Het grote Kia e-Niro topic

Pagina: 1 ... 352 353 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:59
eltron schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 16:21:
[...]

Ja,

afhankelijk van rijomstandigheden uiteraard, maar de 537 representeert feitelijk wat je al gerealiseerd hebt. Dus o.b.v. je gemiddelde verbruik zou je dit aantal km kunnen rijden.
Effectief was het vandaag wel iets minder, veel snelweg en harde wind tegen. Dus na 165km nog ca. 350km "over".
Mijn GOM laat rond de 440 zien en dat haal ik ook. Zal nu wel snel minder worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07:37
Ik schreef een tijdje geleden al over een voor mij onbekend icoontje in het ingebouwde navigatie systeem. Het was me ineens een keer opgevallen en verschijnt maar heel af en toe. Het staat dan links onderin de hoek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dIv_YToBMOwBMuGxS1pyq-XBzJw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3l0dfgJILc8ZqneRkQaQfj5n.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vermoeden is dat het iets te maken heeft met de verkeerssituatie, want tot nog toe verschijnt hij op momenten met grote verkeersdrukte.
Als je het aantikt lijkt er gezocht te worden naar een alternatieve route, maar tot nog toe zonder resultaat.

Iemand dit al eens opgevallen en ook gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:00
[b]bnwgraaf in "Het grote Kia e-Niro topic"
@bnwgraaf Nope, nooit opgevallen, maar als ik me niet vergis, komt het op dezelfde plaats waar af en toe een “P” verschijnt als je je bestemming bereikt. ‘k Dacht/hoopte dat als je op de P klikte, de auto je naar de dichtst bijgelegen parking zou leiden, maar doet ie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
bnwgraaf schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 10:17:
Ik schreef een tijdje geleden al over een voor mij onbekend icoontje in het ingebouwde navigatie systeem. Het was me ineens een keer opgevallen en verschijnt maar heel af en toe. Het staat dan links onderin de hoek:

[Afbeelding]

Mijn vermoeden is dat het iets te maken heeft met de verkeerssituatie, want tot nog toe verschijnt hij op momenten met grote verkeersdrukte.
Als je het aantikt lijkt er gezocht te worden naar een alternatieve route, maar tot nog toe zonder resultaat.

Kijkend naar het icoontje lijkt "Zoek alternatieve route" wel een logische functie. Of misschien wordt dat icoontje alleen weergegeven als er een alternatieve route beschikbaar is. Voorheen, als je niet oplette, dan koos de navigatie een alternatieve route. Waarschijnlijk vroeg hij dan wel om toestemming, maar heel zachtjes, zodat je het over het hoofd zag. Zat je zomaar op een binnenweg. Misschien dat er nu om jouw input wordt gevraagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
plmagis schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 11:00:
[...]

@bnwgraaf Nope, nooit opgevallen, maar als ik me niet vergis, komt het op dezelfde plaats waar af en toe een “P” verschijnt als je je bestemming bereikt. ‘k Dacht/hoopte dat als je op de P klikte, de auto je naar de dichtst bijgelegen parking zou leiden, maar doet ie niet.
Ja, die P heb ik me ook al eens af lopen vragen. Er staat me bij dat ik ooit eens ergens gelezen heb, dat die P knop je positie opslaat (al dan niet in de app) of zo. Als je hem aan tikt, krijgt hij een roze streepje...
Aan de andere kant kun je in de app sowieso zien waar je je auto gelaten hebt....
multikoe schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 12:27:
[...]

Kijkend naar het icoontje lijkt "Zoek alternatieve route" wel een logische functie. Of misschien wordt dat icoontje alleen weergegeven als er een alternatieve route beschikbaar is. Voorheen, als je niet oplette, dan koos de navigatie een alternatieve route. Waarschijnlijk vroeg hij dan wel om toestemming, maar heel zachtjes, zodat je het over het hoofd zag. Zat je zomaar op een binnenweg. Misschien dat er nu om jouw input wordt gevraagd.
Ik heb ook op die manier lopen beredeneren. Ik kan het dan alleen niet helemaal plaatsen ten opzichte van twee andere functionaliteiten:
Ik zie regelmatig onderin het scherm dat de route gewijzigd is vanwege (veranderde) verkeerssituatie.
Daarnaast geeft hij dynamisch tijdens het rijden voortdurend alternatieve routes met een grijze, in plaats van groene, route kleur en als je het zij-menu hebt uitgeklapt en op overzicht kaart hebt staan, zie je ook die alternatieve routes en daarbij staat ook of ze langer/korter en sneller/langzamer zijn.

Maar toch denk ik dat deze knop wel iets met alternatieve routes te maken heeft, aangezien hij wel routes gaat berekenen.
Maar wat deze knop triggert....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJKJ
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21-10 15:54
ASW1 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 15:14:
[...]

APK is weliswaar geen vervanging voor regulier onderhoud maar dekt wel de voertuigveiligheid af.
Als je daarnaast zelf zorgt dat er af en toe nieuwe filters in komen en dat de remvloeistof gecontroleerd wordt op vocht dan zit je volgens mij prima.
Dingen die je daarnaast nog onverwacht aan de auto krijgt kun je zelf op reageren en laten repareren.
Zo denk ik er ook over .
Elke 15 k een beurt is grote onzin voor een elektrische auto .
Pure verdienste voor de garage .
Wanneer de auto over 3 jaar uit de garantie is kom ik heus niet elke 15k bij de garage
Denk eerder aan 30 k en dan doe ik het nog netjes qua onderhoud..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurrehaak
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:03
rokil schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:02:
Ik weet toch zeker dat hier op de beginpagina de kilometerstand in beeld stond.
[Afbeelding]
Maar waar kan ik de kilometerstand en ritgegevens dan nu vinden?
Welke app is dit? De nieuwe KIA app? En hoe heb je de auto weten te koppelen zodat je ook remote acties kan uitvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-10 20:57
Ja de nieuwe app, km-stand staat er inderdaad wel (ben je op dat moment verbonden met de auto @rokil ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZwMGexZqTP17wDTZBhasKkk5qA4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/orBkhH4xbnAfrBH2nHXJlelJ.jpg?f=fotoalbum_large

Remote acties net als in de oude app (en hoeft niet opnieuw in de nieuwe app).. je account koppelen aan je auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ja, op dat moment verbinding. Ook bij het refreshen geen kilometerstand en driving insight.
Kia gevraagd om een oplossing en die stellen dat de auto offline is. Ik moest alles resetten en opnieuw instellen/installeren, maar nog steeds geen gegevens.
Inmiddels weer de oude app geïnstalleerd en alle gegevens komen gewoon binnen. Ik heb dus weer de kilometerstand en ritgegevens. En geen domme reclame....
Geweldige vooruitgang, zo'n nieuwe app!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:35
Tsja, je kunt vitten op wat nieuw is, maar dan begin je snel op een oude vent te lijken die roept dat alles vroeger beter was..
De nieuwe app is niet per se een verbetering, maar tot nog toe werkt hij ondertussen bij mij prima. De oude app staat ook nog op mijn telefoon, maar heb die niet meer open gehad de laatste 2 maanden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Ik ben blij dat het bij jou goed werkt.
Bij mij niet en dus was het vroeger beter. Dan maar een oude vent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plmagis
Mmm, heeft iemand dezelfde ervaring? Sinds ik de september upgrade van de firmware van de e-Niro (MY 2020) door mijn garage heb laten doen, "kraakt" het geluid als ik podcasts afspeel vanaf de iPhone aangesloten via een USB-kabel.

('t Geluid van de autoradio klinkt haarfijn (zoals voordien), dus het ligt niet aan de luidsprekers.
't Geluid van de podcast klinkt haarfijn als ik de podcast beluister via BlueTooth luidsprekers draadloos aangesloten aan de iPhone, dus het ligt niet aan de nieuwe iOS 26.
't Geluid van een telefoongesprek via de iPhone, klinkt dan wel ook nog haarfijn.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bandicoot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:41
Nielsjuhz schreef op zondag 7 september 2025 @ 11:59:
Ik vroeg me af of mensen deze foutmelding al een keer eerder hebben gehad.
[Afbeelding]

Morgen mag ik mijn auto ophalen en de garage had mij gisteren gebeld dat ze deze melding niet weg kregen en dat ze met Kia Nederland in contact waren en dit een bekend probleem zou zijn. Kia zou hebben gezegd dat het niet erg is als de koelvloeistof maar op pijl is wat schijnt te zijn en dat ik er straks gewoon mee kan rijden. Nu heb ik al op een andere forum gezien dat het op te lossen was door (vaak) de koelvloeistofsysteem door te spoelen, maar ik mag toch aannemen dat de garage dit ook al heeft geprobeerd op (ik hoop) aanrade van Kia Nederland
Is dit inmiddels opgelost bij jou? Ik rijd een Soul en heb sinds een tijdje dezelfde melding. Volgens de dealer is spoelen inmiddels niet meer de oplossing en is de importeur op zoek naar een andere oplossing. Maar dat hoor ik nu al een maand. Het lijkt me toch niet bevordelijk om hier maanden mee door te rijden.

PVOutput: VO18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Bandicoot schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:01:
[...]

Is dit inmiddels opgelost bij jou? Ik rijd een Soul en heb sinds een tijdje dezelfde melding. Volgens de dealer is spoelen inmiddels niet meer de oplossing en is de importeur op zoek naar een andere oplossing. Maar dat hoor ik nu al een maand. Het lijkt me toch niet bevordelijk om hier maanden mee door te rijden.
Ik heb dat 1,5 jaar geleden gehad; spoelen heeft dat ogelost.
Al heb ik het begin dit jaar nog een keer zien verschijnen toen het kouder was. Na herstart van de auto was het weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsjuhz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-10 10:32
Bandicoot schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:01:
[...]

Helaas is het nog niet opgelost. Weet niet hoe het bij jou is, maar nu dat de koudere dagen naar voren komt, valt het mij wel op dat in de ochtend, eerste keer "opstarten", de melding vaker niet naar voren komt dan wel. Ook wanneer ik hem van de lader afhaal wanneer die net klaar is verschijnt de melding vaker niet dan wel (1x wel van de 4 laadbeurten tot nu toe).

Ik heb eind nov afspraak bij de werkplaats om hier nogmaals na te kijken. Hopelijk vinden ze dan een permanente oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bandicoot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:41
Toevallig gaf hij vandaag weer een melding, daarvoor was het een week of twee terug. Er is in ieder geval geen regelmaat in te ontdekken. Maar inderdaad vaker niet dan wel. Maar ja, het spul is blijkbaar ergens gekristaliseerd en er moet wel iets mee voordat het meer schade aanricht.

PVOutput: VO18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08:16
Ik ga van winter- en zomerbanden naar 4 seasonsbanden. Heb set metalen velgen over die ik via marktplaats van de hand wil doen. Heb echter geen idee wat een redelijke prijs is. Iemand ervaring hiermee? Auto is van januari 2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Harvest2002 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 16:41:
Ik ga van winter- en zomerbanden naar 4 seasonsbanden. Heb set metalen velgen over die ik via marktplaats van de hand wil doen. Heb echter geen idee wat een redelijke prijs is. Iemand ervaring hiermee? Auto is van januari 2019.
Kijk even zelf op MP en de staat van de velgen is natuurlijk belangrijk. Als ze alle vier stoeprand schade hebben zal de waarde aanzienlijk lager zijn dan strakke velgjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21-10 10:38
Harvest2002 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 16:41:
Je kan momenteel nieuwe lichtmetalenvelgen kopen voor rond de 500,- of minder.
Die van jou zijn 6 jaar oud/gebruikt.
Zou er niet teveel van verwachten. Ook afhankelijk van de staat van de velgen, maar er zullen ongetwijfeld gebruikssporen zijn. Als je 200 kunt krijgen ben je spekkoper denk ik, maar ik zou dus op minder rekenen.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
eltron schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 19:06:
[...]

Je kan momenteel nieuwe lichtmetalenvelgen kopen voor rond de 500,- of minder.
Die van jou zijn 6 jaar oud/gebruikt.
Zou er niet teveel van verwachten. Ook afhankelijk van de staat van de velgen, maar er zullen ongetwijfeld gebruikssporen zijn. Als je 200 kunt krijgen ben je spekkoper denk ik, maar ik zou dus op minder rekenen.
Dank. Ik heb inmiddels ook even gekeken op marktplaats en de prijzen zijn inderdaad niet hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06:22
https://www.bright.nl/nie...g-nieuws-is-voor-jou.html

Goed nieuws met name voor koper en verkoper van een 2e hands EV. Kia is hierin voorloper :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Dennis 1 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 05:46:
https://www.bright.nl/nie...g-nieuws-is-voor-jou.html

Goed nieuws met name voor koper en verkoper van een 2e hands EV. Kia is hierin voorloper :)
Dat is meer aan de EU te danken dan aan Kia. En als ik het goed begrijp doen ze dit pas voor auto’s verkocht vanaf 2027, dus niet voor de e-Niro. Maar misschien begrijp ik het verkeerd en is het met terugwerkende kracht.
Kia is van plan om deze service vanaf februari 2027 aan te bieden voor alle elektrische en HEV-modellen die in Europa worden verkocht, conform de vereisten van de EU-batterijverordening.
https://www.press-eu.kia....aspoort-op-celniveau-test

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:55

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

CyBeRSPiN schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 06:56:
[...]

Dat is meer aan de EU te danken dan aan Kia. En als ik het goed begrijp doen ze dit pas voor auto’s verkocht vanaf 2027, dus niet voor de e-Niro. Maar misschien begrijp ik het verkeerd en is het met terugwerkende kracht.

[...]

Met de prima staat van dienst van de accu in de e-Niro (van de andere Kia’s ken ik die niet) kan ik me wel voorstellen dat Kia trots voorop wil lopen hiermee.
Wie wil zoiets nou niet laten zien… :)

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 06:56:
[...]

[...]

Ga jij die monitorchip nog op de cellen van je e-niro laten aanbrengen dan :?
Dit kan uiteraard alleen voor nieuw verkochte auto's vanaf 2027 gelden.

Echter gezien de kwaliteit van de e-Niro batterij voegt het voor mij niet veel toe.
Zolang ik bij dit weer nog meer dan 500km op één lading kan rijden hoor je mij niet klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21:28
SoH: kan ik al zien.
Delta V cellen: kan ik al zien.
Laadgedrag: kan ik al zien.

Wat is de toegevoegde waarde? Min en max gemeten temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
DaanTriple7 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 13:35:
SoH: kan ik al zien.
Delta V cellen: kan ik al zien.
Laadgedrag: kan ik al zien.

Wat is de toegevoegde waarde? Min en max gemeten temperatuur?
Een betrouwbare SOH...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
Vanmorgen toen ik de auto inschakelde kreeg ik één of andere melding over POI's en iets met de app, maar het ging te snel om het goed te lezen.
Mogelijk had het te maken met een adres dat ik via de app had opgeslagen bij mijn favorieten.

Maar we zijn op dit moment onderweg naar Bretagne en vanwege het dynamisch inplannen van laadstops gebruik ik de ingebouwde navigatie.
En nu viel het me in Frankrijk op dat er ineens Tesla Superchargers in het navigatiesysteem beschikbaar zijn en deze ook mee ingepland worden!

In de app kan ik ze echter nog niet zo vinden dus ik kan nu niet controleren of die ook al in Nederland beschikbaar zijn in het Kia systeem.
Maar ze lijken dus ongemerkt stiekem te zijn toegevoegd...

Alleen de status staat op onbekend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NqSU_1gOGdrlelG6QPV07WGl0wY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OfcyqFmLbhac6qLpcvDmBoCK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door bnwgraaf op 12-10-2025 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ystime
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:26
-verplaatst-

[ Voor 97% gewijzigd door Ystime op 11-10-2025 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@Ystime dat is een vraag voor in het Het grote Niro EV topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
bnwgraaf schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 15:17:
Vanmorgen toen ik de auto inschakelde kreeg ik één of andere melding over POI's en iets met de app, maar het ging te snel om het goed te lezen.
Mogelijk had het te maken met een adres dat ik via de app had opgeslagen bij mijn favorieten.

Maar we zijn op dit moment onderweg naar Bretagne en vanwege het dynamisch inplannen van laadstops gebruik ik de ingebouwde navigatie.
En nu viel het me in Frankrijk op dat er ineens Tesla Superchargers in het navigatiesysteem beschikbaar zijn en deze ook mee ingepland worden!

In de app kan ik ze echter nog niet zo vinden dus ik kan nu niet controleren of die ook al in Nederland beschikbaar zijn in het Kia systeem.
Maar ze lijken dus ongemerkt stiekem te zijn toegevoegd...

Alleen de status staat op onbekend.

[Afbeelding]
Hmmm, verder onderzoek lijkt uit te wijzen dat de Nederlandse Tesla laders nog niet op de kaart staan, in tegenstelling dus tot die in Frankrijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 07:26

A13X

Dude

Net maar een andere 12v accu besteld(varta c30) geen idee of hij slecht is. 12,5v gemeten, maar zodra de auto "gestart" werd begon hij onmiddellijk te laden met 14v. Dus hoe zuiver die meting is?

Kregen al eens in de paar maanden een storing tijdens het rijden. Die was na het aan/uit zetten ook meteen weer weg en de dealer zag niks met uitlezen. Nu zelf uitgelezen met de obd dongel, nadat hij vrijdag 2x op 1 dag verscheen. Verschillende storingen. Gereset vandaag weer storing, maar nu andere dan vrijdag.

Accu is nog een rocket dus ik gok dat hij 6-7 jaar oud is in onze 2019 niro. Dus ga die eerst maar eens vervangen.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-10 10:04
Dat is best normaal. Ruim 12volt in standby en 14v bij laden. Niks mis met die accu zou ik zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
Er is ook niks mis met het vervangen van een 6 jaar oude accu. Hoe goed de accu daadwerkelijk is kun je niet aflezen aan enkel het voltage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
A13X schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 23:53:
Net maar een andere 12v accu besteld(varta c30) geen idee of hij slecht is. 12,5v gemeten, maar zodra de auto "gestart" werd begon hij onmiddellijk te laden met 14v. Dus hoe zuiver die meting is?

Kregen al eens in de paar maanden een storing tijdens het rijden. Die was na het aan/uit zetten ook meteen weer weg en de dealer zag niks met uitlezen. Nu zelf uitgelezen met de obd dongel, nadat hij vrijdag 2x op 1 dag verscheen. Verschillende storingen. Gereset vandaag weer storing, maar nu andere dan vrijdag.

Accu is nog een rocket dus ik gok dat hij 6-7 jaar oud is in onze 2019 niro. Dus ga die eerst maar eens vervangen.
Het voltage alleen is geen goede indicatie. Een accu kan een goed voltage aangeven, maar onder belasting volledig inkukelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

multikoe schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 09:21:
[...]

Het voltage alleen is geen goede indicatie. Een accu kan een goed voltage aangeven, maar onder belasting volledig inkukelen.
Dat vermoed ik dus ook, kon hem alleen niet meten onder belasting aangezien hij hem meteen ging laden. Had net 45min gereden (en s'ochtends ook) dus dan vind ik het wel gek dat hij dan nog wilt gaan laden.

Een van de storingscodes die voorbij kwam was een low voltage van de tpms. Die "storing" hadden we de afgelopen 15kkm denk om de 4-5000km. Nu word het kouder en ineens hebben we hem vaker. Vandaag 1x gehad op 2 ritten van 160km, dus kom er snel genoeg achter of het de accu was.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FenixOrange
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21-10 15:44
A13X schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 19:00:
[...]

Dat vermoed ik dus ook, kon hem alleen niet meten onder belasting aangezien hij hem meteen ging laden. Had net 45min gereden (en s'ochtends ook) dus dan vind ik het wel gek dat hij dan nog wilt gaan laden.

Een van de storingscodes die voorbij kwam was een low voltage van de tpms. Die "storing" hadden we de afgelopen 15kkm denk om de 4-5000km. Nu word het kouder en ineens hebben we hem vaker. Vandaag 1x gehad op 2 ritten van 160km, dus kom er snel genoeg achter of het de accu was.
Het zou natuurlijk ook goed kunnen dat de batterijen in je tpms sensoren (in je banden) oud zijn en niet meer zo goed werken. Deze gaan zo'n 7 jaar mee (ook afhankelijk van de kms die gereden zijn). Als het kouder wordt, worden batterijen ook minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

FenixOrange schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 22:08:
[...]

Het zou natuurlijk ook goed kunnen dat de batterijen in je tpms sensoren (in je banden) oud zijn en niet meer zo goed werken. Deze gaan zo'n 7 jaar mee (ook afhankelijk van de kms die gereden zijn). Als het kouder wordt, worden batterijen ook minder.
Ja, maar de hele auto flipt. Radio gaat uit, tig meldingen. En dan check elektrisch systeem en het EV lampje. Auto zelf rijd gewoon rustig verder overigens. Je moet alleen het multimedia systeem even aan zetten. Auto uit en weer aan en alles is weer normaal. Dealer kon niks vinden zeiden ze bij het laatste onderhoud.

[ Voor 4% gewijzigd door A13X op 13-10-2025 22:54 ]

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Ik geloof dat ik niet zo heel lang geleden nog zei dat ik me over mijn 12V batterij geen zorgen maakte omdat die over de afgelopen jaren een heel stabiele SOH liet zien....
Wel, no more... Vanmorgen bleek de auto dood. Ik was al weg, mijn vrouw wilde met de auto weg, kreeg hem nog wel open, maar verder nada.
Kia Lease Hulpdienst gebeld en die komen vanmiddag langs om te kijken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1y445LqBi_2iPEOtywHnTML7J-Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hc2cz86qX3nfMb3TkQNGBtWz.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door multikoe op 14-10-2025 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

multikoe schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 08:52:
Ik geloof dat ik niet zo heel lang geleden nog zei dat ik me over mijn 12V batterij geen zorgen maakte omdat die over de afgelopen jaren een heel stabiele SOH liet zien....
Wel, no more... Vanmorgen bleek de auto dood. Ik was al weg, mijn vrouw wilde met de auto weg, kreeg hem nog wel open, maar verder nada.
Kia Lease Hulpdienst gebeld en die komen vanmiddag langs om te kijken.[Afbeelding]
@multikoe
Dat is balen, man. Statistieken zeggen dus nix.

Hoe oud is-ie, die accu? Nog de originele?
Geen jumpstarter in je assortiment tools in de auto dus, zoals er hier inmiddels een aantal wel hebben.

En gaat die hulpdienst daar een nieuwe accu in zetten, de auto afslepen of met een jumper starten om je daarna te laten ervaren dat de wagen na die rit wéér niet wil starten?

Of ga je er zelf een AGM-accu inzetten?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Hippe Lip schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:35:
[...]

@multikoe
Dat is balen, man. Statistieken zeggen dus nix.
Nee, kennelijk niet. Ik had verwacht dat ik uit de trend van de SOC wel iets zou kunnen zeggen, maar blijkbaar kan hij dus zomaar overlijden. Vannacht heeft de auto gewoon op slot gestaan, niets bijzonders.
Hoe oud is-ie, die accu? Nog de originele?
Yep, vier-en-half jaar oud. Het was dus ook wel tijd.
Geen jumpstarter in je assortiment tools in de auto dus, zoals er hier inmiddels een aantal wel hebben.
Er ligt een oplader in de achterbak, maar dat was voor mijn vrouw teveel gedoe geweest. Die moest weg. En bovendien: ik betaal per maand fors (lease) om mij te ontzorgen en ik vind dat ik daar deze ene keer wel gebruik van mag maken.... Ik werd overigens zeer correct en snel geholpen, het was dat ik op kantoor zat, anders had er binnen anderhalf uur een monteur voor mijn huis gestaan.
En gaat die hulpdienst daar een nieuwe accu in zetten, de auto afslepen of met een jumper starten om je daarna te laten ervaren dat de wagen na die rit wéér niet wil starten?
Ik ga natuurlijk aansturen op vervanging ter plekke, ik heb inderdaad geen zin om vanavond met mijn moeder in de auto weer stil te komen staan. Maar we gaan het zien.
Of ga je er zelf een AGM-accu inzetten?
Ik lease, dus dat interesseert me niet zo veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:02
Weer een mooi datapunt voor mijn stelling dat je na een jaar of 4 aan preventief vervangen van de accu zou moeten denken (als het je eigen auto is).
Eventuele pechhulp is leuk maar je hebt er alsnog een hoop ongemak aan als je onverwacht stil komt te staan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Of een compacte jumpstarter kopen en in de middenconsole leggen (onder je elleboog).
Dan sta je nooit stil hierdoor en gooi je niet voortijdig een goede accu weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:23:
Of een compacte jumpstarter kopen en in de middenconsole leggen (onder je elleboog).
Mits je de deuren nog open krijgt….

Bij een Ford met zelfde issue gestaan en daar kreeg je de deur niet eens meer open.
Dan kun je dus niet meer bij je jumpstarter en niet bij de handle van je frunk.

[ Voor 9% gewijzigd door Get!em op 14-10-2025 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Get!em schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:31:
[...]

Mits je de deuren nog open krijgt….

Bij een Ford met zelfde issue gestaan en daar kreeg je de deur niet eens meer open.
Dan kun je dus niet meer bij je jumpstarter en niet bij de handle van je frunk.
Er zit een leuke verrassing in je keyfob van de e-Niro: een metalen noodsleutel. Die kun je eruit schuiven en daarmee het normale slot gebruiken in geval van nood zoals hier.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BqTbmYlai0GS6u7R4P76_i5bXc8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ODCt7oNHb4hNda03aeTEjEC1.png?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door CyBeRSPiN op 14-10-2025 15:45 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• multikoe
multikoe schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 08:52:
Kia Lease Hulpdienst gebeld en die komen vanmiddag langs om te kijken.[Afbeelding]
Update: een vriendelijke meneer van de Wegenwacht deed de motorkap open, wierp één blik op de accu en zei: "Yep, die vallen bij bosjes". Toch nog even gemeten: 5.9 V waaruit de diagnose volgde "Zo dood als een pier". Daarna een nieuwe accu er in getild en alles doet het weer.
Hij bevestigde ook mijn ervaring dat zo'n accu dus in alle opzichten gezond kan lijken (zie mij grafiek) en dan toch van het ene op het andere moment kaduuk kan gaan. Dus mijn theorie/aanname dat je de gezondheid van een accu ook kan deduceren uit het gedrag tijdens opladen/rijden/stilstaan e.d. kan de prullenmand in :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@multikoe en met “die” bedoelde de monteur specifiek 12V accu’s van e-Niro’s die nu op leeftijd komen?

Begin nu toch ook wel te neigen om alvast een nieuwe te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

CyBeRSPiN schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 00:18:
Begin nu toch ook wel te neigen om alvast een nieuwe te bestellen.
AGM?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Geen idee. Is er hier een lijstje van accu’s die goed werken en waar ze het voordeligste te koop zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

CyBeRSPiN schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 00:43:
[...]

Geen idee. Is er hier een lijstje van accu’s die goed werken en waar ze het voordeligste te koop zijn?
Niet dat ik weet, wat de prijs betreft. Dat kan ook per dag anders uitpakken.

En verder is inmiddels wel duidelijk dat een AGM-accu robuuster is, beter geschikt voor een EV. Niet allen hier zijn er al een aantal van ons tot die conclusie gekomen, maar Kia/Hyundai ook. De IONIQ5 wordt bijvoorbeeld nu standaard af fabriek met een AGM-accu geleverd. Mogelijk geldt dat voor alle EV’s van het concern?
Ik heb daar geen marktonderzoek naar gedaan. :+

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
FYI: Een AGM accu vraagt om een iets hogere laadspanning dan een traditionele loodaccu. Dat is iets wat je niet zelf kunt aanpassen (next level tweakers uitgezonderd). Het hierdoor nooit volledig volladen van de AGM accu heeft een negatief effect op de levensduur (al zal het daadwerkelijk merkbare effect daarvan best mee kunnen vallen).
Om diezelfde reden hebben de betere losse 12v acculaders een aparte modus voor AGM accu's.

[ Voor 12% gewijzigd door DaanTriple7 op 15-10-2025 01:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Ik had zelf de EV3 al afgeschreven omdat deze (in NL) niet leverbaar is met warmtepomp.
Ik heb kennis van het principe van een airco en weet dat, wanneer we het in de auto hebben over een warmtepomp, het gaat om diezelfde airco, maar dan met de mogelijkheid om met die (airco)pomp ook te verwarmen.
Maar:
Ik vape als een malle in de auto, wat maakt dat ik altijd de airco aan heb staan. Als ik verarming gebruik staat de airco ook aan, anders beslaat m'n voorruit.
Dan heb ik toch eigenlijk niets aan de 'warmtepomp'-functie? Die pomp is immers continu bezet voor het koelen/ontvochtigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
@multikoe en met “die” bedoelde de monteur specifiek 12V accu’s van e-Niro’s die nu op leeftijd komen?
Zo klonk het wel.
Nu wil je natuurlijk weten welke accu er in zat, maar dat weet ik niet. Ik zal in het weekend ook eens kijken wat er nu in is gezet, in de haast ben ik dat ook vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:23:
Met wat geluk werkt dat wel maar ik heb ook al genoeg ervaringen gelezen waar de accu op zo'n manier ineens compleet instort dat de jumpstarter het niet meer kan fixen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Ik vermoed bij alle auto's. Kapotte accu is zo'n beetje de meest voorkomende oorzaak van pech, ook bij EV's.
Zeker nu het kouder wordt stel ik me voor dat je als wegenwacht een flink deel van je werkdag bezig bent accu's te vervangen, het is er het jaargetijde voor.

[ Voor 3% gewijzigd door ASW1 op 15-10-2025 09:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
ASW1 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 08:23:
[...]

Met wat geluk werkt dat wel maar ik heb ook al genoeg ervaringen gelezen waar de accu op zo'n manier ineens compleet instort dat de jumpstarter het niet meer kan fixen.
Ik heb vorig jaar een keer mijn (nieuwe) accu echt helemaal compleet leeg getrokken doordat de verlichting heel de nacht van aan gestaan. Spanning van de accu was nog iets van 3 Volt.... Vergrendeling werkte niet met 6, maar ook mijn Noco jumpstarter kreeg de auto in eerste instantie niet meer aan de praat.
Uiteindelijk is het toch gelukt met de booster functie op de Noco.
LET OP: bij gebruik van deze functie worden de veiligheidschecks niet uitgevoerd! Let dus goed op de juiste aansluiting zoals polariteit.

Overigens heb ik deze booster optie ook een keer nodig gehad op een auto met verbrandingsmotor.

Oh en mijn 12V accu werkt, ondanks dit voorval, een jaar later nog steeds!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
bnwgraaf schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:47:
[...]

Ik heb vorig jaar een keer mijn (nieuwe) accu echt helemaal compleet leeg getrokken doordat de verlichting heel de nacht van aan gestaan. Spanning van de accu was nog iets van 3 Volt.... Vergrendeling werkte niet met 6, maar ook mijn Noco jumpstarter kreeg de auto in eerste instantie niet meer aan de praat.
Uiteindelijk is het toch gelukt met de booster functie op de Noco.
LET OP: bij gebruik van deze functie worden de veiligheidschecks niet uitgevoerd! Let dus goed op de juiste aansluiting zoals polariteit.

Overigens heb ik deze booster optie ook een keer nodig gehad op een auto met verbrandingsmotor.

Oh en mijn 12V accu werkt, ondanks dit voorval, een jaar later nog steeds!
De wegenwachtmeneer maakte nog een andere interessante opmerking: dat jumpstarten van de 12V batterij moet je niet doen met professionele (lees: sterke) voedingen zoals die in gebruik zijn bij garages. Die regelen de stroom actief, maar pieken bij het opstarten vaak ver boven de 14 V en dan klapt de inverter eruit. Zoiets. Hij gebruikt bij EV's een kleine jumpstarter ter grootte van een kleine schoenendoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
multikoe schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:38:
[...]

De wegenwachtmeneer maakte nog een andere interessante opmerking: dat jumpstarten van de 12V batterij moet je niet doen met professionele (lees: sterke) voedingen zoals die in gebruik zijn bij garages. Die regelen de stroom actief, maar pieken bij het opstarten vaak ver boven de 14 V en dan klapt de inverter eruit. Zoiets. Hij gebruikt bij EV's een kleine jumpstarter ter grootte van een kleine schoenendoos.
Had hij überhaupt nog geprobeerd de accu weer tot leven te wekken of hing hij er direct een nieuwe in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
ASW1 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:15:
[...]

Had hij überhaupt nog geprobeerd de accu weer tot leven te wekken of hing hij er direct een nieuwe in?
Er ging meteen een nieuwe in. Ik denk dat dat gebaseerd was op het feit dat deze accu al meer dan vier jaar oud was en nu dus leeg. Bovendien had hij een paar nieuwe accu's in de auto liggen die van het juiste formaat waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

Een nieuwe accu was in mijn geval niet de oplossing. Gisteravond vervangen en vanmorgen na 24km kwam de storing er weer in. Voor woensdag een afspraak bij de dealer kunnen plannen, waren wat afspraken uitgevallen.

Nu even zien hoe ze met garantie omgaan
Storing al gemeld bij het laatste onderhoud 15kkm geleden, maar we zijn inmiddels de 153.xxxkm gepasseerd.

Awesome

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:05
Kia EV3 GT Plus – review vanuit een voormalig e-Niro rijder (MY20 Executive Edition)

Ik reed de afgelopen jaren in een Kia e-Niro Executive Edition (MY20), en inmiddels heb ik de overstap gemaakt naar de Kia EV3 GT Plus – de meest luxe uitvoering. Omdat veel mensen in dit topic benieuwd zijn naar de verschillen, hierbij mijn eerste ervaringen en vergelijking.

Minpunten t.o.v. de e-Niro

Verwarming / warmtepomp: in de EV3 ontbreekt een warmtepomp voor de verwarming. Het gevolg: de kachel verbruikt flink meer stroom dan ik gewend was in de e-Niro.

Opbergruimte: de e-Niro was praktisch. Bij de binnenspiegel zat een brillenvakje, de middenconsole had twee opbergvakken (voor en achter). In de EV3 is dit allemaal verdwenen en vervangen door een soort tafeltje. Van de dealer kreeg ik nog de tip dat je zelf een vakje kunt maken in het opklapbare middenstuk, maar met een leaseauto gaat dat natuurlijk niet.

Veiligheidswaarschuwingen: de auto houdt je extreem in de gaten. Even twee seconden niet door de voorruit kijken? Meteen piepjes. Ook de koffiemok (“u bent vermoeid”) komt veel sneller in beeld dan bij de e-Niro. Je kunt veel waarschuwingen wel uitzetten, maar helaas niet permanent. Bij elke rit moet je ze opnieuw uitzetten.

Lane assist: staat standaard uit in plaats van aan. Persoonlijk vind ik dat jammer, want ik zet dit nu dus elke rit handmatig aan.

Pluspunten t.o.v. de e-Niro

SCC (Smart Cruise Control): veel beter. Het remmen verloopt geleidelijker en de auto volgt de snelheidslimieten automatisch. Zie je een bord met 80 km/u terwijl je op 100 rijdt, dan past de auto de snelheid meteen aan. De herkenning van tijden (bijv. 100 km/u na 19:00) werkt ook beter.

Maar: de snelheidslimieten zijn nog steeds niet altijd correct. Zo geeft hij in mijn eigen wijk (waar max. 30 km/u geldt) ineens 90 km/u aan, zonder dat er een bord staat. Dit lijkt hij uit de navigatie of kaartdata over te nemen.

Stoelen & comfort: in de GT Plus is ook de bijrijdersstoel elektronisch verstelbaar. Daarnaast schuift de bestuurdersstoel automatisch naar achteren bij het instappen. Mijn vrouw moest daar even aan wennen, maar het voelt wel luxe.

Stuurverwarming: nu met 2 standen in plaats van 1 – veel fijner dan de keuze tussen bevroren of verbrande handen.

Open dak: kan op een kiertje of helemaal open, en er zit een doek voor als je geen zicht naar buiten wilt.

HUD (Head-Up Display): projecteert navigatie, basisinformatie en zelfs of je ingehaald wordt direct op de voorruit. Werkt erg prettig.

Infotainment: compleet vernieuwd. Er is draadloos Android Auto en Apple CarPlay, en zelfs ondersteuning voor apps zoals YouTube en Disney+. Kia vraagt er echter flink geld voor, dus ik gebruik het niet.

Extra veiligheid: het stuur kan trillen bij gevaar. Bijvoorbeeld bij achteruitrijden met kruisend verkeer. Dit voelt nuttig en niet storend.

Gemengd gevoel

De Kia EV3 voelt moderner, luxer en veiliger. Dingen als SCC, HUD en het vernieuwde infotainment zijn echt stappen vooruit. Tegelijkertijd mis ik de praktische opbergruimte van de e-Niro, verbruikt de verwarming meer stroom, en zijn de veiligheidspiepjes vaak té aanwezig.

Al met al ben ik tevreden, maar ik heb wel het idee dat de EU en Kia zijn doorgeslagen met waarschuwingen en beperkingen. Het haalt soms een beetje de ontspanning uit het rijden.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eltron
DutchKel schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 19:42:

Stoelen & comfort: in de GT Plus is ook de bijrijdersstoel elektronisch verstelbaar. Daarnaast schuift de bestuurdersstoel automatisch naar achteren bij het instappen. Mijn vrouw moest daar even aan wennen, maar het voelt wel luxe.
Dat van die bestuurderstoel heb ik in de e-Niro ook, maar gelukkig kon je dat standaard en permanent uitzetten. Dat heb ik in de eerste week gelijk gedaan. Ik heb regelmatig iets achter de bestuurdersstoel staan, dat wordt direct geplet als de stoel naar achteren schuift :)
(maar geen probleem natuurlijk als je nooit iets achter je stoel zet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HJKJ
Ik reed deze week ook in een nieuwe auto van kennissen
Je wordt gek van al die piepjes, te weinig in de spiegel kijken en hij piept al , 1 km te hard en ja hoor al weer piepen ….
Inderdaad, het haalt de ontspanning uit het rijden .
Ben daarom ook erg blij met mijn Kia e Niro uit 2019 Zeer praktische auto ook !
Hoop hem dan ook helemaal op te rijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJKJ
Ik reed deze week ook in een nieuwe auto van kennissen
Je wordt gek van al die piepjes, te weinig in de spiegel kijken en hij piept al , 1 km te hard en ja hoor al weer piepen ….
Inderdaad, het haalt de ontspanning uit het rijden .
Ben daarom ook erg blij met mijn Kia e Niro uit 2019 Zeer praktische auto ook !
En gewoon om de 4 jaar een nieuwe accu erin .
Hoop hem dan ook helemaal op te rijden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
Kia EV3 GT Plus – review vanuit een voormalig e-Niro rijder (MY20 Executive Edition)

Ik reed de afgelopen jaren in een Kia e-Niro Executive Edition (MY20), en inmiddels heb ik de overstap gemaakt naar de Kia EV3 GT Plus – de meest luxe uitvoering. Omdat veel mensen in dit topic benieuwd zijn naar de verschillen, hierbij mijn eerste ervaringen en vergelijking.

Minpunten t.o.v. de e-Niro

Verwarming / warmtepomp: in de EV3 ontbreekt een warmtepomp voor de verwarming. Het gevolg: de kachel verbruikt flink meer stroom dan ik gewend was in de e-Niro.

Opbergruimte: de e-Niro was praktisch. Bij de binnenspiegel zat een brillenvakje, de middenconsole had twee opbergvakken (voor en achter). In de EV3 is dit allemaal verdwenen en vervangen door een soort tafeltje. Van de dealer kreeg ik nog de tip dat je zelf een vakje kunt maken in het opklapbare middenstuk, maar met een leaseauto gaat dat natuurlijk niet.

Veiligheidswaarschuwingen: de auto houdt je extreem in de gaten. Even twee seconden niet door de voorruit kijken? Meteen piepjes. Ook de koffiemok (“u bent vermoeid”) komt veel sneller in beeld dan bij de e-Niro. Je kunt veel waarschuwingen wel uitzetten, maar helaas niet permanent. Bij elke rit moet je ze opnieuw uitzetten.

Lane assist: staat standaard uit in plaats van aan. Persoonlijk vind ik dat jammer, want ik zet dit nu dus elke rit handmatig aan.

Pluspunten t.o.v. de e-Niro

SCC (Smart Cruise Control): veel beter. Het remmen verloopt geleidelijker en de auto volgt de snelheidslimieten automatisch. Zie je een bord met 80 km/u terwijl je op 100 rijdt, dan past de auto de snelheid meteen aan. De herkenning van tijden (bijv. 100 km/u na 19:00) werkt ook beter.

Maar: de snelheidslimieten zijn nog steeds niet altijd correct. Zo geeft hij in mijn eigen wijk (waar max. 30 km/u geldt) ineens 90 km/u aan, zonder dat er een bord staat. Dit lijkt hij uit de navigatie of kaartdata over te nemen.

Stuurverwarming: nu met 2 standen in plaats van 1 – veel fijner dan de keuze tussen bevroren of verbrande handen.

Open dak: kan op een kiertje of helemaal open, en er zit een doek voor als je geen zicht naar buiten wilt.

HUD (Head-Up Display): projecteert navigatie, basisinformatie en zelfs of je ingehaald wordt direct op de voorruit. Werkt erg prettig.

Infotainment: compleet vernieuwd. Er is draadloos Android Auto en Apple CarPlay, en zelfs ondersteuning voor apps zoals YouTube en Disney+. Kia vraagt er echter flink geld voor, dus ik gebruik het niet.

Extra veiligheid: het stuur kan trillen bij gevaar. Bijvoorbeeld bij achteruitrijden met kruisend verkeer. Dit voelt nuttig en niet storend.

Gemengd gevoel

De Kia EV3 voelt moderner, luxer en veiliger. Dingen als SCC, HUD en het vernieuwde infotainment zijn echt stappen vooruit. Tegelijkertijd mis ik de praktische opbergruimte van de e-Niro, verbruikt de verwarming meer stroom, en zijn de veiligheidspiepjes vaak té aanwezig.

Al met al ben ik tevreden, maar ik heb wel het idee dat de EU en Kia zijn doorgeslagen met waarschuwingen en beperkingen. Het haalt soms een beetje de ontspanning uit het rijden.
Maar hoe vervelend is het ontbreken van de warmtepomp nou echt?

Vaak heeft een EV zonder warmtepomp 2 elementen van 3kW per stuk aan boord (een EV mét warmtepomp trouwens ook). Ze worden gedimd of met interval aangestuurd.
Je hebt nooit de hele rit het vermogen continu nodig, dat wordt een ieder veel te warm (tenzij je rit 4 minuten duurt).

Maar stel nou dat je het met -30 wél continu op vol vermogen nodig hebt, dan heb je na een uur ongeveer 35-40km aan actieradius in je verwarming gestopt.. in het meest extreme scenario. Zo erg is dat toch niet?

Ik heb een pagina terug ook iets gepost over de warmtepomp, omdat ik het idee heb dat mijn airco nooit de kans krijgt om als warmtepomp te functioneren omdat ik de ac altijd aan heb staan. Ik kan goed merken dat de e-niro de elementen niet kan dimmen en dus voorzien is van een aan/uit regeling.
Alsnog kan ik easy 450km op een accu rijden zonder m'n best te doen. M'n eerste winter moet nog komen, maar dezelfde ervaring heb ik ook met de Leaf: het valt wel mee.

[ Voor 5% gewijzigd door DaanTriple7 op 18-10-2025 07:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
eltron schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 20:29:
[...]

Dat van die bestuurderstoel heb ik in de e-Niro ook, maar gelukkig kon je dat standaard en permanent uitzetten. Dat heb ik in de eerste week gelijk gedaan. Ik heb regelmatig iets achter de bestuurdersstoel staan, dat wordt direct geplet als de stoel naar achteren schuift :)
(maar geen probleem natuurlijk als je nooit iets achter je stoel zet).
Voor mij is het geen probleem, ik vind het fijn en mijn e-niro had het ook. Alleen mijn vrouw zit nooit op de bestuurdersstoel maar de bijrijdersstoel heeft het nu dus ook. Vandaar dat zij eraan moest wennen.
DaanTriple7 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 23:33:
[...]

Maar hoe vervelend is het ontbreken van de warmtepomp nou echt?

Vaak heeft een EV zonder warmtepomp 2 elementen van 3kW per stuk aan boord (een EV mét warmtepomp trouwens ook). Ze worden gedimd of met interval aangestuurd.
Je hebt nooit de hele rit het vermogen continu nodig, dat wordt een ieder veel te warm (tenzij je rit 4 minuten duurt).

Maar stel nou dat je het met -30 wél continu op vol vermogen nodig hebt, dan heb je na een uur ongeveer 35-40km aan actieradius in je verwarming gestopt.. in het meest extreme scenario. Zo erg is dat toch niet?

Ik heb een pagina terug ook iets gepost over de warmtepomp, omdat ik het idee heb dat mijn airco nooit de kans krijgt om als warmtepomp te functioneren omdat ik de ac altijd aan heb staan. Ik kan goed merken dat de e-niro de elementen niet kan dimmen en dus voorzien is van een aan/uit regeling.
Alsnog kan ik easy 450km op een accu rijden zonder m'n best te doen. M'n eerste winter moet nog komen, maar dezelfde ervaring heb ik ook met de Leaf: het valt wel mee.
Ik kan met de EV3 nu 450km halen met een volle accu. Dit terwijl de accu een stuk groter is (81kWh ipv 67kWh). De verwarming heb ik in de EV3 net als in de E-Niro op 21 graden staan. Met de e-Niro haalde ik ongeveer 430km rond deze tijd. Dus ik heb toch het idee dat de verwarming best veel snoept van de accu. Overigens verbruikte de warmtepomp maar ongeveer 1,8kW bij vol vermogen (gemeten met voorverwarmen in de winter). Ik heb nog niet gekeken wat de EV3 verbruikt omdat het voorverwarmen nog niet veel zin heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
........

Maar: de snelheidslimieten zijn nog steeds niet altijd correct. Zo geeft hij in mijn eigen wijk (waar max. 30 km/u geldt) ineens 90 km/u aan, zonder dat er een bord staat. Dit lijkt hij uit de navigatie of kaartdata over te nemen
............
Dus de auto zou nog steeds eens een extra theorielesje moeten nemen en verkeersborden leren lezen?

Afgelopen dagen in Frankrijk heb ik alweer een paar keer gehad dat ik op de snelweg reed en de Kia dacht dat de maximaal toegestane snelheid slechts 30 km/u was in plaats van de werkelijke 130 km/u.
En omdat er ergens op de weg ook nog eens een snelheidscamera stond, kreeg ik kilometers achter elkaar een waarschuwingssignaal te horen, omdat ik te snel zou rijden (want ik weigerde natuurlijk om 30 op de snelweg te gaan rijden...)
Helaas geen mogelijkheid om dat irritante geluid op dat moment handmatig en tijdelijk uit te schakelen...

Lijkt me op zo'n moment met jou smart cruise control ook niet fijn dan? Past hij in zo'n situatie dan ook de snelheid aan aan 30 km/u?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
bnwgraaf schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 15:14:
[...]

Dus de auto zou nog steeds eens een extra theorielesje moeten nemen en verkeersborden leren lezen?

Afgelopen dagen in Frankrijk heb ik alweer een paar keer gehad dat ik op de snelweg reed en de Kia dacht dat de maximaal toegestane snelheid slechts 30 km/u was in plaats van de werkelijke 130 km/u.
En omdat er ergens op de weg ook nog eens een snelheidscamera stond, kreeg ik kilometers achter elkaar een waarschuwingssignaal te horen, omdat ik te snel zou rijden (want ik weigerde natuurlijk om 30 op de snelweg te gaan rijden...)
Helaas geen mogelijkheid om dat irritante geluid op dat moment handmatig en tijdelijk uit te schakelen...

Lijkt me op zo'n moment met jou smart cruise control ook niet fijn dan? Past hij in zo'n situatie dan ook de snelheid aan aan 30 km/u?
Daar ben ik nog niet helemaal achter, er zijn momenten dat ik de SCC snelheid met de hand moet aanpassen. Dit is overigens maar 1 keer kort de knop naar boven of naar beneden doen en dan stelt hij de snelheid in op het gelezen bord. Maar meestal volgt hij automatisch het bord wat hij tegenkomt. Ik heb bij mij in de buurt wegwerkzaamheden waar het ineens 50km/u is ipv 80 en die volgt hij niet automatisch op. Ook heeft hij wel meer dan eens moeite om de matrix borden boven de weg te lezen. Dus als je dan zelf niet oplet dan kun je in de avond met wegwerkzaamheden wel eens met 130km/u door de wegwerkzaamheden rijden zonder dat je door hebt dat je maar maximaal 90 of 70km/u mag rijden.

Overigens ook een leuke gimmick is dat de auto op de snelweg zelf van rijbaan kan wisselen. Helaas is dat op de drukke Nederlandse wegen vaak niet mogelijk want die wil het heel veilig doen. Dus als er een auto achter te dichtbij komt dan breekt hij de rijbaan wissel al af.

Met de sleutel kan ik de auto overigens ook nog op afstand vooruit en achteruit laten rijden. Handig bij krappe parkeerplaatsen, al heb ik in het verleden nog nooit zelf moeite gehad met parkeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
DutchKel schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 15:58:
[...]
Met de sleutel kan ik de auto overigens ook nog op afstand vooruit en achteruit laten rijden. Handig bij krappe parkeerplaatsen, al heb ik in het verleden nog nooit zelf moeite gehad met parkeren.
Volgens mij maakte kia daar ook reclame mee, maar ik denk dan meteen: ik wil helemaal niet zo strak naast een andere auto staan, want dat levert gegarandeerd een deuk op. Van de auto naast je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
gjcvro schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 18:39:
[...]

Volgens mij maakte kia daar ook reclame mee, maar ik denk dan meteen: ik wil helemaal niet zo strak naast een andere auto staan, want dat levert gegarandeerd een deuk op. Van de auto naast je.
Ik heb wel 1 valide situatie gehoord waarbij het handig is. Maar dat is echt een zeldzaamheid. Als je een garage hebt waar de auto net in kan maar waarbij je dan geen ruimte meer hebt om uit te stappen. Maar hoeveel mensen zitten in deze situatie?

In de Kia garage zelf hebben ze het ook gebruikt om de auto's zo dicht mogelijk bij elkaar te zetten. Maar ik ga mijn auto niet elke dag bij de Kia garage in de showroom zetten. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

DutchKel schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 15:58:
[...]
Wel handig als na jou een slimmerik links naast je heeft geparkeerd en jou weinig ruimte laat om later weer in te stappen. Dan kun je je auto er in elk geval weer veilig uit wurmen.

Ik merk dat mijn IONIQ 5 dezelfde eigenschappen heeft als jouw Inster EV3 :+ . Tja, zelfde concern en zelfde generatie… 8)

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gjcvro
Hippe Lip schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 19:48:
[...]

Wel handig als na jou een slimmerik links naast je heeft geparkeerd en jou weinig ruimte laat om later weer in te stappen. Dan kun je je auto er in elk geval weer veilig uit wurmen.

Ik merk dat mijn IONIQ 5 dezelfde eigenschappen heeft als jouw Inster. Tja, zelfde concern en zelfde generatie… 8)
Inster? oei oei oei.. nou is iemand beledigd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
Op jullie aanraden heb ik al een paar maanden een OBD dongle (Vgate ICar Pro S2) om mijn SOH regelmatig uit te lezen. Daarbij maak ik gebruik van de app Carscanner. Blijkbaar is dit een paar maanden gratis want nu zie ik alleen nog maar dat de waarden in Pro zichtbaar zijn. Heeft iemand van jullie nog een tip voor een gratis App die ik voor het uitlezen kan gebruiken?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Dennis 1 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 20:53:
Op jullie aanraden heb ik al een paar maanden een OBD dongle (Vgate ICar Pro S2) om mijn SOH regelmatig uit te lezen. Daarbij maak ik gebruik van de app Carscanner. Blijkbaar is dit een paar maanden gratis want nu zie ik alleen nog maar dat de waarden in Pro zichtbaar zijn. Heeft iemand van jullie nog een tip voor een gratis App die ik voor het uitlezen kan gebruiken?

Alvast bedankt!
ik gebruik EV-Notify

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
@eltron Dank je! Ik ga deze proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Pff... breng net de auto weg voor de jaarlijkse onderhoudsbeurt. vraag of ze naar de bekleding willen kijken die echt net boven het kunststof paneel aan de zijkant is opengescheurd, duidelijk een ontwerpfout.

Nee meneer, dat is geen garantie. wtf dude, je hebt niet eens gekeken, en na aandringen moest je nog een keer vragen waar het nou zat.
"De koelvloeistof wordt vervangen" .. ok, dat is halverwege dit jaar ook al gedaan, dus alweer? ohja, zou zie ik het...

Fijne auto, maar de dealer is echt elke keer weer om te huilen.

We staan op het punt de auto over te nemen, maar dat gekloot met de dealer geeft weer een aardige zwieper richting een ander merk. Maakt de spoeling wel dun, want bijna elk merk is aan het omschakelen naar een grote dealer organisatie. En dat is erg slecht voor de service is mijn ervaring van de afgelopen jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
gjcvro schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 10:10:
Pff... breng net de auto weg voor de jaarlijkse onderhoudsbeurt. vraag of ze naar de bekleding willen kijken die echt net boven het kunststof paneel aan de zijkant is opengescheurd, duidelijk een ontwerpfout.

Nee meneer, dat is geen garantie. wtf dude, je hebt niet eens gekeken, en na aandringen moest je nog een keer vragen waar het nou zat.
"De koelvloeistof wordt vervangen" .. ok, dat is halverwege dit jaar ook al gedaan, dus alweer? ohja, zou zie ik het...

Fijne auto, maar de dealer is echt elke keer weer om te huilen.

We staan op het punt de auto over te nemen, maar dat gekloot met de dealer geeft weer een aardige zwieper richting een ander merk. Maakt de spoeling wel dun, want bijna elk merk is aan het omschakelen naar een grote dealer organisatie. En dat is erg slecht voor de service is mijn ervaring van de afgelopen jaren.
Het klopt dat het overal wat is qua service van merkdealers. Dat is ook nauwelijks merkgebonden en veel/de meeste dealers hebben ook meerdere merken.
Andere kant hiervan is dat je ook wel Kia dealers hebt waar de service wel op orde is. Dus als je bereid bent om de service iets verder te zoeken kun je wellicht ook nog wel bij een betere Kia dealer terecht.
Maar garantie daarop is er ook niet. Je kunt ook bij een goede dealer een minder goede medewerker treffen c.q. met minder kennis van jouw auto, of met verkeerde been uit bed gestapt. Shit happens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
eltron schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 11:11:
[...]

Het klopt dat het overal wat is qua service van merkdealers. Dat is ook nauwelijks merkgebonden en veel/de meeste dealers hebben ook meerdere merken.
Andere kant hiervan is dat je ook wel Kia dealers hebt waar de service wel op orde is. Dus als je bereid bent om de service iets verder te zoeken kun je wellicht ook nog wel bij een betere Kia dealer terecht.
Maar garantie daarop is er ook niet. Je kunt ook bij een goede dealer een minder goede medewerker treffen c.q. met minder kennis van jouw auto, of met verkeerde been uit bed gestapt. Shit happens.
Ik heb hier eigenlijk elke keer wel iets, ga ook elke keer al chagrijnig er naar toe.. Je hoopt positief verrast te worden maar dan slaan ze toch weer de plank volledig mis. En dan vaak ook nog zeggen dat er een enquete komt waarbij je bij voorkeur alles boven de 8 of 9 in moet vullen, omdat het anders wordt gezien als minpunt. wtf.

Volgens mij is alles in een straal van 30 kilometer allemaal dezelfde toko dus dat schiet ook al niet op. Had altijd het meeste op met de lokale garage. Ooit mazda servicepunt, maar dat bestaat eigenlijk niet meer voor welk merk dan ook. Sommige dingen waren vroegah daadwerkelijk beter.. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Ach, je klinkt nu wel als een oude man... :*)
Hier net zo. De dealers in 'de buurt' zijn allemaal van dezelfde keten. Afgelopen jaar een andere locatie geprobeerd, maar ze hanteren dus dezelfde werkwijze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
rokil schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 14:02:
Hier net zo. De dealers in 'de buurt' zijn allemaal van dezelfde keten. Afgelopen jaar een andere locatie geprobeerd, maar ze hanteren dus dezelfde werkwijze.
i know...
Valt gewoon samen, deze week moeten we eigenlijk beslissen of de kia blijft, of dat we naar iets anders gaan. Bovenaan de lijst zal dan staan onderhoudsinterval. 1x per jaar naar de stealer, of 1x per 2 jaar scheelt al de helft aan frustratie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plmagis
bnwgraaf schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 15:14:
[...]
@bnwgraaf : kun je dat niet (permanent/niet tijdelijk) doen door links in "Map" op het luidspreker icoontje te tikken en de optie "waarschuwingssignalen" te muten?

Staat bij mij permanent uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
gjcvro schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 10:10:

Bekleding: Kia nederland heeft de garantieclaim erkend, komt nieuwe bekleding op de stoel. _/-\o_
Toch jammer dat je eerst de baliemedewerker moet overtuigen dat hij er naast zit.
Koelvloeistof. Jep, het hele systeem is gewoon weer gespoeld. 2e keer dit jaar. LM betaald toch wel. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
@eltron
Ik heb EV notify vandaag geprobeerd en de bluetooth verbinding blijft niet behouden. Om de paar seconden is hij zijn verbinding kwijt en gaat weer opnieuw verbinden. Weet jij misschien waar dit aan zou kunnen liggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3PkwN1y6jjCCYKaAmK8XdI_Tn_Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xfPY0Y7VJ5J1DlfVvHMDQjHW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
gjcvro schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 13:22:
[...]
Volgens mij is alles in een straal van 30 kilometer allemaal dezelfde toko dus dat schiet ook al niet op. Had altijd het meeste op met de lokale garage. Ooit mazda servicepunt, maar dat bestaat eigenlijk niet meer voor welk merk dan ook. Sommige dingen waren vroegah daadwerkelijk beter.. 8)
Ik heb er eentje gevonden op 32km :)
Voor die 1 a 2 keer per jaar wel te overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Dennis 1 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 17:48:
[...]

@eltron
Ik heb EV notify vandaag geprobeerd en de bluetooth verbinding blijft niet behouden. Om de paar seconden is hij zijn verbinding kwijt en gaat weer opnieuw verbinden. Weet jij misschien waar dit aan zou kunnen liggen?

[Afbeelding]
Geen idee, bluetooth verbinding is iets tussen je dongle en de telefoon.
Zou niet uit moeten maken welke app het is.

Misschien is er in de dongle of in de telefoon een instelling dat die er mee stopt als er geen dataverkeer is, maar dan heb je het eerder over minuten dan over seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
gjcvro schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 15:02:
[...]i know...
Valt gewoon samen, deze week moeten we eigenlijk beslissen of de kia blijft, of dat we naar iets anders gaan. Bovenaan de lijst zal dan staan onderhoudsinterval. 1x per jaar naar de stealer, of 1x per 2 jaar scheelt al de helft aan frustratie :P
Geen interval bevalt mij eigenlijk ook wel goed....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:31
Dennis 1 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 17:48:
[...]

@eltron

[Afbeelding]
Wel de hele tijd evnotify in de voorgrond? anders moet je naar de instellingen en daar iets aanpassen zodat je blijft uitlezen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Harvest2002
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SnVtQyYxrRWsitzwHYYU4G4oxjM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lqRyJfHY6vyXwleT2LKiBmpV.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qQjWuRgjUdKHGwMtEJC-EucwQ6c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FWEwo8Z9ciblYgwBW44pZaT5.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag de 200k op de teller. Afgelopen nacht opgeladen tot 100% en geeft nog bereik van 509 km aan. Auto in bezit sinds januari 2019. Eerste 5 jaar zakelijk, in januari 2024 privé overgenomen. Rijdt nog steeds als een zonnetje en van accu degradatie heb ik nog niets gemerkt. Blijf deze voorlopig nog wel even rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Harvest2002 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 19:30:
[Afbeelding][Afbeelding]

Vandaag de 200k op de teller. Afgelopen nacht opgeladen tot 100% en geeft nog bereik van 509 km aan. Auto in bezit sinds januari 2019. Eerste 5 jaar zakelijk, in januari 2024 privé overgenomen. Rijdt nog steeds als een zonnetje en van accu degradatie heb ik nog niets gemerkt. Blijf deze voorlopig nog wel even rijden.
Wayo. Deel aub je SoH met ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
rokil schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 14:02:
Zomaar uit gezonde nieuwsgierigheid ;) : over welke keten heb je het dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
BarryH schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 18:40:
[...]

Wel de hele tijd evnotify in de voorgrond? anders moet je naar de instellingen en daar iets aanpassen zodat je blijft uitlezen
Volgens mij blijft hij wel op de voorgrond. Ik zal morgen nog eens kijken en anders inderdaad eventueel wat instellingen aanpassen. Bedankt! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
eltron schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 17:53:
[...]

Geen idee, bluetooth verbinding is iets tussen je dongle en de telefoon.
Zou niet uit moeten maken welke app het is.

Misschien is er in de dongle of in de telefoon een instelling dat die er mee stopt als er geen dataverkeer is, maar dan heb je het eerder over minuten dan over seconden.
Ik vind het ook vreemd. Met Carscanner had ik nooit een probleem. Morgen nog maar eens wat instellingen proberen. Bedankt! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
plmagis schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 15:17:
[...]

@bnwgraaf : kun je dat niet (permanent/niet tijdelijk) doen door links in "Map" op het luidspreker icoontje te tikken en de optie "waarschuwingssignalen" te muten?

Staat bij mij permanent uit.
Daar heb ik eerlijk gezegd niet gekeken, zal dat morgen eens doen.
Maar uiteindelijk is dat ook niet wat ik wil, want dan wordt ik nooit meer gewaarschuwd als ik eens een keer te hard rijd bij een camera (en waarschijnlijk krijg ik helemaal geen waarschuwingen meer?).

Ik had eigenlijk het liefste gehad dat een knop tevoorschijn komt tijdens een traject controle waarmee ik de melding tijdelijk uit kan zetten tot de volgende camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
eltron schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 17:54:
[...]

Geen interval bevalt mij eigenlijk ook wel goed....
Mij ook maar de vrouw is gehecht aan haar niro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Dennis 1 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 20:27:
[...]

Zomaar uit gezonde nieuwsgierigheid ;) : over welke keten heb je het dan?
Vaneman in Amsterdam, Aalsmeer en Hoofddorp. Waarvan Hoofddorp al een jaar dicht is voor verbouwing...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
rokil schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:39:
[...]

Vaneman in Amsterdam, Aalsmeer en Hoofddorp. Waarvan Hoofddorp al een jaar dicht is voor verbouwing...
Ook eens langsgeweest toen mijn tweedehands aangeschafte niro de eerste onderhoudsbeurt nodig had.
Voelde me er niet welkom, ze leken er gewoon geen zin in te hebben en dan ga ik ook niet aandringen.
Ik rij nu vanuit Amsterdam naar Kooijman in Naarden, wat dezelfde keten is die hem ooit (elders, filiaal Werkhoven) verkocht/op kenteken gezet heeft.
Voel me daar wel welkom, heb het idee dat ze graag zien wanneer je je kenteken noemt dat de auto bij hun vandaan komt, geen idee waarom en of dat bij andere ketens evt. ook zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Ik schreef inderdaad al eerder dat ze daar doen alsof je als klant blij mag zijn dat je van hen een Kia mag rijden.
Een week voor een onderhoudsbeurt toevallig het batterijtje van de afstandsbediening moeten vervangen en dan vrolijk voor iets van € 15,- op de factuur een nieuwe batterij zetten.
Discussie dat de gratis KIW niet geldt voor alle nieuwe Kia's en als je dan hun eigen folder laat zien zeggen dat dat niet voor een e-niro geldt.
Ik was een keer gekomen om mijn auto weer op te halen, maar was nog in mijn werkkleding en werd gewoon niet geholpen. Ze dachten dat ik voor iemand uit de werkplaats kwam. Je moet dus schijnbaar in 3-delig pak komen om geholpen te worden...
Gelukkig maar eens per jaar, maar geen drijfveer om weer een Kia te gaan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@rokil jammer dat dit soort dealers de merkbeleving zo voor je verprutsen. Zelf gelukkig wel goede ervaringen bij 2 andere dealers. Altijd correct geholpen en niets teveel betaald.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeRSPiN op 21-10-2025 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
rokil schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:39:
[...]

Aha. Geen bekende voor mij hier in Brabant. Dacht misschien is het wel mijn dealer alleen heb ik daar wel goede ervaringen mee. Maar wel klote als je van zo'n dealer afhankelijk bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis 1
BarryH schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 18:40:
[...]

Probleem is opgelost. Blijkbaar diende ik inderdaad wat instellingen aan te passen in de app. Zo staat het nu en blijft de bluetooth verbinding behouden Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DiGJ6D8d7aUNqrnQoFP7Rus8BJQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SYucXHj0i4MvqBo1o9naY3BH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
DaanTriple7 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 19:37:
[...]

Wayo. Deel aub je SoH met ons.
Helaas weet ik de SoH niet. Toen ik de auto kocht in 2019 was mijn verwachting dat ik zomers onder normale omstandigheden ongeveer 450 km op een volle accu kon rijden en ‘ ‘s winters 375. Na 200k km is dat nog steeds zo. Vandaar mijn opmerking dat ik van degradatie nog niets merk.
Pagina: 1 ... 352 353 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.