Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 55 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.164.099 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:30
Remz schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 13:49:
[...]

Net nog even in m'n Teslamate gekeken, een paar interessante:

1. 2.9 dagen geslapen, alles uit = gemiddeld 0,22km/u drain
2. Gisteren 8 uur geslapen op werk (telefoon binnen bluetooth bereik) = gemiddeld 0,3km/u drain
3. Vanochtend 14.3 uur geslapen thuis = gemiddeld 1,21km/u drain (komt doordat hij 15 minuten heeft staan verwarmen voor vertrek).
4. 10 uur in parkeergarage gestaan met Sentry aan = 2,27km/u drain

Het ligt dus enorm aan de omstandigheden.
Goed geregeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teslalrp
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-12-2023
Ik heb nu alles gelezen om Sentry mode te activeren. SSD / USB. Wie heeft goede ervaringen met een (goedkope) oplossing?
Sentry werkt alleen in voorste USB, werkt een splitter dan aangezien nu de USB aansluitingen gebruikt worden voor draadloze telefoonoplader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-09 16:08

DeFeCt

je wéét toch

Teslalrp schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 15:57:

Sentry werkt alleen in voorste USB, werkt een splitter dan aangezien nu de USB aansluitingen gebruikt worden voor draadloze telefoonoplader.
Ja dat werkt

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vulcan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:34
Malt007 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:43:
Voor degene die weleens op de A27 van Hilversum naar Utrecht rijden, gaat de AP bij jullie ook naar 90km per uur ter hoogte van de afrit Hilversum? Geen idee waarom hij dat doet, lijkt me niet dat er een maximum van 90 geldt op de afrit zelf?
Ja, is bij mij ook daar. Het enige wat ik kan verzinnen is de nieuwe wegindeling daar, dat de auto denkt op de oude afrit te rijden wat dan 90 is/was. Wat raar zou zijn want de huidige navigatiekaarten komen overeen met de nieuwe wegindeling.

Wat ik nog niet heb geprobeerd (ik zet AP nu gewoon uit op dat stuk om een gevaarlijke rem-actie te voorkomen) is op de meest linker strook te gaan rijden en dan AP in te schakelen. Volgens mij, natte vingerwerk, is de linker baan nog op de GPS positie van de snelweg met de oude wegindeling. Klinkt dat logisch?

Je kan het laten, je kan het doen of je kan het laten doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-09 21:39
vulcan schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 16:51:
[...]

Ja, is bij mij ook daar. Het enige wat ik kan verzinnen is de nieuwe wegindeling daar, dat de auto denkt op de oude afrit te rijden wat dan 90 is/was. Wat raar zou zijn want de huidige navigatiekaarten komen overeen met de nieuwe wegindeling.

Wat ik nog niet heb geprobeerd (ik zet AP nu gewoon uit op dat stuk om een gevaarlijke rem-actie te voorkomen) is op de meest linker strook te gaan rijden en dan AP in te schakelen. Volgens mij, natte vingerwerk, is de linker baan nog op de GPS positie van de snelweg met de oude wegindeling. Klinkt dat logisch?
Zal het morgen volgende week eens proberen als je ook veilig 100 kan rijden op de linker strook :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remz
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:44
MrBasta schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:25:
[...]

Hierbij mijn overzichten van een paar dagen, dit zijn dagen dat ik ook met de auto gereden heb e.d. dus zijn geen aaneengesloten dagen stilstaan.

[Afbeelding]
Ik twijfel sterk aan die gegevens...
Zeker die eerste, dat zou betekenen dat er maar 6w verbruik continu is over 23 uur. Dat is echt bizar laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22-09 07:49
Remz schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 16:59:
[...]

Ik twijfel sterk aan die gegevens...
Zeker die eerste, dat zou betekenen dat er maar 6w verbruik continu is over 23 uur. Dat is echt bizar laag.
Ik denk ook dat de meting wat raar gaat daar, maar meerdere mensen die dat hier aangeven, dus denk dat het zou moeten kunnen. Al heb ik van de anderen nog geen feiten gezien.

Het zou de 0.041 km/u zijn die wat mensen hebben gerapporteerd. 20% van wat Tesla zelf als indicatie geeft in de manual

[ Voor 9% gewijzigd door JohanB op 10-03-2020 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-09 22:00
JohanB schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 13:52:
[...]

Heb je een paar teslafi shots oid om dit te laten zien? Dan blijven we zo fact based mogelijk

Voor nu lijk jij dus op 0.11 km/u te zitten (1% * 550 km range / 48 uur)
Ik werk niet met zo'n apps.
Aangezien die ook energie verbruiken, en het mij voor de rest niet zo belangrijk is :)

@kdeboois
Ja, want wij kunnen iemand hier direct zeggen dat ligt daar en daaraan. Ik ben geen automechanieker en nog veel minder een kenner van batterijen. En bijna niemand hier.
Als ik logs kon opvragen van iedereen die hier problemen had, met plezier.

Maar dus, jij verwacht dus dat er altijd een klaar en duidelijk antwoord wordt gegeven bij een probleem/vraag met zoveel verschillende parameters en een tekort aan informatie.

Voor zover ik weet deelt iedereen hier gewoon een mening en zijn eigen ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15:32
Malt007 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:43:

Voor degene die weleens op de A27 van Hilversum naar Utrecht rijden, gaat de AP bij jullie ook naar 90km per uur ter hoogte van de afrit Hilversum? Geen idee waarom hij dat doet, lijkt me niet dat er een maximum van 90 geldt op de afrit zelf?
Ik heb dat ook op hetzelfde punt! En had dat dit week overigens op de A4 tussen Den Haag richting Amsterdam ook. Zou dit een stukje negative reenforcement zijn van het algoritme?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:20
Markovichi schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 13:58:
Wellicht een hele domme vraag, maar hoe werkt Teslamate precies? Ik heb geen raspbery oid, alleen een windows 10 laptop. Kan ik het dan alsnog gebruiken en zo ja hoe?
TeslaMate verschilt ook met de andere oplossingen in dat je de data in eigen beheer hebt. Je kan dus zelf kiezen waar je het opslaat. Mocht je zoals eerder vermeld niet zelf een server hebben kan je er ook bijv. 1 nemen in de cloud.
Ik heb zelf hier nog een linkje gepost met hoe je dat in Microsoft Azure kan doen.

Eigenlijk het enige dat je nodig hebt is iets dat permanent aanstaat :-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanB
bottom line schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 18:29:
[...]
Voor zover ik weet deelt iedereen hier gewoon een mening en zijn eigen ervaring.
Goed, daar zit het grote verschil dan dus denk ik. Ik ga juist altijd naar Tweakers voor de feiten en technische achtergronden. Voor meningen en ervaringen ga ik wel naar het Libelle forum.

Dan de summary van wat ik heb geleerd:

Conclusie
Ik hoef niet naar het Tesla service center, mijn ~0.4 km/u (~200 km in 18 dagen) lijkt niet heel gek in the greater scheme of things

Phantom drain statistieken
  • Bewezen ranges hier gaan grofweg van 0.17-1.2 km/u (afgetopt voor extremen)
  • Tesla rapporteert 0.2 km/u dat met een korreltje zout maakt het 0.2-0.4 km/u. Waar 0.4 ook de modus is van STATS, dus dat lijkt duidelijk als range aan de conservatieve kant
0.2-0.4 km/u is 1-2% per dag - Misschien goed om in topic opening te zetten?

Hoe verder te limieteren als dit je stoort
  • Zet smart summon standby
  • Zet wifi uit
  • Zet sentry mode uit
  • Zet dog & camp mode uit
  • Zet cabin overheat protection uit
  • Gebruik je Tesla app niet te vaak, dan wordt ze wakker en gaat weer verbruiken
  • Wees voorzichting met third party apps, sommige zijn goed, anderen blijven je beestje wakker houden
  • Gebruik niet meer dan 1 third party app, ook al doen ze het los goed, samen kunnen ze haar wakker houden
  • Als je helemaal geen third party meer wil; verander je wachtwoord, dan weet je zeker dat niemand meer lurked
  • Als je auto veilig staat, car alarm uitzetten, sommige sites zeggen tot 1% per dag
Heb ik nog iets gemist?

[ Voor 8% gewijzigd door JohanB op 10-03-2020 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-09 11:55
bwernsen schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 18:29:
[...]

Ik heb dat ook op hetzelfde punt! En had dat dit week overigens op de A4 tussen Den Haag richting Amsterdam ook. Zou dit een stukje negative reenforcement zijn van het algoritme?
Ik heb vorige week twee keer den haag naar Amsterdam gereden, maar niet opgemerkt, waar was dat precies? Was trouwens wel in de spits, en reed primair op de linker baan..

Ik merk in sommige gevallen dat als je rechts rijdt hij de snelheid verlaagt bij afritten. Maar bijvoorbeeld ook A12, Utrecht richting Gouda op de parallelweg, waar je zowel de afslag naar A2 hebt als (100m verder) de invoeging op de hoofdbaan. Daar gaat hij ineens van 100 naar 80. Het blijft gewoon opletten (hoewel ik moet toegeven dat ik echt steeds meer op AP vertrouw) om die onverwachte rem acties op te vangen. Laatst trouwens een Phantom drain waarvan de bumperklevende BMW extreem boos werd en rechts naast me ging rijden en schreeuwen en gebaren etc. In dit geval was zijn reactie met name ingegeven door het feit dat het redelijk gevaarlijk was omdat hij bumperkleefte. Ik heb lachend twee middelvingers opgestoken, idioot. :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
@JohanB weet je zeker dat je de wifi telkens weer moet uitzetten? Hier 1x uitgezet en hij staat nog steeds uit. Alleen als ik em handmatig aanzet gaat die aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:54
Spitsstroken en de AP zijn wel een dingetje. Daar snapt onze Tesla weinig van. Ene moment stuurt hij je gewoon de afrit op (er lopen lijnen schuin over de spitsstrook) en even later een rijbaan naar links.

Op zich logisch wellicht ivm de belijning, maar niet fijn dat hij de belijning kiest boven auto's die naast je rijden. Ook liet de AP maar moeilijk los, waardoor er een flinke slingerbeweging volgde. Onprettig.

Rijden jullie dus ook niet met AP op een spitsstrook?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koifim
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
JohanB schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 19:19:
[...]

Dan de summary van wat ik heb geleerd:

Conclusie
Ik hoef niet naar het Tesla service center, mijn ~0.4 km/u (~200 km in 18 dagen) lijkt niet heel gek in the greater scheme of things

• Tesla rapporteert 0.2 km/u dat met een korreltje zout maakt het 0.2-0.4 km/u. Waar 0.4 ook de modus is van STATS, dus dat lijkt
    duidelijk als range aan de conservatieve kant
Dit is 1-2% per dag - Misschien goed om in topic opening te zetten?
Dit is niet mijn ervaring. Ik heb mijn tesla vorige week nog een week lang niet gebruikt (7 dagen) en totaal niet in de app gekeken en was 2% batterij verloren. Gaat om SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
JohanB schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 19:19:
[...]

• Tesla rapporteert 0.2 km/u dat met een korreltje zout maakt het 0.2-0.4 km/u. Waar 0.4 ook de modus is van STATS, dus dat lijkt
    duidelijk als range aan de conservatieve kant
Dit is 1-2% per dag - Misschien goed om in topic opening te zetten?
https://cleantechnica.com...tesla-model-3-in-63-days/

Staat trouwens in de OP. (nuja, post 2 eigenlijk)
Ik heb mijn auto geparkeerd en er zijn enkele % afgegaan! Hoe kan dat?
Normaal gezien zou je Tesla 7 maanden mogen stilstaan vooraleer je batterij volledig leeg is. Dit kom overeen met 1% per 2 dagen.
Redenen waarom jou batterij sneller daalt: sentry mode staat op; je kijkt teveel naar de app, waardoor je M3 niet in diepe slaap geraakt; bij het afkoelen van de batterij na een rit, bij een koude nacht.

[ Voor 27% gewijzigd door bottom line op 10-03-2020 19:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
Caelorum schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 19:30:
@JohanB weet je zeker dat je de wifi telkens weer moet uitzetten? Hier 1x uitgezet en hij staat nog steeds uit. Alleen als ik em handmatig aanzet gaat die aan.
Oeh goeie! Dat dacht ik te lezen in wat posts hierboven en op andere fora. Niet zelf getest - aangepast!
Ik probeer n=1 dus juist te vermijden, vooral voor "non-normal" situaties weergeven. Ik zoek een representatieve waarde voor dagelijks gebruik. Als ik de de accu eruit trek heb ik ook 0% drain
Staat trouwens in de OP. (nuja, post 2 eigenlijk)
Maar dus met een factor 2-4 verschil. Als we achteraf tegenvallend gezeur op dit forum willen voorkomen is een update misschien op z'n plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teslalrp
Vanavond update 2020.8 geïnstalleerd. Duurde toch wel ca. 45 minuten via WiFi. Ben benieuwd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:30
NiGeLaToR schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 19:33:
Spitsstroken en de AP zijn wel een dingetje. Daar snapt onze Tesla weinig van. Ene moment stuurt hij je gewoon de afrit op (er lopen lijnen schuin over de spitsstrook) en even later een rijbaan naar links.

Op zich logisch wellicht ivm de belijning, maar niet fijn dat hij de belijning kiest boven auto's die naast je rijden. Ook liet de AP maar moeilijk los, waardoor er een flinke slingerbeweging volgde. Onprettig.

Rijden jullie dus ook niet met AP op een spitsstrook?
Ik let altijd op hoe de lijnen lopen, dit soort spitsstroken met diagonale lijnen gaat wisselend, soms gaat het goed, soms wappert hij even en soms wil hij hem er helemaal afsturen.

Als het druk is zet ik hem meestal in de baan ernaast. Als het rustig is, rijd ik met handen op het stuur.

Heb in Duitsland ook een paar keer gehad dat er opeens een stuk van een paar 100 meter was zonder lijnen op de snelweg. Ging de eerste goed, de tweede keer kreeg ik een autopilot abort.

Conclusie: daar moet je dus op letten idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teslalrp
Zie nu idd Allegro oplaadstations in navigatie staan. Radiogeluid doet het niet meer bij update. Meer mensen last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-09 13:55
Teslalrp schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 20:46:
Vanavond update 2020.8 geïnstalleerd. Duurde toch wel ca. 45 minuten via WiFi. Ben benieuwd
Welk model rijd je ?

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
JohanB schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 19:47:
[...]

Oeh goeie! Dat dacht ik te lezen in wat posts hierboven en op andere fora. Niet zelf getest - aangepast!

[...]

Ik probeer n=1 dus juist te vermijden, vooral voor "non-normal" situaties weergeven. Ik zoek een representatieve waarde voor dagelijks gebruik. Als ik de de accu eruit trek heb ik ook 0% drain

[...]

Maar dus met een factor 2-4 verschil. Als we achteraf tegenvallend gezeur op dit forum willen voorkomen is een update misschien op z'n plaats.
Ik kan 100'en bronnen vinden die gelijkszins zijn.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WrDqNET.png?1
  • Sentry mode aan: 2,1km per uur
  • Sentry mode uit: 1,75km per uur
  • Als je hem echt laat doorslapen: 0,17km per uur
Kan je situatie N=1-a anders even verduidelijken? of N = 1-ab of N=1+c of N=1+a+c-bx. Je ziet waar ik naartoe ga ;)
N=1 is het enige waar we vanuit moeten gaan. Ook de reden waarom WLTP en EPA tot stand is gekomen. Niet omdat elke weg / snelheid / verkeer uniform is voor range. Moet ik anders ook in de OP zetten dat het bereik 300km is voor de LR en 150 voor de SR+? Houdt veel gezeur tegen volgende winter hopelijk :+

TMC topics:
Vampire drain topic M3
Drain waardes van TeslaFi die niet kloppen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teslalrp
Performance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 22:24
Nog wat cijfers in het kader van de phantom drain. Die van mij (SR+) verliest ongeveer tussen de 0,12 en 0,3 km per uur (volgens TeslaFi). Per sleep is dat enigszins anders. Wat precies de reden is voor het verschil durf ik niet te zeggen, maar het kan bijvoorbeeld ook te maken hebben met de temperatuur.

Mijn ervaring met de SR die een week (5 dagen) stil heeft gestaan toen ik in het buitenland was kwam hier ook wel redelijk mee overeen. Toen ben ik ongeveer 4 a 5% verloren (maar toen had ik nog geen TeslaFi)

200km aan range verliezen is dan volgens mij ook vrij veel. Ik kan alleen geen tips meer bieden dan de tips die je ondertussen zelf ook al hebt verzameld. Ik verwacht ook niet dat Tesla hier veel aan zal doen, maar misschien verandert het uit zichzelf (na bijvoorbeeld een softwareupdate)

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
bottom line schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 21:34:
Ik kan 100'en bronnen vinden die gelijkszins zijn.
Behalve dan dat dit compleet andere getallen zijn dan je eerdere posts. e.g.
bottom line schreef op maandag 9 maart 2020 @ 19:04:
Sentry mode uit, en niet inloggen op de app.
Dat zorgt voor een maximaal verbruik van 1% per 2 dagen.
Minimal verbruik volgens je laatste bericht
25 W * 24 hr / 47.5 kWh = 1.3 % per dag voor SR
25 W * 24 hr / 72.5 kWh = 0.8% per dag voor LR

Dat is een factor 2-3 verschil met je andere statement, terwijl ik hier kies voor "minimum" (25W) en jij zegt "maximaal" verbruik.

Een minimum verlies van 0.8-1.3% per dag lijkt inderdaad in lijn met mijn eerdere bevindingen zoals hierboven gedeeld - en wat Tesla in de manual heeft (en zo'n statement had ons allemaal veel tijd gescheeld). Alhoewel ik ook niet op deze n=1 af zal gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 13:07
Hier ook binnen op mijn LR AWD. Zal zo even naar buiten lopen om de release notes te fotograferen.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
Bij mij sprong hij na een tijdje van 100% gedownload terug naar 60%, dus ik zat daar nog wel ff want moest via hotspot ;-)

Vanochtend al vroeg met de trein, dus heb nieuwe opties nog niet kunnen bekijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Tassadar32 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 07:48:
[...]

Hier ook binnen op mijn LR AWD. Zal zo even naar buiten lopen om de release notes te fotograferen.
Die staan allang online joh :P

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben nog iets verder in mijn sluipverbruik gedoken. Ik denk echt dat hij tijdens het parkeren meer verbruikt dan zou moeten.

Ik rijd van 90% leeg naar 41%.

Het verbruik sinds laden:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49646415993_c6d40b5064_z.jpg
30kWh met 49% accu.
Dan kom ik op 61kWh bruikbaar uit met de LR

Ga ik laden:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49646416013_81dca67af9_z.jpg
Van 41% naar 89% laden is met 36kWh gelukt.
Dan kom ik op 75kWh bruikbaar met de LR

Dus op 36kWh mis ik 6kWh aan capaciteit en heb ik 30kWh netto.
Voor de duidelijkheid:
Wifi = uit
Sentry = uit
Geen 3th party apps

Als ik 's ochtends de auto open, moet hij nog wakker worden (herkennend aan de pincode niet direct kunnen invullen). Dus hij gaat echt slapen in de nacht.

Ik mis gewoon structureel 20% in de praktijk van mijn accu lijkt het.

Zo heb ik laatst een lang stuk gereden en wilde ik ook eens kijken wat ik nu red met de LR:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49617658517_53010285c6_z.jpg
Kom ik ook op 62kWh netto capaciteit.
Van 90% naar 7% in 260km, voornamelijk VMAX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Iemand al de verbeterde visuals gespot na de laatste update? Heb er nu 2x aan gedacht bij een stoplicht maar niks te zien op het scherm.

Wel lekker zuinig nu het wat warmer wordt, vanochtend 160wh/km na een ritje van 40km. Dat was gisteren nog 190 bij hetzelfde rijgedrag. Die paar graden maken een hoop uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Malt007 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 10:04:
Iemand al de verbeterde visuals gespot na de laatste update? Heb er nu 2x aan gedacht bij een stoplicht maar niks te zien op het scherm.

Wel lekker zuinig nu het wat warmer wordt, vanochtend 160wh/km na een ritje van 40km. Dat was gisteren nog 190 bij hetzelfde rijgedrag. Die paar graden maken een hoop uit.
Heb je wel HW3?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Ja, zie wel pylonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je hebt de release notes gelezen?
The driving visualization can now display additional objects which include stop lights, stop signs and select road markings. The stop sign and stop light visualizations are not a substitute for an attentive driver and will not stop the car. To see these additional objects in your driving visualization, tap Controls > Autopilot > Self Driving Visualization Preview.
@BlakHawk Volgens mij blijft het wat gokken op basis van verbruik. Helemaal nu met lagere temps. Denk dat er alleen met Scan my Tesla meer concrete info boven water te krijgen is. Misschien toch maar eens de EUR 100,- investeren. Maar wacht nog even op de bevindingen van @Stef87; schiet eens op joh. :+

[ Voor 21% gewijzigd door Inspired op 11-03-2020 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Inspired schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 10:18:
[...]

Je hebt de release notes gelezen?

[...]
Neuh :P thx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inspired schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 10:18:
@BlakHawk Volgens mij blijft het wat gokken op basis van verbruik. Helemaal nu met lagere temps. Denk dat er alleen met Scan my Tesla meer concrete info boven water te krijgen is. Misschien toch maar eens de EUR 100,- investeren. Maar wacht nog even op de bevindingen van @Stef87; schiet eens op joh. :+
Ik ben wel heel benieuwd naar ervaringen van anderen.
Sentry mode staat nu volledig uit.

Tijdens de lange rit van 260km heb ik hem wel geactiveerd tijdens de lunchstop, omdat hij wat afgelegen geparkeerd stond, maar verder ook uit.

Niet voorverwarmd, dus je noemt kou, maar het verschil tussen laden (36 kWh) en verbruik (30 kWh) is toch automatisch sluipverbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 10:37:
[...]

Ik ben wel heel benieuwd naar ervaringen van anderen.
Sentry mode staat nu volledig uit.

Tijdens de lange rit van 260km heb ik hem wel geactiveerd tijdens de lunchstop, omdat hij wat afgelegen geparkeerd stond, maar verder ook uit.

Niet voorverwarmd, dus je noemt kou, maar het verschil tussen laden (36 kWh) en verbruik (30 kWh) is toch automatisch sluipverbruik?
Mja, of toch een gedeelte van de accu die niet beschikbaar is. Al is dat wat gek met een warme auto/accu na een lange rit. Aan de andere kant, Tesla kan misschien ook wel zover gaan om info mbt lokaal weer mee te nemen. Als ze bijvoorbeeld zien dat het <10 graden is/wordt zetten ze misschien al 2/3% "uit". Maar nogmaals; blijft allemaal wat gokken. Helemaal zonder iets als Scan my Tesla. Heb ook nog steeds wel het gevoel dat het bij 15+ toch weer wat beter is allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
@BlakHawk pincode niet direct kunnen invullen heb ik ook wel eens terwijl die wakker is gebleven. Ook als ik bijv. Paar minuten van tevoren via de app de verwarming aanzet dus weet niet of dat een goede indicatie van slapen geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElonDusk
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 01-09 23:51
Iemand die al stoplichten ziet op het scherm? :) pics please

[ Voor 13% gewijzigd door ElonDusk op 11-03-2020 13:43 ]

Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autopilot
  • Laatst online: 19-07-2023
ElonDusk schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 13:42:
Krijg je dit ook te zien als je geen FSD hebt maar wel HW3?

Tesla Model 3 SR+ Metallic Blue, Black, Aero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djie
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-09 22:43
Haha nee, maar ik heb wel het idee dat de Tesla (al sinds oude firmware) matrix borden boven de weg leest. Steeds op de A12 onder Utrecht (parallelbaan) gaat de cruisecontrol van 85km/u naar 80km/u bij de bovenhangende matrix borden. Toeval? Heb nog niet ergens anders getest... meestal met matrix borden kun je die snelheid niet halen haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElonDusk
Autopilot schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:02:
[...]

Volgens de berichten wel

Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidfever
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

Djie schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:05:
[...]

Haha nee, maar ik heb wel het idee dat de Tesla (al sinds oude firmware) matrix borden boven de weg leest. Steeds op de A12 onder Utrecht (parallelbaan) gaat de cruisecontrol van 85km/u naar 80km/u bij de bovenhangende matrix borden. Toeval? Heb nog niet ergens anders getest... meestal met matrix borden kun je die snelheid niet halen haha.
Zeker toeval, ik heb op een stuk van mijn woon/werk rit ook steeds op hetzelfdepunt dat de navi teug naar 100 gaat Helaas leest de model 3 nog niets van borden of matrixborden, dat is echt een grote omissie wat mij betreft (en ook een kritieke feature voor FSD).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Autopilot schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:02:
[...]

Ja. Bij een collega zonder FSD gezien. (Met HW3, en met de laatste update.) Ziet er gewoon zo uit; YouTube: YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-09 14:26
Ik schrik mij soms rot van de verwarring met parallelbanen. Dan schiet de CC opeens van 130 terug naar 80.. bedankt hè. Altijd goed blijven opletten met de voet klaar bij het pedaal om te corrigeren op dat soort stukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:35
Ik neem aan dat winterbanden minder zuinig rijden dan zomer? M3 SR+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TweakerVincent schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:41:
Ik neem aan dat winterbanden minder zuinig rijden dan zomer? M3 SR+
In principe wel ja. Al kan een hele goede winterband misschien zuiniger rijden dan een chinese vierkante zomerband. :) Maar doorgaans is een zomerband zuiniger ja. Maar in de praktijk zal het niet veel meer dan enkele procenten schelen.

[ Voor 9% gewijzigd door Inspired op 11-03-2020 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:31

doc

Ja stoplichten, pijlen op de weg en fietsers op de weg (niet de fietsers zelf maar fietspad aanduiding) laat hij nu keurig zien. HW3 zonder FSD :)

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
Divak schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:37:
Ik schrik mij soms rot van de verwarring met parallelbanen. Dan schiet de CC opeens van 130 terug naar 80.. bedankt hè. Altijd goed blijven opletten met de voet klaar bij het pedaal om te corrigeren op dat soort stukken.
Ik zou het liefst gewoon hebben dat je het ergens uit zou kunnen zetten. Totdat ze een werkende CC hebben (voor Europa). Op de reuze wegen in Michigan waar ik laatst reed zal hij het vast goed doen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 14:33
doc schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:25:
[...]

Ja stoplichten, pijlen op de weg en fietsers op de weg (niet de fietsers zelf maar fietspad aanduiding) laat hij nu keurig zien. HW3 zonder FSD :)
Zijn er al SR+ 2020 modellen met HW3 die deze (of in elk geval al een 2020 fw hebben mogen ontvangen)?

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_Uud9gqSTdVmTT-SbHGaR2FRtc=/800x/filters:strip_icc()/f/image/JXfd6yL3aVqHGxGTaxqQz1Es.jpg?f=fotoalbum_large
Hij pakt ook de pijlen op de weg, had ik nog niet eerder gezien. Bij bovenstaande situatie pakte hij niet de kleuren van de overige lichten, deed hij meestal wel goed en verandering van kleur pakt hij ook erg snel op.

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:28
Vanmiddag proefrit gemaakt in een M3 LR. Erg gaaf, je hoort veel lovende verhalen over alle snufjes, maar als je eenmaal daadwerkelijk in aanraking komt, er mee kan rijden en het zelf allemaal 'ervaart' ben je verkocht.

Mag in juli m'n nieuwe bak bestellen. Wordt een SR+, vermoedelijk blauw met standaard interieur. Hoop dat ie nog in 2020 geleverd kan worden.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@MasterMaceMichu Wat is technologie toch cool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
Ja, echt heel cool om te zien wat er allemaal door software aanpassingen wordt toegevoegd. Dat doet geen enkel merk Tesla na!

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bottom line
Ik haat lange video's, maar dit is tenminste een keertje nuttig (en vooral leuk om te zien!)

Begin vanaf minuut 2 ongeveer.
V2 trackmode. P only. Speelgoed B) en alle gegevens zijn downloadbaar in een csv bestand.

[ Voor 10% gewijzigd door bottom line op 11-03-2020 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katseviool
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-09 18:15
Mooie update die 2020.08 - leuk dat de Performance weer iets unieks krijgt met die track mode v2 :) moet zelf nog even geschikt terrein zoeken om deze wat beter te testen.

Verder is die FSD preview wel cool! blijft vet dat hij dmv van OTA opeens stoplichten en stopborden kan herkennen. Bij die vorige bak, die nog geen 6 maanden oud was, moest ik langs de Volvo dealer voor een update omdat hij de nieuwe A1 niet herkende _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15:32
bwernsen schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 18:29:
[...]

Ik heb de vaste plek getest. Op de linkerbaan heb je nergens last van. Ik denk dat op die punten de AP in de war is om te bepalen op welke baan je rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:52
Katseviool schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 19:34:
Bij die vorige bak, die nog geen 6 maanden oud was, moest ik langs de Volvo dealer voor een update omdat hij de nieuwe A1 niet herkende _O-
Gewoon uit nieuwsgierigheid, ben je toen ook echt naar die dealer gegaan ?

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:57
Nu ik op vakantie ben kom ik er achter hoe snel je verwend bent met de M3:
Op de snelweg moet je steeds zelf gasgeven/remmen/schakelen/sturen;
Sowieso schakelen/koppelen is ouderwets (gaat trouwens ook ouderwets, dus zonder nadenken)
Ik vergeet steeds de sleutel uit het contact te halen :+ Dat is vooral grappig.
Bij uitstappen mis ik het knopje om de deur te openen, owja, je moet aan een hendel trekken :P

(VW polo huurauto)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet10
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13-05-2021
@BlakHawk ik had hetzelfde probleem met een enorm verlies van mijn accu. Ook alles uit, geen apps, e.d. toch veel verlies. Ik heb mijn wachtwoord van de Tesla veranderd en toen was het probleem voorbij. Ik had de eerste dag een appje uitgeprobeerd en direct er af gegooid en kennelijk werd er op een server constant mijn auto uitgelezen. Niet echt een fijn idee |:( . Wat mij opviel is dat ik sindsdien in de Tesla-app zie dat de auto wakker wordt gemaakt. Melding staat onder in de app. Je kan checken of jij dat ook ziet. Zo niet, dan valt jouw auto niet in slaap en dan is er iets dat hem wakker houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Piet10 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 20:27:
@BlakHawk ik had hetzelfde probleem met een enorm verlies van mijn accu. Ook alles uit, geen apps, e.d. toch veel verlies. Ik heb mijn wachtwoord van de Tesla veranderd en toen was het probleem voorbij. Ik had de eerste dag een appje uitgeprobeerd en direct er af gegooid en kennelijk werd er op een server constant mijn auto uitgelezen. Niet echt een fijn idee |:( . Wat mij opviel is dat ik sindsdien in de Tesla-app zie dat de auto wakker wordt gemaakt. Melding staat onder in de app. Je kan checken of jij dat ook ziet. Zo niet, dan valt jouw auto niet in slaap en dan is er iets dat hem wakker houdt.
Ik heb nog nooit ergens anders mijn credentials ingevuld, nog nooit third party apps gebruikt.
Auto wordt na 15 minuten (gok) standaard wakker gemaakt bij openen app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet10
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13-05-2021
@BlakHawk maar zie je in de tesla app dat je auto wordt wakker gemaakt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nOOkNiISk4w5LRoWC4F2qbIMADc=/800x/filters:strip_icc()/f/image/pvefdlDKQxrUSVHEgY6sm42L.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:45
ybos schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 20:18:
Nu ik op vakantie ben kom ik er achter hoe snel je verwend bent met de M3:
Op de snelweg moet je steeds zelf gasgeven/remmen/schakelen/sturen;
Sowieso schakelen/koppelen is ouderwets (gaat trouwens ook ouderwets, dus zonder nadenken)
Ik vergeet steeds de sleutel uit het contact te halen :+ Dat is vooral grappig.
Bij uitstappen mis ik het knopje om de deur te openen, owja, je moet aan een hendel trekken :P

(VW polo huurauto)
Herkenbaar!
Mijn vrouw heeft nog een ‘gewone’ auto en ik merk vooral dat one-pedal driving heel snel een automatisme is geworden.
En het feit dat de pookjes anders zijn is elke keer ff nadenken...

Schakelen is daarentegen zo’n automatisme dat ik daar niet over na hoef te denken ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ElonDusk
Smobbo schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 07:22:
[...]

Herkenbaar!
Mijn vrouw heeft nog een ‘gewone’ auto en ik merk vooral dat one-pedal driving heel snel een automatisme is geworden.
En het feit dat de pookjes anders zijn is elke keer ff nadenken...

Schakelen is daarentegen zo’n automatisme dat ik daar niet over na hoef te denken ;)
Vooral als je gas loslaat en de auto lijkt super hard door te rijden :9 . HO SHIT FF REMMEN!

Model 3

Acties:
  • +10 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de mensen die het willen weten. De Bosch Aerotwin A102S ruitenwissers passen perfect op de Model 3 en lijken tot nu toe een stuk beter dan de stock wissers.

Kosten online 3 tientjes oid en wisselen is in 30 seconden gedaan. Doe er je voordeel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Piet10 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 22:00:
@BlakHawk maar zie je in de tesla app dat je auto wordt wakker gemaakt?
[Afbeelding]
Jazeker!
Hij slaapt écht.

Maar het is gewoon structureel:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49650329863_3aca9d4ac5_c.jpg

10kWh verbruik, met een lager verbruik van 180wh/km.

Van 90% naar 73%, dus in 17%...

10kWh / 17% * 100% = 59kWh accucapaciteit...

Ik vind het niet raar dat ik met de Long Range max 260km uit een 90% lading haal...
3 april een afspraak staan, kijken wat ze zeggen.

Dat betekent dus dat ik zelfs met een nette verbruikswaarde van 180wh/km slechts 341km uit de LR peuter.
Dan moet ik hem daarvoor dus helemaal naar 100% laden en naar 0% oprijden. Maar iets zegt mij dat het ook bij 3% lading bij mij klaar is bij leegrijden... Die accu is toch gewoon niet helemaal lekker?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2020 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
@BlakHawk heb je hem ook weleens helemaal leeg gereden en weer tot 100% geladen?
Alles ertussen blijft toch een hoop marge werk inzitten denk ik. Zeker met de manier waarop Tesla die waarden afgeeft als ik het web mag geloven.
Helemaal leeg rijden en helemaal opladen geeft naar mijn idee precies aan hoeveel kWh je erin kan stoppen en dus wat je capaciteit zal zijn?

Zo kreeg ik in mijn E-tron volgens mijn meter voor de lader 84kWh erin. Er zit dus wat verlies in maar redelijk dicht in de buurt van de daadwerkelijke afgegeven capaciteit. En dat bij een buiten temp van 6 graden ofzo.

[ Voor 23% gewijzigd door GeeMoney op 12-03-2020 08:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

GeeMoney schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 08:48:
@BlakHawk heb je hem ook weleens helemaal leeg gereden en weer tot 100% geladen?
Alles ertussen blijft toch een hoop marge werk inzitten denk ik. Zeker met de manier waarop Tesla die waarden afgeeft als ik het web mag geloven.
Helemaal leeg rijden en helemaal opladen geeft naar mijn idee precies aan hoeveel kWh je erin kan stoppen en dus wat je capaciteit zal zijn?

Zo kreeg ik in mijn E-tron volgens mijn meter voor de lader 84kWh erin. Er zit dus wat verlies in maar redelijk dicht in de buurt van de daadwerkelijke afgegeven capaciteit. En dat bij een buiten temp van 6 graden ofzo.
Het probleem is dat bij opladen, ik structureel 75kWh eruit haal.
Maar bij leegrijden zit het keer op keer (zonder uitzondering) rond de 60kWh.

Een week geleden een lange rit gehad, toen dacht ik, laten we nu dan eens écht kijken wat hij kan rijden.
En toen was dit de uitkomst... Word ik niet heel warm van...
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49617658517_53010285c6_c.jpg

90-7=83% verbruikt
260km gereden
52kWh verbruikt

52/83*100= 62kWh capaciteit totaal.

Niet echt tevreden met 260km rijbereik wat daarbij hoort...

Als ik straks mijn eigen laadpaal heb durf ik misschien wel een keer voor de deur de accu helemaal leeg te trekken, maar een AC paal kennen nog aardig wat verliezen toch?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2020 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Zijn er hier nog meer mensen die het daadwerkelijke verbruik bijhouden dmv het daadwerkelijk aantal geladen KWh en de gereden km's? Ik zit nu op ongeveer 7000km en de auto geeft aan 200 Wh/km, als ik dezelfde berekening doe obv geladen KWh, dan zit ik op 240 Wh/km. Toch 20% verlies door laadverliezen en gewoon stilstaan.

Vanochtend weer een phantombrake. Reed op de A27 vanaf Hilversum naar Utrecht en ter hoogte van het tankstation dacht hij dat ik op het terrein van het tankstation reed, gooide de max snelheid naar 40.

Nu voor het eerst ook gebrekkige afwerking geconstateerd, de bekleding/plastic in wielkast iinksachter laat los of is niet goed gemonteerd, steek een beetje uit nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
@BlakHawk dat doet mijn E-tron zelfs beter al is de accu nog wel groter natuurlijk maar inderdaad een gek fenomeen.
Lijkt toch wel dat er iets niet helemaal goed is ?

[ Voor 18% gewijzigd door GeeMoney op 12-03-2020 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Malt007 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 09:14:
Zijn er hier nog meer mensen die het daadwerkelijke verbruik bijhouden dmv het daadwerkelijk aantal geladen KWh en de gereden km's? Ik zit nu op ongeveer 7000km en de auto geeft aan 200 Wh/km, als ik dezelfde berekening doe obv geladen KWh, dan zit ik op 240 Wh/km. Toch 20% verlies door laadverliezen en gewoon stilstaan.

Vanochtend weer een phantombrake. Reed op de A27 vanaf Hilversum naar Utrecht en ter hoogte van het tankstation dacht hij dat ik op het terrein van het tankstation reed, gooide de max snelheid naar 40.

Nu voor het eerst ook gebrekkige afwerking geconstateerd, de bekleding/plastic in wielkast iinksachter laat los of is niet goed gemonteerd, steek een beetje uit nu.
Iedereen met bv Teslafi kan dit zien. Laadverliezen, voorverwarmen en standaard drain kan wel richting 20% gaan ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GeeMoney schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 09:26:
@BlakHawk dat doet mijn E-tron zelfs beter al is de accu nog wel groter natuurlijk maar inderdaad een gek fenomeen.
Lijkt toch wel dat er iets niet helemaal goed is ?
Dat denk ik dus ook, maar hoe kom ik hier verder mee met service?

Het zou ook wel helpen als iemand anders hier met een LR zijn getallen van "sinds geladen" een deelt.
Zit iedereen rond de 60kWh bruikbare capaciteit, of ligt het echt lager bij mij?

Ik heb geen enkel vergelijk.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2020 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 09:35:
[...]

Je hebt screenshots/bewijzen genoeg lijkt me en ik ga ervan uit dat Service extra metingen/data uit kan lezen om in ieder geval de status van de accu te kunnen bepalen?
En met argumenten als: weersafhankelijk en rijgedrag afhankelijk etc. kan je ze af serveren want je verbruik a 202wh/km is bewijs genoeg dat dat het in ieder geval niet is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1-0-Ed
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-07 09:37
Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 08:43:
[...]

Jazeker!
Hij slaapt écht.

Maar het is gewoon structureel:

[Afbeelding]

Ik vind het niet raar dat ik met de Long Range max 260km uit een 90% lading haal...

Dat betekent dus dat ik zelfs met een nette verbruikswaarde van 180wh/km slechts 341km uit de LR peuter.
Dan moet ik hem daarvoor dus helemaal naar 100% laden en naar 0% oprijden. Maar iets zegt mij dat het ook bij 3% lading bij mij klaar is bij leegrijden... Die accu is toch gewoon niet helemaal lekker?
Bespaar jezelf de moeite. Been there, done that, enorme hoeveelheid verspilde energie en het enige wat ik na 3 SC's en 11 maanden tijd terug kreeg was 'alles is nominaal en valt binnen de door Tesla voorgeschreven marges'. Ik redde niet eens 220km ondanks extreem zuinig rijden.

Er is maar 1 oplossing; let it go or get rid of it.

Ik kwam ook max rond de 60kWh uit - er zit zoveel overhead in de auto wat niet gemeten wordt via deze counter dat je geen realistisch beeld kunt krijgen.

Mocht je alsnog dit met Tesla op willen nemen kan ik alleen maar Tilburg SC aanraden; daar krijg je iig vriendelijke bekwame hulp...
Succes!

Gravity sucks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autopilot
  • Laatst online: 19-07-2023
Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 09:35:
[...]

Het zou ook wel helpen als iemand anders hier met een LR zijn getallen van "sinds geladen" een deelt.
Zit iedereen rond de 60kWh bruikbare capaciteit, of ligt het echt lager bij mij?

Ik heb geen enkel vergelijk.
Als je Teslafi hebt, kun je jouw range zien t.o.v. andere LRs met ongeveer hetzelfde kilometerstand via Charges -> Battery Report Beta. Kijk eens op welke percentage jij zit en hoe anderen het doen?

Tesla Model 3 SR+ Metallic Blue, Black, Aero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:58

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Tesla moet in de GUI echt meer inzicht gaan geven in de statistieken, het is nu teveel een blackbox waarbij verschillende rijders ander gedrag waarnemen wat niet verklaarbaar is door het gebrek aan data.

Mijn SR+ verbruikt +/- 1% per dag als ik deze niet gebruik.
Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 08:56:
[...]
Als ik straks mijn eigen laadpaal heb durf ik misschien wel een keer voor de deur de accu helemaal leeg te trekken, maar een AC paal kennen nog aardig wat verliezen toch?
Altijd uitgaan van de bijgeladen kWh's welke wordt weergegeven in het opladen scherm, dit zijn exact de kWh's die rechtstreeks de accu in gaan (dus na laadverliezen en overige verbruikers). Als je meet aan de paal krijg je een vertekend beeld.

[ Voor 51% gewijzigd door revolution-nl op 12-03-2020 11:36 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

1-0-Ed schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 11:09:
[...]

Bespaar jezelf de moeite. Been there, done that, enorme hoeveelheid verspilde energie en het enige wat ik na 3 SC's en 11 maanden tijd terug kreeg was 'alles is nominaal en valt binnen de door Tesla voorgeschreven marges'. Ik redde niet eens 220km ondanks extreem zuinig rijden.

Er is maar 1 oplossing; let it go or get rid of it.

Ik kwam ook max rond de 60kWh uit - er zit zoveel overhead in de auto wat niet gemeten wordt via deze counter dat je geen realistisch beeld kunt krijgen.

Mocht je alsnog dit met Tesla op willen nemen kan ik alleen maar Tilburg SC aanraden; daar krijg je iig vriendelijke bekwame hulp...
Succes!
Nou zojuist gebeld door SC Den Haag.
En inderdaad meneer vond de 260km met 90% lading volstrekt normaal. Geen aanleiding op de afspraak door te laten gaan.

Rond de 60kWh effectieve capaciteit vond hij ook normaal. Omdat “de volledige capaciteit is niet volledig door de klant aanspreekbaar”.

Ik kwam geen steek verder, omdat alles wat ik aangaf en al mijn cijfers als normaal werden bevestigd.

Met andere woorden, iedere andere Long Range rijder ziet deze zelfde cijfers.

Niets mis met mijn accu volgens hem.

Ik heb hem toch wel duidelijk gemaakt dat ik zeer teleurgesteld ben in de prestaties van mijn Model 3.

Hij bleef alles op de temperatuur gooien buiten.

Aangegeven dat ik gisteren zelfde getallen zag met 13 graden buiten.

Antwoord: “13 graden is nog steeds koud”

We gaan hier niet uitkomen, als het blijft met de lente komt er een nieuwe afspraak aan en wil ik dat het verder onderzocht gaat worden.
Autopilot schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 11:10:
[...]

Als je Teslafi hebt, kun je jouw range zien t.o.v. andere LRs met ongeveer hetzelfde kilometerstand via Charges -> Battery Report Beta. Kijk eens op welke percentage jij zit en hoe anderen het doen?
Ja ik ga denk ik eens Teslafi uitproberen...

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2020 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceOnFire
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Jazeker;

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Y981qnTK/teslav.png

Als ik deze cijfers vergelijk met de stats van mn laadpas komt er nog 4% bij. De auto zelf geeft aan gemiddels 187 Wh/km

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1-0-Ed
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-07 09:37
Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 11:34:
[...]

En inderdaad meneer vond de 260km met 90% lading volstrekt normaal. Geen aanleiding op de afspraak door te laten gaan.

Rond de 60kWh effectieve capaciteit vond hij ook normaal. Omdat “de volledige capaciteit is niet volledig door de klant aanspreekbaar”.

Ik kwam geen steek verder, omdat alles wat ik aangaf en al mijn cijfers als normaal werden bevestigd.

[...]

Ja sorry man. Dit is nou eenmaal wat het is. Het zou eerlijker zijn als ze de auto's verkochten als '300km range at best' maarja zo werkt marketing nou eenmaal niet begrijp ik...

Enige EV die ik echt positief heb meegemaakt met range is de KIA Nero. De rest zijn allemaal vergelijkbaar ruk. Ik heb uiteindelijk een thuislader aangeschaft en sindsdien is het weer prettig leven met de Model 3. Expect half the rated range and you'll be fine.

Andere tip is het bereik omzetten naar percentage. Is ook minder storend...

Gravity sucks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

revolution-nl schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 11:31:
Altijd uitgaan van de bijgeladen kWh's welke wordt weergegeven in het opladen scherm, dit zijn exact de kWh's die rechtstreeks de accu in gaan (dus na laadverliezen en overige verbruikers). Als je meet aan de paal krijg je een vertekend beeld.
Dan zit ik op 30kWh verbruikt op 36kWh geladen, zonder sentry, apps, verwarmen etc.

Vrij fors toch?
Misschien eens een excel document en ritten bijhouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:58

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 11:41:
[...]

Dan zit ik op 30kWh verbruikt op 36kWh geladen, zonder sentry, apps, verwarmen etc.

Vrij fors toch?
Misschien eens een excel document en ritten bijhouden?
Ik denk wel reëel als je uitgaat van 10% laadverlies en evt. het opwarmen van het accupakket (Wat onder sommige omstandigheden ook gebeurt als je AC laadt) Het opwarmen van het accupakket kost bij een LR 7kW totdat het accupakket op temperatuur is

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MtC
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-05-2021

MtC

Hierbij ook van mij een plaatje (LR AWD):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vM89heTjDd2OBmu-XKMxywYxnKo=/800x/f/image/ZAtpkN9qryD3aW14IoYt3D5g.png?f=fotoalbum_large

--handige links mogen niet van de mods--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-09 13:55
MtC schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 11:44:
[...]

Hierbij ook van mij een plaatje (LR AWD):

[Afbeelding]
gaaf dat teslamate

Iemand ervaring met teslamate en andere dan de default ingestelde porten? Ik draai al mqqt en grafana op de default porten, daardoor stokte mijn installatie en het toen maar ff gelaten. Heeft iemand wellicht tips hoe ik de boel draaiende kan krijgen? :)

PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
@knights16 pretty sure dat het TeslaMate is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teslalrp

[/quote]

Tesla geeft WLTP bij een LR 560 km aan.
Dan dient het verbruik 135 wh/km te zijn. Een deel van de bruikbare accucapaciteit is niet bruikbaar.

Ik ben echter tot de conclusie gekomen dat rijstijl echt enorm scheelt.
Gistermiddag (geen wind) korte rit 25 km echt heel rustig gereden met verbruik 158 wh/km. Gisteravond lange rit (veel wind) en flink op snelweg doorgereden (130 km) gaf een verbruik van 230 wh/km.

Tesla komt volgens mij pas in actie na een verlies van 30% accucapaciteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietervSk
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:17
Zijn er meer mensen die issues hebben (gehad) met de Bluetooth connection tussen telefoon en M3? Of die er een oplossing voor hebben gevonden?
De laatste dagen lukt het me niet om connectie te krijgen. Aangezien de Spötify optie van Tesla ook nogal karig & gebrekkig is was dat voor mij altijd de route om podcast e.d. te streamen.
Telefoon is een Oneplus 3T. Bluetooth uit en weer aan, restarten van telefoon e.d. heeft tot dusverre geen resultaat opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PietervSk schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 13:32:
Zijn er meer mensen die issues hebben (gehad) met de Bluetooth connection tussen telefoon en M3? Of die er een oplossing voor hebben gevonden?
De laatste dagen lukt het me niet om connectie te krijgen. Aangezien de Spötify optie van Tesla ook nogal karig & gebrekkig is was dat voor mij altijd de route om podcast e.d. te streamen.
Telefoon is een Oneplus 3T. Bluetooth uit en weer aan, restarten van telefoon e.d. heeft tot dusverre geen resultaat opgeleverd.
Heb je hier gekeken en instelling aangepast om te testen? https://teslamotorsclub.c...a-bluetooth.106209/page-3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietervSk
Nee, daar had ik nog niet gekeken. Geprobeerd, je hoort nog of dat 't oploste. Dank in ieder geval!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir Baxx
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:30
Hierbij ook een screenshot van mijn gebruik (LR AWD):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CYN2xy1zrJw0AwyrSaDuF26izOk=/800x/f/image/qbSrm9h0PVCafWLSCY7liwqS.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door Sir Baxx op 12-03-2020 15:44 . Reden: type m3 toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:37
Via Excel voor laadpaal en aflezen in auto, vanaf de winterbanden:
Auto geeft aan verbruik 195 Wh/km, laadpaal 225 Wh/km.
14% verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
JPDeckers schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:53:
[...]

Via Excel voor laadpaal en aflezen in auto, vanaf de winterbanden:
Auto geeft aan verbruik 195 Wh/km, laadpaal 225 Wh/km.
14% verlies.
Ik hou het zelf ook bij in een excelletje, doe ook elke maand een resetje in de auto en hoop het zo goed bij te houden. De maandcijfers wijken nog wat af omdat ik de ene maand op de laatste dag wellicht oplaadt en de andere maand 2 dagen voor het einde, maar de year to date cijfers zijn natuurlijk steeds accurater.

Ben erg benieuwd wat voor verbruik ik in de zomermaanden ga behalen, zit de afgelopen week al op 160 Wh/km wat ruim 20% beter is dan vorige maand. Hopelijk gaat er nog eens 10-20% af als we rond de 20 graden zitten. Als de temperatuur verder omhoog gaat zal de airco wel weer aanmoeten vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crim
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-09 23:52
Sir Baxx schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:43:
[...]

Hierbij ook een screenshot van mijn gebruik (LR AWD):
Dat verbruik van jullie valt nog behoorlijk mee vergeleken met dat van mij. Bij normaal 130 rijden kom ik zelden onder de 230wh/km (Performance).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xd7FE09y6rZ5ZoymVgZ4qKxTzRQ=/800x/f/image/InhWr9Gn6BxnXXX0fWZ6biTI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
[...]

Ik heb hem toch wel duidelijk gemaakt dat ik zeer teleurgesteld ben in de prestaties van mijn Model 3.

We gaan hier niet uitkomen, als het blijft met de lente komt er een nieuwe afspraak aan en wil ik dat het verder onderzocht gaat worden.

[...]

Klinkt als mijn ervaring bij SeC. Monteurs denken ook allemaal dat je rated range op typical kan zetten zoals bij de oudere Model S. (Ze snappen het niet)

Tussen neus en lippen door verwijzen de monteurs je door naar de garantievoorwaarden zoals vermeld op de website (alles tot -30% capaciteit is geen garantie).

Welke garantie heb je dan met de SR+ en LR batterij of recht op:

Maar eerst, Wat is rated range? Rated range is de range die je ziet onder de km/h teller op je display als deze niet op procenten staat. Deze range is gebaseerd op de omgerekende EPA-test range uit de VS. Voor de model 3 SR+ is dat bijvoorbeeld 141wh/km. Als je gemiddeld verbruik 141wh/km is x386 (kilometers bij 100% vol) kom je uit op 54.42kWh bruikbaar. In de auto zie je bij de Energy app ook altijd een lijn waar staat “rated”. Blijf je op deze lijn kan je dus exact de kilometers rijden die je op display ziet. Zie ook www.teslike.com/range

Zolang de Model 3 rijdbaar is kan je met een Longrange uitvoering worst-case maar (rated 510km)x 0.7 = 357km rated range over hebben bij 100% voor Tesla je garantie zou verlenen.

Bij een nieuwe SR+ is dat (Rated 386km)x 0.7= 270km rated range voor je in de garantie valt.

Tegelijkertijd zullen ze bij service center vertellen “batterijcapaciteit is geheim en niet openbaar gemaakt, de resultaten van onze batterijtest is ook geheim en mag je niet zien” Maar deze test kost wel 185€, a.u.b. even daar betalen bij de balie.

Onze Model 3 is fantastisch, maar bovenstaand ben ik echt niet blij mee omdat wij veel capaciteit missen.

Normaal had ik nooit zo’n dure auto gekocht, omdat Tesla overal met nek en schouders boven uit steekt toch gedaan na jaren dromen.
Verder kan ik de techniek als autotechnisch specialist ook goed waarderen en snappen hoe alles werkt, dit maakt heel de auto alleen maar leuker.

Al mijn vrienden zijn dan ook automonteurs, er komt een tweede bij die inmiddels ook bij Tesla lijkt te gaan beginnen.
Sterker nog: ik was bijna zelf een Tesla monteur geweest een paar jaar geleden door mijn ver bovengemiddelde interesse in Tesla..

Terug over range/batterij vs de vloot:

Onderstaand het loggen van onze 100% bij een (omgerekende) warme batterij. De verborgen procenten door lagere temperatuur zijn via Teslafi altijd zichtbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kXTYk2CK36AzMHcWUBl_KLOV-nU=/234x176/f/image/3y5Wrarh6WLKKq3DwuGPcrTS.png?f=fotoalbum_medium

Zie ook “there are 0 users with a lower range”

Oorspronkelijk zaten wij zelf nog een lange tijd een stuk lager (330 km bij 100%) deze is na diverse testen en heeeeel lang voorverwarmen langzaam gekropen naar max 346km, nog steeds erg laag.

**edit** Teslafi kan je een maand proberen met mijn tweakers gebruikersnaam kleine letters (ipv 2 weken zonder). Drain is niets extra voor zover gemerkt, zolang je maar de sleep modus instelling aan zet.

Hier nog een andere tabblad met batterij degradatie tracking. Zoals te zien paar km gestegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iPUBaRjei8mFMLIGgYPxCZYFn1I=/234x176/f/image/udfyKoa5KTkNly4c6yVZh3fi.png?f=fotoalbum_medium
Vs twee weken voor Teslafi waar ik maandenlang slechts 320-335km had:
Rated range bij 100

Nog een praktisch voorbeeld:

Drie uur de auto voorverwarmd, waardoor de batterij 25c warm is geworden. Daarna van 100% langzaam leegrijden om capaciteit te testen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LIU-jHSvMUedTfB4w-BT64AC9Sk=/234x176/filters:strip_icc()/f/image/EudS20vKRET65EF2vOgEwzig.jpg?f=fotoalbum_medium

41.2kWh /94 x100% = 43.8 kWh bruikbaar (bij 100%)
43.8kWh x 0.9 = 39.44 kWh bruikbaar (bij 90%)

Dat valt dus zeker tegen. Dit kán degradatie zijn (of alleen een softwarematige beperking). In de praktijk kwam ik met onze Renault Zoe bij mildere temperaturen in de winter minstens zo ver of verder, welke 41kWh netto bruikbaar heeft.

Omdat Tesla je niet kan helpen heb ik dus ook (al een tijd) ScanMyTesla geprobeerd en ben ik het e.e.a. Aan het monitoren.

(Ik plaats met een edit hier zo foto’s van ScanMyTesla, ik open ook nog een keer een guide/topic)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jy5tBLvfNDDDayLGTLoM_XDwc8Q=/234x176/filters:strip_icc()/f/image/94QWmgCmrVQqnLCQtYNa3b6q.jpg?f=fotoalbum_medium

Let ook op de onbalans tussen laagste en hoogste cel, deze is “normaal” maar 2-8mv maar hier 64mV.

Praktisch zal een cel bij 3.0Volt leeg zijn, 4.2V is 100% vol. Als je veel onbalans hebt kan je niet heel de batterij leeg maken, want je bent afhankelijk van de cel met laagste voltage (om de batterij te beschermen).

Onderstaand de app ScanMyTesla met statistieken zoals “Nominal Full Pack” en Energy buffer. Deze twee bepalen de bruikbare capaciteit bij 100% vol.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TGQ8gRIJ6NAiDru080AXs9qURSE=/234x176/filters:strip_icc()/f/image/jBbMTjQtQ8a9CnOd8Qtowdzy.jpg?f=fotoalbum_medium

Nominal Full pack is slechts 47.1kWh, daar lijkt nog een buffer af te gaan van 2.1kWh (buffer zit onderin bij 0%). Het resterend aantal kWh is (denk ik) de werkelijk bruikbare capaciteit.

(Bij een nieuw model 3 SR+ batterij pakket zit er tot 54.45kWh in als deze nieuw is)

Werkelijke batterij capaciteit is dan 45 kWh bij 100% minus warmte en pompverliezen, welke mijn eerdere berekening van 43.8kWh werkelijk bruikbare capaciteit aan zou tonen.

Nominal Full pack is op zijn laagste 46.4kWh geweest tot nu toe, deze is dus weer iets hoger geworden.

Met Teslafi kan je bovenstaand eigenlijk ook al omrekenen, per dm kan ik evt een ref. link sturen.

Nogmaals mag je alles wat ik schrijf met een korrel zout nemen, maar het staat vast dat ik tussen 12-14% minder bruikbare batterij capaciteit heb.

[ Voor 34% gewijzigd door Stef87 op 13-03-2020 00:31 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Stef87 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 19:47:
[...]

Klinkt als mijn ervaring bij SeC. Monteurs denken ook allemaal dat je rated range op typical kan zetten zoals bij de oudere Model S. (Ze snappen het niet)

Tussen neus en lippen door verwijzen ze je door naar de garantievoorwaarden zoals vermeld op de website (alles tot 30% is geen garantie)

Dus zolang hij rijdbaar is kan je LR kan worst-case maar (origineel 100% epa, 510km x 0.7 =) 357km rated range over hebben bij 100% voor Tesla er iets aan gaat doen. (Fyi: SR+ heeft 386km)

Bij een nieuwe SR+ is dat (386km x 0.7=) 270km rated range.

Tegelijkertijd zullen ze je vertellen “capaciteit is geheim en niet openbaar gemaakt, de resultaten van onze batterijtest is ook geheim en mag je niet zien” Maar wel kost het 185€ a.u.b. even daar betalen bij de balie.

Onze Model 3 is fantastisch, maar bovenstaand ben ik echt (ook) niet blij mee. Normaal had ik nooit zo’n dure auto gekocht, omdat Tesla overal met nek en schouders bovenuit zou steken en ik de techniek als autotechnisch specialist ook goed kan waarderen en snappen hoe alles werkt, maakte het nog leuker. Al mijn vrienden zijn dan ook automonteurs, er komt een tweede bij die inmiddels ook bij Tesla lijkt te gaan beginnen.
Sterker nog: ik was bijna zelf een Tesla monteur geweest een paar jaar geleden door mijn ver bovengemiddelde interesse in Tesla..

Terug over range/batterij vs de vloot:

Onderstaand het loggen van onze 100% bij een (omgerekende) warme batterij. De verborgen procenten door lagere temperatuur zijn via Teslafi altijd zichtbaar.

[Afbeelding]

Zie ook “there are 0 users with a lower range”

Oorspronkelijk zaten wij zelf nog een lange tijd een stuk lager (330 km bij 100%) deze is na diverse testen en heeeeel lang voorverwarmen langzaam gekropen naar max 346km, nog steeds erg laag.

**edit** Teslafi kan je een maand proberen met mijn tweakers gebruikersnaam kleine letters (ipv 2 weken zonder). Drain is niets extra voor zover gemerkt, zolang je maar de sleep modus instelling aan zet.

Hier nog een andere tabblad met batterij degradatie tracking. Zoals te zien paar km gestegen.

[Afbeelding]
Vs twee weken voor Teslafi waar ik maandenlang slechts 320-335km had:
[Afbeelding: Rated range bij 100]

Nog een praktisch voorbeeld:

Drie uur voorverwarmen, batterij 25-30c gestookt. Daarna van 100% langzaam leegrijden:
[Afbeelding]

41.2kWh /94 x100% = 43.8 kWh bruikbaar (bij 100%)
43.8 x 0.9 = 39.44 kWh bruikbaar (bij 90%)

Dat valt dus zeker tegen. Dit kán degradatie zijn (of alleen een softwarematige beperking). In de praktijk kwam ik met onze Renault Zoe bij mildere temperaturen in de winter minstens zo ver of verder, welke 41kWh netto bruikbaar heeft.

Omdat Tesla je niet kan helpen heb ik dus ook (al een tijd) ScanMyTesla geprobeerd en ben ik het e.e.a. Aan het monitoren.

(Ik plaats met een edit hier zo foto’s van ScanMyTesla, ik open ook nog een keer een guide/topic)

[Afbeelding]

Let ook op de onbalans, deze is “normaal” maar 2-8mv maar hier 64mv

En de “grote”

[Afbeelding]

Nominal Full pack is slechts 47.1kWh, daar lijkt buffer nog af te gaan van 2.1kWh (buffer onderin), het overige is (denk ik) werkelijke bruikbare capaciteit. (Bij een nieuw batterij pakket zit 52.5 of meer kWh in bij de SR+ Uitlopend tot 54.45kWh)

Werkelijke batterijCapaciteit is dan 45 kWh bij 100% minus warmte/pompverliezen, welke mijn eerdere berekening van 43.8kWh werkelijk bruikbaar aan zou tonen..

Nominal Full pack is op zijn laagste 46.4kWh geweest tot nu toe, deze is dus weer iets hoger geworden.

Met Teslafi kan je bovenstaand eigenlijk ook al omrekenen, per dm kan ik evt een ref. link sturen.

Nogmaals mag je alles met een korrel zout nemen, maar het staat vast dat ik al ongeveer 12-14% minder range heb.
Ik volg je deels, maar heb inhoudelijk te weinig kennis je volledig te volgen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 22:33:
[...]

Ik volg je deels, maar heb inhoudelijk te weinig kennis je volledig te volgen...
Ondertussen een beetje gewijzigd. Ik hoop iets makkelijker om te lezen.

Met een guide maak ik ook nog een keer een apart topic. Ik snap ook zeker dat het lastig is te volgen, door de aanpassingen is het denk ik wel iets duidelijker gemaakt.

ScanMyTesla laat je een hoop zien in ieder geval. De hardware voor ScanMyTesla doet zijn werk in ieder geval goed.

De batterij van de SR+ geeft aan dat hij 278kW (378pk) aan kan als de batterij warm is van superchargen, maar de motor is (Blijkt) softwarematig begrensd op 220-225kW (306pk).

Verder valt het op dat je maximale vermogen bij een lagere SoC % al flink minder vermogen heeft, nog voordat je de bekende “stippeltjes” ziet op de display.

Motor achter doet volgens ScanMyTesla 360.5 Nm maximaal, maar deze heb ik maar 1x getest.

Er zit dus ruimte voor een flinke upgrade en zie niet in waarom Tesla in de toekomst niet een (betaalde?) upgrade aan zou gaan bieden.

[ Voor 16% gewijzigd door Stef87 op 13-03-2020 00:18 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-09 22:11

BramT

Rule #1

Zeer interessant allemaal. Waar haal je trouwens vandaan dat 2-8mV onbalans "normaal" is? Met je 64mV zit je daar wel flink boven. Als die cell volt min inderdaad de ondergrens van het hele accupakket bepaald dan kan dat 'een paar' %jes schelen onderaan ja.

En dit bij nog geen 20k op de teller :|

Ik twijfel nog tussen een 2020 nieuw model of een 2019 met 45k op de teller... scheelt een kleine 100 netto per maand.

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Stef87
BramT schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 00:25:
[...]

Zeer interessant allemaal. Waar haal je trouwens vandaan dat 2-8mV onbalans "normaal" is? Met je 64mV zit je daar wel flink boven. Als die cell volt min inderdaad de ondergrens van het hele accupakket bepaald dan kan dat 'een paar' %jes schelen onderaan ja.

En dit bij nog geen 20k op de teller :|

Ik twijfel nog tussen een 2020 nieuw model of een 2019 met 45k op de teller... scheelt een kleine 100 netto per maand.
Normaal gesproken is de onbalans lager bij hogere SoC. Ik moet nog meer testen maar er is een goede verklaring.

Stel de batterij bestaat uit 6 “blokken” waarvan er 2 minder goed zijn met iets minder capacitieit, de batterij computer (BMS) moet dan van de 4 goede blokken wat stroom “aflaten/bloeden” aan de mindere blokken.

Als je aan het rijden bent belast je alle 6 de blokken evenredig, de 2 blokken met minder capaciteit raken sneller leeg en moeten worden “bijgevuld” door de goede.

De batterij computer is beperkt In hoe snel je kan compenseren en kan grote verschillen niet zo snel compenseren die bij mij lijken te ontstaan als ik van 100% direct naar 10-20% ga. Uiteindelijk trekt de batterij computer dit ook wel weer recht, maar deze pakt dan capaciteit uit de betere “blokken”.

Het is veel omdat ik dit heb vergeleken met (ondertussen) het hele www zoals bijvoorbeeld met een topic uit teslamotorsclub.

Maar ook: omdat je een cel hebt van 3.2Volt en eentje van 3.17volt in mijn eigen foto, die ruimte daar “tussenin” is praktisch niet bruikbare capaciteit, want laagste cel 3V = batterij stopt er mee. Overigens is het bij andere EV’s normaal om een veel hogere tolerantie te hebben: Tesla is de enige die normaal zo weinig onbalans heeft tussen zijn cellen én mede daarom bij hetzelfde aantal kWh in de batterij verder kan rijden.

Overigens ben ik maar een van de weinige met deze problemen maak je vooral niet te druk. Ik heb dit als sinds de auto nieuw was. Kies dan gewoon voor een 2019? Als het lease is zou ik er ook niet wakker van liggen.. (leasemaatschappij ook niet als het maar bij 1 van de 200 voor zou komen)

Ik heb niemand gevonden internationaal die zo laag zit als ons met zijn SR+ welke dus sinds het begin al capaciteit mist. Het is minder capaciteit/rated-range dan een goede Standard Range (non plus)

**Edit... joepie een +1 van @bottom line op mijn lap tekst... Nu alleen @Verwijderd nog :P

[ Voor 21% gewijzigd door Stef87 op 13-03-2020 00:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Stef87 Lol, ik heb al een paar dagen de elektrische auto's en Tesla topics niet geopend omdat ik zo druk ben geweest met andere dingen. :9

Heb ik iets gemist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:34
[...]

[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eqa3ayzRnl-lZ8vDyGRqXkO576k=/800x/filters:strip_icc()/f/image/UfDdEcZ5mkrswMLJoWUQ6p6v.jpg?f=fotoalbum_large
Gistermiddag; Zoetermeer -> Groningen. Vertrokken met 100% range (zoals je ziet) en kwam thuis met ~ 34% aan (Was uiteindelijk 32% omdat ik op de ring altijd wat sprintjes doe).
In theorie zou ik dus ~ 400 km aan range moeten hebben. Ik moet wel zeggen dat hij op zo'n lange rit echt veel zuiniger lijkt, op mijn 100/150 km enkele reizen haal ik dit verbruik lang niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PietervSk
Update: in combinatie met telefoon vergeten en opnieuw connecten deed dat de trick. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Eddos schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 09:05:
[...]

[Afbeelding]
Gistermiddag; Zoetermeer -> Groningen. Vertrokken met 100% range (zoals je ziet) en kwam thuis met ~ 34% aan (Was uiteindelijk 32% omdat ik op de ring altijd wat sprintjes doe).
In theorie zou ik dus ~ 400 km aan range moeten hebben. Ik moet wel zeggen dat hij op zo'n lange rit echt veel zuiniger lijkt, op mijn 100/150 km enkele reizen haal ik dit verbruik lang niet.
Dus jij verstookt met 84% -> 44kWh...
Dan zit je totaal op 69kWh bruikbaar pack
Pagina: 1 ... 55 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: