Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Tommie12 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 16:43:
[...]

Ik had het vooral over de minuutprijzen.
Buiten jezelf heeft hier niemand het dan ook over minuutprijzen gehad. Ik al zeker niet. Ik werk met DA uurprijzen.
Dat capa tarief heeft al tot hele mooie Facebook threads geleid... De woorden poenscheppers, afzetters, zakkenvullers, bedriegers behoren dan nog tot de bravere bijdragen, maar tonen aan dat mensen gewoon enorm bang zijn.
Geen idee. Ik zit - net om die reden - niet op facebook en ook niet op de commentaarsites van DPG Media.
Mensen zijn in het algemeen nogal lui en dan vooral bang voor verandering en zijn bovendien nogal intelectueel lui om zichzelf terdege en juist te informeren en gaan liever mee in gemakkelijk groepsverzet, gemakkelijke niet te verifiëren complottheoriën allerhande en elkaar dan nablaten over zaken die nergens op gebaseerd zijn.
Eigenaardig toch? Alle juiste informatie kan in dit digitaal tijdperk met een paar muisklikken gevonden worden maar toch hecht men liever meer geloof aan de wildste theoriën die bij nader inzien nergens op slaan. Zo maak je jezelf bang met de eigen geschapen spookbeelden.

Niemand die zich door een nutsbedrijf afgezet voelt is verplicht daar aan gekoppeld te blijven. Wie het zelf beter weet en kan heeft de vrijheid om voor zichzelf het beter en anders te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:22
Hallo, ik heb een probleempje, en misschien is hier iemand die kan helpen.
Ik heb een EVBox 1 fase laadbox. Daarmee is inmiddels ruim 3 jaar tot tevredenheid onze eNiro opgeladen.
Sinds een jaar eveneens de Audi ETron.
Beide auto’s worden steeds met gepland/uitgesteld laden gedurende de periode met dal tarieven opgeladen.
Sinds twee weken heb ik echter problemen met het op deze manier laden van de eNiro: als ik de auto aansluit knippert de LED ding geel, wat volgens het manual zou betekenen dat “de auto in de wachtrij staat”. En op het gewenste moment (feitelijk 2300 uur) start het laden ook niet totdat nadat het startmoment is gepasseerd (dus 2300 uur), handmatig wordt ingegrepen doordat de laadbox met de pas wordt gestopt en weer geactiveerd. Omdat het startmoment dan is gepasseerd start het laden wel.
De Audi heeft deze problemen niet, start op bedoeld tijdstip zonder issues.
De laadbox is een keer gereset, ook door EVBox support een harde reset.
Dit heeft het probleem niet verholpen. Ook de dealer weet nog geen raad, anders dan “kom maar een keer met een nagenoeg leeg gereden accu terug”, wat me niet erg nuttig lijkt.
Ik vrees dat er een communicatie probleem tussen de KIA en de EVBox is, temeer daar de eerste keer dat dit optrad de auto ook in storing stond en een reset van het systeem (via de button naast de volume knop) nodig was om de auto weer te kunnen bedienen. Dat duidt erop dat wellicht er ook iets defect is geraakt.
Wie herkent dit, wie weet raad?
Dank voor jullie adviezen.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@EVfan Knipperde de led in je eNiro voorheen ook geel als je hem aansloot? Als dat niet zo is dan lijkt me dat er iets anders staat ingesteld in je auto. Staat er per ongeluk iets in de auto ingesteld voor uitgesteld laden? Wellicht gooit dat roet in het eten als de laadpaal zelf ook aan uitgesteld laden doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
JeroenE schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 09:49:
@EVfan Knipperde de led in je eNiro voorheen ook geel als je hem aansloot? Als dat niet zo is dan lijkt me dat er iets anders staat ingesteld in je auto. Staat er per ongeluk iets in de auto ingesteld voor uitgesteld laden? Wellicht gooit dat roet in het eten als de laadpaal zelf ook aan uitgesteld laden doet.
Dank voor je reactie @JeroenE.
De knipperende LED is die van de EVBox (grote ring op de voorkant). Niet in de auto.
Die EVBox LED knippert nooit als je de auto aansluit met uitgesteld laden, maar brandt continue geel totdat het laden start. En dat is nu ook nog zo bij de Audi, alleen als ik de Kia aansluit begint de LED-ring geel te knipperen.
Ik heb nog een aantal test gedaan, en kom 99% zeker tot de conclusie dat uitgesteld laden niet meer en met geen enkele instelling werkt. De knipperende LED duidt op een communicatie storing, aldus een support persoon van EVBox, die verder ook alleen maar een technicus kan sturen (€€€).
Overigens is de laadbox op direct laden ingesteld, en de uitgesteld laden instellingen van de Kia zijn als altijd. Dus dat is het niet.
Een van de mogelijke oorzaken is wellicht een slecht contact in de stekker of de aansluiting in de auto. Tenminste dat vrees ik. Als dat het is, dan is het vermoedelijk het gedeelte in de auto, want de stekker van de kabel gedraagt zich prima met de Audi.
Ik ga vandaag uitgesteld laden proberen met de Kia stekkerlader. Dat geeft weer een extra datapunt.
Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@EVfan Als de communicatie met de auto niet lukt vanwege een slecht contact dan zou je toch denken dat je ook niet kan laden als je na 23u aansluit.

Je moet je van die communicatie ook niet te veel voorstellen. De laadpaal kan met een PWM-signaal aangeven met welk vermogen de auto kan laden, de auto kan met weerstanden aangeven of hij wil laden (of niet).

Heb je het al eens geprobeerd op een andere laadpaal (al dan niet openbaar)?

Als het (waarschijnlijk) aan je auto ligt is het wellicht beter een vraag voor Het grote Kia e-Niro topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-monkey
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 08-03 09:28
Sjors81 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 16:40:
2 jaar geleden heb ik een Ratio Electric EV Smart Home Box 3F32A 22KW type 2 37611 laten plaatsen. Destijds beschikte ik over een auto met een 1fase aansluiting. De laadpaal is op 23a afgezekerd zodat ik toch redelijk rap kon laden.

Inmiddels beschik ik over een auto die 3fase kan laden. Tot mijn verbazing zie ik in mijn vebruiksapp dat er met meer dan 10kw wordt geladen. Dat betekent dat die op 3fase aan het laden is. Op de laadpaal zelf geeft die aan dat die laadt met 23a.. nu weet ik niet zeker in hoeverre de laadpaal in de meterkast al op 3fase is aangesloten.

Kan dit kwaad?
Nee, ervan uitgaande dat de Load Balancing goed is aangesloten. Dit zorgt ervoor dat je huisaansluiting beschermd is terwijl de auto wel op maximale snelheid laadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
JeroenE schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 10:23:
@EVfan Als de communicatie met de auto niet lukt vanwege een slecht contact dan zou je toch denken dat je ook niet kan laden als je na 23u aansluit.

Je moet je van die communicatie ook niet te veel voorstellen. De laadpaal kan met een PWM-signaal aangeven met welk vermogen de auto kan laden, de auto kan met weerstanden aangeven of hij wil laden (of niet).

Heb je het al eens geprobeerd op een andere laadpaal (al dan niet openbaar)?

Als het (waarschijnlijk) aan je auto ligt is het wellicht beter een vraag voor Het grote Kia e-Niro topic
@JeroenE
Had inderdaad ook in het Kia eNiro topic willen posten, maar werd “geidentificeerd als dubbelpost”. Zal dat alsnog doen.
Toch, hoe het technisch precies komt, gestoorde communicatie is wel het issue.
En ja ik kan de auto at any time direct laden, alleen via een timer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:25

de Peer

under peer review

J-monkey schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 11:52:
[...]

Nee, ervan uitgaande dat de Load Balancing goed is aangesloten. Dit zorgt ervoor dat je huisaansluiting beschermd is terwijl de auto wel op maximale snelheid laadt.
De maximale snelheid die op dat moment mogelijk is bedoel je denk ik. dat is net iets anders dan maximale snelheid naar mijn mening. Die maximale snelheid kan ook heel traag zijn, als je aan het inductiekoken bent icm oven etc...

maar misschien bedoelde je dat ook...

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 03-12-2022 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-10 15:28
de Peer schreef op woensdag 30 november 2022 @ 19:36:
[...]

Je ziet het verkeerd. Vanwege je auto zit je boven het plafond. Dus je declareert alle laadkosten op basis van het tarief boven het plafond. Je priveverbruik staat er los van
Deze redenatie snap ik niet. Kan je dat nog toelichten?

Ik begrijp dat de laadkosten verrekent worden met het hogere tarief. In principe is dat dus 1 op 1 verrekening. Dit is tot 2900kwh dus voordelig.

Maar, door het thuis laden kom je overall ook sneller in de categorie boven 2900 Kwh. En dat betekent dat je in de praktijk, zeg na 6 maanden (ipv 12) ook voor al je energie meer moet gaan betalen omdat je door het vele laden sneller boven de grens van het prijsplafond komt.

