Ik had onlangs iets gelijkaardigs, 2023 Model 3. Vertrek in West-Vlaanderen met 85% SoC, iemand in 't Gentse opgepikt, en hij gaf al aan dat ik in Zaventem moest bijladen. Heb ik maar gedaan (was mijn eerste lange rit, en ik wou het die eerste keer niet beter weten dan "het systeem"). Daarna volledig volgens plan gereden, dat werd aangepast naargelang de omstandigheden (zie verder).Jesper.B schreef op zondag 16 april 2023 @ 18:54:
Gsteren ben ik met de auto naar Stockholm gereden, het betreft een 2023 Model 3 RWD. Het volgende viel me op:
1 De ingebouwde navigatie wou dat ik na 20 minuten rijden al een supercharger pakte voor 5 minuten? Beetje raar met een SOC van 90 toch? Op de route zijn heel veel superchargers. Het is dus niet dat er geen andere mogelijkheid was.
...
Jazeker. Op de heenreis nam hij één keer een vroegere dan de initieel geplande SuC. Dáárvoor had hij geleidelijk een dalende schatting van de resterende lading tot de volgende SuC aangegeven, en op een bepaald moment was de resterende marge zo laag dat hij een eerdere SuC nam. Ik denk dat dit door het slechte weer was (regen, en ik denk ook tegen wind).Jesper.B schreef op zondag 16 april 2023 @ 18:54:
...
4 begrijpt de auto dat wanneer ik veel harder of langzamer rij dat ik een lader kan overslaan of een eerder moet hebben?
...
Overigens merkte ik ook op dat hij jou niet persé via een SuC leidt als je tot op jouw reisbestemming geraakt. Maar als je een zekere SoC wil bij aankomst, kun je dan wel één van de laatst beschikbare SuC's langs de route selecteren en daar naartoe rijden vooraleer je op de reisbestemming aankomt. Dus op de terugreis annuleerde ik (bijna aangekomen) de route en gaf ik de locatie van de SuC manueel in zodat ik aan de SuC de bij te laden energie zelf kon bepalen. Misschien zijn er elegantere manieren, maar die eerste keer lukte het op die manier ook wel.
Model 3 LR (model 2023)