Ik deel je verhaal, maar dan met een SR+. Alleen een gemiddelde heb je natuurlijk weinig aan. De vraag, als je deze auto neemt, is of je altijd je rit kan maken zonder tussendoor te moeten laden, ook in de winter en dat kan tegenvallen. Zo moest ik afgelopen winter 220km rijden en heb ik vlak voor de eindbestemming toch aan de suc gehangen. Vind ik niet erg, maar als je regelmatig die afstand rijd in de winter is het misschien niet de beste auto (ok een LR lukt dan wel neem ik aan).EvaluationCopy schreef op maandag 13 april 2020 @ 10:25:
Voor je gemiddelde is wind nauwelijks een factor. Bij de terugrit heb je diezelfde wind van de andere kant, ruimende en krimpende winden uitgezonderd.
266 kan ik ook maar moeilijk geloven, hier ook een LR, 197wh/km over 10.000km. Airco altijd aan, stoelverwarming indien nodig en 130 waar mag.
Als dat je eerlijke verbruik is is er iets mis met je auto of je rijdt binair (alles plankgas waar mogelijk)
Volgens die Johan had je dan onderweg al na 120km je tank helemaal moeten volgooien om die trip te kunnen halen.Caelorum schreef op maandag 13 april 2020 @ 10:47:
[...]
Ik deel je verhaal, maar dan met een SR+. Alleen een gemiddelde heb je natuurlijk weinig aan. De vraag, als je deze auto neemt, is of je altijd je rit kan maken zonder tussendoor te moeten laden, ook in de winter en dat kan tegenvallen. Zo moest ik afgelopen winter 220km rijden en heb ik vlak voor de eindbestemming toch aan de suc gehangen. Vind ik niet erg, maar als je regelmatig die afstand rijd in de winter is het misschien niet de beste auto (ok een LR lukt dan wel neem ik aan).
200 in de winter is realistisch als max. range worst case, zonder te letten op hoe je rijdt.
Als @mavical die afstand van 270km slechts 1x in de week moet doen, dan is een SR+ zeker te doen. Die enkele keren kan hij altijd een 8tal minuutjes aan een fastned / SuC paal hangen om de trip te vervolledigen. Als hij die trip elke dag moet doen, dan is een LR meer van nut. Dan staat hij nog altijd minder aan de paal/tankstation dat hij zou moeten doen met een CLA.
[ Voor 4% gewijzigd door bottom line op 13-04-2020 10:54 ]
Ik denk dat ik “die Johan” ben.bottom line schreef op maandag 13 april 2020 @ 10:52:
[...]
Volgens die Johan had je dan onderweg al na 120km je tank helemaal moeten volgooien om die trip te kunnen halen.
200 in de winter is realistisch als max. range worst case, zonder te letten op hoe je rijdt.
Ja, als je wind tegen had gehad, het regende en koud was en 135km/h reedt, dan had je een zeer goede kans dat je al tussen de 120-200km moest stoppen (de winter range zoals ik die gaf)
200 km eruit trekken zonder op te letten bestaat niet. Dat zou betekenen 47.500 * 75% (we willen niet opletten, dus van 90-15%) / 200 = 178 Wh/km. In de winter is dat een goeie score, bij lange na niet “worst case”. Hier ben ik nog netjes met starten op 90%, vaak genoeg hier op het forum gehoord dat dat eigenlijk 80% moet zijn
Ja ik ben af deze ochtend even! Weer een foutje ingeslopen: Ik had niet meer gekeken sinds ik die 150-170’ers reed. Het is inmiddels gezakt naar 227 Wh/kmjoke_name schreef op maandag 13 april 2020 @ 09:57:
266 is echt extreem veel.
Moraal van het verhaal: met de LR, is de 270km range vraag een stuk zekerder. Dat zou mijn tip zijn
[ Voor 9% gewijzigd door JohanB op 13-04-2020 11:31 ]
Opeens 227kWh. Halelujah! Wel toevallig.
Heb je daar dan geen foto van om het met ons te delen?
Voor die lange stukken mag je gerust tot 100% gaan en tot een 5% gaan.
Als dat jou extra gemak oplevert, moet je dat gewoon doen.
Die marges die jij opnoemt zijn gewoon het best voor je batterij, maar jij bent nog altijd baas over je auto.
Als je die 100% nodig hebt, dan doe je dat ook gewoon. Als leaserijder is het dan nog een stuk eenvoudiger, je moet er gewoon niet op letten, over 4 jaar rijdt je toch iets anders.
Als ik naar de zee moet voor een weekend, en liever ginder niet oplaad, want mijn dak ligt vol zonnepanelen en dan wil ik geen €0,40 cent betalen per kW, dan laad ik hem ook gewoon tot 100% vol en rijd ik hem leeg zover ik wil.
Voor de rest van het jaar zorg ik wel goed voor mijn batterij.
Voor die lange stukken mag je gerust tot 100% gaan en tot een 5% gaan.
Die marges die jij opnoemt zijn gewoon het best voor je batterij, maar jij bent nog altijd baas over je auto.
Als je die 100% nodig hebt, dan doe je dat ook gewoon. Als leaserijder is het dan nog een stuk eenvoudiger, je moet er gewoon niet op letten, over 4 jaar rijdt je toch iets anders.
Als ik naar de zee moet voor een weekend, en liever ginder niet oplaad, want mijn dak ligt vol zonnepanelen en dan wil ik geen €0,40 cent betalen per kW, dan laad ik hem ook gewoon tot 100% vol en rijd ik hem leeg zover ik wil.
Voor de rest van het jaar zorg ik wel goed voor mijn batterij.
Jouw en mijn rijstijl is klaarblijkelijke heftig anders. Ik heb over de laatste 1200 km <180Wh/km gereden.JohanB schreef op maandag 13 april 2020 @ 09:43:
[...]
Excuus! Je hebt gelijk ik zat bij de SR te kijken niet de SR+. Maakt onder slechte omstandigheden dus 47.500 Wh (bruikbaar) * 80% (van 90% naar 10%) / 300 Wh = 126km
230Wh is in Nederland en op de snelweg in Nederland niet “makkelijk” haalbaar, realistisch is het zeker. Maar mijn gemiddelde ligt over de laatste 2000 km op 266Wh/km. En heb tegenwoordig alles uit en rij bizar rustig om wat range te halen. (En dat gaat heel goed nu op de laatste paar ritten van 150Wh/km!) @mavical heeft meer details maar
a) ik gok dat hij/zij buiten de spits rijdt voor zo’n afstand, en dus op de A1 130 mag
b) In Nederland waait het >30% van de tijd windkracht 5 of harder, in open landschap als je richting Gelderland rijdt. Dat verklaart ook het verbruik verschil met bottomline. 135 km/u rijden, 30+ km/u wind = grofweg verbruik van 165km/u (gezien het grootste deel luchtweerdstand is)
Ik denk dus zeker dat in de winter 126km een realistische ondergrens is en mijn 200km komt overeen met de van jou. Mind you dat de vraag over zekerheid ging. Met een SC haalt ie het sowieso!
In een LR AWD met de 19” velgen, zonder loden voet. Veel 100km/u snelweg en 80km wegen.
Dan moet ik in de winter 66% minder zuinig rijden, lijkt me wat overdreven
Nogmaals: ik heb op spritmonitor rondgesnuffeld, daar van een 10-tal auto’s gekeken hoe die het afgelopen winter hebben gedaan en daar is slechts een enkeling die >250Wh doet en dat zijn dan over het algemeen al mensen die normaliter >200Wh doen in de zomer.
Natuurlijk rijd je minder zuinig in kou en met regen en tegenwind. Maar we moeten ook wel in perspectief kijken, als je nu al 227wh doet, daar nog eens zeg 30% bovenop moet doen.. Ja dan is het huilen, maar als je nu <200 doet, daar 25% op.. Dan is 250 wel een beetje de max
Bericht hierboven
Dank jullie voor alle antwoorden. In de wintermaanden is 220 km kennelijk realistisch. Ook een goede tip dat bij de EV database de verwachte afstanden vermeld staan.(zoals ook van andere merken) Had ik nog niet eerder zien staan.
Het betekent voor je in de winter dus even laden. Of wel op werk een uurtje of via een SuC voor 5 min.mavical schreef op maandag 13 april 2020 @ 13:07:
Dank jullie voor alle antwoorden. In de wintermaanden is 220 km kennelijk realistisch. Ook een goede tip dat bij de EV database de verwachte afstanden vermeld staan.(zoals ook van andere merken) Had ik nog niet eerder zien staan.
Als je dat elke dag in de winter moet doen dan is op je werk laden wel veeeel fijner dan via een SuC. Ook al is het maar een paar minuten wil je gewoon direct naar huis kunnen
De rest van het jaar hoef je niet te laden, behalve thuis. Dat is weer het voordeel.
Met jouw afstand zit je echt op de grens voor een SR+. Maar is een LR in de bijtelling niet nog steeds goedkoper dan een CLA?
Niks halelujah aan hoor. 227 Wh/km voor laatste 1700 km. Zoals ik al lang aangeef rij ik de laatste drie weken zo’n 150-170 Wh/km, zeg eens 700 km in totaal. Geeft 267 Wh/km voor die eerste duizend. Zelfs als ik met 170 Wh/km reken. Dus gewoon even niet recent genoeg gekekenbottom line schreef op maandag 13 april 2020 @ 11:59:
Opeens 227kWh. Halelujah! Wel toevallig.

Ik zou voor dagelijks woonwerkverkeer geen 100-5% aanraden. Naast dat 5% echt kiele kiele isVoor die lange stukken mag je gerust tot 100% gaan en tot een 5% gaan.
nu niet gemiddeldes verwarren met een te verwachten range. Mijn gemiddelde de laatste 700 km heb ik ook iets van 150-170 Wh/km gereden. Maar in de winter ook sommige (lange) ritten van 300 Wh/km (harde wind tegen, regen, kou 135 km/h (Groningen - Amsterdam)Floor-is schreef op maandag 13 april 2020 @ 12:48:
[...]
Jouw en mijn rijstijl is klaarblijkelijke heftig anders. Ik heb over de laatste 1200 km <180Wh/km gereden.
In een LR AWD met de 19” velgen, zonder loden voet. Veel 100km/u snelweg en 80km wegen.
Als iemand dus vraagt of 270 km range met een SR+ een eerlijke range is. Dan zeg ik dat dat niet waar is. En eerlijkheid gebied een range van tussen de 120-200km voor dagelijkse ritjes (dus de grofweg 80% regel). Als je dus op het randje zit van die keuze, zou je heel goed moeten beseffen dat als je een slechte dag hebt, je van een koude kermis thuis komt. Dat moet je weten voordat je die auto koopt in mijn optiek, in plaats van gemiddeldes
Ik denk dat je op het randje rekent/rijk rekent. E.g. zelf EV database zegt gemiddeld 260km in de winter bij 100% verbruik. Dus je gaat met je batterij van 100% opladen naar precies 0%. Als je van 90% tot 10% rijdt (dat laatste is maar zo’n 25 km range he!)mavical schreef op maandag 13 april 2020 @ 13:07:
Zit je op 260*0.8= 208 km. Dat is gemiddeld bij (heel) netjes rijden niet je range op een tegenvallende dag bij 130 km/hr
[ Voor 52% gewijzigd door JohanB op 13-04-2020 20:15 ]
Het zou toch ook helemaal niet leuk zijn als je auto wel perfect is. Dat zou oa betekenen dat je je nooit meer hoeft te verheugen op een opvolger en nooit meer naar dit forum hoeft mee te babbelen over alle pros en cons.Taro schreef op maandag 13 april 2020 @ 14:54:
Ik ben erg blij met mijn Tesla, maar de auto is zeker niet perfect.
Eens, ik hoop dat de volgende auto weer een stuk beter is. Maar de komende 4 jaar rij ik nog wel in deze rond, tenzij ik een boom raak of als ik een andere baan krijg uiteraardTammestein schreef op maandag 13 april 2020 @ 18:03:
[...]
Het zou toch ook helemaal niet leuk zijn als je auto wel perfect is. Dat zou oa betekenen dat je je nooit meer hoeft te verheugen op een opvolger en nooit meer naar dit forum hoeft mee te babbelen over alle pros en cons.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
Dat volg ik niet helemaal. Volgens mij ben je nog altijd goedkoper uit als je de auto gewoon koopt met je eigen geld. Leasemaatschappijen moeten ook geld verdienen, of denk je dat ze de afschrijving voor eigen rekening nemen?Verwijderd schreef op maandag 13 april 2020 @ 17:04:
[...]
Mijn stelling staat nog steeds. Overigens schieten mensen die kopen ook zichzelf in de voet met afschrijving. Leasen is natuurlijk iets minder slecht.
Als bedrijf is aanschaf van auto aanslag op cashflow, daarnaast is er -bij een goede leasemaatschappij- ook een stuk ontzorging, is er wat defect of is er schade? Wordt allemaal geregeld en ja dat kost ook geld, maar tijd, risico en gedoe ook.
Denk ik ook hoor, wat dacht je van een WMIA en de BTW aftrek?Crim schreef op maandag 13 april 2020 @ 18:51:
[...]
Dat volg ik niet helemaal. Volgens mij ben je nog altijd goedkoper uit als je de auto gewoon koopt met je eigen geld. Leasemaatschappijen moeten ook geld verdienen, of denk je dat ze de afschrijving voor eigen rekening nemen?
Bericht hierboven
Het zou mij niet verbazen als ik de auto over 5 jaar verkoop voor mijn aanschafprijs - btw verrekening - mia voordeel - voordeel zakelijke afschrijving - wegenbelastingsvoordeel tov ice.Floor-is schreef op maandag 13 april 2020 @ 19:02:
[...]
Denk ik ook hoor, wat dacht je van een WMIA en de BTW aftrek?
Dit zeker als de afschrijving meevalt. Aan de andere kant hoop ik dat ze gigantisch afschrijven, dan kan ik hem goedkoop overnemen naar prive en kan vrouwlief er wellicht nog even mee doorrijden.
(en ik ben benieuwd of ik genoeg geduld heb om de 5 jaar vol te maken. Ik zou het liefst een iets ruimere auto hebben en ik denk dat over 2 á 3 jaar de Y wel erg lonkt
ZIe net trouwens dat de "Y" volgens de website met dual motor "maar" in 5,1 sec op de 100 zit
Daarnaast benieuwd of er ook een SR+ versie oid komt van de Y.
[ Voor 27% gewijzigd door ybos op 13-04-2020 20:22 ]
Ik ben ook in dezelfde keuze. Maar mijn kilometers zijn heel anders. Ik rij 50 km enkele reis. Heb geen oplader want geen oprit. Maar wel genoeg publieke laders. En ik kan altijd op het werk laden.mavical schreef op zondag 12 april 2020 @ 15:54:
Gisteren een proefrit gemaakt vanuit Duiven. Het is weer tijd om een nieuwe leaseauto te bestellen. Keuze die nu voorlicht is een Mercedes CLA dan wel Tesla. Nadat men een route in het navigatiesysteem had ingebracht zijn we gaan rijden. Beetje onwennig was het in het begin wel. Op een smalle weg waar een tegenligger aan kwam rijden en waar nog genoeg ruimte was maakte de Tesla een noodstop. En dat vervolgens nog twee keer met tegenliggers. Was even schrikken. Het afremmen was zeer abrupt en gelukkig geen voertuigen achter ons. Nadat de bijrijder "iets" had uitgezet is het niet meer voorgekomen. Het rijdt gewoon heerlijk rustig. Had graag nog even een test gedaan op de snelweg maar zover zijn we niet gekomen. Heb interesse voor de standaard range. Volgens de verkoper zou de range in de winter iets van 270 km zijn. Voor mij net iets te kritisch om vanuit Gelderland naar Amsterdam vice versa te komen. Is die 270 km realistisch gesteld of toch wat te zuinig? Moet komende weken toch echt de knoop door hakken met of de CLA of Tesla.
Ivm het feit dat ik maar 4 dagen in de week werk zou ik voor de LR 100 euro eigen bijdrage moeten betalen. Alle in alle is de LR 150 euro per maand duurder voor mij dan de SR+. Bovendien hebben we voor vakanties een ice station.
Voor mij is de SR+ dus wel een goede afweging. Soms moet ik naar Brussel. Maar dat is echt uitzondering, dan zou ik even een suc kunnen bezoeken.
Ik weet niet waar je in Gelderland woont? Als ik 220 km zou moeten rijden zonder laad mogelijkheden meerdere keren per week, dan had ik zeker voor de LR gekozen.
Wil je nergens naar omkijken dan die CLA. Maar did is wel tragisch duurder in de bijtelling.
Daar is een SR+ top voor inderdaad. Zou voor Brussel gewoon de trein nemen-Splash- schreef op maandag 13 april 2020 @ 20:43:
[...]
Ik ben ook in dezelfde keuze. Maar mijn kilometers zijn heel anders. Ik rij 50 km enkele reis. Heb geen oplader want geen oprit. Maar wel genoeg publieke laders. En ik kan altijd op het werk laden.
Ivm het feit dat ik maar 4 dagen in de week werk zou ik voor de LR 100 euro eigen bijdrage moeten betalen. Alle in alle is de LR 150 euro per maand duurder voor mij dan de SR+. Bovendien hebben we voor vakanties een ice station.
Voor mij is de SR+ dus wel een goede afweging. Soms moet ik naar Brussel. Maar dat is echt uitzondering, dan zou ik even een suc kunnen bezoeken.
Ik weet niet waar je in Gelderland woont? Als ik 220 km zou moeten rijden zonder laad mogelijkheden meerdere keren per week, dan had ik zeker voor de LR gekozen.
Wil je nergens naar omkijken dan die CLA. Maar did is wel tragisch duurder in de bijtelling.
Verwijderd
Ik reed in de winter nooit onder de 200wh/km, nu met warmere temperaturen gaat het eindelijk richting de 180wh/km gemiddeld, maar daar moet ik wel zeer defensief voor rijden.Floor-is schreef op maandag 13 april 2020 @ 12:48:
[...]
Jouw en mijn rijstijl is klaarblijkelijke heftig anders. Ik heb over de laatste 1200 km <180Wh/km gereden.
Nogmaals: ik heb op spritmonitor rondgesnuffeld, daar van een 10-tal auto’s gekeken hoe die het afgelopen winter hebben gedaan en daar is slechts een enkeling die >250Wh doet en dat zijn dan over het algemeen al mensen die normaliter >200Wh doen in de zomer.
Natuurlijk rijd je minder zuinig in kou en met regen en tegenwind. Maar we moeten ook wel in perspectief kijken, als je nu al 227wh doet, daar nog eens zeg 30% bovenop moet doen.. Ja dan is het huilen, maar als je nu <200 doet, daar 25% op.. Dan is 250 wel een beetje de max
In de winter heb ik ritten meegemaakt waar ik met 103km/h op AP niet onder de 220wh/km kwam. Met 120km/h zat ik dan boven de 240wh/km. Dan had je wind tegen en regen...
Ik ben wel blij dat ik steeds mooiere getallen zie bij mij. Ook AWD en 19”.
Mijn LR AWD zit eerder rond de 270km bereik, bij 90% laden.JohanB schreef op maandag 13 april 2020 @ 17:34:
Als iemand dus vraagt of 270 km range met een SR+ een eerlijke range is. Dan zeg ik dat dat niet waar is. En eerlijkheid gebied een range van tussen de 120-200km voor dagelijkse ritjes (dus de grofweg 80% regel). Als je dus op het randje zit van die keuze, zou je heel goed moeten beseffen dat als je een slechte dag hebt, je van een koude kermis thuis komt. Dat moet je weten voordat je die auto koopt in mijn optiek, in plaats van gemiddeldes
[...]
Ik denk dat je op het randje rekent/rijk rekent. E.g. zelf EV database zegt gemiddeld 260km in de winter bij 100% verbruik. Dus je gaat met je batterij van 100% opladen naar precies 0%. Als je van 90% tot 10% rijdt (dat laatste is maar zo’n 25 km range he!)
Zit je op 260*0.8= 208 km. Dat is gemiddeld bij (heel) netjes rijden niet je range op een tegenvallende dag bij 130 km/hr
Gek genoeg daalt mijn verbruik, maar zie ik nog geen verbetering in bereik...
Zal niet de eerste keer zijn dat het blijkt tegen te vallen. Vooral de eerste lading Model 3’s is veel te laag “verkocht” in de lease.Crim schreef op maandag 13 april 2020 @ 18:51:
[...]
Dat volg ik niet helemaal. Volgens mij ben je nog altijd goedkoper uit als je de auto gewoon koopt met je eigen geld. Leasemaatschappijen moeten ook geld verdienen, of denk je dat ze de afschrijving voor eigen rekening nemen?
Er zijn diverse voorbeelden waarbij zelfs private lease goedkoper blijkt te zijn dan kopen met eigen geld. Mijn zwager heeft zo’n super deal bijvoorbeeld.
Restwaarde berekeningen zijn leuk, maar heb jij ooit het bedrag voor je auto teruggekregen wethouder waard was? En dan niet bij nieuwe aanschaf, wat daar had je anders ook korting op kunnen bedingen, dat is een sigaar uit eigen doos!
Dat onderzoek geeft toch aan dat O3 verbetert, maar door de extra vraag aan energie fijnstof PM2.5 toeneemt...Verwijderd schreef op maandag 13 april 2020 @ 19:44:
[...]
Stop er dan s.v.p. mee en ga in het BMW-topic je onwaarheden verspreiden. EV = veel beter dan een ICE. Punt. Nu s.v.p. weer over de auto inderdaad.
/edit: nog even een bron om deze alt-right propoganda voor eens en altijd de mond te snoeren: https://phys.org/news/201...-air-quality-climate.html
https://www.ad.nl/binnenl...rer=https://www.bing.com/
Ook restwaarde kan tegenvallen.GB2 schreef op maandag 13 april 2020 @ 19:01:
Als bedrijf is aanschaf van auto aanslag op cashflow, daarnaast is er -bij een goede leasemaatschappij- ook een stuk ontzorging, is er wat defect of is er schade? Wordt allemaal geregeld en ja dat kost ook geld, maar tijd, risico en gedoe ook.
Ik had een Volvo D6:
€72k nieuw
Na 2,5 jaar:
€22k
Even 50.000 afschrijven in 2,5 jaar. Daar heeft de leasemij echt alleen maar geld op toegelegd!
Maar ook een Model S:
https://www.carnext.com/n...a/model-s/rsfd-4t34-jkz4/
1000 euro aan alleen maar afschrijving per maand...
En toen was de auto weer zo dood als een pier, vast te maken met al 12v meldingen afgelopen weken.
Dus ze komen m afslepen vanuit Tesla.
Maar eens kijken wat de tijdelijke vervanger wordt.
ICE ICE Baby
Ik heb eindelijk de app, direct bij het parkeren op de zaak tevens de software-update aangezet.
Minder leuke verrassing: dan kan je je Frunk niet meer openen blijkbaar (heb de charge-port niet eens geprobeerd). Bovendien: ik ging er even in zitten om wat te pakken.. Toen wilden de deuren niet meer openen. Uiteindelijk met de 'hard open' knop maar de deur geopend.
Op slot ging verbazingwekkend genoeg wel prima
Nu wachten tot de update klaar is, dan kan ik de auto aan de lader gaan hangen
Minder leuke verrassing: dan kan je je Frunk niet meer openen blijkbaar (heb de charge-port niet eens geprobeerd). Bovendien: ik ging er even in zitten om wat te pakken.. Toen wilden de deuren niet meer openen. Uiteindelijk met de 'hard open' knop maar de deur geopend.
Bericht hierboven
Heb inmiddels m'n M3 logo's voorzien van een plasti-dip wrap. Ziet er erg netjes uit, geen idee hoe lang het blijft zitten (en door de wasstraat doe ik nog maar niet haha..)Erdinger schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 13:46:
Hola
Weet iemand waar je in NL zulke rode 3M stickers kunt kopen voor de logo's op de M3? Zou deze graag willen!
[Afbeelding]
Verwijderd
Weer?djmuggs schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 10:13:
En toen was de auto weer zo dood als een pier, vast te maken met al 12v meldingen afgelopen weken.
Betekent dit al eerder gebeurd?
Collega had dit ook al twee keer, die werd er wel gek van, aangezien het altijd op een moment is dat het slecht uitkomt...
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Tijdens het updaten kan je inderdaad beter niets met de auto doen. Als je hem voor het updaten aan de lader hebt gehangen, wordt het laden ook altijd onderbroken tot de update is geïnstalleerd.Floor-is schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 10:22:
Ik heb eindelijk de app, direct bij het parkeren op de zaak tevens de software-update aangezet.
There's no place like 127.0.0.1
Ik zie net dat in de 2020.12.5 update ze ook de knoppen ‘ik doe een gok’ en ‘ik heb trek’ ofzo in de navigatie weer weggehaald hebben.
Dit zijn nu kleine subkopjes naast ‘recent’ en ‘favoriet’ (zijn die ook nieuw?).
Wel zo handig, nu gewoon weer 2 grote knoppen ‘thuis’ en ‘werk’.
Dit zijn nu kleine subkopjes naast ‘recent’ en ‘favoriet’ (zijn die ook nieuw?).
Zo zijn er wel meer kleine wijzigingen volgens mij. Viel me laatst ook ineens op dat media van USB weer verder gaat na parkeren. Voorheen deed hij dit niet toch..? Wel jammer dat er nergens een uitgebreide changelog te vinden is per release. Waar ook de kleine fixes/aanpassingen in staan.Smobbo schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:46:
Ik zie net dat in de 2020.12.5 update ze ook de knoppen ‘ik doe een gok’ en ‘ik heb trek’ ofzo in de navigatie weer weggehaald hebben.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Recent en Favoriet stonden er al een paar maand.Smobbo schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:46:
[..]Dit zijn nu kleine subkopjes naast ‘recent’ en ‘favoriet’ (zijn die ook nieuw?). [..]
Volgens mij was dat een bug. Bij mij ging het afspelen van media soms wel verder, soms niet.Inspired schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:02:
[...]
Zo zijn er wel meer kleine wijzigingen volgens mij. Viel me laatst ook ineens op dat media van USB weer verder gaat na parkeren. Voorheen deed hij dit niet toch..? Wel jammer dat er nergens een uitgebreide changelog te vinden is per release. Waar ook de kleine fixes/aanpassingen in staan.
Nu lijkt het goed te gaan.
Maffe is wel dat het audioscherm terwijl hij verder gaat met spelen vanaf usb, het startscherm altijd op een andere optie staat.
Hou toch eens op met deze quasi onderbouwde posts. Ze zijn enorm misleidend en geven een verkeert beeld van de werkelijkheid. Bijzonder irritant!JohanB schreef op maandag 13 april 2020 @ 09:43:
[...]
Excuus! Je hebt gelijk ik zat bij de SR te kijken niet de SR+. Maakt onder slechte omstandigheden dus 47.500 Wh (bruikbaar) * 80% (van 90% naar 10%) / 300 Wh = 126km
230Wh is in Nederland en op de snelweg in Nederland niet “makkelijk” haalbaar, realistisch is het zeker. Maar mijn gemiddelde ligt over de laatste 2000 km op 266Wh/km. En heb tegenwoordig alles uit en rij bizar rustig om wat range te halen. (En dat gaat heel goed nu op de laatste paar ritten van 150Wh/km!) @mavical heeft meer details maar
a) ik gok dat hij/zij buiten de spits rijdt voor zo’n afstand, en dus op de A1 130 mag
b) In Nederland waait het >30% van de tijd windkracht 5 of harder, in open landschap als je richting Gelderland rijdt. Dat verklaart ook het verbruik verschil met bottomline. 135 km/u rijden, 30+ km/u wind = grofweg verbruik van 165km/u (gezien het grootste deel luchtweerdstand is)
Ik denk dus zeker dat in de winter 126km een realistische ondergrens is en mijn 200km komt overeen met de van jou. Mind you dat de vraag over zekerheid ging. Met een SC haalt ie het sowieso!
Het gemiddelde verbruik van mijn SR+ was gedurende de winter 170wh/km, de koudere periodes zat ik eigenlijk nooit boven de 200wh/km. Ritten van 200km in Nederland (zonder aanhanger) waren altijd te doen op een lading.
Nu de temperatuur stijgt en de vmax is gedaald zit ik vaak tussen de 120wh/km - 140wh/km.
Wil je 266wh/km halen met een SR+ over een lading dan ben je óf lekker op de autobahn bezig of je hebt er een aanhanger achter hangen óf je rijdt 130km/h met windkracht 10 en je hebt tegenwind.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Verwijderd
Het is natuurlijk N=1, maar hierbij mijn ervaring.revolution-nl schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:45:
[...]
Hou toch eens op met deze quasi onderbouwde posts. Ze zijn enorm misleidend en geven een verkeert beeld van de werkelijkheid. Bijzonder irritant!
Het gemiddelde verbruik van mijn SR+ was gedurende de winter 170wh/km, de koudere periodes zat ik eigenlijk nooit boven de 200wh/km. Ritten van 200km in Nederland (zonder aanhanger) waren altijd te doen op een lading.
Nu de temperatuur stijgt en de vmax is gedaald zit ik vaak tussen de 120wh/km - 140wh/km.
Wil je 266wh/km halen met een SR+ over een lading dan ben je óf lekker op de autobahn bezig of je hebt er een aanhanger achter hangen óf je rijdt 130km/h met windkracht 10 en je hebt tegenwind.
Ik heb in de winter met een SR+ met aerocaps een rit van 300 km naar Duitsland gemaakt. Lading + inzittenden circa 200 kilo en stukken 150 km/h op de autobahn gereden.
- Heenweg slechts 140 wh/km gemiddeld verbruik, temperatuur circa 5-9 graden
- Terugweg circa 170 wh/km gemiddeld verbruik, temperatuur was denk ik iets kouder
Ik snap niet waarom er altijd zo gehakt wordt op mensen die een hoger verbruik melden, zeker zonder Aero velgen is het echt knap lastig lage waarden te halen. Mijn stats op t moment;

Verbeterd duidelijk met de temperatuur, maar dan nog.. Zoals je aan de gemiddelde snelheid kan zien rij ik echt niet excessief hard..

Verbeterd duidelijk met de temperatuur, maar dan nog.. Zoals je aan de gemiddelde snelheid kan zien rij ik echt niet excessief hard..
Yes eindelijk!!
Sentry en dashcam in de auto bekijken, kreeg de update vanmorgen.
Sentry en dashcam in de auto bekijken, kreeg de update vanmorgen.
... als je niet alles in een woonerf rijdt geen hoge gemiddeldes iddArPi75 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:34:
Hier mijn lijstje SR+ 19" velgen (tis een rode met witte bekleding, maar ik betwijfel of dat van invloed is op het verbruik).
[Afbeelding]
Maar het maakt ook nog best een verschil uit waar je je verbruik op baseert. De waarde op het scherm is een stuk lager vergeleken met je verbruik obv wat er op je overzicht van je laadpasleverancier staat en dat deelt door het aantal gereden km's... (laadpaal verliezen, sentry mode en andere verdwenen kWh's)
Waar kan je die stats bekijken (of zelf bijhouden) ?
EX30 Ultra Twin Performance
Ha kijk jij haalt bij vergelijkbare temperaturen en snelheden dus inderdaad duidelijk betere cijfers. Ik heb de Performance variant met 20". Denk dat het verschil dan vooral in de velgen, het extra gewicht en misschien de inefficientie van twee motoren tov 1 zit.ArPi75 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:34:
Hier mijn lijstje SR+ 19" velgen (tis een rode met witte bekleding, maar ik betwijfel of dat van invloed is op het verbruik).
[Afbeelding]
Data komt uit Teslamate overigens.
Die screenshots zijn van Teslamate, wat je op een eigen server kunt draaien maar er zijn ook nog 'n aantal andere aanbieders, zoals Teslafi, die dit voor je doen.Houseofdreams schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:48:
Waar kan je die stats bekijken (of zelf bijhouden) ?
Waarop slaan de mensen die Sentry gebruiken hun data op?
Ik was aan het kijken naar een Roadie, maar na de laatste update lijkt dat niet echt veel voordelen meer te bieden. En als je dan zegt 'doe maar 128GB ben je bovendien $130 verder, terwijl een bloedsnelle (niet nodig, maar heb er al eentje in een 1TB variant en die is top én klein) pricewatch: Sandisk Extreme Portable SSD 250GB Zwart veel goedkoper is natuurlijk
Ik was aan het kijken naar een Roadie, maar na de laatste update lijkt dat niet echt veel voordelen meer te bieden. En als je dan zegt 'doe maar 128GB ben je bovendien $130 verder, terwijl een bloedsnelle (niet nodig, maar heb er al eentje in een 1TB variant en die is top én klein) pricewatch: Sandisk Extreme Portable SSD 250GB Zwart veel goedkoper is natuurlijk
Bericht hierboven
Klopt, daarom vind ik deze cijfers altijd wel mooi om te vergelijken. Dit is puur het verbruik van het rijden zelf, de "Consumption (gross)" is met Vampire drain / Sentry / voorverwarmen er bij. De laadpaalafrekeningen laten nog 4% extra verbruik zien aan laadverliezen etc dus de cijfers zijn vrij zuiver lijkt het.RF1000 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:45:
[...]
... als je niet alles in een woonerf rijdt geen hoge gemiddeldes idd
Maar het maakt ook nog best een verschil uit waar je je verbruik op baseert. De waarde op het scherm is een stuk lager vergeleken met je verbruik obv wat er op je overzicht van je laadpasleverancier staat en dat deelt door het aantal gereden km's... (laadpaal verliezen, sentry mode en andere verdwenen kWh's)
Man, ik word echt knettergek van die stuurcorrecties en dat keiharde geluid dat erbij komt. Hoe zou ik dit het beste aan tesla kunnen doorgeven?
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Kun je eens een dashcam posten wanneer dit gebeurd? Ik heb ze namelijk vrijwel nooit, alleen als ik daadwerkelijk over een lijn drift zonder dit aan te geven. Maar dat is in afgelopen jaar op een hand te tellen.carpebios schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:58:
Man, ik word echt knettergek van die stuurcorrecties en dat keiharde geluid dat erbij komt. Hoe zou ik dit het beste aan tesla kunnen doorgeven?
(Even los van een oude versie, die hield niet van wegen waarbij fietspaden dezelfde ruimte delen, maar dat is al heel lang opgelost.)
Je kan instellen dat hij alleen geluid geeft en geen daadwerkelijke correctie volgens mij.carpebios schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:58:
Ik heb in ieder geval een paar keer gepiep en rode lijnen gehad, maar geen echte correctie.
Destijds zo ingesteld toen fietspaden nog niet goed werkten en nooit meer aangezeten...
Maakt hij een dashcam hiervan? Kan het zeker posten!DaCoTa schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:06:
[...]
Kun je eens een dashcam posten wanneer dit gebeurd? Ik heb ze namelijk vrijwel nooit, alleen als ik daadwerkelijk over een lijn drift zonder dit aan te geven. Maar dat is in afgelopen jaar op een hand te tellen.
(Even los van een oude versie, die hield niet van wegen waarbij fietspaden dezelfde ruimte delen, maar dat is al heel lang opgelost.)
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Niet automatisch, maar als je een USB stick of SSD hebt aangesloten, even nadat het gebeurd is op het cameraatje drukken. Dan slaat hij de laatste 10 minuten op.carpebios schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:21:
[...]
Maakt hij een dashcam hiervan? Kan het zeker posten!
Hmm, over dashcam gesproken. Mijn TM3 wil mijn SSD niet meer accepteren. Ik heb de schijf gechecked op fouten maar niets gevonden. Ik heb ook alles leeggegooid maar geen soelaas.
Iemand dit ook gehad? Trouwens, de nieuwe update gaf toch ondersteuning aan FATex toch?
Iemand dit ook gehad? Trouwens, de nieuwe update gaf toch ondersteuning aan FATex toch?
Werkt wel dacht ik. Weet niet of er officieel support is. Anders gewoon ff FAT32 proberen?mooste schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:30:
Hmm, over dashcam gesproken. Mijn TM3 wil mijn SSD niet meer accepteren. Ik heb de schijf gechecked op fouten maar niets gevonden. Ik heb ook alles leeggegooid maar geen soelaas.
Mijn "normale" woon-werk afstand is 55 km waarvan ongeveer 30 km snelweg (vroeger 120 km/h nu nog 100).RF1000 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:45:
[...]
... als je niet alles in een woonerf rijdt geen hoge gemiddeldes idd
Het laatste stukje van de snelweg naar mijn werk door de stad heeft echter nooit een hoog gemiddelde (druk, verkeerslichten, enz.), dus veel hoger zal dat gemiddelde wel niet worden denk ik.
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu
ik heb ook zitten klootviolen met een ssd, geformateerd op alle mogelijke manieren, maar geen soelaas.Inspired schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:36:
[...]
Werkt wel dacht ik. Weet niet of er officieel support is. Anders gewoon ff FAT32 proberen?
Daarna via een aparte tool geformateerd, toen deed hij het. Gewoon zon free format tool
Verwijderd
Welke app is dat?IceOnFire schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:25:
Ik snap niet waarom er altijd zo gehakt wordt op mensen die een hoger verbruik melden, zeker zonder Aero velgen is het echt knap lastig lage waarden te halen. Mijn stats op t moment;
[Afbeelding]
Hoe staat die in verhouding tot Teslafi?
Op welke wegen gebeurd dat? Op de rijkswegen moet je wel je knipperlicht gebruiken, doe ik dat niet dan gaat mijn stuur trillen.carpebios schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:58:
Je kan het in het menu ook ergens instellen wat de auto moet doen, automatische stuurcorrectie heb ik uitstaan.
Als er één ding is wat de auto nog niet kan verwerken, is het van rijstrook wisselen als een auto in je buurt ook van rijstrook wisselt.
Ik schrok mij ook de tering vanmorgen. Een vrachtwagen schoof een baan op naar rechts, ik reed er links naast en deed hetzelfde. De auto gaf een enorme ruk aan het stuur en begon te piepen en te blèren. Terwijl ik ook gewoon mijn knipperlicht gebruikte.
Je kan in de menu's inderdaad wel e.e.a. uitzetten, maar een aantal van die opties worden ook weer aangezet bij je volgende rit. Als je dat uit wilt hebben staan moet je het voor elke rit handmatig veranderen..
"Eigen keuzes maken!?!? Waarom zou je?!? Als de almachtige god iets bedenkt heb je je er maar aan te houden!!"
Ik schrok mij ook de tering vanmorgen. Een vrachtwagen schoof een baan op naar rechts, ik reed er links naast en deed hetzelfde. De auto gaf een enorme ruk aan het stuur en begon te piepen en te blèren. Terwijl ik ook gewoon mijn knipperlicht gebruikte.
Je kan in de menu's inderdaad wel e.e.a. uitzetten, maar een aantal van die opties worden ook weer aangezet bij je volgende rit. Als je dat uit wilt hebben staan moet je het voor elke rit handmatig veranderen..
[ Voor 29% gewijzigd door Divak op 14-04-2020 16:47 ]
Op zich niet gek, ik moest er alleen proefondervindelijk achter komenPEPPI schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:41:
[...]
Tijdens het updaten kan je inderdaad beter niets met de auto doen. Als je hem voor het updaten aan de lader hebt gehangen, wordt het laden ook altijd onderbroken tot de update is geïnstalleerd.
Bericht hierboven
1e keer was 1e kerstdag ‘s avonds op het moment dat we naar huis wilden, dat werd dus 01:30 pas thuis.Verwijderd schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 10:47:
[...]
Weer?
Betekent dit al eerder gebeurd?
Collega had dit ook al twee keer, die werd er wel gek van, aangezien het altijd op een moment is dat het slecht uitkomt...
Toen kregen we de M3 met geen mogelijkheid aan de praat en ook niet in tow mode.
Toen bleek er ergens in 12v systeem een connector rot.
Nu viel het mee, blijkbaar 1 of andere monteur bij schadeherstel de accuklem op de min niet strak genoeg aangedraaid.
Hopenlijk is het 12v verhaal nu opgelost.
Blijft alleen het niet goed sluiten van het raam en het niet openen van van de auto via portier rechtsachter over.
Hopenlijk kunnen ze dit volgende week bij SeC fixen.
Ik ben de auto in 4 maanden tijd pas 9 weken kwijt geweest aan een storing en schade herstel.
Onderdelen is echt een issue bij Tesla.
[ Voor 7% gewijzigd door djmuggs op 14-04-2020 17:06 ]
ICE ICE Baby
Ik heb nu een vreemde bug in 2020.12.5, vandaag bij 2 individuele ritten dat ik weg rij en de versnelling werd weergegeven ipv de snelheid, tevens werkte de knipperlichten niet. Een reset verhielp het probleem.
Daarnaast ging het alarm/sentry af (luide muziek) toen ik instapte terwijl de auto wel netjes ontgrendelde
Daarnaast ging het alarm/sentry af (luide muziek) toen ik instapte terwijl de auto wel netjes ontgrendelde
Een oldskool 2.5 inch 750GB HDD, werkt na 6 maanden nog perfect.Floor-is schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:55:
Waarop slaan de mensen die Sentry gebruiken hun data op?
[ Voor 27% gewijzigd door revolution-nl op 14-04-2020 17:58 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Op een polderweg. Die moet ik nemen naar mijn dorp. In het begin geen last hiervan. Maar de afgelopen maanden is het een en al ergernis.wgdejong99 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:53:
[...]
Op welke wegen gebeurd dat? Op de rijkswegen moet je wel je knipperlicht gebruiken, doe ik dat niet dan gaat mijn stuur trillen.
Je kan het in het menu ook ergens instellen wat de auto moet doen, automatische stuurcorrectie heb ik uitstaan.
Ik heb zo'n hub-unit, van Taptes. Daarin wil ik het opbergen en gezien het prijsverschil tussen 250 en 500GB, ben ik voor de 500GB Sandisk gegaan; €89 en morgen in huisrevolution-nl schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 17:51:
Ik heb nu een vreemde bug in 2020.12.5, vandaag bij 2 individuele ritten dat ik weg rij en de versnelling werd weergegeven ipv de snelheid, tevens werkte de knipperlichten niet. Een reset verhielp het probleem.
[...]
Een oldskool 2.5 inch 750GB HDD, werkt na 6 maanden nog perfect.
Voor nu werk ik met een 64GB USB stick, dat lijkt me nogal weinig, mijn auto staat langs een drukke weg namelijk.. Ik verwacht binnen een uur een enorme berg meldingen van Sentry
Bericht hierboven
Je snapt niet waarom er gehakt wordt op mensen die een hoog verbruik noteren, om vervolgens stats te pasten met een verbruik < 20 Wh/km.IceOnFire schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:25:
[Afbeelding]
Jovanbff sprak over 27 Wh/km. Dan doe je toch écht iets verkeerd.
--handige links mogen niet van de mods--
Zou fijn zijn als je inhoudelijk reageerde, ipv. "enorm misleidend". Wat is er misleidend?revolution-nl schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:45:
[...]
Hou toch eens op met deze quasi onderbouwde posts. Ze zijn enorm misleidend en geven een verkeert beeld van de werkelijkheid. Bijzonder irritant!
Maar, dank! je heb zojuist m'n hele punt waar gemaakt (wederom).
Laten we mensen die een oprechte vraag hebben een eerlijk antwoord geven.
Laten we duidelijk zijn. Het ging hier niet om "de afstand is te doen", daar zou ik veel makkelijker ja opzeggen. Dan laadt je tot 100%, plan je een beetje, rij je verder leeg, rij je extra zuinig/voorzichtig, heb je misschien geen tegenvallers
De vraag was: dagelijks gebruik, zonder zorgen / route aanpassen, waarbij 270km bereik erg kritisch zou zijn
Batterij: Bij dagelijks gebruik, zonder zorgen is het heel logisch dat je van 90-10% gaat (80% kun je gebruiken)
Bruikbare capaciteit: 47500 Wh
- Zelfs jouw gemiddelde zeer goede gemiddelde slechts: 47500 * 80% / 170 = 223km range voor
- EV-Database: 208 km in de wintergemiddeld, 180km op snelweg (wat Gelderland-Amsterdam grotendeels is)
- Met het gemiddelde van @ArPi75 bij 5 graden, zit je op 206 km
- Jouw tegenvallers a 200 Wh/km zitten dus op 190 km realistische range.
- Een vervelende dag (inderdaad zoals ik zeg: regen, vmax, wind tegen in de polder/Gelderland) @266 wh/km = 142 km
- Een echt slechte dag daar nog onder (vandaar dus mijn 120-200 range voor realistisch zonder zorgen.
Geef de ENORM misleidende nummers eens. Wat vind jij wel een goede range voor de gestelde vraag?
De vraag was winter range en de vmax in Nederland is 130 km/h. Gelukkig kom jij echt met een onderbouwt antwoord.Nu de temperatuur stijgt en de vmax is gedaald zit ik vaak tussen de 120wh/km - 140wh/km.
Is het zo lastig je in te leven in een andere wereld? Empathie is duidelijk niet voor iedereen weggelegd. Laten we het even met IceOnFire nummers doen, omdat je die ook gebruikteMtC schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 19:49:
[...]
Je snapt niet waarom er gehakt wordt op mensen die een hoog verbruik noteren, om vervolgens stats te pasten met een verbruik < 20 Wh/km.![]()
Grofweg ~20.5 kWh/100km in de winter (6 graden Celsius) a 75 km/h. Ik rij vrijwel alleen snelwegen, afstanden 100km+, omdat ik anders wel met de fiets of bus ga. Zeg eens een gemiddelde snelheid van 100-km/h afgelopen winter. is ongeveer 30% meer vebruik dan bij 75 km/h. 20.5 * 130% = 266.5 Wh/km allemaal niet zo retegek dus
Maar goed, als jullie de realiteit niet onder ogen willen zien is dat OK. Ben hele benieuwd wat jullie een redelijke en onbezorgde range vinden in de winter voor een SR+ rijder
Hier wat eerlijkere range nummers geven, scheelt een hoop gezeik op dit forum de komende jaren. Want Tesla gaat het niet doen
[ Voor 6% gewijzigd door JohanB op 14-04-2020 21:01 ]
Kom nu toch eens met bewijzen voor die 266.5. Eerst wel, dan niet, nu weer wel. Wat is het nu eigenlijk?JohanB schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 20:47:
[...]
Zou fijn zijn als je inhoudelijk reageerde, ipv. "enorm misleidend". Wat is er misleidend?
Maar, dank! je heb zojuist m'n hele punt waar gemaakt (wederom).
Laten we mensen die een oprechte vraag hebben een eerlijk antwoord geven.
De vraag was: dagelijks gebruik, zonder zorgen / route aanpassen, waarbij 270km bereik erg kritisch zou zijn
Batterij: Bij dagelijks gebruik, zonder zorgen is het heel logisch dat je van 90-10% gaat (80% kun je gebruiken)
Bruikbare capaciteit: 47500 Wh
Zelfs jouw gemiddelde zeer goede gemiddelde slechts: 47500 * 80% / 170 = 223km range voor
EV-Database: 208 km in de wintergemiddeld, 180km op snelweg (wat Gelderland-Amsterdam grotendeels is)
Met het gemiddelde van @ArPi75 bij 5 graden, zit je op 206 km
Jouw tegenvallers a 200 Wh/km zitten dus op 190 km realistische range.
Een vervelende dag (inderdaad zoals ik zeg: regen, vmax, wind tegen in de polder/Gelderland) @266 wh/km = 142 km
Een echt slechte dag daar nog onder (vandaar dus mijn 120-200 range voor realistisch zonder zorgen. Of had je willen zien dat ik 120-223 km had gezegd en was dan alles goed geweest? Je snapt dat de meevallers niet uitmaken voor zijn vraag.
Geef de ENORM misleidende nummers eens. Wat vind jij wel een goede range voor de gestelde vraag?
[...]
De vraag was winter range en de vmax in Nederland is 130 km/h. Gelukkig kom jij echt met een onderbouwd antwoord.
[...]
Is het zo lastig je in te leven in een andere wereld? Empathie is duidelijk niet voor iedereen weggelegd. Laten we het even met IceOnFire nummers doen, omdat je die ook gebruikte
Grofweg ~20.5 kWh/100km in de winter (6 graden Celsius) a 75 km/h. Ik rij vrijwel alleen snelwegen, afstanden 100km+, omdat ik anders wel met de fiets of bus ga. Zeg eens een gemiddelde snelheid van 110km/h afgelopen winter. is ongeveer 30% meer vebruik dan bij 75 km/h. 20.5 * 130% = 266.5 Wh/km allemaal niet zo retegek dus
Maar goed, als jullie de realiteit niet onder ogen willen zien is dat OK. Ben hele benieuwd wat jullie een redelijke en onbezorgde range vinden in de winter voor een SR+ rijder
Hier wat eerlijkere range nummers geven, scheelt een hoop gezeik op dit forum de komende jaren. Want Tesla gaat het niet doen
Hoeveel eerlijke range nummers wil je nog? De enige die hier maar getallen blijft roepen zonder enige onderbouwing, ben jij.
--handige links mogen niet van de mods--
Ik heb niet bijgelezen, maar 266.5Wh/km? Allejezus, dat haal ik in mijn LR AWD (waar ik echt wel héél sportief in rij) bij lange na niet. Zelfs niet met mijn trip naar Leipzig in hartje winter over de autobahn met stukken 233km/h! Daggemiddelde daar was 240Wh/km.MtC schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 20:51:
[...]
Kom nu toch eens met bewijzen voor die 266.5. Eerst wel, dan niet, nu weer wel. Wat is het nu eigenlijk?
Hoeveel eerlijke range nummers wil je nog? De enige die hier maar getallen blijft roepen zonder enige onderbouwing, ben jij.
Edit:
Dan zou ik toch maar een SC bellen om te kijken of er niks mis is? Case in point:
[ Voor 25% gewijzigd door Nexz op 14-04-2020 21:01 . Reden: Snippet van die dag toegevoegd. ]
Na bijna 4 maanden in mijn M3 LR te rijden heeft tesla nog niet een keer laden bij een supercharger berekend. Zijn er mensen die dit ook meemaken?
Heel raar dat ze hun geld niet willen hebben. Ik heb er een keer een e-mail aan gewaagd op advies van een medewerker van het Tesla centrum in Tilburg. Echter totaal geen reactie op mijn mail....
Graag jullie reacties.
Heel raar dat ze hun geld niet willen hebben. Ik heb er een keer een e-mail aan gewaagd op advies van een medewerker van het Tesla centrum in Tilburg. Echter totaal geen reactie op mijn mail....
Graag jullie reacties.
Model 3 LR AWD / MnSilver / zwart / 19"
Hoewel ik meer een lezer dan een poster ben wil ik toch maar eens mijn mening geven. Dit omdat ik het kwaliteit van het forum langzaam achteruit zie gaan en zie verzanden in discussies over wel/niet elektrisch rijden, verbruik en andere zaken die ik eigenlijk niet relevant vind op dit forum, althans niet zo lang en diep.
Na ca 20 jaar BMW gereden te hebben, 3 stuks 330i en 1 stuks 440i, de beslissing genomen om een M3P aan te schaffen. Dit na een proefrit waarin ik aangenaam verrast was door het stuur- en weggedrag.
Auto besteld, enige tijd gewacht, sms ontvangen, auto in Amsterdam opgehaald (7/12/2019 leuke dag gehad) en sindsdien 10K mee gereden. Gem verbruik 207 Wh/km (TeslaFi), kosten brandstof ca Euro 400.
Kleine mankemeltjes snel en goed verholpen door Tesla.
Samengevat een tevreden rijder zonder spijt van de keuze. Is het wat anders ? Ja, maar anders leuk en ook goedkoper. Tankte normaal EURO 400 - 500 per maand.
Nou lees ik hier allemaal gezeur, geneuzel en gemopper, vaak om niks. Ik stel voor dat we gewoon met de M3 rijden, genieten van het uitstekende stuurgedrag, acceleratie, audiosysteem en andere mogelijkheden. Op de ACC na heb ik nog niks gevonden wat slechter is dan in mijn BMW's en die waren met extra's veel duurder.
Nou viel het me in de bekende Tesla Tent in Amsterdam al op dat er 2 groepen waren, mensen welke lachten en zin hadden om in hun nieuwe auto naar huis te gaan en mensen welke in groepjes aan het mopperen waren, lang wachten, geen gang van zaken voor dure auto, etc.
Een klein onderzoekje leerde die dag dat de mopperaars allemaal hun lease- of auto van de baas kwamen ophalen. De enthousiastelingen hadden hem gewoon gekocht en zelf betaald.
Dit terwijl het spreekwoord luidt "een gegeven paard ....."
Allemaal veel plezier met jullie Tesla, als de sfeer verbetert blijf ik meelezen anders stop ik met dit forum.
Na ca 20 jaar BMW gereden te hebben, 3 stuks 330i en 1 stuks 440i, de beslissing genomen om een M3P aan te schaffen. Dit na een proefrit waarin ik aangenaam verrast was door het stuur- en weggedrag.
Auto besteld, enige tijd gewacht, sms ontvangen, auto in Amsterdam opgehaald (7/12/2019 leuke dag gehad) en sindsdien 10K mee gereden. Gem verbruik 207 Wh/km (TeslaFi), kosten brandstof ca Euro 400.
Kleine mankemeltjes snel en goed verholpen door Tesla.
Samengevat een tevreden rijder zonder spijt van de keuze. Is het wat anders ? Ja, maar anders leuk en ook goedkoper. Tankte normaal EURO 400 - 500 per maand.
Nou lees ik hier allemaal gezeur, geneuzel en gemopper, vaak om niks. Ik stel voor dat we gewoon met de M3 rijden, genieten van het uitstekende stuurgedrag, acceleratie, audiosysteem en andere mogelijkheden. Op de ACC na heb ik nog niks gevonden wat slechter is dan in mijn BMW's en die waren met extra's veel duurder.
Nou viel het me in de bekende Tesla Tent in Amsterdam al op dat er 2 groepen waren, mensen welke lachten en zin hadden om in hun nieuwe auto naar huis te gaan en mensen welke in groepjes aan het mopperen waren, lang wachten, geen gang van zaken voor dure auto, etc.
Een klein onderzoekje leerde die dag dat de mopperaars allemaal hun lease- of auto van de baas kwamen ophalen. De enthousiastelingen hadden hem gewoon gekocht en zelf betaald.
Dit terwijl het spreekwoord luidt "een gegeven paard ....."
Allemaal veel plezier met jullie Tesla, als de sfeer verbetert blijf ik meelezen anders stop ik met dit forum.
Zeer jaloers! Dat is grofweg mijn gemiddelde van de afgelopen 1700 km (225 Wh/km - zie hieronder ) incl. hele zuinige recent ritjes (waar ik ook al plaatjes van gepost heb toen ik erg blij was). Wel een performance, en geef direct toe dat mijn (weinige ritten) in de winter allemaal vrij ongelukkig waren (wind/regen/kou/130 wegen). Maar daar kies ik ook niet voor.Nexz schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 20:57:
[...]
Ik heb niet bijgelezen, maar 266.5Wh/km? Allejezus, dat haal ik in mijn LR AWD (waar ik echt wel héél sportief in rij) bij lange na niet. Zelfs niet met mijn trip naar Leipzig in hartje winter over de autobahn met stukken 233km/h! Daggemiddelde daar was 240Wh/km.
Edit:
Dan zou ik toch maar een SC bellen om te kijken of er niks mis is? Case in point:
[Afbeelding]
Heb gister al uitgelegd hoe die 266 Wh/km terug te rekenen was. Dus blijf niet bezig en heb goede hoop voor de toekomst
MtC schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 19:49:
[...]
Je snapt niet waarom er gehakt wordt op mensen die een hoog verbruik noteren, om vervolgens stats te pasten met een verbruik < 20 Wh/km.![]()
Die ICE heeft altijd een lege accu met sentry mode, dus dan kom je nooit ergensIceOnFire schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 21:25:
[...]
Mijn verbruik is met rustige rijstijl, dus ik kan me wel voorstellen dat mensen die wat enthousiaster op het stroompedaal trappen nog wat hoger uit komen. Mijn brutoverbruik zit er zelfs al boven zoals je ziet, dus als ik het overall verbruik per km afzet tegen een benzineauto moet ik eigenlijk met die 28,4 Wh/100km rekenen. Zal morgen eens kijken wat de auto zelf aangeeft maar ik neem aan iets in die richting. Ik kijk voor t vergelijken liever naar het nettoverbruik, dan neem je iig factoren als vampire drain en gebruik van Sentry mode niet mee, scheelt weer wat variabelen.
Je ziet de sessies niet terug online in je account? Of tegen nul EUR? Je hebt geen gratis kilometers wellicht door een referral?Stempelkussen schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 21:07:
Na bijna 4 maanden in mijn M3 LR te rijden heeft tesla nog niet een keer laden bij een supercharger berekend. Zijn er mensen die dit ook meemaken?
Graag jullie reacties.
Ik had hier een hele post klaar staan, die ik waarschijnlijk toch niet ga posten, behalve als je nog wat meer komt klagen. Maar gewoon ter informatie: Die 1.700km is ook de km/stand die je in de afgelopen 4,5 maand hebt gereden?JohanB schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 21:15:
[...]
Heb gister al uitgelegd hoe die 266 Wh/km terug te rekenen was. Dus blijf niet bezig en heb goede hoop voor de toekomst
[Afbeelding]
Moet eerlijk zeggen dat ik daar ook aan zat te denken: er moet wel haast iets mis zijn. Heb je niet nog een skibox op het dak, dakdragers? Een enorme audio-installatie die ook -weet ik veel- 1kW doet of iets anders?Nexz schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 20:57:
[...]
8< 8<
[Afbeelding]
Bericht hierboven
Ben benieuwd, hoor graag een andere view op wat een logische, veilige range isbottom line schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 21:49:
[...]
Ik had hier een hele post klaar staan, die ik waarschijnlijk toch niet ga posten, behalve als je nog wat meer komt klagen. Maar gewoon ter informatie: Die 1.700km is ook de km/stand die je in de afgelopen 4,5 maand hebt gereden?
Over die 1700km, yes soort van! De afgelopen 3,5 maand (sinds kerst) denk dus 15-16 weken ofzo.
Toch nog even gekeken
[ Voor 16% gewijzigd door JohanB op 14-04-2020 22:27 ]
227Wh/km is niet iets waarvan ik van mijn stoel val. Je hebt een P met 20 inch toch? Wellicht ook nog alles met winterbanden gereden zo’n beetje? Mijn verbruik over 20k zit rond de 210Wh/km. Maar dat is met 75% zomer kilometers. En dat is een LR AWD met 19 inch. Ben een redelijk sportieve rijder en laat de climate het hele jaar op ~ 20.5 staan. Rij niet onbenullig hard maar wel vlot zeg maar. Heb overigens ook geen issues met het bereik dus rij gewoon lekker.
Zou best zuiniger kunnen. Maar geen noodzaak om dat te doen.
Gezien je km stand rij je ook veel kortere ritten denk ik? Doe ik buiten vakanties ook en met name in de “winter” is dat killing. Met < 5 graden zit ik zo op 300-350Wh/km op woon/werk. (8km enkele rit.)
Trouwens, een SR+ op 18 inch met kappen kan zomaar eens 15% zuiniger zijn. Kom je op 192Wh/km. Met alleen “winter” kilometers niet zo gek volgens mij.
Gezien je km stand rij je ook veel kortere ritten denk ik? Doe ik buiten vakanties ook en met name in de “winter” is dat killing. Met < 5 graden zit ik zo op 300-350Wh/km op woon/werk. (8km enkele rit.)
Trouwens, een SR+ op 18 inch met kappen kan zomaar eens 15% zuiniger zijn. Kom je op 192Wh/km. Met alleen “winter” kilometers niet zo gek volgens mij.
[ Voor 25% gewijzigd door Inspired op 14-04-2020 23:10 ]
Nee helemaal niks. Er staat ook alleen maar dit:Inspired schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 21:37:
[...]
Je ziet de sessies niet terug online in je account? Of tegen nul EUR? Je hebt geen gratis kilometers wellicht door een referral?
Home Account Afmelden
Tesla reageert ook niet op mails.
Ze willen geen geld denk ik....
Model 3 LR AWD / MnSilver / zwart / 19"
Appelen met peren vergelijken, bij jouw situatie is de auto al volledig op temperatuur (binnen en HW) en is de energie nodig voor verwarming klein en per afstand gezien zelfs heel klein. (door de snelheid en delta T van 16 graden)Nexz schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 20:57:
[...]
Ik heb niet bijgelezen, maar 266.5Wh/km? Allejezus, dat haal ik in mijn LR AWD (waar ik echt wel héél sportief in rij) bij lange na niet. Zelfs niet met mijn trip naar Leipzig in hartje winter over de autobahn met stukken 233km/h! Daggemiddelde daar was 240Wh/km.
Edit:
[Afbeelding]
Als je dan kijkt naar een lange termijn gemiddelde van iemand die mogelijks vele (kleine) ritjes doet, dan krijg je per km veel meer verbruik voor verwarming. Worst case heb ik al bepaalde EVs gezien die de helft van hun elektrische energie niet in tractie steken.
Nee, ik denk 227Wh/km niet zo gek inderdaad. Puur winter nog iets slechter, heb al wat goede km’s weer gedaan. Daarom snap ik de aanval van sommigen niet zo goed, als ik vergelijkbare nummers gebruik om voor iemand een range te berekenen waar hij tegen aan zou kunnen looen. (Wel lijkt dit natuurlijk niet op de wltp cijfers, maar daar heb ik me al lang bij neergelegd)Inspired schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 22:52:
227Wh/km is niet iets waarvan ik van mijn stoel val. Je hebt een P met 20 inch toch? Wellicht ook nog alles met winterbanden gereden zo’n beetje? Mijn verbruik over 20k zit rond de 210Wh/km. Maar dat is met 75% zomer kilometers. En dat is een LR AWD met 19 inch. Ben een redelijk sportieve rijder en laat de climate het hele jaar op ~ 20.5 staan. Rij niet onbenullig hard maar wel vlot zeg maar. Heb overigens ook geen issues met het bereik dus rij gewoon lekker.Zou best zuiniger kunnen. Maar geen noodzaak om dat te doen.
Ik rij (reedt) vooral OF 130 km/h wegen en lang (familie) OF korte ritjes naar het tuincentrum, supermarkt ofzo inderdaad. Woon-werk verkeer is met taxi en fiets. Ik rij vooral niet zo vaak, dus denk ook dat de 227 nog steeds toch vertekend is door een hele slechte retour rit Ams-Gro-Ams waar ik hier al genoeg over gevloekt heb (daar was een deel 300+)
[ Voor 4% gewijzigd door JohanB op 15-04-2020 07:49 ]
Had in de winter (10 maart) ook wind tegen op mijn ritje... vooral consistentie is van wezenlijk belang in verbruik. Wilde wel eens zien wat ik max kon verbruiken dus mijn rijstijl wat aangepast en tada, getal boven de 300kw/h was geen probleem.
[ Voor 17% gewijzigd door Djie op 15-04-2020 08:06 ]
Is dat een P/SR+/LR? Snelheid lijkt heel enthousiast inderdaad als dat niet alleen snelweg is.Djie schreef op woensdag 15 april 2020 @ 08:04:
Had in de winter (10 maart) ook wind tegen op mijn ritje... vooral consistentie is van wezenlijk belang in verbruik. Wilde wel eens zien wat ik max kon verbruiken dus mijn rijstijl wat aangepast en tada, getal boven de 300kw/h was geen probleem.
[Afbeelding]
Volgens de release notes zou ik nu in het bel menu van mijn M3 een favorieten tab moeten hebben. Hoewel ik mijn Android 10 telefoon heb gekoppeld aan mijn M3, zie ik deze tab niet. Heb je dezelfde config en zie je wel de favorieten tab?
@marco2152, die zit er al even in. Een aantal tabbladen (ook voor berichten).
Gewoon op de plek waar je normaal de lijst met je contacten hebt.
LR met standaard velgen, idd 99% snelweg.JohanB schreef op woensdag 15 april 2020 @ 08:36:
[...]
Is dat een P/SR+/LR? Snelheid lijkt heel enthousiast inderdaad als dat niet alleen snelweg is.
Je hebt twee relevante instellingen hiervoor (naamgevinging even uit m'n hoofd), en staan vlak bij elkaar:Smobbo schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:21:
[...]
Je kan instellen dat hij alleen geluid geeft en geen daadwerkelijke correctie volgens mij.
Ik heb in ieder geval een paar keer gepiep en rode lijnen gehad, maar geen echte correctie.
Destijds zo ingesteld toen fietspaden nog niet goed werkten en nooit meer aangezeten...
- Lane departure warning: off, warn, assist. Die gaat miepen (stuur licht trillen op 'warn') als je zonder richtingaanwijzers van rijbaan wisselt. Heb ik maar uitgezet; ik ben altijd voor fatsoenlijk richtingaanwijzer gebruik, maar als er in velden of wegen niemand te bekennen is hoeft de auto van mij daar niet moeilijk om te doen. (Jammer, zouden ze ook kunnen detecteren namelijk.)
- Emergency lane departure warning: on, off. Die kan je tijdelijk uitzetten, maar staat bij je volgende ritje weer aan. Heb hier maar 1x last van gehad toen ik op een provinciaals weggetje een beetje de berm in moest vanwege een tegenligger (tractor).
You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack
En als je de directe link gebruikt?Stempelkussen schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 23:14:
[...]
Nee helemaal niks. Er staat ook alleen maar dit:
Home Account Afmelden
https://www.tesla.com/nl_NL/teslaaccount/payment-history
Eens. De sfeer wordt overheerst door types die de competitie opzoeken in hun “kritisch” zijn. Op zoek naar bevestiging dat ze intelligent ofzo. Erg vermoeiend om te lezenjan430 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 21:12:
Hoewel ik meer een lezer dan een poster ben wil ik toch maar eens mijn mening geven. Dit omdat ik het kwaliteit van het forum langzaam achteruit zie gaan en zie verzanden in discussies over wel/niet elektrisch rijden, verbruik en andere zaken die ik eigenlijk niet relevant vind op dit forum, althans niet zo lang en diep.
[...]
Ik heb alleen maar pret van mijn LR/RWD. Met name het met één pedaal rijden, zooo smooth. Ben echt fan van mijn eigen auto. En dat terwijl ik die Elon Musk maar een l*l vind, dat gaat dus prima samen
Hmm, ik dus niet. Jij hebt dus ook een Android telefoon versie 10?Smobbo schreef op woensdag 15 april 2020 @ 08:58:
@marco2152, die zit er al even in. Een aantal tabbladen (ook voor berichten).
Nee, een iPhone. Maar ik ging/ga er vanuit dat dit niet aan de telefoon zou hoeven te liggen...marco2152 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 09:25:
[...]
Hmm, ik dus niet. Jij hebt dus ook een Android telefoon versie 10?
Nee, zou niet moeten idd. Maar ik hoop iemand te treffen die zelfde config heeft om dan na te gaan waar de verschillen zitten die kunnen verklaren waarom ik mijn telefoon favorieten niet kan kiezen in mijn M3.Smobbo schreef op woensdag 15 april 2020 @ 09:37:
[...]
Nee, een iPhone. Maar ik ging/ga er vanuit dat dit niet aan de telefoon zou hoeven te liggen...
Even twee beelden. Het 1ste beeld is dat ik de weg inga, dan zie je wat voor weg het is, en toen deed hij het natuurlijk niet, tot het einde! Daar kwam net voor de witte belijningen weer het keiharde gepiep en de melding dat er een stuurcorrectie is uitgevoerd.DaCoTa schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:06:
[...]
Kun je eens een dashcam posten wanneer dit gebeurd? Ik heb ze namelijk vrijwel nooit, alleen als ik daadwerkelijk over een lijn drift zonder dit aan te geven. Maar dat is in afgelopen jaar op een hand te tellen.
Technische vraag:
Ik heb een mobiele lader zodat ik gewoon in een ceeform 16/32A kan inprikken en dan met 11kW kan laden.
Maar, heeft de auto een nul nodig? Mijn gevoel zegt van niet omdat bij een nette driefasenbelasting er geen stroom door de nul loopt.
Nu heeft een kennis van mij een 4 polige ceeform stekker in de schuur en vroeg mij dus af, stel, ik maak een verloopje van 4 polig (3fase + aarde) naar de standaard 5 polige stekker, gaat dat werken of blaas ik de hele boel op omdat er geen nul aanwezig is?
Ik heb een mobiele lader zodat ik gewoon in een ceeform 16/32A kan inprikken en dan met 11kW kan laden.
Maar, heeft de auto een nul nodig? Mijn gevoel zegt van niet omdat bij een nette driefasenbelasting er geen stroom door de nul loopt.
Nu heeft een kennis van mij een 4 polige ceeform stekker in de schuur en vroeg mij dus af, stel, ik maak een verloopje van 4 polig (3fase + aarde) naar de standaard 5 polige stekker, gaat dat werken of blaas ik de hele boel op omdat er geen nul aanwezig is?
Je kan toch gewoon rechterknop op je stuur drukken, "bel Karel" bleren en het is voor elkaarmarco2152 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 09:45:
[...]
Nee, zou niet moeten idd. Maar ik hoop iemand te treffen die zelfde config heeft om dan na te gaan waar de verschillen zitten die kunnen verklaren waarom ik mijn telefoon favorieten niet kan kiezen in mijn M3.
Die correctie gebeurd dus zonder dat je op AP rijdt, toch?carpebios schreef op woensdag 15 april 2020 @ 09:58:
[...]
Even twee beelden. Het 1ste beeld is dat ik de weg inga, dan zie je wat voor weg het is, en toen deed hij het natuurlijk niet, tot het einde! Daar kwam net voor de witte belijningen weer het keiharde gepiep en de melding dat er een stuurcorrectie is uitgevoerd.
[Vimeo]
[Vimeo]
Volgens mij is dat de instelling die @BramT eerder aanhaalde. Die je dus uit kan zetten.
Op dit soort wegen krijg ik in ieder geval geen melding en geen correctie. Ik heb de instelling op waarschuwen staan dacht ik. Dus ik zou zeggen dat dat niet hoort
[ Voor 3% gewijzigd door Smobbo op 15-04-2020 10:11 ]
Tesla laad met 3x230V toch? Dus wel een nul nodig afaik.ybos schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:02:
Technische vraag:
Die Lane departure Warning is zwaar irritant. Heb ik vrij snel uit gezet. Als je ff sportief een doordraaier pakt en je gaat over de middellijn dan begint hij meteen met het stuur te trillen.
[ Voor 12% gewijzigd door Inspired op 15-04-2020 10:15 ]
Bij 3-fase zonder N moet 1 van de fase op de N in de lader aangesloten worden (pagina 8). Vraag met niet waarom... en ook geen idee hoe zich dat vertaald naar de connectors zelf.ybos schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:02:
Technische vraag:
En ik denk dat als je deze vragen moet stellen dat je er eigenlijk niet aan moet beginnen
You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack
Dat geld bij andere netten. Zoals Belgie dacht ik. In NL is voor 230V gewoon de nul nodig. Tussen de fase zit 400V.BramT schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:32:
[...]
Bij 3-fase zonder N moet 1 van de fase op de N in de lader aangesloten worden (pagina 8). Vraag met niet waarom... en ook geen idee hoe zich dat vertaald naar de connectors zelf.
En ik denk dat als je deze vragen moet stellen dat je er eigenlijk niet aan moet beginnenMaar ga anders 's kijken in het "thuisladen" topic.Daar lopen wat meer electriciteitsmensen rond. Hier babbelen we voornamelijk over de auto zelf.
Kun je bij de details van je auto online? Staat ook een "Supercharging Status" bij mij staat er "Pay Per Use Supercharging".Stempelkussen schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 23:14:
[...]
Nee helemaal niks. Er staat ook alleen maar dit:
Home Account Afmelden
Wat staat er in de auto als kosten bij de laatste SuC sessie? En heb je nog tegoed? Als je op de Loot Box in de app klikt? (Rechts bovenin in de app) Geen gratis kms? Of nog wel?
Wellicht kijken naar de Lane departure warning, die staat bij mij op warn en dan trilt alleen het stuur.carpebios schreef op woensdag 15 april 2020 @ 09:58:
[...]
Even twee beelden. Het 1ste beeld is dat ik de weg inga, dan zie je wat voor weg het is, en toen deed hij het natuurlijk niet, tot het einde! Daar kwam net voor de witte belijningen weer het keiharde gepiep en de melding dat er een stuurcorrectie is uitgevoerd.
[Vimeo]
[Vimeo]
De Emergency lane departure warning grijpt alleen in als de auto denkt dat je ergens tegenaan gaat botsen, en dat zou je dan ook op de melding moeten zien, iets van steering correction to avoid collision oid, als ik het me goed herinner. Maar als ik de beelden zie lijkt me dat niet het geval.
Trilt jouw stuur echt ja? Ik heb m'n stuur nog nooit voelen trillen?DaCoTa schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:04:
[...]
Wellicht kijken naar de Lane departure warning, die staat bij mij op warn en dan trilt alleen het stuur.
De Emergency lane departure warning grijpt alleen in als de auto denkt dat je ergens tegenaan gaat botsen, en dat zou je dan ook op de melding moeten zien, iets van steering correction to avoid collision oid, als ik het me goed herinner. Maar als ik de beelden zie lijkt me dat niet het geval.
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Ja, als ik over lijnen heen rijd zonder knipperlicht.DennusB schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:12:
[...]
Trilt jouw stuur echt ja? Ik heb m'n stuur nog nooit voelen trillen?
Ah, ik dacht al dat ik gek werd. Maar dat is dus echt mijn stuur die trilt, hahaha.DaCoTa schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:13:
[...]
Ja, als ik over lijnen heen rijd zonder knipperlicht.
SR+ | White | Black | Aero > Bestelling LM: 31/01, Tesla: 03/02 | RN: 18/02 | VIN: 06/03 | Levering: 13/03
Bizar, ik hoor dan alleen een geluidje geloof k. Straks eens proberen!DaCoTa schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:13:
[...]
Ja, als ik over lijnen heen rijd zonder knipperlicht.
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
De nul is noodzakelijk! Met een 4-polige aansluiting waar 400V over de fasen staat kan je niet laden, de 0 is nodig. Ook het gebruiken van één van de fases en die op de 0 aansluiten gaat niet werken in NL. In België heb je op sommige plaatsen inderdaad nog 3 fasen 230V (en dus geen 400), daar gaat dit wel, maar daar waar de spanning 400V bedraagt zou ik het niet doen. Als je het wel doet dan hoop ik maar dat de interne lader van de auto goed beveiligd is tegen zo'n grote overspanning....ybos schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:02:
Technische vraag:
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu
Daarom vroeg ik het inderdaad, om jouw laatste opmerking, de grote overspanning. Maar, ik weet genoeg, lekker van 4 polige ceeform stekkers afblijvenArPi75 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:25:
[...]
De nul is noodzakelijk! Met een 4-polige aansluiting waar 400V over de fasen staat kan je niet laden, de 0 is nodig. Ook het gebruiken van één van de fases en die op de 0 aansluiten gaat niet werken in NL. In België heb je op sommige plaatsen inderdaad nog 3 fasen 230V (en dus geen 400), daar gaat dit wel, maar daar waar de spanning 400V bedraagt zou ik het niet doen. Als je het wel doet dan hoop ik maar dat de interne lader van de auto goed beveiligd is tegen zo'n grote overspanning....
Tuurlijk, maar waarom zou favorieten wel voor jou beschikbaar zijn en niet voor mij. Dat is toch raar? Overigens blijkt niet uit je reactie of jij wel de favorieten tab in je telefoon menu in je M3 hebt. Kan je daar nog even op reageren, ook graag of je Android of iPhone gebruikt?ybos schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:05:
[...]
Je kan toch gewoon rechterknop op je stuur drukken, "bel Karel" bleren en het is voor elkaar
[ Voor 22% gewijzigd door marco2152 op 15-04-2020 11:49 . Reden: typo ]
Geen OnePlus toevallig?marco2152 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:47:
[...]
Tuurlijk, maar waarom zou favorieten wel voor jou beschikbaar zijn en niet voor mij. Dat is toch raar? Overigens blijkt niet uit je reactie of jij wel de favorieten tab in je telefoon menu in je M3 hebt. Kan je daar nog even op reageren, ook graag of je Android of iPhone gebruikt?
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Gerelateerde topics:
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
- Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
- Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
Gerelateerde topics:
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
/f/image/Cn62Kx0A74njNxU0PprRSz0e.png?f=fotoalbum_large)