Het viel me vorige week op dat mijn Niro opeens een flink lagere range aangaf op de GOM. Nou gebeurt dat wel vaker als je lange stukken minder zuinig hebt gereden, maar dat had ik recent niet gedaan. Ook na een week rijden en 2 laadsessies bleef de range beperkter dan voorheen. Dus toen de OBD maar aangesloten, alle cell-voltages zijn nog lekker gelijk en goed, maar na wat beter kijken zag ik wel dat de State-of-Health gezakt was naar 91% (wat voorheen ~99-100 was).
GOM geeft nu 340-360km range aan, ipv de ~404 die ik voorheen vaak zag bij vol.
Wat cijfers voor de archieven, een Kia Niro van Q4 2020, zit nu op 87k km, rij vooral korte ritjes of 180km retourtjes en af en toe eens een 1000km met snelladen op een dag, de rest is vooral alles thuis laden op de dynamische tarieven.
Hopelijk zakt de SOH niet nog verder, of herstelt deze nog wat... ik blijf 't voorlopig even in de gaten houden.
Ik laad meestal tot 80-90% ... omdat ik probeer alleen in de weekenden te laden (goedkoopst), en dan 2x een langere rit kan maken. Alleen voor heel lange ritten wil ik de accu wel eens tot 100 laden kort vooraf.
Stats uit de BMS: 11180kwh normal charging, 2290 kwh fast-charging, operating time 3300 uur, Energy charged: 16.81Mwh, discharged: 16.27
[
Voor 16% gewijzigd door
sigio op 06-09-2026 14:20
. Reden: cijfers ]