Volgens mij zitten die gaatjes er standaard in...joblamie schreef op maandag 3 april 2023 @ 22:15:
Vocht in de achterlichten zie je echt bij ontiegelijk veel Tesla’s. Soms boren ze een klein gaatje voor extra ventilatie. Bij mijn M3 is destijds het licht vervangen aan huis door een Tesla ranger, nadat ik had aangegeven dat het na maanden nog steeds niet was weggetrokken.
Ik lees nu over de gratis supercharger kilometers die mensen met levering tussen 25 en 31 maart hebben gekregen. Baal wel een beetje dat ik die met een levering op 23 maart misloop, zeker aangezien ik bij het maken van de afspraak ook de keus had voor levering op de 25e. Zijn er al mensen die geprobeerd hebben om te bellen of ze toch ook de gratis reward kunnen krijgen?
Verder erg happy met de Y en het electrisch rijden. Aanstaande vrijdag wel al even een service afspraak staan ivm lichte fluittoon bij achterklep bij veel wind vanuit bepaalde richting, een rammeltje die ik soms hoor en een mini lakschade bij levering. Vocht in de achterlichten zag ik ook gisteren. Zal het ook benoemen bij de service afspraak al zullen ze er waarschijnlijk geen Lexus kwaliteitsstandaarden op nahouden die ik gewend was. Krijg je overigens standaard vervangend vervoer bij een (garantie) servicebeurt?
Verder erg happy met de Y en het electrisch rijden. Aanstaande vrijdag wel al even een service afspraak staan ivm lichte fluittoon bij achterklep bij veel wind vanuit bepaalde richting, een rammeltje die ik soms hoor en een mini lakschade bij levering. Vocht in de achterlichten zag ik ook gisteren. Zal het ook benoemen bij de service afspraak al zullen ze er waarschijnlijk geen Lexus kwaliteitsstandaarden op nahouden die ik gewend was. Krijg je overigens standaard vervangend vervoer bij een (garantie) servicebeurt?
Mijn probleem met het automatisch uit gaan van het knipperlicht is dat het het ook doet als je op de uitrit gaat. Officieel is het zo dat je het knipperlicht pas uit mag doen bij einde blokmarkering, maar het gaat al ver daarvoor uit.Maasluip schreef op maandag 3 april 2023 @ 12:55:
Ja 3x vind ik ook net 1 of 2x te weinig. Jammer dat je dat dan weer niet kun instellen.
Probleem is dat het uitgaan nu volgens mij ook afhankelijk is van hoe ver je aan het stuur draait. Als je een rotonde wat rechter over kunt rijden dan gaat het knipperlicht niet meer uit.
Ik zal er eens wat langer mee rijden, misschien raak ik er aan gewend.
Dat is wat je in de rijlessen leert als fatsoenlijk weggedrag, maar de wet zegt er niet meer over dan dat je het moet gebruiken als je van richting verandert. Zodra je naar de rijstrook voor afslaamd verkeer hebt verplaatst hoor je daar te blijven en mag je richtingaanwijzer uit.MoonRaven schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 02:43:
[...]
Mijn probleem met het automatisch uit gaan van het knipperlicht is dat het het ook doet als je op de uitrit gaat. Officieel is het zo dat je het knipperlicht pas uit mag doen bij einde blokmarkering, maar het gaat al ver daarvoor uit.
Zie ook https://verkeersregels.vv...dstuk-ii/ss-24/artikel-55
je mag zelfs je arm gebruiken om het uitzonderlijke geval je knipperlicht het ineens niet meer doet, haha.
[ Voor 12% gewijzigd door Caelorum op 04-04-2023 07:52 ]
Dat ja. En je kunt het knipperlicht ook niet te vroeg aanzetten want dan gaat het uit voordat de auto de oprit opstuurt.MoonRaven schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 02:43:
[...]
Mijn probleem met het automatisch uit gaan van het knipperlicht is dat het het ook doet als je op de uitrit gaat. Officieel is het zo dat je het knipperlicht pas uit mag doen bij einde blokmarkering, maar het gaat al ver daarvoor uit.
Ik moet het knipperlicht soms wel 3x aanzetten. En dat is helemaal doordrukken en nog zet hij het automatisch uit.
Signatures zijn voor boomers.
Had ik ook verwacht, maar blijkt in de praktijk geen probleem. De mat buigt gewoon makkelijk mee. De matten zijn redelijk dun en licht, toch vallen ze heel mooi vlak. Wat ik wel mis bij 2befair is iets tegen de achterbank, zoals jij dat wel hebt. Bij onze vorige auto kreeg dat deel behoorlijk wat te lijden.Sanny1987 schreef op maandag 3 april 2023 @ 22:03:
[...]
Nadeel van die (vind ik), is dat de kofferbakmat 1 stug deel is, waardoor je niet makkelijk bij de achterste subtunk komt.
Wederom prijsverlagingen verwacht in Amerika en China gaat het gerucht volgens Teslarati. Benieuwd wat de nieuwe prijzen gaan worden en hoe snel ze hier weer naar beneden gaan. Zal nog wel voor het einde Q2 zijn.
Denyo schreef op maandag 3 april 2023 @ 22:00:
Zag vanmiddag helaas wat condens in alle achterlicht units, wat zijn de ervaringen hiermee? Service bij Tesla erin zetten?
Als het zoals de foto van sannieboy is dan zou ik echt gewoon zo laten. Ik heb ook zo'n soortgelijk, maar alleen als ik de auto was. Daarna verdwijnt ie vanzelf. En het is zo minimaal en zolang het niet erger wordt, gewoon prima lijkt me.Dj-sannieboy schreef op maandag 3 april 2023 @ 22:02:
[...]
Idem hier. Vocht in beide units. Volgens de handleiding is dit “normaal”. Ik moet nog een serviceverzoek indienen voor andere zaken, ga het er zeker bij vermelden.
[Afbeelding]
Life is too short to drive boring cars
Moet zijn, zie je bij alle auto'sjoblamie schreef op maandag 3 april 2023 @ 22:15:
Vocht in de achterlichten zie je echt bij ontiegelijk veel Tesla’s. Soms boren ze een klein gaatje voor extra ventilatie. Bij mijn M3 is destijds het licht vervangen aan huis door een Tesla ranger, nadat ik had aangegeven dat het na maanden nog steeds niet was weggetrokken.
Ik rij nu met een Mercedes, daar staat in de winter dagelijks vocht in. Hiervoor een Audi , knal hetzelfde.
De fabrikanten voorzien een klein gaatje waarin het vocht kan ontsnappen.
In het begin mistte ik hem ook, vooral als ik aan de passagierskant zat. Maargoed, alles went zeg maar. Behalve als mijn vrouw een beetje een sportieve bocht neem en ik bijna bij haar op schoot schuif.mexxer schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:11:
[...]
Dat gaan we dan maar uit ons hoofd zetten
Thanks voor je inzicht in deze…
Zelf in het arme Limburg zie je ze nu overal rijdenTaro schreef op zondag 2 april 2023 @ 19:00:
Netjes, maar dat het er heel veel waren wisten wij al
[Twitter]
Uiteraard vooral Model 3 & Y:
[Afbeelding]
Dat werkte hier net alleen als hij van slot is maar deur dicht > frunk dicht = auto op slot.The_MAN schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:55:
[...]
Laadpoort openen kan ook gewoon door erop te drukken (in ieder geval bij de MY).
Ik rijd de Model 3 inmiddels ruim een week en wil toch even kort de balans opmaken:
Het is een prima wagen met goede stoelen voorin en voldoende instel mogelijkheden voor de stoelen.
Het rijgedrag is goed, zwaartepunt ligt goed laag en bochten zijn echt prima. Wel een vrij grote draaicirkel maar straatje keren kan natuurlijk gewoon.
Kofferbak is groot maar de opening (zoals velen al opmerken) geeft zijn beperkingen. Voor nu ging dat met 3 kinderen in mijn geval prima.
De achterbank is wel wat krap. De jongste zit echt nog in een volle kinderstoel en de middelste in een verhogertje maar de oudste klaagt dat hij helemaal knijp in het midden zit. Beenruimte is voor allemaal ruim voldoende en de middelste mag ook bijna uit zijn verhogertje dus dan is dit opgelost.
Mijn Model 3 heeft 1 kleine panel gap aan de linkervoorzijde en de voetenruimte aan de bestuurderskant kraakt behoorlijk en krijg ik ook niet verholpen. Het gekraak in de armsteun aan de bestuurdersportier heb ik met een klap opgelost en is niet terug gekomen.
Zicht door het achteruit is beperkt maar heb ik mij nog niet aan gestoord.
Mijn auto heeft geen EAP of FSD maar de gewone TACC en Autopilot(?) doen op zich wat je ervan mag verwachten. Op dat vlak lopen ze naar mijn idee niet voor op de concurrentie. Deze auto doet niets extra's of beter tov mijn Audi bijvoorbeeld, wellicht dat dat met FSD anders is. Wat hij wel extra doet is vooral veel geluid maken en dan heb ik het al in Joe mode. Ook is hij zenuwachtig in files onder de 10km/h (maar dat is mogelijk met een software update verholpen) en verder is hij behoorlijk conservatief. Zo conservatief zelfs dat ik mij af en toe wel irriteer.
Ik mis daarnaast een aantal functionaliteiten die mijn inziens de rijbeleving nog beter zouden maken want ook na een week en 1500km mis ik ze nog steeds en heb ik dagelijks usecases die het gemis rechtvaardigen
.
Gewoon een cancel en resume voor je (T)ACC. Ik moet echt onnodig vaak die rechterpook bedienen of mijn pedaal(en). Ik moet voor op of afritten vaak even snelheid minderen of loslaten of wagens die plots naar links of rechts komen om vervolgens weer op de ingestelde snelheid verder te willen gaan.
Mijn linkerhand is daarnaast altijd aan het stuur en mijn rechter niet altijd.
Invloed uitoefenen op de regeneratie. Zoals ik al eerder aangaf met voorbeelden. Er zijn gewoon situaties waarin ik dit wenselijk vindt en zeker voor Tesla moet dit een koud kunstje zijn al zijn de knoppen natuurlijk beperkt op het stuur. Dat mag van mij ook wel anders. Hoeven er geen 10 te worden maar dit is wel de andere kant. Daarnaast is mij niet altijd exact duidelijk welke functie nu bediend wordt met de knoppen. De linker lijkt altijd volume en vorige of volgende te doen maar ook de interface maakt geen onderscheid tussen actieve of geselecteerde schermen of niet.
Verder zijn het vooral UI/UX ervaringen die mij toch wat tegenvallen voor een software bedrijf.
Schermen die niet blijven staan terwijl ze wel die indicatie wekken dat dat kan bijvoorbeeld. (minispeler audio, of Spotify op half scherm zetten).
Gister kwam ik door toevallig van links naar rechts te vegen over de temp instellingen opeens een klein mini schermpje tevoorschijn voor de bediening van ventilatie en stoel verwarming bijvoorbeeld. Dat scherm is groot zat, waarom niet blijvend in beeld, nu krijg je voor de simpele instellingen een beeldvullend scherm en veeg of klik je die halve auto door. (De auto instellingen vond ik niet goed werken dus wil ik het manueel bepalen, dat is ook in mijn Audi af en toe het geval trouwens).
En die ruitenwissers, tja, genoeg over gezegd denk ik maar ik heb ze op 4 ritten aan gehad maar op 2 ritten waren ze maar echt nodig
. Ook tijdens (T)ACC niet te beinvloeden, ook irritant.
Laadpoort ontgrendeling, bizar dat dit zo omslachtig moet. Als de auto vol is, niet laad en ik open de auto waarom ontgrendeld die poort dan niet.
Wellicht val ik met sommige punten in herhaling ,excuus dan daarvoor. Dat het op te lossen is met eventueel SEXY buttons begrijp ik maar dat is natuurlijk een beetje de omgekeerde wereld. Dit zijn geen exotische zaken en moeten wat mij betreft in de auto gewoon te regelen zijn al kan je maar eigenwijs je eigen instellingen kiezen ervoor, desnoods met een warning dat je dom bent Elon Musk kennende
, zeker als software bedrijf.
Bevalt de auto mij en zou ik hem iemand aanraden?
Ja, al zou ik dan adviseren naar de Model Y te kijken. Die geeft wat mij betreft een betere prijs/prestatie verhouding omdat sommige ongemakken daarin zijn weggenomen. Afgelopen zaterdag in eentje gezeten. De achterbank is beter, je hebt een hogere zit (heerlijk) een beter bruikbare kofferbak en nog meer ruimte en ook prima prestaties.
Wat Tesla heeft neergezet is knap, zeker voor de huidige prijzen en elk merk heeft wel voor en nadelen. Ik merk dat ik zelf toch beter gedij met iets meer knopjes of vrijheid en logischere vaste interface en ik mis zeker de hogere zit.
Is het verder een prima auto om te rijden? Jazeker, al is het ook omdat er in deze prijs klasse eigenlijk geen beter alternatief is op accu en range gebied en functionaliteit met deze rij eigenschappen.
Speelt budget iets minder een rol dan zijn er in mijn ogen wel degelijk goede alternatieven.
Ik heb hem nog een goede 1,5 week en stap vooralsnog gewoon met plezier in
.
Het is een prima wagen met goede stoelen voorin en voldoende instel mogelijkheden voor de stoelen.
Het rijgedrag is goed, zwaartepunt ligt goed laag en bochten zijn echt prima. Wel een vrij grote draaicirkel maar straatje keren kan natuurlijk gewoon.
Kofferbak is groot maar de opening (zoals velen al opmerken) geeft zijn beperkingen. Voor nu ging dat met 3 kinderen in mijn geval prima.
De achterbank is wel wat krap. De jongste zit echt nog in een volle kinderstoel en de middelste in een verhogertje maar de oudste klaagt dat hij helemaal knijp in het midden zit. Beenruimte is voor allemaal ruim voldoende en de middelste mag ook bijna uit zijn verhogertje dus dan is dit opgelost.
Mijn Model 3 heeft 1 kleine panel gap aan de linkervoorzijde en de voetenruimte aan de bestuurderskant kraakt behoorlijk en krijg ik ook niet verholpen. Het gekraak in de armsteun aan de bestuurdersportier heb ik met een klap opgelost en is niet terug gekomen.
Mijn auto heeft geen EAP of FSD maar de gewone TACC en Autopilot(?) doen op zich wat je ervan mag verwachten. Op dat vlak lopen ze naar mijn idee niet voor op de concurrentie. Deze auto doet niets extra's of beter tov mijn Audi bijvoorbeeld, wellicht dat dat met FSD anders is. Wat hij wel extra doet is vooral veel geluid maken en dan heb ik het al in Joe mode. Ook is hij zenuwachtig in files onder de 10km/h (maar dat is mogelijk met een software update verholpen) en verder is hij behoorlijk conservatief. Zo conservatief zelfs dat ik mij af en toe wel irriteer.
Ik mis daarnaast een aantal functionaliteiten die mijn inziens de rijbeleving nog beter zouden maken want ook na een week en 1500km mis ik ze nog steeds en heb ik dagelijks usecases die het gemis rechtvaardigen
Gewoon een cancel en resume voor je (T)ACC. Ik moet echt onnodig vaak die rechterpook bedienen of mijn pedaal(en). Ik moet voor op of afritten vaak even snelheid minderen of loslaten of wagens die plots naar links of rechts komen om vervolgens weer op de ingestelde snelheid verder te willen gaan.
Invloed uitoefenen op de regeneratie. Zoals ik al eerder aangaf met voorbeelden. Er zijn gewoon situaties waarin ik dit wenselijk vindt en zeker voor Tesla moet dit een koud kunstje zijn al zijn de knoppen natuurlijk beperkt op het stuur. Dat mag van mij ook wel anders. Hoeven er geen 10 te worden maar dit is wel de andere kant. Daarnaast is mij niet altijd exact duidelijk welke functie nu bediend wordt met de knoppen. De linker lijkt altijd volume en vorige of volgende te doen maar ook de interface maakt geen onderscheid tussen actieve of geselecteerde schermen of niet.
Verder zijn het vooral UI/UX ervaringen die mij toch wat tegenvallen voor een software bedrijf.
Schermen die niet blijven staan terwijl ze wel die indicatie wekken dat dat kan bijvoorbeeld. (minispeler audio, of Spotify op half scherm zetten).
Gister kwam ik door toevallig van links naar rechts te vegen over de temp instellingen opeens een klein mini schermpje tevoorschijn voor de bediening van ventilatie en stoel verwarming bijvoorbeeld. Dat scherm is groot zat, waarom niet blijvend in beeld, nu krijg je voor de simpele instellingen een beeldvullend scherm en veeg of klik je die halve auto door. (De auto instellingen vond ik niet goed werken dus wil ik het manueel bepalen, dat is ook in mijn Audi af en toe het geval trouwens).
En die ruitenwissers, tja, genoeg over gezegd denk ik maar ik heb ze op 4 ritten aan gehad maar op 2 ritten waren ze maar echt nodig
Laadpoort ontgrendeling, bizar dat dit zo omslachtig moet. Als de auto vol is, niet laad en ik open de auto waarom ontgrendeld die poort dan niet.
Wellicht val ik met sommige punten in herhaling ,excuus dan daarvoor. Dat het op te lossen is met eventueel SEXY buttons begrijp ik maar dat is natuurlijk een beetje de omgekeerde wereld. Dit zijn geen exotische zaken en moeten wat mij betreft in de auto gewoon te regelen zijn al kan je maar eigenwijs je eigen instellingen kiezen ervoor, desnoods met een warning dat je dom bent Elon Musk kennende
Ja, al zou ik dan adviseren naar de Model Y te kijken. Die geeft wat mij betreft een betere prijs/prestatie verhouding omdat sommige ongemakken daarin zijn weggenomen. Afgelopen zaterdag in eentje gezeten. De achterbank is beter, je hebt een hogere zit (heerlijk) een beter bruikbare kofferbak en nog meer ruimte en ook prima prestaties.
Wat Tesla heeft neergezet is knap, zeker voor de huidige prijzen en elk merk heeft wel voor en nadelen. Ik merk dat ik zelf toch beter gedij met iets meer knopjes of vrijheid en logischere vaste interface en ik mis zeker de hogere zit.
Is het verder een prima auto om te rijden? Jazeker, al is het ook omdat er in deze prijs klasse eigenlijk geen beter alternatief is op accu en range gebied en functionaliteit met deze rij eigenschappen.
Speelt budget iets minder een rol dan zijn er in mijn ogen wel degelijk goede alternatieven.
Ik heb hem nog een goede 1,5 week en stap vooralsnog gewoon met plezier in
Nee, heb die les blijkbaar gemist! Niet iedereen rijdt hetzelfde, dat is duidelijk.bilgy_no1 schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:54:
[...]
Als je naar links over de belijning moet om "om de auto voor je" heen te kijken, dan rijd je er te dicht achterop... Hebben ze je dat niet verteld toen je je BMW rijbewijs moest inleveren omdat je een gewone mensen auto ging rijden?🙊🙊🙊🙊🙊
Je kan TACC zo instellen dat ie de snelheid pakt die je mag rijden op de weg waar je rijd + marge die je ingesteld hebt (dat is eigenlijk equivalent aan de resume) of de huidige snelheid. Als je 'm op huidige snelheid instelt kan je altijd het rechterpookje even naar beneden houden waardoor de maximum snelheid die je mag rijden wordt ingesteld + de ingestelde marge. Cancelen kan door het pookje kort omhoog te duwen, zowel met TACC als met autosteer.GeeMoney schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:28:
Ik rijd de Model 3 inmiddels ruim een week en wil toch even kort de balans opmaken:
Door het gas iets meer of minder los te laten oefen je al invloed uit op de regeneratie. Als je altijd vol los laat zal die ook met volledig beschikbare regeneratie remmen. Het lastige is dat door kou of vollere batterij de regeneratie wat minder kan zijn waardoor je zelf moet remmen. Er is in het verleden een software update uitgekomen dat de auto zelf het rempedaal bedient om ook met minder regeneratie dezelfde ervaring te hebben maar die is niet actief in NL (geen idee overigens of dat in andere landen ook echt actief is).Invloed uitoefenen op de regeneratie. Zoals ik al eerder aangaf met voorbeelden. Er zijn gewoon situaties waarin ik dit wenselijk vindt en zeker voor Tesla moet dit een koud kunstje zijn al zijn de knoppen natuurlijk beperkt op het stuur.
De minispeler kan gewoon blijven staan links onderin. Je kan 'm naar beneden swipen en dan verschijnt er een extra icoontje in de balk om 'm terug te halen.Verder zijn het vooral UI/UX ervaringen die mij toch wat tegenvallen voor een software bedrijf.
Dit is (voor zover ik weet) afhankelijk van de laadpaal waar die aanhangt. Mijn ervaring is dat als ik de tag voor de laadpaal houd en de kabel ontgrendelt aan de laadpaal kant, deze ook wordt ontgrendelt aan de auto kant. Misschien dat het bij de supercharger wel werkt zoals jij beschrijft.Laadpoort ontgrendeling, bizar dat dit zo omslachtig moet. Als de auto vol is, niet laad en ik open de auto waarom ontgrendeld die poort dan niet.
Misschien eens eens een middagje in de auto doorbrengen met de handleiding erbij en alles even doorlopen en proberen? Het is qua bediening een hele andere ervaring dan een "normale" auto. En bepaalde zaken zijn geautomatiseerd waardoor er vanut gegaan wordt dat sommige zaken minder bereikbaar hoeven te zijn. Of die automatisering dan altijd goed werkt is een andere discussie.
Wij rijden nu ruim 1 maand in een Model 3 (begin 2022) en merken dat er vaak na zeg 3 kwartier er in eens koude lucht van onderuit ingeblazen wordt. Het verschil met de aangename temperatuur in de wagen is dan best fors en het voelt ook gewoon koud aan. Uiteraard is er niets aan de temperatuurinstellingen gewijzigd, maar het treedt wel redelijk consequent op.
iemand dezelfde ervaring of advies wat we hier tegen kunnen doen?
iemand dezelfde ervaring of advies wat we hier tegen kunnen doen?
Dit geeft andere nog irritantere problemen doordat hij er vaak naast zit. Dit had ik na een uur al direct uitgeschakeld.Myrdhin schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:02:
[...]
Je kan TACC zo instellen dat ie de snelheid pakt die je mag rijden op de weg waar je rijd + marge die je ingesteld hebt of de huidige snelheid. Als je 'm op huidige snelheid instelt kan je altijd het rechterpookje even naar beneden houden waardoor de maximum snelheid die je mag rijden wordt ingesteld + de ingestelde marge.
Dit werkt niet als je op TACC rijdt en hem daarvan afhalen krijg ik alleen voor elkaar door de rem of pook te gebruiken?Door het gas iets meer of minder los te laten oefen je al invloed uit op de regeneratie. Als je altijd vol los laat zal die ook met volledig beschikbare regeneratie remmen. Het lastige is dat door kou of vollere batterij de regeneratie wat minder kan zijn waardoor je zelf moet remmen. Er is in het verleden een software update uitgekomen dat de auto zelf het rempedaal bedient om ook met minder regeneratie dezelfde ervaring te hebben maar die is niet actief in NL (geen idee overigens of dat in andere landen ook echt actief is).
Vandaar dat een simpele cancel/resume knop dit allemaal op zou lossen.
Ik wil dat hij blijft staan inclusief album cover en volgende nummers die zichtbaar zijn of favorieten, dit kan niet.De minispeler kan gewoon blijven staan links onderin. Je kan 'm naar beneden swipen en dan verschijnt er een extra icoontje in de balk om 'm terug te halen.
Al lijkt de slider dit wel te impliceren maar het is echter kortstondig.
Als je dus een handleiding nodig hebt zijn zaken dus niet intuïtief, daarnaast kan het wijzigen met elke software update..Dit is (voor zover ik weet) afhankelijk van de laadpaal waar die aanhangt. Mijn ervaring is dat als ik de tag voor de laadpaal houd en de kabel ontgrendelt aan de laadpaal kant, deze ook wordt ontgrendelt aan de auto kant. Misschien dat het bij de supercharger wel werkt zoals jij beschrijft.
Misschien eens eens een middagje in de auto doorbrengen met de handleiding erbij en alles even doorlopen en proberen? Het is qua bediening een hele andere ervaring dan een "normale" auto. En bepaalde zaken zijn geautomatiseerd waardoor er vanut gegaan wordt dat sommige zaken minder bereikbaar hoeven te zijn. Of die automatisering dan altijd goed werkt is een andere discussie.
Dat je de handleiding raadpleegt voor geavanceerdere functies of automatisering en diepere instellingen prima.
Heeft Teslarati het vaak bij het juiste eind?Sunri5e schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 08:13:
Wederom prijsverlagingen verwacht in Amerika en China gaat het gerucht volgens Teslarati. Benieuwd wat de nieuwe prijzen gaan worden en hoe snel ze hier weer naar beneden gaan. Zal nog wel voor het einde Q2 zijn.
Als de Y dan wel binnen de subside regeling valt(cataloguswaarde) gaat het wel heel hard.
Linker knop is volume (indrukken is mute) en vorige/volgende afspelen, rechter is snelheid en cruiscontrol volgafstand en indrukken voor voicecontrol.GeeMoney schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:28:
Daarnaast is mij niet altijd exact duidelijk welke functie nu bediend wordt met de knoppen. De linker lijkt altijd volume en vorige of volgende te doen maar ook de interface maakt geen onderscheid tussen actieve of geselecteerde schermen of niet.
Behalve als je stuur, spiegels of lampen aan het instellen bent, dan doen ze dat.
De ervaringen daarmee zijn wisselend. Ik heb er weinig problemen mee en rij voornamelijk op TACC.GeeMoney schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:08:
Dit geeft andere nog irritantere problemen doordat hij er vaak naast zit. Dit had ik na een uur al direct uitgeschakeld.
Zo'n knop is er niet. De cancel doe je met het pookje. Dat jij jouw hand daar meestal niet aan het stuur hebt staat er los van. Als het een knop was geweest die rechts zat had je nog steeds een probleem.Dit werkt niet als je op TACC rijdt en hem daarvan afhalen krijg ik alleen voor elkaar door de rem of pook te gebruiken?
Als je op TACC of autosteer rijdt wordt overigens het rempedaal wel bedient als regeneratie niet voldoende is. Als je dat te hard vindt gaan kan je nog spelen met de afstand instelling. Op 2 gaat het allemaal vrij ruw, een hogeren instelling van 3 a 4 maakt het allemaal wat soepeler.
Helaas is dat niet mogelijk nee. Persoonlijk snap ik dat ook niet zo goed, je bent aan het rijden, niet aan het opletten welke nummers er voorbij komen. Al die afleiding is eigenlijk niet nodig, wellicht dat het daarom ook niet erin zit. Maar dat is mijn persoonlijke mening, als jij het anders wilt, prima!Ik wil dat hij blijft staan inclusief album cover en volgende nummers die zichtbaar zijn of favorieten, dit kan niet.
Misschien dat de nieuwe interface die in de nieuwe Model S en Model Y zit wel die functionaliteit biedt (je kan daar wat meer schuiven met de schermen van applicaties) en dat ooit nog eens bij de Model 3 en Model Y erin komt.
Het is een compleet andere beleving dan in "normale" auto's. Logisch dat je dan sneller even de handleiding erbij pakt. Ook voor je eigen veiligheid is het verdomd handig om te weten hoe de auto reageert in bepaalde situaties i.p.v. het gewoon maar af te wachten. Maar ook hier veschillen we blijkbaar van mening. Ik zoek dingen liever van te voren een beetje uit i.p.v. maar zien waar ik uitkom. Zeker als het om een nieuwe ervaring gaat en bepaalde zaken op een andere plek zitten (denk bijvoorbeeld aan de ruitenwissers die meestal rechts zitten maar bij de Tesla links).Als je dus een handleiding nodig hebt zijn zaken dus niet intuïtief, daarnaast kan het wijzigen met elke software update..
Dat je de handleiding raadpleegt voor geavanceerdere functies of automatisering en diepere instellingen prima.
En juist vanwege de software updates zit de handleiding ook ingeabkken in de software en kan je 'm raadplegen via het scherm
[ Voor 3% gewijzigd door Myrdhin op 04-04-2023 11:23 ]
Ik mis een cancel/resume ook wel enorm. Maar er is hier wel nog een nadeel ivm regeneratie.GeeMoney schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:08:
[...]
Dit werkt niet als je op TACC rijdt en hem daarvan afhalen krijg ik alleen voor elkaar door de rem of pook te gebruiken?
Cancel houdt in dat de regen maximaal werkt. Terwijl bij een ICE is dat enkel wat uitbollen.
Dus wil je wat uitbollen, dan moet je nog steeds je voet op het gaspedaal houden.
Cancel is rechter pookje omhoog (wat het bij veel andere auto's die ik rij ook is - of naar je toe, of een knopje)this schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:25:
[...]
Ik mis een cancel/resume ook wel enorm. Maar er is hier wel nog een nadeel ivm regeneratie.
Cancel houdt in dat de regen maximaal werkt. Terwijl bij een ICE is dat enkel wat uitbollen.
Dus wil je wat uitbollen, dan moet je nog steeds je voet op het gaspedaal houden.
Resume werkt helaas niet echt inderdaad
[ Voor 12% gewijzigd door JohanB op 04-04-2023 11:29 ]
Vraag mij altijd af waarom Tesla een softwarebedrijf is. Tesla bouwt auto's, dat ze software goed onder de knie hebben, dus niet alleen UX/UI, maar gewoon de hele keten (software afgestemd op hardware, connectiviteit, fleet management, updates etc.) betekent i.m.o. niet dat ze een softwarebedrijf zijn.GeeMoney schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:28:
Ik mis daarnaast een aantal functionaliteiten die mijn inziens de rijbeleving nog beter zouden maken want ook na een week en 1500km mis ik ze nog steeds en heb ik dagelijks usecases die het gemis rechtvaardigen.
En die ruitenwissers, tja, genoeg over gezegd denk ik maar ik heb ze op 4 ritten aan gehad maar op 2 ritten waren ze maar echt nodig. Ook tijdens (T)ACC niet te beinvloeden, ook irritant.
Wellicht val ik met sommige punten in herhaling ,excuus dan daarvoor. Dat het op te lossen is met eventueel SEXY buttons begrijp ik maar dat is natuurlijk een beetje de omgekeerde wereld. Dit zijn geen exotische zaken en moeten wat mij betreft in de auto gewoon te regelen zijn al kan je maar eigenwijs je eigen instellingen kiezen ervoor, desnoods met een warning dat je dom bent Elon Musk kennende, zeker als software bedrijf.
Ik heb hem nog een goede 1,5 week en stap vooralsnog gewoon met plezier in.
Wacht volgens mij kan dit toch gewoon? Zal straks even proberen en foto posten.GeeMoney schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:08:
Ik wil dat hij blijft staan inclusief album cover en volgende nummers die zichtbaar zijn of favorieten, dit kan niet.
Life is too short to drive boring cars
Dat kan zeker, ik zie altijd staan welk nummer/radio station ik afspeelSirLct schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:19:
[...]
Wacht volgens mij kan dit toch gewoon? Zal straks even proberen en foto posten.
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Komt door (duh;)) Elon. Tesla is geld waard vanwege AI, zonder AI is het bedrijf niks waard, vindt hij. Dus zijn doel is niet auto’s bouwen, dat zijn slechts “vessels for his software”.STIMPPYYY schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:16:
[...]
Vraag mij altijd af waarom Tesla een softwarebedrijf is. Tesla bouwt auto's, dat ze software goed onder de knie hebben, dus niet alleen UX/UI, maar gewoon de hele keten (software afgestemd op hardware, connectiviteit, fleet management, updates etc.) betekent i.m.o. niet dat ze een softwarebedrijf zijn.
Op de investor day vertelde hij tevens dat het werk wat in die robot gestopt wordt (wat is zijn naam ook alweer, die humanoid robot met FSD a grote software) ernstig wordt onderschat en momenteel misschien wel het belangrijkste is waaraan ze werken.
Dus ja, daarom vindt hij het een software bedrijf.
En toch zegt Elon Musk zelf dit:
"Tesla’s Long-Term Competitive Advantage Will Be Manufacturing"
"Tesla’s Long-Term Competitive Advantage Will Be Manufacturing"
Model 3
Dat kan totdat er een actie plaats vindt van de sensoren of je knipper. (Het scherm met je autootje, als daar iets op gebeurd verdwijnt het weer)SirLct schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:19:
[...]
Wacht volgens mij kan dit toch gewoon? Zal straks even proberen en foto posten.
@DennusB trek die mini speler maar eens omhoog. Ik wil bijvoorbeeld dat dat blijft staan in zijn geheel. Dat is kortstondig.
@Myrdhin als je schermen afleiding vindt dan ben je bij Tesla niet bij het juiste merk denk ik
Het gaat erom wat ze ermee doen, dat is gewoon niet altijd even logisch of zinvol naar mijn mening. Als je die schermpjes omhoog kan trekken dan zouden ze ook moeten kunnen blijven staan. Die hele rechterkant van je scherm is nu eigenlijk puur navigatie. Ik weet niet hoeveel zicht jij op je kaart nodig hebt maar ik vind het een beetje zonde. Vooral als je daardoor voor al het andere namelijk flink moet vegen of zoeken terwijl de basis functies makkelijk op het scherm passen.
[ Voor 55% gewijzigd door GeeMoney op 04-04-2023 17:27 ]
Zelfs met handleiding snapte ik sommige functies van mijn Lynk & Co nog niet...GeeMoney schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:08:
[...]
Als je dus een handleiding nodig hebt zijn zaken dus niet intuïtief, daarnaast kan het wijzigen met elke software update..
Welke auto ken jij die geen handleiding nodig heeft om softwarematig helemaal te doorgronden? Een van de krachten van de Tesla is juist dat het bijna 'apple-esque' werkt.
Ik heb afgelopen vrijdag mijn schoonvader (67) geholpen bij het afhalen van zijn Tesla Model Y AWD. Hij vond het nogal spannend met dat scherm en al die software. Maar in de auto ging hij na een klein beetje hulp eigenlijk gewoon uit zichzelf aan de gang met alle settings etc. Dat is toch best knap als je dat als auto-bouwer voor elkaar krijgt wanneer je zo een nieuw type systeem introduceert.
Ik snap overigens je overige kritiek-punten deels wel. Maar tegelijkertijd zijn er in alle andere auto's waar ik ook ervaring mee heb vergelijkbare punten die beter zouden kunnen - de perfecte auto bestaat niet. Daarnaast zeg je het al zelf: eigenlijk zou voor jouw situatie een Model Y beter zijn, dan zou je al een betere match hebben (ik heb daarom ook een Model Y genomen
In resumé, de Tesla scoort absoluut niet op elk vlak een 10, soms zelfs een zesje. Maar als je alle scores bij elkaar optelt is er - zeker in de Model Y klasse - geen echt goed alternatief.
Eens hoor, daarom sluit ik mijn betoog daarmee ook afRequiem19 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:56:
[...]
Zelfs met handleiding snapte ik sommige functies van mijn Lynk & Co nog niet...
Welke auto ken jij die geen handleiding nodig heeft om softwarematig helemaal te doorgronden? Een van de krachten van de Tesla is juist dat het bijna 'apple-esque' werkt.
Ik heb afgelopen vrijdag mijn schoonvader (67) geholpen bij het afhalen van zijn Tesla Model Y AWD. Hij vond het nogal spannend met dat scherm en al die software. Maar in de auto ging hij na een klein beetje hulp eigenlijk gewoon uit zichzelf aan de gang met alle settings etc. Dat is toch best knap als je dat als auto-bouwer voor elkaar krijgt wanneer je zo een nieuw type systeem introduceert.
Ik snap overigens je overige kritiek-punten deels wel. Maar tegelijkertijd zijn er in alle andere auto's waar ik ook ervaring mee heb vergelijkbare punten die beter zouden kunnen - de perfecte auto bestaat niet. Daarnaast zeg je het al zelf: eigenlijk zou voor jouw situatie een Model Y beter zijn, dan zou je al een betere match hebben (ik heb daarom ook een Model Y genomen).
In resumé, de Tesla scoort absoluut niet op elk vlak een 10, soms zelfs een zesje. Maar als je alle scores bij elkaar optelt is er - zeker in de Model Y klasse - geen echt goed alternatief.
Er zijn ook zat goede punten zoals ik aangeef maar waar ik op zou verwachten dat ze uit zouden blinken valt het mij enigszins een beetje tegen. Nogmaals puur persoonlijk natuurlijk net als met elke auto eigenlijk
Dat heeft dan ook te maken met je verwachtingenGeeMoney schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:00:
[...]
Eens hoor, daarom sluit ik mijn betoog daarmee ook af.
Er zijn ook zat goede punten zoals ik aangeef maar waar ik op zou verwachten dat ze uit zouden blinken valt het mij enigszins een beetje tegen. Nogmaals puur persoonlijk natuurlijk net als met elke auto eigenlijk.
Autosteer bijvoorbeeld was een onderwerp waar Tesla 3-4 jaar geleden echt nog wel flink voorlag op de concurrentie. De concurrentie heeft dat nu ook naar een beter niveau gebracht, dus dat verschil is dan niet meer zo groot (/de concurrentie is soms misschien wel beter hierin).
Wat ik bijvoorbeeld echt fijn vindt van Tesla's UI is dat het systeem binnen een paar seconden vloeiend werkt, ipv 1 minuut moeten wachten totdat alles opgestart is
En dan die ruimteeeeee in de Model Y
Hij werkt wel vrij direct inderdaad al heb ik ook al 2x op een herstart moeten wachtenRequiem19 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:04:
[...]
Dat heeft dan ook te maken met je verwachtingen.
Autosteer bijvoorbeeld was een onderwerp waar Tesla 3-4 jaar geleden echt nog wel flink voorlag op de concurrentie. De concurrentie heeft dat nu ook naar een beter niveau gebracht, dus dat verschil is dan niet meer zo groot (/de concurrentie is soms misschien wel beter hierin).
Wat ik bijvoorbeeld echt fijn vindt van Tesla's UI is dat het systeem binnen een paar seconden vloeiend werkt, ipv 1 minuut moeten wachten totdat alles opgestart is. Of het best wel briljante verbruik van de Model Y qua efficiency, dat is echt niet normaal hoe goed dat is. Of de heerlijke integratie met het laadpalen netwerk op langere trips.
En dan die ruimteeeeee in de Model Y. Ik ben iemand die eigenlijk na het kopen van een nieuwe gadget altijd weer snel iets nieuws wilt, maar bij Tesla wilde ik na het (verplicht) laten gaan van mijn 2019 Model 3 vooral weer terug naar wat ouds
.
En soms ben ik te snel met een versnelling kiezen heb ik het idee, dan moet ik nogmaals de pook bewegen.
Die zuinigheid valt mij qua rijden inderdaad goed mee, qua netto verbruik valt het toch wel wat tegen.
Gister ook weer. Volgens de auto 27kWh verbruikt maar via mijn laadpaal gaat er weer ruim 37kWh in. Dit verschil is bij mijn E-tron beduidend kleiner (verbruik zelf natuurlijk wel hoger). Ik sta niet langdurig stil, geen sentry aan en heb gister 4 ritten gemaakt van in totaal ongeveer 200km. Ik heb echter geen koppeling met een app of Teslafi of weet ik het wat dus dat kan ik niet uitsluiten of bevestigen waar het naartoe gaat.
De Y zou al een stuk beter bij mij passen inderdaad al heb ik ook geen ruimte tekort in mijn E-tron en is er voor mij nu geen reden om persé een overstap te maken.
[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 04-04-2023 13:12 ]
Dat is een laadverlies van 37%, dan zul je toch echt even moeten kijken wat er verkeerd gaat.GeeMoney schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:09:
[...]
Hij werkt wel vrij direct inderdaad al heb ik ook al 2x op een herstart moeten wachten.
En soms ben ik te snel met een versnelling kiezen heb ik het idee, dan moet ik nogmaals de pook bewegen.
Die zuinigheid valt mij qua rijden inderdaad goed mee, qua netto verbruik valt het toch wel wat tegen.
Gister ook weer. Volgens de auto 27kWh verbruikt maar via mijn laadpaal gaat er weer ruim 37kWh in. Dit verschil is bij mijn E-tron beduidend kleiner. Ik sta niet langdurig stil, geen sentry aan en heb gister 4 ritten gemaakt van in totaal ongeveer 200km. Ik heb echter geen koppeling met een app of Teslafi of weet ik het wat dus dat kan ik niet uitsluiten.
En wat bedoel je met een versnelling kiezen? Bedoel je 'D' kiezen? Ik heb eerder dat ik het pooktje net te zacht induw een enkele keer. Maar na een weekje is de muscle memory goed genoeg om dat vlekkeloos te doen.
Er gaat dus ergens stroom naartoe wat de auto niet allemaal weergeeft in zijn interfaces want een dergelijk groot laadverlies komt niet uit mijn paal kan ik je melden. Mijn E-tron zit gemiddeld tussen de 6 en 7% wat ik ook al meerdere malen heb bevestigd.Requiem19 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:12:
[...]
Dat is een laadverlies van 37%, dan zul je toch echt even moeten kijken wat er verkeerd gaat.
En wat bedoel je met een versnelling kiezen? Bedoel je 'D' kiezen? Ik heb eerder dat ik het pooktje net te zacht induw een enkele keer. Maar na een weekje is de muscle memory goed genoeg om dat vlekkeloos te doen.
De auto is dus nogal positief heb ik het idee. Heb jij een meter voor je paal hangen? Misschien grappig om eens te bekijken ook.
Niet dat het mijn keuze persé zou beïnvloeden hoor maar ik vond het wel opvallend.
Inderdaad D of R kiezen, ik voel duidelijk dat ik de pook doordruk en mijn stoel gaat ook naar de juiste positie maar als ik dan weg wil rijden meld hij toch dat ik dan geen versnelling heb gekozen nog.
Oh, en het standaard audio is inderdaad meer dan goed te noemen, zeker tov de andere merken waarbij upgrades in mijn ogen een must zijn en geen wens.
[ Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 04-04-2023 13:17 ]
Vorige week met mijn M3LR 420km gereden van regio Eindhoven naar Walldorf, Duitsland (bij Heidelberg). Met 90% lading vertrokken, kwartiertje geladen na 320km (even de benen strekken en een koffie met een broodje scoren en het is al klaar) bij Waldlaubersheim en aangekomen op bestemming met 23% accu. Effortless!
Was verrast hoe goed het Supercharger netwerk al is in Duitsland, althans op de 61. Je ziet ze nog lang niet zoveel rijden als in NL maar dat gaat denk ik ook niet lang meer duren. Het viel mij eigenlijk eerder op hoe weinig VW ID's ik tegen kwam.
Was verrast hoe goed het Supercharger netwerk al is in Duitsland, althans op de 61. Je ziet ze nog lang niet zoveel rijden als in NL maar dat gaat denk ik ook niet lang meer duren. Het viel mij eigenlijk eerder op hoe weinig VW ID's ik tegen kwam.
Ik heb een Zappi met meter - heb in het begin dit een paar keer gecheckt en zat op enkele procenten verschil. Zeker geen 37%GeeMoney schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:15:
[...]
Er gaat dus ergens stroom naartoe wat de auto niet allemaal weergeeft in zijn interfaces want een dergelijk groot laadverlies komt niet uit mijn paal kan ik je melden. Mijn E-tron zit gemiddeld tussen de 6 en 7% wat ik ook al meerdere malen heb bevestigd.
De auto is dus nogal positief heb ik het idee. Heb jij een meter voor je paal hangen? Misschien grappig om eens te bekijken ook.
Niet dat het mijn keuze persé zou beïnvloeden hoor maar ik vond het wel opvallend.
Inderdaad D of R kiezen, ik voel duidelijk dat ik de pook doordruk en mijn stoel gaat ook naar de juiste positie maar als ik dan weg wil rijden meld hij toch dat ik dan geen versnelling heb gekozen nog.
Oh, en het standaard audio is inderdaad meer dan goed te noemen, zeker tov de andere merken waarbij upgrades in mijn ogen een must zijn en geen wens.
Wat de Tesla cijfers niet goed weergeven is bijvoorbeeld de energie gebruikt voor het voorverwarmen / stil staan etc. Dat vertekent dus het verbruik dat de auto noemt en dat je ziet aan de laadpaal. Maar dan nog is 10KwH wel heel erg fors.
Ik bedoel alleen maar te zeggen dat het verschil dat jij rapporteert (37%, of 10KwH uur verschil) niet gebruikelijk is en dat daar dus een specifieke reden voor moet zijn. Niet per se jouw laadpaal, maar ws iets met voorverwarmen / iets anders dat stroom verbruikt in je auto.
Wat anderen ook al aangeven, hier gaat iets duidelijk mis. Ik haal, afhankelijk van de temp van het pack een efficiency tussen de 92% en 97%, ik zou heel ongelukkig worden van 73% zoals jij hebt.GeeMoney schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:09:
[...]
Hij werkt wel vrij direct inderdaad al heb ik ook al 2x op een herstart moeten wachten.
Gister ook weer. Volgens de auto 27kWh verbruikt maar via mijn laadpaal gaat er weer ruim 37kWh in. Dit verschil is bij mijn E-tron beduidend kleiner (verbruik zelf natuurlijk wel hoger). Ik sta niet langdurig stil, geen sentry aan en heb gister 4 ritten gemaakt van in totaal ongeveer 200km. Ik heb echter geen koppeling met een app of Teslafi of weet ik het wat dus dat kan ik niet uitsluiten of bevestigen waar het naartoe gaat.
De Y zou al een stuk beter bij mij passen inderdaad al heb ik ook geen ruimte tekort in mijn E-tron en is er voor mij nu geen reden om persé een overstap te maken.
Valide punten, ik ben het als kersverse Tesla-rijder op bijna alles wel met je eens, waaronder dat Tesla in wezen een softwarebedrijf is. Net als Apple. Die hardware is noodzakelijk kwaad, maar ze shinen op hun software. Noem eens een ander automerk waarbij dat het geval is? Juist.GeeMoney schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:28:
Ben zelf ook niet heel erg onder de indruk van Autopilot, en de manier voor cancel/resume. Maar op een Franse péage met weinig verkeer denk ik dat het allemaal wel losloopt. In het veel te drukke Nederland of België is op CC rijden toch vaak niet super relaxed.
Ben zelf na twee weken (niet heel veel gereden, overigens) MY net als jij wel positief over het totaal. Ik zie ook wel veel ruimte voor verbetering in de UI/UX. Bijv: als je ruitenwisser gebruikt, laat dan zolang het ruitenwisser-schermpje (card) op het scherm staat, de knoppen op het stuur even de instelling ervan veranderen. Dan hoef je het scherm niet te bekijken/aan te raken. Die stuurknoppen zouden wat mij betreft dus wat meer voor andere dingen gebruikt kunnen worden, zij het tijdelijk, en mogelijk alleen in een "advanced" setting. Bij een legacy automaker zijn zulke dingen wishful thinking, maar bij Tesla heeft zelfs Joe z'n eigen functie gekregen!
Er is al veel gezegd en geschreven over de geluidskwaliteit van het audiosysteem, ik zal het zo verwoorden: het klinkt niet slecht, maar het haalt het echt niet bij de Hyundai i30 die nu de deur uitgaat
Oké... daar heb ik dan ook tweeters en woofers van het Italiaanse Hertz, een under-seat subwoofer van Ground Zero en extra sound-deadening ingebouwd. Je zit daar als het ware in een kwaliteitskoptelefoon, met als leuke extra dat je achteruitkijkspiegel meetrilt bij een wat hoger geluidsniveau
Maar ik sluit niet uit dat ik ook in deze Model Y nog wat verbeteringen in het audiosysteem ga aanbrengen. Tips hiervoor welkom.
Verder vind ik het moeilijk te duiden wat een Tesla-rijder nou is. Ik had de Tesla-rijder geekiger (niet negatief bedoeld) ingeschat, maar dat valt hier zo te lezen nogal mee. Ik had nooit stilgestaan bij het idiote vermogen dat veel Tesla's hebben, en ondanks dat is het me nooit opgevallen dat Tesla-rijders zich als BMW-rijders gedragen. Integendeel, zover ik kan inschatten zijn het vooral vaak rustige rijders. Maar ik zit niet heel veel op de (snel)weg, dus misschien zit ik er helemaal naast, en zijn het regelrechte hooligans
Even een berichtje over de Park Assist. Dat het lang niet altijd goed werkt is duidelijk. Maar soms werkt het toch al redelijk goed en dan zie ik wel echt de potentie ervan.
Ik heb bij een klant een heel krappe parkeerplaats (garage gebouwd in de tijd dat auto's gemiddeld veel kleiner waren) en vanochtend was Park Assist erg nuttig:
:strip_exif()/f/image/aE2JxiChq8w9E8bmfppX5QPR.jpg?f=fotoalbum_large)
De afstand naar achter was redelijk accuraat en op deze afstand zouden USS ook permanent piepen:
:strip_exif()/f/image/zz4dLIhsV0jgCXQMsdkqnMwY.jpg?f=fotoalbum_large)
En zoals je op de eerste foto ziet staat hij links heel dicht op een betonnen pilaar. En dat was in het echt ook heel krap:
:strip_exif()/f/image/K1iR6oOtiB2yF7fQCxCuScqv.jpg?f=fotoalbum_large)
Met de vorige auto had ik al eens een licht aanraking met de linkerspiegel tegen die pilaar, dus USS hielp daar helemaal niet mee.
Ik zou graag een update zien waarin de auto tegelijkertijd de afstand naar achteren en aan de zijkant (pilaar, andere auto, stoeprand) weergeeft. En ook dat hij de centimeters gewoon blijft aftellen naar nul. Nu komt er bij 30 cm STOP te staan en geeft hij geen verdere indicatie.
Anyway, ik vond hem vanochtend wel OK en hoop op verdere verbeteringen.
Ik heb bij een klant een heel krappe parkeerplaats (garage gebouwd in de tijd dat auto's gemiddeld veel kleiner waren) en vanochtend was Park Assist erg nuttig:
:strip_exif()/f/image/aE2JxiChq8w9E8bmfppX5QPR.jpg?f=fotoalbum_large)
De afstand naar achter was redelijk accuraat en op deze afstand zouden USS ook permanent piepen:
:strip_exif()/f/image/zz4dLIhsV0jgCXQMsdkqnMwY.jpg?f=fotoalbum_large)
En zoals je op de eerste foto ziet staat hij links heel dicht op een betonnen pilaar. En dat was in het echt ook heel krap:
:strip_exif()/f/image/K1iR6oOtiB2yF7fQCxCuScqv.jpg?f=fotoalbum_large)
Met de vorige auto had ik al eens een licht aanraking met de linkerspiegel tegen die pilaar, dus USS hielp daar helemaal niet mee.
Ik zou graag een update zien waarin de auto tegelijkertijd de afstand naar achteren en aan de zijkant (pilaar, andere auto, stoeprand) weergeeft. En ook dat hij de centimeters gewoon blijft aftellen naar nul. Nu komt er bij 30 cm STOP te staan en geeft hij geen verdere indicatie.
Ik ben een stuk rustiger gaan rijden door Tesla. Oa doordat het erg leuk is om te spelen met zo laag mogelijk verbruik, maar ook omdat de beleving in de Tesla uitnodigt tot rustig cruisen op toegestanee snelheid +3 km/h.TCMR schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:48:
[...]
Valide punten, ik ben het als kersverse Tesla-rijder op bijna alles wel met je eens, waaronder dat Tesla in wezen een softwarebedrijf is. Net als Apple. Die hardware is noodzakelijk kwaad, maar ze shinen op hun software. Noem eens een ander automerk waarbij dat het geval is? Juist.
Ben zelf ook niet heel erg onder de indruk van Autopilot, en de manier voor cancel/resume. Maar op een Franse péage met weinig verkeer denk ik dat het allemaal wel losloopt. In het veel te drukke Nederland of België is op CC rijden toch vaak niet super relaxed.
Ben zelf na twee weken (niet heel veel gereden, overigens) MY net als jij wel positief over het totaal. Ik zie ook wel veel ruimte voor verbetering in de UI/UX. Bijv: als je ruitenwisser gebruikt, laat dan zolang het ruitenwisser-schermpje (card) op het scherm staat, de knoppen op het stuur even de instelling ervan veranderen. Dan hoef je het scherm niet te bekijken/aan te raken. Die stuurknoppen zouden wat mij betreft dus wat meer voor andere dingen gebruikt kunnen worden, zij het tijdelijk, en mogelijk alleen in een "advanced" setting. Bij een legacy automaker zijn zulke dingen wishful thinking, maar bij Tesla heeft zelfs Joe z'n eigen functie gekregen!![]()
Er is al veel gezegd en geschreven over de geluidskwaliteit van het audiosysteem, ik zal het zo verwoorden: het klinkt niet slecht, maar het haalt het echt niet bij de Hyundai i30 die nu de deur uitgaat![]()
Oké... daar heb ik dan ook tweeters en woofers van het Italiaanse Hertz, een under-seat subwoofer van Ground Zero en extra sound-deadening ingebouwd. Je zit daar als het ware in een kwaliteitskoptelefoon, met als leuke extra dat je achteruitkijkspiegel meetrilt bij een wat hoger geluidsniveau![]()
Maar ik sluit niet uit dat ik ook in deze Model Y nog wat verbeteringen in het audiosysteem ga aanbrengen. Tips hiervoor welkom.
Verder vind ik het moeilijk te duiden wat een Tesla-rijder nou is. Ik had de Tesla-rijder geekiger (niet negatief bedoeld) ingeschat, maar dat valt hier zo te lezen nogal mee. Ik had nooit stilgestaan bij het idiote vermogen dat veel Tesla's hebben, en ondanks dat is het me nooit opgevallen dat Tesla-rijders zich als BMW-rijders gedragen. Integendeel, zover ik kan inschatten zijn het vooral vaak rustige rijders. Maar ik zit niet heel veel op de (snel)weg, dus misschien zit ik er helemaal naast, en zijn het regelrechte hooligans
https://teslasoftwareupda...oftware-update-2023-6-11/
De eerst bug fixes voor Park Assist zijn onderweg
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
De gemiddelde Tesla rijder zie ik vaak op het linkerbaantje staan om daarna heel hard op te trekken. Vervolgens sukkelen op het rechterbaantje ...
Tesla nodigt zelfs uit tot rustig cruisen op toegestane snelheid +0 km/h.Requiem19 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:50:
[...]
Ik ben een stuk rustiger gaan rijden door Tesla. Oa doordat het erg leuk is om te spelen met zo laag mogelijk verbruik, maar ook omdat de beleving in de Tesla uitnodigt tot rustig cruisen op toegestanee snelheid +3 km/h.
Eigenlijk nodigt elke EV uit tot rustig rijden
Denk dat er niks mis is met @GeeMoney zijn 3 hoor.. De rest kijkt alleen vrij waarschijnlijk nooit naar bruto /netto.maharens schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:42:
[...]
Wat anderen ook al aangeven, hier gaat iets duidelijk mis. Ik haal, afhankelijk van de temp van het pack een efficiency tussen de 92% en 97%, ik zou heel ongelukkig worden van 73% zoals jij hebt.
Veel korte stukjes en koud buiten. Zou er niet druk on maken.
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Klopt! Heerlijk gevoel. Vervolgens zie je de man met schakel nors weer voorbijkomen. Hoe durft de beste man met de Tesla zo hard op te trekken bij een stoplicht, schaam je!ColeJ schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:56:
De gemiddelde Tesla rijder zie ik vaak op het linkerbaantje staan om daarna heel hard op te trekken. Vervolgens sukkelen op het rechterbaantje ...
Ryzen 7800X3D - MSI RTX 5080 OC Ventus - MSI B650 WiFi Gaming Plus - 64GB Corsair DDR5 - 2TB SSD - 34” Red Eagle IIyama - Fractal North XL
Wie het laatst lacht ...ScreamGT schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:02:
[...]
Klopt! Heerlijk gevoel. Vervolgens zie je de man met schakel nors weer voorbijkomen. Hoe durft de beste man met de Tesla zo hard op te trekken bij een stoplicht, schaam je!
Dat norse is eerder met een big smile van links tot rechts
[ Voor 9% gewijzigd door ColeJ op 04-04-2023 15:14 ]
Dat heb je zelfs niet eens door hoe snel je weg trekt. Als je bij het stoplicht vooraan staat en dan even in de spiegel kijkt naar het gat met de auto achter je zie je pas hoe snel dat gaat.
Die note is voor mij denk ikDamian schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:53:
Note: Tesla Vision Park Assist is for guidance purposes only and is not a substitute for an aware driver. Please be attentive and avoid obstacles as required.
[ Voor 54% gewijzigd door jip_86 op 04-04-2023 15:17 ]
Dan ben ik duidelijk geen gemiddelde Tesla rijder, want ik ga zo 5min langer aan de lader staan om dan met 150km/u naar huis te rijden ipv met 120ColeJ schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:56:
Ik heb trouwens nu meerdere keren gehad dat het scherm niet direct aangaat, meestal ben ik al 5-10m weg voordat het scherm het doet (wel fijn dat ik al kan rijden!). Hebben meer mensen hier last van?
In de 2e week ging het scherm zelfs helemaal niet aan, heb bijna minuut gewacht, toen maar reset methode gezocht en pas na een reset ging hij aan. Ben ik de enige? Zo ja, dan laat ik de service even komen als het weer gebeurd.
Wij kunnen elkaar de hand schuddenThe_MAN schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:26:
[...]
Dan ben ik duidelijk geen gemiddelde Tesla rijder, want ik ga zo 5min langer aan de lader staan om dan met 150km/u naar huis te rijden ipv met 120
Vrouwlief zou dat weinig chill vinden... iets met ze verwacht wel een bepaalde restwaardederyck schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:13:
[...]
Heeft Teslarati het vaak bij het juiste eind?
Als de Y dan wel binnen de subside regeling valt(cataloguswaarde) gaat het wel heel hard.
Heb dit hier al vaker langs zien komen, het lijkt recent. En heb het zelf ook al een aantal keer gehad, volgens mij is het bij mij vanaf update 6.8 begonnen. Seconde of 5 a 15 voordat het beeld aangaat... ik heb nog niet het lef gehad alvast te gaan rijdenThe_MAN schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:26:
[...]
Ik heb trouwens nu meerdere keren gehad dat het scherm niet direct aangaat, meestal ben ik al 5-10m weg voordat het scherm het doet (wel fijn dat ik al kan rijden!). Hebben meer mensen hier last van?
In de 2e week ging het scherm zelfs helemaal niet aan, heb bijna minuut gewacht, toen maar reset methode gezocht en pas na een reset ging hij aan. Ben ik de enige? Zo ja, dan laat ik de service even komen als het weer gebeurd.
Is dat zo? Hij staat onder New Features. Misschien een update waarmee de functie ergens anders wordt geïntroduceerdDamian schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:53:
Bij je 92% en 97% welke nummers deel je dan door elkaar? en @Requiem19maharens schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:42:
[...]
Wat anderen ook al aangeven, hier gaat iets duidelijk mis. Ik haal, afhankelijk van de temp van het pack een efficiency tussen de 92% en 97%, ik zou heel ongelukkig worden van 73% zoals jij hebt.
1. Wat er uit de paal kwam
2. Wat er in de batterij ging
3. Wat de auto zegt dat ie verbruikt heeft volgens "ritten"
Volgens mij heb jij het vooral over 2/1 en @GeeMoney over 3/1
Beste mensen ik heb nog een vraagje over de USB poorten in de midden console.
Ik heb een M3 van maart 2023; is het nu zo dat bij alle nieuwe M3's de USB-c poorten in de midden console alleen geschikt zijn voor opladen en niet voor data overdracht? In de handleiding lees ik dat het om sommige gaat maar heb het idee dat het eigenlijk gewoon om alle nieuwe modellen gaat.
Ik wil een ssd schijf kopen zodat ik mijn MP3's in de auto kan afspelen en moet even weten of deze een USB-c of een USB-a aansluiting moet hebben. Zonde om een USB-c te kopen en dan weer een verloopstuk moet kopen om hem alsnog op de USB-a aansluiting in het dashboardkastje te moeten aansluiten.
Indien deze alleen in de USB poort in het dashboardkastje kan, maakt het nog uit of het een SSD of een usb stick is? Ik las ergens dat die sticks minder geschikt zijn om continu data heen te schrijven of doet de dashcam dit niet? Sorry als ik hier iets heel stoms vraag, ik ben op dat gebied weinig kundig
Ik heb een M3 van maart 2023; is het nu zo dat bij alle nieuwe M3's de USB-c poorten in de midden console alleen geschikt zijn voor opladen en niet voor data overdracht? In de handleiding lees ik dat het om sommige gaat maar heb het idee dat het eigenlijk gewoon om alle nieuwe modellen gaat.
Ik wil een ssd schijf kopen zodat ik mijn MP3's in de auto kan afspelen en moet even weten of deze een USB-c of een USB-a aansluiting moet hebben. Zonde om een USB-c te kopen en dan weer een verloopstuk moet kopen om hem alsnog op de USB-a aansluiting in het dashboardkastje te moeten aansluiten.
Indien deze alleen in de USB poort in het dashboardkastje kan, maakt het nog uit of het een SSD of een usb stick is? Ik las ergens dat die sticks minder geschikt zijn om continu data heen te schrijven of doet de dashcam dit niet? Sorry als ik hier iets heel stoms vraag, ik ben op dat gebied weinig kundig
Hij rijdt wel normaal hoor, rem doet het ook, verder niet echt veel op het scherm wat ik nodig heb om te kunnen rijdenAlamo schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:41:
[...]
Heb dit hier al vaker langs zien komen, het lijkt recent. En heb het zelf ook al een aantal keer gehad, volgens mij is het bij mij vanaf update 6.8 begonnen. Seconde of 5 a 15 voordat het beeld aangaat... ik heb nog niet het lef gehad alvast te gaan rijden
Niet echt een reactie maar vind het heel leuk om je ervaring te lezen @GeeMoney , thanks for sharing!
Tesla levert zelf de Y's met USB stick erin.NMA schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:55:
Beste mensen ik heb nog een vraagje over de USB poorten in de midden console.
Je kan ook een hub nemen:
https://nl.aliexpress.com...mp=1&gatewayAdapt=glo2nld
Of USB in de midden console activeren: https://nl.aliexpress.com...mp=1&gatewayAdapt=glo2nld
the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it
Klopt ik heb het over 2 gedeeld door 1JohanB schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:54:
[...]
Bij je 92% en 97% welke nummers deel je dan door elkaar? en @Requiem19
1. Wat er uit de paal kwam
2. Wat er in de batterij ging
3. Wat de auto zegt dat ie verbruikt heeft volgens "ritten"
Volgens mij heb jij het vooral over 2/1 en @GeeMoney over 3/1
Dit zegt GeeMoney: Volgens de auto 27kWh verbruikt maar via mijn laadpaal gaat er weer ruim 37kWh in
Met veel verbruik door verwarmen levert 3/1 idd een heel ander getal op.
[ Voor 26% gewijzigd door maharens op 04-04-2023 16:08 ]
Random vraag:
iemand die het geprobeerd heeft om een fiets in de achterbak van de M3 te vervoeren? Ik weet dat een racefiets zonder wielen wel past, maar een stadsfiets?
iemand die het geprobeerd heeft om een fiets in de achterbak van de M3 te vervoeren? Ik weet dat een racefiets zonder wielen wel past, maar een stadsfiets?
