Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.151.496 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tammestein
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-03-2023
dareal schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 11:18:
Hoe? Ik gebruik de sigaretaansteek aansluiting en ziet een lelijke draad over mijn middenconsole lopen.

[...]
Ja sorry, in mijn beleving was het 1 grote doorlopende ruimte in de middenconsole, maar dat klopt idd niet.

Zal volgende keer fact checking doen, voordat ik wat post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:21

Mx. Alba

hen/die/zij

Als het nou een optie was om dat chroom rond de zijruiten zwart te maken... Zou 'm optisch veel goed doen.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:21

CyBeRSPiN

sinds 2001

Mx. Alba schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 20:18:
[...]

Als het nou een optie was om dat chroom rond de zijruiten zwart te maken... Zou 'm optisch veel goed doen.
Die optie is er: laten wrappen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 20:19:
[...]

Die optie is er: laten wrappen :)
Of "chrome delete".

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Is dat wat anders dan wrappen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 20:23:
[...]

Is dat wat anders dan wrappen dan?
Nee hoor, vandaar ook de "Of", wilde alleen de term die er ook wel voor gebruikt wordt even toevoegen :)

Uiteindelijk wrap je inderdaad de chromen rand, maar "chrome delete" is de term die veel bedrijven gebruiken voor de actie waarbij ze de chromen rand wrappen en niet de volledige auto wrappen.

Gelukkig heeft de Model Y dit standaard al, ziet er een stuk beter uit.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novadecasa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-03 14:33
[...]

Mee eens. Veel beter dan Chrome. Dechrome is een optie die zelfs via Leaseplan wordt aangeboden.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Snarf70
  • Laatst online: 11-06 09:02
Weekje skiën in Oostenrijk achter de rug. Mijn bevindingen (LR):
- Range maximaal 300 km bij normaal aan de snelheid houden;
- Je gaat bewuster om met je snelheid omdat je van SuC naar SuC probeert te rijden;
- Een keer een tijd flink doortrappen betekent dat je waarschijnlijk een keer meer moet laden;
- Laden 3x, ongeveer 2 uur tijdsverlies op 950 km;
- 2x schermfreeze gehad en tijdens het rijden moeten resetten, je hebt het gevoel dat je blind rijdt (beetje tricky);
- Genoeg open laadplaatsen in Duitsland en Oostenrijk (Kitzbuhel!!);
- LTE duurt lang voordat er weer ontvangst is bij over de grens gaan;
- Klagende achterpassagiers over hard blazende ventilatoren of beslagen ramen

Verder heerlijke reisauto!

M3P - Zwart - Zwart - Levering: 20/12/24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-03 14:33
Snarf70 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 20:37:
- Je gaat bewuster om met je snelheid omdat je van SuC naar SuC probeert te rijden;
- Een keer een tijd flink doortrappen betekent dat je waarschijnlijk een keer meer moet laden;
- 2x schermfreeze gehad en tijdens het tijden moeten resetten, je hebt het gevoel dat je blind rijdt (beetje tricky);

Goed om te lezen. Ben van plan over twee weken met de SR+ te gaan, aardige uitdaging als ik ABRP zie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:29
@DM_ en @PJ2019 ik heb zelf de volgende stand als ideaal gevonden:

Auto, 19 graden, handmatige blaasintensiteit op 2, achter verwarming uit, stoel verwarming op 1. Daarbij verwarm ik altijd voor, desnoods een minuut of 2, dan is de ergste kou er al uit.

Voordeel hiervan is dat hij nooit hard gaat blazen, maar door auto AC en standje 2 ontwasemt hij ook nog goed. Achterpassagiers klagen nooit (2 kleine kinderen) en door de handmatige stand gaat ook de achterverwarming niet vanzelf weer aan (doordat hij de kinderzitjes als mensen herkend).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-06 13:26
Wellicht dat er hier wat kenners zitten met ervaring. De huidige situatie:

Ik ben zowel fulltime in dienst bij een baas, als ook een eensmanzaak. Opstartend bedrijf. Nog niet veel omzet, rond €20-30K dit jaar. Betaal mezelf niets uit. Investeringen moeten er gedaan worden.

Priveauto: Toyota Auris Hybrid. Tweedehands gekocht. Kosten lening: €400 p/m. Over 2 jaar afbetaald.

Is het voor mij interessant om via een financial lease constructie een model 3 op de zaak te zetten? Ik betaal sowieso al €400 aan een lening op een benzineauto.

Slim denken of praat ik heel raar? Elk antwoord is gewenst. Ook degene waarin ik een pannenkoek wordt genoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-06 20:24
aschja schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 21:10:

Ik ben zowel fulltime in dienst bij een baas, als ook een eensmanzaak. Opstartend bedrijf. Nog niet veel omzet, rond €20-30K dit jaar. Betaal mezelf niets uit. Investeringen moeten er gedaan worden.

Priveauto: Toyota Auris Hybrid. Tweedehands gekocht. Kosten lening: €400 p/m. Over 2 jaar afbetaald.

Is het voor mij interessant om via een financial lease constructie een model 3 op de zaak te zetten? Ik betaal sowieso al €400 aan een lening op een benzineauto.

Slim denken of praat ik heel raar? Elk antwoord is gewenst. Ook degene waarin ik een pannenkoek wordt genoemd.
Omzet zegt helemaal niets. Wat is je resultaat :?
Als je 30k omzet doet maar je hebt 25k kosten, niet doen.
Daarnaast: krijg je reiskostenvergoeding, maak je voor de werkgever veel km's en kan je laden op de zaak :? Dat maakt het best interessant (tot op zekere hoogte natuurlijk).
Boete bij te vroeg aflossen van de lening van de toyota? (ik had een aanvraag voor de tesla gedaan, inderdaad flinke boete bij te vroeg inlossen, toen maar gewoon geschraapt en auto in 1 keer betaald).
Met de info die je geeft is niet duidelijk wat wijsheid is.

Eerlijk gezegd zou ik het niet doen. No offence maar blijkbaar was er niet voldoende geld om de toyota in 1 keer te betalen. Wat zie je dan voor voordeel om een veel duurdere auto aan te schaffen :?

Sowieso ben je een aantal maanden te laat. Bijtellingsregels die verscherpt zijn en volgens mij is de Mia regeling ook versobert. Voor mij staan de seinen op rood totdat er eventueel meer info beschikbaar komt, dan gaan ze mogelijk op oranje.

edit:
Weet niet of je een boekhouder hebt, maar zou eerst eens checken of het niet slimmer is om de toyota op de zaak te zetten. En uitzoeken of je de lening mag aflossen zonder boete.
Sowieso kan je de betaalde rente als kosten boeken, dus dat scheelt al. En omdat je jezelf niets uitbetaald ga ik er vanuit dat de zaak voldoende geld heeft om de lening in te lossen. Dat is de eerste winst, zorgen dat je die rente niet betaald. Desnoods een eenmalige prive opname vanuit de zaak en die auto evengoed aflossen, ookal is hij prive.

[ Voor 20% gewijzigd door ybos op 04-01-2020 21:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:56
[...]

Ik ruil hem volgend jaar wel in voor een rode Y :+

Afbeeldingslocatie: https://static-assets.tesla.com/configurator/compositor?&options=$WY19B,$PPMR,$DV4W,$MTY03,$INYPB&view=STUD_3QTR&model=my&size=1441&bkba_opt=1&version=v0027d202001023340

Maar serieus, vind toch chrome mooier dan zwarte randjes. Dat is mij te vlak allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
@aschja Voor de zekerheid: Lease vanuit je fulltime baan is niet mogelijk?

