Het grote Kia e-Niro topic

Pagina: 1 ... 341 342 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laredo
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:12
Iemand nog tips wat te doen aan een boel kleine deukjes op het dak van de auto? Blijkbaar in de herfst onder een eikenboom gestaan en nu allemaal kleine butsjes in het dak van de auto. Tips of ervaringen hoe deze zelf te verwijderen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:44
gertvdijk schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 19:01:
[...]

Ik zie allemaal '2407', dat is de update van juli 2024 toch?
Nog eens van scratch af aan begonnen, eerst navigatie app gedeinstalleerd en daarna opnieuw geinstalleerd etc, en het is nu wel gelukt.

En als extra voordeel, ik kan eindelijk eens de 'gebruikersvoorwaarden' openen en accepteren, dus wellicht krijg ik die vraag ook niet meer bij elke rit :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:21
gertvdijk schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 19:52:
[...]

Die was er wel, maar de homepage toonde alleen de update van CCnC-generatie auto's, omdat de voor oudere zoals de e-Niro's nu pas gekomen is. Als je de updater had gestart had je ook de juli 2024 update gekregen gewoon.
Ook voor de MY22 e-Niro was de update er al twee maanden geleden via OTA. Heb eigenlijk nooit gekeken of die er ook was via de app voor de MY22.
Versienummer is 250226 wat zou suggereren dat de update van februari is.
Het is een heerlijke auto maar updates en informatie rondom updates blijft amateuristisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-07 07:30
bnwgraaf schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:33:
[...]

Ja en die vernieuwingen voor die ccNC modellen waren al maanden beschikbaar, ze hebben alleen die update samengevoegd met deze update..... waar dus (bijna) niets is toegevoegd, alleen de ondersteuning voor onder andere gen5w
Heb gisterenavond de update geinstalleerd. Loopt inderdaad tweemaal door de installatie: een eerste keer die tergend traag verloopt (met stappen van 1%) en zowat een half uur geduurd heeft voor ie opnieuw lijkt te beginnen, maar waarbij de vooruitgang sneller verloopt (met stappen van 2 of meer %)

Zie inderdaad weinig verschillen behalve dat je via de stembesturing de waarschuwingen kan uitzetten. Zo dadelijk eerste keer rijden om te kijken of er zichtbare verbeteringen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-07 16:24
laredo schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 20:33:
Iemand nog tips wat te doen aan een boel kleine deukjes op het dak van de auto? Blijkbaar in de herfst onder een eikenboom gestaan en nu allemaal kleine butsjes in het dak van de auto. Tips of ervaringen hoe deze zelf te verwijderen zijn?
Ik zou de verzekering bellen. Misschien valt het gewoon onder de polisvoorwaarden.

Eigen ervaring: Ik heb ongeveer 10-15 jaar geleden de auto helemaal beschadigd gehad door een fikse hagelbui. Er waren meer dan 1000 putjes over de hele auto.

De rekening van de garage was ongeveer 6000 euro. Daarvan was 5800 euro aan manuren en 200 euro aan materiaalkosten.

Helaas weet ik niet welke materialen ze hebben gebruikt om het uit te deuken, maar ik heb al eens een filmpje gezien dat iemand het met een dildo doet (sommige hebben een sterke zuignap). Dus ik vermoed dat het iets met een sterke zuignap is (eventueel een met pomp om het vacuum te zuigen).

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:29
plmagis schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 08:30:
[...]

...............

Zie inderdaad weinig verschillen behalve dat je via de stembesturing de waarschuwingen kan uitzetten.

...............
Ik heb alleen geen idee wat dat voor waarschuwingen zijn.... ik kan die (nog) niet in het menu zelf terug sturen...
"waarschuwingssignaal voor snelheidslimiet" dat lijkt eigenlijk wel die melding op alle nieuwe auto's als je harder rijdt dan toegestaan, maar die functie heeft nooit op mijn auto gezeten....
Als het met snelheidscamera's te maken heeft: daar heb ik geen optie van kunnen vinden in het menu, en het lijkt me dan toch wat anders...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Ik reed laatst in Hengelo met de E-Niro. Ik kon al direct merken dat er niet veel mensen uit Hengelo hier in deze topic zitten.

Wat een diepe ellende is het om met de E-Niro door Hengelo te rijden.

Bijna elke 500 meter was er iets wat de radar stoorde en alle systemen daardoor uitschakelde met deze melding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hJLaNAYzagOyHqT_DaDtTBGolwM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IgEMjLhRru1yEVdwhSWCAaOc.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas krijg ik die melding alleen weg door de auto volledig uit te zetten en weer aan te zetten. Dat doe ik dan ook bij elk verkeerslicht aangezien er anders niks van de hulpmiddelen werkt. Ik heb in Hengelo de auto ongeveer 6 a 7 keer uitgezet en weer aangezet omdat deze melding telkens kwam. Eenmaal uit Hengelo had ik nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

DutchKel schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:38:
Ik reed laatst in Hengelo met de E-Niro. Ik kon al direct merken dat er niet veel mensen uit Hengelo hier in deze topic zitten.

Bijna elke 500 meter was er iets wat de radar stoorde en alle systemen daardoor uitschakelde met deze melding:
[Afbeelding]

Helaas krijg ik die melding alleen weg door de auto volledig uit te zetten en weer aan te zetten. Dat doe ik dan ook bij elk verkeerslicht aangezien er anders niks van de hulpmiddelen werkt. Ik heb in Hengelo de auto ongeveer 6 a 7 keer uitgezet en weer aangezet omdat deze melding telkens kwam. Eenmaal uit Hengelo had ik nergens last van.
Ik heb deze melding ook gehad in Apeldoorn. Heeft ook invloed op SCC (cruiscontrol) en Regeneratie (auto stand) als die daarvoor de radar gebruiken (en niet alleen de camera).

Omdat ik ook regeneratie op "auto" heb staan, werkte die ook niet.
Ik kon uiteindelijk die melding op een parkeerplaats, zonder auto voor mijn neus, wegkrijgen door de regeneratie uit te zetten en weer aan te zetten terwijl er geen auto in het zicht zit (icoontje blauw).
Ik had ergens gelezen dat de sensor/radar een hercalibratie moet hebben, via de garage. Maar ik las ook dat na het herstarten van de auto, de radar wat moet zien, maar niet te dichtbij (zeg 50m).

https://ownersmanual.kia....topics/chapter6_13_1.html

Ik haalde dit uit de hercalibratie handleiding van die radar:
The lateral alignment takes about 5 to 15 minutes generally but it can be shorten or extended depending on the road condition or driving condition.

Road or driving conditions for shortening the alignment :

Driving at more than 65 km/h (40.4 mph)

Driving on a road without curve and slope

Driving on a thick and wide paved road

Driving on a road where there are repetitive and fixed targets (metal materials such as street lights or guard rails)

Driving on a dry road without rain or snow

Road or driving conditions that can interrupt the alignment process

Driving a road with the sharp curve where the radius is within 100m (328.0ft)

Driving at a lower speed than suggested above or during a stop due to a red light

Driving in a tunnel or under an overpass

Turning the steering wheel excessively to the left or right or changing the lane suddenly
Zou me niet verbazen dat het systeem na zo'n foutmelding probeert zichzelf opnieuw te calibreren en dat bovenstaande dan ook van toepassing is. let wel, de handleiding hierboven gaat uit van hercalibratie met apparatuur.

Het matcht ook met jouw beschrijving dat het weer wegging toen je wat sneller reed op de snelweg. Dat was bij mijn situatie in Apeldoorn namelijk ook zo.

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 10-07-2025 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Get!em schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:18:
[...]

Ik heb deze melding ook gehad in Apeldoorn. Heeft ook invloed op SCC (cruiscontrol) en Regeneratie (auto stand) als die daarvoor de radar gebruiken (en niet alleen de camera).

Omdat ik ook regeneratie op "auto" heb staan, werkte die ook niet.
Ik kon uiteindelijk die melding op een parkeerplaats, zonder auto voor mijn neus, wegkrijgen door de regeneratie uit te zetten en weer aan te zetten terwijl er geen auto in het zicht zit (icoontje blauw).
Ik had ergens gelezen dat de sensor/radar een hercalibratie moet hebben, via de garage. Maar ik las ook dat na het herstarten van de auto, de radar wat moet zien, maar niet te dichtbij (zeg 50m).

Ik haalde dit uit de hercalibratie handleiding van die radar:

[...]

Zou me niet verbazen dat het systeem na zo'n foutmelding probeert zichzelf opnieuw te calibreren en dat bovenstaande dan ook van toepassing is. let wel, de handleiding hierboven gaat uit van hercalibratie met apparatuur.

Het matcht ook met jouw beschrijving dat het weer wegging toen je wat sneller reed op de snelweg. Dat was bij mijn situatie in Apeldoorn namelijk ook zo.
Ik doe het makkelijker, ik kom gewoon niet zo heel vaak in Hengelo. :P

Ik weet dat het af en toe voor komt maar het is voor mij niet vaak genoeg om er echt iets mee te doen.

Omdat het maar heel sporadisch op exact dezelfde plekken telkens gebeurd zie ik het niet als een fout die zo makkelijk opgelost kan worden. Anders komt het meer willekeurig voor. Er is gewoon iets wat de radar stoort.

Edit: Bij mij heeft het overigens niks met de snelheid te maken anders zou ik het in andere steden ook vaak hebben, maar dat is niet het geval. Er is gewoon iets op die plekken wat de radar stoort. Ik heb het namelijk in Leusden ook telkens hier ongeveer, maar alleen als ik van zuid naar noord rij en consequent op ongeveer dezelfde plek, er zit hooguit 200 meter tussen: [url=,"https://www.google.nl/maps/search/52.118469,+5.402173?entry=tts&g_ep=EgoyMDI1MDcwNy4wIPu8ASoASAFQAw%3D%3D&skid=3d008508-f493-47e1-b29d-c34437ba5e11"]https://maps.app.goo.gl/mcmv4vkxDAkCHEL69[/url]

[ Voor 15% gewijzigd door DutchKel op 10-07-2025 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:01
Wat is dan een mogelijke verklaring? Radarreflecties van dingen langs de weg die ze alleen daar hebben?

Ik heb het in 6,5 jaar tijd nog nooit meegemaakt en heb op allerlei bijzondere locaties gereden al.

[ Voor 33% gewijzigd door CyBeRSPiN op 10-07-2025 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

DutchKel schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:24:
[...]

Ik doe het makkelijker, ik kom gewoon niet zo heel vaak in Hengelo. :P

Ik weet dat het af en toe voor komt maar het is voor mij niet vaak genoeg om er echt iets mee te doen.

Omdat het maar heel sporadisch op exact dezelfde plekken telkens gebeurd zie ik het niet als een fout die zo makkelijk opgelost kan worden. Anders komt het meer willekeurig voor. Er is gewoon iets wat de radar stoort.
Precies, de radar lijkt even niet meer goed te werken, maar dat gaat daarna later weer goed, dus er zit iets van een automatische check in. En die wordt gestart na het starten van de auto.

Vandaar ook dat als ik overal goed lees en interpreteer het dus een kwestie is van:
a) herstart van je Niro
b) harder rijden dan 65km/u over een snelweg met geleiderails, zonder al te veel bochten
Het weer goed moet komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

CyBeRSPiN schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:29:
Wat is dan een mogelijke verklaring? Radarreflecties van dingen langs de weg die ze alleen daar hebben?
Een signaal van bijv een bedrijfspand met een alarmsysteem of toegangspoort met radar die de radar van de Niro verstoort.

Eerder was dit ook bekend bij de bekende radardetectors (en jammers) voor snelheidscamera's die je (illegaal) in je auto kon laten inbouwen.

--
Ik had dit bijv ook met de Infrarood detectiecamera's boven de snelweg en bij ingangen van parkeergarages, die de anticollision van mijn Volvo verstoorden. (niet gaaf, ineens en remactie bovenop de ijsselbrug bij zwolle).
Die werd ook vaak getriggerd door de infrarood van een beukenheg die werd bewogen door de wind... (erg handig met inparkeren, sta je dus halverwege parkeervak ineens in noodrem)

[ Voor 31% gewijzigd door Get!em op 10-07-2025 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Get!em schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:30:
[...]

Een signaal van bijv een bedrijfspand met een alarmsysteem of toegangspoort met radar die de radar van de Niro verstoort.

Eerder was dit ook bekend bij de bekende radardetectors (en jammers) voor snelheidscamera's die je (illegaal) in je auto kon laten inbouwen.
Dit zou het heel goed kunnen zijn. In mijn edit meld ik een plek waar het elke keer gebeurd, dat is wel een weg die langs een paar Villa's gaat waarvan er vast 1 is met een elektronische poort. Je ziet ook dat er veel ruimte aan de rechterkant is op google maps.

Edit: Aanvullend, mogelijk zit er in Hengelo een bedrijf die zulke poorten plaatst.

Dit is overigens anders dan bij je Volvo, de rem wordt gelukkig niet ingetrapt bij de E-Niro, alleen alle hulpmiddelen worden uitgezet.

[ Voor 14% gewijzigd door DutchKel op 10-07-2025 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

DutchKel schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:33:
[...]

Dit is overigens anders dan bij je Volvo, de rem wordt gelukkig niet ingetrapt bij de E-Niro, alleen alle hulpmiddelen worden uitgezet.
Bij citysafety (volvo) of noodremassistentie (Kia) remt wel degelijk
Autonome noodremassistentie (AEB/FCA)

De Autonome noodremassistentie scant met videocamera en radar de omgeving voor de auto op mogelijke obstakels. Ziet het een langzame of stilstaande voorligger en dreigt er een botsing, dan geeft het een licht- en geluidssignaal en maakt het indien nodig automatisch een noodstop om een ongeval te voorkomen. Sommige uitvoeringen van dit systeem herkennen ook fietsers en voetgangers - en zelfs tegenliggers, voor extra veiligheid bij links afslaan op kruispunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Get!em schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:52:
[...]

Bij citysafety (volvo) of noodremassistentie (Kia) remt wel degelijk

[...]
Ja de noodremassistent remt af als er iets voor de radar is, maar niet als deze foutmelding optreed. Dan zet hij alleen alle hulpmiddelen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:35

[Afbeelding]

@DutchKel
Ik kom heel regelmatig in Hengelo (Overijssel en niet Gelderland).
Mijn MY 2019 vertoont daar geen enkele storing.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
EVfan schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 19:48:
[...]

@DutchKel
Ik kom heel regelmatig in Hengelo (Overijssel en niet Gelderland).
Mijn MY 2019 vertoont daar geen enkele storing.
Ik was in de Gelderlandse Hengelo (ik was even vergeten dat er 2 zijn in Nederland).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:49
Ik heb bij mijn e-niro my20 een lichte constante piep die bij het LV wiel vandaan lijkt te komen, die ik bij een lage snelheid kan horen (door afwezigheid van windgeruis e.d.). Wanneer ik langzaam langs obstakels rijd die het geluid goed kunnen reflecteren is het heel duidelijk hoorbaar.

Het is enkel aanwezig wanneer de auto in beweging is.
Het is niet afhankelijk van acceleratie of deceleratie.
Het is niet de VESS.
Het lijkt me een aanliggend remblokje oid.
Een kia monteur vertelde me dat het een aanlopend plaatje bij de wielnaaf kan zijn.

Herkent iemand dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:26
DaanTriple7 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 15:47:
Ik heb bij mijn e-niro my20 een lichte constante piep die bij het LV wiel vandaan lijkt te komen, die ik bij een lage snelheid kan horen (door afwezigheid van windgeruis e.d.). Wanneer ik langzaam langs obstakels rijd die het geluid goed kunnen reflecteren is het heel duidelijk hoorbaar.

Het is niet de VESS.
Een kia monteur vertelde me dat het een aanlopend plaatje bij de wielnaaf kan zijn.

Herkent iemand dit?
Paar keer de abs erin gooien kijken of het weggaat.
Dat is dus keihard remmen. Ergens waar het kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-07 22:33

Arfman

Drome!

Bijzonder. Ik rijd bijna dagelijks in/door/rond Hengelo (OV), nog nooit last gehad met de e-Niro. Waar reed je precies, dan ga ik het testen :)

Of bedoelde je Hengelo (GLD)?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Arfman schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 22:54:
[...]

Bijzonder. Ik rijd bijna dagelijks in/door/rond Hengelo (OV), nog nooit last gehad met de e-Niro. Waar reed je precies, dan ga ik het testen :)

Of bedoelde je Hengelo (GLD)?
Volgens mij was het op deze route: https://maps.app.goo.gl/r35L4u3pMS4Gn8Wv8 en dan met name de Bornsestraat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NvNwTH8RxUanCRyFOAobdmfocE0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3k7FCW30eQWt4O8cjjbRBHAh.png?f=fotoalbum_large

Ik heb alleen niet opgelet volgens mij is dit wel de Hengelo uit Overijssel toch?

[ Voor 19% gewijzigd door DutchKel op 13-07-2025 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
DutchKel schreef op zondag 13 juli 2025 @ 09:21:
[...]

Volgens mij was het op deze route: https://maps.app.goo.gl/r35L4u3pMS4Gn8Wv8 en dan met name de Bornsestraat

[Afbeelding]

Ik heb alleen niet opgelet volgens mij is dit wel de Hengelo uit Overijssel toch?
@DutchKel
Ja dit is Hengelo Overijssel.
Hengelo Gelderland is een klein dorp.
Ik rijd zeker maandelijks een keer in dat gebied, inclusief de Bornsestraat. Nooit iets gemerkt.
De Kia dealer, van Mossel zit langs de Bornsestraat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
EVfan schreef op zondag 13 juli 2025 @ 10:06:
[...]

@DutchKel
Ja dit is Hengelo Overijssel.
Hengelo Gelderland is een klein dorp.
Ik rijd zeker maandelijks een keer in dat gebied, inclusief de Bornsestraat. Nooit iets gemerkt.
Dat is vreemd, bij mij bleef die op die route telkens maar meldingen geven en bij elk verkeerslicht kon ik de auto herstarten. Dit terwijl ik het niet op veel andere plekken heb, ja alleen in Leusden nog.

Maar ik rij verder als consultant ook het hele land door dus ik zou zeggen dat ik het dan vaker zou hebben als er iets mis is met mijn auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf

Het is niet de VESS.

Herkent iemand dit?
Met geluid is het altijd lastig te zeggen hoe het klinkt en waar het vandaan komt, maar ik heb wel eens gehad dat de dunne plaat achter/half om het remblok zit iets verbogen was en langs de remschijf schuurde. Die kon ik eenvoudig met de hand licht verbuigen en toen was dat opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Hmmm.... Ik had er al anderen over gehoord, maar na de (usb-) update van het navigatie systeem blijven de ingestelde regeneratie standen niet meer bewaard, maar springen deze steeds terug naar stand 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

DutchKel schreef op zondag 13 juli 2025 @ 09:21:
[...]

[Afbeelding]

Echt te grappig, dat is bijna mijn woon-werkroute :D Zeker de Bornsestraat rijd ik dagelijks langs, daar zit inderdaad Van Mossel aan (technisch gezien een zijstraat maar ok).

Maar nog nooit vage meldingen gekregen daar, of überhaupt. Enige foutmelding ooit was toen de radar dicht was gesneeuwd.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19:57

A13X

Dude

TIL: dat je de spiegels kunt afstellen als hij in z'n R staat en dat hij die dan als aparte stand t.o.v. van in je D stand ziet!

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
A13X schreef op maandag 14 juli 2025 @ 09:04:
TIL: dat je de spiegels kunt afstellen als hij in z'n R staat en dat hij die dan als aparte stand t.o.v. van in je D stand ziet!
Huh? Hoe fix je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Ok dat je de knop in L of R laat staan en dan in de achteruit gaat, dat dan de spiegel zich meer naar beneden richt was me bekend, maar je kunt die stand dus ook nog naar wens instellen en opslaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19:57

A13X

Dude

In z'n achteruit je spiegel verzetten. Dus in z'n R en dan je spiegel verzetten.
CyBeRSPiN schreef op maandag 14 juli 2025 @ 09:46:
[...]

Ok dat je de knop in L of R laat staan en dan in de achteruit gaat, dat dan de spiegel zich meer naar beneden richt was me bekend, maar je kunt die stand dus ook nog naar wens instellen en opslaan?
Ah dat zou ook nog kunnen, deze semi ocd heeft die graag vlak staan. Straks eens testen.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

bnwgraaf schreef op zondag 13 juli 2025 @ 19:04:
Hmmm.... Ik had er al anderen over gehoord, maar na de (usb-) update van het navigatie systeem blijven de ingestelde regeneratie standen niet meer bewaard, maar springen deze steeds terug naar stand 1
Klopt, ik heb ze hier na de update van vorige week ook opnieuw moeten instellen in het menu auto-instellingen.

De "auto" regeneratie stand bleef wel aan.

----

Iemand trouwens nog een idee of en hoe regeneratie werkt in de cruise-control stand? Ik merk op snelweg en N-weg ritten dat de auto in cruise-control al gauw een 0,5km/kWh onzuiniger rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Als je op de cruisecontrol achter een auto zit die de hele tijd schommelt tussen de 70 en 85, ga je meer verbruiken. Of je moet langzamer gaan rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
A13X schreef op maandag 14 juli 2025 @ 09:59:
[...]

Ah dat zou ook nog kunnen, deze semi ocd heeft die graag vlak staan. Straks eens testen.
Dat is hoe het werkt en waarom bijna niemand die functie kent omdat de meesten denk ik die schakelaar graag in de midden-positie hebben staan ;)
Staat ook niet in de handleiding zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Get!em schreef op maandag 14 juli 2025 @ 10:02:
[...]

Klopt, ik heb ze hier na de update van vorige week ook opnieuw moeten instellen in het menu auto-instellingen.

----

Iemand trouwens nog een idee of en hoe regeneratie werkt in de cruise-control stand? Ik merk op snelweg en N-weg ritten dat de auto in cruise-control al gauw een 0,5km/kWh onzuiniger rijdt.
Oh, ik meende even dat hij nu telkens weer terugsprong naar de default waardesd, maar vandaag zag ik dat hij was blijven staan op de stand die ik gisteren weer ingesteld had.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:22
CyBeRSPiN schreef op maandag 14 juli 2025 @ 10:26:
[...]

Dat is hoe het werkt en waarom bijna niemand die functie kent omdat de meesten denk ik die schakelaar graag in de midden-positie hebben staan ;)
Staat ook niet in de handleiding zover ik weet.
Was het niet alleen op de buisinesline?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Alleen op de ExecutiveLine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Arfman schreef op maandag 14 juli 2025 @ 12:34:
[...]

We hebben vorig jaar voor de dynamicplus gekozen. Maar inmiddels denk ik dat we misschien toch beter voor de executive hadden kunnen gaan.

Zo’n spiegel dingetje is een leuke extra. De lendensteun is toch ook wel prettig. En in tegenstelling tot in onze Golf hebben mijn vrouw en ik toch net een andere zitpositie. Dan is elektrische verstelling met geheugen toch ook wel handig.

En wellicht voegt de subwoofer nog een extra ‘laag’ toe ;)

Alleen het prijsverschil was wel erg groot dankzij/door de subsidie.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

bartvl schreef op maandag 14 juli 2025 @ 12:48:
[...]

We hebben vorig jaar voor de dynamicplus gekozen. Maar inmiddels denk ik dat we misschien toch beter voor de executive hadden kunnen gaan.
Same here, maar het prijsverschil was bijna 100 euro per maand destijds, dat was me echt veel te gortig (private lease). Enige reden dat ik weet dat het zo is is omdat we ook nog een classic Ioniq hebben (Premium, de ExecutiveLine van Hyundai) en daar zit dat allemaal wel op.

Overigens is het puur softwarematig gelimiteerd. Als het vochtig is in de winter zie je bij onze buitenspiegels het icoontje van de dodehoekwaarschuwing in de condens zitten, die hardware is allemaal gelijk, er is alleen softwarematig wat achter slot en grendel gezet. Vroegah was er dan een handige harrie die met tweaks die boel kon unlocken maar in het tijdperk van (short)lease en wegwerpcultuur zijn dat soort mensen steeds zeldzamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
bartvl schreef op maandag 14 juli 2025 @ 12:48:
[...]

Zo’n spiegel dingetje is een leuke extra. De lendensteun is toch ook wel prettig. En in tegenstelling tot in onze Golf hebben mijn vrouw en ik toch net een andere zitpositie. Dan is elektrische verstelling met geheugen toch ook wel handig.

En wellicht voegt de subwoofer nog een extra ‘laag’ toe ;)

Alleen het prijsverschil was wel erg groot dankzij/door de subsidie.
Ik zit ook nog aan de subsidie vast.
Een executive heeft een nieuwprijs die NET boven de max van 45k zit.
Dec 2027 ben ik van de beperkingen door de subsidie af.

Zodoende heb ik nu een dynamic, erg kaal. Geen p-sensoren of camera voorzijde, geen blindehoek detectie, enz.
Ik weet dat de dynamicplus dit wel heeft, maar ik vond een dynamic met 115k km, soh100% voor 14.750, dus ja..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
gjcvro schreef op maandag 14 juli 2025 @ 12:17:
[...]

Was het niet alleen op de buisinesline?
Arfman schreef op maandag 14 juli 2025 @ 12:34:
[...]

Ohja, die bedoelde ik ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
Arfman schreef op maandag 14 juli 2025 @ 13:42:
[...]

Same here, maar het prijsverschil was bijna 100 euro per maand destijds, dat was me echt veel te gortig (private lease). Enige reden dat ik weet dat het zo is is omdat we ook nog een classic Ioniq hebben (Premium, de ExecutiveLine van Hyundai) en daar zit dat allemaal wel op.

Overigens is het puur softwarematig gelimiteerd. Als het vochtig is in de winter zie je bij onze buitenspiegels het icoontje van de dodehoekwaarschuwing in de condens zitten, die hardware is allemaal gelijk, er is alleen softwarematig wat achter slot en grendel gezet. Vroegah was er dan een handige harrie die met tweaks die boel kon unlocken maar in het tijdperk van (short)lease en wegwerpcultuur zijn dat soort mensen steeds zeldzamer.
En autoleveranciers hebben te vaak meegemaakt dat een handige harrie hun verdienmodel torpedeerde, dus hebben ze het 1000x moeilijker gemaakt. Handige harrie zijn is niet meer voldoende. Tevens met alle online connectiviteit val je ook sneller door de mand als er iets niet klopt, of gaat het verloren bij de volgende update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
gjcvro schreef op maandag 14 juli 2025 @ 15:24:
[...]

En autoleveranciers hebben te vaak meegemaakt dat een handige harrie hun verdienmodel torpedeerde, dus hebben ze het 1000x moeilijker gemaakt. Handige harrie zijn is niet meer voldoende. Tevens met alle online connectiviteit val je ook sneller door de mand als er iets niet klopt, of gaat het verloren bij de volgende update.
Voor de mensen die een obd2 dongle hebben: kun je daar niet bepaalde functionaliteiten mee in-/ uitschakelen?
Is natuurlijk wel tricky...

Een collega kon met een dongle bij zijn Volkswagen ook diverse settings aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
bnwgraaf schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:45:
[...]

Voor de mensen die een obd2 dongle hebben: kun je daar niet bepaalde functionaliteiten mee in-/ uitschakelen?
Is natuurlijk wel tricky...

Een collega kon met een dongle bij zijn Volkswagen ook diverse settings aanpassen.
Als het zo simpel is, heeft de fabrikant de boel slecht geregeld. Dingen aan en uit zetten tot daar aan toe, maar functies die je eigenlijk niet hebt toch aan kunnen zetten zou echt dom zijn. Ik heb vaker gehoord dat het bij VW kan, en bij Ford kon je zo een vermogensupdate krijgen, maar als fabrikant ben je dan echt een kluns.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7

Het is niet de VESS.

Herkent iemand dit?
Remmerij uitgesloten.
Ik denk dat het uit de GRU komt.
Het geluid reageert op acceleratie en deceleratie, waar het duidelijk iets harder wordt. Het is absoluut geen gekraak of iets wat lijkt op alle filmpjes die ik heb gezien van niro's met defecte GRU's. Gewoon een lichte fluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emootje
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:01
DaanTriple7 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 06:27:
[...]

Remmerij uitgesloten.
Ik denk dat het uit de GRU komt.
Het geluid reageert op acceleratie en deceleratie, waar het duidelijk iets harder wordt. Het is absoluut geen gekraak of iets wat lijkt op alle filmpjes die ik heb gezien van niro's met defecte GRU's. Gewoon een lichte fluit.
Ik heb ook zo'n geluidje, voornamelijk te horen wanneer ik de straat in rij en het geluid dus weerkaatst.
Nu wordt vandaag de rechteraandrijfas vervangen (garantie) en eigenlijk hoop ik een beetje dat het daarvan komt. Maar waarschijnlijk niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Emootje schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 08:23:
[...]

Ik heb ook zo'n geluidje, voornamelijk te horen wanneer ik de straat in rij en het geluid dus weerkaatst.
Nu wordt vandaag de rechteraandrijfas vervangen (garantie) en eigenlijk hoop ik een beetje dat het daarvan komt. Maar waarschijnlijk niet...
Kun je het in die garage navragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emootje
DaanTriple7 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 08:26:
[...]

Kun je het in die garage navragen?
Zal ik vanmiddag even doen, misschien weten zij het...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
@Emootje en?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emootje
Rustig, ik heb ook nog een leven ;-)
Ze konden er niet veel zinnigs op zeggen: het zou in de aandrijfas kunnen zitten. Gisteren heb ik er zelf te kort mee gereden om te luisteren of het geluid er nog zat (hoor het alleen bij de lage snelheden en dan nog via reflectie van andere obstakels).
Dus helaas, hier word jij ook niet veel wijzer van. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laredo
Zijn er mensen met een recent nieuwe afgeleverde Niro (ev of phev)? En zo ja, welke merk/type banden wordt hij vanuit de fabriek geleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
laredo schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:15:
Zijn er mensen met een recent nieuwe afgeleverde Niro (ev of phev)? En zo ja, welke merk/type banden wordt hij vanuit de fabriek geleverd?
Deze topic gaat over de E-Niro, het laatste model is hiervan in 2022 uitgebracht. Dus helaas zul je die ervaringen hier niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
DutchKel schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:24:
[...]

Deze topic gaat over de E-Niro, het laatste model is hiervan in 2022 uitgebracht. Dus helaas zul je die ervaringen hier niet vinden.
Heeft ie in 2022 nog updates/upgrades gekregen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
DaanTriple7 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:25:
[...]

Heeft ie in 2022 nog updates/upgrades gekregen?
Een van de weinige dingen die zijn aangepast is de OTA updates van het infotainment systeem. Of die verder nog updates heeft gekregen weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Jammer weer.... Ook voor bestaande Kia's en Hyundai's... Mits ze over het ccNC systeem beschikken:

https://autofans.be/nl/ni...immer-gratis-en-voor-niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laredo
bnwgraaf schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 18:03:
Jammer weer.... Ook voor bestaande Kia's en Hyundai's... Mits ze over het ccNC systeem beschikken:

Zit dat wel in de huidige serie Kia Niro's SG2?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 24-07 09:08
bnwgraaf schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 18:03:

Zo spectaculair is het ook weer niet, met Android auto en google maps heb je in feite al meer.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
DutchKel schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:27:
[...]

Een van de weinige dingen die zijn aangepast is de OTA updates van het infotainment systeem. Of die verder nog updates heeft gekregen weet ik niet.
Ik vind het wel fijn dat dat gescheiden blijft eigenlijk.
Als ik dan geen AA* gebruik blijft mijn auto iig deels onzichtbaar voor big tech.

*gebruik nu AA met een hack op degoogled microg icm lineageos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

FitTiv schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 20:58:
[...]
Als ik dan geen AA* gebruik blijft mijn auto iig deels onzichtbaar voor big tech.
Zou je denken?

Dream on… <+:)

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
eltron schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 20:56:
[...]

Zo spectaculair is het ook weer niet, met Android auto en google maps heb je in feite al meer.
Nee dat klopt, en ik gebruik ook regelmatig navigatie via Android Auto, maar ik moet dan altijd weer mijn telefoon aan de kabel hangen. Ja, ik weet, er is ook een wireless dongle, maar op langere afstanden zal ik dan nog steeds een kabel aan de telefoon moeten koppelen om de batterij op spanning te houden....

En ook al werkt AA best goed, het blijft toch een beetje een gekunstelde oplossing die niet volledig is geïntegreerd in de auto en als je dan ook nog naar de radio wilt luisteren, ben je ook nog eens tussen twee systemen aan het heen en weer wisselen....
En ja, je kunt ook radio apps via Android Auto gebruiken....

Wat dat betreft zou ik wel eens een tijdje Android Automotive willen uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
bnwgraaf schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 23:45:
[...]

En ook al werkt AA best goed, het blijft toch een beetje een gekunstelde oplossing die niet volledig is geïntegreerd in de auto en als je dan ook nog naar de radio wilt luisteren, ben je ook nog eens tussen twee systemen aan het heen en weer wisselen....
Zelf heb ik mijn radiozenders toegevoegd aan de favorieten library in de Kia interface, dan kan je met de knopjes op het stuur switchen tussen zenders zonder dat Android Auto uit moet.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
XWB schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 00:13:
[...]

Zelf heb ik mijn radiozenders toegevoegd aan de favorieten library in de Kia interface, dan kan je met de knopjes op het stuur switchen tussen zenders zonder dat Android Auto uit moet.
Schakelt hij dan niet weer over naar de Kia Radio interface zodat je dus zelf weer naar AA moet terugschakelen?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Alle eentjes….Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AS7TU5pd7YjNhAzoNyb3NWeCAiw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u2bVMhmAtkVLKXiBVSIWPMnc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 00:48
Ha super! Had helemaal geweldig geweest als je 100 m had gewacht en 111 km/u had gereden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

joepie de p schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:35:
Ha super! Had helemaal geweldig geweest als je 100 m had gewacht en 111 km/u had gereden
Die optie had ik overwogen, maar de foto met 111,1km was bewogen. En plotseling afremmen kon niet ivm achterop verkeer. Foto gemaakt door bijrijder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jqnum_Re1_uay1CorMEz1WCIaKw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ku1vTxZVP1e8KEFYM6G3RlEP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RvLGB2DQ25KH6lrMz-AZ0lkQmLk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xDhUWcj2n9kaGD6uDBv967uw.jpg?f=fotoalbum_large

Heb een accu monitor geïnstalleerd 18 euro op Ali. Ziet er goed uit. Ook notificaties bij abnormaal gedrag. Heeft ook ritten registratie obv GPS.

Hier te koop. https://a.aliexpress.com/_EHmvJyE

[ Voor 3% gewijzigd door Vaevictis_ op 19-07-2025 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

@Vaevictis_
Linkje naar Ali?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Vaevictis_ schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 15:11:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heb een accu monitor geïnstalleerd 18 euro op Ali. Ziet er goed uit. Ook notificaties bij abnormaal gedrag. Heeft ook ritten registratie obv GPS.

@Vaevictis_
Heb even gekeken. Weinig specificaties op de site. Enig idee wat het stand-by verbruik is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Nu online
EVfan schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 17:43:
[...]

@Vaevictis_
Heb even gekeken. Weinig specificaties op de site. Enig idee wat het stand-by verbruik is?
Nee maar gezien de super kleine elektronica kan het maar een paar 100mW zijn. Zit echt niets hele basale micro elektronica.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

EVfan schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 17:43:
[...]

@Vaevictis_
Als je even verder kijkt dan je neus lang is, dan zie je dat het ding 1,5mA gebruikt, oftewel x 12V = 18mW

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sSJNLBXUyRvhdkBXjGA7CNGhhBo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ziBAy4ICdLx4CkjNN8fkcCVi.jpg?f=fotoalbum_large

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Hippe Lip schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 19:27:
[...]

Als je even verder kijkt dan je neus lang is, dan zie je dat het ding 1,5mA gebruikt, oftewel x 12V = 18mW

[Afbeelding]
Dank, ik zocht in de tekst, niet op het label op het device.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Vaevictis_ schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 15:11:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Leuk, maar met de Varta accu heb je dit volgens mij niet nodig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

eltron schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 20:55:
[...]

Leuk, maar met de Varta accu heb je dit volgens mij niet nodig.
@eltron
Want?
Zit dit daar ingebouwd?

Anders is het altijd ‘nodig’ (voor zover je zo’n ding in het algemeen nodig hebt). De problemen komen niet door de accu maar door de auto. En die gaat ook Varta niet zomaar even tegenhouden.

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
Hippe Lip schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 22:59:
[...]

@eltron
Want?
Zit dit daar ingebouwd?

Anders is het altijd ‘nodig’ (voor zover je zo’n ding in het algemeen nodig hebt). De problemen komen niet door de accu maar door de auto. En die gaat ook Varta niet zomaar even tegenhouden.
Het is gewoon een betere kwaliteit accu, met bovendien meer capaciteit.
Ook met de fabrieksbatterij gaat het meestal wel goed, heb er althans ruim 5 jaar geen problemen mee gehad tot het opeens klaar was. Toen ook deze Varta er in gezet en ga er van uit dat dit weer jarenlang probleemloos zal zijn (en anders is er nog de booster).

En eens hoor dat geen enkele batterij het probleem lang gaat tegenhouden als het probleem bij de auto ligt. Maar de fabrieksbatterij was gewoon een zwak punt.

[ Voor 10% gewijzigd door eltron op 20-07-2025 00:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Nu online
eltron schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 20:55:
[...]

Leuk, maar met de Varta accu heb je dit volgens mij niet nodig. :)
Geloof ik ook wel, maar ik neem geen risico's meer. Daarnaast is maar 15 euro en ik wil testen of ik deze ook voor een andere auto kan gebruiken voor km registratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
Vaevictis_ schreef op zondag 20 juli 2025 @ 05:29:
[...]

Geloof ik ook wel, maar ik neem geen risico's meer. Daarnaast is maar 15 euro en ik wil testen of ik deze ook voor een andere auto kan gebruiken voor km registratie.
@Vaevictis_
Over risico’s gesproken, eens met je dat als je de batterij veilig real time kunt monitoren dat dit toegevoegde waarde heeft. Immers een defect kan tot een ongewoon sluipverbruik leiden, en dus voor een onaangename verrassing. Denk aan een sensor als het kofferdeksel slot, wat hier gefigureerd heeft.
Een (veel) betere accu helpt dan als buffer, maar is geen 100% garantie. En diep ontlading zonder dat je er tijdig bij bent kost je een batterij.

Ik vroeg me af of dit specifieke apparaatje ook gezekerd is, lees er op die pagina niets over. Maar na even zoeken wel bij een eender (dezelfde lijkt het) aangeboden monitor maar ander merk, waar vermeld wordt:

“ Bescherming tegen kortsluiting en omgekeerde aansluiting”

https://nl.aliexpress.com...from%3A#nav-specification

Dus lijkt veilig, maar toch zou ik het zelf monteren met een extra draad zekering.

Edit:
Ik vond nog een andere aanbieder op Aliexpress, van hetzelfde Quicklynks product en die vermeldt wel dat kortsluitingsbeveiliging is ingebouwd:

https://nl.aliexpress.com...from%3A#nav-specification

Het zelfde product wordt kennelijk onder verschillende merknamen aangeboden, en de prijzen variëren nogal van 11 tot ruim 20€.

[ Voor 19% gewijzigd door EVfan op 20-07-2025 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
Morgen voor het eerst een "lange" (300km enkeltje) reis met de niro, naar de andere kant van het land (voor werk). Ik haal het niet heen en terug dus ben benieuwd of mijn anwb pas werkt. (Moet nog even door het woud van aanbieders etc heen, dit is even tijdelijk om wat te hebben).

Abrp zegt dat ik een na het enkeltje met 29% aankom. Dat lijkt me weinig maar we gaan het zien.

[ Voor 16% gewijzigd door FitTiv op 20-07-2025 15:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@FitTiv komt vast goed. Regel ook een laadpas van Shell Recharge want ANWB is niet altijd goedkoop.
Met enkel snelweg kom je 350km ver, dus met 29% aankomen is nog aan de hoge kant denk ik.
Verder kan je bij veel snelladers gewoon pinnen voor een sessie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
bnwgraaf schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 08:55:
[...]

Schakelt hij dan niet weer over naar de Kia Radio interface zodat je dus zelf weer naar AA moet terugschakelen?
Bij mij niet. Als ik met de knoppen op het stuur schakel tussen de favoriete zenders, dan verschijnt de naam van de zender kortstondig als overlay over Google Maps.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FenixOrange
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-07 17:31
CyBeRSPiN schreef op zondag 20 juli 2025 @ 16:07:
@FitTiv komt vast goed. Regel ook een laadpas van Shell Recharge want ANWB is niet altijd goedkoop.
Met enkel snelweg kom je 350km ver, dus met 29% aankomen is nog aan de hoge kant denk ik.
Verder kan je bij veel snelladers gewoon pinnen voor een sessie.
De Kia Niro heeft ook automatische herkenning bij Fastned, dus dat is eenmaal de app downloaden en een account aanmaken en dan via de app bij Fastned laden en dan ook auto charge aanzetten. Heb je geen pasje of app meer nodig daarna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
FenixOrange schreef op zondag 20 juli 2025 @ 17:03:
[...]

De Kia Niro heeft ook automatische herkenning bij Fastned, dus dat is eenmaal de app downloaden en een account aanmaken en dan via de app bij Fastned laden en dan ook auto charge aanzetten. Heb je geen pasje of app meer nodig daarna.
De e-niro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Get!em schreef op maandag 14 juli 2025 @ 10:02:
[...]

----

Bij mij stonden vandaag weer alle instellingen op regeneratie stand 1....
Mijn instellingen daarvan lijken dus soms ineens gereset te worden maar niet elke keer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Ja. Hij bedoelt de “auto charge” functie van Fastned. Dat je het CCS ID van je auto koppelt zodat ie bij het inpluggen meteen start zonder en pasje te hoeven aanbieden.
Niet dat de e-Niro automatisch naar Fastned navigeert.

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeRSPiN op 20-07-2025 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
CyBeRSPiN schreef op zondag 20 juli 2025 @ 19:01:
[...]

Ja. Hij bedoelt de “auto charge” functie van Fastned. Dat je het CCS ID van je auto koppelt zodat ie bij het inpluggen meteen start zonder en pasje te hoeven aanbieden.
Niet dat de e-Niro automatisch naar Fastned navigeert.
Ik wist niet dat de e niro al plug&charge ondersteunde, vandaar mijn vraag. We hebben hem ook pas bijna 4 jaar :P
Wordt eigenlijk nooit onderweg opgeladen, dus de laadpas is pas 2 of 3 keer gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
gjcvro schreef op zondag 20 juli 2025 @ 20:35:
[...]

Ik wist niet dat de e niro al plug&charge ondersteunde, vandaar mijn vraag. We hebben hem ook pas bijna 4 jaar :P
Wordt eigenlijk nooit onderweg opgeladen, dus de laadpas is pas 2 of 3 keer gebruikt.
Ok. Het is niet perse een EV feature, elke auto die met CCS laadt heeft een uniek serienummer en daar haakt Fastned op in. Ik gebruik het al sinds 2019.

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeRSPiN op 20-07-2025 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FenixOrange
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-07 17:31
CyBeRSPiN schreef op zondag 20 juli 2025 @ 20:36:
[...]

Ok. Het is niet perse een EV feature, elke auto die met CCS laadt heeft een uniek serienummer en daar haakt Fastned op in. Ik gebruik het al sinds 2019.
Niet alle EV's ondersteunen AutoCharge bij Fastned. De gehele VW ID familie wordt bijv. niet ondersteund.
Voor (bijna) alle Kia en Hyundai EV's werkt het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Heb mijn e-niro 3 jaar geleden (dacht ik) al aangemeld bij enbw voor autocharge en dat werkte meteen.
Weet niet hoe handig het is, want bij het aansluiten wordt eerst gecontroleerd of de aangesloten auto herkend wordt voor autocharge. Volgens mij ben je net zo snel als je met de app of pasje het laden start, maar het is zeker mogelijk met de e-niro.

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Laatst online: 21:20
gjcvro schreef op zondag 20 juli 2025 @ 20:35:
Ik wist niet dat de e niro al plug&charge ondersteunde,
Dat doet 'ie ook niet. Hij kan AutoCharge (bij Fastned) en geen Plug&Charge (bij bijvoorbeeld Ionity). Dat zijn twee verschillende standaarden. Nou ja, AutoCharge is niet meer dan een uniek 'adres' zoals een MAC-adres bij netwerken. Plug&Charge is een cryptografische enrollment waarbij sleutelmateriaal wordt gebruikt voor een echte handshake.

[ Voor 30% gewijzigd door gertvdijk op 20-07-2025 21:12 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:34

M2M

medicijnman

bnwgraaf schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 23:45:
[...]

Nee dat klopt, en ik gebruik ook regelmatig navigatie via Android Auto, maar ik moet dan altijd weer mijn telefoon aan de kabel hangen. Ja, ik weet, er is ook een wireless dongle, maar op langere afstanden zal ik dan nog steeds een kabel aan de telefoon moeten koppelen om de batterij op spanning te houden....

En ja, je kunt ook radio apps via Android Auto gebruiken....

Wat dat betreft zou ik wel eens een tijdje Android Automotive willen uitproberen.
Ik rijd hier rond met een AA wireless dongle in combinatie met een telefoonhouder met Qi wireless charging. De batterij van de telefoon gaat dan alsnog leeg, maar over een rit van een uur of 3 hooguit 10%. En dat is met AA wireless en het display van de telefoon ook aan. Die combi werkt eigenlijk altijd perfect hier.

Google maps met sattelietweergave. Dus 95% van de Niro interface / functionaliteit gebruik ik niet.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
M2M schreef op zondag 20 juli 2025 @ 22:37:
[...]

Ik rijd hier rond met een AA wireless dongle in combinatie met een telefoonhouder met Qi wireless charging. De batterij van de telefoon gaat dan alsnog leeg, maar over een rit van een uur of 3 hooguit 10%. En dat is met AA wireless en het display van de telefoon ook aan. Die combi werkt eigenlijk altijd perfect hier.

Google maps met sattelietweergave. Dus 95% van de Niro interface / functionaliteit gebruik ik niet.
Ja die combinatie is nog wel ok. Ik heb op mijn telefoon nog geen wireless charging. Helaas, want ik heb wel wireless charging in mijn e-Niro (die in het dashboard vakje zit ingebouwd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
rokil schreef op zondag 20 juli 2025 @ 21:04:
Heb mijn e-niro 3 jaar geleden (dacht ik) al aangemeld bij enbw voor autocharge en dat werkte meteen.
Weet niet hoe handig het is, want bij het aansluiten wordt eerst gecontroleerd of de aangesloten auto herkend wordt voor autocharge. Volgens mij ben je net zo snel als je met de app of pasje het laden start, maar het is zeker mogelijk met de e-niro.
Ik laad ook regelmatig EnbW, maar wist niet dat autocharge mogelijk was. Aan de andere kant niet echt gemist omdat pasje ook prima werkt. Alleen nu we twee EV hebben moet je opletten dat pasje in juiste auto ligt, al kan het desnoods ook met de app, maar dat vind ik echt gedoe en goede verbinding nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdjtdtjdjykd
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 24-07 13:56
Misschien is een e-niro toch ook wel wat voor mij, maar zijn er de laatste tijd nog problemen met de motor en ratel? Dat zou de betrouwbaarheid wel teniet doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:13
bnwgraaf schreef op zondag 20 juli 2025 @ 18:09:
[...]

Bij mij stonden vandaag weer alle instellingen op regeneratie stand 1....
Mijn instellingen daarvan lijken dus soms ineens gereset te worden maar niet elke keer
Heb ik ook last van, super irritant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
tdjtdtjdjykd schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:49:
Misschien is een e-niro toch ook wel wat voor mij, maar zijn er de laatste tijd nog problemen met de motor en ratel? Dat zou de betrouwbaarheid wel teniet doen...
In tegensteling tot vele andere merken lost Kia het 7/10 jaar lang gratis voor je op. Hoezo betrouwbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
jaro431 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:51:
[...]

Heb ik ook last van, super irritant!
Nogal, zeker als je aan een hoge stand gewend bent en bij het naderen van een rotonde ineens opmerkt, dat de auto bijna niet meer afremt op het pedaal loslaten (in ieder geval in vergelijking tot regen stand 3)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
gjcvro schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:53:
[...]

In tegensteling tot vele andere merken lost Kia het 7/10 jaar lang gratis voor je op. Hoezo betrouwbaar?
Maar wel tot 150k km...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Ik zou de auto ook niet 'oprijden' maar verkopen rond de 100k km en dan weer een tweedehands met 30k op de teller scoren.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-07 07:30
XWB schreef op maandag 21 juli 2025 @ 21:39:
[...]

Ik zou de auto ook niet 'oprijden' maar verkopen rond de 100k km en dan weer een tweedehands met 30k op de teller scoren.
@XWB euh waarom als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
plmagis schreef op maandag 21 juli 2025 @ 22:58:
[...]

@XWB euh waarom als ik vragen mag?
De waarde van de auto rond 100k km is nog relatief hoog, dan hoef je niet heel veel bij te leggen voor een nieuwe.

March of the Eagles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eltron
XWB schreef op maandag 21 juli 2025 @ 23:01:
[...]
De waarde van de auto rond 100k km is nog relatief hoog, dan hoef je niet heel veel bij te leggen voor een nieuwe.
Op zich een bekende wijsheid. Waarvan ik me wel af vraag of die stand blijft houden in het EV tijdperk met toch een andere ontwikkeling en dynamiek.
Daarom heb ik het zelf anders bedacht, als ik gewoon doorrijd hoef ik helemaal niets bij te leggen...
De e-Niro is nog behoorlijk bij de tijd en kan makkelijk nog een keer 150k km rijden zonder veel onderhoudskosten. Daarna kijken we wel weer verder :)
(Is nu overigens wel "gedegradeerd" tot boodschappenauto).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DutchKel
XWB schreef op maandag 21 juli 2025 @ 23:01:
[...]

Ik snap je gedachte, maar ik denk dat het in de praktijk iets anders uitpakt. De grootste afschrijving van een auto vindt namelijk juist plaats in de eerste jaren – dus vaak ver vóór de 100.000 km.

Volgens de ANWB verliest een nieuwe auto gemiddeld 30% aan waarde in het eerste jaar. Na 3 jaar is dat verlies vaak al 50 tot 55%. De waardedaling gaat daarna wat langzamer, maar is nog steeds flink.

Concreet voorbeeld:
Neem de Kia e-Niro ExecutiveLine, om even in deze topic te blijven.
– Nieuwwaarde in 2020: ± €46.000
– Occasionprijs nu (2025) bij ±100.000 km: €20.000
→ Dat is een verlies van ruim €26.000, oftewel 57% afschrijving binnen 5 jaar.

Met zo’n patroon pak je bij elke wissel rond 100k km telkens opnieuw het duurste stuk afschrijving.
Een auto juist langer doorrijden (tot bijvoorbeeld 300.000 km) kan financieel voordeliger zijn, zolang het onderhoud beheersbaar blijft.

Pagina: 1 ... 341 342 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.