Ik vraag mij af of ik hier de enige ben die zich langzaam begint af te vragen of deze hele lockdown wel nuttig is?
Allereerst een disclaimer, ik houd mij uiteraard aan alle regels. Ik ben geen expert en heb geen zicht op de hele situatie, de expert zitten bij het RIVM en die zullen ongetwijfeld niet voor niets bepaalde maatregelen afkondigen.
Ok, dat gezegd hebbende.
Ik merk aan mijzelf dat ik mij steeds meer afvraag waar we het voor doen. De argumenten van de overheid zijn dat we de kwetsbaren moeten beschermen en voor capaciteit in de zorg moeten zorgen. Het tweede argument kan ik nog wel iets mee, het is duidelijk dat ziekenhuizen vol liepen en nu gelukkig weer wat rustiger worden. Dat doel lijkt mij voor nu behaald.
Het beschermen van onze kwetsbaren is echter iets wat faliekant mislukt is. In het overgrote deel van de zorginstellingen is ondertussen Corona aangekomen. Er gaan, en dat doet mij verdriet, veel mensen dood in de diverse instellingen. Als het eenmaal binnen de muren is van een instelling is het een garantie dat er veel mensen aan gaan overlijden. Daar tegenover staat dat deze mensen nu in alle eenzaamheid hun laatste dagen/uren moeten doorstaan, afschuwelijk voor iedereen!
Kijk ik dan naar landen als Zweden en Singapore waar er amper maatregelen zijn, daar zie ik net zo goed mensen dood gaan. Maar niet het hele leven en de hele economie op zijn gat liggen, maar ook een stuk minder eenzaamheid.
Dan kijk ik ook naar landen die veel strenger zijn dan ons, Frankrijk - Spanje - Italië - België. Daar schieten de besmettingen en overledenen door het dak. Al lijkt het in Italië en Spanje ondertussen langzaamaan beter te worden.
Als ik dat vervolgens in een grafiek laat tekenen, dan zie je het volgende verloop van het aantal cases:
Ik kan niet anders concluderen dat het eigenlijk geen bal uit lijkt te maken. Elke curve volgt hetzelfde pad. Of er nu weinig, een beetje of veel maatregelen zijn getroffen. De grote gemene deler die in alle landen wel aangehouden wordt is social distancing zoals 1,5 meter afstand en handen wassen en geen grote evenementen.
En dat lijken dan ook de meest effectieve maatregelen.
Schieten we met zijn allen niet veel te ver door? Natuurlijk is elke overledene er 1 teveel, alhoewel we niet moeten vergeten dat mensen ook wel dood horen te gaan. Is het geen Corona dan is het de griep, de warmte of een natuurlijke doodsoorzaak. Al zal ik niet ontkennen dat Corona een hele nare manier is om te gaan en we wel duidelijk meer overledenen hebben. Dat kan je echter ook afzetten tegen de griep van een paar jaar terug, toen gingen er ook veel meer mensen dood. We zitten nog bij lange na niet aan dat aantal.
Misschien ben ik de enige die deze mening heeft hier. En nogmaals, ik houd mij aan alle regels zolang deze gelden. Stel dat we echter de hele boel weer opstarten op de evenementen na, dan redden we een groot deel van de economie en de andere gevolgen lijken niet meer of minder te zijn dan ze nu zijn. Er zullen nog steeds mensen naar het ziekenhuis/IC moeten en nog steeds mensen dood gaan. Gaan die mensen niet nu ook dood?
Lastig dilemma...