Gebruik de zoekfunctie bovenin de pagina (zoeken op "geplastidipt" in "zoeken in dit topic") en ik garandeer je dat je een positief antwoord kunt vinden...Fire69 schreef op maandag 17 april 2023 @ 19:23:
Iemand al geprobeerd om de Gemini's te plastidippen?
Vind het er eigenlijk wel nog goed uitzien
YouTube: Plasti Dipping the Tesla Model Y 19" Aero Wheel Cover
Klopt. Gezien wij goeie afspraken hebben met deze maatschappij, is dit niet een probleem.Guldan schreef op maandag 17 april 2023 @ 18:43:
[...]
bij de een leae auto vraag ik mij dat af. Je hebt toch al een contract ondertekend waarin je eigen bijdrage stond?
Ik had nog een andere video gekeken, die deed ze helemaal, maar ik vond het met het glanzend gedeelte mooier.Oekol schreef op maandag 17 april 2023 @ 19:28:
[...]
Ziet er niet eens verkeerd uit! Maar waarom doet die niet alles in dezelfde kleur dan? Of moet dit 'speels' zijn?
YouTube: Paint Your Tesla Model Y Hubcaps with Plasti-Dip! Better or Worse? Y...
Ik weet ook niet waarom je bij de ene nog een zilveren rand ziet en bij de andere niet...
Had ik gedaan, maar er wordt enkel over logo's en spiegels gesprokenbilgy_no1 schreef op maandag 17 april 2023 @ 19:34:
[...]
Gebruik de zoekfunctie bovenin de pagina (zoeken op "geplastidipt" in "zoeken in dit topic") en ik garandeer je dat je een positief antwoord kunt vinden...
[ Voor 50% gewijzigd door Fire69 op 17-04-2023 19:59 ]
Je zult hier wel altijd een grijze rand van de velgen rondom de wieldoppen blijven zien. Dus een no-go voor mij.Fire69 schreef op maandag 17 april 2023 @ 19:23:
Oh dit is dan wel: Mega lelijk. En dan heb ik het over die zilveren rand en het logo niet zwart.Fire69 schreef op maandag 17 april 2023 @ 19:57:
[...]
Ik had nog een andere video gekeken, die deed ze helemaal, maar ik vond het met het glanzend gedeelte mooier.
YouTube: Paint Your Tesla Model Y Hubcaps with Plasti-Dip! Better or Worse? Y...
Ik weet ook niet waarom je bij de ene nog een zilveren rand ziet en bij de andere niet...
Denk dat die vorige best wel cool was inderdaad! En als je toch Ali doppen koopt kan je dit als backup doen mocht je ze kort rijden
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ik heb net nog een stukje gereden en ik kan hem inderdaad met een kleine beweging naar boven in N zetten (uit D in mijn geval) bij circa 90 km/h. Zonder remmen. Terug naar D tijdens het rijden kan ook gewoon, eveneens zonder remmen: de rechterstalk helemaal naar beneden drukken. @PSP123 het zou dus ook zonder de vluchtstrook op te hoeven zoeken moeten kunnen.Oekol schreef op zondag 16 april 2023 @ 17:27:
[...]
Heb het bericht ook gelezen. Ik reed op TACC op een afrit en het lukte prima om hem in de N te zetten. Niet helemaal doordrukken dan denkt die dat je hem in R wilt zetten en dan krijg je melding dat dit niet kan op hoge snelheid. Klein duwtje omhoog voor 2 seconden zet hem in N bij mij. Nogmaals op de afrit reed nog ongeveer 90 in een bocht, wellicht net er onder. Maar heb absoluut de rem niet aangeraakt. Als TACC afremt zou het wellicht kunnen?
[ Voor 4% gewijzigd door noo op 17-04-2023 20:20 ]
Ze doen er blijkbaar zwarte tape over. Dus op zich kun je de grijze rand maskeren.deryck schreef op maandag 17 april 2023 @ 19:58:
[...]
Je zult hier wel altijd een grijze rand van de velgen rondom de wieldoppen blijven zien. Dus een no-go voor mij.
Deze laat dat zien; https://www.youtube.com/watch?v=CPknK7NxYcI
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Mooi hoe hij dat binnenshuis doet en ook de vloer even een kleurtje geeft. Wat een pannenkoek.Fire69 schreef op maandag 17 april 2023 @ 19:23:

Punctuality is the politeness of kings
Jeroen-Buren in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic"Fire69 schreef op maandag 17 april 2023 @ 19:57:
[...]
Had ik gedaan, maar er wordt enkel over logo's en spiegels gesproken
Deze bedoelde ik. Had de zoekterm al aangepast naar "geplastidipt"...
Ik had 2 offertes:SirLct schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:09:
[...]
Grotere velgen dus hogere kosten voor de banden.
Ook gaat de LM tellen dat ie minder efficient is, dus hogere "brandstof"component van je lease.
En Performance auto, dus wellicht rekenen ze hogere slijtage; of juist snellere afschrijving.
Long Range met 20”
En de Performance
Verschil in lease prijs maandelijks tussen de twee was 100€ (48 maand, 20k p/j)
Uiteraard gevraagd waar dat verschil lag en zat in de aanschaf prijs.
Banden zijn tov 20” niet echt duurder, brandstof component was voor beide auto’s exact hetzelfde.
Verzekering doet mijn leasemij zelf, in mijn geval; Arval.
DirectLeaseGuldan schreef op maandag 17 april 2023 @ 19:04:
[...]
Dat is interessant, welke maatschappij was dat?
PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]
Op het moment dat de wegenbelasting of de verzekeringspremie omhoog gaat, dan weten ze het ook door te rekenen. Andersom lijkt me dan ook niet meer dan normaal...Guldan schreef op maandag 17 april 2023 @ 18:43:
[...]
bij de een leae auto vraag ik mij dat af. Je hebt toch al een contract ondertekend waarin je eigen bijdrage stond?
Twee weken gelden een Model 3 RWD besteld bij Alphabet voor aflevering januari 2024. Zie in hun calculatietool dat zij inmiddels ook de prijsverlaging hebben doorgevoerd. Ben heel benieuwd of ze op mijn vraag ingaan om mijn contract aan te passen…
Probleem is dat de (zilverkleurige) velgrand van de Gemini's bij de standaard doppen er nog onderuit steekt. Wordt even overheen geskipt in het filmpje, maar als ik goed kijk lijkt het alsof er van die velgrandbeschermers omheen zitten (maar kan dat met een wieldop?). Aftermarket-doppen dekken bijna allemaal ook de velgrand af.Fire69 schreef op maandag 17 april 2023 @ 19:23:
Wat verwachten jullie dat er volgend jaar gebeurt met de tienduizenden model 3's uit 2019 die voornamelijk rondrijden vanwege de 4% bijtelling?
Die gaan 2dehands verkocht worden aan prijzen tussen 20 en 30k verwacht ik.Hertog_Martin schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 08:10:
Wat verwachten jullie dat er volgend jaar gebeurt met de tienduizenden model 3's uit 2019 die voornamelijk rondrijden vanwege de 4% bijtelling?
Dat brengt een electrische auto ineens binnen bereik van een hoop meer mensen.
En als ze in Nederland niet verkocht raken, dan zullen die hun weg wel vinden op de internationale tweedehandsmarkten. (lees: als de prijzen in Nederland lager worden dan in pakwek België, Duitsland, Frankrijk, dan zullen er wel ondernemers zijn die ze opkopen en met een paar k€ winst elders gaan verkopen.
Sony A7 iv en wat recycled glas
SR's zijn met name interessant in Nederland vanwege de vele laadpalen, de LR modellen zullen hun waarde waarschijnlijk beter houden gezien die dankzij het supercharger netwerk in heel Europa een goed alternatief zijn op brandstof. Waarschijnlijk zal 2024-2025 pas echt de gebruikte markt voor EV op gang komen en daarmee elektrisch rijden betaalbaar maken. Dit heeft namelijk ook invloed op alle andere EV zoals de eGolf, Leaf, eNiro, Kona en de i3.Hertog_Martin schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 08:10:
Als je nu zelf het risico draagt van de restwaarde van een Model 3 zou ik zeker gaan kijken/rekenen of het niet interessant is om dit jaar te gaan upgraden naar het huidige model met de huidige spotprijzen, de Y of hopen op een refresh van de 3 (Highland).
Mocht ik langere stukken gaan rijden met een nieuwe M3 SR, dan moet ik als ik het goed heb begrepen ongeveer elke 250 kilometer 20 minuten snelladen van 10-80%? Of zit dat anders..
Zou wel logisch zijn dat die wordt aangepast, aangezien zij de auto afrekenen op het moment dat die wordt afgeleverd en dus tegen de lagere prijs.endless90 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 06:22:
Twee weken gelden een Model 3 RWD besteld bij Alphabet voor aflevering januari 2024. Zie in hun calculatietool dat zij inmiddels ook de prijsverlaging hebben doorgevoerd. Ben heel benieuwd of ze op mijn vraag ingaan om mijn contract aan te passen…
Mogelijk stemmingmakerij, of ik heb niet gezien dat lang wachten voor SeC afspraak te maken heeft met slecht leverbare onderdelen (trekhaak bijv.).
Aantallen minder? Geen bizarre uitleveringspiek zoals in 2019, maar het aantal Tesla's op de NL weg neemt toch nog wel toe, neem ik aan?Verder is er weinig onderhoud nodig en ook zijn de aantallen nu minder dan andere jaren.

Ben nu bij Sec Utrecht voor de fluit in de kofferbak. Is echt super lang weggeweest, maar met harde wind terug.
Ze hebben nieuwe inzichten: qua afstelling was het nu voor 90% weg maar als het hard waait dan weer terug. Ik vertelde over de rubbers die de Berlijn niet heeft maar China wel, daar zijn ze niet happig op om die weg te halen, dat kan vaak niet veel kwaad. Echter die is open aan de bovenkant dat gaan ze dicht kitten. Als dat het niet is gaan ze het kleine drie hoekige raampje vervangen aan beide kanten. Daar kan ook een werveling ontstaan naar schijnt. Ben benieuwd!
Ze hebben nieuwe inzichten: qua afstelling was het nu voor 90% weg maar als het hard waait dan weer terug. Ik vertelde over de rubbers die de Berlijn niet heeft maar China wel, daar zijn ze niet happig op om die weg te halen, dat kan vaak niet veel kwaad. Echter die is open aan de bovenkant dat gaan ze dicht kitten. Als dat het niet is gaan ze het kleine drie hoekige raampje vervangen aan beide kanten. Daar kan ook een werveling ontstaan naar schijnt. Ben benieuwd!
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Hou maar rekening met 30 minuten want niet alle laders zijn even snel en heel soms is het drukdatadevil schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 09:07:
Mocht ik langere stukken gaan rijden met een nieuwe M3 SR, dan moet ik als ik het goed heb begrepen ongeveer elke 250 kilometer 20 minuten snelladen van 10-80%? Of zit dat anders..
Bij Sec Zwolle hebben ze gisteren bij mijn Y die rubbers juist weggehaald. Ik haalde een suizend geluid aan bij wat stevigere wind schuin van voren en dit was het eerste wat ze voorstelden. Op de terugweg geen last gehad, moet het wel wat in de gaten houden de komende tijd. Ze hadden het er juist over dat eerder de rubbers er niet opzaten, bij latere modellen wel en ze ze weghalen om het op te lossen.Oekol schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 09:13:
Ben nu bij Sec Utrecht voor de fluit in de kofferbak. Is echt super lang weggeweest, maar met harde wind terug.
Succes, bij mij heeft het verwijderen van de rubbers het opgelost. Zit met dubbelzijdig tape vast aan de klep. Is dus ook eenvoudig weer te bevestigen. Vreemd dat ze dat dan niet willen proberen. Succes in ieder geval. Hopelijk lossen ze het definitief op. Blijft lastig om het geluid goed te reproduceren tijdens zo’n afspraak.Oekol schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 09:13:
Ik ben benieuwd, ik mag 3 mei weer. Hier is het probleem gek genoeg alleen rechts en alleen nog als de wind er haaks op staat.Oekol schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 09:13:
PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]
Afhankelijk van wat je wilt. Je kan ervoor kiezen om kort (15 a 20 min) te laden en 1 of hooguit 2x extra te stoppen of wat langer te laden (20+ min) en iets minder vaak te hoeven stoppen. Bij de eerste zal je vaak tussen de 5 en 60% blijven, bij de ander meer tussen 10 en 80%. Het is maar net wat je zelf prettig vindt.datadevil schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 09:07:
Vaak ben je met korter laden en 1 of hooguit 2x extra stops sneller bij je bestemming dan langer laden doordat laden boven de 60 a 70% langzamer verloopt dan eronder blijven.
Ik meen dat Bjorn Nyland daar ooit eens een Youtube video over gemaakt heeft.
Oeh, ik wist niet eens dat ze er tegenwoordig eentje in Utrecht hadden. Ik woon in Utrecht en ik ga altijd naar Rotterdam, omdat ik daar altijd goed word geholpen.Oekol schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 09:13:
Ben je tot nu toe tevreden over de service in Utrecht?
There's no place like 127.0.0.1
Ik heb mijn auto via werkgever en Lease. (Arval BE)
Via de app op de telefoon kan ik de auto zien en bedienen, en ik kan ook de SUC gebruiken nadat ik een kredietkaart gekoppeld heb.
Maar als ik op een computer inlog op mijn account op de Tesla website, dan zie ik de auto niet.
Is dat normaal?
Moet er nog iets vrij gegeven worden?
Via de app op de telefoon kan ik de auto zien en bedienen, en ik kan ook de SUC gebruiken nadat ik een kredietkaart gekoppeld heb.
