Ik kan mij je opmerking voorstellen maar het probleem speelt al erg lang en het schiet niet op ondanks diverse reclamaties van mij en vele anderen. Zie ook de vele negatieve reviews van de app in de Play store.gjcvro schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:08:
[...]
Ik weet niet of je met deze toonzetting iets bereikt. Bij mij zou je onderop de stapel terechtkomen.
Ik ervaar het probleem ook, en het is balen, maar de medewerker die jij mailt of speekt kan er ook geen drol aan veranderen, dus je frustratie op hem/haar/ het uitleven heeft weinig zin. En het enige wat je bereikt is dat hij/zij/het nog wel 3x nadenkt voordat ze je nog een keer een update stuurt.evertmulder schreef op donderdag 4 december 2025 @ 18:09:
[...]
Ik kan mij je opmerking voorstellen maar het probleem speelt al erg lang en het schiet niet op ondanks diverse reclamaties van mij en vele anderen. Zie ook de vele negatieve reviews van de app in de Play store.
eerste keer dat ik problemen heb met de Kia, maar vanochtend ging de deur nog wel open, daarna klaagde de auto dat de sleutel niet aanwezig was bij starten.. dacht dat de batterij leeg (aan het gaan) was van de sleutel, dus pakte de reserve waar ik toevallig van de week al een nieuwe batterij in had gedaan.
resultaat was dat nu alleen nog het auto met slotje erin lampje brande.. en de P in het midden console nog licht geeft/gaf en daar is nu alles mee gezegd..
eerste vermoeden was de 12v accu, heb deze verwijderd en thuis doorgemeten, maar ik kom op een 13.2volt (?) klinkt alsof deze dan nog in orde is?
terug geplaatst, toen ging wel het rode ((!)) lampje aan maar ook weer uit en nu brand de P nog wel, maar verder niks noppes...
iemand enig idee waar ik dit moet zoeken? ik heb verder geen 'vaste' garage, wel pechhulp, maar weet niet wat die kan betekenen verder
resultaat was dat nu alleen nog het auto met slotje erin lampje brande.. en de P in het midden console nog licht geeft/gaf en daar is nu alles mee gezegd..
eerste vermoeden was de 12v accu, heb deze verwijderd en thuis doorgemeten, maar ik kom op een 13.2volt (?) klinkt alsof deze dan nog in orde is?
terug geplaatst, toen ging wel het rode ((!)) lampje aan maar ook weer uit en nu brand de P nog wel, maar verder niks noppes...
iemand enig idee waar ik dit moet zoeken? ik heb verder geen 'vaste' garage, wel pechhulp, maar weet niet wat die kan betekenen verder
edit:
ik lees nu dat de voltage niet perse wat zegt, en ook de 'load' op de accu wellicht 't voltage meteen laag trekt, ik bestel wel sowieso een nieuwe accu
ik lees nu dat de voltage niet perse wat zegt, en ook de 'load' op de accu wellicht 't voltage meteen laag trekt, ik bestel wel sowieso een nieuwe accu
[ Voor 8% gewijzigd door CT op 08-12-2025 10:31 ]
Meet de accu nog eens, maar dan terwijl hij in de auto staat?CT schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:56:
eerste keer dat ik problemen heb met de Kia, maar vanochtend ging de deur nog wel open, daarna klaagde de auto dat de sleutel niet aanwezig was bij starten.. dacht dat de batterij leeg (aan het gaan) was van de sleutel, dus pakte de reserve waar ik toevallig van de week al een nieuwe batterij in had gedaan.
iemand enig idee waar ik dit moet zoeken? ik heb verder geen 'vaste' garage, wel pechhulp, maar weet niet wat die kan betekenen verderedit:
Problemen die je noemt klinkt toch echt als 12V accu.CT schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:56:
iemand enig idee waar ik dit moet zoeken? ik heb verder geen 'vaste' garage, wel pechhulp, maar weet niet wat die kan betekenen verderedit:
6.8vgjcvro schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:42:
[...]
Meet de accu nog eens, maar dan terwijl hij in de auto staat?
nieuwe >44ah >400a accu it is then..
Ja, voor zover ik weet kan een kapotte accu (soms) nog wel de verwachte spanning geven, alleen stort die in onder belasting. Een accu tester belast daarom de accu ook om te kijken hoe goed die is.
Ik "denk" de originele nog, gezien het merk en de meer aziatisch ogende teksten op de accu, heb de KIA occassion gekocht jaren terug, sowieso 2 jaar oud dus. Zal als ik de accu ga vervangen en 'm er weer uithaal even checken of er ook een datum op staat.
@ASW1 ik heb letterlijk deze accu, dus als ik het goed begrijp de originele koreaanse, dan is hij dus exact 4 jaar en 3 maanden oud.
heb nu op dit topic's aanraden deze varta blue besteld.
[ Voor 30% gewijzigd door CT op 08-12-2025 13:33 ]
En je auto is een MY2020?CT schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:14:
[...]
Ik "denk" de originele nog, gezien het merk en de meer aziatisch ogende teksten op de accu, heb de KIA occassion gekocht jaren terug, sowieso 2 jaar oud dus. Zal als ik de accu ga vervangen en 'm er weer uithaal even checken of er ook een datum op staat.
kia is uit eind september 2021, dus dat zou de maximale leeftijd van de accu kunnen zijn, MY20 model (lang scherm)
08-12-2025 Bercht van Kiaevertmulder schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:59:
[...]
04-12-2025 Bericht van Kia
Beste Evert,
Hartelijk dank voor je geduld.
Hierbij even een update dat ons technisch support team nog steeds druk bezig is met jouw vraag. Zodra hier antwoord op is, zullen wij dit direct aan je terugkoppelen. Onze excuses voor het ongemak.
Ik vertrouw erop je hierbij voldoende geïnformeerd te hebben.
Met vriendelijke groet,
Christy
04-12-2025 Reactie van mij
Hallo Christy,
Bedankt voor je alertheid om mij van de voortgang op de hoogte te brengen.
Echter ben ik, en met mij veel Kia rijders gezien de opmerkingen bij de app van Kia in de Play store en een aantal fora, van mening dat dit te lang duurt.
Het blijkt een probleem in de app te zijn.
Zie het onderzoek op bnwgraaf in "Het grote Kia e-Niro topic"
De oude app werkte goed en het moet toch niet zo moeilijk zijn om het probleem in de nieuwe app op te lossen.
Mijn (maar ook van vele anderen) oplossing is om, wanneer het probleem binnen nu en 14 dagen niet opgelost, is de oude app terug te plaatsen en pas de nieuwe app weer actief te maken wanneer het probleem is opgelost.
Wij kunnen dan in ieder geval in deze winterse periode gebruik maken van de ontdooi en verwarmingsfuncties.
Ik wil je verzoeken om dit nadrukkelijk onder de aandacht van het verantwoordelijk management te brengen zodat wij ons als klant gehoord en serieus genomen voelen.
Ik zet, zoals hiervoor, een reminder in mijn outlook om het vervolg en resultaat te monitoren.
Met vriendelijke groet.
Namens veel Kia rijders
Evert Mulder
Wordt vervolgd
Beste Evert,
Hartelijk dank voor je reactie.
Wij kunnen volkomen begrijpen dat het langer wachten op een update, zeer vervelend kan zijn. Zeker omdat de Climate Control functie erg handig is in de winter periode.
Het probleem is inderdaad ontstaan sinds de laatste app versie van de nieuwe Kia APP. Dit is inmiddels bekend bij het technisch support team en wij kunnen je verzekeren dat ze er alles aan doen om dit z.s.m. op te lossen. Helaas kan een onderzoek naar dit probleem, wat langer duren dan gewenst. Het is helaas dan ook niet mogelijk om de oude Kia Connect App weer te activeren, maar wij waarderen de feedback en zullen het ook intern doorzetten.
Zodra er meer bekend is, zullen wij je uiteraard z.s.m. op de hoogte brengen. Onze excuses voor het ongemak en hartelijk dank voor je geduld.
Ik vertrouw erop je voor nu voldoende geïnformeerd te hebben.
Met vriendelijke groet,
Chayenne
08-12-2025
Mijn reactie
Hallo Chayenne,
Hartelijk bedankt voor je reactie en uitleg.
Jammer dat de oude Kia app niet terug geplaatst kan worden want dat zou het probleem vooralsnog opgelost hebben totdat de bug in de nieuwe app opgelost is.
Enerzijds geeft het vertrouwen dat je ons verzekerd dat er alles aan gedaan wordt om het probleem op te lossen, anderzijds duurt de oplossing al geruime tijd sinds dit probleem is ontstaan.
Ik vertrouw er maar op dat er alles aan gedaan wordt en zie een update over de voortgang graag tegemoet.
Ik zal ook op het forum dit melden.
Ik zet hem in ieder geval in mij outlook agenda als reminder.
Evert Mulder
Wordt vervolgd
Vorige week donderdag moest ik in de auto akkoord gaan met twee sets aan nieuwe voorwaarden en de derde stap was een mededeling dat de update klaar was. Geen idee welke update, mogelijk dat men de voorwaarden als update ziet want ik heb niks gemerkt van een update voor de kaart/entertainment.
De twee keer gratis OTA zijn ook verbuikt dus wat dat betreft verwacht ik ook niks.
Zag net dat er geen informatie zichtbaar is in home assistant en de refresh werkt ook niet. De app gestart op m'n mobiel en ook daar moest ik akkoord gaan met nieuwe voorwaarden. Ook waren er redelijk wat vragen/keuzes met betrekking tot de manier waarop KIA contact met je kan/mag zoeken en met welke informatie/reclame ze je dan mogen 'bestoken'
Heb er wat gekozen wat minimaal voelt, het leest sowieso niet prettig op een mobiel en krijg er een beetje naar gevoel bij dat er zoveel keuzes/opties zijn. Heb ook nog niet gekeken of je keuzes weer ongedaan kunt maken.
Akkoord gaan met voorwaarden en keuzes maken heeft voor home assistant niet uitgemaakt, die blijft nog steeds op unavailable staan.
De twee keer gratis OTA zijn ook verbuikt dus wat dat betreft verwacht ik ook niks.
Zag net dat er geen informatie zichtbaar is in home assistant en de refresh werkt ook niet. De app gestart op m'n mobiel en ook daar moest ik akkoord gaan met nieuwe voorwaarden. Ook waren er redelijk wat vragen/keuzes met betrekking tot de manier waarop KIA contact met je kan/mag zoeken en met welke informatie/reclame ze je dan mogen 'bestoken'
Heb er wat gekozen wat minimaal voelt, het leest sowieso niet prettig op een mobiel en krijg er een beetje naar gevoel bij dat er zoveel keuzes/opties zijn. Heb ook nog niet gekeken of je keuzes weer ongedaan kunt maken.
Akkoord gaan met voorwaarden en keuzes maken heeft voor home assistant niet uitgemaakt, die blijft nog steeds op unavailable staan.
@ninjazx9r98
Jup Homeassistant is weer disconnected. EVCC doet t nog wel.
Zal morgen even kijken of ik een refreshtoken kan aanmaken voor Homeassistant.
Edit, issue lijkt aan de kant van integratie te liggen
https://github.com/Hyundai-Kia-Connect/kia_uvo/issues/1406
Downgrade via Hacs maar versie 2.46.2 en alles werkt weer.
Jup Homeassistant is weer disconnected. EVCC doet t nog wel.
Zal morgen even kijken of ik een refreshtoken kan aanmaken voor Homeassistant.
Edit, issue lijkt aan de kant van integratie te liggen
https://github.com/Hyundai-Kia-Connect/kia_uvo/issues/1406
Downgrade via Hacs maar versie 2.46.2 en alles werkt weer.
[ Voor 99% gewijzigd door Get!em op 08-12-2025 21:28 ]
@Get!em Werkt inderdaad weer met 2.46.2
Vreemde is wel dat ik gisteren 2.47 heb geinstalleerd en dat deze gewerkt heeft tot 18:36:35 vanavond.
De rit naar kantoor en terug naar huis zijn netjes verwerkt en het tijdstip waarop de boel ermee gestopt is is een reboot geweest van home assistant vanwege een update van Node Red.
Ondertussen is er een 2.47.1 maar ook die werkt niet.
Vreemde is wel dat ik gisteren 2.47 heb geinstalleerd en dat deze gewerkt heeft tot 18:36:35 vanavond.
De rit naar kantoor en terug naar huis zijn netjes verwerkt en het tijdstip waarop de boel ermee gestopt is is een reboot geweest van home assistant vanwege een update van Node Red.
Bij mij stopte de boel om 10u vanochtend.ninjazx9r98 schreef op maandag 8 december 2025 @ 21:43:
@Get!em Werkt inderdaad weer met 2.46.2
Ik zie in de historie dat het bij mij gisteren al gestopt was, om een uur of 5 s'avonds. Net teruggezet, en inderdaad werkt alles weer.
Haha, ik heb ook geen idee, mijn tekst stond in het Italiaans. Alles maar doorgescrolld en gewoon op akkoord gedrukt.ninjazx9r98 schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:51:
Vorige week donderdag moest ik in de auto akkoord gaan met twee sets aan nieuwe voorwaarden en de derde stap was een mededeling dat de update klaar was. Geen idee welke update,
Het is in iedergeval wel opvallend dat dit nu al 3x gevraagd wordt in iets meer dan een half jaar tijd. Het gaat toch echt veelal om het verwerken van informatie (als je nee drukt op de verkeerde, dan doet de helft van de KIA app het niet om remote aan te sturen). Maar stiekem zitten er ook dataverzamelingen tussen tbv reclame en toestemming om je te mogen benaderen. Die in de app, geeft ook nog aan dat ze je mogen bellen als ze een technisch mankement zien in de data. Maar ook of je nog garantie hebt obv kilometers.
Ik vind niet erg fraai dat ze de technisch noodzakelijk en de privacy/reclame met elkaar gemixt hebben in al die toestemmingen.
Ik vind niet erg fraai dat ze de technisch noodzakelijk en de privacy/reclame met elkaar gemixt hebben in al die toestemmingen.
Ik kom vanmorgen bij de dealer. (jaarlijkse beurt)
Krijg ik de vraag of het via de KIA app lukt om de stuurverwarming aan te zetten. Want ze hebben een klant met dezelfde auto die aangeeft dat het niet (meer?) kan in de nieuwe App
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het me niet meer herinner. Volgens mij werd het stuur warm als ik heating side mirrors aan zetten. Maar ik heb de remote functie nog maar 1x gebruikt deze winter.
Al moet ik toegeven dat laatst het stuur niet warm was. Maar mogelijk had ik het nog niet aangezet vanuit de zomer.
Weet iemand hoe/wat?
Krijg ik de vraag of het via de KIA app lukt om de stuurverwarming aan te zetten. Want ze hebben een klant met dezelfde auto die aangeeft dat het niet (meer?) kan in de nieuwe App
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het me niet meer herinner. Volgens mij werd het stuur warm als ik heating side mirrors aan zetten. Maar ik heb de remote functie nog maar 1x gebruikt deze winter.
Al moet ik toegeven dat laatst het stuur niet warm was. Maar mogelijk had ik het nog niet aangezet vanuit de zomer.
Weet iemand hoe/wat?
Zie evertmulder in "Het grote Kia e-Niro topic"Thyzz schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:33:
Ik kom vanmorgen bij de dealer. (jaarlijkse beurt)
Weet iemand hoe/wat?
Helaas heb ik sinds een update van een paar weken, ook het probleem dat de recuperatiestand niet wordt vastgehouden. Heel random is hij zijn instelling kwijt. Als ik wegrijd en een bocht moet nemen merk ik ineens dat dat de auto niet afremt. Hij staat dan op stand 3 ipv stand 1. Best wel irritant
Is hier al een oplossing voor gevonden? Volgende week moet de auto naar de dealer voor het vervangen van de pre-heater. Is er iets wat ze daar kunnen doen?
ik denk dat je 1 in plaats van 3 bedoelt?Dennis 1 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 19:25:
Helaas heb ik sinds een update van een paar weken, ook het probleem dat de recuperatiestand niet wordt vastgehouden. Heel random is hij zijn instelling kwijt. Als ik wegrijd en een bocht moet nemen merk ik ineens dat dat de auto niet afremt. Hij staat dan op stand 3 ipv stand 1. Best wel irritantIs hier al een oplossing voor gevonden? Volgende week moet de auto naar de dealer voor het vervangen van de pre-heater. Is er iets wat ze daar kunnen doen?
maar maakt verder niet uit, de regeneratiestand kun je als instelling koppelen aan de drive mode (althans bij mijn MY19). Dus als je in de juiste drive mode zit zou je ook de daarbij ingestelde regeneratie moeten hebben, die houdt hij wel vast.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Nee hoor, je kunt zelfs een verspringing hebben in de rijmodes, staat ineens alles op 1.eltron schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 19:36:
[...]
ik denk dat je 1 in plaats van 3 bedoelt?
maar maakt verder niet uit, de regeneratiestad kun je als instelling koppelen aan de drive mode (althans bij mijn MY19. Dus als je in de juiste drive mode zit zou je ook de daarbij ingestelde regeneratie moeten hebben, die houdt hij wel vast.
Blijft grappig dat verschillende mensen verschillende ervaringen hebben.gjcvro schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 20:11:
[...]
Nee hoor, je kunt zelfs een verspringing hebben in de rijmodes, staat ineens alles op 1.
Bij mij was dit namelijk wél de oplossing, daarna (sinds de zomer ergens) geen last meer van gehad.
@eltron inderdaad 1 ipv 3eltron schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 19:36:
[...]
ik denk dat je 1 in plaats van 3 bedoelt?
maar maakt verder niet uit, de regeneratiestad kun je als instelling koppelen aan de drive mode (althans bij mijn MY19. Dus als je in de juiste drive mode zit zou je ook de daarbij ingestelde regeneratie moeten hebben, die houdt hij wel vast.
Maar helaas de drivemode instellingen houdt hij ook niet vast. Dat was het eerste wat ik heb geprobeerd
Geen idee, wij rijden (bijna) altijd in de normale modus, en dan ineens stond de auto op 1, en stonden alle profielen ook op 1, terwijl we expres alles op 3 hadden staan. Meteen daarna dus weer alle profielen op 3 gezet, tijd later weer alles terug.jaro431 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 20:24:
[...]
Blijft grappig dat verschillende mensen verschillende ervaringen hebben.
Bij mij was dit namelijk wél de oplossing, daarna (sinds de zomer ergens) geen last meer van gehad.
Maar inderdaad de laatste keer is volgens mij al een hele tijd geleden, vandaar dat ik al een keer eerder heb gevraagd of meer mensen er minder last van hadden de laatste tijd. Vooral in de overgang naar de nieuwe app leek het erger te zijn bij ons.
@gjcvro Dit is precies wat er nu ook bij mij gebeurt. Ik heb het idee dat het te maken heeft met een update van een paar weken geleden. Maar dat is een gok.gjcvro schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 21:06:
[...]
Geen idee, wij rijden (bijna) altijd in de normale modus, en dan ineens stond de auto op 1, en stonden alle profielen ook op 1, terwijl we expres alles op 3 hadden staan. Meteen daarna dus weer alle profielen op 3 gezet, tijd later weer alles terug.
Maar inderdaad de laatste keer is volgens mij al een hele tijd geleden, vandaar dat ik al een keer eerder heb gevraagd of meer mensen er minder last van hadden de laatste tijd. Vooral in de overgang naar de nieuwe app leek het erger te zijn bij ons.
Nee, dit speelt al veel langer dan een paar weken.Dennis 1 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 21:52:
[...]
@gjcvro Dit is precies wat er nu ook bij mij gebeurt. Ik heb het idee dat het te maken heeft met een update van een paar weken geleden. Maar dat is een gok.
Dan zal het inderdaad niet aan de update liggen. Het is bij wel sinds een paar weken begonnen. Erg irritant in ieder gevalrichy3908 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 22:03:
[...]
Nee, dit speelt al veel langer dan een paar weken.
@Dennis 1 en als je regeneratie op “auto” zet?
Dat vind ik persoonlijk de prettigste stand: uitrollen wanneer het kan, afremmen wanneer het moet. Ik raak de flippers nooit aan.
Dat vind ik persoonlijk de prettigste stand: uitrollen wanneer het kan, afremmen wanneer het moet. Ik raak de flippers nooit aan.
Ik kreeg vandaag de melding dat er een nieuwe OTA-kaart/software update is. Moet ik wel eerst het abonnement afsluiten 😉. Hopelijk is met deze update dat regeneratie-probleem opgelost.
Dit was overigens een andere melding dan die van afgelopen week om akkoord te gaan met de nieuwe Connect voorwaarden.
Dit was overigens een andere melding dan die van afgelopen week om akkoord te gaan met de nieuwe Connect voorwaarden.
Life is not about specs, it is about joy!
@CyBeRSPiN Dat is zeker het proberen waard! Hoe zet ik het op auto?CyBeRSPiN schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 23:07:
Het blijft vaag.Dennis 1 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 20:28:
[...]
@eltron inderdaad 1 ipv 3![]()
Maar helaas de drivemode instellingen houdt hij ook niet vast. Dat was het eerste wat ik heb geprobeerd
Ik had meerdere keren per week dat de ingestelde waardes versprongen, inderdaad naar 1. De instellingen per drive mode bleven dus niet behouden.
Totdat mijn auto in september en beurt kreeg en mij in mijn garage vertelde dat men het vast kon zetten, maar dat dat niet dezelfde manier was die ik als gebruiker kon vast zetten. Sindsdien heb ik het nog maar één met gehad....
Geen idee of zij het echt hebben kunnen aanpassen. Wellicht dat zij de dieper liggende default waarde kunnen instellen?
Of het sloeg nergens op wat men mijn vertelde en heb ik geluk gehad?
Staat in de handleiding maar uit mn hoofd moet je de linkerflipper lang naar je toe trekken.Dennis 1 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 23:24:
[...]
@CyBeRSPiN Dat is zeker het proberen waard! Hoe zet ik het op auto?
maar die blijft niet. Het gaat om de instellingen van de drive mode, ergens diep in de settings. Die blijft vast staan voor die drive mode.CyBeRSPiN schreef op woensdag 10 december 2025 @ 00:19:
[...]
Staat in de handleiding maar uit mn hoofd moet je de linkerflipper lang naar je toe trekken.
Die blijft niet? Ik rij al ruim een jaar in auto mode (MY20). Of begrijp ik je opmerking verkeerd.eltron schreef op woensdag 10 december 2025 @ 06:58:
[...]
maar die blijft niet. Het gaat om de instellingen van de drive mode, ergens diep in de settings. Die blijft vast staan voor die drive mode.
Hier veranderden de door mij ingestelde waarden niet meer na de laatste update. Die ik zelf via USB deed.bnwgraaf schreef op woensdag 10 december 2025 @ 00:16:
[...]
Het blijft vaag.
Ik had meerdere keren per week dat de ingestelde waardes versprongen, inderdaad naar 1. De instellingen per drive mode bleven dus niet behouden.
Totdat mijn auto in september en beurt kreeg en mij in mijn garage vertelde dat men het vast kon zetten, maar dat dat niet dezelfde manier was die ik als gebruiker kon vast zetten. Sindsdien heb ik het nog maar één met gehad....
Geen idee of zij het echt hebben kunnen aanpassen. Wellicht dat zij de dieper liggende default waarde kunnen instellen?
Of het sloeg nergens op wat men mijn vertelde en heb ik geluk gehad?
Probleem heeft bij mij bestaan in de periode tussen de lente update en de herfst update.
Bij mij stond hij voor de lente update in “auto” en “stand 1” regeneratie in Ecomode. Na de lente update sprong dit regel naar “auto” en “stand 2”.
Ok. Ja ook in de “auto” stand is er een standaard regeneratieniveau. Dan lost dit het probleem niet op waarschijnlijk.
Mogelijk helpt dit om de instelling aan te passeneltron schreef op woensdag 10 december 2025 @ 06:58:
[...]
maar die blijft niet. Het gaat om de instellingen van de drive mode, ergens diep in de settings. Die blijft vast staan voor die drive mode.
Volgens mij is de default setting gekoppeld aan de drive mode.Emootje schreef op woensdag 10 december 2025 @ 07:49:
[...]
Die blijft niet? Ik rij al ruim een jaar in auto mode (MY20). Of begrijp ik je opmerking verkeerd.
Je kunt dan als je rijdt dat wel met de flipper aanpassen, maar vervolgens pakt hij bij de volgende rit weer de instelling van de drivemode waar je in rijdt.
Wellicht heb je bij jouw voorkeurs drive mode de instelling op auto staan en blijft dat dus ook zo (?)
Je kunt hem ook gewoon zelf downloaden, abbo is dan niet nodig.bartvl schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 23:21:
Ik kreeg vandaag de melding dat er een nieuwe OTA-kaart/software update is. Moet ik wel eerst het abonnement afsluiten 😉. Hopelijk is met deze update dat regeneratie-probleem opgelost.
Het probleem van de lente update was juist dat de instelling die je via het scherm toepast op de drivemode, niet onthouden werd en terug ging naar factory default.eltron schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:46:
[...]
Volgens mij is de default setting gekoppeld aan de drive mode.
Je kunt dan als je rijdt dat wel met de flipper aanpassen, maar vervolgens pakt hij bij de volgende rit weer de instelling van de drivemode waar je in rijdt.
Wellicht heb je bij jou voorkeurs drive mode de instelling op auto staan en blijft dat dus ook zo (?)
Dus als factory default Eco = regenerating 2, en je zette dit zelf naar eco = regenereren 1 of 3 dan stond hij na random aantal ritten ineens weer op regenerating 2.
Dit was onafhankelijk of je stand “auto” regenereren aan had staan of niet.
Klopt, ga ik ook proberen. Was eerder nog niet nodig omdat de ‘proeftijd’ van de OTA-updates nog liep.gjcvro schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:52:
[...]
Je kunt hem ook gewoon zelf downloaden, abbo is dan niet nodig.
De update lijkt overigens nog niet beschikbaar voor eigen download.
Is dit een nieuwe update of nog die van september?bartvl schreef op woensdag 10 december 2025 @ 18:42:
[...]
Klopt, ga ik ook proberen. Was eerder nog niet nodig omdat de ‘proeftijd’ van de OTA-updates nog liep.
De update lijkt overigens nog niet beschikbaar voor eigen download.
Dit lijkt om de december update te gaan.bnwgraaf schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:14:
[...]
Is dit een nieuwe update of nog die van september?
@CyBeRSPiN Ik heb vandaag de stand "auto" gebruikt. Ook voor het eerst sinds ik de auto heb. Rijdt best lekker moet ik zeggenCyBeRSPiN schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 23:07:
@evertmulder Dit helpt bij mij ook niet. Hij blijft teruggaan naar stand 1 op willekeurige momenten.evertmulder schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:33:
[...]
Mogelijk helpt dit om de instelling aan te passen[Afbeelding]
@eltron Ik zet bij elk van de drie drivemode de stand op 3. Die raakt hij dan toch weer kwijt helaaseltron schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:46:
[...]
Wellicht heb je bij jouw voorkeurs drive mode de instelling op auto staan en blijft dat dus ook zo (?)
@bnwgraaf Als ik het goed begrijp dan zou de december update het probleem op kunnen lossen?
@Get!em Mijn Kia heeft op 27 november bij de dealer een update gehad. Ik heb geen idee welke versie dat is. Dan zou je denken dat dit niet de lente update zou zijn en dat het probleem opgelost zou moeten zijn.Get!em schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:58:
[...]
Het probleem van de lente update was juist dat de instelling die je via het scherm toepast op de drivemode, niet onthouden werd en terug ging naar factory default.
Dus als factory default Eco = regenerating 2, en je zette dit zelf naar eco = regenereren 1 of 3 dan stond hij na random aantal ritten ineens weer op regenerating 2.
Dit was onafhankelijk of je stand “auto” regenereren aan had staan of niet.
Ik begrijp dat het een OTA update is, dus waarschijnlijk nog geen link met changelog?
Hoe zou je omschrijven wat hij doet in de auto-modus? Ik heb het wel eens geprobeerd en het leek erop alsof hij dan harder gaat remmen bij een kleinere afstand tot een voorligger, net zoiets als bij SCC. Maar over het algemeen vond ik het veel te weinig recuperatie en zit ik altijd in mode 3, in de ECO mode waarop niveau 3 ingesteld staat als voorkeur.Dennis 1 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:55:
@CyBeRSPiN Ik heb vandaag de stand "auto" gebruikt. Ook voor het eerst sinds ik de auto heb. Rijdt best lekker moet ik zeggenDaarvoor gebruikte ik de flippers ook nooit. Vandaag maar 1 kort ritje gehad en de instelling heeft hij behouden. Ik ben benieuwd voor hoe lang
Overigens totaal geen last van het euvel dat dit vergeten/gereset wordt. Heb denk ik al een jaar niet meer aan die settings hoeven zitten.
Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog
Dat is het exact. Een hoge regeneratie als er geen aanleiding is om hard te remmen vind ik zelf niet prettig. Alsof je per ongeluk naar de 1e versnelling schakelt van een brandstofbak. Remmen zonder een voorligger moet je vaak alleen als je als eerste een stoplicht/kruising nadert.gertvdijk schreef op woensdag 10 december 2025 @ 23:08:
[...]
Hoe zou je omschrijven wat hij doet in de auto-modus? Ik heb het wel eens geprobeerd en het leek erop alsof hij dan harder gaat remmen bij een kleinere afstand tot een voorligger, net zoiets als bij SCC.
Ja dat vind ik dus precies zo fijn aan hard recupereren. SCC uitzetten gaat van zichzelf redelijk soepel, maar daarbij rustig stroompedaal ingeven om zachtjes (a-la standje 1) te beginnen en rustig omhoog laten komen bij verder naderen, eventueel op het laatst nog met flipper standje 4 activeren (ingedrukt houden). Dat doe ik misschien wel tientallen keren bij een rit. Als ik op standje 1 zou rijden of standje auto dan reduceer ik onvoldoende snelheid zonder het rempedaal te gebruiken.CyBeRSPiN schreef op woensdag 10 december 2025 @ 23:21:
Remmen zonder een voorligger moet je vaak alleen als je als eerste een stoplicht/kruising nadert.
[ Voor 4% gewijzigd door gertvdijk op 10-12-2025 23:27 ]
Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog
Ik rijd voornamelijk SCC en raak liever helemaal geen pedaal aan. Bij afremmen doe ik eerst de SCC cancellen op het stuur, uitrollen en dan het rempedaal voor de laatste meters.
Ben blij dat er zoveel te customizen is bij deze auto zodat alles naar je smaak kan
Ben blij dat er zoveel te customizen is bij deze auto zodat alles naar je smaak kan
Auto heeft ook 3 standen hé, eenmaal aangezet kun je die met de flippers ook op 1,2 of 3 zetten.gertvdijk schreef op woensdag 10 december 2025 @ 23:26:
[...]
Ja dat vind ik dus precies zo fijn aan hard recupereren. SCC uitzetten gaat van zichzelf redelijk soepel, maar daarbij rustig stroompedaal ingeven om zachtjes (a-la standje 1) te beginnen en rustig omhoog laten komen bij verder naderen, eventueel op het laatst nog met flipper standje 4 activeren (ingedrukt houden). Dat doe ik misschien wel tientallen keren bij een rit. Als ik op standje 1 zou rijden of standje auto dan reduceer ik onvoldoende snelheid zonder het rempedaal te gebruiken.
Awesome
Ja snap ik, maar vind het vervelend om te wisselen tijdens het rijden.A13X schreef op donderdag 11 december 2025 @ 07:29:
[...]
Auto heeft ook 3 standen hé, eenmaal aangezet kun je die met de flippers ook op 1,2 of 3 zetten.
En eigenlijk vier standen, want vanuit 3 kan je nog harder door linker flipper in te houden. (Los van dat je ook tot stilstand komt)
Denk dat dat het wel moet zijn dan, niet gekeken maar hij staat elke dag zoals ik hem heb achtergelaten. Dus prima wat mij betreft.eltron schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:46:
[...]
Oh grappig weer wat geleerd.gertvdijk schreef op donderdag 11 december 2025 @ 07:31:
[...]
Ja snap ik, maar vind het vervelend om te wisselen tijdens het rijden.
En eigenlijk vier standen, want vanuit 3 kan je nog harder door linker flipper in te houden. (Los van dat je ook tot stilstand komt)
Ik rijd soms gewoon met de flippers. Stoplicht in de verte op rood, dan gaan we naar 1, oe ga toch iets te hard 2, en dan op het einde 3. Dynamosch, tijdens het rijden. Vind dat eigenlijk wel fijn werken.
Gister de auto geupdate naar september 2025 update, voor het eerst zelf gedaan. Ben benieuwd.
Haha, ja ik vind het ook best wel raar dat alleen het tot stilstand komen bij lage snelheden wordt benoemd in de handleiding en Kia-instructievideo's, terwijl er toch echt behoorlijk harder wordt gerecupereerd nog als je het doet op hogere snelheid.FitTiv schreef op donderdag 11 december 2025 @ 08:40:
Oh grappig weer wat geleerd.
Dit merkte ik bij toeval op ergens in de eerste maand van dat ik de auto had en tussen alle andere dingen hier nooit benoemd wellicht, bedenk ik mij nu.
Het verhogen van de recuperatie tijdens het rijden op die manier gaat in mijn herinnering niet heel soepel en gebruik van het stroompedaal voelde meer traploos/soepel, maar ja, ieder zijn ding/voorkeur voor hoe dit te doen natuurlijk. En mooi dat je de auto zo kan gebruiken/instellen zoals je zelf wilt.FitTiv schreef op donderdag 11 december 2025 @ 08:40:
Ik rijd soms gewoon met de flippers. Stoplicht in de verte op rood, dan gaan we naar 1, oe ga toch iets te hard 2, en dan op het einde 3. Dynamosch, tijdens het rijden. Vind dat eigenlijk wel fijn werken.
Juist op de auto stand vertraag je meestal tot rolsnelheid en kun je de laatste meters makkelijk stoppen met de flipper. Dat is met name wanneer er bv iemand voor je voor een rood licht staat te wachten.CyBeRSPiN schreef op woensdag 10 december 2025 @ 23:49:
Ik rijd voornamelijk SCC en raak liever helemaal geen pedaal aan. Bij afremmen doe ik eerst de SCC cancellen op het stuur, uitrollen en dan het rempedaal voor de laatste meters.
Als er niemand staat moet je wat meer gokken wanneer het tijd is om de flipper aan te trekken zonder rempedaal te gebruiken, soms doe ik het als een soort spelletje.
Het helpt daarbij wel om een consistente rijstijl te hebben, daarom rij ik altijd in Auto 2.
Het is geen major annoyance maar ik hoop wel dat m'n volgende auto gewoon door het stroompedaal te liften tot stilstand komt, dat is nog veel fijner dan er af en toe toch het rempedaal weer bij te moeten pakken omdat de flipper niet genoeg vertraagt.
Heb zojuist de gen5 kaart update (my19) gedownload maar die geeft aan 08-2024?
Ja grappig hoe ook hier weer iedereen andere voorkeuren heeft, maar zoals hierboven is opgemerkt, fijn dat ieder dat naar zijn wens kaninstellen!
Zelf heb ik het altijd in stand 3 staan.
Dan kan ik de meeste regeneratie en afremwerking bereiken. Ik zeg nadrukkelijk kan, want met je rechtervoet kun je dit prima regelen. Als ik in stand 1 sta, kan ik met mijn voet niet meer regenereren (wel door aan de hendel te trekken, maar dat is niet doseerbaar); in stand 3 kan ik met mijn voet wel minder regenereren. Dus volledig eigen controle.
De auto-stand vind ik dan weer te onvoorspelbaar, of toch in ieder geval niet passend reageren naar mijn wensen....
Dan kan ik de meeste regeneratie en afremwerking bereiken. Ik zeg nadrukkelijk kan, want met je rechtervoet kun je dit prima regelen. Als ik in stand 1 sta, kan ik met mijn voet niet meer regenereren (wel door aan de hendel te trekken, maar dat is niet doseerbaar); in stand 3 kan ik met mijn voet wel minder regenereren. Dus volledig eigen controle.
De auto-stand vind ik dan weer te onvoorspelbaar, of toch in ieder geval niet passend reageren naar mijn wensen....
Precies, ieder zijn meug.bnwgraaf schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:55:
Ja grappig hoe ook hier weer iedereen andere voorkeuren heeft, maar zoals hierboven is opgemerkt, fijn dat ieder dat naar zijn wens kaninstellen!
Ik heb hem in stand 1 + auto staan.
Geeft voor mezelf een veel relaxtere rijstijl, als ik mijn voet verplaats rem ik niet meteen af (relaxtere stroompedaal bediening, ipv krampachtig spier aanspanning) en veel relaxter voor passagiers.
En de Auto stand ben ik ondertussen zo op ingespeeld dat ik zonder te remmen de inschatting kan maken om bij rotondes in 1x door te rijden.
Komt bij, dat ik nog afwissel met een benzine auto, die geheel geen afremming op de motor heeft. Stand 1 is dan best overeenkomend, anders ga ik met de benzine auto de mist in en laat ik het gaspedaal te laat los.
Ik ben een dag niet op dit topic geweest en er worden veel ervaringen gedeeld over recuperatie
Update van mijn kant: na 2 dagen met auto stand gereden, nog geen spontane instelling wijziging gehad. Hopelijk blijft dit zo
Mijn ervaring met auto stand: voor mijn gevoel rijdt dit iets prettiger dan in stand 3 waar ik voorheen altijd mee reed.
Update van mijn kant: na 2 dagen met auto stand gereden, nog geen spontane instelling wijziging gehad. Hopelijk blijft dit zo
Mijn ervaring met auto stand: voor mijn gevoel rijdt dit iets prettiger dan in stand 3 waar ik voorheen altijd mee reed.
Ik heb persoonlijk een hekel aan de wisselende reacties. Ik kan geen "spiergeheugen" opbouwen voor de mata van gas loslaten om een bepaalde reactie van de auto op te wekken, je moet elke keer weer aftasten hoe de auto reageert op het loslaten van het pedaal. In 3 weet je tenminste altijd hoe sterk de auto afremt.Dennis 1 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 16:42:
Ik ben een dag niet op dit topic geweest en er worden veel ervaringen gedeeld over recuperatie![]()
Update van mijn kant: na 2 dagen met auto stand gereden, nog geen spontane instelling wijziging gehad. Hopelijk blijft dit zo![]()
@gjcvro Dat begrijp ik en die mening deel ik met je. Misschien dat ik over een paar dagen wel weer terugga naar de voor mij "vertrouwde" stand 3gjcvro schreef op donderdag 11 december 2025 @ 17:21:
[...]
Ik heb persoonlijk een hekel aan de wisselende reacties. Ik kan geen "spiergeheugen" opbouwen voor de mata van gas loslaten om een bepaalde reactie van de auto op te wekken, je moet elke keer weer aftasten hoe de auto reageert op het loslaten van het pedaal. In 3 weet je tenminste altijd hoe sterk de auto afremt.
Even iets heel anders waar ik hopelijk jullie input op kan krijgen 
Wij hebben een paar maanden terug een e-Niro DynamicLine uit 2022 aangeschaft en zijn daar heel content mee. De redenen waarom we specifiek voor deze auto gekozen hebben was 1) de km stand van 35k, en 2) de warmtepomp (voor de zuinigheid). Nu was ik bezig met het uitzoeken van een frunk toen ik me afvroeg waarom er nog zoveel ruimte over was onder de moterkap, en wat blijkt, er zit toch geen warmtepomp in (maar hij staat wel op de koopovereenkomst en alles). Teleurstelling natuurlijk, dan hadden we net zo goed voor een andere e-Niro zonder warmtepomp kunnen gaan (bijv. DynamicPlusLine met leuk dakraampje oid die ook bij dezelfde dealer stond).
Uiteraard contact opgenomen met de merkdealer waar we deze auto hebben aangeschaft, en de reactie: "Sorry, foutje bedankt. We kunnen jullie de volgende onderhoudsbeurt gratis aanbieden".
Zelf vind ik dat persoonlijk mager voor een optie die (volgens dezelfde merkdealer) oorspronkelijk 1200 euro kostte, en als je een beetje dezelfde waardevermindering aanhoudt als de rest van de auto zou je meer op 700-800 euro uit moeten komen.
Wat vinden jullie een redelijk aanbod/tegenbod?
Wij hebben een paar maanden terug een e-Niro DynamicLine uit 2022 aangeschaft en zijn daar heel content mee. De redenen waarom we specifiek voor deze auto gekozen hebben was 1) de km stand van 35k, en 2) de warmtepomp (voor de zuinigheid). Nu was ik bezig met het uitzoeken van een frunk toen ik me afvroeg waarom er nog zoveel ruimte over was onder de moterkap, en wat blijkt, er zit toch geen warmtepomp in (maar hij staat wel op de koopovereenkomst en alles). Teleurstelling natuurlijk, dan hadden we net zo goed voor een andere e-Niro zonder warmtepomp kunnen gaan (bijv. DynamicPlusLine met leuk dakraampje oid die ook bij dezelfde dealer stond).
Uiteraard contact opgenomen met de merkdealer waar we deze auto hebben aangeschaft, en de reactie: "Sorry, foutje bedankt. We kunnen jullie de volgende onderhoudsbeurt gratis aanbieden".
Zelf vind ik dat persoonlijk mager voor een optie die (volgens dezelfde merkdealer) oorspronkelijk 1200 euro kostte, en als je een beetje dezelfde waardevermindering aanhoudt als de rest van de auto zou je meer op 700-800 euro uit moeten komen.
Misschien flauw, maar je hebt zelf een onderzoekplicht. Als je dit kan zien bij het openen van de motorkap, had je het kunnen onderzoeken bij de proefrit. Staat ook vaak in de advertenties dat er geen rechten ontleend kunnen worden etc. Denk dat het aanbod heel redelijk is. Wellicht kan je er 2 beurten uithalen? Heb je iig een grote beurt gratis..
Tsja, dan veronderstel je wel kennis die de meeste mensen niet hebben. Daarnaast is het tijdens de aankoop ook specifiek over de warmtepomp gegaan (en dat die erin zou zitten), omdat onze vorige auto (Renault Zoe uit 2019) ook al een warmtepomp had. Daar moet je toch op kunnen vertrouwen (zeker bij een merkdealer die dat gewoon zou moeten kunnen uitlezen)?
[ Voor 10% gewijzigd door GerhardBurger op 11-12-2025 18:04 ]
Jouw weergegeven waardevemindering lijkt mij reeel. Echter kun je een beroep doen op non conformiteit.GerhardBurger schreef op donderdag 11 december 2025 @ 17:54:
Even iets heel anders waar ik hopelijk jullie input op kan krijgen
Vul de volgende tekst in op ChatGPT en je krijgt een helder antwoord: wat zijn mijn rechten als ik een auto bij een merkdealer koop en later blijkt er geen warmtepomp in te zitten terwijl dit wel aangegeven was
Desnoods overleg je met je rechtsbijstandsverzekering
Ben het met je eens.GerhardBurger schreef op donderdag 11 december 2025 @ 18:03:
Tsja, dan veronderstel je wel kennis die de meeste mensen niet hebben. Daarnaast is het tijdens de aankoop ook specifiek over de warmtepomp gegaan (en dat die erin zou zitten), omdat onze vorige auto (Renault Zoe uit 2019) ook al een warmtepomp had. Daar moet je toch op kunnen vertrouwen (zeker bij een merkdealer die dat gewoon zou moeten kunnen uitlezen)?
ik zou zeggen misleiding, (juridische term), dus of je lost het fatsoenlijk op (beter bod en bij voorkeur gewoon alsnog een warmtepomp) of je neemt de auto terug, hele deal terug en evt andere auto waar wel pomp in zit.
Zeker als je bij de koop ook duidelijk bent geweest dat je warmtepomp belangrijk vind, en (mede)beslissend voor de koop, dan sta je juridisch sterk.
En je mag niet van de gemiddelde consument verwachten dat die bij een voor hen nieuw product weten wat ze moeten zien en checken als zij de motorkap openen. Zeker niet nu ook veronderstelde professionals van een merkgarage dat kennelijk ook niet gezien hebben.
Ik neem aan dat je ook nog garantie hebt?
Dan is jouw boodschap: de warmtepomp doet het niet: los het maar op bij de volgende beurt, zorg dat ie wel werkt.
[ Voor 6% gewijzigd door eltron op 11-12-2025 19:04 ]
Ok i stand corrected.GerhardBurger schreef op donderdag 11 december 2025 @ 18:03:
https://www.degeschillenc...en-niet-in-auto-aanwezig/ gezien het op het koopcontract staat maak je een behoorlijke kans.
Ah kijk, dat is interessante informatie, bedankt voor het delen! We proberen er niet met gestrekt been in te gaan omdat het contact erg prettig was (het zal ergens een technische fout zijn geweest, en we willen daar ook nog terecht kunnen voor onderhoud), maar het is fijn om te weten wat een redelijke vergoeding is.FitTiv schreef op donderdag 11 december 2025 @ 20:25:
[...]
Ok i stand corrected.
https://www.degeschillenc...en-niet-in-auto-aanwezig/ gezien het op het koopcontract staat maak je een behoorlijke kans.
-
[ Voor 199% gewijzigd door Dennis 1 op 12-12-2025 07:49 ]
Even een correctie; de optie was €995 inclusief BTW. Zie de prijslijst januari 2022.GerhardBurger schreef op donderdag 11 december 2025 @ 17:54:
Als je eenmaal weet waar je op moet letten dan is zoiets gemakkelijk te spotten, maar als leek koper hoop je toch op betere/correcte informatie van de dealer ja.
Je had het ook kunnen bepalen zonder de motorkap open te maken. Op de site van het RDW (https://ovi.rdw.nl/) voer je het kenteken in en daar zie je een oorspronkelijke fiscale prijs - die moet overeenkomen met de optelsom van de opties (niet afleveropties, niet accessoires). Zo heb ik occassions afgestruind en niet op basis van de vaak brakke info in de advertenties/dealers.
Je kan zelfs zo ver gaan dat je het op basis van de prijs kan 'decoden' welke opties de auto had
Maar goed, dat werkt alleen voor NL-modellen. En ik schrijf dit ook alleen maar voor de volgende die het leest vóór aanschaf.
ELI5:gertvdijk schreef op donderdag 11 december 2025 @ 23:23:
[...]
Even een correctie; de optie was €995 inclusief BTW. Zie de prijslijst januari 2022.
Als je eenmaal weet waar je op moet letten dan is zoiets gemakkelijk te spotten, maar als leek koper hoop je toch op betere/correcte informatie van de dealer ja.
Je had het ook kunnen bepalen zonder de motorkap open te maken. Op de site van het RDW (https://ovi.rdw.nl/) voer je het kenteken in en daar zie je een oorspronkelijke fiscale prijs - die moet overeenkomen met de optelsom van de opties (niet afleveropties, niet accessoires). Zo heb ik occassions afgestruind en niet op basis van de vaak brakke info in de advertenties/dealers.
Je kan zelfs zo ver gaan dat je het op basis van de prijs kan 'decoden' welke opties de auto hadzoals @burniej slim had bedacht! burniej in "Het grote Kia e-Niro topic"
Maar goed, dat werkt alleen voor NL-modellen. En ik schrijf dit ook alleen maar voor de volgende die het leest vóór aanschaf.
Gewoon niet rommelen met dynamiclines.
Altijd voor de dikste gaan
Nee, ook de ExecutiveLine heeft geen warmtepomp of trekhaak standaard. Open de prijslijsten gewoon (behorende bij het juiste modeljaar!), dan is het allemaal duidelijk.FitTiv schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 08:25:
[...]
ELI5:
Gewoon niet rommelen met dynamiclines.
Altijd voor de dikste gaan![]()
[ Voor 5% gewijzigd door gertvdijk op 12-12-2025 09:21 ]
Klopt. Meerprijs op mijn Executive Line 2021 was iets van € 3.000,- voor warmtepomp, trekhaak en metallic lak.
[ Voor 3% gewijzigd door rokil op 12-12-2025 16:32 ]
toen ik de Executive Line in 2018 bestelde was hij alleen full options verkrijgbaar, dus incl warmtepomp (geen trekhaak). enige wat ik kon kiezen was kleur\metalic. Waarbij later bleek dat hij daarmee net boven de fiscale grens van 45K uit kwam en daarmee niet in aanmerking voor de 2e hands subsidie.gertvdijk schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 09:19:
[...]
Nee, ook de ExecutiveLine heeft geen warmtepomp of trekhaak standaard. Open de prijslijsten gewoon (behorende bij het juiste modeljaar!), dan is het allemaal duidelijk.
Ja dat was een soort pre-order toch? De context in de draad was meer dan drie jaar later voor een MY22.eltron schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 10:45:
[...]
toen ik de Executive Line in 2018 bestelde was hij alleen full options verkrijgbaar, dus incl warmtepomp (geen trekhaak). enige wat ik kon kiezen was kleur\metalic. Waarbij later bleek dat hij daarmee net boven de fiscale grens van 45K uit kwam en daarmee niet in aanmerking voor de 2e hands subsidie.
ze zijn volgens mij vanaf 2e hj 2028 geleverd, maar destijds jaar levertijd.gertvdijk schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 10:56:
[...]
Ja dat was een soort pre-order toch? De context in de draad was meer dan drie jaar later voor een MY22.
Idem hier bij my2020 Executive line. Alleen de kleur was te kiezen.eltron schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 10:45:
[...]
toen ik de Executive Line in 2018 bestelde was hij alleen full options verkrijgbaar, dus incl warmtepomp (geen trekhaak). enige wat ik kon kiezen was kleur\metalic. Waarbij later bleek dat hij daarmee net boven de fiscale grens van 45K uit kwam en daarmee niet in aanmerking voor de 2e hands subsidie.
Weet iemand het vermogen van de draadloze telefoonlader van de e-Niro?
Is dat 5W (5V/1000mA)?
Is dat 5W (5V/1000mA)?
@bnwgraaf Dit zegt chatgptbnwgraaf schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 14:44:
Weet iemand het vermogen van de draadloze telefoonlader van de e-Niro?
Is dat 5W (5V/1000mA)?
Laatst grote beurt gedaan bij 120k km. De KIA dealer zei dat 12V accu erg goed was, maar dat kon niet anders omdat die nieuw was volgens hem. Niet wetend dat die Varta accu al 3 jaar oud is.
De originele was al na 3 jaar aan vervanging toe.
Ze hadden ook een terug roep actie gedaan op vocht controle van de ABS. Alles was in orde.
Ze hadden ook een terug roep actie gedaan op vocht controle van de ABS. Alles was in orde.
Afgelopen donderdag zijn er een paar onderdelen vervangen van mijn my2020. De linkerbuitenspiegel en de PTC heater. Hiervoor heeft de dealer de auto thuis opgehaald en gratis een leenauto ter beschikking gesteld. Dit heb ik eerder gemeld op dit topic. Ik was degene met die fijne dealer.
De leenauto waarvan ik gebruik mocht maken was de nieuwe EV4. Ik was aangenaam verrast dat die ineens voor deur stond.
Echt een hele mooie auto (mijn mening
) en op deze zat alles op en aan echter...... wat mij erg tegenviel is dat hij erg zwaar stuurde.
In de e-niro kan ik met twee vingers van dezelfde hand om het stuur, het stuur makkelijk draaien waar ik heen wil. In de EV4 moet ik echt wel twee handen gebruiken om het stuur te draaien. Dit was toch wel een beetje een vreemde tegenvallende ervaring. Het is natuurlijk wel een hele andere auto maar ik had verwacht dat de stuurbekrachting toch wel ongeveer hetzelfde zou zijn. Voor mij zou dit een reden zijn om de EV4 niet te gaan rijden als ik de mogelijkheid had. Niet dat ik die plannen heb maar toch.
Ach ja. Op het einde van de dag is de e-niro weer netjes thuis afgeleverd en zijn alle zaken verholpen onder garantie. Toch ben ik wel heel erg blij met mijn e-niro en met dit topic.
Edit: ik miste het VESS knopje heel erg. Wat een herrie iedere keer
:strip_exif()/f/image/L2SgxhsVzmlggkUEhonIFRkr.jpg?f=fotoalbum_large)
De leenauto waarvan ik gebruik mocht maken was de nieuwe EV4. Ik was aangenaam verrast dat die ineens voor deur stond.
Ach ja. Op het einde van de dag is de e-niro weer netjes thuis afgeleverd en zijn alle zaken verholpen onder garantie. Toch ben ik wel heel erg blij met mijn e-niro en met dit topic.
Edit: ik miste het VESS knopje heel erg. Wat een herrie iedere keer
:strip_exif()/f/image/L2SgxhsVzmlggkUEhonIFRkr.jpg?f=fotoalbum_large)
@Dennis 1
Ik trek liever wat harder aan het stuur dan dat ik gedwongen word om een split te maken.
Kia doet niet aan axiaal verstelbare stuurwielen. Als ik m'n stoel afstel op een stand waarbij m'n armen de goede houding hebben, zitten m'n benen best hoog opgetrokken.
Op zich niet heel erg, maar wèl wanneer er niets is om m'n been tegenaan te laten leunen, zoals in de EV4. Helemaal kut.
De EV5 heeft gelukkig op de juiste plekken genoeg plastic om ondersteuning te bieden.
Doen ze in jouw leefomgeving niet aan kentekenplaten?
Ik trek liever wat harder aan het stuur dan dat ik gedwongen word om een split te maken.
Kia doet niet aan axiaal verstelbare stuurwielen. Als ik m'n stoel afstel op een stand waarbij m'n armen de goede houding hebben, zitten m'n benen best hoog opgetrokken.
Op zich niet heel erg, maar wèl wanneer er niets is om m'n been tegenaan te laten leunen, zoals in de EV4. Helemaal kut.
De EV5 heeft gelukkig op de juiste plekken genoeg plastic om ondersteuning te bieden.
Off-topic:Dennis 1 schreef op zondag 21 december 2025 @ 08:34:
Afgelopen donderdag zijn er een paar onderdelen vervangen van mijn my2020. De linkerbuitenspiegel en de PTC heater. Hiervoor heeft de dealer de auto thuis opgehaald en gratis een leenauto ter beschikking gesteld. Dit heb ik eerder gemeld op dit topic. Ik was degene met die fijne dealer.![]()
De leenauto waarvan ik gebruik mocht maken was de nieuwe EV4. Ik was aangenaam verrast dat die ineens voor deur stond.Echt een hele mooie auto (mijn mening
) en op deze zat alles op en aan echter...... wat mij erg tegenviel is dat hij erg zwaar stuurde.
In de e-niro kan ik met twee vingers van dezelfde hand om het stuur, het stuur makkelijk draaien waar ik heen wil. In de EV4 moet ik echt wel twee handen gebruiken om het stuur te draaien. Dit was toch wel een beetje een vreemde tegenvallende ervaring. Het is natuurlijk wel een hele andere auto maar ik had verwacht dat de stuurbekrachting toch wel ongeveer hetzelfde zou zijn. Voor mij zou dit een reden zijn om de EV4 niet te gaan rijden als ik de mogelijkheid had. Niet dat ik die plannen heb maar toch.
![]()
Ach ja. Op het einde van de dag is de e-niro weer netjes thuis afgeleverd en zijn alle zaken verholpen onder garantie. Toch ben ik wel heel erg blij met mijn e-niro.![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nog in t menu gekeken of er een afstelling is voor stuurbekrachtiging?
Ooit In mijn Volvo kon ik die in 4 standen instellen. Scheelde best veel.
Ehm? weet je dat zeker? Of is het gewoon niet ver genoeg voor je?DaanTriple7 schreef op zondag 21 december 2025 @ 09:29:
@Dennis 1
Op zich niet heel erg, maar wèl wanneer er niets is om m'n been tegenaan te lagen leunen, zoals in de EV4. Helemaal kut.
Stuurkolomverstelling
Een in hoogte en lengte verstelbare
stuurkolom maakt het mogelijk het
stuurwiel af te stellen voordat u gaat
rijden. Daarnaast kunt u het stuurwiel
omhoog kantelen zodat uw benen meer
ruimte hebben bij het in- en uitstappen.
@DaanTriple7 Ik snap je gedachte van het aan het stuur trekken maar de zwaarte van het sturen zoals ik dit nu heb ervaren, was voor mij niet prettig. Het neemt voor mij een behoorlijk stuk rijgenot weg.DaanTriple7 schreef op zondag 21 december 2025 @ 09:29:
@Dennis 1
Op zich niet heel erg, maar wèl wanneer er niets is om m'n been tegenaan te lagen leunen, zoals in de EV4. Helemaal kut.
Wat betreft de kentekenplaten: in Noord-Brabant doen we daar niet aan. Hier kennen we elkaar allemaal
@Get!em Ik heb niet in het menu gekeken. Chat gpt zegt dat het niet kanGet!em schreef op zondag 21 december 2025 @ 09:50:
[...]
Off-topic:
Nog in t menu gekeken of er een afstelling is voor stuurbekrachtiging?
Ooit In mijn Volvo kon ik die in 4 standen instellen. Scheelde best veel.
Ik DENK zeker te weten dat de EV4 in de showroom het niet had. Zowel, respect voor de verstopplek. Dan is daar een aparte vergrendeling voor die los staat van de hoogteverstelling en heb ik die dus niet kunnen vinden.gjcvro schreef op zondag 21 december 2025 @ 10:07:
[...]
Ehm? weet je dat zeker? Of is het gewoon niet ver genoeg voor je?
[...]
Dan maak je het al wat preciezer, klinkt al anders dan dat kia er niet aan doet, en ik kan het me haast niet voorstellen dat een nieuwere auto dan de Niro het niet heeft bij kia. Hooguit een basismodel?DaanTriple7 schreef op zondag 21 december 2025 @ 12:06:
[...]
Ik DENK zeker te weten dat de EV4 in de showroom het niet had. Zowel, respect voor de verstopplek. Dan is daar een aparte vergrendeling voor die los staat van de hoogteverstelling en heb ik die dus niet kunnen vinden.
@ningalloon Is de accu destijds onder garantie vervangen? Zo ja, dan had de KIA dealer in de onderhoudsgeschiedenis toch kunnen zien dat hij 3 jaar oud was?ningalloon schreef op zondag 14 december 2025 @ 17:07:
Laatst grote beurt gedaan bij 120k km. De KIA dealer zei dat 12V accu erg goed was, maar dat kon niet anders omdat die nieuw was volgens hem. Niet wetend dat die Varta accu al 3 jaar oud is.
Ik ben nu wel benieuwd of ze dezelfde type accu erin teruggezet hebben of een andere met meer capaciteit.
Na 5,5 jaar gaat hier nog steeds goed met de 12v accu. De vraag is hoe lang nog gezien de verschillende ervaringen in dit topic.
[ Voor 7% gewijzigd door Dennis 1 op 21-12-2025 13:34 ]
Vanavond was ik in de auto een tijdje aan het wachten, utility mode aan en heater aan. Toen ik opnieuw startte om weg te rijden hoorde ik een hard continu gebrom uit de motorkap komen als de heater aan was. Thuis even gecheckt, als ik de heat knop indruk draait de ventilator voor de radiator op volle toeren, met wat brommende geluiden. Dat stopt meteen als ik de heater uit zet en alleen de fans laat draaien. Verwarming werkt wel gewoon, trok ongeveer 2.5kw als die net aan gaat. Maar verder dit nog nooit eerder meegemaakt. Betreft MY2020 met warmtepomp, nu 135k op de teller. Bij een van jullie bekend?
Bij een warmtepomp wordt de radiator gebruikt om warmte te onttrekken aan de buitenlucht. Warmtepomp kan idd wat geluid geven, ook van de compressor.dikkewalrus schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:23:
Vanavond was ik in de auto een tijdje aan het wachten, utility mode aan en heater aan. Toen ik opnieuw startte om weg te rijden hoorde ik een hard continu gebrom uit de motorkap komen als de heater aan was. Thuis even gecheckt, als ik de heat knop indruk draait de ventilator voor de radiator op volle toeren, met wat brommende geluiden. Dat stopt meteen als ik de heater uit zet en alleen de fans laat draaien. Verwarming werkt wel gewoon, trok ongeveer 2.5kw als die net aan gaat. Maar verder dit nog nooit eerder meegemaakt. Betreft MY2020 met warmtepomp, nu 135k op de teller. Bij een van jullie bekend?
Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.