Jovatov schreef op maandag 20 april 2020 @ 22:57:
[...]
Heb ik inderdaad niet.
Maar je beschrijft een situatie van shifts waarbij een ouder drie keer heen en weer moet. Volgens mij zijn er net zo goed situaties te bedenken aaarbij kinderen brengen/halen nket zo'n probleem is. Bijvoorbeeld als kinderen wat ouder zijn, of de school dichtbij is.
Nogmaals: Ideaal zal de situatie niet zijn, zeker niet in alle situaties. Dat beweer ik ook niet. Maar als ik collega's en familie hoor over het proppen/meten qua thuiswerken en kinderen lesgeven dan proef ik wel aan dat er iets te winnen valt met een gedeeltelijke opening van de school.
Als school wordt het toch ook een dingetje. Wel ben ik voor een gedeeltelijke opening van de school, dan kunnen we de kinderen weer toetsen laten afnemen om te zien waar ze zitten na 7 weken vrij (niet voor een cijfer, maar om puur te zien waar ze achterstanden hebben opgelopen ten opzichte van waar ze nu zouden moeten zitten op de leerlijn)..
En in shifts werken wordt inderdaad een logistiek plaatje, maar ook dat is prima haalbaar.
Wat je wel gaat krijgen is dat er toch een flinke groep ouders hun kind zullen thuis houden. Of omdat de ouders het risico voor het kind te groot vinden (kinderen met astma of andere ziekte) of omdat een ander gezinslid het een te groot risico vindt (ouders met MS, astma, hartpatiënten, zwaarlijvige oudere, etc).
Nu krijgen die kinderen gewoon digitaal onderwijs, op het moment dat we de scholen gaan open gooien krijgen deze kinderen geen onderwijs meer (immers, een leerkracht is dan al fysiek uren aan het lesgeven waardoor er hier geen tijd meer voor is). Dat is dus wel een punt van zorg waar ook over nagedacht moet worden.
Daarnaast zijn er leerkrachten die onder de risicogroep vallen. Naar mijn mening zou die dan prima digitale lessen kunnen geven. De oplossing ligt dus op nationaal vlak; samenwerking tussen scholen op gemeentelijk of provincie niveau. Helaas is dat iets wat in het onderwijs niet gebeurt, dus zullen er straks grote verschillen ontstaan tussen de scholen...
En vakantie inkorten? Ik denk niet dat alle leerkrachten nog extra willen werken zonder extra salaris (volgens mij werkt niemand nu gratis) + ze hebben ook vakantie nodig + ze hebben zelf ook kinderen en/of plannen. Los daarvan kan ik mij voorstellen dat de komende zomervakantie voor de sommige ouders problemen gaat opleveren, omdat ze hun vakantie/verlof dagen al hebben opgenomen om voor de kinderen te zorgen.
ijdod schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 07:02:
[...]
Het is zeker geen harde conclusie, maar meer onderbouwd en ondersteund door wat we weten dan dat kinderen (super)verspreiders zijn, wat de reden was dat de scholen destijds dicht moesten(!). Dat is het hele punt.
Scholen gingen vooral dicht vanwege de maatschappelijke onrust/druk, omdat de landen om ons heen ook de scholen sloten en men toch liever niet het risico nam (want als scholen open bleven en drie weken later zouden er 10 kinderen overlijden dan zou er een flinke onrust uitbreken. Dat verhaal van superverspreiders kwam volgens mij pas later?
Punt is wel: ouders kunnen pas weer fysiek naar (en aan) het werk als de kinderen naar het kinderdagverblijf en naar de scholen zijn. Al komen genoeg bedrijven er nu toch achter dat op afstand werken ook prima gaat :-)
[
Voor 22% gewijzigd door
President op 21-04-2020 07:23
]