Ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 124 Laatste
Acties:
  • 626.152 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ramzzz schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 10:50:
[...]

Tja, ik zag al een paar keer iemand met meerdere snotneuzen in de supermarkt, en daarvan stond er gewoon één te hoesten boven de verse broodjes.

Op je gezondheid... :F
Met COPD / astma en gevoelige neus en keel loop ik heel het seizoen te snotteren (zelfs zomers) Geneer me daar af en toe voor.

De losse broodjes bij de AH zijn sinds twee dagen in plastic verpakt. Scheelt weer iets. De HTM trams stoppen bij alle haltes en bestuurder opent de deuren zelf. Ook een oproep op de informatieborden de stop- en deurknop zelf niet te gebruiken. Scheelt ook weer iets.

Intussen ook de nodige mensen ontmoet in het publieke leven waar de nieuwe sociale normen - geen handen schudden, 1,5m afstand etc - juist mensen in contact brengt. Met gepaste humor en bewustzijn van de situatie komen we een heel eind.

“Zo dat broodje heeft corona!” zou ik tegen zo iemand zeggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ra5a
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Ra5a

L'Enfant terrible.

Even een vraag over een economische consequentie en de voorgestelde reddingsmiddelen.

https://www.nrc.nl/nieuws...-de-markt-redden-a3994094
Wat we zondag meteen te horen kregen was dat het zo goed gaat met de overheidsfinanciën, dat KLM en Schiphol koste wat het kost gered zullen worden. De situatie is dus deze: nadat we met zijn allen – en in het bijzonder mensen die in de zorg en het onderwijs werken – hebben moeten betalen om de overheidsfinanciën op orde te krijgen nadat de banken gered moesten worden, wordt nu publiek geld gestort in bedrijven die massaal mensen ontslaan.
Ik begrijp dat bedrijven zoals KLM nu bakken met publiek geld gaan krijgen. Als we weten dat KLM uitgaven heeft van €x miljoen per maand* kan een gedeelte van dat bedrag maandelijks overgemaakt worden om het stabiel te houden. Ook even vragen dat iedereen die niet is ontslagen significant gaat inleveren op loon. Het bedrijf gaat langzamer lopen, er is geen winst, maar er is een stabiele bron van inkomsten waarmee gewerkt kan worden; een nationaal instituut blijft zo bestaan om in de toekomst weer op te bouwen.

We hebben vaak genoeg gezien hoe bakken met geld die uit paniek gesmeten worden "verdwijnen" in soortgelijke situaties.

Ook met banken, bijvoorbeeld: Tijdens de crisis in 2008 kregen banken enorme bedragen en sommige zijn genationaliseerd (tijdelijk), terwijl mensen in de samenleving mochten vallen. Waarom was er toen niet gekozen om die enorme bedragen (publieks geld) op naam van het individu aan de bank te betalen? Dus de overheid had de hypotheek maandelijk (gedeeltelijk) kunnen aflossen. De bank krijgt zo netjes nog het geld binnen en de individu krijgt ademruimte. Dus niet trickle down maar trickle up.

Zo houdt je de routine -relatief- stabiel in plaats van gigantische golven te creëren.

Edit:*Kerosine hoeven ze de komende tijd toch niet meer te kopen

[ Voor 2% gewijzigd door Ra5a op 20-03-2020 11:57 . Reden: lettertjes gecorrigeerd hier en daar ]

Imperfectionist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Ra5a schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 11:39:
Even een vraag over een economische consequentie en de voorgestelde reddingsmiddelen.

https://www.nrc.nl/nieuws...-de-markt-redden-a3994094
[...]Ik begrijp dat bedrijven zoals KLM nu bakken met publiek geld gaan krijgen. Als we weten dat KLM uitgaven heeft van €x miljoen per maand kan een gedeelte van dat bedrag maandelijks overgemaakt worden om het stabiel te houden. Ook even vragen dat iedereen die niet is ontslagen significant gaat inleveren op loon. Het bedrijf gaat langzamer lopen, er is geen winst, maar er is een stabiele bron van inkomsten waarmee gewerkt kan worden; een nationaal instituut blijft zo bestaan om in de toekomst weer op te bouwen.

We hebben vaak genoeg gezien hoe bakken met geld die uit paniek gesmeten worden "verdwijnen" in soortgelijke situaties.

Ook met banken, bijvoorbeeld: Tijdens de crisis in 2008 kregen banken enorme bedragen en sommige zijn genationaliseerd (tijdelijk), terwijl mensen in de samenleving mochten vallen. Waarom was er toen niet gekozen om die enorme bedragen (publieks geld) op naam van het individu aan de bank te betalen? Dus de overheid had de hypotheek maandelijk (gedeeltelijk) kunnen aflossen. De bank krijgt zo netjes nog het geld binnen en de individu krijgt ademruimte. Dus niet trickle down maar trickle up.

Zo houdt je de routine -relatief- stabiel in plaats van gigantische golven te creëren.
Een groot deel van 't redden is 't zorgen van voldoende liquiditeit (meer kunnen lenen, uitstel van betaling van belastingen) en/of 't gedeeltelijk (90%, maar van alle loonkosten, of alleen 't brutoloon?) overnemen van de loondoorbetaling van personeel dat (aantoonbaar) minder werk heeft. En bij de vorige regeling zat er ook een ontslagverbod op. Het is even afwachten hoe de nieuwe regeling wordt, maar met die voorwaarden lijkt 't me acceptabel. En daarnaast realistisch als de VPB omhoog gaat om dit verloren geld terug te halen komende jaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

rik86 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 11:57:
[...]

Een groot deel van 't redden is 't zorgen van voldoende liquiditeit (meer kunnen lenen, uitstel van betaling van belastingen) en/of 't gedeeltelijk (90%, maar van alle loonkosten, of alleen 't brutoloon?) overnemen van de loondoorbetaling van personeel dat (aantoonbaar) minder werk heeft. En bij de vorige regeling zat er ook een ontslagverbod op. Het is even afwachten hoe de nieuwe regeling wordt, maar met die voorwaarden lijkt 't me acceptabel. En daarnaast realistisch als de VPB omhoog gaat om dit verloren geld terug te halen komende jaren.
Tijdelijke noodmaatregel overbrugging voor werkbehoud (NOW)
NOW kort:
Compensatie maximaal 90% van de loonsom
Werknemers krijgen 100% doorbetaald
Werknemers verbruiken geen WW-rechten
Werknemers moeten in dienst blijven
Geldt voor ondernemers die minstens 20 procent omzetverlies lijden vanaf 1 maart 2020
Geen nieuwe aanvraag nodig als u al werktijdverkorting heeft aangevraagd

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 20-03-2020 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Eerste Nederlandse ziekenhuis staat nu op het punt om te vallen qua capaciteit:
Ziekenhuis Bernhoven luidt de noodklok. De regio Uden is landelijk gezien het zwaarst getroffen door het coronavirus. Dit geeft een enorme druk op het ziekenhuis in Uden, waardoor het medisch personeel het amper aan kan. "We naderen de grens van wat we aankunnen."

"De instroom van patiënten is enorm", zegt directeur Geert van den Enden vrijdag tegen Omroep Brabant. "Als er geen hulp was van andere ziekenhuizen die zieke mensen van ons overnemen, dan zouden we binnen een etmaal vol liggen. En dat is een hele onwenselijke situatie."

De verwachting van de stijging van het aantal coronabesmettingen is schrikbarend. "Op basis van berekeningsmodellen weten we dat er hier in Brabant op korte termijn - binnen een week of twee - heel veel zieke mensen bij komen."

"Het is dubbel", zegt Van den Enden. "We werken hier met echte professionals die dit werk met hart en ziel doen, maar wij naderen de grens van de capaciteit en het aantal plekken dat we hier hebben."

Het merendeel van de patiënten die in het ziekenhuis ligt, heeft het coronavirus. Iedere medewerker van het ziekenhuis wordt momenteel ingezet voor de medische zorg van coronapatiënten. Daarvoor krijgt het verplegend personeel speciale trainingen en scholing. "Zo goed en kwaad als het kan, komen we in groepjes bij elkaar om mensen te leren hoe die zorg het beste gegeven kan worden." Ook artsen, zoals dermatologen en plastisch chirurgen zijn allemaal ingezet. Samen zetten ze de schouders eronder."

Donderdag wordt er een triagetent geplaatst bij de spoedeisende hulp om de grote toeloop van patiënten sneller te kunnen verwerken. In de noodtent staan twintig extra bedden, bedoeld als een uitbreiding van de eerste hulp. "Het helpt ons de grote toestroom van patiënten te kunnen opvangen", aldus de ziekenhuisdirecteur. "Iedereen die per ambulance hier naar toe wordt gebracht, wordt in de triagetent opgevangen, zodat wij kunnen bepalen welke hulp iemand nodig heeft, voordat deze persoon het ziekenhuis ingaat of naar een andere kliniek in het land wordt overgebracht.

De medewerkers van het ziekenhuis krijgen veel steun van de bewoners in de regio. Buiten staat diverse spandoeken om het personeel een hart onder riem te steken. Buiten het ziekenhuis staat een kleine brievenbus, waar kinderen tekeningen in kunnen doen voor het verplegend personeel.
Bron: https://www.omroepbrabant...-Onze-grens-komt-in-zicht

And so it begins...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-10 11:11
Sando schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 03:30:

Dit is ernstiger dan het klinkt, want de ffp2- en ffp3-filters werken op zo'n kleine schaal (van virussen) electrostatisch, en dat filter kan je niet steriliseren met UV-licht of iets dergelijks. Die filters werken gewoon een aantal "respiration hours" en daarna verliezen ze hun werking en hun rating. Het zijn dan eigenlijk gewoon mondkapjes, maar niet langer ffp2 en zeker geen ffp3.
Kleine correctie, maar die maskers filteren geen virus maar de druppeltjes waar het virus in kan zitten. Volgens mij is het zo dat het masker geen lagere rating krijgt, maar op een gegeven moment gewoon vol zit, waardoor het te zwaar wordt om in te ademen. Als je het masker te lang achter elkaar op hebt wordt het ook doorweekt met waterdamp waardoor virussen er alsnog doorheen kunnen diffuseren.
An N95 FFR is a type of respirator which removes particles from the air that are breathed through it. These respirators filter out at least 95% of very small (0.3 micron) particles. N95 FFRs are capable of filtering out all types of particles, including bacteria and viruses.
https://www.cdc.gov/coron...p/respirator-use-faq.html
RNA viruses characteristically containing crown-shape peplomers with 80-160 nM in size
Het virus is kan in theorie dus door het masker heen, echter kan het virus zich niet verplaatsen in de lucht als het niet in een speekseldruppel zit. Ik vermoed dat je daarom het masker ook absoluut niet mag aanraken, want zo kan je virus van oppervlakten via je hand rechtstreeks naar het masker verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:40
wildhagen schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 12:41:

[...]

And so it begins...
Respect voor de mensen aldaar. Lijkt me een pittige tijd. Hope dat het meevalt. Maar we zullen ons gewoon moeten realiseren dat er de aankomende periode veel mensen zullen overlijden. Meestal zijn dat mensen in de laatste fase van hun leven, maar niet iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:48

SeatRider

Hips don't lie

Teijgetje schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 10:56:
[...]

Ja, die link gaf ik, van een Nederlandse ondernemer die ze in China maakt, geheel controleerbaar, zelfs een filmpje van de productie.
En 12 dagen is met de normale post boot, een 200 meter vrachtschip haalt de 27 knopen wel (50 km/u)
Wuhan is 8542 km vliegen, dat zou neerkomen op 35- 29 km/u. Een marathonloper/riksja is onderhand sneller.
Ik meen dat een vrachtvliegtuig dan uit de lucht valt als het probeert non-stop in 10-12 dagen naar China te vliegen.
Maar met een Harrier moet het lukken als je bijtankt in de lucht.
Zelfs een Pipertje is sneller met alle tussenstops om te tanken tussendoor.
Ik kan je even niet volgen. Waarom zou een (vracht)vliegtuig 35 km/u vliegen? Elk vliegtuig vliegt toch non stop naar China in pak 'm beet een uurtje of 12? Dus als KLM (ja, die) een paar vliegtuigen die kant op duwt, zijn ze toch gewoon binnen een dag terug? Geen Harrier of onderweg bijtanken nodig lijkt me.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

[...]

And so it begins...
Ik hoor van m'n vogeltjes dat dit wss het begin van een full lockdown in (delen van?) NL gaat zijn. Ben benieuwd hoe dat er hier uit gaat zien, de laatste keer dat we hier met een schriftelijke verklaring moeste rondreizen is lang geleden. Maarja, ten zuiden van ons gaat het al zo, ook België geloof ik. Zijn er hier Belgen eigenlijk? Ik zie dat we eigenlijk alleen over NL spreken in dit topic.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-10 20:35

gws24

Thinking is hard!

SeatRider schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 12:55:
[...]

Ik kan je even niet volgen. Waarom zou een (vracht)vliegtuig 35 km/u vliegen? Elk vliegtuig vliegt toch non stop naar China in pak 'm beet een uurtje of 12? Dus als KLM (ja, die) een paar vliegtuigen die kant op duwt, zijn ze toch gewoon binnen een dag terug? Geen Harrier of onderweg bijtanken nodig lijkt me.
Bedoeld hij ook maar is de /s tag vergeten ;)

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-10 07:40
Brent schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 13:18:
[...]

Ik hoor van m'n vogeltjes dat dit wss het begin van een full lockdown in (delen van?) NL gaat zijn. Ben benieuwd hoe dat er hier uit gaat zien, de laatste keer dat we hier met een schriftelijke verklaring moeste rondreizen is lang geleden. Maarja, ten zuiden van ons gaat het al zo, ook België geloof ik. Zijn er hier Belgen eigenlijk? Ik zie dat we eigenlijk alleen over NL spreken in dit topic.
Waarom? Strengere maatregelen gaan niet helpen.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

HallonRubus schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 12:45:
[...]

Kleine correctie, maar die maskers filteren geen virus maar de druppeltjes waar het virus in kan zitten.
Volgens mij is je correctie niet correct.

Zover ik weet filteren ffp2 en ffp3 op twee manieren:

1, de druppeltjes in de lucht, door in de weg te zitten als een normaal filter, net als overigens goedkope maskers zonder rating doen.

2, belangrijker en kostbaarder, op nanoschaal. Dat gebeurt electrostatisch, en daar geldt enigszins contra-intuïtief: Hoe kleiner het deeltje, hoe beter het gefilterd wordt. Dus zo rond de ~10 microns vervalt de effectiviteit van die eerste methode (waar jij het over hebt), en begint het tweede filter. Daarom hebben ze het vaak over het filteren van nanoparticles of 3 0,3 microns and below. (niet above)

Tussen beide filters zit een gat zo rond de 1 tot 10 0,1 tot 1 microns, en hoeveel daar door komt bepaalt vaak de rating van een masker. Bij ffp3 is dat gat kleiner dan bij ffp2, terwijl bijvoorbeeld de Aura ffp2 en ffp3 van 3M er (bijna) het zelfde uitzien. Het verschil is het kostbaardere materiaal om op nanoschaal te filteren.

Als er een druppeltje op je masker zit, dan zal immers het water verdampen totdat de deeltjes naar binnen kunnen.

Ter referentie, het Coronavirus is ongeveer 150 nanometer groot, oftewel 0,15 microns.

EDIT

Ik zat er met de cijfers naast. Dat gevoelige punt zit tussen de 0,1 en 1 microns, en de referentie is dan ook 0,3 microns. Hier wordt het netjes uitgelegd.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/56/Filteration_Collection_Mechanisms.png

Het coronavirus ligt dus wel in dat gat, en daarom is de FFP3 rating zo belangrijk.

Teijgetje schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 10:10:
[...]

FFP2 adembeschermingsmaskers kunnen 3x hergebruikt worden na sterilisatie met waterstofperoxide en voldoen dan nog als FFP2
Gewone chirurgische mondneusmaskers kan je denk ik dan ook gewoon steriliseren en 3x hergebruiken.
En wellicht zijn FFP2`s na 3x nog wel FFP1 of als gewoon masker bruikbaar bij geen nauw contact met zieken?
Dit is interessant en een belangrijke relativering op mijn uitspraak. Het is alleen wel in geval van grote nood, want er hangen risico's aan. Normaal gesproken is dit niet toegestaan.

[ Voor 33% gewijzigd door Sando op 20-03-2020 14:08 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Een goede keuze. De motivatie dat hij al 'ingewerkt' is en weet hoe het ministerie werkt een hele belangrijke is.
Ik denk dat er ook maar een paar opties waren, Martin van Rijn of Edith Schippers.

Ik schaam mij wel een beetje voor de journalisten.
Die maken zijn partij belangrijker dan zijn kunnen.

| live and give like no one else |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• demon326
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:38
[...]

Belg hier! Een volledige lockdown kan je het hier nog niet noemen, maar het is niet de bedoeling dat mensen zich verder verplaatsen dan hun eigen dorp. Je mag nog steeds wandelingen doen en ook fietsen, mits je voldoende afstand bewaard. Enkel voedingswinkels en appotheekers zijn hier open, al de rest is volledig gesloten.

Meer info ivm België --> https://www.info-coronavirus.be/nl/faqs/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ra5a
  • Niet online

Ra5a

L'Enfant terrible.

Scientific Advisory Group for Emergencies (SAGE): Coronavirus (COVID-19) response
The advice provided by SAGE does not represent official government policy.

[...]

Scientific evidence supporting the government response to COVID-19

The national and global response to the spread of COVID-19 continues to develop quickly and our knowledge of the virus is growing. These statements and accompanying evidence demonstrate how our understanding of COVID-19 has evolved as new data has emerged.

[...]
Vervolgens heel veel data.

Edit: Ik merk nu dat ik dit beter hier had kunnen posten: Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd

Ik laat het over aan de mods.

[ Voor 10% gewijzigd door Ra5a op 20-03-2020 13:39 . Reden: verkeerde topic. ]

Imperfectionist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Sowieso schaam ik mij voor het kippenhok van een tweede kamer. Ten tijde van een flipping pandemie zou je toch even kalm en volwassen willen praten.

Baudet, Klaver en Wilders stoorden mij mateloos. Zelfs meneer Kuzu van Denk was sympathieker.

Na het belerende geschreeuw (als een jonge vader uit een jaren '80 film die niet om kan gaan met zijn kinderen die later opgroeien met psychische problemen) van Klaver zakte Bruins in elkaar.

(Ik kijk alle debatten. Ik zit thuis en er is even geen werk. :') )

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:31
Die Belgische lockdown valt dus eigenlijk best mee en word de soep minder heet gegeten als dat hij opgediend word.
Naar mijn idee is het nog steeds uitstel van executie en krijgen we er bijna allemaal mee te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
  • Nu online
Sando schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 13:36:
[...]

Sowieso schaam ik mij voor het kippenhok van een tweede kamer. Ten tijde van een flipping pandemie zou je toch even kalm en volwassen willen praten.

Baudet, Klaver en Wilders stoorden mij mateloos. Zelfs meneer Kuzu van Denk was sympathieker.

Na het belerende geschreeuw (als een jonge vader uit een jaren '80 film die niet om kan gaan met zijn kinderen die later opgroeien met psychische problemen) van Klaver zakte Bruins in elkaar.

(Ik kijk alle debatten. Ik zit thuis en er is even geen werk. :') )
Ik probeer ook veel terug te kijken, maar qua politieke voorkeuren maken dit soort crisissen welk duidelijk uit welk hout mensen gesneden zijn. Zolang Klaver de leider van GL is, stem ik ook niet meer op GL. En als ik krantenabonnementen zou hebben, zou ik die nu ook opzeggen. Wat een drama, die journalisten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:22

The Legend

*Plop*

[...]

And so it begins...
Gommer is er geweest en was ook onder de indruk...

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:34

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

[...]

Mmz ben benieuwd, zou een rare move zijn om het landelijk op slot te gooien. Volgens mij helpen striktere maatregelen niet tot nauwelijks.

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023

And so it begins...
Verbaas me niets. Weet niet welke cijfers er zijn gebruikt maar vermoedelijk op de dagelijkse toestroom van patiënten.

Cijfers van het RIVM vind ik onbetrouwbaar want er wordt op beperkte schaal getest ivm met te kort aan testen.

Vanochtend op het journaal dat er ook een griep epidemie heerst. Maakt het er niet makkelijker op. Corona? Griep?

Buurvrouw ziek op bed, hoesten en koorts. Tweemaal bezoek van een arts maar niet getest. Tot heden niet duidelijk of corona een rol speelt.

Zolang er geen betrouwbare cijfers zijn van het aantal werkelijke besmettingen, kan er nooit een goed beleid worden uitgestippeld. Vandaar dat ze nu afstemmen op de capaciteit van ziekenhuizen.
[...]

Delen afsluiten zal weinig effect hebben want dat heeft Italië al bewezen om mondjesmaat maatregelen te nemen met als resultaat alles op slot. Met halve maatregelen loop je constant achter de feiten aan.

Zorgelijk hoe Italië er nu voor staan. Cijfers van gisteren; 41035 besmettingen en 3405 doden. Ze zijn China voorbij gegaan die momenteel op 80976 cases en 3245 doden. Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:37
Cyberpope schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 11:33:

En ze gebruiken jou mooi om de druk richting het ministerie op te voeren, zodat zij hun prijs kunnen opvoeren.....
Van mij mag je dat denken, overdreven is het wel.
Ik zie een Ziekenhuis directeur op tv die aangeeft graag FFP2 maskers te kopen tot 6 euro per stuk, maskers die in bulk 1,5 tot 2 euro kosten normaal.
Ik betaal 2,25 per 20 normaal voor FFP2 / koolstof.

Ik geloof dan ook niet dat de aanbiedingen woekerprijzen zijn, het zijn leveranciers waar normaal al zaken mee gedaan wordt en die niet gebaat zijn met confiscatie van hun spullen.
En zouden die, ondanks hun contacten, niet ook meer moeite moeten doen grote partijen hier te krijgen?
Op Marktplaats is geen masker meer te vinden.

@psychodude
Waarom toch altijd alles in het extreme?
Ja, een masker moet binnen zijn termijn gebruikt. Obvious.
Eerst waren maskers niet houdbaar, nu, wat als na drie jaar???? Ik had het over bv twee jaar en veel medische hulpmiddelen werden al centraal geregeld.
En ja, aan een arts heb je momenteel meer in een ziekenhuis dan een duizendpoot.
Maar waarom zijn longen belangrijker zijn dan de mijne als mijn bandje breekt bij werken met schadelijke kankerverwekkende stoffen, begrijp ik niet. Ik kan prima af met overjarige maskers waar het bandje van breekt?
Laat de ARBO het maar niet horen. ;)

Of is mijn dood even niet belangrijk?

Onder druk wordt alles vloeibaar.
Misschien tijd dat er ook zo over gedacht gaat worden ipv je te beroepen op regels die onder normale omstandigheden gelden.
Nederland gedraagt zich als een persoon in een oorlog die netjes blijft zitten wachten tot er eten gebracht wordt, voor de oude prijs, en verontwaardigd is als er onderweg iemand dat in beslag nam.
In tijden van oorlog moet je zelf de boer op........ Anders heb je niets te vreten. ;)

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Lars-
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
De RIVM-richtlijn is nu aangepast t.a.v. mondmaskers vanwege de tekorten. In gewone zorgcontacten wordt nu een chirurgisch mondneusmasker genoemd; en FFP2 (desnoods FFP1) bij aerosolvormende handelingen.

Dus als je thuis nog gehamsterd FFP1 of FFP2 hebt liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Aantal mensen opgenomen (geweest):

5/03 onbekend (+3)
6/03 onbekend (+5)
7/03 24
8/03 36 (+12)
9/03 onbekend (+?)
10/03 onbekend (+?)
11/03 onbekend (+?)
12/03 86 (+?)
13/03 115 (+29)
14/03 136 (+21)
15/03 162 (+26)
16/03 205 (+43)
17/03 314 (+109)
18/03 408 (+94)
19/03 489 (+81)
20/03 643 (+154)

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ra5a
  • Niet online

Ra5a

L'Enfant terrible.

Apache4u schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:02:
Aantal mensen opgenomen (geweest):

5/03 onbekend (+3)
6/03 onbekend (+5)
7/03 24
8/03 36 (+12)
9/03 onbekend (+?)
10/03 onbekend (+?)
11/03 onbekend (+?)
12/03 86 (+?)
13/03 115 (+29)
14/03 136 (+21)
15/03 162 (+26)
16/03 205 (+43)
17/03 314 (+109)
18/03 408 (+94)
19/03 489 (+81)
20/03 643 (+154)
543.
https://twitter.com/Teletekst/status/1240987314085605378

Edit: Excuses. Ik zie dat jouw cijfers het aantal mensen die zijn opgenomen.
Apache4u schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:09:
[...]

Ik kijk niet meer naar de aantallen van getestte patienten, want ze testen lang niet iedereen.
Mijn geposte getallen zijn de ziekenhuisopnames nav COVID-19. Een flinke stijging trouwens..
En gelijk heb je. Ik zag 643 en 543 en dacht dat je op de verkeerde toets had getikt :/

[ Voor 33% gewijzigd door Ra5a op 20-03-2020 14:11 . Reden: Correctie. edit: reactie op Apache4u ]

Imperfectionist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:39

[...]

And so it begins...
Zelfs met het alleen testen van hele ernstige gevallen lopen we behoorlijk in lijn met Spanje en Italie. De werkelijkheid is dat we doordat we niet iedereen meer testen onze werkelijke curve al ruim een week harder loopt dan Spanje en Italie.
20-03-2020 | 14.00

30 patiënten overleden, 534 nieuwe patiënten, in totaal 2994 positief geteste personen
Sinds gisteren zijn 534 mensen positief getest op COVID-19, de ziekte die veroorzaakt wordt door het nieuwe coronavirus. Daarmee komt het totaal aantal positief geteste mensen op 2994. Onder hen zijn 725 mensen die in de zorg werken; zij worden vaker dan andere groepen getest.

30 patiënten zijn sinds de vorige update overleden aan COVID-19. In totaal zijn er nu 106 mensen overleden aan de ziekte. De leeftijd van de overledenen ligt tussen 63 en 95 jaar. In totaal zijn 643 patiënten opgenomen (geweest) in een ziekenhuis.

De meeste positief geteste mensen wonen in de provincie Noord Brabant, namelijk 1012 personen. Daarna zijn de meeste positief geteste mensen gemeld in Zuid-Holland (405), Limburg (366) en Noord-Holland (353).

Het werkelijke aantal besmettingen met COVID-19 ligt hoger dan het aantal meldingen in deze update, omdat niet meer iedereen met mogelijke besmetting getest wordt.
+22%, roept u maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Dat gaat opeens hard, met 30 doden op één dag...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Ik kijk niet meer naar de aantallen van getestte patienten, want ze testen lang niet iedereen.
Mijn geposte getallen zijn de ziekenhuisopnames nav COVID-19. Een flinke stijging trouwens..

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Naar verluid (zal geen directe link plaatsen i.v.m. privacy) zou er in Rotterdam ook iemand van 32 jaar overleden zijn aan het coronavirus terwijl die volgens zijn familie kerngezond was. Het zou me een zieke grap lijken als dat fake news was. :X Het facebook-profiel is ook te "oud" om het fakenews te laten zijn, maar het is wel vreemd dat dit in de RIVM-berichten niet vermeld is. Die spreken namelijk van slachtoffers tussen 63 en 95 jaar.

Volvotips.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ra5a
  • Niet online

Ra5a

L'Enfant terrible.

Dus alle uitzonderlijke situaties moeten direct openbaar vermeld worden zonder goed onderzoek te doen?

Imperfectionist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
Bart-Willem schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:10:
Naar verluid (zal geen directe link plaatsen i.v.m. privacy) zou er in Rotterdam ook iemand van 32 jaar overleden zijn aan het coronavirus terwijl die volgens zijn familie kerngezond was. Het zou me een zieke grap lijken als dat fake news was. :X Het facebook-profiel is ook te "oud" om het fakenews te laten zijn, maar het is wel vreemd dat dit in de RIVM-berichten niet vermeld is. Die spreken namelijk van slachtoffers tussen 63 en 95 jaar.
De RIVM data loopt soms 1 à twee dagen achter. Als dit waar is zou het wel groot nieuws zijn en een flinke schok voor alle mensen die denken dat het hen niet overkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:07

drooger

Falen is ook een kunst.

Je zou het kunnen checken bij hun GGD, en anders zal je hem/haar misschien terugzien in de statistieken van morgen.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20-10 23:55
Gelezen, maar het verhaal past niet bij een covid19 verhaal. Reanimatie etc, cardiac arrest. Dus ik denk dat men graag wil dat dit door corona komt.

Verder begint Veghel-Uden het Bergamo van Nederland te worden. Ik ben bang dat we toch over moeten op een totale lockdown......10% van de corona patienten komt daarvandaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
[...]
Des te verontrustend dat ze niet in kaar kunnen brengen hoe het nu werkelijk zit.

Inmiddels 106 doden en 2994 geteste besmettingen. Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
[...]

Hier is wel een mooie grafiek van wat er op de IC ligt en lag.
https://www.stichting-nice.nl/

Het loopt alleen wel 1 dag achter aangezien niet elk ziekenhuis het op hetzelfde moment doorgeeft.

[ Voor 15% gewijzigd door Ernemmer op 20-03-2020 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-10 12:38

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ja had gehoopt dat het wat zou stabiliseren in brabant maar dat valt tegen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:22

Standeman

Prutser 1e klasse

bvbal79 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:15:
[...]

Gelezen, maar het verhaal past niet bij een covid19 verhaal. Reanimatie etc, cardiac arrest. Dus ik denk dat men graag wil dat dit door corona komt.

Verder begint Veghel-Uden het Bergamo van Nederland te worden. Ik ben bang dat we toch over moeten op een totale lockdown......10% van de corona patienten komt daarvandaan
Wat bedoel je met een totale lockdown? Ik neem aan dat je niet bedoelt dat elektriciteits -en waterleidingbedrijven iedereen naar huis gaan sturen.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
In de grafiek zie je wel dat Nederland nu erg uit loopt tov Brabant. Maar ook dat kan natuurlijk weer met testen te maken hebben. Het kan best zo zijn dat in brabant makkelijker wordt aangenomen dat een patient corona heeft nav de symptomen, maar dat er in het noorden nog getest wordt.

Anyway, de grafiek, die eigenlijk weinig zegt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tstmZHQSE-8NN5E-upnAs2sheb8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8QyAt0FDFE01JXCaOEg5SqON.png?f=fotoalbum_large

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

bvbal79 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:15:
[...]

Het zou kunnen dat hij misschien tóch onderliggend lijden had die nu pas tot uiting is gekomen (schijnt in veel landen zo te zijn, dat men pas achter andere kwalen komt op het moment dat iemand in het ziekenhuis ligt).

Over de regio Uden-Veghel-etc had ik al eerder iets gepost, zie Bart-Willem in "Ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België" en Bart-Willem in "Ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België" voor de mogelijke oorzaken. Het kan dus zijn dat het virus daar net iets meer om zich heen slaat wegens de inwoners van die streek die over het algemeen meer kans hebben op reeds aanwezige luchtwegaandoeningen als gevolg van de vele megastallen / varkenshouderijen daar. 1 en 1 is 2 zou je zeggen, maar het is (nog) niet onderzocht (en daarom is het nog speculeren, maar dat in de 15km-omgeving van megastallen aanzienlijk meer blijvende luchtwegklachten te bespeuren valt is al bewezen door het RIVM). Zou me totaal niets verbazen als dat wel duidelijk onderzocht gaat worden door het RIVM als we deze verschrikkelijke shitstorm gehad hebben. :X

Volvotips.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvbal79
Standeman schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:19:
[...]

Wat bedoel je met een totale lockdown? Ik neem aan dat je niet bedoelt dat elektriciteits -en waterleidingbedrijven iedereen naar huis gaan sturen.
Dat we zo ons huis niet uit mogen zonder geldige redenen, een soort van lockdown

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Bart-Willem schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:20:
[...]

Het zou kunnen dat hij misschien tóch onderliggend lijden had die nu pas tot uiting is gekomen (schijnt in veel landen zo te zijn, dat men pas achter andere kwalen komt op het moment dat iemand in het ziekenhuis ligt).
De Telegraaf had van de week ook zo'n mooie. "21 jarige voetbalcoach overlijdt aan Corona".

Dat bij de ziekenhuis opname bleek dat hij in een vergevorderd stadium van Leukemie zat, kregen ze blijkbaar niet in de kop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TecTo
TrailBlazer schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:16:
Ja had gehoopt dat het wat zou stabiliseren in brabant maar dat valt tegen :(
Geloven en hopen doe je in de kerk.

Realisme vind je in de samenleving in tijden van nood en crisis.

Zolang we vrijelijk rondhuppelen, er geen exacte cijfers bekent zijn van besmettingen en er mijn inziens halve maatregen zijn genomen gaan we onzekere tijden tegemoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
TecTo schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:24:
[...]

Geloven en hopen doe je in de kerk.

Realisme vind je in de samenleving in tijden van nood en crisis.

Zolang we vrijelijk rondhuppelen, er geen exacte cijfers bekent zijn van besmettingen en er mijn inziens halve maatregen zijn genomen gaan we onzekere tijden tegemoet.
Halve maatregelen? Het hele sociale leven is stil gevallen. Wat wil je nog meer? Een jaar thuisblijven? Sta jij voor de gevolgen in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-10 20:29
PWM schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:23:
[...]

De Telegraaf had van de week ook zo'n mooie. "21 jarige voetbalcoach overlijdt aan Corona".

Dat bij de ziekenhuis opname bleek dat hij in een vergevorderd stadium van Leukemie zat, kregen ze blijkbaar niet in de kop.
Telegraaf ben ik gestopt om te lezen. Te veel sensatie kopen, terwijl als je de kop leest niet eens in de tekst een verklaring kan terug vinden.
NU is feitelijker, en geeft mij meer rust.

American Express vraagbaak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:25
Ernemmer schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:16:
[...]

Het loopt alleen wel 1 dag achter aangezien niet elk ziekenhuis het op hetzelfde moment doorgeeft.
Als je deze grafiek ziet lijken de maatregelen hun vruchten nu na een week idd af te werpen. Of trek ik nu de verkeerde conclusie?

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvbal79
SvMp schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:25:
[...]

Halve maatregelen? Het hele sociale leven is stil gevallen. Wat wil je nog meer? Een jaar thuisblijven? Sta jij voor de gevolgen in?
Jij realiseert je niet wat zo doorgaan betekent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
Maverick schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:27:
[...]

Als je deze grafiek ziet lijken de maatregelen hun vruchten nu na een week idd af te werpen. Of trek ik nu de verkeerde conclusie?
Dit is nog de eerste golf. De 2de golf wordt gevoeld nu in Bernhoven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Ernemmer schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:16:
[...]

Als ik het goed heb en als deze data inderdaad helemaal compleet is dan is deze bron eigenlijk de enige die er toe doet. Alle maatregelen zijn er om te zorgen dat de IC's niet overbelast raken.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Bart-Willem schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:20:
[...]

Over de regio Uden-Veghel-etc had ik al eerder iets gepost, zie Bart-Willem in "Ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België" en Bart-Willem in "Ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België" voor de mogelijke oorzaken. Het kan dus zijn dat het virus daar net iets meer om zich heen slaat wegens de inwoners van die streek die over het algemeen meer kans hebben op reeds aanwezige luchtwegaandoeningen als gevolg van de vele megastallen / varkenshouderijen daar. 1 en 1 is 2 zou je zeggen, maar het is (nog) niet onderzocht (en daarom is het nog speculeren, maar dat in de 15km-omgeving van megastallen aanzienlijk meer blijvende luchtwegklachten te bespeuren valt is al bewezen door het RIVM). Zou me totaal niets verbazen als dat wel duidelijk onderzocht gaat worden door het RIVM als we deze verschrikkelijke shitstorm gehad hebben. :X
Het is ook grotendeels de Q-koorts regio.

Maak me daar grote zorgen over. Hele schoonfamilie woont daar. Vooralsnog 1 met milde klachten. En wat ik van een ander die in Bernhoven werkt meekrijg is zeer negatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Nu online
bvbal79 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:28:
[...]

Maar dat is wel de afweging die we als maatschappij hopelijk niet, maar misschien wel moeten gaan maken. Laten we 't uitrazen waarbij mogelijk 500k tot 1M mensen overlijden en er dan over 2/3 maanden vanaf zijn, of gaan we 2/3 jaar in full lockdown, waarbij de economie instort omdat niemand, behalve de kritieke functies, die compleet overwerkt raken, niets meer kan/mag doen?

Want we weten niet in hoeverre dit virus tegen te houden is, hoe zinvol een full lockdown is, ook op de wat langere termijn en of en hoe snel er een goed vaccin/medicatie komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Maverick schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:27:
[...]

Je trekt de verkeerd conclusie, het bijwerken duurt even, soms wel meer dan 2 dagen. Maar je kan het goed gebruiken om de trend te lezen en dan zie je dat we hard omhoog gaan. (als je de laatste 2 dagen even niet bekijkt)

De maatregelen zullen na >3 weken pas zichtbaar zijn, aangezien het ongeveer zolang duurt voordat je dood gaat aan Covid.

[ Voor 15% gewijzigd door Ernemmer op 20-03-2020 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
bvbal79 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:28:
[...]

Zo doorgaan? Wat bedoel je? We zitten al in vergaande sociale isolatie, dat kun je niet nog erger maken voor onbepaalde tijd. Realiseer je je dat dit niet in een paar weken over is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HallonRubus
Ouderenbond ANBO is niet blij met het initiatief van de Albert Heijn om een speciaal voor 70-plussers een uurtje eerder open te gaan. 'Oudere mensen worden gestigmatiseerd', zegt directeur Liane den Haan. Ze vreest dat ouderen die buiten het uur gaan winkelen weggekeken zullen worden door andere klanten. 'Het werkt averechts.'

'Als oudere mensen zich goed voelen, is er geen enkele reden om niet naar buiten te gaan en boodschappen te doen. Oudere mensen zijn gewone mensen en moeten dus op elk moment boodschappen kunnen doen, als zij zich maar, net als iedereen, houden aan de richtlijn om 1,5 meter van andere mensen te houden', zegt Den Haan.

Volgens de directeur is de actie goedbedoeld, maar wordt de paniek onder ouderen alleen maar groter. 'Mensen bellen ons huilend op omdat ze worden nageroepen dat ze thuis moeten blijven. De druk van familie op ouderen neemt steeds verder toe om niet meer naar buiten te gaan. Dat kan toch echt niet de bedoeling zijn. Straks durven ouderen helemaal niet meer naar buiten.'
https://www.omroepwest.nl...vrijwilligers-in-Den-Haag

Is het niet de bedoeling dat iedereen binnen blijft waar mogelijk? Bij de volgende persconferentie mogen ze deze kortzichtige lui wel expliciet terechtwijzen. Als het publiek ongewenst reageert op een maatregel, dan hoeft de maatregel nog niet ongewenst te zijn.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Flow
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07-10 17:51
Twee derde van de gemeenten die al besmettingen hadden, rapporteren vandaag nieuwe gevallen. Toch nog 13 nieuwe gemeenten die voor het eerst besmettingen melden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SQsn9fzreJyiN_pBD-LON2Ib6hY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3NSjoi62QN32OS7dDZvOFzOn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvbal79
rik86 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:31:
[...]

Maar dat is wel de afweging die we als maatschappij hopelijk niet, maar misschien wel moeten gaan maken. Laten we 't uitrazen waarbij mogelijk 500k tot 1M mensen overlijden en er dan over 2/3 maanden vanaf zijn, of gaan we 2/3 jaar in full lockdown, waarbij de economie instort omdat niemand, behalve de kritieke functies, die compleet overwerkt raken, niets meer kan/mag doen?

Want we weten niet in hoeverre dit virus tegen te houden is, hoe zinvol een full lockdown is, ook op de wat langere termijn en of en hoe snel er een goed vaccin/medicatie komt.
Italie gaat het antwoord geven ben ik bang....samen met Spanje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoronelHimself
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:47

CoronelHimself

Division Brabant

SvMp schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:32:
[...]

Zo doorgaan? Wat bedoel je? We zitten al in vergaande sociale isolatie, dat kun je niet nog erger maken voor onbepaalde tijd. Realiseer je je dat dit niet in een paar weken over is?
Ik verwacht dat we binnenkort nog 1 stap strenger worden door alle niet-noodzakelijke winkels te sluiten (een hoop zijn al vrijwillig gesloten), dan sluiten we ook weer aan met Belgie. Tenminste als die de scholen niet weer gaan opengooien, zoals laatst geopperd door een belangrijke belgische viroloog.

Italiaanse of Spaanse toestanden zie ik voorlopig niet gebeuren.

Steam - PTR83

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
Flow schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:36:
Twee derde van de gemeenten die al besmettingen hadden, rapporteren vandaag nieuwe gevallen. Toch nog 13 nieuwe gemeenten die voor het eerst besmettingen melden:
[Afbeelding]
heb je ook een linke naar de absolute getallen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

[...]

And so it begins...
Nogal sensationalistische kop...

Uit het stuk blijkt dat het ziekenhuis zijn maximale capaciteit nadert. Dat is iets heel anders dan omvallen.Er zijn nu nog genoeg ziekenhuizen in Nederland die patienten kunnen overnemen, waardoor dit ziekenhuis dus juist niet omvalt.

Er kan echt nog een hoop worden opgeschaald in ziekenhuiscapaciteit en elk ziekenhuis is daar nu ook druk mee bezig. Het wordt pas echt een probleem als elk ziekenhuis in Nederland zo druk wordt als dit ziekenhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flow
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07-10 17:51
bvbal79 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:39:
[...]

heb je ook een linke naar de absolute getallen?
https://www.rivm.nl/coron...avirus-covid-19-meldingen en dan daar de csv of excel downloaden ;). Dan heb je de totalen per gemeente. Of bedoel je wat anders?

Edit: kleuren geven dus wel het totale aantal weer, maar is natuurlijk niet heel nauwkeurig af te lezen

[ Voor 12% gewijzigd door Flow op 20-03-2020 14:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
rik86 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:31:
[...]

Dat zijn de twee uitersten. Nu wordt juist een middenweg gekozen.

Ik geloof niet dat er 500k tot 1M mensen overlijden in Nederland, zelfs niet met uitrazen.

Nu zijn er echter al maatregelen die de ziekte indammen.

2/3 jaar in full lockdown geeft geen enkele garantie dat we de ziekte de baas kunnen zijn, maar wel enorme gevolg-schade in de vorm van verstoorde verhoudingen en depressies.

offtopic:
Bedoel je met 2/3 8 maanden of 2 á 3 jaar? Ik hoop 8 maanden, wat 2 à 3 jaar full lockdown met een samenleving doet durf ik niet eens te voorspellen

[ Voor 8% gewijzigd door SvMp op 20-03-2020 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
HallonRubus schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:35:
[...]

Is het niet de bedoeling dat iedereen binnen blijft waar mogelijk?
Dat dacht ik tot gisteren ook, maar volgens de richtlijnen van het RIVM kan je gewoon doen wat je wilt als je maar 1,5m afstand houdt en geen klachten hebt.

Als je klachten hebt moet je binnen blijven en zoveel mogelijk sociale contacten vermijden.

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 20-03-2020 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 13:39

Yucon

*broem*

HallonRubus schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:35:
[...]

Is het niet de bedoeling dat iedereen binnen blijft waar mogelijk? Bij de volgende persconferentie mogen ze deze kortzichtige lui wel expliciet terechtwijzen. Als het publiek ongewenst reageert op een maatregel, dan hoeft de maatregel nog niet ongewenst te zijn.
Had je dit filmpje gezien? Een interview met een meneer van 82 die er net zo over denkt. https://www.rtlnieuws.nl/...B8iMakkgYD6ofsYWhTpO6Fxks

Met name tegen het einde wordt het interessant. Dit is gewoon om zoveel redenen zo ontzettend fout. Nog niet in de laatste plaats omdat ikzelf wel thuis zit om hem niet te besmetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Wat is nu eigenlijk het beleid in nederland?
In belgie gaan ze duidelijk voor de ziekte zoveel mogelijk te onderdrukken door mensen van elkaar weg te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
SvMp schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:32:
[...]

serieus en al die mensen die een IC plek nodig hebben...die moeten we maar voor het ziekenhuis laten sterven???

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:51

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 13:39

Yucon

*broem*

bvbal79 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:47:
[...]

serieus en al die mensen die een IC plek nodig hebben...die moeten we maar voor het ziekenhuis laten sterven???
Mensen die moeite hebben met hun sociale leven op een laag pitje te zetten lijken zich niet te realiseren dat sterven ook erg slecht voor je sociale leven is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
bvbal79 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:47:
[...]

Die totale lockdown garandeert niet dat je dat probleem oplost, en sommige oplossingen zijn gewoon niet acceptabel. Nogmaals, dit kan wel een jaar duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 15:54
k995 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:47:
In belgie gaan ze duidelijk voor de ziekte zoveel mogelijk te onderdrukken door mensen van elkaar weg te houden.
https://www.rivm.nl/coron...%20voorkomen%20besmetting

Beantwoord dit je vraag? Zijn RIVM en rijksoverheid sites vol met maatregelen en info over hoe je er zelf mee om kunt gaan.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
Ernemmer schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:42:
[...]

Dat dacht ik tot gisteren ook, maar volgens de richtlijnen van het RIVM kan je gewoon doen wat je wilt als je maar 1,5m afstand houdt en geen klachten hebt.

Als je klachten hebt moet je binnen blijven en zoveel mogelijk sociale contacten vermijden.
'Vermijd grote groepen' is ook een richtlijn, boven de 100 is verboden, maar daaronder is het nog steeds 'te vermijden'.
Ben je 70-plusser of heb je een verminderde weerstand? Beperk je fysieke sociale contacten dan zoveel mogelijk

Boodschappen doen? Dat kan, de supermarkten zijn open, maar vermijd drukte
https://www.rijksoverheid...n-vanwege-het-coronavirus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Yucon schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:49:
[...]

Mensen die moeite hebben met hun sociale leven op een laag pitje te zetten lijken zich niet te realiseren dat sterven ook erg slecht voor je sociale leven is.
Je ziet mij nergens kritiek geven op sociale leven op laag pitje, ik zie gevaar in het volledig vereenzamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Opvallend, doden per miljoen gaan we hier harder omhoog dan Italie toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
Flow schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:41:
[...]

https://www.rivm.nl/coron...avirus-covid-19-meldingen en dan daar de csv of excel downloaden ;). Dan heb je de totalen per gemeente. Of bedoel je wat anders?

Edit: kleuren geven dus wel het totale aantal weer, maar is natuurlijk niet heel nauwkeurig af te lezen
Dank, ik had dat pijltje niet eens gezien :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
  • Nu online
Ernemmer schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:50:
[...]

maar per miljoen zegt niet zoveel in de beginfase van een epidemie. Bevolkingsaantallen gaan pas meespelen als dat de groei gaat beperken. Ik denk niet dat we al in die fase zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
k995 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:47:
Exact hetzelfde (met verschillen in details van de aanpak)

[ Voor 7% gewijzigd door SvMp op 20-03-2020 14:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:51
k995 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:50:
[...]

Zou je belgie kunnen toevoegen?
Eerlijk gezegd liever niet. Moet zeggen dat het elke dag updaten van dat bestand me nou niet bepaald veel vrolijker maakt. Vooral als ik zie dat we de trend van Italië maar blijven volgen.

Dus als iemand het over wil nemen graag. De link naar het bronbestand staat eronder. Landen toevoegen is dan ook mogelijk. Data komt hier vandaan: https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
HallonRubus schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:50:
[...]

'Vermijd grote groepen' is ook een richtlijn, boven de 100 is verboden, maar daaronder is het nog steeds 'te vermijden'.

[...]

https://www.rijksoverheid...n-vanwege-het-coronavirus
Klopt, maar je hoeft dus niet binnen te blijven. (wat jouw initiële vraag was)

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 20-03-2020 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Laatst online: 16:27

WouterG

Dit is geen ondertitel

Ernemmer schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:50:
[...]

Slecht te vergelijken, je hebt ook nog de oppervlakte waarbinnen de meting plaatsvind. De ziekte is nog niet door heel Nederland en Italie verspreid waardoor dit niet echt nuttige statistieken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
NiGeLaToR schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:50:
[...]

https://www.rivm.nl/coron...%20voorkomen%20besmetting

Beantwoord dit je vraag? Zijn RIVM en rijksoverheid sites vol met maatregelen en info over hoe je er zelf mee om kunt gaan.
Ja, waar belgie een week gleden was dus.
Neen in belgie is enkel wat essentieel nog open, in nederland heeft men de meeste winkels nog opengelaten. Zo blijft het virus zich makkelijk verspreiden natuurlijk.

Ik zie ook dat nederland wel heel weinig ICU bedden heeft wat deze koers toch enorm riskant maakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TecTo
SvMp schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:42:
[...]

Dat zijn de twee uitersten. Nu wordt juist een middenweg gekozen.

Ik geloof niet dat er 500k tot 1M mensen overlijden in Nederland, zelfs niet met uitrazen.

Nu zijn er echter al maatregelen die de ziekte indammen.

2/3 jaar in full lockdown geeft geen enkele garantie dat we de ziekte de baas kunnen zijn, maar wel enorme gevolg-schade in de vorm van verstoorde verhoudingen en depressies.

offtopic:
Bedoel je met 2/3 8 maanden of 2 á 3 jaar? Ik hoop 8 maanden, wat 2 à 3 jaar full lockdown met een samenleving doet durf ik niet eens te voorspellen
Waarom loopt het bij sommige dun door de broek als er over een lockdown wordt gesproken?

Direct overdrijven met 1 jaar enz..

Met een tijdelijk lockdown koop je tijd! Je vlakt waarschijnlijk te curve af, benodigde apparatuur in orde enz.. Daarna kan je opschalen.

Paniek zaaien of angst scenario's met een jaar alles op slot is nergens voor nodig.

Tijdelijke lockdown inplaats van achter de feiten aanhobbelen en daarna alsnog alles op slot als het uit de hand is gelopen. Voorbeelden zijn er inmiddels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:50
Flow schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:36:
[Afbeelding]
Hey, een heatmap waarop je kan zien waar veel mensen wonen en waar weinig mensen wonen :+

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:25

FunkyTrip

Funky vidi vici!

HallonRubus schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:14:
[...]

De RIVM data loopt soms 1 à twee dagen achter. Als dit waar is zou het wel groot nieuws zijn en een flinke schok voor alle mensen die denken dat het hen niet overkomt.
Misschien is dat ook een wake-up call voor al die jonge studenten (malloten zeg maar). Gisteren hadden ze een feestje naast me met een vol huis 8)7
En lachen joh!

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
k995 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:56:
[...]

Neen in belgie is enkel wat essentieel nog open, in nederland heeft men de meeste winkels nog opengelaten. Zo blijft het virus zich makkelijk verspreiden natuurlijk.
Het eerste klopt. Ik noem het een detail, omdat steeds meer winkels ook hier dichtgaan. De toeristische trekpleisters Ikea en Bijenkorf zijn al gesloten. Daarnaast sluiten andere winkels doordat klanten weg blijven.

Dat het virus zich gemakkelijk kan verspreiden hiervoor vind ik niet zo natuurlijk, als mensen zich verantwoord gedragen. Ik was laatst in een niet-drukke Praxis, ben bij niemand dichtbij geweest, kan me niet voorstellen dat dit de verspreiding verergert.

Voordeel van het open houden van bijvoorbeeld doe-het-zelf zaken is dat er nog enige economische activiteit plaatsvindt, en verveling wordt bestreden doordat er wordt geklust door mensen. Deze voordelen vind ik zwaarder wegen dan het verhoogde risico.

[ Voor 14% gewijzigd door SvMp op 20-03-2020 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
Richh schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:56:
[...]

Hey, een heatmap waarop je kan zien waar veel mensen wonen en waar weinig mensen wonen :+
Goh wist niet dat Meijerstad een van de grootste steden van Nederland was...als je grappig wil zijn doe dan wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
SvMp schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:58:
[...]

Het eerste klopt. Ik noem het een detail, omdat steeds meer winkels ook hier dichtgaan. De toeristische trekpleisters Ikea en Bijenkorf zijn al gesloten. Daarnaast sluiten andere winkels doordat klanten weg blijven.

Dat het virus zich gemakkelijk kan verspreiden hiervoor vind ik niet zo natuurlijk, als mensen zich verantwoord gedragen. Ik was laatst in een niet-drukke Praxis, ben bij niemand dichtbij geweest, kan me niet voorstellen dat dit de verspreiding verergert.

Voordeel van het open houden van bijvoorbeeld doe-het-zelf zaken is dat er nog enige economische activiteit plaatsvindt, en verveling wordt bestreden doordat er wordt geklust door mensen. Deze voordelen vind ik zwaarder wegen dan het verhoogde risico.
Gaat om het doorbreken van de ketens. Op deze manier is iedereen nog verbonden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:38
Yucon schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:49:
[...]

Uiteindelijk is het een afweging tussen verschillende kwaden. Vereenzaming is een versterkende factor voor andere (medische) klachten. Voor mijn gevoel is het nu de keuze tussen de gifbeker en het zwaard; en beiden vind ik niet echt aantrekkelijk.

Met de huidige capaciteit van de medische voorzieningen zitten we in straks in lock-down tot we een vaccin of medicatie hebben; of tot het moment dat we over 10 jaar genoeg mensen besmet hebben voor de groepsimmuniteit.

En hoe cru het ook klinkt; ik denk dat ik liever dood ga aan corona; dan dat ik de komende 10 jaar moet leven zoals de afgelopen 10 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
TecTo schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:56:
[...]

Waarom loopt het bij sommige dun door de broek als er over een lockdown wordt gesproken?

Met een tijdelijk lockdown koop je tijd! Je vlakt waarschijnlijk te curve af, benodigde apparatuur in orde enz.. Daarna kan je opschalen.

Paniek zaaien of angst scenario's met een jaar alles op slot is nergens voor nodig.

Tijdelijke lockdown inplaats van achter de feiten aanhobbelen en daarna alsnog alles op slot als het uit de hand is gelopen. Voorbeelden zijn er inmiddels
Die lockdown heeft enorme consequenties, en er is geen garantie dat dit echt helpt. Je ziet nu al dat maatregelen steeds meer worden verlengd. Het is geen kwestie van weken.

Die curve afvlakken doen we nu ook al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squishie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Squishie

Not So....

Ik ben erg benieuwd of er organisaties, vast wel, een grafische dagelijkse prognoses hebben gemaakt van diverse scenario in Nederland.
k weet dat de TU/e dat vorige week heeft gedaan. Echter, worden deze modellen ook bijgewerkt? En misschien zijn er meerdere prognoses aanwezig.

Ben erg benieuwd naar prognoses (verwachte S-surve) t.o.v. ontwikkeling.

[ Voor 7% gewijzigd door Squishie op 20-03-2020 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
iamcj schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 15:02:
[...]

Gaat om het doorbreken van de ketens. Op deze manier is iedereen nog verbonden.
Ik ben al 95% van de 'connecties' kwijt. En dat geldt voor veel mensen die zich verantwoord gedragen. Die laatste 5% weg is onacceptabel, gezien de onbepaalde tijdsduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
FunkyTrip schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:58:
[...]

Misschien is dat ook een wake-up call voor al die jonge studenten (malloten zeg maar). Gisteren hadden ze een feestje naast me met een vol huis 8)7
En lachen joh!
Laten we nou niet alle studenten over 1 kam scheren. Je doet net alsof alle jonge studenten malloten zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvbal79
Richh schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 15:04:
[...]

Laten we nou niet alle studenten over 1 kam scheren. Je doet net alsof alle jonge studenten malloten zijn...
Klopt...sommige helpen mee om leven te redden

https://www.tudelft.nl/20...pparatuur-te-ontwikkelen/

500 beademingsmachines in april. Maakt maar weer dat we echt trots moeten zijn met de wetenschappelijke ontwikkeling in ons land

Gisteren reen een Ambulance Bus van Brabant naar Groningen

Allemaal unieke dingen in zo'n klein landje..

[ Voor 23% gewijzigd door bvbal79 op 20-03-2020 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

TecTo schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:56:
[...]

Tja en ook met een lockdown van een jaar, tja je moet over naar een oorlogseconomie. Blijven proberen het huidige systeem instand te houden is dan dramatisch ja, ik vind het echter een gebrek aan durf & visie om dat pad te bewandelen.

1. Het is niet houdbaar gezien de hoeveelheid geld het ECB moet printen om aan overheden te lenen
2. Bedrijfsschulden worden totaal artificiëel en de overheid moet dan indirect beslissen wie/wat wel en niet omvalt
3. Veel zaken moeten toch broodnodig veranderen, de KLM overeind houden 'koste wat het kost' is daarvan het summum.

Laten we het dweilen met de kraan open aan de economie kant gewoon stoppen en naar een 'oorlogseconomie' gaan, waar aan het begin de overheid vol aan de bal is (is het toch al maar dan door wel te betalen maar weinig invloed te hebben zie punt 2) met de volgende uitgangspunten
1. Primaire levensbehoeften als Voedsel, gezondheidszorg
2. Duurzame (in brede zin, niet alleen milieu technisch) infrastructuur (inclusief digitale infra)
3. Duurzame productie/weg met de wegwerp economie
4. Herijking van globalisering, waar willen we een locale, nationale of Europese keten/backup of willen/kunnen we de risico's van een geglobaliseerde keten dragen?
FunkyTrip schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:58:
[...]

En lachen joh!
Heb je een nat washandje nodig? Idioten heb je in alle groepen, zie de dwaze ouderen die niet snappen dat buiten het risico dat ze zelf lopen ze ook de rest van de wereldbevolking raken door eigenwijs te zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door GoldenSample op 20-03-2020 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
GoldenSample schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 15:05:
Het is niet houdbaar gezien de hoeveelheid geld het ECB moet printen om aan overheden te lenen
Gezien de ECB dat pad toch bewandeld, kan je er als handelsland ook lastig onderuit om hetzelfde beleid vol te houden, vrees ik.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:22

The Legend

*Plop*

SvMp schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 15:02:
[...]

Die lockdown heeft enorme consequenties, en er is geen garantie dat dit echt helpt. Je ziet nu al dat maatregelen steeds meer worden verlengd. Het is geen kwestie van weken.

Die curve afvlakken doen we nu ook al.
De crux zit hem uiteindelijk gewoon hier denk ik:
SvMp schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:42:
[...]

Iedereen die denkt dat het aantal doden wel mee zal vallen, zal met gezond verstand nooit voor een lockdown kunnen zijn. Iedereen die denkt dat het aantal doden wel enorm zal zijn, vraagt zich af waarom we niet voor een better-safe-than-sorry-lockdown gaan.

En niemand heeft het echte antwoord. Alleen maar educated guesses. Achteraf zullen we het weten.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
SvMp schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:58:
[...]

Het eerste klopt. Ik noem het een detail, omdat steeds meer winkels ook hier dichtgaan.
Het grootste deel van de winkels kan nog open zijn, dat is geen detail.
Mensen zien dan ook minder de ernst in wat zorgt voor meer overdracht met alle gevolgen vandien.
Tuurlijk wel, als je het hebt kan je besmettlijk zijn zonder dat je het voelt, je raakt zaken aan die anderen ook aanraken en dus verspreid je het mogelijks verder gedurende dagen voordat je echt ziek word en misschien begint op te passen.
Verhoogde risico= meer besmet = meer verspreiding = meer zieken tegelijk & moeilijker te stoppen= meer mensen in kritieke zorgen

Nederland heeft redelijk weinig ICU bedden die hier van belang zijn waar patienten gemiddeld 2 weken in moeten verblijven. Ter vergelijking belgie heeft het dubbele aantal bedden italie (die al een week in de problemen zitten hiermee) een 60% meer (gezien de bevolking).

Ik vraag me toch echt af waarom er zo een ander beleid is in nederland, hopelijk komt dat niet terug als een boomerang.

Economie kan je terug opbouwen, een gezondheidszorg die onderuitgaat wegens teveel kritieke patienten niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 21:51
Squishie schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 15:03:
Ik ben erg benieuwd of er organisaties, vast wel, een grafische dagelijkse prognoses hebben gemaakt van diverse scenario in Nederland.
k weet dat de TU/e dat vorige week heeft gedaan. Echter, worden deze modellen ook bijgewerkt? En misschien zijn er meerdere prognoses aanwezig.

Ben erg benieuwd naar prognoses (verwachte S-surve) t.o.v. ontwikkeling.
Mijn eigen model, waarbij alleen de dagen en het aantal positief geteste casussen in zitten, die op exponentiele groei zijn gebaseerd laten nu elke dag een kleinere groei zien dan dat ik had verwacht. Dat kan alleen ook komen door ander testgedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
The Legend schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 15:08:
[...]

De crux zit hem uiteindelijk gewoon hier denk ik:

[...]

Iedereen die denkt dat het aantal doden wel mee zal vallen, zal met gezond verstand nooit voor een lockdown kunnen zijn. Iedereen die denkt dat het aantal doden wel enorm zal zijn, vraagt zich af waarom we niet voor een better-safe-than-sorry-lockdown gaan.

En niemand heeft het echte antwoord. Alleen maar educated guesses. Achteraf zullen we het weten.
Niemand houd rekening met de collateral damage....als het zorgsysteem op springen staat, dan springt het sterftecijfer omhoog, daarnaast zullen andere oorzaken van sterfte toenemen. Ook dat heeft niemand op zijn netvlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvbal79
Bonsaiboom schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 15:11:
[...]

Mijn eigen model, waarbij alleen de dagen en het aantal positief geteste casussen in zitten, die op exponentiele groei zijn gebaseerd laten nu elke dag een kleinere groei zien dan dat ik had verwacht. Dat kan alleen ook komen door ander testgedrag.
Kun je dat model ook loslaten op de https://www.stichting-nice.nl/ getallen?

[ Voor 3% gewijzigd door bvbal79 op 20-03-2020 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
The Legend schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 15:08:
[...]

Helemaal waar. Ik heb dat antwoord ook niet.

Ik vind wel dat het sociale aspect onderbelicht blijft. Als je met een partner leeft, de relatie is goed, en je woont op >=100 m2, dan is zo'n volledige lockdown waarschijnlijk niet zo problematisch. Maar in heel veel andere gevallen is het wel een enorm probleem, in combinatie met onbepaalde tijd. Denk aan alleenstaanden, mensen met een slechte relatie, eventueel in combinatie met een krappe woning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 15:54
@GoldenSample wellicht zie jij wat ik ook zie: de wereld zoals die twee weken geleden voor ons bestond, is opgehouden te bestaan. De wereld die komt, weten we nog niet. Onzekerheid, waarschijnlijk (veel) minder en dus voor velen ook een soort nachtmerrie.

De reden dat de focus nu ligt op crisisbeheersing is simpelweg omdat we de crisis nog niet onder controle hebben. Zoals ik het zie is dat er een volgorde in zal zitten:

- crisisbeheersing
- focus op overeind houden samenleving
- focus op overeind houden basisvoorzieningen en cruciale voorzieningen

Daarna ga je over op
- herstel van 'normale' gang van zaken bij overheden
- herstel van sociale voorzieningen
- herstel van werkgelegenheid en sociale leven

In die fase volgt vanzelf
- aanpassing aan nieuwe situatie
- consolidatie van economie
en hier wil je pas de bezuinigingen en ontslagen etc willen kunnen bolwerken. Als je dit er nu bij krijgt heb je én onzekerheid over gezondheid én onzekerheid over werk en inkomen. Dat tweede doen we nu dus nog even niet.

Maar dat het leven net als bij voorgaande mondiale situaties zoals terrorisme of een financiele crisis permanent verandert staat voor mij buiten kijf.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Pagina: 1 ... 15 ... 124 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
De impact van het Coronavirus thuis en op werk/studie/school
Coronavirus Slowchat #2
De wereld na corona - ontwikkelingen in de zorg
De wereld na corona - maatschappij en economie
De corona tracking app
Corona en het volgen van onderwijs