DutchKel schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:38:
Ik reed laatst in Hengelo met de E-Niro. Ik kon al direct merken dat er niet veel mensen uit Hengelo hier in deze topic zitten.
Wat een diepe ellende is het om met de E-Niro door Hengelo te rijden.
Bijna elke 500 meter was er iets wat de radar stoorde en alle systemen daardoor uitschakelde met deze melding:
[Afbeelding]
Helaas krijg ik die melding alleen weg door de auto volledig uit te zetten en weer aan te zetten. Dat doe ik dan ook bij elk verkeerslicht aangezien er anders niks van de hulpmiddelen werkt. Ik heb in Hengelo de auto ongeveer 6 a 7 keer uitgezet en weer aangezet omdat deze melding telkens kwam. Eenmaal uit Hengelo had ik nergens last van.
Ik heb deze melding ook gehad in Apeldoorn. Heeft ook invloed op SCC (cruiscontrol) en Regeneratie (auto stand) als die daarvoor de radar gebruiken (en niet alleen de camera).
Omdat ik ook regeneratie op "auto" heb staan, werkte die ook niet.
Ik kon uiteindelijk die melding op een parkeerplaats, zonder auto voor mijn neus, wegkrijgen door de regeneratie uit te zetten en weer aan te zetten terwijl er geen auto in het zicht zit (icoontje blauw).
Ik had ergens gelezen dat de sensor/radar een hercalibratie moet hebben, via de garage. Maar ik las ook dat na het herstarten van de auto, de radar wat moet zien, maar niet te dichtbij (zeg 50m).
https://ownersmanual.kia....topics/chapter6_13_1.html
Ik haalde dit uit de hercalibratie handleiding van die radar:
The lateral alignment takes about 5 to 15 minutes generally but it can be shorten or extended depending on the road condition or driving condition.
•
Road or driving conditions for shortening the alignment :
–
Driving at more than 65 km/h (40.4 mph)
–
Driving on a road without curve and slope
–
Driving on a thick and wide paved road
–
Driving on a road where there are repetitive and fixed targets (metal materials such as street lights or guard rails)
–
Driving on a dry road without rain or snow
•
Road or driving conditions that can interrupt the alignment process
–
Driving a road with the sharp curve where the radius is within 100m (328.0ft)
–
Driving at a lower speed than suggested above or during a stop due to a red light
–
Driving in a tunnel or under an overpass
–
Turning the steering wheel excessively to the left or right or changing the lane suddenly
Zou me niet verbazen dat het systeem na zo'n foutmelding probeert zichzelf opnieuw te calibreren en dat bovenstaande dan ook van toepassing is. let wel, de handleiding hierboven gaat uit van hercalibratie met apparatuur.
Het matcht ook met jouw beschrijving dat het weer wegging toen je wat sneller reed op de snelweg. Dat was bij mijn situatie in Apeldoorn namelijk ook zo.
[
Voor 3% gewijzigd door
Get!em op 10-07-2025 13:35
]