Webasto Unite Laadstation

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

• BreeeZe
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:19

BreeeZe

Devt

Glashelder schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 20:04:
En je hebt ook geen OCPP actief met een backend die aan optimalisatie doet?

Je hebt verder niets aan de standaard settings aangepast?

Wellicht anders de firmware updaten als die achterloopt.
Nope, heb OCPP uitgeschakeld..
Standalone mode op "autostart"
Firmware is nu: v3.156.0

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wellicht de logbestanden eens bekijken of daar iets te vinden is? Je hebt ook niet aan de DIP switches gezet in de Unite?

In de handleiding staat:
The most recent made setting will always be ap-plied
Uit ervaring weet ik dat dit niet zo is. Toen de mijne op 16A was ingesteld had het instellen van 20A in de web interface geen enkel effect.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• BreeeZe

BreeeZe

Devt

Glashelder schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 20:24:
Wellicht de logbestanden eens bekijken of daar iets te vinden is? Je hebt ook niet aan de DIP switches gezet in de Unite?

In de handleiding staat:

[...]

Uit ervaring weet ik dat dit niet zo is. Toen de mijne op 16A was ingesteld had het instellen van 20A in de web interface geen enkel effect.
Hmm... Ik las dit net ook weer in de handleiding en dat gaat alleen over de dipswitches en niet over de current limiter, want daar staat verder op over:
Voorbeeld: als de stroombegrenzer van het laadstation in de
hardware is ingesteld op 16 A, en op 32 A is ingesteld in de
webconfiguratie-interface, dan gebruikt het station 16 A.
Maar ik bedenk me dat ik de hardware stroom begrenzer uberhaupt niet veranderd heb want ik dacht, die heb ik in de web interface gezet, dus de draaischakelaar staat op 3 fase 32A.
Ik heb de unit eerst los getest met een gewone stroomkabel en hij ging idd eerst in error omdat ie geen 3 fase had, en na de juiste instelling in de webinterface (1 fase 13A) was de error weg en heb ik de software updates gedaan.
Maar misschien moet ik toch morgen eens proberen de draaischakelaar ook gewoon op 1fase 16a te zetten.. Ook al staat ie nu in de software goed, misschien heeft de hardware draaischakelaar toch nog invloed :?

• BreeeZe

BreeeZe

Devt

BreeeZe schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 20:35:
[...]

Hmm... Ik las dit net ook weer in de handleiding en dat gaat alleen over de dipswitches en niet over de current limiter, want daar staat verder op over:

[...]

Maar ik bedenk me dat ik de hardware stroom begrenzer uberhaupt niet veranderd heb want ik dacht, die heb ik in de web interface gezet, dus de draaischakelaar staat op 3 fase 32A.
Ik heb de unit eerst los getest met een gewone stroomkabel en hij ging idd eerst in error omdat ie geen 3 fase had, en na de juiste instelling in de webinterface (1 fase 13A) was de error weg en heb ik de software updates gedaan.
Maar misschien moet ik toch morgen eens proberen de draaischakelaar ook gewoon op 1fase 16a te zetten.. Ook al staat ie nu in de software goed, misschien heeft de hardware draaischakelaar toch nog invloed :?
  1. Heb vanochtend de draaischakelaar op 1 fase 16A gezet.
  2. Factory reset gedaan.
  3. Software geupdate van 3.156.0 naar 3.187.0
  4. OCPP weer uitgezet, en standalone mode op autostart
En nu doet ie het wel *O*

Dus welke van deze dingen het opgelost heeft weet ik niet precies.
Iig, later ga ik modbus icm evcc weer instellen (die gebruik ik voor load balancing) en dan kijken of ie het nog steeds doet.

• Thepawn
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 28-04 21:37
VW-Bart schreef op woensdag 1 april 2026 @ 06:59:
[...]
Bij Amazon.de werkt het wat makkelijker, daar kun je wel gewoon een Duits afhaalpunt selecteren ook als je geen Duits adres hebt.
Kunt u een goed ophaalpunt vlakbij de grens aanbevelen, met ruime openingstijden?

6kWp PV, 15kWh Deye thuisaccu, EV, smartEVSE, Zonneplan, HA

• VW-Bart
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-04 15:54
Thepawn schreef op zondag 5 april 2026 @ 16:45:
[...]

Kunt u een goed ophaalpunt vlakbij de grens aanbevelen, met ruime openingstijden?
Voor Amazon bestellingen kun je altijd een locker vinden weke vaak handig bij tankstations staan. 24-7 open, dus handiger kan het niet. Wel opletten, bij Amazon gaan pakketjes al na 3 dagen weer terug. Dus als het afgeleverd is in de locker is snel ophalen het advies.

• BreeeZe

BreeeZe

Devt

BreeeZe schreef op zondag 5 april 2026 @ 13:36:
[...]
  2. Factory reset gedaan.

Iig, later ga ik modbus icm evcc weer instellen (die gebruik ik voor load balancing) en dan kijken of ie het nog steeds doet.
En ook modbus icm met evcc.io werkt prima, dus echt een tijdelijke glitch, zal denk ik wel de factory reset zijn geweest die het heeft opgelost.

• master1104
  • Laatst online: 17:25
Hoe hebben jullie de Webasto aan EVCC gekoppeld? Ik heb hem nu via Modbus en dan dmv selecteren Vestel laadpaal gekoppeld. Dat werkt prima, maar helaas moet je daarvoor een sponsor van EVCC worden. Nu wil ik met alle plezier bijdragen, maar voel wel wat weerstand tegen weer een maandabonnement of de toch vrij forse 150$ eenmalig.

Ik heb geprobeerd om hem met behulp van Chatgpt in het EVCC standaard ‘gebruiker gedefinieerde’ template te krijgen, maar daar kom ik niet echt verder mee. Ik gebruik de HA versie van EVCC, dus zonder config file maar alles via de GUI en opgeslagen in de database van EVCC. Dit is dus het scherm waar ik de template in moet vullen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/irxrrV6U-WweILa0HER60rMAN80=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rqXjqurqSouGBtVywOyTrXw6.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb hem ook aan HA geprobeerd te koppelen, maar met betreffende HACS integratie krijg ik alleen maar nul waarden binnen (net als sommige anderen in github melden als issue https://github.com/tomwellnitz/Webasto-Next-Modbus/). Andersom, via Vestel en dan de EVCC HACS intergratie om de data naar HA te halen loopt 100% soepel maar geeft dus sponsor kosten.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen 😃

[ Voor 27% gewijzigd door master1104 op 06-04-2026 21:13 ]

• mvdklip
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-04 20:10
Ik ben ook net met evcc bezig geweest en heb voor nu de trial token gebruikt maar ook mij staat het tegen dat ik "gedwongen" wordt om maandelijks te betalen om de Webasto Unite te mogen configureren. :| Ik had liever gezien dat een bijdrage vrijwillig zou zijn maar ik snap dat er dan veel minder geld binnen komt.

Er valt me ook op dat de updates vanuit mijn HomeWizard P1 meter maar eens per 30s binnenkomen. Dat lijkt me onvoldoende om netjes loadbalancing te kunnen doen. Verder is er zo te zien weinig flexibiliteit bij het configureren van gewenst laadgedrag. Voor nu wil ik alleen laden uitzetten tussen 16:00 en 21:00 zoals gevraagd door netbeheerders. Dat heb ik succesvol kunnen configureren via Tap via OCPP maar heb natuurlijk liever alles op één plek. Bij evcc zie ik geen mogelijkheid zoiets te configureren.

Alles bij elkaar overweeg ik overweeg om zelf een plugin voor de Webasto Unite voor Domoticz te maken. Heb al meerdere Domoticz plugins gemaakt in het verleden. Het idee is dat ik veel meer controle krijg over het laadgedrag dan met evcc. Zijn er hier meer mensen die Domoticz als home automation platform gebruiken?

Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso (2x) - Pelletkachel (2x) - Kia Niro EV - Peugeot e-208 - Webasto Unite MID

• Kokkers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:23
mvdklip schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:36:
Ik ben ook net met evcc bezig geweest en heb voor nu de trial token gebruikt maar ook mij staat het tegen dat ik "gedwongen" wordt om maandelijks te betalen om de Webasto Unite te mogen configureren. :| Ik had liever gezien dat een bijdrage vrijwillig zou zijn maar ik snap dat er dan veel minder geld binnen komt.

Er valt me ook op dat de updates vanuit mijn HomeWizard P1 meter maar eens per 30s binnenkomen. Dat lijkt me onvoldoende om netjes loadbalancing te kunnen doen. Verder is er zo te zien weinig flexibiliteit bij het configureren van gewenst laadgedrag. Voor nu wil ik alleen laden uitzetten tussen 16:00 en 21:00 zoals gevraagd door netbeheerders. Dat heb ik succesvol kunnen configureren via Tap via OCPP maar heb natuurlijk liever alles op één plek. Bij evcc zie ik geen mogelijkheid zoiets te configureren.

Alles bij elkaar overweeg ik overweeg om zelf een plugin voor de Webasto Unite voor Domoticz te maken. Heb al meerdere Domoticz plugins gemaakt in het verleden. Het idee is dat ik veel meer controle krijg over het laadgedrag dan met evcc. Zijn er hier meer mensen die Domoticz als home automation platform gebruiken?
Hoeft niet maandelijks, one-time fee van $150,- kan ook!
(ik vind het ook veel te duur)

Er zijn hier plenty Domoticz gebruikers.

• VW-Bart
master1104 schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:07:
Hoe hebben jullie de Webasto aan EVCC gekoppeld? Ik heb hem nu via Modbus en dan dmv selecteren Vestel laadpaal gekoppeld. Dat werkt prima, maar helaas moet je daarvoor een sponsor van EVCC worden. Nu wil ik met alle plezier bijdragen, maar voel wel wat weerstand tegen weer een maandabonnement of de toch vrij forse 150$ eenmalig.

Ik heb geprobeerd om hem met behulp van Chatgpt in het EVCC standaard ‘gebruiker gedefinieerde’ template te krijgen, maar daar kom ik niet echt verder mee. Ik gebruik de HA versie van EVCC, dus zonder config file maar alles via de GUI en opgeslagen in de database van EVCC. Dit is dus het scherm waar ik de template in moet vullen. [Afbeelding]

Ik heb hem ook aan HA geprobeerd te koppelen, maar met betreffende HACS integratie krijg ik alleen maar nul waarden binnen (net als sommige anderen in github melden als issue https://github.com/tomwellnitz/Webasto-Next-Modbus/). Andersom, via Vestel en dan de EVCC HACS intergratie om de data naar HA te halen loopt 100% soepel maar geeft dus sponsor kosten.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen 😃
Met de laatste firmware er op Heb ik totaal geen problemen met de modbus-verbinding naar Home Assistant. Heb een goed werkende automatisering gemaakt voor loadbalancing.

Nu ben ik aan het stoeien om solar laden betrouwbaar en goed werkend te krijgen. Dat behoeft nog wat aandacht, maar dit jaar mogen we toch nog salderen, dus geen haast.

Ik heb EVCC ook geprobeerd, maar dat kreeg ik op de gratis manier niet naar mijn zin werkend.

• oomenit
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:59
zou je die automatisering evt willen delen?

• mvdklip
Kokkers schreef op maandag 6 april 2026 @ 22:57:
Hoeft niet maandelijks, one-time fee van $150,- kan ook!
Ja, ik weet het maar dat kan ik niet betalen op het moment. :|
Er zijn hier plenty Domoticz gebruikers.
Tweakers zijn er genoeg maar toevallig ook Webasto Unite bezitters? Ik probeer te bepalen of ik het puur voor mezelf ga maken of dat er anderen zijn die er ook wat mee willen. Ik weet dat de meesten HA gebruiken maar dat is niks voor mij. Ik vind juist de combinatie van (hardcore) programmeren in Python met scripting in Lua zo fijn aan Domoticz.

Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso (2x) - Pelletkachel (2x) - Kia Niro EV - Peugeot e-208 - Webasto Unite MID

• Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-04 11:49
Ik heb er sinds vorige week 1 hangen (als vervanging van de Victron EVCS versie 26).
Koppeling naar HA moet ik nog doen, koppeling naar OCPP werkt al prima.

Even een vraag voor hier, heeft iemand ervaring met overprovisioning?
Als in, ik heb 22 KW (32A) toegewezen en maar 25A (18KW) aansluiting in de meterkast.
Tussen de Laadpaal en MK, zit nog een grote thuisbatterij (3* Multiplus 6k5 & 60KwH) om de spanning op te hogen, overigens zijn alle automaten en schakelingen er op voorzien.
De Victron laadpaal schroefde het vermogen naar beneden als de accu leeg begon te raken, maar ik weet niet wat de Webasto Unite doet...

DPC Chef-kok :)

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@Xanquezer hoe heb je loadbalancing ingericht?

Ik heb zelf een Klefr 6934 in de meterkast via modbus gekoppeld met een van de Webasto's. De Webasto monitort daarbij dat de 25A niet wordt overschreden en dat werkt hier al anderhalf jaar probleemloos. Mijn verwachting is dat de Webasto gewoon 32A zal laden zolang de 25A limiet van de hoofdaansluiting maar niet overschreden wordt. Maar e.a. is natuurlijk afhankelijk van hoe je loadbalancing hebt ingericht.. als dat via OCPP is of via modbus, dan ben je afhankelijk van de externe aansturing..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• master1104
VW-Bart schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 06:54:
[...]

Met de laatste firmware er op Heb ik totaal geen problemen met de modbus-verbinding naar Home Assistant. Heb een goed werkende automatisering gemaakt voor loadbalancing.

Nu ben ik aan het stoeien om solar laden betrouwbaar en goed werkend te krijgen. Dat behoeft nog wat aandacht, maar dit jaar mogen we toch nog salderen, dus geen haast.

Ik heb EVCC ook geprobeerd, maar dat kreeg ik op de gratis manier niet naar mijn zin werkend.
Ik draai ook de laatste firmware maar krijg helaas alleen maar ‘0’ binnen op alle meetdata. Aansturen van de laadlimieten werkt wel gewoon goed. Welke plug-in gebruik je? De gene die ik gelinkt had?

Lijkt er op dat er modbus registers per model net iets anders zijn (unite / next verschil?).

• Xanquezer
Glashelder schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:36:
@Xanquezer hoe heb je loadbalancing ingericht?

Ik heb zelf een Klefr 6934 in de meterkast via modbus gekoppeld met een van de Webasto's. De Webasto monitort daarbij dat de 25A niet wordt overschreden en dat werkt hier al anderhalf jaar probleemloos. Mijn verwachting is dat de Webasto gewoon 32A zal laden zolang de 25A limiet van de hoofdaansluiting maar niet overschreden wordt. Maar e.a. is natuurlijk afhankelijk van hoe je loadbalancing hebt ingericht.. als dat via OCPP is of via modbus, dan ben je afhankelijk van de externe aansturing..
Ja, nog niet...
Daarom gooi ik het hier op tafel, eens kijken hoe andere dit doen.
Zo`n Klefr 6934 zit wel in de Webasto ingebouwd bij mij.
Ik denk dat ik eerst even nogmaals moet verdiepen in die materie voordat we verder gaan.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Xanquezer schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:13:
[...]

Ja, nog niet...
Daarom gooi ik het hier op tafel, eens kijken hoe andere dit doen.
Zo`n Klefr 6934 zit wel in de Webasto ingebouwd bij mij.
Ik denk dat ik eerst even nogmaals moet verdiepen in die materie voordat we verder gaan.
Die zit bij iedereen ingebouwd :P

Maar je kiezen om iets met een P1 meter te doen. Ik heb gekozen om nog zo'n Klefr in de meterkast in te bouwen. Hoe dan ook moet de Webasto iets hebben als databron. Je Victron laadde denk ik dan alleen vanaf de batterij of heeft die anderzijds een P1 meter input oid?
master1104 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:11:
[...]

Ik draai ook de laatste firmware maar krijg helaas alleen maar ‘0’ binnen op alle meetdata. Aansturen van de laadlimieten werkt wel gewoon goed. Welke plug-in gebruik je? De gene die ik gelinkt had?

Lijkt er op dat er modbus registers per model net iets anders zijn (unite / next verschil?).
Dit is de configuratie zoals mijn eigen tool dat gebruikt volgens Claude. Wellicht heb je er iets aan.
RegisterNaamR/WTypeEenheidOpmerkingen
Input Registers (alleen lezen)
1000Charger StateRuint16OCPP codeByte-swap nodig
1004Cable StateRuint16Onderdeel van blokread 1000–1021
1006Fault CodeRuint160 = geen fout
1008Current L1Ruint16mADelen door 1000 voor ampère
1010Current L2Ruint16mADelen door 1000 voor ampère
1012Current L3Ruint16mADelen door 1000 voor ampère
1014Voltage L1Ruint16VDirect bruikbaar
1016Voltage L2Ruint16VDirect bruikbaar
1018Voltage L3Ruint16VDirect bruikbaar
1020–1021Active PowerRuint32WSamengesteld: (Swap(hi) << 16) | Swap(lo)
1036–1037Total Energy (lifetime)Ruint320.1 kWhRaw × 100 = Wh. Teller loopt altijd door
1100Max Current (readback)Ruint16ALeest terug wat eerder naar 5004 is geschreven
1502–1503Session EnergyRuint32WhReset bij nieuwe sessie
1508–1509Session DurationRuint32secReset bij nieuwe sessie
Holding Registers (lezen & schrijven)
405Charge Phase ConfigR/Wuint160=1F, 1=3FFirmware ≥ v3.86.0 vereist. Afwijkende byte-volgorde
5004Charging Current LimitWuint16ABereik 0–32A. Altijd na register 6000 schrijven
6000Keep-AliveWuint16altijd 1Charger reset dit zelf naar 0 na ontvangst

[ Voor 69% gewijzigd door Glashelder op 07-04-2026 11:59 ]

• Xanquezer
Glashelder schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:48:
[...]

Die zit bij iedereen ingebouwd :P

Maar je kiezen om iets met een P1 meter te doen. Ik heb gekozen om nog zo'n Klefr in de meterkast in te bouwen. Hoe dan ook moet de Webasto iets hebben als databron. Je Victron laadde denk ik dan alleen vanaf de batterij of heeft die anderzijds een P1 meter input oid?

[...]
Victron meet ingaande spanning en uitgaande belasting.
Deze geef je aan dat hij niet meer mag gebruiken dan "3* 16A" of "3* 25A".
Alles wat hij meer gebruikt komt uit de accu.

Als P1 meter gebruik ik huidig de Tibber Pulse, misschien dat iemand er mee bekend is? (ook als combinatie?)
Daar zit een loadbalancer in.

Overigens draaien er aantal servers voor de domotica(zzzzz) 1 VMtje meer of minder maakt dan niet uit.

• Ba_di
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 30-04 13:15
Net als @master1104 heb ik ook dat de modbus-tcp overal 0 op terugkoppelt, behalve op charge current limit en failsafe current. Deze kan nog gezet en gelezen worden. Dus loadbalancing lukt nog, de rest moet ik via ocpp ophalen.
Mijn vermoeden is dat dit vanaf firmware 3.156.0 het geval is. Helaas heb ik de originele versie niet uitgebreid geprobeerd, ik heb gedacht hoe nieuwer hoe beter dus ben snel de nieuwere firmwares gaan installeren. Wat ik wel weet is dat in die versie de ingestelde limiet in de config de instelling van de dipswitch overruled. In versie 3.156.0 geldt de laagst ingestelde waarde van de dipswitch of de config. De rest-api werkt ook niet.
@Glashelder welke versie heb jij geïnstalleerd?

Het lijkt er op dat versie 3.156.0 een achteruitgang is in mogelijkheden. Ik heb geprobeerd om terug te gaan naar 3.150.0: dit is geblokkeerd volgens het logbestand. Wie weet of/hoe je terug kan naar de originele versie, of kan ik beter naar 3.187.0?
Ik zie @BreeeZe dat je een factory reset hebt gedaan, ging de lader dan terug naar de originele versie, of kon je direct vanaf 3.156.0 verder?

• Ba_di
Wat wel handig is voor degene die zich stoort aan de led: zoals wel bekend kan je in de config de led uitzetten voor stand-by. Wat ook kan: in de ocpp instellingen kan de LEDTimeOutEnable op true gezet worden. Dan gaat de led na enige tijd uit, ook tijdens laden of als de stekker erin zit terwijl er geen laadsessie actief is. Onder voorwaarde dat je ocpp gebruikt.

• master1104
Voor mij is het grote voordeel van de laatst firmware (3.187)versie dat faseswitching goed werkt. Daardoor gaat hij in solar mode netjes naar 1 fase bij weinig opwek en naar 3 fase bij voldoende PV. Icm met EVCC werkt dat heel soepel.

@Glashelder , dank je! Ik ga de tabel morgen eens naast de registers in de Girhub plug-in houden. Ik zag ook dat de plug-in geforkt was door iemand die hem had omgebouwd voor de Unite versie. Ook dat duidt op een verschil tussen de Next en Unite. Helaas krijg ik de geforkte versie (https://github.com/matkvaid/Webasto-Next-Modbus)geheel niet in HA geïnstalleerd.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ba_di schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 23:10:
v3.156.0. Werkt hier prima. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ccgy8K6zAHEfONHtB3QURJE-h90=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FjOuE4lydNxBdxdXB1c35E6O.png?f=fotoalbum_large

• Small Paullie
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D_EE-vrB241L0oWoFRe_7gf6R9Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YhyP6OTSP8qF2BVUodIElrB7.jpg?f=fotoalbum_large
Ik ben momenteel een eigen module in Home Assistant aan het maken via Modbus TCP, die zowel load balancing als Solar laden ondersteund. Het werkt al aardig, ben nog wat bugs eruit aan het halen. Kost me veel tijd, want ik ben geen HA expert :-(. Over een paar weekjes zal ik het af hebben.

[ Voor 102% gewijzigd door Small Paullie op 09-04-2026 20:26 . Reden: Betere afbeelding ]

Dinky Dip

• master1104
@Small Paullie Als je een werkende config voor het uitlezen/bedienen van de laadpaal hebt middels Modbus TCP, zou je die dan willen delen? De bediening van de laadpaal laat ik sowieso bij EVCC liggen. Het gaat mij puur om het uitlezen en controleren van de laadpaal. Eigenlijk zoals de github plug-in, ware het niet dat die het dus niet doet. Overigens zie ik dat @Glashelder inderdaad andere registers gebruikt dan de github plug-in. Er zit dus verschil tussen de Next en de Unite qua modbus interfacing.

• Small Paullie
  • Niet online
master1104 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:09:
@Small Paullie Als je een werkende config voor het uitlezen/bedienen van de laadpaal hebt middels Modbus TCP, zou je die dan willen delen? De bediening van de laadpaal laat ik sowieso bij EVCC liggen. Het gaat mij puur om het uitlezen en controleren van de laadpaal. Eigenlijk zoals de github plug-in, ware het niet dat die het dus niet doet. Overigens zie ik dat @Glashelder inderdaad andere registers gebruikt dan de github plug-in. Er zit dus verschil tussen de Next en de Unite qua modbus interfacing.
Over een paar weken heb ik het af en zal ik de code delen. Het is een Home Assistant package. Ik heb het nu uitgewerkt voor 1 fase, als ik nog tijd heb zal ik zorgen dat de dynamic load balancing ook werkt voor 3 fasen.

Dinky Dip

• Dextro1986
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 25-04 21:38
Ik heb een experimentele integratie voor Home Assistant gemaakt. De integratie is met AI gemaakt, dus voorzichtig en op eigen risico gebruiken! Te vinden via: https://github.com/Dextro...istant-custom-integration

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik zou trouwens wel uitkijken met die surplus modus. Die manier van werken heb ik hier ook een tijdje toegepast maar als je het laden te vaak pauzeert dan houden veel auto's het voor gezien en gaan in de SuspendedEV modus.

Mensen zien dan vervolgens in de apps van hun auto's dat het laden voltooid is terwijl hij misschien verre van vol is :+

• Dextro1986
Er is een hysterese ingebouwd in de surplus mode.

• BreeeZe

BreeeZe

Devt

Ba_di schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 23:10:
Net als @master1104 heb ik ook dat de modbus-tcp overal 0 op terugkoppelt, behalve op charge current limit en failsafe current. Deze kan nog gezet en gelezen worden. Dus loadbalancing lukt nog, de rest moet ik via ocpp ophalen.
Mijn vermoeden is dat dit vanaf firmware 3.156.0 het geval is. Helaas heb ik de originele versie niet uitgebreid geprobeerd, ik heb gedacht hoe nieuwer hoe beter dus ben snel de nieuwere firmwares gaan installeren. Wat ik wel weet is dat in die versie de ingestelde limiet in de config de instelling van de dipswitch overruled. In versie 3.156.0 geldt de laagst ingestelde waarde van de dipswitch of de config. De rest-api werkt ook niet.

Het lijkt er op dat versie 3.156.0 een achteruitgang is in mogelijkheden. Ik heb geprobeerd om terug te gaan naar 3.150.0: dit is geblokkeerd volgens het logbestand. Wie weet of/hoe je terug kan naar de originele versie, of kan ik beter naar 3.187.0?
Ik zie @BreeeZe dat je een factory reset hebt gedaan, ging de lader dan terug naar de originele versie, of kon je direct vanaf 3.156.0 verder?
Na een factory reset blijft de paal op de software versie waar ie op zat.
Het is dus een factory settings reset.

Tipje trouwens voor de tweakers met een 3d printer: https://makerworld.com/en...=search#profileId-2044328
Met deze opzet ring blijft er een mooie subtiele lichtrand over.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0oKyBVRCkw2udzVIywzUECCmLMc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h7fHaNYBYszWapFCfFl4IqXc.jpg?f=fotoalbum_large

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

offtopic:
@BreeeZe af en toe die techniek van vandaag de dag.. een goede vriend van mij heeft een 3d printer dus ik vroeg of hij twee van die dingen kan printen. Die printopdracht verstuurd ie net vanuit een app op het werk naar de printer thuis.. :D

• MIBRK
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 29-04 14:32
BreeeZe schreef op zondag 5 april 2026 @ 13:36:
[...]
  2. Factory reset gedaan.

Ik had hetzelfde (de roze ring) na een aantal updates. Bij mij was puur de factory reset de oplossing. Overigens blijft hij dan wel gewoon op de nieuwste versie.

• Dextro1986
Glashelder schreef op donderdag 9 april 2026 @ 07:12:
Ik zou trouwens wel uitkijken met die surplus modus. Die manier van werken heb ik hier ook een tijdje toegepast maar als je het laden te vaak pauzeert dan houden veel auto's het voor gezien en gaan in de SuspendedEV modus.

Mensen zien dan vervolgens in de apps van hun auto's dat het laden voltooid is terwijl hij misschien verre van vol is :+
Naast de ingebouwde hysterese hoop ik straks ook 1fase/3fase switching te integreren. In principe zou het probleem van te vaak pauzeren dan opgelost moeten zijn. Ik weet ook niet of de integratie op dit moment surplus niet al gewoon goed doet. Eerst nog wat testen en polishen.

Mochten mensen de integratie gebruiken, dan is feedback natuurlijk hartstikke welkom.

• master1104
Oke, hier is het ook vrij aardig gelukt om hem via Modbus TCP aan de praat te krijgen.
In de configuration.yaml voeg je dit toe (verwijzing naar een yaml met daarin de modbus config):
code:
1
modbus: !include webasto_modbus.yaml
Plak vervolgens onderstaande webasto_modbus.yaml file in je /homeassistant folder:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
- name: webasto
  type: tcp
  host: 192.168.1.40
  port: 502
  delay: 2
  timeout: 5
  sensors:
    - name: Webasto_Unite_Serial_Number
      unique_id: Webasto_Unite_Serial_Number
      slave: 255
      input_type: input
      address: 100
      data_type: string
      count: 25

- name: Webasto_Unite_Firmware_Version
      unique_id: Webasto_Unite_Firmware_Version
      address: 230
      data_type: string
      count: 50

- name: Webasto_Unite_Date
      unique_id: Webasto_Unite_Date
      address: 290
      data_type: uint32

- name: Webasto_Unite_Time
      unique_id: Webasto_Unite_Time
      address: 294

- name: Webasto_Unite_Charge_Point_Power
      unique_id: Webasto_Unite_Charge_Point_Power
      address: 400
      offset: 0
      scale: 1
      precision: 2
      state_class: measurement
      unit_of_measurement: W

- name: Webasto_Unite_Number_of_Phases
      unique_id: Webasto_Unite_Number_of_Phases
      input_type: holding
      address: 405
      data_type: uint16
      swap: byte  # afwijkende byte-volgorde!

- name: Webasto_Unite_Charge_Point_State
      # 0: "Available"
      # 1: "Preparing"
      # 2: "Charging"
      # 3: "SuspendedEVSE"
      # 4: "SuspendedEV"
      # 5: "Finishing"
      # 6: "Reserved"
      # 7: "Unavailable"
      # 8: "Faulted"
      unique_id: Webasto_Unite_Charge_Point_State
      address: 1000

- name: Webasto_Unite_Charging_State
      # 0: Not Charging, State Ax, Bx, Dx or C1
      # 1: Charging, state C2
      unique_id: Webasto_Unite_Charging_State
      address: 1001

- name: Webasto_Unite_Equipment_State
      # 0: Initializing
      # 1: Running
      # 2: Fault
      # 3: Disabled
      # 4: Updating
      unique_id: Webasto_Unite_Equipment_State
      address: 1002

- name: Webasto_Unite_Cable_State
      # 0: Cable not connected
      # 1: Cable connected, vehicle not connected
      # 2: Cable connected, vehicle connected
      # 3: Cable connected, vehicle connected, cable locked
      unique_id: Webasto_Cable_State
      address: 1004

- name: Webasto_Unite_EVSE_Fault_Code
      # 0: No fault
      # Other: Fault code
      unique_id: Webasto_Unite_EVSE_Fault_Code
      address: 1006

- name: Webasto_Unite_Charging_Current_L1
      unique_id: Webasto_Unite_Charging_Current_L1
      address: 1008
      device_class: current
      scale: 0.001
      precision: 0
      unit_of_measurement: A

- name: Webasto_Unite_Charging_Current_L2
      unique_id: Webasto_Unite_Charging_Current_L2
      address: 1010

- name: Webasto_Unite_Charging_Current_L3
      unique_id: Webasto_Unite_Charging_Current_L3
      address: 1012

- name: Webasto_Unite_Charging_Voltage_L1
      unique_id: Webasto_Unite_Charging_Voltage_L1
      address: 1014
      device_class: voltage
      unit_of_measurement: V

- name: Webasto_Unite_Charging_Voltage_L2
      unique_id: Webasto_Unite_Charging_Voltage_L2
      address: 1016

- name: Webasto_Unite_Charging_Voltage_L3
      unique_id: Webasto_Unite_Charging_Voltage_L3
      address: 1018

- name: Webasto_Unite_Active_Power_Total
      unique_id: Webasto_Unite_Active_Power_Total
      address: 1020
      device_class: power

- name: Webasto_Unite_Active_Power_L1
      unique_id: Webasto_Unite_Active_Power_L1
      address: 1024

- name: Webasto_Unite_Active_Power_L2
      unique_id: Webasto_Unite_Active_Power_L2
      address: 1028

- name: Webasto_Unite_Active_Power_L3
      unique_id: Webasto_Unite_Active_Power_L3
      address: 1032

- name: Webasto_Unite_Meter_Reading
      unique_id: Webasto_Unite_Meter_Reading
      address: 1036
      device_class: energy
      state_class: total_increasing
      scale: 0.1
      precision: 3
      unit_of_measurement: kWh

- name: Webasto_Unite_Session_Max_Current
      unique_id: Webasto_Unite_Session_Max_Current
      address: 1100

- name: Webasto_Unite_EVSE_Min_Current
      unique_id: Webasto_Unite_EVSE_Min_Current
      address: 1102

- name: Webasto_Unite_EVSE_Max_Current
      unique_id: Webasto_Unite_EVSE_Max_Current
      address: 1104

- name: Webasto_Unite_Cable_Max_Current
      unique_id: Webasto_Unite_Cable_Max_Current
      address: 1106

- name: Webasto_Unite_Charged_Energy
      unique_id: Webasto_Unite_Charged_Energy
      address: 1502
      device_class: energy
      state_class: total
      precision: 3
      unit_of_measurement: kWh

- name: Webasto_Unite_Session_Start_Time
      unique_id: Webasto_Unite_Session_Start_Time
      address: 1504

- name: Webasto_Unite_Session_Duration
      unique_id: Webasto_Unite_Session_Duration
      address: 1508
      device_class: duration
      unit_of_measurement: s

- name: Webasto_Unite_Session_End_Time
      unique_id: Webasto_Unite_Session_End_Time
      address: 1512

- name: Webasto_Unite_Failsafe_Current
      # R/W: Can be set in the Unite WebUI (Standard: 6A)
      # Charging power will fall back to 6A if Alive Register 6000 not triggered with 1 within each 20 seconds
      unique_id: Webasto_Unite_Failsafe_Current
      address: 2000

- name: Webasto_Unite_Failsafe_Timeout
      # R/W: No need to change (Standard: 20 seconds)
      unique_id: Webasto_Unite_Failsafe_Timeout
      address: 2002

- name: Webasto_Unite_Charging_Current
      # R/W: 0-5A=Charging paused, 6-32A=Charging with set Amps
      unique_id: Webasto_Unite_Charging_Current
      address: 5004

switches:
    - name: Webasto_Unite_Alive_Register
      # EMS (Master) writes 1, EVSE (Slave) writes 0
      # EVSE checks this register at a period of (Failsafe Timeout)/2 for a value of 1, and sets it to 0
      # Period cannot go less than 3 seconds
      unique_id: Webasto_Unite_Alive_Register
      write_type: holding
      address: 6000
      command_on: 1
      command_off: 0
      verify:

- name: Webasto_Unite_Phase_Switch
      # 0: 1-fase, 1: 3-fase
      unique_id: Webasto_Unite_Phase_Switch
      write_type: holding
      address: 405
      command_on: 1
      command_off: 0
      verify:
Ik heb ook nog wat helpers aangemaakt (plak deze in de configuration.yaml file als je die ook wil gebruiken (is vooral voor EVCC koppeling handig en voor vertaling aantal fases naar 1 of 3 stuks):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
template:
   - sensor:
      - name: Webasto_EVCC_Status
        unique_id: webasto_evcc_status
        state: >
          {% set cp = states('sensor.webasto_unite_charge_point_state') | int(-1) %}
          {% set charging = states('sensor.webasto_unite_charging_state') | int(-1) %}
          {% set cable = states('sensor.webasto_unite_cable_state') | int(-1) %}
          {% if cp in [7, 8] %}
            F
          {% elif cable in [0, 1] %}
            A
          {% elif charging == 1 %}
            C
          {% elif cp in [1, 2, 3, 4, 5] %}
            B
          {% elif cp == 0 %}
            A
          {% else %}
            A
          {% endif %}

- sensor:
      - name: Webasto_Phases
        unique_id: Webasto_Phases
        state: >
          {% if states('sensor.webasto_unite_number_of_phases') == '0' %}
            1
          {% else %}
            3
          {% endif %}
        unit_of_measurement: "phases"
Maak tot slot een automation om te zorgen dat de laadpaal elke 20s (afhankelijk van de timeout die je zelf op de laadpaal hebt ingesteld, normaal iig binnen 60s) het heartbeat register weer schrijft. Doe je dat niet dan valt de laadstroom weer terug naar 6A.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
description: >-
  Stuurt de laadpaal elke 20s een heartbeat en stuurt een update als de
  laadstroom verandert. 
mode: single
triggers:
  - trigger: time_pattern
    seconds: /20
    id: heartbeat
conditions: []
actions:
  - alias: Heartbeat - write to Webasto
    if:
      - condition: trigger
        id:
          - heartbeat
    then:
      - data: {}
        target:
          entity_id: switch.webasto_unite_alive_register
        action: switch.turn_on
E.e.a. heeft nog een hoog Claude gehalte, dus er zitten vast optimalisaties in. Maar voor nu ben ik iig gereed om te laden via HA -> EVCC i.c.m. OCCP naar TAP voor de ERE certificaten :*)

[ Voor 108% gewijzigd door master1104 op 10-04-2026 20:12 ]

• Dextro1986
Dextro1986 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 01:52:
Ik heb een experimentele integratie voor Home Assistant gemaakt. De integratie is met AI gemaakt, dus voorzichtig en op eigen risico gebruiken! Te vinden via: https://github.com/Dextro...istant-custom-integration
De verbinding van de integratie werkt goed. Komend weekend verder testen en verfijnen. Zie bijlage voor de info in HA.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-9xVKDVgoAnww-J264ODcx5-6uo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xNEcqdPFP3hKBO7eCQXvuUk9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qQq1gdaiF6wYufnP_v4wXYkJgwE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kJbjVcoyXMA42dY7ykJaU5ov.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2d8terc5APfTACduu9-vf6MyGg4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/A6H6EpmJh1LItn1leVwL0Aqd.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZkIqWkez41jwqLm1kVWj7c9zV6c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TxH5SHwGfmEjevuGjkBms434.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door twain4me op 10-04-2026 17:45 ]

• onnaj
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:25
Hoi,

Wij krijgen over 2 weken onze e-Niro en vragen ons af of deze laadpaal ook voor een niet Tweaker prima te gebruiken is. Ik ben overigens wel handig met dit soort dingen maar wil het ook voor de vrouw makkelijk houden :-)

Ik vind deze laadpaal qua prijs en functies wel echt interessant. Webasto staat goed bekend in ieder geval.

• Kokkers
onnaj schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:57:
Hoi,

Wij krijgen over 2 weken onze e-Niro en vragen ons af of deze laadpaal ook voor een niet Tweaker prima te gebruiken is. Ik ben overigens wel handig met dit soort dingen maar wil het ook voor de vrouw makkelijk houden :-)

Ik vind deze laadpaal qua prijs en functies wel echt interessant. Webasto staat goed bekend in ieder geval.
Hier heb ik in de lokale Webasto-configuratie de authenticatie uitgezet. Zodra er ingeplugd wordt, start het laden direct. Veel makkelijker wordt het niet, geen gedoe met pasjes of apps. De sessie wordt wel lokaal en via OCPP in het externe platform (Tap) geregistreerd. Het risico dat iemand anders op mijn terrein gratis komt laden en een paar kWh jat, zie ik met genoegen tegemoet. Webasto heeft overigens helemaal niets met de hardware en software te maken, ze hebben hier weinig tot niets zelf aan gedaan, het is dus puur het labeltje en marketing. De hardware lijkt solide, de kwaliteit van de software is zeer discutabel, maar goed genoeg is goed genoeg.

[ Voor 18% gewijzigd door Kokkers op 11-04-2026 10:15 ]

• Dextro1986
onnaj schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:57:
Hoi,

Voor de prijs/kwaliteit is dit een uitstekende laadbox. In principe is er geen reden om iets te regelen, dat doen we hier alleen omdat we het leuk vinden. Gewoon installeren en lekker laden. Mocht je in de toekomst toch wat dingen willen regelen, dan kan dat heel makkelijk. Je doet hier een prima aankoop mee.

• onnaj
Dextro1986 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:38:
[...]

Voor de prijs/kwaliteit is dit een uitstekende laadbox. In principe is er geen reden om iets te regelen, dat doen we hier alleen omdat we het leuk vinden. Gewoon installeren en lekker laden. Mocht je in de toekomst toch wat dingen willen regelen, dan kan dat heel makkelijk. Je doet hier een prima aankoop mee.
Is het qua MID eventueel later niet te gek veel werk om dat in te regelen, eventueel met een app van derden?

Mijn Homewizard maakt bijvoorbeeld ook super eenvoudig connectie met mijn zonnepanelen. Als er apps zijn die dat met Webasto ook zo makkelijk kunnen dan zou dat een pré zijn

• Dextro1986
onnaj schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:01:
[...]

Is het qua MID eventueel later niet te gek veel werk om dat in te regelen, eventueel met een app van derden?

Mijn Homewizard maakt bijvoorbeeld ook super eenvoudig connectie met mijn zonnepanelen. Als er apps zijn die dat met Webasto ook zo makkelijk kunnen dan zou dat een pré zijn
Nee dit kan heel makkelijk via ocpp. Nogmaals het is een geweldige laadbox!

• onnaj
Dextro1986 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:18:
[...]

Nee dit kan heel makkelijk via ocpp. Nogmaals het is een geweldige laadbox!
Dat is heel mooi om te horen!

Wat zou ik in de meterkast allemaal nodig hebben om het goed werkend te maken? Op 1 mei wordt de meterkast omgezet naar 3-fase. We willen uiteraard een aparte groep maken voor de laadpaal. Wilde ook load balancing maar begreep dat dat hier al ingebouwd zit.

Dan nog ff kijken of er iets van een p1 splitter bestaat zodat ik zowel de Homewizard als de laadpaal kan gebruiken op de poort van de slimme meter

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Een krachtgroep 16A B karakteristiek en een geschikte p1 meter óf klefr 6934.

Eventueel kan 20A ook (heb ik hier), maar er zijn maar weinig auto’s die meer dan 11 kW ondersteunen. Ik heb de 20A voornamelijk vanwege de buren. Die hebben een Leapmotor t03 en op 16A duurt het laden wel héél erg lang. Op 20A gaat het net dat beetje sneller.

• BreeeZe

BreeeZe

Devt

Glashelder schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 12:36:

Eventueel kan 20A ook (heb ik hier), maar er zijn maar weinig auto’s die meer dan 11 kW ondersteunen. Ik heb de 20A voornamelijk vanwege de buren. Die hebben een Leapmotor t03 en op 16A duurt het laden wel héél erg lang. Op 20A gaat het net dat beetje sneller.
Is een 16A aardlek automaat voldoende voor 11Kw?
Ik lees overal dat je voor een 'normale' huisgroep een marge moet houden en tot max 80% van het maximale vermogen kan gebruiken, met die regel kom je uit op een 20A automaat.
Ik kan nergens duidelijk vinden of laadpaal ook gewoon op een 16A automaat mag.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Officieel zou je inderdaad een 20A aardlekautomaat gebruiken voor 16A laden. Maar hier gaat 20A laden prima met een 20A aardlekautomaat. Gebruik wel een fatsoenlijk merk. Mijn meterkast hangt vol met EMAT, maar voor de laadpaal heb ik een Eaton geïnstalleerd.

Een van de buren laadt zelfs gewoon op 25A met een 25A aardlekautomaat en hoofdzekeringen :+

Het ergste wat er kan gebeuren is dat de automaat er af en toe uitvliegt.. het is geen veiligheidsprobleem ofzo.

[ Voor 14% gewijzigd door Glashelder op 11-04-2026 12:48 ]

• BreeeZe

BreeeZe

Devt

Glashelder schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 12:47:
Officieel zou je inderdaad een 20A aardlekautomaat gebruiken voor 16A laden. Maar hier gaat 20A laden prima met een 20A aardlekautomaat. Gebruik wel een fatsoenlijk merk. Mijn meterkast hangt vol met EMAT, maar voor de laadpaal heb ik een Eaton geïnstalleerd.

Een van de buren laadt zelfs gewoon op 25A met een 25A aardlekautomaat en hoofdzekeringen :+

Het ergste wat er kan gebeuren is dat de automaat er af en toe uitvliegt.. het is geen veiligheidsprobleem ofzo.
Ik zit sowieso te kijken naar een ABB automaat, die kosten wel het dubbele maar het is kwaliteitspul en de rest is ook allemaal ABB.
Er loopt nu een 3*2.5 kabel vanuit de meterkast naar buiten en die moet ik gaan vervangen, maar moet even goed plannen hoe en wanneer, want ik heb vorig jaar, heel handig, een 19" muurkast in de kelder precies voor het punt gehangen waar de kabel naar buiten gaat :+
Dus dat wordt even een klusje..

• onnaj

Wat is het verschil en wat kun je meer met de modbus t o.v. de P1? Ik heb nu de P1 meter van Homewizard. Kan deze gekoppeld worden aan de Webasto?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

onnaj schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 14:45:
[...]

Wat is het verschil en wat kun je meer met de modbus t o.v. de P1? Ik heb nu de P1 meter van Homewizard. Kan deze gekoppeld worden aan de Webasto?
Ik denk dat de Klefr hetzelfde doet als de P1 meter. Klefr kan ook als je geen P1 poort hebt..

Of het met de HomeWizard P1 meter werkt.. Dat betwijfel ik.. ik weet dat de Webasto een optie heeft voor ‘een p1 meter’ in de web interface maar ik heb zelf geen onderzoek gedaan welke hardware je daar voor nodig hebt :)

• mvdklip
onnaj schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 14:45:
Met software kun je prima de Webasto aansturen op basis van de HomeWizard P1 meter maar de Webasto kan dat niet zelf. Als je bij Installation Settings / Power Optimizer kijkt dan zie je wat de Webasto wél zelf kan, hoewel volgens mij nog niet helemaal duidelijk is wat Webasto bedoelt met de optie 'P1 Slimmemeter'.

Edit: @Glashelder antwoordde ook net zelf. Toch laat ik deze post staan omdat ik benoem waar je kunt zien wat de Webasto zelf kan qua power optimization.

Edit2: Net nog even verder erin gedoken en het lijkt er sterk op dat de Webasto op de een of andere manier rechtstreeks met de P1 poort van je slimme meter zou moeten kunnen praten maar ik kan niet vinden hoe. Kan ook zijn dat de laadpaal daarvoor voorzien moet zijn van een speciaal bordje. In ieder geval schrijft een andere tweaker in 2023 al dat Eneco een Vestel laadpaal bij diegene geïnstalleerd heeft die via een iungo P1 extender rechtstreeks aan de P1 poort verbonden is. Het kán dus wel.
https://iungo.nl/eneco-em...alancing-met-p1-extender/

[ Voor 40% gewijzigd door mvdklip op 11-04-2026 17:54 ]

• Kokkers
Ik heb deze besteld en thuis liggen maar nog geen tijd gehad om te proberen:
https://smart-stuff.nl/product/p1-naar-modbus-dongle/

Zou gelijksoortig moeten zijn met
https://alp-ev.com/wp-con...arge_P1_Modbus_Dongle.pdf

• oomenit
Ik heb de gok ook genomen en een Webasto Unite besteld bij Bol. Ik heb nu een Volt Time One maar de cloud connectie met de Sparky (P1) is toch vaak down of spotty waardoor hij in een soort fail safe schiet. Ook het feit dat alles via hun cloud loopt en je niks lokaal kan instellen, is geen fijne gedachte.

Dat Webasto zelf ermee gestopt is en daardoor de wallbox zo goedkoop is, vind ik juist een pluspunt. Lokale webinterface, modbus, OCPP, MID meter (hallo ERE certificaten).. Alles wat je eigenlijk kunt wensen, en het ziet er op de youtube filmpjes ook nog eens degelijk uit.

Ik heb ook een SmartGateways P1 meter en complete Home Assistant/MQTT stack. Dus ik hoop gebruik te kunnen maken van jullie integraties om zo load balancing mogelijk te maken. Ik weet dat EVCC ook werkt, maar om voor 150 euro een sponsortoken te kopen, tja.. als het écht super goed werkt, wellicht. Iemand daar ervaringen mee?

Dinsdag komt ie binnen. Hopen dat het wat is!

• master1104
Met bovenstaand template draait de laadpaal 100% stabiel in HA. Vervolgens kan je hem redelijk eenvoudig aan EVCC koppelen, en dat dus zonder sponsor token.

Bovendien is @Dextro1986 dus bezig om eea te wrappen in een mooie HACS plug-in. Dan is het helemaal makkelijk te koppelen. Ik ben iig erg tevreden met de combi EVCC voor loadbalance en solar charge. ERE loopt los daarvan via OCCP.

Echt een top laadpaal zo! 👍

• oomenit
master1104 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 22:32:
Met bovenstaand template draait de laadpaal 100% stabiel in HA. Vervolgens kan je hem redelijk eenvoudig aan EVCC koppelen, en dat dus zonder sponsor token.

Bovendien is @Dextro1986 dus bezig om eea te wrappen in een mooie HACS plug-in. Dan is het helemaal makkelijk te koppelen. Ik ben iig erg tevreden met de combi EVCC voor loadbalance en solar charge. ERE loopt los daarvan via OCCP.

Echt een top laadpaal zo! 👍
Even voor mijn complete beeldvorming, dan koppel je EVCC aan HA zodat EVCC de load balancing doet? Ik begreep dat HA dat dan ook voor zijn rekening nam.. Maar de EVCC/HA-koppeling is dus gratis?

• Dextro1986
oomenit schreef op zondag 12 april 2026 @ 07:44:
[...]

Even voor mijn complete beeldvorming, dan koppel je EVCC aan HA zodat EVCC de load balancing doet? Ik begreep dat HA dat dan ook voor zijn rekening nam.. Maar de EVCC/HA-koppeling is dus gratis?
EVCC is een energie management systeem en kan onder andere bepaalde laadpalen aansturen. Je kunt het stand alone draaien of als add-onn in home assistant. Voor deze laadbox moet je voor EVCC een token kopen, dat komt neer op €2,- per maand geloof ik. Je kunt hem ook aansturen zonder EVCC, direct in home assistant via modbus. Je schrijft dan zelf iets of installeert een integratie die dat allemaal doet.

• master1104
Exact zoals hierboven uitgelegd inderdaad. Je betaald EVCC niet voor de load balancing logica, solar charging en laden met dynamische energy prijzen. Je betaald ze wel als je zelf geen kennis of zin hebt om de laadpaal via eigen communicatie aan EVCC te koppelen. Ze hebben complete templates per laadpaal ontwikkeld waarmee het in een paar muisklikken gekoppeld is. De doorsnee Tweaker zal de data liever in HA binnenhalen en dat vervolgens beschikbaar stellen aan EVCC. Daarvoor heeft EVCC het Homeassistant template, waarmee je toegang krijgt tot alle entiteiten in Homeassistant. Dit template is geheel gratis. Vervolgens is het een kwestie van de gevraagde EVCC waardes mappen naar de juiste Homeassistant entiteit. Zie hieronder een stukje van mijn config in EVCC.

Op dezelfde manier kan ook je ook je zonnepanelen en P1 data koppelen (en evt. je voertuig data).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tpMjm3NhiLQuF3vbLPMLqlT3KBc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/tlptimqPjOFeh70jogxG8csm.png?f=user_large

• oomenit
Helemaal top! Wordt een leuk projectje volgende week

• Dextro1986
Inmiddels de integratie wat verder ontwikkeld. Ik zit op versie 0.4.1. Phase switching is er nu aan toegevoegd bij PV laden.

• zekerz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-04 10:34
Ik haak hier even op in omdat mijn Webasto nog aangesloten moet worden: waarom is een klefr nodig? Voor load balancing?
Ik heb al HA draaien om ons energieverbruik te monitoren, hier komt de data van de zonnepanelen, warmtepomp en slimme meter op binnen.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

zekerz schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:52:
[...]

Ik haak hier even op in omdat mijn Webasto nog aangesloten moet worden: waarom is een klefr nodig? Voor load balancing?
Ik heb al HA draaien om ons energieverbruik te monitoren, hier komt de data van de zonnepanelen, warmtepomp en slimme meter op binnen.
De Klefr is nodig als je de Webasto zelfstandig wilt kunnen laten loadbalancen. Dat kan vast ook met een P1 meter, maar het is mij onduidelijk of iemand dat hier werkend heeft. Ik heb het hier in ieder geval al anderhalf jaar betrouwbaar werkend met de Klefr.

Natuurlijk kan je ook HomeAssistant/EVCC loadbalancing laten regelen.

edit: nog even mijn eigen quote bekeken maar het stond er wel juist in.. :p Klefr OF p1 meter :)

[ Voor 6% gewijzigd door Glashelder op 13-04-2026 15:55 ]

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:25

lonkhuijzen

100% ADH

Ja hier al 1,5 jaar loadbalancing actief in HA.

ik heb een template sensor: sensor.vrij_beschikbaar. Deze meet de beschikbare stroomsterkte.
code:
1
2
3
4
5
6
{% set max_toegestane_stroom = 25 %}
{% set fase1 = states('sensor.p1_meter_stroom_fase_1') | float(0) %}
{% set fase2 = states('sensor.p1_meter_stroom_fase_2') | float(0) %}
{% set fase3 = states('sensor.p1_meter_stroom_fase_3') | float(0) %}
{% set max_fase = [fase1, fase2, fase3] | max %}
{{ [max_toegestane_stroom - max_fase, 0] | max | round(0) }}
en op basis hiervan heb ik een automation die de laadpaal aanstuurt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
alias: 0.3 Loadbalancing bij snelladen
description: Beperkt laadstroom op basis van beschikbare fasecapaciteit
triggers:
  - entity_id: sensor.vrij_beschikbaar
    trigger: state
    for: "00:00:03"
  - entity_id: input_boolean.webasto_laadpaal_pauzeren
    from: "on"
    to: "off"
    trigger: state
conditions:
  - condition: state
    entity_id: input_boolean.snelladen
    state: "on"
  - condition: state
    entity_id: input_boolean.webasto_laadpaal_pauzeren
    state: "off"
actions:
  - variables:
      huidige_laadstroom: >-
        {% set l1 = states('sensor.webasto_unite_charging_current_l1') |
        float(0) %} {% set l2 =
        states('sensor.webasto_unite_charging_current_l2') | float(0) %} {% set
        l3 = states('sensor.webasto_unite_charging_current_l3') | float(0) %} {{
        [l1, l2, l3] | max }}
      laadpaal_max: 16
      vrije_stroomruimte: "{{ states('sensor.vrij_beschikbaar') | float(0) }}"
      gewenste_laadstroom: >-
        {% set vrije = vrije_stroomruimte %} {% set huidig = huidige_laadstroom
        %} {% set max_laad = laadpaal_max %} {{ max(min(vrije + huidig - 1,
        max_laad), 0) | round(0) }}
  - data:
      hub: Webasto_Unite
      address: 5004
      value: "{{ gewenste_laadstroom }}"
    action: modbus.write_register
mode: single
deze overigens alleen als snelladen actief is.. dat is bij mij als de accu onder een kritische waarde zit. daarboven laad ik enkel op als de zon schijnt en heb ik geen loadbalancing nodig. Dat gaat indirect dan via de nul op de meter sturing.

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

• zekerz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-04 10:34
Glashelder schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:54:
[...]

De Klefr is nodig als je de Webasto zelfstandig wilt kunnen laten loadbalancen. Dat kan vast ook met een P1 meter, maar het is mij onduidelijk of iemand dat hier werkend heeft. Ik heb het hier in ieder geval al anderhalf jaar betrouwbaar werkend met de Klefr.

Natuurlijk kan je ook HomeAssistant/EVCC loadbalancing laten regelen.

edit: nog even mijn eigen quote bekeken maar het stond er wel juist in.. :p Klefr OF p1 meter :)
Bedankt voor je snelle reactie! Ik wil ook laden met overschot van de zonnepanelen dus daarvoor heb ik sowieso HA of EVCC nodig, dat betekent dat ik zonder Klefr kan?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

zekerz schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:21:
[...]

Bedankt voor je snelle reactie! Ik wil ook laden met overschot van de zonnepanelen dus daarvoor heb ik sowieso HA of EVCC nodig, dat betekent dat ik zonder Klefr kan?
Zeker :)

Het enige waar je dus rekening mee moet houden is dat zonder Klefr of P1 meter de load balancing volledig afhankelijk is van je HA of EVCC. Staan die uit, dan gaat de Unite op vol vermogen laden. Dat is wel iets om rekening mee te houden.. elke 20 seconde moet de limiet namelijk naar de Unite gestuurd worden, anders gaat ie volle bak.

De Klefr hier zie ik dan ook als een fallback.

• richardtrip
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:08
Glashelder schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:23:
[...]

Het enige waar je dus rekening mee moet houden is dat zonder Klefr of P1 meter de load balancing volledig afhankelijk is van je HA of EVCC. Staan die uit, dan gaat de Unite op vol vermogen laden. Dat is wel iets om rekening mee te houden.. elke 20 seconde moet de limiet namelijk naar de Unite gestuurd worden, anders gaat ie volle bak.

De failsafe via modbus werkt andersom. Geen keep-alive message binnen een bepaalde tijd is terugschakelen naar 6 Ampère.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@richardtrip hier werkt dat anders niet zo.. geen keep-alive dan schiet ie hier gewoon weer naar 20A. Hoe heb jij dat voor elkaar gekregen dan?

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:25

lonkhuijzen

100% ADH

@Glashelder In de laadpaal moet bij tabblad Local Load Management de Failsafe Current wel goed staan.

ik vermoed dat die bij jou daar op 20A staat. Ik heb hem daar op 6A en als idd de keep alive stopt dan schiet ie naar 6A toe.

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

• richardtrip
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:08
Glashelder schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:31:
@richardtrip hier werkt dat anders niet zo.. geen keep-alive dan schiet ie hier gewoon weer naar 20A. Hoe heb jij dat voor elkaar gekregen dan?
Dat staat aangegeven bij de modbus instellingen in de webinterface bij lokaal load-management als je de optie modbus tcp kiest :"Failsafe-stroom"

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

lonkhuijzen schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:36:
@Glashelder In de laadpaal moet bij tabblad Local Load Management de Failsafe Current wel goed staan.

ik vermoed dat die bij jou daar op 20A staat. Ik heb hem daar op 6A en als idd de keep alive stopt dan schiet ie naar 6A toe.
Die staat op 6A, maar ik vermoed dat dat niet altijd het geval geweest is..

Ik houd het even in de gaten en zal eens de loadbalancer eruit gooien als de auto eraan hangt. Bedankt voor de tip, wist ik niet dit :)

• Dextro1986
Die failsafe kun je idd bij load management instellen in de webinterface.

[ Voor 11% gewijzigd door Dextro1986 op 13-04-2026 18:25 ]

• Dextro1986
Als er verzoeken zijn voor de integratie die ik gemaakt heb, dan laat het me weten en dan kijk ik of ik het geïmplementeerd krijg. Als er mensen zijn die de integratie geïnstalleerd hebben en hem gebruiken met DLB en/of PV, willen jullie me dan laten weten welke firmware jullie op de box hebben en of alles werkt zoals verwacht?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lMMrKuMrp-LMS6Geaow4B7pktx0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/THt4Z887naeTlkKPKZ9Td0a9.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb die ringen laten maken die hier eerder geplaatst waren. Past perfect :)

• BreeeZe

BreeeZe

Devt

Glashelder schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:14:
[Afbeelding]

Veel beter zo, verlicht je niet de hele straat ;)

• Ba_di
Dextro1986 schreef op maandag 13 april 2026 @ 19:00:
Als er verzoeken zijn voor de integratie die ik gemaakt heb, dan laat het me weten en dan kijk ik of ik het geïmplementeerd krijg. Als er mensen zijn die de integratie geïnstalleerd hebben en hem gebruiken met DLB en/of PV, willen jullie me dan laten weten welke firmware jullie op de box hebben en of alles werkt zoals verwacht?
ik heb hem momenteel lopen met 3.156.0. Ik ben sowieso al content dat er geen 0-waarden getoond worden. DLB aangezet. FF tijdelijk geprobeerd door 16A in te stellen en kijken of ie dan terugschaalt: Zo te zien gaat dat goed. Testen met de zon wil ik ook wel proberen....maar dat lukt niet eerder dan komend weekend.
In het begin kreeg ik de boel wat lastig aan de praat. Vermoedelijk omdat DLB en Sunpower initieel aanstaan, maar ik had nog geen sensoren ingesteld. De lader kwam maar niet boven de 6A, maar nu gaat dat goed.
Ik heb ook gemerkt dat vaak knoeien met de instellingen een herstart van homeassistant noodzakelijk maakt. Op de een of andere manier lukt het initialiseren anders niet.....ik moet wel eerlijk aangeven dat ik de instellingen heb gewijzigd tijdens een laadsessie.

Ik zal ff uitzoeken wat ik het prettigst vind om het laden aan te sturen: evse of bij de huidige opzet blijven (ocpp via hass) of jouw integratie aansturen. Ocpp via hass stap ik denk ik vanaf zodat ocpp beschikbaarkomt voor automatische ERE registratie.

• Small Paullie
  • Niet online
Glashelder schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:23:
[...]

Houd er ook rekening mee dat je of de interne loadbalaning kunt gebruiken of de modbus over TCP -load balancing. Niet beiden tegelijk. Dus een interne load balancing als backup heeft geen zin: als je modbus aanzet, wordt dat uitgeschakeld.

De interne load balancing werkt nl ook via modus, maar dan modbus over RS485. Via een P1 naar RS485 modbus converter zou je de interne load balancing moeten kunnen koppelen. Ik heb dit zelf niet geprobeerd, ik gebruik modbus over TCP, maar ik begrijp van anderen dat dit zou moeten werken.

[ Voor 0% gewijzigd door Small Paullie op 14-04-2026 10:50 . Reden: Typo's ]

Dinky Dip

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

En dat heb je getest?

Ik durf het niet met 100% zekerheid te zeggen maar ik heb meen ik de laadpaal wel zien ingrijpen toen ik mijn loadbalancing via modbus nog niet op orde had maar wel actief. Ik zal dit nog wel eens testen.

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:29

dollyking

duck tape

Laden met TAP i.c.m. dynamische tarieven werkt ook prima, de afgelopen 3 dagen getest en telkens werd de auto op de goedkoopste uren geladen. Op dit moment zijn dat natuurlijk ook de uren wanneer de zonnepanelen mee doen.

• Dextro1986
Ba_di schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 00:38:
[...]

ik heb hem momenteel lopen met 3.156.0. Ik ben sowieso al content dat er geen 0-waarden getoond worden. DLB aangezet. FF tijdelijk geprobeerd door 16A in te stellen en kijken of ie dan terugschaalt: Zo te zien gaat dat goed. Testen met de zon wil ik ook wel proberen....maar dat lukt niet eerder dan komend weekend.
In het begin kreeg ik de boel wat lastig aan de praat. Vermoedelijk omdat DLB en Sunpower initieel aanstaan, maar ik had nog geen sensoren ingesteld. De lader kwam maar niet boven de 6A, maar nu gaat dat goed.
Ik heb ook gemerkt dat vaak knoeien met de instellingen een herstart van homeassistant noodzakelijk maakt. Op de een of andere manier lukt het initialiseren anders niet.....ik moet wel eerlijk aangeven dat ik de instellingen heb gewijzigd tijdens een laadsessie.

Ik zal ff uitzoeken wat ik het prettigst vind om het laden aan te sturen: evse of bij de huidige opzet blijven (ocpp via hass) of jouw integratie aansturen. Ocpp via hass stap ik denk ik vanaf zodat ocpp beschikbaarkomt voor automatische ERE registratie.
Ik zal nog even kijken naar die settings schermen en de nood om HA opnieuw te starten bij het aanpassen van de settings. Ook neem ik even mee hoe de integratie zich precies gedraagt als er wordt gekozen voor DLB en PV en de gekozen sensoren tonen niet aannemelijke waarden.

• oomenit
Glashelder schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:14:
[Afbeelding]

kun je zo'n 3d print ook ergens bestellen? :)

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

oomenit schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:49:
[...]

Vast wel.. ik heb ze 'besteld' bij een goede vriend :p

• mvdklip
Glashelder schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:31:
Is het niet gewoon zo dat "Power Optimizer" en "Local Load Management" verschillend werken? Het zijn namelijk twee verschillende opties waarvan er maar één tegelijk aan kan staan. Volgens mij is de eerste ook primair bedoeld voor een enkele paal en de tweede voor een set palen. Het idee is volgens mij dat je een enkele paal zijn eigen load kan laten regelen door hem serieel te laten communiceren met een Klefr of P1 meter. Dit doe je dan met de Power Optimizer. Wil je iets ingewikkelders dan gebruik je de Local Load Management en laat je iets externs de paal/palen aansturen.

Overigens is het inderdaad zo dat je bij Local Load Management een failsafe current instelt. Zowel in de web interface als in de software. De failsafe timeout stel je ook in via de software en treedt die timeout op dan gaat de paal naar de failsafe current. De paal herstelt daar dan ook niet meer van. Heb dit gisteren zelf ondervonden door te spelen met modbus tcp en vervolgens de paal 'hard' op 6A te hebben. Was een reboot voor nodig om hem weer op 16A te krijgen. Onze Peugeot weigerde trouwens te laden op 6A. Geen idee waar dat aan lag.

[ Voor 23% gewijzigd door mvdklip op 14-04-2026 17:57 ]

• Dextro1986
oomenit schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:49:
[...]

Op https://www.treatstock.com kun je een file uploaden en zie je meteen wat het bij verschillende aanbieders kost.

• Dextro1986
Ba_di schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 00:38:
[...]

Inmiddels weer wat dingen aangepast. De integratie zal bij een eerste install standaard opstarten met DLB en PV disabled. Na het wijzigen van settings start de integratie opnieuw op en hoeft HA niet opnieuw opgestart te worden.

• oomenit
Dextro1986 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:00:
[...]

Op https://www.treatstock.com kun je een file uploaden en zie je meteen wat het bij verschillende aanbieders kost.
Top dank je wel! Handige site!

Ik ga jouw integratie ook toevoegen aan mijn HA instance en koppelen aan de Webasto die nu naast me ligt en langzaamaan alle update-files naar 3.156.0 aan het verwerken is. Dat is de laatste stable, voor zover ik kan zien. Als het werkt, laat ik het je weten!

• Dextro1986
oomenit schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:24:
[...]

Top dank je wel! Handige site!

Ik ga jouw integratie ook toevoegen aan mijn HA instance en koppelen aan de Webasto die nu naast me ligt en langzaamaan alle update-files naar 3.156.0 aan het verwerken is. Dat is de laatste stable, voor zover ik kan zien. Als het werkt, laat ik het je weten!
Op welke firmware zit je nu? Zie je een mogelijkheid om de integratie op een eerdere firmware versie te testen als je nog niet op 3.156.0 zit?

• oomenit
Hij is net de update aan het doen naar 3.150, dus vanaf daar kan ik eventueel testen.

• Dextro1986
oomenit schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 23:02:
Hij is net de update aan het doen naar 3.150, dus vanaf daar kan ik eventueel testen.
Dat zou ik erg fijn vinden!

• oomenit
Ik heb 'em toegevoegd met versie 3.150.0 nu en ik zie in ieder geval al waarden verschijnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VwkF7ccdt5fAj0wQuQy43SJVxX0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cGNsfyMv3GFGN4MBM0QwtYN0.png?f=fotoalbum_large

Nu toont ie nog voltage op enkel L1, aangezien ik de Webasto op tafel naast me heb liggen. Uiteindelijk wordt ie aan de muur met 3-fasen aangesloten.

So far so good :)

• johan_solar
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-04 09:47

johan_solar

kitesurfing and coding

Ik kan het bijna niet geloven voor die prijs. Ik heb nu zelf een omgebouwde Newmotion paal waarin in SmartEVSE heb gezet, en mijn stroomverbruik van het huis via een esp32 elke 5 seconden naar de api stuur via Home Assistant tbv load balancing.

Omdat ik ook met ERE certs aan de gang wil zat ik tot nu toe op het spoor van de prijzige Peble Business voor bijna 1000 euro, maar dat voelt niet helemaal goed, omdat ik nu een hele mooie oplossing heb met solar overschot, load balancing etc.

Ik heb het forum helemaal doorgelezen, maar klopt mijn idee dat ik dit dan redelijk zelf voor elkaar kan krijgen met software en hardware, en dan ten minste met solar overschot kan laden, loadbalancing, ere en dat alles zonder afhankelijk te zijn van de verplichting van een cloudoplossing (behalve dan voor exporteren van gegevens tbv ere dan)? Dat laatste kon ik nog niet helemaal terugvinden.

En nu plug ik de kabel in en gaat hij direct laden, zonder pasje oid. Blijft dat ook werken?

pvoutput 6300Wp ZW en NO

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dat kan inderdaad. In de OCPP settings zet je freemode aan en bij bijv. TAP kan je volgens mij dan ook free mode aan zetten.

Maar je kan ook gewoon een laadpasje aanmelden zodat die gratis kan opladen. Zou altijd mijn voorkeur hebben.. komt er iemand anders een keertje dan kan die gewoon dokken 8)

Of je gebruikt plugchoice.. dan heb je denk ik alleen registratie?

[ Voor 10% gewijzigd door Glashelder op 16-04-2026 21:34 ]

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:26
Kun je deze ook aansluiten en gebruiken met 2 fasen? Ik heb een auto die toch maar op max 2 fasen kan laden, en ik zit met een 16mm buis dus max 4 aders. Als dat zou kunnen zou het heel mooi uitkomen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• oomenit
Ik heb de integratie van @Dextro1986 draaien en lijkt allemaal in orde.
Ik heb HA ook gekoppeld aan EVCC. Dit was nog wel even wat werk, want EVCC verwacht bijv. status codes in letters (A, B, C) en de integratie geeft die in numerieke codes. Met behulp van helpers deze omgezet.

Ander vraagje, ik zie dat EVCC voertuigherkenning ondersteund op basis van RFID tags. Ik heb TAP gekoppeld via OCPP en daar voor onze beide voertuigen een eigen pas voor. Ik krijg het alleen volgens mij niet voor elkaar om EVCC de gescande RFID-tag ook doorkrijgt. Zou dit een beperking van HA<>EVCC kunnen zijn?

• Dextro1986
johan_solar schreef op donderdag 16 april 2026 @ 21:16:
Ik kan het bijna niet geloven voor die prijs. Ik heb nu zelf een omgebouwde Newmotion paal waarin in SmartEVSE heb gezet, en mijn stroomverbruik van het huis via een esp32 elke 5 seconden naar de api stuur via Home Assistant tbv load balancing.

Omdat ik ook met ERE certs aan de gang wil zat ik tot nu toe op het spoor van de prijzige Peble Business voor bijna 1000 euro, maar dat voelt niet helemaal goed, omdat ik nu een hele mooie oplossing heb met solar overschot, load balancing etc.

Ik heb het forum helemaal doorgelezen, maar klopt mijn idee dat ik dit dan redelijk zelf voor elkaar kan krijgen met software en hardware, en dan ten minste met solar overschot kan laden, loadbalancing, ere en dat alles zonder afhankelijk te zijn van de verplichting van een cloudoplossing (behalve dan voor exporteren van gegevens tbv ere dan)? Dat laatste kon ik nog niet helemaal terugvinden.

En nu plug ik de kabel in en gaat hij direct laden, zonder pasje oid. Blijft dat ook werken?
Dat ga je zeker voor elkaar krijgen. Je krijgt geen spijt van deze laadbox! Je kunt de integratie die ik heb gemaakt installeren in HA. Je kunt dan sensoren voor load balancing en sensoren voor overschot ten behoeve van solar laden toevoegen. De laadbox zelf zet je in freemode, zodat je nooit een pas nodig hebt. ERE kun je via OCPP koppelen. Als jij HA hebt en bijvoorbeeld een kabel tussen je slimme meter en HA hebt of een andere manier waarop die data in HA komt, kun je alles wat je wilt met deze box.

[ Voor 15% gewijzigd door Dextro1986 op 17-04-2026 00:46 ]

• Dextro1986
oomenit schreef op donderdag 16 april 2026 @ 23:00:
Ik heb de integratie van @Dextro1986 draaien en lijkt allemaal in orde.
Ik heb HA ook gekoppeld aan EVCC. Dit was nog wel even wat werk, want EVCC verwacht bijv. status codes in letters (A, B, C) en de integratie geeft die in numerieke codes. Met behulp van helpers deze omgezet.

Ander vraagje, ik zie dat EVCC voertuigherkenning ondersteund op basis van RFID tags. Ik heb TAP gekoppeld via OCPP en daar voor onze beide voertuigen een eigen pas voor. Ik krijg het alleen volgens mij niet voor elkaar om EVCC de gescande RFID-tag ook doorkrijgt. Zou dit een beperking van HA<>EVCC kunnen zijn?
Ik ben niet heel erg bekend met EVCC, waarom de keuze integratie en EVCC? Inmiddels heb ik 0.7.0 uitgebracht met zover als ik nu heb kunnen testen verbeterde 1P/3P switching. Ik overweeg nog om controle over de laadbox via REST API toe te voegen.

• Dextro1986
Brent schreef op donderdag 16 april 2026 @ 22:29:
Kun je deze ook aansluiten en gebruiken met 2 fasen? Ik heb een auto die toch maar op max 2 fasen kan laden, en ik zit met een 16mm buis dus max 4 aders. Als dat zou kunnen zou het heel mooi uitkomen.
Nee hij kan gebruikt worden op 1fase of op 3fase. Hoeveel KW accupakket heeft je auto?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

oomenit schreef op donderdag 16 april 2026 @ 23:00:
De Webasto geeft de RFID tag informatie niet door via modbus. En TAP schermt deze ook af :(. Dat doen ze bewust omdat deze codes volgens hun betaalmiddelen zijn. Zit ergens wel wat in. Maar toch is het irritant :p

De enige manier om de tag te achterhalen is (volgens mij) middels een OCPP proxy. Zo doe ik het hier.

• Fire_Virus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-04 23:19
Leuk om jullie hier bezig te zien!

Volgende week haal ik mijn eerste (B)EV op: e-Niro. Grootste drijfveer: Qua verbruikskosten ga ik er flink op vooruit (t.o.v. diesel).
Wellicht dat mensen mijn verhaal herkennen en er iets aan hebben dat ik mijn zoektocht naar thuisladen deel.

Wel of geen thuislader?
Uit gemak ben ik van plan slechts 1x per week thuis op te laden (en 0x openbaar). Met de bijgeleverde 10A/2,3 kW granny-charger (schuko) goed te doen. Met zo'n lange sessie is het lastig om ook slim te laden (acteren op de dynamische tarieven). Maar ach, een euro extra per keer, of een veel duurdere laadpaal. Bij nood kan ik altijd nog openbaar laden.
Tot je ook leest over ERE-certificaten: er valt nog meer te besparen door te investeren in een MID thuislader. Blijkt: veelal zakelijke markt en nog duurder! Ik heb lang gezocht naar het beste van het beste (alles cloud onafhankelijk en toekomst ready, als je dan toch bezig bent). Daarbij wilde ik ook gelijk maximaliseren qua aansluiting. Blijft ook nog eens flink te kosten. Daarnaast het besef dat het toch maar een tijdelijke huurwoning is had ik besloten het nog even aan te zien. Totdat ik Webasto Unite tegenkwam. Voor die prijs moet je het proberen als techneut. Immers zo terugverdiend!

Webasto Unite lijkt aan alle eisen (behalve toekomst-ready) te voldoen. Er zijn in dit topic veel van mijn vragen beantwoord en onzekerheden weggenomen. Dank daarvoor!

Ik ga hem aansluiten op 1x32A (hoofdaansluiting 1x35A smeltzekering, zonnepanelen max 10A). De overgang naar 3x16A (hoofdaansluiting 3x25A) stel ik nog even uit. Voedingskabel wordt een 5x6mm², zodat die later niet vervangen hoeft te worden. Het risico op kortsluitingsselectiviteit is aanvaard. Risico op overbelastingselectiviteit wordt weggenomen d.m.v. DLB. Voor de betrouwbaarheid nemen we die op in de vaste installatie via een Eastron SDM120Modbus (kWh meter). Aangevuld met gebruik van de ethernet poort voor stabiele netwerktoegang.

Ik ben nog zoekende in welke instellingen ik voor de Webasto ga gebruiken qua authenticatie en limieten. Ook ben ik er nog niet over uit hoe ik het stukje slim laden (dynamische tarieven) i.c.m. mijn Homey Pro (geen HA/Domoticz) of een OCPP provider het beste kan aanpakken. Ik zie veel Tap Electric en PlugChoice (Volt Time) voorbij komen. Maar lees ook over de licentiekosten e.d. Wat is daar nu echt slim in, en waarom?

Qua ERE lijkt mij Laadloon de goedkoopste te zijn 20% of minder bij meer aanmeldingen) zonder aan lange meerjarige abonnementen vast te zitten. Ik zag dat Zonneplan ook ERE inboeker wordt, daar moet ik nog even induiken. Iemand al kunnen vinden welke fee zij hanteren?

• VW-Bart
Ik heb mijn eigen automatisering en modbus connecties tijdelijk verwijderd om de plugin van @Dextro1986 ook eens te testen.

Het werkt simpel en pakt de lader (laatste firmware) direct op. De uitgebreide instellingen geven een goede indruk, maar misschien is het goed om alle keuzes/instellingen iets beter toe te lichten zoals de keuzes van de sensoren en hysterie?

Daarnaast gebruikte ikzelf voor het terugrekenen van vermogen naar ampere de effectieve spanning die de laadpaal doorgaf ipv standaard 230 maar misschien is dat wel gerommel in de marge.

Dit weekend hopelijk voldoende zon om eens wat meer te gaan testen hoe het met PV overschot laden funktioneert, dat was wat lastiger om via automatisering te regelen en ben ik erg benieuwd naar.

Het viel me ook nog op dat na een herstart van Home Assistant de automatisering standaard op ‘normal’ wordt gezet. Misschien is het ook een idee om de default modus in de configuratie in te kunnen stellen zodat indien gewenst deze bijvoorbeeld altijd default op PV overschot blijft staan.

[ Voor 16% gewijzigd door VW-Bart op 17-04-2026 07:32 ]

• Dextro1986
VW-Bart schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 06:51:
Ik heb mijn eigen automatisering en modbus connecties tijdelijk verwijderd om de plugin van @Dextro1986 ook eens te testen.

Het werkt simpel en pakt de lader (laatste firmware) direct op. De uitgebreide instellingen geven een goede indruk, maar misschien is het goed om alle keuzes/instellingen iets beter toe te lichten zoals de keuzes van de sensoren en hysterie?

Daarnaast gebruikte ikzelf voor het terugrekenen van vermogen naar ampere de effectieve spanning die de laadpaal doorgaf ipv standaard 230 maar misschien is dat wel gerommel in de marge.

Dit weekend hopelijk voldoende zon om eens wat meer te gaan testen hoe het met PV overschot laden funktioneert, dat was wat lastiger om via automatisering te regelen en ben ik erg benieuwd naar.

Het viel me ook nog op dat na een herstart van Home Assistant de automatisering standaard op ‘normal’ wordt gezet. Misschien is het ook een idee om de default modus in de configuratie in te kunnen stellen zodat indien gewenst deze bijvoorbeeld altijd default op PV overschot blijft staan.
De uitleg van wat er precies in te stellen is moet nog aangepakt worden. Er is wel al wat documentatie, maar die moet ik nog verder verfijnen.

Ik zou ervoor kunnen kiezen om de effectieve spanning te gebruiken, maar ik denk idd dat het effect verwaarloosbaar is.

Die default modus ga ik nog even naar kijken.

• oomenit
Dextro1986 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 00:37:
[...]

Ik ben niet heel erg bekend met EVCC, waarom de keuze integratie en EVCC? Inmiddels heb ik 0.7.0 uitgebracht met zover als ik nu heb kunnen testen verbeterde 1P/3P switching. Ik overweeg nog om controle over de laadbox via REST API toe te voegen.
Ik voel me nu zó dom. Nooit gedacht om jouw integratie te gebruiken als load management. Ik dacht elke keer dat het een "makkelijkere" manier was om de modbus gegevens in HA te krijgen (om vervolgens door te sturen naar evcc). Zeg maar een soort read-only integratie.

Kwam er ook pas door je bericht (en even de github tóch eens goed door te lezen) achter dat de instellingen van de integratie verdeeld was over meerdere pagina's en ik die uiteraard niet goed had staan.

Nu de DLB binnen de integratie eigenlijk vooralsnog perfect werkt, heb ik inderdaad geen use case voor evcc. De rfid tag uitlezen heeft dan ook minder toegevoegde waarde inderdaad.

Overigens voor je statistieken: met firmware 3.150.0 en nu 3.156.0 werkt de integratie perfect! Heeft het zin om nog te updaten naar die 'untested' 3.187.0?

:+

ps. heeft REST API nog voordelen tbv modbus?

[ Voor 3% gewijzigd door oomenit op 17-04-2026 08:07 ]

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:26
Dextro1986 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 00:40:
[...]

Nee hij kan gebruikt worden op 1fase of op 3fase. Hoeveel KW accupakket heeft je auto?
Wat maakt dat uit? Het is VWAG spul.

Ik lees de specs nog eens, hij kan tot 7,2kW AC laden, maar wel over 3 fasen. Ik ging per abuis af op die 7,2 als zijnde 2 fasen, maar dat lijkt te zijn omdat hij ook op 1 fase 7,2kW kan laden, maar uiteraard dan uitgaande van 32A groep.

Ik zie best veel mensen roepen dat hun VWAG max 2 fasen kan laden. Waar komt dat verhaal precies vandaan?

[ Voor 11% gewijzigd door Brent op 17-04-2026 09:27 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• BreeeZe

BreeeZe

Devt

Fire_Virus schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 05:29:
Leuk om jullie hier bezig te zien!

Volgende week haal ik mijn eerste (B)EV op: e-Niro. Grootste drijfveer: Qua verbruikskosten ga ik er flink op vooruit (t.o.v. diesel).
Wellicht dat mensen mijn verhaal herkennen en er iets aan hebben dat ik mijn zoektocht naar thuisladen deel.

Wel of geen thuislader?
Uit gemak ben ik van plan slechts 1x per week thuis op te laden (en 0x openbaar). Met de bijgeleverde 10A/2,3 kW granny-charger (schuko) goed te doen. Met zo'n lange sessie is het lastig om ook slim te laden (acteren op de dynamische tarieven). Maar ach, een euro extra per keer, of een veel duurdere laadpaal. Bij nood kan ik altijd nog openbaar laden.
Tot je ook leest over ERE-certificaten: er valt nog meer te besparen door te investeren in een MID thuislader. Blijkt: veelal zakelijke markt en nog duurder! Ik heb lang gezocht naar het beste van het beste (alles cloud onafhankelijk en toekomst ready, als je dan toch bezig bent). Daarbij wilde ik ook gelijk maximaliseren qua aansluiting. Blijft ook nog eens flink te kosten. Daarnaast het besef dat het toch maar een tijdelijke huurwoning is had ik besloten het nog even aan te zien. Totdat ik Webasto Unite tegenkwam. Voor die prijs moet je het proberen als techneut. Immers zo terugverdiend!

Webasto Unite lijkt aan alle eisen (behalve toekomst-ready) te voldoen. Er zijn in dit topic veel van mijn vragen beantwoord en onzekerheden weggenomen. Dank daarvoor!

Ik ga hem aansluiten op 1x32A (hoofdaansluiting 1x35A smeltzekering, zonnepanelen max 10A). De overgang naar 3x16A (hoofdaansluiting 3x25A) stel ik nog even uit. Voedingskabel wordt een 5x6mm², zodat die later niet vervangen hoeft te worden. Het risico op kortsluitingsselectiviteit is aanvaard. Risico op overbelastingselectiviteit wordt weggenomen d.m.v. DLB. Voor de betrouwbaarheid nemen we die op in de vaste installatie via een Eastron SDM120Modbus (kWh meter). Aangevuld met gebruik van de ethernet poort voor stabiele netwerktoegang.

Ik ben nog zoekende in welke instellingen ik voor de Webasto ga gebruiken qua authenticatie en limieten. Ook ben ik er nog niet over uit hoe ik het stukje slim laden (dynamische tarieven) i.c.m. mijn Homey Pro (geen HA/Domoticz) of een OCPP provider het beste kan aanpakken. Ik zie veel Tap Electric en PlugChoice (Volt Time) voorbij komen. Maar lees ook over de licentiekosten e.d. Wat is daar nu echt slim in, en waarom?

Qua ERE lijkt mij Laadloon de goedkoopste te zijn 20% of minder bij meer aanmeldingen) zonder aan lange meerjarige abonnementen vast te zitten. Ik zag dat Zonneplan ook ERE inboeker wordt, daar moet ik nog even induiken. Iemand al kunnen vinden welke fee zij hanteren?
Ik heb me aangemeld bij https://joulo.nl voor ERE, zij rekenen, afhankelijk van je energie leverancier of referals ook minder dan 20%
Bij het initieel koppelen via OCPP werkte het niet goed maar ik kreeg binnen een uur na aanmelding/koppeling een mailtje van de developer ('s avonds zelfs :D) omdat hij in de logmeldingen de problemen had gezien en na wat aanpassingen aan hun kant werkt de OCPP koppeling nu prima.

• Dextro1986
oomenit schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 08:05:
[...]

Ik voel me nu zó dom. Nooit gedacht om jouw integratie te gebruiken als load management. Ik dacht elke keer dat het een "makkelijkere" manier was om de modbus gegevens in HA te krijgen (om vervolgens door te sturen naar evcc). Zeg maar een soort read-only integratie.

Kwam er ook pas door je bericht (en even de github tóch eens goed door te lezen) achter dat de instellingen van de integratie verdeeld was over meerdere pagina's en ik die uiteraard niet goed had staan.

Nu de DLB binnen de integratie eigenlijk vooralsnog perfect werkt, heb ik inderdaad geen use case voor evcc. De rfid tag uitlezen heeft dan ook minder toegevoegde waarde inderdaad.

Overigens voor je statistieken: met firmware 3.150.0 en nu 3.156.0 werkt de integratie perfect! Heeft het zin om nog te updaten naar die 'untested' 3.187.0?

:+

ps. heeft REST API nog voordelen tbv modbus?
Dat is een beetje de vraag. Ik heb bij wijze van proef wel die firmware erop gezet. Er wordt gezegd dat 1P/3P switching hier in zou werken en ik heb het getest, het werkt ook. Of 1P/3P switching ook goed en stabiel werkt in 3.156 moeten we gaan testen.
Pagina: 1 2 3 Laatste