Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacFan
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-05 14:02
Jitse H schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:26:
[...]

Je kunt bij E-Flux Plug&Charge laten instellen met het UID van je laadpas. Tegen kostprijs laden voor anderen gaat dan niet, alle laadsessies worden dan geclaimed op de geconfigureerde laadpas.

Je kunt bij de bestelling de Power Boost optie meebestellen (dit is die benodigde kWh meter). Volgens Wallbox is dit dan een aangepaste versie zodat ze kunnen samenwerken. Wellicht is dit laatste meer bangmakerij en gericht op koppelverkoop.
Ah, duidelijk. Heb zelf een Easee charge geinstalleerd met loadbalancing, laden doe ik alleen 's nachts, heb dus geen rekening gehouden met m'n zonnepanelen. Zodra m'n auto binnen is neem ik e-flux als backoffice en kan iedereen, mits ik de pas autoriseer, met zijn rfid gewoon laden.

EV6 Plus RWD - MY23 & Renault Megane E-Tech Optimum Charge Evolution - MY 24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvdl2000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-04 19:07
Jitse H schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:40:
[...]

Lijkt mij ook sterk, feit is wel dat dit in de handleiding staat:

"WARNING - Only energy meters that are delivered by Wallbox are compatible with this feature"

Doe ermee wat je wil ;)
mocht dat zo zijn..... ik krijg mijne dinsdag binnen als het goed is en zal m wss die dinsdag avond installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piwakawaka
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-05 21:42
Ik denk er aan om een Ratio Smart Box (incl. loadbalancing) aan te schaffen voor mijn 11kW Kona 64kwh uit 2021
In mijn meterkast zit inmiddels een 3fase-aansluiting van 16A. Als de Ratio een 3F32A 22kW-versie wordt, gaat dat problemen geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:14
Jitse H schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:40:
[...]

Lijkt mij ook sterk, feit is wel dat dit in de handleiding staat:

"WARNING - Only energy meters that are delivered by Wallbox are compatible with this feature"

Doe ermee wat je wil ;)
Volgend mij zet wallbox er wat instellingen qua communicatie in, in die meters.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jitse H
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:14
Makrolon schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 18:55:
[...]

Volgend mij zet wallbox er wat instellingen qua communicatie in, in die meters.
Dat lijken ook gewoon de standaardinstellingen te zijn.

Op basis van ervaringen van Tvdl2000 zullen we binnenkort meer weten.

Interesse in een 3D geprint camerakapje voor de Enyaq / ID.4, stuur gerust een PB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-02 15:56
ice-T106 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:17:
@OmeRobbie Ik denk dat er meer tweakers zijn met vergelijkbare vragen. Daarom probeer ik een lijstje bij te houden met interessante opties. Voor jou is de Open-Api denk ik wel relevant. En zou ook even goed kijken of je terug kan schakelen naar 1 fase solar charging:
[Afbeelding]
Hoort Smappee niet ook thuis in dit lijstje? Vind het ontwerp elegant... Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BPLbnpPp2HCQIqlCbBOMvE0NNmU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BagDqaBeI9m8D5zL4MUxy1tF.webp?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:54
OmeRobbie schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 20:00:
[...]

Hoort Smappee niet ook thuis in dit lijstje? Vind het ontwerp elegant... [Afbeelding]
Kwestie van smaak, ik houd niet van dat hoekige, (heb de neiging om op zoek te gaan naar de gleuf voor de brieven), maar laat je daar vooral niet door weerhouden.

[ Voor 6% gewijzigd door eltron op 09-12-2022 20:38 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pecari
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:18
piwakawaka schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:57:
Ik denk er aan om een Ratio Smart Box (incl. loadbalancing) aan te schaffen voor mijn 11kW Kona 64kwh uit 2021
In mijn meterkast zit inmiddels een 3fase-aansluiting van 16A. Als de Ratio een 3F32A 22kW-versie wordt, gaat dat problemen geven?
Nee dat geeft geen problemen je kunt namelijk instellen wat je voorkeur van stroom sterkte wil gebruiken dat kan per Amp je kunt ook instellen wat je aansluiting is dan gaat de box er ook niet overheen zeker niet omdat je Loadbalancing hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tvdl2000
eltron schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 20:37:
[...]

Kwestie van smaak, ik houd niet van dat hoekige, (heb de neiging om op zoek te gaan naar de gleuf voor de brieven), maar laat je daar vooral niet door weerhouden.
hoeft iets niet hoekig voor te zijn om een gleuf te zoeken.... (sorry off-topic zal er gelijk mee stoppen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-05 21:08
Niet direct een vraag over het laden, maar wel direct gerelateerd aan EV's.

Weet iemand eigenlijk of er ergens al iets bekend is, over de motorrijtuigenbelastingtarieven voor EV's na 2025?
Tot die tijd wordt er immers geen motorrijtuigenbelasting betaald.

Maar met de gemiddelde gewichten van EV's gaat het aardig aantikken als dezelfde bedragen geheven worden als bijv. voor benzineauto's.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Zwerius schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:26:
Niet direct een vraag over het laden, maar wel direct gerelateerd aan EV's.

Weet iemand eigenlijk of er ergens al iets bekend is, over de motorrijtuigenbelastingtarieven voor EV's na 2025?
Tot die tijd wordt er immers geen motorrijtuigenbelasting betaald.

Maar met de gemiddelde gewichten van EV's gaat het aardig aantikken als dezelfde bedragen geheven worden als bijv. voor benzineauto's.
Nee, daar is gewoon nog nets over bekend. Alles wat je nu ziet is speculatie, pure speculatie.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
ice-T106 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:17:
@OmeRobbie Ik denk dat er meer tweakers zijn met vergelijkbare vragen. Daarom probeer ik een lijstje bij te houden met interessante opties. Voor jou is de Open-Api denk ik wel relevant. En zou ook even goed kijken of je terug kan schakelen naar 1 fase solar charging:
[Afbeelding]
Ik ben het handige lijstje aan het afwerken en ben inmiddels ook heel erg gecharmeerd van de Easee one!
Ziet er lekker clean uit… nu is een van mijn wensen dat ik ook de mix met laden op zonnepanelen kan doen… en dan snap ik de opmerkingen niet over “allen extern en via api”. Als ik hier lees dan zou het toch gewoon moeten kunnen?
En waar kan ik info vinden over de “hack met de 1f kabel?”…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jitse H
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:14
OmeRobbie schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:58:
[...]

Ik ben het handige lijstje aan het afwerken en ben inmiddels ook heel erg gecharmeerd van de Easee one!
Ziet er lekker clean uit… nu is een van mijn wensen dat ik ook de mix met laden op zonnepanelen kan doen… en dan snap ik de opmerkingen niet over “allen extern en via api”. Als ik hier lees dan zou het toch gewoon moeten kunnen?
"hack met de 1f kabel" houdt in dat je een 1F laadkabel op 3F laadpaal aansluit. Hiermee forceer je dat er over 1F wordt opgeladen ;)

Interesse in een 3D geprint camerakapje voor de Enyaq / ID.4, stuur gerust een PB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-05 11:47
Jitse H schreef op maandag 12 december 2022 @ 08:43:
[...]

"hack met de 1f kabel" houdt in dat je een 1F laadkabel op 3F laadpaal aansluit. Hiermee forceer je dat er over 1F wordt opgeladen ;)
Precies. Let op dat dit dus niet mogelijk is met een vaste kabel.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
OmeRobbie schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:58:
[...]

"binnenkort mogelijk via gratis automatische software update", is niet hetzelfde als gewoon kunnen natuurlijk. maar zal het updaten!

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
OmeRobbie schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 20:00:
[...]

Hoort Smappee niet ook thuis in dit lijstje? Vind het ontwerp elegant... [Afbeelding]
bij gezet.
Ik weet ook niet alles dat als mensen meer input hebben laat maar weten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DffQyamcbC7liAYF2NeQpL-tmWY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FueBRF9tgA35WehDEPm4D7Td.png?f=fotoalbum_large

edit: ratio info van @J-monkey

[ Voor 12% gewijzigd door ice-T106 op 12-12-2022 15:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
MadMan81 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:27:
[...]

Mooi overzichtje! Toevoeging: Zappi ondersteunt ook laden met dynamische prijzen. Zij doen het onafhankelijk van de leverancier en kijken naar de Epex prijzen
Dat wist ik niet is inderdaad wel een goede toevoeging. Kan bij sommige andere palen alleen door zelfs iets te bouwen of met Tibber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
Jitse H schreef op maandag 12 december 2022 @ 08:43:
[...]

Dan leun ik helemaal naar de Easee Home die zowel tethered als untethered kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornehoogendoor
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-03-2024
Ik ben weer iets verder, mede dankzij jullie:

Voor onderstaand doelen:

- Laden als de zon schijnt;
- Ik wil de energiekosten die ik privé maak laten betalen door m'n Holding (auto is van m'n Holding). Feitelijk wil ik dus gewoon betalen met m'n laadpas maar dat ik in dit geval de prijs zelf kan bepalen
- Ik wil een aantal anderen (familie) ook de optie geven om bij mij thuis te laden. Bij voorkeur tegen kostprijs maar op zich mag dit ook hetzelfde tarief zijn als wat ik doorbereken aan m'n Holding.

Ik denk nu aan 't volgende:
Wallbox Pulsar
Backend met E-flux
CARLO GAVAZZI, EM340DINAV23XS1PFB

Mis ik dan nog iets? Of anders gezegd: kan ik dan m'n doelen behalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Cornehoogendoor schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:04:
Ik ben weer iets verder, mede dankzij jullie:

Voor onderstaand doelen:

- Laden als de zon schijnt;
- Ik wil de energiekosten die ik privé maak laten betalen door m'n Holding (auto is van m'n Holding). Feitelijk wil ik dus gewoon betalen met m'n laadpas maar dat ik in dit geval de prijs zelf kan bepalen
- Ik wil een aantal anderen (familie) ook de optie geven om bij mij thuis te laden. Bij voorkeur tegen kostprijs maar op zich mag dit ook hetzelfde tarief zijn als wat ik doorbereken aan m'n Holding.

Ik denk nu aan 't volgende:
Wallbox Pulsar
Backend met E-flux
CARLO GAVAZZI, EM340DINAV23XS1PFB

Mis ik dan nog iets? Of anders gezegd: kan ik dan m'n doelen behalen?
Ik moet denk ik een kolom toevoegen. De pulsar heeft geen rfid lezer denk ik. Dus je kan maar 1 pas "koppelen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornehoogendoor
ice-T106 schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:28:
[...]

Ik moet denk ik een kolom toevoegen. De pulsar heeft geen rfid lezer denk ik. Dus je kan maar 1 pas "koppelen"
Ik dacht gelezen te hebben dat dit via de back-end kan maar ik zie dat graag inderdaad bevestigd van iemand (bij voorkeur gebruiker) voordat ik weer de verkeerde laadpaal laat plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
ice-T106 schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:28:
[...]

Is correct, geen RFID.

@Cornehoogendoor Zou je niet kijken naar de Wallbox Copper? Die heeft een RFID-lezer. De Wallbox Pulsar heeft geen lezer, dus kun je maar op 1 laadpas laten factureren door e-flux.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornehoogendoor
JanHenk schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:33:
[...]

Is correct, geen RFID.

@Cornehoogendoor Zou je niet kijken naar de Wallbox Copper? Die heeft een RFID-lezer. De Wallbox Pulsar heeft geen lezer, dus kun je maar op 1 laadpas laten factureren door e-flux.
Als die Copper kan wat ik wil dan is dat zeker een optie. Sterker nog: een betere optie. Kan je met die Copper meerdere laadpassen laten factureren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Cornehoogendoor schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:35:
[...]

Als die Copper kan wat ik wil dan is dat zeker een optie. Sterker nog: een betere optie. Kan je met die Copper meerdere laadpassen laten factureren?
Ik heb het niet in de praktijk zien werken om eerlijk te zijn, maar volgens mij kun je met een laadpaal met RFID en e-flux backend gewoon iedere laadpas ervoor houden. Jij ontvangt je ingestelde (gast-)tarief en wat jouw gast moet betalen is afhankelijk van zijn laadpas (MSP).

E-Flux heeft naar eigen zeggen 28 MSP's aangesloten, volgens mij heeft iedereen wel een pas die daar onder valt, dus dan kan iedere gast met een laadpas wel bij je laden.

Klein nadeel van de Copper is dat het een socket heeft en geen vaste kabel. Zoals iedere openbare paal overigens heeft. Verder is alle software en dergelijke gelijk aan de Pulsar.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 02-05 07:11
JanHenk schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:46:
[...]

Ik heb het niet in de praktijk zien werken om eerlijk te zijn, maar volgens mij kun je met een laadpaal met RFID en e-flux backend gewoon iedere laadpas ervoor houden. Jij ontvangt je ingestelde (gast-)tarief en wat jouw gast moet betalen is afhankelijk van zijn laadpas (MSP).

E-Flux heeft naar eigen zeggen 28 MSP's aangesloten, volgens mij heeft iedereen wel een pas die daar onder valt, dus dan kan iedere gast met een laadpas wel bij je laden.
...
Mijn laadpaal heeft een e flux backend en nog nooit iemand gesproken die niet terecht kon. En het werkt inderdaad zoals je aangeeft.

25.010 Wattpiek Oost / West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J-monkey
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 08-03 09:28
ice-T106 schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:05:
[...]

bij gezet.
Ik weet ook niet alles dat als mensen meer input hebben laat maar weten:

[Afbeelding]
In de Ratio Solar zit inderdaad zonnepanelen laden op 1 fase, in te stellen via de App. DC beveiliging zit er ook in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornehoogendoor
Laurens__ schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:26:
[...]

Mijn laadpaal heeft een e flux backend en nog nooit iemand gesproken die niet terecht kon. En het werkt inderdaad zoals je aangeeft.
En jij hebt een Wallbox? Zo ja, welke?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:54
Benieuwd hoe jullie hier mee om gaan:

Nieuw prijsplafond voor energie in Nederland per 1 januari 2023
Vanaf 1 januari 2023 geldt voor alle huishoudens in Nederland een nieuw prijsplafond voor energie. Voor elektriciteit is het maximumtarief € 0,40 per KWh met een maximaal verbruik van 2.900 kWh. Voor energieverbruik boven het plafond betaal je het tarief zoals opgenomen in je energiecontract. Kijk hier voor meer informatie van de Nederlandse overheid over deze vergoeding.

Controleer bij je energieleverancier hoeveel stroom je verbruikt en welk tarief je moet invoeren in je Shell Recharge account op 1 januari 2023. Dit kan van toepassing zijn als je gastgebruik toestaat of je stroomkosten automatisch laat vergoeden.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:51

de Peer

under peer review

SquareOne schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:49:

[...]

***members only***
teacher in "Thuisladen van je EV deel 2"

aub niet opnieuw een prijsplafonddiscussie hier. daar zijn andere topics voor.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:07
SquareOne schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:49:

[...]

***members only***
Een paar dagen terug is hier een uitgebreide discussie over geweest, met nogal tegengestelde standpunten to say the least 😉.

Ik zou dat even teruglezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
de Peer schreef op maandag 12 december 2022 @ 17:05:
[...]

teacher in "Thuisladen van je EV deel 2"

aub niet opnieuw een prijsplafonddiscussie hier. daar zijn andere topics voor.
Okay thanks. Nog niet kunnen vinden.
Over het prijsplafond an zich wil ik niet discussiëren. Wel i.c.m. een laadpaal. Ik ga eens een paar pagina's terug lezen. Waarschijnlijk heb ik de verkeerde zoekwoorden gebruikt.

Edit. Inmiddels teruggelezen. De discussie die er werd gevoerd ging met name over hoe het prijsplafond werkt.

Gezien de discussie ben ik er in ieder geval wel uit:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 35% gewijzigd door SquareOne op 12-12-2022 17:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-05 09:42
Ik heb maar drie pagina's terug gelezen, en als dit niet mag dan zal ik de vraag weer verwijderen, maar zijn er tips voor installateurs? Ik kan maar bar weinig bedrijven vinden die hier groots mee adverteren of die er met kop en schouders boven uit steken, het is hooguit een handige harry met een brakke website :P

Mijn situatie: Nieuwbouw woning (2020), parkeerplaats achter de achtertuin, meterkast bij de voordeur, ongeveer 16 meter graven (door mijn achtertuin en achter de tuin een stuk stoep tot aan mijn parkeerplaats, VVE grond en goedkeuring al op zak) plus een stuk kruipruimte onder mijn huis (tot aan achtergevel). Laadpaal zal op een paal moeten staan in/op straatwerk maar heb ook echt nog wel advies nodig over welk apparaat het beste bij ons past.

Ik zoek dus een installateur die zowel het grondwerk als de elektriciteitszaken als ook advies over de laadpalen kan geven, alle tips zijn welkom!

Regio Zuid-Holland (Rotterdam eo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvdl2000
Djerro123 schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:51:
Ik heb maar drie pagina's terug gelezen, en als dit niet mag dan zal ik de vraag weer verwijderen, maar zijn er tips voor installateurs? Ik kan maar bar weinig bedrijven vinden die hier groots mee adverteren of die er met kop en schouders boven uit steken, het is hooguit een handige harry met een brakke website :P

Mijn situatie: Nieuwbouw woning (2020), parkeerplaats achter de achtertuin, meterkast bij de voordeur, ongeveer 16 meter graven (door mijn achtertuin en achter de tuin een stuk stoep tot aan mijn parkeerplaats, VVE grond en goedkeuring al op zak) plus een stuk kruipruimte onder mijn huis (tot aan achtergevel). Laadpaal zal op een paal moeten staan in/op straatwerk maar heb ook echt nog wel advies nodig over welk apparaat het beste bij ons past.

Ik zoek dus een installateur die zowel het grondwerk als de elektriciteitszaken als ook advies over de laadpalen kan geven, alle tips zijn welkom!

schuif aan in mijn DM's en zal je gratis en voor niets op weg helpen, ben zelf een ex installateur met overlijk ruime ervaring met groepenkasten en nog altijd ingangen en mogelijkheden mb.t. groepenkasten en aanverwante artikellen. ikzelf doe dan wel 0,0 grondwerk... maar dat mag de pret niet drukken lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:30
Djerro123 schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:51:

Ik heb met vrijwel exact dezelfde situatie een maand geleden een laadpaal laten plaatsen. Installatie was via Cube Charging, maar die vroegen echt absurde prijzen voor graafwerkzaamheden. Met 25e per meter kruipruimte en 70e per meter graafwerk ex btw kwam het totaal inclusief materialen al snel boven de 2000e uit.

Ik ben niet mega handig, maar een beetje basis klussen lukken me wel. Dus uiteindelijk besloten zelf een mantelbuis van 50mm, 2 UTP kabels en de stroomkabel te leggen met een bevriende hovenier. Sleufje graven in de tuin, een diamantboor lenen bij Boels en even met lieslaarzen de kruipruimte in (2m onder NAP, dus was wat vochtig), maar na een dag werken was het klaar. Uiteindelijk 125e aan materialen kwijt incl. huur van de diamantboor. En natuurlijk het uurtarief van de hovenier die de bestrating opnieuw heeft gedaan.

De installateurs hebben uiteindelijk alleen maar de meterkast hoeven te fixen en de paal te plaatsen. Scheelde een flinke slok op de borrel.

Dus mijn advies zou zijn: Vraag offertes op bij laadpaal maatschappijen, die regelen vaak ZZP'ers die ook plaatsing/grondwerk kunnen doen. Op basis van die offertes kun je dan kijken wat je zelf wil doen, wat een aanzienlijk bedrag kan schelen.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:48
(machinaal) graven geeft risico's en dat doet de monteur niet zelf, dus weer een inhuur. Werken in de kruipruimte is een besloten ruimte, dus iemand op wacht bij het luik. Als aangenomen werk telt dat lekker door, dus kan de prijs wel begrijpen.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-05 09:41

Griffin

Is mythical

Vandaag is de Alfen Eve Single Proline aangesloten (via LeasePlan). Geen idee wat het kost want het zit verrekend in de zakelijke leaseprijs. Uiteindelijk zijn ze gestart met 2 man maar er kwamen er 2 bij omdat die eerder klaar waren. In totaal zijn ze 1.5 uur bezig geweest (1 persoon meterkast, 2 man de bestrating van de oprit weer eruit en 1 man de paal montage)... vast allemaal overkill maar het staat allemaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XxGAgo8KeEMIB489mMnByWf_jU8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d16lQNowFaTRhTR3jXWUmt5X.jpg?f=fotoalbum_large

Nu alleen wachten op de auto (feb 2023, 2 maanden vertraagd ;( ).

Verder moet ik even 1 weekje de paal aanlaten want alles word volgens mij goed gezet (zit een SIMkaart in en er moet iets ingesteld worden), daarna gaat de krachtstroomgroep lekker uit tot de auto er is.

offtopic:
Ja die paaltjes beginnen te rotten en vallen beetje bij beetje om... ik vind het nog allemaal best aangezien ik er geen last van heb.

[ Voor 6% gewijzigd door Griffin op 13-12-2022 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Technische vraag:

Ik heb een Shell Recharge Advanced 3.0 laadpunt met een vermogen tot 11 kW met vaste kabel type 2 (5m).
Als het goed is ook met loadbalacing module.
Deze is ca. 1,5 week geleden geïnstalleerd.

Als ik thuiskom (meestal na het werk) hang ik 'm aan de lader.
Vrijwel elke keer schiet de paal na korte of langere tijd in storing gedurende de sessie.
Het is niet mogelijk om de sessie opnieuw op te starten zonder de schakelaar in de meterkast uit te zetten en opnieuw aan te zetten. Dan gaat de paal rebooten.

Er lijkt een correlatie te zijn met koken of gebruik van elektriciteit elders in de woning.
Mijn verwachting zou zijn dat wanneer mijn woning meer stroom vraagt het vermogen op de paal gewoon verlaagd wordt.

Dit staat op de FAQ pagina
Heeft gebruik van het laadpunt invloed op de beschikbaarheid van stroom in mijn huis?
Nee, onze installateurs configureren het laadpunt zo dat je maximale laadsnelheid geen hinder vormt voor je huishouden. Als je voortdurend met maximale snelheid wilt opladen, kun je Dynamic Power Management aan je installatie toevoegen. Deze module zorgt ervoor dat de stroom van je netaansluiting optimaal wordt gebruikt voor het opladen van je elektrische voertuig. De module meet continu hoeveel stroom er door je huishoudelijke apparaten wordt gebruikt en levert de overgebleven stroom aan het laadpunt, zodat je altijd met maximale snelheid oplaadt zonder risico op overbelasting van je aansluiting.
Vraag
Meer mensen die dit probleem hebben, of vooral juist niet. Dan weet ik of dit normaal gedrag is.

Troubleshooting die ik al gedaan heb:
Vorige week al paar keer met klantenservice aan de lijn gehangen. Enige wat zij kunnen doen is een reset vanaf afstand. Daarnaast hebben ze een ticket aangemaakt bij 'technical support'. Daar kreeg ik vandaag een doodleuk mailtje van "software update uitgevoerd, zou opgelost moeten zijn".

Zojuist auto weer aan de lader gehangen en nog geen 20 minuten later error.

[ Voor 22% gewijzigd door SquareOne op 13-12-2022 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
SquareOne schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:43:
Technische vraag:

Ik heb een Shell Recharge Advanced 3.0 laadpunt met een vermogen tot 11 kW met vaste kabel type 2 (5m).
Als het goed is ook met loadbalacing module.
Deze is ca. 1,5 week geleden geïnstalleerd.

Als ik thuiskom (meestal na het werk) hang ik 'm aan de lader.
Vrijwel elke keer schiet de paal na korte of langere tijd in storing gedurende de sessie.
Het is niet mogelijk om de sessie opnieuw op te starten zonder de schakelaar in de meterkast uit te zetten en opnieuw aan te zetten. Dan gaat de paal rebooten.

Er lijkt een correlatie te zijn met koken of gebruik van elektriciteit elders in de woning.
Mijn verwachting zou zijn dat wanneer mijn woning meer stroom vraagt het vermogen op de paal gewoon verlaagd wordt.

Dit staat op de FAQ pagina

[...]

Vraag
Meer mensen die dit probleem hebben, of vooral juist niet. Dan weet ik of dit normaal gedrag is.

Troubleshooting die ik al gedaan heb:
Vorige week al paar keer met klantenservice aan de lijn gehangen. Enige wat zij kunnen doen is een reset vanaf afstand. Daarnaast hebben ze een ticket aangemaakt bij 'technical support'. Daar kreeg ik vandaag een doodleuk mailtje van "software update uitgevoerd, zou opgelost moeten zijn".

Zojuist auto weer aan de lader gehangen en nog geen 20 minuten later error.
Schiet hij daadwerkelijk in storing of stopt hij alleen met laden, en gaat weer verder nadat de grote verbruikers in huis weer uit zijn. Mijn laadpunt stopt ook met laden als er grote verbruikers aan gaan. De auto geeft dan aan dat het laden onverwachts is onderbroken. Maar gaat vrolijk weer verder als de grote verbruikers klaar zijn.

Het kan de moeite zijn om (beter) inzicht te krijgen in de belastingen per fase, misschien zitten er wel te veel grote verbruikers te weinig verdeeld over de fasen? ztatz.nl is een leuke tool.

[ Voor 0% gewijzigd door Laurens__ op 14-12-2022 08:39 . Reden: rare zin gemaakt, even hersteld ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 03-05 11:27
@SquareOne komt het niet door de auto? Welke BEV heb je? Kun je met een BEV van buurman/collega proberen? Ik heb dezelfde config en nooit issues. LB grijpt in als ik andere grootverbruikers aan zet, en stopt soms het laden ook. Daarna gaat hij dan weer automatisch verder. LB is wat conservatief maar werkt verder prima. Mijn paal heeft nog nooit (nu 3,5 jaar in gebruik) in storing gezeten.

Gebruik je verder LB via P1 of met de aparte module en klemmen? Je kunt ook de module spanningsloos maken, dan zal hij op maximaal ±4kW laden. Kijken of dit wel werkt.

Ik heb zelf een Model 3, maar er hangen ook regelmatig andere Model 3s aan en een Enyaq. Daarmee ook nooit issues. Ook niet tijdens koken waarbij de paal vaak iets met LB gaat doen.

[ Voor 14% gewijzigd door Inspired op 14-12-2022 09:04 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
Inspired schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:00:
@SquareOne komt het niet door de auto? Welke BEV heb je? Kun je met een BEV van buurman/collega proberen? Ik heb dezelfde config en nooit issues. LB grijpt in als ik andere grootverbruikers aan zet, en stopt soms het laden ook. Daarna gaat hij dan weer automatisch verder. LB is wat conservatief maar werkt verder prima. Mijn paal heeft nog nooit (nu 3,5 jaar in gebruik) in storing gezeten.

Gebruik je verder LB via P1 of met de aparte module en klemmen? Je kunt ook de module spanningsloos maken, dan zal hij op maximaal ±4kW laden. Kijken of dit wel werkt.

Ik heb zelf een Model 3, maar er hangen ook regelmatig andere Model 3s aan en een Enyaq. Daarmee ook nooit issues. Ook niet tijdens koken waarbij de paal vaak iets met LB gaat doen.
Heb ook een model 3. Denk gewoon iets verkeerd aangesloten door de monteur dan. Mooi om te horen dat het wel gewoon moet kunnen werken, en dat die gewoon door kan gaan met laden op het moment dat load balancing ingrijp. Just to confirm: dan hoef je niet je pas o.i.d. er opnieuw voor te houden?

Ik weet overigens dat het laden stopt omdat de tesla app me een bericht stuurt dat er zich een fout heeft voorgedaan, als ik dan naar buiten loop zie ik dat het rode lampje op de laadpaal brand. Dat is niet weg te krijgen zonder 'hard reset'.
Laurens__ schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:38:
[...]

Schiet hij daadwerkelijk in storing of stopt hij alleen met laden, en gaat weer verder nadat de grote verbruikers in huis weer uit zijn. Mijn laadpunt stopt ook met laden als er grote verbruikers aan gaan. De auto geeft dan aan dat het laden onverwachts is onderbroken. Maar gaat vrolijk weer verder als de grote verbruikers klaar zijn.

Het kan de moeite zijn om (beter) inzicht te krijgen in de belastingen per fase, misschien zitten er wel te veel grote verbruikers te weinig verdeeld over de fasen? ztatz.nl is een leuke tool.
De paal gaat echt in storing, kan alleen worden verholpen met hard reset van de paal door groep uit te zetten.
Als het goed is, is alles netjes verdeeld over de fases, weet zo niet aan welke fase de monteur van shell heeft geknutseld.

[ Voor 32% gewijzigd door SquareOne op 14-12-2022 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
SquareOne schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:42:
[...]

Heb ook een model 3. Denk gewoon iets verkeerd aangesloten door de monteur dan. Mooi om te horen dat het wel gewoon moet kunnen werken, en dat die gewoon door kan gaan met laden op het moment dat load balancing ingrijp. Just to confirm: dan hoef je niet je pas o.i.d. er opnieuw voor te houden?

Ik weet overigens dat het laden stopt omdat de tesla app me een bericht stuurt dat er zich een fout heeft voorgedaan, als ik dan naar buiten loop zie ik dat het rode lampje op de laadpaal brand. Dat is niet weg te krijgen zonder 'hard reset'.
Je krijgt verder in de auto niet een error waar je iets mee kunt? Je hebt de auto net? Of al wel langer? Er kan natuurlijk ook wat mis zijn met de auto. Op andere AC palen heb je geen issues met laden?

Als LB het laden pauzeert dan hoef je verder inderdaad niet weer met je pasje naar de paal. De sessie blijft gewoon actief totdat je de auto ontkoppeld. Ik heb soms sessies van een paar dagen. Als je dan op dag 3 in de ochtend climate aan zet dan pakt hij dat gewoon uit de paal zonder dat je eerst weer met je pas iets hoeft te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
Inspired schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:30:
[...]

Je krijgt verder in de auto niet een error waar je iets mee kunt? Je hebt de auto net? Of al wel langer? Er kan natuurlijk ook wat mis zijn met de auto. Op andere AC palen heb je geen issues met laden?

Als LB het laden pauzeert dan hoef je verder inderdaad niet weer met je pasje naar de paal. De sessie blijft gewoon actief totdat je de auto ontkoppeld. Ik heb soms sessies van een paar dagen. Als je dan op dag 3 in de ochtend climate aan zet dan pakt hij dat gewoon uit de paal zonder dat je eerst weer met je pas iets hoeft te doen.
De auto heb ik sinds juli. Op andere plekken gaat het (vrijwel) altijd goed.
Via de app kan ik errors niet goed zien, volgende keer ga ik even in de auto kijken.

Vermoeden is toch dat er iets mis is bij installatie van de paal. Heb Shell gevraagd om te komen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvdl2000
SquareOne schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:42:
[...]

Als het goed is, is alles netjes verdeeld over de fases, weet zo niet aan welke fase de monteur van shell heeft geknutseld.
Je hebt of 1 of 2 of 3 fases.... in elk geval zal de paal aan alle beschikbare fases zitten....

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Aarrrghh. Leuk, zo'n "Power Boost" module voor je Wallbox. Helemaal als je vergeten was dat je hem had en een kwartier aan uitzoeken bent waarom je auto niet wil gaan laden. Blijkt die powerboost te wachten tot ik mijn oven heb uitgezet.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

multikoe schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:21:
Aarrrghh. Leuk, zo'n "Power Boost" module voor je Wallbox. Helemaal als je vergeten was dat je hem had en een kwartier aan uitzoeken bent waarom je auto niet wil gaan laden. Blijkt die powerboost te wachten tot ik mijn oven heb uitgezet.....
Hij doet 't dus :+

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvdl2000
Jitse H schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 19:01:
[...]

Dat lijken ook gewoon de standaardinstellingen te zijn.

Op basis van ervaringen van Tvdl2000 zullen we binnenkort meer weten.
groothandel doet moeilijk... gaan niks bestellen bij carlo gavazzi tot ze een groot genoeg order hebben.... dus heb uiteindelijk na overleg met wallbox toch maar een door wallbox aangemerkte Em340 besteld omdat hun dus ook weer zeggen dat je de 3 fase meter ook kan gebruiken bij 1 fase systemen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
multikoe schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:21:
Haha ja herkenbaar |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrcet007
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10-04 16:36
Tesla mobiele connector heeft slechts 6 m. Maar ik heb 8-9 meter lengte nodig om het gewone wand stopcontact en de auto aan te sluiten.

Waar kan ik een goedkope maar veilige mobiele connector kopen met een snoerlengte van 8-9 meter?

Ik ben van plan om de komende 1 jaar op te laden via mijn gewone stopcontact, aangezien ik om bepaalde redenen geen laders met een hogere KW zoals Tesla Wall Connector, Zappi, Wallbox etc. kan gebruiken. 8)7

Tesla-website zegt dat ik geen verlengsnoer moet gebruiken voor de huidige oplader.

[ Voor 51% gewijzigd door mrcet007 op 14-12-2022 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvdl2000
mrcet007 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:16:
Tesla mobiele connector heeft slechts 6 m. Maar ik heb 8-9 meter lengte nodig om het gewone wand stopcontact en de auto aan te sluiten.

Waar kan ik een goedkope maar veilige mobiele connector kopen met een snoerlengte van 8-9 meter?

Ik ben van plan om de komende 1 jaar op te laden via mijn gewone stopcontact, aangezien ik om bepaalde redenen geen laders met een hogere KW zoals Tesla Wall Connector, Zappi, Wallbox etc. kan gebruiken. 8)7

Tesla-website zegt dat ik geen verlengsnoer moet gebruiken voor de huidige oplader.
zou het niet goedkoper zijn om een gewoon stopcontact vanuit huis naar de juiste plek te brengen? zelfs eventueel een buiten stopcontact????

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:55

Bij gebruik van goede 2,5mm2 verlengkabel moet dit geen probleem voor die 3-4m extra.
De meeste mobiele Tesla granny chargers gaan maar tot 10A ofwel 2300 Watt...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurens__

Is het mogelijk om het huidige stopcontact te vervangen met een blauw camping stopcontact? Dan zou ik dat doen, beter geschikt voor langdurige hoge belasting en minder kans op los raken. Dan een verlengsnoer met 3x2,5 mm2 zoals de anderen aangegeven hebben. Werkt voor mij op de camping ook prima met tot 50m verlengsnoer. Even checken hoe de boel is afgezekerd, en dan kun je misschien ook wel prima op 12 A laden.

Als je een goedkoop haspeltje bij de bouwmarkt haalt en die niet helemaal afrolt dan krijg je echt een probleem. Als Tesla zou zeggen dat je ook een verlengsnoer mag gebruiken gaan mensen dat doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pimk
  • Laatst online: 28-04 12:16
Laurens__ schreef op donderdag 15 december 2022 @ 06:42:
[...]

Is het mogelijk om het huidige stopcontact te vervangen met een blauw camping stopcontact? Dan zou ik dat doen, beter geschikt voor langdurige hoge belasting en minder kans op los raken. Dan een verlengsnoer met 3x2,5 mm2 zoals de anderen aangegeven hebben. Werkt voor mij op de camping ook prima met tot 50m verlengsnoer. Even checken hoe de boel is afgezekerd, en dan kun je misschien ook wel prima op 12 A laden.

Als je een goedkoop haspeltje bij de bouwmarkt haalt en die niet helemaal afrolt dan krijg je echt een probleem. Als Tesla zou zeggen dat je ook een verlengsnoer mag gebruiken gaan mensen dat doen.
Tuurlijk. Verstandig zelfs. Want dikkere contacten, dus beter contact en minder kans op uitgebrande contacten. Bovendien beter bestand tegen weersinvloeden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurens__
pimk schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:41:
[...]

Tuurlijk. Verstandig zelfs. Want dikkere contacten, dus beter contact en minder kans op uitgebrande contacten. Bovendien beter bestand tegen weersinvloeden
Ja dat is precies wat ik ook probeerde aan te geven, de vraag was meer bestemd voor de vraagsteller. Misschien zit zijn stopcontact wel op een onmogelijke plaats oid...

• eltron
Een gewoon stopcontact kan tot 16A 3,7kW, dat is veel meer dan de ondergrens voor wat jij noemt "laders met een hogere kW". met dergelijke laders, in elk geval de Zappi, kun je laden vanaf 1.4kW.

Daarbij moet je bij het stopcontact wel regelmatig checken of de boel niet te heet wordt.

• MacgregorSound
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-04 11:48
eltron schreef op donderdag 15 december 2022 @ 22:02:
[...]

Een gewoon stopcontact kan tot 16A 3,7kW, dat is veel meer dan de ondergrens voor wat jij noemt "laders met een hogere kW". met dergelijke laders, in elk geval de Zappi, kun je laden vanaf 1.4kW.

Daarbij moet je bij het stopcontact wel regelmatig checken of de boel niet te heet wordt.
De meeste wandcontactdozen zijn niet geschikt voor langdurig 16A, dat kun je beter ff checken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:01
MacgregorSound schreef op donderdag 15 december 2022 @ 22:37:
[...]

De meeste wandcontactdozen zijn niet geschikt voor langdurig 16A, dat kun je beter ff checken :)
En daarom zijn ovens met een aansluitwaarde van 3.5 kW ook gewoon uitgerust met een stekker....

Een gewoon stopcontact kan wel degelijk 16A trekken gedurende lange tijd. (in België zijn die kringen trouwens afgezekerd met 20A)
Je moet natuurlijk wel zorgen dat alle verbindingen echt goed vast zitten.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
Tommie12 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 07:45:
[...]

En daarom zijn ovens met een aansluitwaarde van 3.5 kW ook gewoon uitgerust met een stekker....

Een gewoon stopcontact kan wel degelijk 16A trekken gedurende lange tijd. (in België zijn die kringen trouwens afgezekerd met 20A)
Je moet natuurlijk wel zorgen dat alle verbindingen echt goed vast zitten.
Een oven verbruikt natuurlijk niet 3500 Watt voor 10+ uur. Al kunnen WCDs tegenwoordig prima 16A aan. Een beetje granny (Tesla bv) heeft ook een temp sensor in de stekker. Dus zolang je geen verlengsnoer gebruikt kun je die prima uren lang op 13A zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurens__
Inspired schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 08:47:
[...]

Een oven verbruikt natuurlijk niet 3500 Watt voor 10+ uur. Al kunnen WCDs tegenwoordig prima 16A aan. Een beetje granny (Tesla bv) heeft ook een temp sensor in de stekker. Dus zolang je geen verlengsnoer gebruikt kun je die prima uren lang op 13A zetten.
Nou is het toevallig zo dat ik hier een keramiekoven heb staan die gemakkelijk 12 uur lang 16A op een gewoon stopcontact trekt. Het wordt dan ook 1040 graden Celsius in dat ding >:) . Hij staat nu op een tijdelijke plek. Ik vind het zelf wel een prettig idee om de vaste plek straks we uit te rusten met een blauw stopcontact, al is het alleen maar omdat die stekker er minder gemakkelijk uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Ik heb een Alfen Pro die pas gaat gebruikt worden als mijn auto komt in Q1, dus ik heb de zekering er uit gegooid om geen sluimerverbruik te hebben.

Met de vorst van de laatste dagen zat daar wel wat rijm op, ik hoop dat dat geen kwaad kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurens__
Tommie12 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 08:51:
Ik heb een Alfen Pro die pas gaat gebruikt worden als mijn auto komt in Q1, dus ik heb de zekering er uit gegooid om geen sluimerverbruik te hebben.

Met de vorst van de laatste dagen zat daar wel wat rijm op, ik hoop dat dat geen kwaad kan.
Mijn Alfen Eve Pro station heeft regelmatig rijp er op, nu zelfs wat sneeuw en is altijd aangesloten. Zou wel raar zijn als hij daar niet tegen zou kunnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrcet007
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10-04 16:36
Laurens__ schreef op donderdag 15 december 2022 @ 06:42:
[...]

1. Bedoel je deze verlengkabel? Het is 10 meter lang. De kabel loopt van het schuurtje in de tuin naar de parkeerplaats net buiten mijn achterpoortje.

https://en.evplug.eu/coll...xtra-dikke-aders-3x2-5mm2

2. Wat is de impact van regen en sneeuw op het verbindingspunt tussen de verlengkabel en de male plug van de tesla mobile connector?

ik maak me zorgen omdat het in de tesla-handleiding staat

Warning: Do not use an extension cord, a multi-outlet adapter, a multi-plug, a conversion
plug, or a power strip to plug in the Mobile Connector.

Warning: If rain falls during charging, do not allow rain water to run along the length of
charge cable, causing the electrical outlet or charging port to become wet.

Warning: Do not use the Mobile Connector when either you, the vehicle or the Mobile
Connector is exposed to severe rain, snow, electrical storm or other inclement weather.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurens__
mrcet007 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:41:
[...]

1. Bedoel je deze verlengkabel? Het is 10 meter lang. De kabel loopt van het schuurtje in de tuin naar de parkeerplaats net buiten mijn achterpoortje.

https://en.evplug.eu/coll...xtra-dikke-aders-3x2-5mm2
Nee meer een snoer met van deze stekkers en dan ook de blauwe stekker gebruiken die bij de mobile connector hoort. https://www.elektramat.nl...30v-ip44-blauw-172500009/
2. Wat is de impact van regen en sneeuw op het verbindingspunt tussen de verlengkabel en de male plug van de tesla mobile connector?

ik maak me zorgen omdat het in de tesla-handleiding staat

Warning: Do not use an extension cord, a multi-outlet adapter, a multi-plug, a conversion
plug, or a power strip to plug in the Mobile Connector.

Warning: If rain falls during charging, do not allow rain water to run along the length of
charge cable, causing the electrical outlet or charging port to become wet.

Warning: Do not use the Mobile Connector when either you, the vehicle or the Mobile
Connector is exposed to severe rain, snow, electrical storm or other inclement weather.
Ja je moet ze wel droog zien te houden. Ik zorg meestal dat mijn verlengsnoer lang genoeg is zodat de mobile connector ook onder de auto kan liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 03-05 08:18
Ik heb ook in de gebruiksaanwijzing staan van de Granny van mijn VW id 3 dat er geen verlengsnoeren gebruikt mogen worden. De lader (origineel VW) heeft een testprocedure of je WCD voldoende is. Dat was bij mijn vakantiehuisje niet het geval. Ik heb een kabel 3 x 4^2 moeten kopen om mijn auto te gaan laden.
Het WCD bij mijn schuurtje was dan ook aangesloten via 35 meter 3 x 2,5^2 met een schakelaar en 2 lasdozen er tussen.

EV:VW ID3 PV:15 x 295Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 27-04 16:12

Armada

-Wat wil je weten?-

Ik worstel met een vraag over laadpassen voor de tweede auto. Situatie: we hebben een eerste leaseauto van de zaak, laadpaal op de oprit van Eneco (waar we zelf in kunnen voeren wat ons stroomtarief is), en een Xximo pas voor de zakelijke verrekening. Nu komt de tweede privé EV, maar wat kunnen we het beste doen voor laadpassen? De 2e auto zal vooral thuis laden. Er zijn laadpassen die lokaal tarief rekenen (zou dat dan ons tarief zijn met een opslag) en passen met min of meer een vast tarief zoals Shell Recharge. En dan zijn er nog passen zoals de zuid Holland pas met Engie, waarbij een heel interessant tarief aangehouden wordt voor publiek laden. Eerste vraag: wat is de handigste laadpas in deze situatie? En twee: is het met sommige van de vaste tarieven niet eigenlijk interessanter om aan de straat te laden? Wij zullen vanaf 1 Jan ongeveer 48ctKwH vast gaan betalen…

- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Armada schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 16:53:
Ik worstel met een vraag over laadpassen voor de tweede auto. Situatie: we hebben een eerste leaseauto van de zaak, laadpaal op de oprit van Eneco (waar we zelf in kunnen voeren wat ons stroomtarief is), en een Xximo pas voor de zakelijke verrekening. Nu komt de tweede privé EV, maar wat kunnen we het beste doen voor laadpassen? De 2e auto zal vooral thuis laden. Er zijn laadpassen die lokaal tarief rekenen (zou dat dan ons tarief zijn met een opslag) en passen met min of meer een vast tarief zoals Shell Recharge. En dan zijn er nog passen zoals de zuid Holland pas met Engie, waarbij een heel interessant tarief aangehouden wordt voor publiek laden. Eerste vraag: wat is de handigste laadpas in deze situatie? En twee: is het met sommige van de vaste tarieven niet eigenlijk interessanter om aan de straat te laden? Wij zullen vanaf 1 Jan ongeveer 48ctKwH vast gaan betalen…
Als je 48ct/kWh betaalt moet het door jou ingestelde tarief in elk geval daarboven zitten, anders kom je er aan tekort.
Voor je tweede/privé EV zou ik dan een pas nemen die daar onder zit. Waardoor je (minimaal) vergoed krijgt wat het kost en minder betaalt als het pastarief lager is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:40

timovd

Voorsprong door techniek

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:43

Pinobigbird

doesn't share food!

Armada schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 16:53:
[...]
Nu komt de tweede privé EV, [...]
In m'n Vattenfall InCharge backend (i.c.m. Alfen laadpaal) kan ik instellen welke pas geen verrekening doet. Die pas laadt dan "gratis", maar uiteraard betaal je uiteraard gewoon zelf de stroomkosten.
Als je voor je privéauto die gratis pas gebruikt heb je geen extra kosten, maar enkel je eigen stroomverbruik.

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 27-04 16:12

Armada

-Wat wil je weten?-

eltron schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 18:07:
[...]

Als je 48ct/kWh betaalt moet het door jou ingestelde tarief in elk geval daarboven zitten, anders kom je er aan tekort.
Voor je tweede/privé EV zou ik dan een pas nemen die daar onder zit. Waardoor je (minimaal) vergoed krijgt wat het kost en minder betaalt als het pastarief lager is.
Het ingestelde tarief staat inderdaad op 48ct. Maar zijn er veel passen die hier voor een thuislaadpaal onder zitten? Ik zie bij de meeste dat er het tarief van de aanbieder bij staat en ik vraag me af of dat niet de 48ct plus een paar cent is (waardoor je dus meer voor je eigen stroom betaalt).
Ook in dit specifieke thuislaad geval?
Pinobigbird schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 18:18:
[...]

In m'n Vattenfall InCharge backend (i.c.m. Alfen laadpaal) kan ik instellen welke pas geen verrekening doet. Die pas laadt dan "gratis", maar uiteraard betaal je uiteraard gewoon zelf de stroomkosten.
Als je voor je privéauto die gratis pas gebruikt heb je geen extra kosten, maar enkel je eigen stroomverbruik.
Dit kan helaas niet in de Eneco omgeving. Het enige dat kan is dat je een extra Eneco pas met abo neemt om inderdaad direct door te leveren.

- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buutvrij
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 02-05 16:22
Hallo iedereen, hier een blije eigenaar van een nieuwe MG5 met een vraag/probleempje met granny charger;

Wegens capaciteit/onderdelen/personeels tekort kan Liander, mijn netbeheerder, voorlopig geen verandering uitvoeren aan mijn meterkast tbv een laadpaal in de tuin.
Wel hebben we laadpas voor onderweg. Toch wilde ik voorlopig voor de deur kunnen laden en dus een nieuwe Ratio electric mobibox grannycharger aangeschaft. Shuko naar type2 6A, 10A of 13A instelbaar. Buiten wandcontactdoos voor de deur afgezekerd op 16A in de meterkast.

Op 6A en 10A geen probleem, maar op 13A (gewenst) stopt de Ratio er na 15 seconden mee. Dacht eerst dat het aan mijn elektrische installatie lag en zodoende vandaag op de zaak geprobeerd aan een stopcontact dat zeker goed is aangelegd en afdoende gezekerd. Zelfde resultaat. 13A wil niet.

Iemand een idee? Kan het aan de auto liggen, manual zegt daar niets over, of toch een fout in de Ratio?
13A is wel een wens qua laadsnelheid 's nachts en leek me een veilige keuze op een 16A WCD.

Alvast dank voor de input.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
buutvrij schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 21:08:
Hallo iedereen, hier een blije eigenaar van een nieuwe MG5 met een vraag/probleempje met granny charger;

Wegens capaciteit/onderdelen/personeels tekort kan Liander, mijn netbeheerder, voorlopig geen verandering uitvoeren aan mijn meterkast tbv een laadpaal in de tuin.
Wel hebben we laadpas voor onderweg. Toch wilde ik voorlopig voor de deur kunnen laden en dus een nieuwe Ratio electric mobibox grannycharger aangeschaft. Shuko naar type2 6A, 10A of 13A instelbaar. Buiten wandcontactdoos voor de deur afgezekerd op 16A in de meterkast.

Op 6A en 10A geen probleem, maar op 13A (gewenst) stopt de Ratio er na 15 seconden mee. Dacht eerst dat het aan mijn elektrische installatie lag en zodoende vandaag op de zaak geprobeerd aan een stopcontact dat zeker goed is aangelegd en afdoende gezekerd. Zelfde resultaat. 13A wil niet.

Iemand een idee? Kan het aan de auto liggen, manual zegt daar niets over, of toch een fout in de Ratio?
13A is wel een wens qua laadsnelheid 's nachts en leek me een veilige keuze op een 16A WCD.

Ik vermoed dat die laadkabel ergens een temperatuurssensor of spanningsvalmeter ingebouwd heeft.
Maar 15s is wel erg kort.

Leen eens een andere granny kabel, en kijk of die wel 13 of 16 A kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron

Je hebt vast nog garantie op die granny...
Als tie nergens op 13A werkt is tie vast niet goed.
Wellicht nog even checken of het met andere auto beter gaat, of met jouw auto en andere granny.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Armada schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:22:

Het ingestelde tarief staat inderdaad op 48ct. Maar zijn er veel passen die hier voor een thuislaadpaal onder zitten? Ik zie bij de meeste dat er het tarief van de aanbieder bij staat en ik vraag me af of dat niet de 48ct plus een paar cent is (waardoor je dus meer voor je eigen stroom betaalt).
kijk maar even op laadpastop10.nl
veel gratis passen zit je idd op CPO plus starttarief of opslag.
pas met abo geeft vaak een vast maandbedrag, met relatief laag kWh tarief. hangt dan van jouw use case af wat voordelig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:53

kan je zelf de spanningsvallen meten "begin /einde" kabel bij deze stromen?
kan best zijn dat een nét te lage spanning de oorzaak is van afschakelen.

13A is niks, zóu dus niet mogen maar meten=weten

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buutvrij
Bedankt voor jullie reacties! Hoe meet ik een spanningsval? Heb wel zo’n huistuinkeuken voltmeter in huis.

Het stopcontact waar het om gaat zit hemelsbreed 2 meter vanaf de meterkast en er zitten geen zware verbruikers op die groep.. maar goed, de Ratio gaf elders hetzelfde probleem dus mijn electra thuis lijkt me het probleem niet.

Dank voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tvdl2000
buutvrij schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:38:
Bedankt voor jullie reacties! Hoe meet ik een spanningsval? Heb wel zo’n huistuinkeuken voltmeter in huis.

Het stopcontact waar het om gaat zit hemelsbreed 2 meter vanaf de meterkast en er zitten geen zware verbruikers op die groep.. maar goed, de Ratio gaf elders hetzelfde probleem dus mijn electra thuis lijkt me het probleem niet.

Dank voor het meedenken!
spanningsval wordt door de lader gemeten tijdens een belasting er op te zetten (begint met laden) valt de aangevoerde spanning dan onder een bepaalde waarde (meestal rond de 210 a 215 volt, je installatie is 230 en geen 220, bij huis tuin en keuken installaties) dan stopt hij er mee omdat dit diverse dingen kan aangeven....

[ Voor 47% gewijzigd door Tvdl2000 op 18-12-2022 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Tvdl2000 schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:03:
[...]

spanningsval wordt door de lader gemeten tijdens een belasting er op te zetten (begint met laden) valt de aangevoerde spanning dan onder een bepaalde waarde (meestal rond de 210 a 215 volt, je installatie is 230 en geen 220, bij huis tuin en keuken installaties) dan stopt hij er mee omdat dit diverse dingen kan aangeven....
Dit is een mogelijkheid.

Wat je dus kan doen is:
Je hangt een voltmeter op een nabij gelegen stopcontact dat liefst op dezelfde kring zit.
Dan steek je de lader in en je laadt eerst eens met 6, dan met 10 en dan met 16, en je kijkt hoe veel de spanning zakt.
Je kan alvast eens nakijken of zowel de schroefjes aan je zekering, maar ook in het stopcontact goed vast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buutvrij
Dank dank. Ik ga dit eerdaags doen en kom er op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
buutvrij schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:38:

Dank voor het meedenken!
Heeft dat ding geen LED met een status dan?

Anders ff één lenen? Als je in het oosten woont/werkt dan mag je zo mijn Tesla granny lenen. Die heeft een LED voor error status.

[ Voor 11% gewijzigd door Inspired op 18-12-2022 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buutvrij
Dank voor het aanbod. Helaas woon ik ver uit de buurt (hilversum) en in mijn directe omgeving geen leen granny zo ik weet.
Wel de beste manier voor een vergelijk ja.

De Ratio heeft wel een error led voor de aarde, maar volgens de gebruiksaanwijzing springt die dan gelijk aan bij het inpluggen in het stopcontact (autostekker nog los).

Bovenstaande gebeurt dus niet bij mij;
Op stand 13A in de WDC (geen error) dan stekker in de auto (error led na ongv. 15 sec) en het laden staakt. Op stand 6A en 10A gaat het laden dus wel goed. Maar ik wil graag op 13A, daar heb ik ‘m ook op gekocht.

ik waardeer het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
Mijn VW granny lader kan tot 10 A. Vorige week wilde ik laden bij mijn schuurtje. De status LED ging niet branden. Wel op een WCD dichter bij de meterkast. Ik wist genoeg. 35 meter kabel 2,5^2 met een schakelaar en 2 kabeldozen tussen meterkast en WCD was niet genoeg stoom. Ik heb het opgelost met een nieuwe kabel 3 x 4^2 met een nieuwe WCD. En toen kon ik laden met 10 A. Dat is met ongeveer 2,3 kW per uur laden. Dat is natuurlijk niet genoeg om in een nachtje de accu vol te krijgen, maar voor mij acceptabel is verreweg de meeste situaties.
Misschien voor buutvrij ook. Ook natuurlijk mogelijk om een zwaardere kabel te trekken. Waarschijnlijk is de lader gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaatdoek82
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:15
Gerardus1956 schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:56:
Mijn VW granny lader kan tot 10 A. Vorige week wilde ik laden bij mijn schuurtje. De status LED ging niet branden. Wel op een WCD dichter bij de meterkast. Ik wist genoeg. 35 meter kabel 2,5^2 met een schakelaar en 2 kabeldozen tussen meterkast en WCD was niet genoeg stoom. Ik heb het opgelost met een nieuwe kabel 3 x 4^2 met een nieuwe WCD. En toen kon ik laden met 10 A. Dat is met ongeveer 2,3 kW per uur laden. Dat is natuurlijk niet genoeg om in een nachtje de accu vol te krijgen, maar voor mij acceptabel is verreweg de meeste situaties.
Misschien voor buutvrij ook. Ook natuurlijk mogelijk om een zwaardere kabel te trekken. Waarschijnlijk is de lader gewoon goed.
Voor mij is de granny charger eigenlijk ook wel voldoende alleen kwam ik dit artikel tegen: https://www.automobielman...ive-laadpaal/?gdpr=accept
Dat maakt het dan wel weer wat.. jammer :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Vaatdoek82 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:44:
[...]

Voor mij is de granny charger eigenlijk ook wel voldoende alleen kwam ik dit artikel tegen: https://www.automobielman...ive-laadpaal/?gdpr=accept
vrees niet (te erg..)
Er is óók een test geweest tussen verschillende auto's en hun verliezen in bredere zin dan 4 auto's.

De Polestar kwam daar érg goed uit, welke schijnbaar zéér dicht bij het te laden kWh zit maw het verbruik-display lijkt hoog (is wel aan de hogere kant maar is dan ook een cross-over), maar na laden zijn de verschillen véél kleiner tov gelijkwaardige modellen.

Je zou deze test kunnen proberen te vinden en jóuw auto checken.

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
[...]

Tja, redelijk relatief.
Ik bestrijd de metingen niet van de "populaire" EV's uit die test maar ik hou het toch liever bij de eigen meting.
Het gemiddelde verbruik over jaren (en alle seizoenen) gemeten aan de eigen laadpaal (dus niet de gegevens van de GOM) bedraagt tot nu toe 17,5 kWh. Komt zowat overeen met een verbruik van 1,95 liter benzine (waarbij het verlies van de benzine vanaf productie tot pomp ook niet meegenomen wordt).
En dan spreek ik thuis laden aan een vermogen tussen 2,3 en 3,9 kW.

Ik vvermoe ook dat door regelmatig met een BEV aan 130 km/uur te rijden ipv 70/100 km/uur de "verliezen" veel hoger zijn dan tussen traag en snel laden. :+

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 20-12-2022 14:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
[...]

Ik heb geruime tijd enkel met 230v lader geladen. Wanneer ik dezelfde periode met elkaar vergelijk van 2021 met 2022 (5 april > 20 december) zijn dit de scores:

Granny charger: 16,25 kWh/100km - 4.739 km
Easee charger: 15,69 kWh/100km - 8.634 km

Ik denk dat in dit geval rijstijl en type ritten meer hebben uitgemaakt, evenals de buitentemperatuur. Dit is overigens met een eGolf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
[...]

Renault Zoe

2,3 kW / 24,2 %

Das niet best. :X

Het ADAC artikel is hier te vinden overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
IvoB2 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:32:
[...]

Tja, redelijk relatief.
Ik bestrijd de metingen niet van de "populaire" EV's uit die test maar ik hou het toch liever bij de eigen meting.
Het gemiddelde verbruik over jaren (en alle seizoenen) gemeten aan de eigen laadpaal (dus niet de gegevens van de GOM) bedraagt tot nu toe 17,5 kWh. Komt zowat overeen met een verbruik van 1,95 liter benzine (waarbij het verlies van de benzine vanaf productie tot pomp ook niet meegenomen wordt).
En dan spreek ik thuis laden aan een vermogen tussen 2,3 en 3,9 kW.

Ik vvermoe ook dat door regelmatig met een BEV aan 130 km/uur te rijden ipv 70/100 km/uur de "verliezen" veel hoger zijn dan tussen traag en snel laden. :+
17,5 is naar mijn idee een heel net ALL-IN verbruik (afhankelijk van de auto... weet ik..)

Mijn Polestar DMLR komt op: 22,7 kWh over vele km.
Duidelijk hoger, maar heeft relatief veel korte winter km's (vreet kWh's)
en is een permanente 4x4 en niet 2+2 (vreet ook, ik weet... ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
Inspired schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:47:
[...]

Renault Zoe

2,3 kW / 24,2 %

Das niet best. :X

Het ADAC artikel is hier te vinden overigens.
Voor mijn id3 scheelt het dus een kleine 5 % tussen Walbox en Granny. Aangezien mijn schuurtje in België staat met de capaciteitsregeling per 1 januari aanstaande, lijkt mij het laden met de Granny veel goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Gerardus1956 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:27:
[...]

Voor mijn id3 scheelt het dus een kleine 5 % tussen Walbox en Granny. Aangezien mijn schuurtje in België staat met de capaciteitsregeling per 1 januari aanstaande, lijkt mij het laden met de Granny veel goedkoper.
Bij je ID3 maak je al behoorlijk wat winst door te laden aan 5.5 kW, en capaciteit blijft redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaatdoek82
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:15
Binnenkort betreed ik mijn nieuwe woning en daarbij komt dan eindelijk een oprit.
Nu wil ik graag mijn eGolf thuis laden met de dynamische energietarieven (met behulp van HomeAssistant) & eerste tijd op stekker gezien Liander het zo druk heeft.
Alleen vroeg ik mij hoe ik dit zou kunnen slim zou kunnen schakelen maar vooral veilig, heeft iemand een soortgelijke oplossing of tips om dit juist voor elkaar te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Gerardus1956 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:27:
[...]

Ook dat laatste is weer heel relatief.
Mijn thuislaadpaal staat ook in Vlaanderen en of ik nu tegen 2 kW of 11 kW laad maakt in prijs niets uit (in de praktijk kan het trouwens hier toch niet sneller dan 7 kW en daar heb ik de laatste jaren nog nooit enig nadeel van gehad).

En wat is veel? Indien je altijd tegen 7 kW ipv 2 kW zou laden scheelt dat op jaarbasis een 15 tot 16 €/maand.
En dan nog zonder rekening te houden met de lagere kWh-prijs.

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 20-12-2022 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:56
Heeft iemand ervaring met laden van een 1-fase EV (Kia e-Niro) met een Easee laadbox? Hoe snel kun je dan laden, 1 maal 16A, of heeft de laadbox de optie om dynamisch twee fasen te combineren tot 1-fase 32A?

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

EVfan schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 18:33:
Heeft iemand ervaring met laden van een 1-fase EV (Kia e-Niro) met een Easee laadbox? Hoe snel kun je dan laden, 1 maal 16A, of heeft de laadbox de optie om dynamisch twee fasen te combineren tot 1-fase 32A?
Combineren van fases in de laadbox kan niet maar je kunt wel op 1 fase met 25A laden (waarbij ik aanneem dat je een 3x25A aansluiting hebt en je Easee geschikt is voor 22kW). Wel je Easee laadbox afzekeren met 3x25A i.p.v. 3x16A.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
DonJuape schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:03:
[...]

Combineren van fases in de laadbox kan niet maar je kunt wel op 1 fase met 25A laden (waarbij ik aanneem dat je een 3x25A aansluiting hebt en je Easee geschikt is voor 22kW). Wel je Easee laadbox afzekeren met 3x25A i.p.v. 3x16A.
De Eassee kan dat niet (2F bundelen tot één), maar er zijn laders dit wel kunnen, o.a. de Magnum smart charger en ook Ratio heeft er één geloof ik.

Als geld geen rol speelt kun je ook nog een DC lader overwegen.

[ Voor 8% gewijzigd door eltron op 20-12-2022 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:20
Beste medetweakers. Even een vraagje mbt het thuisladen en het doorfactureren van gemaakte stroomkosten.

Ik heb vanuit Arv een laaddruppel van MTC. Nu lees ik overal dat MTC via eflux super goed werkt om de gemaakte kosten door te factureren. Ik heb zelf een laadpaal gekocht, omdat ik hem zelf ga aansluiten. Hierdoor kost het nog maar 1/4e van de prijs bij Arval. De vraag ook bij Arval neergelegd en daar kreeg ik een prima antwoord van. Ik schrok alleen toen ze zeiden dat het 10,- per maand kost.

Zijn er hier ook leasers vanuit Arval, en wat betalen jullie om de kosten door te factureren? En gebruikt Arval dan ook Eflux als portaal om bijvoorbeeld je prijs in te stellen?

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
DonJuape schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:03:
[...]

@DonJuape Ik laad nu met een EV-Box, 7.4 kW een fase model, sinds kort aangesloten op een 3- fase meterkast, en die is met de EV-Box software afgeregeld op 25A uit het net. Dus ik kan dan met ruwweg 5.5 kW laden. Ik heb die ene fase naar de laadbox overigens afgezekerd met 32A en op die fase zitten ook de zonnepanelen, zodat ik dan bij voldoende PV opbrengst in de zomer de laadbox zou kunnen instellen op 32A.
Maar dat heeft alleen zin als ik de gepland laden problemen kan oplossen, anders een andere laadbox.
Tja 3 maal 25A afzekeren naar de Easee. ik neem aan dat ik dan de laadsnelheid van de Easee ook op 3 maal 25A moet zetten (of gaat dat automatisch?) om op de ene fase 5.5 kW te halen. Maar de Audi blijft dan toch laden op 11 kW, is het maximum, maar ook ruim voldoende, nu doen we het met dezelfde 5,5 kW.
Enfin, er is een soort van uitweg, workaround.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
eltron schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:20:
[...]

De Eassee kan dat niet (2F bundelen tot één), maar er zijn laders dit wel kunnen, o.a. de Magnum smart charger en ook Ratio heeft er één geloof ik.

Als geld geen rol speelt kun je ook nog een DC lader overwegen.
@eltron Geld speelt wel een rol hoor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Gdzr schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:22:
Beste medetweakers. Even een vraagje mbt het thuisladen en het doorfactureren van gemaakte stroomkosten.

Ik heb vanuit Arv een laaddruppel van MTC. Nu lees ik overal dat MTC via eflux super goed werkt om de gemaakte kosten door te factureren. Ik heb zelf een laadpaal gekocht, omdat ik hem zelf ga aansluiten. Hierdoor kost het nog maar 1/4e van de prijs bij Arval. De vraag ook bij Arval neergelegd en daar kreeg ik een prima antwoord van. Ik schrok alleen toen ze zeiden dat het 10,- per maand kost.

Zijn er hier ook leasers vanuit Arval, en wat betalen jullie om de kosten door te factureren? En gebruikt Arval dan ook Eflux als portaal om bijvoorbeeld je prijs in te stellen?
Ik zit ook bij Arval en declareer mijn thuislaadkosten handmatig met de MTC app. Wellicht kun je een automatische periodieke declaratie doen met de MTC app API o.i.d?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:33
goedenavond! nieuw hier, maar met een vraag over een thuislaadpaal. We hebben een nieuwbouwhuis (zonnepanelen, warmtepomp) gekocht, en willen voor onze Volvo C40 een laadpaal installeren. De aannemer biedt als meerwerk voor €1.700 aan:

In de meterkast wordt een op zichzelf staande aardlekschakelaar aangebracht. Vanaf daar wordt een voedingskabel aangebracht naar de zijgevel. Tevens wordt er een CAT 6 data kabel aangebracht voor de benodigde monitoring en het aan/uitzetten van het laadproces, de CAT 6 kabel wordt aan beide zijde afgemonteerd met een connector. Deze optie is geschikt voor het aansuiten van een laadunit van maximaal 11KW. Afhankelijk van de overige gemaakte keuzes omtrent elektra kan het nodig zijn om de huisaansluiting aan te passen naar 3x35Amp i.p.v. 3x25Amp. Deze berekening zal door de installateur uitgevoerd worden na het gereedkomen van uw keuzes.

is dit een verstandige keuze? Ik zie ook aanbiedingen voor laadpalen van €1000-€2000...
dank voor jullie hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
jorisjansen3 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 20:23:
goedenavond! nieuw hier, maar met een vraag over een thuislaadpaal. We hebben een nieuwbouwhuis (zonnepanelen, warmtepomp) gekocht, en willen voor onze Volvo C40 een laadpaal installeren. De aannemer biedt als meerwerk voor €1.700 aan:

In de meterkast wordt een op zichzelf staande aardlekschakelaar aangebracht. Vanaf daar wordt een voedingskabel aangebracht naar de zijgevel. Tevens wordt er een CAT 6 data kabel aangebracht voor de benodigde monitoring en het aan/uitzetten van het laadproces, de CAT 6 kabel wordt aan beide zijde afgemonteerd met een connector. Deze optie is geschikt voor het aansuiten van een laadunit van maximaal 11KW. Afhankelijk van de overige gemaakte keuzes omtrent elektra kan het nodig zijn om de huisaansluiting aan te passen naar 3x35Amp i.p.v. 3x25Amp. Deze berekening zal door de installateur uitgevoerd worden na het gereedkomen van uw keuzes.

is dit een verstandige keuze? Ik zie ook aanbiedingen voor laadpalen van €1000-€2000...
dank voor jullie hulp!
Dat is vet gerekend voor een zekering, een 5G4 en een ethernet kabeltje….

Als je een laadpaal koopt, en die laat installeren, dan rekenen ze voor de installatie ca 600€ tenzij er echt heel veel boor en graafwerk aan te pas komt en de kabel heel lang moet worden.
Natuurlijk is het dan zo dat er opnieuw moet gekeurd worden.

Sowieso zou ik een aansluiting vragen van 3x32 of zelfs 3x40 A aan Fluvius.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:14
jorisjansen3 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 20:23:

dank voor jullie hulp!
Als ik de kabel moet trekken bij een klant door de kruipruimte kost dat hooguit 100 euro meer. Daarbij zal je niet de 1e zijn die de loze leiding niet op de goede plek laat uitkomen omdat dat nu lastig inschatten is. Ik zou die voorbereidingen laten doen dus afraden. Tenzij je geen kruipruimte krijgt.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Pagina: 1 ... 41 ... 170 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen