Mja mijn paranoide geest denkt dan gelijk dat het alleen maar slechter kan worden, terwijl het wellicht meevalt. Ik ga maandag even langs, kijken wat de dealer zegt
Nou langs dealer geweest.
De bovenstaande error was....van de 12V batterij
Overige puntenlijst:
12V hebben ze doorgemeten maar niks mee gedaan, error zit ook nog steeds in de app zag ik net.
Ze hebben het WoF geluid zachtjes gehoord maar geen reden tot paniek volgens hun, krakende vering ingespoten, gasveren achterklep vervangen onder garantie en een afspraak maken om een plaatje te monteren tussen homokineet en fusee want deze knakt bij rem->acc, ook garantiewerk.
Beetje jammer -ahem- dat ik wel 150 piek aan diagnosekosten mocht aftikken alhoewel het meeste toch echt onder garantie viel (als het onder garantie valt hoef je die niet te betalen). Taaie dag gehad dus heb ze niet over de balie getrokken, is ook niet mijn standaard dealer (gelukkig) want werd beetje met de nek aangekeken.
Op mijn verzoek of er nog iets mogelijk was met WoF om vast te leggen tgv Kia NL en aankomend (145kkm) einde garantie was het antwoord een harde nee. Meerdere manieren geprobeerd, maar was beetje klaar met deze club. Volgende keer naar mijn vertrouwde dealer, die is een stuk meer meedenkend...
Ik moet binnenkort twee nieuwe voorbanden gaan regelen, wil ze dan online kopen en ergens bij een montagepartner eronder laten zetten.
De E-niro is echter mijn eerste auto met sensoren voor de bandenspanning (TPMS).
'Moet' daar nog iets mee gebeuren wanneer de banden vervangen worden?
De E-niro is echter mijn eerste auto met sensoren voor de bandenspanning (TPMS).
De TPMS-sensoren kunnen hergebruikt worden. Laat je geen ventielen aansmeren door de webwinkel, want dat is weggegooid geld!ASW1 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 21:05:
Ik moet binnenkort twee nieuwe vorbanden gaan regelen, wil ze dan online kopen en ergens bij een montagepartner eronder laten zetten.
Hooguit kun je kijken hoe oud de sensoren zijn en of nog te verwachten is dat de batterijen daarvan nog een tijdje meegaan, maar ik denk niet dat je dat ergens uit kunt lezen of door kunt meten.ASW1 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 21:05:
Ik moet binnenkort twee nieuwe voorbanden gaan regelen, wil ze dan online kopen en ergens bij een montagepartner eronder laten zetten.
Bij huidige weersomstandigheden komt er wat zout van de weg op de remschijven. Die krijgen wat plekjes roest. Doordat bij hele lage snelheiden en zachtjes remmen de regeneratie niet meer is, maar wel remmen op remschijven, hoor je het als schuren (roest gaat er weer vanaf).Digitair schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:10:
[...]
Mij viel afgelopen week op bij mijn auto dat wanneer ik heel zachtjes rem er een schurend geluid te horen is. Dit is niet altijd het geval.
Bij mijn Volvo kan het na een rit in de dooi sneeuw/vocht en een nacht stilstaan zelfs zover gaan dat ik met een bonk los kom van de remschijven. Een eerdere Seat die ik had stond soms zelfs helemaal vast en die moest ik 10x op en neer trekken voordat die los kwam.
Niet de huidige e-Niro en meer iets voor het topic over de Niro EV, aan de andere kant is het uiteindelijk wel een vervolg op onze e-Niro, dus hier ter info:
https://www.autoweek.nl/a...nbuiten/#comments-1005738
https://www.autoweek.nl/a...nbuiten/#comments-1005738
@evertmulder
Vanmorgen had ik met de MY22 zowel een werkende voorruit als achterruitverwaming terwijl het de afgelopen periode alleen de voorruit was. Spiegels helaas niet, dat ging pas werken nadat de auto gestart was.
De app (Android) heeft zo te zien geen update gehad de afgelopen weken.
Vanmorgen had ik met de MY22 zowel een werkende voorruit als achterruitverwaming terwijl het de afgelopen periode alleen de voorruit was. Spiegels helaas niet, dat ging pas werken nadat de auto gestart was.
Bijzonder dat zonder update van de app plotseling wel d achterruitverwarming werkt. Hebben anderen deze ervaring ook want bij mij werkt het (nog) niet.ninjazx9r98 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 18:46:
@evertmulder
Bovendien zou dat inhouden dat de achterruitverwarming en de buitenspiegelverwarming gescheiden aangestuurd wordenevertmulder schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:28:
[...]
Bijzonder dat zonder update van de app plotseling wel d achterruitverwarming werkt. Hebben anderen deze ervaring ook want bij mij werkt het (nog) niet.
Kan zomaar als de fout in de server zit.. die kan een update krijgen zonder dat je dat weet.evertmulder schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:28:
[...]
Bijzonder dat zonder update van de app plotseling wel d achterruitverwarming werkt. Hebben anderen deze ervaring ook want bij mij werkt het (nog) niet.
Dat is niet zo bijzonder. Het probleem is kennelijk opgepakt door Kia en die hebben uitgevogeld dat het probleem niet in de app zat, maar in het proces dat het "verzoek" uit de app verwerkt tot een opdracht aan de auto. Dat proces speelt zich waarschijnlijk helemaal af op de servers van Kia.evertmulder schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:28:
[...]
Dat het voor jou nog niet werkt maar voor anderen wel kan allerlei oorzaken hebben, maar ik zou even wachten en kijken of het morgen wel werkt.
Ook dat is niet zo vreemd. Ik kan me voorstellen dat je in het ontwerp rekening houdt met nog te bedenken functionaliteit waarbij je die twee apart aan zou willen sturen. Bijvoorbeeld (ik noem maar een wild idee) als je buitenspiegelverwarming als abonnement zou willen gaan aanbieden. Er zijn meer fabrikanten die dit soort geinigheidjes wel alvast inbouwen, maar pas beschikbaar stellen als je er voor betaald.MDB1106 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:48:
[...]
Bovendien zou dat inhouden dat de achterruitverwarming en de buitenspiegelverwarming gescheiden aangestuurd worden
Of goedkopere uitvoeringen waar alleen de achterruitverwarming aanwezig is.multikoe schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:56:
[...]
Ook dat is niet zo vreemd. Ik kan me voorstellen dat je in het ontwerp rekening houdt met nog te bedenken functionaliteit waarbij je die twee apart aan zou willen sturen. Bijvoorbeeld (ik noem maar een wild idee) als je buitenspiegelverwarming als abonnement zou willen gaan aanbieden. Er zijn meer fabrikanten die dit soort geinigheidjes wel alvast inbouwen, maar pas beschikbaar stellen als je er voor betaald.
Volgens de NL prijslijsten hebben de Nederlandse modellen altijd verwarmde buitenspiegels. De instappers ComfortLines hebben al "Elektrisch verstelbare, verwarmbare en inklapbare buitenspiegels met LED-richtingaanwijzer".bnwgraaf schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:36:
Of goedkopere uitvoeringen waar alleen de achterruitverwarming aanwezig is.
Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog
Bij mij werkt het helaas ook nog niet.evertmulder schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:28:
[...]
Zojuist nog even zelf getest. Rear window + side mirror verwarming doen het nog steeds niet bij mij per commando.evertmulder schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:28:
[...]
Zoals anderen ook al aangegeven hebben hoeft dat helemaal niet bijzonder te zijn en zonder te weten hoe het proces exact werkt zijn daar eigenlijk geen uitspraken over te doen. In de app kun je 'componenten' per stuk kiezen waarvan de verwarming geactiveerd moet worden als je het commando geeft.evertmulder schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:28:
[...]
Hoe de app dat naar KIA stuurt is voor ons onbekend, zijn er verschillende commando's per combinatie die aan staat of stuurt de app een lijstje naar KIA waarin ze stuk voor stuk staan.
KIA is 'the man in the middle', moet het commando of de commando's ontvangen en stuurt dat naar de auto. Ook daar weer hetzelfde, verschillende commando's per combinatie of stuk voor stuk in een lijstje.
Op meerdere plekken in die keten kan wat mis gaan en het kan zelfs nog zo zijn dat er bij KIA meerdere servers staan die niet identiek zijn waardoor de ene de juiste commando's naar de auto stuurt en de andere niet.
Moet er wel bij zeggen dat de spiegels voor mij zover ik mij kan herinneren nooit gewerkt hebben mbv de app. Het waren bij mijn auto altijd de voor en achterruit, spiegels werden pas schoon/warm als de auto gestart was .
De app is voor mij zelfs een reden om serieus na te denken over een ander merk volgend jaar als deze auto eruit moet. Ben zeer tevreden over het rijden met de KIA en het kan een first world problem genoemd worden maar ik vind het lastig te accepteren dat ze voor een product van 40K+ zulke knullige software leveren.
Hoop dat er ooit een EU-wet komt dat je nooit afhankelijk mag worden van andermans cloud om een product te laten werken.
Een update in het navigatiesysteem waarmee je de Kia server kan vervangen met je eigen gehostte server bijvoorbeeld. Vroeg of laat gaan diensten vervallen en dan zit je.
Dat een spiegel niet op afstand verwarmd kan is nog klein leed vs de MY19 die vanaf volgend jaar helemaal niet meer op afstand uit te lezen is omdat het 2G / GPRS netwerk offline gaat.
Als ze duidelijke instructies zouden geven mbt: hier zit de huidige OBD communicatiemodule, dit zijn de alternatieven, maar we bieden daar geen garantie op.
Een update in het navigatiesysteem waarmee je de Kia server kan vervangen met je eigen gehostte server bijvoorbeeld. Vroeg of laat gaan diensten vervallen en dan zit je.
Dat een spiegel niet op afstand verwarmd kan is nog klein leed vs de MY19 die vanaf volgend jaar helemaal niet meer op afstand uit te lezen is omdat het 2G / GPRS netwerk offline gaat.
Als ze duidelijke instructies zouden geven mbt: hier zit de huidige OBD communicatiemodule, dit zijn de alternatieven, maar we bieden daar geen garantie op.
[ Voor 3% gewijzigd door CyBeRSPiN op 22-01-2026 08:58 ]
Na wat graafwerk nog wat boven water kunnen krijgen mbt de MY19 module.
:strip_exif()/f/image/mDDV8KFcQ1vguffy3xDUwJg5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZK41rbt5LIdwrlNCZK5bnEIQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QnCT6nfAPlT8c37Ua8Am0FuA.jpg?f=fotoalbum_large)
bron: https://www.kiaclub.nl/to...-cvm-module-connectedcar/
Blijkbaar tappen ze hier af van de data en stroom die naar het dashboard wordt gestuurd, niet duidelijk of dat ook simpelweg de CAN-bus is die ook via de OBD toegankelijk is.
:strip_exif()/f/image/mDDV8KFcQ1vguffy3xDUwJg5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZK41rbt5LIdwrlNCZK5bnEIQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QnCT6nfAPlT8c37Ua8Am0FuA.jpg?f=fotoalbum_large)
bron: https://www.kiaclub.nl/to...-cvm-module-connectedcar/
Blijkbaar tappen ze hier af van de data en stroom die naar het dashboard wordt gestuurd, niet duidelijk of dat ook simpelweg de CAN-bus is die ook via de OBD toegankelijk is.
[ Voor 6% gewijzigd door CyBeRSPiN op 22-01-2026 10:13 ]
Bij mijn 2019 Kia zat geen connected service en was ook niet bereid daar voor te betalen. Ik heb dus nooit een app of bediening op afstand gebruikt. Op onze Skoda Citigo zat het er wel bij; ook daar nooit gebruikt.
Het ontgaat met eerlijk gezegd een beetje waarom iedereen dat zo belangrijk vindt. Ja het is misschien 2x per jaar wel fijn om de laadstatus uit te lezen als je op vakantie gaat en de auto aan de snellader staat, maar verder?
Voorverwarmen heb ik nooit als belangrijk gezien; het duurt letterlijk twee minuten tot die auto warm is. Ik vind daarvoor een app opstarten of schema's instellen helemaal de moeite niet waard. Ik zou veel liever een knopje op de afstandbediening hebben om de voorverwarming in te schakelen net voor vertrek.
Het ontgaat met eerlijk gezegd een beetje waarom iedereen dat zo belangrijk vindt. Ja het is misschien 2x per jaar wel fijn om de laadstatus uit te lezen als je op vakantie gaat en de auto aan de snellader staat, maar verder?
Voorverwarmen heb ik nooit als belangrijk gezien; het duurt letterlijk twee minuten tot die auto warm is. Ik vind daarvoor een app opstarten of schema's instellen helemaal de moeite niet waard. Ik zou veel liever een knopje op de afstandbediening hebben om de voorverwarming in te schakelen net voor vertrek.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
@assje op vakantie vind ik het wel belangrijk, maar steeds meer snelladers hebben goede apps waarmee je de voortgang kan volgen (o.a. Fastned, Ionity, Tesla) dus daar valt het wel mee.
Het is vooral een stukje gemak, dat je vanaf je luie stoel kan checken of je nog moet laden of niet voor een grotere rit de volgende dag.
Het op afstand kunnen verwarmen/koelen kan ik niet, maar zou ik waarschijnlijk wel missen als ik daar aan gewend zou zijn geraakt.
Het op afstand kunnen stoppen/starten met laden gaat volgend jaar voor mij ook relevanter worden ivm de afschaffing van de salderingsregeling. Hierdoor loop je een hoop geld mis als je de PV opwek niet precies laat aansluiten op het laadvermogen van de auto. En met een evt dynamisch contract om in te spelen op de goedkope uurtjes stroom.
Het is vooral een stukje gemak, dat je vanaf je luie stoel kan checken of je nog moet laden of niet voor een grotere rit de volgende dag.
Het op afstand kunnen verwarmen/koelen kan ik niet, maar zou ik waarschijnlijk wel missen als ik daar aan gewend zou zijn geraakt.
Het op afstand kunnen stoppen/starten met laden gaat volgend jaar voor mij ook relevanter worden ivm de afschaffing van de salderingsregeling. Hierdoor loop je een hoop geld mis als je de PV opwek niet precies laat aansluiten op het laadvermogen van de auto. En met een evt dynamisch contract om in te spelen op de goedkope uurtjes stroom.
[ Voor 42% gewijzigd door CyBeRSPiN op 22-01-2026 10:51 ]
Maar dat wordt doorgaans door de lader geregeld, niet door de auto.CyBeRSPiN schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:47:
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Het kan vanaf beide kanten. In mijn geval kan zowel de auto en de lader het niet..assje schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:04:
[...]
Maar dat wordt doorgaans door de lader geregeld, niet door de auto.
Dat geldt dus alleen voor wanneer je de klimaatregeling handamatig in de app start.ninjazx9r98 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:28:
[...]
....... In de app kun je 'componenten' per stuk kiezen waarvan de verwarming geactiveerd moet worden als je het commando geeft...........
Wanneer je dit gepland wil doen, kun je alleen maar het "ontdooien" in- of uitschakelen en heb je geen aparte opties voor stuur, achterruit of spiegels.
Bij mij werkt alles via het handmatig starten, dusook de spiegels. Maar bij gepland starten is dat neti het geval.
LG heeft aan de hand van mijn logbestanden geconstateerd dat er bij de servers ook de bijbehorende commando's binnenkomen, dus bij handmatig is er ook de opdracht om de speigels te verwarmen; bij gepland laden wordt dat niet doorgegeven en worden de spiegels dus niet verwarmd.
In deze situatie lijkt het er dus op dat het niet geimplementeerd is in de app.
Voor de mensen waar het ook bij handmatig starten niet werkt, kan ik niet verklaren; daar werkt het blijkbaar anders dan bij mijn auto. Bij mijn auto lijkt het dan ook geen echte "bug" te zijn, maar een "as designed" situatie.... niet wegnemend, dat het bij de oude app wel gewerkt heeft bij gepland laden.
Geen idee aangezien ik geen gebruik maak van de planning. Heb wel even gekeken in de app maar planning lijkt (als je er niet mee bekend bent) alleen aan/uit zetten van de climate control?bnwgraaf schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:36:
[...]
Dat geldt dus alleen voor wanneer je de klimaatregeling handamatig in de app start.
Wanneer je dit gepland wil doen, kun je alleen maar het "ontdooien" in- of uitschakelen en heb je geen aparte opties voor stuur, achterruit of spiegels.
Ik geloof je meteen dat het gepland anders werkt maar als ik dat niet gelezen had zou ik uitgaan van de app en de aanname doen dat de generieke climate control settings gebruikt zouden worden.
Wat dat betreft blinkt de app ook niet uit in duidelijkheid.
Mijn smart climate staat nu op 26,5 terwijl de climate control op 21 staat en gepland staat dan weer op 24 maar is zo te zien niet aan te passen als er geen planning in staat.
Toch zijn daar twee aparte instel menus voor.ninjazx9r98 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 18:16:
[...]
Geen idee aangezien ik geen gebruik maak van de planning. Heb wel even gekeken in de app maar planning lijkt (als je er niet mee bekend bent) alleen aan/uit zetten van de climate control?
Ik geloof je meteen dat het gepland anders werkt maar als ik dat niet gelezen had zou ik uitgaan van de app en de aanname doen dat de generieke climate control settings gebruikt zouden worden.
Wat dat betreft blinkt de app ook niet uit in duidelijkheid.
Mijn smart climate staat nu op 26,5 terwijl de climate control op 21 staat en gepland staat dan weer op 24 maar is zo te zien niet aan te passen als er geen planning in staat.
Als je in de beheer tab naar de klimaat instellingen gaat:
:strip_exif()/f/image/SrL0Ca0SjJVBgeVuqzyH42oU.jpg?f=fotoalbum_large)
Kom je bij de instellingen voor het handmatig starten, waar je diverse opties hebt:
:strip_exif()/f/image/M5qzgxdOgHqWfUxOpxkHqx6n.jpg?f=fotoalbum_large)
Ga je om het EV tabje naar "volgende vertrektijd":
:strip_exif()/f/image/aoTYo5vxOG2iYbP7tZ9B0S6j.jpg?f=fotoalbum_large)
En klik je daar op het temperatuur balkje:
:strip_exif()/f/image/J5Cqo2uw1Veve0ujZHfG84Jw.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan kom je bij de instellingen voor geplande klimaatregeling en kun je naast de temperatuur alleen nog "ontdooien" inschakelen:
@bnwgraaf Wat ik al zei, de app is niet duidelijk en daarmee niet intuïtief. Als er geen vertrek gepland staat heb je geen toegang tot dat menu waar ontdooien staat.
Daarnaast is het ook nog vreemd om daar alleen ontdooien te hebben, wie verzint dat?
Daarnaast is het ook nog vreemd om daar alleen ontdooien te hebben, wie verzint dat?
Wat ook weer frapant is, dat het stuur bi jou genoemd wordt. Bij mij niet meer in de nieuwe app (my21 DPL), en die wordt dus ook niet meer verwarmd als je dat aanzet in de app.
Zal de mapping met modellen/jaartallen en opties in de app gewoon onjuist zijn?
En ja, in de oude app werkte het wel....
Bij mij met een MY22 ziet het er zo uit in de app:jaro431 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:38:
Wat ook weer frapant is, dat het stuur bi jou genoemd wordt. Bij mij niet meer in de nieuwe app (my21 DPL), en die wordt dus ook niet meer verwarmd als je dat aanzet in de app.
ninjazx9r98 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:18:
[...]
Bij mij met een MY22 ziet het er zo uit in de app:
[Afbeelding]
Ja dat is inderdaad de vraag. Overigens klopt het bij mijn dus wel met wat er in mijn auto gebeurt (in tegenstelling tot velen anderen hier).ninjazx9r98 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 07:20:
@bnwgraaf
[....]
Bij geplande klimaatcontrole staan stuur, spiegels en achterruit verwarming niet als aparte opties vernoemd en die worden bij mij ook niet ingeschakeld met geplande klimaatcontrole.
De opties staan er wel bij bij de instellingen voor handmatige klimaatcontrole en dan doen ze het bij mij ook allemaal.
Dus in mijn geval zou ik het geen bug willen noemen, want het gedraagt zich exact als de app doet vermoeden (er even vanuit gaan dat de ontdooistand alleen de warme blazer op de voorruit vol open zet). Het is meer een vreemde keuze om die opties er niet beschikbaar te maken....
Ik heb volgens mij nog nooit gebruik kunnen maken van het gepland opladen. Hangt hier eigenlijk alleen aan de lader in het weekend, en als die niet aan de lader hangt werkt het niet. We zetten de auto dus maar aan als we aan het ontbijt zitten. Dan is die ook klaar tegen de tijd dat we instappen.
:strip_exif()/f/image/FFuQVo8lHXJb0MgcJIWM4pmd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eIeych0LqvtumCk99DuRfuyy.jpg?f=fotoalbum_large)
Beste Niro-rijders, ik heb een aantal keer de melding gekregen dat de spanning mijn 12v accu laag is, deze zit er 5-6 jaar in. Nu wil ik deze vervangen maar hoe weet ik welke accu juist is? Op het forum hier las ik dat iemand hem had vervangen door de Varta C22 maar geen idee of die ook bij mij past? Het gaat om een My19 model.
Ja past, ik heb in mijn my19 zelfs de c30 gestoken.Raoul413 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 17:19:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Beste Niro-rijders, ik heb een aantal keer de melding gekregen dat de spanning mijn 12v accu laag is, deze zit er 5-6 jaar in. Nu wil ik deze vervangen maar hoe weet ik welke accu juist is? Op het forum hier las ik dat iemand hem had vervangen door de Varta C22 maar geen idee of die ook bij mij past? Het gaat om een My19 model.
Awesome
Ik moet mijne ook nog steeds vervangen. Uit belangstelling voor wat het allemaal betekent die specificaties was ik er in gedoken. Een paar websites kunnen op kenteken een compatibele 12V-accu voor je tonen, maar ik had toch een paar daar tussen zitten die volgens mij niet pasten (positie plus/min-pool was omgedraaid of andere maat). De website waar volgens mij wel echt de juiste resultaten worden getoond is die van Varta: https://www.varta-automotive.com/nl-nl/accu-zoeken (daar waar "plaat" staat bedoelen ze kenteken - slecht vertaald).Raoul413 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 17:19:
ik heb een aantal keer de melding gekregen dat de spanning mijn 12v accu laag is, deze zit er 5-6 jaar in. Nu wil ik deze vervangen maar hoe weet ik welke accu juist is?
Je hebt dan de keuze uit normaal/lood, AGM of EFB. Volgens mij is AGM-chemie overkill en EFB ook al. Varta komt volgens mij terecht aan met een goedkope klassieke accu.
Op basis van die maten en codes kan je ook goedkopere merken accu's vinden op andere sites.
Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog
Ik heb van het voorjaar bij mijn Niro er zelf ook een Varta ingezet. Ging heel makkelijk. Let er wel op dat je bij een van de klepjes op de polen een stukje plastic moet wegsnijden om het passend te maken.Raoul413 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 17:19:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Is dat stukje plastic bij een van de klepjes wat je weg moet snijden van de nieuwe accu, of van de auto zelf?
Zoals mijn dealer reageert, kan dat dan wel eens gevaarlijk zijn voor de garantie als je een stukje van de auto zelf moet weg halen.
Zoals mijn dealer reageert, kan dat dan wel eens gevaarlijk zijn voor de garantie als je een stukje van de auto zelf moet weg halen.
Dat is plastic van de auto zelf. Als ik naar de foto terugkijk is het in het klepje van de -pool, als ik het mij goed herinner. Is niets van te zien na installatie van de accu. Zonder wegsnijden past het klepje niet op de Varta. Ik heb zelf mijn auto nu al twee beurten laten geven terwijl de Varta erin zit, is nooit iets over gezegd.rokil schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:06:
Is dat stukje plastic bij een van de klepjes wat je weg moet snijden van de nieuwe accu, of van de auto zelf?
Mijn dealer zeurt al over garantie als ik het klepje van de achterruitenwisser heb verwisseld voor een camwipe.
Bij mij is de accu eens vervangen bij een Kia garage in Polen. Zij hebben zelf het plastic verwijderd. De Nederlandse dealer heeft er niets over gezegd bij de beurt erna terwijl ik het wel zelf had aangegevenrokil schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:06:
Ik heb al vaker gezegd dat de e-niro mij op zich uitermate bevalt, maar dankzij de arrogantie van de dealerketen hier in de buurt en de slechte app zal ik waarschijnlijk geen andere Kia meer kopen.
Had trouwens nog mijn oog laten vallen op de nieuwe EV2, maar met de laadpoort aan de rechtervoorkant zal ik deze nooit in mijn eigen garage kunnen inpluggen. Tenzij ik in de auto blijf zitten en iemand vraag om de stekker in te pluggen
Had trouwens nog mijn oog laten vallen op de nieuwe EV2, maar met de laadpoort aan de rechtervoorkant zal ik deze nooit in mijn eigen garage kunnen inpluggen. Tenzij ik in de auto blijf zitten en iemand vraag om de stekker in te pluggen
De arrogantie heb ik ook wat tegen, de app zelf heb ik wat minder last van, doet het over het algemeen goed genoeg. Niet alles voorverwarmen is wel jammer maar niet het einde van de wereld.rokil schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:03:
Ik heb al vaker gezegd dat de e-niro mij op zich uitermate bevalt, maar dankzij de arrogantie van de dealerketen hier in de buurt en de slechte app zal ik waarschijnlijk geen andere Kia meer kopen.
Eind vorig jaar voor de keuze gestaan, maar lees ook bij andere merken zo veel ellende, er toch maar voor gekozen de Niro over te nemen en de dealer voor lief te nemen, normaal gesproken hoeven we er maar 1 keer per jaar naartoe.
Gisteren voor het eerst een tegenvaller met de E-niro. Normaal gesproken kan ik de auto prima leegrijden tot 1 procent. Waren weekendje weggeweest en bijna thuis op 4km na. Had nog 6 procent accu en dacht daarmee prima thuis te komen. Al rijdend op de snelweg floepte turtle mode in beeld, auto begon steeds langzamer te gaan en het gaspedaal indrukken hielp niks, tot we uiteindelijk stilstonden op de vluchtstrook.. de auto keer herstarten gaf me nog weer 600m bereik en stonden dus toen stil op de afrit. Uiteindelijk met de berger thuis gebracht. Blijkbaar zorgt de kou ervoor dat de laatste 5 procent niet mee bruikbaar is
Collega Kia rijders,gjcvro schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:38:
[...]
De arrogantie heb ik ook wat tegen, de app zelf heb ik wat minder last van, doet het over het algemeen goed genoeg. Niet alles voorverwarmen is wel jammer maar niet het einde van de wereld.
Eind vorig jaar voor de keuze gestaan, maar lees ook bij andere merken zo veel ellende, er toch maar voor gekozen de Niro over te nemen en de dealer voor lief te nemen, normaal gesproken hoeven we er maar 1 keer per jaar naartoe.
Even inhakend op deze discussie, wil ik toch een positieve note geven voor Kia.
Ik bezit een Kia eNiro en een Audi Etron.
Als ik de problemen met de Kia (MY 19) vergelijk met de trammelant met de Audi, dan is dat een verschil van dag en nacht. De Audi dealer (we zijn daar al 30 jaar een trouwe klant) is uiterst begripsvol, maar de kwaliteit van de Auto, en de app is zorgelijk. En alles, werkelijk alles kost een fortuin (bijv. 225€ per jaar voor het infotainment systeem, en dan is na een handvol dealer pogingen de helft van de functionaliteit niet aan de praat te krijgen).
Mijn Kia dealer is vriendelijk, en zeurt nooit over garantie oid. In ruim 6 jaar alleen twee maal een lekke verdamper van de airco, wat een ontwerpfout was bij zo ongeveer alle Kia modellen. Uiteraard garantie.
De app werkt goed, maar is de 2019 “mijnkia” versie die eind van het jaar uit de lucht gaat, dus dat is wat minder.
Natuurlijk N=1, maar ik heb geen enkele reden om over mijn Kia dealer te klagen (alleen het laadverlies is vrij hoog, zie mijn eerdere posts). En over de kwaliteit van de auto al helemaal niet.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Ik vrees er ook voor idd. Hier laatst tot 7% leeg gereden, maar voelde er weinig voor om onder de 5% te gaan.BoerFrits schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:47:
Gisteren voor het eerst een tegenvaller met de E-niro. Normaal gesproken kan ik de auto prima leegrijden tot 1 procent. Waren weekendje weggeweest en bijna thuis op 4km na. Had nog 6 procent accu en dacht daarmee prima thuis te komen. Al rijdend op de snelweg floepte turtle mode in beeld, auto begon steeds langzamer te gaan en het gaspedaal indrukken hielp niks, tot we uiteindelijk stilstonden op de vluchtstrook.. de auto keer herstarten gaf me nog weer 600m bereik en stonden dus toen stil op de afrit. Uiteindelijk met de berger thuis gebracht. Blijkbaar zorgt de kou ervoor dat de laatste 5 procent niet mee bruikbaar is
Ikzelf zou naar ECO++ schakelen bij <10% momenteel (Drive-mode knop 5 seconden ingedrukt houden). Gemiddelde verbruik is opgelopen naar 18-20kWh/100km bij temperaturen <0C buitentemperatuur de laatste weken. Effectieve range is daardoor naar 350km gezakt.
[ Voor 7% gewijzigd door Get!em op 26-01-2026 13:20 ]
Ik heb de mijne eens tot 4% leeggereden en dat vond ik al erg spannend, en dat zal ik ook nooit meer doen zonder noodzaak.
Dat ging sowieso niet zonder allerlei toeters en bellen die afgingen, maar het meest creepy is dat de range en percentage steeds sneller zakken op het eind.
Als je nog 100km moet denk je het makkelijk te halen, bij 50 km lijkt het dan ineens veel krapper en als je nog 25 moet wordt het billeknijpen. Die GOM is veel te optimistisch en verdampt op het eind als sneeuw voor de zon.
Dat ging sowieso niet zonder allerlei toeters en bellen die afgingen, maar het meest creepy is dat de range en percentage steeds sneller zakken op het eind.
Als je nog 100km moet denk je het makkelijk te halen, bij 50 km lijkt het dan ineens veel krapper en als je nog 25 moet wordt het billeknijpen. Die GOM is veel te optimistisch en verdampt op het eind als sneeuw voor de zon.
Wij kwamen een keer uit op 2% waarbij er nog zo'n 7km gereden moest worden. Maar dat bij meer wind en een lagere temp dan gemiddeld. Dus vlak voordat we thuis waren toch maar even aan de snellader gehangen. Durfde het niet aan om nog die 7km te rijden. Al een paar keer een melding gehad te moeten laden en vermogen dat werd teruggeschroefd. Nee liever niet weerASW1 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:55:
Ik heb de mijne eens tot 4% leeggereden en dat vond ik al erg spannend, en dat zal ik ook nooit meer doen zonder noodzaak.
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Hebben er meer mensen last van een storing bij Kia Connect? De oude voor MY2019. Sinds zondagmiddag worsten de waarden in de app niet mee geupdate?
Ik sluit me hier volledig bij aan wat betreft positieve ervaringen met de Kia dealer. Die positieve ervaringen heb ik hier al eerder gedeeld. Zijn @EVfan en ik één van de weinigen die het getroffen hebben met de Kia dealer? Hebben wij dan geluk of heeft de rest pech?EVfan schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:56:
[...]
Collega Kia rijders,
Even inhakend op deze discussie, wil ik toch een positieve note geven voor Kia.
Ik bezit een Kia eNiro en een Audi Etron.
Als ik de problemen met de Kia (MY 19) vergelijk met de trammelant met de Audi, dan is dat een verschil van dag en nacht. De Audi dealer (we zijn daar al 30 jaar een trouwe klant) is uiterst begripsvol, maar de kwaliteit van de Auto, en de app is zorgelijk. En alles, werkelijk alles kost een fortuin (bijv. 225€ per jaar voor het infotainment systeem, en dan is na een handvol dealer pogingen de helft van de functionaliteit niet aan de praat te krijgen).
Mijn Kia dealer is vriendelijk, en zeurt nooit over garantie oid. In ruim 6 jaar alleen twee maal een lekke verdamper van de airco, wat een ontwerpfout was bij zo ongeveer alle Kia modellen. Uiteraard garantie.
De app werkt goed, maar is de 2019 “mijnkia” versie die eind van het jaar uit de lucht gaat, dus dat is wat minder.
Natuurlijk N=1, maar ik heb geen enkele reden om over mijn Kia dealer te klagen (alleen het laadverlies is vrij hoog, zie mijn eerdere posts). En over de kwaliteit van de auto al helemaal niet.
Doet het nog prima hier (connected services, niet connect). Is je abonnement nog wel actief?jurrehaak schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:04:
Hebben er meer mensen last van een storing bij Kia Connect? De oude voor MY2019. Sinds zondagmiddag worsten de waarden in de app niet mee geupdate?
Ik heb eigenlijk ook alleen maar goede ervaringen met mijn Kia dealer. Een dat na bijna 4 jaar en ongeveer 9 onderhoudsbeurten.Dennis 1 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:06:
[...]
Ik sluit me hier volledig bij aan wat betreft positieve ervaringen met de Kia dealer. Die positieve ervaringen heb ik hier al eerder gedeeld. Zijn @EVfan en ik één van de weinigen die het getroffen hebben met de Kia dealer? Hebben wij dan geluk of heeft de rest pech?
Gelukkig, er zijn er meer.bnwgraaf schreef op maandag 26 januari 2026 @ 23:58:
[...]
Ik heb eigenlijk ook alleen maar goede ervaringen met mijn Kia dealer. Een dat na bijna 4 jaar en ongeveer 9 onderhoudsbeurten.
Nee, ook ik heb erg goede ervaringen met mijn Kia dealer. Flexibel, servicegericht. Ik wordt daar altijd prettig ontvangen en geholpen. De Citroen-dealer die daarnaast zit is een heel ander verhaal....Dennis 1 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:06:
[...]
Ik sluit me hier volledig bij aan wat betreft positieve ervaringen met de Kia dealer. Die positieve ervaringen heb ik hier al eerder gedeeld. Zijn @EVfan en ik één van de weinigen die het getroffen hebben met de Kia dealer? Hebben wij dan geluk of heeft de rest pech?
Mijn huidige dealer is ook een topper, altijd vriendelijk geholpen en gebeld als er iets is.
Heeft ook breng en haalservice, zit op een industrieterrein en scheelt weer lenen van een auto of leenfiets.
Daar zetten ze altijd gepensioneerde mannen voor in die het leuk vinden om in de nieuwste auto's rond te rijden. Altijd een leuk praatje.
Vrijdag weer een kleine beurt, de radio doet bij mij heel raar valt regelmatig lang uit. Zowel FM als DAB+ hopelijk een software update voor.
@Vaevictis_ Fijn om te lezen dat er meerdere zijn met goede ervaringen met Kia dealers.Vaevictis_ schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 07:03:
[...]
Mijn huidige dealer is ook een topper, altijd vriendelijk geholpen en gebeld als er iets is.
Heeft ook breng en haalservice, zit op een industrieterrein en scheelt weer lenen van een auto of leenfiets.
Daar zetten ze altijd gepensioneerde mannen voor in die het leuk vinden om in de nieuwste auto's rond te rijden. Altijd een leuk praatje.
Vrijdag weer een kleine beurt, de radio doet bij mij heel raar valt regelmatig lang uit. Zowel FM als DAB+ hopelijk een software update voor.
Mijn radio valt regelmatig een seconde even weg. Ik ben benieuwd wat je dealer van het wegvallen van je radio zegt.
Gelukkig maar!multikoe schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 06:16:
[...]
Nee, ook ik heb erg goede ervaringen met mijn Kia dealer. Flexibel, servicegericht. Ik wordt daar altijd prettig ontvangen en geholpen. De Citroen-dealer die daarnaast zit is een heel ander verhaal....
@Dennis 1 Mijn eerste dealer was echt verschrikkelijk, lees maar eens na.Dennis 1 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 07:43:
[...]
@Vaevictis_ Fijn om te lezen dat er meerdere zijn met goede ervaringen met Kia dealers.N.a.v. eerdere posts over negatieve ervaringen had ik daar andere gedachten bij.
Mijn radio valt regelmatig een seconde even weg. Ik ben benieuwd wat je dealer van het wegvallen van je radio zegt.
Die heeft via Kia NL het koopcontract bij mijn huidige dealer laten ontbinden en moest bij hun de auto aanschaffen en 20km omrijden omdat de auto daar in onderhoud was. Na 1 jaar met veel 12v accuproblemen ben ik met ruzie weg gegaan. Want de accuproblemen was mijn schuld, en deden of ik gek was. Geen garantie niets. Of ik een broodje om de hoek haal. Nog nooit zo iets slechts meegemaakt.
Ik weet, het is een beetje offtopic, maar af en toe als EV enthousiastelingen onder elkaar!
Ik gebruikte een tijdje de combinatie van de Kia/Uvo, Alfen Wallbox en EVCC integraties in mijn Home Assistant systeem voor het slim laden van de e-Niro en de info over alles rond mijn auto.
Ik heb onlangs mijn Home Assistant opnieuw opgebouwd en daarbij gelukkig de historie kunnen behouden.
Ik ben van EVCC afgestapt (wilde er nog niet voor betalen en was het zat steeds trial tokens te installeren en bovendien werkte het nog niet altijd even goed).
Grootste voordeel is dat de Load Balancing nu gewoon door de Alfen lader word geregeld, wat me een fijner gevoel geeft dan dat via EVCC te doen.
De Alfen Wallbox integratie heb ik vervangen voor de OCPP integratie. OCPP werkt prima en vlot met de alle benodigde info die ik nodig heb en groot voordeel: de OCPP integratie kan gewoon blijven draaien wanneer ik de Alfen ACE installer of de Alfen Connect app wil gebruiken; dat draait gewoon langs elkaar!
Met hulp van AI heb ik zelf een slim laad systeem gemaakt. Ik plug de auto in de lader, geeft de gewenste vertrektijd en gewenste SOC aan en Home Assistant berekent zelf de gunstigste uren van mijn dynamisch contract om te laden!
Een grafiekje geeft aan op welke momenten geladen zal gaan worden.
Tot slot: de OCPP integratie houd ook sessie gegevens bij en nu heb ik dus ook een tabel kunnen maken waar per sessie de geladen kWh en kosten bijgehouden worden.
Visueel moet ik het nog een beetje oppoetsen, maar vooralsnog werkt het goed!
Ik gebruikte een tijdje de combinatie van de Kia/Uvo, Alfen Wallbox en EVCC integraties in mijn Home Assistant systeem voor het slim laden van de e-Niro en de info over alles rond mijn auto.
Ik heb onlangs mijn Home Assistant opnieuw opgebouwd en daarbij gelukkig de historie kunnen behouden.
Ik ben van EVCC afgestapt (wilde er nog niet voor betalen en was het zat steeds trial tokens te installeren en bovendien werkte het nog niet altijd even goed).
Grootste voordeel is dat de Load Balancing nu gewoon door de Alfen lader word geregeld, wat me een fijner gevoel geeft dan dat via EVCC te doen.
De Alfen Wallbox integratie heb ik vervangen voor de OCPP integratie. OCPP werkt prima en vlot met de alle benodigde info die ik nodig heb en groot voordeel: de OCPP integratie kan gewoon blijven draaien wanneer ik de Alfen ACE installer of de Alfen Connect app wil gebruiken; dat draait gewoon langs elkaar!
Met hulp van AI heb ik zelf een slim laad systeem gemaakt. Ik plug de auto in de lader, geeft de gewenste vertrektijd en gewenste SOC aan en Home Assistant berekent zelf de gunstigste uren van mijn dynamisch contract om te laden!
Een grafiekje geeft aan op welke momenten geladen zal gaan worden.
Tot slot: de OCPP integratie houd ook sessie gegevens bij en nu heb ik dus ook een tabel kunnen maken waar per sessie de geladen kWh en kosten bijgehouden worden.
Visueel moet ik het nog een beetje oppoetsen, maar vooralsnog werkt het goed!
@Vaevictis_ Ik heb je verhaal al eerder gelezen op dit topic. Sommige Kia dealers zijn rare snuiters. Gelukkig zijn er ook goede.Vaevictis_ schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 08:07:
[...]
@Dennis 1 Mijn eerste dealer was echt verschrikkelijk, lees maar eens na.
Die heeft via Kia NL het koopcontract bij mijn huidige dealer laten ontbinden en moest bij hun de auto aanschaffen en 20km omrijden omdat de auto daar in onderhoud was. Na 1 jaar met veel 12v accuproblemen ben ik met ruzie weg gegaan. Want de accuproblemen was mijn schuld, en deden of ik gek was. Geen garantie niets. Of ik een broodje om de hoek haal. Nog nooit zo iets slechts meegemaakt.
Ziet er goed uit! Daarom gisteren ook alvast maar OCPP op HA gezet, vanavond maar eens kijken of ik de laadpaal eraan kan knopen. Ook Alfen dus dat moet lukken. Dank voor deze tipbnwgraaf schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:44:
Ik weet, het is een beetje offtopic, maar af en toe als EV enthousiastelingen onder elkaar!
[Afbeelding]
Veel informatie in dit topic, heel fijn !
een Eniro lijkt mij een goede keuze aan de hand van dit topic.
Maar ik ben benieuwd naar de garantie, ik lees verschillende dingen namelijk (15/30 interval voor een EV?).
ik ben tegen een leuke e-niro occasion aangelopen :
MY 2020 met warmtepomp
106k op de teller
Het onderhoud is gebeurd door een kia-dealer, maar niet helemaal exact met de 15k interval:
16k 21
34k 22
47k 23
62k 23
76k 24
93k 25
Graag zou ik gezekerd zijn door de 7 jaar garantie en deze verlengen tot 10 jaar.
Volgens mij netjes onderhoud, maar hoe streng zijn ze ?
Hebben jullie tips of advies?
Maar ik ben benieuwd naar de garantie, ik lees verschillende dingen namelijk (15/30 interval voor een EV?).
MY 2020 met warmtepomp
106k op de teller
Het onderhoud is gebeurd door een kia-dealer, maar niet helemaal exact met de 15k interval:
16k 21
34k 22
47k 23
62k 23
76k 24
93k 25
Graag zou ik gezekerd zijn door de 7 jaar garantie en deze verlengen tot 10 jaar.
De verkoop is niet bij een dealer dan neem ik aan? Anders kan je die vraag daar stellen. Of als die Kia dealer in de buurt zit, daar even langs rijden om de vraag te stellen?Victorius737 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:51:
MY 2020 met warmtepomp
106k op de teller
16k 21
34k 22
47k 23
62k 23
76k 24
93k 25
Ik heb het idee dat als je het vraagt ze zullen zeggen dat de 15k officieel is overschreden, maar als puntje bij paaltje komt je gewoon dingen onder garantie opgelost krijgt. Ik vermoed dat je nooit 100% duidelijkheid vooraf krijgt en het per geval beoordeeld gaat worden.Victorius737 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:51:
MY 2020 met warmtepomp
106k op de teller
16k 21
34k 22
47k 23
62k 23
76k 24
93k 25
Mijn N=1 ervaring: auto na lease prive overgenomen (dus officieel 2e eigenaar). Kia NL (importeur) om info gevraagd, die zagen dat mn eerste beurt pas bij 21k was gedaan wat ze "te veel" vonden, maar hintten erop dat mijn dealer wel eens coulant zou kunnen zijn.
En dat gebeurde een paar jaar later ook: verdamper van de airco is gratis vervangen.
Dit ziet er gewoon goed uit, minstens 1x/jaar en ook geen extreme overschrijding. De wachttijd voor een onderhoudsafspraak is ook zo 3-4 maanden, soms kon je niet anders dan verder dan 15k rijden terwijl je moest wachten.
We gaan het vanaf komende maand meemaken want dan zijn de eerste e-Niro's ouder dan 7 jaar.
[ Voor 11% gewijzigd door CyBeRSPiN op 30-01-2026 11:01 ]
garantie is fijn, maar ook zonder garantie moet het product gewoon goed zijn en moeten ze ook een oplossing bieden als het gaat om fabrieksfouten.Victorius737 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:51:
MY 2020 met warmtepomp
106k op de teller
16k 21
34k 22
47k 23
62k 23
76k 24
93k 25
Het is inmiddels wel duidelijk dat de auto betrouwbaar is maar dat bij de eerste jaarlagen er problemen kunnen zijn met:
1: aandrijving (ratel die indicatie hiervoor is en meestal leidt tot vervangen onder garantie)
2. aircosysteem, lekkaage verdamper (idem) en kostbaar omdat hele dashboard er uit moet.
Ook als je formeel geen garantie hebt kun je hen juridisch hier wel op aanspreken, al is dat een lastigere route. je hebt gewoon recht op een goed product en dit zijn fabrieksfouten (en geen slijtage of relatie met al dan niet tijdig onderhoud).
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Let met bouwjaar 2020 ook op dat er twee net iets andere series zijn in dat jaar, o.a. te herkennen aan het verschillende dashboard en de achterlichten. Er zijn auto's met bouwjaar 2020 die met AC aleen maar op 1 fase kunnen laden! Niet aan te raden als je vaak gebruik maakt van publieke AC laders, te herkennen door de laadklep te openen en naar de stekkerpinnen te kijken.Victorius737 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:51:
MY 2020 met warmtepomp
106k op de teller
16k 21
34k 22
47k 23
62k 23
76k 24
93k 25
Even een vervolgvraag, inhakend op bovenstaande (ben ook in de markt voor een E-Niro.
Klopt mijn conclusie dat een Niro van 2020/2021 (nieuwere facelift-versie dus) in de Executive-line uitvoering altijd een warmtepomp en 3-faselader heeft?
Klopt mijn conclusie dat een Niro van 2020/2021 (nieuwere facelift-versie dus) in de Executive-line uitvoering altijd een warmtepomp en 3-faselader heeft?
Nee.mikekiwi schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:51:
Ik ben weleens een 2020 facelift model tegengekomen met nieuwe achterlichten en dashboard maar die nog steeds geen 3-fasenlader had.
Er zijn ook importauto's die anders uitgerust kunnen zijn dan je zou verwachten.
Als warmtepomp en 3-fasenlader belangrijk voor je zijn, leer hoe je dit kunt herkennen (onder de motorkap kijken, stekkerpinnen tellen) en controleer dit.
De gemiddelde verkopende partij heeft geen idee van dit soort zaken, kijkt hiervoor meestal in één of andere database (die vaak niet kloppen) en weten niet hoe je dit zelf controleren kunt.
[ Voor 15% gewijzigd door ASW1 op 30-01-2026 12:18 ]
Even een follow up van bovenstaande post van mij. Uiteindelijk naar een lokale accuboer gegaan en daar de Varta A9 silver AGM 12v 50Ah 540A (maat 207x175x190) erin laten plaatsen. Was plug-and-play, de kapjes hoefden niet aangepast te worden. Mogelijk is het wat overkill maar ik ben er blij mee!Raoul413 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 17:19:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik rij een MY20, geïmporteerd uit Duitsland. Op papier DynamicLine maar in praktijk Executive. Dus inclusief stoelverwarming achter etc.ASW1 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:09:
[...]
Er zijn ook importauto's die anders uitgerust kunnen zijn dan je zou verwachten.
Helaas geen warmtepomp aanwezig maar wel 3-fasen.
Fantastische auto overigens.
Duidelijk, dank je!ASW1 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:09:
[...]
Nee.
Ik ben weleens een 2020 facelift model tegengekomen met nieuwe achterlichten en dashboard maar die nog steeds geen 3-fasenlader had.
Als warmtepomp en 3-fasenlader belangrijk voor je zijn, leer hoe je dit kunt herkennen (onder de motorkap kijken, stekkerpinnen tellen) en controleer dit.
De gemiddelde verkopende partij heeft geen idee van dit soort zaken, kijkt hiervoor meestal in één of andere database (die vaak niet kloppen) en weten niet hoe je dit zelf controleren kunt.
Zelf onder de kappen kijken is uiteraard het beste, maar dat is wat lastig als je ook naar auto's kijkt die wat verder weg staan. We willen geen donkergrijze of (bijna) zwarte Niro en dan is de spoeling zeer dun (als je ook nog eisen hebt vwb kilometrage, uitvoering en garantie) en moet je je actieradius wat verruimen, maar dan is overal zelf gaan kijken een wat grotere uitdaging. Vandaar dat ik hoopte met deze conclusie makkelijker te kunnen strepen/selecteren
Wat verkopende partijen vaak wel voor je willen doen is een foto sturen van het laadstopcontact, met klepjes open dus. Foto met geopende motorkap moet denk ik ook wel kunnen. Op zich is de kans niet groot dat je een facelift model aantreft met 1-fase lader, maar je kunt het niet aannemen en je moet het altijd controleren.mikekiwi schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:35:
[...]
Duidelijk, dank je!
Zelf onder de kappen kijken is uiteraard het beste, maar dat is wat lastig als je ook naar auto's kijkt die wat verder weg staan. We willen geen donkergrijze of (bijna) zwarte Niro en dan is de spoeling zeer dun (als je ook nog eisen hebt vwb kilometrage, uitvoering en garantie) en moet je je actieradius wat verruimen, maar dan is overal zelf gaan kijken een wat grotere uitdaging. Vandaar dat ik hoopte met deze conclusie makkelijker te kunnen strepen/selecteren
Goed nieuws voor de GrapheneOS gebruikers! Althans ik ga er vanuit dat het ook bij andere zo zal zijn, maar bij mij werkt de Kia app weer na de update van vandaag! Erg fijn aangezien ik het handmatig uitschakelen van 'Secure app spawning' alvorens de app in te schakelen een beetje zat was. Nu hopen dat de app blijft werken.
Kom net terug van een beurt maar toch wel minpuntjes, "auto is gewassen" maar kan nauwelijks door de achterruit kijken. 1 liter wisservloeistof er in gegaan maar die had ik vanochtend nog afgevuld.
Voor de rest een terugroepactie dtc weather patch iets met een sticker die ergens op moest.
Voor de rest een terugroepactie dtc weather patch iets met een sticker die ergens op moest.
Namen willen we hebben, dan heeft een ander er ook nog wat aan!Vaevictis_ schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:06:
Kom net terug van een beurt maar toch wel minpuntjes, "auto is gewassen" maar kan nauwelijks door de achterruit kijken. 1 liter wisservloeistof er in gegaan maar die had ik vanochtend nog afgevuld.
Ben vandaag net als jij langsgegaan voor een (kleine) beurt, was prima eigenlijk.
Ik zou het normaal nooit doen maar hij zit nog in de garantie (140k km nu) dus het moet.
Kostte 147 euro maar dat was inclusief remvloeistof wisselen dus wel ok qua bedrag. Gasveren van de achterklep zijn lam waardoor met name bij koude de klep moeilijk helemaal opent zonder hulp.
Had dit bij het maken van de afspraak al aangegeven, maar ze moeten het eerst zelf constateren en dan de gasveren bestellen, ook courante onderdelen hebben ze niet op voorraad, alles komt uit een centraal magazijn ergens. Maar goed, dat zal bij alle merken tegenwoordig wel zo gaan. Moet er helaas wel voor terug volgende week maar een kniesoor...
Wordt wel gewoon netjes onder garantie afgehandeld. Auto gewassen terug, goed behandeld en niets te klagen (al blijf ik het cringe vinden om bij zo'n dealer in de koffiehoek te zitten, maar dat ligt aan mij)
Kia Kooijman, vestiging Naarden.
Kia kooiman Utrecht. Wel breng en haalservice dat is we lekker.ASW1 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:08:
[...]
Namen willen we hebben, dan heeft een ander er ook nog wat aan!
Ben vandaag net als jij langsgegaan voor een (kleine) beurt, was prima eigenlijk.
Ik zou het normaal nooit doen maar hij zit nog in de garantie (140k km nu) dus het moet.
Kostte 147 euro maar dat was inclusief remvloeistof wisselen dus wel ok qua bedrag. Gasveren van de achterklep zijn lam waardoor met name bij koude de klep moeilijk helemaal opent zonder hulp.
Had dit bij het maken van de afspraak al aangegeven, maar ze moeten het eerst zelf constateren en dan de gasveren bestellen, ook courante onderdelen hebben ze niet op voorraad, alles komt uit een centraal magazijn ergens. Maar goed, dat zal bij alle merken tegenwoordig wel zo gaan. Moet er helaas wel voor terug volgende week maar een kniesoor...
Wordt wel gewoon netjes onder garantie afgehandeld. Auto gewassen terug, goed behandeld en niets te klagen (al blijf ik het cringe vinden om bij zo'n dealer in de koffiehoek te zitten, maar dat ligt aan mij)
Kia Kooijman, vestiging Naarden.
Nice!Vaevictis_ schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:46:
[...]
Kia kooiman Utrecht. Wel breng en haalservice dat is we lekker.
En met het brengen was de achterkant weer vies geworden?
Boefjes zijn het. Mij zie je daar niet meer terug.Vaevictis_ schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:46:
[...]
Kia kooiman Utrecht. Wel breng en haalservice dat is we lekker.
Zijn er meer mensen wie het opvalt dat de automatische stoel instellingen nogal wispelturig kan zijn? Easy Entry lijkt sinds de laatste update minder goed te werken. En bij het automatisch instellen gaat soms de stoel opeens een stuk minder ver naar achteren dan eigenlijk ingesteld (dit was ook al voor de laatste update).
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Een beetje laat maar toch.mikekiwi schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:51:
Even een vervolgvraag, inhakend op bovenstaande (ben ook in de markt voor een E-Niro.
[ Voor 5% gewijzigd door Dennis 1 op 30-01-2026 22:04 ]
Beste Tweakers,
Vraagje: ik wil met home assistant een reken-tool maken om obv dynamische tarieven en de huidige batterij status het beste startmoment te kiezen om mijn eniro (64kwh 2020 versie) te laden voor het beste tarief. Belangrijk is om goed te weten op welk moment welk vermogen geladen wordt.
Ik merk dat mijn niro grotendeels 11kw laadt, tot de laatste 5%, welke steeds trager gaat, maar dit varieert nogal.
vooralsnog reken ik zelf: ((% opladen * 64kWh) - 5) /11 + 1 == aantal uur dat hij moet laden.
Alsin: 11kW laden, maar de laatste 5kwh gaan gemiddeld op 5kW
Het klopt redelijk, maar zou preciezer moeten kunnen, denk ik.
Weten jullie of hier een schema oid van is?
Vraagje: ik wil met home assistant een reken-tool maken om obv dynamische tarieven en de huidige batterij status het beste startmoment te kiezen om mijn eniro (64kwh 2020 versie) te laden voor het beste tarief. Belangrijk is om goed te weten op welk moment welk vermogen geladen wordt.
Ik merk dat mijn niro grotendeels 11kw laadt, tot de laatste 5%, welke steeds trager gaat, maar dit varieert nogal.
vooralsnog reken ik zelf: ((% opladen * 64kWh) - 5) /11 + 1 == aantal uur dat hij moet laden.
Laad je tot 100 of tot 80 %? Tot aan de 80% zie ik nauwelijks een daling in snelheid, en tot 100 laden we eigenlijk nooit.Aeien schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 22:38:
Beste Tweakers,
Eh, goed punt.gjcvro schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 23:07:
[...]
Laad je tot 100 of tot 80 %? Tot aan de 80% zie ik nauwelijks een daling in snelheid, en tot 100 laden we eigenlijk nooit.
Ik ga vaak genadeloos tot 100%, en dan zijn die laatste 5 idd traag. Iets met dynamisch laden op een vrijwel gratis moment en 100% Nederlander zijn, wss😅
Ik laad ook zelden of nooit tot 100%, en wanneer ik het eens wil (vanwege een lange rit) zit de auto voor vertrek altijd pas tussen de 95 en 98% oid , en dat komt vanwege dat dat laatste beetje trickle charge gaat..
Ik heb één en ander ondertussen aardig werkend gekregen, al ben ik nog aan het fijnslijpen. Ik laad zelden tot 100% en heb vooralsnog weinig gemerkt van inzakken van de laadstroom, anders dan door de load balancing.Aeien schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 22:38:
Beste Tweakers,
Mijn systeem werkt als volgt:
- Ik stel in wanneer ik de auto weer nodig heb en hoeveel procent ik de soc wil hebben.
- ik plug de lader in de auto. Home Assistant haalt de meest recente gegevens op van de auto en weet zo de huidige soc en krijgt via de Kia integratie ook de geschatte benodigde laadtijd tot aan de ingestelde gewenste soc.
- Home Assistant bepaalt met deze gegevens en de opgehaalde dynamische tarieven de goedkoopste uren om te laden. Deze uren hoeven niet aansluitend te zijn.
- tijdens de berekende goedkope uren wordt de beschikbare laadspanning in mijn Alfen lader op 16 A gezet; op de andere uren gaat deze naar 0 A.
- Eén en ander wordt ook in een grafiek weergegeven. De blauwe balkjes zijn de uren tot aan de vertrektijd, de rode zijn na de vertrektijd. De groene balkjes zijn de uren waarbinnen geladen gaat worden. Wanneer de tijd tot aan de vertrektijd korter is dan de benodigde laadtijd, kleuren de balkjes tot aan de vertrektijd groen en daarna rood. Boven de grafiek wordt dan de geschatte soc weergegeven die gehaald zal zijn wanneer de vertrektijd is aangebroken.
Wanneer er te weinig uren tot aan de vertrektijd beschikbaar zijn, zie je hier dus niet de gewenste soc, maar de geschatte soc die in de resterende tijd behaald gaat worden.
Verder zie je nog de huidige kWh prijs en het geschatte gemiddelde uurtarief van de geplande laadsessie.
:strip_exif()/f/image/6qMNNtEbkv3me4F2EZG4yJM1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/A7YBIcKsi4SQpNQSSleraf8X.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik kan de laadmodus ook op continu zetten; dan gaat de beschikbare laadstroom naar 16 A en bepaalt de auto verder het laadverloop.
Ik ben nog bezig met een 3e optie: herhaald laden. Daarbij stel je een terugkerende vertrektijd in en vink je de dagen aan waarop die vertrektijd geldig is de goedkoopste laad uren wordt steeds tot het eerstvolgende vertrek moment bepaald. Eén en ander natuurlijk afhankelijk van hoe ver in de toekomst de vertrektijd ligt een van hoever vooruit je de dynamische tarieven hebt.
Wanneer je tussendoor de gewenste soc of vertrektijd verandert, of er komen nieuwe dynamische tarieven binnen, dan wordt alles weer opnieuw berekend en de goedkope uren voor het laden opnieuw bepaald.
Het mooie ten opzichte van bijvoorbeeld de evcc addon is, naast dat je hier niet voor hoeft te betalen of steeds trial tokens moet vervangen, dat de load balancing nog steeds door de lader geregeld wordt, wat voor mij gevoel betrouwbaarder is dan via Home Assistant.
Integraties die ik heb gebruikt:
- Kia/UVO
- OCPP
Best offtopic. Ik ben geen programmeur en hoewel ik dit zelf op zou kunnen zetten, zou het me heel veel tijd en moeite kosten. Nu heb ik veel van de code door Gemini AI laten opzetten.
Mocht iemand vragen hebben, dan kun je me via om bereiken, om dit topic niet teveel te vervuilen....
Ik heb op mijn manier ook stress gehad van het overschrijden van de 15k, maar onnodig. Dealer ging er relaxed mee om, maar pas na de beurt.CyBeRSPiN schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:59:
[...]
Dit ziet er gewoon goed uit, minstens 1x/jaar en ook geen extreme overschrijding. De wachttijd voor een onderhoudsafspraak is ook zo 3-4 maanden, soms kon je niet anders dan verder dan 15k rijden terwijl je moest wachten.
We gaan het vanaf komende maand meemaken want dan zijn de eerste e-Niro's ouder dan 7 jaar.
We waren het eens: het is geen ICE waarbij standaard slijtagegevoelige onderdelen, of vloeistoffen vervangen worden. Komt bij dat remmen nauwelijks gebruikt worden.
Ik vind de interval van 15k veel te laag (hoog?). Zou makkelijk 30k kunnen zijn. Maar waarschijnlijk uit commerciële overwegingen gekozen ten faveure van de dealers.
[ Voor 4% gewijzigd door Marcva op 31-01-2026 05:04 ]
Onderhoudsinterval is idd niet meer van deze tijd, zeker niet voor EV.Marcva schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 05:02:
[...]
Ik vind de interval van 15k veel te laag (hoog?). Zou makkelijk 30k kunnen zijn. Maar waarschijnlijk uit commerciële overwegingen gekozen ten faveure van de dealers.
Bij mijn andere EV heb ik helemaal geen onderhoudsinterval. Alleen een lijstje met wat zaken die periodiek (om de paar jaar) aandacht behoeven en die je grotendeels zelf kunt regelen, zoals vervangen luchtfilter en Hepa Filter, banden, en in omgevingen waar gestrooid wordt remklauwen (jaarlijks) reinigen en smeren. 1 x in de 4 jaar remolie controleren en zo nodig verversen (niet zelf doen maar garage). That's it.
Heb hem nu 2 jaar en afgezien van ruitenvloeistof nog geen cent aan onderhoud uitgegeven.
ik denk dat ik na 4 jaar voor het eerst naar de garage moet, voor de APK namelijk. Dat valt dan mooi samen met check remolie.
En eigenlijk helemaal lullig dat de wachttijden bij Kia zo lang zijn voor die onderhoudsbeurten die grotendeels helemaal niet nodig zijn. Als je het dan wel nodig hebt kun je achteraan de rij aansluiten.
[ Voor 9% gewijzigd door eltron op 31-01-2026 09:47 ]
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Ik heb veel Japanse autos gehad en die hadden (hebben) ook altijd veel kortere intervallen dan andere, niet-Aziatische merken.eltron schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 09:44:
[...]
Onderhoudsinterval is idd niet meer van deze tijd, zeker niet voor EV.
Bij mijn andere EV heb ik helemaal geen onderhoudsinterval. Alleen een lijstje met wat zaken die periodiek (om de paar jaar) aandacht behoeven en die je grotendeels zelf kunt regelen, zoals vervangen luchtfilter en Hepa Filter, banden, en in omgevingen waar gestrooid wordt remklauwen (jaarlijks) reinigen en smeren. 1 x in de 4 jaar remolie controleren en zo nodig verversen (niet zelf doen maar garage). That's it.
Heb hem nu 2 jaar en afgezien van ruitenvloeistof nog geen cent aan onderhoud uitgegeven.
ik denk dat ik na 4 jaar voor het eerst naar de garage moet, voor de APK namelijk. Dat valt dan mooi samen met check remolie.
En eigenlijk helemaal lullig dat de wachttijden bij Kia zo lang zijn voor die onderhoudsbeurten die grotendeels helemaal niet nodig zijn. Als je het dan wel nodig hebt kun je achteraan de rij aansluiten.
Ik weet dat dat met allerlei andere dingen te maken heeft, maar Aziatische merken zijn over het algemeen wel altijd al betrouwbaarder. Dat heeft te maken met hoe Aziaten in elkaar steken, hun werk gewoontes en hoe ze dingen technisch en organisatorisch organiseren, maar bij autos die vaker in de garage voor onderhoud komen, zullen beginnende problemen vaker eerder ontdekt worden.
Overigens kan ik bij de twee Kia dealers waar ik tot nu toe onderhoud heb laten plegen, meestal binnen enkele weken terecht.
Sinds een week krijg ik in de app geen updates meer. Dacht eerst dat het een Kia server dingetje was, dus even afgewacht.
Vanmorgen ook het infotainment systeem gereset, geeft geen soelaas.
Kortom, de app is zo dood als een pier, geen SOC, bereik, rit info etc
En dat was voor onze 2019 al het minimale pakket (dat eind van het jaar ook ophoudt).
Vraag: anderen met een 2019 model ook problemen, of is alleen mijn auto/app dood?
Heeft iemand een suggestie wat ik nog zou kunnen proberen, of wordt het dealer bellen?
Dank voor jullie adviezen.
En dat was voor onze 2019 al het minimale pakket (dat eind van het jaar ook ophoudt).
Vraag: anderen met een 2019 model ook problemen, of is alleen mijn auto/app dood?
Heeft iemand een suggestie wat ik nog zou kunnen proberen, of wordt het dealer bellen?
Ja, ik heb dit ook. Inmiddels 6x door kia van kastje naar muur gestuurd.EVfan schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 14:18:
Sinds een week krijg ik in de app geen updates meer. Dacht eerst dat het een Kia server dingetje was, dus even afgewacht.
Volgens mij moet je mijnkia@kia.nl hebben...
Ik vermoed dat het idd server issue is. Ik heb nog bijna een jaar abonnement en reset al gedaan .
Hier ook hetzelfde. Ik was door nieuwe telefoon even niet in staat in te loggen op MijnKia, was wat mis met account. Dat is vanochtend via Kia NL heel snel hersteld (mijnkia@kia.nl) maar ik zie nu ook dat de gegevens niet bijgewerkt zijn. Heb het net teruggemeld incl. opmerking dat er meer mensen zijn die hetzelfde melden. Als ik een antwoord krijg zal ik het hier ook ff melden.jurrehaak schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 19:30:
[...]
Ja, ik heb dit ook. Inmiddels 6x door kia van kastje naar muur gestuurd.
Ik vermoed dat het idd server issue is. Ik heb nog bijna een jaar abonnement en reset al gedaan .
Mijnkia geeft aan dat er geen storing in de server is. Dus wordt ik verwezen naar de dealer.jurrehaak schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 19:30:
[...]
Ja, ik heb dit ook. Inmiddels 6x door kia van kastje naar muur gestuurd.
Wordt vervolgd.
Zelfde bij mij, ik heb aangegeven dat er meerdere mensen met hetzelfde probleem. Dat konden ze niet bevestigen. Probleem is dat mijn dealer aangeeft niks te kunnen doen. Kia heeft aan dat het misschien een hardware probleem is. Dat lijkt me sterk als dat tegelijk als bij andere optreedt.EVfan schreef op maandag 2 februari 2026 @ 20:26:
[...]
Mijnkia geeft aan dat er geen storing in de server is. Dus wordt ik verwezen naar de dealer.
Wordt vervolgd.
Zelfde boodschap hier, maar vreemd toch dat meerdere mensen ineens op dezelfde datum een hardware probleem krijgen. Dus even de dealer bellen en dan weer van de muur naar het kastje.jurrehaak schreef op maandag 2 februari 2026 @ 20:43:
[...]
Zelfde bij mij, ik heb aangegeven dat er meerdere mensen met hetzelfde probleem. Dat konden ze niet bevestigen. Probleem is dat mijn dealer aangeeft niks te kunnen doen. Kia heeft aan dat het misschien een hardware probleem is. Dat lijkt me sterk als dat tegelijk als bij andere optreedt.
Gisteren ook maar weer eens een mailtje gestuurd naar Kia hoe het ermee staat. Dit n.a.v. mijn eerdere klacht eind december over het niet werken van de achterruit- en buitenspiegelverwarming bij handmatig aanzetten in de app. Vandaag een reactie ontvangen (met spelfout
). Ze werken er erg hard aan? Dit probleem is al vele maanden bekend en nog steeds werkt het niet. Tja, wat is dan erg hard werken?
Ik geloof niet dat er deze winter nog een oplossing gaat komen.
Net nog even gekeken en bij mij werkt MijnKia weer! Ik zie nu de ritten t/m vandaag. Nog geen terugkoppeling van Kia zelf gehad maar de medewerker waar ik vandaag mee mailde zei wel dat ze intern navraag ging doen. Misschien heeft toch iemand ergens een zetje gegeven?EVfan schreef op maandag 2 februari 2026 @ 20:55:
[...]
Zelfde boodschap hier, maar vreemd toch dat meerdere mensen ineens op dezelfde datum een hardware probleem krijgen. Dus even de dealer bellen en dan weer van de muur naar het kastje.
Same here. Lang leven 'hardware' problemen 😉RogerQ schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:42:
[...]
Net nog even gekeken en bij mij werkt MijnKia weer! Ik zie nu de ritten t/m vandaag. Nog geen terugkoppeling van Kia zelf gehad maar de medewerker waar ik vandaag mee mailde zei wel dat ze intern navraag ging doen. Misschien heeft toch iemand ergens een zetje gegeven?
Je bent ook afhankelijk van de updates die je via de api krijgt.Aeien schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 22:38:
Beste Tweakers,
Ik merk dat EVCC het prima berekent. Die herberekent na elke update van SoC ook weer.
Zeer vreemd.EVfan schreef op maandag 2 februari 2026 @ 20:55:
[...]
Zelfde boodschap hier, maar vreemd toch dat meerdere mensen ineens op dezelfde datum een hardware probleem krijgen. Dus even de dealer bellen en dan weer van de muur naar het kastje.
In Homeassistant en EVCC zie ik geen onderbrekingen in informatie.
Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.