Vorige week heb ik een uitgebreide roadtrip gemaakt door Duitsland, Oostenrijk en Slowakije. In totaal dik 3000km gereden met mijn Tesla Model3 LR met 18 inch aero wielen en FSD. Eerst stuk zonder de wheelcaps erop en later met om verschil te kunnen checken. Het maakt inderdaad best wat uit in de range, ik denk dat ik ze er bij lange roadtrips lekker erop doe, scheelt toch weer.
Ik ben vanuit Nederland naar Munchen gereden en vervolgens verder naar Klagenfurt, Wenen, Bratislava, Leipzig, Hannover en weer terug naar huis. In alle genoemde plaatsen 1 nacht overnacht.
Ik heb echt geweldig genoten. Wat een beest van een auto is de Tesla toch. Supercharger netwerk is perfect en ik heb menigmaal gehad dat ik eerder wilde stoppen voor een break dan de auto zelf. Overal super tot redelijk rustig bij de superchargers. Geen enkele keer moeten wachten.
Wat mij betreft is het de perfecte reisauto, veel relaxter dan met een ICE. Heerlijk relaxed met de FSD en Navigate-on-Autopilot. Heb in de 3000+ km misschien paar keer een vreemde ingreep gehad (phantom-break), maar dat zijn meer van die slowdowns en geen noodstop en dan druk je met het gaspedaal hem er zo doorheen.
Voor mij is FSD volledig geslaagd, zeker op de duitse en oostenrijkse autobahn is het echt heerlijk cruizen op 130/150 en met de suggested lanechanges van NoA gaat dat echt lekker. Natuurlijk is ie veel te conservatief en moet je af en toe de auto dwingen van baan te verwisselen, maar over het algemeen rijdt het echt superfijn. En daarnaast is de auto natuurlijk heerlijk stil, zeker met de extra deurisolatiestrips die ik heb aangebracht. FSD zorgt ervoor dat je heerlijk uitgerust aankomt. Ik heb echt totaal geen range-anxiety meer en zal niet twijfelen meer om waar dan ook heen te rijden.
Is er dan niets te zeuren? Natuurlijk wel, vooral de cruisecontrol niet op de actuele snelheid kunnen instellen is soms rete-irritant. Vooral bij wegwerkzaamheden in Duitsland denkt de M3 soms dat de snelheid onbeperkt is, dus dan springt ie op 130. En als de snelheid in werkelijkheid 60 is, dan scroll je je een ongeluk. Ook ging de auto 1x stevig remmen bij wegwerkzaamheden, omdat de boel daar zo smal is dat hij dacht dat een vrachtwagen over 2 banen reed. Maar de snelheid is daar toch al laag, dus dat was verder geen issue.
Als je echt volle bak gaat rammen, dan gaat natuurlijk de range snel omlaag in Duitsland, maar dat lijkt me logisch. Terug naar NL een keer een supercharger halverwege waar ik met bijna 40% range zou gaan aankomen, dus toen heb ik even een flink stuk goed op het stroompedaal geleund en wat een genot is dat. Tuurlijk kunnen genoeg auto's je bijhouden, maar naar de snelheid toe acceleren zoals de Tesla kunnen er niet veel. Echt lachen. En hoe snel hij naar de 230 toe klimt is ook indrukwekkend (1x getest om te constateren dat die snelheid niet voor mij geschikt is).
Mochten er nog aspecten zijn die ik onderbelicht heb en waar mensen info over willen hebben, laat het me weten en ik zal proberen te antwoorden.
O ja, nog een nabrandertje: Het is een leaseauto bij Leaseplan en op hun advies geen betaalmiddel in het Tesla Account gezet. Gaat dus allemaal prima en geen problemen met afsluiten voor laden ivm blijven openstaan van die betalingen. Even alle sessies opgeteld en was ongeveer 120 EUR totaal bij superchargers. Daarnaast nog iets van 4/5 sessies bij andere snelladers of destination chargers, denk ik. Dus totaal zal het zo iets van 170 EUR geweest zijn. Voor als iemand in de kosten geinteresseerd is?
[
Voor 7% gewijzigd door
MrScratch op 16-07-2020 14:10
]