Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 501 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.189.092 views

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:56
mkrmr schreef op zondag 9 april 2023 @ 19:42:
[...]

Hier een LR uit Berlijn, geproduceerd in januari, wel charger maar geen spatlappen of ppf helaas...
Tja, de P trekt echt de stenen uit de grond, die moet extra beschermd worden. :+

Ik heb de kleine spatlapjes besteld op ali. Ik vind het ook nog mooier, en ze kosten geen drol.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• joblamie
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Over de LFP tot 100% laden discussie:

Los van wat werkelijk beter of slechter is voor je batterij; 99% van de LFP rijders interpreteert het zo dat je gewoon altijd tot 100% kunt laden. Zelfs Tesla zelf adviseert altijd tot 100% te laden als je dat bij ze navraagt.

Ik ken een aantal mensen in mijn omgeving met een LFP accu, en allen laden ze ALTIJD tot 100%. Of dat nou dagelijks is, om de paar dagen of wekelijks; Vrijwel niemand interpreteert het anders.

Altijd tot 100% is wat er door Tesla gezegd wordt, dat is wat (echt heel duidelijk) in de handleiding staat, dat is waar de auto en app standaard op ingesteld staan en dat is dus ook wat vrijwel iedereen zal doen.

Als Tesla dit toch graag anders had gezien, dan hadden ze dit echt anders moeten omschrijven.

• Tommie12
Voeg daar nog eens aan toe dat een LFP echt een pak meer cycli aan kan, dan zie ik geen bezwaar om gewoon elke keet te laden tot 100%, en ik zou dat ook elke dag doen.

bilgy_no1 schreef op zondag 9 april 2023 @ 13:15:
[...]

Er is geen bewijs wat dat betreft. Alleen zeer beperkte data van (een?) 3rd party app(s) die niet is gevalideerd. Zoals ik schreef: we weten niet hoe de betreffende batterijen uit die beperkte datasets zijn geladen. En zijn alle batterijen wel gelijk vanaf 2019 onder de noemer SR+? Ik weet nog wel van de eerste winter met LFP batterijen er veel problemen waren door niet voorverwarmen die later per update zijn opgelost. Misschien hebben die batterijen daardoor ook een grotere klap gekregen dan de nieuwste generaties. Dat soort zaken.
Er is wetenschappelijk onderzoek gedaan en daar is bij LFP ook een hogere slijtage te zien bij 80+% SoC. Net als bij andere cellen. Hogere SoC geeft meer stress, en dus wat degradatie. Is gewoon hoe zo’n cell werkt. Nogmaals; allemaal in de marge en geen issue. Tenzij je een pack optimaal wilt houden. Maar dan kun je er beter ook niet mee rijden. :)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

joblamie schreef op zondag 9 april 2023 @ 21:51:
Over de LFP tot 100% laden discussie:

Los van wat werkelijk beter of slechter is voor je batterij; 99% van de LFP rijders interpreteert het zo dat je gewoon altijd tot 100% kunt laden. Zelfs Tesla zelf adviseert altijd tot 100% te laden als je dat bij ze navraagt.

Ik ken een aantal mensen in mijn omgeving met een LFP accu, en allen laden ze ALTIJD tot 100%. Of dat nou dagelijks is, om de paar dagen of wekelijks; Vrijwel niemand interpreteert het anders.

Altijd tot 100% is wat er door Tesla gezegd wordt, dat is wat (echt heel duidelijk) in de handleiding staat, dat is waar de auto en app standaard op ingesteld staan en dat is dus ook wat vrijwel iedereen zal doen.

Als Tesla dit toch graag anders had gezien, dan hadden ze dit echt anders moeten omschrijven.
Tesla boeit het dan ook niks dat je een paar procent meer degradatie krijgt, die zorgt er zo voor dat ze geen service requests krijgen van rijders waar het BMS niet meer van klopt. Tesla wil geen garantie claims. Door een pack veel op 100% te zetten krijgen ze die ook niet.

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:13
Er staat zelfs in de handleiding dat als je de auto voor langere tijd niet gebruikt je hem tot 100% moet opladen en 100% aan de laadpaal houden indien mogelijk.

• Cyw00d
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-03 14:04
Devian schreef op zondag 9 april 2023 @ 17:23:
[...]

Y Performance uit Berlijn, en wij hebben spatlappen en granny charger. Tevens zat er PPF op de zijkanten.
Hier een P uit berlijn, geen spatlappen en geen PPF. Beide zelf geinstalleerd, de gehele achterdeuren en motorkap in PPF gedaan, binnenkort de bumper, valt me niet tegen als ik eerlijk ben!

[ Tesla MIG MYP ]

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:22

ChUcKiE

Dus........

Taro schreef op zondag 9 april 2023 @ 11:29:
[...]

Ik heb zojuist de KJUST 7-set tassenset die ik destijds voor de Model 3 heb aangeschaft in de Model Y geprobeerd. Conclusie (zoals verwacht ;) ): Past prima en nog ruimte over.

Bak onder de kofferbak:
[Afbeelding]

Kofferbak, de tassen rechts uitgelijnd om het "overschot" te benadrukken:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

De voorste tassen in het midden uitgelijnd:
[Afbeelding]

En de frunk:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

@ChUcKiE Ik hou ze hoor ;)
Nee joh! Ik zou als ik jou was de serie voor model Y halen, die past echt!!!
En dan neem ik de M3 set wel over ja 😜😂

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• deryck
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 11-03 13:51
Al op Teslamotorsclub gekeken maar is er een mogelijkheid om mijn werkagenda te tonen in de Tesla calendar in de auto?

Hij pakt mijn agenda niet in de auto en ik denk dat dit door een blokkade van IT komt. Zijn er mogelijkheden om de (werk) agenda toch in de auto zichtbaar te maken?

Ik heb de sync knop uiteraard aan staan.

update:
ga morgen deze proberen (klik). Hou jullie op hoogte mocht iemand hier ook behoefte aan hebben.

[ Voor 28% gewijzigd door deryck op 10-04-2023 00:22 ]

Verwijderd

joblamie schreef op zondag 9 april 2023 @ 21:51:
...
99% van de LFP rijders interpreteert het zo dat je gewoon altijd tot 100% kunt laden. Zelfs Tesla zelf adviseert altijd tot 100% te laden als je dat bij ze navraagt.
...
Wat ik mij afvraag : behalve bij de ophaling heb ik nergens een "officiële" versie onder ogen gezien die de "aangeraden" manier beschrijft. Vooral voor wat betreft de "niet-LFP" type batterijen...

Ik vraag mij dus eigenlijk af of het met een "niet-LFP" batterij dus beter is om elke dag op te laden tot pakweg 80% (of kan het nu eigenlijk ook 90% zijn ?), dan wel of het beter is om te wachten met bijladen tot er nog pakweg 20% in de batterij zit. En dus ook minder laadcycli te hebben, en dus (?) ook minder degradatie .... Wat zegt Tesla daarover, en/of waar kan ik die aangeraden manier vinden ? Tenzij ik erover kijk, vind ik daar in de handleiding niet bepaald veel details of aanbevelingen over ...
Inspired schreef op zondag 9 april 2023 @ 22:42:
[...]

Er is wetenschappelijk onderzoek gedaan en daar is bij LFP ook een hogere slijtage te zien bij 80+% SoC. Net als bij andere cellen. Hogere SoC geeft meer stress, en dus wat degradatie. Is gewoon hoe zo’n cell werkt. Nogmaals; allemaal in de marge en geen issue. Tenzij je een pack optimaal wilt houden. Maar dan kun je er beter ook niet mee rijden. :)
Er is inderdaad wetenschappelijk onderzoek gedaan en ik ontken niet dat calendar aging op celniveau plaatsvindt. Het gaat echter om de combinatie van wat er op celniveau gebeurt en wat er op het niveau van het battery pack gebeurt.

Bij de EV gaat het om de gezondheid van de pack. Die stoelt uiteraard op gezonde cellen, maar juist in het geval van LFP is een goede kalibratie ook van belang. En dus niet alleen voor de GOM, maar ook om de cellen goed te kunnen laden. Al die wetenschappelijke studies kijken echter naar cellen en zelfs specifieke onderdelen daarvan.

Bovendien: 100% cell ≠ 100% van de pack (er is duidelijke aanwijzing voor een buffer in de LFP packs).

Het wetenschappelijk onderzoek is nog beperkt en veel is nog niet precies bekend. Uit een recente overzichtsstudie over LFP-degradatie:

Compared to the rapid growth of new battery materials, scientific understanding of their failure and decay mechanisms is rather limited, and this is especially the case for LFP cathodes. The dearth is mostly due to their intrinsic complexity, as batteries are multicomponent chemical reactors that can evolve differently through their lifetimes, depending on their specific design, environment, and operating conditions.

https://www.sciencedirect...ii/S2667141722000283#fig2

Dus gezien die conclusie is het niet zo zinvol om stellig te beweren dat een laadstrategie die afwijkt van het advies van de fabrikant beter is voor het pack.

Uit de data die hier wordt genoemd in Tabel 1 is wel duidelijk dat calendar aging vooral bij storage op hoge temperatuur versneld plaatsvindt.

Bij de data die op 25-30°C slaat gaat het typisch om een paar procent verlies aan capaciteit na vele maanden tot een jaar opslag op 100%. Er wordt daarom verderop ook gesteld dat cycling degradation een veel groter deel van de totale degradatie bepaalt.

Een auto zal na het laden tot 100% meestal binnen enkele uren tot hoogstens dagen weer rijden en blijft dus maar kort op de maximale SOC. Dat lijkt dus niet per se een probleem. Wellicht als je in een heel warm gebied woont met langdurig hoge temperaturen is het iets om rekening mee te houden.

Tegelijkertijd staat er ook in het artikel:
In addition to fast charging, shallow and wide cycle operation also generate noticeable inhomogeneous states inside the electrode, and then capacity loss. This is mainly caused by the inhomogeneous Li-ion content; however, some of the cell capacity can be recovered by full-range operation (Fig. 4c) [29].

Oftewel, diep ontladen en weer tot 100% laden kan weer wat van de verloren capaciteit herstellen... Om het nog complexer te maken...

Beetje lang relaas geworden, waarvoor excuses, maar ik vind het ook heel interessant. Dank dus ook voor de discussie!

En uiteindelijk is de auto een gebruiksvoorwerp. Het moet wel enigszins praktisch blijven.

• MoonRaven
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:18
deryck schreef op maandag 10 april 2023 @ 00:07:

update:
ga morgen deze proberen (klik). Hou jullie op hoogte mocht iemand hier ook behoefte aan hebben.
Als jouw IT afdeling dat ondersteunt, geweldig. Als dat niet het geval is (zoals bij mij, want waarom zou je veilige synchronisatie willen) kan je ook Outlook <-> Google Calendar Sync proberen.

[ Voor 6% gewijzigd door MoonRaven op 10-04-2023 04:42 ]

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:10
Cyw00d schreef op zondag 9 april 2023 @ 23:10:
[...]

Hier een P uit berlijn, geen spatlappen en geen PPF. Beide zelf geinstalleerd, de gehele achterdeuren en motorkap in PPF gedaan, binnenkort de bumper, valt me niet tegen als ik eerlijk ben!
Heb hem volledig in de Xpel Stealth gezet...met grijs grauw weer zie je het verschil bijna niet, maar zodra de zon erop schijnt of in het donker en er valt dan licht op.. Heel erg gaaf.

https://wren.co/join/Devian

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Verwijderd schreef op maandag 10 april 2023 @ 00:13:
[...]

Wat ik mij afvraag : behalve bij de ophaling heb ik nergens een "officiële" versie onder ogen gezien die de "aangeraden" manier beschrijft. Vooral voor wat betreft de "niet-LFP" type batterijen...
Zie laatste punt van dit deel van de on-line handleiding (https://www.tesla.com/own...DD-83F2-9854FB3D578F.html)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AxtT5dINKwZ4E9_Ge5vx4UhsiSM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EyO8uX2q1S4DaWJ5JxV6lI5o.png?f=fotoalbum_large

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 10 april 2023 @ 00:13:
[...]
Ik vraag mij dus eigenlijk af of het met een "niet-LFP" batterij dus beter is om elke dag op te laden tot pakweg 80% (of kan het nu eigenlijk ook 90% zijn ?), dan wel of het beter is om te wachten met bijladen tot er nog pakweg 20% in de batterij zit. En dus ook minder laadcycli te hebben, en dus (?) ook minder degradatie ....
Een laadcyclus is niet laden -> stoppen met laden, maar betreft het volledig toevoegen van de beschikbare accucapaciteit.

Stel dat je een accu van 75 kWh hebt en je laadt deze 2x van 25->75% (=2x50%=100%), dan is dat in totaal één laadcyclus en dus niet 2.

Bij een niet-LFP accu is het het beste om deze tussen de 20% en 80% te houden, waarbij Tesla afhankelijk van het modeltype ook op 90% nog een rittenstreepje heeft staan.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:29
Krijgen we nu naast de moedermaffia ook de laadmaffia? Ik durf haast niet te vertellen hoe ik de auto oplaad :7

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-12-2025
Oekol schreef op maandag 10 april 2023 @ 09:21:
Krijgen we nu naast de moedermaffia ook de laadmaffia? Ik durf haast niet te vertellen hoe ik de auto oplaad :7
Zelfde hier, ik laad wanneer ik het nodig heb, maar zal me ook geen moment zorgen maken over degradatie, na 4 jaar lease zou die toch niet zo dramatisch zijn?

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WQ8U603xPLKGBVmMb0JA7PHGokY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DkEevpyYGTNVm6kAUg8cxylr.jpg?f=fotoalbum_large

Wij hebben de auto in eigendom en willen er graag 8 jaar mee doen.

Wij doen precies wat Tesla voorschrijft. Normaliter staat de charge limit op 90%. Als de auto 5 dagen niet op 100% is geweest gaat de charge limit naar 100%. Zodra de batterij 100% bereikt heeft weer naar 90%.

Daarnaast “snelladen” (11kW) we alleen tot 70%. Daarboven gaat de laadpaal in ECO+ mode en laad hij tot de charge limit met zonne overschot.

Zoals je op de screenshot ziet zijn we te weinig thuis geweest tijdens zon de afgelopen week ;P

[ Voor 5% gewijzigd door _eLMo_ op 10-04-2023 09:31 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
The_MAN schreef op maandag 10 april 2023 @ 09:23:
[...]

Zelfde hier, ik laad wanneer ik het nodig heb, maar zal me ook geen moment zorgen maken over degradatie, na 4 jaar lease zou die toch niet zo dramatisch zijn?
Ik had bij mijn Model 3 na 3,5 jaar zo'n 10% degradatie, standaard op 90% ingesteld staan. Aangezien dat lease betrof ben je er dan inderdaad minder mee bezig. Maar de Model Y (privé) behandel ik wat dat betreft wel anders, die hou ik dmv de instellingen op de laadpaal bewust tussen de 40-85%, ook om beter te kunnen profiteren van evt. lage stroomprijzen.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
@_eLMo_ Welke HomeAssistant scripts heb je daarvoor gebruikt, custom iets? Zou je dat hier willen/kunnen delen? Is mogelijk voor anderen ook interessant.

Als je dit soort zaken automatiseert (Zie ook bijv. Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic) dan hoef je er verder niet dagelijks actief mee bezig te zijn, maar pluk je er wel de vruchten van.

• Harjan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 29-01-2024
The_MAN schreef op maandag 10 april 2023 @ 09:23:
[...]

Hier ook laden tot 100%, geen eigen laadpaal dus bijna altijd op het werk en 1 a 2 keer per week. Superchargers alleen bij langere ritten. De M3 is van maart vorig jaar en staat op bijna 24.000 km. In het begin konden we maximaal 435 kilometer rijden, nu nog 426 kilometer, ongeveer 2% degradatie lijkt me zeer aanvaardbaar.

• LESA
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17-01 22:27
Ik wil ook lang met de Y rwd doen. Het viel me het afgelopen jaar op dat veel Tesla lfp rijders in de US een behoorlijke degradatie hadden na slechts 20 a 30.000 miles. Verschillende deskundigen claimen dat de lfp batterij vanwege de lithium ook een verhoogde degradatie hebben bij 100% lading net als de andere lithium batterijen. Ik heb ruim 3 jaar een Kona 64 kWh gereden. Die was 100% geladen bij aflevering en moest ook tot 100% geladen worden volgens Hyundai. Ik heb, met uitzondering van 2 reizen naar zuid Spanje, nooit snel geladen en nooit 100% geladen. De degradatie was na 55.000 km, toen de batterij vernieuwd werd vanwege brand gevaar, niet meetbaar. Ik haalde nog ruim 450 km net als in het begin. De nieuwe batterij was ook niet beter. Dit in schril contrast met de Tesla lfp verhalen die ik op youtube vind. Ik laad mijn Y rwd dan ook hoogstens 1 maal per maand tot 100% en rijd dan ook meteen weg. Verder laad ik tot hoogstens 80%. We zullen over een paar jaar zien of dat verstandig was.

[ Voor 4% gewijzigd door LESA op 10-04-2023 10:55 ]

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:14
FWIW:

Ik rij een van de eerste LFP SR+, in de lease (december 2020) 55kWh, geen warmtepomp.

Er staat nu 80000km op, ik heb middels Teslamate en nu Tessie alles proberen bij te houden. Helaas ben ik anderhalf jaar aan Teslamate data kwijtgeraakt met een update… Maar goed, onderaan de streep, als ik er de tijd voor had bleef ie aan de laadpaal staan tot 100% en er werd snelgeladen wanneer dat nodig was. Dus niet geweldige laad gewoontes. Huidige bruikbare capaciteit is 51kWh volgens Tessie, ik weet niet of dat met of zonder buffer capaciteit is. Maar degradatie zit dus in ieder geval onder de 7,5%

Als iemand nog info over deze specifieke auto zou willen weten (Tessie / commander); heb m nog tot eind van de maand

M3P - M3LR - 6320Wp

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Bij de Model 3 heeft de meeste degradatie plaatsgevonden tijdens de rondreis door Toscane in mei 2022, met dus voornamelijk Superchargen gedurende 4000 km, daar is toen een behoorlijke hap uitgegaan...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HYdrqMRdM5kmv5ffik1I1OJlsYY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VXwU7BGBDacsUTmA0U3341rA.png?f=fotoalbum_large

De projected range van de Model Y is zelfs iets toegenomen sinds het ophalen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pg5toKwfwb-VO0nL3Fzzvh2cDFM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yCJmwuDroBmhgtqIbX7X3M2t.png?f=fotoalbum_large

• Sten2017
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-09-2024
Waar kan ik het verbruik van de Y live zien? Zoek me rot maar zie het niet.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:16
Sten2017 schreef op maandag 10 april 2023 @ 12:04:
Waar kan ik het verbruik van de Y live zien? Zoek me rot maar zie het niet.
De energy app in de auto? https://www.notateslaapp....with-update-2022-36-video

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-03 08:14

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

Devian schreef op zondag 9 april 2023 @ 17:23:
[...]

Y Performance uit Berlijn, en wij hebben spatlappen en granny charger. Tevens zat er PPF op de zijkanten.
MYP hier uit Berlijn zonder spatlappen en PPF... (31dec ontvangen) wel granny. (Maat heeft MYLR uit februari ook zonder folie en spatlappen).

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:38

Bever!

3

Taro schreef op maandag 10 april 2023 @ 11:06:
Bij de Model 3 heeft de meeste degradatie plaatsgevonden tijdens de rondreis door Toscane in mei 2022, met dus voornamelijk Superchargen gedurende 4000 km, daar is toen een behoorlijke hap uitgegaan...
[Afbeelding]

De projected range van de Model Y is zelfs iets toegenomen sinds het ophalen :)
[Afbeelding]
Ik sprak afgelopen week met mobile service man die hier ruitenwissers en interieurfilter aan het wisselen was, en die zei ook dat normaal thuis laden voor de batterij niet veel kwaad doet. Veel superchargen daarentegen gaat wel sneller slijten.

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-03 20:47
LESA schreef op maandag 10 april 2023 @ 10:50:
Ik wil ook lang met de Y rwd doen. Het viel me het afgelopen jaar op dat veel Tesla lfp rijders in de US een behoorlijke degradatie hadden na slechts 20 a 30.000 miles. Verschillende deskundigen claimen dat de lfp batterij vanwege de lithium ook een verhoogde degradatie hebben bij 100% lading net als de andere lithium batterijen. Ik heb ruim 3 jaar een Kona 64 kWh gereden. Die was 100% geladen bij aflevering en moest ook tot 100% geladen worden volgens Hyundai. Ik heb, met uitzondering van 2 reizen naar zuid Spanje, nooit snel geladen en nooit 100% geladen. De degradatie was na 55.000 km, toen de batterij vernieuwd werd vanwege brand gevaar, niet meetbaar. Ik haalde nog ruim 450 km net als in het begin. De nieuwe batterij was ook niet beter. Dit in schril contrast met de Tesla lfp verhalen die ik op youtube vind. Ik laad mijn Y rwd dan ook hoogstens 1 maal per maand tot 100% en rijd dan ook meteen weg. Verder laad ik tot hoogstens 80%. We zullen over een paar jaar zien of dat verstandig was.
Hyundai heeft een hele grote buffer, volgens mij 5kwh. Vergelijken degradatie kan alleen met bruto capaciteit

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• Sten2017
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-09-2024
Zie je dan het verbruik zoals 1:17? Daar ben ik op zoek naar.

• Caelorum
Sten2017 schreef op maandag 10 april 2023 @ 14:01:
[...]

Zie je dan het verbruik zoals 1:17? Daar ben ik op zoek naar.
Nee, want bij elektrische auto's wordt Wh/km aangehouden. Dus je ziet iets als 145 Wh/km.

[ Voor 6% gewijzigd door Caelorum op 10-04-2023 14:08 ]

• Ninjetsu NL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-03 18:10
Na wat meer ritten en het gebruik van Tesla Vision voor het parkeren moet ik zeggen dat ik er best wel tevreden over ben... wat ik vaak zie is dat bijv. een stoeprand gezien wordt maar dat die tot halverwege de motorkap komt omdat hij de stoeprand nog steeds herkent maar je de neus er overheen zet. Hogere objecten worden bij mij vrij accuraat herkend en weergegeven :*)

Vandaag ook weer een mooi verbruik neer weten te zetten dus nog steeds erg tevreden!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:50
Weet iemand trouwens waar het verschil in trekgewicht tussen de 3 en de Y vandaan komt :?
1000 vs 1600kr is best een groot gat terwijl de auto's niet zo gek veel verschillen :?

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:12
Mooi verdien model wel a 50 cent per minuut, en in dit geval bijna 40% extra verbruik omdat ik maar 10 kWh nodig had. Kan ik ergens het voorverwarmen ook uitzetten, maar nog wel naar SuC navigeren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pVWEcE4CpkOvjBSRq2l29_sZfMg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I9k25p0tq6WyOuzIjguCC7iw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door JohanB op 10-04-2023 17:07 ]

• noo
  • Niet online

noo

JohanB schreef op maandag 10 april 2023 @ 17:05:
Mooi verdien model wel a 50 cent per minuut, en in dit geval bijna 40% extra verbruik omdat ik maar 10 kWh nodig had. Kan ik ergens het voorverwarmen ook uitzetten, maar nog wel naar SuC navigeren?

[Afbeelding]
Een lokatie vlakbij die SuC opgeven in de navi, of er gewoon zonder navi naar toe rijden. Dan warmt ie niet voor.

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
ybos schreef op maandag 10 april 2023 @ 17:03:
Weet iemand trouwens waar het verschil in trekgewicht tussen de 3 en de Y vandaan komt :?
1000 vs 1600kr is best een groot gat terwijl de auto's niet zo gek veel verschillen :?
Intern verschillen de auto's wat meer, de Model Y is makkelijker en sneller te produceren door de efficiëntere castings, mogelijk heeft het daarmee te maken.

Edit: Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.teslanorth.com/wp-content/uploads/2022/04/model-y-front-cast-texas.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Taro op 10-04-2023 17:24 ]

• bokkow

[Afbeelding]
Ik denk niet dat Tesla echt verdient aan het lade bij Superchargers.

Het kost misschien minder als je niet zou voorverwarmen maar het kan wel behoorlijk langer gaan duren edit: Bij nader inzien denk ik trouwens niet dat je goedkoper uit bent.

Tijdens het laden zal alsnog de batterij verder worden opgewarmd zodat het meer efficient verloopt. Als de batterij niet op temperatuur is neemt de efficientie soms wel af tot onder de 80%. Denk daarom dat het misschien om het even zal zijn in verbruik of je wel voorverwarmd of niet. In de laatste situatie duurt het in ieder geval langer

[ Voor 14% gewijzigd door bokkow op 10-04-2023 17:29 ]

M3P - M3LR - 6320Wp

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:57
Alles wat er aan warmte in zit is leuk maar sinds ik een keer bij het neerzetten direct de melding weer zag dat de batterij nog koud was til ik er ook niet zo zwaar meer aan.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Taro schreef op maandag 10 april 2023 @ 09:39:
@_eLMo_ Welke HomeAssistant scripts heb je daarvoor gebruikt, custom iets? Zou je dat hier willen/kunnen delen? Is mogelijk voor anderen ook interessant.

Als je dit soort zaken automatiseert (Zie ook bijv. Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic) dan hoef je er verder niet dagelijks actief mee bezig te zijn, maar pluk je er wel de vruchten van.
Ik heb een gewone home assistant setup. Met een plugin voor Tesla en een voor mijn Zappi laadpaal.

Dan heb ik drie “Helpers” (variabelen eigenlijk) in HA.
Een override switch (boolean) om de charge limit te forceren op 100%.
Een override om de modus van de laadpaal te forceren op Fast (11kW).
En een datum die de laatste keer 100% vol bij houd.

Dan heb ik een automation gemaakt die de datum bijwerkt als de auto op 100% staat.

Een automation die alle overrides uit zet als onze auto thuis is, ingeplugd is, en de charge limit bereikt heeft.

Een automation die de overrides uit zet als de auto uitgeplugt word.

Een automation die de charge mode van de laadpaal op Fast (11kW) zet wanneer de override aan staat _of_ de auto thuis is, ingeplugd en onder de 70% zit.

En als laatste een automation die de charge limit op 100% zet als _of_ de override aan staat, of het 5 dagen geleden is dat onze auto op 100% zat.

Als de laadpaal niet op Fast staat gaat hij naar Eco+. Dat is 1-fase laden tot 7.2kW, waarbij de auto alleen zonneoverschot laad.

[ Voor 4% gewijzigd door _eLMo_ op 10-04-2023 17:40 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:50
bokkow schreef op maandag 10 april 2023 @ 17:22:
[...]

Het kost misschien minder als je niet zou voorverwarmen maar het kan wel behoorlijk langer gaan duren edit: Bij nader inzien denk ik trouwens niet dat je goedkoper uit bent.

Tijdens het laden zal alsnog de batterij verder worden opgewarmd zodat het meer efficient verloopt. Als de batterij niet op temperatuur is neemt de efficientie soms wel af tot onder de 80%. Denk daarom dat het misschien om het even zal zijn in verbruik of je wel voorverwarmd of niet. In de laatste situatie duurt het in ieder geval langer
Als je maar 10Kwh nodig hebt zal dat opwarmen/verlies tijdens laden ook wel meevallen :Y

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:10

Notna

Where are you?®

Volgende update, met... Bijzondere dingen..

https://www.notateslaapp....ion/2023.12/release-notes
  1. Choose Standard or Large text size for the touchscreen.
  2. Use the 'Search' function for quicker access to controls and settings.
  3. See photos and reviews when you select a point of interest or Supercharger location.
  4. Control your phone calls from the steering wheel. Use the left scroll button to answer or decline incoming calls.
  5. Do more with the left scroll button on the steering wheel. You can adjust settings like brightness and Acceleration Mode, or perform actions like toggling the Camera App, opening the glovebox, and saving Dashcam footage.
  6. A chime now sounds when you shift gears. To toggle gear chimes, go to Controls > Safety > Gear Chimes. (Ik neem ana dat dit is als je van R naar D etc. Gaat)
  7. British English is now available as a voice recognition language.
  8. The charging screen in the car has been updated to remove the car visualizationand make the charging slider larger.

[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 10-04-2023 18:22 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• Oekol

[Afbeelding]
Als je er heen navigeert en op de melding voorverwarmen drukt stopt die met voorverwarmen.

Dus niet zoals onder je bericht omslachtig gaan doen met ergens in de buurt navigeren.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:04
Punt 4, mis ik slechts al 3,5 jaar 😂. Snap oprecht niet dat dit er niet in zat. Maar mooi dat ze de backlog een beetje opschonen 😎

• Elmonogrande
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-08-2025
Volgens mij staat er toch echt dat je bij voorkeur, en wanneer mogelijk, op moet laden naar 100%. En indien dat niet mogelijk is dan toch tenminste 1 x per week tot 100%, dit vanwege kalibratie.
jip_86 schreef op zondag 9 april 2023 @ 12:11:
Dat ze aanraden de limiet op 100% te houden wil niet zeggen dat je niet eerder mag stoppen met laden natuurlijk ;)
Het klinkt mij meer als laad wat je nodig hebt en ten minste een keer per week 100%.

Venray Oost-West 16 kWp All electric, Nibe 2040 warmtepomp met VVM 320

• Oekol
Do more with the left scroll button on the steering wheel. You can adjust settings like brightness and Acceleration Mode, or perform actions like toggling the Camera App, opening the glovebox, and saving Dashcam footage.

Long press the left scroll button to bring up a list of functions and scroll through the list. To choose which function comes up by default, go to Controls > Display > Scroll Wheel Function.
Wat nice! Zijn de sexy buttons ook steeds minder een must.

• carpebios
  • Registratie: December 2008
Nu Q1 over is, zouden de trekhaken dan weer snel leverbaar worden bij Tesla?

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
noo schreef op maandag 10 april 2023 @ 17:17:
[...]

Een lokatie vlakbij die SuC opgeven in de navi, of er gewoon zonder navi naar toe rijden. Dan warmt ie niet voor.
Dan gaat hij verwarmen als hij aan de suc staat dus wat bespaar je daar precies mee?

• noo
  • Niet online

noo

Wolly schreef op maandag 10 april 2023 @ 19:22:
[...]

Dan gaat hij verwarmen als hij aan de suc staat dus wat bespaar je daar precies mee?
In ieder geval geen tijd :).

• Pap3rclip
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-11-2025
Mochten er nog mensen worstelen met de hoedeplank van de model y. Toevallig een filmpje tegengekomen van een alternatieve manier om hem open te vouwen:
YouTube: How to adjust your Tesla Model Y 2023 trunk cover…
Werkt ook goed, alleen zijn er op deze manier "2 handelingen" nodig. Plank blijft zo wel gemakkelijk liggen.

• JohanB
Oekol schreef op maandag 10 april 2023 @ 18:43:
[...]

Als je er heen navigeert en op de melding voorverwarmen drukt stopt die met voorverwarmen.

Dus niet zoals onder je bericht omslachtig gaan doen met ergens in de buurt navigeren.
Geprobeerd vandaag. Melding verdween, maar verbruik bleef even hoog. Was van 200 Wh/km naar 250 Wh/km gegaan bij aangaan melding. Na wegdrukken melding bleef hij op 250Wh/km

• JohanB
bokkow schreef op maandag 10 april 2023 @ 17:22:
[...]

Tegelijkertijd is 10 kWh maar 4-5 min laden, dus echt energie gebruiken voor opwarmen kan ie niet in de tijd

Verwijderd

Taro schreef op maandag 10 april 2023 @ 11:06:
Redelijk ontnuchterend, me dunkt. Als je systematisch zo'n degradatie hebt bij dergelijke lange (vakantie)ritten, ziet dat er voor een lange levensduur van de batterij niet zo héél goed uit... Verwarmde je dan voor ?

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 10 april 2023 @ 19:44:
[...]

Redelijk ontnuchterend, me dunkt. Als je systematisch zo'n degradatie hebt bij dergelijke lange (vakantie)ritten, ziet dat er voor een lange levensduur van de batterij niet zo héél goed uit... Verwarmde je dan voor ?
Ja, was allemaal incl. maximale voorverwarming. Daarom is het ook belangrijk er alert op te zijn, helemaal als je privé eigenaar bent, als leaserijder boeit het minder want dan zijn het de problemen voor diegene die de auto van je overneemt.

Vooralsnog 0x met de Model Y aan de SuC geladen, ga ik ook alleen op vakantie doen tenzij het echt niet anders kan.

• Oekol
JohanB schreef op maandag 10 april 2023 @ 19:34:
[...]

Geprobeerd vandaag. Melding verdween, maar verbruik bleef even hoog. Was van 200 Wh/km naar 250 Wh/km gegaan bij aangaan melding. Na wegdrukken melding bleef hij op 250Wh/km
Hmm oké. Ik had het idee dat hij het dan niet meer deed. Maar wat is exact je idee? Want als je inplugt bij de SuC gaat die alsnog voorverwarmen als de batterij te koud is of sloom laden. Beide toch klote?

• bokkow
JohanB schreef op maandag 10 april 2023 @ 19:35:
[...]

Tegelijkertijd is 10 kWh maar 4-5 min laden, dus echt energie gebruiken voor opwarmen kan ie niet in de tijd
Maar heeft ie bij jou dan 10kWh opgestookt met preconditioning? Dat is echt wel veel he

Opzich zou dit best een interessante test zijn voor iemand als Tesla Bjorn.

M3P - M3LR - 6320Wp

• JohanB
bokkow schreef op maandag 10 april 2023 @ 19:52:
[...]

Maar heeft ie bij jou dan 10kWh opgestookt met preconditioning? Dat is echt wel veel he

Opzich zou dit best een interessante test zijn voor iemand als Tesla Bjorn.
Nee hij heeft dus grofweg 4 kWh opgestookt aan pre-conditioning. En ik had in totaal maar 10 kWh nodig om thuis te halen. Ik heb weleens eerder gehad dat ie “koud” was en nog ging verwarmen tijdens laden. Dan begint is met 170 kW ofzo om binnen een minuut naar 250 kW te knallen. Dan ben je dus “onvoorverwarmd” in 4-5 minuten weer weg

Ook als je voorverwamd als de auto stilstaat zie je bij Bjorn dat ie er 7kW aan vermogen in stopt. En deze winter zag je hier op het forum ongeveer een verbruik van 3,4-4,5 kWh ook voor voorverwarmen optie

Dus allemaal wel redelijk in lijn

[ Voor 15% gewijzigd door JohanB op 10-04-2023 19:59 ]

• Tommie12
[...]

Ik kan moeilijk geloven dat dat systematisch is. Er zijn mensen die heel veel superchargen, en toch een lage degradatie hebben.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:10

Notna

Where are you?®

Taro schreef op maandag 10 april 2023 @ 19:48:
[...]

Ja, was allemaal incl. maximale voorverwarming. Daarom is het ook belangrijk er alert op te zijn, helemaal als je privé eigenaar bent, als leaserijder boeit het minder want dan zijn het de problemen voor diegene die de auto van je overneemt.

Vooralsnog 0x met de Model Y aan de SuC geladen, ga ik ook alleen op vakantie doen tenzij het echt niet anders kan.
Dat heb ik vorig jaar ook gedaan. Totaal iets van 6 x op een rit van 1700 km (heen en terug) aan de SuC's gehangen. Verder alles met 'normale' laadpalen (maar dan wel vaker naar de 100% ivm schaarste aan palen in het gebied waar ik was en de lange afstanden voor dagtripjes)

Xbox Live ID:Notna8310

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Tommie12 schreef op maandag 10 april 2023 @ 20:18:
[...]

Ik kan moeilijk geloven dat dat systematisch is. Er zijn mensen die heel veel superchargen, en toch een lage degradatie hebben.
Wat vermoedelijk ook wel meespeelt: De acceleratie van RWD vs LR vs P, het regelmatig snel ontladen van een accu zal ook extra degradatie geven. Ik trok met de M3P zeer regelmatig maximaal op bij stoplichten en veel andere gelegenheden, maar dat vindt de accu doorgaans niet zo fijn. In de periode van die vakantie heb ik dat juist niet/minder gedaan omdat we met het hele gezin in de auto zaten, maar daarvoor en daarna wel regelmatig.

Met de Y LR heb ik nog geen enkele keer met een hoge SoC het pedaal volledig ingetrapt :)

• mustisen
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:26
Oekol schreef op maandag 10 april 2023 @ 19:50:
[...]

Hmm oké. Ik had het idee dat hij het dan niet meer deed. Maar wat is exact je idee? Want als je inplugt bij de SuC gaat die alsnog voorverwarmen als de batterij te koud is of sloom laden. Beide toch klote?
Afgelopen zaterdag precies hetzelfde gehad: ik wilde kijken of ik het voorverwarmen uit kon zetten door op die melding te klikken. De melding verdween... maar het hoge verbruik niet. Volgens GoogleMaps woon ik op 16.6km afstand van de SuC, dus ook niet heel erg ver weg. Eenmaal daar aangekomen is de batterij alsnog tijdens het laden verwarmd. Ik denk dat het voorverwarmen niet uit ging (hoog verbruik), maar dat de afstand ook te kort was om de batterij volledig op te warmen.

• Ninjetsu NL
Taro schreef op maandag 10 april 2023 @ 19:48:
[...]

Gaat op weg naar Zuid-Frankrijk helaas niet echt anders kunnen... SuC I must!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Ninjetsu NL schreef op maandag 10 april 2023 @ 20:57:
[...]

Gaat op weg naar Zuid-Frankrijk helaas niet echt anders kunnen... SuC I must!
Same here, ik denk dat ik Teslamate maar verwijder en nooit meer naar de projected range kijk :)

• Makkelijk
Ninjetsu NL schreef op maandag 10 april 2023 @ 16:14:
Na wat meer ritten en het gebruik van Tesla Vision voor het parkeren moet ik zeggen dat ik er best wel tevreden over ben... wat ik vaak zie is dat bijv. een stoeprand gezien wordt maar dat die tot halverwege de motorkap komt omdat hij de stoeprand nog steeds herkent maar je de neus er overheen zet. Hogere objecten worden bij mij vrij accuraat herkend en weergegeven :*)
Ik heb de afgelopen week toch 2 mindere ervaringen gehad. Geen echte risico's hoor omdat ik ogen heb.

Bij het fileparkeren een best wel grote lantaarnpaal ín het parkeervak die niet gezien werd. Terwijl ik toch echt ruim lang parallel aan de vakken aan kwam rijden en het vrij overzichtelijk was. Ik stond gewoon 10cm van het de paal met m'n neus en volgens Tesla Vision was er 50cm ruimte. Ook bij het wegrijden is die lantaarnpaal er nooit geweest. Was deze paal: https://www.google.nl/map...R1Ww_A!2e0!7i16384!8i8192 en hij zag alleen de auto die in het vak er voor stond.

Andere keer in parkeergarage bij het achteruit inparkeren een complete pilaar van de garage (50x50cm tot het plafond) die volledig nooit in beeld is verschenen. Ook daar stond ik er zo'n 10cm langs met de rechter-voorkant van de auto. Ben dus achteruit langs die hele niet-bestaande paal gereden. 8)7

• carpebios
Als ik naast m’n huis parkeer, de oprit naar m’n garage dan ziet hij continue dingen die er niet zijn en zie ik wel 10x stop terwijl het een oprit is, zonder gekke zaken. Echt een systeem van niets nog.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:32
Mja, vooral ook dat zenuwachtige gepiep, ik schaam er gewoon voor als ik mijn nieuwe Tesla aan het showen ben -O- Bijna net zo erg als toen opeens dat ‘more cowbells’ deuntje tevoorschijn kwam en ik niet wist waarom of hoe ik het kon stoppen… echt hoor, doe eens even normaal auto :(

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS

• Nosch
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-02 11:40

Nosch

MYLR Blue

carpebios schreef op maandag 10 april 2023 @ 19:10:
Nu Q1 over is, zouden de trekhaken dan weer snel leverbaar worden bij Tesla?
Ik heb een service afspraak voor een trekhaak op 20 april staan. Ik hoop dat deze niet weer wordt verzet... (was eerst op 6 april).

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:05
Oekol schreef op maandag 10 april 2023 @ 19:04:
Wat nice! Zijn de sexy buttons ook steeds minder een must.
Dat zijn echt wel toffe features ja. Heb net S3XY buttons binnen, en ik vraag aan m'n meisje: "waarvoor zou je die willen gebruiken?". Zij: "telefoon opnemen". Laat dat nou net niet kunnen met S3XY buttons... 7(8)7

Dus ja, deze update zie ik graag tegemoet.

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:55
[...]

Mijn ervaring is dat de degradatie fluctueert. Bij mijn Model 3 LR 2019 was er een behoorlijke dip rond de 20.000km , waarbij de range zakte naar 440 km, maar bij 50000 km zat hij weer op 470 km. Nu bij 60.000km weer rond de 460 km. Een recente reis naar Frankrijk, 1250 km met superchargen op en neer, had geen effect op de range.

• carpebios
Nosch schreef op maandag 10 april 2023 @ 21:51:
[...]

Ik heb een service afspraak voor een trekhaak op 20 april staan. Ik hoop dat deze niet weer wordt verzet... (was eerst op 6 april).
In de shop zijn ze niet op voorraad (week of twee nu)

• carpebios
TCMR schreef op maandag 10 april 2023 @ 21:54:
[...]

Dat zijn echt wel toffe features ja. Heb net S3XY buttons binnen, en ik vraag aan m'n meisje: "waarvoor zou je die willen gebruiken?". Zij: "telefoon opnemen". Laat dat nou net niet kunnen met S3XY buttons... 7(8)7

Ik druk op m’n scherm op opnemen. Dan zou een knopje dat toch niet echt veranderen qua aantal handelingen? Ik zie het nut nog niet zo van die (zeer dure) knoppen

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
carpebios schreef op maandag 10 april 2023 @ 22:03:
[...]

Ik druk op m’n scherm op opnemen. Dan zou een knopje dat toch niet echt veranderen qua aantal handelingen? Ik zie het nut nog niet zo van die (zeer dure) knoppen
Eens, tot nu toe nog geen enkel echt voordeel gezien.

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:20
Taro schreef op maandag 10 april 2023 @ 22:11:
[...]

Met één druk Autopilot (her)activeren en de mogelijkheid de ruitenwisser + groot licht hierbij standaard uit te hebben staan maakt het voor mij de 200 euro al waard B-)

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

TCMR schreef op maandag 10 april 2023 @ 21:54:
[...]

Gaat telefoon opnemen niet gewoon met het rechter scrollwiel?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:33
Maurice- schreef op maandag 10 april 2023 @ 22:14:
[...]

Met één druk Autopilot (her)activeren en de mogelijkheid de ruitenwisser + groot licht hierbij standaard uit te hebben staan maakt het voor mij de 200 euro al waard B-)
Even elonmusk berichtje sturen op twitter (goed onderbouwen) dan kan die dat nog wel eens meenemen in zijn vergaderingen haha
[...]

Ik zet de ruitenwissers eigenlijk nooit uit en grootlicht werkt inmiddels gewoon prima. Nee, ik mis ze ook niet.

• Oekol
Enige reden zou AP heractiveren zijn met m'n linker hand (dus knopje achter stuur). Voor de rest niet echt nodig

Mackeessie schreef op maandag 10 april 2023 @ 21:57:
[...]

Mijn ervaring is dat de degradatie fluctueert. Bij mijn Model 3 LR 2019 was er een behoorlijke dip rond de 20.000km , waarbij de range zakte naar 440 km, maar bij 50000 km zat hij weer op 470 km. Nu bij 60.000km weer rond de 460 km. Een recente reis naar Frankrijk, 1250 km met superchargen op en neer, had geen effect op de range.
Die paar keer SuCen is volgens mij ook niet het issue. Degradatie kan dan wel ineens zichtbaar worden omdat je dan de accu tot een lagere SoC rijdt dan normaal. Tenminste, doorgaans rij ik eigenlijk nooit lager dan 30%. Op vakanties tot 10% en soms nog wat lager. Met “goed” laden kun je het BMS weer laten calibreren en kan de range weer wat herstellen. Bij mijn 2019 model (75 k km) is het nu redelijk stabiel op 450km. (Nieuw 499)

• Ninjetsu NL
Oekol schreef op maandag 10 april 2023 @ 22:19:
Enige reden zou AP heractiveren zijn met m'n linker hand (dus knopje achter stuur). Voor de rest niet echt nodig
Ik moet zeggen dat ik EAP om die reden wel echt heel relaxt vind 8) :X Overigens viel me vandaag op hoe soepel die op- en afritten pakt. Deed me denken aan enkele FSD maneuvers!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Jeroenneman schreef op maandag 10 april 2023 @ 22:16:
[...]

Of de grote groene opnemen knop op het scherm.

• Oekol
Taro schreef op maandag 10 april 2023 @ 22:33:
[...]

Of de grote groene opnemen knop op het scherm.
Dat is de enige optie toch? Ik heb ik beide scrollwielen lopen douwen maar er gebeurd niks. Ja links pauzeert de muziek, that's it. Rechts voor voicecommand, niet telefoon opnemen. Dat is dus mooi dat dat komt.

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Oekol schreef op maandag 10 april 2023 @ 22:34:
[...]

Dat is de enige optie toch? Ik heb ik beide scrollwielen lopen douwen maar er gebeurd niks. Ja links pauzeert de muziek, that's it. Rechts voor voicecommand, niet telefoon opnemen. Dat is dus mooi dat dat komt.
Geen idee, ik druk gewoon op die groene knop :)

Moet er niet aan denken om dan na te gaan denken als er iemand belt: Was het nou de S, de 3, de X, de Y knop, en moest ik die dan kort of lang indrukken om op te nemen?

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Overigens zag ik hier vorige week ineens de #gadgets badge verschijnen, ik ben overduidelijk wel een gadget fan, geen idee waar die tag ineens vandaan komt, maar de S3XY buttons laat ik graag aan mij voorbij gaan.

• Oekol
Taro schreef op maandag 10 april 2023 @ 22:36:
[...]

Geen idee, ik druk gewoon op die groene knop :)

Moet er niet aan denken om dan na te gaan denken als er iemand belt: Was het nou de S, de 3, de X, de Y knop, en moest ik die dan kort of lang indrukken om op te nemen?
Je haalt dingen door elkaar. Er is hier boven een aankomende update geplaats dat het dus kan straks met je linker scrollwiel. Opnemen ophangen of bijv sport standard chill mode voor acceleratie of de glove box openen met je linker scrollwiel.

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Oekol schreef op maandag 10 april 2023 @ 22:39:
[...]

Je haalt dingen door elkaar. Er is hier boven een aankomende update geplaats dat het dus kan straks met je linker scrollwiel. Opnemen ophangen of bijv sport standard chill mode voor acceleratie of de glove box openen met je linker scrollwiel.
Dat weet ik, maar ik reageerde op dit bericht, zie ook de quote:

Jeroenneman in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic"

• Oekol
Taro schreef op maandag 10 april 2023 @ 22:41:
[...]

Dat weet ik, maar ik reageerde op dit bericht, zie ook de quote:

Jeroenneman in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic"
Die quote een bericht die de nieuwe update graag ziet komen? Z'n vriendin wil graag de button gebruiken om op te nemen, dat kan niet. Dus hij ziet de update ook graag komen.

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Overigens begrijp ik het wisselen tussen chill en sport ook niet, je kunt toch gewoon minder elektriciteit geven? Begrijp wel waarom mijn vrouw er soms allemaal niets meer van begrijpt.

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Oekol schreef op maandag 10 april 2023 @ 22:43:
[...]

Die quote een bericht die de nieuwe update graag ziet komen? Z'n vriendin wil graag de button gebruiken om op te nemen, dat kan niet. Dus hij ziet de update ook graag komen.

[Embed]
Dat begrijp ik, maar ik denk dat je mij niet begrijpt :)

7x begrijpt in 2 berichten is wat veel, maar begrijpen jullie hopelijk wel.

[ Voor 7% gewijzigd door Taro op 10-04-2023 22:44 ]

• carpebios
Ik had trouwens liever gezien dat de update de DAB problemen van m'n Tesla oplossen. Ik heb nog steeds geen radio, alleen kraken en piepen. En ik wil mijn summon terug Tesla!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:32
Taro schreef op maandag 10 april 2023 @ 22:43:
Overigens begrijp ik het wisselen tussen chill en sport ook niet, je kunt toch gewoon minder elektriciteit geven? Begrijp wel waarom mijn vrouw er soms allemaal niets meer van begrijpt.
Nee, in een ICE had ‘sport mode’ nog wel de neiging om flink te gaan revven in de lage versnellingen wat in de stad gewoon niet handig/zuinig/sociaal is maar dat is niet meer van toepassing in een EV. Heb ook niet het idee dat het pedaal te zenuwachtig reageert op lagere snelheden in sport mode. Maar wel fijn om altijd max power te hebben, als er weer eens iemand je wil inhalen waar je dat niet wil bijv, pet peeve O-)

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-02 22:16

tomic

Smexylittlebabe!

[...]

Dus her activeren van de auto pilot werkt wel met de knoppen? Ik krijg ze morgen binnen. Maar hier wordt gezegd dat de handson Functie niet werkte.

Her activeren is toch het zelfde? In ieder geval is het handig bij een rijbaan wissel.

Toch maar een weblog?

tomic schreef op maandag 10 april 2023 @ 22:53:
[...]

Dus her activeren van de auto pilot werkt wel met de knoppen? Ik krijg ze morgen binnen. Maar hier wordt gezegd dat de handson Functie niet werkte.

Her activeren is toch het zelfde? In ieder geval is het handig bij een rijbaan wissel.
Is de handson functie geen nag cheat? Kun je op de knop drukken ipv aan het stuur te zitten.

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:20
tomic schreef op maandag 10 april 2023 @ 22:53:
[...]

Ja werkt goed en instant. Er zijn verschillende functies, ik gebruik Autopilot ON.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hkdV5a5e8MeB5LA8WqkrFS-0-8o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kveEANqAru0NvVqL7rbnMwLU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OZv-LvW1pjjtR3yQ8bkjdeVQe0M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RUAtyr2vSmiUbOGHjcStZzbU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/54-ALGHuWsEUKbKYMJU_QHnUbpY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9hx4ROJxCGgzlhb9tlceUkzv.jpg?f=fotoalbum_large
Maurice- schreef op maandag 10 april 2023 @ 23:07:
[...]

Ja werkt goed en instant. Er zijn verschillende functies, ik gebruik Autopilot ON.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Er is dus eigenlijk maar één optie voor ons toch?

• Makkelijk
Taro schreef op maandag 10 april 2023 @ 22:43:
Mijn vriendin en ik vinden Standaard verschrikkelijk en rijden altijd in Chill. Zo’n knop lijkt mij een lekkete toggle voor als ik eens wat meer powerrr wil. Nu switch ik soms maar is veel gedoe.

Inspired schreef op maandag 10 april 2023 @ 23:10:
[...]

Er is dus eigenlijk maar één optie voor ons toch?
AUTOPILOT: zet het aan of uit
AUTOPILOT ON: zet het aan
AUTOPILOT HANDS-ON: zie beschrijving. Hij telt hier alleen niet als stuur-input.
bilgy_no1 schreef op maandag 10 april 2023 @ 23:15:
[...]

AUTOPILOT: zet het aan of uit
AUTOPILOT ON: zet het aan
AUTOPILOT HANDS-ON: zie beschrijving. Hij telt hier alleen niet als stuur-input.
Ah. Niet wakker meer. :) Twee dan.

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:57
[...]

Vind ze vooral ook aartslelijk. Ga dat echt niet in mijn zicht plakken :X

• TCMR
  • Laatst online: 23:05
jip_86 schreef op maandag 10 april 2023 @ 23:52:
[...]

Vind ze vooral ook aartslelijk. Ga dat echt niet in mijn zicht plakken :X
Ze zijn niet "voor de mooi" bedacht. Maar kunnen dus prima achterop je stuur, of aan de achterkant van je scherm. Je hoeft ze niet te zien, alleen te bedienen.
Jeroenneman schreef op maandag 10 april 2023 @ 22:16:
[...]

Misschien bij jou, maar bij de rest (nog) niet.

[ Voor 25% gewijzigd door TCMR op 11-04-2023 05:51 ]

• Caelorum
Inspired schreef op maandag 10 april 2023 @ 22:22:
[...]

Die paar keer SuCen is volgens mij ook niet het issue. Degradatie kan dan wel ineens zichtbaar worden omdat je dan de accu tot een lagere SoC rijdt dan normaal. Tenminste, doorgaans rij ik eigenlijk nooit lager dan 30%. Op vakanties tot 10% en soms nog wat lager. Met “goed” laden kun je het BMS weer laten calibreren en kan de range weer wat herstellen. Bij mijn 2019 model (75 k km) is het nu redelijk stabiel op 450km. (Nieuw 499)
Voor wat het waard is. Ik heb een sr+ uit 2019. Nu 89k gereden. Elke week wel minstens 1x onder de 10% en minstens 1x aan de suc. Ik heb nu een projected range van 349 (was 401 ofzo) en dit is al meer dan een jaar stabiel op dat niveau.

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:00

Damian

Insane Obtrusion

[...]

- AP activeren achter het stuur met linkerhand
- Dashboard kastje open doen vanachter het scherm
- Charge port unlock vanuit de kofferbak
- Schakelen tussen Chill en Standard achter het stuur met rechterhand
- Automatisch boost bij kickdown (schkakelt naar Standard bij compleet indrukken gaspedaal, weer terug naar chil na remmen)
- Geen Automatisch wissers / grootlicht tijdens AP
- Binnenkort DRL achterlichten
- Binnenkort AP automatisch heractiveren na lane change.

Moet ik nog verder gaan? Beste aankoop ooit voor een auto.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Pagina: 1 ... 501 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: