gratis te gebruiken maar werk je met scripts zoals deze in dit topic wel besproken worden.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@HugoStiglitz zeker wel. Ik heb twee UTP kabels vanaf mijn eerste Webasto naar mijn meterkast. Eentje voor netwerk, de andere is gekoppeld aan een Klefr 6934.

Maar tegenwoordig stuur ik de boel zelf aan via modbus.
Ik heb toch af en toe wat rare dingen met de Webasto's na de laatste firmware updates. Enkele maanden geleden had ik ineens in E-flux een sessie met dik 8000 kWh:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9xD6OYe_0OngTWj32owjOoqiFqc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6zzazTXlBF95EhizoJSvMGNT.png?f=fotoalbum_large
E-flux is gelukkig intelligent genoeg om die sessie eruit te filteren:
De sessie gebruikte een onwaarschijnlijke (meer dan 10kw per minuut) hoeveelheid energie voor de duur van de sessie.
Heel soms zijn er wel eens sessies die blijven hangen op 0 kWh, of die niet afgesloten worden. Zojuist had ik er daar weer eentje van. De auto was reeds losgekoppeld, volgens de web interface van de Webasto was de charger 'available', maar de sessie was niet afgesloten. Pas na een herstart van de lader was in de OCPP portals zichtbaar dat de sessie was afgesloten. Zelfs in local sessions was te zien dat de Webasto de sessie pas afsloot tijdens de herstart.

Maar dit was niet eens het meest gekke. Het meest gekke: voor deze sessie startte de Webasto 3 (!) sessies in de backend. Allemaal met een oplopend ID (+1) 8)7

Gelukkig is de MID meter onafhankelijk en heeft die gewoon correcte waardes.

[ Voor 76% gewijzigd door Glashelder op 08-06-2026 20:44 ]

• HarDus
Webasto Unite en sterke/zwakke wifi Joulo en Monta

====NB: Mijn Wifi problemen liggen niet aan de apps van Joulo en Monta. Fijn. Zie onder.

Zijn de Webasto Unite en/of Joulo en/of Monta erg kritisch op de wifi kwaliteit.

Ik heb 6 Deco M4R AP's: in huis 3 rond 1 hoofd-AP. Vanaf de zolder AP wordt verbonden met 2 AP in de periferie: tuinhuis en garage. Die laatste twee tonen een onderling zwak signaal. Uiteraard toont de Webasto een prima lokaal signaal want die staat in de garage 7m van de AP af.

Wat gaat goed: ik kan in de garage Sonos luisteren; ik kan de Webasto uitlezen via router-ip en ik kan deze updaten.

Probleem: ik ben 2 dagen met Monta aan het stoeien geweest en die klaagde over de verbinding. Onduidelijk of dit het signaal is (vertraging) of de instellingen. Weet helaas ook de echte oorzaak-oplossing niet omdat het werkte na twee keer fabriek-reset en de procedure volgen en het plots werkte na ... koffie halen. Die laatste correlatie zie je wel vaker maar is zelden causaal.

Vraagje terzijde: ik heb ook bedenkingen tegen het aantal ip-apparaten rond 50. Kan daar een grens zijn in Experia Box en/of Deco M4R. Ik heb af en toe wel klachten over "langzaam internet" die niet met een speedscan zijn te verklaren. Ik wil best een betere hoofd-deco aanschaffen en die bedraad op zolder zetten en zo alle Deco's in een ster ipv aan een kerstboom, maar ... ik vind graag eerst de werkelijk oorzaak.

Euro's moeten wel een doel hebben zolang er minder van zijn dan wensen.

(Terzijde: LAN kabel is geen optie daar er geen kabelroute is van voorkant-huis naar garage in de zijstraat (via steeg). Buis schieten kan op eigen risico (buurhuizen 1600; wij hebben de nieuwbouw uit 1910), is kostbaar en bovendien geen vergunning. Daarom ook geen 3 fase naar de garage etc. Voor dat geld doen we PV- en battery assist).

====NB: Als je Joulo tussen de paal en Monta wilt zetten moet je bij Monta de laadpaal ID en psw opgeven en niet je Monta inlog….. Simpel nu ik het weet! Ik heb nu verbinding met de laadpaal. Lag dus vooralsnog niet alleen aan de wifi.

[ Voor 19% gewijzigd door HarDus op 09-06-2026 01:43 ]

• HarDus
HarDus schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:05:
Webasto Unite 22 voor ERE.

Krijg deze morgen binnen. Nog tips? Actuele app(s); koppelen Joulo?
Installeren van de Webasto Unite; voor wie nog beginnen moet; of kopen.

Webasto Unite is een prima gespecificeerde en goed gebouwde laadpaal: voor €250 ex btw Doen!

Ophangen: schroeven weggooien: ook al is men het hier in dit topic er niet over eens: bij 50% gaat het mis (ook als je de diepte van de gaten vooraf controleert). Geen probleem, twee schroeven verwijderen kostte een middag. Onder kan er niet meer uit. Rechtsonder zit niet vast. Boven andere schroeven. Het zijn dus vast-schroevers.

Stiker pst opslaan: Als het in één keer lukt natuurlijk niet nodig maar ik vond het fijn dat ik de passwords die ik had ingetikt ook naar notities had gekopieerd. de laatste is dan de juiste en heb je dan nog. Als je tussen apparaten kan kopiëren nog makkelijker!

Verbinden: was een drama met Monta maar is gelukt. Ik weet niet waarom. Volgehouden omdat een kennis op voorspraak ook een Unite installeerde en het daar in 15 min gepiept was. Zonder updaten vooraf! Op maandagochtend na de koffie bleek het plotseling van wel. Van lukken kan ik niet spreken; vr-za-zondagmiddag en -avond niet (zie andere bijdrage).

Als je Joulo tussen de paal en Monta wilt zetten moet je bij Monta de laadpaal ID en psw opgeven en niet je Monta inlog….. Simpel nu je het weet!

Laat de laadpaal gewoon op DHCP staan, maar geef de laadpaal in je router en ip adres buiten de dhcp.

Adressen lopen van 1-254; de pool van bijvoorbeeld 1-180; daarboven geef je dan een statisch adres uit. De router heeft er zelf ook een.

Updaten: ging prima tot v3.156. Daarna niet mee. Ik sta in dubio en wacht integratie Joulo/Monta (zie elders) en ervaringen hier af (https://www.neleso.com/unite-downloads).

Wil je dit allemaal lekker binnen doen: een camera in de garage (evt tijdelijk) is erg makkelijk om de let te volgen (ik heb er ook een op mijn vloerverwarmingkleppen regeling en 1 op de druk van de WP/CV installatie: onzin, nee, analoge of onverbonden meters zitten nog overal. Loop je ergens twee keer heen en weer, of naar een kruipruimte: nachtzicht camera!!).

En een schakelstekker voor het resetten op afstand als je er met software even niet bij kan (eerst niet zichtbaar, maar bij iPad in Portrait wel! Dan rechts in het menu). Ik kwam er wel achter dat de onderste WCD niet netjes was aangesloten. De paal bleef in rood achter. De bovenste deed het wel goed. Alles was toch los omdat de Webasto ook zijn fase op de juiste pool wil en ik de stekker wil laten hangen. Vandaar de niet-acceptabele markeringen L-N op onze fit-all WCD's.

De stekker is tijdelijk. Er komt een omvormer met zonnepanelen en batterij tussen voor straks max 32A/7,4kW. De omvormer beperkt afname tot 13A en afgifte tot 32A. Prima voor zon-assist buiten de zomer. Zuinige Tesla heeft een kleine accu bij ruime actieradius. Altijd fijn.

Neem af en toe een kop koffie en wacht rustig af. Sommige dingen blijken lang tot veel langer te duren dan we ondertussen gewend.

Verder even de log bekeken en val van mijn stoel over de frequentie/hoeveelheid data voor een beetje laden. niet veel per huis maar zo verprutsen we met IoT straks wel de bandbreedte. en iemand gaat het opslaan. Afslanken door indikken moet nog geleerd worden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QoFiUewqmkH2AxBRxrbESoNFkLI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oRvT4OaUPUC3zzXldXsl5MLK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door HarDus op 09-06-2026 01:34 ]

• Maverick_tfd
Waarom zou je überhaupt de monza app gebruiken? Voor instellen kun je gewoon de webinterface gebruiken.

• HarDus
Omdat dit:

-als keuze voorbij kwam in Ampure;

-ik vervolgens Joulo ertussen geplaatst heb;

-nu Monta niet werkt, hetgeen mij ergert.

-alternatieven dit niet oplossen;

-mogelijk later vanwege ik weet niet wat er meerdere backends als daisy chain aan OCPP gekoppeld moet worden.

-als het kan werken, moet het werken.

Onze vorige laadpaal in ons vorige huis was van rond 2012/13 van NewMotion endaar kon je toen niks mee. Hier hebben we 2 jaar op een Granny-lader/13A geladen en die hebben we alleen peak/off-peak en uit als klaar geschakeld met een stekkerschakelaar. Hier zijn we eerst aan het elektrificeren geweest en de PV en batterijen staan bijna in bestelling om daar weer een hele hap uit te halen. We moeten gaan Hems-en en vandaar dat ik wil begrijpen waarom dit niet werkt. Tot nu toe alleen met HomeWizard en HomeMaric bespaart; nu moeten we ook opwekken, zelfverbruiken en off peak onder de 100% krijgen. Met WP en EV zitten we nu op 500% tov zonder. Dat vind ik een beetje onverantwoord ondanks gunstig vast contract tot einde jaar.

Ik wil dat alles eerst werkt met apps en dat mag met de cloud en vervolgens moet alles later ook met Hems-HA-UPS ook offline doordraaien, waar relevant.

Allemaal mooi deze laadpaal met Monta en Joulo er tussenin, maar dit is geen lage instap consumenten niveau configuratie. Gelukkig is het, vooralsnog, eenmalig.

====NB: Als je Joulo tussen de paal en Monta wilt zetten moet je bij Monta de laadpaal ID en psw opgeven en niet je Monta inlog….. Simpel nu ik het weet! Ik heb nu verbinding met de laadpaal. Lag dus vooralsnog niet alleen aan de wifi.

[ Voor 71% gewijzigd door HarDus op 09-06-2026 01:42 ]

• Dextro1986
Glashelder schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:57:
@HugoStiglitz zeker wel. Ik heb twee UTP kabels vanaf mijn eerste Webasto naar mijn meterkast. Eentje voor netwerk, de andere is gekoppeld aan een Klefr 6934.

Maar tegenwoordig stuur ik de boel zelf aan via modbus.
Ik heb toch af en toe wat rare dingen met de Webasto's na de laatste firmware updates. Enkele maanden geleden had ik ineens in E-flux een sessie met dik 8000 kWh:
[Afbeelding]
E-flux is gelukkig intelligent genoeg om die sessie eruit te filteren:

[...]

Heel soms zijn er wel eens sessies die blijven hangen op 0 kWh, of die niet afgesloten worden. Zojuist had ik er daar weer eentje van. De auto was reeds losgekoppeld, volgens de web interface van de Webasto was de charger 'available', maar de sessie was niet afgesloten. Pas na een herstart van de lader was in de OCPP portals zichtbaar dat de sessie was afgesloten. Zelfs in local sessions was te zien dat de Webasto de sessie pas afsloot tijdens de herstart.

Maar dit was niet eens het meest gekke. Het meest gekke: voor deze sessie startte de Webasto 3 (!) sessies in de backend. Allemaal met een oplopend ID (+1) 8)7

Gelukkig is de MID meter onafhankelijk en heeft die gewoon correcte waardes.
Welke firmware zit je?

• Dextro1986
HarDus schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:15:
[...]

Installeren van de Webasto Unite; voor wie nog beginnen moet; of kopen.

Webasto Unite is een prima gespecificeerde en goed gebouwde laadpaal: voor €250 ex btw Doen!

Ophangen: schroeven weggooien: ook al is men het hier in dit topic er niet over eens: bij 50% gaat het mis (ook als je de diepte van de gaten vooraf controleert). Geen probleem, twee schroeven verwijderen kostte een middag. Onder kan er niet meer uit. Rechtsonder zit niet vast. Boven andere schroeven. Het zijn dus vast-schroevers.

