Het grote Kia e-Niro topic

Pagina: 1 ... 333 334 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Nu online
Hippe Lip schreef op maandag 5 mei 2025 @ 15:23:
[...]

@DutchKel
Private lease?

Precies dit is een van de redenen waarom ik geen private lease wil: je moet de auto op een specifiek moment weer inleveren. Mijn e-Niro heb ik lekker zo’n 6 jaar kunnen rijden en kon zonder tijdstress een opvolger uitkiezen. Daarbij kon ik wachten tot er een facelift uitkwam van een model zodat ik qua techniek en ontwikkelingen vooraan sta.

En ik lees regelmatig over futiliteiten bij het inleveren na de lease. Dat er krasjes, deukjes of wat dan ook op of aan zit (of juist niet meer) en dat je dat moet herstellen of betalen. Ik hoef me nergens druk over te maken. Ze krijgen de auto ‘as is’ bij inruil en dat is het dan.
Wat is dan een goed alternatief als je niet via de zaak kunt leasen en niet wilt kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:03
[...]

@DutchKel
Private lease?

Precies dit is een van de redenen waarom ik geen private lease wil: je moet de auto op een specifiek moment weer inleveren. Mijn e-Niro heb ik lekker zo’n 6 jaar kunnen rijden en kon zonder tijdstress een opvolger uitkiezen. Daarbij kon ik wachten tot er een facelift uitkwam van een model zodat ik qua techniek en ontwikkelingen vooraan sta.

En ik lees regelmatig over futiliteiten bij het inleveren na de lease. Dat er krasjes, deukjes of wat dan ook op of aan zit (of juist niet meer) en dat je dat moet herstellen of betalen. Ik hoef me nergens druk over te maken. Ze krijgen de auto ‘as is’ bij inruil en dat is het dan.
Nee hoor geen private lease maar zakelijke lease.

Helaas kost een auto mij meer als ik het mobiliteitsbudget laat uitbetalen dus dan maar zakelijke lease. Wij mogen standaard de auto 4 of 5 jaar leasen, ik ken geen leasemaatschappij (of de werkgever bepaald dat) die 6 jaar leasen toestaat. De meeste auto's zijn na 5 jaar alweer te duur in onderhoud voor de leasemaatschappij.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

DutchKel schreef op maandag 5 mei 2025 @ 15:51:
[...]

Nee hoor geen private lease maar zakelijke lease.

Helaas kost een auto mij meer als ik het mobiliteitsbudget laat uitbetalen dus dan maar zakelijke lease. Wij mogen standaard de auto 4 of 5 jaar leasen, ik ken geen leasemaatschappij (of de werkgever bepaald dat) die 6 jaar leasen toestaat. De meeste auto's zijn na 5 jaar alweer te duur in onderhoud voor de leasemaatschappij.
Langer dan vijf jaar mag niet van de belastingdienst.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-05 21:53
[...]

@DutchKel
Private lease?

Je hoeft je auto niet in te leveren aan het eind van de lease, ik ga er waarschijnlijk nog een jaar bij leasen, hij bevalt te goed...
En dat inleveren is niet veel anders dan het verkopen van je auto. Ook de verkoper loopt om de auto heen en de prijs die je krijgt is afhankelijk van de staat. Dat geldt voor mijn inspectie na de lease ook.
Ik hoef me niet echt druk te maken over het inleveren, maar het mooie is: ik heb me vier jaar lang he-le-maal niet druk hoeven maken om servicebeurten, bandenwissel, motorwissels etc. Kreeg netjes altijd gratis een leenauto mee. Kortom: wat jij aan het eind niet hebt, dat heb ik vier jaar lang niet gehad. Er is voor beide wat te zeggen overigens.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:00

Hippe Lip

+ + + NL + + +

DaanTriple7 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 15:29:
[...]

Wat is dan een goed alternatief als je niet via de zaak kunt leasen en niet wilt kopen?
Geen auto? :? O-)

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Huren, auto delen, ov, motor, taxi. In sommige gevallen is de fiets zelfs nog een alternatief. Soms kun je in overleg private lease via het wagenpark van de zaak doen (mijn zusje heeft dat gedaan, in haar functie kreeg ze geen auto van de zaak).

Er zijn zoveel manieren om je te vervoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-05 22:06
DonJuape schreef op maandag 5 mei 2025 @ 16:09:
[...]

Langer dan vijf jaar mag niet van de belastingdienst.
Dat is net iets te sterk uitgedrukt. Het mag wel langer, maar de fiscale voordelen (voor zover die er nog zijn) duren maar 60 maanden.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Nu online
Lol, ik dacht eigenlijk dat er nog andere lease-vormen zouden zijn aangezien specifiek private-lease zo slecht werd gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
ja, of er zelf eentje bouwen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
DaanTriple7 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 18:30:
Lol, ik dacht eigenlijk dat er nog andere lease-vormen zouden zijn aangezien specifiek private-lease zo slecht werd gezet.
Een alternatief (wat mogelijk zelfs nog goedkoper is, maar dat moet je heel goed doorrekenen) is een lening voor de auto. Dat is eigenlijk het enige serieuze alternatief voor private lease. Je hebt dan ook geen gezeik met het inleveren van de auto, maar je moet hem dan zelf van de hand doen als je hem kwijt wilt na een tijdje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:43
DutchKel schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 16:45:
[...]

Een alternatief (wat mogelijk zelfs nog goedkoper is, maar dat moet je heel goed doorrekenen) is een lening voor de auto. Dat is eigenlijk het enige serieuze alternatief voor private lease. Je hebt dan ook geen gezeik met het inleveren van de auto, maar je moet hem dan zelf van de hand doen als je hem kwijt wilt na een tijdje.
Heel soms, als er b.v. een actie is met erg goede rente. Idem met private lease, de e-niro was op een bepaald moment zo laag in private lease dat het bijna goedkoper was (en meer zekerheid) dan zelf kopen. Maar het is maar net hoe je rekent en wat je belangrijk vind. (en hoe je er financieel voor staat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
gjcvro schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 17:19:
[...]

Heel soms, als er b.v. een actie is met erg goede rente. Idem met private lease, de e-niro was op een bepaald moment zo laag in private lease dat het bijna goedkoper was (en meer zekerheid) dan zelf kopen. Maar het is maar net hoe je rekent en wat je belangrijk vind. (en hoe je er financieel voor staat).
Inderdaad was de e-Niro in juli 2021 erg leuk geprijst met Private Lease. Ik hoop dat het binnenkort ook weer gebeurd aangezien de EV-4 op komst is en dan hopelijk de Niro EV in de aanbieding komt.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Jojan265 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 17:29:
[...]

Inderdaad was de e-Niro in juli 2021 erg leuk geprijst met Private Lease. Ik hoop dat het binnenkort ook weer gebeurd aangezien de EV-4 op komst is en dan hopelijk de Niro EV in de aanbieding komt.
Voor zover ik het heb begrepen is de EV3 de opvolger en is de EV4 weer een maatje groter. De EV3 is ook vrijwel hetzelfde formaat als de Niro EV. Maar ik betwijfel het of de lease maatschappijen nog Niro EV's op voorraad hebben/houden aangezien de technieken van die auto behoorlijk verouderd zijn. Het is ook geen 2020/2021 meer met corona en allerlei schaarste daardoor. De auto's zijn weer redelijk leverbaar op bestelling. In 2020/2021 probeerde de lease maatschappijen zoveel mogelijk binnen te halen wat kon... De levertijd was op veel auto's toen langer dan 1 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

DutchKel schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 17:36:
[...]

Voor zover ik het heb begrepen is de EV3 de opvolger en is de EV4 weer een maatje groter. De EV3 is ook vrijwel hetzelfde formaat als de Niro EV. Maar ik betwijfel het of de lease maatschappijen nog Niro EV's op voorraad hebben/houden aangezien de technieken van die auto behoorlijk verouderd zijn. Het is ook geen 2020/2021 meer met corona en allerlei schaarste daardoor. De auto's zijn weer redelijk leverbaar op bestelling. In 2020/2021 probeerde de lease maatschappijen zoveel mogelijk binnen te halen wat kon... De levertijd was op veel auto's toen langer dan 1 jaar.
Ik kon de Niro EV gewoon bestellen bij de LM maar ben voor de Hyundai Inster gegaan. Maar welke technieken zijn er verouderd dan? Behalve iets sneller snelladen zie ik weinig verschillen met de EV3.
Sterker nog, als ik de Inster niet had gekozen was ik de Niro EV gaan leasen i.p.v. de EV3. Het interieur van de EV3...Tja.

[ Voor 6% gewijzigd door DonJuape op 06-05-2025 18:42 ]

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Nu online
EV3 zou ook geen warmtepomp hebben, heb ik begrepen. Dat lijkt me eerder achteruitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
DaanTriple7 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 18:31:
EV3 zou ook geen warmtepomp hebben, heb ik begrepen. Dat lijkt me eerder achteruitgang.
Hebben wij nou ook niet, vond het niet de meerprijs van 1000 euro waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
DonJuape schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 18:22:
[...]

Ik kon de Niro EV gewoon bestellen bij de LM maar ben voor de Hyundai Inster gegaan. Maar welke technieken zijn er verouderd dan? Behalve iets sneller snelladen zie ik weinig verschillen met de EV3.
Hier is een beetje het verschil uitgelegd.

Infotainment & software

De EV3 heeft een 29" panoramisch display (dashboard + infotainment + climate in één). De Niro EV heeft 2 losse 10,25" schermen.

OTA-upgrades voor nieuwe features via Kia Connect Store zijn mogelijk bij de EV3, niet bij de Niro. Ja je kunt eindelijk apps installeren.

Digital Key 2.0 (smartphone als autosleutel) is beschikbaar vanaf de Plus-uitvoering van de EV3. Niet beschikbaar op de Niro EV.

Interieur & comfort

EV3 heeft een ruimer en moderner interieur met o.a. een uitschuifbare middenconsole-tafel (Plus), vegan leder, ambient lighting en betere indeling (frunk van 25 liter + 460 liter kofferruimte).

Niro EV voelt krapper aan en mist dat modulaire gevoel van de EV3.

Assistentie & veiligheid

EV3 is standaard al voorzien van zaken als NSCC (adaptive cruise met navigatie), HDA 2.0, rijstrookassistentie etc.

Optioneel op de EV3 (of standaard op hogere uitvoeringen): 360° camera, dodehoekcamera (BVM), remote parking (RSPA), relaxstoelen, V2L onder tweede zitrij.

Veel van deze features zijn op de Niro EV niet beschikbaar of alleen op de duurste uitvoering.

Actieradius & platform

EV3 is gebaseerd op Kia's nieuwe (lichtere) E-GMP platform en haalt tot 605 km WLTP (81,4 kWh). De Niro EV max 460 km WLTP (64,8 kWh).

De EV3 kan in ca. 31 minuten van 10–80% laden (sneller dan de Niro).

Overige pluspunten EV3

Harman Kardon audiosysteem op meer uitvoeringen beschikbaar.

Vegan lederen bekleding met GT-Line afwerking (indien gekozen).

Meer configuratiemogelijkheden en upgrades via software (Kia Connect Store).

Conclusie: De EV3 voelt echt als een EV van de nieuwe generatie, terwijl de Niro EV (ondanks zijn kwaliteiten) zijn leeftijd begint te tonen. Qua prijs zitten ze redelijk dicht bij elkaar, dus als je tech en toekomstgerichtheid belangrijk vindt, is de EV3 duidelijk de betere keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
DutchKel schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 18:46:
[...]

Hier is een beetje het verschil uitgelegd.

Infotainment & software

De EV3 heeft een 29" panoramisch display (dashboard + infotainment + climate in één). De Niro EV heeft 2 losse 10,25" schermen.

OTA-upgrades voor nieuwe features via Kia Connect Store zijn mogelijk bij de EV3, niet bij de Niro. Ja je kunt eindelijk apps installeren.

Digital Key 2.0 (smartphone als autosleutel) is beschikbaar vanaf de Plus-uitvoering van de EV3. Niet beschikbaar op de Niro EV.

Interieur & comfort

EV3 heeft een ruimer en moderner interieur met o.a. een uitschuifbare middenconsole-tafel (Plus), vegan leder, ambient lighting en betere indeling (frunk van 25 liter + 460 liter kofferruimte).

Niro EV voelt krapper aan en mist dat modulaire gevoel van de EV3.

Assistentie & veiligheid

EV3 is standaard al voorzien van zaken als NSCC (adaptive cruise met navigatie), HDA 2.0, rijstrookassistentie etc.

Optioneel op de EV3 (of standaard op hogere uitvoeringen): 360° camera, dodehoekcamera (BVM), remote parking (RSPA), relaxstoelen, V2L onder tweede zitrij.

Veel van deze features zijn op de Niro EV niet beschikbaar of alleen op de duurste uitvoering.

Actieradius & platform

EV3 is gebaseerd op Kia's nieuwe (lichtere) E-GMP platform en haalt tot 605 km WLTP (81,4 kWh). De Niro EV max 460 km WLTP (64,8 kWh).

De EV3 kan in ca. 31 minuten van 10–80% laden (sneller dan de Niro).

Overige pluspunten EV3

Harman Kardon audiosysteem op meer uitvoeringen beschikbaar.

Vegan lederen bekleding met GT-Line afwerking (indien gekozen).

Meer configuratiemogelijkheden en upgrades via software (Kia Connect Store).

Conclusie: De EV3 voelt echt als een EV van de nieuwe generatie, terwijl de Niro EV (ondanks zijn kwaliteiten) zijn leeftijd begint te tonen. Qua prijs zitten ze redelijk dicht bij elkaar, dus als je tech en toekomstgerichtheid belangrijk vindt, is de EV3 duidelijk de betere keuze.
't enige wat ze dan weer erg lam gedaan hebben is het trekgewicht weer op 300 kg gezet. Niro is niet veel beter, met 300 ongeremd, 750 geremd, maar was al een stap vooruit van 0 naar 300 naar 750.

Edit: zie nou dat de LR wel 750/1000kg mag hebben volgens evdatabase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digitair
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:01
Ik kreeg zojuist een melding in het scherm dat er een update van de navigatie gedownload kan worden voor mij MY22.

Ik weet niet of het aan mij ligt, maar ik zie dit niet bij de Kia Update site staan voor dit model, dat die released is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Laatst online: 18:04

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Digitair schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 19:15:
Ik kreeg zojuist een melding in het scherm dat er een update van de navigatie gedownload kan worden voor mij MY22.

Ik weet niet of het aan mij ligt, maar ik zie dit niet bij de Kia Update site staan voor dit model, dat die released is.
Heb jij het nu niet over de Niro EV? Of heb je daadwerkelijk een eNiro uit 22?

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:24
Per toeval stuitte ik vandaag op een nieuwe, alles-in-één app van Kia! ik heb daar echt helemaal niets van meegekregen, maar het is niet zomaar weer een appje, er zit serieus veel in verwerkt!
Een eerste indruk is dat je misschien inderdaad nu één app hebt als vervanger voor de Connect app, Kia charge app, mijn Kia app....

Ik ben nog wel eventjes zoet om te kijken wat er allemaal mee mogelijk is.
In een eerste ronde vond ik onder andere:

Een overzicht/startpagina:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qi5O-FkdslIc_2Tx0OLlTUH7iHM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/orxCbpRpJH5cIXZcyYDD4kq4.png?f=fotoalbum_large

Bediening van je voertuig en status(met hier waarschuwing voor lage accuspanning):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fWuEXr5Mx3U4oRdrI3L9buxxDB0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0Gmi8VvTKmY0gCzAaYchwC3z.png?f=fotoalbum_large

Alles voor het laden en instellen ervan. Ik ben benieuwd, in de "help" werd gesproken over "realtime laadstatus". Zou dat nu echt realtime zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V0lrULEsJ6DKO0l-P_A2BHv6Xyw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ir40H9AdDgQpbSg3zCjB5Ffq.png?f=fotoalbum_large

Navigatiepagina:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/js7NWM7WmekhRV5IC6SHLYl6Y4w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mO4BQ3wyy1qr6qztTwGyDEj4.png?f=fotoalbum_large

Onderhoudspagina waar je ook afspraken in kunt plannen, wat info over ritten hebt, de gebruikershandleiding en één of andere "rijveiligheidsscore", waar onder andere gemiddelde snelheid, maximum snelheid en "hard remmen" wordt bijgehouden (als je daar akkoord op geeft).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yP7UAgw3ptrYj2Syzt1QtyZO0eM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/b7YputsMhslKS5Oq2GVRj9ul.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X_dJPP8NukFeMd_rVLZ6WW2a2jc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eE8sNpvidLRbNZ50jZP89z0h.png?f=fotoalbum_large

De nieuwe app is in ieder geval op de Google Playstore te vinden onder de naam "Kia app":
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JFbhxgK7hRzZXtb-VYjXaiqlshk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5K3PO2UHi2TV9B9EPo0sAbLW.png?f=fotoalbum_large

Ik ben nog wel even bezig met uitproberen :)

[ Voor 19% gewijzigd door bnwgraaf op 07-05-2025 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Op iOS ook in beta beschikbaar. Wel een bijna halve GB download....

Waarom moeten die apps toch zo groot zijn. Gewoon onzinnig programmeren dit. Die van Tesla is ook al richting 800MB.

" Kia Connect GMBH....... Wij zijn verheugd om de Kia App te introduceren, een geavanceerde versie van onze Kia Connect App.... "

Hoop toestemmingen , voorwaarden en vinkjes trouwens.... maar het is gelukt uiteindelijk. Veel met marketing en privacy weer uit kunnen zetten

[ Voor 18% gewijzigd door Get!em op 07-05-2025 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
185 MB op Android.
Zie verder niets spannends in de app, niets dat niet ook al kon met de Kia connect app.
De Mijn kia app gebruikte ik toch al niet daarvoor kun je net zo goed even in de browser kijken, maar desalniettemin prima dat dat geïntegreerd is nu.
Wel weer merwaardige vormgeving met een gek telefoonbatterijicoontje rechtsboven om het laadniveau van de accu aan te geven (nee bedankt ik heb mijn telefoon al in mijn hand dus svp niet nog een keer dat icoontje herhalen), en nog steeds de animatie van 4 op-en-neergaande zuigers van een benzinemotor als wachtanimatie (nee bedankt ik heb een EV).
Wel lijkt de remote lock/unlock functie verdwenen te zijn? Nou ja het is versie 1.0.0 dus hopelijk komt dat nog terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
ASW1 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 13:58:
185 MB op Android.
Zie verder niets spannends in de app, niets dat niet ook al kon met de Kia connect app.
De Mijn kia app gebruikte ik toch al niet daarvoor kun je net zo goed even in de browser kijken, maar desalniettemin prima dat dat geïntegreerd is nu.
Wel weer merwaardige vormgeving met een gek telefoonbatterijicoontje rechtsboven om het laadniveau van de accu aan te geven (nee bedankt ik heb mijn telefoon al in mijn hand dus svp niet nog een keer dat icoontje herhalen), en nog steeds de animatie van 4 op-en-neergaande zuigers van een benzinemotor als wachtanimatie (nee bedankt ik heb een EV).
Wel lijkt de remote lock/unlock functie verdwenen te zijn? Nou ja het is versie 1.0.0 dus hopelijk komt dat nog terug.
Zo zie je maar weer, ik vind het juist wel humor met een knipoog om die vier op-en-neer bewegende zuigers te tonen bij een EV. Je ziet wel vaker bij een moderne ontwikkeling, dat men nog een knipoog naar oude, niet meer gebruikte technioek maakt.

Wat bedoel jij met het telefoonbatterij icoontje? Die is toch gewoon voor je EV accu?

Lock/unlock staan levensgroot in beeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fWuEXr5Mx3U4oRdrI3L9buxxDB0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0Gmi8VvTKmY0gCzAaYchwC3z.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
bnwgraaf schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 14:18:
Wat bedoel jij met het telefoonbatterij icoontje? Die is toch gewoon voor je EV accu?
Ja, maar kan verwarrend zijn om dit naast een vergelijkbaar symbooltje voor de accu van je telefoon te plaatsen. (bekijk het nu vanuit de vormgeving van de app)
Het batterijniveau is waarschijnlijk het belangrijkste wat je wilt kunnen zien in bij een EV, dus waarom het grote icoon voor de accu nou weer verstopt onder een apart EV tabblad dat je eerst moet aantikken?
Onderaan het scherm staan al 5 tabbladen, en daar zitten dus weer sub-tabbladen onder. |:(
Lock/unlock staan levensgroot in beeld:
Oeps ja, gemist. De starten stoppen met laden knoppen zijn elders onder gebracht.
En het instellen van het max. laadniveau voor AC/DC laden weer ergens anders.
Waarom niet alle instellingen kunt onder 1 menu? Vind het maar vrij chaotisch allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digitair
Yariva schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:05:
[...]

Heb jij het nu niet over de Niro EV? Of heb je daadwerkelijk een eNiro uit 22?
Ik heb het idd over de eNiro. Misschien heb ik het mis, maar ik heb altijd begrepen dat het de MY22 was.
Hij geeft de melding dat ie een update aan het downloaden is (OTA).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Suicyder
  • Laatst online: 19:16
Ik heb vandaag definitief de keuze gemaakt de e-Niro eruit te gaan doen na deze maand. Toch best wel lang over getwijfeld, maar ik maar simpelweg teveel kilometers voor het p.lease contract en dat is kostbaar.

De auto is heel degelijk en betrouwbaar geweest in die (bijna 4 jaar) en het moment dat ik hem werkelijk inlever zal allicht even slikken zijn. Maar financieel is dit de beste keuze, teveel kilometers zijn duur en het altijd maar laden bij een Tesla SuC (omdat € 0,27 i.p.v. € 0,53 per kWh) werd mij ook vervelend ondertussen.
Ik heb ook mobiliteitsbudget overwogen, maar toch bleven de teveel km's, het vele snelladen en het gemis van een trekhaak een ding.

Ga als al het papierwerk goedgekeurd is over naar een Xpeng G6 Long Range, wat toch ook een stapje groter is ook. Waarom deze auto, Tesla viel voor mij af om voor de hand liggende redenen (vooral bij de rest in huis), PSA/VAG voldeden niet aan de eisen, Hyundai/Kia eigenlijk vooral doordat ik meer had gehoopt van de refreshes qua binnenkant waar ze qua rijgedrag wel voldeden. Andere reden is dat ik bij veel merken gek wordt van de optielijsten, daarin zijn Tesla en de Chinese merken mijns inziens veel beter (ook de Mazda 6e, wat natuurlijk een Chinees met een Mazda embleem is).

Tot die tijd nog volop kilometers (allicht nog iets van 2.000-2.500).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Suicyder schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 17:10:
Ik heb vandaag definitief de keuze gemaakt de e-Niro eruit te gaan doen na deze maand. Toch best wel lang over getwijfeld, maar ik maar simpelweg teveel kilometers voor het p.lease contract en dat is kostbaar.

De auto is heel degelijk en betrouwbaar geweest in die (bijna 4 jaar) en het moment dat ik hem werkelijk inlever zal allicht even slikken zijn. Maar financieel is dit de beste keuze, teveel kilometers zijn duur en het altijd maar laden bij een Tesla SuC (omdat € 0,27 i.p.v. € 0,53 per kWh) werd mij ook vervelend ondertussen.
Ik heb ook mobiliteitsbudget overwogen, maar toch bleven de teveel km's, het vele snelladen en het gemis van een trekhaak een ding.

Ga als al het papierwerk goedgekeurd is over naar een Xpeng G6 Long Range, wat toch ook een stapje groter is ook. Waarom deze auto, Tesla viel voor mij af om voor de hand liggende redenen (vooral bij de rest in huis), PSA/VAG voldeden niet aan de eisen, Hyundai/Kia eigenlijk vooral doordat ik meer had gehoopt van de refreshes qua binnenkant waar ze qua rijgedrag wel voldeden. Andere reden is dat ik bij veel merken gek wordt van de optielijsten, daarin zijn Tesla en de Chinese merken mijns inziens veel beter (ook de Mazda 6e, wat natuurlijk een Chinees met een Mazda embleem is).

Mooi man, toevallig heb ik vorige vrijdag ook in een xpeng G6 LR gereden... Wat een auto zeg in vergelijking met de eNiro. Zo ontzettend luxe en stille ervaring, eigenlijk niet te vergelijken. En dan al helemaal niet met het snelladen, 78KW (geadverteerd, niet dat je dat haalt in de winter) vs een dikke 280 KW die je wel haalt met de juiste snellader en voorverwarmde accupakket. Al met al ga je er erg blij mee zijn, gefeliciteerd! :)

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:25
Ik ben benieuwd of het in de nieuwe app nu mogelijk is om het opladen zo in te stellen dat de accu net iets voor de ingestelde vertrektijd op het aangegeven laadniveau staat.

Nu reken ik nog het aantal uren uit dat er geladen moet worden voor de vetrektijd en stel die in als favoriete uren oid waarbij in de app staat dat er alleen in die uren mag worden geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:58
Suicyder schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 17:10:

Interessant, Musk vermijden maar een Chinese auto vindt je familie wel ok?
Renault megane/scenic nog naar gekeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Digitair schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 16:59:
[...]

Ik heb het idd over de eNiro. Misschien heb ik het mis, maar ik heb altijd begrepen dat het de MY22 was.
Hij geeft de melding dat ie een update aan het downloaden is (OTA).
Hier ook een MY22 e-Niro dus het kan heel goed dat je het niet mis hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Get!em schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:54:
Op iOS ook in beta beschikbaar. Wel een bijna halve GB download....

Waarom moeten die apps toch zo groot zijn. Gewoon onzinnig programmeren dit. Die van Tesla is ook al richting 800MB.

" Kia Connect GMBH....... Wij zijn verheugd om de Kia App te introduceren, een geavanceerde versie van onze Kia Connect App.... "

Hoop toestemmingen , voorwaarden en vinkjes trouwens.... maar het is gelukt uiteindelijk. Veel met marketing en privacy weer uit kunnen zetten
Die omvang is vooral IOS probleem denk ik dan maar.
Zoals @ASW1 al aangeeft is het in Android "maar" 185MB
(en Tesla 467MB, toch ook in Android wel fors maar geen 800MB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
FitTiv schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 19:05:
[...]

Interessant, Musk vermijden maar een Chinese auto vindt je familie wel ok?
Renault megane/scenic nog naar gekeken?
Als het gaat om puur de mens is in het ene geval natuurlijk logisch, daar die achter de andere merken minder bekend zijn.
Qua data maakt het volgens mij niets (meer) uit. Of je nou een Tesla/VAG/Kia of Chinees hebt, data verzamelen doen ze allemaal, waarbij de Kia app en auto schijnbaar zelfs nog het ergste waren (veel info verzamelen, maar niet zeggen dat je dat doet). Wil je dat niet moet je ook niet met een smartphone etc lopen.

Dat geheel terzijde, de Renaults visueel bekeken en keer een Scenic bij elkaar geklikt en vond de G6 uiteindelijk interessanter. Nadeel vind ik het aantal opties, pakketten en extra's (en dat hebben veel merken, vooral de Duitse). Ik wil gewoon een auto met een paar keuzes, niet ellenlange optielijsten (dat heb ik altijd al stom gevonden). Wel is de Renault korter, dat moet ik ze wel meegeven, veel auto in een kort pakketje!
Denk dat ik deze zomer vooral ga genieten van de hogere snel laad mogelijkheden van de G6.

Maar het is het e-Niro topic, een auto waar ik als 1e EV enorm verwend mee ben geraakt. Regen, relatief stil (hoewel je heel snel went aan nog beter). Of verwend, ik merkte vooral in andere auto's dat het dan snel tegen viel. Daarbij het gemak waarmee ik toch ritten van 1.000+ kilometers heb gemaakt zonder vermoeidheid (en enorm volle auto).

Als ik Kia zaken mee moet geven, minder grote optielijsten, meer complete modellen, regeneratie tot stilstand (hebben EVx series wel dacht ik), dealer wachttijden en nog wel meer.
Maar belangrijkste wat ik Kia mee ga geven is hun software support, die vind ik om te huilen. Kaartupdates en software laten veel te lang op zich wachten en zouden los van elkaar moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Over dat regenereren tot stilstand: sinds ik regenerative op stand 1 en automatisch aanpassen heb staan, klooi ik er niet meer mee en kom ik er op meeste rotondes aardig mee weg. Het is niet tot stilstand, maar als er een auto voor me zit, remt hij flink goed op tijd af oplopend qua stand. En op snelweg kun je dan ook normaal je pedaal loslaten bij afremmend verkeer.

Die auto(magische) stand zit wel verstopt in de menu’s. Wie heeft hem nog meer aanstaan?

[ Voor 9% gewijzigd door Get!em op 07-05-2025 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Get!em schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 22:07:
Over dat regenereren tot stilstand: sinds ik regenerative op stand 1 en automatisch aanpassen heb staan, klooi ik er niet meer mee en kom ik er op meeste rotondes aardig mee weg. Het is niet tot stilstand, maar als er een auto voor me zit, remt hij flink goed op tijd af oplopend qua stand. En op snelweg kun je dan ook normaal je pedaal loslaten bij afremmend verkeer.

Die auto(magische) stand zit wel verstopt in de menu’s. Wie heeft hem nog meer aanstaan?
Ja ik, auto stand is ideaal. Heb regen op stand 2 staan, kom meestal met de flipper tot stilstand.
Snelweg sowieso altijd op ACC.
Rempedaal raak ik nauwelijks nog aan tijdens een rit, vaak alleen met parkeren.
Had liever stroompedaal los=stil komen te staan gehad, maar hier kan ik ook goed mee leven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gjcvro

Ik vind juist die auto stand dramatisch, je weet nooit wat je kunt verwachten als je gas los laat. Ik heb juist regen(eratie) op max staan, minder afremmen is gewoon minder je pedaal loslaten Ik had graag nog 2 zwaardere standen gehad, waarbij gas loslaten bijna een noodstop zou zijn.. 1 pedal drive zou helemaal top zijn, graag zonder kruipfunctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
De auto stand van de regeneratie heb ik een tijdje gebruikt, maar vond het uiteindelijk toch prettiger om zelf te regelen. Eigenlijk rij ik op 70+ wegen op regen 1 en binnen bebouwde kom (en tijdens files) op regen 3.
Daarnaast ook heel wat op ACC (veel trajectcontrole stukken) en dan regelt de auto het nog zelf natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
gjcvro schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 22:40:
[...]

Ik vind juist die auto stand dramatisch, je weet nooit wat je kunt verwachten als je gas los laat. Ik heb juist regen(eratie) op max staan, minder afremmen is gewoon minder je pedaal loslaten Ik had graag nog 2 zwaardere standen gehad, waarbij gas loslaten bijna een noodstop zou zijn.. 1 pedal drive zou helemaal top zijn, graag zonder kruipfunctie.
Ik zit er net zo in.
en omdat ik regelmatig wissel tussen Tesla en e-Niro zit ik bij de Tesla nog wel eens naar de flippers te zoeken, maar die zijn dus helemaal niet nodig bij one pedal drive. Ook geen kruipstand en in de file rijdt hij vanzelf verder als de file weer optrekt. Dat lijken mij dingetjes die vrij eenvoudig zijn en ook de e-niro beter zouden kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digitair
ninjazx9r98 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 20:45:
[...]

Hier ook een MY22 e-Niro dus het kan heel goed dat je het niet mis hebt ;)
Dit staat er bij mij op het scherm, alhoewel ik er online dus niets over kan vinden.

Heb jij ook een melding in de auto gezien over een update?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T6vmmaRKl2p8mmny1wLydvvINsc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/479OItiHt5SYjhK7dDnnLSjC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Digitair op 08-05-2025 09:22 . Reden: Foto geupdate ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

[...]

Exact. Gewoon standje 3 en dan kan je zelf met de juiste pedaal dosering voor standje 1 en 2 gaan. Helemaal los standje 3. Het beste van alle werelden plus dat op veel rechte (auto)wegen de CC / ACC erop gaat en het pedaal al helemaal niet meer nodig is.

En wij hebben nog "als geluk" de mogelijkheid om tot een complete stop te komen door de flipper in te drukken voor die laatste paar kilometers met je hand aan het stuur. Helemaal 1 pedal driving is het niet maar je hoeft tenminste niet je been vaak te verplaatsen bij 99% van het verkeer. En dat brengt wel veel rust met zich mee.

[ Voor 18% gewijzigd door Yariva op 08-05-2025 09:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
[...]

Ik vind juist die auto stand dramatisch, je weet nooit wat je kunt verwachten als je gas los laat.
Heel simpel; wanneer de lidar geen objecten voor je zien blijft het regeneratiesymbool wit van kleur en rem je op normale wijze af al naar gelang de stand die je hebt ingesteld.
Wanneer de lidar wel een object ziet (stilstaande auto b.v.) wordt het regeneratiesymbool blauw en wordt het regeneratieniveau dusdanig aangepast dat je voor dat object (bijna) stil komt te staan.
Grappig is dat het voortdurend wordt aangepast, je voelt de auto bijvoorbeeld flink vertragen vanwege de stilstaande auto voor je, die krijgt groen licht en begint te rijden en dan voel je dat de vertraging onmiddellijk minder wordt.
In die zin werkt het ook fijn wanneer je zelf in druk verkeer rijdt maar niet met ACC, dan hoef je niet of nauwelijks het rempedaal te gebruiken.

Natuurlijk iedereen z'n meug en vooral doen wat je zelf prettig vindt.
Voor wie ook regelmatig in andere auto's rijdt waarin het anders werkt dan is dat waarschijnlijk minder qua ervaring. Zelf vindt ik regeneratieniveau 3 niet prettig, ik ga er te bruusk en onzuinig van rijden.
Juist met de auto-stand heb ik het gevoel het minst te hoeven doen.

(Toen ik jong was vond ik schakelen leuk en rijden zonder stuurbekrachtiging een uitdaging, die tijden zijn voorbij. Hoe meer de auto mij uit handen neemt hoe beter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Nu online
Digitair schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 09:19:
[...]

Dit staat er bij mij op het scherm, alhoewel ik er online dus niets over kan vinden.

Heb jij ook een melding in de auto gezien over een update?

[Afbeelding]
Ik had tot gisteren OTA uit staan maar na installatie van de nieuwe app die hier genoemd werd heb ik OTA geactiveerd omdat het een optie was in de nieuwe app.
Vanmorgen reed ik weg en na iets van 200 meter kreeg ik een popup dat er een update beschikbaar was en de vraag of ik die wilde installeren oid.
Wat dat betreft net als met accepteren van voorwaarden waardeloze timing omdat je net onderweg bent en dan een en ander moet lezen op het midden console en een keuze moet maken. Moet je er ook nog aan denken dat je de auto stil moet zetten anders krijg je een virtuele draai om de oren dat je geen keuze kunt/mag maken onder het rijden en is de popup verdwenen.
Was de woonwijk nog niet uit vanmorgen, geen auto achter me dus even gestopt midden op de weg en bevestigd dat ik wil updaten. Kleine drie kwartier naar kantoor gereden maar nergens iets te bekennen over voortgang van de download/installatie. Ik kan hetzelfde scherm als in je screenshot tevoorschijn toveren maar dat is alle info die de auto geeft.
In de (nieuwe) app is helemaal niks te vinden over de download/installatie en ik moest in de app weer allerlei zaken bevestigen die ik gisteren ook al bevestigd had om alle info te kunnen zien.
Auto staat nu in de parkeergarage onder het kantoor dus ben benieuwd of de download volledig binnen is eind van de dag en of ik nog iets moet doen om daadwerkelijk de installatie te starten.

Al met al niet onder de indruk van OTA en ga dit ook weer uitschakelen. Had eigenlijk verwacht dat de auto hoe dan ook een download zou doen en eventueel zelfs de installatie zonder actie van de bestuurder. Als je echter al toestemming moet geven voor het downloaden van de update zie ik weinig tot geen meerwaarde in OTA en kies wel weer voor USB waar ik volledig in control ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:30

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik heb hem vast op stand 3 staan. Een soort one-pedal-drive. Toch een beetje controlfreak 🫣. Daarnaast gebruik ik vaak het linker flippertje (ingedrukt) om volledig tot stilstand te komen.

Auto in/of uitschakelen kan ook door het rechter flippertje ingedrukt te houden geloof ik?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3ckmate
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-05 13:46
Hey, een vraagje. Gaat wel over een E-soul maar dat topic is dood.

Wil in mijn E-soul een dashcam vooraan omdat ik een roadtrip ga maken, heb al 2x gezien dat men deze aansluit met een Y-stekker op de voeding die aan de spiegel/detectorcluster hangt, maar de man bij auto5 zei dat dit niet goed is. Hoe sluiten jullie je dashcam aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
Ch3ckmate schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 13:01:

Wil in mijn E-soul een dashcam vooraan omdat ik een roadtrip ga maken, heb al 2x gezien dat men deze aansluit met een Y-stekker op de voeding die aan de spiegel/detectorcluster hangt, maar de man bij auto5 zei dat dit niet goed is. Hoe sluiten jullie je dashcam aan?
Bij de dashcam set welke ik had zat een speciale module om hem normaal op een zekering te zetten en dat hij de accu niet te leeg mocht trekken. Hoe het precies erin zit weet ik niet, want de set is ingebouwd voor mij door de dealer bij levering.

Dashcam is een Viofo met voor/achter camera en een hardwire kit (de module).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ch3ckmate schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 13:01:

Als het alleen voor je roadtrip is:

Denk eens aan een actioncam, al dan niet met stabilisatie functies. Die kan vaak draaien op batterij met ondersteuning bekabeld vanaf USB of 12V aansluiting.
Vervolgens heb je addons die het mogelijk maken om de camera ook aan de buitenkant te hangen als dat interessant is op bepaalde stukken (denk aan bergrit langs rivier/kloof bijv).

En je kunt je camera dan ook gebruiken om je andere avonturen erbij vast te leggen (zeg op een gehuurde quad, scooter, etc). Of zelfs onderwater als je een waterdichte hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3ckmate
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-05 13:46
Get!em schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 13:13:
[...]

Als het alleen voor je roadtrip is:

Denk eens aan een actioncam, al dan niet met stabilisatie functies. Die kan vaak draaien op batterij met ondersteuning bekabeld vanaf USB of 12V aansluiting.
Vervolgens heb je addons die het mogelijk maken om de camera ook aan de buitenkant te hangen als dat interessant is op bepaalde stukken (denk aan bergrit langs rivier/kloof bijv).

En je kunt je camera dan ook gebruiken om je andere avonturen erbij vast te leggen (zeg op een gehuurde quad, scooter, etc). Of zelfs onderwater als je een waterdichte hebt.
tof idee maar zou hem achteraf laten steken aangezien ik in stedelijk gebied woon ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gjcvro
ASW1 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 10:39:
[...]

Heel simpel; wanneer de lidar geen objecten voor je zien blijft het regeneratiesymbool wit van kleur en rem je op normale wijze af al naar gelang de stand die je hebt ingesteld.
Wanneer de lidar wel een object ziet (stilstaande auto b.v.) wordt het regeneratiesymbool blauw en wordt het regeneratieniveau dusdanig aangepast dat je voor dat object (bijna) stil komt te staan.
Grappig is dat het voortdurend wordt aangepast, je voelt de auto bijvoorbeeld flink vertragen vanwege de stilstaande auto voor je, die krijgt groen licht en begint te rijden en dan voel je dat de vertraging onmiddellijk minder wordt.
In die zin werkt het ook fijn wanneer je zelf in druk verkeer rijdt maar niet met ACC, dan hoef je niet of nauwelijks het rempedaal te gebruiken.

Natuurlijk iedereen z'n meug en vooral doen wat je zelf prettig vindt.
Voor wie ook regelmatig in andere auto's rijdt waarin het anders werkt dan is dat waarschijnlijk minder qua ervaring. Zelf vindt ik regeneratieniveau 3 niet prettig, ik ga er te bruusk en onzuinig van rijden.
Juist met de auto-stand heb ik het gevoel het minst te hoeven doen.

(Toen ik jong was vond ik schakelen leuk en rijden zonder stuurbekrachtiging een uitdaging, die tijden zijn voorbij. Hoe meer de auto mij uit handen neemt hoe beter)
IK weet hoe het werkt, ik weet ook hoe het voelt, en het loslaten van het gaspedaal geeft in verschillende situaties een verschillend gevoel. ik hou gewoon niet van die onvoorspelbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:58
Lijkt erop dat mn airco stuk is. 2 maanden terug op aanraden van de dealer nog bij laten vullen.
Hopelijk wordt dit onder garantie opgelost. Wel bizar lange wachttijden bij de meeste dealers in de buurt, kan pas medio juli terecht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
CyBeRSPiN schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 20:13:
Lijkt erop dat mn airco stuk is. 2 maanden terug op aanraden van de dealer nog bij laten vullen.
Hopelijk wordt dit onder garantie opgelost. Wel bizar lange wachttijden bij de meeste dealers in de buurt, kan pas medio juli terecht..
Als het een eigen auto is, airco kan bijna elke garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
gjcvro schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 20:20:
[...]

Als het een eigen auto is, airco kan bijna elke garage.
Ja maar niet gratis onder garantie van Kia neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
CyBeRSPiN schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 20:25:
[...]

Ja maar niet gratis onder garantie van Kia neem ik aan.
euh, nee. Als je daar op hoopt dan ben je helaas veroordeeld tot Kia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Ik had dat vorig jaar of 2 jaar geleden ook in april en kon toen ook pas eind juni terecht.

Ik wens je veel sterkte de komende tijd, als het warmer wordt dan is het echt geen pretje zonder airco. Bij mij was de verdamper stuk dacht ik. Als je het zeker wil weten dan moet je even de berichten van mij van toen opzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:58
Verdamper is inderdaad een kwaaltje van de niro en relatief prijzig om ergens anders te laten doen. Als het alleen vullen zou zijn, bijnelke garage kan dat wel voor ca. 70-120. Daar zou ik niet maanden voor gaan zweten. Maar gezien je dat al gedaan hebt, óf een lek, óf de verdamper is meest waarschijnlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Nu online
Nog even een 'update' over de OTA update. Vanmorgen na akkoord gaan met de download een kleine drie kwartier gereden en bij aankomst op kantoor gaf de auto nog steeds aan dat er een update gedownload wordt. De auto heeft de hele dag in de parkeergarage gestaan en ik had eigenlijk verwacht dat de download verder zou gaan bij uitgeschakelde auto maar zie nu net pas op een foto die ik gemaakt heb bij thuiskomst vanmiddag dat ik aan de rechterkant van het scherm andere tekst heb staan dan @Digitair
Als het voertuig wordt uitgeschakeld, wordt de download bij de volgende start van het voertuig voortgezet.
Vanmorgen drie kwartier naar kantoor, vanmiddag iets meer dan drie kwartier naar huis en bij thuiskomst heb ik dus de foto gemaakt waar ik nu net op zie dat de download niet verder gaat bij een uitgeschakeld voertuig. Dat maakt OTA voor mij meteen nutteloos, anderhalf uur is kennelijk niet genoeg en dat betekent in mijn geval dat het kennelijk zomaar een aantal dagen of een paar weken kan duren voor ik lang genoeg in de auto heb gezeten dat de download compleet binnen is. OTA is twee keer gratis, kost daarna geld maar wat is dan het voordeel ten opzichte van de gratis USB optie?

Edit: bij thuiskomst heb ik de auto aan de publiieke laadpaal gehangen en haal deze een half uurtje geleden weg. Geen melding in de auto, niet in de app dus ik kijk even bij de systeem informatie. De download is klaar en kan geïnstalleerd worden. Huh? Dat zou toch niet verder gaan bij uitgeschakeld voertuig?
Dan de update maar gestart, niet helemaal duidelijk wat er dan gaat gebeuren maar het zal wel dus auto uit en deuren op slot. Dan slaat de twijfel toe dus auto weer open en gestart. Update is al op 23% en er staat een melding dat de motor aan moet blijven voor een soepel verloop. Het zal wel, zoek het uit dus auto weer uit en op slot om vervolgens de hond uit te laten.
Kwartiertje later weer gekeken en de update is klaar. Volgens "changelog" is er iets gewijzigd aan spraakbesturing en iets met CCS service die je zou kunnen aanpassen via het infotainmentsysteem.

Infotainment DE_E_22.EUR.S5W_L001.001.250226
Navigatie EUR.17.50.49.026.631.5

Na de update zowel in Kia connect als in de nieuwe Kia app een melding gekregen dat de update uitgevoerd is.

[ Voor 30% gewijzigd door ninjazx9r98 op 08-05-2025 23:02 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rainier15
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-05 21:31
Bij mijn e niro MY2020 zit de zitting linksachter los. Hij komt wat omhoog. Heb nu een paar keer gekeken maar ik kan niet ontdekken waar deze zitting mee vastzit aan de auto. Iemand de gouden tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
ninjazx9r98 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 21:39:
Nog even een 'update' over de OTA update. Vanmorgen na akkoord gaan met de download een kleine drie kwartier gereden en bij aankomst op kantoor gaf de auto nog steeds aan dat er een update gedownload wordt. De auto heeft de hele dag in de parkeergarage gestaan en ik had eigenlijk verwacht dat de download verder zou gaan bij uitgeschakelde auto maar zie nu net pas op een foto die ik gemaakt heb bij thuiskomst vanmiddag dat ik aan de rechterkant van het scherm andere tekst heb staan dan @Digitair

[...]

Vanmorgen drie kwartier naar kantoor, vanmiddag iets meer dan drie kwartier naar huis en bij thuiskomst heb ik dus de foto gemaakt waar ik nu net op zie dat de download niet verder gaat bij een uitgeschakeld voertuig. Dat maakt OTA voor mij meteen nutteloos, anderhalf uur is kennelijk niet genoeg en dat betekent in mijn geval dat het kennelijk zomaar een aantal dagen of een paar weken kan duren voor ik lang genoeg in de auto heb gezeten dat de download compleet binnen is. OTA is twee keer gratis, kost daarna geld maar wat is dan het voordeel ten opzichte van de gratis USB optie?

Edit: bij thuiskomst heb ik de auto aan de publiieke laadpaal gehangen en haal deze een half uurtje geleden weg. Geen melding in de auto, niet in de app dus ik kijk even bij de systeem informatie. De download is klaar en kan geïnstalleerd worden. Huh? Dat zou toch niet verder gaan bij uitgeschakeld voertuig?
Dan de update maar gestart, niet helemaal duidelijk wat er dan gaat gebeuren maar het zal wel dus auto uit en deuren op slot. Dan slaat de twijfel toe dus auto weer open en gestart. Update is al op 23% en er staat een melding dat de motor aan moet blijven voor een soepel verloop. Het zal wel, zoek het uit dus auto weer uit en op slot om vervolgens de hond uit te laten.
Kwartiertje later weer gekeken en de update is klaar. Volgens "changelog" is er iets gewijzigd aan spraakbesturing en iets met CCS service die je zou kunnen aanpassen via het infotainmentsysteem.

Infotainment DE_E_22.EUR.S5W_L001.001.250226
Navigatie EUR.17.50.49.026.631.5

Na de update zowel in Kia connect als in de nieuwe Kia app een melding gekregen dat de update uitgevoerd is.
Het nadeel is dat de update meer dan 30GB is en ik betwijfel heb of de E-Niro met 5g werkt, ik vermoed eerder dat het 4g is. Daarnaast als een update net uit is dan zijn de servers vaak ook nog eens overbelast.

Ik heb regelmatig dat ik net na een nieuwe update thuis op mijn 1gbit/s lijntje nog steeds 2 uur erover doe om de update te downloaden. Maar de laptop staat toch de hele dag aan dus als het 2 uur duurt dan is dat niet zo erg. Als je elke keer maar ritjes hebt van 45 minuten dan is de download dus pas ergens in de 3e rit klaar als het 2 uur zou duren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Nu online
DutchKel schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 07:19:
[...]

Het nadeel is dat de update meer dan 30GB is en ik betwijfel heb of de E-Niro met 5g werkt, ik vermoed eerder dat het 4g is. Daarnaast als een update net uit is dan zijn de servers vaak ook nog eens overbelast.

Ik heb regelmatig dat ik net na een nieuwe update thuis op mijn 1gbit/s lijntje nog steeds 2 uur erover doe om de update te downloaden. Maar de laptop staat toch de hele dag aan dus als het 2 uur duurt dan is dat niet zo erg. Als je elke keer maar ritjes hebt van 45 minuten dan is de download dus pas ergens in de 3e rit klaar als het 2 uur zou duren.
Er zullen ongetwijfeld allemaal valide redenen voor zijn maar het is en blijft imho knullig dat je op geen enkele manier voortgang laat zien of in ieder geval een melding bij de start dat het een aantal uren kan gaan duren.
Voor wat betreft die derde rit in geval bij ritjes van 45 minuten, dat is dus niet zo en ook dat is knullig. Op het scherm een boodschap zetten dat de download alleen werkt bij ingeschakeld voertuig maar in de praktijk gewoon verder gaan met downloaden als het voertuig uit staat.

Het is een heerlijke auto om in te rijden maar de informatie voorziening is en blijft amateuristisch wat mij betreft. Waarom moet ik akkoord geven voor een OTA download, ik heb dat toch al ingeschakeld in de auto of de app? Ga dat ding gewoon downloaden en geef een melding als de download klaar is. Daarmee voorkom je klagende mensen zoals ik die zich afvragen waar die auto toch allemaal mee bezig is en waarom het zo lang duurt omdat het kennelijk lastig is om verwachtingen te managen. Maar ook geen melding of je de auto mag uischakelen tijdens de download, zet dat gewoon op het scherm.
En als je dan akkoord gaat met daadwerkelijk updaten ook geen informatie wat dan de bedoeling is. Mag de auto uit en gaat dan lekker verder op de achergrond of moet je in de auto blijven zitten en wachten? Het ligt allemaal zo voor de hand maar kennelijk is het toch weer heel lastig.

Ook een leuke, collega heeft issues met een e-Niro die aangeeft dat er geen abonnement actief is en dus geen OTA kan gebruiken. Neemt contact op met de klantenservice en vraagt meteen hoe het zit met de update want vakantie op korte termijn en hij wil uptodate zijn. Hoeft hij zich nog geen zorgen over te maken want er is helemaal geen update en die verwachten ze pas ergens de komende weken.
Wat heb ik gisteren dan geinstalleerd :9

De download is overigens altijd traag bij KIA, de servers zijn dus altijd overbelast of men heeft er geen zin in om voor voldoende capaciteit te zorgen en daar zijn gewoon oplossingen voor. Heb dat al eens eerder getest uit nieuwsgierigheid en net ook weer. De laatste update volgens de website is van 31 maart en voor cnCC uitgeruste modellen. Ook nu is de snelheid laag en ook hier een 1Gbit lijntje.

[ Voor 7% gewijzigd door ninjazx9r98 op 09-05-2025 09:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:16
Hier ook een defecte airco (al in februari gemeld). Aanvankelijk zou deze eind april gerepareerd worden, echter is deze afspraak verzet naar eind mei :(
Ik probeer al sinds begin december mijn Niro fatsoenlijk gerepareerd te krijgen (meerdere dingen) maar door de drukte bij de werkplaats moet ik dus keer op keer terugkomen (en dat is dan dus: eerst een maand wachten voor een diagnose, daarna een maand wachten voor reparatie en dat dan dus tig keer de afgelopen maanden).

Ik heb helaas een echt maandagmorgen model.. lijst van mankementen waar ik tegenaan ben gelopen de afgelopen 4 jaar:
- Front camera defect (3 maanden moeten wachten op reparatie dus 3 maanden lang geen zaken als ACC, lane keep etc)
- Spiegels meerdere malen vervangen omdat ze niet meer warm worden (momenteel voor de zoveelste keer spiegels die niet meer warm worden)
- stuurflipper die het niet meer deed, meerdere malen gemeld en pas gerepareerd toen deze "gevaarlijk" werd en soms tijdens het rijden dacht dat deze werd ingedrukt (met de remactie die erbij hoort)
- schokdemper rechtsachter die herrie maakt omdat de hoes "vast" blijft zitten (4x gerepareerd)
- Stoelverwarming defect (inmiddels gerepareerd)
- gasveren kofferbakklep lam (ook gerepareerd)
- airco verdamper defect (al sinds februari mee bezig, 2x een afspraak nodig voor men erachter was waar het aan lag)
- achteruitrijcamera heeft last van condens (bekend probleem btw)

Dat problemen ontstaan, best... maar de lange wachttijden voor iedere reparatie (en dat zaken in principe nooit tijdens de eerste afspraak opgelost kunnen worden).
Ik weet ook dat het probleem echt bij mijn voertuig ligt aangezien ik genoeg collega's heb met een Niro die nergens last van hebben. Ook zijn de zaken die defect zijn gegaan nou niet echt dingen die door "raar" met de auto omgaan ontstaan (plus dat ik ook altijd erg goed voor mijn leaseauto's zorg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digitair
ninjazx9r98 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 21:39:
Nog even een 'update' over de OTA update.
Erg soepeltjes ging het hier ook niet. Hij heeft er zo'n 5 ritten van 40 minuten over gedaan om te downloaden.
Het installeren was in 5 minuten klaar. Dat dan wel weer.

Maar die update zet niet veel zoden aan de dijk. Maar ik kan wel via spraakbediening de waarschuwingen uitzetten voor alarmdiensten, die ik toch (nog) niet te horen krijg 8)7

Over spraak commando's gesproken, ik heb wel eens simpele rekensommen gevraagd (je moet toch wat als je eens een langere rit hebt) en daar krijg je dan wel een correct antwoord op.

Eigenlijk ben ik benieuwd wat er allemaal mogelijk is via die spraak commando's. Ik gebruik het over het algemeen vrij weinig. Misschien ook omdat er veel fysieke knoppen aanwezig zijn.
Is daar ergens een overzicht van, voor zover bekend bij iemand hier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 19:51
@CyBeRSPiN
Zie mijn eerdere post. Ik vrees dat je verdamper lek is, zeer waarschijnlijk als die ouder is dan een jaar of twee tot 2 en een half.
Zo’n 2 jaar terug is het ontwerp van de verdamper gewijzigd, met name de aansluiting.
Door galvanische corrosie (verkeerde materiaal keuze van dit vaak nat wordende onderdeel) werd die aansluiting steeds snel lek.
Ik heb twee maal een nieuwe verdamper erin gekregen, vorige zomer van de laatste generatie, waarvan de dealer aangeeft dat die door een constructie wijziging niet meer (snel) lek gaat.
Sterkte, ik weet hoe het is om in de zomer enkele maanden zonder airco te rijden.
En dan te bedenken dat mijn luxe Passat in de 90-er jaren helemaal geen airco had.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Hier vanmorgen netjes de melding dat het infotainment systeem is bijgewerkt in de app. Blijkbaar heeft mijn vrouw die gisteren goedgekeurd. Voor zo ver ik weet de eerste OTA update die gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
ninjazx9r98 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 09:06:
[...]

Er zullen ongetwijfeld allemaal valide redenen voor zijn maar het is en blijft imho knullig dat je op geen enkele manier voortgang laat zien of in ieder geval een melding bij de start dat het een aantal uren kan gaan duren.
Voor wat betreft die derde rit in geval bij ritjes van 45 minuten, dat is dus niet zo en ook dat is knullig. Op het scherm een boodschap zetten dat de download alleen werkt bij ingeschakeld voertuig maar in de praktijk gewoon verder gaan met downloaden als het voertuig uit staat.

Het is een heerlijke auto om in te rijden maar de informatie voorziening is en blijft amateuristisch wat mij betreft. Waarom moet ik akkoord geven voor een OTA download, ik heb dat toch al ingeschakeld in de auto of de app? Ga dat ding gewoon downloaden en geef een melding als de download klaar is. Daarmee voorkom je klagende mensen zoals ik die zich afvragen waar die auto toch allemaal mee bezig is en waarom het zo lang duurt omdat het kennelijk lastig is om verwachtingen te managen. Maar ook geen melding of je de auto mag uischakelen tijdens de download, zet dat gewoon op het scherm.
En als je dan akkoord gaat met daadwerkelijk updaten ook geen informatie wat dan de bedoeling is. Mag de auto uit en gaat dan lekker verder op de achergrond of moet je in de auto blijven zitten en wachten? Het ligt allemaal zo voor de hand maar kennelijk is het toch weer heel lastig.

Ook een leuke, collega heeft issues met een e-Niro die aangeeft dat er geen abonnement actief is en dus geen OTA kan gebruiken. Neemt contact op met de klantenservice en vraagt meteen hoe het zit met de update want vakantie op korte termijn en hij wil uptodate zijn. Hoeft hij zich nog geen zorgen over te maken want er is helemaal geen update en die verwachten ze pas ergens de komende weken.

De download is overigens altijd traag bij KIA, de servers zijn dus altijd overbelast of men heeft er geen zin in om voor voldoende capaciteit te zorgen en daar zijn gewoon oplossingen voor. Heb dat al eens eerder getest uit nieuwsgierigheid en net ook weer. De laatste update volgens de website is van 31 maart en voor cnCC uitgeruste modellen. Ook nu is de snelheid laag en ook hier een 1Gbit lijntje.
Voor e-Niro's met een gen5w navigatie systeem is de laatste update nog van vorig jaar en zit er inderdaad een nieuwe update aan te komen. Maar die is nog niet beschikbaar, of in ieder geval niet buiten OTA om, maar bestaan er überhaupt nog e-Niro's met OTA optie? Is dat niet pas vanaf de Niro EV?

Er is wel een recente update op de website beshcikbaar, maar die is voor auto's met het ccNc multimediasysteem en wederom, die is toch niet beschikbaar op de e-Niro, maar pas vanaf de Niro EV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Nu online
bnwgraaf schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 10:19:
[...]

Voor e-Niro's met een gen5w navigatie systeem is de laatste update nog van vorig jaar en zit er inderdaad een nieuwe update aan te komen. Maar die is nog niet beschikbaar, of in ieder geval niet buiten OTA om, maar bestaan er überhaupt nog e-Niro's met OTA optie? Is dat niet pas vanaf de Niro EV?

Er is wel een recente update op de website beshcikbaar, maar die is voor auto's met het ccNc multimediasysteem en wederom, die is toch niet beschikbaar op de e-Niro, maar pas vanaf de Niro EV?
Die bestaan zeker en dat is vanaf MY22. Dat is de e-Niro met het vernieuwde logo, die hebben enkele updates geleden een OTA optie erbij gekregen en daar is dus nu een OTA update voor beschikbaar waar nergens informatie over te vinden is en waar de klantenservice dus ook niks vanaf weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Killah_Priest schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 09:15:
[...]

Hier ook een defecte airco (al in februari gemeld). Aanvankelijk zou deze eind april gerepareerd worden, echter is deze afspraak verzet naar eind mei :(
Ik probeer al sinds begin december mijn Niro fatsoenlijk gerepareerd te krijgen (meerdere dingen) maar door de drukte bij de werkplaats moet ik dus keer op keer terugkomen (en dat is dan dus: eerst een maand wachten voor een diagnose, daarna een maand wachten voor reparatie en dat dan dus tig keer de afgelopen maanden).

Ik heb helaas een echt maandagmorgen model.. lijst van mankementen waar ik tegenaan ben gelopen de afgelopen 4 jaar:
- Front camera defect (3 maanden moeten wachten op reparatie dus 3 maanden lang geen zaken als ACC, lane keep etc)
- Spiegels meerdere malen vervangen omdat ze niet meer warm worden (momenteel voor de zoveelste keer spiegels die niet meer warm worden)
- stuurflipper die het niet meer deed, meerdere malen gemeld en pas gerepareerd toen deze "gevaarlijk" werd en soms tijdens het rijden dacht dat deze werd ingedrukt (met de remactie die erbij hoort)
- schokdemper rechtsachter die herrie maakt omdat de hoes "vast" blijft zitten (4x gerepareerd)
- Stoelverwarming defect (inmiddels gerepareerd)
- gasveren kofferbakklep lam (ook gerepareerd)
- airco verdamper defect (al sinds februari mee bezig, 2x een afspraak nodig voor men erachter was waar het aan lag)
- achteruitrijcamera heeft last van condens (bekend probleem btw)

Dat problemen ontstaan, best... maar de lange wachttijden voor iedere reparatie (en dat zaken in principe nooit tijdens de eerste afspraak opgelost kunnen worden).
Ik weet ook dat het probleem echt bij mijn voertuig ligt aangezien ik genoeg collega's heb met een Niro die nergens last van hebben. Ook zijn de zaken die defect zijn gegaan nou niet echt dingen die door "raar" met de auto omgaan ontstaan (plus dat ik ook altijd erg goed voor mijn leaseauto's zorg)
Dank voor deze info. Meteen dealer gebeld en gezorgd dat indien er iets vervangen moet dit dan meteen de dag erop kan. Anders was het waarschijnlijk nogmaals 2 maanden wachten geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
ninjazx9r98 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 09:06:
[...]

Het is niet altijd slecht met de snelheid...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6OmUESL1Q2mdcTKojBfDdlN_oKw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wJ4JBu52ILUFoK2nHHBT6Vuc.png?f=fotoalbum_large
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 13:27:
[...]

Dank voor deze info. Meteen dealer gebeld en gezorgd dat indien er iets vervangen moet dit dan meteen de dag erop kan. Anders was het waarschijnlijk nogmaals 2 maanden wachten geweest.
Dan heb je wel een hele fijne dealer. Bij mij was het de 1e keer controleren wat er defect is, de verdamper moest besteld worden. Maar de 2e keer terug komen dat kon wel in 2 weken ipv ruim 2 maanden.

[ Voor 8% gewijzigd door DutchKel op 09-05-2025 13:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grlk
  • Laatst online: 17:00
Killah_Priest schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 09:15:
[...]

In elk geval beter dan de hele zomer zonder airco. Zorg dat je de airco ook uitzet met de knop op het dashboard, bij mij sprong ie toch een keer aan ondanks het gebrek aan gas, airco pomp ook nog kapot. Weliswaar vervangen, maar kostte weer een maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:16
grlk schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 15:54:
[...]

In elk geval beter dan de hele zomer zonder airco. Zorg dat je de airco ook uitzet met de knop op het dashboard, bij mij sprong ie toch een keer aan ondanks het gebrek aan gas, airco pomp ook nog kapot. Weliswaar vervangen, maar kostte weer een maand.
Ik zet hem iedere keer handmatig uit momenteel, al is het alleen al ivm de GOM die anders flink afwijkt.
Ik weet niet of het door het ontbreken van een grille komt maar het wordt echt snel snikheet op dagen als vandaag (flink warmer als in alle andere auto's waar ik de afgelopen 25 jaar in heb gezeten zonder airco)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Die nieuwe app met rij statistieken en ev statistieken is dan wel weer fijn inzicht….

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/10xNtVkY66ayJkXaiYK8RCJYnas=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kDUUQTCoZ14RlwDzEEekE0vN.png?f=fotoalbum_large

Rit op die dag begon met vorst en dus heating en terugweg einde dag, auto stond in de zon, met airco aan….

[ Voor 11% gewijzigd door Get!em op 09-05-2025 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas19903
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:29
Ik heb vandaag een Kia Niro MY21, die met nieuw logo, tweedehands gekocht, 100k op de teller voor een bedrag van 16.5k. Zakelijk altijd gereden, dealer onderhouden met onderhouds boekje. De auto werd mij ‘gegund’, erg blij mee. Enige wat apart is dat overal aangegeven staat dat het executiveline is, nieuwprijs ook 44k, maar de uitvoering heeft niet alle opties, geen lederen bekleding maar half leer, geen parkeer sensoren, stoel ventilatie etc. Dat is wel apart, maar hij zag er tip top uit, dus wilde hem ook niet laten schieten.

Nog tips en tricks van dingen die ik moet instellen, weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Thomas19903 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 20:56:
Ik heb vandaag een Kia Niro MY21, die met nieuw logo, tweedehands gekocht, 100k op de teller voor een bedrag van 16.5k. Zakelijk altijd gereden, dealer onderhouden met onderhouds boekje. De auto werd mij ‘gegund’, erg blij mee. Enige wat apart is dat overal aangegeven staat dat het executiveline is, nieuwprijs ook 44k, maar de uitvoering heeft niet alle opties, geen lederen bekleding maar half leer, geen parkeer sensoren, stoel ventilatie etc. Dat is wel apart, maar hij zag er tip top uit, dus wilde hem ook niet laten schieten.

Gefeliciteerd! en veel plezier er mee, je gaat er vast geen spijt van krijgen.

Dat gezegd hebbend, voor tips en tricks toch even het draadje doorlezen, het is wat veel, maar dan komt alles wel voorbij. o.a. over de app, laadervaringen en do's en don'ts etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online

Gefeliciteerd, uitstekende prijs lijkt me en nog 50k in de garantie, die moet je niet laten lopen.
Volgens mij was de executive line altijd >45k maar in '21 misschien niet meer?
Mijn MY20 staat voor € 47765 bij de RDW geregistreerd.
Waar baseer je op dat het een executive line zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Mijn MY21 ExecutiveLine was officieel €45.995,-. Zonder metallic lak, warmtepomp en trekhaak.
Wel met leer, rondom parkeersensoren en stoelventilatie.

[ Voor 4% gewijzigd door rokil op 09-05-2025 23:20 ]

Rokil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 19:51
Get!em schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 17:53:
Die nieuwe app met rij statistieken en ev statistieken is dan wel weer fijn inzicht….

[Afbeelding]

Rit op die dag begon met vorst en dus heating en terugweg einde dag, auto stond in de zon, met airco aan….
Wat we met een MY19 allemaal niet moeten ontberen. :'(

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Mooie prijs. Door wie werd hij gegund dan? LM? Particulier?

Mogelijk heb je dus een DynamicPlus en zal degene in verwarring zijn geweest omdat er meer opties waren dan de gewone Dynamic.
https://www.kia.com/conte...-prijslijst-januari21.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas19903
Get!em schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 23:23:
[...]

Mooie prijs. Door wie werd hij gegund dan? LM? Particulier?

Mogelijk heb je dus een DynamicPlus en zal degene in verwarring zijn geweest omdat er meer opties waren dan de gewone Dynamic.
https://www.kia.com/conte...-prijslijst-januari21.pdf
Hij was zakelijk gekocht, dus geen LM ertussen. Ze moesten er vanaf vanwege financiële issues, hadden de keuze tussen handelaren of iemand die er gebruik van ging maken.

Op basis van prijslijst is het een mix van dynamic en dynamic plus, geen parkeersensoren voor, maar wel weer getinte achterramen en stoel/stuur verwarming etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:22

13art

Moderator Mobile
Thomas19903 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 08:47:
[...]

Hij was zakelijk gekocht, dus geen LM ertussen. Ze moesten er vanaf vanwege financiële issues, hadden de keuze tussen handelaren of iemand die er gebruik van ging maken.

Op basis van prijslijst is het een mix van dynamic en dynamic plus, geen parkeersensoren voor, maar wel weer getinte achterramen en stoel/stuur verwarming etc.
Wellicht een import auto? Daar zijn de opties weer net even anders dan in bijvoorbeeld Duitsland.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
13art schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 10:23:
[...]

Wellicht een import auto? Daar zijn de opties weer net even anders dan in bijvoorbeeld Duitsland.
Dan hoop ik niet dat het een schadeauto is geweest. Maar dat zou wel de goedkope prijs verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas19903
13art schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 10:23:
[...]

Nee, kenteken check gedaan. Auto is maar door 1 iemand gereden, waar ik hem van heb gekocht. Alle onderhoud is ook vastgelegd voor hele periode bij de KIA dealer.

[ Voor 10% gewijzigd door Thomas19903 op 10-05-2025 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:56

Arfman

Drome!

Wel een hele bijzondere uitvoering dan, ik ben nog geen e-Niro tegengekomen met deze mish-mash aan opties.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
@Thomas19903
Wellicht kan deze brochure van 2021 je helpen welke uitvoering je hebt.
https://we.tl/t-q5skpU7IpZ (link 3 dagen geldig)

Enige missende uitvoering is de : Edition, deze zat onder de DynamicPlusLine sowieso.

[ Voor 24% gewijzigd door Suicyder op 10-05-2025 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas19903
Suicyder schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 13:00:
@Thomas19903
Wellicht kan deze brochure van 2021 je helpen welke uitvoering je hebt.
https://we.tl/t-q5skpU7IpZ (link 3 dagen geldig)

Enige missende uitvoering is de : Edition, deze zat onder de DynamicPlusLine sowieso.
Ja! Het is de edition, ik heb de aankoopbon waar dit in stond. Ik wist niet dat dit ook nog een speciale uitvoering was. Dank je wel voor de opheldering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:56

Arfman

Drome!

Thomas19903 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 13:18:
[...]

Ja! Het is de edition, ik heb de aankoopbon waar dit in stond. Ik wist niet dat dit ook nog een speciale uitvoering was. Dank je wel voor de opheldering.
Huh? Een Edition heeft toch ook parkeersensoren voor en achter?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• richy3908
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:44
Arfman schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 13:22:
[...]

Huh? Een Edition heeft toch ook parkeersensoren voor en achter?
Nee, alleen achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:07
Ik kreeg vandaag om 00:01 deze mail van Kia. Geen idee waarom maar ik heb wel ooit in de december aangegeven dat ik het gratis abonnement wil omzetten in een betaald abonnement. Daar heb ik nooit een factuur van gekregen. Zou de dealer deze niet hebben omgezet?

De ritten die ik kreeg in de ZIP file waren van 2019 en 2020?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A7BqzTv0BpdwurDYwJVIb76IdpA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jSB47bKqqNSpjDGZ5H31ZpEo.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Vaevictis_ je had de auto toch verkocht? Deze mail kreeg ik toen ik mn auto van de LM overnam en de tenaamstelling bij de RDW wijzigde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
CyBeRSPiN schreef op zondag 11 mei 2025 @ 06:50:
@Vaevictis_ je had de auto toch verkocht? Deze mail kreeg ik toen ik mn auto van de LM overnam en de tenaamstelling bij de RDW wijzigde.
Zeker maar binnen huishouden gebleven staat nog op mijn naam dus nog niet overgeschreven. Ga ik wel vandaag doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online

timpel_800

Amber 65

multikoe schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:49:
[...]

Ik denk dat je heel erg veel moeite moet doen om dat soort krassen in je originele scherm te krijgen, het lijkt er sterk op dat er al een screenprotector op zit.

Ik vraag me wel af hoe die krassen er uberhaupt op gekomen zijn? Dit zijn geen gebruikssporen. Iemand heeft met een schuursponsje het scherm schoongemaakt, lijkt het.
Nog even voor de volledigheid: na wat speurwerk kwam ik erachter dat meer mensen dit probleem hebben. Het blijkt dus de beschermfolie die er door de fabriek opgeplakt wordt, en er eigenlijk door de dealer moet worden afgehaald. Dat is bij mij niet gebeurd en dan krijg je dit. Het is een soort screenprotector dus, maar dan van zacht materiaal en na een paar jaar zit het er volledig opgebakken.

Vandaag de auto in de zon gezet en op het middaguur gaan pielen. Ook nog een hittefohn gebruikt maar dit maakte weinig uit (ik durfde hem ook niet te heet te zetten). Eerst met m'n nagels maar dat had weinig effect. Toen heb ik een groot afbreekes gepakt, er een stuk zo breed als twee cm afgebroken en dat er onder de folie gestoken. Dat ging verrassend goed. Na een kwartiertje pielen was het plastic eraf. Daarna nog wat boenwerk met een oplosser (ik heb Den Braven Cleaner/activator gebruikt) en het scherm is als nieuw.

Zie foto's .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fRoOC7wNHkVsduZZnXMnaJ8pFaw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t9NbvZhXNVShTx4SKYA3kxGh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A1hsnp7tpztKvSCvBLGJseRPlOo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uakzHNPbbDzwWOmstXzAVuM2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door timpel_800 op 11-05-2025 14:28 ]

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
timpel_800 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 14:27:
[...]

Nog even voor de volledigheid: na wat speurwerk kwam ik erachter dat meer mensen dit probleem hebben. Het blijkt dus de beschermfolie die er door de fabriek opgeplakt wordt, en er eigenlijk door de dealer moet worden afgehaald. Dat is bij mij niet gebeurd en dan krijg je dit. Het is een soort screenprotector dus, maar dan van zacht materiaal en na een paar jaar zit het er volledig opgebakken.

Vandaag de auto in de zon gezet en op het middaguur gaan pielen. Ook nog een hittefohn gebruikt maar dit maakte weinig uit (ik durfde hem ook niet te heet te zetten). Eerst met m'n nagels maar dat had weinig effect. Toen heb ik een groot afbreekes gepakt, er een stuk zo breed als twee cm afgebroken en dat er onder de folie gestoken. Dat ging verrassend goed. Na een kwartiertje pielen was het plastic eraf. Daarna nog wat boenwerk met een oplosser (ik heb Den Braven Cleaner/activator gebruikt) en het scherm is als nieuw.

Zie foto's .

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja zon folie is geen permanente screenprotector maar een dun laagje hard plastic. Waarom ze geen echte screenprotector leveren is mijn een raadsel sommige telefoons doen dat ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
Vaevictis_ schreef op zondag 11 mei 2025 @ 14:34:
[...]

Ja zon folie is geen permanente screenprotector maar een dun laagje hard plastic. Waarom ze geen echte screenprotector leveren is mijn een raadsel sommige telefoons doen dat ook.
Waarschijnlijk hetzelfde als alle andere folie in de auto, die je normaal nooit ziet omdat de dealer het er af haalt. Zo af en toe kom je nog wel een een stukje tegen in de auto dat vergeten is. Ik heb 3 jaar rondgereden met een seat waarvan ik het altijd vreemd vond dat er ergens een blauw achtig logo'tje zat, tot ik er achter kwam dat het blauwe beschermfolie was. Bleek chroom te zijn wat er onder zat. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K van k
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11-05 15:00

K van k

18x 400 wp oost-west

Hier de niro 2019.. vorige maand bericht subsidie terug betalen van 2000 , omdat consumentenprijs 45199 was dus 199 erboven, gebeld en werd gezegd al was et 1 € erboven. Echt balen want zoveel kosten laatste maanden.
Met het warme weer wel hoog bereik vorige lading was 539 en ging er 61,4 kwh in.
Even weer op nul gezet, kijken of we nog hoger kunnen komen met het nog warmere weer.
Mijn vrouw rijd erin en zit tussen de 11,6 en de 12 per 100 km dus rijd best zuinig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K van k
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11-05 15:00

K van k

18x 400 wp oost-west

Is wel schade rechts geweest, ben zelf spuiter dat zie je in een seconde.
Maar wel voor normale prijs gekocht. 17900 met 94000 op de teller, kwam thuis zegt dochter wat is dit, zat ook tv in plafond, geen idee hoe dat aangaat, met zo 'n dongel denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online

timpel_800

Amber 65

gjcvro schreef op zondag 11 mei 2025 @ 14:43:
[...]

Waarschijnlijk hetzelfde als alle andere folie in de auto, die je normaal nooit ziet omdat de dealer het er af haalt. Zo af en toe kom je nog wel een een stukje tegen in de auto dat vergeten is. Ik heb 3 jaar rondgereden met een seat waarvan ik het altijd vreemd vond dat er ergens een blauw achtig logo'tje zat, tot ik er achter kwam dat het blauwe beschermfolie was. Bleek chroom te zijn wat er onder zat. 8)
Is dit ook zo'n stuk?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AODbb0cFVLn8NdOXA7q4f_TKBe0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V8atY9yzN8udd25UwFVcmNqy.jpg?f=fotoalbum_large

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gjcvro
Nee, dat is een stukje PPF folie om je lak te beschermen tegen steenslag. Dit zie je bij veel meer auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Dat was vandaag ook weer eens leuk: 40 kWh geladen en daarvoor €6 van de energieleverancier ontvangen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Zou dat niet meer moeten zijn? Uitgaande van -20ct kom je toch al op 8 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

janne_nl schreef op zondag 11 mei 2025 @ 17:45:
Als je 40kWh wilt laden, dan duurt dat meer dan de 3uur extra negatieve tarieven met de meeste 11kW laders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
En is het echt negatief, of komen er nog allerlei belastingen per kw/h en zo bij waardoor je uiteindelijk toch nog betaald? De kale prijs snap ik, maar onze overheid heeft zo'n mooie graaicultuur regeling dat je nog extra toeslagen per kw/h hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Get!em schreef op zondag 11 mei 2025 @ 18:12:
[...]

Als je 40kWh wilt laden, dan duurt dat meer dan de 3uur extra negatieve tarieven met de meeste 11kW laders.
Goed punt. De prijs was 1ct na de 3 negatieve uren, dan kom ik nog steeds op dik 8euro uit😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
janne_nl schreef op zondag 11 mei 2025 @ 17:45:
Ik heb het niet helemaal goed gezegd. Ik heb totaal 57 kWh geladen en de tarieven waren drie uur lang rond -€0,20, dus ik heb ook nog wat onder hogere tarieven geladen.

De zonnepanelen schakelen bij negatieve tarieven volledig uit een over de hele laadbeurt kom ik dan uit op gemiddeld -€0,092 per kWh.... En heb daarvoor dus ruim €5 terug ontvangen.

Ik was dus iets te snel en niet compleet met mijn vorige rekensommetje.
Pagina: 1 ... 333 334 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.