is dat niet "gewoon" een sleepoog-gat?JohanB schreef op donderdag 13 april 2023 @ 10:06:
[...]
Benieuwd of dit waar is. Lijkt wel een sensor / camera te zitten in de bumper (daar net onder de linker punt van die koplamp)
Had ik het laatst nog over met een collega die nu ook geen USS heeft, ik hoop dat er net als de externe speaker een retrofit-kit beschikbaar word gesteld.JohanB schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:07:
[...]
Dacht dat dit nog niet bevestigd was for 3/Y. Maar blijft een interessante dan voor mensen die dan momenteel niet krijgen.
Gaat hem niet worden, daar ga je HW4 voor nodig hebben.Heath schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:35:
[...]
Had ik het laatst nog over met een collega die nu ook geen USS heeft, ik hoop dat er net als de externe speaker een retrofit-kit beschikbaar word gesteld.
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Moet nog even terugzoeken waar ik het ookalweer zag, maar er staat me iets van bij dat de huidige HW versie in de meest recent geleverde M3 en MY al een extra aansluiting voor vision hebben. Vandaar de hoop.Damian schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:42:
[...]
Gaat hem niet worden, daar ga je HW4 voor nodig hebben.
Bij configureren van de Model Y staat er met 'standaard' Gemini wielen nu 565 km wltp onderaan bij het kopje velgen in de configuratie. Meen dat daar 533km wltp moet staan zoals boven? Of zou dit komen door een accu upgrade?
Of een typefout? Meen dat ik dat de afgelopen dagen niet heb zien staan.
Volgens mij worden er nog weinig auto's uitgeleverd met HW4, volgens mij alleen nog de MX.Heath schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:45:
[...]
Moet nog even terugzoeken waar ik het ookalweer zag, maar er staat me iets van bij dat de huidige HW versie in de meest recent geleverde M3 en MY al een extra aansluiting voor vision hebben. Vandaar de hoop.
Tevens heeft Elon al aangegeven dat het niet gaat gebeuren. Ten eerst omdat HW4 weinig extra's bied op het gebied van FSD, waar hij toch voornamelijk word gebruikt, en omdat het prijstechnisch niet interessant is, als in, gaat heul duur zijn waarschijnlijk om het te retrofitten.
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Dat staat er al langer, volgens mij betekent het dat ze bij de Long Range de 20 inch wielen officieel hebben getest voor WLTP en dat daarbij de 533 km range hoort. De 565 is de schatting die ze hebben voor de 19 inch wielen, maar kennelijk niet officieel getest (anders hadden ze dat er wel bij gezet)ZveenT schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:45:
Bij configureren van de Model Y staat er met 'standaard' Gemini wielen nu 565 km wltp onderaan bij het kopje velgen in de configuratie. Meen dat daar 533km wltp moet staan zoals boven? Of zou dit komen door een accu upgrade?
Ok'e, dan loop ik behoorlijk te slapen.NuEffeNiet schreef op donderdag 13 april 2023 @ 12:07:
[...]
Dat staat er al langer, volgens mij betekent het dat ze bij de Long Range de 20 inch wielen officieel hebben getest voor WLTP en dat daarbij de 533 km range hoort. De 565 is de schatting die ze hebben voor de 19 inch wielen, maar kennelijk niet officieel getest (anders hadden ze dat er wel bij gezet)
Ik heb dus moeten kiezen nadat mijn huidige auto verloopt qua lease, en gezien de huidige prijzen uitgekomen bij de Model Y. Vanmiddag even test gereden en wat rijdt dat ding lekker zeg! Moest nog even wennen aan het gas loslaten (ik raak de rem niet aan, right?) maar voor de rest dikke prima. Twijfel alleen nog erg over de kleur en het feit dat ik voor het eerst elektrisch ga rijden.
De enige ekte...
Met regeneratief remmen op max (One Pedal Driving) hoef je de rem alleen te gebruiken bij abrupt remmen/nood of als je het verkeerd hebt ingeschat met je remweg. Maar dat laatste is vooral oefening en gewenningInsehh schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:15:
Ik heb dus moeten kiezen nadat mijn huidige auto verloopt qua lease, en gezien de huidige prijzen uitgekomen bij de Model Y. Vanmiddag even test gereden en wat rijdt dat ding lekker zeg! Moest nog even wennen aan het gas loslaten (ik raak de rem niet aan, right?) maar voor de rest dikke prima. Twijfel alleen nog erg over de kleur en het feit dat ik voor het eerst elektrisch ga rijden.
Wat zijn je twijfels specifiek over elektrisch rijden? (past wellicht meer in het algemene topic, maar wie weet)
Na een aanrijding met een donker oranje rijdert vond de sleepdienst het bij mij wel handig dat hij een soort sleutel mee kon nemen op de sleepwagen....Inspired schreef op zondag 2 april 2023 @ 10:16:
[...]
Nummer ken ik uit mijn hoofd en tegenwoordig kom je toch vrij veel mensen tegen met een mobiel.Maar goed, ik er nu bijna 4 jaar mee en nooit issues gehad. Geen garantie natuurlijk.
Wie zoekt, zal vinden http://www.google.com
Of als regeneratief remmen niet werkt vanwege kou of volle batterij, of als je in stadsverkeer rijdt en (vind ik) hij niet snel genoeg afremt.Notna schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:22:
[...]
Met regeneratief remmen op max (One Pedal Driving) hoef je de rem alleen te gebruiken bij abrupt remmen/nood of als je het verkeerd hebt ingeschat met je remweg. Maar dat laatste is vooral oefening en gewenning
Wat zijn je twijfels specifiek over elektrisch rijden? (past wellicht meer in het algemene topic, maar wie weet)
Op de snelweg gebruik ik de rem nauwelijk, maar in de stad nog regelmatig eigenlijk, vind regenratief remmen op max vaak nog steeds niet genoeg in de stad.
Edit: Verkeerde topic
[ Voor 90% gewijzigd door victorverg op 13-04-2023 13:34 ]
Ik heb exact hetzelfde meegemaakt.Insehh schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:15:
Ik was ronduit kwaad dat ik verplicht werd een EV te nemen bij lease werk.
Nu, na mijn eerste 1000 km MY LR, geloof mij, je gaat niet meer terug willen naar ICE 🤣
Gasketel, Hanwha Q-cells 8 x 400 WP oost 8 x 400 WP west, Huawei SUN2000-4,6KTL-L1, Mitsubitshi airco MSZ AP 25 VG, Marstek Venus-E (V153) Tesla model Y AWD
Amai dat is wel veel vertrouwen daarin. Je gsm moet maar net falen met bluetooth en dat de Tesla geen internetverbinding kan krijgen.Inspired schreef op zondag 2 april 2023 @ 10:16:
[...]
Nummer ken ik uit mijn hoofd en tegenwoordig kom je toch vrij veel mensen tegen met een mobiel.Maar goed, ik er nu bijna 4 jaar mee en nooit issues gehad. Geen garantie natuurlijk.
Ik heb sowieso mijn portefeuille mee, mijn pasje past daar gelukkig gewoon in. Dus die gaat altijd mee hier.
Je kan ook altijd nog je telefoon aanbieden als een pasje met de nfc. Als je telefoon helemaal in de prak ligt werkt dat natuurlijk niet nee..this schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:39:
[...]
Amai dat is wel veel vertrouwen daarin. Je gsm moet maar net falen met bluetooth en dat de Tesla geen internetverbinding kan krijgen.
Ik heb sowieso mijn portefeuille mee, mijn pasje past daar gelukkig gewoon in. Dus die gaat altijd mee hier.
EN telefoon stuk (hoe vaak komt dat voor, als t goed is nog niet eens 1 keer per jaar) EN een storing bij Tesla (komt gemiddeld gezien ook niet eens 1 keer per jaar voor).this schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:39:
[...]
Amai dat is wel veel vertrouwen daarin. Je gsm moet maar net falen met bluetooth en dat de Tesla geen internetverbinding kan krijgen.
Laat daar maar eens een stukje kansberekening op los, de kans dat die 2 zaken tegelijk bij elkaar komen is nihil.
En als het is, is het zo. Allerslechtste geval installeer ik op de telefoon van een voorbijganger de tesla app met mijn account, open de auto via NFC/bluetooth en start de auto via bluetooth (of pak mijn verstopte pas die ergens in de auto ligt). Na bedanken van de passant verwijder ik de app weer en rij ik naar huis.
Er is altijd een oplossing
[ Voor 4% gewijzigd door ybos op 13-04-2023 13:46 ]
Ja, precies dat! Fijn dat er nog iemand zo denkt, ik begon al een kronkel in mij kop te vermoeden...DaCoTa schreef op donderdag 13 april 2023 @ 09:20:
[...]
Volgens mij werkt aerodynamica andersom, je wilt juist de lucht zo rustig mogelijk loslaten aan de achterkant, dus daar is de 'scherpe' kant. Als je dat niet doet, krijg je onderdruk achter je.
Tja, ik vertrouw er ook 100% op. Toch herinner ik mij de storing van jaar of 3 geleden. Kennis stond daar met 2 kids in de zeikende regen, app werkte niet (dus starten+openen op afstand no go) en telefoon leeg. Geen pasje.
Dus het kan voorkomen, maar dat is wel een beetje worst case zeg maar.
Dus het kan voorkomen, maar dat is wel een beetje worst case zeg maar.
Werkt wel enkel bij android dacht ik. Maar in dat geval zou ik er inderdaad meer vertrouwen in hebben.Bever! schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:41:
[...]
Je kan ook altijd nog je telefoon aanbieden als een pasje met de nfc. Als je telefoon helemaal in de prak ligt werkt dat natuurlijk niet nee..
Ik rij nu al 9 jaar een CT 200h (2de keer zelfde auto gekozen, want zeer tevreden en geen rugpijn meer na lange rittenNotna schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:22:
[...]
Met regeneratief remmen op max (One Pedal Driving) hoef je de rem alleen te gebruiken bij abrupt remmen/nood of als je het verkeerd hebt ingeschat met je remweg. Maar dat laatste is vooral oefening en gewenning
Samengevat, vooral even wennen aan "niet meer snel de tank volgooien" maar even geduld hebben. Denk ik.
Heb alleen besloten om geen enhanced auto pilot te pakken, laat staan volledig autonoom. Aantal mensen op het werk hebben die pack wel en dat is het enige wat ze volgende keer weg zouden laten. Ervaringen als "de tesla die schokkerig besluit de andere weghelft te pakken" klinken niet heel lekker en scheelt toch weer ongeveer 60 euro p/m.
De enige ekte...
Als IT'er zie ik het toch een stuk minder rooskleuring uitybos schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:45:
[...]
EN telefoon stuk (hoe vaak komt dat voor, als t goed is nog niet eens 1 keer per jaar) EN een storing bij Tesla (komt gemiddeld gezien ook niet eens 1 keer per jaar voor).
Laat daar maar eens een stukje kansberekening op los, de kans dat die 2 zaken tegelijk bij elkaar komen is nihil.
En als het is, is het zo. Allerslechtste geval installeer ik op de telefoon van een voorbijganger de tesla app met mijn account, open de auto via NFC/bluetooth en start de auto via bluetooth (of pak mijn verstopte pas die ergens in de auto ligt). Na bedanken van de passant verwijder ik de app weer en rij ik naar huis.
En even de app installeren op een andere gsm gaat toch niet? Je moet die telefoon nog altijd even samen met je pasje synchroniseren afaik. Anders is het een stukje minder beveiligd dan ik eerst aannam.
Is het dan over het algemeen niet handig om dat pasje altijd bij je te hebben? In de beurs ofzo? (Nog geen idee hoe groot de tesla pas is, ga ik pas ervaren rond november.this schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:19:
[...]
Als IT'er zie ik het toch een stuk minder rooskleuring uit.
En even de app installeren op een andere gsm gaat toch niet? Je moet die telefoon nog altijd even samen met je pasje synchroniseren afaik. Anders is het een stukje minder beveiligd dan ik eerst aannam.
De enige ekte...
Heb al eens gehad hoorybos schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:45:
[...]
EN telefoon stuk (hoe vaak komt dat voor, als t goed is nog niet eens 1 keer per jaar) EN een storing bij Tesla (komt gemiddeld gezien ook niet eens 1 keer per jaar voor).
Laat daar maar eens een stukje kansberekening op los, de kans dat die 2 zaken tegelijk bij elkaar komen is nihil.[...]
AFAIK moet je telefoon eerst gekoppeld zijn in de auto om het als NFC/Bluetooth kaart te gebruiken toch? Via internet kan nog wel, maar die was nou juist down in dit scenario..En als het is, is het zo. Allerslechtste geval installeer ik op de telefoon van een voorbijganger de tesla app met mijn account, open de auto via NFC/bluetooth en start de auto via bluetooth (of pak mijn verstopte pas die ergens in de auto ligt). Na bedanken van de passant verwijder ik de app weer en rij ik naar huis.
Pas altijd bij me, ik heb een pashouder als portemonnee. Daar zit de Tesla pas gewoon tussen. Zelfde formaat
Ik ben geen voorstander van EAP in zijn huidige vorm; hoop geld voor dingen die ik liever zelf in de hand heb. Maar er zijn hier ook users die de meerwaarde wél zien. Voordeel is wel dat je het altijd achteraf nog kan aanschaffen, dus dat scheelt!Insehh schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:19:
[...]
Ik rij nu al 9 jaar een CT 200h (2de keer zelfde auto gekozen, want zeer tevreden en geen rugpijn meer na lange ritten) en dan is het toch altijd makkelijk om ergens te stoppen, minuutje te tanken en door. We weten nu nog niet zeker of we thuis zelf een laadpaal kunnen fixen cq. wat de kosten zijn (want huurhuis), en ik zou het toch gemakkelijk vinden om na een lange rit thuis te laden ipv even tussendoor nog een kwartier ergens...
Samengevat, vooral even wennen aan "niet meer snel de tank volgooien" maar even geduld hebben. Denk ik.![]()
Heb alleen besloten om geen enhanced auto pilot te pakken, laat staan volledig autonoom. Aantal mensen op het werk hebben die pack wel en dat is het enige wat ze volgende keer weg zouden laten. Ervaringen als "de tesla die schokkerig besluit de andere weghelft te pakken" klinken niet heel lekker en scheelt toch weer ongeveer 60 euro p/m.
Wat betreft dat 'tanken en door'; dat is echt een mindset. Het is zoveel relaxter om even iets langer dan 1 (of laten we realistisch zijn: 5) minuten te stoppen en dan weer door.
Ik ga van de zomer weer naar de UK en ga vanaf Amsterdam, via Antwerpen naar Calais. In Antwerpen moet ik 17 minuten laden, na een rit van 2 uur. Met een vrouw en 3 kinderen ben ik langer bezig om naar de toilet te gaan, even de benen te strekken en wat te drinken, dan dat de auto strict nodig heeft om door te kunnen.
Staat die auto al te gillen dat we door mogen voordat ik klaar ben met plassen
Wat betreft thuisladen: controlleer de APV van je gemeente even over wat er wel of niet mag mbt laders over de stoep. Hier in Purmerend doen ze er niet moeilijk over bijv. en kan je gewoon laden met de bijgeleverde Granny charger.
[ Voor 5% gewijzigd door Notna op 13-04-2023 14:28 ]
Pas is zo groot als een bankpas en iets dunner.Insehh schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:21:
[...]
Is het dan over het algemeen niet handig om dat pasje altijd bij je te hebben? In de beurs ofzo? (Nog geen idee hoe groot de tesla pas is, ga ik pas ervaren rond november.).
Ik denk dan ook dat mijn mindset het probleem is.Notna schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:23:
[...]
Ik ben geen voorstander van EAP in zijn huidige vorm; hoop geld voor dingen die ik liever zelf in de hand heb. Maar er zijn hier ook users die de meerwaarde wél zien. Voordeel is wel dat je het altijd achteraf nog kan aanschaffen, dus dat scheelt!
Wat betreft dat 'tanken en door'; dat is echt een mindset. Het is zoveel relaxter om even iets langer dan 1 (of laten we realistisch zijn: 5) minuten te stoppen en dan weer door.
Ik ga van de zomer weer naar de UK en ga vanaf Amsterdam, via Antwerpen naar Calais. In Antwerpen moet ik 17 minuten laden, na een rit van 2 uur. Met een vrouw en 3 kinderen ben ik langer bezig om naar de toilet te gaan, even de benen te strekken en wat te drinken, dan dat de auto strict nodig heeft om door te kunnen.
Staat die auto al te gillen dat we door mogen voordat ik klaar ben met plassen
Ik twijfel of het ook zo werkt in onze lease (moet nu in een portal bestellen en dan aangeven of ik wel of niet EAP wil) maar als het kan, prima.
Twijfelde eerst of ik de gok moest pakken en langer moest wachten tot de nieuwe model 3, maar de ruimte in de Y is wel prettig.
De enige ekte...
Ik heb er bijna 6000km opzitten sinds 2 maart. Over het algemeen dik tevreden, maar om nou te zeggen dat ik nooit meer terug wil naar een ICE? hmmm... een 6 in-lijn diesel is ook heeeeeel lekkerBJF005 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:39:
[...]
Ik heb exact hetzelfde meegemaakt.
Ik was ronduit kwaad dat ik verplicht werd een EV te nemen bij lease werk.
Nu, na mijn eerste 1000 km MY LR, geloof mij, je gaat niet meer terug willen naar ICE 🤣
Dunner? Zijn er dan verschillende versies van de pasjes van Tesla?Caelorum schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:24:
[...]
Pas is zo groot als een bankpas en iets dunner.
Of heb jij een uitzonderlijk dikke bankpas?
Vandaag is Tesla Service langs geweest voor de fluit en de krakende stoel. De stoel had hij nog niet eerder gehad en heeft een plaat achter gesmeerd welke geluid veroorzaakte.
De fluit heeft 'ie opgelost door een 2 repen foam te plakken boven de achterruitjes. Opzich niet de mooiste oplossing, maar als het werkt dan werkt het.
Interessanter was wel de auto waarmee hij kwam, een RWD uit Berlijn welke op kenteken is gezet in november 2022. Er rijden er 10 van rond in NL, allemaal testvoertuigen welke gebruikt worden door Tesla mobiele service. Om de 3 dagen krijgt de auto wel een update, maar nog geen vision sensoren
.
De fluit heeft 'ie opgelost door een 2 repen foam te plakken boven de achterruitjes. Opzich niet de mooiste oplossing, maar als het werkt dan werkt het.
Interessanter was wel de auto waarmee hij kwam, een RWD uit Berlijn welke op kenteken is gezet in november 2022. Er rijden er 10 van rond in NL, allemaal testvoertuigen welke gebruikt worden door Tesla mobiele service. Om de 3 dagen krijgt de auto wel een update, maar nog geen vision sensoren
Heeft iemand een goed systeem voor achterbank entertainment, liefst geintegreerd? Ik zag wel een systeem van Tlyard (https://tlyard.com/collections/model-3), maar kan die niet in Europa vinden. Alleen Tesland heeft iets (https://www.tesland.com/e...ate-control-touch-screen/), maar 1000 euro is een beetje overdreven voor een tablet wmb.
Ik heb vorige week die van Hansshow besteld.jorgen83 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:47:
Heeft iemand een goed systeem voor achterbank entertainment, liefst geintegreerd? Ik zag wel een systeem van Tlyard (https://tlyard.com/collections/model-3), maar kan die niet in Europa vinden. Alleen Tesland heeft iets (https://www.tesland.com/e...ate-control-touch-screen/), maar 1000 euro is een beetje overdreven voor een tablet wmb.
https://www.hautopart.com...jjXNs7NlFPNk3Lc%3D.QSrEkM
En via google kun je een kortingscode vinden van 20%
Benieuwd naar je ervaringen! Lijkt me exact dezelfde als Tlyard aan de foto's en specs te zien.bartzzz schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:50:
[...]
Ik heb vorige week die van Hansshow besteld.
Zodra ik hem heb zal ik mijn ervaring delen.jorgen83 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:56:
[...]
Benieuwd naar je ervaringen! Lijkt me exact dezelfde als Tlyard aan de foto's en specs te zien.
Vind het vooral handig dat ze achterin zelf de stoel verwarming en ventilatie kunnen regelen.
De rest zijn leuke extra’s voor de kids
Ook benieuwd naar de bijkomende kosten! (BTW, inklaringskosten etc). Heb m'n oog op hun power frunk laten vallen. Hou ons op de hoogtebartzzz schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:50:
[...]
Ik heb vorige week die van Hansshow besteld.
Denk je dat de kids hem alleen daarvoor gaan gebruiken? ;-)bartzzz schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:28:
[...]
Zodra ik hem heb zal ik mijn ervaring delen.
Vind het vooral handig dat ze achterin zelf de stoel verwarming en ventilatie kunnen regelen.
Foto? Ik had zelf het rubber van de achterklep gevuld met een stukje kabel maar dat werkt toch niet helemaal zoals verwacht.pretpik schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:03:
@Maurice- Heb zelf afgelopen weekend een Satonic Power Frunk geplaatst. De strut aan de bestuurderskant was even lastig maar verder geen problemen. Werkt prima en alles ziet er netjes afgewerkt en waterdicht uit.
Model Y LR 2023, 11kWp ☀️.O/W. Zappi 2.1
Nu hopen dat het niet openvliegt tijdens het rijdenDenyo schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:34:
@Maurice- Heb zelf afgelopen weekend een Satonic Power Frunk geplaatst. De strut aan de bestuurderskant was even lastig maar verder geen problemen. Werkt prima en alles ziet er netjes afgewerkt en waterdicht uit.
Juist, daarom zocht ik in Europa.Maurice- schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:30:
[...]
Ook benieuwd naar de bijkomende kosten! (BTW, inklaringskosten etc).
@SmokingSig Daar ben ik niet bang voor omdat het hele sluitmechanisme nog helemaal origineel is.
Het is nauwelijks zichtbaar, maar wel voelbaar als je de Tesla pas naast een bankpas van de rabobank legt. In ieder geval bij mijn oude bankpas en nieuwe credit card.this schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:46:
[...]
Dunner? Zijn er dan verschillende versies van de pasjes van Tesla?
Of heb jij een uitzonderlijk dikke bankpas?
Mijn gedachte komt vooral hier vandaan:Radiodurans schreef op donderdag 13 april 2023 @ 10:04:
[...]
Interessant, zo had ik er nog niet over nagedacht maar je zou wel eens gelijk kunnen hebben. De verschillen in verbruik zullen echter wel zo klein zijn (als ze al bestaan) dat je het zelf met je eigen auto in niet goed controleerbare omstandigheden niet kan meten. Dus dan blijf esthetiek over
https://www-tu-no.transla..._hl=en-GB&_x_tr_hist=true
Ahja, leuk dat de kinderen op de achterbank de stoel van de bijrijder kunnen bedienenbartzzz schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:28:
[...]
Zodra ik hem heb zal ik mijn ervaring delen.
Dit staat ook nog op mijn wenslijst, momenteel gebruik ik de frunk niet omdat ik de klep wil ontzien en ik het haat als er vinger of handafdrukken op staan.Denyo schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:34:
Sorry, maar dat is flauwekul. Die klep kan best veel hebben. Is prima te openen en sluiten zonder auto mechanisme. Vingerafdrukken is een tweedePeter_J_ schreef op donderdag 13 april 2023 @ 17:16:
[...]
Dit staat ook nog op mijn wenslijst, momenteel gebruik ik de frunk niet omdat ik de klep wil ontzien en ik het haat als er vinger of handafdrukken op staan.
Precies dezelfde reden hier! Commentaar van de vrouw was ook: dat ga je nooit gebruiken. Nee, zoals het nu is zeker niet.Peter_J_ schreef op donderdag 13 april 2023 @ 17:16:
[...]
Dit staat ook nog op mijn wenslijst, momenteel gebruik ik de frunk niet omdat ik de klep wil ontzien en ik het haat als er vinger of handafdrukken op staan.
Met een ingeklapte kinderwagen met babymandje blijft er weinig ruimte over achterin.
@Denyo Dank voor de tip! Die wordt wél op Aliexpress verkocht, scheelt de bijkomende kosten.
De rust in mijn hoofd, wetende dat bij remmen (one pedal) 85% van de energie terug richting batterij gaat, zalig.The_MAN schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:31:
[...]
Ik heb er bijna 6000km opzitten sinds 2 maart. Over het algemeen dik tevreden, maar om nou te zeggen dat ik nooit meer terug wil naar een ICE? hmmm... een 6 in-lijn diesel is ook heeeeeel lekker
Vroeger was het altijd ergens dat stemmetje 'och wat zonde die benzine, och wat zonde die remblokjes' 🤣
Ik mis het motorgeluid juist niet eigenlijk.
Ok, met mijn Cupra R, het aanzuiggeluid in de kelk, het fluiten van de turbo, het was allemaal wel leuk maar nu geniet ik eigenlijk van de rust in de auto. En de muziek moet ook minder luid ivm rijgeluiden. Al was dat eerlijk gezegd ook niet nodig in een ICE dikke premium Duitser.
Misschien ben ik gewoon nog te blij en te positief over mijn nieuwe speelgoed 😁
Gasketel, Hanwha Q-cells 8 x 400 WP oost 8 x 400 WP west, Huawei SUN2000-4,6KTL-L1, Mitsubitshi airco MSZ AP 25 VG, Marstek Venus-E (V153) Tesla model Y AWD
@Maurice- Heb de Power Frunk bij de Satonic Official Store gekocht op Ali. Was 280,-- euro exclusief btw en inclusief coupon korting. Binnen een week door FedEx bezorgd en maar 15,-- invoer kosten aan FedEx betaald.
Hier wordt de frunk gebruikt voor vanalles en nog wat, waaronder de laadkabels. Scheelt weer spullen die anders in de achterbak liggen.
Intussen er al weer af gepeuterd (k* werk), het werkte niet. Nu de rubbers van de achterklep gehaald en dat lijkt wel te werken!Jeroen-Buren schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:32:
[...]
Foto? Ik had zelf het rubber van de achterklep gevuld met een stukje kabel maar dat werkt toch niet helemaal zoals verwacht.
Idem hier, ook auto is 3 weken oud nu. Had ook problemen met uitvallen van stuurbekrachtiging. Is door Tesla nieuwe stuurkolom opgezet, zou ook de issues met TACC / Autopilot moeten oplossen. Eerste beste rit na vervangin: errorcode DI_a124, midden op de snelweg. Morgen weer service-afspraak staan in Den Haag, ben benieuwd of ze iets vinden.Verwijderd schreef op woensdag 12 april 2023 @ 14:04:
Sinds ik de auto heb (3 weken) heb ik regelmatig dat Autopilot er uit klapt en niet meer beschikbaar is. Zie op de visualisatie ook geen auto’s meer. Foutmelding DI_A124.
Elke keer nadat ik de auto even uit zet en weer aanzet (ookal is het 5 seconden) doet die het weer.
Ik ga aankomende vrijdag 3 weken op vakantie en het zou bloedirritant zijn als Tesla niks er aan kan doen. Vrijdag ochtend een Serviceafspraak.
Iemand anders die deze issues ook heeft?
Bijzonder dat die ranger dat niet wist, want rubbers verwijderen was nagenoeg elke keer de oplossing die ik heb gezien.pretpik schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:16:
[...]
Intussen er al weer af gepeuterd (k* werk), het werkte niet. Nu de rubbers van de achterklep gehaald en dat lijkt wel te werken!
Nu ben ik wel benieuwd welke rubbers precies zijn verwijderd, foto's ;-)?maharens schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:19:
[...]
Bijzonder dat die ranger dat niet wist, want rubbers verwijderen was nagenoeg elke keer de oplossing die ik heb gezien.
MY LR QuickSilver 2023 :-)
Bij mijn rwd ook rubber strip verwijderd en fluittoon weg. Model Y uit Berlijn heeft die rubber strip er niet in zitten, dus is alleen maar voor de sier.
staat terug in dit forum. Even zoeken op foto rubber strip
staat terug in dit forum. Even zoeken op foto rubber strip
[ Voor 18% gewijzigd door Solexje op 13-04-2023 20:02 ]
Die ga ik niet aansluiten (is optioneel), want daar komt alleen maar geklooi van. En voegt niets toe.Caelorum schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:43:
[...]
Ahja, leuk dat de kinderen op de achterbank de stoel van de bijrijder kunnen bedienenIk zie al wat dat hier gaat doen...
Ik had op Ome Ali een tweetal setjes silliconen hoesjes voor om de richtingaanwijzer en gear selector besteld, uiteindelijk daarbij een setje zwart over.
Iemand interesse? Dan kan ik het in een bubbelenvelop gooien.
Wat is het nut hiervan?Heath schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:54:
Ik had op Ome Ali een tweetal setjes silliconen hoesjes voor om de richtingaanwijzer en gear selector besteld, uiteindelijk daarbij een setje zwart over.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Vast die overmatige slijtage voorkomen
. Hahaha, grapje, dit is gewoon een onzin ding voor de lol neem ik aan?
Heb binnenkort eindelijk een laadmogelijkheid thuis, alleen doet Liander er blijkbaar 7-12 maanden over om een 3-fase meter te komen plaatsen…
De 5-aderige 4mm2 kabel ligt er al van de meterkast naar het punt waar vandaan geladen gaat worden.
Voor zolang ga ik dit als één fase aansluiten maar dan wil ik ook maximaal vermogen er uit trekken. Heb zo’n Tesla Mobile Charger Gen2 met een reguliere schuko stekker maar volgens mij kan dat maximaal 10A uit een stopcontact halen. Weet iemand of ik deze nodig heb om met het maximale 16A te laden met die mobiele lader?
https://shop.tesla.com/nl.../blauwe-adapter---16a_32a
De 5-aderige 4mm2 kabel ligt er al van de meterkast naar het punt waar vandaan geladen gaat worden.
Voor zolang ga ik dit als één fase aansluiten maar dan wil ik ook maximaal vermogen er uit trekken. Heb zo’n Tesla Mobile Charger Gen2 met een reguliere schuko stekker maar volgens mij kan dat maximaal 10A uit een stopcontact halen. Weet iemand of ik deze nodig heb om met het maximale 16A te laden met die mobiele lader?
Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West
Die Tesla Mobile Charger Gen2 is gewoon de meegeleverde stopcontact granny?bokkow schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:28:
Heb binnenkort eindelijk een laadmogelijkheid thuis, alleen doet Liander er blijkbaar 7-12 maanden over om een 3-fase meter te komen plaatsen…
Bij mij doet die standaard 13 ampère op (gemeten) 240 volt, dus 3120 kWh en dat is ongeveer 4% per uur.
In de app kan ik die 13 niet hoger zetten, enkel lager.
Heb hier gewoon de Tesla Wall Charger aangesloten met 1-fase (wel twee aders van de 4+1 kabel gebruikt om de weerstand te verlagen
) en die trekt 3,6kWh over 16A. Overnacht laden is voor mij nu meer dan voldoende.
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE
Mijn 3 fase lader was verkeerd ingesteld in de eerste 2 weken. Deed 3,7kW op 1 fase. Dus dat zou jij ook kunnen halen lijkt me.
Ik snap de verwarring rond kW en kWh, maar om nou van W naar kWh te gaan - dan gaat het wel erg vreemd lezen.BJF005 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:48:
[...]
Die Tesla Mobile Charger Gen2 is gewoon de meegeleverde stopcontact granny?
Bij mij doet die standaard 13 ampère op (gemeten) 240 volt, dus 3120 kWh en dat is ongeveer 4% per uur.
In de app kan ik die 13 niet hoger zetten, enkel lager.
Oei aan een tempo van 3120 KILO gaat het inderdaad heel hard 🤣 en de h erbij en erna over procenten per uur beginnen, ik zie nu hoe warrig het is.MrAcid schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:07:
[...]
Ik snap de verwarring rond kW en kWh, maar om nou van W naar kWh te gaan - dan gaat het wel erg vreemd lezen.
Had het gauw even tussendoor op het werk getypt.
In elk geval, tussen de kemels door zal mijn boodschap wel duidelijk zijn 😁
Exact dit, die stokken zijn nogal slijtgevoelig omdat je er enorm veel aan zit. En los daarvan, ik vind het materiaal wat beter aanvoelen. Maargoed, ieder zn ding en jullie hoeven het niet te doen he.Smobbo schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:28:
Vast die overmatige slijtage voorkomen. Hahaha, grapje, dit is gewoon een onzin ding voor de lol neem ik aan?
Klopt, je hebt die nodig. Ga je dan ook een CEE stopcontact aanleggen?bokkow schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:28:
Heb zo’n Tesla Mobile Charger Gen2 met een reguliere schuko stekker maar volgens mij kan dat maximaal 10A uit een stopcontact halen. Weet iemand of ik deze nodig heb om met het maximale 16A te laden met die mobiele lader?
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Met de standaard Schuko tot max 13A. Eventueel met CEE stekker 16A of zelfs 32A. Met 32A moet je wel ff een LB oplossing via de P1 regelen denk ik. Tenzij je alleen in de nacht gaat laden. Dan kan het wellicht wel.bokkow schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:28:
Dat is niet zo spannend toch? Niet veel anders dan een normale WCD.Makkelijk schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:38:
[...]
Klopt, je hebt die nodig. Ga je dan ook een CEE stopcontact aanleggen?
Je kan ook vast je laadpaal met 1 fase aansluiten waarschijnlijk, dat lijkt me een stuk praktischer. Zeker aangezien de kabel er al ligt.bokkow schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:28:
Volgens mij ondersteunt de gen2 granny charger maar tot max 16A. Daarnaast doen de onboard chargers van de model 3 ook niet meer dan 16A per fase/lader, dus 1x16A is wel een beetje de max (op AC) als je nog geen 3-fase aansluiting hebt thuis.Inspired schreef op donderdag 13 april 2023 @ 21:03:
[...]
Met de standaard Schuko tot max 13A. Eventueel met CEE stekker 16A of zelfs 32A. Met 32A moet je wel ff een LB oplossing via de P1 regelen denk ik. Tenzij je alleen in de nacht gaat laden. Dan kan het wellicht wel.
De TMC Gen2 doet 1x32A met de juiste CEE, en de auto kan dat ook aan.Eddos schreef op donderdag 13 april 2023 @ 22:11:
[...]
Volgens mij ondersteunt de gen2 granny charger maar tot max 16A. Daarnaast doen de onboard chargers van de model 3 ook niet meer dan 16A per fase/lader, dus 1x16A is wel een beetje de max (op AC) als je nog geen 3-fase aansluiting hebt thuis.
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Dat is niet correct, 1x32A werkt ook prima.Eddos schreef op donderdag 13 april 2023 @ 22:11:
[...]
Daarnaast doen de onboard chargers van de model 3 ook niet meer dan 16A per fase/lader, dus 1x16A is wel een beetje de max (op AC) als je nog geen 3-fase aansluiting hebt thuis.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV
En terug naar de Model 3 en model Y svp, voor thuisladers is een ander topicEddos schreef op donderdag 13 april 2023 @ 22:11:
[...]
Volgens mij ondersteunt de gen2 granny charger maar tot max 16A. Daarnaast doen de onboard chargers van de model 3 ook niet meer dan 16A per fase/lader, dus 1x16A is wel een beetje de max (op AC) als je nog geen 3-fase aansluiting hebt thuis.
On topic:
Al meer mensen die, zoals ik, steeds meer accesoires voor de Model Y aanschaffen terwijl ze nog op de auto zelf wachten?
Ik heb tot nu toe al
- wieldoppen
- metalen gas en rem ‘sport’ pedalen
- roosters voor lucht uitlaat onder de stoelen
- organizer bakje voor middenconsole
- S3XY buttons
Ik hoop dat ik geen spijt van deze voor aankopen ga krijgen, maar ik denk dat dat wel mee gaat vallen
Je mist nog mudflaps
Verder een redelijk essentieel setje 
Zelf zou ik niet zonder all-weather mats willen. Ik vind ze er ook gaaf contrasterend uitzien bij witte bekleding.
Zelf zou ik niet zonder all-weather mats willen. Ik vind ze er ook gaaf contrasterend uitzien bij witte bekleding.
[ Voor 47% gewijzigd door Radiodurans op 13-04-2023 22:34 ]
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE
Oh nee hoor, maar sommige mensen gooien er weer een schuko adapter achter om daar 16A uit te cheaten, waar ik niet achter staInspired schreef op donderdag 13 april 2023 @ 21:13:
[...]
Dat is niet zo spannend toch? Niet veel anders dan een normale WCD.
[ Voor 4% gewijzigd door Makkelijk op 13-04-2023 22:32 ]
Daar ben ik al naar aan het kijkenRadiodurans schreef op donderdag 13 april 2023 @ 22:31:
Je mist nog mudflapsVerder een redelijk essentieel setje
[ Voor 3% gewijzigd door NuEffeNiet op 13-04-2023 22:35 ]
Vind de lampen wel een beetje op een KIA EV6 lijkenMaurice- schreef op donderdag 13 april 2023 @ 05:47:
Model 3 Project Higland.
[Afbeelding]
Niet verkeerd die scherpere koplampen 👌
En wat zei Hans of de Pearl toen je weer voor een check langs moest?Makkelijk schreef op donderdag 13 april 2023 @ 22:41:
[...]
Vind de lampen wel een beetje op een KIA EV6 lijken
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Zijn niet slijtgevoelig. Wat een onzin komt hier de laatste maanden soms voorbij, damn.Heath schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:33:
[...]
[...]
Exact dit, die stokken zijn nogal slijtgevoelig omdat je er enorm veel aan zit. En los daarvan, ik vind het materiaal wat beter aanvoelen. Maargoed, ieder zn ding en jullie hoeven het niet te doen he.
Toch gek, bij mij is de tekst er wel redelijk afgesleten aan de bovenkant. Ik zal het wel hebben verbeeld.STIMPPYYY schreef op donderdag 13 april 2023 @ 22:58:
[...]
Zijn niet slijtgevoelig. Wat een onzin komt hier de laatste maanden soms voorbij, damn.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Kan alleen maar zeggen dat die van mij na 90k km en 3.5 jaar er nog hetzelfde uitzien als toen ik de auto ophaalde. Of in ieder geval is mij geen slijtage opgevallen
[ Voor 18% gewijzigd door Caelorum op 13-04-2023 23:02 ]
Ja, en met die hoes eroverheen zie je die afgesleten tekst niet langer. Probleem opgelostJeroenneman schreef op donderdag 13 april 2023 @ 23:01:
[...]
Toch gek, bij mij is de tekst er wel redelijk afgesleten aan de bovenkant. Ik zal het wel hebben verbeeld.
Model 3 LR AWD (model 2023)
Ligt er natuurlijk maar net aan waar je de stokjes raakt en/of je nog smeersels gebruikt om je handen te (ont)vetten o.i.d.. Vriendin presteert het regelmatig om ook het knopje in te drukken van de ruitenwisser bij het richting aangeven... 
Oud BMW-rijder?Caelorum schreef op donderdag 13 april 2023 @ 23:01:
Kan alleen maar zeggen dat die van mij na 90k km en 3.5 jaar er nog hetzelfde uitzien als toen ik de auto ophaalde. Of in ieder geval is mij geen slijtage opgevallen
Nee, Fiat Punto, Ford Fiesta en toen een Seat Leon.
Dat snap ik ;-)GeeMoney schreef op donderdag 13 april 2023 @ 23:43:
[...]
Hij doelt op dat je geen knipper gebruikt vandaar geen slijtage, net als veel BMW rijders (zo zeggen ze) .[..]
[ Voor 41% gewijzigd door Caelorum op 13-04-2023 23:50 ]
Hij doelt op dat je geen knipper gebruikt vandaar geen slijtage, net als veel BMW rijders (zo zeggen ze)Caelorum schreef op donderdag 13 april 2023 @ 23:27:
[...]
Nee, Fiat Punto, Ford Fiesta en toen een Seat Leon.
Als we al hoesjes om richtingaanwijzers gaan doen dan zou ik zeggen stof hem af, doek erom heen en zet hem binnen en kijk er vooral af en toe naar
[ Voor 33% gewijzigd door GeeMoney op 13-04-2023 23:45 ]
Flauw, I know...
Ben al een tijdje aan het zoeken, maar nog niet gevonden. De Europese variant van deze magnetische trekhaak afdekplaat: YouTube: New Hitch Cover for Tesla Model Y. Lijkt me ideaal.
Daarnaast moet ik waarschijnlijk komend weekend in een provincie verder een aanhangwagen ophalen en ik heb al geconstateerd dat mijn 13 naar 7-polige adapter niet in de aansluiting gedraaid kan worden vanwege ruimtegebrek in die opening. Even gekeken bij een caravan in de buurt met een 13-polige stekker en dat gaat ook niet lukken. Dat had toch ook wel even iets beter gekund dan wat Tesla hier heeft bedacht. Hier moet ik nog wat voor gaan bedenken. Al wat opties gelezen op het tmc forum maar hoe heeft men dit toch kunnen bedenken
Ben al een tijdje aan het zoeken, maar nog niet gevonden. De Europese variant van deze magnetische trekhaak afdekplaat: YouTube: New Hitch Cover for Tesla Model Y. Lijkt me ideaal.
Daarnaast moet ik waarschijnlijk komend weekend in een provincie verder een aanhangwagen ophalen en ik heb al geconstateerd dat mijn 13 naar 7-polige adapter niet in de aansluiting gedraaid kan worden vanwege ruimtegebrek in die opening. Even gekeken bij een caravan in de buurt met een 13-polige stekker en dat gaat ook niet lukken. Dat had toch ook wel even iets beter gekund dan wat Tesla hier heeft bedacht. Hier moet ik nog wat voor gaan bedenken. Al wat opties gelezen op het tmc forum maar hoe heeft men dit toch kunnen bedenken
Is die stekker aansluiting niet een kwart slag naar buiten te draaien? Dat is bij mijn Audi wel het geval. Wist ik eerst ook niet-MD- schreef op donderdag 13 april 2023 @ 23:57:
Flauw, I know...
@GeeMoney Nee, dat is niet het geval. Plaatje:
/f/image/ikkYvl5apWiTnhX5AfXKr4Be.webp?f=fotoalbum_large)
Klepje gaat omlaag open. De verschillende stekkers die ik heb geprobeerd kan ik er wel insteken, maar in de vergrendeling draaien lukt niet. Lees ook dat niet iedereen er last van heeft, maar die stekkers lijken mij tegenwoordig toch wel allemaal overeen te komen. Althans, die stekkers die je vast moet draaien.
Die rode cirkels, snap ook niet dat die inkepingen rechts zitten ipv links.
/f/image/ikkYvl5apWiTnhX5AfXKr4Be.webp?f=fotoalbum_large)
Klepje gaat omlaag open. De verschillende stekkers die ik heb geprobeerd kan ik er wel insteken, maar in de vergrendeling draaien lukt niet. Lees ook dat niet iedereen er last van heeft, maar die stekkers lijken mij tegenwoordig toch wel allemaal overeen te komen. Althans, die stekkers die je vast moet draaien.
[ Voor 5% gewijzigd door -MD- op 14-04-2023 00:05 ]
Ok grapjas.Oekol schreef op donderdag 13 april 2023 @ 22:52:
[...]
En wat zei Hans of de Pearl toen je weer voor een check langs moest?
Ik vind dat
Toch mooi om die software updates 's nachts via je telefoon te starten
Eens! Met het laatste dan, staat hier niet binnen wifi bereik. Meerdere keren gereden maar kwam niet verder dan 100%. Soft reset gedaan en toen was de update paar minuten überhaupt helemaal weg. Toen ging die weer verder, wederom niet voorbij 100%. Toen maar naar binnen gegaan. Halfuur later zag ik een melding om 'm vanaf telefoon binnen te starten. Super chillWhySoSerious schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 06:02:
Toch mooi om die software updates 's nachts via je telefoon te starten
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
De mijne is al geüpdatet, alleen vind de app dat die nog op 100% staat. Auto herstarten werkt niet.
Savage!Oekol schreef op donderdag 13 april 2023 @ 22:52:
[...]
En wat zei Hans of de Pearl toen je weer voor een check langs moest?
[Afbeelding]
Laatst een vrij nette mileage eruit weten te halen! Voornamelijk 80km wegen.
:strip_exif()/f/image/8vDW7RdYGpl2iYiJPmDDAkfc.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb een randje onder de klep weggesneden, en de rubber dop in het klepje verwijderd. Gaat nog steeds niet makkelijk omdat je hand er amper tussen past, maar nu is er wel ruimte genoeg.-MD- schreef op donderdag 13 april 2023 @ 23:57:
Flauw, I know...
:strip_exif()/f/image/tTOYgSxiwgQdX7KhyftrI5dp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jM8RfO1r8gfahM4VZUOborix.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OFgDtjWXkt8THldG6BWdhgUh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oFBF9ZfkGsaQQd5hfmqzmt9c.jpg?f=fotoalbum_large)
Je ziet dat de afdekklep onder de rand komt waar de afdekkap in valt. Die nu weer overigens veel te vast zit om normaal te verwijderen
Ik ben dan toch wel benieuwd of er iets veranderd is.. Ik heb een AWD versie en ivm sporten van de kinderen heb ik er iedere week een fietsendrager opzitten.. Die draai ik er zo op en af. Ook als we de caravan meenemen dan heb ik geen issue... zal straks eens kijken of er bij mij meer ruimte is of niet...-MD- schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 00:04:
@GeeMoney Nee, dat is niet het geval. Plaatje:
[Afbeelding]
FFS... dan gaat de Y hoogstwaarschijnlijk ook wel onder de subsidiegrens gaan...
Mooi voor toekomstige eigenaren
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Gerelateerde topics:
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
- Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
- Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
Gerelateerde topics:
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.