Als aanvulling op @ybos: Gebruik je de auto los van voor je fulltime baan ook voor je eenmanszaak of voornamelijk/alleen privé? Want je mag natuurlijk niet zomaar een privé auto op een zaak gaan zetten zonder dat hij daarvoor ook daadwerkelijk wordt gebruikt.

@DaCoTa Bij zwarte randen horen wat mij betreft ook zwarte/antraciet velgen. De Model 3 wit of rood met grijze P velgen en spoiler icm chrome delete vind ik bijvoorbeeld erg mooi, de Model 3 zwart met chrome delete is ook alleen mooi met grijze/zwarte velgen (mijn smaak uiteraard). Heb je de normale velgen, dan zou ik ook het chromen randje houden.

[ Voor 33% gewijzigd door Taro op 04-01-2020 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:26
@aschja
Als je geen andere investeringen / kosten kan maken dit jaar, om ervoor te zorgen dat je je omzet verder kan laten groeien, waarom niet :)
Dan heb je een leuke auto, en je moet veel minder belastingen betalen volgende jaren.

Of het aan te raden is, kans is groot van niet.
Gebruik je dikwijls een auto? Hoeveel km rijd je op een jaar? Als je maar afstanden doet van 30km per dag ofzo, zou ik echt wachten tot over een jaartje om te kijken waar je dan staat. En nu nog met je hybride verder sjokken.
Je hebt enkel een bedrag geleend bij de bank voor de auto zelf te kunnen aankopen? Dus je zou op zich die auto onmiddellijk kunnen verkopen? Op zich maar 2 jaar oud, dus nog wel goed verkoopbaar waarschijnlijk :)

Tesla verdwijnt niet he ;)

[ Voor 26% gewijzigd door bottom line op 04-01-2020 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
DaCoTa schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 21:39:
[...]

[Afbeelding]

Maar serieus, vind toch chrome mooier dan zwarte randjes. Dat is mij te vlak allemaal.
Ik vind dit ook wel strak. Donkergrijze of matzwarte wielen erin maakt het dan helemaal af :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Taro schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 21:41:
@aschja Voor de zekerheid: Lease vanuit je fulltime baan is niet mogelijk?

Als aanvulling op @ybos: Gebruik je de auto los van voor je fulltime baan ook voor je eenmanszaak of voornamelijk/alleen privé? Want je mag natuurlijk niet zomaar een privé auto op een zaak gaan zetten zonder dat hij daarvoor ook daadwerkelijk wordt gebruikt.
Tijdje terug voorbij gekomen, er is een uitspraak van de rechter dat je met 500km per jaar de auto al zakelijk mag bestempelen. Dat red je redelijk makkelijk.

https://www.sra.nl/Nieuws...B26134AA094FEC17BE27B855B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-05 10:20
Over die investering. Wat hierboven gezegd wordt pretty much. Ik zelf kon de investering alleen maar maken met 35.000km per jaar. Op dat moment gaat het echt aan tikken wat betrefd elektriciteit tov benzine als "brandstof"

Het beste is gewoon doorrekenen.

Incentives zijn geen wegenbelasting, geen btw (als ie volledig op de zaak komt), MIA-aftrek (dubbel aftrek, fight me!), kosten op zaak ipv prive.

Nadelen zijn uiteraard dure auto, duurdere verzekering, bijtelling

[ Voor 36% gewijzigd door kv83 op 04-01-2020 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
ybos schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 21:44:
[...]

Tijdje terug voorbij gekomen, er is een uitspraak van de rechter dat je met 500km per jaar de auto al zakelijk mag bestempelen. Dat red je redelijk makkelijk.

https://www.sra.nl/Nieuws...B26134AA094FEC17BE27B855B
Ja, maar:

Let op!
Wordt een bedrijfsmiddel dus minder dan 10% zakelijk gebruikt, dan is het uitgangspunt dat het verplicht privévermogen is. Andersom is een bedrijfsmiddel als uitgangspunt verplicht ondernemingsvermogen als het minder dan 10% privé wordt gebruikt.

Het is dus niet zo dat als je 501 km/jaar zakelijk rijdt met je privé auto dat het dus een zakelijke auto mag zijn, het gaat wel om de verhouding zakelijk vs privé.

Maar inderdaad, het kan dus al wel vrij snel aantrekkelijk zijn. Gewoon veel eindejaarsgeschenken bij je klanten brengen voor extra km's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJ2019
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20-04-2020
Hoe krijg ik hem op automatisch en op standje 2? Als ik hem op 2 zet gaat hij van auto af bij mij.

Mijn app doet t voorlopig nog niet omdat ze achterstand hebben bij Tesla.
Smobbo schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 21:04:
@DM_ en @PJ2019 ik heb zelf de volgende stand als ideaal gevonden:

Auto, 19 graden, handmatige blaasintensiteit op 2, achter verwarming uit, stoel verwarming op 1. Daarbij verwarm ik altijd voor, desnoods een minuut of 2, dan is de ergste kou er al uit.

Voordeel hiervan is dat hij nooit hard gaat blazen, maar door auto AC en standje 2 ontwasemt hij ook nog goed. Achterpassagiers klagen nooit (2 kleine kinderen) en door de handmatige stand gaat ook de achterverwarming niet vanzelf weer aan (doordat hij de kinderzitjes als mensen herkend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
kv83 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 21:48:
Over die investering. Wat hierboven gezegd wordt pretty much. Ik zelf kon de investering alleen maar maken met 35.000km per jaar. Op dat moment gaat het echt aan tikken wat betrefd elektriciteit tov benzine als "brandstof"

Het beste is gewoon doorrekenen.

Incentives zijn geen wegenbelasting, geen btw (als ie volledig op de zaak komt), MIA-aftrek (dubbel aftrek, fight me!), kosten op zaak ipv prive.

Nadelen zijn uiteraard dure auto, duurdere verzekering, bijtelling
Maar natuurlijk, als hij die op zaak wilt kopen, is dit jaar nog wel aangeraden. Na dit jaar stijgt dit nog eens met een +€1.300 (voor een SR+).
Het jaar nadien aankopen (in 2022 aankopen) nog eens €1.600 erbij. (Nu een €4.480)

[ Voor 5% gewijzigd door bottom line op 04-01-2020 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:21

Mx. Alba

hen/die/zij

DaCoTa schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 21:39:
[...]

[Afbeelding]

Ik vind dat zwarte er juist strakker uitzien. Heb ik nu ook op mijn V40 Cross Country.

Maar ja, over smaak valt niet te twisten. Als iedereen dezelfde smaak zou hebben zou het leven maar wat saai zijn!

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
ybos schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 21:38:
[...]

Omzet zegt helemaal niets. Wat is je resultaat :?
Als je 30k omzet doet maar je hebt 25k kosten, niet doen.
Daarnaast: krijg je reiskostenvergoeding, maak je voor de werkgever veel km's en kan je laden op de zaak :? Dat maakt het best interessant (tot op zekere hoogte natuurlijk).
Boete bij te vroeg aflossen van de lening van de toyota? (ik had een aanvraag voor de tesla gedaan, inderdaad flinke boete bij te vroeg inlossen, toen maar gewoon geschraapt en auto in 1 keer betaald).
Met de info die je geeft is niet duidelijk wat wijsheid is.

Eerlijk gezegd zou ik het niet doen. No offence maar blijkbaar was er niet voldoende geld om de toyota in 1 keer te betalen. Wat zie je dan voor voordeel om een veel duurdere auto aan te schaffen :?

Sowieso ben je een aantal maanden te laat. Bijtellingsregels die verscherpt zijn en volgens mij is de Mia regeling ook versobert. Voor mij staan de seinen op rood totdat er eventueel meer info beschikbaar komt, dan gaan ze mogelijk op oranje.

edit:
Weet niet of je een boekhouder hebt, maar zou eerst eens checken of het niet slimmer is om de toyota op de zaak te zetten. En uitzoeken of je de lening mag aflossen zonder boete.
Sowieso kan je de betaalde rente als kosten boeken, dus dat scheelt al. En omdat je jezelf niets uitbetaald ga ik er vanuit dat de zaak voldoende geld heeft om de lening in te lossen. Dat is de eerste winst, zorgen dat je die rente niet betaald. Desnoods een eenmalige prive opname vanuit de zaak en die auto evengoed aflossen, ookal is hij prive.
Auto is met een onderhandse lening van mijn ouders betaald. Rente wordt eind van het jaar via schenking+wat extras terugestort. Dus rente betaal ik niet. Netto €400.

Ik krijg reiskosten van de zaak. Een leaseauto zit er alleen voor management. Niet voor de ons. ;) ik kan nu nog niet laden op de zaak. Maak geen kms. Woon-werk verkeer.

Op dit moment heb ik idd 25K aan kosten, want die wordt in nieuwe voorraad gestopt. Hij eind van het jaar nu weinig over. Het gaat mij meer om die lening. In zie bij Tesla Financiaal lease op €422. Met een aanbetaling en slottermijn. Dat klonk mij wel interessant. De komende 2 jaar betaal ik dat bedrag ook.

Op financieel gebied begrijp ik bijzonder weinig. Het is wat het is toch? Andere eigenschappen die beter zijn. Heb mijn boekhouder zojuist gemaild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-06 20:59
aschja schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 21:10:

20-30k is al een hoop (vind ik) voor iets dat je er bij doet. Je kan het alleen zelf beantwoorden of je dat wilt doen.

Ik zou eerst die private lease afbetalen (restwaarde al genoeg?)

Houd er rekening mee dat je bij financial lease (findio van Tesla) aanvullende eisen zijn.

Bestaat je onderneming korter dan 1 jaar? Dan accepteren ze je niet. Bestaat je onderneming 1-3j dan moet je minimaal 25% + BTW betalen (afgelopen jaar dan in ieder geval).
Stuur evt een DM :)

[ Voor 7% gewijzigd door Stef87 op 05-01-2020 00:26 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
aschja schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 22:20:
[...]

Auto is met een onderhandse lening van mijn ouders betaald. Rente wordt eind van het jaar via schenking+wat extras terugestort. Dus rente betaal ik niet. Netto €400.

Ik krijg reiskosten van de zaak. Een leaseauto zit er alleen voor management. Niet voor de ons. ;) ik kan nu nog niet laden op de zaak. Maak geen kms. Woon-werk verkeer.

Op dit moment heb ik idd 25K aan kosten, want die wordt in nieuwe voorraad gestopt. Hij eind van het jaar nu weinig over. Het gaat mij meer om die lening. In zie bij Tesla Financiaal lease op €422. Met een aanbetaling en slottermijn. Dat klonk mij wel interessant. De komende 2 jaar betaal ik dat bedrag ook.

Op financieel gebied begrijp ik bijzonder weinig. Het is wat het is toch? Andere eigenschappen die beter zijn. Heb mijn boekhouder zojuist gemaild.
Let op dat de partner van Tesla de krenten uit de pap haalt. Als je bedrijf niet al meer dan 1-2 jaar bestaat, zul je toch echt een andere bank/financial lease moeten vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
kv83 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 01:35:
[...]

Let op dat de partner van Tesla de krenten uit de pap haalt. Als je bedrijf niet al meer dan 1-2 jaar bestaat, zul je toch echt een andere bank/financial lease moeten vinden.
Het bedrijf is al actief sinds 2014, maar ik ga dit jaar pas echt gas geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reynaerdejr
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-03-2021
aschja schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 22:20:
[...]

Denk dat je netto toch wel hoger uit gaat komen. Zie ook deze berekening.
Tegen de zakelijke voordelen staan weer privé correcties: bijtelling en btw-forfait.
Daarnaast is financial lease alleen om geld voor aanschaf te lenen (operational lease zitten wel alle kosten in behalve stroom).
En zoals gezegd: voor starters kom je op ongunstigere rente tarieven uit: findio 3.5 - 4%, starter bij andere bank al snel 6%.

Ik denk dat je zo op 550-600e netto per maand komt, daarna is het een persoonlijke afweging :)

ofof.nl - bereken de netto kosten voor elektrisch rijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:33
Na de laatste update werk "voice" nog steeds niet goed....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlakHawk|IA
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 30-04-2020
Ik zet de auto gisteren middag weg met 81% accu, sentry aan.
Kijk ik nu: 74%
Ik blijf het veel vinden.
5,2kWh in een uur of 15.

Mijn hele huishouden verbruikt minder inclusief een nas en 2 camera’s.

Met omgerekend 345 watt continu lijk ik toch fors boven het geraamde 250 watt continu te zitten.

Het zijn allemaal aannames op basis van een percentage: wat is een goede tool om dit na te gaan? Ik zie Bjorn wel eens met allemaal metertjes in beeld in zijn video’s.

Heb ik dat nodig om het echt na te gaan?

[ Voor 43% gewijzigd door BlakHawk|IA op 05-01-2020 10:10 ]

Model 3 LR AWD | Pearl White | 19" | Trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 455473

BlakHawk schreef op zondag 5 januari 2020 @ 10:07:
5,2kWh in een uur of 15.

Met omgerekend 345 watt continu lijk ik toch fors boven het geraamde 250 watt continu te zitten.

Het zijn allemaal aannames op basis van een percentage: wat is een goede tool om dit na te gaan? Ik zie Bjorn wel eens met allemaal metertjes in beeld in zijn video’s.

Nee hoor, laat het los en geniet gewoon van je auto. Of koop een ander merk met sentry mode.

Oh wacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dplr56
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15-05 14:19
...
...
...
Ben benieuwd hoe dit in de zomer zal zijn. Dan ga ik het zelf ervaren! Moet mezelf nog wel gaan verdiepen in het openbaar laden op locatie. Heb een SUC op 30 km zitten, maar zou handig zijn als ik in het dorp ook gewoon kan laden. Heb nu een MoveMove-laaddruppel; weet nog niet of ik deze daar zomaar kan gebruiken. Maargoed, er zal hier op Tweakers vast ergens wel een topic zijn wat hier verder op in gaat :) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-06 13:49
Ja, Sentry mode is echt een schande voor het milieu. Tenzij je alles uit de zon haalt en deze energie op geen enkele andere manier kan gebruiken (of zelfs terugleveren) is echt niet verantwoord hoeveel die mode gebruikt. Ik vond het ook een enorme tegenvaller. Verbruikt inderdaad meer dan ons hele huishouden en die hebben idd ook een paar camera's hangen.

De toekomst is eigenlijk om de auto aan je huis te pluggen en daar voor je huis de stroom uit te halen.. en deze op je werk weer op te laden. Ook een prima idee voor een off the grid Tiny House met een kleine Tesla batterij aan de muur, en zodra je thuis komt plug je de auto in je huis om alles weer bij te vullen en te gebruiken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
5,2kWh in een uur of 15.

Mijn M3 staat nu al meer dan een dag bij Tesla SC in de garage met deuren, frunk en trunk open idle te zijn, 3.46 kWh verlies in 24 uur.
Door dat alles open staat gaat de auto niet in sleep mode, met sentry heeft ie ook nog constant alle camera’s aktief.
Tjah dan gaat het best hard.

Ik gebruik Teslafi voor deze info.

ICE ICE Baby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiz
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-11-2024
Allemaal leuk en aardig die kWh getallen van hierboven maar dit zijn allemaal guestimates.
Gebruik deze cijfers niet als je ze niet kent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Anoniem: 455473 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 10:17:
[...]

Nee hoor, laat het los en geniet gewoon van je auto. Of koop een ander merk met sentry mode.

Oh wacht...
Lekker inhoudelijke reactie. Als Tesla adept moet jij het toch weten hoe je vraag van @BlakHawk beantwoordt? M.a.w. hoe meet je het (sluip)verbruik van een Tesla? Had Bjørn Nyland daar niet een of andere app / tool voor?

@BlakHawk je kan natuurlijk bij wijze van experiment je auto een keer thuis niet aan de laadpaal hangen, nadat je hem eerst tot 90% vol laadt. Dan na een nachtje de kabel aansluiten en dan de laadsessie uitlezen op je laadpaal. Dan weet je hoeveel stroom er weer in is gepompt. Dat is dan wel inclusief laadverlies, en je moet zorgen dat ie dan niet de accu / auto gaat verwarmen.

En kan dat geneuzel over financiering / verantwoording van een auto op de zaak niet naar een ander topic?

[ Voor 35% gewijzigd door CyBeRSPiN op 05-01-2020 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geronim
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 28-01-2022
-verwijderd-

[ Voor 98% gewijzigd door geronim op 05-06-2021 19:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Divak schreef op zondag 5 januari 2020 @ 10:22:

De toekomst is eigenlijk om de auto aan je huis te pluggen en daar voor je huis de stroom uit te halen.. en deze op je werk weer op te laden.
Begrijp ik nu goed dat je zegt dat je stroom van de baas wil gebruiken om zelf van te leven? Daar is een woord voor, en dat is weinig positief >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBasta
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-06 13:44
5,2kWh in een uur of 15.

Ja, via deze app / dongel : https://sites.google.com/view/scanmytesla/adapters

Ik gebruik het zelf niet. Ben nog steeds fan van de auto, maar het blijft een gebruiksvoorwerp. Ik wil begrijpen hoe het werkt maar hoef het niet helemaal te doorgronden :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reynaerdejr
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-03-2021
CyBeRSPiN schreef op zondag 5 januari 2020 @ 10:35:
En kan dat geneuzel over financiering / verantwoording van een auto op de zaak niet naar een ander topic?
Wel een goeie. Ik zit zelf redelijk in de materie (MIA, zaak vs privé, bijtelling, BTW forfait, etc), zal eens kijken of ik een topic daarover kan openen (iets als 'Het auto van de (eigen) zaak topic' bv?)

ofof.nl - bereken de netto kosten voor elektrisch rijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falch
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:16
reynaerdejr schreef op zondag 5 januari 2020 @ 11:07:
[...]

Wel een goeie. Ik zit zelf redelijk in de materie (MIA, zaak vs privé, bijtelling, BTW forfait, etc), zal eens kijken of ik een topic daarover kan openen (iets als 'Het auto van de (eigen) zaak topic' bv?)
Daar zou ik als iemand die dit jaar mogelijk ook als freelancer start naast een vast contract, en nog weinig snap van alle mogelijkheden rondom auto van de zaak, zeker oren naar hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Weet iemand of er ergens een optie verstopt is waardoor Sentry Mode alleen aangaat als hij aan de lader hangt?

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
DennusB schreef op zondag 5 januari 2020 @ 11:23:
Weet iemand of er ergens een optie verstopt is waardoor Sentry Mode alleen aangaat als hij aan de lader hangt?
Die is er helaas niet, je zou hiervoor zelf iets moeten programmeren via de API verwacht ik.

Een andere optie is om te spelen met de favoriete locaties, als je regelmatig op dezelfde plaatsen niet aan de lader staat, dan zou je die aan je favorieten kunnen toevoegen om daar Sentry uit te zetten. Dat betekent automatisch dat Sentry op alle andere plaatsen dus wel aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk|IA
buiz schreef op zondag 5 januari 2020 @ 10:34:
Allemaal leuk en aardig die kWh getallen van hierboven maar dit zijn allemaal guestimates.
Gebruik deze cijfers niet als je ze niet kent.
Ik vraag toch ook om een manier om dit na te gaan :?
CyBeRSPiN schreef op zondag 5 januari 2020 @ 10:35:
[...]

Lekker inhoudelijke reactie. Als Tesla adept moet jij het toch weten hoe je vraag van @BlakHawk beantwoordt? M.a.w. hoe meet je het (sluip)verbruik van een Tesla? Had Bjørn Nyland daar niet een of andere app / tool voor?

@BlakHawk je kan natuurlijk bij wijze van experiment je auto een keer thuis niet aan de laadpaal hangen, nadat je hem eerst tot 90% vol laadt. Dan na een nachtje de kabel aansluiten en dan de laadsessie uitlezen op je laadpaal. Dan weet je hoeveel stroom er weer in is gepompt. Dat is dan wel inclusief laadverlies, en je moet zorgen dat ie dan niet de accu / auto gaat verwarmen.

Ik heb geen eigen laadpaal, maar laatste tijd heb ik bij 90% laden ook bijna altijd een accu van 89%. Dus daar kan ik ook niet heel veel uit afleiden.

Daarom zoek ik idd een tool om verder uit te kunnen lezen.
MrBasta schreef op zondag 5 januari 2020 @ 10:47:
[...]

Ja, via deze app / dongel : https://sites.google.com/view/scanmytesla/adapters

Ik gebruik het zelf niet. Ben nog steeds fan van de auto, maar het blijft een gebruiksvoorwerp. Ik wil begrijpen hoe het werkt maar hoef het niet helemaal te doorgronden :9
Kijk thnx!!

Is dus €95 euro:
https://e-mobility-drivin...3-01-2019-bundle/?lang=en

En dan heb ik nog een Android telefoon nodig...

Edit:
Op Facebook lees ik dat ze bezig zijn met iOS app

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snarf70
dplr56 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 10:19:
[...]

Ben benieuwd hoe dit in de zomer zal zijn. Dan ga ik het zelf ervaren! Moet mezelf nog wel gaan verdiepen in het openbaar laden op locatie. Heb een SUC op 30 km zitten, maar zou handig zijn als ik in het dorp ook gewoon kan laden. Heb nu een MoveMove-laaddruppel; weet nog niet of ik deze daar zomaar kan gebruiken. Maargoed, er zal hier op Tweakers vast ergens wel een topic zijn wat hier verder op in gaat :) .
Omdat er weinig dagen zaten tussen uitlevering auto (19 december) en op vakantie gaan (week later) had ik nog niet mijn NewMotion laaddruppel. Ik had privé ook een laaddruppel besteld maar ook die was nog niet binnen 😡 Dus was aangewezen op SuC’s van Tesla. Gemiddeld 45 min laden bij elke beurt, en de palen in Duitsland zitten een km van de autobahn af bij een McDonalds of andere vreettenten (in NL staan ze veel bij vd Valk merk ik). Dus je komt vast een paar KG aan 🤪 In Oostenrijk ‘s morgens naar Kitzbühel gereden, daar staan er 3. Wilde er vroeg zijn ivm mogelijke drukte van Nederlanders, maar er stond maar een Duitser met een S. Verder niemand gezien. Laden begon traag door de kou (-10C), maar uiteindelijk toch kunnen laden met max 700 km/hr. Verder nog een gratis oplaadsessie kunnen doen in de parkeergarage van Hopfgarten, die stond namelijk open ivm oudejaarsdag. Beetje Nederlander maakt daar natuurlijk gebruik van 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
BlakHawk schreef op zondag 5 januari 2020 @ 11:37:
[...]

En dan heb ik nog een Android telefoon nodig...

Edit:
Op Facebook lees ik dat ze bezig zijn met iOS app
Kijk anders eens op Marktplaats ofzo voor een chinaphone? Xiaomi bijvoorbeeld, daarmee ben je niet zoveel geld kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@BlakHawk wat verwacht je precies te zien met de app? Sentry pakt veel stroom. Als je het teveel vindt dan moet je het uitzetten.

@Snarf70 je hebt gewoon de route op basis van de navi van de auto gedaan gezien je lange laadtijd?

[ Voor 28% gewijzigd door Inspired op 05-01-2020 12:17 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigBreda
  • Laatst online: 21-10-2021
Snarf70 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 12:11:
[...]

Omdat er weinig dagen zaten tussen uitlevering auto (19 december) en op vakantie gaan (week later) had ik nog niet mijn NewMotion laaddruppel. Ik had privé ook een laaddruppel besteld maar ook die was nog niet binnen 😡 Dus was aangewezen op SuC’s van Tesla. Gemiddeld 45 min laden bij elke beurt, en de palen in Duitsland zitten een km van de autobahn af bij een McDonalds of andere vreettenten (in NL staan ze veel bij vd Valk merk ik). Dus je komt vast een paar KG aan 🤪 In Oostenrijk ‘s morgens naar Kitzbühel gereden, daar staan er 3. Wilde er vroeg zijn ivm mogelijke drukte van Nederlanders, maar er stond maar een Duitser met een S. Verder niemand gezien. Laden begon traag door de kou (-10C), maar uiteindelijk toch kunnen laden met max 700 km/hr. Verder nog een gratis oplaadsessie kunnen doen in de parkeergarage van Hopfgarten, die stond namelijk open ivm oudejaarsdag. Beetje Nederlander maakt daar natuurlijk gebruik van 😉
Had je alleen gebruik gemaakt van de ingebouwde tesla routeplanner of ook van tevoren een planning gemaakt met bijv abetterrouteplanner.com
Ik heb met de laatste meer stops nodig (heb de wh/km dan op 210 gezet), of is dat overdreven qua vebruik

M3, LR, White, Black, Aero, auto geleverd 14/12/2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BigBreda schreef op zondag 5 januari 2020 @ 12:19:
[...]

Had je alleen gebruik gemaakt van de ingebouwde tesla routeplanner of ook van tevoren een planning gemaakt met bijv abetterrouteplanner.com
Ik heb met de laatste meer stops nodig (heb de wh/km dan op 210 gezet), of is dat overdreven qua vebruik
Abrp stopt vaker dan Tesla navi. Eerste is ook efficienter qua tijd mits het niet super druk is bij SuCs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
Inspired schreef op zondag 5 januari 2020 @ 12:14:
@BlakHawk wat verwacht je precies te zien met de app? Sentry pakt veel stroom. Als je het teveel vindt dan moet je het uitzetten.
Mja. Dit dus. Ik zit ook met Sentry Mode... is wel een energiemonstertje. Pretty much 1,5 euro per nacht. Dus per maand ben je snel 50 euro kwijt aan die sentry mode (600 euro per jaar). Je moet dus even inschatten of het thuis wel waard is. Denk dat ik hem voor thuis ga uitzetten (geen eigen oprit, maar hele rustig buurt... dus zie vooral mensen op de camera terug die hun hond uitlaten haha). Het is wel grappig, maar uiteindelijk denk ik niet dat de kosten tegen de baten opwegen.

Ik ben wel benieuwd hoeveel energie hij verbruikt zonder sentry mode. Dat zal ook niet 0 zijn lijkt me?

[ Voor 6% gewijzigd door kv83 op 05-01-2020 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-06 13:34
mrwolf schreef op zondag 5 januari 2020 @ 10:38:
[...]

Begrijp ik nu goed dat je zegt dat je stroom van de baas wil gebruiken om zelf van te leven? Daar is een woord voor, en dat is weinig positief >:)
Het idee waar hij op doelt heet Smart Grid. Dat wil zeggen dat de elektrische auto's mee doen met het opvangen van piekbelastingen in het net. Laat ik het zo zeggen : ongeveer 80% van het elektriciteitsnet is een jaar of 30 oud. Dat was de tijd waarin we op gas kookten en stookten, we een beeldbuis TV hadden en een computer in een huishouden nog niet bestond. Met andere woorden : het net is niet ingericht op massaal elektrisch rijden of verwarmen met een warmtepomp.

Wat nu als je alle elektrische auto's 's avonds kan inzetten om stroom te leveren aan het net voor de verwarming, de TV etc. Vervolgens moet de auto ook weten hoe laat je weg wilt en hoeveel accu je nodig hebt.

Voorlopig is dat Smart Grid gebeuren nog een eind weg, en hoe we dat gaan verrekenen met de baas ook.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snarf70
BigBreda schreef op zondag 5 januari 2020 @ 12:19:
[...]

Via de auto de route laten plannen. Ook omdat ik toch aangewezen was op Tesla. Bij mij kwam ABRP ook op 4 stops ipv 3. Verbruik van 210 is realistisch, in NL kom je wellicht lager uit maar in DE zit je hoger, zeker als je “met het verkeer mee wilt rijden”, dus 140-170 km/u. Dat heb ik niet gedaan, rond de 130 gereden en dan moet 3x laden voor 950 km (en vol bij wegrijden) wel lukken. De auto geeft tijdens het laden aan hoeveel je nog “over hebt” bij aankomst van je volgende, nieuwe laadpunt. Meestal is dat zo’n 10% en dan kan je van de auto weer gaan rijden. Ik zou adviseren dit iets hoger te doen (15% of zo) zodat je wat meer speling voor jezelf creëert en een keer wat harder kan rijden (zeker als je merkt dat je het gaat halen). Dus soms opladen tot 480 km ipv 450 km (bij een LR). Wil je harder rijden, dan zal de auto gaan mekkeren dat je het niet gaat halen (vaak al na een paar km), en gaan zoeken naar een SuC eerder op de route (na eerst te adviseren om onder de 130-120-115 etc te blijven rijden)

[ Voor 3% gewijzigd door Snarf70 op 05-01-2020 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1318816

Ik heb het volgende probleem.
Ik laad thuis met de meegeleverde lader op 10A, 15 km/h
Dat is voor mij voldoende, omdat ik 1 km van SuC woon, voor als het nodig is.
De laatste tijd wil hij meestal niet sneller laden dan 1 km/h. (soms wel 15 km/h)
Tesla heeft de auto op afstand uitgelezen, maar kan niks vinden.
Zij stellen dat het wss in de woning zit.

Wat heb ik gedaan tot nu toe:
3 andere woningen geprobeerd (zelfde probleem)
Andere lader van een collega (zelfde probleem)
Publieke laadpaal (Laadt prima)
Supercharger (laadt prima)

Wat ook opmerkelijk is: de auto gaat na ca 1 minuut licht zoemen, wat hij niet doet als het laden goed gaat.

Als ik een beetje laad bij de supercharger, en dan naar huis rijd, dan laadt hij thuis wel gewoon.

Iemand enig idee wat het probleem kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:56
Anoniem: 1318816 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 13:16:
Wat ook opmerkelijk is: de auto gaat na ca 1 minuut licht zoemen, wat hij niet doet als het laden goed gaat.

Als ik een beetje laad bij de supercharger, en dan naar huis rijd, dan laadt hij thuis wel gewoon.

Iemand enig idee wat het probleem kan zijn?
Klinkt alsof hij niet gaat slapen en de climate control aan laat. Denkt de auto dat er nog iemand inzit, omdat er iets op de stoel ligt oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DaCoTa schreef op zondag 5 januari 2020 @ 13:26:
[...]

Klinkt alsof hij niet gaat slapen en de climate control aan laat. Denkt de auto dat er nog iemand inzit, omdat er iets op de stoel ligt oid?
Nee hij slaapt wel. Maakt niks uit of ik savonds of smorgens in plug, of na een rit.
Climate control is uit. Het zoemen is pas na 1 minuut of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 1318816 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 13:30:
[...]

Nee hij slaapt wel. Maakt niks uit of ik savonds of smorgens in plug, of na een rit.
Climate control is uit. Het zoemen is pas na 1 minuut of zo.
Lager (8a) of hoger (13a) maakt geen verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Inspired schreef op zondag 5 januari 2020 @ 13:33:
[...]

Lager (8a) of hoger (13a) maakt geen verschil?
Nope, ook geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
@Anoniem: 1318816 Dat zoemen en max 1-2 km/uur laden heb ik hier ook last van, maar dan wel via een 32A laadpaal. Onverklaarbaar, het zoemen is vanaf >5 meter hoorbaar en ik heb inmiddels tig keer gecontroleerd of climate control uit staat. Als dat aan staat, dan laadt de auto in normale omstandigheden ook meer dan 1-2 km/uur, dus die factor kan ik doorstrepen.

Dit probleem is bij mij 2-3 updates geleden begonnen, zit nu op 50.7, bij jou ook ongeveer?

Het zoemen is het best hoorbaar via de wielkasten aan de voorkant, bij jou ook? De volgende keer doe ik de frunk wel even open om het beter te kunnen lokaliseren.

Edit: Hier mijn post van 27-12-2019 over dit probleem met daarin het geluid opgenomen: Taro in "Het grote Tesla topic - deel 2"

[ Voor 11% gewijzigd door Taro op 05-01-2020 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Taro schreef op zondag 5 januari 2020 @ 13:41:
@Anoniem: 1318816 Dat zoemen en max 1-2 km/uur laden heb ik hier ook last van, maar dan wel via een 32A laadpaal. Onverklaarbaar, het zoemen is vanaf >5 meter hoorbaar en ik heb inmiddels tig keer gecontroleerd of climate control uit staat. Als dat aan staat, dan laadt de auto in normale omstandigheden ook meer dan 1-2 km/uur, dus die factor kan ik doorstrepen.

Dit probleem is bij mij 2-3 updates geleden begonnen, zit nu op 50.7, bij jou ook ongeveer?

Het zoemen is het best hoorbaar via de wielkasten aan de voorkant, bij jou ook? De volgende keer doe ik de frunk wel even open om het beter te kunnen lokaliseren.

Edit: Hier mijn post van 27-12-2019 over dit probleem met daarin het geluid opgenomen: Taro in "Het grote Tesla topic - deel 2"
Ja precies jouw verhaal.
Maar bij mij is het bijna altijd. Sporadisch laadt hij goed.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 1318816 op 05-01-2020 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoPhire
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-06 21:45
Zou het iets te maken kunnen hebben met voorverwarmen voordat hij echt gaat laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

NeoPhire schreef op zondag 5 januari 2020 @ 14:00:
Zou het iets te maken kunnen hebben met voorverwarmen voordat hij echt gaat laden?
Volgens Tesla niet. Alleen bij SuC.
En anderen hebben dit probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterOceanis
  • Laatst online: 31-03-2024
Kan iemand eens een foto posten van de USB knop in het muziek-menu? Heb al een paar usb-sticks en een oude harddisk geprobeerd, maar kan geen mp3s spelen. Wil best nieuwe ssd kopen maar dan moet ik wel zeker weten dat het dan werkt...

LR AWD /Blauw / Aero / Zwart Int / Trekhaak / Besteld 1/10 / RN 28/10 / opgehaald 18/12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
PieterOceanis schreef op zondag 5 januari 2020 @ 14:07:
Kan iemand eens een foto posten van de USB knop in het muziek-menu? Heb al een paar usb-sticks en een oude harddisk geprobeerd, maar kan geen mp3s spelen. Wil best nieuwe ssd kopen maar dan moet ik wel zeker weten dat het dan werkt...
Hier heb ik er een M2 SSD inhangen via USB en dat gaat als een trein met FLAC's en MP3's ... maar heb ff zo snel geen foto er van!

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-12-2024
- 2x schermfreeze gehad en tijdens het rijden moeten resetten, je hebt het gevoel dat je blind rijdt (beetje tricky);

Hoe heb jij het met laden gedaan? Moet je nog een speciale laadpas ergens aanvragen of apps installeren (of kabels hebben?). Heb zelf een druppel van Friesland Lease. Moet nog wel even uitzoeken hoe ver ik daar mee kom. Denk dat die alleen in NL geldig is namelijk. Dus dan moet ik een alternatieve manier vinden als ik niet alleen via SuC ga.

Edit: Als ik je goed begrijp heb je alleen via Tesla SuC gereden dus.

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigBreda
asing schreef op zondag 5 januari 2020 @ 12:27:
[...]

Het idee waar hij op doelt heet Smart Grid. Dat wil zeggen dat de elektrische auto's mee doen met het opvangen van piekbelastingen in het net. Laat ik het zo zeggen : ongeveer 80% van het elektriciteitsnet is een jaar of 30 oud. Dat was de tijd waarin we op gas kookten en stookten, we een beeldbuis TV hadden en een computer in een huishouden nog niet bestond. Met andere woorden : het net is niet ingericht op massaal elektrisch rijden of verwarmen met een warmtepomp.

Wat nu als je alle elektrische auto's 's avonds kan inzetten om stroom te leveren aan het net voor de verwarming, de TV etc. Vervolgens moet de auto ook weten hoe laat je weg wilt en hoeveel accu je nodig hebt.

Voorlopig is dat Smart Grid gebeuren nog een eind weg, en hoe we dat gaan verrekenen met de baas ook.
Ik gebruik sinds kort de app Jedlix, deze zorgt voor slim laden en als je alles invult krijg je nog geld ook!!
de app bepaalt wanneer wordt geladen en s'ochtends om 7:00 uur is ie vol.

tot nu toe 138,45 kwh geladen, kosten € 10,75, verdient met Jedlix € 2,77

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:33
Wat mij opvalt is dat abetterrouteplanner.com veel privé laadpalen toont maar juist veel openbaren palen niet. Heb ik een instelling verkeerd staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk|IA
Anoniem: 1318816 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 13:48:
[...]

Ja precies jouw verhaal.
Maar bij mij is het bijna altijd. Sporadisch laadt hij goed.
Ik denk dat als dit een groter probleem is, de meesten daar met de zomervakantie pas achter gaan komen. Dan gaat het merendeel pas de 220v lader gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigBreda
Sunri5e schreef op zondag 5 januari 2020 @ 15:54:
Wat mij opvalt is dat abetterrouteplanner.com veel privé laadpalen toont maar juist veel openbaren palen niet. Heb ik een instelling verkeerd staan?
Je kunt links onderaan op Show settings klikken en aangeven welke Chargers je wilt gebruiken (ik ebruik alleen die van Tesla)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickH
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-04 06:58
PieterOceanis schreef op zondag 5 januari 2020 @ 14:07:
Op dit plaatje is het te zien (te lui om naar mijn auto te lopen, maar dit klopt precies):

Afbeeldingslocatie: https://www.teslarati.com/wp-content/uploads/2019/09/tesla-v10-features.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foody
  • Niet online
Ik weet dat de discussie al meer gevoerd is maar is een verlies 40 km (10 %) in 24 uur normaal. Ik heb geen sentry aanstaan. Over 2 weken ga ik een week skien en met dit tempo is de accu leeg als de auto een week stilstaat.

LR AWD/Midnight Silver Metallic/18" Aero/zwart/trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:29

me1299

$ondertitel

Foody schreef op zondag 5 januari 2020 @ 16:50:
Ik weet dat de discussie al meer gevoerd is maar is een verlies 40 km (10 %) in 24 uur normaal. Ik heb geen sentry aanstaan. Over 2 weken ga ik een week skien en met dit tempo is de accu leeg als de auto een week stilstaat.
Probeer de Wifi eens uit te zetten. Je netwerk vergeten, hoor wel eens dat hij anders niet wil slapen.

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
@Foody Hoe vaak kijk je met de app hoeveel range er nog resteert? Eens in de 24 uur, of vaker?

@me1299 Mijn auto slaapt binnen 20 minuten, ondanks actieve Wifi-verbinding.

[ Voor 29% gewijzigd door Taro op 05-01-2020 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Foody schreef op zondag 5 januari 2020 @ 16:50:
10% per dag zonder Sentry is niet normaal. Meer 1%. Gebruik je third party apps? Teslafi oid? App van een bepaalde energieleverancier hield de auto ook wakker dacht ik. Slaapt je auto uberhaupt wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSV
  • Laatst online: 30-04 10:56

NSV

Vraagje, heb een model 3 SR+, zag net ineens dat ik satellietkaarten met live verkeersweergave heb. Dit had ik eerder niet. Hebben meer mensen dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foody
  • Niet online
Taro schreef op zondag 5 januari 2020 @ 16:52:
@Foody Hoe vaak kijk je met de app hoeveel range er nog resteert? Eens in de 24 uur, of vaker?

@me1299 Mijn auto slaapt binnen 20 minuten, ondanks actieve Wifi-verbinding.
Vandaag 2 keer (km stand ivm administratie). Kan ik hem in slaap forceren?

LR AWD/Midnight Silver Metallic/18" Aero/zwart/trekhaak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-06 00:42
Snarf70 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 12:11:
[...]

Je had ook even de app van NEXTCHARGE kunnen installeren, kan je laden op saldo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T7D_Sneezy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:59
NSV schreef op zondag 5 januari 2020 @ 16:58:
Vraagje, heb een model 3 SR+, zag net ineens dat ik satellietkaarten met live verkeersweergave heb. Dit had ik eerder niet. Hebben meer mensen dit?
Sinds de laatste update heb ik het ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV

Dit is de LR AWD zonder aero velgen toch? En vanaf welke percentages rij je die 300km? Tot hoe ver laad je hem vol / leeg?

Ik ga naar Sölden waar helaas geen oplaad punten te vinden zijn. Hoeveel % SoC adviseer je bij aankomst voor de terugweg tot de eerste SuC bij Lermoos ongeveer 80km/1,5 uur rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk|IA
Inspired schreef op zondag 5 januari 2020 @ 12:14:

@Snarf70 je hebt gewoon de route op basis van de navi van de auto gedaan gezien je lange laadtijd?
Exacte getallen.
Meten is weten toch? Ik zit nu een beetje getallen te gokken op basis van percentages en daar was terecht commentaar op.

Wat ik trouwens ook wel mis is het terug en/of opschroeven van amparage via de app. Moet toch simpel in te bouwen zijn. Ik schroef het af en toe wel eens terug zodat de laadtijd langer wordt en dat ik het zo probeer te plannen dat hij net klaar is als ik weg wil rijden. Maar de volgende keer staat hij nog op lager amparage en moet ik eerst weer teruglopen naar de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
BlakHawk schreef op zondag 5 januari 2020 @ 17:36:
[...]

Exacte getallen.
Meten is weten toch? Ik zit nu een beetje getallen te gokken op basis van percentages en daar was terecht commentaar op.

Wat ik trouwens ook wel mis is het terug en/of opschroeven van amparage via de app. Moet toch simpel in te bouwen zijn. Ik schroef het af en toe wel eens terug zodat de laadtijd langer wordt en dat ik het zo probeer te plannen dat hij net klaar is als ik weg wil rijden. Maar de volgende keer staat hij nog op lager amparage en moet ik eerst weer teruglopen naar de auto.
Waarom zou je dat willen? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk|IA
GrooV schreef op zondag 5 januari 2020 @ 17:38:
[...]

Waarom zou je dat willen? :?
Het idee dat opladen warmte genereert en ik bij publieke laadpalen sta. Uitgeteld starten wil ik publiek niet, maar over de nacht uitstrijken vind ik minder probleem.

Als ik zou kunnen aanpassen kun je heel de avond 4A laden en 2 uur voor vertrek in de ochtend opschroeven naar 11A. Dat zal warmte gebetenen en dan is de accu warmer met vertrek.

Ik heb nu heel vaak een hele koude accu en bij aankomst nog lang niet warm. Waardoor ik best nog weleens moet bijremmen ipv regenereren.

Maar ik heb het vroeger met de Volvo ook bij vakantie huisjes gehad. Dat je met 13A laden de stoppen eruit vliegen. In de ochtend oven en haardrogers heeft best impact. De Volvo deed ik dan tijdelijk terugschroeven naar 4A. En na het ontbijt en aankleden (oven en droger) weer naar 13A.

[ Voor 18% gewijzigd door BlakHawk|IA op 05-01-2020 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:11

3DDude

I void warranty's

Welke (goedkope) controllers raden jullie aan voor de Model 3?
Ik wil wel is spelletjes doen bij het opladen :)

Note: Steamlink controller - werkt niet dus.

[ Voor 17% gewijzigd door 3DDude op 05-01-2020 17:44 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk|IA
3DDude schreef op zondag 5 januari 2020 @ 17:43:
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik gebruik nu de Xbox controller, maar die ligt dan in de auto als je hem thuis wil gebruiken en thuis als je hem in de auto wil gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:11

3DDude

I void warranty's

Precies dat je er gewoon 2 of 3 ofzo in de wagen kan laten liggen, dingen die niet teveel kosten. En het gewoon doen :)

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Foody schreef op zondag 5 januari 2020 @ 16:59:
[...]

Vandaag 2 keer (km stand ivm administratie). Kan ik hem in slaap forceren?
Nee, maar iedere keer als je kijkt haal je de auto uit de slaapstand... En dat kost hier iedere keer minimaal 4-5 km, nog even los van de extra energie die de auto verbruikt voordat hij weer in slaapstand gaat... Je bent hierdoor dus zelf range aan het verminderen.

Slaap forceren kan je alleen door de app niet te gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
BlakHawk schreef op zondag 5 januari 2020 @ 17:41:
[...]

Het idee dat opladen warmte genereert en ik bij publieke laadpalen sta.

Als ik zou kunnen aanpassen kun je heel de avond 4A laden en 2 uur voor vertrek in de ochtend opschroeven naar 11A. Dat zal warmte gebetenen en dan is de accu warmer met vertrek.

Ik heb nu heel vaak een hele koude accu en bij aankomst nog lang niet warm. Waardoor ik best nog weleens moet bijremmen ipv regenereren..
Als jij aan het laden bent met slechts 4kW heb je verwaarloosbare restwarmte die in het niets valt bij echt koude temperaturen.

Doe je het om de accu op te warmen kan je beter zo laat mogelijk starten voor vertrek met 11kW laden. (Bij 11kW is het effect al vrij klein maar het kan wel een beetje verschil maken)

Theoretisch (maar Praktisch) voorbeeld:

920w laden (4A bij 230v) bij 90% efficient = 92w restwarmte.
3kW laden bij 90% efficiënt = 300W restwarmte (10%)
11kW laden bij 90% efficiënt = 1.100w restwarmte (10%)

Verder heb je procentueel veel meer laadverlies op lage vermogens: alle elektronica die aan staat bij het laden verbruik ook stroom, bij een laag vermogen opladen kan dat 1/3e tot 50% efficient zijn. Je hebt dus meer kWh nodig om de auto vol te laden.

Sentry modus vraagt bijvoorbeeld rond de 250w continu, of 0.25kWh per uur., dat verbruik is niet hoger of lager als je met een hoger vermogen aan het opladen bent bijvoorbeeld.

[ Voor 19% gewijzigd door Stef87 op 05-01-2020 18:03 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSV

NSV

T7D_Sneezy schreef op zondag 5 januari 2020 @ 17:16:
[...]

Sinds de laatste update heb ik het ook!
Gek hè. Geen probleem natuurlijk, maar zou wel balen zijn als t straks ineens weer weg is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:29
3DDude schreef op zondag 5 januari 2020 @ 17:49:
Precies dat je er gewoon 2 of 3 ofzo in de wagen kan laten liggen, dingen die niet teveel kosten. En het gewoon doen :)
Bij de action schijnen ze een soort nep PlayStation controller voor PC te hebben die het prima doet.

@NSV, de verwachting is dat dit tijdelijk is, tot het abonnement geïntroduceerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Inspired schreef op zondag 5 januari 2020 @ 16:58:
[...]

10% per dag zonder Sentry is niet normaal. Meer 1%. Gebruik je third party apps? Teslafi oid? App van een bepaalde energieleverancier hield de auto ook wakker dacht ik. Slaapt je auto uberhaupt wel?
In Teslafi moet je even instellen dat je je auto laat slapen en dan zou dit geen issue meer mogen zijn.
Ik heb hier iig goede ervaringen mee.

ICE ICE Baby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSV

NSV

Smobbo schreef op zondag 5 januari 2020 @ 18:02:
[...]

Bij de action schijnen ze een soort nep PlayStation controller voor PC te hebben die het prima doet.

@NSV, de verwachting is dat dit tijdelijk is, tot het abonnement geïntroduceerd wordt.
Slim van ze.. maar lijkt me inderdaad de meest logische verklaring. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBasta
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-06 13:44
Smobbo schreef op zondag 5 januari 2020 @ 18:02:
[...]

Klopt die heb ik 2 gehaald na een bericht hier. Werken perfect (De PS3 / PC variant pakken). Kosten iets van €7 per stuk. Al een paar keer met mijn vrouw gebruikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterOceanis
NickH schreef op zondag 5 januari 2020 @ 16:33:
[...]

Op dit plaatje is het te zien (te lui om naar mijn auto te lopen, maar dit klopt precies):

[Afbeelding]
Dank. Raar, ziet er bij mij echt anders uit. Radio, Telefoon, Karaoke, Spötify, TuneIn. Maar geen USB.

LR AWD /Blauw / Aero / Zwart Int / Trekhaak / Besteld 1/10 / RN 28/10 / opgehaald 18/12

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• incomer
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:42
PieterOceanis schreef op zondag 5 januari 2020 @ 18:07:
[...]

Dank. Raar, ziet er bij mij echt anders uit. Radio, Telefoon, Karaoke, Spötify, TuneIn. Maar geen USB.
Heb je hem wel op fat32 geformateerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
@GrooV Sölden staat vol met (Tesla) laadplekken...? Kijk maar in bijv Chargemap.

Wij zoeken wen hotel vaak uit obv beschikbare laders: ik zie 5-7hotels met Tesla destination chargers.

[ Voor 43% gewijzigd door Stef87 op 05-01-2020 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markovichi
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16:11
NSV schreef op zondag 5 januari 2020 @ 17:59:
[...]

Gek hè. Geen probleem natuurlijk, maar zou wel balen zijn als t straks ineens weer weg is ;)
Ah yes, ik heb het ook inderdaad! Moest het wel aanzetten rechtsonder op de kaart.
Ben er wel blij mee, hoop dat het blijft.. Nou mis ik eigenlijk alleen nog maar de audio uit de premium uitvoeringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
3DDude schreef op zondag 5 januari 2020 @ 17:43:

Note: Steamlink controller - werkt niet dus.
+ @BlakHawk
+ @3DDude
https://www.aliexpress.com/item/32953765676.html?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ridmaur
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-05 19:23
incomer schreef op zondag 5 januari 2020 @ 18:10:
[...]

En twee partities aangemaakt: een partitie voor dashcam en sentry, getiteld TESLA met daarin folder getiteld TeslaCam, en een partitie voor muziek, getiteld MUSIC. Weet niet of dat een vereiste is, maar zo heb ik mijn SSD ingericht en dan zie ik USB menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterOceanis
incomer schreef op zondag 5 januari 2020 @ 18:10:
[...]

Ja, USB-stick van 32GB in fat32. Werkt wel voor Sentry, met TeslaCam-folder erop. Maar zonder TeslaCam-map en met muziek erop verandert er in mijn Muziek-menu niets. Er lijkt trouwens in het rijtje ook wel geen ruimte meer voor nog een USB-knop. Daarom was ik zo benieuwd naar een foto van een ander scherm met
Spotify, TuneIn en ook USB er bij. Zou TuneIn ook wel kunnen missen trouwens, en Karaoke al helemaal. Iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Stef87 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 18:15:
@GrooV Sölden staat vol met (Tesla) laadplekken...? Kijk maar in bijv Chargemap.

Wij zoeken wen hotel vaak uit obv beschikbare laders: ik zie 5-7hotels met Tesla destination chargers.
Allemaal destination chargers van Tesla op prive terrein, geen publieke plekken dus en ons appartement heeft geen destination charger

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PieterOceanis schreef op zondag 5 januari 2020 @ 18:52:
[...]

Ja, USB-stick van 32GB in fat32. Werkt wel voor Sentry, met TeslaCam-folder erop. Maar zonder TeslaCam-map en met muziek erop verandert er in mijn Muziek-menu niets. Er lijkt trouwens in het rijtje ook wel geen ruimte meer voor nog een USB-knop. Daarom was ik zo benieuwd naar een foto van een ander scherm met
Spotify, TuneIn en ook USB er bij. Zou TuneIn ook wel kunnen missen trouwens, en Karaoke al helemaal. Iemand nog tips?
En met twee partities lukt het ook niet? Ik heb 1 partitie voor Sentry en 1 voor music. Dat is volgens mij ook de supported set up. Dan komt er rechts naast Tunein een USB icoontje bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarf70
thewizard2006 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 15:00:
[...]

Hoe heb jij het met laden gedaan? Moet je nog een speciale laadpas ergens aanvragen of apps installeren (of kabels hebben?). Heb zelf een druppel van Friesland Lease. Moet nog wel even uitzoeken hoe ver ik daar mee kom. Denk dat die alleen in NL geldig is namelijk. Dus dan moet ik een alternatieve manier vinden als ik niet alleen via SuC ga.

Edit: Als ik je goed begrijp heb je alleen via Tesla SuC gereden dus.
Klopt, alleen geladen met Tesla SuC. De eerste 1500 km waren gratis, daarna komen er kosten. In je Tesla account kun je onder geschiedenis naar je laadkosten kijken, en zoals gezegd staat er bij mijn eerste sessies 0,00. De overige laadsessies kosten tussen de 10 en 20 euro (80% per keer ongeveer), hoe ik dat moet gaan verrekenen moet ik nog uitvogelen met mijn LM. Er wordt gevraagd om een credit card, maar ik ga daar niet mijn privé kaartgegevens invullen. Ik heb ook eens gelezen dat als er niet betaald wordt, dat de verrekening dan plaatsvinden bij je eerstvolgende bezoek aan een Tesla servicecenter. Maar ik kan dat nu nog niet nagaan of dat klopt. Morgen maar eens mijn LM contacten

Pagina: 1 ... 6 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: