Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Indeed, mijn GTI 16V in 1994 had 150pk, en die was echt never nooit niet zo snel weg (specs zeggen 8.3s) als deze logge Model Y RWD. Zoals anderen ook al opmerkten, vooral als deze walrus al enige snelheid heeft is de tussensprint best indrukwekkend. En dan zonder dat gejank tegen de 7000 toeren aan van zo'n ICE blok. Ik vond het altijd een beetje zielig voor die motor (vooral de 16V kreeg z'n vermogen pas bij hoog toerental).Tommie12 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 08:34:
In 1990 deed een Golf GTI er 7,5s over, en die werd als bloedsnel aanzien.
Nou, ik heb al een aantal gortdroge artikelen doorgeploegd over batterijtechnologie, en zo eenduidig als de Tesla manual het voorstelt is het blijkbaar toch niet. Maar goed, ondanks dat LFP totaal niet nieuw is, is de toepassing in in auto's wel redelijk recent, en weten we nog niet precies wat het op langere termijn gaat doen. To be continued... zeg maar...freegeek schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:44:
[...]
dit wordt allemaal beweerd op basis van een YouTube "expert" met een semi viral video.
Dat is ook wat er op het laadscherm als grens voor 'Dagelijke rit' staat.Voor voertuigen met vierwielaandrijving: houd de oplaadlimiet van de batterij onder 90% voor Dagelijks gebruik. Als u de batterij 100% wilt opladen voor een lange rit, verhoog dan de limiet voor Rit.
Knip, mag wel iets vriendelijker.freegeek schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:13:
[...]
dat klopt maar die degradatie ga je sowieso krijgen op x jaar. Ik ben er ook van overtuigd dat constant tot 100% laden met die lfp op kortere termijn een hogere degradatie zal geven dan dan als je dat niet zou doen maar ik ben er even goed van overtuigd dat dit op langere termijn geen rol speelt. Wat mij stoort is dat mensen hier dingen beweren die helemaal niet in de officiële manuals staan. Tesla manual is toch duidelijk voor lfp, zet die op 100% voor alle omstandigheden en laadt minstens 1 keer per week tot 100% voor de bms.
Ik zeg niet dat je het moet volgen, maar van deze discussie over LFP 100% zijn er al pagina's en pagina's geschreven. Doe je voordeel mee. Knip, mag wel iets vriendelijker.
[ Voor 12% gewijzigd door Taro op 31-03-2023 18:55 ]
Life is too short to drive boring cars
Dat is niet zozeer bewust, dat is de aard van het beestje. Elektromotoren hebben vanaf 0 toeren een constant koppel (tot een bepaald toerental, dan zakt het in) en wat @Tommie12 zegt klopt: het vermogen is koppel * omwentelingssnelheid.Caelorum schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:58:
[...]
Als ik in mijn Model 3 uit 2019 volg as geef en het wegdek is ook maar ietsjes gladder dan normaal, door bijv. regen of zo'n versleten wegdek, dan maken de bandjes al extra rondjes. Tesla geeft echt heel bewust niet vol vermogen vrij in de eerste 10-20km/h, want dat krijg je met normale banden helemaal niet op het wegdek kwijt. Zelfs niet het goede wegdek dat wij in Nederland over het algemeen hebben.
Dus bij een toerental van 0 wordt er 0 vermogen ontwikkeld. Het vermogen dat bij 20 km/h wordt ontwikkeld is (theoretisch) 2x groter als wat bij 10 km/h wordt ontwikkeld, en bij 100 km/h 10x groter (maar bij die snelheden daalt het koppel al).
Uiteraard kan het zo zijn dat Tesla hun motoren in verschillende modellen beperkt, maar het is niet zo dat Tesla dit bewust beperkt onder een bepaalde snelheid. Kijk de youtube filmpjes maar, maximum koppel vanaf 0.
Uiteraard zal dat niet werken met een glad wegdek, maar dat is een ander verhaal.
Signatures zijn voor boomers.
Knip, mag wel iets vriendelijker. Ik reageer gewoon op personen die iets beweren dat in de manual staat terwijl dat er gewoon NIET staat. Knip, mag wel iets vriendelijker.
[ Voor 48% gewijzigd door Taro op 31-03-2023 18:56 ]
[ Voor 97% gewijzigd door Taro op 31-03-2023 18:57 ]
Vooral omdat tweaker zelf een artikel hierover heb geschreven; kan belanghebbende daar verder discussie voeren.
Lijkt me prima oplossing toch? in deze topic heb ik toch echt genoeg van
YouTube: Racing the World's Fastest Sedans: Tesla Plaid, Lucid Air, E39 M5 — ...
[ Voor 3% gewijzigd door maharens op 31-03-2023 12:09 ]
mijn punt is dat men hier selectief is. Een LR kan je inderdaad prima tot 100% laden ALS je die dan direct ontlaadt, voor dagdagelijks gebruik raadt Tesla minder dan 90% aan en nooit op 100% laten staan zonder te ontladen. Voor LFP zegt tesla gewoon zet die op 100% en dat is het. Als je dat verschil niet ziet dan moet ik er misschien een tekening bij maken. Maar inderdaad, niet nodig om verder te discussiëren, ik neem aan dat de meeste mensen die tekening niet nodig hebben en gewoon kunnen lezen wat er staat in de handleiding.SirLct schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:48:
[...]
Kunnen we niet eens stoppen met deze onzin? Een LR kun je prima tot 100% laden. Voor beide accu's geld dat 24/7 op 100% laten staan niet goed is.
[...]
Ik heb nog met een Ibiza 1.9d gereden, en mijn eerste auto was een Peugeot 106 1.5d met acceleratie tijden van 0-100 in 18 seconden of zo.
7s is meer dan genoeg voor een gezinsbak. Sterker, vóór de Tesla was mijn 308sw 2.0hdi (die ik overigens nog steeds heb) de snelste die ik ooit gehad heb met 0-100 in 8,9. En zelfs met die auto ben je sneller dan de meeste -normale- auto’s, zeker op tussenacceleratie door het koppel van de diesel.
Als laatste zit een basis Golf 1.0tsi 110pk niet in 9s op 100. Dat is volgens VW toch echt 10,5.
Sterker nog: als Tesla een goedkope zuinige elektrische gezinsauto zou kunnen bouwen voor €20-€30k met een 0-100 in 10sec, waarom niet? Ik zie er echt de noodzaak niet in om <5s te gaan.
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Klopt, maar als je beperkt tot nieuwe auto's < € 50k, dan blijft er maar een handjevol over: https://www.autoweek.nl/c...&pagina=2&acceleratie=1-7Tweak_ers schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 07:36:
[...]
De Y RWD is toch helemaal niet snel?
7 seconden naar de 100?
Er zijn best veel ICE modellen die je eruit rijden hoor.
Ik heb het met de LR model 3 al regelmatig en die gaat in 4,4 sec naar de 100…
Hier zijn 16.757 modellen en uitvoeringen die onder de 7 seconden op de 100 zitten 😉
https://www.autoweek.nl/carbase/?acceleratie=1-7
[ Voor 96% gewijzigd door Taro op 31-03-2023 18:58 ]
zelfde discussie over range, eens een EV meer dan 300km haalt en een semi deftige laadsnelheid heeft dan is het verschil in dagdagelijks gebruik nul en op een lange afstand van +1000km minimiem. Als je kijkt naar een rit van 1300km dan is het verschil +-1 uur op een totale reistijd van 14 a 15 uur.GAIAjohan schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 12:15:
Ik vind het hele gezeur over acceleratie van ‘slechts’ 7 sec echt zwaar overtrokken, en dan ook nog dat het te langzaam zou zijn.
Ik heb nog met een Ibiza 1.9d gereden, en mijn eerste auto was een Peugeot 106 1.5d met acceleratie tijden van 0-100 in 18 seconden of zo.
7s is meer dan genoeg voor een gezinsbak. Sterker, vóór de Tesla was mijn 308sw 2.0hdi (die ik overigens nog steeds heb) de snelste die ik ooit gehad heb met 0-100 in 8,9. En zelfs met die auto ben je sneller dan de meeste -normale- auto’s, zeker op tussenacceleratie door het koppel van de diesel.
Als laatste zit een basis Golf 1.0tsi 110pk niet in 9s op 100. Dat is volgens VW toch echt 10,5.
Sterker nog: als Tesla een goedkope zuinige elektrische gezinsauto zou kunnen bouwen voor €20-€30k met een 0-100 in 10sec, waarom niet? Ik zie er echt de noodzaak niet in om <5s te gaan.
Filter is een beetje optimistisch, er zijn een boel auto's die onder de 7 seconde zitten, maar dat zijn dan de top versies van een bepaald model. Er zullen er weinig van rondrijden, want de meeste mensen gaan niet voor een Corsa 1.6 Turbo OPC, maar een wat eenvoudigere versie. Of je moet HEEL graag een Corsa willen rijden.Tweak_ers schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 07:36:
[...]
De Y RWD is toch helemaal niet snel?
7 seconden naar de 100?
Er zijn best veel ICE modellen die je eruit rijden hoor.
Ik heb het met de LR model 3 al regelmatig en die gaat in 4,4 sec naar de 100…
Hier zijn 16.757 modellen en uitvoeringen die onder de 7 seconden op de 100 zitten 😉
https://www.autoweek.nl/carbase/?acceleratie=1-7
Alleen nieuwe auto's laat al een wat selecter lijstje van ~1400 auto's zien: https://www.autoweek.nl/n...nop=prijs&acceleratie=1-7
[ Voor 8% gewijzigd door DaCoTa op 31-03-2023 12:29 ]
Vooral bij stoplichten erg annoying Hij ziet je voorganger, dus denk dat je gaat parkeren. Op zicht niet erg, gewoon niet te dicht op gaan staan, echter als je er wat te snel achteraan rijdt op het moment dat de voorganger ook gaat rijden, denkt ie dat je er tegenaan butst, dus krijg je elke keer dat STOP + een piep te horen.
Ook vreemd dat het tot een snelheidje van +/- 30 gewoon blijft werken tijdens het rijden, dan zie je allemaal van die irritante oranje/witte wiebellijntje in de je scherm van de stoep enzo. Volgens mij heel simpel dat de parkassist boven de +/-10km/u gewoon niets hoeft te doen.
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Ik rij nu 4 jaar in deze autos en kan met 100% zekerheid zeggen dat er met one pedal driving niks geen sensoren of GPS gebruikt worden om af te remmen, als je te laat je voet van het pedaal haalt, krijg je boem is ho. Of als hij zelf remt, is het een collission avoidance actie en dan gaan alle alarmbellen af.friketje1 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 12:23:
[...]
Heb je niet gewoon je instellingen anders? Bij one pedel driving remt de auto namelijk uit zichzelf, ook op basis van gps data en camera's.
[...]
Ech, serieus, wat je doet is gevaarlijk.
Eens. Verstandig om bij elke rit (of tenminste na koude nachten, hoge SoC etc) voorzichtig te zijn bij de eerste keer dat je remt.DaCoTa schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 12:35:
[...]
Ik rij nu 4 jaar in deze autos en kan met 100% zekerheid zeggen dat er met one pedal driving niks geen sensoren of GPS gebruikt worden om af te remmen, als je te laat je voet van het pedaal haalt, krijg je boem is ho. Of als hij zelf remt, is het een collission avoidance actie en dan gaan alle alarmbellen af.
Ik heb het gevoel dat er sprake is van spraakverwarring.friketje1 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 12:23:
[...]
Heb je niet gewoon je instellingen anders? Bij one pedel driving remt de auto namelijk uit zichzelf, ook op basis van gps data en camera's. Als ik een bebouwde kom bord nader, gaat de auto uit zichzelf al afremmen. Zo veel zelfs dat ik vaak zelfs extra gas geef om een beetje in de buurt van mijn normale rijstijl te blijven. Als je de auto op rollen heb staan of die automaat setting dat werkt dit misschien allemaal wat minder afhankelijk van sensoren en GPS.
Ben er overigens nog niet over uit of ik door wil met one pedal driving. Ik heb dus 1 ervaring gehad waarbij de auto gewoon niet remde door een verkeerde inschatting (pedaal helemaal los) en de collision detection ingreep, en dat is gewoon erg gevaarlijk. Dan kun je zeggen had dan op de rem getrapt, maar je kunt je niet voorbereiden op onvoorspelbaar gedrag van een auto. Als je nooit de rem hoeft te gebruiken en ineens met de rem moet ingrijpen, mij kost dat 2-3 seconden en dat is teveel.
Sinds dit incident reed het echter gewoon weer fantastisch.
Je hebt het over One Pedal Drive, maar wat je beschrijft gaat volgens mij over Autopilot. Dat zijn twee compleet verschillende dingen.
One Pedal Drive: je accelereert en stuurt zelf. Als je het stroompedaal loslaat komt de auto tot dmv regeneratief remmen tot stilstand. Ook zonder rempedaal te gebruiken en dus vandaar de term One Pedal Drive. Het regeneratief remmen kan iets minder krachtig zijn als de batterij bijna vol en/of heel koud is. Hierbij is er geen enkele invloed van gps of borden.
Je moet hier geen enkele verwachting hebben dat de auto op tijd remt voor een voorganger of stopstreep. Dit is afhankelijk van wanneer je zelf het stroompedaal loslaat. Alleen in het eerste geval krijg je dan een Automatic Emergency Brake.
Autopilot: combinatie van Traffic Aware Cruise Control en Auto Steer. De auto accelereert en remt automatisch (TACC, rechter pookje 1x naar beneden) en kan zelf sturen (Auto Steer aan, rechter pookje 2x naar beneden). Met dit systeem past de auto zich qua snelheid aan op de voorligger en aan de verkeersborden (dit is nog iets in te stellen bij de Autopilot Settings). Ik heb ook gemerkt dat hij bij sommige bochten of naar rotondes toe wat afremt. Of als je inderdaad een snelheidsbord passeert. Dit is echter nog niet heel betrouwbaar en je moet dus altijd alert blijven om de bocht of het remmen te corrigeren.
Kan je verhaal wel volgen, maar wat je ook merkt is dat na het wegslippen het vermogen wel degelijk ingehouden wordt door de auto totdat die weer grip krijgt. Het zou me echt niets verbazen als het wel degelijk totdat de auto licht in beweging is er wordt ingehouden. Vol vermogen wegtrappen heeft namelijk geen zin als de auto op de plek blijft staan en je alleen de geur van verbrand rubber overhoudt.Maasluip schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:32:
[...]
Uiteraard zal dat niet werken met een glad wegdek, maar dat is een ander verhaal.
Ja, dat heet ‘stability traction control’ en zit gelukkig ook in Tesla’sCaelorum schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 12:53:
[...]
maar wat je ook merkt is dat na het wegslippen het vermogen wel degelijk ingehouden wordt door de auto totdat die weer grip krijgt.
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS
Dan moet ik een psychiater opzoeken denk ik, want wat ik waarneem is kennelijk iets anders dan wat de werkelijkheid is.DaCoTa schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 12:35:
[...]
Ik rij nu 4 jaar in deze autos en kan met 100% zekerheid zeggen dat er met one pedal driving niks geen sensoren of GPS gebruikt worden om af te remmen, als je te laat je voet van het pedaal haalt, krijg je boem is ho. Of als hij zelf remt, is het een collission avoidance actie en dan gaan alle alarmbellen af.
Zonder gekheid.
Ten eerste: ik heb de auto ingesteld op "sitlstaan". Dit staat letterlijk op display: "Gebruikt automatisch de remmen om stil te staan". Bedoeld wordt (want dit is niet geheel duidelijk) als je het pedaal loslaat gaat de auto gecontroleerd stilstaan. Dit is dan namelijk wat er ook gebeurd en dit gaat altijd goed. Behalve dus afgelopen woensdag waarbij de auto met gelijke snelheid van plan was een Volkswagen te rammen terwijl het pedaal al los was. Dit alles gelukkig op lage snelheid en de collision detection greep in. Doodeng dus, ondanks dat het achteraf allemaal niet zo veel voorstelde.
Verder is overduidelijk dat mijn auto onder modus "stilstaan", als deze geen gebruik maakt van auto steering of cruise control, het remmen en gas geven laat beïnvloeden door GPS date en camera's. Bijvoorbeeld: de auto gaat afremmen voor een bebouwde kom bord en je moet zelfs gas bij geven om niet te hard af te remmen.
Het betreft een model 3 die deze maand is afgeleverd overigens.
Maar ik zit hier dus wel een beetje mee in mijn maag, tenslotte, kennelijk kan de auto in modus "stilstaan" besluiten dat het verstandig is om door te rijden terwijl je zelf het pedaal hebt losgelaten en verwacht dat de auto gaat remmen. Alsnog de rem gebruiken kan natuurlijk, maar omdat de auto onvoorspelbaar gedrag vertoont en je die rem eigenlijk nooit nodig hebt, reageer je dan gewoon te traag of helemaal niet (zoals afgelopen woensdag)
Ik geef het voorlopig nog een kans, maar denk dat "rollen" een veiliger keus is, dan moet je hoe dan ook op de rem trappen om te remmen en dat is ook bij mij altijd manueel. Maar ook hier overigens de ervaring dat de rem soms gewoon niet remt (eerder werd gesuggereerd dat mijn remmen niet goed zouden zijn: ik heb er een dag op gelet die doen het echt prima, ook de collision detection ingreep was fors, net niet met het hoofd op het stuur).
[ Voor 4% gewijzigd door friketje1 op 31-03-2023 13:12 ]
Volgens mij heb je gewoon cruise control aanstaan waardoor de auto inderdaad doorrijdt als je je voet van het stroompedaal afhaalt.friketje1 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:06:
[...]
Dan moet ik een psychiater opzoeken denk ik, want wat ik waarneem is kennelijk iets anders dan wat de werkelijkheid is.![]()
Zonder gekheid.
Ten eerste: ik heb de auto ingesteld op "sitlstaan". Dit staat letterlijk op display: "Gebruikt automatisch de remmen om stil te staan". Bedoeld wordt (want dit is niet geheel duidelijk) als je het pedaal loslaat gaat de auto gecontroleerd stilstaan. Dit is dan namelijk wat er ook gebeurd en dit gaat altijd goed. Behalve dus afgelopen woensdag waarbij de auto met gelijke snelheid van plan was een Volkswagen te rammen terwijl het pedaal al los was. Dit alles gelukkig op lage snelheid en de collision detection greep in. Doodeng dus, ondanks dat het achteraf allemaal niet zo veel voorstelde.
Verder is overduidelijk dat mijn auto onder modus "stilstaan", als deze geen gebruik maakt van auto steering of cruise control, het remmen en gas geven laat beïnvloeden door GPS date en camera's. Bijvoorbeeld: de auto gaat afremmen voor een bebouwde kom bord en je moet zelfs gas bij geven om niet te hard af te remmen.
Maar ik zit hier dus wel een beetje mee in mijn maag, tenslotte, kennelijk kan de auto in modus "stilstaan" besluiten dat het verstandig is om door te rijden terwijl je zelf het pedaal hebt losgelaten en verwacht dat de auto gaat remmen. Alsnog de rem gebruiken kan natuurlijk, maar omdat de auto onvoorspelbaar gedrag vertoont en je die rem eigenlijk nooit nodig hebt, reageer je dan gewoon te traag of helemaal niet (zoals afgelopen woensdag)
Ik geef het voorlopig nog een kans, maar denk dat "rollen" een veiliger keus is, dan moet je hoe dan ook op de rem trappen om te remmen en dat is ook bij mij altijd manueel. Maar ook hier overigens de ervaring dat de rem soms gewoon niet remt (eerder werd gesuggereerd dat mijn remmen niet goed zouden zijn: ik heb er een dag op gelet die doen het echt prima, ook de collision detection ingreep was fors, net niet met het hoofd op het stuur).
De modus stilstaan en rollen hebben te maken met de automaat, dus of je (langzaam) doorrolt wat automaten normaliter doen of stilstaat zonder je voet op de rem.
Het enige dat ik me kan bedenken is dat je met een koude of volle batterij een ander remgedrag krijgt, en je daarom een noodstop kreeg. Als je geen TACC of FSD gebruikt (blauwe lijnen op de linkerkant van de display), ben je zelf verantwoordelijk om op tijd stil te staan, de auto doet NIKS met de camera. Test het eens uit op een parkeerterrein, hoe snel de auto remt als er niks voor je staat, t.o.v. als er wel iets voor je staat. Je moet _zelf_ de rem intrappen als de normale afremming van one-pedal driving niet voldoende is.friketje1 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:06:
[...]
Dan moet ik een psychiater opzoeken denk ik, want wat ik waarneem is kennelijk iets anders dan wat de werkelijkheid is.![]()
Zonder gekheid.
Ik heb er ook wel eens aan getwijfeld, maar dat kwam omdat je na een tijd redelijk goed kunt inschatten wat de remweg is bij one pedal driving. Maar nogmaals, de auto kijkt NIET naar wat er voor je staat.
Paar pagina's terug is dit ook vaker door verschillende personen geprobeerd over te brengen aan betrokkenen inclusief de waarschuwing dat zijn interpetatiefout gevaarlijk is maar daar doet betrokkenen niks mee en blijft vervolgens onjuiste informatie verspreiden. Overigens doen meer Tweakers dat in dit topic ook na overweldigend tegenbewijs van andere leden.DaCoTa schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 12:35:
[...]
Edit: of hij/zij is ons gewoon mega hard aan het trollen
[ Voor 4% gewijzigd door cyntax op 31-03-2023 13:46 ]
Nogmaals @friketje1: De auto beslist het niet zelf, tenzij je in TACC staat (max. of ingestelde snelheid aanhouden, maar afremmen voor obstakels) of in AP. Daarbuiten doet de auto niets slims. Afremmen gebeurd hoe dan ook met regeneratie, en zo snel als het mogelijk is onder de omstandigheden (lees temperatuur accu). Die instelling heeft zoals hierboven gezegd alleen effect op de laatste 5km/h, waarbij je bij doorrollen, de auto zal doorrollen en bij stilstaan, de auto zal remmen tot stilstand.
Lijkt me toch meer traction control. Stability control is voor de eland test.Radiodurans schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:01:
[...]
Ja, dat heet ‘stability control’ en zit gelukkig ook in Tesla’s
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Ik vind het dus helemaal goed dat hij is overgegaan op 'rollen' waardoor hij nu voor zichzelf een situatie heeft gecreëerd dat hij gewoon mee remt
Als hij vertrouwen mist in bepaalde functionaliteit van zijn Tesla die wij allemaal wel lijken te hebben en hij wil het alsnog gaan gebruiken dan is navraag doen en een check bij een SeC misschien een volgende stap.
Moet zeggen dat ik dit veel snelleraan vind voelen dan bijvoorbeeld de Cooper S van mijn vriendin. Daar ligt een 2.0T blok in. Vooral de tussen sprints zijn echt heel indrukwekkend!GAIAjohan schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 12:15:
Ik vind het hele gezeur over acceleratie van ‘slechts’ 7 sec echt zwaar overtrokken, en dan ook nog dat het te langzaam zou zijn.
Ben benieuwd of Tesla in de toekomst een eventuele acceleratie boost voor de RWD gaat aanbieden. Kan mij voorstellen dat er zat mensen toch een beetje extra wensen. En het gat met de LR zal de USP’s nog steeds ten goede laten komen.
Ryzen 7800X3D - MSI RTX 5080 OC Ventus - MSI B650 WiFi Gaming Plus - 64GB Corsair DDR5 - 2TB SSD - 34” Red Eagle IIyama - Fractal North XL
Hou op man, je brengt mensen in gevaar met deze adviezen.friketje1 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 12:23:
[...]
Heb je niet gewoon je instellingen anders? Bij one pedel driving remt de auto namelijk uit zichzelf, ook op basis van gps data en camera's.
...
Het is gewoonweg niet waar, vandaag toevallig nog even geprobeerd en er zit zeker nog 30-40 meter tussen de laatste auto die staat te wachten bij het stoplicht. Het enige wat gebeurt is dat er word geremd, de mate van remmen is afhankelijk van de temperatuur van je accu en hoe vol je accu zit.
Ik quote de handleiding nog maar eens:

Zoek hulp, ga naar een dealer en laat alles je nog een keer uitleggen want dit kan echt niet. Niet voor je de veiligheid van je medeweggebruikers maar ook niet voor die van jezelf. Ook de belevenis van je auto kan stukken beter als je begrijpt wat er gebeurt.
[ Voor 22% gewijzigd door jip_86 op 31-03-2023 13:42 ]
Ik zat zelf ook aan traction control te denken. Maar mijn punt was vooral, dat als je vol vermogen loslaat de auto zowat elke keer wel de TC aan kan slingeren. Aangezien dat niet gebeurd, vermoed ik toch dat ze er wel iets mee doen. Zou ook min of meer verklaren waarom de 2019 Model 3's toen de snelheidsboost hebben gekregen over alle opties heen. Verklaring toen was beter afstelling van de motor, maar ik kan me toch niet van de indruk ontdoen dat het mogelijk ook gewoon een betere afstelling is van het überhaupt van de plek komen, die mogelijk in het begin wat te conservatief in gestoken is.\\Himalaya schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:30:
[...]
Lijkt me toch meer traction control. Stability control is voor de eland test.
Heb er overigens nul bewijs voor. Maar afgezien van "zoek maar op internet" heb ik hier ook nog geen bewijs gezien van de andere theorie.
Echt, ik zou wel eens in jou auto willen rijden.friketje1 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 12:23:
[...]
Laat ik voorop stellen: stop met claimen dat Tesla gps en camera’s gebruikt bij OPD. Dat is niet zo (volgens spec). Misschien dat jij op een of andere manier een super zieke bug heb die af en toe FSD aanzet ofzo, maar voordat iemand anders dat hier leest en doodleuk daarvan gebruikt denkt te maken en een kind dood rijdt, zou ik je echt vriendelijk willen verzoeken grote disclaimers bij je tekst te zetten alvorens je dit deponeert als algemene waarheid.
Het wordt nu gewoon gevaarlijk.
Als jou auto uit zichzelf remt, zonder AP of TACC actief en zonder dat je je voet van het gaspedaal afhaalt, moet je NU stoppen met auto rijden en Tesla de auto laten ophalen.friketje1 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:06:
[...]
Damn dit is echt bizar.
Ryzen 7800X3D - MSI RTX 5080 OC Ventus - MSI B650 WiFi Gaming Plus - 64GB Corsair DDR5 - 2TB SSD - 34” Red Eagle IIyama - Fractal North XL
Wat jij niet begrijpt is dat je idd prima LFP vaker op 100% kan laten staan, je blijft “binnen alle garantie marges”.freegeek schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 12:10:
[...]
mijn punt is dat men hier selectief is. Een LR kan je inderdaad prima tot 100% laden ALS je die dan direct ontlaadt, voor dagdagelijks gebruik raadt Tesla minder dan 90% aan en nooit op 100% laten staan zonder te ontladen. Voor LFP zegt tesla gewoon zet die op 100% en dat is het. Als je dat verschil niet ziet dan moet ik er misschien een tekening bij maken. Maar inderdaad, niet nodig om verder te discussiëren, ik neem aan dat de meeste mensen die tekening niet nodig hebben en gewoon kunnen lezen wat er staat in de handleiding.
Om de BMS beter af te stemmen op de wens van de klant zijn verwachting, zegt Tesla 1x per week opladen tot 100% (leg maar een uit aan de klant, dat die niet goed gekalibreerd is)
Een LFP cel heeft een vlakker verloop van verlies van spanning op de cel bij belasting (en het leeg lopen), het is lastiger de daadwerkelijke “100% vol “ te bepalen zonder regelmatig op het 100% vol ijkpunt te komen.
Ofwel: al zet je hem altijd op 100%, zolang je binnen de beloofde garantie van tesla (160.000km of 8j..?) nog minstens 70% batterij capaciteit hebt, voldoet de batterij aan de Tesla specificaties.
Als ik een LFP batterij had zou ik deze ook gewoon alleen opladen naar 100% wanneer nodig en 1x per week 100%, zo gepland dat die er niet lang op hoeft te blijven staan.
De LFP cellen lijken vooralsnog ook gewoon redelijk vergelijkbaar te degraderen als je rondkijkt op internationale forums.
(Volle 100% batterij is ook minder regeneratie, sneller slijtende remmen)
[ Voor 4% gewijzigd door Stef87 op 31-03-2023 14:33 ]
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Nee hoor.friketje1 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:06:
[...]
Dan moet ik een psychiater opzoeken denk ik, want wat ik waarneem is kennelijk iets anders dan wat de werkelijkheid is.
Ik denk niet dat je trollt, en ik denk dat ik wel een vermoeden heb wat er aan de hand is. Ik heb mijn Model Y sinds december en was verbaast hoe snel ik elke keer perfect achter auto's stil kwam te staan met de one pedal driving. Zo verbaasd dat ik zelf toch ook nog even heb gedubbel-checked of Tesla niet de intelligente automatische regeneratie heeft die andere merken hebben. Maar feit is, het zelflerende systeem dat ben ik zelf.
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Maar nu krijg ik hem alsnog
Zou hem natuurlijk kunnen laten staan, maar ik heb een hekel aan niet geïnstalleerde maar wel beschikbare updates. Je zou me eens moeten horen over het badge getalletje op de App Store icoon van m’n vriendin
Nouja, dan toch maar gewoon proberen!
Jij gaat ieder stoplicht sprint je nog even achter de winnaar aan om te vertellen dat jou Y maar €46k kostte?!Roekeloos schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 12:22:
[...]
Klopt, maar als je beperkt tot nieuwe auto's < € 50k, dan blijft er maar een handjevol over: https://www.autoweek.nl/c...&pagina=2&acceleratie=1-7
Winnen is winnen voor het stoplicht.
Dat mijn Volvo €75k kostte en een GTI’je €35k (destijds) interesseerde mij weinig. Ik vond het heerlijk om GTI’tjes te vernederen. Vooral omdat die altijd dachten dat ze een Volvo wel eruit trekken.
Met de Model 3 willen ze nooit 🤣
Want er rijden alleen nieuwe auto’s op de weg? Ik heb al meerdere keren uitgelegd specifiek op de uitspraak te hebben gereageerd dat je bijna alles eruit rijdt met een Y.DaCoTa schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 12:27:
[...]
Filter is een beetje optimistisch, er zijn een boel auto's die onder de 7 seconde zitten, maar dat zijn dan de top versies van een bepaald model. Er zullen er weinig van rondrijden, want de meeste mensen gaan niet voor een Corsa 1.6 Turbo OPC, maar een wat eenvoudigere versie. Of je moet HEEL graag een Corsa willen rijden.
Alleen nieuwe auto's laat al een wat selecter lijstje van ~1400 auto's zien: https://www.autoweek.nl/n...nop=prijs&acceleratie=1-7
Dat betwijfel ik, omdat ik er met een 3 LR al regelmatig uitgereden wordt. Wat niet erg is, overigens.
De auto was niet in cruise controle, ook niet onbewust. En ook in TACC hoort de auto in die situatie gewoon te remmen, hij hoort zich aan te passen aan het voorgaande verkeer. Daarbij: er staat gewoon letterlijk in de instellingen dat de auto remt als je het pedaal loslaat, de gewone remmen nemen het over als het moet. De batterij was ook niet koud, de auto remde daarvoor gewoon zoals ik het gewend was. Was denk ik het 5e stoplicht die rit en zonder enige aanleiding. Ik reed ook niet hard, zeg 25 km/h. En er gebeurde gewoon helemaal niets toen ik het pedaal los liet.Caelorum schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:20:
Onbewust in cruise control komen is mij in de eerste paar maanden ook meerdere malen overkomen. Dat is ook waarom ik tegenwoordig het deuntje aan heb staan voor als ik in of uit AP/TACC ga.
Nogmaals @friketje1: De auto beslist het niet zelf, tenzij je in TACC staat (max. of ingestelde snelheid aanhouden, maar afremmen voor obstakels) of in AP. Daarbuiten doet de auto niets slims. Afremmen gebeurd hoe dan ook met regeneratie, en zo snel als het mogelijk is onder de omstandigheden (lees temperatuur accu). Die instelling heeft zoals hierboven gezegd alleen effect op de laatste 5km/h, waarbij je bij doorrollen, de auto zal doorrollen en bij stilstaan, de auto zal remmen tot stilstand.
Het gaat mij erom dat de auto onvoorspelbaar gedrag heeft, en dat voelt niet goed.
Daarbij ben ik ook benieuwd hoe het dan kan dat anderen het allemaal zo anders ervaren qua rijhulpen bij normale besturing. De invloed van rijhulp systeem in mijn auto, bij manueel besturen, duidelijk merkbaar.
Moet wel zeggen dat het rijgedrag wat natuurlijker wordt.
Aanvankelijk stopte de auto namelijk vlak achter de voorgangers op 20-30 centimeters en veel abrupter dan ik zelf zo doen en er was gewoon niets tegen in te brengen, rem intrappen geen reactie, uiteindelijk stopte de auto wel altijd op tijd zonder collision ingreep. Mijn vrouw heeft dezelfde ervaring overigens. Ook moet ik nu soms gas bijgeven om de stopstreep te halen ipv dat dit volledig gecontroleerd lijkt te worden door de auto.
Dit lijkt gewoon normaal gedrag volgens mij, niets raars aan.friketje1 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:04:
[...]
De auto was niet in cruise controle, ook niet onbewust. En ook in TACC hoort de auto in die situatie gewoon te remmen, hij hoort zich aan te passen aan het voorgaande verkeer. Daarbij: er staat gewoon letterlijk in de instellingen dat de auto remt als je het pedaal loslaat, de gewone remmen nemen het over als het moet. De batterij was ook niet koud, de auto remde daarvoor gewoon zoals ik het gewend was. Was denk ik het 5e stoplicht die rit en zonder enige aanleiding. Ik reed ook niet hard, zeg 25 km/h. En er gebeurde gewoon helemaal niets toen ik het pedaal los liet.
Maar heeft ook niets met GPS te maken.
Dat kan.Makkelijk schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:58:
[...]
Nee hoor.
Ik denk niet dat je trollt, en ik denk dat ik wel een vermoeden heb wat er aan de hand is. Ik heb mijn Model Y sinds december en was verbaast hoe snel ik elke keer perfect achter auto's stil kwam te staan met de one pedal driving. Zo verbaasd dat ik zelf toch ook nog even heb gedubbel-checked of Tesla niet de intelligente automatische regeneratie heeft die andere merken hebben. Maar feit is, het zelflerende systeem dat ben ik zelf.
Maar als je gas bij moet geven, om niet te hard af te remmen bij een bebouwde kom bord, is dat dan ook omdat ik de auto nog niet goed genoeg ken
Dan is de auto levensgevaarlijk als dit normaal gedrag is. Als er zonder enige aanleiding niet regeneratief geremd wordt terwijl dit in dezelfde rit daarvoor gewoon goed ging.Obelixxx schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:06:
[...]
Dit lijkt gewoon normaal gedrag volgens mij, niets raars aan.
Maar heeft ook niets met GPS te maken.
Heeft inderdaad ook niets met GPS te maken, maar ik kreeg het gevoel dat de auto verkeerd inschatte dat de auto voor niet hard aan het remmen was en daardoor mijn eigen input overrulde. Dit is gissen en gevoel uiteraat.
Dat de auto in deze situatie met loslaten pedaal gewoon tot stilstand had moeten komen staat voor mij vast.
TACC en AP regelen de snelheid en afstand tot de voorganger. Als die niet aanstaan, dan doet de auto geen rekening houden daarmee.friketje1 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:04:
[...]
De auto was niet in cruise controle, ook niet onbewust. En ook in TACC hoort de auto in die situatie gewoon te remmen, hij hoort zich aan te passen aan het voorgaande verkeer.
Je haalt echt alles door elkaar. Als regeneratief remmen aan staat, dan haalt de auto energie uit de snelheid van de auto. Dus als je van het gas afgaat, dan voel je dat de auto veel harder vaart mindert dan bij benzine auto’s. Dat is wat hier wordt bedoeld: de auto remt. Er staat niet: de auto remt met inachtneming de situatie. Nee, de auto mindert vaart doordat het energie ophaalt, meer niet.Daarbij: er staat gewoon letterlijk in de instellingen dat de auto remt als je het pedaal loslaat, de gewone remmen nemen het over als het moet.
Nogmaals; stop met auto rijden en bel Tesla. Als je auto dit soort dingen doet (remmen uit zichzelf terwijl jij je voet nog op het gaspedaal hebt, etc), dan is dat 100% NIET GOED!De batterij was ook niet koud, de auto remde daarvoor gewoon zoals ik het gewend was. Was denk ik het 5e stoplicht die rit en zonder enige aanleiding. Ik reed ook niet hard, zeg 25 km/h. En er gebeurde gewoon helemaal niets toen ik het pedaal los liet.
Het gaat mij erom dat de auto onvoorspelbaar gedrag heeft, en dat voelt niet goed.
Daarbij ben ik ook benieuwd hoe het dan kan dat anderen het allemaal zo anders ervaren qua rijhulpen bij normale besturing. De invloed van rijhulp systeem in mijn auto, bij manueel besturen, duidelijk merkbaar.
Wat je hierboven beschrijft is normaal bij regeneratief remmen.Moet wel zeggen dat het rijgedrag wat natuurlijker wordt.
Aanvankelijk stopte de auto namelijk vlak achter de voorgangers op 20-30 centimeters en veel abrupter dan ik zelf zo doen en er was gewoon niets tegen in te brengen, rem intrappen geen reactie, uiteindelijk stopte de auto wel altijd op tijd zonder collision ingreep. Mijn vrouw heeft dezelfde ervaring overigens. Ook moet ik nu soms gas bijgeven om de stopstreep te halen ipv dat dit volledig gecontroleerd lijkt te worden door de auto.
Er zijn wegwerkzaamheden aan de gang maar in beide richting ervaar ik tussen HMP 27.9 en 28.0 een forse remactie als ik cruisecontrol rijd. (1x rechterpookje naar beneden ingesteld op 107km/h)
In de weg zit op die hoogte een "kuil". In de richting naar Haarlem krijg ik alleen de remactie terug naar 85 ongeveer en een seconde of 3-4 later gaat hij weer terug naar 107. En wijzigt er dus ook niets op mijn scherm.
De andere kant op richting Utrecht dan zie ik op het scherm dat hij "mijn" 107 max setting terug brengt naar 40. Ik heb vanochtend even niets gedaan een paar tellen maar hij remt dan inderdaad fors terug tot onder 70 en ik moet dan zelf gas geven en opnieuw 1x pookje naar beneden op 107 doen om hem terug te krijgen.
(Ik ben bij 70 gestopt omdat het druk was en het anders gevaarlijk werd)
Het gekke is dus dat er geen 40 bord te bekennen wat ik kan zien althans maar dat hij toch de snelheid aanpast?
Verder merk ik nog op dat hij wel luidruchtiger is dan mijn E-tron maar die staat dan ook bekend als 1 van de stilste EV's. Het is niet hinderlijk in de Model 3 maar je hoort duidelijk meer rijwind en gesuis.
Verder ga ik als test nog eens het laden in de gaten houden tov de boordcomputer.
Hij geeft nu aan sinds opladen (vannacht/vanochtend) dat ik 190km heb afgelegd en dat dat 30kWh energie heeft gekost met een gemiddelde van 159Wh/km . Dan zou je zeggen dat ik ook ongeveer 30kWh moet kunnen laden vanavond.
[ Voor 38% gewijzigd door GeeMoney op 31-03-2023 14:37 ]
Hoeveel tijd zat er tussen die ritten? Was het de eerste remactie van deze rit? Hoe koud was het buiten? Had je opgeladen tussen de ritten?friketje1 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:10:
[...]
Dan is de auto levensgevaarlijk als dit normaal gedrag is. Als er zonder enige aanleiding niet regeneratief geremd wordt terwijl dit in dezelfde rit daarvoor gewoon goed ging.
[...]
Als de batterij (erg) koud is, of helemaal vol, werkt regeneratief remmen minder. Er staat dan een icoontje links op je scherm:
:fill(white):strip_exif()/f/image/WUy0KEOCZvO7wlfCt5tojAO8.png?f=user_large)
Let hier eens op, zoals anderen ook aangaven: de staat van de batterij heeft invloed op hoe snel de auto afremt met one pedal driving. Vaak is dit na een paar minuten al weg, omdat de batterij dan wat opgewarmd is en als hij helemaal vol zat, er inmiddels wat ruimte is om weer wat op te laden door de regeneratie.
Bedoel je de wegwerkzaamheden bij Amstelveen? Want daar hebben ze een (tijdelijke?) slinger in de A9 gelegd waardoor de navigatie helemaal op tilt gaat. Die denkt namelijk even dat je op de parallelweg rijdt. Best verrassend dat dat niet in de Tesla navigatie bijgewerkt wordt.GeeMoney schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:21:
Ik heb sinds een paar dagen natuurlijk een Model 3. En ik merk op dat ik op een vast punt een remactie heb. Of het phanto braking is laat ik nog even in het midden maar zijn er hier meer mensen die over de A9 rijden?
Inderdaad daar ja, maar in principe op die 1x pookje naar beneden gaat hij toch geen snelheden aanpassen in principe ?TCMR schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:32:
[...]
Bedoel je de wegwerkzaamheden bij Amstelveen? Want daar hebben ze een (tijdelijke?) slinger in de A9 gelegd waardoor de navigatie helemaal op tilt gaat. Die denkt namelijk even dat je op de parallelweg rijdt. Best verrassend dat dat niet in de Tesla navigatie bijgewerkt wordt.
Eh...? Zolang je een (moderne) Tesla rijdt heb je geen keus toch?friketje1 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 12:23:
[...]
Ben er overigens nog niet over uit of ik door wil met one pedal driving.
Edit: oké, blijkbaar heeft "stopping mode" toch wel invloed, maar regen is er blijkbaar altijd.
Ik zou even kijken wat de verschillende opties doen voor "stopping mode", want die zijn dus wel verbonden met hoe one-pedal driving werkt. Daar hebben ze een heel mooi filmpje voor gemaakt. Kost je twee minuten.
[ Voor 26% gewijzigd door TCMR op 31-03-2023 14:44 . Reden: Ik zat er toch een beetje naast met mijn aanname... ]
Als je langzamer wilt rijden, neem je steeds meer gas terug. Als dat niet afdoende is, rem je steeds meer bij. Soms is dat een heel beheerst en bewust proces, maar ook bij een noodstop doe je hetzelfde in een split second (en zelfs in zo'n situatie probeer ik te doseren, want ik heb er niets aan als ik 2 meter voor mijn voorligger stil sta, maar degene achtermij het niet redt en bij mij binnen komt vliegen). Dat principe is hetzelfde bij een EV die (in wisselende mate) regeneratief remt, maar ook bij een fossiele auto van 40 jaar oud. Je past je continu aan: als je in een andere auto stapt die heel anders reageert, maar ook als de accu van je EV nog niet helemaal warm is en hij dus minder hard regeneratief remt.
En toch is het verbazingwekkend dat Tesla anno 2023 nog steeds geen blended braking heeft zoals de meeste moderne EVs. Die gebruiken namelijk bij OPD automatisch de gewone rem als door wat voor reden (accu koud, accu vol) het regenereren beperkt is.Roekeloos schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:43:
Misschien ben ik de enige, maar ik begrijp die theoretische discussie over (beperkt) regeneratief remmen niet zo goed. Een auto bestuur je niet digitaal volgens vaste business logica; het is een continue feedback loop tussen je eigen actie en wat de auto daarmee doet.
Als je langzamer wilt rijden, neem je steeds meer gas terug. Als dat niet afdoende is, rem je steeds meer bij. Soms is dat een heel beheerst en bewust proces, maar ook bij een noodstop doe je hetzelfde in een split second (en zelfs in zo'n situatie probeer ik te doseren, want ik heb er niets aan als ik 2 meter voor mijn voorligger stil sta, maar degene achtermij het niet redt en bij mij binnen komt vliegen). Dat principe is hetzelfde bij een EV die (in wisselende mate) regeneratief remt, maar ook bij een fossiele auto van 40 jaar oud. Je past je continu aan: als je in een andere auto stapt die heel anders reageert, maar ook als de accu van je EV nog niet helemaal warm is en hij dus minder hard regeneratief remt.
Ja, dit zijn echt leuk gemaakte filmpjes. En ook het "vervolg", die is helemaal over the top:maharens schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 12:09:
Nog even een mooi voorbeeld hoe ons beeld van acceleratie is veranderd. De BMW M5 was vroeger gewoon top of the bill en als je dit filmpje ziet wordt ie compleet vernederd door een Plaid. Vooral de manier waarop.....
YouTube: Racing the World's Fastest Sedans: Tesla Plaid, Lucid Air, E39 M5 — ...
YouTube: The World's Quickest Cars: Lucid Air Sapphire v Bugatti Chiron v Tes...
https://electrek.co/2022/...kes-regenerative-limited/JTHZZ schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:45:
[...]
En toch is het verbazingwekkend dat Tesla anno 2023 nog steeds geen blended braking heeft zoals de meeste moderne EVs. Die gebruiken namelijk bij OPD automatisch de gewone rem als door wat voor reden (accu koud, accu vol) het regenereren beperkt is.
Goed punt, maar in mijn 2023 Y zie ik dit gedrag niet. Als ik mijn gaspedaal een bepaalde hoeveelheid indruk gaat hij geen gas terugnemen als ik de bebouwde kom in rij. Dat doet hij alleen als ik TACC gebruik zónder voet op het pedaal.friketje1 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:07:
[...]
Dat kan.
Maar als je gas bij moet geven, om niet te hard af te remmen bij een bebouwde kom bord, is dat dan ook omdat ik de auto nog niet goed genoeg ken
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Verder nog even wat Tesla-specifieke zaken voor in dit topic...
- Autopilot (ik heb Enhanced) op grote stukken en vooral als het rustig is echt heerlijk. Bij drukte heeft Navigate-on-Autopilot en Auto Lane Change weinig tot geen zin
- Heerlijk, tot het ding (zoals idd nu ook op de A9 bij Amstelveen) opeens een halve noodstop maakt
- Bij alle Baustelle in DE dus bijna niet aangedurfd TACC aan te zetten, dat is jammer
- Ook in een paar tunnels in Oostenrijk mysterieuze harde afremacties van de auto gehad. Maar helaas zonder melding in het scherm waarom dan.
- Heenweg bijna hele dag regen gehad. Regensensor soms goed, maar helaas net zo vaak prut. Vooral op niet-zoab-wegen waar veel spray is werkelijk een drama. De regensensor in mijn Mazda 2 deed het beter
- De enorme impact van hard rijden op je bereik nu zelf meegemaakt
- Wat gaat die auto toch heerlijk hard als je 'm op z'n staart trapt, menig ICE-rijder verdwaasd achtergelaten (denk ik dan hè)
- Ik herken de bovenstaande discussie deels. Op op- en afritten past TACC wel degelijk de maximumsnelheid zelf aan. Bijvoorbeeld: ik stuur zelf, ik heb 'm op 104 staan en rijd op een meerbaans-afrit van de ene snelweg naar de andere, dan gaat ie opeens zonder mijn tussenkomst naar 100, dan naar 90 en soms 80. Daarna, als de bocht van de op-/afrit bijvoorbeeld is afgelopen, bouwt ie zelf in stapjes weer op naar 104. Vind het persoonlijk niet heel fijn want het gaat wat schokkerig. Oplossing: bij op- en afritten gewoon TACC uit en zelf gas geven.
- Ik heb de hoop dat de FSD-stack waar hard aan gewerkt wordt ook de phantom breaks zal oplossen... als ik het goed heb begrepen gaat de FSD-software stack ook de huidige autopilot-software tzt vervangen. One can dream!
Interessant, dus ze weten zelf ook dat ze daar een beetje achterlopen. Is die update al in NL? En dus niet voor iedereen?
[ Voor 17% gewijzigd door JTHZZ op 31-03-2023 14:53 ]
Helaas een kleine beschadiging op de voorbumper, hier kon men op locatie niks mee en ik moest na delivery maar een service request aanmaken in de app. Dit voelt toch wat onpersoonlijk nadat je 50k hebt uitgegeven. Daarnaast staat mijn stuur niet helemaal mooi uitgelijnd.
Op 7 april een service afspraak, hoop dat ze het een beetje goed oppaken.
Auto was verder maar tot 34% geladen. Netjes werd de dichtsbijzijnde supercharger ingesteld. De medewerker gaf aan dat de 1ste 3x laden kosteloos zou zijn maar ik krijg hier op internet niks van gevonden.
Na 1 laadbeurt krijg ik de melding dat supercharging is uitgeschakeld omdat ik niet betaald voor het laden en ik een betaalmiddel moest koppelen en het openstaande bedrag moest voldoen. Weet iemand hoe get zit met 3x kosteloos laden?
Het was trouwens druk bij de supercharger in Tilburg met veel mensen die na de delivery daarheen gingen. Ondanks dat ik mijn stall moest delen wel direct een mooie laadsnelheid van 170+kw zelfs bij 30%accu
De auto rijdt fantastisch en het gemiddelde verbruik op de 1ste 100km was 160wh/km.
Wel merk je dat de systemen nog aan het inleren zijn en het niet helemaal stabiel is daardoor. Youtube was 3x gecrashed tijdens het snelladen.
:strip_exif()/f/image/O5PzOe6bWA8SuvFGeq9hiqpB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oK4ZfLOjGpNKacCmBVLrbvD6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9F5O3rRQ4NntYukgEuUHhEqS.jpg?f=fotoalbum_large)
mooie samenvattingAlamo schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:51:
Ik heb mijn M3LR net een maand en ben er zojuist mee op wintersport geweest. Verslag van hoe dat ging (laadstops, verbruik, enzovoort) in het Lange ritten topic te vinden.
Verder nog even wat Tesla-specifieke zaken voor in dit topic...Ondanks dat het hierboven een beetje een klaagzang lijkt ben ik ontzettend tevreden met de auto. Lange trips met een EV: dikke prima!
- Autopilot (ik heb Enhanced) op grote stukken en vooral als het rustig is echt heerlijk. Bij drukte heeft Navigate-on-Autopilot en Auto Lane Change weinig tot geen zin
- Heerlijk, tot het ding (zoals idd nu ook op de A9 bij Amstelveen) opeens een halve noodstop maakt
- Bij alle Baustelle in DE dus bijna niet aangedurfd TACC aan te zetten, dat is jammer
- Ook in een paar tunnels in Oostenrijk mysterieuze harde afremacties van de auto gehad. Maar helaas zonder melding in het scherm waarom dan.
- Heenweg bijna hele dag regen gehad. Regensensor soms goed, maar helaas net zo vaak prut. Vooral op niet-zoab-wegen waar veel spray is werkelijk een drama. De regensensor in mijn Mazda 2 deed het beter
- De enorme impact van hard rijden op je bereik nu zelf meegemaakt
- Wat gaat die auto toch heerlijk hard als je 'm op z'n staart trapt, menig ICE-rijder verdwaasd achtergelaten (denk ik dan hè)
- Ik herken de bovenstaande discussie deels. Op op- en afritten past TACC wel degelijk de maximumsnelheid zelf aan. Bijvoorbeeld: ik stuur zelf, ik heb 'm op 104 staan en rijd op een meerbaans-afrit van de ene snelweg naar de andere, dan gaat ie opeens zonder mijn tussenkomst naar 100, dan naar 90 en soms 80. Daarna, als de bocht van de op-/afrit bijvoorbeeld is afgelopen, bouwt ie zelf in stapjes weer op naar 104. Vind het persoonlijk niet heel fijn want het gaat wat schokkerig. Oplossing: bij op- en afritten gewoon TACC uit en zelf gas geven.
- Ik heb de hoop dat de FSD-stack waar hard aan gewerkt wordt ook de phantom breaks zal oplossen... als ik het goed heb begrepen gaat de FSD-software stack ook de huidige autopilot-software tzt vervangen. One can dream!
Voor het superchargen moet je een betaalkaart koppelen in de Tesla App (opties > account > wallet). Eerste 3x gratis superchargen heb ik ook niets van meegekregen (auto nu 40 dagen in bezit).martijn20k schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:54:
Vanochtend 10:30 mijn model Y LR opgehaald in Tilburg. Het viel nog mee met de drukte al hadden ze vandaag 700+ afleveringen staan.
Helaas een kleine beschadiging op de voorbumper, hier kon men op locatie niks mee en ik moest na delivery maar een service request aanmaken in de app. Dit voelt toch wat onpersoonlijk nadat je 50k hebt uitgegeven. Daarnaast staat mijn stuur niet helemaal mooi uitgelijnd.
Auto was verder maar tot 34% geladen. Netjes werd de dichtsbijzijnde supercharger ingesteld. De medewerker gaf aan dat de 1ste 3x laden kosteloos zou zijn maar ik krijg hier op internet niks van gevonden.
Na 1 laadbeurt krijg ik de melding dat supercharging is uitgeschakeld omdat ik niet betaald voor het laden en ik een betaalmiddel moest koppelen en het openstaande bedrag moest voldoen. Weet iemand hoe get zit met 3x kosteloos laden?
Het was trouwens druk bij de supercharger in Tilburg met veel mensen die na de delivery daarheen gingen. Ondanks dat ik mijn stall moest delen wel direct een mooie laadsnelheid van 170+kw zelfs bij 30%accu
De auto rijdt fantastisch en het gemiddelde verbruik op de 1ste 100km was 160wh/km.
Wel merk je dat de systemen nog aan het inleren zijn en het niet helemaal stabiel is daardoor. Youtube was 3x gecrashed tijdens het snelladen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Verder is Tilburg een v3 locatie dus je deelt geen vermogen tussen stall A&B. Het delen van vermogen gaat bij v3 over alle stalls. Maar doorgaans is dat niet een probleem en merk je dat niet.
[ Voor 42% gewijzigd door Inspired op 31-03-2023 15:02 ]
Vroeger was superchargen op de dag van levering gratis. Lijkt me logischer, want 3x is een rare arbitraire hoeveelheid.martijn20k schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:54:
[...]
[...]
Thanks voor de info, beetje jammer dat ze klanten hierover verkeerd voorlichten bij delivery.Inspired schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:01:
@martijn20k dat gratis laden op de eerste dag is al een tijd geleden gestopt. Beetje jammer dat ze dit niet meer doen maar goed.
Verder is Tilburg een v3 locatie dus je deelt geen vermogen tussen stall A&B. Het delen van vermogen gaat bij v3 over alle stalls. Maar doorgaans is dat niet een probleem en merk je dat niet.
Goed om te weten dat je bij v3 dus niet deelt. Iedereen stond grotendeels opgesteld met 1 plekje er tussen namelijk.
Ik ga even mijn creditcard koppelen en het bedrag dan maar betalen.
Dat gaat automatisch, zodra je creditcard of je normale bankpas is gekoppeld, kun je weer overal superchargen.martijn20k schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:06:
[...]
Thanks voor de info, beetje jammer dat ze klanten hierover verkeerd voorlichten bij delivery.
Goed om te weten dat je bij v3 dus niet deelt. Iedereen stond grotendeels opgesteld met 1 plekje er tussen namelijk.
Heb je sowieso geen 5000 km gratis SuC dan?martijn20k schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:06:
[...]
Thanks voor de info, beetje jammer dat ze klanten hierover verkeerd voorlichten bij delivery.
Gaat pas in april in lootbox verschijnen dacht ikDjerro123 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:23:
[...]
Heb je sowieso geen 5000 km gratis SuC dan?
Jeetje, en de MY stond al op 1 paar dagen terug. Ik zie de Autoweek kop al : Tesla Model Y bestverkopende auto in de maand maart.martijn20k schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:54:
Vanochtend 10:30 mijn model Y LR opgehaald in Tilburg. Het viel nog mee met de drukte al hadden ze vandaag 700+ afleveringen staan.
Die is ook cool. Het is heel mooi gemonteerd en die M5 in het eerste filmpje die dan voorbij vliegt, heel gaaf.TCMR schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:48:
[...]
Ja, dit zijn echt leuk gemaakte filmpjes. En ook het "vervolg", die is helemaal over the top:
YouTube: The World's Quickest Cars: Lucid Air Sapphire v Bugatti Chiron v Tes...
Ja en niet zo'n beetje ook! Blijft wel interessant, door de prijsstelling lijkt ook de hele M3 verkopen te verdampen. Ben benieuwd hoevel canabilisatie daar zitmaharens schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:57:
[...]
Jeetje, en de MY stond al op 1 paar dagen terug. Ik zie de Autoweek kop al : Tesla Model Y bestverkopende auto in de maand maart.
Ik rij daar ook, bijna dagelijks, en dat stuk waar ze de weg omgelegd hebben rij ik bewust zonder de autopilot. Ik heb het gevoel dat de tesla een andere weg herkend omdat ze de rijbanen een stuk verplaatst hebben, dus als je echt langs afslag naar Amstelveen centrum rijdt denkt de auto dat je op de afrit of zelfs de weg onder de snelweg door rijdt, en daar mag je maar 50, dus wil hij je graag in het gareel krijgen lijkt het wel. Rete irritant, want hij kan prima hard remmen op zo'n moment ja.GeeMoney schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:21:
Ik heb sinds een paar dagen natuurlijk een Model 3. En ik merk op dat ik op een vast punt een remactie heb. Of het phantom braking is laat ik nog even in het midden maar zijn er hier meer mensen die over de A9 rijden?
Er zijn wegwerkzaamheden aan de gang maar in beide richting ervaar ik tussen HMP 27.9 en 28.0 een forse remactie als ik cruisecontrol rijd. (1x rechterpookje naar beneden ingesteld op 107km/h)
In de weg zit op die hoogte een "kuil". In de richting naar Haarlem krijg ik alleen de remactie terug naar 85 ongeveer en een seconde of 3-4 later gaat hij weer terug naar 107. En wijzigt er dus ook niets op mijn scherm.
De andere kant op richting Utrecht dan zie ik op het scherm dat hij "mijn" 107 max setting terug brengt naar 40. Ik heb vanochtend even niets gedaan een paar tellen maar hij remt dan inderdaad fors terug tot onder 70 en ik moet dan zelf gas geven en opnieuw 1x pookje naar beneden op 107 doen om hem terug te krijgen.
(Ik ben bij 70 gestopt omdat het druk was en het anders gevaarlijk werd)
Het gekke is dus dat er geen 40 bord te bekennen wat ik kan zien althans maar dat hij toch de snelheid aanpast?
En al die wegen rondom de A9 zijn wegen waar je maar 50 mag, dus ook het stuk langs die mega bmw dealer en iets verder is allemaal langzame wegen eromheen.
[ Voor 4% gewijzigd door kezzza op 31-03-2023 16:30 ]
Djerro123 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:23:
[...]
Heb je sowieso geen 5000 km gratis SuC dan?
Stonden bij mij ook dag van levering al in.SirLct schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:44:
[...]
Gaat pas in april in lootbox verschijnen dacht ik
Je moet de credits wel zelf nog omzetten in supercharge credits/km’s, vanaf dat moment zijn je credits 6 maanden geldig.
628 Model 3s en 1720 Ys so far. Nog best wat 3tjes. Al helpt de subsidie wel mee.JohanB schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 16:18:
[...]
Ja en niet zo'n beetje ook! Blijft wel interessant, door de prijsstelling lijkt ook de hele M3 verkopen te verdampen. Ben benieuwd hoevel canabilisatie daar zit
Inderdaad, mijn vrouw heeft een Mini Cooper S 2.0 turbo ( Cabrio) met Cooper Works uitlaat, met een Works tuning pakket, dus 30 pk extra, maar die is minder snel en vooral bij tussen acceleratie's trager doordat de ( sport) automaat terug gaat schakelen. Sensatie is door het geluid wel groter dan mijn Model 3 LR, maar de acceleratie van de Model 3 is superieur. De Mini blijft overigens wel een hele leuke auto.ScreamGT schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:33:
[...]
Moet zeggen dat ik dit veel snelleraan vind voelen dan bijvoorbeeld de Cooper S van mijn vriendin. Daar ligt een 2.0T blok in. Vooral de tussen sprints zijn echt heel indrukwekkend!
Ben benieuwd of Tesla in de toekomst een eventuele acceleratie boost voor de RWD gaat aanbieden. Kan mij voorstellen dat er zat mensen toch een beetje extra wensen. En het gat met de LR zal de USP’s nog steeds ten goede laten komen.
Bij mij ook 2 beschadigingen waar ik voor terug moet (verkleuring in bumper en krasje op deur). Ook zag ik later condensatie in achterlichten. Auto was ook minder dan 30% geladen maar werd voor me nog even aan de lader gehangen voor ik vertrok. Ging met 60% weg. Heb ook gewoon moeten betalen voor superchargen op weg naar huis (had credits/loot box nog niet gezien).martijn20k schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:54:
Auto was verder maar tot 34% geladen. Netjes werd de dichtsbijzijnde supercharger ingesteld.
Ja ik mis daar echt de 'correct map' feature. Zoals je bijvoorbeeld bij Waze verbeteringen kan doorgeven. Heb ook een stuk bij Alphen wat 80 is, maar hij blijft denken dat je 50 mag. Kon ik het maar ergens melden.... (voor mijn gevoel ben ik het dan kwijtkezzza schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 16:29:
[...]
Ik rij daar ook, bijna dagelijks, en dat stuk waar ze de weg omgelegd hebben rij ik bewust zonder de autopilot. Ik heb het gevoel dat de tesla een andere weg herkend omdat ze de rijbanen een stuk verplaatst hebben, dus als je echt langs afslag naar Amstelveen centrum rijdt denkt de auto dat je op de afrit of zelfs de weg onder de snelweg door rijdt, en daar mag je maar 50, dus wil hij je graag in het gareel krijgen lijkt het wel. Rete irritant, want hij kan prima hard remmen op zo'n moment ja.
En al die wegen rondom de A9 zijn wegen waar je maar 50 mag, dus ook het stuk langs die mega bmw dealer en iets verder is allemaal langzame wegen eromheen.
the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it
Heeft dit wellicht iets met G krachten te maken? Ik heb een eNiro en heb met 1 bocht binnen de bebouwde kom de ACC op 55kmph staan en als ik de bocht perfect neem (buitenkant > apex > buitenkant) grijpt hij net niet in, maar zit ik 10cm te ver naar binnen remt hij ook licht af. Heb het op snelwegen wissel nog niet echt gemerkt maar kan me voorstellen dat als de G krachten te veel worden dat de auto dan automatisch wat snelheid eruit neemt uit voorzorg.Alamo schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:51:
Ah met kenteken radar kwam ik op 2368 MY en 451 M3 dit jaarInspired schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 16:30:
[...]
628 Model 3s en 1720 Ys so far. Nog best wat 3tjes. Al helpt de subsidie wel mee.
Verwijderd
Vandaag naar werk heb ik het probeert maar helaas zoals je al deed vermoeden, geen verschil….pimk schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 08:57:
[...]
Ik heb exact hetzelfde gedrag, ik zit in de file continue te "knikkebollen" vanwege fors accelereren en fors remmen.
Kreeg via Twitter een filmpje van iemand waar het wel heel smooth verliep, dus daarom maar een ticket ingeschoten.
Helaas krijg ik daar nu wat (IMHO) zinloze feedback op als:"Je hebt 'm ook in de Sport-stand staan", hetgeen volgens mij alleen de zwaarte van sturen beïnvloedt.
Ik zal naar de mannen luisteren en 'm op Comfort zetten (inmiddels gedaan) maar verwacht geen enkele verbetering.
Ook heb ik al diverse volgafstanden geprobeerd, geen verschil
Tevens Chill-mode geprobeerd, geen verschil.
Krijg zojuist een bericht van Tesla waarin wordt gezegd dat "Voor nu lijkt het, na diagnose op afstand, dat het onder normaal gedrag van de Beta-software valt", hetgeen me helemaal verbaast. Ik heb er nu 2023.2.12 op staan, en dat is zeker niet de meest recente...
Hetgeen trouwens wel mijn vermoeden bevestigt dat Tesla gewoon de nieuwe software door willekeurige bgebruikers in de praktijk laat testen, hetgeen ik persoonlijk niet zo'n briljant idee vind.
Verder trouwens prima mensen die achter de service-app zitten. Communiceren goed en fijn, puik! (dat het antwoord me soms niet bevalt ligt zeker niet aan hen!)
Tesla gebruikt Google Maps dacht ik? Staat het daar dan ook als 50?DaMightyWackO schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 16:41:
[...]
Ja ik mis daar echt de 'correct map' feature. Zoals je bijvoorbeeld bij Waze verbeteringen kan doorgeven. Heb ook een stuk bij Alphen wat 80 is, maar hij blijft denken dat je 50 mag. Kon ik het maar ergens melden.... (voor mijn gevoel ben ik het dan kwijt)
![]() | ![]() |
Model Y vandaag in ontvangst genomen (leaseauto), kan alleen nog geen gratis SC kilometers inwisselen. Of kijk ik stiekem niet goed genoeg?
[ Voor 27% gewijzigd door Dj-sannieboy op 31-03-2023 19:07 ]
Verwijderd
Gefeliciteerd! Ik heb mijn auto ongeveer 2 weken geleden opgehaald. Mijne was ook Rond de 35/40 procent geladen. Om te kunnen superchargen moet er een creditcard zijn gekoppeld in de Tesla account.martijn20k schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:54:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik moest om thuis te komen superchargen, dit kostte me gewoon geld en was bij mij niet gratis in iedergeval
Dinsdag met het eerste zonnetje op de auto schrok ik mij rot. De hele linker zijkant bleek bekrast te zijn door de Tilburg aflever-wasstraat.
:strip_exif()/f/image/7dzVkOxDj4qq5LgaTGl2xYYL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5Z69j8CuCIJgM3E64p3CHciL.jpg?f=fotoalbum_large)
Eind van de dag de auto naar de poets gebracht en daar werd ontdekt dat er ook provisorisch gepolijst was in Tilburg want er zat nog polijstmiddel op de achterdeur.
Ik had een prijsafspraak gemaakt voor het coaten van een auto in nieuwstaat maar de eigenaar begreep de teleurstelling van het "verpesten" van de lak van mijn nieuwe auto. Hij verzekerde dat ik 'm zo mooi terug zou krijgen dat ik die ervaring snel vergeten was. En dat was geen valse belofte! Wat een resultaat. (Ook de achterruiten laten tinten aldaar)
:strip_exif()/f/image/PCRQ9w9HeaQleMdo2kncPXJL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Y316TWcIrNU6lHyXSewWPF1J.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sfzcf7hS8bcq5Okk9n60sWsO.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor nu de wieldoppen van Ali erop, deze zijn voor het geld een mooie oplossing!
https://a.aliexpress.com/_EyvGFSJ
Grote dank aan PoetsProf Zwolle. Goede prijs, leuk contact, veel ervaring met Tesla's en top resultaat dus warm aanbevolen!!
Voor de geïnteresseerden: Labocosmetica ceramic BLINDO + HPC
Mand.
Verwijderd
Wat waren de kosten voor het tinten en coaten?Maurice- schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:11:
Afgelopen zaterdag mijn M3RWD opgehaald in Tilburg. Naast de niet aansluitende strips in het dashboard en krassen op de linker buitenspiegel geen andere tekortkomingen ontdekt. Door de drukte kon de spiegel ter plaatsen niet gepolijst worden dus een afspraak maken. Van Tesla Zwolle vooraf de tip gekregen geen zwart te kiezen en als je dit al doet deze gelijk te laten glascoaten in verband met de zachtheid van de lak.
Dinsdag met het eerste zonnetje op de auto schrok ik mij rot. De hele linker zijkant bleek bekrast te zijn door de Tilburg aflever-wasstraat.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Eind van de dag de auto naar de poets gebracht en daar werd ontdekt dat er ook provisorisch gepolijst was in Tilburg want er zat nog polijstmiddel op de achterdeur.
Ik had een prijsafspraak gemaakt voor het coaten van een auto in nieuwstaat maar de eigenaar begreep de teleurstelling van het "verpesten" van de lak van mijn nieuwe auto. Hij verzekerde dat ik 'm zo mooi terug zou krijgen dat ik die ervaring snel vergeten was. En dat was geen valse belofte! Wat een resultaat. (Ook de achterruiten laten tinten aldaar)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor nu de wieldoppen van Ali erop, deze zijn voor het geld een mooie oplossing!
https://a.aliexpress.com/_EyvGFSJ
Grote dank aan PoetsProf Zwolle. Goede prijs, leuk contact, veel ervaring met Tesla's en top resultaat dus warm aanbevolen!!
Voor de geïnteresseerden: Labocosmetica ceramic BLINDO + HPC
Mand.
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Zo, dat is wel balen en een slechte zaak op een nieuwe auto, maar zelf mooi opgelost zo! Ik heb juist van Tesla Zwolle gehoord dat het huidige zwart beter is dan het vroegere zwart en dat dit geen issue meer zou zijn. Toevallig had ik hiervoor ook een zwarte M3 en die lak was echt om te huilen, met de nieuwe auto moet ik nog de eerste keer door de wasstraat, of misschien toch maar weer handmatig wassen. Bij een lease auto doet het mij niet zoveel, maar bij een eigen auto doet het toch wel veel meer pijn om dit te zien...Maurice- schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:11:
Van Tesla Zwolle vooraf de tip gekregen geen zwart te kiezen en als je dit al doet deze gelijk te laten glascoaten in verband met de zachtheid van de lak.
Mag ik vragen hoeveel het gekost heeft? (Edit: Ah, ben niet de enige
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV
Ze maken een offerte op maat maar heb in mijn omgeving bij vier bedrijven een prijsopgave aangevraagd en zij waren +- €400 goedkoper dan de anderen!Verwijderd schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:19:
[...]
Wat waren de kosten voor het tinten en coaten?
Verwijderd
Aah misschien moet ik dan maar even een offerte opvragen, ik woon zelf ook in de buurt van Zwolle en ik heb een zwarte Model 3, privé.Maurice- schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:26:
[...]
Ze maken een offerte op maat maar heb in mijn omgeving bij vier bedrijven een prijsopgave aangevraagd en zij waren +- €400 goedkoper dan de anderen!
Je verhaal over de zwarte lak maakt me toch een beetje zorgen..
Vandaag in de regen was niet best, aantal keren 'niet beschikbaar' melding gekregen. Dus dan heb je er niks aan.Mabion schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 19:31:
[...]
Dit is mij ook al opgevallen, alsof het systeem een beetje achterloopt zegmaar. Dus systeem denk dat de auto voor je er nog staat. Piepen deed hij bij mij nog niet. Wel toen iemand achter mij de auto naderde bij het stoplicht en dus dicht op kwam.
Verder nog niet heel erg tevreden erover, aan de voorkant vertrouw ik het niet. Als hij optimistisch zou zijn, dus meer liet zien dan het eigenlijk was, dat zou prettiger zijn. Want dat was nu niet het geval.
Zijn we elkaar net misgelopen ik was er om 15.30. Niet dat ik je zou herkennen ofzomortadelo schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:38:
[...]
Hier exact hetzelfde. Ik was er overigens rondt 15:00
Elke nieuwe auto heeft al krassen. Het wassen gebeurd niet zoals het zou moeten en zoals een detailer het zou doen.Maurice- schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:11:
De hele linker zijkant bleek bekrast te zijn door de Tilburg aflever-wasstraat.
Maar de auto is nu beter dan nieuw dus geniet er van!!
Ps. Die doppen zijn echt super!! Een van de beste investeringen denk ik zo.
Je zou niet zeggen dat dat wieldoppen zijn man, strak hoor.
Model Y LR 2023, 11kWp ☀️.O/W. Zappi 2.1
Er staat nu al een dag: Software-update. Maak verbinding met wifi om te downloaden.
In release notes is dit de update met Tesla Vision parkeerhulp, alleen is deze dus nog niet geïnstalleerd.
Hoe zorg ik er voor dat deze wel gedownload/geïnstalleerd wordt en die melding uit mijn app verdwijnt?
P.S. ik heb een premium abbo.
[ Voor 4% gewijzigd door ScreamGT op 31-03-2023 20:30 ]
Auto met wifi verbinden?ScreamGT schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 20:29:
Vraagje m.b.t. de Tesla app.
Er staat nu al een dag: Software-update. Maak verbinding met wifi om te downloaden.
In release notes is dit de update met Tesla Vision parkeerhulp, alleen is deze dus nog niet geïnstalleerd.
Hoe zorg ik er voor dat deze wel gedownload/geïnstalleerd wordt en die melding uit mijn app verdwijnt?
P.S. ik heb een premium abbo.
Is toch zo gek niet ? Ik heb 2 (wifi) netwerken ingesteld vanwaar hij updates kan downloaden ?Magicw00b schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 20:31:
Uhh je auto met wifi verbinden?
Model 3 LR AWD (model 2023)
Dit klinkt veelte makkelijk
Ja, helaas wel. Ook bij Premium krijg je niet de updates via LTE. Beetje jammer, maar het is niet anders.ScreamGT schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 20:36:
[...]
Dit klinkt veelte makkelijkIk dacht vanwege mijn premium abonnement, dat hij deze zelf naar binnen zou hengelen. Niet dus. Wifi hotspotje maken en de auto daarmee laten verbinden? (heb geen oprit en auto staat te ver om met mijn thuis wifi te kunnen verbinden.
We waren er tot redelijk laat. Onze auto zou bij D3 staan, klopte ook wel, maar niet rekening houdend met dat er geen kentekenplaten op zaten, moest nog ter plaatse gedaan worden, ondertussen maar met een autostoeltje lopen zeulen daar om over te zettenPahlawan schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:33:
[...]
Zijn we elkaar net misgelopen ik was er om 15.30. Niet dat ik je zou herkennen ofzo
Dit topic is gesloten.
![]()
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
- Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
- Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
Gerelateerde topics:
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
/f/image/lPvFR2iWJbbP6vUkXUEQFLGZ.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/5wjeTFOjHHrTmWr3X9ZXk50z.png?f=fotoalbum_tile)