claybar Wellicht wel het advies wat info over te zoekenMorpheus2003 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 16:14:
Heeft iemand tips hoe dit soort viezigheid van de lak te verwijderen? Met gewoon autozeep/was lukt het niet 😞
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor 4K goedkoper mis ik echt helemaal niets verwacht ik aan de AWD.this schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:36:
[...]
Maar 30km WLTP bereik er bij, dan moet hij toch wel een stukje goedkoper zijn dan de AWD voor ik die zou overwegen.
Ik had een stuk meer bereik verwacht.
Trouwens is AutoWeek wel de enige bron die ik er over vind. Ik zou verwachten dat er een heleboel Engelstalige sites er ook al over berichten.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Hmm, ik heb dezelfde wieldoppen op mijn MY en ik heb ze net als @Nosch erop gezet.Clubbtraxx schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 16:10:
[...]
L & R geeft nogal eens verwarring bij een auto. Je moet te allen tijde Links aanhouden gezien vanuit de zitpositie achter het stuur. Zonder ze in handen te hebben gehad lijkt mij overigens ook dat ze verkeerdom zitten. De schuin aflopende kant en niet de rechte kant zou m.i. tegen de rijrichting in moeten draaien ivm koeling remmen e.d.
Ik ben er vanuit gegaan dat L de kant is van de bestuurder en R de kant van de passagier. Dat klopt dus niet?
Verschil is één motor. Veel range gaat dat niet opleveren. Het is meer een leuke besparing als AWD en de extra performance je niet wat zegt.this schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:36:
[...]
Maar 30km WLTP bereik er bij, dan moet hij toch wel een stukje goedkoper zijn dan de AWD voor ik die zou overwegen.
Ik had een stuk meer bereik verwacht.
Trouwens is AutoWeek wel de enige bron die ik er over vind. Ik zou verwachten dat er een heleboel Engelstalige sites er ook al over berichten.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Dat klopt dus wel, het is links gezien vanuit de zitpositie achter het stuur. Als de doppen er zo onder horen volgens de L en R markering zitten ze goed. Mijn gevoel zegt echter dat het niet klopt voor wat betreft de luchtstroom. Misschien denkt de Chinees dat L en R is gezien vanaf vooraanzicht auto, dat doen wel meer mensen maar officieel klopt dit niet.Archiebald schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 16:38:
[...]
Hmm, ik heb dezelfde wieldoppen op mijn MY en ik heb ze net als @Nosch erop gezet.
Ik ben er vanuit gegaan dat L de kant is van de bestuurder en R de kant van de passagier. Dat klopt dus niet?
Mooi idd, en de hele neus is lekker strak geworden. Veel mooier zo met 1 strakke lijn.Maurice- schreef op donderdag 13 april 2023 @ 05:47:
Model 3 Project Higland.
[Afbeelding]
Niet verkeerd die scherpere koplampen 👌
Jammer dat er weer zo'n lelijke nummerplaathouder de aerodynamica komt verpesten.
Voor mijn gevoel zitten ze gewoon goed, ik denk dat het aan jou ligtClubbtraxx schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 17:04:
[...]
Dat klopt dus wel, het is links gezien vanuit de zitpositie achter het stuur. Als de doppen er zo onder horen volgens de L en R markering zitten ze goed. Mijn gevoel zegt echter dat het niet klopt voor wat betreft de luchtstroom. Misschien denkt de Chinees dat L en R is gezien vanaf vooraanzicht auto, dat doen wel meer mensen maar officieel klopt dit niet.
Het grote auto detailing topicMorpheus2003 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 16:14:
Heeft iemand tips hoe dit soort viezigheid van de lak te verwijderen? Met gewoon autozeep/was lukt het niet 😞
Het lijkt wel een sap / hars oid. Kunt een speciaal goedje er voor kopen. Wat ook al kan helpen is stuk papier/handdoek, beetje shampoo oid, lekker warm water deppen en even op de lak laten trekken en dan voorzicht proberen eraf te halen.
Kleien enkel doen als je het er niet anders vanaf krijgt. Je wilt het het liefst contactless eraf halen om de kans op swirls te reduceren.
ps. die prijzen....het jeukt en jeukt en jeukt nog harder...

Mooi FSD actie.
YouTube: Tesla FSD uses humans as shield
[ Voor 7% gewijzigd door Card Nox op 14-04-2023 17:34 ]
@this @Inspired Een motor minder is ook een motor minder om te regenereren. Nu heb ik er geen studie van gemaakt, maar heb begrepen dat hierdoor ook het verschil in WLTP waarden minder is dan gedacht. Daarnaast is achterwiel regeneratie in sommige rij-omstandigheden ook wat minder te prefereren. Of deze ook daadwerkelijk geknepen wordt bij natte omstandigheden of bochten weet ik niet. Maar het kan een extra overweging zijn als je graag naar een iets minder vlak land als Nederland gaat, al dan niet met een aanhanger
.
Wanneer gaan ze deze versie verkopen?Maurice- schreef op donderdag 13 april 2023 @ 05:47:
Model 3 Project Higland.
[Afbeelding]
Niet verkeerd die scherpere koplampen 👌
Mijn 2 weken oude Model Y net opgehaald van service. Er zat een pitje, steenslag of iets, op het linkervoorscherm bij aflevering. Direct toen melding van gemaakt. Een keer naar her SeC geweest waarbij hij paar uur weg was ter beoordeling naar de spuiter. Nu dinsdagochtend gebracht en donderdag einde dag was deze weer klaar.
Het gaat om de multicoat parelmoer what ever witte kleur. Veel berichten hier over hoe lastig deze kleur is te herstellen, dus ik hield mijn hart vast.
Maar N=1, er is niets meer van te zien. De auto stond in de stralende zon mooi te wezen, vanuit alle hoeken even mooi.
Ook het SeC gaven aan dat het een lastige kleur is en dat ze daarom specifieke spuiters dit laten doen. Met een perfect resultaat!
Het gaat om de multicoat parelmoer what ever witte kleur. Veel berichten hier over hoe lastig deze kleur is te herstellen, dus ik hield mijn hart vast.
Maar N=1, er is niets meer van te zien. De auto stond in de stralende zon mooi te wezen, vanuit alle hoeken even mooi.
Ook het SeC gaven aan dat het een lastige kleur is en dat ze daarom specifieke spuiters dit laten doen. Met een perfect resultaat!
Staat er al ergens een MY midnight cherry red in de showroom?
Degene die de foto heeft gepubliceerd heeft al wat ruzie met zijn baas. Er is echt niemand die gaat vertellen wanneer dit spul te bestellen is en verkocht wordt.
Punctuality is the politeness of kings
Afschrijven is alleen maar papieren werkelijkheid. Geen zorgen over maken tot het moment dat je de auto moet/wilt verkopen...Inspired schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 14:49:
[...]
Lease is natuurlijk net iets minder pijnlijk. 12k in een half jaar afschrijven is toch wel vervelend.
Maar het Masterplan van Tesla is duidelijk: elektrische auto's moeten steeds goedkoper worden om de transitie te versnellen, dus die prijzen moeten verder omlaag.
Dat is de marketing. Ze willen gewoon geld verdienen. Prijsaanpassingen zijn gewoon nodig om groei te waarborgen.bilgy_no1 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 18:19:
[...]
Afschrijven is alleen maar papieren werkelijkheid. Geen zorgen over maken tot het moment dat je de auto moet/wilt verkopen...
Maar het Masterplan van Tesla is duidelijk: elektrische auto's moeten steeds goedkoper worden om de transitie te versnellen, dus die prijzen moeten verder omlaag.
Het doel was ruim 10 jaar geleden al om voor de model 3 op 35000 dollar te zitten.bilgy_no1 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 18:19:
[...]
Afschrijven is alleen maar papieren werkelijkheid. Geen zorgen over maken tot het moment dat je de auto moet/wilt verkopen...
Dat doel komt steeds dichterbij.
Persoonlijk zou ik ook zeker weer AWD nemen. Maar ècht nodig is het volgens mij nooit.-MD- schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 17:30:
@this @Inspired Een motor minder is ook een motor minder om te regenereren. Nu heb ik er geen studie van gemaakt, maar heb begrepen dat hierdoor ook het verschil in WLTP waarden minder is dan gedacht. Daarnaast is achterwiel regeneratie in sommige rij-omstandigheden ook wat minder te prefereren. Of deze ook daadwerkelijk geknepen wordt bij natte omstandigheden of bochten weet ik niet. Maar het kan een extra overweging zijn als je graag naar een iets minder vlak land als Nederland gaat, al dan niet met een aanhanger.
Hun doel van dit jaar was toch iets van 2 miljoen leveren? Ongeveer 50% meer dan vorig jaar? Daar hoort aanwakkeren van de vraag natuurlijk bij.Inspired schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 18:35:
[...]
Dat is de marketing. Ze willen gewoon geld verdienen. Prijsaanpassingen zijn gewoon nodig om groei te waarborgen.
Zeg, heb ik nou zo'n pech of is er iets aan de model 3 wat stenen aantrekt naar de voorruit? En/of dat de voorruit vrij broos is.
In slechts 6000km nu drie keer gehad en mag voor tweede keer gehele ruit gaan vervangen. Vorige keer was in januari
Nu bleek ook nog dat na vervangen ruit Service Center uiteindelijk niet/niet goed de camera's uitgelijnd heeft want Auto Pilot werkt niet meer met melding dat camera's uitgelijnd dienen te worden. Na eerst tijdje rondgereden te hebben met dat ze aan het calibreren waren.
In slechts 6000km nu drie keer gehad en mag voor tweede keer gehele ruit gaan vervangen. Vorige keer was in januari

Nu bleek ook nog dat na vervangen ruit Service Center uiteindelijk niet/niet goed de camera's uitgelijnd heeft want Auto Pilot werkt niet meer met melding dat camera's uitgelijnd dienen te worden. Na eerst tijdje rondgereden te hebben met dat ze aan het calibreren waren.
[ Voor 35% gewijzigd door Hertog_Martin op 14-04-2023 19:40 ]
Dat doel zijn ze voorbij als je ex BTW prijs pakt en de inflatie doorrekend sindsdien.Wolly schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 18:36:
[...]
Het doel was ruim 10 jaar geleden al om voor de model 3 op 35000 dollar te zitten.
@Hertog_Martin meer afstand nemen
Zat heel ver van voorliggers. Sws geen bumperklever. Heb ook wel het idee dat de wegen steeds vervuilder raken. Begint op Amerikaanse snelwegen te lijken. Maar kan het dat de lage neus en de stroomlijning steentjes eerder naar de ruit dirigeren?
Dankje! Heb het er inmiddels met een klein beetje alcohol makkelijk vanaf gekregen.Card Nox schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 17:29:
[...]
Het grote auto detailing topic
Het lijkt wel een sap / hars oid. Kunt een speciaal goedje er voor kopen. Wat ook al kan helpen is stuk papier/handdoek, beetje shampoo oid, lekker warm water deppen en even op de lak laten trekken en dan voorzicht proberen eraf te halen.
Kleien enkel doen als je het er niet anders vanaf krijgt. Je wilt het het liefst contactless eraf halen om de kans op swirls te reduceren.
Dit zeggen ze al vanaf de start in 2003. Hoort bij het Masterplan. Heeft niks met vraag te maken. Zodra ze kunnen maken ze de auto’s goedkoper. Ze moeten wel winst maken natuurlijk vandaar dat ze een paar jaar geleden de prijzen ook omhoog hebben gedaan. Maar zodra ze kunnen gaat ie omlaag.Inspired schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 18:35:
[...]
Dat is de marketing. Ze willen gewoon geld verdienen. Prijsaanpassingen zijn gewoon nodig om groei te waarborgen.
Ja, want een autobedrijf opstarten is by far de makkelijkste manier om geld te verdienen 😜. Net als een privé ruimte bedrijf opstarten en zonnepanelen leveren.Inspired schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 18:35:
[...]Dat is de marketing. Ze willen gewoon geld verdienen. Prijsaanpassingen zijn gewoon nodig om groei te waarborgen.
The Secret Tesla Motors Master Plan (just between you and me)
Wellicht interessant om eens te bekijken.
YouTube: RSA ANIMATE: Drive: The surprising truth about what motivates us
We rijden als 2e auto nu al voor de 2e winter een RWD hier in Noorwegen. Geen enkel probleem met regeneratie gehad in winterse/natte omstandigheden-MD- schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 17:30:
@this @Inspired Een motor minder is ook een motor minder om te regenereren. Nu heb ik er geen studie van gemaakt, maar heb begrepen dat hierdoor ook het verschil in WLTP waarden minder is dan gedacht. Daarnaast is achterwiel regeneratie in sommige rij-omstandigheden ook wat minder te prefereren. Of deze ook daadwerkelijk geknepen wordt bij natte omstandigheden of bochten weet ik niet. Maar het kan een extra overweging zijn als je graag naar een iets minder vlak land als Nederland gaat, al dan niet met een aanhanger.
Oke eerlijk, soms duurt het met de LFP motor erg lang voordat je überhaupt wat regeneratie hebt bij koud weer 😅 Maar ook met volle regeneratie nooit gedoe gehad.
[ Voor 9% gewijzigd door Jimmer op 14-04-2023 20:15 ]
Dan is het toeval zeker dat de prijsverlaging altijd gebeuren als de vraag wat stokt. Het is gewoon een standaard US bedrijf imho. Elke Q weer een push voor de shareholders en bv je idealen even aan de kant zetten als er geld te verdienen is met credits. Ik geloof er in ieder geval niet zo in.Silversurfer1 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 19:55:
[...]
Dit zeggen ze al vanaf de start in 2003. Hoort bij het Masterplan. Heeft niks met vraag te maken. Zodra ze kunnen maken ze de auto’s goedkoper. Ze moeten wel winst maken natuurlijk vandaar dat ze een paar jaar geleden de prijzen ook omhoog hebben gedaan. Maar zodra ze kunnen gaat ie omlaag.
Op zich hebben ze die 35k auto al even gehad. Niet heel lang, en alleen off-menu, maar toch.Wolly schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 18:36:
[...]
Het doel was ruim 10 jaar geleden al om voor de model 3 op 35000 dollar te zitten.
Voor de eerste keer met verstand een auto uitgezocht en net latptop gepakt om de MY LR te bestellen.
Nu zie ik dat de MYP goedkoper is geworden, daar gaan de goede voornemens vrees ik
Maandag even kijken wat de leaseprijzen doen
Nu zie ik dat de MYP goedkoper is geworden, daar gaan de goede voornemens vrees ik
[ Voor 3% gewijzigd door Sethro op 14-04-2023 20:28 ]
Verschil tussen LR en P is wel klein zo hè. Zeker als je een LR MET lichtmetaal zou hebben gewild..Sethro schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 20:27:
Voor de eerste keer met verstand een auto uitgezocht en net latptop gepakt om de MY LR te bestellen.
@Sethro toevallig vandaag gevraagd voor contractverlenging van een model 3 2019 SR+. Leaseprijs is een whopping 10E gedaald. Geen idee wat dat zegt over de afschrijving.
Dat zou het zijn als je het opeens nu gaan roepen maar niet vanaf het begin. Dan is het een vooropgezet plan. Winst gebruiken om auto’s goedkoper te maken. Denk overigens dat het bij veel mensen niet overkomt als goede marketing is als je zegt ‘bedankt voor je aankoop we gaan de winst die je ons gegeven hebt gebruiken om de volgende auto goedkoper te maken’Inspired schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 20:19:
[...]
Dan is het toeval zeker dat de prijsverlaging altijd gebeuren als de vraag wat stokt. Het is gewoon een standaard US bedrijf imho. Elke Q weer een push voor de shareholders en bv je idealen even aan de kant zetten als er geld te verdienen is met credits. Ik geloof er in ieder geval niet zo in.Verder maakt het mij ook niet uit hoor, stap graag weer in een Tesla. Maar dat "master plan" komt op mij als leuke marketing over.
Ja precies dit. Niet dat de performance nodig is maar alle kleine dingen bij elkaar zijn me wel iets waard.ZveenT schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 20:34:
[...]
Verschil tussen LR en P is wel klein zo hè. Zeker als je een LR MET lichtmetaal zou hebben gewild..
Hoezo stokt de vraag? Dat zou een argument zijn als het aanbod (de productie) gelijk blijft en ze de prijs moesten verlagen om van de voorraad af te komen.Inspired schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 20:19:
[...]
Dan is het toeval zeker dat de prijsverlaging altijd gebeuren als de vraag wat stokt. Het is gewoon een standaard US bedrijf imho. Elke Q weer een push voor de shareholders en bv je idealen even aan de kant zetten als er geld te verdienen is met credits. Ik geloof er in ieder geval niet zo in.Verder maakt het mij ook niet uit hoor, stap graag weer in een Tesla. Maar dat "master plan" komt op mij als leuke marketing over.
Maar ieder kwartaal weer maken en verkopen ze meer auto's. Dus de vraag is er wel. Het gaat uiteraard wel om de betaalbaarheid. Bij een lagere prijs kunnen veel meer mensen een Tesla kopen. Prijselasticiteit heet dat.
En dat eerste Masterplan is 17 jaar geleden geschreven toen Tesla nog maar een startup was en niet eens de Roadster in productie had. Toch stond daar al precies in wat ze in de tussentijd hebben gedaan. Dus wat mij betreft meer dan een marketinggimmick.
Die opmerking over iedealen aan de kant zetten ivm credits snap ik niet. Waarom zou dat fout zijn van Tesla? Dat systeem is door overheden bedacht om autofabrikanten te dwingen om schonere auto's te maken en degenen die dat doen ook te belonen. Elektrische auto's worden nu goedkoper, maar destijds was dat nieuwe technologie zonder schaalvoordelen en infrastructuur. Mooi systeem dus om de laggards toch bij te laten dragen aan de ontwikkeling. Heeft bij elkaar misschien 1 Gigafactory betaald voor Tesla, dus prima.
Maar goed, we drijven off topic hier. Punt is dat Tesla de productie keihard opvoert en de productiekosten drastisch blijft verlagen en het doel is om de hele sector te elektrificeren. De Model Y moet dit jaar of volgend jaar de best verkochte auto worden (niet alleen maar EV, maar van alle auto's) en daar horen lagere prijzen bij. Uiteraard letten ze ook op winstgevendheid daarbij. En dat vind ik extra knap.
En waarom Tesla dit kan doen: kijk even op Youtube naar Sandy Munro met de vergelijkingen tussen de Mach+E en de Y.
Voor wat betreft die prijsverlagingen : zuur dat ie goedkoper werd ? Zeker. Maar een auto is nog nooit de beste "investering" geweest...
Heb gewoon medelijden met de rest van de "Groten" : de huidige prijs van de Model 3 instapmodel (RWD) is een kleine 46 k€. Daar waar pakweg een VW ID.3 nu al duurder is (naast kleiner, minder snel, minder bereik), en je moet er langer op wachten.
Ik weet niet alleen (bijna) zeker dat mijn volgende EV binnen 5 (of méér, waarom ook niet) jaar een Tesla wordt, maar ook dat ik die minder duur zal betalen dan die waarmee ik nu rijd (bij gelijkaardige specs als nu).
Heb gewoon medelijden met de rest van de "Groten" : de huidige prijs van de Model 3 instapmodel (RWD) is een kleine 46 k€. Daar waar pakweg een VW ID.3 nu al duurder is (naast kleiner, minder snel, minder bereik), en je moet er langer op wachten.
Ik weet niet alleen (bijna) zeker dat mijn volgende EV binnen 5 (of méér, waarom ook niet) jaar een Tesla wordt, maar ook dat ik die minder duur zal betalen dan die waarmee ik nu rijd (bij gelijkaardige specs als nu).
Model 3 LR (model 2023)
@Inspired heeft gewoon gelijk. Ik kijk er exact zo naar en de push elk einde kwartaal laat dat ook gewoon duidelijk zien. Aandeelhouders en winsten zijn belangrijk niet of jan modaal elektrisch gaat het liefst gister nog. Dat punt komt wel maar staat zeker niet op 1. Ze willen marktaandeel en zo snel mogelijk en daar gaat veel voor wijken.Silversurfer1 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 20:48:
[...]
Dat zou het zijn als je het opeens nu gaan roepen maar niet vanaf het begin. Dan is het een vooropgezet plan. Winst gebruiken om auto’s goedkoper te maken. Denk overigens dat het bij veel mensen niet overkomt als goede marketing is als je zegt ‘bedankt voor je aankoop we gaan de winst die je ons gegeven hebt gebruiken om de volgende auto goedkoper te maken’
Elon is een meester in strategie en marketing en heeft een neus voor ondernemen.
[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 14-04-2023 21:36 ]
De Y is voornamelijk hoger, wat meer ruimte geeft natuurlijk.Caelorum schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:12:
Vermoed dat die voornamelijk verlaagd is, omdat de model Y te goedkoop was vergeleken met de 3. Y is groter, praktischer, beter aangekleed, maar was wel goedkoper (of ongeveer even duur?).
Maar wat is er beter aangekleed aan t.o.v. een M3?
TerpentineMorpheus2003 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 16:14:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it
Premium interior standaard bij de Y RWD vs gedeeltelijk premium bij de 3 RWD. Hoewel dat eigenlijk alleen een verschil is in speakers en lampjes bij je voeten.Clubbtraxx schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 22:03:
[...]
De Y is voornamelijk hoger, wat meer ruimte geeft natuurlijk.
Maar wat is er beter aangekleed aan t.o.v. een M3?
Precies. Ik zou eigenlijk een P willen met 19 inch “normaal” formaat zwarte velgen. Vind 21inch echt niet nodig. In onderhoud en comfort. En range tov 19inch.. scheelt miss ook wel 30/40 wltp?Sethro schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 20:52:
[...]
Ja precies dit. Niet dat de performance nodig is maar alle kleine dingen bij elkaar zijn me wel iets waard.
Kan je bij tesla ook afwijken qua wielen? Moet je op een P die turbine wielen kopen? Of kan je ook de 19inch g wielen met bv winterbanden aanschaffen?
Of is alleen wat je in de configurator ziet een keuze?
Alleen de configurator, maar op MP ben je die performance wielen zo kwijt voor goede prijs.ZveenT schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 22:53:
[...]
Precies. Ik zou eigenlijk een P willen met 19 inch “normaal” formaat zwarte velgen. Vind 21inch echt niet nodig. In onderhoud en comfort. En range tov 19inch.. scheelt miss ook wel 30/40 wltp?
Kan je bij tesla ook afwijken qua wielen? Moet je op een P die turbine wielen kopen? Of kan je ook de 19inch g wielen met bv winterbanden aanschaffen?
Dit gaat lang niet altijd op. Een MS was er eerder voor 66k. Daar mocht je gister nog bijna dubbele voor neerleggen. Wel beter specs maar in basis dezelfde auto.flupp schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 21:25:
Voor wat betreft die prijsverlagingen : zuur dat ie goedkoper werd ? Zeker. Maar een auto is nog nooit de beste "investering" geweest...
[ Voor 3% gewijzigd door Sethro op 14-04-2023 23:00 ]
Je kan gemakkelijk ruilen met iemand die een LR heeft maar liever de P velgen heeft.ZveenT schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 22:53:
[...]
Precies. Ik zou eigenlijk een P willen met 19 inch “normaal” formaat zwarte velgen. Vind 21inch echt niet nodig. In onderhoud en comfort. En range tov 19inch.. scheelt miss ook wel 30/40 wltp?
(De velgen van de P verkopen kan ook)
19inch kan wel meen ik, maar de standaard 18 niet (bij de 3)
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Ik had al een RWD 3 in de zakelijke lease besteld maar net op tijd geannuleerd vanochtend. Nu afwachten wat de lease prijzen doen en wordt wss een awd of P.Sethro schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 20:27:
Maandag al nieuwe lease prijzen ? Zou fijn zijn!
Daartegenover heeft de 3 wel gratis de kleur zwart.n0pe schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 22:14:
[...]
Premium interior standaard bij de Y RWD vs gedeeltelijk premium bij de 3 RWD. Hoewel dat eigenlijk alleen een verschil is in speakers en lampjes bij je voeten.
Nope, is gewoon een stropdez1983 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 00:13:
Overigens, met die prijsverlagingen en lagere restwaardes, worden de leasemaatschappijen dan gecompenseerd? Anders maken die met meerdere auto's toch ook forse verliezen.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat die stroppen hebben met de prijzen die ze voor sommige autos durven te vragen...dez1983 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 00:13:
Overigens, met die prijsverlagingen en lagere restwaardes, worden de leasemaatschappijen dan gecompenseerd? Anders maken die met meerdere auto's toch ook forse verliezen.
[ Voor 4% gewijzigd door Ninjetsu NL op 15-04-2023 00:21 ]
Foutje...
[ Voor 95% gewijzigd door Ninjetsu NL op 15-04-2023 00:20 . Reden: Foutje ]
Lijkt iemand zo'n DC charge port cover nuttig? Die pennen zijn wel gewoon blootgesteld als je AC staat te laden in de regen.
Nee lijjkt mij overbodig. die van mij staat al ruim 3 jaar altijd buiten te laden, nat of droog, geen issue.TCMR schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 06:16:
Lijkt iemand zo'n DC charge port cover nuttig? Die pennen zijn wel gewoon blootgesteld als je AC staat te laden in de regen.
Tuurlijk niet, gelukkig calculeren ze dit soort tegenvallers gewoon in en is onderdeel van hun core business. Over een termijn van 4-5 jaar is de impact ook minimaal. De “19 modellen waren enorm waarde vast (vanwege de lage bijtelling) totdat begin dit jaar de prijsverlaging ingezet werd. Een nieuwe Model 3 is gewoon een veel betere auto.dez1983 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 00:13:
Maar die ‘19 modellen moet er nog (bijna) allemaal uit. Tesla blijft ook wel lastig voor de LMs. Noodzakelijk kwaad voor ze. Al hoeven we zeker geen medelijden te hebben. Mijn bedrijf betaald zo’n 40k aan lease bedrag over 4 jaar. Geen (betaald) onderhoud gehad en geeen schades. Alleen setje winterbanden en bandenwissels. 30k voor een LR AWD moet nog wel lukken lijkt me.Deveon schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 07:26:
[...]
Tuurlijk niet, gelukkig calculeren ze dit soort tegenvallers gewoon in en is onderdeel van hun core business. Over een termijn van 4-5 jaar is de impact ook minimaal. De “19 modellen waren enorm waarde vast (vanwege de lage bijtelling) totdat begin dit jaar de prijsverlaging ingezet werd. Een nieuwe Model 3 is gewoon een veel betere auto.
@Inspired totale kosten voor de RWD die ik rij gaan richting de 56k. winst wel verspreid over 2 lease maatachappijen. Wel twee keer glas laten vervangen, maar zo duur was dat ook weer niet. 1 setje nieuwe banden.
Ze maken meer dan genoeg winst hoor.
Ze maken meer dan genoeg winst hoor.
Na lang sparen kan ik me eindelijk een Tesla veroorloven. Auto’s interesseren me eigenlijk niet zo. Altijd in goedkope barrels gereden, maar een Tesla spreekt me enorm aan. Ik zou een gloednieuwe model 3 standard range kunnen kopen maar ik houd ook de 2e hands markt in de gaten en voor minder geld koop ik dan een long range of performance. Die zijn natuurlijk al een paar jaar oud en hebben de nodige kilometers. Ook zullen die naar mijn idee minder afschrijven als ik er eentje voor een scherpe prijs vind, maar dat is een aanname. Anyway, wat zouden jullie doen? Een nieuwe kopen of kijken voor een 2e hands exemplaar?
Persoonlijk zou ik voor een nieuwe RWD gaan als je de kilometers of performance niet nodig hebt. Nieuw blijft voor mij toch extra speciaal in mijn beleving. Zeker als dit je eerste dure auto is die je lang wilt gebruiken.Tweakarim schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 08:58:
Na lang sparen kan ik me eindelijk een Tesla veroorloven. Auto’s interesseren me eigenlijk niet zo. Altijd in goedkope barrels gereden, maar een Tesla spreekt me enorm aan. Ik zou een gloednieuwe model 3 standard range kunnen kopen maar ik houd ook de 2e hands markt in de gaten en voor minder geld koop ik dan een long range of performance. Die zijn natuurlijk al een paar jaar oud en hebben de nodige kilometers. Ook zullen die naar mijn idee minder afschrijven als ik er eentje voor een scherpe prijs vind, maar dat is een aanname. Anyway, wat zouden jullie doen? Een nieuwe kopen of kijken voor een 2e hands exemplaar?
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Dat wist ze toch al toen ze het contract aanboden? Waarschijnlijk zullen de meeste SR’s wel in Nederland blijven maar denk dat met name de LR’s in de rest van Europa ook erg populair zullen zijn gezien Tesla overal een uitstekend snellaadnetwerk heeft.Inspired schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 07:36:
[...]
Maar die ‘19 modellen moet er nog (bijna) allemaal uit. Tesla blijft ook wel lastig voor de LMs. Noodzakelijk kwaad voor ze.
Persoonlijk zou ik nu voor een nieuwe gaan met subsidie. Een gebruikte is interessant maar zoals ik in mijn vorige post al aangaf aanzienlijk lagere afwerking. Al die lessen zitten wel in de nieuwe (Tesla verbeterd continue, niet enkel bij een nieuw model of jaargang). Als je er lang voor gespaard hebt zal je denk ik meer plezier hebben van een gloednieuwe.Tweakarim schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 08:58:
Mocht je wel gebruikt willen kijken vergeet dan ook de 2021 modellen niet! Bijtelling is hoger maar daar heb je als particulier geen last van, de meeste verbeteringen zitten daar echter ook al in.
[ Voor 5% gewijzigd door Deveon op 15-04-2023 09:04 ]
Met hoe de prijzen op het moment fluctueren is een nette 2de hands een veiligere financiële keuze. En als je een 2019+ model neemt heb je ook nog de meeste laatste snufjes / HW 2.5/3 en dus updates de komende tijd.Tweakarim schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 08:58:
Of je altijd voor de financiële voordelige optie moet gaan is een ander verhaal. Een nieuwe auto waarbij je vanaf dag 1 zelf de controle hebt en dus weet hoe er mee omgegaan wordt is ook heel wat waard.
En het klinkt alsof je iemand bent die er best een tijd mee gaat of wil doen, dus wellicht is nieuw dan niet zo een slecht idee
Zit persoonlijk te overwegen om een jonge te importeren uit Duitsland. Net 6 maand en 6-10k km gelopen ivm de subsidie. Kop eraf en toch nog steeds "nieuw". (En nog net met USS, ook wel een pluspunt voor me.) Dan doet de volgende prijsverlaging ook net wat minder zeer. Al vind ik lease ook wel prettig. Ook al kost dat wellicht wat meer.Deveon schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 09:02:
[...]
Dat wist ze toch al toen ze het contract aanboden? Waarschijnlijk zullen de meeste SR’s wel in Nederland blijven maar denk dat met name de LR’s in de rest van Europa ook erg populair zullen zijn gezien Tesla overal een uitstekend snellaadnetwerk heeft.
[...]
Persoonlijk zou ik nu voor een nieuwe gaan met subsidie. Een gebruikte is interessant maar zoals ik in mijn vorige post al aangaf aanzienlijk lagere afwerking. Al die lessen zitten wel in de nieuwe (Tesla verbeterd continue, niet enkel bij een nieuw model of jaargang). Als je er lang voor gespaard hebt zal je denk ik meer plezier hebben van een gloednieuwe.
Kunnen we het weer hebben over onze 3/y’s?
Mogelijk dat info over import en kopen meer in het leveringstopic past? Of het grote tesla topic?
Mogelijk dat info over import en kopen meer in het leveringstopic past? Of het grote tesla topic?
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Hmmm lijkt erop dat er een achterlichtunit stuk is. Nu heb ik dit weleens vaker bij mij gezien geloof ik maar was later weer weg.
Zou dit een softwaredingetje kunnen zijn
(ik zie ook weleens de verlichting bij mn voeten "flitsen", is ook een softwareding, de lampjes werken wel, maar mogen van de software niet aan. (SR+)
Nu zijn mijn achterlichten ook bijna altijd vochtig, dus zou ook schade daarvan kunnen zijn.
Word een interessant serviceverzoek:
Draagarmen kraken, garantie
Valt het onder de aandrijflijn of niet?
Achterlichtunit stuk, komt dit door vocht? Al eens een verzoek voor ingeschoten maar vocht was geen probleem. Dit terwijl er toch heel veel units onder garantie vervangen zijn en worden
En dan meteen de kabels van de kofferbak aangeven dat ze die ook controleren ivm de terugroepactie.
Zou dit een softwaredingetje kunnen zijn
Nu zijn mijn achterlichten ook bijna altijd vochtig, dus zou ook schade daarvan kunnen zijn.
Draagarmen kraken, garantie
Achterlichtunit stuk, komt dit door vocht? Al eens een verzoek voor ingeschoten maar vocht was geen probleem. Dit terwijl er toch heel veel units onder garantie vervangen zijn en worden
En dan meteen de kabels van de kofferbak aangeven dat ze die ook controleren ivm de terugroepactie.
:strip_exif()/f/image/bxQk3MZMi9mgn5OgJQ1bbY87.jpg?f=fotoalbum_large)
Kom op zeg. Scroll gewoon ff door. Dat gezeur over on-topic om de 10 berichten. Dit gaat toch over de 3/Y? En maak anders een TR aan.carpebios schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 09:35:
Kunnen we het weer hebben over onze 3/y’s?
Kabelboom al vervangen? Bij mij was ook een lamp stuk recentelijk. Kwam door de kabelboom.ybos schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 09:40:
Hmmm lijkt erop dat er een achterlichtunit stuk is. Nu heb ik dit weleens vaker bij mij gezien geloof ik maar was later weer weg.
Zou dit een softwaredingetje kunnen zijn(ik zie ook weleens de verlichting bij mn voeten "flitsen", is ook een softwareding, de lampjes werken wel, maar mogen van de software niet aan. (SR+)
Draagarmen kraken, garantieValt het onder de aandrijflijn of niet?
[Afbeelding]
Draagarmen zal denk ik na de 4 jaar buiten garantie vallen? Al is het gewoon een ondeugdelijk ontwerp. Maar goed, coulance kent Tesla (denk ik) niet.
Kabelboom zou ik denken van niet omdat de unit in het vaste deel niet brand, al zou het natuurlijk kunnen.Inspired schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 09:45:
[...]
Kabelboom al vervangen? Bij mij was ook een lamp stuk recentelijk. Kwam door de kabelboom.
Draagarmen zal denk ik na de 4 jaar buiten garantie vallen? Al is het gewoon een ondeugdelijk ontwerp. Maar goed, coulance kent Tesla (denk ik) niet.
Draagarmen denk ik ook niet hoor, maar wie weet...
Ja, zou hem gewoon laten vervangen en dan kijken.ybos schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 09:46:
[...]
Kabelboom zou ik denken van niet omdat de unit in het vaste deel niet brand, al zou het natuurlijk kunnen.
Draagarmen denk ik ook niet hoor, maar wie weet...
Ben je al terug geweest voor de draagarmen eerder? Is ook een recall voor dacht ik voor onze modellen. Daar kun je het wellicht anders ook op gooien.
Draagarmen is nog niet eerder aan de hand geweest bij mij. We gaan t meemaken en ik laat t weten.Inspired schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 09:48:
[...]
Ja, zou hem gewoon laten vervangen en dan kijken.
Ben je al terug geweest voor de draagarmen eerder? Is ook een recall voor dacht ik voor onze modellen. Daar kun je het wellicht anders ook op gooien.
Daar heb je gelijk in : het gaat lang niet altijd op. Maar toen was de markt wat hij was, en is nu wat ie is.Sethro schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 22:59:
[...]
Dit gaat lang niet altijd op. Een MS was er eerder voor 66k. Daar mocht je gister nog bijna dubbele voor neerleggen. Wel beter specs maar in basis dezelfde auto.
Wat ik eigenlijk bedoelde, is : de markt van de EV's is een fase ingegaan dat er een ooit kleinere speler (zeg maar : op een disruptieve manier) de markt dooreen aan het schudden is. Tesla komt met dermate grote aantallen EV's op de markt die het aan een scherpere prijs dan de "Groten" lief is de markt in kan duwen.
Vraag en aanbod vinden hun evenwicht, maar dat evenwicht ligt beneden de huidige kostprijs van de "Groten". En dan nog heeft Tesla ruimte om met (veel) winst te verkopen.
Model 3 LR (model 2023)
Ja. Zou gewoon referen aan de twee recalls. Hadden ze het maar eerder moeten fixen.ybos schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 09:51:
[...]
Draagarmen is nog niet eerder aan de hand geweest bij mij. We gaan t meemaken en ik laat t weten.
Zojuist gedaan, dinsdag een afspraak.Inspired schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 09:56:
[...]
Ja. Zou gewoon referen aan de twee recalls. Hadden ze het maar eerder moeten fixen.
Ik heb ook wel eens een waasje in de achterlichten, maar dat lijkt wel wat meer vocht dan gebruikelijk.ybos schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 09:40:
Zou dit een softwaredingetje kunnen zijn(ik zie ook weleens de verlichting bij mn voeten "flitsen", is ook een softwareding, de lampjes werken wel, maar mogen van de software niet aan. (SR+)
Draagarmen kraken, garantieValt het onder de aandrijflijn of niet?
[Afbeelding]
Bedoel je die ene keer dat ze kit hebben gespoten in de afdichting van de draagarm?Inspired schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 09:56:
[...]
Ja. Zou gewoon referen aan de twee recalls. Hadden ze het maar eerder moeten fixen.
Ik zit nu bijna op 75k en wonderwel geen draagarm problemen. Wel een rare klonk als ik een scherpe bocht maak met hoogteverschil (oprit) maar dat is het denk ik niet?
Na vervangen van draagarmen bij mij is was dit geluid in ieder geval weg.Wolly schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 10:03:
[...]
Bedoel je die ene keer dat ze kit hebben gespoten in de afdichting van de draagarm?
Ik zit nu bijna op 75k en wonderwel geen draagarm problemen. Wel een rare klonk als ik een scherpe bocht maak met hoogteverschil (oprit) maar dat is het denk ik niet?
Geen geluid bij stilstand in indraaien? Wel even raam openzetten anders hoor je het niet
Ik kreeg afgelopen nacht een e-mailtje van Tesla dat de prijs van de MY zou zijn verlaagd en dat mijn prijs ook wordt aangepast. Ik zie het nog niet terug in de configuratie tool in ieder geval, of ik zie het niet goed
Daar is volgens mij idd de recall voor. Maar dat is volgens mij ook maar een tijdelijke oplossing. Bij mijn 2019 model zijn de armen in 2020 al vervangen. Overigens begint hij nu weer te kraken. Destijds was het probleem nog niet opgelost dus de armen die erin gezet zijn hebben nu weer issues. Maar het is een bekend probleem dus eigenlijk moeten ze dit gewoon oplossen.Wolly schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 10:03:
[...]
Bedoel je die ene keer dat ze kit hebben gespoten in de afdichting van de draagarm?
Kan even wat tijd kosten, staat dat ook niet in het mailtje? Welke MY heb je besteld?wootah schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 10:30:
Ik kreeg afgelopen nacht een e-mailtje van Tesla dat de prijs van de MY zou zijn verlaagd en dat mijn prijs ook wordt aangepast. Ik zie het nog niet terug in de configuratie tool in ieder geval, of ik zie het niet goed
Ik snap dat het tijd kan kosten om de order overeenkomst aan te passen, maar de prijs van de configuratie tool zegt nog steeds het zelfde als wat ik laatst al heb voor betaald. Ik heb een MYLR besteldInspired schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 10:32:
[...]
Kan even wat tijd kosten, staat dat ook niet in het mailtje? Welke MY heb je besteld?
Daarvan is de prijs ook helemaal niet aangepast. Zal wel een standaard mail zijn naar alle lopende bestellingen oid.wootah schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 10:37:
[...]
Ik snap dat het tijd kan kosten om de order overeenkomst aan te passen, maar de prijs van de configuratie tool zegt nog steeds het zelfde als wat ik laatst al heb voor betaald. Ik heb een MYLR besteld
Mailtje heb ik ook gehad. Heb een Y RWD in bestelling staan en is ook nog gewoon dezelfde prijs.Inspired schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 10:53:
[...]
Daarvan is de prijs ook helemaal niet aangepast. Zal wel een standaard mail zijn naar alle lopende bestellingen oid.
Zal inderdaad wel een standaard mail zijn. (maar stiekem blijf ik hopen
Ik hoop met je mee 🤭rini1973 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 11:05:
[...]
Mailtje heb ik ook gehad. Heb een Y RWD in bestelling staan en is ook nog gewoon dezelfde prijs.
Zal inderdaad wel een standaard mail zijn. (maar stiekem blijf ik hopen)
Met de recente prijsverlaging van de 3, ga ik denk ik toch maar een paar maanden wachten met bestellen. Als ze de Y rwd met 2k verlagen, dan komt ie in aanmerking voor subsidie.
5k verlaging is toch een enorme verleiding. Kans is dat ik geen Y heb voor de zomervakantie, wilde eigenlijk dagjes trips plannen met de kids in de nieuwe auto.
Maar papa vindt 5k best veel geld
Beetje gek dat een softwarebedrijf dit niet wat beter kan targetten.rini1973 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 11:05:
[...]
Mailtje heb ik ook gehad. Heb een Y RWD in bestelling staan en is ook nog gewoon dezelfde prijs.
Zal inderdaad wel een standaard mail zijn. (maar stiekem blijf ik hopen)
Heeft iemand dit wel eens gezien? Slijtage aan de deurrubber aan de bestuurderskant.

Ik ga tenminste uit van slijtage, kan mij niet herinneren dat er ooit iets tussen heeft gezeten en het lijkt heel geleidelijk te zijn versleten.
M3 2019

Ik ga tenminste uit van slijtage, kan mij niet herinneren dat er ooit iets tussen heeft gezeten en het lijkt heel geleidelijk te zijn versleten.
M3 2019
Ik zou eigenlijk een Y nemen als nieuwe leaseauto omdat het behoorlijk praktisch is. Maar ik heb nu een 4% model 3 die ik maar met een jaar ga verlengen. Dan heb ik de hele 4% periode te pakken gehad en kan ik daarna wel een Y leasen als ze weer verder gezakt zijn in prijs haha.Russel88 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 11:17:
[...]
Ik hoop met je mee 🤭
Met de recente prijsverlaging van de 3, ga ik denk ik toch maar een paar maanden wachten met bestellen. Als ze de Y rwd met 2k verlagen, dan komt ie in aanmerking voor subsidie.
5k verlaging is toch een enorme verleiding. Kans is dat ik geen Y heb voor de zomervakantie, wilde eigenlijk dagjes trips plannen met de kids in de nieuwe auto.
Maar papa vindt 5k best veel geld
Kijk eens bij een watersportzaak. Heb jaren een boot gehad en had diverse van dat soort zakken om van alles nat op te kunnen bergen (of juist om spullen droog te kunnen houden).Nosch schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 14:53:
Qua accessoires ben ik inmiddels redelijk compleet voor mijn MY. Maar waar ik nog naar op zoek ben is een soort waterdichte bak voor in de ruimte onder de kofferbak. Lijkt me ideaal voor als ik echt een keer iets goors moet vervoeren. Zoals later vandaag een natte hoge drukreiniger... Iemand die zoiets heeft gevonden?
Iemand een leuk systeem/methode om makkelijk, snel en proper een mtb in te laden in een Y? Heb nu wat karton, fiets erop (met of zonder voorwiel) , zetels plat en inschuiven. Makkelijk en snel, maar geen idee of het beter kan want een vuile fiets die rond kan slingeren tijdens rit wagen, lijkt me niet ideaal. En nee geen trekhaak en zeker geen fietsendrager, want Da is zo een lelijk ding
Ja, begint hier ook toch steeds meer een optie te worden. Als ik een Y LR/P bestel wil ik hem ook voor 1/8 hebben. (Dan gaan we een paar weken naar Spanje.) Dat is weer lastig omdat mijn huidige op 10/7 afloopt. Net in het nieuwe Q dus Tesla wil zorgen dat de voorraad per 30/6 weg is. Ook staat de brakke parkeerassist me toch wel flink tegen die er op dit moment is. Mijn vrouw is een ramp met parkeren, met name in parkeergarages. Vind het zelf eigenlijk ook gewoon bare minimum op een auto. Verder hoop ik wat op blade met 90kWh volgend jaar en betere SuC snelheid. De Y is zeker praktischer maar technisch kan het nog wat aantrekkelijker.Caelorum schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 11:23:
[...]
Ik zou eigenlijk een Y nemen als nieuwe leaseauto omdat het behoorlijk praktisch is. Maar ik heb nu een 4% model 3 die ik maar met een jaar ga verlengen. Dan heb ik de hele 4% periode te pakken gehad en kan ik daarna wel een Y leasen als ze weer verder gezakt zijn in prijs haha.
Als je dit vaak wil doen dan trekhaak of op het dak idd. In de auto blijft het altijd wat behelpen imho.Boy1308 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 11:54:
Iemand een leuk systeem/methode om makkelijk, snel en proper een mtb in te laden in een Y? Heb nu wat karton, fiets erop (met of zonder voorwiel) , zetels plat en inschuiven. Makkelijk en snel, maar geen idee of het beter kan want een vuile fiets die rond kan slingeren tijdens rit wagen, lijkt me niet ideaal. En nee geen trekhaak en zeker geen fietsendrager, want Da is zo een lelijk ding
Voorwiel er uit wippen en in de auto gooien is minder werk dan een fietsenrek met een MTB. Maar als je altijd zooi in je kofferbak hebt of kinderstoelen achterin dan is het een ander verhaal natuurlijk.Inspired schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 11:55:
[...]
Als je dit vaak wil doen dan trekhaak of op het dak idd. In de auto blijft het altijd wat behelpen imho.
Friendly reminder (en dat is niet specifiek aan jou, maar aan iedereen) ; we hebben voor lease- en of bestellingsposts en discussies, twee aparte topics die gebruikt kunnen worden. Gelieve de discussie hier te vermijden (updates over prijsveranderingen kunnen hier gewoon gedeeld blijven worden)Caelorum schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 11:23:
[...]
Ik zou eigenlijk een Y nemen als nieuwe leaseauto omdat het behoorlijk praktisch is. Maar ik heb nu een 4% model 3 die ik maar met een jaar ga verlengen. Dan heb ik de hele 4% periode te pakken gehad en kan ik daarna wel een Y leasen als ze weer verder gezakt zijn in prijs haha.
Zie ook de TW onderaan dit topic

Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4
Keuze leaseauto - Deel 6
Het grote Tesla Levering topic
Niet de deur opengetrokken tijdens vorst?Wolly schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 11:20:
Heeft iemand dit wel eens gezien? Slijtage aan de deurrubber aan de bestuurderskant.
[Afbeelding]
M3 2019
Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
Vaak geeft een foto van iets verderaf iets duidelijker weer waar het probleem zit. Want hier kan ik geen kaas van maken. Is dan ook lastig om ff te checken of het bij mij ook is.Wolly schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 11:20:
[Afbeelding]
M3 2019
(of 2 foto's, 1 van wat verderaf en een close up)
Lees al een tijdje mee maar nu een bestelling van een M3 er aan zit te komen voor mij toch maar eens een account aangemaakt zodat ik ook kan meepraten
.
Eigenlijk heb een vraag dat heeft minder met de auto zelf te maken maar wel met Tesla, ik heb gezocht maar kan de oplossing nergens terugvinden.. ik heb reeds een Tesla App en Account aangemaakt. Daar zit nog niks in natuurlijk, maar die start telkens op in het Engels en denkt dan ook dat ik in de VS zit. Ik heb uiteraard mijn gegevens ingesteld met een Nederlands adres.
Na veel prutsen in Google Chrome taal instellingen, in mijn telefoon taal instellingen (Pixel 7) heb ik het dan wel voor elkaar dat de App nu Nederlandse taal laat zien. Maar wanneer ik de shop open in de app, denkt hij nog steeds dat ik in de US zit. Bij bestellen van een auto informeert hij mij dan ook vrolijke over Amerikaanse belasting voordelen..
niet dramatisch voor het bestellen, dat kan gewoon los op de webpagina natuurlijk. Maar vind het toch raar en lijkt niet te kloppen. Googlen naar het probleem vind ik er eigenlijk niks over, kan iemand me vertellen of dit klopt? Gaat dat later wel goed wanneer je een auto koppelt? of hoe doe ik het aanpassen?
Eigenlijk heb een vraag dat heeft minder met de auto zelf te maken maar wel met Tesla, ik heb gezocht maar kan de oplossing nergens terugvinden.. ik heb reeds een Tesla App en Account aangemaakt. Daar zit nog niks in natuurlijk, maar die start telkens op in het Engels en denkt dan ook dat ik in de VS zit. Ik heb uiteraard mijn gegevens ingesteld met een Nederlands adres.
Na veel prutsen in Google Chrome taal instellingen, in mijn telefoon taal instellingen (Pixel 7) heb ik het dan wel voor elkaar dat de App nu Nederlandse taal laat zien. Maar wanneer ik de shop open in de app, denkt hij nog steeds dat ik in de US zit. Bij bestellen van een auto informeert hij mij dan ook vrolijke over Amerikaanse belasting voordelen..
niet dramatisch voor het bestellen, dat kan gewoon los op de webpagina natuurlijk. Maar vind het toch raar en lijkt niet te kloppen. Googlen naar het probleem vind ik er eigenlijk niks over, kan iemand me vertellen of dit klopt? Gaat dat later wel goed wanneer je een auto koppelt? of hoe doe ik het aanpassen?
In het leveringstopic gaat het bijna nergens anders meer over, maar dat lease-gelul neemt ook hier behoorlijk irritante vormen aan. Ik zou maar eens wat terugbladeren om te zien wat ik bedoel.flupp schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 14:39:
[...]
je uit je ergernis HIER aan het gezeur in een ANDER topic.
On topic: wat denken jullie, gaan de SeC's het nog redden, nu er zo'n toename is van Tesla's op de Nederlandse wegen? Ik lees nu al dat mensen niet zo happy zijn over de snelheid waarmee ze er terecht kunnen, maar nu de Model Y hard op weg is om de nieuwe Opel Kadett te worden moet de service infrastructuur wel meegroeien. Heeft Elon daar ook een masterplan voor?
Snap je post even niet. Ik kan nu een service request inschieten voor twee SeCs in de buurt (beide 19de terecht) en ook de mobile ranger kan hier de 19de op de stoep staan. Verder is er weinig onderhoud nodig en ook zijn de aantallen nu minder dan andere jaren.TCMR schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 14:46:
[...]
In het leveringstopic gaat het bijna nergens anders meer over, maar dat lease-gelul neemt ook hier behoorlijk irritante vormen aan. Ik zou maar eens wat terugbladeren om te zien wat ik bedoel.
On topic: wat denken jullie, gaan de SeC's het nog redden, nu er zo'n toename is van Tesla's op de Nederlandse wegen? Ik lees nu al dat mensen niet zo happy zijn over de snelheid waarmee ze er terecht kunnen, maar nu de Model Y hard op weg is om de nieuwe Opel Kadett te worden moet de service infrastructuur wel meegroeien. Heeft Elon daar ook een masterplan voor?
Voor de gein even gekeken bij de VW dealer om de hoek hier; moet tot 1 juni wachten.

Waar moet jij lang wachten dan? Of gewoon wat stemmingmakerij?
In Frankrijk is de prijs van de MYLR met 2 k gezakt, benieuwd of dit ook in NL zo zal zijn. Kreeg vannacht een mail dat de nieuwe prijs ook voor mijn MY zou gelden......
Poeh dat zou lekker zijn! De MY valt nu een paar euro buiten mijn leasebudget maar is met mijn bijna 2 meter toch een stuk comfortabeler dan een M3.Reiger schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 14:53:
In Frankrijk is de prijs van de MYLR met 2 k gezakt, benieuwd of dit ook in NL zo zal zijn. Kreeg vannacht een mail dat de nieuwe prijs ook voor mijn MY zou gelden......
Dat zou dus maar zo het verschil kunnen maken.
Lijkt me op dit moment niet echt een probleem. Er zijn een stuk meer SeC’s dan eind 2019 / begin 2020 en toen kwamen er pas veel tesla tegelijk bij. De model Y is nog lang niet zo populair (vooral natuurlijk door de gewijzigde leaseregeling waar ik hier blijkbaar niets meer over mag zeggen terwijl die debet is aan het succes van Tesla in Nederland…).TCMR schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 14:46:
[...]
In het leveringstopic gaat het bijna nergens anders meer over, maar dat lease-gelul neemt ook hier behoorlijk irritante vormen aan. Ik zou maar eens wat terugbladeren om te zien wat ik bedoel.
Ik ben vooral benieuwd naar de nieuwe Model 3 en of die verbeteringen ook snel naar de Y komen. Ik moet volgend voorjaar weer een nieuwe auto uitzoeken (reden zal ik niet noemen
De vorige keer sloot Nederland achterin de rij aan, maar aangezien de M3's wel al zijn verlaagd betwijfel ik of de MY LR in NL nu ook mee gaat in deze ronde.Reiger schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 14:53:
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Meeste kinderziektes zijn er inmiddels ook wel uit. Oh wacht, gaf @Inspired ook al aan idd.Smobbo schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 15:00:
[...]
Lijkt me op dit moment niet echt een probleem. Er zijn een stuk meer SeC’s dan eind 2019 / begin 2020 en toen kwamen er pas veel tesla tegelijk bij. De model Y is nog lang niet zo populair (vooral natuurlijk door de gewijzigde leaseregeling waar ik hier blijkbaar niets meer over mag zeggen terwijl die debet is aan het succes van Tesla in Nederland…).
Ik ben vooral benieuwd naar de nieuwe Model 3 en of die verbeteringen ook snel naar de Y komen. Ik moet volgend voorjaar weer een nieuwe auto uitzoeken (reden zal ik niet noemen), als dan de highland versie van de 3 er wel is, maar de equivalent van de Y nog niet dan blijf ik denk ik in een 3 rijden…
Wie is er niet happy dan? Waar lees je datTCMR schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 14:46:
[...]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
- Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
- Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
Gerelateerde topics:
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.