Webasto Unite Laadstation

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• BreeeZe
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:53

BreeeZe

Devt

Glashelder schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 20:04:
En je hebt ook geen OCPP actief met een backend die aan optimalisatie doet?

Je hebt verder niets aan de standaard settings aangepast?

Wellicht anders de firmware updaten als die achterloopt.
Nope, heb OCPP uitgeschakeld..
Standalone mode op "autostart"
Firmware is nu: v3.156.0

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wellicht de logbestanden eens bekijken of daar iets te vinden is? Je hebt ook niet aan de DIP switches gezet in de Unite?

In de handleiding staat:
The most recent made setting will always be ap-plied
Uit ervaring weet ik dat dit niet zo is. Toen de mijne op 16A was ingesteld had het instellen van 20A in de web interface geen enkel effect.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• BreeeZe

BreeeZe

Devt

Glashelder schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 20:24:
Wellicht de logbestanden eens bekijken of daar iets te vinden is? Je hebt ook niet aan de DIP switches gezet in de Unite?

In de handleiding staat:

[...]

Uit ervaring weet ik dat dit niet zo is. Toen de mijne op 16A was ingesteld had het instellen van 20A in de web interface geen enkel effect.
Hmm... Ik las dit net ook weer in de handleiding en dat gaat alleen over de dipswitches en niet over de current limiter, want daar staat verder op over:
Voorbeeld: als de stroombegrenzer van het laadstation in de
hardware is ingesteld op 16 A, en op 32 A is ingesteld in de
webconfiguratie-interface, dan gebruikt het station 16 A.
Maar ik bedenk me dat ik de hardware stroom begrenzer uberhaupt niet veranderd heb want ik dacht, die heb ik in de web interface gezet, dus de draaischakelaar staat op 3 fase 32A.
Ik heb de unit eerst los getest met een gewone stroomkabel en hij ging idd eerst in error omdat ie geen 3 fase had, en na de juiste instelling in de webinterface (1 fase 13A) was de error weg en heb ik de software updates gedaan.
Maar misschien moet ik toch morgen eens proberen de draaischakelaar ook gewoon op 1fase 16a te zetten.. Ook al staat ie nu in de software goed, misschien heeft de hardware draaischakelaar toch nog invloed :?

• BreeeZe

BreeeZe

Devt

BreeeZe schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 20:35:
[...]

Hmm... Ik las dit net ook weer in de handleiding en dat gaat alleen over de dipswitches en niet over de current limiter, want daar staat verder op over:

[...]

Maar ik bedenk me dat ik de hardware stroom begrenzer uberhaupt niet veranderd heb want ik dacht, die heb ik in de web interface gezet, dus de draaischakelaar staat op 3 fase 32A.
Ik heb de unit eerst los getest met een gewone stroomkabel en hij ging idd eerst in error omdat ie geen 3 fase had, en na de juiste instelling in de webinterface (1 fase 13A) was de error weg en heb ik de software updates gedaan.
Maar misschien moet ik toch morgen eens proberen de draaischakelaar ook gewoon op 1fase 16a te zetten.. Ook al staat ie nu in de software goed, misschien heeft de hardware draaischakelaar toch nog invloed :?
  1. Heb vanochtend de draaischakelaar op 1 fase 16A gezet.
  2. Factory reset gedaan.
  3. Software geupdate van 3.156.0 naar 3.187.0
  4. OCPP weer uitgezet, en standalone mode op autostart
En nu doet ie het wel *O*

Dus welke van deze dingen het opgelost heeft weet ik niet precies.
Iig, later ga ik modbus icm evcc weer instellen (die gebruik ik voor load balancing) en dan kijken of ie het nog steeds doet.

• Thepawn
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:33
VW-Bart schreef op woensdag 1 april 2026 @ 06:59:
[...]
Bij Amazon.de werkt het wat makkelijker, daar kun je wel gewoon een Duits afhaalpunt selecteren ook als je geen Duits adres hebt.
Kunt u een goed ophaalpunt vlakbij de grens aanbevelen, met ruime openingstijden?

6kWp PV, 15kWh Deye thuisaccu, EV, smartEVSE, Zonneplan, HA

• VW-Bart
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-04 10:52
Thepawn schreef op zondag 5 april 2026 @ 16:45:
[...]

Kunt u een goed ophaalpunt vlakbij de grens aanbevelen, met ruime openingstijden?
Voor Amazon bestellingen kun je altijd een locker vinden weke vaak handig bij tankstations staan. 24-7 open, dus handiger kan het niet. Wel opletten, bij Amazon gaan pakketjes al na 3 dagen weer terug. Dus als het afgeleverd is in de locker is snel ophalen het advies.

• BreeeZe

BreeeZe

Devt

BreeeZe schreef op zondag 5 april 2026 @ 13:36:
[...]
  1. Heb vanochtend de draaischakelaar op 1 fase 16A gezet.
  2. Factory reset gedaan.
  3. Software geupdate van 3.156.0 naar 3.187.0
  4. OCPP weer uitgezet, en standalone mode op autostart
En nu doet ie het wel *O*

Dus welke van deze dingen het opgelost heeft weet ik niet precies.
Iig, later ga ik modbus icm evcc weer instellen (die gebruik ik voor load balancing) en dan kijken of ie het nog steeds doet.
En ook modbus icm met evcc.io werkt prima, dus echt een tijdelijke glitch, zal denk ik wel de factory reset zijn geweest die het heeft opgelost.

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:43
Hoe hebben jullie de Webasto aan EVCC gekoppeld? Ik heb hem nu via Modbus en dan dmv selecteren Vestel laadpaal gekoppeld. Dat werkt prima, maar helaas moet je daarvoor een sponsor van EVCC worden. Nu wil ik met alle plezier bijdragen, maar voel wel wat weerstand tegen weer een maandabonnement of de toch vrij forse 150$ eenmalig.

Ik heb geprobeerd om hem met behulp van Chatgpt in het EVCC standaard ‘gebruiker gedefinieerde’ template te krijgen, maar daar kom ik niet echt verder mee. Ik gebruik de HA versie van EVCC, dus zonder config file maar alles via de GUI en opgeslagen in de database van EVCC. Dit is dus het scherm waar ik de template in moet vullen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/irxrrV6U-WweILa0HER60rMAN80=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rqXjqurqSouGBtVywOyTrXw6.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb hem ook aan HA geprobeerd te koppelen, maar met betreffende HACS integratie krijg ik alleen maar nul waarden binnen (net als sommige anderen in github melden als issue https://github.com/tomwellnitz/Webasto-Next-Modbus/). Andersom, via Vestel en dan de EVCC HACS intergratie om de data naar HA te halen loopt 100% soepel maar geeft dus sponsor kosten.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen 😃

[ Voor 27% gewijzigd door master1104 op 06-04-2026 21:13 ]

• mvdklip
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:45
Ik ben ook net met evcc bezig geweest en heb voor nu de trial token gebruikt maar ook mij staat het tegen dat ik "gedwongen" wordt om maandelijks te betalen om de Webasto Unite te mogen configureren. :| Ik had liever gezien dat een bijdrage vrijwillig zou zijn maar ik snap dat er dan veel minder geld binnen komt.

Er valt me ook op dat de updates vanuit mijn HomeWizard P1 meter maar eens per 30s binnenkomen. Dat lijkt me onvoldoende om netjes loadbalancing te kunnen doen. Verder is er zo te zien weinig flexibiliteit bij het configureren van gewenst laadgedrag. Voor nu wil ik alleen laden uitzetten tussen 16:00 en 21:00 zoals gevraagd door netbeheerders. Dat heb ik succesvol kunnen configureren via Tap via OCPP maar heb natuurlijk liever alles op één plek. Bij evcc zie ik geen mogelijkheid zoiets te configureren.

Alles bij elkaar overweeg ik overweeg om zelf een plugin voor de Webasto Unite voor Domoticz te maken. Heb al meerdere Domoticz plugins gemaakt in het verleden. Het idee is dat ik veel meer controle krijg over het laadgedrag dan met evcc. Zijn er hier meer mensen die Domoticz als home automation platform gebruiken?

Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso (2x) - Pelletkachel (2x) - Kia Niro EV - Peugeot e-208 - Webasto Unite MID

• Kokkers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:15
mvdklip schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:36:
Ik ben ook net met evcc bezig geweest en heb voor nu de trial token gebruikt maar ook mij staat het tegen dat ik "gedwongen" wordt om maandelijks te betalen om de Webasto Unite te mogen configureren. :| Ik had liever gezien dat een bijdrage vrijwillig zou zijn maar ik snap dat er dan veel minder geld binnen komt.

Er valt me ook op dat de updates vanuit mijn HomeWizard P1 meter maar eens per 30s binnenkomen. Dat lijkt me onvoldoende om netjes loadbalancing te kunnen doen. Verder is er zo te zien weinig flexibiliteit bij het configureren van gewenst laadgedrag. Voor nu wil ik alleen laden uitzetten tussen 16:00 en 21:00 zoals gevraagd door netbeheerders. Dat heb ik succesvol kunnen configureren via Tap via OCPP maar heb natuurlijk liever alles op één plek. Bij evcc zie ik geen mogelijkheid zoiets te configureren.

Alles bij elkaar overweeg ik overweeg om zelf een plugin voor de Webasto Unite voor Domoticz te maken. Heb al meerdere Domoticz plugins gemaakt in het verleden. Het idee is dat ik veel meer controle krijg over het laadgedrag dan met evcc. Zijn er hier meer mensen die Domoticz als home automation platform gebruiken?
Hoeft niet maandelijks, one-time fee van $150,- kan ook!
(ik vind het ook veel te duur)

Er zijn hier plenty Domoticz gebruikers.
Pagina: 1 2 Laatste