Dan kan het als je veel thuis laad ineens niet meer voordelig zijn, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MaStar schreef op zondag 4 december 2022 @ 13:36:
[...]

Deze redenatie snap ik niet. Kan je dat nog toelichten?

Ik begrijp dat de laadkosten verrekent worden met het hogere tarief. In principe is dat dus 1 op 1 verrekening. Dit is tot 2900kwh dus voordelig.

Maar, door het thuis laden kom je overall ook sneller in de categorie boven 2900 Kwh. En dat betekent dat je in de praktijk, zeg na 6 maanden (ipv 12) ook voor al je energie meer moet gaan betalen omdat je door het vele laden sneller boven de grens van het prijsplafond komt.

Dan kan het als je veel thuis laad ineens niet meer voordelig zijn, toch?
Ik begrijp jouw redenatie dan weer niet.
Als jij normaal gesproken (zonder auto) precies 2900 kWh verbruikt, dan betaal je dus gewoon het lagere tarief voor je huisverbruik, en het hogere tarief voor de auto.

Als jij normaal gesproken (zonder auto) 4000 kWh verbruikt, dan betaal je het lagere tarief voor je eerste 2900 kwh huisverbruik, en het hogere tarief voor de overige 1100 kWh. En voor aanvullend verbruik met de auto betaal je ook het hogere tarief.

De auto heeft er dan verder weinig mee te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MaStar schreef op zondag 4 december 2022 @ 13:36:
[...]

Dit is tot 2900kwh dus voordelig.
Nee het is nooit voordelig, niet in je voordeel. want dan ben je aan het frauderen.

als je huis minder dan die 2900 kWh verbruikt maar jij rekent wel voor al je autolaadkosten het hogere tarief, dan mag dat eigenlijk niet.

het is alleen erg lastig om hier volledig correct mee om te gaan.

De makkelijkste situatie is dus als je huisverbruik al 2900kWh of hoger is.
Het is lastiger als je daar net onder zit, want dan is niet AL je autoverbruik in het hogere tarief (als je het helemaal correct zou willen doen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
de Peer schreef op zondag 4 december 2022 @ 15:42:
[...]

Ik begrijp jouw redenatie dan weer niet.
Als jij normaal gesproken (zonder auto) precies 2900 kWh verbruikt, dan betaal je dus gewoon het lagere tarief voor je huisverbruik, en het hogere tarief voor de auto.

Als jij normaal gesproken (zonder auto) 4000 kWh verbruikt, dan betaal je het lagere tarief voor je eerste 2900 kwh huisverbruik, en het hogere tarief voor de overige 1100 kWh. En voor aanvullend verbruik met de auto betaal je ook het hogere tarief.

De auto heeft er dan verder weinig mee te maken.
Het ligt volgens mij vooral hoeveel je meer verbruikt door het laden.

2x per week thuisladen kost mij zo'n 5000 kwh op jaarbasis. Wij gebruiken 2000 kwh zonder laden. Kom je op 7000 kwh op jaarbasis waarbij je maar 2900 voordelig tarief. 4100 kwh boven de norm. Duur tarief.

Als je gemiddelde jaarverbruik - zonder Thuisladen - onder de 2900 kwh zit, dan zorgt wekelijks laden van je EV dat je dus ook versneld meer gaat betalen voor je reguliere stroomverbruik. Dus overall meer gaat betalen voor je stroom.

Inderdaad, krijg je voor het laden tot die 2900 kwh iets meer geld terug, maar waar ligt de balans? Als je vervolgens 5000 kwh gebruikt in een jaar zit je daarmee 2100 kwh boven het plafond en betaal je dus hogere kosten.

Dan kan je dus beter gewoon bij een externe paal laden en zorgen dat je als huishouden onder de 2900 kwh blijft en dus de plafondprijs betaald, en niet meer. Het thuisladen stuwt je tarief omhoog.

Samengevat: veel thuisladen wordt vanaf 1 januari 2023 zeer onaantrekkelijk gemaakt.

[ Voor 14% gewijzigd door MaStar op 04-12-2022 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MaStar schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:39:
[...]

Samengevat: veel thuisladen wordt vanaf 1 januari 2023 zeer onaantrekkelijk gemaakt.
ik zie dat anders: Weinig stroom gebruiken wordt bijzonder goedkoop gemaakt. ;)
En voor auto laden betaal je het hoge marktconforme tarief.

en nee je valt nu toch weer terug in dezelfde fout, denken dat de rest van je stroom ook duurder wordt. dat is niet zo. Ook voor jou is het verbruik van je huis (zonder de auto) gewoon goedkoop vanwege het plafond.

je gaat niet meer betalen voor je reguliere gebruik.

je krijgt ook niet 'meer geld terug' voor laden tot 2900 kWh, tenzij je fraudeert.

[ Voor 42% gewijzigd door de Peer op 04-12-2022 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
de Peer schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:47:
[...]

en nee je valt nu toch weer terug in dezelfde fout, denken dat de rest van je stroom ook duurder wordt. dat is niet zo. Ook voor jou is het verbruik van je huis (zonder de auto) gewoon goedkoop vanwege het plafond..
Leg me dat eens uit dan?

Als je tot het plafond 20% regulier verbruikt en 90% door laden zit je versneld aan het plafond. Misschien al na 6 maanden. Dan ga je daarna voor het verbruik van je huis dus wel meer betalen. Dat blijft niet goedkoop vanwege het plafond, dat wordt duurder omdat je boven het plafond komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MaStar schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:54:
[...]

Leg me dat eens uit dan?

Als je tot het plafond 20% regulier verbruikt en 90% door laden zit je versneld aan het plafond. Misschien al na 6 maanden. Dan ga je daarna voor het verbruik van je huis dus wel meer betalen. Dat blijft niet goedkoop vanwege het plafond, dat wordt duurder omdat je boven het plafond komt.
Energie rekeningen betaal je over het algemeen per jaar, dus waarom zou je het per maand bekijken?

Maar misschien zit ik wel fout en werkt het anders dan ik denk.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 04-12-2022 21:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:51
Ik snap niet zo goed waarom dit nog onduidelijk is.. als je 2900kwh prive gebruikt reken je toch gewoon alles voor je auto duur af met je werkgever... Maakt t nou uit of je in januari aan t plafond zit of pas in december.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:00
Makrolon schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:12:
Ik snap niet zo goed waarom dit nog onduidelijk is.. als je 2900kwh prive gebruikt reken je toch gewoon alles voor je auto duur af met je werkgever... Maakt t nou uit of je in januari aan t plafond zit of pas in december.
Het kan uitmaken als het tarief nog verder omhoog gaat. In januari betaal je misschien 70c voor een kWh (even los van plafond) later in het jaar zou het naar 90c kunnen gaan bv.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Makrolon schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:12:
Maar door het laden ga je privé ook duur gebruiken..... Dat gaat gewoon in als je die limiet overschrijdt. Daarom maakt het uit of je in januari of december aan het plafond zit. Alles erboven betaal je tegen een hoog tarief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
de Peer schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:59:
[...]

Energie rekeningen betaal je over het algemeen per jaar, dus waarom zou je het per maand bekijken?

Maar misschien zit ik wel fout en werkt het anders dan ik denk.
Met het prijsplafond betaal je voor elektriciteit € 0,40 per KWh tot 2.900 kWh.... Dat gaat over één jaar. Als je al binnen 3 maanden over de 2900 kwh heen gaat betaal je de rest van het jaar geen € 0.40 eurocent maar € 0.90. Voor al je stroomgebruik. Dat is het dubbele (!)

[ Voor 4% gewijzigd door MaStar op 04-12-2022 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MaStar schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:31:
[...]

Met het prijsplafond betaal je voor elektriciteit € 0,40 per KWh tot 2.900 kWh.... Dat gaat over één jaar. Als je al binnen 3 maanden over de 2900 kwh heen gaat betaal je de rest van het jaar geen € 0.40 eurocent maar € 0.90. Voor al je stroomgebruik. Dat is het dubbele (!)
Nogmaals, ik betaal mijn stroom per jaar. Niet per maand. Alleen het totaal is dus relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 22:00
de Peer schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:36:
[...]

Nogmaals, ik betaal mijn stroom per jaar. Niet per maand. Alleen het totaal is dus relevant.
Als je nog een vast contract hebt wel ja. Als je op een flexibel contract zit kan de stroomprijs omhoog gaan. Dan kan het wel impact hebben.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
MaStar schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:39:
[...]

Het ligt volgens mij vooral hoeveel je meer verbruikt door het laden.

2x per week thuisladen kost mij zo'n 5000 kwh op jaarbasis. Wij gebruiken 2000 kwh zonder laden. Kom je op 7000 kwh op jaarbasis waarbij je maar 2900 voordelig tarief. 4100 kwh boven de norm. Duur tarief.

Als je gemiddelde jaarverbruik - zonder Thuisladen - onder de 2900 kwh zit, dan zorgt wekelijks laden van je EV dat je dus ook versneld meer gaat betalen voor je reguliere stroomverbruik. Dus overall meer gaat betalen voor je stroom.

Inderdaad, krijg je voor het laden tot die 2900 kwh iets meer geld terug, maar waar ligt de balans? Als je vervolgens 5000 kwh gebruikt in een jaar zit je daarmee 2100 kwh boven het plafond en betaal je dus hogere kosten.

Dan kan je dus beter gewoon bij een externe paal laden en zorgen dat je als huishouden onder de 2900 kwh blijft en dus de plafondprijs betaald, en niet meer. Het thuisladen stuwt je tarief omhoog.

Kan je dat voor een leek even toelichten?
Maakt het prijsplafond in NL de tarieven zoals ze nu zijn dan duurder dan ze nu zijn en onder het plafond goedkoper? Of alleen goedkoper onder het plafond en boven het plafond werkt het zoals nu?
Wanneer je onder het plafond goedkoper af bent dan zonder ingreep en daarboven gewoon de prijs betaalt die je normaal zou betalen kan je toch nooit verlies doen? Alles onder dat plafond is dan toch gewoon extra winst en geen verlies boven dat prijsplafond?
Wanneer de prijs, zonder plafond, later op een jaar stijgt had je zonder plafond toch ook die hogere prijs moeten betalen maar nooit kunnen genieten van de lagere prijs onder dat plafond?

En ik tot nu toe maar denken dat ze alleen in Vlaanderen alles ingewikkeld kunnen maken. :)
Op dat gebied is het in België nu veel eenvoudiger hoor: geen plafond. Alleen variabele marktconforme prijzen en voor iedereen (tot een bepaalde redelijk hoge inkomensgrens) 61 € per maand netto minus op de elektriciteitsrekening (en bij een nultarief cash op rekening).

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 04-12-2022 22:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:59
MaStar schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:31:
[...]

In principe betaal je maandelijks een voorschot en volgt er een afrekening aan het einde van het jaar, toch?

Het maakt dan in principe niet uit of je de eerste maand 6000 kWh gebruikt en de overige 11 maanden 1000 kWh. Het totale jaarverbruik wordt gedeeld door 12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
de Peer schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:36:
[...]

Ook per jaar heeft het invloed. Dan moet je 2900 kwh afrekenen tegen het lage tarief en alles daarboven hoog. En dat wordt opgestuwd door het thuisladen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Requiem19 schreef op zondag 4 december 2022 @ 22:38:
[...]

In principe betaal je maandelijks een voorschot en volgt er een afrekening aan het einde van het jaar, toch?

Het maakt dan in principe niet uit of je de eerste maand 6000 kWh gebruikt en de overige 11 maanden 1000 kWh. Het totale jaarverbruik wordt gedeeld door 12.
Klopt, maar de afrekening wel. Alles boven de 2900 kwh wordt met het prijsplafond hoger afgerekend. Je betaalt simpelweg een hogere prijs voor je stroom. Ook als je per jaar afrekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
IvoB2 schreef op zondag 4 december 2022 @ 22:26:
[...]

Kan je dat voor een leek even toelichten?
Maakt het prijsplafond in NL de tarieven zoals ze nu zijn dan duurder dan ze nu zijn en onder het plafond goedkoper? Of alleen goedkoper onder het plafond en boven het plafond werkt het zoals nu?
Dat laatste. Zie:
https://www.rijksoverheid...oor-verruimd-prijsplafond

Voor elektriciteit wordt het maximale tarief verlaagd tot € 0,40 per KWh en het maximale verbruik verhoogd tot 2.900 kWh

Door thuisladen ga je in een jaar snel door je 2.900 kWh heen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
MaStar schreef op maandag 5 december 2022 @ 06:39:
[...]

Klopt, maar de afrekening wel. Alles boven de 2900 kwh wordt met het prijsplafond hoger afgerekend. Je betaalt simpelweg een hogere prijs voor je stroom. Ook als je per jaar afrekent.
Dat was de discussie volgens mij niet. Jij zei dat als je binnen 3 maanden al over de 2900 gaat, je voor reguliere stroom (voor je huis) ook meer gaat betalen.

Zo werkt het dus niet - je betaalt alleen meer voor wat je extra verbruikt, waarbij het irrelevant is wanneer je over de drempel gaat.

Als je normaal dus 2000 kWh verbruikt voor je woning, en met de auto erbij 5000 kWh,

Werkt het volgens mij als volgt uit:

- woning: 2000 kHw lager tarief, door overheid gesubsidieerd
- auto: 900 kWh lager tarief, door overheid gesubsidieerd
- auto: alles boven 900 kWh, marktprijs zonder plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornehoogendoor
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-03-2024
Goedemorgen,

Bij de bestelling van m'n Model Y heb ik direct een Tesla Wallconnector aangeschaft. Deze is vrijdag geïnstalleerd op de oprit naast m'n huis.

Nu wil ik graag een paar zaken regelen maar ik kom er nog niet uit:
- Ik wil de energiekosten die ik privé maak laten betalen door m'n Holding (auto is van m'n Holding). Feitelijk wil ik dus gewoon betalen met m'n laadpas maar dat ik in dit geval de prijs zelf kan bepalen
- Ik wil een aantal anderen (familie) ook de optie geven om bij mij thuis te laden tegen kostprijs

Het is me na een paar dagen proberen nog niet gelukt. Weten jullie wat ik moet doen om dit te kunnen regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MaStar schreef op maandag 5 december 2022 @ 06:38:
[...]

Ook per jaar heeft het invloed. Dan moet je 2900 kwh afrekenen tegen het lage tarief en alles daarboven hoog. En dat wordt opgestuwd door het thuisladen...
het wordt niet 'opgestuwd'. Voor je auto declareer je gewoon het hoge tarief via de partij waar jij mag declareren, waarschijnlijk automatisch via de paal. jij bepaalt dus zelf dat je laadkosten van de auto boven het plafond zit, je gaat daar niet, in de loop van het jaar, op zitten wachten.

Je huisverbruik (zonder auto) betaal je het lage tarief tot 2900 kWh.

Je kunt auto en huis administratief dus prima gescheiden houden.

Het is ietsje lastiger als je huisverbruik (Zonder auto) ver onder de 2900 zit, want dat betekent dat je de autolaadkosten eigenlijk niet volledig tegen het hogere tarief mag declareren. Het is aan jou om te bepalen hoe je daar mee om gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
de Peer schreef op maandag 5 december 2022 @ 07:33:
[...]

Je huisverbruik (zonder auto) betaal je het lage tarief tot 2900 kWh.

Je kunt auto en huis administratief dus prima gescheiden houden.
Het plafond geldt voor al je energieverbruik. Hoe zie jij dit om gescheiden te houden? Alles telt op één meter en energierekening.

Zowel laden als ander verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
MaStar schreef op maandag 5 december 2022 @ 08:14:
[...]

Het plafond geldt voor al je energieverbruik. Hoe zie jij dit om gescheiden te houden? Alles telt op één meter en energierekening.

De Zappi laat zien hoeveel kWh voor je auto is en hoeveel kWh voor je woning.

Als je paal dit niet kan, pas je vooraf een pro-rata toe op basis van vorig jaar lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Cornehoogendoor schreef op maandag 5 december 2022 @ 07:24:
Goedemorgen,

Bij de bestelling van m'n Model Y heb ik direct een Tesla Wallconnector aangeschaft. Deze is vrijdag geïnstalleerd op de oprit naast m'n huis.

Nu wil ik graag een paar zaken regelen maar ik kom er nog niet uit:
- Ik wil de energiekosten die ik privé maak laten betalen door m'n Holding (auto is van m'n Holding). Feitelijk wil ik dus gewoon betalen met m'n laadpas maar dat ik in dit geval de prijs zelf kan bepalen
- Ik wil een aantal anderen (familie) ook de optie geven om bij mij thuis te laden tegen kostprijs

Het is me na een paar dagen proberen nog niet gelukt. Weten jullie wat ik moet doen om dit te kunnen regelen?
Voor die zaken heb je een back-end nodig, dat kan de TWC bij mijn weten niet.

Je kunt wel gewoon met een kWh-meter het totale verbruik declareren.

skoda enyaq 80 vw id.7 tourer pro s | holtkamper aero | fiscalist & techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornehoogendoor
JanHenk schreef op maandag 5 december 2022 @ 08:44:
[...]

Voor die zaken heb je een back-end nodig, dat kan de TWC bij mijn weten niet.

Je kunt wel gewoon met een kWh-meter het totale verbruik declareren.
Daar was ik al bang voor. Doos van de TWC ook net weggegooid. Stom.
Welke lader zou je dan nodig hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

sorry, ik geef het op, je wilt het gewoon niet begrijpen. Ik gaf duidelijk aan dat je het zelf gescheiden moet houden. Je gaf in een eerdere post volgens mij aan dat je met een laadpaal met backend werkt die je kosten automatisch declareert.

Als je meer over het plafond wilt weten, kijk even in dit topic, dan kan het hier gewoon weer over laadpalen etc. gaan.

[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 05-12-2022 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:29
Cornehoogendoor schreef op maandag 5 december 2022 @ 09:08:
[...]

Alfen bv.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmetjuh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-09 09:33
[...]

Ik ben toevallig vorige week om precies dezelfde reden overgestapt op een Easee Home i.c.m. een E-Flux backend. De TWC kan dit inderdaad niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
[...]

Als je het in eigen beheer wilt houden, zou ik zoeken naar een laadpaal met een e-flux backend. Kost wel wat (abonnementskosten), maar dat is wel zo netjes.

https://www.e-flux.io/laadpaal/
Zie hier voor een overzicht van merken waar ze mee samenwerken. Veel gebruikt zijn Easee, Wallbox, Alfen, EVBox. Wel even kijken naar de mogelijkheden van de specifieke modellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voog
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-10 15:03
[...]

Je laat je laadpaal dus gewoon 90ct verrekenen daar komt het op neer, ik laat in mijn geval op een aparte rekening storten, en verreken die aan het einde van het jaar met het bedrag wat ik moet bij betalen aan de energie maatschappij. Mijn werkgever ligt niet wakker van die paar tientjes per maand verschil, en als ze dat wel doen moeten ze mij voorzien in de middelen om dit op een makkelijke manier wel beter te verrekenen. (sterker nog, ik krijg niet eens een laadpaal van ze).

Wat je nog zou kunnen doen is, na verrekening (als dit heel veel is) je tarief een maandje naar beneden zetten, zodat je je werkgever op die manier compenseert.

Het is onmogelijk dit op de eurocent correct te doen, je zit zelfs nog met energieverlies van lader naar auto wat een ongrijpbare waarde is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
MaStar schreef op maandag 5 december 2022 @ 06:41:
[...]

Dat laatste. Zie:
https://www.rijksoverheid...oor-verruimd-prijsplafond

Voor elektriciteit wordt het maximale tarief verlaagd tot € 0,40 per KWh en het maximale verbruik verhoogd tot 2.900 kWh

Door thuisladen ga je in een jaar snel door je 2.900 kWh heen
Wanneer ik het goed begrijp garandeert de overheid je tot een verbruik van 2900 kWh een korting op de marktprijs en daarboven betaal je gewoon de marktprijs.
Was er geen plafond betaalde je gewoon voor al je verbruik (huis + EV) de marktprijs.
Met alles onder het plafond doe je in het plafondsysteem dus extra voordeel en daarboven betaal je gewoon alsof er geen ingreep was.
Begrijp dus niet hoe je je ooit benadeeld zou kunnen voelen door het plafondsysteem, aan wat je je verbruik ook besteed. Lijkt me eerder een super luxe probleem dat er in feite niet eens een is.

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 05-12-2022 11:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
IvoB2 schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:36:
[...]

Wanneer ik het goed begrijp garandeert de overheid je tot een verbruik van 2900 kWh een korting op de marktprijs en daarboven betaal je gewoon de marktprijs.
Was er geen plafond betaalde je gewoon voor al je verbruik de marktprijs.
Met alles onder het plafond doe je in het plafondsysteem dus extra voordeel en daarboven betaal je gewoon alsof er geen ingreep was.
Begrijp dus niet hoe je je ooit benadeeld zou kunnen voelen door het plafondsysteem, aan wat je je verbruik ook besteed.
Exact, er is een subsidie, maar die is gemaximeerd.

Niet heel gek ook, want anders motiveer je iedereen om juist meer energie te gebruiken.

Het mooie van EV’s en deze regeling is dat je prive het lage tarief hebt en je werkgever het hoge tarief vergoedt. Kortom, zit (eindelijk? 😉) mooi in elkaar qua regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:16

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

niki_lauda schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:24:
Lidl komt in Duitsland met een eigen laadvoorziening voor thuis voor een leuke prijs.
https://www.autobild.de/a...uer-e-autos-22289551.html.

Alleen even goede installateur vinden
Intussen ook in Nederland als 22 kW te krijgen (11 kW hebben ze ook).
https://www.lidl.nl/p/ult...dstation-22-kw/p100356637
Volgens de Tsjechische review zit er RS485 op, dus load balancing is er wellicht op te hacken.

Ik denk dat het bevestigt dat elektrisch rijden nu mainstream is :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Proton_ schreef op maandag 5 december 2022 @ 14:20:
[...]
Ik denk dat het bevestigt dat elektrisch rijden nu mainstream is :)
Ik denk dat andere cijfers dat juist tegenspreken. :)
Het spreekt nog maar steeds een klein deel van de privé-gebruikers aan. Het tegengestelde van mainstream dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:16

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@IvoB2 hmm, je hoeft niemand meer uit te leggen wat dat ding met kabel onder de carport is. Onder de mensen met eigen parkeerplek is thuisladen nu wel gangbaar.
In Nederland zijn stekkerauto's ruim in de Early Majority fase wat nieuw verkochte auto's betreft.
Ik ben het met je eens dat er nog een hoop zal moeten veranderen om ook de mensen die tweedehands auto's winkelen goed te bedienen. Thuisladen zal daar minder aan de orde zijn (parkeren in de straat etc).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
IvoB2 schreef op maandag 5 december 2022 @ 14:32:
[...]

Ik denk dat andere cijfers dat juist tegenspreken. :)
Het spreekt nog maar steeds een klein deel van de privé-gebruikers aan. Het tegengestelde van mainstream dus.
Ja, jij hebt het over België! :P Ik zie hier in de wijk best heel veel EV's, en inmiddels best veel laadpalen publiek en particulier op de oprit. Ik word iedere dag weer aangenaam verrast door de hoeveelheid EV's aan de publieke laadpaal. zoveel zelfs dat de gemeente laadpalen (helaas zonder bord) bijplaatst.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:29
Proton_ schreef op maandag 5 december 2022 @ 14:51:
@IvoB2 hmm, je hoeft niemand meer uit te leggen wat dat ding met kabel onder de carport is. Onder de mensen met eigen parkeerplek is thuisladen nu wel gangbaar.
In Nederland zijn stekkerauto's ruim in de Early Majority fase wat nieuw verkochte auto's betreft.
Ik ben het met je eens dat er nog een hoop zal moeten veranderen om ook de mensen die tweedehands auto's winkelen goed te bedienen. Thuisladen zal daar minder aan de orde zijn (parkeren in de straat etc).
Ik vermoed dat het vooral bedrijfsauto's zijn en auto's van ZZPers die nu de stap maken naar EV.
Particulieren.... veel minder, net zoals in België.
Bij nieuwe auto's zitten we nu ergens tussen de 10 en 20% EV's. Als je kijkt naar de gehele vloot, dan zitten we rond de 1% van de rond rijdende auto's. Dus, het is allemaal nog prematuur, en er zijn een pak mensen die het echt nog niet zien zitten (kijk maar eens of feesboek onder een advertentie voor autoladers of een EV....)

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
daemonix schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:16:
[...]

Ja, jij hebt het over België! :P Ik zie hier in de wijk best heel veel EV's, en inmiddels best veel laadpalen publiek en particulier op de oprit. Ik word iedere dag weer aangenaam verrast door de hoeveelheid EV's aan de publieke laadpaal. zoveel zelfs dat de gemeente laadpalen (helaas zonder bord) bijplaatst.
Het gaat over de cijfers. Niet wat ieder in zijn eigen wijk ziet gebeuren.
De laatste 5 jaar zie ik in mijn wijk de ene woning van om en bij het miljoen € na de andere neergepoot worden.
Daaruit zou ik zelf niet besluiten dat woningen van om en nabij het miljoen euro mainstream zijn geworden. :+

Maar idd. Op dat vlak ken ik de NL situatie niet zo goed als de situatie in Vlaanderen waar BEV's in privébezit marginaal zijn en niet meanstream en waar nieuw aangekochte auto's (en al heel zeker in de prijsklasse van een middenklasse BEV) voornamelijk gekocht worden door leasemaatschappijen en bedrijven en niet door particulieren. Ik wil dus best van je aannemen dat op dat vlak de gemiddelde Nederlander er veel beter voorstaat dan de gemiddelde Vlaming (om van de Walen nog maar te zwijgen want die hebben andere problemen aan hun hoofd dan een EV al hebben ze doorgaans ruimte zat voor een laadpaal).

Zelf rij ik al jaren met een BEV en heb al jaren een thuislaadpaal. Maar ik ben nog niet zo ver heen om te beseffen dat als het geen lease was betaald door de werkgever het er privé niet van gekomen zou zijn en ik, op dat vlak, eerder in een bevoorrechte uitzonderingspositie verkeer dan deel uit te maken van de mainstream.

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 05-12-2022 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
voog schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:59:
[...]

Je laat je laadpaal dus gewoon 90ct verrekenen daar komt het op neer, ik laat in mijn geval op een aparte rekening storten, en verreken die aan het einde van het jaar met het bedrag wat ik moet bij betalen aan de energie maatschappij. Mijn werkgever ligt niet wakker van die paar tientjes per maand verschil, en als ze dat wel doen moeten ze mij voorzien in de middelen om dit op een makkelijke manier wel beter te verrekenen. (sterker nog, ik krijg niet eens een laadpaal van ze).

Wat je nog zou kunnen doen is, na verrekening (als dit heel veel is) je tarief een maandje naar beneden zetten, zodat je je werkgever op die manier compenseert.

Het is onmogelijk dit op de eurocent correct te doen, je zit zelfs nog met energieverlies van lader naar auto wat een ongrijpbare waarde is.
Het gaat niet om het tarief maar dat thuisladen net zoveel telt als al het andere stroomgebruik. Alles komt op één rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
IvoB2 schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:36:
[...]

Was er geen plafond betaalde je gewoon voor al je verbruik (huis + EV) de marktprijs.
Begrijp dus niet hoe je je ooit benadeeld zou kunnen voelen door het plafondsysteem, aan wat je je verbruik ook besteed. Lijkt me eerder een super luxe probleem dat er in feite niet eens een is.
Zonder laden betaal je minder. Dus logisch dat niemand meer thuis gaat laden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@MaStar Heb je het over een situatie waarbij je de kosten niet vergoed krijgt vanuit de werkgever? Anders kan ik je niet volgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
MaStar schreef op maandag 5 december 2022 @ 18:21:
[...]
Zonder laden betaal je minder. Dus logisch dat niemand meer thuis gaat laden..
Had je voor het prijzenplafond dan geen EV?
Hoe zou je dat dan gedaan hebben zonder prijzenplafond? Dan zou je sowieso meer betalen voor huishoudelijk verbruik en het laden van de EV.

Zonder vergoeding van werkgever betaal je nu tot 2900 kWh minder dan voor het prijsplafond en daarboven hetzelfde als voor het prijsplafond.
Met vergoeding werkgever betaal je tot 2900 kWh minder dan voor het prijsplafond en kan je wat boven het prijsplafond valt en in je EV laadt tegen de marktprijs declareren bij de werkgever.
Hoezo betaal je dan meer?

Ik kan jouw redenering echt niet volgen hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 22:26
@IvoB2
Het is in NL nogal ingewikkeld gemaakt en de uitkomsten sterk afhankelijk van de individuele situatie.
Ik begrijp goed dat het voor jou en vele anderen lastig te volgen is, omdat er enorme diversiteit is in uitkomsten. Ik ontvang momenteel bijvoorbeeld (en enigszins verbijsterd) €190 per maand gestort wegens dure energie terwijl meter bijna neutraal is en stroom voor mij 15ct/kWh kost.
(Ik beschouw dat dan maar als een kleine refund op de ca. 100K belasting die ik per jaar moet betalen).

in dit kader spelen o.a. de volgende zaken een rol:
- In toenemende mate (hoge) variabele contracten die per maand wisselen
- Of dynamische contracten die zelfs per dag en tijdstip van de dag in tarief kunnen wisselen
- Al dan niet zonnepanelen die al dan niet op eigen dak liggen of via postcoderoos en al dan niet voorlopig nog kunnen worden gesaldeerd met thuisverbruik voor wat betreft energieheffingen en btw.
- wisselende situaties wat betreft huisverbruik en laden met prive en/of zakelijke auto door het jaar heen.
- en dan een prijsplafond wat snel is bedacht maar waarvan de consequenties voor de diverse situaties niet volledig zijn overzien.

lang verhaal kort. Volgens mij kun je in een aantal wat ingewikkelder gevallen pas in 2024 overzien wat redelijk zou zijn geweest voor 2023. De vraag daarbij is of dat effect relatief gering is en all in de game, of aanleiding tot een nacalculatie.

[ Voor 11% gewijzigd door eltron op 05-12-2022 20:26 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Euh, laat dan idd maar. :$
Ik kies dan wel voor "ons" systeem waar ik bij een jaarlijkse nulenergierekening nu 5 maanden lang 61 € per maand teruggestort krijg vanwege de energieleverancier (die dat geld dan weer krijgt van de federale <+:) overheid) wegens "dure" energie.
En "gelukkig" word ik later op de belastingsaangifte niet afgerekend op deze 305 €, wegens de "pech" geen belasting van 100K te betalen.

Stroom via een energieleverancier aan 15 c€/kWh, daar hebben we hier al jaren niet meer van gehoord.
Ik neem aan dat je het dan over de all in prijs hebt en niet over de naakte energieprijs alleen? De netvergoeding voor afname alleen al schommelt hier rond de 15 c€/kWh.

[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 05-12-2022 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
IvoB2 schreef op maandag 5 december 2022 @ 19:29:
[...]

Had je voor het prijzenplafond dan geen EV?
Hoe zou je dat dan gedaan hebben zonder prijzenplafond? Dan zou je sowieso meer betalen voor huishoudelijk verbruik en het laden van de EV.

Zonder vergoeding van werkgever betaal je nu tot 2900 kWh minder dan voor het prijsplafond en daarboven hetzelfde als voor het prijsplafond.
Met vergoeding werkgever betaal je tot 2900 kWh minder dan voor het prijsplafond en kan je wat boven het prijsplafond valt en in je EV laadt tegen de marktprijs declareren bij de werkgever.
Hoezo betaal je dan meer?

Ik kan jouw redenering echt niet volgen hoor.
Ik kan jouw redenering niet volgen.

Wij hebben een huushouden die nu 2900kwh per jaar verbruikt, zonder laden van auto. Top. Die elektriciteit krijgen we dus tegen voordelig plafond tarief in 2023.

Als ik in 2023 ook nog thuis ga laden, kom ik uit op 6500 kwh per jaar. Fors boven het prijsplafond - en daarmee groot deel duurder tarief afrekenen. Alles komt hier op 1 rekening, de energieleverancier houdt geen rekening tussen elektrisch laden of ander stroomverbruik.

Probleem is niet dat ik de laadkosten niet vergoed krijg, maar door het laden al mijn andere verbruik ook tegen een duurder tarief boven plafond gaat meetellen. Met 1 a 2 keer per week thuisladen zit ik daar al na 6 maanden aan.

Met elektrisch laden:
2900kwh: voordelig tarief
3600kwh: duurder tarief

Zonder thuis laden

Tuurlijk verrekent de werkgever de te laden elektriciteit. Maar zodra je boven 2900 kwh komt op jaarbasis, ga je voor al je stroom (!) een duurder tarief betalen. Ook voor wassen, drogen, koelkast, tv, licht. Zonde dus.
IvoB2 schreef op maandag 5 december 2022 @ 19:29:
[...].
Hoezo betaal je dan meer? .
Omdat al je stroomverbruik boven het 2900 kwh verbruikt duurder wordt. Dat was zonder laden niet zo, maar door het laden wel.

[ Voor 20% gewijzigd door MaStar op 05-12-2022 21:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
MaStar schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:13:
[...]

Wij hebben een huushouden die nu 2900kwh per jaar verbruikt, zonder laden van auto. Top. Die elektriciteit krijgen we dus tegen voordelig plafond tarief in 2023.

Als ik in 2023 ook nog thuis ga laden, kom ik uit op 6500 kwh per jaar. Fors boven het prijsplafond - en daarmee groot deel duurder tarief afrekenen. Alles komt hier op 1 rekening, de energieleverancier houdt geen rekening tussen elektrisch laden of ander stroomverbruik.

Probleem is niet dat ik de laadkosten niet vergoed krijg, maar door het laden al mijn andere verbruik ook tegen een duurder tarief boven plafond gaat meetellen. Met 1 a 2 keer per week thuisladen zit ik daar al na 6 maanden aan.

Met elektrisch laden:

Zonder thuis laden

Tuurlijk verrekent de werkgever de te laden elektriciteit. Maar zodra je boven 2900 kwh komt op jaarbasis, ga je voor al je stroom (!) een duurder tarief betalen. Ook voor wassen, drogen, koelkast, tv, licht. Zonde dus.

[...]

Omdat al je stroomverbruik boven het 2900 kwh verbruikt duurder wordt. Dat was zonder laden niet zo, maar door het laden wel.
Volgens mij wil je de anderen niet begrijpen of snap je niet hoe de afrekening werkt: jij stelt zelf of via leasemaatschappij in de paal een prijs in, dat doe je met de prijs die je betaald boven het prijsplafond. Daarmee betaal jij voor goedkope stroom en je werkgever bij het laden voor dure.

Hoe dat door het jaar heen mengt maakt geen moer uit. Of denk je soms dat de werkgevers de stroom van de zonnepanelen in de zomer ook gratis krijgen? Je rekent onder aan de streep aan het eind van het jaar 1 keer af met je energiemaatschappij. Daarin heeft werkgever of laadpaal geen rol, die rekenen compleet los daarvan met jou af tegen het door jou ingestelde tarief

[ Voor 5% gewijzigd door Sander op 05-12-2022 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
IvoB2 schreef op maandag 5 december 2022 @ 20:51:
Stroom via een energieleverancier aan 15 c€/kWh, daar hebben we hier al jaren niet meer van gehoord.
Ik neem aan dat je het dan over de all in prijs hebt en niet over de naakte energieprijs alleen? De netvergoeding voor afname alleen al schommelt hier rond de 15 c€/kWh.
Mijn integraal tarief ziet er momenteel zo uit (exclusief vaste net kosten):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iyr2vnB5ct1XY4HczFKbkglYVB4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qUQCSfjeFKmoHNjesZRjHjlF.png?f=fotoalbum_large

vaste kosten netbeheer en levering komen uit op ca. 0,75/dag

[ Voor 56% gewijzigd door eltron op 05-12-2022 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
[...]

Met elektrisch laden:

Zonder thuis laden
Je geeft met dit overzicht al antwoord op je eigen vraag. Bij ‘met elektrisch laden’ krijg je 3600kwh vergoed van je werkgever op hoog tarief. Jouw prive verbruik van 2900 maak je snel op, maar dat maakt onder aan de streep dus helemaal niet uit.

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:51
We kunnen dit topic wel omdopen in het hoe werkt t prijsplafond topic...

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
[...]

Met elektrisch laden:

Zonder thuis laden

[...]

Volgens mij is het nu vanuit heul veul verschillende kanten toegelicht waarom je redenering niet klopt. Volgens mij is de kern van je denkfout dat je denkt in maanden, terwijl energieleveranciers (gelukkig) denken in kalenderjaren. Het meest korte antwoord in jouw situatie is dat al je huishoudelijk verbruik onder het prijsplafond is (dus goedkoop) en het rijden deels eronder, deels erboven. Al die kosten zijn echter voor je werkgever.

Persoonlijk ga jij er niet op achteruit, sterker nog, het prijsplafond zorgt ervoor dat jij er persoonlijk op vooruit gaat (!)

Als je er toch heilig in blijft geloven, wat natuurlijk prima is :D, kun je inderdaad beter je (bedrijfs) EV inruilen voor iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
eltron schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:37:
[...]

Mijn integraal tarief ziet er momenteel zo uit (exclusief vaste net kosten):

[Afbeelding]
Oeps, netkosten vast per dag? Dat zet ook niet aan tot een lager verbruikv
Bij een laag verbruik gaat dat dan toch zwaar doorwegen?
En het totaal (met alle kosten in) per kWh verdubbeld dan ook al.

[ Voor 56% gewijzigd door IvoB2 op 05-12-2022 23:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
IvoB2 schreef op maandag 5 december 2022 @ 23:04:
[...]

Oeps, netkosten vast per dag? Dat zet ook niet aan tot een lager verbruikv
Bij een laag verbruik gaat dat dan toch zwaar doorwegen?
En het totaal (met alle kosten in) per kWh verdubbeld dan ook al.
Ja, netkosten vast per dag. Maar wel afhankelijk van de aansluitzwaarte:

Tot 3x25 A vast bedrag (1 t/m 3 fase), tot 3x 35A vast bedrag +x, tot 3x 50A vast bedrag +x+y etc.

Andere, veel verstandiger setup dan in België.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:22
NL Netbeheerkosten gaan omhoog per 1/1/2023 (van ca. eur 250,- naar 346,- voor t/m 3x25A)
En er is een voorstel in ontwikkeling om de nettarieven meer te flexibiliseren.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
BarryH schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 08:52:
NL Netbeheerkosten gaan omhoog per 1/1/2023 (van ca. eur 250,- naar 346,- voor t/m 3x25A)
En er is een voorstel in ontwikkeling om de nettarieven meer te flexibiliseren.
Er is ook al meer dan 10 jaar een voorstel in ontwikkeling om per kwartier te gaan beprijzen. In ontwikkeling zijnde voorstellen zijn niet meer dan dat: in ontwikkeling en een voorstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
daemonix schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 08:35:
[...]
Andere, veel verstandiger setup dan in België.
Hangt van de omstandigheden af.
Bij een relatief hoog verbruik/vermogen heb je voordeel bij een vast tarief.
Bij een laag netverbruik/--vermogen uiteraard niet want je betaalt sowieso een vast tarief dat niet meer omlaag kan door zuiniger met energie en vermogen om te springen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
daemonix schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:12:
[...]

Er is ook al meer dan 10 jaar een voorstel in ontwikkeling om per kwartier te gaan beprijzen. In ontwikkeling zijnde voorstellen zijn niet meer dan dat: in ontwikkeling en een voorstel.
Hier in Vlaanderen is dat ook jaren een heel gedoe geweest. Maar plots waren ze er wel (meting per kwartier en er op afgerekend worden). :)
Never say never.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
IvoB2 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:51:
[...]

Hier in Vlaanderen is dat ook jaren een heel gedoe geweest. Maar plots waren ze er wel (meting per kwartier en er op afgerekend worden). :)
Never say never.
Ja, dat weet ik, en ik vind het systeem echt een prutssysteem bij jullie. Bij ons is het dan eerlijker, ik betaal een hoop meer voor de 3x50 A dan voor de 3x25A maar heb verder niets te verrekenen. Voorspelbaarheid is troef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RAM1979
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-10 22:22
Makrolon schreef op maandag 5 december 2022 @ 22:09:
We kunnen dit topic wel omdopen in het hoe werkt t prijsplafond topic...
Bedankt voor deze hint aan eenieder. Sinds enkele dagen volg ik dit topic aangezien binnenkort de nieuwe elektrische auto wordt geleverd (mijn eerste). Echter, gaat dit topic nu over de (on)mogelijkheden over het thuis laden van je auto of over de prijs van stroom en het prijsplafond?

Is dit niet een gevalletje, terug on topic mensen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
@daemonix Is maar hoe iedereen er tegenover staat.
De tarieven inzake kW en kWh zijn hier heel duidelijk. Niets onvoorspelbaar aan.
En zeker al niet als je, als amateur tweaker, in real time je verbruik opvolgt en al maatregelen hebt genomen voor het in voege gaat.
Ik ben meer voorstander van de verbruiker betaalt ipv forfaitaire systemen die niet echt tot zuinig gebruik aanzetten. Ik ben dan ook geen voorstander van het forfaitaire minimum en maximum in Vlaanderen.
Maar het is al een stapje in de goede richting.
Zo ook salderen. Wie saldeert heeft daar meestal rechtstreeks voordeel bij maar een ander dient dat voordeel dan wel te betalen.

Maar idd, zolang er onbeperkt stroom uit het net blijft komen en je kan de prijs ervan blijven betalen (of door een ander) is dat in dit topic niet echt een punt. :+

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 06-12-2022 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
Sander schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:22:
[...]

Volgens mij wil je de anderen niet begrijpen of snap je niet hoe de afrekening werkt: jij stelt zelf of via leasemaatschappij in de paal een prijs in, dat doe je met de prijs die je betaald boven het prijsplafond. Daarmee betaal jij voor goedkope stroom en je werkgever bij het laden voor dure.

Hoe dat door het jaar heen mengt maakt geen moer uit. Of denk je soms dat de werkgevers de stroom van de zonnepanelen in de zomer ook gratis krijgen? Je rekent onder aan de streep aan het eind van het jaar 1 keer af met je energiemaatschappij. Daarin heeft werkgever of laadpaal geen rol, die rekenen compleet los daarvan met jou af tegen het door jou ingestelde tarief
Dit begrijp ik. Alleen begrijp jij mijn punt niet. En dat is dat het stroomverbruik door laden snel boven het plafond gaat en ALLE stroom dus duurder wordt. Ook van je thuisgebruik.

En dat krijg je niet vergoed van je werkgever.

Over het jaar heen ga je dus meer afrekenen. Anyway, ik zal niet meer reageren als jullie dit niet snappen.

[ Voor 5% gewijzigd door MaStar op 06-12-2022 20:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:59
MaStar schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:10:
[...]

Dit begrijp ik. Alleen begrijp jij mijn punt niet. En dat is dat het stroomverbruik door laden snel boven het plafond gaat en ALLE stroom dus duurder wordt. Ook van je thuisgebruik.

En dat krijg je niet vergoed van je werkgever.

Over het jaar heen ga je dus meer afrekenen. Anyway, ik zal niet meer reageren als jullie dit niet snappen.
Bij je baas/laadpaal club geef je toch het contract tarief op en niet je prijsplafond prijs. Dus dan heb je met je prive stroom er toch geen last van.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Erwin_83 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:39:
[...]

Bij je baas/laadpaal club geef je toch het contract tarief op en niet je prijsplafond prijs. Dus dan heb je met je prive stroom er toch geen last van.
Klopt. Maar dat snappen wij allemaal verkeerd.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:34

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
en met bovenstaande constateringen komt er een eind aan prijsplafond geneuzel

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-10 20:49

jvhaarst

Eendracht maakt macht

hier stond een offtopic bericht

[ Voor 94% gewijzigd door teacher op 07-12-2022 21:15 ]

If you don’t have enough time, stop watching TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-02 15:56
Hallo, afgelopen weken dit forum flink veel gelezen en helaas zie ik door de bomen het bos niet meer helemaal... hopelijk kan iemand mijn begrip van e.e.a. helpen te verhelderen.

Ik heb een elektrische auto besteld die ergens volgend jaar word geleverd. Daar ga ik zo'n 25dkm pj mee rijden en kom ik op 3,9kwh aan benodigde stroom.
Uiteraard ga ik de zonnepanelen op mijn dak uitbreiden en denk daarmee de benodigde hoeveelheid stroom op te kunnen wekken (over het jaar gezien dan) om zoveel mogelijk zelfvoorzienend te zijn.

Nu ben ik op zoek naar een laadpaal en vraag me af wat wijsheid is.

Je komt al snel op de Zappi V2.1. Nadeel vind ik dat die best groot is. We hebben een niet zo'n grote oprit en zo'n uitstekende stekker in de dummy (want dat is toch het makkelijkste: met vaste draad) is op de loopruimte om de auto's best een dingetje als het gaat om praktisch eromheen lopen. Immers de bedoeling is dat de stekker ook overdag in de auto zit (direct zon --> aiuto laden)

Welke alternatieven zijn er? Ik kan me goed voorstellend at de Zappi alles voor je doet (loadbalancing, intelligent stroom verdelen zodat je direct vanaf de zonnepanelen je auto laad ipv het netwerk).
Liefst hou ik de intelligentie centraal (via home-automation) en is het laadpunt gewoon een strakke en praktische lader (zoals de Tesla Charger versie 2) en ben ik zelf in control met een

Ik heb nog niet gekozen voor een overal thuis-automatisering zoals Homey (ben wel ah bestuderen). Wacht nog op nieuwe Google Home update wat ik nu gebruik op zich naar tevredenheid. (sidenote: als Matter/Homey straks maakt dat ik kan overstappen op Apple dan doe ik dat)

De vraag is dus: welke alternatieven heb ik tov Zappi voor mijn plan om straks zoveel mogelijk de auto via de zonnepanelen slim te laden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Megalo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-09 18:57
Ik laat zelf over twee weken de Ratio Solar installeren: https://www.ratio.nl/nl/c...o-solar/groups/g+c+a+view

Lijkt (vrijwel) alles te hebben wat de Zappi ook heeft, tegen een scherpere prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Je kan altijd de lader binnen hangen en dan de kabel door de muur

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
Megalo schreef op donderdag 8 december 2022 @ 08:14:
Ik laat zelf over twee weken de Ratio Solar installeren: https://www.ratio.nl/nl/c...o-solar/groups/g+c+a+view

Lijkt (vrijwel) alles te hebben wat de Zappi ook heeft, tegen een scherpere prijs.
Ga ik bestuderen! En de intelligentie, zit die in de laadpaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
BarryH schreef op donderdag 8 december 2022 @ 08:18:
Je kan altijd de lader binnen hangen en dan de kabel door de muur
Dar had ik idd nog niet aan gedacht... misschien kan ik vanaf de garage iets bedenken...
Heb jij deze opstelling of een voorbeeld hiervan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
OmeRobbie schreef op donderdag 8 december 2022 @ 08:39:
[...]

Dar had ik idd nog niet aan gedacht... misschien kan ik vanaf de garage iets bedenken...
Heb jij deze opstelling of een voorbeeld hiervan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K8wofr9XAAd7C4xrlV0RXQCMgng=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fc8SfCz0la7x8Y3cPLxxPBwD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalo
OmeRobbie schreef op donderdag 8 december 2022 @ 08:38:
[...]

Ga ik bestuderen! En de intelligentie, zit die in de laadpaal?
De Ratio heeft sowieso load balancing (volgens mij dmv ct-klemmen) en hij heeft drie laadmodi: alleen op zonnestroom laden, een combinatie van panelen en netstroom met load balancing en een boost modus waarbij hij load balancing uitschakelt en dus verder nergens rekening mee houdt.

Vooral dat laden via alleen mijn zonnepanelen vind ik belangrijk gezien ik in de zomer nu zonder elektrische auto flink meer produceer dan ik verbruik.

Ik heb nog niet uitgezocht in hoeverre deze laadpaal zou kunnen werken met dynamische tarieven, daar heeft hij uit zichzelf volgens mij geen functie voor.

[ Voor 11% gewijzigd door Megalo op 08-12-2022 08:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:14
@OmeRobbie Ik denk dat er meer tweakers zijn met vergelijkbare vragen. Daarom probeer ik een lijstje bij te houden met interessante opties. Voor jou is de Open-Api denk ik wel relevant. En zou ook even goed kijken of je terug kan schakelen naar 1 fase solar charging:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rr65VEvt-z61GPtWXuq413LxtW4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OmpryXndSEuZoBjbGUQ4uOZV.png?f=fotoalbum_large

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMan81
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-10 18:36
OmeRobbie schreef op donderdag 8 december 2022 @ 07:55:
Hallo, afgelopen weken dit forum flink veel gelezen en helaas zie ik door de bomen het bos niet meer helemaal... hopelijk kan iemand mijn begrip van e.e.a. helpen te verhelderen.

Ik heb een elektrische auto besteld die ergens volgend jaar word geleverd. Daar ga ik zo'n 25dkm pj mee rijden en kom ik op 3,9kwh aan benodigde stroom.
Uiteraard ga ik de zonnepanelen op mijn dak uitbreiden en denk daarmee de benodigde hoeveelheid stroom op te kunnen wekken (over het jaar gezien dan) om zoveel mogelijk zelfvoorzienend te zijn.

Nu ben ik op zoek naar een laadpaal en vraag me af wat wijsheid is.

Je komt al snel op de Zappi V2.1. Nadeel vind ik dat die best groot is. We hebben een niet zo'n grote oprit en zo'n uitstekende stekker in de dummy (want dat is toch het makkelijkste: met vaste draad) is op de loopruimte om de auto's best een dingetje als het gaat om praktisch eromheen lopen. Immers de bedoeling is dat de stekker ook overdag in de auto zit (direct zon --> aiuto laden)

Welke alternatieven zijn er? Ik kan me goed voorstellend at de Zappi alles voor je doet (loadbalancing, intelligent stroom verdelen zodat je direct vanaf de zonnepanelen je auto laad ipv het netwerk).
Liefst hou ik de intelligentie centraal (via home-automation) en is het laadpunt gewoon een strakke en praktische lader (zoals de Tesla Charger versie 2) en ben ik zelf in control met een

Ik heb nog niet gekozen voor een overal thuis-automatisering zoals Homey (ben wel ah bestuderen). Wacht nog op nieuwe Google Home update wat ik nu gebruik op zich naar tevredenheid. (sidenote: als Matter/Homey straks maakt dat ik kan overstappen op Apple dan doe ik dat)

De vraag is dus: welke alternatieven heb ik tov Zappi voor mijn plan om straks zoveel mogelijk de auto via de zonnepanelen slim te laden?
De laders van Wallbox kunnen ook op puur zonnestroom laden (net als Zappi, Ratio en Etrel). En via een google op "wallbox home automation" vond ik dit Python projectje waarmee je hem zou kunnen aansturen (via). Disclaimer: zelf geen ervaring mee of uitgebreid gelezen 8)

Cupra Born

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadMan81
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-10 18:36
ice-T106 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:17:
@OmeRobbie Ik denk dat er meer tweakers zijn met vergelijkbare vragen. Daarom probeer ik een lijstje bij te houden met interessante opties. Voor jou is de Open-Api denk ik wel relevant. En zou ook even goed kijken of je terug kan schakelen naar 1 fase solar charging:
[Afbeelding]
Mooi overzichtje! Toevoeging: Zappi ondersteunt ook laden met dynamische prijzen. Zij doen het onafhankelijk van de leverancier en kijken naar de Epex prijzen

Cupra Born

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23-10 17:40
Megalo schreef op donderdag 8 december 2022 @ 08:56:
[...]

De Ratio heeft sowieso load balancing (volgens mij dmv ct-klemmen) en hij heeft drie laadmodi: alleen op zonnestroom laden, een combinatie van panelen en netstroom met load balancing en een boost modus waarbij hij load balancing uitschakelt en dus verder nergens rekening mee houdt.

Vooral dat laden via alleen mijn zonnepanelen vind ik belangrijk gezien ik in de zomer nu zonder elektrische auto flink meer produceer dan ik verbruik.

Ik heb nog niet uitgezocht in hoeverre deze laadpaal zou kunnen werken met dynamische tarieven, daar heeft hij uit zichzelf volgens mij geen functie voor.
LET OP...

Je auto heeft een laadprotocol dat onder de ~1.4kW stopt!

Dat houd dan in dat als er wolken over drijven je de hele tijd in/uit/in/uit gaat zien.

Best mogelijk dat zoiets geen problemen geeft, maar mijn tech DNA verteld mij dat ik beter de ECO+ stand op mijn Zappi kan gebruiken, zodat als er maar 900W aan opwek is, dat de lader dan gewoon wat aanvult en rustig door blijft gaan.

m2c

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalo
Hansieo schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:53:
[...]

LET OP...

Je auto heeft een laadprotocol dat onder de ~1.4kW stopt!

Dat houd dan in dat als er wolken over drijven je de hele tijd in/uit/in/uit gaat zien.

Best mogelijk dat zoiets geen problemen geeft, maar mijn tech DNA verteld mij dat ik beter de ECO+ stand op mijn Zappi kan gebruiken, zodat als er maar 900W aan opwek is, dat de lader dan gewoon wat aanvult en rustig door blijft gaan.

m2c
Dank. Dat is inderdaad wel een puntje van zorg. Maar de hele installatie is 9880Wp, dus op dagen in de lente/zomer zal ik er niet al te veel last van gaan hebben vermoed ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
OmeRobbie schreef op donderdag 8 december 2022 @ 07:55:

Ik heb de Zappi pal voor de garagedeur hangen aan de zijmuur. Hadden dezelfde zorg, maar hebben er in de praktijk geen last van. Hij steekt maar 14cm uit. Met stekker in socket iets meer, maar je kunt hem ook gewoon na het omwinden laten hangen. Dan blijft het binnen de 15cm. Zet hem zelf wel altijd in de socket maar geen last van beperkte loopruimte of zo. Ik denk dat je met de meeste laders wel te maken hebt met 10cm of meer dat het uit de muur steekt, tenzij je de lader zelf binnen hangt. Verschil met Zappi is er nauwelijks schat ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
Ziet erg netjes uit! Neem even aan dat ie nu wordt gebruikt om de auto op te laden maar normaal gesproken hangt ie dus netjes om dat katrolletje heen?

Ik durf het bijna niet te vragen maar doe het toch: hoe ziet zoiets ervan binnen uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
[Afbeelding]
Thanx! hopelijk tijd om dit forumtopic de home-automation tweak karakter wat zwaarder aan te zette. Ipv "welke is het beste" of wat betekent de plafondregel voor mij :-)
Ik heb komende tijd weer wat te bestuderen.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
MadMan81 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:18:
[...]

De laders van Wallbox kunnen ook op puur zonnestroom laden (net als Zappi, Ratio en Etrel). En via een google op "wallbox home automation" vond ik dit Python projectje waarmee je hem zou kunnen aansturen (via). Disclaimer: zelf geen ervaring mee of uitgebreid gelezen 8)
Thanx, wat weten jullie er al veel van... ik heb vooral Google als vriend... internationale fora heb ik niet zoveel aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
eltron schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:59:
[...]

Ik heb de Zappi pal voor de garagedeur hangen aan de zijmuur. Hadden dezelfde zorg, maar hebben er in de praktijk geen last van. Hij steekt maar 14cm uit. Met stekker in socket iets meer, maar je kunt hem ook gewoon na het omwinden laten hangen. Dan blijft het binnen de 15cm. Zet hem zelf wel altijd in de socket maar geen last van beperkte loopruimte of zo. Ik denk dat je met de meeste laders wel te maken hebt met 10cm of meer dat het uit de muur steekt, tenzij je de lader zelf binnen hangt. Verschil met Zappi is er nauwelijks schat ik.
Zappi staat nog steeds bovenaan mijn lijstje. Alleen kan ik me niet voorstellen dat er meer keus is en word ik liefst niet afhankelijk van een Zappi-platform die het voor me regelt. Ook al begrijp ik dat ze dat verdomd goed doen...

En ik ga inderdaad meten en passen. wordt vervolgd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornehoogendoor
[Afbeelding]
Dit overzicht is echt top. Ik neig naar de Wallbox Pulsar (obv advies installateur). Ik wil namelijk de volgende dingen kunnen:

- Laden als de zon schijnt;

Ik heb van Wallbox begrepen dat ik niet kan laden met m'n eigen laadpas maar kan dat dan wel via de back-office van E-flux?

Zijn er dan nog andere zaken die ik over 't hoofd zie bij die Wallbox Pulsar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacFan
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 30-09 15:42
Cornehoogendoor schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:26:
[...]

Dit overzicht is echt top. Ik neig naar de Wallbox Pulsar (obv advies installateur). Ik wil namelijk de volgende dingen kunnen:

- Laden als de zon schijnt;

Ik heb van Wallbox begrepen dat ik niet kan laden met m'n eigen laadpas maar kan dat dan wel via de back-office van E-flux?

Ik dacht dat die pulsar geen RFID scanner aan boord had. Je kunt dan toch je laadpas helemaal niet gebruiken!

EV6 Plus RWD - MY23 & Renault Megane E-Tech Optimum Charge Evolution - MY 24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvdl2000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-10 15:51
MacFan schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:50:
[...]

Ik dacht dat die pulsar geen RFID scanner aan boord had. Je kunt dan toch je laadpas helemaal niet gebruiken!
via de backend kan dat wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvdl2000
Cornehoogendoor schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:26:
[...]

correct, die koppelling ben ik hier zelf nu ook mee bezig.

en je moet goed opletten met welke KWH meter voor de loadbalancing. Heb er nu eentje (enkele fase) in bestelling staan bij Oosterberg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornehoogendoor
Tvdl2000 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:01:
[...]

correct, die koppelling ben ik hier zelf nu ook mee bezig.

en je moet goed opletten met welke KWH meter voor de loadbalancing. Heb er nu eentje (enkele fase) in bestelling staan bij Oosterberg.
Dus naast die wallbox ook de e-flux + een KWH meter? Welke KWH meter heb je nodig? En wat doet die precies?
En voor E-flux, wat voor kennis heb je nodig om dat in te richten/beheren? Als in: ik ben geen programmeur of iets dergelijks :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvdl2000
Cornehoogendoor schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:04:
[...]

Dus naast die wallbox ook de e-flux + een KWH meter? Welke KWH meter heb je nodig? En wat doet die precies?
En voor E-flux, wat voor kennis heb je nodig om dat in te richten/beheren? Als in: ik ben geen programmeur of iets dergelijks :-)
specifieke van carlo gavazzi . ga je 3 fase of 1 fase? ik ben ook geen programmeur en het lukt mij ook. Bel ff met E-flux sturen je zo een hele instructie set en al wat je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornehoogendoor
Tvdl2000 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:07:
[...]

specifieke van carlo gavazzi . ga je 3 fase of 1 fase? ik ben ook geen programmeur en het lukt mij ook. Bel ff met E-flux sturen je zo een hele instructie set en al wat je nodig hebt.
Ga je 3 fase of 1 fase? Sorry, daar weet ik 't antwoord niet op. Ik heb nu 3x25A vanuit de netbeheerder. Is het dan 3 fase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvdl2000
Cornehoogendoor schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:10:
[...]

Ga je 3 fase of 1 fase? Sorry, daar weet ik 't antwoord niet op. Ik heb nu 3x25A vanuit de netbeheerder. Is het dan 3 fase?
ja dat is dan 3 fase.... dan heb je de carlo gavazzi EM340DINAV23XS1PFB nodig https://webshop.oosterber...f-208-400vac-65a/10283050

voor een volgende die wel 1 fase aansluiting heeft net als ik deze moet jij hebben: EM112DINAV01XS1PFB (als je het met een KWH wilt doen ipv losse trafo ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jitse H
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-10 17:28
MacFan schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:50:
[...]

Je kunt bij E-Flux Plug&Charge laten instellen met het UID van je laadpas. Tegen kostprijs laden voor anderen gaat dan niet, alle laadsessies worden dan geclaimed op de geconfigureerde laadpas.

Je kunt bij de bestelling de Power Boost optie meebestellen (dit is die benodigde kWh meter). Volgens Wallbox is dit dan een aangepaste versie zodat ze kunnen samenwerken. Wellicht is dit laatste meer bangmakerij en gericht op koppelverkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvdl2000
Jitse H schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:26:
[...]
Wellicht is dit laatste meer bangmakerij en gericht op koppelverkoop.
staat nergens dat het een aangepaste versie is, plus carlo gavazzi hun meters zijn zogeheten MID dus mogen niet zomaar shit laten aanpassen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jitse H
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-10 17:28
Tvdl2000 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:28:
[...]

staat nergens dat het een aangepaste versie is, plus carlo gavazzi hun meters zijn zogeheten MID dus mogen niet zomaar shit laten aanpassen....
Lijkt mij ook sterk, feit is wel dat dit in de handleiding staat:

"WARNING - Only energy meters that are delivered by Wallbox are compatible with this feature"

Doe ermee wat je wil ;)
Pagina: 1 ... 40 ... 195 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen