Die P2 ziet er toch wel erg gaaf uit!
Interieur is qua stijl minder mijn ding, maar het uiterlijk is wel erg vet
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Die P2 ziet er toch wel erg gaaf uit!
Dat het gerepareerd wordt is uiteraard normaal. Dat ie continu uit elkaar valt in mijn ogen niet.bottom line schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 08:02:
[...]
Waarom niet? Als er iets kapot gaat in de auto, dan maakt Tesla dat onder garantie (buiten de batterij verhalen die hier rondgaan, dat is jammer). De volgende 3 jaar gaan ze mij daar niet meer zien.
Ik wil gewoon naar de garage gaan als er iets mis is, en dat ze dat daarna ook maken.
Naar de garage gaan, weten dat er niets mis is, en toch rekeningen tegen de €400 krijgen voor 'groot onderhouden, dat gaat er over.
Met de golf GTE ben ik ook al 3x naar de garage moeten gaan in het 1ste 2 jaar. En daarbovenop nog eens de jaarlijkse onderhoudcycli. En dan wilden ze me nog het achterlamp aanreken dat onder water stond.![]()
Met de Mazda 6 die ik had, 2dehands, ben ik 2x naar de garage moeten gaan over een periode van 4 jaar + de jaarlijkse onderhoudcycli.
De Mercedes V klasse die ik af en toe rijd, is qua betrouwbaarheid nog het beste, maar daar heb je 0,0 rijplezier aan.
De Tesla zorgt ervoor dat ik liefst zo lang mogelijke ritten doet, en is nog steeds mijn 1ste keus. Dat ik dan nu op een anderhalfjaar tijd 3x in de garage stond, neem ik er met plezier bij. 2x trouwens voor een 2uurtjes, 1x voor een anderhalve dag.
Subiet eens een testrit doen met de Polestar P2. Zien wat er allemaal 'beter' is en ik onder de indruk ga zijn van bouwkwaliteit.
[ Voor 94% gewijzigd door JohanB op 27-07-2020 10:00 ]
Straks meer informatie maar:dedominee schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 09:38:
Mwoah, de voorkant is mooi. Van de zijkant staat hij te hoog op de poten en de achterkant lijkt wel een Aldi auto. Interieur vind ik ook maar zo/zo.
Hoe reed ie, @bottom line ?
P2 maakte op mij eenzelfde indruk als de eerste meters met de M3. Fantastische auto, mooie details, rijdt ook erg goed. Maar.. de Tesla voordelen zoals het laadnetwerk en de efficientie ( meer KM uit een acculading) maken de keuze voor mij duidelijk.Wat ik wél liever op de M3 had gehad is de vijfde deur zoals een S of P2.bottom line schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 10:11:
[...]
Straks meer informatie maar:
Fantastische auto!. Beter / gelijkwaardig als je al eerder een M3 had? Niet echt.
Heeft ook niet echt meer opslagruimte als de M3
[ Voor 6% gewijzigd door E46RC51 op 25-07-2020 12:14 ]
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
:strip_exif()/f/image/GNgEox0ccpCaYbBfnTwcKdgF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AKrc7WS4FhHZPCv6KX1pcZ5T.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jWaebHthNkUeYuRbgXh841Fm.jpg?f=fotoalbum_large)

[ Voor 4% gewijzigd door bottom line op 27-07-2020 10:48 ]
Tesla doet daar wel echt iets goed qua efficiëntie.bottom line schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 12:02: Hier kunnen we alvast niet omheen: verbruik. Voor Polestar is 20-40kWh/100km normaal gebruik. Zo staat het ook in het energiescherm op de tablet. Laag verbruik is tussen de 0-20. Op de 8 minuten die ik tegen 100km/uur reed, had ik een verbruik van 20kW. Dat is absurd hoog voor een gelijkwaardige auto tegenover deze snelheid.
WIe heeft in hemelsnaam dit ontworpen? Overduidelijk dat Chinezen dit hebben gedaan. Te korte lengte voor je arm erop te leggen. Je hand past niet erin door een ondiep / te klein gat, en de knoppen voor de ramen zijn net niet ter hoogte van je pols. Echt absurd hoeveel inspanning je moet doen om gewoon een raam te openen.
[ Voor 20% gewijzigd door JohanB op 25-07-2020 12:42 ]
Vermoed een P met 20 inch ja. Was een exemplaar met gele gordels (performance pack), maar geen idee welke wielen je er dan bijkrijgt.JohanB schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 12:40:
[...]
Tesla doet daar wel echt iets goed qua efficiëntie.
Voor de goede vergelijking aan de looks te zien had je een P met 20 inch? Dan is dat niet persee “absurd hoog, dat is niet heel uitzonderlijk qua verbruik als je het vergelijkt met een M3P.
https://www.autowereld.co...emeten-bij-130-en-100-kmhr0bb schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 14:23:
Ik vermoedde al dat de P2 niet onder de 200Wh/km ging komen. Zwaarder, minder aerodynamisch en dan nog een stukje achterliggende techniek. Normaal gebruik van 200-400 wh/km betekend een actieradius van ongeveer 250km bij 75kwh.. Als je dan ook nog eens sportief gaat rijden en het is hartje winter ben ik benieuwd wat er overblijft..
[ Voor 7% gewijzigd door BlacKstaR- op 25-07-2020 15:16 ]
Netto geen 75kWh toch?BlacKstaR- schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 15:09:
[...]
https://www.autowereld.co...emeten-bij-130-en-100-kmh
Zie hier, verbruik P2 met Performance Pack (20” banden).
100km/h =395km 19kw/100km
130km/h= 300km 25kw/100km
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
Staat de paal niet verkeerd afgesteld?ex87 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 19:02:
Beetje random vraag maar, ik heb hier thuis een Tesla Wall Connector en kan maximaal laden met 8 kWh. De LR kan wel laden met 11 kWh en, het valt me op dat in de EU/NL de Model 3 SR+ wel met 11 kWh laad.
Weet iemand waar specifiek dit verschil in zit tussen NL/US? Ik weet dat de aansluitingen, voltage etc allemaal anders werken maar waar komt precies dit verschil vandaan tussen de 2 model 3's?
/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen
Geeft Polestar dat aan? Omdat ik overal 72.5 zie staan.
Ja, meerdere malen aangegeven door Polestar. Ik snap ook niet waarom elke site/journalist elke keer andere waarden quotenInspired schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 19:06:
[...]
Geeft Polestar dat aan? Omdat ik overal 72.5 zie staan.
[ Voor 15% gewijzigd door BlacKstaR- op 25-07-2020 19:21 ]
Ik neem aan dat het bereik van de XC40 door zijn vorm dan nog beroerder gaat zijn dan van de P2?BlacKstaR- schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 19:18:
[...]
Ja, meerdere malen aangegeven door Polestar. Ik snap ook niet waarom elke site/journalist elke keer andere waarden quoten. In de handleiding van de Volvo XC40 P8, staat het ook vermeld (die is technisch gelijk aan de Polestar 2).
Volvo zegt inderdaad 400+km (WLTP). Waar Polestar 500km als target had en uiteindelijk 470km uit is gekomen. Het zijn inderdaad geen Tesla waardes, maar als je niet dagelijks 300km moet rijden is het prima en anders kan je dan beter voor Tesla/KIA/Hyundai gaan als range het aller belangrijkste is.Taro schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 19:19:
[...]
Ik neem aan dat het bereik van de XC40 door zijn vorm dan nog beroerder gaat zijn dan van de P2?
Nee, dit is echt specifiek een beperking in de US staat ook zo op de website:-Jaap-io schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 19:04:
[...]
Staat de paal niet verkeerd afgesteld?
Onder de kap zit een draaiknop (dacht ik) en daarmee kan het vermogen van de paal instellen.
Mijn SR+ kan idd met 11kw laden
[ Voor 12% gewijzigd door ex87 op 25-07-2020 19:58 ]
Grid in USA is anders. 120V is std met 240V “split phase” mogelijkheid.ex87 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 19:26:
[...]
Nee, dit is echt specifiek een beperking in de US staat ook zo op de website:
"*Maximum charge rate for Model 3 Standard Range is 32A (7.7kW) - up to 30 miles of range per hour."
https://www.tesla.com/sup...stallation/wall-connector (wel even op regio US zetten)
Dus dat het goed werkt/klopt weet ik zeker. Ik vraag me alleen af waarom het hier anders isik weet dat alle stekkers (zelfs op de superchargers) compleet anders zijn en voltage verschil maar het fascineert me dat er bij de M3 SR+ dus een specifiek max kW verschil is.
Helemaal helder! BedanktAndRo555 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 20:32:
[...]
Grid in USA is anders. 120v is std met 240v “split phase”.
240*32 is 7.7kW
De lader is 400V 16A in Europa, 3 fase, en dus 11kW.
AWD modellen hebben een 48A ipv 32A lader in US.
Foto's?Inspired schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 21:31:
Nog even over verlengsnoeren. Deze vind 13a niet heel fijn voor langere tijd blijkbaar. Of in ieder geval diegene die ik gekregen heb.Stekker gedeeltelijk vast gesmolten in de WCD.
https://www.kabelshop.nl/...1161650-i11847-t6539.html
:strip_exif()/f/image/kpYwL3BnxhUD6DOijBU5OgB0.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door Inspired op 25-07-2020 21:49 ]
Het plastic ziet er best wel gesmolten/vervormt uit. Ik denk dat de 2.5 mm koper het prima aan kan, maar dat het warmteprobleem bij de stekker vormt. Die stekker is ook van ander materiaal gemaakt. Wellicht dus dus de bottleneck.Inspired schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 21:47:
Verder niet echt veel aan te zien, maar hij is gewoon flink uitgezet waardoor hij vast zat in de WCD. Moest echt wat wrikken met een schroevendraaier om hem eruit te krijgen.
Gekke is ook dat ik hem na de eerste laadsessie (~ 35 uur) hem er nog uitgehad heb. Toen was er niks aan de hand.
Nu alleen af en toe 2 a 3 uurtjes laden ivm korte ritjes.
There's no place like 127.0.0.1
Zit hier in een huis deze keer. Is "gewoon" een goede buiten WCD achter 16 groep. Gekke vind ik met name dat het met de eerste lading gedurende 35 uur wel goed ging. Maar goed, we rijden niet veel meer dus doe het nu via een andere WCD met max 8a. Vorig jaar in een stacaravan met een goede buiten WCD geen probleem met 13a. Was het ook warm. (35 graden)Naafkap schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 22:04:
Dit laat maar weer eens zien dat stromen van 13 ~ 16A over een langere duur geen kattenpis zijn. Zeker in een warme omgeving kan er al snel ergens oververhitting plaatsvinden. Als die stopcontacten op campings normaal alleen worden gebruikt voor een koelkastje dan is het niet zonder risico om daar je tesla op aan te sluiten.
Ja, lijkt het wel op ja.PEPPI schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 21:57:
[...]
Het plastic ziet er best wel gesmolten/vervormt uit. Ik denk dat de 2.5 mm koper het prima aan kan, maar dat het warmteprobleem bij de stekker vormt. Die stekker is ook van ander materiaal gemaakt. Wellicht dus dus de bottleneck.
[ Voor 17% gewijzigd door Inspired op 25-07-2020 22:08 ]
Misschien is 13a iets te optimistisch idd. Eigenlijk wel gek dat de UMC dit met Schuko koppelstuk dan toelaat. Laden via UMC is toch langdurig hoge stroom trekken.AndRo555 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 22:09:
Schuko’s zijn niet gemaakt voor langere tijd 16A, 10A is zo wat het maximum voor continue gebruik. Niet voor niets dat er tempsensoren in de schuko-type 2 laders zitten.
Staat er niets in de handleiding over gebruik van verlengsnoeren? Desnoods op sub 10A setting?
Daar zit denk ik toch een temp sensor in om dynamisch terug te regelen indien het dreigt te warm te worden?Inspired schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 23:20:
[...]
Misschien is 13a iets te optimistisch idd. Eigenlijk wel gek dat de UMC dit met Schuko koppelstuk dan toelaat. Laden via UMC is toch langdurig hoge stroom trekken.
De UMC heeft inderdaad diverse sensoren. Niet eerder gelezen. In de handleiding staat overigens dat gebruik van verlengsnoeren niet toegestaan is. Nu is dat laatste met een UMC toch wel nodig doorgaans.AndRo555 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 23:25:
[...]
Daar zit denk ik toch een temp sensor in om dynamisch terug te regelen indien het dreigt te warm te worden?
[ Voor 19% gewijzigd door Inspired op 26-07-2020 07:32 ]
Ik vermoed dat het eerder aan een gare wcd heeft gelegen. 13A voor een 2,5mm2 zou geen probleem mogen zijn.Inspired schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 21:31:
Nog even over verlengsnoeren. Deze vind 13a niet heel fijn voor langere tijd blijkbaar. Of in ieder geval diegene die ik gekregen heb.Stekker gedeeltelijk vast gesmolten in de WCD.
[ Voor 18% gewijzigd door ybos op 26-07-2020 08:28 ]
Het koper is ook niet het issue. Dat gaat over 1.5mm nog wel goed.ybos schreef op zondag 26 juli 2020 @ 08:24:
[...]
Ik vermoed dat het eerder aan een gare wcd heeft gelegen. 13A voor een 2,5mm2 zou geen probleem mogen zijn.
Via wcd laad ik ook altijd max 10A. Dat is zoals eerder aangegeven max belasting voor een standaard wcd.
13A vs 10A is toch 30% (!) overbelasting voor een standaard wcd. Als ik de tijd heb zet ik de laadstroom ook vaak op 8 of 9A.
13A ipv 10A is 69% meer thermische belasting, niet 30%!ybos schreef op zondag 26 juli 2020 @ 08:24:
[...]
Ik vermoed dat het eerder aan een gare wcd heeft gelegen. 13A voor een 2,5mm2 zou geen probleem mogen zijn.
Via wcd laad ik ook altijd max 10A. Dat is zoals eerder aangegeven max belasting voor een standaard wcd.
13A vs 10A is toch 30% (!) overbelasting voor een standaard wcd. Als ik de tijd heb zet ik de laadstroom ook vaak op 8 of 9A.
I stand corrected. Des te meer reden om de laadstroom te verlagen als je de tijd hebtAndRo555 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 11:49:
[...]
13A ipv 10A is 69% meer thermische belasting, niet 30%!
[ Voor 14% gewijzigd door STIMPPYYY op 26-07-2020 14:41 ]
Lijkt er toch op dat de warmte uit de stekker komt, met name rondom één pin is het gesmolten. Zou me niets verbazen dat de aansluiting van het snoer naar de stekker niet helemaal juist is (lees te dun) waardoor er warmte ontstaan is.Inspired schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 21:47:
Hierbij;
[Afbeelding]
Verder niet echt veel aan te zien, maar hij is gewoon flink uitgezet waardoor hij vast zat in de WCD. Moest echt wat wrikken met een schroevendraaier om hem eruit te krijgen.
Gekke is ook dat ik hem na de eerste laadsessie (~ 35 uur) hem er nog uitgehad heb. Toen was er niks aan de hand.
Nu alleen af en toe 2 a 3 uurtjes laden ivm korte ritjes.
Ik zou mijn hand er voor in het vuur steken dat je het mis hebt. Heb het even nagezocht maar je hebt gelijk (tenminste, in het geval van Jung schakelmateriaal wel)!Aalard99 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 17:30:
[...]
Een WCD Nederland ( weet het niet van andere landen ) moet gewoon 16Amp aankunnen, draden moeten minimaal 2,5mm dik zijn volgens de NEN1010 en afgezekerd met 16AMP
In België mag je 2,5mm2 zelfs afzekeren op 20A. 13A mag dus echt geen probleem zijn.Aalard99 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 17:30:
[...]
Lijkt er toch op dat de warmte uit de stekker komt, met name rondom één pin is het gesmolten. Zou me niets verbazen dat de aansluiting van het snoer naar de stekker niet helemaal juist is (lees te dun) waardoor er warmte ontstaan is.
Ik zou de stekker eens openmaken om te zien wat er binnenin gebeurd is, heb het vermoeden dat het toch een fabricagefout is van het verlengsnoer.
Een WCD Nederland ( weet het niet van andere landen ) moet gewoon 16Amp aankunnen, draden moeten minimaal 2,5mm dik zijn volgens de NEN1010 en afgezekerd met 16AMP
--handige links mogen niet van de mods--
Er zit nog wel een verschil tussen een flexibele kabel en een vast geïndustrialiseerde.MtC schreef op zondag 26 juli 2020 @ 21:55:
[...]
In België mag je 2,5mm2 zelfs afzekeren op 20A. 13A mag dus echt geen probleem zijn.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
:strip_exif()/f/image/oL4Ph6JGZj1ivuQ08GkquSoR.jpg?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/oqYyCxYGx2vvk1J1WThaMktY.png?f=user_large)
Wij gaan in het najaar ook naar Toscane (mits dat tzt nog kan, Corona technisch), ik hoop dan bij het huisje te laden, want er zijn daar idd veel minder laders. Goed om te weten dat bij een huisje de stroomvoorziening ook minder kan zijn. Wellicht ff wat meer laden bij de laatste SuC voor we er zijn. Mocht het bij het huisje dan ook zo onstabiel zijn dan kan ik nog ergens naar toe...BlakHawk schreef op maandag 27 juli 2020 @ 07:15:
Nou vanuit Oostenrijk doorgereden naar Italië.
Volgens de navigatie zou dit met één tussenstop moeten kunnen:
[Afbeelding]
Maar omdat de aankomsttijd steeds verder opschoof, was ik van plan structureel 135 te rijden.
Daarnaast was nét na de Brennerpas een mooi moment voor een koffie en plaspauze.
Hierdoor kwamen we met 40% aan in Affi, voordeel was dus dat de stop veel korter duurde. Maar wel een extra stop.
Eigenlijk voelde het EV rijden hier totaal niet als beperking. Maar mocht je dan toch moeten stoppen omdat de kinderen moeten plassen, dan liever een stop met supercharger. Dus soms moeten ze even een paar km extra wachten 😉
Het op locatie laden in Toscane is toch anders, want helaas toch wat ongemakken.
We krijgen hier een zeer laag voltage uit het stopcontact, waardoor het laden af en toe wordt afgebroken. Dichtstbijzijnde SuC was een uur rijden en durfde ik op 11% accu niet aan. Er zit een gratis laadpaal in het dorp hier waarvan de stoppen doorsloegen toen ik probeerde te laden.
Het grote probleem is dat ik een berg op moet om onze accommodatie te bereiken. Tijdens deze klim verlies ik 3% aan accu.
We zaten gisteren hier dus “vast” terwijl we eigenlijk even weg wilden. Wegens omstandigheden hier, kon ik gisteren pas inpluggen hier bij de receptie en niet zaterdag direct bij aankomst.
Als ik hem op 13A zet daalt het voltage zo erg dat hij er na een tijdje mee stopt:
[Afbeelding]
Hierdoor kan ik maximaal tot 7A gaan, maar ook dan fluctueert het voltage gigantisch.
Vandaag met JuicePass proberen een Unicoop een paar dorpen verderop op te zoeken. Want dat is in dit soort gebieden wel een dingetje. Dekking laadpalen is laag en zeer uitgestrekt. De paal hier in het dorp dus defect. Begon netjes met laden. 3 fase 16A ook echt. Na 2 minuten: controleer energiebron. Geen telefoonnummer of iets.
Ik heb in Italië goed mijn verbruik met 133km/ kunnen testen.STIMPPYYY schreef op zondag 26 juli 2020 @ 13:57:
Vandaag weer rustige rit gehad. 143wh met een afstand van 65km met de Performance. Met name 80 en snelweg (90). De kleine sliep dus geen haast. Zit gemiddeld met dit weer nu op 160wh met normale rijstijl. Gaat richting de 180 met 125kmpu op de snelweg. Doe eigenlijk nooit m’n best om lage waardes te halen omdat ik er niet mee bezig ben. Wel fijn om te weten dat het kan.
Is de rated range in het energieverbruik overzicht gebaseerd op wat er op dat moment in de accu zat?
Corona proof is het nu al 😉Smobbo schreef op maandag 27 juli 2020 @ 07:21:
[...]
Wij gaan in het najaar ook naar Toscane (mits dat tzt nog kan, Corona technisch), ik hoop dan bij het huisje te laden, want er zijn daar idd veel minder laders. Goed om te weten dat bij een huisje de stroomvoorziening ook minder kan zijn. Wellicht ff wat meer laden bij de laatste SuC voor we er zijn. Mocht het bij het huisje dan ook zo onstabiel zijn dan kan ik nog ergens naar toe...
Succes met het avontuur, in Italië is het toch nog iets van ‘pionieren’, terwijl het in NL al behoorlijk normaal wordt dat EV rijden
!
:strip_exif()/f/image/eeGo0aThF4oW2smiPlnSakv3.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door BlakHawk op 27-07-2020 07:39 ]
Ehm...kdeboois schreef op maandag 27 juli 2020 @ 06:11:
[...]
Er zit nog wel een verschil tussen een flexibele kabel en een vast geïndustrialiseerde.
[ Voor 4% gewijzigd door Inspired op 27-07-2020 08:51 ]
[ Voor 67% gewijzigd door Taro op 27-07-2020 09:11 ]
Zijn alle lichten daarmee wel goed zichtbaar?Henk123. schreef op maandag 27 juli 2020 @ 09:01:
Voor de geïnteresseerden. Ik heb hier ooit al eens geplaatst dat we op fietsvakantie wilden met de Model 3 zonder trekhaak en het is gelukt. Ik heb een relatief goedkope fietsendrager van de Decathlon gekocht en die past perfect. Het ziet er een beetje raar uit maar we hebben keurig drie racefietsen schuin achterop mee vervoerd naar de Eifel in Duitsland.
https://www.decathlon.nl/...n/_/R-p-120059?mc=8357912
Deze wel overigens:Inspired schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 21:31:
[ Voor 5% gewijzigd door -Splash- op 27-07-2020 10:42 ]
Dat denk ik ook.Taro schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 21:51:
@Inspired Oei.. Grote kans dat die WCD het niet aan kon en de laadkabel zelf prima in orde was. Lijkt maar 1 kant te zijn, misschien intern niet lekker aangesloten.
Kom net terug van een weekendje Walcheren, maar dat is ook behelpen hoor! Laadpalen defect, bezet door ICE's of EV's die niet staan te laden, palen in de Shell Recharge app die op privé terrein staan en dus niet bruikbaar zijn, laadvlak van anderhalf meter lang... uiteindelijk nog aardig moeten zoeken om ergens te kunnen laden.Smobbo schreef op maandag 27 juli 2020 @ 07:21:
[...]
Succes met het avontuur, in Italië is het toch nog iets van ‘pionieren’, terwijl het in NL al behoorlijk normaal wordt dat EV rijden
!
Leuk stukje om te lezen, echter waarom zeg je dat de ID.3 een lachertje is qua EV?bottom line schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 12:02:
Proefrit Polestar 2
Een concurrent sowieso (de ID.3 noem ik echt tegenwoordig geen concurrent meer. Dat is een lachertje qua EV).
Daar ga ik dit weekend heen, nog tips?DeFeCt schreef op maandag 27 juli 2020 @ 12:14:
[...]
Kom net terug van een weekendje Walcheren, maar dat is ook behelpen hoor! Laadpalen defect, bezet door ICE's of EV's die niet staan te laden, palen in de Shell Recharge app die op privé terrein staan en dus niet bruikbaar zijn, laadvlak van anderhalf meter lang... uiteindelijk nog aardig moeten zoeken om ergens te kunnen laden.
Reviews, uitstraling, het amateurisme van VW of gewoonweg het gebrek aan wil/trots over de auto. Levering is er eindelijk over 2 maanden, maar er is echt nog niemand die ook maar überhaupt zelf een echte ervaring zou kunnen hebben voordat de leveringen gebeuren.Mistymo schreef op maandag 27 juli 2020 @ 12:17:
[...]
Leuk stukje om te lezen, echter waarom zeg je dat de ID.3 een lachertje is qua EV?
Dat je een P2 en een M3 vergelijkt (zelfde prijsklasse) en dat je in beiden gereden hebt snap ik dat je een voorkeur kunt hebben. Maar je hebt toch helemaal niet in een ID3 gereden? Of basseer je dat op de mening van anderen?
Ik vind het best meevallen, ik kom nu met 33 graden buiten niet onder de 205wh/km met 130km/h met de Model 3 op 19”.BlacKstaR- schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 15:09:
[...]
Heb je die al voor een lange tijd gebruikt dan op 13a?-Splash- schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:39:
[...]
Deze wel overigens:
https://www.kabelshop.nl/...-1166820-i7451-t6539.html
Had hem genomen ivm de neopreen (beter dan pvc voor camping gebruik)
Niet dat ik hem nodig heb... Overal om mij heen type 2 laders.
Verwijderd
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2020 13:33 ]
Zorg voor een plan B en C indien Paal A het niet doet of toch bezet is
Klopt. Moet allemaal met een schip via de US komen en er ligt nog steeds niet echt veel in NL.Sunri5e schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:56:
Wat is het leveren van vervangingsonderdelen bij Tesla slecht zeg. Ik heb voor twee weken geleden schaden gereden. Hierbij is een velg stuk gegaan. De schadehersteller heeft twee weken geleden direct een velg besteld bij Tesla maar deze staat in backorder.... Geen idee hoe lang het nog gaat duren.
[ Voor 12% gewijzigd door Inspired op 27-07-2020 13:31 ]
Valt dus gelukkig wel mee met een range van 300-395km als je 100-130 rijdt op 20”. In Nederland zou je puur op de snelweg dus rond de 400km moeten kunnen halen. Combineer dat met een goed deel 80-60 km/h rn de P2 komt nog wat verder. Voor vele dus prima!r0bb schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 14:23:
Ik vermoedde al dat de P2 niet onder de 200Wh/km ging komen. Zwaarder, minder aerodynamisch en dan nog een stukje achterliggende techniek. Normaal gebruik van 200-400 wh/km betekend een actieradius van ongeveer 250km bij 75kwh.. Als je dan ook nog eens sportief gaat rijden en het is hartje winter ben ik benieuwd wat er overblijft..
Ik vind de Polestar ook echt een geweldige auto om te zien en had deze dan ook graag geleased. Mijn werkgever vond het te duur, vandaar dat ik de ID3 gekozen hebt. De recente reviews van mensen die hem gereden hebben zeggen dat het een prima rijders auto is. Dat de afwerking (harde plastic) en sommige bedienings elementen (touch) beter had kunnen zijn, doet verder niks af aan het electrisch rijden. Dat je meteen een auto afschrijft op basis "amateurisme van VW of gewoonweg het gebrek aan wil/trots over de auto" is meer jouw persoonlijke kijk op het merk. Ben best wel blij dat er meer keuze is in het segment van €30.000 - €50.000 ipv alleen maar een kona, kia.bottom line schreef op maandag 27 juli 2020 @ 13:18:
[...]
Reviews, uitstraling, het amateurisme van VW of gewoonweg het gebrek aan wil/trots over de auto. Levering is er eindelijk over 2 maanden, maar er is echt nog niemand die ook maar überhaupt zelf een echte ervaring zou kunnen hebben voordat de leveringen gebeuren.
Bij Polestar zie je gewoon dat ze enorm trots / graag de auto zien en willen verkopen / branden.
Ik heb vanuit VW nog niets van goodwill gezien/planning.
Probeer zonder verlengkabel, zo kort mogelijke en met zo dik mogelijke kabeladers (2.5mm2 of dikker).BlakHawk schreef op maandag 27 juli 2020 @ 07:15:
Nou vanuit Oostenrijk doorgereden naar Italië.
Volgens de navigatie zou dit met één tussenstop moeten kunnen:
[Afbeelding]
Maar omdat de aankomsttijd steeds verder opschoof, was ik van plan structureel 135 te rijden.
Daarnaast was nét na de Brennerpas een mooi moment voor een koffie en plaspauze.
Hierdoor kwamen we met 40% aan in Affi, voordeel was dus dat de stop veel korter duurde. Maar wel een extra stop.
Eigenlijk voelde het EV rijden hier totaal niet als beperking. Maar mocht je dan toch moeten stoppen omdat de kinderen moeten plassen, dan liever een stop met supercharger. Dus soms moeten ze even een paar km extra wachten 😉
Het op locatie laden in Toscane is toch anders, want helaas toch wat ongemakken.
We krijgen hier een zeer laag voltage uit het stopcontact, waardoor het laden af en toe wordt afgebroken. Dichtstbijzijnde SuC was een uur rijden en durfde ik op 11% accu niet aan. Er zit een gratis laadpaal in het dorp hier waarvan de stoppen doorsloegen toen ik probeerde te laden.
Het grote probleem is dat ik een berg op moet om onze accommodatie te bereiken. Tijdens deze klim verlies ik 3% aan accu.
We zaten gisteren hier dus “vast” terwijl we eigenlijk even weg wilden. Wegens omstandigheden hier, kon ik gisteren pas inpluggen hier bij de receptie en niet zaterdag direct bij aankomst.
Als ik hem op 13A zet daalt het voltage zo erg dat hij er na een tijdje mee stopt:
[Afbeelding]
Edit: @Inspired nu durf ik na jouw verhaal niet naar de wcd te kijken 😅
Gelukkig niet mijn eigen verlengkabel gebruikt.
Hierdoor kan ik maximaal tot 7A gaan, maar ook dan fluctueert het voltage gigantisch.
Vandaag met JuicePass proberen een Unicoop een paar dorpen verderop op te zoeken. Want dat is in dit soort gebieden wel een dingetje. Dekking laadpalen is laag en zeer uitgestrekt. De paal hier in het dorp dus defect. Begon netjes met laden. 3 fase 16A ook echt. Na 2 minuten: controleer energiebron. Geen telefoonnummer of iets.
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Verwijderd
Het was van circa 35% tot 93% in denk 30-40 min. Daarvoor ~2 uur gereden en daarna nog een rit van een kleine 3 uur. Dus voor het gevoel was het zeker geen lange stop.Inspired schreef op maandag 27 juli 2020 @ 13:28:
[...]
@Verwijderd zegt mij niks. Misschien toch door de warmteontwikkeling. Tot 93% is wel ff flink lang wachten of niet? Ondertussen geslapen?
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2020 13:39 ]
Qua EV gaat hij 10x beter zijn als wat er door sommige merken op de markt staat, maar als dit het antwoord is van VW op het elektrisch materiaal van Tesla en de tientallen Chinese merken die naar Europa komen, dan gaat de achterstand van Duitsland de komende jaren alleen maar groter worden.Mistymo schreef op maandag 27 juli 2020 @ 13:34:
[...]
Ik vind de Polestar ook echt een geweldige auto om te zien en had deze dan ook graag geleased. Mijn werkgever vond het te duur, vandaar dat ik de ID3 gekozen hebt. De recente reviews van mensen die hem gereden hebben zeggen dat het een prima rijders auto is. Dat de afwerking (harde plastic) en sommige bedienings elementen (touch) beter had kunnen zijn, doet verder niks af aan het electrisch rijden. Dat je meteen een auto afschrijft op basis "amateurisme van VW of gewoonweg het gebrek aan wil/trots over de auto" is meer jouw persoonlijke kijk op het merk. Ben best wel blij dat er meer keuze is in het segment van €30.000 - €50.000 ipv alleen maar een kona, kia.
Nogmaals ik vindt een Tesla of Polestar ook mooier (persoonlijk), maar moet ermee leven dat deze 2 buiten mijn reach zijn, en dan vindt ik een ID3 tot nu toe helemaal niet zo gek.
[ Voor 5% gewijzigd door bottom line op 27-07-2020 14:10 ]
Ik vind het “beroerde” best meevallen. Ja, het is minder dan Tesla maar je krijgt er een hoop andere dingen voor terug. Brouwkwaliteit vind ik persoonlijk best een dingetje voor een auto in deze prijsklasse. Maar ieder zijn/haar voorkeuren natuurlijk, laten we blij zijn dat er -door Tesla- steeds meer keuze komt in de EV markt!Taro schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 19:19:
[...]
Ik neem aan dat het bereik van de XC40 door zijn vorm dan nog beroerder gaat zijn dan van de P2?
Vreemd inderdaad. Ik vind ook nergens terug dat je een 2,5mm2 niet continu op 20A mag belasten. Moet dus idd wel aan de stekker/WCD liggen. (Slechte bekabeling van WCD waardoor die heet loopt?)Inspired schreef op maandag 27 juli 2020 @ 08:50:
Snoer was niet opgerold. Dat heeft overigens ook niet veel effect op de stekker. Die max van 3500Watt is vaak piek en niet continu vermogen. Veel schuko stekkers kunnen max 16a aan, en een continu stroom van 10a blijkbaar. Op het verlengsnoer dat ik heb schijnbaar ook. Is ook een gegoten stekker dus kan er ook niet ff inkijken. Maak hem bij thuiskomst wel even open. Op zich wel slecht dat er een goedkope schuko aan zit voor (blijkbaar) max 10a. Helemaal omdat het een snoer is met 2,5mm. Dan lijkt het me wel logisch dat iemand die zwaarder gaat belasten dan een 1.5mm snoertje.
@BlakHawk ziet er vervelend uit..Have fun.
bij https://www.oplaadpalen.nl/ zie je idd in Walcheren al veel laadpalen verdwijnen als je naast prive ook bedrijf uitfiltert.DeFeCt schreef op maandag 27 juli 2020 @ 13:28:
[...]
Zorg voor een plan B en C indien Paal A het niet doet of toch bezet is
Dit is niet hèt antwoord van VW. Slechts het eerste model in een nieuwe reeks op basis van een compleet nieuw platform voor alle toekomstige elektrische modellen, zonder compromissen om ook ICE te ondersteunen. In tegenstelling to BMW bijvoorbeeld.bottom line schreef op maandag 27 juli 2020 @ 13:50:
[...]
Qua EV gaat hij 10x beter zijn als wat er door sommige merken op de markt staat, maar als dit het antwoord is van VW op het elektrisch materiaal van Tesla en de tientallen Chinese merken die naar Europa komen, dan gaat de achterstand van Duitsland de komende jaren alleen maar groter worden.
Model 3 Performance | Red | White interior | Aflevering 24-12-2019
Als je hier al ziet dat sommige mensen teleurgesteld zijn in het verbruik (terwijl een Model 3 relatief zuinig is). Dan gaat dat voor een XC40 en Polestar 2 al helemaal gebeuren. Zoals dat nu ook al het geval is voor Audi, Mercedes en Jaguar.JohnDoe77 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 13:51:
[...]
Ik vind het “beroerde” best meevallen. Ja, het is minder dan Tesla maar je krijgt er een hoop andere dingen voor terug. Brouwkwaliteit vind ik persoonlijk best een dingetje voor een auto in deze prijsklasse. Maar ieder zijn/haar voorkeuren natuurlijk, laten we blij zijn dat er -door Tesla- steeds meer keuze komt in de EV markt!
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
PSN: FreakGIB
Volgens mij staat er bij het info blokje in de auto dat het niet werkt zolang een andere optie aan staat, maar ik weet zo niet uit mijn hoofd welke.FreakGIB schreef op maandag 27 juli 2020 @ 16:45:
weet iemand hoe je Cabin overheat protection aan kan zetten
In mijn SR+ is het grayed out?
[ Voor 7% gewijzigd door ulTimaS op 27-07-2020 16:55 ]
Sentry mode volgens mijulTimaS schreef op maandag 27 juli 2020 @ 16:51:
[...]
Volgens mij staat er bij het info blokje in de auto dat het niet werkt zolang een andere optie aan staat, maar ik weet zo niet uit mijn hoofd welke.
edit: volgens mij kan het niet icm met sentry mode.
Hij geeft een melding dat hellingshoek detectie uit moet staan... (deel van je alarm dus!..)FreakGIB schreef op maandag 27 juli 2020 @ 16:45:
weet iemand hoe je Cabin overheat protection aan kan zetten
In mijn SR+ is het grayed out?
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Ik ben persoonlijk niet teleurgesteld als de range tussen de 300-425 uit gaat komen. Ik denk niet snel dat het afstraalt op elektrisch rijden, volgens mij zijn EV rijders wel wat gewend. Want zeg nu zelf; zouden wij alle Tesla bouw kwaliteit problemen accepteren als dat een ICE van één van de Duitse bouwers was met een prijskaartje tussen € 60-120.000? Denk dat er dan wel wat ontslagen zouden vallen. Maar de fan base voor elektrisch rijden (en vooral Tesla) accepteert het wel omdat je toch een beetje pioniert. Denk dat de P2/8 rijders dezelfde mindset hebben. Uiteraard hoop je altijd op meer, maar voor mij voldoet de P2 aan de verwachtingen en reviews zijn ook enthousiast.Hoedje schreef op maandag 27 juli 2020 @ 16:05:
[...]
Als je hier al ziet dat sommige mensen teleurgesteld zijn in het verbruik (terwijl een Model 3 relatief zuinig is). Dan gaat dat voor een XC40 en Polestar 2 al helemaal gebeuren. Zoals dat nu ook al het geval is voor Audi, Mercedes en Jaguar.
Hopelijk straalt dat niet af op elektrisch rijden in z'n algemeenheid. Verder lijken mij beide modellen prachtig. Dus als iemand een evenwichtige en bewuste afweging maakt, dan kun je daar natuurlijk prima voor kiezen.
Mijn stokpaardje, maar ik ben het hier volledige mee eens. Ik denk dat de hele industrie er goed aan doet om duidelijkheid te geven over ranges en verbruik. Anders gaat het iedereen erg tegenvallen (zoals we zelfs hier al vaak zien inderdaad)Hoedje schreef op maandag 27 juli 2020 @ 16:05:
[...]
Als je hier al ziet dat sommige mensen teleurgesteld zijn in het verbruik (terwijl een Model 3 relatief zuinig is). Dan gaat dat voor een XC40 en Polestar 2 al helemaal gebeuren. Zoals dat nu ook al het geval is voor Audi, Mercedes en Jaguar.
Hopelijk straalt dat niet af op elektrisch rijden in z'n algemeenheid. Verder lijken mij beide modellen prachtig. Dus als iemand een evenwichtige en bewuste afweging maakt, dan kun je daar natuurlijk prima voor kiezen.
Zeker. Als er een v8 met 500pk in zou liggen voor 4% mogen ze wat mij betreft de panelen in elkaar lijmen met prit.JohnDoe77 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 19:26:
[...]
Ik ben persoonlijk niet teleurgesteld als de range tussen de 300-425 uit gaat komen. Ik denk niet snel dat het afstraalt op elektrisch rijden, volgens mij zijn EV rijders wel wat gewend. Want zeg nu zelf; zouden wij alle Tesla bouw kwaliteit problemen accepteren als dat een ICE van één van de Duitse bouwers was met een prijskaartje tussen € 60-120.000? Denk dat er dan wel wat ontslagen zouden vallen. Maar de fan base voor elektrisch rijden (en vooral Tesla) accepteert het wel omdat je toch een beetje pioniert. Denk dat de P2/8 rijders dezelfde mindset hebben. Uiteraard hoop je altijd op meer, maar voor mij voldoet de P2 aan de verwachtingen en reviews zijn ook enthousiast.
Eens, als je ziet hoeveel duurder een ID3 is dan een MG ZS-EV en vervolgens de afwerking bekijkt..... juist Volkswagen rijders houden van een hoogwaardig interieur, laat dat nu net iets zijn wat de ID3 (afgaand op de youtube videos) niet lijkt te hebben. Het innovatieve karakter van Tesla missen ze ook, het is het allemaal net niet, weinig premium en veel plastic voor teveel geld.bottom line schreef op maandag 27 juli 2020 @ 13:50:
[...]
Qua EV gaat hij 10x beter zijn als wat er door sommige merken op de markt staat, maar als dit het antwoord is van VW op het elektrisch materiaal van Tesla en de tientallen Chinese merken die naar Europa komen, dan gaat de achterstand van Duitsland de komende jaren alleen maar groter worden.
De M3 SR+ past ook niet in je budget dan vermoed ik? Want als je al niet de standaard ID.3 neemt, zit je eigelijk qua prijs al nagenoeg gelijk met de M3 SR+
[ Voor 19% gewijzigd door revolution-nl op 27-07-2020 21:24 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
De ID3 vind ik maar een grijze anonieme muis, het straalt helemaal niets uit. Ik kan er met mijn pet niet bij als je voor een ID3 kiest terwijl je ook een Model 3 kan rijden, maargoed er zijn ook hele volksstammen die dol gelukkig worden van een Golf of een Opel Astra.Inspired schreef op maandag 27 juli 2020 @ 21:27:
Wil er wel eens in rijden. Ik vind het wel een leuk karretje om te zien om eerlijk te zijn. Overigens is een ID.3 1st Max voor ongeveer dezelfde prijs te krijgen als een SR+. Het zal nog moeten blijken hoe goed/slecht de ID.3 is. Zal ook voor een ander publiek zijn dan een Model 3. Dit gaat vast niet goed vallen hier... maar als tweede auto hebben we hem wel even overwogen.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Tja waarom een Model 3 rijden als je ook een Audi-e-tron Sportback kan rijden? Een ID3 plus kost €43.990 (volledig 8%) en in de lease €719,95. De Model 3 kost net over de €50.000 (8% over de eerste 45k en dan 22%over de rest) en €880 in de lease. Dus je kan beter een Kona of de Kia vergelijken met de Id3. En inderdaad over smaak valt niet te twisten. Heb wel recente reviews gezien en qua rijden is het helemaal geen verkeerde auto, daarnaast zitten er best veel opties op. Over de materiaal keuze valt te twisten (Heb hem in het echt gezien bij Move) maar ik vond het reuze meevallen. Net nog een paar YT video's gekeken van de Model3, maar dat is qua afwerking ook niet alleen maar zonneschijn. Begrijp me niet verkeerd, want vindt de Tesla zeker een mooie auto.revolution-nl schreef op maandag 27 juli 2020 @ 21:33:
[...]
De ID3 vind ik maar een grijze anonieme muis, het straalt helemaal niets uit. Ik kan er met mijn pet niet bij als je voor een ID3 kiest terwijl je ook een Model 3 kan rijden, maargoed er zijn ook hele volksstammen die dol gelukkig worden van een Golf of een Opel Astra.
Over smaak valt niet te twisten en dat is maar goed ook
Als de ID3 een andere groep kan benaderen met als resultaat dat er meer EV's op de weg komen dan is dat alleen maar goed nieuws voor de leefbaarheid.
Dat is wel een hele makkelijkeMistymo schreef op maandag 27 juli 2020 @ 21:59:
[...]
Tja waarom een Model 3 rijden als je ook een Audi-e-tron Sportback kan rijden?
Ik ben reuze benieuwd, het kan best een hit worden. De gemiddelde Nederlander zit vaak ook niet te wachten op een uitgesproken design en daarbij horende uitstraling, stel je toch voor dat mensen ergens iets van vinden. Wat dat betreft sluit de ID3 daar prima bij aan. Het is Duits en dat spreekt veel mensen meer aan dan een Koreaan.Een ID3 plus kost €43.990 (volledig 8%) en in de lease €719,95. De Model 3 kost net over de €50.000 (8% over de eerste 45k en dan 22%over de rest) en €880 in de lease. Dus je kan beter een Kona of de Kia vergelijken met de Id3. En inderdaad over smaak valt niet te twisten. Heb wel recente reviews gezien en qua rijden is het helemaal geen verkeerde auto, daarnaast zitten er best veel opties op. Over de materiaal keuze valt te twisten (Heb hem in het echt gezien bij Move) maar ik vond het reuze meevallen. Net nog een paar YT video's gekeken van de Model3, maar dat is qua afwerking ook niet alleen maar zonneschijn. Begrijp me niet verkeerd, want vindt de Tesla zeker een mooie auto.
[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 27-07-2020 22:14 ]
Waar ik gewoon blij van wordt is dat er langzaam aan meer te kiezen valt. VW is geen kleine speler op de auto markt en met hun MEB platform zal straks de een na het ander model gelanceerd gaan worden. Denk dus dat het software probleem en alle start up bugs straks tot het verleden gaat behoren en dat er voor de EV rijder in de toekomst meer keuze is.revolution-nl schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:12:
[...]
Ik ben reuze benieuwd, het kan best een hit worden. De gemiddelde Nederlander zit vaak ook niet te wachten op een uitgesproken design en daarbij horende uitstraling, stel je toch voor dat mensen ergens iets van vinden. Wat dat betreft sluit de ID3 daar prima bij aan. Het is Duits en dat spreekt veel mensen meer aan dan een Koreaan.
Ik ben vooral benieuwd hoe Volkswagen de software development uit de klei gaat trekken.
I rest my case! @Mistymo vindt iets van de ID3 en wil dit graag proberen. Helemaal mee eens. Ik ben een Model 3 rijder en ben zeer benieuwd naar de ervaringen.revolution-nl schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:12:
[...]
...stel je toch voor dat mensen ergens iets van vinden.
Model 3 Performance | Red | White interior | Aflevering 24-12-2019
1x. Maar nu camping waar 10A op de kast stabdus dan durf ik het (terecht) niet...Inspired schreef op maandag 27 juli 2020 @ 13:24:
[...]
Heb je die al voor een lange tijd gebruikt dan op 13a?
Ik vind dit wel meevallen eigenlijk.BlacKstaR- schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 15:09:
[...]
:strip_exif()/f/image/7B9REQOuiXo20QjwoPS55e0e.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Igg1dGmfBpO3CjKrzK8SdBLa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aTZ9CSH76qHbzlVpCc5N7fN4.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit topic is gesloten.
![]()
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2026
•
Hosting door TrueFullstaq