Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Net nog even gekeken en bij mij werkt MijnKia weer! Ik zie nu de ritten t/m vandaag. Nog geen terugkoppeling van Kia zelf gehad maar de medewerker waar ik vandaag mee mailde zei wel dat ze intern navraag ging doen. Misschien heeft toch iemand ergens een zetje gegeven?EVfan schreef op maandag 2 februari 2026 @ 20:55:
[...]
Zelfde boodschap hier, maar vreemd toch dat meerdere mensen ineens op dezelfde datum een hardware probleem krijgen. Dus even de dealer bellen en dan weer van de muur naar het kastje.
Same here. Lang leven 'hardware' problemen 😉RogerQ schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:42:
[...]
Net nog even gekeken en bij mij werkt MijnKia weer! Ik zie nu de ritten t/m vandaag. Nog geen terugkoppeling van Kia zelf gehad maar de medewerker waar ik vandaag mee mailde zei wel dat ze intern navraag ging doen. Misschien heeft toch iemand ergens een zetje gegeven?
Je bent ook afhankelijk van de updates die je via de api krijgt.Aeien schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 22:38:
Beste Tweakers,
Vraagje: ik wil met home assistant een reken-tool maken om obv dynamische tarieven en de huidige batterij status het beste startmoment te kiezen om mijn eniro (64kwh 2020 versie) te laden voor het beste tarief. Belangrijk is om goed te weten op welk moment welk vermogen geladen wordt.
Ik merk dat mijn niro grotendeels 11kw laadt, tot de laatste 5%, welke steeds trager gaat, maar dit varieert nogal.
vooralsnog reken ik zelf: ((% opladen * 64kWh) - 5) /11 + 1 == aantal uur dat hij moet laden.
Alsin: 11kW laden, maar de laatste 5kwh gaan gemiddeld op 5kW
Het klopt redelijk, maar zou preciezer moeten kunnen, denk ik.
Weten jullie of hier een schema oid van is?
Ik merk dat EVCC het prima berekent. Die herberekent na elke update van SoC ook weer.
Zeer vreemd.EVfan schreef op maandag 2 februari 2026 @ 20:55:
[...]
Zelfde boodschap hier, maar vreemd toch dat meerdere mensen ineens op dezelfde datum een hardware probleem krijgen. Dus even de dealer bellen en dan weer van de muur naar het kastje.
In Homeassistant en EVCC zie ik geen onderbrekingen in informatie.
MY 2019, mijnkia app?Get!em schreef op maandag 2 februari 2026 @ 22:18:
[...]
Zeer vreemd.
In Homeassistant en EVCC zie ik geen onderbrekingen in informatie.
@RogerQ @jurrehaakRogerQ schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:42:
[...]
Net nog even gekeken en bij mij werkt MijnKia weer! Ik zie nu de ritten t/m vandaag. Nog geen terugkoppeling van Kia zelf gehad maar de medewerker waar ik vandaag mee mailde zei wel dat ze intern navraag ging doen. Misschien heeft toch iemand ergens een zetje gegeven?
Hier werkt het ook weer. Was dus toch een server issue dat ze niet begrepen/wilden toegeven/niet konden localiseren. Ook de mijn ritten geschiedenis van 24-01 tot vandaag is weer terug.
Of het was een voorproefje van wat ons na 01-01-2027 te wachten staat? Om te wennen?
Ik kan alleen de deuren openen en sluiten op afstand, al het andere is niet beschikbaar. Ik heb de unit in de auto al gereset, dat heeft niet geholpen. Heeft iemand hetzelfde probleem?
[EDIT] Hmpff. De foutmelding lijkt te wijzen op een probleem met de auto, maar een reboot van mijn telefoon heeft het wel opgelost.... Ik kon gelukkig mijn auto net op tijd voorverwarmen, wel fijn met een buitentemperatuur van -4C...
[ Voor 12% gewijzigd door multikoe op 03-02-2026 09:25 ]
Vanochtend nog terugkoppeling gehad van Kia Nederland:EVfan schreef op maandag 2 februari 2026 @ 22:50:
[...]
@RogerQ @jurrehaak
Hier werkt het ook weer. Was dus toch een server issue dat ze niet begrepen/wilden toegeven/niet konden localiseren. Ook de mijn ritten geschiedenis van 24-01 tot vandaag is weer terug.
Of het was een voorproefje van wat ons na 01-01-2027 te wachten staat? Om te wennen?
Wat fijn dat het weer goed werkt. Er was inderdaad iets aangepast in de MijnKia app, dat lijkt nu weer goed te werken.
Melden heeft dus in ieder geval zin
Ik heb dit volgens mij al een paar keer gehad in de nieuwe app. Maar de laatste tijd eigenlijk niet meer.multikoe schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 05:48:
Ik krijg al een paar dagen onderstaande melding op het scherm van mijn app. Ik klim meestal niet meteen in de pen in dit soort gevallen, vaak lost het zichzelf weer op, maar deze keer duurt het mij te lang en het is een melding die ik nog nooit heb gezien.
Ik kan alleen de deuren openen en sluiten op afstand, al het andere is niet beschikbaar. Ik heb de unit in de auto al gereset, dat heeft niet geholpen. Heeft iemand hetzelfde probleem?
[EDIT] Hmpff. De foutmelding lijkt te wijzen op een probleem met de auto, maar een reboot van mijn telefoon heeft het wel opgelost.... Ik kon gelukkig mijn auto net op tijd voorverwarmen, wel fijn met een buitentemperatuur van -4C...
[Afbeelding]
Ik heb ook wel vaker verbindingsproblemen maar deze specifieke melding had ik nog nooit gezien. Hij lijkt sterk op een melding die je als provider pusht naar je klanten als er een service is uitgevallen en je wil ze daarover inlichten zodat ze je helpdesk niet gaan bellen. En de melding verwees specifiek naar problemen met de auto.gjcvro schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:53:
[...]
Ik heb dit volgens mij al een paar keer gehad in de nieuwe app. Maar de laatste tijd eigenlijk niet meer.
Maar goed, het werkt allemaal weer en ik kon net op tijd (bij -4C buiten) de auto voorverwarmen.
Ik weet bijna zeker dat het eenzelfde melding was. Het was echt zoiets van ik zie de auto wel, maar hij praat niet lekker terug.multikoe schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:42:
[...]
Ik heb ook wel vaker verbindingsproblemen maar deze specifieke melding had ik nog nooit gezien. Hij lijkt sterk op een melding die je als provider pusht naar je klanten als er een service is uitgevallen en je wil ze daarover inlichten zodat ze je helpdesk niet gaan bellen. En de melding verwees specifiek naar problemen met de auto.
Maar goed, het werkt allemaal weer en ik kon net op tijd (bij -4C buiten) de auto voorverwarmen.
Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply
Ik heb een MY21. Het komt regelmatig voor dat het laden aan een openbare laadpaal plotseling stopt (zonder melding) en als ik via de Kia-app druk op "laden starten", dan gaat deze verder. Kabel blijft verbonden, auto en laadpaal worden herkent. Gisteren twee keer voorgekomen, vandaag één keer. Lijkt wel alsof de auto zelf niet automatisch het laden hervat.
Wat zou hiervan een oorzaak kunnen zijn? Iemand vergelijkbare ervaringen gehad?
Ook een MY21, komt mij niet bekend voor. Heb een jaar lang aan allerlei openbare palen gehangen en volgens mij eenmaal een disconnect gehad in al die tijd.MertijnW schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 17:21:
Even een vraag (hopelijk kan iemand mij helpen).
Ik heb een MY21. Het komt regelmatig voor dat het laden aan een openbare laadpaal plotseling stopt (zonder melding) en als ik via de Kia-app druk op "laden starten", dan gaat deze verder. Kabel blijft verbonden, auto en laadpaal worden herkent. Gisteren twee keer voorgekomen, vandaag één keer. Lijkt wel alsof de auto zelf niet automatisch het laden hervat.
Nu dat ik mijn eigen laadpaal thuis heb merk ik dat hij altijd gewoon begint te laden als ik de paal aanzet. En als ik de paal uitzet krijg ik altijd een pushmelding "Connected, but not charging. Possible reasons: [...]". Je hoort dus wel echt zo'n melding te krijgen als de paal ermee stopt.
Tegenwoordig zijn er wel veel meer 'slimme' laadpalen en het kan zijn dat de auto besluit te stoppen als de stroomsterkte te laag wordt. Ik kan dit zelf niet triggeren want met een minimum van 6A die ik zelf kan instellen slikt de auto het prima.
Gecontroleerd ook dat je geen maximum SoC hebt ingesteld in de auto?
En misschien wat ver gezocht maar heb je iets van een 3rd party dienst op je Kia account zitten? Of een vorige eigenaar met eigen paal die slim laden via Kia Connect nog op je auto heeft gekoppeld en het laden stopt ofzo.
Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog
Ook mijn my '21 startte dan niet zelf weer op. Dan moest ik hem zelf weer inschakelen.
De eerste paar keer best lastig als je na een uur of 6 bij je auto komt en blijkt dat hij bij 60% gestopt was. Zeker met de onbetrouwbare app die hier vaker niet dan wel werkt.
Sindsdien altijd een combinatie van de Kia app en de desbetreffende laadapp om in te schatten of er voldoende geladen is.
Maximale SoC is 80%, maar hij stopt gewoon willekeurig. Krijg geen melding, omdat de laadpaal en auto gewoon aangesloten zijn. Ik moet dan alleen in de app weer zeggen dat die moet starten.gertvdijk schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 18:27:
[...]
Ook een MY21, komt mij niet bekend voor. Heb een jaar lang aan allerlei openbare palen gehangen en volgens mij eenmaal een disconnect gehad in al die tijd.
Nu dat ik mijn eigen laadpaal thuis heb merk ik dat hij altijd gewoon begint te laden als ik de paal aanzet. En als ik de paal uitzet krijg ik altijd een pushmelding "Connected, but not charging. Possible reasons: [...]". Je hoort dus wel echt zo'n melding te krijgen als de paal ermee stopt.
Tegenwoordig zijn er wel veel meer 'slimme' laadpalen en het kan zijn dat de auto besluit te stoppen als de stroomsterkte te laag wordt. Ik kan dit zelf niet triggeren want met een minimum van 6A die ik zelf kan instellen slikt de auto het prima.
Gecontroleerd ook dat je geen maximum SoC hebt ingesteld in de auto?
En misschien wat ver gezocht maar heb je iets van een 3rd party dienst op je Kia account zitten? Of een vorige eigenaar met eigen paal die slim laden via Kia Connect nog op je auto heeft gekoppeld en het laden stopt ofzo.
Weet jij waar je in de Kia account kan zien welke apps e.d. allemaal gekoppeld zijn?
Klinkt als precies dezelfde situatie als mij nu. Dus ook jij hoef dan niet de laadkabel opnieuw eruit te halen en gewoon in de Kia-app gewoon op "start opladen" drukken? En hoe los je dat op, gewoon af en toe kijken dat die aan het laden is?rokil schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 19:28:
Toen ik nog openbaar moest laden, was dat bij een laadpaal die waarschijnlijk afgestemd was op de hoeveelheid beschikbare elektriciteit. Het is mij ook wel eens overkomen dat als er iemand aan de andere kant van de paal ook inplugde, in iedeer geval de capacteit halveerde en als er dan 'te weinig' elektriciteit was, het opladen tijdelijk werd gepauzeerd.
Ook mijn my '21 startte dan niet zelf weer op. Dan moest ik hem zelf weer inschakelen.
De eerste paar keer best lastig als je na een uur of 6 bij je auto komt en blijkt dat hij bij 60% gestopt was. Zeker met de onbetrouwbare app die hier vaker niet dan wel werkt.
Sindsdien altijd een combinatie van de Kia app en de desbetreffende laadapp om in te schatten of er voldoende geladen is.
Ik hoop vooral dat het zo "logisch" is en niet een hardwaredefect. De auto geeft ook nergens een foutmelding o.i.d.
Ik zag inderdaad net dat er een andere auto was aangesloten op dezelfde laadpaal. Zou dat het dan zijn? En is de Kia zo strict dat die dan alleen verder kan gaan (als het aantal onder een grens komt of uit) door een handmatige interactie van de eigenaar?
[ Voor 5% gewijzigd door MertijnW op 06-02-2026 19:52 ]
Tenminste, zo heb ik dat begrepen destijds.
Als de app werkt, kun je het laden daar weer mee starten, maar anders moet je de kabel eruit halen en daarna weer inpluggen.
Sinds ik een eigen wallbox heb, heb ik nergens meer last van gehad.
Dat is geen reden dat je geen melding krijgt. Er zijn twee verschillende meldingen die je van de Kia app kan krijgen bij onderbreking van het laden:MertijnW schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 19:45:
Krijg geen melding, omdat de laadpaal en auto gewoon aangesloten zijn.
- Connected, but not charging. Possible reasons: blackout, payment incompletion, charging stop button enabled. (als de laadpaal ermee stopt maar je kabel is nog wel gewoon aangesloten. mijn laadpaal+auto hebben beide nog een "connected" status maar krijg toch deze pushmelding)
- Cannot start charging. Please check your charging cable connection status. (als je de kabel eruit trekt)
Heb je alle alerts/meldingen wel aangezet in de Kia app?
/f/image/Fr6BUgCJF9Eo6z63xyfHCRfk.png?f=fotoalbum_small)
Geen idee, ik gebruik dat niet. Maar ik neem aan dat als jij de "owner" bent van de auto in de Kia app dat er geen anderen zijn die erop gekoppeld zijn.MertijnW schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 19:45:
Weet jij waar je in de Kia account kan zien welke apps e.d. allemaal gekoppeld zijn?
[ Voor 4% gewijzigd door gertvdijk op 06-02-2026 20:41 ]
Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog
Waren die keren dat het gebeurde bij dezelfde paal? Of dezelfde groep palen?MertijnW schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 17:21:
Even een vraag (hopelijk kan iemand mij helpen).
:strip_exif()/f/image/6hjlhz2IxeZP29zhq76o6Bqr.jpg?f=fotoalbum_large)
Kia e-niro op nr. 1
https://www.autoweek.nl/a...nauwelijks-te-degraderen/
[ Voor 49% gewijzigd door Dennis 1 op 07-02-2026 17:01 ]
Ik las toevallig een paar minuten geleden het artikel. Waar niemand op lijkt aan te slaan: het is onmogelijk dat een batterij na 99.000 km nog op 100% staat. Elke batterij degradeert, niet alleen door gebruik, maar ook gewoon door veroudering. Dat kan heel weinig zijn, maar 0% is onmogelijk. Dat zou er op kunnen wijzen dat Kia een buffertje inbouwt boven de 100% dat je eerst opsnoept voordat het zichtbaar wordt als capaciteitsverlies. Maar, maar, maar: waarom zou je dat als fabrikant in hemelsnaam doen? Alleen maar om de eerste paar jaar te kunnen opscheppen dat je batterij het zo lang uithoudt? Lijkt me stug.Dennis 1 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 16:57:
[Afbeelding]
Kia e-niro op nr. 1De meeste onder ons zijn hier al mee bekend!
![]()
Dus.... Vreemd.
Ik blijf er bij Als het te mooi klinkt om waar te zijn.. Ik denk dat Kia iets achter de hand houdt, en langzaam steeds daarvan opsnoept.Dennis 1 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 16:57:
[Afbeelding]
Kia e-niro op nr. 1De meeste onder ons zijn hier al mee bekend!
![]()
Dat dacht ik ook, maar toen probeerde ik te beredeneren waarom Kia dat zou doen en ik kwam er niet uit. Waarom zou je dat doen? Het zou namelijk betekenen dat je batterij in werkelijkheid groter is dan je adverteert. Alleen maar om je SOH-cijfers te beinvloeden? Dat gaat er bij mij niet in.gjcvro schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 18:05:
[...]
Ik blijf er bij Als het te mooi klinkt om waar te zijn.. Ik denk dat Kia iets achter de hand houdt, en langzaam steeds daarvan opsnoept.
De batterij is 67kWh en daarvan 64kWh bruikbaar, de rest is buffer, maar zo lang die nog niet is opgesnoept heb je daar ook geen last van. De buffer wordt feitelijk wel gebruikt omdat het BMS de last over alle cellen verdeeld, maar hierdoor gaat je batterij dus wel (veel) langer mee dan wanneer die buffer er niet zou zijn.multikoe schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 18:24:
[...]
Dat dacht ik ook, maar toen probeerde ik te beredeneren waarom Kia dat zou doen en ik kwam er niet uit. Waarom zou je dat doen? Het zou namelijk betekenen dat je batterij in werkelijkheid groter is dan je adverteert. Alleen maar om je SOH-cijfers te beinvloeden? Dat gaat er bij mij niet in.
Dus bijvoorbeeld laden tot 100% is 64kWh en dus eigenlijk niet helemaal 100% en dus minder belastend voor de batterij.
Ben er blij mee, en dat zal ook wel de bedoeling van Kia zijn geweest.
Merk nog niets van verminderde capaciteit (bij 170K km)
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Jezelf beschermen tegen garantieclaim over range, beloftes of accustabiliteit. Dit was volgens mij zo'n beetje de 2e accupack die kia uitbracht en er was nog weinig bekend over de langere termijn. Volgens mij zijn de kleinere packs van de SOUL vele malen slechter. Dus gewoon reputatieschade voorkomen?multikoe schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 18:24:
[...]
Dat dacht ik ook, maar toen probeerde ik te beredeneren waarom Kia dat zou doen en ik kwam er niet uit. Waarom zou je dat doen? Het zou namelijk betekenen dat je batterij in werkelijkheid groter is dan je adverteert. Alleen maar om je SOH-cijfers te beinvloeden? Dat gaat er bij mij niet in.
Wat je zelf ook al schrijft 100% is eigenlijk onmogelijk na een paar jaar, de accu begint al te degraderen op het moment dat hij de eerste keer wordt opgeladen.
Klinkt allemaal logisch, maar dan rijst de vraag: waarom zou je die extra 3 kWh niet gewoon gebruiken? Zeker omdat range echt wel een heel ding was. Die 3 kWh levert toch maar weer 15 km extra bereik op.eltron schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 18:29:
[...]
De batterij is 67kWh en daarvan 64kWh bruikbaar, de rest is buffer, maar zo lang die nog niet is opgesnoept heb je daar ook geen last van. De buffer wordt feitelijk wel gebruikt omdat het BMS de last over alle cellen verdeeld, maar hierdoor gaat je batterij dus wel (veel) langer mee dan wanneer die buffer er niet zou zijn.
Dus bijvoorbeeld laden tot 100% is 64kWh en dus eigenlijk niet helemaal 100% en dus minder belastend voor de batterij.
Dan zou de reden moeten zijn dat je met die 3% buffer je batterij beschermt. Dat zou weer betekenen dat Kia als één van de weinige fabrikanten inzette op een lange levensduur van zijn batterij. Dat is bijzonder, want batterij-levensduur wordt nergens in de marketing gebruikt. En om als fabrikant, in een onzekere, nieuwe markt, met een nog relatief nieuw product, Energie en geld te steken in iets dat pas over 5, 6 jaar eventueel een voordeel zou kunnen opleveren?
Reputatie opbouwen. Heeft toyota volgens mij met de prius ook gedaan, de eerdere waren volgens mij meer bulletproof dan de laatste.multikoe schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 19:14:
[...]
Klinkt allemaal logisch, maar dan rijst de vraag: waarom zou je die extra 3 kWh niet gewoon gebruiken? Zeker omdat range echt wel een heel ding was. Die 3 kWh levert toch maar weer 15 km extra bereik op.
Dan zou de reden moeten zijn dat je met die 3% buffer je batterij beschermt. Dat zou weer betekenen dat Kia als één van de weinige fabrikanten inzette op een lange levensduur van zijn batterij. Dat is bijzonder, want batterij-levensduur wordt nergens in de marketing gebruikt. En om als fabrikant, in een onzekere, nieuwe markt, met een nog relatief nieuw product, Energie en geld te steken in iets dat pas over 5, 6 jaar eventueel een voordeel zou kunnen opleveren?
Net zoals @eltron ben ik er ook blij mee. Feit lijkt me ook dat het gewoon een goede accu is en dat we daar ook blij mee kunnen en mogen zijn. Uiteindelijk gaat het bij mij om het gevoel wat ik heb als ik in de auto rijd en dat is na 5,5 jaar nog steeds erg goed.eltron schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 18:29:
[...]
De batterij is 67kWh en daarvan 64kWh bruikbaar, de rest is buffer, maar zo lang die nog niet is opgesnoept heb je daar ook geen last van. De buffer wordt feitelijk wel gebruikt omdat het BMS de last over alle cellen verdeeld, maar hierdoor gaat je batterij dus wel (veel) langer mee dan wanneer die buffer er niet zou zijn.
De buffers bij Kia en Hyundai zijn wel wat ruimer dan bij andere fabrikanten.
Het is een kans op failure.. dus garantie.gjcvro schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 18:30:
[...]
Jezelf beschermen tegen garantieclaim over range, beloftes of accustabiliteit. Dit was volgens mij zo'n beetje de 2e accupack die kia uitbracht en er was nog weinig bekend over de langere termijn. Volgens mij zijn de kleinere packs van de SOUL vele malen slechter. Dus gewoon reputatieschade voorkomen?
Wat je zelf ook al schrijft 100% is eigenlijk onmogelijk na een paar jaar, de accu begint al te degraderen op het moment dat hij de eerste keer wordt opgeladen.
Van metaal en verf weet je de exacte eigenschappen en de levensduur. En zijn afzonderlijk bekend door jaren lange ervaring.
Dit type accu is wel getest in lap.. maar zie ze allenmaal maar zo goed te krijgen als je metalen onderdelen.
Accu staan in serie , een zwakker exemplaar in een der strings en je verlies capaciteit van je accu .. dus wat reserve er in om de dure garantie claims weg te werken is financieel wel verantwoord verwacht ik.
Garantie claim die je probeert te doen voor te weinig capaciteit is een heel gevecht wat ik soms lees.
Dat klopt, bij EV-database kun je dat goed volgen. Zij maken onderscheid tussen de fysieke capaciteit van de batterij en de bruikbare capaciteit. Bij mijn andere EV is dat bijvoorbeeld 78kWh versus 75kWh.XWB schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 19:52:
De meeste moderne elektrische auto's hebben een ingebouwde accubuffer, dat is inmiddels een standaardtechniek in de industrie. En dat geldt ook voor bijvoorbeeld telefoonaccu's.
De buffers bij Kia en Hyundai zijn wel wat ruimer dan bij andere fabrikanten.
En bij bijvoorbeeld BMW IX3 115kWh versus 108kWh
en dan nog doet de e-Niro het beter dan gemiddeld
(en dat ligt behalve aan de buffer ook aan het BMS o.a.)
[ Voor 8% gewijzigd door eltron op 07-02-2026 21:38 ]
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Sommigen vinden het een soort van oneerlijk truukje of misleiding om op die manier voor langere tijd 0% degradatie te hebben.
Ik vind het eigenlijk wel okay zo. Kia belooft een bepaalde reikwijdte (455 km of zo) en dat is wat de klant krijgt, voor langere tijd. Dat daarvoor onderhuids heel langzaam een stukje niet direct bruikbare buffer wordt opgesnoept is wat mij betreft niet relevant.
Kia komt na wat ze beloven.
En los daarvan blijkt toch wel in de praktijk dat de accu en bms bij Kia echt gewoon goed voor elkaar is.
Vind het toch wel apart, want verder lijkt kia niet veel moeite te doen aan de bescherming van de accu, niet voorverwarmen, niet het regeneren uitzetten bij heftige kou (tenminste ik heb het nog nooit gemerkt) etc allemaal trucs die je bij andere merken wel ziet.
Maar zoals al vaker genoemd, we moeten er maar blij mee zijn, kijken hoe lang dit zo doorgaat. De oudste zijn inmiddels hard op weg naar het einde van de garantie.
Dat is bij mij inderdaad helaas ook het geval !(140.000 km) Maar er zijn altijd berichten om hoopvol te blijven!gjcvro schreef op zondag 8 februari 2026 @ 09:07:
.....
De oudste zijn inmiddels hard op weg naar het einde van de garantie.
475.000 km en nog altijd boven 400 km gom bij volle accu:
https://www.automobile-pr...0-km-avec-son-kia-e-niro/
Wederom geen gen5w nieuwtjes zo te zien...
[ Voor 26% gewijzigd door bnwgraaf op 09-02-2026 11:00 ]
Hier net de 160k gepasseerd en als dit jaar hetzelfde gaat als afgelopen jaar staat er volgend jaar 190k op.bnwgraaf schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:41:
[...]
Dat is bij mij inderdaad helaas ook het geval !(140.000 km) Maar er zijn altijd berichten om hoopvol te blijven!
475.000 km en nog altijd boven 400 km gom bij volle accu:
https://www.automobile-pr...0-km-avec-son-kia-e-niro/
Nu uit de garantie ga ik denk de beurtjes 30k uit elkaar doen. 15k slaat nergens op voor mijn gevoel.
Awesome
Ik overweeg ook om na het uit de garantie lopen de onderhoudsintervallen te verlengen. Alleen even kijken met rem- en koelvloeistof termijnen.A13X schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:35:
[...]
Hier net de 160k gepasseerd en als dit jaar hetzelfde gaat als afgelopen jaar staat er volgend jaar 190k op.
Nu uit de garantie ga ik denk de beurtjes 30k uit elkaar doen. 15k slaat nergens op voor mijn gevoel.
Wel update, geen benoemde nieuwe features.bnwgraaf schreef op maandag 9 februari 2026 @ 10:57:
https://update.kia.com/EU/NL/updateNoticeView/GXdiH4
Via zoekfunctie die je dat gen5w wel een nieuwe update heeft.
https://update.kia.com/EU/NL/search
Wel de vraag wat het met de mobiliteitsgarantie doet; die rekende ik zelf altijd wel mee als pluspunt voor dealeronderhoud. Al denk ik dat als je veel kilometers maakt en dus alsnog 1x per jaar komt er weinig aan de hand zal zijn initieel.A13X schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:35:
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Daagt dat kia basis dan telkens een jaar verlengd werd. Maar ik heb ANWB, voor mij fijner met nog een auto en een motor ernaast.assje schreef op maandag 9 februari 2026 @ 13:37:
[...]
Wel de vraag wat het met de mobiliteitsgarantie doet; die rekende ik zelf altijd wel mee als pluspunt voor dealeronderhoud. Al denk ik dat als je veel kilometers maakt en dus alsnog 1x per jaar komt er weinig aan de hand zal zijn initieel.
Moet eens kijken of onze vaste auto man deze ook kan servicen. Is er een van de oude stempel, goedkoop. Maar dat zijn de beurtjes relatief toch al, dus dan is dichtbij vooral fijner.
Awesome
Daar heb ik de zoekfunctie niet voor nodig.Get!em schreef op maandag 9 februari 2026 @ 13:22:
[...]
Wel update, geen benoemde nieuwe features.
Via zoekfunctie die je dat gen5w wel een nieuwe update heeft.
https://update.kia.com/EU/NL/search
De link die ik gaf was al de update voor (o.a.) het gen5w systeem....
Prima, begreep ik je verkeerd. Ik dacht dat je bedoelde dat gen5W geen onderdeel was in de update (omdat de twee gelinkte lijstjes met compatible vehicles steeds verwijst naar de nieuwere modellen).bnwgraaf schreef op maandag 9 februari 2026 @ 14:00:
[...]
Daar heb ik de zoekfunctie niet voor nodig.![]()
De link die ik gaf was al de update voor (o.a.) het gen5w systeem....
Ah op die manier!Get!em schreef op maandag 9 februari 2026 @ 14:45:
[...]
Prima, begreep ik je verkeerd. Ik dacht dat je bedoelde dat gen5W geen onderdeel was in de update (omdat de twee gelinkte lijstjes met compatible vehicles steeds verwijst naar de nieuwere modellen).
Geïnstalleerd... Morgen ochtend eens kijken of het misschien invloed heeft op gepland laden, of dat dat toch echt een ontbrekende optie in de app is.bnwgraaf schreef op maandag 9 februari 2026 @ 10:57:
https://update.kia.com/EU/NL/updateNoticeView/GXdiH4
Straks met de lunch nog maar eens kijken.
Gisteren ging de update ook fout toen ik had aangegeven om hem uit te voeren na uitschakelen. Ik heb het nogmaals gedaan, maar toen per direct nadat ik de auto in utility mode had gezet. Na een tijdje kreeg ik de melding van de app dat de update mislukt was, maar in de auto bleek dat de update toch echt wel goed was gegaan.ninjazx9r98 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:42:
Vanmorgen de update gestart met de optie om het uit te voeren zodra de auto uitgeschakeld wordt. Jammer maar helaas, update mislukt volgens de app en verder geen informatie.
Met uitgeschakelde motor is me ooit maaar één keer eerder gelukt; de laatste drie keer of zo niet meer. Dan maar even aan laten staan (utility mode)ninjazx9r98 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:42:
Vanmorgen de update gestart met de optie om het uit te voeren zodra de auto uitgeschakeld wordt. Jammer maar helaas, update mislukt volgens de app en verder geen informatie.
12v staat op 68% en de ev accu op 78%, kennelijk is dat bijna leeg.
Precies, dat was ook de melding die ik kreeg, dus vandaar dan maar in utility mode gezet en direct een update uitgevoerd. Blijkbaar werkt dat 'updaten wanneer de auto wordt uitgeschakeld' (nog) niet echt lekker.ninjazx9r98 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 12:23:
Net nog een poging gedaan en kwam er een melding in beeld. De batterij is bijna leeg.
12v staat op 68% en de ev accu op 78%, kennelijk is dat bijna leeg.
Kijk eens ongeveer 15 posts terugVaevictis_ schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:00:
Er is een navigatie update voor de e-niro feb. 2026, net gedownload.
Pff, heb de update al twee keer gedownload:Vaevictis_ schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:00:
Er is een navigatie update voor de e-niro feb. 2026, net gedownload.
1ste poging tot 24% en dan foutmelding
2de poging to 38% en dan foutmelding.
Die eerste fase van de installatie: "validatie van de installatiebestanden" werkt wel echt niet.
Auto was klaar met laden, 100%, dus kreeg een melding op de telefoon. Even kijken in de app, EV batterij 27% en GOM 415 km.
Refresh en opnieuw 27% met 415 km, derde refresh en toen was het 100% met 415 km.
Auto weggehaald bij de publieke lader, EV batterij is inderdaad 100% en GOM staat op 365 km wat voor mij met het huidige weer normaal is.
Bij mij is de odometer van slag in de app. Ik heb twee verschillende kilometerstanden. Op het homescreen staat nu een waarde die al drie dagen bevroren is. Bij Vehicle → Vehicle reports → My Trips → Total distance driven → Cumulative distance staat wel een actuele waarde. Lijkt me een bug van de app/cloud, niet van de auto.ninjazx9r98 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 20:36:
Weet niet of het de laatste update, een glitch in de app of een combinatie van beide is maar had vanmiddag wat vreemde informatie in de app.
Auto was klaar met laden, 100%, dus kreeg een melding op de telefoon. Even kijken in de app, EV batterij 27% en GOM 415 km.
Refresh en opnieuw 27% met 415 km, derde refresh en toen was het 100% met 415 km.
Auto weggehaald bij de publieke lader, EV batterij is inderdaad 100% en GOM staat op 365 km wat voor mij met het huidige weer normaal is.
Andere dingen updaten wel in de app gewoon zoals SoC.
Geen idee of het eenzelfde oorzaak heeft, maar bij mij lijkt het erop, dat Home Assistant ook regelmatig niet kan updaten, door een probleen op/met de Kia servers.... Meer mensen met de Kia/Uvo integratie in Home Assistant, waarbij de sensoren regelmatig op Not Available staan?gertvdijk schreef op zondag 15 februari 2026 @ 11:18:
[...]
Bij mij is de odometer van slag in de app. Ik heb twee verschillende kilometerstanden. Op het homescreen staat nu een waarde die al drie dagen bevroren is. Bij Vehicle → Vehicle reports → My Trips → Total distance driven → Cumulative distance staat wel een actuele waarde. Lijkt me een bug van de app/cloud, niet van de auto.
Andere dingen updaten wel in de app gewoon zoals SoC.
Een grote gatenkaas inderdaad. Sinds gistermiddag minimaal 10xbnwgraaf schreef op zondag 15 februari 2026 @ 21:18:
[...]
Geen idee of het eenzelfde oorzaak heeft, maar bij mij lijkt het erop, dat Home Assistant ook regelmatig niet kan updaten, door een probleen op/met de Kia servers.... Meer mensen met de Kia/Uvo integratie in Home Assistant, waarbij de sensoren regelmatig op Not Available staan?
[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 15-02-2026 22:14 ]
Grappig: ik heb juist de afgelopen weken problemen met de app die geen contact meer kan krijgen en HomeAssistant die gewoon verbinding maakt en data krijgt.... De app lijkt overigens de laatste dagen weer goed te functioneren en daarover nog even een detail: ik heb een oude Iphone 7 waarop ik de app heb geinstalleerd en die functioneerde gedurende die periode uitstekend.....bnwgraaf schreef op zondag 15 februari 2026 @ 21:18:
[...]
Geen idee of het eenzelfde oorzaak heeft, maar bij mij lijkt het erop, dat Home Assistant ook regelmatig niet kan updaten, door een probleen op/met de Kia servers.... Meer mensen met de Kia/Uvo integratie in Home Assistant, waarbij de sensoren regelmatig op Not Available staan?
[Correctie] Ik kijk net in de historie van mijn batterij en ik zie inderdaad ook gaten in de data. Ik werd een beetje in slaap gesust doordat de waardes die weergegeven werden wel gewoon leken te kloppen.
[ Voor 11% gewijzigd door multikoe op 16-02-2026 05:40 ]
Ik loop al maanden te communiceren met Kia over het probleem met de app (verwarming achterruit en spiegels) en krijg ook vergelijkbare antwoorden. Het is mijn overtuiging dat het support team dit onderaan de stapel heeft liggen c.q. Kia niet voornemens is dit probleem op te lossen. In de oude app werkte het prima en nu dus niet en dat kan toch geen maaaaaaanden duren om dit op te lossen. Als Kia meeleest dan graag meer duidelijkheidDennis 1 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 20:56:
Gisteren ook maar weer eens een mailtje gestuurd naar Kia hoe het ermee staat. Dit n.a.v. mijn eerdere klacht eind december over het niet werken van de achterruit- en buitenspiegelverwarming bij handmatig aanzetten in de app. Vandaag een reactie ontvangen (met spelfout). Ze werken er erg hard aan? Dit probleem is al vele maanden bekend en nog steeds werkt het niet. Tja, wat is dan erg hard werken?
Ik geloof niet dat er deze winter nog een oplossing gaat komen.
[Afbeelding]
@evertmulder Toevallig heb ik gisteren wederom maar weer eens een mailtje gestuurd met de vraag wat de status is. Zie onderstaand antwoord. Tja, wat moet je daarmee? Nog even een de winter is voorbij...evertmulder schreef op maandag 16 februari 2026 @ 08:46:
[...]
Ik loop al maanden te communiceren met Kia over het probleem met de app (verwarming achterruit en spiegels) en krijg ook vergelijkbare antwoorden. Het is mijn overtuiging dat het support team dit onderaan de stapel heeft liggen c.q. Kia niet voornemens is dit probleem op te lossen. In de oude app werkte het prima en nu dus niet en dat kan toch geen maaaaaaanden duren om dit op te lossen. Als Kia meeleest dan graag meer duidelijkheid
Woensdag staat in mijn outlook dat ik, n.a.v. het eerdere contact 14 dagen geleden" weer contact op moet nemen met Kia. Ik bevraag ze steeds strakker in de HOOP dat ze contact opnemen met dat betreffende team of het escaleren naar een hoger echelon. Het is te gek voor woorden. Laten anderen ook de vraag bij Kia neerleggen. Hoe meer mensen dit aankaarten hoe sneller ze mogelijk een oplossing bieden.Dennis 1 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 20:53:
[...]
@evertmulder Toevallig heb ik gisteren wederom maar weer eens een mailtje gestuurd met de vraag wat de status is. Zie onderstaand antwoord. Tja, wat moet je daarmee? Nog even een de winter is voorbij...
[Afbeelding]
Ik moet de app dan eerst volledig afsluiten en direct daarna heeft die wel weer verbinding.
Toevallig vanmorgen via HA de auto laten voorverwarmen, en de status opgevraagd. Werkte prima.multikoe schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 06:41:
Hmmm. Mijn HomeAssistant én mijn Android telefoon kunnen op dit moment geen contact krijgen met de auto. HA laat, zoals anderen ook al rapporteerden, gaten zien in de data en bij mij helpt het rebooten van mijn telefoon ook. Maar, maar, maar: mijn oude Iphone 7 heeft gewoon verbinding zonder dat ik daar wat mee hoef te doen en ik zie live data en ik kan mijn verwarming op afstand aanzetten. Bijzonder....
19-02-2026evertmulder schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:22:
[...]
Woensdag staat in mijn outlook dat ik, n.a.v. het eerdere contact 14 dagen geleden" weer contact op moet nemen met Kia. Ik bevraag ze steeds strakker in de HOOP dat ze contact opnemen met dat betreffende team of het escaleren naar een hoger echelon. Het is te gek voor woorden. Laten anderen ook de vraag bij Kia neerleggen. Hoe meer mensen dit aankaarten hoe sneller ze mogelijk een oplossing bieden.
Vandaag onderstaande email naar Kia verstuurd.
Hallo Christy,
Dit is mijn 12e email over dit onderwerp en de 1e dateert van begin november 2025.
Ik heb niet het gevoel dat er begrip is voor mijn situatie. Overigens betreft het niet alleen mijn frustratie maar ook die van vele andere Kia rijders die dit probleem hebben en zich uitten op diverse fora.
Als jullie hierover benaderd worden krijgt vrijwel iedereen dezelfde reactie.
Naar mijn mening moeten jullie een kwaliteitsslag maken.
Gezien de tijd (nu 4 maanden) had er m.i. al een oplossing moeten zijn mede gezien het gegeven dat de “oude” app de functionaliteit wel had.
Het lijkt mij zinvol, klantgericht en ook de klant serieus nemen dat ik (wij) nu helder en duidelijk geinformeerd worden waar het probleem ligt, wat er aan wordt gedaan, wanneer wij een oplossing tegemoet kunnen zien oftewel zet je proces in de PDCA en houdt ons op de hoogte van de voortgang.
Overigens heb je in je onderstaande email aangegeven dat je regelmatig om updates heb gevraagd maar ik ben over de uitkomst niet geinformeerd dus ook hier valt nog winst te boeken.
Mijn voorstel zij zijn om op jullie facebookpagina ons wekelijks te informeren over de voortgang. Zo wordt een ieder geinformeerd en neem je de klant serieus.
Ik zie met belangstelling je reactie tegemoet.
Met vriendelijke groet
Evert Mulder
19-02-2026 Bericht van Kia
Van: noreply@salesforce.com <noreply@salesforce.com> Namens Support Kia Connect
Verzonden: donderdag 19 februari 2026 14:30
Onderwerp: Kia Connect Support: 00149503
Beste Evert,
Hartelijk dank voor je reactie aan Kia Connect.
We begrijpen je frustratie zeer, en nemen dit ook uiterst serieus. Wij zijn echter afhankelijk van ons technisch support team.
Zodra er een update is, zullen wij dit persoonlijk met je delen. Hiervoor hoef je Facebook niet in de gaten te houden.
Ik vertrouw erop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Natasja
19-02-2026
Reactie van mij naar Kia
Hallo Natasja,
Bedankt voor je snelle reactie.
Ik hoor nu al maanden dat, wanneer er een update is, ik geinformeerd wordt.
Dat is van jullie kant een te afwachtende houding.
Ik verwacht na al die maanden een proactieve houding in die zin dat jullie contact opnemen met het technisch support team en hen verzoekt jullie iedere 14 dagen een update te sturen wat de stand van zaken is.
Of escaleer het naar een hogere echelon (jullie direct leidinggevende) zodat die actie kan ondernemen.
Dus niet (meer) afwachten maar een pro-actieve houding, in het belang van jullie klanten,
Graag je reactie.
Evert Mulder
19-02-2026
Bericht van Kia (weinig hoopvol en weinig bemoedigend)
Beste Evert,
Dank voor je reactie.
Ik begrijp zeker dat dit vervelend is. Wij vragen ook regelmatig updates aan ons technisch support team. Ze zijn er erg druk mee bezig alleen hebben zij het probleem nog niet verholpen. Ik zal nogmaals een update vragen. Zodra wij meer weten zullen wij dit direct terugkoppelen.
Ik vertrouw erop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Kaylee
19-02-2026
Reactie van mij
Hallo Kaylee,
Vraag niet alleen een update maar ook wat het probleem is zodat wij ook wat achtergrond weten en daarnaast wanneer men verwacht het probleem wel opgelost te hebben.
Ik neem over 1 week weer contact op als ik van jullie nog geen afdoende reactie heb ontvangen.
[ Voor 36% gewijzigd door evertmulder op 19-02-2026 19:43 ]
Ik denk dat je iets te hoge verwachtingen van Kia hebt. Ze doen 0 softwareontwikkeling in Nederland.
Het is afwachten of ze een ticket hebben aangemaakt voor het Koreaanse team dat er mogelijk wel wat aan kan doen.
Speelt het ook in andere Europese landen?
Het enige dat neit meer echt werkt is de koppeling met mijn Domotica systeem, maar dat is min of meer bewust.
Wellicht heb ik te hoge verwachtingen maar je mag van een leverancier (Kia) verwachten dat ze klantgericht denken en handelen. Ook als ze de app niet verder willen ontwikkelen is dat prima maar zeg dat dan en hou ons niet aan het lijntje. Ik weet niet of het probleem van de app ook in het buitenland is. Laat anderen even reageren die dit wetenCyBeRSPiN schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 11:00:
Haha, nou je doet wel je best in elk geval @evertmulder.
Ik denk dat je iets te hoge verwachtingen van Kia hebt. Ze doen 0 softwareontwikkeling in Nederland.
Het is afwachten of ze een ticket hebben aangemaakt voor het Koreaanse team dat er mogelijk wel wat aan kan doen.
Speelt het ook in andere Europese landen?
이제 문제점, 해결 진행 상황, 그리고 해결 예상 시점에 대해 명확하게 알 수 있게 되었으니, 이는 유용하고 고객 중심적이며 고객을 진지하게 고려하는 방식이라고 생각합니다. 다시 말해, PDCA 프로세스에 귀사의 절차를 포함시키고 진행 상황을 지속적으로 알려주시기 바랍니다.evertmulder schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 11:48:
[...]
Wellicht heb ik te hoge verwachtingen maar je mag van een leverancier (Kia) verwachten dat ze klantgericht denken en handelen. Ook als ze de app niet verder willen ontwikkelen is dat prima maar zeg dat dan en hou ons niet aan het lijntje. Ik weet niet of het probleem van de app ook in het buitenland is. Laat anderen even reageren die dit weten
덧붙여, 아래 이메일에서 정기적으로 업데이트를 요청하셨다고 하셨는데, 결과에 대한 정보를 받지 못했으므로 이 부분도 개선의 여지가 있습니다.
MDB1106 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 11:52:
[...]
이제 문제점, 해결 진행 상황, 그리고 해결 예상 시점에 대해 명확하게 알 수 있게 되었으니, 이는 유용하고 고객 중심적이며 고객을 진지하게 고려하는 방식이라고 생각합니다. 다시 말해, PDCA 프로세스에 귀사의 절차를 포함시키고 진행 상황을 지속적으로 알려주시기 바랍니다.
😂MDB1106 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 11:52:
[...]
이제 문제점, 해결 진행 상황, 그리고 해결 예상 시점에 대해 명확하게 알 수 있게 되었으니, 이는 유용하고 고객 중심적이며 고객을 진지하게 고려하는 방식이라고 생각합니다. 다시 말해, PDCA 프로세스에 귀사의 절차를 포함시키고 진행 상황을 지속적으로 알려주시기 바랍니다.
Dus bij jou werkt de achterruit en spiegelverwaming wel als je climate control start vanuit de app?janne_nl schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 11:35:
Ik vraag me af hoeveel mensen er last hebben. Hier werkt alles via de app prima, my22. Ik hoop dat ze niks kapot maken wat voor mij nu werkt.
Het enige dat neit meer echt werkt is de koppeling met mijn Domotica systeem, maar dat is min of meer bewust.
Afgelopen maandag was het weer nodig en werkte bij mij met een MY22 in ieder geval wel de voorruit, achterruit twijfel ik of dat te maken had met de temperatuur in de auto die steeg of dat die echt aan stond. Spiegels deden in ieder geval weer helemaal nks, die zijn in de app gekoppeld aan de achterruit maar in dit geval dus geen idee of beide niet aan zijn geweest of alleen de spiegels niet. Stuur zou ook warm moeten worden, ook dat heeft niet gewerkt.
Bij mijn my21 worden de spiegels en achterruit ook verwarmd, evenals het stuur, wanneer i de climate control start vanuit de app. Dan wel via handmatig starten, want op planning werken de spiegels, achterruit en stuur niet.ninjazx9r98 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 21:06:
[...]
Dus bij jou werkt de achterruit en spiegelverwaming wel als je climate control start vanuit de app?
Afgelopen maandag was het weer nodig en werkte bij mij met een MY22 in ieder geval wel de voorruit, achterruit twijfel ik of dat te maken had met de temperatuur in de auto die steeg of dat die echt aan stond. Spiegels deden in ieder geval weer helemaal nks, die zijn in de app gekoppeld aan de achterruit maar in dit geval dus geen idee of beide niet aan zijn geweest of alleen de spiegels niet. Stuur zou ook warm moeten worden, ook dat heeft niet gewerkt.
Overigens voel je wel duidelijk wanneer de spiegels en achterruit verwarmd worden. De achterruit is dan niet over het hele oppervlak even warm.
Ook de app ziet en qua keuze opties anders uit voor climate control.
Of de spiegel verwarming werkt zie ik aan de vocht/sneeuw/ijs op de spiegel. Achterruit zelfde verhaal, heb er nog nooit aan gevoeld.
In de app kan ik naast de doeltemperatuur apart voorruit ontdooien aanzetten en stuur, zijspiegels en achterraam. Deze laatste 3 via 1 schuifknop alledrie samen.
Blijft raar dat het voor sommigen wel werkt. Ik heb het gisterenochtend nog getest op mijn MY21 en is nog altijd hetzelfde; achterruit- en spiegelverwarming springt niet aan bij inschakelen via de app.bnwgraaf schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 00:17:
Bij mijn my21 worden de spiegels en achterruit ook verwarmd, evenals het stuur, wanneer i de climate control start vanuit de app. Dan wel via handmatig starten, want op planning werken de spiegels, achterruit en stuur niet.
Ja maar op hetzelfde modeljaar als van @bnwgraaf werkt mijn MY21 (zonder OTA enzo) niet. Dus er lijkt een andere variabele te spelen.ninjazx9r98 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 08:04:
@bnwgraaf Het zijn ook twee verschillende generaties de my21 en my22 dus dat kan het verschil in werking ook (deels?) verklaren. De my22 heeft een nieuwer entertainment systen en draait ook een andere software versie.
Ook de app ziet en qua keuze opties anders uit voor climate control.
[ Voor 33% gewijzigd door gertvdijk op 20-02-2026 13:01 ]
Same here. Ook MY21, oude logo, wel het brede infotainmentscherm.gertvdijk schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 12:59:
[...]
Blijft raar dat het voor sommigen wel werkt. Ik heb het gisterenochtend nog getest op mijn MY21 en is nog altijd hetzelfde; achterruit- en spiegelverwarming springt niet aan bij inschakelen via de app.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
[ Voor 22% gewijzigd door Dennis 1 op 20-02-2026 20:37 ]
Na wat google-werk wordt ik -iets- wijzer maar wat ik niet wijzer wordt is:
WAAR zit dit reservoir nou ? Hoe kan ik zien of het niet gewoon echt min/max probleem is? (ik zie remvloeistof en een vermoedelijk koelvloeistof reservoir, maar dat is blauw (en prima op min/max level) op internet lees ik alleen dat het 'blauwe' niet de spanningsregelaar vloeistof is?)
Is dit wel zo, en is het dus prima op level, dan heb ik denk ik te maken met 'vervuild' of 'geklonterd' vloeistof?
Ik begrijp dat je niet zelf kan doen als je bepaalde apparatuur niet bezit, hoewel een flesje vloeistof 40euro is, en het eruit laten lopen, nieuwer erin klinkt op papier niet als iets dat ik niet zou kunnen namelijk.
Enig idee hoeveel een spoeling kost gemiddeld van dat systeem bij de garage? Ondanks de 'transparante' prijzen die Kia beloofd op de website zie ik niet een prijslijst terug met deze handeling (SA512 zou dit moeten heten) terug.
Dus ik zoek wat advies van ervaringsdeskundige die al eerder met dit bijltje hebben gehakt
Waarschijnlijk is de geleiding van je kvs te hoog en is het niet perse een minmax probleem.CT schreef op zondag 22 februari 2026 @ 09:38:
Vandaag werd ik begroet met het "vul koelvloeistof spanningsregelaar" melding die niet weg te krijgen is..
WAAR zit dit reservoir nou ? Hoe kan ik zien of het niet gewoon echt min/max probleem is? (ik zie remvloeistof en een vermoedelijk koelvloeistof reservoir, maar dat is blauw (en prima op min/max level) op internet lees ik alleen dat het 'blauwe' niet de spanningsregelaar vloeistof is?)
Is dit wel zo, en is het dus prima op level, dan heb ik denk ik te maken met 'vervuild' of 'geklonterd' vloeistof?
Ik begrijp dat je niet zelf kan doen als je bepaalde apparatuur niet bezit, hoewel een flesje vloeistof 40euro is, en het eruit laten lopen, nieuwer erin klinkt op papier niet als iets dat ik niet zou kunnen namelijk.
Enig idee hoeveel een spoeling kost gemiddeld van dat systeem bij de garage? Ondanks de 'transparante' prijzen die Kia beloofd op de website zie ik niet een prijslijst terug met deze handeling (SA512 zou dit moeten heten) terug.
Dus ik zoek wat advies van ervaringsdeskundige die al eerder met dit bijltje hebben gehakt
Ik geloof dat het bij de dealer ca 150-200 euro kost.
https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2023/MC-10235407-0001.pdf
Een viertal links naar berichten daarover:
Harvest2002 in "Het grote Kia e-Niro topic"
ningalloon in "Het grote Kia e-Niro topic"
[ Voor 10% gewijzigd door FitTiv op 22-02-2026 10:33 ]
Wij hadden een tijd geleden ook, terwijl een maand daarvoor juist de vloeistof gewisseld was.CT schreef op zondag 22 februari 2026 @ 09:38:
Vandaag werd ik begroet met het "vul koelvloeistof spanningsregelaar" melding die niet weg te krijgen is..
Reactie garage: als die over 2 weken nog steeds op komt, rij dan ff langs... Dag er na was de melding al weer weg, ws een luchtbel of zo.
Nu weet ik niet hoe oud je auto is en met hoeveel kilometers, maar er is ook een terugroepactie geweest waarbij deze melding onder garantie werd verholpen door vervanging van de vloeistof.CT schreef op zondag 22 februari 2026 @ 09:38:
Daarnaast is er een controle uitgevoerd naar aanleiding van een terugroepactie maar het is me niet duidelijk geworden wat er gecheckt is. Er zou ergens een sticker voor zijn geplaatst, maar geen idee waar.
Er zit nu een sticker met een BAR code op het zwarte plastic deksel helemaal onderaan waar het remvloeistof reservoir hangt.
Dealer vertelde dat deze terugroepactie is ivm vaak valse meldingen.
Na de terugroepactie hebben ze meerdere keren ontlucht, opnieuw gespoeld en de driewegklep vervangen. Uiteindelijk lijkt het nu stabiel, maar kreeg meestal de melding bij hoge buitentemperatuur.
Ok, zou kunnen. Ik kan het door jouw genoemde zwarte deksel zo snel niet vinden...ningalloon schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:30:
@bnwgraaf Misschien zoals bij mijn E-Niro hebben ze de ABS unit gecontroleerd op vocht.
Er zit nu een sticker met een BAR code op het zwarte plastic deksel helemaal onderaan waar het remvloeistof reservoir hangt.
Bij mij net weer vervangen na ruim 211k km. Dure grap: 351,20 euro inc btw.CT schreef op zondag 22 februari 2026 @ 09:38:
Sommige zaken zouden redelijk eenvoudig zelf te doen moeten zijn of bij een universele garage, maar ik kan bijvoorbeeld ook nergens vinden welk type koelvloeistof of bv. reductiebakolie er in zou moeten.
Vandaag, typische zondag ritjes maar de melding is nu ineens als sneeuw voor de zon verdwenen lijkt het.
De auto is 170k+ dus heb theoretisch geen KIA garantie meer, en ik heb geen terugroep actie op mijn kenteken. Dus ik laat het voor nu even zo.
De garage waar ik vroeger met mijn auto kwam (pre-EV) heeft geen brug die EV's mag tillen en ziet dus af van reguliere fixes, ik vind dat wel jammer, merk dat ik eigenlijk op zie tegen dit soort euvels want ik moet dan veel rond bellen en begin weer met vertrouwen op 0 bij zo'n willekeurige garage die wel EVs kan bedienen en dat zijn er niet veel.. allicht omdat veel EVs nogsteeds lease zijn en dus geen klanten van lokale garages?
De banden heb ik nu gewoon bij een profile "kom nu langs direct klaar" laten doen en APK ook bij zo'n "kom nu langs vast bedrag meteen klaar" toko, puur omdat ze wel EVs doen en je dus geen afspraak hoeft te maken.
Bij dat 12v accu issue heb ik gewoon dit topic gevolgd en de beste accu die werd aangeraden besteld en er zelf in gezet. Wellicht is dit de nieuwe manier van werken, maar ik kom uiteraard uit een tijd dat je min of meer een vaste lokale garage had waar je ook met dit soort euveltjes even langs ging, en dat vind ik wel jammer nu verdwijnt. [/nostalgie rant]
ben nieuw hier , wil reageren op storing koelvloeistof spanningsregelaar heb deze storing al een paar jaar , eigenlijk alleen met erg warm weer, de oplossing voor mij is de dop van de blauwe koelvloeistof reservoir los te draaien en weer vast te draaien en de storing is weer weg (bouwt door de hoge temp. waarschijnlijk wat druk op en valt hierdoor in deze storing.)
dop los losdraaien is dacht ik tegen de klok indraaien? (is al weer een tijdje geleden)
Apart, het gewicht is nou ook weer niet zo extreem hoog dat een brug hem niet mag tillen, Misschien de krikpuinten? Maar dan hoop ik dat hij richting pensioen loopt, want het zal toch wel meer en meer EV worden wat er rondrijdt.CT schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:45:
De garage waar ik vroeger met mijn auto kwam (pre-EV) heeft geen brug die EV's mag tillen en ziet dus af van reguliere fixes,
Ja het gaat om de manier van tillen, klassieke brug zou de batterij kunnen doorboren, die APK toko waar ik kom en wel EV kan heeft ook geen brug meer maar een 'kuil' ? dus ze takelen überhaupt niet meer, de burg is onderdeel van de grond.gjcvro schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:57:
[...]
Apart, het gewicht is nou ook weer niet zo extreem hoog dat een brug hem niet mag tillen, Misschien de krikpuinten? Maar dan hoop ik dat hij richting pensioen loopt, want het zal toch wel meer en meer EV worden wat er rondrijdt.
Bijzonder verhaal. elke bandenboer pleurt een EV gewoon op de lift, eventueel met wat extra blokken, zelf kun je de krik gewoon op de krikpunten zetten en de hele auto optillen. Als de Niro als hybride wordt geleverd heeft ie volgens mij nog steeds dezelfde krikpunten, ik weet alleen niet zeker of er voor een 2 koloms brug er ander krikpunten zijn.CT schreef op zondag 22 februari 2026 @ 21:02:
[...]
Ja het gaat om de manier van tillen, klassieke brug zou de batterij kunnen doorboren, die APK toko waar ik kom en wel EV kan heeft ook geen brug meer maar een 'kuil' ? dus ze takelen überhaupt niet meer, de burg is onderdeel van de grond.
zo te zien niet:
YouTube: Virena Tech Talk: Accupakket Kia e-Niro
Ik vind dit ook een apart verhaal. Bij het ontwerpen van een auto lijkt me dit gewoon één van de criteria: "moet op een brug kunnen".CT schreef op zondag 22 februari 2026 @ 21:02:
[...]
Ja het gaat om de manier van tillen, klassieke brug zou de batterij kunnen doorboren, die APK toko waar ik kom en wel EV kan heeft ook geen brug meer maar een 'kuil' ? dus ze takelen überhaupt niet meer, de burg is onderdeel van de grond.
Die kuil zal een smeerkuil zijn en dat is een goedkopere optie dan een brug. Als die toko jou vertelt dat een smeerkuil beter is dan een brug vanwege bijv risico op doorboren dan wordt het hoog tijd om een andere toko te zoeken want wie weet wat voor onzin ze je nog meer wijs proberen te maken.CT schreef op zondag 22 februari 2026 @ 21:02:
[...]
Een brug is handiger en veelzijdiger dan een smeerkuil, je kunt bijv ook werkzaamheden aan wielen/remmen uitvoeren en je kunt de hoogte varieren.
Een smeerkuil heeft ook bepaalde risico's zoals gassen en dampen die er in kunnen blijven hangen met gevaar voor de persoon die er in werkt. En een ander risico is dat iemand erin dondert als men vergeet om deze af te sluiten als er geen voertuig boven staat.
Een brug heeft dan weer een nadeel bij zeer zware voertuigen, daar is een smeerkuil weer in het voordeel omdat je het voertuig niet hoeft op te tillen.
Kunt t gewoon via app instellen.miles schreef op maandag 23 februari 2026 @ 20:48:
Ik heb via het entertainmentsysteem ingesteld dat m’n Niro tot 80 % laadt. Nu gaan we vandeweek een paar dagen weg en wil ik tot 100% laden. Kan ik dan eenmalig in de app de 80% overrulen, of moet ik de instelling in het entertainmentsysteem aanpassen, en later weer terugzetten?
Het is dezelfde instelling; als je deze in de app verandert dan wordt hij ook aangepast in het infotainment en andersom.miles schreef op maandag 23 februari 2026 @ 20:48:
Ik heb via het entertainmentsysteem ingesteld dat m’n Niro tot 80 % laadt. Nu gaan we vandeweek een paar dagen weg en wil ik tot 100% laden. Kan ik dan eenmalig in de app de 80% overrulen, of moet ik de instelling in het entertainmentsysteem aanpassen, en later weer terugzetten?
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.