Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 64 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.178.218 views

• mooste
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-11-2025
mrwolf schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:14:
[...]

Handig om te weten! Maar hoe doe je een 'power off'? Auto in parkeerstand zetten en dan wachten?
Zet in P
Ga naar veiligheid en beveiliging
Klik op "Uitschakelen"

• Houseofdreams
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:16
Wolly schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 10:59:
De oorzaak van mijn hoge phantom drain is bekend. Er stond een navigatie update te wachten en ik heb geen wifi ingesteld op de auto. Omdat ik de navigatie update niet zo boeiend vond had ik er geen moeite ingestoken om te updaten.

Echter....hierdoor ging deze niet slapen en het verbruik ging naar 4-5 kWh per dag tot zelfs 15kWh per dag zonder een km te rijden.

Eenmaal de wifi ingeschakeld wilde de update niet starten.

Helpdesk gaf aan:
- Laadkabel uit auto
- Power off - blijf in de auto zitten anders gaat de auto weer aan
- wacht 5 minuten
- Druk op rempedaal

En jahoor...de update startte. Na de update valt de auto zelfs weer in slaap en is het sluipverbruik weer minimaal.
Net ook even geprobeerd, omdat ik dus ook met zo'n hangende update zit. Zelfde handelingen gedaan, nog steeds geen verschil, update wil nog steeds niet starten.. :(

EX30 Ultra Twin Performance

• Teslalrp
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-12-2023
Deze week ook de veelbesproken autopilot gebruikt. Merk dat snelheden vaak niet kloppen (A2 na 19.00 uur geeft 100 km aan).

Autopilot bij inhalen (rijstrook naar links) valt dan uit. Doe ik iets verkeerd?

• mooste
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-11-2025
Teslalrp schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:42:
Deze week ook de veelbesproken autopilot gebruikt. Merk dat snelheden vaak niet kloppen (A2 na 19.00 uur geeft 100 km aan).

Autopilot bij inhalen (rijstrook naar links) valt dan uit. Doe ik iets verkeerd?
Nope, working as intended.

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-01 12:02
MtC schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 10:31:
[...]
Als je afstand houdt, kom je inderdaad zelden tot nooit emergency braking tegen. Met of zonder TACC/AP: afstand houden. Waarom is dat zo moeilijk?
Afstand zat. Wat ik zeg ik reed 20kmpu ZONDER TACC/AP en was al aan het remmen voor het oranje licht. Denk dat ik inmiddels stapvoets reed. Mijn voorganger reed op 2 autolengtes afstand en remde hard op de lijn, kan zijn snelheid niet inschatten maar hij stond acuut stil dus reed ook niet hard. Gelukkig lette degene achter mij op.
Hetzelfde ervaar ik op de snelweg. Het is leuk dat mijn auto bij filevorming op veilige afstand tot stilstand komt, maar als diegene achter mij in m'n kont zit rem ik liever wat langer uit. Mede weggebruikers verwachten dit onnatuurlijke rijgedrag gewoon niet. (aub niet verzanden in een discussie wiens schuld dat is, ik doe gewoon een constatering)

Heb inmiddels geaccepteerd dat TACC / AP niet voor mij is. Misschien had ik er meer van verwacht, of verwachtte ik teveel. Ik benadruk nog maar eens dat Tesla TACC en AP in beta houdt, en dat beide vanwege legal-issues daar nooit uit gaan komen. Prima, c'est ca. Maar ingrijpen terwijl ik alles al heb uitgeschakeld is gewoon irritant. Laat me lekker zelf rijden. 8)7

Andere vraag. Ik had al het idee dat mijn achterklep vrij hard dicht moest gooien, maar met dit mooie weer voel ik nu veel weerstand op de klep. Jullie dezelfde ervaring of tripje SC?

[ Voor 29% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 07-04-2020 12:20 ]

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-01 12:58
fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:52:
[...]
Andere vraag. Ik had al het idee dat mijn achterklep vrij hard dicht moest gooien, maar met dit mooie weer voel ik nu veel weerstand op de klep. Jullie dezelfde ervaring of tripje SC?
Ff de dopjes in de klep indraaien / uitdraaien. Kan je beetje instellen. Ik kwam er achter dat mijn klep (in de loop van de tijd?) iets te ‘ver’ dicht ging, nu dus een klein streep in de lak op de plek waar de klep tegen de auto sluit. Handig :+ ...

Of bedoel je dat de klep lastig naar beneden gaat? Dan zou het iets met de veren moeten zijn. Dat heb ik nog niet eerder langs zien komen... SeC momentje dan idd misschien.

[ Voor 13% gewijzigd door Smobbo op 07-04-2020 13:03 ]

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:45
[...] Heb inmiddels geaccepteerd dat TACC / AP niet voor mij is. [...] Maar ingrijpen terwijl ik alles al heb uitgeschakeld is gewoon irritant. Laat me lekker zelf rijden. 8)7 [...]
Dit heeft overigens niets met TACC / AP te maken. Dit is een veiligheidssysteem dat ingrijpt dat vanaf, ik dacht, 2021 verplicht is voor alle nieuwe modellen auto's. Dit ga je dus in elke nieuwe auto tegenkomen. Het systeem zou overigens in de situatie die jij beschreef niet moeten ingrijpen, dus ik hoop dat andere auto's het dan beter (gaan) doen.

Je kan dit systeem overigens alleen per rit uitzetten. Aan het begin staat die altijd aan. Wel kan je de gevoeligheid van de meldingen aanpassen van de frontale botsingswaarschuwing. Zie ook bladzijde 134 van de handleiding:
Voorwaartse botsingswaarschuwing isstandaard ingeschakeld. Tik op Bediening >Autopilot > Frontale botsingwaarschuwing omFrontale botsingwaarschuwing uit teschakelen of de gevoeligheid ervan aan tepassen. U kunt het waarschuwingsniveau, datstandaard ingesteld is op Normaal,uitschakelen (Uit) of selecteren dat dewaarschuwing laat (Laat) of vroeg (Vroeg)wordt gegeven
En ik heb sterk het vermoeden dat de gevoeligheid van dit systeem ook het moment waarop de auto ingrijpt bij het "Automatisch remmen bij noodgevallen"-systeem beïnvloed.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
mrwolf schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:14:
[...]

Handig om te weten! Maar hoe doe je een 'power off'? Auto in parkeerstand zetten en dan wachten?
Nee, via menu.
Car Menu > Safety and Security > Power Off

Het is zaak om dan niets aan te raken want anders gaat hij vanzelf weer aan.

• fRiEtJeSaTe
Caelorum schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 13:15:
[...]

Dit heeft overigens niets met TACC / AP te maken. Dit is een veiligheidssysteem dat ingrijpt dat vanaf, ik dacht, 2021 verplicht is voor alle nieuwe modellen auto's. Dit ga je dus in elke nieuwe auto tegenkomen. Het systeem zou overigens in de situatie die jij beschreef niet moeten ingrijpen, dus ik hoop dat andere auto's het dan beter (gaan) doen.

Je kan dit systeem overigens alleen per rit uitzetten. Aan het begin staat die altijd aan. Wel kan je de gevoeligheid van de meldingen aanpassen van de frontale botsingswaarschuwing. Zie ook bladzijde 134 van de handleiding:

[...]

En ik heb sterk het vermoeden dat de gevoeligheid van dit systeem ook het moment waarop de auto ingrijpt bij het "Automatisch remmen bij noodgevallen"-systeem beïnvloed.
Ik snap dat ik dit los van TACC / AP moet zien.
Zal hem eens op 'laat' zetten.

• fRiEtJeSaTe
Smobbo schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 13:01:
[...]

Ff de dopjes in de klep indraaien / uitdraaien. Kan je beetje instellen. Ik kwam er achter dat mijn klep (in de loop van de tijd?) iets te ‘ver’ dicht ging, nu dus een klein streep in de lak op de plek waar de klep tegen de auto sluit. Handig :+ ...

Of bedoel je dat de klep lastig naar beneden gaat? Dan zou het iets met de veren moeten zijn. Dat heb ik nog niet eerder langs zien komen... SeC momentje dan idd misschien.
Dat laatste. Ik moet redelijk wat kracht zetten om de klep uberhaupt naar beneden te krijgen. Alsof de veren idd weerstand geven. Dit is alleen bij warm weer.

• thumblex.
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-01 18:19
ArPi75 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 10:56:
[...]

Eigenlijk maar 1 tip: gebruik een SSD in plaats van een ander medium. Hier een SSD in gebruik en nog niet 1x een melding gehad. Ik heb een drive van 500 GB opgesplitst in 2 FAT32 partities, 1 voor Teslacam en 1 voor muziek, ideaal!
Is dat de enige oplossing? Lees toch best veel op internet dat USB sticks worden gebruikt zonder opmerkingen dat dit niet werkt. Externe SSD's kost al snel 100+ euro, en ik heb geen muziek die lokaal opgeslagen moet worden. Vrij dure oplossing voor iets wat ook met een simpele USB stick zou moeten werken....?

• Chnub
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-01 14:16
thumblex. schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 14:17:
[...]

Is dat de enige oplossing? Lees toch best veel op internet dat USB sticks worden gebruikt zonder opmerkingen dat dit niet werkt. Externe SSD's kost al snel 100+ euro, en ik heb geen muziek die lokaal opgeslagen moet worden. Vrij dure oplossing voor iets wat ook met een simpele USB stick zou moeten werken....?
Op 22-06-19 een "goede" USB-stick gekocht:
USB-Stick 128GB Samsung FIT Plus retail van €31,95

Vanwege allerlei fouten (schrijffout, opnieuw formatteren, etc) met de USB stick heb ik op 02-11-19 alweer een externe SSD aangeschaft:
Adata SD600Q 240GB SSD USB3.1 Red van €46,00

Met die laatste gelukkig geen problemen meer. Prijsverschil is eigenlijk helemaal niet groot en had achteraf liever direct de SSD aangeschaft.

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:51
Wolly schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 10:59:
De oorzaak van mijn hoge phantom drain is bekend. Er stond een navigatie update te wachten en ik heb geen wifi ingesteld op de auto. Omdat ik de navigatie update niet zo boeiend vond had ik er geen moeite ingestoken om te updaten.

Echter....hierdoor ging deze niet slapen en het verbruik ging naar 4-5 kWh per dag tot zelfs 15kWh per dag zonder een km te rijden.

Eenmaal de wifi ingeschakeld wilde de update niet starten.

Helpdesk gaf aan:
- Laadkabel uit auto
- Power off - blijf in de auto zitten anders gaat de auto weer aan
- wacht 5 minuten
- Druk op rempedaal

En jahoor...de update startte. Na de update valt de auto zelfs weer in slaap en is het sluipverbruik weer minimaal.
En welke versie van de map software heb je nu? Ik zit zelf (nog) op v2019.20. Kan online (itt de reguliere firmware updates) weinig vinden wat nou de laatste versie en de stand van zaken betreffende de roll-out hiervan.

(zag laatst dat m'n M3 ruim 2 uurtjes op de site maps-prd.go.tesla.services had staan lurken maar niks geen update op m'n scherm zichtbaar)

• MtC
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-05-2021

MtC

[...]

Afstand zat. Wat ik zeg ik reed 20kmpu ZONDER TACC/AP en was al aan het remmen voor het oranje licht. Denk dat ik inmiddels stapvoets reed. Mijn voorganger reed op 2 autolengtes afstand en remde hard op de lijn, kan zijn snelheid niet inschatten maar hij stond acuut stil dus reed ook niet hard.
Ik kan enkel voor mezelf spreken, en ik zat er uiteraard niet bij, maar ik heb meer vertrouwen in de veiligheidssystemen van Tesla dan in de inschatting van een random t.net forum user. Ik vermoed dan ook dat je sneller op de wagen afreed dan je zelf vermoedt, of dat je afstand echt niet aangepast was. Goed, eindeloze discussie uiteraard zonder beelden.

Los hiervan, hoe meer ik dit forum lees, hoe meer ik denk dat ik een complete randdebiel ben en eigenlijk stiekem helemaal niet in een Model 3 rijd. Of ik ben een ongelooflijke gelukzak, en moet dringend een lottoformulier gaan invullen. Kan ook.
Ik herken namelijk zeer veel van de klachten helemaal niet, of niet in de mate dat je zou verwachten als je het forum hier leest. Waarmee ik dus, voor de slechte verstaander, zeker niet zeg dat ik de wagen perfect vind.

--handige links mogen niet van de mods--

• wootahH
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:15
MtC schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 14:42:
[...]

Ik kan enkel voor mezelf spreken, en ik zat er uiteraard niet bij, maar ik heb meer vertrouwen in de veiligheidssystemen van Tesla dan in de inschatting van een random t.net forum user. Ik vermoed dan ook dat je sneller op de wagen afreed dan je zelf vermoedt, of dat je afstand echt niet aangepast was. Goed, eindeloze discussie uiteraard zonder beelden.

Los hiervan, hoe meer ik dit forum lees, hoe meer ik denk dat ik een complete randdebiel ben en eigenlijk stiekem helemaal niet in een Model 3 rijd. Of ik ben een ongelooflijke gelukzak, en moet dringend een lottoformulier gaan invullen. Kan ook.
Ik herken namelijk zeer veel van de klachten helemaal niet, of niet in de mate dat je zou verwachten als je het forum hier leest. Waarmee ik dus, voor de slechte verstaander, zeker niet zeg dat ik de wagen perfect vind.
1e keer dat ik bij het service center was , was er een vrouw waarbij de camera's afgesteld moesten worden , die stonden zo scheef dat cc niet meer werkte . Wat nou als je camera net iets anders staat dan zou moeten?, dat merk je zelf niet.. Krijg je dan bv eerder meldingen,vaken rem ingrepen, rijd je AP iets meer slingerend etc.

• MtC

MtC

wootahH schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 16:27:
[...]

1e keer dat ik bij het service center was , was er een vrouw waarbij de camera's afgesteld moesten worden , die stonden zo scheef dat cc niet meer werkte . Wat nou als je camera net iets anders staat dan zou moeten?, dat merk je zelf niet.. Krijg je dan bv eerder meldingen,vaken rem ingrepen, rijd je AP iets meer slingerend etc.
Zou kunnen. Maar ga je volgens mij toch merken, en dus SC contacteren.

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 06-01 20:51
Vandaag weer eens een wat langer ritje gemaakt en had de tijd om extra goed op te letten omdat m'n vrouw in een call zat en dus de muziek ook uit (en ik zo voorzichtig mogelijk rijden). Dus even een wat uitgebreidere review
Overall - TLDR;
Wat er goed gaat:
  • Hij ziet er strak uit en goed comfort van stoelen & leer etc
  • Energie zuinig en verantwoord
Wat kan er beter
  • Voor mij is de auto te onvoorspelbaar (vooral TACC en energie verbruik)
  • De afwerking is voor mij te grof, wat tot ergernissen leidt
Deepdives
Energie - De vlag kan uit!
Onder de indruk nu in dit warme weer! Ritje Amsterdam - Utrecht
Heen: 44 km á 173 Wh/km
Terug: 50 km á 157 Wh/km
Allebei een stuk beter dan van de winter toen hij 300 Wh/km deed.
- Instelling: hoog regeneratief, airco uit, 19.5C, handmatig op stand 1

Phantomdrain - De vlag kan uit!
Misschien een positive van 2020.8? Ik zit nu ook op de extreme waarden van maar 1-2 km/dag!

TACC
Dit blijft de grootste teleurstelling, om meerdere punten

Phantom breaks: gelukkig "maar" 3x op de 100km. Maar ik vind dat teveel.
- 1x helemaal random midden op A2 (denk zon van voren) MAAR! was maar 4 km per uur en toen gelijk terug. Wel een boze vrouw naast me
- 1x opdraaien A10 Oost vanaf A2, waar hij zelf besloot naar 90 km te gaan, terwijl beide wegen 100km/u zijn
- 1x opdraaien A10 Oost vanaf wenckebach weg. Daar sprong de TACC eerst naar 130 (nooit een 130 weg geweest). Om daarna gelijk weer vol naar 100 terug te gaan. Dat was vrij schrokkerig allemaal

Gek genoeg remde hij dan weer niet uit zichzelf bij opdraaien van A10 zuid naar A10 West, waar het wel van 100 naar 80 gaat en hij dat "weet". Dat is de willekeur die eigenlijk er vaak tot leidt dat je allemaal trucjes moet gaan uithalen om een voorspelbare rit te maken (zoals ook @fRiEtJeSaTe al zei). En dat is zonde!

Geluid
Ik vind dat hij te veel windgeluid heeft (heb de nieuwe rubbers nog niet kunnen installeren). Dit kwam toen ik luisterde vooral van links voor bij de stijl. Nu zag ik dat toen ik de auto opende, daar ook allemaal vuil zat (en bij de gewone deurstijl). Zie foto's hieronder en waar vuil kan komen, kan wind komen natuurlijk. Daarnaast denk ik dat het komt omdat het geluid door het glas natuurlijk makkelijker draagt
Is dit erger dan bij een ICE?: Ja, ik merkte namelijk ook vooral bij het drogen in de wasstraat, dat er erg veel windgeruis was. Meer dan met bijv. een BMW 3 of Volvo V40. Zeker met de klasses daarboven (wat ik een eerlijkere vergelijking vind)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hv9l7LVhLgMLZDx6xYvUU2Y11cU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TTQbwxeDz9ulqbGBPwFTxZ41.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rykyyn8AHjkoCrjl9540gAjhqII=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wjDJ3frHqYsFrkkXyhzSWmPg.jpg?f=fotoalbum_tile

Remmen:
Extra goed opgelet omdat we het hier een tijdje geleden over hadden, misschien toch ook weer een 2020.8 probleem. 3 zaken vielen me vooral op:
- Regeratief remmen lijkt toch nog wat willekeur. Heb op de stipjes gelet deze keer, die verspringen meerdere keren per minuut van 4 stipjes, naar 0 en terug. Dat blijft het toch wat willekeurig maken
- Wat ik vervelend vind is het "inremmen" (is dat een woord?) als je een afrit op gaat. hij verspringt steeds met 10km, remt dan hard, dan steeds iets rustiger, verspringt dan weer 10, gaat weer hard remmen etc. daardoor allemaal vrij schokkerig
- Als je zachter dan de toegestane snelheid rijdt, dan TACC aanzet en het gas los laat. Schokt hij eerst even via regeneratief remmen, omdaarna op te trekken tot de TACC snelheid. Weer net wat grof voor mij

Stofvangmachine
Dat lijkt het soms ook wel ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4mU1VKN1S8H1Em5ORYz-JKivPwg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sbq3tjuiErZKA6XH5CYwBQ08.jpg?f=fotoalbum_large

Twee vragen dan nog:
1. Als je van TACC afwil, tap je omhoog. Maar dan gaat hij direct regeneratief remmen. Hoe lossen jullie dit op? eerst zoveel gas geven dat je net iets sneller gaat dan de TACC, om hem dan van TACC te halen? Dat is een beetje omslachtig niet? moet vast iets makkelijkers voor zijn toch?
2. Ik las in de handleiding dat als je TACC aanhebt en wil inhalen, je de richtingaanwijzer naar beneden kunt houden en dat hij dan voor 5 sec optrekt terwijl je van baan wisselt. Is dit jullie al gelukt? Dit leek mij niet te lukken

Ik denk dat ze zichzelf een grote plezier hadden gedaan om functies niet aan te zetten die nog niet volledig consument klaar zijn - of in ieder geval in deze regio niet (e.g. "Gewone" TACC ipv eentje die op niet werkende kaarten werkt nog even, of in ieder geval die keuze geven)

• E46RC51
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09-12-2025
MtC schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 10:31:
[...]

Als je afstand houdt, kom je inderdaad zelden tot nooit emergency braking tegen. Met of zonder TACC/AP: afstand houden. Waarom is dat zo moeilijk?
Jij rijdt alleen op snelwegen? Mss kun je je ook andere situaties voorstellen? Bijvb een rotonde in de stad: als je iemand voor je hebt die opeens de rem intrapt is het echt niet nodig om daar 6 meter vandaan tot stilstand te komen.

• MtC

MtC

E46RC51 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 16:41:
[...]

Jij rijdt alleen op snelwegen? Mss kun je je ook andere situaties voorstellen? Bijvb een rotonde in de stad: als je iemand voor je hebt die opeens de rem intrapt is het echt niet nodig om daar 6 meter vandaan tot stilstand te komen.
Ik rijd zeer veel (50.000+ km per jaar) en dit sinds 20 jaar, op alle soorten wegen. Ik houd altijd afstand. Altijd. Ik kom dan ook geregeld hufters tegen die vinden dat ik teveel afstand houd, en zich in het gat gooien, om dan enkele meters verder vol in de remmen te moeten.

Wil je onverwacht remmen vermijden? Houd afstand. Moeilijker is het écht niet hoor.

• MtC

MtC

JohanB schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 16:30:
1. Als je van TACC afwil, tap je omhoog. Maar dan gaat hij direct regeneratief remmen. Hoe lossen jullie dit op? eerst zoveel gas geven dat je net iets sneller gaat dan de TACC, om hem dan van TACC te halen? Dat is een beetje omslachtig niet? moet vast iets makkelijkers voor zijn toch?
Ik weet intussen exact hoe ver ik het pedaal moet indrukken om de TACC af te zetten zonder te vertragen.

• E46RC51
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09-12-2025
MtC schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 16:43:
[...]

Ik rijd zeer veel (50.000+ km per jaar) en dit sinds 20 jaar, op alle soorten wegen. Ik houd altijd afstand. Altijd. Ik kom dan ook geregeld hufters tegen die vinden dat ik teveel afstand houd, en zich in het gat gooien, om dan enkele meters verder vol in de remmen te moeten.

Wil je onverwacht remmen vermijden? Houd afstand. Moeilijker is het écht niet hoor.
Goh wat goed. Hier nog veel meer KMs en nog veel meer ervaring, mss dat je het dan wel eens vaker hebt. Overigens schadevrij, zonder hulpsystemen. Begrijp FrietjeSla.Hulpsystemen zijn er om legitieme redenen, niet om je je aan te moeten irriteren als je 6 M afstand houdt, dwz ruim 1 wagenlengte bij stapvoets rijden - als we allemaal zo moeten gaan rijden staat de hele binnenstad vast. De Tesla staat afgesteld op super veilig en doet alsof we zelf niet kunnen rijden. Maar maakt zelf regelmatig fouten die wij mogen corrigeren. Das de omgekeerde wereld toch?

• MtC

MtC

E46RC51 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 17:05:
[...]

Goh wat goed. Hier nog veel meer KMs en nog veel meer ervaring, mss dat je het dan wel eens vaker hebt. Overigens schadevrij, zonder hulpsystemen. Begrijp FrietjeSla.Hulpsystemen zijn er om legitieme redenen, niet om je je aan te moeten irriteren als je 6 M afstand houdt, dwz ruim 1 wagenlengte bij stapvoets rijden - als we allemaal zo moeten gaan rijden staat de hele binnenstad vast. De Tesla staat afgesteld op super veilig en doet alsof we zelf niet kunnen rijden. Maar maakt zelf regelmatig fouten die wij mogen corrigeren. Das de omgekeerde wereld toch?
Als je 6 meter afstand houdt, aan 20 km/u hou je te weinig afstand:

20 km/u = 20.000m/u
= 5 meter per seconde.
Je dient altijd 2 seconden afstand te houden. Altijd. 6 meter is dus gewoon te weinig.

Dat jouw gedrag, ondanks meer km's en langere ervaring, fout is, is niét de fout van Tesla, en zal dat nooit zijn. Overigens heb ik 1 schadegeval gehad. Nat wegdek, auto zonder ABS, en 4 maanden rijbewijs. Daarna nooit meer zelf ergens tegen gereden. Ook zonder rijhulpmiddelen.

• JohanB
MtC schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 16:43:
[...]

Dan sta je in Amsterdam in ieder geval voor de rest van je leven vast op een kruising, want elk ieniemienie gaatje zal een een fietser tussendoor fietsen. Totdat je stoplicht weer op rood springt. Niet overal is de situatie hetzelfde, en dat is precies wat @fRiEtJeSaTe en @E46RC51 zeggen denk ik. Zeker bij verkeer dat maar 20 km per uur gaat
MtC schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 16:46:
[...]

Ik weet intussen exact hoe ver ik het pedaal moet indrukken om de TACC af te zetten zonder te vertragen.
Zo geavanceerd ben ik inderdaad niet, ik weet niet exact hoeveel ik mijn pedaal moet indrukken voor 50, 70, 80 & 100 km/u. Wat ongeveer de verschillende TACC instellingen zijn. Durf ook vrijzeker te stellen dat bij een blind test dat bij jou ook niet werkt
[...]

De Tesla staat afgesteld op super veilig en doet alsof we zelf niet kunnen rijden. Maar maakt zelf regelmatig fouten die wij mogen corrigeren. Das de omgekeerde wereld toch?
En DAT is het probleem!
MtC schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 17:09:
[...]

Als je 6 meter afstand houdt, aan 20 km/u hou je te weinig afstand:

20 km/u = 20.000m/u
= 5 meter per seconde.
Je dient altijd 2 seconden afstand te houden. Altijd. 6 meter is dus gewoon te weinig.
Frietsla reed 2 autolengtes @ 20 km/u. Dus GOED volgens jou, toch ingegrepen
Stapvoets 15 km/u. dus zou 8 meter moeten zijn. Dan hoeft de auto geen moord en brand te roepen bij 6 m (en ik denk dat de genoemde afstand binnen "een voorbeeld" marge valt

[ Voor 46% gewijzigd door JohanB op 07-04-2020 21:44 ]

• fRiEtJeSaTe
MtC schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 14:42:
[...]
Jup, het lag ongetwijfeld aan mij.
Ik rij jaarlijks 40000km bij alle weertypes, zonder hulpsystemen, winterbanden en zonder schade. Maar sinds ik Tesla rij ben ik dat schijnbaar verleerd.

• MtC

MtC

JohanB schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 17:09:
[...]

Dan sta je in Amsterdam in ieder geval voor de rest van je leven vast op een kruising, want elk ieniemienie gaat je zal een een fietser tussendoor fietsen. Totdat je stoplicht weer op rood springt. Niet overal is de situatie hetzelfde, en dat is precies wat @fRiEtJeSaTe en @E46RC51 zeggen denk ik. Zeker bij verkeer dat maar 20 km per uur gaat
In die situatie rijd je ook geen 20, dus gaat je argument niet op.
[...]

Zo geavanceerd ben ik inderdaad niet, ik weet niet exact hoeveel ik mijn pedaal moet indrukken voor 50, 70, 80 & 100 km/u. Wat ongeveer de verschillende TACC instellingen zijn. Durf ook vrijzeker te stellen dat bij een blind test dat bij jou ook niet werkt
Ik rijd nooit blind. Jij wel? Onzin dus. Je voelt dit op den duur wel ongeveer aan. Ook bij een ICE.
[...]

En DAT is het probleem!
[...]
Nope. Dat 99% van de chauffeurs, inclusief jij en ik, verkeerd rijgedrag vertonen, DAT is het probleem.
Frietsla reed 2 autolengtes @ 20 km/u. Dus GOED volgens jou, toch ingegrepen
Stapvoets 15 km/u. dus zou 8 meter moeten zijn. Dan hoeft de auto geen moord en brand te roepen bij 6 m (en ik denk dat de genoemde afstand binnen "een voorbeeld" marge valt
Nogmaals: ik zat er niet bij, en heb meer vertrouwen in veiligheidssytemen dan in een random forum gebruiker. Wie garandeert me dat hij effectief maar 20 reed?

• MtC

MtC

fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 17:21:
[...]

Jup, het lag ongetwijfeld aan mij.
Ik rij jaarlijks 40000km bij alle weertypes, zonder hulpsystemen, winterbanden en zonder schade. Maar sinds ik Tesla rij ben ik dat schijnbaar verleerd.
Zucht.
Je weet zelf ook wel dat dat geen indicatie is dat je correct rijdt, toch? Ken genoeg bumperklevers die nooit schade rijden.

• fRiEtJeSaTe
MtC schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 17:22:
Nogmaals: ik zat er niet bij, en heb meer vertrouwen in veiligheidssytemen dan in een random forum gebruiker. Wie garandeert me dat hij effectief maar 20 reed?
Ik hoef deze discussie niet te winnen.
Vind het alleen jammer dat het voor sommigen schijnbaar moeilijk is om te accepteren dat de hulpsystemen van Tesla verre van perfect zijn. Ik kom hier niet om Tesla te bashen, ik ventileer alleen mijn ervaring in de hoop dat anderen dit herkennen, en er wellicht een oplossing te vinden is. Die oplossing is niet: 'jij kan niet rijden, de Tesla deed alles goed'.

Ik was al aan het remmen. Waarom zou een auto dan überhaupt de emergency brake inschakelen?? |:(
MtC schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 17:24:
[...]
Zucht.
Je weet zelf ook wel dat dat geen indicatie is dat je correct rijdt, toch? Ken genoeg bumperklevers die nooit schade rijden.
Ben juist voorzichtiger gaan rijden omdat ik met 2000kg op pad ben, en omdat ik geen zin heb in ingrepen, ik wil gewoon een vloeiende rit. Maar voorzichtiger dan dit kan ik niet rijden. Zonder agressie op te wekken in het verkeer.

[ Voor 23% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 07-04-2020 17:32 ]

• MtC

MtC

fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 17:30:
[...]

Ik hoef deze discussie niet te winnen.
Vind het alleen jammer dat het voor sommigen schijnbaar moeilijk is om te accepteren dat de hulpsystemen van Tesla verre van perfect zijn. Ik kom hier niet om Tesla te bashen, ik ventileer alleen mijn ervaring in de hoop dat anderen dit herkennen, en er wellicht een oplossing te vinden is. Die oplossing is niet: 'jij kan niet rijden, de Tesla deed alles goed'.

Ik was al aan het remmen. Waarom zou een auto dan überhaupt de emergency brake inschakelen?? |:(
Het gaat me ook niet om een discussie winnen, en als je dit forum doorleest, zal je ook zien dat ik al vaak gezegd heb dat de wagen verre van perfect is.
Waar het mij wel om gaat, is dat een aantal mensen hier alleen maar negatief kunnen zijn, maar misschien eens beter moeten analyseren wat er gebeurde.
Als jij op een auto afrijdt, en de rijhulpsystemen activeren, zijn er 2 mogelijkheden:

1. Het ligt aan jezelf. Het is te zeggen, je reed sneller dan je dacht en de auto vond het nodig om in te grijpen.
2. De auto greep verkeerd in.

Als je 100% zeker bent dat 1. niet het geval is, contacteer je Tesla, ze zullen dan ongetwijfeld logs nakijken en aangeven waar het fout ging.

Wat me mateloos stoort op dit forum is de hele "Ah, Tesla suckt monkey balls" mentaliteit die uit sommige posts naar voren komt. Nogmaals: daarmee zeg ik absoluut niet dat ze het wel perfect doen. Inetegendeel.

• fRiEtJeSaTe
Stukje uit de Tesla Model S handleiding:
Automatic Emergency Braking will stop applying the brakes when you press the accelerator pedal, press
the brake pedal
, or sharply turn the steering wheel.

Hier nog een ervaring via Google:
AK23 | February 22, 2020
Steve - I am with you. This IS a dangerous feature. I've experienced it on my Tesla 3 on four occasions now. Same pattern each time: travelling in the rage of approximately 20 to 35 mph with approximately 2-4 car lengths distance; car in front stops suddenly; I notice and adequately respond on my own such that, based on my experience and feel of the car, I would stop short of the car in front of me by at least several feet while decelerating as smoothly as possible in that situation. In the middle of my response (i.e., after I have already started decelerating) the car decides I'm not aggressive enough and does an immediate full stop sending every loose object in my car flying forward with enough force to have dented a corner of laptop on one occasion. I've been driving for over 20 years and have never hit anything and don't consider myself an aggressive driver (none of my previous cars had ever needed to engage their versions of a safety stop). As for personal safety, after each occurrence I've had a headache. The last time this happened, which was yesterday, my headache was bad enough that I needed to take advil. I wasn't as smart as Steve to try to disable this feature after the first time this happened (didn't think I could) - but now I will be disabling it every time. The fact that I cannot permanently disable it is giving me some anxiety that I would forget to do it as some point. I have small children and am thankful that this has never happened with them inside. I've set up an appointment with the service department...let's see what happens.
Bron

Wellicht heeft het te maken met het dempen van acties van andere weggebruikers. Daarmee bedoel ik niet net als mijn voorganger bovenop op het pedaal gaan staan maar de remactie opvangen voor mijn passagiers en achterliggers. Dat kan alleen als je afstand houdt natuurlijk 8) :+ ;)

Maar blijft vreemd want volgens de handleiding zou de EB helemaal niet moeten ingrijpen als je zelf al aan het remmen bent.

[ Voor 15% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 07-04-2020 17:52 ]

• MtC

MtC

fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 17:41:
Stukje uit de Tesla Model S handleiding:
Automatic Emergency Braking will stop applying the brakes when you press the accelerator pedal, press
the brake pedal
, or sharply turn the steering wheel.

Hier nog een ervaring via Google:
AK23 | February 22, 2020
Steve - I am with you. This IS a dangerous feature. I've experienced it on my Tesla 3 on four occasions now. Same pattern each time: travelling in the rage of approximately 20 to 35 mph with approximately 2-4 car lengths distance; car in front stops suddenly; I notice and adequately respond on my own such that, based on my experience and feel of the car, I would stop short of the car in front of me by at least several feet while decelerating as smoothly as possible in that situation. In the middle of my response (i.e., after I have already started decelerating) the car decides I'm not aggressive enough and does an immediate full stop sending every loose object in my car flying forward with enough force to have dented a corner of laptop on one occasion. I've been driving for over 20 years and have never hit anything and don't consider myself an aggressive driver (none of my previous cars had ever needed to engage their versions of a safety stop). As for personal safety, after each occurrence I've had a headache. The last time this happened, which was yesterday, my headache was bad enough that I needed to take advil. I wasn't as smart as Steve to try to disable this feature after the first time this happened (didn't think I could) - but now I will be disabling it every time. The fact that I cannot permanently disable it is giving me some anxiety that I would forget to do it as some point. I have small children and am thankful that this has never happened with them inside. I've set up an appointment with the service department...let's see what happens.
Bron

Wellicht heeft het te maken met het dempen van acties van andere weggebruikers. Daarmee bedoel ik niet net als mijn voorganger bovenop op het pedaal gaan staan maar de remactie opvangen voor mijn passagiers en achterliggers. Dat kan alleen als je afstand houdt natuurlijk 8) :+ ;)

Maar blijft vreemd want volgens de handleiding zou de EB helemaal niet moeten ingrijpen als je zelf al aan het remmen bent.
Bon, “20 to 35 mph” is natuurlijk geen “20 kph”, maar dat terzijde.
Als in de manual staat dat het niet ingrijpt als je remt, en dat gebeurt wel, klopt er duidelijk iets niet, en moet je contact opnemen met Tesla.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:40
Smobbo schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 13:01:
[...]

Bij mij is hij ook afgesteld. Nog niet tevreden over maar kijk het even aan. In eerste instantie sloeg de klep tegen de bumper, dus 2 witte strepen op een blauwe bumper.
Met lakstift bijgewerkt en klep afgesteld (lees: iets omhoog gezet). Nu moet ik hem harder dichtgooien, anders valt hij niet in het slot, dus nog steeds een witte bumper.
Aangezien ik de auto gekocht heb binnenkort maar eens terug, maar ik vrees dat er geen oplossing is.

• JohanB
MtC schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 17:22:

Ik rijd nooit blind. Jij wel? Onzin dus. Je voelt dit op den duur wel ongeveer aan. Ook bij een ICE.
Voordat het weer welles nietes wordt. Het initiele punt / de vraag was: moet je gas geven om zonder schokken van de TACC af te komen? Niet hoe goed je het pedaal kunt balanceren. Maar denk dus een ja dan? Of heeft iemand nog een truc waarbij dit niet hoeft?
Nope. Dat 99% van de chauffeurs, inclusief jij en ik, verkeerd rijgedrag vertonen, DAT is het probleem.
Hier was het initiele punt:
[...]

[De Tesla...]Maar maakt zelf regelmatig fouten die wij mogen corrigeren. Das de omgekeerde wereld toch?
Dat is de willekeur waar ik het over had in mijn post en waar ik het dus eens ben. Ik heb liever minder functies die vlekkeloos werken, dan meer functies die onverwacht werken. Maar dat kan ook mijn smaak zijn, zoals je merkt kan ik me mateloos irriteren aan de kleine ongemakken. Dan stoor ik me minder als de optie er in z’n geheel niet is, dan weet ik op z’n minst waar ik aan toe ben

Je zou bijna een “advanced” vs “basic” set-up van functies willen.
fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 17:30:
Ik was al aan het remmen. Waarom zou een auto dan überhaupt de emergency brake inschakelen?? |
Ik hoop wel dat hij doet blijft doen. Stel ik heb het inderdaad niet goed ingeschat of raak “per ongeluk” het gas pedaal aan in een rare situatie, dan hoop ik dat ie me toch nog redt!

[ Voor 12% gewijzigd door JohanB op 07-04-2020 21:49 ]

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

Ik heb toch best wel plekjes in de lak, baal ik van. Twee druipers, een paar (gespatte) bubbels.. Dat proces hebben ze nog niet echt op orde zo blijkt.
Omdat showroom-model trouwens ook een paar lakschades waarvan twee toch wel serieus; een deel van de voorbumper en motorkap moet eigenlijk opnieuw gespoten.

Heb nog steeds geen gekoppeld product, dus geen App. Ook FSD werkt nog niet.

Nee mijn ervaring is nog niet heel positief over dat deel van het bedrijf/proces.

Bericht hierboven

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Topicstarter
Afgelopen zondag bij het handmatig autowassen werd de poetsdoek ineens helemaal zwart. Even gekeken waar dat vandaan kwam, uiteindelijk bleek dit helemaal vooraan aan de onderkant bij het linkerportier te zijn. Tegen de wielkast aan. 2 weken geleden begon er iets in de linkerdeur te kraken als ik vanuit stilstand wegreed. Nou begin ik dus te twijfelen of dit met elkaar te maken heeft... Geen idee hoe er zwart smeer op je auto kan komen in een dergelijke hoeveelheid. Ik zal wel even een melding in de App aanmaken, want ik vertrouw het niet. Een vlekje is ook vreemd, maar kan een keer voorkomen, maar een dergelijke lading zwart vettige drap niet. Heb er ook nog nooit eerder over gelezen, komt het iemand bekend voor? Ik stond overigens +-2 weken geleden bij een nieuwbouw huis en toen ik weg wilde rijden lag er een grote zware platte doos van de achterwand van een toilet op die plek onder de auto, die was er door de harde wind tegenaan geklapt en lag onder de auto te wapperen, terwijl de auto werd gezandstraald, misschien is er door die klap iets gebeurd, maar ik zie ook geen deuk of iets dergelijks.
JohanB schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 07:33:
Hebben meer mensen dat de auto de hele tijd aan het piepen is sinds 2020.8 als je door smallere straten/ bij gekkere objecten rijdt? Bijv. Hier op de kinkerstraat staan de bushokjes op de trambaan in het midden van de weg. Als je daar gewoon langs rijdt gaat hij bij mij steeds mekkeren en piepen. Lijkt alsof hij alleen nog maar de reuze wegen van de US goed genoeg vindt.
Dat had ik ook, heel irritant.
maart84 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 07:37:
Dat had ik alleen bij 2020.8.1 niet meer bij 2020.8.3 gelukkig
Same here, vanaf 8.3 was dit weer als vanouds, gelukkig. Ik bepaal graag zelf wel hoe en waar ik rijd, ik wil niet gecorrigeerd worden terwijl ik de ideale lijnen volg :)
Tassadar32 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 08:47:
Hier in Heesch is een Model 3 in brand gevlogen. Wel enorme cringe-factor dat plaatje met die hydraulische schaar op de frunk, waarschijnlijk geen 9v batterij bij de hand.
Erg belangrijk om de juiste woorden te kiezen in dergelijke gevallen. Hij is niet in brand gevlogen, wat zou kunnen suggereren dat dit vanzelf is gegaan (en daar smult de media van), maar er stond een brandende jerrycan tegenaan, hij is dus door iemand aangestoken. Lijkt een nuance, maar op de volgende verjaardag die wordt gevierd (ja ja, dat duurt nog even ivm Corona...) mag iedereen dit weer uitleggen :)

[ Voor 16% gewijzigd door Taro op 07-04-2020 22:40 ]

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• JohanB
Taro schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 22:37:

Same here, vanaf 8.3 was dit weer als vanouds, gelukkig. Ik bepaal graag zelf wel hoe en waar ik rijd, ik wil niet gecorrigeerd worden terwijl ik de ideale lijnen volg :)
Bij mij is het geeneens ideale lijn. Maar gewoon rechtdoor op een 50 weg. Ik ga hopen op 8.3 dan, want het was hiervoor niet zo erg. Toch raar dat dat soort bugs erdoorheen glippen. Hoop niet dat dat ooit een keer bij een vitalere functie gebeurt

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:45
JohanB schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 21:07:
[...]
Ik hoop wel dat hij doet blijft doen. Stel ik heb het inderdaad niet goed ingeschat of raak “per ongeluk” het gas pedaal aan in een rare situatie, dan hoop ik dat ie me toch nog redt!
Volgens mij mag dit niet. Als je gas geeft, gaat de auto door, ook als hij met een noodstop bezig is. Andersom idem, als de auto sneller wil (CC), kun je hem altijd met de rem laten stoppen. Menselijk handelen heeft altijd prioriteit.

• JohanB
DaCoTa schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 23:55:
[...]

Volgens mij mag dit niet. Als je gas geeft, gaat de auto door, ook als hij met een noodstop bezig is. Andersom idem, als de auto sneller wil (CC), kun je hem altijd met de rem laten stoppen. Menselijk handelen heeft altijd prioriteit.
Ah interesting, logisch ook wel. Is dat ook in “dezelfde richting”? E.g. hij wil harder remmen dan jij doet. Dat leek het geval namelijk bij frietjesate

• DaCoTa
JohanB schreef op woensdag 8 april 2020 @ 00:01:
[...]

Ah interesting, logisch ook wel. Is dat ook in “dezelfde richting”? E.g. hij wil harder remmen dan jij doet. Dat leek het geval namelijk bij frietjesate
Nee, gasgeven over stoppen, remmen over acceleren.

Wat ik niet snap aan dat verhaal is dat de pedaal onder zijn voet weg viel, naar mijn weten zit er geen actuator in de pedalen, dus kan de auto niet fysiek de pedalen bedienen.

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:08
DaCoTa schreef op woensdag 8 april 2020 @ 00:09:
[...]

Nee, gasgeven over stoppen, remmen over acceleren.

Wat ik niet snap aan dat verhaal is dat de pedaal onder zijn voet weg viel, naar mijn weten zit er geen actuator in de pedalen, dus kan de auto niet fysiek de pedalen bedienen.
ABS pomp, afaik is een Tesla niet volledig brake by wire maar gewoon hydraulisch zoals quasi elke auto.

Bij een etron die wel quasi volledig brake-by-wire (pedaal kant) heeft zou je zoiets niet voelen, tenzij het er in geprogrammeerd is.

[ Voor 12% gewijzigd door AndRo555 op 08-04-2020 12:19 ]

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-12-2025

Gé Brander

MS SQL Server

Echt een hele fijne auto de Tesla maar de Phantom Brakes beginnen mij echt de keel uit te hangen. Honderden meters voor mij geen verkeer, honderden meters achter mij geen verkeer, ik draai bij Hoofddorp de A4 op richting Den Haag vanavond rond acht uur en zet de Autopilot aan op 103km/u. Auto gaat netjes naar de103 en het eerste de beste viaduct gaat ie vol om de ankers. Eerste reactie WTF! Ik kijk meteen op de teller en hij rijdt al 91. De rem hoorde ik ook maar beneden gedrukt worden bij mijn voeten. Zwaar vervelend en je schrikt je de pleuris. Ik begrijp werkelijk waar niet wat voor logica er in die software zit die dit veroorzaakt. De meeste viaducten gaan goed en dan zomaar een willekeurige weer problemen. Geen last van de zon want die stond aan de rechterkant en andere viaducten op dat stuk gaven geen problemen.

Hoe kan ik dit soort shit bij Tesla melden inclusief beelden? Hier moet echt wat aan gedaan worden.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-01 08:24
Gé Brander schreef op woensdag 8 april 2020 @ 00:50:
Hoe kan ik dit soort shit bij Tesla melden inclusief beelden? Hier moet echt wat aan gedaan worden.
De Phantom Brakes zijn zo vervelend dat ik veel minder de CC gebruik als ik niet alleen ben. Zelfs met gezinsleden (partner+kids) laat ik hem vaak uit alleen hier om. Als ik alleen ben, krijg ik niet de schuld als de M3 een Phantom ziet en in de ankers gaat.

Maar het lijkt me sterk dat Tesla niet voldoende beeld materiaal heeft. Er wordt hier zoveel over geklaagd dat Tesla vast genoeg materiaal heeft en het gewoon geen makkelijke fix is. Ik heb verder ook geen theorien over de spoken op de weg.

Only when it is dark enough, can you see the stars

• DannyDj
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 25-09-2025
Is het mogelijk om het klimaat in de wagen vanop afstand te programmeren, of kan je de verwarming van bvb de zetels enkel aan/uitschakelen?

• Semyon
Danny Berx schreef op woensdag 8 april 2020 @ 05:26:
Is het mogelijk om het klimaat in de wagen vanop afstand te programmeren, of kan je de verwarming van bvb de zetels enkel aan/uitschakelen?
Ik weet niet wat je bedoelt met "programmeren". Er is een Tesla API bedoel je dat? Of bedoel je via de App eenmalig?
Je kan met de App eenmalig de temperatuur instellen en de zetels verwarmen, de cabine temp uitlezen en de boel aan en uitzetten. Ik kan niet via de App bijvoorbeeld de fan stand veranderen, of dingen instellen zoals elke dag om 3 uur doe je dit aan.

[ Voor 5% gewijzigd door Semyon op 08-04-2020 06:18 ]

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-11-2025
Gé Brander schreef op woensdag 8 april 2020 @ 00:50:
...

De menu knop (auto symbool linksonder) lang indrukken dan gaat er een bug report naar Tesla (inc videomateriaal en logs). Je krijgt een notificatie op het scherm die je bedankt voor het sturen van een bug report. Je kan dit ook met een voice command doen maar ik vind de eerste methode handiger.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• dplr56
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02-09-2025
Tassadar32 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 07:24:
[...]
De menu knop (auto symbool linksonder) lang indrukken dan gaat er een bug report naar Tesla (inc videomateriaal en logs). Je krijgt een notificatie op het scherm die je bedankt voor het sturen van een bug report. Je kan dit ook met een voice command doen maar ik vind de eerste methode handiger.
Ik ben benieuwd of er überhaupt iets met deze feedback gebeurt, maar iedere keer als er zoiets gebeurt doe ik het. Als we dit nu eens allemaal doen, dan wordt het probleem misschien duidelijk! O-)

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-12-2025

Gé Brander

MS SQL Server

[...]

En dat kan alleen op het moment zelf zeker, niet achteraf neem ik aan. Ik ga kijken of ik daar aan denk de volgende keer. Thanks!

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Da_Vinz
  • Laatst online: 08-11-2024
Zijn er al mensen die de nieuwe 2020.12.5 update binnen hebben ? Volgens teslafi wordt deze sinds gister ook in Nederland uitgerold..

• mcetweaker
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
[...]

ik dacht dat ik ergens gelezen had dat dit enkel UI bugs betrof.

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-01 13:10

DeFeCt

je wéét toch

Da_Vinz schreef op woensdag 8 april 2020 @ 08:26:
Zijn er al mensen die de nieuwe 2020.12.5 update binnen hebben ? Volgens teslafi wordt deze sinds gister ook in Nederland uitgerold..
Ik heb net 2020.8.3. ontvangen :?

Flickr

• Caelorum
DeFeCt schreef op woensdag 8 april 2020 @ 08:50:
[...]
Ze hebben in een week of twee wel iets van 7 verschillende versies+bugfixes uitgebracht.

• Da_Vinz
  • Laatst online: 08-11-2024
DeFeCt schreef op woensdag 8 april 2020 @ 08:50:
[...]

Ja die heb ik ook nog niet zo lang (sinds 1 april)...

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-01 21:06
Da_Vinz schreef op woensdag 8 april 2020 @ 08:26:
Ik wil hem ook wel, de mogelijkheid om sentrymode en dashcam videos af spelen.... _/-\o_

PVoutput

• roekie2002
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11-03-2021
Vermits Tesla updates nu enkel via WIFI kunnen is het een kwestie om mijn auto in de buurt van mijn WIFI te kunnen parkeren. Dat is altijd een lastige kwestie in de stad bij een rijhuis want dit vraagt een vrije parkeerplek voor mijn deur én een goede connectie naar mijn router.
Graag zou ik me kunnen connecteren naar het open half publieke netwerk(intra klanten) van mijn internetprovider Telenet (Vlaanderen) dan is het parkeren in de buurt van een andere Telenet router de enige vereiste.
De setup van Telenet Wifree werkt wel met een webpagina en de input van username en paswoord.
Heeft iemand hier al ervaring mee?

LR AWD * SILVER * BLACK * AERO * TREKHAAK * RN109632xxx - 4-10-19 * VIN 28-11 * Levering Gent 19/12

• BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-01 13:03

BramT

Rule #1

Die gaat heel lastig worden ben ik bang. Dat wordt stukken eenvoudiger met een wifi-hotspot op je gsm.

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack

• Houseofdreams
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:16
roekie2002 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 11:29:
Vermits Tesla updates nu enkel via WIFI kunnen is het een kwestie om mijn auto in de buurt van mijn WIFI te kunnen parkeren. Dat is altijd een lastige kwestie in de stad bij een rijhuis want dit vraagt een vrije parkeerplek voor mijn deur én een goede connectie naar mijn router.
Graag zou ik me kunnen connecteren naar het open half publieke netwerk(intra klanten) van mijn internetprovider Telenet (Vlaanderen) dan is het parkeren in de buurt van een andere Telenet router de enige vereiste.
De setup van Telenet Wifree werkt wel met een webpagina en de input van username en paswoord.
TelenetWiFree is WPA2 enterprise (802.1x) dus heeft een gebruikersnaam + wachtwoord nodig. Voor zover ik weet gaat dat niet lukken.

Telenet heeft ook de andere "homespots", waar je dan zonder wachtwoord op kan verbinden, maar dan op een captive portal terecht komt, waar je dan wel je gebruikersnaam/wachtwoord kan ingeven.

Dit heb ik nog niet zelf getest, maar ik begrijp uit jouw uitleg, dat je dan die logingegevens zou ingeven in de browser van de M3? Dit zal je toch eens moeten testen vrees ik, is wel een speciaal geval. Ik had al moeilijkheden genoeg, om nog maar op de interne wifi thuis te geraken :)

Laat wel iets weten of het lukt als je wil?

EX30 Ultra Twin Performance

roekie2002 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 11:29:
Verbinden en dan de browser openen? Wellicht even kijken op je laptop/telefoon wat het adres/IP van de portal is.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• dedominee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-09-2025
Ik begin me zo langzamerhand wel zorgen te maken om de service graad van Tesla voor ons kikkerlandje. Wat ik lees over aanhoudende phantom brakes en het niet aanpassen van de nieuwe maximum snelheden stemt me zeer ontevreden.

Ben bijna blij dat ik mijn SR+ van Leaseplan pas in September ga krijgen ipv Juni.

• MrBasta
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-01 13:07
dedominee schreef op woensdag 8 april 2020 @ 13:35:
Ik begin me zo langzamerhand wel zorgen te maken om de service graad van Tesla voor ons kikkerlandje. Wat ik lees over aanhoudende phantom brakes en het niet aanpassen van de nieuwe maximum snelheden stemt me zeer ontevreden.

Ben bijna blij dat ik mijn SR+ van Leaseplan pas in September ga krijgen ipv Juni.
Je hebt de auto nog niet eens en je bent nu al ontevreden :+ da's geen al te beste start :/

• dedominee
Niet ontevreden, maar bezorgd. Niet best van Tesla, lijkt me dus. Of vind jij dat ze goed bezig zijn met het oplossen van (met name) deze 2 problemen?

De 1 loopt al veel te lang en je moet je afvragen of ze het wellicht überhaupt niet kunnen oplossen (phantom brakes) en nummer 2 lijkt een kwestie van dikke schijt aan NL, waar een belangrijke wijziging in de verkeerssituatie gewoon keihard genegeerd wordt.

Als jij over die service niet ontevreden bent, ben je de ideale klant.

[ Voor 84% gewijzigd door dedominee op 08-04-2020 13:44 ]

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
dedominee schreef op woensdag 8 april 2020 @ 13:42:
Dat klopt. Niet best van Tesla, lijkt me dus .
Ik zou ze alvast een boze brief schrijven met je (toekomstige) klachten. Dit kan echt niet zo.

• dedominee
Welke toekomstige klachten? Het zijn daadwerkelijke klachten die al veelvuldig bij ze gemeld zijn. Dat ik ze nog niet ervaar, wil niet zeggen dat ze niet bestaan.

Of beweer je dat phantom brakes niet voorkomen en dat ze de maximum snelheid juist hebben geïmplementeerd momenteel?

Ik maak me zorgen over het gebrek aan reactie van Tesla op deze serieuze problemen, laat staan het oplossen daarvan.

[ Voor 30% gewijzigd door dedominee op 08-04-2020 13:49 ]

• MrBasta
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-01 13:07
dedominee schreef op woensdag 8 april 2020 @ 13:45:
Welke toekomstige klachten? Het zijn daadwerkelijke klachten die al veelvuldig bij ze gemeld zijn. Dat ik ze nog niet ervaar, wil niet zeggen dat ze niet bestaan.

Of beweer je dat phantom brakes niet voorkomen en dat ze de maximum snelheid juist hebben geïmplementeerd momenteel?

Ik maak me zorgen over het gebrek aan reactie van Tesla op deze serieuze problemen, laat staan het oplossen daarvan.
Oh god gaan we weer. Ik zal me inhouden, maar als je NU al weet dat je ontevreden gaat zijn doe jezelf, je bloeddruk en ons dan een lol en lease een andere auto. Want een ding is zeker, jouw geklaag hier op het forum gaat echt nul komma nul helpen om die tekortkomingen op te lossen ;w

• dedominee
Waar stel ik precies ontevreden te gaan zijn? Ik maak me zorgen. Dat is wat ik zeg.

Bizarre houding zeg. Ik meld dat ik me zorgen maak om het gebrek aan reactie dan wel oplossing van Tesla voor 2 grote problemen die overduidelijk spelen.

Oplossing? *knip*

Voor mensen die wel gewoon kunnen redeneren en lezen: iemand enig idee of we ergens meldingen kunnen verzamelen en op wat voor wijze dan ook bij Tesla kunnen krijgen om onze zorgen hierover te uiten? Zijn twee minpuntjes aan een verder fantastische auto volgens mij namelijk.

[ Voor 52% gewijzigd door deepbass909 op 09-04-2020 12:58 . Reden: Voortaan graag een beetje op het taalgebruik letten. ]

• ybos
Welke toekomstige klachten? Het zijn daadwerkelijke klachten die al veelvuldig bij ze gemeld zijn.

Wacht nou eerst tot je hem hebt. Het lijkt (deels) exemplarisch te zijn.
Ik rij bijna alles op snelweg op AP en heb er zo goed als nooit (1x per maand oid) last van. Je bent je nu zorgen aan het maken voor problemen die je wellicht niet krijgt.

• GB2
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-01 11:18

GB2

Even voor een volledig beeld, wordt bedoeld met phantom brake ook zonder AP of rekenen jullie dit ook met AP ?

• DaCoTa
Er zijn twee manieren om er mee om te gaan. Een phantom brake kan gebeuren, dat de auto de verkeerde vMax heeft kan ook gebeuren.

a) Ik erger er me er aan
b) Ik erger er me niet aan

Er is al zoveel opgelost in voorgaande softwareversies, deze problemen worden ook wel opgelost. Ja, je kan het stom vinden, maar dat veranderd er weinig aan behalve dat je super gefrustreerd gaat raken.

Ja, ik heb ook af en toe een phantom brake. Ik duw het gaspedaal in en ga door. En ja, ik zie ook dat hij af en toe naar 70 of 130 gaat op een 100km weg. Ik draai een keer aan het wieltje en ga door.

Waar mensen hier niet zoveel zin meer in hebben is steeds weer dezelfde posts die niks constructies toevoegen aan de discussie.

En ja, ik zou ook geholpen zijn als deze twee dingen gefixed zijn, maar zolang ze dat niet zijn is het in rondjes praten hier. Sommige mensen irriteren zich eraan, andere mensen niet. Daar kunnen we verder niks aan doen. Behalve niet steeds dezelfde punten hier aanhalen, dan blijft in ieder geval het forum wel bruikbaar.

• dedominee
Ik irriteer met er niet aan, ik maak me zorgen over de graad van service van Tesla en zoek een manier om richting Tesla met liefst zoveel mogelijk anderen die zorgen te uiten.

Verder lijkt het me een bijzonder fijne auto en kijk ik er naar uit om hem te rijden, hopelijk zonder deze 2 issues. Dus alle fanboys kunnen weer terug de kast in.

[ Voor 31% gewijzigd door dedominee op 08-04-2020 14:26 ]

• Teslalrp
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-12-2023
Ik rij het liefst zonder AP en CC.
Ik ben niet zo liefhebber van AP.

Tot op heden geen problemen gehad. Gisteren verbruik bij de hoge temperaturen van 145 Wh met een Performance en toch lekker doorrijden.

AP is een beta versie en zal zeker verbeterd worden. ik gebruik de P gewoon als vervoersmiddel en na 4 maanden nog steeds fijn om in te rijden..

Denk dat Tesla hard werkt, getuige het aantal updates wat ontvangen wordt.

• Cruiser90
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 18-12-2025
Maar over het feit dat Tesla nog niet de goede maximum snelheid op de snelweg heeft geimplementeerd is natuurlijk voor het grote deel van alle navigatie apps die dit nog niet hebben. (volgens mij tot op heden alleen flitsmeister). Dus wat dat betreft wordt dit in de komende tijd vast nog wel aangepast net zoals alle navigatie apps.

Volvo EX30 SMER

• Remz
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20:26
Het is wachten op een nieuwe kaart update, welke minimaal eens per jaar uitkomt.
Gezien de laatste van week 20 is, kunnen we die redelijk snel verwachten.

Het zou wel fijner zijn als we wat meer vrijheid kregen in het gedrag van cruise control. Bijvoorbeeld een toggle om aan te geven dat cruise control wordt ingesteld op de huidige snelheid i.p.v. de maximum snelheid. Zou in dit soort gevallen al een hoop ergernis wegnemen.

• aeg13
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-01 20:01
Het verkeerd aangeven van de maximumsnelheid is maar een kleine issue in de meeste navigatie-software, maar omdat AP de nieuwe snelheid automatisch toepast bij het nemen van een afrit over knooppunten is het wel een wat grotere irritatie in de Tesla.

Ik ben er nog niet helemaal achter of hij dit nou elke keer doet dat je een nieuwe (snel)weg op draait, of dat het komt nadat hij de snelheid automatisch verlaagd heeft inzake een adviessnelheid op bijvoorbeeld een flyover met een bocht erin. Wat mij dan vooral irriteert is dat ik duidelijk borden zie die 100 aangeven, maar de auto reageert er mooi niet op met de camera's. Ik vind dat best vreemd gezien andere functies van de autopilot vrij behoudend en 'safe' gemaakt zijn (en beperkt worden door EU-wetgeving bijvoorbeeld).

Ik ben er snel bij met het wieltje, maar toch ga ik dan opeens te hard. En om dan terug te gaan van 130 naar bijv. 105, dan ben je toch aardig wat aan het draaien met het wieltje...

Het zou natuurlijk mooi zijn als de kaart zelf ge-update werd. Maar een tussenoplossing (of uberhaupt een veiligere constructie voor AP zou zijn als de tesla een verhoging van de maximumsnelheid op een traject als suggestie zou overnemen i.p.v. direct zou toepassen, dan tap ik graag wel even op het icoontje.

• roekie2002
Heb het net eens geprobeerd.
Ook wanneer ik het Telenet WiFree netwerk aantik, krijg ik een prompt om een paswoord in te geven.
Ik geef hier dus maar geen paswoord in. De auto blijft zijn gsm signaal gebruiken en het is dan ook op deze verbinding dat mijn standaard pagina opengaat in de browser.
Het lijkt me dus ook niet te gaan lukken op deze manier.

Ik vond ook volgende communicatie hierover op het Tesla forum die dit ook bevestigt:
https://forums.tesla.com/forum/forums/wpa2-enterprise-wifi

Misschien dat er toch een WPA2 Enterprise optie in de WIFI connectielijst komt van Tesla op een dag?

Erik
Houseofdreams schreef op woensdag 8 april 2020 @ 11:39:
[...]

TelenetWiFree is WPA2 enterprise (802.1x) dus heeft een gebruikersnaam + wachtwoord nodig. Voor zover ik weet gaat dat niet lukken.

Telenet heeft ook de andere "homespots", waar je dan zonder wachtwoord op kan verbinden, maar dan op een captive portal terecht komt, waar je dan wel je gebruikersnaam/wachtwoord kan ingeven.

Dit heb ik nog niet zelf getest, maar ik begrijp uit jouw uitleg, dat je dan die logingegevens zou ingeven in de browser van de M3? Dit zal je toch eens moeten testen vrees ik, is wel een speciaal geval. Ik had al moeilijkheden genoeg, om nog maar op de interne wifi thuis te geraken :)

Laat wel iets weten of het lukt als je wil?

LR AWD * SILVER * BLACK * AERO * TREKHAAK * RN109632xxx - 4-10-19 * VIN 28-11 * Levering Gent 19/12

• roekie2002
Uiteindelijk toch maar een update via mijn hotspot gedaan. Deze update (2020.8.3) heeft me +/- 1.2 GB gekost...
Kan je ergens checken wat de bestandgrootte is van een update? Ik heb dit nog nooit ergens gezien...
BramT schreef op woensdag 8 april 2020 @ 11:39:
Die gaat heel lastig worden ben ik bang. Dat wordt stukken eenvoudiger met een wifi-hotspot op je gsm.

• fRiEtJeSaTe
aeg13 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 15:31:
Het verkeerd aangeven van de maximumsnelheid is maar een kleine issue in de meeste navigatie-software, maar omdat AP de nieuwe snelheid automatisch toepast bij het nemen van een afrit over knooppunten is het wel een wat grotere irritatie in de Tesla.
Dit. Tesla roept het gezeur over zichzelf af.
Als Tesla de kruissnelheid gewoon instelde op mijn getimede klik naar beneden was er niets aan de hand. Dan had ik nu alleen een cijfer in het scherm dat niet klopt.
Als Tesla me een optie dumb cruise control had gegeven, had ik gewoon een cruise control zonder phantom brakes.

Maar in plaats daarvan kiezen ze ervoor om je afhankelijk te maken van half-werkende opties, zonder alternatief. En krijg je bij de volgende update weer een nieuw type scheetkussen erbij.

[ Voor 5% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 08-04-2020 15:42 ]

• GB2
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-01 11:18

GB2

Bij sommige SuC is vaak een open wifi netwerk te vinden, ik was laatst ook ergens geparkeerd naast een restaurant en had daar in de auto ook bereik, misschien dat dat een oplossing kan zijn ?
Of je moet via je telefoon proberen?

• ybos
Remz schreef op woensdag 8 april 2020 @ 15:15:
Het zou wel fijner zijn als we wat meer vrijheid kregen in het gedrag van cruise control. Bijvoorbeeld een toggle om aan te geven dat cruise control wordt ingesteld op de huidige snelheid i.p.v. de maximum snelheid. Zou in dit soort gevallen al een hoop ergernis wegnemen.
Dit zou een welkome aanvulling zijn inderdaad :Y

• JohanB
fRiEtJeSaTe schreef op woensdag 8 april 2020 @ 15:41:
[...]

Maar in plaats daarvan kiezen ze ervoor om je afhankelijk te maken van half-werkende opties, zonder alternatief. En krijg je bij de volgende update weer een nieuw type scheetkussen erbij.
_/-\o_

• Caelorum
GB2 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 15:42:
Bij sommige SuC is vaak een open wifi netwerk te vinden, ik was laatst ook ergens geparkeerd naast een restaurant en had daar in de auto ook bereik, misschien dat dat een oplossing kan zijn ?
Of je moet via je telefoon proberen?
SC kan je dan denk ik ook langs. Even tegen de gevel parkeren en dan downloaden.

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-01 12:58
Ik heb voor de liefhebber een setje AliExpress wielbout en naafgat afdekkers te koop.
Ik had ze gekocht met ook zo’n zuignapje erbij. Werkt erg makkelijk om te bevestigen en verwijderen.
Ik ben echter stiekem gehecht aan de aerocovers en vind de stijl van een open 18” wiel gewoon niet mooi.
Voor mij was het 12.20€ voor alles bij elkaar.
Voor 5€ op te halen, of te verzenden met verzendkosten (wat is dat tegenwoordig? 3-4€?)

Verder is het stiekem wel jammer dat ik eigenlijk al bijna een maand er vrijwel niet meer mee rij. Afgelopen weekend eens een rondje gereden voor de lol, blijft toch erg leuk.
Heb niet eerder met een leaseauto gehad dat ik na 10 maand nog steeds met veel plezier instap. Het blijft voor mij meer dan simpel A-naar-B vervoer (y) !

Verwijderd

Ik zal je vast uitleggen hoe het hier werkt:
Dit topic zitten een aantal Tesla rijders, waarbij Tesla geen fouten kan maken.
Alles ligt aan de berijder, valt wel mee, of ze zeggen dat ze er geen last van hebben.

Een beetje hetzelfde als mensen die hun VW koste wat het kost moeten verdedigen en zeggen dat ze in de afgelopen 300.000km geen ondershoudskosten hebben gehad...
GB2 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 14:07:
Even voor een volledig beeld, wordt bedoeld met phantom brake ook zonder AP of rekenen jullie dit ook met AP ?
Nee vooral mét AP.
Die remt vaak voor dingen die er niet zijn of op andere weghelften in bochten (radar detecteert dan een object, maar houdt onvoldoende rekening met verloop van de weg).

Maar afgelopen week reed ik op AP op de N206 en opeens in de ankers van 83km/h naar 33km/h. Snelheid beperkt door AP....
Zit GPS er opeens 50 meter naast en dacht dat ik in de woonwijk ernaast reed.
De rest van de route (45 minuten) zat gps er zo’n 50 meter naast.
Auto uitzetten en weer starten did the trick... Maar blijft bizar!
Remz schreef op woensdag 8 april 2020 @ 15:15:
Het is wachten op een nieuwe kaart update, welke minimaal eens per jaar uitkomt.
Gezien de laatste van week 20 is, kunnen we die redelijk snel verwachten.

Zeker! Of zonder radar!
aeg13 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 15:31:

Ik ben er nog niet helemaal achter of hij dit nou elke keer doet dat je een nieuwe (snel)weg op draait, of dat het komt nadat hij de snelheid automatisch verlaagd heeft inzake een adviessnelheid op bijvoorbeeld een flyover met een bocht erin. Wat mij dan vooral irriteert is dat ik duidelijk borden zie die 100 aangeven, maar de auto reageert er mooi niet op met de camera's. Ik vind dat best vreemd gezien andere functies van de autopilot vrij behoudend en 'safe' gemaakt zijn (en beperkt worden door EU-wetgeving bijvoorbeeld).

Ik ben er snel bij met het wieltje, maar toch ga ik dan opeens te hard. En om dan terug te gaan van 130 naar bijv. 105, dan ben je toch aardig wat aan het draaien met het wieltje...

Het zou natuurlijk mooi zijn als de kaart zelf ge-update werd. Maar een tussenoplossing (of uberhaupt een veiligere constructie voor AP zou zijn als de tesla een verhoging van de maximumsnelheid op een traject als suggestie zou overnemen i.p.v. direct zou toepassen, dan tap ik graag wel even op het icoontje.
Het lijkt complete willekeur wanneer snelheden worden aangepast op AP... Om gek van te worden!
fRiEtJeSaTe schreef op woensdag 8 april 2020 @ 15:41:
[...]

Dit. Tesla roept het gezeur over zichzelf af.
Als Tesla de kruissnelheid gewoon instelde op mijn getimede klik naar beneden was er niets aan de hand. Dan had ik nu alleen een cijfer in het scherm dat niet klopt.
Als Tesla me een optie dumb cruise control had gegeven, had ik gewoon een cruise control zonder phantom brakes.

Dat krijg je met een narcist aan het hoofd van het bedrijf... Bervolgens heeft hij nog alleenheerschappij ook over wat het beste is voor de klant.

Geen Apple CarPlay, want hij weet beter wat wij willen, zonder enige vorm van empathie richting diezelfde klantenkring.
Hij heeft AP verzonnen, dus dat is beter met radar dan zonder.

Tesla is beter af, zónder Musk!

Misschien was het in het begin nodig, nu kan het prima zonder Musk.

• Semyon
DaCoTa schreef op woensdag 8 april 2020 @ 14:10:
Er zijn twee manieren om er mee om te gaan. Een phantom brake kan gebeuren, dat de auto de verkeerde vMax heeft kan ook gebeuren.

a) Ik erger er me er aan

Er is al zoveel opgelost in voorgaande softwareversies, deze problemen worden ook wel opgelost. Ja, je kan het stom vinden, maar dat veranderd er weinig aan behalve dat je super gefrustreerd gaat raken.

Ja, ik heb ook af en toe een phantom brake. Ik duw het gaspedaal in en ga door. En ja, ik zie ook dat hij af en toe naar 70 of 130 gaat op een 100km weg. Ik draai een keer aan het wieltje en ga door.

Waar mensen hier niet zoveel zin meer in hebben is steeds weer dezelfde posts die niks constructies toevoegen aan de discussie.

En ja, ik zou ook geholpen zijn als deze twee dingen gefixed zijn, maar zolang ze dat niet zijn is het in rondjes praten hier. Sommige mensen irriteren zich eraan, andere mensen niet. Daar kunnen we verder niks aan doen. Behalve niet steeds dezelfde punten hier aanhalen, dan blijft in ieder geval het forum wel bruikbaar.
Mag ik op een meta manier opmerken dat het ook voor deze post geldt? ;) Er zijn mensen die graag dit onderwerp blijven bespreken. Misschien zit daar voor anderen niet veel nieuwe informatie in. Dan zijn er twee manieren om daar mee om te gaan:

a) Ik erger er me er aan

Het forum blijft wel bruikbaar dunkt me :-)

Het feit dat er nieuwe mensen met M3 blijven komen hier en dit onderwerp wel heel nadrukkelijk aanwezig is lijkt het me toch relevantie blijven geven. Helemaal omdat software opdates ook hier dingen blijven veranderen. En naar mate de selfdriving capabilities blijven groeien, het contrast met deze blijft groeien. Ja het kan nu wel voor een stoplicht stoppen... Maar ook zomaar op het midden van een lege weg. Dat contrast wordt gewoon ook groter.

Trouwens voor mij is het een beetje een false-dilemma. Ik erger me er niet aan, maar mijn bijrijders en dan krijg ik voortdurende kritiek tijdens het rijden. Ik zit dus niet in a of b. :)

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

Semyon schreef op woensdag 8 april 2020 @ 23:55:
[...]

Trouwens voor mij is het een beetje een false-dilemma. Ik erger me er niet aan, maar mijn bijrijders en dan krijg ik voortdurende kritiek tijdens het rijden. Ik zit dus niet in a of b. :)
Jij zit dus ook in kamp a), want je ergert je aan de consequenties. Het zou in mijn ogen redelijk bizar zijn als iemand zich er niet aan zou ergeren: de auto doet iets dat je niet verwacht en dat niet hoort. Als je je daar niet aan ergert, ik heb nog een stofzuigers die naar kattepis ruikt, pik je dat ook? 8)7

Bericht hierboven

• MtC

MtC

Of ik ben gek, of Tesla software is écht niet consequent. Als ik de cruise control activeer, pakt die altijd mijn huidige snelheid. Niet de maximum snelheid. Mis ik iets?

• bove027
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:49
MtC schreef op donderdag 9 april 2020 @ 00:44:
Of ik ben gek, of Tesla software is écht niet consequent. Als ik de cruise control activeer, pakt die altijd mijn huidige snelheid. Niet de maximum snelheid. Mis ik iets?
Rij je boven Vmax: huidige snelheid
Anders gaat hij naar Vmax

• DannyDj
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 25-09-2025
Is het mogelijk om het klimaat in te stellen zodat de wagen bvb dagelijks om 07u met de ingestelde temp. de wagen verwarmd en bvb om 07u10 terug wordt uitgezet? Of kan je enkel met de APP het klimaat aan/uit-schakelen?

• Semyon
Danny Berx schreef op donderdag 9 april 2020 @ 04:12:
Is het mogelijk om het klimaat in te stellen zodat de wagen bvb dagelijks om 07u met de ingestelde temp. de wagen verwarmd en bvb om 07u10 terug wordt uitgezet? Of kan je enkel met de APP het klimaat aan/uit-schakelen?
Ja met de App kan je het alleen maar aan en uitzetten.

Sinds October 2019 heeft Tesla wel een Scheduled Departure toegevoegd.

Je kan instellen wanneer je weggaat en dan wordt de auto daar op voorbereid inclusief klimaat. Maar het ook weer uitzetten lukt niet zonder 3rd party fratsen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 8 april 2020 @ 23:36:
[...]

Alles ligt aan de berijder, valt wel mee, of ze zeggen dat ze er geen last van hebben.

Een beetje hetzelfde als mensen die hun VW koste wat het kost moeten verdedigen en zeggen dat ze in de afgelopen 300.000km geen ondershoudskosten hebben gehad...

[...]

Nee vooral mét AP.
Die remt vaak voor dingen die er niet zijn of op andere weghelften in bochten (radar detecteert dan een object, maar houdt onvoldoende rekening met verloop van de weg).

Maar afgelopen week reed ik op AP op de N206 en opeens in de ankers van 83km/h naar 33km/h. Snelheid beperkt door AP....

[...]

Zeker! Of zonder radar!

[...]

Het lijkt complete willekeur wanneer snelheden worden aangepast op AP... Om gek van te worden!

[...]

Dat krijg je met een narcist aan het hoofd van het bedrijf... Bervolgens heeft hij nog alleenheerschappij ook over wat het beste is voor de klant.

Geen Apple CarPlay, want hij weet beter wat wij willen, zonder enige vorm van empathie richting diezelfde klantenkring.

Ik had je gewaarschuwd dat je heel gefrustreerd zou worden van een Tesla. Je had beter die Mazda cx-5 kunnen kopen.

Sommige mensen kunnen niet zo goed met verandering omgaan, het Phantom braking is een probleem wat op den duur opgelost gaat worden. Het is gewoon onderhevig aan de ontwikkeling van fsd.

Als je geen beta tester had willen zijn, had je geen Tesla moeten nemen.

Musk is een geniaal persoon die ver boven de gemiddelde mens functioneert, ik vind het beetje triest dat mensen die lang niet zoveel succes hebben hem blijven afzeiken. Hoeveel ventilators heb jij gebouwd de afgelopen weken?

Overigens een auto leasen zonder Apple carplay en dan zeuren dat die geen Apple carplay heeft. Moet niet gekker worden. 8)7
Danny Berx schreef op donderdag 9 april 2020 @ 04:12:
Je zult dan inderdaad het via de API moeten doen. Op Android/Windows kun je het zelf doen, op iOS via een betaalde APP eventueel. Via TeslaFi kan het ook dacht ik. In de winter doe ik het zelf via Powershell op Windows. Ook omdat het in de Tesla zelf maar zo-zo werkt. Die laad niet tot vertrek en qua temp kun je zelf met de API meer regelen.

• MtC

MtC

bove027 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 01:04:
[...]

Rij je boven Vmax: huidige snelheid
Anders gaat hij naar Vmax
Ik zou het even moeten dubbelchecken maar dacht echt dat hij de huidige snelheid aannam, ook onder Vmax.

MtC schreef op donderdag 9 april 2020 @ 07:41:
[...]

Ik zou het even moeten dubbelchecken maar dacht echt dat hij de huidige snelheid aannam, ook onder Vmax.
Was het maar zo..

• fRiEtJeSaTe
Verwijderd schreef op donderdag 9 april 2020 @ 04:34:
[...]
Volgens jou zijn er dus 400.000 beta testers bij gekomen in 2019. Die vlieger gaat natuurlijk niet op. We zitten niet meer in de begindagen van Tesla. We mogen gewoon een functionerende auto verwachten. Zeker voor de prijzen die Elon vraagt.
[...]
Overigens een auto leasen zonder Apple carplay en dan zeuren dat die geen Apple carplay heeft. Moet niet gekker worden. 8)7
Was het maar alleen Carplay. Daar kan ik wel zonder. Maar hij ondersteunt ook geen Apple Music playlists over usb. D.w.z. dat ik alles vanaf mijn telefoon moet bedienen, en dat is gewoon een stap terug in de tijd.

[ Voor 35% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 09-04-2020 08:30 ]

• Caelorum
[...]
Dit topic zitten een aantal Tesla rijders, waarbij Tesla geen fouten kan maken.[...]
Logisch.. Iedereen die licht kritisch is wordt afgebrand en iedereen die positief is over zijn eigen auto wordt ook afgebrand. Dan krijg je alleen de fanatiekelingen die achterblijven.
[...]
Alles ligt aan de berijder, valt wel mee, of ze zeggen dat ze er geen last van hebben.[...]
Het zou natuurlijk kunnen zijn dat de meerderheid nergens last van heeft. Of in ieder geval een aantal mensen. Zo heb ik ook van het meerendeel van de klachten hier geen last van. Eigenlijk heb ik alleen een wat bovengemiddeld verbruik, dat ligt denk ik wel aan mij, wat issues met dat de auto nooit mijn profiel kiest als ik er samen met mijn vrouw in ga zitten en dat die bij elke af en oprit op de snelweg de snelheid weer eens verkeerd zet.
[...]Het lijkt complete willekeur wanneer snelheden worden aangepast op AP... Om gek van te worden!
[...]
Willekeurig heb ik het nooit ervaren. Ik kan echt altijd van tevoren aangeven op elk punt dat die weer de snelheid gaat aanpassen. Misschien rij ik op heel andere wegen dan jij? Blijft wel dat ze hiervoor gewoon meteen een update klaar hadden moeten staan, of misschien gewoon eens die patentgelden betalen en die borden gaan aflezen.
[...]
Dat krijg je met een narcist aan het hoofd van het bedrijf... Bervolgens heeft hij nog alleenheerschappij ook over wat het beste is voor de klant.[...]
Uch, zoals de waypoints in de navigatie, waar die maar niet wil inzien dat dat gewoon handig is voor een hoop mensen. "Je zet toch gewoon de afspraak in de agenda?". Ja, want ik maak een afspraak in mijn agenda voor die familiebezoekjes en dan ga ik ook stipt weg op het moment dat de afspraak afloopt... Lekker timeboxen!
[...]Geen Apple CarPlay, want hij weet beter wat wij willen, zonder enige vorm van empathie richting diezelfde klantenkring.[...]
Apple carplay en android auto kan ik dan nog wel in vinden. In ieder geval van Android Auto mis ik maar een paar kleine dingen. Niets bijzonders wat ze niet op een andere manier ook zouden kunnen oplossen. Eigenlijk moeten ze gewoon eindelijk eens die SDK voor apps in de auto vrijgeven, zodat bedrijven dan eindelijk eens hun eigen app kunnen ontwikkelen.
[...]Tesla is beter af, zónder Musk!

Nee, Musk is degene die het bedrijf blijft pushen om te ontwikkelen. Haal je hem weg krijg je dezelfde zooi als met elk ander autobedrijf. Hij kan wel wat cursussen communicatie en publieke opinie gebruiken, maar zonder Musk is Tesla echt gewoon 1 van de 100en andere bedrijven waarvan er maar een handvol 'succesvol' zijn.

• JohanB
Caelorum schreef op donderdag 9 april 2020 @ 08:39:

Willekeurig heb ik het nooit ervaren. Ik kan echt altijd van tevoren aangeven op elk punt dat die weer de snelheid gaat aanpassen. Misschien rij ik op heel andere wegen dan jij? Blijft wel dat ze hiervoor gewoon meteen een update klaar hadden moeten staan, of misschien gewoon eens die patentgelden betalen en die borden gaan aflezen.
Hier is de nuance in "willekeur" denk ik: op wegen die je niet kent. Hij maakt vrijwel altijd dezelfde fouten op dezelfde plekken, dus als je standaard routes rijdt ken je die. Maar ik rij bijvoorbeeld niet vaak dezelfde route en dan is het redelijke willekeur
Ik ben nog steeds blijer met de auto dan met mijn vorige auto's. Daar zaten ook "premium" auto's tussen. Neemt niet weg dat er wel wat beter kan bij mijn Tesla. Kwaliteit is achteraf lastig aan te passen maar software niet. Het zou bijvoorbeeld al helpen als ze iets meer (duidelijk maken dat ze) luisteren naar de klanten. Maak een lijst zoals veel tech bedrijven doen met welke zaken ze bezig zijn, en wanneer we dit ongeveer kunnen verwachten. Maak een lijst met zaken waar klanten op kunnen voten. Zitten er nou echt zoveel mensen te wachten op meer games, I feel lucky, muziek kunnen maken etc? Of zitten mensen te wachten op meer functionele zaken die nog een stuk beter kunnen? Ik heb het al vaker geroepen hier maar de balans is wat scheef. Veel nieuwe zaken komen maar blijven dan in beta steken. Nu zijn ze vast wel druk met de phantom breaks en AP in het algemeen maar veel andere zaken blijven m.i. in beta steken. Juist de klanten weten waar ze tegenaan lopen en kunnen met name de software verder helpen. Neemt niet weg dat ik niet weer terug zou willen naar mijn ICE. Er zijn gewoon teveel plus punten die voor mij zwaarder wegen dan de minpunten. Moet er ook wel bij zeggen dat ik weinig op de weg zit. (20-25k per jaar.) Als je veel onderweg bent kunnen bepaalde minpunten wel wat meer invloed gaan hebben op het algehele gevoel wellicht.

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:51
Soms gaat ie naar Vmax soms pakt ie de gereden snelheid. Vind dat ook verwarrend. Heb ingesteld dat ie altijd +4 zou moeten doen. Soms wordt het 100, de andere keer 104. Ik heb er nog geen logica in kunnen ontdekken.
RF1000 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:29:
[...]

Soms gaat ie naar Vmax soms pakt ie de gereden snelheid. Vind dat ook verwarrend. Heb ingesteld dat ie altijd +4 zou moeten doen. Soms wordt het 100, de andere keer 104. Ik heb er nog geen logica in kunnen ontdekken.
Dat is ook weer afhankelijk van het stuk weg. Op sommige stukken wil hij maar max vmax. Op andere stukken wel weer plussen. Vaak bijvoorbeeld omdat het maar één baans is, maar weer niet altijd.

• ElonDusk
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:02
[...]

[...]

Nee vooral mét AP.

[...]

Zeker! Of zonder radar!

[...]

[...]

Sinds dat jij je auto hebt ben je aan het klagen (en op sommige punten heb je ook gelijk). Kun je aub 5 punten noemen die je echt goed vindt? Ben gewoon nieuwsgierig.
En ik denk niet dat Tesla zonder Musk hetzelfde is. Plus dan kan je nog lang wachten. Misschien is het beter voor je gemoedsrust dat jij zonder een Tesla leeft? Is dat geen optie? Want ik kan zo 10 auto's opnoemen die precies die punten die jij noemt wel hebben of in ieder geval goed doen.
Win-win for everyone of begrijp ik iets niet? :+

Model 3

• DaCoTa
[...]
Maar ik wil geen Apple spullen.

En even serieus: de hele auto is vertikaal geÏntegreerd, dan ga je toch niet iemand anders zijn closed system inbouwen? Dan maak je je eigen closed system.

• MtC

MtC

DaCoTa schreef op donderdag 9 april 2020 @ 10:18:
[...]

Maar ik wil geen Apple spullen.

En even serieus: de hele auto is vertikaal geÏntegreerd, dan ga je toch niet iemand anders zijn closed system inbouwen? Dan maak je je eigen closed system.
Ik zou zelf wel graag Apple Carplay hebben, maar 1. ik wist op voorhand dat het er niet in zat, dus loop ik daar achteraf niet over te zeiken. 2. Hoe denk je dat ik me voelde toen BMW besliste Carplay te gaan aanbieden in de 2 AT, maar niet in de 2 GT? 3. Als er maar genoeg mensen vragen naar Carplay, overweegt Musk het misschien wel?

Verwijderd

[...]

Ik had je gewaarschuwd dat je heel gefrustreerd zou worden van een Tesla. Je had beter die Mazda cx-5 kunnen kopen.

Sommige mensen kunnen niet zo goed met verandering omgaan, het Phantom braking is een probleem wat op den duur opgelost gaat worden. Het is gewoon onderhevig aan de ontwikkeling van fsd.

Musk is een geniaal persoon die ver boven de gemiddelde mens functioneert, ik vind het beetje triest dat mensen die lang niet zoveel succes hebben hem blijven afzeiken. Hoeveel ventilators heb jij gebouwd de afgelopen weken?

Narcisten kunnen ook nog wel geniaal zijn.
Ik had er meer van verwacht. Maar er zitten zo veel bugs in, dat had je van te voren met al die lovende verhalen op youtube en tweakers, nooit kunnen weten.

Tuurlijk zit er potentie in.

CX5 was een stuk duurder en ik vind die korting op de bijtelling nog altijd een prima keuze. Neemt niet weg dat mijn beeld van het automerk Tesla, gigantisch gedegradeerd is. Vroeger dacht ik "wow een Tesla", tegenwoordig: "Oh het is maar een Tesla, lekker snel, maar daar is het wel een beetje mee gezegd" (gechargeerd)
Inspired schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:26:
Ik ben nog steeds blijer met de auto dan met mijn vorige auto's. Daar zaten ook "premium" auto's tussen. Neemt niet weg dat er wel wat beter kan bij mijn Tesla. Kwaliteit is achteraf lastig aan te passen maar software niet. Het zou bijvoorbeeld al helpen als ze iets meer (duidelijk maken dat ze) luisteren naar de klanten. Maak een lijst zoals veel tech bedrijven doen met welke zaken ze bezig zijn, en wanneer we dit ongeveer kunnen verwachten. Maak een lijst met zaken waar klanten op kunnen voten. Zitten er nou echt zoveel mensen te wachten op meer games, I feel lucky, muziek kunnen maken etc? Of zitten mensen te wachten op meer functionele zaken die nog een stuk beter kunnen? Ik heb het al vaker geroepen hier maar de balans is wat scheef. Veel nieuwe zaken komen maar blijven dan in beta steken. Nu zijn ze vast wel druk met de phantom breaks en AP in het algemeen maar veel andere zaken blijven m.i. in beta steken. Juist de klanten weten waar ze tegenaan lopen en kunnen met name de software verder helpen. Neemt niet weg dat ik niet weer terug zou willen naar mijn ICE. Er zijn gewoon teveel plus punten die voor mij zwaarder wegen dan de minpunten. Moet er ook wel bij zeggen dat ik weinig op de weg zit. (20-25k per jaar.) Als je veel onderweg bent kunnen bepaalde minpunten wel wat meer invloed gaan hebben op het algehele gevoel wellicht.
Ik ben ook nog steeds wel tevreden hoor, onder aan de streep.
Ik stap zeker niet met tegenzin in de auto, maar ik acht de kans redelijk klein dat ik hierna weer voor Tesla zou kiezen, al helemaal niet tegen volledige bijtelling.
Pagina: 1 ... 64 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: