Heeft iemand weleens berekend wanneer en of het zin heeft om een benzineauto te vervangen door een
nieuwe Tesla Model 3?
Wat ik nu heb is namelijk een VW Golf uit 2017, cash betaald. Hij is van mij en ik betaal er niks meer voor. Hij heeft alles wat ik nodig heb: lane assist, standkachel, dode-hoek sensoren, park assist, geweldige geluidsinstallatie (DynAudio + subwoofer), adaptive cruise control, automaat, 150pk. Het is een stille auto die gewoon erg gemakkelijk rijdt. Hij haalt makkelijk 800km op een volle tank.
Maar een volle tank kost ook direct 80 tot 90 euro ongeveer.
Volgens
Autoscout24 moet de auto iets van 20.000 euro opleveren, wat mij ietwat optimistisch lijkt. Maar laten we dat bedrag aanhouden voor het gemak.
Een Long Range Model 3 heeft 560km bereik. Ik zou alleen de velgen aanpassen. De aanschafprijs wordt dan € 61.595, minus de 20k van de Golf, dus € 41.595. Zoveel geld wil ik niet in een keer uit mijn bankrekening halen (ik ga er liever mee investeren), dus dan kom je uit op de financial lease, welke ik op mijn freelance ZZP onderneming kan draaien:
Met een aanbetaling van € 23.500 euro betaal ik € 200 per maand, met een slottermijn van € 20.362. Die kan ik na 5 jaar gebruiken als inruilwaarde voor een nieuwe Tesla. (Maar nu blijkt dat dit helemaal niet kan, volgens de Rabo tool.)
Momenteel tank ik gemiddeld € 1216 euro per jaar en heb ik € 900 euro aan onderhoudskosten opzij gezet voor de Golf. Een Tesla schijnt gedurende 5 jaar tijd nauwelijks onderhoud nodig te hebben, hooguit een set nieuwe banden en remvloeistof.
Dus de kosten in 5 jaar tijd. Bij de Tesla komen die € 200 per maand wel bij natuurlijk, want dat heb ik met de Golf niet:
Optelsom na 5 jaar: Brandstof + onderhoud + maandelijks
Volkswagen Golf: € 6080 + € 4500 + € 0,00 = € 10.580
Tesla Model 3: € 1520 + € 1000 + € 12000 = € 14.520
Maar! Aangezien ik hem vooral prive ga rijden komt d'r nog volledige bijtelling bovenop, gebaseerd op de cataloguswaarde van de auto, niet wat ik initieel betaal. 8% Tot € 45.000, daarboven 22%.
Dus volgens de Rabobank berekening:
Kosten per maand € 493
Rente 4,94%
Totale kosten lease € 41.376
Opnieuw mijn samenvatting dan:
Optelsom na 5 jaar: Brandstof + onderhoud + maandelijks
Volkswagen Golf: € 6080 + € 4500 + € 0,00 = € 10.580
Tesla Model 3: € 1520 + € 1000 + € 29.580 = € 32.100
Dus als ik de komende 5 jaar in een auto wil blijven rijden dan is het grofweg € 20.000 euro goedkoper om mijn huidige Golf te blijven rijden. Pas als ik 4 keer zoveel ga rijden wordt een Tesla interessanter.
Ik zou de afschrijving ook nog mee kunnen nemen, maar de Golf heeft de meeste afschrijving al gehad. Een nieuwe Tesla raakt veel meer kwijt zodra hij op mijn naam wordt gezet. Dus dat zou ook niet in zijn voordeel uitpakken.
Maar, je zou kunnen beargumenteren dat als ik de Tesla Model 3 na 5 jaar helemaal afbetaal waarna hij van mij is, ik deze auto kan rijden zonder die € 493 kosten per maand. Vanaf dat moment gaat hij zichzelf in grofweg 40 maanden, ofwel 3 en een half jaar, terugverdienen.
Dus dan wordt het pas winstgevend om zo'n auto te rijden na 8 jaar en een paar maanden. Geen korte-termijn oplossing, maar een investering in de verre toekomst.
Mis ik iets in mijn berekeningen?