Waar ik mij aan stoor zijn die (grotendeels) nietszeggend dagelijkse cijfers van het RIVM. Geef gewoon een trendgrafiek, want dagelijks melden is toch niet accuraat en het geeft soms een verkeerde beeldvorming. Daarbij wordt er nog steeds (in vergelijking met landen om ons heen) weinig getest, dus die cijfers zeggen eigenlijk niet zo gek veel.
Ik zie eigenlijk ook wel eens de cijfers willen zien onderverdeeld in de volgende groepen:
- Sterfgevallen ingedeeld naar leeftijdscategorie en welk deel serieus onderliggend lijden heeft.
- IC opnames naar leeftijdscategorie en welk deel serieus onderliggend lijden heeft.
- Ziekenhuis opnames naar leeftijdscategorie en welk deel serieus onderliggend lijden heeft.
Als er andere risico-categoriën zijn (ook best veel overgewicht, hartklachten, ...) dan zou dat best relevante informatie kunnen zijn. Het risico is natuurlijk dat mensen buiten de risicogroepen laks worden en daarmee het risico verhogen voor de mensen die wel een hoger risico lopen.
Het enige dat ik kon vinden zijn de CBS gegevens (
link). Ik heb week 1-10 uitgezet tegen week 14 (eerste week april). Dan zijn dit de sterftecijfers (helaas zijn er nog niet meer echte Corona-weken beschikbaar):
Eigenlijk moet je meer Corona-weken hebben om echte conclusies te trekken. Maar het lijkt inderdaad dat Covid-19 met name onder 65+ (en vooral 80+) een flinke bedreiging is. In de groep 0-65 is het bekend dat de meeste mensen onderliggend lijden hebben. De kans om als gezonde NL-er onder de 65 te sterven aan Covid-19 is niet zo groot. Cijfers van IC's zijn helaas niet bekend, dus daar valt weinig over te zeggen.
Maar als het wel klopt dat de risico-groepen met name ouderen en mensen met een zwakke gezondheid zijn, dan zou ik er meer voor voelen om toch wat meer focus aan te brengen in de maatregelen. Aan werkbaar vaccin lijkt zeker nog een eind weg. Als je de huidige jonge generatie niet wilt opschepen met een failliete economie, dan zal je toch weer de economie wat lucht moeten geven en kan je niet wachten op een vaccin. Jort Kelder werd wat cru geciteerd, maar hij had wel degelijk een punt.
Ouderen en mensen met een (ernstig) verzwakte gezondheid nemen vaak geen deel meer aan het arbeidsproces. Door dat weer voorzichtig op te starten krijg je de economie wellicht weer wat op stoom. Ook kunnen kinderen dan weer naar school, want het blijkt keer op keer dat die weinig risico lopen. Voor oudere leraren moet wellicht (tijdelijk) vervanging geregeld worden.
In de horeca werkt veelal ook jong personeel en hebben ook vaak jonge bezoekers. Die zou je ook (mits je de bezoekersaantallen niet teveel laat oplopen) weer voorzichtig open kunnen doen.
Het grootste risico is dan dat de kwetsbare groepen alsnog besmet raken. Daarom denk ik dat je daar veel meer focus moet leggen op testen en isolatie. Als je positief getest wordt, dan toch in quarantaine (ook als jongere) en centrale registratie. Bij bezoek aan ziekenhuis/bejaardentehuis verplichte legitimatie en controle. Bij verhoogde besmettingsgraad toch weer (deels) in lock-down en met name op plekken waar zich kwetsbare mensen bevinden.
Verder zullen de kwetsbare groepen ook zelf situaties moeten vermijden. Als je in een risico-groep zit bijvoorbeeld voorrang bij online bezorging van boodschappen (zit nu vol met mensen waar het niet voor noodzakelijk is) of andere ondersteunende maatregelen (wellicht ook op sociaal vlak).
Grote evenementen zou je voorlopig wel moeten afhouden, omdat als het daar misgaat het ook meteen helemaal mis gaat. Stadions, beurzen, concerten, ... dus dicht, maar horeca met max. 100 man bijvoorbeeld weer toestaan en goed monitoren. Ook scholen weer open, zodat ook de huiselijke situatie weer wat kan herstellen en het arbeidsproces weer opgestart kan worden.
Natuurlijk gaan er ook af en toe jongeren dood aan Covid-19, maar er gaan ook jongeren dood in het verkeer en dat accepteren wij ook. Ik heb niet de indruk dat dit om grote aantallen gaat en wellicht is dat een offer die gebracht moet worden om te voorkomen dat we straks met een failliet land zitten.
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.