@
BugBoy
Het virus lijkt, uit de statistieken en cijfers die er nu zijn, vooral minder vat te hebben op -20-jarigen. Dat zijn toch niet de mensen die je uit het arbeidsproces onttrekt (of toch niet meer in de westerse wereld). Net niet de helft van de mensen die in België in het hospitaal liggen, behoort tot de beroepsbevolking. Ik ken echter niet de verhouding van mensen die thuis uitzieken tov opgenomen mensen in het hospitaal.
Trouwens als ik de meeste reacties hier lees, zijn vooral de jongere mensen die roepen om het "land terug te openen" "want wij zijn jong en blabla".
Ook in Berlijn was er gisteren een demonstratie, van jongeren, tegen het 1,5-meter-beleid. Maar omdat ze dit zo niet willen noemen, protesteren ze tegen het verbod op protest en samenscholingen (omwille van corona).
Als ik hier dan lees wat er open moet gaan, zijn het toch de bars, restaurants, en die festivalzomer moet ook kunnen doorgaan. Dus het is toch meer de ontspanning die deze (roeptoeterende) mensen willen opzoeken, dan echt zelf aan de slag te gaan.
Deze nacht vatte het een nieuwslezer van de Belgische openbare omroep het mooi samen "en dan nu nog een berichtje over voetbal, één van die àndere belangrijke bijzaakjes". (Maar Chris Van den Abeele is dan ook zalig)
Mij lijkt het niet dat het de mensen zijn die in financiële problemen komen die roepen om de economie terug te openen. Het zijn de mensen die normaal gewend waren om regelmatig een stapje in de wereld te zetten. Die beginnen zich nu te gaan vervelen (van die 3 keer sex per dag is de leute er ook snel af 😋).
Sidenote : Ik had vorige donderdag nog een vergadering met de welzijnsdienst van mijn gemeente, en het was opvallend hoe laag het aantal steunaanvragen was. Wij hadden net een stijging verwacht.
Ik hoorde ook op het radionieuws dat ze een mooi experiment begonnen zijn qua openen van de economie. De staat Florida heeft zijn stranden terug geopend, met nog dagelijks een surplus van 1000 bevestigde besmettingen. Dus hou het nog 2 weken uit en dan kennen we de resultaten van dit sociaal-economisch experiment.
Een prof economie hoorde ik vrijdag verklaren dat de schuld die nu wordt gemaakt niet zo een ramp is, zolang het geld dient om de economie terug te herlanceren (hij haalde duidelijk aan dat er een verschil is tussen een jaarlijks structureel tekort, iets waar wij Belgen nogal goed in zijn, en eenmalig feit) Een overheid kan op dit moment spotgoedkoop lenen op lange termijn, en door de inflatie over die lange termijn wordt die schuld kleiner. Die prof zag zelfs geen noodzaak om belastingsverhogingen of extra saneringen (voor deze coronaschuld), omdat dit net de herlancering van de economie schade zou toebrengen.