WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Het grote Kia e-Niro topic

Pagina: 1 ... 365 366 Laatste
Acties:

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
joepie de p schreef op zondag 3 mei 2026 @ 23:32:
[...]
De theorie zegt idd tussen 20 en 80% te blijven en incidenteel naar 100% te laden. Dit laatste alleen als je vrij kort daarna weer gaat rijden.
Als je bewust tot 100% gaat laden om te balanceren, vergeet dan ook niet de auto aangekoppeld te laten tot je geen stroom meer 'getrokken' ziet worden uit de lader. Als de auto de cellen gaat balanceren kan het nog een tijdje doorgaan op 100%. Heb dit zelf geobserveerd dat hij dat ongeveer 10 minuten doet. Vlak voor het bereiken van 100% zakt het terug van 11 naar 6-9kW. Dan op 100% zakt het nog langzaam verder terug tot onder de 1kW bij het echt stoppen 10 minuten later. Dit zag ik niet altijd. Soms zag ik bij tot 100% laden gewoon gelijk 0 bij bereiken 100%. Blijkbaar balanceert hij niet altijd of besluit hij dat het niet nodig is ofzo...
Maar goed, ik heb dit maar 5x geobserveerd ofzoiets in bijna twee jaar tijd, verder niet altijd aandacht aan geschonken. Was met publiek laden tot juli vorig jaar ook niet altijd beschikbaar om te monitoren.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:38
gertvdijk schreef op maandag 4 mei 2026 @ 08:24:
[...]

Als je bewust tot 100% gaat laden om te balanceren, vergeet dan ook niet de auto aangekoppeld te laten tot je geen stroom meer 'getrokken' ziet worden uit de lader. Als de auto de cellen gaat balanceren kan het nog een tijdje doorgaan op 100%. Heb dit zelf geobserveerd dat hij dat ongeveer 10 minuten doet. Vlak voor het bereiken van 100% zakt het terug van 11 naar 6-9kW. Dan op 100% zakt het nog langzaam verder terug tot onder de 1kW bij het echt stoppen 10 minuten later. Dit zag ik niet altijd. Soms zag ik bij tot 100% laden gewoon gelijk 0 bij bereiken 100%. Blijkbaar balanceert hij niet altijd of besluit hij dat het niet nodig is ofzo...
Maar goed, ik heb dit maar 5x geobserveerd ofzoiets in bijna twee jaar tijd, verder niet altijd aandacht aan geschonken. Was met publiek laden tot juli vorig jaar ook niet altijd beschikbaar om te monitoren.
Toevallig heft afgelopen weekend hier een tesla een accu check staan draaien, eerst helemaal naar 0% en daarna na 100%, nadat ik zag dat hij 'klaar' was met laden bleef de auto op dat moment nog bijna een uur bezig met controleren en balanceren. Het kan dus blijkbaar een flinke tijd duren voordat hij echt klaar is met balanceren.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-06 16:44
joepie de p schreef op zondag 3 mei 2026 @ 23:32:
[...]

Hier 7 jaar oude e-Niro met bijna 2 ton op de teller. Inmiddels 2e auto geworden. Zeer regelmatig tot ver onder de 20% gekomen en zelden tot 100% geladen. Dat komt namelijk doordat dit 2019 model niet harder dan 3,6 kW AC kán laden (vaak zelfs maar 2,7 kW) en bij regelmatig gebruik we dus zelden genoeg tijd hadden om tot de 100% te komen. Van degradatie merken we nog niet zoveel maar mogelijk komt dat omdat we toch al gewend waren aan een window van zegge 10-80%.

De theorie zegt idd tussen 20 en 80% te blijven en incidenteel naar 100% te laden. Dit laatste alleen als je vrij kort daarna weer gaat rijden.
Klopt niet, hangt van type lader af. Ik heb met ac 7,1kW gehaald op 32A aan een laadpaal. Ik zou maar eens tot 100% laden kijk dan wat de range doet.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:00
Precies. Elke e-Niro kan met 32A / 7,2kW laden, ook die van 2019. Moet je aansluiting/laadpaal/kabel dat wel kunnen leveren natuurlijk.
Met het oog op einde saldering en de irritante terugleverboetes ben ik tegenwoordig juist blij met lage laadstromen die mijn PV overschot precies kunnen matchen.

[ Voor 39% gewijzigd door CyBeRSPiN op 04-05-2026 10:46 ]

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-06 16:44
CyBeRSPiN schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:41:
Precies. Elke e-Niro kan met 32A / 7,2kW laden, ook die van 2019. Moet je aansluiting/laadpaal/kabel dat wel kunnen leveren natuurlijk.
Met het oog op einde saldering en de irritante terugleverboetes ben ik tegenwoordig juist blij met lage laadstromen die mijn PV overschot precies kunnen matchen.
Bij een goede laadpaal kun je op overschot laden dan is bij mij de auto de beperkende factor. Gelukkig ook een tb die meedoet.

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14:18
@Vaevictis_ @CyBeRSPiN
In mijn omgeving zijn louter 11 kW palen die mij max 3,6 kW geven. Als ik pech heb en er aan de andere socket een 3 fase EV staat te lurken, dan heb ik soms 2,7 kW, vergelijkbaar met de granny. En ik leg uit dat ik hierdoor dus zelden aan de 100% SoC kwam. Strikt technisch gezien hebben jullie gelijk, 7,2 kW is haalbaar, maar ik heb daar in al die tijd vrijwel nooit iets aan gehad.

• onnaj
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:38
joepie de p schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:08:
@Vaevictis_ @CyBeRSPiN
In mijn omgeving zijn louter 11 kW palen die mij max 3,6 kW geven. Als ik pech heb en er aan de andere socket een 3 fase EV staat te lurken, dan heb ik soms 2,7 kW, vergelijkbaar met de granny. En ik leg uit dat ik hierdoor dus zelden aan de 100% SoC kwam. Strikt technisch gezien hebben jullie gelijk, 7,2 kW is haalbaar, maar ik heb daar in al die tijd vrijwel nooit iets aan gehad.
Als je auto maar 1 fase laden heeft zul je bij een 11kW laadpaal ook maar max 3,6 kunnen trekken. Bij een laadpaal thuis zou dit meer kunnen zijn afhankelijk van het amperage

• CyBeRSPiN
onnaj schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:45:
[...]

Als je auto maar 1 fase laden heeft zul je bij een 11kW laadpaal ook maar max 3,6 kunnen trekken. Bij een laadpaal thuis zou dit meer kunnen zijn afhankelijk van het amperage
En in het buitenland zijn 22kW palen meer gebruikelijk, dan haal je die 7,2kW wel. In NL heeft het met het vastrecht te maken dat aansluitingen van meer dan 3x25A veel duurder zijn.

• HJKJ
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-06 18:25
Volgens mijn laadpaal kan ik 7,4 kW laden

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:25
Zien jullie een stijging in de prijs van een gebruikte e-Niro de afgelopen maanden?

Ondanks dat niemand een glazen bol heeft, denken jullie dat dit een tijdelijke opleving is?

Is een 1 fase e-Niro nog interessant tegenwoordig of kan je echt beter voor 3 fasen gaan?

• gertvdijk
  • Nu online
Atomius schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:46:
Is een 1 fase e-Niro nog interessant tegenwoordig of kan je echt beter voor 3 fasen gaan?
Verschilt heel erg per situatie en je eisen. Ik ben zelf heel blij met de keuze voor 3-fasen. Deels puristisch nu met thuisladen maar toen ik nog afhankelijk was van publiek laden vond ik het bijna een must. Ik hoef nu met thuisladen praktisch nooit snel te laden, maar het is wel fijn om niet één fase zo zwaar te hoeven te belasten en om goed gebruik te maken van goedkope kwartiertjes/uurtjes met een dynamisch contract.
Zien jullie een stijging in de prijs van een gebruikte e-Niro de afgelopen maanden?
Ik heb het niet precies bijgehouden ofzo, maar ik dacht dat ik eerder al veel meer had genoteerd als afschrijving voor mijn in juni 2024 aangeschafte occasion MY2021 voor 25k€. Ook gewoon het aantal auto's op gaspedaal lijkt een stuk minder. Toen ik zocht naar bj 2021 DynamicPlusLine 64kWh in 2024 waren er wel 30 in de lijst. Ergens eind 2025 ben ik nog wel eens geschrokken van de lage prijzen van vergelijkbare auto's (dacht rond de 15k€) maar nu is er gewoon bijna geen aanbod (3 ofzo die vergelijkbaar zijn) en is de prijs tegen de 20k€. Het helpt wel voor auto's nog ver onder de 150k km dat de garantietermijn is verlengd naar 10 jaar (onder voorwaarden).

En dan valt me ook nog op dat er een paar woekeraars actief zijn. Dat is ook nieuw volgens mij. Die tweede hier in de lijst; 29,5k€ voor eentje uit 2021 (wel MY2022 zo te zien) met 75k km was volgens mij ondenkbaar een paar maanden geleden. 😳

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ZtuicHO_aUOOZ0A30vnnWPyrBU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BrxTFiL5oUMM60XWQZmh3YXZ.png?f=fotoalbum_large
Ondanks dat niemand een glazen bol heeft, denken jullie dat dit een tijdelijke opleving is?
Geen idee... Kan echt alle kanten op gaan. 🤷

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• onnaj

Absoluut! Ik houd het al 2,5 maanden in de gaten omdat ik eerst onze eigen auto's nog niet verkocht had. Er was echt een heel flink aanbod voor scherpe prijzen. Nu is er bijna geen aanbod en de prijzen gaan sky high. Zou zo maar een verschil van bijna 4k kunnen zijn in mijn optiek.

Ik heb er vorige maand nog eentje kunnen kopen. Ongezien gedaan, doe ik normaal nooit, maar ik zag het aanbod verdampen en deze was van 2020 maar wel nét facelift met 3-fase, executive met waterpomp én de nieuwe app. Wel 110k ipv de gewenste 100k max, maar vond de opties belangrijker.

Als het even kan dan ga echt voor de facelift én 3-fase. De facelift heeft een ander, groter en mooier multimedia scherm, maar nog belangrijker is dat deze niet met 2G werkt zoals de pre-facelift. 2G gaat volgend jaar uit de lucht en dan is de app niet meer bruikbaar!

Omdat ik ook denk aan restwaarde vond ik daarnaast de warmtepomp ook een must, net zoals stoelverwarming maar dat hebben ze denk ik allemaal wel.

• CyBeRSPiN
Die app is wel een mouw aan te passen met een eigen OBD module met 4G. Kost je een paar honderd euro aanschaf en enkele euros per maand voor een IoT sim.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Ik heb ook een 2020 model gekocht bijna 2 jaar terug en schrok er eind vorig jaar nog van hoeveel die afgeschreven had. Maar als ik nu kijk valt het weer reuze mee :*)

• CyBeRSPiN
ASW1 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 15:29:
Ik heb ook een 2020 model gekocht bijna 2 jaar terug en schrok er eind vorig jaar nog van hoeveel die afgeschreven had. Maar als ik nu kijk valt het weer reuze mee :*)
Haha ja same here. De pijn van afschrijving voel je pas als je verkoopt natuurlijk. Mijn MY19 ga ik waarschijnlijk nog jaren plezier van hebben.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ja. Een versie die ik vorig jaar rond deze tijd kocht is met zelfde parameters nu hoger geprijsd. Sterker, ik heb er ondertussen nu 20.000km opzitten en de vraagprijs is hoger dan waarvoor ik hem gekocht heb als ik op gaspedaal de top30 van goedkoopste pak tegen zelfde bouwjaar en zelfde kilometerstand.
Pieken en dalen. Elke maatregel van overheid (bijv de nu aangekondigde inruilsubsidie) en elke brandstofprijs stijging (oorlogje hier en daar) of daling zorgt voor veranderende vraag en aanbod. Een extra belasting op electriciteit kan het zomaar weer andersom doen. Vorig jaar was de waan van de dag dat de wegenbelasting omhoog ging op e-auto's. Dus vele twijfelaars gingen toch naar benzine.

Nu precies andersom. Mijn overbuurman, die toch verstokte petrolhead is (4 liter benzine motor in zijn gezinsbak), zijn huis afgelopen jaar wel verbouwd heeft maar nul verduurzaamd (want onzin) qua gasverbruik/cv, nog een oude meterkast (met terugdraaimeter en 1 fase) heeft in zijn verbouwde huis. Die heeft dus toch nu net een electrische auto gekocht en moet dus nu voor een EV charger alsnog zijn meterkast laten aanpassen. En dit is puur ingegeven door de sentiment in de media, waar bijv Algemeen Dagblad/Stentor/andere lokale variant en Telegraaf heel hard aan mee doen. Diezelfde media schreeuwden eind 2024 bijv dat de subsidies op Warmtepompen en isolatie omlaag gingen in 2025. Het tegendeel was waar (subsidies gingen omhoog, sommigen zelfs x3 voor bijv triple glas), maar sentiment was voldoende om een daling in verduurzaming te zien. Diezelfde aanvragen voor warmtepompen lopen nu weer als een zonnetje.

Autodealers zijn er als de kippen bij om te verkopen tegen hogere prijzen als er meer vraag is. Gaat ze puur om omloopsnelheid (hoelang staat die auto op hun terrein in voorraad). Is ie binnen 1 week weg met meerdere geïnteresseerden, dan was ie te goedkoop.
Is persoonlijk of je er zelf last van hebt, of bij verkoop.

Het zijn veelal de oudere versies <2020. Moet je straatladen dan gaat t traag. Moet je thuisladen, dan kun je er rekening mee houden in je meterkast en PV systeem. Een 22kW paal + PV op de juiste fase zou je 7,4kW laden kunnen opleveren bij 3fase meterkast. 1 fase meterkast kan ook voordelig zijn.

1 fase zal minder populair zijn nu, en waarschijnlijk nog minder populair in de toekomst. Dus je betaald nu minder, maar je afschrijving gaat ook net zo snel of sneller.

Ook zou ik goed kritisch kijken dat je niet de kleine batterij versie krijgt, maar gewoon de 64kWh versie. Ik zie opeens al die halve batterijen ook voorbij komen op gaspedaal bij deze hogere vraag (die stonden voorheen vaak lang te koop en dus wel op voorraad, maar vaak achteraan in de voorraad tot soms zelfs dat advertentie werd stopgezet).

• gertvdijk
  • Nu online
CyBeRSPiN schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 15:29:
Die app is wel een mouw aan te passen met een eigen OBD module met 4G. Kost je een paar honderd euro aanschaf en enkele euros per maand voor een IoT sim.
Ik heb nog geen OBD-module gezien die remote climate control kan doen. Jij wel? Het lijkt erop dat dit 'gefirewalled' is en niet beschikbaar vanaf de OBD-connector vanaf deze generatie.

https://www.openvehicles.com/node/2387
I am guessing the missing functionalities such as remote climate are behind the SGW.

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-06 12:48

Wij hadden in ons vorige huis een 1 fase aansluiting, maar wel met 40A.

Dat was perfect voor de 1 fase Kia e-niro (2019) die wij toen hadden. Daarmee kon de auto laden met 7,2 kW.

• CyBeRSPiN
gertvdijk schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 17:38:
[...]

Ik heb nog geen OBD-module gezien die remote climate control kan doen. Jij wel? Het lijkt erop dat dit 'gefirewalled' is en niet beschikbaar vanaf de OBD-connector vanaf deze generatie.

https://www.openvehicles.com/node/2387

[...]
Klopt. Maar je kan in elk geval voortzetten met wat er wel kon: alle data uitlezen waaronder soc. Enige wat extra is is de deuren op afstand kunnen vergrendelen.

Vraag me af of het firewalled is of dat de oorzaak dieper licht, bijvoorbeeld dat de HV accu niet geschakeld kan zonder dat de sleutel in de buurt is.

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeRSPiN op 06-05-2026 20:27 ]

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Ik heb al een tijdje een communication error in de app als ik naar control ga. Krijg een error 104001. Wifi of 5g maakt niet uit. Rest van de app werkt wel, maar ik switch nogal eens van 80 naar 100% ac laden ivm lange tripjes dus irritant want nu moet ik dat in de auto instellen. Betreft een 3f, 2020 model met de 10" headunit

Ik heb de cache en data van de app verwijderd. App is geupdate naar laatste versie. In de auto kia connect opnieuw aangemeld.

Iemand nog tips?

En ja echt bizar die prijsstijging. Ik heb de mijne een jaar geleden gekocht voor 18 500 (2020 ex.line en trekhaak met 136kkm). Prijzen nu kocht je twee maanden geleden een EV6 of Ioniq 5 voor.

[ Voor 22% gewijzigd door FitTiv op 06-05-2026 20:56 ]

• gertvdijk
  • Nu online
ElectricAlex schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 19:23:
Wij hadden in ons vorige huis een 1 fase aansluiting, maar wel met 40A.

Dat was perfect voor de 1 fase Kia e-niro (2019) die wij toen hadden. Daarmee kon de auto laden met 7,2 kW.
Wellicht bedoelde je het niet zo hoor, maar op mij komt je bericht over alsof een 3-fase-uitvoering minder geschikt zou zijn geweest. Voor de duidelijkheid; een 3-fase-e-Niro kan ook gewoon 32A op 1 fase trekken, en is daarnaast beter geschikt voor een 3-fase aansluiting later.

Het is vervelend als je je huisaansluiting ooit gaat upgraden naar 3-fase (of gaat verhuizen). Dan is die waarschijnlijk 3x25A en dan is een 1-fase-e-Niro wel echt een nadeel. Actieve load balancing van de laadpaal zal vaker inschakelen en je zit sowieso dan echt altijd op een bovengrens van ≈5.5 kW te laden.

Dan heb je nog de hogere efficiëntie van 3-fase laden. Zie "Three-phase versus curtailed charging" in https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2213138823005052 waar de e-Niro in beide modi is getest in allerlei vermogens.

(Overigens heb je eigenlijk 35A op de gebruikelijke 1x35A kleine aansluiting, maar heb je alleen 40A automaten in de zekeringskast van de netbeheerder gekregen omdat er geen 35A-varianten verkrijgbaar zijn in de praktijk.)

• CyBeRSPiN
gertvdijk schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 21:47:
[...]

Dan is die waarschijnlijk 3x25A en dan is een 1-fase-e-Niro wel echt een nadeel. Actieve load balancing van de laadpaal zal vaker inschakelen en je zit sowieso dan echt altijd op een bovengrens van ≈5.5 kW te laden
Tenzij je dagelijks meer dan 200km moet rijden (ik moet er niet aan denken) laad je met 4kW de accu in een nacht voller dan je de volgende dag weer op kan rijden.
Het actieve load balancen kun je juist met 1 fase voorkomen door je groepen handig te verdelen en de paal op die ene fase te laten load balancen.
Heb hier in huis de PV, de droger en een huisgroep op dezelfde fase als de laadpaal. De oven, wasmachine en inductieplaat juist niet. Hierdoor grijpt load balancing bij mij nooit in waar dat bij 3 fase wel zou gebeuren (de zwaarst belaste fase is bepalend).

Tuurlijk zijn er situaties waar 3-fase net wat fijner is, maar het is voor mij geen duizend(en) euro meerprijs waard.

• gertvdijk
  • Nu online
CyBeRSPiN schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 00:00:
Tenzij je dagelijks meer dan 200km moet rijden (ik moet er niet aan denken) laad je met 4kW de accu in een nacht voller dan je de volgende dag weer op kan rijden.
Het actieve load balancen kun je juist met 1 fase voorkomen door je groepen handig te verdelen en de paal op die ene fase te laten load balancen.
Heb hier in huis de PV, de droger en een huisgroep op dezelfde fase als de laadpaal. De oven, wasmachine en inductieplaat juist niet. Hierdoor grijpt load balancing bij mij nooit in waar dat bij 3 fase wel zou gebeuren (de zwaarst belaste fase is bepalend).

Tuurlijk zijn er situaties waar 3-fase net wat fijner is, maar het is voor mij geen duizend(en) euro meerprijs waard.
offtopic:
Ik snap je punt hoor, zat situaties waarvoor een 3-fase e-Niro bijna geen meerwaarde is. En we dwalen af naar het thuisladen-topic topic. Laatste noten: je kan ook altijd je laadpaal in 1-fase modus zetten (of een 1-fase laadkabel gebruiken) als de situatie daarom vraagt. En het is voor mij met de installatie in mijn signature hier makkelijk om te vergeten dat 3-fase laden inderdaad wordt beperkt op de laadstroom van de zwakste fase - daar heb ik zelf geen last van, die onbalans wordt bij mij door het systeem gecompenseerd tussen de fases via peak shaving. Toch denk ik dat de meeste verbruikers in een gemiddeld huis dat maar zo'n 20 minuten doen zoals een wasmachine/droger/vaatwasser/boiler die een blokgolfje doet van 2kW/12A, en die tijd dat je werd beperkt haal je wel snel weer in zodra die uitschakelen.

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16:22
[...]

Wellicht bedoelde je het niet zo hoor, maar op mij komt je bericht over alsof een 3-fase-uitvoering minder geschikt zou zijn geweest. Voor de duidelijkheid; een 3-fase-e-Niro kan ook gewoon 32A op 1 fase trekken, en is daarnaast beter geschikt voor een 3-fase aansluiting later.

Het is vervelend als je je huisaansluiting ooit gaat upgraden naar 3-fase (of gaat verhuizen). Dan is die waarschijnlijk 3x25A en dan is een 1-fase-e-Niro wel echt een nadeel. Actieve load balancing van de laadpaal zal vaker inschakelen en je zit sowieso dan echt altijd op een bovengrens van ≈5.5 kW te laden.

Dan heb je nog de hogere efficiëntie van 3-fase laden. Zie "Three-phase versus curtailed charging" in https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2213138823005052 waar de e-Niro in beide modi is getest in allerlei vermogens.

(Overigens heb je eigenlijk 35A op de gebruikelijke 1x35A kleine aansluiting, maar heb je alleen 40A automaten in de zekeringskast van de netbeheerder gekregen omdat er geen 35A-varianten verkrijgbaar zijn in de praktijk.)
@gertvdijk

Dank voor deze link.

Heel nuttige informatie, gebaseerd op wetenschappelijke analyses.

En het verklaart in elk geval deels mijn al eerder hier geposte waarneming dat mijn MY 2019 een over het jaar gemiddeld laadverlies heeft van net boven de 25%, en in het voorjaar zomer rond de 22%, in de winter tegen de 30%.

Die getallen zijn flink wat hoger dan het in het artikel genoemde AC-DC conversie verlies bij 1 fase, 10-16A laden, dus o.a. kabel verliezen, verliezen van de andere electronica in de OBC (dat denk ik althans) zullen dan het verschil verklaren.

Mijn metingen zijn gedaan met gekalibreerde kWh meters, dus betrouwbaar en zijn ook hoger dan anderen hier op het forum rapporteren. Maar een vergelijking met de 3-fase systemen gaat dus mank.

Volgens het artikel kan het verschil tussen 1 en 3 fase voor de eNiro dus oplopen tot 5%.

Nog een reden, naast laadsnelheid om geen 1 fase te kopen als tweede hands lijkt me.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

EVfan schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 08:30:
[...]

@gertvdijk

Dank voor deze link.

Heel nuttige informatie, gebaseerd op wetenschappelijke analyses.

En het verklaart in elk geval deels mijn al eerder hier geposte waarneming dat mijn MY 2019 een over het jaar gemiddeld laadverlies heeft van net boven de 25%, en in het voorjaar zomer rond de 22%, in de winter tegen de 30%.

Die getallen zijn flink wat hoger dan het in het artikel genoemde AC-DC conversie verlies bij 1 fase, 10-16A laden, dus o.a. kabel verliezen, verliezen van de andere electronica in de OBC (dat denk ik althans) zullen dan het verschil verklaren.

Mijn metingen zijn gedaan met gekalibreerde kWh meters, dus betrouwbaar en zijn ook hoger dan anderen hier op het forum rapporteren. Maar een vergelijking met de 3-fase systemen gaat dus mank.

Volgens het artikel kan het verschil tussen 1 en 3 fase voor de eNiro dus oplopen tot 5%.

Nog een reden, naast laadsnelheid om geen 1 fase te kopen als tweede hands lijkt me.
Mooi artikel. Dit is eigenlijk mooiste plaatje ervan:

Blauw is 1 fase laden. Rood is 3 fase laden. Bij een 3 fase model, waarbij curtailing wordt toegepast vanuit de lader.

Let wel, die blauwe lijn zegt mogelijk niks over een 1-fase model, omdat die een ander type OBC heeft!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ySU0g3r18811Lrk84qWWagL1II=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/btIRqBjm5AF6dkOvt1eE7AGA.png?f=user_large

Verder valt me op dat de Europese merken (met name Renault en Peugeot) van de genoemde 2019-2023 generatie eigenlijk het minst presteren. Wat eigenlijk al bekend was dat hun OBC van die generatie relatief slecht is ( en dus ook stuk gaat). Ook de oudere modellen Nissans vallen op (Leaf). Eigenlijk ook wel bekend. En uiteraard de chinese C-merk MG.

Wat dat betreft komt de generatie Niro/Kona er heel positief uit. Iets wat we hier in dit topic natuurlijk al wisten.

[ Voor 20% gewijzigd door Get!em op 07-05-2026 09:48 ]

• CyBeRSPiN
Get!em schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:42:
[...]

Mooi artikel. Dit is eigenlijk mooiste plaatje ervan:

Blauw is 1 fase laden. Rood is 3 fase laden. Bij een 3 fase model, waarbij curtailing wordt toegepast vanuit de lader.

Let wel, die blauwe lijn zegt mogelijk niks over een 1-fase model, omdat die een ander type OBC heeft!

[Afbeelding]

Verder valt me op dat de Europese merken (met name Renault en Peugeot) van de genoemde 2019-2023 generatie eigenlijk het minst presteren. Wat eigenlijk al bekend was dat hun OBC van die generatie relatief slecht is ( en dus ook stuk gaat). Ook de oudere modellen Nissans vallen op (Leaf). Eigenlijk ook wel bekend. En uiteraard de chinese C-merk MG.

Wat dat betreft komt de generatie Niro/Kona er heel positief uit. Iets wat we hier in dit topic natuurlijk al wisten.
Ook het 3-fase model kan op 1 fase laden. Ik vermoed dat de resultaten dan gelijkwaardig zullen zijn.
O dit is ook het resultaat voor een MY22 eNiro, zie titel van de grafiek.
Dan is het voor PV bezitters in NL weer een hele klus om het optimum te berekenen: ga je voor een laag laadverlies of voor minimale terugleverkosten.

• ElectricAlex
[...]

Mijn punt was dat als je (vanwege de lagere aanschafkosten) een vroege 1 fase e-niro koopt je met een 1x40A aansluiting toch nog een redelijke laadsnelheid kunt bereiken van 7,2 kW. Als je 3x25A hebt haal je maar 5,5 kW.

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:25
Bedankt allemaal. Klinkt alsof een 3 fase versie toch wel interessant is dan. Wij hebben 3x25A. Nog geen laadpaal, ik zag dat je met sommige palen op de momenten van veel zonnestroomoverschot max kan gaan laden en dan is 3 fase wel handig.

Dus dan zou je het beste kunnen zoeken naar een MY20 E-niro? Want 3 fasen, 4G en 10+ inch scherm? Oh en is Executive echt de moeite waard versus de Dynamic?

En heeft iemand ervaring met de E-niro en de Model 3? Ik lees veel over windgeruis bij die laatste en dat zou bij de E-niro minder zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Atomius op 07-05-2026 21:02 ]

• sepjes
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:27
FitTiv schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:54:
Ik heb al een tijdje een communication error in de app als ik naar control ga. Krijg een error 104001. Wifi of 5g maakt niet uit. Rest van de app werkt wel, maar ik switch nogal eens van 80 naar 100% ac laden ivm lange tripjes dus irritant want nu moet ik dat in de auto instellen. Betreft een 3f, 2020 model met de 10" headunit

Ik heb de cache en data van de app verwijderd. App is geupdate naar laatste versie. In de auto kia connect opnieuw aangemeld.

Iemand nog tips?

En ja echt bizar die prijsstijging. Ik heb de mijne een jaar geleden gekocht voor 18 500 (2020 ex.line en trekhaak met 136kkm). Prijzen nu kocht je twee maanden geleden een EV6 of Ioniq 5 voor.
Ja ook gehad, niks werkte ook op de auto zelf qua connectie naar de servers. Uiteindelijk opgelost door een factory reset te doen op de auto via een hidden menu.

YouTube: Kia e-Niro Engineering Mode on August 2021 firmware see updated notes👇

[ Voor 7% gewijzigd door sepjes op 07-05-2026 21:11 ]

• gjcvro
Atomius schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 21:01:
Bedankt allemaal. Klinkt alsof een 3 fase versie toch wel interessant is dan. Wij hebben 3x25A. Nog geen laadpaal, ik zag dat je met sommige palen op de momenten van veel zonnestroomoverschot max kan gaan laden en dan is 3 fase wel handig.

Dus dan zou je het beste kunnen zoeken naar een MY20 E-niro? Want 3 fasen, 4G en 10+ inch scherm? Oh en is Executive echt de moeite waard versus de Dynamic?

En heeft iemand ervaring met de E-niro en de Model 3? Ik lees veel over windgeruis bij die laatste en dat zou bij de E-niro minder zijn.
M3 vanaf 2020 al een stuk minder windgeruis. Maar eigenlijk wil je van de m3 ook weer de facelift uit 2021/2022. Maar het is ook een heel andere auto.

• ElectricAlex
Oh en is Executive echt de moeite waard versus de Dynamic?

De verschillen kun je ook zelf opzoeken. Maar ik had een Executive en nu een Dynamic. Het enige wat ik mis tov de Executive is de "stoelmemory". De stoelkoeling van de executive heb ik nooit gebruikt. En de volledig (nep) leren stoelen mis ik ook niet.

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

Had de m3 voor de niro. Ik vond de M3 eigenlijk stiller dan de E-niro. De audio en de telefoon app waren ook veel beter in de M3 (wij hebben een dynamicplusline). Verder mis ik de m3 niet en heb ik de voorkeur voor de niro.

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
sepjes schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 21:07:
[...]

Ja ook gehad, niks werkte ook op de auto zelf qua connectie naar de servers. Uiteindelijk opgelost door een factory reset te doen op de auto via een hidden menu.

YouTube: Kia e-Niro Engineering Mode on August 2021 firmware see updated notes👇
Ga ik proberen, dank!

• HJKJ
ElectricAlex schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:18:
[...]

Mijn punt was dat als je (vanwege de lagere aanschafkosten) een vroege 1 fase e-niro koopt je met een 1x40A aansluiting toch nog een redelijke laadsnelheid kunt bereiken van 7,2 kW. Als je 3x25A hebt haal je maar 5,5 kW.
Hangt dat niet van je laadpaal af ? Ik laadt toch echt 7,4 kw Heb zelf een Kia e Niro 1 fase en een 3x25A aansluiting

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
HJKJ schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 23:55:
[...]

Hangt dat niet van je laadpaal af ? Ik laadt toch echt 7,4 kw Heb zelf een Kia e Niro 1 fase en een 3x25A aansluiting
240*25=6000 dus met een 25A 1 fase (op 240 volt) kan je maar tot 6kW komen. Nou kan je spanning wat hoger liggen als de zon schijnt vanwege zonnepanelen, maar niet genoeg om 7.4kW te halen.

Dan zou ik het logischer vinden dat je huis en laadpaal toch wat hoger zijn afgezekerd

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022) - Kia e-Niro DynamicLine (MY2020) - Zaptec Go 2

• gertvdijk
  • Nu online
HJKJ schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 23:55:
[...]

Je kan best eventjes 32A trekken op een 25A C-automaat die je meestal krijgt van je lokale netbeheerder, op zich, voordat 'ie afslaat. Maar heel handig is het niet 😂

Een installateur zal het ook niet zo achterlaten met een 32/35/40A automaat in je meterkast voor je laadpaal achter een 25A hoofdaansluiting (ivm selectiviteit). Ik zou het nog eens bekijken wat je eigenlijk hebt en hoe het afgezekerd is.

Of je hebt (net als ik) een installatie ertussen hebt om wat meer per fase te kunnen trekken (herbalanceren of uit batterij).

[ Voor 4% gewijzigd door gertvdijk op 09-05-2026 00:47 ]

• CyBeRSPiN
Als je PV hebt kan je de eNiro in theorie wel boven de 25A laden als alles goed is bekabeld en perfect is ingeregeld.
Als je 7+ A opwek hebt op dezelfde fase en dat aanvult met 25A van het net kan dat op zonnige dag wel, maar anders ben je de hoofdzekering wel aan het testen ja ;)

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeRSPiN op 09-05-2026 06:39 ]

• gertvdijk
  • Nu online
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 06:38:
Als je PV hebt kan je de eNiro in theorie wel boven de 25A laden als alles goed is bekabeld en perfect is ingeregeld.
Als je 7+ A opwek hebt op dezelfde fase en dat aanvult met 25A van het net kan dat op zonnige dag wel, maar anders ben je de hoofdzekering wel aan het testen ja ;)
offtopic:
Ik snap je theorie, maar een normale installateur zal dit niet voor je aansluiten zo, omdat je dan niet voldoet aan selectiviteit. Je hebt dan namelijk een groep hebt die hoger is afgezekerd dan je hoofdaansluiting.
(Opnieuw off-topic, maar deze noot moet er wel even bij.)

[ Voor 6% gewijzigd door gertvdijk op 09-05-2026 12:01 ]

• grlk
  • Laatst online: 16:33
Wanneer electra besproken wordt kan je wachten tot iemand over selectiviteit begint. :) Dit kan wel, met een onderverdeler.

Net en PV aanvoeren met 16A automaat, lader met 32 A (en de juiste draaddiktes.)
edit:
25 A uit het net trekken is inderdaad tricky.

[ Voor 13% gewijzigd door grlk op 09-05-2026 14:58 ]

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15:40
Card Nox schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 18:01:
[...]

Is al vaker besproken. Kun je uit zetten.

Gebruikersinstellingen > Handig > Welkom spiegel/licht.
Ik heb dit scherm in mijn Kia Niro 2021. Ik kan echt nergens die instellingen vinden, of kijk ik met mijn neus?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jzt-ozkfc88IDb1dJzAM_yOtvjo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZtxBvw7t7V3ASckjKtbkBmFh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door timpel_800 op 09-05-2026 16:09 ]

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• gjcvro
timpel_800 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 16:08:
[...]

Ik heb dit scherm in mijn Kia Niro 2021. Ik kan echt nergens die instellingen vinden, of kijk ik met mijn neus?

[Afbeelding]
Nee, je kijkt te ver weg, het zit letterlijk voor je neus tussen de tellers in, met de knoppen op je stuur door de menu's bladeren.

• jaapzb
  • Niet online
jaapzb schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 20:05:
Ik heb recent een Kia e-Niro uit december 2020 gekocht. Daarbij heb ik een Zaptec Go 2 lader.

Als ik mijn auto aan de lader heb, laad hij telkens maar max rond de 7kW. Ik zie in mijn P1-verbruiksmeter dat 2 van de 3 fases van mijn huis de 16A zo'n beetje aantikken (L1 en L3). L2 wordt niet belast. Ik neem aan als ik de 3-fasen versie heb dat ik eigenlijk met 11kW zou moeten kunnen laden en dat ook op L2 die 16A afgenomen zou moeten worden.

Ik heb een 3-fase laadpoort (onderste twee pinnen aanwezig), de laadpaal is een 3-fasen lader, die is afgezekerd op 3x16A. In de instellingen van zaptec staat ook dat de paal die 16A maximaal mag benutten (en dat doet hij dus ook op 2 fases).

Zo ver ik weet kan het ook geen loadbalancing zijn, want bij de zaptec worden alle 3 de fases tegelijkertijd teruggeschaald in stroom. Daarnaast zit er op het moment van laden ook maar 2A aan andere apparatuur op L2 (en mijn huis is afgezekerd op 3x25A).

Wat ik nog niet geprobeerd heb is een andere kabel (weet niemand met een kabel die ik kan lenen).

Maar het lijkt alsof de Kia gewoon die L2 niet gebruikt. Zijn er bekende defecten waarbij de kia 1 van de 3 fasen niet meer gebruikt?
Update: bij de dealer geweest. Conclusie: defecte boordlader. Wordt binnenkort onder garantie gerepareerd. Wel geinig, de dealer zei aan de telefoon al dat hij het vreemd zou vinden als het aan de auto lag, omdat hij dan wel een storing verwachtte op het dashboard. Maar dat was niet het geval. Deze storing kwam alleen naar voren tijdens diagnostiek in de garage.

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022) - Kia e-Niro DynamicLine (MY2020) - Zaptec Go 2

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 30-05 08:35

haagsepracht

One Man, Half Machine.

De laatste tijd gebruik ik de routeplanner steeds vaker in m'n e-Niro. Echter ben ik me er van bewust dat dergelijke connected services eindig is. Na 7 jaar in totaal geloof ik? Ik vraag me af wat er dan zoal niet meer gaat werken én of daar wellicht al workaround voor zijn (bedacht) in de vorm van custom software etc. Het lijkt nog ver weg, maar baal er nu al van 😅

• evertmulder
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
haagsepracht schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 07:39:
De laatste tijd gebruik ik de routeplanner steeds vaker in m'n e-Niro. Echter ben ik me er van bewust dat dergelijke connected services eindig is. Na 7 jaar in totaal geloof ik? Ik vraag me af wat er dan zoal niet meer gaat werken én of daar wellicht al workaround voor zijn (bedacht) in de vorm van custom software etc. Het lijkt nog ver weg, maar baal er nu al van 😅
Je kunt de laatste kaarten/updates gewoon downloaden ook als de connected service is gestopt.
Hierbij de link https://update.kia.com/EU/NL/home

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:37

Arfman

Drome!

Ter info: de Home Assistant integratie Kia Connect werkt sinds kort weer met enkel username/password authenticatie in plaats van tokens. Als je, net zoals ik, te lui was/geen zin had om Python rommel op je PC te installeren, update de integratie. Bij mij ging het automatisch weer werken omdat mijn user/pass er nog in stonden. Grote blij!

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15:23
Zo hey, iedereen lekker van het zonnige weer aan het genieten, in plaats van hier op het forum rond te hangen! :)

Ik heb ondertussen weer een heerlijke reis met de e-Niro naar de Pyreneeën achter de rug. Het waren weer 3,5 duizend prima kilometers.

De laad prijzen in Frankrijk waren voor de snelladers best netjes; gemiddeld zo tussen de €0,42 en €0,65! De AC laders waren dan weer nauwelijks goedkoper en deze keer zaten er hele grote verschillen tussen de combinatie laadpaal aanbieder en laadpas aanbieder. Normaal zijn ANWB en Shell wel okay tot netjes geprijsd en ook deze keer heb ik die regelmatig gebruikt.

Maar de Electroverse pas kwam ook regelmatig als goedkoopste uit.

Het bizarre waren deze keer de verschillen. Wanneer ANWB en Shell bijvoorbeeld op €0,65 zaten, kostte het met Electroverse bijvoorbeeld €0,75 maar bij de volgende laad beurt was de kWh prijs met Electroverse ineens maar €0,55 voor de DC lager en de AC lader aan diezelfde paal kostte bij hen €0,40 (klein verschil dus), maar het bizarre was dat de ANWB bij die paal voor AC laden een voor mij nog nooit voorgekomen €1,19 per kWh kostte! Bijna 3x de prijs van Electroverse!

Dus voor mensen die niet steeds de apps naast elkaar willen leggen maar gewoon met één pas willen laden zonder na te denken, zou deze reis en flink portie duurder uitvallen dan voor degenen die toch steeds even de verschillende passen vergelijkt.

• gjcvro
bnwgraaf schreef op zondag 31 mei 2026 @ 11:12:
Zo hey, iedereen lekker van het zonnige weer aan het genieten, in plaats van hier op het forum rond te hangen! :)

Ik heb ondertussen weer een heerlijke reis met de e-Niro naar de Pyreneeën achter de rug. Het waren weer 3,5 duizend prima kilometers.

De laad prijzen in Frankrijk waren voor de snelladers best netjes; gemiddeld zo tussen de €0,42 en €0,65! De AC laders waren dan weer nauwelijks goedkoper en deze keer zaten er hele grote verschillen tussen de combinatie laadpaal aanbieder en laadpas aanbieder. Normaal zijn ANWB en Shell wel okay tot netjes geprijsd en ook deze keer heb ik die regelmatig gebruikt.

Het bizarre waren deze keer de verschillen. Wanneer ANWB en Shell bijvoorbeeld op €0,65 zaten, kostte het met Electroverse bijvoorbeeld €0,75 maar bij de volgende laad beurt was de kWh prijs met Electroverse ineens maar €0,55 voor de DC lager en de AC lader aan diezelfde paal kostte bij hen €0,40 (klein verschil dus), maar het bizarre was dat de ANWB bij die paal voor AC laden een voor mij nog nooit voorgekomen €1,19 per kWh kostte! Bijna 3x de prijs van Electroverse!

Dus voor mensen die niet steeds de apps naast elkaar willen leggen maar gewoon met één pas willen laden zonder na te denken, zou deze reis en flink portie duurder uitvallen dan voor degenen die toch steeds even de verschillende passen vergelijkt.
Blijft bizar dat je zo moet blijven opletten, en voor elk tankstation moet staan wat de prijzen bij het volgende station zijn, dit is gewoon nog cowboy land en soms woekerprijzen.

• prijsmeister
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online
Sinds een aantal maanden ook in het bezit van een e-niro (Dynamicline 2021 model), de auto rijdt echt heerlijk! Eergisteren naar Zuid Limburg vertrokken (vanuit regio Utrecht) en gisteren weer teruggereden naar huis. We hebben zelfs niet hoeven bijladen onderweg, maar kwamen dan ook met 3% thuis. Wel jammer dat ie onder de 20km range niet meer aangeeft hoe ver je nog kan, maar we durfden het wel aan want we waren bijna thuis. Voor zo'n "oude" auto is hij echt verrassend zuinig. Echt een aanrader vind ik.

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:58
Begrijp me niet verkeerd: iedereen moet doen waar hij plezier in heeft, ik heb ook een paar vreemde stokpaardjes waar ik tijd en energie aan besteed, maar met 3500 km en een (aangenomen) verbruik van 17 kWh/100 km praten we over ongeveer 600 kWh verbruik over de hele vakantie. Stel dat je over een hele vakantie goed oplet en gemiddeld 0,20 euro per kWh goedkoper uit bent, dan bespaar je ongeveer 120 euro.

Wij kiezen er (min of meer) bewust voor om daar niet mee bezig te zijn en we gebruiken op vakanties (en eigenlijk altijd) gewoon één pas. Nogmaals: ik veroordeel niets, ik stel alleen een ander uitgangspunt tegenover het jouwe :)

• onnaj

Wat heb jezelf gehaald qua laadsnelheid? Ben daar wel benieuwd naar. Wij willen of dit of volgend jaar naar Oostenrijk en zijn wel benieuwd of je echt een uur nodig hebt om bij te laden.

En als je tot 80% laad en je rijdt op de snelweg tussen de 100-120, red je dan nog een kleine 300 km voordat je weer mag laden?

• CyBeRSPiN
onnaj schreef op zondag 31 mei 2026 @ 19:21:
[...]

Wat heb jezelf gehaald qua laadsnelheid? Ben daar wel benieuwd naar. Wij willen of dit of volgend jaar naar Oostenrijk en zijn wel benieuwd of je echt een uur nodig hebt om bij te laden.

En als je tot 80% laad en je rijdt op de snelweg tussen de 100-120, red je dan nog een kleine 300 km voordat je weer mag laden?
Reken met de e-Niro op 30-40min laden per etappe. De laadcurve staat wel ergens hier in het topic. Met deze temperaturen haal je het piekvermogen wel tot ca 53% van de SoC, daarna zakt het weer wat in.
300km is dik 3u rijden, je hebt vaak al eerder de behoefte om even de benen te strekken.
Als dit je eerste lange route met een EV gaat zijn dan zal je waarschijnlijk merken hoeveel relaxter je aan komt door die langere stops. Als je voorheen net als ik na een tankbeurt meteen weer doorkachelt dan rust je onvoldoende uit.

Zie ook het topic over ervaringen met lange ritten hieronder gelinkt in het gele vak.

[ Voor 17% gewijzigd door CyBeRSPiN op 31-05-2026 19:45 ]

• multikoe
CyBeRSPiN schreef op zondag 31 mei 2026 @ 19:42:
[...]

Reken met de e-Niro op 30-40min laden per etappe. De laadcurve staat wel ergens hier in het topic. Met deze temperaturen haal je het piekvermogen wel tot ca 53% van de SoC, daarna zakt het weer wat in.
300km is dik 3u rijden, je hebt vaak al eerder de behoefte om even de benen te strekken.
Als dit je eerste lange route met een EV gaat zijn dan zal je waarschijnlijk merken hoeveel relaxter je aan komt door die langere stops. Als je voorheen net als ik na een tankbeurt meteen weer doorkachelt dan rust je onvoldoende uit.

Zie ook het topic over ervaringen met lange ritten hieronder gelinkt in het gele vak.
Dit onderschrijf ik helemaal. Vooral langs de duitse autowegen heb je gewoon om de 2,5-3 uur een pauze van drie kwartier. In die pauze kun je heerlijk rustig een koffie met gebak kopen, naar de WC gaan en (in Duitsland kan dat) een ommetje lopen.

• J_oram
  • Registratie: Oktober 2014
  • Niet online
Sinds kort ook de eigenaar van een Kia Niro uit 2020. Nu met het warme weer ook maar eens de auto proberen te koelen vooraf. Maar als ik instap voelt de auto niet super koel aan. Hoe is dit bij jullie?

• gertvdijk
  • Nu online
J_oram schreef op zondag 31 mei 2026 @ 21:24:
Sinds kort ook de eigenaar van een Kia Niro uit 2020. Nu met het warme weer ook maar eens de auto proberen te koelen vooraf. Maar als ik instap voelt de auto niet super koel aan. Hoe is dit bij jullie?
Het vermogen bij preconditioneren lijkt wat lafjes te zijn, inderdaad. Na 10-15 minuten blazen is het nog niet echt goed afgekoeld vaak ook. In de ready mode de airco aan voelt een stukje krachtiger.

Was in de winter ook; de sneeuw smolt er met preconditioneren minder snel af dan even in ready mode de verwarming laten stoken (geen warmtepomp hier).

• ASW1
  • Nu online
CyBeRSPiN schreef op zondag 31 mei 2026 @ 19:42:
[...]

Vooral boven de 70% (uit mijn hoofd ergens tussen de 70 en 75 procent) kakt de laadsnelheid serieus in. Als je wat sneller onderweg wilt zijn, en je staat bij 70% lading te wachten tot de accu voller is dan kun je beter weer gaan rijden. Van 70 naar 10% rijden is in de regel genoeg om een volgende stop van 2 à 2,5 uur snelwegrijden te halen.

• ASW1
  • Nu online
prijsmeister schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:25:
We hebben zelfs niet hoeven bijladen onderweg, maar kwamen dan ook met 3% thuis. Wel jammer dat ie onder de 20km range niet meer aangeeft hoe ver je nog kan, maar we durfden het wel aan want we waren bijna thuis. Voor zo'n "oude" auto is hij echt verrassend zuinig. Echt een aanrader vind ik.
Poeh, onder de 5% heb ik 1 keer gedaan en dat was niet voor herhaling vatbaar. Inschatten hoe ver je nog kunt rijden voordat je echt stil valt is lastig met de e-Niro in mijn (beperkte) ervaring. Zijn er hier mensen die hem regelmatig bijna leeg rijden?

• bnwgraaf
multikoe schreef op zondag 31 mei 2026 @ 17:54:
[...]

Begrijp me niet verkeerd: iedereen moet doen waar hij plezier in heeft, ik heb ook een paar vreemde stokpaardjes waar ik tijd en energie aan besteed, maar met 3500 km en een (aangenomen) verbruik van 17 kWh/100 km praten we over ongeveer 600 kWh verbruik over de hele vakantie. Stel dat je over een hele vakantie goed oplet en gemiddeld 0,20 euro per kWh goedkoper uit bent, dan bespaar je ongeveer 120 euro.

Wij kiezen er (min of meer) bewust voor om daar niet mee bezig te zijn en we gebruiken op vakanties (en eigenlijk altijd) gewoon één pas. Nogmaals: ik veroordeel niets, ik stel alleen een ander uitgangspunt tegenover het jouwe :)
Helemaal goed, juist mooi toch, ervaringen en gedachtes uitwisselen!

Ieder inderdaad zijn eigen manier! Het is niet dat ik die extra 120 euro niet zou kunnen betalen, het is ook een beetje mijn ding/sport.

Daarnaast zijn dit soort dingen een manier voor ons om vaker op vakantie of reis te kunnen en vind ik het een kleine moeite om twee of drie aanbieders te vergelijken. Hierdoor en door nog wat andere dingen kan ik het hele jaar door op vakantie waar een ander 3 weken van gaat :)

• bnwgraaf
[...]

Met een soc van ergens tussen de 40% en 60% ging het laden met ongeveer 75 kW, waarna het weer afzakt.

Overigens valt het me op dat het ook aan de lader ligt. Bij de Tesla laders haal ik de maximale kW al bij lagere soc.... Voor de rest vind ik de Tesla laders wel goedkoop maar niet fijn. Ongeveer in de helft van de gevallen moest ik een laadpaal opschuiven omdat bij de eerste het laden niet wilde starten en bij de oudere Tesla laders is het nogal een geklungel met die laadkabels van ongeveer 40 cm lang (ik bedoel kort)

Verder moet ik zeggen dat we altijd al tijdens onze reizen regelmatig pauze namen, ook toen we nog met brandstof auto's op vakantie gingen, dus voor ons zijn onze reizen niet veranderd.

Maar als je gewend bent alleen te stoppen voor tanken en een sanitaire stop, dan wordt je reis wel iets langer dan gewend.

In de winter zit je met laden trouwens eerder tussen 25 en 50 kW dan tussen 50 en 70 kW....

Oh ja en 100 of 110 km/uur rijden is beduidend zuiniger dan 120 of 130

• gertvdijk
  • Nu online
bnwgraaf schreef op zondag 31 mei 2026 @ 23:54:
[...]

Met een soc van ergens tussen de 40% en 60% ging het laden met ongeveer 75 kW, waarna het weer afzakt.

Overigens valt het me op dat het ook aan de lader ligt. Bij de Tesla laders haal ik de maximale kW al bij lagere soc....
Heeft alleen te maken met de minimale temperatuur van de cellen. Als de laatste cel de 25 graden aantikt krijg je 70-77kW afhankelijk van het voltage, tot ongeveer 53% SoC. Als je het uitleest met OBD-dongle zie je dat het op de seconde gebeurt en soms ook dat het vervelend lang duurt voor die laatste 24 graden ook naar 25 springt 😅

• RogerQ
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 02-06 11:17
[...]

Op het randje van off-topic maar denk ik toch relevant want specifiek voor Kia e-Niro (2019 Executive):

Wij zijn vorig jaar zomer vanuit Zuid Limburg naar het Garda meer (vlakbij Lazise) op en neer gereden (1000 km enkele reis). Terugweg in 1x gedaan met bij vertrek 100% lading. Ongeveer 12 uur rijtijd en 15 uur reistijd, dus drie uur stilgestaan om te laden (3 stops). Waarvan een stop ruim een uur bovenop de Brenner in het outletcenter daar om te shoppen (althans sommigen in ons gezin :)) en wat te eten. En een uur bij de 'verplichte' stop op terugweg van vakantie (Grote Gele M). Uiteindelijk dus 1 stop daadwerkelijk aan het wachten geweest op laden (ca. 30 min.) maar dat was dus tevens een pauzestop.

Mijn ervaring is (ook) ca. 45-50 minuten voor ca. 45-50 Kwh bijladen. Waarbij laden gestart ergens tussen de 10 en 20%. Snelheid ca. 120km per uur (als het verkeer het toeliet). Ik focus me inmiddels niet meer zo op de max. laadsnelheid omdat het inderdaad meer afhangt van de laadcurve over de hele laadsessie. Een bereik van 300 km tussen laadstops is met bovenstaand schema wel te doen als je je rechtervoet in toom houdt en rijdt tot ca. 10-15% restcapaciteit. Op de heenweg heb ik ook een aantal stukken in Duitsland 160-170 gereden maar dan krijg je een ander laadschema. Ook wel even leuk maar voor je gemiddelde snelheid over de hele route minder efficient ;)

• RogerQ
Het blijft leuk, vannacht nog eens naar 100% doorgeladen ivm aanstaande langere trip met onderstaand resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tTSV6boDSe8ferg80PRPGHaixls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sBTwcDYIoGsZDBLnsVOPvUm5.jpg?f=fotoalbum_large
130k km en 550km bereik. lang leve de Niro (2019 Executive) _/-\o_

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 08-06 15:12
Zijn er toevallig ook gebruikers die EV-notify in hun e-niro gebruiken om te voorkomen dat hij in een diepe slaap gaat (en dus niet meer reageert wanneer tibber oid de laadpaal aanstuurt om te gaan laden)?

• Reaper.JA2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:03
RogerQ schreef op maandag 1 juni 2026 @ 08:27:
Het blijft leuk, vannacht nog eens naar 100% doorgeladen ivm aanstaande langere trip met onderstaand resultaat:

[Afbeelding]
130k km en 550km bereik. lang leve de Niro (2019 Executive) _/-\o_
Doe je goed zeg 8)

Welke instellingen heb je aangepast om tot dit resultaat te komen?

Met Eco-rijstand, airco uit en veel ~80 rijden (op 80 wegen :9 ) kom ik nog niet veel verder dan 460km bereik.

"Improvement. It is the goal of life search" - Carl "Reaper" Shepards

• onnaj
Reaper.JA2 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 08:54:
[...]

Doe je goed zeg 8)

Met Eco-rijstand, airco uit en veel ~80 rijden (op 80 wegen :9 ) kom ik nog niet veel verder dan 460km bereik.
Wij komen ook op max 450 uit. 112k km met een facelift E-Niro Executiveline uit 2020

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hier ook range 460, maar wel met Eco en regenerate 1 (+ automatisch) en airco aan. 130k.

Weet niet of regenerate 3 en airco uit daar nog veel aan toevoegd. Ik weet wel dat als je veel 30/60/80 wegen rijdt, dat t snel zuiniger wordt dan als je 100 rijdt.

Je hebt ook nog eco++ stand (eco knop 5 seconden indrukken), maar dan kun je niet meer snelweg rijden (dus ook niet doen midden op de snelweg!). Regenerate automatisch (beide flippers 3 seconden ingedrukt houden) werkt voor mij goed, maar rekent zich niet door in range vziw.

[ Voor 15% gewijzigd door Get!em op 02-06-2026 09:10 ]

• CyBeRSPiN
Heeft weinig met instellingen te maken, het is een kwestie van langzaam rijden.
In Noorwegen bijvoorbeeld mag je niet harder dan 80 en is 60 vaak al snel zat voor het type weg. Na elke heuvel regenereer je weer een hoop.
Ik zat daar na een weekje rondrijden ook dik boven de 500km op de GoM.
Op de terugweg door Duitsland met 150km/u is dat natuurlijk weer “verpest” en zit je weer onder de 400km bereik :)

• gertvdijk
  • Nu online
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:14:
Dat inderdaad. Als ik een route binnendoor neem in plaats van de snelweg heb ik meestal niet alleen een kortere afstand maar ook steevast een lager verbruik per km. Mits je ook echt goed regenereert, d.w.z. langzaam tot stilstand komen zodat de batterij ook alles kan opnemen ipv abrupt remmen, en niet rijden met 90%+ SoC anders neemt de batterij ook niet snel geneog op.

Het verschil is voor mij ≈14.5 kWh/100km (≈440 GoM bij 100%) vs ≈12 kWh/100km (≈530 GoM bij 100%). Komende twee weken zijn er werkzaamheden aan de snelweg op-/afrit hier waardoor ik voornamelijk binnendoor ga rijden en ik verwacht dat de GoM ook boven de 500 staat over twee weken.

• RogerQ
Reaper.JA2 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 08:54:
[...]

Doe je goed zeg 8)

Ik rij met Eco stand en (meestal) airco uit. Meeste wat ik nu rijd is woon-werkverkeer met 15km enkele reis waarvan 10km snelweg. En dat dan op de rechterbaan met 90 achter een vrachtwagen aan als het lukt :). Ik vind het wel een sport om zo zuinig mogelijk te rijden maar enkel als ik overig verkeer niet hinder en mijn planning het toelaat.
De regeneratie heb ik overigens op stand 0, ik probeer zoveel mogelijk te timen dat ik de auto kan laten uitdrijven en zo min mogelijk hoef te remmen. Bochten en rotondes gaan dan ook weer wat sneller dan de gemiddelde automobilist >:).
Maar goed, ik ga dit weekend naar Lille op en neer en dan zal het weer gedaan zijn met de 500+ range...

• ASW1
  • Nu online
Als je normaal rijdt worden de schijfremmen eigenlijk niet gebruikt en dat is onafhankelijk van welke regeneratiestand je hebt ingesteld. De schijven worden alleen gebruikt tijdens achteruitrijden, tot stilstand komen/parkeren en tijdens een echte noodstop. Omwille van de efficiëntie hebben EV's in de regel een krachtige motor/dynamo zodat ook bij stevig vertragen alle kinetische energie door de motor teruggewonnen kan worden. Als de niro bijvoorbeeld maar een 100 pk motor had gehad dan zou je de schijfremmen al een stuk meer gebruiken, en daardoor minder ver komen op een acculading. Dat de auto daardoor ook vlot optrekt krijg je er gratis bij.

Waar de grens precies ligt wanneer de schijfremmen wel bijspringen is lastig te zeggen ook omdat de overgang zo ontzettend soepel is dat je het eigenlijk niet merkt, maar die ligt nog wel een eind boven wat je bij regeneratie standje 3 krijgt. Heb er nu 150k op staan en de dikte van de remblokjes is vrijwel nog hetzelfde als nieuwe blokjes, wat eigenlijk wel aangeeft dat ze bij normaal rijgedrag niet bijspringen.

• gertvdijk
  • Nu online
ASW1 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:38:
Waar de grens precies ligt wanneer de schijfremmen wel bijspringen is lastig te zeggen ook omdat de overgang zo ontzettend soepel is dat je het eigenlijk niet merkt
Dit vind ik dus ontzettend knap gedaan eigenlijk. Ik verwacht dat een naïeve vorm van deze twee vormen van remmen erg vreemd zou aanvoelen met een duidelijke overgang of een stukje beweging in het pedaal waarbij de remkracht niet toeneemt. Zit hier iets slims in of is er een automatische calibratie die simpel maar doeltreffend werkt ofzo?

Overigens is het bij mij qua geluid iets minder soepel dan je zou hopen. Ik hoor onder bepaalde omstandigheden toch goed de overgang. Te weinig gebruikt denk ik. :+

• ASW1
  • Nu online
gertvdijk schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:52:
[...]

Dit vind ik dus ontzettend knap gedaan eigenlijk. Ik verwacht dat een naïeve vorm van deze twee vormen van remmen erg vreemd zou aanvoelen met een duidelijke overgang of een stukje beweging in het pedaal waarbij de remkracht niet toeneemt. Zit hier iets slims in of is er een automatische calibratie die simpel maar doeltreffend werkt ofzo?

Overigens is het bij mij qua geluid iets minder soepel dan je zou hopen. Ik hoor onder bepaalde omstandigheden toch goed de overgang. Te weinig gebruikt denk ik. :+
Als je het kunt horen dan merk je het dus wel (maar dat betekent waarschijnlijk ook dat ze al een tijd niet goed gebruikt zijn).

Hoe ze die overgang zo soepel krijgen weet ik niet, maar ik had laastst een Peugeot e-5008 gehuurd en daar was dit zeker niet zo. Ik reed in Schotland en moest een aantal keer vrij hard remmen, bijvoorbeeld bij lage snelheid op een steil weggetje naar beneden om voor een tegenligger te stoppen. Op een gegeven moment zit hij dan aan maximale regeneratie en als dat niet genoeg was dan moest je het rempedaal echt nog een heel stuk verder doortrappen voordat de schijfremmen erbij kwamen waarop dan ook direct de wielen blokkeerden/ABS ingreep. Echt heel onprettig remgedrag, je zou ermee kunnen leren leven maar ik denk niet dat ik eraan zou kunnen wennen.

• multikoe
ASW1 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:06:
[...]

Als je het kunt horen dan merk je het dus wel (maar dat betekent waarschijnlijk ook dat ze al een tijd niet goed gebruikt zijn).

Hoe ze die overgang zo soepel krijgen weet ik niet, maar ik had laastst een Peugeot e-5008 gehuurd en daar was dit zeker niet zo. Ik reed in Schotland en moest een aantal keer vrij hard remmen, bijvoorbeeld bij lage snelheid op een steil weggetje naar beneden om voor een tegenligger te stoppen. Op een gegeven moment zit hij dan aan maximale regeneratie en als dat niet genoeg was dan moest je het rempedaal echt nog een heel stuk verder doortrappen voordat de schijfremmen erbij kwamen waarop dan ook direct de wielen blokkeerden/ABS ingreep. Echt heel onprettig remgedrag, je zou ermee kunnen leren leven maar ik denk niet dat ik eraan zou kunnen wennen.
Ik denk dat je je er op verkijkt hoeveel vermogen de electromotor kan opnemen bij het remmen. Als je het EV menu opent en zoekt naar het overzicht waaruit je kunt lezen hoeveel vermogen de onderdelen van de auto verbruiken en je gaat op volle snelheid langzaam steeds sterker remmen, dan zie je ook het opgenomen vermogen evenredig toenemen. En dat loopt door tot je bijna in je ABS komt (er zijn wat mensen hier in de polder die mijn capriolen met enige verbazing zullen hebben gadegeslagen :) )

• multikoe
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:14:
In Noorwegen bijvoorbeeld mag je niet harder dan 80 en is 60 vaak al snel zat voor het type weg. Na elke heuvel regenereer je weer een hoop.
Ik zat daar na een weekje rondrijden ook dik boven de 500km op de GoM.
Op de terugweg door Duitsland met 150km/u is dat natuurlijk weer “verpest” en zit je weer onder de 400km bereik :)
Klopt. De regeneratieinstelling is bij de e-Niro vrijwel uitsluitend een comfort-instelling. Wat vind je prettig rijden. Het heeft erg weinig of geen effect op het verbruik.

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:43
Vandaag is de verdamper van onze Niro weer vervangen. Dat is vorig juli ook gedaan, benieuwd of deze het langer volhoudt.
Vanochtend voor diagnose ingeleverd, bleek vanmiddag dat ze toch direct al 2 dagen hadden ingepland, maar dat niet gezegd toen ik de auto inleverde. Gelukkig hadden ze tijd en gelijk doorgepakt!

• EVfan
Vandaag heeft mijn MY19 eNiro weer de jaarlijkse beurt gehad.

Ik vroeg de service specialist, die ik hoog acht, gegeven de 7 jaar persoonlijke ervaring, wat er op 01-01-2027 gebeurt met de MijnKia app en functies.

Hij gaf aan dat die gewoon blijft draaien, alleen de oproep functies zoals bij een ongeval zullen niet meer werken.

Hè? Ik ben nu in verwarring, want op dit forum is steeds betoogd dat als de 2G netwerken worden gestopt dat MijnKia ook stopt en dat lijkt ook heel logisch. Kortom wat is het nu?

• sigio
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
EVfan schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:25:
Vandaag heeft mijn MY19 eNiro weer de jaarlijkse beurt gehad.

Ik vroeg de service specialist, die ik hoog acht, gegeven de 7 jaar persoonlijke ervaring, wat er op 01-01-2027 gebeurt met de MijnKia app en functies.

Hij gaf aan dat die gewoon blijft draaien, alleen de oproep functies zoals bij een ongeval zullen niet meer werken.

Hè? Ik ben nu in verwarring, want op dit forum is steeds betoogd dat als de 2G netwerken worden gestopt dat MijnKia ook stopt en dat lijkt ook heel logisch. Kortom wat is het nu?
Afaik is de huidige wetgeving ook nog dat je je APK dus faalt als eCall niet werkt... dus dat wordt nog spannend.

• CyBeRSPiN
Heeft de MY19 uberhaubt ecall? Zou niet weten hoe je dat checkt.
Die dongle met 2G / GPRS zal dan mogelijk wel blijven werken tot het netwerk finaal uit de lucht gaat.

[ Voor 30% gewijzigd door CyBeRSPiN op 03-06-2026 21:12 ]

• HJKJ
Volgens chat gpt heeft de Kia e Niro van 2019 een e call systeem Achter de binnenspiegel zit een klep, daar zou het moeten zitten.Ik heb gekeken maar kan niets ontdekken…

• bnwgraaf
HJKJ schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:58:
Volgens chat gpt heeft de Kia e Niro van 2019 een e call systeem Achter de binnenspiegel zit een klep, daar zou het moeten zitten.Ik heb gekeken maar kan niets ontdekken…
Ja ChatGPT en Gemini komen daar als eerste mee. Als je dan een afbeelding laat zien en vertelt dat het er bij jou echt geen SOS knop zit, krijg je als antwoord: "Oh ja, dat kan ook dat je geen knop hebt".

Als je dan doorvraagt of je wel een automatisch eCall systeem hebt, omdat de auto van na maart 2018 is, waarop de eCall verplicht werd, krijg je weer een vaag antwoord... zou kunnen, maar kan ook niet zo zijn....

Conclusie lijkt me in ieder geval dat er geen automatische activeringsknop op onze e-Niro's zit, maar of het systeem dan helemaal afwezig is, is me niet duidelijk. De handleiding heeft het er met geen woord over.

• bnwgraaf
Het blijft AI, maar dit verhaal klinkt niet onlogisch:

De juridische oorzaak: Oude typegoedkeuring

De Europese wet stelt dat eCall verplicht is voor auto's met een nieuwe typegoedkeuring vanaf 1 april 2018. Dit is de datum waarop de fabrikant het basisontwerp van de auto officieel laat keuren voor de Europese markt. [1, 2]
  • De Kia Niro (als model) stamt oorspronkelijk uit 2016 (toen als Hybride en Plug-in Hybride).
  • De typegoedkeuring voor de gehele productielijn (het platform) is destijds in 2016 al afgegeven.
  • Omdat de volledig elektrische e-Niro technisch gezien een variant of uitbreiding is op die bestaande typegoedkeuring uit 2016, viel de e-Niro eind 2018 buiten de eCall-verplichting.

• jaapzb
  • Niet online
Zou verwachten dat als er eCall in zoh zitten, dit beschreven zou moeten zijn in het eigenaarshandboek. Daar al in gekeken ipv AI te vragen?

• EVfan
CyBeRSPiN schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:27:
Heeft de MY19 uberhaubt ecall? Zou niet weten hoe je dat checkt.
Die dongle met 2G / GPRS zal dan mogelijk wel blijven werken tot het netwerk finaal uit de lucht gaat.
Ik heb Kia Nederland de vraag gesteld.

Dit is het antwoord

–———————-

Hartelijk dank vor je bericht aan Kia Nederland.

Wat vervelend dat er onduidelijkheid is over het Kia Connected Services abonnement.
Helaas stopt Kia Connected Service omdat onze telecomprovider wereldwijd stopt met het 2G-netwerk. Hierdoor kunnen wij geen data meer versturen via de Kia Connected Services-module, en vervallen de bijbehorende slimme functies in de MijnKia app. Hiervoor is helaas geen vergelijkbare oplossing, en het is niet mogelijk om de auto te voorzien van Kia Connect.
In 2024 zijn er mailings verstuurd met uitleg over de wijzigingen binnen dit abonnement. Abonnementen konden destijds nog slechts voor één jaar worden verlengd wanneer deze doorliepen vanuit 2024. In dit geval kan het abonnement daarom helaas niet meer geactiveerd worden.
Het spijt ons je niet anders te kunnen informeren.

—-———————-

Kortom deal er maar mee. Vanaf 01-01-2027 zijn de 2019 eNiro’s doofstom, tenzij er een andere oplossing wordt gevonden, zoals via de diagnose poort een 4/5 G dongle functie te bouwen.

Gaan we de komende maanden toch over moeten nadenken.

De service specialist bij onze dealer heeft nascholing nodig :)

• bnwgraaf
jaapzb schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:21:
Zou verwachten dat als er eCall in zoh zitten, dit beschreven zou moeten zijn in het eigenaarshandboek. Daar al in gekeken ipv AI te vragen?
Ja, zie mijn bericht net boven die van jou :)

• multikoe
jaapzb schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:21:
Dat zou je verwachten en dus heb ik de handleiding in pdf eens doorzocht met CRTL-F en gezocht op "nood" en "ongeval". Niets wijst op de aanwezigheid van een eCall. En dat is voor een model 2020.

• HJKJ
Wees er maar blij mee dat het er niet in zit. Mijn zoon heeft een Volkswagen id 4 , sensor van e call kapot , daarop apk afgekeurd wat ik trouwens niet terecht vindt maar de kosten waren wel €1000 !

• multikoe
HJKJ schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:19:
Wees er maar blij mee dat het er niet in zit. Mijn zoon heeft een Volkswagen id 4 , sensor van e call kapot , daarop apk afgekeurd wat ik trouwens niet terecht vindt maar de kosten waren wel €1000 !
Veiligheidssystemen kosten altijd geld, gewicht, ruimte en kunnen kapot gaan. En niemand heeft ze ooit nodig. Totdat je ze nodig hebt.....

• Tomono
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 07-06 20:04
Ik heb het topic doorzocht op ODB maar nergens tegengekomen welke ODB2 dongle wordt aangeraden.

Iemand tips?

• CyBeRSPiN
Tomono schreef op zondag 7 juni 2026 @ 17:14:
Ik heb het topic doorzocht op ODB maar nergens tegengekomen welke ODB2 dongle wordt aangeraden.

Iemand tips?
Nergens gelezen dat er een dongle is die niet zou werken dus bestel een goedkope en test het en anders retour?

• richy3908
  • Nu online
Tomono schreef op zondag 7 juni 2026 @ 17:14:

Iemand tips?
Tip: zoek op 'OBD2', niet 'ODB2'. Ik gebruik deze: https://veepeak.com/products/obdcheck-vp11

[ Voor 10% gewijzigd door richy3908 op 07-06-2026 17:45 ]

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Whoopsie, dit lijkt toch een Niro minder te zijn op de Nederlands wegen:
Wel van het type Niro EV denk ik?

Inzinkbare paal raakt accu van elektrische auto in Den Bosch, voertuig volledig uitgebrand

[ Voor 17% gewijzigd door bartvl op 08-06-2026 14:58 ]

Life is not about specs, it is about joy!

• multikoe
bartvl schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:58:

Inzinkbare paal raakt accu van elektrische auto in Den Bosch, voertuig volledig uitgebrand
Sloppy journalistiek. Niet vanwege de EV, maar vanwege de vele vragen na het lezen van het artikel.

De belangrijkste: waarom kwam die paal omhoog? Dit soort systemen zijn enorm goed beveiligd tegen precies dit soort situaties en de kans dat zo'n paal "zomaar opeens" omhoog komt is erg klein.

En er staat: om de auto af te voeren is een dompelbak nodig. Nee, die is nodig om de brand te blussen. Ik kan me niet voorstellen dat ze gaan rijden met een container vol met klotsend water.... De fotograaf staat met z'n neus op de uitgebrande auto, die vliegt dus echt niet meer in de fik.

Overigens was dit voor een brandstofauto ook aardig desastreus geweest...

• gertvdijk
  • Nu online
bartvl schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:58:

Ben geen expert ofzo, maar ik heb twijfels of dit wel een BEV was. De batterij van een BEV Kia zit in de bodem vanaf het dashboard naar achter helemaal. De auto is juist onder de motorkap uitgebrand en onderaan achter helemaal niet. Dat past niet bij een fikkende batterij van een EV wat mij betreft.

Mijn gevoel zegt dat dit een hybride of PHEV was. Daarvan zit de batterij veel meer vooraan. Als ik het moest raden had ik Niro of Sportage PHEV ≈2023-2025 gezegd, maar het is speculatie. Moet toegeven dat het wel lijkt alsof er een laadpoort midden voor op de neus gesmolten is. Die heeft een PHEV Kia daar niet. 🤔
(Misschien is het wel een BEV maar was het niet de HV accu die fikte.)

[ Voor 10% gewijzigd door gertvdijk op 08-06-2026 17:28 ]

• ASW1
  • Nu online
Geen tankklep te zien dus ik neem aan dat het gewoon klopt.

• gjcvro
gertvdijk schreef op maandag 8 juni 2026 @ 17:25:
[...]

Ben geen expert ofzo, maar ik heb twijfels of dit wel een BEV was. De batterij van een BEV Kia zit in de bodem vanaf het dashboard naar achter helemaal. De auto is juist onder de motorkap uitgebrand en onderaan achter helemaal niet. Dat past niet bij een fikkende batterij van een EV wat mij betreft.

Mijn gevoel zegt dat dit een hybride of PHEV was. Daarvan zit de batterij veel meer vooraan. Als ik het moest raden had ik Niro of Sportage PHEV ≈2023-2025 gezegd, maar het is speculatie. Moet toegeven dat het wel lijkt alsof er een laadpoort midden voor op de neus gesmolten is. Die heeft een PHEV Kia daar niet. 🤔
(Misschien is het wel een BEV maar was het niet de HV accu die fikte.)
Bij de hybride zit de accu onder de achterbank..

En voor onder is vrij leeg, dus geen motorblok. Nee, dit is een EV.

[ Voor 3% gewijzigd door gjcvro op 08-06-2026 18:18 ]

• gertvdijk
  • Nu online
ASW1 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 17:45:
Geen tankklep te zien dus ik neem aan dat het gewoon klopt.
gjcvro schreef op maandag 8 juni 2026 @ 18:17:
Bij de hybride zit de accu onder de achterbank..

En voor onder is vrij leeg, dus geen motorblok. Nee, dit is een EV.
Check, eens. Maar dan heeft de HV-batterij niet of maar beperkt in de fik gestaan zo te zien en heeft de brand vooral juist voorin huisgehouden. Mogelijk is alleen een module voor-midden onder gaan fikken en heeft het zich niet uit kunnen breiden naar achterin de batterij. Dat zou best een positief verhaal kunnen zijn eigenlijk. Als 'slechts' 20 van de 60 kWh is uitgefikt heb je alsnog een flinke brand, daar niet van.
Hoe dan ook is het sowieso geen e-Niro dus eigenlijk allemaal off-topic. 🫣

[ Voor 21% gewijzigd door gertvdijk op 08-06-2026 18:24 ]

• bnwgraaf
De banden van mijn e-Niro uit 2021 beginnen alweer aan vervanging toe te zijn. Het is een set Continental AllSeasonContact 2. Ik heb er tot op dit moment 60.000 prima kilometers mee gereden. In tegenstelling tot de banden die ik er daarvoor op had liggen, heb ik geen/nauwelijks het geluid van cupping gehoord.

Wel heb ik toentertijd op de Falken banden bijna 90.000 km gereden, dus die gingen wel langer mee..... of gezien de herrie van de cupping vanaf 40.000 of zo, kun je misschien ook wel zeggen dat ze minder lang meegingen.

Hoe dan ook, ik den er toch aan weer een set Continentals te nemen, omdat ze onder diverse omstandigheden erg goed izjn bevallen, inclusief hitte, flinke regenval en een dik pak sneeuw.

Ik vraag me alleen nog het volgende af. De auto is nu dus ongeveer 5 jaar oud.
Ik vraag me af wanneer de bandenspanningssensoren vervangen moeten worden?

Heeft iemand hier al mee te maken gehad? Ik vraag me nu natuurlijk af of bij deze banden wissel de sensoren misschien ook meegenomen moeten worden?

Ook zag ik dat de originele Kia sensoren nogal prijzig zijn. Maar weet ook niet of er groot kwaliteitsverschil is met de aftermarket versies. Juist omdat je de band moet verwijderen om ze te wisselen, maakt de overweging wellicht iets anders.

Ik denk er aan om nog een ronde (ongeveer 2 jaar / 60.000 km) te proberen.

Iemand hier al ervaring mee?

• richy3908
  • Nu online
bnwgraaf schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:35:
De banden van mijn e-Niro uit 2021 beginnen alweer aan vervanging toe te zijn. Het is een set Continental AllSeasonContact 2. Ik heb er tot op dit moment 60.000 prima kilometers mee gereden. In tegenstelling tot de banden die ik er daarvoor op had liggen, heb ik geen/nauwelijks het geluid van cupping gehoord.

Wel heb ik toentertijd op de Falken banden bijna 90.000 km gereden, dus die gingen wel langer mee..... of gezien de herrie van de cupping vanaf 40.000 of zo, kun je misschien ook wel zeggen dat ze minder lang meegingen.

Hoe dan ook, ik den er toch aan weer een set Continentals te nemen, omdat ze onder diverse omstandigheden erg goed izjn bevallen, inclusief hitte, flinke regenval en een dik pak sneeuw.

Ik vraag me alleen nog het volgende af. De auto is nu dus ongeveer 5 jaar oud.
Ik vraag me af wanneer de bandenspanningssensoren vervangen moeten worden?

Heeft iemand hier al mee te maken gehad? Ik vraag me nu natuurlijk af of bij deze banden wissel de sensoren misschien ook meegenomen moeten worden?

Ook zag ik dat de originele Kia sensoren nogal prijzig zijn. Maar weet ook niet of er groot kwaliteitsverschil is met de aftermarket versies. Juist omdat je de band moet verwijderen om ze te wisselen, maakt de overweging wellicht iets anders.

Ik denk er aan om nog een ronde (ongeveer 2 jaar / 60.000 km) te proberen.

Iemand hier al ervaring mee?
Ik kan alleen vertellen dat toen ik de voorbanden liet verwisselen door een kleine garage in de buurt (zelf de banden bij een webshop aanschaffen en dan laten bezorgen bij de garage), ik erbij heb staan kijken terwijl hij het e.e.a. uitlegde en ik hem vragen kon stellen.
  1. Zo'n prijsvechter waarbij ik de banden heb gekocht, probeert je ook ventielen aan te smeren. Trap er niet in, want de bandenspanningssensoren zoals bij de e-Niro zitten, fungeren ook als ventiel.
  2. Hij had het erover dat in het algemeen dit soort sensoren zo'n 10 jaar zouden meegaan als ik het me goed herinner. Volgens mij is er aan deze sensoren helemaal niets bijzonders en/of Kia Niro-specifiek, dus algemene bandenspanningssensoren zouden prima moeten kunnen.
Maar ik raad je aan om beide zaken na te vragen bij een garage die je vertrouwt.

• multikoe
bnwgraaf schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:35:

Ik vraag me af of die ventielen wel vervangen moeten worden? Het zijn geen slijtage-onderdelen en ik zou ze persoonlijk gewoon vervangen als ze stuk gaan. Zo essentieel zijn ze nu ook weer niet.

• bnwgraaf
multikoe schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:58:
[...]

Ik vraag me af of die ventielen wel vervangen moeten worden? Het zijn geen slijtage-onderdelen en ik zou ze persoonlijk gewoon vervangen als ze stuk gaan. Zo essentieel zijn ze nu ook weer niet.
Ik heb het over de bandenspanningssenosren.
Daar zitten niet-verwisselbare batterijen in en de levensduur van deze batterijen/sensoren zou ergens tussen de 5 en 10 jaar zijn.

Los van het feit dat ik het erg fijn vind om de bandenspanning te kunnen aflezen, zijn ze al enige tijd verplicht op nieuwe autoś en gewoon een mogelijk afkeurpunt bij de APK.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
bnwgraaf schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:19:
[...]

Ik heb het over de bandenspanningssenosren.
Daar zitten niet-verwisselbare batterijen in en de levensduur van deze batterijen/sensoren zou ergens tussen de 5 en 10 jaar zijn.

Los van het feit dat ik het erg fijn vind om de bandenspanning te kunnen aflezen, zijn ze al enige tijd verplicht op nieuwe autoś en gewoon een mogelijk afkeurpunt bij de APK.
Zitten daar batterijen in? ze doen het pas na een tijdje rijden

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Pagina: 1 ... 365 366 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.