Overweging verplichting + politiemaatregel.
En ik begrijp je punt, maar de vraag was wat het idee achter de app was. Het antwoord op die vraag heb ik gegeven. Ik heb niet gezegd dat het een goed idee was.
Let wel: volgens mij is de bedoeling dat alle contacpersonen alleen erbij gezocht worden als persoon X
bewezen besmet is. Niet als persoon X een keer hard niest (bewegingdetectie in de app?

).
Ik begrijp wat je zegt, ik zit al een paar dagen wat te puzzelen. Vooralsnog zie ik veel meer vraagtekens dan realistische variabelen. Ik zie ook best flinke onderwerpen van hellend vlak die wel een overweging waard zijn.
Weet je, als ik kijk naar de onbetrouwbaarheid van aanwezige point-of-care-tests, de fail rate van in Instellingen gebruikte kweken, de beschikbaarheid van testmiddelen überhaupt, zelfs in de meest praktische scenario's zonder analyse van privacy, restdata, sociale segregatie en dergelijke, zit ik behoorlijk veel marges voor complicaties.
Persoonlijk had ik een paar dagen extra de tijd genomen, externe expertisepunten erbij gehaald (ook vanuit privacy watch, maar ook zeker vanuit tech watch) om zoiets als dit apart te presenteren. Niet in een vorm van "oh ja en dat gaan we ook doen, we zijn er als overheid & ict wel nog mee bezig, maar komt goed!".
Gemiste kans. Een crisis als deze is er een van gedrag, vertrouwen is daarbij de hoeksteen. Ga je met zoiets om als tijdens de status quo voorafgaand aan de crisis, dan is de stap naar gebruik van crisis héél erg klein. En de Nederlandse overheid, of beter gezegd de politiek, heeft geen goed track (no pun intended) record met algoritmes en perspectief op de burger.
Maar goed, dit is mijn optiek. Een tijd van crisis is vanuit mijn ervaringen nooit een tijd om te prikkelen op conservatieve of gulzige gedragselementen. Het is een tijd van naar voren werken.
Verwijderd schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 21:02:
Ik vind de apps een prima idee. Maar Nederland gaf aan: het VK en Duitsland hebben beide dezelfde app ontwikkeld. Gaat Nederland nu het wiel opnieuw uitvinden met hoge kosten? Zoja, kijkend naar ict-projecten bij de overheid dan verwacht ik dat covid-25 eerder beschikbaar is dan deze app. Maar er zullen vast en zeker wat steekpenningen te verdienen zijn door de ontwikkeling uit te besteden aan een Nederlands bedrijf.
In dit geval zou ik bij wijze van uitzondering zeggen: "graag". Want het risico dat we de drama's dan uit het VK overnemen is gigantisch. Settled status, social credit, de ene app cache oeps na de andere, ondoorzichtigheid van algoritmes - en het ene na andere oeps van "oh dear, bank X was tied to system Y".
Nu is er al een zekere basis vanuit het Olvg app experiment. Of dat voldoende basis is, voor welke pijler van de twee genomen, dat is iets waar mensen met geschikte achtergrond in technologische en privacy expertise waarschijnlijk meer over kunnen zeggen. Dat kan ik niet inschatten.
[
Voor 21% gewijzigd door
Virtuozzo op 07-04-2020 21:08
]
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.