Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +3Henk 'm!

• MtC
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 16:50
Jovanbff schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 16:46:
[...]
Als je product al af is als je hem verkoopt, dan hoeft dat ook niet :9
Mijn Bavariaan had nochtans geregeld last van een uitvallend infotainment. Spontane reboot. Oh, en de functies die hij had na 4 jaar, waren exact dezelfde functies als op dag 1.

Ik blijf op dezelfde spijker hameren, maar je blinde haat voor Tesla begint zielig te worden.

--handige links mogen niet van de mods--

Acties:
  • +1Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 22:51
bottom line schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 00:58:
[...]

Wat is dit nu voor klucht. Als er iets wordt gemaakt voor een auto, dan wordt dat sowieso wel verkocht aan eigenaren. Of dit nu een accessoire is voor een Audi of voor een Tesla, maakt niet uit.

Net zoals er die-hards zijn van BMW/Toyota/Volvo's/... die de infotainment/geluid/ledstrips/koplampen/knalpijpen/chiptuning/stuurwielen/... vervangen/doen in hun auto's.

Het enige verschil is dat je daar bij een ander merk voor bijbetaald aan de garage/fabrikant en hier betaal je aan een van de 100 concurrenten.
Idd flink stukje cognitieve dissonantie hier. Na al de verhalen hier ging ik er zelf ook in geloven dat mijn Model 3 een matige bouwkwaliteit had vergeleken met de duitsers. Tot ik gister in een Mercedes GLC zat waarin het mij meteen opviel dat hier toch wel erg veel onderdelen kraken wanneer je een bocht inzet. Lomp hoog ding en dan heb ik het nog niet eens over de diesel geluiden. Neehoor, prima wagen die Model 3!

Acties:
  • +4Henk 'm!

• lampie1969
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 20:21
Ik heb gisteren mijn model 3 gekregen (jippie) en ik moet zeggen hij ziet er prima uit. Misschien ben ik niet zo kritisch maar hij ik zie geen gekke dingen in de lak of binnen. Ja, er zat nog een vaag vlekje in de lak bij de koplamp, maar dat was met wat poetswerk zo weer weg en 2 lijmrestjes binnen in de auto. Eentje heeft Tesla weggepoetst, de andere heb ik gedaan toen ik er iets later achter kwam.

Geen rammeltje, super wegligging en natuurlijk het gezicht van de bijrijders bij het optrekken....Priceless. O-)

Acties:
  • +19Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: maart 2001
  • Niet online
De 'Tesla is wel/niet geweldig' voortdurende discussie hier, voornamelijk gevoed door enkele trolls, is precies de reden dat ik dit topic steeds minder volg. Iedere keer weer dezelfde discussie, en genoeg mensen die weer happen. Hou toch eens op daarmee, en gebruik dit topic voor inhoudelijke tips, tricks en discussies over deze auto.

Vind je het een rotauto die slecht gebouwd is, ook prima. Maar blijf niet in herhaling vallen, alleen maar om je punt te maken aub.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jovanbff
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 16:41
Caelorum schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 00:33:
[...]

Ala je 3d beelden wilt construeren van camerabeelden moet je de precieze vervorming van de lensen+sensoren weten en de precieze stand. Hoe beter je die vaststeld hoe accurater je algoritme wordt. Dit is echt een comouter vision 101 en dat zie je hier goed terug.

Dit met camera's oplossen is een best vooruitstrevend iets en idd iets dat je niet snel zal doen als conservatief bedrijf (lees overige fabrikanten). Wat Tesla in deze anders maakt is dat ze hebben bedacht dat je best een mini server farm met dedicated CV hardware in een auto kan zetten en dan dit probleem met wat CV en machine learning kan oplossen.

Ik heb een klein beetje achtergrond in beiden en mijn ik heb er echt jet volle vertrouwen in dat het ze gaat lukken en dat ze in dit aspect ook vooruit blijven lopen op de andere fabrikanten. Ik twijfel alleen heel erg aan het tijdsframe.

Wat betreft de model 3 maak ik me momenteel wel veel zorgen over de camera aan de voorkant.of eigenlijk de breddhoekcamera die er naar schijnt zit, maar nog niet gebruijt wordt. Ik hoop dat die genoeg naarboven kan kijken voor onze stoplichten.

Verder is er een blinde hoek zow linksvoor als rechtsvoor waar een persoon in kan verdwijnen. Daar zal het systeem dus aannames moeten doen net zoals een mens, maar ik weet niet of ze menselijk gedrag qua verplaatsing goed genoeg kunnen gaan voorspellen.
Super duidelijk en inhoudelijk; exact daar ging ik dus ook vanuit.

Blijft het feit ze goedkope(re) pinhole camera’s gebruiken, die dat nodig hebben ipv stabiele(re) kwaliteit, waar je de distortion van weet of doormeet. En misschien ben ik daar te schijtluizerig voor nog. Ik zie de huidige ML nog het liefst met goede data getraind, niet met (al te veel) feature engineering. Ik ken de risico’s maar al te goed helaas

“Het gaat ze zeker lukken”. Helemaal mee eens, en snel ook denk ik, en dan zullen ze zeker gaan voorlopen op de rest qua functionaliteiten. Maar M3 is er nou al sinds 2017 het zou fijn zijn dat Bijv. TACC/AP eindelijk gaan werken, desnoods maar met ouderwetse technologie om het te overbruggen.

Ik denk dat ze een hele goede visie hebben en een goed traject, maar te snel zijn gaan produceren. Waardoor er veel bugs nog uit moeten worden gehaald steeds (getuige de vele updates ook). Na drie jaar had ik niet verwacht dat alles nog beta zou zijn.
MtC schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 08:29:
[...]
Ik blijf op dezelfde spijker hameren, maar je blinde haat voor Tesla begint zielig te worden.
Je diezelfde spijker is een beetje zielig inderdaad, want zoals je ook hierboven ziet heb ik alles behalve haat tegenover Tesla, anders had ik hem niet gekocht. Ik vraag me af waarom ze bepaalde business keuzes maken (snellere launch met updates vs. eerst nog door ontwikkelen).

BMW doet bijv. ERG het laatste, waardoor hun technologie vaak een beetje “out of date” is de dag dat het geleverd wordt. Maar wel solide.

Het is toch JUIST een gave discussie om hier over zo’n auto te hebben. Ipv. Gezever over kleine pijntjes* en goede punten?

*mind you dat ik deze vrijwel alleen aanhaal als iemand tegen een nieuwe potentiele koper zegt dat de auto helemaal perfect is. Als er minder verkoop/fanboy praat hier zou zijn, maar genuanceerde antwoorden. Dan zat mij taak er hier op. Een eerlijk en technisch antwoord, dat is waar T.net volgens mij voor is.

[Voor 27% gewijzigd door Jovanbff op 16-05-2020 11:23]

• STIMPPYYY
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 22:20
r0bb schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 08:39:
[...]

Idd flink stukje cognitieve dissonantie hier. Na al de verhalen hier ging ik er zelf ook in geloven dat mijn Model 3 een matige bouwkwaliteit had vergeleken met de duitsers. Tot ik gister in een Mercedes GLC zat waarin het mij meteen opviel dat hier toch wel erg veel onderdelen kraken wanneer je een bocht inzet. Lomp hoog ding en dan heb ik het nog niet eens over de diesel geluiden. Neehoor, prima wagen die Model 3!
Dat is wel waar wat je zegt. Ik denk dat bouwkwaliteit veel meer omvat. Het interieur en hoe dat in elkaar zit is best goed. Ik vind een mercedes niet beter. Een Audi staat bij mij wel bovenaan overigens. Wat denk ik ook bij bouwkwaliteit hoort is het aansluiten van rubbers en panelen (gewoon niet zo goed) of wanner zaken beginnen te rammelen. Denk ook mate van slijtage en krasgevoeligheid, wat naar mijn idee dan weer prima is. Zo zijn er veel meer zaken die imo de bouwkwaliteit bepalen. Puur kijkend naar het interieur vind ik dat persoonlijk niet onderdoen voor de rest. Vaak hoor je daar mensen (geen Tesla eigenaren) daar over klagen. Die mening komt denk ik vooral omdat met name eerste model S (nieuwe gen weet ik niet) ronduit belabbert is van binnen.

• DaCoTa
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 21:06
Jovanbff schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 10:53:
[...]
Blijft het feit ze goedkope(re) pinhole camera’s gebruiken, die dat nodig hebben ipv stabiele(re) kwaliteit, waar je de distortion van weet of doormeet. En misschien ben ik daar te schijtluizerig voor nog. Ik zie de huidige ML nog het liefst met goede data getraind, niet met (al te veel) feature engineering. Ik ken de risico’s maar al te goed helaas

“Het gaat ze zeker lukken”. Helemaal mee eens, en snel ook denk ik, en dan zullen ze zeker gaan voorlopen op de rest qua functionaliteiten. Maar M3 is er nou al sinds 2017 het zou fijn zijn dat Bijv. TACC/AP eindelijk gaan werken, desnoods maar met ouderwetse technologie om het te overbruggen.

Ik denk dat ze een hele goede visie hebben en een goed traject, maar te snel zijn gaan produceren.
Ze krijgen het pas werkend als ze genoeg data hebben. En dat krijg je pas met auto's op de weg. En ze komen nu in de buurt van de aantal gereden km's die nodig zijn om alle randgevallen op te lossen.
Waardoor er veel bugs nog uit moeten worden gehaald steeds (getuige de vele updates ook). Na drie jaar had ik niet verwacht dat alles nog beta zou zijn.
[...]
Het is wel knap dat je dit soort dingen atijd een negatieve spin geeft. De grote hoeveelheid updates zijn er niet om bugs eruit te halen die er in 2017 in zaten (want zo verwoord je het hier), maar in eerste instantie om heel veel nieuwe functionaliteiten uit te rollen. Dat er ook bugs opgelost worden is een uitvloeisel van dat.

En ja, er zitten ook scheetkussens en spelletjes bij die updates, maar dat is een hele goedkope manier voor Tesla om heel veel exposure te krijgen. En een deel van de klanten (vooral met kinderen) vind dat erg leuk.

Het overgrote deel van de updates is om serieuze features uit te rollen, zowel zichtbaar als onzichtbaar. Voorbeeld van de bordenherkenning en stoplichten, geen idee wanneer deze al uitgerold was en op de achtergrond aan het meedraaien was, maar dat is lang voordat het zichtbaar gemaakt wordt aan de gebruiker.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 02:07
Jovanbff schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 10:53:
[...]

*mind you dat ik deze vrijwel alleen aanhaal als iemand tegen een nieuwe potentiele koper zegt dat de auto helemaal perfect is. Als er minder verkoop/fanboy praat hier zou zijn, maar genuanceerde antwoorden. Dan zat mij taak er hier op. Een eerlijk en technisch antwoord, dat is waar T.net volgens mij voor is.
Geloof ik niets van. Dus tegen een potentiële koper zeg jij wel dat de M3 een goede aankoop zou zijn, zonder dat er iemand anders is voor advies?
Jij zou alles aanraden om te kopen, behalve de Tesla. Zelfs de Fiat multipla waarschijnlijk, want die heeft gewone CC en doet niet aan phantom breaking. En daar doen rijders niet aan extra's / aanvullingen van de auto, want die is perfect as it is.

Duidelijk dat jij tijd teveel hebt om hier te blijven rondhangen en informatie te lezen over de auto die zo ongelooflijk veel fout doet en in jou optiek echt niets voor jou is

[Voor 7% gewijzigd door bottom line op 16-05-2020 12:27]

• Jovanbff
DaCoTa schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 12:00:

Het is wel knap dat je dit soort dingen atijd een negatieve spin geeft. De grote hoeveelheid updates zijn er niet om bugs eruit te halen die er in 2017 in zaten (want zo verwoord je het hier), maar in eerste instantie om heel veel nieuwe functionaliteiten uit te rollen.

Het overgrote deel van de updates is om serieuze features uit te rollen
Noem eens 3 nieuwe functionaliteiten in het laatste jaar, die serieuze toevoegingen waren over de beheersing van de auto. Dus geen refinements/bug fixing en gimmicks als driving visualisatie (zo lang het niet gebruikt wordt) of scheetkussens, dog mode etc.
bottom line schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 12:25:

Geloof ik niets van. Dus tegen een potentiële koper zeg jij wel dat de M3 een goede aankoop zou zijn, zonder dat er iemand anders is voor advies?
Ja dat is vooral je eigen probleem. Ik zou vrijwel iedereen die een EV wil een model 3 aan raden. Bij iets meer budget en/of klassieks misschien een e-tron ook afwegen. Evt. Misschien kijken wat de polstar echt doet.

Overweegt die persoon ook een ICE (zou ik zelf niet willen), dan zou ik een A5 black edition, of een 4 gran coupe in de mix gooien in die prijs klasse. Of misschien een 3 aanraden met wat meer opties.

[Voor 3% gewijzigd door Jovanbff op 16-05-2020 15:45]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 22:58
Ik denk dat we in de EU ook gewoon pech hebben. Veel zaken werken hier niet, of met veel beperkingen. (FSD/AP)

Verder weer ik zo even niet wat je aan de “beheersing” van de auto anders zou willen hebben? Waar denk je dan aan?

Acties:
  • +7Henk 'm!

• DaCoTa
Jovanbff schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 15:33:
[...]
Noem eens 3 nieuwe functionaliteiten in het laatste jaar, die serieuze toevoegingen waren over de beheersing van de auto. Dus geen refinements/bug fixing en gimmicks als driving visualisatie (zo lang het niet gebruikt wordt) of scheetkussens, dog mode etc.
[...]
Nu ben je de doelpalen aan het verplaatsen, nu moeten het opeens wijzigingen in de beheersing van de auto zijn, wat dat ook mag betekenen. Ik ken weinig apparaten (de enige andere die ik kan bedenken zijn mobiele telefoons) die zoveel functionaliteit toevoegt over een jaar tijd (en ik heb de media en entertainment er nog even uitgefilterd):
  • Traffic Light and Stop Sign Control (Beta)
  • Driving Visualization Improvements
  • Dashcam Viewer
  • Performance and Launch Mode Improvements
  • Out of Order Supercharger Stalls
  • Air Quality Index and Weather
  • Maps Improvements
  • QR Code for Tesla Service
  • Additional Vehicle Information
  • Smart Summon (Beta)
  • Navigate on Autopilot (Beta)
  • Adjacent Lane Speeds
  • Voice Commands
  • Phone Improvements
  • Adaptive Suspension Damping
  • Save Dashcam Clips on Honk
  • Driver Profiles
  • New Language Support
  • Supercharger Improvements
  • Supercharging Improvements
  • Automatic Wiper Improvements
  • Automatic Lane Change Improvements
  • License Plate Routing
  • Navigation Guidance View Improvements
  • Autosteer Stop Sign Warning
  • Autosteer (Beta)
  • Autosteer and Summon Updates
  • High Voltage Battery Diagnostic Improvements
  • Driving Visualization
  • Automatic Lane Change
  • Lane Departure Avoidance
  • Emergency Lane Departure Avoidance
  • Mobile App
  • Dashcam Improvements
  • Sentry Mode Improvements
  • Joe Mode
  • Software Update Improvements
  • Bluetooth Media Improvements
  • Driver Profile
  • Enhanced Summon (Beta)
  • Conditional Speed Limits
  • Summon with Key Fob
  • Software Update
  • Driving Dynamics
  • Wheel Configuration
  • Key Fob Security Update
  • Adaptive Suspension Damping Improvements
  • Linking a Key to a Driver Profile
  • Charging Locations
  • Dog Mode Improvements
  • Top Speed Performance
  • CHAdeMO Adapter Support
  • CCS Charging
  • Software Update Preference
  • Summon (Beta)
  • Display Brightness
  • Lock Confirmation Sound
Ik heb ze even dikgedrukt.

De befaamde Power Increase van 2019.36.1 staat daar nog niet eens tussen. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/04/Barack_Obama_Mic_Drop_2016.jpg/320px-Barack_Obama_Mic_Drop_2016.jpg

[Voor 4% gewijzigd door DaCoTa op 16-05-2020 19:58]

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Outerspace
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 00:17

Outerspace

Moderator General Chat

AFX Ghey Edition by HlpDsK

mrwolf schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 09:19:
De 'Tesla is wel/niet geweldig' voortdurende discussie hier, voornamelijk gevoed door enkele trolls, is precies de reden dat ik dit topic steeds minder volg. Iedere keer weer dezelfde discussie, en genoeg mensen die weer happen. Hou toch eens op daarmee, en gebruik dit topic voor inhoudelijke tips, tricks en discussies over deze auto.

Vind je het een rotauto die slecht gebouwd is, ook prima. Maar blijf niet in herhaling vallen, alleen maar om je punt te maken aub.
Het hoeft ook niet altijd te gaan over een auto die super geweldig is. Ook niet iedereen is in een discussietopic over Ziggo tevreden. Een discussie kan je dus prima voeren met mensen die kritisch zijn.

Ik ben het met je eens dat het herhalen, herhalen herhalen wel vervelend wordt. Helaas zie je dat niet alleen hier :)

Ik zou dus ook graag zien dat de welles/ nietes discussie gemeden wordt. Een keer kan gebeuren, maar over and over again wordt ingrijpen :)

Jack of all trades | Screener | Tweakers Gallery | Spotify!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jovanbff
DaCoTa schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 16:26:
[...]

Nu ben je de doelpalen aan het verplaatsen, nu moeten het opeens wijzigingen in de beheersing van de auto zijn, wat dat ook mag betekenen. Ik ken weinig apparaten (de enige andere die ik kan bedenken zijn mobiele telefoons) die zoveel functionaliteit toevoegt over een jaar tijd (en ik heb de media en entertainment er nog even uitgefilterd):
  • Traffic Light and Stop Sign Control (Beta)
  • Driving Visualization Improvements
  • Dashcam Viewer
  • Performance and Launch Mode Improvements
  • Out of Order Supercharger Stalls
  • Air Quality Index and Weather
  • Maps Improvements
  • QR Code for Tesla Service
  • Additional Vehicle Information
  • Smart Summon (Beta)
  • Navigate on Autopilot (Beta)
  • Adjacent Lane Speeds
  • Voice Commands
  • Phone Improvements
  • Adaptive Suspension Damping
  • Save Dashcam Clips on Honk
  • Driver Profiles
  • New Language Support
  • Supercharger Improvements
  • Supercharging Improvements
  • Automatic Wiper Improvements
  • Automatic Lane Change Improvements
  • License Plate Routing
  • Navigation Guidance View Improvements
  • Autosteer Stop Sign Warning
  • Autosteer (Beta)
  • Autosteer and Summon Updates
  • High Voltage Battery Diagnostic Improvements
  • Driving Visualization
  • Automatic Lane Change
  • Lane Departure Avoidance
  • Emergency Lane Departure Avoidance
  • Mobile App
  • Dashcam Improvements
  • Sentry Mode Improvements
  • Joe Mode
  • Software Update Improvements
  • Bluetooth Media Improvements
  • Driver Profile
  • Enhanced Summon (Beta)
  • Conditional Speed Limits
  • Summon with Key Fob
  • Software Update
  • Driving Dynamics
  • Wheel Configuration
  • Key Fob Security Update
  • Adaptive Suspension Damping Improvements
  • Linking a Key to a Driver Profile
  • Charging Locations
  • Dog Mode Improvements
  • Top Speed Performance
  • CHAdeMO Adapter Support
  • CCS Charging
  • Software Update Preference
  • Summon (Beta)
  • Display Brightness
  • Lock Confirmation Sound
Ik heb ze even dikgedrukt.

De befaamde Power Increase van 2019.36.1 staat daar nog niet eens tussen. [Afbeelding]
Top speed/power performance geef ik je! Je zou je kunnen afvragen of dat een marketing truc was, but I don’t care. Hij is beter geworden dan ik hem waard vond toen ik hem kocht. Bedenk me net dat trackmode ook wel echt een toevoeging was, al vraag ik me af of ik dat ooit ga gebruiken ;).

Maar als ik me niet vergis is dit de Model S en/of niet EU lijst daar heb ik het gevoel dat ze ook meer tijd stoppen in functionele updates) Maar ook hier zie je, vooral/alleen gimmicks & bug removals geen extra functionaliteit.

E.g.
  • Launch mode Improvements - niet in model 3? (Daarnaast zegt het topic het al “improvements”)
  • Adaptive suspension damping - niet model 3? Want geen air suspension? (Dat maakt voor “wheel configuration” ook overigens dat alleen de avatar veranderd) (edit: en hoe de range wordt berekend)
De “verschoven doelpalen” was om een discussie over scheetkussens en santa claus te voorkomen. En zaken te vinden waardoor hij echt beter is dan het product dat je kon verwachten toen je hem kocht.

Bij de andere modellen zie je dit in mijn ogen al wel meer, ze kunnen het dus zeker. Maar Model 3 en vooral in de EU lijkt toch een beetje ondergeschoven kindje soms

[Voor 3% gewijzigd door Jovanbff op 17-05-2020 12:11]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bottom line
Kom jij maar eerst met een lijst van OTA updates, en geen improvements, dat een andere fabrikant heeft doorgevoerd.
Je kan geen enkele geven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 01:11
Jovanbff schreef op zondag 17 mei 2020 @ 10:13:
[...]
Adaptive suspension damping - niet model 3? Want geen air suspension? (Dat maakt voor “wheel configuration” ook overigens dat alleen de avatar veranderd [...]
Wheel configuration maakt ook uit voor de rated range.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 00:06
bottom line schreef op zondag 17 mei 2020 @ 10:51:
Kom jij maar eerst met een lijst van OTA updates, en geen improvements, dat een andere fabrikant heeft doorgevoerd.
Je kan geen enkele geven.
Je manier van reageren gooit alleen maar extra olie op het vuur. Probeer het anders de volgende keer bijv. als volgt te formuleren:

@Jovanbff Zou je andersom misschien een aantal voorbeelden kunnen geven van andere fabrikanten die de afgelopen periode in jouw ogen wel iets hebben toegevoegd via OTA-updates?

Bitcoin prijsvergelijk | Tesla Model 3 Performance (Stealth) | 6140 WP Zonnepanelen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jovanbff
Taro schreef op zondag 17 mei 2020 @ 12:27:
[...]

Je manier van reageren gooit alleen maar extra olie op het vuur. Probeer het anders de volgende keer bijv. als volgt te formuleren:

@Jovanbff Zou je andersom misschien een aantal voorbeelden kunnen geven van andere fabrikanten die de afgelopen periode in jouw ogen wel iets hebben toegevoegd via OTA-updates?
Ik laat me niet opfokken door zo’n irrelevante whataboutism hoor, maar thanks dat je het gezellig houdt!

Dan toch nog even inhoudelijk: Zoals ik eerder ook al had gezegd staat die teller denk ik op 0. Voornamelijk door de EU regeltjes denk ik.

Maar ook niet nodig om verder uit te zoeken, want niet relevant voor een model 3 discussie

[Voor 7% gewijzigd door Jovanbff op 17-05-2020 13:51]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KelvinX
  • Laatst online: 22:30
Jovanbff schreef op zondag 17 mei 2020 @ 13:41:
[...]

Ik laat me niet opfokken door zo’n irrelevante whataboutism hoor, maar thanks dat je het gezellig houdt!

Dan toch nog even inhoudelijk: Zoals ik eerder ook al had gezegd staat die teller denk ik op 0. Voornamelijk door de EU regeltjes denk ik.

Ook geen zin om verder uit te zoeken, want niet relevant voor een model 3 discussie
Briljant. Wij moeten lopen maar andersom "is niet relevant voor een model 3 discussie".

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jovanbff
KelvinX schreef op zondag 17 mei 2020 @ 13:48:
[...]

Briljant. Wij moeten lopen maar andersom "is niet relevant voor een model 3 discussie".
Ja dat is het hele idee toch?

Als iemand zegt “de Tesla Model 3 in NL krijgt veel serieuze updates” dan moet je daar wat argumenten voor geven (Zoals dacote heel scherp deed). En niet een kinderachtige “maar andere merken doen dat ook niet”. Want dat is compleet irrelevant

Als ik had gezegd dat de OTA’s van andere merken beter waren dan model 3. Dan had ik punten aan moeten voeren inderdaad.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• KelvinX
  • Laatst online: 22:30
Jovanbff schreef op zondag 17 mei 2020 @ 13:58:
[...]

Als iemand zegt “de Tesla Model 3 in NL krijgt veel serieuze updates” dan moet je daar wat argumenten voor geven (Zoals dacote heel scherp deed). En niet een kinderachtige “maar andere merken doen dat ook niet”. Want dat is compleet irrelevant

Had ik nou gezegd dat de OTA’s van andere merken beter waren dan model 3. Dan had ik punten aan moeten voeren inderdaad.
🙄

Acties:
  • +3Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: april 2006
  • Niet online
Jovanbff schreef op zondag 17 mei 2020 @ 13:58:
[...]

Had ik nou gezegd dat de OTA’s van andere merken beter waren dan model 3. Dan had ik punten aan moeten voeren inderdaad.
Wut? 😂

One-pedal driving was nog niet genoemd trouwens. Dé update van de Model 3 wat mij betreft.

Twitter | Strava

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 23:39
MrAcid schreef op zondag 17 mei 2020 @ 14:54:
[...]

Wut? 😂

One-pedal driving was nog niet genoemd trouwens. Dé update van de Model 3 wat mij betreft.
Zoals je ergens in dit topic kan lezen vindt jovanbff one pedal driving gevaarlijk en onbruikbaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jovanbff
MrAcid schreef op zondag 17 mei 2020 @ 14:54:
[...]

Wut? 😂

Ok laat ook maar, dit gaat richting het absurdistische. Als we gaan juichen dat een auto tot stilstand komt als je het gas/stroom pedaal loslaat, dan heb ik kennelijk hele andere verwachtingen van wat een auto behoort te doen. (Neem aan dat je 2019.36.1 “stopping mode” bedoelt)
Malt007 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 15:48:
[...]

Zoals je ergens in dit topic kan lezen vindt jovanbff one pedal driving gevaarlijk en onbruikbaar.
De context was een wisselend regeneratief vermogen, niet one pedal an sich

[Voor 3% gewijzigd door Jovanbff op 17-05-2020 17:22]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 23:14

Fab1Man

Live life to the fullest

Jovanbff schreef op zondag 17 mei 2020 @ 17:04:
[...]

Ok laat ook maar, dit gaat richting het absurdistische. Als we gaan juichen dat een auto tot stilstand komt als je het gas/stroom pedaal loslaat, dan heb ik kennelijk hele andere verwachtingen van wat een auto behoort te doen. (Neem aan dat je 2019.36.1 “stopping mode” bedoelt)

[...]

De context was een wisselend regeneratief vermogen, niet one pedal an sich
Jij bent vast gezellig op feestjes... Doe alsjeblieft je auto weg en voer hier geen discussies meer, want je wilt het alleen vanuit je eigen bril zien en je kunt niet met afstand een objectieve discussie voeren. De argumenten waarom gevraagd wordt is niet eens absurd, je wilt gewoon niet de discussie verliezen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jovanbff
Fab1Man schreef op zondag 17 mei 2020 @ 17:30:
[...]

Jij bent vast gezellig op feestjes... Doe alsjeblieft je auto weg en voer hier geen discussies meer, want je wilt het alleen vanuit je eigen bril zien en je kunt niet met afstand een objectieve discussie voeren. De argumenten waarom gevraagd wordt is niet eens absurd, je wilt gewoon niet de discussie verliezen.
Ik geef graag argumenten! Waar is om gevraagd?

Qua objectiviteit; volgens mij zeg ik een paar posts terug nog dat @DaCoTa gelijk had, dat er toch echt een paar serieuze updates waren. (Meer dan ik dacht)

Daarboven geef ik aan dat BMW vaak out-of-date functies levert. Dus redelijk gebalanceerd als je het mij vraagt

[Voor 22% gewijzigd door Jovanbff op 17-05-2020 17:57]

Acties:
  • +11Henk 'm!

• Taro
Jovanbff schreef op zondag 17 mei 2020 @ 17:04:
[...]

Maar dat was eerder nog niet mogelijk en is later toegevoegd. Dus wel een relevante update waar ik en veel anderen heel tevreden over zijn. En ja, uiteraard kan je erover discussiëren of deze optie er al vanaf de lancering van de M3 in had moeten zitten. Maar dat was niet het geval, is later via OTA toegevoegd en dus valt het binnen de kaders.

Je kunt zelf ook je woordkeuze nog wel iets perfectioneren om wat minder discussie uit te lokken...

Ben je tegen de M3: Uiteraard prima, maar dit is het M3 topic met voornamelijk M3 rijders. Een deel ervan is 100% voor de bijtelling gegaan zonder verder onderzoek en die vinden iedere tekortkoming een probleem. Anderen genieten gewoon van een goede auto die bijv. in 3.2 seconden naar de 100 optrekt, een prima geluidssysteem heeft, iedere dag weer met >450 km gereed staat op de oprit (en zelfs op dit moment 100% door de zon wordt opgeladen). Ik was hem met de hand, dat zou ik liever ook niet doen, maar heb ik er voor over om een slechte lak te voorkomen. Ik kijk uiteraard uit naar de opvolger die weer beter is en uiteraard hebben Audi, BMW, VW en andere merken zo ook hun betere kanten, maar de M3 (P in mijn geval) is een erg leuke auto waar ik iedere dag weer met veel plezier in stap. Sterker nog, in het weekend maak ik soms gewoon een ritje om ervan te genieten. En ja, sommige meldingen over camera's die tijdelijk niet werken moet je zo nu en dan wegklikken, maar dat overleef ik ook wel weer.

Opbouwende feedback of kritiek is prima, maar als je voor een andere auto bent, dan kan je beter je positieve feedback in het betreffende topic over die auto achterlaten ipv hier over de M3 te gaan zeuren. Niet persoonlijk vs jou bedoeld, maar meer een algemene opmerking. Iedereen mag kritisch zijn over Tesla in het algemeen en de Model 3 specifiek, maar de tekortkomingen kent iedereen inmiddels wel. Daar kunnen we nog jaren over klagen, of ze gewoon als feit zien en accepteren. Ik accepteer ze, Tesla en met name de Model 3 is zeker niet perfect, maar het is wel een erg leuke auto.
Jovanbff schreef op zondag 17 mei 2020 @ 13:41:
[...]

Maar ook niet nodig om verder uit te zoeken, want niet relevant voor een model 3 discussie
Ok, dus je conclusie is dat Tesla het eigenlijk wel beter doet op het elektrische vlak dan veel andere merken?

[Voor 10% gewijzigd door Taro op 17-05-2020 18:23]

Bitcoin prijsvergelijk | Tesla Model 3 Performance (Stealth) | 6140 WP Zonnepanelen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jovanbff
Taro schreef op zondag 17 mei 2020 @ 18:20:
[...]

Maar dat was eerder nog niet mogelijk en is later toegevoegd. Dus wel een relevante update waar ik en veel anderen heel tevreden over zijn. En ja, uiteraard kan je erover discussiëren of deze optie er al vanaf de lancering van de M3 in had moeten zitten. Maar dat was niet het geval, is later via OTA toegevoegd en dus valt het binnen de kaders.

Je kunt zelf ook je woordkeuze nog wel iets perfectioneren om wat minder discussie uit te lokken...

Ben je tegen de M3: Uiteraard prima, maar dit is het M3 topic met voornamelijk M3 rijders. Een deel ervan is 100% voor de bijtelling gegaan zonder verder onderzoek en die vinden iedere tekortkoming een probleem. Anderen genieten gewoon van een goede auto die bijv. in 3.2 seconden naar de 100 optrekt, een prima geluidssysteem heeft, iedere dag weer met >450 km gereed staat op de oprit (en zelfs op dit moment 100% door de zon wordt opgeladen). Ik was hem met de hand, dat zou ik liever ook niet doen, maar heb ik er voor over om een slechte lak te voorkomen. Ik kijk uiteraard uit naar de opvolger die weer beter is en uiteraard hebben Audi, BMW, VW en andere merken zo ook hun betere kanten, maar de M3 (P in mijn geval) is een erg leuke auto waar ik iedere dag weer met veel plezier in stap. Sterker nog, in het weekend maak ik soms gewoon een ritje om ervan te genieten. En ja, sommige meldingen over camera's die tijdelijk niet werken moet je zo nu en dan wegklikken, maar dat overleef ik ook wel weer.

Opbouwende feedback of kritiek is prima, maar als je voor een andere auto bent, dan kan je beter je positieve feedback in het betreffende topic over die auto achterlaten ipv hier over de M3 te gaan zeuren. Niet persoonlijk vs jou bedoeld, maar meer een algemene opmerking. Iedereen mag kritisch zijn over Tesla in het algemeen en de Model 3 specifiek, maar de tekortkomingen kent iedereen inmiddels wel. Daar kunnen we nog jaren over klagen, of ze gewoon als feit zien en accepteren. Ik accepteer ze, Tesla en met name de Model 3 is zeker niet perfect, maar het is wel een erg leuke auto.

[...]

Ok, dus je conclusie is dat Tesla het eigenlijk wel beter doet op het elektrische vlak dan veel andere merken?
Yes! Anders zou ik hem ook niet als eerste aanraden en zelf gekozen hebben.

Over de “stopping mode” OTA, heb je helemaal gelijk en binnen de kaders. Maar valt bij mij inderdaad onder de noemer “had je mogen verwachten” (vooral omdat je voor zulke zaken je nauwelijks kunt inlezen)

Wel denk ik dat het niet helpt om (zelfs hier) overdreven positief te zijn. Voor mensen die hun keuze nog willen maken, is juist de nuance belangrijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Taro
Jovanbff schreef op zondag 17 mei 2020 @ 18:34:
[...]
Wel denk ik dat het niet helpt om (zelfs hier) overdreven positief te zijn. Voor mensen die hun keuze nog willen maken, is juist de nuance belangrijk.
Eens, zoals je ziet ben ik een M3 fan, maar blijf ik ook zeker wel kritisch tov de kwaliteit en realistisch vs andere automerken. Mijn vorige auto kon ik bijv. wél gewoon door de wasstraat trekken zonder dat de lak er minder door werd. Even los van de andere tekortkomingen. Aan de andere kant heb ik o.a. met een Ford Mondeo 2.0 TDCI in 3 jaar tijd ook 18x een bezoek gebracht aan de garage ivm problemen. Een kofferbak die niet meer dicht ging, een kapotte gloeispiraal in het eerste jaar met xx% minder vermogen tot gevolg, een vakantie met allemaal foutmeldingen in een berggebied, een stinkende airco, een Ford Focus (9 jaar geleden) met een kapotte milieuklep om de statistieken te boosten, etc. etc.

Ik accepteer al lang dat auto's problemen hebben. Het gaat mij er voornamelijk om dat je 99,9% van de tijd zonder gezeur rond kunt rijden en daar van kunt genieten. En los van 1 service center bezoekje ivm een barst in de achterruit die ze netjes binnen garantie hebben opgelost hoor je mij niet klagen over de M3. Ja, soms heb je een maandagochtend model, dat kan iedereen en ieder merk overkomen. Ik zie ook weleens een Audi A6 Avant met pech aan de kant van de weg staan wetende dat ik die hier ook had kunnen hebben staan. Shit happens :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rfaml
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 06-06 13:13
De 3 zaken die ik het meest mis:
1. Ruimte
2. Goede stoelen (o.a. dijbeenondersteuning)
3. Range (ik heb de LR maar ik haal max. 350km)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Teslalrp
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 22:35
Misschien eerlijk. Elke auto heeft zijn tekortkomingen. Ik heb de auto ivm de bijtelling. En die bevalt ook nog. Hoeveel personen waren ongerust in december. Komt de auto nog..... lees het grote levering topic maar eens na.
Met mijn P haal ik nu een gemiddelde van 150wh/km. Dus range is prima. En eerlijk gezegd wil ik niets anders meer dan elektrisch rijden. Mustang was optie, maar eind 2019 was er niet veel keuze.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Taro
rfaml schreef op zondag 17 mei 2020 @ 19:02:
De 3 zaken die ik het meest mis:
1. Ruimte
2. Goede stoelen (o.a. dijbeenondersteuning)
3. Range (ik heb de LR maar ik haal max. 350km)
Eens, maar:

1: Had je vooraf kunnen proberen/weten
2: Had je vooraf kunnen proberen
3: Had je vooraf kunnen weten. Al mag ik hopen dat je in de lente en zomer wel meer dan 350 haalt, want ik haal met mijn P in de zomer ook +-400-450.

Ik heb vooraf ook een proefrit aangevraagd in augustus 2019, maar dat kon helaas niet meer, dus begrijp het als je zegt dat dat niet mogelijk was. Maar, dit zijn geen problemen waar je achteraf ineens per ongeluk achter komt en hebben voornamelijk met een goede voorbereiding te maken.

Je ziet soms op Coolblue ook reviews waarbij men zegt: De 3 meter UTP kabel is toch te kort voor mijn situatie. Dan denk ik: Tjah, had je een 5 meter kabel moeten nemen, dat is niet per se een negatieve eigenschap van de 3 meter kabel. Als je meer ruimte nodig hebt, dan moet je dus een grotere auto uitzoeken.... Net als andere stoelen of meer range.

[Voor 5% gewijzigd door Taro op 17-05-2020 19:28]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rfaml
Taro schreef op zondag 17 mei 2020 @ 19:24:
[...]

Eens, maar:

1: Had je vooraf kunnen proberen/weten
2: Had je vooraf kunnen proberen
3: Had je vooraf kunnen weten. Al mag ik hopen dat je in de lente en zomer wel meer dan 350 haalt, want ik haal met mijn P in de zomer ook +-400-450.

Ik heb vooraf ook een proefrit aangevraagd in augustus 2019, maar dat kon helaas niet meer, dus begrijp het als je zegt dat dat niet mogelijk was. Maar, dit zijn geen problemen waar je achteraf ineens per ongeluk achter komt en hebben voornamelijk met een goede voorbereiding te maken.

Je ziet soms op Coolblue ook reviews waarbij men zegt: De 3 meter UTP kabel is toch te kort voor mijn situatie. Dan denk ik: Tjah, had je een 5 meter kabel moeten nemen, dat is niet per se een negatieve eigenschap van de 3 meter kabel. Als je meer ruimte nodig hebt, dan moet je dus een grotere auto uitzoeken.... Net als andere stoelen of meer range.
Ik geef je gelijk, behalve bij 3. De range valt erg tegen, ook in de zomer (heb hem nu een jaar), nooit meer dan 350 gehaald.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 06-06 14:42
rfaml schreef op zondag 17 mei 2020 @ 20:45:
[...]

Ik geef je gelijk, behalve bij 3. De range valt erg tegen, ook in de zomer (heb hem nu een jaar), nooit meer dan 350 gehaald.
Als je normaal rijdt en dat echt zo is, dan moet je echt een afspraak maken bij het SeC want dat is niet normaal. Met mijn M3 LR red ik 450 makkelijk nu het weer wat warmer is en ik rustig rij.

Afgelopen wekend met 15 graden ritje naar het strand toe, afstand van ~40km waarvan groot gedeelte 85km/u en de rest binnen de bebouwde kom, gemiddeld verbruik: 130wh/km. Waneer ik grote stukken snelweg rijd met ~105km/u zit mijn verbruik zo rond de 150wh/km. Hiermee red ik die 450-500km makkelijk (op een volle accu).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Taro
rfaml schreef op zondag 17 mei 2020 @ 20:45:
[...]

Dat is dan wel erg vreemd. Want ik ben echt iemand die altijd links rijdt, als snelste weg wil zijn bij een stoplicht en ooit nog een keer zijn rijbewijs kwijt gaat raken en dan ook nog een P ipv LR, dus meer verbruik en ik haal echt die >400 wel. Ik heb echter pas 3x bij een SuC geladen en laad eigenlijk altijd thuis, op het werk of op locatie met 1 of 3 fase. Mocht je erg veel bij Superchargers laden dan heb je misschien wel vrij veel degeneratie, al is dat binnen een jaar wel erg veel. Inderdaad even contact met Tesla opnemen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Splash-
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 23:11
Teslalrp schreef op zondag 17 mei 2020 @ 19:22:
Misschien eerlijk. Elke auto heeft zijn tekortkomingen. Ik heb de auto ivm de bijtelling. En die bevalt ook nog. Hoeveel personen waren ongerust in december. Komt de auto nog..... lees het grote levering topic maar eens na.
Met mijn P haal ik nu een gemiddelde van 150wh/km. Dus range is prima. En eerlijk gezegd wil ik niets anders meer dan elektrisch rijden. Mustang was optie, maar eind 2019 was er niet veel keuze.
Als je zeker een auto wilt hebben is de Mustang of de polestar (de enige leuke opties in een prijsklasse) nog steeds een moeilijk te verkrijgen optie anders. Zeker als de communicatie tussen mijn werkgever en de lm Zo traag gaat.

Overigens kies ik de model 3 niet perse voor de bijtelling. Maar dat wil niet zeggen dat ik graag onnodig twee keer zoveel kwijt wil zijn per maand. ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Taro
-Splash- schreef op zondag 17 mei 2020 @ 21:07:
[...]

Als je zeker een auto wilt hebben is de Mustang of de polestar (de enige leuke opties in een prijsklasse) nog steeds een moeilijk te verkrijgen optie anders. Zeker als de communicatie tussen mijn werkgever en de lm Zo traag gaat.

Overigens kies ik de model 3 niet perse voor de bijtelling. Maar dat wil niet zeggen dat ik graag onnodig twee keer zoveel kwijt wil zijn per maand. ;)
Ik ben ook wel heel benieuwd hoe de Mustang en Polestar topics er over enige tijd uitzien. Is iedereen laaiend enthousiast of zie je ook veel kanttekeningen en kritiek langskomen. Ik verwacht voornamelijk bij de Ford Mustang minder gedoe over lak en kwaliteit (ik heb 2x een Focus en 1x een Mondeo gehad), maar het is de eerste 100% elektrische auto, dus benieuwd over de software, performance, range, etc.

Wat betreft de Polestar: Een Volvo, maar de eerste 100% elektrische editie met relatief weinig praktijk ervaring. Ik verwacht een goede kwaliteit auto, maar benieuwd naar het elektrische gedeelte en dan voornamelijk in de praktijk en verdeeld over tienduizenden auto's.

Alles nog even los van het laadnetwerk uiteraard. Ik heb nauwelijks Superchargers nodig gehad (nog nooit eigenlijk), maar het geeft mij wel altijd een goed gevoel om die als backup optie achter de hand te hebben.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: december 2014
  • Nu online
Tja, wat een interessante meningen zo links en rechts.
Ik rijd nu vanaf september 2019 met de Model 3 LR, en ben zeer tevreden. De auto was bij aflevering wat afwerking betreft prima, geen tegenvallers zoals veel mensen melden op dit Forum. Geen merk is trouwens volgens mij perfect. Een van mijn vorige auto's was een Mini Cooper S 2011 ( in elkaar gezet in GB) en bij aflevering hingen de deurrubbers los, stond het stuur scheef en kon ik na 1200 km terug naar de garage ivm een defecte benzine pomp, om maar te zwijgen van het olie gebruik. Renault Espace ( heb ik nog) ontelbaar veel mankementen, enige auto die tot nu toe geen klachten heeft is mijn Tesla en een Mini Coopers S uit 2016 waar mijn vrouw nu in rijdt, Born in Born.
Wat mij brengt op een interessante vraag: waar is de auto in elkaar gezet? Amerikanen hebben een slechtere naam op gebied van bouwkwaliteit dan Nederlanders ( Born) en Duitsers, dus zullen een aantal problemen die nieuwe Tesla's nu soms hebben, slechte lakkwaliteit, scheef gemonteerde deuren, achterklep etc, niet meer voorkomen als de Tesla's in Duitsland gemaakt worden? En is er al bekend hoe de kwaliteit bij aflevering is van de in China gemaakte Tesla's? Ik ben benieuwd.
Ik las een onderzoek naar autokosten nadat de garantieperiode voorbij was, en daar kwamen Audi, Mercedes en BMW veel slechter uit dan Tesla.
Blijft natuurlijk de situatie dat je als je voor een Tesla hebt gekozen, je een zeer vooruitstrevend product onder je kont hebt dat niet te vergelijken is met conventionele auto's. Dat kan je van tevoren weten. Constant in ontwikkeling. De Software update's maken de auto steeds weer beter en prettiger.
Mensen die een conventionele auto willen met veel knopjes en zo, die moeten nog maar genieten van wat er door de andere merken verkocht wordt, zolang het nog kan, want ik voorzie dat in de toekomst alle auto's /voertuigen gaan lijken qua techniek op de Tesla's van nu
Nogmaals, ik ben zeer tevreden over mijn Tesla, en ik kijk uit naar het moment dat ik met de Tesla op vakantie naar Frankrijk mag.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MtC
Voor vaste poster Johanbff:

https://www.amt.nl/werkpl...42965-59781566.1589742965

Duitsers hebben het lang niet altijd beter op orde.

[Voor 4% gewijzigd door deepbass909 op 18-05-2020 00:19. Reden: Let een beetje op je taalgebruik]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Splash-
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 23:11
Taro schreef op zondag 17 mei 2020 @ 21:12:
[...]

Ik ben ook wel heel benieuwd hoe de Mustang en Polestar topics er over enige tijd uitzien. Is iedereen laaiend enthousiast of zie je ook veel kanttekeningen en kritiek langskomen. Ik verwacht voornamelijk bij de Ford Mustang minder gedoe over lak en kwaliteit (ik heb 2x een Focus en 1x een Mondeo gehad), maar het is de eerste 100% elektrische auto, dus benieuwd over de software, performance, range, etc.

Wat betreft de Polestar: Een Volvo, maar de eerste 100% elektrische editie met relatief weinig praktijk ervaring. Ik verwacht een goede kwaliteit auto, maar benieuwd naar het elektrische gedeelte en dan voornamelijk in de praktijk en verdeeld over tienduizenden auto's.

Alles nog even los van het laadnetwerk uiteraard. Ik heb nauwelijks Superchargers nodig gehad (nog nooit eigenlijk), maar het geeft mij wel altijd een goed gevoel om die als backup optie achter de hand te hebben.
Ford is nog onderdeel van ionity en geeft haar klanten waarschijnlijk daarmee voordeel. Polestar heeft dat niet. Geen idee of het nodig is.

Volvo gebruikt de polestar tech ook voor haar xc40 recharge. Ben vooral benieuwd naar de qa en waar gebruikers tegen aan gaan lopen inderdaad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BlakHawk
  • Laatst online: 16:44
@Inspired gisteren eindelijk een dag gehad met wat meer kilometers.

In de ochtend tot 80% opgeladen.
163km gereden
35% over bij thuiskomst
176wh/km

Dan heb ik dus 362km range met de long range. Stukken beter dan wat ik tot nu toe haal. Maar moet zeggen dat het minder blijft dan ik ooit verwachtte.

Heenweg 100km/h
Terugweg 100, 120 en 130km/h

Ben nergens echt lang gestopt, op twee adressen wat afgegeven en opgehaald.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 19:48
BlakHawk schreef op maandag 18 mei 2020 @ 06:45:
@Inspired gisteren eindelijk een dag gehad met wat meer kilometers.

In de ochtend tot 80% opgeladen.
163km gereden
35% over bij thuiskomst
176wh/km

Dan heb ik dus 362km range met de long range. Stukken beter dan wat ik tot nu toe haal. Maar moet zeggen dat het minder blijft dan ik ooit verwachtte.

Heenweg 100km/h
Terugweg 100, 120 en 130km/h

Ben nergens echt lang gestopt, op twee adressen wat afgegeven en opgehaald.

[Afbeelding]
Dat is inderdaad al wat ‘normaler’ ;) . Al haal ik nu met de nieuwe 100km/u en deze temperaturen rond de 140Wh/km en dus (theoretisch) 350km range met een SR+ :+ . Ik merk dat het verschil tussen 100 en 130km/u echt heel groot is. Dat lijkt echt 140 vs 170-180Wh/km te zijn.
Rijstijl zal ook uitmaken, maar vlot optrekken doe ik ook, daarna AP aan en cruisen op de snelweg. Dan rij je dus heel constant en automatisch ‘rustig’.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BlakHawk
Smobbo schreef op maandag 18 mei 2020 @ 06:53:
[...]

Dat is inderdaad al wat ‘normaler’ ;) . Al haal ik nu met de nieuwe 100km/u en deze temperaturen rond de 140Wh/km en dus (theoretisch) 350km range met een SR+ :+ . Ik merk dat het verschil tussen 100 en 130km/u echt heel groot is. Dat lijkt echt 140 vs 170-180Wh/km te zijn.
Rijstijl zal ook uitmaken, maar vlot optrekken doe ik ook, daarna AP aan en cruisen op de snelweg. Dan rij je dus heel constant en automatisch ‘rustig’.
Zowel heenweg als terugweg op AP.
Heenweg ook veel 80km wegen, even vergeten, zat ik op 169wh/km

Terugweg met 100, 120 en 130 km/h zat rond de 195wh/km.

Gemiddeld totaal 176wh/km zoals je in het plaatje ziet.

Ik dacht altijd dat 400 km realistisch verbruik wel mogelijk moest zijn met de long rang en temperaturen als gisteren. Dus 450 van 100% naar 0%

Die 362 is ook niet realistisch, dat zal in de praktijk eerder 300-310km zijn. Misschien nog iets minder maar je niet tot 100% laadt.

Maar goed. We doen het er maar mee...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bottom line
BlakHawk schreef op maandag 18 mei 2020 @ 07:06:
[...]

Zowel heenweg als terugweg op AP.
Heenweg ook veel 80km wegen, even vergeten, zat ik op 169wh/km

Gemiddeld totaal 176wh/km zoals je in het plaatje ziet.

Ik dacht altijd dat 400 km realistisch verbruik wel mogelijk moest zijn met de long rang en temperaturen als gisteren. Dus 450 van 100% naar 0%

Die 362 is ook niet realistisch, dat zal in de praktijk eerder 300-310km zijn. Misschien nog iets minder maar je niet tot 100% laadt.

Maar goed. We doen het er maar mee...
176wh/km is anders wel niet normaal.. zeker als je met 80 wegen zat (of je waande je daar even James Bond :+ maar vermoed van niet). Je hebt wel 19 inch, dus de laagste cijfers ga je nooit halen, maar dit verbruik lijkt me nog te hoog zijn...

Heb je genavigeerd? En gaf hij van het begin ook al je eindpercentage aan bij je bestemming, dat ook echt klopte? +-1%

[Voor 6% gewijzigd door bottom line op 18-05-2020 07:22]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BlakHawk
bottom line schreef op maandag 18 mei 2020 @ 07:18:
[...]

176wh/km is anders wel niet normaal.. zeker als je met 80 wegen zat (of je waande je daar even James Bond :+ maar vermoed van niet). Je hebt wel 19 inch, dus de laagste cijfers ga je nooit halen, maar dit verbruik lijkt me nog te hoog zijn...

Heb je genavigeerd? En gaf hij van het begin ook al je eindpercentage aan bij je bestemming, dat ook echt klopte? +-1%
Eigenlijk niet naar gekeken, omdat ik zeker wist dat ik het ging halen.

Vanochtend was hij met 75% klaar met laden toen mijn vrouw weg moest. Dus 40% geladen en de paal geeft 31,85kWh aan.

Dat betekent dat het werkelijk verbruik op 221wh/km ligt. De auto geeft 176wh/km aan.
Dan reken ik laadverliezen mee, zelfde als ik vroeger bij de pomp deed.

Als ik tesla moet geloven, rekent de auto de 12v systemen en accu conditionering niet mee in de cijfers. Ik betwijfel dat nog, gezien het grote verschil tussen verbruik links in het scherm en onder energie rechts in het scherm (bij mij minimaal 100wh/km lager bij gelijke kilometers (10, 25 of 50).

Dus Tesla zal een deel voor zijn rekening nemen en laadverliezen zitten rond de 10-20% begreep ik.

Beide samen rond de 21% extra verbruik boven op wat de boardcomputer zegt.

[Voor 22% gewijzigd door BlakHawk op 18-05-2020 07:52]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jovanbff
BlakHawk schreef op maandag 18 mei 2020 @ 07:46:
[...]

Eigenlijk niet naar gekeken, omdat ik zeker wist dat ik het ging halen.

Vanochtend was hij met 75% klaar met laden toen mijn vrouw weg moest. Dus 40% geladen en de paal geeft 31,85kWh aan.

Dat betekent dat het werkelijk verbruik op 221wh/km ligt. De auto geeft 176wh/km aan.
Dan reken ik laadverliezen mee, zelfde als ik vroeger bij de pomp deed.

Als ik tesla moet geloven, rekent de auto de 12v systemen en accu conditionering niet mee in de cijfers. Ik betwijfel dat nog, gezien het grote verschil tussen verbruik links in het scherm en onder energie rechts in het scherm (bij mij minimaal 100wh/km lager bij gelijke kilometers (10, 25 of 50).

Dus Tesla zal een deel voor zijn rekening nemen en laadverliezen zitten rond de 10-20% begreep ik.

Beide samen rond de 21% extra verbruik boven op wat de boardcomputer zegt.
Deze heb ik me ook altijd afgevraagd inderdaad! Waarom zijn die Wh/km cijfers verschillend, als je bijv. 25 km in je rit zit verschillen de nummers links en rechts. Is dat dus om dat links sommige nummers niet meegerekend worden?

Kleine opmerking:
31.85 kWh / 163 km is wel “maar” 195 Wh/km trouwens, niet 220.

[Voor 6% gewijzigd door Jovanbff op 18-05-2020 08:48]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BlakHawk
Jovanbff schreef op maandag 18 mei 2020 @ 08:39:
[...]

Deze heb ik me ook altijd afgevraagd inderdaad! Waarom zijn die Wh/km cijfers verschillend, als je bijv. 25 km in je rit zit verschillen de nummers links en rechts. Is dat dus om dat links sommige nummers niet meegerekend worden?

Kleine opmerking:
31.85 kWh / 163 km is wel “maar” 195 Wh/km trouwens, niet 220.
Ik begon gisteren op 80% en vanochtend moest mijn vrouw vroegtijdig afbreken op 75%
Dus reken ik met 144km ipv 163. Omdat ik 45% heb verbruikt, maar 40% heb bijgeladen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BlakHawk
Ik heb spritmonitor, die ik altijd bij de ICE gebruikte er maar weer eens bijgepakt. Nadeel is dat je niet exact kunt aangeven van hoveel % naar hoeveel % je bent gegaan.

Dat zou een welkome toevoeging zijn.

Bij de ICE gingen ze gewoon altijd uit van voltanken

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Inspired
100wh/km verschil tussen de twee schermen? Dat lijkt me sterk. Als je instapt, weg gaat en na 25km de twee schermen vergelijkt zit er volgens mij niet veel verschil tussen. Koude/warme auto zou verschil kunnen maken. Maar met een warme auto zou dit redelijk hetzelfde moeten zijn. Al gaat rechts natuurlijk uit van de laatste 5/10/25km en links van de totale rit.

Ik kwam met 20 graden en warme auto (geen puntjes bij vertrek) tot 155wh/km. Iets van 95 gemiddeld. 75km stuk 100 km/h waar ik met +3 op AP reed. Climate eigenlijk altijd op 20.5 in auto stand. Die 155wh/km zag ik links overigens.

Met een LR op 19 inch en standaard zomerbanden.

Ik gok trouwens dat ik overall zo op 350+ wh/km zit. Als ik dus alles optel. Eens kijken met Scan my Tesla wat er in gegaan is tot nu toe.

[Voor 16% gewijzigd door Inspired op 18-05-2020 09:04]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 05-06 22:33

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Smobbo schreef op maandag 18 mei 2020 @ 06:53:
[...]

Ik merk dat het verschil tussen 100 en 130km/u echt heel groot is. Dat lijkt echt 140 vs 170-180Wh/km te zijn.
Dat is helemaal niet groot. Dat is zelfs minder dan je zou verwachten!
Je gaat 30% harder en het verbruik gaat maar 21-28% omhoog? Je zou eerder een kwadratische
toename verwachten. dus van 140 naar 200-230.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 00:32
Maasluip schreef op maandag 18 mei 2020 @ 09:02:
[...]

Dat is helemaal niet groot. Dat is zelfs minder dan je zou verwachten!
Je gaat 30% harder en het verbruik gaat maar 21-28% omhoog? Je zou eerder een kwadratische
toename verwachten. dus van 140 naar 200-230.
Dit heb ik laatst dus ook 'getest' gewoon met de trip-counter en hoofdrekenen tijdens het rijden, toen kwam ik dus ook uit op zo'n zelfde stijging.
Ik had ook verwacht dat het veel sterker omhoog zou gaan door extra luchtweerstand maar dat viel me heel erg mee, scheelde misschien een paar procent extra verbruik t.o.v. de snelheidsstijging.
Wie heeft daar daadwerkelijk gemeten tests voor gedaan? :*)

Tesla Model 3 SR+ Midnight Silver / Black / 18" No-Aero

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jovanbff
Inspired schreef op maandag 18 mei 2020 @ 08:59:

Ik kwam met 20 graden en warme auto (geen puntjes bij vertrek) tot 155wh/km. Iets van 95 gemiddeld. 75km stuk 100 km/h waar ik met +3 op AP reed. Climate eigenlijk altijd op 20.5 in auto stand. Die 155wh/km zag ik links overigens.
Kun je dat voorverwarmen ook doen zonder aan een laadpaal de staan? Hij stond gister middag in de brandende zon (en is ook nog eens zwart), toen ik hem pakte en had nog steeds iets van 5-6 puntjes. Na 30km had ie die geloof ik nog steeds een paar puntjes (niet helemaal zeker)

Ik zie namelijk zelfs aan de laadpaal dat "gepland vertrek" niet.

[Voor 6% gewijzigd door Jovanbff op 18-05-2020 09:22]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online
Jovanbff schreef op maandag 18 mei 2020 @ 09:20:
[...]

Kun je dat voorverwarmen ook doen zonder aan een laadpaal de staan? Hij stond gister middag in de brandende zon (en is ook nog eens zwart), toen ik hem pakte en had nog steeds iets van 5-6 puntjes. Na 30km had ie die geloof ik nog steeds een paar puntjes (niet helemaal zeker)

Ik zie namelijk zelfs aan de laadpaal dat "gepland vertrek" niet.
Gepland vertrek kan je alleen in de auto zelf instellen. Maar je kan voorverwarmen/voorkoelen uiteraard wel starten uit de app. Werkt perfect.

Mijn LinkedIn!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DaCoTa
BlakHawk schreef op maandag 18 mei 2020 @ 07:06:
[...]
Ik vind dit nog steeds erg hoog. Bij jouw getallen heb ik altijd het idee dat er iets meer energie verbruikt dan wat zou moeten.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• BlakHawk
DaCoTa schreef op maandag 18 mei 2020 @ 09:28:
[...]

Ik vind dit nog steeds erg hoog. Bij jouw getallen heb ik altijd het idee dat er iets meer energie verbruikt dan wat zou moeten.
Maar waardoor is de grote vraag?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jovanbff
DennusB schreef op maandag 18 mei 2020 @ 09:27:
[...]

Gepland vertrek kan je alleen in de auto zelf instellen. Maar je kan voorverwarmen/voorkoelen uiteraard wel starten uit de app. Werkt perfect.
Ja ik bedoel de motor/batterij voorverwarmen, niet het interieur, zodat ik niet de stipjes krijg. Waarvan we inmiddels van weten dat ik me aan erger, omdat dan regeneratief remmen steeds anders voelt :-). (en hij minder efficient is)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Inspired
BlakHawk schreef op maandag 18 mei 2020 @ 09:29:
[...]

Was het overwegend 130? Of juist bijna niet. Met 130 op de AP is 200wh/km niet heel vreemd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bottom line
Inspired schreef op maandag 18 mei 2020 @ 10:03:
[...]

Was het overwegend 130? Of juist bijna niet. Met 130 op de AP is 200wh/km niet heel vreemd.
Met deze temperaturen toch wel vreemd niet? Als hij nu continu zou versnellen en vertragen wel, maar met deze lege snelwegen..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Inspired
bottom line schreef op maandag 18 mei 2020 @ 10:16:
[...]

Met deze temperaturen toch wel vreemd niet? Als hij nu continu zou versnellen en vertragen wel, maar met deze lege snelwegen..
Met 100 zit ik op 155wh/km met LR op 19 inch. 30% sneller en 30% meer verbruik lijkt mij niet meteen heel gek.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 21:47
BlakHawk schreef op maandag 18 mei 2020 @ 09:29:
[...]

Heb je eigenlijk al eens naar je remschijven gekeken? Je zou na een rit eens je hand naast je wielen kunnen houden (niet aanraken uiteraard). Als er een schijf aanloopt dan kan je al van een afstandje voelen dat er veel meer warmte van af komt dan de andere schijven. Ik had ooit eens een handrem die licht aanliep nadat hij was vastgevroren. Niet genoeg om het echt in het verbruik te merken, maar hij was toch al gloeiend heet.

Als het verbruik zoveel hoger is zou er zowieso iets warm moeten worden zou je denken. Want die energie wordt niet omgezet in beweging, maar moet ergens heen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BlakHawk
Inspired schreef op maandag 18 mei 2020 @ 10:03:
[...]

Eeerste stuk zaandam naar Zoetermeer 100. Ergens rond Schiphol werd de A5 130. Stuk A4 130 en laatste stuk A4 100. Gevolgd door N206 80.

Op 130 ligt het verbruik rond de 220wh/km

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BlakHawk
Pierz schreef op maandag 18 mei 2020 @ 10:46:
[...]

Heb je eigenlijk al eens naar je remschijven gekeken? Je zou na een rit eens je hand naast je wielen kunnen houden (niet aanraken uiteraard). Als er een schijf aanloopt dan kan je al van een afstandje voelen dat er veel meer warmte van af komt dan de andere schijven. Ik had ooit eens een handrem die licht aanliep nadat hij was vastgevroren. Niet genoeg om het echt in het verbruik te merken, maar hij was toch al gloeiend heet.

Als het verbruik zoveel hoger is zou er zowieso iets warm moeten worden zou je denken. Want die energie wordt niet omgezet in beweging, maar moet ergens heen.
MAar dan zouden de velgen toch ook goor moeten wordne van het remstof, zijn er nog als nieuw uit, omdat ik bijna nooit rem

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Malt007
Na 8500km is bij mij het werkelijke gebruik (geladen Kwh) 25% hoger dan het opgegeven verbruik in de auto. Auto meet alleen de gereden km’s en mist derhalve het verbruik bij stilstaan en laadverliezen.

Berekening is niet 100% accuraat, als ik de laatste laadsessie eraf haal gaat het al naar 21%. Dat is een iets betere indicatie omdat die laadsessie van 55kwh op de laatste dag van de meetperiode is geweest en derhalve niet is gebruikt voor de gemeten km’s.

Gemiddeld verbruik duikt overigens hard naar beneden. 200wh/km in december naar 160 in april. Helaas rijdt mijn vrouw er nu voornamelijk mee en dat is niet het type om op het verbruik te letten, de airco uit te schakelen als deze niet nodig is etc. Ik zelf ga met gemak onder de 150wh/km zonder als een bejaarde te rijden, trek vaak hard op en gebruik de airco als het nodig is, niks geks dus. Gaat om een M3P.

Snap dus echt niet hoe sommige mensen aan zo’n hoog verbruik komen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BlakHawk
Malt007 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 11:00:
Na 8500km is bij mij het werkelijke gebruik (geladen Kwh) 25% hoger dan het opgegeven verbruik in de auto. Auto meet alleen de gereden km’s en mist derhalve het verbruik bij stilstaan en laadverliezen.

Berekening is niet 100% accuraat, als ik de laatste laadsessie eraf haal gaat het al naar 21%. Dat is een iets betere indicatie omdat die laadsessie van 55kwh op de laatste dag van de meetperiode is geweest en derhalve niet is gebruikt voor de gemeten km’s.

Gemiddeld verbruik duikt overigens hard naar beneden. 200wh/km in december naar 160 in april. Helaas rijdt mijn vrouw er nu voornamelijk mee en dat is niet het type om op het verbruik te letten, de airco uit te schakelen als deze niet nodig is etc. Ik zelf ga met gemak onder de 150wh/km zonder als een bejaarde te rijden, trek vaak hard op en gebruik de airco als het nodig is, niks geks dus. Gaat om een M3P.

Ik snap dit echt niet, ik moet echt 40km/h gaan rijden heel constant om hier op uit te komen..
Ik doe echt niets raars...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Caelorum
Malt007 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 11:00:
[...] Helaas rijdt mijn vrouw er nu voornamelijk mee en dat is niet het type om op het verbruik te letten, de airco uit te schakelen als deze niet nodig is etc. Ik zelf ga met gemak onder de 150wh/km zonder als een bejaarde te rijden, trek vaak hard op en gebruik de airco als het nodig is, niks geks dus. Gaat om een M3P.

Grappig om te lezen :) Ik en mijn vrouw letten er niet echt op. Ik rij meestal rond de 150wh/km (SR+) en mijn vrouw zit steevast rond de 125 in dezelfde auto.
Ik zal wel iets harder optrekken en wat later vaart minderen ofzo, ook al rij ik gewoon met het verkeer mee.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GB2
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 06-06 14:35
Vrijdag was ik bij een klant eerder klaar en mijn volgende afspraak kon niet eerder op locatie zijn, dus voor de gein met 80 km/pu achter een vrachtwagen gehangen op ap.
Verbruik was toen 100/105 wh/km (SR+) airco stond aan en muziek, is wel grappig voor een keer maar daar gaan we geen gewoonte van maken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Malt007
BlakHawk schreef op maandag 18 mei 2020 @ 11:07:
[...]

Ik snap dit echt niet, ik moet echt 40km/h gaan rijden heel constant om hier op uit te komen..
Regeneratief remmen is wel essentieel voor een laag gebruik, ik denk dat ik de rem in 90% van de ritten niet aanraak, daarvoor moet ik wel redelijk defensief rijden vooral in de gewone ochtendspits maar nog steeds prima te doen. Maar ik ben gek op de snelle acceleratie en doe echt niks geks verder.

Bandenspanning maakt ook niet heel veel uit, vanaf aflevering tot vorige maand was deze 2.5-2.6, en sindsdien opgepompt naar de geadviseerde 3.0, maar geen direct verschil gemerkt tov de voorgaande dagen (met dezelfde temperaturen). Denk toch dat je even naar je remmen moet kijken of je rijstijl aanpassen aan elektrisch rijden ofzo.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• IceOnFire
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
mijn verbuikcijfers worden ook steeds beter, hogere temperaturen helpen duidelijk. blijft nog altijd wel hoger dan ik verwacht had;

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Saxi
  • Laatst online: 06-06 10:05
IceOnFire schreef op maandag 18 mei 2020 @ 11:22:
mijn verbuikcijfers worden ook steeds beter, hogere temperaturen helpen duidelijk. blijft nog altijd wel hoger dan ik verwacht had;
Dat ziet er bij mij toch stuk ongunstiger uit. M3P met 20 inch zomerbanden.

Model 3 Performance | Red | White interior | Aflevering 24-12-2019

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 00:34
Lange ritten vs korte ritten ?

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Saxi
MacorgaZ schreef op maandag 18 mei 2020 @ 09:05:
[...]

Wie heeft daar daadwerkelijk gemeten tests voor gedaan? :*)
Ik. In februari op winterbanden. 170 Wh/km bij 90 km/u. 240 Wh/km bij 130 km/u. Zie hier:

Samenvatting op 7'48". Ga binnenkort met zomerbanden testen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 22:51
Een SR+ lijkt mij sowieso een wat lager verbruik te kunnen halen want een stuk lichter vanwege kleinere accu en hierdoor ook een lager beschikbaar piekvermogen. Wellicht dat de afwezigheid van de subwoofer voor sommigen ook nog wat helpt ;)

[Voor 12% gewijzigd door r0bb op 18-05-2020 13:32]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IceOnFire
  • Niet online
Saxi schreef op maandag 18 mei 2020 @ 13:21:
[...]

Dat ziet er bij mij toch stuk ongunstiger uit. M3P met 20 inch zomerbanden.
Inderdaad! Ik heb ook een M3P op zomerbanden, dus daar zit iig geen verschil in. Je gemiddelde snelheid ligt in sommige gevallen wel wat hoger, maar dat zal niet het hele verschil maken. Ik rij over het algemeen wel vrij rustig, alleen af en toe een vlot tussensprintje. Mn uiteindelijke verbruik ligt dan wel weer hoger, maar dat komt omdat de auto wat vaker wat langer stilstaat dus dan loopt het sluipverbruik aardig op.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Malt007
kdeboois schreef op maandag 18 mei 2020 @ 13:24:
Lange ritten vs korte ritten ?
Je kan beter spreken van snelle vs langzame ritten bij EV's, in ieder geval in de zomer. Van opwarmen is geen sprake meer en met snelheden boven de 100 krijg je hem niet op minder dan 150wh/km.

Moet overigens zeggen dat de airco geen duidelijk meerverbruik oplevert bij koelen. Dat was in de winter wel anders met verwarmen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Saxi
IceOnFire schreef op maandag 18 mei 2020 @ 14:19:
[...]

Mn uiteindelijke verbruik ligt dan wel weer hoger, maar dat komt omdat de auto wat vaker wat langer stilstaat dus dan loopt het sluipverbruik aardig op.
Oh ja, ik zie nou inderdaad dat jouw gross consumption veel hoger is. Heb je Sentry Mode altijd aan staan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kdeboois
Malt007 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 14:48:
[...]

Je kan beter spreken van snelle vs langzame ritten bij EV's, in ieder geval in de zomer. Van opwarmen is geen sprake meer en met snelheden boven de 100 krijg je hem niet op minder dan 150wh/km.

Moet overigens zeggen dat de airco geen duidelijk meerverbruik oplevert bij koelen. Dat was in de winter wel anders met verwarmen.
Dan moet je toch de bovenste rij wat beter vergelijken.

Sneller en zuiniger bij 25 graden C

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Malt007
kdeboois schreef op maandag 18 mei 2020 @ 15:02:
[...]

Dan moet je toch de bovenste rij wat beter vergelijken.

Sneller en zuiniger bij 25 graden C
Ik weet niet waar je naar welke rij je precies verwijst maar bij een EV loopt het verbruik exponentieel op met de verhoging van de snelheid. Kan zijn dat er in 1 van bovenstaande statistieken gemiddeld een iets hogere gemiddelde snelheid is behaalt met een lager verbruik maar dat wil niet zoveel zeggen. Met een stadsritje kan ik nu in ieder geval ruim onder de 150wh/km komen en dat red je niet op de snelweg.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Caelorum
Malt007 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 15:17:
[...] Met een stadsritje kan ik nu in ieder geval ruim onder de 150wh/km komen en dat red je niet op de snelweg.
Dat ligt dus ook aan het model, want mijn vrouw lukt het dus prima 125 met een SR+ op de snelweg. Hoe? Geen idee, ze rijd gewoon met het verkeer mee.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IceOnFire
  • Niet online
Saxi schreef op maandag 18 mei 2020 @ 14:54:
[...]

Oh ja, ik zie nou inderdaad dat jouw gross consumption veel hoger is. Heb je Sentry Mode altijd aan staan?
Niet altijd, maar wel vrij vaak, dus daar zal het verschil in sluipverbruik vandaan komen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Malt007
Caelorum schreef op maandag 18 mei 2020 @ 15:27:
[...]

Dat ligt dus ook aan het model, want mijn vrouw lukt het dus prima 125 met een SR+ op de snelweg. Hoe? Geen idee, ze rijd gewoon met het verkeer mee.
De wind zal daarin wel een rol spelen denk ik, en de sr+ is natuurllijk wel 10-20% zuiniger door het lagere gewicht en de kleinere wielen met aerodoppen. Ben wel benieuwd naar woon-werk verkeer, maar dat zit er nog even niet in, dan kan ik het beste vergelijk met de mijn gebruik tm maart trekken.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Inspired
Net nog even een korte niet wetenschappelijke test gedaan.

Warme auto (geen puntjes), climate op 21 auto met AC, buiten 25 graden. Weinig tot geen wind.

10km lang 110 op de snelweg; links op de tripmeter 170wh/km (reset en toen 10km gereden) en rechts in energie 165wh/km over de laatste 10km. (Van 90-10 dus ~ 340km)

10km lang 100 op de snelweg; links op de tripmeter 142wh/km (reset en toen 10km gereden) en rechts in energie 136wh/km over de laatste 10km. (Van 90-10 dus ~ 405km)

Beide op AP en bij beide zo goed als 100% snelheid aan kunnen houden.

ABRP gaat uit bij mijn config met 180wh/km @110km/h.

Dit met een MY19 LR DM, 19" en stock zomerbanden. Bovenstaande komt ook wel overeen met de ervaring op de vakantie. Daar was ABRP altijd iets te pessimistisch.

Je ziet dus al dan 10km/h al een redelijk stijging geeft. 200wh/km @ 130 km/h is dus echt niet gek met deze auto.

[Voor 15% gewijzigd door Inspired op 18-05-2020 16:33]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kdeboois
Malt007 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 15:17:
[...]

Ik weet niet waar je naar welke rij je precies verwijst maar bij een EV loopt het verbruik exponentieel op met de verhoging van de snelheid. Kan zijn dat er in 1 van bovenstaande statistieken gemiddeld een iets hogere gemiddelde snelheid is behaalt met een lager verbruik maar dat wil niet zoveel zeggen. Met een stadsritje kan ik nu in ieder geval ruim onder de 150wh/km komen en dat red je niet op de snelweg.
Je weet dus wel waar ik naar verwijs. Fijn zo.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jovanbff
Inspired schreef op maandag 18 mei 2020 @ 16:20:
Net nog even een korte niet wetenschappelijke test gedaan.

Warme auto (geen puntjes), climate op 21 auto met AC, buiten 25 graden. Weinig tot geen wind.

10km lang 110 op de snelweg; links op de tripmeter 170wh/km (reset en toen 10km gereden) en rechts in energie 165wh/km over de laatste 10km. (Van 90-10 dus ~ 340km)

10km lang 100 op de snelweg; links op de tripmeter 142wh/km (reset en toen 10km gereden) en rechts in energie 136wh/km over de laatste 10km. (Van 90-10 dus ~ 405km)

Beide op AP en bij beide zo goed als 100% snelheid aan kunnen houden.

ABRP gaat uit bij mijn config met 180wh/km @110km/h.

Dit met een MY19 LR DM, 19" en stock zomerbanden. Bovenstaande komt ook wel overeen met de ervaring op de vakantie. Daar was ABRP altijd iets te pessimistisch.

Je ziet dus al dan 10km/h al een redelijk stijging geeft. 200wh/km @ 130 km/h is dus echt niet gek met deze auto.
En dat is dan ook nog in goede condities, dus zeer realistisch.

Verder een shout-out naar mezelf dat ik niet op de range discussie heb gehapt! :*)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rfaml
Heerlijk toch om over een tijdje weer gewoon te kunnen tanken, hoppa die tank vol en weer weg met range van 800+ 😋! Verder ben ik wel dankbaar en is het ook een mijlpaal in de autotechniek van deze tijd en stukje historie voor later. Had ik niet willen missen. Ik had nooit een andere keuze gemaakt, ook gezien de bijtelling.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• MtC

Heerlijk gevoel toch dit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 17:15
en ik was al trots op m'n 117kW (met m'n SR+) gister

Dank u kan in het frans klinken als "dans la cul"

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Inspired
Iemand hier trouwens al eens gekeken of er ergens 12V af te tappen is voor een 12V aansluiting achterin de trunk?

Nooit echt zo naar gekeken maar ivm een mogelijke roadtrip viel me op dat er helemaal geen aansluiting in de trunk zit. :|

[Voor 39% gewijzigd door Inspired op 19-05-2020 11:30]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Teslalrp
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 22:35
Inspired schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:24:
Iemand hier trouwens al eens gekeken of er ergens 12V af te tappen is voor een 12V aansluiting achterin de trunk?

Nooit echt zo naar gekeken maar ivm een mogelijke roadtrip viel me op dat er helemaal geen aansluiting in de trunk zit. :|
Volgens mij alleen een stopcontact in het achterste opbergvak van de middenconsole

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Houseofdreams
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 06-06 11:11
Vandaag "zweeft" de M3 constant tussen "online" en "offline", iemand een idee hoe dit komt? De laatste dagen was het normaal, waarmee ik bedoel dat hij ofwel "online" of "asleep" was..

Zelf nergens een instelling aangepast...

M3 SR+ Wit | Zwart | 19" | RN | Besteld 20/01 | Levering 18/03

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hatsjoe
Houseofdreams schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 15:01:
Vandaag "zweeft" de M3 constant tussen "online" en "offline", iemand een idee hoe dit komt? De laatste dagen was het normaal, waarmee ik bedoel dat hij ofwel "online" of "asleep" was..

Zelf nergens een instelling aangepast...
[Afbeelding]
Probleem kan dus bij de auto liggen of bij Tesla. De status "offline" betekend dat de auto geen verbinding heeft met het Tesla moederschip.

Hier ook van de week last van gehad:

In mijn geval was het de auto die om onbekende reden connectiveit verloren was. Heb een MMU reset uitgevoerd (beide stuurwieltjes indrukken) waarna de connectiviteit terug was.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Caelorum
Inspired schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:24:

Hoe graag wil je het? Zover ik weet kan je die het makkelijkste aftappen uit het center console en dan doortrekken naar achteren. Zoals bijv. Hier is gedaan: https://www.reddit.com/r/...Vaw3iShUvlXRBzVcM-ywvpXvV

Ik heb ook wel eens iets gelezen over een omvormer aansluiten op de hoofdbatterij, maar denk niet dat je die kant op wil gaan...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 04-06 23:50
ZEVEN WEKEN, maar het schijnt dat ik nu wel FSD heb. 8)7

Ongekend overigens, vind het schofterig hoe lang het heeft moeten duren.

[Voor 37% gewijzigd door Floor-is op 19-05-2020 19:15]

If comedy is tragedy plus time, I need more time. But I'd really settle for less f*cking tragedy to be honest with you. (c) Jon Stewart, 2014 | Nog niet genoeg van me gehad? -> Check Met Nerds om Tafel Podcast

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 04-06 23:50
Ik kom niet boven de 132, ongeacht Supercharger of Fastned de gekozen leverancier is. Met batterij voorverwarmen en alles..

If comedy is tragedy plus time, I need more time. But I'd really settle for less f*cking tragedy to be honest with you. (c) Jon Stewart, 2014 | Nog niet genoeg van me gehad? -> Check Met Nerds om Tafel Podcast

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 17:28
Hatsjoe schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 15:30:
[...]

Probleem kan dus bij de auto liggen of bij Tesla. De status "offline" betekend dat de auto geen verbinding heeft met het Tesla moederschip.

Hier ook van de week last van gehad: [Afbeelding]

In mijn geval was het de auto die om onbekende reden connectiveit verloren was. Heb een MMU reset uitgevoerd (beide stuurwieltjes indrukken) waarna de connectiviteit terug was.
Ik heb niet zo'n luxe monitoring maar zou het daardoor kunnen komen dat het wakker maken via de app zo nu en dan niet werkt :?

Ik heb sinds de laatste update regelmatig dat ik ff bijvoorbeeld accustatus wil checken (of ivm de hitte de ramen even op ventilatiestand wil zetten) maar de app geen verbinding krijgt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Inspired
Floor-is schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 19:14:
[...]

Ik kom niet boven de 132, ongeacht Supercharger of Fastned de gekozen leverancier is. Met batterij voorverwarmen en alles..
Max is 150kW in theorie op die laders. En alleen bij een specifiek gebied. Dus op zich niet heel slecht.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Houseofdreams
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 06-06 11:11
ybos schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 20:06:
[...]

Ik heb niet zo'n luxe monitoring maar zou het daardoor kunnen komen dat het wakker maken via de app zo nu en dan niet werkt :?

Ik heb sinds de laatste update regelmatig dat ik ff bijvoorbeeld accustatus wil checken (of ivm de hitte de ramen even op ventilatiestand wil zetten) maar de app geen verbinding krijgt.
De laatste dagen heb ik dat ook, al is dat niet constant, maar het valt wel op dat het toch net iets langer duurt. Helemaal geen verbinding krijgen is het wel niet, het duurt gewoon soms wat langer

M3 SR+ Wit | Zwart | 19" | RN | Besteld 20/01 | Levering 18/03

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hatsjoe
ybos schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 20:06:
[...]

Dat zou heel goed kunnen. De auto staat normaal gesproken altijd in verbinding met Tesla, ook in slaapstand. Wanneer jij dan iets wilt uitlezen of een actie wilt uitvoeren, dan wordt de auto wakker gemaakt om dat mogelijk te maken. Wanneer die connectie er om wat voor reden dan ook niet is, dan zal de auto ook niet wakker gemaakt kunnen worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Taro
Vandaag wederom de auto met het pasje moeten openen en sluiten. Wel verbinding via de app om de auto te kunnen ontgrendelen, maar de auto zag via Bluetooth de telefoon niet. Het vertrouwen wordt wel steeds wat minder, dus de portemonnee met pasje is inmiddels gewoon weer altijd mee. Misschien toch maar een druppel van maken of keyfob halen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hunkaroglu
  • Laatst online: 05-06 22:57
Taro schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 22:34:
Vandaag wederom de auto met het pasje moeten openen en sluiten. Wel verbinding via de app om de auto te kunnen ontgrendelen, maar de auto zag via Bluetooth de telefoon niet. Het vertrouwen wordt wel steeds wat minder, dus de portemonnee met pasje is inmiddels gewoon weer altijd mee. Misschien toch maar een druppel van maken of keyfob halen.
Meestal werkt het als je in vliegtuigmodus gaat en dan er weer uit. Je kan via de app ook de auto starten.

Model 3 LR AWD | Pearl White | 18’’ No Aero caps | Black and White Interior | No FSD

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Taro
Hunkaroglu schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 22:36:
[...]

Meestal werkt het als je in vliegtuigmodus gaat en dan er weer uit. Je kan via de app ook de auto starten.
Om de auto via de app te starten moest ik het hele Tesla account wachtwoord invoeren, dan ben ik sneller klaar met het pasje halen. Vliegtuigmodus zal ik de volgende keer even proberen. Maar na de laatste keer 2x het alarm af te hebben zien gaan op een volle parkeerplaats ben ik wat terughoudend geworden met proberen :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hunkaroglu
  • Laatst online: 05-06 22:57
Taro schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 22:38:
[...]

Om de auto via de app te starten moest ik het hele Tesla account wachtwoord invoeren, dan ben ik sneller klaar met het pasje halen. Vliegtuigmodus zal ik de volgende keer even proberen. Maar na de laatste keer 2x het alarm af te hebben zien gaan op een volle parkeerplaats ben ik wat terughoudend geworden met proberen :)
Dat hoef je niet elke keer te doen toch? Ik heb het ingesteld dat ik via vingerafdruk het ook kan bevestigen.
Niet dat ik de auto starten optie vaak gebruik. Maar voor het geval. :)

Model 3 LR AWD | Pearl White | 18’’ No Aero caps | Black and White Interior | No FSD

Pagina: 1 ... 75 ... 82 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True