Stopcontacten die er bij komen moeten gekeurd worden.
Zekeringen bijgezet? Keuren
Zekering verzwaard? Keuren
Zekering vervangen zelfde parameters? Niet keuren
Verplaatsen/splitsen van kringen naar andere zekeringen? Keuren
Keuringsattest ouder dan (ik dacht) 25 jaar? Opnieuw keuren!
Ga maar eens rond in België en vraag dan maar eens na of dat laatste gebeurt in huizen. Gebeurt zelden.
Gewoon je gezond verstand gebruiken en alles deftig aanleggen, maar als dat was dan had je geen keuringen nodig.
Wil je het toppunt van dat keuren horen?
Als je een lease-bak EV van je werk nam met een laadpaal, dan werd die laadpaal geïnstalleerd en werd er vaak een aparte zekeringskast voor de laadpaal gezet. Als de keuring dan langskwam voor de laadpaal moest de installerende partij alleen maar het schema van het nieuw aangelegde presenteren "want men ging er van uit dat de oude kast al gekeurd was".
Men deed dus als het ware de ogen volledig dicht voor alles wat je er langs had staan.
Als daar flagrante fouten in zaten had de keurder gewoon oogkleppen op.
Als je vandaag voor verkoop je huis wil laten keuren dan worden voor volgende apparaten allemaal aparte attesten opgelevered
- Per Laadpaal
- Per omvormer
- Per huisinstallatie als een geheel
Opnieuw: ik keur keuren niet af (

) en ik beschouw het als een essentieel stukje van het "paspoort van een huis" maar men is hier wel wat doorgeslagen. Heel het keuringsgedoe doet me hier soms wat denken aan
Wikipedia: Koning van Katoren - De knobbelneuzen van Afzette-RijeWant dan kun je daarna alles op zo’n stopcontact aansluiten. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat dingen die je op een stopcontact aansluit ook gekeurd moeten worden.
Neen, dat hoeft niet. Daarom worden verwarmingspompen bij ons ook nooit vast aangesloten, net zoals kleine boilers of een pomp van het regenwater, anders moet je die mee laten keuren.
Net hetzelfde met die pluginbatterijen waar ik hetzelfde "gezond verstand" hanteer als bij een laadpaal of grannychargers.
Voor grannychargers pleiten we (ik toch alvast) hier altijd heel sterk om dat niet te doen, want onveiliger en meer risico op hitte in het stopcontact.
Pluginbatterijen mag je hier 2500W laten doen op een stopcontact op een aparte kring.
Wat krijg je dan? Mensen zetten stopcontact bij maar laten dat niet keuren. Ik heb dan liever dat mensen een aftakdoos zetten, de stekker van de PIB afknippen (als er daar (toch) geen temp sensor in zit

) en deze met goede Wago's verbinden in die aftakdoos ipv een oud Niko stopcontact in de kelder te hergebruiken.
Dan zou elke broodrooster, koffie-apparaat en stofzuiger gekeurd moeten worden.
Dan kun je dat stopcontact buiten monteren en de laadpaal ernaast. Die sluit je dan op dat stopcontact aan? Lekker eenvoudig

Dat is helemaal correct.
Als jij dus een huis zet en je laat een zgn "drijfkracht stopcontact 32A" zoals we dat in België noemen mee keuren en je bestelt daarna een Alfen en hangt die Alfen op een betonplex bordje met een stekker voor dat stopcontact dan ben je volledig in regel.
[...]
Nou, dan zit je wat dat betreft dus meteen goed.
Gaan met die banaan dus
Op voorwaarde dat je stopcontact niet gekeurd hoeft te worden
Keuringsplichtig, stopcontact bij zetten.
[
Voor 41% gewijzigd door
HyperBart op 23-11-2025 17:34
]