Ik heb na 80 maanden bezit van een e-Niro (2019, 64 kWh,executive line) een overzicht gemaakt van de kosten die ik over die periode heb gehad.
Toelichting:
- Auto is nieuw aangeschaft en in gebruik genomen in februari 2019.
- De kosten zijn inclusief btw. Dus zoals een particulier ze betaalt. Omdat ik de auto in mijn EMZ heb gekocht zijn er in werkelijkheid btw-voordelen, fiscale voordelen (KIA, MIA), fiscale nadelen (bijtelling). Die heb ik allemaal buiten beschouwing gelaten omdat het te specifiek is. Ik heb wel de vrijstelling voor de MRB meegenomen omdat een particulier dat voordeel ook had.
- De auto is goed gebruikt. Aanvankelijk 2 bestuurders tot nu 4 bestuurders. Wij wonen in een sterk stedelijke omgeving met geen parkeerruimte op eigen perceel. Alles mee gedaan: vakanties, woon-werk, ritjes naar de bouwmarkt, IKEA of milieustraat, verhuizingen, sportfietsen zowel in de auto als achterop. Er is daardoor wat schade ontstaan met name in de kofferbakruimte en ook hier en daar op de hardere kunststof delen van het interieur. Lakschade is een aantal keren voor eigen rekening hersteld. Ook is na een ongelukje met een verhuizing de voorruit gesneuveld en vervangen. De velgen hebben sporen van aanrijdingen met stoeprandjes. Al met al is de huidige waarde relatief laag. Dit is niet erg, omdat ik de auto privé uit de EMZ koop en er voorlopig geen intentie is om hem van de hand te doen.
Opmerkingen:
- Duidelijk is dat de afschrijving meer dan 50% bedraagt van de totale autokosten.
- Over de vervanging van accuvloeistof is nooit een woord gerept. Ik heb de groene variant.
- Vervanging van remvloeistof was kennelijk bij 75k km, maar daarna niet meer gespecificeerd gezien op de facturen. Mogelijk wel vervangen onder de noemer 'groot onderhoud' bij 150k km.
- Aandrijfmotor en stuurwiellager zijn onder garantie vervangen.
- Vrij veel gedoe gehad met cupping en daardoor relatief veel kosten aan banden. Mogelijk had ik dit deels kunnen voorkomen door meer en eerder de wielen te laten uitlijnen.
- In de opgave zit halverwege ook de aanschaf van 4 winterbanden, met vanaf dan de bijbehorende seizoenswisselingen.
- Kosten voor de 12V-accu zijn discutabel. De accu begaf het nota bene terwijl hij in de garage stond. Weliswaar daarvoor al een diepontlading gehad, maar toch.... Ik heb het na een lange discussie bij laten zitten, de betreffende medewerker überhaupt bij de dealer nooit meer gezien. Inmiddels de 12V-accu zelf vervangen door een zwaardere uitvoering.
- Vanaf ongeveer 100.000 km worden kosten gerekend voor de KIW (die 15.000 meegaat en daarna opnieuw moet worden betaald).
- Ik stap nu af van het 15k onderhoudsinterval. Auto wordt vanaf nu extensiever gebruikt. Denk dat ik tweejaarlijks doe of na 30.000 km, wat als eerste komt.
Overig
- Auto rijdt nog steeds prima en comfortabel. Zeker de stuur- en stoelverwarming (ook achterin) worden nog regelmatig bejubeld.
- Geen aanwijzing van sterke accudegradatie.
- Snelladen is naar huidige maatstaven niet zo snel meer, maar hij doet het in feite nog steeds zoals in het begin.