[ Voor 26% gewijzigd door BDelamontagne op 04-04-2023 17:03 ]
Dan had ze zich moeten inlezen, het is te verwachten dat het alleen maar goedkoper gaat worden en de restwaarde flink lager.Ninjetsu NL schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:35:
[...]
Vrouwlief zou dat weinig chill vinden... iets met ze verwacht wel een bepaalde restwaarde
Mijn vorige Tesla (M3) checkte op software als ik even naar service ging en terug naar software. Mijn MY doet dat niet, en blijft maar staan op gecheckt om 7:42 maar er veranderd niets. Ik zit nu nog op de 2023.2.100 met een niet werkende radio en summon wat niet werkt omdat de camera's nog niet werken voor parkeren.
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
@NMA Zoek anders even op data recovery. Als je die module vervangt heb je twee usb-c data aansluitingen in de middenconsole. Ik heb zelf na het nodige leeswerk gekozen voor micro sd extreme kaartjes. Die kaartjes zijn bedoeld om continu beschreven te worden. Let ook even op met die adapters voor het handschoenenkastje daar zit meestal maar 1 USB3 aansluiting op, de rest is dan maximaal USB2.
Model Y LR 2023, 11kWp ☀️.O/W. Zappi 2.1
Minder dan 30cm heb je zelfs geen info over met sensoren, moet zeggen dat ik het ook nooit gemist hebbilgy_no1 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:49:
Even een berichtje over de Park Assist. Dat het lang niet altijd goed werkt is duidelijk. Maar soms werkt het toch al redelijk goed en dan zie ik wel echt de potentie ervan.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb wel die update voor Vision park maar ik heb nog nergens die knop voor Summon gezien...carpebios schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 17:22:
Mijn vorige Tesla (M3) checkte op software als ik even naar service ging en terug naar software. Mijn MY doet dat niet, en blijft maar staan op gecheckt om 7:42 maar er veranderd niets. Ik zit nu nog op de 2023.2.100 met een niet werkende radio en summon wat niet werkt omdat de camera's nog niet werken voor parkeren.
Iemand anders met EAP die Summon al aan t werk heeft gekregen?
En onder het kopje autopilot bij instellingen. Zie je daar iets van summon nu staan?Ninjetsu NL schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 18:30:
[...]
Ik heb wel die update voor Vision park maar ik heb nog nergens die knop voor Summon gezien...![]()
Iemand anders met EAP die Summon al aan t werk heeft gekregen?
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Waar vind ik die usb stick? Ik krijg mijn SSD niet aangesloten via de usb C poort.DaMightyWackO schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:04:
[...]
Tesla levert zelf de Y's met USB stick erin.
Je kan ook een hub nemen:
https://nl.aliexpress.com...mp=1&gatewayAdapt=glo2nld
Of USB in de midden console activeren: https://nl.aliexpress.com...mp=1&gatewayAdapt=glo2nld
In het dashboard kastje dacht ik.dedominee schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 18:35:
[...]
Waar vind ik die usb stick? Ik krijg mijn SSD niet aangesloten via de usb C poort.
You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?
Omdat er vebruik stond ging ik inderdaad van verbruik uit. Maar @GeeMoney verlos onsmaharens schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:05:
[...]
Klopt ik heb het over 2 gedeeld door 1
Dit zegt GeeMoney: Volgens de auto 27kWh verbruikt maar via mijn laadpaal gaat er weer ruim 37kWh in
Met veel verbruik door verwarmen levert 3/1 idd een heel ander getal op.
Maakt vergelijkingen vaak ook wel lastig. Want vaak zullen mensen het getal noemen dat ze in de auto zien en niet steeds netjes terug rekenen
Jij had het bij het juiste eind. 1/3 verschil.JohanB schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 19:07:
[...]
Omdat er vebruik stond ik ik inderdaad van verbruik uit. Maar @GeeMoney verlos ons
Maakt vergelijkingen vak ook wel lastig. Want vaak zullen mensen het getal noemen dat ze in de auto zien en niet steeds netjes terug rekenen
Voorverwarmen kan ik niet maar ik heb toevallig gister wel even op de oprit 5min gestaan met de blowers aan bedenk ik mij nu omdat de ramen waren bevroren maar ik ben geen berijder van de auto dus kan niet voorverwarmen
Maar feitelijk (en dat is bij mijn Audi dus ook zo) is het energie wat de auto verbruikt, dat laat hij in de rit dus echter niet terug zien. Dit vertekent in mijn ogen het daadwerkelijke netto vebruik nogal vs andere merken.
[ Voor 36% gewijzigd door GeeMoney op 04-04-2023 20:31 ]
https://electrek.co/2023/...ould-still-use-some-work/carpebios schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 18:34:
[...]
En onder het kopje autopilot bij instellingen. Zie je daar iets van summon nu staan?
[...]
The update does not seem to activate Autopark, Summon, or Smart Summon, yet merely brings back the lost functionality showing drivers how far they are from various objects while parking their car.
Een vanmoof past er wel in, stuur losmaken en kwart slag draaien, onderste trapper eraf, evt zadel eraf.BDelamontagne schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 17:01:
Random vraag:
Dank voor de informatie.Denyo schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 17:37:
@NMA Zoek anders even op data recovery. Als je die module vervangt heb je twee usb-c data aansluitingen in de middenconsole. Ik heb zelf na het nodige leeswerk gekozen voor micro sd extreme kaartjes. Die kaartjes zijn bedoeld om continu beschreven te worden. Let ook even op met die adapters voor het handschoenenkastje daar zit meestal maar 1 USB3 aansluiting op, de rest is dan maximaal USB2.
Ik twijfel nog over die data recovery module. Het is wel handig dat die usb poorten dan ook gewoon werken maar ik denk dat ik met een ssd of usb stick met een redelijke capaciteit in het dashboardkastje ook al een heel eind kom. Ik heb tegenwoordig toch veel minder mp3 bestanden aangezien ik thuis mijn muziek meestal via YouTube stream (wat helaas niet gaat als je rijdt). Is het plaatsen van die module lastig of gewoon afdekplaat van de midden console afhalen en de module inpluggen?
Weet iemand hoeveel GB vrije ruimte er wordt er aangeraden om beschikbaar te hebben voor het opslaan van de dashcam/sentry mode beelden? Ik ben niet iemand die die beelden lang bewaard.
Iemand ervaring met het aanpassen van de logo's op het exterieur? Zit te denken om deze te vervangen voor zwarte logo's.
Ryzen 7800X3D - MSI RTX 5080 OC Ventus - MSI B650 WiFi Gaming Plus - 64GB Corsair DDR5 - 2TB SSD - 34” Red Eagle IIyama - Fractal North XL
Ik heb een 500GB SSD met een TESLACAM partitie van 128GB (zelfde grootte als de standaard USB stick).NMA schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 19:52:
[...]
Dank voor de informatie.
Ik twijfel nog over die data recovery module. Het is wel handig dat die usb poorten dan ook gewoon werken maar ik denk dat ik met een ssd of usb stick met een redelijke capaciteit in het dashboardkastje ook al een heel eind kom. Ik heb tegenwoordig toch veel minder mp3 bestanden aangezien ik thuis mijn muziek meestal via YouTube stream (wat helaas niet gaat als je rijdt). Is het plaatsen van die module lastig of gewoon afdekplaat van de midden console afhalen en de module inpluggen?
Weet iemand hoeveel GB vrije ruimte er wordt er aangeraden om beschikbaar te hebben voor het opslaan van de dashcam/sentry mode beelden? Ik ben niet iemand die die beelden lang bewaard.
Gewoon wrappen. Kan je zelf evt proberen (logo’s zitten geplakt)ScreamGT schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 19:58:
Iemand ervaring met het aanpassen van de logo's op het exterieur? Zit te denken om deze te vervangen voor zwarte logo's.
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
@NMA Ik heb 256GB voor de dashcam/sentry omdat je dan minder overschrijvingen hebt en alles hopelijk wat langer heel blijft. Ik heb een MY LR uit Berlijn, hier lag de datakabel al in het middenconsole. Dit is echt in een paar minuten te doen. Anders moet er een kabel naar de unit onder het dashboardkastje dat is meer werk.
Model Y LR 2023, 11kWp ☀️.O/W. Zappi 2.1
Stomme vraag misschien, maar hoe voorkom ik dat het gepland opladen uitspringt als ik ‘s avonds de vertrektijd instel?
Gepland opladen staat altijd om 0.00, zonder uitzondering, want nachttarief. Als ik overdag wil laden, dan kan ik dat handmatig starten. Ik stel meestal de tijd waarop ik de volgende ochtend vertrek in tussen 20.00 en 23.00. Doe ik dat, dan springt gepland laden om 0.00 uit en dan gaat de auto dus níet laden. Dat moet ik altijd handmatig weer aanzetten. Dat is toch raar? Hoe omzeil ik dat zonder HA?
Gepland opladen staat altijd om 0.00, zonder uitzondering, want nachttarief. Als ik overdag wil laden, dan kan ik dat handmatig starten. Ik stel meestal de tijd waarop ik de volgende ochtend vertrek in tussen 20.00 en 23.00. Doe ik dat, dan springt gepland laden om 0.00 uit en dan gaat de auto dus níet laden. Dat moet ik altijd handmatig weer aanzetten. Dat is toch raar? Hoe omzeil ik dat zonder HA?
Je moet gepland opladen uitzetten, eindtijd daluren instellen op bv 07.00 uur ( volgens mij is dat in Nederland zo) en je vertrek tijd instellen. Hij zal dan tot 07.00 uur het meeste laden , afhankelijk wat je hebt ingesteld, hoeveel %, en dan doet hij nog een beetje voor je vertrekt, of gaat voorverwarmen vlak voor je vertrektijd, als je dat hebt ingesteld. Werkt bij mij perfect.BigSmurf schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 23:21:
Stomme vraag misschien, maar hoe voorkom ik dat het gepland opladen uitspringt als ik ‘s avonds de vertrektijd instel?
Maar dan combineer je het altijd met vertrek? Of niet? Ik wil gewoon permanent dat het laden start om 0.00, maar op onregelmatige ochtenden (als het koud is en ik in een verwarmde auto vroeg weg wil) ook gepland vertrek met voorverwarmen gebruiken. Jouw oplossing lijkt in de app alleen handig als je altijd een vertrektijd hebt, maar die heb ik vaker niet dan wel.Mackeessie schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 23:47:
[...]
Je moet gepland opladen uitzetten, eindtijd daluren instellen op bv 07.00 uur ( volgens mij is dat in Nederland zo) en je vertrek tijd instellen. Hij zal dan tot 07.00 uur het meeste laden , afhankelijk wat je hebt ingesteld, hoeveel %, en dan doet hij nog een beetje voor je vertrekt, of gaat voorverwarmen vlak voor je vertrektijd, als je dat hebt ingesteld. Werkt bij mij perfect.
Misschien mierenneuken, maar ik snap de logica niet zo goed.
Heb je wel een eindtijd van de daluren ingesteld?BigSmurf schreef op woensdag 5 april 2023 @ 00:26:
[...]
Maar dan combineer je het altijd met vertrek? Of niet? Ik wil gewoon permanent dat het laden start om 0.00, maar op onregelmatige ochtenden (als het koud is en ik in een verwarmde auto vroeg weg wil) ook gepland vertrek met voorverwarmen gebruiken. Jouw oplossing lijkt in de app alleen handig als je altijd een vertrektijd hebt, maar die heb ik vaker niet dan wel.
Misschien mierenneuken, maar ik snap de logica niet zo goed.
Had geen internet verbinding, half. Ene nummer Spotify wilde wel en andere niet. Dus ff reset op stuur. Auto geparkeerd, tijdens 't sporten melding dat kofferbak open stond. Grrrr
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Hebben jullie ook dat je via de app de camera’s niet meer kunt bekijken? Als ik sentry mode activeer in de app, kan ik de camera’s niet meer bekijken. Vreemd?
Hier stoei ik ook vaak mee. Lijkt gewoon een bug in de app.BigSmurf schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 23:21:
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Volgens mij is het ofwel gepland laden, ofwel gepland vertrek(opladen en voorverwarmen op basis van die vertrektijd en de SoC). Ik heb er zelf weinig ervaring mee want vertrektijd met twee kleine kinderen is niet heel constant, dus ik doe altijd gepland opladen. Ergens ook wel logisch want anders heb je twee geplande laadmomenten. Als je gaat laden op basis van vertrektijd dan is je accu(in geval van koude buitentemperatuur) ook op temperatuur bij vertrek wat ie toch al moest zijn vanwege het opladen. Wanneer je om 0:00 uur zou laden is die accu rond vertrek weer redelijk afgekoeld.BigSmurf schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 23:21:
Current: Tesla M3SR+'19-Wit-Aero-TH-HW2.5-nonFSD /n In bestelling: Tesla MY Standard Wit
Premium connectivity proef-periode afgelopen? Camerabeelden tijdens sentry bekijken is onderdeel van premium connectivity.Morpheus2003 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 07:39:
Hebben jullie ook dat je via de app de camera’s niet meer kunt bekijken? Als ik sentry mode activeer in de app, kan ik de camera’s niet meer bekijken. Vreemd?
Edit:zelf net even gekeken, je bedoelt overigens niet dat er ijs op je ruit zit?
[ Voor 9% gewijzigd door bartlauwers op 05-04-2023 08:06 ]
Current: Tesla M3SR+'19-Wit-Aero-TH-HW2.5-nonFSD /n In bestelling: Tesla MY Standard Wit
Vraagje voor degenen die een wagen kochten met winterbanden.
Kregen jullie die mee bij levering?
Werden die nabezorgd?
Of houdt Tesla die bij?
Kregen jullie die mee bij levering?
Werden die nabezorgd?
Of houdt Tesla die bij?
Dit lijkt me ook een bugje: Als je de achteruitversnelling geselekteerd hebt gaan de cameras aan op het scherm. Als je dan het verwarmingsscherm oproept gaan de camera's in de achtergrond weg en als je het verwarmingsscherm sluit komen de cameras ook niet meer terug. Dan moet je eerst weer naar neutraal gaan en dan de achteruitversnelling inschakelen.
Of zelf of de camera "app" klikken, dan zie je ze gewoon weer.Maasluip schreef op woensdag 5 april 2023 @ 08:18:
Dit lijkt me ook een bugje: Als je de achteruitversnelling geselekteerd hebt gaan de cameras aan op het scherm. Als je dan het verwarmingsscherm oproept gaan de camera's in de achtergrond weg en als je het verwarmingsscherm sluit komen de cameras ook niet meer terug. Dan moet je eerst weer naar neutraal gaan en dan de achteruitversnelling inschakelen.
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Behalve de rant (begrijpelijk). Stond ie ook open? En stond de auto wel op slot, want dan is het wel echt kwalijk en service melding waardig (lijkt me niet dat Tesla z'n SCM certificering op orde krijgt met zulke foutjesOekol schreef op woensdag 5 april 2023 @ 07:34:
Had geen internet verbinding, half. Ene nummer Spotify wilde wel en andere niet. Dus ff reset op stuur. Auto geparkeerd, tijdens 't sporten melding dat kofferbak open stond. Grrrr
Camera is een 'applicatie' die je ook op andere momenten kan oproepen, zo pak ik die er vaak bij achteruit parkeren en dan stukje terug naar voren nog wel even bij om te zorgen dat ik bijv genoeg ruimte heb voor de kofferbak openen oid na fileparkeren.Maasluip schreef op woensdag 5 april 2023 @ 08:18:
[ Voor 41% gewijzigd door Sander op 05-04-2023 08:26 ]
Ja ik keek via de sentry camera en stond open.Sander schreef op woensdag 5 april 2023 @ 08:24:
[...]
Behalve de rant (begrijpelijk). Stond ie ook open? En stond de auto wel op slot, want dan is het wel echt kwalijk en service melding waardig (lijkt me niet dat Tesla z'n SCM certificering op orde krijgt met zulke foutjes)
M'n usb stick heeft na de reset ook weer problemen dat er een kruis doorheen staat. Dat is ook zo'n irritante bug steeds. Maar blijkbaar ben ik 1 van de enige die er last van heeft.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Vooral dat stukje naar voren is bij een MY goed om te vermelden voor alle nieuwe en eigenaren! Je zult maar net lekker strak parkeren en vol goeie moed die klep vanuit binnen open doen...Sander schreef op woensdag 5 april 2023 @ 08:24:
[...]
Behalve de rant (begrijpelijk). Stond ie ook open? En stond de auto wel op slot, want dan is het wel echt kwalijk en service melding waardig (lijkt me niet dat Tesla z'n SCM certificering op orde krijgt met zulke foutjes)
[...]
Camera is een 'applicatie' die je ook op andere momenten kan oproepen, zo pak ik die er vaak bij achteruit parkeren en dan stukje terug naar voren nog wel even bij om te zorgen dat ik bijv genoeg ruimte heb voor de kofferbak openen oid na fileparkeren.
Dat is em, premium connectivity beëindigd. Thanks!bartlauwers schreef op woensdag 5 april 2023 @ 08:04:
[...]
Premium connectivity proef-periode afgelopen? Camerabeelden tijdens sentry bekijken is onderdeel van premium connectivity.
Edit:zelf net even gekeken, je bedoelt overigens niet dat er ijs op je ruit zit?
Allemaal onderdeel van de Tesla experience 🤣 Ik pas mijn snelheid aan om het groen licht nu NIET meer te halen en vooraan te staan om te kunnen lanceren 😁ColeJ schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:56:
Gasketel, Hanwha Q-cells 8 x 400 WP oost 8 x 400 WP west, Huawei SUN2000-4,6KTL-L1, Mitsubitshi airco MSZ AP 25 VG, Marstek Venus-E (V153) Tesla model Y AWD
Ik las hem ergens iets schrijven over zijn Audi. Ik vind dat van alle auto's die ik gereden heb een auto uit de vorige generatie VAG interface (dus voor de idiote touchscreen-fetisj die ze nu hebben) vrijwel de perfecte mix tussen soft- hardware en instellingsvrijheid is. De latere VAG auto's waren vrij k**, maar misschien is de E-Tron een uitzondering door het wat hogere segment en het eigen platform.Requiem19 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:56:
[...]
Sowieso een goeie review. Opvallend hoe elk puntje van kritiek op een auto in zo'n topic direct zwaar bediscussieerd wordt. Wat dat betreft is het niet gek dat Tesla-rijders vaak van fanboyism worden beticht.
Geldt natuurlijk lang niet voor iedereen. Ik heb na 3,5 maand nog steeds moeite met het cancel/resume probleem wat GeeMoney o.a. beschrijft. De 2 dingen die hij beschrijft en die door sommigen onterecht worden ontkracht (nooit voor Tesla CC gereden?).
1. Resume ontbreekt. Resume is terug naar de vorige instelling. Vaak de makkelijkste actie als je een CC met een pookje hebt. Tesla doet niet terug naar de vorige instelling. Hij doet vmax + x (waarbij vmax vaak niet klopt) of hij doet je huidige snelheid, maar die is waarschijnlijk al een stuk lager dan de snelheid voordat je uitvoegde. Het went wel, gewoon terug aanzetten en scrollwiel omhoog. Dat scrollwiel is gelukkig wel heel effectief in snel veranderen snelheid. S3XY buttons bieden vast een resume optie?
2. Cancel = hard remmen. Daarop anticiperen met je rechtervoet is gewoon niet zo relaxed als helemaal niks doen. Het is natuurlijk helemaal niet "by design", maar met een ICE in z'n hoogste versnelling op de snelweg rem je na een cancel van je ACC vaak precies genoeg op de motor om even lekker de actie uit te voeren waarvoor je cancelde. Vaak uitvoegen of even tijdig anticiperen op een langzamere auto voor je. Doe dat met je Tesla en je remlichten knallen aan dus je moet het direct opvangen met je rechtervoet. Ik had dat in proefritten met de meeste andere EV's overigens ook wanneer regenerative braking een beetje gemiddeld/agressief stond. En de extra handeling "zet regen braking milder voordat je cruise control deactiveert" is ook weer een extra handeling teveel. Met 2 knoppen de combinatie "cancel ACC + onthoud snelheid + lage regen" en "resume ACC op vorige ACC snelheid + standaard regen" zou best lekker zijn
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Maar in dit geval is het toch veel nuttiger om naar de camera + zijspiegels te kijken? Zelfs in auto's met perfecte USS zou ik hiervoor de camera en spiegels gebruiken.bilgy_no1 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:49:
Ik vind park assist in deze vorm overigens wel nuttig voor vooruit een parkeergarage vak in. Iets wat ik best vaak doe, simpelweg omdat de achterklep van de Y erg lastig is als je dicht bij een muur staat. Hij heeft best veel ruimte naar achter nodig om niet tegen de muur te rammen.
[ Voor 24% gewijzigd door Makkelijk op 05-04-2023 08:50 ]
1x gehad. Gewoon mee gereden. Je mist wat informatie zoals je snelheid maar dat kan je best inschattenThe_MAN schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:26:
[...]
Dan ben ik duidelijk geen gemiddelde Tesla rijder, want ik ga zo 5min langer aan de lader staan om dan met 150km/u naar huis te rijden ipv met 120
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Gerelateerde topics:
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
- Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
- Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
Gerelateerde topics:
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
:strip_exif()/f/image/cuPrECq2iwp4NxRYwuPTTASO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kuaIccygT2WjZ33XaktyhIvy.jpg?f=fotoalbum_large)