Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 77 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.178.927 views

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:57
Landon schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:08:
[...]

Auto naar de vluchtstrook, snel in P, daarna in D en je kan AP weer gebruiken.
Daar is de vluchtstrook niet voor hè ;)

• Recci
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-01 17:28
Vorige week in de Mobile monteur geweest om mijn achterklep te stellen die schade aan de bumper veroorzaakte. Was binnen 5 minuten opgelost. Je kunt schijnbaar die latch waar je slot in valt stellen. Ook rammelde er iets in mijn deur, dat was schijnbaar het stootdopje van de handgreep die was losgekomen.

Alles, zoals verwacht, onder garantie. (Alleen is de lakschade er al wel..).

Heb direct ook een verzoek ingeschoten voor krassen op de chromen lijst. In december malfunctionde de deur waardoor het glas langs het chrome ging. Benieuwd of dat er ook onder valt.

• Markovichi
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 24-09-2025
Misschien al voorbijgekomen hier, maar bij mij stond eerst dat de premium connectivity ging verlopen op 18 mei. Na 18 mei gewoon nog alles in gebruik (overigens wel eigen accounts bij Netflix en Spotify) nu staat er achter Premium Connectivity: Meegeleverd pakket.
Ik heb een SR+

• Remz
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-01 15:43
Heeft iemand tips om de chromen trim rondom het raam te herstellen?
Bij mij zijn er meerdere krasjes in gekomen toen het raam over de trim heen ging bij het sluiten van de deur.
Tesla Service is aan het onderzoeken of de controle module vervangen moet worden, aangezien dit eigenlijk niet had moeten gebeuren. Echter geven ze aan dat ze gevolgschade niet herstellen.

Dus of ik moet ~250 euro betalen voor een nieuwe chromen trim, of misschien valt het te herstellen middels een goedje zoals Chemical Guys Light Metal Polish. Hoor graag of iemand hier ervaring mee heeft, voordat ik wat ga aanschaffen en mogelijk de schade alleen erger maak.

Omdat een foto meer zegt dan woorden: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YDFwUtrZHJ2Id1QdNZ_joZRrPD4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P2nxtm42sbhuNsG4DfgHav3v.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Remz op 25-05-2020 11:38 ]

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:56
Markovichi schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:15:
Misschien al voorbijgekomen hier, maar bij mij stond eerst dat de premium connectivity ging verlopen op 18 mei. Na 18 mei gewoon nog alles in gebruik (overigens wel eigen accounts bij Netflix en Spotify) nu staat er achter Premium Connectivity: Meegeleverd pakket.
Ik heb een SR+
Sssst niks zeggen :P
Bij mij is het eraf, misschien heb je geluk.

Ik denk echt wel dat dit vaker fout zal gaan. Het gaat hier om de wet van de grote getallen. Er zijn zoveel configuraties dat er heus weleens een vinkje verkeerd gezet gaat worden.
Dit zie je overal fout gaan bij grote aantallen:
- Bij netbeheerders zijn er altijd klanten die nooit betalen, de aansluiting is gewoon niet in kaart;
- Grote kabelaanbieder zoals ziggo heeft ook klanten die jarenlang niet betalen (zelf meegemaakt bij n klant);
- Bij RDW zie je ook regelmatig gekke dingen: auto's met 2 wielen, verkeerde gewichten enzenz
- Partij die mij nu inhuurt heeft ook meer dan 20.000 klanten. Ondanks diverse regelmatige checks komen we per ongeluk toch steeds klanten die te weinig of niets betalen voor componenten die in de huur staan.

Zo zie ik dat bij Tesla ook wel zo nu en dan fout gaan :Y
Misschien heb jij gewoon mazzel.

• Markovichi
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 24-09-2025
ybos schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:39:
[...]

Sssst niks zeggen :P
Bij mij is het eraf, misschien heb je geluk.

Ik denk echt wel dat dit vaker fout zal gaan. Het gaat hier om de wet van de grote getallen. Er zijn zoveel configuraties dat er heus weleens een vinkje verkeerd gezet gaat worden.
Dit zie je overal fout gaan bij grote aantallen:
- Bij netbeheerders zijn er altijd klanten die nooit betalen, de aansluiting is gewoon niet in kaart;
- Grote kabelaanbieder zoals ziggo heeft ook klanten die jarenlang niet betalen (zelf meegemaakt bij n klant);
- Bij RDW zie je ook regelmatig gekke dingen: auto's met 2 wielen, verkeerde gewichten enzenz
- Partij die mij nu inhuurt heeft ook meer dan 20.000 klanten. Ondanks diverse regelmatige checks komen we per ongeluk toch steeds klanten die te weinig of niets betalen voor componenten die in de huur staan.

Zo zie ik dat bij Tesla ook wel zo nu en dan fout gaan :Y
Misschien heb jij gewoon mazzel.
Inderdaad ook nog een optie *O* Ik zal er niks meer over zeggen, mijn naam is Haas
Heb ik ook een keer geluk na het kwijtraken van onze trouwringen door PostNL |:(

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:56
IceOnFire schreef op maandag 25 mei 2020 @ 09:49:
[...]

Ik heb precies hetzelfde, denk dat dat nog een bug is. Stream zelf normaal gesproken Spotify rechtstreeks van mn telefoon via bluetooth, vind de interface van Tesla wat beperkt en onhandig.
Ik vind het zoeken van een nieuw nummer op het touchscreen wel handig, zeker aangezien je je telefoon tijdens het rijden niet mag bedienen ;)

• joeyjoey
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-06-2021
Hunkaroglu schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:18:
[...]

Hier staat het een en ander in over MIA desinvesteringsbijtelling als je de auto binnen 5 jaar verkoopt. Neem aan dat je accountant dit ook weet. https://www.belastingdien...desinvesteringsbijtelling
Dank voor je bericht.
Dus in dit geval is de desinvesteringsbijtelling 36% van 55k incl btw (19.8k)

Aangezien dit meer is dan de 36% van de 50k (die ik heb ontvangen), zal ik de MIA volledig moeten terugbetalen (18k) - correct?

Ik kan er dus beter aan doen om de auto te verkopen zodra de termijn is verstreken van de MIA (5 jaar). Brengt mij de volgende vraag, wanneer is dit?

Datum investeringsbeslissing + aanbetaling =12-Dec-2018
Goedkeuring MIA = 5 Feb 2019
In gebruikname voertuig = 25 Feb 2019

Verlopen MIA
- Is dit dan op 1 januari 2022 (want kalenderjaar 1 = 2018, jaar 5 = 2022)
- Of is dit op 1 jan 2023 (want 5 kalenderjaren)
- Of is dit op 5 feb 2024 (want aanschafdatum + 5 jaar)

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-01 13:30
joeyjoey schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:59:
[...]

Dank voor je bericht.
Dus in dit geval is de desinvesteringsbijtelling 36% van 55k incl btw (19.8k)

Aangezien dit meer is dan de 36% van de 50k (die ik heb ontvangen), zal ik de MIA volledig moeten terugbetalen (18k) - correct?

Ik kan er dus beter aan doen om de auto te verkopen zodra de termijn is verstreken van de MIA (5 jaar). Brengt mij de volgende vraag, wanneer is dit?

Datum investeringsbeslissing + aanbetaling =12-Dec-2018
Goedkeuring MIA = 5 Feb 2019
In gebruikname voertuig = 25 Feb 2019

Verlopen MIA
- Is dit dan op 1 januari 2022 (want kalenderjaar 1 = 2018, jaar 5 = 2022)
- Of is dit op 1 jan 2023 (want 5 kalenderjaren)
- Of is dit op 5 feb 2024 (want aanschafdatum + 5 jaar)
Geen idee. :) Wellicht dat deze site je antwoord kan geven. https://www.sra.nl/Nieuws...3E62C4E6CBB7648241590AF08 Maar nogmaals, je accountant kan je hier beter over informeren. Maar het lijkt me logisch dat het je geen voordeel mag opleveren als je het gelijk doorverkoopt.

• lampie1969
  • Laatst online: 30-12-2025
Inspired schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:09:
[...]
Werkt een reset ook niet? Kun je gewoon blijven rijden.
Nee, had ik ook al geprobeerd
lampie1969 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:25:
[...]

Nee, had ik ook al geprobeerd
Reset van de MCU? Dat werkt niet? Opvallend. Had verwacht dat dit ook zou werken.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• lampie1969
De twee knoppen op het stuur ingedrukt houden toch?
Het scherm werd zwart en hij startte weer op (1-2 minuten). De TACC bleef ook gewoon werken tijdens de reset. Dus het is maar een gedeelde reset

[ Voor 15% gewijzigd door lampie1969 op 25-05-2020 14:30 ]

• Recci
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-01 17:28
Remz schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:36:
Bij mij zijn er meerdere krasjes in gekomen toen het raam over de trim heen ging bij het sluiten van de deur.
Tesla Service is aan het onderzoeken of de controle module vervangen moet worden, aangezien dit eigenlijk niet had moeten gebeuren. Echter geven ze aan dat ze gevolgschade niet herstellen.

Dus of ik moet ~250 euro betalen voor een nieuwe chromen trim, of misschien valt het te herstellen middels een goedje zoals Chemical Guys Light Metal Polish. Hoor graag of iemand hier ervaring mee heeft, voordat ik wat ga aanschaffen en mogelijk de schade alleen erger maak.

Omdat een foto meer zegt dan woorden: [Afbeelding]
Ik heb dus exact hetzelfde! Zie mijn post een stukje omhoog. Ik heb een service request ingeschoten en ben benieuwd waar ze mee komen. Autopoetsen is m'n hobby, maar met wat poets ga je deze diepe krassen er niet uit poetsen helaas.

[ Voor 5% gewijzigd door Recci op 25-05-2020 14:41 ]

• Remz
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-01 15:43
Recci schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:40:
[...]

Ik heb dus exact hetzelfde! Zie mijn post een stukje omhoog. Ik heb een service request ingeschoten en ben benieuwd waar ze mee komen. Autopoetsen is m'n hobby, maar met wat poets ga je deze diepe krassen er niet uit poetsen helaas.
Balen! Hoor graag van je als je wat meer hoort. Ik zal jou ook laten weten waarmee Tesla bij mij komt (als ze reageren).

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
hebben meer mensen problemen dat ze niet bij hun tesla account komen na inloggen op de site?
Ook in de app kan ik niet bij de inbox en de account pagina.

hmm op twitter ook iemand: https://twitter.com/HejM0/status/1264901638495633410?s=20

[ Voor 24% gewijzigd door -Jaap-io op 25-05-2020 15:19 ]

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

• ulTimaS
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-12-2025

ulTimaS

Mayhaps

-Jaap-io schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:14:
hebben meer mensen problemen dat ze niet bij hun tesla account komen na inloggen op de site?
Ook in de app kan ik niet bij de inbox en de account pagina.

hmm op twitter ook iemand: https://twitter.com/HejM0/status/1264901638495633410?s=20
hier ook niet.

https://teslamotorsclub.c...nt-login-problems.194301/

• MtC
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-05-2021

MtC

Denk dat ze wat IT issues hebben. Kon vandaag ook geen service schedulen via de app.

--handige links mogen niet van de mods--

• PdeBie
lampie1969 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:29:
De twee knoppen op het stuur ingedrukt houden toch?
Het scherm werd zwart en hij startte weer op (1-2 minuten). De TACC bleef ook gewoon werken tijdens de reset. Dus het is maar een gedeelde reset
Klopt. Met de soft reset (twee knoppen op het stuur) reset je alleen de computer op je dashboard aka de iPad.

Als je stil staat de rem ingedrukt houdt en dan de twee knoppen indrukt start je een hard reset. Hiermee reset hij de hele auto (niet naar fabrieksinstellingen overigens).
Dit kan een paar minuten duren, dus doe dat op een parkeerplek en niet bij een stoplicht ofzo :P

• lampie1969
PdeBie schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:48:
[...]

Klopt. Met de soft reset (twee knoppen op het stuur) reset je alleen de computer op je dashboard aka de iPad.

Als je stil staat de rem ingedrukt houdt en dan de twee knoppen indrukt start je een hard reset. Hiermee reset hij de hele auto (niet naar fabrieksinstellingen overigens).
Dit kan een paar minuten duren, dus doe dat op een parkeerplek en niet bij een stoplicht ofzo :P
Dan lijkt me voor dit het eenvoudiger om even te stoppen en de auto in de P stand te zetten

• wootahH
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:41
PdeBie schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:48:
[...]

Dit was toch een fabeltje? Er zit geen verschil in heb ik hier eerder gelezen

[ Voor 4% gewijzigd door wootahH op 25-05-2020 17:57 ]

wootahH schreef op maandag 25 mei 2020 @ 17:56:
[...]

Dit was toch een fabeltje? Er zit geen verschil in heb ik hier eerder gelezen
Ja. Was een broodje aap verhaal. Zou niks uitmaken. Met/zonder rem.

• -Jaap-io
Inmiddels is het weer up and running

• PdeBie
@wootahH / @Inspired Goed broodje dan, want in den beginne van de Model 3 was iedereen er heilig van overtuigd dat het zou werken. :)

Verwijderd

Zoals ik al een paar maanden geleden aangaf (sorry : :+ ) , zie je nu al de kosten van het repareren van Tesla's drastisch omlaag gaan.

Dit is gigantisch goedkoop voor het repareren van windshield & top glass.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0dpaGQk26EcKAVxDVd-LaTa9bnU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Br22Xp1EqJULEC7M6sLNuhlz.png?f=user_large

Elon wilt de prijzen voor reparaties in de toekomst heel laag houden, terwijl het voor legacy auto is waar ze het geld verdienen.

Mooi voor iedereen die een Tesla heeft gekocht of wilt overkopen aan het eind van de lease :)

• mooste
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-11-2025
Het is wat je gigantisch goedkoop noemt...

• jspr360
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-01 22:19
Remz schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:36:

Omdat een foto meer zegt dan woorden: [Afbeelding]
Hee dat heb ik ook, precies hetzelfde. Wist nooit waardoor deze krassen zijn ontstaan (dacht dat het door mijn eigen toedoen was ontstaan). keep me posted.

• PdeBie
mooste schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 08:02:
Het is wat je gigantisch goedkoop noemt...
Een voorruit vervangen bij Carclass ben je ook al snel een paar honderd euro kwijt en dan moet je nog maar afwachten wat voor voorruit je krijgt.

Ik heb ooit bij mijn Peugeot 207 een steen op mijn voorruit gehad, waardoor er een flink ei in zat. Voorruit moest vervangen.
In de originele ruiten van Peugeot zit een paars gekleurde film voor filteren van UV licht etc.

Toen ik vooraf vroeg of bij de nieuwe ruit dit ook het geval was kreeg ik te horen dat ze van een ander merk een voorruit gingen plaatsen, met een ander soort film er tussen. Dit zou mij +/- 500 euro kosten.

Hier ben ik niet mee akkoord gegaan, want ik wilde een originele Peugeot voorruit. Dat kon, maar dan werd het duurder. Kosten: 870 euro.

Dus een originele voorruit EN een ruit op het dak voor 760 dollar? Prima deal.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Om één of andere vage reden laat Teslafi een forse degradatie zien bij mijn accu, terwijl:
- Ik sinds die tijd standaard tot 80% laad ipv 90%
- Ik sinds december geen gebruik meer heb gemaakt van snelladers
- Mijn verbruik fors verbeterd is sinds het warmer is.

En Teslafi laat dit zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C1KmgTyum2eyC4O3G3TgtUW8dIs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RopHUbw7SSVFazgaNxtoESzu.png?f=user_large

Schiet mij maar lek...
Vandaag maar weer eens bij Athlon neerleggen, want met Tesla kom ik geen steek verder.

[ Voor 7% gewijzigd door BlakHawk op 26-05-2020 09:24 ]

Youtube: DashcamNL

• MtC

MtC

Gisteren de mobile service aan huis gehad voor het bekende "storing in veiligheidssysteem links voor". Voor wie het niet kent: er zit een ontwerpfoutje in de bevestiging van een sensor, die onder stress komt te staan als de stoel (te) ver naar achter geschoven wordt (bvb bij "makkelijk instappen"). Op den duur breekt de sensor af. De volledige kabelboom van de stoel wordt vervangen, en de nieuwe kabelboom wordt beter op de stoel bevestigd dmv een extra lange clip (dik uur werk).

De technieker vertelde over een Tesla-rijder die echt wel pech had en "elk probleem waarover je op internet leest was tegengekomen". De bestuurder zijn reactie "en tóch wordt mijn volgende opnieuw een Tesla".

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:50
MtC schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 09:35:
Gisteren de mobile service aan huis gehad voor het bekende "storing in veiligheidssysteem links voor". Voor wie het niet kent: er zit een ontwerpfoutje in de bevestiging van een sensor, die onder stress komt te staan als de stoel (te) ver naar achter geschoven wordt (bvb bij "makkelijk instappen"). Op den duur breekt de sensor af. De volledige kabelboom van de stoel wordt vervangen, en de nieuwe kabelboom wordt beter op de stoel bevestigd dmv een extra lange clip (dik uur werk).

De technieker vertelde over een Tesla-rijder die echt wel pech had en "elk probleem waarover je op internet leest was tegengekomen". De bestuurder zijn reactie "en tóch wordt mijn volgende opnieuw een Tesla".
Dan heeft ie vast niks beters te doen in het dagelijks leven. Ik ben groot auto fan, maar mijn daily moet het gewoon doen.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• MtC

MtC

kdeboois schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 09:45:
[...]

Dan heeft ie vast niks beters te doen in het dagelijks leven. Ik ben groot auto fan, maar mijn daily moet het gewoon doen.
*zucht* Ik zal wel weer een modbreak krijgen, maar ben je nu écht zulk een azijnpisser dat je lichtpuntje van de dag is om een dergelijke reactie neer te typen? Irritant ventje. Get a life.

@BlakHawk LM/Tesla gaat hier niks aan doen. Kom maar terug als je <70% hebt. :) Je zit nu op een kleine 5% degradatie. Dit kan overigens best minder zijn als je hem nog een paar keer leeg rijdt, en dan weer richting 90//100 laad. Ik denk dat je er niet te zwaar aan moet tillen. Ik heb hem nu standaard op 50% staan en zie ook dat mijn projecten range wat lager is. Ik verwacht dat dit weer toe gaat nemen als ik weer meer rij, en weer ga laden tot 80/90%.

• hdu
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09-01 16:04

hdu

MtC schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 09:35:

Interessant... morgen komen ze bij mij langs voor "storing in veiligheidssysteem links voor"... :)
Dank dan weet ik wat er gaat gebeuren morgen! _/-\o_

• kdeboois
MtC schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 09:47:
[...]

*zucht* Ik zal wel weer een modbreak krijgen, maar ben je nu écht zulk een azijnpisser dat je lichtpuntje van de dag is om een dergelijke reactie neer te typen? Irritant ventje. Get a life.
Leuk dat je zo veel duimpjes omhoog krijgt met je antwoord, maar ik meen het uit de grond van mijn hart. Als je echt ieder probleem dat bekent is hebt gehad met je auto en dan nog blindelings nog een keer voor zo’n auto gaat kiezen dan heb je of te veel tijd of er is iets anders mis met je.

Het is slechts mijn persoonlijke insteek en heeft weinig met azijn pissen te maken. Ik begrijp dat soort mensen gewoon niet. Collega van mij heeft een Peugeot gekocht en hobbelt van het ene naar het andere probleem en zou er zo weer een kopen.... waarom vraag ik me dan als techneut af. Duidelijk inferieur product en toch weer blindelings gaan kopen.

Mijn dag heeft verder talrijke lichtpuntjes maar dit was er niet een. Met verbazing lees ik hier dat mensen problemen oplossen met een reset van de auto. Hoe ga je de auto zo ooit beter krijgen ?

Dat je mij irritant vind snap ik wel hoor, maar mag je wat mij betreft verder voor je houden. Koop een stressbal of ga een paar keer je auto aaien.

Mijn leven is verder druk en vol interesses. Tesla is er één van tot jouw grote spijt, ik hoop dat je er mee leert leven.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Topicstarter
@kdeboois Belangrijk uitgangspunten daarbij zijn:

- Zijn de positieve kanten zo enorm positief dat ze opwegen tegen de negatieve punten
- Welke alternatieven heb je en zijn die beter?

Peugeot, Ford, Renault, etc. hebben ook allemaal mankementen. Dus daarmee hoef je niet per se minder problemen te krijgen. En als je enorm van het rijden in een Tesla geniet, op die paar SeC bezoeken na, dan begrijp ik het wel.

Ik accepteer al maanden dat mijn rechterspiegel vaak naar beneden wijst, prima. Mijn vorige auto heb ik ook 18x mee bij de garage gestaan in 4 jaar tijd.

Dus op zich geef ik je gelijk hoor, maar het gaat dus ook om de andere opties die je hebt. En zijn die niet veel beter, dan begrijp ik de meningen wel.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• kdeboois
Taro schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 12:00:
@kdeboois Belangrijk uitgangspunten daarbij zijn:

- Zijn de positieve kanten zo enorm positief dat ze opwegen tegen de negatieve punten
- Welke alternatieven heb je en zijn die beter?

Peugeot, Ford, Renault, etc. hebben ook allemaal mankementen. Dus daarmee hoef je niet per se minder problemen te krijgen. En als je enorm van het rijden in een Tesla geniet, op die paar SeC bezoeken na, dan begrijp ik het wel.

Ik accepteer al maanden dat mijn rechterspiegel vaak naar beneden wijst, prima. Mijn vorige auto heb ik ook 18x mee bij de garage gestaan in 4 jaar tijd.

Dus op zich geef ik je gelijk hoor, maar het gaat dus ook om de andere opties die je hebt. En zijn die niet veel beter, dan begrijp ik de meningen wel.
Ik rij persoonlijk in een Kia e-Niro dit op het stroef openen van het laadklepje na tot noch toe probleemloos is geweest. Mijn Opel (stuurslot en laadinrichting), Audi (batterij) en VW (waterpomp) daarvoor hadden wel kleine en grotere gebreken. Mijn Subaru daarvoor had alleen een kapotte koplamp in 4 jaar. Als een klok liep dat ding, ondanks mijn stevig gebruik. Zelf heb ik nog een Toyota MR2 en die is echt ook probleemloos geweest tot noch toe.

Je moet natuurlijk ook geluk hebben etc, maar er blijken toch wel een aantal problemen te zijn die hardnekkig zijn bij de Model 3.

18x in 4 jaar tijd zo voor mij ver over de limiet zijn.

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-01 14:14
MtC schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 09:47:
[...]

Je mag hier alleen kritisch zijn op de positivo's.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:19
@kdeboois 18x is inderdaad veel, maar hoezo hardnekkige problemen? Ik ken meer rijders die nul problemen hebben, dan die wel problemen ervaren. En als ze al problemen ervaren zijn het vaak van die dingen als dat die meteen overachakeld op de auto als je aan het bellen bent en even snel iets wil pakken en dat soort dingen.

• kdeboois
Caelorum schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 12:45:
@kdeboois 18x is inderdaad veel, maar hoezo hardnekkige problemen? Ik ken meer rijders die nul problemen hebben, dan die wel problemen ervaren. En als ze al problemen ervaren zijn het vaak van die dingen als dat die meteen overachakeld op de auto als je aan het bellen bent en even snel iets wil pakken en dat soort dingen.
Ik weet niet welke problemen @MtC exact op doelde maar ik ken verhalen van uitvallende schermen, gebarsten dakramen, krassen op de lak door de kofferbak en sinds een paar dagen het krassen van de chromen lijsten. Ik ken 2 Model 3 eigenaren en die lijken probleemvrij.

Als een medewerker van een bedrijf vol trots hierover verteld zou ik mezelf echt afvragen wat ik me afvroeg.

Verder is niets probleem vrij. Auto's zijn complexe producten en Tesla heeft als relatieve nieuwkomer een top prestatie geleverd, maar door de problemen niet te mogen bespreken ga je een doel voorbij mijn inziens.

• Wonkbonko
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-01 17:56
Wat is jullie ervaring met AutoPark? Klopt het dat in Europa nog helemaal niet werkt?

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-01 23:35
Wonkbonko schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:56:
Wat is jullie ervaring met AutoPark? Klopt het dat in Europa nog helemaal niet werkt?
Autopark werkt bij mij nagenoeg perfect.
Wat ondervind je als probleem?

• MtC

MtC

kdeboois schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 11:33:
[...]

Leuk dat je zo veel duimpjes omhoog krijgt met je antwoord, maar ik meen het uit de grond van mijn hart. Als je echt ieder probleem dat bekent is hebt gehad met je auto en dan nog blindelings nog een keer voor zo’n auto gaat kiezen dan heb je of te veel tijd of er is iets anders mis met je.

Het is slechts mijn persoonlijke insteek en heeft weinig met azijn pissen te maken. Ik begrijp dat soort mensen gewoon niet. Collega van mij heeft een Peugeot gekocht en hobbelt van het ene naar het andere probleem en zou er zo weer een kopen.... waarom vraag ik me dan als techneut af. Duidelijk inferieur product en toch weer blindelings gaan kopen.
n=1 is statistisch nooit goed, maar kom, voor jouw n=1 heb ik er ook één. Oud-buurmaan reed 25 jaar lang occasie Peugeots. Welgeteld één dag ongepland in de garage gestaan. Is Peugeot dan een inferieur merk?

Is Tesla kwalitatief op het peil van de (vroegere) Duitsers? Nog lang niet. Maar daar zijn zelfs de grote 3 niet meer.
kdeboois schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:14:
[...]

Ik weet niet welke problemen @MtC exact op doelde maar ik ken verhalen van uitvallende schermen, gebarsten dakramen, krassen op de lak door de kofferbak en sinds een paar dagen het krassen van de chromen lijsten. Ik ken 2 Model 3 eigenaren en die lijken probleemvrij.

Als een medewerker van een bedrijf vol trots hierover verteld zou ik mezelf echt afvragen wat ik me afvroeg.

Verder is niets probleem vrij. Auto's zijn complexe producten en Tesla heeft als relatieve nieuwkomer een top prestatie geleverd, maar door de problemen niet te mogen bespreken ga je een doel voorbij mijn inziens.
Je wil niet weten hoe vaak mijn scherm in mijn BMW uitviel. Of hoe vaak de elektrische ramen in mijn Golf 4 niet open of dicht wilden. Elk merk heeft wel bepaalde hardnekkige problemen. Google voor de fun eens op terugroepacties (en dan komt 90% van de terugroepacties niet eens in het nieuws. Bijvoorbeeld de brief die ik kreeg van BMW dat er een fout in de kofferdekselpomp zat, waardoor dat op je hoofd kon vallen). En dat zijn stuk voor stuk automakers met 100 jaar ervaring.

Je noemt jezelf techneut. Een techneut wéét gewoon dat geen enkel stuk techniek onfeilbaar is. Geen enkel.
kdeboois schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 12:08:
[...]

Ik rij persoonlijk in een Kia e-Niro dit op het stroef openen van het laadklepje na tot noch toe probleemloos is geweest. Mijn Opel (stuurslot en laadinrichting), Audi (batterij) en VW (waterpomp) daarvoor hadden wel kleine en grotere gebreken. Mijn Subaru daarvoor had alleen een kapotte koplamp in 4 jaar. Als een klok liep dat ding, ondanks mijn stevig gebruik. Zelf heb ik nog een Toyota MR2 en die is echt ook probleemloos geweest tot noch toe.

Je moet natuurlijk ook geluk hebben etc, maar er blijken toch wel een aantal problemen te zijn die hardnekkig zijn bij de Model 3.

18x in 4 jaar tijd zo voor mij ver over de limiet zijn.
Hoe goed werken de OTA updates in je Kia?
Hoeveel meer features heeft je Kia nu dan pakweg 6 maanden geleden?
Hoe werken de Kia Superchargers?
En de Autopilot of FSD?
Wat met de Mobile Assistance bij Kia?

Je bent één van de mensen hier die geen enkel positief woord over Tesla over de lippen krijgen. En dan verbaasd zijn dat mensen je daarop aanspreken.

[ Voor 54% gewijzigd door MtC op 26-05-2020 14:23 ]

• kdeboois
MtC schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:16:
[...]

Hoe goed werken de OTA updates in je Kia?
Hoeveel meer features heeft je Kia nu dan pakweg 6 maanden geleden?
Hoe werken de Kia Superchargers?
En de Autopilot of FSD?
Wat met de Mobile Assistance bij Kia?

Je bent één van de mensen hier die geen enkel positief woord over Tesla over de lippen krijgen. En dan verbaasd zijn dat mensen je daarop aanspreken.
Kia heeft mij nooit een OTA beloofd.
Ik kan bij iedere snellader terecht behalve die van Tesla.
De lane keep assist en Smart Cruise control werken redelijk goed. Boven verwachting eigenlijk. Zie ook mijn veel te lange video's op mijn YouTube kanaal hierover.
Ik heb nog geen enkel probleem met de Kia gehad, dus ik zou niet weten of er zoiets is als een mobile assistance.

Waarom wil je dit weten ?

Ik zou toch iets beter mijn posts lezen. Ik ben nergens over verbaasd, en mag overal op aangesproken worden en geef mijn inziens netjes weerwoord, zonder je voor rotte vis o.i.d. uit te maken. Dat is bij jou wel anders.

Lezen vriend. Ik citeer mezelf: 'Verder is niets probleem vrij. Auto's zijn complexe producten en Tesla heeft als relatieve nieuwkomer een top prestatie geleverd, maar door de problemen niet te mogen bespreken ga je een doel voorbij mijn inziens.'

[ Voor 9% gewijzigd door kdeboois op 26-05-2020 14:26 ]

• BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:20

BramT

Rule #1

Jongens... De standpunten zijn ondertussen wel duidelijk. Het is interessant om te lezen wat allemaal wel en niet goed gaat, maar kunnen we de persoonlijke discussies gewoon even via PM doen ofzo? Iedere paar dagen exact dezelfde posts begint wat te vervelen.

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack

• MtC

MtC

BramT schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:25:
Jongens... De standpunten zijn ondertussen wel duidelijk. Het is interessant om te lezen wat allemaal wel en niet goed gaat, maar kunnen we de persoonlijke discussies gewoon even via om doen ofzo? Iedere paar dagen exact dezelfde posts begint wat te vervelen.
Zie modbreak

[ Voor 32% gewijzigd door Outerspace op 26-05-2020 16:09 ]

• JohanB
  • Laatst online: 06-01 20:51
Wonkbonko schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:56:
Heb je FSD? Ondanks dat in de Manual dit onder de kop “AutoPilot” staat, krijg je het geloof ik alleen bij FSD.

Over manual en autopilot gesproken. Iets dit ooit iemand gelukt?

Overtake acceleration

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YjJB5wQFabV1J4238nB-cOeOMkY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F61SDclH0xTR9vDLlJwBZCht.jpg?f=fotoalbum_large

• kdeboois
MtC schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:27:
[...]

Ik ben het met je eens. Hoog tijd dat de azijnpissers eens een paar dagen opgelegde rust krijgen. Je kan perfect Tesla-kritisch zijn zonder voortdurend te zeiken. Je kan perfect Tesla-kritisch zijn maar wel gewoon genieten van alle goeie aspecten van de Model 3.

Maar dat snappen sommigen niet. En als je ze dan azijnpisser noemt, zijn ze op hun pik getrapt. 8)7
Waar lees je dan precies dat ik op mijn pik ben getrapt ? Ik geef je gewoon netjes antwoord.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kk45I1OtQIpnU0v87-Tptx6AiA0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UPbNnescw0TxjxM9102Tvf0Q.jpg?f=user_large

Ready voor een lange trip door NL. Voor de zekerheid maar naar 100% getrokken. Niet te vaak, kan geen kwaad :)

• Teslalrp
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-12-2023
Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:35:
[Afbeelding]

Ready voor een lange trip door NL. Voor de zekerheid maar naar 100% getrokken. Niet te vaak, kan geen kwaad :)
Ik heb eerlijk gezegd nog niet tot 100% geladen. Meestal tot aan streepje rit (ca. 87%-90%). En wat betreft de discussies. Er zijn in 2019 30.000 stuks model 3 in NL op de weg gezet. Ongetwijfeld heb je dan best ontevreden eigenaren en/of mankementen die kunnen optreden.
Ook ik heb wat issues gehad, maar het rijcomfort heb ik niet eerder meegemaakt met een auto.
In december vond ik het verbruik erg hoog (230) en nu rond 160-170
De updates zijn altijd leuk om te kijken wat er veranderd is.

Verwijderd

Teslalrp schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:55:
[...]

Ik heb eerlijk gezegd nog niet tot 100% geladen. Meestal tot aan streepje rit (ca. 87%-90%).
Ik ga het ook niet meer doen. Het scheelt 60km, op 90% is het 430. Basic wiskunde die ik zelf ook had kunnen bedenken 8)7 maar toch "teleurstellend".

Ergens had ik gehoopt dat-ie ineens naar de 560km WLPT range zou springen :P
Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:58:
[...]

Ik ga het ook niet meer doen. Het scheelt 60km, op 90% is het 430. Basic wiskunde die ik zelf ook had kunnen bedenken 8)7 maar toch "teleurstellend".

Ergens had ik gehoopt dat-ie ineens naar de 560km WLPT range zou springen :P
Zijn ook geen WLTP kilometers. :) Max is 499 bij LR. Laatste 10% laden kost ook enorm veel tijd. Zou het zelf bij een lange trip niet doen. Tenzij je dan echt net nog een SuC verder kan pakken maar dat heb ik nog niet meegemaakt.

• BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:20

BramT

Rule #1

Inspired schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:12:
[...]
Zijn ook geen WLTP kilometers.
En ook niet de km's op daadwerkelijk verbruik (volgens dat energy scherm).
Bij mij is 90% (nog) ~450km, dus wel anders KelvinX.

Waar toveren ze deze dan vandaan?

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack

Verwijderd

BramT schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:23:
[...]

Ik heb ergens in mijn hoofd dat het aan je batterij + rijgedrag ligt maar dat staat vast in dit topic ergens.
BramT schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:23:
[...]

Rated range. EPA.
Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:32:
[...]

Ik heb ergens in mijn hoofd dat het aan je batterij + rijgedrag ligt maar dat staat vast in dit topic ergens.
Eerste heeft wel invloed, tweede niet.

[ Voor 30% gewijzigd door Inspired op 26-05-2020 15:32 ]

• BlakHawk
Inspired schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 10:01:
@BlakHawk LM/Tesla gaat hier niks aan doen. Kom maar terug als je <70% hebt. :) Je zit nu op een kleine 5% degradatie. Dit kan overigens best minder zijn als je hem nog een paar keer leeg rijdt, en dan weer richting 90//100 laad. Ik denk dat je er niet te zwaar aan moet tillen. Ik heb hem nu standaard op 50% staan en zie ook dat mijn projecten range wat lager is. Ik verwacht dat dit weer toe gaat nemen als ik weer meer rij, en weer ga laden tot 80/90%.
Ja dat zal wel, de grafiek vind ik wel erg hard naar beneden gaan, terwijl ik nu een stuk "liever" bn voor de accu...

Het heeft een nare bijsmaak en zou zomaar kunnen betekenen dat ik voorlopig geen EV meer zal rijden hierna. Mede doordat ik netto ongeveer 250 kilometer uit een long range haal.

En ja, ja ik weet het, ligt aan kleine stukjes etc.
Het was iets wat ik van te voren nooit had verwacht.

Je leest alleen de verhalen van mensen die met gemaak 450 kilometer in de zomer halen.
Ik ga hopelijk 300 kilometer in de zomer wel halen met de long range, blijft allemaal niet super denderend.

Het rijdt echt prima, maar pas bij 70% actie ondernemen, serieus!? Belachelijk m.i. Ik heb er nét 10.000 kilometer opzitten. Nu al 5% degradatie. Ik snellaad nooit, ik laad nu tot 80% zelfs, ipv 90%...

Ik mis de beloofde voorsprong van Tesla een beetje in mijn exemplaar!

En dan mag iedereen mij negatief vinden, allemaal best! Ruilen tegen jouw Long Range dan? Kijken of je het dan nog zo leuk vind.

Ik vind het kl*te! Als er blijkbaar een stukje "geluk" bij komt kijken of je hem net zo fijn kunt gebruiken als een ander...

[ Voor 8% gewijzigd door BlakHawk op 26-05-2020 15:47 ]

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:40
JohanB schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:30:
[...]
Over manual en autopilot gesproken. Iets dit ooit iemand gelukt?

Overtake acceleration

[Afbeelding]
Ja, hij begint direct met accelereren als hij van baan wisselt. Voorheen werd eerst de hele baanwissel afgerond voordat hij naar AC snelheid doortrok.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:28

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Modbreak:Ik denk dat het nu wel genoeg is om hier de term azijnpisser te bannen. Je mag kritisch zijn, je mag een fanboy zijn. Maar elkaar uitmaken voor azijnpissers, terwijl de andere discussiepartner zijn onderbouwing wel geeft, slaat nergens op.

Dus of je kan met elkaar normaal in discussie gaan en de pro's / con's bespreken of je gaat gewoon de discussie niet aan.

[ Voor 26% gewijzigd door Outerspace op 26-05-2020 16:08 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• JohanB
DaCoTa schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:58:
[...]

Ja, hij begint direct met accelereren als hij van baan wisselt. Voorheen werd eerst de hele baanwissel afgerond voordat hij naar AC snelheid doortrok.
Op TACC? ik heb dit namelijk vaak geprobeerd op A1/A2/A4, maar doet ie nooit bij mij.

Situatie dus: ik rij achter een auto die 97 km/h rijdt, mijn TACC staat op 103 km/h, maar door de auto ervoor rij ik 97 km/h. Als ik mijn richtingaanwijzer licht aandruk zou hij moeten versnellen dus? En ik kan dan rustig naar de linker baan sturen.

Dat doet ie bij mij dus niet, maar staat wel zo in de manual lijkt te staan. Of heb jij een andere truc?

• DaCoTa
JohanB schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:17:
[...]

Op TACC? ik heb dit namelijk vaak geprobeerd op A1/A2/A4, maar doet ie nooit bij mij.

Situatie dus: ik rij achter een auto die 97 km/h rijdt, mijn TACC staat op 103 km/h, maar door de auto ervoor rij ik 97 km/h. Als ik mijn richtingaanwijzer licht aandruk zou hij moeten versnellen dus? En ik kan dan rustig naar de linker baan sturen.

Dat doet ie bij mij dus niet, maar staat wel zo in de manual lijkt te staan. Of heb jij een andere truc?
Nee, maar misschien is 6 km/h verschil te weinig om het op te merken. Neem aan dat je uiteindelijk wel op 103 km/h uitkomt in de linkerbaan?

Of je zit er al te dicht op, zou ook kunnen. Ik rij met afstand 3, dan is er wat ruimte om te kunnen accelereren.

• JohanB
DaCoTa schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:23:
[...]

Nee, maar misschien is 6 km/h verschil te weinig om het op te merken. Neem aan dat je uiteindelijk wel op 103 km/h uitkomt in de linkerbaan?

Of je zit er al te dicht op, zou ook kunnen. Ik rij met afstand 3, dan is er wat ruimte om te kunnen accelereren.
Mmm interesting...ik rij op 4 sinds dat een keer hier was aangeraden. Ik merk dat ie pas echt optrekt als ie op de baan ernaast zit bij mij, dan versnelt ie echt. En gebruik altijd m'n richting aanwijzer, dus zou dan niet moeten gebeuren. Nah ga nog een paar keer testen

• Crim
  • Laatst online: 08-01 13:08
BlakHawk schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 09:16:
Om één of andere vage reden laat Teslafi een forse degradatie zien bij mijn accu, terwijl:
- Ik sinds die tijd standaard tot 80% laad ipv 90%
- Ik sinds december geen gebruik meer heb gemaakt van snelladers
- Mijn verbruik fors verbeterd is sinds het warmer is.

En Teslafi laat dit zien:

Schiet mij maar lek...
Vandaag maar weer eens bij Athlon neerleggen, want met Tesla kom ik geen steek verder.
Dit zijn allemaal schattingen en niet accurate data, je moet hier niet eens naar kijken. Het lijkt me ook behoorlijk irritant voor Tesla en leasemaatschappijen dat ze steeds worden gebeld over TeslaFi grafiekjes.

Ik zie ook wel eens flinke fluctuaties in het battery degradation report in TeslaMate. Je gaat hierdoor ook je auto paniekerig gebruiken omdat je bang bent voor de gezondheid van je accu, Elon Musk heeft al aangegeven dat je prima elke dag kan laden tot 90% en eventuele extra degradatie is minimaal.

Dit soort software zorgt er trouwens ook voor dat de internetverbinding in je Tesla soms niet helemaal lekker werkt. Ik heb het daarom niet altijd meer aan staan.

• MtC

MtC

<knip> Commentaar mag via DM of via feedback</>

[ Voor 94% gewijzigd door Outerspace op 26-05-2020 17:05 ]

• Wonkbonko
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-01 17:56
bottom line schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:00:
[...]

Autopark werkt bij mij nagenoeg perfect.
Wat ondervind je als probleem?
Ik las verschillende ervaringen en vooral negatief, eerlijk gezegd ben ik me aan het oriënteren op een auto. En het automatsiche parkeren lijkt mij persoonlijk ideaal. Ben een onervaren rijder ondanks dat ik al 12 jaar een rijbewijs heb, ik haat het haha. Maar ik ga er binennkort niet aan ontkomen dus ben benieuwd of de FSD met Autopark mij dit 'vrouwenhandicap' als man (geintje hé >:) ) gaat verhelpen. Kan het makkelijk helpen parkeren?

• BlakHawk
Crim schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:31:
[...]

Dit zijn allemaal schattingen en niet accurate data, je moet hier niet eens naar kijken. Het lijkt me ook behoorlijk irritant voor Tesla en leasemaatschappijen dat ze steeds worden gebeld over TeslaFi grafiekjes.

Ik zie ook wel eens flinke fluctuaties in het battery degradation report in TeslaMate. Je gaat hierdoor ook je auto paniekerig gebruiken omdat je bang bent voor de gezondheid van je accu, Elon Musk heeft al aangegeven dat je prima elke dag kan laden tot 90% en eventuele extra degradatie is minimaal.

Dit soort software zorgt er trouwens ook voor dat de internetverbinding in je Tesla soms niet helemaal lekker werkt. Ik heb het daarom niet altijd meer aan staan.
Dat grafiekje komt overeen met wat de auto en app zeggen als ik de slider aanpas...

Teslafi registreert dat.

Ik zie nooit meer “normale” getallen op 90%

Waar anderen 450 halen, zit ik op 410-430. Heel wisselend.

Het is irritanter voor de berijder dan voor de leasemij of Tesla.

Het is straks nog vervelender voor de persoon die de Model 3 tweedehands koopt.

Allemaal makkelijk praten als je lekker 440-450km op 90% haalt en 30.000km hebt gereden.

Maar ik heb er slechts 10.000 opzitten en zie nu al dergelijke getallen...

Voelt niet echt prettig

[ Voor 19% gewijzigd door BlakHawk op 26-05-2020 18:04 ]

• Crim
  • Laatst online: 08-01 13:08
BlakHawk schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 18:01:
[...]

Dat grafiekje komt overeen met wat de auto en app zeggen als ik de slider aanpas...

Teslafi registreert dat.
En dat zegt dus vrij weinig over de daadwerkelijke battery degradation. Ik heb al 419km gezien bij een 90% geladen accu. Momenteel is het weer 435km bij 90%. Heb verder niets veranderd in mijn laadgedrag, alleen in de winter probeer ik niet hele kleine beetjes te laden vanwege het extra energieverbruik bij het opwarmen van de accu.
Komt omdat je je er te druk over maakt :)
Als je hier teveel mee bezig bent is een Tesla rijden helemaal niet leuk meer. Misschien enige geruststelling, de degradation vlakt steeds meer af. Dus aan het begin gaat het misschien iets sneller en later een stuk langzamer.

Gewoon lekker rijden en laden tot 90%, zolang jij de auto hebt zal de accu vast geen probleem gaan vormen.

[ Voor 31% gewijzigd door Crim op 26-05-2020 18:13 ]

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Ik weet dat de meeste hier met de airco uit rijden :+

Maar gebruik m wel gewoon, alleen vind ik de airco lang niet zo koud worden als ik gewend ben van vorige/andere auto’s.
Herkent iemand dit of is het tijd voor de SeC?

Of het is misschien een overblijfsel van de aanrijding van half februari :(

ICE ICE Baby

• PdeBie
@djmuggs eens. Zelfs al zet ik hem op de laagste stand kan ik prima in een T-shirtje blijven zitten. En ik heb geen onderhuids extra laagje om maar zo te zeggen ;)

• bottom line
Wonkbonko schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 17:27:
[...]

Ik las verschillende ervaringen en vooral negatief, eerlijk gezegd ben ik me aan het oriënteren op een auto. En het automatsiche parkeren lijkt mij persoonlijk ideaal. Ben een onervaren rijder ondanks dat ik al 12 jaar een rijbewijs heb, ik haat het haha. Maar ik ga er binennkort niet aan ontkomen dus ben benieuwd of de FSD met Autopark mij dit 'vrouwenhandicap' als man (geintje hé >:) ) gaat verhelpen. Kan het makkelijk helpen parkeren?
Veel beter als het systeem van Mercedes toch al, waar ik enkel nog maar ervaring mee heb.

Het is echt zo dat vanaf het moment je toestemming geeft voor autopark, de auto alles voor je doet.
Waar je in de Mercedes nog zelf gas moet geven, remmen en schakelen, voelt het veel beter (en ja, ook veiliger) in de Tesla.
Ook herkenning van parkings gaat erg goed. Zowel parallel als achteruit.

Geen idee waar de negatieve commentaar over zou gaan. Heeft mij nog niet in de steek gelaten :)

Qua snelheid is het misschien gewoon niet hetzelfde als een dagelijkse parkeerder, maar wil wel eens weten welk systeem van autopark beter zou zijn als dat van Tesla (buiten die copycats van dat chinees automerk).
Een scherpe achteruitkijkcamera + centimeter aanduiding van obstakels doet ook al veel.

[ Voor 12% gewijzigd door bottom line op 26-05-2020 19:00 ]

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-12-2025
Die van mij wordt gewoon ijskoud, betere airco dan mijn vorige auto’s in ieder geval. Natuurlijk ook altijd wegrijden in een koele auto, had ik niet bij nagedacht tot voorkort, maar je kan de airco natuurlijk net zo gebruiken als bij voorverwarmen.

@BlakHawk kleine ritjes maken met deze temperaturen ook niks uit voor het verbruik. Bij het uitrijden van de straat zit ik al ver onder de 200wh/km en na 4,3km (standaard ritje wat ik meermaals per week met de auto moet doen) altijd onder de 150 wh/km.

• Teslalrp
Ik zit nu ook rond de 150 wh/km met een P bij korte afstanden. Airco aan etc. Wat bij mij opvallend is, is het regeneratief remmen. Een lang stuk op deze wijze en het verbruik daalt echt aanzienlijk

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-01 12:57
Bij mij wordt de auto ook gewoon heeel koud als ik hem volle bak aanzet.
Dat vind ik irritant (dat harde blazen), ik verwarm/koel eigenlijk altijd voor en heb de climate controle dus op standje 2, airco aan en temp op 20. Dan blijft het blazen achterwege en is de auto prettig qua temperatuur.
Alleen als ik vergeet voor te verwarmen/koelen zet ik hem even op auto en blaast hij in no time de auto naar de juiste temperatuur.

• DaCoTa
[...]

Ik gebruik het vrijwel niet omdat ik het te langzaam vind, zeker op een drukke weg waar mensen op je moeten wachten. Het werkt verder overigens wel goed, als hij het plekje herkent. Maar zelf inparkeren met de achteruitrijcamera met strepen werkt perfect, icm met de afstandmeting en piepjes werkt IMO erg goed.

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-01 20:59
bottom line schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 18:54:
[...]

Veel beter als het systeem van Mercedes toch al, waar ik enkel nog maar ervaring mee heb.

Het is echt zo dat vanaf het moment je toestemming geeft voor autopark, de auto alles voor je doet.
Waar je in de Mercedes nog zelf gas moet geven, remmen en schakelen, voelt het veel beter (en ja, ook veiliger) in de Tesla.
Ook herkenning van parkings gaat erg goed. Zowel parallel als achteruit.

Geen idee waar de negatieve commentaar over zou gaan. Heeft mij nog niet in de steek gelaten :)

Qua snelheid is het misschien gewoon niet hetzelfde als een dagelijkse parkeerder, maar wil wel eens weten welk systeem van autopark beter zou zijn als dat van Tesla (buiten die copycats van dat chinees automerk).
Een scherpe achteruitkijkcamera + centimeter aanduiding van obstakels doet ook al veel.
Zo ver ik weet zit er geen RCTA in de Model 3, dus dat is wel een dingetje dat vaak wel bij andere auto's in C en D, soms zelfs B segment aanwezig is.

Park assist is niet echt iets nieuws en zit vaak al aan de zoveelste generatie bij de tier 1's, dus dat werkt vaak meer dan prima. Dat was dik 10 jaar geleden wel eens wat anders. :X

Dat van het gas geven en remmen is vaak niet een kwestie van technisch niet kunnen, maar eerder de verantwoordelijkheid duidelijk maken. Daar is Tesla (for better or for worse) vaak erg progressief in terwijl ze (nog steeds) de eindverantwoordelijkheid bij de bestuurder leggen.

• bottom line
AndRo555 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 22:29:
[...]

Zo ver ik weet zit er geen RCTA in de Model 3, dus dat is wel een dingetje dat vaak wel bij andere auto's in C en D, soms zelfs B segment aanwezig is.
Waarom heb je dat nodig als je altijd achteruit in parkeert met autopark?
Dat van het gas geven en remmen is vaak niet een kwestie van technisch niet kunnen, maar eerder de verantwoordelijkheid duidelijk maken. Daar is Tesla (for better or for worse) vaak erg progressief in terwijl ze (nog steeds) de eindverantwoordelijkheid bij de bestuurder leggen.
Is er een verschil in verantwoordelijkheid in the end?

• JohanB
[...]

Lastige, de autopark lijkt toch wel beter in sommige tests dan bijv. BMW.

Maar wat ik denk dat je je moet afvragen is; wanneer je dit zou will gebruiken. Zo zou het bij mij vaak niet kunnen: de parkeerplekken in de buurt zijn <6m lang. (Ik moet met de neus over de stoeprand bij de laadpaal plek, anders krijg ik gezeur met de outlander van de buren die er niet bij past :o )

Smalle parkeerplekken zelfde verhaal, dus in Bijv. Amsterdam lijkt het niet veel te helpen.

Als er meer ruimte is, heb je het dan nodig?

Daarnaast vind ik het persoonlijk raar dat hij zich op de andere auto’s naast je baseert (die moeten er zijn) en niet op de lijnen. Staat je buurman verkeerd, dan jij ook

Dit is opzich wel een gebalanceerd maar lang filmpje: YouTube: Giving Tesla Model 3 AUTOPARK another chance! - it parked me on a fo...

[ Voor 12% gewijzigd door JohanB op 26-05-2020 23:09 ]

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-01 20:59
bottom line schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 22:48:
[...]

Waarom heb je dat nodig als je altijd achteruit in parkeert met autopark?
Als je nooit items vanuit een winkelkar in de koffer moet leggen (supermarkt, bouwmarkt, etc.) heb je het inderdaad niet nodig. ;) (Buiten de BSM die in meer/bepaalde omstandigheden beter werkt, maar dat is een ander verhaal)
En laten we eerlijk zijn, er wordt gewoon heel veel meer vooruit geparkeerd dan achteruit, ongeacht Tesla of ander, autopark of niet.
[...]

Is er een verschil in verantwoordelijkheid in the end?
Als je het systeem zo in elkaar steekt dat het zo doet lijken terwijl het niet zo is dan is dat wel een dingetje. Zelfde verhaal als de naming van andere features zoals autopilot/FSD. Ik ben daar persoonlijk niet voor als je weet dat zo wat het breedste scala aan mensen (al dan niet even snugger) met autos rijden en het dan ook zo wenselijk is om het zo simpel en veilig (door begrip van functionaliteit en verantwoordelijkheid) te houden.

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-01 18:39
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IdeC_yOtG_Mwfi8DheahEkwQ4bY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GUlbgICHxeOHGJuBKXvK3AjE.jpg?f=fotoalbum_large

We hebben onze Tesla een ander kleurtje gegeven 😜.

Reden: Zwart krast snel (dat wisten we natuurlijk van tevoren, maar viel mij bij de Tesla extra op) en we hadden vakantiegeld over. En deze kleur 🤩.

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

• hdu
  • Laatst online: 09-01 16:04

hdu

WolfsRain schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 03:11:
[Afbeelding]

Reden: Zwart krast snel (dat wisten we natuurlijk van tevoren, maar viel mij bij de Tesla extra op) en we hadden vakantiegeld over. En deze kleur 🤩.
Erg fraai!!!

• BlakHawk
Malt007 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 19:06:
Die van mij wordt gewoon ijskoud, betere airco dan mijn vorige auto’s in ieder geval. Natuurlijk ook altijd wegrijden in een koele auto, had ik niet bij nagedacht tot voorkort, maar je kan de airco natuurlijk net zo gebruiken als bij voorverwarmen.

@BlakHawk kleine ritjes maken met deze temperaturen ook niks uit voor het verbruik. Bij het uitrijden van de straat zit ik al ver onder de 200wh/km en na 4,3km (standaard ritje wat ik meermaals per week met de auto moet doen) altijd onder de 150 wh/km.
Vooral tijdens een vakantie in zuid Europa is die airco zeer welkom.

Airco op brandstof is iets sneller koel, maar eenmaal op temperatuur merk je er niets meer van.

De afgelopen jaren het voorrecht gehad om de auto op afstand te kunnen verwarmen en koelen. Wilde niet meer zonder.

Maar ook in de Volvo merkte je dat hij op accu minder krachtig was dan wanneer de diesel mee ging draaien.

De Tesla is wel een stuk stiller met koelen, de Volvo was net een vliegtuig 🤣

Ik herken niet dat de airco niet koud zou zijn. Vind hem helemaal prima. Auto is ook zo afgekoeld als het 60+ is in de cabine.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:19
BlakHawk schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 07:52:
[...] Airco op brandstof is iets sneller koel, maar eenmaal op temperatuur merk je er niets meer van.[...]
Niks van gemerkt. De Model 3 koelt bijv. nog net zo snel als onze Ford Fiesta of de vorige auto, Seat Leon.

• -Jaap-io
[Afbeelding]

die is inderdaad erg netjes! Is dat nou kostbaar?
en waar heb je het laten doen?

Verwijderd

Inspired schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:32:
[...]

Rated range. EPA.

[...]

Eerste heeft wel invloed, tweede niet.
Uiteindelijk was het niet eens nodig om naar 100% te gaan. Rustig rijden, airco uit of zachtjes, ging helemaal prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s9XLXRtFVlUNerIiTEjI7Uu32Dk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FBLRJiDixh8Z328kY1RSYoVd.jpg?f=fotoalbum_large

De ritjes waren nog efficient ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xXR4aUJqoKEnXOTObDEbr495P_8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8MLSQhct7rN2TOGKrJuoBtg1.png?f=fotoalbum_large

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-12-2025
[Afbeelding]

Nice, waar heb je dat laten doen en wat koste het? Staat bij mij ook nog op de planning icm met tinten van de ramen.

• PdeBie
@WolfsRain Zeer fraai!

Hebben ze het ook aan de binnenkant van de deuren netjes gedaan tot aan de deurpanelen? Of alleen om het randje heen geslagen?

• pimk
  • Laatst online: 10:39
Het moet me toch even van het hart; wát een daverend slechte service.
Mijn laad contact ging niet meer open op aanraking, waar de auto over bleef klagen. Dus toch maar een afspraak gemaakt in Duiven om te laten fixen. Duurt wel een maandje voor je terecht kunt, maar soit.

Kom ik daar, blijk ik mijn T-pasje vergeten te zijn. Geen probleem want telefoon bij me, dus wat kan er fout?
Daar denkt men bij Tesla anders over, want mijn telefoon in de auto laten tijdens service mag blijkbaar niet, dus mocht ik een nieuwe pas laten maken à €20...

Enfin, voor Jan Løl 1,5 uur op en neer gereden.
Nu mogen ze het hier thuis komen fixen.
Prutsers...

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-01 12:57
pimk schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:00:
Mijn laad contact ging niet meer open op aanraking, waar de auto over bleef klagen. Dus toch maar een afspraak gemaakt in Duiven om te laten fixen. Duurt wel een maandje voor je terecht kunt, maar soit.

Kom ik daar, blijk ik mijn T-pasje vergeten te zijn. Geen probleem want telefoon bij me, dus wat kan er fout?
Daar denkt men bij Tesla anders over, want mijn telefoon in de auto laten tijdens service mag blijkbaar niet, dus mocht ik een nieuwe pas laten maken à €20...

Prutsers...
Zou mooi zijn als ze flexibel genoeg zijn om je telefoon in de auto te laten, maar jij bent nu toch gewoon iets vergeten mee te nemen? Dat is dan toch niet hun daverend slechte service?

Ik snap dat het klote is dat je voor niets naar de SeC bent gegaan, maarja...

• pimk
Smobbo schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:03:
[...]

Zou mooi zijn als ze flexibel genoeg zijn om je telefoon in de auto te laten, maar jij bent nu toch gewoon iets vergeten mee te nemen? Dat is dan toch niet hun daverend slechte service?

True.
Maar wie gebruikt zijn pasje altijd? Ik heb ‘m eigenlijk ook altijd bij me, vandaag helaas niet want portemonnee in andere jasje laten zitten. Dom van mij...

Maar als het voor hen een voorwaarde is om service te verlenen, zouden ze dat toch minstens tevoren (bv middels de sms die ze sturen) kunnen vertellen.

De volgende wordt gewoon weer een Mercedes...

[ Voor 3% gewijzigd door pimk op 27-05-2020 10:20 ]

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-01 15:15
Ik gebruik hem nooit en heb hem altijd bij me.
Er zijn veel situaties onderweg waarbij men een sleutel nodig zou kunnen hebben en je je telefoon niet wilt afgeven, zoals een ongeluk, lekke band etc.

Is toch logisch dat ze niet verantwoordelijk willen zijn voor jou telefoon?
Daar zijn ze gewoon niet op ingericht, ze proberen alles juist in vaste processen te doen om het te stroomlijnen aangezien er overal druk op de organisatie ligt.
Vervolgens krijg je dit soort verhalen waar ze de schuld krijgen terwijl ze geen schuld hebben.
Omgekeerde wereld...

Eigenlijk nog netjes dat ze een oplossing bieden, zo makkelijk en goedkoop gaat dat niet bij een ander merk qua sleutels gok ik zo.
En nu komen ze zelfs nog naar jou toe!

http://www.watbenjedan.nl/ ;)
Smobbo schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:03:
[...]

Mja, als je een beetje service gericht bent assign je ff een temp pasje aan de auto toch? Zo moeilijk is dat nou ook niet. En vermelden ze ook ergens in de afspraak dat je het pasje mee moet nemen? Het zou mij ook kunnen overkomen. Ik neem tegenwoordig bijna altijd alleen mijn telefoon mee. Pinpas gebruik ik ook niet meer eigenlijk.Ik ben het er wel mee eens dat dit wel iets netter en klantgerichter opgelost had kunnen worden.

Voor velen is een SeC ook niet echt om de hoek. Ik heb bijvoorbeeld nu een klein onderdeel besteld van EUR 5,-. Nee meneer, we sturen het niet op. Kan ik 1,5 uur gaan rijden om het op te halen. Niet echt klantvriendelijk in mijn ogen.

[ Voor 12% gewijzigd door Inspired op 27-05-2020 10:38 ]

• Hunkaroglu
  • Laatst online: 04-01 13:30

Prutsers...
In je telefoon staan privacy gegevens. En werkt niet altijd goed met de auto. Ik snap dat ze die verantwoordelijkheid ook niet willen nemen. Laat staan dat ze het niet hebben verteld, het is ook niet slim om je telefoon zomaar af te geven aan een onbekende.

• geronim
  • Laatst online: 28-01-2022
-verwijderd-

[ Voor 98% gewijzigd door geronim op 05-06-2021 19:32 ]

• DaCoTa

Prutsers...
Begrijp ik het goed en heb je geweigerd om een pasje te laten maken?

• Teslalrp
Voor iedereen die na een SeC gaat dus altijd pas mee en pincode voor starten verwijderen......

• Hatsjoe
  • Laatst online: 06-01 15:05
Teslalrp schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:48:
Voor iedereen die na een SeC gaat dus altijd pas mee en pincode voor starten verwijderen......
Dat laatste hoeft niet. Als er een pincode opzit dan schrijft Tesla dit gewoon op de label/post-it die bij jouw keycard/auto hoort. Paar keer voor kleine zaken bij het SeC geweest en ging altijd prima. Heb de code daarna ook niet gewijzigd.

Mocht je het fijner vinden kan je natuurlijk de code van te voren eraf halen en daarna weer terugzetten, of gewoon wijzigen naar iets nieuws.

Wel vind ik de kosten van 20 euro omdat je je keycard vergeten bent enorm hoog. Die RFID pasjes kosten echt geen drol, en ze kunnen prima een paar van die pasjes bij het SeC neerleggen in het geval deze door de bestuurder vergeten wordt. Tijdens innemen van de auto het pasje tijdelijk inleren en na uitleveren het pasje weer verwijderen. Stukje service wat Tesla niks extra's zou kosten (behalve de eenmalige investering van 10 euro voor 10 pasjes :+).

Wat wel handig is, wat hier verder los van staat, is sowieso altijd je pasje bij je te hebben. Mij gelukkig nog nooit overkomen, maar al paar keer gelezen dat mensen met een niet werkende telefoon bij hun auto stonden. Zelfs 1 verhaal van iemand die in een file zijn auto in Park zette, telefoon vervolgens leeg, en toen niet meer kon starten. Die moest toen snel opladen in de auto van een andere weggebruiker om vervolgens verder te kunnen rijden :+. Je zou altijd je rijbewijs en kentekenbewijs bij je moeten hebben. Daar zou je dan ook je pasje bij kunnen bewaren.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:40
Ik heb div keren te maken gehad met sec en mobile service. Wat betreft nieuwe onderdelen en installatie daarvan super rommelig. Met een afspraak had het geregeld kunnen zijn. Echter 2 sec bezoeken, 2 mobile service afspraken en 4 maanden later alles opgelost. Mobile service was goed. Vlot en vriendelijk. Ook nog tijd voor wat andere punten. Ondanks dat 4 afspraken nodig waren (best frustrerend als je net een nieuwe auto hebt) altijd vriendelijk en kostenloos. Ook bij sec.

• Hatsjoe
  • Laatst online: 06-01 15:05
STIMPPYYY schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:06:
Ik heb div keren te maken gehad met sec en mobile service. Wat betreft nieuwe onderdelen en installatie daarvan super rommelig. Met een afspraak had het geregeld kunnen zijn. Echter 2 sec bezoeken, 2 mobile service afspraken en 4 maanden later alles opgelost. Mobile service was goed. Vlot en vriendelijk. Ook nog tijd voor wat andere punten. Ondanks dat 4 afspraken nodig waren (best frustrerend als je net een nieuwe auto hebt) altijd vriendelijk en kostenloos. Ook bij sec.
Heb ook het idee dat je veel beter met de mobile service te maken kunt hebben. Dat zijn gewoon techneuten die veelal plezier hebben in het vak. 1x gesproken met een "ranger" die aan het laden was bij een SuC, super aardige vent met passie voor zijn vak. Ook 2x een ranger in de file tegengekomen en beide heren zochten oogcontact op en zwaaiden naar Tesla bestuurders, geeft toch een leuk gevoel :)

De frontoffice bij SeC zijn nou niet bepaald mensen waarvan ik zoiets heb, jij hebt plezier in je werk en bent klantgericht bezig. Hopelijk wordt dat in de toekomst beter.

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-11-2025
[Afbeelding]

Erg mooi! Mijn zwarte heeft orange peel effect en krast inderdaad als een malle. Zelfs ultravoorzichtig wassen met vooraf foamen, 2 buckets methode en goede mitts kan het niet voorkomen. Mijne is lease dus die laat ik na twee jaar wel een keer polijsten zodat ie er weer een beetje fatsoenlijk uitziet.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:44

BCC

Heeft er al iemand wat gehoord over het service center in zwolle? https://www.tesla.com/findus/location/service/servicezwolle na een half jaar had ik toch gehoopt niet meer naar Arhem te hoeven kleppen voor service :(

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• pimk
DaCoTa schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:42:
[...]

Begrijp ik het goed en heb je geweigerd om een pasje te laten maken?
Yep. Zij vertellen mij de voorwaarde niet en mag dan €20 afrekenen?

De opmerking over temp-pasjes was imho ook de oplossing.
Ik geef ook mijn telefoon niet graag uit handen, maar zou blijven wachten, dus hij had ook gewoon in mijn zak kunnen blijven zitten als ik in de buurt kon blijven.
Pagina: 1 ... 77 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: