Harvest2002 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:26:
[...]
Ik ben vorige maand afgestapt van zomer- en winterbanden en heb de Continental All Season Contact2 banden genomen: o.a. op basis van jouw ervaringen. Waarvoor dank.
Mijn TPMS sensoren hadden het eind vorig jaar begeven: batterij. Heb ze laten vervangen gelijk met de nieuwe banden: kostte mij 330 euro extra. Banden en sensoren zijn door onafhankelijke garage vervangen, niet door KIA dealer. KM stand op moment van vervanging was circa 220k. Auto is van januari 2019.
Leuk om te horen dat je mijn ervaringen in de overweging van de bandenkeuze heb meegenomen. Ik ben er zo tevreden over, dat nu ik weer aan nieuwe banden toe ben, ik weer voor de Conti's ga.
Het enige, maar dat geldt voor alle allseason banden: tegen het einde zijn de wintercapaciteiten natuurlijk niet meer zo heel goed als in het begin. Als je pech hebt is het profiel aan de laatste millimeters toe, tegen dat het winter wordt, maar dat is natuurlijk maar net hoe het uitkomt.
Dank je voor je info over de sensoren. Daar kan ik wel wat mee. De auto was tijdens vervanging dus (ruim?) 6 jaar uit en dus met 220.000 km op de teller.
Die van mij is nu 5 jaar oud en heeft 150.000 km erop zitten.
Ik neem aan dat tijd belangrijk is, maar zeker ook het gereden aantal kilometers, omdat de sensoren dan steeds signalen uitzenden. Het zal er misschien om hangen, maar met een beetje mazzel zou ik de sensoren tot de bandenwissel daarna kunnen uitstellen.
Vraagje: stopten ze er ineens mee, of kreeg je vooraf nog een waarschuwing? Gaat het tpms lampje branden als er een batterij leeg is?