Ik heb de lader ook gekoppeld met Plugchoice, maar er is nooit om een pincode gevraagd. Enige dat je zou moeten doen nadat je bij Plugchoice bent aangemeld, is de goede instellingen in tabblad occp instellingen in de lokale interface van de Webasto invullen (Centraal systeem adres en laadpunt ID)freedream schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:20:
[...]
Zou je mij a.u.b. kunnen helpen? Hoe heb je hem Kunnen koppelen met Plugchoice? Hij vraagt om een pin code en die heb ik niet. Ps: ik heb zelf de laadpaal geïnstalleerd. Dus kan niet bij installateur opvragen🙄
Het is gelukt !. De koppeling moet via de website en niet via app. Bedankt !jerver schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 20:47:
[...]
Ik heb de lader ook gekoppeld met Plugchoice, maar er is nooit om een pincode gevraagd. Enige dat je zou moeten doen nadat je bij Plugchoice bent aangemeld, is de goede instellingen in tabblad occp instellingen in de lokale interface van de Webasto invullen (Centraal systeem adres en laadpunt ID)
@Dextro1986
het lukt mij in versie 0.8.18 niet om bij de settings de Maximum current hoger te zetten dan 16. Zie afbeelding.
Ik merk dat je de 'andere' maximum current open hebt gezet. Maar het is de maximum current in de settings(tandwieltje) die vasthoudt aan 16A.
het lukt mij in versie 0.8.18 niet om bij de settings de Maximum current hoger te zetten dan 16. Zie afbeelding.Ik merk dat je de 'andere' maximum current open hebt gezet. Maar het is de maximum current in de settings(tandwieltje) die vasthoudt aan 16A.
Ik had dit eerder al aangepakt, maar een oude setting bleef opgeslagen. Dit is nu opgelost met 0.8.19.Ba_di schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 21:58:
@Dextro1986
[Afbeelding] het lukt mij in versie 0.8.18 niet om bij de settings de Maximum current hoger te zetten dan 16. Zie afbeelding.
Ik merk dat je de 'andere' maximum current open hebt gezet. Maar het is de maximum current in de settings(tandwieltje) die vasthoudt aan 16A.
Hmm, zo te zien heb ik een ander probleem. Doordat de webasto op 0A wordt gezet wordt de 12v accu van mijn accu leeggetrokken tijdens het wachten. Eigenlijk moet de lader dus echt uit.
Ik moet dit nog ff verder onderzoeken. Ik had dit niet opgemerkt, maar soms hang ik de auto aan de kabel en staat deze de hele zaterdag te wachten. Blijkbaar heb ik hem zaterdag niet nodig, zondag negatieve prijs, dus laat ik hem wachten tot zondag. Zondag ochtend net voor het laden gaat de auto plotseling over naar suspended ev. Stuk of 3 keer. Vanochtend de accu gemeten: 12.3 volt. Dat houdt niet over. Het kan dus bijna niet anders dan dat het wachten problemen oplevert voor de 12v accu. Maar dit moet ik dus nog uitzoeken. Hierop vooruitlopend: @Dextro1986 Via ocpp ging de lader volledig uit. Kunnen we dat via modbus ook voor elkaar krijgen?
Ik moet dit nog ff verder onderzoeken. Ik had dit niet opgemerkt, maar soms hang ik de auto aan de kabel en staat deze de hele zaterdag te wachten. Blijkbaar heb ik hem zaterdag niet nodig, zondag negatieve prijs, dus laat ik hem wachten tot zondag. Zondag ochtend net voor het laden gaat de auto plotseling over naar suspended ev. Stuk of 3 keer. Vanochtend de accu gemeten: 12.3 volt. Dat houdt niet over. Het kan dus bijna niet anders dan dat het wachten problemen oplevert voor de 12v accu. Maar dit moet ik dus nog uitzoeken. Hierop vooruitlopend: @Dextro1986 Via ocpp ging de lader volledig uit. Kunnen we dat via modbus ook voor elkaar krijgen?
Op dit moment werk ik nog aan de ideale rekenmethode voor de laadstroom bij solar charging. Het gaat al vrij goed, maar afhankelijk van de gebruikte sensors moet ik het nog wat bijschaven.Ba_di schreef op zondag 10 mei 2026 @ 13:34:
Hmm, zo te zien heb ik een ander probleem. Doordat de webasto op 0A wordt gezet wordt de 12v accu van mijn accu leeggetrokken tijdens het wachten. Eigenlijk moet de lader dus echt uit.
Ik heb nog geen register kunnen vinden voor het uitzetten van de lader, vandaar ook de methode om 0A te schrijven. De lader gaat dan idd in de wachtstand. Ik zal nog eens gaan zoeken en kijken of ik iets kan verzinnen. Ook voor fasewissel in de toekomst zou dat ideaal zijn.
Is het toevallig een Toyota? Die heeft dit nl als een bekend probleem: https://share.google/aimode/mF9a7h1MN4933tTY7Ba_di schreef op zondag 10 mei 2026 @ 13:34:
Dinky Dip
Nee Nissan leaf. Nissan heeft 30 maart hun service stop gezet, en ik ben op hetzelfde moment met de webasto gestart, daarvoor altijd een granny-lader gebruikt met timer vanuit de auto. Met webasto leek het mij handiger om het laden te starten/stoppen vanuit homeassistant i.p.v. vanuit de auto. 1 van de 2 wijzigingen zal de boosdoener zijn, ben er nog niet uit.
Ik heb de Webasto Unite besteld, maar probeer er vast achter te komen hoe ik die kan opnemen in mijn Homey installatie. Kan iemand me in de juiste richting wijzen?
Hosky maximist
Dit is wel een hele interessante laadpaal voor weinig! Is dit voor een "leek" werkbaar te maken inclusief 1-3 fase schakeling in combinatie met een hw p1 meter?
Of kan ik dan beter gaan voor een zaptec go 2? Ben mij aan het oriënteren. Heb nu een domme laadpaal.
Een peblar business/zaptec is out of the box misschien simpeler? Ik weet alleen niet of ik met de unite ook slim kan laden met directe koppeling als ik een dynamisch contract zou nemen in de toekomst?
Of kan ik dan beter gaan voor een zaptec go 2? Ben mij aan het oriënteren. Heb nu een domme laadpaal.
Een peblar business/zaptec is out of the box misschien simpeler? Ik weet alleen niet of ik met de unite ook slim kan laden met directe koppeling als ik een dynamisch contract zou nemen in de toekomst?
Ik heb nog steeds beetje dezelfde zoektocht/vraag;michaeltb schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 22:46:
Dit is wel een hele interessante laadpaal voor weinig! Is dit voor een "leek" werkbaar te maken inclusief 1-3 fase schakeling in combinatie met een hw p1 meter?
En voor mij dan met evcc. Want dat vindt ik een fijne alles omvattende 'omgeving'. Is alles, incl automatische 1p3p, automatisch doorgeven mid meter standen aan een ere laadvergoedingsdienst etc. ?
@Allewijn voor dat laatste kan je koppelen met alle mogelijke OCPP backends (je kan bij de Webasto gewoon een url naar keus invullen in de webinterface).
Als je bijv. TAP zou nemen dan kan je bij hun ook voor de ERE certificaten aanmelden.
Wisselen van 3 fase naar 1 fase wordt ondersteund door de Webasto maar ik heb dat zelf nooit kunnen testen omdat we hier alleen auto’s hebben die op 1 fase laden.
Als je bijv. TAP zou nemen dan kan je bij hun ook voor de ERE certificaten aanmelden.
Wisselen van 3 fase naar 1 fase wordt ondersteund door de Webasto maar ik heb dat zelf nooit kunnen testen omdat we hier alleen auto’s hebben die op 1 fase laden.
[ Voor 25% gewijzigd door Glashelder op 17-05-2026 12:45 ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Afgelopen week een nieuwe binnen gekregen bij bol weer op voorraad (via dezelfde externe verkoper)
Vandaag opgehangen. Gekoppeld en draaien!
Direct gekoppeld aan joulo.nl met OCPP url. Wat even wat uitzoeken maar werkend!
De auto moet nog een keer geladen worden maar dat komt wel goed. Ik zie de lader met MID meter in Joulo!
Vandaag opgehangen. Gekoppeld en draaien!
Direct gekoppeld aan joulo.nl met OCPP url. Wat even wat uitzoeken maar werkend!
De auto moet nog een keer geladen worden maar dat komt wel goed. Ik zie de lader met MID meter in Joulo!
Ik bedoel switchen van 3 naar 1 fase als mijn zonnepanelen tijdelijk, bijv door wolken of verminderde zon onder de 4,1kW raken (of incl huis verbruik hoger), dat dan de slimme laadpaal automatisch naar 1 fase schakelt en rustig door gaat met laden ipv stopt omdat pv laden onder de 3x6A grens komt.Glashelder schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:44:
@Allewijn Wisselen van 3 fase naar 1 fase wordt ondersteund door de Webasto maar ik heb dat zelf nooit kunnen testen omdat we hier alleen auto’s hebben die op 1 fase laden.
Dat wil ik. En benieuwd of de Webasto dit automatisch doet.
Ik wist wat je bedoelde en het antwoord is nee. De Webasto zelf is hartstikke dom. Maar je kan hem slim maken met EVCC of een eigen oplossing omdat de Webasto goede modbus mogelijkheden biedtAllewijn schreef op zondag 17 mei 2026 @ 18:01:
[...]
Ik bedoel switchen van 3 naar 1 fase als mijn zonnepanelen tijdelijk, bijv door wolken of verminderde zon onder de 4,1kW raken (of incl huis verbruik hoger), dat dan de slimme laadpaal automatisch naar 1 fase schakelt en rustig door gaat met laden ipv stopt omdat pv laden onder de 3x6A grens komt.
Dat wil ik. En benieuwd of de Webasto dit automatisch doet.
Maar er is dus wel een register waarmee dit kan, alleen heb ik dat nooit kunnen testen omdat ik geen 3 fase auto heb.
[ Voor 8% gewijzigd door Glashelder op 17-05-2026 18:07 ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Werkt prima hoor @Allewijn . Heb hem via Modbus (zie mijn eerdere berichten) gekoppeld aan HA en daarna als HA laadpaal aangemaakt in EVCC. Ik heb een paar kleine dingen moeten tweaken met wat helpers (lang leve Claude), maar het werkt prima stabiel.
Dankzij het harde werk van @Dextro1986 is het straks eenvoudig om hem in HA te krijgen. Vermoedelijk kan hij ook vrij eenvoudig zorgen dat EVCC de juiste variabelen beschikbaar vanuit de plug-in krijgt (B.v. IEC61851 status, aantal fases actueel als input_select met keuze1 of 3).
Je kan hem trouwens ook direct aan EVCC koppelen als Vestel laadpaal. Kost je dan alleen wel licentiekosten aan EVCC, in tegenstelling tot het aanmaken als HA laadpaal.
Dankzij het harde werk van @Dextro1986 is het straks eenvoudig om hem in HA te krijgen. Vermoedelijk kan hij ook vrij eenvoudig zorgen dat EVCC de juiste variabelen beschikbaar vanuit de plug-in krijgt (B.v. IEC61851 status, aantal fases actueel als input_select met keuze1 of 3).
Je kan hem trouwens ook direct aan EVCC koppelen als Vestel laadpaal. Kost je dan alleen wel licentiekosten aan EVCC, in tegenstelling tot het aanmaken als HA laadpaal.
[ Voor 19% gewijzigd door master1104 op 17-05-2026 19:14 ]
Ik heb deze lader op het oog. 3x25A aansluiting. Mijn energiemanagement doe ik momenteel met Day Ahead Optimizer (DAO voor batterij en PV) in HA en daar wil ik deze lader ook ingooien zodat laden meegenomen wordt in de planning. Een paar vragen:
1) Ik zie hier verschiillende mensen integraties maken voor HA / Modbus, echter is deze lader toch lange tijd in Duitsland verkocht. Waarom hebben andere hier nog niets voor gemaakt (ik kon weinig vinden op github).
2) Dit bedrijf is dus gestopt als ik het goed begrepen heb, maar het was een lader van een ander bedrijf met een sticker erop. Blijven er firmware updates komen?
3) En omdat deze OCPP en modbus support kan ik deze dus helemaal uit de cloud halen mocht Webasto alles toppen
4) Omdat dit een erg goede deal lijkt, wat zijn de nadelen van deze lader? (mijn shortlist bestaat uit Tesla, Zaptec, Easee en Alfen Eve Single. V2G, RFID of 4G boeien mij niets. Ik zoek gewoon een lader voor prive thuis met MID, loadbalacing en HA integratie.
1) Ik zie hier verschiillende mensen integraties maken voor HA / Modbus, echter is deze lader toch lange tijd in Duitsland verkocht. Waarom hebben andere hier nog niets voor gemaakt (ik kon weinig vinden op github).
2) Dit bedrijf is dus gestopt als ik het goed begrepen heb, maar het was een lader van een ander bedrijf met een sticker erop. Blijven er firmware updates komen?
3) En omdat deze OCPP en modbus support kan ik deze dus helemaal uit de cloud halen mocht Webasto alles toppen
4) Omdat dit een erg goede deal lijkt, wat zijn de nadelen van deze lader? (mijn shortlist bestaat uit Tesla, Zaptec, Easee en Alfen Eve Single. V2G, RFID of 4G boeien mij niets. Ik zoek gewoon een lader voor prive thuis met MID, loadbalacing en HA integratie.
Ik heb deze lader gekocht en wordt deze week geinstalleerd. Nu heb ik een BlueCurrent hidden laadpaal in de meterkast met Bluecurrent backend. Daarin kan ik een standaard laadpas instellen, in mijn geval een MultiTankCard pas via Athlon. Als ik de lader aansluit wordt dus automatisch de sessie gestart en geregistreerd op de MTC pas en wordt de uitbetaling ook automatisch geregeld. Is er een manier met een backend provider waar ik dezelfde situatie kan regelen, dus automatisch starten met laden en registratie op de MTC pas plus automatisch uitbetaling ? Ik kan geen enkele forum post of backend provider vinden die dit ondersteund, de meeste zeggen dat je iedere laadsessie je laadpas moet aanbieden op de lader, maar ik ben de enige die hier thuis laad dus dat zou ik automatisch willen regelen. Iemand dit werkend in combinatie met de Webasto? Ik wil dus geen free charging thuis, maar betaald laden via de MTC.
Ik heb bij firmware updaten van .92 naar .118 een laadpaal die niet meer werkt. Knipperende ledring, webinterface toont niet meer, en laadpaal laad niet meer. Iemand anders die ditzelfde heeft gehad? Hoor het zeer graag:)Kokkers schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 14:52:
Ik zal mijn ervaring hier ook even achterlaten na wat uitzoekwerk, ik heb de charger gekocht onder motto 'expect the worst, hope for the best'.
Je hebt best een paar koppen koffie geduld nodig om de firmware van de Webasto Unite AC22 vanuit de doos naar latest stable firmware te updaten. Het positieve is dat de firmwares beschikbaar zijn en dat er een update pad is.
Ik heb mijn firmware gedownload vanaf https://www.neleso.com/unite-downloads, geen idee of dit een trusted source is. Een non-trusted source gebruiken voor firmware is een onverstandig idee, ik heb dit risico bewust risico genomen en geaccepteerd. Een security minded Tweaker sluit de boel alleen aan via LAN en op een apart VLAN met outbound access-control.
Wat de release datum is van de laatst beschikbare firmware (3.156) is mij niet bekend. Geen idee of er ooit nog een release gaat komen. Ik ga er vanuit dat dit de laatste release is en er niks meer gaat komen qua updates (aanname).
Op een van de stickers aan de binnenkant van de charger staat het jaartal 2023 (productierun?), de hardware is nieuw en lijkt dus 'surplus stock' en dus al even in omloop. Zoals hierboven al werd beschreven, het hardware platform van de Webasto Unite lijkt gedeeld te worden met de 'Vestel EVC-04' en de 'Alp Easy Charge Oval'.
[Afbeelding]
Ik heb de Webasto (mobile) app dus in zijn volledigheid niet nodig gehad, dit is naar de toekomst toe fijn want die app gaat een keer uit de app store verdwijnen naar verwachting. Er is dus geen remote Webasto component benodigd voor de werking, alles kan lokaal en uitbreidbaar met lokale aansturing of een third party Chargepoint Management System.
Firmware patches moeten dus een-voor-een, met de hand, sequentieel worden uitgevoerd. Kwestie van geduld, soms duurt een enkele patch 10 tot 20 minuten en is het niet transparant wanneer die betreffende update klaar is. Bij twijfel of een van de patches goed doorkomt kan je dezelfde patch nog een keer uploaden / triggeren; bij mij kon dat geen kwaad (twijfel nog steeds of dat in mijn geval uberhaupt nodig was of dat ik gewoon onvoldoende geduld had)
Voor andere geinteresseerden de Webasto hardware is ook onder de vlaggen 'Vestel EVC-04' en Alp Easy Charge Oval' op de markt gebracht.
Deze lader levert volgens mij al mijn wensen tegen een absolute bodemprijs:
- 1-fase, 3 fase, regelbaar tot max 22KW
- Solide hardware, dit ziet er zo uit de doos echt prima uit
- Modbus support voor lokale aansturing door thuis automatisering of energie management.
- Type-2 kabel is te vergrendelen in de charger
- Volwassen OCPP support, toevoegen van bijvoorbeeld het (gratis) Tap Electric charge platform was fluitje van een cent. Ik had geen ervaring met dit soort charger management solutions, ziet er wel indrukwekkend uit.
- Loadbalancing met P1 slimme meter om maximaal vermogen uit de huisaansluiting te kunnen trekken
- MID gecertificeerd en daarmee ERE klaar (aanname dat deze charger ook wordt goedgekeurd). Let op: Tap Electric kan meetgegevens voor ERE inboeking faciliteren, dit kan Tap als ERE inboeker zelf en als proxy naar een derde leverancier (als bijvoorbeeld: lekkerladen of Zeres of elke andere?).
- De locale web interface wint de schoonheidsprijs maar het lijkt alsof het doet wat het moet doen, wifi hotspot en wifi connectivity kun je uitzetten dus qua beveiliging beperkt risico. OCPP connectie is outbound.
Heb de charger nog niet aan de muur geschroefd maar dit ziet er hoopvol uit.
Let even op dat de web interface in mijn standaard browsersizing de 'maintenance' tab niet liet zien. Ik moest browser uitzoomen om de benodigde tab te laten zien.
Geef hem even goed de tijd na een update. En anders is factory reset hiervoor de oplossing.verkeerslicht schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:38:
[...]
Ik heb bij firmware updaten van .92 naar .118 een laadpaal die niet meer werkt. Knipperende ledring, webinterface toont niet meer, en laadpaal laad niet meer. Iemand anders die ditzelfde heeft gehad? Hoor het zeer graag:)
Heb hem een halve dag gegeven. Ik ga 'm zo een factory reset geven.MIBRK schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:42:
[...]
Geef hem even goed de tijd na een update. En anders is factory reset hiervoor de oplossing.
Niet met deze specifieke update gehad wel met een andere van 118 naar 128 geloof ik. Daarna geen stabiele Webasto meer gehad en terug gestuurd. Ondertussen weer een nieuwe besteld en binnen gekregen. Van 2.99 naar 3.118 geupdate en niet verder gegaan. Het werkt met Joulo en if it aint broken....verkeerslicht schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:38:
[...]
Ik heb bij firmware updaten van .92 naar .118 een laadpaal die niet meer werkt. Knipperende ledring, webinterface toont niet meer, en laadpaal laad niet meer. Iemand anders die ditzelfde heeft gehad? Hoor het zeer graag:)
Met de oude lader heb ik uiteindelijk ook via het hardwareknopje in de Webasto een reset gedaan, kon toen weer inloggen op de webpagina. Als je web interface het weer doet kun je de logs downloaden en analyseren (of door chatgpt/gemini/co-pilot halen). Bij mij kwamen heel veel foutmeldingen over de Wifi module die er wel of niet zou zijn, uiteindelijk via de LAN kabel kwam ik op de webinterface uit.
Wat ik zelf denk is dat ik te snel ben geweest met de volgende update. Heb nu elke update een uur of 2 gewacht met de volgende.
Succes met fixen!
Reset heeft geholpen. Hij laadt weer!HugoStiglitz schreef op maandag 18 mei 2026 @ 15:02:
[...]
Niet met deze specifieke update gehad wel met een andere van 118 naar 128 geloof ik. Daarna geen stabiele Webasto meer gehad en terug gestuurd. Ondertussen weer een nieuwe besteld en binnen gekregen. Van 2.99 naar 3.118 geupdate en niet verder gegaan. Het werkt met Joulo en if it aint broken....
Met de oude lader heb ik uiteindelijk ook via het hardwareknopje in de Webasto een reset gedaan, kon toen weer inloggen op de webpagina. Als je web interface het weer doet kun je de logs downloaden en analyseren (of door chatgpt/gemini/co-pilot halen). Bij mij kwamen heel veel foutmeldingen over de Wifi module die er wel of niet zou zijn, uiteindelijk via de LAN kabel kwam ik op de webinterface uit.
Wat ik zelf denk is dat ik te snel ben geweest met de volgende update. Heb nu elke update een uur of 2 gewacht met de volgende.
Succes met fixen!
Maar ik krijg geen web-interface meer (althans via WiFi. Van 't weekend maar eens bedraad aansluiten, daar heb ik toevallig van het weekend een kabeltje voor gelegd maar nog niet aangesloten). Wordt vervolgd.
Webinterface is weer werkend! Wifi "security" type stond op None. Daarom verbond de Webasto niet.
interessant genoeg is de firmware-versie wel gewoon "v3.118.0".
p.s. De volgende updates ga ik vanaf nu in een slakkengang draaien. Ik vind het wel belangrijk dat ik 1/3 fasen kan switchen en zo.
[ Voor 19% gewijzigd door verkeerslicht op 18-05-2026 18:58 ]
Als Vestel? Kan het niet gewoon rechtstreeks bij evcc als Webasto Unite? Ik zie dat er ook tussen staan...master1104 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 19:08:
Werkt prima hoor @Allewijn . Heb hem via Modbus (zie mijn eerdere berichten) gekoppeld aan HA en daarna als HA laadpaal aangemaakt in EVCC. Ik heb een paar kleine dingen moeten tweaken met wat helpers (lang leve Claude), maar het werkt prima stabiel.
(En werkt dan via evcc automatisch 3 naar 1 fase en terug wanneer het weer kan ook automatisch op basis van mijn mijn PV output?)
:strip_exif()/f/image/H0vBToFx87bVDX12iYNzKhn6.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Allewijn op 18-05-2026 21:49 ]
Ik vermoed dat Webasto dan recent is toegevoegd? In elk geval is Vestel EVC04 gelijk aan het protocol wat de Webasto Unite gebruikt, dus het toevoegen van het label in de keuzelijst is voldoende geweest om hem als supported op te nemen. Bij mijn test destijds wekte het schakelen 1F / 3F prima. Nu via de nieuwe manier als HA laadpaal ook nog steeds naar tevredenheid.
Samengevat: dan inderdaad de Webasto kiezen 😃
Samengevat: dan inderdaad de Webasto kiezen 😃
[ Voor 18% gewijzigd door master1104 op 18-05-2026 23:07 ]
Hier de knoop doorgehakt, 302 euro -10% aan kadobonnen korting is 272 euro. Paar euro voor een t520 thin client waar HA op gaat draaien. HA is nieuw voor mij dus dit wordt een leuk project! Ga er bare metal HAOS op zetten denk ik.
De laadpaal, moet die geupdate worden naar de laatste versie en werkt die dan ook met het programma van medetweaker Dextro?
Of kan ik beter proberen om zelf wat in elkaar te knutselen. Ben nog een beetje zoekende. Wil wel wisselen van 1 naar 3 fasen gaan gebruiken in de toekomst.
Eerst maar eens updaten en aanmelden voor ERE als de laadpaal er is.
De laadpaal, moet die geupdate worden naar de laatste versie en werkt die dan ook met het programma van medetweaker Dextro?
Of kan ik beter proberen om zelf wat in elkaar te knutselen. Ben nog een beetje zoekende. Wil wel wisselen van 1 naar 3 fasen gaan gebruiken in de toekomst.
De integratie voegt de laadpaal toe aan HA en er zitten in de integratie al DLB en solar charging. Het solar charging ben ik nog aan het finetunen, maar lijkt wel prima te werken. Ik lees hier ook regelmatig mee met de issues die mensen ervaren als ze de integratie gebruiken en wensen van gebruikers om te kijken of ik iets moet aanpassen of verwijderen/toevoegen. 1P/3P switching is wel een dingetje bij deze laadpaal en ik heb het vermoeden dat ook EVCC tegen die dingen aan loopt, maar dat ben ik nog uit aan het zoeken. In principe kan 1P/3P gewoon, maar wat gebeurt er als HA herstart of de integratie herstart? Het staat in ieder geval in de planning om in de toekomst toe te voegen.michaeltb schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 12:38:
Hier de knoop doorgehakt, 302 euro -10% aan kadobonnen korting is 272 euro. Paar euro voor een t520 thin client waar HA op gaat draaien. HA is nieuw voor mij dus dit wordt een leuk project! Ga er bare metal HAOS op zetten denk ik.
Kan ik de Webasto Unite intern ook van een VASTE kabel voorzien? Heb nml nog een fijne 7mtr lange kabel liggen met aan een zijde open einde (aders) en andere zijde type 2.
Dus geen mannelijke stekker er aan maken en dan locken maar echt intern bedraad aansluiten.
Dus geen mannelijke stekker er aan maken en dan locken maar echt intern bedraad aansluiten.
Volgens mij kan je, wat ik begreep, gewoon een standaard kabel erop zetten zoals deze: https://voldt.nl/products/type-2-mode-3-32a-22kw-laadkabel en deze vergrendelen. Met open eind zou ook fantastisch zijn overigens. Dan moet je nog wel iets hebben om de kabel goed op te hangen?
Dank voor alle informatie in dit forum. Zelf gisteren ook besloten deze laadpaal aan te schaffen. Als je hem eerst aan HomeAssistant OCPP koppelt (dat kan met alle versies van de firmware), geeft HomeAssistant netjes weer wat de huidige firmware versie is en bij een update via Firmware Status de laatste status (updating/installing/installed en als het mis gaat: InstallationFailed). Via de integratie krijg je ook de meldingen zoals Ocpp integration / Firmware upload status: Installing.Kokkers schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 14:52:
Ik zal mijn ervaring hier ook even achterlaten na wat uitzoekwerk, ik heb de charger gekocht onder motto 'expect the worst, hope for the best'.
Je hebt best een paar koppen koffie geduld nodig om de firmware van de Webasto Unite AC22 vanuit de doos naar latest stable firmware te updaten. Het positieve is dat de firmwares beschikbaar zijn en dat er een update pad is.
Ik heb mijn firmware gedownload vanaf https://www.neleso.com/unite-downloads, geen idee of dit een trusted source is. Een non-trusted source gebruiken voor firmware is een onverstandig idee, ik heb dit risico bewust risico genomen en geaccepteerd. Een security minded Tweaker sluit de boel alleen aan via LAN en op een apart VLAN met outbound access-control.
Wat de release datum is van de laatst beschikbare firmware (3.156) is mij niet bekend. Geen idee of er ooit nog een release gaat komen. Ik ga er vanuit dat dit de laatste release is en er niks meer gaat komen qua updates (aanname).
Op een van de stickers aan de binnenkant van de charger staat het jaartal 2023 (productierun?), de hardware is nieuw en lijkt dus 'surplus stock' en dus al even in omloop. Zoals hierboven al werd beschreven, het hardware platform van de Webasto Unite lijkt gedeeld te worden met de 'Vestel EVC-04' en de 'Alp Easy Charge Oval'.
[Afbeelding]
Ik heb de Webasto (mobile) app dus in zijn volledigheid niet nodig gehad, dit is naar de toekomst toe fijn want die app gaat een keer uit de app store verdwijnen naar verwachting. Er is dus geen remote Webasto component benodigd voor de werking, alles kan lokaal en uitbreidbaar met lokale aansturing of een third party Chargepoint Management System.
Firmware patches moeten dus een-voor-een, met de hand, sequentieel worden uitgevoerd. Kwestie van geduld, soms duurt een enkele patch 10 tot 20 minuten en is het niet transparant wanneer die betreffende update klaar is. Bij twijfel of een van de patches goed doorkomt kan je dezelfde patch nog een keer uploaden / triggeren; bij mij kon dat geen kwaad (twijfel nog steeds of dat in mijn geval uberhaupt nodig was of dat ik gewoon onvoldoende geduld had)
Voor andere geinteresseerden de Webasto hardware is ook onder de vlaggen 'Vestel EVC-04' en Alp Easy Charge Oval' op de markt gebracht.
Deze lader levert volgens mij al mijn wensen tegen een absolute bodemprijs:
- 1-fase, 3 fase, regelbaar tot max 22KW
- Solide hardware, dit ziet er zo uit de doos echt prima uit
- Modbus support voor lokale aansturing door thuis automatisering of energie management.
- Type-2 kabel is te vergrendelen in de charger
- Volwassen OCPP support, toevoegen van bijvoorbeeld het (gratis) Tap Electric charge platform was fluitje van een cent. Ik had geen ervaring met dit soort charger management solutions, ziet er wel indrukwekkend uit.
- Loadbalancing met P1 slimme meter om maximaal vermogen uit de huisaansluiting te kunnen trekken
- MID gecertificeerd en daarmee ERE klaar (aanname dat deze charger ook wordt goedgekeurd). Let op: Tap Electric kan meetgegevens voor ERE inboeking faciliteren, dit kan Tap als ERE inboeker zelf en als proxy naar een derde leverancier (als bijvoorbeeld: lekkerladen of Zeres of elke andere?).
- De locale web interface wint de schoonheidsprijs maar het lijkt alsof het doet wat het moet doen, wifi hotspot en wifi connectivity kun je uitzetten dus qua beveiliging beperkt risico. OCPP connectie is outbound.
Heb de charger nog niet aan de muur geschroefd maar dit ziet er hoopvol uit.
Let even op dat de web interface in mijn standaard browsersizing de 'maintenance' tab niet liet zien. Ik moest browser uitzoomen om de benodigde tab te laten zien.
Wellicht hebben anderen er ook iets aan: het maakt het bijwerken van de firmware iets minder trial-and-error.
En dank @Dextro1986!! Super dat met jouw integratie de laadpaal eenvoudig in HomeAssistant is te integreren en parallel daaraan de OCPP functionaliteit gebruikt kan worden voor ERE registratie.
Ik bedoel dus echt mijn open eind kabel via een kabel wartel invoeren in de Webasto.onnaj schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 20:02:
Volgens mij kan je, wat ik begreep, gewoon een standaard kabel erop zetten zoals deze: https://voldt.nl/products/type-2-mode-3-32a-22kw-laadkabel en deze vergrendelen. Met open eind zou ook fantastisch zijn overigens. Dan moet je nog wel iets hebben om de kabel goed op te hangen?
Kan dat? Is er voldoende plek? Zou ik het zo aan kunnen sluiten? Iemand die de Unite al fysiek heeft en dit kan bekijken?
Er zit volgens mij onderop één kanelwartel die ongebruikt is. Kan die ook qua formaat als doorvoer dienen?
Mijn groene pijl:
En mijn rode pijl:
[ Voor 14% gewijzigd door Allewijn op 20-05-2026 09:38 ]
Ik verwacht echt niet dat dit gaat werken. Hij heeft ook een veiligheidsmechanisme in de socket zitten die je zult moeten bypassen als je dit zo wilt aansluiten. Er zit een soort plaatje voor de socket met 4 drukknoppen die je met een laadkabel in moet drukken, waarna je vervolgens het geheel omlaag kan schuiven zodat de kabel in de socket kan. Als dat niet gebeurd, komt de Webasto niet in de status dat hij weet dat er een kabel in zit.Allewijn schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:35:
[...]
Ik bedoel dus echt mijn open eind kabel via een kabel wartel invoeren in de Webasto.
Kan dat? Is er voldoende plek? Zou ik het zo aan kunnen sluiten? Iemand die de Unite al fysiek heeft en dit kan bekijken?
Er zit volgens mij onderop één kanelwartel die ongebruikt is. Kan die ook qua formaat als doorvoer dienen?
Mijn groene pijl:
[Afbeelding]
En mijn rode pijl:
[Afbeelding]
Ik snap dat we hier tweakers zijn en willen tweaken, maar sommige dingen moet je gewoon niet doen. Zet gewoon een stekker aan die kabel, vergrendel het ding en gebruik het product zoals het hoort! Het ding kost al geen drol, dat kleingeld voor een type 2 stekker moet er wel af kunnen toch?
@Allewijn Dat ben ik dus ook van plan. Ik heb een oude open-eind kabel van 8 meter en die wil ik zo aansluiten in de Webasto. In mijn foto zie je dat ik de aansluitkabel links laat invoeren, en de laadkabel zou dan rechts de kast moeten binnenkomen.
Waar ik alle aders moet aansluiten moet ik dan nog wel even uitzoeken, het lijkt met dat ik die terug moet volgen van de laadpoort.
Waar ik alle aders moet aansluiten moet ik dan nog wel even uitzoeken, het lijkt met dat ik die terug moet volgen van de laadpoort.
pvoutput 6300Wp ZW en NO
Het gaat me niet om de kosten. Het gaat me om de form-factor. Zonder uitstekende type2 stekker is veel mooier op mijn oprit. Natuurlijk kan ik altijd nog een type2 stekker op mijn open eind kabel monteren als het niet anders kan. Maar liever zoek ik een interne vaste kabel aansluiting. Waarbij ik alle aansluitingen op het socket uiteraard laat vervallen zodat nooit iemand denk met én de vaste kabel én een extra kabel op de socket twee autos tegelijk op te kunnen laden oid.Glashelder schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:55:
[...]
Ik verwacht echt niet dat dit gaat werken. Hij heeft ook een veiligheidsmechanisme in de socket zitten die je zult moeten bypassen als je dit zo wilt aansluiten. Er zit een soort plaatje voor de socket met 4 drukknoppen die je met een laadkabel in moet drukken, waarna je vervolgens het geheel omlaag kan schuiven zodat de kabel in de socket kan. Als dat niet gebeurd, komt de Webasto niet in de status dat hij weet dat er een kabel in zit.
Ik snap dat we hier tweakers zijn en willen tweaken, maar sommige dingen moet je gewoon niet doen. Zet gewoon een stekker aan die kabel, vergrendel het ding en gebruik het product zoals het hoort! Het ding kost al geen drol, dat kleingeld voor een type 2 stekker moet er wel af kunnen toch?
Bedankt voor je foto! Jij zit dus in hetzelfde schuitje. Tof. Ik hoop dat het wél kan en ook het veiligheids mechanische van de socket omzeilt/verwijderd kan worden waar @Glashelder het over heeft. Niet onveilig. Want de socket moet gewoon compleet komen te vervallen en dan wordt het een EV lader met vaste interne kabel, zoals zo velen.johan_solar schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:57:
@Allewijn Dat ben ik dus ook van plan. Ik heb een oude open-eind kabel van 8 meter en die wil ik zo aansluiten in de Webasto. In mijn foto zie je dat ik de aansluitkabel links laat invoeren, en de laadkabel zou dan rechts de kast moeten binnenkomen.
[Afbeelding]
Ik heb er naar gekeken, maar vraagt nog wel wat aanpassing om de socket om te zetten naar vaste kabel. Ik heb het maar gelaten omdat hij bij mij uit het zicht hangt.
Het is te doen, maar verwacht niet dat je het in kwartiertje omzet.
Het is te doen, maar verwacht niet dat je het in kwartiertje omzet.
En vergeet ook niet de beveiliging.. er was hier al een user die een rode ring had omdat er iets mis was met dat schuifje. Er is een reëel risico dat je Webasto gewoon een rode ring geeft als je die beveiliging van de socket eraf haalt (wellicht permanent allemaal doorlust ofzo).
Voor de gene die nog een degelijke manier zoeken om de Webasto Unite aan Homeassistant te koppelen zijn er nu twee eenvoudige opties!
De beta v1.20 release van https://github.com/tomwellnitz/Webasto-Next-Modbus is nu ook geschikt gemaakt voor de Webasto Unite. Ik heb zelf even meegetest en hij lijkt voor 99% goed te werken. Zal niet lang duren voordat hij in de normale release komt. Dan kan je dus kiezen voor een basis implementatie die je zelf b.v. aan EVCC hangt óf de alles in één integratie van @Dextro1986.
Daarmee is het aanschaffen van deze laadpaal helemaal een no-brainer geworden
. Dank aan de twee developers die hier zo veel tijd en moeite in gestoken hebben.
De beta v1.20 release van https://github.com/tomwellnitz/Webasto-Next-Modbus is nu ook geschikt gemaakt voor de Webasto Unite. Ik heb zelf even meegetest en hij lijkt voor 99% goed te werken. Zal niet lang duren voordat hij in de normale release komt. Dan kan je dus kiezen voor een basis implementatie die je zelf b.v. aan EVCC hangt óf de alles in één integratie van @Dextro1986.
Daarmee is het aanschaffen van deze laadpaal helemaal een no-brainer geworden
Of je maakt je eigen package, ook niet zo moeilijk😊. Binnenkort hoop ik een thuisbatterij aan te schaffen en die ga ik er dan ook in verwerken. Het werkt allemaal precies zoals ik wil.
[ Voor 5% gewijzigd door Small Paullie op 21-05-2026 10:12 ]
Dinky Dip
0.8.21 online. Enkele kleine aanpassingen gedaan. Voor solar is het nu mogelijk om rechtstreeks DSMR sensoren in te voeren. De integratie rekent dan intern.master1104 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:09:
Voor de gene die nog een degelijke manier zoeken om de Webasto Unite aan Homeassistant te koppelen zijn er nu twee eenvoudige opties!
Daarmee is het aanschaffen van deze laadpaal helemaal een no-brainer geworden. Dank aan de twee developers die hier zo veel tijd en moeite in gestoken hebben.
Ik lees dit stukje nu maar ik zie dat mijn Webasto gewoon een ingebouwde Klefr 6934 heeft. Kan ik deze verbinden met de P1 poort van de slimme meter?Glashelder schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 22:33:
Ik heb hem zelf verbonden met een Klefr 6934 via modbus voor loadbalancing. Maar nu ik er 2 heb zal ik zelf aan de bak moeten.
Ergens hierboven worden je vragen beantwoord want het is iemand gelukt hem aan de P1 meter te hangen en ook heeft iemand wisselen van fase aan de praat gekregen met een curl commando. Maar native kan ie dat allemaal niet..
Ben nog helemaal nieuw op het gebied van laadpalen dus moet mijn weg er nog in vinden
Nee. Je moet daarvoor een tweede Klefr aanschaffen als je op deze manier wilt loadbalancen.onnaj schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 11:55:
[...]
Ik lees dit stukje nu maar ik zie dat mijn Webasto gewoon een ingebouwde Klefr 6934 heeft. Kan ik deze verbinden met de P1 poort van de slimme meter?
Ben nog helemaal nieuw op het gebied van laadpalen dus moet mijn weg er nog in vinden
Zojuist mijn laadpaal update naar de laatste firmware 3.187.0. Als je gebruikt maakt van OCPP koppeling kun je de installatie status zien, handig. Dan gaat het best vlot.
Mocht je net als ik afvragen waar je het master wachtwoord kunt veranderen, dit kan pas na een paar firmware updates. Maar de wachtwoord vereisten zijn zo streng dat ik maar gewoon het standaard wachtwoord aangehouden heb.
Aangemeld bij Zeres met VZR korting (wel even gratis registreren bij die partij). Dan is de commissie 17% en hoef je niet aan de gang met referrals. Misschien heeft iemand er wat aan.
Mocht je net als ik afvragen waar je het master wachtwoord kunt veranderen, dit kan pas na een paar firmware updates. Maar de wachtwoord vereisten zijn zo streng dat ik maar gewoon het standaard wachtwoord aangehouden heb.
Aangemeld bij Zeres met VZR korting (wel even gratis registreren bij die partij). Dan is de commissie 17% en hoef je niet aan de gang met referrals. Misschien heeft iemand er wat aan.
@michaeltb ik heb je even een PB gestuurd.
Kogel hier nml ook bijna door de kerk/twijfels bijna weg om nu de Webasto aan te schaffen (twijfel zit hem nog in of ik dus mijn vaste Tesla kabel er aan kan gaan monteren en of het voor mij als 'starter' voldoende makkelijk gaat werken qua oa 1p3p, load balancing, HA, evcc, etc).
Als het zo ver is, moet ook ik als particulier de 'aantrekkelijkste' inboekdienstverlener kiezen.
Ik zal me in het betreffende topic verder melden.
Ik zoek er een eentje die het ontvangen van de kwh's automatisch kan, dus denk via occp. En natuurlijk de beste centen per kwh netto.
Zeres en Joulo lijken aantrekkelijk. Maar zie bij Joulo dit voor de Unite? Is de Unite dus niet geschikt?:
Kogel hier nml ook bijna door de kerk/twijfels bijna weg om nu de Webasto aan te schaffen (twijfel zit hem nog in of ik dus mijn vaste Tesla kabel er aan kan gaan monteren en of het voor mij als 'starter' voldoende makkelijk gaat werken qua oa 1p3p, load balancing, HA, evcc, etc).
Als het zo ver is, moet ook ik als particulier de 'aantrekkelijkste' inboekdienstverlener kiezen.
Ik zoek er een eentje die het ontvangen van de kwh's automatisch kan, dus denk via occp. En natuurlijk de beste centen per kwh netto.
Zeres en Joulo lijken aantrekkelijk. Maar zie bij Joulo dit voor de Unite? Is de Unite dus niet geschikt?:
Die vaste kabel durf ik niet te zeggen, maar dat is een kwestie van open schroeven en proberen de beveiliging op een veilige manier te omzeilen. Als starter krijg je ook HA, EVCC of een combinatie van beiden geïnstalleerd. In HA een integratie installeren gaat ook heel makkelijk en dan kun je je paal uitlezen en aansturen, dat maakt DLB, Solar en 1P/3P ook mogelijk. Ik ben erg tevreden over Joulo en mijn Unite is gekoppeld aan Joulo, dus dat werkt prima!Allewijn schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 17:21:
[Afbeelding]
@Dextro1986 Dankjewel. Met die uitleg zojuist de Unite voor 300,- euro gekocht. Ok ga ontdekken. Hou jullie op de hoogte mbt vaste interne Tesla laadkabel incl 3.3v op de draadloos laadpoort open poort functie (Tesla specifiek) en kom ongetwijfeld asap hier/bij je terug mbt de werking.
Je kunt met OCPP koppelen. Dus niet voor Webasto kiezen maar de OCPP. Lader en meter worden dan vanzelf gedetecteerd als je de Webasto ook geconfigureerd hebt met de URL die je dan krijgt.Allewijn schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 17:21:
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door HugoStiglitz op 22-05-2026 20:05 ]
En anders via HA?Glashelder schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 13:50:
[...]
Nee. Je moet daarvoor een tweede Klefr aanschaffen als je op deze manier wilt loadbalancen.
Of de P1 converter van Alp-EV er tussen zetten?
Die eerste optie kan absoluut. De 2e optie ken ik niet echt..onnaj schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 20:40:
[...]
En anders via HA?
Via HA & modbus:onnaj schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 20:40:
[...]
En anders via HA?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
| - name: Webasto_Unite
type: tcp
timeout: 5
host: 192.168.XXXX.XXXX < IP ADRES!
port: 502
sensors:
- name: Webasto_Unite_Serial_Number
unique_id: Webasto_Unite_Serial_Number
slave: 255
input_type: input
address: 100
data_type: string
count: 25
- name: Webasto_Unite_Charge_Point_ID
unique_id: Webasto_Unite_Charge_Point_ID
address: 130
count: 50
- name: Webasto_Unite_Charge_Point_Brand
unique_id: Webasto_Unite_Charge_Point_Brand
address: 190
count: 10
- name: Webasto_Unite_Charge_Point_Model
unique_id: Webasto_Unite_Charge_Point_Model
address: 210
count: 5
- name: Webasto_Unite_Firmware_Version
unique_id: Webasto_Unite_Firmware_Version
address: 230
count: 50
- name: Webasto_Unite_Date
unique_id: Webasto_Unite_Date
address: 290
data_type: uint32
- name: Webasto_Unite_Time
unique_id: Webasto_Unite_Time
address: 294
- name: Webasto_Unite_Charge_Point_Power
unique_id: Webasto_Unite_Charge_Point_Power
address: 400
offset: 0
scale: 1
precision: 2
state_class: measurement
unit_of_measurement: W
- name: Webasto_Unite_Number_of_Phases
# 0:1-phase, 1:3-phases
unique_id: Webasto_Unite_Number_of_Phases
address: 404
data_type: uint16
- name: Webasto_Unite_Charge_Point_State
# 0: "Available",
# 1: "Preparing",
# 2: "Charging",
# 3: "SuspendedEVSE",
# 4: "SuspendedEV",
# 5: "Finishing",
# 6: "Reserved",
# 7: "Unavailable",
# 8: "Faulted",
unique_id: Webasto_Unite_Charge_Point_State
address: 1000
- name: Webasto_Unite_Charging_State
# 0: Not Charging, State Ax, Bx, Dx or C1 1: Charging, state C2
unique_id: Webasto_Unite_Charging_State
address: 1001
- name: Webasto_Unite_Equipment_State
# 0: Initializing
# 1: Running
# 2: Fault
# 3: Disabled
# 4: Updating
unique_id: Webasto_Unite_Equipment_State
address: 1002
- name: Webasto_Unite_Cable_State
# 0: Cable not connected 1: Cable connected, vehicle not connected 2: Cable connected, vehicle connected 3: Cable connected, vehicle connected, cable locked
unique_id: Webasto_Cable_State
address: 1004
- name: Webasto_Unite_EVSE_Fault_Code
# 0: No fault
# Other: Fault code
unique_id: Webasto_Unite_EVSE_Fault_Code
address: 1006
- name: Webasto_Unite_Charging_Current_L1
unique_id: Webasto_Unite_Charging_Current_L1
address: 1008
device_class: current
scale: 0.001
precision: 0
unit_of_measurement: A
- name: Webasto_Unite_Charging_Current_L2
unique_id: Webasto_Unite_Charging_Current_L2
address: 1010
- name: Webasto_Unite_Charging_Current_L3
unique_id: Webasto_Unite_Charging_Current_L3
address: 1012
- name: Webasto_Unite_Charging_Voltage_L1
unique_id: Webasto_Unite_Charging_Voltage_L1
address: 1014
device_class: voltage
unit_of_measurement: V
- name: Webasto_Unite_Charging_Voltage_L2
unique_id: Webasto_Unite_Charging_Voltage_L2
address: 1016
- name: Webasto_Unite_Charging_Voltage_L3
unique_id: Webasto_Unite_Charging_Voltage_L3
address: 1018
- name: Webasto_Unite_Active_Power_Total
unique_id: Webasto_Unite_Active_Power_Total
address: 1020
device_class: power
- name: Webasto_Unite_Active_Power_L1
unique_id: Webasto_Unite_Active_Power_L1
address: 1024
- name: Webasto_Unite_Active_Power_L2
unique_id: Webasto_Unite_Active_Power_L2
address: 1028
- name: Webasto_Unite_Active_Power_L3
unique_id: Webasto_Unite_Active_Power_L3
address: 1032
- name: Webasto_Unite_Meter_Reading
unique_id: Webasto_Unite_Meter_Reading
address: 1036
device_class: energy
state_class: total_increasing
precision: 3
unit_of_measurement: kWh
- name: Webasto_Unite_Session_Max_Current
unique_id: Webasto_Unite_Session_Max_Current
address: 1100
- name: Webasto_Unite_EVSE_Min_Current
unique_id: Webasto_Unite_EVSE_Min_Current
address: 1102
- name: Webasto_Unite_EVSE_Max_Current
unique_id: Webasto_Unite_EVSE_Max_Current
address: 1104
- name: Webasto_Unite_Cable_Max_Current
unique_id: Webasto_Unite_Cable_Max_Current
address: 1106
- name: Webasto_Unite_Charged_Energy
unique_id: Webasto_Unite_Charged_Energy
address: 1502
device_class: energy
state_class: total
precision: 3
unit_of_measurement: kWh
- name: Webasto_Unite_Session_Start_Time
unique_id: Webasto_Unite_Session_Start_Time
address: 1504
- name: Webasto_Unite_Session_Duration
unique_id: Webasto_Unite_Session_Duration
address: 1508
device_class: duration
unit_of_measurement: s
- name: Webasto_Unite_Session_End_Time
unique_id: Webasto_Unite_Session_End_Time
address: 1512
- name: Webasto_Unite_Failsafe_Current
# R/W: Can be set in the Unite WebUI (Standard:6A)
# Charging power will fall back to 6A, if ALive Register 6000 not triggered with 1 within each 20 seconds
unique_id: Webasto_Unite_Failsafe_Current
input_type: holding
address: 2000
# Failsafe charging current during communication failure
- name: Webasto_Unite_Failsafe_Timeout
# R/W: No need to change (Standard: 20 seconds)
unique_id: Webasto_Unite_Failsafe_Timeout
address: 2002
# Communication timeout for switching to Failsafe charging current. If the timeout has occurred and the TCP socket is still active, TCP socket restarts. If set, Failsafe period is timeout/2, otherwise 20 sec.
- name: Webasto_Unite_Charging_Current
# R/W: 0-5A=Charging paused, 6-32A=Charging with set Amps
unique_id: Webasto_Unite_Charging_Current
address: 5004
# Dynamic charging current
switches:
- name: Webasto_Unite_Alive_Register
# R/W
unique_id: Webasto_Unite_Alive_Register
write_type: holding
address: 6000
command_on: 1
command_off: 0
verify:
delay: 5
# EMS (Master) writes 1 EVSE (Slave) writes 0 (EVSE checks this register at a period of (Failsafe Timeout)/2 for a value of 1, and sets it to 0. Period cannot go less than 3 seconds) |
DPC Chef-kok :)
Als je de lader krijgt, zou je hem dan eens op tafel willen leggen als hij geopend is en duidelijke foto’s maken van de printplaten en connectors? Ik voel er ook wel iets voor om een soort module te maken die we in de webasto kunnen plaatsen. Als dat lukt zijn we niet afhankelijk van HA. Ik heb geen zin om hem hier weer van de muur te schroeven, want als deze lader een nadeel heeft dan zijn het de schroefjes van de klep die aan de achterzijde zittenAllewijn schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 18:21:
@Dextro1986 Dankjewel. Met die uitleg zojuist de Unite voor 300,- euro gekocht. Ok ga ontdekken. Hou jullie op de hoogte mbt vaste interne Tesla laadkabel incl 3.3v op de draadloos laadpoort open poort functie (Tesla specifiek) en kom ongetwijfeld asap hier/bij je terug mbt de werking.
Alp-ev schijnt te kunnen. Makkelijkst is HA en dan P1 kabel in HA en DSMR installeren binnen HA. Zoals ik eerder al aan gaf voel ik er ook wel iets voor om te kijken of we een module kunnen maken die we ergens in de webasto kunnen aansluiten, zodat we daar mee kunnen werken en niet perse HA nodig hebben.onnaj schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 20:40:
[...]
En anders via HA?
Tuurlijk. Dat zal ik doen! Wat voor module/platform denk je aan?Dextro1986 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 22:10:
[...]
Als je de lader krijgt, zou je hem dan eens op tafel willen leggen als hij geopend is en duidelijke foto’s maken van de printplaten en connectors? Ik voel er ook wel iets voor om een soort module te maken die we in de webasto kunnen plaatsen. Als dat lukt zijn we niet afhankelijk van HA. Ik heb geen zin om hem hier weer van de muur te schroeven, want als deze lader een nadeel heeft dan zijn het de schroefjes van de klep die aan de achterzijde zitten
Waarom zijn 'we' nu afhankelijk van HA met de Unite trouwens? Hij kan toch ook, ingesteld via zijn eigen web-UI, met de nieuwste fw, standalone behoorlijk alles omvattend draaien? En/of ook bijv via evcc gestuurd worden...
Klopt deels. Hij kan DLB met een eventuele klefr/alp-ev. Ik heb geen zin om nog een device in mijn meterkast te zetten en dan een kabel naar de Unite te trekken. Bovendien zijn we dan voor solar nog steeds afhankelijk van HA of EVCC. Als we een module maken met daar firmware op die dat allemaal regelt en zijn voeding van de Unite kan krijgen is dat allemaal niet nodig. Unite openen, module inpluggen, verbinden met wifi hotspot van de module, captive portal opent zich waarbij je wifi en externe meters draadloos configureert en dan kun je via een webinterface alles regelen. Er zijn veel verschillende manieren denkbaar en ik ben nog aan het denken of het wenselijk is in de unite of in de meterkast, of er uberhaupt een module nodig is etc.Allewijn schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 22:40:
[...]
Tuurlijk. Dat zal ik doen! Wat voor module/platform denk je aan?
Waarom zijn 'we' nu afhankelijk van HA met de Unite trouwens? Hij kan toch ook, ingesteld via zijn eigen web-UI, met de nieuwste fw, standalone behoorlijk alles omvattend draaien? En/of ook bijv via evcc gestuurd worden...
[ Voor 7% gewijzigd door Dextro1986 op 23-05-2026 07:03 ]
Ik heb in ieder geval een mini pc besteld met i5-7500t en daar wil ik een HA image opzetten. Simpel gezegd koppel ik deze met Homewizard toch? Of kan ik hem op een of andere manier ook rechtstreeks op de HA aansluiten?Dextro1986 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 22:15:
[...]
Alp-ev schijnt te kunnen. Makkelijkst is HA en dan P1 kabel in HA en DSMR installeren binnen HA. Zoals ik eerder al aan gaf voel ik er ook wel iets voor om te kijken of we een module kunnen maken die we ergens in de webasto kunnen aansluiten, zodat we daar mee kunnen werken en niet perse HA nodig hebben.
Klinkt goed! Hier wil ik ook zeker geen extra devices/kabels meer in meterkast. Heb al 6ct spoelen op alle fasen voor mijn Enphase Envoy PV, tig bridges etc. Zodra hij binnen is maak ik fotos.Dextro1986 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 06:09:
[...]
Klopt deels. Hij kan DLB met een eventuele klefr/alp-ev. Ik heb geen zin om nog een device in mijn meterkast te zetten en dan een kabel naar de Unite te trekken. Bovendien zijn we dan voor solar nog steeds afhankelijk van HA of EVCC. Als we een module maken met daar firmware op die dat allemaal regelt en zijn voeding van de Unite kan krijgen is dat allemaal niet nodig. Unite openen, module inpluggen, verbinden met wifi hotspot van de module, captive portal opent zich waarbij je wifi en externe meters draadloos configureert en dan kun je via een webinterface alles regelen. Er zijn veel verschillende manieren denkbaar en ik ben nog aan het denken of het wenselijk is in de unite of in de meterkast, of er uberhaupt een module nodig is etc.
Heb hem ook maar aangeschaft, voor deze prijs is het wel veel gemak ten opzichte van de mobile charger die alleen ik in het gezin in de CEE stekker kreeg ;-)
@Dextro1986
Lijkt goed te gaan met jouw integratie, enige wat ik tegenkom is dat hij niet hoger wil dan 20A. Dat lukte me eerder wel. Gaat om 1P, 32A max. Instellingen staan volgens mij helemaal goed, onder de 20 kan ik de max prima zetten, maar als ik hem boven de 20 zet dan blijft hij hangen op 20. Fixed current mode, load balancing is het probleem niet. Final target =32A, Max Phase current=20.13A, Reported current limit=32A.
Enig idee hoe dat zou kunnen komen?
@Dextro1986
Lijkt goed te gaan met jouw integratie, enige wat ik tegenkom is dat hij niet hoger wil dan 20A. Dat lukte me eerder wel. Gaat om 1P, 32A max. Instellingen staan volgens mij helemaal goed, onder de 20 kan ik de max prima zetten, maar als ik hem boven de 20 zet dan blijft hij hangen op 20. Fixed current mode, load balancing is het probleem niet. Final target =32A, Max Phase current=20.13A, Reported current limit=32A.
[ Voor 6% gewijzigd door stat op 23-05-2026 10:47 ]
Je kunt de P1 kabel rechtstreeks in dat ding pluggen en dan DSMR installeren in HA.onnaj schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 08:07:
[...]
Ik heb in ieder geval een mini pc besteld met i5-7500t en daar wil ik een HA image opzetten. Simpel gezegd koppel ik deze met Homewizard toch? Of kan ik hem op een of andere manier ook rechtstreeks op de HA aansluiten?
Kun je me de volgende waardes geven:stat schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:46:
Heb hem ook maar aangeschaft, voor deze prijs is het wel veel gemak ten opzichte van de mobile charger die alleen ik in het gezin in de CEE stekker kreeg ;-)
@Dextro1986
Reported Current Limit
Final Target
Control Reason
Dominant Limit
DLB Limit
Session Max Current
EVSE Max Current
Cable Max Current
Charging Behavior
Current L1
Voltage L1
@Dextro1986
Ik probeer mijn Tesla op te laden maar hij wil maar met 6A laden.
Bij jouw applicatie onder Sensors zie ik reported current limit 6A, dus dit zal wel de rede zijn.
Ik heb Fallback current veranderd van 6A naar 14A, maar hij blijft met 6A laden.
Dit staat bij fallback current als opmerking "Low safety current in amperes used when DLB cannot trust its sensor inputs. 6 A is recommended."
Enable DLB heb ik uit staan. Ik heb ook nog niet mijn P1 meter gekoppeld.
Hoe kan ik in de code kijken en dit troubleshooten? PLC code kan ik wel troubleshooten maar HA is nieuw voor mij
.
Kunnen we dit soort dingen in dit topic bespreken of is het handiger via een PM?
Bij jouw applicatie onder Sensors zie ik reported current limit 6A, dus dit zal wel de rede zijn.
Ik heb Fallback current veranderd van 6A naar 14A, maar hij blijft met 6A laden.
Dit staat bij fallback current als opmerking "Low safety current in amperes used when DLB cannot trust its sensor inputs. 6 A is recommended."
Hoe kan ik in de code kijken en dit troubleshooten? PLC code kan ik wel troubleshooten maar HA is nieuw voor mij
Kunnen we dit soort dingen in dit topic bespreken of is het handiger via een PM?
[ Voor 3% gewijzigd door michaeltb op 23-05-2026 12:18 ]
Fallback Current is niet de normale laadstroom. Die wordt alleen gebruikt als veilige waarde wanneer DLB/Solar input niet betrouwbaar is. Als DLB uit staat en je nog geen P1 hebt gekoppeld, zou Fallback Current normaal niet de reden moeten zijn dat hij op 6A blijft.michaeltb schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:17:
@Dextro1986
Hoe kan ik in de code kijken en dit troubleshooten? PLC code kan ik wel troubleshooten maar HA is nieuw voor mij.
Kun je de volgende waarden delen?
- Active Mode
- Charging Behavior
- Charging On/Off
- Maximum Current
- Fixed Current
- Reported Current Limit
- Final Target
- Control Reason
- Dominant Limit
- Fallback Active
- Sensor Invalid Reason
- DLB Limit
- Solar Input State
- Solar Surplus Input
- Integration Charging Control
- Default Mode
Dan kunnen we zien of de integratie bewust 6A kiest, of dat de lader/auto ondanks een hogere target toch op 6A blijft.
Wat belangrijk is:
- Final Target = wat de integratie wil schrijven.
- Reported Current Limit = wat de lader terug rapporteert als ingestelde limiet.
- Actual Phase Current = wat er fysiek echt loopt.
Als Final Target en Reported Current Limit allebei 6A zijn, zit het in de gekozen modus/instellingen.
Als Final Target hoger is maar Reported Current Limit 6A blijft, moeten we kijken naar schrijven/acceptatie door de lader.
Als Reported Current Limit hoger is maar de auto laadt 6A, dan beperkt waarschijnlijk de auto of de lader zelf.
Dextro1986 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:31:
[...]
Fallback Current is niet de normale laadstroom. Die wordt alleen gebruikt als veilige waarde wanneer DLB/Solar input niet betrouwbaar is. Als DLB uit staat en je nog geen P1 hebt gekoppeld, zou Fallback Current normaal niet de reden moeten zijn dat hij op 6A blijft.
Kun je de volgende waarden delen?
- Active Mode
- Charging Behavior
- Charging On/Off
- Maximum Current
- Fixed Current
- Reported Current Limit
- Final Target
- Control Reason
- Dominant Limit
- Fallback Active
- Sensor Invalid Reason
- DLB Limit
- Solar Input State
- Solar Surplus Input
- Integration Charging Control
- Default Mode
Dan kunnen we zien of de integratie bewust 6A kiest, of dat de lader/auto ondanks een hogere target toch op 6A blijft.
Wat belangrijk is:
- Final Target = wat de integratie wil schrijven.
- Reported Current Limit = wat de lader terug rapporteert als ingestelde limiet.
- Actual Phase Current = wat er fysiek echt loopt.
Als Final Target en Reported Current Limit allebei 6A zijn, zit het in de gekozen modus/instellingen.
Als Final Target hoger is maar Reported Current Limit 6A blijft, moeten we kijken naar schrijven/acceptatie door de lader.
Als Reported Current Limit hoger is maar de auto laadt 6A, dan beperkt waarschijnlijk de auto of de lader zelf.
Sensors
- Active Mode
- Fixed Current
- Active Power
- 4,368 W
- Active Power L1
- 1,444 W
- Active Power L2
- 1,478 W
- Active Power L3
- 1,446 W
- Charging Active
- On
- Charging Behavior
- Fixed Current
- Current L1
- 6.09 A
- Current L2
- 6.12 A
- Current L3
- 6.10 A
- DLB Limit
- Unknown
- Energy Meter
- 0.20 kWh
- Final Target
- 15.00 A
- Max Phase Current
- 6.12 A
- Reported Current Limit
- 6.00 A
- Safe Current
- 16.00 A
- Session Energy
- 0.17 kWh
- Session Max Current
- 6.00 A
- Vehicle Connected
- On
- Voltage L1
- 238 V
- Voltage L2
- 244 V
- Voltage L3
- 239 V
Diagnostic
- Cable State
- Cable Connected, Vehicle Connected, Cable Locked
- Charge Point State
- Charging
- Charging State
- Charging
- Client Error
- Unknown
- Connected
- On
- Control Reason
- Fixed Current Mode
- Dominant Limit
- Unknown
- Effective Active Phases
- 3
- Equipment State
- Running
- EVSE Fault Code
- 0
- Fallback Active
- False
- IEC 61851 State
- C
- Keepalive Overdue
- Off
- Reconnect
- Refresh
- Sensor Invalid Reason
- Unknown
- Session Duration
- 2,431 s
- Solar Filtered Input
- Unknown
- Solar Input State
- Disabled
- Solar Phase Count
- Unknown
- Solar Phase Source
- Unknown
- Solar Raw Input
- Unknown
- Solar Surplus Input
- Unknown
- Solar Target
- Unknown
- Solar Voltage Sum
- Unknown
Kun je checken of Integration Charging Control op Enabled staat?michaeltb schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:36:
[...]Sensors
- Active Mode
- Fixed Current
- Active Power
- 4,368 W
- Active Power L1
- 1,444 W
- Active Power L2
- 1,478 W
- Active Power L3
- 1,446 W
- Charging Active
- On
- Charging Behavior
- Fixed Current
- Current L1
- 6.09 A
- Current L2
- 6.12 A
- Current L3
- 6.10 A
- DLB Limit
- Unknown
- Energy Meter
- 0.20 kWh
- Final Target
- 15.00 A
- Max Phase Current
- 6.12 A
- Reported Current Limit
- 6.00 A
- Safe Current
- 16.00 A
- Session Energy
- 0.17 kWh
- Session Max Current
- 6.00 A
- Vehicle Connected
- On
- Voltage L1
- 238 V
- Voltage L2
- 244 V
- Voltage L3
- 239 V
Diagnostic
- Cable State
- Cable Connected, Vehicle Connected, Cable Locked
- Charge Point State
- Charging
- Charging State
- Charging
- Client Error
- Unknown
- Connected
- On
- Control Reason
- Fixed Current Mode
- Dominant Limit
- Unknown
- Effective Active Phases
- 3
- Equipment State
- Running
- EVSE Fault Code
- Fallback Active
- False
- IEC 61851 State
- C
- Keepalive Overdue
- Off
- Reconnect
- Refresh
- Sensor Invalid Reason
- Unknown
- Session Duration
- 2,431 s
- Solar Filtered Input
- Unknown
- Solar Input State
- Disabled
- Solar Phase Count
- Unknown
- Solar Phase Source
- Unknown
- Solar Raw Input
- Unknown
- Solar Surplus Input
- Unknown
- Solar Target
- Unknown
- Solar Voltage Sum
- Unknown
En kun je daarna dit proberen:
1. Zet Maximum Current of Fixed Current op 15A.
2. Druk op Refresh.
3. Kijk na 5-10 seconden opnieuw naar:
- Final Target
- Reported Current Limit
- Client Error
Ah enige wat ik nodig heb is evt een usb naar P1 kabel dan neem ik aan?Dextro1986 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:11:
[...]
Je kunt de P1 kabel rechtstreeks in dat ding pluggen en dan DSMR installeren in HA.
Integration Charging Control stond op monitoring online. Na enablen laad hij wel met 16A.Dextro1986 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:59:
[...]
Kun je checken of Integration Charging Control op Enabled staat?
En kun je daarna dit proberen:
1. Zet Maximum Current of Fixed Current op 15A.
2. Druk op Refresh.
3. Kijk na 5-10 seconden opnieuw naar:
- Final Target
- Reported Current Limit
- Client Error
En de fail safe in mijn laadpaal had ik veranderd naar 16A maar blijkbaar niet goed gepakt, daardoor ging hij niet hoger dan de standaard 6A
[ Voor 12% gewijzigd door michaeltb op 23-05-2026 18:53 ]
Ga ik doen zodra ik weer laad (kan even duren ivm vakantie).
Ik kan natuurlijk ook terugkijken:
Reported Current Limit 32 A
Final Target 32 A
Control Reason Fixed current mode
Dominant Limit Unknown
DLB Limit 39.41 A
Session Max Current 20 A
EVSE Max Current: unknown/unavailable (kort ervoor 32A)
Cable Max Current: unknown/unavailable (kort ervoor 32A)
Charging Behavior Fixed current until unplug
Current L1: 20.09 A
Voltage L1: 232 V
Hoop dat je hier wat mee kan, anders geef ik het de volgende keer realtime.
Edit: met @Dextro1986 wat gepuzzeld, uiteindelijk factory reset gedaan van de Webasto en dat lost het op. Sorry voor de verwarring.
[ Voor 68% gewijzigd door stat op 24-05-2026 09:03 . Reden: info toegevoegd ]
Goedemorgen,
Ik ga mijn gen 2 tesla lader vervangen door de webasto.
Weet iemand of deze ook geschikt is voor V2H (auto gebruiken als thuisaccu)?
Ik ga mijn gen 2 tesla lader vervangen door de webasto.
Weet iemand of deze ook geschikt is voor V2H (auto gebruiken als thuisaccu)?
1200WP solaredge, 20kW Nexus, 2x 3,5kW daikin airco, 15kW hydro Pelletkachel, 8kW Rotenso WP
Nee. Hij is daar niet geschikt voor.
En ook jouw Tesla is daar niet geschikt voor @pentagon0873
Nee, geen tesla op mijn oprit…..momenteel een e-golfje maar er komt nog wat anders bijAllewijn schreef op zondag 24 mei 2026 @ 15:41:
En ook jouw Tesla is daar niet geschikt voor @pentagon0873
1200WP solaredge, 20kW Nexus, 2x 3,5kW daikin airco, 15kW hydro Pelletkachel, 8kW Rotenso WP
Maar als @onnaj al een HW P1 meter heeft, waarom zou hij dan een P1-naar-usb kabel moeten kopen om deze monitoring in HA werkend te krijgen? Dan kan HW P1 toch ook gewoon gekoppeld worden?Dextro1986 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:11:
[...]
Je kunt de P1 kabel rechtstreeks in dat ding pluggen en dan DSMR installeren in HA.
Nog even voor mij, zodat ik het niet fout doe/de Unite niet crashed:
Als ik woensdag de mijne binnen krijg, wil ik hem updaten naar de nieuwste fw (want 1P3P vereist minimaal firmware 3.187.0); hoe pak ik dat nou aan? Las een aantal berichten van mislukte/gecrashte modellen...
Dus hoe begin ik 'from scratch', ook omdat de Webasto app niet meer 'bestaat', etc.
(ook hopen dat ik een nieuwe krijg en niet een defecte of masterwachtwoord al aangepaste retour gezonden versie van een tweaker hier
)
Als ik woensdag de mijne binnen krijg, wil ik hem updaten naar de nieuwste fw (want 1P3P vereist minimaal firmware 3.187.0); hoe pak ik dat nou aan? Las een aantal berichten van mislukte/gecrashte modellen...
Dus hoe begin ik 'from scratch', ook omdat de Webasto app niet meer 'bestaat', etc.
(ook hopen dat ik een nieuwe krijg en niet een defecte of masterwachtwoord al aangepaste retour gezonden versie van een tweaker hier
[ Voor 29% gewijzigd door Allewijn op 24-05-2026 17:48 ]
Als hij die al heeft kan dat uiteraard ook. In de integratie moet hij dan alleen met die info een surplus sensor maken.Allewijn schreef op zondag 24 mei 2026 @ 16:37:
[...]
Maar als @onnaj al een HW P1 meter heeft, waarom zou hij dan een P1-naar-usb kabel moeten kopen om deze monitoring in HA werkend te krijgen? Dan kan HW P1 toch ook gewoon gekoppeld worden?
Op de site waar je alle firmwarebestanden vindt staat een duidelijke volgorde, dus van welke FW naar welke FW. Die volgorde moet je volgen. Je gaat naar de webinterface en selecteert dan het juiste bestand en moet geduld hebben tijdens de update. Niet laden, niet de stroom eraf. Iedere update duurt een tijdje. De langste was bij mij 20-25 minuten denk ik.Allewijn schreef op zondag 24 mei 2026 @ 17:38:
(ook hopen dat ik een nieuwe krijg en niet een defecte of masterwachtwoord al aangepaste retour gezonden versie van een tweaker hier)
Over één a twee jaar is V2G helemaal niet meer nodig. Omvormers en batterijen worden goedkoper en je doet er dan beter aan om een batterij met omvormer en veiligheidssysteem te installeren. Was toevallig al een beetje aan het oriënteren en ik denk dat ik voor +/- 3500 een 15-20 kW batterij heb met alle mogelijkheden die ik wil als ik het geheel zelf installeer en alle veiligheidsprincipes grondig uitvoer.
Tip, wat ik heb gedaan, heel even iedere dag 1 update doen, dan ben je n weekje verder klaar en up to date.Dextro1986 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 19:10:
[...]
Op de site waar je alle firmwarebestanden vindt staat een duidelijke volgorde, dus van welke FW naar welke FW. Die volgorde moet je volgen. Je gaat naar de webinterface en selecteert dan het juiste bestand en moet geduld hebben tijdens de update. Niet laden, niet de stroom eraf. Iedere update duurt een tijdje. De langste was bij mij 20-25 minuten denk ik.
Soms accepteert de paal gewoon de volgende update niet, dan duurt het heeeeel lang voordat er weer wat gebeurt (je kan wel laden tussendoor)
DPC Chef-kok :)
Wat @Dextro1986 zegt.. plus: koppel hem aan een OCPP backend. Dan kan je precies zien wanneer hij echt klaar is. Wanneer in de backend staat dat hij weer online en beschikbaar is dan is het proces afgerond.Allewijn schreef op zondag 24 mei 2026 @ 17:38:
(ook hopen dat ik een nieuwe krijg en niet een defecte of masterwachtwoord al aangepaste retour gezonden versie van een tweaker hier)
Ik dacht dat het met een kabeltje wellicht stabieler zou zijn? Anders houd ik het gewoon bij Homewizard. Daar ben ik sowieso tevreden meeAllewijn schreef op zondag 24 mei 2026 @ 16:37:
[...]
Maar als @onnaj al een HW P1 meter heeft, waarom zou hij dan een P1-naar-usb kabel moeten kopen om deze monitoring in HA werkend te krijgen? Dan kan HW P1 toch ook gewoon gekoppeld worden?
Ik zit niet zo in dat homewizard gebeuren, dus ik kan er niets van zeggen. Met P1 kabel en DSMR integratie werkt het in ieder geval goed.onnaj schreef op maandag 25 mei 2026 @ 07:48:
[...]
Ik dacht dat het met een kabeltje wellicht stabieler zou zijn? Anders houd ik het gewoon bij Homewizard. Daar ben ik sowieso tevreden mee
Vraag over ERE registratie; ik zit bij laadloon.nl en heb de Webasto via OCPP gekoppeld. Laadloon had dit interface nog in beta gaven ze aan. Niets verder gezien of deze koppeling ook werkelijk werkt, maar vandaag kwam ik erachter dat ik nog PlugChoice toestemming moest geven, dus maar gedaan.
Echter ik kan van het eerste kwartaal dit jaar geen logs meer uit de laadpaal downloaden; de HMI logs bevatten laadsessielogs van hoogstens enkele weken voor zover ik zag.
Hoe leveren jullie bewijs aan van de laadsessies?
Zou ik de firmware moeten bijwerken (ik draai nog v 2.99) naar hoger om historische laadsessies te kunnen downloaden?
Echter ik kan van het eerste kwartaal dit jaar geen logs meer uit de laadpaal downloaden; de HMI logs bevatten laadsessielogs van hoogstens enkele weken voor zover ik zag.
Zou ik de firmware moeten bijwerken (ik draai nog v 2.99) naar hoger om historische laadsessies te kunnen downloaden?
Ivm de ERE en een hybride auto erbij (naast de full electric auto) ben ik ook aan het kijken naar een nieuwe laadpaal (gok op 7000 kWh per jaar te laden gezamenlijk)
De huidige lader is een "domme" en de vaste kabel is het te kort voor de hybride om lekker te parkeren.
Nu kwam ik o.a. de Webasto tegen en deze is stukken goedkoper dan andere laders. Als de domme lader weg gaat, moet de nieuwe wel meer toekomst bestendig zijn.
Is bij de Webasto load balancing en eventueel op zonnestroom laden te doen als "leek" ? De hardware aansluiten zie ik geen problemen in, maar scripten/programmeren heb ik geen ervaring mee. Ik ben al wel bezig met het forum door lezen, maar dat zijn veel pagina's ondertussen.
Is de Webasto nog interessant en toekomst proef, zonder ondersteuning van de fabrikant? En blijft de koppeling voor ERE registratie bestaan dan ?
De huidige lader is een "domme" en de vaste kabel is het te kort voor de hybride om lekker te parkeren.
Nu kwam ik o.a. de Webasto tegen en deze is stukken goedkoper dan andere laders. Als de domme lader weg gaat, moet de nieuwe wel meer toekomst bestendig zijn.
Is bij de Webasto load balancing en eventueel op zonnestroom laden te doen als "leek" ? De hardware aansluiten zie ik geen problemen in, maar scripten/programmeren heb ik geen ervaring mee. Ik ben al wel bezig met het forum door lezen, maar dat zijn veel pagina's ondertussen.
Is de Webasto nog interessant en toekomst proef, zonder ondersteuning van de fabrikant? En blijft de koppeling voor ERE registratie bestaan dan ?
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Ik heb oude laadsessies, voor de koppeling met een ERE inboeker inderdaad ook niet kunnen opgeven. Ik kan de logs niet meer terug halen. Ik accepteer het maar gewoon.fweijers schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 23:15:
Vraag over ERE registratie; ik zit bij laadloon.nl en heb de Webasto via OCPP gekoppeld. Laadloon had dit interface nog in beta gaven ze aan. Niets verder gezien of deze koppeling ook werkelijk werkt, maar vandaag kwam ik erachter dat ik nog PlugChoice toestemming moest geven, dus maar gedaan.
Ja dat is prima te doen, mits je bereid bent om iets te installeren wat hem aanstuurt en van data voorziet. Dus HA of EVCC bijvoorbeeld. Ik denk dat de Webasto Unite qua prijs/kwaliteit verhouding nu de beste lader op de markt is(het type met MID). Koppeling voor ERE blijft gewoon bestaan.Erwin_83 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 07:25:
Ivm de ERE en een hybride auto erbij (naast de full electric auto) ben ik ook aan het kijken naar een nieuwe laadpaal (gok op 7000 kWh per jaar te laden gezamenlijk)
HA en EVCC kwam ik al wel tegen, maar is dat een beetje te doen ? Dat soort dingen ben ik niet bekend mee.Dextro1986 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 07:44:
[...]
Ja dat is prima te doen, mits je bereid bent om iets te installeren wat hem aanstuurt en van data voorziet. Dus HA of EVCC bijvoorbeeld. Ik denk dat de Webasto Unite qua prijs/kwaliteit verhouding nu de beste lader op de markt is(het type met MID). Koppeling voor ERE blijft gewoon bestaan.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Ja dat is wel te doen. Voor DLB is er ook een andere optie, namelijk direct een KLEFR of een ALP-EV meter in de meterkast die de lader van informatie voorziet. Je krijgt dan alleen geen Solar Charging.Erwin_83 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 07:53:
[...]
HA en EVCC kwam ik al wel tegen, maar is dat een beetje te doen ? Dat soort dingen ben ik niet bekend mee.
Weet iemand hoe ik laad rapportages uit de laadpaal kan krijgen. Ik heb me aangemeld maar zij hebben de koppeling nog niet werkend. Zij zeggen dat ik een rapportage uit de Webasto app kan halen. Maar zo ver ik weet werkt die app niet meer.
Ik las wel eea over monta, zal ik voor de time being hem daar dan maar aan koppelen? Ben ik wss wel de ladsessies tot nu toe kwijt...
Ik las wel eea over monta, zal ik voor de time being hem daar dan maar aan koppelen? Ben ik wss wel de ladsessies tot nu toe kwijt...
Dat ligt eraan op welke versie je Webasto zit. Vanaf een bepaalde firmware versie zit dat onder System Maintenance/Local Charge Sessions.
Daar zie je overigens ook sessies die via OCPP zijn geautoriseerd.
Als je System Maintenance/Local Charge Sessions niet ziet dan zit het er nog niet in bij jou en dan moet je updaten.
Als je System Maintenance/Local Charge Sessions niet ziet dan zit het er nog niet in bij jou en dan moet je updaten.
Staan er idd gewoon, niet goed gekeken...Glashelder schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:27:
Dat ligt eraan op welke versie je Webasto zit. Vanaf een bepaalde firmware versie zit dat onder System Maintenance/Local Charge Sessions.
Onze Webasto is net aangesloten, start op met eerst blauw/groen knipperen, daarna blauw. Wanneer ik de laadkabel inplug gaat dit ook nog goed, maar zodra ik de auto aansluit krijg ik een rode ring. Kan dit een probleem met de aarde zijn? Of een instelling van bijvoorbeeld de stroomlimiet die niet goed staat?
Kan misschien, maar bij mij kwam de rode ring direct toen de aarde niet correct was aangesloten.
Zijn alle aansluitingen goed doorgemeten? 230V tussen L1 en aarde, L2 en aarde, L3 en aarde. Tussen de verschillende fases 380V. 0V tussen aarde en nul. Als je op die laatste geen 0 meet dan is de aarde in je huis mogelijk niet goed aangesloten.
Gebruik je OCPP met een laadpas? Rode ring kan ook betekenen dat de laadpas wordt geweigerd. Lokale authenticatie kan natuurlijk ook een laadpas weigeren.
Stroomlimiet zou geen rode ring op moeten leveren. De Webasto geeft aan de auto door wat de limieten zijn. Als jij bijv. 32A opgeeft achter een 20A automaat dan klapt gewoon de automaat eruit als de auto op stoom komt.
Zijn alle aansluitingen goed doorgemeten? 230V tussen L1 en aarde, L2 en aarde, L3 en aarde. Tussen de verschillende fases 380V. 0V tussen aarde en nul. Als je op die laatste geen 0 meet dan is de aarde in je huis mogelijk niet goed aangesloten.
Gebruik je OCPP met een laadpas? Rode ring kan ook betekenen dat de laadpas wordt geweigerd. Lokale authenticatie kan natuurlijk ook een laadpas weigeren.
Stroomlimiet zou geen rode ring op moeten leveren. De Webasto geeft aan de auto door wat de limieten zijn. Als jij bijv. 32A opgeeft achter een 20A automaat dan klapt gewoon de automaat eruit als de auto op stoom komt.
[ Voor 36% gewijzigd door Glashelder op 27-05-2026 14:36 ]
Bedankt voor je reactie. Ik meet 230V (226-230V) tussen L en aarde, tussen de fases ongeveer 400V.Glashelder schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 14:34:
Kan misschien, maar bij mij kwam de rode ring direct toen de aarde niet correct was aangesloten.
Ik zal hem ondertussen ook verbinden met OCPP en in de webinterface kijken
Opgelost: ik denk dat het uiteindelijk aan het aansluiten van de kabel lag, zat er waarschijnlijk niet ver genoeg in
[ Voor 5% gewijzigd door zekerz op 27-05-2026 15:33 ]
Daar heb ik ook gekeken, maar heb sessies voor de laatste firmware update niet terug kunnen vinden.Glashelder schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:27:
Ik heb alleen geladen na de laatste firmware update. Misschien dat hij alles ervoor weggooidDextro1986 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 15:53:
[...]
Daar heb ik ook gekeken, maar heb sessies voor de laatste firmware update niet terug kunnen vinden.
Ik ben weer bezig met phase switching, maar heb nu wel meerdere keren ondervonden dat het vrij instabiel is op de Webasto Unite. Dat had ik natuurlijk al kunnen concluderen vanuit mensen die EVCC gebruiken en melden dat het niet altijd goed functioneert, maar toch. Ik zal regelmatig updates uitbrengen en manual phase switch staat default op off, dat kunnen jullie nu even zo laten. Ik blijf testen om te kijken wat wel werkt en wat niet werkt en zodra het bij mij stabiel functioneert zal ik dat melden, zodat degenen van jullie die de integratie gebruiken het ook kunnen testen. De stap daarna wordt dan automatische phase switching. Ik houd jullie op de hoogte!
Zojuist de Unite ontvangen en uitgepakt.
Phôôôh wat is dat ding lomp lelijk in het echt zeg!
Wat een bakbeest. Nog lelijker dan op fotos en gedacht.
Als je dat vergelijkt met mijn fraaie slanke Tesla TWC3... Om te huilen.
Denk dat, als ik hem niet retourneer, ik hem maar aan de binnenkant van dit garagemuurtje ga maken, met vaste kabel (die donor Tesla kabel die ik toch al van plan ben en hier had besproken) door de muur geboord naar buiten en daar hangende aan een fraai haakje.
Toevoeging: hem net ook open gemaakt en van binnen bestudeerd. Dat had allemaal een heel stuk compacter gekund. Ontwerp van die belachelijk grote led ring en type 2 plug lock motor etc hadden ook veel kleiner gekund. Zeeën van ruimte daarbinnen. Die Klefr mid meter is ook een joekel. Dat doen ze in bijv een Zaptec Go 2 stukken netter.
Ik zie overigens geen bedrading die de lock-in van een stekker zou moeten zien, waar sommigen hier vermoeden van hadden. Denk dat voor een vaste permanente kabel gewoon L1, L2, L2, N, PE intern pakken en zie klein rood en wit draadje voor cp en pp naar hoofd pcp gaan... Moet lukken.
Denk dat, als ik hem niet retourneer, ik hem maar aan de binnenkant van dit garagemuurtje ga maken, met vaste kabel (die donor Tesla kabel die ik toch al van plan ben en hier had besproken) door de muur geboord naar buiten en daar hangende aan een fraai haakje.
Toevoeging: hem net ook open gemaakt en van binnen bestudeerd. Dat had allemaal een heel stuk compacter gekund. Ontwerp van die belachelijk grote led ring en type 2 plug lock motor etc hadden ook veel kleiner gekund. Zeeën van ruimte daarbinnen. Die Klefr mid meter is ook een joekel. Dat doen ze in bijv een Zaptec Go 2 stukken netter.
Ik zie overigens geen bedrading die de lock-in van een stekker zou moeten zien, waar sommigen hier vermoeden van hadden. Denk dat voor een vaste permanente kabel gewoon L1, L2, L2, N, PE intern pakken en zie klein rood en wit draadje voor cp en pp naar hoofd pcp gaan... Moet lukken.
[ Voor 26% gewijzigd door Allewijn op 27-05-2026 22:09 ]
De webasto is inmiddels geïnstalleerd, up to date en kan laden.
nu heb ik HA al draaien voor van alles en nog wat hier in huis (solar, warmtepomp, airco, lampen ed).
draait op de synology nas in een " container".
nu kom ik zo er zo snel niet achter hoe ik de webasto in de " container " krijg.
volgens mij moet ik net iets anders doen dan hier wordt aangegeven om de yaml gegevens toe te voegen
nu heb ik HA al draaien voor van alles en nog wat hier in huis (solar, warmtepomp, airco, lampen ed).
nu kom ik zo er zo snel niet achter hoe ik de webasto in de " container " krijg.
volgens mij moet ik net iets anders doen dan hier wordt aangegeven om de yaml gegevens toe te voegen
Je hoeft in principe niets handmatigs erin te zetten als je de integratie wilt gebruiken die ik heb gemaakt. Hij is te installeren via HACS. Dit is de link naar de integratie: https://github.com/Dextro86/Webasto-Ampure-Unite-Home-Assistant-custom-integrationpentagon0873 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 21:50:
De webasto is inmiddels geïnstalleerd, up to date en kan laden.
Ik vind het wel meevallen. Bij mij hangt hij ook op de gevel voor het huis. Eerlijk is eerlijk die tesla is natuurlijk wel veel mooier. Misschien went het, dat het mij niet meer opvaltAllewijn schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 21:19:
Zojuist de Unite ontvangen en uitgepakt.
[Afbeelding]
Het lijkt erop dat handmatig fase wisselen nu werkt bij mij. Bij de nieuwste release mogen jullie wat mij betreft proberen of het bij jullie ook werkt. Firmware moet wel 3.187.0 zijn. De lader moet in de basis als 3P geconfigureerd zijn. Bij een 1P auto zal een fasewissel naar 3P uiteraard niet werken, maar ik ben wel benieuwd hoe de integratie zich in dit specifieke scenario gedraagt. Mochten jullie tegen dingen aan lopen, dan graag een PB dat scheelt vervuiling met veel data van de integratie hier op het forum.
[ Voor 14% gewijzigd door Dextro1986 op 27-05-2026 22:30 ]
Net versie 0.8.32 online en deze is bedoeld om automatische fasewissel veilig voor te bereiden. Er wordt nog niet automatisch geschakeld. De integratie toont nu alleen wat hij later zou willen doen. Voor de mensen hier die de integratie gebruiken en graag willen testen, graag vooral testen in Solar mode en deze diagnosevelden delen via PB:Dextro1986 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 22:24:
Het lijkt erop dat handmatig fase wisselen nu werkt bij mij. Bij de nieuwste release mogen jullie wat mij betreft proberen of het bij jullie ook werkt. Firmware moet wel 3.187.0 zijn. De lader moet in de basis als 3P geconfigureerd zijn. Bij een 1P auto zal een fasewissel naar 3P uiteraard niet werken, maar ik ben wel benieuwd hoe de integratie zich in dit specifieke scenario gedraagt. Mochten jullie tegen dingen aan lopen, dan graag een PB dat scheelt vervuiling met veel data van de integratie hier op het forum.
Phase Policy Decision, Target, Auto Ready, Auto Block Reason, Stable Time, Required Stable Time, Cooldown Remaining en Session Switch Count.