Het grote Kia e-Niro topic

Pagina: 1 ... 348 349 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:52
Je kunt wel goed onder de auto doorkijken vind ik. Dat kan bij mij Niro niet zo goed dus ik twijfel nog steeds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielsjuhz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-09 21:20
Ik vroeg me af of mensen deze foutmelding al een keer eerder hebben gehad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1krX3Af4jRkRNRh-TBD65f2A9v4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m6wooK08igTAUKbWduo0Osr6.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen mag ik mijn auto ophalen en de garage had mij gisteren gebeld dat ze deze melding niet weg kregen en dat ze met Kia Nederland in contact waren en dit een bekend probleem zou zijn. Kia zou hebben gezegd dat het niet erg is als de koelvloeistof maar op pijl is wat schijnt te zijn en dat ik er straks gewoon mee kan rijden. Nu heb ik al op een andere forum gezien dat het op te lossen was door (vaak) de koelvloeistofsysteem door te spoelen, maar ik mag toch aannemen dat de garage dit ook al heeft geprobeerd op (ik hoop) aanrade van Kia Nederland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evertmulder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-09 13:38
Nielsjuhz schreef op zondag 7 september 2025 @ 11:59:
[Afbeelding]

Morgen mag ik mijn auto ophalen en de garage had mij gisteren gebeld dat ze deze melding niet weg kregen en dat ze met Kia Nederland in contact waren en dit een bekend probleem zou zijn. Kia zou hebben gezegd dat het niet erg is als de koelvloeistof maar op pijl is wat schijnt te zijn en dat ik er straks gewoon mee kan rijden. Nu heb ik al op een andere forum gezien dat het op te lossen was door (vaak) de koelvloeistofsysteem door te spoelen, maar ik mag toch aannemen dat de garage dit ook al heeft geprobeerd op (ik hoop) aanrade van Kia Nederland
Ik heb dit ca 2 jaar geleden ook gehad en meerdere met mij. Volgens mij is toen het koelsysteem doorgespoeld. De Kia dealer behoort dit te weten en je systeem door te spoelen.
Google even op vul koelvloeistof spanningregelaar Kia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09:50
janne_nl schreef op zondag 7 september 2025 @ 10:48:
Volgens alles zijn er ook hev's en phev!s die die blauwe balkjes hebben.....
Ik meen dat die alleen bij de e-Niro erop zitten en de velgen zijn volgens mij ook wel echt standaard voor de e-Niro, dus kans lijkt me groot.
En zijn de gepland laden knop en de knop voor het vergrendelen ook niet zichtbaar en specifiek voor de e-Niro?

Volgens mij zie je in het achteraanzicht zelfs de accu zitten...

[ Voor 7% gewijzigd door bnwgraaf op 07-09-2025 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
evertmulder schreef op zondag 7 september 2025 @ 12:04:
[...]

Ik heb dit ca 2 jaar geleden ook gehad en meerdere met mij. Volgens mij is toen het koelsysteem doorgespoeld. De Kia dealer behoort dit te weten en je systeem door te spoelen.
Google even op vul koelvloeistof spanningregelaar Kia
Yep, is een terugroep schrijven voor en wordt normaal opgelost door te spoelen.
Is bij mij ook gebeurd; daarna nog één keer de melding gehad, maar dat was eenmalig, dus waarschijnlijk even een hickupje. daarna niet meer gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:54
janne_nl schreef op zondag 7 september 2025 @ 10:48:
Volgens alles zijn er ook hev's en phev!s die die blauwe balkjes hebben.....
Het is niet mijn levensdoel om mensen te overtuigen van hun ongelijk, dus geloof wat je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ik geloof helemaal niets, maar een beetje google leerde dat.

Maar inderdaad, de discussie niet waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K van k
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07-09 21:48

K van k

18x 400 wp oost-west

ja toevallig na de eerste x snelladen, dus compleet uitgegoogeled wat dat nou was.
Veel gingen naar garage om door te spoelen, maar ik meen dat het met de dop te maken had, dat kwam ik tegen op zo n forum, dat was er dan ipv linksom was dat rechtsom erop gedraaid. Ik stond bij fastned toen het gebeurde, dus alle tijd om te googlen, en warempel draai aan de dop en het was weg, maar dit was jaar geleden toen ik hem kocht en maand later voor het eerst ging snelladen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K van k

K van k

18x 400 wp oost-west

Naja had in ieder geval te maken dat er ooit na een beurt , of dat je er zelf aan gedraaid had dat de dop er niet goed op zat, dan kreeg ze zo'n melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K van k

K van k

18x 400 wp oost-west

ja met gekeken weer ff, het te maken met dop die niet goed zit, en is ook terug te vinden op YouTube,hier is een speciaal filmpje voor gemaakt over deze [storing]
Dat stelt dus niets voor, en zelfs bij kia dealers weten ze dit niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K van k

K van k

18x 400 wp oost-west

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P2jU1WrWIq8-wgsKobGkbNWo6Mk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wShC6mRhqHbIEWtQEALe3Lt6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K van k

K van k

18x 400 wp oost-west

O waarempel m'n eerste foto, naja dit dus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K van k

K van k

18x 400 wp oost-west

Dit was voor hyundai, maar deze stond op het kia Nederland forum en de storing was gelijk weg bij mij,na draai aan de dop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visitor.q
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:32
Mijn Kia heeft die foutmelding ook. Voor de vakantie was de pomp nog vervangen en het systeem opnieuw gevuld. Dat ging 1 dag goed, op weg naar onze vakantiebestemming kwam de melding weer. Ik heb opnieuw gebeld na mijn vakantie en een afspraak ingepland. Ik hoor dat het een luchtbelletje kan zijn in het circuit die soms de sensor triggert.
Overigens als ik de auto uit-en-weer-aan zet is de melding dikwijls verdwenen en komt dan ook niet weer zolang hij aan staat. Ik doe dat weleens bij een rood stoplicht, gewoon om af te zijn van dat piepje dat steeds weer je aandacht opeist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09 21:06

13art

Moderator Mobile
Een update mbt het spontaan resetten van de ingestelde regeneratie stand:

Beste Bart,

Wat vervelend dat het nog steeds optreed.
Wij zijn in afwachting van een reactie van ons Product team van het Europees hoofdkantoor in Duitsland.
Zij zijn aan het uitzoeken wat hier aan de hand is en wat eraan gedaan kan worden.

Met vriendelijke groet,

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
13art schreef op maandag 8 september 2025 @ 10:08:
Een update mbt het spontaan resetten van de ingestelde regeneratie stand:

Beste Bart,

Wat vervelend dat het nog steeds optreed.
Wij zijn in afwachting van een reactie van ons Product team van het Europees hoofdkantoor in Duitsland.
Zij zijn aan het uitzoeken wat hier aan de hand is en wat eraan gedaan kan worden.

Met vriendelijke groet,
Ah mooi. Ik had er een tijd geen last meer van, maar ondertussen trad het vanmorgen weer een keer op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evertmulder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-09 13:38
bnwgraaf schreef op maandag 8 september 2025 @ 10:15:
[...]

Ah mooi. Ik had er een tijd geen last meer van, maar ondertussen trad het vanmorgen weer een keer op...
Ik heb er sinds de afgelopen 2-3 weken geen last meer van Duimen dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bd-casemod
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Nielsjuhz schreef op zondag 7 september 2025 @ 11:59:
[Afbeelding]

Koelvloeistofsysteem is niet goed ontlucht, effe terug naar de dealer dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyzz
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Thyzz

-=leeg=-

Heeft iemand ervaring met het trekken van een karretje? En zo ja, welk karretje? En heb je die ook gehuurd?

Ik ben tot nu toe met dakkoffer en bagagebox op vakantie geweest, maar merk eigenlijk dat ik toch te weinig ruimte heb om tent en toebehoren kwijt te kunnen. Ik heb ooit dus een "normale" trekhaak laten monteren (toen ik er achter kwam dat ik 300kg mocht trekken), maar nog nooit met een karretje gebruikt.
Heel benieuwd dus naar jullie ervaringen.

5325wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:47
@Thyzz geen ervaring maar het gewicht van het karretje zelf zal ver onder de 300kg moeten zijn om nog wat lading van betekenis mee te kunnen nemen. Daarnaast heb je gekloot bij snelladers omdat je daar vaak geen aanhanger kwijt kan tijdens het laden. Dat betekent dus steeds afkoppelen.

Misschien biedt een trekhaakkoffer uitkomst. @eltron weet er meer van ;)
eltron in "Het grote Kia e-Niro topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
CyBeRSPiN schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:53:
@Thyzz geen ervaring maar het gewicht van het karretje zelf zal ver onder de 300kg moeten zijn om nog wat lading van betekenis mee te kunnen nemen. Daarnaast heb je gekloot bij snelladers omdat je daar vaak geen aanhanger kwijt kan tijdens het laden. Dat betekent dus steeds afkoppelen.

Haha, ja zo heb ik wel eens met v erwondering zitten kijken toen ik in de vakantie iemand met een elektrische auto met daarachter een caravan zijn laadsessie zag beginnen... Dat werd dus eerst de caravan afkoppelen op een parkeervak om vervolgens pas met de auto aan de laadpaal te kunnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Thyzz schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:32:
Heeft iemand ervaring met het trekken van een karretje? En zo ja, welk karretje? En heb je die ook gehuurd?

Ik ben tot nu toe met dakkoffer en bagagebox op vakantie geweest, maar merk eigenlijk dat ik toch te weinig ruimte heb om tent en toebehoren kwijt te kunnen. Ik heb ooit dus een "normale" trekhaak laten monteren (toen ik er achter kwam dat ik 300kg mocht trekken), maar nog nooit met een karretje gebruikt.
Ik heb een eigenbouw aanhanger, eigen gewicht ongeveer 150 kg (gewogen met weegschaal). Betekent dat je grofweg 150 kg aan spul mee kunt nemen. De auto zelf heeft er geen moete mee, die trekt nog net zo hard op als altijd. Met (regenererend)remmen ook geen problemen gehad. Altijd jammer gevonden dat het trekgewicht zo laag was, heeft me na 3 jaar toch doen besluiten er een 2e EV bij te kopen met een hoger trekgewicht.

Verbruik over lange afstand heb ik geen ervaring mee, ik gebruikte het vooral voor groenafval richting stort en verhuizen grote spullen.

[ Voor 6% gewijzigd door gjcvro op 08-09-2025 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyzz
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Thyzz

-=leeg=-

CyBeRSPiN schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:53:

Dank, maar mijn auto ziet er bij het op vakantie gaan ongeveer zo uit als die van @eltron, sterker nog die foto was mijn inspiratie. Vandaar opzoek naar een alternatief ;-)
En ja het snelladen wordt dan wel een grotere uitdaging, opzoek naar FastNed chargers, dan maar.

@gjcvro thanks. Precies zo iets kleins zoek ik inderdaad. Want nu kan ik max 100kg meenemen (50dak + 50 achterop) een extra 50kg zou al veel schelen. Ik heb al wel wat dingen gevonden. Maar nog niet kunnen vinden of die ook verhuurd worden (opslag van het karretje is ook een dingetje).
Tja, ik ben voor de rest heel tevreden over de auto. Zonde om voor 1-2x p/j een nieuwe auto te moeten kopen...

5325wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Thyzz schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:40:
[...]

Dank, maar mijn auto ziet er bij het op vakantie gaan ongeveer zo uit als die van @eltron, sterker nog die foto was mijn inspiratie. Vandaar opzoek naar een alternatief ;-)
En ja het snelladen wordt dan wel een grotere uitdaging, opzoek naar FastNed chargers, dan maar.

@gjcvro thanks. Precies zo iets kleins zoek ik inderdaad. Want nu kan ik max 100kg meenemen (50dak + 50 achterop) een extra 50kg zou al veel schelen. Ik heb al wel wat dingen gevonden. Maar nog niet kunnen vinden of die ook verhuurd worden (opslag van het karretje is ook een dingetje).
Tja, ik ben voor de rest heel tevreden over de auto. Zonde om voor 1-2x p/j een nieuwe auto te moeten kopen...
Je hebt mooie compacte aluminium karretjes die je als opslag rechtop kunt zetten, op de achterkant.
bijvoorbeeld zoiets: Te vinden in verschillende maten en gewichten. Nadeel is wel dat je max snelheid omlaag gaat naar 90, behalve geloof ik in frankrijk.
https://www.kraaybv.com/b...nhangwagen-2020x1075.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-09 22:23

Arfman

Drome!

janne_nl schreef op zondag 7 september 2025 @ 17:26:
Ik geloof helemaal niets, maar een beetje google leerde dat.

Maar inderdaad, de discussie niet waard.
Dan heb je verkeerd gegoogled, bent in de AI onzin getrapt of een combinatie van die 2 :)

Feit is dat de e-Niro als enige die blauwe balkjes heeft. Natuurlijk kun je die ook op een andere auto plakken maar de vorm van die reflectoren is wezenlijk anders. Daarnaast zie je op 0:28 in het filmpje de accu duidelijk zitten en zijn de velgen ook van een e-Niro.

Dus OF iemand heeft heel veel tijd, geld en moeite gestoken in het omkatten van een PHEV Niro naar een e-Niro, OF het is een e-Niro.

Sorry dat ik er nog even op terugkom, maar ik zie mensen online zoveel onwaarheden verkondigen datg ik dus makkelijk weerlegbare feit toch even wilde meedelen. Niet persoonlijk bedoeld naar jou @janne_nl .

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Arfman schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:12:
[...]

Dan heb je verkeerd gegoogled, bent in de AI onzin getrapt of een combinatie van die 2 :)

Feit is dat de e-Niro als enige die blauwe balkjes heeft. Natuurlijk kun je die ook op een andere auto plakken maar de vorm van die reflectoren is wezenlijk anders. Daarnaast zie je op 0:28 in het filmpje de accu duidelijk zitten en zijn de velgen ook van een e-Niro.

Dus OF iemand heeft heel veel tijd, geld en moeite gestoken in het omkatten van een PHEV Niro naar een e-Niro, OF het is een e-Niro.

Sorry dat ik er nog even op terugkom, maar ik zie mensen online zoveel onwaarheden verkondigen datg ik dus makkelijk weerlegbare feit toch even wilde meedelen. Niet persoonlijk bedoeld naar jou @janne_nl .
't staat op gezichtsboek, dus het is waar... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thyzz schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:32:

Ik gebruik heel regelmatig een kleine aanhangwagen van de plaatselijke kluswijs. Geen idee wat dat ding weegt, ik vermoed minder dan 150 kg. Theoretisch kan daar dus nog 150 kg bij en dat is voor mijn voldoende. Ik rij voornamelijk rotzooi naar de vuilstort en af en toe verhuis ik wat spullen. Waarbij ik er overigens niet echt op let of ik die 300kg niet overschrijdt.

Wij hebben heel lang een Saris bagagewagentje gehad. Die zijn klein (veel minder dan 100kg), vallen ruim binnen de afmetingen van de auto en zijn dus aerodynamisch niet zo'n last. En er gaat veel in en op. Ik zou willen dat ik die nu nog had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gjcvro schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:11:
[...]

Je hebt mooie compacte aluminium karretjes die je als opslag rechtop kunt zetten, op de achterkant.
bijvoorbeeld zoiets: Te vinden in verschillende maten en gewichten. Nadeel is wel dat je max snelheid omlaag gaat naar 90, behalve geloof ik in frankrijk.
Dat van die snelheid valt op de totale reistijd echt wel mee. En in Frankrijk mag je gewoon 130 rijden.
Maar het is voornamelijk het gemak dat je van zo'n klein aanhangertje hebt. Je zet hem naast je tent en laat gewoon alle spullen erin die je niet nodig hebt. Auto ruim, tent ruim. En je kunt ze inderdaad vaak rechtop wegzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:00

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

[...]

Betekent 300kg trekgewicht niet dat wagen plus laadvermogen samen niet boven de 300kg uit mogen komen?
Deze kar heeft een laadvermogen van 750 kg…

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-09 17:47
Hippe Lip schreef op maandag 8 september 2025 @ 17:23:
[...]

Betekent 300kg trekgewicht niet dat wagen plus laadvermogen samen niet boven de 300kg uit mogen komen?
Dat is toch niet erg, dat betekent dus ook dat een laadvermogen van 150kg (er vanuit gaande dat de kar zelf 150kg weegt) geen probleem is. Op de site staat alleen niet het gewicht van de kar zelf. Als die 300kg weegt dan mag je er niks meer in doen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Thyzz schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:40:
[...]

De vraag is of je ruimte nodig hebt (volume) of gewicht.
Ik kies er meestal voor om zware voorwerpen in de auto te vervoeren en grote (relatief lichte) voorwerpen zoveel mogelijk in dakkoffer en bagagekoffer. Dan kom ik nooit ruimte tekort.
Maar ik heb dus op het dak en in de bagagekoffer samen wel meer dan 1.000 liter ruimte.
Kom eigenlijk nooit ruimte tekort. Dakkoffer gaat eigenlijk alleen mee op wintersport voor wintersportmateriaal. Bagagebox is gunstiger voor luchtweerstand.
Overigens mag je op de dakdragers geen 50, maar 100kg meesjouwen (waar je dan natuurlijk het gewicht van de dragers en de koffer nog af mag halen).

De bagagekarretjes tot 300kg zijn meestal zo klein dat je niet meer (volume) mee kunt nemen dan met dakkoffer/bagagebox. Als het echt om de kilo's gaat en het max gewicht van de auto, dan komt een karretje wel in beeld, of als je er ook nog fietsen op wilt zetten.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
[...]

Nee, omdat dit een aanhangwagen onder de 750kg is heb je daar niets mee te maken, en telt alleen het werkelijke gewicht.

Voor aanhangers met kenteken(gewicht) is laadvermogen weer wel interessant, maar dan icm je rijbewijs B. Maar zolang alles (uit mijn hoofd ) onder de 3500kg blijft en auto zwaarder is dan aanhanger + laadvermogen zit je goed. (zo ongeveer, er zijn wat wijzigingen geweest die ik niet meer heb gevolgd.)

Maar dat is dan weer niet interessant voor de e-niro, want een aanhanger boven de 750 kg is (bijna?) altijd geremd en dus al snel richting de 300 kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDB1106
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-09 16:23
[...]

Er staat een laadvermogen bij van 750 kg, die mag je niet trekken, zelfs niet leeg (ook niet als dan het gewicht ruim onder de 300 kg blijft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
MDB1106 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 08:30:
[...]

Er staat een laadvermogen bij van 750 kg, die mag je niet trekken, zelfs niet leeg (ook niet als dan het gewicht ruim onder de 300 kg blijft)
Zoals ik van meerdere websites begrijp, telt voor het trekgewicht van de auto alleen het werkelijke gewicht van de aanhangen, niet het totale gewicht inclusief maximum toegestane belading.
De totale toelaatbare gewicht van de aanhanger, dus inclusief laadvermogen, geldt volgens mij alleen voor het bepalen van het benodigde rijbewijs.

https://www.anwb.nl/auto/...rijden-met-aanhanger-tips
https://caravantrekker.nl/info/maximaal-trekgewicht

Overigens wordt hier aangegeven dat voor het werkelijke gewicht ten behoeve van trekgewicht, de asdruk wordt gemeten en niet de kogeldruk wordt meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
MDB1106 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 08:30:
[...]

Kortweg: Bullshit.
Langer antwoord zie bericht BMWGraaf, en lees eens een paar berichten terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
gjcvro schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 08:58:
[...]

Ik zit momenteel bij de Kia dealer vanwege een onderhoudsbeurtje.
Men zegt hier op de hoogte te zijn van het "regeneratie-instellingen-reset-prbleem".
Tegelijk werd me gevraagd welke stand ik wil hebben en dat zij dat vast zouden kunnen zetten.

Ik zei, dat ik dat zelf al steeds deed via het instellingen menu, maar hij zei me, dat zei dat echt vast kunnen zetten.
Zal mij benieuwen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
bnwgraaf schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:18:
[...]

Ik zit momenteel bij de Kia dealer vanwege een onderhoudsbeurtje.
Men zegt hier op de hoogte te zijn van het "regeneratie-instellingen-reset-prbleem".
Tegelijk werd me gevraagd welke stand ik wil hebben en dat zij dat vast zouden kunnen zetten.

Ik zei, dat ik dat zelf al steeds deed via het instellingen menu, maar hij zei me, dat zei dat echt vast kunnen zetten.
Zal mij benieuwen!
Heel misschien dat ze de default kunnen aanpassen. Ik blijf het apart vinden dat het random optreed, en de laatste tijd weer een stuk minder, dat doet mij vermoeden dat er een externe factor in het spel is, en daarbij dacht ik aan de aanpassingen aan de api en de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
bnwgraaf schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:18:
[...]
Zal mij benieuwen!
Graag even navraag doen hoe ze dat dan doen. Hou niet zo van ongedocumenteerde features ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 07:39
De Niro staat nu bij van Mossel Zwolle voor diagnose mbt het rare gepiep dat klinkt als een slippende multiriem (die hij niet heeft).

Afspraak was om 0800 en ik zou met een monteur een rondje rijden.
Bij de balie wisten ze nergens van, en moest ik eerst maar even wachten "omdat we nu eerst aan het opstarten zijn". Dan had ik ook niet om 0800 hoeven komen toch?

De monteur kon het geluid horen, maar niet thuisbrengen. Het leek hem iig in de verste verte niet op een GRU probleem (mee eens). Hij kon aan de pijlen op de motorsteunen zien dat de motor+gru al vervangen zijn. Over problemen met de GRU: Deze ontstonden omdat de uitlijning tussen motor en GRU niet ik orde was. Zo stonden lagers van motor en GRU continu onder een spanning die de lagers in beide beschadigde, maar waar de GRU als eerste aan overleed. Zodoende zijn via die terugroepactie ook preventief motoren vervangen.

Hij zou de Niro ook even op de brug laten draaien om te zien of daar het geluid beter traceerbaar was, wordt dus vervolgd.

De scheur in het kippenleer van de bestuurdersstoel ging hij opgeven voor garantie, maar gaf hij weinig kans van slagen omdat ik de auto pas sinds kort heb. Gebruikerssporen die de auto dan heeft heb ik dus voor lief genomen, aldus de monteur.

Oh btw de nieuwe EV4 fastback/sportback ofwatdanook staat daar op het terrein, maar wat een ontzettend lelijk eendje is dat zeg! Ik weet dat smaken verschillen, maar ik kan me niet voorstellen dat we die in dezelfde aantallen gaan tegenkomen als de Niro of EV3. De neus is opvallend stomp en de onhandig schuine achterkant bezit een absurd groot deel van de lengte van de auto.

[ Voor 13% gewijzigd door DaanTriple7 op 09-09-2025 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
gjcvro schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:22:
[...]

Heel misschien dat ze de default kunnen aanpassen. Ik blijf het apart vinden dat het random optreed, en de laatste tijd weer een stuk minder, dat doet mij vermoeden dat er een externe factor in het spel is, en daarbij dacht ik aan de aanpassingen aan de api en de app.
Bij mij treed het op het moment juist weer vaker op: afgelopen twee dagen al 3 of 4 keer...
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:22:
[...]

Graag even navraag doen hoe ze dat dan doen. Hou niet zo van ongedocumenteerde features ;)
Gedaan, maar daar werd ik niet veel wijzer van. Ik vroeg of zij dan dieperliggend iets konden wijzigen, waar ik met het menu niet bij kom, maar de persoon achter de receptie zei wel iets over het menu, maar dat hij het ook niet exact weet.
DaanTriple7 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:51:
De Niro staat nu bij van Mossel Zwolle voor diagnose mbt het rare gepiep dat klinkt als een slippende multiriem (die hij niet heeft).

Bij de balie wisten ze nergens van, en moest ik eerst maar even wachten "omdat we nu eerst aan het opstarten zijn". Dan had ik ook niet om 0800 hoeven komen toch?

De monteur kon het geluid horen, maar niet thuisbrengen. Het leek hem iig in de verste verte niet op een GRU probleem (mee eens). Hij kon aan de pijlen op de motorsteunen zien dat de motor+gru al vervangen zijn. Over problemen met de GRU: Deze ontstonden omdat de uitlijning tussen motor en GRU niet ik orde was. Zo stonden lagers van motor en GRU continu onder een spanning die de lagers in beide beschadigde, maar waar de GRU als eerste aan overleed. Zodoende zijn via die terugroepactie ook preventief motoren vervangen.

Hij zou de Niro ook even op de brug laten draaien om te zien of daar het geluid beter traceerbaar was, wordt dus vervolgd.

De scheur in het kippenleer van de bestuurdersstoel ging hij opgeven voor garantie, maar gaf hij weinig kans van slagen omdat ik de auto pas sinds kort heb. Gebruikerssporen die de auto dan heeft heb ik dus voor lief genomen, aldus de monteur.

Oh btw de nieuwe EV4 fastback/sportback ofwatdanook staat daar op het terrein, maar wat een ontzettend lelijk eendje is dat zeg! Ik weet dat smaken verschillen, maar ik kan me niet voorstellen dat we die in dezelfde aantallen gaan tegenkomen als de Niro of EV3. De neus is opvallend stomp en de onhandig schuine achterkant bezit een absurd groot deel van de lengte van de auto.
Ik zag die EV4 ook net staan. Tsja, uitgesproken is ie. Ik kan eigenlijk nog niet eens zeggen of ik het mooi of lelijk vind. Ik zie wel liever meer dit soort auto's dan de veilige en oer-oude designs van bijvoorbeeld onze vrienden van VW... Maar deze EV4 lijkt je of heel mooi of heel lelijk te vinden. Veel tussenin zal er niet zijn!

Er werd me trouwens voor het eerst gevraagd of ik de KIW pro service wilde verlengen tegen €45.... Dat was me bij de garage waar ik tot vandaag in onderhoud was nog nooit gevraagd en ook nog nooit gerekend; zij zouden dat als een soort service zo doen, werd me toen verteld.
Ik was dat alleen vergeten toen ik vanwege de planning een keer bij een garage dichterbij huis afsprak.

Er werd me gezegd, dat je die dan bij elke beurt verlengt/betaalt, maar dat lijkt me sterk. Met ongeveer twee benodigde onderhoudsbeurten per jaar wordt dat een dure geschiedenis!
Ik denk dat ik de diverse services die ik bij de ANWB heb lopen maar weer eens ga uitbreiden met een stukje wegenwacht voor de Kia.

Nog een ander vraagje die ik al een tijdje heb. De meeste piepjes in en rond de auto zijn me ondertussen wel bekend en veel daarvan hebben te maken met de sleutel.
Maar er is er nog steeds eentje die ik niet kan thuis brengen. Het treedt niet altijd op, maar het is een pieptoon na het uitzetten van de auto en het openen van het portier. Het is een enkelvoudige toon die ongeveer eens per seconde klinkt.
De motor staat uit (het hele systeem), de verlichting staat altijd aan, maar die geeft normaal geen toon als je de al aan had staan, nadat je het contact uit zet, de sleutel heb ik dan bij me en het is ook niet de reservesleutel.
Er is ook niets te zien op het dashboard.
Na sluiten van het portier stopt het.

Iemand een idee?

[ Voor 8% gewijzigd door bnwgraaf op 09-09-2025 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik moet al sinds de 1e onderhoudsbeurt betalen voor de KIW. Deze is een jaar geldig, dus eens per jaar verlengen/betalen.

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
rokil schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:39:
Ik moet al sinds de 1e onderhoudsbeurt betalen voor de KIW. Deze is een jaar geldig, dus eens per jaar verlengen/betalen.
Als ik die jaarlijkse €45 bij mijn huidige ANWB lidmaatschap en services optel, kom ik al aardig uit op de Europa dekking inclusief 21 dagen vervangend vervoer in Europa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDB1106
gjcvro schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 08:58:
[...]

Ik weet niet welke berichten je bedoeld, ik lees hier:
https://www.aanhangeronde...er-alles-wat-u-moet-weten

het volgende:
Hoe zwaar mag een aanhanger zijn?
Het maximale gewicht van een aanhanger, ook wel het totaalgewicht genoemd, omvat het gewicht van de aanhanger plus de lading. Dit gewicht mag niet hoger zijn dan het maximale trekgewicht dat uw auto mag trekken.

Er is een onderscheid tussen het leeggewicht van de aanhangwagen (zonder lading) en het maximale gewicht. Het verschil tussen deze twee wordt het laadvermogen genoemd.

En: ik vind jou ook aardig hoor ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
MDB1106 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:18:
[...]

Ik weet niet welke berichten je bedoeld, ik lees hier:
https://www.aanhangeronde...er-alles-wat-u-moet-weten

het volgende:
Hoe zwaar mag een aanhanger zijn?
Het maximale gewicht van een aanhanger, ook wel het totaalgewicht genoemd, omvat het gewicht van de aanhanger plus de lading. Dit gewicht mag niet hoger zijn dan het maximale trekgewicht dat uw auto mag trekken.

Er is een onderscheid tussen het leeggewicht van de aanhangwagen (zonder lading) en het maximale gewicht. Het verschil tussen deze twee wordt het laadvermogen genoemd.

En: ik vind jou ook aardig hoor ;-)
Ja, daar haal je toch je eigen stelling mee onderuit?
het gewicht van de aanhanger plus de lading. Dit gewicht mag niet hoger zijn dan het maximale trekgewicht dat uw auto mag trekken.
Ze hebben het over lading niet over laadvermogen

En over de andere berichten:
[...]

gjcvro schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:23:
[...]

Nee, omdat dit een aanhangwagen onder de 750kg is heb je daar niets mee te maken, en telt alleen het werkelijke gewicht.

Voor aanhangers met kenteken(gewicht) is laadvermogen weer wel interessant, maar dan icm je rijbewijs B. Maar zolang alles (uit mijn hoofd ) onder de 3500kg blijft en auto zwaarder is dan aanhanger + laadvermogen zit je goed. (zo ongeveer, er zijn wat wijzigingen geweest die ik niet meer heb gevolgd.)

Maar dat is dan weer niet interessant voor de e-niro, want een aanhanger boven de 750 kg is (bijna?) altijd geremd en dus al snel richting de 300 kg.
bnwgraaf schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 08:52:
[...]

Zoals ik van meerdere websites begrijp, telt voor het trekgewicht van de auto alleen het werkelijke gewicht van de aanhangen, niet het totale gewicht inclusief maximum toegestane belading.
De totale toelaatbare gewicht van de aanhanger, dus inclusief laadvermogen, geldt volgens mij alleen voor het bepalen van het benodigde rijbewijs.

Overigens wordt hier aangegeven dat voor het werkelijke gewicht ten behoeve van trekgewicht, de asdruk wordt gemeten en niet de kogeldruk wordt meegenomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
bnwgraaf schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 08:52:
[...]

Je hebt gelijk. Ik heb ergens geroepen dat het het maximaal toegestane gewicht van de aanhanger is, maar dat is fout. Voor ongeremde aanhangers geldt dat ik met mijn e-Niro dus wel een aanhanger met een maximaal toegestaan gewicht van 500kg mag trekken, maar hij mag dan nooit meer wegen dan 300kg (aanhanger+belading)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nice! Benieuwd hoe de Google Search geintegreerd gaat worden. Maar dit klinkt als een mooie update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
DaanTriple7 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:51:

Verdamper lek. Hij mag 2 dagen langer blijven staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsjuhz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-09 21:20
bd-casemod schreef op maandag 8 september 2025 @ 12:31:
[...]
Koelvloeistofsysteem is niet goed ontlucht, effe terug naar de dealer dus.
Had voordat ik de auto ophaalde al mail gestuurd met deze oplossing en ook hoe ze het moeten/kunnen doen. Ook dat meerdere Kia eNiro's dit hebben en dat dit de oplossing was, maar was toch niet de oplossing (de werkplaats had het uitgevoerd maar zonder gewenste resultaat). Dus ik moet nu wachten totdat ze meer horen van Kia Nederland en kan wel gewoon rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

bnwgraaf schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:35:
[...]
Nog een ander vraagje die ik al een tijdje heb. De meeste piepjes in en rond de auto zijn me ondertussen wel bekend en veel daarvan hebben te maken met de sleutel.
Maar er is er nog steeds eentje die ik niet kan thuis brengen. Het treedt niet altijd op, maar het is een pieptoon na het uitzetten van de auto en het openen van het portier. Het is een enkelvoudige toon die ongeveer eens per seconde klinkt.
De motor staat uit (het hele systeem), de verlichting staat altijd aan, maar die geeft normaal geen toon als je de al aan had staan, nadat je het contact uit zet, de sleutel heb ik dan bij me en het is ook niet de reservesleutel.
Er is ook niets te zien op het dashboard.
Na sluiten van het portier stopt het.

Iemand een idee?
@bnwgraaf
Jazeker: je zet dan kennelijk de auto uit op het moment dat je je portier al open hebt gedaan. Daar ben ik dezetijds ook tegenaan gelopen. Dus eerst auto uit, dan pas portier open.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Get!em schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:41:
[...]

Updated hier ondertussen geslaagd.
ah, is ie er ondertussen voor usb installatie! Dan zal het regeneratieprobleem er nog wel niet mee opgelost zijn! :-P

Download loopt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ergens anders op Tweakers ontstond een discussie onder het artikel over Mercedes, die V2G had geimplementeerd. In de comments postte iemand de volgende URL:
https://www.sciencedaily..../2024/12/241209122933.htm
Dat is een super-interessant artikel over de levensduur van auto-accu's. Samenvatting: ze gaan langer mee dan in eerste instantie gedacht, simpelweg omdat de voorspellingen gebaseerd waren op onrealistische gebruiks-scenario's. Nu zijn de accu's van onze e-Niro's al belachelijk goed, maar in het echie zijn ze nog beter :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
bnwgraaf schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 19:51:
[...]

ah, is ie er ondertussen voor usb installatie! Dan zal het regeneratieprobleem er nog wel niet mee opgelost zijn! :-P

Download loopt...
Okay, het staat er op. Net zoals de vorige keren niet iets merkbaar, behalve nieuwe versienummers.

Toch ben ik wel benieuwd. Er zou ook voortaan (of binnenkort, het staat er een beetje vaag beschreven) "Google zoeken" via Google Maps Database moeten komen. Dat is nu, na de update nog niet aanwezig.

De changelog wekt de indruk dat het ook voor ons systeem zou zijn en niet alleen voor de ccNC systemen. Ook op Youtube en Google kan ik het nog niet echt terug vinden.

Maar de mogelijkheid om in de constant bijgewerkte Google database naar POI's te kunnen zoeken en bijbehorende info en zelfs afbeeldingen te kunnen zien zou voor mij persoonlijk toch een hele interessante toevoeging zijn!

Heb wel een afbeelding van een Hyundai systeem gezien, hoe het er dan (wellicht) ongeveer uitziet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qQukqgUBNQnu9qJiCWyIV6FTFko=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5KbEcwrkRO8RDIuHOrfojRTJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
multikoe schreef op woensdag 10 september 2025 @ 08:01:
Ergens anders op Tweakers ontstond een discussie onder het artikel over Mercedes, die V2G had geimplementeerd. In de comments postte iemand de volgende URL:
Dat is een super-interessant artikel over de levensduur van auto-accu's. Samenvatting: ze gaan langer mee dan in eerste instantie gedacht, simpelweg omdat de voorspellingen gebaseerd waren op onrealistische gebruiks-scenario's. Nu zijn de accu's van onze e-Niro's al belachelijk goed, maar in het echie zijn ze nog beter :)
For example, the study showed a correlation between sharp, short EV accelerations and slower degradation. This was contrary to long-held assumptions of battery researchers, including this study's team, that acceleration peaks are bad for EV batteries.
Vandaar dat mijn SoH nog 100% is :P

• gjcvro
Het enige wat ik nog gelezen heb over V2G is dat de wetgeving in de weg zit. Een thuisaccu is geen probleem, maar o wee als er een stekker tussen zit. 8)7

• bnwgraaf
gjcvro schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:57:
[...]

Het enige wat ik nog gelezen heb over V2G is dat de wetgeving in de weg zit. Een thuisaccu is geen probleem, maar o wee als er een stekker tussen zit. 8)7
Waarbij je thuisaccu's tegenwoordig ook gewoon kunt "stekkeren". Gaat het niet meer over de schaal ervan? De auto accu's hebben nogal wat meer capaciteit...

• DaanTriple7
CyBeRSPiN schreef op woensdag 10 september 2025 @ 08:42:
[...]

[...]

Ja precies, probeer dat eens bij een Leaf. Ga daar eens een paar keer volgas mee optrekken van stilstand tot topsnelheid, daarna even snelladen en je kunt meteen je auto bij de garage laten afleveren door de ANWB.

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:37
CyBeRSPiN schreef op woensdag 10 september 2025 @ 08:42:
[...]

[...]

Hier wat tegenbericht, voordat alle eniros hier stoplichtsprintjes aan het doen zijn in sport mode https://www.autoweek.nl/a...t-bevorderlijk-voor-accu/

• Hippe Lip

Hippe Lip

Nu zijn de accu's van onze e-Niro's al belachelijk goed, maar in het echie zijn ze nog beter :)
Kortom: rijd je e-Niro op tot die ‘weinig’ meer waard is en parkeer ‘m daarna permanent thuis als thuisaccu. 8)

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

[...]
@gjcvro
Dat roeptoeteren hoor ik vaker. Maar als ik dan doorvraag wélke wet- of regelgeving er in de weg zit dan blijft het stil. Of er komen een heleboel woorden die nog steeds niet zeggen welke wet- of regelgeving er in de weg zit.

Ja, er zijn nog wet wat hobbels te nemen zoals garantie-aanspraak (accu) en fiscale zalen (op de zaak laden en thuis ontladen), maar die verbieden V2G nu echt niet.
Sterker nog: Sigenergy heeft het al werkend en er zijn al gebruikers in NL die dat hebben.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
bnwgraaf schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:01:
[...]

Waarbij je thuisaccu's tegenwoordig ook gewoon kunt "stekkeren". Gaat het niet meer over de schaal ervan? De auto accu's hebben nogal wat meer capaciteit...
Capaciteit is niet het probleem, wel vermogen, de thuisaccu's mogen volgens mij max 800/1200 watt terugleveren. Maar dat is op een normaal stopcontact.

Maar het is best jammer dat er nog weinig kan/wordt gedaan met V2G. De autoleveranciers vinden het nog niet echt een verkoopargument. de V2L wordt wel soms als feature geprezen, maar ik vind het zelf niet zo boeiend dat ik onderweg het koffiezetapparaat aan de auto kan hangen. Ook apart dat de duitse e-niro wel een gewone 220 aansluiting binnen heeft en de NL versie niet.

Ik dacht dat het vanuit Japan verplicht was om V2G aan te bieden, daarom was het wel mogelijk bij zo'n beetje elke Nissan. Maar die heeft dan weer een afwijkende aansluiting.

Blijf het vreemd vinden, we hebben straks ruim 130 kWh aan accu op de oprit staan, en dan nog moet ik een extra accu kopen om het huis op aan te sluiten. |:(

• gjcvro
Hippe Lip schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:15:
@gjcvro
Dat roeptoeteren hoor ik vaker. Maar als ik dan doorvraag wélke wet- of regelgeving er in de weg zit dan blijft het stil. Of er komen een heleboel woorden die nog steeds niet zeggen welke wet- of regelgeving er in de weg zit.
Ik roeptoeter niet zo maar, er zit wel degelijk wat in de weg. Als je per se wetsartikelen wil horen moet je zelf op zoek gaan, maar wat algemener:
https://www.100procentzon...olgens-de-nederlandse-wet

• Hippe Lip

Hippe Lip

gjcvro schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:24:
[...]
Ik roeptoeter niet zo maar, er zit wel degelijk wat in de weg. Als je per se wetsartikelen wil horen moet je zelf op zoek gaan,
Is dat nou niet precies wat ik zei? Als ik doorvraag krijg ik een heleboel woorden, maar nog steeds geen wet- of regelgeving die zegt dat V2G niet mag.
Dat bedoel ik met ‘roeptoeteren’.
Ook daar worden de hobbels genoemd warover ik het had, maar niet waarom het niet zou mogen.

En wat ik al zei: het ís er al in NL, werkend en wel.
Bovendien: waarom zou ik niet mogen terugleveren? Dat doen we al heeeel lang met PV.
“Oh, maar met een accu”, zeg je dan. Nou, die hebben we toch inmiddels ook al een tijdje in gebruik?

Kortom: V2G is op zichzelf technisch gezien nix nieuws.

<John O`Mill>

• bnwgraaf
Hippe Lip schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:37:
[...]

Is dat nou niet precies wat ik zei? Als ik doorvraag krijg ik een heleboel woorden, maar nog steeds geen wet- of regelgeving die zegt dat V2G niet mag.

[...]

Ook daar worden de hobbels genoemd warover ik het had, maar niet waarom het niet zou mogen.

En wat ik al zei: het ís er al in NL, werkend en wel.
Bovendien: waarom zou ik niet mogen terugleveren? Dat doen we al heeeel lang met PV.
“Oh, maar met een accu”, zeg je dan. Nou, die hebben we toch inmiddels ook al een tijdje in gebruik?

Kortom: V2G is op zichzelf technisch gezien nix nieuws.
AI verwoordt het als volgt:
Een specifieke link die de Nederlandse wetgeving op grote schaal verbiedt is lastig te vinden, omdat er geen enkel document of wet is die dit expliciet verbiedt. In plaats daarvan zijn het de ontbrekende en nog niet geharmoniseerde regelgeving die het op grote schaal terugleveren belemmeren.

De volgende bronnen ondersteunen dit:

De website 100% ZON geeft aan dat "Bidirectioneel laden is nog niet toegestaan volgens de Nederlandse wet." en dat de "wettelijke basis ontbreekt om deze functionaliteit breed toe te passen." (Bron: 100procentzon.nl)

In een artikel van Netbeheer Nederland wordt gesteld dat "ontbrekende standaarden, protocollen en harmonisatie van de regelgeving de grootste struikelblokken" zijn voor grootschalige adoptie van V2G. (Bron: netbeheernederland.nl)

Een publicatie op de website van de overheid (Officiële bekendmakingen) over de waarde van V2G vermeldt dat V2G-toepassingen zich "nu nog in de pilotfase (proeftuinen)" bevinden en dat het "van belang [is] om te beginnen met het wegnemen van de belemmeringen, waaronder de dubbele energiebelasting." (Bron: zoek.officielebekendmakingen.nl)

Samengevat is het niet zo dat er een expliciet verbod is, maar de juridische en fiscale kaders zijn nog niet aangepast aan de mogelijkheden van V2G, waardoor de technologie momenteel niet op grote schaal kan worden uitgerold.

• Hippe Lip

Hippe Lip

bnwgraaf schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:42:
[...]
AI verwoordt het als volgt:
[...]
@bnwgraaf
Samengevat is dat toch precies wat ik al zei?
Hippe Lip schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:15:

Ja, er zijn nog wet wat hobbels te nemen zoals garantie-aanspraak (accu) en fiscale zalen (op de zaak laden en thuis ontladen), maar die verbieden V2G nu echt niet.
Sterker nog: Sigenergy heeft het al werkend en er zijn al gebruikers in NL die dat hebben.
En dat laatste punt lijk je te negeren…

<John O`Mill>

• bnwgraaf
Hippe Lip schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:55:
[...]

@bnwgraaf
Samengevat is dat toch precies wat ik al zei?

[...]

En dat laatste punt lijk je te negeren…
Ik spreek je niet tegen. Je vroeg zelf om linkjes en dergelijke. Ik vul je aan met een AI resultaat die inderdaad met soortgelijke conclusies komt.
Verder negeer ik niets; de AI tekst die ik gaf, geeft ook ruimte tot de mogelijkheid deze techniek al te (kunnen) gebruiken, zij het nog niet op niet al te grote schaal.
[...]

Het is wel verklaarbaar. Wij hebben in Nederland een ongelooflijk stabiele electriciteitsvoorziening. Als Jan en zijn grootmoeder daar allerlei apparaten op aan gaan sluiten die ook stroom gaan leveren, eventueel met wat brakke frequentieregelaars e.d. ertussen, dan heb je wel een uitdaging om de kwaliteit hoog te houden.
Dat betekent dat je standaarden moet gaan afspreken, certificaties moet opzetten en controles moet starten. Dat kost allemaal tijd. In Nederland zeker....

• gjcvro
Hippe Lip schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:37:
Nee de techniek is niet nieuw, het feit dat we 400 volt gelijkspanning omzetten naar wisselspanning voor het net is ook niet nieuw, dat doet (bijna?) elke zonnepaneel omvormer.
En dat doet ook elke thuisaccu. Dus technisch, 0 beperking.

Maar als je nou ff een EV3 of een Renault 5 koopt, en daar even een bidirectionele lader bij koopt en alles netjes meld en aan laat sluiten ben ik benieuwd hoe ver je komt. 0% nieuwe techniek, en toch krijg je het officieel niet geregeld, tenzij je toevallig in een proefgebied in Utrecht woont.

Als het je gelukt is, laat het even weten, er zullen vele mensen je willen volgen.

Maar koop je nou een thuisaccu van 100kWh en meld je die, dan komt essent graag even bij je op de koffie om te kijken hoe ze samen met jou het net stabieler kan maken, je bent van harte welkom.

Verder gaat dit te ver offtopic, zal vast een ander topic op tweakers zijn waar ze het beter en (wet)technisch onderbouwd uit kunnen leggen.

[ Voor 6% gewijzigd door gjcvro op 10-09-2025 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
multikoe schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:22:
[...]

Het is wel verklaarbaar. Wij hebben in Nederland een ongelooflijk stabiele electriciteitsvoorziening. Als Jan en zijn grootmoeder daar allerlei apparaten op aan gaan sluiten die ook stroom gaan leveren, eventueel met wat brakke frequentieregelaars e.d. ertussen, dan heb je wel een uitdaging om de kwaliteit hoog te houden.
Dat betekent dat je standaarden moet gaan afspreken, certificaties moet opzetten en controles moet starten. Dat kost allemaal tijd. In Nederland zeker....
Dat is dus het kromme, dat doen we al met de thuisaccu's en zonnepanelen en de enkele windmolen.

• FitTiv
Mijn motoraccu is leeg en ik moet zo weg. Kan ik de Kia gebruiken om deze even te jumpen? Lees hier alleen over andere autos gebruiken om juist de Kia te jumpen...

• gjcvro
FitTiv schreef op woensdag 10 september 2025 @ 13:16:
Mijn motoraccu is leeg en ik moet zo weg. Kan ik de Kia gebruiken om deze even te jumpen? Lees hier alleen over andere autos gebruiken om juist de Kia te jumpen...
Ik zou het zelf niet doen. Te veel elektronica die stuk kan bij een eventuele spanningspiek.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-09 17:47
FitTiv schreef op woensdag 10 september 2025 @ 13:16:
Ik heb al 2 keer een Kia Picanto gestart met de e-Niro dus het kan zeker. Let wel op dat je de e-Niro eerst start voordat je gaat jumpen anders is die accu zo leeg.

En mijn voorganger heeft misschien gelijk al denk ik dat bij de accu alles toch wel redelijk is beschermd, er zitten niet voor niets overal zekeringen tussen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• gjcvro
DutchKel schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:43:
[...]

Ik heb al 2 keer een Kia Picanto gestart met de e-Niro dus het kan zeker. Let wel op dat je de e-Niro eerst start voordat je gaat jumpen anders is die accu zo leeg.

En mijn voorganger heeft misschien gelijk al denk ik dat bij de accu alles toch wel redelijk is beschermd, er zitten niet voor niets overal zekeringen tussen.
Ik ben gewoon voorzichtig sinds mijn zwager de boordcomputer van zijn audi kon vervangen nadat hij probeerde de zitmaaier te jumpstarten. Kan toeval zijn, maar sindsdien gebruik ik altijd een losse accu. Scheelt natuurlijk dat die zo in de garage staat, maar anders had ik waarschijnlijk een jumpstarter gekocht.

• MDB1106
FitTiv schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:03:
[...]

Hier wat tegenbericht, voordat alle eniros hier stoplichtsprintjes aan het doen zijn in sport mode https://www.autoweek.nl/a...t-bevorderlijk-voor-accu/
Dat artikel is ook wat raar:
"Zoals uit ons onderzoek blijkt, vermindert gematigd rijgedrag het energieverbruik met 10 procent gedurende de levensduur van de accu. In de praktijk betekent dit dat 100.000 kilometer rijden met een efficiënte rijstijl vergelijkbaar is met 110.000 kilometer rijden met een agressieve rijstijl." Aviloo adviseert EV-rijders dan ook om juist 'soepel' te rijden en goed te anticiperen op de snelheid van het verkeer

ze zullen wel "veronderstelde veroudering" oid bedoelen maar IMHO staat het er krom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Het business model van Aviloo is natuurlijk een beetje gebaseerd op de "angst" van kopers van tweedehands EVs of de accu nog wel OK is. Wat betreft de e-Niro ben ik benieuwd of zo'n test van Aviloo zin heeft.
Wat we nu in dit topic gezien hebben is dat er pas van meetbare degradatie sprake is als de SoH < 100% aangeeft, wat je simpel met een OBD module zelf kan uitlezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FitTiv
CyBeRSPiN schreef op woensdag 10 september 2025 @ 16:47:
Het business model van Aviloo is natuurlijk een beetje gebaseerd op de "angst" van kopers van tweedehands EVs of de accu nog wel OK is. Wat betreft de e-Niro ben ik benieuwd of zo'n test van Aviloo zin heeft.
Wat we nu in dit topic gezien hebben is dat er pas van meetbare degradatie sprake is als de SoH < 100% aangeeft, wat je simpel met een OBD module zelf kan uitlezen.
Dit zei mijn test...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oEJGrKBpMmIP1rnYpOfAs1h1N8Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bOoCtHAcIJgWld6ooLOqMzYB.png?f=fotoalbum_large
MDB1106 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 16:23:
[...]

Dat artikel is ook wat raar:
"Zoals uit ons onderzoek blijkt, vermindert gematigd rijgedrag het energieverbruik met 10 procent gedurende de levensduur van de accu. In de praktijk betekent dit dat 100.000 kilometer rijden met een efficiënte rijstijl vergelijkbaar is met 110.000 kilometer rijden met een agressieve rijstijl." Aviloo adviseert EV-rijders dan ook om juist 'soepel' te rijden en goed te anticiperen op de snelheid van het verkeer

ze zullen wel "veronderstelde veroudering" oid bedoelen maar IMHO staat het er krom
Grappig inderdaad. Het lijkt er een beetje op dat de opstellers van het eerste onderzoek (waar ik naar verwees) misschien wat te enthousiast hebben doorgeredeneerd vanuit hun eerste resultaten. Hun belangrijkste conclusie was inderdaad dat de levensduur hoger is dan wat je op basis van laboratoriumproeven zou verwachten. Daaruit volgt natuurlijk de conclusie dat gewoon dagelijks gebruik (af en toe rijden, hard rijden, rustig rijden) kennelijk beter voor de batterij zijn dan een constante belasting. Extrapolerend zou je kunnen zeggen dat hoe gevarieerder de belasting, hoe beter voor de batterij. Maar dat betekent niet dat op het gaspedaal stampen goed is.
De take-away is dat autobatterijen het beter doen dan verwacht omdat normaal gevarieerd gebruik beter is voor de batterij dan een constante belasting.

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-09 17:29
Weet je ook wat de OBD dongle aangaf?

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:46
Ik vermoed dat auccupakketten bij V2G sowieso weinig slijten wanneer het BMS daarbij altijd tussen 20 en 80% lading blijft zitten.

• Hippe Lip

Hippe Lip

@FitTiv
Waarom heb je zoveel doorgestreept? Juist datum en kilometerstand maken het interessant.
Verder lijken me het kenteken ook niet erg om te laten zien. Alleen naam en laatste zijfers van de VIN zou ik weglaten…

Dit was de mijne:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AAJHr41V__tVocGkVo-8AY5r_DU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mR3BuNaVMRxgOG9Eb5TdYDfm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Hippe Lip op 10-09-2025 17:58 ]

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

gjcvro schreef op woensdag 10 september 2025 @ 12:31:
[...]
0% nieuwe techniek, en toch krijg je het officieel niet geregeld, tenzij je toevallig in een proefgebied in Utrecht woont.
@gjcvro
offtopic:
Ik snap niet wat ik ‘geregeld’ moet krijgen. Je moet nix ‘regelen’, je moet het aansluiten.
Als het je gelukt is, laat het even weten, er zullen vele mensen je willen volgen.
offtopic:
Ik heb het niet gedaan, maar een aantal anderen wel. Kijk maar in het topic van Sigenergy.
En daar dan verder, inderdaad

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
Hippe Lip schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:56:
[...]

@FitTiv
Waarom heb je zoveel doorgestreept? Juist datum en kilometerstand maken het interessant.
Verder lijken me het kenteken ook niet erg om te laten zien. Alleen naam en laatste zijfers van de VIN zou ik weglaten…

Dit was de mijne:
[Afbeelding]
Juni, 135kkm. :)

• gjcvro
Hippe Lip schreef op woensdag 10 september 2025 @ 18:06:
[...]

@gjcvro
offtopic:
Ik snap niet wat ik ‘geregeld’ moet krijgen. Je moet nix ‘regelen’, je moet het aansluiten.
[...]
offtopic:
Ik heb het niet gedaan, maar een aantal anderen wel. Kijk maar in het topic van Sigenergy.
En daar dan verder, inderdaad
En kun je dan aanwijzen in dat topic waar ze een EV gebruiken om hun huis van stroom te voorzien? Dus V2G? Ik zie zo snel alleen vaste accu's?

• janne_nl
Laden op het werk (nou ja op kosten van de werkgever), zal se belasting niet alleen zien als loon in natura. De werkgever zal dat ook zien als diefstal als daar geen toestemming voor is gegeven.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:46
Als je wilt terugleveren moet je dit verplicht aanmelden bij de netbeheerder.
Je moet dan ook vermelden welke omvormer(s) of accusysteem je gebruikt.
Er mogen alleen goedgekeurde apparaten gebruikt worden, er is dus een whitelist met door de netbeheerders gehomologeerde apparaten.
Er zijn op dit moment geen goedgekeurde V2G laadinrichtingen, dat wordt tegengehouden om het eens te worden over regelgeving e.d.
Het fijne weet ik er ook niet van, maar dit is wel de reden waarom het nog niet mag.
Niets houdt je tegen natuurlijk om zelf iets te knutselen waarmee je vanuit de auto naar het net kunt exporteren en dit vervolgens aan te melden als een ander type thuisaccu dat wel is goedgekeurd. Maar het mag uiteraard niet.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

janne_nl schreef op woensdag 10 september 2025 @ 19:14:
Laden op het werk (nou ja op kosten van de werkgever), zal se belasting niet alleen zien als loon in natura. De werkgever zal dat ook zien als diefstal als daar geen toestemming voor is gegeven.
En als je DGA / eigenaar / zzp-er bent, of kantoor aan huis met eigen aansluiting of SAP, kun je jezelf toestemming geven om over te hevelen. Dan is t alsnog fraude.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis 1
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08:06
Voor degene die mijn verhaal een beetje meegelezen hebben betreffende mijn plotselinge sterke terugval van mijn SOH.

Van de een op de andere dag in augustus was mijn GOM bij 42% SOC ineens 90 km gezakt. De dealer gebeld waarbij ik de desbetreffende persoon pas na 1,5 week aan de lijn kreeg vanwege de vakantieperiode.

In de tussentijd een OBD dongle aangeschaft en daarbij geconstateerd een SOH van 80,9%. Behoorlijk laag dus. Dit besproken met de dealer en voor 23 september staat een afspraak gepland voor onderzoek.

N.a.v. meerdere suggesties op dit forum heb ik in de tussentijd de auto 100% geladen. Dit heeft niet geleid tot een verandering van de SOH. Een andere suggesties was om de auto bij 20% op te laden tot 100% en te kijken wat dit doet. Ik zit nu op 25% dus dat kan ik bijna gaan doen.

Ik kijk regelmatig d.mv. de OBD dongle wat de SOH is en eigenlijk verandert deze niet en blijft op 80,9% staan. Tot gisterenmorgen en deze van de ene op de andere dag ineens 86,8% aangaf.

Heeft iemand hier misschien een verklaring voor? Alle eventuele opmerkingen en suggesties kan ik meenemen naar de dealer voor het onderzoek in september.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

gjcvro schreef op woensdag 10 september 2025 @ 18:34:
[...]
En kun je dan aanwijzen in dat topic waar ze een EV gebruiken om hun huis van stroom te voorzien? Dus V2G? Ik zie zo snel alleen vaste accu's?
@gjcvro
offtopic:
Ik heb nog niet zo lang geleden daar zelf expliciet de vraag gesteld en kreeg van minstens 2 gebruikers reactie dat ze V2G gebruiken. Dus dat kun je zelf nalezen daar.

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

ASW1 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 19:56:
Als je wilt terugleveren moet je dit verplicht aanmelden bij de netbeheerder.
Je moet dan ook vermelden welke omvormer(s) of accusysteem je gebruikt.
offtopic:
Die van Sigenergy voor de thuisaccu. Precies diezelfde omvormer wordt gebruikt voor V2G.
Er mogen alleen goedgekeurde apparaten gebruikt worden, er is dus een whitelist met door de netbeheerders gehomologeerde apparaten.
Er zijn op dit moment geen goedgekeurde V2G laadinrichtingen.
offtopic:
Toch wel: die van Sigenergy.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

V2G kunnen we beter in het V2G-topic voortzetten voordat een modje ons afbreekt.

<John O`Mill>

• DaanTriple7
Waarom gaat het in dit topic eigenlijk over V2G?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LsBRETroo0tSXKv_kWuek_gEZdQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XYFDt1aep8Wai0T3AeagErlC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DaanTriple7 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 07:39:

[Afbeelding]
Waarom is dat vreemd? Dit is een groep is die geinteresseerd is in technologie rond electrische auto's, een interesse die niet beperkt is tot de e-Niro. Velen van ons zullen ooit overwegen een andere auto aan te schaffen of hebben al een tweede EV van een ander merk.
Het is daarom helemaal niet vreemd dat de discussie af en toe linksaf gaat richting V2G, in plaats van rechtdoor richting de e-Niro. Als dat gebeurt dat is er meestal wel iemand die ons er vriendelijk op wijst dat er een apart topic is en dan gaan we vrolijk verder met praten over de e-Niro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
DaanTriple7 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 07:39:

[Afbeelding]
Dat het niet ondersteund wordt wil niet zeggen dat het niet mogelijk is. Zeker als je rechtstreeks toegang krijgt tot de accu via de 2 gelijkstroom punten in de stekker, hoef je alleen de software maar te laten geloven dat er geladen kan worden.
YouTube: EVniculus 5 kW V2L adapter EVs with CCS tested for efficiency

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bnwgraaf
multikoe schreef op donderdag 11 september 2025 @ 08:51:
[...]

Waarom is dat vreemd? Dit is een groep is die geinteresseerd is in technologie rond electrische auto's, een interesse die niet beperkt is tot de e-Niro. Velen van ons zullen ooit overwegen een andere auto aan te schaffen of hebben al een tweede EV van een ander merk.
Het is daarom helemaal niet vreemd dat de discussie af en toe linksaf gaat richting V2G, in plaats van rechtdoor richting de e-Niro. Als dat gebeurt dat is er meestal wel iemand die ons er vriendelijk op wijst dat er een apart topic is en dan gaan we vrolijk verder met praten over de e-Niro.
Mee eens, dit is een topic over de e-Niro van en met e-Niro enthousiastelingen en gaat over deze auto en af en toe over dingen er omheen. Wanneer dat niet te veel uit de hand loopt is dat toch prima? Anders moet je telkens voor iets afwijkends gelijk naar een ander topic en dan hopen dat de andere mensen waarmee je in dit topic veel info uitwisselt, toevallig ook dat andere topic ontdekken!

• Hippe Lip

Hippe Lip

gjcvro schreef op donderdag 11 september 2025 @ 08:51:
[...]
Dat het niet ondersteund wordt wil niet zeggen dat het niet mogelijk is. Zeker als je rechtstreeks toegang krijgt tot de accu via de 2 gelijkstroom punten in de stekker, hoef je alleen de software maar te laten geloven dat er geladen kan worden.
Inderdaad. Zie hier voor een lijst met auto’s waarbij V2G bewezen werkt, ook als de fabrikant het niet ondersteunt.

<John O`Mill>

• bnwgraaf
Ik had bij Kia maar weer eens nagevraagd of de nieuwe Google Search en POI database ook op de gen5w systemen zou moeten werken.

Ik kreeg de volgende reactie:
Mina Sawers:
Ik heb het net nagevraagd bij onze technici en ze hebben me uitgelegd dat de Google POI-database en het zoeken naar POI's via Google Zoeken nu aangeven dat het voor de auto's met platform ccNC is, maar dat het in de nabije toekomst voor de meeste auto's zou moeten zijn. Dus in principe proberen ze het nog steeds met één platform, maar zodra ze zeker weten dat het voor alle auto's beschikbaar zal zijnOrigineel weergeven
Zal mij benieuwen. Wat ik zo gezien/gehoord heb, kan het de functionaliteit wel flink verbeteren, in ieder geval voor mij persoonlijk...

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
gjcvro schreef op donderdag 11 september 2025 @ 08:51:
[...]

YouTube: EVniculus 5 kW V2L adapter EVs with CCS tested for efficiency
Volgens mij haal je wat dingen door elkaar V2L is geen V2G. V2L is gewoon ontladen via een type 2 contrastekker. V2H of V2G moet ook de laadpaal dit aankunnen en gaat ook over grotere vermogens en volumes.
Vaevictis_ schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:07:
[...]

Volgens mij haal je wat dingen door elkaar V2L is geen V2G. V2L is gewoon ontladen via een type 2 contrastekker. V2H of V2G moet ook de laadpaal dit aankunnen en gaat ook over grotere vermogens en volumes.
En ik heb altijd begrepen dat de uitdaging in dat V2G zit in de synchronisatie van/met de netfrequentie. Als dat niet goed gebeurt introduceer je instabiliteit in het net. Maar eerlijk gezegd: ik heb er geen verstand van :)
Pagina: 1 ... 348 349 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.