Stiker pst opslaan: Als het in één keer lukt natuurlijk niet nodig maar ik vond het fijn dat ik de passwords die ik had ingetikt ook naar notities had gekopieerd. de laatste is dan de juiste en heb je dan nog. Als je tussen apparaten kan kopiëren nog makkelijker!

Verbinden: was een drama met Monta maar is gelukt. Ik weet niet waarom. Volgehouden omdat een kennis op voorspraak ook een Unite installeerde en het daar in 15 min gepiept was. Zonder updaten vooraf! Op maandagochtend na de koffie bleek het plotseling van wel. Van lukken kan ik niet spreken; vr-za-zondagmiddag en -avond niet (zie andere bijdrage).

Als je Joulo tussen de paal en Monta wilt zetten moet je bij Monta de laadpaal ID en psw opgeven en niet je Monta inlog….. Simpel nu je het weet!

Laat de laadpaal gewoon op DHCP staan, maar geef de laadpaal in je router en ip adres buiten de dhcp.

Adressen lopen van 1-254; de pool van bijvoorbeeld 1-180; daarboven geef je dan een statisch adres uit. De router heeft er zelf ook een.

Updaten: ging prima tot v3.156. Daarna niet mee. Ik sta in dubio en wacht integratie Joulo/Monta (zie elders) en ervaringen hier af (https://www.neleso.com/unite-downloads).

Wil je dit allemaal lekker binnen doen: een camera in de garage (evt tijdelijk) is erg makkelijk om de let te volgen (ik heb er ook een op mijn vloerverwarmingkleppen regeling en 1 op de druk van de WP/CV installatie: onzin, nee, analoge of onverbonden meters zitten nog overal. Loop je ergens twee keer heen en weer, of naar een kruipruimte: nachtzicht camera!!).

En een schakelstekker voor het resetten op afstand als je er met software even niet bij kan (eerst niet zichtbaar, maar bij iPad in Portrait wel! Dan rechts in het menu). Ik kwam er wel achter dat de onderste WCD niet netjes was aangesloten. De paal bleef in rood achter. De bovenste deed het wel goed. Alles was toch los omdat de Webasto ook zijn fase op de juiste pool wil en ik de stekker wil laten hangen. Vandaar de niet-acceptabele markeringen L-N op onze fit-all WCD's.

De stekker is tijdelijk. Er komt een omvormer met zonnepanelen en batterij tussen voor straks max 32A/7,4kW. De omvormer beperkt afname tot 13A en afgifte tot 32A. Prima voor zon-assist buiten de zomer. Zuinige Tesla heeft een kleine accu bij ruime actieradius. Altijd fijn.

Neem af en toe een kop koffie en wacht rustig af. Sommige dingen blijken lang tot veel langer te duren dan we ondertussen gewend.

Verder even de log bekeken en val van mijn stoel over de frequentie/hoeveelheid data voor een beetje laden. niet veel per huis maar zo verprutsen we met IoT straks wel de bandbreedte. en iemand gaat het opslaan. Afslanken door indikken moet nog geleerd worden.[Afbeelding]
Er zijn betere OCPP laadplatformen dan Monta. De Unite koppelen met een ERE inboeker werkt voor mij, en volgens mij voor velen hier, gewoon vlekkeloos.

Het hele verhaal over de DHCP pool begrijp ik niet zo goed. Het is voldoende om de Unite een vast ip-adres toe te kennen in je router. Ethernet kabel is overigens wel aan te bevelen!

Je hebt natuurlijk ook een vrij ongewone setup voor de Unite. De meeste mensen leggen of laten een 5x4mm2 kabel leggen naar de lader. Geen camera’s nodig die op de Unite gericht zijn.

Updates gaan trouwens ook gewoon prima als je de led-ring in de gaten houdt. Inmiddels drie laders voorzien van updates tot de nieuwste versie 3.187.

Helemaal eens wat betreft de bijgeleverde schroeven, die gooi je best meteen in de kliko.

Wat mij betreft geldt voor de Unite wat voor elke andere laadpaal geldt, als je weet hoe je het moet aansluiten en je bent bereid even wat tijd te investeren in de configuratie is het goed te doen.

• Dextro1986
Alle bovenstaande gezegd hebbende dan nu het volgende;

Ik heb verder gewerkt aan de integratie voor HA. Automatische fasewissel werkt bij mij en bij de andere twee laders waar ik toegang tot heb. Komende tijd zal ik met updates het een en ander nog wel finetunen wat betreft Solar laden en fasewissel.

De grote vraag is nu; Werkt fasewissel voldoende goed als de integratie wordt gebruikt in external controller mode met EVCC als stuurprogramma? Ik gebruik zelf geen EVCC, dus ik ben afhankelijk van feedback. De integratie hanteert voor fasewissel door EVCC dezelfde cyclus als er intern wordt gebruikt en dit zou ervoor kunnen zorgen dat er een timeout optreedt in EVCC. Mocht dat zo zijn, laat het me dan weten. We kunnen kijken of we daar iets aan kunnen veranderen.

• Maverick_tfd
@HarDus je maakt het m.i. echt onnodig complex. Maar ieder zijn ding.

Je kunt alles via de web interface doen. Geen app nodig. Ook koppelen aan Joulo is appeltje eitje, geen app of andere dienst nodig.

[ Voor 48% gewijzigd door Maverick_tfd op 09-06-2026 15:56 ]

• Allewijn
  • Niet online
Dextro1986 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:32:
Alle bovenstaande gezegd hebbende dan nu het volgende;

Ik heb verder gewerkt aan de integratie voor HA. Automatische fasewissel werkt bij mij en bij de andere twee laders waar ik toegang tot heb. Komende tijd zal ik met updates het een en ander nog wel finetunen wat betreft Solar laden en fasewissel.

De grote vraag is nu; Werkt fasewissel voldoende goed als de integratie wordt gebruikt in external controller mode met EVCC als stuurprogramma? Ik gebruik zelf geen EVCC, dus ik ben afhankelijk van feedback. De integratie hanteert voor fasewissel door EVCC dezelfde cyclus als er intern wordt gebruikt en dit zou ervoor kunnen zorgen dat er een timeout optreedt in EVCC. Mocht dat zo zijn, laat het me dan weten. We kunnen kijken of we daar iets aan kunnen veranderen.
Ik wil/ga je graag helpen. Ik heb alles, zoals je weet, nu volledig werkend in evcc (zonder jouw ha integratie).
Ik zie dat dlb en automatisch fase schakelen goed lijkt te werken. Ik wil het deze week nog even actiever testen met wel/geen zon, met mijn 11kW kookplaat vol aangooien tijdens laden, etc.

Daarna wil ik jouw ha integratie doen. Weet wel dat ik evcc echt wil blijven gebruiken. Want zó simpel en duidelijk. Alleen liever via HA zodat ik de sponsor token niet hoef te betalen ;)
Zodra ik jouw integratie gekoppeld heb, laat me dan weten hoe ik alle 'tests' voor je kan doen.

• Ali_van_G
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02:40
Allewijn schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:05:
[...]

Ik wil/ga je graag helpen. Ik heb alles, zoals je weet, nu volledig werkend in evcc (zonder jouw ha integratie).
Ik zie dat dlb en automatisch fase schakelen goed lijkt te werken. Ik wil het deze week nog even actiever testen met wel/geen zon, met mijn 11kW kookplaat vol aangooien tijdens laden, etc.

Daarna wil ik jouw ha integratie doen. Weet wel dat ik evcc echt wil blijven gebruiken. Want zó simpel en duidelijk. Alleen liever via HA zodat ik de sponsor token niet hoef te betalen ;)
Zodra ik jouw integratie gekoppeld heb, laat me dan weten hoe ik alle 'tests' voor je kan doen.
Waarom is er geen sponsor token nodig als het via de intergratie in HA gaan?

• Fr33z
Ali_van_G schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 21:12:
[...]

Waarom is er geen sponsor token nodig als het via de intergratie in HA gaan?
https://docs.evcc.io/en/chargers/home-assistant-charger/ hierom. Homwassistant lader is 'token free' bij EVCC

• Ali_van_G
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02:40
Dankjewel, nu snap ik hoe het werkt
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste