Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 58 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.176.949 views

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-01 22:54
acidfever schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 10:05:
Correct me if I'm wrong maar dat patent heeft toch alleen te maken met de MobileEye technologie? Tientallen autofabrikanten kunnen probleemloos verkeersborden lezen en Tesla is afhankelijk van een patent voor hardware dat al sinds 2016 niet meer in hun auto's aanwezig is?

Er is volgens mij helemaal geen relatie tussen de huidige tesla modellen die geen borden kunnen herkennen en dat patent. Het zit gewoon niet in de de software.
Ik denk wel dat het een patent issue is. Die anderen betalen gewoon een licentie of hebben MobileEye hardware, net als de oudere Tesla’s.

Tesla kan gewoon kiezen om een licentie te kopen denk ik.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-12-2025

killercow

eth0

Correct me if I'm wrong maar dat patent heeft toch alleen te maken met de MobileEye technologie? Tientallen autofabrikanten kunnen probleemloos verkeersborden lezen en Tesla is afhankelijk van een patent voor hardware dat al sinds 2016 niet meer in hun auto's aanwezig is?

Er is volgens mij helemaal geen relatie tussen de huidige tesla modellen die geen borden kunnen herkennen en dat patent. Het zit gewoon niet in de de software.
Border herkennen is dead-easy.
Daar kun je een stukje hardware van MobileEye voor kopen, of zelf implementeren en dan een patentlicentie afnamen bij MobileEye.
Of je moet je manier verzinnen die niet onder het Patent van MobileEye valt natuurlijk, maar dat is blijkbaar niet zo makkelijk als jij verwacht. De andere fabrikanten nemen netjes hardware of licenties af bij MobileEye.

openkat.nl al gezien?

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 23-12-2025
EvaluationCopy schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 08:14:
Nou ja, 'leuke dingen' vind ik toch te weinig eer. Ik ben in 11,5 uur uit de Franse Alpen teruggereden zondag, zonder een centje pijn. 90% op AP. Bij afritten neemt 'ie af en toe die snelheid over (70) en heb één phantom break gehad bij wisselend asvalt. Verder vind ik het van enorme meerwaarde: ik heb bijna heel het stuk zelf gereden, totaal niet moet bij thuiskomst. (komt ook door de gedwongen pauze's denk ik)
Uit interesse, mag ik vragen wat voor auto je hiervoor had? Dit kunnen alle auto’s uit dit prijssegment toch?

Ik vind meerdere keren uit het niets remmen op een snelweg, in slechts 1100km wel echt niet kunnen. Of ben ik nou gek?

Zouden we niet een petitie kunnen / moeten starten die AP verbiedt ofzo en een normale (TA)CC optie afdwingt? Want in Europa is dit gewoon levens gevaarlijk nog, omdat de auto is geleverd voordat de auto/software klaar is. Dan zou ik een stuk rustiger achter het stuur zitten in ieder geval

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-12-2025
JohanB schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:05:
[...]

Uit interesse, mag ik vragen wat voor auto je hiervoor had? Dit kunnen alle auto’s uit dit prijssegment toch?

Ik vind meerdere keren uit het niets remmen op een snelweg, in slechts 1100km wel echt niet kunnen. Of ben ik nou gek?

Zouden we niet een petitie kunnen / moeten starten die AP verbiedt ofzo en een normale (TA)CC optie afdwingt? Want in Europa is dit gewoon levens gevaarlijk nog, omdat de auto is geleverd voordat de auto/software klaar is. Dan zou ik een stuk rustiger achter het stuur zitten in ieder geval
Ik heb van alles gereden, ook op deze rit. BMW 3 en 5-series, Ford Focus, Renault Megane etc.

Hoe comfortabel die 5 ook was qua stoelen, isolatie, veercomfort etc, ik moest wel zelf 11 uur gefocust m'n ogen op de weg houden. Met die AP is het benodigde niveau van concentratie gewoon veel lager, scheelt enorm in de vermoeidheid. Voor MIJ he, wil niet zeggen dat iedereen dat zo ervaart.

En 'dit prijssegment', ik neem aan dat je de aanschafsprijs bedoelt. Die is niet relevant. Qua maandelijkse kosten is het meer te vergelijken met een C-segmenter in de lease. 100 euro stroom verbruikt, heen en terug.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• JohanB
EvaluationCopy schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:22:
[...]

Ik heb van alles gereden, ook op deze rit. BMW 3 en 5-series, Ford Focus, Renault Megane etc.

Hoe comfortabel die 5 ook was qua stoelen, isolatie, veercomfort etc, ik moest wel zelf 11 uur gefocust m'n ogen op de weg houden. Met die AP is het benodigde niveau van concentratie gewoon veel lager, scheelt enorm in de vermoeidheid. Voor MIJ he, wil niet zeggen dat iedereen dat zo ervaart.

En 'dit prijssegment', ik neem aan dat je de aanschafsprijs bedoelt. Die is niet relevant. Qua maandelijkse kosten is het meer te vergelijken met een C-segmenter in de lease. 100 euro stroom verbruikt, heen en terug.
Dit snap ik dus niet helemaal, een 3 of een 5 houdt ook afstand, houdt ook z’n baan en remt niet zo maar. Door dat laatste heb je dan toch minder concentratie nodig? Ik begin soms echt te denken dat ik een of andere optie mis in m’n model 3 vergeleken met de rest.

Ik heb het over leaseprijs (indirect loon) of aanschafprijs inderdaad. Want dat is de enige manier waarop je dat kunt vergelijken

• EvaluationCopy
Zo nieuw waren die BMW's niet, zat geen ACC op oid. En de vergelijking maken tussen ICE's en EV's met eenzelfde prijsstelling gaat gewoon niet, een EV is veel duurder. Laten we maar afwachten waar de concurrentie mee komt dan, qua elektrisch rijden en autopilot.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• JohanB
In ander positief nieuws! Ik heb goede hoop over 2020.8! Deze vakantie hoor ik bij de lucky few, ik heb in 8 dagen stilstaan maar 10 km verloren. Misschien zit er een kleine correctie voor temperatuur in, maar dat maakt me niente uit. Dit is echt stukken beter dan de 10 km per dag die ik hiervoor verloor!!

*denk dat dit 2020.8 is want verder niks veranderd sinds vorige drain, alleen een keertje opgeladen*

• MuadD1b
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-11-2025
JohanB schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:50:
In ander positief nieuws! Ik heb goede hoop over 2020.8! Deze vakantie hoor ik bij de lucky few, ik heb in 8 dagen stilstaan maar 10 km verloren. Misschien zit er een kleine correctie voor temperatuur in, maar dat maakt me niente uit. Dit is echt stukken beter dan de 10 km per dag die ik hiervoor verloor!!

*denk dat dit 2020.8 is want verder niks veranderd sinds vorige drain, alleen een keertje opgeladen*
Hmm ik hoop het... Ben vannacht 9km kwijtgeraakt (2020.4.1).
Was hij die 8 dagen volgeladen?

• JohanB
EvaluationCopy schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:49:
Zo nieuw waren die BMW's niet, zat geen ACC op oid. En de vergelijking maken tussen ICE's en EV's met eenzelfde prijsstelling gaat gewoon niet, een EV is veel duurder. Laten we maar afwachten waar de concurrentie mee komt dan, qua elektrisch rijden en autopilot.
Ik zou wel nieuw met nieuw vergelijken. Je moet ook geen auto met en zonder wielen vergelijken.

Dus de vraag is; is deze TACC beter dan een andere ACC? Niet: is deze TACC beter dan geen ACC, dat antwoord is relatief simpel.
(Al zou ik durven stellen dat ik liever NCC heb dan TACC - Tesla motor club is ook nog divided: https://teslamotorsclub.c...al-cruise-control.184051/

Prijsstelling maakt niet zoveel uit. BMW 1 heeft dit ook, ford mondeo ook, eigenlijk alle nieuwe auto’s (dus ook de model 3)

Edit: veel typos en nog wat extra achtergrond

[ Voor 29% gewijzigd door JohanB op 18-03-2020 15:20 ]

• JohanB
MuadD1b schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:52:
[...]

Hmm ik hoop het... Ben vannacht 9km kwijtgeraakt (2020.4.1).
Was hij die 8 dagen volgeladen?
Begon op 385 km (80% in P)

• JohanB
Nu ik in lockdown zit in Zuid-Afrika wat meer tijd om nog wat onderzoek te doen.

Zoals de meesten hier weten maak ik me veel zorgen over de AP (en dan vooral het steeds onverwacht remmen). Dat Tesla dan maar de hele tijd aan mijn auto “sleutelt” via OTA updates stelt me niet veel geruster. Voor kaarten, multimedia, entertainment vind ik dat prima. Maar niet voor m’n leven.

Heeft iemand achtergrond over hoe ze dit door de type keuring krijgen? Ik vond zelf dit artikel erg informatief, maar nog steeds veel onduidelijk: https://www.thedrive.com/...en-over-the-auto-industry

Misschien ook iets meer recent nog?

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-12-2025
Tja, ik vind dan AP niet eens het grootste gevaar.

Het regeneratief remmen (pedaal loslaten) is elke auto-rit weer anders. Afhankelijk van de temperatuur doet het sterk, zwak, en soms duurt het een paar kilometer om op te bouwen. Op die manier kun je eigenlijk niets aanleren of ergens vanuit gaan. Ik laat wel eens uit automatisme mijn pedaal los in de verwachting lekker te vertragen.. om er dan achter te komen dat hij nog helemaal niet is 'opgewarmd' en je naar de rem moet trappen.

Geen kritieke/gevaarlijke momenten, maar het is niet prettig.

• JohanB
Divak schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 15:18:

Het regeneratief remmen (pedaal loslaten) is elke auto-rit weer anders. Afhankelijk van de temperatuur doet het sterk, zwak, en soms duurt het een paar kilometer om op te bouwen. Op die manier kun je eigenlijk niets aanleren of ergens vanuit gaan. Ik laat wel eens uit automatisme mijn pedaal los in de verwachting lekker te vertragen.. om er dan achter te komen dat hij nog helemaal niet is 'opgewarmd' en je naar de rem moet trappen.

Ah, in de handleiding staat dat de remmen ook nog in bèta zijn. Dus nog ff niet op vertrouwen ;-)

On-topic: yes, dat one pedal driving is zo goed als onmogelijk. Daarom ben ik terug gegaan naar “laag” regeneratief remmen en gewoon 2 pedal

[ Voor 8% gewijzigd door JohanB op 18-03-2020 15:26 ]

• MuadD1b
JohanB schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 15:22:
[...]

Ah, in de handleiding staat dat de remmen ook nog in bèta zijn. Dus nog ff niet op vertrouwen ;-)

On-topic: yes, dat one pedal driving is zo goed als onmogelijk. Daarom ben ik terug gegaan naar “laag” regeneratief remmen en gewoon 2 pedal
Zelfs Nissan remt altijd consistent af op 1 pedaal, ongeachte het niveau van regeneratie op dat moment.
Ik kan er wel mee leven na wat gewenning maar ik vind niet dat ze zomaar dit soort belangrijke functies onder de noemer beta kunnen schuiven. Om maar niet verantwoordelijk gehouden te kunnen worden voor hun eventuele gebreken. Beta's zijn prima voor entertainment features. Maar voor remmen en sturen... nope.

Begrijp me niet verkeerd. Ik ben dol op m'n M3. Beste auto die ik tot nu toe heb gehad.
Maar het ontbreken van een normale cruise control die blijft op de snelheid die ik instel, vreemd rem- en stuurgedrag onder AP en de inconsistente regeneratie zijn wel behoorlijke tegenvallers.

[ Voor 15% gewijzigd door MuadD1b op 18-03-2020 15:38 ]

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:07
Ik moet zeggen dat ik persoonlijk totaal geen problemen heb met de "inconsistente regeneratie"/remkracht bij one pedal driving. Ja hij remt soms langzamer en soms sneller, maar uiteindelijk laat ik de mate waarin ik de rempedaal aanraak altijd afhangen van hoe snel ik een ander voertuig nader. Dus hoe snel die vaart mindert voordat ik al dan niet het rempedaal intrap, maakt mij niet zoveel uit.
Als ik namelijk in een 'gewone' auto een helling op of afrijd dan heb ik ook 'inconsistent' remgedrag.
Verwijderd schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 09:51:
Voor wie het patent van MobileEye uberhaupt niet kent.

Daar staat ook dat de verloopdatum pas in 2030 is.
Ugh, ik meende toch echt gelezen hebben dat Tesla vanaf dit jaar zelf met een eigen systeem kon komen. Is dit patent nou verlengd ofzo?

[ Voor 29% gewijzigd door Caelorum op 18-03-2020 16:04 ]

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-12-2025
[...]

Nu weet ik eindelijk waar deze smiley voor is: 8)7 8)7 8)7

Wat een volslagen onzin zeg dat het niet goed bruikbaar is, was na 1 rit al volledig gewend en raak soms dagen mijn rempedaal niet aan. Meerdere mensen in mijn omgeving hebben een model 3 en heb er nog nooit iemand over gehoord. Sterker nog vind het een van de beste features van een EV, als je daar niet mee kan omgaan dan moet je het toch echt bij jezelf zoeken.

Phantom Braking is wel een issue, maar heb er al weken (+-2000km) geen last van gehad. Als het al eens gebeurde dan geef je toch gewoon gas bij, ben nog nooit meer dan 10km per uur verloren denk ik.

• JohanB
Malt007 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 16:12:
[...]

Wat een volslagen onzin zeg dat het niet goed bruikbaar is, was na 1 rit al volledig gewend en raak soms dagen mijn rempedaal niet aan. Meerdere mensen in mijn omgeving hebben een model 3 en heb er nog nooit iemand over gehoord. Sterker nog vind het een van de beste features van een EV, als je daar niet mee kan omgaan dan moet je het toch echt bij jezelf zoeken.
Ah kijk. De persoonlijke aanval terwijl drie mensen hun ervaring delen. Vaak een teken van zwakte.

One pedal driving kan ik al jaren heel goed mee omgaan (vorige hybrid had dat ook deels). Als ik weet dat ik altijd hetzelfde kan verwachten, anders kun je niet anticiperen. Auto rijden is anticiperen, zoals we bij auto rijden hebben geleerd.

Is er mee om te gaan? Ja. Is het onvoorspelbaar/reactionair en daardoor Onveilig? Ja.
Als het al eens gebeurde dan geef je toch gewoon gas bij, ben nog nooit meer dan 10km per uur verloren denk ik.
Dat is een oplossing, maar dan kun je net zo goed geen CC gebruiken. Het nut is dan toch verloren?
Als ik namelijk in een 'gewone' auto een helling op of afrijd dan heb ik ook 'inconsistent' remgedrag.
Appels en eieren, het gaat om inconsistent gedrag in de zelfde situatie. Overigens is jouw punt veel erg in een Tesla, en de reden waarom je niet met een volle batterij berg af mag.

Maar, terug naar mijn vraag: heeft iemand een idee hoe ze kwaliteit garanderen met OTA updates aan primaire functies? Wie controleert en test ze zodat we geen Boeing verhalen krijgen?

[ Voor 12% gewijzigd door JohanB op 18-03-2020 16:33 ]

• Caelorum
JohanB schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 16:30:
[...]
Appels en eieren, het gaat om inconsistent gedrag in de zelfde situatie. Overigens is jouw punt veel erg in een Tesla, en de reden waarom je niet met een volle batterij berg af mag. [...]
Ik had het over korte hellingen niet hele bergen :). Het is inderdaad 'erger' in een Tesla, maar ik heb heel eerlijk gezegd, nog geen moment gehad dat ik dacht in een onveilige situatie te zijn gekomen doordat de auto minder snel of juist sneller vaart minderde dan andere keren. In ieder geval niet door loslaten van de remmen. Phantom breaking aan de andere kant..
[...]
Maar, terug naar mijn vraag: heeft iemand een idee hoe ze kwaliteit garanderen met OTA updates aan primaire functies? Wie controleert en test ze zodat we geen Boeing verhalen krijgen?
Volgens mij hoeven ze voor dit soort updates geen nieuwe type goedkeuring te krijgen. Het testen zal Tesla zelf virtueel doen op de fleet (zoals ze ook de andere branch van FSD doen) en daarna volgens het 'Microsoft' (ok niet echt door hun uitgevonden) model uitrollen. Dat betekent kleine batches eerst en daarna steeds grotere, totdat iedereen het krijgt. Doorgaans is ook de VS als eerste die grote wijzigingen krijgen (heeft vast met regelgeving te maken).
In die zin is een Boeing verhaal dan ook wel mogelijk, maar weet niet of het nu realistisch is. Er gingen bij Boeing een hoop andere dingen eerst fout, voordat ze op dat punt uitkwamen.

• GB2
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-12-2025

GB2

Leveringen zal misschien gaan stagneren:
Tesla moet van de lokale autoriteiten in Californië vanwege het coronavirus de productie in de fabriek in Fremont stilleggen, aangezien het geen "essentiële activiteit" betreft.
Bron: https://www.nu.nl/auto/60...in-californie-staken.html

• Malt007
JohanB schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 16:30:
[...]

Ah kijk. De persoonlijke aanval terwijl drie mensen hun ervaring delen. Vaak een teken van zwakte.

One pedal driving kan ik al jaren heel goed mee omgaan (vorige hybrid had dat ook deels). Als ik weet dat ik altijd hetzelfde kan verwachten, anders kun je niet anticiperen. Auto rijden is anticiperen, zoals we bij auto rijden hebben geleerd.

Is er mee om te gaan? Ja. Is het onvoorspelbaar/reactionair en daardoor Onveilig? Ja.
Het is totaal niet onvoorspelbaar, er staat nota bene in beeld als de werking minder is. Mocht het even wat minder zijn (de eerste 2-3km ofzo) dan rem je gewoon wat bij toch?

Jij hebt zoveel issues die anderen niet hebben of geen last van hebben, misschien moet je het bij jezelf zoeken.

• Crim
Malt007 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 16:12:
[...]

Ik vind het ook een goed systeem, je weet altijd precies hoeveel de auto regenereert en kan eventueel bij remmen als de situatie daarom vraagt. Ik snap echter ook dat dit voor andere mensen heel moeilijk is om zich snel aan te passen elke rit. Gelukkig zijn er daarom verschillende instellingen waar volgens mij iedereen zich in kan vinden :)

• Malt007
Nog even een positieve noot, net een ritje van 3,8km in 5 minuten met een gemiddeld verbruik van 158Wh/km. Lekker zuinig dus bu met 14 graden. Gaat om een m3p.

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03-2025

qadn

Pinnacle of Perversion

Vandaag een stukje gereden op FSD (twee keer een half uur, iets van 80 km totaal).
De Tesla had totaal nog niet door dat het maximaal 100 was, best irritant. Het is niet alsof dit niet ruim van te voren was aangekondigd. Pffft.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• JohanB
Malt007 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:28:
[...]

Het is totaal niet onvoorspelbaar, er staat nota bene in beeld als de werking minder is. Mocht het even wat minder zijn (de eerste 2-3km ofzo) dan rem je gewoon wat bij toch?

Jij hebt zoveel issues die anderen niet hebben of geen last van hebben, misschien moet je het bij jezelf zoeken.
Ik geloof niet dat ik dit punt opbracht. En dat is het dus ook, je moet niet gelijk alles aanvallen als het in jouw situatie anders is of jij een andere beleving hebt. Dan kun je dit soort zaken afwegen ipv zeggen “als jij dit niet kunt dan..”. Niet echt een volwassen opstelling

Ik begrijp dat anderen dit lastig vinden, het is niet zo betrouwbaar/consistent als andere auto’s. Ook gaf ik aan dat ik me er wel “mee red” / het prima vindt. Het is alleen niet goed/veilig.

• BigBreda
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21-10-2021
[...]

Ik ben juist dol op One Pedal driving....wil niets anders meer....en als ik niet op tijd stilsta heb ik altijd de rem nog als backup _/-\o_

M3, LR, White, Black, Aero, auto geleverd 14/12/2019

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-01 21:01
@JohanB ik heb geen idee wat voor auto jij hebt of wat je verwacht van een auto.
Ik heb er nu ruim 25k km op zitten en ga nooit meer terug naar een auto zonder one-pedal driving en AP.
One-pedal driving is echt ge-wel-dig! Ik raak m’n rem echt nog zeer zelden aan, super relaxt. Ik heb er ook, tot mijn eigen verbazing, niet aan hoeven wennen. Ook mijn vrouw stapte in en reed er gelijk mee weg.

AP en z’n phantom brakes is een klein irritatie puntje, maar meer dan 10km/u afremmen heb ik nog niet mee gemaakt. Überhaupt is het al lang geleden dat het me voor het laatst is overkomen.

Jouw definitie van ‘onveilig’, ‘levensgevaarlijk’ en zo verder maken dat mensen nogal heftig op je reageren. Je posts komen op mij in ieder geval over als een gemiddelde Telegraaf kop: Schreeuwerig, onderbuik, feitelijk niet onderbouwd.

• BigBreda
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21-10-2021
Hier nog even een Oostenrijk ervaring van (alweer) 2 weken geleden.

heenweg:
Al na 2 minuten vetrek een freeze screen...stoppen en moeten resetten
eerste 20 minuten...u gaat het volgende laadpunt niet halen, rijdt niet sneller dan 110km/h
was best vervelend om mee te beginnen.

heenweg 4 stops (ook om alvast energie te hebben voor de terugweg) stalls redelijk vol, totaal € 58,52
Nog nooit zo relaxed de bergen in gereden hangend achter een bus met ACC aan....geweldig

terugweg 3 stops (we kwamen aan op de oprit thuis met nog maar 2%..best scarry ;-), totaal € 14,85
Dat wel weinig...we stonden 2 keer helemaal alleen bij de stalls

Ik durfde dit niet eerder te posten omdat ik bang was voor m'n creditcard overzicht, maar er is niks bijgekomen.

Dus terug uit Oostenrijk voor maar €14,85...dank U Tesla (Elon)

M3, LR, White, Black, Aero, auto geleverd 14/12/2019

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-01 16:41
BigBreda schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 19:42:
Hier nog even een Oostenrijk ervaring van (alweer) 2 weken geleden.

heenweg:
Al na 2 minuten vetrek een freeze screen...stoppen en moeten resetten
eerste 20 minuten...u gaat het volgende laadpunt niet halen, rijdt niet sneller dan 110km/h
was best vervelend om mee te beginnen.

heenweg 4 stops (ook om alvast energie te hebben voor de terugweg) stalls redelijk vol, totaal € 58,52
Nog nooit zo relaxed de bergen in gereden hangend achter een bus met ACC aan....geweldig

terugweg 3 stops (we kwamen aan op de oprit thuis met nog maar 2%..best scarry ;-), totaal € 14,85
Dat wel weinig...we stonden 2 keer helemaal alleen bij de stalls

Ik durfde dit niet eerder te posten omdat ik bang was voor m'n creditcard overzicht, maar er is niks bijgekomen.

Dus terug uit Oostenrijk voor maar €14,85...dank U Tesla (Elon)
Dat is natuurlijk je eigen rijk rekenen, zo leeg aankomen. Zo kan je met een ICE ook voor 0 euro terugkomen uit Oostenrijk, als je vol vertrekt en leeg aankomt. :P
Desalniettemin is het wel een stukje goedkoper.

• JohanB
Caelorum schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 16:44:
[...]

Volgens mij hoeven ze voor dit soort updates geen nieuwe type goedkeuring te krijgen. Het testen zal Tesla zelf virtueel doen op de fleet (zoals ze ook de andere branch van FSD doen) en daarna volgens het 'Microsoft' (ok niet echt door hun uitgevonden) model uitrollen. Dat betekent kleine batches eerst en daarna steeds grotere, totdat iedereen het krijgt. Doorgaans is ook de VS als eerste die grote wijzigingen krijgen (heeft vast met regelgeving te maken).
Ja ik ben dus benieuwd, dat artikel lijkt wat anders te suggereren. En sommige anderen artikelen ook. Zweden heeft toen niet doorgezet met het blokkeren, maar ben benieuwd of dit nog komt.

Zeker als je dus wijzigingen doet aan hoe remmen werken of cruise control. In US geven ze idd niet zoveel om levens, maar hier ben ik benieuwd wanneer de rest boos wordt

• JohanB
BigBreda schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 19:22:
[...]

Ik ben juist dol op One Pedal driving....wil niets anders meer....en als ik niet op tijd stilsta heb ik altijd de rem nog als backup _/-\o_
Dat is het punt toch ook niet? De ervaring die door sommigen werd aangegeven is dat het vervelend is dat het regeneratief remmen steeds op andere intensiteit gebeurd. Want, afhankelijk van batterij niveau en temperatuur en nog wat zaken geloof ik. Je zal dus zeer moeilijk/niet aan deze auto kunnen “wennen”. Het is een beetje als een oldtimer of sommige sportwagens “er is altijd iets” wat dat betreft.

Ik ken ook mensen die dat fantastisch vinden inderdaad, altijd spanning, er gebeurd altijd iets. Mensen die zoeken naar consistentie voor een zakelijke auto hebben die behoefte misschien minder.

Voor hen (en mij) is een auto die voorspelbaar reageert juist een groot goed. Ook zodat je de auto leert kennen, hem tot het randje kan duwen en steeds meer kan leren. Niet een willekeurig puber

• dedominee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-09-2025
MrBasta schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 08:55:
[...]

Omdat die out of stock zijn :+ (in elk geval de USB C). Ik heb ook een kabeltje via Ali besteld maar die is inmiddels al defect :F , koop wel een goede tegen de tijd dat Tesla ze weer op voorraad heeft
Krijg zojuist bericht van de officiële Tesla shop dat de USB C laders weer voorradig zijn. Meteen een besteld.

• JohanB
Smobbo schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 19:25:
@JohanB ik heb geen idee wat voor auto jij hebt of wat je verwacht van een auto.
Ik heb er nu ruim 25k km op zitten en ga nooit meer terug naar een auto zonder one-pedal driving en AP.
One-pedal driving is echt ge-wel-dig! Ik raak m’n rem echt nog zeer zelden aan, super relaxt. Ik heb er ook, tot mijn eigen verbazing, niet aan hoeven wennen. Ook mijn vrouw stapte in en reed er gelijk mee weg.

AP en z’n phantom brakes is een klein irritatie puntje, maar meer dan 10km/u afremmen heb ik nog niet mee gemaakt. Überhaupt is het al lang geleden dat het me voor het laatst is overkomen.

Jouw definitie van ‘onveilig’, ‘levensgevaarlijk’ en zo verder maken dat mensen nogal heftig op je reageren. Je posts komen op mij in ieder geval over als een gemiddelde Telegraaf kop: Schreeuwerig, onderbuik, feitelijk niet onderbouwd.
Interessant, ik geloof juist dat ik vaak een van de weinigen ben die verwijzing naar artikelen doet als ik een punt maak. Juist om dit soort commentaar te voorkomen

*Feit:* de CC remt “vaak” op willekeurige momenten. Als je de laatste paar pagina’s leest kom je tientallen gevallen tegen. Een paar posts geleden ging iemand op vakantie en had dit “meerdere keren”. Officiële statistieken laat Tesla natuurlijk niet zien, maar dat ze hier een standaard formulier voor hebben zegt genoeg. Ik ken geen enkel ander automerk waarvan de auto steeds op de rem gaat staan. Dat er een naam voor is zegt genoeg denk ik

*Fictie:* Ik snap dat veel mensen hun tolerantie grens opschuiven omdat ze blij zijn met de auto. Maar dat maakt het “vaak” random om de rem staan niet een “klein irritatie puntje” maar inderdaad levensgevaarlijk. situatie: Ik heb een bumperklever (niet zelden) en die Tesla gaat weer eens op de rem (zeker niet zelden). Irritatie of levensbedreigend?

