Het grote Kia e-Niro topic

Pagina: 1 ... 363 364 Laatste
Acties:

• evertmulder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:02
evertmulder schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:27:
[...]

19-02-2026
Vandaag onderstaande email naar Kia verstuurd.
Hallo Christy,
Dit is mijn 12e email over dit onderwerp en de 1e dateert van begin november 2025.
Ik heb niet het gevoel dat er begrip is voor mijn situatie. Overigens betreft het niet alleen mijn frustratie maar ook die van vele andere Kia rijders die dit probleem hebben en zich uitten op diverse fora.
Als jullie hierover benaderd worden krijgt vrijwel iedereen dezelfde reactie.
Naar mijn mening moeten jullie een kwaliteitsslag maken.
Gezien de tijd (nu 4 maanden) had er m.i. al een oplossing moeten zijn mede gezien het gegeven dat de “oude” app de functionaliteit wel had.
Het lijkt mij zinvol, klantgericht en ook de klant serieus nemen dat ik (wij) nu helder en duidelijk geinformeerd worden waar het probleem ligt, wat er aan wordt gedaan, wanneer wij een oplossing tegemoet kunnen zien oftewel zet je proces in de PDCA en houdt ons op de hoogte van de voortgang.
Overigens heb je in je onderstaande email aangegeven dat je regelmatig om updates heb gevraagd maar ik ben over de uitkomst niet geinformeerd dus ook hier valt nog winst te boeken.
Mijn voorstel zij zijn om op jullie facebookpagina ons wekelijks te informeren over de voortgang. Zo wordt een ieder geinformeerd en neem je de klant serieus.
Ik zie met belangstelling je reactie tegemoet.
Met vriendelijke groet
Evert Mulder

19-02-2026 Bericht van Kia
Van: noreply@salesforce.com <noreply@salesforce.com> Namens Support Kia Connect
Verzonden: donderdag 19 februari 2026 14:30
Onderwerp: Kia Connect Support: 00149503

Beste Evert,
Hartelijk dank voor je reactie aan Kia Connect.
We begrijpen je frustratie zeer, en nemen dit ook uiterst serieus. Wij zijn echter afhankelijk van ons technisch support team.
Zodra er een update is, zullen wij dit persoonlijk met je delen. Hiervoor hoef je Facebook niet in de gaten te houden.
Ik vertrouw erop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Natasja

19-02-2026
Reactie van mij naar Kia
Hallo Natasja,
Bedankt voor je snelle reactie.
Ik hoor nu al maanden dat, wanneer er een update is, ik geinformeerd wordt.
Dat is van jullie kant een te afwachtende houding.
Ik verwacht na al die maanden een proactieve houding in die zin dat jullie contact opnemen met het technisch support team en hen verzoekt jullie iedere 14 dagen een update te sturen wat de stand van zaken is.
Of escaleer het naar een hogere echelon (jullie direct leidinggevende) zodat die actie kan ondernemen.
Dus niet (meer) afwachten maar een pro-actieve houding, in het belang van jullie klanten,
Graag je reactie.
Evert Mulder

19-02-2026
Bericht van Kia (weinig hoopvol en weinig bemoedigend)
Beste Evert,
Dank voor je reactie.
Ik begrijp zeker dat dit vervelend is. Wij vragen ook regelmatig updates aan ons technisch support team. Ze zijn er erg druk mee bezig alleen hebben zij het probleem nog niet verholpen. Ik zal nogmaals een update vragen. Zodra wij meer weten zullen wij dit direct terugkoppelen.
Ik vertrouw erop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Kaylee

19-02-2026
Reactie van mij
Hallo Kaylee,
Vraag niet alleen een update maar ook wat het probleem is zodat wij ook wat achtergrond weten en daarnaast wanneer men verwacht het probleem wel opgelost te hebben.
Ik neem over 1 week weer contact op als ik van jullie nog geen afdoende reactie heb ontvangen.
Per email een paar maal contact gehad met Kia zonder dat er voortgang in de ontwikkeling van de app zit.
Vandaag (16-03-2026) het volgende bericht van Kia
Beste Evert,
Hartelijk dank voor je reactie.
Ik snap inderdaad dat het lange wachten erg vervelend is. Wij hopen dat we het probleem zo snel mogelijk op kunnen lossen. Voor nu zullen wij je nog wekelijks voorzien van een update om je te laten weten dat we er nog volop mee bezig zijn. Alvast bedankt voor je geduld!
Ik vertrouw erop je hiermee voor nu voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Kelly.
Zodra er een voortgang te melden is zal ik jullie informeren (ben bang dat het nog heel lang zal duren)

• mikekiwi
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:14
Even wat vraagjes van een (vanaf aankomende vrijdag) beginnend EV- en Niro bezitter:

1. maakt het bij opladen aan een openbare laadpaal (dus geen snellader) uit of ik eerst de kabel in de paal stop en dan in de Niro, of andersom?

2. kun je als de auto aan het laden is, de auto gewoon ontgrendelen en vergrendelen zonder dat dat invloed heeft op het laadproces?

3. Zijn er handiger manieren om de laadkabel op te bergen dan hem in de kofferbak te smijten (als dan niet onder de bodemplaat)? Ik zat meer te denken aan een haak aan de zijkant of zoiets. Of achter de bijrijdersstoel (daar zit haast nooit iemand bij ons). Ben benieuwd naar jullie tips en trucs (ook over andere zaken die ik niet hier aanhaal )

4. heeft iemand ervaring met het aanschaffen van een thuiskomer als reservewiel? Heb het niet zo op het geleverde alternatief, maar zie dat er 16 en 17 inch varianten zijn. Is er verschil in welke wel in de daarvoor bedoelde uitsparing passen en welke niet?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

mikekiwi schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:03:
Even wat vraagjes van een (vanaf aankomende vrijdag) beginnend EV- en Niro bezitter:

1. maakt het bij opladen aan een openbare laadpaal (dus geen snellader) uit of ik eerst de kabel in de paal stop en dan in de Niro, of andersom?

2. kun je als de auto aan het laden is, de auto gewoon ontgrendelen en vergrendelen zonder dat dat invloed heeft op het laadproces?

3. Zijn er handiger manieren om de laadkabel op te bergen dan hem in de kofferbak te smijten (als dan niet onder de bodemplaat)? Ik zat meer te denken aan een haak aan de zijkant of zoiets. Of achter de bijrijdersstoel (daar zit haast nooit iemand bij ons). Ben benieuwd naar jullie tips en trucs (ook over andere zaken die ik niet hier aanhaal )

4. heeft iemand ervaring met het aanschaffen van een thuiskomer als reservewiel? Heb het niet zo op het geleverde alternatief, maar zie dat er 16 en 17 inch varianten zijn. Is er verschil in welke wel in de daarvoor bedoelde uitsparing passen en welke niet?
1) nee, maakt niet uit in de meeste gevallen. Lock start pas bij starten van sessie.

2) nee. Als je ontgrendeld en bestuurdersdeur open doet tijdens lopende laadsessie, zal de auto de laadstroom beperken tot 500W voor 30 seconden. Dat is tevens het moment dat je de laadkabel aan de autokant unlocked eruit kan trekken tijdens een sessie, zonder de sessie aan de laadpaal te beeindigen. Sessie gaat na 30 seconden weer verder overigens op volle snelheid.

3) Zoek in dit topic even op Frunk. Zeker de Frunk met klep naar je toe, zodat eventueel vocht en zand op de klep blijft.

4) geen ervaring mee, mede omdat je bij een zware EV ook daarvoor bedoelde krik nodig hebt, is het vervangen niet een klusje wat ik zomaar zou aanpakken.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
mikekiwi schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:03:

Volgens mij is de minimale velgmaat bij de e niro 17"
En ik zou de kabel in de kofferbak of eventuele frunk gooien, want die zal niet alle dagen mooi schoon en droog zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door gjcvro op 16-03-2026 16:22 ]

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:24
gjcvro schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:20:
[...]

En ik zou de kabel in de kofferbak of eventuele frunk gooien, want die zal niet alle dagen mooi schoon en droog zijn.
Ik heb de kabel onder het deksel in de kofferbak liggen. Daar past hij opgerold precies mooi in. En ik kan hem er ook heel makkelijk uithalen. En ik sta droog als ik dat doe :)

• gjcvro
  • Nu online
multikoe schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:27:
[...]

Ik heb de kabel onder het deksel in de kofferbak liggen. Daar past hij opgerold precies mooi in. En ik kan hem er ook heel makkelijk uithalen. En ik sta droog als ik dat doe :)
Ja, daar ligt hij bij ons ook, maar ik gebruik die normaal nooit, heb een vaste kabel aan de laadpaal zitten, ideeaal.

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
De laadkabels heb ik samen met de gevarendriehoek en veiligheidsvestjes in de frunk liggen.
Ik heb een thuiskomer aangeschaft, omdat een normaal reservewiel niet echt past onder de verlaagde laadvloer. Dat moet minimaal 17 inch zijn i.v.m. de remschijven.
Ik heb er ook een extra zware schaarkrik bij, omdat de e-niro inderdaad erg zwaar is. Heb het wel eens geprobeerd om de auto op te krikken hiermee. Dat lukte, maar het gaat niet van harte! Echt alleen voor nood...

• mikekiwi
Get!em schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:08:
[...]

1) nee, maakt niet uit in de meeste gevallen. Lock start pas bij starten van sessie.

2) nee. Als je ontgrendeld en bestuurdersdeur open doet tijdens lopende laadsessie, zal de auto de laadstroom beperken tot 500W voor 30 seconden. Dat is tevens het moment dat je de laadkabel aan de autokant unlocked eruit kan trekken tijdens een sessie, zonder de sessie aan de laadpaal te beeindigen. Sessie gaat na 30 seconden weer verder overigens op volle snelheid.

3) Zoek in dit topic even op Frunk. Zeker de Frunk met klep naar je toe, zodat eventueel vocht en zand op de klep blijft.

4) geen ervaring mee, mede omdat je bij een zware EV ook daarvoor bedoelde krik nodig hebt, is het vervangen niet een klusje wat ik zomaar zou aanpakken.
gjcvro schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:20:
[...]

Duidelijk, dank voor jullie uitgebreide antwoord. Dat van die krik had ik me niet gerealiseerd, ga ik eens induiken.
Frunk lijkt me leuk voor grannycharger en veiligheidshesjes, maar geen vooruitgang t.o.v. de kofferbak voor het laadsnoer.
multikoe schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:27:
[...]

Goede argumenten d:)b
gjcvro schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:49:
[...]

Ja, daar ligt hij bij ons ook, maar ik gebruik die normaal nooit, heb een vaste kabel aan de laadpaal zitten, ideeaal.
Heb helaas geen eigen laadpaal, dus ben altijd aangewezen op de publieke palen.
rokil schreef op maandag 16 maart 2026 @ 20:22:
De laadkabels heb ik samen met de gevarendriehoek en veiligheidsvestjes in de frunk liggen.
Ik heb een thuiskomer aangeschaft, omdat een normaal reservewiel niet echt past onder de verlaagde laadvloer. Dat moet minimaal 17 inch zijn i.v.m. de remschijven.
Ik heb er ook een extra zware schaarkrik bij, omdat de e-niro inderdaad erg zwaar is. Heb het wel eens geprobeerd om de auto op te krikken hiermee. Dat lukte, maar het gaat niet van harte! Echt alleen voor nood...
Dank je! Uiteraard is het alleen voor noodgevallen, desnoods laat ik het door de ANWB doen, maar dan heb ik in ieder geval wel een wiel waarmee ik verder kan. Zal niet zeggen dat ik vaak lekke banden heb, maar die keren dat het me overkwam vond ik het altijd wel erg fijn om gewoon een eigen reservewiel/thuiskomer te hebben

• MDB1106
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-04 12:50
[quote]mikekiwi schreef op maandag 16 maart 2026 @ 21:49:
Frunk lijkt me leuk voor grannycharger en veiligheidshesjes, maar geen vooruitgang t.o.v. de kofferbak voor het laadsnoer.

Totdat je de kofferbak "vol" hebt liggen

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

MDB1106 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 07:16:
[quote]mikekiwi schreef op maandag 16 maart 2026 @ 21:49:

Dat dus.

Als je regelmatig bagage mee hebt die op de verhoogde vloer ligt. Bijv een kinderwagen, is de kabel eronder weghalen een ##%+***%#.

En als je de kabel niet achterin hebt en ook geen reservewiel, kun je verhoogde laadvloer eruit halen en heb je meer bagageruimte. Scheelt toch weer 15-20cm in hoogte. Kleine reserve onderdelen , kunnen nog steeds onder die verlaagde vloer.

[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 17-03-2026 08:24 ]

• rokil
  • Niet online
Bij mij dus een thuiskomer én verlaagde laadvloer. Piest precas.... 8)

• mikekiwi
MDB1106 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 07:16:
Dat zou kunnen, al hebben wij nooit zoveel in de kofferbak liggen. Zeg ik nu.... :P
Get!em schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 08:23:
[...]

Dat dus.

Als je regelmatig bagage mee hebt die op de verhoogde vloer ligt. Bijv een kinderwagen, is de kabel eronder weghalen een ##%+***%#.

En als je de kabel niet achterin hebt en ook geen reservewiel, kun je verhoogde laadvloer eruit halen en heb je meer bagageruimte. Scheelt toch weer 15-20cm in hoogte. Kleine reserve onderdelen , kunnen nog steeds onder die verlaagde vloer.
Onder die verhoogde vloer lijkt mij niet praktisch. Kinderwagen is pas weer nodig als er kleinkinderen zijn (verwacht/hoop ik niet binnenkort).

Ik zat dus zelf te kijken naar zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gqtEakSH6MuLE4lvoWS7T11bRnM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/rsxcn8G1K72dYjg1sV5vmYf9.avif?f=user_large

Of zoiets.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pw2NnAKL7GW73yGzNIeF9AIhRhk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hNs1ZS0sSPuwUCkuZeurO7QA.jpg?f=user_large

Dus een verticale optie, liefst aan de zijkant van de kofferbak. Maar die niet gaat zwiepen en bonken als je een bocht neemt
rokil schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 08:45:
Bij mij dus een thuiskomer én verlaagde laadvloer. Piest precas.... 8)
En de krik?

• rokil
  • Niet online
Ook.
In de thuiskomer gewikkeld in een handdoek, zodat ik daar ook nog op kan zitten. Alles vastgezet met een grote 'thuiskomermoer'.

• appelflap1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:59
Ik heb veel gelezen in dit topic en ook het een en ander over een aanhanger trekken. Ik heb een 2021 model met vaste trekhaak en mag 300 kg trekken volgens kenteken.
Nu is het vaker gegaan over of het technisch kan om meer te trekken, zeg 750kg. Dit is mogelijk is de algemene conclusie. Buiten het feit dat het verzekering technisch niet slim is hoorde ik laatst van iemand dat het ook (grote) schade kan geven aan de accu van de auto. Door de trek en duwkrachten zou de accu kunnen beschadigen.
Weet iemand of dit waar is? Ik kan het mij niet echt voorstellen. Uiteraard moet je niet met 1500 kg beladen aanhanger gaan scheuren, dat is voor meer dingen niet goed maar hij zei dat het al met een lichte aanhanger kan gebeuren.

• multikoe
appelflap1992 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 19:40:
Ik heb veel gelezen in dit topic en ook het een en ander over een aanhanger trekken. Ik heb een 2021 model met vaste trekhaak en mag 300 kg trekken volgens kenteken.
Nu is het vaker gegaan over of het technisch kan om meer te trekken, zeg 750kg. Dit is mogelijk is de algemene conclusie. Buiten het feit dat het verzekering technisch niet slim is hoorde ik laatst van iemand dat het ook (grote) schade kan geven aan de accu van de auto. Door de trek en duwkrachten zou de accu kunnen beschadigen.
Weet iemand of dit waar is? Ik kan het mij niet echt voorstellen. Uiteraard moet je niet met 1500 kg beladen aanhanger gaan scheuren, dat is voor meer dingen niet goed maar hij zei dat het al met een lichte aanhanger kan gebeuren.
Ik ben één van die mensen die beweert dat je met de e-Niro wel meer kan trekken dan 300kg. De auto is technisch hetzelfde als de hybride versie en die kan meer trekken.

Ik denk persoonlijk niet dat er schade kan ontstaan aan de accu. De motor is gewoon gelimiteerd op 150 kW, die gaat met een aanhanger niet opeens meer vermogen leveren. Idem bij regeneratie: die wordt gewoon beperkt tot 150 kW. Met een aanhanger wordt dat niet opeens meer.

Wat zou kunnen is dat de aandrijflijn (accu en motor) niet in staat zijn om gedurende langere tijd hogere vermogens te leveren, waardoor de koeling tekort schiet. Maar ook dat geloof ik niet, want dan zou je verwachten dat je met een e-Niro niet door Death Valley zou mogen rijden, met z'n hellingen en extreme temperaturen.

Kortom: ik denk dat een e-Niro technisch gezien veel meer kan trekken. De limiet is een papieren limiet. Waar je overigens best wel heel erg rekening mee moet houden i.v.m. aansprakelijkheid bij ongelukken....

• gjcvro
  • Nu online
multikoe schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:08:
[...]

Ik ben één van die mensen die beweert dat je met de e-Niro wel meer kan trekken dan 300kg. De auto is technisch hetzelfde als de hybride versie en die kan meer trekken.

Ik denk persoonlijk niet dat er schade kan ontstaan aan de accu. De motor is gewoon gelimiteerd op 150 kW, die gaat met een aanhanger niet opeens meer vermogen leveren. Idem bij regeneratie: die wordt gewoon beperkt tot 150 kW. Met een aanhanger wordt dat niet opeens meer.

Wat zou kunnen is dat de aandrijflijn (accu en motor) niet in staat zijn om gedurende langere tijd hogere vermogens te leveren, waardoor de koeling tekort schiet. Maar ook dat geloof ik niet, want dan zou je verwachten dat je met een e-Niro niet door Death Valley zou mogen rijden, met z'n hellingen en extreme temperaturen.

Kortom: ik denk dat een e-Niro technisch gezien veel meer kan trekken. De limiet is een papieren limiet. Waar je overigens best wel heel erg rekening mee moet houden i.v.m. aansprakelijkheid bij ongelukken....
Ik denk ook dat je het al flink moet overdrijven om echt schade te veroorzaken. Langdurig met een volle aanhanger al regenererend de berg af knallen..

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:14
multikoe schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:08:
[...]

..........
Ik geloof ook wel dat de e-Niro technisch gezien meer zou kunnen trekken, maar om nu te stellen dat beide auto's technisch hetzelfde zijn, is wel wat kort door de bocht. Er zitten nogal wat verschillen in!
Bovendien, als ze technisch wel exact hetzelfde zouden zijn, zou dat juist kunnen aantonen, dat de e-Niro juist een stuk minder zou kunnen trekken.
De e-Niro is honderden kilo's zwaarder, dus zou je verwachten dat bij gelijke technische basis, het trekgewicht ongeveer dat verschil in gewicht lager zal zijn.

Maar ze zijn technisch niet hetzelfde. Remsysteem, gewicht, ophanging/schokbrekers en zelfs velgen/wielen. Alles bij elkaar opgeteld is het niet zomaar aan te nemen dat ze beiden ook technisch gezien hetzelfde zouden moeten kunnen trekken.
Ook is het al dan niet kapot gaan door een hogere gewicht niet het enige waar naar gekeken wordt, ook veiligheid en wegligging spelen een belangrijke rol.
En wellicht zitten er ook nog verschillen in kosten/papierwerk/verplichtingen wanneer een hoger trekgewicht op de auto toegelaten moet worden.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:24
bnwgraaf schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:05:
Ik geloof ook wel dat de e-Niro technisch gezien meer zou kunnen trekken, maar om nu te stellen dat beide auto's technisch hetzelfde zijn, is wel wat kort door de bocht.
Inderdaad, het is totaal niet vergelijkbaar. Bij brandstofauto's is vaak stabiliteit bepalend. Bij een EV is dat veel minder een factor door hoger eigen gewicht en laag zwaartepunt. Daarentegen speelt bij EV's continue belasting van motoren, omvormers en accu's en thermisch management een veel grotere rol.

Ik vermoed wel dat voor EV's behoorlijk conservatief gerekend wordt i.v.m. garantielimieten; in principe moet een auto het aankunnen om de hele dag rond te rijden met het toegestande trekgewicht. Technisch gezien denk ik dat een Niro dus inderdaad prima een stuk meer kan trekken.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• rubke81
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 21:56
Minxz schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 18:10:
Mijn E-Niro heeft inmiddels 95000km op de teller staan en al deze kilometers zijn probleemloos verlopen.
Onlangs merkte ik echter dat bij het optrekken een trilling ontstond wat voor mijn gevoel een speling op de aandrijfas is.
Hoe harder ik het pedaal intrap hoe erger het is. Vooral op de snelweg bij het versnellen is het heel goed voelbaar.
De dealer heeft een rondje gereden en het ook geconstateerd maar ze kunnen niets vinden.
Zijn er meer mensen die dit hebben en zo ja is daar misschien al wel een diagnose gesteld?
Ik heb nu een vergelijkbare klacht bij een MY22. Op het bericht van Minxz is volgens mij nooit een reactie gekomen. Hebben meer mensen dit euvel gehad? Die van mij zit helaas net buiten de garantie (155K).

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:43
rubke81 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 07:28:
[...]

Ik heb nu een vergelijkbare klacht bij een MY22. Op het bericht van Minxz is volgens mij nooit een reactie gekomen. Hebben meer mensen dit euvel gehad? Die van mij zit helaas net buiten de garantie (155K).
Cupping? Hoe oud zijn je banden

• multikoe
bnwgraaf schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:05:
[...]

Ik geloof ook wel dat de e-Niro technisch gezien meer zou kunnen trekken, maar om nu te stellen dat beide auto's technisch hetzelfde zijn, is wel wat kort door de bocht. Er zitten nogal wat verschillen in!
Bovendien, als ze technisch wel exact hetzelfde zouden zijn, zou dat juist kunnen aantonen, dat de e-Niro juist een stuk minder zou kunnen trekken.
De e-Niro is honderden kilo's zwaarder, dus zou je verwachten dat bij gelijke technische basis, het trekgewicht ongeveer dat verschil in gewicht lager zal zijn.

Maar ze zijn technisch niet hetzelfde. Remsysteem, gewicht, ophanging/schokbrekers en zelfs velgen/wielen. Alles bij elkaar opgeteld is het niet zomaar aan te nemen dat ze beiden ook technisch gezien hetzelfde zouden moeten kunnen trekken.
Ook is het al dan niet kapot gaan door een hogere gewicht niet het enige waar naar gekeken wordt, ook veiligheid en wegligging spelen een belangrijke rol.
En wellicht zitten er ook nog verschillen in kosten/papierwerk/verplichtingen wanneer een hoger trekgewicht op de auto toegelaten moet worden.
Klopt, misschien was ik te stellig. Maar als ze al verschillen dan is dat waarschijnlijk in positieve zin. Alle wijzigingen zouden een gevolg moeten zijn van het toegenomen gewicht en vermogen, waarmee de auto qua mogelijke belasting weer op hetzelfde niveau als de hybride zou moeten komen. Met daarbij dus het lagere zwaartepunt.
Maar goed, we weten het geen van allen precies.... Hoewel ik nog steeds van mening ben dat die 300 kg maximaal trekgewicht wel heel erg ontzettend aan de veilige kant is :)

• Reaper.JA2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:15
Na het volgen van de Home Assistant integratie voor de Kia (MY21) kom ik er nog niet helemaal uit.

Na het PowerShell command komt onderstaande foutmelding, op het moment dat de key eruit zou komen om te koppelen met HA. Iemand een idee hoe dit komt?

"An unexpected error occurred: 'NoneType' object has no attribute 'group'
Cleaning up and closing the browser
."

"Improvement. It is the goal of life search" - Carl "Reaper" Shepards

• bnwgraaf
Reaper.JA2 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:37:
Na het volgen van de Home Assistant integratie voor de Kia (MY21) kom ik er nog niet helemaal uit.

Na het PowerShell command komt onderstaande foutmelding, op het moment dat de key eruit zou komen om te koppelen met HA. Iemand een idee hoe dit komt?

"An unexpected error occurred: 'NoneType' object has no attribute 'group'
Cleaning up and closing the browser
."
Je bedoelt voor het verkrijgen van de inlog token?
Ik kreeg eerst ook die melding...

Uiteindelijk heb ik het met de methode op dit topic opgelost:
https://github.com/Hyunda...a_connect_api/issues/1030

Op een Windows computer heb ik python geinstalleerd.

Toen een bestand gemaakt met de naam:
kia_token.py

In dit bestand de volgende code gestopt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
import re
from selenium import webdriver
from selenium.webdriver.common.by import By
from selenium.webdriver.support.ui import WebDriverWait
from selenium.webdriver.support import expected_conditions as EC
from selenium.common.exceptions import TimeoutException
import requests
from urllib.parse import urlparse, parse_qs  # Added for robust extraction

session = requests.Session()
CLIENT_ID = "fdc85c00-0a2f-4c64-bcb4-2cfb1500730a"
BASE_URL = "https://idpconnect-eu.kia.com/auth/api/v2/user/oauth2/"
LOGIN_URL = f"{BASE_URL}authorize?ui_locales=de&scope=openid%20profile%20email%20phone&response_type=code&client_id=peukiaidm-online-sales&redirect_uri=https://www.kia.com/api/bin/oneid/login&state=aHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbTo0NDMvZGUvP21zb2NraWQ9MjM1NDU0ODBmNmUyNjg5NDIwMmU0MDBjZjc2OTY5NWQmX3RtPTE3NTYzMTg3MjY1OTImX3RtPTE3NTYzMjQyMTcxMjY=_default" 
SUCCESS_ELEMENT_SELECTOR = "a[class='logout user']" 
REDIRECT_URL_FINAL = "https://prd.eu-ccapi.kia.com:8080/api/v1/user/oauth2/redirect"
REDIRECT_URL = f"{BASE_URL}authorize?response_type=code&client_id={CLIENT_ID}&redirect_uri={REDIRECT_URL_FINAL}&lang=de&state=ccsp"
TOKEN_URL = f"{BASE_URL}token"

def main():
    """
    Main function to run the Selenium automation.
    """
    options = webdriver.ChromeOptions()
    options.add_argument("user-agent=Mozilla/5.0 (Linux; Android 4.1.1; Galaxy Nexus Build/JRO03C) AppleWebKit/535.19 (KHTML, like Gecko) Chrome/18.0.1025.166 Mobile Safari/535.19_CCS_APP_AOS")
    driver = webdriver.Chrome(options=options)
    driver.maximize_window()

# 1. Open the login page
    print(f"Opening login page: {LOGIN_URL}")
    driver.get(LOGIN_URL)

print("\n" + "="*50)
    print("Please log in manually in the browser window.")
    print("The script will wait for you to complete the login...")
    print("="*50 + "\n")

try:
        wait = WebDriverWait(driver, 300) # 300-second timeout
        wait.until(EC.presence_of_element_located((By.CSS_SELECTOR, SUCCESS_ELEMENT_SELECTOR)))
        print("✅ Login successful! Element found.")
        driver.get(REDIRECT_URL)

# Wait for the URL to change to one containing "code="
        wait.until(EC.url_contains("code=")) 
        current_url = driver.current_url

# --- UPDATED SEARCH LOGIC START ---
        # Robustly extract 'code' from URL without using Regex
        parsed_url = urlparse(current_url)
        captured_params = parse_qs(parsed_url.query)
        code = captured_params.get('code', [None])[0]

if not code:
             raise ValueError("Could not find 'code' in the redirect URL")
        # --- UPDATED SEARCH LOGIC END ---

data = {
            "grant_type": "authorization_code",
            "code": code,
            "redirect_uri": REDIRECT_URL_FINAL,
            "client_id": CLIENT_ID,
            "client_secret": "secret",
        }

response = session.post(TOKEN_URL, data=data)
        if response.status_code == 200:
            tokens = response.json()
            if tokens is not None:
                refresh_token = tokens["refresh_token"]
                access_token = tokens["access_token"]
                print(f"\n✅ Your tokens are:\n\n- Refresh Token: {refresh_token}\n- Access Token: {access_token}")
        else:
            print(f"\n❌ Error getting tokens from der API!\n{response.text}")

except TimeoutException:
        print("❌ Timed out after 5 minutes. Login was not completed or the success element was not found.")
    except Exception as e:
        print(f"An unexpected error occurred: {e}")
    finally:
        print("Cleaning up and closing the browser.")
        driver.quit()        

if __name__ == "__main__":
    main()
Via powershell naar de map gegaan waar dit bestand staat en vervolgens uitgevoerd via het commando:
python kia_token.py

Er opent dan een browser met inlogscherm van Kia.
Daar ingelogd met de gegevens van mijn Kia account.

Vervolgens sluit dit window na het inloggen en krijg je in je Powershell window de token. Deze gebruiken voor het inloggen van de Kia integratie binnen Home Assistant.

• rubke81
  • Laatst online: 21:56
FitTiv schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 10:28:
[...]

Cupping? Hoe oud zijn je banden
Nee die zijn uitgelijnd, en ik merk ook geen verschil met de zomer- en winterbanden die ik vorige week gewisseld heb.

• Reaper.JA2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:15
bnwgraaf schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 14:17:
[...]

Je bedoelt voor het verkrijgen van de inlog token?
Ik kreeg eerst ook die melding...

Uiteindelijk heb ik het met de methode op dit topic opgelost:
https://github.com/Hyunda...a_connect_api/issues/1030

Op een Windows computer heb ik python geinstalleerd.

Toen een bestand gemaakt met de naam:
kia_token.py

In dit bestand de volgende code gestopt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
import re
from selenium import webdriver
from selenium.webdriver.common.by import By
from selenium.webdriver.support.ui import WebDriverWait
from selenium.webdriver.support import expected_conditions as EC
from selenium.common.exceptions import TimeoutException
import requests
from urllib.parse import urlparse, parse_qs  # Added for robust extraction

session = requests.Session()
CLIENT_ID = "fdc85c00-0a2f-4c64-bcb4-2cfb1500730a"
BASE_URL = "https://idpconnect-eu.kia.com/auth/api/v2/user/oauth2/"
LOGIN_URL = f"{BASE_URL}authorize?ui_locales=de&scope=openid%20profile%20email%20phone&response_type=code&client_id=peukiaidm-online-sales&redirect_uri=https://www.kia.com/api/bin/oneid/login&state=aHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbTo0NDMvZGUvP21zb2NraWQ9MjM1NDU0ODBmNmUyNjg5NDIwMmU0MDBjZjc2OTY5NWQmX3RtPTE3NTYzMTg3MjY1OTImX3RtPTE3NTYzMjQyMTcxMjY=_default" 
SUCCESS_ELEMENT_SELECTOR = "a[class='logout user']" 
REDIRECT_URL_FINAL = "https://prd.eu-ccapi.kia.com:8080/api/v1/user/oauth2/redirect"
REDIRECT_URL = f"{BASE_URL}authorize?response_type=code&client_id={CLIENT_ID}&redirect_uri={REDIRECT_URL_FINAL}&lang=de&state=ccsp"
TOKEN_URL = f"{BASE_URL}token"

def main():
    """
    Main function to run the Selenium automation.
    """
    options = webdriver.ChromeOptions()
    options.add_argument("user-agent=Mozilla/5.0 (Linux; Android 4.1.1; Galaxy Nexus Build/JRO03C) AppleWebKit/535.19 (KHTML, like Gecko) Chrome/18.0.1025.166 Mobile Safari/535.19_CCS_APP_AOS")
    driver = webdriver.Chrome(options=options)
    driver.maximize_window()

# 1. Open the login page
    print(f"Opening login page: {LOGIN_URL}")
    driver.get(LOGIN_URL)

print("\n" + "="*50)
    print("Please log in manually in the browser window.")
    print("The script will wait for you to complete the login...")
    print("="*50 + "\n")

try:
        wait = WebDriverWait(driver, 300) # 300-second timeout
        wait.until(EC.presence_of_element_located((By.CSS_SELECTOR, SUCCESS_ELEMENT_SELECTOR)))
        print("✅ Login successful! Element found.")
        driver.get(REDIRECT_URL)

# Wait for the URL to change to one containing "code="
        wait.until(EC.url_contains("code=")) 
        current_url = driver.current_url

# --- UPDATED SEARCH LOGIC START ---
        # Robustly extract 'code' from URL without using Regex
        parsed_url = urlparse(current_url)
        captured_params = parse_qs(parsed_url.query)
        code = captured_params.get('code', [None])[0]

if not code:
             raise ValueError("Could not find 'code' in the redirect URL")
        # --- UPDATED SEARCH LOGIC END ---

data = {
            "grant_type": "authorization_code",
            "code": code,
            "redirect_uri": REDIRECT_URL_FINAL,
            "client_id": CLIENT_ID,
            "client_secret": "secret",
        }

response = session.post(TOKEN_URL, data=data)
        if response.status_code == 200:
            tokens = response.json()
            if tokens is not None:
                refresh_token = tokens["refresh_token"]
                access_token = tokens["access_token"]
                print(f"\n✅ Your tokens are:\n\n- Refresh Token: {refresh_token}\n- Access Token: {access_token}")
        else:
            print(f"\n❌ Error getting tokens from der API!\n{response.text}")

except TimeoutException:
        print("❌ Timed out after 5 minutes. Login was not completed or the success element was not found.")
    except Exception as e:
        print(f"An unexpected error occurred: {e}")
    finally:
        print("Cleaning up and closing the browser.")
        driver.quit()        

if __name__ == "__main__":
    main()
Via powershell naar de map gegaan waar dit bestand staat en vervolgens uitgevoerd via het commando:
python kia_token.py

Er opent dan een browser met inlogscherm van Kia.
Daar ingelogd met de gegevens van mijn Kia account.

Vervolgens sluit dit window na het inloggen en krijg je in je Powershell window de token. Deze gebruiken voor het inloggen van de Kia integratie binnen Home Assistant.
Volgens mij gebeurt dit al via de methode, maar ik zal het nog een keer proberen met jouw code. Misschien dat het verschil maakt - bedankt voor de suggestie, laat het vanavond hier weten.

"Improvement. It is the goal of life search" - Carl "Reaper" Shepards

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:23
Raoul413 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:11:
[...]

Even een follow up van bovenstaande post van mij. Uiteindelijk naar een lokale accuboer gegaan en daar de Varta A9 silver AGM 12v 50Ah 540A (maat 207x175x190) erin laten plaatsen. Was plug-and-play, de kapjes hoefden niet aangepast te worden. Mogelijk is het wat overkill maar ik ben er blij mee!
[Afbeelding]
Dank voor het delen, heb deze nu ook geplaatst en past inderdaad perfect incl kapjes.
150 euro, maar goed. De laatste tijd heb ik iets te vaak naar de mobiele starter moeten grijpen. De kofferbak een uurtje open laten staan was al voldoende voor een lege accu.
Zelf verwisselen was een eitje. Dopsleutel 12 voor de klem aan de onderkant en steeksleutel 10 voor beide contacten.
Eerst de min los, en bij aankoppelen eerst de plus vast.
Of AGM nu meerwaarde biedt zijn hier de meningen over verdeeld. Als deze het weer 7 jaar volhoudt vind ik het wel best :)

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeRSPiN op 21-03-2026 09:06 ]

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Ik heb recent een Kia e-Niro uit december 2020 gekocht. Daarbij heb ik een Zaptec Go 2 lader.

Als ik mijn auto aan de lader heb, laad hij telkens maar max rond de 7kW. Ik zie in mijn P1-verbruiksmeter dat 2 van de 3 fases van mijn huis de 16A zo'n beetje aantikken (L1 en L3). L2 wordt niet belast. Ik neem aan als ik de 3-fasen versie heb dat ik eigenlijk met 11kW zou moeten kunnen laden en dat ook op L2 die 16A afgenomen zou moeten worden.

Ik heb een 3-fase laadpoort (onderste twee pinnen aanwezig), de laadpaal is een 3-fasen lader, die is afgezekerd op 3x16A. In de instellingen van zaptec staat ook dat de paal die 16A maximaal mag benutten (en dat doet hij dus ook op 2 fases).

Zo ver ik weet kan het ook geen loadbalancing zijn, want bij de zaptec worden alle 3 de fases tegelijkertijd teruggeschaald in stroom. Daarnaast zit er op het moment van laden ook maar 2A aan andere apparatuur op L2 (en mijn huis is afgezekerd op 3x25A).

Wat ik nog niet geprobeerd heb is een andere kabel (weet niemand met een kabel die ik kan lenen).

Maar het lijkt alsof de Kia gewoon die L2 niet gebruikt. Zijn er bekende defecten waarbij de kia 1 van de 3 fasen niet meer gebruikt?

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022) - Kia e-Niro DynamicLine (MY2020) - Zaptec Go 2

• gjcvro
  • Nu online
jaapzb schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 20:05:
Ik heb recent een Kia e-Niro uit december 2020 gekocht. Daarbij heb ik een Zaptec Go 2 lader.

Als ik mijn auto aan de lader heb, laad hij telkens maar max rond de 7kW. Ik zie in mijn P1-verbruiksmeter dat 2 van de 3 fases van mijn huis de 16A zo'n beetje aantikken (L1 en L3). L2 wordt niet belast. Ik neem aan als ik de 3-fasen versie heb dat ik eigenlijk met 11kW zou moeten kunnen laden en dat ook op L2 die 16A afgenomen zou moeten worden.

Ik heb een 3-fase laadpoort (onderste twee pinnen aanwezig), de laadpaal is een 3-fasen lader, die is afgezekerd op 3x16A. In de instellingen van zaptec staat ook dat de paal die 16A maximaal mag benutten (en dat doet hij dus ook op 2 fases).

Zo ver ik weet kan het ook geen loadbalancing zijn, want bij de zaptec worden alle 3 de fases tegelijkertijd teruggeschaald in stroom. Daarnaast zit er op het moment van laden ook maar 2A aan andere apparatuur op L2 (en mijn huis is afgezekerd op 3x25A).

Wat ik nog niet geprobeerd heb is een andere kabel (weet niemand met een kabel die ik kan lenen).

Maar het lijkt alsof de Kia gewoon die L2 niet gebruikt. Zijn er bekende defecten waarbij de kia 1 van de 3 fasen niet meer gebruikt?
Het kan (volgens mij) inderdaad zo zijn dat de omvormer in de auto op 1 fase stuk is. Je kunt inderdaad een andere kabel proberen, of een publieke laadpaal (geen snellader) om je thuissituatie uit te sluiten.

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:39
gjcvro schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 20:38:
[...]

Het kan (volgens mij) inderdaad zo zijn dat de omvormer in de auto op 1 fase stuk is. Je kunt inderdaad een andere kabel proberen, of een publieke laadpaal (geen snellader) om je thuissituatie uit te sluiten.
Ja precies, laadpunt met een ander voortuig gebruiken en het werkt wel kan je de thuissituatie echt uitsluiten

• jaapzb
  • Niet online
gjcvro schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 20:38:
[...]

Dat is wel een goed idee, zal hem morgen even aan een publieke laadpaal hangen, kijken of hij daar wel 11kW pakt. Anders maar even de lokale dealer bellen, ik heb nog garantie dus hopelijk kan het daaronder geregeld worden als het inderdaad kapot is.

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022) - Kia e-Niro DynamicLine (MY2020) - Zaptec Go 2

• FitTiv
@jaapzb met name de ev6 en ioniq5 hadden last van ICCU issues. Zoek daar eens op, dan vind je denk ik wel wat checklists etc

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Nou, hier is de 12v accu na 6 jaar eindelijk stuk. Even kietelen met de overmaatse powerbank en hij deed t weer. Maar die 12v accu ga ik nu maar eens vervangen.

Voor degene die de droom hadden om op basis van SOC van de 12v accu te zien of ie nog gezond is: nee dat zie je dus niet. Pas bij starten doet je auto het ineens niet meer. Als je mazzel hebt gaan je deuren nog open. Spiegels klapten al niet meer bij mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eal4QmEes0juizEvfzI_2rTei98=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nhC0H5jfX3LedC4Jmi2iXOnJ.jpg?f=fotoalbum_large

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

In t topic lees ik verschillende vervangende accu's. Ik betaal gerust een 10tje meer als het kwaliteit is.

Eerste die ik tegenkom in dit topic is de 52A Varta Silver Dynamic C6

Of de c22 variant?

De laatste die ik tegenkom is de A9 AGM 50Ah

Welke moet t worden. Ik neig naar die laatste, als de ervaringen goed zijn en het gewoon een drop-in replacement is, zonder aanpassen van de ruimte/kapjes waar hij in moet.

[ Voor 70% gewijzigd door Get!em op 23-03-2026 09:20 ]

• FitTiv
Get!em schreef op maandag 23 maart 2026 @ 08:51:
Nou, hier is de 12v accu na 6 jaar eindelijk stuk. Even kietelen met de overmaatse powerbank en hij deed t weer. Maar die 12v accu ga ik nu maar eens vervangen.

Voor degene die de droom hadden om op basis van SOC van de 12v accu te zien of ie nog gezond is: nee dat zie je dus niet. Pas bij starten doet je auto het ineens niet meer. Als je mazzel hebt gaan je deuren nog open. Spiegels klapten al niet meer bij mij.

[Afbeelding]
Ja je kan pas zien dat je accu stuk is als je er een last op zet helaas. Ik heb goede ervaringen met Varta en zou daar ook voor kiezen. Dat is een drop in vervanger waarbij je alleen het polenkapje beetje moet bijschaven. Ik weet niet of een agm batterij toegevoegde waarde heeft ivm het niet hoeven aanzwengelen van de dinosap motor (zware stromen/last)

[ Voor 4% gewijzigd door FitTiv op 23-03-2026 10:37 ]

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:52

13art

Moderator Mobile
Get!em schreef op maandag 23 maart 2026 @ 08:51:

[Afbeelding]
Lastig te zeggen welke het moet worden.
Het er zelf de Varta C30 Silver Dynamic 12V 54Ah in gezet. Ging prima, alleen inderdaad van een kapje moet er minimaal iets uit gezaagd worden om het kapje er netjes op te krijgen. Maar dit was echt minimaal en niet meer dan een minuut werk. Ik zou het daar persoonlijk niet van laten afhangen wanneer ik jou was.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:24
Ik heb zojuist een beurtje laten doen bij 195k km. Ik ben na de 150k overgestapt op 1x per jaar, ongeacht de km stand. Mijn groene accuvloeistof is nooit vervangen. Desgevraagd gaf de dealer aan dat vanwege veel problemen (sensorstoringen door lucht in het systeem) ná vervanging, zij het niet meer volgens de voorgeschreven frequentie doen. Vervanging is pas aan de orde als (andere) sensoren op de oude vloeistof gaan protesteren. Dat blijkt niet heel vaak voor te komen.

• CyBeRSPiN
@joepie de p ok, typisch.. hier is die koelvloeistof wel (zover ik weet voor het eerst) vervangen na 7 jaar van mn MY19. Weet niet welke kleur.
Was niet goedkoop, maar dealer gaf aan dat het nodig was omdat het anders meer zou gaan geleiden? Ivm behoud garantie maar geaccepteerd.

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:24
@CyBeRSPiN
Als ze binnen de garantietermijn hadden voorgesteld om de vloeistof te vervangen dan had ik daar ook niet over getwijfeld. Nu vind ik het eigenlijk wel prima.
Ik had gevraagd naar de risico's en wat ik begreep wordt dat met een sensor gevolgd. Er zou bij veroudering niet sprake zijn van verslibbing o.i.d.

[ Voor 30% gewijzigd door joepie de p op 25-03-2026 07:15 ]

• gjcvro
  • Nu online
CyBeRSPiN schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 05:08:
@joepie de p ok, typisch.. hier is die koelvloeistof wel (zover ik weet voor het eerst) vervangen na 7 jaar van mn MY19. Weet niet welke kleur.
Was niet goedkoop, maar dealer gaf aan dat het nodig was omdat het anders meer zou gaan geleiden? Ivm behoud garantie maar geaccepteerd.
Bij ons al binnen 4 jaar vervangen. 1e keer onder garantie ivm terugroepactie, 3 maanden er na nog een keer ivm onderhoud. Gelukkig toen nog lease. En ook daarna pas een melding over de spanningsregelaar.

• bnwgraaf
gjcvro schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 07:39:
[...]

Bij ons al binnen 4 jaar vervangen. 1e keer onder garantie ivm terugroepactie, 3 maanden er na nog een keer ivm onderhoud. Gelukkig toen nog lease. En ook daarna pas een melding over de spanningsregelaar.
Volgens mij is het onderhoudsschema op de koelvloeistof 1x per 3 jaar of 60.000 km

• gjcvro
  • Nu online
bnwgraaf schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:06:
[...]

Volgens mij is het onderhoudsschema op de koelvloeistof 1x per 3 jaar of 60.000 km
was toen bijna 4 jaar en 60k km.

• EVfan
  • Nu online
Collega eNiro rijders, ik heb even jullie hulp nodig.
Ik wil een reservewiel aanschaffen, type thuisbrenger.
Als ik het juiste type/maat heb zou het in de kuip in de kofferbak moeten passen (is dat zo?).
Heeft een van jullie de exacte maat en eventuele andere aanduidingen? En wat hebben jullie ervoor betaald? Mijn bandenboer twijfelt en durft niet zo maar te bestellen.
Dank voor de hulp.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• rokil
  • Niet online
Ik heb de 'verlaagde' kofferbak en een thuiskomer. Dit past goed.
Ik zou morgen kunnen kijken wat de precieze maat is.....

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:21
Stel je bent op zoek naar een tweedehands e-niro. Wat is een beetje een goede km stand om op te mikken en bijbehorende prijs? Ik zie exemplaren staan van rond de 200k km met maar liefst 100% SoH.. is dat normaal? En betekent dat dat je er dan met een gerust hart één kan kopen met 200 k km op de teller? Of beter kijken naar bijv. rond de 100 of 150k?

Lijkt me ook wel handig om een 3-fase en warmtepomp exemplaar te kopen. Dus één van 2020 of jonger.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:24
Atomius schreef op woensdag 1 april 2026 @ 06:36:
Stel je bent op zoek naar een tweedehands e-niro. Wat is een beetje een goede km stand om op te mikken en bijbehorende prijs? Ik zie exemplaren staan van rond de 200k km met maar liefst 100% SoH.. is dat normaal? En betekent dat dat je er dan met een gerust hart één kan kopen met 200 k km op de teller? Of beter kijken naar bijv. rond de 100 of 150k?
Let op dat de definitie van SoH niet universeel is. Bij verkoop wordt er vaak gebruik gemaakt van rapporten zoals MOBA/Avilloo, die geven een andere uitkomst dan de SoH die de Niro rapporteert. Mijn Niro met 169kkm gaf 100% in de auto en 98% met MOBA.

Daarna zou ik zeggen dat als je toch al buiten garantie bent de kilometerstand ook niet meer uitmaakt.

Belangrijker is om te controleren of de auto uit de risicoperiode qua gearbox komt en zo ja of die al vervangen is. Bij hoge kilometerstanden is dat vrijwel een garantie overigens denk ik.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• DijkDude
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 02-04 10:58
Zijn er meer mensen waar de kia app geen connectie meer met de server maakt?
Ik heb de auto (nav) al gereset maar dat helpt niet
De kia app opnieuw installeren werkt ook niet want ik krijg hem dus ook niet verwijdert van mijn phone.
Ik krijg de melding dat dat even man duren maar een dag later is hij niet verwijderd en heb ik nog steeds geen connectie

• bnwgraaf

Lijkt me ook wel handig om een 3-fase en warmtepomp exemplaar te kopen. Dus één van 2020 of jonger.
Dat de SOH bij de e-Niro erg lang goed blijft is ondertussen wel een feit.
Dat die bij 200K nog op 100% staat is de vraag. Waarschijnlijk is dan de SOH via de OBD dongle uitgelezen en die blijft nogal lang op 100% staan.

Betrouwbaarder is bijvoorbeeld een test via het bedrijf Aviloo.

Mijn Kia heeft ondertussen 140K erop zitten. De SOH uitgelezen via de OBD dongle stond lange tijd op 100%, om vervolgens afgelopen herfst in een aantal stappen terug te vallen naar 95.3 maar nu het verbruik de laatste dagen weer begint te dalen, is de SOH alweer gestegen naar 96,5

Dus als je van de OBD waarde op aan zou kunnen, is hetniet te verwachten dat deze een golvende beweging maakt en op bepaalde momenten weer stijgt, wat zou betekenen dat de degradatie van de accu weer gedeeltelijk ongedaan gemaakt zou zijn.

Dus ja, de Kia is op dat gebied wel één van de minst risicovolle auto's, maar wil je het zeker weten dan zou een Aviloo certificaat wat meer zekerheid kunnen geven; maar dan moet de verkoper wel die test willen uitvoeren of al hebben uitgevoerd.

• bnwgraaf
Tsjonge, met deze brandstofprijzen bespaar ik met mijn e-Niro en thuis laden op dynamisch energiecontract op het moment wel heel veel op mijn verbruikskosten!

Het laden via het dynamische contract ligt momenteel op de juiste momenten rond de €0,15 per kWh (en dan is daar de Ere teruggave nog niet vanaf!)
Ik heb ook een Mazda2 uit 2009 en dat is toch een redelijk zuinige auto, maar op mijn dagelijkse ritten naar mijn werk (50 km hen en 50 km terug) bespaar ik zomaar iets van €13! Per dag! En dan rekening ik met benzine prijzen bij de goedkope tankstations in het dorp en niet langs de snelweg!

Ik houd sinds ik de Kia heb, ook bij wat ongeveer het verschil in brandstof kosten is, wanneer ik dezelfde ritten ook met de Mazda zou rijden, wat een veel lichtere auto is. Daarbij ga ik even uit van het gemiddelde verbruik wat ik met de Mazda de afgelopen jaren heb gereden (totaal ongeveer 42.000 km) en reken de tankkosten op dezelfde momenten dat ik laad en tegen de benzine tarieven van dat moment op die locatie (zodat dus ook buitenlandse tankkosten zijn verrekend).
Op die manier kan ik terugrekenen dat ik over de 133.000 km die ik met de Kia heb gereden heb, zo'n €7.500 heb bespaard ten opzichte van wanneer ik die ritten met de Mazda zou hebben gereden en dat zijn dus alleen de brandstof/laadkosten, niet het onderhoud, want daar win ik ook nog wel wat, alhoewel ik het onderhoud van de Mazda tegenwoordig grotendeels zelf doe, wat ook nog wat scheelt.

• multikoe
DijkDude schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:38:
Zijn er meer mensen waar de kia app geen connectie meer met de server maakt?
Ik heb de auto (nav) al gereset maar dat helpt niet
De kia app opnieuw installeren werkt ook niet want ik krijg hem dus ook niet verwijdert van mijn phone.
Ik krijg de melding dat dat even man duren maar een dag later is hij niet verwijderd en heb ik nog steeds geen connectie
App opnieuw installeren is nooit een oplossing geweest. Veel te drastisch. Bovendien heb je nu dus een half affe de-installatie. Grote kans dat je app niet meer werkt en dat was waarschijnlijk niet eens het probleem waarmee dit begon.
Er zijn een paar dingen die je kunt doen bij connectieproblemen
1. In de auto, doe een reset van de middenconsole door het resetknopje naast de volume-knop in te drukken. Dit lost heel vaak connectieproblemen op. Dit heb je al gedaan zie ik.
2. Als dit niet werkt: wacht een dag. Ik heb in de afgelopen jaren meermalen een dag zonder connectie gezeten. Herstelde zich iedere keer vanzelf.

Maar ook belangrijk: welk bouwjaar heeft je auto en welke app gebruik je precies?

• multikoe
bnwgraaf schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:56:
Tsjonge, met deze brandstofprijzen bespaar ik met mijn e-Niro en thuis laden op dynamisch energiecontract op het moment wel heel veel op mijn verbruikskosten!

Het laden via het dynamische contract ligt momenteel op de juiste momenten rond de €0,15 per kWh (en dan is daar de Ere teruggave nog niet vanaf!)
Ik heb ook een Mazda2 uit 2009 en dat is toch een redelijk zuinige auto, maar op mijn dagelijkse ritten naar mijn werk (50 km hen en 50 km terug) bespaar ik zomaar iets van €13! Per dag! En dan rekening ik met benzine prijzen bij de goedkope tankstations in het dorp en niet langs de snelweg!

Ik houd sinds ik de Kia heb, ook bij wat ongeveer het verschil in brandstof kosten is, wanneer ik dezelfde ritten ook met de Mazda zou rijden, wat een veel lichtere auto is. Daarbij ga ik even uit van het gemiddelde verbruik wat ik met de Mazda de afgelopen jaren heb gereden (totaal ongeveer 42.000 km) en reken de tankkosten op dezelfde momenten dat ik laad en tegen de benzine tarieven van dat moment op die locatie (zodat dus ook buitenlandse tankkosten zijn verrekend).
Op die manier kan ik terugrekenen dat ik over de 133.000 km die ik met de Kia heb gereden heb, zo'n €7.500 heb bespaard ten opzichte van wanneer ik die ritten met de Mazda zou hebben gereden en dat zijn dus alleen de brandstof/laadkosten, niet het onderhoud, want daar win ik ook nog wel wat, alhoewel ik het onderhoud van de Mazda tegenwoordig grotendeels zelf doe, wat ook nog wat scheelt.
Tel daarbij op dat je ook nog eens heul veel kilo's CO2 niet hebt uitgestoten en dat je daarmee de grote dankbaarheid van toekomstige generaties mee hebt verdiend! Zou mooi zijn als je die dankbaarheid nu al kon incasseren, maar zover vooruit kijkt de huidige generatie jongeren vaak nog niet 8)

• DijkDude
multikoe schreef op woensdag 1 april 2026 @ 12:26:
[...]

App opnieuw installeren is nooit een oplossing geweest. Veel te drastisch. Bovendien heb je nu dus een half affe de-installatie. Grote kans dat je app niet meer werkt en dat was waarschijnlijk niet eens het probleem waarmee dit begon.
Er zijn een paar dingen die je kunt doen bij connectieproblemen
1. In de auto, doe een reset van de middenconsole door het resetknopje naast de volume-knop in te drukken. Dit lost heel vaak connectieproblemen op. Dit heb je al gedaan zie ik.
2. Als dit niet werkt: wacht een dag. Ik heb in de afgelopen jaren meermalen een dag zonder connectie gezeten. Herstelde zich iedere keer vanzelf.

Maar ook belangrijk: welk bouwjaar heeft je auto en welke app gebruik je precies?
Bouwjaar 2021
Nieuwste versie vd Kia app alles geupdated.
Werkt altijd prima tot nu.
Het is al sinds gisteren (geen connectie met de server)
Maar als de server down is zouden toch meer mensen hier last van moeten hebben?
Overigens krijg ik wel een melding op mijn telefoon wanneer hij volgeladen is dat is dus niet de app maar alleen een melding.
Verder werkt op mijn telefoon alles ik heb mijn router ook nog een keer gereset voor het geval dat, omdat ik op de wi-fi zit maar dat maakt ook niet uit.
Overigens dat deïnstalleer lukt ook niet hij zegt dat het even duurt en verder is het dan na een dag klaar en staat ieder geval nog op dus de hele boel zit eigenlijk onwrikbaar vast en chatten met Kia zelf is ook een lachertje want ik zit nu al 4 uur op antwoord te wachten

[ Voor 20% gewijzigd door DijkDude op 01-04-2026 15:15 ]

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:20
Ik had er ook last van op android. Alle storage van de app verwijderd (wat min of meer hetzelfde is als een herinstallatie) en opnieuw ingelogd, toen werkte de Kia app weer.

Edit: hier dus, storage and cache, dan alles verwijderen. @DijkDude Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xbx-LaDvZCLX2wwp6TanWXGmKbQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/63nm2HENQVT1W5lejzzvuVjV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 53% gewijzigd door ASW1 op 01-04-2026 15:40 ]

• multikoe
DijkDude schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:54:
[...]

Bouwjaar 2021
Nieuwste versie vd Kia app alles geupdated.
Werkt altijd prima tot nu.
Het is al sinds gisteren (geen connectie met de server)
Maar als de server down is zouden toch meer mensen hier last van moeten hebben?
Klopt en dat is niet zo, dus het ligt waarschijnlijk aan jouw auto of aan je telefoon.
Overigens krijg ik wel een melding op mijn telefoon wanneer hij volgeladen is dat is dus niet de app maar alleen een melding.
Die melding komt uit je app. Dan is de vraag: wat werkt er dan niet meer in je app?
Overigens dat deïnstalleer lukt ook niet hij zegt dat het even duurt en verder is het dan na een dag klaar en staat ieder geval nog op dus de hele boel zit eigenlijk onwrikbaar vast en chatten met Kia zelf is ook een lachertje want ik zit nu al 4 uur op antwoord te wachten
Nu wordt het wat onduidelijk. Het lijkt erop dat je de app hebt geprobeerd te de-installeren, dat is niet gelukt en nu staat alles vast. Sinds wanneer is dat? Als dat al sinds bijvoorbeeld gisteravond is, dan kan het zomaar zo zijn dat de verbinding prima werkt, maar dat je je app vakkundig om zeep hebt geholpen. Dan ligt het dus niet aan Kia en die gaan je ook niet helpen als ze ontdekken dat het probleem is ontstaan bij het de-installeren van de app.

• DijkDude
multikoe schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:56:
[...]

Klopt en dat is niet zo, dus het ligt waarschijnlijk aan jouw auto of aan je telefoon.

[...]

Die melding komt uit je app. Dan is de vraag: wat werkt er dan niet meer in je app?

[...]

Nu wordt het wat onduidelijk. Het lijkt erop dat je de app hebt geprobeerd te de-installeren, dat is niet gelukt en nu staat alles vast. Sinds wanneer is dat? Als dat al sinds bijvoorbeeld gisteravond is, dan kan het zomaar zo zijn dat de verbinding prima werkt, maar dat je je app vakkundig om zeep hebt geholpen. Dan ligt het dus niet aan Kia en die gaan je ook niet helpen als ze ontdekken dat het probleem is ontstaan bij het de-installeren van de app.
Uiteindelijk gewoon de app keihard op de telefoon verwijderd en opnieuw via google play geinstalleerd ingelogd en alles werkt nu weer.
De suggestie dat ik de app vakkundig om zeep heb geholpen vind ik nogal vreemd en ook nogal onvriendelijk.
Dat klinkt alsof je ervan uitgaat dat ik een klungel ben.
Ik gebruik de app al 5 jaar zonder problemen zei het natuurlijk wel dat de app ronduit traag en ook best wel brak is.
Ik heb niets veranderd,trouwens hoe zou dat eigenlijk kunnen bij normaal gebruik en wat dan?
Dus iig bedankt (alhoewel waarvoor vraag ik me dan ook wel een beetje af)
Nou ja, voor de moeite dan maar. _/-\o_

• multikoe
DijkDude schreef op woensdag 1 april 2026 @ 16:41:
[...]

Uiteindelijk gewoon de app keihard op de telefoon verwijderd en opnieuw via google play geinstalleerd ingelogd en alles werkt nu weer.
Da's mooi.
De suggestie dat ik de app vakkundig om zeep heb geholpen vind ik nogal vreemd en ook nogal onvriendelijk.
Dat klinkt alsof je ervan uitgaat dat ik een klungel ben.
Dan heb ik de volgende zinnen verkeerd geinterpreteerd:
Daaruit lees ik toch gewoon dat je hebt geprobeerd de app te verwijderen, maar dat dat niet is gelukt. Even verderop bevestig je dat:
Overigens dat deïnstalleer lukt ook niet hij zegt dat het even duurt en verder is het dan na een dag klaar en staat ieder geval nog op dus de hele boel zit eigenlijk onwrikbaar vast

• gjcvro
  • Nu online

Vergeet niet dat buiten de aandrijving het nog steeds een gewone auto is met veel onderdelen die toch met 2 ton op de teller beginnen te slijten. Ik zou er zelf 1 zoeken met minder op de teller, en nog een paar jaar garantie meepakken. Maar hangt natuurlijk helemaal van je budget af.

• ASW1
gjcvro schreef op woensdag 1 april 2026 @ 17:03:
[...]

Vergeet niet dat buiten de aandrijving het nog steeds een gewone auto is met veel onderdelen die toch met 2 ton op de teller beginnen te slijten.
Anderzijds slijt een auto nauwelijks van snelwegkilometers. Vrijwel alle onderdelen hebben een stuk minder te verduren bij snelwegkilometers en in die zin is een auto die in weinig tijd veel kilometers heeft gemaakt prima. Vorige auto heb ik met 2 ton erop gekocht en was 5 jaar oud, zag er nog als nieuw uit. Dat redt je niet met stadsritjes ;)
10 jaar later met 3 ton erop weer verkocht.

Wat wel vervelend is van hoge km.stand door snelwegkms is dat er veel putjes in de voorruit zitten van steenslag.

• DijkDude
multikoe schreef op woensdag 1 april 2026 @ 17:01:
[...]

Da's mooi.

[...]

Dan heb ik de volgende zinnen verkeerd geinterpreteerd:

[...]

Daaruit lees ik toch gewoon dat je hebt geprobeerd de app te verwijderen, maar dat dat niet is gelukt. Even verderop bevestig je dat:

[...]
En dan is jouw conclusie dat hij vakkundig om zeep geholpen is?
Ik vind dat je vooral heel erg uitstraalt dat jij het allemaal weet en ik een prutser ben.
Je geeft geen krimp dat jij je misschien vergist hebt of sterker nog dat je het gewoonweg ook niet weet.
Je hebt het blijkbaar niet helemaal door maar je komt nogal betweterig over met al je Sherlock speurwerk wat ik allemaal wel of niet geschreven heb om toch vooral deskundig over te komen.
Je zal best wel veel weten maar sociaal vind ik niet je sterkste punt.

• multikoe
DijkDude schreef op woensdag 1 april 2026 @ 17:18:
[...]

En dan is jouw conclusie dat hij vakkundig om zeep geholpen is?
Ik vind dat je vooral heel erg uitstraalt dat jij het allemaal weet en ik een prutser ben.
Je geeft geen krimp dat jij je misschien vergist hebt of sterker nog dat je het gewoonweg ook niet weet.
Je hebt het blijkbaar niet helemaal door maar je komt nogal betweterig over met al je Sherlock speurwerk wat ik allemaal wel of niet geschreven heb om toch vooral deskundig over te komen.
Je zal best wel veel weten maar sociaal vind ik niet je sterkste punt.
"vakkundig" was misschien ietwat over de top, maar ik vraag me af of iemand anders jouw tekst op een andere manier had geinterpreteerd. Ik zie nog steeds iemand die heeft geprobeerd een app te verwijderen en die verwijdering is vastgelopen. Ik zie je dat ook niet tegenspreken. Ik zie jou zowiezo geen antwoord geven op mijn vragen, dus een analyse van wat er nu precies aan de hand was/is wordt wel moeilijk zo.

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:17
Gratis reclame voor de e-Niro in het zesuurjournaal (NOS) vandaag. "Hij gaat heel hard" (figuurlijk) 😅

En ja, begrijpelijk. Is momenteel ook een mooie sweet spot van prijzen, ruimte, range en goede reviews over het algemeen. Als ik de SEPP niet had gehad of nu even niet meeneem is het toch wel even slikken wat de afschrijving sinds juni 2024 is geweest, met andere woorden; een koopje voor de geïnteresseerden nu.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• EVfan
  • Nu online
rokil schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 20:29:
Ik heb de 'verlaagde' kofferbak en een thuiskomer. Dit past goed.
Ik zou morgen kunnen kijken wat de precieze maat is.....
@rokil
Dank voor je aanbod. Ben benieuwd, hoor graag van je.

• DijkDude
multikoe schreef op woensdag 1 april 2026 @ 17:55:
[...]

"vakkundig" was misschien ietwat over de top, maar ik vraag me af of iemand anders jouw tekst op een andere manier had geinterpreteerd. Ik zie nog steeds iemand die heeft geprobeerd een app te verwijderen en die verwijdering is vastgelopen. Ik zie je dat ook niet tegenspreken. Ik zie jou zowiezo geen antwoord geven op mijn vragen, dus een analyse van wat er nu precies aan de hand was/is wordt wel moeilijk zo.
A: Heb ik je vragen gewoon beantwoord
B: Heb ik het nergens over "vastgelopen" maar alleen gezegd dat hij niet verwijderd.
C: Wat precies aan de hand was/was inderdaad moeilijk daarom heb ik het hier ook gevraagd met alle info die voorhanden was.
Ik lees van jou eerlijk gezegd voornamelijk aannames, verdraaingen en het vooral
ook niet weten.
Ik stop er nu mee en bedank je toch nog maar weer voor je moeite en wens je een fijne avond.
Volgende keer beter _/-\o_

[ Voor 0% gewijzigd door DijkDude op 01-04-2026 20:15 . Reden: Typefouten verbeterd ]

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:37

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

@DijkDude @multikoe Kan dat over en weer gekibbel stoppen? Er wordt aan beide kanten nogal overtrokken gereageerd met als gevolg een discussie die hier niet nodig is. Dank!

Xbox Live ID:Notna8310

• onnaj
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:42
CyBeRSPiN schreef op zondag 15 maart 2026 @ 11:15:
[...]

Klopt, werkt nog dit jaar, daarna gaat het GPRS / 2G netwerk uit de lucht en kan de module niet meer communiceren.
Betekent dit ook dat je de auto dan niet meer voor kunt verwarmen of is daar wel een oplossing voor?

• DijkDude
Notna schreef op donderdag 2 april 2026 @ 08:26:
[mbr] @DijkDude @multikoe Kan dat over en weer gekibbel stoppen? Er wordt aan beide kanten nogal overtrokken gereageerd met als gevolg een discussie die hier niet nodig is. Dank![/]
Helemaal gelijk, sorry.

• CyBeRSPiN
onnaj schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:42:
[...]

Betekent dit ook dat je de auto dan niet meer voor kunt verwarmen of is daar wel een oplossing voor?
Dat heeft nooit gekund, nogmaals, dit gaat over MY19 en over Kia Connected Services, niet over MY20+ met Kia Connect.

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-04 18:07
december 2027 gaat 2G uit (behalve voor netbeheerders)

• rokil
  • Niet online
@EVfan ik weet niet of ik de winkel hier mag noemen waar ik de thuiskomer heb aangeschaft, maar de locatie is Naarden in ieder geval.
Ik ben hier naartoe gereden en kon ter plaatse de thuiskomer passen onder de vloer. Eerst had hij een wiel met een 135-band, maar dan lag de vloer net te wiebelen. Daarna heb ik de 125/80/17 thuiskomer gepast en dat past goed.

• EVfan
  • Nu online
rokil schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:18:
@EVfan ik weet niet of ik de winkel hier mag noemen waar ik de thuiskomer heb aangeschaft, maar de locatie is Naarden in ieder geval.
Ik ben hier naartoe gereden en kon ter plaatse de thuiskomer passen onder de vloer. Eerst had hij een wiel met een 135-band, maar dan lag de vloer net te wiebelen. Daarna heb ik de 125/80/17 thuiskomer gepast en dat past goed.
Dank je hiervoor.
Fijn dat het netjes weg te bergen is.
En het rijdt ook zoals het moet? Of heb je die (gelukkig nog nooit nodig gehad?).

• rokil
  • Niet online
Nog nooit nodig gehad. Wel een keer ter test in mijn garage erop gezet met bijbehorende schaarkrik en dus op een vlakke, harde vloer, maar met het gewicht van de e-niro is dat een hele uitdaging. Zeker als je dan ook nog geen vlakke, harde ondergrond hebt....

• CyBeRSPiN
janne_nl schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:16:
december 2027 gaat 2G uit (behalve voor netbeheerders)
Ja het schuift steeds verder op, ik hoop er stiekem op dat Kia KCS nog laat leven totdat de stekker er definitief uit gaat.
En netbeheerders zijn in allerijl "oude" meters aan het vervangen. Het 2G netwerk moet weg omdat die frequenties nodig zijn, ik vraag me af hoeveel tijd ze nog extra krijgen.

[ Voor 23% gewijzigd door CyBeRSPiN op 02-04-2026 13:43 ]

• onnaj
CyBeRSPiN schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:16:
[...]

Dat heeft nooit gekund, nogmaals, dit gaat over MY19 en over Kia Connected Services, niet over MY20+ met Kia Connect.
Dan ga ik zeker kijken naar een 20+ model, thanks!

• onnaj
CyBeRSPiN schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:16:
[...]

Is het nog ergens eenvoudig af te lezen of het Kia connect of Kia Connected services is?

• CyBeRSPiN
onnaj schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:31:
[...]

Is het nog ergens eenvoudig af te lezen of het Kia connect of Kia Connected services is?
Dat weet @gertvdijk vast beter dan ik, maar zover ik weet zit er bij Kia Connect iets in het navigatiesysteem ingebouwd.
Connected services gaat helemaal buiten het systeem om, dat is een dongle die onder het dashboard is weggewerkt.
Volgens mij moet je zoeken nar kenmerken van MY20+. Volgens mij heeft het navigatiesysteem een breder scherm.
Zie ook de topicstart: Het grote Kia e-Niro topic

Ik zie trouwens wel wat fouten in de topicstart. De MY19 heeft bijvoorbeeld wél batterijverwarming (wintermodus).

[ Voor 15% gewijzigd door CyBeRSPiN op 02-04-2026 18:11 ]

• gjcvro
  • Nu online
CyBeRSPiN schreef op donderdag 2 april 2026 @ 18:08:
[...]
Ik zie trouwens wel wat fouten in de topicstart. De MY19 heeft bijvoorbeeld wél batterijverwarming (wintermodus).
Die volgens mij net zo nuttig is als een korte broek in de winter.

• PetraF
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 03-04 11:58
Ik rij zelf Kia e-Niro Executlive 64 kwh uit 2019 en voornamelijk binnendoor of kort over de snelweg en mijn GOM laat op moment 446 kilometer zien. Ik rij met airco aan op 22 graden en heb 18 inch velgen onder mijn auto. Voor mijn man zijn we opzoek naar e-Niro.

Echter nu kan ik een Kia e-Niro Executive overnemen uit Augustus 2020 64 kwh met 130k op de teller. Het betreft een particuliere auto die dealeronderhouden is en zijn laatste beurt bij 126K heeft gehad. Daar is de waterpomp onder garantie vervangen en er is een nieuwe 12v accu geplaatst. Er is geen rapport van de staat van de batterij en hij wil dat ik snel beslis omdat hij veel geïnteresseerde heeft. Ik vroeg hem hoeveel kilometers ik kan rijden op een volle batterij en hij gaf aan 360 kilometer als je op de snelweg rijdt.

Hier schrok ik van. Dit vond ik extreem laag en ik maak me nou druk of de batterij dan wel in goede staat is.
De verkoper zegt van wel, anders zou de KIA dealer dit bij de beurt wel gezegd hebben. Moet ik deze auto laten staan of vergelijk ik appels met peren? De KIA ziet er wel super onderhouden uit.

[ Voor 3% gewijzigd door PetraF op 03-04-2026 11:57 ]

• ASW1
PetraF schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:32:
Ik rij zelf Kia e-Niro Executlive 64 kwh uit 2019 en voornamelijk binnendoor of kort over de snelweg en mijn GOM laat op moment 446 kilometer zien. Ik rij met airco aan op 22 graden en heb 18 inch velgen onder mijn auto.

Echter nu kan ik een Kia e-Niro Executive overnemen uit Augustus 2020 64 kwh met 130k op de teller. Het betreft een particuliere auto die dealeronderhouden is en zijn laatste beurt bij 126K heeft gehad. Daar is de waterpomp onder garantie vervangen en er is een nieuwe 12v accu geplaatst. Er is geen rapport van de staat van de batterij en hij wil dat ik snel beslis omdat hij veel geïnteresseerde heeft. Ik vroeg hem hoeveel kilometers ik kan rijden op een volle batterij en hij gaf aan 360 kilometer als je op de snelweg rijdt.

Hier schrok ik van. Dit vond ik extreem laag en ik maak me nou druk of de batterij dan wel in goede staat is.
De verkoper zegt van wel, anders zou de KIA dealer dit bij de beurt wel gezegd hebben. Moet ik deze auto laten staan of vergelijk ik appels met peren? De KIA ziet er wel super onderhouden uit.
Waarom wil je überhaupt je auto vervangen door eenzelfde exemplaar? Auto verkopen en een ander voor kopen via de handel verlies je sowieso altijd een smak geld op, want de handel moet zelf ook eten. Waarom rij je je huidige auto niet op?

• PetraF
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 03-04 11:58
ASW1 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:37:
[...]

Waarom wil je überhaupt je auto vervangen door eenzelfde exemplaar? Auto verkopen en een ander voor kopen via de handel verlies je sowieso altijd een smak geld op, want de handel moet zelf ook eten. Waarom rij je je huidige auto niet op?
Niet vervangen, eentje erbij kopen voor mijn man. Die rijdt nu in een oude VW uit 2012.
Ik heb het in mijn topic even aangepast. Ik snap de misverstand.

[ Voor 7% gewijzigd door PetraF op 03-04-2026 11:58 ]

• ASW1
PetraF schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:56:
[...]

Niet vervangen, eentje erbij kopen voor mijn man. Die rijdt nu in een oude VW uit 2012.
Ik heb het in mijn topic even aangepast. Ik snap de misverstand.
Ah ok, dan is het een ander verhaal.
Waterpomp heeft de niro niet, waarschijnlijk bedoel je warmtepomp?
Die 360 km zou ik niet zo van schrikken de gemiddelde handelaar roept ook maar wat. Vraag is wat er staat als hij tot 100% is geladen en er normaal mee is gereden de laatste paarhonderd kilometer, dat geeft een redelijke indicatie. Een accutest is natuurlijk beter, maar als die er niet ligt dan zul je die op eigen kosten moeten laten doen als de handelaar dat toestaat. Een echt goede accutest kost overigens best tijd daar moet je een volle accu voor leegrijden.

Hoe je het ook kunt bekijken is dat er nauwelijks problemen bekend zijn met de accu's van de e-niro en dat het waarschijnlijk wel goed zit. Als er echt iets mis is dan kun je tot 150K km of 7 jaar nog terugvallen op garantie.
In die zin, als de prijs goed is kun je overwegen dit risico gewoon te nemen.

Kan me voorstellen dat er ineens een hoop extra belangstelling voor gebruikte EV's is en dat je in die zin best wat druk ervaart bij handelaren, wat niet echt een prettige situatie is om te kopen.

• gjcvro
  • Nu online
Ik rij zelf Kia e-Niro Executlive 64 kwh uit 2019 en voornamelijk binnendoor of kort over de snelweg en mijn GOM laat op moment 446 kilometer zien. Ik rij met airco aan op 22 graden en heb 18 inch velgen onder mijn auto. Voor mijn man zijn we opzoek naar e-Niro.

En wanneer kijk je naar de GOM? Bij stilstand of tijdens rijden. En als hij veel snelwegkm maakt kan het verschil aanzienlijk zijn. En als je de tijd krijgt: Laad de 2 auto's nagenoeg vol en rij achter elkaar aan hetzelfde rondje van 40km of zo. kijk daarna naar het percentage wat over is.

[ Voor 5% gewijzigd door gjcvro op 03-04-2026 16:42 ]

• CyBeRSPiN
Ja, de GOM bij 100% vol zegt meer iets over het rijgedrag en/of de routes van de afgelopen dagen dan over de degradatie. Bij een Tesla is dat bijvoorbeeld anders en zegt het wel degelijk wat over de toestand van de accu.
Een dagje door Duitsland knallen en je komt ver onder de 360km op de GOM uit, en rustig op 80km wegen rijden zonder tegenwind en je kan over de 500km range uitkomen.

• jaapzb
  • Niet online
Waarom kan die verkoper niet eventjes zo'n OBD accucheck doen? Lijkt mij toch het minimale als je een elektrische auto wilt verkopen.

• gjcvro
  • Nu online
jaapzb schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 16:52:
Waarom kan die verkoper niet eventjes zo'n OBD accucheck doen? Lijkt mij toch het minimale als je een elektrische auto wilt verkopen.
ik gok hierom:
Het betreft een particuliere auto

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:31
jaapzb schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 16:52:
Sowieso als je bij een dealer een BEV koopt mag je gewoon een accu duurtest rapport verwachten. Die paar duizend euro marge mag je wel een beetje moeite voor doen. Of je hebt geen verstand van elektrische auto's of je neemt de klant (en je werk) niet serieus.

• multikoe
Je vergelijkt appels met peren. Je geeft zelf al aan dat je voornamelijk over binnendoorwegen rijdt. Dat is met een EV prettig, want zuinig. Als de verkoper zegt dat hij over de snelweg rijdt, dan houdt elke vergelijking op. Ik zou er gewoon van uit gaan dat die andere auto zich exact zo gedraagt als die van jou, onder dezelfde omstandigheden. En hier zit ook een probleem: jij zegt dat die nieuwe auto voor je man is. Die rijdt zeer waarschijnlijk niet dezelfde route, hij rijdt zeer waarschijnlijk ook anders dan jij en dus kun je met zekerheid zeggen dat zijn verbruik en zijn bereik zullen verschillen van die van jou.

• ndrost
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Ik vroeg hem hoeveel kilometers ik kan rijden op een volle batterij en hij gaf aan 360 kilometer als je op de snelweg rijdt.

Ik rij zelf 90% snelweg, maar wel lange stukken (dus in verhouding weinig kachel) en mij GOM staat op iets van 430. Dus als die auto 360 heeft staan dan is dat wel iets om te checken. Je kan zelf een OBD dongle kopen met met iets als Car Scanner even kijken wat de SOH is (100% is prima, alles onder de 95% zou ik voor een eNiro al weinig vinden). Maar je hebt ook bedrijven waar je het kan laten doen. Maar ik zou er zeker meer van willen weten, ja.

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:52

A13X

Dude

Vraag mij af of hij met vol ook 100% bedoeld of vol tot 80% accu bescherming. Want 80% van 446km is net geen 360km....

Awesome

• multikoe
A13X schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 23:30:
[...]

Vraag mij af of hij met vol ook 100% bedoeld of vol tot 80% accu bescherming. Want 80% van 446km is net geen 360km....
Het maakt ook verschil of je de GOM afleest als de auto uit staat of met de auto aan.

• bnwgraaf
We hadden het onlangs over het lage trekgewicht en dat de e-Niro makkelijk meer aan zou kunnen.
Er was al een conclusie dat er meer bij komt kijken dan trekkracht van de motor, remmen en ophanging.

In het volgende stukje wordt ook duidelijk dat er op de achtergrond inderdaad nog wel meer dingen meespelen, waarom je niet zomaar kunt vergelijken met de hybride uitvoering van dezelfde auto:

https://www.autoweek.nl/a...-hij-maar-750-kg-trekken/

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:17
bnwgraaf schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:24:
We hadden het onlangs over het lage trekgewicht en dat de e-Niro makkelijk meer aan zou kunnen.
Er was al een conclusie dat er meer bij komt kijken dan trekkracht van de motor, remmen en ophanging.

In het volgende stukje wordt ook duidelijk dat er op de achtergrond inderdaad nog wel meer dingen meespelen, waarom je niet zomaar kunt vergelijken met de hybride uitvoering van dezelfde auto:

Ik begin gelijk te twijfelen aan het verhaal / de expert hier als ze het hebben over de temperatuur van een inverter in deze context van extra trekgewicht. Die inverter doet hopelijk precies niets als je aan het rijden/trekken bent, want die gebruik je bij AC-laden.
Of het is gewoon een foutje in het artikel, kan ook, maar mijn ogen rollen en kan dan niets meer serieus nemen uit het artikel. 😅

(Overigens zegt dat niets over mijn standpunt over het technische trekgewicht, ik denk dat er echt wel redenen zijn waarom dit beperkt is, omdat het een selling point is voor fabrikanten, lijkt me niet in hun belang om dat te beperken t.o.v. andere modellen.)

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• bnwgraaf
gertvdijk schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:38:
[...]

Ik begin gelijk te twijfelen aan het verhaal / de expert hier als ze het hebben over de temperatuur van een inverter in deze context van extra trekgewicht. Die inverter doet hopelijk precies niets als je aan het rijden/trekken bent, want die gebruik je bij AC-laden.
Of het is gewoon een foutje in het artikel, kan ook, maar mijn ogen rollen en kan dan niets meer serieus nemen uit het artikel. 😅

(Overigens zegt dat niets over mijn standpunt over het technische trekgewicht, ik denk dat er echt wel redenen zijn waarom dit beperkt is, omdat het een selling point is voor fabrikanten, lijkt me niet in hun belang om dat te beperken t.o.v. andere modellen.)
Uhm..... De inverter is juist een belangrijke schakel tussen accu en motor en regelt onder andere het motor toerental en het regeneratief remmen.... Lijkt me niet ondenkbaar dat meer gewicht hier zeker de temperatuur van kan beïnvloeden!

Dus ik denk niet dat je moet dat deze niets doet tijdens het rijden! :P

Althans, dat levert een korte internet zoektocht op naar de functie van een inverter in een elektrische auto.

[ Voor 3% gewijzigd door bnwgraaf op 04-04-2026 12:02 ]

• multikoe
bnwgraaf schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:24:

Dat is wel een goed artikel, ik las het vanmorgen toevallig ook. Wat ze bijvoorbeeld aangeven is dat het ook nog te maken heeft met homologatie. Ik heb wel eens gezegd dat die limiet ook (voor een deel) een papieren limiet is en dat wordt in dit artikel nog eens uitgelegd. Maar ook het argument dat je in lange ritten door de bergen met je zware caravan nog wel eens teveel zou kunnen vergen van je aandrijflijn snijdt wel hout. Hoewel, dat zou betekenen dat je ook geen lange ritten op vol vermogen over de Duitse snelwegen zou kunnen rijden. Ik denk nog steeds dat veel EV's best wel meer zouden kunnen trekken, maar dat de fabrikanten conservatief zijn geweest bij het vaststellen van de specificaties, met daarnaast de zin niet inzien (en de kosten niet willen maken) van een homologatie.
Er wordt ook nog iets gezegd over het niet regenereren als je een caravan trekt. Dat vind ik wel een heel vreemde: net op het moment dat je data extra remvermogen heel goed kunt gebruiken, wordt het uitgeschakeld. Is de achterliggende gedachte ook hier weer het overbelasten van het electrische systeem?

[ Voor 9% gewijzigd door multikoe op 04-04-2026 12:07 ]

• onnaj
CyBeRSPiN schreef op donderdag 2 april 2026 @ 18:08:
[...]

Dat weet @gertvdijk vast beter dan ik, maar zover ik weet zit er bij Kia Connect iets in het navigatiesysteem ingebouwd.
Connected services gaat helemaal buiten het systeem om, dat is een dongle die onder het dashboard is weggewerkt.
Volgens mij moet je zoeken nar kenmerken van MY20+. Volgens mij heeft het navigatiesysteem een breder scherm.
Zie ook de topicstart: Het grote Kia e-Niro topic

Ik ga er induiken en kijken of ik er achter kan komen.
Twijfelen ook nog een Optima SW PHEV te nemen alleen daar is zo weinig over te vinden qua betrouwbaarheid van met name ook de accus

• multikoe
Ritje gemaakt van het noordwesten naar het oosten. 145 km heen en 145 km terug. Fietsendrager met drie fietsen achterop, voornamelijk over binnenwegen. Maar zoals je ziet aan de grafiek is het verschil in verbruik heel duidelijk. Oorzaak: de wind (straffe windkracht 5 uit het westen).
31% op de heenweg, 50% op de terugweg. Rijstijl exact gelijk, route ook, temperatuur ook.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nK-xJ2jj2EB8MfMYz7zTDOTEOnc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e1qxF1BqWrokIZ64pnEYGB8r.png?f=fotoalbum_large

• roy.van.geel
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:27
Iemand hier ook weleens last van een tik geluid (ook beetje voelbaar) wanneer je je stuur draait? Het is op willekeurige momenten. Betreft overigens een esoul 2020 in mijn geval, maar deze zou technisch redelijk hetzelfde zijn en dit topic is meer activiteit

• CyBeRSPiN
@roy.van.geel ik zou er zsm mee naar de garage gaan ipv online naar ervaringen vragen. Straks zit er iets vast tijdens het rijden.

• onnaj
Wat zouden jullie kiezen... Een e-Niro Dynamicplusline facelift model of een pre-facelift 2020 Executiveline? Kilometerstand en prijs zijn vergelijkbaar in ieder geval.

Voor mij zijn 3-fase laden, warmtepomp, getinte ramen en stoelverwarminging ieder geval belangrijk. Verder hebben ze standaard al best wat opties volgens mij?

[ Voor 32% gewijzigd door onnaj op 07-04-2026 09:08 ]

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18:57
onnaj schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:11:
Wat zouden jullie kiezen... Een e-Niro Dynamicplusline facelift model of een pre-facelift 2020 Executiveline? Kilometerstand en prijs zijn vergelijkbaar in ieder geval.

Voor mij zijn 3-fase laden, warmtepomp, getinte ramen en stoelverwarminging ieder geval belangrijk. Verder hebben ze standaard al best wat opties volgens mij?
Ik zou de facelift nemen, alleen al ivm dat de 2g modem van de pre-facelift straks geen dataverbinding meer heeft.

• gjcvro
  • Nu online

Even opletten met je warmtepompt, die was vanaf een bepaald moment niet meer standaard.
Verder zou ik vooral kijken naar welke opties je belangrijk vind.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wat @DaanTriple7 zegt, voor connectivity zou ik de nieuwere pakken. En kijk even goed na of de dynamicplusline van het bouwjaar en de optielijst die daarbij hoort ook klopt en ook past bij wat jij wil.
Pagina: 1 ... 363 364 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.