Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 90 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.149.208 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13:17
Inspired schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 13:21:
[...]

Heb je echt zoveel windgeruis dan? Je hebt de halve auto al dicht gestopt toch? Ik vind het geruis juist wel meevallen. In ieder geval tm 130. Met 220 is het een ander verhaal. :+ Wel eens in een andere Model 3 gereden? Als vergelijk?
Ik verdenk mezelf ervan een halve autist te zijn als ik me aan dingen irriteer :)

Maar goeie, zal eens een andere Model 3 proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Heeft iemand weleens berekend wanneer en of het zin heeft om een benzineauto te vervangen door een nieuwe Tesla Model 3?

Wat ik nu heb is namelijk een VW Golf uit 2017, cash betaald. Hij is van mij en ik betaal er niks meer voor. Hij heeft alles wat ik nodig heb: lane assist, standkachel, dode-hoek sensoren, park assist, geweldige geluidsinstallatie (DynAudio + subwoofer), adaptive cruise control, automaat, 150pk. Het is een stille auto die gewoon erg gemakkelijk rijdt. Hij haalt makkelijk 800km op een volle tank.

Maar een volle tank kost ook direct 80 tot 90 euro ongeveer.

Volgens Autoscout24 moet de auto iets van 20.000 euro opleveren, wat mij ietwat optimistisch lijkt. Maar laten we dat bedrag aanhouden voor het gemak.

Een Long Range Model 3 heeft 560km bereik. Ik zou alleen de velgen aanpassen. De aanschafprijs wordt dan € 61.595, minus de 20k van de Golf, dus € 41.595. Zoveel geld wil ik niet in een keer uit mijn bankrekening halen (ik ga er liever mee investeren), dus dan kom je uit op de financial lease, welke ik op mijn freelance ZZP onderneming kan draaien:

Met een aanbetaling van € 23.500 euro betaal ik € 200 per maand, met een slottermijn van € 20.362. Die kan ik na 5 jaar gebruiken als inruilwaarde voor een nieuwe Tesla. (Maar nu blijkt dat dit helemaal niet kan, volgens de Rabo tool.)

Momenteel tank ik gemiddeld € 1216 euro per jaar en heb ik € 900 euro aan onderhoudskosten opzij gezet voor de Golf. Een Tesla schijnt gedurende 5 jaar tijd nauwelijks onderhoud nodig te hebben, hooguit een set nieuwe banden en remvloeistof.

Dus de kosten in 5 jaar tijd. Bij de Tesla komen die € 200 per maand wel bij natuurlijk, want dat heb ik met de Golf niet:

Optelsom na 5 jaar: Brandstof + onderhoud + maandelijks
Volkswagen Golf: € 6080 + € 4500 + € 0,00 = € 10.580
Tesla Model 3: € 1520 + € 1000 + € 12000 = € 14.520

Maar! Aangezien ik hem vooral prive ga rijden komt d'r nog volledige bijtelling bovenop, gebaseerd op de cataloguswaarde van de auto, niet wat ik initieel betaal. 8% Tot € 45.000, daarboven 22%.

Dus volgens de Rabobank berekening:

Kosten per maand € 493
Rente 4,94%
Totale kosten lease € 41.376

Opnieuw mijn samenvatting dan:

Tesla Model 3: € 1520 + € 1000 + € 29.580 = € 32.100

Dus als ik de komende 5 jaar in een auto wil blijven rijden dan is het grofweg € 20.000 euro goedkoper om mijn huidige Golf te blijven rijden. Pas als ik 4 keer zoveel ga rijden wordt een Tesla interessanter.

Ik zou de afschrijving ook nog mee kunnen nemen, maar de Golf heeft de meeste afschrijving al gehad. Een nieuwe Tesla raakt veel meer kwijt zodra hij op mijn naam wordt gezet. Dus dat zou ook niet in zijn voordeel uitpakken.

Maar, je zou kunnen beargumenteren dat als ik de Tesla Model 3 na 5 jaar helemaal afbetaal waarna hij van mij is, ik deze auto kan rijden zonder die € 493 kosten per maand. Vanaf dat moment gaat hij zichzelf in grofweg 40 maanden, ofwel 3 en een half jaar, terugverdienen.

Dus dan wordt het pas winstgevend om zo'n auto te rijden na 8 jaar en een paar maanden. Geen korte-termijn oplossing, maar een investering in de verre toekomst.

Mis ik iets in mijn berekeningen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yakmak
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-01-2024
Blue-eagle schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 14:21:
Heeft iemand weleens berekend wanneer en of het zin heeft om een benzineauto te vervangen door een nieuwe Tesla Model 3?

Wat ik nu heb is namelijk een VW Golf uit 2017, cash betaald. Hij is van mij en ik betaal er niks meer voor. Hij heeft alles wat ik nodig heb: lane assist, standkachel, dode-hoek sensoren, park assist, geweldige geluidsinstallatie (DynAudio + subwoofer), adaptive cruise control, automaat, 150pk. Het is een stille auto die gewoon erg gemakkelijk rijdt. Hij haalt makkelijk 800km op een volle tank.

Volgens Autoscout24 moet de auto iets van 20.000 euro opleveren, wat mij ietwat optimistisch lijkt. Maar laten we dat bedrag aanhouden voor het gemak.

Een Long Range Model 3 heeft 560km bereik. Ik zou alleen de velgen aanpassen. De aanschafprijs wordt dan € 61.595, minus de 20k van de Golf, dus € 41.595. Zoveel geld wil ik niet in een keer uit mijn bankrekening halen (ik ga er liever mee investeren), dus dan kom je uit op de financial lease, welke ik op mijn freelance ZZP onderneming kan draaien:

Met een aanbetaling van € 23.500 euro betaal ik € 200 per maand, met een slottermijn van € 20.362. Die kan ik na 5 jaar gebruiken als inruilwaarde voor een nieuwe Tesla. (Maar nu blijkt dat dit helemaal niet kan, volgens de Rabo tool.)

Momenteel tank ik gemiddeld € 1216 euro per jaar en heb ik € 900 euro aan onderhoudskosten opzij gezet voor de Golf. Een Tesla schijnt gedurende 5 jaar tijd nauwelijks onderhoud nodig te hebben, hooguit een set nieuwe banden en remvloeistof.

Dus de kosten in 5 jaar tijd. Bij de Tesla komen die € 200 per maand wel bij natuurlijk, want dat heb ik met de Golf niet:

Tesla Model 3: € 1520 + € 1000 + € 12000 = € 14.520

Maar! Aangezien ik hem vooral prive ga rijden komt d'r nog volledige bijtelling bovenop, gebaseerd op de cataloguswaarde van de auto, niet wat ik initieel betaal. 8% Tot € 45.000, daarboven 22%.

Dus volgens de Rabobank berekening:

Kosten per maand € 493
Rente 4,94%
Totale kosten lease € 41.376

Dus als ik de komende 5 jaar in een auto wil blijven rijden dan is het grofweg € 20.000 euro goedkoper om mijn huidige Golf te blijven rijden. Pas als ik 4 keer zoveel ga rijden wordt een Tesla interessanter.

Ik zou de afschrijving ook nog mee kunnen nemen, maar de Golf heeft de meeste afschrijving al gehad. Een nieuwe Tesla raakt veel meer kwijt zodra hij op mijn naam wordt gezet. Dus dat zou ook niet in zijn voordeel uitpakken.

Maar, je zou kunnen beargumenteren dat als ik de Tesla Model 3 na 5 jaar helemaal afbetaal waarna hij van mij is, ik deze auto kan rijden zonder die € 493 kosten per maand. Vanaf dat moment gaat hij zichzelf in grofweg 40 maanden, ofwel 3 en een half jaar, terugverdienen.

Dus dan wordt het pas winstgevend om zo'n auto te rijden na 8 jaar en een paar maanden. Geen korte-termijn oplossing, maar een investering in de verre toekomst.

De berekening is niet geheel eerlijk, je neemt hier wel de kosten voor het financial lease gedeelte in mee terwijl dit geen weggegooid geld is, een deel behoud je in de vorm van waarde van de auto. Daarnaast vergeet je nog de wegenbelasting en de verzekering mee te nemen in de berekening. Ook ben ik benieuwd hoe je op je brandstofcomponent komt.

Als laatste vind ik de vergelijking ook mank gaan op de auto vergelijking. Je neemt nu enkel de kosten mee terwijl je wel meer auto terug krijgt voor dat bedrag en persoonlijk vind ik dat ook iets wat je mee moet nemen in je overweging.

Vegan for a better world ||| De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen ||| Durf jij je consumptie van dierlijke producten te verdedigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
yakmak schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 14:28:
[...]

De berekening is niet geheel eerlijk, je neemt hier wel de kosten voor het financial lease gedeelte in mee terwijl dit geen weggegooid geld is, een deel behoud je in de vorm van waarde van de auto. Daarnaast vergeet je nog de wegenbelasting en de verzekering mee te nemen in de berekening. Ook ben ik benieuwd hoe je op je brandstofcomponent komt.

Als laatste vind ik de vergelijking ook mank gaan op de auto vergelijking. Je neemt nu enkel de kosten mee terwijl je wel meer auto terug krijgt voor dat bedrag en persoonlijk vind ik dat ook iets wat je mee moet nemen in je overweging.
Goede punten, denk ik :) Daarom ook de vraag, ik heb geen ervaring met dit soort dingen en ik ben ook financieel niet goed onderlegd. Wegenbelasting zal ik sowieso meenemen en de verzekering ga ik uitzoeken.

De waarde van de auto is mogelijk niet echt relevant aangezien het niet iets is wat ik gedurende die 5 jaar kan verkopen ofzo. Zelfs als dat zou kunnen betaal ik die lease gewoon door neem ik aan, tenzij iemand dat overneemt ofzo.

Maar het is lastig om de waarde van de auto in te schatten. De afschrijving van een Model 3 is mij onbekend.

En ergens besluipt mij het gevoel dat ik ergens iets niet eerlijk bereken omdat ik een bestaande auto inruil voor deze constructie. Ik weet alleen niet of dat in het nadeel of voordeel is van de Tesla Model 3.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-05 13:23
Je vergeet nog de milieuinvesteringsaftrek en aftrek van de btw. Daarnaast vergelijk je een nieuwe auto die duurder is dan je huidige in nieuwstaat met een 2e hands hatchback met 1/3 van het vermogen. Je golf schrijft overigens ook nog af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-05 13:11
Blue-eagle schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 14:34:
[...]

Goede punten, denk ik :) Daarom ook de vraag, ik heb geen ervaring met dit soort dingen en ik ben ook financieel niet goed onderlegd. Wegenbelasting zal ik sowieso meenemen en de verzekering ga ik uitzoeken.

De waarde van de auto is mogelijk niet echt relevant aangezien het niet iets is wat ik gedurende die 5 jaar kan verkopen ofzo. Zelfs als dat zou kunnen betaal ik die lease gewoon door neem ik aan, tenzij iemand dat overneemt ofzo.

Maar het is lastig om de waarde van de auto in te schatten. De afschrijving van een Model 3 is mij onbekend.

En ergens besluipt mij het gevoel dat ik ergens iets niet eerlijk bereken omdat ik een bestaande auto inruil voor deze constructie. Ik weet alleen niet of dat in het nadeel of voordeel is van de Tesla Model 3.
kijk even bij de ANWB die hebben een autokosten reken tool. Financial lease is een dure naam voor een lening voor een stuk gereedschap, dus je lost gewoon af op de lening. De standaard aanbieder van Tesla is redelijk gunstig kwa rente etc. (en je hoeft er geen rekening te hebben zoals bij rabo)
daarnaast vergeet je een stukje btw aftrek daar je zakelijk gaat aanschaffen en MIA (milieu investeringsaftrek aftrek) als dat dit jaar nog van toepassing is.
de kosten voor de auto zakelijk kan je berekenen op https://www.berekenhet.nl...-de-zaak-of-in-prive.html daar kan je zien wat de golf je in privé kost en de tesla in de zaak.

Bij kwam het er op neer dat privé een tweede hands Volvo v60 5jaar oud met 140k km op de teller duurder was dan zakelijk een model3 aanschaffen, maar dat was vorig jaar (hogere mia, lagere bijtelling)

[ Voor 6% gewijzigd door -Jaap-io op 03-07-2020 14:40 ]

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yakmak
Blue-eagle schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 14:34:
[...]
Klopt, maar je neemt hem wel mee in je berekening en dat is dus eigenlijk niet fair als je de kosten wil berekenen. Dan zou je eigenlijk naar afschrijving moeten kijken en die meenemen, maar dat is zoals je zelf al zegt erg lastig atm.
Dit is inderdaad absoluut geen eerlijke vergelijking. Het gaat al mis bij het vergelijken van een oudere auto met een nieuwe auto, dat is nooit fair. het maakt niet heel veel uit welke auto je er neer zal zetten als nieuwe auto, door afschrijving zullen ze bijna altijd (ok miss de VW up niet) slechter uitkomen dan de oudere auto. daarnaast zijn de auto's imho ook niet echt vergelijkbaar met elkaar. de M3 is groter, elektrisch (grote plus voor mij voor zowel millieu en rijgenot), heeft meer features, wordt over het algemeen steeds beter door de constante stroom aan software updates en (ja is persoonlijk) is minder ouderwets :+

Maar ik snap wel dat je de vergelijking wilt maken omdat het financieel ook een beetje moet gaan kloppen. Ik zou in dit geval (als je het kan betalen) de maandelijkse kosten voor lease weglaten en verder alle kosten meenemen. en vervolgens de plus en minpunten van beide auto's op een rij zetten waar de kosten er ook zeker 1 van is. Daarna een proefrit maken in een M3 en dan je keus maken.

Is de VW golf trouwens niet ook onderhevig aan bijtelling?

Vegan for a better world ||| De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen ||| Durf jij je consumptie van dierlijke producten te verdedigen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IceOnFire
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het is een stille auto die gewoon erg gemakkelijk rijdt. Hij haalt makkelijk 800km op een volle tank.

Ik weet niet hoe je aan je brandstofberekening komt maar die gedeeld-door-vier-factor lijkt wel heel enthousiast. Hangt ook af van of je thuis kan laden bijv. Ter vergelijking; als ik het brandstof verbruik van mn vorige benzineauto (reed ongeveer 1:14) afzet tegen dat van de Tesla kom ik op 91 ipv 107 euro per 1k km, dat is dus een besparing van zo'n 15%. Ik kan alleen publiek laden dus dat scheelt aanzienlijk (34 cent ipv 22-ish als je thuislaad)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Malt007 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 14:36:
Je vergeet nog de milieuinvesteringsaftrek en aftrek van de btw.
Die zitten er al bij in volgens de berekeningen van Tesla.
Daarnaast vergelijk je een nieuwe auto die duurder is dan je huidige in nieuwstaat met een 2e hands hatchback met 1/3 van het vermogen. Je golf schrijft overigens ook nog af.
De Tesla is inderdaad € 15.000 duurder dan de nieuwprijs van de Golf :)

Je doet alsof de Model 3 grandioos veel meer features heeft die ik belangrijk vind. Daarom ook de lijst aan belangrijke zaken zoals lane assist, adaptive cruise control, muziekinstallatie, etc. En ik denk dat de hatchback praktischer is dan de Model 3 in veel opzichten :) Je zou ook kunnen beargumenteren dat de Model 3 beter is voor het milieu, en ook daar zou ik op antwoorden dat dit geen overweging is voor mij.

Zo kan ik ook beargumenteren dat Tesla's bekend staan om panel gaps, gebrekkige kwaliteit van stoffen in het interieur, scheve constructies, en lak wat hier en daar gewoon mist.

Het gaat mij puur om een selecte hoeveelheid features en financieel gewin. Vandaar die specifieke berekening ook.
yakmak schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 14:44:
[...]

Klopt, maar je neemt hem wel mee in je berekening en dat is dus eigenlijk niet fair als je de kosten wil berekenen. Dan zou je eigenlijk naar afschrijving moeten kijken en die meenemen, maar dat is zoals je zelf al zegt erg lastig atm.

[...]

Dit is inderdaad absoluut geen eerlijke vergelijking. Het gaat al mis bij het vergelijken van een oudere auto met een nieuwe auto, dat is nooit fair.
Maar dat is wel mijn situatie ;)

Misschien is een eerlijkere aanpak om vanaf 0 te beginnen. Stel, ik verkoop de Golf voor 20k en ik heb niks. Wat is vanaf dat moment voordeliger om te kopen?

A: Een 5 jaar oude Volkswagen Golf
B: Een nieuwe Tesla Model 3

Dat klinkt eerlijker. Maar da's praktisch hetzelfde als waar ik mee begon: ik ruil een Golf twv. 20k in voor een Tesla, of ik doe dat niet: wat is voordeliger? :)
het maakt niet heel veel uit welke auto je er neer zal zetten als nieuwe auto, door afschrijving zullen ze bijna altijd (ok miss de VW up niet) slechter uitkomen dan de oudere auto. daarnaast zijn de auto's imho ook niet echt vergelijkbaar met elkaar. de M3 is groter
M3: 424 liter bagageruimte
Golf: 622 liter bagageruimte
elektrisch (grote plus voor mij voor zowel millieu en rijgenot)
Milieu vind ik persoonlijk geen argument (sorry...), rijgenot mogelijk wel iets. Maar ik stoor mij niet aan de brandstofauto z'n gedrag om eerlijk te zijn.
heeft meer features, wordt over het algemeen steeds beter door de constante stroom aan software updates en (ja is persoonlijk) is minder ouderwets :+
Eens :)
Maar ik snap wel dat je de vergelijking wilt maken omdat het financieel ook een beetje moet gaan kloppen. Ik zou in dit geval (als je het kan betalen) de maandelijkse kosten voor lease weglaten en verder alle kosten meenemen. en vervolgens de plus en minpunten van beide auto's op een rij zetten waar de kosten er ook zeker 1 van is. Daarna een proefrit maken in een M3 en dan je keus maken.

Is de VW golf trouwens niet ook onderhevig aan bijtelling?
De VW golf is persoonlijk op naam gezet en daar betaal ik helemaal niks aan, ik heb hem gekocht voordat ik ZZPer werd.
IceOnFire schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 14:50:
[...]

Ik weet niet hoe je aan je brandstofberekening komt maar die gedeeld-door-vier-factor lijkt wel heel enthousiast. Hangt ook af van of je thuis kan laden bijv. Ter vergelijking; als ik het brandstof verbruik van mn vorige benzineauto (reed ongeveer 1:14) afzet tegen dat van de Tesla kom ik op 91 ipv 107 euro per 1k km, dat is dus een besparing van zo'n 15%. Ik kan alleen publiek laden dus dat scheelt aanzienlijk (34 cent ipv 22-ish als je thuislaad)
Die gedeeld-door-vier berekening kwam van de Tesla site zelf af. Maar ik kan thuis niet opladen inderdaad, dus dan wordt een Tesla nog minder voordelig dus? :/

Hmm.

Dit is veel lastiger te berekenen dan ik oorspronkelijk dacht. Zelfs met al die online tools die je overal kan vinden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-05 13:23
Ik had er een excel van minimaal een A4tje groot voor nodig om te berekenen wat een tesla me daadwerkelijk ging kosten. Moest het sowieso helemaal naar prive rekenen omdat ik ging vergelijken met een auto die ik prive reed namelijk, wat volgens mij ook het geval is voor jou.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yakmak
Blue-eagle schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 14:59:
Het gaat mij puur om een selecte hoeveelheid features en financieel gewin. Vandaar die specifieke berekening ook.
Is een tweedehands model S dan niets voor je?
Lagere aanschafprijs, gratis laden, geen wegenbelasting.

Jammer dat millieu je niet veel interesseert, maar helaas ben je daar niet alleen in :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
yakmak schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 15:05:
[...]

Is een tweedehands model S dan niets voor je?
Lagere aanschafprijs, gratis laden, geen wegenbelasting.
Zat ik ook naar te kijken inderdaad, maar dan zit je vaak met een auto met 150.000km op de teller of hoger. Een voormalige werkgever van mij had z'n auto en de stoelen hadden doorzitplekken en de lederen onderdelen hadden scheurtjes.

En: Over het algemeen weten ze niet hoe een Model S zich gedraagt op de langere termijn. Dat moet nog blijken. Krijg je op 200.000km opeens een grove hoeveelheid aan onderhoudskosten? Who knows ;)
Jammer dat millieu je niet veel interesseert, maar helaas ben je daar niet alleen in :'(
Niet voor een auto en mijn persoonlijke overwegingen. Politiek gezien wel :) Ik stem altijd op een groene partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01:16
Als ik tesla premium connectivity heb, maar geen spotify premium. Kan ik dan wel spotify luisteren met Tesla account?

Ik heb nu premium connectivity, maar spotify keijg ik met mijn Tesla account niet ingelogd “ongeldig account” is dit normaal? Ik ging er van uit dat dit ook met Tesla account kon..?

Zou zonde zijn als mijn spotify dan direct 20€ per maand kost voor alleen gebruik in de auto soms...

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stef87 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 15:55:
Als ik tesla premium connectivity heb, maar geen spotify premium. Kan ik dan wel spotify luisteren met Tesla account?

Ik heb nu premium connectivity, maar spotify keijg ik met mijn Tesla account niet ingelogd “ongeldig account” is dit normaal? Ik ging er van uit dat dit ook met Tesla account kon..?

Zou zonde zijn als mijn spotify dan direct 20€ per maand kost voor alleen gebruik in de auto soms...
Je kunt kiezen voor een "Tesla Spotify account" toch? Dat heeft niks met je gewone Tesla account te maken trouwens.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:49
Blue-eagle schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 15:30:
[...]

Zat ik ook naar te kijken inderdaad, maar dan zit je vaak met een auto met 150.000km op de teller of hoger. Een voormalige werkgever van mij had z'n auto en de stoelen hadden doorzitplekken en de lederen onderdelen hadden scheurtjes.

En: Over het algemeen weten ze niet hoe een Model S zich gedraagt op de langere termijn. Dat moet nog blijken. Krijg je op 200.000km opeens een grove hoeveelheid aan onderhoudskosten? Who knows ;)

[...]

Niet voor een auto en mijn persoonlijke overwegingen. Politiek gezien wel :) Ik stem altijd op een groene partij.
Daar moet wel informatie over zijn toch, volgens mij rijden er legio taxi's met 200k+ op de teller..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Inspired schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 15:58:
[...]

Je kunt kiezen voor een "Tesla Spotify account" toch? Dat heeft niks met je gewone Tesla account te maken trouwens.
Als ik druk op “gebruik tesla-account werkt het iig niet: “account ongeldig”

De knop “gebruik Tesla account” werkt ook niet als ik de log in regels leeg laat.

Ik was in de veronderstelling dat ik spotify kon luisteren in de auto met alleen een tesla account..? Of mis ik iets en moet ik ook nog een Spotify premium afsluiten...?

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MtC
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-05-2021

MtC

knights16 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 16:01:
[...]

Daar moet wel informatie over zijn toch, volgens mij rijden er legio taxi's met 200k+ op de teller..
En véél meer ook.

--handige links mogen niet van de mods--

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Stef87 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 16:03:
[...]

Als ik druk op “gebruik tesla-account werkt het iig niet: “account ongeldig”

De knop “gebruik Tesla account” werkt ook niet als ik de log in regels leeg laat.

Ik was in de veronderstelling dat ik spotify kon luisteren in de auto met alleen een tesla account..? Of mis ik iets en moet ik ook nog een Spotify premium afsluiten...?
Nee, ik heb verder geen Spotify. Werkt met alleen Premium Connectivity. Eerste keer voor Tesla Spotify account gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Inspired schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 16:05:
[...]

Nee, ik heb verder geen Spotify. Werkt met alleen Premium Connectivity. Eerste keer voor Tesla Spotify account gekozen.
Ahh.. Bij mij werkt het niet. Zegt dat ik ook nog een premium spotify moet hebben |:(

Nergens een optie om Tesla Spotify account aan te maken of gebruiken.. Tips iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rover12345
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08:40
Vanmiddag langs wasstraat gegaan, ontgrendeld de deur opeens midden in de wasstraat (en dus raampje ook omlaag). Na een litertje water er uitgehaald te hebben bleek dat de deur niet meer wou vergrendelen. Met doek langs de deur gegaan om evt vuile sensoren schoon te maken en ook binnenkant van handgreep afgedaan. Deur sloot toen opeens weer en ben weer de weg opgegaan. Na 10 minuten ontgrendelde de deur weer (dit keer midden op de snelweg). Vrouw achterin gezet (waren op weg naar lang weekend weg) en naar huis gereden. Tesla gebeld, na wat resets is auto uiteindleijk opgehaald.

Vervelendste: duffe Toyota Corolla gekregen als leen auto. Kinderwagen past er niet eens normaal in (alleen met neergeklapte achterbank)... Ik mis mijn Tesla :(!

Daarnaast nu 6 euro per uur aan het betalen om te parkeren voor de deur. Even kijken of ik tijdelijk verguninng om kan zetten...

[ Voor 8% gewijzigd door rover12345 op 03-07-2020 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-05 20:26
Hey! Ik ga binnenkort een Zappie bestellen voor mijn Model 3 maar ik twijfel tussen de versie met of zonder laadkabel. Nu las ik hier een tijdje terug (ik weet niet meer welk topic) dat je best een andere kabel kon nemen die een knopje had om de laadklep open te doen. Heeft iemand hier meer info over?

Ik wil niet telkens de laadkabel in en uit de auto nemen, dus ik wil zeker extra kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Shattering schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 18:35:
Hey! Ik ga binnenkort een Zappie bestellen voor mijn Model 3 maar ik twijfel tussen de versie met of zonder laadkabel. Nu las ik hier een tijdje terug (ik weet niet meer welk topic) dat je best een andere kabel kon nemen die een knopje had om de laadklep open te doen. Heeft iemand hier meer info over?

Ik wil niet telkens de laadkabel in en uit de auto nemen, dus ik wil zeker extra kabel.
Ik heb de EV Chargeking Tesla 3x32A kabel van 8 meter en kan je die sowieso voor onderweg aanraden. Voor op de oprit heb ik de bekabelde Zappi V2, maar zou ik achteraf de versie zonder kabel hebben aangeschaft en daar de 7m Tesla kabel bij hebben gekocht, dan kan je hem zowel achteruit als vooruit parkeren en altijd aansluiten.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MtC
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-05-2021

MtC

rover12345 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 17:41:
Vanmiddag langs wasstraat gegaan, ontgrendeld de deur opeens midden in de wasstraat (en dus raampje ook omlaag). Na een litertje water er uitgehaald te hebben bleek dat de deur niet meer wou vergrendelen. Met doek langs de deur gegaan om evt vuile sensoren schoon te maken en ook binnenkant van handgreep afgedaan. Deur sloot toen opeens weer en ben weer de weg opgegaan. Na 10 minuten ontgrendelde de deur weer (dit keer midden op de snelweg). Vrouw achterin gezet (waren op weg naar lang weekend weg) en naar huis gereden. Tesla gebeld, na wat resets is auto uiteindleijk opgehaald.

Vervelendste: duffe Toyota Corolla gekregen als leen auto. Kinderwagen past er niet eens normaal in (alleen met neergeklapte achterbank)... Ik mis mijn Tesla :(!

Daarnaast nu 6 euro per uur aan het betalen om te parkeren voor de deur. Even kijken of ik tijdelijk verguninng om kan zetten...
Bereid je maar voor op kosten, en wel uit eigen zak te betalen.
In de handleiding staat geloof ik dat je niet door de wasstraat mag.

--handige links mogen niet van de mods--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:49
Inspired schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 08:34:
[...]

Firmware up to date van de SSD? Dit zou het verhelpen zoals eerder in het topic gemeld.
Laatste firmware geïnstalleerd. Net wederom twee sentry events met een leeg scherm. Super vaag. Geen oplossing gevonden tot op heden

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 31-05 19:17
Kom er net achter dat mijn vervangen deur trim (links voor) een andere kleur/materiaal is dan de rest van de auto.. Zacht ipv hard plastic :D is dat van de luxere M3?

Nieuwe service afspraak ingediend (4de deur trim here I come). Ik ben blij dat ze het hier thuis doen want als ik het heen en weer had moeten rijden was ik gek geworden.

Ook de 3 andere dingen maar is gemeld:

- stuur staat paar graden scheef
- 2 doffe plekken in de lak
- puntje in de achterbumper (volgens mij zit er nog steeds wat klem onder)

Het is een heerlijke auto maar.. man man man.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4xXNdl2cTZrpAoGed_57T5ubs7Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3UJhmDeMMopHX0amkpJWBn2f.jpg?f=fotoalbum_large
Links voor (fout)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KpLW57gDJoPYy9Um-gYCz2EgeUs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lUpo0WhPq2ahXBnGuNay5DhX.jpg?f=fotoalbum_large
Rechts voor (goed)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CRiVUZZUnJOgsjhCx5WZHJ-tbX4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EFKHIqqhRiPb5IbFV9sP4wBm.jpg?f=fotoalbum_large

'punt' in de bumper (je kan het goed zien aan de reflectie)

[ Voor 52% gewijzigd door ex87 op 03-07-2020 22:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 31-05 17:15

Wat naar! Troost: Klinkt als amsterdam voor die prijs. Op hun website is voor 4 uur ingediend, zelfde dag nog aangepast. (En de eerste keer boete vergeven je ze als het mis ging over het weekend als je het lief vraagt)
MtC schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 18:40:
[...]

Bereid je maar voor op kosten, en wel uit eigen zak te betalen.
In de handleiding staat geloof ik dat je niet door de wasstraat mag.
Je hebt gewoon volledig gelijk zie ik: “ Was de auto bij voorkeur in een borstelloze wasstraat. Deze wasstraten hebben geen onderdelen (borstels enz.) die in aanraking komen met de oppervlakken van de Model 3. Elk ander type wasstraat veroorzaakt schade die niet wordt gedekt door de garantie.”

Toch wel echt bizar hoor. Wanneer leveren ze een auto die wel af is / waar ze we achter staan ipv alles in “beta” of kleine lettertjes te zetten zodat ie praktisch uit elkaar mag vallen.

Succes @rover12345 niet meer benoemen dus in ieder geval! Of was ie “borstel loos”?

Gelukkig hebben we nog “redelijkheid en billijkheid” In het recht, maar laten we hopen dat dat niet nodig is. Hou ons op de hoogte!

[ Voor 34% gewijzigd door JohanB op 04-07-2020 09:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crim
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-05 22:19
Malt007 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 15:03:
Ik had er een excel van minimaal een A4tje groot voor nodig om te berekenen wat een tesla me daadwerkelijk ging kosten. Moest het sowieso helemaal naar prive rekenen omdat ik ging vergelijken met een auto die ik prive reed namelijk, wat volgens mij ook het geval is voor jou.
Ik heb toen ook een Excel berekening gemaakt voor een Audi A3 vs een Model 3 performance en dan ook zakelijk vs privé. Ik weet niet of het 100% klopt en sommige kosten zijn ook een schatting maar ik kwam hierop uit. Als iemand belang heeft bij het bestand doe je maar een berichtje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ITEY3n00iU2VjZlgO9LE6Nmj1d4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EcNkuQRzhuxN0v2ihK0uTaUN.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
Taro schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 18:39:
[...]

Ik heb de EV Chargeking Tesla 3x32A kabel van 8 meter en kan je die sowieso voor onderweg aanraden. Voor op de oprit heb ik de bekabelde Zappi V2, maar zou ik achteraf de versie zonder kabel hebben aangeschaft en daar de 7m Tesla kabel bij hebben gekocht, dan kan je hem zowel achteruit als vooruit parkeren en altijd aansluiten.
Die kabel vind ik niet in de Tesla Shop, kan dat? Of gaat het over die kabel van bijna 600 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Shattering schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 08:58:
[...]

Die kabel vind ik niet in de Tesla Shop, kan dat? Of gaat het over die kabel van bijna 600 euro?
Is geen kabel van Tesla. Zie hier; https://www.evchargeking.com/nl/t/tesla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 31-05 20:23
Crim schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 00:16:
[...]

[...]

Ik heb toen ook een Excel berekening gemaakt voor een Audi A3 vs een Model 3 performance en dan ook zakelijk vs privé. Ik weet niet of het 100% klopt en sommige kosten zijn ook een schatting maar ik kwam hierop uit. Als iemand belang heeft bij het bestand doe je maar een berichtje.

[Afbeelding]
Is de MIA in je tabel niet veel te laag :? Of maak je erg weinig winst :?
Je mocht 10.800 (vorig jaar iig) van je winst aftrekken. In de hoogste schaal kom je dan toch op dik 5000 voordeel uit ipv een schamele 500 euro :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Shattering schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 08:58:
[...]

https://www.evchargeking....asige-tesla-laadkabel-32a

Je kunt natuurlijk ook voor de 16A of 1-fase variant gaan afhankelijk van de thuissituatie, maar de 3x32A biedt op alle laadpunten de meest optimale resultaten. En ik moet eerlijk zeggen dat de kabel aardig flexibel is, had deze stugger verwacht.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
Bedankt iedereen! Zo ga ik eentje bestellen :)!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crim
ybos schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 09:38:
[...]

Is de MIA in je tabel niet veel te laag :? Of maak je erg weinig winst :?
Je mocht 10.800 (vorig jaar iig) van je winst aftrekken. In de hoogste schaal kom je dan toch op dik 5000 voordeel uit ipv een schamele 500 euro :?
De bedragen in de tabel zijn over 5 jaar en het zijn netto voordelen. Er is dus 2.160 extra aftrekbaar per jaar. Ik heb een BV dus het scheelt uiteindelijk rond de 20% van dit bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-05 22:34
@Crim je kan natuurlijk ook voor de goedkope standard range plus gaan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Ik weet dat iedereen zegt: gewoon rijden en niet op letten, maar het lukt niet.

Laatste 4000km ben ik inmiddels nog 15km kwijt.

Ik laad inmiddels tot 80% ipv 90% en probeer niet onder de 40% te komen.

Het lijkt ook of ik gewoon minder vermogen heb dan in het begin. 0-100 voelt niet meer aan als in het begin.

Kreeg laatst heel even de melding “vermogen motor voor beperkt” maar die is weer weg.

Maar zelfs een simpele GTI kon ik laatst nét bijhouden, waar je met een AWD echt met vol gas op in zou moeten lopen.

Inmiddels is het volgens Teslafi bij de slechtste 6%...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hsgDOsbEI404rPsbhD_TdfMBL3o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t0TcoShksTFybgl9UlnHG9nn.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door BlakHawk op 04-07-2020 11:51 ]

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@BlakHawk Was het een stoplicht sprintje dan? Hoeveel SoC had je? Wellicht dat de GTI ook chiptuning had. Dan gaat die ook rond de 5s naar de 100 volgens mij. Op 70% SoC heb je al minder vermogen natuurlijk. Al is dat niet heel veel.

Verder zijn het relatief weinig auto's waarmee Teslafi de vergelijking doet. Je zit nu rond de 470 bij 100% laden? Zou me er verder niet al te druk om maken idd. Je hebt de range ook niet echt nodig toch?

Ik rij zelf ook weinig, ik laad zelf tot 60% de laatste maanden. Meer dan voldoende, als ik een keer rijd kom ik niet onder de 40% uit eigenlijk. Geen idee of het echt veel uit maakt. (80% vs 60% laden, in theorie is het wat beter.)

In de vakantie weer eens naar 100% in de hoop dat ik dan net Lille kan halen als eerste SuC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crim
pirke schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 11:36:
@Crim je kan natuurlijk ook voor de goedkope standard range plus gaan...
Dat kan inderdaad, maar dat heb ik niet gedaan ;) Voor mij was dit al heel aantrekkelijk. Ik rij hem zakelijk dus de totale kosten per jaar zijn lager en aan het einde van de 5 jaar heb ik een auto met een hogere restwaarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slurpgeit
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-05 21:50
BlakHawk schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 11:50:

Het lijkt ook of ik gewoon minder vermogen heb dan in het begin. 0-100 voelt niet meer aan als in het begin.

Kreeg laatst heel even de melding “vermogen motor voor beperkt” maar die is weer weg.

Maar zelfs een simpele GTI kon ik laatst nét bijhouden, waar je met een AWD echt met vol gas op in zou moeten lopen.

[Afbeelding]
Volgens mij ben je vooral jezelf helemaal gek aan het maken door hier zo ontzettend op te focussen, tot op het punt waar je alleen nog maar bewijs ziet dat je auto kut is. Mijn stats laten echt niet zo'n groot verschil zien. Sterker nog, in de koude periode was mijn range "maar" 450KM. Nu met het wat warmere weer klimt het langzaam omhoog en zit ik nu op de 475.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sMu-BkXJqJHZpOTkv0bHc4TzQIk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7ext9v48SS2qY27BZ6J0w39A.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franky70
  • Laatst online: 21-07-2020
Mijn tesla model 3 lijkt wel een vrieskist. Airco alleen nog maar koude lucht. Ook als ik temp op 27 gr zet.
Iemand tips om dit te herstellen?
Daarnaast werkt telefoonsleutel alleen als ik tesla app open. Tot voor kort hoefde dit niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crim

Je wordt vergeleken met vrij weinig auto's op TeslaFi, dat komt de betrouwbaarheid niet bepaald ten goede. Als je op teslamotorsclub kijkt zie je ook dat die grafieken echt alle kanten op gaan en uiteindelijk weer rond het gemiddelde uitkomen.

Als je overtuigd bent dat je accu slecht is zou ik er ook niet te goed op passen, dan ga je nooit in aanmerking komen voor vervanging ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Franky70 schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 12:43:
Mijn tesla model 3 lijkt wel een vrieskist. Airco alleen nog maar koude lucht. Ook als ik temp op 27 gr zet.
Daarnaast werkt telefoonsleutel alleen als ik tesla app open. Tot voor kort hoefde dit niet
Zou voor het eerste langs een SeC gaan. Wellicht temp sensor defect.

Voor het tweede; opnieuw app installeren en wellicht opnieuw koppelen? Andere telefoon werkt wel goed? Wat voor toestel?

@BlakHawk qua degradatie verlies je het meest in het eerste jaar. Wellicht blijft het nu redelijk stabiel.

[ Voor 8% gewijzigd door Inspired op 04-07-2020 12:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
Crim schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 12:44:
[...]

Je wordt vergeleken met vrij weinig auto's op TeslaFi, dat komt de betrouwbaarheid niet bepaald ten goede. Als je op teslamotorsclub kijkt zie je ook dat die grafieken echt alle kanten op gaan en uiteindelijk weer rond het gemiddelde uitkomen.

Als je overtuigd bent dat je accu slecht is zou ik er ook niet te goed op passen, dan ga je nooit in aanmerking komen voor vervanging ;)
Vervanging is pas bij 70% en op Amerikaanse fora zie je dat Tesla er alles aan doet dat softwarematig te voorkomen.

Één gast kon niet meer snelladen omdat hij rond de 75% zat. Alleen nog maar traag laden en bij een SuC zat hij nog maar rond de 30kW.

Dus daar hoef je ook niets van te verwachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crim
BlakHawk schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 12:47:
[...]
Vervanging is pas bij 70% en op Amerikaanse fora zie je dat Tesla er alles aan doet dat softwarematig te voorkomen.

Één gast kon niet meer snelladen omdat hij rond de 75% zat. Alleen nog maar traag laden en bij een SuC zat hij nog maar rond de 30kW.

Wat vind je van deze grafieken? Gaan over een veel groter aantal kilometers en zitten er soms geruime tijd boven en soms er flink onder. Hebben ze dan een goede of een slechte batterij? Je kan gewoon niet zoveel met die data uit TeslaFi.

Als je echt problemen of foutmeldingen hebt is een ander verhaal, maar ik denk dat als je het op de batterij gooit vanwege TeslaFi grafieken ze je klacht niet eens serieus in behandeling nemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zjCfk3J6rXiuu4AqWkVvZ95hdD0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GNck7UiEOXUyjCYDYVb1gTCH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2jP10fhTwZli7qgydeXqEjLZ5Ro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uL4264xA992Gt49RXy1qWuG6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Crim met een trend kun je best wel iets. Niet met een paar procent degradatie nee. In principe komt Tesla pas bij -30 in actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:32

HenkS

Da_king alias HenkS

Als het niet te warm is zet ik zelf de airco uit omdat js altijd wel iets van koude lucht hebt inderdaad. En als je die dan op jezelf hrbt gericht voelt het al snel koud aan. Wat ik comfortabeler vind voelen is airco uit en dan de temp wat lager instellen. En airco aan als het buiten warm is. (of als je ramen beslaan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
Crim schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 12:59:
[...]

Wat vind je van deze grafieken? Gaan over een veel groter aantal kilometers en zitten er soms geruime tijd boven en soms er flink onder. Hebben ze dan een goede of een slechte batterij? Je kan gewoon niet zoveel met die data uit TeslaFi.

Als je echt problemen of foutmeldingen hebt is een ander verhaal, maar ik denk dat als je het op de batterij gooit vanwege TeslaFi grafieken ze je klacht niet eens serieus in behandeling nemen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Toch hebben anderen met 12.000 op de teller nog lang niet dit soort getallen, de meesten die deze getallen als ik heb halen, hebben 8 tot 10x meer kilometers op de teller staan!

Maar ja, misschien dan maar weer tot 90% laden en zien waar het schip strand, want de keuze om tot 80% te laden, lijkt in mijn grafieken averechts te werken. Toen kwam er een extra val naar beneden.

De mijne is ook nog nooit beter geworden lijkt wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 31-05 20:23
BlakHawk schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 15:21:
[...]

Toch hebben anderen met 12.000 op de teller nog lang niet dit soort getallen, de meesten die deze getallen als ik heb halen, hebben 8 tot 10x meer kilometers op de teller staan!

Maar ja, misschien dan maar weer tot 90% laden en zien waar het schip strand, want de keuze om tot 80% te laden, lijkt in mijn grafieken averechts te werken. Toen kwam er een extra val naar beneden.

De mijne is ook nog nooit beter geworden lijkt wel.
Eigen auto of lease :? (dat weet ik ff niet meer)
Ik heb hem zelf gekocht, en als ik 30km minder ver kom zal me echt een zorg zijn. Ik rij hem toch nooit op zijn uiterste range. Dan zal het een enkele keer voorkomen dat ik in dat ene speciale geval een keertje nét moet laden omdat het niet red met 30km minder range. Dat is dan een geval van dikke pech.
Het-is-de-stress/frustratie-die-je-jezelf-op-deze-manier-oplegt-niet-waard...

edit: je tabel nog ff bekeken. gemiddeld komt men op 490km uit en jij op 470. Dat zou mij echt een zorg zijn...
Heb je ooit al eens tijd verloren doordat je bestemming niet gehaald hebt en dat je bestemming wel had gehaald met die 20km extra :? Ik denk het niet, mede omdat de meesten voor de zekerheid wel even 5 minuten ergens hadden ingeplugd :Y

[ Voor 15% gewijzigd door ybos op 04-07-2020 20:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Stef87 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 16:10:
[...]

Ahh.. Bij mij werkt het niet. Zegt dat ik ook nog een premium spotify moet hebben |:(

Nergens een optie om Tesla Spotify account aan te maken of gebruiken.. Tips iemand?
Had ik ook, ooit een keer ingelogd geweest met een eigen spotify account en daarna kon ik niet meer terug naar het Tesla account. Fabrieksreset gedaan en het werkte weer.

Daarna zijn wel de tellerstanden ook gereset (behalve de totaalstand) :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teslalrp
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-12-2023
Waarom vergelijken met een GTI. Stond de tesla wel op sportmode?

En wat verbruik. Stop met al die grafieken. Geniet van de auto is mijn advies.
Je weet de garantie norm van Tesla neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampie1969
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-02 15:40
Ik heb dat ook de laatste periode. Van alles geprobeerd met opnieuw installeren, koppeling met auto verbreken, reboot etc. Geen verbetering. Een afspraak voor woe gemaakt. Zal dan horen hoe het te fixen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceOnFire
  • Niet online

Met betrekking tot de range-statistieken, misschien dat dit nog een beetje helpt;

Ik schrok een paar maanden terug ook een beetje van een plotselinge vrij forse val in range. Heb toen erg gezocht naar een verklaring en het kwartje viel pas aardig wat weken later; ik was net van werklocatie gewisseld waardoor mn rijpatroon veranderde; langer traject met meer snelweg en dus hogere snelheid en vrijwel geen filerijden meer.

Ik heb pas tijdelijk weer een tijdje structureel op en neer de oude locatie gereden en na een paar weken begon de range weer toe te nemen. Kennelijk neemt de auto dus toch ook een soort gemiddeld rijgedrag mee in de berekening. Je eigen waarden dus 1:1 met anderen vergelijken zegt dus misschien minder dan je denkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@IceOnFire de auto rekent obv beschikbare kWh in de accu de remaining rated range uit. Rijstijl heeft geen invloed. Temperatuur wel. Ook kan (tijdelijk) het laadgedrag invloed hebben. Mijn projected range op 100% is na 1 jaar en 20k nu 475km. (LR AWD)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Wolly schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 16:34:
[...]

Had ik ook, ooit een keer ingelogd geweest met een eigen spotify account en daarna kon ik niet meer terug naar het Tesla account. Fabrieksreset gedaan en het werkte weer.

Daarna zijn wel de tellerstanden ook gereset (behalve de totaalstand) :'(
Ouch.. dat wil ik natuurlijk niet die beginstand resetten! ff kijken of ik met een tijdelijk andere premium trial account zoiets kan in + uitloggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87

[Afbeelding]
Ik heb precies dezelfde ervaring én ook daadwerkelijk veel minder capaciteit.

Ook de 0-100 test ga ik eens proberen. Kijken of er verschil is, het zou nog 5.1s moeten zijnAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sJking_iitT0xUzgww0WD4_OjIM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jhVV52onaADwBWsA9WrQjlrk.jpg?f=fotoalbum_large

Maar ik zit sinds wij de auto hebben al onderaan met -13%. Maandag sta ik in Duiven voor het probleem. het kan niet zo zijn dat je betaald voor de SR+ maar vanaf het begin minder capaciteit hebt dan een SR non plus..

(Renault Zoe die wij hadden had meer bruikbare capaciteit vs een 90% lading!)
Crim schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 12:59:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je kan er heel veel mee. Bij een warme batterij (Teslafi kan er zelfs rekening mee houden koud of warm!) kan je bijna exact resterende bruikbare capaciteit terug rekenen.

Zelf heb ik ook ScanMyTesla, dit komt erg goed overeen!
BlakHawk schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 12:47:
[...]

Heb je daar een linkje van? Via google vind ik het niet.

[ Voor 42% gewijzigd door Stef87 op 05-07-2020 02:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-05 18:15
Inspired schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 22:37:
@IceOnFire de auto rekent obv beschikbare kWh in de accu de remaining rated range uit. Rijstijl heeft geen invloed. Temperatuur wel. Ook kan (tijdelijk) het laadgedrag invloed hebben. Mijn projected range op 100% is na 1 jaar en 20k nu 475km. (LR AWD)
Ik snap nog steeds niet precies hoe die rated range nou echt tot stand komt.
Alleen het schuifje in de app op Max zetten geeft bij mij elke dag wel een andere waarde.
Mijn SR+ laat daar de afgelopen tijd iets tussen de 358-369 zien. Ik laat hem echter sinds de Corona crisis niet verder dan 70% (eigenlijk zou nog minder wel kunnen...). Nu heb ik hem 1x vol geladen voor een langere rit en toen zag ik die Max waarde gewoon langzaam oplopen...

Ik denk dus dat die waarde nogal fluctueert onder allerlei omstandigheden (niet alleen temperatuur).
Maarja, het zal allemaal wel. Ik kom overal zonder tussentijds te laden, dus het is prima ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:30
lampie1969 schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 21:22:
[...]

Ik heb dat ook de laatste periode. Van alles geprobeerd met opnieuw installeren, koppeling met auto verbreken, reboot etc. Geen verbetering. Een afspraak voor woe gemaakt. Zal dan horen hoe het te fixen is.
Oudere iPhone zo nu en dan last van. Daarna Android werkte het vaak niet (moest app openen en flight mode in en uitschakelen). Nu nieuwste iphone nergens last meer van. Werkt altijd. Ligt denk ik gewoon aan de telefoon en bleutooth settings oid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Ik zou in deze tijden net als een aantal anderen hier aangeven ook prima met bijv. 40-60% laden uit de voeten kunnen. Maar:
  1. In noodgevallen wil ik wel zo ver mogelijk kunnen rijden. Stel (=willekeurig voorbeeld) dat een familielid ineens in het ziekenhuis komt te liggen en je moet er snel heen? Dat kan dus ook een ziekenhuis een stuk verderop zijn. Ja, natuurlijk kan je snel bij een SuC laden, maar laten we wel zijn, met de V2 en vaak max 50 kW sta je daar wel even en het moet maar net op de route liggen.
  2. Ik vind het ook prachtig om bij een stoplicht een wedstrijdje te doen of als je in de buurt van een andere Tesla rijdt een beetje samen op te trekken. Met 40-60% voelt de auto ook veel minder responsive dan bij >80%. En ik wil natuurlijk wel als eerste wegsprinten. Grote kans dat dat met 50% nog steeds zo is ;), maar ik ben nogal competitief ingesteld.
Eigenlijk laad ik daarom gewoon iedere keer tot 90% (standaard "dagelijkse rit" streepje"). Ben ik de enige die zo denkt? Waarschijnlijk wel he... Moet toch eens naar de psych denk ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Taro schreef op zondag 5 juli 2020 @ 08:26:
Ik zou in deze tijden net als een aantal anderen hier aangeven ook prima met bijv. 40-60% laden uit de voeten kunnen. Maar:
  1. In noodgevallen wil ik wel zo ver mogelijk kunnen rijden. Stel (=willekeurig voorbeeld) dat een familielid ineens in het ziekenhuis komt te liggen en je moet er snel heen? Dat kan dus ook een ziekenhuis een stuk verderop zijn. Ja, natuurlijk kan je snel bij een SuC laden, maar laten we wel zijn, met de V2 en vaak max 50 kW sta je daar wel even en het moet maar net op de route liggen.
  2. Ik vind het ook prachtig om bij een stoplicht een wedstrijdje te doen of als je in de buurt van een andere Tesla rijdt een beetje samen op te trekken. Met 40-60% voelt de auto ook veel minder responsive dan bij >80%. En ik wil natuurlijk wel als eerste wegsprinten. Grote kans dat dat met 50% nog steeds zo is ;), maar ik ben nogal competitief ingesteld.
Eigenlijk laad ik daarom gewoon iedere keer tot 90% (standaard "dagelijkse rit" streepje"). Ben ik de enige die zo denkt? Waarschijnlijk wel he... Moet toch eens naar de psych denk ik...
Zal dat met name het tweede punt zijn. :) Zo'n noodgeval is echt zo'n kleine kans, plus, met 60% kom je nog een heel eind in Nederland. Tegenwoordig kun je bij een ziekenhuis wel laden.

Uiteindelijk is het allemaal de vraag hoeveel verschil het maakt. Langdurig op hoge SoC laten staan is slechter voor het pack dan rond de 50% weg zetten. Grote vraag is natuurlijk; is dat 1% degradatie extra per jaar? Of 5%? Ik heb juist de urge om hem toch goed te behandelen en om zo gedurende mijn looptijd toch redelijk maximaal bereik te houden voor vakanties. En met 60% ben ik nog steeds sneller weg dan zo'n beetje elke ICE. Met 20/30% voelt hij wel "traag" aan.

Dus nu standaard op 60% tenzij ik verder moet maar dat komt bijna niet meer voor. Voor de vakantie zet ik hem wel (kort) op 100% overigens, ook al is dat "slecht".

Moraal van het verhaal; doe lekker waar je jezelf prettig bij voelt. :P
Smobbo schreef op zondag 5 juli 2020 @ 07:26:
[...]

Ik snap nog steeds niet precies hoe die rated range nou echt tot stand komt.
Alleen het schuifje in de app op Max zetten geeft bij mij elke dag wel een andere waarde.
Mijn SR+ laat daar de afgelopen tijd iets tussen de 358-369 zien. Ik laat hem echter sinds de Corona crisis niet verder dan 70% (eigenlijk zou nog minder wel kunnen...). Nu heb ik hem 1x vol geladen voor een langere rit en toen zag ik die Max waarde gewoon langzaam oplopen...

Ik denk dus dat die waarde nogal fluctueert onder allerlei omstandigheden (niet alleen temperatuur).
Maarja, het zal allemaal wel. Ik kom overal zonder tussentijds te laden, dus het is prima ;)
Met een paar duizend cellen is enig verschil natuurlijk wel te verklaren, er spelen veel factoren mee maar rijstijl niet. Mijn gemiddelde verbruik zit rond de 20kWh/100km. Dus dan is een rated range van 475km gewoon sowieso onmogelijk.

[ Voor 20% gewijzigd door Inspired op 05-07-2020 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
@Inspired Het 2e punt weegt inderdaad wel vrij zwaar ;) Maar ik had laatst op het werk een noodsituatie, moest direct toen ik aankwam met spoed door naar een andere locatie en toen was ik blij met >50%. Ik kon direct door en het betreft toch een aardige rit. Ik kan mij voorstellen dat als je een vaste standplaats hebt op een enkele locatie dat dat minder van belang is.

Ik rij de laatste 3 weken toch wel weer 3-4x per week naar het werk in tegenstelling tot de tijd daarvoor waarin ik 4-5 dagen per week thuis werkte. Ik heb in de zomer maar 10% nodig om daar te komen, dus zelfs met 11% SoC red ik het nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:13
Wellicht een klein beetje offtopic maar sinds vrijdag schijnt de nieuwe v3 supercharger locatie bij Rijswijk knppnt Ypenburg al gedeeltelijk open te zijn. Deze week maar eens testen dus (SoC wel onder 20% anders geen 250kW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
RF1000 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 09:03:
Wellicht een klein beetje offtopic maar sinds vrijdag schijnt de nieuwe v3 supercharger locatie bij Rijswijk knppnt Ypenburg al gedeeltelijk open te zijn. Deze week maar eens testen dus (SoC wel onder 20% anders geen 250kW)
Niet iedereen leest het algemene Tesla topic of zit op Twitter, dus lijkt mij prima om hier ook zo nu en dan te benoemen.

Een Twitter bericht dat ik hierover eergisteren zag:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EcA8gKEWkAAFt9b?format=jpg&name=large

Dit betekent ook dat een Tesla Model S in tegenstelling tot bijv. een Model 3 niet standaard meer bij een SuC V3 kan laden en dus CCS geschikt moet worden gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Laatst online: 31-05 15:12
Taro schreef op zondag 5 juli 2020 @ 09:09:
[...]

Niet iedereen leest het algemene Tesla topic of zit op Twitter, dus lijkt mij prima om hier ook zo nu en dan te benoemen.

Een Twitter bericht dat ik hierover eergisteren zag:
[Twitter]
[Afbeelding]

Dit betekent ook dat een Tesla Model S in tegenstelling tot bijv. een Model 3 niet standaard meer bij een SuC V3 kan laden en dus CCS geschikt moet worden gemaakt.
Model X ook niet. Vreemd gebeuren dat ze geen mix neerzetten.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kdeboois schreef op zondag 5 juli 2020 @ 09:13:
[...]

Die kunnen prima EUR 500,- betalen voor een aanpassing. :+ Maar idd op zich gek dat vrij jonge auto's daar niet standaard kunnen laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
kdeboois schreef op zondag 5 juli 2020 @ 09:13:
[...]

Je kunt niet altijd voor het "oude" blijven doorontwikkelen. Het betreft niet alleen een ander zichtbaar kunststof stekkertje, maar de achterliggende techniek in bijv. de paal moet ook uitgebreid worden om de oude opties te blijven ondersteunen. Daarom stoppen met legacy, het nieuwe aanbieden en het mogelijk maken het oude te upgraden.

Zo werkt het in een aantal andere branches ook. Daarnaast is iedereen natuurlijk Tesla fan omdat ze zichzelf constant blijven doorontwikkelen, daar hoort dit bij, daar moet je niet selectief in worden want als je daar eenmaal mee begint gaat dat je verdere ontwikkeling afremmen.
Inspired schreef op zondag 5 juli 2020 @ 09:16:
[...]

Die kunnen prima EUR 500,- betalen voor een aanpassing. :+ Maar idd op zich gek dat vrij jonge auto's daar niet standaard kunnen laden.
Ik mag toch hopen dat als je recent een X of S hebt gekocht dat deze de upgrade al in de fabriek hebben gehad.

[ Voor 18% gewijzigd door Taro op 05-07-2020 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zondag 5 juli 2020 @ 09:17:
[...]

Je kunt niet altijd voor het "oude" blijven doorontwikkelen. Het betreft niet alleen een ander zichtbaar kunststof stekkertje, maar de achterliggende techniek in bijv. de paal moet ook uitgebreid worden om de oude opties te blijven ondersteunen. Daarom stoppen met legacy, het nieuwe aanbieden en het mogelijk maken het oude te upgraden.

Zo werkt het in een aantal andere branches ook. Daarnaast is iedereen natuurlijk Tesla fan omdat ze zichzelf constant blijven doorontwikkelen, daar hoort dit bij, daar moet je niet selectief in worden want als je daar eenmaal mee begint gaat dat je verdere ontwikkeling afremmen.

[...]

Ik mag toch hopen dat als je recent een X of S hebt gekocht dat deze de upgrade al in de fabriek hebben gehad.
Maar als ik nu een X of S koop zit er ook nog geen CCS in toch? Vraag me ook af of je de adapter gratis erbij krijgt? Daarbij, je kunt dan met max 120kW laden. Dat is toch wat jammer met een nieuwe auto. Haal je hem op, wil je ff laden kan het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Inspired schreef op zondag 5 juli 2020 @ 09:21:
[...]

Maar als ik nu een X of S koop zit er ook nog geen CCS in toch? Vraag me ook af of je de adapter gratis erbij krijgt? Daarbij, je kunt dan met max 120kW laden. Dat is toch wat jammer met een nieuwe auto. Haal je hem op, wil je ff laden kan het niet.
nieuws: Tesla komt met ccs-adapter voor Model S en X voor snelladen zonder Su... :)

Vanaf 1 mei 2019 hebben de nieuwe versies al CCS.

Laten we nu overigens weer teruggaan naar de M3 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Taro schreef op zondag 5 juli 2020 @ 09:17:
[...]

[...]

In het Model 3 topic kan je dat stellen. In het generieke S en X zien ze dat hele S3XY nu anders 😉
Taro schreef op zondag 5 juli 2020 @ 09:23:
[...]

nieuws: Tesla komt met ccs-adapter voor Model S en X voor snelladen zonder Su... :)

Overigens zijn verreweg de meeste S en X van voor december 2018. Wat er na 1 mei 2019 is verkocht is te verwaarlozen door de grote populariteit van de Model 3 en auto's als de Audi E-tron.

[ Voor 27% gewijzigd door kdeboois op 05-07-2020 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zondag 5 juli 2020 @ 09:23:
[...]

Met een adapter en tot max 120kW ja. Daarbij is het maar de vraag of je de adapter mee krijgt of nog 170 moet aftikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
@kdeboois Begrijpelijk uiteraard. Maar het is in het algemeen natuurlijk altijd zo dat je een algemene mening hebt en dat die kan bijdraaien als je zelf met de gevolgen ervan wordt geconfronteerd.

Over 3 jaar klagen wij misschien wel dat we onze M3's moeten laten ombouwen naar de CCSx standaard. Shit happens.

@Inspired Even los van de kosten: Het is niet zo dat ze nu al dagelijks gewend waren om 250 kW te kunnen laden en teruggeschroeft worden naar max 120 kW. Ik kan mij ook voorstellen dat SuC V4 tot bijv. 500 kW kan en dat de M3 daarin op een gegeven moment niet meer mee kan komen.

Daarom moet Tesla ook snel met een verbeterde uitvoering van de S en X komen op het gebied van accu's. Maar daarover misschien binnenkort wel meer nieuws als ze de nieuwe accutechniek aankondigen.

[ Voor 43% gewijzigd door Taro op 05-07-2020 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Taro schreef op zondag 5 juli 2020 @ 09:28:
@kdeboois Begrijpelijk uiteraard. Maar het is in het algemeen natuurlijk altijd zo dat je een algemene mening hebt en dat die kan bijdraaien als je zelf met de gevolgen ervan wordt geconfronteerd.

Over 3 jaar klagen wij misschien wel dat we onze M3's moeten laten ombouwen naar de CCSx standaard. Shit happens.
Mijn mening is over het algemeen rotsvast, maar dat is pas echt off topic hier.

Ik vond de SuC oplossing met de dubbele stekker en de Model 3 priority sticker een prima en elegante oplossing en deze wat minder.

Je lijkt er last van te hebben als er ook maar iets minder positiefs over Tesla word gezegd, maar dat maakt voor mijn mening heel erg weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Taro true. Maar er komen nu meer v3s bij. Als ik 100k zou uitgeven aan een S/X dan zou ik het toch wat lullig vinden dat ik met mijn nieuwe auto tot max 120kW kan laden en een adapter nodig heb. Terwijl een SR+ van een jaar oud vrolijk 200+ pakt. Met een oudere X kan ik dat verwachten. Met een nieuwe niet. Ik zou dat niet kunnen rijmen. Maar goed. Iets voor het andere topic idd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
kdeboois schreef op zondag 5 juli 2020 @ 09:33:
[...]
Je lijkt er last van te hebben als er ook maar iets minder positiefs over Tesla word gezegd, maar dat maakt voor mijn mening heel erg weinig uit.
Deze kan ik even niet plaatsen? Ik ben zelf ook heel erg kritisch over Tesla, maar ik begrijp de gedachtegang hierachter gewoon helemaal en die verdedig ik niet vanuit mij als persoon maar licht hem toe vanuit het oogpunt van Tesla. Ik kan mij voorstellen dat je het anders leest, maar dan moet je hier even met een andere blik naar gaan kijken, want zo bedoel ik het niet.

Ik kom uit de websitebranche en had klanten die ons dwongen om de website geschikt te houden voor Internet Explorer 6 en daarin graag nog steeds gebruik bleven maken van Adobe Flash... Als we daarin allemaal mee zouden zijn gegaan dan zou IE6 nu nog steeds leading zijn icm Flash en ik kan je vertellen dat het hele internet er dan nu anders uit zou zien. Daarom moet je soms harde, maar duidelijke, besluiten nemen. En ik begrijp wel dat Tesla dat doet. Dat betekent niet dat klanten dat dan maar gewoon moeten accepteren of slikken, maar vanuit bedrijfsoogpunt begrijp ik het wel.

@Inspired Helemaal mee eens, maar nogmaals: Ik begrijp die eigenaren, sterker nog ik geef ook al aan dat wij met onze M3's mogelijk over enkele jaren ook in zo'n situatie zullen belanden. En dan balen wij zelf ook. Maar vanuit bedrijfsoogpunt kan ik begrijpen waarom Tesla zo handelt.

[ Voor 12% gewijzigd door Taro op 05-07-2020 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
Taro schreef op zondag 5 juli 2020 @ 09:38:
[...]

Deze kan ik even niet plaatsen? Ik ben zelf ook heel erg kritisch over Tesla, maar ik begrijp de gedachtegang hierachter gewoon helemaal en die verdedig ik niet, maar ik licht hem alleen toe. Ik kan mij voorstellen dat je het anders leest, maar dan moet je hier even met een andere blik naar gaan kijken, want zo bedoel ik het niet.

Ik kom uit de websitebranche en had klanten die ons dwongen om de website geschikt te houden voor Internet Explorer 6 en daarin graag nog steeds gebruik bleven maken van Adobe Flash... Als we daarin allemaal mee zouden zijn gegaan dan zou IE6 nu nog steeds leading zijn icm Flash en ik kan je vertellen dat het hele internet er dan nu anders uit zou zien. Daarom moet je soms harde, maar duidelijke, besluiten nemen. En ik begrijp wel dat Tesla dat doet. Dat betekent niet dat klanten dat dan maar gewoon moeten accepteren of slikken, maar vanuit bedrijfsoogpunt begrijp ik het wel.
Het zelfde geldt voor mensen die nu nog een Nissan of tweedehands Renault kopen, maar die wisten wat ze kochten. Tesla heeft hier over, of ik moet niet opgelet hebben, helemaal niets gecommuniceerd anders dan de berichten over de hoge laadsnelheid. In de US wordt verder gewoon de oude stekker gebruikt voor de v3's dus niemand zag dit mijn inziens aankomen.

Dat Flash voorbeeld is natuurlijk al stokoud en dat was een combi van een luie ontwerper en een klant die van niks wist. Daar heb je dus eigenlijk wel een goede vergelijking 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-05 16:19

doc

Inspired schreef op zondag 5 juli 2020 @ 09:38:
@Taro true. Maar er komen nu meer v3s bij. Als ik 100k zou uitgeven aan een S/X dan zou ik het toch wat lullig vinden dat ik met mijn nieuwe auto tot max 120kW kan laden en een adapter nodig heb. Terwijl een SR+ van een jaar oud vrolijk 200+ pakt. Met een oudere X kan ik dat verwachten. Met een nieuwe niet. Ik zou dat niet kunnen rijmen. Maar goed. Iets voor het andere topic idd. :)
Als je nu een nieuwe S/X koopt, zit de adapter erbij en kan je met de laatste firmware tot 225kW laden. De SR+ komt overigens niet verder dan 170kW.

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PEPPI
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 21:29

PEPPI

Informatiemanager

Inspired schreef op zondag 5 juli 2020 @ 09:38:
Bij de laatste update kreeg ik deze tekst:
Supercharger Improvements
Your car is now able to charge at V3 Superchargers at up to 225kW peak rates. As usual, when you navigate to a Supercharger, your car will condition its battery during the drive, so it can charge faster.
Dus ik denk dat ik met de (meegeleverde) adapter nu ook gewoon V3 kan laden. Ik zou het graag een keer willen proberen.

Maar, dat is hier natuurlijk off topic. :>

There's no place like 127.0.0.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Splash-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-05 09:00
Taro schreef op zondag 5 juli 2020 @ 08:26:
Dat is ook wat Tesla aanraad toch? Om dagelijks hetzelfde te laden zodat de batterijen zelf kunnen levellen. Ongeacht wat je erna mee wilt doen. :+

Ik moet wel zeggen dat ik best onder de indruk ben van de zuinigheid van de tesla. Net van Antwerpen naar Utrecht gereden met een gemiddelde van 110 wh/km. Dat was met:

- airco aan (22 graden)
- over de snelweg (@104 km/h)
- autopilot over bijna de hele weg.
- met een 6 persoonstent (zak van 80cm bij 50cm bij 50cm van 35 kg) en enorm veel kampeerspullen (paste allemaal zonder de achterbank vol te proppen.

Best onder de indruk. (dubbel dus, qua ruimte en qua zuinigheid).
Wel gemeten via de interne Tesla app, dus ik weet niet hoe goed dat is.... Ik begon met 12% over bij thuiskomst, maar eindigde thuis met 20%. :?

[ Voor 7% gewijzigd door -Splash- op 05-07-2020 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@-Splash- wind mee? 110 is we erg netjes. Zal SR+ met aero denk ik? Tesla laat verder het in het midden wat goed is qua SoC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Splash-
Inspired schreef op zondag 5 juli 2020 @ 17:28:
@-Splash- wind mee? 110 is we erg netjes. Zal SR+ met aero denk ik? Tesla laat verder het in het midden wat goed is qua SoC.
Half. Wind stond oost geloof ik (weet niet of dat toen ook was). Goede, dat zal zeker meegeholpen hebben.

Wel een SR+ met aeros inderdaad. Drie dagen ervoor (heenreis) reed ik 145 maar dat was ook wel met flink meer gasgeven enzo. Ik zal meer op de wegomstandigheden letten.

[ Voor 5% gewijzigd door -Splash- op 05-07-2020 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjod
  • Nu online

Sjod

Ik ben goed luisterend

Vandaag voor het eerst de pechhulpdienst moeten bellen. Auto gaf netjes aan dat ik een lekke band had bij het instappen.

Eerst de leasemijgebeld en zij hebben met doorverbonden met Tesla.

Daar helaas wel iets van 20 minuten in de wacht gestaan. Gelukkig was ik thuis, maar langs de snelweg had ik dit toch minder prettig gevonden. Ze komen de auto morgen ophalen om naar het servicecenter te brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0bb
-Splash- schreef op zondag 5 juli 2020 @ 17:38:
[...]

Half. Wind stond oost geloof ik (weet niet of dat toen ook was). Goede, dat zal zeker meegeholpen hebben.

Wel een SR+ met aeros inderdaad. Drie dagen ervoor (heenreis) reed ik 145 maar dat was ook wel met flink meer gasgeven enzo. Ik zal meer op de wegomstandigheden letten.
Netjes maar met alle respect heb je momenteel een snoeiharde ZW wind in de rug op die route. Benieuwd wat je verbruik Utrecht-Antwerpen was geweest ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
r0bb schreef op zondag 5 juli 2020 @ 19:24:
[...]

Netjes maar met alle respect heb je momenteel een snoeiharde ZW wind in de rug op die route. Benieuwd wat je verbruik Utrecht-Antwerpen was geweest ;)
Zo te lezen 145wh/km ;)
Ik zit nu na een jaar op 160wh/om gemiddeld over 30k km. Normaliter zou ik op 36-38k km zitten en dan denk ik dat ik richting de 155wh/km zou zijn gegaan. Al met al is die SR+ icm aeros gewoon rete zuinig.
Wintersport lijkt me niet ideaal, maar straks de zomervakantie maak ik me geen zorgen om :) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Splash-
Smobbo schreef op zondag 5 juli 2020 @ 19:33:
[...]

Zo te lezen 145wh/km ;)
Ik zit nu na een jaar op 160wh/om gemiddeld over 30k km. Normaliter zou ik op 36-38k km zitten en dan denk ik dat ik richting de 155wh/km zou zijn gegaan. Al met al is die SR+ icm aeros gewoon rete zuinig.
Wintersport lijkt me niet ideaal, maar straks de zomervakantie maak ik me geen zorgen om :) !
Hoe meet je dat precies? Zijn daar goede tools voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Sjod schreef op zondag 5 juli 2020 @ 19:23:
Vandaag voor het eerst de pechhulpdienst moeten bellen. Auto gaf netjes aan dat ik een lekke band had bij het instappen.

Daar helaas wel iets van 20 minuten in de wacht gestaan. Gelukkig was ik thuis, maar langs de snelweg had ik dit toch minder prettig gevonden. Ze komen de auto morgen ophalen om naar het servicecenter te brengen.
Wat zou het toch mooi zijn geweest als de auto zelf al de pechhulpdienst had gebeld toen die dat enkele uren eerder al constateerde. En dat dit dan uiteraard is opgelost vóórdat je de auto nodig hebt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
-Splash- schreef op zondag 5 juli 2020 @ 20:03:
[...]

Hoe meet je dat precies? Zijn daar goede tools voor?
Je kan het verbruik in de auto zien.
Linksonder kan je naar links vegen om je tellerstanden te zien. Je hebt er 4 (sinds starten, sinds laden, trip A en trip B ). Ik heb trip B hernoemd naar totaal ofzo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
Smobbo schreef op zondag 5 juli 2020 @ 19:33:
[...]

Zo te lezen 145wh/km ;)
Nee dus want we hebben het over de krachtige wind vandaag specifiek die ervoor zorgt dat hij op zeer lage verbruikscijfers komt. En ja de SR+ is flink zuiniger als de LR geen idee waar dat door komt? Die 25kw is nu ook niet zoveel zwaarder? En de sfeerverlichting en subwoofer vreten toch ook weer niet zoveel verschil op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
r0bb schreef op zondag 5 juli 2020 @ 20:29:
[...]

Nee dus want we hebben het over de krachtige wind vandaag specifiek die ervoor zorgt dat hij op zeer lage verbruikscijfers komt. En ja de SR+ is flink zuiniger als de LR geen idee waar dat door komt? Die 25kw is nu ook niet zoveel zwaarder? En de sfeerverlichting en subwoofer vreten toch ook weer niet zoveel verschil op?
De enkele motor en lager gewicht van de accu maken een groot verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
[...]

Je vroeg hoeveel het was op Utrecht-Antwerpen, dat stond al in z’n post. Dat was het enige wat ik opmerkte.

SR+ is zuiniger omdat hij lichter is en een motor minder heeft. Daarnaast is het grote verschil natuurlijk 18” aero vs 19” open velgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Sjod schreef op zondag 5 juli 2020 @ 19:23:

Ik heb begrepen dat Tesla geen proppen schiet maar standaard een nieuwe band monteert. Wil je ons op de hoogte houden van het verdere verloop?

PS. Waarom komen ze het morgen pas fixen, roadside assistance is toch onmiddelijke pechhulp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjod
  • Nu online

Sjod

Ik ben goed luisterend

Wolly schreef op zondag 5 juli 2020 @ 21:10:
[...]

Ik heb begrepen dat Tesla geen proppen schiet maar standaard een nieuwe band monteert. Wil je ons op de hoogte houden van het verdere verloop?

PS. Waarom komen ze het morgen pas fixen, roadside assistance is toch onmiddelijke pechhulp?
Ik had eigenlijk verwacht dat ze inderdaad met een spare velg zouden komen. En deze vervangen.

Ze konden hem vandaag eventueel al ophalen maar dan zou hij ook morgen pas gerepareerd worden. Ik heb er niet een al te groot probleem van gemaakt, want ik wou F1 kijken :) en had geen zin om mijn hele zondag druk te zijn met de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vandaag even de auto gewassen en de 18 inch met kappen eronder gezet. Klaar voor de vakantie dus. Moet zeggen dat de 18 inch velgen toch super lekker rijden. Net iets prettiger dan de 19 inch vind ik. Maar kan ook komen door banden wellicht. (Michelin vs Hankook)

Iets anders. Valt me de laatste tijd wat vaker op dat de auto wat staat te blazen. Ook vandaag weer. Terwijl temp gewoon iets van 22 was. (Binnen en buiten) Meer mensen opgevallen? Stond niet aan de lader/geen climate aan etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Inspired schreef op zondag 5 juli 2020 @ 22:09:
Iets anders. Valt me de laatste tijd wat vaker op dat de auto wat staat te blazen. Ook vandaag weer. Terwijl temp gewoon iets van 22 was. (Binnen en buiten) Meer mensen opgevallen? Stond niet aan de lader/geen climate aan etc.
Ja, blaast hier de laatste tijd af en toe ook. Net alsof je met een ICE thuiskomt na een lange rit, heb niet gekeken hoe lang het duurt.

Tijdens de bandenwissel naar zomerbanden hebben de heren van Euromaster de banden op 3.5 ipv 2.9 bar gezet tov vorig jaar. Paar dagen geleden reed ik met mooi weer over de snelweg, zag dat ze daardoor de 3.6 bar aantikten. Ga denk ik maar even wat lucht laten ontsnappen, over comfortabel rijden gesproken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB

Benieuwd! Is het gefixed? Binnen de garantie?

Heeft iemand trouwens een idee hoe je chimes uitzet bij het rijden / voor stoplicht staan? Kon niks hier en op TMC vinden. M’n vrouw begint het continue gepingel bij stoplichten wat vervelend te vinden. En zet daarom alle chimes uit als ze mee rijdt. Bijv. Als je dan dicht langs je een fietser krijgt of naast een bushokje staat hoef ik dat echt niet te weten. Bij achteruit parkeren is het top

AP “mag” om die reden ook al niet meer aan als ze mee rijdt, maar zou deze functie graag houden.
Inspired schreef op zondag 5 juli 2020 @ 22:09:
Bij mij doet ie dat altijd voor en na het rijden inderdaad. Of bedoel je bij jou uit het niets?

[ Voor 15% gewijzigd door JohanB op 05-07-2020 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@JohanB ja. Gewoon at random. Kom ik soms buiten en dan staat hij te blazen.

Gisteren trouwens wat door de regen gereden. Moet zeggen dat de “sensor” nu wel prima werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
Inspired schreef op maandag 6 juli 2020 @ 08:23:
@JohanB ja. Gewoon at random. Kom ik soms buiten en dan staat hij te blazen.

Gisteren trouwens wat door de regen gereden. Moet zeggen dat de “sensor” nu wel prima werkt.
Ah nee, dat heb ik nog niet opgemerkt!

Sensor lijkt het hier ook te doen, maar een keertje manueel hoeven doen. Ga nog wel even zoeken naar een oplossing voor achter ruit, vooral met dit soort miezer zie je dan wel weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Splash-
[...]

Ja, ik had de enorme wind niet meegenomen in mijn post. Rij de auto ook pas een week, dus moet nog even wennen aan die variabele. :) Leermomentje om jezelf niet rijk te rekenen. :)

Ik zit pas op 640 kilometer en met een gemiddelde van 139 wh/km. Dat is meer in lijn met wat er verwacht wordt voor de zomer gok ik. Dit was niet al te zuinig gereden, omdat ik nog in de honeymoon fase zit. Maar ben benieuwd hoe dat vordert. Ik merk wel dat ik het fijn vindt om zo zuinig mogelijk te rijden (rij ook een stuk minder opgefokt dan in een ICE (waar ik vaak 10-20 km boven de snelheidslimiet zat op de snelweg)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@-Splash- Dat is netjes, helemaal zo de eerste kilometers. Het is inderdaad wel zo dat het nu qua temp wel redelijk optimaal is. Verwarming hoeft niks te doen, en AC maar minimaal aan het werk. Al heeft de AC niet zo heel veel impact. Het is met name verwarming wat maakt dat het verbruik omhoog gaat. Daarbij is de SR+ op 18 inch met kappen ook super zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Splash-
Inspired schreef op maandag 6 juli 2020 @ 09:20:
@-Splash- Dat is netjes, helemaal zo de eerste kilometers. Het is inderdaad wel zo dat het nu qua temp wel redelijk optimaal is. Verwarming hoeft niks te doen, en AC maar minimaal aan het werk. Al heeft de AC niet zo heel veel impact. Het is met name verwarming wat maakt dat het verbruik omhoog gaat. Daarbij is de SR+ op 18 inch met kappen ook super zuinig.
Ja, ik twijfelde eerst over de 18" Aero's tot ik las wat het verschil qua verbruik was met de 19". Dan vind ik het toch erg zonde. En ik vind oprecht de Aero's best mooi van dichtbij onder de auto (ik vond de Octavia ook erg mooi, dus dan weet je hoe het qua smaak is gesteld :+).

En klopt helemaal, alle boxen zijn wel aangetikt voor zuinig gedrag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-05 14:49
Ik wil binnenkort toch de aero's eraf halen, maar ben wel erg benieuwd wat ik ga inleveren op zuinig rijden.
Ik zit nu sinds 24-6 met ophalen op 1007km volgens de app. Alles met de aero's erop. Stukken snelweg en kleine stukjes boodschappen doen etc, dus redelijke mix. Mijn gemiddeld verbruik is 140Wh/km nu, dus behoorlijk netjes.

Iemand al meer ervaringen qua 18"zonder aero's erop, ik heb al wat youtube filmpjes bekeken en daar heeft men het over 4 a 5% minder range, dus dat is momenteel dan 15 - 17km (gerekend met 350km range op mijn verbruik).

Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tarz schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:32:
Ik wil binnenkort toch de aero's eraf halen, maar ben wel erg benieuwd wat ik ga inleveren op zuinig rijden.
Ik zit nu sinds 24-6 met ophalen op 1007km volgens de app. Alles met de aero's erop. Stukken snelweg en kleine stukjes boodschappen doen etc, dus redelijke mix. Mijn gemiddeld verbruik is 140Wh/km nu, dus behoorlijk netjes.

Iemand al meer ervaringen qua 18"zonder aero's erop, ik heb al wat youtube filmpjes bekeken en daar heeft men het over 4 a 5% minder range, dus dat is momenteel dan 15 - 17km (gerekend met 350km range op mijn verbruik).

Ben benieuwd.
Paar procent ja. Staat op Teslike wel een tabel met ranges met de verschillende configs. Ook met wat linkjes naar tests met/zonder kappen. Is ook afhankelijk van de snelheid. Maar zit in de 3-5% range. Ik zit normaal op 19 inch en nu voor vakantie op 18 met kapen. Dan scheelt het wat meer. Op lange stukken vind ik die extra range dan wel prettig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-05 15:18
Ik haalde de auto in maart op bij de Koopman Terminal, had maar 37% lading dus een stukje naar de Supercharger en daar direct de aero's eraf gehaald :*)
Alsnog vind ik de SR+ echt zuinig, bij normaal rijden is het zo'n 140Wh/km ja, soms echt maar 120 of juist 150-160, denk dat dat vooral de verschillen in wind zijn. Voor een lange rit wil ik best die aero's er weer op doen, maar tot nu toe is dat niet echt nodig geweest en vandaag wordt hier toch de laadpaal geinstalleerd.

Vanaf 2020.24.6 kan je ook zelf in het menu (Service > Wheel Config) de display van je velgen aanpassen naar de velgen onder de aero's zelf, dat was tot nu toe alleen aero's/19"/20". Helaas heb ik die update nog niet :'(

Bambu Lab P1S Combo

Pagina: 1 ... 90 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: