Webasto Unite Laadstation

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste
Acties:

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
HarDus schreef op zondag 21 juni 2026 @ 14:11:
[...]

En dan vooral controleren dat de L1 ook daadwerkelijk op de L1 van de WCD zit. Want dat kan makkelijk andersom, want dat kan. Dat kan ook bij iedere WCD anders zijn. Vaak heeft een elektricien wel een eigen-wijze aansluitwijze door het gehele huis, maar dat hoeft niet! Stekker en WCD markeren helpt.[Afbeelding]
Hemel.... Is dit je definitieve opstelling @HarDus ?
Een standaard kabel (1.5mm²?) en geaarde stekker ipv een vaste verbinding? Hier loopt veelvuldig 1x16A langdurig over? Wel naar eigen groep in meterkast?
Ook nog aangesloten op een slimme stekker?
Ik zie een hoop 'overgangs weerstanden' in de keten...
Terwijl permanent in jouw opstelling zo makkelijk en zo veel vanzelfsprekender lijkt?

Ik heb meerdere (granny) chargers op langdurig 13A+ standaard stekkers/stekkerdozen gezien die goed gesmolten waren. Terwijl die er toch echt 'geschikt' voor waren.

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-07 14:05
Ik ga zeres voor mijn ERE gebruiken, maar ik wil mijn zakelijke lease auto thuis laden op een backoffice platform. Heeft iemand suggesties (of een link naar een topic met meer uitleg). Eisen voor wat ik ervan begrijp:
- werkt met webasto
- mogelijkheid om custom tarieven in te stellen die aan mijn zakelijke lease operater worden doorberekend (en dus uitbetaald aan mij)
- registratie met RFID badge, want ik heb ook nog een prive EV
- goedkoop abbo (6 - 10e p/m)
- mogelijkheid tot Zeres integratie voor ERE (OCPP proxy)
- eventueel mogelijk om loadbalancing toe te passen, maar lagere prio

Plugchoice ziet er interessant uit, echter komt hun facturatie systeem pas in Q3 2026
Allewijn schreef op zondag 14 juni 2026 @ 18:32:
En jullie willen het niet geloven, maar zojuist, op zondag, antwoordde het NeLeSo team op mijn bovenstaande email:

Webasto has terminated the charger business in 2024, and handed over the business to Ampure.

We are an engineering company and helped Webasto testing the firmware with the charger and mutiple backends, and agreed to host it until a new structure has been established by Ampure since we did have the files anyway. In fact, the entire integration with EVCC was done with our test sample.

Ampure itself does not develop any new firmwares. But you can contact them:

"Service.EU" <service.eu@ampure.com>

Hope this helps,

En daarom zal het dus wel zo goed werken direct met evcc! (@Dextro1986 )
Dit wil dus ook zeggen dat de firmware's offline gaan en het is niet zeker of Ampure ze online zal zetten. @Dextro1986 is het misschien een idee om deze op je github te hosten, voor toekomstige kopers? Eventueel met toestemming, hier kan @Allewijn om vragen.

[ Voor 23% gewijzigd door The Source op 21-06-2026 23:04 ]

• Dextro1986
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 11:59
The Source schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:03:
Ik ga zeres voor mijn ERE gebruiken, maar ik wil mijn zakelijke lease auto thuis laden op een backoffice platform. Heeft iemand suggesties (of een link naar een topic met meer uitleg). Eisen voor wat ik ervan begrijp:
- werkt met webasto
- mogelijkheid om custom tarieven in te stellen die aan mijn zakelijke lease operater worden doorberekend (en dus uitbetaald aan mij)
- mogelijkheid tot Zeres integratie voor ERE

Plugchoice ziet er interessant uit, echter komt hun facturatie systeem pas in Q3 2026

[...]

Dit wil dus ook zeggen dat de firmware's offline gaan en het is niet zeker of Ampure ze online zal zetten. @Dextro1986 is het misschien een idee om deze op je github te hosten, voor toekomstige kopers? Eventueel met toestemming, hier kan @Allewijn om vragen.
Ik wil best kijken of we deze beschikbaar mogen stellen op de integratie pagina, maar hier moet inderdaad eerst wel uitdrukkelijke toestemming van neleso voor zijn.

• jeroen_119
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:07
fredkroket schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 23:44:
[...]

Even chatten met de support van Sparky... Ze moeten iets vrijgeven of iets dergelijks, daarna kan je hem zo koppelen.
Inderdaad ze moeten iets aan- of openzetten , het was weekend maar ik heb nu al een reactie op maandag ochtend van plugchoice wow!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

The Source schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:03:
- werkt met webasto
- mogelijkheid tot Zeres integratie voor ERE (OCPP proxy)

TAP. Is gratis.

Ik heb twee Webasto's. Eentje is gekoppeld aan E-flux (6,66 per maand), de andere aan TAP. Ik ga de E-flux paal ook overhevelen naar TAP. Bij TAP is een proxy geen probleem, want ik proxy mijn verkeer via Joulo.

Verder heb ik ook enkele laadpassen op free charging ingesteld. Dat werkt prima bij zowel E-flux als TAP, al heeft E-flux meen ik een beperking dat alleen E-flux passen dat kunnen, maar daar ben ik niet 100% zeker van.. (lang geleden dat ik dat heb uitgezocht).

TAP doet blijkaar iets met load balancing, maar het is mij onduidelijk of dit ook voor consumenten beschikbaar is.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• HarDus
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 11:04
Allewijn schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:08:
[...]

Hemel.... Is dit je definitieve opstelling @HarDus ?
Een standaard kabel (1.5mm²?) en geaarde stekker ipv een vaste verbinding? Hier loopt veelvuldig 1x16A langdurig over? Wel naar eigen groep in meterkast?
Ook nog aangesloten op een slimme stekker?
Ik zie een hoop 'overgangs weerstanden' in de keten...
Terwijl permanent in jouw opstelling zo makkelijk en zo veel vanzelfsprekender lijkt?

Ik heb meerdere (granny) chargers op langdurig 13A+ standaard stekkers/stekkerdozen gezien die goed gesmolten waren. Terwijl die er toch echt 'geschikt' voor waren.
Nee, natuurlijk is dit niet definitief. Is om te testen. Dat is al eerder gemeld en getoond.

Maar wel relevant mbt L en N en het gebruik van stekkers. In de voorgaande reactie werd alleen kleur in he5 snoer vermeld terwijl het juist om de juiste doorleiding naar de kabels in de WCD gaat.

En maar goed ook dat ik deze test opstelling maakt, want ik heb het nog niet stabiel. Dus je reactie is helemaal niet nodig. Er zijn meer mensen die (menen te) weten wat ze doen.

De schakelstekker is voor de harde reset. De hele opstelling is voorzien van een camera. De led is live te volgen. Evenzo de stroomafname. Op die manier kan je alles vanuit huis doen bij een wijntje en de TV en hoef je niet avonden bij de de laadpaal door te brengen. Het heeft een week geduurd. Maar het werkt.

Lessen: Webasto, Joulo en Monta: zo min mogelijk dubbelingen in de instellingen: in de Webasto alleen de hardware instellingen; in Joulo alleen ERE en in Monta alleen charging. Minder is beter. Wat wel kan overlappen weet ik niet. Ga dat ook verder niet weer proberen. Verder heb ik na ervaring van de problemen Joulo en Monta er af gegooid en eerst Joulo met de helpdesk opgelost en daarna Monta. De verschillen? Geen idee. Maar de hulp van beiden was geduldig en fijn. Maar zij kennen natuurlijk ook niet alle interferenties tussen laadpaal en backends. Het werkt nu. Daarnaast is mijn internet via 2 AP’s in de garage prima geweest voor IoT maar Joulo/Monta posten iedere 30s en dat moet blijkbaar stabieler ontvangen worden en heeft blijkbaar minder buffer en minder tolerantie dan HomeWizard, HomeMatic en Sonos dat daar ook al 4 jaar naar tevredenheid werkte. Updaten van de firmware van de Webasto lukte met dit signaal ook steeds in 1 keer. Dus ik ben verrast over de gevoeligheid. Dit kom ik al jaren niet meer tegen. Les: zeker wel veel langer wachten op de opstart van Webasto/Joulo/Monta. Oplossing: er komt na de vakantie een buiten AP aan de garage en misschien ook een buiten AP op het dak van het huis. Ik hoop daarmee dit laatste probleem op te lossen en ook een goede basis te leggen voor load balancing over wifi later. Ik moet nog bij Webasto/Joulo/Monta uitzoeken of er ergens een retries beperking in zit.

Er komt een Deye omvormer vóór met PV op dak en 16kWh batterij er aan. Dan komt er een vaste aansluitingskabel geschikt voor 32A/1F afgetopt op 80%/25A om battery-assist/loadbalanced te laden. Ik wilde niet dat die installateur straks met een onbekende (met alle OCPP perikelen) Webasto aan de slag moet. De Deye MID/ERE oplader is er nog niet. En Webasto is een mooie goedkope tijdelijke oplossing voor ERE en ben daarmee dus alvast aan de gang gegaan. Nu het lijkt te werken is de vraag: waarom zou je hem dan nog vervangen? Misschien als Hems straks nog inzichten en mogelijkheden biedt die ik nu nog niet heb voorzien en bedacht.

Het hele setje staat nu beperkt op 2,8kW zoals dat ook was met de granny charger. Op het tijdelijke snoer staat 16A ingeperst. De stekkers gaan stuk op de base load en niet op 13A is mijn ervaring. Van de TV audio en van de werkkamer-PC’s gaan stuk; deze niet. En dan vooral de logica en niet de doorvoer. Wel zorgen voor goede connecties in de WCD.

De set heeft geen “Franse aardpin” en de stekkers kunnen dus gedraaid worden. De enige “beveiliging” is nu de “logica” dat de stekker met snoer naar beneden geplaatst moet worden (dat was niet zo; dus de WCD is aangepast). Dit laatste is het enige dat onacceptabel is van deze test-opstelling. Echter, ik ben vooralsnog de enige die met de test-opstelling laadt.

Misschien dat deze uitleg de toon van de respons wat kan verzachten. Het heeft mij geraakt.

[ Voor 6% gewijzigd door HarDus op 22-06-2026 10:43 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

HarDus schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:23:
[...]

Misschien dat deze uitleg de toon van de respons wat kan verzachten. Het heeft mij geraakt.
Zou ik doen. Je werd helemaal niet aangevallen.

En 2,8 kW continue via zo'n stekker is gewoon teveel. De meeste granny chargers zijn gelimiteerd op 10A en zelfs die laten met enige regelmaat een stopcontact smelten.. Dan kan je wel zeggen 'mijn ervaring' maar hier op dit forum zijn veel meer ervaringen dan die ene van jou en die leert ons dat 10A eigenlijk soms al teveel is..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• HarDus
Ik ben bekend met de beperkingen van de HomeWizard stekkers en ben bekend met de levensduur bij het niet voorzien van goede contacten. Voor nonchalant gebruik zijn ze ongeschikt en daarom vind ik ze ook substandard. Ze zijn wel verdomd handig. Dat geldt dus niet alleen zoals ik schreef voor 16/13/10A maar qua schakelen ook voor 1A voor TV/audio en werkkamers. Ik heb er 9 en heb er nu ruim 3 jaar ervaring mee. Voordeel van HomeWizard is dat je die in het zicht gebruikt. De relais van HomeMatic werk je weg. Dat geeft een ongecontroleerd idee van kwaliteit.

Maar mijn ervaringen zijn geen wetenschappelijke duurtest of conformiteitsverklaring. Die laatste komen beter uit de bus…..

[ Voor 10% gewijzigd door HarDus op 22-06-2026 10:51 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Het probleem zit niet in de HomeWizard stekkers, maar in de Schuko-stekker in het algemeen. Die contacten zijn gewoon niet goed genoeg voor langdurige hogere stromen, zeker bij als stopcontacten ouder worden want dan worden ze slapper en ontwikkelen ze meer warmte.

• Dextro1986
HarDus schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:23:
[...]

Nee, natuurlijk is dit niet definitief. Is om te testen. Dat is al eerder gemeld en getoond.

Maar wel relevant mbt L en N en het gebruik van stekkers. In de voorgaande reactie werd alleen kleur in he5 snoer vermeld terwijl het juist om de juiste doorleiding naar de kabels in de WCD gaat.

En maar goed ook dat ik deze test opstelling maakt, want ik heb het nog niet stabiel. Dus je reactie is helemaal niet nodig. Er zijn meer mensen die (menen te) weten wat ze doen.

De schakelstekker is voor de harde reset. De hele opstelling is voorzien van een camera. De led is live te volgen. Evenzo de stroomafname. Op die manier kan je alles vanuit huis doen bij een wijntje en de TV en hoef je niet avonden bij de de laadpaal door te brengen. Het heeft een week geduurd. Maar het werkt.

Lessen: Webasto, Joulo en Monta: zo min mogelijk dubbelingen in de instellingen: in de Webasto alleen de hardware instellingen; in Joulo alleen ERE en in Monta alleen charging. Minder is beter. Wat wel kan overlappen weet ik niet. Ga dat ook verder niet weer proberen. Verder heb ik na ervaring van de problemen Joulo en Monta er af gegooid en eerst Joulo met de helpdesk opgelost en daarna Monta. De verschillen? Geen idee. Maar de hulp van beiden was geduldig en fijn. Maar zij kennen natuurlijk ook niet alle interferenties tussen laadpaal en backends. Het werkt nu. Daarnaast is mijn internet via 2 AP’s in de garage prima geweest voor IoT maar Joulo/Monta posten iedere 30s en dat moet blijkbaar stabieler ontvangen worden en heeft blijkbaar minder buffer en minder tolerantie dan HomeWizard, HomeMatic en Sonos dat daar ook al 4 jaar naar tevredenheid werkte. Updaten van de firmware van de Webasto lukte met dit signaal ook steeds in 1 keer. Dus ik ben verrast over de gevoeligheid. Dit kom ik al jaren niet meer tegen. Les: zeker wel veel langer wachten op de opstart van Webasto/Joulo/Monta. Oplossing: er komt na de vakantie een buiten AP aan de garage en misschien ook een buiten AP op het dak van het huis. Ik hoop daarmee dit laatste probleem op te lossen en ook een goede basis te leggen voor load balancing over wifi later. Ik moet nog bij Webasto/Joulo/Monta uitzoeken of er ergens een retries beperking in zit.

Er komt een Deye omvormer vóór met PV op dak en 16kWh batterij er aan. Dan komt er een vaste aansluitingskabel geschikt voor 32A/1F afgetopt op 80%/25A om battery-assist/loadbalanced te laden. Ik wilde niet dat die installateur straks met een onbekende (met alle OCPP perikelen) Webasto aan de slag moet. De Deye MID/ERE oplader is er nog niet. En Webasto is een mooie goedkope tijdelijke oplossing voor ERE en ben daarmee dus alvast aan de gang gegaan. Nu het lijkt te werken is de vraag: waarom zou je hem dan nog vervangen? Misschien als Hems straks nog inzichten en mogelijkheden biedt die ik nu nog niet heb voorzien en bedacht.

Het hele setje staat nu beperkt op 2,8kW zoals dat ook was met de granny charger. Op het tijdelijke snoer staat 16A ingeperst. De stekkers gaan stuk op de base load en niet op 13A is mijn ervaring. Van de TV audio en van de werkkamer-PC’s gaan stuk; deze niet. En dan vooral de logica en niet de doorvoer. Wel zorgen voor goede connecties in de WCD.

De set heeft geen “Franse aardpin” en de stekkers kunnen dus gedraaid worden. De enige “beveiliging” is nu de “logica” dat de stekker met snoer naar beneden geplaatst moet worden (dat was niet zo; dus de WCD is aangepast). Dit laatste is het enige dat onacceptabel is van deze test-opstelling. Echter, ik ben vooralsnog de enige die met de test-opstelling laadt.

Bedoel je een soft reset(herstart) van de lader met stroom er op en er af? Ik heb REST API nu in de integratie zitten, dus daar zou je ook op afstand een herstart mee kunnen doen. DLB via wifi werkt overigens prima mits het wifi signaal bij de lader goed is, dit heb ik getest.

• HarDus
Mits het wifi signaal goed is: zie mijn test. Thuis werk reset via Webasto ook, maar voor hulp op afstand niet. Aan/uit werkt dan beter dan iets anders.

Als het eenmaal werkt, heb je de botte bijl niet meer nodig, denk ik.

[ Voor 47% gewijzigd door HarDus op 22-06-2026 12:57 ]

• The Source
Glashelder schreef op maandag 22 juni 2026 @ 08:28:
[...]

TAP. Is gratis.

Ik heb twee Webasto's. Eentje is gekoppeld aan E-flux (6,66 per maand), de andere aan TAP. Ik ga de E-flux paal ook overhevelen naar TAP. Bij TAP is een proxy geen probleem, want ik proxy mijn verkeer via Joulo.

Verder heb ik ook enkele laadpassen op free charging ingesteld. Dat werkt prima bij zowel E-flux als TAP, al heeft E-flux meen ik een beperking dat alleen E-flux passen dat kunnen, maar daar ben ik niet 100% zeker van.. (lang geleden dat ik dat heb uitgezocht).

TAP doet blijkaar iets met load balancing, maar het is mij onduidelijk of dit ook voor consumenten beschikbaar is.
Dank je, ik heb een account aangemaakt, mijn lader toegevoegd via OCPP, echter kan ik geen plek vinden waar ik Zeres voor ERE kwijt kan. De chat bot vertelt mij dat het enkel via TAP zelf geregeld kan worden. Enig idee waar ik moeten zoeken?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

The Source schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:00:
[...]

Dank je, ik heb een account aangemaakt, mijn lader toegevoegd via OCPP, echter kan ik geen plek vinden waar ik Zeres voor ERE kwijt kan. De chat bot vertelt mij dat het enkel via TAP zelf geregeld kan worden. Enig idee waar ik moeten zoeken?
Sorry TAP biedt zelf geen mogelijkheid tot een proxy. Ik las je bericht als zijnde dat Zeres zo’n proxy aanbiedt.

Joulo biedt die proxy bijv. wel aan.

TAP is heel schichtig met dit soort zaken. Zelfs EMAID ID’s zitten daar niet in exports.

Maar het kan inderdaad ook via TAP zelf.

• jeroen_119
Joulo voor de ERE gebruiken meerdere in dit topic, ik heb hem ook gebruikt is erg makkelijk in te stellen.

[ Voor 10% gewijzigd door jeroen_119 op 23-06-2026 08:52 ]

• onnaj
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:59
jeroen_119 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 08:52:
Joulo voor de ERE gebruiken meerdere in dit topic, ik heb hem ook gebruikt is erg makkelijk in te stellen.
Die mening deel ik ook. Echt super eenvoudig!

• Allewijn
  • Niet online
onnaj schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:04:
[...]

Die mening deel ik ook. Echt super eenvoudig!
Ook ik deel hem. Joulo was instant in de webinterface van mijn Webasto ingevoerd. Alles werkte meteen en een prachtig overzicht van hoe veel ere's ik tot nu toe heb opgebouwd in hun portaal.
Ook sowieso is joulo echt aantrekkelijk voor een 'tweaker'. Veel mogelijk qua proxys, api koppelingen, etc.

• Allewijn
  • Niet online
patrickvdhart schreef op zondag 14 juni 2026 @ 21:37:
[...]

Dank - goed lezen op die pagina blijft een kunst..

Helaas zit ik vast in de upgrade van V3.118.0 naar V3.135.0, de upgrades lopen vanaf V3.119.0 maar niet vanaf 118 versie. Iemand een idee, hij pakt de 119 niet
@patrickvdhart Is het je nog gelukt (daar is het forum tenslotte ook voor qua terugkoppeling).
Ik gaf je toen dit advies:
Goed lezen. Het blijft idd een kunst @patrickvdhart...
Vanaf 118 ga je niet naar 135. Die sla je zelfs helemaal over:

from_v3.118.0-to_v3.128.1.update
En zo verder naar:
from_v3.128.1-to_v3.150.0.update
En verder
from_v3.150.0-to_v3.156.0.update
En verderrrrr
from_v3.156.0-to_v3.166.0.update
Ennnnnn dannnnn
from_v3.166.0-to_v3.187.0.update
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En verder: Mijn eigen Webasto draait nu al een tijdje op laatste fw (.187) met direct evcc erg stabiel.
Automatisch faseschakelen lijkt nu altijd goed te gaan. Volledig op PV laden, terugschakelen naar 1p 6A en weer opschakelen naar ik meen 3P 8A max (mijn 19 panelen met iq7+ omvormers doen max ~5,5kW realtime opwekken) werkt perfect. Joulo koppeling werkt super. DLB werkt instant, Etc.
Volgende stap wordt een 15 to 25kWh thuisbatterij kiezen en kopen die volledig integreert met evcc, dynamisch tarief, prioriteiten geven aan ev laden versus batterij, zonnevoorspellingsintegratie, etc.
En dat ziet er in evcc veelbelovend uit.
Benieuwd. Moet mijn keus voor een thuisbatterij tussen oktober en jan 2027 gaan doen.
Nu nog een vast contract met volledige saldering zonder terugleverkosten, dus zit nog paar maanden optimaal (wek op jaar precies op wat we verbruiken incl ev).

Ben vandaag bezig met instellen van een tweede Webasto Unite voor een vriend.
Die was ook helemaal om (want geen betere koop voor ~320 euro te vinden natuurlijk).

Vraagje: Hij rijdt zijn ev zakelijk. Hij heeft een MultiTankCard waar hij overal mee mag laden.
We willen de paal dus zodanig instellen dat hij zijn MTC kaart rfid tegen de Webasto kan houden, dat het laden dan start en laadsessie gekoppeld wordt aan zakelijke verrekening.
Qua ERE inboekdienstverlener wil hij net als ik heb Joulo.

Iemand tips/ervaring? Welke backoffice/cpo kiezen? E-Flux een aanrader?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik heb vandaag een mail gestuurd naar AMPURE, als vervolg op mijn vragen aan NeLeSo, aangaande toekomstige support en fw ontwikkeling. Ik hoop op antwoorden voor ons allen.
En als laatste... stil hier.de laatste tijd.. :henk

[ Voor 5% gewijzigd door Allewijn op 28-06-2026 13:53 ]

• rikkertjongen
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 12:31
Allewijn schreef op zondag 28 juni 2026 @ 13:45:
[...]

@patrickvdhart Is het je nog gelukt (daar is het forum tenslotte ook voor qua terugkoppeling).
Ik gaf je toen dit advies:
Goed lezen. Het blijft idd een kunst @patrickvdhart...
Vanaf 118 ga je niet naar 135. Die sla je zelfs helemaal over:

from_v3.118.0-to_v3.128.1.update
En zo verder naar:
from_v3.128.1-to_v3.150.0.update
En verder
from_v3.150.0-to_v3.156.0.update
En verderrrrr
from_v3.156.0-to_v3.166.0.update
Ennnnnn dannnnn
from_v3.166.0-to_v3.187.0.update

En verder: Mijn eigen Webasto draait nu al een tijdje op laatste fw (.187) met direct evcc erg stabiel.
Automatisch faseschakelen lijkt nu altijd goed te gaan. Volledig op PV laden, terugschakelen naar 1p 6A en weer opschakelen naar ik meen 3P 8A max (mijn 19 panelen met iq7+ omvormers doen max ~5,5kW realtime opwekken) werkt perfect. Joulo koppeling werkt super. DLB werkt instant, Etc.
Volgende stap wordt een 15 to 25kWh thuisbatterij kiezen en kopen die volledig integreert met evcc, dynamisch tarief, prioriteiten geven aan ev laden versus batterij, zonnevoorspellingsintegratie, etc.
En dat ziet er in evcc veelbelovend uit.
Benieuwd. Moet mijn keus voor een thuisbatterij tussen oktober en jan 2027 gaan doen.
Nu nog een vast contract met volledige saldering zonder terugleverkosten, dus zit nog paar maanden optimaal (wek op jaar precies op wat we verbruiken incl ev).

Ben vandaag bezig met instellen van een tweede Webasto Unite voor een vriend.
Die was ook helemaal om (want geen betere koop voor ~320 euro te vinden natuurlijk).

Vraagje: Hij rijdt zijn ev zakelijk. Hij heeft een MultiTankCard waar hij overal mee mag laden.
We willen de paal dus zodanig instellen dat hij zijn MTC kaart rfid tegen de Webasto kan houden, dat het laden dan start en laadsessie gekoppeld wordt aan zakelijke verrekening.

Ik heb vandaag een mail gestuurd naar AMPURE, als vervolg op mijn vragen aan NeLeSo, aangaande toekomstige support en fw ontwikkeling. Ik hoop op antwoorden voor ons allen.
En als laatste... stil hier.de laatste tijd.. :henk
Ik heb mijn Webasto aan Tap gekoppeld en de laadpaal bij Tap op publiek/roaming gezet. Kan je een vast tarief instellen voor tijd en kwh, helaas geen dynamische kwh prijzen. Voor mijzelf een tag ingesteld die gratis laad, de rest betaald wel met een laadpas of via de app van een aanbieder.

• Allewijn
  • Niet online
Trouwens ook net de led afdek ring geprint die @BreeeZe adviseerde. Want op laagste led stand toch anders echt nog te fel.
Dit is fraai.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_YbnGLeLXo2rT6qKXOAsQ4iUTw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pCC068bkt9Yl7LFAHLyhVwgx.jpg?f=fotoalbum_large

• Allewijn
  • Niet online
rikkertjongen schreef op zondag 28 juni 2026 @ 13:59:
[...]

Ik heb mijn Webasto aan Tap gekoppeld en de laadpaal bij Tap op publiek/roaming gezet. Kan je een vast tarief instellen voor tijd en kwh, helaas geen dynamische kwh prijzen. Voor mijzelf een tag ingesteld die gratis laad, de rest betaald wel met een laadpas of via de app van een aanbieder.
Dankjewel.
Is dat wel 'helaas'?
Want ik neem aan dat je met je werkgever een mooi/meer dan acceptabel vast tarief mag invoeren?
En als je je Webasto dan slim stuurt, bijv met evcc, op zonneladen (als je pv hebt) of op dynamische prijzen en dan dus alleen laden bij x lage bedragen, gekoppeld aan een minimale soc die je op een bepaald wegrij tijdstip wenst, etc. Dan hou je er geld aan over!

Verder, waarop tap en geen e-flux?
Hoe Tap aan inboekdienstverlener gekoppeld?
Anderen ervaring met e-flux?

• rikkertjongen
Allewijn schreef op zondag 28 juni 2026 @ 14:48:
[...]

Dankjewel.
Is dat wel 'helaas'?
Want ik neem aan dat je met je werkgever een mooi/meer dan acceptabel vast tarief mag invoeren?
En als je je Webasto dan slim stuurt, bijv met evcc, op zonneladen (als je pv hebt) of op dynamische prijzen en dan dus alleen laden bij x lage bedragen, gekoppeld aan een minimale soc die je op een bepaald wegrij tijdstip wenst, etc. Dan hou je er geld aan over!

Verder, waarop tap en geen e-flux?
Hoe Tap aan inboekdienstverlener gekoppeld?
Anderen ervaring met e-flux?
Meer helaas omdat ik een vast tarief voor anderen moet instellen die ook de avond pieken qua dynamisch kwh tarief moeten coveren.

Voor de mensen waar een werkgever het betaald maakt het niet uit nee.

Tap voor mij omdat het gratis is en makkelijk instelbaar, via een ocpp proxy naar een inboekdienstverlener.

Voor mijzelf maak ik ook nog gebruik van Tibber Grid Rewards, dus daar stuur ik mijn lader ook nog op via Home Assistant. Met een toggle zodat alleen mijn eigen auto wordt beinvloed haha.

• The Source
rikkertjongen schreef op zondag 28 juni 2026 @ 13:59:
[...]

Allewijn schreef op zondag 28 juni 2026 @ 13:45:
[...]

Ik stelde deze vraag ook een week ofzo geleden.
Heb nog geen definitieve oplossing. Probleem is dus dat je 2 OCPP kopelingen moet hebben, 1 naar je backoffice waar je met een rfid tag custom tarieven kunt rekenen die voor de zakelijke auto naar je werkgever en 1 naar je ERE register.
Oplossingen die ik gevonden heb:
1. Een OCPP proxy hosted, 1 euro per maand: https://proxy.joulo.nl/
2. Dezelfde optie, echter dan zelf de OCPP proxy hosten: https://github.com/joulo-nl/joulo-ocpp-proxy maar exposen lijkt niet makkelijk
2. 3. ERE gebruiken bij hetzelfde backoffice voor zakelijke betalingen, nadeel meestel tegen 25% en niet tegen 19% of lager (ik had mijn oog op Zeres laten vallen)

Ik ga wellicht voor optie 1, echter nog niet ingedoken. Betere suggesties zijn welkom!

Edit: ik zie net deze: https://github.com/openchargehub/ocpp-proxy ook interessant.

• Ali_van_G
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-07 19:40
The Source schreef op zondag 28 juni 2026 @ 21:16:
[...]

[...]

Ik stelde deze vraag ook een week ofzo geleden.
Heb nog geen definitieve oplossing. Probleem is dus dat je 2 OCPP kopelingen moet hebben, 1 naar je backoffice waar je met een rfid tag custom tarieven kunt rekenen die voor de zakelijke auto naar je werkgever en 1 naar je ERE register.
Oplossingen die ik gevonden heb:
1. Een OCPP proxy hosted, 1 euro per maand: https://proxy.joulo.nl/
2. Dezelfde optie, echter dan zelf de OCPP proxy hosten: https://github.com/joulo-nl/joulo-ocpp-proxy maar exposen lijkt niet makkelijk
2. 3. ERE gebruiken bij hetzelfde backoffice voor zakelijke betalingen, nadeel meestel tegen 25% en niet tegen 19% of lager (ik had mijn oog op Zeres laten vallen)

Ik ga wellicht voor optie 1, echter nog niet ingedoken. Betere suggesties zijn welkom!

Edit: ik zie net deze: https://github.com/openchargehub/ocpp-proxy ook interessant.
Plugchoice heeft ook de mogelijkheid voor ocpp proxy en is gratis. Heb er zelf verder geen ervaring mee.

• The Source
Er moeten 2 OCCP adressem in, bij plugchoicd kan er maar 1 ingezet worden. IN Q3 komt plugchoice wel met de mogelijkheid om custom tarieven tegen betaling in te geven. Een oplossing als je vrij bent om je zakeljjke back office te kiezen.

• jeroen_119
Allewijn schreef op zondag 28 juni 2026 @ 14:30:
Trouwens ook net de led afdek ring geprint die @BreeeZe adviseerde. Want op laagste led stand toch anders echt nog te fel.
Dit is fraai.

[Afbeelding]
Ziet er mooi uit die "3d-print-led-dimmer"!

• Allewijn
  • Niet online
Via Amazon zie ik de Unite nu nog voor 500 euro. Dus voor mensen die nog een alleskunner zoeken voor weinig... De buitenkans voor ~300,- euro is meen ik wel weg....
Óf nog wel bij Conrad voor 1460,- euro 8)7

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

• The Source
The Source schreef op zondag 28 juni 2026 @ 23:51:
Er moeten 2 OCCP adressem in, bij plugchoicd kan er maar 1 ingezet worden. IN Q3 komt plugchoice wel met de mogelijkheid om custom tarieven tegen betaling in te geven. Een oplossing als je vrij bent om je zakeljjke back office te kiezen.
Ik zie dat EVCC ook bezig is met OCCP forwarden, ik ga daarmee testen.

• Jimbeam
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07:34
Poeh, hele topic doorgelezen, hoop geleerd maar zie ook door de bomen het bos niet meer.

Mijn Situatie:
- Zonnepanelen
- Wacht op mijn eerste PHEV (Kuga) eind deze maand.
- Webasto is afgelopen week geinstalleerd en opgehangen op mijn oprit
- Wacht nog op upgrade van mijn net door Liander maar dat is meer met oog op de toekomst
- Webasto voorlopig op 10A begrenst.
- Geen updates gedaan want ik kan niet vinden wat ik daarmee zou winnen

- Ik heb een P1 van Homewizard in mijn meter geprikt
- HA heb ik net vorige maand ingeruild voor Homey
- Ik weet nog niet of ik de paal helemaal op Free wil zetten, het gemak is aantrekkelijk en de kans dat een vreemde zijn auto op de oprit zet om stroom te stelen lijkt me bijna theoretisch.

Wat me nog onduidelijk is.
Ik wil graag laadsessies kunnen volgen en terug zien, hoe kan ik dat doen?
Als ik me aanmeldt bij TAP kan ik daar dan precies zien hoeveel stroom ik heb gebruikt voor laden?

Ik las dat @Allewijn de Webasto via zijn Homewizard P1 heeft gekoppeld, gaat dat zonder extra investeringen en hoe dan?
Ik zie dat je bij HW een driefasen ding voor in de meterkast kunt kopen en dan zal alles netjes geintegreerd zijn, maar ik heb net een hoop geld betaald voor het spul wat de electricien erin heeft geschroefd (niet handig van me).

Ik zie in Homey dat ze een module voor TAB hebben.
Is dat misschien mijn oplossing? Iemand die dat gebruikt? Heb ik daar dan ook genoeg aan voor als de saldering stopt?

Overigens, de WAN wifi heeft even gewerkt en is er toen mee gestopt zonder dat ik iets heb gewijzigd, Daar moet ik nog even op onderzoek uit (fixed IP, geen conflicten)

Hosky maximist

• Allewijn
  • Niet online
@Jimbeam Laadsessies inzien kan bijv. super makkelijk in het overzichtsscherm van je gekozen inboekdienstverlener (want ik neem aan dat je een MID laadpaal koos omdat je van ERE gebruik wil maken). Ik adviseer Joulo. Die werkt súper via occp koppeling met Webasto. Met wat referrals zit je zelfs makkelijk op maar 14% servicekosten, etc.
In hun app zie je een prachtig overzicht van alle laadsessies, geladen kwh's, hoe veel je aan ere van hen gaat krijgen, etc.

Ik heb mijn Webasto oa met mijn HW P1 gekoppeld (en met mijn Enphase zonnepanelen) via het energiemanagementssysteem 'evcc': https://evcc.io/en/

Voordeel is dat alles daar nu slim wordt geregeld. Ik kan instellen dat ik mijn EV volledig op zonnestroom wil opladen óf zo snel mogelijk óf op zonnestroom tenzij er niet voldoende zon is en ik toch op x tijd met x hoeveelheid acculading van huis wil vertrekken, etc.
Toekomstig gaat daar ook een thuisaccu aan gekoppeld worden. Ook dan werkt alles prachtig samen. Dynamische tarieven, inkoop goedkope stroom, verkoop dure stroom, nul-op-de-meter, etc.

Ook een voordeel van evcc met de HW p1 is soeper soepele Dynamic Load Balancing.
Dus als je auto staat te laden maar je gaat bijv je kookplaat, warmtepomp, oven, wasmachine etc aanzetten, dan schakelt evcc instant je Webasto laadpaal terug naar een x waarde zodat je zekeringen niet doorslaan.

En over de FW updates? Ik zou ze wel stap voor stap even doen.
Oa stabiliteit en veiligheid. Wie weet werkt je WAN er ook wel stabieler/weer door.

Homey heeft voor zover ik weet helaas géén goede integratie met de Webasto Unite.
Ook wordt de Webasto Unite zoals ik in dit topic vaker omschreef, niet meer actief ondersteund. Webasto heeft die divisie overgedragen aan Ampure. En nu werken oa de app niet meer, geen fw updates meer, etc.

Dus de laadpaal is erg dom... Maar wel modbus/tcp perfect aan te sturen en dus te integreren in bijv. HA of evcc. En dan wordt het, voor maar ~300,- euro, ineens de slimste laadpaal die er is...

Even een stukje van mijn Joulo overzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8_9pqwDG-A9CYcMVDqaSLKVm2K4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nGxr8VVAJCeMK88I5CL18tL1.png?f=fotoalbum_large

En even een stukje van mijn evcc (kan je op pc zien, op mobiele app, maar ook bijv op Google hub scherm):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZzTxd4NTGSYGKPoLmnz5GxSUoLk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GvobaLKMOOL0LQ9AEsLkLIK3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Allewijn op 01-07-2026 12:12 ]

• Jimbeam
Dank je, ik ga me verdiepen in evcc.io

Hosky maximist

• Allewijn
  • Niet online
Jimbeam schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:14:
Dank je, ik ga me verdiepen in evcc.io
Als je hulp nodig hebt roep je maar. Ik begon ook een maandje geleden met hulpvraag en snap hem nu al behoorlijk...

• zekerz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:54
Ik ben begonnen met het gebruiken van de HA integratie van @Dextro1986 maar ik kom niet verder: wanneer ik solar charging instel verlies ik connectie.
Failed setup, will retry: Unable to connect to Webasto Unite: connect() returned False

Ik gebruik DSMR Import/Export Sensors om de gegevens van mijn P1 meter te gebruiken.
Kan er een instelling in de interface van de laadpaal zelf verkeerd staan die nu connectie blokkeert?

• Allewijn
  • Niet online
@zekerz welke HMI softwareversie heb je op de Unite?
Vertel even waar al je waardes in de webinterface nu op staan, zoals:
Aardingssysteem, Stroombegrenzer instellen, Lading in onbalans detectie, extern vrijgavecontact ingang, selectie laadmodus en config power optimizer, belastingsafschakeling min stroom, occp aan/uit, lokaal load management, etc.

• zekerz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:54
Allewijn schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 13:48:
@zekerz welke HMI softwareversie heb je op de Unite?
Vertel even waar al je waardes in de webinterface nu op staan, zoals:
Aardingssysteem, Stroombegrenzer instellen, Lading in onbalans detectie, extern vrijgavecontact ingang, selectie laadmodus en config power optimizer, belastingsafschakeling min stroom, occp aan/uit, lokaal load management, etc.
Bedankt!
HMI Software Version : v3.187.0
Earthing system: TN/TT
3 phases, stroombegrenzer op 16A
Unbalanced Load Detection: Disabled
External Enable Input: Disabled (zou dit het zijn?)
Operation mode: Normal
Power Optimizer Disabled
Load shredding minimum current: 13A
OCPP: aan, verbonden met Joulo
Local load management: Modbus TCP

• Allewijn
  • Niet online
@zekerz Je instellingen staan denk ik goed.
Ik gebruik zelf de HA integratie van Dextro niet, maar ik gebruik evcc (zonder HA) als energiemanagement systeem, waar alles gekoppeld aan elkaar wordt.

Ikzelf heb Load Shedding Minimum Current op 6A staan ipv 13A, maar rest staat identiek. En dat zal jouw probleem denk ik niet oplossen. Het lijkt een lokaal Modbus TCP-poortconflict.
Zet occp (praten met joulo) eens helemaal uit.
Werkt het dan wel?

Anders hoop ik voor je op expertise van @Dextro1986

• onnaj
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:59
fredkroket schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:35:
[...]

Check! Ik heb er een losse kabel permanent in zitten welke vergrendeld is.
Het is dus niks meer of minder dan in de software vergrendelbare kabel aanzetten? Dan ga ik dat ook doen met de kabel die bij de auto geleverd is, handig!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-07 23:26
zekerz schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 13:41:
Ik ben begonnen met het gebruiken van de HA integratie van @Dextro1986 maar ik kom niet verder: wanneer ik solar charging instel verlies ik connectie.
Failed setup, will retry: Unable to connect to Webasto Unite: connect() returned False

Ik gebruik DSMR Import/Export Sensors om de gegevens van mijn P1 meter te gebruiken.
Kan er een instelling in de interface van de laadpaal zelf verkeerd staan die nu connectie blokkeert?
Gebruik je hem via Wifi? Wifi is niet erg stabiel van apparaat, zelfs als de webinterface laadt kan het nog te onstabiel voor modbus. Ik had dit ook, maar na het wisselen naar een bedrade verbinding zijn alle problemen als sneeuw voor de zon verdwenen.

@Dextro1986 _/-\o_ Dank erg blij met je integratie!

• Dextro1986
llevering schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 10:36:
[...]

Gebruik je hem via Wifi? Wifi is niet erg stabiel van apparaat, zelfs als de webinterface laadt kan het nog te onstabiel voor modbus. Ik had dit ook, maar na het wisselen naar een bedrade verbinding zijn alle problemen als sneeuw voor de zon verdwenen.

@Dextro1986 _/-\o_ Dank erg blij met je integratie!
Ik ben bezig met twee nieuwe integraties die de huidige integratie gaan vervangen. Eentje is een evcc bridge, voor mensen die een lightweight integratie willen om de unite met evcc te verbinden zonder een evcc token. De ander is een volledige integratie, dus daar kun je alles via de integratie sturen en heb je ook nog de mogelijkheid om hem op een later moment als evcc bridge in te stellen zonder evcc token.

Ik was niet tevreden over de huidige integratie en hij gaat dus ook vervangen worden. Ik meld me hier als ik klaar ben en uitgebreid getest heb op meerdere laders en voertuigen.

• Dextro1986
zekerz schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 14:21:
[...]

Bedankt!
HMI Software Version : v3.187.0
Earthing system: TN/TT
3 phases, stroombegrenzer op 16A
Unbalanced Load Detection: Disabled
External Enable Input: Disabled (zou dit het zijn?)
Operation mode: Normal
Power Optimizer Disabled
Load shredding minimum current: 13A
OCPP: aan, verbonden met Joulo
Local load management: Modbus TCP
Nee dat is het niet! Gewoon op disabled laten. Heb je de Unite een vast ip adres gegeven in je router? Bekabeld of via wifi aangesloten? Ga je hem met HA sturen of wil je uiteindelijk EVCC in HA gebruiken?

• Jimbeam
Ik weet niet wat er mis is met de Wifi van die Unite.
Ik kan via de interne wifi altijd connecten, maar om dat apparaat aan een externe partij te koppelen heeft hij wel een stabiele internet verbinding nodig en het is verre van stabiel.

Als ik via de interne wifi iets wijzig aan de WAN dan werkt hij even een uurtje ofzo. Kijk ik een paar uur later dan is hij onbereikbaar.
Ik heb hem een fixed IP gegeven om eventuele conflicten te voorkomen.
Ook heb ik in mijn KPN modem een extra 2.4GHZ wifi netwerk opgezet omdat ik hier in deze thread ergens gelezen had dat dat ook kon werken.
Niet dus.

Hij is ge-update naar de laatste firmware versie dus dat kan ook het probleem niet zijn.
Zit even te denken welke optie ik nog heb.
Een extra kabel trekken naar buiten is niet zomaar gedaan.

Edit: gekke is dat ik via het KPN modem zie dat hij nu wel verbonden blijft...(en ja, ik zit op hetzelfde netwerk).

[ Voor 6% gewijzigd door Jimbeam op 02-07-2026 20:22 ]

Hosky maximist

• Dextro1986
Jimbeam schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 20:20:
Ik weet niet wat er mis is met de Wifi van die Unite.
Ik kan via de interne wifi altijd connecten, maar om dat apparaat aan een externe partij te koppelen heeft hij wel een stabiele internet verbinding nodig en het is verre van stabiel.

Als ik via de interne wifi iets wijzig aan de WAN dan werkt hij even een uurtje ofzo. Kijk ik een paar uur later dan is hij onbereikbaar.
Ik heb hem een fixed IP gegeven om eventuele conflicten te voorkomen.
Ook heb ik in mijn KPN modem een extra 2.4GHZ wifi netwerk opgezet omdat ik hier in deze thread ergens gelezen had dat dat ook kon werken.
Niet dus.

Hij is ge-update naar de laatste firmware versie dus dat kan ook het probleem niet zijn.
Zit even te denken welke optie ik nog heb.
Een extra kabel trekken naar buiten is niet zomaar gedaan.

Edit: gekke is dat ik via het KPN modem zie dat hij nu wel verbonden blijft...(en ja, ik zit op hetzelfde netwerk).
Via ethernetkabel werkt het best natuurlijk, maar wifi werkt ook. Ik heb in mijn tp-link mesh systeem wel behoorlijk wat uit moeten zetten(qos, fast roaming, beam forming en nog wat dingen). Als ik naar de tp-link ga staat hij daar ook als inactief, maar toch is hij gewoon bereikbaar via het netwerk.

• Allewijn
  • Niet online
Ook hier volledig stabiel draaiende op wifi (TP-Link Deco x50 mesh), web interface stabiel. Modbus tcp met evcc stabiel.
Dus het kan wel.
Kijk even intern in je Webasto. Door de hitte van afgelopen dagen heb je kans dat de wifi module los is gelaten van zijn originele montage plek. Dat zit met super goedkoop plakspul vast en laat dus los door warmte.... Dan heb je misschien ook minder goed bereik.

@Dextro1986 wat tófff dat je een Evcc bridge integratie aan het maken bent. Dat past echt hélemaal wat ik zoek (en ook voor maatje van me waarvoor ik nu ook een Unite heb gekocht/ingesteld): ik zit nu nml nog steeds met evcc trial tokens omdat ik die 4 euro nog niet per maand betaal B-)
Ik hoor die heeeeel graag wanneer die beschikbaar komt. Je mag me ook als testkees gebruiken.

• HarDus
@Jimbeam Bij mij verliest hij ook steeds verbinding hetgeen ik merk aan een melding uit de Monta app. Ik heb Joulo en erachter Monta. Ondertussen werkt het behalve de stabiliteit van de Wifi. 1 oranje punt in de Deco TP-Link app van AP-garage naar AP-zolder. Alles M4R.

Ik dat aan het zonden van pakketjes tijden laden ieder 30s, maar als de auto van huis is krijg ik de meldingen ook.

@Dextro1986 Beamforwarding stond bij mij nog aan (daar zie ik ook een waarschuwing naar “oudere apparaten”).

Waar vind ik qos en welke “nog wat dingen” moet ik dan aan denken?

Twee X50 outdoor zijn onderweg om afstand beter te overbruggen.

(Kabel is praktisch onmogelijk).

• oomenit
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 05-07 23:28
Allewijn schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 22:35:
...

@Dextro1986 wat tófff dat je een Evcc bridge integratie aan het maken bent. Dat past echt hélemaal wat ik zoek (en ook voor maatje van me waarvoor ik nu ook een Unite heb gekocht/ingesteld): ik zit nu nml nog steeds met evcc trial tokens omdat ik die 4 euro nog niet per maand betaal B-)
Ik hoor die heeeeel graag wanneer die beschikbaar komt. Je mag me ook als testkees gebruiken.
hier precies dezelfde situatie! Ik heb een tijdje je 'oorspronkelijke' integratie gebruikt maar kreeg deze inderdaad niet helemaal stabiel. Vandaar getest met evcc en die werkte als een zonnetje. Ook ik zit dus elke keer trial tokens te verlengen (oons bint zuunig haha) dus een evcc bridge zou super zijn!

Ook hier het aanbod om wederom tester te spelen :)

• Dextro1986
Allewijn schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 22:35:
Ook hier volledig stabiel draaiende op wifi (TP-Link Deco x50 mesh), web interface stabiel. Modbus tcp met evcc stabiel.
Dus het kan wel.
Kijk even intern in je Webasto. Door de hitte van afgelopen dagen heb je kans dat de wifi module los is gelaten van zijn originele montage plek. Dat zit met super goedkoop plakspul vast en laat dus los door warmte.... Dan heb je misschien ook minder goed bereik.

Ik zal even kijken of ik komende week tijd heb om het een en ander aan te passen.

• Dextro1986
oomenit schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 22:58:
[...]

hier precies dezelfde situatie! Ik heb een tijdje je 'oorspronkelijke' integratie gebruikt maar kreeg deze inderdaad niet helemaal stabiel. Vandaar getest met evcc en die werkte als een zonnetje. Ook ik zit dus elke keer trial tokens te verlengen (oons bint zuunig haha) dus een evcc bridge zou super zijn!

Ook hier het aanbod om wederom tester te spelen :)
Zie antwoord hier boven. Komende week nog wat aanpassen aan de readme en instructies.

• Dextro1986
HarDus schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 22:53:
@Jimbeam Bij mij verliest hij ook steeds verbinding hetgeen ik merk aan een melding uit de Monta app. Ik heb Joulo en erachter Monta. Ondertussen werkt het behalve de stabiliteit van de Wifi. 1 oranje punt in de Deco TP-Link app van AP-garage naar AP-zolder. Alles M4R.

Ik dat aan het zonden van pakketjes tijden laden ieder 30s, maar als de auto van huis is krijg ik de meldingen ook.

@Dextro1986 Beamforwarding stond bij mij nog aan (daar zie ik ook een waarschuwing naar “oudere apparaten”).

Waar vind ik qos en welke “nog wat dingen” moet ik dan aan denken?

Twee X50 outdoor zijn onderweg om afstand beter te overbruggen.

(Kabel is praktisch onmogelijk).
Vast ip adres geven, beamforming uit, snelle roaming uit, qos uit, vaste deco geven en alleen 2,4ghz. Sinds ik dit gedaan heb werkt het erg stabiel bij mij.

Een andere optie voor mensen met problemen over wifi en geen mogelijkheid voor ethernet kabel is een wifi bridge in de laadpaal zetten en de voeding van de unite print pakken.

Zie net dat je deco hebt, ga naar meer onder in de app en dan zie je een donkerblauw vakje bijna boven op die pagina met Qos.

[ Voor 10% gewijzigd door Dextro1986 op 03-07-2026 00:12 ]

• Allewijn
  • Niet online
Hier draait hij op:
Strength: -37dBm, Frequency: 5G, Level: 4

Dus stabiel juist op 5ghz.
Dat komt omdat een X50 mesh in mijn garage hangt en mijn Webasto Unite natuurlijk ook...
Snelle roaming uitgeschakeld. Beamforming ingeschakeld. Statisch ingesteld ip in web-UI.

[ Voor 6% gewijzigd door Allewijn op 03-07-2026 08:14 ]

• Dextro1986
Nu op meerdere laders aan het testen met verschillende auto’s en ik begrijp werkelijk niet hoe het kan dat sommige gebruikers hier melden dat 1P naar 3P tijdens een actieve laadsessie goed gaat met EVCC en de Unite. Het is echt hit and miss, ene moment werkt het prima en op een ander moment schakelt hij gewoon niet terug naar 3P.

• Allewijn
  • Niet online
Dextro1986 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 09:04:
Nu op meerdere laders aan het testen met verschillende auto’s en ik begrijp werkelijk niet hoe het kan dat sommige gebruikers hier melden dat 1P naar 3P tijdens een actieve laadsessie goed gaat met EVCC en de Unite. Het is echt hit and miss, ene moment werkt het prima en op een ander moment schakelt hij gewoon niet terug naar 3P.
Direct met evcc (zonder een ha integratie?)
Want hier gaat het meen ik wel altijd goed.
Kan je een specifieke casus geven die ik voor je kan nabootsen? Maak ik even een printscreen filmpje hoe het loopt.
En bedoel je terug naar 3p tijdens volledig pv laden? Dus als er voldoende zonnestroom is om met méér dan 1x16A op overschot te kunnen laden? Of terug naar 3p als je bijv handmatig overschakeld van pv naar snelle modus in evcc?

[ Voor 3% gewijzigd door Allewijn op 03-07-2026 10:15 ]

• HarDus
@Dextro1986 @Allewijn Dank voor de toevoegingen. Blijft over qos en uitschakelen 5gHz.

Ondertussen begrijp ik waarom ik QoS niet vind. Die zit in de router-modus en ik sta op AP. In de KPN Experiabox V10 zit geen QoS. Dus staat uit.

5gHz uitzetten ga ik ook eens proberen. Maar ik heb daar ook wel vragen over. In de context dat Webasto 2,4+5gHz heeft en 5gHz kan niet uitgeschakeld. In huis is het juist wel fijn dat de backhaul via een anderbereik kan. Mijn verbindingsprobleem zit van AP-Garage naar AP-zolder, beide onder een pannendak. Ik nam aan dat 5gHz dan allang weggevallen is en dat 2,4gHz daar de backhaul moet doen. Vragen, waar kan dit dan aan liggen als het met HW Sockets, HomeMatic, Tesla en Sonos wel werkt?

-brakke 5gHz implementatie van de Webasto Unite en geeft probleem als 5hHz beschikbaar?

-brakke 5gHz backhaul in Deco als die 5gHz op 1 node niet beschikbaar is en tussen de andere 5 AP’s wel?

-tot nu toe nooit een apart IoT-2,4gHz netwerkje gemaakt maar dat zou ook een overweging zijn. Maar helpt dat ook een AP-AP verbinding waarover dan nog steeds ook een ander 2,4+5gHz netwerk loopt?

Vragen om het te begrijpen.

Test op 2,4gHz loopt. Andere SSID’s uitgeschakeld. Opnieuw optimalisatie gedraaid: VERRASSING: 2 groene streepjes op de AP-Garage!? Wel verdraaid nog aan toe! Deco!

PS: Is vooralsnog alleen de visualisatie van de verbinding in de app. Kan ook zijn dat de app het slechtste bereik van de slechtste verbinding weergeeft. Dus alsnog kijken of het beter gaat en ik geen meldingen meer krijg. Wel hoopvol en vol verwachting.

PS2: af en toe hebben we in huis aanzienlijk langzamere internet ervaring dan ik via een speedtest zou verwachten. Die variatie is gering. Zou dat ook met “Deco” clashes vanwege de AP-AP-Garage problematiek te maken kunnen hebben en heeft iemand daar een onderliggende reden voor (alle bijzonderheden staan dus uit)?

• Dextro1986
Allewijn schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:14:
[...]

Direct met evcc (zonder een ha integratie?)
Want hier gaat het meen ik wel altijd goed.
Kan je een specifieke casus geven die ik voor je kan nabootsen? Maak ik even een printscreen filmpje hoe het loopt.
En bedoel je terug naar 3p tijdens volledig pv laden? Dus als er voldoende zonnestroom is om met méér dan 1x16A op overschot te kunnen laden? Of terug naar 3p als je bijv handmatig overschakeld van pv naar snelle modus in evcc?
Dit is wel met integratie. Ik kan nog proberen met een trial token, maar het is wel precies het gedrag wat wordt omschreven door anderen met een Unite. Ik ga van min+pv naar snel, dan probeert hij naar 3p te gaan.

• Dextro1986
HarDus schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:12:
@Dextro1986 @Allewijn Dank voor de toevoegingen. Blijft over qos en uitschakelen 5gHz.

Ondertussen begrijp ik waarom ik QoS niet vind. Die zit in de router-modus en ik sta op AP. In de KPN Experiabox V10 zit geen QoS. Dus staat uit.

5gHz uitzetten ga ik ook eens proberen. Maar ik heb daar ook wel vragen over. In de context dat Webasto 2,4+5gHz heeft en 5gHz kan niet uitgeschakeld. In huis is het juist wel fijn dat de backhaul via een anderbereik kan. Mijn verbindingsprobleem zit van AP-Garage naar AP-zolder, beide onder een pannendak. Ik nam aan dat 5gHz dan allang weggevallen is en dat 2,4gHz daar de backhaul moet doen. Vragen, waar kan dit dan aan liggen als het met HW Sockets, HomeMatic, Tesla en Sonos wel werkt?

-brakke 5gHz implementatie van de Webasto Unite en geeft probleem als 5hHz beschikbaar?

-brakke 5gHz backhaul in Deco als die 5gHz op 1 node niet beschikbaar is en tussen de andere 5 AP’s wel?

-tot nu toe nooit een apart IoT-2,4gHz netwerkje gemaakt maar dat zou ook een overweging zijn. Maar helpt dat ook een AP-AP verbinding waarover dan nog steeds ook een ander 2,4+5gHz netwerk loopt?

Vragen om het te begrijpen.

Test op 2,4gHz loopt. Andere SSID’s uitgeschakeld. Opnieuw optimalisatie gedraaid: VERRASSING: 2 groene streepjes op de AP-Garage!? Wel verdraaid nog aan toe! Deco!

PS: Is vooralsnog alleen de visualisatie van de verbinding in de app. Kan ook zijn dat de app het slechtste bereik van de slechtste verbinding weergeeft. Dus alsnog kijken of het beter gaat en ik geen meldingen meer krijg. Wel hoopvol en vol verwachting.

PS2: af en toe hebben we in huis aanzienlijk langzamere internet ervaring dan ik via een speedtest zou verwachten. Die variatie is gering. Zou dat ook met “Deco” clashes vanwege de AP-AP-Garage problematiek te maken kunnen hebben en heeft iemand daar een onderliggende reden voor (alle bijzonderheden staan dus uit)?
Zie eerdere comments over schakelen 1p->3p en schakelen 3p->1p, dit werkt onvoldoende stabiel op de Unite. Voor wat betreft wifi heb ik hetzelfde idee. Ik heb het nu stabiel werkend, maar om er te komen was wel een dingetje. Ik vermoed dat de wifi chip niet heel erg top is in de Unite. Een echt goede oplossing zou een wifi bridge kunnen zijn.

• Allewijn
  • Niet online
Brakke 5Ghz implementatie in de Webasto?
Ik denk het niet. Hier draait het, zoals eerder omschreven met signaalsterkte waardes uit de Unite, maximaal stabiel op 5Ghz...

Backhaul deco's? Zorg dat die altijd bekabeld met elkaar praten... Hier drie maal X50 bekabeld en alles snel en stabiel.

Zet voor de test anders eens een deco naast je Webasto en sluit de Webasto met utp aan op die deco. Dan kan je kijken of de Webasto 'semi' bekabeld wel stabiel blijft werken.

En je wifi module al bekeken? Die kan loslaten door hitte:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qc1BNYZAA8SeouPo6AAvurQFJbM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1IEVku5p0vK15srL07Oc6Boo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 63% gewijzigd door Allewijn op 03-07-2026 11:31 ]

• Maverick_tfd
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
Hier ook geen enkel probleem met wifi via Omada access points op 5 GHz. Ik heb hiervoor geen instellingen aangepast anders dan een Lock to AP zodat de webasto niet een access point verder weg pakt.

• Allewijn
  • Niet online
Dextro1986 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:24:
[...]

Dit is wel met integratie. Ik kan nog proberen met een trial token, maar het is wel precies het gedrag wat wordt omschreven door anderen met een Unite. Ik ga van min+pv naar snel, dan probeert hij naar 3p te gaan.
Probeert naar 3p te schakelen? En dat lukt dan niet?
Want ik weet 100% zeker dat dat hier altijd werkt.
Dat heb ik al zo vaak handmatig gedaan.
Maar ik zal er een filmpje van maken als mijn EV zo weer thuis is.

Misschien toch evcc met trial token gebruiken om verder te troubleshooten?
Want zo heb ik het. En dat werkt.

• HarDus
@Allewijn Ik zou graag kabels hebben naar mijn garage. Helaas vergunningsplichtig en daarnaast duur of DIY krikkemik overschuttingen. Vandaar dat ik ook geen 3f in de garage krijg. Het wordt nu een tweelingsysteem met twee Deye “multi’s”: in de garage en op zolder. Het blijft qua bekabeling bij de bestaande enkele groep. Hadden we 3f aangelegd dan had ik ook wel CAT gelegd. Wifi is over wifi en dat blijft zoals het is.

Ik ben dus wel blij met deze Webasto Unite test. Anders was ik er pas achter gekomen als de Deye’s geplaatst worden en dan had ik nog 3 variabelen erbij gehad.

Dus eens, dat bekabelt beter is, maar helaas laat mijn werkelijkheid dat niet toe.

Praktisch, De Deco M4R staat erboven op de garagezolder en daar heb ik nog een poort vrij. Ik ga dat proberen als we weer thuis zijn. Ik zal dat doen voordat ik de 2x X50 outdoor ga plaatsen om de garage-backhaul te verbeteren.

Ondertussen ga ik deze dagen op afstand volgen of de verbinding met de Webasto Unite nu stabiel is of dat toch alsnog verbroken verbinding gemeld wordt.

• Dextro1986
Allewijn schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:28:
Brakke 5Ghz implementatie in de Webasto?
Ik denk het niet. Hier draait het, zoals eerder omschreven met signaalsterkte waardes uit de Unite, maximaal stabiel op 5Ghz...

Backhaul deco's? Zorg dat die altijd bekabeld met elkaar praten... Hier drie maal X50 bekabeld en alles snel en stabiel.

Zet voor de test anders eens een deco naast je Webasto en sluit de Webasto met utp aan op die deco. Dan kan je kijken of de Webasto 'semi' bekabeld wel stabiel blijft werken.

En je wifi module al bekeken? Die kan loslaten door hitte:[Afbeelding]
Ik denk dat als de afstand niet al te groot is en zonder veel obstakels dat de wifi wel afdoende werkt, maar het zal geen top chip in de unite zijn. Vandaar ook mijn aanbeveling voor 2,4ghz, vanwege de afstand. Bij @HarDus zal de afstand redelijk groot zijn en dat geeft natuurlijk problemen. Bij mij is die afstand redelijk en lukt het nog net met 2,4ghz. Nogmaals bij onvoldoende resultaat, installeer een wifi bridge!

• Dextro1986
Allewijn schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:33:
[...]

Probeert naar 3p te schakelen? En dat lukt dan niet?
Want ik weet 100% zeker dat dat hier altijd werkt.
Dat heb ik al zo vaak handmatig gedaan.
Maar ik zal er een filmpje van maken als mijn EV zo weer thuis is.

Misschien toch evcc met trial token gebruiken om verder te troubleshooten?
Want zo heb ik het. En dat werkt.
Hij schrijft dan het faseregister, maar gaat vervolgens toch gewoon door op 1 fase laden. Ik had eerst het idee dat het aan mijn auto lag, maar heb ook met andere auto's getest en het is de ene keer wel en de andere keer niet. Niet echt een pijl op te trekken. Wat nog zou kunnen en dat ben ik nu uit aan het pluizen in de evcc code is dat evcc direct toch meer informatie krijgt/iets anders doet dan de route evcc->ha charger->unite. Ik had de code al redelijk goed bekeken en meen dat evcc niets anders doet dan het register schrijven.

• Dextro1986
@Allewijn wat doet die witte usb kabel die je op het hmi bord ingeplugd hebt?

• Allewijn
  • Niet online
Dextro1986 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 15:15:
[...]

Hij schrijft dan het faseregister, maar gaat vervolgens toch gewoon door op 1 fase laden. Ik had eerst het idee dat het aan mijn auto lag, maar heb ook met andere auto's getest en het is de ene keer wel en de andere keer niet. Niet echt een pijl op te trekken. Wat nog zou kunnen en dat ben ik nu uit aan het pluizen in de evcc code is dat evcc direct toch meer informatie krijgt/iets anders doet dan de route evcc->ha charger->unite. Ik had de code al redelijk goed bekeken en meen dat evcc niets anders doet dan het register schrijven.
Ik denk het wel... Want net heb ik screen records gemaakt, ik zal ze nog wat versneld afspeelbaar maken en uploaden, waar ik oa laden start en er dan onvoldoende pv opwek/teveel huisverbruik is voor 3 fasen en dan begint hij netjes op diverse amperes op 1 fase te laden. Daarna schakel ik handmatig naar snelle modus en hoppa, hij switched naar 3x16A.
Ook automatisch geprobeerd toen huisverbruik weer in rust was. Toen had ik 5+kW opwek over en ging hij vlot naar 3x6A+ toe.
Helemaal goed en zoals verwacht dus.

• Allewijn
  • Niet online
Dextro1986 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 15:18:
@Allewijn wat doet die witte usb kabel die je op het hmi bord ingeplugd hebt?
Daar zit een 5 naar 3.3v omvormertje op die ik verbonden heb met mijn ombouw naar 7m lange Tesla laadkabel in mijn Webasto Unite. Daardoor werkt de drukknop op de Tesla type 2 stekker en opent de laadklep van mijn Tesla automatisch.
Ik gebeuik dus geen socket van de Webasto meer, maar mijn vaste laadkabel die ik door buitenmuur gevoerd heb. Webasto hangt aan binnenzijde van die muur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pC0Rm_GDQiDCcsrRUAUeL9fZb3g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GBpi6a2C5JprRCaht1N4IL61.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4BwCKZRinP87TbDjshPf8txnNBU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tdTNMuSLFsFESRLxTi5pJFF8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Allewijn op 03-07-2026 15:47 ]

• Dextro1986
Allewijn schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 15:47:
[...]

Daar zit een 5 naar 3.3v omvormertje op die ik verbonden heb met mijn ombouw naar 7m lange Tesla laadkabel in mijn Webasto Unite. Daardoor werkt de drukknop op de Tesla type 2 stekker en opent de laadklep van mijn Tesla automatisch.
Ik gebeuik dus geen socket van de Webasto meer, maar mijn vaste laadkabel die ik door buitenmuur gevoerd heb. Webasto hangt aan binnenzijde van die muur.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die gebruik je dus alleen voor 5 volt en dat conflicteert niet met het een of het ander?

• Dextro1986
Allewijn schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 15:45:
[...]

Ik denk het wel... Want net heb ik screen records gemaakt, ik zal ze nog wat versneld afspeelbaar maken en uploaden, waar ik oa laden start en er dan onvoldoende pv opwek/teveel huisverbruik is voor 3 fasen en dan begint hij netjes op diverse amperes op 1 fase te laden. Daarna schakel ik handmatig naar snelle modus en hoppa, hij switched naar 3x16A.
Ook automatisch geprobeerd toen huisverbruik weer in rust was. Toen had ik 5+kW opwek over en ging hij vlot naar 3x6A+ toe.
Helemaal goed en zoals verwacht dus.
Als je wilt mag je me die logs van evcc eens geven via een dm rondom de fasewissel van 1p naar 3p?

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:47
@Dextro1986 en @Allewijn, ik heb hier ook nog meermaals geschakeld tussen PV (die nu nagenoeg niks meer is, dus 1P 6A) en snel 3P 16A. Hij schakelt naadloos over, beide kanten op. In de tesla app zie ik ook het 1 en 3 fase tekentje direct corresponderen. Betreft een Model 3 2019.

Zal hem morgen nog eens op PV laten staan, want ivm salderen zonder kosten gebruiken we deze optie nog niet.

Zoals eerder hier uitgebreid gedocumenteerd draai ik alles via HA modbus en dan via een HA charger naar EVCC. Anders dan @Allewijn dus, maar met zelfde succesverhaal.

• Dextro1986
master1104 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 20:02:
@Dextro1986 en @Allewijn, ik heb hier ook nog meermaals geschakeld tussen PV (die nu nagenoeg niks meer is, dus 1P 6A) en snel 3P 16A. Hij schakelt naadloos over, beide kanten op. In de tesla app zie ik ook het 1 en 3 fase tekentje direct corresponderen. Betreft een Model 3 2019.

Zal hem morgen nog eens op PV laten staan, want ivm salderen zonder kosten gebruiken we deze optie nog niet.

Zoals eerder hier uitgebreid gedocumenteerd draai ik alles via HA modbus en dan via een HA charger naar EVCC. Anders dan @Allewijn dus, maar met zelfde succesverhaal.
Ik heb net getest met EVCC direct aan de Unite gekoppeld met een sponsor token. Bij mijn auto is de fase-wissel van 1p naar 3p niet succesvol en hij gaat gewoon verder op 1p. Dit ligt waarschijnlijk aan de auto en ik had daarvoor een recovery loop in mijn integratie gebouwd, maar die werkte ook niet afdoende. Die recovery loop ben ik nu optioneel aan het maken en aan het passen qua logica. Even uitzoeken hoe EVCC om gaat met ik vraag iets, maar de lader doet niets.

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:47
Mijn config rondom te modbus kan je hier vinden. EVCC roept puur deze entiteiten binnen HA aan om te schakelen.

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:59

lonkhuijzen

100% ADH

Zou het te maken kunnen hebben dat de laadpaal met de nieuwste firmware soms na een interne reboot naar 1 fase springt ondanks dat de interface van de laadpaal dan op 3 fase staat.

modbus 405 staat op 1 maar 404 op 0 (0=1fase 1=3fase)

Deze is dan via modbus (en dus ook evcc) niet meer goed te zetten en moet je via de webinterface van de laadpaal goedzetten. Eerst de ui naar 1 fase (zodat ui en intern weer gelijk staan) en dan nog een keer zodat de paal weer op 3 fase stand staat.

ik heb dit zo om de paar dagen helaas, of er nu wel of niet een auto aanhangt.

ik heb er nu een hele playwright docker voor ingericht die dit automatische via ui-interacties 2x toggled.

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

• Allewijn
  • Niet online
Dextro1986 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 16:50:
[...]

Die gebruik je dus alleen voor 5 volt en dat conflicteert niet met het een of het ander?
Yep. Die usb-a socket gebruik ik puur als 5v output (naar 3.3v met AMS1117 spannings regelaartje en dan naar een extra ader in de originele 7 meter Tesla laadkabel, voor draadloze interne zender laadpoorten openen bij Tesla's) en conflicteert helemaal nergens mee. Staat gewoon continue 5v op die usb poort, en ik gebruik dan ook alleen de + en - lijn en geen data-lijnen.

• Jimbeam
Update: Ik heb mijn Webasto vanmorgen en harde reboot gegeven door de stroom er even vijf minuten af te gooien. Sindsdien werkt de wifi (24Ghz). De interface is wel rete traag maar ik heb er verder toch weinig te zoeken.

Hosky maximist

• Dextro1986
lonkhuijzen schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 20:42:
Zou het te maken kunnen hebben dat de laadpaal met de nieuwste firmware soms na een interne reboot naar 1 fase springt ondanks dat de interface van de laadpaal dan op 3 fase staat.

modbus 405 staat op 1 maar 404 op 0 (0=1fase 1=3fase)

Deze is dan via modbus (en dus ook evcc) niet meer goed te zetten en moet je via de webinterface van de laadpaal goedzetten. Eerst de ui naar 1 fase (zodat ui en intern weer gelijk staan) en dan nog een keer zodat de paal weer op 3 fase stand staat.

ik heb dit zo om de paar dagen helaas, of er nu wel of niet een auto aanhangt.

ik heb er nu een hele playwright docker voor ingericht die dit automatische via ui-interacties 2x toggled.
Naast dat ik denk dat het aan mijn auto ligt, valt dit gedrag bij mij inderdaad ook op. Tijdens actieve sessie niet van 1p naar 3p dat kan met mijn auto te maken hebben. Maar bij een sessie een dag later gewoon weer op 1p beginnen lijkt toch echt een bug in de firmware van de lader. We blijven kijken wat mogelijk is met de Unite, maar ik heb wel ondervonden dat het bij mij geen makkelijke lader is wat betreft het wisselen van fases.

• Dextro1986
Allewijn schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 20:45:
[...]

Yep. Die usb-a socket gebruik ik puur als 5v output (naar 3.3v met AMS1117 spannings regelaartje en dan naar een extra ader in de originele 7 meter Tesla laadkabel, voor draadloze interne zender laadpoorten openen bij Tesla's) en conflicteert helemaal nergens mee. Staat gewoon continue 5v op die usb poort, en ik gebruik dan ook alleen de + en - lijn en geen data-lijnen.
Goed om te weten! Dankjewel!

• Dextro1986
master1104 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 20:17:
Mijn config rondom te modbus kan je hier vinden. EVCC roept puur deze entiteiten binnen HA aan om te schakelen.
Ga het eens analyseren, maar volgens mij doet de integratie waar ik nu aan werk hetzelfde.

• Allewijn
  • Niet online
Dextro1986 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 16:52:
[...]

Als je wilt mag je me die logs van evcc eens geven via een dm rondom de fasewissel van 1p naar 3p?
Deze ochtend was de pérfecte casus om het 1p3p gedrag voor jou in kaart te brengen @Dextro1986 :
Ik heb er een evcc filmpje van gemaakt:
De ochtendzon om ~09:45 uur gaf net voldoende pv overschot om mijn Tesla via de Webasto op 1p te laden (met meer zon heb ik al vlot voldoende overschot voor 3p). Je ziet dus dat hij begint op 1P met 1,4kW laden in de PV-modus.
Na 20 seconden klik ik handmatig op de SNEL-modus.
Je ziet dat hij gaat schakelen van 1p naar 3p en op ~48 seconden daar in beland en langzaam oploopt naar zijn ingestelde max: 3P 16A = 11,3kW
Op ~1min39 klik ik handmatig weer op de PV-modus.
Je ziet instant het 5 minuten timertje tevoorschijn komen (want ik heb inschakelvertraging op 0w en 2 minuten gezet en uitschakelvertraging op 300w en 5 minuten)
De timer van 5 minuten loopt af met de melding: 'Wordt gereduceerd naar laden op 1 fase'.
Na die 5 minuten zie je hem naar 1p terug schakelen en bouwt hij het aantal ampere weer op tot betreffend max pv overschot (1p 2,8kW).

Dit lijkt dus perfect. Zo hoort het.
Bekijk je mijn filmpje?
Als je wil, kan ik je ook de evcc logs van die momenten sturen.

• HarDus
Dank voor de tip voor een Wifi Bridge. Die had ik vroeger op de boot om TV te kijken via het restaurant waar je net gegeten had en toch ook dicht ging. 5G flat fee had die overbodig gemaakt. Die ligt nog wel ergens.

Alle beperkingen ingesteld en op 2,4gHz only. Volg het nu zonder auto. Als ik met de auto thuis ben kan ik ook de X50 outdoor installeren. Daar ik nu 2 groene streepje heb en strak één pannendak minder ertussen heb, heb ik er goede hoop op. En daarmee problemen Deco van Webasto en Joulo/Monta kan scheiden.

• Ali_van_G
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-07 19:40
Ik lees dat sommige mensen problemen hebben met fase wisselen. Ik vroeg me af of dit misschien met de firmware versie te maken heeft die mensen draaien.

Deze week mijn Webasto Unite binnen gekregen. Net even provisorisch aangesloten om het een en ander uit te proberen en de firmware up te daten. Eerst ook maar een 2.4 GHz only Wi-Fi netwerk aangemaakt voor Unite.

Bij mij lag de RFID reader los in de behuizing toen ik hem voor het eerst openmaakte.

Wat een verschrikkelijke wachtwoorden hebben ze trouwens gebruikt, moest hem echt heel vaak invullen voordat ik de goede versie te pakken had.

• Dextro1986
Allewijn schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 09:20:
[...]

Deze ochtend was de pérfecte casus om het 1p3p gedrag voor jou in kaart te brengen @Dextro1986 :
Ik heb er een evcc filmpje van gemaakt:
[YouTube: evcc 1p3p gedrag clip]

De ochtendzon om ~09:45 uur gaf net voldoende pv overschot om mijn Tesla via de Webasto op 1p te laden (met meer zon heb ik al vlot voldoende overschot voor 3p). Je ziet dus dat hij begint op 1P met 1,4kW laden in de PV-modus.
Na 20 seconden klik ik handmatig op de SNEL-modus.
Je ziet dat hij gaat schakelen van 1p naar 3p en op ~48 seconden daar in beland en langzaam oploopt naar zijn ingestelde max: 3P 16A = 11,3kW
Op ~1min39 klik ik handmatig weer op de PV-modus.
Je ziet instant het 5 minuten timertje tevoorschijn komen (want ik heb inschakelvertraging op 0w en 2 minuten gezet en uitschakelvertraging op 300w en 5 minuten)
De timer van 5 minuten loopt af met de melding: 'Wordt gereduceerd naar laden op 1 fase'.
Na die 5 minuten zie je hem naar 1p terug schakelen en bouwt hij het aantal ampere weer op tot betreffend max pv overschot (1p 2,8kW).

Dit lijkt dus perfect. Zo hoort het.
Bekijk je mijn filmpje?
Als je wil, kan ik je ook de evcc logs van die momenten sturen.
Ja gaat goed bij jou. Denk ook wel zeker dat het primair aan mijn auto ligt, maar toch doet de Unite af en toe gekke dingen. Soms gaat hij naar 1p, auto wordt uitgeplugd later en bij de volgende sessie begint hij op 1p, terwijl dit eigenlijk gewoon 3p zou moeten zijn.

• Dextro1986
Ali_van_G schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 15:45:
Ik lees dat sommige mensen problemen hebben met fase wisselen. Ik vroeg me af of dit misschien met de firmware versie te maken heeft die mensen draaien.

Deze week mijn Webasto Unite binnen gekregen. Net even provisorisch aangesloten om het een en ander uit te proberen en de firmware up te daten. Eerst ook maar een 2.4 GHz only Wi-Fi netwerk aangemaakt voor Unite.

Bij mij lag de RFID reader los in de behuizing toen ik hem voor het eerst openmaakte.

Wat een verschrikkelijke wachtwoorden hebben ze trouwens gebruikt, moest hem echt heel vaak invullen voordat ik de goede versie te pakken had.
Iedereen die wil wisselen van fase zit inmiddels op 3.187, dus dat zou het probleem niet moeten zijn.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Grappig., ik gebruik een zelfgebouwd EMS en ik zie de Webasto’s hier ook regelmatig wisselen tussen 3P en 1P ondanks dat het EMS daar geen opdracht toe geeft omdat er hier alleen 1 fase auto’s laden :p

• Allewijn
  • Niet online
Hoop echt dat Ampure verdere fw ontwikkeling oppakt (misschien blijvende via NeLeSo), want kennelijk is 1p3p switching dus nog niet volwassen genoeg...
Waarom wordt er soms niet terug geschakeld...
Van NeLeSo kreeg ik, zoals jullie eerder konden lezen, een inhoudelijke reactie terug. Ze verwezen wel door naar Ampure.
Heb heb ik ook gemaild, maar geven geen reactie.
Bestook ze met de vraag om (toekomstige) fw ontwikkeling. Wie weet worden ze wakker als meerderen zich melden: service.eu@ampure.com

[ Voor 5% gewijzigd door Allewijn op 05-07-2026 09:52 ]

• Allewijn
  • Niet online
En alsof het de goden verzoeken is omdat ik nu ook mijn focus zo veel op 1p3p heb;
ik kom er zojuist achter dat deze ochtend, toen ik handmatig in evcc 'snel' koos (omdat er amper zon is en evcc al sinds gisteravond ingeplugd aan het 'wachten' was, ik de EV vandaag toch even helemaal wil laden)), hij ook op maar 1p bleef hangen!
Je bent gelukkig toch niet de enige @Dextro1986 :P
Na al mijn succesverhalen hier dus ook even mismoes...

Gelijk maar evcc weer naar nieuwste versie geüpdate. Alles fysiek herstart.
Zie ik daarna dat hij 'automatisch switchen' er niet meer tussen heeft staan... 8)7
Lees ik dat probleem meer: https://github.com/evcc-io/evcc/issues/23734
@Dextro1986 deze ook al gezien? Staan hoop workarounds/mogelijke programmeer oplossingen in)
en hier ook meer: https://github.com/evcc-io/evcc/issues/31323
en hier: https://github.com/evcc-io/evcc/issues/21708

Webasto opnieuw gevalideerd in evcc en toen kwam de 'automatisch wisselen van fasen' optie weer terug. En ging hij ook weer terug naar 3p laden.

Dit moet opgelost worden...
Maar moeten we nu bij Webasto (Ampure) zijn? (zie mijn post hierboven)

Misschien dat dit helpt?
Gaf iemand op github aan:
As a potential workaround, I have enabled a daily reboot of the wallbox.
To do so you have to enable OCPP.
1.) enable OCPP
2.) entre a dummy OCPP adress
3.) Set „FreeModeActive“ to TRUE
4.) Set „DailyReboot“ to TRUE
5.) Set reboot time to 3:00
6.) Set „DailyRebootType“ to „Soft Reset“

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UQ0dm2yjLU4ROgBaZ8eywXLMJas=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jDBaEBBtaMC3vexD2OykNU3p.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door Allewijn op 05-07-2026 11:09 ]

• Allewijn
  • Niet online
Toevoeging: En net gaf op Github gebruiker 'wittj' me nuttige reactie:
https://github.com/evcc-io/evcc/issues/23734#issuecomment-4885534298
"From my understanding of this info the wallbox has an uptime of ~98 days now and I haven't experienced the issue since then. Unfortunately the log retention is currently set to 7 days here so I cannot check for the full time period if the phase correction had been applied."
https://github.com/evcc-io/evcc/issues/23734#issuecomment-4060997818

Ik snap nog niet 'hoe' het dus opgelost kan worden... Als het goed is heeft hij een HTTP-automatiseringsketen gebouwd in Node-RED, waardoor 1p3p nu stabiel blijft... Heb ik zelf geen ervaring mee.
Hopen dat Ampure dus een fw kan maken waar dit soort fixes in zitten. Dus iedereen: stuur hen emails.

[ Voor 18% gewijzigd door Allewijn op 05-07-2026 12:17 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Als ik een auto had die 3 fase kan laden had ik graag meegeholpen met uitzoeken maar helaas.. de enige 3 fase ladende auto hier in de straat staat meer bij de garage dan voor de deur :(

• Dextro1986
Allewijn schreef op zondag 5 juli 2026 @ 10:21:
En alsof het de goden verzoeken is omdat ik nu ook mijn focus zo veel op 1p3p heb;
ik kom er zojuist achter dat deze ochtend, toen ik handmatig in evcc 'snel' koos (omdat er amper zon is en evcc al sinds gisteravond ingeplugd aan het 'wachten' was, ik de EV vandaag toch even helemaal wil laden)), hij ook op maar 1p bleef hangen!
Je bent gelukkig toch niet de enige @Dextro1986 :P
Na al mijn succesverhalen hier dus ook even mismoes...

Gelijk maar evcc weer naar nieuwste versie geüpdate. Alles fysiek herstart.
Zie ik daarna dat hij 'automatisch switchen' er niet meer tussen heeft staan... 8)7
Lees ik dat probleem meer: https://github.com/evcc-io/evcc/issues/23734
@Dextro1986 deze ook al gezien? Staan hoop workarounds/mogelijke programmeer oplossingen in)
en hier ook meer: https://github.com/evcc-io/evcc/issues/31323
en hier: https://github.com/evcc-io/evcc/issues/21708

Webasto opnieuw gevalideerd in evcc en toen kwam de 'automatisch wisselen van fasen' optie weer terug. En ging hij ook weer terug naar 3p laden.

Dit moet opgelost worden...
Maar moeten we nu bij Webasto (Ampure) zijn? (zie mijn post hierboven)

Misschien dat dit helpt?
Gaf iemand op github aan:
As a potential workaround, I have enabled a daily reboot of the wallbox.
To do so you have to enable OCPP.
1.) enable OCPP
2.) entre a dummy OCPP adress
3.) Set „FreeModeActive“ to TRUE
4.) Set „DailyReboot“ to TRUE
5.) Set reboot time to 3:00
6.) Set „DailyRebootType“ to „Soft Reset“

[Afbeelding]
Dat zijn die pagina’s met problemen waar ik eerder naar verwees. Wat we nu weten, 3p->1p gaat zonder problemen, 1p->3p soms niet en is ook afhankelijk van auto, soms blijft de lader in een gekke 1p toestand hangen en weigert hij simpelweg op 3p te laden en een soft reset lost het op(dit is niet via modbus te forceren). Wat we ook weten is dat future support niet gedaan gaat worden vanuit Webasto/Ampure. We moeten NeLeSo zien te overtuigen om ons de ruwe firmware bestanden te geven, dus niet de bestanden die op hun website staan. Wat interessant is, is dat in het document waar je een screenshot van geplaatst hebt, staat dat een modbus disconnect en reconnect ook de fase naar standaard zet. Dit is wel belangrijk, want dat zou alles op kunnen lossen. Willen we 3p en weigert de lader, dan droppen we de connection en doen we 60 seconden later een reconnect.

• Allewijn
  • Niet online
Dextro1986 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 13:22:
[...]

Dat zijn die pagina’s met problemen waar ik eerder naar verwees. Wat we nu weten, 3p->1p gaat zonder problemen, 1p->3p soms niet en is ook afhankelijk van auto, soms blijft de lader in een gekke 1p toestand hangen en weigert hij simpelweg op 3p te laden en een soft reset lost het op(dit is niet via modbus te forceren). Wat we ook weten is dat future support niet gedaan gaat worden vanuit Webasto/Ampure. We moeten NeLeSo zien te overtuigen om ons de ruwe firmware bestanden te geven, dus niet de bestanden die op hun website staan. Wat interessant is, is dat in het document waar je een screenshot van geplaatst hebt, staat dat een modbus disconnect en reconnect ook de fase naar standaard zet. Dit is wel belangrijk, want dat zou alles op kunnen lossen. Willen we 3p en weigert de lader, dan droppen we de connection en doen we 60 seconden later een reconnect.
Heb jij NeLeSo ook al aangeschreven?
(Ik heb net ook weer een antwoord met aanvullende vragen gestuurd naar Sebastian van NeLeSo. Hij reageerde de vorige keer wel netjes)

'Als' het dus opgelost wordt door een soft-reset, heeft dan die workaround van elke nacht een zachte reset via occp nut?

En heb jij verstand van node-red? De oplossing die user 'wittj' op github heeft gedaan waardoor die al 98 dagen stabiel 1p3p draait? https://github.com/evcc-io/evcc/issues/23734#issuecomment-4060997818->

Issue is in state "Closed as not planned" now :(. @ambitzgi I am following your approach for the workaround in my installation.

But I didn't wanted to script a browser emulation. Unfortunately the Webasto Unite doesn't provide an API so I took a look on the communication between the browser and the Webasto Unite device. It turned out that the communication of commands from the browser application to the device is handled through POST requests.
  1. Login
POST http://{wallbox.ip} with some form data

username: "$user",
pass: "$password",
button_login: "LOG IN"
  1. Set phase and current limit
POST http://{wallbox.ip}/index_main.php again with form data

token: "$csfr_token",
currentLimiterPhaseSelection: "1", // 0: 1 phase, 1: 3 phase
currentLimiterValue: $currentLimit
button_current_limiter_settings: "Submit Query"
  1. Logout
GET http://{wallbox.ip}/logout.php

Additional observations:
  • The required token can be extracted from the previous server response. The token is contained in the header of the html page as meta[name="csrf-token"]
  • The server sets a cookie PHP_SESSION_ID which should be passed along the calls
  • The application contains a small logic. Phase change will NOT be requested when the wall box is in "Charging" state or when current phase limit is already the requested setting
  • Luckily after login the server delivers a single html page containing all required data as element attributes. They can be extracted from the DOM: csrf-token, current_limiter_phase_selelection, current_limiter_value (current), charging_status
I wired everything up in a small node-red flow and will now observe if the workaround will mitigate the phase switch from failing.

Be aware that mocking the browser communication is quite volatile and might only work for a specific firmware version of the wallbox.

• Dextro1986
Allewijn schreef op zondag 5 juli 2026 @ 13:37:
[...]

Heb jij NeLeSo ook al aangeschreven?
(Ik heb net ook weer een antwoord met aanvullende vragen gestuurd naar Sebastian van NeLeSo. Hij reageerde de vorige keer wel netjes)

'Als' het dus opgelost wordt door een soft-reset, heeft dan die workaround van elke nacht een zachte reset via occp nut?

En heb jij verstand van node-red? De oplossing die user 'wittj' op github heeft gedaan waardoor die al 98 dagen stabiel 1p3p draait? https://github.com/evcc-io/evcc/issues/23734#issuecomment-4060997818->

Issue is in state "Closed as not planned" now :(. @ambitzgi I am following your approach for the workaround in my installation.

But I didn't wanted to script a browser emulation. Unfortunately the Webasto Unite doesn't provide an API so I took a look on the communication between the browser and the Webasto Unite device. It turned out that the communication of commands from the browser application to the device is handled through POST requests.
  1. Login
POST http://{wallbox.ip} with some form data

username: "$user",
pass: "$password",
button_login: "LOG IN"
  1. Set phase and current limit
POST http://{wallbox.ip}/index_main.php again with form data

token: "$csfr_token",
currentLimiterPhaseSelection: "1", // 0: 1 phase, 1: 3 phase
currentLimiterValue: $currentLimit
button_current_limiter_settings: "Submit Query"
  1. Logout
GET http://{wallbox.ip}/logout.php

Additional observations:
  • The required token can be extracted from the previous server response. The token is contained in the header of the html page as meta[name="csrf-token"]
  • The server sets a cookie PHP_SESSION_ID which should be passed along the calls
  • The application contains a small logic. Phase change will NOT be requested when the wall box is in "Charging" state or when current phase limit is already the requested setting
  • Luckily after login the server delivers a single html page containing all required data as element attributes. They can be extracted from the DOM: csrf-token, current_limiter_phase_selelection, current_limiter_value (current), charging_status
I wired everything up in a small node-red flow and will now observe if the workaround will mitigate the phase switch from failing.

Be aware that mocking the browser communication is quite volatile and might only work for a specific firmware version of the wallbox.
Een tijdje geleden naar NeLeSo gemaild, maar geen reactie ontvangen. Heb gevraagd om de originele firmware bestanden.

De laatste versie van de integratie heb ik geprobeerd via api soft reset toe te voegen en de webUI van de Unite volledig uitgeplozen. Dit nog niet stabiel gekregen en eigenlijk wil ik het ook niet op die manier voor elkaar krijgen.

Die modbus disconnect is wel interessant, want dat zou een hele eenvoudige manier zijn om 3p te forceren als we 3p willen, maar de Unite 1p doet.

• Dextro1986
Wat ik graag zou willen testen is het volgende;

Zet in de webui bij failsafe stroom 6a. Scenario is dat je de auto plugt en een 3p sessie verwacht, maar de lader blijft op 1p hangen. Geen soft reset via de webui doen en geen stroom van de lader af! Laat de auto gewoon ingeplugd. Gooi de unite uit EVCC en wacht minimaal 60 seconden en voeg hem dan opnieuw toe aan EVCC. Zet de modus in EVCC op snel en kijk of hij dan opnieuw op 3p begint?

• Allewijn
  • Niet online
Dat wil ik graag voor je testen.
Fail safe staat bij mij sowieso op 6A (waarom wil je die voorwaarde in je test?).
Enige is dat hij bij mij dus niet vaak op 1p blijft hangen. Vanochtend was voor het eerst dat ik het zag (en toen hele bende van spanning gehaald, nieuwe evcc fw update gedaan etc en toen werkte het weer). Voor het testen hoop ik dus dat hij dan snel weer eens op 1p blijft hangen bij mij.

• Allewijn
  • Niet online
En jullie willen het niet geloven, maar ook dit keer weer op zondag avond antwoord van NeLeSo per mail:

Building the firmware would require the certificates to sign the code, I don’t see that Ampure / Webasto would disclose these along with the source code. 

The only we could do is get permission to host the update files since it was unclear if Webasto or Ampure will continue to so, this is what we do. The last firmware we had was the .187 - and for this we were not tasked with testing it so I could only publish „as is“. Also, phase switching turned out to give mixed results with Polestar, BMW, Tesla and Skoda we have in our fleet - party because not all vehicles can handle phase switching back and forth without issues, so it’s not only the wallbox.

The Unite is a variant of the EVC04 with modified APIs - so the best way forward is to wait until Vestel has provided a really good version, and then get this signed for the Unite one last time. 

Best,

Sebastian

• Dextro1986
Allewijn schreef op zondag 5 juli 2026 @ 17:03:
Dat wil ik graag voor je testen.
Fail safe staat bij mij sowieso op 6A (waarom wil je die voorwaarde in je test?).
Enige is dat hij bij mij dus niet vaak op 1p blijft hangen. Vanochtend was voor het eerst dat ik het zag (en toen hele bende van spanning gehaald, nieuwe evcc fw update gedaan etc en toen werkte het weer). Voor het testen hoop ik dus dat hij dan snel weer eens op 1p blijft hangen bij mij.
Dat zal bij de meeste mensen de standaard ingestelde failsafe zin. Hier kan ik testen met 0a en 16a om te kijken of we de connection drop ook voor een ander scenario kunnen gebruiken of niet. Ik hoop dat de connection drop echt de lader naar een default setting zet, maar ik ben bang dat het alleen het modbus register naar de default setting zet en niet de interne componenten.

[ Voor 11% gewijzigd door Dextro1986 op 05-07-2026 22:37 ]

• Dextro1986
Allewijn schreef op zondag 5 juli 2026 @ 17:06:
En jullie willen het niet geloven, maar ook dit keer weer op zondag avond antwoord van NeLeSo per mail:

Building the firmware would require the certificates to sign the code, I don’t see that Ampure / Webasto would disclose these along with the source code. 

The only we could do is get permission to host the update files since it was unclear if Webasto or Ampure will continue to so, this is what we do. The last firmware we had was the .187 - and for this we were not tasked with testing it so I could only publish „as is“. Also, phase switching turned out to give mixed results with Polestar, BMW, Tesla and Skoda we have in our fleet - party because not all vehicles can handle phase switching back and forth without issues, so it’s not only the wallbox.

The Unite is a variant of the EVC04 with modified APIs - so the best way forward is to wait until Vestel has provided a really good version, and then get this signed for the Unite one last time. 

Best,

Sebastian
Ik zou zelf ook niet de firmware willen aanpassen om vervolgens te uploaden naar een Unite. Wat ik wel zou willen doen is kijken wat er intern gebeurt bij een fasewissel en waarom hij af en toe blijft hangen op 1 fase. Misschien vinden we een mechanisme wat we kunnen gebruiken. Nu maar eerst even de modbus connection drop testen. We kunnen ocpp nog gaan verkennen en de api nog verkennen.

• Maverick_tfd
  • Nu online
@Dextro1986 je repository is verdwenen?

• Dextro1986
Ja ik heb hem moeten verwijderen, want de integratie was gewoon niet betrouwbaar genoeg in combinatie met een niet altijd even betrouwbare Unite.

Twee nieuwe integraties gaan de oude vervangen. Eentje is alleen een evcc bridge, de ander is zowel een evcc bridge als een eigen controller. Zie mijn eerdere posts. Ik ben ze uitvoerig aan het testen, maar ik loop tegen een aantal dingen aan zoals de Unite die niet altijd doet wat hij zou moeten doen(nu ook bevestigd door meerdere unite's, meerdere merken auto's, op diverse forums en door NeLeSo).

Ik denk dat er mogelijkheden zijn voor een workaround, maar die moeten we nog even uitvoeriger testen.

• michaeltb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:19
Dextro1986 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 22:34:
[...]

Ja ik heb hem moeten verwijderen, want de integratie was gewoon niet betrouwbaar genoeg in combinatie met een niet altijd even betrouwbare Unite.

Twee nieuwe integraties gaan de oude vervangen. Eentje is alleen een evcc bridge, de ander is zowel een evcc bridge als een eigen controller. Zie mijn eerdere posts. Ik ben ze uitvoerig aan het testen, maar ik loop tegen een aantal dingen aan zoals de Unite die niet altijd doet wat hij zou moeten doen(nu ook bevestigd door meerdere unite's, meerdere merken auto's, op diverse forums en door NeLeSo).

Ik denk dat er mogelijkheden zijn voor een workaround, maar die moeten we nog even uitvoeriger testen.
Mocht je nog een tester nodig hebben voor je nieuwe integraties weet je me te vinden. Ik heb een tesla model 3 uit 2019 en kan 3 fasen laden met PV.

• rikkertjongen
Ik vind het jammer dat je hem hebt verwijderd, public archive optie zou ik aanbevelen zodat de code en kennis voor iedereen beschikbaar blijft met daarbij mogelijk een kleine toevoeging in de readme.

• Maverick_tfd
  • Nu online
rikkertjongen schreef op maandag 6 juli 2026 @ 11:07:
Ik vind het jammer dat je hem hebt verwijderd, public archive optie zou ik aanbevelen zodat de code en kennis voor iedereen beschikbaar blijft met daarbij mogelijk een kleine toevoeging in de readme.
Eens, behalve het wisselen tussen 3-fase en 1-fase werkte alles zo ver ik kon zien goed. Nu kunnen mensen de integratie niet meer installeren als ze deze nog niet of niet meer hebben.

• Dextro1986
rikkertjongen schreef op maandag 6 juli 2026 @ 11:07:
Er komen twee nieuwe integraties die veel beter getest zijn en leaner zijn dan de vorige integratie. Punt was een beetje dat je blijft toevoegen en fixen en toevoegen en fixen en op een gegeven moment raak je ook een beetje het overzicht kwijt en eindig je met +/- 100 releases en 10000 regels code voor iets wat met veel minder kan. Natuurlijk ook mijn eigen schuld, omdat ik hier beperkt kan testen vanwege auto vaak niet thuis etc. Later heb ik dat kunnen uitbreiden, omdat ik bij bekenden ook een Unite heb geïnstalleerd. Ik had ervoor kunnen kiezen om hem te archiveren, maar een laadcontroller moet vanwege veiligheid en verwachtingen wel stabiel zijn. Ik kan eventueel kijken of ik deze week een pre-release op GitHub kan gooien van zowel de Unite EVCC bridge als de volledige controller met ingebouwde EVCC bridge.

• Dextro1986
Maverick_tfd schreef op maandag 6 juli 2026 @ 11:20:
[...]

Eens, behalve het wisselen tussen 3-fase en 1-fase werkte alles zo ver ik kon zien goed. Nu kunnen mensen de integratie niet meer installeren als ze deze nog niet of niet meer hebben.
Zie mijn reactie hier boven.
Pagina: 1 ... 6 7 Laatste