Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 84 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.179.243 views

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20:31
thewizard2006 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:01:
[...]

Bjorn heeft net een upload gedaan. Hij rijdt zijn performance van vol naar leeg met ongeveer die criteria
YouTube: Tesla Model 3 degradation after 14 months and 60k km
Gaat om de degradatie te testen dus dat is voor sommige ook wel interessant :)
Resultaat was 132wh/km over 500km
Que? kijk je een ander filmpje dan ik?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KHb5pLxW1ZqaQaJnu4hGlap7V98=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BvildtzCoRFfbDB1w6IN5i6P.png?f=user_large

Dit zegt 176 Wh/km. Mind you dat ie vlak daarvoor in de video, maar met een gemiddelde rijdt van ~80 km/h als groot onderdeel hiervan (MAAR! is Wh ook wat lager). Dat is het enige feitje wat ik rond z'n snelheid kon vinden. Als je dat met een Vmax in NL van 130 km/hr vergelijkt dan wil het wel natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5kMOBAIQyOLQSNqq3_JjEXU8cjo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FMUcfnkJ8SdHxseyTL40aZLy.png?f=user_large

De degradatie valt reuze mee inderdaad! met die 4-6%

• -Splash-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-01 15:29
E46RC51 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 10:20:
[...]

Niet heel schokkend toch? Weet ook even niet of ik zo blij zou zijn van USB-C poorten. Alle poorten zijn dan USB-C denk ik? Ik heb liever de standaard type A poorten ivm alle kabels die ik nu nog gewoon op type A heb.
[/quote]
Je bent ouder dan 45 en vooruitgang is niet meer je ding? Zonder gekheid, C is straks de standaard en straks wil je niet anders meer..
Beetje onzin natuurlijk. Ik heb een MBP met usb-c poorten. Enige wat eraan connect is mijn dock voor alle usb apparaten, oplader en mijn SSD die usb is oh en mijn telefoon zou kunnen.

Ik vind usb-c nog lang niet genoeg geintegreerd. Bovendien is het ook niet belangrijk voor de komende auto's want die zijn van de VIN's beginnende met de 5 en in Mei gemaakt.

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-12-2025
JohanB schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:35:
[...]

Que? kijk je een ander filmpje dan ik?
Zie 9.26 in het filmpje
504.1km en 132wh/km

Ja dat is niet 100% 100km per uur nee. Maar als dit lukt dan moet 150wh/km ook wel lukken zou je zeggen. Het zijn in iedergeval met mooi weer en nette snelheden (50-100km) geen onhaalbare getallen.

Waarom we/jij/ik/andere het niet halen heeft zoveel redenen (sneller optrekken, korte stukjes, slecht weer, grote velgen etc). Maar dat is niets nieuws :)

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:42
ybos schreef op zondag 14 juni 2020 @ 13:35:
Heeft er iemand ervaring met het betalen van superchargen in een SeC :?
Ik zit niet te wachten op allemaal losse afschrijvingen van een paar euro, dit is administratief een drama. Als ik 1 keer in de 3 maanden even bij een SeC langsrij en 75 euro afreken oid en dat op 1 factuur krijg is veel fijner.
Ik heb weleens gelezen dat de kosten van laden op de factuur stonden bij een servicebeurt, maar nog nooit of je ook gewoon langs kan rijden en even betalen?
Als aanvulling wat @Taro al aangaf in Taro in "Het grote Tesla topic - deel 3"

Je kan ook incasso (SEPA) als betaaloptie instellen. Via incasso wordt er 1 afschrijving gedaan (en niet meerdere zoals met creditcard). Aan die afschrijving kan je vervolgens in je boekhouding die BTW uitdraai koppelen en je bent klaar.

• Saxi
  • Laatst online: 19-10-2024
Teslalrp schreef op maandag 15 juni 2020 @ 09:23:
[...]
ja dat is het gemiddelde nu. Hou mij aan de max snelheid van 100 km. Niet te snel optrekken en veel regeneratief remmen helpt hier zeker bij
Ik vind het knap hoor; zo'n laag verbruik. Maar waarom tel je het extra geld voor een P neer om vervolgens zo ingehouden te rijden? Ik kom met m'n P gemiddeld niet onder de 200 Wh/km en vind dat ook geen probleem want het rijdt geweldig.

Model 3 Performance | Red | White interior | Aflevering 24-12-2019

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:09
Hatsjoe schreef op maandag 15 juni 2020 @ 12:17:
[...]

Als aanvulling wat @Taro al aangaf in Taro in "Het grote Tesla topic - deel 3"

Je kan ook incasso (SEPA) als betaaloptie instellen. Via incasso wordt er 1 afschrijving gedaan (en niet meerdere zoals met creditcard). Aan die afschrijving kan je vervolgens in je boekhouding die BTW uitdraai koppelen en je bent klaar.
Moet ik daarvoor de SEPA-betaaloptie eerst weghalen? Want tot op heden krijg ik per SuC-sessie gewoon een rekening (en bijbehorende afschrijving).

• Hatsjoe
  • Laatst online: 12:42
Eddos schreef op maandag 15 juni 2020 @ 13:19:
[...]

Moet ik daarvoor de SEPA-betaaloptie eerst weghalen? Want tot op heden krijg ik per SuC-sessie gewoon een rekening (en bijbehorende afschrijving).
De keren dat ik SEPA gebruikte (supercharge niet veel) kon ik de rekeningen "opsparen". Op het moment dat je een aantal openstaande sessies hebt kan je een SEPA betaling laten uitvoeren via tesla.com. Dan worden alle openstaande SuC kosten in 1x afgeschreven. De facturen blijven wel los mocht je die willen downloaden. Die heb je echter niet meer nodig met de nieuwe BTW overzicht functie waar Taro het over had. Dit heb ik zelf nog niet gebruikt dus weet niet precies hoe dat zit. Kan zijn dat je hiervoor een zakelijke gebruiker moet zijn, prive personen hebben immers niet veel aan BTW overzichten.

• FireSonus
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:53
ElonDusk schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:10:
[...]

Nou kreeg net weer service optie in de app. Maar het werkt tot en met tijdstip kiezen en daarna zegt ie: Error, try again later (failed creating appointment) |:(
Had ik vorige week ook, gewoon even bellen naar een van de service centers en aangeven dat het via de app niet lukt ('oh dat is gek' krijg je dan te horen, maar zoals hier te lezen is dat zo gek dus niet) en dan plannen zij wat voor je in.

• Teslalrp
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-12-2023
Saxi schreef op maandag 15 juni 2020 @ 13:03:
[...]

Ik vind het knap hoor; zo'n laag verbruik. Maar waarom tel je het extra geld voor een P neer om vervolgens zo ingehouden te rijden? Ik kom met m'n P gemiddeld niet onder de 200 Wh/km en vind dat ook geen probleem want het rijdt geweldig.
Ik heb de afgelopen weken veel op trajectcontrolewegen gereden en was benieuwd of ik een laag verbruik kan halen. Soms ook wel eens relaxed :)

• ElonDusk
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:45
FireSonus schreef op maandag 15 juni 2020 @ 13:36:
[...]

Had ik vorige week ook, gewoon even bellen naar een van de service centers en aangeven dat het via de app niet lukt ('oh dat is gek' krijg je dan te horen, maar zoals hier te lezen is dat zo gek dus niet) en dan plannen zij wat voor je in.
Thanks. Heb ff gebeld en ik moest een mailtje sturen naar @teslaparts om te vragen of ze 1 voor mij kunnen bestellen en als deze klaarstaat dan laten ze het mij weten

We gaan het zien O-)

-- update: betaling gedaan, bewijs gemaild en ze gaan het vandaag opsturen en woensdag in huis. _/-\o_

Toch netjes :)

[ Voor 12% gewijzigd door ElonDusk op 15-06-2020 16:32 ]

Model 3

• tc_bakker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-01 19:12
SeatRider schreef op zondag 14 juni 2020 @ 12:02:
Ik heb het idee dat de auto sinds de laatste update een stuk zuiniger is bij parkeren. Vroeger verloor ik ongeveer 30 km range per 24 uur met sentry aan, na de update was dat ineens nog maar een paar km per nacht. Heb sentry al een keer uit en weer aangezet, maar hij blijft zijn lading behouden.

Jullie dezelfde ervaringen?
Hier exact hetzelfde! Misschien hebben ook de wat warmere nachten invloed? Zit nu op 2020.16.1

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:08
Misschien een reden om sentry weer aan te zetten. De mijne heeft 5 weken stil gestaan en is van 100% naar 97% gegaan, niet verkeerd, die slaapstand :) De bandenspanning is met het warmere weer wel opeens naar 3.3 bar gegaan.. ik stuiter nu zowat het klaverblad af als ik boven de 90 km/u kom, en op Flitsmeister had ik 3-4 km/u speling, nu is de snelheid op mijn dashboard gelijk aan Flitsmeister :D

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-01 00:28
Vandaag de knoop doorgehakt om toch op vakantie te gaan, we gaan met de M3 naar zuid Frankrijk.

Ik heb een afneembare trekhaak onder de M3 en wil deze gebruiken om de fietsen van de kinderen (mountainbike met 24" wielen en een kinderfiets met zijwieltjes) mee te nemen. De drager zelf zal waarschijnlijk een schaarmodel zijn (met lichtbalk).

Iemand enig idee of ik met de fietsen achterop nog makkelijk de stekker van de SuC aan kan koppelen? Ben tot heden slechts 2x bij de SuC geweest (Vianen en Zaltbommel) en ik vind die kabels aan de korte kant.
LiquidSmoke schreef op maandag 15 juni 2020 @ 20:36:
Vandaag de knoop doorgehakt om toch op vakantie te gaan, we gaan met de M3 naar zuid Frankrijk.

Ik heb een afneembare trekhaak onder de M3 en wil deze gebruiken om de fietsen van de kinderen (mountainbike met 24" wielen en een kinderfiets met zijwieltjes) mee te nemen. De drager zelf zal waarschijnlijk een schaarmodel zijn (met lichtbalk).

Iemand enig idee of ik met de fietsen achterop nog makkelijk de stekker van de SuC aan kan koppelen? Ben tot heden slechts 2x bij de SuC geweest (Vianen en Zaltbommel) en ik vind die kabels aan de korte kant.
Kabels zijn inderdaad kort. Wellicht even testen voor de zekerheid. Ben wel eens een X tegen gekomen met fietsendrager. Die moest echt strak tegen de stall aan gaan staan. Al is de X natuurlijk wel groter maar weet even niet of het qua afstand tot de chargeport veel verschil maakt met de 3.
Divak schreef op maandag 15 juni 2020 @ 20:15:
Misschien een reden om sentry weer aan te zetten. De mijne heeft 5 weken stil gestaan en is van 100% naar 97% gegaan, niet verkeerd, die slaapstand :) De bandenspanning is met het warmere weer wel opeens naar 3.3 bar gegaan.. ik stuiter nu zowat het klaverblad af als ik boven de 90 km/u kom, en op Flitsmeister had ik 3-4 km/u speling, nu is de snelheid op mijn dashboard gelijk aan Flitsmeister :D
Je weet dat wegzetten met een hoge SoC niet het beste is voor de accu?

[ Voor 23% gewijzigd door Inspired op 15-06-2020 21:20 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-01 10:37

DeFeCt

je wéét toch

LiquidSmoke schreef op maandag 15 juni 2020 @ 20:36:

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3frTbt6ZRgZVyhsksLVnB1VuiNeC2MEbUjaT0yVLGjDFqwJuMfBvtCIbUgWr7cO1_nZmIs9ScRu-wCgcHDl3_zKsNzbDm-pUnGtHqpNjMjK4SqHRPPDWiHKSRnGG_zhcWUTCAbSxdeRlHoXVbEPpH3U=w1716-h1287-no?authuser=0

...beetje ruim parkeren dan gaat dat prima ;)

Flickr

• Saxi
Teslalrp schreef op maandag 15 juni 2020 @ 13:40:
[...]

Ik heb de afgelopen weken veel op trajectcontrolewegen gereden en was benieuwd of ik een laag verbruik kan halen. Soms ook wel eens relaxed :)
OK, snap ik. Ben benieuwd naar je verbruik als je gewoon rijdt zonder er over na te denken.

In dat licht: volgens mij hebben we het veel over verbruik, met name verschil tussen WLTP en wat we daadwerkelijk halen. Ik stel me zo voor dat ze op het Porsche 911 forum erg weinig praten over verbruik en vooral over pret. Moeten wij dat ook niet meer doen? Of misschien een Model 3 P topic starten?

Ik heb 20 jaar BMW cabrio (Z3/Z4) gereden en ben meer dan tevreden met m'n Model 3 P want ik vind het heel veel fun for the buck!

• IceOnFire
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Saxi schreef op maandag 15 juni 2020 @ 22:16:
[...]

OK, snap ik. Ben benieuwd naar je verbruik als je gewoon rijdt zonder er over na te denken.
Ik kan wel weer even een updateje doen van mijn verbruik van de P (redelijk rustige rijstijl);

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d97GVtCguo9GBIeKihdPThoYqng=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FpttRsoK6SAZKPzXE9V6y0a2.png?f=user_large

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-01 11:24
IceOnFire schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 07:40:
[...]

Ik kan wel weer even een updateje doen van mijn verbruik van de P (redelijk rustige rijstijl);

[Afbeelding]
Daar is een boel te winnen kwa ruststroom verbruik, want daar komt het verschil vandaan neem ik aan ?

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• Teslalrp
[quote]Saxi schreef op maandag 15 juni 2020 @ 22:16:
[...]

In dat licht: volgens mij hebben we het veel over verbruik, met name verschil tussen WLTP en wat we daadwerkelijk halen. Ik stel me zo voor dat ze op het Porsche 911 forum erg weinig praten over verbruik en vooral over pret. Moeten wij dat ook niet meer doen? Of misschien een Model 3 P topic starten?

ik maak er ook niet druk over. Als ik in de avond flink doorrij zit ik ook op 220-230 verbruik.
En ik ben het met je eens. Gewoon rijden zonder na te denken over verbruik.
Overall na 15k op de teller nu verbruik 189

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:05
Ik heb een vreemd probleem en resetten helpt niet. Als ik gebeld wordt loopt het gesprek via de auto. Echter als ik zelf bel hoor ik helemaal niet via de auto. Ik moet dan op mijn mobiel de connectie met de auto uitzetten en dan overgaan tot bellen via de mobiel zelf. Is dit een bekend probleem?

• BlakHawk
  • Laatst online: 09-01-2021
kdeboois schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:17:
[...]

Daar is een boel te winnen kwa ruststroom verbruik, want daar komt het verschil vandaan neem ik aan ?
Ik merk ook dat er heel veel verlies zit in AC laden, echt een hoop!

Youtube: DashcamNL

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-12-2025
BlakHawk schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:51:
[...]

Ik hou zelf gedetailleerd bij hoeveel de auto verbruikt het na ruim 10.000km heb ik 25% meer geladen dan dat de auto zegt te hebben verbruikt. Geen sentry, dus alleen laadverliezen en stilstandverliezen. Dit percentage loopt de laatste 2/3 maanden iets op omdat de auto 5/7 dagen per week stil staat, dus denk bij normaal gebruik ongeveer 20%.

Verbruik volgens de auto was in Mei 156wh/km, in Juni so far 148 wh/km.

• BlakHawk
Malt007 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:58:
[...]

Ik hou zelf gedetailleerd bij hoeveel de auto verbruikt het na ruim 10.000km heb ik 25% meer geladen dan dat de auto zegt te hebben verbruikt. Geen sentry, dus alleen laadverliezen en stilstandverliezen. Dit percentage loopt de laatste 2/3 maanden iets op omdat de auto 5/7 dagen per week stil staat, dus denk bij normaal gebruik ongeveer 20%.

Verbruik volgens de auto was in Mei 156wh/km, in Juni so far 148 wh/km.
25% komt ongeveer overeen bij mij, zonder senry idd.
Vind ik best een hoop.

Ik hoop binnenkort een kWh meter in de meterkast te plaatsen op de laadgroep.

Ik ben een leuk systeem aan het beta testen, maar mag er nog niets over roepen helaas. MID gekeurd overigens.

• Malt007
BlakHawk schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:01:
[...]

25% komt ongeveer overeen bij mij, zonder senry idd.
Vind ik best een hoop.

Ik hoop binnenkort een kWh meter in de meterkast te plaatsen op de laadgroep.

Ik ben een leuk systeem aan het beta testen, maar mag er nog niets over roepen helaas. MID gekeurd overigens.
Voelt wel aan als veel inderdaad maar geen idee wat normaal is bij EV's. Als het net zoals bij al mijn ICE auto's is dan is een gedeelte van die 25% te verklaren door een iets te optimistische verbruiksmeter in de auto (denk dat bij de gemiddelde ICE ik minimaal 10% moest optellen bij het verbruik volgende de boordcomputer). De overige 10-15% zou dan komen door stilstaan en laadverliezen.

• BlakHawk
Teslalrp schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:24:
[quote]Saxi schreef op maandag 15 juni 2020 @ 22:16:
[...]

ik maak er ook niet druk over. Als ik in de avond flink doorrij zit ik ook op 220-230 verbruik.
En ik ben het met je eens. Gewoon rijden zonder na te denken over verbruik.
Overall na 15k op de teller nu verbruik 189
Nou ja het verschil bij de EV is natuurlijk dat het een selling punt was om ook mijn werkgever te overtuigen.
Het stuk verbruik valt echt heel erg tegen met de kostenramingen vooraf.

Die 25% extra had ik nooit rekening mee gehouden.

Ik voel mij daar persoonlijk een beetje voor verantwoordelijk, omdat ik het elektrisch rijden heb aangeslingerd bij mijn bedrijf.

• BlakHawk
Malt007 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:07:
[...]

Voelt wel aan als veel inderdaad maar geen idee wat normaal is bij EV's. Als het net zoals bij al mijn ICE auto's is dan is een gedeelte van die 25% te verklaren door een iets te optimistische verbruiksmeter in de auto (denk dat bij de gemiddelde ICE ik minimaal 10% moest optellen bij het verbruik volgende de boordcomputer). De overige 10-15% zou dan komen door stilstaan en laadverliezen.
Het verschil met de ICE is dat je met tanken veel makkelijker inzicht had. Het was doorzichtiger omdat je heel makkelijk liter en gereden kilometers komt afzetten tegen elkaar.

Dat is bij de ev een stuk ingewikkelder, je tankt nooit vol, ik wissel nogal tussen 80 en 90% lading, soms nog minder omdat ik eerder weg moet.

Ik vind het lastiger om inzicht te krijgen in werkelijke kosten persoonlijk.

• Malt007
BlakHawk schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:12:
[...]

Het verschil met de ICE is dat je met tanken veel makkelijker inzicht had. Het was doorzichtiger omdat je heel makkelijk liter en gereden kilometers komt afzetten tegen elkaar.

Dat is bij de ev een stuk ingewikkelder, je tankt nooit vol, ik wissel nogal tussen 80 en 90% lading, soms nog minder omdat ik eerder weg moet.

Ik vind het lastiger om inzicht te krijgen in werkelijke kosten persoonlijk.
Ik snap niet waarom het ingewikkelder zou zijn? Nu zet je de geladen Kwh's af tegen de km's ipv de getankte liters.

Je hebt gewoon het opgegeven verbruik en daar tel je een percentage bij op net zoals bij ICE. Percentage is wellicht iets hoger maar zou het behoorlijk naief vinden als je dacht dat een EV wel precies het opgegeven verbruik zou halen. Blijft gewoon een verbruik obv een gestandaarliseerde test die voor alle auto's geldt. Misschien moeten ze de test updaten met 24 uur stilstaan :P

[ Voor 3% gewijzigd door Malt007 op 16-06-2020 12:25 ]

Afwijking bij menig ICE is ook hoog. Mijn vorige auto zou 5,4l op 100 nodig hebben. (A4 - B9 met 2.0TFSI/190pk) Met mijn rijstijl zat ik op 8-9l op 100. Dus bijna 50% meer. De Tesla een WLTP vebruik van ~13kWh/100km. Ik zit nu zo rond de 25kWh/100km door het hele jaar met verliezen/voorverwarmen etc gok ik. Dus, afwijking is hoger bij de Model 3 in mijn situatie. Al kost 100km in de ICE toch snel EUR 12,50 en de Model 3 EUR 5,75. (Tegen 23 cent thuis.)

Ik denk dat menig WG het overigens ook niet zozeer doet als besparing. Meer omdat de wens er ook is van de werknemer. Bij ons is er bijvoorbeeld ook geen stimulans (in EURs) voor rijden van EV. Dit terwijl er voor de WG dus wel een voordeel is.

• -Splash-
Inspired schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:37:
Afwijking bij menig ICE is ook hoog. Mijn vorige auto zou 5,4l op 100 nodig hebben. (A4 - B9 met 2.0TFSI/190pk) Met mijn rijstijl zat ik op 8-9l op 100. Dus bijna 50% meer. De Tesla een WLTP vebruik van ~13kWh/100km. Ik zit nu zo rond de 25kWh/100km door het hele jaar met verliezen/voorverwarmen etc gok ik. Dus, afwijking is hoger bij de Model 3 in mijn situatie. Al kost 100km in de ICE toch snel EUR 12,50 en de Model 3 EUR 5,75. (Tegen 23 cent thuis.)

Ik denk dat menig WG het overigens ook niet zozeer doet als besparing. Meer omdat de wens er ook is van de werknemer. Bij ons is er bijvoorbeeld ook geen stimulans (in EURs) voor rijden van EV. Dit terwijl er voor de WG dus wel een voordeel is.
Met de 100 km/u van tegenwoordig rij ik met mijn ICE dik onder de gemiddelde opgave. :P (1 op 22 met een 2 liter 150 pk diesel)

Bij ons is er wel een enorme stimulans (hoger leasebudget), de werkgever kan even hip doen en de medewerker kan het of vanwege de bijtelling of vanwege overtuiging/gadget gehalte rijden.

Ik denk dat geen enkele werkgever het perse doet voor kostenbesparing.

• BlakHawk
Inspired schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:37:

Dat klopt, maar buiten het verbruik wat bij de EV afwijkt, heb je ook nog (forse) verliezen in het laden.

Waar de fabrieksopgave 150-160wh/km opgeeft als verbruik.
Daar geeft de Tesla 180wh/km op als daadwerkelijk verbruik.
De laadpaal zegt 260wh/km verbruik.

De eerste stap heb je met een ICE ook, werkelijk verbruik vs opgegeven verbruik, bij de EV komt er een demensie bij. Het aantal kWh dat verloren gaat bij het laden.

Alsof je tankpistol 25% van je benzine ernaast zou gooien....

• kdeboois
BlakHawk schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:51:
[...]

Zeker als je tot boven de 80% SoC laadt lijkt me.

@IceOnFire Tot welke SoC laad je meestal ?

• Malt007
BlakHawk schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:00:
[...]

Dat klopt, maar buiten het verbruik wat bij de EV afwijkt, heb je ook nog (forse) verliezen in het laden.

De eerste stap heb je met een ICE ook, werkelijk verbruik vs opgegeven verbruik, bij de EV komt er een demensie bij. Het aantal kWh dat verloren gaat bij het laden.

Je doet alleen alsof dat iets is wat je niet had kunnen weten, omdat je een schuldgevoel hebt naar je werkgever. De accu van je ICE loopt ook leeg als je hem stil laat staan en laadverliezen is ook algemeen bekend.

• kdeboois
Malt007 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:12:
[...]

Je doet alleen alsof dat iets is wat je niet had kunnen weten, omdat je een schuldgevoel hebt naar je werkgever. De accu van je ICE loopt ook leeg als je hem stil laat staan en laadverliezen is ook algemeen bekend.
Andere EV's hebben veel minder last van het leeg lopen van de batterij. Prima om dat te vergelijken. De loodaccu van een ICE is een heel ander verhaal.

• ElonDusk
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:45
In november reed ik een Polo (uit 2019) benzine en ik reed elke dag zelfde route en ik heb toen 319 euro getankt.
Februari heb ik ook elke dag zelfde route met mijn Tesla gereden en dat kostte mij rond 150-160 :P

Valt toch ergens wel mee (voor mij)

Model 3

• BlakHawk
[...]

Om heel eerlijk te zijn, ik had er geen flauw idee van nee.
Ik heb hiervoor een PHEV gehad, daar zag ik dit helemaal niet.

Die accu was volgens de specs 11kWh en ik laadde max 10kWh.

Sommigen hebben er een handje van om over al dit soort dingen te zeggen "dat had je kunnen weten".
Maar nergens in de verbruikscijfers (ook in dit topic) houdt men rekening met deze verliezen.

Iedereen in dit topic ook, rekent met verbruiksgetallen in de auto.

Dat is helemaal niet erg als het een paar % afwijkt, maar 20-25% is echt significant!

• Teslalrp
[...]

Ik blijf overtuigd van het goedkope EV rijden. Vastrecht en belastingen niet meegeteld (zijn toch al kostenpost) bedragen de variabele kosten per Kwh ca. € 0,08 bij laden op werk.
Goedkoper rijden kan m.i. niet.............
BlakHawk schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:00:
[...]

Dat zijn natuurlijk niet alleen laadverliezen. Ook drain/verwarmen etc. Laden op AC in Europa is maar max 10%. En dat is al relatief hoog. Op een wat hoger amp zit je meer richting 5%. Staat wel wat data op tmc.

• BlakHawk
Teslalrp schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:27:
[...]

Ik blijf overtuigd van het goedkope EV rijden. Vastrecht en belastingen niet meegeteld (zijn toch al kostenpost) bedragen de variabele kosten per Kwh ca. € 0,08 bij laden op werk.
Goedkoper rijden kan m.i. niet.............
Klopt, tegen basis tarieven uiteraard niet.
Half Nederland is echter afhankelijk van publieke laadpunten waarbij de gemeente Den Haag en Zoetermeer het standaard tarief overwegen te verhogen naar 38 of 40 cent per kWh...

Reken daar de verliezen bij op en dat grote voordeel is weinig tot geen voordeel.

Als vervolgens de overheid nog accijzen wil gaan compenseren in de vorm van kilometerheffing voor EV uitsluitend (om te beginnen). Dan is dat de doodsteek voor de EV voor de massa.

• Teslalrp
BlakHawk schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:32:
[...]

Klopt, tegen basis tarieven uiteraard niet.
Half Nederland is echter afhankelijk van publieke laadpunten waarbij de gemeente Den Haag en Zoetermeer het standaard tarief overwegen te verhogen naar 38 of 40 cent per kWh...

Reken daar de verliezen bij op en dat grote voordeel is weinig tot geen voordeel.

Als vervolgens de overheid nog accijzen wil gaan compenseren in de vorm van kilometerheffing voor EV uitsluitend (om te beginnen). Dan is dat de doodsteek voor de EV voor de massa.
Ik denk dat je gewoon moet genieten van de Tesla. Rijeigenschappen fantastisch, 4% bijtelling, geen wegenbelasting, MIA regeling (auto is door werkgever zelf aangeschaft), geen BPM etc etc

• BlakHawk
Teslalrp schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:50:
[...]

Ik denk dat je gewoon moet genieten van de Tesla. Rijeigenschappen fantastisch, 4% bijtelling, geen wegenbelasting, MIA regeling (auto is door werkgever zelf aangeschaft), geen BPM etc etc
Het is juist nodig naar het grotere plaatje te kijken, ik rijd de komende 3-5 jaar prima in een EV.
We willen graag dat de rest van Nederland volgt1

• IceOnFire
  • Niet online
kdeboois schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:11:
[...]

Zeker als je tot boven de 80% SoC laadt lijkt me.

@IceOnFire Tot welke SoC laad je meestal ?
Normaal gesproken tot 90%. Bij snelladen (doe ik gemiddeld denk ik zo'n 2x per maand) vaak minder, zeg 70%. Heb wel een tijdje tot 80% geladen maar dat bleek toch onhandig aangezien ik vrij onregelmatig kan laden (geen eigen paal)
@kdeboois de efficiency uit het screenshot van @IceOnFire heeft niets met verliezen/drain oid te maken. Dat is hoe "efficient" je gereden hebt als percentage tussen rated range en daadwerkelijk verbruik. Goed te zien dat met lagere temp de efficiency afneemt.

Ben wel echt benieuwd hoe de P2/Mach-E het gaat doen qua verbruik. Vandaag kleine 200km gereden zo rond de 100kmh gemiddeld. (Meestal vmax +5 a 10) Kom dan op een kleine 16 kWh per 100km uit met de LR/19". Toch wel een prima verbruik. Weer is natuurlijk ook ideaal nu. Geen/weinig wind en zo rond 21 graden.

[ Voor 37% gewijzigd door Inspired op 16-06-2020 15:06 ]

• kdeboois
Inspired schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:04:
@kdeboois de efficiency uit het screenshot van @IceOnFire heeft niets met verliezen/drain oid te maken. Dat is hoe "efficient" je gereden hebt als percentage tussen rated range en daadwerkelijk verbruik. Goed te zien dat met lagere temp de efficiency afneemt.

Ben wel echt benieuwd hoe de P2/Mach-E het gaat doen qua verbruik. Vandaag kleine 200km gereden zo rond de 100kmh gemiddeld. (Meestal vmax +5 a 10) Kom dan op een kleine 16 kWh per 100km uit met de LR/19". Toch wel een prima verbruik. Weer is natuurlijk ook ideaal nu. Geen/weinig wind en zo rond 21 graden.
Ik heb het nergens over de efficiency uit het plaatje, maar doel op de efficiency van de on-board charger als je boven de 80% SoC naar de 100% SoC laad. Die is relatief laag.

kdeboois schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:09:
[...]

Ik heb het nergens over de efficiency uit het plaatje, maar doel op de efficiency van de on-board charger als je boven de 80% SoC naar de 100% SoC laad. Die is relatief laag.
Ah, OK. Dat dacht ik omdat je dat aan @IceOnFire vroeg. Denk dat het met name boven de 90% een rol gaat spelen. Dan kost laden ook veel meer tijd. Tot 90% kan ik gewoon met 11kW laden. Vanaf 95% oid zie je het terug lopen.

• IceOnFire
  • Niet online
Inspired schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:04:
Klopt, het is leuk om te zien dat de temperatuur inderdaad duidelijk invloed heeft. Ik denk alleen dat hij het verschil bedoelt tussen het "gross" en "net" overall verbruik, de cijfers bovenaan zegmaar. Dat verschil is inderdaad rustverbruik, standby en sentry. Het "laadpaalverbruik" oftewel de daadwerkelijk afgerekende kWh's ligt overigens nog ongeveer 5% hoger dan deze getallen, dat zal wel met laadverliezen te maken hebben.

• kdeboois
Nu is alles duidelijk. Mooi plaatje @IceOnFire :)

• JohanB
IceOnFire schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:11:
[...]

Klopt, het is leuk om te zien dat de temperatuur inderdaad duidelijk invloed heeft. Ik denk alleen dat hij het verschil bedoelt tussen het "gross" en "net" overall verbruik, de cijfers bovenaan zegmaar. Dat verschil is inderdaad rustverbruik, standby en sentry. Het "laadpaalverbruik" oftewel de daadwerkelijk afgerekende kWh's ligt overigens nog ongeveer 5% hoger dan deze getallen, dat zal wel met laadverliezen te maken hebben.
Dus als ik het goed begrijp, zit je op ongeveer 285.6 Wh/km "getankt"? Dan kom je qua kosten voor "tanken" toch al wel in de buurt van een moderne benzine auto (1 op 17 @ 1.63 Euro/L). Bij mij in de straat is het 0.34 Euro/kWh)

Had ik niet verwacht! Gelukkig heeft ie nog een stuk meer voordelen! ;)

[ Voor 15% gewijzigd door JohanB op 16-06-2020 15:31 ]

• IceOnFire
  • Niet online
JohanB schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:19:
[...]
Dus als ik het goed begrijp, zit je op ongeveer 285.6 Wh/km "getankt"?
Ja, klopt.
JohanB schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:19:
[...]

Dus als ik het goed begrijp, zit je op ongeveer 285.6 Wh/km "getankt"? Dan kom je qua kosten voor "tanken" toch al wel in de buurt van een moderne benzine auto (1 op 17 @ 1.63 Euro/L). Bij mij in de straat is het 0.34 Euro/kWh)

Had ik niet verwacht! Gelukkig heeft ie nog een stuk meer voordelen! ;)
Welke moderne ICE C/D segment haalt dat dan in de praktijk?

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:40
Inspired schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:36:
[...]

1 op 15 is niet ongewoon tegenwoordig. Voor een Diesel zeker niet. Ook afhankelijk van je rechtervoet maar dat is bij EV niet anders :).
Natuurlijk niet de 8-cilinders pakken of diegene met 300pk+ want dan red je het niet inderdaad.

[ Voor 13% gewijzigd door GeeMoney op 16-06-2020 15:42 ]

GeeMoney schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:40:
[...]

1 op 15 is niet ongewoon tegenwoordig. Voor een Diesel zeker niet. Ook afhankelijk van je rechtervoet maar dat is bij EV niet anders :).
Ja, OK. Daarbij. Blijft ook appels met peren vergelijken. <150PK ICE, zonder Sentry en zonder voorverwarmen. Een leuke V60 D5 met standverwarming gaat ook geen 1 op 15 rijden als je die wat sportief rijdt denk ik.

• MtC
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-05-2021

MtC

[...]

Natuurlijk niet de 8-cilinders pakken of diegene met 300pk+ want dan red je het niet inderdaad.
Met mijn Dooiedinobavariaan reed ik 90+ Euro diesel per week zonder petjesrijstijl.
Nu rij ik ± € 50 per week aan elektriciteit (buiten Coronatijd), zonder echt op rijstijl te letten.

Ruwweg de halve rijkost dus.
Bekijk ik het als particulier zou ik ook nog de BIV en de rijtaks uitsparen.

--handige links mogen niet van de mods--

• GeeMoney
  • Laatst online: 21:40
MtC schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:55:
[...]

Met mijn Dooiedinobavariaan reed ik 90+ Euro diesel per week zonder petjesrijstijl.
Nu rij ik ± € 50 per week aan elektriciteit (buiten Coronatijd), zonder echt op rijstijl te letten.

Ruwweg de halve rijkost dus.
Bekijk ik het als particulier zou ik ook nog de BIV en de rijtaks uitsparen.
Ik heb hetzelfde hoor.
Met de E-tron let ik werkelijk nergens op en mijn “brandstof” kosten zijn de helft vergeleken met die van mijn Tiguan 2.0 TDI DSG.

• estiemer
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Mbt verbruikskosten. Ik snap bovenstaande discussie niet zo! Ik heb afgelopen jaar 30000 kilometer gereden. En als ik alle kosten optel bij mijn openbare laadpalen thuis + Tesla chargers dan kom ik uit op €1.200,- ex btw per jaar. Dus €100,- per maand. Uitgaande dat ik normaal 35000 km rij (door Corona 5000 km minder gereden zeg maar), dan zit je op €120,- per maand aan kwh kosten ex btw.
Met een Ford Fiesta zat ik qua diesel ongeveer op €220 a €230,- ex btw per maand. Dus dik €100,- verschil. En die Fiesta reed ook echt wel zuinig.
Ik rij in de Tesla gemiddeld 157 kwh het afgelopen jaar. Dus ik rij wel redelijk zuinig.

• MtC

MtC

estiemer schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 19:06:
Mbt verbruikskosten. Ik snap bovenstaande discussie niet zo! Ik heb afgelopen jaar 30000 kilometer gereden. En als ik alle kosten optel bij mijn openbare laadpalen thuis + Tesla chargers dan kom ik uit op €1.200,- ex btw per jaar. Dus €100,- per maand. Uitgaande dat ik normaal 35000 km rij (door Corona 5000 km minder gereden zeg maar), dan zit je op €120,- per maand aan kwh kosten ex btw.
Met een Ford Fiesta zat ik qua diesel ongeveer op €220 a €230,- ex btw per maand. Dus dik €100,- verschil. En die Fiesta reed ook echt wel zuinig.
Ik rij in de Tesla gemiddeld 157 kwh het afgelopen jaar. Dus ik rij wel redelijk zuinig.
Ach, heel die discussie ontstaat alleen maar door goedkoop leasers die niet beseffen dat een EV een totaal ander ding is dan een ICE. Laadverliezen, conversieverliezen, standbyverliezen heb je uiteraard allemaal niet bij een ICE, maar moet je wel rekening mee houden bij een EV. En dan wordt er gehuild dat nettoverbruik niet gelijk is aan brutoverbruik. Bij een ICE is dat overigens ook niet zo (ongeveer 10% verbruik gaat naar randfenomenen zoals Airco), maar daar valt dat veel minder op.

Ik wil zeker niemand beledigen, maar door de andere lease constructies en -bedragen, heb ik ook de indruk dat Belgen beter ingelezen zijn dan Nederlanders en dus minder voor verrassingen staan.

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-01 23:35
MtC schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:02:
[...]

Ik wil zeker niemand beledigen, maar door de andere lease constructies en -bedragen, heb ik ook de indruk dat Belgen beter ingelezen zijn dan Nederlanders en dus minder voor verrassingen staan.
Haha, de Belgen die een EV kopen (of een Tesla) zijn natuurlijk veel beter ingelezen, want er overheerst hier nog altijd de indruk dat elektrische auto's troep zijn en je er nergens mee geraakt. Dus dan is dat echt uit je overtuiging en voor de echte slimme mensen die iets van fiscaliteit kennen.
(En er zijn gewoon ook een hele hoop minder belgen op dit forum te vinden)

[ Voor 26% gewijzigd door bottom line op 16-06-2020 20:34 ]

• JohanB
estiemer schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 19:06:
Het rekenvoorbeeld was dus ook hierboven met 285Wh/km zoals er gereden werd. Dus dan kom je ongeveer op dezelfde kosten uit als bij jou inderdaad ;)

Sowieso is het veel goedkoper door veel andere regelingen. Ik was verbaasd dat het dichter bij elkaar zat qua brandstof/elektra dan verwacht. En dat veel mensen daar niet vanuit gaan.

• MtC

MtC

JohanB schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 21:18:
[...]

Het rekenvoorbeeld was dus ook hierboven met 285Wh/km zoals er gereden werd. Dus dan kom je ongeveer op dezelfde kosten uit als bij jou inderdaad ;)

Sowieso is het veel goedkoper door veel andere regelingen. Ik was verbaasd dat het dichter bij elkaar zat qua brandstof/elektra dan verwacht. En dat veel mensen daar niet vanuit gaan.
Dus volgens jou ligt € 50 per week en € 97 per week dicht bij elkaar?
Stort je dan even wekelijks het verschil op mijn rekening?

En stop je nu éindelijk eens met die belachelijke 285Wh/km? Die is écht niét representatief. Ook niet bruto.

EDIT: even mijn Teslamate erbij genomen.
Ik heb in mei 366,46 kWh geladen en 1443,95 km gereden. Ik kom dus bruto op € 254 Wh/km. En dat is dan nog op winterbanden. Nog heel ver van de 285 dus.

[ Voor 12% gewijzigd door MtC op 16-06-2020 21:45 ]

• bottom line
JohanB schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 21:18:
[...]

Gelukkig trekken jullie alle stopcontacten steeds uit van elk elektrisch apparaat dat je in je bezit hebt. Stel je voor dat het stroom gebruikt/betaald terwijl je het niet gebruikt.
Misschien is het een idee om een generator thuis te zetten als dat qua prijs veel dichter bij elkaar zit.

• xos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-12-2025

xos

MtC schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:02:
[...]

Ach, heel die discussie ontstaat alleen maar door goedkoop leasers die niet beseffen dat een EV een totaal ander ding is dan een ICE. Laadverliezen, conversieverliezen, standbyverliezen heb je uiteraard allemaal niet bij een ICE, maar moet je wel rekening mee houden bij een EV. En dan wordt er gehuild dat nettoverbruik niet gelijk is aan brutoverbruik. Bij een ICE is dat overigens ook niet zo (ongeveer 10% verbruik gaat naar randfenomenen zoals Airco), maar daar valt dat veel minder op.

Waar halen die Belgen dan hun informatie vandaan? Op de Tesla website kan ik het niet vinden en momenteel is het echt geen breed uitgemeten kennis dat er zoveel factoren zijn waar verlies optreedt. Zeker niet voor de consument die vaak uit een ICE komt zou dit best wat duidelijker vermeld mogen worden.

Misschien kan je mensen naief noemen als ze overstappen naar een andere manier van aandrijving en dit niet uitzoeken. Maar realistisch, kan je dit van ze verwachten? Als dit soort informatie naar boven komt wordt het vaak kapot genuanceerd door "believers", immers je <insert elektrisch apparaat> doet het ook. Verder heb ik ook nog geen toegankelijke review gezien waar dit werd gemeld. Enige waar het meestal over gaat is range anxiety, beschikbaarheid van laadplekken en dat het geweldig rijdt. Reviews die wat meer op de details gaan zijn er best, maar wie gaat alle video's van iemand als Bjørn Nyland bekijken als hij alleen een auto wil en de anwb en autoweek zijn heel lyrisch erover?

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:47
[...]

Met gemak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cxz-18-uBVHyHiDIJmfvYlTlr_c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DGtcj49XfmcIe3eng77xJ2rT.png?f=user_large

1.0TSI handbak break Golf:
1 op 20 zomerbanden + warm (Dunlop Sport Bluresponse)
1 op 17.5 winterbanden + koud en nat (Michelin Alpin 6)
Gemiddeld 1 op 19, full hypermile gaat het richting de 1 op 25.
Met de 2.0TDI diesel haal je zonder al te veel moeite 20% beter.

Effectief rijdt ik dus aan ~5.5 euro/100km in de zomer (BE benzine prijs). Vertaald naar elektrisch verbruik met alles thuis te laden is dat 21kWh/100km aan de gebruikelijke thuis prijs in BE (0.26 euro/kWh).
Dus als ik jouw verbruik zou halen met een Model 3 ben net geen 25% duurder uit in de zomer.

elektrisch is dus briljant maar financieel als particulier in BE vandaag de dag niet te verantwoorden, wat erg jammer is. Zeker gezien het afschaffen van de EV premie door de overheid en de intentie om er nooit nog een te geven voor EV's, zelfs niet in de corona tijden. ;(

[ Voor 8% gewijzigd door AndRo555 op 16-06-2020 22:54 ]

• bottom line
AndRo555 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 22:39:
[...]

elektrisch is dus briljant maar financieel als particulier in BE vandaag de dag niet te verantwoorden, wat erg jammer is. Zeker gezien het afschaffen van de EV premie door de overheid en de intentie om er nooit nog een te geven voor EV's, zelfs niet in de corona tijden. ;(
Geen inschrijvingstaks, geen verkeersbelasting, amper onderhoud, goedkoper rijden.
Leuk dat jij in 2019 blijkbaar nog voor €1 per liter benzine kon tanken. Toevallig geen klantenkaart voor mij over?

'zelfs niet in corona tijden'
Ja tuurlijk. Het is dat er nog een spaarpot over is na al die onbezonnen uitgaven. Laten we nog meer geld wegsmijten.

• AndRo555
bottom line schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 22:58:
[...]

Geen inschrijvingstaks, geen verkeersbelasting, amper onderhoud, goedkoper rijden.
Alsof de 120 euro inschrijvingstaks en 110 euro per jaar verkeersbelasting nu echt een halter om de nek zijn. Welgeteld 30 eurocent per dag om ongelimiteerd van het wegennet gebruik te maken in een fossiele kar. (ja BE is zo goedkoop voor grasmaaiermotoren)
Onderhoud is pak hem beet 250 euro bij de dealer, wat nog altijd minder is dan de meerkost van elektra in het geval van een 25kWh/100km bruto verbruik bij 30k /jaar.

Nog eens, BE is een land dat de structuur zo opzet dat EV's gewoon door de mand vallen financieel voor de particulier. Zelfs elektriciteit is thuis nergens zo duur per kWh als de omringende landen. Erg jammer, maar het zij nu zo.
Leuk dat jij in 2019 blijkbaar nog voor €1 benzine kon tanken. Toevallig geen klantenkaart voor mij over?
Ik tank vandaag nog altijd voor 1.12 de liter, altijd welkom. Gratis koffie op mij 8). Benzine moet nog dik 15% in prijs stijgen voor een status quo met EV (aan 25kWh/100km bruto en 100% thuisladen).
'zelfs niet in corona tijden'
Ja tuurlijk. Het is dat er nog een spaarpot over is na al die onbezonnen uitgaven. Laten we nog meer geld wegsmijten.
In NL is al de EV push (bijtelling, MIA, BPM, etc.) dus dik ok, maar een premie in BE voor EV adoptie bij particulieren is geld wegsmijten? Que?
QE moet ergens naartoe, en liever naar EV's dan naar fossiele industrie, dus ik zie het probleem niet in een EV premie niet. (de rest van west europa blijkbaar ook niet)

[ Voor 6% gewijzigd door AndRo555 op 16-06-2020 23:13 ]

• bottom line
AndRo555 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 23:06:
[...]

Alsof de 120 euro inschrijvingstaks en 110 euro per jaar verkeersbelasting nu echt een halter om de nek zijn. (ja BE is zo goedkoop voor grasmaaiermotoren)
Onderhoud is pak hem beet 250 euro bij de dealer, wat nog altijd minder is dan de meerkost van elektra in het geval van een 25kWh/100km bruto verbruik bij 30k /jaar.
Grasmaaiermotoren? Als je een gelijkwaardige auto koopt dan betaal je een €700 aan inschrijvingstaks alsook hetzelfde elk jaar aan verkeersbelasting.
Ik tank vandaag nog altijd voor 1.12 de liter, altijd welkom. Gratis koffie op mij 8).
Ik herhaal, jij tankte in 2019 €1 per liter? De prijs die het nu staat, is niet representatief voor een berekening van een volledig jaar / 25k km.
Ik laad trouwens altijd s'avonds op, ik vermoed jij ook, dus €0,26 is dan wel onrealistisch.
In NL is al de EV push (bijtelling, MIA, BPM, etc.) dus dik ok, maar een premie in BE voor EV adoptie bij particulieren is geld wegsmijten? Que?
QE moet ergens naartoe, en liever naar EV's dan naar fossiele industrie, dus ik zie het probleem niet in een EV premie niet. (de rest van west europa blijkbaar ook niet)
Er is ook zoiets om fossiele voertuigen zwaarder te belasten zodat EV's interessanter worden.
Dat kost je veel minder (levert zelfs op)

• AndRo555
bottom line schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 23:15:
[...]

Grasmaaiermotoren? Als je een gelijkwaardige auto koopt dan betaal je een €700 aan inschrijvingstaks alsook hetzelfde elk jaar aan verkeersbelasting.
116pk is al 2 keer zoveel dan nodig om je rijbewijs kwijt te spelen. Niet iedereen heeft 500pk nodig. Voor een appliance helemaal irrelevant.
Ik reken het gebrek aan kofferruimte van een Model 3 niet mee tegenover een Golf break. Niet gepast en dus ook niet relevant als het om pure transport kost van A naar B gaat.
[...]

Ik herhaal, jij tankte in 2019 €1 per liter? De prijs die het nu staat, is niet representatief voor een berekening van een volledig jaar / 25k km.
Nee, maar dat beweer ik ook niet. Enkel dat ik 5.5 euro/100km doe in zomercondities/banden wat correct is.
Een volledig jaar is wat duurder door de wintersetup. Gezien die cijfers is break even tegenover elektrisch verbruik nog niet in zicht. Daarvooor moet de benzine nog ruim +15% doen, oftewel een verdubbeling van de olieprijs.
Ik laad trouwens altijd s'avonds op, ik vermoed jij ook, dus €0,26 is dan wel onrealistisch.
0.26 is het gemiddelde van het dag (~0.27) en nacht (~0.25) tarief. Zo onrealistisch is dat dus niet. Een deel zal altijd wel voor 22u geladen worden. Dan is het publiek of snelladen nog niet meegerekend.
[...]

Er is ook zoiets om fossiele voertuigen zwaarder te belasten zodat EV's interessanter worden.
Dat kost je veel minder (levert zelfs op)
Ja natuurlijk! Maar nogmaals, dat is er vandaag niet in BE en dus vind ik dat jammer. Je kan haten op EV premies zoveel je wil, maar het komt wel op hetzelfde neer, financieel stimuleren van EV's.

• MtC

MtC

AndRo555 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 22:39:
[...]

Met gemak:
[Afbeelding]

1.0TSI handbak break Golf:
1 op 20 zomerbanden + warm (Dunlop Sport Bluresponse)
1 op 17.5 winterbanden + koud en nat (Michelin Alpin 6)
Gemiddeld 1 op 19, full hypermile gaat het richting de 1 op 25.
Met de 2.0TDI diesel haal je zonder al te veel moeite 20% beter.

Effectief rijdt ik dus aan ~5.5 euro/100km in de zomer (BE benzine prijs). Vertaald naar elektrisch verbruik met alles thuis te laden is dat 21kWh/100km aan de gebruikelijke thuis prijs in BE (0.26 euro/kWh).
Dus als ik jouw verbruik zou halen met een Model 3 ben net geen 25% duurder uit in de zomer.

*snip*

Ik heb, als Belg, de vergelijking gemaakt tussen een BMW 2 Gran Tourer (mijn vorige wagen, een people carrier) en een Model 3 (waar de kinderen, dankzij de breedte, overigens meer ruimte in hebben). Als ik particulier een wagen zou moeten kopen, werd het metéén de Model 3. Scheelt me duizenden Euro’s op de looptijd van een auto.

Tip: neem je n=1 niet voor universele waarheid.

Trouwens, 5,5 Euro per 100km? Of je liegt, of je rijdt een wagen die qua comfort en volume totaal niet te vergelijken is. Vermits benzine al sinds geruime tijd bijna evenveel kost als diesel, zou die 5,5 Euro betekenen dat je 3,6l/100km verbruikt. Met een benzine. No way. Never. Nooit.

[ Voor 10% gewijzigd door Señor Sjon op 17-06-2020 14:43 ]

• BlakHawk
[...]

Ik zat met de Volvo D6 PHEV op 6,7l/100km zonder laden op vakantieritten.
Aleen Duitsland ging ik richting de 9l/100km. MAar dan reed ik harder dan de Model 3 kan :+
[...]

5 cilinder diesel met 310pk kon ik ander prima 1:15 mee rijden.
Dan was hij iets trager dan de Tesla, maar de druk in je rug was forser dan in de Tesla (700nm koppel). En zijn top lag hoger.

Maar als je hard reed in Duitsland, ging het verbruik ook richting de 1:10.

Ik denk dat ik niet mer kan wennen aan het infotainment van de Volvo, maar verder zou ik na de Tesla zo weer in de D6 stappen. Snel zat, heerlijke stoelen, ook verwarmen en koelen op afstand met de app, een echte reisauto.

Mijn manager met een Audi A5 190pk, zit trouwens op 5.4l/100km gemiddeld. Ik na niet hoe hij dit doet, maar het kán dus wel.

• bottom line
AndRo555 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 23:32:
[...]

Nee, maar dat beweer ik ook niet. Enkel dat ik 5.5 euro/100km doe in zomercondities/banden wat correct is.
Een volledig jaar is wat duurder door de wintersetup. Gezien die cijfers is break even tegenover elektrisch verbruik nog niet in zicht. Daarvooor moet de benzine nog ruim +15% doen, oftewel een verdubbeling van de olieprijs.
Dus ook in 2019? Waar benzineprijs toen op €1,46 gemiddeld stond? Dus als jij toen met een volledig lege tank gaat tanken, dan was je maximum rekening €55 om vervolgens 1000 km af te leggen.
Grapjes.

Jij hebt dus ook maar in geheel 2019 een 25 keer dan aan het tankstation gestaan.
Lijkt me inderdaad best achterlijk om een EV te kopen, niet alleen in België maar over de hele wereld dan. Blijkbaar zijn ICE's wel efficiënt en goedkoop als je TCO bekijkt.

[ Voor 16% gewijzigd door bottom line op 17-06-2020 01:02 ]

• wgdejong99
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-03-2022
Kunnen we het gewoon weer over de Tesla Model 3 hebben in dit topic? Zie nu alleen maar verbruikscijfers over diverse ICE auto's voorbij komen :)

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-01 12:57
Haha, helemaal eens met @wgdejong99 !
Dit topic ontspoort elke paar pagina's weer in een 'nee je verbruik slaat nergens op' of 'ICE is beter / EV is beter' topic, best irritant!

Ik heb trouwens sinds de update naar 2020.16.x.x een onhandige bug. Als ik iemand bel gaat hij niet hoorbaar over. Daarna gebeuren er 2 dingen: alle geluid is uit (radio, knipperlicht, parkeersensoren, etc) of hij springt terug naar de radio op ongv. 60% volume (knalhard dus...).
Uiteraard al even een reset gedaan en de auto slaapt geregeld (ik rij helaas nog steeds erg weinig door de Corona).
Iemand toevallig een magische oplossing die ik gemist heb?

Ik hoop dat de update naar 2020.20.x.x. het voor mij op gaat lossen :) !

[ Voor 4% gewijzigd door Smobbo op 17-06-2020 08:57 ]

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:58
Weet iemand of tijdens het "regeneratie remmen" ook de remlichten aan gaan? of wellicht pas vanaf een bepaalde vertraging?

• MtC

MtC

RF1000 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:22:
Weet iemand of tijdens het "regeneratie remmen" ook de remlichten aan gaan? of wellicht pas vanaf een bepaalde vertraging?
Je ziet dat op je scherm.

• Retpics
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-01 15:27
Smobbo schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 08:57:

Ik heb trouwens sinds de update naar 2020.16.x.x een onhandige bug. Als ik iemand bel gaat hij niet hoorbaar over. Daarna gebeuren er 2 dingen: alle geluid is uit (radio, knipperlicht, parkeersensoren, etc) of hij springt terug naar de radio op ongv. 60% volume (knalhard dus...).
Uiteraard al even een reset gedaan en de auto slaapt geregeld (ik rij helaas nog steeds erg weinig door de Corona).

Ik heb hetzelfde probleem sinds 2020.16 (i.c.m. iPhone X). Helaas heeft 2020.20 nog steeds hetzelfde probleem in mijn geval.
Dit topic ontspoort elke paar pagina's weer in een 'nee je verbruik slaat nergens op' of 'ICE is beter / EV is beter' topic, best irritant!

Telefoon verbinding blijft toch wel r*k in de Model 3. Ik heb vaak issues dat ik niks hoor (en de andere partij ook niet) wanneer ik bel of een gesprek aanneem. Daarnaast ook veelvuldig "kritiek" dat ik slecht te verstaan ben. Blijkbaar is er ook een issue als je een Apple Watch gebruikt. Deze in flight mode zetten is een workaround. Ook heb ik (en anderen) meer issues bij bellen met AP aan. Vraag me niet waarom.

Heb nog steeds issues, ook op 2020.20.x. Mijn vrouw heeft nog vaker issues maar die rijdt veel vaker op AP.

Beide iPhone + Watch gebruikers. Vrienden en collega's zelfde issues met iPhone en Watch. Geen idee of Android nul problemen heeft. Kwaliteit van het gesprek zal niet super blijven lijkt me.

[ Voor 6% gewijzigd door Inspired op 17-06-2020 09:30 ]

• Saxi
BlakHawk schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 00:19:
[...]
Ik zat met de Volvo D6 PHEV op 6,7l/100km zonder laden op vakantieritten.
Aleen Duitsland ging ik richting de 9l/100km. MAar dan reed ik harder dan de Model 3 kan :+
Nou, max speed Volvo D6 is 230 km/u als ik het goed begrijp. Model 3 daarentegen:

• dedominee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-09-2025
Wat onthoudt de Model 3 eigenlijk allemaal per profiel? Is dat alleen je stoel instelling of ook bijvoorbeeld favoriete radio station, One Pedal Driving wel/niet etc? Komende vrijdag kan ik mijn Tesla ophalen en zou graag voor mijn vriendin een apart profiel aanmaken met andere settings, aangezien zij slechts sporadisch in de Tesla zal rijden en ik haar dan niet wil confronteren met (bijvoorbeeld) One Pedal Driving.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
dedominee schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:38:
Wat onthoudt de Model 3 eigenlijk allemaal per profiel? Is dat alleen je stoel instelling of ook bijvoorbeeld favoriete radio station, One Pedal Driving wel/niet etc? Komende vrijdag kan ik mijn Tesla ophalen en zou graag voor mijn vriendin een apart profiel aanmaken met andere settings, aangezien zij slechts sporadisch in de Tesla zal rijden en ik haar dan niet wil confronteren met (bijvoorbeeld) One Pedal Driving.
Van alles, zelfs tot aan temperatuur van de climate control.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Dat ook allemaal ja. Weet even niet of er een overzicht is maar zo'n beetje alle relevante settings is nu per profiel.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Saxi schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:32:
[...]

Nou, max speed Volvo D6 is 230 km/u als ik het goed begrijp. Model 3 daarentegen:
[YouTube: Tesla Model 3 Performance maximum speed test]
Haha dat stroomverbruik.... heerlijk xD

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• BlakHawk
[...]

Bij 245 GPS wilde die nog door hoor (Polestart tuning).
Die 230 is net als de 233/234 bij Tesla softwarematig beperkt, bij het Polestar tuning pakket is die top blijkbaar verruimd.
Dat went zo snel, mijn vrouw rijdt ook af en toe in de Model 3. Dagje ploeteren en klaar.

• dedominee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-09-2025
Thanks! Zij heeft haar eigen (ICE) auto waar ze dagelijks in rijdt, ze zal hooguit 1x per maand in de Tesla rijden. Een dagje wennen is dan al teveel ;-)

Fijn om te lezen in ieder geval! Dank allemaal.

• BlakHawk

Oh ik ben ervan overtuigd dat EV beter is, maar het veel te positief voorgespiegelde beeld heeft ook Den Haag bereikt en dat zou wel eens averechts kunnen uitpakken.

https://www.anwb.nl/zakel.../februari/rekening-rijden
https://joop.bnnvara.nl/n...ngrijden-in-2026-invoeren

Alleen voor de EV een kilometerheffing zijn ideeen.

De werkelijke laadkosten liggen echter veel hoger dan enkel het verbruik van de auto, is gebleken.

Dus met dat veel te positieve beeld, schiet je uiteindelijk jezelf in de voet.

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-01 10:37

DeFeCt

je wéét toch

Heeft iemand ervaring met de service afspraak aan huis? Tesla heeft net voor de 2e keer de afspraak verzet (3 dagen van te voren) en agenda technisch begint het me nu wel een beetje te irriteren, aangezien ik er toch aardig rekening mee moet houden.

Eerste keer was de boodschap dat nog niet alle onderdelen binnen waren (kennelijk weet Tesla al de oplossing voor het probleem) en de tweede keer werd er niet eens uitleg gegeven, maar was het slechts een SMS met een nieuwe datum (waarbij niet werd gemeld dat het een nieuwe datum was). Wat is jullie ervaring met deze 'service'?

Flickr

• JohanB

Bij mij wilde hij deze week opeens terug van 2020.16 naar 2020.12 :?. Verder lijkt 2020.16 het bij mij goed te doen, dit niet mee gemaakt
MtC schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 21:36:

En stop je nu éindelijk eens met die belachelijke 285Wh/km? Die is écht niét representatief. Ook niet bruto.
De discussie over de Teslamate uitdraai van IceOnFire (dinsdag 16 juni 2020 07:40), over 8500 km gemiddeld. Dus nergens voor nodig om zo aggressief te zijn, en mij ergens van te beschuldigen.
MtC schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 23:51:

Tip: neem je n=1 niet voor universele waarheid.
Mag ik je aanraden dit ook te doen? Mensen rijden misschien een andere rijstijl dan jij, hebben een andere route, ander type auto model 3. Dat werkt allemaal op de AP, vebruik en andere ervaringen. Maar dat maken ze niet minder waar

Hetzelfde geld voor vooraf onderzoek. Zoals xos ook aangaf was veel hiervan niet in een paar uurtjes niet makkelijk te vinden. Als je er significant meer instopt ben je vrijwel je gehele financiele voordeel kwijt.

e.g. zelfs nu zijn er nog "netto" en "bruto" en "bruto+laadverliezen" discussies. Dat is zeker voor een nieuwkomer niet makkelijk te behappen.

Ik ben het dan ook met BlakHawk eens, als we steeds maar zeggen dat het bizar goedkoop is -terwijl dit niet altijd realistisch is- dan doden we de EV-transitie al voordat hij goed en wel echt begonnen is.
[...]

Nice! Je muziek is na een tijdje wel wat lastig te horen :9

[ Voor 13% gewijzigd door JohanB op 17-06-2020 10:41 ]

• DaCoTa
  • Laatst online: 18:06
DeFeCt schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 10:11:
Heeft iemand ervaring met de service afspraak aan huis? Tesla heeft net voor de 2e keer de afspraak verzet (3 dagen van te voren) en agenda technisch begint het me nu wel een beetje te irriteren, aangezien ik er toch aardig rekening mee moet houden.

Eerste keer was de boodschap dat nog niet alle onderdelen binnen waren (kennelijk weet Tesla al de oplossing voor het probleem) en de tweede keer werd er niet eens uitleg gegeven, maar was het slechts een SMS met een nieuwe datum (waarbij niet werd gemeld dat het een nieuwe datum was). Wat is jullie ervaring met deze 'service'?
Bij mij is de kofferbak afgesteld aan huis. Nette service. Ligt eraan wat ze moeten doen of dat door het mobiele service team gedaan kan worden.

• MtC

MtC

JohanB schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 10:41:
[...]

Bij mij wilde hij deze week opeens terug van 2020.16 naar 2020.12 :?. Verder lijkt 2020.16 het bij mij goed te doen, dit niet mee gemaakt

[...]

De discussie over de Teslamate uitdraai van IceOnFire (dinsdag 16 juni 2020 07:40), over 8500 km gemiddeld. Dus nergens voor nodig om zo aggressief te zijn, en mij ergens van te beschuldigen.

[...]

Mag ik je aanraden dit ook te doen? Mensen rijden misschien een andere rijstijl dan jij, hebben een andere route, ander type auto model 3. Dat werkt allemaal op de AP, vebruik en andere ervaringen. Maar dat maken ze niet minder waar

Hetzelfde geld voor vooraf onderzoek. Zoals xos ook aangaf was veel hiervan niet in een paar uurtjes niet makkelijk te vinden. Als je er significant meer instopt ben je vrijwel je gehele financiele voordeel kwijt.

e.g. zelfs nu zijn er nog "netto" en "bruto" en "bruto+laadverliezen" discussies. Dat is zeker voor een nieuwkomer niet makkelijk te behappen.

Ik ben het dan ook met BlakHawk eens, als we steeds maar zeggen dat het bizar goedkoop is -terwijl dit niet altijd realistisch is- dan doden we de EV-transitie al voordat hij goed en wel echt begonnen is.

[...]

Nice! Je muziek is na een tijdje wel wat lastig te horen :9
*zucht*

2 seconden Googlen en ik weet al dat een EV laad- en conversieverliezen heeft. Twee! Seconden!

Mensen die meer dan de norm verbruiken met een EV, zullen ook meer dan de norm verbruiken met een ICE. Mensen die minder dan de norm verbruiken met een EV, zullen ook minder dan de norm verbruiken met een ICE. Dat is geen rocket science, en je zou dan ook verwachten dat mensen die op Tweakers rondhangen dit zouden beseffen. Het is hier toch geen Barbie- en Kenforum?

*snip* de argumenten van je discussiepartner wegzetten als onzin doen we hier niet.

BTW, mijn n=1 is uiteraard geen universele waarheid, heb ik ook nergens beweerd. Wat ik wél beweer en blijf beweren is dat het verschil tussen € 50 per week bruto aan stroom en € 97 per week bruto aan diesel significant is. Ik daag je uit met harde bewijzen te komen van iemand die (met dezelfde rijstijl!) een significant andere verhouding haalt. *snip* persoonlijke aanval.

[ Voor 4% gewijzigd door Señor Sjon op 17-06-2020 14:36 ]

• MtC

MtC

DeFeCt schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 10:11:

Hier kabelboom vervangen door mobiele service. Weekje voor de afspraak sms dat het onderdeel niet binnen was en dat ze me zouden contacteren. Weekje of 1,5 later telefoon voor een afspraak de week erna. Prima service. Zeer vriendelijke monteur.

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-01 12:57
Inspired schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:29:
[...]

Telefoon verbinding blijft toch wel r*k in de Model 3. Ik heb vaak issues dat ik niks hoor (en de andere partij ook niet) wanneer ik bel of een gesprek aanneem. Daarnaast ook veelvuldig "kritiek" dat ik slecht te verstaan ben. Blijkbaar is er ook een issue als je een Apple Watch gebruikt. Deze in flight mode zetten is een workaround. Ook heb ik (en anderen) meer issues bij bellen met AP aan. Vraag me niet waarom.

Heb nog steeds issues, ook op 2020.20.x. Mijn vrouw heeft nog vaker issues maar die rijdt veel vaker op AP.

Beide iPhone + Watch gebruikers. Vrienden en collega's zelfde issues met iPhone en Watch. Geen idee of Android nul problemen heeft. Kwaliteit van het gesprek zal niet super blijven lijkt me.
Mmm, dat is jammer!
Ik was juist 1 van de gelukkigen die nog geen problemen met bellen had in alle eerdere versies (ook iPhone + Apple Watch)... :+
Ik bel nogal veel in de auto, dus dit is wel echt iets wat ze hopelijk snel oplossen, al geven dit soort berichten me weinig hoop O-)

• MtC

MtC

Smobbo schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:04:
[...]

Mmm, dat is jammer!
Ik was juist 1 van de gelukkigen die nog geen problemen met bellen had in alle eerdere versies (ook iPhone + Apple Watch)... :+
Ik bel nogal veel in de auto, dus dit is wel echt iets wat ze hopelijk snel oplossen, al geven dit soort berichten me weinig hoop O-)
Heb zelf op één na met geen enkele versie problemen gehad. iPhone X + Apple Watch.
Het probleem in die versie was dat de telefoon overging, en dan even terugsprong naar media/radio. Intussen bleef de telefoon wel overgaan. In 2020.16 en nu 2020.20 opnieuw geen problemen meer.

Verwijderd

Mijn vriendin idem dito maar ik heb gewoon gezegd van "bekijk het maar, alles went". Vrouwen kunnen toch zo goed multi-tasken? Nou dan :9

• wgdejong99
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-03-2022

Ik had toevallig van de week exact hetzelfde, totaal geen geluid. Geen telefoon, radio en zelfs het knipperlicht geluid deed het niet. Het lijkt dus een bekende bug.

Zie dat ik sinds vanmorgen versie 2020.20.12 klaar heb staan, later vandaag maar eens installeren en hopen dat dit is opgelost.

• JohanB
Maak liever een TR...

[ Voor 138% gewijzigd door Señor Sjon op 17-06-2020 14:36 ]

• -Splash-
JohanB schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:40:
[...]

Ga toch eens terug lezen joh en kijk waar je op reageert. Feiten verdraaien helpt je niet.

*deleted a rant*
Bovendien was 16.8 per kilometer wel erg duur. :+ (ik snap dat je per 100 km bedoelt ;)).

• JohanB
-Splash- schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:46:
[...]

Bovendien was 16.8 per kilometer wel erg duur. :+ (ik snap dat je per 100 km bedoelt ;)).
Darn je was sneller dan het licht ;-)

Toch nog even in het kort, als laatste poging en zo feitelijk mogelijk:

Tesla
Bij 254 Wh/km bruto (stat van MtC) - redelijk normale rijstijl?
Kosten in NL / 100 km: 0.254 * 100 * 0.34 E/kWh = 8.6 EUR / 100 km
*bij een publieke laadpaal

Dooiedinobavariaan
Bij 1 op 16.5 diesel - redelijk normale rijstijl (travel card data voor aan A5 40 tdi, 140 kW; flinke auto* )
Kosten in NL / 100 km: 6.0 L * 1.3 EUR/L = 7.8 EUR / 100 km

Zoals gezegd, qua "brandstof" kosten ben ik toch verbaasd dat ze zo dicht bij elkaar liggen. Dus denk niet dat Den Haag de kosten moet gaan verhogen ;). En laten we mensen die zich orienteren ook niet zeggen dat het (altijd) 2x zo goedkoop is.

*Ik gebruik travel card data, omdat daar naar mijn weten de N zo groot mogelijk is: https://www.praktijkverbr...n-119453-7752-2018-2.aspx
*Note 2: de link hierboven gaat automatisch naar een oud model die 7.2/100 deed, dus even doorklikken

[ Voor 39% gewijzigd door JohanB op 17-06-2020 12:17 ]

• MtC

MtC

JohanB schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:57:
[...]

Darn je was sneller dan het licht ;-)

Toch nog even in het kort, als laatste poging en zo feitelijk mogelijk:

Tesla
Bij 254 Wh/km bruto (stat van MtC) - redelijk normale rijstijl?
Kosten in NL / 100 km: 0.254 * 100 * 0.34 E/kWh = 8.6 EUR / 100 km
*bij een publieke laadpaal

Dooiedinobavariaan
Bij 1 op 16.5 diesel - redelijk normale rijstijl (travel card data voor aan A5 40 tdi, 140 kW; flinke auto* )
Kosten in NL / 100 km: 6.0 L * 1.3 EUR/L = 7.8 EUR / 100 km

Zoals gezegd, qua "brandstof" kosten ben ik toch verbaasd dat ze zo dicht bij elkaar liggen. Dus denk niet dat Den Haag de kosten moet gaan verhogen ;). En laten we mensen die zich orienteren ook niet zeggen dat het (altijd) 2x zo goedkoop is.

*Ik gebruik travel card data, omdat daar naar mijn weten de N zo groot mogelijk is: https://www.praktijkverbr...n-119453-7752-2018-2.aspx
*Note 2: de link hierboven gaat automatisch naar een oud model die 7.2/100 deed, dus even doorklikken
Dus voor factor 1 van de vergelijking, Tesla, gebruik je n=1. Voor factor 2 gebruik je gemiddelden over “n zo groot mogelijk”. *snip* overkill aan smilies.

[ Voor 2% gewijzigd door Señor Sjon op 17-06-2020 14:37 ]

• Teslalrp
Denk dat we weer terug moeten naar het gebruik, ervaringen en functionaliteit van Model 3.
Ervaringen vind ik leuk om te delen en te lezen. Wat is er goed en wat kan verbeterd worden

kan ik een verbruik halen met mijn P van 140Wh/km ....... ja dat kan. Wil ik dat .......nee!

Als je niet altijd het hoge tarief wil betalen van de publieke laadpalen, kun je ook gebruik maken van SuC.
Bij al mijn vorige ICE/hybride auto's heb ik nooit over verbruik nagedacht.

• JohanB
MtC schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:28:
[...]

Dus voor factor 1 van de vergelijking, Tesla, gebruik je n=1. Voor factor 2 gebruik je gemiddelden over “n zo groot mogelijk”. Sterk bezig. 8)7 |:( 7(8)7
Wil je dat ik IceOnFire z'n 285 Wh/km gebruik? of een gemiddelde van jullie?

Wat zou volgens jou een eerlijk bruto verbruik + laadverliezen getal zijn?

Vullen we dat in, en zien we waar we op uit komen. Wel feitelijk blijven zoals je zelf vraagt, dus met een bron. Dan kunnen we dit hopelijk een keertje afsluiten en altijd terug verwijzen mocht het weer opkomen.

[ Voor 10% gewijzigd door JohanB op 17-06-2020 12:43 ]

Verwijderd

JohanB schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:41:
[...]

Wil je dat ik IceOnFire z'n 285 Wh/km gebruik? of een gemiddelde van jullie? Wat zou volgens jou een eerlijk bruto verbruik + laadverliezen getal zijn?

Vullen we dat in, en zien we waar we op uit komen. Wel feitelijk blijven zoals je zelf vraagt
Pak eens de 24ct van de super charger?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SjTmyQkTM-Uf9C1gzQOcBvIOVS4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6nf1O8Yrexs5GaRjt71EGOuk.png?f=fotoalbum_large

• MtC

MtC

JohanB schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:41:
[...]

Wil je dat ik IceOnFire z'n 285 Wh/km gebruik? of een gemiddelde van jullie?

Wat zou volgens jou een eerlijk bruto verbruik + laadverliezen getal zijn?

Vullen we dat in, en zien we waar we op uit komen. Wel feitelijk blijven zoals je zelf vraagt, dus met een bron. Dan kunnen we dit hopelijk een keertje afsluiten en altijd terug verwijzen mocht het weer opkomen.
En wéér los naast het punt door...

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

djmuggs schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:30:
[...]

Afspraak staan bij SeC, auto geeft nu systeemstoring aan bij climate control instellingen en kan de climate control ook niet meer op afstand bedienen.

Hoop dat ze dit keer wel vervangende auto hebben, een ebike of uber is echt niet handig op 40 min afstand met auto.
Afgelopen week bij SeC geweest en er is een defect gevonden, alleen onderdeel niet op voorraad.
Mobile Service komt komende tijd het onderdeel op locatie vervangen, maar ze hebben het erg druk dus kan wel even duren.

Dus nu nog maar even met half werkende airco rond rijden.

ICE ICE Baby

Pagina: 1 ... 84 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: