Drardollan schreef op donderdag 16 april 2020 @ 12:45:
[...]
Een uurtje per dag, voor zeg 3 dagen in de week, zou prima te doen moeten zijn. Maak er 1,5 uur extra van waarvan een half uur pauze van 14:00 tot 14:30 en dan school tot 15:30. Ja, dat vraagt iets van leraren. Net als het nu van ouders veel vraagt om alles te combineren.
Even weer omdraaien, jij zou er dus geen problemen mee hebben als je al teveel werk hebt, om dagelijks nog 1.5 uur extra te werken waardoor je niet om 5 uur maar om half 7 pas klaar bent om naar huis te gaan?
En wat wil je met dat extra uurtje doen, denk je nu echt dat je kinderen die al een lange dag hebben gehad dan veel bij kunt brengen?
[...]
Doe mij de vele vakantieweken er maar bij, dan werk ik met liefde wat uren extra.
Zoals ik al zei snap je totaal niet hoe een school werkt. Leraren hebben net zoveel vakantie als jij en ik, alleen werken die standaard meer uren per week ter compensatie. Daarnaast zijn er in de vakanties vaak ook veel taken om te doen waardoor die vakanties een stuk korter zijn dan dat de kinderen thuis zitten.
Ik begrijp donders goed hoe het werkt, ik ken het onderwijs van binnen en van buiten. Ze hadden ook absoluut een punt, maar mijn punt is dat ze mijn kinderen onderwijs ontnemen met al dat soort acties.
Tja, schijnbaar toch niet gezien je uitspraken.
Als je vindt dat ze een punt hebben, wat moeten ze dan doen? Er wordt al jaren richting de werkgever (de regering) aangegeven dat het niet langer zo gaat. Daarnaast zijn er simpelweg cijfers waaraan je kunt zien dat er veel leraren met pensioen (zullen) gaan en dat de aanwas veel te laag is om dat op te vangen. Daar wordt door de regering totaal niets mee gedaan, sterker nog die zorgen alleen maar meer werk. Dus als je wilt klagen moet je daar zijn. De regering zorgt er voor dat er geen andere optie dan staken is en jouw kinderen geen onderwijs krijgen. Daarnaast zal er geen kind zijn dat door die paar dagen in de problemen komt. Het zijn vooral de ouders die er last van hebben.
[...]
De piek ligt al minstens 2 weken achter ons...
De cijfers op het IC dalen de laatste week pas. En dat is met alle beperkingen al 4 weken in place. Oftewel een lag van minimaal 3 weken met de verwachting dat het IC nog wel een aantal weken te hoog belast wordt.
[...]
In China zijn de scholen opengegaan, waar blijft die 2e golf dan? In Zweden en Singapore zijn ze niet eens dicht gegaan, daar zie je ook geen grotere golf dan bij ons.
Totaal andere samenlevingen wat hier niet zou werken. Zweden heeft een bevolking die heel verspreid is waardoor de R standaard al veel lager is. Als er in Singapore gezegd wordt dat je een mondkapje om moet en 1.5 meter afstand houden gebeurt dat ook overal, net als in China. En daarnaast, als de scholen na de mei-vakantie weer open zouden gaan, zit je ongeveer op dezelfde tijdlijn als die China had. Aangezien het IC rond die tijd ook uit de echte problemen lijkt te zijn heb je dan ook weer wat buffer voor de extra zieken die het op gaat leveren (iets wat je ook in China ziet)
Als je de cijfers dan pakt, gebruik ze dan ook goed. Hoe kom je aan die 3 miljoen bijvoorbeeld. Kinderen worden normaal door 1 ouder gebracht en gehaald, dat zijn geen 3 miljoen mensen. Dat zijn er dan 1,5 miljoen. En zelfs dat is al erg hoog, vanaf een bepaalde leeftijd gaan de meeste kinderen zelf naar school.
1.5 miljoen kinderen + 1.5 miljoen ouders= 3 miljoen. Lijkt me een simpele rekensom. In groep 7/8 gaan er steeds meer kinderen alleen naar school, maar in de andere groepen wordt 95% gewoon gebracht door opa/oma/papa/mama. Zelfs als je stelt dat de helft alleen komt heb je nog steeds 10% van de Nederlandse bevolking die in grote groepen met elkaar in contact komt. Denken dat dat totaal geen impact heeft op de verspreiding van een virus is onzin.
Daarbij is het zeer eenvoudig te reguleren. De haal en brengtijd verruim je wat en je deelt klassen in tijdsloten in. Brengen en halen doe je buiten, met gepaste afstand tot andere ouders. Leraren en ouders hoeven geen contact te hebben, en leraren beperken de contacten met kinderen ook waar mogelijk.
Of je het nu simpel vindt of niet, je krijgt grote stromen met mensen die ronde dezelfde tijd op dezelfde plek zijn. Zeg dat je voor een fatsoenlijke spreiding 10 man per 5 minuten wilt hebben, kom je met een gemiddelde school van 500 man en 4 ingangen (mits je die goed gescheiden kunt houden) al aan 1 uur. Maak je die 5 minuten korter krijg je dat er meer mensen tegelijk aanwezig zijn (want niet iedereen is op de minuut nauwkeurig op school). Maak je de groepen groter zijn er weer meer mensen bij elkaar. Dat zijn dus dingen waar je heel goed over na moet denken.
En ja, we zullen wel naar zoiets toegaan, maar net doen alsof het geen impact heeft en heel simpel is, is gewoon onzin.
Denken in oplossingen, niet in problemen.
Tuurlijk, maar dan nog moet je wel realistische oplossingen hebben. Daarnaast gaf jij aan dat de scholen geen impact hadden op de verspreiding van het virus en daarmee dus op de gewone manier open zouden moeten kunnen. Gezien de aantallen mensen die je bij elkaar zet, is het logisch dat dat niet het geval is.
Wat mij betreft gaan de scholen na de mei-vakantie trouwens ook weer open, maar zal dat wel heel voorzichtig met duidelijke regels moeten gebeuren. Ongeacht hoe we het doen houdt dat wel in dat daarmee de R weer omhoog gaat en dat andere maatregelen dus nodig blijven om geen 2e piek te krijgen.