Nog even om terug te komen op de keuze voor banden. Ik zit nog steeds wat te dubben met de loadindex en met de snelheidsindex. Het typeplaatje in mijn e-Niro MY21 64kWh zegt '94W'. Dat wil zeggen minimaal loadindex 94 (670kg per band) en minimaal snelheidsindex W (270 km/u). Vooral die snelheid slaat wat mij betreft nergens op, maar wellicht had Kia een reden om daarvoor te kiezen? Die laatste spec levert vaak alleen banden op met ook een hogere loadindex van 98, dus ik houd eigenlijk alleen 98W-banden over. Die zitten er nu ook op overigens.
Bandenboeren en online tools adviseren ondanks hun hogere omzet bij 98W toch voor goedkopere 94V te gaan met de logica dat die snelheidsindex van Kia nergens over gaat. Formeel schijn je in Nederland weg te kunnen komen met 1 lagere snelheidscategorie mits het om 3PMS-banden gaat en die nog onder de topsnelheid blijft - zoals mooi uitgelegd op de site van Michelin wanneer je je kenteken invult en een 94V-band kiest, maar die uitzondering geldt niet voor het buitenland.
Volgens de bandenboer maak ik mij zorgen om niks, maar toch zit het mij wel een beetje dwars, want ik wil niet effectief onverzekerd gaan rondrijden als mijn verzekering zich bij een ongeval gaat beroepen op banden die niet voldoen aan de eisen gesteld door de fabrikant. Geef ik nou al zelf het antwoord of mis ik iets?
Het scheelt mij met de banden die ik op het oog heb zo'n 50 euro en de bandenboer zegt ook dat het comfort bij normaal gebruik hoger zal zijn (want 98W is stugger). Verder is de laatste generatie van die banden (gen3+ ipv gen3) ook alleen leverbaar in 94V.
Wat zouden jullie doen of wat waren jullie afwegingen?
Hier de opties van de Goodyear Vector 4Seasons Gen-3/Gen-3+:
Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog