Nutteloos idd. Laat ze beter die tijd in de waardeloze deep rain stoppensanderdi schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 16:12:
[...]
Snap het ook niet, leuk om te zeggen dat het kan. Heb werkelijk nog nooit een spelletje erop gespeeld. Kinderen ook niet, simpele ipad of iets geeft betere ervaring met spelletjes.
Na 2 uur rijden ga ik in ieder geval even frisse lucht halen laat staan van die te simpele spelletjes spelen in de auto.
Of een optie om bij een Supercharger automagisch de beste stall in te rijdenTweakerVincent schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 18:08:
[...]
Nutteloos idd. Laat ze beter die tijd in de waardeloze deep rain stoppen
Waardeloze?TweakerVincent schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 18:08:
[...]
Nutteloos idd. Laat ze beter die tijd in de waardeloze deep rain stoppen
Volgens mij is er sinds de inzet ervan nog maar amper geklaag erover. Ik heb echt geen enkel probleem nu.
FSD nu €7500,-.......
Gisteren de upgrade aangeschaft voor € 6400,- . Test rit gemaakt en ik was teleurgesteld over de meer waarde. Het enige wat prettiger was , de Auto Lane Change. Maar dat werkte ook niet lekker. Erg onrustig en werkte ook niet altijd perfect. Richting aanwijzer uit en soms wel, soms geen reactie. Verwarring bij de auto's achter mij. Ik kwam er achter dat Mad Max niet aanstond , maar ik betwijfel of dat het probleem was. Navigatie on autopilot voor mijn niet zinvol. Remmen voor een afslag was erg laat. Ok dat vond ik onrustig. Kortom na een discussie met mijn vrouw over het geld dat wij, zeker in haar ogen, aan betere zaken konden uitgeven, besloten de upgrade terug te draaien. Ging heel snel. De Tesla app was binnen 5 minuten aangepast en ik zag op mijn creditcard overzicht ook binnen 1 uur een correctie boeking. Heel netjes.
Misschien heb ik over een paar jaar spijt, maar nu niet. Vanmiddag een mooi ritje gemaakt door de binnen landen van Z. Frankrijk en zou de mogelijkheden van FSD niet gebruikt kunnen hebben. Gebruik tijdens deze rit 140 Wh/km. Kortom voor de twijfelaars die de upgrade niet gedaan hebben voor € 6400,- wellicht een troost.
Rijden met TACC en Autopilot is voldoende om te genieten van deze geweldige auto.( Model 3 AWD)
Nu hangt hij aan het stopcontact en is morgen weer voor 90 % geladen, ook dat gaat prima, zorgeloos. Alleen wel een goed verlengsnoer meenemen, dat is wel een vereiste.
Gisteren de upgrade aangeschaft voor € 6400,- . Test rit gemaakt en ik was teleurgesteld over de meer waarde. Het enige wat prettiger was , de Auto Lane Change. Maar dat werkte ook niet lekker. Erg onrustig en werkte ook niet altijd perfect. Richting aanwijzer uit en soms wel, soms geen reactie. Verwarring bij de auto's achter mij. Ik kwam er achter dat Mad Max niet aanstond , maar ik betwijfel of dat het probleem was. Navigatie on autopilot voor mijn niet zinvol. Remmen voor een afslag was erg laat. Ok dat vond ik onrustig. Kortom na een discussie met mijn vrouw over het geld dat wij, zeker in haar ogen, aan betere zaken konden uitgeven, besloten de upgrade terug te draaien. Ging heel snel. De Tesla app was binnen 5 minuten aangepast en ik zag op mijn creditcard overzicht ook binnen 1 uur een correctie boeking. Heel netjes.
Misschien heb ik over een paar jaar spijt, maar nu niet. Vanmiddag een mooi ritje gemaakt door de binnen landen van Z. Frankrijk en zou de mogelijkheden van FSD niet gebruikt kunnen hebben. Gebruik tijdens deze rit 140 Wh/km. Kortom voor de twijfelaars die de upgrade niet gedaan hebben voor € 6400,- wellicht een troost.
Rijden met TACC en Autopilot is voldoende om te genieten van deze geweldige auto.( Model 3 AWD)
Nu hangt hij aan het stopcontact en is morgen weer voor 90 % geladen, ook dat gaat prima, zorgeloos. Alleen wel een goed verlengsnoer meenemen, dat is wel een vereiste.
Ja, ik hou altijd de simpele regel aan: Nooit iets kopen op de belofte wat het ooit gaat worden. Dus ik pre-order geen games, albums en.. dus ook geen FSD.
Het is nu zeker het geld niet waard (vond ik tijdens de proefrit al). Ik geef liever over 3/4 jaar 10k uit dan nu 7k die dan weg gegooid voelt.
Bedankt voor je uitleg en informatie Mackeessie!
Het is nu zeker het geld niet waard (vond ik tijdens de proefrit al). Ik geef liever over 3/4 jaar 10k uit dan nu 7k die dan weg gegooid voelt.
Bedankt voor je uitleg en informatie Mackeessie!
Afgelopen maandag toch FSD gekocht (paar minuten later beschikbaar in de auto). Keek zojuist even op de website, nu €7.500,-bottom line schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 08:16:
[...]
Als je toch FSD wilt aankopen, waarom wachten? Goedkoper gaat het niet worden hoor.
Maar ik verwacht nog geen prijsverhoging dan.
€1.100,- duurder dan maandag.. net op tijd! Nu moet er snel wel even een update komen, want het is op t moment nog geen €6.400,- waard, zowel netto als bruto niet

Afspraak om naar HW3.0 te gaan zal binnenkort gebeuren wist Tesla mij te melden.
Een ander ding: m’n vriendin had vandaag een brakecheck van de auto, niet z’n geval dat het “gas” er even af gaat en regenererend remmen het rem gevoel geeft, maar echt keihard remmen.. ik had eens gebeld met Tesla of zij iets konden zien wat er gebeurd was, maar ze kunnen toch veel zien wat de auto doet of gedaan heeft! Helaas konden ze niets zien over die specifieke brakecheck.. op waarschuwingsniveau van de auto zelf wat je zelf ziet kunnen ze in ieder geval eenvoudig uitlezen
Heb al gelezen dat er meerdere mensen problemen hebben met hun telefoon en dat de Android gebruikers waarschijnlijk een oplossing hebben, maar zijn er ook mensen met een iPhone die al een werkende oplossing hebben? Ik zit op 2020.20.12 en op het moment dat ik een binnenkomend gesprek opneem hoor ik een soort harde klik en daarna niks, de andere kant van de lijn hoort mij niet en ik hoor de beller ook niet... behoorlijk irritant.
- for the record, Tesla heeft voor de tweede keer mijn afspraak verzet om de front safety warning op te lossen, inmiddels bijna twee maanden verder.
- for the record, Tesla heeft voor de tweede keer mijn afspraak verzet om de front safety warning op te lossen, inmiddels bijna twee maanden verder.
[ Voor 15% gewijzigd door DeFeCt op 01-07-2020 23:06 ]
Ik wacht wel met FSD tot het een persoonsgebonden licentie wordt. Nu hoort het bij de auto, en draait Tesla deze terug zodra je de auto bij Tesla zelf inruilt. Het staat ze wettelijk gezien natuurlijk vrij dit te doen, maar ik vind dat dat hen niet siert, het voelt een klein beetje als oplichting. Ik meen zelfs verhalen gelezen te hebben dat in sommige gevallen FSD ook teruggedraaid wordt bij particuliere verkoop, maar dat weet ik niet zeker.
Ik heb zelf recentelijk een 2e hands model 3 met FSD overgenomen van een particulier en bij mij was dat geen probleem.Hatsjoe schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 23:58:
Ik wacht wel met FSD tot het een persoonsgebonden licentie wordt. Nu hoort het bij de auto, en draait Tesla deze terug zodra je de auto bij Tesla zelf inruilt. Het staat ze wettelijk gezien natuurlijk vrij dit te doen, maar ik vind dat dat hen niet siert, het voelt een klein beetje als oplichting. Ik meen zelfs verhalen gelezen te hebben dat in sommige gevallen FSD ook teruggedraaid wordt bij particuliere verkoop, maar dat weet ik niet zeker.
Niks teruggedraaid.
Zie het probleem niet dat Tesla dit zou terugdraaien, als hun de auto overkopen. Het is hun eigendom. Particuliere verkopen blijft Tesla altijd uit.Hatsjoe schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 23:58:
Als jij het reservewiel eruithaalt bij een auto en deze dan ook apart verkoopt, is dat dan ook eerlijk bij de volgende koper van de auto? Als er bij jou nieuwe auto een gratis laadpaal / laadkabel zit, maar jij houdt deze bij. Lijkt me ook oplichting in lijn van jou claim, als je de auto verder verkoopt.
FSD zal nooit persoonsgebonden zijn. Ook erg leuk voor je partner, dat jij FSD hebt voor je eigen, maar als zij de auto neemt, dat ze wel zelf moet rijden.
@Mkeespiet
Het lijkt in begin veel te veel voor wat het is, maar achteraf kan je er mss wel iets leuks mee doen. Net zoals aandelen.
Goedkoper gaat het niet sowieso niet worden, wat goed is voor de latere waarde van de auto. En de volgende jaren ben je alvast gespaard van de geluidsignalen bij het voorbijsteken
[ Voor 12% gewijzigd door bottom line op 02-07-2020 00:46 ]
Bedoelde persoonsgebonden als in, gebonden aan de eigenaar van een auto. Een auto kan maar 1 eigenaar hebben, en wanneer jij je oude Tesla verkoopt en een nieuwe koopt, zou het fijn zijn als de FSD mee gaat naar de nieuwe auto. Vervolgens kan gewoon iedereen die in de auto rijdt gebruikmaken van FSD.bottom line schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 00:42:
[...]
FSD zal nooit persoonsgebonden zijn. Ook erg leuk voor je partner, dat jij FSD hebt voor je eigen, maar als zij de auto neemt, dat ze wel zelf moet rijden.
Maar inderdaad, ze zullen het nooit persoonsgebonden maken, ze willen liever dat iemand 3x FSD koopt in plaats van 1x natuurlijk. Maar kan me ook voorstellen dat het heel veel mensen (waaronder mijzelf) tegenhoud FSD te kopen.
Wellicht dat FSD in abonnementsvorm wat in de maak is hier op in kan springen. Die paar keer per jaar dat ik hele lange stukken rijd zou ik wel voor paar tientjes tijdelijk FSD willen gebruiken, maar voor het normale gebruik voegt het voor mij op dit moment weinig toe.
Ik heb het nu een keer of 10 getest en bij mij is het consistent: luister ik naar de radio dan krijg ik het probleem zoals je beschrijft. Luister ik naar spotify dan doet hij het prima.DeFeCt schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 22:58:
Heb al gelezen dat er meerdere mensen problemen hebben met hun telefoon en dat de Android gebruikers waarschijnlijk een oplossing hebben, maar zijn er ook mensen met een iPhone die al een werkende oplossing hebben? Ik zit op 2020.20.12 en op het moment dat ik een binnenkomend gesprek opneem hoor ik een soort harde klik en daarna niks, de andere kant van de lijn hoort mij niet en ik hoor de beller ook niet... behoorlijk irritant.
Het is dus duidelijk een bug in de handover van radio naar Bluetooth, hopelijk lossen ze het snel op!
Edit:
Hahaha, schiet mij maar lek. Vanochtend is m’n vrouw weg met de auto. Ik bel haar terwijl ze spotify aan heeft en hij doet het niet. Blijkbaar had ik steeds geluk, ligt het aan wel/niet een Apple Watch (ik wel/zij niet), de stand van de maan, of de Bluetooth elfjes goed geslapen hebben, of, of, of
[ Voor 13% gewijzigd door Smobbo op 02-07-2020 08:34 ]
Hier besteller eerste golf. Heb FSD als goedmakertje gehad vanwege de prijsdaling. Andere optie was annuleren en opnieuw bestellen voor de lagere prijs maar dat zou een hoop gedoe zijn met de leasemij. Summon is super maar had ik toch al gehad (EAP), autopark is nog niet zo snel en behendig als zelf doen (maar werkt meestal wel). NOA was echt wel even wennen, je moet echt leren welke omstandigheden de AP veilig genoeg vind om van baan te wisselen en er aan wennen dat deze inhaalmaneuvres iets eerder wil beginnen dan je zelf misschien zou doen. De VN regels die AP in NL beperken maken de boel nog een stuk frustrerender dan in de VS waardoor het allemaal net wat minder soepel werkt dan je zou willen. Hierdoor is Smart Summon overigens ook zo goed als onbruikbaar.ex87 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 19:15:
Ja, ik hou altijd de simpele regel aan: Nooit iets kopen op de belofte wat het ooit gaat worden. Dus ik pre-order geen games, albums en.. dus ook geen FSD.
Ik zou het geld er niet voor over hebben in de staat die het nu is maar nu ik het heb is het prima.
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Thanks, dat wordt dus voorlopig SpotifySmobbo schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 07:37:
[...]
Ik heb het nu een keer of 10 getest en bij mij is het consistent: luister ik naar de radio dan krijg ik het probleem zoals je beschrijft. Luister ik naar spotify dan doet hij het prima.
Het is dus duidelijk een bug in de handover van radio naar Bluetooth, hopelijk lossen ze het snel op!
Werkt het via TuneIn ook gewoon? Dan zou dat nog een optie zijn, luister eigenlijk toch wel graag radio in de ochtend. I know, 40+er.Smobbo schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 07:37:
[...]
Ik heb het nu een keer of 10 getest en bij mij is het consistent: luister ik naar de radio dan krijg ik het probleem zoals je beschrijft. Luister ik naar spotify dan doet hij het prima.
2020.24.6.1 is inmiddels vervangen door 2020.24.6.3. Paar bugs gevonden neem ik aan. Dus nog ff wat langer op de update wachten.
[ Voor 10% gewijzigd door Inspired op 02-07-2020 08:22 ]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ben benieuwd wanneer de nieuwe lading auto's meerdere updates krijgt. Volgens mij hangen we nu op de 2020.12 en zijn er nu alweer 3 updates geweest. (grotere of kleinere).
Anoniem: 594061
Ik mag per 12-2020 een andere auto rijden en ben momenteel al een tijdje aan het oriënteren.
Zelf heb ik onderstaande lijst:
- Tesla Model 3: Long Range (19" + Blue)
- Tesla Model 3: Performance (Blue)
- Volkswagen ID.3: 1ST Max (Makena Turquoise)
Voor bovenstaande 3 auto's worden offertes aangevraagd.
Nu geeft mijn collega aan, die een Tesla M3 Performance heeft, dat qua rijplezier niets beters is dan Tesla momenteel, maar dat de afwerking enorm slecht is. Water loopt via de deur naar binnen, omdat rubbertjes niet goed afsluiten, kieren overal en nergens, enz.
Ik vroeg mij af hoe de Tesla eigenaren hier erover denken. Hebben jullie spijt van de keuze voor Tesla? Zouden jullie achteraf een andere auto hebben uitgekozen dan de Tesla? Ondervinden jullie ook bovenstaande issues?
Tesla volg ikzelf al jaren en kan nu een Tesla rijden, maar wil een weloverwogen keuze maken.
Nu geeft mijn collega aan, die een Tesla M3 Performance heeft, dat qua rijplezier niets beters is dan Tesla momenteel, maar dat de afwerking enorm slecht is. Water loopt via de deur naar binnen, omdat rubbertjes niet goed afsluiten, kieren overal en nergens, enz.
Ik vroeg mij af hoe de Tesla eigenaren hier erover denken. Hebben jullie spijt van de keuze voor Tesla? Zouden jullie achteraf een andere auto hebben uitgekozen dan de Tesla? Ondervinden jullie ook bovenstaande issues?
Tesla volg ikzelf al jaren en kan nu een Tesla rijden, maar wil een weloverwogen keuze maken.
Mijn lijst is gratis vervangen!jspr360 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 16:04:
[...]
[...]
Zijn er nog updates over het herstellen van de chromen lijsten door Tesla?
Ik heb mijn Model 3, Blauw, 18' nu 9 maand en ik heb geen echte 'issues' gehad. Alleen een bug met m'n raam waardoor een chromen lijst beschadigd raakte. Dat is gratis opgelost. Verder is alles wind en water dicht en rijdt het perfect.Anoniem: 594061 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:37:
Ik mag per 12-2020 een andere auto rijden en ben momenteel al een tijdje aan het oriënteren.
De afwerking is misschien niet zoals bij een Audi of Mercedes, maar kieren, water wat naar binnen loopt etc. zijn problemen die ik echt niet heb in mijn Model 3 uit maart 2019. Lijkt me ook dat een leasemaatschappij geen auto wilt die zo slecht is afgeleverd en ze zouden er alles aan doen om dat gefixt te krijgen.
Ik heb wel een paar problemen gehad, maar die zijn allemaal kosteloos gefixt door Tesla. De service zelf is echt slecht: onderdelen niet op voorraad, geen indicatie wanneer de auto klaar zou zijn. Ben zelfs een keer op afspraak naar service center gereden om vervolgens weggestuurd te worden omdat ze alles via Mobile Service wouden doen. Ik ga liever niet naar een servicecenter want ik weet dat het weer een feest wordt. Echter zijn dat maar een paar momenten in het jaar waar je baalt dat je een Tesla hebt. Het is direct weer goed zodra je de auto instapt.
Ik heb wel een paar problemen gehad, maar die zijn allemaal kosteloos gefixt door Tesla. De service zelf is echt slecht: onderdelen niet op voorraad, geen indicatie wanneer de auto klaar zou zijn. Ben zelfs een keer op afspraak naar service center gereden om vervolgens weggestuurd te worden omdat ze alles via Mobile Service wouden doen. Ik ga liever niet naar een servicecenter want ik weet dat het weer een feest wordt. Echter zijn dat maar een paar momenten in het jaar waar je baalt dat je een Tesla hebt. Het is direct weer goed zodra je de auto instapt.
@Anoniem: 594061 is een Polestar geen optie? Uit dat lijstje zou ik sowieso voor een Tesla gaan. Vraag me ook af of de Max al in NL is dit jaar? Afwerking is wat minder, gemiddeld genomen meer issues met de auto maar het rijden, de tech en oa Supercharge netwerk compenseerd dat voor mij. Maar hangt ook een beetje van de persoon af.
Hier zul je verschillende verhalen over te horen krijgen. Er zijn mensen die veel problemen hebben (gehad), bij de een sneller, beter en netter opgelost dan bij de ander.Anoniem: 594061 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:37:
Ik zelf heb nog geen 1 issue gehad en tot nu toe al 7 maanden heel veel plezier van mijn model 3 SR+. Ik had liever een LR RWD gehad, maar die waren er niet meer op dat moment, haha!
Ik heb ook volkswagens gereden, waar ik regelmatig problemen had. Ik denk dat je een beetje geluk moet hebben en dat het ook vooral afhangt wat je eigen verwachtingen zijn. Ik ging er van te voren al vanuit dat ik een hoop zaken tegen zou kunnen komen die eigenlijk niet horen bij een auto als deze. Dan kan het alleen maar meevallen.
De rijeigenschappen maken daarnaast heeeel veel goed denk ik
Ik zou sowieso hier even een tiental pagina's terug lezen, om meer gevoel te krijgen van de voors en tegens (en om te voorkomen dat we allemaal over elkaar heen vallen met punten).Anoniem: 594061 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:37:
Ik zelf heb spijt dat ik de M3 Performance heb gekozen. Dit komt voornamelijk door:
1. Achteraf gezien teveel laten beinvloeden door "performance", LR was meer dan genoeg geweest
2. Hij heeft voor mij te veel ongemakken / slechte afwerking (ik heb al 3x bij een service center moeten staan in de laatste 6 maanden. 0x in de 10 jaar daarvoor)
3. Sommige functies halen het bloed onder m'n nagels vandaan (e.g. geen "domme" CC, continu alarmen om van alles en nog wat, vol met bugs bij elke release, het random remmen overal en nergens)
MAAARRR...met deze kennis had ik eind 2019 had een Model 3 LR alsnog gekozen. De range en het comfort waren toen niet te evenaren voor die prijs (ik keek toen naar e-tron ook). Nu met de ID.3 en misschien Polestar 2 weet ik niet of ik hetzelfde had gedaan. maar ik verwacht dat die ook veel issues zullen hebben in het begin
Heb zelf een Performance. Het zelf rijden is wat mij betreft echt top, soepel, goed weggedrag en natuurlijk dikke performance. FSD valt me (iig in huidige staat) tegen en had ik achteraf gezien niet genomen, nog niet volwassen genoeg en t geld nog niet waard. Qua afwerking etc; die is inderdaad vrij dramatisch. Qua uiterlijk moet je je dus niet druk maken over als dingen een beetje scheef zitten hier en daar en de lak erg matig is. Ook vrij veel algemene issues gehad met de auto. Irritant en t duurt allemaal lang om gefikst te krijgen, maar uiteindelijk wordt t wel allemaal netjes opgelost dus dat is vooral onhandig. Maakt wel dat ik me afvraag of ik de auto ga houden als hij uit de garantie loopt, voelt toch alsof de kans groot is dat er nog wel meer issues opduiken en dat wordt buiten garantie wel een dure grap waarschijnlijk.Anoniem: 594061 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:37:
Nu geeft mijn collega aan, die een Tesla M3 Performance heeft, dat qua rijplezier niets beters is dan Tesla momenteel, maar dat de afwerking enorm slecht is.
Als t je voornamelijk om zelf rijden gaat en niet te hoge verwachtingen hebt qua afwerking of de bruikbaarheid van FSD heb je dr een fantastische auto aan. Hoe de ID3 rijd geen idee natuurlijk, maar zeker de performance versie is qua vermogen echt een compleet andere categorie. Ikzelf heb iig zeker geen spijt, zodra het eind van de garantie in zicht komt ga ik wel breder rondkijken maar neem ik Tesla zeker nog altijd mee in de shortlist.
[ Voor 4% gewijzigd door IceOnFire op 02-07-2020 09:51 ]
Ik heb mijn auto nu een aantal weken en heb echt nog 0 van deze problemen ondervonden. Ook de afwerking vond ik zeker niet onderdoen voor mijn vorige aut (volvo V60) Voor de volkswagen zou ik niet zo snel kiezen, ik heb persoonlijk niet heel veel vertrouwen in de software van volkswagen. Er schijnen nogal wat problemen te zijn (geweest?) met de ID.3 software die ze lastig vonden om op te lossen. Daarnaast is Volkswagen (en ook andere merken) nogal in diskrediet gekomen bij mij omdat ze moedwillig de tests belazerd hebben en daardoo in het echt onze leefomgeving meer hebben vervuild dan ze zeiden dat ze zouden doen. Dat vind ik op zijn zachts gezegd niet netjesen ik zou alleen om die reden al nooit meer een Volkswagen willen kiezen.Anoniem: 594061 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:37:
Vegan for a better world ||| De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen ||| Durf jij je consumptie van dierlijke producten te verdedigen?
Polestar is dit jaar niet meer leverbaar via de leasemaatschappij waar wij mee werken, helaas.Inspired schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:44:
@Anoniem: 594061 is een Polestar geen optie? Uit dat lijstje zou ik sowieso voor een Tesla gaan. Vraag me ook af of de Max al in NL is dit jaar? Afwerking is wat minder, gemiddeld genomen meer issues met de auto maar het rijden, de tech en oa Supercharge netwerk compenseerd dat voor mij. Maar hangt ook een beetje van de persoon af.
Heb proefgereden in de M3 Long Range & Performance (zodat ik ook het verschil qua acceleratie kon voelen), was eigenlijk gelijk om.
Rij momenteel een Golf GTE, vandaar dat de ID.3 op het lijstje staat. De ID.3 is gelukkig nog wel leverbaar dit jaar. Wil sowieso nog van de 8% profiteren.
Het stukje Performance is eigenlijk alleen het beetje extra acceleratie toch? Ik voelde het verschil wel tussen de 2 (LR & P). Maar misschien kwam dat vooral, omdat ik beiden direct na elkaar heb gereden.JohanB schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:47:
[...]
Ik zou sowieso hier even een tiental pagina's terug lezen, om meer gevoel te krijgen van de voors en tegens (en om te voorkomen dat we allemaal over elkaar heen vallen met punten).
Ik zelf heb spijt dat ik de M3 Performance heb gekozen. Dit komt voornamelijk door:
1. Achteraf gezien teveel laten beinvloeden door "performance", LR was meer dan genoeg geweest
2. Hij heeft voor mij te veel ongemakken / slechte afwerking (ik heb al 3x bij een service center moeten staan in de laatste 6 maanden. 0x in de 10 jaar daarvoor)
3. Sommige functies halen het bloed onder m'n nagels vandaan (e.g. geen "domme" CC, continu alarmen om van alles en nog wat, vol met bugs bij elke release)
MAAARRR...met deze kennis had ik eind 2019 had een Model 3 LR alsnog gekozen. De range en het comfort waren toen niet te evenaren voor die prijs (ik keek toen naar e-tron ook). Nu met de ID.3 en misschien Polestar 2 weet ik niet of ik hetzelfde had gedaan. maar ik verwacht dat die ook veel issues zullen hebben in het begin
Polestar had zeker een mooie keuze kunnen zijn, maar helaas niet meer mogelijk. Volkswagen vind ik persoonlijk hele degelijke auto's, vandaar dat ie op het lijstje staat. Maar moet natuurlijk nog maar blijken hoe degelijk deze elektrische VW is.
Ben benieuwd wat de offertes gaan doen. Door jullie reacties is de twijfel vrijwel weggenomen over de Tesla.IceOnFire schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:49:
[...]
Heb zelf een Performance. Het zelf rijden is wat mij betreft echt top, soepel, goed weggedrag en natuurlijk dikke performance. FSD valt me (iig in huidige staat) tegen en had ik achteraf gezien niet genomen, nog niet volwassen genoeg en t geld nog niet waard. Qua afwerking etc; die is inderdaad vrij dramatisch. Qua uiterlijk moet je je dus niet druk maken over als dingen een beetje scheef zitten hier en daar en de lak erg matig is. Ook vrij veel algemene issues gehad met de auto. Irritant en t duurt allemaal lang om gefikst te krijgen, maar uiteindelijk wordt t wel allemaal netjes opgelost dus dat is vooral onhandig. Maakt wel dat ik me afvraag of ik de auto ga houden als hij uit de garantie loopt, voelt toch alsof de kans groot is dat er nog wel meer issues opduiken en dat wordt buiten garantie wel een dure grap waarschijnlijk.
Als t je voornamelijk om zelf rijden gaat en niet te hoge verwachtingen hebt qua afwerking of de bruikbaarheid van FSD heb je dr een fantastische auto aan. Hoe de ID3 rijd geen idee natuurlijk, maar zeker de performance versie is qua vermogen echt een compleet andere categorie
_____
Dank aan iedereen die gereageerd heeft!
Ik zou de Kia e-Niro op je lijstje zetten. Vergelijkbare range en vrijwel probleemloos (n=1).Anoniem: 594061 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:37:
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
De kia heeft alleen een levertijd van bijna een jaar helaas.kdeboois schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 10:19:
[...]
Ik zou de Kia e-Niro op je lijstje zetten. Vergelijkbare range en vrijwel probleemloos (n=1).
Vegan for a better world ||| De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen ||| Durf jij je consumptie van dierlijke producten te verdedigen?
Dat is dan ook ongeveer het enige vergelijkbare tussen een e-niro en een Model 3.kdeboois schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 10:19:
[...]
Ik zou de Kia e-Niro op je lijstje zetten. Vergelijkbare range en vrijwel probleemloos (n=1).
@Anoniem: 594061 Alle gekheid op een stokje: ik heb wat kleine issues (gehad) met de Model 3. Die had ik ook met mijn BMW, of mijn Golf, of mijn 15 andere wagens die ik in mijn leven gereden heb. Elke wagen, elk merk heeft wel zijn gebreken. Ik kan er intussen bijna een boek over schrijven.
Laten we even heel eerlijk en open zijn. De bouwkwaliteit van de Model 3 is qua interieur en afwerking ondermaats. Dat kan je, objectief gezien, niet ontkennen. Panel gaps, rubbers die niet aansluiten, kabeltjes die niet vasthangen etc etc etc. Maar... je hebt bij Tesla, meer dan bij andere merken, last van de vocal minority. Bekijk het zo: er zitten 10 klagers op Tweakers.net (Hoeveel Model 3's rijden er intussen in de BeNeLux?), en die hoor je voortdurend met het ene probleem na het andere. Dat die 10 klagers überhaupt de auto nog rijden, is dan ook echt niet te begrijpen. Je kan daar eigenlijk maar één conclusie aan vasthangen. Of het zijn ongelooflijke masochisten, of het valt allemaal beter mee dan het eeuwige geklaag doet vermoeden. Wat uiteraard niet wegneemt dat de bouwkwaliteit, zoals gezegd, ondermaats is.
Die bouwkwaliteit wordt echter steeds beter. Tesla werkt immers niet met een generatie X van de auto, maar met permanente verbeteringen. Rubbers op auto's uit september kunnen zo helemaal anders zijn dan rubbers op een auto uit juni. (Tegenwoordig wordt dit blijkbaar wel iets minder rollend uitgevoerd, en heb je jaargangen in da auto, een bouwjaar 2020 vs een bouwjaar 2019 bvb)
Het rijplezier is wat mij betreft (n=1) dusdanig groot, dat ik met mijn ogen dicht over 4 jaar opnieuw een Tesla bestel. Ik weet immers nu al zeker dat de concurrenten over 4 jaar staan waar Tesla vandaag staat, en Tesla intussen véél verder zal staan. Ze hebben immers grofweg 6 jaar voorsprong op de concurrenten.
Laat je niet beïnvloeden door de negativo's hier (als je het topic doorleest snap je meteen wie ik bedoel), maar denk ook niet dat je de perfecte wagen krijgt. De waarheid ligt, zoals zo vaak, ergens in het midden.
--handige links mogen niet van de mods--
Hoe meer ik erover nadenk hoe meer ik van mening dat de vraag hoe iemand anders de model 3 ervaart je weinig oplevert. Zoals hier iemand al meldt zijn er mensen die het fantastisch vinden en mensen die het niks vinden. Ik behoor in dat tweede kamp, geen spijt van aanschaf omdat het ding een goedkoop van A naar B middel is maar ik stap er niet voor mijn plezier in wat ik wel in de vorige auto deed.Anoniem: 594061 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:37:
Volgens mij is de kern dat de model 3 een verre van volmaakte auto is. Waar de voorstanders zeggen dat de auto continue wordt geupdate denk ik dan, waarom werkte het in het begin niet al gewoon goed genoeg? Als je je erbij kan neerleggen dat de auto haar onvolkomendheden heeft en daaraan niet stoort is de model 3 een prima auto. Zelf heb ik een bloedhekel als materiaal niet functioneert zoals ik dat wil en ervaar daar stress van.
Dus waar de een zegt ik heb maar sporadisch een moment dat ik moet ingrijpen en kom uitgeruster aan, zo kom ik gestresster aan omdat ik niet een ben met de auto en regelmatig piepjes of overwachte snelheidsveranderingen ervaar. Kan het ding niet vertrouwen waardoor ik extra op het verkeer moet letten en compenseren als het voertuig gekke dingen doet. Daarom rij ik dus zonder autopilot en zonder ACC in verkeer.
Wat is waarheid is denk ik dus erg persoonlijk. Ik zie de Tesla als een Iphone. Het ding is rigide en vergt een zekere aanpassing maar als je dat kan en het werkt voor je is het een mooi apparaat. Wil je meer flexibliteit zoals b.v. normale cruise controle dan heb je pech. Telsa bepaalt wat goed is voor je.
Kijk je collega eens aardig aan en vraag of je hem een dagje kan ruilen met je eigen auto. Ervaar de eeste 30 minuten en vergeet ze dan. Na dat half uur zakt de realiteit in en kan je kijken of het ding bij normaal rijden werkt voor je of niet.
Ik heb hiervoor een Passat GTE gereden. Dat is een comfortabele reisauto.
De keuze voor een auto is altijd subjectief.
Maar eerlijk gezegd na een half jaar vind ik het nog steeds fijn om in de model 3 te stappen.
Ik heb bewust gekozen voor de P. Acceleratie is extreem snel en bijbehorende topsnelheid.
Ben je hier niet zo van, volstaat een LR natuurlijk ook.
Zijn er problemen met Model 3? Ja natuurlijk er zijn vorig jaar 30.000 exemplaren verkocht, dus gebreken zijn er altijd bij dit volume. En de service dient op dit aantal aangepast te worden.
Tesla loopt voor in haar supercharger netwerk, software etc.
Aanschaf is ook afhankelijk van aantal km per jaar.
Elke auto heeft voor- en nadelen, echter mijn Model 3 geeft heel veel rijplezier.
De keuze voor een auto is altijd subjectief.
Maar eerlijk gezegd na een half jaar vind ik het nog steeds fijn om in de model 3 te stappen.
Ik heb bewust gekozen voor de P. Acceleratie is extreem snel en bijbehorende topsnelheid.
Ben je hier niet zo van, volstaat een LR natuurlijk ook.
Zijn er problemen met Model 3? Ja natuurlijk er zijn vorig jaar 30.000 exemplaren verkocht, dus gebreken zijn er altijd bij dit volume. En de service dient op dit aantal aangepast te worden.
Tesla loopt voor in haar supercharger netwerk, software etc.
Aanschaf is ook afhankelijk van aantal km per jaar.
Elke auto heeft voor- en nadelen, echter mijn Model 3 geeft heel veel rijplezier.
Mag ik, puur uit nieuwsgierigheid, vragen wat je vorige auto was?xos schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 12:17:
[...]
Hoe meer ik erover nadenk hoe meer ik van mening dat de vraag hoe iemand anders de model 3 ervaart je weinig oplevert. Zoals hier iemand al meldt zijn er mensen die het fantastisch vinden en mensen die het niks vinden. Ik behoor in dat tweede kamp, geen spijt van aanschaf omdat het ding een goedkoop van A naar B middel is maar ik stap er niet voor mijn plezier in wat ik wel in de vorige auto deed.
Volgens mij is de kern dat de model 3 een verre van volmaakte auto is. Waar de voorstanders zeggen dat de auto continue wordt geupdate denk ik dan, waarom werkte het in het begin niet al gewoon goed genoeg? Als je je erbij kan neerleggen dat de auto haar onvolkomendheden heeft en daaraan niet stoort is de model 3 een prima auto. Zelf heb ik een bloedhekel als materiaal niet functioneert zoals ik dat wil en ervaar daar stress van.
Dus waar de een zegt ik heb maar sporadisch een moment dat ik moet ingrijpen en kom uitgeruster aan, zo kom ik gestresster aan omdat ik niet een ben met de auto en regelmatig piepjes of overwachte snelheidsveranderingen ervaar. Kan het ding niet vertrouwen waardoor ik extra op het verkeer moet letten en compenseren als het voertuig gekke dingen doet. Daarom rij ik dus zonder autopilot en zonder ACC in verkeer.
Wat is waarheid is denk ik dus erg persoonlijk. Ik zie de Tesla als een Iphone. Het ding is rigide en vergt een zekere aanpassing maar als je dat kan en het werkt voor je is het een mooi apparaat. Wil je meer flexibliteit zoals b.v. normale cruise controle dan heb je pech. Telsa bepaalt wat goed is voor je.
Kijk je collega eens aardig aan en vraag of je hem een dagje kan ruilen met je eigen auto. Ervaar de eeste 30 minuten en vergeet ze dan. Na dat half uur zakt de realiteit in en kan je kijken of het ding bij normaal rijden werkt voor je of niet.
Je hebt wel gelijk dat de meesteb blijkbaar heel erg pro of heel erg contra zijn. Zelf probeer ik genuanceerder te zijn. Een Tesla Model 3 met de QA van de Duitsers (hoewel, water dat via laadpoort in de batterij lekte bij de e-tron anyone?) zou mi de perfecte auto opleveren.
Zelf, en ja, dat is inderdaad ook weer heel erg n=1, heb ik voor de eerste keer in mijn leven niet het gevoel dat ik heel snel een andere wagen wil. Al mijn vorige wagens was ik na 2 à 3 maanden beu.
De glimlach op mijn gezicht als je een petje aan de stoplichten laat staan, is mij meer waard dan een zeer occasionele phantom brake (en die worden er op termijn wel uitgestreken).
Je vraagt "waarom werkte het in het begin niet al gewoon goed genoeg?". Wel, laat mij die vraag even counteren. Hoe lang is Tesla bezig? Waarom is er geen enkele andere autobouwer (die 10-tallen jaren ervaring hebben) die kan wat Tesla kan?
De glimlach en het rijplezier komt natuurlijk ook voor een groot gedeelte omdat het een snelle EV is. Als ik in een ICE stap met 200PK is het gewoon behelpen voor me gevoel. Maar als je in een P2 zou stappen of Mach-E straks zal het rijplezier zeker in de buurt van de Model 3 SR+/LR AWD komen. Ik ben zeker nog super blij met mijn Model 3 en stap ook elke keer in met een glimlach. Al zou ik nu zeker naar de concurrenten kijken. Als ik op papier naar de P2 vs Model 3 LR AWD kijk zie ik niet echt de 6 jaar voorsprong terug. Zal wellicht met name in FSD zitten en de grotere aantallen die Tesla aan kan. Maar beide punten boeit me niet zo. De SuCs wel, maar als Ionity verder uitgebreid is dan is dit ook een wat minder groot issue.
Zit die voorsprong van Tesla niet ook in de efficientie van de motor en in de samenstelling van de batterijen?Inspired schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 13:13:
Als ik op papier naar de P2 vs Model 3 LR AWD kijk zie ik niet echt de 6 jaar voorsprong terug. Zal wellicht met name in FSD zitten en de grotere aantallen die Tesla aan kan. Maar beide punten boeit me niet zo. De SuCs wel, maar als Ionity verder uitgebreid is dan is dit ook een wat minder groot issue.
Ik zag dat de polestar 2 een geschat verbruik van 177Wh/km heeft en de Tesla heeft 161Wh/km. een verschil van bijna 10%
[ Voor 24% gewijzigd door yakmak op 02-07-2020 13:24 ]
Dat zit hem met name in de vorm van de auto denk ik. (Hoger en wat vierkanter.) Maar vandaar ook de wens tot een goed vergelijk.yakmak schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 13:24:
[...]
Zit die voorsprong van Tesla niet ook in de efficientie van de motor en in de samenstelling van de batterijen?
Ik zag dat de polestar 2 een geschat verbruik van 177Wh/km heeft en de Tesla heeft 161Wh/km. een verschil van bijna 10%
Die snelheid is inderdaad een heel belangrijk punt. Maar voor mij nog meer het Zen-gevoel. Ik ben (tegen de stroming in misschien) grote fan van het minimalisme van de model 3. Het had van mij zelfs nog minimalistischer gemogen. Dus hoewel het een zéér snelle wagen is, rijd ik er doorgaans véél rustiger mee, doordat hij zo zen is.Inspired schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 13:13:
De glimlach en het rijplezier komt natuurlijk ook voor een groot gedeelte omdat het een snelle EV is. Als ik in een ICE stap met 200PK is het gewoon behelpen voor me gevoel. Maar als je in een P2 zou stappen of Mach-E straks zal het rijplezier zeker in de buurt van de Model 3 SR+/LR AWD komen. Ik ben zeker nog super blij met mijn Model 3 en stap ook elke keer in met een glimlach. Al zou ik nu zeker naar de concurrenten kijken. Als ik op papier naar de P2 vs Model 3 LR AWD kijk zie ik niet echt de 6 jaar voorsprong terug. Zal wellicht met name in FSD zitten en de grotere aantallen die Tesla aan kan. Maar beide punten boeit me niet zo. De SuCs wel, maar als Ionity verder uitgebreid is dan is dit ook een wat minder groot issue.
Heeft de Polestar 2 een warmtepomp? Dan is bij kouder weer de voorsprong van de Model 3 snel weg mijn inziens.yakmak schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 13:24:
[...]
Zit die voorsprong van Tesla niet ook in de efficientie van de motor en in de samenstelling van de batterijen?
Nee, heeft hij (nog) niet. Bij de P8 is het wel een optie.kdeboois schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 14:19:
[...]
Heeft de Polestar 2 een warmtepomp? Dan is bij kouder weer de voorsprong van de Model 3 snel weg mijn inziens.
Misschien moet je (oa) dit artikel eens lezen. "mijn inziens" is wat de voorsprong van Tesla betreft niet van toepassing. "Mijn inziens" duidt op meningen, niet op feiten.kdeboois schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 14:19:
[...]
Heeft de Polestar 2 een warmtepomp? Dan is bij kouder weer de voorsprong van de Model 3 snel weg mijn inziens.
Oh, en BTW, gratis taaltip van de dag: het is "mijns inziens".
Overigens is/heeft de P2:
- minder zuinig
- minder krachtig
- minder range
- duurder
dan de Model 3
[ Voor 8% gewijzigd door MtC op 02-07-2020 15:08 ]
Dank je voor de taalles.MtC schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 14:54:
[...]
Misschien moet je (oa) dit artikel eens lezen. "mijn inziens" is wat de voorsprong van Tesla betreft niet van toepassing. "Mijn inziens" duidt op meningen, niet op feiten.
- minder zuinig
- minder krachtig
- minder range
- duurder
dan de Model 3
Dat minder zuinig heeft mijn favoriete tester nog niet kunnen testen.
Wel hebben ze laatst in Noorwegen een test gedaan en bleek bijvoorbeeld de Hyundai Kona in de praktijk zuiniger dan de Model 3 LR.
Als je de EPA getallen neemt zou bv de Taycan ook dramatisch veel slechter zijn dan de Model S Raven maar in de praktijk zijn ook daar de verschillen klein. 10% minder verbruik is geen 10 jaar voorsprong.
[ Voor 13% gewijzigd door kdeboois op 02-07-2020 15:27 ]
Wil daar nog op aanvullen dat het ook bij TuneIn fout gaat, lijkt dus sowieso niet goed te werken. Hoop echt dat ze dit heel snel gaan fixen.Smobbo schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 07:37:
[...]
Edit:
Hahaha, schiet mij maar lek. Vanochtend is m’n vrouw weg met de auto. Ik bel haar terwijl ze spotify aan heeft en hij doet het niet. Blijkbaar had ik steeds geluk, ligt het aan wel/niet een Apple Watch (ik wel/zij niet), de stand van de maan, of de Bluetooth elfjes goed geslapen hebben, of, of, of
Ik geloof dat de MY2020's veel minder problemen hebben dan de MY2019 versies.
Kleine vraag: Ik heb mijn auto pas net (sinds zaterdag) en heb pas 1 keer gesupercharged, maar nooit gegevens in gegeven voor betaling. Moet ik dit alsnog doen? Of gaat de rekening gelijk naar de eigenaar (LM)?
Ik weet dat de betaling altijd via mij als gebruiker zal gaan omdat Tesla nog niet werkt met LM's. Maar wellicht is er wat veranderd?
Kleine vraag: Ik heb mijn auto pas net (sinds zaterdag) en heb pas 1 keer gesupercharged, maar nooit gegevens in gegeven voor betaling. Moet ik dit alsnog doen? Of gaat de rekening gelijk naar de eigenaar (LM)?
Ik weet dat de betaling altijd via mij als gebruiker zal gaan omdat Tesla nog niet werkt met LM's. Maar wellicht is er wat veranderd?
Bij LeasePlan hoeft het niet, alle andere volgens mij wel. Je kunt sowieso tot EUR 150,- laden. Maar anders gewoon bankrekening of CC koppelen inderdaad en dan declareren.-Splash- schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 15:31:
Na tijdje puzzelen en knutselen is het bed in mn Model 3 eindelijk klaar!
Voor the making of:
https://teslabed.blogspot.com/2020/07/the-making-of.html
:strip_exif()/f/image/22PUdXZ9MJ3b4GH8hZ4OOz1d.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WwhCVc97yRt3ZrkcisVSLSbB.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor the making of:
:strip_exif()/f/image/22PUdXZ9MJ3b4GH8hZ4OOz1d.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WwhCVc97yRt3ZrkcisVSLSbB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tQNxRXY1DxAFsbwVKe2BQn7q.jpg?f=fotoalbum_large)
Heel vet gedaan. Voor 1 of 2 personen?Mkeespiet schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 15:47:
Voor the making of:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Model 3
Holy cowMkeespiet schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 15:47:
Voor the making of:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Das vet gedaan! Ik zat te kijken naar de tesmat, maar dit is nog veel gaver
Ah øke, maar die 150 euro moet je wel zelf betalen ooit neem ik aan.Inspired schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 15:42:
[...]
Bij LeasePlan hoeft het niet, alle andere volgens mij wel. Je kunt sowieso tot EUR 150,- laden. Maar anders gewoon bankrekening of CC koppelen inderdaad en dan declareren.
Maar dan maak ik een betalingsding aan. Kan het declareren inderdaad. Mijn LM is Wittebrug namelijk.
[ Voor 3% gewijzigd door -Splash- op 02-07-2020 16:03 ]
Ik heb mijn eerste 3 sessies (eerste week) nooit terug gezien. Alles daarna was netjes zichtbaar op mn account-Splash- schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 15:31:
Model 3
Is dat zo? Heb ik in ieder geval nog nooit bewijs van gezien. Het is natuurlijk ook wel zo dat er in 2019 vele malen meer zijn geleverd dan in 2020 tot nu toe.-Splash- schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 15:31:
Voor wat betreft je supercharge kosten: https://www.tesla.com/nl_NL/supPort/supercharging#payment
Je kunt tot een bepaald maximum bedrag superchargen en die kosten worden in rekening gebracht bij je eerstvolgende servicebeurt. Wil je meer laden dien je een betaalmethode op te geven.
Ik vond elektrisch rijden altijd al fantastisch geen versnelling geen trillingen van motor etc. Het rijd gewoon heel soepel en voor mij ontspannen.Anoniem: 594061 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:37:
Keuze voor tesla was toen omdat het op papier de beste elektrische auto die beschikbaar was en enthousiast gemaakt door de vele fanboys met een iets te roze bril op.
Zal ik nu weer tesla kiezen ? Ik denk dat ik nu zeker zal kijken naar ID3 of polestar 2.
Ik erger mij voornamelijk aan windgeruis en banden geluid, isolatie hiervan is ronduit slecht. Software updates maken soms meer kapot dan je lief is , rij nu uit armoede dus met een usb bleutooth speaker rond , omdat 1 op de 3 belletjes naar mij het geluid systeem doet rebooten en je 4 min geen geluid in je auto hebt.
Autopilot werkt voor mij super en maak daar veel gebruik van op lange ritten.
Klein onderonsje gehad met de monteurs bij het afleveren terwijl ze met mijn achterlicht bezig waren. Dat ze met de nieuwere versies erg weinig te doen hadden op een paar maandagochtend versies na. Nu geloof ik niet dat ze dat zeggen om mij te overtuigen, maar wie weet.acidfever schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 16:05:
[...]
Is dat zo? Heb ik in ieder geval nog nooit bewijs van gezien. Het is natuurlijk ook wel zo dat er in 2019 vele malen meer zijn geleverd dan in 2020 tot nu toe.
Voor wat betreft je supercharge kosten: https://www.tesla.com/nl_NL/supPort/supercharging#payment
Je kunt tot een bepaald maximum bedrag superchargen en die kosten worden in rekening gebracht bij je eerstvolgende servicebeurt. Wil je meer laden dien je een betaalmethode op te geven.
Ah øke, nou ja... ik maak dan wel een betaalding aan. Kan het toch declareren uiteindelijk.
Een collega heeft een MY20 gekregen eerder dit jaar en die heeft dezelfde issues als ik heb. Rammeltje links en rechts, standaard kofferbak issue, wat panel gaps (wel minder dan eerdere modellen maar blijft zo zo), wat lakschade bij afleveren, dak zit niet 100% recht erin etc. Afgezien van de missende clips in de trunk, missende trunk mat en verlichting die er niet in zit kan ik weinig verschillen opmerken. Allemaal N=1 maar heb niet de indruk dat er echt grote stappen gezet zijn bij de MY20. Ik zou na bijna twee jaar prodcutie verwachten dat het allemaal net wat beter zou gaan. Maar goed, dit is wellicht "gewoon" US kwaliteit. Misschien komt de grote stap pas voor ons als Berlijn open gaat.acidfever schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 16:05:
[...]
Is dat zo? Heb ik in ieder geval nog nooit bewijs van gezien. Het is natuurlijk ook wel zo dat er in 2019 vele malen meer zijn geleverd dan in 2020 tot nu toe.
Je zou kijken naar een merk waar ook nog niets van bekend is/amper ervaring?sanderdi schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 16:06:
[...]
Ik vond elektrisch rijden altijd al fantastisch geen versnelling geen trillingen van motor etc. Het rijd gewoon heel soepel en voor mij ontspannen.
Keuze voor tesla was toen omdat het op papier de beste elektrische auto die beschikbaar was en enthousiast gemaakt door de vele fanboys met een iets te roze bril op.
Zal ik nu weer tesla kiezen ? Ik denk dat ik nu zeker zal kijken naar ID3 of polestar 2.
De ID.3 Max is duurder dan de Tesla SR+ en vind ik maar erg armzalig als je het interieur ziet. Dan is de Tesla toch wel luxueuzer. Enige wat je in de plaats krijgt is een HUD (die niet werkt). En een gemiddeld verbruik van 17,6kWh/100km.
De Polestar is ook trouwens duurder als de LR. Als je €3000 spendeert, dan zijn er tal van partijen die je auto geluidsarm kunnen maken. En wat daar het verbruik van zal zijn wil ik liever niet weten
[ Voor 5% gewijzigd door bottom line op 02-07-2020 16:42 ]
Super, dus begin 2018 (2,5 jaar geleden mind you). Gebruikte Tesla minder kobalt in z'n batterijen. (Ze hebben inmiddels trouwens kobalt vrije ontwikkelt.MtC schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 14:54:
[...]
Misschien moet je (oa) dit artikel eens lezen. "mijn inziens" is wat de voorsprong van Tesla betreft niet van toepassing. "Mijn inziens" duidt op meningen, niet op feiten.
- minder zuinig
- minder krachtig
- minder range
- duurder
dan de Model 3
Dat heeft toch helemaal niks met de vraag van @xos te maken rondom functionaliteiten, het gebruiks gemak en de ervaring met de auto te maken?
[ Voor 6% gewijzigd door JohanB op 02-07-2020 16:59 ]
Heb je het artikel gelezen?kdeboois schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 15:14:
[...]
Dank je voor de taalles.
Dat minder zuinig heeft mijn favoriete tester nog niet kunnen testen.
Wel hebben ze laatst in Noorwegen een test gedaan en bleek bijvoorbeeld de Hyundai Kona in de praktijk zuiniger dan de Model 3 LR.
Als je de EPA getallen neemt zou bv de Taycan ook dramatisch veel slechter zijn dan de Model S Raven maar in de praktijk zijn ook daar de verschillen klein. 10% minder verbruik is geen 10 jaar voorsprong.
Helemaal mee eens, ik zit nog in kamp "uitgeruster aan", maar ik gebruik autopilot alleen op de snelweg en daar werkt het goed.xos schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 12:17:
[...]
Hoe meer ik erover nadenk hoe meer ik van mening dat de vraag hoe iemand anders de model 3 ervaart je weinig oplevert. Zoals hier iemand al meldt zijn er mensen die het fantastisch vinden en mensen die het niks vinden. Ik behoor in dat tweede kamp, geen spijt van aanschaf omdat het ding een goedkoop van A naar B middel is maar ik stap er niet voor mijn plezier in wat ik wel in de vorige auto deed.
Ik heb bewust gekozen voor de Tesla ipv de Polestar b.v. en weet precies waar ik in terecht zou komen (tenminste, dat dacht ik.... alle horrorverhalen waar ik vrede mee had zijn nog niet naar voren gekomen).
Ik zie het meer als een soort beta van toffe dingen. Het werkt eigenlijk heel goed, maar wordt potentieel beter. Ik heb liever dit dan mijn oude Duitse auto die Leidsche Rijn centrum niet kent omdat dat centrum niet bestond voordat de auto geleverd werd. Dat vind ik debieler dan weten dat het beter wordt en je meewerkt daaraan. Ik als tweaker hou daar wel van (zolang het maar veilig blijft natuurlijk).
Misschien ben ik niet zo precies erin, maar ik zie dat niet terug bij mijn auto (op een invallend achterlicht dan wat ze hebben gefixeerd voor mij). Het standaard kofferbak issue was dat hij hapt in de verf toch?Inspired schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 16:28:
[...]
Een collega heeft een MY20 gekregen eerder dit jaar en die heeft dezelfde issues als ik heb. Rammeltje links en rechts, standaard kofferbak issue, wat panel gaps (wel minder dan eerdere modellen maar blijft zo zo), wat lakschade bij afleveren, dak zit niet 100% recht erin etc. Afgezien van de missende clips in de trunk, missende trunk mat en verlichting die er niet in zit kan ik weinig verschillen opmerken. Allemaal N=1 maar heb niet de indruk dat er echt grote stappen gezet zijn bij de MY20. Ik zou na bijna twee jaar prodcutie verwachten dat het allemaal net wat beter zou gaan. Maar goed, dit is wellicht "gewoon" US kwaliteit. Misschien komt de grote stap pas voor ons als Berlijn open gaat.
Clips is echt debiel en die heb ik bij AlieExpress maar besteld. (trunkmat bij een andere nl webshop). Dat waren ook de kosten niet. Maar ben het wel met je eens dat vooral interieurmatten die je los moet kopen echt wel erg slecht is.
1,75;-)
Bij de benen 95cm breed, boven 130cm breed
Ja, daar kwam die 10 jaar voorsprong vandaan.
De Japanners hebben laatst ook geroepen dat ze dat allemaal niet konden toen ze Tesla hardware open hadden gemaakt.
Als elektronica specialist ben ik daar nooit zo snel van onder de indruk.
Fijn voor je dat je jezelf hoger inschat dan electronicaspecialisten van gerenommeerde automakers. Sta me toe dat niet te doen.kdeboois schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 17:21:
[...]
Ja, daar kwam die 10 jaar voorsprong vandaan.
De Japanners hebben laatst ook geroepen dat ze dat allemaal niet konden toen ze Tesla hardware open hadden gemaakt.
Als elektronica specialist ben ik daar nooit zo snel van onder de indruk.
Dat is niet meer zo toch?bottom line schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 16:40:
De Polestar is ook trouwens duurder als de LR. Als je €3000 spendeert, dan zijn er tal van partijen die je auto geluidsarm kunnen maken. En wat daar het verbruik van zal zijn wil ik liever niet weten
Model 3 LR: niet wit, met velgen = 62.695 EUR (zelfs met Aero's 61.095 EUR)
P2: niet void, met velgen = 60.900 EUR
Of mis ik iets?
[ Voor 3% gewijzigd door JohanB op 02-07-2020 18:16 ]
Dat doe ik zeker niet, maar de spullen die mijn klanten maken lopen niet 10 jaar achter op wat Tesla in elkaar zet. Ik ben verder wel onder de indruk van wat Tesla maakt maar niet van die artikelen.MtC schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 17:47:
[...]
Fijn voor je dat je jezelf hoger inschat dan electronicaspecialisten van gerenommeerde automakers. Sta me toe dat niet te doen.
Bovenstaande issues lijken mij alleen van toepassing op individuele gevallen of bepaalde eerdere batches. De kwaliteit is nu echt wel hoger dan eerder.Anoniem: 594061 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:37:
Hier alleen wat kleine dingen die niet goed waren, maar zou direct weer voor Tesla kiezen. Heb met alle vorige auto's ook wel wat issues gehad.
Maar het rijplezier.... Geweldig! Ik zou voor de P gaan als je los van de snellere acceleratie ook o.a. graag een verlaagd onderstel, spoiler en rode remklauwen wil. De trackmode zal je toch niet gebruiken als ik het zo mag inschatten.
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Dat kwam zo niet over.kdeboois schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 18:27:
[...]
Dat doe ik zeker niet, maar de spullen die mijn klanten maken lopen niet 10 jaar achter op wat Tesla in elkaar zet. Ik ben verder wel onder de indruk van wat Tesla maakt maar niet van die artikelen.
Bon, feit is: ik heb voor mezelf alle EV’s bekeken en uiteindelijk was enkel de Tesla Model 3 LR een echt serieuze kandidaat op dat moment.
Over 4 jaar kan dat in theorie anders zijn, maar als je ziet wat de traditionele autobouwers momenteel in de pijp hebben zitten, is het tegen dan ook weer allemaal net niet. En de traditionele autobouwers volgen 5-jaarscycles, dus ten vroegste over 7 jaar (ik tel nu 2 jaar vooruit omdat de op stapel staande releases tussen ‘22 en ‘24 nog niet allemaal bekend zijn, en daar 5 jaar van de cycles bij) komt er een volwaardige concurrent voor de Tesla Model 3 LR. Alleen is die tegen dan ook weer doorontwikkeld, of is er iets nieuws.
Ik kan mijzelf echt een groot fan noemen en ben erg blij maar tevens kritisch.Anoniem: 594061 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:37:
Ik heb een model 3 SR+ uit 09-2019, maar helaas best veel problemen gehad.
- Batterij vanaf het begin al meer dan 10% capaciteit weg. (Ondertussen -13% en ben nog steeds bezig met aankaarten op reparatie)
- Lakschade nog voor aflevering
- Loslatend kunstleder op stuur
- loszittende frunk, niet goed vast gedraaid bij afleveren
- In de bergen rijden heb je constant harde knallen uit het batterijpakket. Door een designfout hoor je dan een metalen behuizing (Blikgeluid) ploppen/knallen. (Battery breather vervangen lost dit niet op)
- Panel gaps, die direct “ijzer op ijzer” contact konden maken, ofwel nieuwe lakschade bij normaal gebruik. Kier die wat minder strak is boeit mij niet zo, wel als dit tot extra schade kan leiden.
- Vibraties en trillen/rammels
- Achterlichten vol met water en vocht (zodat je lichtbeeld beïnvloed is - Dat is een APK afkeur!)
- Batterij capaciteits test en resultaten zijn geheim, Tesla deelt dit niet, niet zo handig als je hier zelf aangeeft problemen te hebben.
Auto heeft mij nooit laten staan met pech.. Gelukkig.
Ik ben ongetwijfeld veel vergeten, maar voor alle problemen ben ik minstens eerst 1-3x weggestuurd. Misschien dat dit bij leasen niet uit maakt of tesla dan makkelijker is, ik heb de auto als ZZPer gekocht.
Het lijkt serieus alsof men je (heel vriendelijk) eerst moet wegsturen en dan hoopt dat de helft niet meer terug komt. Er zijn een hoop mensen hier die bovenstaand wel heel makkelijk wegwuiven, een beetje kritisch zijn kunnen een hoop mensen hier niet.
Ondanks alles bovenstaand een prachtige auto, voor mij is het dan ook echt mijn droomauto. Superchargers zijn heerlijk als je vooral gemakkelijk zonder gedoe verre roadtrips wilt maken. Ook dat kan met een Model 3 SR+ prima..
Zolang je op eigen grond kan laden is een SR+ mogelijk ook al prima. Deze is lichter, RWD, het zuinigst (zeker met Aero!), stuurt iets beter en ook nog 10.000€ goedkoper.
Ook snelladen kan met 170kW (piek) zeer snel... Roadtrip naar de noordkaap (zonder boot), portugal e.d. Allemaal plannen die hier nog openstaan. Deze zomer de E-route in Zwitserland rijden (max 1600km door de bergen rijden)
[ Voor 10% gewijzigd door Stef87 op 02-07-2020 19:53 ]
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Zou je, nu je dit allemaal weet, nogmaals deze aankoop doen?Stef87 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 19:47:
[...]
Ik kan mijzelf echt een groot fan noemen en ben erg blij maar tevens kritisch.
Ik heb een model 3 SR+ uit 09-2019, maar helaas best veel problemen gehad.
- Batterij vanaf het begin al meer dan 10% capaciteit weg. (Ondertussen -13% en ben nog steeds bezig met aankaarten op reparatie)
- Lakschade nog voor aflevering
- Loslatend kunstleder op stuur
- loszittende frunk, niet goed vast gedraaid bij afleveren
- In de bergen rijden heb je constant harde knallen uit het batterijpakket. Door een designfout hoor je dan een metalen behuizing (Blikgeluid) ploppen/knallen. (Battery breather vervangen lost dit niet op)
- Panel gaps, die direct “ijzer op ijzer” contact konden maken, ofwel nieuwe lakschade bij normaal gebruik. Kier die wat minder strak is boeit mij niet zo, wel als dit tot extra schade kan leiden.
- Vibraties en trillen/rammels
- Achterlichten vol met water en vocht (zodat je lichtbeeld beïnvloed is - Dat is een APK afkeur!)
- Batterij capaciteits test en resultaten zijn geheim, Tesla deelt dit niet, niet zo handig als je hier zelf aangeeft problemen te hebben.
Auto heeft mij nooit laten staan met pech.. Gelukkig.
Ik ben ongetwijfeld veel vergeten, maar voor alle problemen ben ik minstens eerst 1-3x weggestuurd. Misschien dat dit bij leasen niet uit maakt of tesla dan makkelijker is, ik heb de auto als ZZPer gekocht.
Het lijkt serieus alsof men je (heel vriendelijk) eerst moet wegsturen en dan hoopt dat de helft niet meer terug komt. Er zijn een hoop mensen hier die bovenstaand wel heel makkelijk wegwuiven, een beetje kritisch zijn kunnen een hoop mensen hier niet.Een +1 krijg je maar zelden als je hier -nuttige- kritische informatie plaatst.
Ondanks alles bovenstaand een prachtige auto, voor mij is het dan ook echt mijn droomauto. Superchargers zijn heerlijk als je vooral gemakkelijk zonder gedoe verre roadtrips wilt maken. Ook dat kan met een Model 3 SR+ prima..
Zolang je op eigen grond kan laden is een SR+ mogelijk ook al prima. Deze is lichter, RWD, het zuinigst (zeker met Aero!), stuurt iets beter en ook nog 10.000€ goedkoper.
Ook snelladen kan met 170kW (piek) zeer snel... Roadtrip naar de noordkaap (zonder boot), portugal e.d. Allemaal plannen die hier nog openstaan. Deze zomer de E-route in Zwitserland rijden (max 1600km door de bergen rijden)
Ik ben zelf aan het overwegen om een M3 te kopen (lees financial lease). Ik twijfel alleen een beetje of het het geld waard aangezien het mijn eigendom blijft.
@UrbanSnEAky Zijn er nu nog voordelen qua MIA etc? Zonder flinke voordelen zou ik geen 50k+ uitgeven aan een auto. Maar goed, is ook allemaal persoonlijk.
Ik vind het nog steeds het geld waard ja en heb ook een aantal problemen gehad (wel minder).
- Lak issues (moet ik nog steeds achteraan)
- Punt in de achterbumper (bekend probleem, sensor die scheef zit)
- Deur paneel 2x vervangen
- soms gerammel
- De binnenkant (het plastic) laat vrij snel gebruik sporen zien (denk aan krassen in het plastic etc).
Ik zou hem zo weer kopen. Vind de techniek fantastisch en ik stoor me er niet zo veel aan, Tesla is vrij goed (hier in ieder geval) met het fixen van issues als je ze meld en de lage prijs (35k in euro's) gecombineerd met de vele road trips die wij maken zorgt voor een perfecte auto in ieder geval voor de 3 jaar dat we hier zeker zijn.
Als we kunnen blijven dan rij ik er sowieso 5 jaar in, en ga ik daarna weer kijken.
- Lak issues (moet ik nog steeds achteraan)
- Punt in de achterbumper (bekend probleem, sensor die scheef zit)
- Deur paneel 2x vervangen
- soms gerammel
- De binnenkant (het plastic) laat vrij snel gebruik sporen zien (denk aan krassen in het plastic etc).
Ik zou hem zo weer kopen. Vind de techniek fantastisch en ik stoor me er niet zo veel aan, Tesla is vrij goed (hier in ieder geval) met het fixen van issues als je ze meld en de lage prijs (35k in euro's) gecombineerd met de vele road trips die wij maken zorgt voor een perfecte auto in ieder geval voor de 3 jaar dat we hier zeker zijn.
Als we kunnen blijven dan rij ik er sowieso 5 jaar in, en ga ik daarna weer kijken.
LR M3 is bij mij nochtans (wit met 19 inch velgen) €60.880JohanB schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 18:15:
[...]
Dat is niet meer zo toch?
Model 3 LR: niet wit, met velgen = 62.695 EUR (zelfs met Aero's 61.095 EUR)
P2: niet void, met velgen = 60.900 EUR
Of mis ik iets?
Polestar void is €60.800.
Ah jij koos een andere kleur.
Als je de gewone auto kiest zoals hij basic kan zijn, dan is de Tesla €520 in het voordeel (dacht wel eerst dat het hij minstens een €1.500 duurder was was)
[ Voor 3% gewijzigd door bottom line op 02-07-2020 20:58 ]
Je hebt nu nog MIA tot 40.000 (ex btw). Hier een voorbeeldje van wat het me zou kosten: https://ofof.nl/elektrisc...lektrische-auto-netto-zzpInspired schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 20:31:
@UrbanSnEAky Zijn er nu nog voordelen qua MIA etc? Zonder flinke voordelen zou ik geen 50k+ uitgeven aan een auto. Maar goed, is ook allemaal persoonlijk.
Ik ben zelf aan het kijken naar een M3 uit 2019. Voordeel: 4% bijtelling. nadeel: geen MIA.
Hangt ervan af hoe je wilt rijden / reizen.UrbanSnEAky schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 20:25:
[...]
Zou je, nu je dit allemaal weet, nogmaals deze aankoop doen?
Ik ben zelf aan het overwegen om een M3 te kopen (lees financial lease). Ik twijfel alleen een beetje of het het geld waard aangezien het mijn eigendom blijft.
Zonder stress, werkende app, en zonder tientallen laadapps... Dan heb je maar 1 keuze en dat is een Tesla. Die navigatie springt er echt uit in combinatie met de superchargers. Anders hang je vast aan 10 laadpassen en ABRP (en hopen op geen defecten).
Als het reizen niet echt van toepassing is, dan heb je nog keuze uit tientallen andere EV's en zit je meer bij prijs/ruimte waar je moet kijken
ICE zou vooral zonde zijn van je geld, als je auto normaal lang als jij eigendom blijft
Ja... Maar alleen omdat ik voor de rest een autoliefhebber (en ex-autotechnicus) ben, de techniek erg mooi vind, net als de software en ook een Tesla fan en aandeelhouder ben.UrbanSnEAky schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 20:25:
[...]
Zou je, nu je dit allemaal weet, nogmaals deze aankoop doen?
Renault was met onze Renault Zoe een stuk beter en netter in zijn afhandeling bij problemen. Daar had ik bij 80.000km op de (geupgrade) batterij maar 2% degradatie/capaciteitsverlies. Bij de Tesla mis ik gewoon al praktisch sinds de start ~7 kWh waar niemand mij (van Tesla) vervolgens iets over kan vertellen want dat is bedrijfsgeheim. (Hoe moet ik dan voor de garantie aantonen dat ik -30% of meer heb straks bijvoorbeeld? Is -29% direct vanaf het begin dan ook normaal..? Met zoiets is de LR bv praktisch een SR+ geworden)
Zoek een een auto waarbij je gefrustreerd meerdere malen moet uitleggen waarom je toch echt een issue gerepareerd wilt zien.... Tja dan is Tesla niet zo handig.. Het is altijd eerst (overigens vriendelijk) moeilijk doen.
Als alles goed gaat maak je dit allemaal niet mee en heb je geluk.
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
klopt, erg irritant. Ik geruik trouwens even de achterklep om de auto te ontgrendelen.-Jaap-io schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 15:06:
[...]
soms wel... meestal niet...![]()
ik doe tegenwoordig standaard de linker achterdeur open/dicht en trek dan de kabel er uit
Laatste zin ben ik niet helemaal met je eens. Jij hebt eerder pech. Tuurlijk zijn er best wel wat issues maar over het algemeen word het meeste gewoon netjes onder garantie opgelost.Stef87 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 21:25:
[...]
Ja... Maar alleen omdat ik voor de rest een autoliefhebber (en ex-autotechnicus) ben, de techniek erg mooi vind, net als de software en ook een Tesla fan en aandeelhouder ben.
Renault was met onze Renault Zoe een stuk beter en netter in zijn afhandeling bij problemen. Daar had ik bij 80.000km op de (geupgrade) batterij maar 2% degradatie/capaciteitsverlies. Bij de Tesla mis ik gewoon al praktisch sinds de start ~7 kWh waar niemand mij (van Tesla) vervolgens iets over kan vertellen want dat is bedrijfsgeheim. (Hoe moet ik dan voor de garantie aantonen dat ik -30% of meer heb straks bijvoorbeeld? Is -29% direct vanaf het begin dan ook normaal..? Met zoiets is de LR bv praktisch een SR+ geworden)
Zoek een een auto waarbij je gefrustreerd meerdere malen moet uitleggen waarom je toch echt een issue gerepareerd wilt zien.... Tja dan is Tesla niet zo handig.. Het is altijd eerst (overigens vriendelijk) moeilijk doen.
Als alles goed gaat maak je dit allemaal niet mee en heb je geluk.
ybos schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:56:
[...]
Laatste zin ben ik niet helemaal met je eens. Jij hebt eerder pech. Tuurlijk zijn er best wel wat issues maar over het algemeen word het meeste gewoon netjes onder garantie opgelost.
Hoezo niet..? Als je geen problemen hebt, hoef je niet langs de service, valt er ook niets te klagen :-)ybos schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:56:
[...]
Laatste zin ben ik niet helemaal met je eens. Jij hebt eerder pech. Tuurlijk zijn er best wel wat issues maar over het algemeen word het meeste gewoon netjes onder garantie opgelost.
Of nog specifieker FYI: Ik heb heb over Tesla NL en de telefonische bereikbaarheid, Tesla SeC Eindhoven, Tesla SeC Tilburg, Tesla SeC Rotterdam, de mobiele service én binnenkort Tesla SeC duiven. De Tesla app en service is in theorie (en ook soms praktijk) handig, behalve als je een iets goed moet beschrijven en je meer dan 1 punt wilt opgeven.
Misschien dat Tesla leaserijders anders behandeld, want daar zit een groot bedrijf achter. Zelf heb ik het als eenmanszaak moeten kopen, Tesla wimpelt mij heeeeeel makkelijk (maar bijna altijd vriendelijk) af.
Als ik de auto over 5j moet verkopen en ik had bij de eerste maand bij eerste 500km al -13% is natuurlijk niet goed. Dit ga ik ook aanstaande week in Duiven bespreken bij een afspraak, mochten ze mij wéér wegsturen dan blijft er helaas misschien alleen een goede advocaat zoeken over...
Plus helaas een bijbehorend negatief nieuwsartikel wat ongetwijfeld weer iemand zal schrijven wil ik ook niet. Maar zaakjes op orde stellen mogen ze echt wel doen.
Fan of niet, ik zit daar zelf ook niet op te wachten. Als je hebt betaald voor de SR+ met bijbehorende range, die je nooit hebt gekregen is natuurlijk bijzonder slecht... (de SR non plus is zelfs beter met zijn actieradius..)
Dus nog niet een vraag aan jou: als jij ook bijv direct -13% capaciteit hebt gehad, hoe heeft Tesla dit opgelost dan? Als je dit niet hebt valt er ook niet over te klagen?.
Met mijn werk ben ik alleen maar bezig met duurzame technologie te verkopen, promoten, dus dat ik fan van Tesla ben staat voorop. Het is alleen jammer dat mijn verhaal of die van een ander die kritisch is heel makkelijk wordt afgewimpeld als uitzondering.
Void en 19” is 59.800 EUR.bottom line schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 20:55:
[...]
LR M3 is bij mij nochtans (wit met 19 inch velgen) €60.880
Polestar void is €60.800.
Ah jij koos een andere kleur.
Als je de gewone auto kiest zoals hij basic kan zijn, dan is de Tesla €520 in het voordeel (dacht wel eerst dat het hij minstens een €1.500 duurder was was)
Soms is het ook wel onmogelijk hier om een discussie met feiten te houden hè?
Ik had (uiteraard) een niet gratis kleur gekozen bij beide, zodat je iets van keuze had
“Tuurlijk zijn er issues”ybos schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:56:
[...]
Ik weet niet wat daar tuurlijk aan is. “Goed opgelost” is toch eindeloos veel slechter dan “goed geleverd”?
[ Voor 40% gewijzigd door JohanB op 03-07-2020 00:14 ]
Discussie met feiten. Feit is: goedkoopste LR variant is goedkoper als goedkoopste Polestar 2.JohanB schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 00:05:
[...]
Void en 19” is 59.800 EUR.
Soms is het ook wel onmogelijk hier om een discussie met feiten te houden hè?
Het is niet dat Tesla standaard geleverd wordt met 18 inch wielen dat je opeens een Tesla 19 inch moet vergelijken met Polestar die standaard geleverd wordt met 19 inch.
Als je zo redeneert zoals jou, zoek de prijzen eens op van een Polestar met 18 inch wielen.
@Anoniem: 594061 ik zou hem zo weer leasen ja, ook als ik hem daarna zou overnemen (misschien doe ik dat later sowieso wel als tegen die tijd alle belastingen op 20+%staan)
Ik denk dat iedereen argumenten heeft wat er niet en wel goed is aan een Tesla, het blijft een persoonlijke voorkeur.
Maar mijn mening: het is gewoon het nieuwe manier van rijden, ik hou van tech, innovatie, en daarnaast vind ik het hele concept gewoon fantastisch. Het charger netwerk, de continue updates, de manier van rijden (vooral dat je je rem nauwelijks meer gebruikt is heerlijk) en ook de auto pilot ervaar ik als prettig..
En ja omdat Tesla voorop loopt krijg je daar gratis ook de bugs bij.... Daar moet je wel tegen kunnen, zoals toch eens een rammeltje of het spontaan remmen tijdens auto pilot (heel irritant). Maar al met al ben ik er heel blij mee. En wst ik zelf fijn vind.. Ik stap uitgeruster uit na een lange rit (al can dat ook met een auto met een wat slimmere cruise control).
Ik denk dat iedereen argumenten heeft wat er niet en wel goed is aan een Tesla, het blijft een persoonlijke voorkeur.
Maar mijn mening: het is gewoon het nieuwe manier van rijden, ik hou van tech, innovatie, en daarnaast vind ik het hele concept gewoon fantastisch. Het charger netwerk, de continue updates, de manier van rijden (vooral dat je je rem nauwelijks meer gebruikt is heerlijk) en ook de auto pilot ervaar ik als prettig..
En ja omdat Tesla voorop loopt krijg je daar gratis ook de bugs bij.... Daar moet je wel tegen kunnen, zoals toch eens een rammeltje of het spontaan remmen tijdens auto pilot (heel irritant). Maar al met al ben ik er heel blij mee. En wst ik zelf fijn vind.. Ik stap uitgeruster uit na een lange rit (al can dat ook met een auto met een wat slimmere cruise control).
+1HenkS schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 06:31:
@Anoniem: 594061 ik zou hem zo weer leasen ja, ook als ik hem daarna zou overnemen (misschien doe ik dat later sowieso wel als tegen die tijd alle belastingen op 20+%staan)
Enige nadeel wat ik ervaar is het windgeruis en daarvoor ga ik deze ochtend naar de SeC.
Pfff... van een microsd kaartje icm met een usb adapter toch maar naar een t5 samsung ssd in verband met lege sentrymode bestanden. Dus dan zie ik wel dat er een incident was maar is het videobestand grijs (zowel in de auto als op de pc)
Meer mensen last van, tips? 2020.20.12
Bij de A-lijsten? Ben benieuwd wat ze er aan doen of wat voor ideeen. De monteur zei de vorige keer: "ja hij maakt veel geluid, dat is bekend. Ik zag op fora dat je er rubbers in kunt stoppen, succes"r0bb schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 08:09:
[...]
+1
Enige nadeel wat ik ervaar is het windgeruis en daarvoor ga ik deze ochtend naar de SeC.
@bottom line eens, dat bij helemaal uitgekleed de Tesla goedkoper is. Maar je wil natuurlijk een eerlijke vergelijking kunnen maken. Bij een auto van 60k in Europe kun je gewoon uitgaan van (lichtmetalen) velgen dan, geen mini wieldop look-a-likes. Vaak krijg je bij de Duutsers bijvoorbeeld een ontzettend saai uitgekleed instap model, daar zou ik het ook niet mee willen vergelijken
[ Voor 32% gewijzigd door JohanB op 03-07-2020 09:23 ]
Ik vind de 18" met de aerokappen echt wel vet, die zijn niet voor niks.
Ik kan op een bug in de software na, mij niet vinden in de problemen die hier vaak worden geschetst. Ik heb mijn auto nu een paar weken, dus misschien komt dat nog maar vooralsnog 0 problemen. En ja ook dit is natuurlijk N=1.acidfever schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 16:05:
[...]
Ik denk in ieder geval dat ik de auto over 5 jaar na mijn lease periode over ga nemen of anders weer voor een tesla ga. Dit is namelijk eindelijk een auto die niet bijzonder oudbollig.
Eindelijk een merk die dingen anders durft aan te pakken. Van de airco en deurhendels tot aan de software updates aan toe.
Firmware up to date van de SSD? Dit zou het verhelpen zoals eerder in het topic gemeld.knights16 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 08:11:
Pfff... van een microsd kaartje icm met een usb adapter toch maar naar een t5 samsung ssd in verband met lege sentrymode bestanden. Dus dan zie ik wel dat er een incident was maar is het videobestand grijs (zowel in de auto als op de pc)
Laten we ook niet onder stoelen of banken steken dat de service gewoon beroerd is.
Daar kun je vast mee leven (ik ook) maar het is huilen met de pet op. Daar moeten ze wel nog wat aan doen.
Kwaliteit is door het bot genomen wel goed, er zit af en toe wel een maandagochtendmodel tussen. Ik heb mijne van april 2019 en na 35.000km, het enige dat ik aan de hand heb is een gescheurde achterruit.
Daar kun je vast mee leven (ik ook) maar het is huilen met de pet op. Daar moeten ze wel nog wat aan doen.
Kwaliteit is door het bot genomen wel goed, er zit af en toe wel een maandagochtendmodel tussen. Ik heb mijne van april 2019 en na 35.000km, het enige dat ik aan de hand heb is een gescheurde achterruit.
RielN schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 08:31:
Ik vind de 18" met de aerokappen echt wel vet, die zijn niet voor niks.
:strip_exif()/f/image/IzryThqh5LYXMeKWjksRb1gV.jpg?f=fotoalbum_large)
en de opel dealer hier in het dorp is qua service echt heel slecht. Het is ook een beetje wie je treft.
Nog geen slechte ervaring mee, de service bij mij was dat ik mijn auto thuis geleverd kreeg omdat er wat onduidelijkheid was of mijn aut ode dag van levering geleverd kon worden. Verder nog geen problemen gehad dus kan de service niet beoordelen en moet ik uitgaan van de ervaringen van andere hier op het forum. Uiteindelijk wordt het meestal wel goed afgehandeld volgens mij. Ja het is na wat aandringen, maar dat was niet anders dan mijn ervaringen met mijn vorige auto's. Ook daar deden de dealers moeilijk over dingen onder garantie repareren.RielN schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 08:41:
Laten we ook niet onder stoelen of banken steken dat de service gewoon beroerd is.
Daar kun je vast mee leven (ik ook) maar het is huilen met de pet op.
Over de aero velgen, ook ik vind ze echt best vet onder mijn zwarte Tesla staan, en anders heb je altijd nog de lmv daaronder zitten die er ook gewoon goed uitzien. Je krijgt dus altijd lmv ook met wanneer je voor de aero velgen kiest.
[ Voor 12% gewijzigd door yakmak op 03-07-2020 08:56 ]
Ik vind de Aero velgen (met/zonder kap) het net niet om eerlijk te zijn. Ik vind hem echt veel mooier op de sportvelgen. Heb zelf de Aero's er nog wel bij als wintervelg en zomervelg voor lange trips. Maar mooi vind ik ze niet staan. Qua bereik en comfort zijn ze top. Qua looks vind ik het niks.
Zullen we de welles/nietes aub per PB voortzettenbottom line schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 00:37:
[...]
Discussie met feiten. Feit is: goedkoopste LR variant is goedkoper als goedkoopste Polestar 2.
Het is niet dat Tesla standaard geleverd wordt met 18 inch wielen dat je opeens een Tesla 19 inch moet vergelijken met Polestar die standaard geleverd wordt met 19 inch.
Als je zo redeneert zoals jou, zoek de prijzen eens op van een Polestar met 18 inch wielen.
Met alle respect, maar het valt wel op dat jij nogal vaak soort van wedstrijdje verplassen aan het doen bent qua wie heeft de beste/meeste/juiste argumenten.
Zucht wat vaker een keer, denk ik je hoofd: Let's agree to disagree, haal je muis weg van de quote knop en ga gewoon door.
Je kent de Tesla goed, geeft een hoop nuttige tips, ga daar vooral mee door!
Trackmode v2 vond ik juist wel erg gaaf, haha.Taro schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 19:07:
[...]
Bovenstaande issues lijken mij alleen van toepassing op individuele gevallen of bepaalde eerdere batches. De kwaliteit is nu echt wel hoger dan eerder.
Hier alleen wat kleine dingen die niet goed waren, maar zou direct weer voor Tesla kiezen. Heb met alle vorige auto's ook wel wat issues gehad.
Maar het rijplezier.... Geweldig! Ik zou voor de P gaan als je los van de snellere acceleratie ook o.a. graag een verlaagd onderstel, spoiler en rode remklauwen wil. De trackmode zal je toch niet gebruiken als ik het zo mag inschatten.
Collega heeft een oude 4% M3P weten te bemachtigen voor een goed prijsje, wellicht dat het al een probleemwagen was en de vorige eigenaar hem daarom weg heeft gedaan.
Hoop dat ik binnenkort de offertes ontvang. Ben heel benieuwd.
P is inderdaad wel echt een beauty. Heb offerte opgevraagd voor de blauwe Performance versie. Heb ook in een blauwe P gereden en was gelijk verkocht. Blauw zie je volgens mij ook niet zo extreem vaak.
Ja. Ik ben oa degene geweest die op fora met oplossingen is gekomen. Inderdaad met rubbers en anderen met schuim. Ik vind dat ik hiermee bewezen heb dat er iets aan te doen is en ben benieuwd of Tesla inmiddels een structurele oplossing heeft ipv mijn houtje-touwtje. Als ik jou zo hoor dus niet. Laat het zo wel even weten.JohanB schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 08:23:
[...]
Bij de A-lijsten? Ben benieuwd wat ze er aan doen of wat voor ideeen. De monteur zei de vorige keer: "ja hij maakt veel geluid, dat is bekend. Ik zag op fora dat je er rubbers in kunt stoppen, succes"
@bottom line eens, dat bij helemaal uitgekleed de Tesla goedkoper is. Maar je wil natuurlijk een eerlijke vergelijking kunnen maken. Bij een auto van 60k in Europe kun je gewoon uitgaan van (lichtmetalen) velgen dan, geen mini wieldop look-a-likes. Vaak krijg je bij de Duutsers bijvoorbeeld een ontzettend saai uitgekleed instap model, daar zou ik het ook niet mee willen vergelijken
BTW: de meeste windruis block je door de spleet aan de onderkant van je zijspiegels te vullen met rubber oid. Hierdoor moet je natuurlijk auto-fold mirror voor altijd uitzetten. Voor mij geen probleem maar blijf dit raar vinden.
[ Voor 10% gewijzigd door r0bb op 03-07-2020 10:18 ]
Ik vind de 19" vooral op blauw, grijs en rood mooier. Op wit vind ik de 18" aero caps eigenlijk wel gaaf.Inspired schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 09:03:
Ik vind de Aero velgen (met/zonder kap) het net niet om eerlijk te zijn. Ik vind hem echt veel mooier op de sportvelgen. Heb zelf de Aero's er nog wel bij als wintervelg en zomervelg voor lange trips. Maar mooi vind ik ze niet staan. Qua bereik en comfort zijn ze top. Qua looks vind ik het niks.
Overigens heb ik 18" aero caps op blauw, achteraf misschien voor de looks wel de 19" gewild, maar ik ben blij met de range die ik er mee haal (dat is bij de SR+ wat belangrijker dan bij de LR
Ook al even zonder caps geprobeerd, maar de 'kale' 18" vind ik een beetje raar ver naar binnen staan ofzo...
Voor de trackmode moet je inderdaad de Perfomance hebben. Een beetje met de achterkant uitbreken en driften. Ik vind het echt jammer dat de Model S performance dat niet heeft.Anoniem: 594061 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 09:35:
[...]
Trackmode v2 vond ik juist wel erg gaaf, haha.
Collega heeft een oude 4% M3P weten te bemachtigen voor een goed prijsje, wellicht dat het al een probleemwagen was en de vorige eigenaar hem daarom weg heeft gedaan.
Hoop dat ik binnenkort de offertes ontvang. Ben heel benieuwd.![]()
P is inderdaad wel echt een beauty. Heb offerte opgevraagd voor de blauwe Performance versie. Heb ook in een blauwe P gereden en was gelijk verkocht. Blauw zie je volgens mij ook niet zo extreem vaak.
Als je in kleur een beetje bijzonder wil zijn, dan zou ik hem wit nemen (goedkoop) en hem meteen laten wrappen. Dan zijn de (meeste) lakproblemen ook meteen verleden tijd. Bij lease wel even informeren of dat mag.
There's no place like 127.0.0.1
Ik moet toch maar eens een keer een groot parkeer terrein gaan zoeken hiervoor ook!PEPPI schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 11:07:
[...]
Voor de trackmode moet je inderdaad de Perfomance hebben. Een beetje met de achterkant uitbreken en driften. Ik vind het echt jammer dat de Model S performance dat niet heeft.
Als je in kleur een beetje bijzonder wil zijn, dan zou ik hem wit nemen (goedkoop) en hem meteen laten wrappen. Dan zijn de (meeste) lakproblemen ook meteen verleden tijd. Bij lease wel even informeren of dat mag.
Precies, ik heb een witte en heb de 18" aero's zonder de kappen. Dat ziet er echt slick uit. De witte met "zilveren" 19" velgen vind ik een stuk minder!Smobbo schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 11:01:
[...]
Ik vind de 19" vooral op blauw, grijs en rood mooier. Op wit vind ik de 18" aero caps eigenlijk wel gaaf.
Overigens heb ik 18" aero caps op blauw, achteraf misschien voor de looks wel de 19" gewild, maar ik ben blij met de range die ik er mee haal (dat is bij de SR+ wat belangrijker dan bij de LR).
Ook al even zonder caps geprobeerd, maar de 'kale' 18" vind ik een beetje raar ver naar binnen staan ofzo...
Owner of DBIT Consultancy
Mijn vorige dagelijkse auto was een Audi b9 RS4. Eerste 1.5 jaar probleemloos mee gereden en daarna 2x stilgevallen. Allemaal garantie maar was er klaar mee en de lokale dealer was ook niet bepaald hulpzaam, ook niet nadat ze er zelf teveel olie in hadden gedaan na de eerste beurt waardoor ik moest worden afgesleept. Dus ingeruild op een nieuwe turbo s. Dus ben wel petrol head en als iets niet naar mijn zin is ben ik er klaar mee en wordt het vervangen. Dat is dus een persoonlijk trekje.MtC schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 13:08:
[...]
Mag ik, puur uit nieuwsgierigheid, vragen wat je vorige auto was?
Je hebt wel gelijk dat de meesteb blijkbaar heel erg pro of heel erg contra zijn. Zelf probeer ik genuanceerder te zijn. Een Tesla Model 3 met de QA van de Duitsers (hoewel, water dat via laadpoort in de batterij lekte bij de e-tron anyone?) zou mi de perfecte auto opleveren.
Zelf, en ja, dat is inderdaad ook weer heel erg n=1, heb ik voor de eerste keer in mijn leven niet het gevoel dat ik heel snel een andere wagen wil. Al mijn vorige wagens was ik na 2 à 3 maanden beu.
De glimlach op mijn gezicht als je een petje aan de stoplichten laat staan, is mij meer waard dan een zeer occasionele phantom brake (en die worden er op termijn wel uitgestreken).
Je vraagt "waarom werkte het in het begin niet al gewoon goed genoeg?". Wel, laat mij die vraag even counteren. Hoe lang is Tesla bezig? Waarom is er geen enkele andere autobouwer (die 10-tallen jaren ervaring hebben) die kan wat Tesla kan?
Wat betreft je laatste alinea, dat is dus precies waar het wringt. Een valide en begrijpelijk uitleg, dat heb ik hier ook wel eens geschreven. Maar dat doet niks af aan de huidige situatie waar ik persoonlijk niet aan kan wennen. Geen waardeoordeel over de auto want er zijn genoeg mensen wel heel tevreden over. Maar voor nieuwe kopers wel goed om dat in de gaten te houden. Zeker als je geen elektrische auto gewend bent is de eerste indruk overweldigend. Maar na een paar keer woon werk verkeer wordt de perceptie in mijn geval toch heel anders.
Zojuist voor de windruis bij de SeC geweest. Mogelijke oplossing is het stellen van het raam en het stellen van het glimmende zwarte driehoekje voor het raam, naast zijspiegel.
Echter was momenteel de wachtlijn dusdanig lang dat ik een andere keer terugkom. Ze gaan trouwens eerst testen bij 100kmh, een snelheid waar bij mij de windruis nog geen irritatie vormt. Als tip kreeg ik mee om SeC Arnhem eens te pakken, daar testen ze de windruis op de duitse autobahn.
Echter was momenteel de wachtlijn dusdanig lang dat ik een andere keer terugkom. Ze gaan trouwens eerst testen bij 100kmh, een snelheid waar bij mij de windruis nog geen irritatie vormt. Als tip kreeg ik mee om SeC Arnhem eens te pakken, daar testen ze de windruis op de duitse autobahn.
Heb je echt zoveel windgeruis dan? Je hebt de halve auto al dicht gestopt toch? Ik vind het geruis juist wel meevallen. In ieder geval tm 130. Met 220 is het een ander verhaal.r0bb schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 13:17:
Zojuist voor de windruis bij de SeC geweest. Mogelijke oplossing is het stellen van het raam en het stellen van het glimmende zwarte driehoekje voor het raam, naast zijspiegel.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
- Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
- Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
Gerelateerde topics:
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.