Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 503 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.178.351 views

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:48
TukkerTweaker schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:05:
Heeft Tesla ook een rittenregistratie systeem zoals ik mijn Volvo heb? Daar wordt elke rit geregistreerd en kan ik in de app of in de Excel export aangeven privé / zakelijk. Toch wel erg handig voor de BTW aangifte.
Je auto koppelen aan ABRP, dan heb je een registratie. Maar heb eerlijk gezegd geen idee of je die makkelijk kan exporteren.

• LucLey
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-05-2025
TukkerTweaker schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:05:
Heeft Tesla ook een rittenregistratie systeem zoals ik mijn Volvo heb? Daar wordt elke rit geregistreerd en kan ik in de app of in de Excel export aangeven privé / zakelijk. Toch wel erg handig voor de BTW aangifte.
Ik heb Teslamate in een docker draaien en kan rit per rit zien met alle mogelijke gegevens daarbij. Ook andere zaken zoals opladen ed vind je per activiteit terug.
Hier vind je terug hoe je zo een installatie kan doen, dan een paar dagen wachten en alle details beginnen gelogd te worden.
https://geekjournal.ch/ho...isualizer-for-your-tesla/

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-01 13:48

tomic

Smexylittlebabe!

Willianv schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 16:27:
In een opwelling ook de sexy buttons besteld. Gaat om 4 stuks.

Ik ga ze retour sturen. Mocht iemand ze over willen nemen, dan kan dat ook.

De Y heb ik nu 3 weken en heb er 2000 km mee gereden. Het is gewoon een heerlijke auto!
Zelfs zo erg, dat ik soms een stukje ga rijden gewoon voor de lol...
Wat wil je ervoor hebben?
+1 rijden zomaar

Toch maar een weblog?

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

In Amerika verkoopt Tesla sinds vandaag (?) een nieuwe uitvoering Y. Het lijkt een dual motor uitvoering met een kleinere batterij. Tesla quote ook een 0-100 die 0.2 langzamer is dan de LR variant.

De line-up in US is nu als volgt:
MY - 4WD - 279mi (446km) = $49.990
MY LR - 4WD - 330mi (528km) = $52.990
MY P - 4 WD - 303mi (484km) = $56.990

Kleine stapjes tussen de varianten in vergelijking met NL. FSD optie kost wel een lieve 15k extra.

iRacing Profiel

Luckeh schreef op woensdag 12 april 2023 @ 00:34:
In Amerika verkoopt Tesla sinds vandaag (?) een nieuwe uitvoering Y. Het lijkt een dual motor uitvoering met een kleinere batterij. Tesla quote ook een 0-100 die 0.2 langzamer is dan de LR variant.

De line-up in US is nu als volgt:
MY - 4WD - 279mi (446km) = $49.990
MY LR - 4WD - 330mi (528km) = $52.990
MY P - 4 WD - 303mi (484km) = $56.990

Kleine stapjes tussen de varianten in vergelijking met NL. FSD optie kost wel een lieve 15k extra.
Die goedkoopste versie hebben ze eerder al wel verkocht, maar niet via de configurator. Mensen die een auto in bestelling hadden kregen dan het aanbod te switchen naar die versie. Dat is de versie met de nieuwe 4680-cellen uit Austin en kennelijk komt de productie ervan nu genoeg op stoom om hem breed aan te bieden.
Willianv schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 20:32:
Vraagje, als ik een route plan via a better router planner van Eindhoven naar Lazise dan moet ik in totaal 1 uur en 14 minuten laden. Als ik de route laat berekenen door de auto, dan zal ik meer dan 3 uur moeten laden op hetzelfde traject. Van 65% naar 80% bij SC Eindhoven geeft deze al 40 minuten laadtijd aan.

BIjvoorbeeld bij Pfalzfeld geeft de Tesla routeplanner 60 minuten aan en ABRP 25 minuten (om van 11-76% te komken).

Ik heb een Y LR. Iemand een verklaring voor dit verschil?

Overigens vind ik de navigatie van de Tesla niet echt fijn, ik zie ook geen aankomsttijd op bestemming, alleen een aankomsttijd op de volgende locatie. Zal er maar aan moeten wennen.
Het is hit and miss, maar volgens mij n alle gevallen veel te conservatief ingesteld. Het conservatieve snap ik wel als je mensen wilt ontzorgen. Het laden gaat ook veel sneller dan aangegeven, dus dat zal wel meevallers geven. Maar liever heb ik een betrouwbare indicatie...

ABRP geeft ook veel meer mogelijkheden om een route precies te plannen. Soms geeft die ook wat rare keuzes en blijk ik ergens een schuifje te hebben verplaatst.

Het helpt in beide gevallen om zelf na te blijven denken. En eens dat sommige zaken nog wel wat beter kunnen. Desondanks vond ik de routeplanner beter dan wat ik eerder bij andere merken heb gehad.

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-01 13:30
iAdema schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:52:
[...]

Bij mij hebben ze de twee buitenste rubbers van de koffieklep zelf verwijderd. Verder denk ik veel trial and error qua afstelling. Ze zijn ruim 3 uur en meerdere ritjes bezig geweest. Het is nu wel helemaal verholpen.

Gekraak in de stoel heb ik ook sinds kort, maar ik ben er nog niet uit of het de leuning is oid. Hoor het vooral als ik flink regenereer/rem. Lijkt onder de stoel weg te komen.
Ik heb dit probleem al bijna een jaar en kan niet precies plaatsen waar het vandaan komt. Ik hoor het vooral wanneer ik van profiel wissel. Ik heb er meerdere keren een afspraak voor gemaakt, maar elke keer dat ik er ben, kan ik het niet reproduceren. De laatste keer heb ik een geluidsfragment opgenomen. Ik heb opnieuw een service afspraak ingepland aan het eind van deze maand en ben benieuwd naar de uitkomst.

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:58

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

Ik kreeg zojuist de 2023.6.11 update binnen. Eens kijken straks of parkeren nauwkeuriger is en Spotify weer goed werkt.

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:22
Luckeh schreef op woensdag 12 april 2023 @ 00:34:
In Amerika verkoopt Tesla sinds vandaag (?)
Kleine stapjes tussen de varianten in vergelijking met NL.
Volgens mij ergens vorige week, ik zag hem toen langskomen in een nieuwsbericht en kon hem zien op de site. Inderdaad hele kleine stapjes, die kleine batterij is wel erg oninteressant zo. Maar volgens mij was het iets met subsidiegrens. Een beetje zoals Volkswagen de 58kWh ID.4 voor zover ik weet bijna alleen in Nederland heeft verkocht.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-01 23:58
Die optie heb ik even gemist in de optielijst... :+

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:35
Teslamate vraagje ... Weet er iemand hoe je de (in mijn geval postgresql) gegevens kunt backuppen en restoren ? Ik heb het niet over de in te voeren dump-commando's van de database, maar over hoe je (in één van die docker containers ?) in een command line geraakt waar je het database backup- commando kunt invoeren (na login in de database, wel te verstaan). Dit lijkt zo docker-specifiek te zijn, en ik ben nu echt wel een docker nitwit...

Model 3 LR AWD (model 2023)

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-01 23:58
Hoe ervaren jullie windgeluid van de ramen voorzijde MY? Zowel bestuurders- als passagierskant hoor je windgeluiden ongeveer ter hoogte van de bocht overgang dak/voorraam, dus bij een 'normale' zitpositie vlak voor de bovenkant van je hoofd. Ik vind het meer dan verwacht, maar omdat het beide kanten is misschien toch ook wel normaal.

En ik heb bij de lage muziektonen ergens rechtsachter iets dat resoneert. Kan het nog niet plaatsen omdat ik het alleen maar rijdend hoor. Spullen verplaatst en zaken aangedrukt maar de oorzaak nog niet gevonden. Suggesties welkom.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:23
flupp schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:01:
Teslamate vraagje ... Weet er iemand hoe je de (in mijn geval postgresql) gegevens kunt backuppen en restoren ? Ik heb het niet over de in te voeren dump-commando's van de database, maar over hoe je (in één van die docker containers ?) in een command line geraakt waar je het database backup- commando kunt invoeren (na login in de database, wel te verstaan). Dit lijkt zo docker-specifiek te zijn, en ik ben nu echt wel een docker nitwit...
Een docker volume aanmaken die naar een directory op de host wijst en dan die directory backuppen. Dat is ook hoe ik het op mijn NAS doe. Zal zo even het relevante stukje uit de docker compose halen voor je.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
  database:
    container_name: teslamate-database
    user: root
    image: postgres:13
    restart: always
    environment:
      - POSTGRES_USER=...
      - POSTGRES_PASSWORD=...
      - POSTGRES_DB=...
      - POSTGRES_HOST_AUTH_METHOD=trust
    volumes:
      - teslamate-db:/var/lib/postgresql/data

volumes:
  teslamate-db:
    driver: local
    driver_opts:
      o: bind
      type: none
      device: /volume1/homes/..../data/teslamate_data_volume

maarr... je zal wel even eenmalig een dump moeten maken voor je die volume verandert anders ben je je data kwijt, en na het maken van die volume weer even een import doen. Daarna kan je die /volume1/homes/..../data/teslamate_data_volume backuppen via je standaard manier.

Enige nadeel van dit is dat je niet je postgres database van architectuur kan verwisselen. Dus niet van arm naar x86 en niet van 32 naar 64 bits.

[ Voor 37% gewijzigd door Caelorum op 12-04-2023 09:18 ]

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 06-01 16:35
Magicw00b schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 16:35:
[...]

Tesla noemt het zelf ook gaspedaal....
Gaspedaal, wattpedaal, stroompedaal, ... wat maakt het uit? Iedereen snapt toch wat er bedoeld wordt.
En het is toch leuker als we eens een nieuw woord verzinnen? Beetje meer wegstappen van het ICE gebeuren :)

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:01
flupp schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:01:
Even mijn crontab bash script gecheckt, ik gebruik dit commando om via docker de database te dumpen. Draai teslamate op een pi.

code:
1
sudo /usr/bin/docker compose -p pi exec -T database pg_dump -U xx xx > /home/pi/backup/teslamate.bck_${now}

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08-01 13:40
TCMR schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 15:58:
[...]
Die Gemini's en standaardwielen van M3 zijn zonder doppen echt foeilelijk, maar puur gemaakt om een licht wiel te maken waar een dop op hoort.
Smaken verschillen maar ik ben dan 180 graden andersom. Vind de wielen met dop echt f lelijk maar zonder is ie eigenlijk best mooi.

Life is too short to drive boring cars

• flupp
Caelorum schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:15:
[...]
...
Een docker volume aanmaken die naar een directory op de host wijst en dan die directory backuppen. Dat is ook hoe ik het op mijn NAS doe. Zal zo even het relevante stukje uit de docker compose halen voor je.
...
Dix0r schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:27:
[...]
...
Even mijn crontab bash script gecheckt, ik gebruik dit commando om via docker de database te dumpen. Draai teslamate op een pi.
code:
1
sudo /usr/bin/docker compose ...
Bedankt allebei. Ik denk dat de 2de manier aan de dockergegevens geraakt zonder een nieuwe docker-container te maken, hetgeen ietwat minder docker-gedoe lijkt (voor zover ik dit hieruit kan opmaken).

Alleszins al 2 methodes om eens mee aan de slag te gaan en uit te proberen.

Hoe makkelijk in setup ook, dit docker gebeuren lijkt mij niet echt inituitief om aan te leren (staat zo'n beetje op het niveau van systemd, ook zo'n donker gebeuren :) )

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
SirLct schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:38:
[...]

Smaken verschillen maar ik ben dan 180 graden andersom. Vind de wielen met dop echt f lelijk maar zonder is ie eigenlijk best mooi.
Zijn dik gedrukte opmerking is niet op smaak, maar op de intentie van Tesla. Tesla wilde een zo licht mogelijk wiel met goede aero. Dan kom je op een "basis" licht metalen wiel met wieldop. Want als je de aero vlakken met metaal wil maken word je wiel veel te zwaar (of kwetsbaar).
In den beginnen hoort de wieldop er dus op. Dat je hem zonder kan gebruiken en hij er dan nog enigszins leuk uit ziet is secundair :P
Deed het wel goed in de marketing, haha.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• BJF005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06-01 23:33
tomic schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 14:58:
[...]

Wow!! Meen je! Automatisch heractiveren na lane-change? Dat is echt een geweldige optie!
AP automatisch heractiveren na lane change zou gewoon standaard moeten zijn op deze auto.
Ik heb zonet de eerste 1000 km gereden met mijn MY LR en mijn god, wat vind ik dat irritant zeg!!
Mijn Seat Ateca van 2019 gaat bij pinken voor baanvakwissel even op 'grijs' en daarna terug 'geel' (camera zoekt opnieuw de lijnen) en dan weer 'groen' actief, zonder telkens die godsamme irritante dingdong (zelfs in Joe mode) het opnieuw twee keer tikken hendel, het opnieuw afzetten van automatisch grootlicht.. (nee, bij mij doen ze het dus niét goed)
Als een 'domme' auto uit 2019 zo iets simpel kan bolwerken, hoe moeilijk kan het dan zijn voor een anno 2023 computer op wielen, zucht.
Ik was het na een uurtje cruisen zo immens beu, dat ik ofwel kon kiezen om de resterende 80 kilometer middenvak te blijven rijden, ofwel stoppen met AP gebruiken.
Zeer jammer, want het lane assist gedeelte mis ik enorm nu.

De piepjes van de parkeersensoren staan ondertussen ook af. Ten eerste, véél te zenuwachtig, zelfs in stadsverkeer of vertragen aan verkeerslichten, krijg ik waarschuwingen.
Ten tweede, ze werken niet.
Auto beweerde onlangs 67 cm van een haag te staan.
De neus zat ondertussen eigenlijk al IN de haag.
Een volle, dichtbegroeide, wintergroene haag die door een auto met USS perfect wordt gedetecteerd.
Ten derde, nog veel erger, zoals al meer aangehaald hier in andere posts, grote, duidelijk zichtbare objecten die voor de sensoren (camera) zogezegd niet bestaan. (nogmaals, objecten die door USS wél gezien worden)
Met een valse of te vroege melding kan ik nog leven.
Maar een parkeerhulp die mij los op een betonnen paal wil laten manoeuvreren omdat er zogezegd geen enkel obstakel in de weg staat? Dat is onvergeeflijk.
Dus voorlopig rijden we oldskool, zoals vroeger, op het zicht, op de spiegels en op de gok 🤣😁

Lijkt het enkel maar kommer en kwel met de auto?
Nee zeker en vast niet.
Ik ben -buiten de twee ergernissen hierboven- zeer tevreden met mijn model Y!

Gasketel, Hanwha Q-cells 8 x 400 WP oost 8 x 400 WP west, Huawei SUN2000-4,6KTL-L1, Mitsubitshi airco MSZ AP 25 VG, Marstek Venus-E (V153) Tesla model Y AWD

• Caelorum
flupp schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:40:
[...]
Bedankt allebei. Ik denk dat de 2de manier aan de dockergegevens geraakt zonder een nieuwe docker-container te maken, hetgeen ietwat minder docker-gedoe lijkt (voor zover ik dit hieruit kan opmaken).

Alleszins al 2 methodes om eens mee aan de slag te gaan en uit te proberen.

Hoe makkelijk in setup ook, dit docker gebeuren lijkt mij niet echt inituitief om aan te leren (staat zo'n beetje op het niveau van systemd, ook zo'n donker gebeuren :) )
Mijn methode maakt geen nieuwe container. Het mapped alleen een lokale directory in de container, zodat als je gegevens wegschrijft naar dat pad in de container je het eigenlijk doet naar die directory op de host. Het voordeel is dat de data 100% in sync is met de container en je ook de data persist over instanties/containers heen. Dus als je container stuk is en je hem weggooit en je maakt een nieuwe dan is de data er nog steeds.
De tweede manier opent een shell/commandline naar de container en voert die pg_dump uit.
Beide methoden hebben voor en nadelen.

Zelf heb ik overigens voor deze manier gekozen vanwege consistentie. Dit is hoe ik al mijn data, config en imports van al mijn containers regel.

[ Voor 6% gewijzigd door Caelorum op 12-04-2023 09:50 ]

• nrdnmg
  • Laatst online: 22:27
Ik rijd sinds 2 weken een MY LR naar volle tevredenheid. Natuurlijk zijn er kleine punten van irritatie, waaronder bijvoorbeeld het steeds opnieuw moeten aanzetten van de AP na baanwissel en de automatische ruitenwissers die te pas en ten onpas aanspringen. Maar moet zeggen dat de rijkwaliteit het nog steeds wint van de irritatie en dat we in de toekomst wellicht nog wel updates mogen verwachten om de beperkingen te verbeteren.

Over software updates: ik begrijp dat het puur willekeur is wanneer je de update gepushed krijgt. Nu heb ik in mijn omgeving meerdere MY rijders die inmiddels al op 2023.6.8 of 6.11 zitten, terwijl ik nog op 2023.2.300 zit (auto is 2 weken oud). Voor zover ik weet is er geen methode om de forceren (maar correct me if i'm wrong). Auto hangt thuis aan de WiFi (via nextdns.io, maar geen enkele tesla gerelateerde blokkades in de logfile) dus dat zou het probleem niet moeten zijn. Wellicht iemand nog suggesties hoe ik toch aan de update ga komen? (#geduld?)

Nog een punt: ik merk dat mijn icoon van het profiel niet altijd in het navigatiescherm aan de bovenzijde staat. Is dat bij anderen ook? Ik kan er nog geen trend in ontdekken; de ene keer staat ie er wel, de andere keer niet.
Dan ga ik toch twijfelen of er softwarematig iets niet in orde is, waardoor ik ook de updates mis?

• SirLct
_eLMo_ schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:42:
[...]

Zijn dik gedrukte opmerking is niet op smaak, maar op de intentie van Tesla. Tesla wilde een zo licht mogelijk wiel met goede aero. Dan kom je op een "basis" licht metalen wiel met wieldop. Want als je de aero vlakken met metaal wil maken word je wiel veel te zwaar (of kwetsbaar).
In den beginnen hoort de wieldop er dus op. Dat je hem zonder kan gebruiken en hij er dan nog enigszins leuk uit ziet is secundair :P
Deed het wel goed in de marketing, haha.
Nee ik was ook niet op zijn dikgedrukte opmerking aan het reageren, het is gewoon zo gequote.
Hij zei dat met dop foeilelijk is, en ik dus andersom.

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

nrdnmg schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:54:
Dan ga ik toch twijfelen of er softwarematig iets niet in orde is, waardoor ik ook de updates mis?
Als je auto nieuw is, zit je nog op een aparte software track, de updates komen vanzelf wel, maar eerste 1 a 2 maanden kunnen ff duren. Had ik zelf ook, is niks mee aan de hand. Gewoon afwachten.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-01 21:57
_eLMo_ schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:42:
[...]
Zijn dik gedrukte opmerking is niet op smaak, maar op de intentie van Tesla.
[knip]
vlakken met metaal wil maken word je wiel veel te zwaar (of kwetsbaar).
Klopt, je mag die wielen (zonder dop dus) best mooi vinden, maar dat was niet een uitgangspunt bij het ontwerpen ervan. En ja, zo'n metalen aero-wiel, dat is echt niet normaal zwaar: CMS C32 Aero in "slechts" 19": 16.02 kg, ouch! 8)7

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-01 09:34

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

BJF005 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:45:
[...]

AP automatisch heractiveren na lane change zou gewoon standaard moeten zijn op deze auto.
Ik heb zonet de eerste 1000 km gereden met mijn MY LR en mijn god, wat vind ik dat irritant zeg!!
Mijn Seat Ateca van 2019 gaat bij pinken voor baanvakwissel even op 'grijs' en daarna terug 'geel' (camera zoekt opnieuw de lijnen) en dan weer 'groen' actief, zonder telkens die godsamme irritante dingdong (zelfs in Joe mode) het opnieuw twee keer tikken hendel, het opnieuw afzetten van automatisch grootlicht.. (nee, bij mij doen ze het dus niét goed)
Als een 'domme' auto uit 2019 zo iets simpel kan bolwerken, hoe moeilijk kan het dan zijn voor een anno 2023 computer op wielen, zucht.
Het is niet zo dat de auto dat niet kan. Als je FSD hebt dan stuurt de auto zelf. Dus koop dat. ;)
Dat de lane keeping uit gaat als je zelf stuurt is dan weer de desgin philosophy: het moet toch automatisch?

Signatures zijn voor boomers.

• Makkelijk
Voor zover ik weet is er geen methode om de forceren (maar correct me if i'm wrong). Auto hangt thuis aan de WiFi (via nextdns.io, maar geen enkele tesla gerelateerde blokkades in de logfile) dus dat zou het probleem niet moeten zijn. Wellicht iemand nog suggesties hoe ik toch aan de update ga komen? (#geduld?)T
Je moet i.i.g even in de auto de voorkeur voor software updates op "geavanceerd" zetten. Dan kún je updates eerder ontvangen.
Standaard: Ontvang software-updates volgens het normale tijdschema voor uw regio en voertuigconfiguratie. Wanneer een software-release beschikbaar wordt gesteld, is deze in het algemeen al enige tijd gebruikt op voertuigen van andere klanten.

Geavanceerd: Ontvang de nieuwste software-updates voor uw regio en voertuigconfiguratie zo spoedig mogelijk wanneer ze beschikbaar zijn. Hoewel u de nieuwste updates zo spoedig mogelijk ontvangt, betekent dit niet dat u tot de eerste groep Tesla-eigenaars behoort die de update ontvangen. Uw auto neemt niet deel aan het Early Access-programma van Tesla wanneer u Geavanceerd kiest.

[ Voor 84% gewijzigd door Makkelijk op 12-04-2023 10:07 ]

• Makkelijk
Nog een punt: ik merk dat mijn icoon van het profiel niet altijd in het navigatiescherm aan de bovenzijde staat. Is dat bij anderen ook? Ik kan er nog geen trend in ontdekken; de ene keer staat ie er wel, de andere keer niet.
Ik heb dat ook gemerkt. Ik dacht eerst dat hij verdwijnt zodra je in D staat, maar dat is ook niet zo. Mijn vriendin belde laatst al "de auto herkent me niet meer!" omdat het niet in beeld stond én haar handsfree niet werkte. Maar ik denk dat het volledig ongerelateerd was want ik zie het ook vaak niet in beeld terwijl handsfree prima werkt.

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 06-01 16:35
Maasluip schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:03:
[...]

Het is niet zo dat de auto dat niet kan. Als je FSD hebt dan stuurt de auto zelf. Dus koop dat. ;)
Dat de lane keeping uit gaat als je zelf stuurt is dan weer de desgin philosophy: het moet toch automatisch?
Dat kan toch ook al bij EAP? Al blijft het wel belachelijk veel geld voor zoiets.
En lane keeping werkt bij andere merken gewoon als je zelf stuurt, dus waarom zou Tesla het dan anders willen doen?

Volgens mij is dit gewoon om mensen richting EAP/FSD te pushen. Puur een commerciële beslissing imo.
Niets mis mee, maar als consument vind ik het geen leuke beslissing en ik sta er ook niet achter.

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:01
this schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:18:
[...]

Dat kan toch ook al bij EAP? Al blijft het wel belachelijk veel geld voor zoiets.
En lane keeping werkt bij andere merken gewoon als je zelf stuurt, dus waarom zou Tesla het dan anders willen doen?

Volgens mij is dit gewoon om mensen richting EAP/FSD te pushen. Puur een commerciële beslissing imo.
Niets mis mee, maar als consument vind ik het geen leuke beslissing en ik sta er ook niet achter.
Functionaliteit zit idd bij EAP en komt over als een commerciële incentive inderdaad.

EAP vind ik overigens niet echt lekker werken... (zoek er maar eens op in dit topic).

Vanochtend overigens ook de nieuwe update gekregen. Had liever de 2023.12 gehad dan 2023.6.11. Setting staat bij mij op 'geavanceerd'. Valt me op dat ik tot nu toe altijd redelijk vooraan zit bij nieuwe releases.

• DopjeD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:58
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W4b0D6kBjXbP3ZMr_D2uXugLnms=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MpjVXmBS5wmgHSe1JVzNHbzj.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb mijn spatlappen van Ali binnengekregen. Nu ben ik niet de meest handige harrie, maar met de bijgeleverde schroefjes zie ik geen mogelijkheid om ze te bevestigen. Ik haal het dopje uit de wielkast met een schroevendraaier, dan blijft er een gat achter. Daar de schroef in werkt niet. Het pinnetje uit het ding dat je uit het gat haalt halen en daar de schroef in werkt ook niet. De schroef niet gebruiken en het plastic pinnetje weer hergebruiken geeft ook geen goed resultaat, omdat het pinnetje door de spatlap niet ver genoeg door kan worden gedrukt. Iemand een hint hoe die dingen wel te bevestigen?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Makkelijk schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:05:
[...]

Je moet i.i.g even in de auto de voorkeur voor software updates op "geavanceerd" zetten. Dan kún je updates eerder ontvangen.

[...]
Met de nadruk op kun. Ik heb altijd de setting op geavanceerd maar krijg de update pas heel laat.

• Caelorum
Makkelijk schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:08:
[...]
Ik heb dat ook gemerkt. Ik dacht eerst dat hij verdwijnt zodra je in D staat, maar dat is ook niet zo. Mijn vriendin belde laatst al "de auto herkent me niet meer!" omdat het niet in beeld stond én haar handsfree niet werkte. Maar ik denk dat het volledig ongerelateerd was want ik zie het ook vaak niet in beeld terwijl handsfree prima werkt.
Volgens mij is de bedoeling wel dat die weggaat zodra je uit park gaat, maar zit er een bug in waardoor die dat niet altijd doet. Hier 99/100 keer wel, maar heel soms dan blijft het staan.

De handleiding zegt ook dat je in de Controls scherm moet zijn om te wisselen en dat was ook zo voor 1 á 2 maanden. Daarna is dat icoontje weer teruggeplaatst als je in park staat.

[ Voor 12% gewijzigd door Caelorum op 12-04-2023 10:30 ]

• DaMightyWackO

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

DopjeD schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:25:
[Afbeelding]
Ik heb mijn spatlappen van Ali binnengekregen. Nu ben ik niet de meest handige harrie, maar met de bijgeleverde schroefjes zie ik geen mogelijkheid om ze te bevestigen. Ik haal het dopje uit de wielkast met een schroevendraaier, dan blijft er een gat achter. Daar de schroef in werkt niet. Het pinnetje uit het ding dat je uit het gat haalt halen en daar de schroef in werkt ook niet. De schroef niet gebruiken en het plastic pinnetje weer hergebruiken geeft ook geen goed resultaat, omdat het pinnetje door de spatlap niet ver genoeg door kan worden gedrukt. Iemand een hint hoe die dingen wel te bevestigen?
Zijn dit wel de juiste? Ik heb mijne geleverd gekregen met iets langere drukpinnen dan de orginele (wat nodig is door het extra stukje plastic). Deze https://nl.aliexpress.com...oE8g&gatewayAdapt=glo2nld

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

• -bulletje-
  • Laatst online: 07-08-2024
[Afbeelding]
Heb zelf de originele spatlappen van Tesla, maar het zal ongetwijfeld dezelfde manier van monteren zijn. Je drukt de schroeven vast in de pluggen. Misschien helpt dit (even snel op YouTube gevonden) filmpje:

YouTube: Tesla Model Y - Mud Flaps Install

• DaMightyWackO

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

-bulletje- schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:35:
[...]

Heb zelf de originele spatlappen van Tesla, maar het zal ongetwijfeld dezelfde manier van monteren zijn. Je drukt de schroeven vast in de pluggen. Misschien helpt dit (even snel op YouTube gevonden) filmpje:

YouTube: Tesla Model Y - Mud Flaps Install
Goeie, dat had ik zelf ook kunnen bedenken.

• DeLyon
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-01 10:43
-MD- schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:07:
Hoe ervaren jullie windgeluid van de ramen voorzijde MY? Zowel bestuurders- als passagierskant hoor je windgeluiden ongeveer ter hoogte van de bocht overgang dak/voorraam, dus bij een 'normale' zitpositie vlak voor de bovenkant van je hoofd. Ik vind het meer dan verwacht, maar omdat het beide kanten is misschien toch ook wel normaal.
Ik merk in mijn MY eigenlijk helemaal niks van windgeluid bij de ramen aan de voorzijde en heb er al zo'n 8.000 kilometer mee gereden. Vind de auto juist echt heerlijk stil. Misschien iets om te laten controleren?
[Afbeelding]
Ik heb mijn spatlappen van Ali binnengekregen
Ik ben ook in de markt voor deze, maar heb online ook gelezen dat mudflaps aan de achterzijde wordt afgeraden. Tesla biedt ze OEM ook alleen maar voor de voorzijde aan. Misschien goed om dat nog eens te bekijken voordat je ze achter installeert.

• DaMightyWackO

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

DeLyon schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:51:
[...]

Ik merk in mijn MY eigenlijk helemaal niks van windgeluid bij de ramen aan de voorzijde en heb er al zo'n 8.000 kilometer mee gereden. Vind de auto juist echt heerlijk stil. Misschien iets om te laten controleren?
[...]

Ik ben ook in de markt voor deze, maar heb online ook gelezen dat mudflaps aan de achterzijde wordt afgeraden. Tesla biedt ze OEM ook alleen maar voor de voorzijde aan. Misschien goed om dat nog eens te bekijken voordat je ze achter installeert.
Ik heb ze ook achter erop. Tot op heden geen problemen, ook niet door hoge snelheid (wintersport regelmatig ver boven de 200)

• BJF005
Maasluip schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:03:
[...]

Ik weet dat het onderdeel is van FSD. Het is mij de prijs echter niet waard 😊
Het zit als 'stand alone' optie gewoon standaard bij de autopilot. Voor mij is de design philosophy gewoon fout en bij mijn vorige auto juist.
Ik ben op die moment aan het rijden en ik blijf rijden, ik wissel gewoon even van rijvak. De cruise control gaat op die moment toch niet mee uit?
Ergens begrijp ik wel het punt, als je alles in de standaard AP steekt, willen misschien nog minder mensen de meerprijs van EAP of FSD betalen. 😁

Nogmaals, mijn twee 'irritaties' worden ruimschoots goedgemaakt door al het andere waarmee ik wél heel tevreden ben.

Gasketel, Hanwha Q-cells 8 x 400 WP oost 8 x 400 WP west, Huawei SUN2000-4,6KTL-L1, Mitsubitshi airco MSZ AP 25 VG, Marstek Venus-E (V153) Tesla model Y AWD

• DopjeD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:58
dank @DaMightyWackO en @-bulletje-. Lijkt erop alsof mijn schroefjes gewoon te kort zijn.... Ik ga op zoek naar langere :)

• flupp
Caelorum schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:46:
[...]

Mijn methode maakt geen nieuwe container. Het mapped alleen een lokale directory in de container, zodat als je gegevens wegschrijft naar dat pad in de container je het eigenlijk doet naar die directory op de host.
...
OK. Zou je dan niet pg_dump doen en de output naar een bestand kunnen wegschrijven op het host filesysteem ? (ik moet het wel nog allebei proberen, maar begreep niet onmiddellijk jouw vermelde beperkingen bij jouw methode)

• BJF005
[...]

Ik dacht het dus juist, het zit ook al in EAP.
En zo denk ik er óók over, het geeft mij het zure gevoel dat dit puur commerce is, een extra irritatie insteken om mensen toch EAP te laten kopen.
Soit, traditionele merken zijn nog veel absurder in optie politiek.
Audi: ik wil graag die interieur sfeerverlichting, goed meneer, dan moet u de lederen S-line sportzetels en zwart interieur erbij nemen. Huh? 🤣

[...]

Het is inderdaad veel geld, maar het is ook zo dat je bij Tesla voor de rest wel bijna alle opties al standaard hebt. Een basic Autopilot krijg je misschien ook al standaard bij Hyundai, maar de Lane Change zit al uitrustingsniveau hoger, waar je dan ook nog eens warmtepomp bij moet kopen (die al standaard in de Y zit). Als je die functie wilt ben je daar dus al veel meer kwijt dan bij Tesla.

Bij VAG is Travel Assist ook een duurder extra pakket en heb je nog veel andere opties nodig om het standaard uitrustingsniveau van Tesla te bereiken. Dan lijkt het of je meer krijgt voor je geld, maar uiteindelijk ben je daar toch meer kwijt aan opties.

Tesla schrijft die hele extra optie-waarde nu toe aan EAP of FSD en je kunt je afvragen of dat terecht is, zeker gezien de huidige staat van deze software in Europa. Voor nu lijkt het erg veel geld voor weinig toegevoegde waarde.

Maar de ervaringen zijn ook verschillend. Ik heb hier ook wel mensen gezien die wel blij zijn met EAP. Ik heb er zelf beperkte ervaring mee en vond het op een lang stuk redelijk rustige snelweg wel prettig rijden. Maar nu heb ik de hendel-dubbelklik vervangen door een druk op een S3XY button en dat voor een fractie van de kosten.

Nu alleen nog de ping-pong uit kunnen schakelen... Als S3XY daar ook met een oplossing komt zou dat mooi zijn, maar ik weet eerlijk gezegd niet of ik er ook nog extra voor zou gaan betalen. Want dan misschien toch maar die 3800 een keer aftikken of uiteindelijk de FSD optie als er zicht op is dat het naar Europa komt zoals het nu in de US ontwikkeld wordt.

• monica66
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19:00
DeLyon schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:51:
[...]

Wij hebben onderstaande hele simpele mudflaps bij Aliexpress gekocht om uit te proberen. Tot nu toe blijven ze goed zitten en doen ze hun werk voor en achter goed. Voor maar € 12.95 incl verzenden (met coupon).

€ 16,44 25%OFF | 4Pcs Tpe Wiel Onzichtbare Spatlappen Voor Tesla Model 3 Y 2021 2022 Pp Spatlappen Spatbord Splash Fender Guards fit Auto Accessoires
https://a.aliexpress.com/_EuIYhZ5

• Caelorum
flupp schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:00:
[...]
OK. Zou je dan niet pg_dump doen en de output naar een bestand kunnen wegschrijven op het host filesysteem ? (ik moet het wel nog allebei proberen, maar begreep niet onmiddellijk jouw vermelde beperkingen bij jouw methode)
Dat kan, maar is een momentopname. Via mijn methode kan er van alles gebeuren met de docker omgeving, maar zolang de database zelf niet corrupt raakt heb ik de meest actuele data nog.
De beperkingen zitten in dat postgres processorarchitectuur-afhankelijk de data wegschrijft. Data wordt dus anders weggeschreven als het systeem een arm processor heeft dan een x86 enz. Dat betekent dus dat je een datafolder van postgres gemaakt op een raspberry pi niet zomaar kan inladen in een instantie die op je laptop/pc draait.

Anyhow, het maakt verder niet zoveel uit. Je hebt twee methodes en het allerbelangrijkste is dat je er hoe dan ook 1 kiest en die data veilig stelt op een ander systeem/cloud dan waar de database op draait.

Als je meer vragen rondom docker hebt kan je beter in [Docker] [alle OS] Het grote Docker ervaringen en tips topic rondneuzen.

[ Voor 6% gewijzigd door Caelorum op 12-04-2023 11:34 ]

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-01 01:08
ik heb nu een OBD2 adapter met ScanMyTesla werkend gehad in mijn Model 3, Kan ik daar ook de S3XY buttons op aansluiten in de Model Y die in bestelling staat? Of te wel als ik alleen de buttons koop kan ik het dan laten werken met de OBD2 adapter die ik al heb? Ik heb nu Teslogic aangesloten op de OBD2 poort in de Model 3, maar die aansluiting zit in de Model Y op een andere plaats, niet tussen de stoelen, maar rechtsvoor onder het dashboard. Ik begrijp dat de OBD2 adapter voor de S3XY buttons bij Model 3 en Y van alle bouwjaren tussen de stoelen zit?

• flupp
Caelorum schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:32:
[...]
...
Als je meer vragen rondom docker hebt kan je beter in [Docker] [alle OS] Het grote Docker ervaringen en tips topic rondneuzen.
Waar er al geen topics over bestaan. Zal ik ook wel eens bekijken. Bedankt :)

• LucLey
  • Laatst online: 16-05-2025
Mackeessie schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:33:
ik heb nu een OBD2 adapter met ScanMyTesla werkend gehad in mijn Model 3, Kan ik daar ook de S3XY buttons op aansluiten in de Model Y die in bestelling staat? Of te wel als ik alleen de buttons koop kan ik het dan laten werken met de OBD2 adapter die ik al heb? Ik heb nu Teslogic aangesloten op de OBD2 poort in de Model 3, maar die aansluiting zit in de Model Y op een andere plaats, niet tussen de stoelen, maar rechtsvoor onder het dashboard. Ik begrijp dat de OBD2 adapter voor de S3XY buttons bij Model 3 en Y van alle bouwjaren tussen de stoelen zit?
De S3XY commander moet je idd tss de zetels aansluiten en kan ook dienen voor de ScanMyTesla. Op de website van enhance.com vind je terug :
ScanMyTesla
iOS and Android-beta (paid)
Cool gauges and stats for your Tesla! Connects to your car's CAN-bus, and can read lots of interesting and entertaining information such as temperatures, motor torque, battery power and capacity, and much much more.
See more at scanmytesla.com

⚠️Android users must 'Join Beta program' of ScanMyTesla app in Google Play in order to get the latest version with Panda interface support.
Mackeessie schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:33:
Nee, het werkt niet met een gewone OBD reader. Je hebt de Commander nodig.

Aansluiting in de Model Y is inderdaad aan de achterkant van de middenconsole.

• Ninjetsu NL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-01 13:06
bilgy_no1 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:12:
[...]

Het is inderdaad veel geld, maar het is ook zo dat je bij Tesla voor de rest wel bijna alle opties al standaard hebt. Een basic Autopilot krijg je misschien ook al standaard bij Hyundai, maar de Lane Change zit al uitrustingsniveau hoger, waar je dan ook nog eens warmtepomp bij moet kopen (die al standaard in de Y zit). Als je die functie wilt ben je daar dus al veel meer kwijt dan bij Tesla.

Bij VAG is Travel Assist ook een duurder extra pakket en heb je nog veel andere opties nodig om het standaard uitrustingsniveau van Tesla te bereiken. Dan lijkt het of je meer krijgt voor je geld, maar uiteindelijk ben je daar toch meer kwijt aan opties.

Tesla schrijft die hele extra optie-waarde nu toe aan EAP of FSD en je kunt je afvragen of dat terecht is, zeker gezien de huidige staat van deze software in Europa. Voor nu lijkt het erg veel geld voor weinig toegevoegde waarde.

Maar de ervaringen zijn ook verschillend. Ik heb hier ook wel mensen gezien die wel blij zijn met EAP. Ik heb er zelf beperkte ervaring mee en vond het op een lang stuk redelijk rustige snelweg wel prettig rijden. Maar nu heb ik de hendel-dubbelklik vervangen door een druk op een S3XY button en dat voor een fractie van de kosten.

Nu alleen nog de ping-pong uit kunnen schakelen... Als S3XY daar ook met een oplossing komt zou dat mooi zijn, maar ik weet eerlijk gezegd niet of ik er ook nog extra voor zou gaan betalen. Want dan misschien toch maar die 3800 een keer aftikken of uiteindelijk de FSD optie als er zicht op is dat het naar Europa komt zoals het nu in de US ontwikkeld wordt.
Yes, hier iemand die erg tevreden is met EAP, het enige wat soms nog te wensen over laat is de snelheid waarop de MY naar de linkerbaan gaat bij wat drukker verkeer. Soms wacht de auto te lang en verslikt deze zich vervolgens. Verder ben ik er erg blij mee :*) Autorijden wordt er erg rustgevend van... :O

• Makkelijk
Ik zou het overwegen als ik de basic autosteer goed en comfortabel zou vinden. Misschien hangt het er vanaf waar je rijdt. Maar bijv. afrit A2 naar A12-West waar je gewoon prima met 100 kan en mag doorrijden met harde regeneratie terug naar 80 en dan met 80 over die afrit sukkelen, zelfde van A12 naar A4-Noord en tal van andere afritten.

Het constant terugknallen van snelheid op vreemde plekken zorgt er nu voor dat ik de ACC in principe al veel minder gebruik omdat ik en/of mijn passagiers het niet chill vinden of zelfs misselijk worden en omdat ik mezelf dan asociaal vind rijden. Tegelijkertijd is de acceleratie terug naar de juiste snelheid tergend traag (chill mode).

Gisteren zat ik op de A2 naar A12 baan achter een model 3 die ineens flink terugknalde, weet je gewoon dat hij op TACC of autosteer rijdt. Hij bleef doorsukkelen terwijl iedereen er merkbaar geïrriteerd omheen ging.

Ik denk dat het in het noordoosten van het land waar je vaak veel langer op een stuk snelweg zit best relaxed werkt dat AP en EAP. Maar zeker niet waar ik rijd. :P

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

Hier in Frankrijk op de peage is het echt ideaal.

Snap wel dat ze willen dat je af en toe het stuur moet aanraken, want je hoeft echt bijna niets te doen.

Verwijderd

Sinds ik de auto heb (3 weken) heb ik regelmatig dat Autopilot er uit klapt en niet meer beschikbaar is. Zie op de visualisatie ook geen auto’s meer. Foutmelding DI_A124.

Elke keer nadat ik de auto even uit zet en weer aanzet (ookal is het 5 seconden) doet die het weer.

Ik ga aankomende vrijdag 3 weken op vakantie en het zou bloedirritant zijn als Tesla niks er aan kan doen. Vrijdag ochtend een Serviceafspraak.

Iemand anders die deze issues ook heeft?

• DaMightyWackO

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

Verwijderd schreef op woensdag 12 april 2023 @ 14:04:
Sinds ik de auto heb (3 weken) heb ik regelmatig dat Autopilot er uit klapt en niet meer beschikbaar is. Zie op de visualisatie ook geen auto’s meer. Foutmelding DI_A124.

Elke keer nadat ik de auto even uit zet en weer aanzet (ookal is het 5 seconden) doet die het weer.

Ik ga aankomende vrijdag 3 weken op vakantie en het zou bloedirritant zijn als Tesla niks er aan kan doen. Vrijdag ochtend een Serviceafspraak.

Probeer eens een wheel configuration change in het service menu. (die staan nu wel goed?). Tips van het internets.

Als ik zoek in het forum met deze error code, zie ik dat je deze vraag met deze foutmelding op 25 maart al hebt geplaatst. Daar zijn tenminste 2 positieve reacties op gekomen dat zij dezelfde error code hebben gehad. Dus je vraag op het eind is al beantwoord...

Valt me wel op dat deze antwoorden allemaal recente Model 3 RWD betreffen. Dan vermoed ik dat er een fabrieksfout in het spel is bij een bepaalde batch.

Verwijderd

bilgy_no1 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 14:59:
[...]

Als ik zoek in het forum met deze error code, zie ik dat je deze vraag met deze foutmelding op 25 maart al hebt geplaatst. Daar zijn tenminste 2 positieve reacties op gekomen dat zij dezelfde error code hebben gehad. Dus je vraag op het eind is al beantwoord...

Valt me wel op dat deze antwoorden allemaal recente Model 3 RWD betreffen. Dan vermoed ik dat er een fabrieksfout in het spel is bij een bepaalde batch.
Klopt inderdaad, misschien een beetje verkeerd verwoord, Mijn vraag was meer of mensen hier mee naar Tesla zijn geweest en of dit door Tesla is opgelost.

• DaMightyWackO

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

Spotify werkt weer in de laatste update bij mij, het stotteren is weg. Parkeren lijkt beter, want hij flipte niet meer van de grasstrook op de parkeerplaats.

[ Voor 19% gewijzigd door DaMightyWackO op 12-04-2023 16:12 ]

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:36

Damian

Insane Obtrusion

DaMightyWackO schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:11:
Spotify werkt weer in de laatste update bij mij, het stotteren is weg. Parkeren lijkt beter, want hij flipte niet meer van de grasstrook op de parkeerplaats.
Welke update? 2023.12?

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• monica66
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19:00
Bij ons was het vanochtend update 2013.6.11 met 'kleine aanpassingen'

• DanielAlm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-01 11:41

Yep en al weken geleden een serviceafspraak gemaakt met uitleg en data dump (auto symbool lang ingedrukt houden) en had vandaag de afspraak. Servicemedewerker was verbaasd dat ik er was want er komt geen bloed uit de tesla dus zij kunnen er weinig aan doen. Leuke opmerking. Hij was niet verbaasd dat de afdeling diagnostiek er nog niet naar gekeken had. Hij heeft in zijn systeem opnieuw een request gedaan, heeft de afspraak verlegd en garandeerde mij dat er contact met mij opgenomen zou worden. O ja, nog een leuke opmerking. Ach meneer het is maar beta software he.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:46
Nou, ik denk dat mijn draagarmen ook de geest beginnen te geven. Gisteren hoorde ik bij drempels voor het eerst wat kraakjes, verder nog niet.
Heeft er iemand recent de draagarmen laten vervangen incl uitlijnen op eigen kosten en zou willen delen wat het ongeveer gekost heeft :?

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:26
Hoi,

Ik heb een vraag. Ik ben geïnteresseerd in de model Y rwd. Ik heb veel verhalen gehoord over de kwaliteit van de Tesla lak. Via de zoek functie lees ik dat voornamelijk de zwarte lak kwetsbaar is. Is er ook verschil tussen de grijze en rode lak qua kwaliteit? Aangezien het om de rwd gaat, gaat het over de oude kleuren.

• GeeMoney
  • Laatst online: 23:54
ybos schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:04:
Nou, ik denk dat mijn draagarmen ook de geest beginnen te geven. Gisteren hoorde ik bij drempels voor het eerst wat kraakjes, verder nog niet.
Heeft er iemand recent de draagarmen laten vervangen incl uitlijnen op eigen kosten en zou willen delen wat het ongeveer gekost heeft :?
Op eigen kosten? Wat dacht je van garantie ?

• -bulletje-
  • Laatst online: 07-08-2024
Russel88 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:35:
Hoi,

Ik heb een vraag. Ik ben geïnteresseerd in de model Y rwd. Ik heb veel verhalen gehoord over de kwaliteit van de Tesla lak. Via de zoek functie lees ik dat voornamelijk de zwarte lak kwetsbaar is. Is er ook verschil tussen de grijze en rode lak qua kwaliteit? Aangezien het om de rwd gaat, gaat het over de oude kleuren.
De rode en witte lakken schijnen het beste te zijn, namelijk multi coat ipv metallic. Maar Tesla lak is sowieso zacht.

• ybos
GeeMoney schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:39:
[...]

Op eigen kosten? Wat dacht je van garantie ?
met 155k op de teller :? ;)

• GeeMoney
  • Laatst online: 23:54
Ja natuurlijk. Of moet je elke 150k draagarmen vervangen?
Je hebt recht op een deugdelijk product. Draagarmen lijken mij een tonend voorbeeld van een onderdeel dat niet al na 150k kilometers mag breken. (Wat dat doen ze uiteindelijk).

• ybos
GeeMoney schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:40:
[...]

Ja natuurlijk. Of moet je elke 150k draagarmen vervangen?
Je hebt recht op een deugdelijk product. Draagarmen lijken mij een tonend voorbeeld van een onderdeel dat niet al na 150k kilometers mag breken. (Wat dat doen ze uiteindelijk).
Ik kan t proberen, garantie is trouwens tot 160K, dat klopt! Ff mee aan de gang dan maar.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Topicstarter
ybos schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:44:
[...]

Ik kan t proberen, garantie is trouwens tot 160K, dat klopt! Ff mee aan de gang dan maar.
Het is sowieso een enorm vaak voorkomend probleem, dus zou er sowieso extra moeite voor doen om het onder garantie te laten vallen. Een brutaal mens....

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• DaMightyWackO

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

2023.6.11

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ybos schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:44:
[...]

160k is alleen voor de batterij toch?

• ybos
Wolly schreef op woensdag 12 april 2023 @ 22:07:
[...]

160k is alleen voor de batterij toch?
Beetje vaag omschreven. Draagarmen vallen niet onder de aandrijfunit vrees ik :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qnl9QwTIkkAnqj8T6XT9JFUroAk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pSkYeDrbeB25EOxxpYk9a1mA.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door ybos op 12-04-2023 22:09 ]

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
ybos schreef op woensdag 12 april 2023 @ 22:09:
[...]

Beetje vaag omschreven. Draagarmen vallen niet onder de aandrijfunit vrees ik :P

[Afbeelding]
Zonder draagarmen worden de wielen niet goed aangedreven hoor, vallen er dus gewoon onder ;)

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• DaCoTa
  • Laatst online: 22:34
Russel88 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:24:
Terugkomend op de 100% laden discussie. Ik was vandaag bij Tesla Denhaag en vertelde hem dat ik twijfelde tussen de rwd en de lr. Als ik de lr niet volledig mag opladen hoeveel bereik meer heb ik dan. En hij zei idd dat je de rwd tot 100 kan laden in tegenstelling tot de lr. Uiteraard kun je de lr af en toe volledig opladen.

Het viel mij ook op dat de Model Y nu een hoeden plank heeft. Dun materiaal, maar zou het geluid wel tegen moeten houden
Dit is niet relevant. Als je de range nodig hebt, laad je tot 100%. Er is niet wat niet mag.
-bulletje- schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:39:
[...]

De rode en witte lakken schijnen het beste te zijn, namelijk multi coat ipv metallic. Maar Tesla lak is sowieso zacht.
Gebaseerd op wat? En voor welke modellen, jaren en ?

Hier een paint review van Tesla Model 3 uit Fremont, Shanghai en andere merken. Verfdikte lijkt in lijn met de Duitsers en volgens een detailer is de kwaliteit van het lakwerk uit Shanghai ook in lijn met de Duitsers. De kwaliteit uit Shanghai is beter dan de eerdere modellen uit Fremont (allerlei issues met 'orange peel' oa.) en de dikte is vergelijkbaar, hoewel er op sommige plekken verschillen zijn.

Ook zijn er geen verschillen in dikte tussen de verschillende kleuren.

FWIW kan zijn dat Tesla het lakwerk sinds 2021 alweer heeft aangepast...

@Russel88 zwarte lak laat in elk geval eerder kleine beschadigingen zien die bij Pearl White niet zo zullen opvallen. Ik denk verder dat je vooral moet kijken naar wat je mooi vindt. De Model Y RWD komt uit China en de bouwkwaliteit lijkt daar in alle opzichten beter/consistenter dan wat uit Fremont komt. Met ook alweer een verbeterde productielijn vergeleken met de Model 3 uit 2021 (waar die review over gaat). Veel van de verhalen online gaan over auto's die uit Fremont zijn gekomen. Zelfde geldt voor dingen als panel gaps.

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:29
Model 3 Project Higland.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nzI0q36DNY3alOHLetokcKBcwVI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4U7djfIeIMnUt0y1cphcpjX0.jpg?f=fotoalbum_large

Niet verkeerd die scherpere koplampen 👌

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:40
Maurice- schreef op donderdag 13 april 2023 @ 05:47:
Model 3 Project Higland.
[Afbeelding]

Ziet er stoer uit! Zeker niet verkeerd.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:11

Bever!

3

Model 3 Project Higland.
[Afbeelding]

Dik

• Boy1308
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 00:07
Vraagje:

Kameraad van me heeft via mijn referentiecode een nieuwe tesla M3 gekocht en heb ik binnenkort recht op 5000km supercharging. Hoe gaat die berekening juist? De effectieve km’s (wat me straf lijkt) of de km’s hij “denkt” dat je kan halen bij volle batterij. Ik heb de MY performance en ik haal nooit mijn km’s die hij denkt dak kan halen bij volle charge

Elders gelezen dat 7500km supercharging overeen komt met 12.000 effectieve km’s (x1.6). Dat zou mooi zijn!

Link: https://www.autoreview.nl...ers-bij-een-tesla-model-3

• Makkelijk
Boy1308 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 07:23:
Vraagje:

Kameraad van me heeft via mijn referentiecode een nieuwe tesla M3 gekocht en heb ik binnenkort recht op 5000km supercharging. Hoe gaat die berekening juist? De effectieve km’s (wat me straf lijkt) of de km’s hij “denkt” dat je kan halen bij volle batterij. Ik heb de MY performance en ik haal nooit mijn km’s die hij denkt dak kan halen bij volle charge

Elders gelezen dat 7500km supercharging overeen komt met 12.000 effectieve km’s (x1.6). Dat zou mooi zijn!

Ik denk het wel ja.

De 10000km die ik bij de MY kreeg zijn in elk geval heel erg ruim berekend. Die haal ik er mooi uit als ik 140 door Duitsland rijdt, het enige moment dat ik ze gebruik.

Edit: even gechecked. Wat ik nu heb gesupercharged is 760km en daarvoor kreeg ik 188kW. Omgerekend gaan ze dus uit van 250Wh/km. Moet je echt je best doen!

Met mijn huidige verbruik tot nu toe is die 10000 dan 15700km gratis :)

[ Voor 10% gewijzigd door Makkelijk op 13-04-2023 08:13 ]

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:25

Notna

Where are you?®

Model 3 Project Higland.
[Afbeelding]

Ah, we gaan van de 'derp' koplampen af :+ . Ziet er een stuk beter uit meteen (hoewel dat erg smaak gevoelig is, uiteraard)

Wat mij betreft geven ze de 3 en Y gewoon de koplampen van de S en X. Die staan toch net even wat chiquer.

Xbox Live ID:Notna8310

Notna schreef op donderdag 13 april 2023 @ 08:10:
[...]

Ah, we gaan van de 'derp' koplampen af :+ . Ziet er een stuk beter uit meteen (hoewel dat erg smaak gevoelig is, uiteraard)

Wat mij betreft geven ze de 3 en Y gewoon de koplampen van de S en X. Die staan toch net even wat chiquer.
Als ze nog even doorgaan met prijsverlagingen kosten de S en X binnenkort net zoveel als de 3 en de Y in de zomer 2022...

• Notna

Notna

Where are you?®

bilgy_no1 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 08:44:
[...]

Als ze nog even doorgaan met prijsverlagingen kosten de S en X binnenkort net zoveel als de 3 en de Y in de zomer 2022...
Één van de overwegingen die ik gemaakt heb om mijn 12-2021 Model X order te annuleren. (Nog afgezien afschrijving Model Y, niet verkoopbaarheid tegen een degelijke prijs etc.)

Het zou mij niets verbazen als we over 6 tot 12 maanden enorme prijsverlagingen zien voor die dingen (S en X dus). Ik maak die fout niet nog een keer zullen we maar zeggen (hoewel ik de X nog steeds op het verlanglijstje heb staan)

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Notna schreef op donderdag 13 april 2023 @ 08:10:
[...]

Inderdaad, de koplampen (vooral die van de X) zien er gewoon een stuk strakker uit (vooral de DRL). Dat was bij de M3 toch altijd een beetje een gek gezicht.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:35
Notna schreef op donderdag 13 april 2023 @ 08:47:
[...]

Één van de overwegingen die ik gemaakt heb om mijn 12-2021 Model X order te annuleren. (Nog afgezien afschrijving Model Y, niet verkoopbaarheid tegen een degelijke prijs etc.)

Het zou mij niets verbazen als we over 6 tot 12 maanden enorme prijsverlagingen zien voor die dingen. Ik maak die fout niet nog een keer zullen we maar zeggen (hoewel ik de X nog steeds op het verlanglijstje heb staan)
Edit: Verkeerd gelezen

[ Voor 13% gewijzigd door ZveenT op 13-04-2023 08:51 ]

Notna schreef op donderdag 13 april 2023 @ 08:47:
[...]

Het zou mij niets verbazen als we over 6 tot 12 maanden enorme prijsverlagingen zien voor die dingen (S en X dus). Ik maak die fout niet nog een keer zullen we maar zeggen (hoewel ik de X nog steeds op het verlanglijstje heb staan)
Ik schreef het enigszins gekscherend nav de koplampen, maar het effect in de markt is er wel. De trend van EV prijzen gaat sowieso naar beneden de komende jaren, omdat de productie overal opschaalt en daardoor de kosten zullen dalen. Tesla loopt wat dat betreft voor op de markt.

Maar de S en X zullen wel een soort halo products blijven met extreme prestaties en/of features om de waardeperceptie van het merk hoog te houden. Vandaar ook die Roadster.

Er zal wel wat ruimte omlaag zijn voor de S en X, maar ik denk dat ze die nog steeds blijven positioneren tegenover relatief luxe ICE sedans en crossovers.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-01 17:06
bilgy_no1 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 09:05:
[...]

Ik schreef het enigszins gekscherend nav de koplampen, maar het effect in de markt is er wel. De trend van EV prijzen gaat sowieso naar beneden de komende jaren, omdat de productie overal opschaalt en daardoor de kosten zullen dalen. Tesla loopt wat dat betreft voor op de markt.

Maar de S en X zullen wel een soort halo products blijven met extreme prestaties en/of features om de waardeperceptie van het merk hoog te houden. Vandaar ook die Roadster.

Er zal wel wat ruimte omlaag zijn voor de S en X, maar ik denk dat ze die nog steeds blijven positioneren tegenover relatief luxe ICE sedans en crossovers.
Ja, ik verwacht ook dat een S duurder blijft dan een 3/Y, maar er is nog wel wat ruimte.

Ik zou eigenlijk verwachten dat de S in de komende jaren een concurrent wordt voor de electrische BMW 5/A6/EQE, en die op prijs gaat verslaan.
Zodra de productiecapaciteit er zal zijn, dan zullen de prijzen van Tesla wel zakken, en wordt er druk gezet op de markt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Notna

Notna

Where are you?®

bilgy_no1 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 09:05:
[...]

Absoluut. Wellicht is het iets meer voor het algemene Tesla topic, maar het was nog niet zo heel lang geleden dat de S en X sub 90k USD waren. Dat is al een heel stuk meer betaalbaar dan de huidige 125k+ voor een X

• SirLct
Model 3 Project Higland.
[Afbeelding]

Het moet nog blijken of dit echt is, volgens mij nog niet confirmed toch?
De koplampen zijn echt stukken beter! Ik vind altijd de huidige Model 3 een beetje vis/ kikker achtig.
Na de facelift is het iets beter (door duidelijke lichtpunt van de matrix lens) maar dit is echt helemaal top.
Ik zie gelijk iets raars aan de ontwerp, met name het ontbreken van de gaten aan de zijkant van de voorbumper die zorgt voor side curtain effect. Die was toch zo efficient dat ze het hebben gekopieerd van Model 3/Y naar de nieuwe Model S/X? Ook zie ik geen foglamp, niet dat het een must is, vind alleen raar dat het opeens weggehaald wordt.

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:31
SirLct schreef op donderdag 13 april 2023 @ 09:12:
[...]

Ook zie ik geen foglamp, niet dat het een must is, vind alleen raar dat het opeens weggehaald wordt.
Zou kunnen dat dit een SR is, bij de MY heeft de SR RWD bijvoorbeeld ook geen mistlampen.

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-01 13:30
Boy1308 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 07:23:
Vraagje:

1 mijl is 1,6 km, je krijgt stiekem gewoon x-aantal miles 8)

• DaCoTa
Radiodurans schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:24:
[...]

Hah, interessant, ik heb ze ook precies andersom zitten dan jij omdat ik de indruk kreeg dat dan de ‘scherpe’ kant de lucht in ‘snijd’. Bij mij staat er geen L of R op de doppen (of ik heb niet goed gekeken). Maar het zou me verbazen of het veel uit maakt qua aërodynamica.
Volgens mij werkt aerodynamica andersom, je wilt juist de lucht zo rustig mogelijk loslaten aan de achterkant, dus daar is de 'scherpe' kant. Als je dat niet doet, krijg je onderdruk achter je.

• Caelorum
n0pe schreef op donderdag 13 april 2023 @ 09:13:
[...]
Zou kunnen dat dit een SR is, bij de MY heeft de SR RWD bijvoorbeeld ook geen mistlampen.
de Model 3 SR heeft ook geen mistlampen, of in ieder geval een hele tijd niet gehad. Daar zit een zwarte insert in om het gat te dichten. Het lijkt me overigens raar dat ze twee sets aan bumpers gaan maken. Een insert is veel kosteneffectiever.

• DaCoTa
[...]
Over software updates: ik begrijp dat het puur willekeur is wanneer je de update gepushed krijgt. Nu heb ik in mijn omgeving meerdere MY rijders die inmiddels al op 2023.6.8 of 6.11 zitten, terwijl ik nog op 2023.2.300 zit (auto is 2 weken oud). Voor zover ik weet is er geen methode om de forceren (maar correct me if i'm wrong). Auto hangt thuis aan de WiFi (via nextdns.io, maar geen enkele tesla gerelateerde blokkades in de logfile) dus dat zou het probleem niet moeten zijn. Wellicht iemand nog suggesties hoe ik toch aan de update ga komen? (#geduld?)
[...]
Bij nieuw opgeleverde auto's duurt het vaak een tijdje voor ze mee gaan draaien in de releases.

• nrdnmg
  • Laatst online: 22:27
DaCoTa schreef op donderdag 13 april 2023 @ 09:23:
[...]

Bij nieuw opgeleverde auto's duurt het vaak een tijdje voor ze mee gaan draaien in de releases.
Thanx! Ik moet ook gewoon geduld hebben.
Gekke is wel dat er in mijn omgeving wel 1 MY is met de nieuwe software, terwijl de auto een paar dagen later is geleverd (ook nieuw).

• Boy1308
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 00:07
maharens schreef op donderdag 13 april 2023 @ 09:17:
[...]

1 mijl is 1,6 km, je krijgt stiekem gewoon x-aantal miles 8)
Om het in het Engels te zeggen: this makes sense! 😉

Dank u

• Radiodurans
  • Laatst online: 23:44
DaCoTa schreef op donderdag 13 april 2023 @ 09:20:
[...]
Volgens mij werkt aerodynamica andersom, je wilt juist de lucht zo rustig mogelijk loslaten aan de achterkant, dus daar is de 'scherpe' kant. Als je dat niet doet, krijg je onderdruk achter je.
Interessant, zo had ik er nog niet over nagedacht maar je zou wel eens gelijk kunnen hebben. De verschillen in verbruik zullen echter wel zo klein zijn (als ze al bestaan) dat je het zelf met je eigen auto in niet goed controleerbare omstandigheden niet kan meten. Dus dan blijf esthetiek over 8)

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 06-01 20:51
Model 3 Project Higland.
[Afbeelding]

Benieuwd of dit waar is. Lijkt wel een sensor / camera te zitten in de bumper (daar net onder de linker punt van die koplamp)
JohanB schreef op donderdag 13 april 2023 @ 10:06:
[...]

Benieuwd of dit waar is. Lijkt wel een sensor / camera te zitten in de bumper (daar net onder de linker punt van die koplamp)
Er komt ook een extra camera ivm park assist toch? Ivm de dode hoek die er nu is.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Caelorum schreef op donderdag 13 april 2023 @ 09:20:
[...]

de Model 3 SR heeft ook geen mistlampen, of in ieder geval een hele tijd niet gehad. Daar zit een zwarte insert in om het gat te dichten. Het lijkt me overigens raar dat ze twee sets aan bumpers gaan maken. Een insert is veel kosteneffectiever.
Snap ook miet dat Tesla er niet mee stopt. Scheelt weer een paar EUR en die mistlampen kan ik wel missen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 06-01 20:51
Inspired schreef op donderdag 13 april 2023 @ 10:10:
[...]

Er komt ook een extra camera ivm park assist toch? Ivm de dode hoek die er nu is.
Dacht dat dit nog niet bevestigd was for 3/Y. Maar blijft een interessante dan voor mensen die dan momenteel niet krijgen.

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:36

Damian

Insane Obtrusion

JohanB schreef op donderdag 13 april 2023 @ 10:06:
[...]

Lijkt eerder kapje voor het sleepoog oid

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Pagina: 1 ... 503 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: