Heb de gehele persconferentie gehoord en er wordt wel degelijk gespeeld met de gedachte om de app verplicht te maken voor iedereen.
Interessant is het stukje waarin Hugo de Jong wordt gevraagd of die app dan gps gaat gebruiken om bij te houden wie bij elkaar in de beurt is geweest en Hugo de Jonge antwoordt dat het niet via een centrale database hoeft, maar ook via Bluetooth kan.
Wat ik me dus voorstel is dat iedereen bluetooth aan heeft staan en dat een app op de achtergrond scant welke bluetooth mac-adressen in de buurt zijn. Blijkt iemand het virus te hebben, dan wordt het mac adres van die gebruiker doorgegeven aan alle andere gebruikers van de app, waarna degenen die contact hebben gemaakt met het betreffende mac-adres een seintje krijgen. Daarvoor hoef je dus geen centrale database met locatiegegevens van iedereen bij te houden, maar kun je mensen wel inseinen als ze contact hebben gehad met een (potentiële) besmettingsbron.
Vragen die dan gelijk boven komen:
- Als mijn idee klopt heb je toch nog steeds een database nodig met "zieken"?
- Is deze manier betrouwbaar? Ik weet zo uit m'n hoofd niet hoe een bluetooth mac adres tot stand komt, maar worden die niet regelmatig ververst?
- Wat doe je met mensen met een antieke smartphone, bijv. met Windows Phone of een niche-os? (PineOS, o.i.d.)? Verplichting lijkt me dus alleen om deze reden al zeer moeilijk haalbaar.
- Ik heb nu bewust bluetooth en wifi uitstaan als ik het niet gebruik, om tracking in winkels / winkelcentra / etc. tegen te gaan. Als ik nu continu bluetooth aan zou moeten zetten, wordt mij de mogelijkheid ontnomen om me hieraan te onttrekken. Is er een manier om het kabinet zover te krijgen dat een verplichting van de app gepaard gaat met een verbod op tracking voor commerciële doeleinden?
[
Voor 0% gewijzigd door
doeternietoe op 07-04-2020 19:56
. Reden: typo ]