• Caelorum
Mijn insziens reageert de auto nog steeds voorspelbaar (mindert vaart). De mate waarin maak ik mij niet zoveel zorgen over. In de andere auto (diesel uit 2011) rem ik ook vaak op de motor af. Daar is het ook afhankelijk van de temperatuur van de motor en weet ik veel wat, hoe hard die afremt (en de temp kan ik niet eens zien, zucht..)
Ben dus al wat gewend en laat het afremmen (pedaal op of juist in) afhangen van hoe snel ik iets nader en niet van een vantevoren geleerde stand.

Ik kan mij voorstellen dat dat niet voor iedereen is weggelegd. Gelukkig voor hun kunnen ze dit alles gewoon aanpassen in de auto.

Even ter kanttekening: toen ik de auto in ge ruik nam stond creep standaard aan. Als er iets, maar dan ok iets gevaarlijk is, dan is het dat wel.

@JohanB je hebt ook gewoon gelijk over de phantom breaks. De andere dingen zijn kwestie van smaak en hoe goed het bij je past, maar die phantom breaks kan niemand wat mee. Daar kan je puur op reageren, niet anticiperen en dat is gewoon gevaarlijk in 1800 kilo.

[ Voor 14% gewijzigd door Caelorum op 18-03-2020 20:32 ]

• ex87
Ik heb nog steeds geen phantom break gehad trouwens. Ondertussen 10k gereden (km) en veel lange ritjes.
En mijn rem heb ik niet meer aangeraakt sinds 1 pedal driving, hij remt ook altijd hetzelfde (behalve als mijn accu te vol is)

[ Voor 38% gewijzigd door ex87 op 18-03-2020 20:31 ]

• MuadD1b
JohanB schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 20:20:
[...]

Dat is het punt toch ook niet? De ervaring die door sommigen werd aangegeven is dat het vervelend is dat het regeneratief remmen steeds op andere intensiteit gebeurd. Want, afhankelijk van batterij niveau en temperatuur en nog wat zaken geloof ik. Je zal dus zeer moeilijk/niet aan deze auto kunnen “wennen”.
Andere plugin hybrids en ev's die ik heb gereden remmen wel consistent af in one pedal mode. Ongeacht de beschikbare regeneratie. Ik vind het gewoon vreemd dat Tesla dat niet toepast. Ik denk dat er niemand een serieuze discussie kan voeren dat inconsistent fijner is dan consistent als het gaat om afremmen.

• Caelorum
MuadD1b schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 20:31:
[...]
Ik denk dat er niemand een serieuze discussie kan voeren dat inconsistent fijner is dan consistent als het gaat om afremmen.
Het gaat over de mate waarin iemand dat ervaart. Zie bijv. Mijn vorige post.
ex87 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 20:30:
Ik heb nog steeds geen phantom break gehad trouwens. Ondertussen 10k gereden (km) en veel lange ritjes.
En mijn rem heb ik niet meer aangeraakt sinds 1 pedal driving, hij remt ook altijd hetzelfde (behalve als mijn accu te vol is)
Met de Amerikaanse wegen geloof ik dat wel ja. Realiteit is dat in Nederland de auto het een stuk lastiger heeft/moeilijker vind om gewoon te rijden.

[ Voor 43% gewijzigd door Caelorum op 18-03-2020 20:34 ]

• JohanB
[...]

Andere plugin hybrids en ev's die ik heb gereden remmen wel consistent af in one pedal mode. Ongeacht de beschikbare regeneratie. Ik vind het gewoon vreemd dat Tesla dat niet toepast. Ik denk dat er niemand een serieuze discussie kan voeren dat inconsistent fijner is dan consistent als het gaat om afremmen.
Exact dit!

• ex87
Caelorum schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 20:33:
[...]

Het gaat over de mate waarin iemand dat ervaart. Zie bijv. Mijn vorige post.

[...]

Met de Amerikaanse wegen geloof ik dat wel ja. Realiteit is dat in Nederland de auto het een stuk lastiger heeft/moeilijker vind om gewoon te rijden.
Ja, interssant die verschillende ervaring he? Laat echt zien dat de software in eerste instantie voor hier is ontwikkeld. Jammer dat het (nog) niet zo goed werkt in NL maar houd moed, de toekomst is mooi ;)

• JohanB
ex87 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 20:38:
[...]

Ja, interssant die verschillende ervaring he? Laat echt zien dat de software in eerste instantie voor hier is ontwikkeld. Jammer dat het (nog) niet zo goed werkt in NL maar houd moed, de toekomst is mooi ;)
Laten we het hopen inderdaad! In de VS was het heerlijk rijden!! (Vooral FSD was erg gaaf)
Helaas van wat ik vandaag heb gelezen lijkt een groot deel helaas Europese wetgeving & UN regels gedreven :-(

• JohanB
-

[ Voor 125% gewijzigd door JohanB op 18-03-2020 21:05 ]

• Smobbo
JohanB schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 20:29:
[...]

Interessant, ik geloof juist dat ik vaak een van de weinigen ben die verwijzing naar artikelen doet als ik een punt maak. Juist om dit soort commentaar te voorkomen

*Feit:* de CC remt “vaak” op willekeurige momenten. Als je de laatste paar pagina’s leest kom je tientallen gevallen tegen. Een paar posts geleden ging iemand op vakantie en had dit “meerdere keren”. Officiële statistieken laat Tesla natuurlijk niet zien, maar dat ze hier een standaard formulier voor hebben zegt genoeg. Ik ken geen enkel ander automerk waarvan de auto steeds op de rem gaat staan. Dat er een naam voor is zegt genoeg denk ik

*Fictie:* Ik snap dat veel mensen hun tolerantie grens opschuiven omdat ze blij zijn met de auto. Maar dat maakt het “vaak” random om de rem staan niet een “klein irritatie puntje” maar inderdaad levensgevaarlijk. situatie: Ik heb een bumperklever (niet zelden) en die Tesla gaat weer eens op de rem (zeker niet zelden). Irritatie of levensbedreigend?
Wat is nu het daadwerkelijke feit in je stukje waar je het over hebt?
‘Vaak’ is niet een vaste waarde, dat is iets wat onderhevig is aan perceptie.
‘De laatste paar pagina’s’ lijkt me niet echt een goede basis voor een onderbouwing van een algemeen standpunt.
Dat iets jou ‘genoeg zegt’ is al helemaal niet feitelijk.
Dat je geen ander merk kent met zo’n eigenschap is geen onderbouwing voor je statement.

Tot slot is je laatste zin van je post weer een prachtige Telegraaf kop: ‘irritatie of levensbedreigend’

Oh, en graag niet meerdere keren achter elkaar posten, zie de forum regels.

• MtC
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-05-2021

MtC

Voor de range- en verbruiksfetisjisten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3s6ioPkW2uZsST8XfAe0Kamu1rk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rNUPudNmNAiBBKzmx8mcwy72.jpg?f=fotoalbum_large

Mix 50 en 70. Vmax.

--handige links mogen niet van de mods--

• bottom line
  • Registratie: December 2013
[...]

Dan heb je nooit met de GTE gereden.
Ene keer remt hij harder uit zijn eigen, de andere keer kan je 2km lang uitbollen.
Zonder reden.

Gaan mensen nu al klagen over het feit dat ze opeens de rem moeten gebruiken in de M3? :P
Want dat deden ze met hun vorige auto ook nooit hoor. Hun vorige auto's konden ze steeds consistent laten uitbollen tot de laatste meter voor een rood licht / rotonde. Die rem was toen ook een extra gadget

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
MtC schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 22:21:

[Afbeelding]

Mix 50 en 70. Vmax.
Hier kan alleen een data-met-statistische-irrelevantie-fetisjist wat mee.

• MrAcid
  • Niet online
bottom line schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 00:36:
[...]

Ene keer remt hij harder uit zijn eigen, de andere keer kan je 2km lang uitbollen.
Zonder reden.
Dat was het verschil tussen de D en de B stand. ;)

• ElonDusk
  • Registratie: November 2018
bottom line schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 00:36:
[...]

Zonder reden.

Gaan mensen nu al klagen over het feit dat ze opeens de rem moeten gebruiken in de M3? :P
Want dat deden ze met hun vorige auto ook nooit hoor. Hun vorige auto's konden ze steeds consistent laten uitbollen tot de laatste meter voor een rood licht / rotonde. Die rem was toen ook een extra gadget
Precies dat snap ik dus ook niet. Ik snap niet waar dit "probleem" in eens vandaan komt. Ik rij nu 4 maanden in de M3. Ene x wat meer andere x wat minder zelf bijremmen. Ik sta niet eens bij stil. Het gaat gewoon op gevoel goed. Ik denk dat iemand hier zit te trollen en elke x met steeds vagere klachten komt om gewoon reacties van mensen te krijgen 8)7 .

Als ik ooit zooooveel over iets te klagen had dan had ik het weggedaan. |:(

Model 3

• Malt007
Even een snel vraagje, is het chassisnummer hetzelfde als een VIN?

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-01 11:01
Malt007 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:17:
Even een snel vraagje, is het chassisnummer hetzelfde als een VIN?
ja

https://www.rdw.nl/particulier/paginas/wat-is-een-vin

[ Voor 13% gewijzigd door Tomas_ op 19-03-2020 09:19 ]

• Malt007

[Afbeelding]

Mix 50 en 70. Vmax.
Dat ga ik nooit redden vrees ik, zelfs op de verbruiksmonitor niet zo'n laag 'huidig' verbruik gezien? Is het een SR+?

• Djie
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-12-2025
Malt007 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:24:
[...]

Dat ga ik nooit redden vrees ik, zelfs op de verbruiksmonitor niet zo'n laag 'huidig' verbruik gezien? Is het een SR+?
Dat is 4,5km heuvel af laten rollen :+

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 01-01 19:59
ElonDusk schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 08:36:
[...]

Precies dat snap ik dus ook niet. Ik snap niet waar dit "probleem" in eens vandaan komt. Ik rij nu 4 maanden in de M3. Ene x wat meer andere x wat minder zelf bijremmen. Ik sta niet eens bij stil. Het gaat gewoon op gevoel goed. Ik denk dat iemand hier zit te trollen en elke x met steeds vagere klachten komt om gewoon reacties van mensen te krijgen 8)7 .

Als ik ooit zooooveel over iets te klagen had dan had ik het weggedaan. |:(
Een kritische blik op Tesla wordt door de vele liefhebbers hier vaak gebagatelliseerd en niet gewaardeerd. Daarmee ontstaat een beeld van subjectiviteit. Het is gewoon zo dat niet iedereen iets op dezelfde manier ervaart. Tip: probeer zo objectief mogelijk te blijven en respectvol naar reacties die misschien niet bij jouw persoonlijke ervaring passen.

• claudior
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-12-2025
Divak schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 15:18:

Dus, je vindt dit een gevaar? Dan gebruik je hem verkeerd denk ik.

Als ik hard moet remmen, hoef ik niet na te denken, dan gebruik ik gewoon de echte rem. Als ik in normale situaties vaart moet minderen, dan gebruik ik eerst regeneratief remmen... is dit niet genoeg, dan rem ik zelf even bij met het rempedaal. Mijn remgedrag is voor mensen die met mij aan het verkeer deelnemen nagenoeg niet gewijzigd door one-pedal-driving en is dus ook niet gevaarlijker geworden.

Phantom breaking daarentegen...
Caelorum schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 20:29:
Even ter kanttekening: toen ik de auto in ge ruik nam stond creep standaard aan. Als er iets, maar dan ok iets gevaarlijk is, dan is het dat wel.
Oh, dat had ik niet! Ik heb dat expliciet aan moeten zetten (en inmiddels ook weer uitgezet).

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-01 21:06
Caelorum schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 20:29:
Waarom vind je dat zo gevaarlijk? elke andere automaat doet dat toch ook wanneer je de D inschakelt/de rem loslaat? Ik vond juist het rustig manouvreren zonder creep lastig, omdat je steeds een dot stroom moe(s)t geven. Staat hier aan sinds het beschikbaar is, heerlijk :)

• Caelorum
Eddos schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 10:05:
[...]
Waarom vind je dat zo gevaarlijk? elke andere automaat doet dat toch ook wanneer je de D inschakelt/de rem loslaat?[...]
Omdat ik, en de meeste Nederlanders, helemaal geen automaat gewend zijn. Als je dan ineens wordt geconfronteerd met dat gedrag is dat behoorlijk onverwacht.

• MuadD1b
Caelorum schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 10:07:
[...]

Omdat ik, en de meeste Nederlanders, helemaal geen automaat gewend zijn. Als je dan ineens wordt geconfronteerd met dat gedrag is dat behoorlijk onverwacht.
Zo ongeveer elke andere automaat is dus 'gevaarlijk'? ;)

• ElonDusk
  • Registratie: November 2018
Naafkap schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:50:
[...]

Een kritische blik op Tesla wordt door de vele liefhebbers hier vaak gebagatelliseerd en niet gewaardeerd. Daarmee ontstaat een beeld van subjectiviteit. Het is gewoon zo dat niet iedereen iets op dezelfde manier ervaart. Tip: probeer zo objectief mogelijk te blijven en respectvol naar reacties die misschien niet bij jouw persoonlijke ervaring passen.
Klopt wat je zegt (of ja deels). Ik probeer mensen te begrijpen en soms kan ik me iets bij voorstellen en ook hier met de remmen kan ik me iets bij voorstellen BUT waarom klaag je niet over alle punten bij alle autos die verschillend van elkaar kunnen zijn.
Ik heb tientallen auto's gereden (als student bij easy way)

- Ze sturen allemaal anders soms harder en soms zachter dan de andere auto. Gevaarlijk?
- Ze rollen allemaal anders door. De een rolt harder door dan de ander. De een remt beter dan de ander Gevaarlijk?
- Ze schakelen anders/ koppeling harder / zachter. Gevaarlijk?
- Reverse is bij elke auto anders? Gevaarlijk?
- Radio entertainment knoppen net anders bij elke auto. Gevaarlijk?

Of is dit allemaal gewoon gewenning? ik vind van wel, maar ja wie ben ik? Een Tesla fanboy O-)

Model 3

Verwijderd

[...]

Dat ligt 100% aan Tesla. Dit is nou echt iets waar zij iets aan kunnen doen. Elke automaat rolt als je je voet van de rem haalt. Dat weet je omdat je vaker in een automaat hebt gereden of omdat de dealer je dit heeft vertelt toen je je allereerste automaat kwam ophalen. En heb je alleen een automatenrijbewijs dan leer je dit ook.

Het is dus of kennis die je al bezit of kennis die je opdoet als je je eerste automaat koopt. En tenzij je je automaat koopt bij een particulier die de sleutels in deze corona-crisis door de brievenbus gooit en je daarna niet meer aankijkt, of je koopt je auto bij Tesla, dan leer je dat als je de eerste keer met een automaat in aanraking komt.

Gevaarlijk? 8)7 Tesla propt mensen in een auto zonder enige kennisoverdracht. Gek he dat dit soort shit gebeurt. Dit is nog mild wat dat betreft.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2020 10:33 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Kwestie van de handleiding lezen voor je een geavanceerd apparaat gaat gebruiken.
Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 10:32:
[...]

Gevaarlijk? 8)7 Tesla propt mensen in een auto zonder enige kennisoverdracht. Gek he dat dit soort shit gebeurt. Dit is nog mild wat dat betreft.
Onzin, na je bestelling worden er talloze mails verstuurd met filmpjes en mogelijkheden om kennis op te doen.

[ Voor 34% gewijzigd door Wolly op 19-03-2020 10:35 ]

• IceOnFire
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Zoals ik het begrepen heb; Tesla had een partnership met de patenthouder en dat is niet heel gezellig uit elkaar gegaan. Nu willen of mogen ze niet betalen voor het gebruik van dat patent en daarom zit het niet in de huidige software, het is lastig om te implementeren zonder het patent te schenden.

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
Is toch simpel? Was het koud vannacht of is de accu leeg, oh, dan werkt de regen wellicht nog niet volledig. Bij de eerste keer remmen van de rit even aanvoelen en gaan met die banaan.

Er zijn zeker problemen met de auto, grote en kleine, maar om inconsistent remgedrag nou als onbruikbaar te benoemen word ik een beetje moedeloos van.

• EvaluationCopy
Eddos schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 10:05:
[...]

Waarom vind je dat zo gevaarlijk? elke andere automaat doet dat toch ook wanneer je de D inschakelt/de rem loslaat? Ik vond juist het rustig manouvreren zonder creep lastig, omdat je steeds een dot stroom moe(s)t geven. Staat hier aan sinds het beschikbaar is, heerlijk :)
Dat herken ik dan weer helemaal niet. Ik rijd in chill, met het gaspedaal kan ik echt op de cm nauwkeurig voor- of achteruit.

• wootahH
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:37
DaCoTa schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 11:09:
Is toch simpel? Was het koud vannacht of is de accu leeg, oh, dan werkt de regen wellicht nog niet volledig. Bij de eerste keer remmen van de rit even aanvoelen en gaan met die banaan.

Er zijn zeker problemen met de auto, grote en kleine, maar om inconsistent remgedrag nou als onbruikbaar te benoemen word ik een beetje moedeloos van.
Accu vol bedoel je denk ik. Bij lege accu lijkt de regen erg sterk ook als t koud is.

• Crim
Wolly schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 10:34:
Onzin, na je bestelling worden er talloze mails verstuurd met filmpjes en mogelijkheden om kennis op te doen.
Denk niet dat het onzin is, de aflevering bij Tesla ging nou niet echt optimaal door de drukte. Die mailtjes komen pas nadat je er mee gereden hebt. Je moet wel realistisch blijven.
MuadD1b schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 10:08:
[...]
Niet alleen een automaat toch, een handgeschakelde auto gaat ook gewoon rijden in de eerste versnelling zonder gas bij te geven.

• Caelorum
MuadD1b schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 10:08:
[...]
lees eerst eens even wat ik zeg voordat je reageert.
[...]
Kwestie van de handleiding lezen voor je een geavanceerd apparaat gaat gebruiken.[...]
Ik had zowat alle filmpjes op youtube en die van Tesla gekeken. Heb de handleiding twee keer doorgelezen voordat ik in de auto ging zitten. Nergens stond vermeld dat creep standaard aan zou staan. Ik ben er vrij zeker van dat dit ook niet zo is, alleen bij mij wel. Ik hoop bij anderen niet.

Het was maar 1 voorbeeld van de velen die je kan geven die gevaarlijk kunnen zijn. Gevaarlijker dan het 'gas' loslaten en ander gedrag krijgen met vaart minderen, want dat is A ) in elke auto anders en B ) zelfs in dezelfde auto onder andere omstandigheden anders. Punt B ) is dus niet uniek voor een Tesla (model 3).
Crim schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 11:20:
[...]
Niet alleen een automaat toch, een handgeschakelde auto gaat ook gewoon rijden in de eerste versnelling zonder gas bij te geven.
Met de kanttekening dat je daar veel meer handelingen moet doen voordat je dat voor elkaar krijgt, maar inderdaad.

[ Voor 14% gewijzigd door Caelorum op 19-03-2020 11:25 ]

• JohanB
[...]

Kwestie van de handleiding lezen voor je een geavanceerd apparaat gaat gebruiken.
Hoe had men kunnen weten dat er een handleiding was? Ik ben hier letterlijk pas na een maand ofzo achter gekomen
Laten we niet overdrijven. Ik (men?) heb wel geteld 2 mailtjes gehad, die beide over levering gingen. (niet over hoe de auto werkt)

Onderaan in de mail waren dan wat linkjes in elkaar geflanst, om iets over de auto te leren. Ja, geflanst want de link "algemene informatie", "instructie video's" en "ondersteuning" eindigde allemaal op dezelfde website: 10 instructie video's van 30 sec. Waar vrijwel geen van de punten wordt benoemd zoals die de laatste paar posts voor bij komen.

Dit leek dan ook de volledige handleiding te zijn die Tesla gaf. Totdat ik gelukkig op dit forum zag dat er ook een uitgebreidere versie is. Tesla nooit over gehoord

[ Voor 8% gewijzigd door JohanB op 19-03-2020 11:29 ]

• DaCoTa
JohanB schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 11:28:
[...]
Hoe had men kunnen weten dat er een handleiding was? Ik ben hier letterlijk pas na een maand ofzo achter gekomen
Bedoel je nou dat je niet wist dat er een handleiding was?

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Misschien ligt aan mijn simpele instelling hoor, en ben ik onwetend van allerlei blijkbaar gevaarlijke situaties, maar als ik een nieuw apparaat in gebruik neem (van telefoon tot auto), dan zorg ik dat ik voorbereid en ingelezen ben. En dan nog weet je dat, in het geval van een auto, de eerste kilometers altijd wennen zijn. Of je nu van diesel naar benzine overstapt, van handbak naar automaat, of van ICE naar EV.

Er is toch niemand die gewoon gaat zitten, het gaspedaal een ram geeft en dan gaat klagen dat de auto anders reageert dan hij verwacht? Dan ben je imo niet verstandig bezig. En om het dan gevaarlijk te noemen vind ik een teken van deze tijd, verantwoordelijkheid ligt altijd bij iemand anders.

Use your common sense

Disclaimer: dit is mijn mening, en niet als troll of uitlokking bedoeld, het valt me alleen erg op bij dit soort topics

Verwijderd

[...]

Deze discussie is al uitgebreid gevoerd maar de praktijk laat duidelijk zien dat dat niet werkt voor iedereen. En Tesla laat dat gaan. Super onverantwoord.

Mag je van mij best de consument de schuld geven maar Tesla heeft hier gewoon boter op het hoofd. Niet iedereen is geholpen met filmpjes. Niet iedereen maakt gebruik van de mogelijkheden. Niet iedereen is assertief genoeg om een hulpvraag te stellen. Dat weet Tesla dondersgoed want er zijn al genoeg brokken geweest omdat mensen hun Tesla onderschat hebben.

Het is echt een Amerikaans corporate trekje om daar de schuld van bij de consument te leggen en dan de handjes er vanaf. "Nee had je maar boekje lezen / filmpje kijken / internet lezen".

Andere auto-fabrikanten hebben in ieder geval het fatsoen om zelf te vragen of je die hulp nodig hebt. Liever 10x "nee" horen dan dat je er eentje mist die niet goed durft te zeggen dat-ie het niet weet of te lichtvaardig in de auto stapt.

Maarja tijd is geld en Tesla moet leveren. Ten koste van de consument.
mrwolf schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 11:40:
Er is toch niemand die gewoon gaat zitten, het gaspedaal een ram geeft en dan gaat klagen dat de auto anders reageert dan hij verwacht? Dan ben je imo niet verstandig bezig. En om het dan gevaarlijk te noemen vind ik een teken van deze tijd, verantwoordelijkheid ligt altijd bij iemand anders.
Die mensen zijn er dus wel. En ik leg daarbij de verantwoordelijkheid niet bij Tesla. Die ligt helemaal bij die mensen zelf.

Maar Tesla ziet het gebeuren en denkt: "Mwoah". Dat is super kwalijk.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2020 11:47 ]

• MuadD1b
mrwolf schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 11:40:
Er is toch niemand die gewoon gaat zitten, het gaspedaal een ram geeft en dan gaat klagen dat de auto anders reageert dan hij verwacht?
Wedden dat die er genoeg zijn _O-

Maar nee, niet het publiek wat hier uithangt. Wij zijn over het algemeen slim en capabel genoeg.
Je kan me ook niet wijsmaken dat iemand die hier op het forum actief is niet de moeite heeft genomen om de instructievideos te bekijken. Sterker nog, iedereen heeft toch al lang voor de levering van zijn/haar M3 alle youtube video's 10x bekeken? ;)

De uitlevering van de auto vond ik echter wel onverantwoord voor de meeste mensen.
'Nou, vak 205, daar staat ie meneer. Als er schade is mag je dat melden. Succes. Doei... NEXT!'

Door mijn persoonlijke interesse in de auto had ie voor mij vanaf de eerste meter eigenlijk geen verrassingen. Maar voor de meeste mensen is het toch gewoon 'een auto' (met lage bijtelling). Die zullen niet massaal videos hebben bekeken.

[ Voor 24% gewijzigd door MuadD1b op 19-03-2020 11:48 ]

• EvaluationCopy
Caelorum schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 11:24:
[...]

lees eerst eens even wat ik zeg voordat je reageert.

[...]

Ik had zowat alle filmpjes op youtube en die van Tesla gekeken. Heb de handleiding twee keer doorgelezen voordat ik in de auto ging zitten. Nergens stond vermeld dat creep standaard aan zou staan. Ik ben er vrij zeker van dat dit ook niet zo is, alleen bij mij wel. Ik hoop bij anderen niet.

Het was maar 1 voorbeeld van de velen die je kan geven die gevaarlijk kunnen zijn. Gevaarlijker dan het 'gas' loslaten en ander gedrag krijgen met vaart minderen, want dat is A ) in elke auto anders en B ) zelfs in dezelfde auto onder andere omstandigheden anders. Punt B ) is dus niet uniek voor een Tesla (model 3).
Ach kom. Je moet nota bene het rempedaal induwen om te kunnen schakelen. Als je dat loslaat gaat de auto zachtjes rijden, dat merk je toch meteen? Hoe gevaarlijk is dat precies, met de voet op het rempedaal? Laat ik het anders stellen: kom eens met één praktijkvoorbeeld van iemand die hierdoor schade heeft veroorzaakt?

• MuadD1b
EvaluationCopy schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 11:46:
[...]
Ach kom. Je moet nota bene het rempedaal induwen om te kunnen schakelen. Als je dat loslaat gaat de auto zachtjes rijden, dat merk je toch meteen?
Precies. Als je daar al van in paniek raakt en niet meer weet hoe je moet stoppen vraag ik me juist af of je wel zou moeten autorijden.

Je moet de rem toch in hebben gedrukt om in D te raken. Je laat hem los en merkt dat hij begint te rollen. Trapt de rem weer in. Common sense.

[ Voor 15% gewijzigd door MuadD1b op 19-03-2020 11:52 ]

• kdeboois
  • Laatst online: 01-01 22:54
MuadD1b schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 11:51:
[...]

Precies. Als je daar al van in paniek raakt en niet meer weet hoe je moet stoppen vraag ik me juist af of je wel zou moeten autorijden.

Je moet de rem toch in hebben gedrukt om in D te raken. Je laat hem los en merkt dat hij begint te rollen. Trapt de rem weer in. Common sense.
Dat vraag ik me bij de helft van de weggebruikers af.

Wat lastig is dat mensen in paniek ook het pedaal naast de rem intrappen.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• marcelnam
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01-01 02:07
Wolly schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 15:53:
[...]

Voor de zekerheid, niet aan een laadpaal aangesloten in die periode toch?
echt niet :) ik hoor ook tot de groep die nu verplicht thuis moet werken... hangt al een paar dagen niet meer aan de paal, enkel een paar korte ritjes naar de supermarkt gehad, lang niet voldoende om bij te moeten laden.

edit: probeer even een plaatje bij te voegen van mijn verbruik thuis :) 'Return' maar even uitgezet in de grafiek, maar zoals je ziet zondag voor het laatst geladen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b3FrTo8adynumFxrIjZhDMV_BkA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Jqyjme6Y9lUYnxqsSGqz6HB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door marcelnam op 19-03-2020 12:31 ]

• bottom line
MrAcid schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 07:29:
[...]

Dat was het verschil tussen de D en de B stand. ;)
Nope. Want de B stand heb ik zelf nooit ingeschakeld

Of toch niet bewust.
Want dat hele starten en schakelen van de GTE is gewoon brak.

[ Voor 15% gewijzigd door bottom line op 19-03-2020 12:21 ]

• Caelorum
Weet je wat.. Laat ook maar. Blijkbaar mag je niet
1) tevreden zijn met je auto
2) andere mensen hier helpen
en
3) kritiek hebben op punten van de auto.

Ik deel de mening die andere hier hebben over het delen van hun ervaring in dit topic echt compleet. Hoe ik zo blind kon zijn de afgelopen weken is me echt totaal niet duidelijk.

Ik ben weg hier. Veel plezier allemaal.

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 11:44:
[...]

Deze discussie is al uitgebreid gevoerd maar de praktijk laat duidelijk zien dat dat niet werkt voor iedereen. En Tesla laat dat gaan. Super onverantwoord.

Mag je van mij best de consument de schuld geven maar Tesla heeft hier gewoon boter op het hoofd. Niet iedereen is geholpen met filmpjes. Niet iedereen maakt gebruik van de mogelijkheden. Niet iedereen is assertief genoeg om een hulpvraag te stellen. Dat weet Tesla dondersgoed want er zijn al genoeg brokken geweest omdat mensen hun Tesla onderschat hebben.

Het is echt een Amerikaans corporate trekje om daar de schuld van bij de consument te leggen en dan de handjes er vanaf. "Nee had je maar boekje lezen / filmpje kijken / internet lezen".

Andere auto-fabrikanten hebben in ieder geval het fatsoen om zelf te vragen of je die hulp nodig hebt. Liever 10x "nee" horen dan dat je er eentje mist die niet goed durft te zeggen dat-ie het niet weet of te lichtvaardig in de auto stapt.

Maarja tijd is geld en Tesla moet leveren. Ten koste van de consument.

[...]

Die mensen zijn er dus wel. En ik leg daarbij de verantwoordelijkheid niet bij Tesla. Die ligt helemaal bij die mensen zelf.

Maar Tesla ziet het gebeuren en denkt: "Mwoah". Dat is super kwalijk.
Brokkenmakers heb je in elke auto. Maar bij Tesla wordt het de fabrikant aangerekend?

Hoe simpel moet Tesla het voor je maken? Iemand die van handgeschakeld naar automaat overstapt zal ook even moeten wennen. Als je brokken maakt met een Tesla, dan had je bij een andere auto net zo goed schade kunnen veroorzaken. Je hebt dan gewoon niet door wat je auto doet.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• MtC

MtC

Djie schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:27:
[...]

Dat is 4,5km heuvel af laten rollen :+
LR AWD. Wel bergaf, maar met regen op hoog en “stop” is van “rollen” geen sprake :). Het gaat trouwens ook niet zo heel erg fel bergaf. Hoogteverschil is 80 meter.
Op de terugweg, vooral bergop dus, haalde ik 158.

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-01 09:12
Ik heb zo'n Thule Raceway 991 fietsendrager voor mijn model 3 gekocht. Nu heb ik zo'n witte kentekenplaat gekocht. Echter vraag ik mij af hoe ik die het beste kan monteren zodat deze goed zichtbaar is?

• EvaluationCopy
MtC schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 13:01:
[...]

LR AWD. Wel bergaf, maar met regen op hoog en “stop” is van “rollen” geen sprake :). Het gaat trouwens ook niet zo heel erg fel bergaf. Hoogteverschil is 80 meter.
Op de terugweg, vooral bergop dus, haalde ik 158.
Ik heb eindelijk een negatief saldo gezien, geen foto van gemaakt helaas.

-60wh/km over 24km. Maar dat was vanuit de Alpen richting Grenobles. :+

In de bergen rijden met LR AWD is wel fantastisch zeg. Het is net of de bergen niet bestaan, naar boven of neden, maakt gewoon geen zak uit. Ok, je zit net zo goed vast achter bussen of campers maar toch. 8)

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:42

[Afbeelding]

Mix 50 en 70. Vmax.
Dat is laag, maar als je aardig constant rijdt is het niet gek.
Sinds ik 'm afgelopen dinsdag op heb mogen halen heb ik meerdere ritjes met buren/familie/vrienden gemaakt waarbij het hard accelereren een aantal keer voor is gekomen en mijn verbruik is telkens <150 wh/km.

Ik ben tot nu toe verbaast over hoe zuinig in verbruik die is, ook op korte ritjes. Verwarming staat op 19gr en stoelverwarming op stand 1, airco staat uit.

[ Voor 12% gewijzigd door PASware op 19-03-2020 13:25 ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• MrAcid
  • Niet online
Sunri5e schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 13:07:
Ik heb zo'n Thule Raceway 991 fietsendrager voor mijn model 3 gekocht. Nu heb ik zo'n witte kentekenplaat gekocht. Echter vraag ik mij af hoe ik die het beste kan monteren zodat deze goed zichtbaar is?
In een lichtbak, dan zijn je lampen ook weer zichtbaar. Moet je natuurlijk wel een aansluiting hebben voor verlichting, en als je die hebt heb je een trekhaak, en als je díe hebt had je beter/goedkoper een andere drager kunnen kopen...

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-01 09:12
MrAcid schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 13:24:
[...]

In een lichtbak, dan zijn je lampen ook weer zichtbaar. Moet je natuurlijk wel een aansluiting hebben voor verlichting, en als je die hebt heb je een trekhaak, en als je díe hebt had je beter/goedkoper een andere drager kunnen kopen...
En die heb ik dus niet ;)

• MrAcid
  • Niet online
Snap ik, maar deze drager is dan gewoon echt niet geschikt. Je verlichting is veel te slecht zichtbaar. Ga daar niet meer rijden want (1) het is gevaarlijk, voorals 's nachts in slecht verlichte gebieden en (2) je krijgt bekeuringen.

Zie foto's (en opmerkingen) hier: https://teslamotorsclub.c...way-tesla-model-3.160293/

• JohanB
DaCoTa schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 11:39:
[...]

Bedoel je nou dat je niet wist dat er een handleiding was?
Ik ging er initieel inderdaad vanuit dat die paar filmpjes het waren vanuit Tesla. Iedereen gaf aan dat het summier was en dit is wat Tesla had gedeeld over wat ik moest weten voordat ik de auto kreeg. Verder heeft Tesla niks met mij gedeeld, geeneens een verwijzing naar een handleiding of een simpele link op diezelfde pagina. of gewoon "ouderwets" in het handschoenen kastje.

Ik heb zelf online nog wel wat meer instructie video’s gezocht omdat ik het ook bijna niet kon geloven. Had ik meer kunnen doen? Vast! Maakt Tesla dat niet transparant? Ook. Maar ben zelf dan ook niet verbaasd over "logische" functies. Zaken als een cruise control die op de rem trapt stond toch niet echt in de handleiding ;).

Misschien zelfs zoiets simpels als een QR code in het handschoenen kastje zodat je makkelijk een handleiding kan vinden zou al helpen.

Ik denk dat Tesla meer had kunnen doen om z'n gebruikers goed te informeren voordat ze de auto kregen. Zo simpel is het.

[ Voor 37% gewijzigd door JohanB op 19-03-2020 14:15 ]

• Smobbo
JohanB schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 13:52:
[...]

Ik ging er initieel inderdaad vanuit dat die paar filmpjes het waren vanuit Tesla. Iedereen gaf aan dat het summier was en dit is wat Tesla had gedeeld over wat ik moest weten voordat ik de auto kreeg. Verder heeft Tesla niks met mij gedeeld, geeneens een verwijzing naar een handleiding of een simpele link op diezelfde pagina. of gewoon "ouderwets" in het handschoenen kastje.

Ik heb zelf online nog wel wat meer instructie video’s gezocht omdat ik het ook bijna niet kon geloven. Had ik meer kunnen doen? Vast! Maakt Tesla dat niet transparant? Ook. Maar ben zelf dan ook niet verbaasd over "logische" functies. Zaken als een cruise control die op de rem trapt stond toch niet echt in de handleiding ;).

Misschien zelfs zoiets simpels als een QR code in het handschoenen kastje zodat je makkelijk een handleiding kan vinden zou al helpen.

Ik denk dat Tesla meer had kunnen doen om z'n gebruikers goed te informeren voordat ze de auto kregen. Zo simpel is het.
Daar ben ik het mee eens. Tesla is er vanuit gegaan dat kopers weten hoe een auto werkt, een dosis gezond verstand hebben en tot circa 10 kunnen tellen. Je moet echter als fabrikant er vanuit gaan dat mensen idioot zijn en gewoon maar wat doen. Zeker in Amerika zouden ze dit moeten weten, daar staat op een magnetron dat je er geen levende wezens in moet stoppen (aldus het mooie verhaal over de vrouw die haar natte kat wou drogen in een magnetron, zal dat echt waar zijn?).

• MrAcid
  • Niet online
Smobbo schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:42:
[...]

Daar ben ik het mee eens. Tesla is er vanuit gegaan dat kopers weten hoe een auto werkt, een dosis gezond verstand hebben en tot circa 10 kunnen tellen. Je moet echter als fabrikant er vanuit gaan dat mensen idioot zijn en gewoon maar wat doen. Zeker in Amerika zouden ze dit moeten weten, daar staat op een magnetron dat je er geen levende wezens in moet stoppen (aldus het mooie verhaal over de vrouw die haar natte kat wou drogen in een magnetron, zal dat echt waar zijn?).
Volgens dit Correspondent artikel niet:
https://decorrespondent.n...eren/30459243045-b04ec4f1
Over dieren in de magnetron: https://www.snopes.com/fact-check/the-microwaved-pet/

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
claudior schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:54:
[...]

Dus, je vindt dit een gevaar? Dan gebruik je hem verkeerd denk ik.

Als ik hard moet remmen, hoef ik niet na te denken, dan gebruik ik gewoon de echte rem. Als ik in normale situaties vaart moet minderen, dan gebruik ik eerst regeneratief remmen... is dit niet genoeg, dan rem ik zelf even bij met het rempedaal. Mijn remgedrag is voor mensen die met mij aan het verkeer deelnemen nagenoeg niet gewijzigd door one-pedal-driving en is dus ook niet gevaarlijker geworden.
Dat je remgedrag niet is veranderd betekent eigenlijk dat je de auto totaal verkeerd gebruikt en daarnaast veel te weinig anticipeert en niet vooruit kijkt.

Ik hoef alleen mijn rem te gebruiken om de auto op Hold te zetten voor het stoplicht, voor de rest gebruik ik rem nooit (alleen heel af en toe als ik mij dus verkijk in de stand van het regeneratief remmen). En ik rij overal gewoon goed door zonder onnodig langzaam te gaan.

• bottom line
JohanB schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 13:52:
[...]

Verder heeft Tesla niks met mij gedeeld, geeneens een verwijzing naar een handleiding of een simpele link op diezelfde pagina. of gewoon "ouderwets" in het handschoenen kastje.
Kijk eens terug naar je scherm in de auto. Daar kan je gewoon de handleiding raadplegen in je auto dmv een simpele link.

Waarom denk je dat Tesla geen handleiding zou maken? Ken je nog een auto dat geen handleiding heeft?

• acidfever
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

bottom line schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 16:49:
[...]

Kijk eens terug naar je scherm in de auto. Daar kan je gewoon de handleiding raadplegen in je auto dmv een simpele link.

Waarom denk je dat Tesla geen handleiding zou maken? Ken je nog een auto dat geen handleiding heeft?
De handleiding staat verder ook gewoon als download in je account in het zelfde scherm als waar die video's staan.

Maar goed, wie kijkt er nou naar de handleiding, dat doe je toch pas wanneer er een lampje gaat branden wat je niet herkent. :9

• GB2
  • Registratie: Maart 2009

GB2

Handleiding is ook beschikbaar in je auto...

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01-01 17:10
Hebben degene die al op firmware 2020.12 (of de teruggetrokken) 2020.8.1 hun updates op standaard of geavanceerd staan?

Dacht dat je met geavanceerd de updates vlotter zou krijgen? Zit zelf nog op 2020.4.1 met geavanceerd.

• JohanB
bottom line schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 16:49:
[...]

Ik heb me over kleinere dingen verbaasd bij Tesla. Ik zag ze er prima voor aan dat ze daar te arrogant voor waren inderdaad

En nee, ik ging (ga?) zonder uitleg niet zomaar op de T in het scherm drukken. Denk weinig mensen
acidfever schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 17:08:
[...]

De handleiding staat verder ook gewoon als download in je account in het zelfde scherm als waar die video's staan.

Maar goed, wie kijkt er nou naar de handleiding, dat doe je toch pas wanneer er een lampje gaat branden wat je niet herkent. :9
Tesla gaf aan dat je hier moest kijken voor instructies in hun e-mail: https://www.tesla.com/nl_NL/support/model-3-videos

Laat mij eens zien waar op die pagina een handleiding staat.

Dat beide quotes de handleiding weten te vinden op een moeilijk vindbare plek bevestigt alleen maar mijn punt dat ze het makkelijker hadden kunnen maken. (Ze zijn ook heel makkelijk via Google te vinden - maar ook dat is geen goede communicatie van Tesla, maar van Google)

Maar goed, genoeg handleiding geneuzel en nietes-welles.

Terug naar de hamvraag. Weet iemand hoe ze updates aan primaire systemen (e.g. (regeneratief) remmen) door de EU type goedkeuring krijgen? Of is dat niet nodig? Het artikel wat ik aanhaalde leek dat wel te verwachten

[ Voor 10% gewijzigd door JohanB op 19-03-2020 17:37 ]

• bottom line
JohanB schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 17:24:
[...]

Ik heb me over kleinere dingen verbaasd bij Tesla. Ik zag ze er prima voor aan dat ze daar te arrogant voor waren inderdaad
Prachtig. Nu weten we ook waarom jij zoveel commentaar erop hebt.

Ja spring maar naar dat ander geneuzel.
De rem werkt toch?
Waarom zou daar een speciale goedkeuring voor moeten zijn?

[ Voor 57% gewijzigd door bottom line op 19-03-2020 17:49 ]

• JohanB
bottom line schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 17:47:
[...]
Ja spring maar naar dat ander geneuzel.
De rem werkt toch?
Waarom zou daar een speciale goedkeuring voor moeten zijn?
Omdat het component/systeem is veranderd en de regels geven dan grofweg aan: “ One of the core tenets of these UN rules is that once type-approved, components or systems may not be changed unless there is a new, or updated type approval. Why? Because the changed component would not be the same as the type-approved one”

Dat zou dus zeggen dat je steeds een nieuwe type approval of amendment moet hebben. Het lijkt me sterk dat de RDW net zo snel is als Tesla. Dus ben ik benieuwd.

En dit leek de belangrijkste reden waarom andere merken geen OTA performance updates doen. Dus ben benieuwd wat de laatste ontwikkelingen zijn. E.g. BMW wil meer OTA gaan doen geloof ik, maar voorel rondom media/entertainment

[ Voor 13% gewijzigd door JohanB op 19-03-2020 19:00 ]

• MtC

MtC

JohanB schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 18:58:
[...]

Omdat het component/systeem is veranderd en de regels geven dan grofweg aan: “ One of the core tenets of these UN rules is that once type-approved, components or systems may not be changed unless there is a new, or updated type approval. Why? Because the changed component would not be the same as the type-approved one”

Dat zou dus zeggen dat je steeds een nieuwe type approval of amendment moet hebben. Het lijkt me sterk dat de RDW net zo snel is als Tesla. Dus ben ik benieuwd.

En dit leek de belangrijkste reden waarom andere merken geen OTA performance updates doen. Dus ben benieuwd wat de laatste ontwikkelingen zijn. E.g. BMW wil meer OTA gaan doen geloof ik, maar voorel rondom media/entertainment
De componenten veranderen niet. De software verandert.

Denk je nu echt dat BMW een nieuwe type-goedkeuring nodig had toen ze op bepaalde wagens Apple Carplay aanboden?

• AndRo555
MtC schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 19:26:
[...]

De componenten veranderen niet. De software verandert.

Denk je nu echt dat BMW een nieuwe type-goedkeuring nodig had toen ze op bepaalde wagens Apple Carplay aanboden?
Trek het lekker in het onbenullige...

Bepaalde items waar type-goedkeuring over aan gaan gaat ook gewoon over de software en hardware als geheel. Of denk je echt dat als ik/men de software van een CAN gaspedaal zo afstel dat de CAN controller blijft hangen op volgas als je ook maar iets van input geeft, dat dat ok is? Is maar een software update hoor, hardware verandert niet. 8)7
claudior schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:54:
[...]

Phantom breaking daarentegen...
Ik heb gehoord dat er af en toe wel iets stuk gaat aan een Tesla, maar "Phantom breaking" lijkt me wel wat ver gaan. ;)

[ Voor 18% gewijzigd door AndRo555 op 19-03-2020 19:39 ]

• AndRo555
edit dubbel

[ Voor 93% gewijzigd door AndRo555 op 19-03-2020 19:39 ]

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:19
AndRo555 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 19:37:

Ik heb gehoord dat er af en toe wel iets stuk gaat aan een Tesla, maar "Phantom breaking" lijkt me wel wat ver gaan. ;)
:+

voor diegene die m niet snappen: breaking is breken, braking is remmen...

• MtC

MtC

AndRo555 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 19:37:
[...]

Trek het lekker in het onbenullige...

Bepaalde items waar type-goedkeuring over aan gaan gaat ook gewoon over de software en hardware als geheel. Of denk je echt dat als ik/men de software van een CAN gaspedaal zo afstel dat de CAN controller blijft hangen op volgas als je ook maar iets van input geeft, dat dat ok is? Is maar een software update hoor, hardware verandert niet. 8)7

[...]

Wie trekt het in het onbenullige?

Ik heb op bijna 20k kilometer welgeteld één phantom brake gehad. Velen met mij hebben er zelden of nooit last van. Als Tesla dit dan wil aanpakken door een OTA update, zouden ze volgens jou een nieuwe type-goedkeuring nodig hebben?

En alsof Tesla het gaspedaal zo instelt dat je plankgas geeft. Waar gaat het hier eigenlijk over?

• GeeMoney
  • Laatst online: 10:51
@MtC dan ben je een van de weinigen denk ik. Ik ken 4 personen met een Tesla en allemaal hoor ik ze er regelmatig over. Anyway, ik kan me wel voorstellen dat als Tesla in de remmerij wijzigingen aanbrengt dit wel door een soort type goedkeuring of instantie heen moet. Ze passen immers een basaal en noodzakelijk onderdeel van de auto aan.
Er zijn volgens mij marges opgesteld en als je daarbinnen blijft dan kan het wellicht zonder keuring.

En wel/of geen handleiding is in deze tijd wellicht overbodig. Het is allemaal digitaal beschikbaar en anders in de boordcomputer zelf inderdaad. Wat dan wel handig is, is als dit je verteld wordt bij de koop natuurlijk.

Ik vind het wel wat hebben, een auto ophalen bij een dealer met een kop koffie en wat lekkers en een uurtje allerlei snufjes uitgelegd krijgen :) . Geeft ook gelijk een andere beleving van iets wat toch 50k + kost.
Pagina: 1 ... 58 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: