Het grote Kia e-Niro topic

Pagina: 1 ... 351 352 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:19
appelflap1992 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 17:21:
[...]

Met rijden en inspecteren niks geks opgemerkt behalve dat er een kraakje achter in de auto zit bij het wat steviger nemen van een drempel. Hier kwam hij ook zelf mee. Hij zei dat dat kwam door rubbers van de vering die wat uitgedroogd zijn en dat ze bij de garage dat kunnen inspuiten met een silicone spray. Klinkt mij redelijk in de oren maar geen idee of dat ook zo is. En hij heeft over 2000 km een grote beurt nodig. Daardoor wilde hij wat van de prijs af te halen en kwamen op 17k uit. 95% procent van de tijd thuis aan de lader gestaan, zelden snel laden, alleen hij deed hem wel regelmatig tot 100% vol. Dat was hij nu ook, 470 km actieradius gaf hij aan. Ik weet dat afhankelijk van rijgedrag en het weer is maar zegt denk ik wel wat over de staat van de accu toch?

Al met al best wel positief gevoel, morgen afgesproken om het in principe af te handelen.

Hoe denken jullie over dat kraakje? Simpele spray er over of kan daar meer aan de hand zijn? Iemand daar bekent mee? En 470 actieradius is goed toch? Een soh test is beter maar nu niet te regelen. Wat kost een grote beurt gemiddeld bij een kia dealer? Dacht zelf zo rond de 500 euro.
Kraakjes zijn lastig te vinden.Kan in de ophanging zitten maar soms ook in de deurvangers.
Wanneer je weet waar het zit kan siliconenspray wel helpen, een week of 3 8)
Wanneer dit de auto is die je zoekt zou ik hem nemen, prijs lijkt prima.

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:05
bnwgraaf schreef op woensdag 24 september 2025 @ 14:59:
Deze is misschien half offtopic, maar gaat eigenlijk wel over onze e-Niro:

Zijn er mensen die hun Kia thuis opladen en vanwege bijvoorbeeld maximaal laden op zonne-energie het laadpunt ingesteld op fase-switching?
Daarbij kan de lader schakelen tussen 1 en 3 fase laden, afhankelijk van de beschikbare (zonne-) energie.

Ik weet dat er in het verleden problemen zijn geweest bij Kia/Hyundai, in combinatie met bepaalde laders, waarbij het wisselen tussen 1 en 3 of 3 en 1 fase laden mis ging en schade opleverde.

Ik was benieuwd of dat tegenwoordig nog een probleem is, of dat dat ergens in een software update of zo is opgelost.

Ik heb een Alfen Eve Single S-Line lader die dit kan, maar ik stuur het laden ook aan vanuit Homa Assistant, waar die optie ook beschikbaar is.
Met name de ev6 en ioniq5 hebben hier last van. N=1 ik heb een Ratio Solar en geen problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
[...]

Ben langs geweest, auto zag er echt heel netjes uit. Met rijden en inspecteren niks geks opgemerkt behalve dat er een kraakje achter in de auto zit bij het wat steviger nemen van een drempel. Hier kwam hij ook zelf mee. Hij zei dat dat kwam door rubbers van de vering die wat uitgedroogd zijn en dat ze bij de garage dat kunnen inspuiten met een silicone spray. Klinkt mij redelijk in de oren maar geen idee of dat ook zo is. En hij heeft over 2000 km een grote beurt nodig. Daardoor wilde hij wat van de prijs af te halen en kwamen op 17k uit. 95% procent van de tijd thuis aan de lader gestaan, zelden snel laden, alleen hij deed hem wel regelmatig tot 100% vol. Dat was hij nu ook, 470 km actieradius gaf hij aan. Ik weet dat afhankelijk van rijgedrag en het weer is maar zegt denk ik wel wat over de staat van de accu toch?

Al met al best wel positief gevoel, morgen afgesproken om het in principe af te handelen.

Hoe denken jullie over dat kraakje? Simpele spray er over of kan daar meer aan de hand zijn? Iemand daar bekent mee? En 470 actieradius is goed toch? Een soh test is beter maar nu niet te regelen. Wat kost een grote beurt gemiddeld bij een kia dealer? Dacht zelf zo rond de 500 euro.
Nette prijs! Nog 70kkm garantie dus zou je niet te druk maken over een kraakje. (Doet de mijne overgins ook)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:57
[...]

Ben langs geweest, auto zag er echt heel netjes uit. Met rijden en inspecteren niks geks opgemerkt behalve dat er een kraakje achter in de auto zit bij het wat steviger nemen van een drempel. Hier kwam hij ook zelf mee. Hij zei dat dat kwam door rubbers van de vering die wat uitgedroogd zijn en dat ze bij de garage dat kunnen inspuiten met een silicone spray. Klinkt mij redelijk in de oren maar geen idee of dat ook zo is. En hij heeft over 2000 km een grote beurt nodig. Daardoor wilde hij wat van de prijs af te halen en kwamen op 17k uit. 95% procent van de tijd thuis aan de lader gestaan, zelden snel laden, alleen hij deed hem wel regelmatig tot 100% vol. Dat was hij nu ook, 470 km actieradius gaf hij aan. Ik weet dat afhankelijk van rijgedrag en het weer is maar zegt denk ik wel wat over de staat van de accu toch?

Die van mij kraakt behoorlijk bij de voorwielophanging. Daar hebben ze inderdaad al eens het nodige ingesprayed, wat inderdaad helpt, maar wel tijdelijk.
Als het achter is: bij mij heeft een tijdje juist het slot of de vanger van de kofferklep flink geraakt bij het nemen van drempels. Dat heeft men toen bij een beurt verholpen, volgens mij ook door smeren of afstellen en dat is niet meer terug gekomen.

Verder klinkt het positief! Succes met de beslissing!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Zijn er mensen die hun Kia thuis opladen en vanwege bijvoorbeeld maximaal laden op zonne-energie het laadpunt ingesteld op fase-switching?
Daarbij kan de lader schakelen tussen 1 en 3 fase laden, afhankelijk van de beschikbare (zonne-) energie.

Ik weet dat er in het verleden problemen zijn geweest bij Kia/Hyundai, in combinatie met bepaalde laders, waarbij het wisselen tussen 1 en 3 of 3 en 1 fase laden mis ging en schade opleverde.

Ik was benieuwd of dat tegenwoordig nog een probleem is, of dat dat ergens in een software update of zo is opgelost.

Ik heb een Alfen Eve Single S-Line lader die dit kan, maar ik stuur het laden ook aan vanuit Homa Assistant, waar die optie ook beschikbaar is.
Peblar home + eNiro werkt dit
Peblar + evcc + eNiro werkt dit ook.

Wel schakelt de peblar bij fase switch de laadstroom helemaal uit en start daarna weer met laden.

• bnwgraaf
Get!em schreef op woensdag 24 september 2025 @ 18:38:
[...]

Peblar home + eNiro werkt dit
Peblar + evcc + eNiro werkt dit ook.

Wel schakelt de peblar bij fase switch de laadstroom helemaal uit en start daarna weer met laden.
Okay, dank je.
Ik weet niet of ik het switchen ga gebruiken, maar om de evcc integratie werkend te krijgen moet ik in de alfen de optie voor fase switching inschakelen.
In evcc kan ik die dan weer wel op 3 fase vastzetten, maar wil er zeker van zijn dat het niet mis gaat als de software toch een keer schakelt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:32
Kleine update startpost + overdracht

De startpost is zojuist licht bijgewerkt met:
  • Duidelijke uitleg over de Kia app: MY20/MY21 ondersteunen remote functies; MY19 is read-only.
  • Een beknopt overzicht met modeljaar-verschillen en een praktische herkenningscheck (logo, 10,25″ scherm, VESS-knop, 3-fase lader, VIN).
  • Kleine UBB-/consistentie-fixes in de startpost.
Dit is waarschijnlijk mijn laatste wijziging aan de startpost. Ik draag het stokje graag over aan iemand die de openingspost verder up-to-date wil houden.
Heb je interesse? Laat het even weten in dit topic, stuur mij of @CyBeRSPiN een DM.

Volgens mij heb ik alle verzoeken die ik langs zag komen erin verwerkt (behalve de afbeelding van 1 en 3 fasen laden).

Bedankt allemaal voor alle input en bijdragen!

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:47
appelflap1992 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 13:39:
Hmm, hij heeft net een nieuwe set banden dus cupping ga ik dan nooit ontdekken denk ik.
Cupping is het omhoog gaan staan van de randjes van je profiel. Dat lijkt (veel) erger te zijn bij elektrische auto's waarschijnlijk omdat de wielen achter vrijwel niet belast worden (ook niet bij remmen). Dit is geen slijtage, maar het zorgt voor extra geluid en dat is niet prettig. Ik weet niet of er banden zijn die er minder last van hebben, maar als je het bij de koop zou horen, dan zou ik de banden laten vervangen. Als ze nieuw zijn, geen probleem.

• multikoe
[...]

Die kraakjes heb ik ook en dat wordt bij een servicebeurt verholpen, waarschijnlijk door de rubbers in te spuiten. Ik zou me daar niet druk om maken.
Die actieradius van 470 is dikke prima, maar is heel ontzettend verschrikkelijk sterk afhankelijk van hoe je de auto gebruikt. Focus je daar dus alsjeblieft niet op, het zegt vrij weinig. Maar nogmaals: die accu zal je probleem niet zijn, ik denk zo maar dat het risico op een slechte accu ongeveer hetzelfde is als het risico op een lekke koppakking en wie laat er nu een compressietest uitvoeren bij een tweedehands plofauto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
DutchKel schreef op woensdag 24 september 2025 @ 20:02:
Kleine update startpost + overdracht

De startpost is zojuist licht bijgewerkt met:
  • Duidelijke uitleg over de Kia app: MY20/MY21 ondersteunen remote functies; MY19 is read-only.
  • Een beknopt overzicht met modeljaar-verschillen en een praktische herkenningscheck (logo, 10,25″ scherm, VESS-knop, 3-fase lader, VIN).
  • Kleine UBB-/consistentie-fixes in de startpost.
Dit is waarschijnlijk mijn laatste wijziging aan de startpost. Ik draag het stokje graag over aan iemand die de openingspost verder up-to-date wil houden.
Heb je interesse? Laat het even weten in dit topic, stuur mij of @CyBeRSPiN een DM.

Volgens mij heb ik alle verzoeken die ik langs zag komen erin verwerkt (behalve de afbeelding van 1 en 3 fasen laden).

Bedankt allemaal voor alle input en bijdragen!
Bedankt voor jullie bijdragen @DutchKel en @CyBeRSPiN! Heeft mij destijds zeker geholpen met de aankoop.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:02
Ik blijf hier gewoon nog plakken hoor. Heb mn e-Niro uit de lease overgenomen en ben voorlopig van plan om deze “op te rijden”. Houd nu een hoop geld over door het leasebudget van mn werkgever bruto uit te laten betalen en kan voorlopig de verleiding wel weerstaan om iets nieuws te rijden, daarvoor bevalt de e-Niro simpelweg te goed.
Als iemand mede-TS wil worden dan hoor ik het graag.

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeRSPiN op 24-09-2025 21:37 ]

• Emootje
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:37

Ik heb dit deze week geprobeerd, had nog geen internetaansluiting op mijn Alfen Eve waardoor ik de app niet kon gebruiken. Buiten het feit dat hij heel langzaam laadt had ik ook dat ik hem niet meer terug kon zetten. In de avond even gecheckt: toen lag de hele groep in de meterkast eruit. Dus ik doe dit voorlopig even niet meer voor ik weet waar dit aan gelegen kan hebben. Dan het schuifje van het vermogen maar een beetje schuiven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:34
Mijn werk Kia Niro '20 heeft door dat ik bijna afscheid van hem ga nemen volgens mij, afgelopen maand:
AC omvormer/lader kapot, 4-5x de automaten eruit thuis, wist eerst niet dat het aan de auto lag. Achteraf is er kortsluiting ontstaan in de auto tussen de fasen. Na 4-5x eruit te vliegen kon ik toch nog laden maar helaas maar op 2 fasen, dus max 7,2kW. Deze is inmiddels vervangen, uit interesse even gevraagd wat zoiets kost, alleen onderdelen 1300 of 1700, daarboven op nog 4-5 uur werkloon. Dit was 3-4 weken terug.

Vorige week ineens rare suisgeluiden van de airco, einde van de dag > einde oefening. Of een lek of een overleden compressor. We gaan het horen de 30e.

Wel bijzonder dat dit net 5000km voor einde garantie gebeurt :) meestal gebeurt dit mij juist na afloop.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• multikoe
Appie Heijn schreef op donderdag 25 september 2025 @ 11:39:
Mijn werk Kia Niro '20 heeft door dat ik bijna afscheid van hem ga nemen volgens mij, afgelopen maand:
AC omvormer/lader kapot, 4-5x de automaten eruit thuis, wist eerst niet dat het aan de auto lag. Achteraf is er kortsluiting ontstaan in de auto tussen de fasen. Na 4-5x eruit te vliegen kon ik toch nog laden maar helaas maar op 2 fasen, dus max 7,2kW. Deze is inmiddels vervangen, uit interesse even gevraagd wat zoiets kost, alleen onderdelen 1300 of 1700, daarboven op nog 4-5 uur werkloon. Dit was 3-4 weken terug.

Vorige week ineens rare suisgeluiden van de airco, einde van de dag > einde oefening. Of een lek of een overleden compressor. We gaan het horen de 30e.

Wel bijzonder dat dit net 5000km voor einde garantie gebeurt :) meestal gebeurt dit mij juist na afloop.
Balen. Vooral die kortsluiting...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdjtdtjdjykd
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 30-09 17:37
Vraag zal wel vaker gesteld zijn, maar na jaren ervaring en vele posts toch deze vraag aan de kenners: is de opvolger: de Niro EV nou echt een (veel) betere betrouwbare auto?

Ik heb in beiden gereden en vind de oude e-niro de leukere auto, maar het is wel de eerste versie en ik lees over de nieuwe Niro EV niets over cuppende banden en vervangende gru of ratels etc... Wat is nou wijsheid?

Ook het vinden van een e-niro met fabrieksgarantie lijkt een onmogelijkheid. Veel 2020 modellen hebben de beurten niet binnen de 15.000 km uitgevoerd waardoor de garantie vd fabriek vervalt, de 2021 model jaren hebben geen vess knopje wat ik dan weer fijn vind... Zou dus best voor een 2020 model jaar willen gaan. Zie er weinig staan bij officiële dealers. Zouden jullie het aandurven om een 2020 model zonder fabrieksgarantie aan te schaffen bij een universeel autobedrijf of zou ik dan veel beter de opvolger Niro EV aanschaffen? Die ik wat minder "leuk" vind...

[ Voor 18% gewijzigd door tdjtdtjdjykd op 26-09-2025 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDB1106
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:53
tdjtdtjdjykd schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:58:
Vraag zal wel vaker gesteld zijn, maar na jaren ervaring en vele posts toch deze vraag aan de kenners: is de opvolger: de Niro EV nou echt een (veel) betere betrouwbare auto?

Ik heb in beiden gereden en vind de oude e-niro de leukere auto, maar het is wel de eerste versie en ik lees over de nieuwe Niro EV niets over cuppende banden en vervangende gru of ratels etc... Wat is nou wijsheid?

Ook het vinden van een e-niro met fabrieksgarantie lijkt een onmogelijkheid. Veel 2020 modellen hebben de beurten niet binnen de 15.000 km uitgevoerd waardoor de garantie vd fabriek vervalt, de 2021 model jaren hebben geen vess knopje wat ik dan weer fijn vind...
ik heb een 2021 model met VESS knopje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
MDB1106 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:00:
[...]

ik heb een 2021 model met VESS knopje
Mijn e-Niro uit 2021 is, zoals ik het ondertussen heb begrepen, geen MY20, maar een MY21 en heeft ook een vess knop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv

Ook het vinden van een e-niro met fabrieksgarantie lijkt een onmogelijkheid. Veel 2020 modellen hebben de beurten niet binnen de 15.000 km uitgevoerd waardoor de garantie vd fabriek vervalt, de 2021 model jaren hebben geen vess knopje wat ik dan weer fijn vind... Zou dus best voor een 2020 model jaar willen gaan. Zie er weinig staan bij officiële dealers. Zouden jullie het aandurven om een 2020 model zonder fabrieksgarantie aan te schaffen bij een universeel autobedrijf of zou ik dan veel beter de opvolger Niro EV aanschaffen? Die ik wat minder "leuk" vind...
Je zou het op de veiling eens kunnen proberen. Bijv via Eccasion (Daar heb ik mijn auto gekocht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Mijn schoonzus heeft de Niro EV. Deze is iets ruimer van binnen, maar dat is (vinden we allebei) dan ook het enige voordeel.
Ze wonen op ruim 180 kilometer rijden en in de winter haalt ze dat niet heen en weer. Ik makkelijk, ook met de verwarming aan.
Mijn e-niro uit 2021 heeft ook gewoon een VESS knopje en tot nog toe alle beurten netjes op tijd gehad.

[ Voor 7% gewijzigd door rokil op 26-09-2025 12:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:02
Veel 2020 modellen hebben de beurten niet binnen de 15.000 km uitgevoerd waardoor de garantie vd fabriek vervalt
Hoeveel km overschrijding? Ik had de eerste beurt bij 21.000 km en dat heeft geen garantie issues opgeleverd, heb gratis mn airco laten repareren.
2020 was ook een bijzonder jaar met corona, er kon vaak niet eens onderhoud gepland worden.
De soep qua garantie wordt niet zo heet gegeten denk ik, tenzij er helemaal geen jaarlijks onderhoud heeft plaatsgevonden. Als het max kilometrage wordt bereikt zal het wel een ander verhaal zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelflap1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:54
En hoe zit het qua garantie met de grote en kleine beurt als je deze niet bij een officiële kia dealer laat doen? Ik heb het idee dat je bij de dealer echt een beetje afgezet wordt. Die onderhoudsbeurten stellen volgens mij echt heel weinig voor bij electrische auto's maar wel gewoon 500+ euro rekenen voor een grote beurt. Bij een algemene garage ben je daar de helft voor kwijt en doen ze hetzelfde.
Iemand ervaring mee?

Ik heb de niro trouwens gekocht van de particulier. Dus ben sinds gisteren ook niro bezitter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 30-09 23:16
appelflap1992 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 19:01:
En hoe zit het qua garantie met de grote en kleine beurt als je deze niet bij een officiële kia dealer laat doen? Ik heb het idee dat je bij de dealer echt een beetje afgezet wordt. Die onderhoudsbeurten stellen volgens mij echt heel weinig voor bij electrische auto's maar wel gewoon 500+ euro rekenen voor een grote beurt. Bij een algemene garage ben je daar de helft voor kwijt en doen ze hetzelfde.
Iemand ervaring mee?

Ik heb de niro trouwens gekocht van de particulier. Dus ben sinds gisteren ook niro bezitter.
Hoe kom je aan die 500+ euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Iemand ervaring mee?

€500? Daar die ik zeker twee onderhoudsbeurten voor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richy3908
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:23
Iemand ervaring mee?

In MijnKia kun je zelf zien wat de prijzen zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ALF1OPOu8-BmhxqiVylfupN0QJU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yAG7dMj2KMqxp3Xb2VwDtywO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
richy3908 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 21:01:
[...]

[Afbeelding]
En hoe kom je daarmee dan boven €500?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 30-09 19:10
bnwgraaf schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 21:54:
[...]

gewoon ook wat extra's aanvinken zoals vervangen koelmiddel airco (199,-) remolie, koelmiddel batterij, ruitesproeiervloeistof.
Niet dat ik dat elke keer doe, maar het kan wel :)

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

[...]

[Afbeelding]
Vergeet niet dat dit de kosten van de arbeid zijn. Alle verbruikte materialen komen daar nog eens bij.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richy3908
bnwgraaf schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 21:54:
[...]

Huh? Ik heb toch niet beweerd dat een grote beurt € 500 kost? Ik laat gewoon zien aan @appelflap1992:
  • dat je de prijzen zelf op kunt zoeken in MijnKia
  • wat de prijzen momenteel zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• richy3908
Hippe Lip schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 22:33:
[...]

Vergeet niet dat dit de kosten van de arbeid zijn. Alle verbruikte materialen komen daar nog eens bij.
Dat weet ik. Ik heb deze auto al bijna vier jaar, dus ik heb al meerdere kleine en grote beurten meegemaakt. Maar inderdaad, @appelflap1992, het is goed in het achterhoofd te houden dat dit de minimale prijzen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bnwgraaf
richy3908 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 22:59:
[...]

Huh? Ik heb toch niet beweerd dat een grote beurt € 500 kost? Ik laat gewoon zien aan @appelflap1992:
  • dat je de prijzen zelf op kunt zoeken in MijnKia
  • wat de prijzen momenteel zijn
Sorry, ik reageerde op de verkeerde post! Was aan @appelflap1992 gericht!

Ik heb ondertussen 4 grote en 5 kleine beurten laten uitvoeren.
De kleine zijn bijna allemaal onder de €100, de grote beurten rond de €240 en twee keer net onder €400 vanwege o.a. een (overigens wel te dure) accu. Dus €500+ ben ik nog niet in de buurt geweest gelukkig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 30-09 23:16
Dat gezegd hebbende, blijft het wel belachelijk dat je elke 15k kilometer langs moet komen. Er zijn ICE's met een hogere interval.

• bnwgraaf
gjcvro schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 23:38:
Dat gezegd hebbende, blijft het wel belachelijk dat je elke 15k kilometer langs moet komen. Er zijn ICE's met een hogere interval.
Dat ben ik met je eens.
Ik rij zelf al zo'n 30 jaar Japans en Aziatische auto's lijken altijd wat kortere onderhoudsintervallen te hebben...

Aan de andere kant, die blijven over het algemeen dan ook het langste heel!

Al vraag ik me wel af wat er precies uitgevoerd wordt tijdens de beurten van een elektrische auto...

Edit: de werkzaamheden staan in het onderhoudsboekje en dat is inderdaad niet veel.....

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15:36
Zojuist voor de eerste keer de grannylader in gebruik genomen.
Weet iemand hoe ik kan switchen tussen 8-10-12A?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
DaanTriple7 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 00:39:
Er zit ergens een knop op het kastje; die moet je (even uit mijn hoofd) lang ingedrukt houden en op het scherm zie je dan de ingestelde waarde veranderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13:36

A13X

Dude

bnwgraaf schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 01:38:
[...]

Er zit ergens een knop op het kastje; die moet je (even uit mijn hoofd) lang ingedrukt houden en op het scherm zie je dan de ingestelde waarde veranderen.
Volgens mij wel voor je hem aan de auto koppelt, eenmaal aan het laden kun je die niet veranderen dacht ik.

Awesome

• DaanTriple7
@A13X klopt

• appelflap1992
[...]

[Afbeelding]
Aha, die app had ik nog niet. Maar inderdaad, prijzen vallen mij 100% mee. Heb ik mij een beetje bang laten maken door mijn alle merken garage.

Ik kan in de mijn kia app helaas niet zien wat ze de vorige grote en kleine beurten gedaan hebben. Die extra service van de koelvloeistof enzo, laten jullie die op de aanbevolen km's uitvoeren?

• appelflap1992
appelflap1992 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 09:26:
[...]

Aha, die app had ik nog niet. Maar inderdaad, prijzen vallen mij 100% mee. Heb ik mij een beetje bang laten maken door mijn alle merken garage.

Ik kan in de mijn kia app helaas niet zien wat ze de vorige grote en kleine beurten gedaan hebben. Die extra service van de koelvloeistof enzo, laten jullie die op de aanbevolen km's uitvoeren?
En heb nog een vraag over de laadpaal die er moet gaan komen. Ik heb zonnepanelen en lever heel veel terug met een hoge terugleverboete als gevolg. Had bedacht dat het met een slimme laadpaal die gaat laden bij overschot een stuk naar beneden kon. Maar een laadpalen installateur vertelde mij gisteren dat dat een lastig verhaal gaat worden omdat de auto pas gaat laden vanaf 4kw overschot. Ik heb even gekeken maar dat haal ik alleen op de piekmomenten met mijn 12 panelen a 440kw. Hij adviseerde daarom geen slimme laadpaal en een normale paal te nemen en dan de auto in te stellen dat hij langzaam laad zodat je zoveel mogelijk opgewekte stroom in de auto krijgt. Ik vind het een beetje een onhandige manier. Als dat het geval kan ik net zo goed geen laadpaal doen en met een normale stekker gaan laden, auto staat zeker 3 dagen in de week thuis.

Heeft iemand daar nog een idee over? Lijkt mij dat heel veel mensen hier last van hebben en er toch wel een oplossing voor zou moeten zijn.

Wil ook iedereen even bedanken die de moeite neem en heeft genomen om te reageren. Helpt enorm.

• bnwgraaf
appelflap1992 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 09:42:
[...]

En heb nog een vraag over de laadpaal die er moet gaan komen. Ik heb zonnepanelen en lever heel veel terug met een hoge terugleverboete als gevolg. Had bedacht dat het met een slimme laadpaal die gaat laden bij overschot een stuk naar beneden kon. Maar een laadpalen installateur vertelde mij gisteren dat dat een lastig verhaal gaat worden omdat de auto pas gaat laden vanaf 4kw overschot. Ik heb even gekeken maar dat haal ik alleen op de piekmomenten met mijn 12 panelen a 440kw. Hij adviseerde daarom geen slimme laadpaal en een normale paal te nemen en dan de auto in te stellen dat hij langzaam laad zodat je zoveel mogelijk opgewekte stroom in de auto krijgt. Ik vind het een beetje een onhandige manier. Als dat het geval kan ik net zo goed geen laadpaal doen en met een normale stekker gaan laden, auto staat zeker 3 dagen in de week thuis.

Heeft iemand daar nog een idee over? Lijkt mij dat heel veel mensen hier last van hebben en er toch wel een oplossing voor zou moeten zijn.

Wil ook iedereen even bedanken die de moeite neem en heeft genomen om te reageren. Helpt enorm.
Mijn auto staat eigenlijk nooit voor de deur als de panelen de hoogste vermogenspiek leveren dus ik heb me er nog niet herl goed in verdiept, maar slimme laadpalen (ook mijn Alfen Eve Single S-line) die opties hebben om rekening te houden met overschot van de panelen kunnen toch juist hiervoor switchen tussen 1 en 3 fase laden. Volgens mij is die 4 kW per 3 fasen, dus 1,4 per fase.

De laadpaal zou dan moeten terugschakelen naar 1 fase.
Alleen was er in het verleden een probleem bij Kia/Hyundai in combinatie met specifieke laadpalen of zo, maar daar weet ik het fijne niet van. Zie ook mijn post een paar dagen terug....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01:09
Ik heb na 80 maanden bezit van een e-Niro (2019, 64 kWh,executive line) een overzicht gemaakt van de kosten die ik over die periode heb gehad.

Toelichting:
- Auto is nieuw aangeschaft en in gebruik genomen in februari 2019.
- De kosten zijn inclusief btw. Dus zoals een particulier ze betaalt. Omdat ik de auto in mijn EMZ heb gekocht zijn er in werkelijkheid btw-voordelen, fiscale voordelen (KIA, MIA), fiscale nadelen (bijtelling). Die heb ik allemaal buiten beschouwing gelaten omdat het te specifiek is. Ik heb wel de vrijstelling voor de MRB meegenomen omdat een particulier dat voordeel ook had.
- De auto is goed gebruikt. Aanvankelijk 2 bestuurders tot nu 4 bestuurders. Wij wonen in een sterk stedelijke omgeving met geen parkeerruimte op eigen perceel. Alles mee gedaan: vakanties, woon-werk, ritjes naar de bouwmarkt, IKEA of milieustraat, verhuizingen, sportfietsen zowel in de auto als achterop. Er is daardoor wat schade ontstaan met name in de kofferbakruimte en ook hier en daar op de hardere kunststof delen van het interieur. Lakschade is een aantal keren voor eigen rekening hersteld. Ook is na een ongelukje met een verhuizing de voorruit gesneuveld en vervangen. De velgen hebben sporen van aanrijdingen met stoeprandjes. Al met al is de huidige waarde relatief laag. Dit is niet erg, omdat ik de auto privé uit de EMZ koop en er voorlopig geen intentie is om hem van de hand te doen.

Opmerkingen:
- Duidelijk is dat de afschrijving meer dan 50% bedraagt van de totale autokosten.
- Over de vervanging van accuvloeistof is nooit een woord gerept. Ik heb de groene variant.
- Vervanging van remvloeistof was kennelijk bij 75k km, maar daarna niet meer gespecificeerd gezien op de facturen. Mogelijk wel vervangen onder de noemer 'groot onderhoud' bij 150k km.
- Aandrijfmotor en stuurwiellager zijn onder garantie vervangen.
- Vrij veel gedoe gehad met cupping en daardoor relatief veel kosten aan banden. Mogelijk had ik dit deels kunnen voorkomen door meer en eerder de wielen te laten uitlijnen.
- In de opgave zit halverwege ook de aanschaf van 4 winterbanden, met vanaf dan de bijbehorende seizoenswisselingen.
- Kosten voor de 12V-accu zijn discutabel. De accu begaf het nota bene terwijl hij in de garage stond. Weliswaar daarvoor al een diepontlading gehad, maar toch.... Ik heb het na een lange discussie bij laten zitten, de betreffende medewerker überhaupt bij de dealer nooit meer gezien. Inmiddels de 12V-accu zelf vervangen door een zwaardere uitvoering.
- Vanaf ongeveer 100.000 km worden kosten gerekend voor de KIW (die 15.000 meegaat en daarna opnieuw moet worden betaald).
- Ik stap nu af van het 15k onderhoudsinterval. Auto wordt vanaf nu extensiever gebruikt. Denk dat ik tweejaarlijks doe of na 30.000 km, wat als eerste komt.

Overig
- Auto rijdt nog steeds prima en comfortabel. Zeker de stuur- en stoelverwarming (ook achterin) worden nog regelmatig bejubeld.
- Geen aanwijzing van sterke accudegradatie.
- Snelladen is naar huidige maatstaven niet zo snel meer, maar hij doet het in feite nog steeds zoals in het begin.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9I7zn7LXbtUKH9FFEfRjXIIM_rs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O92HI7Y0pfDa50PysSzq4Fos.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
joepie de p schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:59:
......
- Vanaf ongeveer 100.000 km worden kosten gerekend voor de KIW (die 15.000 meegaat en daarna opnieuw moet worden betaald).
......
Dit blijft toch wel bijzonder en wordt dus per friet anders toegepast!

Kia Nederland zegt zelf (bij navraag) dat KIW (plus/pro) per jaar berekend wordt een niet per beurt/15.000 km. Dus als je twee beurten per jaar hebt is dat 1x betalen.
Dit staat ook gewoon zo in de KIW brochure.

Er zijn dealers die dat blijkbaar per beurt berekenen , er zijn er die dit per jaar doen, zoals dus eigenlijk ook de bedoeling is, er zijn er die pas na 3 jaar kosten in rekening brengen, jouw dealer heeft daarvoor blijkbaar de kilometer grens van 100.000

Best bijzonder voor een service van de importeur (en niet dealer gerelateerd).

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Mijn laatste beurt was dik 600 euro. De koelvloeistof van de accu moet blijkbaar elke 3 jaar en de remvloestof elke 2 jaar maar dat was bij de vorige beurt niet gedaan. Dat naast de kosten van de beurt.

De beurt daarvoor was net onder de 85 euro.

• Hippe Lip

Hippe Lip

DaanTriple7 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 00:39:
  1. Stekker in het stopcontact, nog niet in de auto
  2. Knop op de grannylader vasthouden.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

joepie de p schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:59:
Ik heb na 80 maanden bezit van een e-Niro (2019, 64 kWh,executive line) een overzicht gemaakt van de kosten die ik over die periode heb gehad.
@joepie de p
Ha! Leuk overzicht. Ik heb vanaf het begin (mei 2019) tot het eind (febr. 2025) ook de kosten bijgehouden in een spreadsheet.
Geen narigheid gehad met motorvervanging of zo. Wel schade gereden aan het rechter voorportier (kunststof paaltje), maar omdat dat alleen een lichte deuk was en geen krassen het ik dat nooit laten repareren. Daardoor een wat lagere inruilprijs.

Samenvatting:
Koop: mei 2019, verkoop februari 2026, gereden 117.602 km (ca. 20k/jr), nagenoeg altijd thuis geladen (behalve vakantie natuurlijk). Veel van eigen PV-panelen, maar altijd 25 ct/kWh gerekend.
Koopprijs 44.475 euro, inruilprijs (met schade) 16.500 euro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AodDTCEB-D2V7O6TAdZO9HKUfvU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/uJkIhtlAgU5IuRnYkKghqieo.jpg?f=user_large

Dat is toch wel weer een paar cent meer dan bij jou, @joepie de p, terwijl jij meer laadkosten hebt gehad.
Hoe zou dat komen?

Edit
Zie nu dat mijn afschrijving veel hoger is. Door minder kilometers per jaar?

[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 27-09-2025 12:56 ]

<John O`Mill>

• richy3908
appelflap1992 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 09:26:
[...]

Ik wel in ieder geval, zolang de auto nog onder garantie valt, want wil daar geen gezeik over hebben, mocht je een dure reparatie hebben en de dealer het gooit op dat dat is veroorzaakt doordat je verstek hebt laten gaan bij een aanbevolen vervanging van slijtageonderdelen of koelvloeistof etc.

• joepie de p
bnwgraaf schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 12:11:
[...]

Dit blijft toch wel bijzonder en wordt dus per friet anders toegepast!

Kia Nederland zegt zelf (bij navraag) dat KIW (plus/pro) per jaar berekend wordt een niet per beurt/15.000 km. Dus als je twee beurten per jaar hebt is dat 1x betalen.
Dit staat ook gewoon zo in de KIW brochure.

Er zijn dealers die dat blijkbaar per beurt berekenen , er zijn er die dit per jaar doen, zoals dus eigenlijk ook de bedoeling is, er zijn er die pas na 3 jaar kosten in rekening brengen, jouw dealer heeft daarvoor blijkbaar de kilometer grens van 100.000

Best bijzonder voor een service van de importeur (en niet dealer gerelateerd).
Ik heb er nooit echt kritische vragen over gesteld. Met ca 30k km per jaar is de KIW alsnog aantrekkelijker dan een ANWB abonnement. Het kan zijn dat mijn dealer ook de 3-jaars regel toepaste, iets na 3 jaar zat ik op de 100k km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joepie de p
Hippe Lip schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 12:54:
[...]

@joepie de p
Ha! Leuk overzicht. Ik heb vanaf het begin (mei 2019) tot het eind (febr. 2025) ook de kosten bijgehouden in een spreadsheet.
Geen narigheid gehad met motorvervanging of zo. Wel schade gereden aan het rechter voorportier (kunststof paaltje), maar omdat dat alleen een lichte deuk was en geen krassen het ik dat nooit laten repareren. Daardoor een wat lagere inruilprijs.

Samenvatting:
Koop: mei 2019, verkoop februari 2026, gereden 117.602 km (ca. 20k/jr), nagenoeg altijd thuis geladen (behalve vakantie natuurlijk). Veel van eigen PV-panelen, maar altijd 25 ct/kWh gerekend.
Koopprijs 44.475 euro, inruilprijs (met schade) 16.500 euro.

[Afbeelding]

Dat is toch wel weer een paar cent meer dan bij jou, @joepie de p, terwijl jij meer laadkosten hebt gehad.
Hoe zou dat komen?

Edit
Zie nu dat mijn afschrijving veel hoger is. Door minder kilometers per jaar?
Ik hou een kleine slag om de arm v.w.b verkoopwaarde en laadkosten.

De verkoopwaarde is gebaseerd op de ANWB koerslijst, jouw verkoopwaarde is feitelijk. Wel heb ik een langere periode om de afschrijving over om te slaan, en ook over meer kilometers, omdat jij hem al van de hand hebt gedaan. De afschrijving gaat nu lang niet zo hard meer als in de jongere jaren.

Ik heb veel op straat moeten laden en door het internationale verkeer ook best wat DC geladen. Het is een schatting, ik heb het niet exact bijgehouden. Een deel is aan huis geladen met de granny, dat betreft PV overschot dat heb ik tegen 5 cent heb gerekend (geen belastingen). In de beginjaren ook best wat keren bij klanten gratis geladen. Of bij Ionity, toen die nog druk aan het uitrollen was. Ook waren er toen nog leuke bargains, zoals het een maand lang onbeperkt laden bij Enel X door heel Europa. De laatste jaren zijn die voordelen er niet meer, terwijl de laadkosten met name op straat een stuk hoger zijn geworden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
[...]En heb nog een vraag over de laadpaal die er moet gaan komen. Ik heb zonnepanelen en lever heel veel terug met een hoge terugleverboete als gevolg. Had bedacht dat het met een slimme laadpaal die gaat laden bij overschot een stuk naar beneden kon. Maar een laadpalen installateur vertelde mij gisteren dat dat een lastig verhaal gaat worden omdat de auto pas gaat laden vanaf 4kw overschot. Ik heb even gekeken maar dat haal ik alleen op de piekmomenten met mijn 12 panelen a 440kw. Hij adviseerde daarom geen slimme laadpaal en een normale paal te nemen en dan de auto in te stellen dat hij langzaam laad zodat je zoveel mogelijk opgewekte stroom in de auto krijgt. Ik vind het een beetje een onhandige manier. Als dat het geval kan ik net zo goed geen laadpaal doen en met een normale stekker gaan laden, auto staat zeker 3 dagen in de week thuis.

Ik zou ook even in het thuislaadtopic kijken.
De meeste auto's, waaronder de e-Niro, hebben minimaal 6A (per fase) nodig om te kunnen laden. Dat komt bij 3F dus neer op 18Ax230V=4kW
Echter als je op 1F laadt is 1x6A al voldoende, ofwel 1,4kW overschot.
En sommige palen, in elk geval mijn Zappi kun je ook instellen dat het tekort wordt aangevuld; dus dat hij wel laadt/aanvult tot 1,4kW ook als het overschot minder is.
Er zijn mogelijkheden om te switchen tussen 3F en 1F maar dat loopt niet altijd probleemloos. In jouw geval zou ik denk ik kiezen voor een 1F lader of een 3F met socket en daar een 1F type 2 kabel in steken als je maar met 1F wilt laden. Dat is de meest zekere manier om te switchen van 3F naar 1F.
En om je idee te geven, ik heb 2 EV met totaal 140kWh batterij, en een 1F lader, 24PV op het dak om zoveel mogelijk met zonnestroom te laden. Het laden duurt wat langer maar we komen nooit stroom tekort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@joepie de p
Dat spreadsheet heb ik vanaf het begin maandelijks bijgehouden. In de groepenkast zit een tussenmeter voor de laadpaal, dus die metingen zijn exact.
Zo heb ik nu inderdaad een heel nauwkeurig, exact beeld van de kosten. Alles meegerekend dus.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]

Met een goede slimme laadpaal (hier een Peblar) eventueel aangevuld met EVCC software kan het prima.

Minimum is 6A per fase. Is er 6A zonnestroom beschikbaar, dan start hij met laden op 1 fase. Eventueel zet je hem op Min+pv, waarbij hij altijd de 6A minimum pakt en dat tekort dus eventueel aanvult met grid-stroom.
Heb je vervolgens 18A pv-stroom beschikbaar, dan zal hij overschakelen naar 3 fase , want 3x 6A beschikbaar. (Dat fase schakelen wordt nog als spannend gezien, maar werkt hier met mijn ENiro 2020 en peblar prima, zowel met peblar software als met evcc software)

Dat is onafhankelijk of je een 1 fase of 3 fase zonnepanelen omvormer hebt en op welke fase die terugleveren. Je meter saldeert dat intern.

Er zijn ook zogenaamde “slimme” laadpalen die het niet goed doen, waaronder easee. Die wil echt concreet 6A op elke fase hebben voordat die begint met laden. Met een 1 fase zonnepanelen omvormer zal die dus nooit 3 fase ev laden.

De 6A minimum is overigens een standaard waarde in de wereld van laadpalen en EV en is niet specifiek voor de eNiro.

——
De volgende stap is het slim plannen met goedkope tarieven op dynamische stroom in combinatie met PV stroom. Ikzelf plan daarvoor EVCC te gebruiken.

In de praktijk zal je straks in de toekomst zien dat je op de meest zonnige momenten niet alleen PV only gaat laden, maar dat je full power gaat laden omdat import gratis of zelfs geld oplevert.

[ Voor 12% gewijzigd door Get!em op 27-09-2025 17:55 ]

• bnwgraaf
eltron schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 15:24:
[...]

Ik zou ook even in het thuislaadtopic kijken.
De meeste auto's, waaronder de e-Niro, hebben minimaal 6A (per fase) nodig om te kunnen laden. Dat komt bij 3F dus neer op 18Ax230V=4kW
Echter als je op 1F laadt is 1x6A al voldoende, ofwel 1,4kW overschot.
En sommige palen, in elk geval mijn Zappi kun je ook instellen dat het tekort wordt aangevuld; dus dat hij wel laadt/aanvult tot 1,4kW ook als het overschot minder is.
Er zijn mogelijkheden om te switchen tussen 3F en 1F maar dat loopt niet altijd probleemloos. In jouw geval zou ik denk ik kiezen voor een 1F lader of een 3F met socket en daar een 1F type 2 kabel in steken als je maar met 1F wilt laden. Dat is de meest zekere manier om te switchen van 3F naar 1F.
En om je idee te geven, ik heb 2 EV met totaal 140kWh batterij, en een 1F lader, 24PV op het dak om zoveel mogelijk met zonnestroom te laden. Het laden duurt wat langer maar we komen nooit stroom tekort.
Voor toekomstbestendigheid en mogelijkheden zou ik toch wel voor een 3 fase lader gaan. Mijn Alfen is ook 3 fase, maar ik zou dat in de paal ook om kunnen schakelen volgens mij.
Get!em schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 17:48:
[...]

Met een goede slimme laadpaal (hier een Peblar) eventueel aangevuld met EVCC software kan het prima.

Minimum is 6A per fase. Is er 6A zonnestroom beschikbaar, dan start hij met laden op 1 fase. Eventueel zet je hem op Min+pv, waarbij hij altijd de 6A minimum pakt en dat tekort dus eventueel aanvult met grid-stroom.
Heb je vervolgens 18A pv-stroom beschikbaar, dan zal hij overschakelen naar 3 fase , want 3x 6A beschikbaar. (Dat fase schakelen wordt nog als spannend gezien, maar werkt hier met mijn ENiro 2020 en peblar prima, zowel met peblar software als met evcc software)

Dat is onafhankelijk of je een 1 fase of 3 fase zonnepanelen omvormer hebt en op welke fase die terugleveren. Je meter saldeert dat intern.

Er zijn ook zogenaamde “slimme” laadpalen die het niet goed doen, waaronder easee. Die wil echt concreet 6A op elke fase hebben voordat die begint met laden. Met een 1 fase zonnepanelen omvormer zal die dus nooit 3 fase ev laden.

De 6A minimum is overigens een standaard waarde in de wereld van laadpalen en EV en is niet specifiek voor de eNiro.

——
De volgende stap is het slim plannen met goedkope tarieven op dynamische stroom in combinatie met PV stroom. Ikzelf plan daarvoor EVCC te gebruiken.

In de praktijk zal je straks in de toekomst zien dat je op de meest zonnige momenten niet alleen PV only gaat laden, maar dat je full power gaat laden omdat import gratis of zelfs geld oplevert.
Ik heb evcc inderdaad gekoppeld aan dynamische energie tarieven (zelf zit ik bij de ANWB). Dat werkt prima! Stekker erin, vertrektijd en gewenste accupercentage instellen en evcc regelt de meest ideale (lees goedkope) momenten om te laden. Werkt super!

Alleen is het wel kwetsbaar, in die zin, dat toen Kia onlangs besloot de inlogprocedure te vorzien van een Captcha, viel de funtionaliteit binnen evcc om en laadde mijn Kia gewoon op tot 100% en daarbij hield hij ook geen rekening met de goedkope uurtjes van het dynamische tarief.
Ondertussen werkt het weer.

Paar opmerkingen daarover:
- ik gebruik nog de gratis trial token van evcc, maar die is steeds maar een weekje geldig of zo.
- vanwege problemen die er in het verleden waren, durf ik evcc nog niet zelf het schakelen tussen 1 en 3 fase te laten regelen. Aan de andere kant ben ik op de tijden van de hoogste opbrengst van de panelen toch niet thuis, dus daar hoef ik niet mee te rekenen.
- Ik kan mijn Alfen niet meer de load balancing laten regelen, als ik hem aanstuur via evcc. Dat betekent dat evcc ook de load balancing in mijn huis moet regelen. Dat lijkt allemaal prima te werken, maar ik houd het wel kritisch in de gaten. Voordat ik met evcc aan de gang ging, regelde de Alfen de load balancing.

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:11
Gekke vraag: ik heb nu al een paar keer gehad dat de collision detection van mijn Niro een foutmelding geeft op een heel specifiek stuk weg. Nu gebeurt het wel eens vaker, er zitten dan bijvoorbeeld veel vliegjes op de sensor, maar het is me opgevallen dat het op deze weg nu al een paar keer voorkwam.

Is dit toeval? Of kan er een reden zijn dat dit speciaal hier gebeurt? Ik ben heel benieuwd :)

omniscale.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
posttoast schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 23:34:
Gekke vraag: ik heb nu al een paar keer gehad dat de collision detection van mijn Niro een foutmelding geeft op een heel specifiek stuk weg. Nu gebeurt het wel eens vaker, er zitten dan bijvoorbeeld veel vliegjes op de sensor, maar het is me opgevallen dat het op deze weg nu al een paar keer voorkwam.

Is dit toeval? Of kan er een reden zijn dat dit speciaal hier gebeurt? Ik ben heel benieuwd :)
Zoek maar even in dit forum, er is heel veel over gesproken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchKel
multikoe schreef op zondag 28 september 2025 @ 06:35:
[...]

Ik ga kijken of ik hier vandaag nog iets over kan toevoegen aan de faq in de topic start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

DutchKel schreef op zondag 28 september 2025 @ 11:06:
Ik ga kijken of ik hier vandaag nog iets over kan toevoegen aan de faq in de topic start.
Sommige mensen lijken niet zo goed in ‘loslaten’… :+

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
Hippe Lip schreef op zondag 28 september 2025 @ 11:11:
[...]

Sommige mensen lijken niet zo goed in ‘loslaten’… :+
Wees blij dat ik nog de moeite neem om de TS bij te werken ;). Daarbij ik heb de E-Niro nog steeds dus dan mag ik de TS ook nog bijwerken.

Hij ziet er weer uit als nieuw intussen dus klaar om hem in te leveren :). Donderdag is de dag dat ik echt afscheid moet nemen van de auto.

Inmiddels is de FAQ weer heel wat uitgebreid met wat extra informatie, voornamelijk over de ADAS veiligheidssystemen. Er kunnen kleine fouten in staan omdat ik daar helaas ook niet alle details van weet.

[ Voor 5% gewijzigd door DutchKel op 28-09-2025 11:33 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• multikoe
DutchKel schreef op zondag 28 september 2025 @ 11:32:
[...]

Wees blij dat ik nog de moeite neem om de TS bij te werken ;). Daarbij ik heb de E-Niro nog steeds dus dan mag ik de TS ook nog bijwerken.

Hij ziet er weer uit als nieuw intussen dus klaar om hem in te leveren :). Donderdag is de dag dat ik echt afscheid moet nemen van de auto.

Inmiddels is de FAQ weer heel wat uitgebreid met wat extra informatie, voornamelijk over de ADAS veiligheidssystemen. Er kunnen kleine fouten in staan omdat ik daar helaas ook niet alle details van weet.
Mag ik wat suggesties doen? Ik lees (schaam....) nu de TS pas en het is een indrukwekkende hoeveelheid nuttige informatie. Kudoos voor de opsteller!
Mijn aanvullingen:
- Ik zou wat meer benadrukken dat de verwarming erg veel energie verbruikt en dan met name de eerste paar kilometers. Dat betekent dat veel korte ritten in de winter een behoorlijk hoog verbruik zullen geven.
- Rijgeluiden: Toen mijn motor/reductiebak slecht werd hoorde ik een kloppend geluid uit het vooronder bij optrekken bij lage snelheden. Dat ging over in een gierend geluid op hogere snelheden (>80).
- Rijgeluiden: de achterbanden van de e-Niro lijken gevoeliger voor "cupping" dan bij andere auto's hoewel dat natuurlijk ook afhankelijk is van het type band. Cupping hoor je doordat er steeds luider zoemend geluid van achteren komt dat hoger wordt naarmate de snelheid toeneemt. Het lijkt (voor diegenen die dat weten) erg op het geluid van een versleten achterwiellager.
- Actieradius: iedereen die de app gebruikt weet dit waarschijnlijk al: de aangegeven actieradius in de app is (meestal...) met de auto UIT en is de theoretische afstand die je kunt rijden met alle apparatuur (verlichting, radio en climate control) uit. Met de auto AAN is de actieradius bijna per definitie lager en zeker met de verwarming of airco aan. De actieradius is overigens redelijk nauwkeurig en de resterende actieradius tijdens een rit is ook vrijwel lineair. M.a.w. hij blijft tot het allerlaatst redelijk nauwkeurig.

Tot zover :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• posttoast
multikoe schreef op zondag 28 september 2025 @ 06:35:
[...]

Oh wat stom, ik had gezocht maar blijkbaar niet met de juiste zoekterm?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
posttoast schreef op zondag 28 september 2025 @ 12:37:
[...]

Oh wat stom, ik had gezocht maar blijkbaar niet met de juiste zoekterm?
Zoektermen zijn lastig en je moet er soms een paar proberen. En anders is de Topic Start (knop rechtsboven in je scherm "TS") een hele goede start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
multikoe schreef op zondag 28 september 2025 @ 13:12:
[...]

Zoektermen zijn lastig en je moet er soms een paar proberen. En anders is de Topic Start (knop rechtsboven in je scherm "TS") een hele goede start.
Die heb ik zojuist helemaal doorgelezen én ik heb nog op een paar andere keywords gezocht, maar ik ben er nog steeds niet uit :D Dus als iemand me kan verlichten: ik ben razendbenieuwd (en het is totaal onbelangrijk, heb er in de praktijk weinig last van, maar ik vind het wel interessant ;) ).

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

DutchKel schreef op zondag 28 september 2025 @ 11:32:
Wees blij dat ik nog de moeite neem om de TS bij te werken ;).
Tuurlijk mag je de TS nog bijwerken. En over een maand (of nog later) ook wel. Het wordt sowieso gewaardeerd als dat werk gedaan wordt. d:)b

Je lijkt alleen erg serieus in te gaan op een tekst met een clowntje erbij. Had ik een knipoog moeten gebruiken? ;)

Bovendien: wie de schoen past trekke hem aan. _/-\o_

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

posttoast schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 23:34:

Zoekwoorden: radar, alarmsysteem.

Bepaalde alarmsystemen, camera’s en radars en automatisch openende poorten (bijv bij luxe villa’s ) verstoren de detectiesystemen van de Kia. Soms met infrarood, soms met radar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Hippe Lip schreef op zondag 28 september 2025 @ 18:13:
[...]

Tuurlijk mag je de TS nog bijwerken. En over een maand (of nog later) ook wel. Het wordt sowieso gewaardeerd als dat werk gedaan wordt. d:)b

Je lijkt alleen erg serieus in te gaan op een tekst met een clowntje erbij. Had ik een knipoog moeten gebruiken? ;)

Bovendien: wie de schoen past trekke hem aan. _/-\o_
Soms vind ik het gewoon leuk om te happen, vandaar mijn knipoog erbij.

No worries. ☺️ Misschien dat ik @multikoe 's suggesties ook nog meeneem in de TS. Al moet ik bepaalde onderdelen wel nuanceren. Even kijken hoe het in de TS past. Het verbruik in de winter met de verwarming is namelijk alleen gigantisch als je geen warmtepomp hebt, anders valt het nog wel mee. De batterijcapaciteit gaat wel behoorlijk achteruit met kou.

[ Voor 19% gewijzigd door DutchKel op 28-09-2025 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

De EVCC integratie is sinds vorige week ook updatebaar, en de Kia is weer bruikbaar zonder een nighly + fix toe te passen.
Wel is er nog steeds de Refresh token nodig (via python script) (zoals ook bij HomeAssistant).

Hier update geinstalleerd en Kia weer "native" in EVCC, zonder de HA workaround.

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 29-09-2025 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Get!em schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:59:
De EVCC integratie is sinds vorige week ook updatebaar, en de Kia is weer bruikbaar zonder een nighly + fix toe te passen.
Wel is er nog steeds de Refresh token nodig (via python script) (zoals ook bij HomeAssistant).

Hier update geinstalleerd en Kia weer "native" in EVCC, zonder de HA workaround.
Ik had hem zelf ook al weer werkend met de stable versie.
ndertussen heb ik de dynamische tarieven ook nog aangepast, waardoor ik niet alleen de standaard (max) 48 uur tarieven heb, maar ook nog ongeveer 1 a 2 dagen (extra) voorspelde tarieven tarieven heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FitTiv
posttoast schreef op zondag 28 september 2025 @ 15:24:
[...]

Die heb ik zojuist helemaal doorgelezen én ik heb nog op een paar andere keywords gezocht, maar ik ben er nog steeds niet uit :D Dus als iemand me kan verlichten: ik ben razendbenieuwd (en het is totaal onbelangrijk, heb er in de praktijk weinig last van, maar ik vind het wel interessant ;) ).
Je moet ook zoeken op Hengelo ;)

DutchKel in "Het grote Kia e-Niro topic"

succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Haha, ja die zoekterm had ik niet geprobeerd. Maar er is nu wel een hoop meer duidelijk geworden, dank :)

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emootje
[...]

En heb nog een vraag over de laadpaal die er moet gaan komen. Ik heb zonnepanelen en lever heel veel terug met een hoge terugleverboete als gevolg.

Ik heb gisteren de auto geladen met 8 kWh, ik heb een Alfen Eve Single Line Pro en bij deze kun je het instellen met de app hoeveel vermogen je naar je auto stuurt. In mijn geval dus gisteren iets teruggeschroefd en op die manier zo lang mogelijk gebruik gemaakt van de zon op de panelen.
Ik zou zeker een slimme lader nemen en zorg dat er naast je P1 kabel ook een netwerkkabel heen gaat, dan ben je toekomstbestendig. Ik heb onlangs pas een oplossing gevonden voor het feit dat hij niet met internet verbonden was. Maar goed, er is inderdaad een geweldig topic voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

bnwgraaf schreef op maandag 29 september 2025 @ 11:09:
[...]

Ik had hem zelf ook al weer werkend met de stable versie.
ndertussen heb ik de dynamische tarieven ook nog aangepast, waardoor ik niet alleen de standaard (max) 48 uur tarieven heb, maar ook nog ongeveer 1 a 2 dagen (extra) voorspelde tarieven tarieven heb.
Welke optie bedoel je daar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
Get!em schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:21:
[...]

Welke optie bedoel je daar?
Ik zal je wel ff een pm sturen; is misschien wat te veel offtopic hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Emootje schreef op maandag 29 september 2025 @ 11:22:
[...]
Ik heb gisteren de auto geladen met 8 kWh,
8kW of 8kWh?
8kW is nog veel op zonnestroom, bijna niemand heeft zoveel overschot op groot deel vd dag.
8kWh zegt niets, de vraag is hoe lang je daar over doet, 1u of 6u?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Wil je mij ajb niet meer herinneren aan mijn grootste nachtmerrie met de auto. ;) Mijn vrouw zat naast me en ze wist niet dat die melding af en toe komt. Zij dacht dat de auto kapot was de eerste keer dat het in Hengelo gebeurde.

Gelukkig heb ik het nog nergens anders zo erg gehad als daar. Ik weet wel dat het hier ongeveer ook gebeurd (op dat stuk rechte weg), maar alleen als ik vanaf het zuiden naar het noorden rij (dus ik rij richting Amersfoort). De andere richting geeft daar geen problemen. Vanochtend had ik het weer.

[ Voor 8% gewijzigd door DutchKel op 29-09-2025 18:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
Nieuwe update van de (Android) app met verholpen uitlogproblemen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dymryy84pIrL8_ecObVNWy80d48=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/mhuN5a2r42MlTWOdpgZPcCjZ.jpg?f=user_large

Overigens hoef ik niet steeds weer opnieuw in te loggen, maar eens in de zoveel dagen krijg ik na het openen van de app weer een rondleiding door de functies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emootje
eltron schreef op maandag 29 september 2025 @ 17:02:
[...]

8kW of 8kWh?
8kW is nog veel op zonnestroom, bijna niemand heeft zoveel overschot op groot deel vd dag.
8kWh zegt niets, de vraag is hoe lang je daar over doet, 1u of 6u?
Normaal laad ik met 3 fasen en zit ik ruim boven de 10, probleem is dan dat ik een piek heb qua stroomverbruik en daarna weer een overschot(je) aan teruglevering. Dus door hem lager te zetten duurt het langer voor hij vol is en gebruik ik meer van mijn eigen stroom. Dat is eigenlijk wat ik ermee wilde zeggen, die 8 Kwh had net zo goed 4 kunnen zijn alleen dan duurt het de hele nacht voor hij vol is. Ik had geen haast.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaanTriple7
@Emootje ik denk dat je kW en kWh door elkaar haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsjuhz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-09 15:33
Heb sinds deze maand ook een Kia e-Niro in bezit en hij rijdt super fijn. Nu was dit niet zo heel moeilijk gezien we van een 107 kwamen maar toch. Wat mij opviel in de maand, en was benieuwd of andere dat ook merken, is dat de GOM wel eens verspringt van hoeveel KM ik nog met de accu kan als de auto uit is geweest.

Merk dat als ik de auto neerzet en dan bijv. boodschappen doe en weer terug kom dat er een verschil in de GOM staat van +- 10km (ene keer meer, andere keer minder). Dit was ook voordat de koude nachten/dagen begonnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
multikoe schreef op zondag 28 september 2025 @ 11:58:
[...]

Mag ik wat suggesties doen? Ik lees (schaam....) nu de TS pas en het is een indrukwekkende hoeveelheid nuttige informatie. Kudoos voor de opsteller!
Mijn aanvullingen:
- Ik zou wat meer benadrukken dat de verwarming erg veel energie verbruikt en dan met name de eerste paar kilometers. Dat betekent dat veel korte ritten in de winter een behoorlijk hoog verbruik zullen geven.
- Rijgeluiden: Toen mijn motor/reductiebak slecht werd hoorde ik een kloppend geluid uit het vooronder bij optrekken bij lage snelheden. Dat ging over in een gierend geluid op hogere snelheden (>80).
- Rijgeluiden: de achterbanden van de e-Niro lijken gevoeliger voor "cupping" dan bij andere auto's hoewel dat natuurlijk ook afhankelijk is van het type band. Cupping hoor je doordat er steeds luider zoemend geluid van achteren komt dat hoger wordt naarmate de snelheid toeneemt. Het lijkt (voor diegenen die dat weten) erg op het geluid van een versleten achterwiellager.
- Actieradius: iedereen die de app gebruikt weet dit waarschijnlijk al: de aangegeven actieradius in de app is (meestal...) met de auto UIT en is de theoretische afstand die je kunt rijden met alle apparatuur (verlichting, radio en climate control) uit. Met de auto AAN is de actieradius bijna per definitie lager en zeker met de verwarming of airco aan. De actieradius is overigens redelijk nauwkeurig en de resterende actieradius tijdens een rit is ook vrijwel lineair. M.a.w. hij blijft tot het allerlaatst redelijk nauwkeurig.

Tot zover :)
Als ik me niet vergis zijn nu al je verzoekjes ook in de TS verwerkt. Wel met enige nuance in sommige delen en wat uitgebreider beschreven.

@Nielsjuhz heb je de TS al bekeken? Daar staat inmiddels het een en ander in over de GOM voornamelijk na bovenstaande input.

[ Voor 3% gewijzigd door DutchKel op 30-09-2025 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielsjuhz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-09 15:33
DutchKel schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 11:29:
[...]

Als ik me niet vergis zijn nu al je verzoekjes ook in de TS verwerkt. Wel met enige nuance in sommige delen en wat uitgebreider beschreven.

@Nielsjuhz heb je de TS al bekeken? Daar staat inmiddels het een en ander in over de GOM voornamelijk na bovenstaande input.
Goede tip! Net gelezen en hij herberekend het dus, kort gezegd, gewoon aan de hand van de laatste rit. Weet ik meteen of ik zuinig reed of niet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Nielsjuhz schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 11:43:
[...]

Goede tip! Net gelezen en hij herberekend het dus, kort gezegd, gewoon aan de hand van de laatste rit. Weet ik meteen of ik zuinig reed of niet :D
Dat is misschien wel iets te kort gezegd, maar hij berekend het inderdaad aan de hand van het meest recente verbruik. Of dat de laatste rit is of laatste 5 ritten is niet bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Nielsjuhz schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 10:31:
Heb sinds deze maand ook een Kia e-Niro in bezit en hij rijdt super fijn. Nu was dit niet zo heel moeilijk gezien we van een 107 kwamen maar toch. Wat mij opviel in de maand, en was benieuwd of andere dat ook merken, is dat de GOM wel eens verspringt van hoeveel KM ik nog met de accu kan als de auto uit is geweest.

Merk dat als ik de auto neerzet en dan bijv. boodschappen doe en weer terug kom dat er een verschil in de GOM staat van +- 10km (ene keer meer, andere keer minder). Dit was ook voordat de koude nachten/dagen begonnen
Beetje variatie is wel mogelijk, o.a. ivm temperatuur en wat je zoal ingeschakeld had bij het uitzetten van de auto<>wat er standaard aangaat bij jouw standaardinstellingen. 10km lijkt me vrij veel, maar ook dat is afhankelijk van resterende GOM. Op een GOM van 500km is dat een andere verhouding dan op een GOM van 50km. En het blijft natuurlijk een schatting, die is gebaseerd op jouw recente rijgedrag en omstandigheden enerzijds en de actuele stand van zaken anderzijds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-09 19:19

13art

Moderator Mobile
Ik dacht mogelijk bijna achterhaald te hebben wat maakt dat de regeneratiestand om de zoveel tijd gereset wordt. Ik dacht dat het mogelijk te maken had met het wel of niet bevestigen van het te laden profiel. Wanneer er te vaak niet bevestigd werd dat dan om één of andere reden de regeneratiestand gereset werd. Ongeveer een week (misschien iets langer misschien iets korter) elke keer het profiel bevestigd. Dat ging goed en er trad geen reset op.
Gisteren een keer vergeten, maar daarna weer bevestigd en geen reset. Helaas, de keer daarna wel een reset en de eerst volgende rit daarna ook weer een reset. Twee keer achter elkaar dus. Daar ging mijn theorie.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
13art schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:40:
Ik dacht mogelijk bijna achterhaald te hebben wat maakt dat de regeneratiestand om de zoveel tijd gereset wordt. Ik dacht dat het mogelijk te maken had met het wel of niet bevestigen van het te laden profiel. Wanneer er te vaak niet bevestigd werd dat dan om één of andere reden de regeneratiestand gereset werd. Ongeveer een week (misschien iets langer misschien iets korter) elke keer het profiel bevestigd. Dat ging goed en er trad geen reset op.
Gisteren een keer vergeten, maar daarna weer bevestigd en geen reset. Helaas, de keer daarna wel een reset en de eerst volgende rit daarna ook weer een reset. Twee keer achter elkaar dus. Daar ging mijn theorie.
Hm, ik bevestig nooit actief het profiel. Ik start de auto en laat de schermen die dan verschijnen gewoon vanzelf weg gaan.
Plus, het is bij mij echt pas op gaan treden na de laatste update.

Maar zoals al aangegeven, sinds de laatst beurt (9 september) heb ik geen reset meer gehad. Men heeft toen in de garage de door mij gewenste stand op één of andere manier ergens vast gezet. De jongen van de receptie had het over het menu, maar toen ik zei, dat ik daar zelf ook de instelling al had gedaan en juist die regelmatig resette, reageerde hij beetje onbegrijpend....
Mogelijk dat men in de garage op een nog dieper niveau wellicht dit kan instellen?

In ieder geval is er bij mij sinds die 9 september geen reset meer opgetreden, daarvoor was dat elke 2 dagen of zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-09 19:19

13art

Moderator Mobile
bnwgraaf schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:03:
[...]

Hm, ik bevestig nooit actief het profiel. Ik start de auto en laat de schermen die dan verschijnen gewoon vanzelf weg gaan.
Plus, het is bij mij echt pas op gaan treden na de laatste update.

Maar zoals al aangegeven, sinds de laatst beurt (9 september) heb ik geen reset meer gehad. Men heeft toen in de garage de door mij gewenste stand op één of andere manier ergens vast gezet. De jongen van de receptie had het over het menu, maar toen ik zei, dat ik daar zelf ook de instelling al had gedaan en juist die regelmatig resette, reageerde hij beetje onbegrijpend....
Mogelijk dat men in de garage op een nog dieper niveau wellicht dit kan instellen?

In ieder geval is er bij mij sinds die 9 september geen reset meer opgetreden, daarvoor was dat elke 2 dagen of zo...
Klopt bij mij ook nadat de garage de update had uitgevoerd. Theoretisch gezien had er door de update iets veranderd kunnen zijn waardoor bij het niet bevestigen van het profiel om de zoveel tijd er een reset van de regeneratiestand optrad. Maar goed dat lijkt dus niet het geval te zijn.

Heb voor de zekerheid de andere twee profielen bekeken maar daar staat nergens stand 1 van de regeneratie ingesteld. Dus onbedoeld een ander profiel laden is het ook niet.

Blijft gek dat het tijden niet optreed en dan opeens twee keer achter elkaar.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

DutchKel schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 12:28:
[...]

Dat is misschien wel iets te kort gezegd, maar hij berekend het inderdaad aan de hand van het meest recente verbruik. Of dat de laatste rit is of laatste 5 ritten is niet bekend.
Toch is de variatie niet zo groot. In de X/Y plot van alle data die ik heb van afgelopen maand kun je een lineaal leggen....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ka6H652lP1hLnuUX3T-rcR60GFg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C6Bru02wy7ETG6mNR4Q1ENyc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Get!em schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:46:
[...]

Toch is de variatie niet zo groot. In de X/Y plot van alle data die ik heb van afgelopen maand kun je een lineaal leggen....

[Afbeelding]
Yep, maar die data die je laat zien is van een integratie (HA?) die waarschijnlijk de data uitleest als de auto stilstaat en uit. Dan is de GOM inderdaad stijf lineair met de SOC. En overigens ook lineair met de gereden kilometers.
Als je de data in een grafiek zet met de GOM en de auto aan, dan zul je veel meer variatie zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

multikoe schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 16:08:
[...]

Yep, maar die data die je laat zien is van een integratie (HA?) die waarschijnlijk de data uitleest als de auto stilstaat en uit. Dan is de GOM inderdaad stijf lineair met de SOC. En overigens ook lineair met de gereden kilometers.
Als je de data in een grafiek zet met de GOM en de auto aan, dan zul je veel meer variatie zien.
Het is inderdaad met HomeAssistant. Ik forceer de update elk uur op x:00. Dus heb ook tijdens ritten (als de rit tijdens x:00 valt) de data meegepakt.
Uiteraard is het niet zo variabel als dat je met OBD direct elke minuut uitleest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:34
Appie Heijn schreef op donderdag 25 september 2025 @ 11:39:

Vanmiddag diagnose, de verdamper kapot, over 2 weken vervanging, hele Dashboard en midden console moet eruit :|

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Afgelopen week is de app weer geüpdatet en nu staat de kilometerstand niet meer in beeld. Ook kan ik nergens de ritten per dag vinden, maar misschien kijk/zoek ik verkeerd?
Ik gebruik de ritregistratie altijd om voor werk de kilometers te kunnen doorgeven, maar zie ze nu dus niet meer. Weet iemand waar en of die nog ergens te zien zijn in de app?
Geeft wat mij betreft al aan dat de vernieuwingen in/aan de app niet goed zijn als je moet gaan zoeken waar het nu weer naartoe is verplaatst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emootje
Bij mij staat het gewoon nog op de plek waar het stond (Android), ook na de update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Ik weet toch zeker dat hier op de beginpagina de kilometerstand in beeld stond.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XdVI9yrzaSmsydiINz_o-q1vHoI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LQIifs8jh8DswZxu2x5tEqyr.jpg?f=fotoalbum_large
Maar waar kan ik de kilometerstand en ritgegevens dan nu vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
rokil schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:02:
Ik weet toch zeker dat hier op de beginpagina de kilometerstand in beeld stond.
[Afbeelding]
Maar waar kan ik de kilometerstand en ritgegevens dan nu vinden?
Onder Driving Insight.
Overigens heb ik de km-stand wel in beeld, maar ik kan me herinneren dat ik de afgelopen paar weken die km-stand wel miste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Driving Insight heb ik ook niet meer...
Mijn android app is afgelopen nacht geüpdatet.

[ Voor 38% gewijzigd door rokil op 01-10-2025 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:19
rokil schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:07:
Driving Insight heb ik ook niet meer...
Mijn android app is afgelopen nacht geüpdatet.
Ik zou even uit- en weer inloggen.
En anders de app opnieuw installeren.
Het kilometrage staat hier (laatste android versie) wel op het startscherm en ook driving history is beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Cache geleegd, gegevens gewist, uitgelogd, app verwijderd en weer opnieuw geïnstalleerd, maar geen kilometerstand en ritgegevens meer te vinden.
Mijn telefoon is een Samsung S23+ van een jaar oud met de nieuwste software erop, dus dat zou het probleem ook niet moeten zijn.
Dacht vorig jaar nog een tijd lang in deze auto te blijven rijden en heb mezelf maar eens een dure telefoon cadeau gedaan. Had beter een andere auto kunnen kopen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

rokil schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:45:
Dacht vorig jaar nog een tijd lang in deze auto te blijven rijden en heb mezelf maar eens een dure telefoon cadeau gedaan. Had beter een andere auto kunnen kopen....
Tuurlijk. Die twee zitten immers in dezelfde prijsklasse? :+

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Als je de ergernis erbij optelt... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
rokil schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:45:
Cache geleegd, gegevens gewist, uitgelogd, app verwijderd en weer opnieuw geïnstalleerd, maar geen kilometerstand en ritgegevens meer te vinden.
Mijn telefoon is een Samsung S23+ van een jaar oud met de nieuwste software erop, dus dat zou het probleem ook niet moeten zijn.
Ik heb een Samsung A54, met daarop versie 1.0.15 van de Kia app.
Zie hieronder screenshots van hoe mijn scherm er uit ziet (moest effe snel)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5vQgldQCQzjOsKoGxlybt7Pl1hM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1GtYEpeI2gX6LH9mElUNnDXD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oEzGH0yAXVvJIQn6FvSoPSd0f-8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A5YjcGVyCZxnB5hKc0ZeH0Ru.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VgAeWy9xxjG2CmOcFZeYptik7FQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nnVmIFtFVbgpXoklcQA3vcDb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i6qpf1ZG4CraS1VLK8LsUnC5XYU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gjkao0G1MTt99n2Vd7x87eq0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Dat had ik gisteren ook nog zo.
De kilometerstand onder de auto is weg en onder het tabje Service-snelkoppeling staat bij mij alleen een grote, niet te verschuiven advertentie van een Ev3 (die ik zeker niet ga kopen).
Mijn telefoon heeft vannacht ook geen update gehad ofzo, alleen de Kia app.
Zal wel weer aan mij liggen. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
rokil schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 14:09:
Dat had ik gisteren ook nog zo.
De kilometerstand onder de auto is weg en onder het tabje Service-snelkoppeling staat bij mij alleen een grote, niet te verschuiven advertentie van een Ev3 (die ik zeker niet ga kopen).
Mijn telefoon heeft vannacht ook geen update gehad ofzo, alleen de Kia app.
Zal wel weer aan mij liggen. :-(
Maar: welke versie van de app heb jij dan?
De laatste update van de app is van 25 september (dus niet vannacht) en die update heb ik. Er is geen nieuwere update voor Android.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Ik heb ook versie 1.0.15.
Misschien dat niet iedere telefoon op hetzelfde tijdstip/datum een update krijgt?
Ik had de app al een aantal dagen niet gebruikt en gisteren toevallig weer wel om de kilometers te bekijken. Er kwam wat tussen en aangezien de auto vandaag niet weg hoefde, dacht ik komt morgen wel.
Gisteren stond de kilometerstand en driving insight dus nog gewoon in beeld.
Misschien omdat ik de app gisteren weer eens opende dat hij dan vannacht ineens ging updaten?

Overigens zojuist op mijn oude Samsung S9 de Kia app geïnstalleerd, maar ook daar krijg ik geen kilometerstand of driving insight in beeld. Het ligt dus niet aan mijn (nieuwe) telefoon. Gelukkig wel de grote Kia Ev3 reclame...
Pagina: 1 ... 351 352 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.