Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 74 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.186.153 views

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

MrScratch

I am rubber, you are glue

MacorgaZ schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:50:
[...]

Thanks voor je reactie, hier heb ik veel aan! Ik heb namelijk ook soms dat ik de achterklep niet helemaal goed dicht doe, dan zie ik de 'trunk not closed' melding pas als ik weer in de auto op m'n stoel zit :+ daarom doe ik hem nu met een wat hardere klap dan ik normaal zou doen dicht. Dat snel openklappen is wel een dingetje ja, goed dat je het zegt.
Hoe voelt het dichtdrukken van de frunk minder fragiel? Je moet meer kracht zetten toch? Ik moet daar ook net wat meer kracht zetten, dat doe ik al op de 'twee handen aan zijkanten van het embleem', maar die zou ik juist iets lichter willen hebben.

Voor de prijs van die struts hoef je het iig niet te laten, zelfs bij mijn leasebak :P
Misschien is dat minder fragiele bij de frunk maar een gevoel. Je hoeft er niet meer kracht voor te gebruiken dan voorheen, volgens mij. Maar het voelde altijd alsof de frunk niet echt bedoeld is om veel open en dicht gedaan te worden. Nu heb ik dat iets minder, maar misschien ook kwestie van gewenning.

Look behind you! A three headed monkey!

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-01 12:26
MrScratch schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 13:18:
[...]

Misschien is dat minder fragiele bij de frunk maar een gevoel. Je hoeft er niet meer kracht voor te gebruiken dan voorheen, volgens mij. Maar het voelde altijd alsof de frunk niet echt bedoeld is om veel open en dicht gedaan te worden. Nu heb ik dat iets minder, maar misschien ook kwestie van gewenning.
Het is sowieso ook een gevoel, maar ik snap precies wat je bedoelt (en veel anderen) dat het standaard dichtdoen net een beetje vreemd voelt. Ik ga voor een setje AliExpress-veren voor frunk & trunk, voor zo'n 30 euro een leuke upgrade denk ik :)

Bambu Lab P1S Combo

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:31
JohanB schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 13:01:
[...]
Klopt inderdaad. In jouw geval ben je dus in mijn ogen zo goed als zelf aan het rijden en kan je hem net zo goed uitzetten ;). Don't need the middle man
Zo ervaar ik dat niet. Ik ben idd nog steeds aan het autorijden, maar ik hoef niet meer op de lijnen te letten en niet meer op het pedaal te duwen. Ik let alleen nog op het grote plaatje van het verkeer: anticiperen wat de rest van het verkeer doet, zonder alle microbeslissingen. Het saaie binnen de lijntjes kleuren is weg en dat is precies waarom ik over lange ritten uitgeruster ben.

• MtC
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-05-2021

MtC

JohanB schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 13:01:
[...]
Een werkende* TACC of tijdelijk een klassieke CC dan maar inderdaad. Bij Stop&Go is de TACC perfect idd, bij drukte/spits op hogere snelheden kan ie nog weleens panisch worden als de baan naast je een stuk zachter rijdt. e.g. Ga voor de grap maar eens A9 naar het noorden in de spits 's ochtends met 100 langs knooppunt Rottepolderplein, waar grote rijen zo goed als stil staan voor de afslag Haarlem ;)
Eigenlijk is dit gewoon collectief slecht aangeleerd rijgedrag/slechte infrastructuur. Je zou nergens en nooit met een verschil van 100 km per uur naast een stilstaande rij moeten kunnen doorrazen. Is gewoon waanzin.

--handige links mogen niet van de mods--

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11-02 09:50
MtC schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 13:43:
[...]

Eigenlijk is dit gewoon collectief slecht aangeleerd rijgedrag/slechte infrastructuur. Je zou nergens en nooit met een verschil van 100 km per uur naast een stilstaande rij moeten kunnen doorrazen. Is gewoon waanzin.
Klopt! De ECHT slechte infrastructuur is slechts een paar km later, waar elke week een Poolse trucker stilstaat voor de tunnel omdat de truck te hoog is ;).

MAAR dat is wel de realiteit waar de auto zich in begeeft en dus mee moet kunnen werken.
DaCoTa schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 13:42:
[...]

Zo ervaar ik dat niet. Ik ben idd nog steeds aan het autorijden, maar ik hoef niet meer op de lijnen te letten en niet meer op het pedaal te duwen. Ik let alleen nog op het grote plaatje van het verkeer: anticiperen wat de rest van het verkeer doet, zonder alle microbeslissingen. Het saaie binnen de lijntjes kleuren is weg en dat is precies waarom ik over lange ritten uitgeruster ben.
Voor lange ritten eens (vooral door de polder etc.!), voor dag dagelijks in een drukke randstad weegt het voor mij niet meer op.

• MtC

MtC

JohanB schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 13:53:
[...]

Klopt! De ECHT slechte infrastructuur is slechts een paar km later, waar elke week een Poolse trucker stilstaat voor de tunnel omdat de truck te hoog is ;).

MAAR dat is wel de realiteit waar de auto zich in begeeft en dus mee moet kunnen werken.
Die auto werkt er op een correcte manier mee, door zijn snelheid te verlagen.

In BE zie je bijvoorbeeld bij de splitsing E40 --> E40/E314 dat voor de linkerrijstroken de snelheid verlaagd wordt naar 70 of 50 als rechts stilstaat. Zo hoort het ook.

• JohanB
MtC schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 13:57:
[...]

Die auto werkt er op een correcte manier mee, door zijn snelheid te verlagen.

In BE zie je bijvoorbeeld bij de splitsing E40 --> E40/E314 dat voor de linkerrijstroken de snelheid verlaagd wordt naar 70 of 50 als rechts stilstaat. Zo hoort het ook.
Ligt eraan wat je correct vindt. Ik ga daarbij even van de ANWB uit: De matrix borden vinden dat het niet zo hoort, die zijn maar soms op een lagere snelheid ingesteld.

Daarnaast is het verschrikkelijk gevaarlijk om een auto zomaar van 100 naar 50, keihard te laten remmen en niet toegestaan als de situatie daar niet om vraagt. Als hij dat langzamer zou afbouwen, dan zou het evt. nog kunnen

[ Voor 17% gewijzigd door JohanB op 13-05-2020 14:22 ]

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:48

Floor-is

5.2

BlakHawk schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:16:
8< 8<

[...]

Pas op met polijsten, niet te grof beginnen.
Waar dat met andere merken juist standaard is, moet je bij Tesla lakken eigenlijk alleen de meest fijne variant gebruiken.

Dit kwam bij een workshop van carclean.nl naar voren. Die gasten hebben er verstand van. Ze gingen alle merken langs van hardheid van lakken. Hij gaaf aan dat Tesla echt helemaal onderaan de ladder staat als het om lak gaat.
Ik begin, zoals elke detailer dat behoort te doen, altijd met een finishing polish om te kijken wat het effect is. Liefst op een stuk dat niet zo opvalt ook nog. No worries, ik was niet van plan om meteen met een heavy cut te beginnen ;)

Bericht hierboven

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Smobbo schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 12:37:
Ik zie dat remmen voor bochten juist als een voordeel, al is het nu nog soms te conservatief. Dit is bij de meeste ACC’s niet mogelijk, die hebben een auto voor zich nodig om af te remmen als er een bocht aan komt die je met minder dan de Max snelheid wil nemen.
@JohanB lijkt meer een klassieke CC te zoeken. Die optie willen er meer en zouden ze gewoon toe moeten voegen. Ik ben overigens heel blij met de ACC en hoef echt niet terug naar CC, zeker in de spits kan je die gewoon amper gebruiken.
Op snelwegen vind ik TACC ook prima, maar N wegen en dan vooral zonder middenberm is echt gevaarlijk.
Iedere bocht naar rechts, met tegemoetkomend verkeer, denkt de auto dat hij een auto moet ontwijken en gaat in de ankers. Vooral bij scherpe bochten naar rechts.

Hie "ziet" blijkbaar niet dat de tegenligger in een andere baan rijdt en denkt dat hij een ongeluk moet voorkomen.

Voor N wegen zou ik wel een CC willen, zonder TA.

Youtube: DashcamNL

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-02 14:10
MacorgaZ schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:21:

Ik zit trouwens te twijfelen over het bestellen van die sterkere frunk/trunk struts, die sterkere veren waardoor je trunk of frunk automatisch volledig open gaat in plaats van dat kleine beetje. In dit topic vind ik er niet veel recente ervaringen meer over, wie heeft dat al langere tijd? Handig? Meer gebruik van de frunk of meer gemak bij de trunk?
Of in plaats van sterkere veren juist iets lichtere veren voor de frunk? Dat kracht zetten voelt soms een beetje fragiel :P
Frunk is fantastisch. Zeker met die andere sluitveer!
Bij de koffer zou ik het niet doen. Daar moet je meer kracht op zetten, gaat (of ging) de koffer minder ver open. En het is nog de vraag of ik altijd ver genoeg in de garage stond om geen schade te maken.

Truck ga ik ooit nog wel automatisch maken.

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:22
MagicTempest schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:58:
[...]

Nee, niet per se. Pionnen zijn nu ook zichtbaar op HW2.5. Dat was tot voorkort niet het geval. Maar op HW2.5 zie je niet meer dan dat. Je hebt echt HW3 nodig om de rest te kunnen zien, en dan moet je in het menu de driving visualizations hebben aangezet.
Klopt inderdaad. Moest die optie nog aanzetten. Ik zie ze nu wel.
https://imgur.com/a/wIxhvkj

• aerialqueen
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 01-09-2021
Ik zag de stoplichten al vanaf versie 2020.8.... Blijkbaar heb ik dan dus HW3.0? Ik had trouwens wel, mijn eerste keer rijden na de update, een SOS-call foutmelding en mijn geluidjes deden het niet meer. Moest onderweg dus maar even soft reset doen, vond het doodeng dat je niet weet hoe hard je rijdt (thank god voor Flitsmeister). Ook one pedal driving leek minder krachtig inderdaad, zelfs op een warme dag van 20C toen mijn regenerative braking er gewoon prima uitzag op het scherm. Ben benieuwd voor de volgende versie...

Volgende vraag die hier al heel vaak is gesteld waarschijnlijk, maar ik zie zo veel soorten opties dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Fire away for me: betaalbare (onder +-100eu) Sentry Mode geschikte usb/ssd, liever al pre-formatted en idealiter snel te bestellen in NL/EU (behalve Tesland, want die ken ik al).

SR+ | White | Black | Aero > Bestelling LM: 31/01, Tesla: 03/02 | RN: 18/02 | VIN: 06/03 | Levering: 13/03

aerialqueen schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 15:32:
Ik zag de stoplichten al vanaf versie 2020.8.... Blijkbaar heb ik dan dus HW3.0? Ik had trouwens wel, mijn eerste keer rijden na de update, een SOS-call foutmelding en mijn geluidjes deden het niet meer. Moest onderweg dus maar even soft reset doen, vond het doodeng dat je niet weet hoe hard je rijdt (thank god voor Flitsmeister). Ook one pedal driving leek minder krachtig inderdaad, zelfs op een warme dag van 20C toen mijn regenerative braking er gewoon prima uitzag op het scherm. Ben benieuwd voor de volgende versie...

Volgende vraag die hier al heel vaak is gesteld waarschijnlijk, maar ik zie zo veel soorten opties dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Fire away for me: betaalbare (onder +-100eu) Sentry Mode geschikte usb/ssd, liever al pre-formatted en idealiter snel te bestellen in NL/EU (behalve Tesland, want die ken ik al).
Je kunt in de Tesla op het scherm zien of je HW2 of HW3 hebt. Bij voertuiginfo en dan meer info oid.

Qua SSD; deze heb ik (en vele anderen) https://www.amazon.nl/Sam...Solid-State/dp/B074MCM721.

Format moet je nu nog zelf doen. Dacht dat dit in de volgende update via de Tesla kan.

[ Voor 3% gewijzigd door Inspired op 13-05-2020 16:27 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• ulTimaS
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:43

ulTimaS

Mayhaps

aerialqueen schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 15:32:

Ik heb de pricewatch: Samsung Portable SSD T5 500GB Blauw voor 77 euro gekocht bij de mediamarkt (dagdeal destijds) en bevalt prima. Geformatteerd op dezelfde wijze als deze man het doet YouTube: Setting up a SSD for your Model 3.

edit: Voordeel van de Samsung T5 ssd is dat hij compact is en past dus mooi in de jeda en taptes hubs.

[ Voor 3% gewijzigd door ulTimaS op 13-05-2020 16:17 ]

• yakmak
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-01-2024
ulTimaS schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:04:
[...]

Ik heb de pricewatch: Samsung Portable SSD T5 500GB Blauw voor 77 euro gekocht bij de mediamarkt (dagdeal destijds) en bevalt prima. Geformatteerd op dezelfde wijze als deze man het doet YouTube: Setting up a SSD for your Model 3.

edit: Voordeel van de Samsung T5 ssd is dat hij compact is en past dus mooi in de jeda en taptes hubs.
Waarom zou ik een SSD gebruiken ipv een normale USB? En waarom wil ik zo een grote SSD? voldoet 250 niet ook al?

Vegan for a better world ||| De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen ||| Durf jij je consumptie van dierlijke producten te verdedigen?

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-02 22:18
Omdat je USB stick binnen de kortste keren onbruikbaar is door het gebrek aan Wear Leveling.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:22
yakmak schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:59:
[...]
Waarom zou ik een SSD gebruiken ipv een normale USB? En waarom wil ik zo een grote SSD? voldoet 250 niet ook al?
T5 van Samsung schijnt goed te zijn en het prijsverschil tussen de 250GB en 500GB is minimaal. Vandaar.

• yakmak
Dat verklaard het :) dan ga ik een SSD aanschaffen

Vegan for a better world ||| De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen ||| Durf jij je consumptie van dierlijke producten te verdedigen?

• Remz
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-02 22:33
Ik ben onlangs ook van een snelle USB stick naar een T5 van Samsung overgestapt. Wat een opluchting, geen lag bij de Sentry viewer meer.

• MtC

MtC

yakmak schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 17:09:
Dat verklaard het :) dan ga ik een SSD aanschaffen
Als je een NAS hebt, bekijk dan zeker ook eens TeslaUSB.

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:55
In alle eerlijkheid is een kleiner ssd ook prima. Ik heb een 240GB ssd van Adata voor minder dan 50€ gekocht. Werkt prima.

Ik kijk eigenlijk nooit naar die beelden. Heb 1x een semi leuk moment opgeslagen en verder niet. Het is meer voor het moment dat je schade hebt of rijdt, dan kan je zien wat er is gebeurd.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:35
Smobbo schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 18:54:
In alle eerlijkheid is een kleiner ssd ook prima. Ik heb een 240GB ssd van Adata voor minder dan 50€ gekocht. Werkt prima. [...]
Kleiner is idd prima, al heb je met een grotere disk minder wear op de individuele bitjes, dus dat zou op de lange termijn beter uit kunnen komen, maar dat is een beetje koffiedik kijken.

• BlakHawk
Smobbo schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 18:54:
In alle eerlijkheid is een kleiner ssd ook prima. Ik heb een 240GB ssd van Adata voor minder dan 50€ gekocht. Werkt prima.

Ik kijk eigenlijk nooit naar die beelden. Heb 1x een semi leuk moment opgeslagen en verder niet. Het is meer voor het moment dat je schade hebt of rijdt, dan kan je zien wat er is gebeurd.
Ik heb deze voor €32 gekocht:
https://www.amazon.de/San...k%2Bssd&sr=8-2&th=1&psc=1

Nu €39...
Werkt echt perfect!

Goede prijs/kwaliteit verhouding.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-02 20:33
Vandaag de auto voor de 2e keer bij het SeC achtergelaten met het kofferbak-issue.
Op de bumper 2 plekken lak beschadigd en op de rand van de kofferbak net zo.
Kwam aan: vandaag afstellen en in een vervolgafspraak spuiten.
In de middag:
We hebben de kofferbak nu écht zodanig afgesteld dat hij de bumper niet meer raakt met sluiten. Lak is zodanig weinig aan beschadigd dat repareren niet nodig is...

Ik ga het zelf wel bijwerken met een lakstift zodat ik kan zien als de lak er weer af gaat. Ik vind dat men zich hier te makkelijk vanaf maakt...
Toen ik begon dat het zeker zou gaan roesten op lange termijn: och, je hebt 8 jaar garantie op de lak...
Niet helemaal tevreden :N

• DannyDj
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 25-09-2025
Ik heb een standaard T3 waarbij de audio behoorlijk goed klinkt.
Maar ik weet natuurlijk niet beter.
Ik zou toch een upgrade willen laten uitvoeren met ondermeer een subwoofer.
Alleen is een volledige uitbreiding (met ook speakers in de zijwanden boven de deuren) wel heel prijzig.
Je bent al snel ±2000eur armer.
Is het mogelijk om zelf een subwoofer en dergelijke te plaatsen, of wie kent er een goedkopere oplossing?

