2fastTG schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:49:
[...]
Interessant, weet jij wat de gebruikelijke ventilatievoud is van scholen en verpleeghuizen die beschikken over "nieuwe" ventilatiesystemen? Ik lees dat ziekenhuizen een ventilatievoud van 6 of 20 hanteren voor infectiekamers/operatiekamers? Dat lijkt me niet erg comfortabel, dus ik vraag me af in hoeverre een nieuw systeem daadwerkelijk effect heeft op de verspreiding van het virus.
Voor onderwijs en gezondheidszorg geldt een te ventileren hoeveelheid lucht
per persoon in plaats van per vierkante meter.
In de gezondheidszorg is dat 12L / 43,2m3 per persoon per uur voor een bedgebied, en 6,5L / 23,4m3 voor de overige verblijfsgebieden.
Voor onderwijs geldt 8.5 liter per persoon per uur (30,6 m3/pp/u).
Een klas met 30 leerlingen en een leerkracht dient dus 31 * 30,6 = 948,6 m3 per uur te verversen. Volgens de wet (
moest dit opzoeken, wist ik niet) moet een leerling de beschikking hebben over 1,3m2 vloeroppervlak.
Dat betekent dat ons lokaal met 31 personen (30 leerlingen + leerkracht) over minimaal 40,3m2 vloeroppervlak dient te beschikken. Bij een plafondhoogte van 2,6 mtr is de inhoud dan (afgerond) 105 m3. Dat betekent een ventilatievoud van 948,6 / 105 ≈ 9.
Als je de lucht 9 keer per uur volledig ververst (minder dan elke 7 minuten) heb je bij conventionele ventilatie (alleen lucht afvoeren) het probleem dat je enorm veel verwarmingscapaciteit nodig hebt om de binnenkomende lucht op te warmen. Tevens zijn al die luchtstromen met verschillende temperaturen zeer onaangenaam. Daarom is het voor de langere termijn beter om warmteterugwinning toe te passen, maar dat vergt een veel hogere initiële investering.
Bestaande scholen (en dat zal ook voor verzorgingstehuizen gelden) hoeven uiteraard niet aan de huidige richtlijnen te voldoen. Daardoor zijn er in de loop der jaren vrij grote kwaliteits- en dus ook comfortverschillen ontstaan tussen oudere en nieuwere scholen/verzorgingstehuizen. En dat zal niet enkel voor de ventilatie gelden.