Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 59 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.177.018 views

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-01 16:41
MtC schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 19:44:
[...]

Wie trekt het in het onbenullige?

Ik heb op bijna 20k kilometer welgeteld één phantom brake gehad. Velen met mij hebben er zelden of nooit last van. Als Tesla dit dan wil aanpakken door een OTA update, zouden ze volgens jou een nieuwe type-goedkeuring nodig hebben?
Ja, immers verwacht je dat het veilig is gedaan op de eerste plaats. En niet met een enkele check, maar met een hele procedure, intern bij de fabrikant. Daarbij hoort dus de type-goedkeuring om dat in lijn te krijgen.
Dat Tesla dit wil verbeteren is goed op vlak van insteek, en dat merk je aan het gros van de publieksreacties. Maar hoe garandeer je dat er geen/zo weinig mogelijk fouten insluipen? Als je gewoon OTA's gaat sturen voor veiligheidskritische onderdelen, zonder daarvoor het proces, en dan specifiek die type-goedkeuring re doorlopen?
Die type-goedkeuring voor veiligheid bestaat er met een reden, niet in de minste dat consumenten kunnen weten dat er wel degelijk een proces achter zit om dit te garanderen/toch zo goed mogelijk te krijgen.
En alsof Tesla het gaspedaal zo instelt dat je plankgas geeft. Waar gaat het hier eigenlijk over?
Moedwillig, hopelijk niet. Per ongeluk gebeurt het wel. Het zou niet de eerste zijn. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door AndRo555 op 19-03-2020 20:12 ]

• Schrobz
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 01-01 23:29
bottom line schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 12:16:
[...]

Nope. Want de B stand heb ik zelf nooit ingeschakeld

Of toch niet bewust.
Want dat hele starten en schakelen van de GTE is gewoon brak.
Wat? Ik vond mijn Golf GTE in alle opzichten fantastisch: ook met starten en schakelen. De beste auto die ik ooit heb gehad. Todat ik de Model 3 kreeg uiteraard :)

SR+ sept 2019 wit

• MtC
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-05-2021

MtC

GeeMoney schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 19:51:
@MtC dan ben je een van de weinigen denk ik. Ik ken 4 personen met een Tesla en allemaal hoor ik ze er regelmatig over. Anyway, ik kan me wel voorstellen dat als Tesla in de remmerij wijzigingen aanbrengt dit wel door een soort type goedkeuring of instantie heen moet. Ze passen immers een basaal en noodzakelijk onderdeel van de auto aan.
Er zijn volgens mij marges opgesteld en als je daarbinnen blijft dan kan het wellicht zonder keuring.

En wel/of geen handleiding is in deze tijd wellicht overbodig. Het is allemaal digitaal beschikbaar en anders in de boordcomputer zelf inderdaad. Wat dan wel handig is, is als dit je verteld wordt bij de koop natuurlijk.

Ik vind het wel wat hebben, een auto ophalen bij een dealer met een kop koffie en wat lekkers en een uurtje allerlei snufjes uitgelegd krijgen :) . Geeft ook gelijk een andere beleving van iets wat toch 50k + kost.
Uit wat ik lees, komt het vooral op bepaalde plekken voor. Bij mij was het de schipholtunnel. Waar ik als Vlaming uiteraard zeer zelden kom.
De 2e keer was een brug op de E19 bij felle zon.

--handige links mogen niet van de mods--

• MuadD1b
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-11-2025
Schrobz schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 20:03:
[...]

Wat? Ik vond mijn Golf GTE in alle opzichten fantastisch: ook met starten en schakelen. De beste auto die ik ooit heb gehad. Todat ik de Model 3 kreeg uiteraard :)
Same. M'n GTE vond ik ook heerlijk.
Instappen, startknop, GTE knop en in B zetten. Gaan met dat ding 😉

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-12-2025
[...]

Het duurt een (minstens) een 3 tal seconden, na je de startknop hebt ingedrukt, dat hij ook daadwerkelijk zich heeft ingeschakeld. Maar soms zit je daar zelfs 6 seconden te wachten, en een indicatie dat je motor ook echt draait heb je niet.
Als je dan al te snel in D of R hebt gezet, kan je helemaal niet opnieuw starten want je moet echt perse in P staan om te starten. Dus dan moet je terugschakelen.

In vergelijking met de M3 natuurlijk echt prehistorisch.

• Insidious
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14:35

Insidious

Professionele amateur

GeeMoney schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 19:51:
Ik vind het wel wat hebben, een auto ophalen bij een dealer met een kop koffie en wat lekkers en een uurtje allerlei snufjes uitgelegd krijgen :) . Geeft ook gelijk een andere beleving van iets wat toch 50k + kost.
Ik zit hier dus echt helemaal niet op te wachten. Praatjes van een gladde verkoper wiens kennis vaak niet verder reikt dan de folder. En ik denk dat een beetje tweaker gewoon lekker zelf wilt uitvogelen hoe het allemaal werkt. De koffie thuis is ook prima.

• claudior
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-12-2025
Divak schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 16:46:
[...]

Dat je remgedrag niet is veranderd betekent eigenlijk dat je de auto totaal verkeerd gebruikt en daarnaast veel te weinig anticipeert en niet vooruit kijkt.

Ik hoef alleen mijn rem te gebruiken om de auto op Hold te zetten voor het stoplicht, voor de rest gebruik ik rem nooit (alleen heel af en toe als ik mij dus verkijk in de stand van het regeneratief remmen). En ik rij overal gewoon goed door zonder onnodig langzaam te gaan.
Wat ik bedoel: Ik laat de auto niet eerder,later, harder of zachter remmen dan ik met een gewoon gaspedaal deed. Maar hoe ik de auto bedien is drastisch veranderd. Zie ook de eerste paar regels in mijn post.

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 23-12-2025
bottom line schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 23:36:
[...]

Het duurt een (minstens) een 3 tal seconden, na je de startknop hebt ingedrukt, dat hij ook daadwerkelijk zich heeft ingeschakeld. Maar soms zit je daar zelfs 6 seconden te wachten, en een indicatie dat je motor ook echt draait heb je niet.
Als je dan al te snel in D of R hebt gezet, kan je helemaal niet opnieuw starten want je moet echt perse in P staan om te starten. Dus dan moet je terugschakelen.

Dan heb je de handleiding niet gelezen :+. Als de snelheids meter op 0 stond was ie aan

Maar klopt inderdaad dat die auto ook imperfecties had. Dit vond ik ook een hele vervelende (alhoewel ik een A3 had, maar zeer vergelijkbaar). Moet je bedenken dat zelfs die pre-historische auto al een werkende cruise control had en dat op de Model 3 nog niet bestaat!

Hij is natuurlijk ook 7 jaar ouder, dus vrij pre-historisch in ontwikkelings termen inderdaad. Toen zaten we op iPhone 5, was Obama nog aan de macht

[ Voor 6% gewijzigd door JohanB op 20-03-2020 08:50 ]

• bottom line
JohanB schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 08:38:
[...]
Moet je bedenken dat zelfs die pre-historische auto al een werkende cruise control had en dat op de Model 3 nog niet bestaat!
En als je had bijbetaald, dan had je een ACC op je A3 en heb je ook 0,0 mogelijkheid om een gewone cruise control te gebruiken.

Het is goed joh. Gelukkig voor jou is de M3 echt op elk vlak slechter als een gewone auto, en faalt Tesla echt hard. Wel raar dat de vraag zo hoog is.

• Schrobz
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 01-01 23:29
bottom line schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 23:36:
[...]

Dat herken ik helemaal niet, misschien omdat ik gewoon een sleutel om moest draaien.

SR+ sept 2019 wit

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:37
Schrobz schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 09:20:
[...]

Dat herken ik helemaal niet, misschien omdat ik gewoon een sleutel om moest draaien.
Het heeft weinig zin om een serieuze discussie te voeren met iemand die niet objectief is en doorslaat in zijn enthousiasme over een bepaald merk of auto.
Naafkap schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 09:25:
[...]

Het heeft weinig zin om een serieuze discussie te voeren met iemand die niet objectief is en doorslaat in zijn enthousiasme over een bepaald merk of auto.
En met iemand die standaard negatief is en zelf geen Tesla bezit ook niet. :)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Naafkap
Inspired schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 09:31:
[...]

Inderdaad, want je mag alleen discussiëren als je de auto daadwerkelijk bezit. :O

• JohanB
bottom line schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 08:56:
[...]

En als je had bijbetaald, dan had je een ACC op je A3 en heb je ook 0,0 mogelijkheid om een gewone cruise control te gebruiken.
Dat was er toen nog niet. En ook nieuwere versies stonden niet voor elke wissewasje op de rem (er is water, er is een bocht, er is een afslag, er is een brug, er is zon, er rijdt een auto langzamer op de baan naast je etc..)
Het is goed joh. Gelukkig voor jou is de M3 echt op elk vlak slechter als een gewone auto, en faalt Tesla echt hard. Wel raar dat de vraag zo hoog is.
Ga je lekker Trump? Ik heb nooit gezegd dat ik ontevreden was met de auto. (En wel dat ik ontevreden was over de start functie van de GTE/A3). Wel heb ik wat kritische noten. Dit twee sluiten elkaar niet uit he.

[ Voor 4% gewijzigd door JohanB op 20-03-2020 09:44 ]

Naafkap schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 09:33:
[...]

Inderdaad, want je mag alleen discussiëren als je de auto daadwerkelijk bezit. :O
Nou ja, voor veel zaken wel ja. Voel je vrij om je hier te mengen in discussies maar negatieve one-liners droppen heeft niet veel nut nee. Voor veel discussies is het toch handig dat je de ervaring hebt met het veelvuldig rijden in een auto waar het in de discussie over gaat. Volgens mij zijn de meeste hier gewoon realistisch en niet overdreven fanboys. Ja, de Model 3 is de beste auto die ik tot nu toe gereden heb. Maar neemt niet weg dat er genoeg zaken zijn die beter kunnen.

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:12
Inspired schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 09:31:
[...]

Als er onzin over andere auto's dan een Model 3 hier verkondigd wordt zal ik toch af en toe moeten corrigeren. >:)

Ruime ervaring met de Opel Ampera en de Audi A3 E-tron en dat kan je niet zomaar verloren laten gaan.

Kwa regeneratief remmen was de L stand op de Ampera heerlijk. De Audi miste zoiets volledig, en was gericht op uitrollen.

De Kia e-Niro is overigens de koning van het regeneratief remmen. Instelbaar in sterkte, uit te schakelen en op automatische te zetten waarbij de auto de radar en camera gebruikt om de sterkte aan te passen als er een auto voor je rijdt.

[ Voor 18% gewijzigd door kdeboois op 20-03-2020 09:50 ]

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• ElonDusk
  • Registratie: November 2018
Naafkap schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 09:33:
[...]

Tuurlijk mag dat. BUT
Je gaat toch ook niet over de smaak van een nieuwe burger (mcdonals of whatever) praten als je het nooit geproefd hebt of alleen maar een likje van de saus hebt genomen? >:)

En hoe het eruit ziet? Ja daar mag je altijd een mening over hebben ;)

Model 3

• Naafkap
Inspired schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 09:41:
[...]

Nou ja, voor veel zaken wel ja. Voel je vrij om je hier te mengen in discussies maar negatieve one-liners droppen heeft niet veel nut nee. Voor veel discussies is het toch handig dat je de ervaring hebt met het veelvuldig rijden in een auto waar het in de discussie over gaat. Volgens mij zijn de meeste hier gewoon realistisch en niet overdreven fanboys. Ja, de Model 3 is de beste auto die ik tot nu toe gereden heb. Maar neemt niet weg dat er genoeg zaken zijn die beter kunnen.
Prima dat jij (en een aantal anderen hier) dat vindt. Dit betekent alleen niet dat mensen die daar anders over denken moeten worden aangevallen.

Ik stoor me aan het doorgeslagen enthousiasme hier van sommigen. Het is een mooi staaltje techniek en daarom volg ik het ook. We moeten alleen wel proberen objectief te blijven en niet doorslaan in enthousiasme. En open blijven staan voor andere ervaringen en meningen en dat niet afdoen als prehistorisch of dat soort denigrerende kreten. :)

• kdeboois
ElonDusk schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 09:46:
[...]

Tuurlijk mag dat. BUT
Je gaat toch ook niet over de smaak van een nieuwe burger (mcdonals of whatever) praten als je het nooit geproefd hebt of alleen maar een likje van de saus hebt genomen? >:)

En hoe het eruit ziet? Ja daar mag je altijd een mening over hebben ;)
Als de geur niet bevalt ga je niet over tot happen of likken.

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-12-2025
Om de discussie maar eens even een andere kant op te sturen: volgende week een arbeidsvoorwaardengesprek. Hoop enorm op een Model 3 als leaseauto..

• ElonDusk
kdeboois schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 09:47:
[...]

Als de geur niet bevalt ga je niet over tot happen of likken.
Dat is ook mogelijk. Dan kan je het links laten liggen :) Of je smaak verder ontwikkelen O-)

Model 3

Naafkap schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 09:47:
[...]

Prima dat jij (en een aantal anderen hier) dat vindt. Dit betekent alleen niet dat mensen die daar anders over denken moeten worden aangevallen.

Ik stoor me aan het doorgeslagen enthousiasme hier van sommigen. Het is een mooi staaltje techniek en daarom volg ik het ook. We moeten alleen wel proberen objectief te blijven en niet doorslaan in enthousiasme. En open blijven staan voor andere ervaringen en meningen en dat niet afdoen als prehistorisch of dat soort denigrerende kreten. :)
Het is lastig te snappen totdat je zelf de auto bezit. Daarom nemen (bijna alle) rijders een waardeloze aflevering, zo/zo kwaliteit, panel gaps, ruk service voor lief. (OK, iets overdreven. ;) ) Ik dacht vooraf ook, gewoon weer een nieuwe leaseauto. Een weekje nieuw en thats it. Maar het blijft na 7 maand nog steeds super om erin te rijden. Elke keer weer. Met een "premium" auto met hetzelfde prijskaartje was dit echt anders. Als dit me een fanboy maakt prima.

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-12-2025
Naafkap schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 09:47:
[...]

Ik stoor me voornamelijk aan mensen die hier maar blijven door bashen op kleine ongemakken en dit brengen alsof het levensgevaarlijke feiten zijn die voor iedereen dagelijks gelden. Als je er dan op reageert ben je ineens een fanboy.

1. Regeneratief remmen werkt top, ja soms de eerste km's wat minder maar dat wordt nota bene aangegeven. Daarnaast heb je ook gewoon je rem dus je kan net zo hard remmen als je zelf wilt.
2. Creepfunctie, de auto begint te rollen als je de rem los laat, net zoals elke automaat en je bent al bezig met rijden als je de rem los laat lijkt me? Daarnaast kan je het uitzetten met 2/3 klikken op het scherm.
3. Er zit een volledige handleiding in de ipad. Als je dit moeilijker vindt dan een boek in een dashboardkastje dan is autorijden wellicht niet meer zo verstandig.

• MrScratch
  • Registratie: December 2001

MrScratch

I am rubber, you are glue

[...]

Mee eens, heerlijke auto. Alleen die teleurstelling telkens weer als de batterij leeg was en de benzinemotor aansloeg. Vond ik altijd jammer. Dat probleem heb ik nu gelukkig niet meer. :)

Look behind you! A three headed monkey!

• bottom line
Naafkap schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 09:25:
[...]

Niet objectief?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5uxm3cL.jpg
Speciaal voor jou ook ineens mijn klok laten zien

[ Voor 6% gewijzigd door bottom line op 20-03-2020 10:44 ]

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Om even een positieve post in dit topic te brengen, vorige week op wintersport geweest met mijn M3LR en wat een genot!

Wij zijn met 100% vanuit huis vertrokken en kwamen met ~10% aan op de 1e stop, daar even de benen gestrekt, wat gegeten en gedronken, halve aflevering van F1 Drive to Survive gekeken en weer door. Al met al hebben we 4 keer moeten laden naar onze eindbestemming; Fieberbrunn in Oostenrijk. Totale laadtijd was rond de 2 uur, wat de totale reistijd ongeveer 12 uur maakte. Helaas weet ik het gemiddelde Wh/km niet meer, maar zal rond de 200 gezeten hebben. Daarbij heb ik ook op stukken in Duitsland flink het stroompedaal ingetrapt, en op sommige stukken zelfs de 230 aangetikt :+

Ik kwam heerlijk uitgerust aan op bestemming door het vele gebruik van autopilot, flink verschil met eerdere jaren waarbij ik echt wel gesloopt was. De reis voelde ook totaal niet aan als 12 uur. Ik vermoed door het verplicht stoppen en daarbij even netflixen en de benen strekken, wat ik met een ICE niet zo vaak deed.

De terugweg was ongeveer hetzelfde maar heb toen 3 keer moeten laden in plaats van 4 keer, voordeel van veel bergafwaarts rijden. De totale laadtijd was ongeveer het zelfde aangezien ik 2 keer van ~5% tot 90% moest laden, en bij 1 SuC drukte was. Deze keer was ik wel slim genoeg om de tripteller te resetten en kwam bij thuiskomst uit op een gemiddeld verbruik van 190Wh/km. Hierbij heb ik weer op flink wat stukken echt doorgereden.

In het begin vond ik het best spannend om van SuC naar SuC te hoppen en daar met 5% of zelfs minder aan te komen, maar viel achteraf heel erg mee. Ik heb enkel de navigatie van Tesla gebruikt en ABRP schaduw laten draaien. Uiteindelijk was ik met de route van Tesla even snel op bestemming maar met 2 tot 3 stops minder. Ik stop liever 3 keer 50 minuten dan 6 keer 25 minuten. De dekking van de SuCs op mijn route naar Oostenrijk viel mij ook echt alles mee, geen enkele keer hoeven afwijken van de "normale" route die een ICE zou rijden. Voor mij dus een groot succes geweest en nu al zin in volgend jaar.

Wat ik op mijn reis wel heel erg miste was de mogelijkheid om zelf tussenstops/oplaad stops aan te kunnen passen. Ik werd soms naar een SuC gestuurd waar ik met 25% zou aankomen en waar dan 6 stalls zouden zijn, terwijl er verderop waar ik met 5% zou aankomen 12 of meer stalls waren. Ik laadt dan liever op bij die van 12 met 5%. Minder SoC betekend sneller laden, net zoals minder drukte bij de stalls. Dit heb ik nu "handmatig" gedaan door te navigeren naar de SuC die verder lag, maar moest hierbij de normale navigatie naar eindbestemming stoppen.

• Snarf70
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 08-09-2025
Hatsjoe schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 10:35:
Om even een positieve post in dit topic te brengen, vorige week op wintersport geweest met mijn M3LR en wat een genot!

Wij zijn met 100% vanuit huis vertrokken en kwamen met ~10% aan op de 1e stop, daar even de benen gestrekt, wat gegeten en gedronken, halve aflevering van F1 Drive to Survive gekeken en weer door. Al met al hebben we 4 keer moeten laden naar onze eindbestemming; Fieberbrunn in Oostenrijk. Totale laadtijd was rond de 2 uur, wat de totale reistijd ongeveer 12 uur maakte. Helaas weet ik het gemiddelde Wh/km niet meer, maar zal rond de 200 gezeten hebben. Daarbij heb ik ook op stukken in Duitsland flink het stroompedaal ingetrapt, en op sommige stukken zelfs de 230 aangetikt :+

Ik kwam heerlijk uitgerust aan op bestemming door het vele gebruik van autopilot, flink verschil met eerdere jaren waarbij ik echt wel gesloopt was. De reis voelde ook totaal niet aan als 12 uur. Ik vermoed door het verplicht stoppen en daarbij even netflixen en de benen strekken, wat ik met een ICE niet zo vaak deed.

De terugweg was ongeveer hetzelfde maar heb toen 3 keer moeten laden in plaats van 4 keer, voordeel van veel bergafwaarts rijden. De totale laadtijd was ongeveer het zelfde aangezien ik 2 keer van ~5% tot 90% moest laden, en bij 1 SuC drukte was. Deze keer was ik wel slim genoeg om de tripteller te resetten en kwam bij thuiskomst uit op een gemiddeld verbruik van 190Wh/km. Hierbij heb ik weer op flink wat stukken echt doorgereden.

In het begin vond ik het best spannend om van SuC naar SuC te hoppen en daar met 5% of zelfs minder aan te komen, maar viel achteraf heel erg mee. Ik heb enkel de navigatie van Tesla gebruikt en ABRP schaduw laten draaien. Uiteindelijk was ik met de route van Tesla even snel op bestemming maar met 2 tot 3 stops minder. Ik stop liever 3 keer 50 minuten dan 6 keer 25 minuten. De dekking van de SuCs op mijn route naar Oostenrijk viel mij ook echt alles mee, geen enkele keer hoeven afwijken van de "normale" route die een ICE zou rijden. Voor mij dus een groot succes geweest en nu al zin in volgend jaar.

Wat ik op mijn reis wel heel erg miste was de mogelijkheid om zelf tussenstops/oplaad stops aan te kunnen passen. Ik werd soms naar een SuC gestuurd waar ik met 25% zou aankomen en waar dan 6 stalls zouden zijn, terwijl er verderop waar ik met 5% zou aankomen 12 of meer stalls waren. Ik laadt dan liever op bij die van 12 met 5%. Minder SoC betekend sneller laden, net zoals minder drukte bij de stalls. Dit heb ik nu "handmatig" gedaan door te navigeren naar de SuC die verder lag, maar moest hierbij de normale navigatie naar eindbestemming stoppen.
Zelfde ervaringen gehad, 2x naar Oostenrijk gereden 👍 Heb jij 19”? Ik zat op 220/230 kW/km met 19”....

M3P - Zwart - Zwart - Levering: 20/12/24

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Goed om te horen dat het bevallen is!
Het zou inderdaad handig zijn als je een soort 'skip' button kan krijgen bij een SuC!

• Hatsjoe
  • Nu online
Snarf70 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 10:47:
[...]

Zelfde ervaringen gehad, 2x naar Oostenrijk gereden 👍 Heb jij 19”? Ik zat op 220/230 kW/km met 19”....
Ik heb de 18" Aero, met winterbanden. Fijn om te horen dat jij dezelfde goede ervaringen hebt gehad. Dit laat wel zien dat je met een goed dekkend SuC netwerk prima lange afstanden kan rijden met een EV. Dit gaat de komende tijd alleen nog maar beter worden :)

• JohanB
Het is vooral het verlies van realiteit en het openstaan voor andere opvattingen die mist.

Aan de hand van je bericht bijvoorbeeld.
Malt007 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 09:58:
[...]

Ik stoor me voornamelijk aan mensen die hier maar blijven door bashen op kleine ongemakken en dit brengen alsof het levensgevaarlijke feiten zijn die voor iedereen dagelijks gelden. Als je er dan op reageert ben je ineens een fanboy.

1. Regeneratief remmen werkt top, ja soms de eerste km's wat minder maar dat wordt nota bene aangegeven. Daarnaast heb je ook gewoon je rem dus je kan net zo hard remmen als je zelf wilt.
“Werk top” -> vind jij top werken
Waarom iemand het gevaarlijk zou kunnen vinden: Als persoon A begint met rijden in de auto en even test hoe de tesla remt, om te kijken hoe het deze keer gaat. Dan een paar km later wil die persoon rustig remmen zodat degene erachter geen staart botsing maakt. Dus laat gas hetzelfde los: maar nu opeens gaat regeneratief vol in de remmen en moet snel weer bij gas geven. Misschien al te laat. Ik kan goed begrijpen dat mensen dat gevaarlijk kunnen vinden. Ik kan ook begrijpen dat iemand anders misschien wat meer reactief rijdt en dat geen probleem vindt
2. Creepfunctie, de auto begint te rollen als je de rem los laat, net zoals elke automaat en je bent al bezig met rijden als je de rem los laat lijkt me? Daarnaast kan je het uitzetten met 2/3 klikken op het scherm.
Eens. Al had mijn vorige automaat (A3) geen creep (dit scheen toen al iedereen heel raar te vinden - ik vond de “hold” heerlijk)
3. Er zit een volledige handleiding in de ipad. Als je dit moeilijker vindt dan een boek in een dashboardkastje dan is autorijden wellicht niet meer zo verstandig.
Weer niet het punt. Het verdraaien om je punt te maken helpt niet. Het punt was dat Tesla het makkelijker had kunnen maken. Al was het alleen maar 1 keer zeggen dat dit achter de ‘T’ op het scherm zat inderdaad. Niet de eerste plek waar ik zou drukken als ik een nieuwe auto had. (En instructie krijgen voordat je in de auto stapt helpt ook)

• Snarf70
Hatsjoe schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 10:50:
[...]

Ik heb de 18" Aero, met winterbanden. Fijn om te horen dat jij dezelfde goede ervaringen hebt gehad. Dit laat wel zien dat je met een goed dekkend SuC netwerk prima lange afstanden kan rijden met een EV. Dit gaat de komende tijd alleen nog maar beter worden :)
Off topic: waren de skigebieden nog niet gesloten? Of doe je je naam nu eer aan? 😬 De bandenmaat verklaard dan het verschil. Mij viel ook op dat je eigenlijk niet eens doorhebt dat je 160/170 km/u rijdt...

• ArPi75
  • Laatst online: 13:10
Kun je op tweakers eigenlijk instellen dat je reacties van bepaalde personen (een tijdje) helemaal niet meer ziet?

Elke keer dat ik kijk een hele welles/nietes discussie teruglezen is een beetje zonde van mijn tijd en helemaal niet meer lezen is ook jammer, want er worden van tijd tot tijd toch echt nog wel interessante diingen gepost hier.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

ArPi75 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 10:55:
Kun je op tweakers eigenlijk instellen dat je reacties van bepaalde personen (een tijdje) helemaal niet meer ziet?

Elke keer dat ik kijk een hele welles/nietes discussie teruglezen is een beetje zonde van mijn tijd en helemaal niet meer lezen is ook jammer, want er worden van tijd tot tijd toch echt nog wel interessante diingen gepost hier.
Helaas geen blacklist optie nee.

• Hatsjoe
  • Nu online
Snarf70 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 10:54:
[...]

Off topic: waren de skigebieden nog niet gesloten? Of doe je je naam nu eer aan? 😬 De bandenmaat verklaard dan het verschil. Mij viel ook op dat je eigenlijk niet eens doorhebt dat je 160/170 km/u rijdt...
Gelukkig nog niet, wij waren er van 7 t/m 14 en de 16e ging alles op slot. Wij hebben niks gemerkt van alle gekkigheid en drukte, en konden ook met minimale verkeersdrukte naar huis rijden op zaterdag.

En dat harde rijden gaat inderdaad al heel snel, vooral als je gewoon met het Duitse verkeer meerijdt dat vaak toch al behoorlijk vlot rijdt op de autobahn. Zonder het door te hebben rij je inderdaad zo 170. Ook het optrekken tot 230 km/u gaat probleemloos, maar vind ik toch wel iets minder prettig rijden, dus ook niet vaak gedaan :+

Wat mij ook opviel is dat ik helemaal geen last heb gehad van mijn rug of andere lichaamsdelen na het 12 uur zitten in de auto. Alle stelmogelijkheden inclusief de lumbar support hebben hier een grote bijdrage aan geleverd. In mijn vorige auto had ik na zo'n lange zit wel best een stijf lijf en last van mijn rug, maar die had dan ook niet de stelmogelijkheden van de M3 :P

• kdeboois
@Hatsjoe wat was je vorige auto ?

• Snarf70
Hatsjoe schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 11:04:
[...]

Gelukkig nog niet, wij waren er van 7 t/m 14 en de 16e ging alles op slot. Wij hebben niks gemerkt van alle gekkigheid en drukte, en konden ook met minimale verkeersdrukte naar huis rijden op zaterdag.

En dat harde rijden gaat inderdaad al heel snel, vooral als je gewoon met het Duitse verkeer meerijdt dat vaak toch al behoorlijk vlot rijdt op de autobahn. Zonder het door te hebben rij je inderdaad zo 170. Ook het optrekken tot 230 km/u gaat probleemloos, maar vind ik toch wel iets minder prettig rijden, dus ook niet vaak gedaan :+

Wat mij ook opviel is dat ik helemaal geen last heb gehad van mijn rug of andere lichaamsdelen na het 12 uur zitten in de auto. Alle stelmogelijkheden inclusief de lumbar support hebben hier een grote bijdrage aan geleverd. In mijn vorige auto had ik na zo'n lange zit wel best een stijf lijf en last van mijn rug, maar die had dan ook niet de stelmogelijkheden van de M3 :P
Ik had me voorgenomen op tijdens de stops even mijn ogen dicht te doen (wij reden ‘s nachts, in de voorjaarsvakantie, om de drukte te ontlopen bij de stalls die voorspeld was). Echter gebruikte ik nu die tijd om uit te vogelen welke SuC het beste uitkwam, rekening houdend met 15-20% overschot volgens de Tesla navigatie omdat ik vlot wilde rijden. Bij aankomst dan had ik vaak nog 5% over. Ik had ook Waze (voor de files) en Flitsmeister ernaast aanstaan.

• JohanB

Gaaf! Heb goede hoop met de hogere temperaturen binnenkort ook. Alleen de 20” gaat hier nog wat vanaf snoepen denk ik ;)

• Hatsjoe
  • Nu online
Een VW Polo, en daarna ook nog tijdelijk een Renault Modus (:+) gereden. Zeggen dat de M3 een upgrade was is dus een understatement.
Snarf70 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 11:12:
[...]

Ik had me voorgenomen op tijdens de stops even mijn ogen dicht te doen (wij reden ‘s nachts, in de voorjaarsvakantie, om de drukte te ontlopen bij de stalls die voorspeld was). Echter gebruikte ik nu die tijd om uit te vogelen welke SuC het beste uitkwam, rekening houdend met 15-20% overschot volgens de Tesla navigatie omdat ik vlot wilde rijden. Bij aankomst dan had ik vaak nog 5% over. Ik had ook Waze (voor de files) en Flitsmeister ernaast aanstaan.
Ik had het zelfde voorgenomen, aangezien wij op de heenweg ook 's nachts begonnen maar merkte dat gewoon rust nemen in de vorm van netflixen ook goed werkte voor mij.
Verder pakte ik gewoon de aangeraden SuC, als ik daar met 20% aankwam en was geen alternatief die verder lag, dan ging het gas er op. Ook ging het gas er op wanneer ik zag dat ik met genoeg SoC zou aankomen wanneer ik een half uur verwijderd was van de SuC. Ideaal dat de auto zelf aangeeft met welke maximale snelheid je het alsnog gaat halen. Zo maakte ik er op een gegeven moment een spelletje van om met zo'n laag mogelijke SoC aan te komen, of het goed is voor de accu, geen idee, maar leuk was het wel :+

• kdeboois
Hatsjoe schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 11:17:
[...]

Een VW Polo, en daarna ook nog tijdelijk een Renault Modus (:+) gereden. Zeggen dat de M3 een upgrade was is dus een understatement.
Dank je, maakt het plaatje compleet :)

• Snarf70
Ik heb een tijdje Waze naast de Tesla navigatie laten draaien en het viel me op dat tijdens de spits (toen we die nog hadden) de ETA van Tesla echt niet zo slecht was. Ook de route die Tesla voorstelt is vaak gelijk aan Waze, rekening houdend met files. Als het wel verschilde en ik koos ervoor om de Tesla navigatie te volgen, bleek dat dat inderdaad (meestal) de beste route was en stelde Waze de ETA positief bij. Ik had begrepen dat niet iedereen altijd even positief was in het verleden over de Tesla navigatie icm files. Is die mening nu inmiddels bijgesteld? Ik vind het allemaal nog niet zo slecht hoor

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-01 10:13

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Tesla maakt ook wel eens missers, zo heb ik eens 2 uur vast gestaan op een "sluip" route, met nog een paar 100 andere automobilisten.

Toen ik terugkeerde op de snelweg was de file ondertussen opgelost.
Zolang niet iedereen dezelfde route ontwijkings methodes gebruikt, blijven de alternatieve routes ook beter bereikbaar :).

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• JohanB
Smuggler schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 11:39:
Tesla maakt ook wel eens missers, zo heb ik eens 2 uur vast gestaan op een "sluip" route, met nog een paar 100 andere automobilisten.

Toen ik terugkeerde op de snelweg was de file ondertussen opgelost.
Zolang niet iedereen dezelfde route ontwijkings methodes gebruikt, blijven de alternatieve routes ook beter bereikbaar :).
Ja dat hadden die vervelende TMC info dingen ook altijd. Die kregen alleen A wegen data door (als de kaarten uberhaupt al up-to-date waren)

Waar haalt Tesla eigenlijk zijn traffic data vandaan?

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010

Helemaal mee eens. Dat kinderachtige 'ikmoetmijngelijkhalen - dus we krijgen 3 pagina's met onzin' is zo vervelend om te lezen.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik stop liever 3 keer 50 minuten dan 6 keer 25 minuten.
Even grof geschat, als je 3x van 5% tot 90% 3x 50 minuten nodig hebt, heb je 6x van 5% tot 48% 6x 15 minuten nodig.
Scheelt je toch een uur.

Signatures zijn voor boomers.

• Hatsjoe
  • Nu online
Maasluip schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 12:44:
[...]

Even grof geschat, als je 3x van 5% tot 90% 3x 50 minuten nodig hebt, heb je 6x van 5% tot 48% 6x 15 minuten nodig.
Scheelt je toch een uur.
De ene keer dat ik wel van ~5% naar 50% ging kostte me dat ongeveer 20-25 minuten laadtijd. Daarnaast heb je ook de tijd die het kost om naar de laadplek te gaan, dat ook al snel 5 tot 10 minuten extra reistijd is om van de snelweg af te gaan en er weer op te komen. Di aangezien deze niet direct aan de snelweg zitten, maar bij bijvoorbeeld een hotel in de buurt van de snelweg. Al met al loopt het dan toch al snel op.

Daarnaast qua rust vind ik het fijner om dan 1x een langere tijd te stoppen dan 2x een korte tijd. Wellicht dat vaker laden onderaan de streep wellicht iets sneller is, maar dan ga je er wel vanuit dat je altijd plek hebt en met de volledige capaciteit kunt laden (lees: een enkele feed voor jezelf hebt). Dat is overdag helaas vaak niet het geval.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
[verwijderd]

[ Voor 92% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:28 ]

• Smobbo
  • Nu online
Volgens mij niet. Alleen die visual is van Google (en de POI's _/-\o_ ). Volgens mij is de onderliggende data van Tesla zelf, dus de route voorkeur (via SuC's enzo) en de file info.
Dat zal ongetwijfeld wel ergens ingekocht worden, maar wie dat is weet ik niet (Tomtom ofzo?).
Is inderdaad niet duidelijk. Al is het wel duidelijk dat het niet van Google komt. Traffic data en route komt uit een andere bron.

• Hatsjoe
  • Nu online
Inspired schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:18:
Is inderdaad niet duidelijk. Al is het wel duidelijk dat het niet van Google komt. Traffic data en route komt uit een andere bron.
Weet niet of dit klopt, maar het komt in ieder geval uit een bron waar ook data van Google in terecht komt. Zo was er bij ons in de wijk een weg afgesloten welke ik via Google Maps als zodanig doorgegeven heb. Een dag later toen ik van werk naar huis reed vermeed de Tesla navigatie keurig die weg en stuurde me langs de omleiding. Nadat ik van de week de weg weer als "open" heb doorgegeven stuurt Tesla mij nu weer langs die weg.

Dus als het niet rechtstreeks bij Google vandaan komt, dan stuurt Google wel die data door naar de bron waar Tesla het vandaan haalt. Wat betreft verkeer en file data, deze is altijd wel spot-on, de aankomsttijd die de Tesla navigatie weergeeft klopt altijd wel. Ik heb begrepen dat er een aantal derde partijen zijn die dat soort data aggregeren en aanbieden aan o.a. Tesla. Het kan dus ook makkelijk zonder Google.
Maximum snelheden lopen in ieder geval niet gelijk met Google.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

JohanB schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 10:51:

[...]

Eens. Al had mijn vorige automaat (A3) geen creep (dit scheen toen al iedereen heel raar te vinden - ik vond de “hold” heerlijk)
En weet je waarom dat zo was? Toevallig zat ik in de meeting toen dat besloten werd voor de e-Golf. Een creepfunctie simuleert idd het gedrag van een automaat omdat mensen dat nou eenmaal gewend zijn, maar daarvoor moet er telkens wat kracht door de motor geleverd worden. Dat heeft een negatieve invloed op het bereik in de NEDC test, daarom is ervoor gekozen dat niet te implementeren.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• BigBreda
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21-10-2021
Hatsjoe schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 10:50:
[...]

Hier ook dezelfde ervaring...toevallig ook naar Fieberbrunn (3 weken geleden) 8)

M3, LR, White, Black, Aero, auto geleverd 14/12/2019

fsfikke schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:53:
[...]

En weet je waarom dat zo was? Toevallig zat ik in de meeting toen dat besloten werd voor de e-Golf. Een creepfunctie simuleert idd het gedrag van een automaat omdat mensen dat nou eenmaal gewend zijn, maar daarvoor moet er telkens wat kracht door de motor geleverd worden. Dat heeft een negatieve invloed op het bereik in de NEDC test, daarom is ervoor gekozen dat niet te implementeren.
Er zit toch wel degelijk een vorm van creep op een e-Golf. Alleen niet continu. Kan me niet voorstellen dat dit bij een EV van toepassing is op NEDC. Een ICE VAG heeft gewoon creep. Daar zit alleen ook een knopje op om auto-hold aan te zetten. Dus met de A3 heeft dit sowieso niet echt wat te maken.

• DaCoTa

Zelfde euvel heb ik in het crypto topic.
DaCoTa in "[ZT] [Slowchat] Het grote cryptocurrency slowchat topic #10"

Verwijderd

Je auto is veilig, maar dit is leuk leesvoer.

https://safekeepsecurity.com/about/cve-2020-10558/

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-01 16:41
Maasluip schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 12:44:
[...]

Scheelt je toch een uur.
Dan reken je op de hoge vermogens, waarvoor de omstandigheden allemaal juist moeten zitten. Batterij temp, beschikbaarheid van laadinfrastructuur, power sharing (stall en station level), etc. Kans op een volle stall is bv ook groter. Dus de kans dat je gemiddeld net iets meer tijd verliest met aanschuiven. (toch als je in de minderheid bent met de minderstop strategie)
Daarnaast reken je overhead in de tijd niet mee. Met 15 min laden heb je misschien 18min "verloren rijtijd" en met 50 min laden 53 min.
Zal je best wat schelen, maar lang geen uur.
fsfikke schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:53:
[...]

Ben je zeker dat die de creep ook nog koppel laat leveren als er hard genoeg op de rem getrapt wordt (ie remdruk > xyz)?
Van alle EV's die ik ken deactiveren de creep torque in bepaalde remsituaties. Een DSG laat zijn platen ook niet oneindig slippen om creep te emuleren als er genoeg remdruk is, bv. in auto hold.

[ Voor 34% gewijzigd door AndRo555 op 20-03-2020 21:36 ]

• Crim
  • Laatst online: 19-12-2025
Het valt me op dat de batterij bij het opladen met mijn wall charger thuis ook vaak gaat voorverwarmen voor en tijdens het laden. Vaak hoeft er maar een paar procent geladen te worden en dan lijkt me dat voorverwarmen nogal zonde van de energie, kost misschien wel net zoveel stroom als het laden zelf.

Ik dacht misschien is het wel slim om de auto niet in te pluggen als er een klein beetje stroom uit is maar in in de Tesla handleiding staat: "Belangrijk voor een lange levensduur van de batterij is LAAT DE AUTO AANGESLOTEN OP HET LAADSTATION als u de auto niet gebruikt."

Ik heb geprobeerd het voorverwarmen te voorkomen door de laadsnelheid omlaag ze zetten maar dit werkt helaas niet. Nu zet ik de laadlimiet steeds maar wat omlaag zodat de auto niet echt gaat laden na het inpluggen maar dit is wel steeds een extra handeling.

Weet iemand waarom de accu gaat verwarmen het is toch niet echt nodig bij langzaam laden? Of is dit beter voor de accu?

• GeeMoney
  • Nu online
Ik zou er allemaal niet zoveel bij nadenken en gewoon genieten en gebruiken.
Er zit een BMS in en allerlei andere zaken om de boel zo goed mogelijk te sturen, belangrijk is gewoon niet vaak extreem leeg rijden en niet vaak extreem snel op laten laden.
Verder gewoon inpluggen als je thuis komt en de elektronica zijn werk laten doen.
@Crim hoe weet je zo zeker dat hij vaak de accu verwarmt? Heb je de auto op WIFI zitten? Mijn Model 3 pakt eigenlijk altijd 11kW. Dus voorverwarmen doet hij niet voor zover ik kan zien.

• Crim
  • Laatst online: 19-12-2025
Inspired schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 16:31:
@Crim hoe weet je zo zeker dat hij vaak de accu verwarmt? Heb je de auto op WIFI zitten? Mijn Model 3 pakt eigenlijk altijd 11kW. Dus voorverwarmen doet hij niet voor zover ik kan zien.
Ik hoor het heel duidelijk als ik bij de auto sta en in Teslamate zie ik de accu de eerste tijd wat minder snel vol raken. Mijn lader gebruikt ook altijd de volle 11kw maar ik denk dus dat niet alles naar de accu gaat maar een deel wordt gebruikt voor het verwarmen van de accu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JeH29VkTV1q5Uawkb2GNxLj7SQI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AlCnwx0KCUVlHqpSGSUF0dFl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Crim op 23-03-2020 15:50 ]

• Smobbo
  • Nu online
Kan voorverwarmen met 11kW überhaupt? Ik dacht dat je dan hogere snelheid nodig had?
Is het niet het voorverwarmen van de auto zelf?

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:24
Iemand die ook problemen heeft met de app? Werd vanmiddag uit de app gegooid en kon niet meer inloggen. Kan nu weer inloggen, maar mijn auto staat er niet in. Alleen de welkomstpagina wordt getoond.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Smobbo schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 18:34:
Kan voorverwarmen met 11kW überhaupt? Ik dacht dat je dan hogere snelheid nodig had?
Is het niet het voorverwarmen van de auto zelf?
3.5kW per motor. Dus dat kan wel met 11kW. Een AWD pakt in het begin dan even 7kW.

• Tranzity
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
PASware schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 18:50:
Iemand die ook problemen heeft met de app? Werd vanmiddag uit de app gegooid en kon niet meer inloggen. Kan nu weer inloggen, maar mijn auto staat er niet in. Alleen de welkomstpagina wordt getoond.
Ik heb dit vorige week gehad, 3 dagen met dat kaartje wezen klooien. (2 verschillende devices geprobeerd)
Had een email naar account support gestuurd na 2 dagen. En kreeg daarna een sms dat ik m'n auto op 20-03 kon ophalen.. :?
Daarna was de auto weer terug in de app. Ik weet niet of mijn mail actie hier nog in had geholpen, sinds ik geen terugkoppeling meer heb gehad.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:52
Nou, dankzij 1 of andere klojo in de buurt ook mn eerste gratis kras van n cm of 6 op mn 3...
Iemand ervaring met levering van lakstiften :?

• GB2
  • Registratie: Maart 2009

GB2

Ik heb inmiddels ook een kras gevonden op de achterbumper, nog wel de beelden terug gekeken maar niets te vinden... (valt me wel vaker op dat ik beelden mis voor mijn gevoel, dus ik parkeer naast een auto en dan zie ik wel opnames van mensen die langs lopen maar een complete auto is dan weg, als iemand zijn deur in mijn deur zet betwijfel ik of dat ook wordt opgenomen zo.)
Ga eens nadenken wat ik ermee ga doen, zag bij Loogman dat die ook krasjes konden herstellen eens vragen daar of ze het kunnen fixen, kan het ook wel via normale weg doen maar ik mag 1 x per jaar een schade melden erna is het EUR 150,00 per geval eigen risico....

• Bazztardo
  • Registratie: November 2014
Even vooropgesteld dat er op dit moment veel ernstigere dingen in de wereld spelen dat hetgeen waar ik nu mee kom....

maar een paar krachttermen kon ik niet onderdrukken, toen vanmiddag het volgende onder het vuil tevoorschijn kwam in de wasbox:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ukz92r_UQ6VD23Y-vOIAB6pfXJA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aG3iQ12EKjIFYGrEAD61IG13.jpg?f=fotoalbum_large

2 plekken schade. Ik ben bang dat er iemand achter me parallel heeft geparkeerd, en net iets te strak langs me is weggereden. Sterker nog, ik heb een goed gevoel waar het geweest kan zijn, maar helaas gaat m'n sentry niet lang genoeg terug.

2 dingen geleerd; vaker wassen en een grotere stick kopen....

Maar nu de vervolgvraag: hoe zouden jullie dit oplossen? Lakstift? Spuiten? Een ander briljant idee? Hoor het graag!

• JohanB
Tot juni wordt wel spannend met vampire drain ;-). Maar momenteel houdt ze zich sterk

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:52
Bazztardo schreef op maandag 23 maart 2020 @ 19:00:
Even vooropgesteld dat er op dit moment veel ernstigere dingen in de wereld spelen dat hetgeen waar ik nu mee kom....

maar een paar krachttermen kon ik niet onderdrukken, toen vanmiddag het volgende onder het vuil tevoorschijn kwam in de wasbox:

[Afbeelding]

2 plekken schade. Ik ben bang dat er iemand achter me parallel heeft geparkeerd, en net iets te strak langs me is weggereden. Sterker nog, ik heb een goed gevoel waar het geweest kan zijn, maar helaas gaat m'n sentry niet lang genoeg terug.

2 dingen geleerd; vaker wassen en een grotere stick kopen....

Maar nu de vervolgvraag: hoe zouden jullie dit oplossen? Lakstift? Spuiten? Een ander briljant idee? Hoor het graag!
Ik ga t proberen met een lakstift :Y

edit: als ik mag vragen of je die kan bestellen. Vanmiddag SC proberen te bellen. Op dit moment kunnen wij u niet te woord staan tuut tuut tuut...
Dat blijft echt ruk. Ik snap niet dat ze hier niet wat aan doen, neem desnoods een extern callcenter in de arm. Die moeten toch een hoop standaard vragen kunnen afvangen.

[ Voor 14% gewijzigd door ybos op 23-03-2020 20:34 ]

• Houseofdreams
  • Registratie: Maart 2008
Vraagje: na de levering van de model3 verleden week (BE) net nog voor de semilockdown, nu vandaag de eerste keer aan de laadpaal (thuis) gehangen.

Was op zich nog niet nodig, nog 53%, maar wou het toch eens proberen. Nu merk ik wel iets raars op:

Laden start (11kw) duurde ongeveer 2 uur, maar in die 2 uur, is het laden zeker 3 keer gestopt en opnieuw gestart, en tussendoor ook nog enkele keren dat het laden zakte van 11kw, naar zo goed als 0, om dan weer ineens verder te gaan. Ik kreeg dan via de Tesla app ook telkens de melding "laden is voltooid, XX%"

Uiteindelijk wordt het laden toch effectief voltooid. Iemand hier die dit ook al eens gehad heeft? Slechte laadpaal? Slechte ... ?

[ Voor 4% gewijzigd door Houseofdreams op 23-03-2020 22:19 ]

EX30 Ultra Twin Performance

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Topicstarter
@Houseofdreams Welke laadpaal heb je? En heb je een loadbalancer?

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• Houseofdreams

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
@Houseofdreams Ok, dus niet gestopt ivm andere apparaten in huis. Welke software versie heb je in de auto? En kan je de firmware van de laadpaal updaten? Met andere woorden: Alles voorzien van de laatste updates?

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• Houseofdreams
Taro schreef op maandag 23 maart 2020 @ 22:48:
@Houseofdreams Ok, dus niet gestopt ivm andere apparaten in huis. Welke software versie heb je in de auto? En kan je de firmware van de laadpaal updaten? Met andere woorden: Alles voorzien van de laatste updates?
2020.4.2

Laadpaal is nog maar een 2tal weken geleden geplaatst, dus ik ga er vanuit dat deze toch up2date is (geen idee, niet zelf aangekocht, maar via het werk geplaatst. Nog geen idee zelfs hoe ik de firmware versie moet zien op de laadpaal :)

Maar ik ga er dus van uit dat dit geen normaal gedrag is? Staggered starten en dan bij "bijna vol" licht dalen, dat lijkt me logisch.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Is inderdaad geen normaal gedrag. Mijn laadpaal (Zappi V2) heeft dit ook weleens gehad in het begin, maar is door een update verholpen.

Ik heb zelf geen ervaring met die Alfen laadpaal, ik zou het daar wel in zoeken.

• Houseofdreams
Taro schreef op maandag 23 maart 2020 @ 22:55:
Is inderdaad geen normaal gedrag. Mijn laadpaal (Zappi V2) heeft dit ook weleens gehad in het begin, maar is door een update verholpen.

Ik heb zelf geen ervaring met die Alfen laadpaal, ik zou het daar wel in zoeken.
Ok thanks.. Dan neem ik wel even contact op met Alfen.

• Autopilot
  • Laatst online: 10-12-2025
Komt hoogstwaarschijnlijk doordat andere apparaten in het huis aan zijn gezet, bijv vaatwasser, wasmachine of airco/ warmte pomp waardoor het vermogen naar de laadpaal wordt verminderd of onderbroken.

@Houseofdreams Ik gok dat je geen 3fase aansluiting hebt?

Zo nee, dan zou ik aansluiting verzwaren.
Zo ja, dan zou ik in de meterkast nalopen of alles goed is aangesloten en alles is verdeeld over de 3 fasen.

[ Voor 22% gewijzigd door Autopilot op 24-03-2020 01:10 ]

Tesla Model 3 SR+ Metallic Blue, Black, Aero

Autopilot schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 01:08:
Komt hoogstwaarschijnlijk doordat andere apparaten in het huis aan zijn gezet, bijv vaatwasser, wasmachine of airco/ warmte pomp waardoor het vermogen naar de laadpaal wordt verminderd of onderbroken.

Zo ja, dan zou ik in de meterkast nalopen of alles goed is aangesloten en alles is verdeeld over de 3 fasen.
Zonder LB gaat de paal het echt niet zelf aanpassen. Als je dan teveel verbruik hebt klapt gewoon je automaat eruit.

@Houseofdreams Ik zou eens een publieke paal proberen en/of andere type 2 laadkabel mocht je thuis geen vaste kabel hebben.

Overigens, is het gewoon altijd goed de auto aan de lader te hangen. Ook al heb je nog 53%. Auto gewoon standaard tot 80% laten laden en altijd lekker aan de kabel hangen. Als je een keer een lange rit hebt kun je hem tijdelijk naar 90%/100% laden.

[ Voor 13% gewijzigd door Inspired op 24-03-2020 08:46 ]

• Houseofdreams
Autopilot schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 01:08:

Er komt 3 fase 32A binnen, waar maar de helft gebruikt wordt voor de laadpaal, dus zou er theoretisch nog eens 16A over zijn, voor de rest van de woning, en op het moment van het laden, was op zich de TV het enige dat nog aan stond (naast de gewone keukenapparatuur zoals koelkast, vrieskast e.d.) maar imho nooit zoveel om die overige 16A vol te krijgen :)

Zal al maar eens beginnen met het nakijken van de aansluitingen, al heb ik dat tijdens de plaatsing zelf toch wat mee opgevolgd en dat leek me toch in orde te zijn.

• Markovichi
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 24-09-2025
ff oftopic:
Ik ben dus gewoon al 1,5 week het verkeerde topic aan het bijhouden |:( Zat in het grote tesla topic - deel 3 |:(

Vond het al zo rustig

• wootahH
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:37
Markovichi schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:26:
ff oftopic:
Ik ben dus gewoon al 1,5 week het verkeerde topic aan het bijhouden |:( Zat in het grote tesla topic - deel 3 |:(

Vond het al zo rustig
Dit topic is toch veel actiever. Alleen zit iedereen nu thuis te werken. ;) Ik rijdt nu zo weinig dat ik al een aantal weken niet geladen heb.

[ Voor 8% gewijzigd door wootahH op 24-03-2020 11:19 ]

• bottom line
Nochtans zonde, want het is fantastisch rijden nu.
Zondag 300km afgelegd, zonder te letten om verbruik (en waarvan 240km snelweg, Vmax), en geëindigd met een gemiddelde van 176kWh.

• Markovichi
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 24-09-2025
wootahH schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 11:05:
[...]

Dit topic is toch veel actiever. Alleen zit iedereen nu thuis te werken. ;) Ik rijdt nu zo weinig dat ik al een aantal weken niet geladen heb.
I know.. maar was in de veronderstelling dat ik in dit topic zat...

• MtC

MtC

Houseofdreams schreef op maandag 23 maart 2020 @ 22:53:
[...]

2020.4.2

Laadpaal is nog maar een 2tal weken geleden geplaatst, dus ik ga er vanuit dat deze toch up2date is (geen idee, niet zelf aangekocht, maar via het werk geplaatst. Nog geen idee zelfs hoe ik de firmware versie moet zien op de laadpaal :)

Maar ik ga er dus van uit dat dit geen normaal gedrag is? Staggered starten en dan bij "bijna vol" licht dalen, dat lijkt me logisch.
Werkgever met hoofdkantoor op de Veldkant?

• Houseofdreams
MtC schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 12:50:
[...]

Werkgever met hoofdkantoor op de Veldkant?
Nee BE zelfs :)

• MtC

MtC

Veldkant Kontich, BE ;-)

• Houseofdreams
MtC schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 13:06:
[...]

Veldkant Kontich, BE ;-)
Nee, een energieleverancier hier die begint met de letter "L" :)

[ Voor 14% gewijzigd door Houseofdreams op 24-03-2020 13:11 ]

• MtC

MtC

Houseofdreams schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 13:10:
[...]

Nee, een energieleverancier hier die begint met de letter "L" :)
Aha, ok. Wij krijgen immers dezelfde laadpalen. Vandaar :)

• Houseofdreams
MtC schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 13:22:
[...]
Aha, ok. Wij krijgen immers dezelfde laadpalen. Vandaar :)
Krijgen? dus nog niet kunnen proberen?

[ Voor 14% gewijzigd door Houseofdreams op 24-03-2020 13:27 ]

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
Ik heb zojuist een Taptes usb hub ontvangen voor de Model 3. Straks eens in de auto monteren :)

Hij ziet er in ieder geval goed uit, matte look en oogt origineel.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• claudior
  • Registratie: Januari 2007
Markovichi schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:26:
ff oftopic:

Vond het al zo rustig
Ja, ik verwar de topics ook regelmatig. Ligt aan die '3' in de titel.

• Hu2bPV
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:19
Stef87 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 13:39:
Ik heb zojuist een Taptes usb hub ontvangen voor de Model 3. Straks eens in de auto monteren :)

Hij ziet er in ieder geval goed uit, matte look en oogt origineel.
wanneer heb je die besteld? Mijn bestelling van 16/2 is er nog niet....

3360 Wp, M3

• bove027
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:28
wootahH schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 11:05:
[...]

Gisterenavond de 2020.8.2 update binnengekregen en gewoon even een half uurtje gaan rondrijden om te spelen met nieuwe features...

Ik kom verder helemaal nergens op het moment

• Houseofdreams
bove027 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 14:54:
[...]

Gisterenavond de 2020.8.2 update binnengekregen en gewoon even een half uurtje gaan rondrijden om te spelen met nieuwe features...

Is er ergens een changelog te vinden, behalve in de Tesla zelf? Op reddit al wat tegengekomen, maar echt overzichtelijk is dat niet :)

• wootahH
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:37
Houseofdreams schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 14:59:
[...]

Is er ergens een changelog te vinden, behalve in de Tesla zelf? Op reddit al wat tegengekomen, maar echt overzichtelijk is dat niet :)
https://teslascope.com/teslapedia/software/2020.8

https://teslascope.com/teslapedia/software/2020.12

https://teslascope.com/teslapedia/software

[ Voor 5% gewijzigd door wootahH op 24-03-2020 15:07 ]

• Da_Vinz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-11-2024
bove027 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 14:54:
[...]

Welke software versie had je ? Ik heb sinds de levering op 18 maart alleen nog de 2020.4.2 binnen gekregen. Terwijl de 2020.8 en 2020.12 al released waren...

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
Hu2bPV schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 14:40:
[...]

wanneer heb je die besteld? Mijn bestelling van 16/2 is er nog niet....
Ik had al 30/1 of enkele dagen daarvoor besteld. Toen stond er nog niets vermeld van “pre order” oid. Die email kreeg ik later pas.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• bove027
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:28
Da_Vinz schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 15:07:
[...]

Welke software versie had je ? Ik heb sinds de levering op 18 maart alleen nog de 2020.4.2 binnen gekregen. Terwijl de 2020.8 en 2020.12 al released waren...
2020.12 wordt alleen uitgerold in America...

Ik zal zelf op 2020.4.2. Gewoon geduld hebben komt vanzelf ;)

• Da_Vinz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-11-2024
bove027 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 15:08:
[...]
2020.12 wordt alleen uitgerold in America...
Aha.... en 2020.8.2 is volgens mij ook nog niet zo lang uit toch..? Ik las ergens dat 2020.8 is teruggetrokken (als ik me niet vergis)

• MtC

MtC

Houseofdreams schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 13:26:
[...]

Krijgen? dus nog niet kunnen proberen?
Nope, niet kunnen proberen. Stroohm bepaalt type ifv opgegeven parameters (3-fasig, met badge, automatische terugbetaling, vaste kabel, met load balancer).

Pagina: 1 ... 59 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: