Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 500 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.178.930 views

• Xenir
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09-01 22:08
Iemand hier toevallig ook 5K SuC km gekregen ivm levering eind maart en lease? Ik heb wel een email van Tesla dat ik de 5000km krijg, maar geen lootbox in de Tesla app, omdat het (denk ik) een berijdersaccount is. Gisteren bij de SuC in Apeldoorn geweest maar ik zie nu een factuur. Heb Tesla al gemaild, maar ik dacht, check hier even ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Xenir op 08-04-2023 09:21 . Reden: suc toegevoegd ]

• BJF005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:00
Xenir schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 09:21:
Iemand hier toevallig ook 5K SuC km gekregen ivm levering eind maart en lease? Ik heb wel een email van Tesla dat ik de 5000km krijg, maar geen lootbox in de Tesla app, omdat het (denk ik) een berijdersaccount is. Gisteren bij de SuC in Apeldoorn geweest maar ik zie nu een factuur. Heb Tesla al gemaild, maar ik dacht, check hier even ;)
Idem hier met leasewagen. Mail in mijn persoonlijke inbox gekregen van Tesla zelf.
Ik zie echter geen credits in mijn account, ik heb ook geen lootbox bij het menu staan
Even Tesla Aartselaar gepasseerd, blijkbaar komen de credits er niet bij iedereen onmiddellijk in en gaat het 'ergens in de loop van april' verschijnen in mijn account.
Indien niet, terug even melden. Dus ik wacht gewoon rustig af voorlopig.

Gasketel, Hanwha Q-cells 8 x 400 WP oost 8 x 400 WP west, Huawei SUN2000-4,6KTL-L1, Mitsubitshi airco MSZ AP 25 VG, Marstek Venus-E (V153) Tesla model Y AWD

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:53
Het heeft letterlijk 1 week gewerkt. Als ik instap en mijn vrouw heeft er voor gereden blijft het op haar stoel. Andersom ook. Vorige weekend proberen op te lossen met kaarten, telefoon koppelen etc. Week gewerkt maar echt gewerkt en het wil nu al niet meer.

Werkt het bij jullie altijd? We hebben 1 teslaaccount met meerdere sleutels (2 stuks) die aan eigen telefoons met stoelpositie etc gekoppeld zijn.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Timka100
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22-12-2025
ChUcKiE schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:07:
Wij rijden nu ruim 1 maand in een Model 3 (begin 2022) en merken dat er vaak na zeg 3 kwartier er in eens koude lucht van onderuit ingeblazen wordt. Het verschil met de aangename temperatuur in de wagen is dan best fors en het voelt ook gewoon koud aan. Uiteraard is er niets aan de temperatuurinstellingen gewijzigd, maar het treedt wel redelijk consequent op.

iemand dezelfde ervaring of advies wat we hier tegen kunnen doen?
Misschien een beetje late reactie, maar ik heb dezelfde ervaring. Eerst warmt de auto heerlijk op, maar later krijg ik ook koude lucht uit de ventilatieroosters. Ik had hierbij zelf het idee dat de auto hiermee precies de ingestelde temperatuur probeert te houden en dat de binnentemperatuur dan te hoog is.

Ik heb zelf nog niet naar een oplossing gekeken, maar als het mogelijk is (wat ik zelf niet heb opgezocht) om de airconditioning uit de automatische stand te halen, zou ik denken dat deze niet zomaar koude lucht gaat blazen als dit niet gewenst is.

Ik moet wel zeggen dat ik dit probleem niet iedere rit ervaar.

• LucLey
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-05-2025
bokkow schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 08:07:
[...]

[...]

Inderdaad, ik wil daar gewoon zelf controle over hebben. Nu is het te wisselvallig bij niet Superchargers of het voorverwarmt of niet en de navigatie pakt soms een andere SuC dan ik zou willen.

Daarnaast zit er nog een voordeeltje aan, het scheelt iets in prestaties als de batterij opgewarmd is. Performance doet kwart mijl in 11,7 seconde, bij voorverwarmen en soc van 90% kan dat in 11,3 seconde.

Die knoppen kun je trouwens nog een functie geven met een long press en double press. In theorie heb je dan met 2 knoppen al 6 functies te verdelen en bij 6 knoppen dus 18 😂 maar dan moet je wel heel goed zijn in onthouden welke functie, met welke knop en hoeveel klikken.
Je kan maar 2 functies per knop geven hoor. De single press en dan ofwel de long press ofwel double press.

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-01 12:57
Oekol schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 10:12:
Het heeft letterlijk 1 week gewerkt. Als ik instap en mijn vrouw heeft er voor gereden blijft het op haar stoel. Andersom ook. Vorige weekend proberen op te lossen met kaarten, telefoon koppelen etc. Week gewerkt maar echt gewerkt en het wil nu al niet meer.

Werkt het bij jullie altijd? We hebben 1 teslaaccount met meerdere sleutels (2 stuks) die aan eigen telefoons met stoelpositie etc gekoppeld zijn.
Ik snap niet helemaal wat er mis gaat.
De sleutelkaarten en de telefoons zijn onderling niet gekoppeld, dus die moeten allemaal aan een profiel gekoppeld worden.
De lijst wordt dan zo:

Sleutelkaart 1 -> Profiel Oekol
Sleutelkaart 2 -> Profiel mevrouw Oekol
Telefoon Oekol -> Profiel Oekol
Telefoon mevrouw Oekol -> Profiel mevrouw Oekol

Daarnaast even kijken of er een ‘easy entry’ profiel is (of meerdere) die kunnen ook roet in het eten gooien.

Hoe maken jullie de auto open? Steeds op dezelfde manier of wisselend kaart/telefoon?

Wij hebben namelijk dezelfde situatie (2 mensen, 1 tesla account) en het werkt bij ons perfect. Enige keer dat het profiel niet altijd goed gaat is als we tegelijk bij de auto komen en hij niet zeker weet wie gaat rijden.

• Oekol
Smobbo schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 10:23:
[...]

De sleutelkaarten en de telefoons zijn onderling niet gekoppeld, dus die moeten allemaal aan een profiel gekoppeld worden.
De lijst wordt dan zo:

Daarnaast even kijken of er een ‘easy entry’ profiel is (of meerdere) die kunnen ook roet in het eten gooien.

Hoe maken jullie de auto open? Steeds op dezelfde manier of wisselend kaart/telefoon?

Wij hebben namelijk dezelfde situatie (2 mensen, 1 tesla account) en het werkt bij ons perfect. Enige keer dat het profiel niet altijd goed gaat is als we tegelijk bij de auto komen en hij niet zeker weet wie gaat rijden.
Ik vraag me af of het er aan ligt dat die soms Bluetooth verbinding heeft met de auto. Hoe je het beschrijft hebben we het ook en 1 easy entry profiel. Alleen de sleutelkaart staat soms onderaan, geen idee of dat uit maakt.

Als ik boven op zolder in bed lig is mijn telefoon via Bluetooth verbonden met de auto goeie 30 meter verder maar vrij zicht. Wil toch eens heen lopen zonder mobiel of die dan open gaat.

Wij openen de auto allebei alleen met we telefoon in onze zak. Toen ik vorige week de kaart vroeg aan m'n vrouw om alles te testte beweerde ze met droge ogen dat ze geen kaart heeft.... Dus tja. Alleen mobiel ;)

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• BJF005
[...]

De lijst wordt dan zo:

Hier exact dezelfde situatie en ook alles hetzelfde gekoppeld. Geen easy entry account.
Ik heb ook een derde sleutel bij mijn account gekoppeld, de key fob. (zeer tevreden met deze aankoop)
In het begin wisselde het profiel soms ook niet maar het kan ook door onze onkunde geweest zijn.
Het werkt eigenlijk zeer goed bij ons.
En inderdaad, enkel bij het gelijktijdig bij de auto komen, gaat het soms mis.
Maar uiteindelijk is het gewoon op het hoofdscherm auto even de andere naam aanklikken bovenaan en klaar.

Wat ik wél ervaar, is dat bij ons de app 'op de achtergrond' moet draaien.
We hebben het getest, als we de app volledig afsluiten (dus alle apps dicht, telefoon geheugen wissen) dan werkt het niet.
De app moet dus echt al 'op de achtergrond' draaien, anders moet je aan de auto alsnog de telefoon nemen, app openen, om de auto te kunnen openen.
Daarom ben ik zo blij met de key fob.

Ik heb ook nog steeds schrik dat de app 'op de achtergrond'' soms toch de auto 'uit zijn slaap' haalt.

Voor de rest zeer tevreden met de auto en de bediening, ervaring, er rond.
Ik denk niet dat ik ooit nog terug wil naar ICE. Het hoeft per se niet opnieuw Tesla te zijn.
Gewoon het algemeen rij comfort, de regeneratie, het one pedal drive, de stilte, het vermogen..
Extra voordeel is ook het (zo goed als volledig) kunnen laden met eigen zonnepanelen.

Gasketel, Hanwha Q-cells 8 x 400 WP oost 8 x 400 WP west, Huawei SUN2000-4,6KTL-L1, Mitsubitshi airco MSZ AP 25 VG, Marstek Venus-E (V153) Tesla model Y AWD

• Oekol
[...]

De lijst wordt dan zo:

Even in de auto bekeken wat er mis kan zijn. Zag overal een profiel achter staan, behalve nu ineens bij m'n vrouw. S21 van P staat geen profiel bij. Dat straks nog ff doen. Raar dat dat er ineens weer uit is terwijl. Het vorige week gewoon deed..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YkjCTXWG23sCsDOSKpkQ-UG9eiw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7tBU6I0Akr5YmwpTKnGrZXaE.jpg?f=fotoalbum_large

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:16
Xenir schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 09:21:
Alleen de eigenaar heeft de lootbox.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:19
jip_86 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 11:37:
[...]
Nope. Heb em hier gewoon in de app staan.

• Oekol
jip_86 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 11:37:
[...]

Nee niet waar. Leasemij moet even een instelling veranderen, duurde bij mij ook ff. Toen kon ik ook direct daarna premium connectivity nemen.

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-01 10:12
En hier ook, ook vanaf de lease in 2020. Ik hoop eigenlijk stiekem iemand te vinden aan wie ik een referal kan geven voor eind juni. Is toch wel mooi meegenomen dan bijna gratis door Europa te crossen. Zijn er nog andere wegen om aan gratis SuC kilometers te komen?

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

• jip_86
Oekol schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 11:50:
[...]

Nee niet waar. Leasemij moet even een instelling veranderen, duurde bij mij ook ff. Toen kon ik ook direct daarna premium connectivity nemen.
Nou dan staat bij dat vinkje niet aan. Dat moeten ze ook maar zelf weten dan of ze die 10k van mij willen laten verlopen :+
Buitenland moeten wij sowieso zelf betalen hier.

[ Voor 6% gewijzigd door jip_86 op 08-04-2023 11:54 ]

• Oekol
jip_86 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 11:53:
[...]

Nou dan staat bij dat vinkje niet aan. Dat moeten ze ook maar zelf weten dan of ze die 10k van mij willen laten verlopen :+
Buitenland moeten wij sowieso zelf betalen hier.
Dan zou ik er juist werk van maken. Wij gaan de 10.000 supercharger km juist op vakantie gebruiken. In buitenland mag je ook niet laden/tanken bij ons.

Oekol schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 12:31:
[...]

Dan zou ik er juist werk van maken. Wij gaan de 10.000 supercharger km juist op vakantie gebruiken. In buitenland mag je ook niet laden/tanken bij ons.
Bij ons ook niet eigenlijk maar tot nu toe nooit een factuur gezien. Probleem is dat alle kosten gewoon naar de LM gaan. En WG kijkt er verder niet naar blijkbaar. :)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• BJF005
[...]

Aha, bedankt voor de info.
Ik zal dus maar al eens mail sturen naar leaseplan..
Ook ivm premium volgende maand, al ga ik even kijken of het even goed werkt met hotspot. We hebben een enorme data bundel bij de gsm dus is dat mooi meegenomen én 120 euro per jaar uitgespaard 😁

• Oekol
BJF005 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 12:43:
[...]

Aha, bedankt voor de info.
Ik zal dus maar al eens mail sturen naar leaseplan..
Ook ivm premium volgende maand, al ga ik even kijken of het even goed werkt met hotspot. We hebben een enorme data bundel bij de gsm dus is dat mooi meegenomen én 120 euro per jaar uitgespaard 😁
Werkt voor geen meter. Onbeperkt mobiele data, is een gedoe elke keer hotspot te maken etc. Het is heerlijk instappen en direct muziek etc te hebben.

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:50
Oekol schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 12:51:
[...]

Werkt voor geen meter. Onbeperkt mobiele data, is een gedoe elke keer hotspot te maken etc. Het is heerlijk instappen en direct muziek etc te hebben.
Precies dat, heb het een maandje aangezien en toen snel weer naar Premium.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• Oekol
Inspired schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 12:41:
[...]

Bij ons ook niet eigenlijk maar tot nu toe nooit een factuur gezien. Probleem is dat alle kosten gewoon naar de LM gaan. En WG kijkt er verder niet naar blijkbaar. :)
In de wandelgangen wel gehoord dat die factuur idd nooit komt. Bij laden kunnen ze 't blijkbaar niet blokkeren in buitenland. Bij tanken kon dat wel dus was de mogelijkheid er simpelweg niet.

• vahazabe
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05:56
tomic schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 03:37:
[...]

Dank, ik heb ze ook besteld. Zes knoppen. prijsverschil met vier knoppen vond ik te kort. Bovendien blijft het maar door ontwikkelen.
  1. Dashboardkastje
  2. Laadpoort openen
  3. Auto pilot activeren
  4. Auto pilot handson
  5. Iets met de ruitenwissers :-)
en natuurlijk de stats in de app💪🏻
Auto pilot handson werkt jammergenoeg alleen in de USA

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-01 20:01

tomic

Smexylittlebabe!

vahazabe schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 13:09:
[...]

Auto pilot handson werkt jammergenoeg alleen in de USA
Really? Iemand hier had het toch werkend volgend mij. Dat je op de knop klikte en daarmee stimuleerde on en tikje aan het stuur te geven?

Iemand andere ervaringen?

Toch maar een weblog?

• vahazabe
tomic schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 13:20:
[...]

Really? Iemand hier had het toch werkend volgend mij. Dat je op de knop klikte en daarmee stimuleerde on en tikje aan het stuur te geven?

Iemand andere ervaringen?
Het staat er bij op hun website, en ik heb het een tijdje geleden eens geprobeerd en toen werkte het niet.

• vahazabe
TCMR schreef op donderdag 6 april 2023 @ 22:14:
[...]

SEXY buttons (yes, besteld met kortingscode, thanks @bokkow (y) ) hebben nu geloof ik een optie "Scandinavian DRL", dus met achterlichten altijd aan.

Over extra features gesproken, ik kijk al een tijdje naar die HUD dingen voor in de ventilatiesleuf:

[Afbeelding]

...maar vind ze te groot (blokkeren teveel lucht), en een beetje knullig: het is gewoon een old school LCD waarop alles al dat getoond moet worden al in de display gebakken zit. Vandaar ook die lelijke cijfers. Dus ik dacht: "het zou toch mooi zijn als iemand gewoon een hi-res matrix LCD'tje zou maken, superklein". En zo geschiedde:

https://nl.aliexpress.com...X5wm&gatewayAdapt=glo2nld

Nul reviews, dus ik vermoed dat ie 'hot off the press' is, maar ik heb 'm vandaag binnengekregen. En inderdaad het ding is miniscuul! (35 mm) Nog geen tijd gehad om te installeren (ben met Zappi bezig...).

Nu maar hopen dat ik een manier vindt om de SEXY buttons connector en deze er samen ergens in te prakken, en dat ze beiden goed werken.
Scandinavian DRL schijnt binnenkort als "betalende" smart action te komen. Een tijdje geleden heb ik hun eens gevraagd of ze dat niet konden fabriceren en toen was het niet mogelijk, maar binnenkort tegen betaling dus wel.

• LucLey
  • Laatst online: 16-05-2025
vahazabe schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 13:27:
[...]

Scandinavian DRL schijnt binnenkort als "betalende" smart action te komen. Een tijdje geleden heb ik hun eens gevraagd of ze dat niet konden fabriceren en toen was het niet mogelijk, maar binnenkort tegen betaling dus wel.
Er komt ook een nieuwe commander en buttons uit tegen het einde van 2023. In hoeverre de oude compatibel zal zijn/blijven is nog niet duidelijk. Meer hierover kan je lezen op TMC waar vanuit het bedrijf hierop uitleg wordt gegeven

• vahazabe
LucLey schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 13:37:
[...]

Er komt ook een nieuwe commander en buttons uit tegen het einde van 2023. In hoeverre de oude compatibel zal zijn/blijven is nog niet duidelijk. Meer hierover kan je lezen op TMC waar vanuit het bedrijf hierop uitleg wordt gegeven
Dat zou "leuk" zijn nieuwe commander en buttons en dan de ouwe zooi niet meer compatibel, goed verdienmodel

• jip_86
Oekol schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 12:31:
[...]

Tja dat zijn nog steeds kilometers van de baas natuurlijk. Vooralsnog is de planning om te gaan vliegen maar kan altijd even informeren als dat nog veranderd. Ik dacht dat het überhaupt niet kon namelijk. In Nederland kom ik er zelden dus ik ga ze waarschijnlijk nooit op maken.

• Oekol
jip_86 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 14:05:
[...]

Tja dat zijn nog steeds kilometers van de baas natuurlijk. Vooralsnog is de planning om te gaan vliegen maar kan altijd even informeren als dat nog veranderd. Ik dacht dat het überhaupt niet kon namelijk. In Nederland kom ik er zelden dus ik ga ze waarschijnlijk nooit op maken.
Nee het zijn de KM van de leasemaatschappij. Zijn op de auto geregistreerd. De LM gaat ze echt niet zelf oprijden.

• Yordi-
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Hebben jullie ook wel eens dat je met maneuvreren per ongeluk het geluid op vol volume zet met je hand? Wat is dat verschrikkelijk irritant zeg… en snoeihard. Niet goed.

• jip_86
Oekol schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 14:12:
[...]

Nee het zijn de KM van de leasemaatschappij. Zijn op de auto geregistreerd. De LM gaat ze echt niet zelf oprijden.
Weet niet exact hoe het zit maar volgens mij zijn ze van het bedrijf bij ons. Ik heb ook nooit contact met de leasemaatschappij, alle communicatie over nieuwe contracten etc loopt intern ;)

• Caelorum
Yordi- schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 14:27:
Hebben jullie ook wel eens dat je met maneuvreren per ongeluk het geluid op vol volume zet met je hand? Wat is dat verschrikkelijk irritant zeg… en snoeihard. Niet goed.
Nope, maar ik houd instinctief mijn vingers van de knoppen van het stuurwiel als ik ze niet gebruik.

• Caelorum
Oekol schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 14:12:
[...]
In het verleden wilden ze nog wel eens klooien met bijv. de referrals om dus zoveel mogelijk voordeel te behalen voor eigen werknemers. Maarja, dat was in 2019 niet meer echt te doen met die aantallen en zou me niets verbazen als ze de hoop sindsdien hebben opgegeven.

• Xenir
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09-01 22:08
[...]

Premium connectivity kan ik wel nemen, ook al gedaan, maar geen lootbox. Denk je dat de LM dan wat moet aanpassen. Gaat wat worden, de LM is nu niet bepaald een ster in communicatie (multilease)

• Oekol
Xenir schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 16:00:
[...]

Premium connectivity kan ik wel nemen, ook al gedaan, maar geen lootbox. Denk je dat de LM dan wat moet aanpassen. Gaat wat worden, de LM is nu niet bepaald een ster in communicatie (multilease)
Ik heb uiteindelijk tesla gebeld en die hebben volgens mij aan hun kant ook wat gedaan. Gewoon bellen of ze bij Tesla kunnen zien of ze al aan het account gehangen zijn de credits. Als dat zo is LM bestoken.

Verwijderd

Mijn Tesla app doet een beetje raar, de app geeft aan 2 uur geleden laatst verbinding te hebben gehad. Ik kan de auto niet koelen op afstand, locatie doet het niet maar ik kan dus bijvoorbeeld wel de auto ontgrendelen en de kofferbak open doen etc.

Iemand een idee of hier een fix voor is? iPhone herstarten, auto resetten (scroll wieltjes) lijken het niet op te lossen…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fbWnXWzov0vJqu2K5_eJ56Y2lMo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D7mfos2SWzukL6BaQGDSc9h1.jpg?f=fotoalbum_large

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-11-2025
Stef87 schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:36:
[...]

Leuk! Misschien wel hetzelfde huisje? [Afbeelding]

Let op als het zo’n soort huisje is je zekeringen waarschijnlijk niet heel hoog zijn afgezekerd, let op bij aanzetten waterkoker, koffieapparaat etc.

Gewoon starten op laag vermogen opladen, als het kan zonder verlengsnoer (was ons gelukt in deze foto).

Hoger dan 10A zou ik niet snel doen (je kan niet zien wat er onder zit) met 6-8A kom laden is meestal goed genoeg :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xqGFuvTe5tWPmk2WEP4QIU0eW0Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HOx7WdVz7qT4wjwQSIwE58e4.jpg?f=fotoalbum_large

Niet dezelfde lijstje, maar hij laadt wel steady op 8a 😎

iRacing Profiel

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Verwijderd schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 16:49:
Mijn Tesla app doet een beetje raar, de app geeft aan 2 uur geleden laatst verbinding te hebben gehad. Ik kan de auto niet koelen op afstand, locatie doet het niet maar ik kan dus bijvoorbeeld wel de auto ontgrendelen en de kofferbak open doen etc.

Iemand een idee of hier een fix voor is? iPhone herstarten, auto resetten (scroll wieltjes) lijken het niet op te lossen…

[Afbeelding]
Je auto naar een plek rijden waar hij wel mobiele verbinding heeft :)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Oekol

• Caelorum
Verwijderd schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 16:49:
Mijn Tesla app doet een beetje raar, de app geeft aan 2 uur geleden laatst verbinding te hebben gehad. Ik kan de auto niet koelen op afstand, locatie doet het niet maar ik kan dus bijvoorbeeld wel de auto ontgrendelen en de kofferbak open doen etc. [...]
Je merkt nu heel goed wat lokale communicatie is tussen telefoon en auto en wat via een server van Tesla loopt ;)

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:53

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Makkelijk schreef op woensdag 5 april 2023 @ 08:44:
[...]

1. Resume ontbreekt. Resume is terug naar de vorige instelling. Vaak de makkelijkste actie als je een CC met een pookje hebt. Tesla doet niet terug naar de vorige instelling. Hij doet vmax + x (waarbij vmax vaak niet klopt) of hij doet je huidige snelheid, maar die is waarschijnlijk al een stuk lager dan de snelheid voordat je uitvoegde. Het went wel, gewoon terug aanzetten en scrollwiel omhoog.
Je mist nog een optie: AP aanzetten en lang naar beneden houden zet de snelheid op vmax + x.
Dus de beste optie is om de setting op "huidige snelheid" te zetten, dan heb je altijd de keuze om dat te doen, of om de vmax te kiezen.

Signatures zijn voor boomers.

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:49
Maasluip schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 17:37:
[...]

Je mist nog een optie: AP aanzetten en lang naar beneden houden zet de snelheid op vmax + x.
Dus de beste optie is om de setting op "huidige snelheid" te zetten, dan heb je altijd de keuze om dat te doen, of om de vmax te kiezen.
Wist ik niet! Praktisch :)

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Maasluip schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 17:37:
[...]

Je kan ook op het bordje met de max limiet op je scherm drukken, zelfde effect.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:43
YouTube: I drove these NEW electric cars until they DIED!

Altijd leuk om een Tesla als winnaar te zien :)

• three.doors.up
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:18
Ik zag gister op YouTube volgend filmpje:
YouTube: BREAKING: NEW Model Y RELEASED - Big Surprises! | Tesla Model 3 + Mo...
Niets schokkends, irritante gast ook, maar hij benoemde de prijsverlagingen in de USA en hij had het over een tesla model Y SR AWD.
Op de Tesla USA site is dit ook te zien (bijv 0-60 mph in 5.0s) en lijkt de RWD dus niet meer mogelijk. Iets nieuws en uniek voor slechts USA of voorbode voor verandering in Europa voor Y? Iemand meer info?

• Joosie200
  • Niet online
three.doors.up schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 19:45:
Ik zag gister op YouTube volgend filmpje:
YouTube: BREAKING: NEW Model Y RELEASED - Big Surprises! | Tesla Model 3 + Mo...
Niets schokkends, irritante gast ook, maar hij benoemde de prijsverlagingen in de USA en hij had het over een tesla model Y SR AWD.
Op de Tesla USA site is dit ook te zien (bijv 0-60 mph in 5.0s) en lijkt de RWD dus niet meer mogelijk. Iets nieuws en uniek voor slechts USA of voorbode voor verandering in Europa voor Y? Iemand meer info?
Ik geloof dat die model Y de 4680 batterijen gebruikt omdat Tesla in Amerika geen lfp accupack van Catl erin mag zetten. In feite hebben ze hun LR model goedkoper in elkaar kunnen knutselen en hebben ze de rwd geskipt bij gebrek aan lfp optie. En dus krijg je met de recente verlaging dat je voor dezelfde prijs van een model 3 LR de instapversie model Y awd versie kan kiezen.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04-2025
Ik ben vandaag een rondje langs de dealers geweest voor nieuwe auto. Rij nu tweede Model S dus redelijk gewend aan EV en het minimalistische van Tesla.

Auto’s die ik heb bekeken zijn de Audi Q8, BMW IX, BMW IX3, Mercedes EQC SUV, Tesla Model S en Tesla Model Y.

Ondanks alle mooie nieuwe EVs ben ik bang dat als ik niet voor een Tesla kies ik me mateloos ga irriteren aan de matige infotainment en gebrek aan autopilot. En daarmee kom ik dan uit op een Model Y.

Rest de keuze tussen welke versie van de MY. Alle versies passen ruim in het leasebudget. Dus dat is geen beperking.

Totale kosten per maand variëren van 280 euro voor de RWD tot 580 euro voor de performance.

Wat zijn jullie overweging om voor bepaalde versie te kiezen?

• Makkelijk
Sethro schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 19:52:
Ik ben vandaag een rondje langs de dealers geweest voor nieuwe auto. Rij nu tweede Model S dus redelijk gewend aan EV en het minimalistische van Tesla.

Auto’s die ik heb bekeken zijn de Audi Q8, BMW IX, BMW IX3, Mercedes EQC SUV, Tesla Model S en Tesla Model Y.

Ondanks alle mooie nieuwe EVs ben ik bang dat als ik niet voor een Tesla kies ik me mateloos ga irriteren aan de matige infotainment en gebrek aan autopilot. En daarmee kom ik dan uit op een Model Y.

Rest de keuze tussen welke versie van de MY. Alle versies passen ruim in het leasebudget. Dus dat is geen beperking.

Totale kosten per maand variëren van 280 euro voor de RWD tot 580 euro voor de performance.

Hoe ver rij je regelmatig op 1 lading, hoeveel waarde hecht je aan acceleratie en hoe vaak doe je lange ritten met veel snelladen?

• -bulletje-
  • Laatst online: 07-08-2024
Joosie200 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 19:49:
[...]

Ik geloof dat die model Y de 4680 batterijen gebruikt omdat Tesla in Amerika geen lfp accupack van Catl erin mag zetten. In feite hebben ze hun LR model goedkoper in elkaar kunnen knutselen en hebben ze de rwd geskipt bij gebrek aan lfp optie. En dus krijg je met de recente verlaging dat je voor dezelfde prijs van een model 3 LR de instapversie model Y awd versie kan kiezen.
Door in China geproduceerde CATL LFP batterijen te gebruiken komen de auto’s niet (meer) in aanmerking voor subsidie (tax credit). Dat loopt op tot 7500 USD. Dan is er geen reden meer om voor een RWD (LFP) te kiezen.

• Denyo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:49
@Sethro Ik heb zelf dus voor de LR gekozen, P net de duur voor wat je krijgt in verhouding met de LR. Veel vermogen, AWD, mistlampen voor, meer bereik en sneller laden dan de RWD. Keus was snel gemaakt.

Model Y LR 2023, 11kWp ☀️.O/W. Zappi 2.1

• Sethro
Makkelijk schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 19:54:
[...]

Hoe ver rij je regelmatig op 1 lading, hoeveel waarde hecht je aan acceleratie en hoe vaak doe je lange ritten met veel snelladen?
Rij wekelijks vanuit de randstad naar Groningen en Drenthe. Ik red nu een enkele reis net op een lading en moet dan op bestemming echt laden.

En dan 3-4x per jaar naar Alpen of Zuid-Frankrijk. Doe dat nu met de MS die in praktijk ongeveer 225km ver komt. En alleen kan laden bij oude Tesla snelladers met max van 125Kwh.

Uiteindelijk zullen alle versies een vooruitgang zijn. Alleen de RWD zal iets langzamer zijn dan de MS. Ik heb nu wel Enhanced AP maar heb de 3,5k daar denk ik niet voor over.

De extra range van de LR of P is natuurlijk altijd welkom maar is geen game changer zoals ik het nu zie. Heen en weer naar Groningen red ik alsnog niet en dus moet ik laden. Op lange ritten scheelt het iets en kun je tussen stops iets verder door rijden.

4WD vind ik dan wel echt heel fijn. Dat zou voor mij de reden zijn om voor de LR te kiezen. De standaard wielen van de RWD / LT vind ik vrij saai. Dan ligt stapje naar de P voor de looks snel voor de hand. De snelheid van Tesla ben ik inmiddels wel aan gewend en bied me niet zoveel meerwaarde.

[ Voor 13% gewijzigd door Sethro op 08-04-2023 20:25 ]

• Sethro
Denyo schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 20:16:
@Sethro Ik heb zelf dus voor de LR gekozen, P net de duur voor wat je krijgt in verhouding met de LR. Veel vermogen, AWD, mistlampen voor, meer bereik en sneller laden dan de RWD. Keus was snel gemaakt.
En heb je die dan met de standaard velgen? Of heb je de 20” eronder laten zetten?

• NuEffeNiet
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-01 15:38
Sethro schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 19:52:

Ik heb in januari een Y RWD in het rood besteld omdat dat de enige was die ik kon betalen, rood omdat ik een kleur wilde die niet iedereen had. Toen kwam de prijsverlaging en heb ik een upgrade naar LR Midnight Cherry Red geconfigureerd. Die werden en worden nog niet (in significante hoeveelheden) uitgeleverd, maar als het goed is dan gaat dat binnenkort beginnen. Bijkomend voordeel is voor mij dat deze in Duitsland en niet in China geproduceerd wordt (steun Europese werkgelegenheid).

Verdere configuratie en afwegingen:
LR ipv RWD: vierwielaandrijving, grotere range (kan nog niet thuis laden), sneller. Als ik een Performance zou kunnen betalen zou ik alsnog voor de LR kiezen omdat die voor mij meer dan snel genoeg is.

19 inch wielen, omdat die volgens mij het meest comfortabel zijn en ik de meerprijs voor andere velgen exorbitant vind. (Op 1 of andere manier heb zit dat anders bij de rode kleur, die vind ik ook erg duur, maar toch wil ik em :))

Zwart interieur, vind ik mooier dan het gedeeltelijk witte.

Trekhaak, voor de fietsendrager en de zeldzame keren dat ik een kar nodig heb.

• Denyo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:49
@Sethro Standaard 19" inderdaad, omdat je dan net iets meer comfort hebt en je meer keus in banden hebt die ook nog betaalbaar zijn.
Heb er alleen wel zwarte uberturbine doppen opgezet, staat veeeel beter dan die standaard doppen.

Model Y LR 2023, 11kWp ☀️.O/W. Zappi 2.1

• Silversurfer1
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 11-01 22:27
Ik heb juist voor RWD gekozen. Ik rij niet (vaak) veel km’s dus die 78 meer km maakt mij niet veel uit. Bovendien is het advies om de LR 80% op te laden en de RWD 100% dus maakt het nog minder uit. Sneller optrekken? Ik word al misselijk in mijn RWD. Sneller laden? Voorlopig haal je geen 250kw dus waarom. In de toekomst misschien. Voorlopig is 170 snel zat. AWD is wel lekker met gladdere omstandigheden maar ik rij dan gewoon rustig. Vandaar dat ik RWD heb gekozen. Al kon ik voor 1000 euro meer voor een LR gaan tijdens die voorraadacties. Maar niet in de kleur die ik wou ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Silversurfer1 op 08-04-2023 20:42 ]

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Topicstarter
Sethro schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 20:18:
[...]
4WD vind ik dan wel echt heel fijn. Dat zou voor mij de reden zijn om voor de LR te kiezen. De standaard wielen van de RWD / LT vind ik vrij saai. Dan ligt stapje naar de P voor de looks snel voor de hand. De snelheid van Tesla ben ik inmiddels wel aan gewend en bied me niet zoveel meerwaarde.
Als je vanaf een S komt en op basis van het type auto's waar je naar hebt gekeken zou ik niet voor een RWD gaan, maar idd voor een LR of P. De P heeft iets minder comfort, wat minder range, maar is qua looks natuurlijk wel beter.

Voorheen was het prijsverschil met LR+20" en P ongeveer 2k, dan is de P een nobrainer. Na de prijsverlagingen is het verschil groter en dan moet je je afvragen of het het verschil in bijtelling waard is. Bij lease was ik met de huidige prijzen persoonlijk direct voor de P gegaan, maar bij een privé aanschaf voor de LR, omdat de LR ook lagere onderhoudskosten heeft ivm lager verbruik, kleinere bandenmaat, etc.

De P heeft wel wat minder rijcomfort, maar dat is een persoonlijk iets. Wat mij betreft: P bij lease, LR bij privé aanschaf.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• Sethro
Naast de andere wagens is de P nog steeds een koopje. Maar Nederlander in mij word dan toch wakker.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Silversurfer1 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 20:34:
Ik heb juist voor RWD gekozen. Ik rij niet (vaak) veel km’s dus die 78 meer km maakt mij niet veel uit. Bovendien is het advies om de LR 80% op te laden en de RWD 100% dus maakt het nog minder uit. Sneller optrekken? Ik word al misselijk in mijn RWD. Sneller laden? Voorlopig haal je geen 250kw dus waarom. In de toekomst misschien. Voorlopig is 170 snel zat. AWD is wel lekker met gladdere omstandigheden maar ik rij dan gewoon rustig. Vandaar dat ik RWD heb gekozen. Al kon ik voor 1000 euro meer voor een LR gaan tijdens die voorraadacties. Maar niet in de kleur die ik wou ;)
250kw haal je zeker wel. Dat doet mijn 3p uit 2019 nog wel.

• Silversurfer1
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 11-01 22:27
Aha oke. Ik heb 3 x geladen met even een max van 125. Maar moet je voor het halen van die 250 alleen staan? Zodra er een ander bij komt zie je de kw’s dalen.

En hoeveel tijd scheelt het dan? Sta je echt korter ondanks de iets grotere batterij?

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Silversurfer1 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 21:42:
Aha oke. Ik heb 3 x geladen met even een max van 125. Maar moet je voor het halen van die 250 alleen staan? Zodra er een ander bij komt zie je de kw’s dalen.
Voor 250 kW is een V3 SuC nodig en daarbij maakt het niet uit of je alleen staat of niet, die zijn per stuk gevoed in tegenstelling tot een V2, die een A & B stall deelt.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
En hoeveel tijd scheelt het dan? Sta je echt korter ondanks de iets grotere batterij?
En het advies is niet om de RWD altijd op 100% te laden, het advies is om dat minimaal eenmaal per week wél te doen. Dus beter niet dagelijks.

De laadcurves zijn via de zoekfunctie wel terug te vinden.

[ Voor 13% gewijzigd door Taro op 08-04-2023 21:56 ]

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-01 13:30
Taro schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 21:52:
[...]

Voor 250 kW is een V3 SuC nodig en daarbij maakt het niet uit of je alleen staat of niet, die zijn per stuk gevoed in tegenstelling tot een V2, die een A & B stall deelt.
Is het niet zo dat een V3 ook enigszins begrensd is als alle stalls bezet zouden zijn en elke auto 250 kW zou kunnen toestaan indien alles klopt (accu warm, laag percentage etc)?

Ik meen me te herinneren dat ik dit een keer in een filmpje had gezien

[ Voor 7% gewijzigd door maharens op 08-04-2023 21:59 ]

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
maharens schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 21:58:
[...]

Is het niet zo dat een V3 ook enigszins begrensd is als alle stalls bezet zouden zijn en elke auto 250 kW zou kunnen toestaan indien alles klopt (accu warm, laag percentage etc)?
Ja, niet alle stalls kunnen tegelijkertijd 250 kW aan, maar de kans dat die situatie voorkomt acht ik relatief klein, omdat die 250 kW al vrij snel inzakt naarmate de SoC toeneemt, of een auto niet voorverwarmd is, of als er een niet-Tesla staat te laden.

maharens schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 21:58:
[...]

Ik meen me te herinneren dat ik dit een keer in een filmpje had gezien
Dacht dat de overboeking 1:4 is bij V3. Voordeel is bij V3 dus dat het vermorgen over alle stalls geshared is. Verder zijn veel V3 locaties flink groot en heb je niet snel een issue. Bij kleinere locaties kan dit wel gebeuren. Zelf ook wel eens in Frankrijk bij een 8 stall locatie gehad waar 8 auto’s stonden. Vermogen kakte wat in totdat er twee auto’s vertrokken.

Sethro schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 20:18:
[...]

Rij wekelijks vanuit de randstad naar Groningen en Drenthe. Ik red nu een enkele reis net op een lading en moet dan op bestemming echt laden.

En dan 3-4x per jaar naar Alpen of Zuid-Frankrijk. Doe dat nu met de MS die in praktijk ongeveer 225km ver komt. En alleen kan laden bij oude Tesla snelladers met max van 125Kwh.

Uiteindelijk zullen alle versies een vooruitgang zijn. Alleen de RWD zal iets langzamer zijn dan de MS. Ik heb nu wel Enhanced AP maar heb de 3,5k daar denk ik niet voor over.

De extra range van de LR of P is natuurlijk altijd welkom maar is geen game changer zoals ik het nu zie. Heen en weer naar Groningen red ik alsnog niet en dus moet ik laden. Op lange ritten scheelt het iets en kun je tussen stops iets verder door rijden.

Volgens mij heb je je keuze eigenlijk al gemaakt...

Ik heb de RWD en het is een prima auto. Heel soms merk ik dat een beetje meer range fijn zou zijn, maar meestal ben ik eerder moe dan dat de batterij leeg is. En de auto is vaak sneller klaar met laden dan ik met mijn korte break...

Maar... Ik heb de auto in augustus besteld toen de LR nog €66k was, wat ik gewoon teveel vond. Eind december ontvangen, dus net voor de prijsverlaging begin januari. Als ik nu moest kiezen zou ik absoluut voor de Long Range zijn gegaan.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:32

Notna

Where are you?®

Temperaturen van vandaag zorgen toch weer voor fijne verbruikswaardes voor de Model Y LR.

Mooi de 159 Wh/km aan weten te tikken vandaag, zonder daar bijzonder veel moeite voor te doen :Y. Veelal gecombineerd binnenstad/80/100.

Xbox Live ID:Notna8310

• deryck
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16:07
Notna schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 22:30:
Temperaturen van vandaag zorgen toch weer voor fijne verbruikswaardes voor de Model Y LR.

Mooi de 159 Wh/km aan weten te tikken vandaag, zonder daar bijzonder veel moeite voor te doen :Y. Veelal gecombineerd binnenstad/80/100.
Ik zit echt veel lager (rij ook zuinig, vooral met optrekken) maar zit rond 125/100wh km gemeten met het weer van vandaag.

Maar mensen, top auto!

[ Voor 4% gewijzigd door deryck op 08-04-2023 23:18 ]

• Wolly
  • Niet online
deryck schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 23:17:
[...]

Ik zit echt veel lager (rij ook zuinig, vooral met optrekken) maar zit rond 125/100wh km gemeten met het weer van vandaag.

Maar mensen, top auto!
100Wh per km, waar zie je dat precies :o

• deryck
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16:07
Wolly schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 23:18:
[...]

100Wh per km, waar zie je dat precies :o
Denk dat je het zelf al door had, maar inderdaad foutje! Bedoel natuurlijk 125 wh/km.😅

Kom van een Clio Estate met eco mode en reed altijd super zuinig met uitrollen etc.(wel veilig). Trek altijd heel rustig op

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:32

Notna

Where are you?®

deryck schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 23:17:
[...]

Maar mensen, top auto!
Vandaar de 'zonder veel moeite doen' ;) (lees: normaal rijden)

Ik maak er nog geen sport van zo laag mogelijk uit te komen. Zeker niet als ik met 3 kinderen, een vrouw en een achterbak vol tuinspullen rij :+

Xbox Live ID:Notna8310

• Oekol
Komen net terug uit Eindhoven, even nog bij de fastned geladen (10 laders waarvan 2 geen 300kw en dus maar tot 150kW kon laden. Raad eens welke ik pakte? Haha) om daarna weg te rijden en te horen van de oppas dat er een stroomuitval is in de buurt. Dus volladen gaat 'm niet worden thuis. Morgenvroeg ochtend weg naar Lelystad dus op tijd er uit om even wakker te worden met Netflix bij de SuC in de buurt wordt 't blijkbaar. Electric driving would be fun they said :P

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:48
Taro schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 21:53:
[...]

En het advies is niet om de RWD altijd op 100% te laden, het advies is om dat minimaal eenmaal per week wél te doen. Dus beter niet dagelijks.

Het is maar hoe je het leest :9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zR9XmvgSw95Pg844uJuSwu87-54=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wn47NtcjZR7Ie4f6ffn6g5Lw.jpg?f=fotoalbum_large

Maar het mag inderdaad duidelijk zijn dat laten staan met een volle batterij niet bevorderlijk kan zijn.

• Wolly
  • Niet online
deryck schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 23:31:
[...]

Denk dat je het zelf al door had, maar inderdaad foutje! Bedoel natuurlijk 125 wh/km.😅

Kom van een Clio Estate met eco mode en reed altijd super zuinig met uitrollen etc.(wel veilig). Trek altijd heel rustig op
En waar kijk je om die waarde te bepalen?

• jip_86
Wolly schreef op zondag 9 april 2023 @ 00:53:
[...]

En waar kijk je om die waarde te bepalen?
Naar links swipen over de muziekkaart, of in het menu bij ritten.

• Makkelijk

Mijn RWD tikt tussen 0 en 30% die 170 aan. Daarna zakt het snel. LR staat ongeveer zelfde tijd aan lader van 10-80%

RWD is wel iets zuiniger ook nog. Maar in @Sethro zijn geval zal ik zeker LR doen. Zeker als je van plan bent wielen te upgraden of zonder aerocaps te rijden. Overigens heb je beter bereik met 19” zonder aerocaps als met 20 of 21

[ Voor 18% gewijzigd door Makkelijk op 09-04-2023 07:09 ]

• MarkHero
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-11-2025
Taro schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 21:53:
[...]

Klopt niet wat je zegt. Het advies is wel om het altijd als je laadt tot 100% op te laden en dat moet dan minimaal 1x per week zijn.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
MarkHero schreef op zondag 9 april 2023 @ 08:49:
[...]

Klopt niet wat je zegt. Het advies is wel om het altijd als je laadt tot 100% op te laden en dat moet dan minimaal 1x per week zijn.
Exact, dus niet dagelijks tot 100% laden, dat komt overeen met wat ik zeg. Het woordje "conditie" is wat misleidend naar mijn idee, op 100% stil laten staan is slechter voor de conditie, maar mogelijk kunnen ze de laadcurve wel beter bepalen/uitvoeren als ze de SoC beter kennen en dat is dan wel weer beter voor de conditie.

[ Voor 33% gewijzigd door Taro op 09-04-2023 09:05 ]

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Maurice- schreef op zondag 9 april 2023 @ 00:13:
[...]

Het is maar hoe je het leest :9
[Afbeelding]

Maar het mag inderdaad duidelijk zijn dat laten staan met een volle batterij niet bevorderlijk kan zijn.
Klopt, maar dus minimaal eenmaal per week. En om dat te borgen willen ze graag dat je de limiet op 100% ingesteld houdt, maar er staat niet dagelijks tot 100% laden.

Ik zag hier al iemand langskomen die met HomeAssistant eenmaal per week automatisch de limiet naar 100% verhoogt, maar de rest van de week de limiet lager had staan, dat is een zeer goede manier.

De enige reden hierachter is dat het BMS van de LFP accu anders de SoC niet goed kan bepalen. Bij 100% kan het BMS dat wel, bij bijv. 75% niet goed, en daarom raden ze dit aan. Het is alsnog niet goed voor de accu om deze vaak op 100% te laden en te laten staan, net als bij de niet-LFP accu's, en daarom is het beter dit eenmaal per week te doen ipv dagelijks.

• joblamie
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Verbruikservaring MY RWD:

Vrijdag heb ik 129km gereden met 30% van de batterij. Ik begon met 95% en eindigde met 65%. Dit was een combi van een heel klein beetje stadsverkeer, A-wegen en een N-weg. Op de A-wegen maximaal 105km per uur, behalve bij inhalen soms wat harder. Hele rit stuurverwarming en stoelverwarming aan op 1 stoel en airco/verwarming in hele auto op 20 graden. Onder deze omstandigheden kan ik terugrekenend naar 100% dus 430km rijden, wat mij zeer netjes lijkt.

In het kort: 134 Wh/km

• Wolly
  • Niet online
jip_86 schreef op zondag 9 april 2023 @ 01:25:
[...]

Naar links swipen over de muziekkaart, of in het menu bij ritten.
Dat is voor het verbruik per km inderdaad wel een correcte waarde, voor het totaalverbruik is deze alleen niet echt te gebruiken.

Reden daarvoor is dat er een aantal zaken niet meegeteld worden in dat cijfer, deel maar eens het verbruik van je laadpaal door het aantal gemaakte kilometers O-)

• Makkelijk
Taro schreef op zondag 9 april 2023 @ 08:59:
[...]

Exact, dus niet dagelijks tot 100% laden, dat komt overeen met wat ik zeg. Het woordje "conditie" is wat misleidend naar mijn idee, op 100% stil laten staan is slechter voor de conditie, maar mogelijk kunnen ze de laadcurve wel beter bepalen/uitvoeren als ze de SoC beter kennen en dat is dan wel weer beter voor de conditie.
Klopt niet, er staat laat hem op 100 staan, laad mínimaal 1x per week en nergens wordt door Tesla afgeraden dagelijks naar 100 te gaan.
Voor iemand die dagelijks aanprikt is dat dus dagelijks 100, waar jij schrijft dat Tesla dat niet aanbeveelt.

Ik laat hem lekker op 80, want dat is beter. 100 doe ik als ik ver wil, gemiddeld is dat wel eens per week..

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Makkelijk schreef op zondag 9 april 2023 @ 10:37:
[...]

Klopt niet, er staat laat hem op 100 staan, laad mínimaal 1x per week en nergens wordt door Tesla afgeraden dagelijks naar 100 te gaan.
Voor iemand die dagelijks aanprikt is dat dus dagelijks 100, waar jij schrijft dat Tesla dat niet aanbeveelt.

Ik laat hem lekker op 80, want dat is beter. 100 doe ik als ik ver wil, gemiddeld is dat wel eens per week..
Klopt, maar er wordt ook nergens aangeraden hem altijd tot 100% te laden en dat is wat ik constant probeer aan te stippen. Er komt hier regelmatig langs dat "Je de RWD altijd tot 100% moet/mag laden" en dat is niet correct. Er wordt aangeraden de RWD minimaal eenmaal per week tot 100% te laden en niet omdat de accu dat prima aankan, maar omdat het beter is voor de calibratie van het BMS. Daar zit de nuance.

• Makkelijk
Taro schreef op zondag 9 april 2023 @ 10:39:
[...]Er komt hier regelmatig langs dat "Je de RWD altijd tot 100% moet/mag laden" en dat is niet correct.
Nogmaals, het staat precies zo in de handleiding.
Voor auto's die zijn uitgerust met een LFP-hoogspanningsbatterij (lithium-ijzerfosfaat), raadt Tesla aan om uw oplaadlimiet op 100% te houden, zelfs voor dagelijks gebruik, en om uw auto ook ten minste eenmaal per week volledig op te laden tot 100%.
Als ik dagelijks woon-werk verkeer rijdt waarvoor ik moet opladen, en ik moet hem op 100% houden, dan laad ik dus dagelijks tot 100%. Ik weet niet waar jij je bronnen vandaan haalt, maar dit is de handleiding.

Ik volg de handleiding hierin dus zelf overigens niet, maar ik begrijp goed dat mensen dat je de RWD altijd tot 100% mag of moet laden.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
@Makkelijk De oplaadlimiet op 100% houden is iets anders dan dagelijks tot 100% opladen wat sommige mensen denken te lezen. Naar mijn weten moet de auto enige tijd slapen voordat het BMS zich calibreert. Waarschijnlijk wil Tesla voorkomen dat mensen even snel naar 100% laden en daarna direct wegrijden, vandaar dat ze dit advies geven. Een dergelijk advies is lastig in een handleiding vast te leggen zodat een gemiddelde gebruiker er nog kaas van kan maken.

Ik heb het idee dat we langs elkaar heen praten, ik betwist zeker niet dat dat in de handleiding staat, waar het mij om gaat is dat er mensen zijn die denken dat dagelijks tot 100% opladen en daarna de auto een aantal uren 100% opgeladen laten staan met een LFP batterij geen enkele invloed op accudegradatie heeft. Het heeft wel invloed op degradatie en dat is wat ik probeer duidelijk te maken.

Een wat gevorderde technische (privé) eigenaar zou dus mogelijk beter wat andere keuzes kunnen maken dan dagelijks tot 100% opladen.

[ Voor 14% gewijzigd door Taro op 09-04-2023 11:23 ]

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
ChUcKiE schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 21:06:
[...]

Thanks voor de tips! Pas ze anders snel even, dan kan ik ze overnemen van je ;)
Ik heb zojuist de KJUST 7-set tassenset die ik destijds voor de Model 3 heb aangeschaft in de Model Y geprobeerd. Conclusie (zoals verwacht ;) ): Past prima en nog ruimte over.

Bak onder de kofferbak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DEm0FM2Sgve4m27JOiUM1inM6Y0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qOjkuqABfyPBMpVnvtPTbCbc.jpg?f=fotoalbum_large

Kofferbak, de tassen rechts uitgelijnd om het "overschot" te benadrukken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zzTXARhS1bY3Enlwh29KvmCAaRY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DPbbQyKFLTGkOxbcORyoPpsL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E39_4-4vRKbPU2ttUymZaLo5xgQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qV7xdzJFnKnWmCoeX04ojkLi.jpg?f=fotoalbum_large

De voorste tassen in het midden uitgelijnd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b3HcA85sA-UIZkkbNHVUZgqM_6o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ooEKAdd0ddxYyCnYeb5NNHRQ.jpg?f=fotoalbum_large

En de frunk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ju6FMRHCNhf4MsOB9IIqfLENpos=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pZLKypqXgSEL10McZhbrWmPP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9lxaPbspO2_OyOXOTGqnauV-BXM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e1MIyD5rzjE9ax8er9gOFF2O.jpg?f=fotoalbum_large

@ChUcKiE Ik hou ze hoor ;)

De discussie over de LFP batterij komt met enige regelmaat terug. Het idee dat je voor deze batterij een lagere limiet dan 100% moet aanhouden is ergens ontstaan in de community, maar ik heb er nog nooit goed gefundeerd bewijs voor gezien.

Heel veel lijkt terug te voeren naar een filmpje van Cleaner Watt waarin hij dat claimt obv zeer beperkte data over degradatie bij LFP batterijen. Probleem is ook dat bij die batterijen niet bekend is hoe er is geladen. Misschien hebben de mensen met veel degradatie juist wel tot 80% geladen en is daardoor de batterij sneller gedegradeerd.

Wat mensen met hun eigen auto doen is uiteraard aan hun. Maar ik vind het twijfelachtig worden als er stellig wordt aangeraden om de adviezen van de fabrikant niet op te volgen.

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11-01 19:38
bilgy_no1 schreef op zondag 9 april 2023 @ 11:44:
...
Wat mensen met hun eigen auto doen is uiteraard aan hun. Maar ik vind het twijfelachtig worden als er stellig wordt aangeraden om de adviezen van de fabrikant niet op te volgen.
Zonder in deze discussie stelling te nemen, denk ik dat de 2 elkaar niet tegenspreken :
- de fabrikant raadt aan om dagelijks (na het dagelijkse rijden ? gaat de fabrikant daar niet van uit ?) tot 100% op te laden voornamelijk in verband met de (her)kalibratie van het systeem
- de andere raadt aan om de auto niet lange tijd op 100% te laten

Model 3 LR AWD (model 2023)

bilgy_no1 schreef op zondag 9 april 2023 @ 11:44:
De discussie over de LFP batterij komt met enige regelmaat terug. Het idee dat je voor deze batterij een lagere limiet dan 100% moet aanhouden is ergens ontstaan in de community, maar ik heb er nog nooit goed gefundeerd bewijs voor gezien.

Heel veel lijkt terug te voeren naar een filmpje van Cleaner Watt waarin hij dat claimt obv zeer beperkte data over degradatie bij LFP batterijen. Probleem is ook dat bij die batterijen niet bekend is hoe er is geladen. Misschien hebben de mensen met veel degradatie juist wel tot 80% geladen en is daardoor de batterij sneller gedegradeerd.

Er is hier al meedere malen bewijs voor gegeven. Dat je dit niet wilt geloven is prima natuurlijk. :) Overigens is het bij alle cellen wat gepruts in de marge.

• jip_86
Dat ze aanraden de limiet op 100% te houden wil niet zeggen dat je niet eerder mag stoppen met laden natuurlijk ;)
Het klinkt mij meer als laad wat je nodig hebt en ten minste een keer per week 100%.
Inspired schreef op zondag 9 april 2023 @ 12:03:
[...]

Er is hier al meedere malen bewijs voor gegeven. Dat je dit niet wilt geloven is prima natuurlijk. :) Overigens is het bij alle cellen wat gepruts in de marge.
Er is geen bewijs wat dat betreft. Alleen zeer beperkte data van (een?) 3rd party app(s) die niet is gevalideerd. Zoals ik schreef: we weten niet hoe de betreffende batterijen uit die beperkte datasets zijn geladen. En zijn alle batterijen wel gelijk vanaf 2019 onder de noemer SR+? Ik weet nog wel van de eerste winter met LFP batterijen er veel problemen waren door niet voorverwarmen die later per update zijn opgelost. Misschien hebben die batterijen daardoor ook een grotere klap gekregen dan de nieuwste generaties. Dat soort zaken.

• PMCS
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-11-2024
Taro schreef op zondag 9 april 2023 @ 11:18:
Naar mijn weten moet de auto enige tijd slapen voordat het BMS zich calibreert. Waarschijnlijk wil Tesla voorkomen dat mensen even snel naar 100% laden en daarna direct wegrijden, vandaar dat ze dit advies geven. Een dergelijk advies is lastig in een handleiding vast te leggen zodat een gemiddelde gebruiker er nog kaas van kan maken.
Heb je enig idee hoe lang de auto moet slapen?
Ik heb vandaag exact dit gedaan, gaan rijden enkele minuten nadat ik de 100% heb aangetikt en zag buitengewoon laag verbruik in TeslaFi bij de rit naar huis: 81 wh/km over 15 km met 43kmpu avg. Ben benieuwd of dit dus door (gebrek aan) BMS calibratie komt

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

PMCS schreef op zondag 9 april 2023 @ 14:58:
[...]

Ik heb vandaag exact dit gedaan, gaan rijden enkele minuten nadat ik de 100% heb aangetikt en zag buitengewoon laag verbruik in TeslaFi bij de rit naar huis: 81 wh/km over 15 km met 43kmpu avg. Ben benieuwd of dit dus door (gebrek aan) BMS calibratie komt
Dat lage verbruik komt denk ik vooral omdat je batterij als gevolg van het laden al opgewarmd was toen je vertrok.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
PMCS schreef op zondag 9 april 2023 @ 14:58:
[...]

Ik heb in het verleden een keer 1 tot 2 uur gehoord, maar weet niet of dat correct is. Gaat dus wel echt om slapen, niet puur stilstaan. Je lage verbruik komt waarschijnlijk door de opgewarmde accu.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Wat betreft het dagelijks tot 100% laden van LFP zonder extra degradatie, op de frontpage zie je dit nu ook weer in de reacties terugkomen: Clubbtraxx in 'Tesla stelt V4 Supercharger-laadstation in Harderwijk open voor alle EV’s' incl. +2. Ik ben benieuwd of dit over een paar jaar nog een staartje gaat krijgen…

• wootah
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01-01 01:11

wootah

They see me trollin'

Ik heb een vraagje voor mensen die een MYLR uit Berlijn hebben ontvangen dit jaar.
Ondanks dat ik toch goed mee lees met dit topic en een beetje heb gezocht heb ik het antwoord niet helemaal kunnen vinden.

- Zit er nog een granny charger in de kofferbak bij aflevering?
- Zitten er spatlappen op?

Anders ga ik al vast wat dingen voorbestellen. Vanaf komende week kan ik hem misschien in ontvangst nemen namelijk. Al valt dat natuurlijk wel weer even te bezien

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
wootah schreef op zondag 9 april 2023 @ 16:59:
Ik heb een vraagje voor mensen die een MYLR uit Berlijn hebben ontvangen dit jaar.
Ondanks dat ik toch goed mee lees met dit topic en een beetje heb gezocht heb ik het antwoord niet helemaal kunnen vinden.

Anders ga ik al vast wat dingen voorbestellen. Vanaf komende week kan ik hem misschien in ontvangst nemen namelijk. Al valt dat natuurlijk wel weer even te bezien
Volgens mij staat dit los van Berlijn:

- Zit er nog een granny charger in de kofferbak bij aflevering? -> Ja
- Zitten er spatlappen op? -> Nee

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
wootah schreef op zondag 9 april 2023 @ 16:59:

Y Performance uit Berlijn, en wij hebben spatlappen en granny charger. Tevens zat er PPF op de zijkanten.

https://wren.co/join/Devian

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Devian schreef op zondag 9 april 2023 @ 17:23:
[...]

Y Performance uit Berlijn, en wij hebben spatlappen en granny charger. Tevens zat er PPF op de zijkanten.
Mhm, interessant dat dat dus wel afwijkt tussen Berlijn en Shanghai... Geldt dat ook voor LR's, neem aan van wel.

@wootah Wacht dus maar ff met bestellen ;)

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:13

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Devian schreef op zondag 9 april 2023 @ 17:23:
[...]

Hier een LR uit Berlijn, geproduceerd in januari, wel charger maar geen spatlappen of ppf helaas...

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:29
Taro schreef op zondag 9 april 2023 @ 16:12:
Wat betreft het dagelijks tot 100% laden van LFP zonder extra degradatie, op de frontpage zie je dit nu ook weer in de reacties terugkomen: Clubbtraxx in 'Tesla stelt V4 Supercharger-laadstation in Harderwijk open voor alle EV’s' incl. +2. Ik ben benieuwd of dit over een paar jaar nog een staartje gaat krijgen…
Jeetje dit is echt gevaarlijke uitspraken idd.. Zo wordt zoveel mensen misleidt :F

[ Voor 63% gewijzigd door SirLct op 09-04-2023 20:58 ]

Life is too short to drive boring cars

SirLct schreef op zondag 9 april 2023 @ 20:57:
[...]

Jeetje dit is echt gevaarlijke uitspraken idd.. Zo wordt zoveel mensen misleidt :F
Om eerlijk te zijn schrijft hij telkens, niet dagelijks.

En hier nog een filmpje met een interessante bespreking van het Cleaner Watt filmpje wat eerder werd gedeeld hier:

YouTube: Tesle LFP Range Loss Problems. Charge to 100% ?

Incl uitleg dat slecht gekalibreerde cellen ertoe leiden dat een memory effect op kan treden. Meer uitleg daarover hier: https://evreporter.com/un...in-lithium-ion-batteries/

En daar dus ook het probleem dat slecht gebalanceerde cellen de bruikbare capaciteit van de hele batterij kunnen beperken. En dat zou wel eens een groter probleem kunnen zijn dan een eventueel iets snellere degradatie door vaker naar 100% te laden.

FWIW.

Hier nog een interessant filmpje over de verschillen tussen NCA en LFP: YouTube: #2 CATL LFP vs Tesla NCA // Full Rundown of the Science and Specs

Hier ook uitleg over de structuur van de kristallen en dat LFP veel robuuster zijn, maar ook minder snel lithium kunnen opnemen en loslaten (vandaar minder snelle acceleratie van de RWD auto's met LFP).
Pagina: 1 ... 500 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: