aschja schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 21:10:
Wellicht dat er hier wat kenners zitten met ervaring. De huidige situatie:
Ik ben zowel fulltime in dienst bij een baas, als ook een eensmanzaak. Opstartend bedrijf. Nog niet veel omzet, rond €20-30K dit jaar. Betaal mezelf niets uit. Investeringen moeten er gedaan worden.
Priveauto: Toyota Auris Hybrid. Tweedehands gekocht. Kosten lening: €400 p/m. Over 2 jaar afbetaald.
Is het voor mij interessant om via een financial lease constructie een model 3 op de zaak te zetten? Ik betaal sowieso al €400 aan een lening op een benzineauto.
Slim denken of praat ik heel raar? Elk antwoord is gewenst. Ook degene waarin ik een pannenkoek wordt genoemd.
Omzet zegt helemaal niets. Wat is je resultaat

Als je 30k omzet doet maar je hebt 25k kosten, niet doen.
Daarnaast: krijg je reiskostenvergoeding, maak je voor de werkgever veel km's en kan je laden op de zaak

Dat maakt het best interessant (tot op zekere hoogte natuurlijk).
Boete bij te vroeg aflossen van de lening van de toyota? (ik had een aanvraag voor de tesla gedaan, inderdaad flinke boete bij te vroeg inlossen, toen maar gewoon geschraapt en auto in 1 keer betaald).
Met de info die je geeft is niet duidelijk wat wijsheid is.
Eerlijk gezegd zou ik het niet doen. No offence maar blijkbaar was er niet voldoende geld om de toyota in 1 keer te betalen. Wat zie je dan voor voordeel om een veel duurdere auto aan te schaffen
Sowieso ben je een aantal maanden te laat. Bijtellingsregels die verscherpt zijn en volgens mij is de Mia regeling ook versobert. Voor mij staan de seinen op rood totdat er eventueel meer info beschikbaar komt, dan gaan ze mogelijk op oranje.
edit:
Weet niet of je een boekhouder hebt, maar zou eerst eens checken of het niet slimmer is om de toyota op de zaak te zetten. En uitzoeken of je de lening mag aflossen zonder boete.
Sowieso kan je de betaalde rente als kosten boeken, dus dat scheelt al. En omdat je jezelf niets uitbetaald ga ik er vanuit dat de zaak voldoende geld heeft om de lening in te lossen. Dat is de eerste winst, zorgen dat je die rente niet betaald. Desnoods een eenmalige prive opname vanuit de zaak en die auto evengoed aflossen, ookal is hij prive.
[
Voor 20% gewijzigd door
ybos op 04-01-2020 21:48
]