Maar als ik op een computer inlog op mijn account op de Tesla website, dan zie ik de auto niet.
Is dat normaal?
ik heb dezelfde situatie en idem voor mij. Dit is volgens mij omdat we geen eigenaar zijn een een bijkomend “rijders” profiel hebbenTommie12 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:22:
Is dat normaal?
Misschien is het al ter sprake gekomen, maar kan het niet vinden als ik op parkeersensoren zoek in dit topic; Wat gebeurt met auto's die wél parkeersensoren hebben na update naar de vision-versie? Schakelt de auto over op Vision ondanks dat de auto wel voorzien is van sensoren?
Laat maar... uiteindelijk nog gevonden op de site van Tesla zelf.. De sensoren blijven zover bekend gewoon actief. Kan natuurlijk altijd alsnog zomaar veranderen
Laat maar... uiteindelijk nog gevonden op de site van Tesla zelf.. De sensoren blijven zover bekend gewoon actief. Kan natuurlijk altijd alsnog zomaar veranderen
[ Voor 23% gewijzigd door Divak op 18-04-2023 10:32 ]
Komt inderdaad omdat je een beperkt rijders account hebt. Bepaalde zaken kun je niet (zien). Weet je zeker dat je zelf een CC moet toevoegen? Bij mijn LM gaan de SuC kosten gewoon rechtstreeks. Ik heb verder geen CC gekoppeld voor SuC. Wel voor Premium Connectivitiy overigens.Tommie12 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:22:
Is dat normaal?
@Inspired niet veel LMs doen dat. De mijne (ook een grote partij) doet het bijv. niet, en de vorige waar deze auto van was deed het ook niet. Die CC moest ik dus zelf koppelen om te kunnen laden en de facturen downloaden en indienen (ik download gewoon de csv export en maak daar een printscreen van).
Ik heb dan wel het geluk dat premium connectivity nog steeds betaald wordt door Tesla
Ik heb dan wel het geluk dat premium connectivity nog steeds betaald wordt door Tesla
Dat zou kunnen maar altijd handig ff te checken. Arval NL gaat ook automatisch. Dus Arval BE wellicht ook. Volgens mij doen de meeste LMs het ook wel tegenwoordig. Maar goed, ik zou het als ik @Tommie12 was gewoon ff navragen.Caelorum schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:42:
@Inspired niet veel LMs doen dat. De mijne (ook een grote partij) doet het bijv. niet, en de vorige waar deze auto van was deed het ook niet. Die CC moest ik dus zelf koppelen om te kunnen laden en de facturen downloaden en indienen (ik download gewoon de csv export en maak daar een printscreen van).
Ja, maar jij hebt geen tankpas dan via de LM? Dan is het logisch dat het niet via de LM gaat..Caelorum schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:44:
@Inspired Ik zit bij Arval NLZe doen het inmiddels standaard, maar niet voor iedereen. En ik heb geen zin ze wakker te maken, want ik wil die gratis premium connectivity behouden.
Dan gaat er iets mis bij je. Wij hebben auto's van LP en Arval. Beide gaan 100% vanzelf. Ook door anderen in de topic al gemeld.
[ Voor 14% gewijzigd door Inspired op 18-04-2023 10:54 ]
Nee, dat heb ik wel.Inspired schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:47:
[...]
Ja, maar jij hebt geen tankpas dan via de LM? Dan is het logisch dat het niet via de LM gaat..
CC zie ik hier zelfs ook niet. Kan er zelf een toevoegen als ik naar het buitenland ga, dan zetten ze hem daarna weer terug.Inspired schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:40:
[...]
Komt inderdaad omdat je een beperkt rijders account hebt. Bepaalde zaken kun je niet (zien). Weet je zeker dat je zelf een CC moet toevoegen? Bij mijn LM gaan de SuC kosten gewoon rechtstreeks. Ik heb verder geen CC gekoppeld voor SuC. Wel voor Premium Connectivitiy overigens.
Ervaring met de MY RWD, maar volgens mij dezelfde batterij. Indien batterij goed geconditioneerd:datadevil schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 09:07:
10-70%: ~21 minuten
10-80%: ~27 minuten
10-90%: ~38 minuten
10-100%: ~ 50 minuten (tot >60 minuten als hij rustig gaat kalibreren aan de Supercharger).
Dat laatste is soms nog OK als je wat rustiger gaat eten onderweg. 90% Past wel bij een Fast-food restaurant bezoek. De eerste twee bij een korte stop voor toilet en koffie. Vooral 70% is zo voorbij. Wil je vooral heel snel laden, dan is een Model 3 LR of een Hyundai Ioniq 6 meer je ding, maar vaak (en zeker met een gezin) is de laadpauze dan te kort om alles te doen...
Qua range hangt het af van omstandigheden (weer, verkeer) en je snelheid.
NB Anderen zullen ervaring hebben met de Model 3 en kunnen wellicht betere details geven. Hier een winter test van Bjorn Nyland: YouTube: Tesla Model 3 SR+ 60 kWh winter range test
In principe heb je ongeveer 57500 Wh in een volle batterij. Bij 90 km/h is het verbruik ongeveer 142 Wh/km, dus dat is 404 km. Bij 120 km/h is het verbruik ongeveer 199 Wh/km, dan dan is het bereik 289 km.
Dit is bij een volle batterij. Afhankelijk van hoeveel je laadt kun je uitrekenen hoe ver je werkelijk komt. Hij geeft ook een bereik aan op 75% van de batterij en dan weer tot 10%: 263 km (bij 90 km/h) om 188 km (bij 120 km/h). 10-75% laden duurt dus ergens tussen 20-25 minuten.
Deze waarden zijn in de winter met slechte omstandigheden (koud, nat wegdek), dus in de zomer gaat je bereik veel langer zijn.
Die 188 km lijkt weinig voor een etappe, maar als je 2 uur rijdt is dat wel een realistische afstand als je overdag rijdt (werkzaamheden, zones met lagere snelheid, files, etc). Ook gaat de auto voor je plannen waar je het handigst kunt laden en soms is dat al na 1,5 uur. Je kunt dit nog wat optimaliseren door de app "A Better Route Planner" te gebruiken.
In de praktijk vertrek je met 100% en is je eerste etappe wat langer. En daarna iedere 1,5 tot 2,5 uur laden tussen 20 en 35 minuten. Voordeel is dat je goed uitgerust aankomt. Ook kun je op echt lange routes nog een overnachting boeken bij een hotel met een laadpunt (of in de buurt). Dat scheelt je weer een laadstop onderweg.
Ik heb het nagevraagd...Inspired schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:44:
[...]
Dat zou kunnen maar altijd handig ff te checken. Arval NL gaat ook automatisch. Dus Arval BE wellicht ook. Volgens mij doen de meeste LMs het ook wel tegenwoordig. Maar goed, ik zou het als ik @Tommie12 was gewoon ff navragen.
Arval B snapt het nog niet.
Als ik vraag of ik kan laden aan een SUC, dan antwoorden ze dat ik een speciale Tesla laadpas moet vragen, die privé afgerekend wordt, en waarvan ik dan de kosten moet terugclaimen via een excel formulier.
Dank voor je ervaring. Ik vind dit best tegenvallen. 90 km/u rijden doet niemand.. 180km bereik in winter zou voor mij best een uitdaging zijn, moet ik elke (werkdag) laden. Dus even uitvogelen met een laadschema.bilgy_no1 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:49:
[...]
Ervaring met de MY RWD, maar volgens mij dezelfde batterij. Indien batterij goed geconditioneerd:
Dit is bij een volle batterij. Afhankelijk van hoeveel je laadt kun je uitrekenen hoe ver je werkelijk komt. Hij geeft ook een bereik aan op 75% van de batterij en dan weer tot 10%: 263 km (bij 90 km/h) om 188 km (bij 120 km/h). 10-75% laden duurt dus ergens tussen 20-25 minuten.
Deze waarden zijn in de winter met slechte omstandigheden (koud, nat wegdek), dus in de zomer gaat je bereik veel langer zijn.
Die 188 km lijkt weinig voor een etappe, maar als je 2 uur rijdt is dat wel een realistische afstand als je overdag rijdt (werkzaamheden, zones met lagere snelheid, files, etc). Ook gaat de auto voor je plannen waar je het handigst kunt laden en soms is dat al na 1,5 uur. Je kunt dit nog wat optimaliseren door de app "A Better Route Planner" te gebruiken.
In de praktijk vertrek je met 100% en is je eerste etappe wat langer. En daarna iedere 1,5 tot 2,5 uur laden tussen 20 en 35 minuten. Voordeel is dat je goed uitgerust aankomt. Ook kun je op echt lange routes nog een overnachting boeken bij een hotel met een laadpunt (of in de buurt). Dat scheelt je weer een laadstop onderweg.
ja prima goeie gasten!PEPPI schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:17:
[...]
Oeh, ik wist niet eens dat ze er tegenwoordig eentje in Utrecht hadden. Ik woon in Utrecht en ik ga altijd naar Rotterdam, omdat ik daar altijd goed word geholpen.
Ik ben er ook 1x geweest. Prima gasten, vriendelijk en geduldig. Minder zuur dan in ArnhemPEPPI schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:17:
[...]
Oeh, ik wist niet eens dat ze er tegenwoordig eentje in Utrecht hadden. Ik woon in Utrecht en ik ga altijd naar Rotterdam, omdat ik daar altijd goed word geholpen.
Ruimte is ook prettig, met werkplekken indien je wat langer moet wachten.
Rotterdam ben ik nog niet geweest.
Laden thuis en laden op het werk. Als je 100 rijd in Nederland is het overigens prima te doen. Gewoon in je achterhoofd houden dat de luchtweerstand kwadratisch toeneemt.ZveenT schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:30:
[...]
Dank voor je ervaring. Ik vind dit best tegenvallen. 90 km/u rijden doet niemand.. 180km bereik in winter zou voor mij best een uitdaging zijn, moet ik elke (werkdag) laden. Dus even uitvogelen met een laadschema.
Dit is ongeveer een worst case. Heel vaak is het in NL geen -3*C met nat wegdek. En overdag mag je maar 100 km/h; gemiddeld kom je sowieso lager uit, want je hebt ook vast nog wel stukken in de stad en/of N-wegen.ZveenT schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:30:
[...]
Dank voor je ervaring. Ik vind dit best tegenvallen. 90 km/u rijden doet niemand.. 180km bereik in winter zou voor mij best een uitdaging zijn, moet ik elke (werkdag) laden. Dus even uitvogelen met een laadschema.
Mocht je toch een keertje krap uitkomen met 130 km/h, dan kun je je bereik nog enorm rekken door een stuk wat langzamer te rijden. Kost je in de praktijk hoogstens een paar minuten.
En als het gewoon om de werkdag gaat, dan kun je de 100% lading gebruiken en is het dus veel ruimer, zelfs als je 's morgens en 's avonds heen en weer knalt...
Ik rijd ook vaak grote stukken met de MY RWD en heb geen enkel probleem qua range. En mijn ervaring is alleen nog maar in de winter, dus de rest van het jaar zal helemaal prima zijn.
Je zou natuurlijk ook naar en LR kunnen kijken, maar juist als je vaak dagelijks moet laden is de LFP batterij waarschijnlijk robuuster (kan meer laadcycli hebben).
[ Voor 7% gewijzigd door bilgy_no1 op 18-04-2023 12:01 ]
Die 180 die hij aanhaalde was tussen van 75 naar 10%! Als je hem wat voller laad haal je 230~250 ook prima in de allerslechtste omstandigheden.ZveenT schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:30:
[...]
Voor referentie, Y RWD:ZveenT schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:30:
[...]
Gisteren 274km gereden a 141 Wh/km, vertrokken op 99%, de dag ervoor naar 100% geladen in de buurt. Een 200km snelweg tussen de 100 en 110 km/u met de rest een afwisseling van stad en verbindingswegen. Volgens de teller nog 137km bereik over, zal ongeveer 32% geweest zijn. Grotendeels gewoon met het verkeer meegereden, niet bijzonder zuinig en geen preconditioning voor de rit. Erg content mee.
[ Voor 4% gewijzigd door J-M-T op 18-04-2023 12:15 ]
Aanbieden van of vragen om referrals is niet toegestaan op het forum.
[ Voor 78% gewijzigd door deepbass909 op 18-04-2023 14:15 ]
In Nederland hoef je niet bang te zijn voor bereik, 250km haal je wel, ook in slechte omstandigheden, zelfs met 120km/u. In Duitsland moet je wel op je snelheid letten, zo weinig mogelijk boven de 130km/u rijden anders sta je binnen een uur weer te laden. Afgelopen week van Polen naar huis gereden, 100% vol vertrokken, eerste etappe dikke 200km, dan 15-20 laden tot 70%, weer 120-130km rijden, weer 15min laden tot 70%, enz. 4x laden om 680km af te leggen, totale laad tijd van net iets over een uur. Totale reistijd (zonde files) van zo'n 7 uur. Best te doen, niet super snel uiteraard, maar als je die grotere afstanden niet te vaak doet, geen probleem.ZveenT schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:30:
[...]
In NL kan je ook veel plekken snelladen, dus als je wat langer moet, even 15min laden en je gaat van 10 naar 70%.
Achteraf had ik voor langere ritten toch misschien liever een LR MY gehad, maar ach, zou ook weer meer bijtelling zijn
Ik rij zelf in zo'n M3 uit 2019 en in mijn geval ga ik deze een jaar verlengen om nog een jaar langer van deze auto te kunnen genieten.Hertog_Martin schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 08:10:
Look behind you! A three headed monkey!
Ik heb ze recent geactiveerd en in de Lootbox staat dat ze geldig zijn tot begin April 2024.Boy1308 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 12:37:
Het aanbieden van of vragen om referrals is niet toegestaan op het forum.
[ Voor 38% gewijzigd door deepbass909 op 18-04-2023 14:16 ]
Nieuwe prijzen zijn doorgevoerd.
Netto kosten voor mij:
- Tesla 3 RWD (standard)
284 netto
- Tesla 3 AWD (long range)
409 netto
- Tesla 3 Performance
476 netto
(Vorige week net op tijd mijn RWD bestelling geannuleerd toen de dag erna de prijzen dropten, betaalde ik toen nog 330 netto voor).
Nu neig ik naar de AWD of Performance... welke zal ik kiezen? Hak vanavond de knoop door
Netto kosten voor mij:
- Tesla 3 RWD (standard)
284 netto
409 netto
- Tesla 3 Performance
476 netto
(Vorige week net op tijd mijn RWD bestelling geannuleerd toen de dag erna de prijzen dropten, betaalde ik toen nog 330 netto voor).
Nu neig ik naar de AWD of Performance... welke zal ik kiezen? Hak vanavond de knoop door
Hier staat het zo in de appJ-M-T schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 13:21:
[...]
Ik heb ze recent geactiveerd en in de Lootbox staat dat ze geldig zijn tot begin April 2024.
:strip_exif()/f/image/5DXhn9RK9BV4JNbm1ayDhttR.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zat eens in de release notes te kijken van FSD Beta 11.4 (2023.6.15). (Deze zit nu ook op de 2023.x branch, dus wellicht ook feature merge voor onze EU non-FSD software binnenkort?)
Risico op aquaplanning inschatten op basis van o.a. opspattend water en bandenslijtage vind ik toch wel next level.- Mitigated hydroplaning risk by making maximum allowable speed in Autopilot proportional to the severity of the detected road conditions. In extreme cases, Autopilot may use the wetness of the road, tire spray from other vehicles, rain intensity, tire wear estimation or other risk factors that indicate the vehicle is near the handling limit of the surface to warn the driver and reduce speed.
the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it
Merci. 274km is een beetje wat overeenkomt met mijn dinsdag en woensdag. Daaromheen kan ik altijd wel thuiskomen, alleen kan ik dinsdagavond niet altijd op m'n eigen laadpaal laden.J-M-T schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 12:14:
[...]
Voor referentie, Y RWD:
Gisteren 274km gereden a 141 Wh/km, vertrokken op 99%, de dag ervoor naar 100% geladen in de buurt. Een 200km snelweg tussen de 100 en 110 km/u met de rest een afwisseling van stad en verbindingswegen. Volgens de teller nog 137km bereik over, zal ongeveer 32% geweest zijn. Grotendeels gewoon met het verkeer meegereden, niet bijzonder zuinig en geen preconditioning voor de rit. Erg content mee.
Maandag kan ik laden.
Dinsdag 150km, woensdag 150km.
Donderdag laden.
Vrijdag weer 150km.
En tussendoor in de avonden kan ik ook laden, maar niet al tijd. Ik streep nu hoe vaak ik bij m'n denkbeeldige laadpaal kan staan. Dit is ongeveer 50% van de keren. En in nood kan ik bij een openbaren laadpaal staan aan het eind van de straat.
Ik wil sowieso een LR, aangezien ik toch bang ben met een RWD te kort te komen. Hoe gaat de LR accu op het op de lange termijn doen, geen idee. Blijft toch allemaal een beetje gissen. Ik kan mij niet voorstellen dat de LR accu niet lekker gaat met mijn 'rij ritme'. Zo gek is het volgens mij niet.bilgy_no1 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:56:
[...]
Je zou natuurlijk ook naar en LR kunnen kijken, maar juist als je vaak dagelijks moet laden is de LFP batterij waarschijnlijk robuuster (kan meer laadcycli hebben).
Dus je was eerst tevreden met een RWD voor 330 netto, en nu overweeg je een LR voor 409 nettomrDaantje schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 13:48:
Netto kosten voor mij:
- Tesla 3 RWD (standard)
284 netto
409 netto
- Tesla 3 Performance
476 netto

Je kan nu ook de rwd long range weer bestellen he, prijs is toch een stukkies minder dan de awd en 635km rangeZveenT schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 14:25:
[...]
Merci. 274km is een beetje wat overeenkomt met mijn dinsdag en woensdag. Daaromheen kan ik altijd wel thuiskomen, alleen kan ik dinsdagavond niet altijd op m'n eigen laadpaal laden.
Maandag kan ik laden.
Dinsdag 150km, woensdag 150km.
Donderdag laden.
Vrijdag weer 150km.
En tussendoor in de avonden kan ik ook laden, maar niet al tijd. Ik streep nu hoe vaak ik bij m'n denkbeeldige laadpaal kan staan. Dit is ongeveer 50% van de keren. En in nood kan ik bij een openbaren laadpaal staan aan het eind van de straat.
[...]
Ik wil sowieso een LR, aangezien ik toch bang ben met een RWD te kort te komen. Hoe gaat de LR accu op het op de lange termijn doen, geen idee. Blijft toch allemaal een beetje gissen. Ik kan mij niet voorstellen dat de LR accu niet lekker gaat met mijn 'rij ritme'. Zo gek is het volgens mij niet.
Ow ja, is deze nu als standaard model opgenomen (in NL?)Bever! schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 14:43:
[...]
Je kan nu ook de rwd long range weer bestellen he, prijs is toch een stukkies minder dan de awd en 635km range
Heb je zeker gelijk in.ybos schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 14:43:
[...]
Dus je was eerst tevreden met een RWD voor 330 netto, en nu overweeg je een LR voor 409 nettoIs toch weer n dikke 900 euro per jaar extra. Die stak ik mooi in mn zak voor n gratis mini vakantie oid
Emotioneel: P
Rationeel: RWD
Sweetspot AWD?
Kan ze alle 3 betalen maar vind het op jaarbasis wel echt veel geld verschillen, is toch weer een dikke vakantie elk jaar...
De logo's aan de voor- en achterkant doe ik als het wat warmer wordt. Vooralsnog zeer tevreden over. En ik vindt het randje juist wel mooi.bilgy_no1 schreef op maandag 17 april 2023 @ 20:25:
[...]
Jeroen-Buren in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic"
Deze bedoelde ik. Had de zoekterm al aangepast naar "geplastidipt"...
Van een vakantie heb je 2 weken per jaar plezier. Van een P iedere week van het jaar..... Ik geniet iedere rit van het koppel en krijg er een glimlach vanmrDaantje schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 14:48:
[...]
Heb je zeker gelijk in.
Sweetspot AWD?
Kan ze alle 3 betalen maar vind het op jaarbasis wel echt veel geld verschillen, is toch weer een dikke vakantie elk jaar...
the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it
:strip_exif()/f/image/sUl0AhDtw6g4GxG2eqyTubfc.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier mensen dit wel eens gehad? Nu 5x in een week dat m’n achterste motor met een schok uitvalt en ik heel veel vermogen kwijt ben
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Op naar de Provence... ;-)Notna schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 14:57:
Zo, heb de Model Y weer wat liefde gegeven met een goede poetsbeurt, ceramic coating, van binnen goed stofzuigen en wat tireshine op de bandenWe zijn klaar voor de roadtrip volgende week
Ik heb nog een vraagje over dat kalibreren van de LFP batterij (2023 Model 3)?
Tesla geeft aan dat je 1x per week tot 100% moet opladen. Uit eerdere discussies op dit forum begrijp ik dat dat voornamelijk is om de batterij te kunnen kalibreren.
Ik probeer mijn batterij zoveel mogelijk tussen de 20 en 80% SoC te houden en 1x per week tot 100% te laden. Dat laatste doe ik als ik daarna een stuk moet rijden. Ik time het dan zo dat de batterij voor 100% opgeladen is als ik er mee wegrijd. Nu lees ik net hierboven dat het kalibreren wat tijd in beslag neemt. Moet ik de auto wat langer op 100% aan de lader laten staan ten behoeve van de kalibratie of is dit niet nodig?
Ik time het zo nauwkeurig omdat ik begreep dat het voor de degradatie van de batterij beter is om deze niet (lang) op 100% te houden. Of ben ik nu aan het overdrijven en is er niks aan de hand om de een paar uur op 100% te laten staan.
Tesla geeft aan dat je 1x per week tot 100% moet opladen. Uit eerdere discussies op dit forum begrijp ik dat dat voornamelijk is om de batterij te kunnen kalibreren.
Ik probeer mijn batterij zoveel mogelijk tussen de 20 en 80% SoC te houden en 1x per week tot 100% te laden. Dat laatste doe ik als ik daarna een stuk moet rijden. Ik time het dan zo dat de batterij voor 100% opgeladen is als ik er mee wegrijd. Nu lees ik net hierboven dat het kalibreren wat tijd in beslag neemt. Moet ik de auto wat langer op 100% aan de lader laten staan ten behoeve van de kalibratie of is dit niet nodig?
Ik time het zo nauwkeurig omdat ik begreep dat het voor de degradatie van de batterij beter is om deze niet (lang) op 100% te houden. Of ben ik nu aan het overdrijven en is er niks aan de hand om de een paar uur op 100% te laten staan.
Maar ik geniet ook iedere rit van het koppel van een LR. En zelfs met een RWD zou ik er nog van genieten.DaMightyWackO schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 14:57:
[...]
Van een vakantie heb je 2 weken per jaar plezier. Van een P iedere week van het jaar..... Ik geniet iedere rit van het koppel en krijg er een glimlach van
Ik zou ook niet moeten twijfelen tussen een extra vakantie of een P rijden, 900 euro per jaar extra is die auto me niet waard.
Snel dus een service afspraak maken.DennusB schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:02:
[Afbeelding]
Hier mensen dit wel eens gehad? Nu 5x in een week dat m’n achterste motor met een schok uitvalt en ik heel veel vermogen kwijt ben
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
Het is wel bizar dat je op dit moment voor een 2023 RWD bijna op hetzelfde netto bijtellingsbedrag zit als wat ik betaal voor een 2021 SR+. Zou mooi zijn als die ontwikkeling verder doorzet.
Eens. Ik vind het ook een beetje raar staan als er een randje zwarte tape zichtbaar is met net een andere kleur. Ik zit ook te denken om dit te gaan doen op jouw manier en dan nog voordat de bandenwissel plaatsvindt.Jeroen-Buren schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 14:55:
[...]
De logo's aan de voor- en achterkant doe ik als het wat warmer wordt. Vooralsnog zeer tevreden over. En ik vindt het randje juist wel mooi.
Ja net gebeld met Rotterdam, eerste mogelijkheid 26 Mei ..
Lijkt op dit verhaal: https://www.autoevolution...makes-it-fail-185775.htmlDennusB schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:21:
[...]
Dus ik zou toch even wat andere SeC's ook bellen, want dit lijkt wel stevig
[ Voor 10% gewijzigd door JohanB op 18-04-2023 15:27 ]
Nee kaliberen is de laatste procent. Dat stopt vanzelf en kan je zien aan het aantal kW dat steeds verder terugloopt naar 0.NMA schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:08:
Of mogelijk bedoel je de andere stap dat het BMS ook leert van de verschillende spanningsniveaus in de accu. Daarvoor moet de auto wel langere tijd in diepe slaap staan.
Zou zelf zeggen dat een nachtje 100% zeker geen kwaad kan. Dat doe ik iig wel, ga het niet zo timen dat hij met de laatste procent bezig is als ik weer in stap
[ Voor 12% gewijzigd door jip_86 op 18-04-2023 15:32 ]
Ik zou even de andere SeC's bellen of je ergens eerder terecht kunt.DennusB schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:21:
[...]
Tegenvaller
Wat zijn dit voor een prijzen?mrDaantje schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 13:48:
[ Voor 25% gewijzigd door Card Nox op 18-04-2023 15:30 ]
Je gedaan en gecheckt in de appCard Nox schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:29:
[...]
Ik zou even de andere SeC's bellen of je ergens eerder terecht kunt.
Tegenvaller
Maar wel snel een fix, beter dan ergens stil komen te staan toch?DennusB schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:30:
[...]
Je gedaan en gecheckt in de appEerste mogelijkheid is Vrijdag in Tilburg … een uur heen en een uur terug. Zucht
Zeker, maar geen idee of ze dit direct kunnen oplossen natuurlijkadjego schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:32:
[...]
Maar wel snel een fix, beter dan ergens stil komen te staan toch?
Auto is nog binnen garantie, dan krijg je volgens mij gewoon een leenauto mee.DennusB schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:33:
[...]
Zeker, maar geen idee of ze dit direct kunnen oplossen natuurlijk
Je bent inderdaad aan het overdrijven. Gewoon altijd laden tot 100, dat was juist het pluspunt van de LFP, zoals jij het doet zou ik het met de andere accu's doen.NMA schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:08:
Ik heb een Model 3 SR+ van 2019 prive aangeschaft. Als ik nu een nieuwe zelfde zou bestellen ben ik bijna 8k minder kwijt, mede ook vanwege de versie die ik zou willen onder de subsidieregeling valt. Zou ik hetzelfde bedrag besteden als in 2019, kan ik een RWD Long Range kopen met een WLTP van 655 km (18 inch). Helaas is die alleen voor de zakelijke markt op dit moment.BigSmurf schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:20:
Het is wel bizar dat je op dit moment voor een 2023 RWD bijna op hetzelfde netto bijtellingsbedrag zit als wat ik betaal voor een 2021 SR+. Zou mooi zijn als die ontwikkeling verder doorzet.
Domme vraag, maar heeft de MYP andere koplampen dan de MY RWD en MY LR? Lijken iets donkerder.
/f/image/M7FZmbYdNGEZMSgu8pKDxsat.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/M7FZmbYdNGEZMSgu8pKDxsat.png?f=fotoalbum_large)
Vervelend maar te overzien. Ik ga donderdag en vrijdag samen zo'n 8u rijden voor mijn werk. Ga er heen, neem je laptop mee, wellicht nog wat werken of videotje kijken, GoT volspammenDennusB schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:30:
[...]
Je gedaan en gecheckt in de appEerste mogelijkheid is Vrijdag in Tilburg … een uur heen en een uur terug. Zucht

[ Voor 34% gewijzigd door Card Nox op 18-04-2023 15:43 ]
Heb je daar cijfers van gezien dat dit geen kwaad kan? Of waar is dat op gebaseerd?jip_86 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:27:
[...]
Zou zelf zeggen dat een nachtje 100% zeker geen kwaad kan. Dat doe ik iig wel, ga het niet zo timen dat hij met de laatste procent bezig is als ik weer in stap
Dat is zeker niet overdreven, je hebt precies een hele grote discussie hierover gemist een tijdje terug.MarkHero schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:35:
[...]
Je bent inderdaad aan het overdrijven. Geowon altijd laden tot 100, dat was juist het pluspunt van de LFP, zoals jij het doet zou ik het met de andere accu's doen.
@NMAjip_86 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:27:
[...]
Nee kaliberen is de laatste procent. Dat stopt vanzelf en kan je zien aan het aantal kW dat steeds verder terugloopt naar 0.
Of mogelijk bedoel je de andere stap dat het BMS ook leert van de verschillende spanningsniveaus in de accu. Daarvoor moet de auto wel langere tijd in diepe slaap staan.
De auto kalibreert voordat hij naar 100% springt. Van 99% naar 100% duurt dan nog 10-15 minute oid. Pas als de auto naar 100% gaat krijg je de melding dat hij klaar is met laden.
Wat @jip_86 schrijft over diepe slaap klopt ook. In de Manual wordt dat ook aangeraden:
If your vehicle is equipped with an LFP Battery, Tesla recommends that you keep your charge limit set to 100%, even for daily use, and that you also fully charge to 100% at least once per week. If Model Y has been parked for longer than a week, Tesla recommends driving as you normally would and charge to 100% at your earliest convenience.
In addition, a best practice is to allow Model Y to "sleep" regularly by parking it with Sentry Mode disabled, when possible. Consider using the Exclude Home, Exclude Work, and Exclude Favorites settings to prevent Sentry Mode from automatically activating at locations it is not needed (see How to Use Sentry Mode (Camera + App)).
Maar er staat dus ook het advies om de laad-limiet op 100% te laten bij LFP.
Thanks, dat bedoelde ik inderdaad.jip_86 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:27:
[...]
Ik kan soms wat doorslaan in mijn precisiejip_86 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:27:
[...]
[ Voor 8% gewijzigd door NMA op 18-04-2023 15:56 ]
Grotendeels onderbuik. Maar het lijkt mij sterk dat je niet alvast de avond ervoor van 20:00 - 24:00 je accu kan aftoppen als je pas de volgende middag om 13:00 weg moet. Dan zouden de batterijen wel heel instabiel zijn als ze dat niet overleventhis schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:40:
[...]
Heb je daar cijfers van gezien dat dit geen kwaad kan? Of waar is dat op gebaseerd?
En anders pech, ik slaap zaterdags liever uit dan dat ik nog met mijn pyama over straat moet om de auto bij de laadpaal te gaan brengen
Ik doe het meestal zo; ik zet de auto 's avonds aan de laadpaal en zet de limiet op 80%. Anderhalf uur voordat ik wegrijd verhoog ik de limiet dan tot 100%. Dan is deze vol als ik weg moet.bilgy_no1 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:49:
[...]
Wat @jip_86 schrijft over diepe slaap klopt ook. In de Manual wordt dat ook aangeraden:
If your vehicle is equipped with an LFP Battery, Tesla recommends that you keep your charge limit set to 100%, even for daily use, and that you also fully charge to 100% at least once per week. If Model Y has been parked for longer than a week, Tesla recommends driving as you normally would and charge to 100% at your earliest convenience.
In addition, a best practice is to allow Model Y to "sleep" regularly by parking it with Sentry Mode disabled, when possible. Consider using the Exclude Home, Exclude Work, and Exclude Favorites settings to prevent Sentry Mode from automatically activating at locations it is not needed (see How to Use Sentry Mode (Camera + App)).
Maar er staat dus ook het advies om de laad-limiet op 100% te laten bij LFP.
Voor wat betreft het slapen; dat doet hij natuurlijk heel vaak alleen dus niet op 100% SoC. Of moet dat juist wel regelmatig (1x per week) op 100%?
Als achtergrond: Ik kreeg uit de discussie hier op het forum (ergens verleden week) het gevoel dat dat laden tot 100% ook voor een LFP batterij niet goed is en dat dit alleen nodig is voor een correcte kalibratie van de batterij. Vandaar dat ik hem dus maar 1x per week tot 100% probeer te laden (voldoe ik aan het Tesla advies) en voor de rest tot maximaal 80%. Maar goed, ik laat de auto dus ook niet in slaap op 100% aan de oplader hangen.
[ Voor 14% gewijzigd door NMA op 18-04-2023 16:07 ]
Dat kan ik niet uit die tekst opmaken, maar ik vermoed dat die Sleep niet op 100% moet. Misschien zelfs beter van niet.NMA schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 16:02:
[...]
Ik doe het meestal zo; ik zet de auto aan de laadpaal en zet de limiet op 80%. Anderhalf uur voordat ik wegrijd verhoog ik de limiet dan tot 100%. Dan is deze vol als ik weg moet.
Voor wat betreft het slapen; dat doet hij natuurlijk heel vaak alleen dus niet op 100% SoC. Of moet dat juist wel regelmatig (1x per week) op 100%?
Zoals jij het doet heb je wel de voordelen van regelmatig tot 100%, zonder dat de batterij langere tijd op volle spanning is. Dat zou perfect moeten zijn.
Maar het is ook een kwestie van hoeveel tijd wil je ermee bezig zijn. Ik laad normaliter door tot 100% en dat is 1 tot 2 keer per week. Soms staat ie dan een (halve) dag op 100% en heb ik een excuus om toch even de auto te pakken en de eerste paar procent eraf te rijden ;-)
Veel meer wil ik er niet mee bezig zijn...
Mijn excuses, was als grap bedoeld uiteraardBoy1308 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 12:37:
[mbr]Aanbieden van of vragen om referrals is niet toegestaan op het forum.[/]
Ik lease mijn model 3. De velgen zijn aardig beschadigd, hoe zit het bij inleveren bij de leasemaatschap bij het einde van je lease periode? Ik lease bij Alphabet.
Weinig zin om 4 nieuwe velgen te moeten betalen. (heb eigen risico en volgens mij geldt elke velg als 1 incident)?
Kan je de velgen laten fixen door een repair bedrijf (zonder de complete velg te moeten vervangen)?
Weinig zin om 4 nieuwe velgen te moeten betalen. (heb eigen risico en volgens mij geldt elke velg als 1 incident)?
Kan je de velgen laten fixen door een repair bedrijf (zonder de complete velg te moeten vervangen)?
Dat is ook zeker waar. Ik heb hem net en dan ben je meestal nog extra voorzichtig. Het zou mij niet verbazen als dat er over niet al te lange tijd af is en ik hem gewoon tot 100% laad.bilgy_no1 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 16:08:
[...]
Maar het is ook een kwestie van hoeveel tijd wil je ermee bezig zijn. Ik laad normaliter door tot 100% en dat is 1 tot 2 keer per week. Soms staat ie dan een (halve) dag op 100% en heb ik een excuus om toch even de auto te pakken en de eerste paar procent eraf te rijden ;-)
Veel meer wil ik er niet mee bezig zijn...
Het kan bij mij overigens ook goed omdat er vrij veel laadpalen in de straat zijn en deze nooit allemaal gelijktijdig bezet zijn. Ik zet hem dan gewoon aan het begin van de avond aan de paal en laat hem daar staan tot ik er de volgende ochtend mee weg moet.
@jip_86 Het aanpassen van de limiet kan gewoon via de app dus het blijft mijn buren bespaart om mij in pyama lang te zien lopen
@TweakerVincent In het verleden een auto ingeleverd bij Alphabet die ooit zijn rijdende leven was begonnen als de poolauto die iedereen kon reserveren. Velgen waren compleet aan gort (in mijn ogen, geen stukje rand onbeschadigd), was gewoon gebruiksschade aldus iedereen daar.
Laatste auto die ik heb ingeleverd had ook best wel wat schade op één velg: idem dito. Ik zou me niet zo druk maken, tenzij je echt als een barbaar tekeergegaan bent.
Laatste auto die ik heb ingeleverd had ook best wel wat schade op één velg: idem dito. Ik zou me niet zo druk maken, tenzij je echt als een barbaar tekeergegaan bent.
Welke limiet? Want ik moet een langer stuk rijden, dan vertrek ik liever op 100%NMA schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 16:14:
[...]
@jip_86 Het aanpassen van de limiet kan gewoon via de app dus het blijft mijn buren bespaart om mij in pyama lang te zien lopen
ah top!! Ja is wel waar idd (gebruiksschade), onmogelijk ze perfect te houden. Dank!BigSmurf schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 16:15:
@TweakerVincent In het verleden een auto ingeleverd bij Alphabet die ooit zijn rijdende leven was begonnen als de poolauto die iedereen kon reserveren. Velgen waren compleet aan gort (in mijn ogen, geen stukje rand onbeschadigd), was gewoon gebruiksschade aldus iedereen daar.
Dit wordt inderdaad vaak als gebruiksschade gezien. Vraag het anders even na bij je leasemaatschappij.TweakerVincent schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 16:10:
Ik lease mijn model 3. De velgen zijn aardig beschadigd, hoe zit het bij inleveren bij de leasemaatschap bij het einde van je lease periode? Ik lease bij Alphabet.
@jip_86 : Jij schreef ‘En anders pech, ik slaap zaterdags liever uit dan dat ik nog met mijn pyama over straat moet om de auto bij de laadpaal te gaan brengen ’. Ik maakte daaruit op dat je geen zin had om naar je auto te lopen en de oplaadlimiet van 80% naar 100%te zetten. Dit kun je echter ook in gewoon in de app op je telefoon aanpassen. Hetgeen je dus een naar de laadpaal lopen scheelt.jip_86 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 16:16:
[...]
Welke limiet? Want ik moet een langer stuk rijden, dan vertrek ik liever op 100%
Het BMS kalibreert gedurende de slaap. Tot 100% laden en direct wegrijden kalibreert dus niet het BMS, daarvoor is het nodig dat de auto eerst een aantal uren op 100% slaapt. Daarom aan te raden om daar iets anders mee om te gaan, verder zou ik het persoonlijk exact hetzelfde aanpakken zoals je beschrijft (doe ik met een niet-LFP ook), maar daar zijn de meningen zoals bekend over verdeeldNMA schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:08:
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
De koplampen zijn naar mijn weten exact hetzelfde, maar omdat de P iets lager is, valt het licht op die gerenderde afbeeldingen net iets anders en dat resulteert in het er anders uitzien van de koplampen. Tenminste, het is mij ook al vaker opgevallen en toen heb ik zo geredeneerdCard Nox schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:40:
Domme vraag, maar heeft de MYP andere koplampen dan de MY RWD en MY LR? Lijken iets donkerder.
[Afbeelding]
[...]
Vervelend maar te overzien. Ik ga donderdag en vrijdag samen zo'n 8u rijden voor mijn werk. Ga er heen, neem je laptop mee, wellicht nog wat werken of videotje kijken, GoT volspammen
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
En die discussie klopte voor geen meter.this schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:40:
[...]
Dat is zeker niet overdreven, je hebt precies een hele grote discussie hierover gemist een tijdje terug.
Heb dit al weleens eerder aangehaald en wil er uiteraard geen groot ding van maken, maar "AWD" kan refereren naar zowel de LR als P. Mocht iemand specifiek de LR RWD versie bedoelen die niet meer verkrijgbaar is in NL, dan noemt men die vaak ook LR RWD. Dus wat mij betreft gebruiken we voor de duidelijkheid: RWD, LR en P. Vergelijk je 2 RWD en AWD modellen onderling, dan kan je dat altijd ter verduidelijking toevoegen.mrDaantje schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 14:48:
[...]
Heb je zeker gelijk in.
Sweetspot AWD?
Edit: In de VS is overigens nu ook een Standard Range AWD beschikbaar, dus daarom nog beter niet alleen meer "AWD" te noemen als je een type wil aanduiden
[ Voor 9% gewijzigd door Taro op 18-04-2023 17:39 ]
De lr rwd bestaat nu dus weer..Taro schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 17:37:
[...]
Heb dit al weleens eerder aangehaald en wil er uiteraard geen groot ding van maken, maar "AWD" kan refereren naar zowel de LR als P. Mocht iemand specifiek de LR RWD versie bedoelen die niet meer verkrijgbaar is in NL, dan noemt men die vaak ook LR RWD. Dus wat mij betreft gebruiken we voor de duidelijkheid: RWD, LR en P. Vergelijk je 2 RWD en AWD modellen onderling, dan kan je dat altijd ter verduidelijking toevoegen.
Edit: In de VS is overigens nu ook een Standard Range AWD beschikbaar, dus daarom nog beter niet alleen meer "AWD" te noemen als je een type wil aanduiden
Dit topic is gesloten.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
- Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
- Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
Gerelateerde topics:
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.