Met het stoppen van 2G verdwijnen ook de Kia Connected Services voor de MY19. Ik haalde die data al binnen in Home Assistant en gebruik het daar voor mijn laadautomatisering en om de SoC live door te zetten naar ABRP.
Mijn doel was vergelijkbare functionaliteit, maar dan over 4G. Het liefst zonder abonnement, en iets wat ook werkt als ik niet in de auto zit.
Ik heb met Claude het onderstaande in elkaar gezet en deel het graag, zodat we allemaal nog wat langer van de volledige functionaliteit van onze auto gebruik kunnen maken.
Aanschaf- AutoPi-dongle (Marktplaats) — ik heb er één over ter overname
- 1NCE IoT-simkaart, 500 MB voor tien jaar
- OBD-kabel met haakse stekker
Verder nodig- Een machine die een container kan draaien voor de data-ingest en de omzetting naar MQTT
- Een domein — over 4G zit de dongle achter carrier-NAT, dus mijn server thuis is dan niet bereikbaar
- Home Assistant met een MQTT-broker
De dongle gebruikt wifi als dat beschikbaar is en anders 4G. Het meeste uitzoekwerk zat in het koppelen van de CAN-adressen aan de juiste data. Daarnaast was er wat gedoe met de standaard AutoPi-firmware, die een hardnekkige voorkeur had voor 2G.
Wat het doet: SoC, laadstatus, pakspanning, celtemperaturen, kilometerstand en locatie. Puur uitlezen dus, niks meer dan wat kon met de oude app. En de auto moet in ready staan of aan de lader hangen; met het contact uit antwoordt er niemand op de bus, dat is voor mij geen probleem. De dongle gaat dan ook zelf in slaapstand en wordt vanzelf wakker bij laden of rijden.
De dongle verbruikt nu ongeveer 2 MB per week. Dat kan vast nog wat omlaag, maar het is een prima begin.
Ik ben benieuwd wat voor oplossing jullie voor dit aanstaande probleem hebben gevonden.
Ik heb dus een dongle over die kan worden overgenomen. Als er interesse is deel ik het project, zodat je het zelf kunt deployen. Laat vooral een reactie achter — DM als je mijn tweede dongle wilt overnemen.