• Smobbo
ybos schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 20:52:
Vandaag de auto voor de 2e keer bij het SeC achtergelaten met het kofferbak-issue.
In de middag:
We hebben de kofferbak nu écht zodanig afgesteld dat hij de bumper niet meer raakt met sluiten. Lak is zodanig weinig aan beschadigd dat repareren niet nodig is...

Ik ga het zelf wel bijwerken met een lakstift zodat ik kan zien als de lak er weer af gaat. Ik vind dat men zich hier te makkelijk vanaf maakt...
Toen ik begon dat het zeker zou gaan roesten op lange termijn: och, je hebt 8 jaar garantie op de lak...
Ik ga over een paar weken met (oa) het zelfde issue langs. Ik ben benieuwd.
Wat heb je aan 8 jaar garantie als ze niets repareren...?

• BlakHawk
ybos schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 20:52:
In de middag:

Amateuristisch, alsof je bij beun de haas langsgaat...
Smobbo schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 06:07:
[...]

Beide in eigendom? Of lease?
Zou een leasemij niet wat druk kunnen uitoefenen bij Tesla?

Ik vind dat echt vervelend bij Tesla, er is geen grip op te krijgen. Dat vertaald zich natuurlijk ook in een hoge leaseprijs. Ipv dat tesla het repareert, meld je het nu bij de leasemij en ga je naar een schadehersteller. Dat drijft de leaseprijs op... Het zal Tesla een worst zijn dat Nederland minder Tesla’s afneemt dit jaar, ze zoeken wel nieuwe landen op. Korte termijn visie.

Ik mis de tijden dat een belletje van de leasemij (=grote klant) voldoende was om het op te pakken en serieus naar te kijken.

Mijn range issue ga ik ook maar eens bij de leasemij melden.

• Smobbo
Voor mij lease. Dus het lange termijn probleem is voor de LM. Mochten ze niets er aan doen dan meld ik het bij de LM. Ik stoor me er niet aan (zie het heel licht als ik de achterklep open heb), dus het is vooral de registratie van het probleem wat voor mij van belang is. Ik wil er bij het inleveren geen gezeik mee.
Garantie is ook geen 8 jaar maar slechts 4 jaar. Die 8 jaar is alleen van toepassing op accu & aandrijving. Service bij Dacia is beter.

• BlakHawk
Smobbo schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 06:31:
Voor mij lease. Dus het lange termijn probleem is voor de LM. Mochten ze niets er aan doen dan meld ik het bij de LM. Ik stoor me er niet aan (zie het heel licht als ik de achterklep open heb), dus het is vooral de registratie van het probleem wat voor mij van belang is. Ik wil er bij het inleveren geen gezeik mee.
Voor de lm gelden inlevernormen.
Maximale grootte
Niet te diep
Niet meer dan X beschadigingen per paneel.

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-02 16:33
Inspired schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 06:58:
Garantie is ook geen 8 jaar maar slechts 4 jaar. Die 8 jaar is alleen van toepassing op accu & aandrijving. Service bij Dacia is beter.
Dat is geen vergelijk, bij Dacia zit er niets op dat stuk kan en wat er wel op zit is 20 jaar oude Clio techniek ;)

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• Smobbo
BlakHawk schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 07:22:
[...]

Voor de lm gelden inlevernormen.
Maximale grootte
Niet te diep
Niet meer dan X beschadigingen per paneel.
Klopt. De plekken van de achterklep kunnen wel eens te lang zijn om door de test te komen ;)

• BlakHawk
Je merk op veel fronten dan men wat uitgevallen studenten van straat heeft getrokken en die een truukje hebben geleerd.

De genen die ik heb meegemaakt waren geen échte automonteurs.

Hele aardige mensen, die techniek leuk vonden, dat wel...

• BlakHawk
Smobbo schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 07:26:
[...]

Klopt. De plekken van de achterklep kunnen wel eens te lang zijn om door de test te komen ;)
Als hij dicht zit, zien ze hem niet 😉

Maar idd gewoon bij lm melden en vragen wat zij willen.

• Caelorum
DannyDj schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 05:06:
Ik heb een standaard T3 waarbij de audio behoorlijk goed klinkt.
Maar ik weet natuurlijk niet beter.
Ik zou toch een upgrade willen laten uitvoeren met ondermeer een subwoofer.
Alleen is een volledige uitbreiding (met ook speakers in de zijwanden boven de deuren) wel heel prijzig.
Je bent al snel ±2000eur armer.
Is het mogelijk om zelf een subwoofer en dergelijke te plaatsen, of wie kent er een goedkopere oplossing?
Alleen een subwoofer erbij is een veel gedane upgrade. Even zoeken op het internet en je vind hele howtos over hoe het te doen. In het kort gebruik je een afsplitsing op de achterste tweeters om een source te krijgen die je naar een amp laat gaan waar je de woofer op aan sluit.

• acidfever
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

Smobbo schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 06:07:
[...]

Je hebt zeker geen 8 jaar garantie op de lak (op bijna geen enkel onderdeel behalve de accu en aandrijving met een maximum kilometrage). Andere zaken worden als max 4 jaar of zoals hieronder als "beperkt" aangeduid wat nogal wat ruimte voor discussie geeft.

Ik vind garantie hier echter helemaal niet aan de orde. Wanneer de achterklep de lak op de bumper beschadigd is dit een afleverprobleem en dient Tesla dit los van welke garantiebepaling dan ook gewoon op te lossen. Ze hebben een nieuwe auto niet correct geleverd.

Ook wanneer dit pas iets later is geconstateerd moeten zij dit gewoon oplossen. Je kunt niet iedere fout die zij bij assemblage maken met een rondje rond de auto opmerken.
Carrosserie- en lakreparatie
Deze Beperkte garantie onderdelen, carrosserie- en lakreparatie van Tesla is van toepassing op
reparaties die niet uit coulance of anderszins gratis door Tesla worden uitgevoerd en biedt een
beperkte levensduurdekking van carrosserie- en lakreparaties die zijn uitgevoerd door Tesla. De
beperkte levensduurgarantie op carrosseriereparaties omvat barsten, afschilferen, putvorming en
aantasting van carrosseriedelen, maar roestschade is uitgesloten. De beperkte levensduurgarantie
op lakreparaties omvat reparaties vanwege loslaten of barsten van de lak of toplaag en verlies van
glans door vervaging.

• Smobbo
acidfever schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 08:25:
[...]

Je hebt zeker geen 8 jaar garantie op de lak (op bijna geen enkel onderdeel behalve de accu en aandrijving met een maximum kilometrage). Andere zaken worden als max 4 jaar of zoals hieronder als "beperkt" aangeduid wat nogal wat ruimte voor discussie geeft.

Ik vind garantie hier echter helemaal niet aan de orde. Wanneer de achterklep de lak op de bumper beschadigd is dit een afleverprobleem en dient Tesla dit los van welke garantiebepaling dan ook gewoon op te lossen. Ze hebben een nieuwe auto niet correct geleverd.

Ook wanneer dit pas iets later is geconstateerd moeten zij dit gewoon oplossen. Je kunt niet iedere fout die zij bij assemblage maken met een rondje rond de auto opmerken.

[...]
@ybos gaf aan dat ze bij de SeC gezegd hadden dat er 8 jr garantie op zat, wellicht hadden ze het daar dus niet juist.

Overigens is je voorbeeld niet van toepassing op de lak an sich, maar op de reparatie daarvan door Tels (althans zo lees ik het).

Achja, we zien wel!

• wgdejong99
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-03-2022
Dacia is 3 jaar garantie, zie https://www.dacia.nl/gara...e-verlengde-garantie.html

Volkswagen is 2 jaar, zie https://www.volkswagen.nl/service/overige-services/garantie

Zo slecht doet Tesla het dan niet met 4 jaar standaard garantie......

[ Voor 18% gewijzigd door wgdejong99 op 14-05-2020 09:52 ]

Ja, klopt. Zeg ook dat de service beter is, niet de garantievoorwarden. Al zijn er bij Tesla ook nog heel veel beperkingen. Die 4 jaar krijg je lang niet op alles. En doorgaans valt er (te)veel "binnen de spec" bij Tesla. Binnen de eerste twee weken kun je nog wel wat gedaan krijgen, daarna is het gewoon een heel lastig verhaal. Garantie of niet. Plus, ik heb liever de lak van een VAG auto met 3 jaar garantie, dan de Tesla lak met 4 jaar garantie. De 4 jaar gaat al niet op bij "normale" slijtage. Ik rij niet veel, was met de hand, maar mijn Model 3 ziet er beroerder uit (<1 jaar) dan de Golf (3 jaar oud) van mijn vrouw. Model 3 is lease dus maak me er niet druk om. Maar we moeten nou niet gaan verkondigen dat Tesla op alle fronten kwaliteit levert.

[ Voor 48% gewijzigd door Inspired op 14-05-2020 10:03 ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik heb ook mijn eerst service afspraak gepland. Betreft condens aan het linkerachterlicht in de kofferklep wat blijft staan en weken duurt om weg te trekken. Buiten de condens is mijn 3 tot nu toe geheel foutloos.

Ik ben benieuwd, iemand nog tips voor het bezoek. Met wat voor schoonmaakmiddel reinigen jullie de bekleding?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• acidfever
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

wgdejong99 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 09:48:
[...]

Dacia is 3 jaar garantie, zie https://www.dacia.nl/gara...e-verlengde-garantie.html

Volkswagen is 2 jaar, zie https://www.volkswagen.nl/service/overige-services/garantie

Zo slecht doet Tesla het dan niet met 4 jaar standaard garantie......
Tesla is niet standaard 4 jaar, dat is op een aantal uitzonderingen. De overige zaken vallen onder beperkte garantie en daarop heb je (maar) 12 maanden garantie.

Uit de Tesla voorwaarden:
De Beperkte garantie onderdelen, carrosserie en lakreparatie van Tesla gaat in op de aankoopdatum van het onderdeel/de onderdelen en is 12 maanden geldig. Voor onderdelen van bepaalde categorieën gelden unieke garantieperioden:

Plaatwerk: beperkte levensduur
Aandrijving: 4 jaar of 80.000 km, wat het eerst van toepassing is
Hoogspanningsbatterij: 4 jaar of 80.000 km, wat het eerst van toepassing is
Wall Connectors: 4 jaar
Touchscreen en microcontroller: 4 jaar
Met betrekking tot die 4 jaar heb je het echt over de duurste en meest cruciale onderdelen van de auto. Wanneer je die bij een defect zelf zou moeten betalen ben je echt goed ongelukkig want zaken als de aandrijving, accu en computers zijn echt serieus prijzige onderdelen. Dan heb je het niet over een koppeling of startmotor of iets dergelijks die kapot gaat maar over de kosten van een kleine auto.

Niet goed te vergelijken met een conventionele auto dus.

• Teslalrp
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-12-2023
revolution-nl schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 10:07:
Ik heb ook mijn eerst service afspraak gepland. Betreft condens aan het linkerachterlicht in de kofferklep wat blijft staan en weken duurt om weg te trekken. Buiten de condens is mijn 3 tot nu toe geheel foutloos.

Ik ben benieuwd, iemand nog tips voor het bezoek. Met wat voor schoonmaakmiddel reinigen jullie de bekleding?
Ik reinig de bekleding met een sopje met mild reinigingsmiddel (groene zeep). Bij het bezoek rij je voor de garage en kan je naar binnen rijden.
Let wel op dat het bezoek lang kan duren.

Mijn enige punt is nog steeds het windgeruis aan de bestuurderszijde. Dat is nog steeds niet verholpen. Het raammechanisme is aan beide zijden vervangen.
Daarnaast dien ik de auto nog steeds via de app te openen. 9 van de 10 keer gaat de auto bij benaderen niet open.
Verder ben ik tevreden met de rijeigenschappen van de auto.

• JohanB
Teslalrp schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 10:37:
[...]

Mijn enige punt is nog steeds het windgeruis aan de bestuurderszijde. Dat is nog steeds niet verholpen. Het raammechanisme is aan beide zijden vervangen.
Hier zei de monteur dat dat altijd zal blijven door het design, omdat de lucht tussen het glas en de stijl door suist (die strook die stof vangt). Hij adviseerde om rubberen strips te monteren, zodat de lucht daar geen grip krijgt. Ik heb die geloof ik nog niet gevonden (alleen voor bij de deur die hier in het forum al een paar keer voorbij zijn gekomen)

• yakmak
JohanB schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 10:41:
[...]

Hier zei de monteur dat dat altijd zal blijven door het design, omdat de lucht tussen het glas en de stijl door suist (die strook die stof vangt). Hij adviseerde om rubberen strips te monteren, zodat de lucht daar geen grip krijgt. Ik heb die geloof ik nog niet gevonden (alleen voor bij de deur die hier in het forum al een paar keer voorbij zijn gekomen)
Is dat niet ook al verholpen in het 2020 model?

• Djie
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-02 09:58
yakmak schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 10:45:
[...]

Is dat niet ook al verholpen in het 2020 model?
Nope hier ook last van windgeruis, en lees dat die strips maar minimale impact hebben dus we zullen er maar mee moeten leven denk ik.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-02 20:33
BlakHawk schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 06:18:
[...]

Amateuristisch, alsof je bij beun de haas langsgaat...

[...]

Beide in eigendom? Of lease?
Zou een leasemij niet wat druk kunnen uitoefenen bij Tesla?

Ik vind dat echt vervelend bij Tesla, er is geen grip op te krijgen. Dat vertaald zich natuurlijk ook in een hoge leaseprijs. Ipv dat tesla het repareert, meld je het nu bij de leasemij en ga je naar een schadehersteller. Dat drijft de leaseprijs op... Het zal Tesla een worst zijn dat Nederland minder Tesla’s afneemt dit jaar, ze zoeken wel nieuwe landen op. Korte termijn visie.

Ik mis de tijden dat een belletje van de leasemij (=grote klant) voldoende was om het op te pakken en serieus naar te kijken.

Mijn range issue ga ik ook maar eens bij de leasemij melden.
Voor mij koop, daarom hou ik zeker in de gaten. Denk dat het veel leaserijders niet opvalt of niet boeit, maar mij wel.
4 jaar is goed om te onthouden. Ik hou sowieso vinger aan de pols, als het erger wordt ga ik gewoon nog een keer. Wat wel fijn is, is dat op de servicebon staat dat ik er voor de 2e keer was met het issue, dan heb ik soort bewijs.

enne:
Het zal Tesla een worst zijn dat Nederland minder Tesla’s afneemt dit jaar, ze zoeken wel nieuwe landen op. Korte termijn visie.
Dat lijkt me een nogal grove aanname...
Serviceapparaat is niet zoals het hoort, maar dat nieuwe klanten in NL ze niet boeit lijkt me sterk. 20.000 auto's per jaar is toch een beste afzetmarkt (in ieder geval vorig jaar, dit jaar zitten we volgens mij goed op koers).
Dat is ongeveer 1 volle maand productie van de fabriek in amerika toch (5000 per week), oftewel, NL zou dan 1/12 van de productie afnemen van Fremont. Dat zal ze echt wel boeien als dat wegvalt.

• aerialqueen
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 01-09-2021
Bedankt luitjes, voor de ssd aanraders! _/-\o_

Trouwens, ik zag dit voorbij komen...
https://twitter.com/JayinShanghai/status/1260570701976739841

"EXCLUSIVE: Straight off the production line into showroom in China 🇨🇳 MIC Tesla Model 3 with new configurations now equipped with 3 USB Type C ports and Wireless Charging Pad similar to Model Y. What’s you thoughts on this?"

[ Voor 46% gewijzigd door aerialqueen op 14-05-2020 12:28 ]

SR+ | White | Black | Aero > Bestelling LM: 31/01, Tesla: 03/02 | RN: 18/02 | VIN: 06/03 | Levering: 13/03

• Smobbo
Ik zie in een andere tweet dit: https://www.tesmanian.com...-16-2-ota-software-update
De volgende update (2020.16.2) geeft nieuwe visuals van wandelaars en fietsers weer. Die staan nu nog stil en fietsen zie je (volgens mij) altijd van achteren weergegeven.

Toch weer leuk (y)

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-02 08:42
Smobbo schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:10:
Ik zie in een andere tweet dit: https://www.tesmanian.com...-16-2-ota-software-update
De volgende update (2020.16.2) geeft nieuwe visuals van wandelaars en fietsers weer. Die staan nu nog stil en fietsen zie je (volgens mij) altijd van achteren weergegeven.

Toch weer leuk (y)
Wandelaars staan inderdaad stil terwijl ze over je scherm bewegen, maar fietsers worden wel gewoon correct weergegeven.

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

• GB2
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-02 11:06

GB2

Heb sinds de update 2020.12.11.2 wel het idee dat hij eerder gevaar ziet, hij piept wel heel vaak en maakt auto's of fietsers rood op het scherm omdat hij denkt dat je tegen ze botst.
Zeker in een stedelijke omgeving is dat niet echt handig zo, meer mensen die dit ervaren?

• Caelorum
MagicTempest schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 17:22:
[...]

Wandelaars staan inderdaad stil terwijl ze over je scherm bewegen, maar fietsers worden wel gewoon correct weergegeven.
Ik meende in het filmpje alleen wel een bewegende fietser te zien. Iets wat nu zeker nog niet is. Alle modellen zijn statisch op de stoplichten na.

• JohanB
GB2 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 17:45:
Heb sinds de update 2020.12.11.2 wel het idee dat hij eerder gevaar ziet, hij piept wel heel vaak en maakt auto's of fietsers rood op het scherm omdat hij denkt dat je tegen ze botst.
Zeker in een stedelijke omgeving is dat niet echt handig zo, meer mensen die dit ervaren?
Yes, hij is qua bescherming wat panischer ook op de lane control op de snelweg. Maar op de tacc wat relaxter op de snelweg. You win some you lose some ;-)

• wootahH
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:46
Mijn tesla begint zomaar spotify (sunday best?) af te spelen terwijl die al 8 uur op slot zit? Heeft iemand dit wel eens meegemaakt

• pliesie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:16
wootahH schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 23:31:
Mijn tesla begint zomaar spotify (sunday best?) af te spelen terwijl die al 8 uur op slot zit? Heeft iemand dit wel eens meegemaakt
Funny mode.... heet je auto herbie?

Nee gekheid. Kan het zijn dat je spotify met zelfde account ergens op start? Ik heb wel eens dat mijn mac automatisch in de auto gaat afspelen terwijl ik het op de mac wil..

• pliesie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:16
JohanB schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 20:55:
[...]

Yes, hij is qua bescherming wat panischer ook op de lane control op de snelweg. Maar op de tacc wat relaxter op de snelweg. You win some you lose some ;-)
Ja ook op boeren wegen is hij sneller in paniek met stuur correcties. Bijna geneigd om het uit te zetten.

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-02 11:48
pliesie schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 23:41:
[...]

Funny mode.... heet je auto herbie?

Nee gekheid. Kan het zijn dat je spotify met zelfde account ergens op start? Ik heb wel eens dat mijn mac automatisch in de auto gaat afspelen terwijl ik het op de mac wil..
Ik heb stuurcorrectie 'gemimimaliseerd' naar enkel het trillen in het stuur en bij een hele duidelijke lijnoverschrijding dat hij wel ingrijpt.
Opzich best te doen zo.
Vraagje; Ik krijg mijn Type 2 laadkabel de laatste tijd niet echt lekker meer in de Model 3. Gaat wat stroef en soms pakt hij hem de eerste keer ook niet. Dat hoor je de laadaansluiting in de auto wat klikken. Beide eens inspuiten met WD40 oid? Of iemand andere tips?

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-01 12:26
Ik heb nu zo'n 4 dagen Sentry Mode niet meer permanent aan staan op ons parkeerterrein (appartementengebouw met ca. 30 plekken en 15-20 auto's). Werd een beetje zat van het moeten opladen bij de laadpaal 2 straten verderop terwijl ik er haast niet mee rijd; Sentry Mode zorgde voor zo'n 7-8% range loss per dag, nu hij bijna de hele tijd slaapt is het 1% per dag _/-\o_

Bambu Lab P1S Combo

• RFAMLK
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-01 21:28
Hoeveel mensen hier kunnen niet wachten om terug te gaan naar Duits wanneer het contract afloopt? Ik wel. Na de honeymoon is de nieuwigheid van 4,5 sec naar 100 er toch af en blijven andere dingen plakken.

• bottom line
Naar welke Duits wil je dan overstappen?
Elk Duits alternatief gaat minder aanvoelen als de Tesla. Zelfs over 3 jaar.

Leaserijders.. snap niet dat mensen het normaal vinden om elke 3-4 jaar telkens een nieuwe auto te krijgen, terwijl de vorige nog perfect zou kunnen dienen.
RFAMLK schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:41:
Hoeveel mensen hier kunnen niet wachten om terug te gaan naar Duits wanneer het contract afloopt? Ik wel. Na de honeymoon is de nieuwigheid van 4,5 sec naar 100 er toch af en blijven andere dingen plakken.
Ik niet. :) Model 3 is niet perfect maar beter dan de vorige Audi A4 met bijna dezelfde cataloguswaarde die ik hiervoor had. De acceleratie is nog steeds top en daarnaast zijn er genoeg andere zaken die je op een ICE niet krijgt of voor veel meer geld.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Liever niet. Ik ervaar de Model 3 als een geweldige auto, wegligging is top, acceleratie is geweldig, infotainment misschien nog beter :D

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• MtC

MtC

DennusB schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:11:
[...]

Liever niet. Ik ervaar de Model 3 als een geweldige auto, wegligging is top, acceleratie is geweldig, infotainment misschien nog beter :D
Weet je wat het vooral is voor mij? Ik heb de wagen nu 4 maanden, en hij is nu beter dan hij was toen ik hem kreeg. Dat heb je met een Duitser niet.

• DennusB
  • Niet online
MtC schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:22:
[...]

Weet je wat het vooral is voor mij? Ik heb de wagen nu 4 maanden, en hij is nu beter dan hij was toen ik hem kreeg. Dat heb je met een Duitser niet.
Ja ook dat, een Duitse auto(of elke andere auto eigenlijk) krijg je gewoon zoals je hem koopt en als er bugs inzitten is het over het algemeen gewoon helaas pindakaas. Tesla loopt jaaarren voor!

• Snarf70
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 08-09-2025
Ik! Over 4 jaar wordt de model Y namelijk in Duitsland geproduceerd. 😉

M3P - Zwart - Zwart - Levering: 20/12/24

• DaCoTa
wootahH schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 23:31:
Ben je ingelogd op Spotify? En gebruiken andere mensen dat account ook? Kan zijn dat de Tesla bij Spotify Connect in het lijstje staat?

Dit dus: https://teslamotorsclub.c...0-spotify-connect.167986/

[ Voor 9% gewijzigd door DaCoTa op 15-05-2020 10:58 ]

• DaCoTa
Afbeeldingslocatie: https://www.autostraddle.com/wp-content/uploads/2013/06/grumpy-cat-nope.jpg

Ik hoop op een tijdmachine, maar niet een die achteruit gaat.

Om er nog een stapje bovenop te gooien: ga weg met je sjoemelduitser, moordenaar van baby katjes!

[ Voor 9% gewijzigd door DaCoTa op 15-05-2020 11:05 ]

• Smobbo
Hahaha, lekker enthousiaste reacties tot nu toe op de vraag van @RFAMLK !
Ik kan me niet voorstellen om nog terug te gaan naar een ICE, maar of de volgende weer een Tesla wordt ligt toch echt aan dingen als leasebudget en bijtelling.
Ja, ik zou heel graag hierna een Model Y gaan rijden, maar dat wordt voor mij dan begin 2023 met 16% bijtelling over de eerste 40k en 22% over de rest. Dat wordt dus wellicht een te dure grap. Dan komen gewoon andere modellen in beeld, bijvoorbeeld die nieuwe Skoda Enyaq...

• MtC

MtC

Smobbo schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:25:
Ik kan me niet voorstellen om nog terug te gaan naar een ICE, maar of de volgende weer een Tesla wordt ligt toch echt aan dingen als leasebudget en bijtelling.
Ja, ik zou heel graag hierna een Model Y gaan rijden, maar dat wordt voor mij dan begin 2023 met 16% bijtelling over de eerste 40k en 22% over de rest. Dat wordt dus wellicht een te dure grap. Dan komen gewoon andere modellen in beeld, bijvoorbeeld die nieuwe Skoda Enyaq...
Met 4000 wagens in ons wagenpark hoor en zie je heel veel. Ik ken geen enkele collega (met voldoende budget) die na een eerste Skoda vrijwillig voor een 2e Skoda gaat. ;)

• MrScratch
  • Nu online

MrScratch

MtC schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:34:
[...]

Met 4000 wagens in ons wagenpark hoor en zie je heel veel. Ik ken geen enkele collega (met voldoende budget) die na een eerste Skoda vrijwillig voor een 2e Skoda gaat. ;)
Noticed the smiley. :) Ik heb in het verleden meerdere skoda Octavia's gehad. Vond het altijd prima auto's. Ik heb de 1e skoda octavia ingeruild voor een luxere 2e skoda octavia. Geen moment spijt. Nu met de Model 3 wil ik niet meer terug, maar misschien alleen die fabelachtige bagageruimte. Dat is bij de Model 3 echt 5 stappen terug ten opzichte van de Octavia helaas.

• Caelorum
Ik erger me in de model 3 voornamelijk aan dat de voorste stoel niet helemaal plat gaat (of zelfs maar een beetje) en dat je óók de hoofdsteun er niet af kan halen. Die combinatie is echt killing als je iets wat langer dan een metertje of anderhalf is wilt meenemen.

• MrScratch
  • Nu online

MrScratch

Caelorum schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:52:
Ik erger me in de model 3 voornamelijk aan dat de voorste stoel niet helemaal plat gaat (of zelfs maar een beetje) en dat je óók de hoofdsteun er niet af kan halen. Die combinatie is echt killing als je iets wat langer dan een metertje of anderhalf is wilt meenemen.
Inderdaad, daarom is het niet 3 stappen terug maar 5 tov eerdere auto's. Ik haat het dat als ik iets wil vervoeren dat ik dan een ICE moet lenen van iemand, want dat gaat vrijwel altijd niet in de Model 3.

• Da_Vinz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-11-2024
Smobbo schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:25:
Ik las ook berichten over het accu-pakket van Tesla wat straks goedkoper wordt, mogelijk dat een Model Y in 2023 weer wat betaalbaarder wordt...

EDIT: Zie dit bericht: https://www.nu.nl/auto/60...en-kilometer-meegaan.html

[ Voor 7% gewijzigd door Da_Vinz op 15-05-2020 11:59 ]

• xos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-12-2025

xos

Grappig de verschillen in beleving van eigenaars. Ik heb nog nooit een auto gehad met zoveel bugs als de model 3. In de praktijk rij ik zonder AP en TACC omdat het meer stress oplevert door onverwachte acties die het ding uitvoert en waarop geanticipeerd moet worden dan om volledig zelf te rijden. Dat continue bij de les zijn om in te kunnen grijpen of de piepjes zuigt energie. Dus ironisch genoeg rij ik dus in een van de meest geavanceerde auto's van het moment met het minst aantal hulpmiddelen actief :D.

Waarschijnlijk als je er meer mee rijdt (laatste 5 maanden nog geen 1000km) dat het went en je de plekken leert herkennen waar je bij de les moet zijn. Maar dat fingerspitzengefühl bouw ik met dit beperkt aantal kilometers niet op. Tenzij er iets verandert zal mijn volgende auto waarschijnlijk geen Tesla zijn.

• Caelorum
Dat gevoel kostte mij iets van 10000km. Dat heb ik gelukkig in iets van 2 tot 3 maanden gedaan.

• Teslalrp
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-12-2023
Voor mij is het laden op het werk een belangrijk punt geweest voor aanschaf. Elke dag 80-85% capaciteit is voldoende, ook voor het weekend.
Rijeigenschappen zijn perfect. AP-TACC gebruik ik eigenlijk niet. Soms als het rustig is op de A2.
Windgeruis irriteert mij wel.
Maar ja met vorige auto's ook wel problemen gehad (Audi olieverbruik en VW krakend glazen open dak). Heb deze beiden meer dan eens achter een takelwagen moeten parkeren.
Maar een ICE auto nooit meer.

• MtC

MtC

xos schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:35:
Grappig de verschillen in beleving van eigenaars. Ik heb nog nooit een auto gehad met zoveel bugs als de model 3. In de praktijk rij ik zonder AP en TACC omdat het meer stress oplevert door onverwachte acties die het ding uitvoert en waarop geanticipeerd moet worden dan om volledig zelf te rijden. Dat continue bij de les zijn om in te kunnen grijpen of de piepjes zuigt energie. Dus ironisch genoeg rij ik dus in een van de meest geavanceerde auto's van het moment met het minst aantal hulpmiddelen actief :D.

Waarschijnlijk als je er meer mee rijdt (laatste 5 maanden nog geen 1000km) dat het went en je de plekken leert herkennen waar je bij de les moet zijn. Maar dat fingerspitzengefühl bouw ik met dit beperkt aantal kilometers niet op. Tenzij er iets verandert zal mijn volgende auto waarschijnlijk geen Tesla zijn.
Inderdaad heel grappig. Zelf heb ik op 20.000 km 2 "phantom brakes" gehad. Ik zet het even tussen aanhalingstekens omdat de ene mi echt een phantom brake was, de andere eerder een gps-fout.
TACC vind ik zalig. Zeker op standje 4. AP is heerlijk als het zo rustig op de weg is als nu. Ik kom véél relaxter uit de auto dan in mijn dooiedinoduitser. En voor de eerste keer ooit ben ik een auto na 4 maanden niét beu.

• JohanB
DennusB schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:22:
[...]

Ja ook dat, een Duitse auto(of elke andere auto eigenlijk) krijg je gewoon zoals je hem koopt en als er bugs inzitten is het over het algemeen gewoon helaas pindakaas. Tesla loopt jaaarren voor!
a) Andere auto's doen tegenwoordig ook allang OTA updates
b) Die waren vaak debugged VOORDAT ze werden verkocht. Niet dat je een half af product krijgt. Elke update is het weer afvragen wat Tesla deze keer heeft gesloopt en verbeterd.

Ik kan dus ook niet wachten inderdaad, vooral door de TACC. Zoals m'n vrouw vandaag nog zei: "Als ie al dat rare remmen niet zou doen, dan zou het echt een chille auto kunnen zijn"
- Maar vandaag ging het scherm ook niet aan bij starten bijvoorbeeld
- Ook lane assist uitgezet, die gaat helemaal hondsdol sinds de laatste update

• wootahH
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:46
DaCoTa schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:58:
[...]

Ben je ingelogd op Spotify? En gebruiken andere mensen dat account ook? Kan zijn dat de Tesla bij Spotify Connect in het lijstje staat?

Dit dus: https://teslamotorsclub.c...0-spotify-connect.167986/
Na wat onderzoek lijkt het door google te komen volgens de google logs , geen idee hoe dat nou weer kan. Had toevallig gister nog sentry aan staan normaal slaapt de tesla.
JohanB schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 16:13:
[...]

b) Die waren vaak debugged VOORDAT ze werden verkocht. Niet dat je een half af product krijgt. Elke update is het weer afvragen wat Tesla deze keer heeft gesloopt en verbeterd.

Ik kan dus ook niet wachten inderdaad, vooral door de TACC. Zoals m'n vrouw vandaag nog zei: "Als ie al dat rare remmen niet zou doen, dan zou het echt een chille auto kunnen zijn"
Welke andere auto doet al tijden OTA updates dan? Ik kan er geen enkele bedenken.

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik ga NOOIT meer terug naar een ICE en gezien de duitsers voorlopig geen antwoord hebben op de 3 en de Y denk ik niet deze overstap te maken.

Ik heb onlangs nog een ritje gemaakt en een gloednieuwe A4, ja het materiaal gebruik is hoogwaardiger, ja het voelt meer solide aan als je de deur dicht gooit, ja hij is stiller dan de 3 maar mennnn.... wat voelde het als een stap terug in de tijd.

De tesla heeft zoveel betere conveniënt tech, zoveel meer rij-beleving, de 3 is zoveel meer fun en communicatiever als je eens op een leuke kronkelweg terecht komt. De 3 is daarnaast meer dan een auto met de uitgebreide infotainment. Het gebeurt geregeld dat bij bezoek de kinderen direct lopen te jammeren dat ze in de Tesla willen gamen.

Als tech-freak loop ik graag voorop, Tesla sluit wat dat betreft een stuk beter aan dan de conservatieve old-auto merken waar je na 1 a 2 jaar alweer geïrriteerd bent door de gedateerde functionaliteiten en infotainment.

Ik blijf het verbazend wekkend vinden hoeveel beter mijn auto is geworden sinds ik hem heb ontvangen _/-\o_

Dan maar een rammelend geluid als je de deur dicht gooit.

[ Voor 30% gewijzigd door revolution-nl op 15-05-2020 16:56 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• DennusB
  • Niet online
[...]

Ja of t ligt aan de bestuurder... ik heb nooit last met TACC en al helemaal lane assist niet.

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-02 23:22
Inspired schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 16:16:
[...]

Welke andere auto doet al tijden OTA updates dan? Ik kan er geen enkele bedenken.
Bv. BMWs laatste reeks? Dergelijke opmerkingen versterken wel het beeld dat de Model 3 / Tesla’s erg geisoleerd beoordeeld worden (zowel de positieve én negatieve zin).

[ Voor 25% gewijzigd door AndRo555 op 15-05-2020 16:35 ]

AndRo555 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 16:32:
[...]

Bv. BMWs laatste reeks? Dergelijke opmerkingen versterken wel het beeld dat de Model 3 / Tesla’s erg geisoleerd beoordeeld worden (zowel de positieve én negatieve zin).
Die doen dat nu ook echt? Ik wist het echt niet. Hierboven gaf iemand aan dat bij veel merken dit ook al een tijd via OTA gaat. Dat valt in ieder geval nog wel tegen. Zo vaak lijkt BMW ook niet wat te releasen; https://g05.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1669720

• JohanB
Inspired schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 16:16:
[...]

Waarom het vooral weinig gebeurd, is omdat het in de buurt van verboden terrein is voor Europa: https://www.thedrive.com/...en-over-the-auto-industry

Maar desondanks, doen OEMs het ook voor gebieden waar dit wel is toegestaan, bijv:
BMW: https://www.motorauthorit...r-the-air-software-update
Volvo: https://www.volvocars.com...onnect/car-system-updates
DennusB schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 16:31:
[...]

Ja of t ligt aan de bestuurder... ik heb nooit last met TACC en al helemaal lane assist niet.
TACC: dan ben je een van de weinigen, even terug lezen en vrijwel ieder herkent de problemen (maar niet iedereen stoort zich eraan)
Lane Assist: veel gereden sinds laatste update? hij gaat continu af als je in de buurt van de lijn komt en het stuur maar licht vast hebt (daar zie je ook meerdere indicaties van hierboven). Vorige versies nooit problemen mee gehad
Als je product al af is als je hem verkoopt, dan hoeft dat ook niet :9

[ Voor 10% gewijzigd door JohanB op 15-05-2020 16:47 ]

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Inspired schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 08:49:
Vraagje; Ik krijg mijn Type 2 laadkabel de laatste tijd niet echt lekker meer in de Model 3. Gaat wat stroef en soms pakt hij hem de eerste keer ook niet. Dat hoor je de laadaansluiting in de auto wat klikken. Beide eens inspuiten met WD40 oid? Of iemand andere tips?
Ik ervoer hetzelfde toen ik de laadpaal bij mijn ouders had geïnstalleerd en deze wilde testen, bleek wat vuil (zand) in de connectoren van de laadkabel te zitten. Na het schoonmaken was het probleem opgelost.

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 15-05-2020 16:54 ]

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:26
[...]

Heeft jouw M3 niet gewoon last van slecht afgestelde (?) camera's ofzo? Ik herken helemaal niks van jouw problemen met TACC en lane assist.

Hoogstens het in stapjes van 10kmpu verlagen van de snelheid in bochten op snelweg knooppunten (herkenbaar aan precies ronde snelheden rijden ipv de +4 marge die normaal wordt aangehouden)

Heb nog nooit in die 3250km een echte phantom break ervaren

[ Voor 0% gewijzigd door RF1000 op 15-05-2020 17:14 . Reden: Typo ]

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

RF1000 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 16:57:
[...]

Heeft jouw M3 niet gewoon last van slecht afgestelde (?) camera's ofzo? Ik herken helemaal niks van jouw problemen met TACC en lange assist.

Hoogstens het is stapjes van 10kmpu verlagen van de snelheid in bochten op snelweg knooppunten (herkenbaar aan precies ronde snelheden rijden ipv de +4 marge die normaal wordt aangehouden)

Ik heb er ook zelden last van, toevallig vandaan één bij het gouwe aquaduct en toevallig nét toen ik mijn aandacht er niet bij had omdat de kleine man zijn fles had laten vallen en ik deze aan het zoeken was :X (ik weet het fout)

De gedachten die in een split second door mijn hoofd ging,

Eerste gedachten: shit voor mij gaat er iets niet goed (yeah AP saved me)
Tweede gedachten: het kan een phantom zijn, ik moet dan zsm gas geven.

Uiteindelijk snel een inschatting kunnen maken waardoor de vertraging beperkt was, gelukkig had ik geen klever achter mij.

Met voorgaande software release was mijn tweede gedachte als eerst opgepopt.

• STIMPPYYY
  • Laatst online: 12:23
RF1000 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 16:57:
[...]

Heeft jouw M3 niet gewoon last van slecht afgestelde (?) camera's ofzo? Ik herken helemaal niks van jouw problemen met TACC en lane assist.

Hoogstens het in stapjes van 10kmpu verlagen van de snelheid in bochten op snelweg knooppunten (herkenbaar aan precies ronde snelheden rijden ipv de +4 marge die normaal wordt aangehouden)

Ja elke m3 is anders... wat een onzin. Het verschilt gewoon enorm per wegdeel. Snelweg is goed. Duidelijk belijnde b wegen ook (behalve bij afslagen en vluchtheuvels). Boerenland wegen en wegen binnen bebouwde kom zonder dubelle belijning zijn ronduit slecht en kan je het niet gebruiken. Voor elke tegenligger of obstakel gaat hij vol in de ankers. Gewone cc zou een welkome feature zijn

• Caelorum
STIMPPYYY schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 18:23:
[...]
Ja elke m3 is anders... wat een onzin. Het verschilt gewoon enorm per wegdeel. [...]
Ja! Of dat hier een issue is betwijfel ik, maar het is niet voor niets dat de laatste stap in de productie is het bepalen van de parameters door de auto in een vaste opstelling te zetten. Zie bijv. Deze post https://www.reddit.com/r/...topilot_cameras_from_the/

En deze sensors kunnen ook uit alignment raken en is denk ik 1 van de redenen waarom je in de eerste km's die je maakt ook op het scherm ziet staan dat de auto aan het leren is. Er zal iets van calibratie zijn van de cameras (sommige mensen krijgen ook die melding als ze AP net hebben gekocht).

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-02 19:15
Ooit hier in het topic gelezen dat de 'knallen' tijdens het Superchargen werden afgedaan als normaal, maar dat iemand toch voor elkaar had gekregen om zijn Battery Breathers te laten vervangen. Ik heb dit vandaag ook laten doen en werd mij stiekem verteld dat sommige batches deze battery breathers helemaal niet hebben. Right.

Ik zal hier updaten indien een supercharge sessie significant minder knallen geeft.

• Caelorum
Ze hebben een nieuwer model van die ventielen. Weet je zeker dat ze niet bedoelden dat er batches zijn zonder dit model breathers? Het schijnt overigens wel te helpen, maar niet veel. Meer van 1 grote naar meerdere kleine plopjes.

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-02 19:15
Ik weet wat ik heb gehoord :)

Maar ik weet ook dat menig Tweakermember meer weet van zn Tesla als de gemiddelde Tesla medewerker haha.

Je zou gelijk kunnen hebben.
r0bb schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 20:18:
Ik weet wat ik heb gehoord :)

Maar ik weet ook dat menig Tweakermember meer weet van zn Tesla als de gemiddelde Tesla medewerker haha.

Je zou gelijk kunnen hebben.
Schijnt toch waar te zijn dat sommige modellen ze missen. Zie ook; https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2018/MC-10143015-9999.pdf

Dit is nog een tweede geldig voor M19 en ouder; https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2019/MC-10163736-9999.pdf

[ Voor 12% gewijzigd door Inspired op 15-05-2020 20:37 ]

• -Splash-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03-02 23:09
MtC schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:34:
[...]

Misschien ga ik hier te serieus op in. Maar eigenlijk wel hoor.
Ik heb nu een Skoda Octavia en dacht hierna een Skoda Superb te nemen of een Kodiaq. (of toch de nieuwe Octavia?)

Maar ik vind het toch wel moeilijk om weer 4 jaar voor een ICE te kiezen. Plus dat ik het gevoel heb dat als ik ooit een Tesla wil rijden/ervaren dat dit wel een mooie kans is. Wellicht onterecht en kan ik er later eentje prima (2e hands) kopen, maar voor nu prima. Kan ik mooi 4 jaar lang ervaren hoe een BEV mij bevalt.

Overigens vind ik het echt mega zonde om afscheid te nemen van mijn Octavia. Wat heb ik genoten die auto zeg en wat ga ik de ruimte missen (ik heb deze wintersport ook eens achterin gezeten, wat zit je daar als een god, nu snap ik dat mensen steeds achterin willen zitten).

Oh well... such is life. Hij moet echt uit de lease, maar hij mocht nog wel een paar jaar blijven.

• JohanB
Dit vind ik dus echt mega interessant, en ik breek hem even op daarom.
revolution-nl schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 16:29:
[...]

Ik ga NOOIT meer terug naar een ICE en gezien de duitsers voorlopig geen antwoord hebben op de 3 en de Y denk ik niet deze overstap te maken.

Ik heb onlangs nog een ritje gemaakt en een gloednieuwe A4, ja het materiaal gebruik is hoogwaardiger, ja het voelt meer solide aan als je de deur dicht gooit, ja hij is stiller dan de 3 maar mennnn.... wat voelde het als een stap terug in de tijd.
Eens, inderdaad een verschrikkelijk matige kwaliteit/afwerking. Zelfs de die-hards op dit forum vervangen de sluiting/veren van de trunk/frunk en installeren rubbers om het wind kabaal te voorkomen.
De tesla heeft zoveel betere conveniënt tech, zoveel meer rij-beleving, de 3 is zoveel meer fun en communicatiever als je eens op een leuke kronkelweg terecht komt. De 3 is daarnaast meer dan een auto met de uitgebreide infotainment. Het gebeurt geregeld dat bij bezoek de kinderen direct lopen te jammeren dat ze in de Tesla willen gamen.
Hierop moet ik een net iets eerder post quoten waar ik het volledig mee eens ben
xos schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:35:
Grappig de verschillen in beleving van eigenaars. Ik heb nog nooit een auto gehad met zoveel bugs als de model 3. (...) Dus ironisch genoeg rij ik dus in een van de meest geavanceerde auto's van het moment met het minst aantal hulpmiddelen actief :D.
Over de infotainment: ik heb liever een auto die rijdt dan een extra scheetkussen geluid. Maar ieder zijn ding. Ik had een iPad voor m’n kinderen gekocht als ze zo verslaafd waren (of een draai om de oren)
Als tech-freak loop ik graag voorop, Tesla sluit wat dat betreft een stuk beter aan dan de conservatieve old-auto merken waar je na 1 a 2 jaar alweer geïrriteerd bent door de gedateerde functionaliteiten en infotainment.
Eens, al begrijp ik dat ze daar voor infotainment tegenwoordig ook OTA updates doen. Hier loopt Tesla echt voorop!
Ik blijf het verbazend wekkend vinden hoeveel beter mijn auto is geworden sinds ik hem heb ontvangen _/-\o_
Eens, er wordt veel vooruitgang geboekt. Net als bij mijn nichtje van 4, die groeit een stuk harder dan ik. Toch is ze nog steeds maar half zo lang als ik.

Laten we inderdaad hopen dat ze binnenkort het software matige deel hebben opgelost. Als ze dan daarna de auto’s terug roepen om het windgeluid en de gammele onderdelen te vervangen, dan zijn we er al!
Caelorum schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 18:39:
[...]

Ja! Of dat hier een issue is betwijfel ik, maar het is niet voor niets dat de laatste stap in de productie is het bepalen van de parameters door de auto in een vaste opstelling te zetten. Zie bijv. Deze post https://www.reddit.com/r/...topilot_cameras_from_the/
Heel vet! Deze had ik nog niet gezien. Veel autofabrieken gezien, maar deze is wel gaaf. Vraag me dan wel toch ergens af of ze niet een hardware probleem proberen op te lossen door software. Of zou dit het gewoon het “trainen” van de ML kunnen zijn en niet QA? Wat ik denk / hoop. Heeft iemand toevallig wat achtergrond over hoe ze fysieke QA/QC doen? Software correcties van hardware fouten blijft tricky zoals we van Boeing weten.

[ Voor 14% gewijzigd door JohanB op 16-05-2020 00:26 ]

• Caelorum
JohanB schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 00:04:
[...]
Heel vet! Deze had ik nog niet gezien. Veel autofabrieken gezien, maar deze is wel gaaf. Vraag me dan wel toch ergens af of ze niet een hardware probleem proberen op te lossen door software. Heeft iemand toevallig wat achtergrond over hoe ze fysieke QA/QC doen? Software correcties van hardware fouten blijft tricky zoals we van Boeing weten.
Ala je 3d beelden wilt construeren van camerabeelden moet je de precieze vervorming van de lensen+sensoren weten en de precieze stand. Hoe beter je die vaststeld hoe accurater je algoritme wordt. Dit is echt een comouter vision 101 en dat zie je hier goed terug.

Dit met camera's oplossen is een best vooruitstrevend iets en idd iets dat je niet snel zal doen als conservatief bedrijf (lees overige fabrikanten). Wat Tesla in deze anders maakt is dat ze hebben bedacht dat je best een mini server farm met dedicated CV hardware in een auto kan zetten en dan dit probleem met wat CV en machine learning kan oplossen.

Ik heb een klein beetje achtergrond in beiden en mijn ik heb er echt jet volle vertrouwen in dat het ze gaat lukken en dat ze in dit aspect ook vooruit blijven lopen op de andere fabrikanten. Ik twijfel alleen heel erg aan het tijdsframe.

Wat betreft de model 3 maak ik me momenteel wel veel zorgen over de camera aan de voorkant.of eigenlijk de breddhoekcamera die er naar schijnt zit, maar nog niet gebruijt wordt. Ik hoop dat die genoeg naarboven kan kijken voor onze stoplichten.

Verder is er een blinde hoek zow linksvoor als rechtsvoor waar een persoon in kan verdwijnen. Daar zal het systeem dus aannames moeten doen net zoals een mens, maar ik weet niet of ze menselijk gedrag qua verplaatsing goed genoeg kunnen gaan voorspellen.

• bottom line
JohanB schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 00:04:

Eens, inderdaad een verschrikkelijk matige kwaliteit/afwerking. Zelfs de die-hards op dit forum vervangen de sluiting/veren van de trunk/frunk en installeren rubbers om het wind kabaal te voorkomen.
Wat is dit nu voor klucht. Als er iets wordt gemaakt voor een auto, dan wordt dat sowieso wel verkocht aan eigenaren. Of dit nu een accessoire is voor een Audi of voor een Tesla, maakt niet uit.

Net zoals er die-hards zijn van BMW/Toyota/Volvo's/... die de infotainment/geluid/ledstrips/koplampen/knalpijpen/chiptuning/stuurwielen/... vervangen/doen in hun auto's.

Het enige verschil is dat je daar bij een ander merk voor bijbetaald aan de garage/fabrikant en hier betaal je aan een van de 100 concurrenten.

• -Splash-
Weet niet of dit hier al gepost was. Interessant:

https://www.ad.nl/auto/te...goedkoper-maken~a6fa885d/

• -Splash-
bottom line schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 00:58:
[...]

Wat is dit nu voor klucht. Als er iets wordt gemaakt voor een auto, dan wordt dat sowieso wel verkocht aan eigenaren. Of dit nu een accessoire is voor een Audi of voor een Tesla, maakt niet uit.

Net zoals er die-hards zijn van BMW/Toyota/Volvo's/... die de infotainment/geluid/ledstrips/koplampen/knalpijpen/chiptuning/stuurwielen/... vervangen/doen in hun auto's.

Het enige verschil is dat je daar bij een ander merk voor bijbetaald aan de garage/fabrikant en hier betaal je aan een van de 100 concurrenten.
Gewoon iemand die ontevreden is met zijn auto. Dat gebeurd wel eens. (vermoed iets teveel laten leiden door de bijtelling)

[ Voor 3% gewijzigd door -Splash- op 16-05-2020 08:51 ]

Pagina: 1 ... 74 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: